Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 9.1.15 18:30:33
Miksei :)
---------------------
Kylässä
Kaisa ja Artsi olivat tuoneet Alille korillisen jouluherkkuja, siinä oli Kaisan tekemiä leivonnaisia ja glögiä ja vaaleanpunainen hyasinttikin, jota Alin mustavalkoinen kissa hyppäsi uteliaana haistelemaan. Ali rupatteli nostaessaan kaapista mukeja pöydälle ja Miila ja Jessi katselivat toisiaan arvioiden, miten toiseen samanlaiseen pitäisi suhtautua. Vaikka eivät tytöt samanlaisia olleet, tietenkään, he olivat niin erinäköiset kuin mahdollista. Lopulta Miila alkoi itkeä ilman mitään muuta syytä kuin se, että häntä katsottiin. Ilse ymmärsi sen hyvin. Hänkin oli niin väsynyt, että vähän teki mieli tehdä samoin.
- Ei kai Jessi tehnyt sille mitään? Kaisa havahtui.
- Ei, se on vaan ihan puhki, raukkaparka, Ilse sanoi ja nosti tytön syliinsä.
- Mä laitoin hei teille sängyn valmiiksi yläkertaan. Pitäsikö sen päästä torkuille? Ali kysyi.
- Pitää sen kai, Ilse sanoi, vaikka hän olisi mieluummin istunut juomassa kahvia Artsia vastapäätä kuin lähtenyt viemään Miilaa nukkumaan.
- Se valvoo koko yön, jos sä nyt viet sen nukkumaan, Kaisa ennusti.
- Voi olla, mutta nyt siitä ei oo seurustelemaan. Me ollaan noustu kauhean aikasin, Ilse sanoi ja nousi.
- Heti eka ovi portaiden jälkeen – se, missä on sun sänkysi, Ali neuvoi.
Ilse löysi oikean huoneen ja laski Miilan sängylle puhtaiden lakanoiden päälle. Tyttö näytti olevan saman tien umpiunessa, mutta hämäsi vain. Aina, kun Ilse teki liikkeen lähteäkseen, hän avasi silmänsä. Hänellä ei ollut mitään aikomusta tulla jätetyksi yksin taas uuteen paikkaan ja lopulta Ilse kävi itsekin makuulle ja katseli vain kaunista lastaan, joka häilyi unen partaalla ja aina välillä raotti toista silmäänsä tarkistaakseen, oliko hän vielä siinä.
- Nuku pois, hän kuiskasi ja sitten hän nukahti itsekin.
Hän heräsi siihen, että paleli, tai sitten siihen, miten patja painui hänen allaan, tai sitten kosketukseen olkapäässä.
- Me ruvetaan lähtemään nyt, sanoi Artsi, joka oli istunut sängyn laidalle.
- En kai mä ole nukkunut koko aikaa kun te olitte kylässä? Ilse kysyi kauhistuneena.
- Suunnilleen, tai siinä tunnin vaan, mutta Kaisa haluaa jo lähteä.
- Me ei olla ehditty jutella yhtään!
- Nähdään vielä uudestaan, ennen kuin te lähdette takasin. Me voidaan tulla pyhinä käymään, Artsi lupasi ja Ilse mietti, onnistuisiko hän jotenkin huijamaan itselleen suukon – jos vain muina miehinä laskisi kätensä tämän reidelle, tai yksinkertaisesti pyytäisi? Mutta ei, se olisi asiatonta, ja sitä paitsi hänen säkällään Kaisa päättäisi juuri silloin kävellä ylös portaita.
- Tuutte varmasti? Ilse pyysi.
- Takuulla. Täytyyhän tyttöjenkin päästä tutustumaan uudestaan, Artsi vakuutti ja vilkaisi Miilaa, joka nyt nukkui raajat joka suuntaan levällään, levollisesti kuin pieni enkeli. – Se on niin sun näkönen.
Mutta silloin alhaalta kuului Kaisan kiirehtivä huuto. He olivat kuulemma jo valmiita. Artsi nousi ylös ja Ilse päätti lähteä myös hyvästelemään.
- Kannattikin meikata, hän mutisi itsekseen pyyhkiessään varuiksi silmänalusiaan ja siloitellessaan hiuksiaan. No, Kaisa olisi vain iloinen jos hän näyttäisi vähän räjähtäneeltä ja Artsi oli joka tapauksessa nähnyt hänet jo.
- Ihan hyvä sä olet, Artsi naurahti.
- Ihan hyvä ei oo tarpeeksi hyvä.
- On se.
- Hei, teidän joululahjat, Ilse muisti ja meni taas penkomaan ehtymätöntä kassiaan. Hän etsi sieltä tummanvihreän muovipussin, jonka ojensi Artsille. – Olipa hyvä, että mä muistin.
Oli jo pimeää ja Ilse ja Ali seisoivat oviaukossa vilkuttamassa, kun he ajoivat pois. Pakkanen oli kiristynyt, tai siltä tuntui, ja Ilse tärisi.
- Haluatko sä jo nukkumaan? Ali kysyi.
- En, nyt mä olen virkeä kuin varislintu.
- Entä saunaan?
Sitä Ilse mietti hetken, mutta puisti sitten päätään.
- Mä en raaski herättää Miilaa, enkä mä voi jättää sitä yksin tonne ylös nukkumaan, se säikähtää jos se herää yksin.
- Istutaan sitten vaan iltaa, Ali suostui.
- Jos mä raahaan ensin tavarani ylös ja asetun taloksi, Ilse ehdotti.
Siihen kolinaan ja rapinaan Miila kuitenkin heräsi omana aurinkoisena itsenään, nousi istumaan keskellä suurta sänkyä ja katseli pöllähtäneen näköisenä ympärilleen.
- Me ollaan kylässä, Ilse valisti.
- Nälkä, tyttö sanoi ja kun hän sai vähän ruokaa, hän oli täysin kotiutunut. Liiankin kotiutunut Alin kissan mielestä. Miila ei ollut nähnyt sellaista ennen ja se oli suunnattoman kiinnostava.
Siellä maalla oli ihan uskomattoman hiljaista ja rauhallista. Onneksi Ilse oli henkisesti varautunut siihen, mutta silti häntä kauhistutti ajatus siitä, millaista Alilla mahtoi olla siellä silloin, kun hän ei ollut kylässä. Miten tämä ei tullut seinähulluksi?
- En mä normaalisti ole lomalla, Ali nauroi. – Mä olen päivät töissä ja nyt mä nautin ihan suunnattomasti kun mä saan vaan venyä kotona kaiket päivät. Mä voin ratsastaa valosalla ja näen tehdä lumityöt. Ja nythän te ootte täällä, ja äiti tulee käymään vielä ennen joulua kanssa, mun pitää kai leipoa huomenna vähän.
- Mä autan, Ilse sanoi, ja Miila auttoi myös, ja sitten he menivät ulos leikkimään lumessa niin pitkäksi aikaa kuin vain paleltumatta saattoi.
Tapsasta Ali ei kuitenkaan halunnut puhua. Hän oli vain kertonut silloin ensimmäisenä iltana lyhyesti, mitä oikein oli tapahtunut ja itkenyt sitten vähän.
- Se ei ollut sinänsä mikään hullu hevonen, vähän pörheenä vaan, nuori ori. Tapsa ei ikinä varmaan tajunnut, mitä tapahtui. Se on aika lohduttavaa. Ja se siitä, ei puhuta siitä enempää. Mä en viitsi muistella sitä.
- Okei, Ilse sanoi ja halasi häntä.
Aatonaattona he kävivät tekemässä jouluostoksia ja iltapäivällä Alin äiti tuli kylään uuden miehensä kanssa. Hän yritti houkutella Alia aatoksi mukaan Turkuun, mutta tämä kieltäytyi ehdottomasti.
- En mä voi lähteä mihinkään, mulla on jouluvieraita, ja hevoset pitää hoitaa joulunakin. Sitä paitsi mä olen mieluummin täällä.
- Ihanko varmasti? Kristiina kysyi ja Ali nyökytteli pontevasti.
Aattona he kävivät kylässä Ilsen vanhempien luona, mutta palasivat illaksi kotiin.
- Taas uudenlainen joulu, Ilse huokaisi. – Mä en takuulla ikinä onnistu järjestämään Miilalle kunnon perinnejoulua, kun me ollaan aina eri paikassa.
- Kyllä sä joskus vielä asetut aloillesi, Ali arveli.
- Näkis vaan ja kuulis kolinaa.
- Etkö sä ole löytänyt itsellesi ketään engelsmannia?
- En mä ole etsinytkään, Ilse tuhahti. – Sitä paitsi en mä oikein ehdi tavata muita kuin työkavereita, ja semmosiin mä en enää koske.
- Miten niin et ehdi? Kai sä nyt muutakin teet kuin töitä?
- No mä oon Miilan kanssa illat. Pakko mun on sillon päästää Kate vapaalle, kun se on sen kanssa kaiket päivät. Hirveän vähän mä käyn ulkona. Ajatella, että me päädyttiin sitten kumminkin kaikki vanhoiksipiioiksi, sinä, minä ja Nita.
Ali huokaisi ja irvisti, mutta alkoi sitten nauraa.
- Hei, onkohan toi vähän ennenaikasta? Eihän me nyt olla edes kolmekymppisiä vielä.
Tapaninpäivänä Kaisa ja Artsi tulivat uudelleen kylään. Ilse nousi aikaisin aamulla kuivaamaan Miilan sinistä samettimekkoa hiustenkuivaajalla, hän oli vasta illalla muistanut pestä sen jouluaterian jäljiltä, kun se oli saanut kermavaahtokuorrutuksen.
- Meinaatko sä pukea sen noin hienoksi? Ali ihmetteli.
- Tietysti, kun tulee vieraita, Ilse sanoi.
- Sä olet meikannut, Ali huomasi.
- Tietysti, kun tulee vieraita, Ilse tuhahti.
- No niin niin, näyttää vaan oudolta, kun sä oot malttanu olla luonnontilassa jo… mitä, kokonaisen eilispäivän?
- Älä pilkkaa vanhaa ja rapistunutta. Mä meikkaan itsetuntosyistä.
- Ei sulla luulisi olevan itsetunto-ongelmia.
- Mulla ei muita olekaan.
- Jos sä olet tosissasi niin olet ihan idiootti.
- No, ei ulkonäöllisiä, Ilse myönsi. – Mitä nyt muuten vaan tunnen itteni luuseriksi. Etenkin kun The Ydinperhe tulee näytille. Voinko mä laittaa Miilalle sinisen silkkirusetin hiuksiin vai onko se jo liikaa?
- Ihan liikaa, Ali tuomitsi. – Omituista kilpavarustelua. Kai sulla on itselleskin samettileninki? Saanko mä sentään olla farkuissa ja villasukissa?
- Farkut saa kelvata mullekin, Ilse nauroi. – Rajansa kaikella.
Pikku Jessikin oli kyllä hienona ja Ali pyöritteli silmiään.
- Te olisitte voinu yhtä hyvin ostaa itsellenne isot vauvanuket, hän tuomitsi, kun Kaisa ja Ilse istuttivat tytöt olohuoneen sohvalle ja Kaisa kaivoi kameran laukustaan. Ilse nauroi, mutta Kaisa katsoi häntä vähän pahastuneena.
- Nuket? Sä et ole tosissasi.
- Kerro nyt, mitä sä oikeen teet nykyään, Artsi sanoi Ilselle ja istui tyttöjen viereen. Ilse katsahti häntä yllättyneenä. Hän oli raportoinut sähköposteissaan lähes kaikki tekemisensä sitä myöten, mitä söi lounaaksi. Hän ei voinut kuvitella, mitä Artsi vielä haluaisi tietää. Sitten hän kuvitteli ymmärtävänsä. Kaisa ei varmastikaan tiennyt heidän kirjeenvaihdostaan.
- Mitä sä aiot? Miten kauan sä aiot pysyä maanpaossa? Artsi muotoili uudestaan.
- Aa. En mä ole maanpaossa.
- Etkö sä meinaa ikinä muuttaa takasin Suomeen? kysyi Kaisa.
- Mistä mä tiedän, mitä mä ikinä tulen tekemään, Ilse naurahti. – Ei mulla vuosi sitten ollut aavistustakaan siitäkään, että mä joskus muuttaisin.
- Niin, sä olet niin impulsiivinen.
Kaisa olisi yhtä hyvin voinut sanoa häntä päättämättömäksi tuuliviiriksi. Ilse kuitenkin vain hymyili ja irrotti sitten päättäväisesti Jessin kädet Miilan hiuksista.
Ali ruokki heidät ja sitten he painuivat pihalle. Kaupunkilaisilla oli pulkka mukana, Alilla ei sellaista ollutkaan, ja lapset istutettiin siihen ja heitä tyrkittiin alas mäkeä, joka meni talolta tallille.
- Vahtisitteko te lapsia vähän aikaa? kysyi Ali äkkiä. – Mä voisin viedä Ilsen ratsastamaan.
- Nytkö? Ei mulla ole kamoja, Ilse sanoi.
- No, muuten et pääse koko lomalla kun ei Miilaa kuitenkaan voi jättää yksin. Sä voit lainata Riitan kypärää, se ei ole tulossa tänään. Ja hevostakin, tietysti, hän lisäsi.
- Menkää ihmeessä, Kaisa sanoi.
- Pikku lenkki vaan, jätetään satulat pois niin ei haittaa, vaikkei sulla oo ratsastuskamoja, Ali maanitteli, eikä Ilse oikein osannut kieltäytyäkään, vaikka sitten tietysti kävisi taas niin, että sillä aikaa Kaisa kyllästyisi kyläilyyn ja haluaisi viedä perheensä takaisin pois.
- Okei, hän sanoi arvatessaan, että ehkä Ali oli kyllästynyt ratsastamaan yksikseen.
- Menkää sisään ja laittakaa kahvia tulemaan, jos alatte palella, tai sitten mä laitan kun me tullaan, Ali sanoi ilahtuneena Artsille ja Kaisalle ja lähti hakemaan tallista suitset ja kypärät.
Alin vuokralainen oli suomenhevonen nimeltään Melankko ja Ilse oli sen verran käynyt sitä ja Marumbaa rapsuttelemassa, että tiesi sen mitä kilteimmäksi. Hän oli jo ajatellut jonain päivänä kysyä, saisiko pistää Miilan sen selkään ja talutella vähän, joten ei häntä itseäänkään juuri hermostuttanut, ellei sitten se, että mitä jos Miilalle tulisi häntä ikävä.
- Ei olla kauan, hän sanoi vain.
- Ei, eikä meidän tarvitse harjailla tai muuta, suitsitaan vaan ja kiivetään selkään, Ali sanoi.
- Jos mä tipahdan ja katkasen niskani niin sä saat sitten Miilan, Ilse varoitti ja sulki sitten äkkiä suunsa. Miten hän saattoi sanoa mitään noin epähienotunteista, hevosonnettomuuksista Ali ei varmaankaan välittänyt kuulla vitsailua. Tämä kuitenkin vain nauroi.
- Jos sä onnistut tipahtamaan sieltä niin saat multa jalkahieronnan saunan jälkeen.
- Miten mun on tarkotus päästä selkään? Ilse kysyi saatuaan suitset karvaiseen päähän.
Ali punttasi hänet ylös ja kiipesi itse taitavasti aidan päältä Marumban selkään, sitten hän lähti yli lumisten peltojen kohden kaukaisuutta.
- Mihin me ollaan menossa? Ilse kysyi.
- Mennään naapurin pihan halki niin päästään metsään.
- Eikö ne pahastu?
- Ei onneksi, ne on vaan tyytyväisiä, jos ne saa kikkareita kotiinkuljetettuna, ettei niiden tarvitse tulla kärryllä hakemaan, Ali nauroi.
Ilsestä tuntui ensin kiikkerältä, mutta hevonen oli leveä kuin sänky ja sen selkä oli tasainen. Se asteli tasaisesti Marumban perässä ja Ali ratsasti enimmäkseen taaksepäin kääntyneenä ja jutteli ja osoitteli maisemia. Vaikka ei niitä juuri ollut, ellei välittänyt eri puulajeista. Oli se silti hauskaa, kunhan Ilsen ajatukset ehtivät mukaan tallipihalta, mihin ne olivat aluksi jääneet. Takuulla Kaisa ja Artsi osaisivat lohduttaa Miilaa, jos lapselle yhtäkkiä tulisi kylmä tai iskisi ylitsepääsemätön äidinikävä. Lumen peittämä hiljaisuus sai mielen rauhalliseksi ja tyyneksi, eikä metsässä tuntunut edes kylmältä.
- Ei se ole unohtanu sua, tiedäthän sä, Ali sanoi arvaamatta, kun he alkoivat taas lähestyä kotia.
- Mitä? Ilse sanoi hätkähtäen hereille ajatuksettomasta levollisuudesta.
- Artsi.
- Ei kai niin. Miten se olis voinu? Mehän kirjotellaan toisillemme suunnilleen kerran viikossa, Ilse sanoi. – Tosin Kaisa ei taida tietää siitä, niin että älä kerro.
- En mä sitä… tai no, niin, Ali huokaisi.
- Mitä sitten? Ilse kysyi ja toivoi että hänen äänensä olisi ollut vähemmän innokas.
- Sitä vaan, että sä olit hölmö kun annoit Kaisan viedä sen.
- Mä olin, Ilse myönsi, ja tuntui yllättävän helpolta ja kevyeltä myöntää se ääneen. – Mistä sä tiesit?
- Tiesin mitä?
- Äh, unohda, me taidettiin puhua ihan eri asioista, Ilse peruutti nopeasti ja raukkamaisesti. Hän ei pystynyt keskustelemaan rakkaushuolistaan tällä lailla, ei edes Alin kanssa. Onneksi he olivat jo niin lähellä, että pääsivät viimeisen mäen päälle ja näkivät pihalle. – Kato, ne on vieläkin ulkona. Mä en olisi uskonut, että ne tarkenee.
Mutta siellä he olivat ja Ilse sai päähänsä ratsastaa heidän luokseen ja pyytää Artsia nostamaan Miilan hänen eteensä. Tyttö oli niskaansa myöten luminen ja kasvoiltaan punainen kuin jouluomena ja hän hihkui riemusta kun Ilse pisti hevosen kävelemään ja hän tunsi sen liikkeet.
- Haluaako Jessikin tulla? Ilse tarjoutui palatessaan, mutta Kaisa kaappasi tytön kauemmas hevosen luota ja kieltäytyi empimättä ja päättäväisesti.
- Ei ikinä, mitä jos se villiintyy?
- Ei sitten, Ilse tuumasi ja ratsasti tallin viereen tarhalle, minne Ali oli jo laskenut Marumban. – Ota Miila niin mä pääsen alas täältä ja päästään sisään, se tuntuu siltä, että sillä on pakko olla perskannikatkin jäässä.
Kaisan ja Artsin lähdettyä Ali meni laittamaan saunan pesään tulen. Oli aikaista, mutta kukapa heidän aikatauluaan määräili? Miila oli ensi ihmettelyjen jälkeen ihastunut saunomiseen suunnattomasti. Ali oli etsinyt ison pesuvadin, mihin tyttö mahtui istumaan ja roiskimaan vettä ja se asetettiin alemmalle lauteelle Ilsen ja Alin kiivetessä ylemmälle.
- Ehkä ne eroaa jossain vaiheessa, Ali ehdotti esivalmisteluitta ja Ilse vilkaisi häntä nopeasti.
- Ketkä?
- Ilse kuule, me tiedettiin Nitan kanssa, että sä olit rakastunut jo puoli vuotta ennen kuin Kimmo esiteltiin meille. Tänään sä meikkasit ja vaihdoit puseroa kaks kertaa ennen kuin Artsi ja Kaisa ehti tulla meille. Joko sä olet vinksahtanut tyttöihin päin kallelleen tai sitten sä olet lopultakin tullut järkiisi.
- En mä näe tässä mitään järkeä, Ilse huokaisi.
- Mutta mä olen siis oikeassa? Ali sanoi ja hypähti vähän.
- No jos nyt oletettais että sä olisitkin – mitä mä en tiedä koska sä et ole sanonut mitä sä luulet – niin mitä ilon aihetta siinä on?
- Sä olet lopultakin ymmärtänyt, minkä aarteen sä päästit käsistäsi, kun annoit Artsin mennä, Ali sanoi selkeästi. – Eikö niin?
- No niin, Ilse myönsi vastahakoisesti.
- Oletko sä kertonut Artsille?
- En, enkä kerro. Sillä on oma elämänsä nyt ja mä olen ihan tyytyväinen siihen, että me välillä kirjotellaan kuulumisia toisillemme.
- Eikö se sun mielestäsi ansaitse tietää? Ali kysyi ankarasti.
- Ei, sen kävisi vaan sääliksi mua ja sille tulisi paha mieli. En mä aio sotkea sen hyvin järjestettyä elämää.
- Mutta etkö sä luule että se haluaisi tietää? Luuletko sä, että se on lakannu tykkäämästä susta?
- Totta kai se on, hassu, sehän on mennyt naimisiinkin. Se on isä. Mä olen vaan teiniaikainen ihastus.
Bella Italia
Nitan nonna alkoi sairastella sinä keväänä ja vaikka Nita oli aina laskenut leikkiä siitä, miten hän sinnittelisi satakaksikymmenvuotiaaksi ihan pahaa sisuaan, hän meni ja kuoli pois kuitenkin. Ilse oli seurannut tapahtumia sähköpostin välityksellä, mutta Nita tuntui olevan aika lailla sujut asian kanssa. Surullinen toki, mutta asiat olivat menneet niin hitaasti ja väistämättä, ettei se ollut mikään sellainen katastrofi kuin Tapsan tapaus.
- Mä muutan nyt sitten Suomeen, Nita ilmoitti, kun hän oikein puhelimitse kertoi Ilselle uutista.
- Muutatko? Miksi?
- No, tää kai alkaa nyt riittää mulle. Tällä kertaa. Sitä paitsi mun pitäisi etsiä uusi asunto, mun sedän nuorin poika tulee asumaan tähän nonnan taloon ja sillä on jo iso perhe.
- Mä luulin, että sun isä on sen ainoa lapsi!
- Voi ei tosiaankaan.
- Siis ajattelin, kun sun piti Suomesta asti lähteä sen seuraneidiksi.
- Joissain tapauksissa kai kaukaisemmat sukulaiset on läheisimpiä. Ehkä ne täällä asuvat oli liian kyllästyneitä sen naputukseen.
- No koska tää tapahtuu?
- Kyllä ne kesän tekee sitä muuttoa. Pääsetkö sä kylään ennen kuin mä lähden?
- Mulla alkaa loma elokuussa. Onko se liian myöhään?
- Ei, kun mä sanon niin. Ne ei kehtaa tunkea tänne ennen kuin mä olen lähtenyt, niitä hävettää, ettei ne ollu nonnan kanssa loppuun asti.
- Mulla ei taida olla varaa tulla mukaan, murehti Kate, muttei kuulostanut olevan kauhean pahoillaan.
- Niin kuin sä raaskisit lähteä täältä, Ilse kiusasi. Kate oli kotiutunut niin, että oli hädin tuskin kestänyt nahoissaan jouluvierailulla Suomessa. Hän sanoi Tarjan olleen koko ajan kimpussa.
- Kuin mä olisin ollut kolmetoistavuotias. Sinne mä en mene enää takaisin.
- Et kai sä voi viettää loppuelämääsi Lontoossa tiskarina? Ilse epäili.
- Mähän olenkin pääasiassa sun lastenhoitajasi. Ja Ilonan taloudenhoitaja.
Ilse ei viitsinyt sanoa viimeiseen mitään. Katen taloudenhoitoa ei vieläkään oikeastaan päässyt kehumaan, vaikka hän olikin kehittynyt huimasti ja oli ainoa talossa, joka oikeasti viitsi välillä hinkata kokolattiamattoja puhtaaksi. Joka tapauksessa Miilan kanssa Kate oli loistava. Hänen viimeisin ideansa oli ollut ruveta käymään tämän kanssa pikkulasten urheilukerhossa.
- Mitä iloa pistää ton kokonen urheilemaan? Ilse ihmetteli, muttei kieltänytkään.
- Ei siellä kukaan urheile mitään kuperkeikkaa kummempaa, mutta siellä on englantilaislapsia. Oletko sä ajatellut, että jos sä olet täällä vielä kahden vuoden kuluttua, se joutuu kouluun ja mitäs jos se on sitten ummikkosuomalainen?
Ei Miila ollut ummikko, olihan televisio, mutta Katen idea oli silti Ilsen mielestä hyvä. He kuitenkin puhuivat pelkkää suomea kotona, ja vaikka Miila saattoi kuunnella sujuvasti englantiakin, oli puhuminen eri juttu.
Italiaa heidän ei tarvinnut opetella, ei viikon matkaa varten.
- Voihan Miila jäädä tänne, jos sä haluat mennä yksin ja pitää hauskaa Nitan kanssa, Ilona ehdotti, mutta Ilse ei suostunut.
- Tuskin siellä kovastikaan juhlitaan. Se on lapsiloma, sanoi Ilse, joka oli laittaessaan Nitalle postia, että oli varannut lentoliput, saanut vastaukseksi kysymyksen, että eihän kai häntä häiritsisi, jos Artsi ja Kaisakin tulisivat samaan aikaan. ”Miksi mua häiritsisi? Entä Ali?” oli Ilse vastannut, mutta ei Ali suostunut jättämään talliaan, ja muutenkin hänellä alkoi jo lukukausi ihan elokuun alkupäivinä.
Tietenkään Ilseä ei häirinnyt, ei periaatteessa. Itse asiassa ei ollenkaan, Nita ei oikeastaan olisi voinut saada parempaa ideaa, vaikka hän olisi auttanut. Hän näkisi taas Artsin, ja hitot siitä, vaikka samassa paketissa tulisivat Kaisa ja Jessikin. He kirjoittelivat edelleen ahkerasti, mutta sähköpostit olivat koko kevään kosketelleet enemmänkin Nitan asioita kuin heidän omiaan, ja eihän heillä mitään mielenkiintoisia omia asioita ollutkaan, ellei lapsia laskenut. Töitä vaan. Tai oli Ilse keväällä vähän aikaa käynyt treffeillä yhden aamukahvipaikassaan tapaamansa tyypin kanssa, mutta se oli kuivunut kokoon, kun mies oli ymmärtänyt hänen olevan single mom. Ei hän siitä ollut Artsille kertonut.
Yhtäkaikki matkaan hän lähti harvinaisen valoisin mielin. Kate lähti auttamaan hänet ja Miilan ja tavarat lentokentälle ja jäi sitten iloisesti virnistellen vilkuttamaan. Hän aikoi pysyä pubissa töissä Ilsen loman ajan ja hankkia suunnattomasti rahaa ja lähteä sitten Ilsen loppulomalla Bristoliin muutamien ystäviensä kanssa.
- Sä olet pikkusisko, jota mulla ei ikinä ollut, Ilse sanoi Katelle äkillisessä kiintymyksenpuuskassa hyvästellessään hänet.
- Hölmö. Mähän olen pikkusisko, jota sulla ei koskaan ollut, Kate nauroi.
- Eikö Kate tuu? Miila varmisti vielä viimeisen, noin neljännenkymmenennen kerran.
- Ei tule, mutta sä näet kohta Jessin ja te voitte leikkiä yhdessä niin paljon kun jaksatte, Ilse lupasi, nosti lapsen kainaloonsa ja lähti kohden passintarkastusta.
- Jessin?
- Sä muistat, kun te näette, Ilse lupasi. Miila muisti mitä ihmeellisimpiä asioita ja oli muistamatta itsestäänselvyyksiä välillä. Ilse ei ollut päässyt oikein perille siitä, miten parivuotiaiden aivot toimivat.
Nita oli jo lopettanut työt ja oli tullut heitä vastaan.
- Mä vuokrasin auton siksi aikaa kun te olette täällä, mutta mä toivon, että te voisitte osallistua vähän kustannuksiin, hän vihjaisi.
- Ilman muuta, Ilse lupasi. – Joko finskit tuli?
- Ne tulee illemmalla. Lähdetäänkö? Mä ehdin hyvin heittää teidät kotiin ja sitten palata hakemaan ne.
- Voidaan me odottaakin, Ilse ehdotti.
- Mä en usko että te kaikki ja teidän matkatavarat sopii yhdellä kertaa kyytiin. ja on tässä useampi tunti kuitenkin.
Miila pälyili silmät suurina ympärilleen ja kun he saivat matkatavaransa autoon, Ilse suukotti tyttöä poskelle.
- Tää on Italia. Eikö ole lämmintä?
Miila nyökkäsi ja katsoi epäilevin silmin Nitaa, joka nipisti häntä poskesta.
- Älä ujostele, enkelilapsi, mä olen sun kummitätisi.
- Nita, Miila ymmärsi ja ilme muuttui helpottuneemmaksi.
- Haluaisitko sä alotella ruokaa sillä aikaa, kun mä käyn hakemassa Artsin ja Kaisan? Nita kysyi ja Ilse lupasi. Ensin hän kuitenkin raahasi matkalaukkunsa huoneeseen, jossa he tällä kertaa saisivat Miilan kanssa nukkua. Nita oli pahoitellut, ettei voinut antaa samaa huonetta kuin edelliskerralla, koska siellä oli ainoa parisänky. Tietenkin Artsin ja Kaisan piti saada se.
- Tää on sun mummon huone, Ilse tunnisti ovella.
- Niin on. Etkö sä halua sitä? Nita kysyi kiireesti. – Koska vierashuone on kamalan pikkuinen.
- Kyllä mä varmaan pystyn täällä nukkumaan. Ei se halua kumminkaan Miilalle kummitella, Ilse hymyili.
- Mä en olisi varma siitä, mutta varmaan se ei tarkota pahaa, Nita huokaisi. Miila kiipesi sängylle pomppimaan ja ihastui ikihyväksi kun näki, mihin Nita oli ajatellut hänet majoittaa; samaan koriin kuin missä hän oli vauvana nukkunut.
- Se on liian pieni, Ilse nauroi.
- Ei ole pieni, väitti Miila ja ahtautui koriin kiemuralle.
- Etsitään jotain muuta kun mä tulen, Nita päätti.
Nita lähti takaisin lentoasemalle ja Ilse vaihtoi Miilalle kesämekon päälle. Lontoossakin oli ollut lämmin, ottaen huomioon, että se oli Lontoo, mutta tämä ilma, joka oli kuin kuiva sauna oli ihan jotain muuta. Hän kampasi pikkutytön hiukset ylös korkealle ponnarille, jotteivät ne kuumottaisi niskassa ja vaihtoi omatkin matkavaatteensa jääden pohtimaan pitkäksi aikaa hyvää ensivaikutelmaa. Ilse oli aina uskonut ensivaikutelmiin. Sitten hän naurahti itsekseen. Kaipa Nita olisi lukenut häntä kuin avointa kirjaa siinä missä Alikin talvella, jos olisi nähnyt, miten hän poukkoili shortseista hameeseen ja takaisin ja poseerasi välillä Miilalle.
- Vaaleanpunanen, Miila sanoi.
- Oletko sä varma? Ilse kysyi otsa rypyssä ja sitten hänen piti taas nauraa. Hän kyseli pukeutumisneuvoja parivuotiaalta! Hän jätti kuitenkin päälleen vaaleanpunaisen hihattoman T-paidan ja sen seuraksi Miila hyväksyi farkkushortsit.
- No niin, neiti, mennään keittiöön! Ruvetaan tekemään ruokaa, että Jessi saa kun tulee.
Miila näytti taas miettiväiseltä. Jessi olisi varmaankin ollut hänen paras kaverinsa, ihan niin kuin Kaisa oli joskus suunnitellut, jos ei ilkeä äiti olisi raahannut häntä muille maille. Nyt hän tuskin muisti pikkutyttöä, jonka kanssa oli laskenut mäkeä joulunpyhinä.
Keittiö näytti jotenkin autiolta ilman mustamekkoista mummoa nurkassa istumassa, mutta Ilse kieltäytyi ryhtymästä suremaan sitä tässä kohden. Hän alkoi penkoa kaappeja ja nostella pöydälle vihanneksia. Paitsi, että hän oli edellisellä vierailullaan kokannut nonnan kanssa useammin kuin kerran, hän oli jalostanut tämän perinteistä tomaattikastikkeen ohjetta kotona Lontoossa vaikka miten monesti niin, että se hipoi täydellisyyttä. Sitä paitsi mitä muuta ruokaa täällä muka olisi voinut tehdä? Miilan hän nosti istumaan keskelle pöytää ja antoi tälle muutaman sipulin ja tomaatin joilla leikkiä, kun hän itse yritti tehdä tomaateista tarpeeksi tasakokoisia palasia, että nonnakin olisi ne hyväksynyt.
- Kelpaako? Ilse kysyi kattohirsiltä toivoen, että olisi osannut kysyä italiaksi. Eihän nonna ymmärtänyt suomea. Ja todennäköisesti ei olisi kelvannut kuitenkaan, hän arveli.
Siinä vaiheessa, kun ulkoa alkoi kuulua auton ääntä, kaasuliekin päällä jo hautui yrteiltä ja valkosipulilta tuoksuva pata ja Ilsellä oli kuuma, vaikka keittiö olikin tuntunut alkuun ihanan viileältä, varjon puolella ja paksuine seinineen. Miila oli halunnut alas pöydältä jo aikoja sitten ja oli mennyt ruokakomeroon leikkimään kokonaisella korillisella vihanneksia. Sikäli kun Ilse oli ehtinyt katsoa, pienet valkosipulit olivat kissanpentuja ja iso salottisipuli niiden äiti, mutta nyt hän haki tytön päättäväisesti pois sieltä. Kaisa ei todennäköisesti arvostaisi ruoalla leikkimistä, vaikka sipulit miten kuorittaisiin ennen syömistä.
- Nyt ne taitaa tulla, mennäänkö vastaan?
Kaisa nosti helpottuneena pihalla Jessiä ulos vuokra-autosta. Hän oli vannottanut Nitaa ajamaan hitaasti ja rauhallisesti tajuttuaan, ettei tämän autossa ollut turvaistuinta ja Jessi oli ottanut tilanteesta ilon irti vääntäytymällä milloin mitenkin päin makaamaan takapenkille ja välillä melkein kuristuen turvavyöhön. Perhanan ipana oli potkinut hänen valkoisiin housuihinsa mustia viiruja kengillään, mutta katsellessaan nyt ympärilleen Kaisa ei jaksanut pysyä kiukkuisena. Oli niin lämmintä ja kaunista, vaikka aurinko alkoikin jo olla matalalla, ja talo oli kuin elokuvista, vierellään käkkyräiset, matalat puut, joiden hopeanhohtoiset lehdet liikahtelivat tuskin huomattavasti.
- Tää näyttää vielä satumaisemmalta kuin kuvissa, hän kuuli Artsin sanovan Nitalle, joka kiersi nostamaan heidän matkalaukkujaan autosta.
- Täällä alkaa olla vähän kuivaa ja kuollutta tähän aikaan vuodesta, Nita sanoi asiallisesti. – Keväällä on paljon kauniimpaa.
Jessi ehti karata kauemmas jo sinä lyhyenä hetkenä, minkä Kaisan huomio oli ollut kiinnittyneenä muualle ja harmistuneena hän juoksi perään.
- Koita nyt pysyä aloillasi tai mä laitan sut valjaisiin, hän suhahti.
- Ei se pääse pihalta katoamaan, kunhan mä laitan portit kiinni. Joka puolella on aita, Nita sanoi ja kävi sulkemassa mustan, rautaisen portin, josta he olivat juuri ajaneet sisään. Kaisa huokaisi helpotuksesta. Häntä oli vähän epäilyttänyt lähteä koko matkalle, jos se tarkoitti pelkkää lapsen perässä juoksemista. Sitä sai tehdä ihan tarpeeksi kotonakin, saati sitten vieraassa ympäristössä. Tyttö oli vikkelä kuin kärppä ja pohjattoman utelias, tai sitten yksinkertaisesti vain nautti saadessaan pistää hänet juoksemaan milloin minnekin.
- Tuolla on tyttö ja mummi, Jessi osoitti, kun Kaisa nosti hänet kainaloonsa ja tosiaan, patiolla seisoi pieni vaaleatukkainen hahmo, jonka perässä astui ovesta Ilse.
- No ei nyt sentään mummi, Kaisa naurahti. – Ne on Miila ja Ilse. Te saatte leikkiä yhdessä Miilan kanssa.
- Mä menen leikkimään.
- Et sitten saa purra. Se on sua pienempi.
Jessi paljasti vastaukseksi hammasrivinsä, joiden terävyyttä muutama lapsi leikkipuistossa oli saanut kokeilla, mutta alkoi samalla pyristellä niin, että Kaisan oli pakko laskea hänet alas. Menköön. Artsi saisi juosta perässä välillä.
- Hei! Ilse sanoi hyppiessään portaat alas ja tarttuessaan heidän toiseen matkalaukkuunsa, jota Artsi oli ottamassa. – Sä et saa nostella, muistatko sä?
- Totta kai mä saan, siitähän on jo ikuisuus, tämä ähkäisi nolona ja sitten he halasivat. Kaisa odotti tyynenä vuoroaan. Nita ja Ilse olivat aina halailemassa Artsia, ihan niin kuin kavereita ei olisi voinut tervehtiä muutenkin. Hän oli kuitenkin jo tottunut siihen, kun eivät nämä näkyneet pääsevän tavasta eroon.
- Hei, Kaisa, Ilse sanoi hänellekin lämpimästi ja Kaisa tunsi etäisen hajuveden häivähdyksen nenässään, kun häntäkin halattiin. – Tulkaa sisään, mä tiedän, minkä huoneen te saatte.
- Missä tytöt? Kaisa muisti, mutta nämä seisoivat portailla katsomassa toisiaan. Kohta sieltä kuuluisi karmea huuto, jos he päättäisivät aloittaa kissatappelun. Tai sitten ei. Kaisa toivoi totisesti, että Jessi käyttäytyisi kerrankin.
Tänään hänen toiveensa näytti toteutuvan. Ipanat ottivat toisiaan kädestä kiinni ja seurasivat matkalaukkuja raahaavia Nitaa ja Ilseä sisään ja Kaisa huokaisi helpotuksesta. Artsi laittoi tutusti kätensä hänen vyötärölleen.
- Täällä on aika lämmin, vai mitä? hän kysyi.
- Varmaan on, vaikka mä olen niin tuskanhiessä vielä, etten huomaa, Kaisa myönsi. – Perhanan Jessi potki mua koko matkan.
- Mennään purkamaan laukut niin vaihdat shortsit tai jotain.
Sisällä oli yllättävän viileää, ja siellä tuoksui ruoalle.
- Me päästään syömään heti kun te ehditte, Ilse sanoi iloisesti.
- Mitä sä olet oikeen laittanut? Tuoksuu ihan nonnalta, kysyi Nita epäileväisesti ja Kaisa tirskahti. Kuulosti siltä, kuin Nita olisi kysynyt, oliko Ilse paloitellut hänen isoäitinsä pataan.
- Sitäpä sitä, Ilse sanoi. – Ja nyt mä meen tekemään salaatin loppuun. Tule sä kattamaan pöytä.
He häipyivät ja Kaisa seurasi Artsia huoneeseen, johon heidän laukkunsa oli viety. Siellä oli parisänky ja pieni päästä vedettävä lastensänky ja Artsi katseli tyytyväisen näköisenä ympärilleen.
- Mä olen ollut huonommissa hotellihuoneissa kuin tää, hän sanoi, nosti toisen laukun sängylle ja napsautti sen auki.
- Mä en ole juuri ollut hotellihuoneissa, sanoi Kaisa hiukan syyttävästi.
- Pitäiskö Jessillekin vaihtaa joku kesämekko päälle?
- Luuletko sä, että se haluaa? Mä en jaksa ainakaan lähteä metsästämään sitä, siitä tulee vaan huutoa, Kaisa sanoi ja alkoi järjestelmällisesti nostaa vaatepinoja kaapin tyhjille hyllyille. Hän ei oikein ollut tiennyt mitä pakata, joten tavaraa oli sitten tullut mukaan vähän ehkä enemmänkin kuin tarpeellista. Itse hän vaihtoi päälleen shortsit ja hihattoman paidan, niin kuin Nitalla ja Ilselläkin, mutta Artsi nappasi ensimmäisen Jessin mekon, minkä näki ja lähti sen kanssa etsimään tyttöä.
He eivät tehneet sinä iltana muuta kuin istuivat suunnattoman keittiön pöydän ääressä syömässä ja juttelemassa. Nita oli hakenut olohuoneen sohvalta tyynyjä tyttöjen tuoleille niin, että näillä oli jotain mahdollisuuksia ylettää syömään, mutta ne olivat liukkaita ja muksahtelivat alta pois, niin että Ilse nosti lopulta Miilan syliinsä syömään ja Jessi nousi tuolille seisomaan. Hän olisi istunut pöydälle, ehkä lautasellekin, ellei Artsi olisi estänyt. Kaisa ei jaksanut välittää. Oli ihanaa, kun Artsilla oli kerrankin aikaa pitää muksua silmällä, hän itse alkoi olla ihan kypsä siihen touhuun. Oli ihanaa saada syödä rauhassa ja juoda viiniä ruoan kanssa. Oli ihanaa olla lomalla. Oli ihanaa, kun Artsi selitti Jessille, miksei tämä voinut juoda maitoa, kuten kotona, vaan joutui tyytymään veteen. Ilsen tyttöä ei näyttänyt moinen katastrofi häiritsevän mutta, järkeili Kaisa sitten, ei kai Englannissakaan niin kauheasti maitoa juotu.
- Huomenna voidaan lähteä vähän katsomaan paikkoja, Nita ehdotti. – Me voidaan ajaa kaupunkiin ja käydä kahvilla, ja sitten ajella vähän vuoristoteitä. Ja jonain iltana voitaisiin käydä vähän viihteellä.
- Miten muka lasten kanssa, Ilse älähti.
- No kuule, mulla on suunnitelma. Vedetään pitkää tikkua, kuka jää lapsenvahdiksi. Seuraavana iltana jää joku toinen ja sitä seuraavana kolmas, Nita esitti.
- Paitsi sä et tietenkään voi, koska sunhan pitää esitellä meille kaikki menomestat, puhumattakaan siitä, että sitten sä pääset ulos vaikka miten monena iltana, Ilse arvasi.
- Niin, toihan on totta, Nita sanoi, kuin ei olisi tullut ajatelleeksikaan. Kaisaa nauratti, mutta sitten hän huokaisi.
- Ei toi käy. Meidän neiti on semmonen riiviö, ettei sen perässä meinaa yksi aikuinen pysyä, saati sitten, jos niitä on kaksi, joita vahtia. Ne on kaivossa molemmat alle tunnissa.
- Kaivossa on kansi, Nita huomautti.
- Saanko mä vielä tipan viiniä? Kaisa kysyi. Hän ainakin halusi ulos Nitan kanssa, vaikka heti saman tien.
Aamulla Nita tosiaan hoputti heidät kaikki autoon ja lähti ajamaan poispäin kaupungista, ylös kiemurtelevaa tietä, joka myötäili vuoren rinnettä. Kaisa ja Ilse istuivat takapenkillä, tytöt tiiviisti välissään ja Kaisa odotti vain, koska he alkaisivat nahistella. Miila kuitenkin nukahti melkein saman tien, joten Jessi valui pitkästyneenä puoliksi makuulle ja alkoi huvittaa itseään potkimalla etupenkkiä.
- Ota se syliin tai jotain, toi on inhottavaa, Artsi ärähti lopulta, mutta Jessi ei halunnut syliin.
- Ei se tule, sanoi Kaisa lopulta tuskastuneena joutuessaan irrottamaan otteensa, kun lapsi alkoi kiljua. Se oli noloa, etenkin kun Ilse istui toisessa päässä penkkiä katsellen ulos niin tyynenä kuin ei olisi kuullut mitään ja piti kättään enkelinnäköisenä nukkuvan tyttärensä ympärillä.
- Vaihdetaan paikkaa, se tulee mun syliin, Artsi ehdotti.
- Totta kai se sun syliin tulee, se on kyllästynyt muhun kun me ollaan kaiket päivät yhdessä, Kaisa ärähti. Nita pysäytti auton ja katsoi häntä myötätuntoisesti, kun hän tuli Artsin tilalle etupenkille.
- Sä ainakin kaipaat vähän hauskanpitoa. Mitä jos me mentäisiin tänä iltana vähän hurvittelemaan ihan tyttöporukalla ilman mitään tikunvetämisiä?
- Jos Artsille sopii, Kaisa myöntyi, vaikka tunsikin omantunnonpistoksen.
|