Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 16.2.15 19:49:36
28. luku – Miila pääsee mökille
Illalla siis lähdimme kaupungille. Olin vaihtanut minihameeni farkkuihin, vastentahtoisesti, mutta arvellen, ettei valkoinen hame ollut kovin fiksu vaate, jos aikoi mennä rantaan istuskelemaan. Ilsen korkkarit olin palauttanut kaappiin, sillä pelkäsin taittavani nilkkani niiden kanssa, jos sattuisin tulemaan pikku huppeliin, ja se oli nyttemmin vakaa aikomukseni. Stigu oli hommannut meille kuohuviiniä, sillä hän kieltäytyi raahaamasta repullista kaljaa koko iltaa ja sitä paitsi hän sanoi, että kupliva sopi paremmin juhlistamaan kesäloman alkua.
- Onko varma, ettei ne tapa mua, kun mä en osaa ruotsia, varmistin vielä kerran, kun nousimme metroon Rikun ja Rasmuksen kanssa.
- Lopeta, sanoi Stigu tiukasti ja Riku alkoi nauraa ja pörrötti hiuksiani. Minä viihdyin kauhean hyvin heidän kanssaan. Stigu piti minua hyvänä ja Riku ja Rasmus olivat kuin hyväntahtoisia isoveljiä.
- On sinne muutamat muutkin ottamassa jotain ummikkosuomalaisia tyttöystäviä, Rasmus lohdutti ja sitten en enää huolehtinut sitäkään vähää, seurasin vain heitä, kun nousimme metroasemalta maan pinnalle ja lähdimme kävelemään.
Uimarantaan kävi tiemme. Minulla ei ollut kuin hämärä mielikuva siitä, missä se oli, joten seurasin vain mukana ja olin kiitollinen siitä, että jalassani oli tennarit eikä korkkarit. En olisi pystynyt kävelemään koko matkaa sellaisilla, mutta lopulta olimme perillä. Rasse näpläsi puhelintaan ja minä katselin ympärilleni ihmispaljoutta. En ollut tajunnut, että täällä olisi näin paljon koululaisia, tämä oli melkein kuin uudenvuodenaattona… säikähdin. Mitä jos Henri olisi täällä? Tämä olisi juuri sellainen tilaisuus, että hänkin oli hyvin saattanut ryömiä kolostaan ihmisten ilmoille haastamaan riitaa.
- Ketä sä etit? Stigu kysyi, kun pälyilin hetken hurjana ympärilleni ja sitten muistin, kenen kanssa olin ja rauhoituin. Isoveljet olivat pelastaneet minut silloin, kyllä he pelastaisivat nytkin, jos tilanne tulisi.
- En ketään. Missä ne teidän kaverit on? Mihin me mennään?
- Ne on vasta tulossa, ilmoitti Rasmus, joten istuimme siihen, missä olimme, aika kaukana vesirajasta, ison männyn alla. Reput kerättiin läjäksi keskelle ja sitten alkoi pullojen avaaminen.
Minä kilahdin ihan arvaamattomaan känniin kuohuviinistä. Se oli jotenkin niin kevyen ja pirskahtelevan makuista, ettei muistanut sen vahvuutta, tai sitten se jostain syystä vaan muuten salakavalasti hiipi päähäni ja etenkin jalkoihini. Lopulta Stigu kieltäytyi antamasta minulle enempää juotavaa, mutta ei se haitannut. Minä pirskahtelin ihan riittävästi siitä, mitä olin ehtinyt jo juoda, enkä ujostellut hänen koulukavereitaan tai näiden tyttöystäviä pätkän vertaa. En kyllä varmaan olisi ujostellut muutenkaan, he olivat mukavia.
Kun alkoi pimetä, joukkomme katsoi parhaaksi lähteä pois. Meno alkoi muuttua aika hurjaksi, juomat loppua itse kultakin ja poliisiautoja lipua ohitse koko ajan vaan useammin.
- Mä haluan jäädä tänne, mä haluan uimaan, sanoin itsepintaisesti, sillä oli kuin minulle olisi vasta valjennut, että olimme tosiaankin uimarannassa.
- Sä olet kännissä kuin käki ja mä vien sut kotiin, Stigu sanoi ja auttoi minua sytyttämään tupakan, yhden viimeisistäni.
- Miten sä voit viedä sen kotiin tossa kunnossa? kysyi Rasmus epäileväisesti.
- Mä syötän sille hodarin matkalla, ja eiköhän se selviä, ennen kuin me päästään edes asemalle asti.
- Hodarin, mmm, sanoin minä ja tunsin olevani ihan kauhean nälkäinen ja sitä myötä valmis lähtemään.
Stigu oli oikeassa selviämiseni suhteen. Kunhan sain jalkani taas järjestykseen, kävely tuuletti päätäni paremmin kuin olisin toivonutkaan. Sitä alkoi särkeä, ja kun pysähdyimme nakkikioskille, nälkäkin katosi. Lämpimien makkaroiden ja kurkkusalaatin haju kävi kimppuun niin, etten voinut kuvitellakaan saavani mitään sen tapaista alas, olisin oksentanut saman tien. Muut kyllä tekivät ostoksia hyvällä halulla ja osti Stigu minullekin sen hodarin, mutta hän sai syödä sen itse, minä otin vain limsaa.
- Mitäs sitten? kysyi Ola, pitkä, vaalea kaveri, joka kaulaili tyttöystävänsä Saanan kanssa. Olisin voinut suudella Stigua, joka pysyi päättäväisenä ja sanoi, että me lähtisimme kotiin.
- Pakko pitää nyt julkisivu kunnossa, ettei tuu mitään mutkia matkaan meidän mökkireissulle, hän sanoi ja heilautti koko porukalle hyvästit.
Olin luullakseni päässyt sänkyyni herättämättä ketään, ainakaan kukaan ei ollut tullut sanomaan mitään yöllä ja seuraavana iltanakin Ilse vain kysyi, oliko minulla ollut hauskaa.
- Oli, kiitos, sanoin ja kysyin, eikö hän millään ehtisi pestä vähän pyykkiä, että saisin lempifarkkuni mukaan mökille.
- Mikset sä ole pessyt itse, sullahan on kesäloma? hän kysyi ankarasti.
- Öö, koska mä en osaa? yritin.
- Se on maailman helpointa, tuu katsomaan.
En voinut muuta kuin seurata kylpyhuoneeseen ja kuunnella esitelmän pesukoneen toiminnasta. Se ei tosiaankaan ollut vaikeaa, mutta huokaisin arvatessani, että tästedes minun olisi ihan turha odottaa pikavaatehuoltoa. No, minkäs sille saattoi.
- Oletko sä ihan varma, että sä haluat lähteä sinne mökille? Ilse kysyi noin seitsemännen kerran ja nyökyttelin.
- Mä lähden sitten huomenna Stigulle, ennen kuin te tulette töistä, muistutin. Hänen vanhempansa kuulemma lähtisivät aikaisemmin töistä, jotta ehtisimme ajaa Turkuun asti ennen viikonloppuruuhkaa.
- Soita sitten joka ilta.
- Joka ilta? En mä soittanu sulle ratsastusleiriltäkään joka ilta!
- No, ainakin joka toinen.
Niska hiessä raahasin seuraavana päivänä kassini Stigulle. Hän oli varoittanut ottamaan mukaan myös lämpimiä vaatteita ja villapaidat veivät kauheasti tilaa. Rojautin kassin etuoven rappusille, mutta kun kukaan ei tullut avaamaan ovea, vaikka soitin kelloa useamman kerran, kiersin talon ympäri takapihalle ja siellähän he olivat molemmat, Stigu ja Roy.
- Joko kohta mennään? kysyin hyväntuulisesti, kun istuin kolmanneksi puutarhapöydän ääreen, missä he pelasivat korttia.
- Mmh, sanoi Roy otsa rypyssä ja ymmärsin, että heillä oli jotain elämää suurempaa kesken. Se näytti alkuun kauhean monimutkaiselta, mutta kun olin pari kierrosta katsonut, aloin päästä jyvälle ja ehdotin, että he jakaisivat minullekin ja sitten tuli Mariakin.
- Tuletko säkin mukaan? kysyin riemastuneena, sillä hänelläkin oli iso kassi mukanaan. Miksei kukaan ollut kertonut minulle? Olisin voinut riemuita etukäteen vielä enemmän.
- Se päätettiin vasta eilen, Maria sanoi ja nauroi, kun nousin tanssimaan hänen kanssaan.
- Sä olisit kuullu, jos olisit ollu täällä, huomautti Stigu, mutta minähän en ollut ollut siellä. Olin uumoillut, että koko päivä menisi yhdeksi kinasteluksi siitä, menisimmekö sänkyyn vai emme, jos olisin mennyt sinne tappamaan aikaa heidän vanhempiensa ollessa poissa. Olin siis väittänyt, että päätäni särki ja että halusin levätä. Se oli mennyt ihan täydestä.
Poikien vanhemmat tulivat töistä kahden maissa ja aloimme lastata autoja. Meitä oli niin monta, ettemme olisi mahtuneet yhteen autoon ja heillä oli näin kesän alussa niin kauheasti tavaraakin vietävänä mukana, että tuskin he olisivat yhdellä autolla pärjänneet edes, vaikka Maria ja minä emme olisikaan olleet mukana viemässä tilaa. Stigu ja minä menimme äidin, Evan, takapenkille ja Roy ja Maria matkustaisivat heidän isänsä kanssa. Eva ja Robert olivat jo aikojen alussa esittäytyneet etunimillään, mutta toistaiseksi minulla ei ollut ollut tarvetta käyttää niitä. Nyt maistelin niitä alkumatkan ajan, Eva ja Robert, Robert ja Eva. Tulevina päivinä varmaan joutuisin puhuttelemaan heitä muutamankin kerran.
Eva rupatteli alkumatkan hajanaisesti, mutta sitten aloin liukua unten maille, oli se miten vauvamaista tahansa. Minä en vaan voinut sille mitään. Aina, jos jouduin istumaan autossa pidempään, aloin torkkua. Stigu piteli minua kädestä ja näpelsi sormiani ja aurinko paistoi ihanan lämpimänä kasvoilleni ja minä vain vajosin pois, kunnes Stigu ravisti minua.
- Herää, pitäis raahata tavarat veneeseen, hän sanoi ja katsoi minua hyvin läheltä. Räpyttelin pöllähtäneenä silmiäni, ennen kuin aloin taas tajuta missä olin. Seikkailussa! Kun katsoin ympärilleni näin kymmeniä, satoja veneitä ja meren, joka väikkyi niin, että silmiin koski ja kuulin lokit. Uneliaisuuteni oli tipotiessään.
Raahasimme tavaroita laiturille valkoisen veneen luokse. Robert, Roy ja Maria olivat ehtineet perille aikaisemmin, he olivat jo veneessä ja ottivat vastaan nyssäköitä, joita me nostelimme, sitten Eva lähti pysäköimään auton paremmin ja Stigu ja minä nousimme veneeseen. Hetken olin ihan varma siitä, että kun nostaisin jalkani astuakseni laiturilta veneeseen, se alkaisikin ajelehtia poispäin ja pulahtaisin veteen.
- Tarviitko sä apua? kysyi Stigu, hyppäsi yhdellä loikalla kannelle ja ojensi ritarillisesti minulle kätensä. Eikä se vene mihinkään karannut. Robert jakoi meille pelastusliivit, vahti että kukin kiinnitti ne kunnolla, ja jyräytti sitten moottorin putputtamaan Evaa odottaessaan.
Merimatkan kestoa oli vaikea arvioida. Ehkä se oli puolisen tuntia, ehkä enemmän tai vähemmän. Aluksi oli kiva katsella saaria, joiden ohi puksutimme, mutta sitten ne alkoivat harventua ja vaikka meri oli suuri ja mahtava, se oli kuitenkin vain yhtä ja samaa vettä. Jos katsoi taaksepäin näki sataman enää vain pienenpienenä pilkkuna, sitten sekin jäi jonkin saaren taakse. Roy pomppi aina välillä pystyyn ja tähyili eteenpäin ja lopulta hän kiskoi Mariankin seisomaan ja osoitti jotain. Kohta moottorin ääni hidastui ja olin valmis nousemaan ja tähyilemään myöskin. Meidän täytyi tulla perille ja jo oli aikakin. Vaikka olimme istuneet suhteellisen suojassa perässä ja oli lämmin, oli viima saanut korvani jääkylmiksi niin, että minun teki mieli peittää ne käsilläni ja hiukseni tuntuivat villeiltä.
Moottori hidasti entisestään tahtiaan ja kun tosiaan nousin seisomaan näin, että olimme lipumassa kallioisen saaren laituriin. Roy vilahti näppärästi kuin apina keulaan ja loikkasi laiturille kiinnitysköysi mukanaan. Tuoksui suolavedelle ja merilevälle ja, olisin voinut vannoa, vanhalle kalalle. Sitten Stigukin kiipesi kaiteen yli ja hyppäsi laiturille peräpäästä toinen köysikieppi mukanaan. He näyttivät olevan kuin kotonaan ja tunsin suurta iloa, kun sain olla mukana. Ehkä minäkin loppuviikosta pystyisin hyppimään laiturilta veneeseen ja takaisin yhtä ketterästi? Nyt olin vielä aika kömpelö ja tennarini luiskahti märällä kannella niin, että olisin hyvinkin voinut päätyä mereen, ellei Stigu olisi saanut minua kainalosta kiinni. Kalliolta katseli alas laiturille mitä sievin muumitalonsininen huvila, jossa oli pikkuruutuiset ikkunat.
- Antakaa ne kylmälaukut sieltä niin mennään laittamaan talo lämpiämään ja juodaan kahvit, sanoi Eva iloisesti. Lämpiämään? Nyt oli kesä?
Siitä huolimatta ensimmäiseksi sytytettiin tuli sekä keittiön kamiinaan, että korkeaan, pyöreään uuniin, joka oli olohuoneessa, ja oli kyllä pakko myöntää, että talossa oli aika kylmänkosteaa.
- Täällä on ihan ihanaa! ilmoitin, kun olin pyrähdellyt läpi alakerran huoneet. Valkoisia ja pastellivärisiä maalattuja huonekaluja, meriaiheisia tauluja, pitsiverhoja ja omituisia koriste-esineitä.
- Kiitos vaan, sanoi Eva tyytyväisen näköisenä ja tyhjensi kylmälaukkuja nurkkakaappiin. Maria ja minä pörräsimme vähän epätietoisen näköisinä molemmat, kunnes hän käski meitä ottamaan kaapista esiin kahvikuppeja ja kattamaan pöydän. Robertin ja pojat hän oli lähettänyt raahaamaan loput tavarat veneestä. Sitten hän latasi kahvinkeittimen ja nosti pöydälle ison laatikollisen valmiita voileipiä.
- No niin, mennään laittamaan teidän huone sillä aikaa, kun kahvi tippuu, hän sanoi sitten. Kohotin kulmakarvojani kysyvästi ja vilkaisin Mariaa, joka näytti ihan tavalliselta. Meidän huone? Jotenkin olin kuvitellut, että nukkuisimme Stigun ja Royn kanssa.
Sellainen ei ilmeisesti ollut juolahtanut Evan päähän ollenkaan, tai sitten nimenomaan oli. Hän johdatti meidät kapeita rappusia pitkin toiseen kerrokseen ja meni siellä mitä sievimpään pieneen huoneeseen, jonka kummallakin seinällä oli sänky. Sen täytyi olla suunnilleen olohuoneen yläpuolella, sillä nurkassa meni siellä näkemääni uunia muistuttava paksunnos, joka tuntui lämpimältä, kun painoin käteni sitä vasten. Savupiippu.
- Vessa on tuossa vieressä, mutta se on vähän pieni, Eva pahoitteli ojennellessaan meille piironginlaatikoista viileitä lakanoita. En malttanut ruveta heti petaamaan vaan kävin ensin tunkemassa nokkani sisään jokaiseen huoneeseen, joita oli kolme omamme lisäksi ja sitten se vessa. Se oli tosiaan hyvin minimaalinen, mutta olihan se nyt toki ylellisempi kuin joutua menemään vaikkapa ulkohuusiin, tai edes alakertaan.
- Tulkaa kahville, kun olette valmiita, hän kehoitti sitten ja jätti meidät. Istuin sängylleni katsomaan, miten Maria säntillisesti taitteli lakanaansa patjan kulman alle ja heiluttelin jalkojani.
- Musta tuntuu, että mä olen muumitalossa, julistin.
- Jaha, oletko sä Niiskuneiti? Maria tirskahti ja tunnustin, että minulla oli paremminkin Pikku Myy –olo.
Rappusista alkoi kuulua kolinaa, ennen kuin minä olin ehtinyt päästä edes alkuun petaamisessani ja Roy toi kassimme.
- Missä sä nukut? kysyi Maria ja katosi hänen mukanaan peremmälle, missä olin nähnyt pari asutumman näköistä huonetta, kun tämä meidän oli selkeästi vierashuone. Hutaisin lakanani nopeasti sileäksi vaivautumatta taittelemaan sitä, kuten Maria oli tehnyt, pussitin tyynyn ja kiiruhdin heidän perässään. Roy ja Maria olivat vihreäsävyisessä huoneessa, jonka seinällä roikkui rivi tauluja, joissa oli vanhanaikaisia autoja, joten oletin toisen huoneen olevan Stigun ja menin sinne. Siellä oli ikkunalaudalla CD-soitin ja vähän levyjä ja kirjoja ja sitten siellä oli Stigukin. Hän oli päässyt tulemaan äänettömästi perässäni ja huomasin hänet vasta oven kolahduksesta, kun hän sulki sen.
- Mitä sä tykkäät? hän kysyi ja keikautti minut sängylle.
- Tää on ihan ihana paikka, vakuutin ja kiedoin käsivarteni hänen kaulaansa. Ei hän nyt mitään yrittäisi, kun meitä odotettiin alas kahville, eikä minulla ollut mitään pientä suukottelua vastaan. – Meillä on Marian kanssa oma huone, kerroin.
- Mutta et kai sä siellä aio nukkua? kysyi Stigu hymyillen voitonvarmasti.
- Mitä jos sun äiti tulee tarkistuskäynnille yöllä?
- Näh, ei se tule. Tai sitten keksitään jotain. Hän antoi minulle suukon suoraan huulille, mutta siirtyi sitten hamuilemaan kaulaani. Se kutitti hiukan, mutta en voinut kieltää, etteikö se olisi tuntunut hyvältä. Hengähdin hiukan ja puristin häntä vähän lujempaa niin, että hän nosti hymyillen kasvonsa esiin.
- Vähänkö hienoa, että sä sait tulla mukaan, hän sanoi.
Sen alkuillan me kulutimme kävelemällä ympäri saaren. Siellä oli kolme toinen toistaan komeampaa huvilaa muumitalon lisäksi ja ne kuuluivat Robertin sisaruksille. Vain yhdessä niistä oli nyt asukkaita, poikien setä, joka oli juuri lähdössä hakemaan perhettään kaupungista. Hän kuului arvelevan, että seuraavana aamuna saarella olisi enemmänkin hyörinää, mutta tämän yön saisimme olla ihan ominemme. Korvani oli tainnut vähän harjaantua kevään kuluessa, sillä ymmärsin tuon kaiken, vaikka hän puhui ruotsia.
Saaren keskiosa oli harvaa, tuulen tuivertamaa metsää ja lukuun ottamatta kahta hiekkaista poukamaa se oli muuten sileää kalliota.
- Tänne ei kannata tulla yöllä harhailemaan, varsinkaan jos sataa, sanoi Stigu vakavasti. – Jos liukuu kalliota pitkin veteen ei välttämättä pääse takaisin ylös. paitsi tietenkin jos ui pitkin rantaa johonkin laituriin.
- Mulla ei ole mitään aikomusta tulla harhailemaan tänne pimeällä, lupasin ja värähdin, kun ajattelin, millaista olisi turhaan yrittää kiivetä ylös liukasta kalliota, sormet verillä. Saatoin kuvitella, että se olisi vaikeaa.
- Saatte kokeilla saunan jälkeen, lupasi Roy.
Sauna oli lähellä toista uimapoukamaa, josta saattoi helpostikin mennä uimaan, mutta pojat painuivat mereen suoraan kalliota pitkin ja palasivat sieltä kuin tarzanit apunaan pitkä köysi, joka oli sidottu saunarakennuksen terassin kaiteeseen. Sen avulla se ei ollut vaikeaa, mutta jos antoi köyden olla ja yritti ilman, sai vain polvensa verille ja kynnet halki.
- Mä uskon, sanoin, ja tartuin jo puolimatkassa köyteen.
Pulikoiminen oli yllättävän kylmää hommaa, vaikka sää oli edelleen kaunis. Merituuli tuntui kuitenkin koko ajan ja olin iloinen siitä, että Stigu oli käskenyt minun pakata villapaitoja. Merituuli tuntui vaikuttavan myös ruokahaluun ja se myös sai silmäluomet lupsumaan jo ennen hämärää. Olin nukahtaa pöytään, kun söimme iltapalaa.
- Gå lägg dej, sanoi Eva minulle jossain vaiheessa niin, että säpsähdin. Olin unohtunut tuijottamaan savista kaakaokannua ja pääni oli juuri nyökähtänyt, kuin olisin ollut historiantunnilla.
- Anteeksi, änkytin, mutta hän vain nauroi ja nyökäytti päätään kohden portaita. Katsoin parhaaksi totella. Heräsin tietysti hiukan, kun vaihdoin yöpuvun päälle ja kävin harjaamassa hampaani, mutta siltikin nukahdin jo ennen kuin Maria tuli perässä. Huoneessamme oli suloisen lämmin, kiitos savuhormin, ja muistan miettineeni muumeja ja talviunta viimeisinä ajatuksinani. Vasta aamulla tunsin piston omatunnossani, kun muistin Stigun. En minä nyt suoranaisesti ollut luvannut hiipiä hänen huoneeseensa yösydännä, mutta olisi kai hän nyt ainakin hyvänyönsuukon ansainnut.
Maria tuhisi omassa sängyssään, eikä hänestä näkynyt kuin tupsu kullanvärisiä hiuksia ja seinällä oleva kello näytti tuskin seitsemää. Olinkohan ikinä herännyt näin aikaisin ilman herätyskelloa? En voinut olla varma, mutta ainakin nyt tunsin itseni virkeäksi kuin peipponen ja huomasin, että minulla oli ikävä Stigua. Menisin herättämään hänet nyt. Nousin ylös ja avasin oven mahdollisimman äänettömästi, sitten tassuttelin lyhyen matkan hänen ovelleen, jonka avasin ihan yhtä hiljaa ja pujahdin sisään. Hetken epäröin, ennen kuin menin hänen sänkyynsä, mutta sitten päättelin, ettei hän näin aamulla kuitenkaan kehtaisi haluta seksiä. Kaikki muuthan heräilisivät varmaan ihan pian myös.
- Huomenta, kuiskasin ja suukotin häntä unenlämpimälle poskelle. Hetkeen ei tapahtunut mitään, eikä sittenkään muuta kuin että hänen hengityksensä muuttui. Hän oli selvästikin hereillä, mutta miksei hän sanonut mitään?
- Hei, sanoin varovasti, ja sitten hän katsoi minua, katsoi vihaisesti. Vetäydyin vähän poispäin, sillä ei hän koskaan ollut katsonut minua tuolla tavoin, ei edes silloin, kun olin ollut vasta pikkusisarusporukassa ja kiusoitellut häntä kakaramaisesti.
- Mitä sä siinä teet? hän kysyi.
- Mä tulin herättämään sut, vingahdin.
- Mä odotin sua vähän aikasemmin kuin nyt.
- Mä nukuin!
- Mä vähän epäilen, ettet sä olisi tullut, vaikket olisi nukkunutkaan. Sä et halua mitään muuta kuin härnätä mua.
Katsoin häntä vähän pelokkaana ja yritin ymmärtää, mitä hän oikein tarkoitti, vaikka eihän se nyt mitään avaruusfysiikkaa ollut.
- Ja sä et halua mitään muuta kuin naida mua, puuskahdin takaisin.
- Itsepähän sä alotit!
- No en olis alottanu, jos oisin tienny, ettei sun päähäsi sen jälkeen enää mitään muuta mahdu. Ihan yliarvostettua hommaa!
- Ja sä et uskalla kokeilla uudestaan, jos sä vaikka vahingossa rupeaisit tykkäämäänkin siitä!
- Mä olen kokeillu!
- Ja kuinka hiton monta kertaa?
- Sä tiedät sen yhtä hyvin kuin mäkin, sä olet ollut läsnä joka kerta, sähähdin ja ihmettelin, mistä olinkaan saanut niin sopivat sanat suuhuni. Minun teki mieli nousta ja häipyä, mutta tilanne oli vähän arkaluontoinen. Miten minä muka voisin jäädä tänne, jos me olisimme Stigun kanssa riidoissa? Kotiinkaan en pääsisi mitenkään ennen sunnuntai-iltaa, jos Robert kerran vasta silloin oli palaamassa kaupunkiin. Siihen oli kaksi pitkää päivää ja yksi kokonainen yö. Pakottauduin pysymään siinä sängynreunalla. ristin käteni kiukkuisesti rinnalle ja tuijotin kattoon. Silmäkulmastani näin, että Stigu teki täsmälleen samalla tavoin.
|