Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   17.5.14 09:31:12

Uusi topa. Ykkösketju on täällä:

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=877414&t=877414

Aloituspätkänä lyhyt pala, kun en kehtaa jättää tätä kokonaan ilman tekstiä :)

-------------------------------

ELLE

- En halua, sanoin, ja omastakin mielestäni kuulostin kaksivuotiaalta.

Sellaiselta kaksivuotiaalta, jolle tarjottiin tikkaria kiukkukohtauksessa, ja joka torjuu tikkarin vain siksi että sattuu olemaan pahalla päällä.

- Siinä ei paljon kysellä että haluatko, Joona sanoi, ja muistin missä tilanteessa tämä itse oli.
- Anna sen nyt vaan laskeutua mieleesi. Sink in, niinkun sanonta kuuluu.
- Ei siinä ole mitään laskeutumista. Mä en siedä Laria silmissäni, sanoin yrmeästi.
- Nyt oikeesti Elle, kasva aikuiseksi ja lakkaa olemasta noin jääräpää idiootti! Joona kivahti. Minä katsoin tätä hämmästyneenä.

Joona suuttui todella harvoin, ja ihan tuossa äänilajissa tämä ei ollut puhunut minulle ikinä.

- Sulla on joku tyhmä ylpeys vaan esteenä siinä, että sä et voi myöntää ihastuneesi, Joona sanoi tuskastuneena.
- Mitä? kysyin älykkäästi.
- Kuulit kyllä. Sä väität että Larin pitäis pyytää sulta anteeksi, mutta tuliko koskaan mieleen, että sullakin ehkä olis jotain anteeksipyydettävää? Mulle ja Lukakselle sä kyllä myönnät olleesi tyhmä pieni lapsi muutama vuosi sitten, ja kuitenkin sä käyttäydyt kuin pahin draamakuningatar aina, kun Lari on näkyvissä. Ei sellasta jaksa mies katella. Selvittäkää välinne, niin me muutkin saadaan olla rauhassa!

En pystynyt sanomaan mitään, tuijotin vain Joonaa. Tämä tuijotti takaisin kireänä, huokasi sitten ja kaivautui sohvannurkkaan kädet ristissä.

- Okei, mä olen kireenä myös siksi, että mua rasittaa mun ja Lukaksen tilanne, Joona sanoi ja tuijotti ulos ikkunasta.
- Mutta silti mä olen tota mieltä teistä, ja koska sä olet mun ystävä, mä sanon sen sullekin. Mä en vaan jaksa enää puhua sulle nätisti, kun sellanen puhe ei näköjään mene perille, Joona jatkoi.

Kun en vastannut mitään, mies katsoi minua ja huomasi vettyneet silmäni ja väpättävän leukani .

- Äläkä näytä noin lyödyltä koiranpennulta, en mä halua sua itkettää, Joona lisäsi, kohottautui parempaan asentoon ja lopulta kaappasi minut kainaloonsa sohvannurkkaan.

En itsekään tajunnut alkaneeni itkeä, ennenkö kuulin niiskuttavani. Tärisin Joonan kainalossa ja yritin hengittää normaalisti, mutta ei siitä tullut mitään.

- Mä en ole ikinä ollut näin kuutamolla yhdenkään ihmisen takia kuin mä olen Lari takia ollut. Ja tää on jo toinen kerta, kuiskasin.
- Itke ensin, jutellaan sitten, mies totesi. –Mä en saa mitään selvää. Eikä se ole nyt tärkeää, tämä sanoi ja painoi leukansa päälakeeni.

Mitä siinä sitten enää saattoi tehdä? Joona oli riisunut kaikki aseeni pois yksitellen, eikä jättänyt vaihtoehtoja. Ehkä kyseessä ei ollut ihan kevättulva- tyyppinen itkukohtaus, mutta aika pitkän ajan istuin Joonan kainalossa vielä sittenkin, kun kyyneleet olivat jo ehtyneet.

  Re: Neidonkorento #2

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   17.5.14 11:50:07

Tui tui, ihanaa söpöilyä tänne suhdekriisin keskelle! <3

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: jenny 
Päivämäärä:   19.5.14 10:59:17

<3

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   19.5.14 16:52:30

Ihanaa kun jatkoa on tullu nyt nopeemmin. Saa toki laittaa lisääkin :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Autumn 
Päivämäärä:   22.5.14 23:52:43

<3 :) :D

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Apple 
Päivämäärä:   24.5.14 19:48:28

Ellellä ja Joonalla on ihana suhde :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   24.5.14 22:18:52

Tässä taas lyhyempi pätkä, että ehdin kirjottaa jatkoa eteenpäin :)

Apple, munkin mielestä niillä on :)

--------------------
- Mitä mun pitäisi sanoa? kysyin lopulta.
- Toistaa se lause mistä mä en saanut äsken selvää.
- Että mä en ole ikinä ollut yhtä hajalla, pihalla, postilaatikkona ja merellä kenenkään takia kuin Larin. Ja jo toista kertaa, sanoin, ryhdistäydyin ja ja pyyhin silmiäni paitani hihaan.

- Toista kertaa? Joona kuummasteli, mutta tajusi sitten. -Ei kun ai niin, tietenkin. Mä olin jo Saksassa kun se juttu tapahtui, niin mä en tiedä millasta täällä oli.
- Lari loukkasi mua ja mä niin tiesin, etten anna sille ikinä anteeksi. Tiedätkö miksi?
- No miksi?

- Koska se oli ihan oikeassa, kun se häipyi, kuiskasin. -Mä olin maailman hirvein pikkukakara ja surkea kämppis. Oli rankkaa saada se kasvoilleen niin yhtäkkiä ja kerralla sellaselta tyypiltä, jota rakasti ja arvosti, sanoin, ja silmiäni alkoi taas kirvellä.

Oli helpottavaa saada sanotuksi ääneen se, mitä olin miettinyt viimeiset kaksi vuotta. Sillä totuus se oli, siitä ei päässyt yli eikä ympäri.

- Rakasti? Joona kysyi hetken kuluttua.
- No niin kuin nyt ystäviä rakastetaan.
- Toi kuulostaa joltain muulta, Joona sanoi varovasti ja veti minut takaisin kainaloonsa.
- Haluatko sä kuulla salaisuuden? kysyin.
- Tietenkin.
- Siitä olis voinut tulla jotain enemmän, jos se olis päättynyt jotenkin muuten ja jos mä olisin ollut aikuisempi. Ehkä, sillä en mä tiedä mitä Lari ajatteli. Mä olin sille kuin pikkusisko, josta se piti huolta kunnes sen mitta tuli täyteen. Se siitä sitten.

Joona rypisti otsaansa.
- Mä en tiedä mistä sä olet keksinyt ton me-ollaan-vaan-vihamiehiä- juttusi, mutta sä olet ihan metsässä.
- Enkä ole, sanoin alistuneesti.
- Sä et ole ennenkään tiennyt, mikä sulle on hyväksi.
- Paitsi sun kohdalla.
- No se nyt on sanomattakin selvää, Joona naurahti ja tarjosi nenäliinan. –Niistä, ja sitten mä kerron sulle jotakin.

Minä niistin pontevasti ja katsoin odottavasti Joonaan.

- Mä en tiedä mitä täällä päässä tapahtui, mutta mä tiedän millasta Saksassa oli, Joona sanoi ja piti tauon. -Lari ei saanut itteään sängystä ylös muutamaan päivään.
- Että mitä? kysyin kummastuneena. –Ryyppäämäänkö se ratkesi?
- Se ei koskenutkaan mihinkään holijuomaan. Se ikävöi, Joona sanoi. – Ja mun ei varmaan tarvitse vääntää rautalangasta että ketä, tämä lisäsi.
- Mua? kysyin hämmästyneenä. –Mutta sehän lähti itse, koska ei voinut sietää mua silmissään!
- Mietipä vähän. Tiedätkö sä ketään niin ehdotonta oikein ja väärin- tyyppiä kuin se on?
- En taida tietää.
- Kuinka lapsi sä itse olit sillon?
- Niin lapsi ettei sitä oikein viitsi edes ajatella.
- Jos sä ihastuisit nyt samanlaiseen tyyppiin kuin mitä sä itse olit sillon, niin mitä sä tekisit?
- Antaisin koko jutun olla, sanoin epäröimättä.
- No mutta jos se olisi sun hyvä kaveri?
- Ottaisin etäisyyttä, vastasin varmasti.
- Ja jos se olis sun kämppis?
- Mä varmaan… sanoin, ja asia alkoi valjeta minulle. Vedin käden suuni eteen ja katsoin Joonaa silmät suurina.

- Mä olen tyhmä. T-Y-H-M-Ä, nyt se on virallisesti todistettu, sanoin käteni takaa. –Ja sä olet nero. Än, ee… aloitin, mutta Joona huitaisi kädellään ilmaa ärtyneen näköisenä.
- Sä olit loukkaantunut, siitä se johtuu.
- Olen mä vähän edelleen. Mun mielestä jutun ois voinut hoitaa jotenkin toisinkin.
- Lakkaa miettimästä menneitä. Tervetuloa nykyhetkeen. Mitä sä aiot tehdä?
- Se on tosi hyvä kysymys. Ilman vastausta, totesin, ja jäimme istumaan hiljaisuuteen.

Hiljaisuuden katkaisi Lukaksen puhelimen pirinä keittiöstä. Lukas oli tullut saunasta minun totuudenhetkeni aikana ja vastasi kännykkäänsä poissaolevasti ja jatkoi juttuaan lyhyin tavuin.
- On se täällä, veljeni kuului sanovan puhelimeensa. – Joo, sekin, tämä jatkoi. – Okei? Me tullaan.

Sitten oli vähän aikaa hiljaista, kunnes Lukas ilmestyi olohuoneen ovelle.

- Kuteet niskaan, nyt mennään.
- Minne?
- Ulos.
- Mulla on lenkkivaatteet, muistutin veljeäni.
- Ne ei sua tapa.
- No ei, mutta…
- Sä olet hyvännäköinen niissäkin, Joona rauhoitteli.
- Hahhah, tuhahdin. – Sen verran odotatte, että mä ehdin laittaa ripsarin paikalleen. Vasta sitten mä olen valmis kohtaamaan maailman.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   25.5.14 12:41:24

Tää on ihana pätkä. Tuollaista veljellistä ystävyyttä, lämpöä ja samalla hilpeyttä haikeuden keskellä. Tai ei haikeuden, mutten parempaakaan sanaa keksi.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   27.5.14 03:59:45

Äh, ihan mahtava tarina. Lisää :3 Ainoa asia joka häiritsi oli ennenkö-sanan käyttö mutta menee varmaan murteiden piikkiin.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Koiranomistaja 
Päivämäärä:   27.5.14 16:27:09

Jatkoa! Tää on kyllä niin paras! :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: tuitui 
Päivämäärä:   29.5.14 15:10:22

Ihan mahtava! Janoaa lisää!

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   29.5.14 19:28:50

Ihanaa, nopeasti jatkoa !! Tätä_ei_saa_ jättää tähän kohtaan !

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Autumn 
Päivämäärä:   29.5.14 21:35:55

Juu, samaa mieltä muiden kanssa jatkoa vaan, kun ehtii. :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: RK 
Päivämäärä:   1.6.14 14:59:05

inanaa tommone♥ Ja kesäloman kunniaks jos sais ees pikkusen pätkän, niin ois oikein loistavaa :')

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   2.6.14 19:30:03

No toki saa :)

Kiitti kommentoinnista, on niiiiiiin kiva tietää että tätä luetaan :)

Onnea valmistuneille ja koulunsa päättäneille, kesäloma alkakoon!

----------------------

Lukaksen auton takapenkillä istuessani toivoin, että olisin älynnyt ottaa sen helkutin ripsivärin mukaan.

- Mihin me mennään? kysyin. –Vai saanko mä kyydin kotiin?
- Pääset toimistolle asti.
- Ai Kallioon? Sopii. Mä kävelen siitä kotiin.
- Liia pyysi apua jonkun pöydän kasaamisessa.
- Eikö siellä nyt ole porukkaa joka sen osaa tehdä?
- Ei tuntunut olevan.
- Kun se hetken olisi odottanut niin joku olisi ihan satavarmasti tullut.
- Sähän halusit nähdä ihmisiä.
- No joo, mutta ihme homma ettei siellä muka ollut ketään, kun ne käyttää sitä pöytää varmasti yhdessä kuitenkin.
- Joel oli ollut, mutta se oli häipynyt jonnekin.
- Eikä ottanut Liia mukaansa? ihmettelin.

Joona loi minuun katseen taustapeilin kautta.

- Luuletko että Joelia kiinnostaa laittaa yhtäkään ylimäärästä tikkua ristiin? Kai sitä mielummin ihminen coolisti piirtää ja bilettää kuin kasaa jonkun sadistin suunnittelemaa pöytää.
- Sellanenko Joel on? kysyin jo aidosti huolestuneena.
- Sellanen just, sanoi Joona painokkaasti etupenkiltä ja katseli ikkunastaan ulos.
- No pitäkää sille joku puhuttelu. Kai teillä sen verran munaa on, että yks jätkä ei pompota teitä miten haluaa? Ehdotin.
- Sehän se onkin, kun se ei pompota muita kuin Liiaa, Lukas sanoi.
- Ne tekee tosi paljon Liian kanssa yhteisiä projekteja, Joona jatkoi. -Ei siitä aina tiedä kumpi hoitaa ne osuudet. Joelin jäljen tunnistaa, että kyllä sekin tekee aika paljon. Mutta Liia tekee silti enemmän. Ja se ei tajua sitä. Mulla ei ole yhtään hyvä fiiilis niistä kahdesta.
- Meillä kellään ei taida olla. Mutta mitä me voidaan tehdä? kysyin.
- Kysytään Liialta, Joona ehdotti.
- Mitä me siltä tarkalleen ottaen kysytään? Lukas ihmeteli. ”Moi, sun jätkäkaverisi on täys küsipää, tajuatko sä sitä itse? Lakkaisitko tekemästä sen työt?”
- Pointti, Lari totesi.- Ja Liia ei ole se ihminen joka myöntää olevansa väsynyt. Se on niin tottunut pärjäämään.
- Ollaan me ainakin Astan kanssa sille puhuttu, sanoin.
- Me myös, Joona sanoi. –Toivottavasti se riittää.
- Tää ei liity tähän mitenkään, mutta musta on kiva kun sä käytät sanaa me, totesin. Joona hymyili ja vilkaisi Lukasta, joka katsoi takaisin hymyillen.

Perillä toimistolla odotti Liia, pöytä ja pukkijalat.

- Ihana kun tulitte, mä olin jo epätoivoinen, Liia huokasi.

Joona loi yhden silmäyksen nääntyneen näköiseen tyttöön.
- Lähde himaan. Me kootaan tää ja sitten mekin lähdetään.
- Mä en jaksa vielä lähteä etsimään bussia jolla pääsis kotiin, Liia sanoi voipuneen näköisenä.
- Missä Joel on, eikö se voisi olla auttamassa tai ainakin hakee sut kotiin? kysyin mielestäni ihan neutraaliin sävyyn, mutta Liia hiiltyi saman tien.
- Älä alota! Se on jossain edustamassa, ja mä en jaksa kuunnella yhtäkään poikkipuolista sanaa siitä!

Minä tuijotin ystävääni. Liian piti olla melkoisen väsynyt, että tämä otti tulta näin äkkiä.

- Rauhotu, en mä tarkottanut arvostella, sanoin hitaasti.
- Sieltä se kuuluu läpi kuitenkin, ettei mikään mitä Joel tekee kelpaa sulle, Liia tokaisi ja kääntyi kasaamaan papereita pöytänsä ääressä. Minä vilkaisin Joonaan kulmiani kohottaen ja tämä nyökkäsi kevyesti takaisin. Tällaista oli siis jatkunut jo jonkin aikaa.

- Mä en aio riidellä sun kanssa, sanoin sovittelevasti Liian selälle. –En mä oikeasti tarkottanut pahallaa. Käydään tää keskustelu sitten kun sä olet levännyt enemmän.
- Se on hyvä idea, Joona tarttui kiireesti puheeseen. –Mä heitän sut himaan tässä välissä, Joona sanoi Liialle.
- Ja pöytä ei oo edelleenkään kasattu huomiseksi? Ei käy, Liia sanoi, ja tämän ääni värähti.
- Ei, kun me Joonan kanssa viedään sut ensin ja sitten tullaan tekemään tämä. On se huomenna valmis, älä hätäile, Lukas sanoi ja tarttui Liiaa hartioiden ympäriltä kiinni.
- Okei, jos te oikeasti haluutte auttaa niin kiitos kiitos kiitos, Liia sanoi ja pyyhkäisi silmäkulmaansa. –Mulle todellakin kelpaa kyyti kotiin.

Liia keräili tavaroitaan ja Lukas vilkaisi minua. Välillämme kulki sanaton, yhtä mieltä oleva viesti siitä että Liia oli tosiaankin väsynyt, ylityöllistetty ja huonossa parisuhteessa. Ystäväni olisi ansainnut niin paljon enemmän, mutta tämän kanssa saattoi puhua vasta sitten kun tämä oli nukkunut yönsä paremmin.

- Huomenna mä en halua nähdä sua täällä ennen iltapäivää, Joona sanoi Liialle ja nosti kämmenensä pystyyn torjuvasti, kun Liia alkoi väittää vastaan. –Mä olen tosissani. Sä palat loppuun tota tahtia. Huomenna voit pitää vaikka vapaapäivän mun puolesta. Anna Joelin tehdä enemmän, se ei ole ollenkaan niin väsynyt kuin sinä.

Liia mutisi vastaukseksi jotain mistä emme saaneet selvää, ja katsoimme parhaaksi olla kyselemättä enempää.

Minä jäin toimistolle odottamaan, kun Lukas ja Joona lähtivät viemään Liiaa kotiin. Hyvästiksi Liia huikkasi auton ikkunasta minulle:

- Lari tulee ehkä kohta käymään siellä, älä säikähdä!

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: tuitui 
Päivämäärä:   2.6.14 21:51:56

Ihanaaaa! Älä pidä jännityksessä kauaa meitä lukijoita! :D

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.6.14 22:20:03

Nopeesti lisää jatkoo! :D

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: jenny 
Päivämäärä:   3.6.14 14:02:18

:-*

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Autumn 
Päivämäärä:   3.6.14 15:48:10

Jee, jatkoo!! :D Ihana tarina <3 :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   4.6.14 18:05:40

Nyt taas kestää enennkö saan tänne tavaraa laitettua, joten tässä lyhykäinen pätkä lisää :)

--------------------

Ajattelin poistua paikalta ennen kuin Lari saapuisi, sillä en ehkä pystyisi kohtaamaan tätä tämäniltaisen itkuvirteni jälkeen. Tarvitsin aikaa pohtia Joonan kertomia asioita ja itse tajuamiani juttuja, mutta ajattelin silti vilkaista nopeasti Liian työpöytää. En oikein tiennyt mitä etsin, mutta jotain todisteiden tapaista siitä, että Liia teki enemmän kuin Joel. Kiersin keskilattialla olevan pöydänkasaamishässäkän ja marssin Liian pöydän ääreen.

Kaivoin paperipinoja aikani, mutta en tullut niistä hullua hurskaammaksi. Ne olivat yhtä kaaosta, eikä mistään ilmennyt kuka teki mitä ja kenen kanssa. Suurin osa töistä ja aikatauluista oli tietenkin sähköisessä muodossa, mutta papereitakin oli yllättävän paljon.

- Nerot hallitsee kaaoksen, mutta vaan omat kaaoksensa, äsähdin ääneen, kun lopulta kasasin katsomani paperit takaisin pinoihin. – Toisten nerojen pinoja on turha mennä tonkimaan. Oli miten oli, Liia, sä teet liikaa töitä, omias ja Joelin myös, totesin ääneen itsekseni. –Mutta miten ihmeessä sut saa uskomaan sen? kysyin, nojasin molemmat käteni pöydän reunaan ja katsahdin ylöspäin voipuneena.
- Se on tosi hyvä kysymys, sanoi Lari takaani.

Jäykistyin ja käännähdin ympäri. Totesin kaverin seisovan keittiön oviaukossa rennosti karmiin nojaillen. Tämä oli pukeutunut todella hyvältä näyttäviin farkkuihin. Se olikin sitten ainoa asia joka Larilla oli päällään.

En ehtinyt viritellä mitään suojaverkkoja joten näky jysähti palleaani täysillä kuin joku olisi heittänyt minua kivellä, eikä hetkeen maailmassa ollut mitään muuta kuin Lari siinä oviaukossa. Mielessäni käväisi ajatus ettei Lari oikeastaan koskaan tarvitsisi muuta vaatetusta päälleen kuin housut ja hiuspehkonsa, ja ehkä ne lukulasinsa jotka saivat miehen näyttämään vielä kuumemmalta.

Lari nosti toista kulmakarvaansa sen näköisenä, että tiesi varmasti mitä mielessäni liikkui.

- Sä ilmestyt näköjään tänne vain iltamyöhällä ja sillon kun sataa, Lari totesi.

Minäkin nostelin omia kulmiani ja yritin näyttää yhtä rennolta.

- Ja sä hiivit edelleen yhtä hiljaa kuin kissat. Koska sä tulit?
- Ihan äsken. Sä puhut edelleen itseksesi.
- Niin puhun. Onko toi teidän uusi pukukoodi? kysyin. Pakkohan minun oli tästä paidattomuusasiasta mainita ääneen, muuten kundi saattaisi luulla vääriä asioita. Jotka saattaisivat olla ihan oikeita, mutta ei Larin sitä tarvinnut tietää.
- Ei mulla ole pukua päällä.
- Eikä melkein mitään muutakaan. Menikö sulla ruokaa paidalle? kysyin äänensävyltä jonka olin varannut pikkulapsille, kun nämä olivat tehneet jotain vähän noloa ja tyhmää.

Se ei häirinnyt Laria.

- Ei. Mä juoksin tänään duuniin ja loput vaatteet on pesussa, joten mun pitää hetki hengata näin, kunnes kuivausrumpu on hoitanut työnsä. Haittaako?

Ai että haittasiko? Ei todellakaan, ja mitä suurimmassa määrin kyllä.

  Re: Neidonkorento #2

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   4.6.14 19:31:02

Vooi, toi viimonen lause. :D Tää on kyllä sellanen stoori, että tätä lukee mielellään lisää ja lisää aina vain.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: RK 
Päivämäärä:   5.6.14 09:56:40

mä niin tykkään tästä!! ihana Lari ja ihana Elle, oi että♥

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: juli 
Päivämäärä:   6.6.14 00:30:14

Onha tää vaan ihan loistava! Janoan lisää!!!

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: kirsikka 
Päivämäärä:   6.6.14 00:30:52



  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   6.6.14 16:56:07

e

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   7.6.14 14:04:44

haha, mitäköhän kirjoitetusvirhe tuossq on tullut ! ::D tarkoitin siis että jatkoa nopeaan !! <3

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   7.6.14 18:09:44

--------------------

- Onko teillä täällä pesukone?
- Olli oli kaukonäiköinen.
- Me tultiin kasaamaan pöytää, sanoin.
- Me?
- Minä, Lukas, Joona, luettelin. –Mutta ne lähti leikkimään ritaria ja viemään Liian kotiin. Ne tulee sitten takasin.
- Hyvä. Mä voisin vilkaista tota pöytää, jos mä vaikka osaisin kasata sen.
Lari käveli pöytähässäkän luokse.
- Hei, täähän on samanlainen kuin mun oma, jonka mä kokosin vähän aikaa sitten. Me saadaan tää kahdestaankin kyllä jaloilleen. Jos sä suostut auttamaan mua?
- Liian vuoksi kyllä, sanoin.

Lari tarttui työkaluihin, polvistui ja alkoi kasailla pöydänjalkoja. Minua ärsytti että pistin perinaisellisesti merkille tämän kädet ja sen, miten kevyesti Lari tuntui tekevän aivan kaiken voimaa vaativan toiminnan. Sellainen tekemisen helppous tietysti viehätti ylipäätään, mutta tämän jäpikkään kohdalla tunnuin olevan aivan erityisen herkkä.

Lakkaa kuolaamasta, komensin itseäni ja yritin sanoa jotain.

- Liia oli ihan superväsynyt.
- Niin se on viimeaikoina ollut.
- Se ei kestänyt kuulla Joelia mainittavankaan, vaan mä melkein sain saman tien riidan aikaiseksi sen kanssa.
Lari vilkaisi minua huvittuneena jakoavain kädessään.
- Siihen ei sun kanssa paljon tarvita.

Ihmeekseni minua ei edes ärsyttänyt, vaan nyökkäsin vain. Mitäpä sitä tosiasioita kieltämään.

- Se on totta. Mutta mä olen huolissani Liiasta.
- Niin me kaikki ollaan, mutta vaikeeta on tehdä asian hyväksi mitään, kun Liia itse väittää kaiken olevan hyvin. Ja on pakko hoitaa omatkin hommat, joten koko ajan ei ehdi huolehtia, Lari totesi ja väänsi pultteja paikoilleen. Yritin unohtaa miehen paidattomuuden ja keskittyä asiaan.

-Sekin on totta. Pitäis keksiä joku hyvä lähestymistapa, ja Joelia ei sais mainita ollenkaan, huokasin.
- Liia on ihan puolustuskannalla siitä. Mä luulen että se tajuaa itsekin tilanteen mutta ei vielä myönnä sitä.
- Tai sitten se ei tajua, totesin, ja istuin sohvalle.
- Onhan se hankalaa todeta, että frendit oli oikeammassa kuin itse on, Lari sanoi.

You nailed it, mietin. Se taisi olla tämän päivän teema sekä minulla että Liialla.

- Näin, Done, Lari ilmoitti jonkun ajan kuluttua.
- Mä ilmotan pojille ettei tarvitse tulla takas tänne, sanoin.
- Odota, käännetään tää vempele ensin, sitten voit soittaa.

Käänsimme pöydän jaloilleen, asettelimme sen pois keskeltä tietä ja sitten kaivoin puhelimeni takkini taskusta.

- Otatko teetä? Lari kysyi.
- Kyllä kiitos.

Lari lähti edeltä keittiöön. Minä huomasin seuraavani katseella tätä turhan avoimesti, ja yritin olla kiinnittämättä liikaa huomiota tämän paljaaseen selkään. Vaikeaa se oli, mutta sitten keskityin soittamaan Lukakselle.

- Moi! Se pöytä on jo kasassa!
- Okei? Lukas kuulosti hämmästyneeltä.
- Joo. Ei tarvii tulla tätä kautta.
- Saapuiko Joel kuitenki sinne?
- Ei.
- No kuka sitten? Olli?
- Ei.
- …..
- Se on nyt kasattu, eikö se tieto riitä?
- Koska sä et sano kenen kanssa sä teit sen, niin mä tiedän kuka se on, Lukas totesi. - Jospa sen tämän päiväisen jälkeen sä pystyisit puhumaan Larin kanssa, putsaamaan vähän ilmaa.
- Kiitti vinkistä. Moro.

Menin keittiöön Larin perässä.

- Olitpa sä lyhytsanainen, tämä kommentoi.
- Armas veli kävi liian uteliaaksi, totesin. - Jos mä olisin sanonut kenen kanssa mä täällä olen, ja kahdestaan, niin se olisi varmaan rientänyt ratsuväen kanssa apuun. Ihan vaan siksi, että se pelkäisi paikan ikkunoiden puolesta.
- Joopa joo, Lari naurahti. –Sä et ole ihan niin paljon mua vastaan kuitenkaan, että ikkunat olis vaarassa.
- Jospa se tarkottikin sua.
- Mä en ole alottanut kovin montaa meidän riidoista, Lari muistutti.
- Myönnän, sanoin lauhkeasti.
- Mitä? Kuulinko mä oikein?
- Kuulit. Älä kerjää uutta riitaa, tokaisin.
- En, en, mutta lakkaa komentelemasta, Lari naurahti.
- Ei sua ole ennenkään kiinnostanut mun komenteluni. Sä olet aina tehnyt just niinkun ite oot tykännyt, hymähdin.
- Näinpä, Lari vastasi hyväntuulisesti. –Sä myös.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: RK 
Päivämäärä:   7.6.14 20:01:07

hihi, ihanaa! musta muuten tuntuu ihan typerälle toistaa itseäni jokaisen pätkän jälkeen, muttakun tämä on vaan jotain varsin ihanaa, enkä keksi mitään muutakaan sanottavaa! :D Joten jatkeles taas kuhan kerkiät! :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Apple 
Päivämäärä:   8.6.14 12:13:30

Aina yhtä hyvää luettavaa :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   8.6.14 19:12:36

Mitä tässä nyt voi kommentoida? Hyvää tekstiä.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: puolipiste 
Päivämäärä:   8.6.14 20:38:00

Mun on nyt ihan pakko kommentoida. Olen lukenut tätä tarinaa varmaan ihan alusta asti ja sen sun toisenkin tarinan olen lukenut. Nautin todella paljon kirjotustyylistäsi ja mulla taitaa jopa olla syy, miksi sun tarinasi on lähes ainoa jota pitkäjänteisesti seuraan. Mä tykkään tosi paljon siitä, että sä et pröystäile seksillä, vaan tässä tarinassa on oikeesti jotai realististaja aikuismaista. Tää on todella kypsästi kirjoitettu ja tekstistä kyllä huomaa, että sä et monien pikkuteinien tavoin ajattele seksin ja ulkonäön olevan elämää tärkeämpi asia vaan luonnollinen juttu parisuhteessa.

Todella, pakko toistaa, todella ja vielä kerran todella kiitollinen ja iloinen llen myös siitä, että sun tekstissä ei kiroilla. Iso kiitos siitä. On rasittavaa lukea tarinoita, joiden idea on hyvä ja kirjoitusasukin muuten miellyttävä mutt joissa joka toinen sana on kirosana. Se särähtää korvaan enemmän kuin pahasti ja saa mut miltei välittömästi lopettamaan lukemisen.

Allekirjoitan täysin myös muiden kommentit siitä, miksi sun kirjoitustyyli nappaa, mutta ei siitä sen enempää. Mä toivon siis hartaasti jatkoa ja tietysti mahdollisimman nopealla aikataululla, sillä tätä ei vaan kyllästy lukemaan.

Kiitos vielä ja voit olla varma siitä, että mä pysyn jatkossakin mukana ainakin jos laatu pysyy samalla tasolla! Ihanaa että tälläki foorumilla vielä on kirjoittajia, joilta saa oikeasti odottaa laatua eikä joudu pettymään. Kiitos siis vielä ehkä miljoonannen kerran ja anteeksi superpitkästä kommentista! :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   8.6.14 21:23:24

Toi larin :3

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Autumn 
Päivämäärä:   9.6.14 18:44:58

Mä en kuule keksi mitää kommentoitavaa, kun tää on vaan niin hyvä! Aina vois kommentoida samanlailla, mutta mää en vaa jotenki kykene siihe ja aina mun pitäis omasta mielestä keksiä uutta, mut silti huomannu et kirjotan näin: "Jee! Jatkoo on tullu! :D" tai joitan semmosta. Mutta ny loppu avautumiset ja jatkoa ootellaan. :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ig 
Päivämäärä:   11.6.14 01:13:05

Nyt kun viimein luen tätä koneella niin pakkohan munkin on kommentoida (yleensä kännykällä ja sillä ei jaksa).

Kuten täällä on aiemminki todettu teksti on erittäin laadukasta. Mun mielestä sen laadukkuuden takana on juurikin puolipisteen mainitsemat asiat. Kiroilu, pinnallisuus, seksin ylikorostaminen vie tarinalta kerrokset. Itse olen erittäin viehättynyt tarinan kerroksellisuuteen. Sitä tästä tarinasta löytyy. Välillä liikutaan vakavemmissa teemoissa (esim. Liian ongelmat) ja välillä viehätytään enemmän ulkonäöllisistä syistä (täysin syystä! itekki katselisin enemmän kuin mielellään Larin paljasta yläkroppaa).

Sekavaa tekstiä joo, koita saada selkoa :D

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   12.6.14 13:17:48

Oi, lämmin kiitos palautteesta :) Kiva, että mun kirjotustyylistä tykätään!

Oon sanonut tän ennenkin mutta sanonpa uudestaan: Musta tuntuu, että Tt:ssa on ihan tarpeeksi niitä tarinoita joissa pääosassa on vaateteollisuus ja kotibilekännit. Eikä siinä mitään, niitä saa kirjottaa ja lukea ja nauttia niistä, tietenkin. Ja toisinaan seassa on ollut yllättäviä helmiä. Ne tarinat ei kuitenkaan ole mun heiniä eikä onneksi tarvitse ollakaan, sillä mä en osaisi kirjottaa sen tyylistä tekstiä :)

------------------------------------------

Samassa vesi kiehui ja keitin napsahti pois päältä.

- Vihreää vai mustaa? Lari kysyi ja kaivoi kupit kaapista tiskialtaan yläpuolelta.
- Mustaa, maidolla, totesin, ja kävelin ottamaan oman kuppini.
- Mä muistan. Sä olit ainut mun tuntema ihminen joka laittaa teehen maitoa. Siksikin kannattaa lähteä ulkomaille, Lari hymähti.
- Ai että oppii laittamaan teehen maitoa?
- Oppimaan, että jonkun outo tapa on ihan normaalia jossain muualla. Avaa silmiä, kun käy pikkuisen keikalla jossain.
- Josta tuli mieleen se Hämeenlinna. Onko sulla kaikki selvänä sen suhteen? kysyin.
- Töitten suhteen on jutut aika hyvin kasassa. Enää pitää vaan tehdä se, Lari sanoi, mutta kuulin äänessä kaiun jostain, jota en osannut ihan määritellä.
- No mutta sehän kuulostaa ihan hyvältä? kysyin vähän epävarmana.

Kaivoin teepussin paketista ja laittaessani teepussia kuppiin käteni hipaisi Larin käsivartta. Vaistomaisesti katsoin ylöspäin. Kohtasin harmaan silmäparin tiiviin tuijotuksen. Lari katseli minua eikä yrittänytkään peitellä sitä. Sydämeni vaihtoi yhtäkkiä sijaintia ja hyppäsi kurkkuuni lyömään tiheää tahtia.

- No, mitä? kysyin, kun en kestänyt enempää.
- Ei mitään, tämä sanoi, mutta katsoi edelleen. – Tai oikeastaan jotain.
- No?
- Töitten suhteen kasassa, joo. Ongelma on, että säkin olet siellä.
- Miksi se on ongelma? Mähän lupasin käyttäytyä nätisti.
- Sun tuuliviirin lailla vaihteleviin fiiliksiin mä olen ehtinyt tottua.
- Okei? sanoin hämmentyneenä.
- Ongelma on, että mä en valehdellut sulle silloin firman avajaisiltana, Lari sanoi ja laski katseensa.
- Siis mitä? kysyin hämmästyneenä. – Eihän me keskusteltu sillon paljon mitään. Sä tokaisit vaan, että… sanoin, ja Lari jatkoi lauseen loppuun puolestani.
- Mä sanoin, että sä olet edelleen todella kaunis, Lari totesi ja loi minuun harmailla silmillään vakavan katseen.

Kääk.

- Varmaan erityisesti nyt, nää lenkkikuteet päällä, sopersin ja hörppäsin kiireesti teetäni. Lari ei sanonut mitään.
- Joko se sun paita on kuiva? kysyin yrittäen jotenkin rikkoa läheisyystunnelmaa, joka yritti hiipiä välillemme.
- Onko mun ajateltava niin, että sua kuitenkin häiritsee se ettei mulla ole paitaa päällä? Lari kysyi, luopui vakavasta ilmeestään ja katseli minua toinen suupieli nykien.
- Mä vaan kysyin.
- Kiitos samoin, Lari vastasi.
- Mä en aio vastata tohon, mutisin.
- Elle, mä olin tosissani äsken. Mä yritin unohtaa sut ja miten helppo sun kanssa on olla, sun hymyn ja miltä sä näytät. Ja mä melkein onnistuin. Mutta vaan melkein.

En uskaltanut vastata mitään. Päässäni ei pyörinyt kovin montaa järkevää ajatusta. Tiesin vain, että jos avaisin suuni, sieltä tulisivat ulos kaikki viime vuosien itkut ja ikävät, ja päätin olla hiljaa. Tuijotimme edelleen toisiamme ja kroppani alkoi kihelmöidä. Lari otti epäröivän askeleen minua kohti, mutta nostin käteni ylös.

- Ei, sanoin epävarmasti.
- Eikö? Lari kysyi, ja tuli lähemmäs. Koko miehestä tuntui huokuvan lämpö minuun asti.
- Ehkä ei? epäröin, sillä en ihan ymmärtänyt missä mentiin. Minusta tuntui kuin kiinteä maa jolla seisoin olisi juuri muuttunut hetteiköksi, joka voisi antaa periksi jalkojeni alta minä hetkenä hyvänsä. Enkä voinut mitään katseelleni joka levottomana vaelsi minua tuijottavasta silmäparista alemmas huuliin. Luoja, että ne näyttivät kutsuvilta.

- Mä en käsitä miten sä teet tän, Lari ähkäisi ja tarttui minuun. –Sä olet oikeasti ristiriitaisin mimmi jonka mä tunnen, ja silti joka kerta kun sut tapaa, tekee mieli tehdä näin, tämä sanoi ja veti minut hitaasti itseään vasten.

- Anna mun, Lari pyysi hiljaa ja taivutti niskaansa minua kohti. – Saanko mä?

En pystynyt vastaamaan mitään, odotin vain. Nostin kasvojani Larin kasvoja kohti, ja miehen huulet laskeutuivat omilleni perhosenkeveinä, kuin kysymyksenä. Mielessäni kieppui tuhat kuvaa yhtä aikaa, kunnes yksi sai muodon: ne tämänpäiväiset siniset korennot leijumassa ilta-auringon valossa. Sitten sekin kuva häipyi, ja jäljellä oli vain Lari. Lari, se miltä tämä maistui ja tämän läsnäolo, joka täytti koko olemukseni.

Lari nosti päätään ensin ja puuskahti vakavana:
- Ei tää näin voi edetä. Meidän pitää jutella.
- Mistä? kysyin älykkäästi. Tuntui vaikealta saada sanoja aikaiseksi.
- Siitä kun mä häivyin ja sä jäit, Lari sanoi ja käänsi katseensa minuun.
- Mä en tiedä osaanko mä nyt just, sanoin rehellisesti. – Musta tuntuu että mä hetkellisesti kadotin mun puhekyvyn.

Lari nosti katseensa takaisin minuun ja hymyili lämpimästi. Se oli puhdas hyvänmielen hymy, ilman ironiaa tai itseriittoisuutta. Hymyilin varovasti takaisin.

- Mun pitää oikeasti mennä kotiin, sanoin. –Mutta mä olen samaa mieltä, että meidän on pakko jutella. Mutta on mun pakko myöntää, että mä olen edelleen loukkaantunut.
- Mä tiedän, Lari sanoi tuskastuneesti. – Mä en voi tehdä sitä tekemättömäksi, enkä mä hoitanut sitä juttua erityisen hyvin. Tai siis mä en hoitanut sitä ollenkaan.
- No, ei munkaan osuus ollut kovin kehuttava. Ja koko jälkipyykki jäi pesemättä, totesin.
- Se pitää pestä.
- Mutta ei nyt. Siihen tarvitsee aikaa enemmän. Joko se sun paita on kuiva?
- Okei, okei.

Lari meni hakemaan paitansa. Minä suljin silmäni ja hengitin hitaasti ulos. Kunhan se paita olisi taas päällä, olisin turvassa.

- Nähdään lauantaina, huikkasin ja vedin juoksukengät jalkaan.
- Nähdään, Lari vastasi, ilmestyi ovelle ja jäi tapansa mukaan nojaamaan karmiin. Totesin äskeiset mietteeni vääriksi. Teki tiukkaa päästä ovesta ulos niin, etten siinä välissä hyökännyt kundin kimppuun repimään sitä paitaa taas pois päältä.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   12.6.14 14:48:53

No jopas, kun en osannut ihan kirjottaa että minne se Lari katselee :D siis näin:

Siitä kun mä häivyin ja sä jäit, Lari sanoi ja käänsi katseensa p o i s p ä i n minusta.
- Mä en tiedä osaanko mä nyt just, sanoin rehellisesti. – Musta tuntuu että mä hetkellisesti kadotin mun puhekyvyn.

Lari käänsi katseensa takaisin minuun ja hymyili lämpimästi.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Autumn 
Päivämäärä:   13.6.14 21:47:24

Hyvä, hyvä tarina. :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   15.6.14 00:10:54

Minäkin kadotin puhekyvyn. Tänään oli muuten lauantai :(

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Warpunen 
Päivämäärä:   15.6.14 22:46:08

Luin tässä Mustarastaan ja sitten siirryin tähän ja sanonpa vaan vau. Sulla todellakin on kirjailijan lahja, osaat houkutella lukijan tutkimaan tarinaa erikoisilla sekä kauniilla otsikoila ja sen jälkeen kaapata mukaan tarinaan luistavalla ja upeasti rakennetulla tekstillä. Mä olen ihan hurahtanut tähänkin tarinaan ja odotan omassa elämässä tapahtuvan joku jännittävä ja dramaattisen romanttinen käänne. Kirjoita joku kirja, että saan unohtua kääntelemään sivuja ja palata sen pariin aina uudestaan, pliis.

Ps. Lari on ihana, tahdon sen! d

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: 09909430 
Päivämäärä:   18.6.14 00:22:03

<333333333

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   19.6.14 12:03:14

sanaton. :3

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.6.14 15:41:42

Äkkiä jatkoo!:)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.6.14 22:37:42

jatkoo larin näkökulmasta mahdollisimman piaaan :3333

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   23.6.14 21:44:14

Kiva kun ilmotatte olemassaolostanne, lukijat! Laria luvassa pian, mutta tässä olis Elleä nyt kuitenkin ensin :)

Warpunen, kiitos ylistävistä sanankäänteistä :D mulla ei ehkä riittäisi aika saati kärsivällisyys kirjan tekemiseen, mut jos riittäis, niin hyvä tietää että ainakin yks ihminen ostais lopputuotteen :)

----------------------------

Huonosti nukutun yön jälkeen raahauduin seuraavana aamuna töihin väsyneenä. Niin väsyneenä, että meikki jäi pelkkään ripsiväriin, enkä todellakaan jaksanut panostaa muihin kenkiin kuin tennareihin. Onneksi töissä vallitsi pukeutumiskoodina casual smart, joten sen rajoja saattoi venyttää tällaisina päivinä kun asiakastapaamisia ei ollut.

Päivä mateli uneliaisuuden sumussa hitaasti eteenpäin, eikä kello tuntunut liikkuvan ollenkaan. Mieleeni palasi koko ajan Lari, ja yritin päättäväisesti häätää mielikuvan miehestä nojaamassa ovenkarmiin ilman sitä hemmetin paitaa.

Vihdoin viisarit kuitenkin näyttivät laillista kotiinlähtöaikaa, joten keräsin tavarani ja lähdin lampsimaan kohti hissejä. Asta tuli huoneestaan käytävälle suihkunraikkaana ja ihanana, kuten aina. Tämä lukitsi työhuoneensa oven, tuli hissin luo ja silmäisi minua veikeästi.

- Mitä sulle on tapahtunut?
- Kuinka niin? kysyin.
- Sä näytät jyrän alle jääneeltä.
- Ei vaan nukuttanut viime yönä, totesin ykskantaan.
- Okei? Asta ihmetteli. –Onko tapahtunut jotain, mitä mun pitäis tietää?
- Ei, vastasin lyhyesti. Voi kyllä, ajattelin.

Hissi tuli. Astuimme sisään ja se alkoi hiljaisesti humisten rientää kohti alempia kerroksia. Pohjakerrokseen tullessamme Asta rikkoi hiljaisuuden.

- Okei, mä tiedän missä sä olit eilen. Liia kertoi, tämä totesi.
- Pitihän se arvata, tuhahdin. –Jos mä pitäisin mukanani koko ajan sellasta satelliittilaitetta joka kertoisi reaaliajassa mun olinpaikan, niin silti tieto mun liikkeistä olisi koko jengillä paljon aikasemmin kuin mitä satellitti ehtisi sitä dataa välittää.
- Ehkä, Asta nauroi. –Mutta totta kai me ollaan uteliaita. Onhan toi nyt ihan liian herkullinen tilanne, että me voitaisiin olla kiinnostumatta siitä.
- Kiva tietää, että musta juoruillaan, sanoin jurosti.
- Äh, älä leiki loukkaantunutta. Me rakastetaan sua ja siksi me halutaan, että sä voit hyvin. Mutta totta puhuen sä et näytä kovin onnelliselta eilisen jäljiltä. Riitelitkö sä vai rakastitko sä?
- Molempia, sanoin ennenkö ehdin estää sanaa lipsahtamasta suustani.

Asta pysähtyi, tuijotti minua hetken, nosti kätensä ilmaan ja puuskahti:
- Hallelujaa! Jo oli aikakin. Nyt sä tulet mun kanssa kahville. Ei, vaan meidän kanssa, Liian ja mun.
- Tietääkö Liia siitä suunnitelmasta?
- Ei, mutta kohta tietää, Asta sanoi, ja kaivoi puhelimensa esiin.

Ennen kuin ehdimme ulos rakennuksesta, oli Asta sopinut treffit Liian kanssa johonkin Kallion kuppilaan. Hyppäsimme kolmoseen, joka vei meidät kohti määränpäätä. Hyppäsimme Karhupuistossa pois ja lähdimme kohti Avainta.

- Me ei sitten olla menossa siihen firmaan käymään, sanoin varmuudeksi.
- Mihin sä ajattelit mun strategisen silmän kadonneen? Asta kysyi nauraen. – Me ei päästetä sua lähellekään Laria, ennen kuin me ollaan annettu sulle kaikki neuvot siitä mitä tehdä ettei koko juttu mene puihin.
- Onneksi teihin ja teidän suoruuteen voi luottaa, totesin sarkastisesti. Sitten tajusin tosiaan tarkoittavani juuri sanomaani lausetta. Olin luottanut näihin kahteen ystävään niin monessa asiassa, ettei heidän mielipidettään käynyt vähätteleminen tälläkään kerralla.

Liia istui jo kahvilan nurkkapöydässä kuppi edessään, kun astuimme sisään. Minä rojahdin tuoliin ja Asta kiikutti meille kaksi kahvia.

- Mistä te tiesitte, että tää on auki? kysyin. Paikka oli tunnettu siitä, että omistaja piti sitä auki silloin kun hänelle itselleen sopi.
- Meillä on tietolähteemme. Nyt ei kierrellä. Puhu, Liia sanoi.
- Kysykää jotain, niin on helpompaa, myönnyin.

- Sä riitelit ja rakastit. Millä asteella? Asta kysyi ensimmäisenä.
- No en juuri millään, sanoin hämilläni.
- Okei, eli mä osaan päätellä vastauksen. Kysytään sitä kohta uudelleen. Kerro jotain.

- No, mä ensinnäkin päädyin eilen Lukaksen kämpälle, jossa Joona onnistui aukaisemaan kaikki mun padot ja haavat, sanoin, ja nostin jalan alleni mukavampaan asentoon. Kerroin tytöille illan kulun pääpiirteissään pöydän kasaamiseen asti.
- Se oli siellä ilman paitaa? Kuulostaa suunnitellulta, Liia epäili.
- Oli se suunniteltua tai ei, se sai mun suojamuurit laskemaan hälyttävän paljon. Ja just sitä ennen mä olin penkonut kaikki sieluni syöverit Joonan kanssa. Kai sitä ihminen on sillon aika herkässä tilassa, sanoin, ja silmäni kostuivat uudestaan.
- Kattokaa nyt, en mä ole tällanen oikeasti, nyyhkäisin ja pyyhin kyyneleet hihaani.

Liia laski kätensä kädelleni.
- Kyllä sä olet, tämä totesi lempeästi. –Sut on vaan jätetty niin perusteellisesti, että varmaan ei tee mieli pidellä pehmeää ydintään kovin isosti esillä.
- Mä en saa lopetettua tätä itkua ja tätä tarinaa, jos sä olet noin ymmärtäväinen, hymähdin, ja kerroin loputkin illan kulusta tytöille.

- Sieltä mä juoksin sitten kotiin asti. Eikä nukkumisesta tullut mitään, tietenkään. Eikä tänään työnteosta, tietenkään.
- Tietenkään, Asta sanoi, ja hymyili. Molemmat ystäväni silmäilivät minua hyväntuulisen näköisinä.

- Miksi te hymyilette kuin kaksi puuhevosta pakkasella? kysyin ärtyneenä.

Asta ja Liia purskahtivat nauramaan.

- No siksi tietenkin, että tätä vaihetta on odotettu siitä asti kun Joona ilmotti mulle kesäkuussa että ne molemmat aikoo tulla Suomeen takaisin, Asta sanoi.
- Tai eihän me tällasena tiedetty sitä odottaa, mutta parempi näin, Liia tarkensi.
- Tää on huomattava edistysaskel sen ainaisen riitelemisen sijaan, Asta komppasi.

- Kiitti sikana. Mä ajattelin, että teistä olisi jotain apuakin. Mulla on kaikki asiat ihan solmussa itteni kanssa ja Laria kohtaan vielä enemmän. Ja teitä vaan huvittaa? kysyin, ja aloin tuntea oloni loukkaantuneeksi.
- Mikä siinä on niin pahaa, että ihana mies on sanonut kiinnostuneensa susta jo kauan sitten? Liia kysyi rauhoittavasti.
- No mähän just kerroin! Meillä on aika rosonen alku tolle koko hommalle, sanoin. - Miten hitossa tää vyyhti ikinä selviää?

– Äh, muista mitä opit ja unohda muut asiat, Asta sanoi ja huitaisi kädellään. -Nyt vaan otat itseäsi niskasta kiinni, pyöräytät muutaman kyyneleen, pyydät nätisti anteeksi ja näytät söpöltä. Ja annat anteeksi, Asta muistutti, hymyili tietäväisen näköisenä ja lisäsi:
- Laria tuskin tarvitsee neuvoa miten hoitaa loput.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Warpunen 
Päivämäärä:   23.6.14 22:09:38

Laitathan pian lisää? Mä halkean! Tää on ihan mahtava!

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.14 02:11:38

Äkkiä lisäää ja Lari kuvioihin! <3

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   24.6.14 17:10:35

Nyt mulla on hetki aikaa kirjotella lisää, niin voin julkasta näitä edeltäviäkin pätkiä. Jospa ei tulis enää niin pitkiä taukoja julkaisussa.

------------

ELLE

- Puheenaiheen vaihto, Liia ilmoitti. Katsoimme tätä odottavasti, mutta Liia vain kohautti harteitaan.
- Ei mulla ole mitään erityistä asiaa. Kunhan vaan totesin, että toi juttu on nyt loppuunkäsitelty tältä erää. Vai eikö muka ole? Liia kysyi minulta.
- On, on, sanoin kiitollisena siitä, että pääsin ajattelemasta hämmentäviä asioita.

- No, entä sinä ja Joel? kysyi Asta empimättä.

Tai sitten en pääsisi. Liian ilme meni niin sulkeutuneeksi, että aloin aavistella pahemman luokan draamaa.
- Ei meistä ole mitään puhuttavaa, tämä töksäytti umpimielisesti.

Minä en enää keksinyt miten suhtautua koko juttuun, mutta Asta ei onneksi suostunut perääntymään. Tämä purskahti nauramaan ja sanoi:
- Älä nyt höpötä hölmöjä! Ainahan me on jaettu kaikki asiat, jotka jätkäkavereissa ärsyttää. Miksi Joel tekisi jotenkin poikkeuksen siinä?

Liia ei sanonut mitään, mutta tämän ilme lientyi asteen verran.

- Oikeasti Liia, ei mun tarkotus ole koko ajan arvostella sitä, sanoin tarkoittaen Joelia. –Mä en vaan oikein tiedä että mitä sulle voi nykysin sanoa ilman että sä suutut siitä. Okei, mä myönnän etten mä oikein tykkää Joelista, mutta ei anneta sen tulla meidän ystävyyden väliin?
- Rehellisyyshän meidät on yhdessä pitänyt tähänkin asti. Se ja rakkaus, Asta totesi itsestään selvästi.
- No hyvä on, Liia huokasi. – Joel oli musta alussa superihana. Mutta nyt sitten varmaan on uutuudenviehätys päässyt karisemaan, koska mä en jaksa arvostaa kaikkea mitä se tekee.
- Sellanen on NORMAALIA, puuskahdin, mutta Asta mulkaisi minua varoittavasti.

Ymmärsin kyllä minkä viestin katse sisälsi: Hiljaa, tollo, ettei Liia taas linnoittaudu puolustusasetelmiin.

- Missä sä tapasitkaan sen ensimmäisen kerran? Siellä firman avajaisissako? Asta kysyi.
- Oikeastaan en. Mä luulin etten mä ollut koskaan tavannut sitä, mutta kyllä mä olin. Se oli yksissä kissanristiäisissä viime keväänä, ja me juteltiin jo siellä. Ja itse asiassa se pyysi mut kahville sen jälkeen.
- Mitä? kysyimme molemmat, Asta ja minä yhdestä suusta.
- Niin. Mä en vaan yhdistänyt sitä samaksi tyypiksi, koska se esitteli ittensä sillon toisella nimellään Matiaksena.
- Ja nyt se on päättänyt ruveta käyttämään etuniemään? kysyin uskomatta korviani.

En voinut mitään sille, että kyseinen tieto ei nostanut Joelin pisteitä lainkaan. Minulla varmaan oli ennakko-oletus, että kaikki mitä mies teki, oli typerää, mutta laitoin silti reaktiostani aimo annoksen myös Joelin turhamaisuuden piikkiin.

- Saahan sitä ihminen itse päättää kutsumanimestään, Asta rauhoitteli. –Jos sä kävit sen kanssa kerran kahvilla niin mihin ihmeeseen se hävisi sun elämästä?
- Sillä oli töitä ja mulla oli töitä. Mä soittelin sille muutaman kerran, mutta kun aikataulut ei natsanneet, niin mä luovutin.

Yllätys, ajattelin. Joelin kohdalla en uskonut töihin vaan mielenkiintoisempaan mimmiin, mutta katsoin parhaaksi olla sanomatta sitä.

- No miksi sä et kertonut meille? ihmettelin.
- Ei tullut puheeksi sillon, Liia sanoi ja kohautti taas olkiaan.
- Eli tarkottaa sitä, että sä et saanut tarpeeksi miettimisaikaa, kun koko juttu oli ohi ennen kuin se oli alkanutkaan, Asta totesi.
- Niin juuri, Liia vahvisti.

Aloin ehkä ymmärtää, miksi Liia oli ollut niin innoissaan Joelista. Olisin varmaan itsekin ollut, jos olisin törmännyt tauon jälkeen uudelleen mielenkiintoiseen tyyppiin, joka sanoi yhä olevansa sinkku. Mutta kaikista ihmisistä juuri Joel… se ei mahtunut minun ajatuksiini. Liia, joka oli itse järkevyys kaikissa muissa jutuissa, oli tässä asiassa päättäväisen sokea.

- No mutta, mua kiinnostaa että mikä se uutuudenviehätys on joka siitä on karissut? Asta kysyi.

Liia huokasi.

- No kaikki lähti siitä, kun mä huomasin viettäväni aikaa enemmän sen luona kuin mun luona, joten mä sitten viime viikonloppuna siirsin kamani sen kämppään.
- MITÄ?? kysyimme hämmästyneinä Astan kanssa yhteen ääneen jo toistamiseen.
– Etkä ole kertonut mitään? Asta sanoi hämmästyneenä.
- En mä ole muillekaan sanonut, Liia puolusteli. –Lukas ja Joona sai tietää eilen, kun ne vei mut Joelin kämp.. siis kotiin, Liia korjasi. Puheesta kuului, ettei paikka vielä tuntunut kodilta.

- Mutta sehän on ihan hyvä uutinen? ihmettelin. Oikeasti olisin halunnut kysyä ”Miten sekaisin sä oikeasti olet, kun sä salaat sun elämääsi meiltä?” Mutta en tietenkään voinut.
- Ei se viimeksi sun mielestä hyvä uutinen ollut, kun siitä juteltiin, Liia sanoi, ja muistin käymämme puhelinkeskustelun. Keskustelu Liian ja Joelin yhteenmuutosta oli päässyt unohtumaan kaiken sen muun Hämeenlinnahämmingin keskellä.
- No ihan sama onko se musta vai ei, mutta eihän se ole mikään syy jättää kertomatta tollasia juttuja, sanoin painavasti.
- Elle on ihan oikeassa, Asta sanoi vakavana. – Sulla ei ole mitään niin luotettavaa yksikköä ympärillä kuin mitä me kaksi ollaan. Jos sä et suostu oleman läheinen meidän kanssa, niin mitä sulle jää? Ja luuletko sä tosiaan, että me päästettäis susta ihan helpolla irti?

- En luule, Liia totesi, ja tämän alahuuli alkoi väpättää. – Mä jotenkin ajattelin, että kun me muutettais yhteen, niin meillä olis enemmän aikaa olla yhdessä. Mutta ei meillä ole. Mä en nää Joelia juuri koskaan, ja nykyisin oikeastaan kaikki mitä me tehdään yhdessä liittyy töihin jotenkin.

- Sun ehkä kannattaisi sanoa sille, että sua väsyttää tehdä niin paljon töitä, Asta ehdotti.

- Mä koitin joskus, mutta Joel sanoi että tehdään nää projektit loppuun jotka meillä on nyt meneillään ja sen jälkeen sitten ehditään viettää aikaa muutenkin kuin suunnitellen. Mutta niitä projekteja tulee koko ajan lisää, eikä me olla puhuttu siitä jutusta sen enempää.

- No jospa sanoisit toisen kerran? ehdotin varovasti.
- Kun ongelma on, että mä ihan tykkään tehdä niitä hommia. Ja meillä on ihan hyvä diili, että Joel hoitaa noi kissanristiäisissä hyppelyt, ja mä keskityn tekemispuoleen, koska en mä jaksaisi missään kokkareilla koko ajan juosta.

- Lähde joskus Joelin messiin, se saattais tehdä hyvää sulle, sanoin, ja kiristelin hampaitani etten toisi julki mitä todella ajattelin.
Oikeasti olisin halunnut nousta tuolista, ravistella Liiaa ja kirkua tälle päin naamaa valittuja sanoja siitä, miten pohjattoman typerä tämä oli antaessaan jonkun jäbän hyppäyttää itseään mielin määrin.

- Ei mua ne kutsut kiinnosta, Liia sanoi.
- No ei, mutta siellä sä voisit ehkä olla Joelin kanssa enemmän, sanoin, vaikka todellisuudessa olisin halunnut että Liia olisi vähemmän Joelin vaikutuspiirissä.
- Täytyy kattoa. Mun pitää lähteä töihin takasin, Liia huokasi.
- Tsemppiä, toivotin. –Ja onnea uuteen kotiin. Koska on tuparit?
- Katotaan nyt niitten kanssa, Liia sanoi torjuvasti. – Mä en ole ehtinyt kotiutua sinne.
- Okei. Palataan, Asta sanoi, ja Liia lähti.

Minä katsoin Astaa vaiti, ja tämä tuijotti minua synkkänä takaisin.

- Mä tiedän mitä sä ajattelet, totesin.
- Musta koko juttu kuulosti siltä, että Joel pitää Liiaa vaan kätevänä kotiorja-panopuuna, joka on saatavilla aina kun sillä on tarve, Asta sanoi synkästi.
Nyökkäsin.
- Jätkä juoksee tilaisuudesta toiseen litkimässä skumppaa ja leikkimässä suurta suunnittelijaa, kun oikeasti Liia tekee suurimman osan likaisesta työstä, sanoin.
- Ja mua häiritsee eniten se, ettei se viitsi kunnioittaa Liiaa edes sen vertaa, että olisi joskus sen kanssa.
- Ton on pakko loppua itsestään. Liian on PAKKO tulla järkiinsä, se on jo siihen suuntaan kallellaan, totesin. –Onneksi.
- No on, mutta sillä on siinä mukana työ ja rahat ja kaikki. Saa nähdä mihin tää kääntyy, Asta totesi, ja meni hakemaan uuden kahvin.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: RK 
Päivämäärä:   24.6.14 19:40:48

Tämä pätkä oli varsin hyvä, ihanaa lukea vähän enemmän Liiasta ja Joelista! :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Warpunen 
Päivämäärä:   25.6.14 10:49:38

Taas niin upeeta, mahtavaa ja taitavaa tekstiä,

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   25.6.14 23:15:47

Tässä jälleen pätkä, koska en ehdi postata mitään viikonloppuna. Ensi viikolla palataan taas aiheeseen :)

Kiva kun tykkäätte Liian asioiden setvimisestä. Mun tekee mieli vähän setviä niitä, jotta Liiakin asettuu hahmona paremmin paikalleen.

Tätä on tosiaan mukava kirjottaa nyt, kun musta tuntuu että oon päässyt joidenkin hankalampien hahmojen pään sisään paremmin. Ne suostuu kirjottautumaan sanoiksi helpommin kuin aiemmin, ja se helpottaa tietysti kirjottamista tosi paljon.

---------------------
Istuimme vielä hetken kahvilassa Astan kanssa kahdestaan ja juttelimme niitä näitä, mutta tunnelma oli varsin latistunut. Meitä molempia mietitytti Liia, eivätkä omat lyhyet yöuneni olleet varsinaisesti edistämässä keskusteluhalukkuuttani. Pikemminkin päinvastoin.

Jutustelimme työasioita ja ajattelin juuri lähteä, kun kahvilan ovi avautui, ja Olli astui sisään. Valmistauduin henkisesti sinkoamaan ovesta ulos kuin korkki pullosta, jos Lari tulisi ovesta miehen perässä. Mutta ei. Tämän perässä saapui kaikista ihmisistä Noora.

- Ja mä kun luulin, että sillä on Japen kanssa juttua, totesin hieman turhan kovalla äänellä, sillä Olli kuuli jotain ja kääntyi katsomaan ympärilleen. Nähdessään meidät tämä nosti kättä ja tuli pöytäämme kahvin ja munkin kanssa.

- Mitä te täällä? Olli avasi keskustelun.
- Sitä mitä säkin, nyökkäsin kohti miehen eväitä.
– Paitsi jos teillä on treffit, niin me häivytään, Asta sanoi suoraan.
- No sillon ne ei varmaan olis tulleet meidän pöytään, totesin. Sitten huomasin Nooran ilmeen tämän kävellessä kohti pöytäämme, ja tajusin, että tyttö ei ollut meistä kovin innoissaan.
- No anyway me ollaan kohta lähdössä, sanoin niin että Noorakin kuuli.

Istuimme pöydässä kuitenkin pidempään kuin olin ajatellut, ja yllättäin viihdyin ihan hyvin. Nooraa lukuun ottamatta seura oli hyvää. En luottanut mimmiin pätkääkään.

Noora oli jostain saanut päähänsä, että minä olin vaaraksi hänen perusturvallisuudellensa. Niinpä aina tavatessamme homma sujui vain kahdella tavalla. Ensimmäinen tapa meni niin, että Noora käyttäytyi kuin minua ei olisikaan, ja toisessa tapauksessa tämä oli kurkussani kiinni milloin mistäkin asiasta. Sen kateellisempaa tyyppiä en ollut tavannutkaan kuin Noora oli.

Varoin nytkin sanomasta mitään, mihin tämä voisi tarttua noidankynsillään ja hyötyä siitä jotenkin. Larista pidin suuni erityisen supussa. Asta onneksi ymmärsi tehdä samoin.

Mutta Olli ei.

- No, mites Larin kanssa, Olli kysyi kahvin juotuaan.
Nostin tälle kulmiani muka hämmästyneenä ja sisäisesti kiroten miehen uteliaisuuden.
- Ai sen Hämeenlinnan suhteen? kysyin. Sitten vasta tajusin, että ei olisi kannattanut antaa mitään vaihtoehtoja, koska Olli tarttui tilaisuuteen heti.
- Senkin. Ja muutenkin.
- Ai teillä on joku juttu? Noora kysyi kiinnostuneena. Hemmetin haaskalintu.

Asta ryntäsi pelastamaan tilanteen.
- Kaikkihan sen tietää, ettei ne tule juttuun keskenään. Miksipä se siitä muuttuu, tämä sanoi ja ilmeisesti potkaisi Ollia pöydän alla, sillä Ollin ilme meni hetkeksi kivuliaaksi.
- Mikä sulle tuli? Noora kysyi.
- Purasin kieleen vahingossa, Olli totesi ja katsoi minua. – Mutta teillä on kuitenkin se Hämeenlinnan prokkis hoidettavana. Miten se tehdään?
- No siten, että Lari käy paikan päällä ja lähettää mulle materiaaleja joita mä säädän, valehtelin sujuvasti. –Älä ole huolissasi, kyllä se hoituu.

Juttelimme hetken niitä näitä, kunnes nousin ja ilmoitin lähteväni vessan kautta kotiin. Yllättäin Noora nousi ja ilmoitti tulevansa myös. Aavistelin, että tällä olisi asiaa, ja yritin jotenkin terästää itseäni kohtaamaan se puhdas viha, joka Noorasta huokui.

- Montako äijää sulla oikein on taas pyörityksessä? Tämä sähähti, kun sain vessaan johtavan oven kiinni.
Huokasin syvään.
- Älä jaksa alottaa, me ollaan käyty tää keskustelu turhan monta kertaa aiemminkin.
- Niinpä, koska siihen on todellaki ollut aihetta. Sä olit niin hirvee miestennielijä että sai tosiaankin pitää omastaan kynsin hampain kiinni, ettet sä vienyt muilta heiloja!
- Höpö höpö, toi on páskapuhetta, ja sä tiedät sen. sanoin, ja jatkoin tuohtuneena: - Kannattais sunkin pitää faktat faktoina ja fiktio pois kuvioista!

- Jos vaan vastaisit mun kysymykseen etkä jakelis mitään elämänohjeita, Noora tuhahti ja heitti hiuksensa teatraalisella eleellä silmiltä pois.

- No neiti ei sit komentelis, sanoin vähän turhan ällömakealla äänellä. Se oli ehkä nenäveren kerjäämistä, mutta en jaksanut välittää. – Mitä sua kiinnostaa kenen kanssa mä hengaan?

Noora ei vastannut mitään, vaan tuijotti minua haasteellisesti kulmiensa alta.

Minä purskahdin nauruun.
- Sä olet oikeasti katsonut liikaa saippuaa. Noi sun eleet on ihan sieltä. Ei kannata heittää niitä hukkaan eli muhun, kun ne ei osu maaliin kuitenkaan.
- Vastaa nyt vaan siihen kysymykseen! Noora kirahti.

Pyöräytin tarkoituksellisesti silmiäni ja otin mukavamman asennon nojaten käsienpesualtaaseen. Huomasin yrittäväni tarkoituksellisesti viestittää kehonkielellä, etten ottanut Nooraa tosissani. Kokemukseni mukaan se oli tytön kanssa paras ratkaisu.

- Kuuntele tarkkaan, koska mä aion sanoa tän vaan kerran: Mä. en. ole. kiinnostunut. Ollista. Menikö jakeluun, saanko mä nyt rauhassa käydä pissalla?!?

- Tää ei tosiaankaan ole eka kerta kun sä valehtelet mulle. Ja sä olet niin flirtti, että sulle ei riitä yks jätkä kerrallaan. Siellä bileissä sä kuolasit sekä Japea ETTÄ Ollia, miten noloo is that? Noora kysyi, ja tämän viimeisen lauseen yritys olla cool oli todella nolo.

- Eikä tää myöskään ole eka kerta, kun sä keksit jostain tuulesta noita jätkäjuttujas. Mä olin joo bilehile ja ne jätkät vaihtu sillon aika tiuhaan tahtiin, mutta siitä on monta vuotta jo. Mä kasvoin aikuiseksi tässä välissä! Ja mä en todellakaan kuolaa Japea, mehän ollaan duunikavereita ja nähdään joka päivä! Kyllähän se nyt olis tullu ajat sitten esille, kai säkin sen tajuat!
- Kesti sulla Ollinkin kanssa aika kauan.
- Hohhoijjaa, älä jaksa sylkeä myrkkyäsi, mä en ole yhtään kiinnostunut Ollista. Se on ihan liian imelä.
- No entä sitten Lari?

- Noora, mä en jaksa puhua sun kanssa, koska sulla on asiaa mulle vain sillon, kun sä tunnet itsesi jotenkin uhatuksi.
- Ei pidä paikkaansa, Noora vastasi.
- Aivan sama, se EI ole mun ongelma! Mutta tää että sä tulet uhoomaan mulle millon kenestäkin jätkästä on jo aika sairasta. Me ei tulla juttuun, piste, joten anna mun vaan olla rauhassa!

Loppujenlopuksi en edes vaivautunut käymään vessassa, vaan poistuin suuttuneena takaisin kahvilan puolelle.

Olli kirjoitti pöydässä viestiä, kun kävin hakemassa laukkuni.

- Voisitko sä antaa Nooralle pikkusen enemmän aikaasi ja aihetta ajatella, että se on sulle tärkeä?!? kysyin kireästi.
- Häh? Olli kysyi.
- Kuulit kyllä. Noora on jostain syystä ihan järkyttävän kateellinen mulle, ja niinpä sen mielestä mä en saisi edes hengittää sen miesseuralaisiin päin.
- Miksi?
- Koska mä nyt oon vaan niin kaamea vamppi, että varastan kaikkien entiset, nykyiset ja tulevat kundikaverit itelleni, sanoin kyllästyneenä ja kokosin tavarani. – Jos et tajunnut, niin me ei Nooran kanssa todellakaan tulla juttuun. Joten pidä turpasi kiinni Larista, ole ystävällinen.

Olli ei sanonut mitään, vaan tuijotti minua epäuskoisena. Heitin laukkuni olalleni ja työnsin tuolini takaisin pöydän alle.

- Ja tarjoa nyt hyvä mies Nooralle kahvit ensi kerralla, että siitä edes vähän tuntuu että se on sulle tärkeä, sanoin, ja poistuin paikalta.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Warpunen 
Päivämäärä:   26.6.14 08:55:54

Ohhoh, wau!! Tuli itelläki Noorasta semmonen ei hitto mikä ämmä -fiilis, sä sit osaat herättää tekstin eloon !

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Autumn 
Päivämäärä:   27.6.14 19:15:21

Samaa mieltä Warpusen kanssa ja tännehän on tullu paljon jatkoo ja hyviä sellasia! Jes! :D

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.6.14 00:11:16

lisää <33

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: 09909430 
Päivämäärä:   2.7.14 22:24:27

:-*

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.7.14 11:22:33

Pian jatkoa? :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   8.7.14 15:44:05

Oivoi, ehdin tässä tylsän duunipäivän aikana lukea koko jutun ja nyt joudun odottelemaan muiden kanssa kiltisti jatkoa :(

Arliina, ihanaa :)

Kiva lukea tällaista hyvin etenevää, sujuvaa ja eloisaa kirjoitusta. Alkaa olemaan aika harvinaista tällä foorumilla. Kirjoitat tosi mukaansatempaavasti, hahmot on mielenkiintoisia ja samastuttavia, pienestä sterotypiaan taipuvaisuudesta (lue: Noora) huolimatta. Varsinkin jotenkin hassusti samastun Elleen, vaikka sen itsepäisyys välillä rasittaakin (juu, ei ollenkaan siksi, että just se piirre ärsyttää itsessäkin...). Tykkään myös, ettet oo tehnyt Joonan ja Lukaksen suhteesta sellaista siirappia, kun yleensä tällä foorumilla tupataan tekemään.

Luen tätä supermielelläni jatkossakin, ja isot tsempit siitä, että oot kirjoittanut pitkiä pätkiä kaiken aikaa, silloinkin kun kommentit on ollu vähissä. Ite tiedän miten hankalaa se välillä on.

Otsikointi on aina vaikeeta, enkä ois varmaan avannut tätä, jos en ois poiminut sieltä mun omasta topasta, että oot seuraillu TT:tä jo pidempään eli et varmaan enää oo 12 :P Ja onneksi avasin! :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   9.7.14 09:33:39

Koska jatkuu? :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   10.7.14 21:58:06


Kiitos lukijat kommenteista ja kiitos Jackets rakentavasta ja mietitystä palautteesta, sitä kaipaankin :)

(Juu en ole enää kahtatoista ollut pitkään aikaan :D )

Noi stereotypiat on varmasti totta, lähinnä Noora tuntuu olevan mun lisämauste tarinaan ja sellanen en-jaksa-aina-kirjottaa-kivoista-tyypeistä- irtiotto, vaikka tykkäänkin noista hahmoista. Lukas ja Joonas taas on jotenkin mun tapa sanoa, että ei poika+poika- suhteet ole niin erityisiä mitä täällä tt:ssa tunnutaan kuvittelevan, ihan tavallisia ihmissuhteita ne on. Niistä, kuten muistakin ihmissuhteista, saa kirjotettua sekä runoa että proosaa. Yritän sitten taiteilla itse siinä välissä...

Jatkoa pitää hetki odotella, kesälomalla ei pysty istumaan koneen ääressä ja kirjottelemaan :) mutta kunhan pystyn, niin jatkan taas!

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   13.7.14 21:44:55

jatka pliis nopeeta

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.14 12:51:13

Ihana olisi kuulla jatkoa. Hyvin sujuvaa tekstiä!

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   17.7.14 11:03:52

Kesälomareissut ja kesäilmat houkuttaa niin että tää tarina jatkuu nyt heinäkuussa hitaammalla tahdilla, koittakaa kestää ;) Larin ajatuksia tarjolla seuraavaksi.

------------------------------------

LARI

- Lari?
- Niin? vastasin, kun Joona käveli pöytäni viereen.
- Tässä sulle nää Hämeenlinnan paperit joita sä pyysit.
- Kiitos, vastasin hajamielisenä.
- Ne on valmiit, mutta kato ne silti läpi.
- Joo.
- Jos siellä on jotain korjattavaa, sanot heti.
- Joo.
- Voisitko tulla soittamaan viulua mun keikalle illalla?
- Täh?!? havahduin ajatuksistani lopullisesti. – En mä soita viulua, eikä sulla ole bändiä. Mitä sä hourit? kysyin hämmästyneenä.

Joona virnisti.

- Mä vaan ajattelin testata, että vastaatko sä siihen yhtä hajamielisesti joo. Jos olisit vastannut, niin mä olisin kiristänyt sulta keikkalippuja ja ilmaiskyytejä. Mutta sun onneksi sä kuuntelit.
- On tää kyllä menny kummalliseksi, kun ei voi enää edes omaan veljeensä luottaa, puuskahdin. –Missä sun oikeudentajusi on, jossain lomamatkalla vai?
- Missä sun ajatukset on? Joona heitti vastakysymyksen, ja hymyili sitten. – Älä vastaa. Kyllä mä tiedän missä ne on. Tai kenessä.
- Kuulutatko vielä vähän kovemmin, mutisin.

Kuten arvata saattaa, en ollut nukkunut edellisenä yönä juuri lainkaan. Yritin saada aamusta unta, mutta sekään ei onnistunut, ja tulin tavallista myöhemmin toimistolle. Täälläpä sitten istuisin iltamyöhään asti. Mielessä pyörivät neljä kirjainta, tai oikeastaan kaksi samaa: Elle.

En päässyt tytöstä yli enkä ympäri. Olin ollut tosissani eilen kun olin sanonut, että tyttö oli ailahtelevuudessaan yksi rasittavimmista ihmisistä joita tunsin. Tämä sai minut kiristelemään hampaitani useammin kuin kukaan muu. Ja silti joka kerta tavatessani tytön mieleni teki suudella tämä hiljaiseksi ja väriseväksi. Sellaiseksi kuin eilen.

- Mä tunnen ton katseen, sanoi Joona vierestäni. –Älä lähde auton rattiin tänään, jos sulla on joku mimmi mielessä.
- Mä teen nyt kahvia, sanoin, ja poistuin keittiöön. Joona tuli perässä, mutta se ei oikeastaan haitannut. Keittiöstä ei kuuluisi joka sana jokaisen toimistolla olijan korviin.

- Tää on vähän akkamaista utelua, mutta kerro nyt, Joona sanoi kun mittasin puruja pannuun.
- Mitä? Satuja? ehdotin.
- Ei, kun totuuksia. Susta ja eräästä tummasta naisesta.
- Siinä ei taida olla mitään totuuksia, sanoin ja tungin kädet taskuun. – Jotain hetteikköjä vaan ilman kiinteää maata.
- Lakkaa olemasta noin hemmetin runollinen. Mikä toi teidän juttu oikein on? Ja mitä täällä eilen tapahtui?
- Mentiin askel eteen- tai taaksepäin. Mä en tiedä kumpaa, sanoin välttelevästi. – Sä et saa musta irti mitään yksityiskohtia, jos sä niitä yrität kalastella, totesin, ja silmäilin Joonaa jurosti kulmieni alta.

Joona huokasi ja laski kätensä olkapäälleni.

- Sä oot kävellyt kuin nukkuneen rukous koko aamun, tuijotellut ikkunasta ulos ja huokaillut kuin rakastunut ikäneito.
- Enkä ole! puuskahdin järkyttyneenä ja ravistin Joonan käden pois.
- Oletpas. Mä en ole nähnyt sua tollasena sitten Berliinin.
- Mä EN huokaile, toistin uppiniskaisesti.
- Älä nyt siihen tartu. Tykkäätkö sä Ellestä?
- Joo. Ja mä myös inhoan sitä.
- Klassinen vastaus. Podetko sä edelleen jotain syyllisyyttä siitä mitä sä teit?
- No tota sun ei edes tarvitse kysyä, sanoin synkästi.
- Okei, entä tämä: Mitä sä haluaisit tehdä, kun sä näet sen?
- Pussata niin maan perhanasti. Ja kalauttaa sitä jollain isolla tylpällä esineellä kalloon, että se sais vähän järkeä päähänsä.

- Sä tiedät näköjään itsekin mikä on diagnoosi, Joona hymyili.
- Häivy siitä viisastelemasta, huokasin, ja tajusin itsekin huokaisseeni. Joonaa nauratti.
– Koita selvitä hengissä sieltä Hämeenlinnasta, tämä toivotti ja lähti töihinsä.

Illansuussa olin saanut jo jotain järkevää jälkeä aikaiseksi. Hämeenlinna alkoi olla kasassa, tarvittavat puhelut soitettu ja sopimukset hoidettu. Nyt enää piti tehdä se keikka, mutta minua epäilytti koko idea. Okei, jos suoraan myönnettiin, se hermostutti minua enemmän kuin oikeastaan mikään tähänastisista töistäni. Olla nyt Ellen kanssa koko päivä niin, ettei tämä huomaisi kuinka polvilleen tyttö minut sai. Se ei ollut erityisen mukava tunne, varsinkaan kun en tiennyt mitä Elle ajatteli ja tunsi. Eilen tämä oli kyllä ollut myöntyväinen, mutta sen varaan en uskaltanut laskea juuri mitään.

Ja myönsin itselleni suoraan senkin, etten todellakaan ollut tottunut epävarmuuteen, kun naiset olivat kyseessä. Joka ikinen keissi tähän asti oli ollut suoraviivainen ja molemminpuoliseen kiinnostukseen perustuva. Saatoin rauhallisesti ja ilman kovin suurta itserakkautta todeta, että naisten mielestä en ollut ihan luusereimmasta päästä. Mutta Elle sai minut tuntemaan kaikkia mahdollisia tunteita suuttumuksen ja epävarmuuden kautta iloon ja himoon, eikä sellainen fiilisten sekametelisoppa ollut ollenkaan tyypillistä itseäni.

Ajatukseni katkaisi Olli, joka marssi sisään toimiston ovesta huikaten yleisen tervehdyksen. Tämän perässä ovesta astui Noora. Tyttö vilkaisi minua ja käveli Ollin perässä tämän huoneeseen. Kuulin kuinka Olli jutusteli hetken ja alkoi sitten kuulostaa siltä kuin ryhtyisi tekemään töitä. Kohta Noora avasi ja sulki Ollin huoneen oven ja tuli itse sohvalle istumaan.

- Sä olet vielä täällä, tämä sanoi kokeilevasti. Olin aina ollut tytön kanssa niin lyhytsanainen, että tavallisesti tämä ei uskaltanut lähestyä minua lainkaan.
- Yrittäjän päivä on pitkä, tuhahdin.

Noora yritti puhua vielä kanssani jostain, mutta ynähtelin epämääräisesti vastaukseksi. En ollut koskaan pitänyt tytöstä, enkä aikonut muuttaa kantaani. Noora oli melkein yhtä herttainen kuin kasa kyykäärmeitä.

- Lari, mun pitää kertoa sulle yksi juttu. Ollista ja Ellestä, Noora sanoi odottamatta.
- Miten mä arvasin, mutisin.
- Ei kun oikeasti. Mä näin ne äsken kahvilla. Eikä se meininki ihan kaverina olemiselta näyttänyt, Noora sanoi.

  Re: Neidonkorento #2

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   17.7.14 14:07:00

Hitto toi Noora on idiootti! Ärr.. Nyt se menee pilaa kaikki..

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   17.7.14 19:51:46

Ai mikä kesä? Mikä loma? Ja ilmoista ei nyt puhutakaan.. Tappo yritys tämä on, kun joutuu juoksemaan kuin pieni hiiri päiväntasajan lämmössä. Ilmastointi on turhanpäiväinen yleellisyys.
Mutta pidä sinä vaan hauskaa. Tosin olisi se kiva jos välillä jotenkin onnistuisi saada edes pientä lievitystä tuskaan (=elämä).

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: RK 
Päivämäärä:   18.7.14 19:21:26

oi ihana jatko♥ paitsi tuo Noora on kyllä ihan pässi.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   19.7.14 11:16:53

Toi noora saa mun veren niin kiehumaan :D ! ihana jatko e

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   25.7.14 23:26:24

up

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   26.7.14 14:02:06


--------------------------
LARI

Ihan ensimmäinen ajatukseni oli nauraa. Pitkään ja ivallisesti. Tyydyin kuitenkin vain hymähtämään huvittuneesti.

- Ai, sä näät sellasia näkyjä tällä kertaa.
- Ei kun oikeasti, Noora toisti. -Ne oli kahvilla ja jutteli todella keskittyneesti jostain.
- Se ei kerro mitään mistään, sanoin, mutta Noora oli jo saanut mielenkiintoni.
- Ehkä, ehkä ei kerro. Kyllä mä tunnistan tavallisen kahvittelun ja sen toisen tyylin.
- Ja sä päättelit, että Elle vamppaa Ollia? Vai kenties toisin päin?
- Molemmin. Niillä oli joku juttu vielä vähän aikaa sitten, etkö sä tiennyt sitä? Noora kysyi, nojautui eteenpäin innokkaasti ja alensi ääntään. – Elle on kuolannut Ollia iät ja ajat, mutta Ollia ei ole tietenkään kiinnostanut. Paitsi Avaimen avajaisissa.

Katselin tyttöä miettiväisenä. Nooran puheissa oli aina totuutta sen verran siteenä, että valhetta oli vaikea löytää rivien välistä. Muunneltu kohta riippui aina siitä, mikä Nooralle itselleen oli edullista. Muistin Ellen puhuneen asiasta sata kertaa kiroten sen, miten Nooran kanssa ei voinut olla, mutta tästä ei myöskään päässyt eroon.

- Mitkähän sun motiivit on tällä kertaa? kysyin.
- Ai miten niin? Noora sanoi, ja onnistui kuulostamaan hämmästyneeltä.
- Että kenet sä haluat ja mitä sä haluat tapahtuvan. Sun totuus näyttäytyy aina siinä valossa.
- Sä olet kuunnellut Ellen juttuja, Noora sähähti.

Nyökkäsin. En halunnut antaa Nooran huomata, miten tämän sanat järisyttivät maailmaani. Vaikka en uskonutkaan Ollin ja Ellen välillä olevan kuin kevyttä flirttiä, olin ilman muuta mustasukkainen Ellestä. Mutta Nooran ei sitä tarvinnut tietää.

–Kyllä. Ihan tarpeeksi. Ja seurannut vierestä niitä teidän riitoja siitä kumpi ehti ensin bongata baarin söpöimmän kundin. Jotka Elle yleensä hävisi, mutta sä käyttäydyit silti kuin Elle olis sun pahin vihamiehesi.
- Ja sä uskot mitä Elle puhuu?
- Jos teistä kahdesta pitää valita, niin todellakin, sanoin painokkaasti. –Elle on rasittava sähikäinen, mutta se sentään on aina rehellinen. Tai ainakin yrittää olla. Toisin kuin eräät.

- Aijaa, Noora sanoi sellaisella painotuksella, että oli todella loukkaantunut. – Ja mä kun vaan ajattelin sun parastasi. Ei kukaan halua sellasta tyyppiä, joka pyörittää montaa jätkää yhtä aikaa.
- Mitä jos mä haluan just sellasen? Me ei edes tunneta, mutta silti sä tuut neuvomaan mua, sanoin, enkä oikein tiennyt suuttuako vai nauraa tilanteen absurdiutta.
- Kyllä mä nyt sua sen verran tunnen, Noora puolusteli. – Ja vaikka sä et halua kuulla totuuksia, niin mä sanon ne silti. Elle on todellakin ollut käymässä Ollin luona. Mä tiedän, mä löysin sen huulipunan sieltä.

Minä purskahdin nauramaan.

- Mä niin odotin tätä valttikorttia, ähkäisin nauruni lomasta. –Totta kai sulla on ihan todisteitakin sanojesi tueksi!
- Totta kai on, Noora sanoi ja nakkasi niskojaan.
- Mäpä satun tietämään, että Elle ei edes käytä huulipunaa, sanoin, ja mieleeni änkesi väkisin kuva Ellen huulista lähellä omiani. Työnsin äkkiä kuvan pois, jotta pystyisin keskittymään tähän kummalliseen keskusteluun.
- Sä olet mies, sä et tiedä, Noora sanoi ylenkatseellisesti. –Ei kai käytä, kun se puikko jäi yön jäljiltä Ollin luo.
- Koska mä olen mies, mä tiedän, että Ollin luona sattuu käymään aika usein tyyppejä joilta saattaa unohtua tai ”unohtua” Ollin luo jotain, hymyilin, ja tein vastoin tapojani lainausmerkit sormilla ilmaan.
- Ei oo pakko uskoa. Sua on varoitettu, Noora sanoi kohtalokkaasti ja nousi seisomaan.

Hymyilin edelleen.

- Tajuatko sä, miten helppo mun on kävellä tosta yhdestä ovesta sisään, ja kysyä Ollilta itseltään, kenen kanssa se nykysin pyörii?
- Et sä sellasta tekis, Noora sanoi varmana.
- Ai, miksi en? kysyin huvittuneena.
- Ihan kuin sulla olis munaa siihen.

Aloin uudelleen nauraa.

- Noora oikeasti, susta on ihan loputtomasti hupia!
- Sua on varoitettu, muista se. Kannattaa vähän miettiä minkälaisen mimmin kanssa sä joudut tekemisiin.
- Kiitos vaan varotuksesta, sanoin, minkä hohotukseltani kykenin. – Mä olen asunut sen kanssa, kai mä tunnen sen aika hyvin, lapsikulta, sanoin.

Lisäsin lopun hellittelynimen tarkoituksella, jotta Nooralle jäisi kuva etten todellakaan ottanut tätä tosissani.

- Mulla on töitä, voisitko sä lähteä, pyysin, ja Noora purjehti ovesta ulos sanomatta mitään.

Jäin tuijottamaan ikkunasta kadulle. Oli mimmillä otsaa!

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   26.7.14 16:51:37

Jes, nyt ei vaa saa lari uskoa tuota, mä tykkään tollasist jätkist xD jatkoooooo ootan innolla!

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.8.14 11:30:50

Jatkoo <33

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   1.8.14 18:02:06

Tääll myös odotellaan jatkoa :) tarina on edelleen ihan loistava ja oon lariin yhtä rakastunu kuin elle!

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   2.8.14 09:50:08

Oon lomalla taas ja en siis ole missään ruodussa, jos kirjoittamisen kannalta katsotaan :) Jatkan kun asetun taas, pätkiä on valmiina kyllä pitkälti. Eli en unohda teitä :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.14 20:01:26

Laita niitä valmiita pätkiä?:)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   4.8.14 10:22:22

-, ongelma on etten ole lähelläkään niitä valmiita pätkiä, sillä lomalla tie vie minne sattuu :) asetuttuani jatkan taas.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   13.8.14 16:24:15

ub
^

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ig 
Päivämäärä:   17.8.14 23:49:15

Joko ois mahdollista saada jatkoa? :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   23.8.14 09:25:51

Täällä ootellaa jatkoo, aiokko sä kauanki hillua ympäri maailmaa?

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   25.8.14 20:24:00

Enpä ihan mun lomailusta käyttäisi sanaa 'hillua' :D Ruudun ääressä taas, tästä jatkuu.

----------------------

Samassa ovi kävi, ja Olli lampsi huoneestaan ulos.

- Olli, huikkasin. Mies pysähtyi. – Tuu hetkeksi tähän.

Olli tuli ja istahti pöydän reunalle.

- Mä kuulin teidän keskustelun, Olli sanoi, ja virnisti. – Sä laitoit sille tyylikkäästi jauhot suuhun.
- Säkin voisit laittaa sen sijaan, että… puuskahdin, mutta ymmärsin lopettaa, kun Ollin silmien välin ryppy syveni yhtäkkiä. – Mitä ikinä sä teetkään sen kanssa, niin se kannattaa lopettaa. Noora on pahimman sortin nilviäinen.
- Ei kuulu sulle, Olli tuhahti.
- No ei kuulu, ei, mutta jos se kokee että sitä on kohdeltu huonosti, se sylkee myrkkynsä ja ennen kuin huomaakaan, niin me kaikki ollaan riidoissa kaikkien kanssa.
- Ei voi yksi naisihminen saada sellasta aikaan, Olli epäili.
- Ai ei voi? naurahdin. – Sulla on joko ollut ihan posketon tuuri, tai sitten sä olet vaan ollut sokea, totesin.
- Sulla siis on ollut vähän toisenlainen tuuri. Ehkä sä etsit vaan väärää seuraa. Vaikka Elle taitaa olla sulle just oikeaa seuraa, Olli totesi hyväntuulisesti.
- Siitäpä tulikin mieleen. Mä pyydän sulta herrasmiespalvelusta. Hyvä veli- kerhomaisesti, you know?
- No?
- Ole hiljaa Ellestä Nooran kuullen.
- Elle pyysi just äsken samaa, Olli totesi.
- Sä siis olit kahvilla sen kanssa? minulta lipsahti. – Vaikka mitäpä se mulle kuuluu, lisäsin kiireesti.

Nyt oli Ollin vuoro nauraa.

- Ai ei muka kuulu? Kelle te oikeen esitätte, että te ette olis ihan poskettoman sekasin toisistanne?
- Nooralle, esimerkiksi. Sen lusikkaa ei tähän soppaan tarvita.
- Aika huonosti esitätte. Selvittäkää juttunne niin meidän muiden ei tarttis olla niin varpaillaan. Ja joo, olin mä sen kanssa kahvilla. Kuten myös Nooran ja Astan kanssa, yhtä aikaa.
- Okei, mutisin nolona, kun en tiennyt mitä muutakaan saatoin sanoa. Noora oli kuin olikin saanut kylvettyä epäilyksen siemenen mieleeni.

- Mun tapana ei ole kahvittaa osakkaitten tyttökavereita niitten selkien takana. Liikkuupa musta mitä juttuja tahansa, niin mä en ole ikinä vienyt kenenkään naista. Sen verran mullakin on omaatuntoa jäljellä, Olli sanoi, eikä kuulostanut enää kovin hyväntuuliselta. – Sitä paitsi firma on tärkeämpi kuin yksikään daami.
- Mutta Nooralla ei ole mitään vaikeuksia rikkoa toisten välejä, sanoin, ja käännyin jatkamaan töitäni.

Joona saapui juuri silloin takaisin töihin ruokatauoltaan. Tämä vilkaisi kerran minua ja Ollia ja tuli luoksemme.

-Naishuolia, tämä sanoi asiantuntevasti.
- Sinä onnekas jolla niitä ei ole, puuskahdin.

Joona vain hymyili.

- Pitäsköhän sun nyt vaan lähteä kotiin potemaan niitä? tämä ehdotti.
- Ehdottomasti. Mä voisin tehdä vaahtokylvyn ja laittaa ammeen reunalle kynttilöitä ja soittaa parhaalle ystävälleni juorutakseni sen kanssa yöhön asti siitä, että onko se aikeissa kosia vai ei ja millanen hääpuku mulle tulee, sanoin happamasti.
- Älä nyt, multa saattas löytyä jotain tuoksukynttilöitäkin, Joona sanoi toinen suupieli nykien.
- Mä voin tarjota jalkahieronnan ja raspata sun kantapäiden kovettumat, Olli sanoi, ja purskahdimme kaikki yhtä aikaa nauramaan.

- When hell freezes over, sanoin lopulta. – Painuttekos siitä…
- Voivottelemaan? Joona ehdotti. – Me mennään tänään sporttibaariin tuijottamaan futista, ja sä tulet mukaan. Sä olet äijäseuran tarpeessa. Teemana on aivot ja naishuolet narikkaan.
- Diili, huokasin.
- Ja hoidakin hommasi niin, että Hämeenlinnan jälkeen toi huokailu loppuu. Eihän tota jaksa kukaan raavas uros kuunnella, Olli huikkasi huoneensa ovelta.

En sanonut mitään, mutta vastoin hyviä käytöstapojani näytin kansainvälistä käsimerkkiä kollegalleni. Joku raja sentään, kuittailussakin.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: RK 
Päivämäärä:   25.8.14 20:35:15

oi riemunpäivää tätä jatkoa on niin odotettu!! ihan loistavaa jällleen! :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: pilke 
Päivämäärä:   26.8.14 11:20:40

Ihanaa! Jatkoa on todellakin odotettu, mutta en olis laittanu pahitteeksi vaikka olis ollu vähä pidempikin pätkä ^^'

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ig 
Päivämäärä:   26.8.14 20:14:11

Ihanaaa!!!

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   26.8.14 20:35:55

Ei tosiaan ollut kovin pitkä pätkä, joten laitan jatkon jo tänään. Kiva kuulla, että seuraatte edelleen näiden tarinaa :)

------------

8

LARI

Aurinko oli juuri noussut, loppukesän kultainen aurinko. Kukaan ei liikkunut vielä missään lauantaiaamun varhaisina tunteina, kun varjot olivat vielä pitkät ja ilma viileää. Laitoin puhelimeeni navin päälle ja tarkistin myös, että Liian antaman kuvauskitin kaikki osat olivat mukana. Audi starttasi nöyrästi ja lähdin ajamaan Hernesaarta kohti.

Elle oli kuulemma luvannut olla kadun varressa vastassa, mutta en odottanutkaan tämän olevan ajoissa. Tämä oli niitä tyttöjä, jotka lukivat kelloa kymmenen minuuttia muita ihmisiä jäljessä. Niinpä parkkeerasin rauhassa ja nousin autosta jalkakäytävälle odottelemaan.

Minua mietitytti, miten selviäisimme tästä työkeikasta kunnialla. Tai oikeastaan, miten minä onnistuisin olemaan normaalisti. En ollut sopinut keikasta Ellen itsensä kanssa mitään, vaan järjestelyt oli hoidettu Liian kautta. Onneksi, sillä tuskin olisin selvinnyt järjestelyistä Ellen kanssa. Avaimen keittiössä vaihdettujen sanojen ja tekojen jälkeen en ollut halunnut nähdä tyttöä ennen tätä päivää. Ja keittiöepisodia en aikonut toistaa tänään missään muodossa, vaikka henki menisi. Jotain järkeä tähän kuolaamiseenkin, tuumiskelin.

Samassa Ellen asunnon alaovi aukesi, ja tyttö astui ulos. Tämä näytti ammattilaiselta ja sormenpäitään myöten asialliselta, ja silti vesi herahti kielelleni. Yritin muistaa äskeisen järkeilyni, mutta vaikeaa se oli.

- Huomenta, sanoin, enkä toivoakseni kuulostanut kovin käheältä.
- Huomenta, Elle vastasi ja haukotteli. – Mä en ole aamuihmisiä.
- Muistan, naurahdin, kun istuimme auton kyytiin. – Siitäkin me onnistuttiin tappelemaan säännöllisesti.
- Eri elämänrytmit, minkäs teit, Elle sanoi ja kohautti hartioitaan. Tämä näytti miettivältä hetken ja jatkoi sitten, - Se oli myös mun pikkuprinsessa-aikaa, joten eiköhän syy ollut mussa.
- Jos ei sukelleta tähän keskustelunaiheeseen kovin syvälle näin heti aamulla? kysyin. –Muuten me ei saada töitä tehtyä, jos me ruvetaan välejämme setvimään.
- Sopii, Elle nyökkäsi hyväksyvästi.

Sen sijaan että olisin lähtenyt ajamaan, käännyin tytön puoleen.
- Kysymys. Kello ei ole vielä seitsemääkään. Miten sä onnistut näyttämään noin hyvältä näin aikaisin?
- Mä näytän aina hyvältä, Elle tuhahti, mutta hymyili aurinkolasiensa takana. Piste kotiin.

- Miten me osataan perille? Elle kysyi, kun käänsin auton nokan kohti Mannerheimintietä.
- Mun navigaattorilla. Tossa on paperikarttakin hanskalokerossa, mutta se ei ole kovin tarkka.
- Okei. Onko sulla jotain materiaalia mihin mun pitää tutustua? Mä sain jo Liialta nivaskan papereita ja sähköposteja, jotka mä kahlasin läpi.
- Ne on todennäkösesti ne samat, mutta sä voit tsekata ne vielä läpi. Ne on tossa takapenkillä.

Kurottauduin ottamaan paperit takapenkiltä ja hipaisin Elleä vahingossa. Mieleeni muistui edellinen kerta kun olimme olleet autossani ja Elle oli istunut vieressäni läpimärkänä.

- Nyt mä en kastele sua, Elle totesi.
- Anteeksi että mä olin sillon niin kireä, sanoin, enkä yrittänytkään teeskennellä, etten olisi ajatellut samaa hetkeä kuin Elle. –Se ei ollut ihan reilua, mutta mulla oli aika monta juttua mielessä sillon.
- Mennyt on mennyttä, Elle vastasi suurpiirteisesti.
- Paitsi mun kohdalla, totesin kuivasti.

Elle ei vastannut siihen mitään, ja hyvä niin. Keskustelumme oli kuin jonglöörausta lasinsiruilla: lauseet piti ottaa oikein kiinni ja heittää ilmaan oikein, etteivät niiden terävät kulmat haavoittaneet. Menneisyys oli liian herkkä aihe, eikä nykyistä tilannettammekaan oikein voinut tässä setviä. Niinpä tyydyimme juttelemaan käsillä olevasta työkeikasta ja muuten olemaan vaiti.

Pysähdyimme Hyvinkäällä aamukahville. Kello oli vielä sen verran vähän, ettei muita tielläliikkujia ollut kovin paljon. Aamu oli tuuleton ja kaunis, ja rohkaistuimme terassille istumaan auringonläikkään. Tapaamisemme oli Hämeenlinnassa vasta kello yhdeksän, eikä tästä enää kovin kauan ajanut perille asti.

- Mua kiinnostaa sun Berliini-vuodet, Elle sanoi, kun oli saanut urakoitua croissantinsa puoliväliin. –Millasta siellä oli?
- Ei sitä voi yhteen lauseeseen laittaa. Mähän sulle jo jotain kerroinkin, vastasin.
- No joo, mutta tosi vähän.
- Kai siinä oli ihan tarpeeksi? kysyin.

Tottapuhuen en muistanut juuri mitään mitä olin kertonut, sillä silloin Ellen läsnäolo bilekuteissa oli vienyt huomioni ihan toisiin ajatuksiin kuin muistoihin Berliinistä.

- Ei ollut. Kerro nyt.
- Okei, sanoin, ja otin mukavamman asennon tuolissani. - Kesä oli siellä pidempi. Ja ilmapiiri kansainvälisempi ja rennompi kuin täällä, muistelin. –Mä tykkäsin niistä betonilähiöistä ja uusista lasipalatseista. Ja ulkona syödessä ei todellakaan tarvinnut maksaa kahvista ja croissantista viittä euroa.
- Mäkin olen käynyt Berliinissä ja muistan kyllä ne ravintolakadut. Nam, Elle sanoi unelmoivasti.
- Töitä oli myös siisti tehdä, totesin. - Meillä ei ollut mikään iso toimisto, mutta sillä oli paljon mielenkiintosia projekteja. Ja kuvauskeikkoja tehdessä ei tarvinnut yleensä lähteä omia kulmia kauemmas. Toimiston vieressä oli betonilähiötä, puistoja ja kahviloita. Aina löytyi joku mesta jossa kuvata.
- Mikä teidän työkieli oli? Elle kysyi kaapiessaan lattensa maitovaahtoa korkean lasin pohjalta lusikkaan.
- Saksa ja Englanti, asiakkaasta riippuen.. Ei siellä ollut töissä kuin yksi syntyjään saksalainen ja sekin puhui jotain sveitsisaksaa josta mä ainakaan en saanut mitään selvää.
- Miksi sä tulit takaisin tänne? Pari vuotta ei ole kovin pitkä aika.
- Kyllä se voi siltä tuntua, vastasin. - Berliini oli hyvä kokemus, mutta nyt mä tykkään olla täällä.
- Niinhän sä sanoit. Miten teillä menee?
- Avaimessa? tarkensin. Elle Nyökkäsi.

- Se on pyörähtänyt käyntiin ihan yllättävän hyvin. Asiakassuhteita on tullut paljon lisää entisten kavereiksi.
- Olli osaa markkinoida itsensä ja firmansa, Elle totesi.
- Näin on. Sillä on laaja tuttavapiiri ja se vetelee naruista taitavasti. Käyttää kalavelkoja omaksi edukseen ja niin edelleen.
- Olli on aina ollut sosiaalisesti taitava. Mutta osaa se hommansakin, Elle huomautti.
- Todellakin osaa. Mä vaan toivoisin, että se käyttäis sen sosiaalisia taitoja omassa elämässäänkin.
- Niinhän se just tekee, Elle sanoi ja kuulosti hämmästyneeltä.
- Mä tarkotan, että jotenkin inhimillisemmällä tavalla.
- Ai miten? Elle kummasteli. –Ollihan on aika kiltti, kuitenkin.
- Kelaa nyt itsekin, ei se oikeasti ole musta ihan tervettä vaihtaa naista kuin paitaa koko ajan. Se jätkähän on kohta kolmekymmentä, tavallisesti siinä iässä ihmiset alkaa perustaa perheitä. Tai edes jotenkin vakiintua.
- Ollihan perusti just äsken firman.
- Aivan, mutta se onkin työtä. Puolusteletko sä sitä? Kysyin ja katsoin tiukasti Elleä.
- En.
- Onko teillä joku juttu? kysyin, vaikka Olli oli juuri vähän aikaa sanonut minulle, ettei ollut. Pahuksen Noora.

Elle puhalsi pitkän huokauksen, otti mukavamman asennon ja katsoi minua.

– Yhtä paljon kuin sulla ja mulla oli kämppiksinä ollessa. Eli ei ole. Olli pelasti töissä joskus mun tekeleet painokuntoisiksi ja muutenkin kohteli mua asiallisesti. Se on mukavaa seuraa myös naisille sillon, jos se tietää ettei vastapuoli ole kiinnostunut siitä.

- Ton mä allekirjoitan, sanoin tarkoittaen viimeistä lausetta. Sen sijaan ensimmäistä lausetta minusta, Ellestä ja jutustamme en todellakaan allekirjoittanut. Mutta en sanonut sitä ääneen, se oli liian vaarallinen aihe pengottavaksi.

- Mä ja Olli. Miksi se kiinnostaa sua? Elle kysyi.
- Ei ryhdytä riitelemään heti aamusta, sanoin väistäen kysymyksen. –Söitkö sä jo? Jatketaan matkaa.
- Okei, yritetään nyt selvitä tästä päivästä jotenkin sivistyneesti, Elle myöntyi, ja korjasi astiansa tarjottimelle. -Mutta mä esitän saman kysymyksen sulle paluumatkalla.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: RK 
Päivämäärä:   26.8.14 21:04:30

no eihän tätä nyt voi jättää kesken, aivan liian mielenkiintoinen tuo noiden kahden välinen suhde semmoseen! :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ig 
Päivämäärä:   27.8.14 00:55:20

Toi vertaus lasinsiruilla jonglööraamisesta ja keskustelusta oli ihan loistava. (Oon niiiiin kyllästyny niihin kliseisiin vieriväkivieisammaloidu -tyyppisiin ratkaisuihin.Toki ne on ok sopivissa määrin.)

Ja dialogi. Sen sä hallitset kyllä erittäin hyvin. Se on kiinnostavaa, hauskaa ja kekseliästä.

Kiitos että mulla on taas yksi ilo lisää mun elämässä! ;)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   27.8.14 20:14:41

jipppiiiii, tätä yhteistä työkeikkaa Ellen ja Larin välillä on sitten odottettu, ihanaa ! e

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   29.8.14 21:26:49

RK, kiva kuulla :)

ig, joskus sitä keksii noita vertauksia jotka sattuu kuvaamaan jotain asiaa hyvin :) Dialogia on myös kiva kirjottaa, vaikka just se tuottaakin eniten päänvaivaa tekijälle...

ellu, Ne on varmaan itsekin odottaneet sitä, mä luulen :)

------------------

ELLE

Päivä, joka alkoi aurinkoisena, vetäytyi pilveen. Hämeenlinnaa lähestyessämme vettä tihkui jo tasaisesti. Toivoin, ettei se ollut mikään enne, ja vilkaisin vaivihkaa peilistä olivatko meikkini kohdillaan.
- On ne, Lari sanoi, ja hymyili.
- Onneksi mulla on peili, muuten miehen sanaan ei voi luottaa tässä asiassa yhtään, naurahdin. -Olkoot vaikka kuinka graafikkoja, niin teidän mielestä aina näyttää hyvältä, vaikka olis maalit pitkin poskia.

Eikä firmaakaan ollut aivan yksinkertaista löytää. Seikkailimme aikamme ruutukaavakeskustassa ja sen ympäristössä, kunnes Lari kirjoitti saamansa osoitteen navigaattoriin uudelleen. Silloin laite ilmoitti yhtäkkiä iloisesti aivan uuden määränpään. Painotalo sijaitsi kaukana keskustasta pitkän hiekkatien päässä, niin pitkän, että minua alkoi jo epäilyttää eksyisimmekö uudelleen.

Löysimme kuitenkin perille. Yritys sijaitsi kauniilla paikalla joen rannalla, jossa puut taipuivat veteen ja vesi virtasi ohitse rauhassa.
- Harmi että toi rakennus on noin ruma, Lari sanoi vetäessään Audinsa parkkiin. –Se pilaa tän maiseman aika huolellisesti.
- Luit just mun ajatukset, totesin. –Tällanen yrityskeskittymä ja toimistokolhoosi näin nätissä mestassa.
- Niin, tässähän vois olla myös jotain ökyasuntoja. Että kumpi sitten on kahdesta pahasta vähemmän paha, Lari tuumasi.

Olin tänään herännyt superaikaisin ja pukeutunut ja meikannut ylihuolellisesti. Tietenkin syystä, jota en suostunut myöntämään itselleni. Yritysvierailu oli tärkeä juttu, mutta harvoin käytin itseeni aikaa näin paljon, kun kyseessä olivat työt. Olin keskittynyt yksityiskohtiin normaalia enemmän, ja tulos tyydytti minua suuresti. Uusi syksytakkini oli tyylikkään hiekanruskea, farkut toivat rentoutta asialliseen lookiin ja korot antoivat lisää pituutta. Olin päättänyt laittaa hiukset asiallisesti kiinni ja aurinkolasit päähän suojakseni. Lari tunsi minut kaikesta huolimatta todella hyvin, joten etäisyyden pitäminen onnistui paremmin ilman suoraa katsekontaktia.

Lari otti läppärin mukaan takapenkiltä, minä koppasin kansiollisen papereita omaan kainalooni, ja marssimme sisään. Tutkailimme hetken infotaulua ja jatkoimme sitten hissillä kolmanteen kerrokseen.

- Tsemppiä, Lari sanoi, ennen kuin hissin ovi aukesi.
- Samoin, toivotin, hengitin syvään sisään ja astuin käytävälle.

Meidät otti vastaan toimistossaan keski-ikäinen jakkupukuinen naishenkilö. Tämän kädenpuristus oli luja ja vaatevärisilmä joko omalaatuinen tai jollain tapaa punavihersokea.

- Tervetuloa. Mä keitin aamukahvit, aletaanpa töihin saman tien, rouva sanoi esiteltyään itsensä. –Käydään lounaalla sitten kun ollaan saatu työt sopivaan vaiheeseen. Kuinka kauan te tarvitsette mua?
- Alkuun paljon, mutta loppua kohti vähenemään päin, Lari vastasi. – Mulla on luonnokset tässä, alotetaan niistä. Lisäksi mä haluan kuulla teidän toiveet ja ehdotukset ja sen, millaista mielikuvaa me lähdetään työstämään nähtävään muotoon.
- Mulla on tässä värikarttoja ja värimielikuvia muistiinpanoja varten, lisäsin. – Kuvaus on mun harteilla, ja mulla on siihen muutamia ideoita, mutta jutellaan niistä kohta lisää.
- Sopii, nainen vastasi.
- Teidän firmallahan on kohta kymmenvuotissynttärit, totesin. - Haluutteko te painottaa viestinnässä pitkään jatkunutta liiketoimintaa, vai kenties luotettavuutta, vai ollaanko tässä menossa koko ajan uutta kohti? kysyin, ja katsoin odottavasti toimitusjohtajaa läppärini takaa.

Päivä kului rouva toimitusjohtajan kanssa neuvotellessa, luonnostellessa, kuvatessa, painotaloa kierrellessä ja muistiinpanoja kirjoittaessa. Kävin painokoneiden luona hallissa laukomassa muutaman otoksen, ja ilokseni löysin sieltä vanhan kirjasinlaatikon täynnä erityyppisiä irtokirjaisimia. Tai mitä ne nyt olivatkaan, en tiennyt asialle oikeaa nimeä, mutta hienoja kuvia niistä sai.

Kävimme myöhäisellä lounaalla läheisessä järvenrantapaikassa ja jatkoimme töitä vielä muutaman tunnin yhdessä, kunnes Lari nojautui tuolissaan taaksepäin.

- Meillä on tarpeeksi tavaraa kasassa, Lari totesi. – Me työstetään tältä pohjalta visuaalista analyysia ja nettisivut, ja ollaan sitten puhelimitse tai sähköpostitse tiiviisti yhteydessä. Oliko sulla niitä käyntikortteja vielä muutama ylimääräinen? Koska vaikka mä olen vastuussa tästä projektista, niin mun kollegat voi olla yhteydessä teihin omalta erityisosaamisen alueeltaan, Lari selitti.

Toimitusjohtaja kiitteli tähänastisesta ja saatteli meidät matkaan.
- Kiitos itsellenne, tää oli tehokasta ja nopeaa, Lari totesi, ja hyvästeltyämme kaasutimme pois paikalta.
- Täähän kävi kivuttomasti, totesin.
- Suht, Lari myönsi. –Hienoa, että noi oli oikeesti panostaneet tähän hommaan ja miettineet mitä haluavat. Tavallisesti asiakas odottaa, että graafikko ratkaisee kaikki niitten ongelmat ilman, että ne itse laittaa tikkua ristiin.
- Joo, ei tässä mitään konsultteja olla, hymyilin.
- Ei. Eikä myöskään saada mitään konsultin tasosta palkkaa, vaikka on tää aika rahakas keikka.
- Saa ollakin, me ollaan tehty töitä niska ja otsa hiessä koko päivä, sanoin, ja venyttelin käsiäni minkä turvavyöltäni pystyin. –Mihin me ollaan menossa?
- Hikeentymään vielä hetkeksi lisää, Lari vastasi.

Palasimme samaan läheiseen kahvila-ravintolaan, jossa olimme käyneet lounaalla. Lari osti meille kahvit, ja niiden voimalla jatkoimme työntekoa. Minä näpytin konetta, Lari luonnosteli, minä muokkasin kuvia, Lari kirjoitti ajatuksiaan paperille.

Päivemmällä, kun olimme yrityksen tiloissa ja rouva toimitusjohtaja istui palaverissa kanssamme, oli ollut helppo olla asiallinen ja ammatillinen. Sen kammottavan jakkupuvun vieressä ajatukset eivät päässeet karkailemaan omille teilleen. Mutta aivojeni alkaessa väsyä tajusin, kuinka ahtaassa nurkassa istuimme vierekkäin läppäri edessämme. Mieleeni alkoi hiipiä muitakin ajatuksia.

Ensinnäkin havaitsin, että meidän välisemme työskentely sujui lähes ongelmitta. Tuumin, että mikään ei opettanut toisesta ihmisestä asioita niin hyvin kuin se, että oli asunut tämän kanssa. Minä ja Lari tunsimme toisemme hyvin, ja ajatustapamme olivat töitä tehdessä melko samankaltaiset. Ja minä huomasin pitäväni Larin kanssa työskentelystä.

Toiseksi, huomasin hengittäväni syvempään kuin normaalisti, sillä Lari tuoksui ihan järjettömän hyvältä. Tiesin että se tuoksu oli peräisin Bossin tehtaalta, mutta siihen sekoittui jokin muukin, jokin omaperäinen ja syvä, joka oli varmaankin mies itse.

Kolmanneksi, siinä vaiheessa kun minä aloin analysoida jonkun miehen tuoksua, tiesin olevani vaikeuksissa.

Kello läheni kuutta, ja ilma alkoi viilentyä entisestään. Minua väsytti. Olimme paahtaneet koko päivän tehokkaina kuin pienet oravat, ja nyt aivoni halusivat sanoutua irti tehtävästään. En jaksanut enää keskittyä. Työskentelyrauhakin alkoi olla mennyttä, sillä ravintolan asiakasmääräkin alkoi lisääntyä.

- Oltaisko me valmiita, ehdotin nuutuneesti. –Meillä on seuraa jo sen verran, että kohta täällä varmaan alkaa tanssit.
- Ollaan ihan kohta. Sä voit jo lopettaa, mä viimeistelen tän vielä, Lari sanoi poissaolevasti.
- Mä jalottelen vähän, sanoin. Lari vain nyökkäsi, ja ymmärsin tämän olevan keskellä jotain graafisen suunnittelun pilveä jota ei saanut häiritä.

Kokosin tavarani, pakkasin ne autoon ja kävelin joen rantaan. Meidän pitäisi lähteä kohta ajamaan Helsinkiin, että olisimme suunnilleen ihmisten aikaan perillä. En silti mennyt hätyyttelemään Laria, sillä luovaa prosessia ei saanut häiritä.

Valloitin sen sijaan yhden rannan penkeistä. Katselin joen peilityyntä ja kiireesti ohijuoksevaa pintaa lumoutuneena. Vedestä nousi sumua joka tuntui kostealta iholla ja hengityksessä. Aukaisin hiukseni nutturalta ja annoin päänahan ja ajatusten levätä.

ihmisten puheensorina kuului rantaan vaimeana ja aina toisinaan ohi käveli vanhempia pariskuntia, jotka oliat tulleet viettämään lauantai-iltaa ulkona. Minut ympäröi rauhallinen tunnelma, jonka rikkoivat vain ravintolasta kantautuvat satunnaiset naurunremahdukset.

Jossain mieleni takamailla häilyi kuitenkin koko ajan kuva, jonka päättäväisesti työnsin syvemmälle takaisin ajatuksiin. Yritin rauhoittua hetkeen. Ajattelin jokea ja sen liikettä, sumua, ympäröiviä koivuja ja kaisloja. Mietin maiseman värejä ja kuuntelin hengitystäni. Minä kävin viivytystaistelua ja tiesin sen. Nostin jalkani penkille ja annoin periksi yhdelle ainoalle ajatukselleni.

Lari.
Lari keskittyneenä koneen ääressä lasit nenällä.
Lari nauramassa rennosti tuolissaan taaksepäin nojautuen ja minua katsellen.
Lari vaalea tukka sekaisin puku päällä.
Lari rennosti bailaamassa Proclaimin keikalla.
Larin silmien ilme juuri ennen kuin tämä oli suudellut minua.

Diagnoosistani ei tainnut olla epäselvyyttä, tuumin.

En tosiaankaan halunnut kääntää kelkkaani siihen suuntaan, jossa oli otsikko ”ihastunut” ja sen otsikon alla luki kissan kokoisin kirjamin Larin nimi. Se oli vaarallinen suunta, pelottava, vaikea ja mutkainen. Mutta näköjään sydämeni ei kysynyt mitä järkeni halusi.

Joona oli oikeassa. Asta oli oikeassa. Minä olin ollut väärässä. Piste.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   1.9.14 00:16:23

tää on ihan mahtava <3 jatkoo äkkiä

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.9.14 07:24:05

Jatkoo <3

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: pilke 
Päivämäärä:   1.9.14 11:02:27

Kylmät väreet suhahti kropan läpi tuosta lopetuksesta. En keksi edes mitään sanottavaa, ihan uskomatonta tekstiä taas e

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   2.9.14 21:55:12

Tässä pätkässä ei nyt mene ihan todellisuuden mukaan kaikki nää komisaariokiemurat, mutta älkää välittäkö niistä : ) Tarinan jatkumisen kannalta mietin jutun näin.

------------------

ELLE

----------------

Rysähdin kertaheitolla maanpinnalle unelmistani, kun joku istui viereeni ja matala, sammaltava miesääni sanoi:

- Täällä tällanen kaunotar vaan istuu yksin!

Käännähdin katsomaan tulijaa. Samalle penkille oli istunut nahkatakkinen, kaljupäinen mies joka löyhähti ällöttävästi viinalta. Nyrpistin nenääni vaistomaisesti ja yritin nousta, mutta mies otti hartiastani kiinni ja painoi minut istumaan takaisin. Tärähdin penkkiin takaisin niin että hampaat kalahtivat yhteen.

- Istuppas siinä niin jutellaan, äijä sopotti ja piti minusta edelleen kiinni.
- Päästä mut irti, komensin. Mies haisi paitsi viinalta myös tupakalta ja joltain, joka epäilyttävästi muistutti jonkun kovemman kaman makeaa hajua.

- Jaa, että hesalaisia mimmejä. Mikäs sut on tänne lennättänyt?
- Autolla tulin. Päästä mut.
– Mulla on heilan haku menossa ja sää näytät just sopivalta, tämä jatkoi kuin ei olisi kuullutkaan.
- Sori, mutta sä et näytä sopivalta mulle, sanoin.
- Mitä? äijä älähti.
- Näin on. Mä lähden nyt, sanoin ja yritin nousta ylös.
- Sää jäät tänne mun kans, mies sanoi tiukasti.
- En taida jäädä. Päästä mut, sanoin kovemmalla äänellä. – Mä en aio olla sun kanssa missään tekemisissä!
- Muuttaisko tää sun mieltäsi? Mies kysyi ja alkoi hamuilla vyötäröään.

Tajusin, että miehellä oli lanteella puukko jota yritti ottaa tupesta, mutta känni tai mikä lie pölly oli sen verran kova, ettei käsi osunut kahvalle. Vasta silloin säikähdin tosissani. Riuhtaisin kättäni irti ja yritin paeta.

Minun onnistui nousta seisomaan, mutta en onnistunut irrottautumaan otteesta. Minua alkoi pelottaa. Vedin henkeä huutaakseni apua, mutta en ehtinyt.Yhtenä hetkenä kännikala roikkui minussa kiinni kuin limainen iilimato, mutta sitten minusta tuntui kuin olisin siirtynyt johonkin toiseen todellisuuteen.

Sellaiseen todellisuuteen, jossa rauhanhäiritsijäni tempaistiin ensin pystyyn, sitten mies näytti liitävän tyylikkäästi ilmassa ja rojahti sen jälkeen kuuluvasti maahan. Larin tuttu hahmo harppasi äijän ylle, pisti miehen sievästi solmuun maahan vatsalleen ja huikkasi läheistä pariskuntaa soittamaan poliisit.

Pariskunnan mies oli yhtä äimistynyt kuin minäkin ja vain tuijotti kädet suorina sivuilla roikkuen.

- Tää iilimato yrittää päästä irti, pistäsitkö pikkusen vauhtia? Lari kysyi pariskunnan mieheltä hampaat irvessä ja ähkäisi, kun maassa makaava äijä vääntelehti ja sai pukattua kyynärpäänsä Larin vatsaan. Äijä karjui uhkauksia ja yritti kaikin keinoin irti. Ei voinut olla kovin helppoa pitää niin vahvaa miestä paikoillaan, varsinkin kun tämä oli jossain aineissa.

Silloin minä havahduin toimintaan. Kaivoin oman puhelimeni ja näppäilin hätänumeron.

Hätäkeskus vastasi saman tien, lupasi lähettää partion paikalle ja käski olla kännykän päässä tavoitettavissa. Siinä vaiheessa muutkin rannallaolijat olivat ymmärtäneet kännikalan olevan vaaraksi, ja useampi mies tuli Larin avuksi. Äijä komennettiin hiljaiseksi ja autettiin penkille istumaan. Kiinnipitäjiä oli siinä vaiheessa niin monta, että Lari saattoi irrottaa otteensa.

Lari kääntyi minuun päin eikä sanonut mitään, vaan tuli luokseni ja otti halaukseen. Yritin sanoa jotain, mutta en pystynyt puhumaan. Sydämeni oli hypännyt kurkkuun ja oli äänen tiellä. Kyyneleet pyrkivät silmiin.

- S-s-sori, mä oon ihan kunnossa, mä vaan säikähdin, takeltelin hämmentyneenä vedenpaisumukseni lomasta.
- Totta kai sä säikähdit, muru, Lari sanoi ja silitteli hiuksiani.
- Se oli i-i-ihan oo koo siihen asti, kunnes se alkoi sitä puukkoa kaivamaan, sanoin, ja tajusin täriseväni.
- Se ei missään vaiheessa ollut oo koo, Lari sanoi vihaisesti.
- Mä en edes huutanut apua, totesin lakonisesti. –Kai mä olin niin yllätetty. Äijän täytyy olla todella sekaisin, että kantelee teräaseita julkisella paikalla keskellä päivää.
- Onneksi se ei ehtinyt käyttää sitä, Lari sanoi, eikä osoittanut mitään merkkejä, että päästäisi irti minusta. Olin siitä kiitollinen, sillä en ollut ihan varma pystyisinkö seisomaan vielä omin voimin. Lari piti minusta kiinni ja vei minut istumaan kauemmas penkille.

Istuimme siinä siihen asti, että sinivalkoinen maija kaarsi pihaan. Se tapahtui suhteellisen lyhyen ajan kuluessa. Pari poliisia hyppäsi autosta ja tuli korjaamaan miehen talteen. Poliisit jututtivat sivulliset ja meidät, mutta totesivat asian olevan selvä ilman kamarikäyntejä. Minun ja Larin tiedot he ottivat ylös, ja kertoivat myös äijän olevan heidän vanha tuttunsa.

Siinä vaiheessa vasta tajusin, että Lari olisi saattanut saada syytteen, olihan herra puukon kanssa heiluja uhkaillut minua eikä Laria. Äijä oli onneksi sen verran sekaisin, ettei tämä keksinyt ryhtyä syyttämään Laria pahoinpitelystä. Muutkin rannallaolijat olivat onnistuneet ilmeisesti asettamaan sanansa siten, että Lariakin oli mukamas uhkailtu.

- Neiti näyttää aika järkyttyneeltä, pitäkää huolta ettei hän jää yksin, konstaapeli sanoi lähtiäisiksi.
- Mä en lähden Larin luota mihinkään, lupasin Larin kainalosta.
- Ja mä katon että se pitää lupauksensa, Lari totesi.

Ihmiset häipyivät pikku hiljaa paikalta, ja minäkin aloin tuntea oloni paremmaksi.

- Mä en ole tiennyt, että sut on lyöty ritariksi, totesin.
- Mitä? Lari kysyi, selvästi havahtuen jostain omista ajatuksistaan.
- Sä pelastit mut. Kiitos, sanoin, ja hymyilin sitten nolona. –Karmea klisee, mutta niinhän se meni, totesin ja käännyin katsomaan Laria silmiin.

Ei ehkä olisi pitänyt. Odotin hymynhäivää, mutta vastassa olikin graniitinharmaiden silmien täydeltä synkkää ukkosrintamaa.

- Mua vihloo ajatellakin, mitä kaikkea siinä olis voinut tapahtua, Lari sanoi vihaisesti ja katsoi minua tiiviisti.
- Älä ajattele, pyysin.
- No vaikea sitä on olla ajattelematta. Onneksi se oli niin sekaisin, ettei ehtinyt käyttää sitä puukkoaan.

Minä aloin uudelleen täristä.

- Oikeesti, mä en selviä tästä shokistani ikinä, jos me palataan tohon aiheeseen nyt, sain sanottua.
- Okei, Lari sanoi otsa rypyssä. - Mä en saarnaa enkä toistele, nyt just. Me voidaan palata aiheeseen myöhemmin.
- Sopii, sanoin, ja olin hetken hiljaa.

Rauhoituttuani käännyin Larin puoleen.

– Tää juttuhan päättyi onnellisesti. Kiitos, uudelleen, sanoin.
- Saatko sä tästä painajaisia? Lari kysyi.
- Mä en tiedä. Yöllähän sen sitten näkee.
- Nukut jonkun kanssa, et jää yksin, Lari määräsi, ja jäi tuijottamaan minua otsa rypyssä.
- Mitä? kysyin.

Larin ilme lientyi tuttuun tapaan hitaasti ja asteittain.

- Mä en tajua, tämä totesi hiljaa.
- Mitä? kysyin uudelleen.
- Miksi musta aina tuntuu sun seurassa, että sua pitää suojella joltakin? Lari kysyi. -Sillonkin, kun kaikki on ihan normaalisti, tämä lisäsi.
- Mä en tiedä, vastasin. -Ehkä se johtuu susta?
- Tai susta, Lari vastasi painokkaasti. - Sussa on jotain... sellasta pientä ja avutonta, joka saa sen aikaan.

Normaalisti sellainen kommentti olisi saattanut kirvoittaa minusta kipakan vastalauseen. Nyt vain tuijotin kundia sanattomana ja avuttomana. Sydämeni jysähti uudelleen kurkkuun, mutta ihan eri syystä kuin vähän aikaa sitten. Tiesin kyllä, että Lari näki tunteeni silmistäni, mutta en silti saanut silmiäni irti tämän silmistä.

Näin Larin silmissä sen saman tunteen, mutta sitten hetki meni ohi. Oli kuin verho olisi vedetty eteen, ja Larin ilme viileni.

- Meidän pitää päästä lähtemään, tämä totesi. - Pystytkö sä kävelemään?

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ig 
Päivämäärä:   3.9.14 00:38:07

Kiitos taas hyvästä pätkästä. Kiva, että saatiin vähän äksöniäkin (vaikka tuollainen toiminta onkin kamalaa).

Ja ah tuollainen ritarillisuus on sydäntä sulattavaa.

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   3.9.14 08:50:38

Hytisyttävän ihana pätkä! Ei tuossa poliisi kohtauksessakaan mikään mitenkään älyttömästi häirinnyt. Aikalailla realistinen mitä mun kokemuksiin poliisejen toiminnasta voi verrata :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: :* 
Päivämäärä:   3.9.14 18:36:05

jatkooo

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: dj 
Päivämäärä:   5.9.14 18:26:21

äkkiä jatkooo dd

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   7.9.14 21:34:46

Mä oon niin rakastunu tähän tarinaan! <3 eipä tästä mitään pahaa sanottavaa oikein keksi :) laitetaan nyt perinteinen: jatkoa äkkiä! :D

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   8.9.14 18:07:02

Daaaaaaamn, ihana äksönpätkä, ja mäkin sulin larille, aaw ˜d

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: rosaq 
Päivämäärä:   13.9.14 00:23:48

Tätä on niiiiiiiin kiva lukee! Rakastan noita henkilöitä, varsinkin Laria. a

Eikä mua yhtään haittaa vaik tulis jatkoo ;)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   13.9.14 13:08:05

Tässä sitä olis :)

Mulla alkoi koulu ja koulutehtävät, niille on pakko antaa enemmän aikaa kuin tälle, vaikka paljon mielummin viilaisin tätä kuin esseitä...

--------------
Kävelimme autolle vaitonaisina, ja starttasimme kohti Helsinkiä. Olin järkyttyneempi kuin halusin myöntää, sekä Larista että siitä puukkoa heilutelleesta sankarista. Onneksi työkeikka oli nyt tehty ja pääsisin kotiin sulattelemaan päivän aikana kokemaani ja oppimaani.

Toive nopeasta kotiinpääsystä osoittautui kuitenkin turhaksi. Emme olleet päässeet ravintolan tienhaarasta jatkuvaa soratietä kovin montaa kilometriä eteenpäin, kun yhtäkkiä autosta kuului maailmanlopun mittasuhteisiin sijoittuva pamaus. Audi alkoi heittelehtiä ja olen varma, että vain Larin taito ajaa piti auton niinkin pitkään kapealla tiellä. Refleksinomaisesti tarttuin pelkääjän paikan yläpuolella sijaitsevaan kahvaan, mutta mitään muuta ei voinut tehdä.

Lopulta auton takaosa lähti mutkassa alta niin, että pyörähdimme 180 astetta ympäri ja perä näytti kohti menosuuntaa.

Yllemme laskeutui pöly ja hiljaisuus. Ensimmäiseksi käännyimme katsomaan säikähtäneinä toisiamme.

- Oletko sä kunnossa? kysyin.
- Ei satu muualle kuin hartiaan vähän. Venähti varmaan tai jotain, Lari sanoi pöllämystneenä. – Entä sä?
- Kaikki OK, luulisin. Kohtahan se selviää. Mä lasken mielessäni takaperin kymmenestä ykköseen ja kattelen mun sormia, tee säkin niin, sanoin, ja nostin käteni ilmaan.
- Joo, Lari sanoi, ja oli hetken hiljaa. – Ei ongelmia siinä. Eikä mikään varoitusvalo pala, Lari totesi ja katsoi kojelautaa.
-Mennään ulos kattomaan ettei mikään myöskään savua, sanoin, ja nousin autosta.

Liikkeelle lähtiessäni minunkin niskassani tuntui pysähtymisen aiheuttaman nykäyksen jälkimainingit, mutta muuten tunsin olevani kunnossa.

- Kaikki sormet ja varpaat liikkuu, totesin. – Enkä mä nää mitään epänormaalia. Entä sä?
- Mä olen ihan kunnossa. Mä en ole päätynyt ojaan sitten teinirallivuosieni. Eikä me ees törmätty mihinkään. Uskomatonta, Lari sanoi hämmästyneenä ja katseli heti tien vieressä tiheänä kasvavaa kuusikkoa.
- Mitä tapahtui? kysyin.
- Rengas hajosi, Lari sanoi ja osoitti tyhjentynyttä kumia.
–Mistään ei nouse savua, eiks niin, sanoin kokeilevasti, kun Lari kiersi auton.
- Ei. Eikä mikään varoitusvalo pala, Lari toisti.
- Taidettiin selvitä säikäyksellä. Tästäkin. Luoja mikä vähältä piti- päivä, huokasin.

Lari aukaisi takaluukun ja kirosi.
- Mulla ei tietenkään ole tunkkia saati vararengasta eikä MITÄÄN mukana, Lari sanoi kuulostaen harmistuneelta, ja alkoi selvästi toeta omasta pöllämystyksestään.

- Eikun soittelemaan sitten jollekin pelastavalle enkelille johonkin tiepalveluun, totesin. –Vai mikä se paikka on mihin pitää soittaa?
- Mä soitan. Onneksi tästä pääsee ohi autolla, niin ei oo koko tie tukossa, Lari totesi ja näppäili puhelintaan.

Avun saanti ei käynyt ihan yksinkertaisesti. Lari soitti viisi eri puhelua eri paikkoihin, josta jokaisessa leviteltiin käsiä, vedottiin myöhäiseen kellonaikaan ja ties mihin tekosyihin. Kesken viimeisen puhelun alkoi maahan tippua yksittäisiä pulleita pisaroita, jotka enteilivät ukkoskuuroa päivän helteen jälkeen.

Yhtäkkiä tilanteen absurdius valkeni minulle. Olimme täällä keskellä jotain helkutin korpea ilman autoa kummempaa suojaa syksyn ukkoskuuron keskellä. Tästä ei ihan äkkiä lähdettäisi minnekään. Kirsikkana kakussa oli rikkoutunut auto ja mies, jonka kanssa minun ei juuri nyt ollut varmaakaan kovin terveellistä viettää aikaa yhtään enempää kuin oli tarpeen. Saattaisin tehdä jotain, jota katuisin jälkeenpäin.

Katsoimme toisiamme, ja Larin ajatukset näyttivät kulkevan samaa rataa. Kumpaakaan ei naurattanut. Normaalisti tässä vaiheessa huumori olisi ehkä tullut avuksi, mutta nyt huumori tuntui karanneen jonnekin.

- Ukkoskuurot näyttää olevan sun ja mun kohtalo, totesin, kun ryntäsimme Audiin takaisin sisälle istumaan.

Yhtään autoa ei ajanut ohi, vaikka paikka josta olimme tulossa oli käsittääkseni ihan suosittu illanviettopaikka. Tien autottomuus oli varmaan ihan hyvä juttu, sillä kohta sade piiskasi tuulilasia niin ettei auton ulkopuolelle nähnyt mitään. En uskonut, että kukaan tervejärkinen ajaisi siinä ilmassa metriäkään. Ja jos ajaisi, tämä yksinkertaisesti ei näkisi edessään parkissa olevaa autoa ja törmäisi meihin.

Lari jatkoi soittelua yhtä menestyksekkäästi kuin äskenkin. Sade alkoi laantua, eikä se ollut enää vedenpaisumusta raamatullisissa mittasuhteissa. Kuuntelin Larin puhelinkeskusteluja aikani kunnes mies alkoi kuulostaa niin hiiltyneeltä, että minä katsoin parhaaksi puuttua asioiden kulkuun.

- Mä soitan meille taksin, ja me ollaan yötä Hämeenlinnassa, sanoin napakasti.
- Mä yritän kyllä vielä saada apua, Lari tokaisi kireästi.
- Kaikin mokomin. Mä vaan odotan, millon sulla loppuu akku, ja sitten me vasta ollaan pulassa.

Lari laski kännykän syliinsä, sulki silmänsä ja huokaisi periksi antaen.
- Okei, soita se taksi. Mutta älä manaile mitään lisävastoinkäymisiä, Lari tokaisi synkästi. – Me ei tarvita niitä enää yhtäkään.

Sain ykkösyrityksellä kiinni taksin joka oli jo ajossa lähimailla, ja se tulisi hakemaan meidät ohjeitteni perusteella. Suljin puhelimen ja katsoin Lariin.

- Se tulee kohta.

- Hyvä. Mutta mietitään sitä yöpymistä vielä.
- Eikä mietitä. Mua ei kiinnosta palaakaan lähtee takas keskellä yötä jollain kytysellä lähijunalla, kun se ei ole kerran aivan pakollista, sanoin.
- No ei se yöpyminen mikään ykkösvaihtoehto ole! Lari sanoi kireästi.
- Mikä se sun ykkösvaihtoehtosi sitten on? kysyin myös hiiltyen. – Sekö, että me kahdestaan nostetaan auto ojasta ja vaihdetaan jollain taikasanalla vararengas paikoilleen? Ai mutta mä unohdin mainita, että ei meillä ole sitä vararengasta, joten se pitää ensin on taikoa tänne jollain kutsuloitsulla. Kelaa nyt itekin vähän!
- No mähän just yritän saada meille apua!
- Ei näytä onnistuvan. Kunhan taksi tulee niin järkätään se yöpaikka sitten.
- Sä olet niin h…tin raivostuttava, Lari sanoi minulle hampaidensa välistä. –Ajattelitko sä kenties, että mä aiheutin tän rengasrikon itse?
- En. Mutta lakkaa olemasta niin jääräpäinen.
- Lakkaa ite.
- Aivan, ja seuraavaksi me varmaan siirrytään mun isä on vahvempi kuin sun isä- osioon, sanoin ivallisesti. – Toivottavasti taksikuski on mies, niin sun ei tarvitse alentua naisen kuskattavaksi.
- Lopeta, Lari komensi. - Avaa suusi seuraavan kerran sitten, kun sulla on jotain asiallista sanottavaa.
- Älä käske mua olemaan hiljaa, sanoin yllättävän rauhallisesti. – Sun jos kenen pitäisi tietää että mä en suostu sellaiseen keneltäkään.

Lari vain vilkaisi minua murhaavasti.

Taksi kaarsi hakemaan meidät pian. Onneksi, ettei riitamme ehtinyt paisua enempää. Tilanne tuntui sen verran räjähdysherkältä, että katsoin paremmaksi pitää suuni kiinni.

- Onkos Audimiehelle tullut moottoriongelmia, taksikuski kysyi ystävällisesti, kun olimme lähteneet liikkeelle. Lari näytti siltä kuin saattaisi vetää miestä turpaan, ihan siksi, että tämä ajoi Mersulla.
- Meille tuli ongelmia, mutta moottori hyrrää kuin pieni unelma, sanoin Larin puolesta. –Kumi tyhjeni eikä meillä ole vararengasta tai pumppua, joten tässä ei Audilla paljon ajella. Vai olisko sulla pumppua?
- Ei, ikävä kyllä, mies pahoitteli.

Yllätys, yllätys.

- No, en mä sitä odottanutkaan, sanoin.
- Niin, kun tuli tuo vesisadekin, mies totesi ykskantaan. – Audi sentään pitää vettä, vaikka ei liikkuisikaan. Ihan kätevä sateensuojahan se onkin.

Laskin käteni Larin ranteelle ihan siinä pelossa, että tämä täräyttäisi ukkoa kuonoon moisten kommenttien takia. Yllätyksekseni Lari otti kädestäni kiinni ja puristi sitä kerran ihan muina miehinä. Vilkaisin tätä ihmetellen, mutta ilmekään ei värähtänyt jäbän kasvoilla.

- Missä olis hotelli joka ei maksaisi ihan maltaita ja sieltä ei olis kovin pitkä matka juna-asemalle? Lari kysyi.
- Tuolla keskustassa on. Sinnekö ajetaan?
- Kyllä kiitos. Kunhan et nyt puhu mistään Vanajanlinnasta, sinne me ei haluta, sanoin.
- Niin, kannattaa säästää rahat niihin varaosiin. Audin osat on muistaakseni kalliita, kuski mietti.

  Re: Neidonkorento #2

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   13.9.14 17:56:49

Mä voin niiiin kuvitella noi Larin ilmeet ja puhinat ton taksikuskin kommentteihin ja mietiskelyihin. :D:D

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Tanya 
Päivämäärä:   13.9.14 19:53:56

Ihana taksikuski :)

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   14.9.14 09:22:51

Mun aamun pelastus, kiitos! Mukava lukea toisten ongelmista niin ei tartte miettiä omia :D Mutta toivottavasti kerkeäisit koulutöiltäsi kirjoittamaan jatkoa mahdollisimman pian. Jäi nimittäin älyttömän kutkuttavaan kohtaan :D

  Re: Neidonkorento #2

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   14.9.14 17:22:38

Tein uuden topan Neidonkorento #3 http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=880490&t=880490

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.