Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Neidonkorento #3

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   14.9.14 17:21:26

Uusi topsu jonka täytän sitä mukaa kun ehdin :)

Kakkososa on täällä: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=878955&t=878955

Re: Neidonkorento #3

Lähettäjä: :* 
Päivämäärä:   15.9.14 17:07:32

up

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   20.9.14 03:41:48

Ei yhtään haittaa vaikka tulis jatkoo ;)

Lähettäjä: jenny 
Päivämäärä:   23.9.14 19:04:27

hei missä jatko?? xd

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.9.14 07:38:33

Joo mäkin odotan jo jatkoa! :)

Päivämäärä:   24.9.14 23:11:41

Ihanaa kun odotatte ja kerrotte itestänne että odotatte! Tää seuraava pätkä on kinkkisempi enkä oikein tiiä mihin ratkaisuun päädyn sen suhteen, ja lisäksi mulla on ne kouluesseet.. Hetki vielä olkaa hyvät, mut jatko on tulossa :)

Lähettäjä: Autumn 
Päivämäärä:   27.9.14 19:47:13

Täälläkin jatkoa odotetaa innolla! :)

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   27.9.14 22:57:29

Ai ei vieläkään. Aina tulen yhtä innoissani katsomaan ja pettymys on suuri kun pätkää ei vielä ole. Jännään kohtaan jäi. Odotan ja toivon lisää, toivottavasti kohta kerkeät kirjoittaa :D

Päivämäärä:   30.9.14 22:21:27

Vihdoin :) Kiitän kärsivälllisyydestä!

---------------------------
LIIA

- Kokeillaan vielä tosta, sanoin, ja osoitin hotellia kadun toisella puolella. – Jos siellä ei ole, sitten soitetaan VR:lle ja lopetetaan tää surkeus.
- Jos sieltä enää tähän aikaan mikään juna liikahtaa, Lari totesi ja nosti kauluksensa pystyyn paremmin suojaksi. – Miten ihmeessä voi näin pienessä kylässä olla näin paljon porukkaa, että kaikki paikat on ihan tupaten täynnä?
- Jos täällä on joku häppeninki. Ja onneksi ei enää sada.
- Me ollaan nyt käyty kahdessa hotellissa ja soitettu kahteen, joten mä veikkaan että tää on viimeinen joka sijaitsee lähimaillakaan, Lari tokaisi.
- Paitsi se Vanajanlinna, jonne me ei mennä. Vai mennäänkö? kysyin.
- Maksamaan itsemme kipeiksi, että päästään sinne porhojen ja hääparien keskelle? Mä en vois kuvitella mitään hienompaa, Lari tuhahti.

- Jos olis kunnon retkeilykamat mukana, niin aina löytyy metsää johon teltan voi pykätä pystyyn, sanoin, kun ylitimme katua.
- Sinä? Teltassa? Lari sanoi, ja näytti aidon ällistyneeltä.
- Minä, teltassa, nauroin. – Mä nautin metsässä olosta. Mutta teltan pitää olla vedenpitävä, muuten on koko touhu todella murheellista.
- Aina sitä oppii ihmisestä jotain uutta. Mä en ajatellut että tollanen betoniviidakon aamukasteinen putarhalilja tykkää metsästä, Lari sanoi.
- Mikä?! kysyin nauraen. – Kuulostaa huonolta pokausrepliikiltä.
- Okei, oli huono. Vertaukset eivät ole mun vahva kohta, Lari hymyili, ja jätti ilmaan sen, että lause todellakin kuulosti iskuyritykseltä.

Marssimme hotelliin respaan peräkanaa.
- Iltaa. Olisko teillä kahta huonetta vapaana? sanoin ilman sen kummempia esittelyjä. –Ihan mitä hintaluokkaa tahansa.
- Melkein mitä hintaluokkaa tahansa, Lari korjasi ja vilkaisi minua tiukasti. –Vaikka firma maksaa, ei tarvitse silti vetää övereitä.
- Iltaa, toivotti virkailija ja näytti pääsevän saman tien kärryille meidän väleistämme. –Tuolla vanhalla puolella on muutama huone. Tällä uudella… on yksi vapaa. Kahden hengen. Tänä viikonloppuna kaupunki on täynnä turisteja, kun on nuo keskiaikamarkkinat. Nämäkin on kahden hengen huoneita, mies sanoi anteeksipyytävästi.
- Mitähän tarkoittaa ”vanha puoli” ? kysyin.
- Varustelutasoltaan se on vähän edullisempi. Katsotaanpas missä kerroksessa… No en voi sanoa suosittelevani, nämä on ekassa kerroksessa molemmat huoneet ja siinä on alla meidän yökerho. Äänieristeet ei ole kovin hyvät.
- Eli käytännössä niitä ei ole, Lari huokasi.
- Näinkin voi sanoa, mies myönsi.
- saako siellä nukuttua edes korvatulpin? kysyin.
- Mä en lähde testaamaan miltä bassobiitti tuntuu kerrosta ylempänä, Lari sanoi. –Se yksi vapaa uuden puolen huone mulle, kiitos.
Lari kääntyi puoleeni.
- Säkin voit nukkua siellä, jos jytämusa unen läpi ei tunnu houkuttelevalta ajatukselta.

Mitä muitakaa vaihtoehtoja tässä oli? Lähteä etsimään täpötäydestä kaupungista paikkaa jossa yöpyä, kun sellainen oli vihdoin nenän alla? Sitä paitsi huone oli kahden hengen huone, eli edes jonkun verran tilava.

- Okei, huokasin. – Et sitten kurki, tokaisin Larille.

Respan mies säilytti pokerinaamansa muodollisuuksien ajan, mutta hissille mennessämme vilkaisin taakseni. Tämä katseli meitä ja virnuili leveästi. Sekin vielä.

Huoneemme sijaitsi kolmannessa kerroksessa ja kelpasi erinomaisesti katoksi pään päälle, mutta mistään luksuksesta ei voinut puhua. Kokolattiamatto oli soman ruskeankuviollinen ja tapetit parhaat aikansa eläneet. Estetiikka oli tästä paikasta kaukana. Ja tätä nimitettiin uudeksi puoleksi?

- Mitenköhän hieno se näitten vanha puoli sitten on, Lari mutisi ja nakkasi läppärilaukkunsa sängylle.

Naurahdin. Jälleen kerran ajatuksemme kulkivat samoja reittejä.

- Joku Jugend-linna varmaan. Tai sitten se on vielä enemmän 70- lukuinen kuin tämä. Mutta maisema on hieno, sanoin, ja viittasin kohti ikkunaa.
- Ei valittamista, Lari tuumi.

Eikä ollutkaan. Ikkunasta avautui näkymä Vanajavedelle, ja sen takana kohosivat harjut vielä vihreinä. Loppukesän aavistus oli ilmassa, ja kuin pisteenä iin päällä maisemaa kultasi kuu kauniina sirppinä.

- Miten mä voisin vaan tuijottaa ikkunasta ulos ja unohtaa tän värisilmän sokaisevan lattiamaton, sanoin haaveilevasti.
- Senkun tuijotat, vaikka koko yön. Mä alan nukkua ihan kohta, Lari sanoi.
- Mä kans. Mutta mä haluan nää sängyt irti toisistaan, sanoin, ja otettuani takin päältä ja kengät jalastani ryhdyin tuumasta toimeen. Lari tarttui sängyn toiseen päähän ja auttoi siirtämisessä.

Josta ei tullut mitään, sillä sänky oli yksi kokonainen eikä kaksi sänkyä.

Tuijotimme toisiamme hetken sängyn yli ja huokasimme yhtä aikaa.

- Tääkin vielä, sanoin, ja istuin sängyn reunalle. –Mä alistun kohtalooni.
- Kaamea kohtalo se onkin. Sulla on katto pään päällä ja mä en kuorsaa, Lari totesi.
- No joo, mutta mä en ole tottunut nukkumaan parisängyssä.
Enkä varsinkaan sun kanssa, lisäsin mielessäni. Tämä näytteleminen ettei tässä nyt ollut mistään sen kummemmasta kyse alkoi käydä voimille.

- Kai se yks yö menee vaikka pää alaspäin.
- Kunhan et käpälöi yöllä vaan annat mun nukkua rauhassa, sanoin uskaliaasti.
- Ei tulis mieleenkään, Lari sanoi väsyneesti ja otti myös kengät jalastaan.

Ei tulisi mieleenkään? Miten niin ei tulisi, kun minun mielessäni ei muu juuri pyörinyt? Yöstä tulisi pitkä ja hankala.

---------------

Päivämäärä:   1.10.14 00:35:06

Oi ihanaa kiitos! Mutta toivottavasti et pyydä yhtä paljon kärsivällisyyttä uudestaan vaan jatkat vähän nopeammin, koska toi jäi edelleen varsin pahaan kohtaan :D

Päivämäärä:   1.10.14 00:43:31

:-)))))))))))))))))))
Miks mun naamalle ilmestyy aina typerä hymy kun mä luen tätä? :-)))))

Luultavastikin syy on siinä että tässä tarinassa kaikki on kohdallaan. Juonen kulku, henkilöt ja niiden taustat, miljöö, kerronta ja tyyli kuuluvat kaikki yhteen. Kaikki edellämainitut ovat sopusoinnussa mikä on harvinaista - erityisesti täällä ilmestyvissä teksteissä

Ps. Kuitenkin yksi toive: älä pilaa Ellen ja Larin suhdetta liialla hätiköinnillä.

Päivämäärä:   1.10.14 00:45:29

Haha pakko vielä sanoo että nyt alkoi tuntua siltä että Elle ja Lari saa mun puolesta sittenkin hätiköidä niin paljon kuin haluavat
terv. sittenkin romantiikannälkäinen XD

Lähettäjä: RK 
Päivämäärä:   1.10.14 19:06:55

oijoi, ihanata! Oon sitä mieltä että hyvää kannatti odottaa, koska pätkä oli taas aivan loistava. Kuvailet asiat niin että tuntuu siltä kuin näitä kahta seuraisi kärpäsenä perässä. :D tykkään valtavasti, jatka samalla ihanan maltillisella etenemistavalla! :)

Lähettäjä: whisky. 
Päivämäärä:   2.10.14 13:57:54

Olipas kiva taas lukea jatkopätkä, vaikka jotenkin kertojaksi olikin päätynyt Liia, tuskin ihan tarkoituksella ;)

Päivämäärä:   2.10.14 20:44:47

Mitenniin ei tarkoituksella? Se kertojahan on kokoajan vaihtunut? :D

Päivämäärä:   2.10.14 21:44:39

Juu, mutta ei Liia ole tässä tarinassa tätä ennen (eikä tän jälkeen toivottavasti) mitään kertonut, vaan Elle :D Anteeksi moka!

Päivämäärä:   5.10.14 01:50:05

ja edelleen erittäin hyvää settiä!

Lähettäjä: kaisakaisak 
Päivämäärä:   5.10.14 01:51:28

ah tää on ihana!

Lähettäjä: pilke 
Päivämäärä:   6.10.14 12:30:07

Ohhoh ja voi voi!! Mitenkäs tossa noin kävi, ihme ku respan mies virnuili niin makeasti! :D Että mä tykkään tästä tarinasta! ♥

Lähettäjä: xdxd 
Päivämäärä:   7.10.14 01:29:54

<33333333

Lähettäjä: jennifer 
Päivämäärä:   7.10.14 22:52:29

Jatkoooo :)

Päivämäärä:   7.10.14 23:19:41

Mitä ylistyslauluja tänne on kertynyt poissaollessani :) Kiitos, kiitos, siistiä kun tykkäätte ja kommentoitte! Tässä alkaa olla paineita tason ylläpitämisestä...

jj, musta välillä tuntuu että noi vaan jahkailee, jotain vois jo tapahtua :D Mutta sellasta se on, hahmon pitää antaa itse löytää tiensä :)

---------------

ELLE

- Mun on pakko tehdä ensin loppuun muutama työjuttu, sitten vasta mä alan nukkua, Lari sanoi, aukaisi läppärinsä ja istui sängylle. – Suosittelen sulle samaa.
- Äh, mulla on koko viikonloppu aikaa tehdä niistä materiaaleista painokelpoisia, sanoin, ja oikaisin pitkäkseni omalle puolelleni. – Ja jonkunlainen harjotuskappale mun pitää tehdä joka tapauksessa.
- Näinpä. Mutta mitä nopeammin me saadaan valmista materiaalia asiakkaalle, sitä parempi.
- Totta, myönsin. –Mutta mä en usko kykeneväni siihen nyt. En kaiken sen jälkeen, mitä tänään tapahtui.
- Hitto, mä unohdin jo, Lari sanoi, näytti aidosti katuvalta ja laski läppärinsä lattialle. – Haluatko sä jutella siitä?

Aioin vastata jotain ympäripyöreää, mutta haukotus yllätti minut. Tajusin olevani oikeasti väsynyt ja ylikierroksilla.
- Mä en tiedä jaksanko mä jutella. Kello on jo melkeen kaksitoista, vois oikeesti vaan alkaa nukkua, sanoin.

Vääntäydyin vessaan josta ilokseni löysin hotellin hammasharjan ja –tahnan, ja hammaspesuni jälkeen palasin huoneeseen.
- Silmät kiinni, mä aion riisuutua nyt, komensin, ja Lari totteli.
- Me ollaan kyllä oltu kämppiksiä, jos muistat, tämä totesi. –Sinä pyyhe ympärillä on tuttu näky.
- Joo, tokaisin. -Mutta sillon sä et ollut pussaillut mua keittiössä.
- Ei se muuta faktoja, Lari hymyili.
- Ai ei muuta, mutisin. Jätin t-paidan päälleni, kaivauduin vällyjen alle ja suljin silmäni.

Lari jatkoi työskentelyä hetken, sammutti valot ja tuli viereeni. Kuulin ja tunsin kuinka tämä kaivautui oman peittonsa alle, eikä mennyt kauaa kun tämä alkoi hengittää tasaisen rauhallisesti. Muistin Larilla olevan taito nukahtaa missä tahansa alle kolmessa sekunnissa.

Katuvalot heijastuivat hämärään huoneeseen ja tekivät tapettiin kuvioita. Niistä mieleeni tuli se joen pinta jota tänään olin tuijottanut, ja sitten muistin taas kimppuuni käyneen äijän. Puistatus kulki kehoni läpi. Onneksi siinä ei ollut tapahtunut mitään. Eikä onneksi autonkaan kanssa. Ja onneksi olimme saaneet työt tehtyä ennen kuin asiat olivat alkaneet mennä alamäkeen.

- Nukutko sä jo? kysyin varovasti.
- Melkeen, Lari mutisi vastaukseksi.
- Mä en saa unta.
- Ethän sä ole edes yrittänyt saada.
- Eikun mä tiedän olevani niin ylikierroksilla, ettei siitä kuitenkaan tule mitään. Jutellaan nyt vielä hetki.
- Sähän just sanoit, että vois alkaa vaan nukkua.
- No se oli äsken se. Ei enää.
- Aargh, Lari ähkäisi, mutta kuitenkin selvästi heräsi. –Mä kuuntelen. Puhu.
- Sä nukahdat jos sä et sano mitään, totesin.
- Jäkä jäkä. Puhu, Lari sanoi älä-koettele-enempää-onneasi- tyyppisellä äänensävyllä.

- Mä en oikein saa mielestäni sitä tyyppiä, tunnustin, ja tuijotin tiukasti kattoon. –Mä luulin että mä sain. Mutta en.
- Onneksi siinä ei käynyt mitään, Lari sanoi, ja äänestä kuuli että miehen koko olemus huolestui ja pehmeni, kun tämä kääntyi kyljelleen minua kohti. – Mä olin pikkuisen liian hidas ja vähän liian kaukana, että mä olisin ehtinyt siihen väliin.
- No ethän sä voinut tietää että joku hullu tulee puukon kanssa heilumaan.
- Silti.
- Mä sanon nyt tän enää kerran: Kiitos. Sun ansiota oli, ettei tarvinnut etsiskellä laastaria laukun pohjalta.
- Nyt sä oot kiittänyt mua ainakin kolmesti, että jospa se riittäisi.
- Saattaa tulla vielä neljäskin kerta, kun muut kuulee tästä, mutisin.
- Ei niille ole pakko kertoa, jos sä et halua palata siihen enää, Lari ehdotti.

- Mä saatan haluta. Mutta sen mä tiedän vasta sitten kun se tapahtuu. Kerro sun tyttökaverista saksassa, sanoin sitten yrittäen vaihtaa aihetta mahdollisimman kauas itsestäni. Uskalsin vihdoin katsoa Laria.
- Mistä sä siitä tiedät? Lari kysyi, ja kuulosti äkkiä lopullisesti heränneeltä.

- En mä tiedäkään, sanoin. –Mutta mä ajattelin että sulla varmaan oli sielä semmonen.
- Oli, Lari myönsi. –Mutta en mä sitä tässä ala ajatella.
- No missäs sitten? Vastaa nyt vaan mun kysymykseen.
- Mitä sä haluat kuulla?
- Mitä sä haluat kertoa. Me ei edetä jutussa mihinkään, jos sä et lakkaa väistelemästä, sanoin. Lari tarttui sanoihini heti.
- Missä jutussa?
- Ihan just siinä jutussa mitä sä nyt haluat tulkita että se tarkotti, sanoin kärsimättömästi. -Kerro.

- Okei. Mä ajattelen että sä tarkoitat meidän juttua, mutta eihän tässä mihinkään päästä ennen kuin eksät on ruodittu, mikäli mä yhtään tyttöjä tunnen. Eli mä kerron Tinasta.
- Ai sillä oli nimikin.
- Heh, heh. Stylisti. Saksalainen. Kiva ja fiksu. Syntyperäinen berliiniläinen. Mä tapasin sen kuvauksissa.
- Aiotko sä jättää mainitsematta, että se oli pitkä, hoikka, kaunis ja tyylikäs? kysyin.
- On varmaan edelleen, Lari sanoi ja hymyili.
- Kuinka kiva kuulla, mutisin.
- Ei tietenkään yhtä paljon kuin sä, kaikkea edellä mainitsemaasi, Lari lepytteli, ja näin hämärässä kuinka tämä virnisti.
- Sä olet pelannut tätä peliä ennenkin, syytin, ja pukkasin Laria nyrkillä olkavarteen.
- Totta, Lari myönsi naureskellen. Minuakin hymyilytti.

- No miksi te erositte? Vai erositteko te?
- Mä tulin takasin.
- Ai ei muusta syystä? tivasin.
- Mun ja Tinan juttu on niin loppu kuin voi olla, Lari sanoi ja vakavoitui. –Se oli niin mustasukkanen mun menemisistä, että mä laitoin sen poikki jo ennen kuin mä päätin lähteä Suomeen takasin.
- Mä muistelen, että sä et voinut sietää sellasta.
- Huono mä olen siinä edelleen, Lari tunnusti. – Jos ei voi luottaa, ei kannata edes yrittää.
- Pointti, tuumasin.

- Siksipä nyt on sun vuoro, Lari sanoi hetken hiljaisuuden jälkeen.
- Miten niin?
- No mä en tiedä mitä sä olit ajatellut, mutta yritetäänkö me edetä jonnekin sellaselle tasolle jossa sä siedät mua vähän paremmin silmissäsi?

Katselin Laria silmiin ja tunsin hämärässä lämpimän ailahduksen. Eli tämä tahtoi kuitenkin edetä jonnekin?
- Ehkä, sanoin varovasti.
- No, sitten sä kerrot nyt sun eksästä, Lari sanoi minua katsellen.
- Kenestä?
- Ai niitä on niin monta?
- Hah, naurahdin. – Mä tarkotan, että ei mulla ole niitä.
- Älä viiti valehdella, Lari sanoi napakasti. –Mä olen ollut sun kämppis ja nähnyt sen rallin, mitä sä niitten pikkujätkien kanssa pidit. Miehet ei tosiaankaan sylje sua päin, ne kuolaa sua, Lari totesi.

Päivämäärä:   8.10.14 10:31:05

Jeee! Tätä just kaipasinkin :D Äläkä turhaan ota paineita, kyllä sä osaat! :)

Lähettäjä: kaisakaisak 
Päivämäärä:   11.10.14 02:05:24

mä en osaa sanoo muuta kuin että rakastan tätä tarinaa

Lähettäjä: wariksen tyttö 
Päivämäärä:   11.10.14 02:06:32

Mäkin oon rakastunu!

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   11.10.14 11:20:09

e

Päivämäärä:   12.10.14 03:37:38

<3

Päivämäärä:   12.10.14 23:48:35

Mitä tähän kommentois? :D

Päivämäärä:   14.10.14 02:22:26

Jatkooo :)

Lähettäjä: x+y 
Päivämäärä:   14.10.14 23:06:05

Minuakaan ei haittaa vaikka jatkoa tulisi ;)

Lähettäjä: alma 
Päivämäärä:   15.10.14 14:44:30

Ei muakaan :)

Lähettäjä: !!!! 
Päivämäärä:   18.10.14 00:49:35

Ihana!

Päivämäärä:   19.10.14 23:02:46

Mulla on nyt paljon hommaa ja sen takia nää tekstien ilmestymisvälit on näin harvat, mutta pakko sanoo myös että tää on todella haastava pätkä kirjottaa...
Toivottavasti tykkäätte. :)

Tässä tekstin asettelussa on nyt jotain kummaa netin puolella, joten en pysty oikolukemaan tätä pätkää ennen julkaisua. Koittakaa kestää virheineen kaikkineen :)

------------------

Katselin Laria ja yritin saada selville vitsailiko tämä. Kuolasivat? Minua? Pah.

-Mistä sä tollasia ajatuksia olet saanut päähäsi? kysyin hämmästyneenä.
- Ai mistä? Juurihan mä vastasin sulle.
- En mä enää ketään pyöritä.
- Susta on tullut aikuinen, se on totta, Lari sanoi. –Mutta aina sun ympärillä on joku, joka susta tykkää.
- Luuletko sä oikeasti noin? ihmettelin. –Sä olet katsonut väärää tyttöä. Asta on se, jota kuolataan. Se on kuin kuningatar, ja me Liian kanssa ollaan hovineitiroolissa. Paitsi ettei olla, koska Asta on niin kiva. Mutta ymmärrät varmaan pointin.
- Joo, mutta sä et ymmärrä mun pointtia.
- Joka on?
- Että hovineidit on toisinaan täysin vastustamattomia. Ja lisäksi sä väistelet aihetta.
- En mä tahallani, sanoin, ja yritin sulatella keskustelun saamaa käännettä.
- Vahingossa sitten, mutta väistelet kuitenkin, Lari totesi.
- No vähemmästäkin, kun sä väität mun olevan jossain miesten kuolauslistalla. Jossa mä en ole, sanoin varmasti. - Mulla ole koskaan ollut yhtäkään vakavasti otettavaa suhdetta. Ensin mä olin niin pieni ja vastuuton ja tyhmä. Ja sen jälkeen kun sä häivyit, piti kaikki kuviot miettiä uusiksi. Sitten Olli rupesi kummalliseksi, ja sitten sä tulit kuvioihin.

- Kummalliseksi? Lari tarkensi.
- No, sellaseksi oudoksi. Mä aina luulin, että se ei huomannut mua, mutta sitten se sanoi katelleensa mua jo pidempään.
- Eli siis teillä oli jotain juttua.
- Ei sitä sellaseksi voi sanoa. Mä en halunnut lähteä sen kelkkaan ja sanoin sen sille suoraan. Eihän kukaan täysjärkinen nainen yritä siitä seurustelukumppania saada, kun se selvästi laittaa firmansa ykköseksi joka asiassa. Eikä me muutenkaan pelata Ollin kanssa samassa sarjassa missään asiassa, ulkonäöllisesti nyt kaikkein vähiten.
- Niin, sulla ei kasva parta, Lari hymähti.
- Heh heh. Sehän on aina kuin kauniiden miesten mallikatalogista repäisty.
- Ja sä et muka ole? Lari kysyi ja hymyili. –Siis mallikatalogista. Unohda se miesmäärittely.
- Kiitti vaan, mutta noi sun kohteliaisuudet ontuu aika pahasti, tuhahdin tuohtuneena. -Säästä sanahelinäsi jollekulle muulle, sanoin, ja nousin nojaamaan sängyn päätyyn puoli-istuvaan asentoon. En tuntenut olevani tarpeeksi uskottavasti tuohtunut, jos makoilisin rentona sängyssä.
–Mä en aio säästää sanojani kenellekään muulle kuin sulle. Ja mä olen tosissani, Lari sanoi ja nousi myös istumaan lakanat kahisten.
- Onneksi sulla on paita päällä, mutisin älykkäästi.

Lari virnisti ja kääntyi katsomaan minua olkansa yli.

- Samat sanat, kiitos, tämä totesi ja asettui viereeni nojailemaan sängyn päätyyn.

Minä olin hiljaa ja Lari oli hiljaa. Minä tiedostin joka solullani kuinka monta senttiä välissämme oli ilmaa. Larin lämpö tuntui sängyn toiselle puolelle asti ja nosti ihokarvani pystyyn.

- Mitä sä tarkoitit, kun sä sanoit että mun lähdettyä sun piti miettiä kuviot uusiksi? Lari kysyi lopulta.
- No just sitä. Arkea. Piti opetella ite maksamaan vuokransa, käymään kaupassa, siivoamaan joka viikko, viemään roskat ja niin edelleen, luettelin.
- Asuitko sä sillon edelleen yksin?
- Mä vähän aikaa nuolin haavojani Liian ja Astan nurkissa, tunnustin. –Mutta aika pian mä palasin takasin ja jatkoin mun elämää.
- Samanlaisena?
- Mitä sä haluat tietää? Että oliko mulla joku jäbä? kysyin, ja vilkaisin Laria. –Kysy suoraan jos sulla on kysyttävää, äläkä vaikeile, ehdotin.
- Sori kiertelyt. Mä en aina muista, että sulta saa yleensä suoran vastauksen kunhan osaa vaan kysyä, Lari sanoi.
- Näin on. Puhu, kehotin.
- Tarkoitatko sä, että sen jälkeen kun sä niitä pikkupoikia retuutit, niin sä et… miten mä tän muotoilisin, etten mä kuulostais ihan juntilta? Lari sanoi, ja katsoi minua kysyvästi.
- Seurustellut? No en tosiaankaan, sanoin, ja katselin Laria. Tämä näytti edelleen siltä, ettei ollut saanut vastausta kysymykseensä. Sitten minulle valkeni.

–Niin siis sä tarkotat että olenko mä ollut sängyssä jonkun kanssa? sanoin.
- Sinäpä sen noin sanoit , en minä, Lari mutisi. Katsoin tätä tarkemmin huoneen hämärässä.
- Punastutko sä? kysyin, ja minua alkoi hymyilyttää.
- Ilmeisesti, vaikka mä en tajua miksi, Lari puhahti.
- Sä olet söpö, sanoin, ja sisälläni syttyi uudenlainen hellyys. –Tyyppi on kiertänyt maat ja mannut hurmaamassa naisia, ja silti ujostelee kun puhutaan mun seksielämästä.
- Sä et ole kuka tahansa, Lari totesi ja katsoi minua.

Ja katsoi. Pitkään, syvään. Sieluun asti.

Minä katsoin takaisin ja huomasin, että oli helppoa olla rehellinen.

- Älä luule, että säkään olisit mulle kuka tahansa, sanoin hiljaa. –Sun lähdettyä mä olin pitkään niin hajalla etten ikinä ennen enkä sen jälkeenkään. Ja tätä on ihan poskettoman vaikeaa myöntää, sanoin, ja puhalsin ilmaa ulos hitaasti. Vasta silloin tajusin, että olin pidättänyt hengitystäni.
- Mä uskon sen, Lari sanoi ja tarttui käteeni varovasti.
- Anna mä sanon loppuun, pyysin, enkä pystynyt enää katsomaan Laria, kun keräilin sanojani.
- Mä olin todella pieni ja tyhmä. Mutta ei se riitä selitykseksi sille, miten mä käyttäydyin sinä keväänä ne viimeiset kuukaudet. Jos mä olisin ollut sinä, mä olisin vaan heittänyt munlaisen maanvaivan ulos siitä kämpästä ja jatkanut itse elämääni normaalisti. Mutta sen sijaan sä itse poistuit kuvioista. Mä en ehkä vielä pysty sanomaan kiitos, mutta jotain sinnepäin mun fiilis kuitenkin on.

–Mä en tiedä olenko mä myöhässä vai aikaisessa, mutta mä haluaisin kuitenkin pyytää anteeksi sitä kaikkea aiheuttamaani mielipahaa, Lari sanoi.

Minä tuijotin Laria. Tässä sitä nyt sitten oltiin. Jos hyväksyisin anteeksipyynnön, se tarkoittaisi sitä, etten voisi enää paeta Laria loukkaantumiseni suojiin. Minun pitäisi ihan itse kohdata vanhat möröt ja arvet. Enkä ollut aivan sadalla prosentilla varma halusinko.

Kuten tavallista, Lari arvasi ajatukseni.

- Mä nään miten sun päässä raksuttaa. Mutta silti, ettei jää epäselvää: Anteeksi. Mä en tosiaankaan toiminut niin kuin mies. Tai edes sinnepäin niin kuin mä olisin halunnut. Se on vienyt multa yöunet aika monena yönä, kun mä olen pohtinut miten raukkamainen mä olin. Mua harmitti jälkeenpäin ihan törkeenä, että me erottiin niin riitaisissa tunnelmissa.
- Mutta kyllä mä ansaitsinkin sen, sanoin hiljaa.

Päivämäärä:   20.10.14 16:50:11

Tää on jotain aivan uskomattoman loistavaa, ihanku hyvää kirjaa lukisi. Oon varmaan 163 kertaa kertonu että tykkään ihan valtavasti sun tavasta kirjoittaa, enkä ees tiedä miksi. Jotenkin se vaan on niin erilaista, kuvailevaa ja mielenkiinnon säilyttävää! :)
Kiireet on ymmärrettäviä ja sitä mieltä oon että hyvää kannatti kyllä taas odottaa, joten jaksan jatkossakin!

Päivämäärä:   21.10.14 17:58:47

awwww

Päivämäärä:   23.10.14 13:47:50

Ihana pätkä taas :)

Päivämäärä:   23.10.14 18:51:14

Voi noita kahta, niin ihania <3 jatkoa odotellen !

Lähettäjä: ig 
Päivämäärä:   24.10.14 00:15:48

Kyllä tää on vaa nii hyvä!

Lähettäjä: kirsikka 
Päivämäärä:   24.10.14 02:17:26

En millään malttais oottaa mitä jatko tuo tullessaan koska tuo tilanne voi periaatteessa mennä vielä mihin suuntaan vaan vaikka hyvää kohti ollaankin menossa :D

Päivämäärä:   24.10.14 12:31:45

Mahtavaa! <3

Lähettäjä: alma 
Päivämäärä:   25.10.14 21:49:35

Mäki tykkään :)

Lähettäjä: rosaq 
Päivämäärä:   26.10.14 19:47:45

Mä käyn täällä varmaan kymmenen kertaa päivässä kattomassa onko tullu jatkoo XD

että niin koukuttava tää on :)

Päivämäärä:   27.10.14 21:45:00

Kiva kun tykkäätte :) Kiitos kommentoinnista!

-------
Lari puristi kättäni kerran tiukasti.

- Elle. Tehdäänpä yksi asia selväksi. Se, miksi mä lähdin, ei todellakaan johtunut pelkästään siitä millanen kämppis sä olit. Sä kuitenkin pidit aika viattomasti hauskaa.
- Mitä takin kääntöä tää nyt on? kysyin otsa rypyssä. –Sä ite olet monta kertaa ihan äskettäin kuitannut mulle niistä jäppisistä joiden kanssa mä hengasin.
- No okei, mä en yhtään tykännyt siitä että sä pyörit jätkien kanssa, Lari hymähti. –Mä totta puhuen ajattelin että joku kerta sä vielä tuut kotiin ja ilmotat olevasi raskaana.
- Niin tyhmä mä sentään en ollut, naurahdin. -Onneksi. Mutta mua silti hävettää muistella niitä aikoja. Mulla niin kihahti hattuun se vapaus ja se, että mulla oli olo että mä kaadan kenet tahansa jos mä haluan. Karsee pikkupissis, se mä olin, sanoin ja ajatuskin puistatti minua.
- Mutta sun elämää oli kuitenkin sellasta… miten mä sanoisin, sellasta huoletonta ja kiihkeää vapauden ja elämän janoa, Lari sanoi lempeästi. –Etkä sä sekoillut minkään aineitten kanssa tai mitään.
- Mä satuin pysymään puhtaissa porukoissa. Onneksi. Mulla meni niin lujaa, että mä en oo varma olisinko mä sanonut ei jos joku olis tullut sillon tarjoomaan. Onneks mun ei tarvinnu sitä kokea. Sun vaan piti kestää mua se kevät kämmppiksenä. Anteeksi, sanoin, ja en uskaltanut katsoa Lariin.

Lari puristi kättäni uudelleen.

- Annettu, tämä totesi yksinkertaisesti.
- Kuin myös, kuiskasin, ja uskalsin kohdata Larin silmät. Harmaat, vakavat.

-Miksi sä lähdit? kysyin hiljaa.
- No en ainakaan siksi, että mä en olis jaksanut sua kämppiksenä. Ei kukaan voi olla niin hirveä kämppis, että sais mut muuttamaan Berliiniin asti ihan sen takia, Lari sanoi, ja hymyili varovasti.
- Mutta sä sanoit niin? kysyin hämmästyneenä. –Mä muistan vieläkin mitä sä sanoit kun sä lähdit.
- Mitä mä sanoin?
- Että sä et pysty asumaan kenenkään kanssa, joka ei kunnioita kämppistään sen vertaa, että hoitais osan kämppäjutuista.
- Arvaa mitä?
- Niin?
- Mä valehtelin.

Tunsin kuinka kulmani rypistyivät, kun mietin asiaa.
- No mutta miksi sitten? Mä pidin itsestään selvänä, että sä et enää jaksanut mua.

Lari päästi kädestäni irti ja valui takaisin makuuasentoon.
- Miten tyhmä voi yksi nainen olla? Lari puuskahti ja risti kätensä rinnalleen.
- Just näin tyhmä, sanoin. –Selitä.
- Koska mä tykkäsin susta enemmän kuin simo hillosta, hullu puurosta ja karjalainen karjalanpiirakoista yhteensä, Lari luetteli. –Siinä meinaa kenen tahansa äijän järki lähteä, kun tuntee asuvansa jonkulaisen pikkusiskon kanssa josta on vastuussa, ja jota samaan aikaan haluaa niin, ettei tiedä miten päin olisi jotta se ei tulisi ilmi.

Tuijotin Laria silmät pyöreinä. Sitten muistin mitä Joona oli minulle sanonut ja kertonut Berliinin alkuajoista. Se oli Joonan tulkintaa, mutta tässä oli äänessä Lari itse.

- Mutta en mä ikinä tajunnut sitä sillon! Mä ajattelin, että me ollaan kämppiksiä eikä muuta, sanoin.
- Mä tiesin, että sä et tajunnut. Mä en voinut sanoa mitään, koska mä halusin ihan eri asioita elämältä silloin kuin sä.
- Sä et tosin koskaan kysynyt multa, mitä mä halusin, muistutin.
- Ei mun tarvinnut, sehän loisti kilometrien päähän kuin neonkyltti yössä. Sä olit niin aidosti just lapsuuden jättänyt bilettävä teini, ja mä tunsin itteni sun rinnalla niin fossiiliksi kuin vaan voi. Mä yritin löytää ammatillista minää ja saada tuulta siipien alle suunnittelijana ja sä halusit pitää hauskaa, Lari sanoi. -Kelaa nyt, meistä olisi jäänyt jäljelle vaan raunioita ja tuhkaa, jos me oltais jotain yritetty.

- Myönnän, mutta sä et kysynyt koskaan multa että mitä mä halusin sun ja mun suhteen, tarkensin.
- No en. Mutta ei me sun kanssa muutenkaan juteltu, eikä ollut mitään ”me”- käsitettä josta puhua, Lari sanoi ja teki lainausmerkit käsillä ilmaan. – Että mä muuten inhoan tota elettä, tämä mutisi sitten poissaolevasti.
– Vaikka kyllä sä olit oikeassa, sanoin häiriintymättä.-Miksi mä olisin halunnut että joku muuttuu, kun mä sain leikkiä prinsessaa ja sä olit kotiorjana.
- Toi on sun määritelmä, ei mun, Lari huomautti. –Ei mua oikeasti edes haitannut kovin paljon se käytännön asioiden hoito, koska sä olit niin siisti eläjä. Mutta se, että mä olin niin korviani myöten ihastunut suhun, teki asioista mulle vaikeita.
- Mitäpä tohon nyt sitten sanoisi, mutisin.
- Pata. Kattila, Lari sanoi ja osoitti ensin itseään ja sitten minua.
- Miten niin? kysyin.
- Säkään et koskaan kysynyt multa, mitä mä halusin sun ja mun suhteen, Lari totesi.
- Parempi myöhään kuin ei ikinä: Mitä sä olisit halunnut sillon? kysyin.
- Mä halusin laittaa sut lasipulloon ja suojella maailmalta, takoa järkeä sun päähän, ja samalla kertaa naida sulta aivot pihalle, Lari sanoi. –Siinä oli pikkusen liikaa kestämistä. Ja kun se kaikki oli ohi, mä olin niin hajalla että kesti kauan toipua.
- No, mitä sä haluat nyt? uskaltauduin kysymään.

Lari nousi istumaan, kääntyi puoleeni ja katsoi minua hellästi.

- Tohon kysymykseen mä en aio enää vastata yksin. Sä olet tässä jutussa yhtä osallinen kuin minä, joten sun vastaus on yhtä tärkeä kuin mun.

- No, ainakaan mä en juuri nyt aio naida sulta aivoja pihalle, totesin tasaisesti. Sitten katsoin Lariin ja suupieltäni alkoi nykiä. – Vaikka se vähän houkutteleekin.
- Ai vähän? Lari kysyi, ja nosti kevyesti toista kulmakarvaansa tavalla joka sai ihan joka kerta polveni veteliksi.
- Minimaalisesti, naurahdin kevyesti, vaikka Larin vastaus tuntui perhosina vatsassa. – Me ei aiota pilata tätä juttua hätiköinnillä. Sitä paitsi mä olen niin monta vuotta ajatellut sun nimeäsi vihaisena, että mä tarvitsen aikaa vielä vähän enemmän.

- Ja me ollaan vasta vaiheessa, jossa just käsiteltiin mun eksä, Lari hymyili. –Sillon ollaan vasta alkutekijöissä. Ihme tyyppi, Lari lisäsi, ja katsoi minua lämpimästi. -Sä olet ensimmäinen nainen jonka mä olen tavannut, joka on miehen kanssa sängyssä ja haluaa, että se mies ajattelee toista naista.
-Mä en aina ole se, joka menee sun käsikirjoituksen mukaan, hymyilin. Kumarruin vähän lähemmäksi ja katsoin Laria kulmieni alta.–Mä joskus kirjotan oman käsikirjoituksen. Ja tähän kohtaa kuuluu suudelma, totesin.

Lari vain hymyili eikä vaivautunut vastaamaan, vaan veti itseään vasten.

- Yksi pusu vaan, sanoin hiljaa. –Mä olen tosissani sen kanssa, että me ei…
- Pilata tätä. Juu, juu, Lari kuiskasi. –Mäkin olen. Ja sä et tiedä… Lari sanoi, mutta jätti lauseen kesken, kumartui puoleeni ja viipyi huulieni parissa nautinnollisen tovin. Me molemmat pidimme suudelman kevyenä ja viattomana.

- Sä et vastannut mun kysymykseen, Lari sanoi, kun vetäytyi irti minusta.
- Mihin niistä?
- Siitä joka käsitteli sun miehiä mun Berliiniaikana.
- Enkä vastaakaan. Vielä.
- Miksi? Lari kysyi, ja näytti myrtyneeltä.
- Onpahan sullakin jotain missä kärvistellä, sanoin hymyillen.
- Sä nautit siitä, että mä olen mustasukkainen, Lari syytti. Minä hymyilin leveämmin.
- Enemmän kuin sä arvaatkaan. Itseasiassa mä kieriskelen sun mustasukkaisuudessa nautinnollisesti.

Lari voihkaisi.
- Älä puhu tollasia, kun me just päästiin yhteisymmärrykseen siitä ettei tällä reissulla tehdä lapsia, tämä sanoi kärsivän näköisenä.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   28.10.14 06:16:29

En yleensä jaksa kommentoida, mut oli pakko! Siis tää on ihan parasta kirjotat tosi sujuvaaa tekstiä ja tää juoni menee sopivalla nopeudella, i'm in löööv <3 jeejee elle ja lari!!! :D

Päivämäärä:   30.10.14 15:55:15

<3 lisää kiitos

Lähettäjä: mahtijanni 
Päivämäärä:   30.10.14 22:44:54

lisää lisää lisää pliiis!! tää on ihan mahtavan hyvin kirjoitettua ja loppuu aina liian lyhyeen:'(

Lähettäjä: ella 
Päivämäärä:   4.11.14 17:13:19

Aawww, luin viimeisen pätkän ja olin kokoajan sillai "ihanihanihana" kanssaeläjät häiriintyy pian :--D aavoiettä, ihana pätkä ! :3

Päivämäärä:   5.11.14 01:44:26

tää on vaa iha törkeen hyvä

Päivämäärä:   10.11.14 17:46:42

appia

Lähettäjä: rosaq 
Päivämäärä:   11.11.14 18:10:45

Hei jatkoo :)

Päivämäärä:   12.11.14 17:24:02

Nä myös odotan jatkoo!!!

Päivämäärä:   16.11.14 19:48:04

Toivottavasti tämä saa jatkoa :) tarina ansaitsee sen ehdottomasti :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.11.14 13:18:19

Luin mustarastaan silloin kun sen julkasit, ja tykkäsin siitä ihan älyttömästi. Oon jälkeenpäinkin käynyt sitä välillä lueskelemassa ja harmitellut kun et oo julkassu täällä enempää tarinoita. En ymmärrä miten tää on menny multa ihan ohi, ja löysin tän vasta eilen illalla ja taisinki valvoo neljään tätä lukiessa. Hups. Mustarastas oli ihana tarina, ja mä tykkään tästäkin tosi paljon. Oot taitava kirjoittaja ja sulla on kaunis tyyli kirjoittaa.

Päivämäärä:   17.11.14 22:10:39

Kiitos hei kommenteista :) Kiva kun luette tätä! Jatkoa tulossa, mutta ei just nyt :) Kuten sanottu mulla on hoppua IRL, ja mun pitää vähän pähkäillä tän tarinan kulkua, siitä viivytys. En unohda teitä enkä tarinaa, eihän Laria ja Elleä voi tollaseen tilanteeseen jättää.

-, kiva kuulla että tykkäsit, sori yöunien menetyksestä :D ja hienoa että Mustarastas on kestänyt kulutusta! En oo ite sitä kovin paljon silmäillyt myöhemmin, vois varmaan lukea sen ja kattoo miten on kehittynyt niistä ajoista.

Päivämäärä:   25.11.14 01:21:01

Huh onneks on tulossa jatkoo. Mä ehin jo säikähtää että jäätiin ilman :)

Päivämäärä:   30.11.14 01:58:09

Up up up

Päivämäärä:   30.11.14 10:21:09

Oho! En oo muistanu kommentoida, mutta sitä samaa: Mahtavaa! <3

Päivämäärä:   4.12.14 19:22:24

tää on niin jännässä kohdassa etten millään malttais enää oottaa

Päivämäärä:   5.12.14 00:57:49

Minä myös odotan täällä :)

Päivämäärä:   6.12.14 15:34:49

KIITOS hirveästi teille kaikille jotka kommentoitte ja nostelitte topaa! :) Nyt mulla on aikaa jatkaa tää loppuun asti.

Ja hyvää itsenäisyyspäivää itse kullekin :)

---------------
ELLE

Olin ajatellut ettei nukkumisesta tulisi mitään, mutta olin väärässä. Nukuin syvää sikeää unta siihen asti, että puhelimeni soi.

En ensin yhtään tajunnut missä olin. Kuuntelin soittoääntä ja aukaisin silmäni. huomasin katsovani kattoon, joka ei ollut oman asuntoni katto. Sitten käänsin päätäni ja näin vieressäni Larin selän ja takaraivon. Mieleni teki jotenkin koskettaa Laria, mutta jostain syystä tämän hartioiden asento näytti niin torjuvalta, etten uskaltanut. Sen sijaan vastasin puhelimeen.

- Mmmm?
- Näinkö hyvä yö takana? kysyi Liian ääni linjan toisesta päästä.
- Mitä?
- Sitä, että kello on miljoona ja me Astan kanssa halutaan kuulla jokainen detalji sun eilisestä reissustasi.
- Missäs teidän tietotoimisto on, nukkumassa vai? Mä luulin että tähän mennessä kaikki jo tietäisi kaiken.
- Me unohdettiin laittaa suhun satelliittipaikannin. Sä voisit tulla mun luo aamupalalle.
- Niin mä voisin. Mutta en tule.
- Kamoon.
- Ei pysty, ei kykene, sanoin.
- Soita kun olet herännyt, Liia toivotti ja laittoi puhelun poikki.

Käänsin kylkeä ja haukottelin. Katsoin puhelimen kelloa joka näytti yhdeksää.

- Oliko se Asta?
- Liia. Ne ei jostain syystä tiedä, että me ei olla oltu yötä Helsingissä, sanoin, ja käännyin katsomaan Laria.
- Lähdetään metsästämään meille junaa, Lari sanoi lyhyesti, vääntäytyi ylös ja käveli vessaan.
- Ookoo, totesin ääneen tämän selälle. Ei aamusuukkoa, ei kosketusta, ei mitään. Mistästäpäin nyt mahtoi tuulla? Vetäisin vaatteet niskaan ja olin pian valmis lähtemään.

Hämeenlinnassa satoi jälleen, kun kävelimme lyhyen matkan joenrantaa vastatuuleen kohti asemaa. Tuuli tunkeutui luihin ja ytimiin asti, ja ilma oli kylmempi kuin kertaakaan vielä tämän loppukesän aikana. Syksy teki tuloaan raivokkaasti.

Yhtä kylmältä tuntui Larin käytös. Eilisestä lämpimästä hymystä tai hellästä äänestä ei ollut tietoakaan. Yrittäessäni kysyä jotain mies vain mutisi vastauksia takkinsa kaulukseen. Minun teki mieli tarttua Laria kädestä ja kysyä mikä tätä vaivasi, mutta en uskaltanut. Koko mies oli niin torjuvan oloinen, että annoin tämän olla.

Kyselemisen sijaan kävelin Larin vieressä ja melkein kuulin, kuinka tämän päässä raksutti. Tiesin Larin kelaavan montaa asiaa yhtä aikaa, työjuttuja, auton Helsinkiin saamiseksi tehtäviä järjestelyitä ja kotiin pääsyä. Työasiat ja juna-aikataulut pyörivät omassakin mielessäni. Mutta eniten mietin silti viime yön tunnustuksia.

Siis että me olimme tosiaan asuneet samassa asunnossa, ja ymmärtäneet toisemme niin täydellisesti väärin. Tai jos oltiin ihan rehellisiä, niin Lari oli ymmärtänyt ihan keskeltä minun käytökseni. Minä en ollut tajunnut Larista mitään. Enkä mistään muustakaan.

Ja miksi tämä ei sanonut nyt mitään? Oliko mies tullut katumapäälle? Tuskinpa, kun tämä oli niin monta vuotta ehtinyt ajatella minua. Vai olinko tuottanut pettymyksen? Jos Lari olikin kehitellyt minusta päässään jonkun yli-ihmisen, enkä nyt vastannutkaan odotuksia.

Katsoin vieressä kävelevää umpimielistä hahmoa ja päätin juuri sanoa jotain, mitä tahansa, kun asemarakennus putkahti kulman takaa esiin.

- Tuolla on aikatauluseinä, Lari totesi kun pääsimme vihdoin aseman lämpimään sisälle. –Katotaan juna sieltä.
- Sama se on ostaa lippu heti, totesin yhtä lyhyesti, ja otin vuoronumeron jonoon.

Helsinkiin menevä juna tuli raiteelle melkein heti, kun pääsimme laiturille. Juna oli tupaten täynnä porukkaa. Paikkamme olivat samassa vaunussa, mutta ne eivät sijainneet vierekkäin. Se teki keskustelun mahdottomaksi, ja tarkemmin ajatellen se oli ihan hyvä asia. En olisi halunnut ryhtyä setvimään välejämme täällä lapsiperheiden keskellä haalean kahvin ja avattujen eväiden löyhkässä.

Paikat löydettyämme riisuin vielä takkia, kun Lari kysyi:
- Otatko sä kahvia? Mä haen.
- Kyllä kiitos. Tuplamaidolla, sanoin, ja katselin kun tämä ryntäsi tiehensä. Ihan kuin jätkä ei kestäisi olla seurassani yhtään kauempaa. En tajunnut yhtään mitä mies oikein mietti. Miksi tämä eilen oli ollut kuin lämmintä maitoa ja sulaa hunajaa, ja tänään sitten kohteli minua kuin kolerapotilasta?

Kohotin leukaani päättäväisesti. Johan oli hemmetti, jos minä rupeaisin kerjäämään huomiota kundilta, jonka ajatukset aivan selvästi olivat jossain muualla kuin minussa.

Lari palasi kahvin ja kahden croissantin kanssa ja antoi omani minulle. Hörppäsin kahvista vaahdon pois ja aukaisin läppärini Lariin katsomatta. Jos tämä halusi pelata tällaista peliä tänään, niin olkoon. Kyllä minäkin osasin. Mitä siitä, että silmien takana pistelivät loukkaantuneet pettymyksen kyyneleet.

Juna saapui steissille juuri ajallaan. Kokosin tavarani ja katsoin ympärilleni. Lari seisoi paikkansa vieressä odottamassa ulospääsyä. Minua alkoi tosiaan ärsyttää. Eikö jätkä meinannut edes kiittää minua avusta?

- Lari, sanoin.
- Niin? tämä kysyi ja katsoi minuun poissaolevasti.
- Mikä hitto sua vaivaa? Tai äh, älä vastaa. Ihan sama. Mutta tää ei voi jäädä näin, sanoin.
Odotin jonkunlaista reaktiota, mutta Lari vain mutisi jotain josta en saanut selvää. Jo valmiiksi loukattu minäni sai uuden kolhun, ja käänsin Larille selkäni. Jos tämä ei halunnut puhua kanssani, niin se siitä sitten.

Kokosin tavarani ja astuin junasta ulos. En todellakaan jäänyt katsomaan saisiko Lari tavaransa kasaan ja miten tämä selviytyisi kotiin. Se oli tyhmää ja epäkohteliasta, mutta niin oli Larinkin käytös, enkä jaksanut enää yhtään pitää yllä tämä-on-ihan-ok- pokeriani. Minä halusin omaan kotiini peiton alle.

-----------------------------------------

LARI

Katselin Ellen selkää joka hävisi aseman tungokseen, enkä yrittänyt juosta perään. Tiesin tasan tarkkaan, mitä mimmin päässä liikkui. Tämä oli hämmästynyt, pettynyt ja loukkaantunut. Eilisten tunnustusten jälkeen Elle oli tietenkin odottanut toisenlaista kohtelua. Enkä silti voinut itselleni mitään.

Minua pelotti.

Ellen kanssa mikään ei ollut koskaan ollut helppoa tai suoraa. Minun oli pakko saada ajatella hetki. Omatuntoni kolkutti tytön tylystä kohtelusta, mutta ajatukseni tuntuivat olevan jotenkin solmussa.

Terapiapuhelun paikka, tuumasin, ja soitin Joonalle.

- Katos Lari, moi! tämä vastasi heti hyväntuulisesti.
- Moi. Missä meet? Tuu hakee mut asemalta.
- En mä ole kämpällä, mä olen toimistolla.
- Aina parempi, sillä mä olen rautatieasemalla Stadissa.
- Mitä sä siellä teet?
- Tulin junalla äsken tähän.
- No, ota kolmonen ja tuu sillä toimistolle, Joona ehdotti.
- Tuu nyt vaan hakemaan mut äläkä kysele, sanoin hermostuneesti.
- Miksi sä olet siellä ilman autoa?
- Se hajosi eilen. Siellä se on Hämeenlinnassa odottamassa varaosia.
- Siis mitä? Missä sä olit viime yön?
- Hotellissa Hämeenlinnassa. Ja varokin ettet sano sitä siellä kellekään.
- En sano. Mä kuulen sun äänestä, että jotain on pahasti pielessä. Kävele johonkin josta mä saan sut helposti kyytiin, niin mä tulen.

Päivämäärä:   6.12.14 16:54:10

Oii, tosi paljon kiitoksia tästä!:) ootan innolla jatkoa!

Päivämäärä:   7.12.14 00:21:11

nyt otti mahanpohjasta enkä ees oo varma että miks! Mutta kiitos tästä, olipas mukava pätkä :)

Lähettäjä: jau 
Päivämäärä:   7.12.14 13:41:44

Aaaaaa!! Ihanaa, lisää <3

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   21.12.14 18:31:13

up

Päivämäärä:   22.12.14 13:35:56

Hyvää joulun odotusta :) Ja kiitos nostamisesta.

Kirjottelen tätä lomalla lisää ja laitan tekstiä sitä mukaa kun uutta syntyy ja sukulaisten tapaamiselta ehtii.

----------------
9

LARI

Kävelin Kiasman ja Postitalon väliselle aukiolle ja ilmoitin koordinaattini Joonalle. Tämä kaarsi kohta paikalle Lukaksen Toyotalla. En ollut aivan varma ansaitsiko se rakkine tulla kutsutuksi yläkäsitteellä auto, mutta ainakin se tällä hetkellä tarjosi kyydin pois täältä. Lysähdin etupenkille ja onnistuin istuessani lyömään pään oven karmiin.

- Mitä hemmettiä sä tällä kirpulla ajelet? kysyin ja hieroskelin päätäni johon epäilemättä nousisi mojova kuhmu.
- Millä sitten? Ei ollut sun autoa käytettävissä, Joona tuumasi.
-Mä luulin että tää peltipurkin ja pahvilaatikon risteytys on jo päässyt autojen taivaaseen. Mikäli tällasella sekaverisellä on asiaa sinnekään.
- Sä oot näköjään hyvällä tuulella heti aamusta. Onko sulla hyvä hotelliyö takana?
- Älä pelleile, huokasin. - Heitä mut himaan ja ole hiljaa.
- Millon musta on tullut joku äänetön kuljetuspalvelu? Joona kysyi huvittuneena.
- Nyt, tokaisin. – Mun auto on edelleen Hämeenlinassa.
- Mitä hittoa se siellä tekee?

Huokasin.

- Pitkä tarina.
- Onhan meillä aikaa, Joona tuumasi, ja kuulosti sen verran käskevältä että avasin suuni.
- Ensin siitä meni kumi ja sen jälkeen ne löysi jotain muutakin vikaa nokan alta jonka takia mä olen tässä ja mun Audini on siellä huitsin kuusessa.
- Kuulostatpa sä tyytyväiseltä asianlaitaan. Kannattaisko vaihtaa automerkkiä?
- Älä viiti. Mä sain jo ihan tarpeeksi Audikuittailua taksikuskilta, joka kehtasi ajaa…
- Mersulla, Joona täydensi lauseen puolestani ja puisteli päätään. – Menitkö sä oikeasti sen kyytiin? Sullahan on megalomaaninen mersukammo.
- Ei ollut vaihtoehtoja, mutisin.

- Mites noin muuten meni? Joona kyseli, kun lähdimme Mannerheimintietä keskustasta poispäin.
- Työasiat onnistui erittäin hyvin, sanoin, ja kerroin lyhyesti vierailusta yritykseen. - Eikä vähiten sun ja Liian ansiosta, totesin lopuksi. –Te kaks teitte todella hyvän pohjatyön. Sen ansiosta me saatiin se keikka ja alettiin tehdä sitä eilen.
- Hienoa! Joona sanoi, virnisti leveästi ja iski nyrkillä rattia. –On tässä jumaliste hikoiltukin sen eteen! Mä haluan mennä tuopilliselle tän kunniaksi. Nyt heti!
- Sä oot autolla liikenteessä, totesin kuivasti.
- Okei, ei mennä heti. Mutta illalla mennään!
- Jos jaksaa, sanoin, ja haukottelin. –Mä haluan alottaa mun päiväunet nyt, sanoin ja nojasin penkkiin sulkien silmäni.
- Et ala nyt nukkua. Mä haluan kuulla loputkin.
- Mistä? kysyin, vaikka vastaus oli ilmeinen.
- Herää, pahvi, Joona tuhahti. –Sä olet koko syksyn kiertänyt Elleä kuin kissa kuumaa puuroa ja nyt sä olet ollut sen kanssa yötä hotellissa?! Alapa selittää.
- Eipä siinä ole paljon kerrottavaa, mutisin. – Mentiin yöksi, oltiin yötä, tultiin aamulla takasin.
- Mä en viitsi korostaa sulle, että mä peruin tän sun hakemisen takia yhden suunnittelupalaverin. Sä tiedät itsekin miten tärkeitä ne on, Joona sanoi teeskennellyn tasaisella äänellä.
- No mutta noin se meni.
- Sä et huijaa mua. Ala visertää äläkä vikise.
-----------------

LIIA

Puhelimeni soi, kun pääsin kotiovesta sisään.

-Moi, huokasin.
- Nyt sä voit kertoa, sä kuulostat heränneeltä, Asta sanoi linjan toisessa päässä.
- Mä tulin just kotiin enkä ole edes saanut takkia pois päältä.
- Tule tänne, meillä on brunssia sullekin jäljellä.
- En jaksa.
- Tuut pyörällä niin kestää vähemmän aikaa. Ja justhan sä olet ollut lenkillä, samoilla tulilla poljet tänne asti.
- Enkä ole ollut, lipsautin. Onneksi Asta ei tajunnut.
- Pitääkö sut tulla kotiovelta hakemaan? Me halutaan raportti ja me aiotaan saada se.
- Mä en tule, ymmärrätkö? sanoin varmasti.

Pyöräillessäni Astalle mietin edelleen mikä minua nykyisin vaivasi, kun en osannut pitää väittelyssä puoliani. Olin suostunut Hämeenlinnan keikkaan ja nyt Astalle vaikka minulla ei ollut yhtään fiilistä mennä sinne.

Lari. Sen oli pakko olla vastaus.

Hemmetin jäpikäs joka ensin avasi kaikki vanhat padot ja sitten heitti yli laidan.
No, tällä kertaa Lari saisi tehdä vähän enemmän töitä että sulaisin.

Sulaisin? Enhän minä aikonut sulaa.

-----

Astan keittiöstä leijui taivaallinen tuoksujen sinfonia. Tämä oli kenties käynyt Herkussa shoppaamassa, tai, mikä vielä parempaa, tehnyt ruuat itse. Liia ja Asta antoivat minun olla rauhassa jälkiruokakahviini asti, mutta sitten he hyökkäsivät yhteistuumin.

-Ala visertää, Asta komensi.
- Kuulostat ihan Joonalta, kun se komentaa, totesin.
- Joo. Ja se kuulostaa niiden äidiltä. Puhu, Liia tokaisi.
- No, kaikki meni päin hélvettiä, huokasin.
- Eli me ei saatu sitä keikkaa? Liia kysyi.
- Ei, ei. Tai siis kyllä. Me saatiin se, ja alettiin tehdä sitä eilen.
- Just just, Liia sanoi ja katsoi minua. –Sori, mä nään että sulla menee huonosti, mutta mun on pakko tehdä tää. Mä olen raatanut niska limassa sen eteen, että keikka onnistuu, Liia sanoi, eikä voinut enää pidätellä itseään vaan hyppäsi tuoliltaan seisomaan ja teki muutaman piruetin. – Äh, ei tää ilmaise mun tunteita tarpeeksi, Liia virnuili, taivutti päänsä taaksepäin ja Liia karjaisi niin paljon kuin kurkusta lähti:
-JIPIIII !!!

Asta nauroi ja minuakin hymyilytti.
–Yksi malja.. eikun muki sille, Asta ehdotti ja nosti teemukinsa niin, että yletyimme kalauttamaan niitä yhteen.
- Avain on rautaa! Liia hihkaisi ja vetäisi Astan tanssimaan voitontanssia.
- Okei, sun mieliksi, Asta naureskeli ja matki Liian liikkeitä
- Äläkä sä siinä vaan istu, messiin sieltä! Liia hihkui, veti minutkin improvisoituun tanssiin kanssaan. - Tää on todella huikeeta! Siistiä! Kiitos, kiitos, kiitos! tämä nauroi ja muiskautti minulle märän pusun.

- Lopeta, nauroin Liian taivuttaessa minua taaksepäin.
- Okei, mä voin lopettaa, kun säkin sait vähän väriä poskillesi ja hymyilet taas, Liia totesi ja istui tuolilleen hengästyneenä. –Toivottavasti sä äskeisestä tajuat miten paljon koko juttu merkitsee meidän yrityksen tulevaisuudelle. Ei tässä yhden kortin varassa olla, mutta jos me hoidetaan tää homma hyvin, me saadaan ihan uusi asiakaskunta valloitettua, ja…
- Turpa kiinni, Asta komensi lempeästi. –Me tajuttiin jo. Nyt ei puhuta enempää töistä.
- Ai niin, Liia sanoi ja meni vähän nolon näköiseksi. – Sä sanoit että keikka meni huonosti. Tappelitteko te koko ajan? Liia kysyi minulta.
- Ei. Pahempaa, huokasin.
- Teitte sovinnon?
- Periaatteessa joo. Vanhoista jutuista. Mutta tästä uudesta ei.
- Mä tipuin jo kärryiltä. Alottaisitko alusta, Asta pyysi.

Päivämäärä:   22.12.14 13:37:56

... Ja taas livahti kertojanimeksi Liia, vaikka Elle kertoo. Äh!

Päivämäärä:   22.12.14 15:05:48

Vielä pieni jatkopätkä.

ELLE
---

- No, alkumatkasta kaikki sujui hyvin, totesin, ja otin mukavamman asennon olohuoneen sohvalla, johon olimme siirtyneet. Kerroin päivän pääpiirteissään tytöille puukkomieheen asti.

- Hyi hemmetti, kävikö se suhun käsiksi? Liia äsähti.
- Joo. Mutta Lari tuli paikalle ja laittoi sen solmuun.
- Valkea orhi vaan puuttuu, Asta virnisti kuultuaan tapahtumat loppuun. –Tässähän saa olla isoveljestä ylpeä.
- Me päästiin kyllä valkoisen Mersun kyytiin, sanoin ja kerroin kumin puhkeamisesta, taksinkuljettajasta ja hotellin etsimisestä.
- Lari on ollut niin päreinä, Liia totesi melkein hartaasti ja nousi istumaan sohvalla. –Se ei voi sietää Mersuja eikä sitä, että sen suunnitelmiin tulee muutos.
- Me löydettiin sentään yksi vapaa huone hotellista.
- YKSI? Liia ja Asta kysyivät yhdestä suusta ja kumartuivat kiinnostuneina eteenpäin.
- Mä en ollut Larin kanssa sängyssä eilen, totesin kiertelemättä. –Tai siis kyllä mä nukuin samassa sängyssä, koska niitä oli huoneessa vaan yksi, mutta…
- Joo, me tajutaan. Mä en halua kuulla mun veljen seksielämästä yksityiskohtia. Toivottavasti tästä ei tuu ongelma, Asta naurahti kulmiaan rypistäen. –Jatka.
- Puhuttiin mennyt selväksi.
- No mutta miksi sä sitten näytät tolta? Asta kysyi.
- Miltä?
- Kuin joku olis kertonut sulle että joulu on peruttu tai jotain, Liia sanoi.
- Sun armas veljesi käänsi ensin kaikki vanhat asiat ihan ylösalaisin. Nurinniskoin. Teki mustan valkoiseksi ja niin edelleen, huokasin.

Asta katsoi minua toinen suupieli nykien.

- Eli se kertoi, että se on tykännyt susta maailmakaikkeuden alusta asti, Liia totesi kuin itsestäänselvyytenä.
- No, sitten se käänsi taas kaiken ympäri, kun seuraavana aamuna se ei sanonut mulle edes huomenta ja mökötti koko junamatkan.
- Niin?
- Se ei malttanut odottaa, että se pääsisi pois mun seurasta! Äidille terveisiä, että hyvä kasvatus sai sen tarjoamaan kahvin ja croissantin, mutta muuten se ei katsonut muhun päinkään. Eikä puhunut mitään.
- Sä et nyt tajua, Liia sanoi.
- Tajuanpas. Se muutti mielensä, tietenkin, totesin. – Sai kaiveltua multa muutaman tunnustuksen ja se sitten riitti. Eipä mulla ollut siihen mykkäkouluun mitään sanottavaa. Mä jätin sen asemalle olemaan keskenään, kun se selvästi ei halunnut mun seuraa.

Liia ja Asta katsahtivat toisiaan ja lysähtivät sohvalle makaamaan.

- Ei hemmetti teidän kanssa, Asta sanoi ja purskahti nauruun. -Miten te voitte olla noin ääliöitä?
- Mä en tiedä pitäiskö tässä itkeä mielummin kuin nauraa, Liia puuskahti.
-Kädestä pitäenkö meidän pitää olla paikalla katsomassa, että teistä tulee pari? Vai miten ihmeessä te ikinä saatte ittenne sellaseen kuosiin, että me muut voidaan katsoa homma hoidetuksi?
- Kiitos vaan myötätunnosta, sanoin suuttuneena.
- Älä ala leikkiä mitään draamakuningatarta, Liia varoitti. –Tai sitten mä oikeasti suutun. Elle, joskus sä olet oikeasti niin tyhmä, daiju, dille ja idiootti.
- Myönnän, sanoin nöyrästi. -Mä en tajua mitään mistään.
- Mä en ymmärrä miten sä olet noin kuuro, sokea ja nyt vielä mykkäkin, kun Lari on kyseessä, Asta säesti hymyillen.
- Itepähän se alotti sen mykkäkoulun, tuhahdin, ja perusteluni oli sitä luokkaa, että tunsin itseni taas kolmevuotiaaksi.
- Sä voit lopettaa sen, Liia totesi.
- Mutta miksi se oli niin torjuva?
- Siksi, että se on korviaan myöten RAKASTUNUT suhun, etkö sä jo tajua?!? Asta sanoi vakavoituen. - Millä se pitää kumauttaa sun kalloosi, että sä uskot sen?
- Sillä on kyllä kummallinen tapa osoittaa se, sanoin.
- Vastaapa mulle muutamaan kysymykseen.
- Joona kysyi ne multa jo, sun ei tarvitse, sanoin nopeasti.
- No hyvä, että edes toisella veljellä on järki vielä päässä.
- Mutta kerro mulle miksi? Miksi Lari ei voi vaan olla ja tuntea? kysyin, ja itku kuristi kurkkuani. -Miksi sen pitää heitellä mua tällä tavalla, että välillä tuntuu niin kuin tää juttu onnistuisi ja välillä taas musta tuntuu siltä että kohta MÄ lähden sinne Berliiniin sitä karkuun.
- Sitä sä et kyllä tee, se kortti on jo pelattu, Liia totesi varmasti. – Sitä pelottaa.
- Pelottaa? kysyin. - Ketä?
- Laria tietysti, mutta ilmeisesti myös sua. Hirvittää, kauhistuttaa, jännittää ja niin edelleen, Asta tarkensi. – Liia on ihan oikeassa.
- Mikä Laria pelottaa? kysyin, vaikka tiesin vastauksen.
- Sinä tietysti. Ja teidän yhteiselämä.
- Hiton hienoa. Sittenhän meitä on kaksi, mutisin hämmentyneenä.
------------

Päivämäärä:   23.12.14 16:53:37

oooi tätä onkin jo ooteltu! mukava pätkä taasen, kuvailet asiat vaan niin että tuntuu kuin olisi kärpäsenä katossa seuraamassa tapahtumia, mutta oivoi tuota noiden soutamista ja huopaamista. :D

Päivämäärä:   30.12.14 03:38:32

Mitä mitä mitä miks tää on menny multa ihan ohi???!!!

btw ihanaa että tää jatkuu taas! Tykkään edelleen noista henkilöistä ihan älyttömästi. Jatka samaan malliin!

Päivämäärä:   3.1.15 16:19:03

RK, Niinpä :) Joku vois antaa niille vähän soutuapua... :D

Jennifer, kiva kuulla että tykkäät :) Mäkin tykkään näistä henkilöistä,ja sellasta tarinaa on aina mukava kirjottaa. Jatkan tän loppuun nyt mahd pian, johan tässä on vuoden päivät julkaistu.

--------------------
LARI

Joona ei antanut periksi. Sain neuvoteltua päiväsaunan lämmitykseen asti kestävän hiljaisuuden, mutta en kuulemma yhtään pidempään.

- Olkoot miten akkamaista utelua tahansa, mutta mä haluan tietää. Tää on liian mielenkiintoista, Joona totesi ykskantaan. – Sitä paitsi mä haluan että toi teidän juttu selviää.
- Totta puhuen olis ihan mukava jutella. Eihän me olla nähty menneinä viikkoina kuin toimistolla ja illalla täällä. Jos sillonkaan, sanoin viitaten niihin öihin, jotka Joona oli viettänyt Lukaksen luona. – Sitä paitsi kenen toisenkaan luokse mä menisin silloin, kun oon saanut turpaani?
- Niinpä, Joona virnisti. – Mä olen niin monessa liemessä keitetty, että mua kannattaa kuunnella.

Saunan lauteilla levollinen raukeus valtasi olemukseni. Olin pingottanut puolitoista vuorokautta, ensin työasioissa ja sitten ihan muissa asioissa. Nyt lämpö kietoutui lohdullisena väsyneen kehon ja mielen ympärille. Vaivuin miellyttävään horrostilaan, mutta se katkesi Joonan tullessa kumauttamaan kylpyhuoneen ovea.

- Et nukahda sinne! Mä en aio roudata sua vielä kaiken kukkuraksi sairaalaan jossain lämpöhalvauksessa. Ala tulla!
- Joo, joo, tuhahdin. Ja Tänään olisi vielä mentävä töihinkin käymään, vaikka viimeyön unet olivat jääneet minimaalisen lyhyiksi.

Kuivattuani hiukset pyyhkeeseen istuin keittiön pöydän ääreen Joonaa vastapäätä. Veljeni ojensi minulle mukillisen kahvia. Joona ei sanonut mitään, eikä tämän tarvinnutkaan. Kaksosveljen ajatusten ymmärtäminen oli melkein kuin olisi omia ajatuksiaan ajatellut.

- Ota hyvä asento, tää tarina on pitkä, sanoin, ja aloin puhua.

Aloitin aamusta jolloin hain Ellen Hernesaaresta. Kerroin pääpiirteet ja tärkeät yksityiskohdat työkeissistä, mutta loppureissun kuvailin melko yksityiskohtaisesti. Joona ei sanonut koko aikana mitään, nyökkäili vain, tai pudisteli päätään. Siitä tykkäsin veljessäni ehkä eniten: tämä tiesi milloin oli aika neuvoa ja milloin olla hiljaa.

- No huhhuh, Joona totesi, kun lopetin siihen kuinka katselin Ellen loittonevaa selkää Helsingin rautatieasemalla.
- Että aika paljon toimintaa yhdeksi vuorokaudeksi, vai mitä? kysyin.
- Kyllä, Joona totesi ja hörppäsi kahvia. –Ja mun kahvi ehti jo kylmetä, kun mä unohdin koko juoman sun tarinaa kuunnellessasi.

Joonan ottaessa lisää kahvia hain läppärin eteisestä.

- Täällä on ne kaikki työjutut joita mä tein eilen ja tänään. Haluatko nähdä? kysyin.
- Joo. Mutta en nyt, pösilö, Joona sanoi ja tarttui minua olkapäästä. –Mä haluan kuulla Ellestä.
- Mitä mä siitä kertoisin, tuhahdin, laitoin läppärini kiinni ja laskin sen pöydälle.
- No kerro sitten susta, Joona ehdotti.
- Musta? No, mua pelottaa ja suututtaa ja harmittaa. Ja niin varmaan Elleäkin.
- Tietenkin, Joona sanoi lempeästi. –Te käänsitte toisenne vereslihalle illalla ja aamulla olitte etäisempiä toisillenne kuin saman kerroksen naapurit on keskenään. Miksi?
- Miten mun sitten olisi pitänyt toimia?
- Älä puolustele, vaan vastaa kysymykseen, Joona komensi tottuneesti.

Annoin periksi.

- Jotta se ei olisi lukenut kaikkia loppujakin sivuja musta! En mä uskaltanut sille esitellä kaikkea sitä tunteen määrää jonka mä olen aina Elleen liittänyt. Enkä mä tiedä mitä se haluaa, puuskahdin väsyneenä.
- Se haluaa sut. Se tarvitsee miehen jonka kanssa jakaa asiat ja lopulta viettää onnellisesti ansaittuja eläkepäiviä, Joona sanoi painokkaasti. – Elle ei tyydy yhtään vähempään.
- Oletko sä varma? kysyin.
- Olen. Sussa, jos jossakussa on miestä niin paljon, että sä pystyt tarjoamaan Ellelle sen mitä se haluaa. Miksi sä olet siitä noin epävarma?
- Koska se on mulle niin käsittämättömän tärkeä. Ja koska... okei, mua nolottaa tunnustaa tätä, mutta ne Nooran vihjailut Ellestä ja Ollista tuli sen verran huonoon saumaan, että vaikka kaikki sanoo ettei niillä ole mitään juttua, niin...
- Niin Nooran sanat silti vaikuttaa. Tietenkin, Joona totesi. -Mä arvasin että tässä koko sotkussa on takana jotain muutakin.
- Ne molemmat, siis Olli ja Elle on sitä mieltä että niiden juttu oli ohi ennenkö se alkoikaan. Ja mä en kuitenkaan saa mielestäni ajatusta, että ne olis ihan täydellisesti toisilleen sopivat! Mä olen raivoon asti mustasukkanen kun mä ajattelenkin sellasta, sanoin synkästi.
- Hei, muistapa kuka sun päähäsi sellasta puhui. Noora. Se on mestari siinä että se istuttaa toisen mieleen ajatuksia joista ei pääse eroon. Etkö sä muista sitä?
- Ettenkö muistaisi? Puolet siitä, että mä karkasin Berliiniin on Nooran ansiota.

- MITÄ?! Joona melkein karjaisi. -Siis että sä annoit sen pahantahtoisen pikku nilviäisen rikkoa käytännössä kaiken, mitä sä olit Ellen kanssa rakentanut? Lari, mä häpeen sun puolesta! Joona messusi.
- Myönnän, mutisin. -Sinä keväänä kerran kävi niin, että Noora näki mut heikkona hetkenä ja se sai selville, että mä tykkäsin Ellestä. Sen onnistui jotenkin saada mut ajattelemaan, että mun on vaan pakko lähteä pois ilman mitään selityksiä.
- Sä olet idiootti. Mä annan sulle lähestymiskiellon Nooraa kohtaan. Kuulitko? Sä et mene enää ikinä lähellekään Nooraa jos sen onnistuu puhua sut ympäri niin helposti!
- Ei se helposti saanut, kyllä siinä aikaa meni.
- Ihan sama. Tästä lähtien MÄ olen se jolta sä kysyt yhtään mitään! Noora sitäpaitsi on tällä hetkellä rikkonut kaikki välit sekä Astaan että Liian ja Elleen. Nekään ei ole enää sen kanssa. Etkä ole säkään. Noora ajaa omaa etuaan, ymmärrätkö?
- Ymmärrän, sanoin nöyrästi. Tunsin itseni täydellisen typeräksi.

- Parasta ymmärtääkin, Joona sanoi edelleen vihaisena. -Sä olet toiminut täysin idioottimaisesti. Elle on sun elämäsi nainen, montako kertaa se pitää sulle tolkuttaa?
- Vissiin aika monta kertaa, sanoin, ja painoin pääni käsiini.
- Sä et voi päästää sitä lipeämään käsistäsi. Mieti nyt vaikka sitä taksijuttua, Joona jatkoi. –Ensinnäkin se pisti sun egoilun sievästi kuriin, taltutti sun tiuskimisen, hoiti kyydin, sai sut Mersuun sisälle ja vielä lepytteli sut nätisti ottamalla kädestä kiinni. Ja kaikki sen jälkeen, kun sen kimppuun oli juuri käyty. Kuinka moni mimmi pystyy sellasen jälkeen tohon kaikkeen?
- Ei niitä taida olla kuin yksi, totesin. –Mä rakastan sitä. Ja mua pelottaa. Ja mä haluan olla sen kanssa aina, tunnustin.

Kenellekään toiselle en olisi voinut sanoa ääneen samanlaisia juttuja, mutta Joona oli Joona. Tämä tajusi, ymmärsi, kuunteli, neuvoi, antoi henkisesti ympäri korvia, rohkaisi ja lopulta patisti loppuratkaisuun.

- Ja silti sä torjuit sen heti seuraavana aamuna, Joona totesi. –Mitäpä luulet Ellen nyt tekevän?
- Kiroavan mun nimeä, huokasin.
- No miksi ihmeessä sä sen annat sellasta tehdä?
- Miten mä sen nyt enää voin estää? ihmettelin.
- Älä leiki tyhmempää kuin sä olet. Menet sen luokse nyt heti, tai ihan viimeistään illalla. Kiemurtelet, myönnät olevasti täystollo, otat vastaan kaiken raivon ja syytökset.
- Toisin sanoen antaudun ite vapaaehtoisesti roviolle, mutisin.
- Ihan aiheesta, muuten. Sä kohtelit Elleä rumasti tänään.
- Ja sitten? kysyin.
- Teet sovinnon. Sovintoseksineen kaikkineen, Joona sanoi.
- Kiitti vinkistä, sanoin nuivasti.
– Mitä ihmettä sä ylipäätään hidastelet? Sulla on todella kuuma mimmi kierroksessa ja sä et saa aikaiseksi kuin sen, että se on aamulla suhun tyytymätön, Joona heitti.

- Koska sä alat ottaa rahaa näistä istunnoista? kysyin. En aikonut ruveta keskustelemaan seksielämästäni veljeni kanssa.

Joona ymmärsi täydellisesti ja virnisti. –Sulta en ikinä. Muilta vois pyytää vaikka kahvit palkaksi.
- Joka pojalla ei olekaan henkilökohtaista parisuhdeneuvojaa, totesin. - Joka tosin on itse onnellisesti parisuhteessa ja katselee siis maailmaa sellasten silmälasien läpi, mutta jolla on järki päässä, lisäsin.
- Mun ja Lukaksen tie on kyllä edelleen aika kuoppainen, vaikka tässä ollaankin suhteellisen onnellisia, Joona totesi.
- Suhteellisen? kysyin.
- Lukas on vihdoin päättänyt että se yrittää mun kanssa, eli alkutekijöissä tässä vasta ollaan. Mutta meillä menee ihan hyvin.
- Eli te ette ole yhtään sen pidemmällä kuin me oll…mäkään olen, sanoin.
- Me tosin ei onnistuttu nukkumaan samassa sängyssä ilman… tiedät kyllä mitä, Joona virnisti. –Että me kyllä johdetaan.
- Hei, nää tällaset skabat on meidän välillä käyty jo joskus alle kakskymppisinä, tuhahdin, mutta minuakin nauratti.
- Lari, mä olen tosissani. Sä olet tuskapuutteessasi kuin tulisilla hiilillä koko ajan. Ja niin on Ellekin. Hoidakin se homma kotiin kunnolla, Joona komensi.

Päivämäärä:   3.1.15 17:36:20

Oho, niinpä tänään näyttää olevan tämän tarinan vuosipäivä. Oli ihan pakko tarkistaa. Onnea ja menestystä sekä tarinalle että sen kirjoittajalle! :D
Jatkoa odotellessa :)

Päivämäärä:   12.1.15 06:42:47

<3333

Päivämäärä:   14.1.15 21:44:57

PV, kiitos kiitos :D Tarinassa aletaan kaarrella loppuratkaisuja pikku hiljaa. Huh, on jo aikakin :)

Tässä pätkässä ei nyt mene ihan yksi yhteen jotkut jutut, esimerkiksi tietyt aikamääreet, jotka oon kirjottanut tarinaan Mustarastas. Päädyin kuitenkin tällaseen ratkaisuun ja korjaan itelleni sitten mahdolliset ristiriidat tekstiini. Sori :)

-----------------------------
LARI

Joona lupasi lainata autoaan, ja päätin pyörähtää toimistolla nopeasti ennen kuin työntäisin pääni kuvainnolliseen giljotiiniin. Eli Ellen hampaisiin. Mikäli Joonan sanaan oli uskominen, kaikki kääntyisi vielä hyväksi. Tai sitten ei, sillä minulla oli tuoreessa muistissa kuinka pitkän ajan Elle viimeksi jaksoi olla minulle vihainen.

Toimiston ulko-ovella törmäsin Liiaan, joka juoksi vastaani. Eikä mitenkään hiljaisella vauhdilla, vaan törmäys oli aikamoinen tälli. Jouduin ottamaan tytöstä kiinni jotta sain pidettyä meidät molemmat pystyssä.

-Mihin sä olet noin kiireellä menossa? kysyin.

Sitten älysin katsoa Liian kasvoja. Ne olivat kalpeat, ja silmät tuijottivat minua kuin eivät olisi tunnistaneet, ketä katsoivat. Pitelin Liiaa olkavarsista paikalla edessäni ja aloin huolestua.

-Liia? Kuuletko sä mua? kysyin.

Vähitellen hurjan tuijotuksen tilalle tuli takaisin Liia ja Liian silmät.

- No en ainakaan kotiin. Johonkin. Pois. Mihin tahansa, tämä sanoi lakonisesti.
- Siis mitä? kysyin, ja otsaryppyni syveni. -Sä olet ihan seis. Mikä on?
- Päästä mut, niin mä lähden.
- En todellakaan päästä, sähän kävelet seuraavan kadulla ajavan auton alle tossa tilassa.
- Melkein tekis mieli.
- Hei Liia, oikeesti? Älä pelottele, sanoin totisena. Sitten korotin ääneni ja huikkasin: -Onko täällä ketään muita?
- Ei ole. Ne on kaikki lähteneet illanviettoon johonkin. Ja mäkin yritän lähteä, mutta kun tässä on oviaukko täynnä lihaksikasta miestä niin mä en pääse ohi.
- Ja onkin niin kauan kun sanot mikä sua vaivaa.

Liia seisoi edessäni, tuijotti varpaitaan ja sanoi:

- Ei mua sen kummempi asia vaivaa kuin että mä olen tyhmä. Idiootti. Mä olen outo ja ihan liian hyväuskonen. Lisäksi mä olen sinisilmäinen tampio sekä lapsellisen naiivi ja…
- Lopeta, komensin tiukasti. -Et todellakaan ole, vaan sä olet kiltein ja avuliain ihminen jonka mä tunnen. Mitä on tapahtunut?

- Joel pettää mua, Liia sanoi ja sulki silmänsä.

-Mitä hemmettiä?! kivahdin yllättyneenä. Sitten vedin Liian kuitenkin lähelleni halaukseen. Tämä tuntui tarvitsevan juuri nyt tukea eikä tunneryöppyä.

- Kyllä. Mä selasin juuri sen puhelimen viestejä. Myönnän, että mä epäilin sitä jo jonkun aikaa sitten. Nyt Joel unohti puhelimen tänne ja mä päätin ottaa selvää, kenen kanssa se pitää yhteyttä. Siitä tekstiviestipehmoilusta ei voi erehtyä.
-Inhottava tapa saada se selville, totesin. -Vaikka eipä sillä, että tossa jutussa miellyttäviä tapoja taitaisi olla olemassakaan.
- Eikä siinä vielä kaikki. Meillä on tänään bonuspäivä pahalle karmalle. Sä et voi arvata kenen kanssa, Liia sanoi, ja mutisi sitten yhden sanan takkini kaulukseen. - Noora.

Minä kirosin äänettömästi ja lähetin mielessäni Joelin kaikkien limanuljaska-páskiaisten kanssa samaan hyväksikäyttäjien miljoonan vuoden tauottomaan autiomaapakkotyöleiriin. Sen jälkeen sinkosin Nooran sinne samaan mestaan hampaitani kiristellen. En olisi uskonut, että kummastakaan löytyisi ihan tätä laatua olevaa röyhkeää narsismia. Ei tällaista tehty yhtiökumppaneille. Kaveruudessa ja työkaveruudessa oli rajoja joita ei ylitetty, hemmetti!

Ääneen en sanonut mitään. Pitelin Liiaa halauksessani ja kun tämän hartiat alkoivat vavahdella, talutin tytön sohvalle kainalooni.

----------------------

Liia lakkasi itkemästä yllättävän pian, mutta ei liikahtanutkaan. En uskonut tytön kykenevän minkäänlaiseen ajatteluun, saati siihen, että tämä saisi itsensä kotiin asti. Sitten muistin, että Liia oli vasta vähän aikaa sitten muuttanut Joelin luo asumaan. Jätkä oli ilmeisesti ajatellut Liian olevan niin sokea rakkaudesta ja tossun alla, että tämä ei huomaisi Joelin pitävän kotiorjan lisäksi muitakin naisia. Oli miten oli, en uskonut Liian haluavan mennä Joelin kämppään juuri nyt.

Kaivoin puhelimestani siskoni numeron esiin. Asta vastasi heti.

- Liia tulee sun luo yöksi, sanoin tervehtimättä.
- Nytkö heti? Asta kysyi.
- Nyt. Jos sä vaan olet kotona.
- Puoli kymmeneltä lauantai-iltana? Mä voisin olla jossain muuallakin, mutta onko Liialle tapahtunut jotain? Totta kai mä olen täällä jos tarvitsee.
- Mä tuon Liian.
- Hei, sä kuulit mun kysymyksen. Onko Liia satuttanut itsensä jotenkin?
- Elossa se on ja ilman fyysisiä vammoja. Mä kerron kun nähdään.

Kampesin Liian etupenkille, jossa tämä istui jäykkänä ja hiljaa. Matka ei ollut kilometreissä pitkä, mutta kesti silti melkein tunnin ennen kuin olimme Astan ovella soittamassa ovikelloa.

- Sori kun kesti. Töölössä ei löydä parkkipaikkaa hyvällä eikä pahalla, vaikka olis miten kiire, sanoin, kun työnsin Liian edelläni ovesta sisään. Liia ei edelleenkään sanonut mitään, seisoi vain eteisessä ulkovaatteet päällä.
-Ei se mitään, kunhan ootte edelleen kunnossa ja yhtenä kappaleena, Asta vastasi, katsoi Liiaa ja alkoi näyttää todella huolestuneelta.

- Liia? Kuuletko sä mua? Asta kysyi ja tarttui Liiaa kädestä.
- Mitä? Liia havahtui.
- Että haluatko sä jotain ennen kuin menet nukkumaan?
- En. Mä haluan nukkua. Onko sulla unilääkkeitä?
- Ei, enkä mä antaisi niitä kenellekään tossa tilassa olevalle, Asta sanoi. - Sä et todennäköisesti heräisi enää, jos sä söisit niitä. Sä olet ihan kalpea ja sun kädet… tarkotan koko kroppa on ihan jääkylmä, Asta sanoi ja tunnusteli Liian kyynärvarsia ja olkapäitä.
- Sä olet järkyttynyt. Shokissa. Nyt sä lepäät ja rauhotut, sanoin Liialle ja riisuin ulkovaatteet päältäni eteiseen. - Mä teen sulle pedin tohon olohuoneen lattialle, saat käpertyä sinne.

Minä menin kaivamaan petivaatteet kaapista ja pistin punkan kuntoon sillä aikaa kun Asta paimensi Liian vaihtamaan yöpuvun ylleen. Sijasin vuoteen olohuoneeseen enkä Astan makuuhuoneeseen. En vain uskaltanut laittaa tyttöä minkään oven taakse. Tämä oli sellaisessa järkytyksen tilassa että tätä ei voinut jättää yksin.

Liia painui pitemmittä puheitta peiton alle. Asta asettui mitään sanomatta Liian viereen ja silitteli tätä rauhoittavasti. Liian lasittunut katse katosi pikku hiljaa.

- Mä en ole tulossa hulluksi, Liia totesi hiljaa.
- Et tietenkään ole, Asta sanoi.
- Musta tuntuu kuin joku kääntäisi veistä mun sisällä avohaavassa aina vaan uudelleen, Liia sanoi, ja tämän silmät kostuivat uudelleen.
- Sä olet järkyttynyt. Lepää nyt vaan, siitä sun ei tarvitse lähteä mihinkään. Ja mä olen tässä niin kauan kuin sä tarvitset mua, Asta rauhoitteli Liiaa kuin pikkulasta ja silitti Liian ohimoa.
- Mä siirrän sun sängyn Astan makkariin sitten kun Astakin menee nukkumaan, mutta nyt me ei haluta jättää sua yksin, sanoin nojatuolista.
-Kiitos, Liia kuiskasi ja puristi silmänsä kiinni. Sen jälkeen yllätyksekseni Liia nukahtikin vieraspatjalle melkein heti. Asta kiskoi minut keittiöön.

- Mitä hittoa täällä tapahtuu? Asta kysyi totisena. - Liia on ihan sekaisin.
- Niin olisit säkin jos olisit sen paikalla, sanoin.

Asta päästi vastoi tapojaan liudan värikkäitä kirosanoja kuullessaan, mitä oli tapahtunut.

- Liia todennäköisesti tulee asumaan täällä mulla hyvän tovin”, Asta huokasi lopetettuaan kiroilun. - Eikä siinä mitään, senkun asuu jos haluaa. Mutta että juuri Liia kaikista ihmisistä saa tällasta páskaa niskaansa, se ei vaan ole reilua! Ja miten munaton pitää jätkän olla, että se kohtelee naista näin! Onneksi mä olen potkassut Nooran elämästäni ulos. Mä en pysty enää ikinä näkemään sitä niin etten mä revi siltä silmiä päästä!

- Sehän tässä onkin riemukasta, että Joel on edelleen meidän yhtiökumppani, sanoin synkästi. - Vaikka Ollikini tän kuultuaan todennäköisesti päätyisi siihen ratkaisuun että Joel saisi kenkää, niin ensinnäkään se ei ihan helposti tapahdu, sillä Joel ei ole tehnyt mitään virheitä sen duunissa joten sillä on laki puolellaan. Ja toiseksi Joelin asiakkuudet pitäis sälyttää jonkun muun harteille. Ja kolmanneksi, vaikka se jätkä on läpikotaisin múlkuimmasta päästä ihminen jonka mä tunnen, niin se on silti visuaalinen velho. Sitä ei meidän firmassa tosta vaan korvata.
- No mutta Liiahan teki puolet sen töistä muutenkin, Asta tuhahti.
- Joo, mutta Liia ei piirrä. Joel hoitaa sen. Hoiti. Whatever.
- Saattaa olla, että tän jälkeen Joel ymmärtää itse lähteä. Saattaa olla ikävä työskennellä firmassa jossa työkaverit ei puhu sulle.
- Hélvetinmoinen soppa”, puuskahdin, ja hieroin kasvoja käsiini.

Sitten vasta muistin Ellen.

- Hemmetti mä unohdin, että mun piti mennä kerjäämään Elleltä anteeksiantoa, sanoin väsyneesti. - Just nyt mä en jaksa ajatella koko mimmiä lapsellisine kiukunpuuskineen.
- Ootkohan sä nyt vähän epäreilu, Asta sanoi ja kuulosti yhtä väsyneeltä kuin minä. -Mä soitan Ellelle ja kerron mitä täällä tapahtuu.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   15.1.15 15:03:09

Ihana tarina, mutta kaipaisin nopeammin jatkoa! ;)

Päivämäärä:   15.1.15 21:46:02

Ninni, ymmärrän :) Itekin tykkään tarinoista jotka jatkuvat tasaisesti. Oon nyt vaan sellasessa koulussa jossa ei juuri mikään tule ilmaiseksi vaan töitä pitää tehdä paljon, eli kirjottamiselle ei hirveesti ole ylimäärästä aikaa. Ja sellanen tekstin taso johon olen itse tyytyväinen ei synny itsestään, vaan siihen pitää olla aikaa paneutua kunnolla. Mutta tykkään ite tästä tarinasta ja sitä on kiva kirjottaa. Kirjotan tarinan loppuun tässä mahd pian.

Päivämäärä:   25.1.15 21:59:33

LARI

Astan puhuessa puhelimeen kävin olohuoneen ovelta kurkistamassa, oliko Liialla kaikki hyvin. Näytti olevan, sillä tyttö nukkui rauhallisen näköisenä kylkiasennossa. En tiennyt oliko oikea ratkaisu antaa shokissa olevan ihmisen nukahtaa, mutta en myöskään tiennyt mitä muuta läpikotaisin loppuun palaneelle ihmiselle olisi pitänyt tehdä. Joten tuossa tyttö nyt nukkui ja minä menin keittämään kahvia keittiöön. En varmaan saisi unta vielä lähitunteina, joten sama se oli sitten valvoa kunnolla.

- Pitääköhän meidän valvoa sen vieressä, mitä luulet? Asta tuli kysymään hiljaa, kun mittasin poroja kahvinkeittimeen.
- Mä en tiedä, vastasin yhtä hiljaisella äänellä. –Ehkä ei, mutta toisaalta…
- Mitä?
- Liia on käyttäytynyt tänään jotenkin oudosti.
- Säkin olisit, jos sä olisit sen tilalla, Asta huomautti.
-En mä tarkota tollasta normaalia reagointia. Sun olis pitänyt nähdä se ilme Liian kasvoilla kun se tuli mua vastaan äsken toimistolla. Se oli just ilmeisesti saanut koko jutun selville, ja se oli… se säikäytti mut ihan kunnolla.
- Miksi? Asta kysyi kulmat rypyssä.
- No tää kuulostaa nyt aika friikiltä, mutta ihan kuin Liian tilalla olis ollut joku toinen, sanoin hitaasti ja napsautin kahvikeittimen päälle. - Liia tuijotti mua sekuntikaupalla eikä yhtään tajunnut kuka mä olin, ennen kuin mä sanoin sen nimen. Ja siitäkin vielä kesti ennen kuin se reagoi mitenkään, jatkoin.
- Se oli järkyttynyt, Asta totesi ja istui keittiön pöydän ääreen.
- Okei, joo, se oli järkyttynyt, puuskahdin ja istuin Astaa vastapäätä. -Mutta harvemmin ihmisen todellisuudentaju nyt noin kapenee että ei järkyttyneenä tunnista vanhaa hyvää ystäväänsä. Siihen perään se sitten heti puhui auton alle kävelemisestä.
- Yksittäistapauksenahan se on ehkä vielä normaalia, Asta tuumi.
- Niinpä. Mutta me molemmat muistetaan millanen tää alkusyksy on Liian osalta ollut, totesin.
- Että silmät ja korvat auki, Asta huokasi.
- Niinpä. Varsinkin kun me tiedetään, että Liian äiti on alkoholisti.
- Miten se nyt tähän liittyy?
- Eihän sellaset riippuvaisuusgeenit ja lapsuudessa opitut tavat koskaan ole ihmiselle mikään kehitystä tukeva tekijä, sanoin vaisusti.
- Ai niin, mä unohdin sun sivuainepsykologian. Totta. Pidetään sitä silmällä. Ja mun on helppo pitää, koska eiköhän se jonkun tovin tossa mun sohvalla tai lattialla vietä, Asta sanoi.

Keitin alkoi pulputa siihen tapaan, että kahvi oli valmista. Otin kupit kaapista ja aioin kaataa Astallekin kupillisen, mutta tämä pudisti päätään.

- Mä en halua. Mutta Elle tulee myös tänne, sekin ehkä haluaa kahvia.
- Jippii, puuskahdin pahantuulisena. –Mitä sä luulet että sitten tapahtuu, me tehdään joku sovinto, vai?
- Shh, älä huuda, ettei Liia herää, Asta sanoi ja rypisti kulmiaan. - ja FYI, Elleä ei kiinnostanut oletko sä täällä. Tietenkin Elle tulee paikalle kun ystävä tarvitsee sitä.
- Tietenkin, hymähdin. Totta kai. Siitähän minä itsekin Ellessä tykkäsin, että tämä ei jättänyt ystäviään pulaan. - Mutta mä voin sitten varmaan lähteä?
- Itsepä valitset, Asta sanoi ja kohautti olkiaan. –Mutta jos sä jäät, mä voisin nukkua ensi yön ja mennä aamulla vähän terävämpänä siihen palaveriin johon mun on joka tapauksessa mentävä.
- Ai niin, huomenna on maanantai. Sä puhuit lauantai-illasta äsken kun mä soitin sulle ja mäkin jotenkin kuvittelin että on lauantai.
- Mäkin luulin sillon että on lauantai, mutta eipä ole.
- Ootkohan säkin böönautin partaalla kun menee viikonpäivät noin sekaisin?
- En ihan niin lähellä kun toi patjalla koisaava ystävämme. Se tarvitsee meitä nyt, Asta sanoi.
- Mä soitan Lukakselle, se haluaa kuulla tästä, sanoin, ja tartuin puhelimeeni.

---------------
ELLE

- Moro, vastasin unisesti.
- Moi, Asta tervehti totisen kuuloisena. –Apua.
- No? Terästäydyin. Kuulin Astan äänestä, että oli tosi kyseessä.
- Lari toi äsken Liian mun luokse yöksi. Lari oli käymässä toimistolla ja Liia oli siellä, eikä Lari uskaltanut jättää sitä yksin.
- Miksi? kysyin hämmästyneenä.
- Koska Liia oli just saanut selville että Joel pitää kotiorjaa kotonaan ja rakastajaa jossain toisessa kaupunginosassa, Asta sanoi väsyneen kuuloisena.
- Ei! Oikeesti? henkäisin järkyttyneenä.
- Kyllä. Oliko tää sulle muka yllätys?
- Oli, tietenkin, sanoin. – En mä nyt Joelista tällasta ehkä ihan uskonut.
- Mä uskoin, tai ainakin epäilin, Asta huokasi.
- Mä tulen sinne, sanoin.
- Mutta kello on ihan sikana jo. Etkö sä ollut jo nukkumassa?
- Olin mä, myönsin. – Mutta voin mä silti tulla.
- En mä tiedä teetkö sä täällä mitään sen ihmeellisempää kuin mekään. Liia nukkuu. Se oli niin pihalla ja väsynyt, että se uupui mun vieraspatjalle heti.
- Ihan sama. En mä ehkä voi tehdä mitään, mutta en mä täälläkään saa unta. Mä tulen.

Puhelun jälkeen istuin juuri siihen missä olin, keittiön ja olohuoneen oviaukkoon. Ei voinut olla totta. Kuinka törkeää ja raukkamaista Joelilta. Tyypit asuivat yhdessä ja olivat työkavereita, ja sitten Liia sai kiitokseksi naamalleen tällaista.

Liialla oli käsittämättömän huono tuuri jätkien suhteen. Oli aina ollut. Oma surkea poikaystäväjoukkoni oli pientä verrattuna siihen millaista jaskaa niskaansa Liia nyt sai. Huokasin. Elämä oli, eikä todellakaan reilua.

Vaihdoin vaatteet, keräsin tavarani ja hain pyörän kellarista. Matka ei kestänyt pyörällä kuin vartin, ja Asta heitti minulle avaimen parvekkeeltaan. Asunnon ovi oli raollaan ja kiskoin äkkiä kengät pois jalasta. Asta tuli minua vastaan eteiseen.

- Liia nukkuu, joten shhh, Asta sanoi ja nosti etusormen huuliensa eteen.
- Onko se kunnossa? kysyin ensimmäisen mieleeni tulleen asian.
- Suht. Olosuhteisiin nähden hyvässä kunnossa. Tosin Lari epäilee muuta, mutta ei me sitä nyt just saada selville.
- Onko se täällä? kysyin tarkoittaen Laria.
- Olen, kuului matala vastaus keittiöstä. –Joona ja Lukas on kohta myös, Lari jatkoi ja tuli keittiön ovelle puhelin kädessään.
- Siis mitä? Ne saapuu katsomaan kun Liia nukkuu? Jotain rajaa, hei, Asta sanoi ja pyöräytti silmiään. –Enkä mä jaksa valvoa enää yhtään.
- En mä saanut Lukasta puhuttua ympäri mihinkään muuhun. Totta puhuen en mä edes kovin paljon yrittänyt. Totta kai se tulee siskonsa luo. Sitä paitsi ne oli jo valmiiksi jossain tässä lähellä.
-Mä päästän ne sisään, mee sä vaan nukkumaan, sanoin Astalle. –Me ollaan hiljaa, jotta te saatte kaikki nukkua.

Asta antoi minulle avaimen ja painui yöpuulle. Kaadoin itselleni kahvia ja menin Liian luokse olohuoneeseen istumaan. Se tuntui riittämättömältä, mutta tällä hetkellä en voinut muutakaan.

Lähettäjä: jau 
Päivämäärä:   25.1.15 22:23:33

oooh :3 Ihana! tää on niin sujuvaa ja kivaa tekstiä, että aina jää vain kaipaamaan lisää ja lisää!

Päivämäärä:   25.1.15 23:01:25

Samaa mieltä ylemmän kommentoijan kanssa, loiatavaa tekstiä! Mua ihan vähän pelottaa tän päättyminen, pitää sitten varmaan aloittaa lueskulu taas Mustarastaasta. :)

Päivämäärä:   26.1.15 20:23:41

jau, kiitos :) Mukava kuulla!

RK, tästä tarinasta tuleekin (kai? en ole satavarma vielä :D ) aika suora siirtymä sinne Mustarastaaseen. Näitä on siistiä kirjottaa, mutta hetki taas menee ennen kuin alotan mitään uutta tarinaa :)

------------

ELLE

Voi sua, mietin, kun katselin Liiaa lattian yli. Tämä lepäsi huoneen toisessa päässä patjallaan lattialla. Ystäväni näytti lapselta, joka nukkui uupuneen unta leikkiensä jälkeen: hauraalta ja sitkeältä yhtä aikaa. Juuri se sitkeys tulisi lähiaikoina tarpeeseen. Se oli voima, jonka toivoin kantavan ystäväni yli tästä farssista.

- Nukkuuhan se ihan rauhallisesti? Lari kysyi matalasti ovelta.
- Nytkö sä taas puhut mulle? kysyin yhtä hiljaa, enkä voinut mitään ääneni kylmyydelle.
- Kyllä. Ja mä toivon että sä vastaat. Mä voin madella sun edessäsi myöhemmin, mutta nyt mä olen vähän turhan huolissani Liiasta.
- Nukkuu se, huokasin, ja jatkoin mieltäni askarruttavalla kysymyksellä. –Miksi Lukas haluaa mun luo tulla?
- Ai miten niin? Lari kysyi.
- Sä äsken sanoit, että Lukas haluaa tulla siskonsa luo, selitin hiljaa.
- Oikeastaan mä tarkotin, että sekä Joona että Lukas haluaa tulla Liian luo. Se on niille kuin pikkusisko, on aina ollutkin.
- Meillä on yksi suuri perhe, nyökkäsin. –Kaikki me ollaan kiinni toisissamme kuin sisarukset.
- Paitsi sinä ja minä, Lari sanoi, ja istui varovasti vierelleni sohvalle, katsoi ettei Liia ollut herännyt ja kääntyi puoleeni. –Meidän välejä ei voi sanoa kovin sisarellisiksi, Lari totesi, ja tämän äänessä kuului jännittynyt sointi.

Käännyin katsomaan Laria kahvikuppini yli, ja minäkin jännityin. Lari katsoi minua kiinteästi, ja tunsin oikein hyvin tuon silmien ilmeen ja leuan asennon. Kaiken huolen ja pahan mielen keskelläkin niskani alkoi kihelmöidä tuttuun tapaan.

- Tajuatko sä vihdoin? Lari kysyi ja hivuttautui lähemmäksi.
- Mitä? kysyin, ja laskin kahvikuppini varmuuden vuoksi lattialle.
- Että mä en voi pitää näppejäni tai mitään muutakaan osaa musta sun luota poissa enää kovin kauaa, Lari mutisi ja tarttui käteeni. –Mutta ennen sitä mä haluan sanoa jotain.
- Sano sitten, ehdotin. –Mutta tule keittiöön sanomaan se, ettei Liia herää.

Kävelimme peräkanaa keittiöön, jossa jäin seisomaan pöydän viereen. Lari sulki keittiön oven, tuli luokseni ja tarttui uudestaan käteeni.

- Mä olin tänään raukkamainen. Mutta mua pelottaa, Lari sanoi hiljaa, ja katsoi minua. Keittiön lamppu loisti Larin takaa ja loi tämän vaaleasta hiuspehkosta kehän kasvojen ympärille.
- Pelottaa? kysyin.
- Kuulit kyllä, Lari totesi ja hymyili varovasti.
- Miksi?
- Kukaan ei ole koskaan saanut mua niin polvilleen kuin sinä, Lari tunnusti hiljaa ja vakavana.
- Ihanko totta? kysyin tyytyväisenä.
- Äläkä näytä noin ilahtuneelta siitä hyvästä, Lari tuhahti, mutta häntäkin hymyilytti.
- Näytänpäs, sanoin. -Sinä ja sun naistenmiehen maineesi ja ulkomaan seikkailusi ei ole ihan pientä nieltävää sekään, tunnustin, ja sitten en vain jaksanut enää odottaa. Larin käsi oli liian lämmin, silmät liian tummat, huulet näyttivät liian kutsuvilta ja koko mies väsyneenäkin suorastaan syötävältä. Kurotin välimatkamme umpeen ja painoin huuleni ahnaasti vasten Larin huulia.

Laria ei todellakaan tarvinnut anella juoneen mukaan, vaan tämä tarttui lantiostani kiinni ja veti minut itseään vasten. Seurasi monta nautinnollista hetkeä, enkä tiedä minkälaisiin ääniin Liia olisi saanut kohta herätä, ellei Lukaksen käskevä matala kuiskaus olisi kuulunut keittiön ovelta.

- Ette todellakaan tee ensimmäistä lastanne nyt siinä keittiön pöydällä, tämä sanoi kyllästyneen kuuloisena.
- Älä katso, ehdotin, eikä minulla ollut aikomustakaan irrottaa otettani Larista. Sivelin tämän niskaa kevyesti ja Lari ähkäisi.
- Millä te tulitte sisään? kysyin.
- Joonan vara-avaimella. Teillä oli vähän muuta puuhaa, että olisitte kuulleet meitä. Ja mä ehdotan, että te häivytte täältä, Lukas sanoi. -Sillä jos Liia herää, se ei tarvitse teitä nenänsä alle muistuttamaan onnellisista lopuista.
- Totta, apua, mä olen kamala, sanoin, ja vetäydyin säikähtäneenä irti Larista.

Joona hymyili.
- Ekä ole, vaan rakastunut, Joona sanoi. –Rakastuminen tyhmistää. Alkakaa laputtaa.
- Mutta mä just tulin tänne. Mun pitää valvoa Liiaa että Asta voi nukkua, sanoin.
- Hei, ketkä tässä just saapui partiona paikalle? Lukas kysyi. – Teistä kahdesta ei ole nyt vahtimaan ketää muuta kuin toisianne. Me ei haluta teitä tänne.
- Millanen ystävä muka jättää toisen oman onnensa nojaan ja häipyy itse…
- Rimpsalle? Joona naurahti. –Miten sun läsnäolosi täällä muka muuttaisi mitään? Liia nukkuu tuolla, paitsi ettei nuku kauaa, jos täällä jatkuu tällanen elämöinti. Se herää aamulla ja sä voit sitten tulla sen tueksi. Me huolehditaan siitä tämä yö ja aamu, Joona sanoi, ja katsoi Lukasta.
- Näin juuri, Lukas vahvisti.

- Mutta.. yritin vielä. Lari nosti kätensä niskaani.
- Mennään, tämä sanoi ykskantaan. –Mä heitän sut himaan.
- Mä oon pyörällä.
- Täältähän se sitten löytyy. Tule.

Päivämäärä:   28.1.15 10:03:05

Yyyh, mä meen ihan rikki tästä tarinasta. Niin mukaansatempaava ja mahtava! En halua, että tää loppuu :(
Liia-parka..

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   5.2.15 16:14:43

up

Lähettäjä: vesipisara 
Päivämäärä:   12.2.15 16:52:03

Upsista :-)

Lähettäjä: em 
Päivämäärä:   21.2.15 09:41:49

Päivämäärä:   21.2.15 14:13:10

Viimeinen pätkä. KIITOS kaikille jotka kommentoitte, nostelitte ja seurasitte Larin ja Ellen matkaa siitäkin huolimatta, että mulla oli julkaisussa pitkiä taukoja. Ihan heti uutta tarinaa ei ole aikaa kirjottaa, mutta pitäkääpä te muut TT:ta pystyssä teksteillänne, että niitä voi sitten tulla kommentoimaan :)

------------------
10

ELLE

Autossa Lari kääntyi minuun päin.

- Mä ajan meidät nyt mun luo, tämä sanoi, ja nyökkäsin.
- Paina kaasua, totesin lyhyesti.

Oli jo pimeää ja katulamput olivat syttyneet. Valokeila seurasi toistaan ajaessamme yössä pitkin kehää. Päätin olla katsomatta Laria, sillä tiesin mihin suuntaan ajatukseni lähtisivät heti kun katsoisin miestä pimeässä.

- Mitenköhän se Liia selviää? pohdin ääneen.
- Lopulta varmaan hyvin. Mutta ensin se kulkee noita tuskapolkuja seuraavat kuukaudet, Lari sanoi surullisena. –Kunpa sen oloa vois helpottaa jotenkin.
- Sano muuta. Ehkä me vaan ollaan sen kanssa. Eihän me muuta osata.
- Niinpä. Ja Joelin kanssa tulee olemaan vaikeaa tehdä töitä, Lari mietti ääneen.
- Voispa tehdä niinkun piirretyissä ja laittaa sen laatikkoon jossa osoitteena lukee Timbuktu, huokasin. –Siellä se vois sitten piirtää upeita mainoksia jollekin kookoslaivalle.
- Ei Timbuktu ole meren rannalla.
- Ei, mutta joen rannalla kuitenkin. Ja mistä sä siitä paikasta niin paljon tiedät?
- Katoin Googlesta, kun toi sama ajatus tuli munkin mieleeni, Lari naurahti.

- Puhutaanko me Liiasta, ettei meidän tarvitsisi puhua meistä? kysyin, kun auto kaarsi Joonan ja Larin kämpän pihaan.
- Ei, niin raukkamainen mä en ole, Lari sanoi, sammutti moottorin ja laski kätensä polvelleni. – Mutta sehän tässä on molemmilla päällimmäisenä mielessä.
- Siis mikä?
- Että Liialla on noin karsee tilanne ja me tässä vaan mietitään miten kauan vielä pitää odottaa, että…
- Että päästään sänkyyn, täydensin ymmärtäväisesti. –Niinpä. Vähemmästäkin on syyllinen olo. Jospa juteltais tässä autossa se mitä on puhuttavaa, vihjasin. Lari tajusi, vilkaisi minua ja nyökkäsi.

- Hitto mikä sotku, Lari huokaisi sitten ja ja painoi takaraivonsa auton istuimen niskatyynyyn. - Lisäksi musta koko ajan vaan tuntuu, että mä en tarpeeksi yrittänyt puhua Liialle järkeä tai laittaa Joelia seinää vasten.

Laskin käteni Larin käden päälle joka edelleen lepäsi polvellani.

- Vaikka sä olisit sanonut mitä, niin se tuskin olis muuttanut tilannetta, sanoin hiljaa. -Arvaa montako kertaa me yritettiin tyttöjen kanssa puhua Liialle järkeä? Tai lähinnä muut kuin minä, tarkensin.

Lari katsoi minua kysyvästi.
–Liia tuli silmille heti jos mä sanoin mitään poikkipuolista Joelista, selvensin. –Se ei kestänyt multa yhtään kommenttia, vaan koki arvosteluksi kaiken mitä mä sanoin. Se oli niin puolustuskannalla. Ja minä jos joku toivoin niin kovasti, että sen jutut onnistuu!
- Niin me kaikki toivottiin, Lari tuumasi.
- Sillä oli kyllä ihan käsittämätön määrä rautoja tulessa, sanoin hetken hiljaisuuden jälkeen.
Lari puisteli hitaasti päätään.
- Mä en tajua miten se hoiti koko tän homman, Lari sanoi. - Perusti firmaa, teki duunit, omansa ja Joelin. Hoiti muun elämän ja asumisen. Hommasi meidät sinne Hämeenlinnaan.
- Se siis oli joku salajuoni, totesin, ja vakavasta puheenaiheesta huolimatta minua hymyilytti. -Niinpä tietysti.

Lari kääntyi autossa minua kohti hymyillen ja otti käteni molempien käsiensä väliin.

- Totta kai oli. Tunnustan, kun se nyt tossa multa lipsahti. Mutta oli koko jutussa totuutta sen verran, että aika monelle ihmiselle Liia soitti ennen sua. Ja Hämeenlinna oli samanlainen juoni kuin se faksintuonti toimistolle.
- Ai se, kun Asta pyysi toimittamaan jotain värikarttoja perille?
- Me ei ikinä aiottukaan käyttää niitä, Lari myönsi ja näytti syylliseltä. – Mun oli vaan pakko päästä sun kanssa jonkinlaisiin puheväleihin.
- Miksi?
- Koska mä avajaisissa astuin Avaimen ovesta sisään ja pysähdyin jonkun tummatukkaisen naisen viereen, ja siitä naisesta säteili jokin sellainen joka sai mun veren kiertämään vähän kuumemmin. Mä en tunnistanut sua takaapäin, mutta sun kasvot nähtyäni sä iskit kyllä suoraan palleaan.
- Mä en muistaakseni lyönyt sua, hymyilin.
- Etpä. Sä tykitit sellasia elosalamoita mun suuntaan koko illan, että oli ihme että mä en kärventynyt siihen paikkaan.
- Sä siis huomasit ne, ihmettelin.
- Todellakin. Ja siinä vaiheessa kun sä istuit siihen etupenkille paita märkänä sateesta mä olin lopullisesti myyty.
- Vaikka mä olin just vähän aikaa sitten suudellut Ollia? kysyin.
- Se oli teatteria, Lari totesi yksinkertaisesti. –Sä näytit sen pusun jälkeen vielä vihaisemmalta kuin koko iltana yhteensä. Ja sitten se miltä sä näytit siinä etupenkillä märkä paita päällä oli..
- Ilmeisesti liikaa, naurahdin, vaikka miehen sanat tuntuivat kuin hyväilynä iholla.– Mulla sentään oli paita päällä. Toisin kuin sulla sielä pöytää kasatessa, totesin ja nostin käteni Larin poskelle.
- Sekin oli teatteria, Lari myönsi ja katsoi minua kiinteästi. –Ei meillä toimistolla mitään pesukonetta ole. Se vaan meni suhun täydestä. Mutta jotain mun oli pakko yrittää.
- Sekin oli sovittu juttu? kysyin.
- Kyllä. Liia oli avulias, vaikka se pöydän kasaamisongelma oli ihan totta.
- Mutta mistä se tiesi että mä olin Lukaksen kanssa?
- Lukas taisi ilmottaa sille, Lari naurahti.
- No sitten Liia ei suutu tästä nytkään, sanoin, ja vedin Larin suudelmaan.

Se oli aluksi rauhallinen ja kokeileva, mutta sitten tunteeni alkoivat kuumeta. Larin käsi poskellani ei ollut ihan vakaa sekään.
- Mennään, sanoin, ja nousimme autosta.

Kiipesimme käsi kädessä portaat ylös kaksi kerrallaan, sillä emme malttaneet jäädä odottamaan hissiä. Sisälle päästyämme riisuin takin ja kengät ja käännyin Larin puoleen. Suutelin miestä uudelleen eteisessä. Minä olin huomattavasti innokkaampi, mutta Lari jarrutteli.
- Hei, rauhotu, tämä sanoi ja työnsi minua kauemmas. - Mä oon haaveillut tästä siitä asti kun mä suljin kämpän oven takanani ja häivyin Berliiniin karkuun. Silloinkin mä olin juuri suudellut sua enkä mä saanut mitään vastakaikua.
- Et saanutkaan, kun mä olin niin järkyttynyt.
- Nyt mä haluaisin korvata sen, Lari sanoi hellästi ja sipaisi hiuksiani korvani taakse. -Mä en halua kiirehtiä.
- Mä en jaksa odottaa, sanoin ja voihkaisin, kun mies painoi huulensa kaulalleni.
- Hyvää jaksaa odottaa pitkään. Parasta jaksaa odottaa vielä paljon pitempään, Lari sanoi käheästi naurua äänessään. –Otatko kahvia?
- En todellakaan, vaan sut, vastasin nauraen ja työnsin miehen makuuhuoneeseen.

Lari riisui villapaitansa ja katsoi minua.
- Sä olet kaunis, tämä totesi melkin hartaan kuuloisena, tuli seisomaan eteeni ja astui sitten viimeisen askeleen vähän epäröivästi niin, että sai painettua otsansa otsaani vasten.
- Kiitos, vastasin yksinkertaisesti ja nostin hymyillen käteni Larin rinnalle. –Sä et näytä hullummalta itsekään.
- Toi ruskeiden hiusten ja sinisten silmien yhdistelmä on aina ollut musta kiehtova, Lari sanoi ja painoi huulensa ohimolleni.
- Runopoika. Sulla on aina ollut sana hallussa, hymyilin ja vedin Larin istumaan sängylle.
- Tiedätkö mikä mut lopullisesti sulatti? kysyin ja kiipesin miehen syliin.
- Mun raaka seksikkyyteni? Lari naurahti ja nosti toista kulmakarvaansa kysyvästi.
- Sekin. Mutta enemmän tässä painaa se miten kiltti sä olet.
- Noloa, Lari sanoi ja punastui.

Minun sydämeni puristui kokoon hellyydestä.

- Ja toi oli ihan viimeinen naula tähän arkkuun. Se miten sä punastelit siellä hotellissa kun puhuttiin mun eksistä. Joita muuten oli muutama, mutta ei mitään vakavaa, sanoin.
- Onneksi. Sut oli ihan tarpeeksi vaikea saada kiinni ilman mustasukkasia miehiäkin, Lari totesi ja siveli kädellään selkääni.
- Nyt riittää odottelu, sanoin, kiipesin pois sylistä ja painoin miehen makaamaan kyynärpäidensä varaan sängylle. –Tästä on ehkä muutaman kerran haaveiltu tänä syksynä. Että nyt toimeksi.
- Eikö aiemmin? Lari kiusoitteli ja veti minut lähelleen.
- En myönnä, nauroin, ja antauduin miehen vietäväksi.

---------------------------

Aamulla sain aamiaistarjottimen sänkyyn Larin toimittamana. Tarjottimella oli kahvia, tuoremehua, smoothie ja…
- Tota, näänkö mä oikein?!? kysyin, kun tuijotin tarjottimella olevaa esinettä. Sitten purskahdin nauruun.
- Siis sä olet säilytellyt tota kaikki nää vuodet? Ei ole mahdollista!
- On se, Lari hymyili. –Sulle mä voin paljastaa oudommatkin päähänpistoni kuin tämän.
- Siis täähän on se kadonnut kenkä! Se, jonka mä luulin kadottaneeni sillon eräs yö kun mä tulin baarista kotiin ja sä olit valvonut yön ja odottanut mua. Ja nyt yhtäkkiä se onkin ollut sulla koko ajan! Mikä tuhkimotarina tästä meidän jutusta nyt tuli?

Lari ei sanonut mitään, vaan istui sängyn reunalle kasvot minuun päin, tarttui käteeni hymyillen ja odotti että rauhotuin.

– Alunperin toi kenkä varmaan joutui muuttolaatikkoon vahingossa. Ainakaan mä en muista ottaneeni sitä mukaan. Mutta toisaalta mä olin sellasessa tilassa että saatoin vaikka ottaakin.
- Mutta miksi sä et heittänyt sitä pois?! ihmettelin.
- Mä luulin pitäneeni tätä mukana siksi että mä muistaisin mitä tein enkä tekisi samaa erehdystä enää ikinä. Mutta ei se ollut oikea syy.
- Vaan?
- En mä raaskinut luopua siitä. Se oli ollut sun. Aluksi se muistutti mua koskaan enää tekemästä samoja virheitä. Sitten se muistutti mua susta, koska tämä kenkä ja sen pari oli olleet sun lempikengät. Ja viimeaikoina se on ollut tietynlainen talismaani, että tässä vielä käy hyvin. Mä pidin sitä mun kenkien kanssa samassa laatikossa ja toivoin, että joku päivä kaikki sun kengät on mun kenkien kanssa saman katon alla.
- Käsittämätön tyyppi, sanoin ihaillen.
- Harmi että sen pari katosi, Lari sanoi.
- Ei se kadonnut mihinkään, sehän tuli mun mukana ylös kämppään sieltä porraskäytävästä.
- Niinkö? Lari kysyi hämmästyneenä.
- Se on mulla olemassa edelleen. En mä ole sitä minään onnenkaluan pitänyt. En vaan ole raaskinut heittää pois.
- Kauhee materialisti, Lari sanoi muka vakavasti.
- Samat sanat, kiitos, nauroin.

Nostin tarjottimen syrjään, otin Larin kasvot käsieni väliin ja suutelin miestä.
- Mä taidan olla rakastunut suhun, sanoin onnellisena.
- Mäkin. Suhun.
- Kaksi paritonta kenkää löytää takasin toistensa luo. Uskomatonta symboliikkaa, naurahdin.
- Varmaan symboloi meitä. Tiiätkö, tyhmä kuin saapas- tyyppisesti.
- Tai sitten tää on vaan tuhkimon lasikenkätarina meidän tyyliin.
- Sä olet edelleen alasti, Lari huomautti.
- Tiedän. Ja kohta olet säkin, mikäli mä saan päättää, sanoin, ja hymyilin miehelle.
- Sellasista asioista sä saat ihan mielellään päättää jatkossakin, Lari hymyili takaisin. –Mutta ensin syödään jotain.
- Okei. No mistä mä sitten en saa päättää?
- Siitä millasen miehen kanssa sun pitäis olla, Lari sanoi heti. –Sun makusi on tähän asi ollut ihan luvattoman huono.
- Mutta mun kenkämaku on aina ollut sunkin mielestä täydellinen, sanoin, ja nousin vastaanottamaan uutta päivää Larin kanssa.

EPILOGI

Länsisatamassa tuuli. Tammikuussa viima puhalsi suoraan talven sydämestä ja puri äkäisesti poikki kaikki risteilymainosten kuvitelmat elegantisti leyhyävistä kiharoista. Vedin pipoa syvemmälle autosta noustessani ja heilautin Liian kassin olalleni.

- Kiitos kyydistä, Liia sanoi Larille joka nousi ratin takaa seisomaan.
- Ei tosiaankaan kestä kiittää. Ilman muuta mä tulin viemään sut. Mun on vaan pakko lähtee tästä melkein heti, tää on vartin parkkipaikka.
- No sitten mä sanon sulle heippa nyt, Liia sanoi, ja halasi Laria kauan.
- Pärjäile, blondi, Lari sanoi lopulta ja rutisti Liiaa tiukasti. – Tee itsestäsi siellä rauhassa ehjä.
- Mä yritän, Liia lupasi.

Lari vilkaisi minua ja kuin yhteisestä sopimuksesta nyt ei vaihdettu mitään erosuukkoja. Se ei ollut meillä muutenkaan aina tapana, enkä olisi pystynyt siihen kun Liia oli vieressä.

Liian kaikki unelmat olivat sortuneet yksi kerrallaan ja nyt ystäväni yritti kirjoittaa uudestaan historiaansa. Sellaiseen pohjamudat kääntävää taistelua käyvän ihmisen nenän eteen ei tarvittu onnellista paria osoittelemaan kuinka hyvin asiat heillä olivat.
- Mä soitan sulle illalla, Lari sanoi minulle, istui autoonsa ja kaasutti pois.

- Onko sulla passi varmasti mukana? Asta kysyi Liialta, kun nousimme terminaalin portaita.
- On, on. Lakkaa huolehtimasta, Liia sanoi totisena.
- Enkä lakkaa, Asta puuskahti. –Sä tiedät, että mä en todellakaan ole yhtään tän ajatuksen kannalla.
- Mutta mä lähden kuitenkin, sano mitä sanot, Liia vastasi ärtyneen kuuloisena. – Stadissa ei ole mulle tällä hetkellä mitään.
- No, mitäs me sitten ollaan?
- Te olette ”ketään” ettekä ”mitään”. Mä puhuin ammatista enkä ihmisistä, Liia napautti.
- Älkää riidelkö, jooko, pyysin. –Liia lähtee ja sitten me ei nähdä pitkään aikaan.

- Mä vaan en voi mitään sille, että mua epäilyttää, Asta huokasi. –Siis kerro nyt vielä mikä mesta se on johon sä olet menossa?
- Maalaistalo ja pikkukaupunki. Tarton lähellä. Mulla on siellä töitäkin tiedossa jokunen tunti viikossa.
- Jaksatko sä tehdä niitä?
- Mutsi on vannottanut sen mun vuokraemännän vähän katsomaan mun perään.
- Ventovieraan ihmisen? Asta ihmetteli.
- Mä tiedän mitä sä ajattelet! Että koska mun äiti on juoppo, se ei voi onnistua löytämään mitään mikä koituisi mulle hyväksi, Liia kivahti.
- Enhän! Asta kiisti.
- Mutta älä huoli, Liia jatkoi uppiniskaisesti. -Tässä on myös Arilla sormensa pelissä. Eikä sitä ainakaan juopoksi voi kutsua, vaikka se mun äidin kanssa asuukin.
- Te vajoatte tollaselle ”sä aina teet niin”- asteelle. Lopettakaa nyt! komensin.

Molemmat ystäväni kääntyivät katsomaan minua.
- Ei hei oikeasti riidellä, jatkoin lempeämmin. -Ei me sitä varten täällä olla, sanoin Liialle. –Me tultiin saattamaan sut turvallisesti laivaan.

- Tuittupää puhuu totuuksia, Asta mutisi. Minä nostin lauseelle kulmiani, mutta hymyilin.

Jonotimme Liian kanssa ensin rahanvaihtoon ja sitten lippuluukulle. Virkailija tarkisti passin ja varaustiedot ja tulosti Liian käteen maihinnousukortin.
- Hyvää matkaa, virkailija toivotti voipuneella äänellä.
- Mekin toivotaan että siitä tulee hyvä, sanoin ja käännyin kävelemään Liian kanssa aulan poikki kohti passintarkastuspisteitä.

- Ne kyllä sanoivat sieltä että käteistä ei tarvitse juuri koskaan kun kaikkialla voi maksaa korteilla. Mutta mä otan hiluja varmuuden vuoksi, Liia tuumasi.
- Kuule, kaikki minkä voit varmistaa niin kannattaa varmistaa, Asta tuhahti.
- Liia, sano mulle yksi juttu, pyysin. – Haluatko sä tätä nyt ihan varmasti? Oletko sä sellaisessa kunnossa, että sä voit lähteä sinne yksin asumaan ja kauaksi meistä?
- Olen mä, Liia vakuutti. Olin kuullut sen lauseen Liian suusta noin kuusikymmentäkahdeksan kertaa sen joulukuun aikana, enkä vieläkään ollut vakuuttunut, että Liia puhui totta.
Tartuin Liiaa hartioista ja käänsin tämän seisomaan vastakkain itseni kanssa.

- Sulle suositeltiin terapian jatkamista ja sä teet tällasen ratkaisun, sanoin vakavana. -Mä olen huolissani.
- Mä en vois kuvitella nyt mitään helpottavampaa kuin päästä sinne asumaan kauaksi ihan kaikesta, Liia huokasi.
-Kauaksi Joelista, totesin.
- Älä puhu siitä vielä, Liia pyysi, mutta ihan kauniilla äänensävyllä.

Se jos mikä oli edistystä. Vielä kuukausi takaperin Liia oli suorastaan sähissyt minulle, kun olin tyhmyyksissäni maininnut Joelin nimen ääneen kertoakseni, että Joel oli lähtenyt johonkin toiseen yritykseen töihin. Se olikin ollut kaikkien parhaaksi.

Joelin kunniaksi oli sanottava, että tämä oli hoitanut lähtönsä asiallisesti ja tyylillä. Larin mukaan Joel oli tainnut säikähtää ihan kunnolla sitä mitä Liialle tapahtui sen jälkeen, kun tämä oli pettänyt Liiaa ja halusi jotenkin hyvitellä tekojaan. Sympatiani olivat Liian puolella, mutta toivottavasti Joel oli ottanut opikseen.

- Eihän me muuta voida tehdä kuin päästää sut matkaan, sanoin. –Sua odottaa ihan uudet seikkailut siellä.
- Muistakin raportoida niistä säännöllisin väliajoin, tai mä tulen hakemaan sut takaisin, Asta uhkasi. Sitten tämä niiskaisi ja vetäisi Liian halaukseen.
- En mä sentään kuuhun ole lähdössä, Liia sanoi. –Ettekä ala itkeä, muuten mä… tämä sanoi tukahtuneesti Astan olkaa vasten. Minäkin tartuin molempia tyttöjä olkapäistä ja halasimme kaikki kolme tiukasti toisiamme.

-Kiitos, kaikesta, Liia sanoi kun irroittauduimme. –Ilman teidän apua mä olisin joutunut jonnekin todella syviin syövreihin. Teidän rakkaus piti mut pinnalla koko syksyn.
- Sitä varten ystävät on, Asta totesi ja pyyhki silmäkulmaansa. –Me ollaan huolissamme susta mutta jos joku pärjää niin sinä.
- Teidän ansiosta. Pidä sä firma pystyssä, äläkä anna ukkojen pompottaa sua. Ja sinä, Liia sanoi ja kääntyi puoleeni, - Lopeta vihdoin se koulusi.
- Oho, tyyppi alkaa palata takasin omaksi itsekseen, sanoin ilahtuneena. –Itseasiassa mä jatkan koulua. Luennot alkoi tällä viikolla. Mun pitäisi nytkin olla siellä, mutta tää on tärkeämpää, sanoin.

Samassa kuulutus kertoi laivaan pääsyn alkaneen. Liia heilautti kassinsa olalleen, vilkutti meille ja iski silmää. Se oli traditio. Me lähdimme aina matkaan niin. Jos siinä vaiheessa olisimme roikkuneet toistemme kaulassa, emme ikinä olisi päässeet liikkeelle.

- Muistakin parantua siellä, Asta kuiskasi, kun Liia kääntyi vielä passintarkastuksen jälkeenkin vilkuttamaan.
- Se on selviytyjä, kyllä se …selviytyy, sanoin, kun en keksinyt muutakaan sanaa. –Sillä menee hetki kun se nuolee haavansa. Mutta sitten se nousee kuin Feeniks- lintu tuhkasta. Ja miksi mä en keksi yhtään järkevämpiä vertauksia? sanoin, ja pyyhkäisin kyyneleen silmäkulmastani.
- Millon muulloin tahansa mä kuittaisin heti ja sanoisin, että ei tyhmien kliseiden takia tarvitse itkeä. Mutta en nyt, Asta sanoi, ja niisti nenänsä. - Mennään. Liia lähtee kohti uutta. Ja me palataan tuttuihin ympyröihin.
- Ei mullakaan kovin tutut ympyrät nyt ole. Mutta tietenkään ne ei ole verrattavissakaan Liian uusiin juttuihin, sanoin. –Mä niin toivon, että toi sen ratkaisu auttaa ja tukee sitä.

- Se me nähdään vaan ajan kanssa, Asta sanoi, ja kietoi kätensä hartioilleni. - Toivottavasti Liia saa rauhassa koota itseään.Ja kesällä mennään katsomaan sitä. Ihan viimeistään.
- Näin on, vahvistin, ja lähdimme kävelemään kohti bussia joka veisi meidät keskustan vilinään.

LOPPU

Päivämäärä:   21.2.15 20:14:27

Kiitos aivan ihanasti kirjoitetusta tarinasta! Viimeinen pätkä oli jotain niin söpöä että ihan otti mahanpohjasta taas, vaikkakin tavallaan olisin ehkä halunnut epilogissa kuulla enemmän Ellestä ja Larista kuin Liiasta, mutta toisaalta tämä toi taas lisää näkökantaa mustarastaaseen, joten ei huono tämäkään :)
Kiitos siis vielä ja kun joskus toivottavasti palaat, niin olisiko sitten Astan näkökulman vuoro? :D

Päivämäärä:   22.2.15 17:04:13

RK, kiitos ja ole hyvä :) Halusin epilogista siirtymän seuraavaan osaan, jotta Mustarastas voi jatkua siitä sitten itsenäisenä osanaan. Epilogin tunnelma on melko vastakkainen verrattuna viimeiseen osaan, ja siinä pitäisi hetki saada sulatella vaihdosta esim sivunkäännöllä tai edes tyhjällä tilalla. Yritin sitä, mutta näköjään foorumin asettelu poistaa turhat entterit välistä..

En tiedä osaanko kirjottaa Astasta tai tapahtuuko sen elämässä sellaista josta voisi kirjottaa kun olen tehnyt henkilöstä eräänlaisen työmyyrän, mutta.. katsotaan :)

Päivämäärä:   22.2.15 18:02:17

Tää on vaan niiiiin ihana! <3 kiitoksia! Oli ihana saada tää loppuun ja nyt tajuaa paremmin mustarastaankin. Jos et Astasta mitään keksi niin samat piirit Mustarastaan jälkeen, tai tavallaa sille jotai jatkoo?:)

Päivämäärä:   25.2.15 22:15:44

öö, kiitos :) katotaan nyt.. jahka koulukiireet helpottaa ja oon ideoinut vähän aikaa.. :)

Lähettäjä: abc 
Päivämäärä:   2.3.15 00:26:28

Muuta sanottavaa ei ole kuin iso Kiitos tarinasta. :-) onko Mustarastas vielä luettavana jossain? Olisi tosiaan kiva saada vielä aiheeseen liittyviä jatko-osia tms..

Päivämäärä:   2.3.15 20:28:34

abc, ole hyvä :) tän tarinan eka topassa on alussa linkki Mustarastaaseen. Se on jatkoa tälle melko suoraan. Nyt en ehdi kirjottaa mutta varmaan ehkä palaan aiheen pariin myöhemmin, katsotaan.

Lähettäjä: ella 
Päivämäärä:   7.3.15 16:38:44

ah, kiitos jälleen tästä hybermahtavasta luomuksesta! sulla on oikeasti ihan pirun hyvä taito viedä tekstiä eteenpäin. Oon jälleen sanaton!

Päivämäärä:   13.3.15 22:51:19

Olepa hyvä ella :) jJa kiitos kehuista! Kiva kun tykkäät :)

Lähettäjä: Villielain 
Päivämäärä:   28.7.15 23:37:34

Oi<3 kaksi niin ihanaa tarinaa että harvoin tulee luettua. Rakastuin sun tapaan kirjoittaa kun löysin mustarastaan ja luin sen. Sen jälkeen luin tämän ja vaikka pari ekaa lukua ajattelin ettei yllä samalla tasolle kuin rastas niin ehei, siitä se parantui ihan huimasti. Varsinkin rastaassa korostuu mun mielestä sun ihanan erilainen (en osaa sitä tarkemmin eritellä/määritellä millainen, kuvailu? sanakäänteet ja -valinnat? lauserakenteet? huumori?) kirjoitustyyli. Se vaan vie mukanaan eikä kyydistä voi kuin nauttia!<3 Nää sun henkiköt on jotain niin ihania. Uskottavia ja todellakin samaistuttavia. Välillä ihan tuntu rastasta luettaessa että Andreskin tuntui niin todelliselta että oli ihan itse ihastumassa häneen. Ja sama Larin kanssa tässä tarinassa!;D En mä tiiä, mä voisin hehkuttaa vaikka kuinka pitkään asioita näistä!:D Ehkä en enempäö muuta sano kuin kiitos että olet nämä kirjoittanut, oli nautinto lukea.<3
+Et ole kirjailijan urasta ikinä haaveillut? Mulla on semmonen olo että sussa saattais vaikka olla potentiaalia!;) Nämäkin tarinat ovat jo sellaisia että pienet huolimattomat ajatusvirheet ja nimienvaihtumiset kun korjaisi niin en ihmettelisi vaikka joku kustantamo kiinnostuisikin!

Päivämäärä:   31.7.15 22:18:09

Kiitos Villielain ihanasta kommentista! Siistiä, että mun teksti ja hahmot sykähdyttää. Niihin laittaa kirjottaessa niin paljon aikaa ja mietteitä, että on upeaa, jos ajatukset välittyy lukijalle asti. Ja musta on aina yhtä kiva, että Mustarastas on kestänyt aikaa yllättävän hyvin. Sen sankari on ehkä mun oma lemppari noista hahmoista :)

Kirjan kirjoittamista en oo sen vakavammin miettinyt. Tykkään kirjottaa tällasta melko kevyttä, dialogiin keskittyvää tekstiä ilman sen suurempaa sanomaa tai juonenkäänteitä. Toistaiseksi oon tehnyt sitä ihan omaksi iloksi. Tiiä vaikka sit vähän vanhempana innostuis kirjottamaan jostain järkevästä aiheesta :)

Lähettäjä: onsku 
Päivämäärä:   16.8.15 22:31:22

Voi tää on niin ihana! Oisko tähän mahdollisuutta saada jatkoa, jos kauniisti pyytää? :3

Päivämäärä:   30.8.15 08:12:53

Kiitos onsku :) Täähän jatkuu tarinassa Mustarastas, jonka linkki löytyy tän tarinan alusta. Tällä hetkellä mulla ei oo mahista kirjottaa pidempää tarinaa mut ehkä sitten joskus :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.