Lähettäjä: Arliina
Päivämäärä: 21.1.14 19:35:17
En yhtään ymmärtänyt mistä tää pala olisi pitänyt katkaista, joten laitoin enemmän kuin tavallisesti :)
------------------------------
2
Seuraavana aamuna raahauduin keittiöön kalpeana ja väsyneenä. Päätä särki ohimoilta kuin vihlovaa hammasta. Nappasin pari kipulääkettä ja painuin sänkyyn takaisin. Heräsin muutaman tunnin kuluttua parempaan oloon, mutta ei tilassani vieläkään hurraamista ollut.
- Kahvia, raakuin Liialle joka hääräsi lieden ääressä.
- Tulee kohta, Liia totesi. – Onko paha olo?
- Ääh, älä yritä leikkiä myötätuntoista kun et kuitenkaan ole, tuhahdin. Liia virnisti.
- Aivan oikein. Kannattais siirtyä vesilinjalle mun kanssa.
- Mä en juonut paljon mitään eilen, sanoin. –Tai paljon vähemmän mitä joskus aiemmin hurjassa nuoruudessa. Ja hei, anteeksi oikeasti se eilinen ”perhe kertoo ihmisestä”- kommentti siellä parvekkeella, mä en taas tajunnut mitä mä höpötin.
- Unohda koko juttu, Liia huiskautti kättään. –Mun mutsi on mun mutsi ja juoppo, eikä mikään sun sanominen muuta sitä asiaa. Mutta nyt se on sentään ollut kohta kokonaisen vuoden kuivilla, Liia lisäsi toivoa äänessään.
- Se uusi miesystävä taitaa tehdä sille todella hyvää, sanoin.
- Ainakin se on parempi vaihtoehto kuin aika monet niistä edellisistä. Ari kun ei ole mikään vertaistuki mutta tuki kuitenkin, niin mä olen aika luottavainen sen jutun suhteen.
- Mäkin tosiaan toivon, että se homma toimii, hymyilin. - Onko Asta herännyt jo? kysyin sitten.
- Ei. Antaa sen nukkua.
- Mä en ainakaan tee sitä virhettä että menisin sitä herättelemään. Sieltä saa tyynystä päähän aivan takuuvarmasti. Mutta nyt Asta sentään tuli tänne yöksi eikä lähtenyt sen tämänkertaisen kuolaajan kanssa, sanoin.
- No ei se oikein voinut häipyä yöhön, sehän lupasi jo kauan sitten tulevansa tänne, Liia naurahti.
- Ei olis eka kerta kun sellaista tapahtuu.
- Me ei olla enää ihan niin teinejä kuin ennen, Liia muistutti minua.
- Ei olla, ei. Mutta Astan kyky pokata miehiä on vaan harvinaisen ilmiömäinen.
- Ei sen tarvitse niitä pokata, nehän riippuu siinä kiinni kuin takiaiset saman tien kun se menee jonnekin, Liia totesi, ja oli aivan oikeassa.
Asia oli todellakin juuri niin. Olimme Liian kanssa aika monta kertaa ihmetelleet, kuinka Asta pystyi olemaan yhtä aikaa niin kaunis, menestyvä ja haluttua seuraa ja silti pitämään jalkansa maan pinnalla niin, ettei mikään noussut päähän. Mutta Asta oli, omaksi ja ystäviensä onneksi fiksu ja hyväsydäminen, ja kohteli ihailijoitaan kauniisti. Ei sillä, ettei tämä olisi ottanut viehätysvoimastaan kaikkea irti, mutta kylmyys ja laskelmoivuus olivat Astasta kaukana.
- Pokasta puheen ollen… Liia sanoi, ja jätti lauseen lopun ilmaan.
- Niin? kysyin.
- Sinä. Olli. Mitä? Liia väänsi rautalangasta.
- No eipä juuri mitään, yksi pusu vaihdettiin, sanoin.
- Toi nyt ei selitä vielä mitään, Liia puuskahti. – Ala kertoa. Japen puheista mä sain sellasen käsityksen että mimmit huokailee Ollin perään missä tahansa se liikkuukin, eikä sellanen miestyyppi ole tosiaankaan sun normaalia kauraa.
- Se taas johtuu siitä, että mä en yleensä kiinnosta sellasia kundeja. Mutta nyt näytän kiinnostavan, hymyilin.
- Johtuu se siitäkin, ettei sellaset miehet tavallisesti kiinnosta SUA yhtään. Pitääkö susta kaivaa jokainen sana erikseen? Puhu!
- Etkä puhu ennenkö mä tulen sinne myös, sanoi Asta ovelta. –Mullakin on oikeus kuulla. Mutta mä haluan suihkuun ensin.
Pyörittelin silmiäni.
- No ei tässä nyt olla mitään sexy breakfast story- tyyppistä tarinaa kertomassa. Relatkaa.
Asta liittyi seuraan kun olimme juoneet kolmannet kupit kahvia, ja minä olin uskaltautunut syömään pekonia. Se oli ehtaa krapularuokaani. En muuten syönyt lihaa juuri lainkaan paitsi tällaisina aamuina.
- Nyt. Ole hyvä, Asta sanoi, kun sai ensimmäisen siemaisun kahvistaan.
- No tota. Ensinnäkin, mä en ole ihastunut siihen, sanoin. Asta ja Liia vilkaisivat toisiaan epäuskoisen näköisinä.
–Ei kun oikeasti. Kyllä mä teille sanoisin jos olisin, mutta en ole. Musta se on vaan hyvä juttu, ja kunhan te kuulette loput, niin te olette samaa mieltä, sanoin.
- Älä luule, että multa olisi mennyt ohi se teidän teerenpeli siellä kun oltiin duuniporukan kanssa terassilla, Asta tuhahti.
- Ja eilen sä sitten ilmestyt Ollin kanssa yhtä aikaa paikalle, Liia jatkoi. –Mitä siitä oikein pitäis ajatella?
- Älä ajattele mitään ennenkö mä ehdin kertoa, sanoin, ja kertasin tytöille muutaman keskusteluni Ollin kanssa.
- Sehän on ihan käsittämättömän täynnä itseään, Liia sanoi hämmästyneenä, kun kuuli eilisen keskustelumme yksityiskohdat. –Siis että se oikeasti käski sun soitella? Yeah, right, varmaan soitteletkin, ja monta kertaa.
- Äh, se on vaan sen tyyli, Asta sanoi. – Ja mun mielestä se on vaan rehellinen, kun se teki selväksi, ettei sitä kiinnosta mikään pitkä juttu.
- Mua lähinnä naurattaa se ”Kuten huomaat, mä en kosinut sua”- tokaisu, sanoin. - Olis varmaan eri juttu jos mä olisin korviani myöten lääpällään siihen. Mutta mä en ole.
- Varot sitten vaan ettet kohta kuitenkin ole, Liia sanoi.
- En mä ole niin tyhmä. Enkä mä jaksa kauaa sellasta minä olen ihana ja tiedän sen myös- ilmapiiriä mikä sen ympärillä leijuu. Tai siis musta on kiva että ihmisellä on itsetunto kohdallaan, mutta se voi olla myös aika uuvuttavaa.
- Mitä sä siitä haluat? Liia kysyi.
- No mukavaa seuraa jota kestää katsoakin, nyt ainakin aluksi.
- Sitä todellakin kestää katsoa, Asta sanoi.
- Ja onhan ihan positiivista jos sitä kestää kuunnellakin, Liia totesi.
- Juu, juu. Älä aloita sitä sun "ulkonäkö-ei-kerro-ihmisestä-kaikkea" -saaranaasi, huokasin.
- Muuten, mä tapasin eilen Joonan, sanoin, kun olimme jo nousseet pöydästä ja siirtyneet sohvalle olemaan. - Miksi sä Liia et ole kertonut että te aiotte laittaa firman pystyyn?
- Eihän me olla nähtykään tässä viime aikoina, ja tää on aika uusi juttu mullekin.
- Joka tarkoittaa, että sä olet tiennyt siitä viimeiset kaksi kuukautta, Asta huomautti.
- No en niin kauan, tässä tapauksessa.
- Okei. Joko sä olet päättänyt? kysyin.
- Enköhän mä lähde siihen mukaan, Liia sanoi hymyillen. –Siinä on niin hyvät tyypit joilla on omat hommansa hanskassa sen verran kunnolla, että uskaltaa hypätä kelkkaan.
- Tunnetko sä ne kaikki?
- En. Mä olen tavannut muut paitsi yhden, mutta mä olen ammatillisessa mielessä tosi luottavainen sen yhdenkin suhteen.
- Ketä sä et ole tavannut?
- Sitä Joelia. Mutta mä olen kyllä nähnyt sen töitä, ja duuninsa se osaa todella hyvin, Liia sanoi ja kaatoi meille lisää kahvia kuppeihin.
- Ja hei, mä kuulin vasta eilen Joonalta, että Lari muuttaa takas Helsinkiin, sanoin.
- Niin se tekee, Asta vastasi.
- Olisko ollut reilua kertoa siitä mullekin?
- Sä olet aina kuin myrskyn merkki kun mun armas veljeni mainitaan sivulauseessakin, Asta sanoi. - En mä halunnut mitenkään erityisesti sitä tietoa sun nenääsi hieroa.
- No olisit voinut varottaa, niin olis osannut varautua.
- Niinkun miten? Vaihtamalla lukot, vai? Liia kysyi. – Ei tässä nyt mistään väkivaltaisesta eksästä kuitenkaan ole kysymys. Mä tiedän ettet sä tykkää siitä jätkästä, mutta rauhoitu nyt, Liia jatkoi. Olimme käyneet tämän keskustelun Liian kanssa ennenkin.
- Joo, joo. Musta se vaan teki niin paskamaisën tempun mulle että mua ei tosiaankaan kiinnosta joutua sen kanssa minkäänlaisiin tekemisiin enää ikinä. Ja sitä paitsi…
- Älä ala vaahdota, Liia sanoi. –Sä olit järkyttynyt sillon ja sulla oli siihen ihan täysi oikeus. Se oli tyhmä temppu, mutta se on nyt ollutta ja mennyttä.
- Niin sulle, mutta mulle ei, sanoin.
- Tiedätkö sä mitä, mä olen sitä mieltä että sä voisit selvittää välisi Larin kanssa nyt lopullisesti, kun se muuttaa Helsinkiin, Asta sanoi.
- Ei mulla ole sen kanssa mitään selvitettävää, totesin uppiniskaisesti.
- Eipä vissiin, paitsi että sä olet loukkaantunut ja kannat sille kaunaa.
- On mulla aihettakin.
- Tajuaisitko sä mun pointin? Asta hermostui.
- Joka on? kysyin samaan äänensävyyn.
- Se, että tollanen vihanpito kenen tahansa kanssa kuluttaa sun voimia ja toimintakykyä ihan turhaan.
- No aivan, mutta siitä sä voit kiittää Laria. Joskus on tarpeen muistaa mitä on oppinut jostain ihmisestä, sanoin. - Sun toinen veli on tosi OK, mutta toinen ei.
- Lopettakaa, Liia sanoi kyllästyneenä. –Se muuttaa tänne ja piste. Ei meidän tarvitse yhden jäppisen takia ryhtyä riitelemään.
- No okei, kuka se sun eilinen peräänkuolaajasi oli? Kysyin Astalta haastavasti ja vaihdoin kätevästi puheenaihetta.
- Voi kuulkaa, siitä riittääkin juttua, Asta totesi nautinnollisesti teatraaliseen tapaansa, ja alkoi kertoilla eilisen kulkua. Joka oli ihan samanlainen kuin Astan kaikki muutkin illat: Kundeja tuli ja meni, jotkut jäivät, jotkut eivät. Sitä me sitten puimme siinä keittiön pöydän ääressä kunnes minulle koitti kotiinlähdön aika.
Sporassa kotiinpäin mennessä mietin Liian ja Astan sanoja. Ystäväni olivat oikeassa, totta kai. Mutta niin olin minäkin. Lari oli lähtiessään haukkunut minut niin pystyyn, että haavojen parantelu siitä episodista oli kestänyt vähän turhankin kauan. Olin luottanut vanhaan ystävään, ja tämä oli kääntänyt takkinsa minulle täydellisesti. Olkoonkin, että sanoissa oli ollut totuuden siemen mukana. Ehkä siksi ne olivat haavoittaneet niin syvältä.
Mietin mitä sanoisin vai sanoisinko mitään, kun tapaisin Larin tämän saavuttua. Helsingin kokoisessa kaupungissa törmäisin Lariin aivan varmasti, halusinpa sitä tai en. Sen tiesin, että ainakin tämä saisi minulta aivan erilaisen vastaanoton kuin Joona. Mutta millaisen, en ollut vielä päättänyt.
Siinä ei tullut mieleen, että ehkä Ollikin olisi ansainnut jonkun ajatuksen tapaisen. Sillä olihan tilanne tämän kanssa vähintäänkin mielenkiintoinen, ellei jopa outo. Mutta koko jätkä ei käväissyt mielen vieressäkään ennen kuin illalla, ja silloinkin vain ohimennen.
|