Lähettäjä: Arliina
Päivämäärä: 23.6.13 10:50:24
Toukokuun puoliväli oli siitä hienoa aikaa, ettei pimeä tullut kovin aikaisin. Kello oli reilusti yli puolen yön, kun muistin seuraavan kerran katsoa kelloa. Valoa riitti ja ihmisiä riitti ja juhlamieltä riitti Juhlat olivat vieneet mennessään ja tapasin miljoona ihmistä joiden kasvot, nimet ja puhetapa sulautuivat yhdeksi massaksi. Minuun luotiin monenlaisia katseita: uteliaita, yhdentekeviä, kiinnostuneita ja yliolkaisia, katsojasta riippuen, kun kuljin Andresin kanssa. Olin ollut oikeassa leopardikuviosukkahousujen ja juomistapojen suhteen; juhlapukeutuminen oli räväkkää ja yliampuvaa, ja juoma ei tuntunut juojilta loppuvan. Tässä maassa sitä ilolientä tosin myi joka ikinen pikkukauppakin, joten se ei ollut ihme.
Se, mitä ihmettelin, oli ihmisten siisti käytös. Toki tällaisilla kellonlyömillä jo kiharat olivat oienneet ja puvut rypistyneet, mutta kellään ei oikeastaan tainnut mennä touhu ihan överiksi. Nämä olivat varmaan jotain supersivistyneitä tyyppejä. Olin nähnyt paljon pahempaa örveltämistä niinä kuukausina, jotka maassa olin asunut, eivätkä ne kaikki örveltäjät olleet todellakaan olleet suomalaisia. Tai sitten minä vain olin niin erään tietyn ihmisen lumoissa, että taika vaikutti havainnointikykyynikin. Ja toisaalta en ollut seissyt pitämässä kirjaa siitä kuka sammui ja kuka pysyi pystyssä.
Jossain vaiheessa iltaa tajusin, ettei Andreskaan ollut kovin humalassa. Ihmettelin sitä ääneen, mutta poika vain hymyili.
- Mä kokeilen sun tapaasi. Ja pidän sulle seuraa. Ei voi olla kovin siistiä yrittää puhua ihmisten kanssa jotka on kännissä, jos itse on selvänä.
- Kieltämättä se juttu lentää niin että siinä ei pysy mukana, myönsin. –Mutta en mä sua enkä ketään muutakaan tuomitse. Senkus otat, jos haluat. Mä poistun sitten näyttämöltä kun en enää jaksa kuunnella.
- Musta tuntuu, että sä olet tänään tärkeämpi kuin muut asiat. Yksi juttu mua vaivaa,
Andres sanoi sitten.
- No?
- On aika monta asiaa, jotka mä vielä haluan kokea sun kanssasi.
- Niinkö?
- Muun muassa tämä, poika sanoi ja veti minut itseään vasten. Olimme saapuneet tanssilattian reunalle, jonne Andres minut johdatti. Kuin tilauksesta biisi vaihtui hitaaseen kutumusiikkiin.
- Järjestitkö sä tän musan vaihdon jotenkin? Ihmettelin.
- Onnetar vaan sattui katsomaan tänne päin, Andres totesi.
Painauduin poikaa vasten ja suljin silmäni. Ei sitä oikein tanssimiseksi saattanut sanoa, ennemminkin vain pyörimme hitaasti paikallamme lähekkäin ja olimme hiljaa. Siinä oli jotain hyvää ja oikeaa, jollaista en ollut ennen löytänyt kenenkään kanssa. Niin meni useampi biisi, kunnes minä vetäydyin pojasta kauemmas.
- No? Andres kysyi venyttäen oota virolaiseen tapaan.
- Mä olen maailman tylsin nyt, mutta mua väsyttää. Nää geimit alkaa olla mun osalta tässä.
- Joko sä olet päättänyt mihin sä menet yöksi? Andres kysyi.
Katselin poikaa.
- Tule mun viereen, tämä pyysi hiljaa. –Eikä tää oo mikään kiertoreitti yrittää saada sua sänkyyn. Tai siis on, mutta mä en puhu nyt seksistä. Mä vaan haluaisin herätä aamulla sun vierestä.
Minut valtasi hellyys. Nostin käteni pojan poskelle ja silitin sitä. Andres tarttui käteeni.
- Haluaisin mä muutakin, muista se, mutta mä lupaan olla koskematta suhun, Andres sanoi, puristi silmänsä kiinni kuin häneen olisi sattunut ja loi sitten minuun epätoivoisen katseen. Nauroin.
- Mäkin lupaan olla koskematta suhun, mutta on siistiä tietää olevansa näin kuuma mimmi!
- Sua kuumempaa ei näissä juhlissa nähty, poika sanoi ja nosti toista kulmaansa. -Mutta mä en aio pilata tätä meidän juttua hätiköimällä.
- Tiedätkö miksi mä muun muassa tykkään susta niin paljon? kysyin.
- Kerro.
- Kun sä jaksat aina ajatella muita. Että miltä niistä tuntuu. Ja mua. Mutta muista nyt vaan, etten mä ole särkyvä.
- Mä muistan, poika lupasi.
Lähdin etsimään Elleä ja Astaa. Porukka oli vähentynyt reilusti ja talo hiljentynyt. Suurin osa oli lähtenyt jatkoille baariin Tilden kanssa ja loput kuka minnekin.
Astan löysin keittiöstä kikattamasta Toomaksen kainalossa tämän jutuille. Nostin kulmiani hämmästyneenä.
- Mikäs nyt on noin hauskaa?
- Liia, molemmat huudahtivat, mutta eivät tehneet elettäkään siirtyäkseen kauemmas toisistaan.
–Me tultiin keittiöön ja Toomas lupasi keittää kahvit, mutta me ei löydetä puruja, Asta sanoi
- Mä aion lähteä nukkumaan nyt.
- Minne?
En vastannut mitään, osoitin vain peukalollani yläkertaa.
- Andresin kainaloon, totta kai, Asta totesi.
- Mutta mä en voi mennä ennenkö mä tiedän missä te nukutte.
- Mulle se on ainakin aika selvää, Asta sanoi ja katsoi Toomasta, joka katsoi julkeasti takaisin. Huomasin tietysti mitä niiden kahden välillä oli meneillään, eihän sitä voinut olla huomaamatta. Halusin mahdollisimman äkkiä pois heidän tieltään.
- Okei. Kunhan et tee mitään mitä aamulla kadut, sanoin. –Ja muistat, että teidän laiva lähtee huomenna illalla takas Suomeen.
- En tee, sisko, muistan, sisko, Asta sanoi ja jatkoi juttuaan Toomaksen kanssa.
Elle sen sijaan tuli vastaan olohuoneessa.
- Mä nukun täällä, missä sä nukut? kysyin.
- Mä menen Marjun luo yöksi.
- Oikeasti?
- Kyllä. Sillä on kuulemma iso talo tyhjillään.
- Mutta miten sä pääset aamulla sieltä pois?
- Mä voin vaikka kävellä sieltä tänne. Sitä paitsi Rene tulee sinne myös, Elle hymyili ja iski minulle silmää.
- Aaa, okei! vastasin fiksusti. –Oletko sä varma että sä haluat mennä sinne?
Elle tuhahti.
- Oon mä ennenkin ollut saman katon alla kuin jotkut parisuhteessa olevat ihmiset. Kunhan eivät ole kovin äänekkäitä, että siellä saa nukuttua. Ja jos ovat, mä soitan Larille ja pidän senkin hereillä koko yön. Voi olla että mä soitan sille joka tapauksessa, Elle naurahti.
- Näitkö sä Astan? kysyin.
- Näin. Uskomatonta. Tyyppi on kaksi minuuttia uudessa maassa ja löytää tollasen raivostuttavan fiksun ja hyvännäköisen jätkän jonka kanssa sillä synkkaa aivan saman tien. Ne on olleet oikeastaan kahdestaan koko illan.
- Sellanen se vaan on, sanoin tarkoittaen Astaa.
Elleä nauratti.
- Niin onkin. Eikä siinä mitään, pitäkööt hauskaa. Asta on sen verran järkevä, ettei siitä tarvitse huolehtia. Mutta missä täällä sä aiot nukkua? Eikun mä tiedän, Elle sanoi sitten, kun näki ilmeeni. – Muistakaa käyttää kortsua, tämä hymyili ilkikurisesti. Minuakin nauratti.
- Ei me olla sillä asteella vielä, sanoin.
- Okei. Vaikka sillä asteella voi olla yllättävän äkkiäkin.
- Mä tiedän. Musta vaan tuntuu että mun on pakko edetä hitaasti, koska mun… no, joku vaisto sanoo niin.
- Sehän on ihan tosi okei. Mutta älä jarruttele liikaa. Musta tuntuu että sun Andresisi on ehkä maailman luotettavin mies.
- Niinkö? Kiva kuulla, että joku muukin on sitä mieltä enkä vaan minä. Että mä en ole vaan sokaistunut, kun se on niin upea. Tajuat kai?
- Täysin, Elle vastasi. –Mehän Larin kanssa hengattiin yhdessä tosi kauan ennenkö edes alettiin seurustella.
- Sä muistat väärin, nauroin. –Mä en ole ikinä nähnyt sua niin pikavauhtia rakastuneena.
- Voi olla, Elle hymyili. –Mutta arvaa mitä? Se pätee myös suhun nyt.
- Voi olla, hymyilin takaisin. –Eikä se enää pelota mua.
-------------------------
Kiipesin yläkertaan haettuani Marjun autosta tavarani. Löysin Andresin huoneen, vaihdoin yöpaidan päälleni ja kävin jopa tunnollisesti pesemässä meikit pois. Palasin Andresin huoneeseen, jossa poika istui sänkynsä reunalla ilman paitaa. Tämä kohotti katseensa ilahtuneena, kun tulin huoneeseen.
- Tääkö on sun vanha huone? kysyin.
- Kyllä.
- Aika söpöä, kiusoittelin.
- Sehän sopii, koska säkin olet. Tuu istumaan, Andres sanoi.
- Mä kaikista mieluiten kävisin nukkumaan.
- Sekin käy.
Andres laittoi huoneen oven lukkoon ja kaivauduimme peiton alle. Andres veti minut lähelleen selkä itseään vasten.
- Voidaanko me jutella nyt? kysyin.
- Koska tahansa, Andres vastasi. – Mä luulin, että sä halusit nukkua.
- Haluan mä sitäkin, mutta ensin jutellaan.
- Okei.
- Me. Mitä me tehdään?
- Nytkö?
- No sekin. Mutta tulevaisuudessa. Ja sä lähdet sunnuntaina. Mitä meille käy?
Andres vetäytyi kauemmas ja käännyin niin, että sain katsottua tätä silmiin.
- Luuletko sä tosiaan, että mä sut löydettyäni heitän sut menemään, ennenkö tää on kunnolla alkanutkaan?
- En mä ihmettelisi, vaikka siinä kävisikin niin. Musta tuntuu että.. tai mä en ole kovin hyvä pitämään ihmisiä luonani. Ne vaan lähtee jonnekin, ja jättää mut kaipaamaan, sanoin, ja tunsin kyynelten tekevän tuloaan.
- Liia, Andres sanoi hellästi ja tarttui leukaani. –Mun on pakko tehdä ne työt jotka mä olen sopinut tekeväni, en mä voi jättää Reneä pulaan.
- Et tietenkään voi.
- Mutta ei se tarkoita sitä, että mä haluaisin lopettaa tän meidän jutun.
- Onneksi.
- Musta tuntuu että isompi ongelma on vastassa sitten, kun sä lähdet Suomeen takaisin.
- Mä en tiedä vielä millon mä olen menossa takaisin.
- Jospa ei sitten mietitä sitä nyt, Andres totesi.
- Äh, en mä tiedä ketä mä yritän huijata. Itseäni varmaan, sanoin sitten. – Mulla on oikeastaan alusta asti ollut sellanen ajatus taustalla, että mä lähden syksyllä takaisin Suomeen. Tai joskus heinäkuun jälkeen.
- Ahaa, ja sä sanot sen mulle nyt?
- No koska se olis pitänyt tehdä, eihän me olla tästä juteltu ennen kuin nyt?
- Olisitko sä voinut vaikka sivulauseessa vihjata siihen suuntaan, poika sanoi kulmat kurtussa.
- Älä nyt panikoi, kun mäkin pidin itseni kasassa. Sehän tästä puuttuu että me aletaan riidellä.
- Totta. Ei aleta.
- Mutta miten tää voi jatkua?
- Voi se jatkua, Andres sanoi. – Sen kehykset vain muuttuu. Ja mahdollisuuksia on.
Sitten puheeni loppui siihen, koska Andres kumartui ylitseni antamaan suukon. Josta sitten tulikin vähän pidempi. Kiedoin käteni pojan kaulaan ja annoin mennä. En saattanut tehdä muutakaan, kun päässäni ei kiertänyt yhtään järkevää ajatusta. Pojan kädet vaelsivat vartalollani, kunnes tämä päästi minut irti ja työnsi rajusti kauemmaksi.
- Liia, mä en pysty tähän.
- Ihan hyvin sulla tuntui menevän, sanoin hengästyneenä.
- Liiankin. Mun on pakko lopettaa nyt, tai sitten mä en enää pysty.
Tuijotin poikaa.
- Mä olen tosissani, tämä sanoi kireästi.- Sä oikeasti tapat mut. Kiduttaen ja hitaasti, Andres ähkäisi. – Mä lupasin etten mä koske suhun, ja mä yritän nyt pitää mun lupausta. Mutta sä teet sen hemmetin hankalaksi, poika sanoi ja nousi kiihtyneenä ylös sängystä lattialle seisomaan.
- Anteeksi, ei mun ole tarkotus, sanoin ääni vapisten. –En mä halua kiduttaa sua hitaasti.
- Voisitko sitten olla kuulostamatta vähän vähemmän ihastuneelta siihen ajatukseen, poika nurisi.
- Sori, sanoin, mutta huomasin pidätteleväni naurua, joka pulppuili jostain sisältäni.
- Oikeasti, Liia! Andres pyysi, mutta sitten tätäkin hymyilytti.
- Joo, sanoin, mutten enää kyennyt pidättelemään nauruani. Andres yhtyi siihen ja tuli takaisin viereeni.
- Mä en tajua, miksi mä olen niin sun pauloissasi.
- En mäkään, jos rehellisiä ollaan. Mutta se tuntuu hyvältä, tunnustin. –Olkoon kuinka sadistista vain, mutta mun itsetunnolle tekee ihmeitä se, että sä olet ja uskallat sanoa sen.
- Mun itsetunnolle tekisi myös hyvää kuulla mitä mieltä sä olet musta, Andres sanoi ja katsoi vähän levottomana.
Kasvoilleni levisi hymy. Vasta silloin tajusin, että poika ei ehkä ollut niin itsevarma minusta kuin oli antanut ymmärtää.
- Mun mielestä sä olet ihanin, hauskin ja seksikkäin mies molemmilla puolin Suomenlahtea. Unohdinko mä mainita? kysyin muka viattomasti.
Andresin silmät tummuivat samalla tavalla kuin silloin Aidan keittiössä sinä iltana, kun oikeasti olimme jutelleet.
- Samat sanat. Paitsi ettet sä ole mies.
Katselimme hetken toisiamme hymyillen. Minä keräsin rohkeuttani seuraavaan lauseeseen.
- Sä sanoit äsken että sä et halua rikkoa lupauksiasi. Ja mä arvostan sitä. Mutta ei se lupauksen pitäminen mullekaan ihan helppoa ole, sanoin sitten.
- Eikö? Andres kysyi ja silmiin syttyi kiinnostunut ilme.
- Ei. Koska.. koska sä olet sä, etkä joku muu. Mulla on sellanen olo, että se lupaus oli ehkä tehty rikottavaksi.
- Liia, poika sanoi käheästi ja sipaisi hiukseni korvan taakse. Rakastin sitä kuinka Andres tykkäsi kosketella pienesti ja hellästi.
- Tässä, vastasin.
- Älä menekään siitä koskaan mihinkään, Andres toisti aiemmin illalla lausumansa sanat.
- En mä ole menossakaan mikäli se musta riippuu.
- Mä en tiedä miten mä sanoisin tän.
- Sano suoraan, ehdotin.
- Mä haluan sua, Andres sanoi matalasti. –Mä haluan pitää sua niin hyvänä kuin mä ikinä osaan ja vielä parempana. Sä olet ihana, poika sanoi ja silitti poskeani. – Älä itke, tämä sanoi sitten järkyttyneenä ja veti kätensä pois, kun tunsi ja näki kyyneleeni. Nostin sen takaisin poskelleni ja katsoin poikaa.
- Niin säkin, ja niin mäkin sua, mumisin kaikkea muuta kuin järkevästi hymyillen kyynelteni lomasta.
- Oletko sä ihan varma? Sun pitää olla, sillä mä en voi luvata että mä pystyn lopettamaan enää tietyn rajan jälkeen. Enkä mä missään tapauksessa halua satuttaa sua, poika sanoi paniikin häivä äänessään.
-Kyllä mä olen, sanoin, ja muistin sitten jotakin. –Mä en usko että me hämättiin kovin monia sillä nukkumaanmenojutulla, naurahdin sitten ja niiskaisin yhtä aikaa.
Andres vain virnisti, ja lisäsin, -Elleä ei ainakaan.
- Mistä tiedät?
-Mistäkö? No jos vaikka siitä, että se käski meidän huolehtia ehkäisystä.
- Viisas mimmi se sun ystävä. Mitenköhän se arvasi?
- Mä luulen, että tän olisi nähnyt sokeakin.
- Sinäpä sen sanoit, Andres naurahti ja kieräytti minut päälleen. Kyyneleeni kuivuivat pikavauhtia, kun pojan kädet ja huulet lähtivät uudelle tutkimusmatkalle.
- Yksi juttu pitää vielä susta sanoa, henkäisin, kun vielä muistin miten puhutaan.
- Sano äkkiä.
- Sulla on ihan käsittämättömän hyvä itsehillintä.
- Se loppuu nyt, sä annoit siihen luvan, Andres sanoi kun painauduin tätä vasten. Minä nauroin, lähetin mielessäni Ellelle terveisiä ja sukelsin pojan kanssa nautinnon maailmaan.
|