Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 17.6.13 19:47:44
Perjantaina menimme tavalliseen tapaan Leena-mummille syömään. Olin ajatellut olla kohtelias ja pyytää Rosan mukaan, mutta tämäpä oli ehtinyt tehdä omia suunnitelmia ja aikoi lähteä Marun kanssa kaupungille.
- Muista, että aamulla on aikanen lähtö kisoihin, Henriikka muistutti.
- Juu juu, Rosa sanoi ja nappasi näyttävästi eteisen naulakosta vara-avaimen, jonka olimme luvanneet hänen käyttöönsä. Ovi loksahti kiinni hänen perässään ja Henriikka sanoi puoliääneen:
- Jos se konttaa kotiin ja haisee aamulla viinalle niin se saa lähteä takaisin.
Minä en ollut valmis menemään ihan niin pitkälle. Eihän Rosan tarvitsisi ajaa ja itse hän pahiten kärsisi, jos hankkisi krapulan kisapäivän ratoksi. Tiesin sen kokemuksesta ja niin tiesi Henriikkakin.
- Ehkei me sentään hajusta hermostuta, ehdotin ja Henriikka mulkaisi minua.
Syötyämme jäimme hetkeksi aikaa pitämään mummille seuraa, mikä tarkoitti, että Henriikka ja hän puhuivat hääjuttuja ja minä katselin televisiota samalla, kun paine kasvoi sisälläni.
- Mitäs Jerry sanoo siihen? mummi kysyi lopulta. Kyse oli jostakin täysin turhanpäiväisestä, enkä ollut ihan varma mistä, kun olin kehrännyt päässäni hyviä sanakäänteitä torpedoidakseni heidän hurjimmat höpötyksensä. Yksi niistä pääsi pulpahtamaan ulos.
- Jerry sanoo, ettei se halua tommosta härdelliä, sanoin. Naiset hiljenivät kertaheitolla.
- Mitä sä et halua? mummi kysyi lopulta. Henriikka oli edelleen ääneti.
- Häitä! Ainakaan tommosia hemmetin bakkanaaleja! Ei me olla mitään hiton kuninkaallisia, joiden tarttee huvittaa ja kestitä puolta valtakuntaa!
- Sä et halua häitä, Henriikka toisti.
- Äh, en mä nyt ihan niin sanonut… aloin toppuutella. Hänen ilmeensä melkein pelotti minua.
- Ehkä meidän on parempi lähteä kotiin juttelemaan tarkemmin tästä asiasta.
Olin samaa mieltä ja niin taisi olla Leena-mummikin, vaikka se tarkoitti, että hän jäisi epätietoisuuteen.
- Menkää, lapset, ja soittakaa mulle huomenna, hän sanoi ja halasi meitä kumpaakin.
Henriikka ei sanonut mitään koko kotimatkalla, eikä edes katsonut minua. Hän piti katseensa tiukasti sivulasissa niin, että aloin ihan huolestua. En minä nyt ollut tarkoittanut järjestää mitään elämää suurempaa yhteenottoa ja tämä enteili pahasti sellaista. Mutta olivathan nämä Henriikan tulivuorenpurkauksetkin sellainen asia, joiden kanssa minun vaan oli opittava elämään, jos kerran menisimme naimisiin. Halusinko minä?
- Sano nyt jotain, kehotin lopulta, kun pääsimme kotipihaan. Mutta ei Henriikka sanonut, nousi vain autosta pyörremyrskyn aloitteellisuudella ja oli jo sisällä, ennen kuin ehdin itse ulos. Minulla meni hetki etsiä hänet, sillä jostain syystä hän oli mennyt makuuhuoneeseen ja istua törötti siellä keskellä sänkyä puristaen edelleen takkiaan tiukasti kiinni, kuin olisi palellut.
- Aiotko sä perua häät? hän kysyi. – Koska jos sä aiot, sä et enää ikinä näe musta häivääkään, paitsi kun mä tulen pilaamaan sun elämäsi niin monella tavalla kuin mitä mä vaan keksin!
Ensimmäinen reaktioni oli nauraa ääneen, mutta onneksi en ehtinyt, sillä Henriikka alkoi itkeä. Hänen silmistään valui jääpalan kokoisia kyyneleitä ja hänen nenänsä alkoi punoittaa. Minun sydämeni suli kerta kaikkiaan. Kun kaksoset olivat olleet pikkuruisia, minulla oli ollut tapana kiusata Sunnaa, kunnes hän alkoi itkeä vain, jotta saisin sitten lohduttaa häntä. Sunnaa vain, ei Sarria, sillä tätä ei saanut itkemään kuin kiukusta ja silloin sai varoa hänen hampaitaan.
- Tietenkään mä en aio perua häitä, hömelö, sanoin hellästi ja konttasin myös sängyn keskelle.
- Etkö? Mitä @!#$ä sä sitten aiot? Henriikka kysyi purevasti ja katsoi minua epäluuloisena.
- Mä aion lopettaa ton älyttömän häähössötyksen tähän paikkaan, ilmoitin ja kiedoin käteni hänen ympärilleen. Minulla oli aika varma tunne siitä, että melko pian harrastaisimme upeaa sovintoseksiä.
- Hössötyksen? Mitä sä sanot hössötykseksi? Henriikka tiukkasi ja tönäisi minut kauemmas.
- Noita järjettömän kokosia juhlia, sanoin ärsyyntyen pikkuisen. Eikö hän nyt vain voisi olla tyytyväinen ja kiitollinen?
- Mitä sä sitten aiot? Käydä jossain maistraatissa kahden hevosen ratsastuksen välissä?
- No siinä tuli hyvä ehdotus! kivahdin.
- Mä menen naimisiin hääpuvussa enkä ratsastushousuissa!
- En mä sua kiellä pukeutumasta siihen! Mä kiellän sua itkemästä ja stressaamasta joidenkin idioottimaisten koristeiden ja kukkien ja turhan tilpehöörin takia!
Siitä oli kehittymässä kunnollinen riita, melkein täytyi ihailla sen täydellisyyttä. Henriikka tuijotti minua silmät salamoiden ja heilautti kätensä ilmaan.
- Okei! Mä lopetan! Mä en tee yhtään mitään koko häiden eteen! Hoida itse koko homma niin näet, miten helppoa se on!
- Selvä juttu, lupasin. – Mennään maanantaina tilaamaan esteettömyystodistus ja sitten juhannuksena naimisiin, kun ei meillä ole kisoja.
- Juhannuksena? Eihän siihen ole kuukauttakaan!
- Mutta sillon meillä on sopivasti vapaata, sanoin tyytyväisenä. Minulla olisi vastaus jokaiseen hänen vastaväitteeseensä. – Justhan sä käskit mun hoitaa, muistutin.
- Mutta eikö meillä sitten olisi hääjuhlia ollenkaan?
- Tottakai. Leena pitää juhannusjuhlat joka tapauksessa. Se vaan ilahtuu, jos tulee vähän enemmän syöjiä.
- Mutta vieraat… tällä varotusajalla!
- No ne tulee, keitä kiinnostaa.
- Ja mistä me saadaan pappi?
- Ei oteta pappia, otetaan tuomari.
Näin, että Henriikka alkoi leppyä sen verran, että uskalsin uudelleen yrittää halata häntä, eikä hän enää työntänyt minua pois. Suukotin häntä poskelle ja riisuin hänen takkinsa pois.
- Sä olet miettinyt tätä, hän syytti.
- Tietysti olen.
- Mä en pistä enää tikkua ristiin.
- Jos voit olla laittamatta, lupasin. En uskonut siihen, mutta mitä tässä nyt enää oli pähkäiltävää, kun aika ja paikka oli päätetty? Nyt voisimme siirtyä siihen sovinto-osaan.
|