Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.3.13 00:51:42

Jatkoa tälle. (Voi apua, muistinkohan mä tän linkkaamisen ollenkaan oikein?)

Mä olen vähän niin kuin kadottanut tän alinomaisen kirjoittamisen rutiinin, joten voi olla, että kun nyt pääsette ihan tuoreeltaan tätä lukemaan, ei joka päivä tule jatkoa. Asiaa ei voi auttaa, jatkan kyllä mahdollisimman usein.

Ja nyt siis Jerry äänessä.
-----------------------
1.
Hannan kuorma-auto sai minut aina hykertelemään. Se oli niin hieno ja suuri, että välillä huomasin rekkakuskienkin vilkuilevan sitä kateellisena. Olin kuin en olisi ollutkaan, kun kiipesin sisään ja pistin sen murisemaan matalasti. Kuin olisi naarasleijonan saanut kehräämään. Yritin olla virnistelemättä hölmösti, kun ajoin ulos laivasta ja kaivoin aurinkolasit nenälleni, vaikka ei Sarri mitään huomannut. Hän räpelsi vain puhelintaan pitkät sääret kiedottuina niin monesti toistensa ympärille, että olisi voinut kuvitella, ettei hänellä luita niissä ollutkaan.
- Älä murjota, sanoin, kun ei tytöstä ollut päässyt inahdustakaan muutamaan kilometriin.
- En mä murjota, Sarri havahtui.
- No viihdytä mua sitten.
- Kuuntele radioo, hän sanoi ja upposi takaisin hiljaisuuteen.
- Kenen kanssa sä tekstailet? utelin taas vähän matkan päästä.
- En mä tekstaile. Mä pelaan.
- Okei, huokaisin ja lakkasin yrittämästä. Sarri oli valahtanut äänettömäksi saman, kun olimme siirtyneet laivan baarista autoon. Ehkä hän oli saanut mahansa kipeäksi kahvista tai jotain.

Mutta Sarri ei jaksanut murjottaa perille Hankoon asti.
- Ajattele, mä voin ruveta jalostamaan teille kilpahevosia, hän sanoi äkkiarvaamatta ja nousi pystympään pirteänä kuin kevätpörriäinen. Se sopi hyvin keväiseen auringonpaisteeseen. – Mä olen tutkinut Hannan sukulinjoja melkein yhtä tarkkaan kuin meidän ja ne kaipaisi vähän tuoretta verta. Voisi tilata pari satsia Euruupan puolelta, vai mitä sä tykkäät?
- Mä en ole ajatellut niitä siltä kantilta, myönsin. Ei, minun hommani oli ottaa se, mitä Hanna oli nähnyt hyväksi kasvattaa, kun se oli siinä iässä, että sen piti ruveta suorittamaan. Hankkisin sille meriittejä ja myisin sen, piste.
- No mä olen – etkö sä luule, että se olisi mun tehtäväkin, jos Hanna oli tosissaan tarjotessaan mulle töitä siittolassa?
- Varmaankin. Mutta sinuna mä asettelisin sanani harkiten ennen kuin lähtisin esittämään, että sen hevoskanta on sisäsiittoista tai mitään, varoitin.
- Pidätkö sä mua junttina? Kuule, mitä sä sanot, jos mä jään teille vielä yöksi? Tai siis lähinnä, luuletko sä, että Henriikka suuttuu?
- Miksi se suuttuisi? sanoin kevyesti. Tietystikään Henriikka ei suuttuisi – päinvastoin. Mutta ihan satavarma hänestä ei kyllä voinut ikinä olla.

Tallilla ei näkynyt elävää ihmistä, kun ajoin pihaan, mutta ei se nyt ollut mitenkään ihmeellistä. Sitä joko touhuttiin jotain tallissa tai ratsastettiin maneesissa, eikä patsasteltu pihalla. Hevoset tietenkin olivat tarhoissaan ja pari niistä päätti ottaa ilon irti hevosauton näkemisestä. Ne poukkoilivat kuin heikkopäiset villihevoset, jotka eivät koskaan itse olleet matkustaneet mihinkään.
- Hömpät, ne rikkoo itsensä, Sarri lausahti.
- Eikä riko, sanoin luottavaisesti ja sammutin moottorin.

Aloin tosissani ihmetellä sitä, ettei ketään tullut vastaan vasta, kun Deri oli kömpinyt esiin livingistä, missä hän oli halunnut matkustaa, ja olimme taluttaneet autosta ulos kaksi tammaa. Marulla oli varmaan vapaata, kun vielä kerran oli harvinainen viikonloppu ilman ratsastuskilpailuja, mutta olisin kuvitellut Henriikan haluavan nähdä uudet tulokkaat. Mutta ehkä hän oli valmistelemassa meille tervetuliaisateriaa, tulin ajatelleeksi ja ilahduin. Nälkä tässä olikin.
- Missä Henriikka on? Sarri kysyi epäluuloisena.
- Mä toivon, että se on tekemässä meille päivällistä. Hoidetaan nää nyt vikkelästi ja mennään katsomaan.

Deri kieltäytyi tulemasta. Hän sanoi, että hänen piti käydä joka tapauksessa kaupassa ja sen jälkeen saattoikin jo ruveta iltatallihommiin. En viitsinyt vängätä, sillä kaveri oli ollut hyvin hiljainen koko paluumatkan ja livingissä matkustaminen oli aika selvä merkki siitä, että hän piti omaa seuraansa parempana kuin meidän.
- Ei sun tarvii tulla enää käymään illalla, hän sanoi.
- Tulen mä. Mä haluan nähdä omin silmin, miten nää tytöt kotiutuu, sanoin ja kosketin pehmeää turpaa, jonka toinen uusista tammoista pisti ulos karsinan ruokinta-aukosta. Ne olivat tulleet harjoittelemaan kilpa- ja kaupunkilaishevosen elämää. Toinen oli jo varsonut kerran, mutta toisella ei ollut elämänkokemusta juuri ollenkaan. Tyytyväisiltä ne silti näyttivät selvittyään pitkästä matkasta ja päästyään taas hevoselle sopiviin oloihin.

Kun kaikki oli järjestyksessä, lähdimme Sarrin kanssa sisään. Huomasin, että minulla oli ollut ikävä Henriikkaa ja yritin olla kiirehtimättä askeliani, ettei Sarri pilkkaisi minua. Vaikka ei hän näyttänyt mitään huomaavan ja sitä paitsi mitä pilkkaamista siinä olisi ollutkaan, jos ihmiset kerran olivat kihloissa? Mutta silti.

Talon edessä oli vieras auto, mikä varmaankin selitti sen, ettei Henriikka ollut tullut tallille vastaan. Se oli vanha Toyota, eikä minulla ollut hajuakaan, kuka sen mahtoi omistaa. Svean se ei ainakaan ollut, eikä Mintun, enkä uskonut kummankaan noista Henriikan ystävistä edes vaihtavan moiseen roiskoon. He olivat jo sillä oksalla, jolla ajettiin alle viisi vuotta vanhoilla rahoitusyhtiön puoliksi omistamilla peleillä.

Siitä jouduin sivupolulle miettimään, pitäisikö minun vaihtaa autoa tai paremminkin, voisinko jotenkin saada käyttööni jonkin hauskemman pelin kuin maasturin. Sekin oli hieno, mutta jokin pieni, urheilullinen kilometrihirmu kutkutti mielessäni nyt, kun alkoi tulla kevät.
- Onko Henriikalla vieraita? Sarri kysyi. Hänkin osasi näköjään laskea, että pihassa oli ylimääräinen auto.
- Mennään katsomaan, ehdotin.

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.3.13 00:56:40

Jaha, mut oli näemmä heitetty uloskin täältä. No, minä ihan itse se kumminkin olen, nyt kirjautuneena. Ja nyt hyvää yötä, aamulla hevosmessuille!

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Rtu 
Päivämäärä:   9.3.13 10:44:23

Oih ja voih, tälle mää olenkin jatkoo kaivannu! Mutta, sujuvaa tekstii, kirjoitusvirheitä ei näkynyt, paitsi Euruupan oletan tarkoittavan Eurooppaa ? :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   9.3.13 10:54:35

oijoii! Jee :)

Loistavaa Sennu!

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   9.3.13 15:32:38

<3

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: sunny 
Päivämäärä:   9.3.13 18:12:11

Tykkään !

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   9.3.13 19:25:30

Ihanaa! :))

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   9.3.13 22:36:44

Olin aikaisemmin niin haltioissani Sennnun paluusta että sanat katosivat. Kokeillaan nyt uusiksi. Ihanaa, Sennnu, että tulit takaisin, olemme kovin kiitollisia siitä! Kirjoitat sitten ihan vain silloin, kun sinusta tuntuu hyvältä kirjoittaa <3

Luulen kokevani tuon Jerryn tunteen tuosta, kun saa ison auton kehräämään joka kerta, kun lähden töihin. Ehkä muut kuskit eivät katsele ajokkiani kateellisina, vaan ehkä paremminkin säälien, se kun on vain 124 ja vm -98... Kuskia ne sitten kyllä katsoo, joskus tekisi mieli pyytää yleisöltä pääsymaksuja... :D

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   10.3.13 02:24:29

toivottavasti tää tarkoittaa sitä että asiat on parempaan suuntaan menossa :oD !!

<3

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.3.13 22:05:16

Ankka joo, kaikki tuntuis olevan kunnossa :)
------------------------


Sisällä ei tuoksunut ruoka, mikä oli paha pettymys. Keittiöstä leijuva kahvinhajukin oli kaikkea muuta kuin tuore ja houkutteleva, joten menin suorinta tietä sammuttamaan kahvinkeittimen.
- Me ollaan kotona! karjaisin, sillä Henriikasta ei näkynyt merkkiään. Ketä hittoa hän täällä oikein emännöi ja missä?
- Täällä! Ootteko te jo tullu? Mä luulin, että…
- Mä soitin sulle aamulla ja sanoin, että me tullaan päivälaivalla, muistutin ja palasin eteiseen, mistä ääni oli kuulunut ja missä Sarri oli vielä riisumassa päällysvaatteitaan. Henriikka oli pistänyt päänsä esiin saunan ovesta ja hänen hiuksensa olivat jotenkin omituisesti. Meni hetki, ennen kuin tajusin sen ja sittenkin jäin tuijottamaan epäuskoisena. – Mitä sulla on päässäsi?
- Foliota. Tai siis hiusväriä ja sen päällä foliota. Mun pitää kohta mennä suihkuun. Moi Sarri.
- Kenen auto pihassa on? sisareni kysyi tyynesti.
- Ai se. Se on Inkan. Mutta se huuhtoo just hiuksiaan, älkää tulko tänne. Laittakaa vaikka jotain syötävää. Mulla on kauhea nälkä.

Eipä siinä muutakaan oikein voinut. Sarri ja minä menimme keittiöön ja päätimme keittää makaronia ja syödä sitä ketsupin ja juustoraasteen kanssa.
- Kuka on Inka? Sarri uteli.
- Se on kai se tyyppi, joka rupesi Ponikoulun opettajaksi Henriikan tilalle, sanoin. Olin iloinen siitä, ettei Henriikka enää ravannut Sankassa neuvomassa pikku poniratsastajia. Meillä oli ihan tarpeeksi hommaa omalla tallillammekin nyt, kun kisakausi oli alkanut.
- Mitä Henriikka sanoi, kun sä pistit sen lopettamaan sen työn? Sarri kysyi. Katsoin häntä hämmästyneenä.
- Miten niin pistin?
- Ai etkö se ollutkaan sinä? Anteeks vaan. Mä luulin.
- Luuletko sä, että mä olen niin vanhanaikainen, etten antais sen käydä muualla töissä? pärskähdin. Ajatus oli kyllä suloinen. Olisin ehkä kieltänytkin, ellei minua olisi kasvatettu sellaisessa naislaumassa kuin perheeni oli. Minut olisi lynkattu, jos olisin mennyt sanomaan jotain siihen suuntaan. – Olihan se ihan kivaa, että Henriikalla oli jotain omaa tekemistä. Ja saihan siitä vähän taskurahaakin, selittelin.
- Jessus, mikä sovinisti sä olet, Jerry! Sarri kiljaisi.
Ota noista nyt sitten selvää.

Olimme ehtineet jo syödä, kun Henriikka saapui vieraansa kanssa.
- Sori, meillä kesti, kun piti kuivata hiukset… Inkalla on kiire, mutta mä ajattelin, että sen täytyy tulla moikkaamaan. Inka, tässä on Jerry, ja Sarri, Jerryn sisko.
Inka oli äkkiä katsoen hyvin tavanomaisen näköinen nuori nainen, jonka hiukset kiiltelivät vaaleina ja joka ei näyttänyt saavan sanaa suustaan. Olin tavannut sellaisia tyttöjä ennenkin, joskaan en ihan vähään aikaan, enkä montakaan yli kaksikymppistä.
- H-hei, hänestä pääsi joten pomppasin pystyyn, tartuin häntä kädestä ja kumarsin.
- Jerry Kamke, hauska tavata!
- K-kiitos, hän sanoi ja kääntyi kannoillaan. – Mun täytyy mennä, hän sanoi Henriikalle ja kohta kuulimme oven käyvän.

- Jerry, sä oot yks porsas! Sarri syytti nauraen ja yritin näyttää viattomalta, mutta minuakin nauratti liikaa. Henriikka kikatti niin, että vajosi tuolille. Hyvä. Hän olisi voinut myös suuttua.
- Kirjoitatko sä nimmarin Inkalle? hän kysyi, kun nauramiseltaan pystyi.
- En tosiaankaan. Mistä mä tiedän, minkä velkakirjan se sen yläpuolelle rustaa, sanoin.
- Se sanoi, että se on fanittanu sua pienempänä, mutta en mä kuvitellut, että se menisi noin kipsiin sun tapaamisesta… huh huh. Mä luulin, että se oli ihan fiksu ihminen!
- Eikö fiksut ihmiset voi ihailla mua? kysyin loukkaantuneeseen sävyyn, mutta koko juttu lämmitti kyllä mukavasti.
- En mä sitä tarkottanut, Henriikka sanoi ja veti syvään henkeä kuin olisi juossut maratonin. – Mutta hyvä kun tulitte. Se on ollu täällä melkein koko päivän. Hyvä, että mä ehdin pari ratsastaa aamulla.
- Ja mä luulin, että se on sun uusi paras ystävä, kun te kerran käytte suihkussakin yhdessä! kiusoittelin.
- Jooei. Se vaan jotenkin ajautui siihen, kun me oltiin katsottu talli ja hevoset, ja sitten me alettiin puhua häistä, ja sitten tuli puheeksi, että mulla on täällä paketti hiusten vaalennusainetta. Kumpikaan meistä ei halunnut oikeastaan blondeerata, mutta molemmat halus raitoja niin, että sitä me oltiin tekemässä, kun te tulitte, Henriikka selvitti ja heilautti pitkiä hiuksiaan. Niissä säihkyi kulta ja hopea ja tuoksui vetyperoksidi. Hän oli kaunis kuin kevätaamu.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Rtu 
Päivämäärä:   10.3.13 22:27:15

"Hän oli kaunis kuin kevätaamu."
aww:3

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   11.3.13 07:51:13

Oi, ihanaa. Sennnu on palannut <3 Kauhea ikävä olikin jo.

Kiva tää Jerryn näkökulmasta kirjoitettu, mukavaa vaihtelua :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   11.3.13 09:08:29

Kaunis kuin kevätaamu! ihanan suloista:)

Oon taas lukenu vanhempia juttuja ihan urakalla (koulutöiden kärsiessä..) ja hauskaa lukea nyt tätä, kun samalla oon lukemassa Henriikan aikaisempia juttuja. :D

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: hiljainen lukija 
Päivämäärä:   11.3.13 16:22:47

ihanaa, mikä päivän tai ehkä kuukauden pelastus kun olet palannut <3

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   11.3.13 16:39:06

Uulallaaaa Sennnu on takas! :D
Mahtavaa saada tekstiä Jerryn näkökulmasta!
Mää olin niin varma, että sillä auton rotiskolla oliskin tullu Teemu (oliko se Teemu se kyttääjä exä? :D) ja ahistelis Henriikkaa :D Ja ihanaa tuo miten Jerry on mustasukkainen ja ajattelee Henusta niin nättejä, niin kuin tuo viiminen lause ^_^

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   11.3.13 18:40:02

Voi awwww toi viimeinen lause! Tää on kyllä mahtavaa lukea Jerryn näkökulmasta tekstiä, tätä on odotettu. Mä olen käytännössä aivan sanaton, näitä sun tekstejäsi on vaan niin ihana lukea.

Mun ponini on nykyisellään eunukki, siltä lähti killuttimet viime torstaina metrin alemmas. Pakko vähän hehkuttaa, kun se on nyt jo rauhoittunut HUOMATTAVASTI. Kyllä se kokeilee, että onko pakko kävellä nätisti, vai saisko ottaa narun suuhun ja napsia muutenkin, mutta se ei enää hörhöile ja sen kanssa on miellyttävämpi touhuta. Käytävälläkin osaa taas olla rauhassa ja uskoo paljon vähemmällä komentamisella, että miten käyttäydyttiinkään. Voi tätä mielenrauhaa, kun ei oo killuttimia matkassa. Loppuviikosta saa jo tarhaankin laittaa, ja ens viikon lopulla pääsee alottamaan taas rankemman liikutuksen. Siihen asti harrastetaan kävelyä.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä[[suvie 
Päivämäärä:   12.3.13 05:12:11

Voihan viude! :) Mä tässä palailin jälleen lukemaan näitä, taisin alottaa mustaojan miniästi ja pääsin tänne asti :D Ja vitalis, aivan taattua sennun laatua kaikki tyynni :) Mun täytyy kyllä myöntää etten alussa oikein tosta Jerrystä tykänny, mutta Henriikasta sitäkin enemmän :)

Muutamia näppäinvirheitä aina silloin tällöin bongasin, mutten mitään kummoisempaa - yhtä laadukasta tekstiä kuin aimminkin. Eipä voi muuta sanoa kuin että melkein tekis ittekin taas julkaista joskus jotain tekstejä täällä, mutta saas kattoa nyt.

Mukavasti kyllä sairaslomapäivä tässä on suttaantunut kun on saanut upottautua tämän pariin :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.3.13 22:09:43

"Lähettäjä: Rtu
Päivämäärä: 10.3.13 22:27:15

"Hän oli kaunis kuin kevätaamu."
aww:3"

Mulla tuli ihan päinvastaiset fiilikset, että jestas miten käytetty ilmaisu tuo onkaan :D

Ihanaa, että Sennu olet takaisin, näitä tarinoita on odotettu. Jerryn näkökulmaa asiaan varsinkin.

Hevostelutouhut kiinnostaisi itseäni eniten ja aikuisempi meno kuin tuo Henriikan kiukuttelu, mutta kyllä sitä on tullut luettua tarinat useaan kertaan alusta loppuun, joten eiköhän nämäkin nuoruusajat pysty läpi lukemaan :)

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.3.13 22:04:06

Kiva nähdä teitä kaikkia, etenkin suvie! Ja kiva kuulla, että Aapon killuttimet on kadonneet!
Mä en ole ihan varma, aikuistuuko toi Henriikka kauheasti ikinä, mutta saa nähdä...
----------------

2.
- Kuule, kenet sä aiot pyytää sun bestmaniksi?
Avasin silmäni ja huomasin katsovani suoraan Henriikan silmiin. Herääminen siihen, että näin ne ensimmäiseksi, oli ihan mukavaa. Jopa ennen kellon soittoa. Kiersin käteni hänen ympärilleen ja tunsin, miten unenlämmin hän vielä oli. Jumaliste, hyvää elämää.
- Oletko sä mun herkkupeppu? kysyin.
- Yääk, Henriikka nauroi. Hänen huulensa olivat tuoreen vesimelonin väriset.
- Ai etkö sä olekaan?
- Mä en tykkää siitä sanasta. Ja mä kysyin sulta kysymyksen.
- Ai? sanoin yrittäen muistella. Oli kohtuutonta herättää ihminen kysymyksellä ja odottaa hänen muistavan sen vielä parin minuutin kuluttua.
- Sun bestman! Kuka se on?

Mutisin jotain ja ihmettelin, miksi se piti selvittää nyt. Häät olisivat joskus ehkä vuoden päästä. Kai sitä ehtisi miettiä. Mutta Henriikka ei antanut periksi vaan toisti kysymyksen vielä kerran.
- Leksa kai, sanoi saadakseni rauhan ja samassa herätyskello soi.
- Okei, Henriikka sanoi tyytyväisenä ja nousi sängystä. Hetkeä myöhemmin kylppäristä alkoi kuulua veden lorinaa ja minä suljin silmäni vielä hetkeksi. Aikoiko Henriikka aikaistaa häitä, vai miksi hän tuollaisia kyseli? Ja Leksa nyt oli itsestään selvä valinta. Minulla oli ystäviä, jotka olin tuntenut eskarista asti, mutta Leksan olin tuntenut vielä kauemmin ja hän oli melkein enemmän kuin isoveli. Emme olleet kauheasti pitäneet yhteyttä viime aikoina, mutta ei se haitannut. Kunhan taas tapaisimme tai edes soittaisimme, asiat olisivat juuri niin kuin viimeksi puhuessamme.

Leksa taisi jäädä jotenkin alitajuntaani pyörimään, ja kun olimme ratsastaneet antaumuksella aamupäivän ja hevoset saivat päiväheinänsä, huomasin etsiväni hänen puhelinnumeronsa kännykästäni ja sitten jo seisoin luuri korvallani kuunnellen, miten se sanoi tyyt. Kesti, ennen kuin kukaan vastasi ja ehdin jo ruveta miettimään, mitä Leksa sanoisi kuullessaan hääaikeistamme. Hän ei ollut syntymäkyynikkona ollut mitenkään kannustava, kun olin muutama vuosi sitten huomannut, että halusinkin Henriikan tyttöystäväkseni.

- Et sä halunnut sillon, kun se oli raskaana sulle, oli Leksa sanonut.
- En niin – mä olin nuori ja tyhmä.
- Ja niin oli Henriikkakin.
- Niin olikin, minun oli ollut pakko myöntää. Tyttö oli vaan siinä välissä sattunut kasvamaan täystumpelosta lellipennusta aikuiseksi ja sen lisäksi myös entistä kauniimmaksi.
- Senkö takia sä lemppasit Camin?

Kysymys oli epäreilu sikäli, että Cami oli lempannut minut eikä päinvastoin ja Leksa tiesi sen hyvin. Ehkä minä olin päässyt vähän liian helposti siitä yli, sillä Henriikka oli jo pyörinyt aika lailla päässäni siihen aikaan. Mutta mitään kieroa tai kaksinaamaista en ollut tehnyt.
- Se oli Cami enkä minä. Eikä se kuulu tähän.
- Mitäs Henriikka sanoo siihen asiaan?
- Potkii mua kauemmaksi, olin tunnustanut synkeänä.
- Sä haluat sitä vaan sen takia, ettei se halua sua, oli Leksa päättänyt.
- Enpäs!
- Fiksu likka. Jos se nyt ei saanu susta tarpeekseen jo sillon, kun sä olit nuori ja tyhmä.
- Mä luulin, että sä tykkäät Henriikasta!
- Niinpä. Jätä se rauhaan.

- Haloo, sanoi aito, elävä Leksa korvaani ja keskeytti muisteloni.
- Mitä jätkä? sanoin ilahtuneena.
- Paskaaks tässä, kuului vastaus, kuten aina ennenkin niistä ajoista asti, kun kirosana oli saanut meidät molemmat hihittämään, ja jää oli murrettu. Menin tallin toimistoon, jossa ei juuri kukaan koskaan käynyt, jotta saisimme puhua rauhassa, vaikka ei meitä kukaan ollut häiritsemässäkään. Maru oli mennyt siivoamaan tarhoja ja Henriikka kotiin kaapimaan kokoon jotain syötävää meille. Kokki morsiamena ei ollut ollenkaan hullumpi juttu.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   13.3.13 23:36:54

Jep, killuttimien poistuminen meidän elämää häiritsemästä, on ollut yksi tän talven parhaista asioista. Se on kaikin puolin NIIN paljon mukavampi nyt! Eikä enää pelota, että se hyppää niskaan, vaikka ei se vieläkään ole 100% varma käsitellä...

Tämä pätkä oli taas tosi kiva. Vähän aikaa kyllä kesti tajuta, että kukas tässä on kertojana, kun jotenkin ei oo vielä osannut täysin irroittautua Henriikasta kertojana :D. Ihan huippupätkä kuitenkin, mutta mua ehkä vähän hämäs toi, kun Jerry muistelee ja se on samanlaisella fontilla, kuin normiteksti. Se erottuis paremmin muisteluksi, jos se olisi kursiivilla.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   14.3.13 07:12:14

No just. Olin suunnitellut meikkaavani loppuun töissä, mutta meikkipussi jäi kotiin. Harmillista, kun en haluu näyttää harakalta ennen Meikun reissua, saati sen jälkeen.

Aapon pudonneet killuttimet huvitti täällä suuresti, sattuneesta syystä.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Sennu_w 
Päivämäärä:   14.3.13 11:45:06

Aapot ryhtyy helpommin käsiteltäviks ilman killuttimia, justhan flanu todisti :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   15.3.13 07:17:41

Pitäs varmaan tehdä siis asialle jotain...

Piih, paha päivä tänään.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   15.3.13 21:39:19


Oon tässä nyt joulun jälkeen (oli niin löysää koulussa...) lukenut järjestelmällisesti kaikki Sennun tarinat läpi. Aloittaen vanhempieni tarinasta, ja nyt tän viikon aikana kipeänä ollessa sain luettua tähän hetkeen asti.

Lukiessani oon muistellut monia hauskoja sattumuksia, niin tarinoissa olleita, kuin niitä joita olen itse kokenut aikana jona olen tarinoita lukenut. Joitakin yksityiselämäni juttuja tulee mieleen tarinoita lukiessa. Esim. rankka aika yksin hevoshommissa ulkomailla, kun tt ja Sennun jutut olivat päivän kohokohta. Olen ollut mukana siis ihan alusta asti, ensimmäisistä Jessi-jutuista asti, jotka täällä on julkaistu.

Olen ollut ihan teini, kun aloin näitä lukemaan, taisi olla joskus vuonna 2006.(vai?) Olen ollut silloin 15-vuotias, ja yrittänyt kapinoida vanhempia vastaan joka asiassa. :D Nyt olen joutunut paljon miettimään sitä, mitä elämältäni haluan. En aluksi päässyt haluamalleni alalle, mutta nyt tämä 2.vaihtoehto (oikeasti järjestyksessä ehkä 5. vaihtoehto) tuntuu täysin omalta, ja olen tyytyväinen. Monesti näitä juttuja miettiessäni pohdin Mustaojaa ja sen henkilöitä, he tuntuvat minulle ihan oikeilta, todellisilta henkilöiltä, joskus mietin mitä vaikka Jessi tai Vesku sanoisi nyt, olenhan ollut mukana heidän elämässään niin pitkään. Tai oikeastaan he ovat olleet minun elämässäni pitkään. Melkein yhden kolmasosan.

Ratsastaessani mietin joskus mitä Hanna voisi minulle sanoa, ja haluaisin kehittyä yhtä sanavalmiiksi kuin Hanna, Miila ja Danni. Miilan elämästä myöhemmissä vaiheissa ei ole paljoa kerrottu, muuta kun että hän on uraohjus, minäkin haluaisin olla. Nikin kuolema sattui aikalailla samaan kohtaan kuin koiramme lopetus, ja olin todella surullinen silloin, suurimmaksi osaksi koiramme takia, mutta jonkun kyyneleen taisin uhrata myös Nikille.

Tässä kommentissani ei ole ehkä mitään järkeä, mutta halusin silti kertoa tämän kaiken, arvostan Sennu sua todella paljon! Kiitos että jaksat ilostuttaa elämäämme näillä upeilla jutuillasi! :) Haluan myös toivottaa paljon jaksamista sinulle!

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.3.13 21:54:38

Katiee, kiitos paljon ihanasta, pitkästä kommentista! Mulle tuli pikkuisen tippa linssiin, tunnustan, kun ajattelen, että joku on roikkunu noin kauan mukana! :) 2006 mä aloin tätä kirjoittaa ja muistan, miten koko syksyn keräsin rohkeutta pistää tänne mitään - tähtäsin sitten ekan osan mahdollisimman tarkasti vuodenvaihteeseen 06-07. En muista satuinko saamaan 00.00 -aikaleiman vai menikö vähän ohi...

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   15.3.13 22:10:59

Pakko nyt sanoa, että mä olen roikkunut mukana heti alusta asti. Välillä kävin pikaisesti poissa ja palasin eri nimimerkillä.
On oikeesti kamala, ku käy esim. Hangossa ja pelkää törmäävänsä Hannaan :D

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.3.13 23:23:51

Kuka sä Emsku sit oli alunperin, jos saa udella?
Ettei vaan Parsis, sitä mä olen oikein kaivannut!!

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   16.3.13 10:45:43

Täällä myös yksi alkuperäinen seuraaja. Olen seuraillut tarinoita koko ajan, mutta en ole kommentoinut kovinkaan paljoa. Olen tyytynyt hiljaisen lukijan osaan:)
Tykkään lukemisesta paljon ja nämä tarinat ovat yksi parhaimpia lukukokemuksia! Toivottavasti jatkat kirjoittamista vielä pitkälle tulevaisuuteen!

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   16.3.13 13:46:36

Minäkin olen seuraillut ihan ensimmäisestä topikista asti, mutta harvoin tulee kommentoitua mitää, kun ei ole juurikaan mitään fiksua rakentavaa annettavana.. Mutta ollut jo useamman vuoden sellanen päivän yksiä kohokohtia, kun saanut käydä tarkistamassa onko tarina jatkunut :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   16.3.13 18:35:30

Mä vaan taisin hehkuttaa liian aikaisin... Eilen oli niin sairas tappomeininki, että pelkäsin jo kaverin kuolevan. Sillä on edelleen päiviä, jolloin se ajattelee kelkasta pudonneilla killuttimillaan, mutta toisinaan se osaa ajatella niillä herneillä, jotka siellä kallon sisällä on.

Tarinaan (ja Aapon ruunautumiseen) jatkoa odotellessa siis...

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: rappe 
Päivämäärä:   16.3.13 19:47:01

Täällä kans yksi alkuperäinen seuraaja ! Harvemmin tulee kommentoitua mitään... Joskus silloin tällöin eri nickeillä tullut kehuttua näitä maasta taivaisiin :)

Mutta, keep up the good work! :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   18.3.13 07:55:38

Uppp.
En ole Parsis, mutta muistan hänet kyllä ;)

Kiva kuulla, että killuttimet on lähteny, toivottavasti helpottaa :)

Mulla on KAMALA varsakuume, siis aivan älytön ja sit kiva ku töissä on noita varsoja ihan mielin määrin. "Valitse siitä", sano pomokin :DD Kamalaa. Oon ihan varma, et kesä kun koittaa, mulla on vanhan kärttyisen mamman seurana joku jännäsukuinen varsa :D Ihan vaan, koska halusin.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   18.3.13 08:04:01

tänään Tuusula, huomenna YPÄJÄ HERE WE COME !!!!

jännittää ihan kevyesti :oD

tuutkos sennnu paikalle ??

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Sennu_w 
Päivämäärä:   18.3.13 08:41:09

Tuun, perjantaina :) Ellei nyt mikään iske sitä ennen.

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.3.13 18:32:19

Leksa oli valokuvaaja ja ilmeisen taitava siinä hommassa muidenkin kuin meidän tuttavien mielestä, sillä hänellä tuntui riittävän töitä. Minua oli aina viehättänyt se, miten freelancer sai leipänsä ja juustonsa kaavittua kokoon, joten kuulustelin hänen nykyiset työkuvionsa heti ensimmäiseksi, ennen kuin muistin täräyttää oman uutiseni.
- Me ollaan menossa naimisiin, rupeisitko sä mun bestmaniksi?
- Ai muhun sä päädyit, Leksa totesi kuulostamatta mitenkään yllättyneeltä. Miksi hän olisi yllättynytkään? Takuulla uutinen tulevista häistä oli levinnyt yli koko Suomenniemen jo viikkoja sitten. Äitikulta ei tavannut hautoa uutisia ja Leksan äiti oli hänen paras ystävänsä.
- Miten niin päädyin? Sä olit itsestäänselvyys.
- Varma nakki?
- No siitä mä en tiedä. Vai suostutko sä? kysyin huolestuen äkkiä siitä, että entä jos Leksa olikin päättänyt boikotoida kaikkia mahdollisia häitä tai kirkkotapahtumia.
- Tietysti, kakara. Koska?
- Ei mitään hajua. Joskus ens vuonna, arvelin.
- No jo te olette ajoissa liikenteessä.
- En minä mutta Henriikka.
- Et kai sä anna sen sählätä kaikkia suunnitelmia? Leksa ähkäisi.
- No suunnitteleehan se kaikenlaista, mutta en mä viitsi mennä mukaan, ennen kuin tiedän edes päivää.
- Kuule, nyt sä olet menossa suoraa päätä äkkisyvään! Pistä äkkiä stoppi tolle touhulle!

Hiukan huolestuneena kysyin, mitä Leksa mahtoi tarkoittaa. Hän ei ollut naimisissa, eikä menossakaan, siitä saatoin olla ihan varma samasta syystä kuin miksi tiesin hänen kuulleen meidän naima-aikeistamme. Tässä tuttavapiirissä ei vaan podettu pahaa vatsatautiakaan ilman, että huhu siitä kulkeutui kaikkialle.
- Nelli on puuhannut häitä jo kuukausikaupalla – eikä me edes olla menossa naimisiin, mun tietääkseni, Leksa sanoi synkästi. Hän seurusteli Henriikan serkun kanssa.
- Mitä se sitten niitä puuhaa? kysyin ymmälläni.
- No silleen että ”sitten, kun mä menen naimisiin niin eikö ois kiva, jos ois kuus violettiin pukeutunutta pikku kukkaistyttöä ja Helsingin tuomiokirkko”, Leksa matki korkealla äänellä.
- Ehkä tytöillä vaan on tapana tehdä semmosta, ehdotin. Camilla ei kyllä ollut ollut, eikä Henriikallakaan, ennen kuin suurella vaivalla olin saanut hänet suostumaan kosintaani. Sen jälkeen hän olikin minun puolestani saanut suunnitella ihan miten paljon tahansa, sillä olin edelleenkin poksahtamaisillani siitä ilosta, että hän oli suostunut. Tai en minä nyt enää poksunut, olinhan ehtinyt tottua ajatukseen. En minä sitä kuitenkaan pahanakaan pitänyt.
- Ehkä. Mutta Nelli on semmosella polulla, että kohta se on varaamassa sikstiiniläiskappelia ja lennättämässä sinne kuussataa vierasta, joille jokaiselle annetaan oma hopeanvärinen lemmikkikyyhkynen. Älä nyt päästä mitään lipsahtamaan lapasesta!

Minun on myönnettävä, että Leksa sai minut aavistuksen verran huolestumaan. Henriikka saattaisi innostua liikaa häähumussaan. Ehkä se oli sukuvika?
- Ei kai se nyt mitään kovin kummallista voi saada aikaiseksi. Kai multakin kysytään, kun tulee päätösten aika, sanoin.
- Toivotaan, Leksa mutisi hyvin vähän uskottavasti.

Juttelimme vielä vähän niitä näitä.
- Tulkaa hei käymään, sanoin innokkaasti, kun Leksa alkoi lopetella. Tajusin, etten ollut nähnyt häntä aikoihin ja ettei hän ollut käynyt Hangossa sen jälkeen, kun me olimme muuttaneet. Tajusin myös, että sosiaalinen elämäni oli ollut aika surkeaa koko talven. Okei, nyt olin juuri käynyt Ahvenanmaalla ja tavannut ihmisiä, mutta muutoin olin pyörinyt niin työn ja tallin väliä, että ajoittain ahdisti. Etenkin, kun Riston toimistossa ei ollut merkittävästi ihmisiä, joiden kanssa olisin halunnut sosialiseerata. Suurin osa oli vanhoja käppänöitä, yhtä kuivia kuin setäni. Ne harvat nuoret olivat vastaanoton henkinen blondi, joka oli sievä ja hauska, mutta jonka kanssa en tietenkään näin kihlautuneena miehenä viitsinyt tehdä kovin läheistä tuttavuutta ja minua vuoden aikaisemmin valmistunut lakinainen, jolla oli kova kiire kuivisosastolle.
- Tietty, Leksa sanoi.
- Mä tarkotan niinku oikeesti. Niinku vaikka tänään. Tai huomenna.
- Ai niin oikeesti? Nellillä taitaa olla töitä.
- Ei kai niitä vuorokauden ympäri ole. Tulkaa illalla.
- Katotaan, Leksa sanoi ja kuulosti nyt enemmän siltä, että jotain saattaisi tapahtuakin. – Mä juttelen Nellin kanssa.

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   19.3.13 22:12:32

Kivaa pätkää taas, vaikkakin vähän lyhkänen mun makuun (kärsin hirveitä vierotusoireita tästä tarinasta!). Ei kai Jerry voi niin pölö olla, et antaa Henun vaan mennä ja suunnitella eikä ees kysy että missä mennään.. eihän? :D

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: ansku 
Päivämäärä:   19.3.13 22:29:07

Hiljainen lukija ilmoittautuu! Just Leksaa lisää ois mahtavaa saada, hyvin kirjoitettu hahmo - ja itteasiassa yks mun henkilökohtaisista lemppareista:DTykkään äärettömän paljon, olet sennnu äärettömän taitava kirjoittaja!

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   20.3.13 23:53:11

johan possahti kuin ilmapallo, mun fiilis siis.

mut ei pätkän suhteen, se on hyvä :oD

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   21.3.13 08:10:42

Ankka no mitäs mitäs?

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   22.3.13 21:27:31

Minäkin olen eri nimmareilla seuraillut tätä, jos en ihan ihan alusta asti niin ainakin niistä mansikkakesä-ajoista lähtien.

Sennnu me tykätään sun tavasta kirjoittaa ja näistä tyypeistä on, kuten tiedät, tullut osa aika monen meistä elämää myös IRL. Joku miettii missä Vesku olikaan töissä, toiset tsekkailee kilpailutuloksia nähdäkseen onko Hanna tai Jerry sijoittuneet. Ja tosielämässähän näitä Alisoita ja Jessejä (? miten taipuu Jessi?) kävelee vastaan kadulla, noin niinkun ulkonäön puolesta.

..Kuinka moni kirjoittaja pystyy ja saa kunnian tollai ujuttautua lukijoidensa elämään, kysyn vaan? Olet loistava. (:

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.3.13 11:05:52

Löytyyhän niitä (teitä) vaikka miten! :D Kiitti Arliina-kin!
Ja terveisiä Ypäjältä.
-------------

Kai minun pitäisi hävetä, kun unohdin koko asian sen jälkeen. Lähdin menemään sisään lounaalle, mutta pysähdyin matkalla tutkailemaan Halibutia, jonka toinen etujalka saattoi näyttää aavistuksen turvonneelta, ja sitten Henriikka soitti ja kysyi hyvin ivallisesti, että oliko minulla nälkä vai oliko hän raatanut turhaan otsansa hiessä. Kimmastuin moisesta nälvimisestä ja harpoin pitkin askelin sisään keskustelemaan asiasta lähemmin.

Oli miten oli, asiat eivät olisi muuttuneet miksikään, vaikka olisin muistanutkin raportoida puhelusta Leksan kanssa, sillä ei hänkään antanut kuulua itsestään ennen kuin perjantai-iltapäivällä.
- Me ollaan tulossa.
- Ai tänne?
- Sä kutsuit, hän muistutti.
- No niin hitto vie tein, sanoin ilahtuneena. – Tervetuloa!

- Kuka se oli? kysyi Henriikka. Me olimme maneesissa opettamassa Flabbergasterille korkeampaa koulua, mutta jykevän tamman ymmärrys tuntui loppuvan ennen kuin osattavat asiat. Aloin olla sitä mieltä, että se olisi seuraavana pakko myydä –listallamme. Siitä tulisi hieno ratsu jollekin, joka ei halunnut kolistella vaativimpien luokkien portteja, mutta se ei tarkoittanut kumpaakaan meistä. Me luotsasimme nuoret hevoset mahdollisimman vikkelästi vaikeisiin luokkiin ja jäimme sinne taistelemaan palkinnoista. Jotenkin minusta tuntui, että tänä vuonna tulisimme myös tosiaan taistelemaan niistä. Henriikalle tuli jotenkin sellainen ilme aina, kun juttelimme asiasta ja kerran hän oli ihan suoraan sanonutkin, ettei ollut reilua, että minä kilpailin Echolla.
- Sun pitäisi antaa mulle sen verran tasoitusta, että mä saan mennä kokeneimmalla hevosella, kun mä kerran olen ratsastanut paljon vähemmän kuin sinä, hän oli perustellut.
- Ehkä ens kaudella, olin sanonut hämmentyneenä, sillä minulla oli suunnitelmat valmiina lokakuulle asti, eikä niihin kuulunut ratsujen vaihtoa. Mutta nyt vastasin kysymykseen: - Leksa. Se on Nellin kanssa matkalla tänne.
- Nyt? Henriikka kiljaisi.
- Nyt, vahvistin.
- No voi hitto! Meillä ei ole mitään tarjottavaa eikä kukaan oo siivonnu ja huomenna kisat! Ja entäs Leena – nyt on perjantai! Se odottaa meitä syömään!

Lannistuin hetkeksi, mutta totesin sen pian turhaksi.
- Mitä väliä? Meitä ne tulee kattomaan eikä meidän lattioita ja otetaan ne mukaan syömään. Mummi vaan ihastuu, kun saa enemmän ruokittavaa.
- Sinä saat ilmottaa sille, Henriikka sanoi ja pisti Flabberin ravaamaan. – Ja mene sä kasaamaan kisakamat huomiseksi. Mulla ei enää riitä pinna tähän hinkkaamiseen, kun mä vaan mietin, paljonko likasia astioita on keittiössä.

Henriikka hilpaisi tosiaan Flabberin verryteltyään sisään ja kun minä olin vaihtanut puhtaat, valkoiset huovat seuraavan päivän satuloihin ja raahannut ne kaksi kerrallaan autoon muiden tavaroiden lisäksi, olin ihan valmis seuraamaan häntä. Helsingistä ei ajanut kuin reilun tunnin verran. Löysin siistin eteisen, kiiltäväntyhjän keittiön ja peilipöydän edessä puhisevan Henriikan, joka palmikoi hiuksiaan ja oli saippuan tuoksusta päätellen ehtinyt käydä suihkussakin.
- Oletko sä vihainen? kysyin, sillä siltä hän näytti.
- Vähän sinne päin, hän huokaisi, mutta nousi sitten seisomaan ja halasi minua.
- Mutta miksi ihmeessä? Mä luulin, että sä tykkäät Leksasta, ihmettelin ja halasin takaisin.
- Niin tykkäänkin.
- Ja Nelli on sun serkku!
- Mutta siitä mä en tykkää.
- Ai? sanoin. Se oli minulle uutinen.
- Mä tykkäsin ennen, mutta nyt aikuisena se ei ole musta erityisen miellyttävä ihminen.

Okei, siinä oli hivenen verran perää. Ei minulla tietenkään ollut mitään Nelliä vastaan, etenkään, kun hän oli Henriikan sukulainen, mutta vähän turhantärkeä ja itsetyytyväinen hän oli.
- Musta on kiva, kun tulee vieraita, sanoin ja samassa ovikello jo soikin. He olivat perillä. – Mä menen avaamaan, jos sulla on meikkaaminen kesken, sanoin huomaavaisesti, mutta Henriikka oli kuitenkin ovella ihan perässäni.

- Hei, tervetuloa, ihana nähdä! hän huudahti ja halasi Nelliä. Katsoin kohtausta hämmästyneenä, mutta arvasin olla ihmettelemättä ääneen. Henriikka ei ollut halailijatyyppiä – en ollut koskaan nähnyt hänen halaavan Minttua tai Sveaa – mutta ehkä sukulainen oli eri asia. Ja miksipä minä mitään hämmentäisin, kun Nelli kerran näytti iloiselta ja tyytyväiseltä vastaanottoon.
- Älkää riisuko päällysvaatteita, lähdetään syömään, sanoin vilkaisten kelloa ja totesin, etten ollut muistanut soittaa mummille. No, ei se haitannut. Hän takuulla vain ilahtuisi isosta porukasta.

Tunsin isoäitini hyvin. Hän hämääntyi vain hetkeksi, kun meitä tulikin neljä kahden sijaan ja meni keittämään enemmän perunoita.
- Voi, mä en ota perunoita, mä karppaan, Nelli sanoi aurinkoisesti, kun istuimme pöytään.
- Jaa semmosta. Mä olenkin lukenut siitä, Leena-mummi tuumasi ja tarjosi tytölle sämpylävatia. Minäkin olin lukenut siitä, tai Henriikka oli lukenut minulle ääneen, joten odotin jännityksellä, mitä tapahtuisi. Sämpylät näyttivät hemmetin hyviltä. Mutta Nelli pudisti kohteliaasti päätään ja tyytyi pihviin ja papuihin. Ehkä oli ihan hyvä, että hän oli dieetillä, sillä hän oli lihonut aika lailla, huomasin nyt, kun asia oli tavallaan tullut puheeksi. Hän oli pyöreä ja pursuileva kuin pullataikina. Valitettavasti hän huomasi arvioivan katseeni pitkin hänen vartaloaan ja mulkaisi minua niin, että nolostuin. Ja syystä, myönnän.

Leksan ja minun mitenkään asiaan vaikuttamatta pöytäkeskustelu siirtyi väistämättä häihimme. Ymmärsin, että Henriikka ja Leena-mummi olivat suunnitelleet niitä paljon pidemmälle kuin mitä olin osannut aavistaakaan. Karamelleja. Riisipussukoita. Rimpsuja ja korkokenkiä, ja vieraita. Vieraita, jumaliste.
- Paljonko te ootte ajatelleet kutsua niitä? kysyin.
- Meidän listalla taitaa olla nyt satakunta, Leena arveli. – Haluatko sä Nelli nähdä sen puvun? Keitetään kahvit ja syödään jälkiruoka hetken kuluttua.

Naisväki poistui ja Leksa otti vähän lisää ruokaa, joten seurasin esimerkkiä.
- Sä olet niin nalkissa, hän totesi.
- Mä haluankin olla nalkissa! Mä sain taivutella puol talvea, ennen kuin Henriikka suostui!
- En mä sitä tarkottanut. Kai mun alkaa olla pakko uskoa, että sä ainakin uskot olevasi rakastunut siihen, etkä haikaile vaan, koska se keksi sanoa ei.
- Mä rakastan Henriikkaa, sanoin yksinkertaisesti. Se kyllä pisti punastumaan, sillä en ollut sellaista sanonut noin kirjaimellisesti kenellekään muulle kuin hänelle itselleen, eikä se nyt ehkä ollut ihan miehekästä hommaa.
- Joo joo. Leksakin kuulosti vähän hämilliseltä. – Mutta rakastatko sä tosiaan sadan hengen häitä? Ajattele, mitä ne tulee maksamaankin. Ja sitten kirkon täydeltä vanhoja jäykkistätejä ja häävalssi haitarinsoiton tahtiin ja morsiamen ryöstö ja sukkanauhan heitto…

Näin, mihin Leksa oli menossa ja se oli yhdistelmä kaikkia kamalia häävideoita, jotka telkkarissa oli koskaan näytetty. Se oli liian kammottavaa ajateltavaksi.
- En hitossa! ähkäisin.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des. 
Päivämäärä:   24.3.13 13:05:19

haa, olinkin just kysymässä #toisaalla et koska saadaan lisää Jerryä :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: anonyymien anonyym 
Päivämäärä:   25.3.13 18:00:34

Olen aina ajatellut, että mitään en tänne ikinä sorru kirjoittamaan, mutta kuinkas kävikään... Aktiivinen lukija siis ilmoittautuu! Olen pysynyt matkassa aivan ensimmäisistä kirjoituksistasi alkaen. Jessi- ja Veskujutut olen lukenut aina Sarrin ja Sunnan syntymään asti moneen kertaan. Koen siis jo jopa velvollisuudekseni kiittää sinua sennnu upeista tarinoistasi!

Kirjoitustaukosi aikana olenkin "joutunut" viettämään luvattoman paljon aikaa koneen ääressä, lukemalla tarinasi aivan alusta alkaen tähän päivään saakka. Tykkään valtavasti tavastasi kirjoittaa ja imaista lukija mukaan tarinaan. Varsinkin Henriikkatarinat tuntuvat nostaneen sinut ihan uudelle tasolle. Virkistävän erilainen hahmo!

Paljon kirjoitusintoa ja KIITOS!

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   28.3.13 07:16:55

Nostellaanpa etusivulle.

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.3.13 23:38:41

anonyymium, hauskaa, että heräsit kommentoimaan ja kiitos!!!
----------

3.
Lauantain kisat olivat sellaiset, joita aina odotin kaksijakoisin tuntein ja miellyttävän jännityksen vallassa: ne saattaisivat onnistua yli odotusten tai sitten edessä olisi täysi katastrofi. Olimme lähdössä liikkeelle nuorten hevosten kanssa, juniorina Irokeesi, toinen vasta Ahvenanmaalta tuomistamme tammoista, joka ei vielä koskaan ollut käynyt ratsastuskilpailuissa. Nuorempi tamma, Gigil, pääsisi ennen pitkää areenoille myös, mutta se oli muutettuaan meille kehittänyt niin massiivisen kiiman, etten halunnut tunkea sitä samaan autoon orihevosten kanssa. Se ei ollut Hannan oma vaan tilausvarsa ja harvinaisen onnettomien sattumuksien vuoksi se oli jäänyt ikäluokkansa ainoaksi. Sellaista ei ollut käynyt Lundsätrassa yli kymmeneen vuoteen, mutta sinä kesänä vain kaksi Hannan omaan käyttöönsä astuttamista tammoista oli tiinehtynyt ja niistä toisen varsa oli kuollut alle päivän vanhana; toinen oli katkaissut jalkansa ennen kuin oli ehtinyt vieroitusikään. Minun tehtäväni oli täyttää Hannan tekemä sopimus ja luotsata tamma läpi muutamien kilpailujen, ennen kuin sen omistaja hakisi sen haltuunsa.

Leksa ja Nelli olivat jääneet istumaan iltaa ja yökylään vaikka olivat kuulostaneet vähän happamilta, kun olin sanonut, ettemme voineet juhlia aamuyöhön tai juoda mielin määrin saunakaljoja kisojen takia. Mutta minkäs teit – olisivathan he voineet ensin kysyä, vai mitä? Henriikka oli aamulla käynyt koputtamassa heidän ovelleen ja sanonut, että häipyisimme, mutta nyt hän vilkuili koko ajan tiheämmin talomme suuntaan.
- Mua hermostuttaa jättää ne sinne, hän puuskahti.
- Mitä ne muka siellä voi tehdä? ihmettelin.
- En mä tiedä, mutta se on meidän koti.
- Ja ne on meidän ystäviä.
- Mä käyn äkkiä katsomassa, mitä ne touhuaa. Sillä aikaa, kun te lastaatte hevoset.

Mikäs siinä ja sitä paitsi hän oli jo menossa, ennen kuin sain suuni auki. Niinpä rupesimme Derin ja Svean kanssa viemään hevosia autoon ja Henriikka palasikin, kun olimme nostamassa lastaussiltaa. Hän näytti tyytyväiseltä.
- Ne tulee katsomaan kisoja, hän sanoi.
- Ai? Ne ei kuulostanu kiinnostuneilta.
- No, huippu-urheilua, ihana keväinen aamu, raitista ilmaa ja aurinkoa…
- Onko kumpikaan niistä edes ajokunnossa?
- Mä lupasin, että ne voi mennä Svean kyytiin.
- Mun? Svea sanoi pelästyneenä kuin Henriikka olisi ehdottanut jaguaaria ja gepardia hänen takapenkilleen. – Enhän mä tunne niitä!
Se oli niin jotain sellaista, jonka Henriikka olisi saattanut päästää suustaan, että huokaisin.
- Sun! Ei ne pure, korkeintaan haisee vähän pahalle. Ne on hei meidän sukulaisia, Henriikka kävi ärhäkästi tytön kimppuun kuin ei olisi ikinä itse pelännyt mitään järjetöntä. Kuten lääkäreitä, tuli ensimmäiseksi mieleen. Ei ihme, että nuo kaksi olivat ystäviä.

Joka tapauksessa ongelma oli ratkaistu ja pääsimme matkaan. Deri kiipesi kuorma-auton ohjaamoon ja starttasin kohti kisapaikkaa. Ajomatka oli tavalliseen tapaan hiljainen. Deri ei paljon jutellut muutenkaan eikä Henriikastakaan yleensä montaa sanaa saanut kaivettua, ennen kuin hän oli ratsastanut. Minä mietiskelin omiani ja kun pääsimme perille, lähetin Henriikan hoitamaan ilmoittautumiset.
- Mikä juoksutyttö mä olen? hän kysyi ärhäkästi.
- Mä haluan nähdä, millä mielellä Irokeesi tulee autosta.

Se tuli kiireellä ja silmiään pyöritellen ja minulle tuli väkisinkin mieleen miettiä, mitä ihmeen hävyttömyyksiä oriinkoltiaiset olivat sille matkan ajan kuiskutelleet. Pihalla se kuitenkin patsasteli ja pyörähteli vain hetken ajan, ennen kuin alkoi näyttää vain uteliaalta ja kiinnostuneelta.
- Sillä on pääkoppa kultaa, Deri kehaisi.
- Sehän nähdään, sanoin synkästi, mutta olin kyllä vähän samaa mieltä. Tamma vaikutti harvinaisen kypsältä ja käyttäytyi hyvin ottaen huomioon, että se oli vasta raahattu pois kotilaitumiltaan suureen maailmaan. Ehkä siitä tulisi jotain ennen näkemättömän hienoa. Ainakin edellytykset olivat kunnossa: se oli suurikokoinen ja sillä oli hyvä rakenne ja liikkeet.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des. 
Päivämäärä:   30.3.13 19:27:41

Pakko kommentoida, et saa lisää pätkää :D Sitä odotellessa, pakko tyytyä tuijalehtiseen.

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.4.13 02:47:20

tuijalehtinen on kai ihan ok - mullakin on muutama :D
--------------
Ehdin miettiä toisenkin kerran tamman kilpailuihin tuomisen järkevyyttä heti, kun pääsin satulaan ja verryttelyalueen portille. Se pysähtyi siihen tuijottamaan portinpylväitä ja hetken tuijotettuaan päätti varmuuden vuoksi karata paikalta. Melkein teki mieli liittyä seuraan, mutta sain sen kiinni ennen kuin kaikki satakahdeksankymmentä astetta tulivat täyteen ja muistutin itselleni, että olin vienyt hevosia ensimmäisille kouluradoilleen jo useita kertoja, yli kymmenen, eikä yhdenkään niiden esitys ollut päättynyt verryttelyalueen portille. Radan portille kyllä kerran, vaikka olimme sitten saaneet käydä sisäpuolella pyörähtämässä neuvottelujen jälkeen sillä aikaa, kun tuomari joi kahvia. Ani harvoin kaikki meni ensimmäisellä kerralla nappiin. Minulle oli käynyt sillä tavalla tasan kerran, eikä siinä varsassa ollut ollut kipinää niin paljon, että se olisi viitsinyt ihmetellä mitään. Siitä oli tullut kylläkin loistava ratsastuskouluhevonen.
- Haluaisitko sä vähän avittaa? kysyin portin pielessä seisovalta naiselta ja hänen talutettuaan meidät kentälle asiat alkoivat sujua paremmin. Irokeesi oli enemmän ratsastettu kuin Ahvenanmaalta yleensä vasta tulleet hevoset, mutta olihan se vanhempikin. Se selviäisi ihan hyvin helposta ohjelmasta, ellei se keksisi mitään temppuja.

Ratsastaminen rauhoitti meitä kumpaakin, sillä vaikka en ollut vielä monta kertaa ehtinyt Irokeesin satulaan, olin huomannut, että se oli kovin työteliäs ja motivoitunut hevonen, joka teki mielellään, mitä siltä pyysi. Siksi olin niin kovasti kiirehtinytkin verryttelemään silläkin uhalla, että se väsyisi ennen vuoroaan radalla. Se tuijotteli edelleen, kun joku uusi hevonen liittyi joukkoon, esimerkiksi Henriikka Infernon kanssa, mutta alkoi taas kiitettävän pian keskittyä siihen, mitä minä olin pyytämässä. Kuuntelin toisella korvalla kuulutuksia, mutta Svean huitominen se minut sai siirtymään portille.
- Mä kuulin just, että yksi ei starttaa, sun on parempi tulla odottelemaan! hän ilmoitti.
- Okei. Menikö teidän matka tänne hyvin? kysyin piruuttani.
- Ihan hyvin. Mä neuvoin ne maneesiin istumaan, Svea sanoi ja huitaisi siihen suuntaan.
- Hienoa! Eiköhän ne siellä pärjää.

Irokeesi teki uudemman täysstopin maneesin oville, mutta suostui kävelemään varovasti sisään nähtyään, että siellä oli muitakin hevosia. Pari ratsukkoa kiersi pientä odotusaluetta radan päädyssä ja liityimme possujonoon. Maneesi tuoksui kostealta talven jälkeen, ja vähän pahaltakin, kuin sinne olisi hautautunut sukupolven verran jätöksiä. Mitenkähän herkällä Leksan ja Nellin hajuaistit mahtoivat olla? Mutta eivät he nyt kovin kauheasti olleet illalla örveltäneet ja tiesin kokemuksesta, että hajuun tottuisi nopeasti. Itse en sitä enää kierroksen jälkeen huomannutkaan ja sitten oli meidän vuoromme. Yritin unohtaa sen, että Irokeesi oli ensimmäistä kertaa radalla ja ratsastin.

Kyllä se aika hyvin meni. Yhtään lähtöä se ei ottanut, mutta ei se kyllä väläytellyt mitään hienoakaan vaan tepsutti paremminkin jäykin jaloin ja pää pystyssä ohjelman läpi. En pitänyt sitä pahana enkä ollut pettynytkään. Seuraavalla kerralla kaikki menisi jo sata prosenttia paremmin. Heivasin tamman Derin hoteisiin ja palasin maneesiin katsomaan, miten Henriikalla ja Infernolla sujui. Varsin kelvollisesti, totesin. Hevonen kulki aika hyvässä muodossa, mikä todennäköisesti hämäisi ison osan yleisöstä ja ehkä tuomarinkin. Minä näin sen lintsaavan, eikä Henriikka näköjään tahtonut saada takaosaa kunnolla mukaan. Ei sillä, että siitä vielä tässä luokassa pahastikaan rokotettaisiin, mutta olisi se voinut toimia paremminkin. Taitaisin ratsastaa sillä itse huomenna tai maanantaina.

Kilpailut etenivät ja Henriikka sai esityksestään Infernon kanssa sinivalkoisen ruusukkeen, mikä vahvisti käsitystäni tuomarin puusilmäisyydestä. Mutta hänen toinen ratansa Hersonistilla ei mennyt sinne päinkään. Hevonen oli toki ollut kevyemmällä käytöllä nyt keväällä, kun sen selkää oli hoideltu, mutta hoitoja olisi näköjään pitänyt jatkaa edelleen. Se ei liikkunut oikein puhtaasti paitsi laukassa, ja sitä se olisi mieluiten esittänytkin. Jotakin pitäisi tehdä, totesin. Jotakin enemmän kuin tähän asti.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: flanu (puhelin) 
Päivämäärä:   1.4.13 14:43:50

vitsit, kaks pätkää kotimatkan ratoks! Oli mahtavaiset pätkät lukea, varsinkin kun on ollut viikon pois tallilta. Onneks poniini on kuulemma ollut aika kiva, se on hypännyt ekat esteensäkin ratsastajan kanssa (viikko sit kun olin ite näkemässä)!

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des. 
Päivämäärä:   1.4.13 18:49:35

No on nekin joo, ne vaan tuppaa toistamaan toisiaan hirveästi. Noista kolmesta yks ei ollut ennalta-arvattava (kovinkaan paljoa).

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   1.4.13 19:48:05

Tuija Lehtisellä on ihanan kevyt ja hausta tapa kirjoittaa. Takuu varmasti löytyy kutkuttavan hauskoja sanontoja. Se on sellaista nopeaa ajan tappo lukemista :) Ja pidän siitä että vanhojen jo kuolleiden sarjojen ihmisiin saattaa törmätä uuden kirjan kaupan kassalla! :D Nuorten kirjat - varsinkin ne vanhemmat- on huomattavasti paremmin kirjoitettuja kuin aikuisten jotka toimivat turhaan kliseisellä kaavalla :/ Mutta valitettavasti uudempien nuorten kirjojen taso on niin lapsellinen ettei enää jaksa lukea kuin selaamalla - jos sitäkään.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   1.4.13 21:06:09

Jotenkin vaan nää Jerryn pätkät on miellyttävämpiä, puuttuu semmonen estrogeeninen rasittavuus =D

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   4.4.13 05:13:45

hiphei, oli mukava palata tämän pariin kun oli pari pätkää odottamassa.

kiireita ja murheitakin vähän piisannut mutta alkais jo aurinko vähän paistella.

tiesittekös muuten että kun vie koiransa näyttelyihin (varsinkin rodun erkkariin) ei ole kovin hyvä juttu että sillä on liian "happy tail" :oD.
mein leonperkeleellä siis semmonen oli, oli pojasta niin pirun jännää se näytteleminen.

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.4.13 13:36:34

Mäpä lähden viikonloppureissulle, tässä teille vähän viihdykettä!
--------------
Sitten minulla oli vielä Inuvik, joka oli huolellisimmin harkittu hevonen, jonka tiesin. Onneksi se oli kasvaessaan tehnyt kunniaa sukusoluilleen myös rakenteensa ja liikkeidensä puolesta, ja luonteensakin. Jos se olisi syntynyt Mustaojalla, se varmaankin olisi myyty viimeistään parivuotiaana: siellä suosittiin pehmeämpiä ja helpompia hevosia, mutta Hanna oli ollut vain iloinen sen kovapäisyydestä.
- Siitä tulee hemmetín hyvä kilpahevonen, hän oli sanonut. – Kunhan sitä osaa käsitellä oikein.
Minä epäilin joskus omaa osaamistani, mutta ainakin toistaiseksi kaikki oli mennyt suunnilleen niin kuin piti. Toisaalta olimme vasta alussa, ori oli kovin nuori.

Olin nousemassa satulaan, kun Leksa ja Nelli maleksivat paikalle.
- Mitäs tykkäätte? kysyin.
- Mä en enää ikinä juo, jos krapulapäivät on tämmösiä, Leksa ilmoitti. – Tän täytyy olla jonkinlainen @!#$. Pitkästyttävintä, mitä mä olen ikinä joutunut näkemään.
Uups. Okei, ehkei kouluratsastus ollut maailman mielenkiintoisinta asiaan vihkiytymättömälle, mutta ei kai se nyt noin kamalaa ollut.
- Meneekö tässä vielä kauan? Kuinka helkkarin monta hevosta teillä on mukana?
- Tää on viimenen, vakuutin. – Mun täytyy nyt mennä valmistautumaan. Henriikka voi pitää teille seuraa, se on jo valmis.

Lähdin ratsastamaan verryttelyalueelle, mutta Leksan synkeä ilme pyöri mielessäni. Minulla oli huono omatunto siitä, että heidät oli raahattu tänne, vaikkei se minun ideani ollut ollutkaan, ja siitäkin, että he olivat sattuneet tulemaan kylään kisapäivän aattona. Siihenkin olin ihan yhtä syytön, mutta minua vaivasi silti. Siskot olisivat pilkanneet minua ja taputelleet ”kilttiä Jerryä” päähän. Heidän mielestään huolehdin toisten ihmisten pahasta mielestä enemmän kuin mitä minulle oli terveellistä. Ehkä se oli totta, ehkä ei – nyt ainakin päätin, että elleivät Leksa ja Nelli haluaisi sännätä suoraa päätä kotiin, viettäisimme tänään hauskan illan heidän makuunsa. Voisimme vaikka lähteä kaupungille, ellei heitä huvittaisi toista iltaa istua meillä.

Inuvik havaitsi, etten keskittynyt siihen ja otti välittömästi johdon. Se ryhtyi kovasuiseksi ja –kylkiseksi ja puski lapa edellä ja kaula taipuneena minne mieli. Tunsin, miten otsalleni alkoi kihota hikipisaroita, kun yritin päästä niskan päälle ennen lähtövuoroamme. En ihan täydellisesti onnistunut, eikä ratamme alkuosa mennyt oikein hyvin. Loppua kohden meno kuitenkin parani ja saatoin olla varovaisesti joihinkin kohtiin tyytyväinen, kun ratsastin maneesista ja koska tuomari oli sellainen kuin oli, sijoituin silti. Hanna oli kieltänyt minua pullistumasta siitä, jos sain helpoissa luokissa hienoja – ja aiheettomia – pisteitä, sillä hän sanoi, että tuomarit pukivat eriväriset silmälasit heti kuullessaan nimeni ja Lundsätra-etuliitteen hevosen nimessä, ja tämä tapaus oli juuri sellainen.

Palkintojenjaossa meni sen verran aikaa vielä, että Leksa ja Nelli näyttivät kuoliaaksi ikävystyneiltä siinä vaiheessa, kun aloimme valmistella lähtöä.
- Menkää te vaan jo, sanoin heille ja Svealle. – Tehdään sitten illalla jotain kivaa.
- Mitä sä tarkotit? kysyi Henriikka heti, kun kolmikko oli kääntänyt selkänsä.
- No, mennään vaikka ulos.
- Eikö ne lähde kotiin jo?
- Mistä mä tiedän. Ellei ne lähde.
- Mä en ala! Ellei sitten… hän vilkaisi Deriin, joka lukitsi lastaussiltaa paikoilleen eikä näyttänyt kuulevan mitään ympäristöstään.
- Ellei mitä?
- Ellei Deri lupais ruokkia hevosia aamulla. Jos mä lähden ulos, mä en halua könytä talliin kukonpieremän aikaan.

Se ei ollut ihan reilua, sillä Derikin oli vapaapäivänsä ansainnut, mutta Henriikka meni jo puhuttelemaan häntä.
- Tietty mä voin, poika lupasi ja Henriikka taputti häntä hellästi olkapäälle. Joskus minusta tuntui, että kaveri oli jonkinlainen tallilla vaikuttavien naisihmisten maskotti.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   8.4.13 19:36:03


Mulla ei nyt oikeestaan oo mitään järkevää sanottavaa kuin että Hienoa! :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des. 
Päivämäärä:   10.4.13 22:49:37

Nostellaanpa takas ekalle sivulle.

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.4.13 16:35:43


Leksa ja Nelli suostuivat jäämään vielä toiseksi yöksi ja Henriikka alkoi innostua ulos lähtemisestä. Tosin en voinut olla ihan varma, intoiliko hän kohteliaisuuttaan vai tosissaan. Ihan sama, nyt hän kuulemma halusi tanssimaan ja sillä hyvä. Liikkeelle lähtemiseen kyllä meni useampi tunti, sillä en halunnut jättää iltatalliakin Derille, mutta ei se haitannut. Eivät tanssipaikatkaan iltakuudelta aloittaneet. Tai se yksi, jonka me tiesimme. Kesällä niitä olisi auki paljon enemmän, mutta vielä ei ollut kesä ja toisaalta, yksikin riitti. Odottelutunnit kuitenkin tulivat hyvään käyttöön kun tytöt saunoivat ja laittautuivat sekä valmistivat meille tukevan iltapalan ennen viihteelle siirtymistä. Leksa ja minä parkkeerasimme mukavalle sohvalle kaljatuoppien kera ja annoimme tyttöjen häipyä vetkuttamaan itseään lattialle. Siinä oli suorastaan hyvä olla, vatsa täynnä, lattiallinen tyttöjä katseltavana ja vieressä ystävä, jonka kanssa ei tarvinnut jutella muuta kuin ne asiat, joista huvitti puhua.

- Henriikka on niistä parhaimman näkönen, Leksa totesi pitkän ajan kuluttua.
- Niin on, sanoin, sillä olin tullut samaan tulokseen. – Haluatko sä uuden kaljan?
- Mä voin hakea.
Äärettömän säväyttävää keskustelua, myönnän, mutta kunhan Leksa toi lisää juotavaa, sitä rupesi puheliaammaksi. Tytötkin kävivät välillä levähtämässä, mutta palasivat pian takaisin tanssimaan.
- Ei Nelli niin kamalan paksu olekaan, totesin ääneen tutkittuani häntä hyvän aikaa. Mukavasti muodokas vain. Pani miettimään, miltä tuntuisi ottaa hänestä kiinni.
- Onko se susta paksu? Leksa kysyi ja huomasin puhuneeni sivu suuni. No, minkäs teit. Tottahan se vain oli.
- Musta se on lihonut viime näkemästä, sanoin diplomaattisesti.
- Niin se onkin. Kato, Sveakin tuli.

Niinpä. Tanssilattialla oli nyt kolme tuttua hahmoa mutta edelleenkin pidin Henriikkaa parhaimman näköisenä. Ihan puolueettomasti.
- Heippa!
Joku oli tullut ja istunut pöytäämme ja hetken ihmeteltyäni tunnistin naisen. Se oli se Henriikan lapsuudenystävä, jota hän nykyään kuului pontevasti vihaavan. Minä olin aika utelias sen asian suhteen, joten melkeinpä ilahduin hänen ilmestymisestään.
- Hei, sanoin.
- Mä olen Iitu, ilmestys kertoi, vaikka kyllä minä sen muistin. Hän tuijotti ohitseni Leksaa, joka oli vetänyt kasvoilleen tympääntyneen ilmeen ja tuijotteli muualle kuin ei olisi huomannut mitään. Se oli hänen naikkosilmeensä, olin nähnyt sen kymmeniä kertoja. Leksa nosti piikkinsä pystyyn aina heti, kun joku naisihminen yritti lähestyä häntä.
- Leksa, Iitu on Henriikan lapsuudenystävä, selostin ja hän suostui nyökkäämään tytölle lyhyesti.
- Oletteko te päässeet ihan yksin ulos? Iitu kysyi ja pudistin päätäni.
- Ei ihmeessä, rouvat on tuolla ketkuttelemassa, sanoin ja nyökkäsin tanssilattian suuntaan.
- Jaa, niinpä näkyykin.

Koska tilaisuus oli niin hyvä, aloin jutella Iitun kanssa ja saada hänet suoraan kysymättä kertomaan, millainen Henriikka oli ollut pienenä. Siihen ei paljon rohkaisua tarvittukaan. Iitu puhui enemmän kuin mielellään ja hän oli sitä paitsi hauska. Ja lihava. Jos Nelli oli vähän pyöristynyt, tässä puhuttiin rehellisestä lihavuudesta. Pari kaksoisleukaa, käsivarret jotka olivat kuin Henriikan reidet ja suorastaan kammottavan kokoiset rinnat. Niitä oli erittäin vaikea olla tuijottamatta. Hyvä hittolainen, miltähän ne mahtoivat näyttää paljaina?

- Lähde tanssimaan, Iitu sanoi yllättäen. Minä hämmennyin.
- Tota, en mä taida.
- Etkö sä tanssi vai etkö sä tanssi mun kanssa?
- En mä oikein tämmöstä, sanoin tarkoittaen poppihumppaa, joka näkyi tytöille kelpaavan hyvin. – Ja sitä paitsi Henriikka ei ehkä tykkäisi.
- Hei haloo, en mä sua sänkyyn pyytänyt, tanssimaan vaan.
- Anna olla, ne on sentään menossa naimisiin, Leksa puuttui puheeseen.
- En mä edelleenkään ehdottanu mitään sopimatonta, Iitu intti. – Jos Henriikka saa kohtauksen jostain noin triviaalista jutusta niin kai se ois parempi huomata ennen kuin ehtii naimisiin asti?

Siinä saattoi olla totuuden hiven, mutta en ehtinyt vastata, kun tytöt tulivat tauolle. He näyttivät hikisiltä ja rasittuneilta ja Henriikka myöskin hurjistuneelta havaitessaan seuralaisemme.
- Mitä sä täällä teet? hän kivahti ja joi ahneesti lasistaan.
- Juttelen sun sulhasesi kanssa, Iitu sanoi rauhallisesti.
- Voisitko sä mennä pois?
- Älä nyt, sanoin yrittäen rauhoittaa tilannetta, mutta taisin vain pahentaa sitä, niin pahasti Henriikka mulkaisi minuakin. Joka tapauksessa Iitu päätti vetäytyä. Hän nousi ja sanoi lähtevänsä vessaan.
- Nähdään taas! hän sanoi iloisesti ja vilkutti Leksalle ja minulle.

Minä olin unohtanut koko Iitun siihen mennessä, kun pääsimme kotiin, mutta Henriikkapa ei unohtanut mitään. Sillä hetkellä, kun kellarikerrokseen johtava ovi sulkeutui Leksan ja Nellin perässä, hän kävi kimppuuni.
- Mitä sä oikeen meinaat, kun seurustelet Iitun kanssa mun nenäni alla?
- En mä mitään meinaa, sanoin hölmistyneenä.
- No miksi sä teit niin?
- Miten? Mehän vaan juteltiin!
- Iitu ei tiedä semmosesta mitään! Se yritti iskeä sua!
- Ai, en mä vaan huomannut, sanoin kuivasti – jos nyt niin monen tuopillisen jälkeen saattoi kuivasta puhua. – Mistä se ois pitäny tajuta?
- Siitä, että se avasi suunsa! Se on vienyt multa enemmän kundeja kuin mitä mä muistan!

Minun oli pakko nauraa. Henriikka näytti niin tuohtuneelta ja ajatus tuntui omituiselta, kun ajatteli, miltä hän näytti ja miltä tämä Iitu.
- Älä naura mulle!
- No sori, mutta mun on vaikea uskoa tota, sanoin ja Henriikka taisi aavistaa kohteliaisuudenpoikasen ja antoi minun halata itseään. Olin tyytyväinen; en pitänyt riitelemisestä muutenkaan, saati sitten tähän aikaan yöstä, kun kaipasin vain unta. – Mennään nukkumaan.
- Mun täytyy putsata meikit.
- No mene sitten, sanoin ja läppäsin häntä takapuolelle. Minulla ei ollut sellaisia huolia, joten kaaduin suoraan sänkyyn ja nukahdin saman tien.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   12.4.13 23:07:47

<3

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   14.4.13 00:27:09

Ihana pätkä <3

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   16.4.13 11:10:47

Nostetaanpa taas!

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: myrkkysieni 
Päivämäärä:   18.4.13 21:23:39

ylös!

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.4.13 17:07:18

Hiphei ja hauskaa viikonloppua!
-------------
4.
Minulla oli autokuume ja paha sellainen. Se nyt oli jokakeväinen vaiva kuin siitepölynuha joillakin ihmisillä, mutta tänä keväänä se oli tavallistakin pahempi. Ensinnäkin vanhan maasturini leasing-aika alkoi käydä vähiin, vaikkei se sinänsä mikään vanha ollutkaan. Mutta nyt olin ensimmäistä kertaa itse yksin päättämässä auton vaihdosta ilman, että Hanna oli sanomassa viimeisen sanan, ja sitä paitsi nyt piti miettiä Henriikankin autoa. Hänen kotteronsa oli minun mielessäni saanut tappotuomion jo vuosia sitten, vaikka se vielä nilkuttikin eteenpäin. Ilmeisesti ruoste piti sen kasassa, tai sitten Henriikka oli salaa uskovainen ja rukoili kiihkeästi ratin takana.

Autot pyörivät päässäni niin, että ratsastaminenkin jäi kakkoseksi, joten totesin, että minun oli vain otettava härkää sarvista ja lähdettävä katsomaan niitä.
- Mä meen vähän asioille, sanoin Henriikalle eräänä aamuna, kun olin jo päässyt eroon Risto-sedän pölynhajuisista hommista.
- Asioille? hän toisti epäluuloisena.
- Asioille, toistin. En halunnut puhua hänelle vielä mitään autoista, ennen kuin minulla olisi esittää jonkinlainen ehdotus, jonka kirjanpitäjämmekin olisi hyväksynyt.
- Niinkö. No ehkä mäkin sitten jätän hevoset heitteille ja lähden asioille. Mulla ei ole vielä kenkiä ja sitten me voitais ruveta pikkuhiljaa tekemään koristeita.

Tekemään koristeita? Kenkiä, joita oli vaatehuone puolillaan? Ei kai hän taas puhunut niistä hemmetin häistä, jotka tapahtuisivat joskus vuoden kuluttua? En uskaltanut kysyä.
- Tehdään niin sitten, ratsastetaan iltapäivällä, sanoin.
- Ehditkö sä hoitaa asiasi iltapäivään mennessä?
- Varmaankin, arvelin.
- No, mä en taida. Mun pitää ajaa Hesaan asti.
- Ai, eikö täällä olekaan kenkäkauppaa? ihmettelin.
- Ei kelvollista.

En minä itsekään kotikulmilla pyörimällä selvinnyt asioistani. Hannan oli liisannut maasturini Turun suunnasta, enkä minä niin rohkea ollut, että olisin ruvennut vaihtamaan autoliikettä. Matkalla mieleeni tuli, että olisiko minun pitänyt pohjustaa asiaa jotenkin, joten soitin numeropalvelun kautta siihen liikkeeseen uhmaten mahdollisesti ohi ajavia poliisiautoja. Selitin asiani ja innokas mies lupasi laittaa kahvin tulemaan. Hänellä mahtoi olla melkoinen provikka mielessään, sillä hän harppoi minua pihalle vastaan käpälä ojossa. Yritin silti olla avarakatseinen, eikä hän sitten niin lipevä ollutkaan kuin mitä olisi voinut olla. Ja autokaupat. Ah, autokaupat! Hallikaupalla kiiltäviä, karamellinkauniita ajoneuvoja, jotka houkuttelivat koeistumaan ja ehkä –ajamaankin, puhumattakaan niistä, jotka olivat vielä ihan uusia. Kukahan olikaan sanonut, ettei mikään tuoksu niin hyvältä kuin uusi auto, paitsi ehkä tussu?

- Maasturiako taas? kysyi myyjä. – Vai jotain taloudellisempaa?
- Ei kun vetoauto. Semmonen, joka ei hyydy talvella mäkeen, vaikka perässä ois traikku ja tuhatviissataa kiloa hevosta, sanoin, sillä vetoauto meillä oli oltava kuormurin lisäksi. Henriikka ei saanut ajaa sitä ja traikulla oli taloudellisempaa kuskata, jos joskus olimme vain yhden tai kahden hevosen kanssa liikkeellä – vaikka klinikalle.
- No sitten me kai unohdetaan farkut ja citymaasturit, mies tuumasi ja olin samaa mieltä. Tiesin, että heillä oli oikeastaan yksi ainoa malli, joka olisi tarpeeksi jytky meille: päivitetty versio siitä, jolla parhaillaan ajoin.
- Tää se sitten kai olisi, myyjä sanoi näytettyään hetken aikaa pohdiskelevalta. Kai hän yritti muistella autojensa vetopainoja.
- Niin, myönsin, enkä jaksanut kauheasti kiinnostua pätevän näköisestä vihreästä autosta. Se hoitaisi hommansa ja Henriikka olisi soikeana onnesta, jos saisi sen rottelonsa tilalle. Sen sijaan sen vieressä… kävelin matalan pienemmän auton viereen. Se ei ollut varsinainen urheiluauto, mutta aika kivan näköinen.
- Sillä ei kyllä vedetä mitään, myyjä varoitti.
- Joo, ei… mä vaan mietin, että me ehkä tarvittais tommonen kauppakassikin.
- Jaha! Haluatko sä koeajaa? mies innostui ja minähän halusin.

Käteni hikosivat vähän, kun pujottelin itseni autoon ja käänsin avainta. Mitä jos mälläisin sen? Mutta kai liikkeellä oli vakuutus sitä varten, lohduttauduin ja painoin kaasua. Moottori ärjäisi ja auto nytkähti, sillä vaikka moottori oli pienempi kuin maasturissani, oli painoakin vain murto-osa. Avasin ikkunan, vaihdoin radiokanavaa ja lähdin pienelle lenkille vain palatakseni umpirakastuneena.
- Tee mulle niistä joku tarjous paperille niin mä menen kysymään, onko meillä varaa molempiin, pyysin. Myyjä näytti hetken ajan pettyneeltä, mutta ei kai hän ollut kuvitellut, että lähtisin saman tien pari autoa kainalossani? Ei kai kukaan niin tehnyt?
- Ota kahvia, mulla menee siihen hetki, hän sanoi sitten piristyen. Kai mahdollinenkin kauppa oli parempi kuin ei mitään.

Mies, joka sääteli taloudenpitoamme, oli oikeasti paljon enemmän kuin kirjanpitäjä, mutta sellaiseksi minä häntä sanoin ja oli hän sitäkin. Hänellä oli toimisto Hangon keskustassa ja poikkesin viemään autopaperit sinne valmiina selittelemään kahden auton tarpeellisuutta, mutta ei minun tarvinnutkaan.
- Mun pitikin muistuttaa sua siitä, että leasing on loppumassa, hän sanoi ja tutkaili pintapuolisesti tarjouksia. – Tarvitsetteko te kaksi autoa?
- Tarvitaan, sanoin, sillä muistin tavallaan luvanneeni Henriikalle ja olihan se tottakin. Meitä oli kaksi.
- Onko tää joku urheiluauto?
- Semmonen kauppakassi vaan, vähättelin. – Säästää bensaa ajaa pienemmällä kuin nelivedolla, jos ei just tarvitse vetää traikkua. Niin kuin kun mä käyn valmentamassa.
- Selvä, mä katson näitä ja pyydän pari tarjousta muualta, mutta ei kai siinä sen kummempia.

Kuitenkin siis sen verran kummempia. Mitähän kivoja pieniä urheilumalleja muilla autotaloilla mahtoi olla? Asia kaiversi minua niin, että päädyin enemmänkin liikuttamaan kuin ratsastamaan pari hevosta ja houkuttelin Derinkin kanssani metsään. Puhua pälpätin kuin tyttö ensimmäisen lenkin ajan pohtiessani moottoritilavuuksia ja hevosvoimia.
- No, kunhan se starttaa sillon, kun haluaa lähteä jonnekin, Deri totesi ja muistin äkkiä hänen ajavan ikäloppua, ruosteista datsunia. Se oli vielä kauempaa autojen hautausmaalta kuin Henriikan kosla ja minä mahdoin kuulostaa pröystäilevältä idiootilta kehuskellessani tuliterillä työsuhdeautoilla. Suljin suuni siitä asiasta. Ehkä Deri haluaisi Henriikan auton omansa tilalle. Siitä ei kehtaisi enää edes pyytää rahaa, ellei sitten vähän ajetuista talvirenkaista ja tankissa olevasta bensasta. Mutta en mennyt lupailemaan mitään, eihän se teknisesti ollut minun annettavissani.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   20.4.13 11:43:49

Ei ne autoliikkeet kyl oikeestaan oo jänniä paikkoja, ja mun mielestä se uuden auton haju on nenään lähinnä pistävä :D

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   20.4.13 12:54:36

Haa, kirotusvihreä! "Hannan oli liisannut maasturini Turun suunnasta". Kiva pätkä taas :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjäkatiee 
Päivämäärä:   20.4.13 19:10:54

Oho, mäkin huomasin kirjoitusvirheen!! :D
Varmaan eka tai toka kerta kun huomaan jotain kirjoitusvirhettä Sennun jutuissa, vaikka olenkin KAIKKI lukenut, osan jopa moneen kertaan.. :D

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   23.4.13 16:02:29

Autokaupat on tylsiä.. :s Vaikka kyllä sellaisessa on kiva käydä töissä, kun saa ajella ihan uusilla autoilla tarvittaessa :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   25.4.13 07:38:29

tripi, mä kyllä vaihtaisin noi uudella autolla ajelut siihen et homma olis muuten järkevää... Missäs sä muuten olitkaan töissä, ja kaivattaisko siellä vaik pätevää korjaamoassaria? ;)

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.4.13 19:07:27

Hyvähyvä, kirotusvirhe korjattu!
------------------

Maastoilun jälkeen minun oli aika lähteä muihin hommiin; valmennettavani odottivat minua kotitallillaan. Hannan aikoihin ei olisi tullut kuuloonkaan, että hän olisi liikauttanut luunsa valmennettaviensa luokse, mutta olin pahasti lipsunut siinä kohden. Olihan vain kylmä totuus, että helpompi oli yhden miehen liikahtaa kahden ratsukon luokse kuin päinvastoin, jopa ekologisesta ja luonnonsuojelullisesta näkövinkkelistä. Kunhan saisin uuden pikkuautoni, se muuttuisi vielä ekologisemmaksi, ajattelin.

Valitettavasti Henriikka ei ollut vielä palannut retkiltään eikä minua odottanut keittiössä lämmin ateria eikä oikeastaan yhtään mikään. Minulla ei ollut aikaa ruveta kokkaamaan itselleni, joten nappasin vain banaanin ja purkillisen mehua evääkseni, vaihdoin vaatteet ja ajoin saastuttavalla maasturimonsterillani Sinin ja Susan tallille.
- Susa on kipeä ja se kysyi, voisitko sä ridata Vonnen, kertoi hänen sisarensa, joka kiersi yksinään kenttää ratsunsa selässä.
Okei, sopimukseemme kuului välillä ratsastaa heidän hevosillaan, mutta olisin suonut pidemmän varoitusajan tai ainakin paremmat eväät. En nyt kuitenkaan viitsinyt kieltäytyäkään, kun tilanne oli mikä oli.

- Mä voin kyllä laittaa sen sulle kuntoon, Sini lupasi ja tein muutaman nopean laskutoimituksen. Kolmen tai neljänkymmenen minuutin kuluttua lakkaisin höykyttämästä häntä ja hänellä menisi ainakin kaksikymmentä minuuttia loppulepyttelyihin ja sen jälkeen toinen mokoma menisi talliin viemisessä, varusteiden riisumisessa, Shyvonnen satuloimisessa ja ties missä. Sen ajan minä seisoisin tumput suorina ja kuuntelisin mahani murinaa.
- Ei tarvitse, mä selviän paljon nopeammin, jos teen sen itse, sanoin.
- Sinä se et ole sitten yhtään diiva, Sini sanoi silmät loistaen. – Hanna ei olis ikinä suostunut.

Ei olisikaan. Pitäisikö minun ruveta vähän enemmän diivaksi, ettei minulle aina välillä tulisi tällainen halju olo miettiessäni, käytettiinkö minua hyväksi? Mutta ei, eivät nämä tytöt sellaista tekisi, päätin suorastaan huvittuneena ja ryhdyin töihin.

Monet Hannan valmennettavista olivat siirtyneet toisille valmentajille hänen lähtiessään ulkomaille, enkä osannut siitä kauheasti suuttua. Olin heidän silmissään varmaan kamalan nuori, vaikken oikeasti ollutkaan, eikä minulla ollut minkäänlaista nimeä valmentajana. Sini ja Susa olivat kuitenkin jääneet, ja muutama muukin, ja olin ylettömän kunnianhimoinen heidän suhteensa. Loppukesällä he saisivat luvan kilpailla sen verran hyvin, että pois lähteneet saisivat katua ja kontata takaisin.

Minä en ollut varautunut ratsastamaan, joten jouduin näyttämään huonoa esimerkkiä farkuissa ja kypärättä, mutta onneksi tallilla ei ollut kauheaa yleisöryntäystä sinä päivänä, mitä nyt muutama nuori tyttö jäi aidan taakse katselemaan, mutta kun Sini tuli tallista, hän ajoi heidät pois.
- Älkää häiritkö Jerryä, ei tää oo mikään yleisötilaisuus, hän sanoi tiukasti.
- Ei ne häiritse, sanoin, muttei kukaan tuntunut kuulevan.

Shyvonne oli kiltti ja nöyrä ratsastaa, etenkin ollakseen tammahevonen, ja sain sen parissakymmenessä minuutissa pehmeäksi kuin taikinan.
- Se on nyt liikutettu, sanoin Sinille ja hyppäsin satulasta.
- Kiitos. Nähdään ens viikolla taas, hän sanoi ja kapusi tilalleni lähteäkseen loppukäynneille tallia kiertäville poluille.
- Jeps, sanoin ja lähdin kiiruhtamaan kotiin. Kai Henriikka hitto soikoon nyt jo olisi palannut. Hän oli lähtenyt ennen minua ja kauanko yksien kenkien ostaminen saattoi kestää?

Kyllä, Henriikka oli kotona ja Sveankin auto oli pihassa. Ujutin omani sen ohitse ja olin kiirehtimässä sisälle, kun silmäni osui johonkin. Henriikan auton oikea takakulma oli lytyssä, suorastaan rusinana. Takavalo osoitti jonnekin sivulle ja sen värilaseista ei ollut pysynyt kyydissä kuin sirpaleita. Mitähän oli tapahtunut? Voi hitto, kunpa olisin jo tänään saanut siunauksen uusille autoille! Henriikka oli takuulla kiukkuinen kuin ampiainen eikä varmaankaan mikään voisi yhtä hyvin lohduttaa kuin uusi auto. Tai edes lupaus sellaisesta. Mutta miten hän oli saanut sen tuollaiseen kuntoon?

- Minä täällä! huikkasin ovelta ja nuuskaisin toiveikkaana, mutta en vieläkään tavannut ruoantuoksua. Tytöt istuivat keittiössä ja pöytä oli täynnä hörsyä ja härpäkettä, unohtamatta kahta korkeajalkaista viinilasia.
- Tää on ihan saatánan ruma, Henriikka kirosi ja heitti käsistään jotain, joka näytti lähinnä kangasmytyltä.
- Entäs tää? Svea esitti pikkuruista pussia, joka oli sidottu kiinni vaaleanpunaisella nauhanpätkällä. – Hei, Jerry.
- Just tommosia niiden pitäis olla. Mutta ei tästä tule mitään! Miksi mä rupesin edes yrittämään? Mulla on niin peukalo keskellä kämmentä!
- Mikä se on? uskalsin kysyä.
- Riisipussi!

Riisipussi, my ass. En uskaltanut kysyä, mihin tarvitsisimme riisipussia vaan käännyin penkomaan jääkaappia suurieleisesti ja äänekkäästi.
- Mun täytyy lähteä, kuulin Svean sanovan. – Älä sure, Henriikka. Kyllä mä autan sua tekemään niitä. Montako sä sanoitkaan? Satakunta?

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   26.4.13 06:09:00

Haha, nyt se Jerry tajuaa et ei hitsi, toihan on ihan tosissaan puuhaamassa niitä häitä jo tähän hätään! :D

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: vauski 
Päivämäärä:   28.4.13 23:15:58

ollaanko tosiaan tilanteessa, että tää on tippunu toiselle sivulle! oho! korjataan tilanne.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   1.5.13 15:19:08

Taas tokalla sivulla, nostellaas vähän.

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.5.13 19:37:41

Hip hei, hauskaa vappua ja ihanaa kun on ihan kesäkeli!
----------------------
Svean lähteminen jätti jälkeensä ikään kuin tyhjiön. Henriikka maisteli viiniään kulmat rypyssä ja minä halkaisin puolikkaan lenkkimakkaran ruispalan päälle. Tiesin entuudestaan, että jos hän oli tuon näköinen ja minä nälkäinen, jossain räjähtäisi, joten avasin suuni vasta voileivän jälkeen.
- Toivottavasti Svea ei ollut kitannut kauheesti viiniä, jos se ajaa kotiin, sanoin.
- Ei tietenkään ollu, ei se ottanu kuin puoli lasia, Henriikka kivahti ja tyhjensi Sveankin lasin.
- Hiertääkö sua nyt jokin erityinen vai sun autoko vaan?
- Ai niin sekin, et ois muistuttanu, hän voihkaisi.
- Mitä tapahtui?
- Joku idiootti ajoi mun perään, kun mä olin lähdössä.
- Ihan tosta vaan?
- No ihan tosta vaan! Epäiletkö sä, että mä oon lähteny valoista pakki päällä tai jotain?
- On kai semmostakin joskus jollekin tapahtunut, arvelin. – Tuliko poliisi?
- Ei kun mä sain sen puhelinnumeron. Se oli joku pikkublondi, jolla ei takuulla oo ollu korttia viikkoakaan. Mutta sitten mun piti hakea Svea mukaan, ja me mentiin sen autolla, hän sanoi piristyen hiukkasen, mutta vain hetkeksi, ennen kuin hän huomasi nauha- ja pitsiröykkiöt edessään.

- Löytyikö kengät? jatkoin uteluani. Eikö ollut hyväksi välillä osoittaa kiinnostusta kumppaninsa tekemisiin?
- Kengät? Ei, ei löytyny. Ja nääkin tais olla vikaostos, en mä näistä mitään osaa tehdä!
- Miksi sun tarvitsisi?
- Koska mä haluan! Meidän häiden pitää olla täydelliset! Ja sitten mä haluaisin istua iltaa morsiusneitojen kanssa ja juoda viiniä ja askarrella! Niin kuin niissä hääohjelmissa! Henriikka purkautui ja minusta näytti, että hänen nenänsä alkoi punoittaa. Jessus, ei kai se nyt itkemisen arvoinen asia ollut?
- Ei kai se niin välttämätöntä ole? uskalsin kysyä.
- Ai mikä?
- No… koristeet ja semmoset.
- Mikä hitto sun mielestä sitten on välttämätöntä?
- No, pappi. Ehkä vähän kukkia. Ja sinä ja minä.

Henriikka tuijotti minua sanattomana niin kauan, että huolestuin siitä, olinko nyt sanonut jotain määrättömän typerää vai äärettömän viisasta. Hänen vasemmasta silmästään vierähti kyynel poskelle.
- Toi oli kauniisti sanottu, hän sanoi lopulta. – Mutta ei siitä mihinkään pääse, että ne häätkin pitää järjestää.
- Mutta ei kai niitä nyt tarvitse niin kauheasti järjestää?
- Eikö? Miten sä sitten tekisit? Ruokatunnilla maistraattiin?
- Se sopisi oikein hyvin, sanoin. – Eikä mitään kauheeta hässäkkää.
- Meille tulee välttämättä hässäkkää, kun sulla on niin saamarin suuri suku, Henriikka syytti.
- Mutta mä en halua semmosta hässäkkää, että sun tarvii itkeä jotain hemmetin koristeita, kun ei edes päivää ole vielä sovittu, hermostuin. – Mihin hemmettiin me muka tarvitaan jotain riisipusseja?
- Ne jaetaan vieraille, tietenkin, ja ne heittelee riisit meidän päälle, kun tullaan kirkosta ulos!

Ajattelin sitä riisimäärää, johon sata ihmistä voisi meidät peittää: siinä oli vielä yksi asia, johon piti puuttua.
- Ja miten ihmeessä sä olet saanut kokoon sadan vieraan listan?
- No se en ollut minä yksin, Leena auttoi siinä! Ja onko sata nyt muka paljon? Mulla on facebook-kavereitakin paljon enemmän ja niin on sullakin!
- Ei niitä ole tarkotus kutsua, mutisin. – Mä haluan nähdä ne teidän sata ihmistä.
- Ai nyt sä rupeat puuttumaan hääsuunnitelmiin, vaikket oo tähän asti pistänyt tikkua ristiin!
- No mä en ole ajatellut, että se ois vielä tarpeellista, jos häät on joskus ensi vuonna! Ja kai mä nyt saan omiin häihini puuttua!
- Siitä vaan, Henriikka sanoi kiukkuisesti ja risti kätensä rinnalleen. Hänen kulmakarvojensa välissä oli syvä ryppy. – Järjestä ihan vapaasti. Mä haluaisinkin nähdä, miten sä teet riisipusseja tai tekstaat mietelauseita hääkaramellien papereihin!
- Hääkaramellien, toistin. Herrajumala, minun olisi tosiaan parasta puuttua peliin niin kauan, kun jotain oli vielä tehtävissä.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   2.5.13 02:26:12

VAPPUA !!

Voi Jerryä, antas Henan vaan touhuta. Söpööhän toi on.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   3.5.13 15:28:26

Onkos Henu raskaana kun sillä mielialat noin vaihtelee? :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des. 
Päivämäärä:   5.5.13 13:40:08

Nostellaanpa kun oli melkein putoamassa kakkossivulle!

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   8.5.13 22:30:23

Kaaukana kakkossivulla oli. Hop, ylöspäin!

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.5.13 10:07:03

5.
Viikonloppuna oli ohjelmassa kisailua, Gigin ensimmäiset kilpailut. Sen omistaja oli ehkä kolmevitonen täti, joka ei asunut Hangossa, joten hän ei haitaksi asti pyörinyt nurkissa, mutta oli kuitenkin käynyt katsomassa varsaansa jo useamman kerran. Ratsastamaan hän ei ollut suostunut.
- Mä ehdin kyllä, kunhan se muuttaa kotiin. En mä nyt halua sotkea teidän yhteistyötä, en mä osaa.
- Ratsastaa vai? kysyin.
- No silleen kotitarpeiksi.

En voinut ymmärtää, miksi hän sitten oli teettänyt itselleen niin hyväsukuisen kouluratsun, mutta eipä asia minulle kuulunut. Halusinhan itsekin käydä Alepassa urheiluautolla – nyt, kun tiesin saavani sen, uskalsin kutsua sitä sen oikealla nimellä. Lupa oli tullut parissa päivässä ja olimme jo käyneet Henriikan kanssa autokaupassa tekemässä paperit ja hakemassa esittelyautona olleen maasturin. Henriikka ei ollut halunnut jäädä odottamaan upouuden toimitusta.
- Mun auto on jumaliste rikki, ja toi on ihan hyvän värinenkin.
Mutta kotiin hän ei halunnut sitä ajaa, vaan vaati saada ajaa minun maasturini, jonka pitäisin, kunnes oma autoni saapuisi. Valkoinen kaunottareni. Henriikka oli pyöritellyt silmiään hyvin paljonpuhuvasti nähdessään sen mallikappaleen ja arvasin, että odotettavissa oli keskustelua asiasta. Se olisi kuitenkin sen arvoista, ajattelin ja silitin kaupan autoa, jota olin koeajanut.

Lauantain kisoihin otettiin mukaan vain nuoret tammat, Irokeesi ja Gigi. Ratsastaisin itse niillä molemmilla ja vain Deri lähti mukaan. Henriikka jäi kotiin hiomaan seuraavan päivän muuvejaan ja pitämään Sveallekin kenraaliharjoituksen sunnuntain kisoja ajatellen. Minä muistelin ratojani, mutta se oli pian tehty ja sitä paitsi Deri avasi suunsa jo ensikilometrien jälkeen. Ei hän nyt mykkä ollut, mutta harvemmin hän aloitti keskustelun.
- Mun täytyy puhua sun kanssa, hän sanoi, mikä oli naurettavaa, kun autossa olimme vain me kaksi ja tulevien kymmenien kilometrien matkalla ei oikein muuta tekemistä ollut kuin puhuminen.
- Ole hyvä, sanoin kohteliaasti pidätellen naurahdusta. Mitä se sitten olikin, Deristä se selvästi oli tärkeää.
- Mä haluan irtisanoa itseni, hän sanoi niin nopeasti, että oli varmaan harjoitellut lausetta koko yön. Ehkä montakin yötä.

Minusta tuntui kuin joku olisi kolauttanut lekalla otsaan. Emme me voineet luopua Deristä. Me emme tulisi toimeen pelkästään yhdellä hevosenhoitajalla – emme näin kisakaudella ainakaan.
- Miksi ihmeessä? ähkäisin.
- Mä lähden Ahvenanmaalle.
- Tekemään mitä? kysyin, ennen kuin aivoni raksuttivat yhteenlaskun loppuun. – Kimin perässäkö?
- No en oikeastaan, Deri mutisi, mutta oli ihan sama, mitä hän sanoi. Jos hän aikoi lähteä, olimme pulassa ja se siitä, ihan sama, vaikka takana olisi jokin omituinen romanssi, jota en nyt suorastaan paheksunut, mutta en kyllä ymmärtänytkään.

Oli vähän työlästä koota itsensä kilparatsastamaan, kun yritin miettiä, mitä hittoa me ilman Deriä tekisimme. Hän oli hiljainen ja vähäpuheinen, mutta varma asiastaan. Onnistuin kuitenkin keskittymään hevosiin, kun niiden aika tuli ja ratsastamaan kummankin tamman kunnialla ratansa läpi. Irokeesi suoritti tehtävänsä jo kuin vanha, rutinoitunut kilparatsu, mutta Gigi esitti melko täydellisen kokoelman kaikista ensikertalaisen tempuista. Se oli pelkäävinään tuomaripöytää ja kouluaitoja, yleisöstä puhumattakaan, ja juoksi radan läpi pää pystyssä ja puhisten kuin kyseessä olisi ollut nopeuskilpailu. Rata oli liian lyhyt saada se rentoutumaan, mutta eiköhän seuraava kerta jo olisi paljon parempi. Niin minä ainakin väitin sen omistajalle kirkkain silmin.
- Niin varmasti, hän sanoi luottavaisesti ja silitti hevosensa hikistä kaulaa. – Se on niin kauhean nuori vielä.

Paluumatkalla emme enää puhuneet Derin lähdöstä, paitsi että kysyin kotipihaan kaartaessamme, koska hän aikoi karata.
- Mahdollisimman pian.
- No mutta et kai sä jätä meitä pulaan ennen kuin me löydetään joku sun tilalle, mitä?
- En tietenkään, hän sanoi kiusaantuneena. – Mutta onhan mulla irtisanomisaika, en mä sitä pidempään ole. Ainakaan. Pikemmin parempi.
Hän kuulosti siltä, että suunnitteli karkaavansa Maarianhaminan-lautalle jonain aamuyönä, mutta uskoin, ettei hän sentään tekisi niin. Varmasti hän ajatteli ainakin hevosia sen verran.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   11.5.13 11:31:43

<3

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   12.5.13 22:03:28

voi deri, minkä teit...

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.5.13 14:44:54

Jo on kumma kuin laadultaan näin erinomaiset vain tippuvat toiselle sivulle ja sitten suositumpia ovat ne, joissa ei ole mitään sisältöä ja kyseiset tarinat vilisevät kirjoitusvirheitä. Sennnulaatua ei voita kukaan!

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.13 22:54:53

Kiitos vaan - !
Nyt ei oltu ihan kakkossivulla vielä.
----------------------

Käskin Derin pitää loppupäivän vapaata.
- Mutta huomenna on kisat, enkä mä ehtinyt ottaa kaikkia karsinoita aamulla, hän vastusteli, mutta minä pidin pääni. Tuntui jotenkin hyvältä päästä muistuttamaan, että ainakin vielä minä olin hänen pomonsa.
- Eiköhän me selvitä Henriikan kanssa. Kohtahan meidän on pakko selvitä. Sä ehdit vielä vaikka kauppaan, jos sä tarvitset osia autoon.
- Ai niin, Deri sanoi huolestunut ilme kirkastuen. Henriikka oli heittänyt hänelle vanhan autonsa avaimet ja käskenyt soittaa jonkun hakemaan sen romuttamolle, ellei Deriä kiinnostanut. Häntä sattui kiinnostamaan.

Saimme hevoset traikusta talliin ja sitten komensin Derin tiehensä. Hoidin tammat tarhoihinsa, siivosin trailerin ja siirsin sen paikalleen maneesin seinustalle. Muistin jopa ottaa hevosten paperit takapenkiltä ja kun vein ne tallin pieneen toimistoon, löysin sieltä Henriikan ja Svean.
- Mikset sä vaan päädy tummanpunaseen? Niitä on takuulla kaikilla kukkakauppiailla ja eikö se ole palavan rakkauden väri? Svea kysyi, kun keskeytin heidät astumalla sisään.
- No kun… ai hei! Mä olinkin kuulevinani jotain kopinaa. Miten teillä meni? Henriikka kysyi.
- Ihan kelvollisesti, sanoin.
- Ei mitään ruusukkeita?
- Ei aina voi voittaa. Mä annoin Derille loppupäivän vapaata, meidän pitää itse puunata kamat ja hevoset.
- Äh, Henriikka sanoi rypistäen nopeasti otsaansa. – No, minkäs sille voi.
- Se aikoo lähteä meiltä.

Syvä hiljaisuus lankesi keskuuteemme ja tyttöjen ilmeet muuttuivat kauhistuneiksi, kun sanani upposivat. Sitten alkoi senpäiväinen päivittely, mikä oli paljon mukavampaa kuin että he olisivat jatkaneet hääjuttujen supattamista.
- Mitä te teette ilman Deriä? Svea huudahti.
- Meidän pitää hommata joku. Oiskohan Ypäjällä kukaan jääny ilman harjoittelupaikkaa? Henriikka mietti. Hän oli muutamaankin otteeseen esittänyt ajatuksen, että voisimme ottaa harjoittelijoita talliavuksi, kuten hän oli tehnyt Mustaojalla. Minä en ollut oikeastaan koskaan edes kommentoinut asiaa. Joku tumpelo kukatahansa ei kyllä tulisi meidän tallillemme tumpeloimaan. Tietysti Mustaojallakin oli hienoja hevosia, mutta Henriikka oli ollut siellä suunnilleen koko ajan vahtimassa heidän tekemisiään.
- Tänne ei kyllä kukaan pahnanpohjimmainen, joka ei minnekään muualle kelvannut, tule harjottelemaan mitään tallihommaa, sanoin.
- Niin, Hanna ei varmaan suostuisi, Henriikka myönsi.
- Mä voin kyllä välillä auttaa, Svea lupasi. – Mutta se leffa meidän kai pitää unohtaa, jos teillä on tallihommia.
- Niin kai, Henriikka huokaisi, enkä tullut ryhtyneeksi ritarilliseksi sanomalla, että pärjäisin yksinkin. Olisi paljon mukavampaa kahden.

Minusta illasta tulikin harvinaisen miellyttävä. Ratsastin Estebanin ja sitten touhuilimme kahdestaan kaikessa rauhassa, ilman kiirettä. Olimme yllättävän harvoin tallissa ihan kahdestaan ja ellen olisi pohtinut Deriä, olisin ajatellut, että tämä oli aika lähellä unelmaani. Henriikkakaan ei kiukutellut, vaikka olisi voinut, jos olin vienyt häneltä kaupunkireissun.
- Olisin mä kai täällä yksinkin selvinnyt, jos sä oisit halunnu lähteä Svean kanssa sinne leffaan, sanoin, kun oli jo varmaankin liian myöhä hänen lähteä.
- Ei se mitään, ei mua oikeastaan huvittanutkaan mennä. Mä olisin miettinyt koko ajan, että joudun nousemaan aamutalliin koko kesän.
- Ei se niin mene. Meidän on pakko palkata joku, mua vaan hirvittää se, että löydetäänkö me ketään kunnollista, ähkäisin.
- Mitä jos kysellään ensin kaikilta tutuilta? Henriikka ehdotti.
- Keneltä tutuilta? kysyin epäluuloisena. Ystäviini ei kuulunut montakaan tallinpitäjää: tiesin sellaisia tietenkin kymmenittäin ja nyökkäilimme toisillemme kisoissa ja kinkereissä, mutta sen jälkeen, kun olimme tulleet tänne Hankoon, olin ruvennut pitämään heitä kaikkia kilpailijoina. Sitä oltiin ystävällisiä ja kohteliaita, mutta en nähnyt itseäni soittelemassa heille avuntarpeessa.
- No mitä jos alotettaisiin sun vanhemmista? viisas tyttöystäväni virnisti.

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   16.5.13 09:38:49

Ihana rauhallinen pätkä. :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   17.5.13 15:41:43

Taas <3

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Amz 
Päivämäärä:   20.5.13 10:08:17

Kimi vois tulla tekeen tallihommia! Paitsi se taitaa olla hiukan vanha. Ehkä Kimin lapsi? Joku Oonalainen kuitenkin! Tai Ilja! Mä jotenkin kaipaan vanhaa aikaa, sitä kun Vesku ja Jessi oli just tutustunut ja oli lääkisjuttuja ja Musti oli pieni ja Danni syntyi :)

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.5.13 23:07:06

Kas siinäpä pulma :D
---------------

Sunnuntain kisat olivat jo ihan vakavasti otettavat kevään enemmänkin harjoitustenomaisten jälkeen ja sen verran idässä meiltä, että Mustaojaltakin lähdettiin sinne. Pääsisin ratsastamaan Veskua vastaan ja ajatus siitä oli tietyllä tavalla sykähdyttävä. Tietysti olimme ennenkin ratsastaneet samoissa luokissa, mutta silloin olimme olleet selkeästi samalla puolella ja minäkin useimmiten isäni omistamalla hevosella.

Lähtö meiltä kyllä meni ihan käsille. Henriikka oli aina enemmän tai vähemmän täykkäritamma kisa-aamuina, ja nyt hänen kisavaatteensa olivat hukassa.
- Miten helvetissä ne voi olla hukassa, sähän kävit ne läpi illalla! äyskin hänelle, kun hysteerinen kohtaus näytti olevan lähellä jo ennen kuin pääsisimme tallille, eikä se ehkä ollut paras lähestymistapa.
- Jos mä tietäisin, mä en kai etsisi niitä, hän sähisi minulle ja voisin vannoa, että hänen siniset silmänsä olivat muuttuneet myrkynvihreiksi.
- Etsi ne sitten, mä menen talliin, sanoin ja kaappasin omat kamani. Sivusilmällä näin Henriikan pukupussin eteisen naulakon koukussa, mutta koska se oli ilmeisin paikka sille, päättelin siellä olevan hääpuvun tai jotain muuta sellaista. Ellei häntä kuuluisi, kun tulisi aika lähteä, soittaisin ja kehottaisin katsomaan eteisen naulakkoon.

Meni tuskin kymmentä minuuttia, ennen kuin nolo naisihminen pussukoineen saapui.
- Missä ne oli? ihmettelin viattomana.
- Välikö sillä. Joko lastataan?

Deri halusi matkustaa livingissä, joten Henriikka ja Svea olivat ohjaamossa seuranani. Kilin pimpulat heistä mitään seuraa ollut. He puhuivat keskenään aivan käsittämättömiä ja minä saatoin vain sulkea korvani ja miettiä tulevia kuukausia.
- Osaatteko te ratanne? keskeytin, kun olimme melkein perillä ja se hiljensi heidät vielä käymään niitä läpi.

Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua. Minä niin nautin ratsastuskilpailuista – etenkin tällaisista suurista, joissa oli läsnä muitakin kuin surevia omaisia. Pidin kaiuttimien rätinästä ja satojen kavioiden kopinasta, jännityksestä, joka ajelehti melkein käsin kosketeltavana ja – myönnän – kaikista katseista, jotka kohdistuivat minuun, kun olin radalla, ja välillä radan ulkopuolellakin. Oli myös miellyttävää saada aina ajaa Hannan iso hevosauto jonnekin paraatipaikalle pois traileririvistöstä, sillä se vaati sivupurkuineen niin paljon tilaa. Ei se tietysti ainoa laatuaan ollut, mutta yleensä se oli hienoin.

En ehtinyt lähteä etsimään mustaojalaisia vaan kävin kansliassa hoitamassa meidän kaikkien ilmoittautumiset ja kiipesin sitten oikopäätä Flabberin satulaan. Sen dieselmoottori vaati aikaa lämmetäkseen ja halusin, että se olisi radalla parhaimmillaan. Halusin totisesti päästä eroon siitä ja häikäisevä suoritus tänään voisi olla vain avuksi. En pelännyt, että väsyttäisin sen, sillä se ei tuntunut väsyvän ikinä. Joku saisi siitä loistavan ratsun. Joku muu kuin me.

Tunsin paikat edellisiltä kisareissuilta niin hyvin, että saatoin kiertää lähimaastoja puolisen tuntia ennen kuin siirryin verryttelyalueelle ja siellä oli Sunnakin Teeterillä ja Vesku aidan takana. Oli ilahduttavaa nähdä heidät, vaikka rutistinkin siinä kohden tervehdykset lyhyeen nyökkäykseen. Meillä toivottavasti olisi aikaa rupatella kunnolla myöhemmin. Vesku oli menossa vasta seuraavaan luokkaan, samoin kuin minä Estebanilla ja siihen oli aikaa enemmän kuin ruhtinaallisesti.

Rata meni okei, hetkittäin jopa oikein hyvin. Hannalla oli joskus ollut tapana pistää kuuluttajat mainostamaan, jos hänellä oli ollut myyntihevosia mukana kilpailuissa, mutta minä en ollut muistanut sitä ennen kuin ratsastettuani enkä sitä paitsi tiennyt, olisivatko he suostuneet pyyntööni. Päätin, että kävisin nyt yrittämässä, sillä epäilin, että pääsisimme palkintojenjakoon ja siinä kohden mainoslausahdus vasta toimisikin.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   22.5.13 16:43:14

Ihanaa lukea kesäisiä juttuja kun ulkonakin on kesä! Piti tulla kotiin sisälle pitämään pieni tauko auringosta ja tulla koneelle. Oikeasti minun pitäisi pakata, mutta tää vaan on niin paljon parempaa tekemistä kun pakkaaminen :D

Niin oli siis todella hyvä pätkä! Ja ymmärrän ton Jerryn kyllästymisen hääjuttuihin, itsekin olen niitä ihan täynnä, kavereideni takia :D

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   23.5.13 10:51:04

vaan niin hyviä pätkiä taas että huhhuh! (:

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   26.5.13 11:26:04

Ja etusivulle

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Arliina 
Päivämäärä:   26.5.13 19:14:35

Onkohan noi loput Henriikka- jutut jossakin sivulla? Ne loppuu mulla tiedossa olevalla saitilla kesken siitä heti kohta Camin "suuren hetken" jälkeen. Täytyy kyllä sanoa että se kohtaus on yksi parhaiten kirjoittamiasi, ja muutenkin se reuniting Henkka ja Jerry- osio on hauska. :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.5.13 17:27:46

Lisää!

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: des. 
Päivämäärä:   27.5.13 21:48:34

Piristä mua? Tai emt, piristynkö mä hääjutuista just nyt, mut joku kiva pitkä heppapätkä?

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   30.5.13 04:51:54

maltoinpas pysyä hetken poissa niin oli useampi pätkä odottamassa :oD. Hyvin piristi aamuyön kitutuntia.

Laatu on takuuvarmaa sennnua.

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.5.13 23:11:22

Heipati hei, onko tosiaan jo noin kauan siitä, kun viimeksi sain pätkän tänne?
Arliina, varmasti viimeisimmät Henriikat puuttuu sivuilta, muistan, etten ruvennut niiden kanssa pitämään kiirettä, kun ne oli täällä vielä ihan löydettävissä. Täytyy laittaa (jonain päivänä...)
----------------

Järjestin Flabberin mahdollisimman vikkelästi Derin huomaan ja lähdin etsimään kisojen kuuluttajaa. Ostin mennessäni kupin kahvia ja lähestyin toimitsijatelttoja muina miehinä, kunnes onnistuin paikallistamaan hänet. Mikrofonin varressa oli täti, iältään ehkä kolmekymppinen ja ruumiinmuodoiltaan sellainen, ettei hän ainakaan kovin aktiivisesti ratsastusmielessä hevosia harrastanut.
- Hei, sanoin kohteliaasti, kun vilkaisin radalle ja totesin, ettei hänen ainakaan noin neljään minuuttiin tarvitsisi keskittyä kuuluttamiseen.
- Hei, hän sanoi epäluuloisesti.
- Mä ratsastin vähän aikaa sitten ja mulle tuli mieleen, että jos me päästään palkintojenjakoon niin voisitkohan sä mainita, että mun hevonen on myytävänä?

Yhtä hyvin olisin kai voinut pyytää häntä laulamaan aarian oopperasta Kaarle kuninkaan metsästys kisakansalle, niin torjuva oli hänen ilmeensä.
- Luuletko sä, että mä olen joku Helppo-Heikki? Ei tää mikään markkinateltta ole!
Suoraan sanottuna en ollut ollenkaan osannut odottaa tuommoista vastausta. En katsonut pyytäneeni mitään kovin kohtuutonta. Mutta ei tässä suuttuakaan auttanut, se ei ainakaan auttaisi.
- No, sehän on tietysti ihan sun vallassa, sanoin nöyrästi. – Kunhan vaan ajattelin, että jos sä haluaisit auttaa. Joku vois yhtäkkiä tajuta, että tarvitsee justiinsa hevosen.

En mennyt pois vaan katsoa tapitin naista pyytävästi vastustaen mielihalua räpytellä ripsiäni, kuten Henriikka olisi siinä tilanteessa takuulla tehnyt. Se olisi ollut kornia ja täti olisi luullut, että pilkkaan häntä. Katsoin vain ja odotin kunnes hiljaisuus alkoi tuntua painostavalta ja nainen rykäisi.
- No. Siis. Eihän semmoinen ole tapana.
- Olen mä kuullut montakin kertaa. Ja sinähän se määräät, mitä sä puhut.
- No olkoon, hän päätti. – Mikä hevonen se oli?
- Flabbergast, ja kiitos kovasti!
- Saanko mä provikkaa, jos joku tulee sen täällä ostamaan? hän kysyi vitsikkäästi ruksatessaan jotain papereihinsa.
- Jos joku ostaa sen täällä tänään niin takuulla saat, lupasin ja kävin kanttiinissa ostamassa hänelle pari suklaapusua. Oikea olisi tullut halvemmaksi, mutta se olisi ollut vähän moraalitonta.

Pääsimme kakkossijalle ja meitä mainostettiin, joten norkoilin vähän aikaa luokan jälkeen autolla, mutta kukaan ei rynnännyt paikalle setelitukun kanssa. Oli tauon aika, sillä tähän väliin oli ohjelmassa laitettu poniluokka, johon kukaan meistä ei ymmärrettävästi osallistunut.
- Mä menen etsimään mustaojalaiset, sanoin tytöille ja Derille, jotka söivät eväitä lastaussillalla istuen.
- Sano terveisiä, Henriikka kehotti eikä tehnyt elettäkään halutakseen mukaan. Hyvä niin, sillä halusin mieluummin jutella Veskun kanssa ilman ylimääräisiä korvia. Löysin hänet traikun luota. Utopiakin oli saanut rusetin ja seisoi nyt traikussa rouskuttamassa heinää Teeterin vieressä, jolla Vesku oli kilpailemassa myöhemmin.

- Kahville, vanhus, esitin isälleni, joka ei näyttänyt pahastuvan nimittelystäni. Minua se sen sijaan elähdytti kovasti. Tunsin itseni nuoreksi oriksi, joka jo päihittäisi entisen laumanjohtajan tarpeen tullen. Tietenkään minun ei tarvitsisi, minullahan oli oma laumani Hangossa.
- Mennään vaan! Vesku sanoi ja nyökkäsi Sunnalle, joka nyökkäsi takaisin vakuuttaakseen, että vahtisi hevosia sen aikaa. Ei siihen sen enempiä sanoja tarvittu.

Minä ostin kahvit ja sämpylät meille molemmille, koska minulla sattui olemaan sopivasti rahaa taskussa ja asetuimme kentän aidan taakse niiden kanssa. Poniratsukot esittivät parastaan ja ajattelin haikean hetken ajan Villeä, ensimmäistä poniani. Se oli ollut kaunis kuin kinuskikarkki ja minulla oli usein vieläkin sitä ikävä.

- Mitä teille kuuluu? Vesku kysyi.
- Deri aikoo lähteä meiltä, tokaisin. Me kyllä soittelimme sen verran usein, että oli oikeastaan ihme, että minulla oli mitään kerrottavaa.
- Ohoh, se teidän ihmemies?
- Se nimenomaan. Se aikoo lähteä Ahvenanmaalle.
- Jaa sinne. No, kukas Bosselta tulee teille sen tilalle?

Pum vaan ja päässäni jomottanut solmu oli auennut. Miksi ihmeessä minä en ollut ajatellut moista itsestäänselvyyttä? Deri tarvitsisi työpaikan Ahvenanmaalla – sillä tuskin hän Kimin pikkuvaimoksi muuttaisi – ja mehän olimme tavallaan samaa firmaa.
- Mä en ole jutellut Bossen kanssa vielä, sanoin totuudenmukaisesti. – Mutta kuka tahansa siltä liikeneekin se ei ole Derin veroinen.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   31.5.13 10:52:38

Jes, raskaan viikon pelastus! :)

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   3.6.13 15:17:57

Hopsista, tääki täyttyy kohta

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.6.13 16:32:19

Mutta vielä mahtuu :)
-----------

Mutustimme hetken sämpylöitämme ja sitten Vesku kysyi:
- Joko teillä on hääpäivä sovittuna?
- Ei, sanoin ja totesin, että siinä olikin sitten seuraavaksi suurin murheeni. – Ei kai kirkkoja saa tähän aikaan vuodesta varattua. Vaikka kyllä ois hieno juttu, jos sen sais hoidettua ja äkkiä.
- Haluatteko te sitten välttämättä kirkkohäät? Leena-mummin nurmikolla meidätkin vihittiin.
- Niinkö? kiinnostuin. Olin kai minä sen kuullut ennenkin, mutta koko aihe ei ollut ollut erityisen tärkeä minulle.
- Joo, mehän haluttiin äkkiä naimisiin, kun mun isä oli huonossa kunnossa ja sillä tavalla koko homma järjestyi nopeimmin.
- Kerro lisää! Mä tulen hulluksi, jos ei Henriikka kohta lopeta häätohotustaan! puuskahdin ja isä totteli. Se kuulosti ihanan simppeliltä ja yksinkertaiselta.

- Ei kai Henriikka ole raskaana?
- Ei, kielsin nopeasti. – Ei ainakaan mun tietääkseni.
- Jaa, mä vaan ajattelin sun kiireestä.
- Mä vaan pelkään, että jos mä joudun ensi kesään tai jonnekin asti katsomaan riisipussien taittelua mä en ehkä kohta haluakaan naimisiin.
- Haluatko sä sitten?

Vesku katsoi minua tutkivasti ja minä tunsin oloni epämukavaksi. Hänen sanoissaan oli painoa, oli aina ollut. Hänen ei ollut juuri koskaan tarvinnut komentaa meitä kahta kertaa penskoinakaan ja olihan hän juuri yhdellä kysymyksellä ratkaissut huoleni henkilökuntapulastamme. Pitäisikö minun nyt huolestua avioliittoaikeistani?
- Tietysti haluan, sanoin olematta ollenkaan varma. Halusinko minä tosiaan?
- No eihän siinä sitten mitään. Kysy vaikka, haluaisiko Risto vihkiä teidät. Kunhan sä tosiaan olet varma. Kenellekään ei tule kuin paha mieli, jos te mennä paukautatte naimisiin pelkästään, koska niin on tullut joskus hetken huumassa sovittua.
- Niinkö teille kävi? kysyin äkkiä suuttuen. Millä oikeudella hän oikein kylvi epävarmuuden jyviä päähäni.
- Ei, Vesku sanoi kiireesti, mikä pani epäilemään. – Mutta te nyt olette asuneetkin yhdessä niin vähän aikaa.

Minusta syksystä asti ei ollut suoranaisesti vähän aikaa, mutta kai se oli, jos hän kerran sanoi niin. Olin tänään näköjään oikein vastaanottavaisella tuulella.
- Tottakai me mennään naimisiin, sanoin päättäväisesti, sillä mielessäni oli välähtänyt, miten kauhean hankalaa olisikaan olla menemättä. Mitä Henriikka sanoisi, miten talliyrityksemme kävisi, mitä kaikki muut ihmiset sanoisivat? – Luuletko sä, että mekin voidaan pitää häät mummin pihassa?
- Kysy. Se takuulla ihastuu ikihyväksi, mutta älä anna sen ruveta ruokavastaavaksi. Se alkaa jo olla liian vanha muonittamaan monta kymmentä ihmistä. Vai paljonko te olette ajatelleet kutsua vieraita?
- Mä pelkään, että Henriikan ja mummin yhteisellä listalla on sata tai kaks, sanoin synkästi.
- No jessus!
- Niinpä. Mutta hei, jos me nyt onnistutaan hoputtamaan ne häät johonkin väliin pian, niin ehkä ne ei kaikki tule, ilahduin. – Ja niiden pitää kumminkin olla arkena. Meillä on kaikki viikonloput kisoja.
- Paitsi juhannus?
- Paitsi juhannus, myönsin. Silloin ei ollut kouluratsastuskilpailuja.
- No niin, kuulutukset hakemaan ja juhannushäät, Vesku sanoi rohkaisevasti. – Kaikki ihmiset on jo tehneet juhannussuunnitelmansa niin, ettei teidän häihin ehdi puoletkaan kutsutuista.

Henriikka olisi varmasti pitänyt moista puhetta kerettiläisenä, mutta minä olin täysin samaa mieltä ja minulle tuli kevyt ja huojentunut olo. Niin meidän pitäisi tehdä.

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   4.6.13 22:25:09

Miten musta tuntuu ettei Henriikka ihan purematta niele tollasta :D

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.6.13 22:39:37

Saas nähdä :D
-------------------
6.
Minulla oli usein sanomista Henriikan ratsastuksesta, vaikka en aina ääneen sanonutkaan, mutta Flirtin kanssa heillä tuntui olevan jokin yhteisymmärrys. Sinä sunnuntaisena kisapäivänä he esittivät – pisteistä päätellen, en ehtinyt katsomaan – suorastaan jumalaisen hyvän radan. Omassani ei ollut kehumista. Pyrin aina ammattimaiseen käytökseen ratsastaessani ja etenkin kilpailuissa, mutta tänään en pystynyt. Huolimatta siitä, että olin juuri päättänyt ruveta toteuttamaan pikaisia juhannushäitä, olivat isän epäilykset palanneet mieleeni ja olin miettinyt vain sitä, olinko ehkä tekemässä elämäni suurimman virheen. Oliko Henriikka tosiaan se oikea? Miten sen muka voisi tietää? Ja halusinko minä oikeasti naimisiin nyt, koskaan, näin nuorena tai kenenkään kanssa?

Esteban yritti parhaansa, mutta ei se pystynyt suorittamaan rataa ratsastajan laiminlyödessä ellei suorastaan häiritessä sitä ja meidän pisteemme olivat hyväksytyn rajoilla. Minua sapetti, eikä asiaa parantanut ollenkaan Henriikan ilkkuminen.
- Ja mä kun luulin, että sä ja Esteban olette omaa luokkaanne meidän tallilla. Ajatella, että me hakattiin teidät tällä lailla! hän virnisteli.
- Joo joo. Anna jo olla, tiuskaisin ja ajattelin taas kerran, olinko tekemässä mitään viisasta. Eikö Henriikan olisi pitänyt olla pahoillaan puolestani?
- Mun onkin pitänyt puhua sun kanssa vakavasti, hän sanoi hyvin sopivasti.
- Mistä?
- Siitä, että miksi sä ratsastat aina parhailla hevosilla.

Petyin pikkuisen, sillä olin oikeasti odottanut Henriikan haluavan puhua jotain naimisiin menon mahdollisesta järjettömyydestä, kun kerran itsekin ajattelin vain sitä.
- Siksi, että mä saan niistä enemmän irti kuin sinä, ilmoitin.
- Juu. Ai niin. Mä unohdin, hän nauroi ja vilkutti ruusukettaan.

Tietenkään se ei ollut oikea riita, eikä oikeastaan riita ollenkaan. Samanlaista vänkäämistä oli esiintynyt ennenkin, enkä ollut koskaan ajatellut, että Henriikka olisi halunnut muuta kuin vähän kiusoitella. Tyhmällä tavalla kylläkin. Itse en olisi pilkannut hänen epäonnistumistaan edes leikillä, sillä tavalla minut oli kasvatettu. Jos riideltiin niin riideltiin, mutta ellei riidelty, ei myöskään loukattu tai pilkattu toista.
- No älä nyt leikistä suutu, morsiameni huomasi sanoa, kun en saanut yrmyä pois otsaltani.
- En niin, ärjäisin.
- Auts! Mennään hakemaan yhdet kahvit, Svea, se voi vaikka purra!

Rauhoituin tietenkin matkalla kotiin, ainakin ulkoisesti. Henriikkakin lakkasi vinoilemasta minulle ja kun hevoset oli hoidettu ja pari kotiin jäänyttä ratsastettu illan viileydessä, lämmitimme saunan. Alkoi olla niin kesä, että sen jälkeen teki mieli mennä terassille istumaan ja kesää haistelemaan. Luonto oli kirkkaan vaaleanvihreä ja tunsin itseni onnelliseksi huonosta radasta ja muista huolista huolimatta. Muistin, että minun pitäisi puhua Bossen kanssa ja raportoida Hannallekin viikonlopun kisoista, mutta puhelin saisi odottaa vähän aikaa.
- Täällä on hyttysiä, Henriikka marisi ja huitoi.
- Ei ne mua vaan kiusaa, sanoin laiskasti.
- Ja se on ihan epistä!
- Sussa on ehkä liikaa hajuja, arvelin, sillä hänen saavuttuaan terassilla ei enää tuoksunut alkukesä vaan paremminkin marketin hajuvesiosasto.
- En mä ole laittanut hajuvettä!
- Mutta saippuaa, shampoota, hoitoainetta, vartalovoidetta… luettelin.
- No haluaisitko sä, että mä haisisin hieltä?
- Sä haiset ihanalle vaikka haisisit siltä väliltä, sanoin ja tajusin olevani täysin rehellinen. Aamulla, kun kaikki nuo ihmeaineet olisivat hankautuneet lakanoihin ja haihtuneet pois, hän olisi ihanimmillaan. Aloin jo odottaa sitä hetkeä ja toisaalta, kyllä minä kestäisin vähän lähentelyä vaikka hetikin.

Ennen kuin ehdin ehdottaa mitään, Henriikka huokaisi syvään, tuijottaen taivaanrantaan, joka oli hempeän hiirenkorvaisen pajukon takana.
- Pitäiskö mun sun mielestä pitää hiukset auki vai kiinni häissä? Koska auki on vähän niin kuin neitseellistä, enkä mä… mutta niin on valkoinen pukukin.
Halusin sanoa että ihan vítun sama minulle vaikka hän olisi kalju, mutta se kuulosti turhan ilkeältä. Kesäillan valssi oli kuitenkin vaiennut korvistani.
- Auki käy hyvin, sanoin ja nousin etsimään kännykkääni.

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   6.6.13 23:58:34

apua...

  Re: Nuori Jerry

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   7.6.13 14:04:15

Jännää!

  Re: Nuori Jerry

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.6.13 20:50:23

Teinpähän jo varuiksi uuden, jos vaikka joku innostuu kommentoimaan. :)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.