Lähettäjä: hanoi
Päivämäärä: 7.1.13 16:43:41
10. Luku
Miska
Katselin vieressäni nukkuvaa sähkötukkaa. Sen hiukset hohti kirkkaina valkosella tyynyllä ja kasvot näytti rauhallisilta. Ja kauniilta, lukuun ottamatta ikävän näköistä mustelmaa poskessa. Hipaisin sitä varovasti sormellani ja Emil ynähti hiljaa unissaan. Peitto oli yön aikana valahtanut melko alas, enkä voinut estää katsettani kiinnittymästä pieneen, vaaleaan ihokaistaleeseen, joka oli paljastanut löysän teepaidan alta. Laskin käteni varovasti pojan kyljelle ja luut tuntuivat aivan liian selkästi paidankin läpi. Emil oli niin laiha, että usein pelkäsin sen puolesta ja mietin, söikö se oikeasti koskaan mitään. Siirsin kättäni alemmas törröttävälle lonkkaluulle ja Emil liikahti tällä kertaa ynisten jotain samalla ja jätin käteni paikalleen hymyillen pienesti. Painoin pääni melkein kiinni pojan niskaan ja imin suloista tuoksua saaden pörröiset hiukset kasvoilleni. Pian nukahdin itsekin.
Heräsin tuntiessani jotain pehmeää ensin poskellani ja sitten huulillani. Ynähdin hiljaa ja räpyttelin uniset silmäni auki kohdaten Emilin hymyilevät kasvot yläpuolellani. Virnistin pojalle ja vetäisin tämän kiinni itseeni uuten suudelmaan.
"Huomenta", poika henkäisi edelleen hymyillen meidän irrotautuessa.
"Huomenta pörröpää", naurahdin ja pörrötin vähän lisää sinistä takkupehkoa. Emil aikoi nousta mun päältä, mutta estin pojan aikeet nopeasti ja kieräytin pienemmän vartalon vuorostaan alleni. Emil tuijotti mua kysyvänä, mutta suloinen hymy ei kadonnut mihinkään.
"Mitä?" poika kysyi lopulta, kun vaan tuijotin sitä luultavasti urpo virne naamallani.
"Ei mitään, musta on vaa nii kiva nähä sun hymyilevän", vastasin iloisesti ja Emi hymähti.
"Mut meijän pitäs nyt lähteä kouluun", Emil tokaisi tuhoten mun söpöt vaaleenpunaset pilvilinnat.
"Eikää, ei meijän tartte", mourusin ja painoin kasvoni Emilin olkapään ja kaulan väliin.
"Toi kutittaa", se kihersi yrittäen tyrkkiä mun päätä kauemmas ja kohotin kasvoni virnistäen pirullisesti.
"Aijaa, entäs tää?" kysyin ja aloin kutittaa Emilia kyljistä saaden pojan nauramaan suloisesti ja kiemurtelemaan.
"Älä, lopetaaaa!" se huusi sätkiessään allani ja yrittäessään rimpuilla epätoivoisesti.
"Ai älä lopeta? Emmä aikonukkaa", virnistin, mutta lopetin lopulta toisen kylkien rääkkäämisen. Emil hengitti raskaasti ja mulkoili mua. Keskeytin sen mahdolliset valitukset painaen suudelman sen huulille, johon Emil vastasi nopeasti. Tutkin kielelläni toisen suuta ja lipaisin huulessa killuvaa korua saaden nuoremman värähtämään allani. Emilin kädet oli eksyneet jonnekkin mun niskaan ja se pyöritteli mun hiuksia sormissaan. Pujotin toisen käteni Emilin paidan alle, joka oli noussut huomattavasti meidän pikku painin aikani. Sivelin sileää, pehmeää ihoa sormillani ja Emil mumisi jotain mun huulia vasten. Tunnustelin Emilin kapeaa rintaa, kylkiä, vatsaa...
"Miska...", Emil hengähti irrottautuessaan varsin kiihkeäksi muuttuneesta suudelmasta ja tuijotti mua suoraan silmiin. Hento puna oli kohonnut sen poskille, eikä toisella luultavasti ollut hajuakaan, kuinka hemmetin paljon halusin sitä sillä hetkellä. Emil vaikutti kuitenkin edelleen hyvin epävarmalta, joten mun oli pakko hillitä itseäni.
"Meijän pitäs lähtee sinne kouluun, lintsataan muutenki iha liikaa", Emil mutisi noustessaan mun päästettyä sen pois altani. Hymähdin jotain myöntävän tapaista, vaikka mua houkutti aivan muut asiat kuin kouluun lähteminen tuijottaessani Emilin perään pojan kadotessa kylppäriin. Huokaisten alistuin kohtalooni ja aloin kiskoa vaatteita ylleni.
Emil
Makoilin Miskan sohvalla tuijotellen hajamielisenä jotain telkkarista pyörivää rikossarjaa rapsutellen samalla Jekkua, joka nukkui tyytyväisenä mun vieressä pää mun sylissä. Olin jotenkin vaan jämähtänyt Miskan kämppään, eikä mua kyllä todellakaan huvittanut mennä kotiin. Isä ei varmaan vieläkään ollut toipunut siitä mehutölkistä ja odotti, milloin pääsisi vetämään mua turpaan sen takia. Toisaalta se oli kyllä ehtinyt jo varmaan sen jälkeen kiskoa viinaa sen verran, ettei muistanut mitään. Huokaisin hiljaa ja painoin silmäni kiinni huomaten olevani kauhean väsynyt.
Säikähdin tuntiessani kädet olkapäilläni ja meinasin pompata ylös sohvalta saaden Jekun tuhahtamaan närkästyneenä ja siirtymään lattialle makaamaan.
"Enkai säikäyttäny?" Miska hymisi matalasti mun korvaan saaden mun kasvot kuumottamaan ja jotain epämääräistä mumisten siirryin vaivaantuneena kauemmas keesipäästä, joka katseli mua virnuillen. Mun katse jumiutui sen paljaaseen yläkroppaan, mutta Miskan kohottaessa merkitsevästi kulmiaan käänsin sen nopeasti takaisin telkkariin posket vaan yhä kuumempina ja mitä ilmeisimmin punaisina helottaen. Hemmetin rokkipoika.
"Tiiätkö, sä oot aika söpö ku punastut", Miska virnuili tullessaan istumaan mun viereen ja mulkaisin sitä vihaisesti. En sanonut mitään, välillä se osasi kyllä olla niin hiton ärsyttävä. Lähinnä mua oikeastaan ärsytti oma hermostuneisuuteni ja se miten helposti Miska mut siihen tilaan sai. Miskaa asia taas tuntui huvittavan suurestikin.
"No älä nyt loukkaannu, emmä mitenkään pahalla, sua on vaa nii kiva kiusata", se sanoi naurua äänessään todistaen ajatukseni oikeiksi. Me istuttiin hetki hiljasuudessa, kunnes ovikellon pirinä sai molemmat hätkähtämään. Vilkaistuaan pikaisesti mua Miska asteli ovelle pelkissä risoissa farkuissaan. Hiton nudisti.
"Ai Tommi moi", kuulin Miskan sanovan eteisessä, enkä edes uskaltanut kääntyä katsomaan. Toivoin, ettei se pyytäisi kaveriaan sisälle, mutta tottakai se pyysi ja mun teki mieli vajota maan alle. Jep, tiesin olevani ihan hélvetin epäsosiaalinen ja muuta hauskaa, mutta en vaan voinut sille mitään. Ahdistuin aina vieraiden ihmisten seurassa.
"Toi on Emil, mun... kaveri. Me ollaan samas koulus", Miska selitti jotenkin hajamielisenä päätään raapien ja se sen kaveri, Tommi, tuijotti mua uteliaana.
"Ja toi on Tommi", Miska sanoi mulle kadoten keittiöön ja kysyen haluttiinko me jotain. Kohta se tuli kolmen kaljapullon kanssa ja otin yhden vastaan, vaikkei mun tehnytkään yhtään mieli. Tuntui kuin sydän olisi hakannut taas vaihteeksi ihan luonnottoman kovaa ja varoin katsomasta Tommia. Musta tuntui, että se piti mua jonain säälittävä luuserina ja että sen teki mieli vaan nauraa mulle. Tai no mähän olin vaan säälittävä luuseri, johon ei kukaan halunnut tutustua. Miksi olisikaan, kun olin tämmönen hemmetin arka ja muutenkin kaikinpuolin surkea.
Tuijottelin varpaitani ja pyörittelin täyttä kaljapulloa käsissäni, enkä oikeastaan kuunellut, mitä Miska ja Tommi jutteli. Olin tyytyväinen, kun mun ei tarvinnut osallistua keskusteluun, mutta tunsin silti oloni jotenkin urpoksi, kun vaan istuin siinä. Lopulta laskin pulloni olkkarin pöydälle ja nousin ylös saaden kaksikon katseet itseeni.
"Mä... mä taidan täst lähtee... kotiin", mumisin ja kävelin nopeasti eteiseen kiskoen tennarit jalkaani.
"Emil oota!" Miska huudahti ja nousi ylös hämmentyneenä mun käytöksestä. Ehdin kuulla Tommin sanovan jotain "mikä sitä vaivaa", tai jotain sen tapaista, ennen kuin pamautin oven kiinni. Mietin hetken, minne menisin, kunnes päätin mennä kotiin toivoen, ettei isä olisi siellä ainakaan siinä kunnossa, että jaksaisi alkaa huutaa mulle.
Hiljaa potkin kenkäni jaloista jättäen ne eteiseen ja kävelin peremmälle hiljaiseen asuntoon. Totesin nopeasti onnekseni, että isä ei edes ollut kotona. Oli ilmeisesti jaksanut raahautua baariin asti samanlaisten kúsipääkavereidensa kanssa. Yleensä se röhnötti vaan kotona, mutta joskus tapahtui ihme ja se jaksoi lähteä läheiseen räkälään. Kävelin huoneeseeni ja jostain syystä mun teki mieli itkeä. Olin oikeasti ihan hiton säälittävä itkupilli, ei kukaan, varsinkaan jätkä, itkenyt niin usein kuin mä. Ja vielä ilman syytä. Ahdistuneena kaivoin tutun veitsen laatikostani, mutta jähmetyin tuijottamaan esinettä ja kerrankin mietin, oliko se oikeasti järkevää. No ei hélvetissä ollut. Lopulta huultani purren suljin veitsen takaisin laatikkoon ja istahdin sängylleni haudaten pään käsiini. Hätkähdin rajusti kännykän pärähtäessä soimaan ja kaivoin ihmeissäni sen taskustani. Soittaja oli kukapa muukaan kuin Miska. Purin huultani niin pitkään, että maistoin veren suussani ja nielaisin ahdistuneena painaen lopulta punaista luuria.
"Víttu...", huokaisin heittäen kännykän lattialle.
|