Lähettäjä: jjs94
Päivämäärä: 19.8.12 20:33:21
Laitan nyt vielä tämän jatkopätkän tänään. Olkaapa hyvät :D
Matias
Olin hereillä jo ennen herätysryhmää jona tänään toimisi Viivin ryhmä. Vuorot olivat nyt kiertäneet kaikilla ryhmillä kerran ja aloittaisimme alusta. Tänään me siis olisimme keittiöryhmä. Vilkaisin kelloa ja totesin, että voisin mennä jo laittamaan aamupalaa, kun kello oli jo niin paljon. Olin juuri lähdössä, kun huomasin, ettei Justuskaan tainnut nukkua. Käännyin pojan suuntaan ja varovaisesti käänsin katseeni pojan kasvoihin.
Justuksen silmät olivat auki ja poika kuiskasi juuri ja juuri niin hiljaa, että siitä pystyi saamaan selvää: ”Huomenta.”
Vedin farkut jalkaani ja vastasin pojalle yhtä hiljaa: ”Huomenta.”
Nyökkäsin ovea kohti ja lähdin hiljaa pois huoneesta. Hetken kuluttua myös Justus ilmestyi huoneeseen josta pääsi kaikkiin muihin huoneisiin. Lähdin kävelemään kerhohuonetta kohti, koska sehän on ainoa huone josta pääsi keittiöön. Menin keittiöön ja Justus seurasi minua.
Keittiössä käännyin pojan suuntaan ja sanoin: ”Vo-vois vissiin sitä a-aamupalaa laitella.”
Justus vain nyökkäsi ja käännyin lähteäkseni jääkaapille. Justus kuitenkin tarttui minua kädestä ja käännyin ihmetellen ja kysyvä ilme kasvoillani takaisin pojan suuntaan.
”Matias, meidän täytyy puhua.” Justus aloitti ja mä mietin, mitä se sanoisi seuraavaksi.
Pian Justus jatkoikin: ”Ei täällä, mutta myöhemmin, kun ollaan varmasti kahden ja muita ei ole paikalla. Vaikka illalla järvellä?”
Pojan äänestä pystyi kuulemaan, ettei se varsinaisesti ollut toteamus, vaan jonkinlainen kysymys -ehdotus.
”Jo-joo.” vastasin hiljaa ja pian muista huoneista alkoi kuulumaan ääniä, jotka kielivät siitä, että me emme olleet enää ainoat heräillä olijat.
Justus päästi kädestäni irti ja sanoi: ”Laitellaan vaan sitä aamiaista.”
Uskaltauduin katsomaan pojan kasvoja ja näin pienen hymyn tämän huulilla. Omillekin kasvoilleni nousi pikkuinen hymy, kun kävelin jääkaapille. Justus laittoi muroja ja leipiä esille ja mä otin jääkaapista tomaatti-, kurkku-, juusto- ja voiastian. Laitoin astiat pöydälle leipien viereen ja hain niihin jokaiseen haarukan. Justus oli ottanut pöydälle jo lautaspinon ja veitsikulhon. Juuri kun olin aikeissa ruveta miettimään, mitä seuraavaksi tytöt ilmestyivät keittiöön.
Ritva ihmetteli: ”Ohoh! Pojat olettekin jo täällä laittamassa aamiaista.”
”Joo.” vastasin vain ja katsoin, kun Elli mulkoili Justusta taas jotenkin vihaisesti. Hänen ilmeensä palasi kuitenkin taas pian normaaliksi iloiseksi Elli ilmeeksi.
Pihla päivitteli: ”Ei ois kyl teistä uskonu.”
Justus vain tokaisi: ”No tää on hyvitystä sille toissapäiväiselle.”
Ritva sanoi: ”Okei, te kundit olette nyt tehneet tarpeeksi, me hoidetaan tää aamupala nyt loppuun likkojen kanssa. Te voitte lähteä.”
Mumisin vain: ”Kiitti.” Ja Ritva hymyili meille meidän astellessa pois keittiöstä odottamaan, että tytöt saisivat aamupalan valmiiksi.
Kun tytöt olivat saaneet aamupalan valmiiksi, söimme sen ja sitten kokoonnuimme taas pirttiin aamuhartauksen pariin. Tällä kertaa oli Viivin ryhmän vuoro pitää aamuhartaus. Aamuhartaus alkoi, sillä että Harri ja Tuomo esittelivät julisteen, jossa kertoivat millainen ripari heidän ryhmänsä mielestä oli.
Harri aloitti: ”Okei. Eli meidän mielestämme tää ripari on hauska.”
Tuomo jatkoi: ”Toiminnallinen...”
”...Ja jännä!” Harri täydensi Tuomon lauseen loppuun. Me taputimme ja pojat laittoivat julisteen seinälle, meidän muiden ryhmien julisteiden viereen. Seuraavaksi lauloimme Tiinan ja Miinan valitsemat virret ja lopuksi kuuntelimme, kun Matti ja Viivi lukivat Raamattua. Sen jälkeen kokoonnuimme taas omiin ryhmiimme ja luimme pätkän Raamattuja ja pidimme tietovisa osion. Tietovisassa sijoituimme viimeisiksi. Tietovisan jälkeen kello olikin jo niin paljon, että meillä oli ruokailu. Ruokailun jälkeen oli omaa aikaa.
”Tulkaas nyt kaikki!” Sari hoputti meitä. Lähtisimme kuullemma metsään. Kiskoin sinisen hupparini päälleni ja en voinut sille mitään, että aloin taas hymyillä kuin idiootti. Se huppari vain sattui tuomaan hyviä muistoja mieleen ja mä ajattelin, ettei sade ehkä sittenkään ollut niin kurja asia kuin mä olin kuvitellut. Justus laittoi päälleen mustaa hupparia ja hetken aikaa mä olin hieman pettynyt, kun kundi ei voinut pukea sitä päälleen minuun päin. Olisin halunnut nähdä tämän kasvot ja ilmeen. Viestittikö huppari tälle mitään? Tuhahdin omille tyhmille ajatuksille ja mietin jo illan jutteluhetkeämme. Tulisikohan siitä mitään? Ja saisimmekohan edes olla kahdestaan? Toivoin koko sydämestä, että saisimme ja lähdin laittamaan kenkiä jalkaani valmiina lähteäkseni metsään.
”Ovatko kaikki valmiina?” Heikki tiedusteli ja kun hän sai myöntyviä vastauksia hän totesi: ”Hyvä ja sitten mennään!” Lähdimme Heikin johdolla pirtin takana olevaa polkua pitkin metsään. Kävelimme jonkin matkaa ja vain kuuntelimme ja katselimme luonnon ihanuutta. Suomalainen luonto osasi olla erittäin kaunis paikka, jos siitä vain osasi nauttia ja arvostaa kunnolla.
Käveltyämme jonkin matkaa syvälle metsään tulimme paikkaan, jossa kasvoi neljä puuta lähellä toisiaan. Niistä muodostui eräänlainen suorakulmio. Puiden ympärille oli laitettu naru.
Heikki alkoi selittää: ”Täällä olisi nyt sitten tällainen testi. Jokainen ottaisi itselleen parin ja koittaisi mennä tuota narua pitkin tästä päästä tuonne toiseen päähän, putoamatta kertaakaan. Se on kuulkaas paljon vaikeampaa kuin miltä näyttää. Kaikkien ei ole pakko kokeilla, jos ei halua, mutta olisi mukavaa jos mahdollisimman monet kokeilisivat. Vapaaehtoisia aloittamaan?”
Heikki tiedusteli ja en ollut yllättynyt, kun kuulin Harrin äänen: ”Mä ja Tuomo voitas kokeilla.”
Harri tuntui ihmiseltä, joka oli valmis kokeilemaan mitä vain. Mitä hullumpi juttu, sitä varmempaa, että jos sitä piti kokeilla niin Harri olisi kokeilemassa. Maija sanoi: ”Selvä. Menkää paikoillenne ja kokeilkaa.”
Pojat nousivat puusta tukea ottaen narulle. Naru kulki vain puiden runkojen kohdalla noin puolen metrin korkeudessa ja poikien piti ottaa toisistaan tukea, pysyäkseen pystyssä. Pojat huojuivat ja koittivat kestää tasapainossa, mutta ennen pitkää Tuomo putosi.
”Jos putoatte, teidän täytyy aloittaa alusta.” Heikki kertoi ja minulle tuli mieleen joku peli, jossa täytyi aina aloittaa alusta, vaikka pääsisi kuinka pitkälle tahansa, jos siis meni ja putosi tai kuoli ihan viime metreillä.
Pojat siirtyivät pois ja antoivat muillekin tilaa kokeilla. Minna ja Tiina yrittivät seuraavaksi, mutta eivät päässet paljon poikia pidemmälle. Pojat yrittivät uudestaan, mutta eivät onnistuneet taaskaan.
”Muita halukkaita kokeilemaan?” Maija tiedusteli ja yllättäen huomasin Justuksen vierelläni. Poika katsoi minua silmiin ja pystyin lukemaan niistä suurta luottamusta, jos nyt siis osasin tulkita Justuksen silmistä lähtevän pilkkeen ja määrätietoisen katseen oikein.
”Kokeillaanko?” oli Justuksen kysymys ja jostain kumman syystä mun rohkeus ja uhmakkuus nousi taas esiin. Pitäisihän noille muille näyttää kuinka se oikein tehtäisiin.
Joten vastasin Justukselle hetkeäkään epäröimättä: ”Annetaan mennä!”
Nousimme puita apuna käyttäen narulle ja lähdimme liikkeelle. Irrotin otteeni puusta ja olin lentää melkein saman tien nurin. Justus kuitenkin tarttui määrätietoisesti kädestäni ja esti putoamisen. Mulle tuli tunne, ettei kundi antaisi mun pudota, ei ainakaan kovin mielellään. Justus itse piti vielä puusta kiinni, mikä siis mahdollisti sen, että kun se otti mun kädestä kiinni, se ei itse pudonnut. Unohdin muut ympärillä olijat ja keskityin vain saamaan tasapainoni takaisin. Kun olin taas saavuttanut tasapainoni, otin Justuksen olasta kiinni. Poika irrotti kätensä kädestäni ja laitoin toisenkin käteni pojan harteille. Olin täydellisessä tasapainossa, mutta siitä sain kiittää Justusta. Poika päästi varovasti toisella kädelleen irti puusta ja laski omat kätensä mun harteille. Me seisottiin nyt naruilla ilman muuta tukea kuin toisemme. Me lähdettiin pikkuhiljaa etenemään eteenpäin. Mä vähän horjahtelin välillä, mutta Justuksen tukevan otteen ansiosta mä en päässyt kaatumaan. Pojalla tuntui olevan uskomaton tasapaino ja yhdessä me selvittiin aloituspäästä loppupäähän asti, putoamatta kertaakaan.
”Hyvä pojat, se oli hienoa!” Pihla hihkui meidän laskeutuessamme takaisin maahan.
Viivi kailotti: ”Niin oli.”
Heikki sanoi: ”Hyvä pojat. Olette esimerkki täydellisestä parista, siis sellaisesta, jossa kumpikin luottaa toiseen ja ei halua toisen putoavan. Täydennätte toisianne ja pidätte huolta siitä, että ette etene liian nopeasti, vaan juuri sopivaan tahtiin ja se tuottaa lopulta hyvän lopputuloksen.”
Ihmettelin mitä Heikki tarkalleen ottaen oikein selosti ja jostain kumman syystä musta tuntui, että sillä oli jokin syvempi merkitys kuin vain se, että me oltiin juuri edetty narua pitkin.
Muut innostuivat kokeilemaan narulla kävelyä pitkään ja koittivat ottaa mallia mun ja Justuksen suorituksesta. Lopulta myös muita onnisti ja kaikki kokeilivat narulla kävelyä. Harrilla ja Tuomolla asia ei kuitenkaan ottanut luonnistuakseen.
”No ei mahda mitään.” Tuomo selitti ja Harri vain totesi: ”Me ei muodosteta täydellistä paria!”
Kaikki nauroivat Harrin läpälle ja mä tunsin oloni taas pitkästä aikaa iloiseksi.
Päästyämme takaisin kämpille söimme ja sen jälkeen olikin taas vapaa-aikaa. Pojat lähtivät kalalle ja oli poikien saunavuoro. Nyt mulla ja Justukselle olisi siis ollut viimeinkin aikaa jutella kunnolla kahdestaan, mutta meidän keittiöryhmä vuoromme painoi päälle.
Yllätyksekseni Kaisa ja Leena ilmaantuivat keittiöön ja Kaisa kysyi: ”Voidaanko me siivota?”
Leena säesti häntä selittämällä: ”Meillä on kauhean tylsää ja haluaisimme olla hyödyksi.”
Ritva suostui järjestelyyn ja sanoi hyväntuulisesti mulle ja Justukselle: ”Pojat saattekin sitten vapaata. Te olitte aamulla jo niin aikaisin laittamassa aamiaista ja muutenkin olette tehneet kaiken aina hyvin, vaikka olittekin silloin kerran myöhässä.” Ritva kuitenkin vain hymyili ja oli sanojensa kanssa tosissaan. Mun ois tehnyt melkein mieli rynnätä halaamaan sitä, niin iloinen mä olin tästä vapaasta jonka saisin nyt viettää Justuksen kanssa ihan kahden.
”Kiitos tosi paljon!” tyydyin vain huikkaamaan ja Justuskin kiitti Ritvaa. Rohkeus, jonka olin saanut metsässä oli vielä tallella, mutta kun lähdimme Justuksen kanssa kävelemään kahden kesken järvelle, se vaihtui pian taas jännitykseen ja hermostuneisuuteen. Pitkään odotettu keskustelutuokiomme olisi pian käsillä.
Jäimme nurmikolle ja istuimme alas.
Istuimme siinä hetken ja Justus aloitti: ”Siitä toissapäiväisestä...”
Vaikutti ettei Justuksenkaan ollut helppoa puhua aiheesta.
”Ni-niin?” kysyi ja johdattelin kundia aiheeseen. Justus jatkoi: ”Mä vaan... että mä oon pahoillani siitä. Jos mä en ois vetäny sua sieltä, niin sitä ei ois tapahtunut.”
Katsoin Justusta ja sanoin vain: ”Ei-ei se haitannu.” Katselin edelleen Justusta, joka selvästi rentoutui sanojeni myötä. Kundi näytti siinä istuessaan melkein niin rauhalliselta kuin vain olla ja voi. Sen toinen jalka lepäsi pitkin pituuttaan suorana nurmella ja toinen jalka oli koukistettuna. Justuksen toinen käsi lepäsi sen koukistetun jalan polven päällä ja toista kättään se piti selkänsä takana ja nojasi siihen vähän. Mä itse istui molemmat jalat koukistettuna ja olin kietonut käteni jalkojeni ympärille.
Justus kysyi yllättäen: ”Onko kaikki meidän välillä siis kunnossa?”
Käänsin katseeni pojan silmiin ja näin sen kysyvien sinisten silmien katseen.
Katsoin poikaa silmiin ja totesin: ”On.”
Tunnelma meidän välillä helpottui entisestään ja mäkin vaihdoin asentoa mukavampaan.
”Hyvä.” Justus sanoi ja pojan kasvoille oli ilmestynyt hymy. Hymyilin pojalle takaisin ja nautin täysin rinnoin kesäillasta ja tästä hetkestä. Aurinko oli laskeutumassa ja värjäsi taivaan punaisen erisävyihin. Taivas oli vaaleanpunainen ja oranssi, jotenkin erittäin rauhoittava. Ainoat äänet jotka kuuluivat olivat linnun laulu, pienoinen tuuli ja pikkuriikkisten laineiden liplatus ja tietysti mun ja Justuksen hengityksestä lähtevä ääni, vaikka ei siitä hengityksestä nyt niin hirveästi ääntä lähtenytkään. Mä tunsin oloni taas rauhalliseksi ja hyväksi.
Tuokion päästä Justus katsoi minua ja sanoi: ”Älä liiku.” Jäin miettimään mihin poika pyri tällä ja olin aivan aloillani. Justus kehotti minua uudelleen olemaan liikkumatta ja tottelin poikaa. Justus laittoi kätensä pääni päälle ilmaan ja kohta hän löi minua päähän. Katselin poikaa ihmeissäni. Justus silitti hetken päätäni ja hiuksiani ja otti sitten kätensä pois.
”Itikka.” poika totesi ja näytti kämmenellään olevaa kuollutta itikan ruumista. Hymähdin ja olimme molemmat taas tovin hiljaa.
Minä ajattelin Justuksen kosketusta ja sen lempeää tyyliä silitellä päätäni, poimiessaan itikan raadon sieltä.
Hetken päästä Justus puhui kuitenkin uudelleen: ”Matias voit sä kertoo mulle miks sä oot viime päivinä olla etäinen ja surullinen?”
Katselin Justusta ja enää kundi ei hymyillyt. Sen katse oli kysyvä ja ehkä vähän uteliaskin, mutta ennen kaikkea taas se huolehtiva. Mietin halusiko kundi oikeasti tietää.
Justus jatkoi pian: ”Sun ei tietenkään oo pakko kertoo, jos et halua, mutta musta ois vaan mukava kuulla. Mä tahdon nimittäin auttaa sua Matias ja se helpottaa, jos sä kerrot.”
Mietin mitä Justus oikeastaan edes selitti, mutta mä muistin sen luottavan katseen ja Heikin sanat siitä, että me olimme täydellinen pari, että täydensimme toisiamme ja että meidän välillämme oli oikeaa luottamusta. Ja mähän luotin Justukseen ja päätin kertoa sille Ellistä.
”No siis...” aloitin mumisemalla ja Justus siirtyi vähän lähemmäksi ja käänsi niiden kysyvien silmiensä katseen taas muhun.
”...Elli sanoi, että...” jatkoin, mutta mun oli taas pakko lopettaa. Puhuminen oli toisinaan vain niin vaikeaa, vaikka puhuisitkin sille ihmiselle josta välitit niin paljon ja jolle tahdoit kertoa kaikki huolesi.
”Niin, mitä Elli sanoi?” Justus kehotti minua jatkamaan ja pakkohan minun oli jatkaa, kun jo niin pitkälle olin päässyt: ”S-se sanoi, että se ty-tykkää musta.”
Käänsin vuorostani katseeni Justukseen ja huomasin, että jätkä jähmettyi paikoilleen. Se tuijotti suoraan eteensä järvelle ja jos ei olisi ollut kesä ja lämmintä, mä olisin voinut veikata, että se oli jäätynyt siihen paikoilleen.
Hetken päästä Justus kääntyi hitaasti puoleeni, mutta ei katsonut minuun, vaan jäi tuijottamaan maata.
”Mi-mitä sä sanoit siihen?” Justuksenkin puhe katkeili vähän ja mä mietin mistä se johtui. Saattoiko pojalla sittenkin olla jotain tunteita mua kohtaan?
”Oikeastaan mä en sanonut sille mitään.” kuulin sanovani, vaikka en ollutkaan miettinyt mitä sanoisin. Sanat vain karkasivat suustani ja tuntui, etten edes itse ollut sanonut niitä.
Jatkoin kuitenkin kiireesti: ”Mu-mutta mä en ole ki-kiinnostunut siitä. Va-vaan yhestä to-toisesta...” Jotenkin vain tuntui, että se piti sanoa nyt heti, kun siihen oli tilaisuus ja jotta Justus ymmärtäisi, että mä en todellakaan ollut kiinnostunut Ellistä. En hítto vieköön, mä olin kiinnostunut Justuksesta itsestään! Mutta ennen kuin edes kerkesin sanomaan lausettani kunnolla loppuun Justus oli kurottautunut suuntaani ja laskenut kätensä mun selälle melkein niskaan, mutta ei kuitenkaan. Kundi pysähtyi katsomaan kuinka mä reagoisin. Mä värähdin vähän ja mulle tuli hassu olo. Kylmät väreet menivät selkiini pitkin, mutta mun olo oli samalla myös erittäin hyvä ja tuntui kuin mahassa olisi taas ollut perhosparvi. Justus hivuttautui lähemmäksi ja laski toisen kätensä mun olalle. Sitten se pikku hiljaa liu'utti kätensä mun niskaan ja toisen kätensä mun kaulalle. Justus oli yhtäkkiä niin kovin lähellä. Ja tuli vain koko ajan lähemmäksi. Pian mä tunsin pojan huulet omillani ja mä värähdin taas, mutta värähdys johtui ehkä enemmän mielihyvästä, kuin pelosta tai mistään muusta. Justuksen suudelma oli kokeileva ja epäröivä, mutta pian poika uskaltautui painamaan huulensa hieman rohkeammin omilleni minun vastatessani suudelmaan. Kohta Justus kuitenkin vetäytyi irti minusta aivan kuin tajuten mitä oikein oli tekemässä. Justus nousi äkkiä ylös siitä nurmelta, katsoi mua jotenkin pahoittelevasti ja lähti sitten kiireellä pois sieltä järveltä. Mä jäin vain ihmeissäni istumaan siihen rannalle.
Hetkisen päästä mä kuulin askeleita ja mietin kuka oikein tuli paikalle. Voisiko se olla Justus? En oikein uskonut, sillä pojalla oli viimeksikin kestänyt jonkin aikaa ennen kuin tämä oli ilmoittanut haluavansa keskustella kanssani. Käännyin tulijan suuntaan ja siinä samalla, kun huomasin kuka tulija oikein oli minun olisi tehnyt mieli tehdä ”justukset” ja vain häipyä paikalta niin kuin Justus äsken. Tulija oli nimittäin kukas muukaan kuin Elli. Huokaisin, mutta istuin edelleen paikoillani valmiina keskustelemaan Ellin kanssa ja kertomaan tälle, että en ollut kiinnostunut hänestä.
Elli istahti alas ja sanoi varovaisesti: ”Moi.” Käännyin tytön suuntaan hieman närkästyneenä ja vaikka Justuksen suudelma painoi ajatuksissani paljon, ei edes se saanut minua näyttämään iloiselta Ellin saapuessa siihen. Nyt olisin nimittäin vain tarvinnut omaa tilaa ja aikaa miettiä asioita. Toisaalta olisi ehkä parempi käsitellä kaikki asiat pois alta ja miettiä vasta sitten.
”Moi.” vastasin tytölle hiljaa ja sitten käännyin kunnolla katsomaan tätä.
Ellilläkin oli siniset silmät niin kuin Justuksella, mutta Ellin silmät eivät olleet yhtä tummat tai kauniit kuin Justuksen.
Avasin suuni ja yllätyin siitä kuinka helposti osasin loppujen lopuksi Ellille puhua: ”Kuule Elli,” aloitin ja jatkoin: ”Mä olen nyt miettinyt tätä asiaa ja mun on pakko sanoa sulle, että mä en ole ki-kiinnostunut susta. Mä olen pahoillani, mutta mä en tunne sua kohtaan samoin kuin sä mua. Sä olet kiva tyyppi ja mun kaveri, mutta siihen se sitten jääkin.”
Yllätin jopa itseni, sillä kuinka pitkään puhuin ja siitä, että en ollut takellellut kuin kerran sanoessani sanan ”kiinnostunut.”
Elli vain nyökkäsi ja näytti pettyneeltä, mutta sitten hän sanoi: ”Ei se mitään. Ja niin mä vähän arvelinkin...”
”Mu-mutta voidaan me olla ka-kavereita jos sä haluat?” kysyin Elliltä, sillä ystäviä mulla ei todellakaan ollut liikaa ja Elli oli kuitenkin ihan kiva tyyppi.
”Kyllä se käy, jos se käy sulle.” Elli sanoi ja mä nyökkäsin.
Miksipäs ei? En mä ollut kiinnostunut siitä ja se ei olisi mikään uhka. Toisaalta ei siinä sitä paitsi mitään pahaa ollut, että Elli oli tykästynyt musta, mutta mä en vain tuntenut samoin. Istuimme hiljaa siinä järvellä taas jonkin aikaa, mutta Ellin seuraava kysymys yllätti mut todella. Jos mä olin silloin ollut järkyttynyt ja ihmeissäni, kun se kysyi olinko mä sinkku, niin nyt mä vasta järkyttynyt olinkin. Pomppasin varmaan pari metriä ilmaan Ellin kysyessä: ”Matias oot sä homo?” Kysymys tuli niin yllättäen ja ei minkäänlaista varoitusta ennen sitä. Oli kuin Elli olisi kaivanut pommin taskustaan ja laittanut sen mun syliini ja mä olisin saanut tietää, että pommi räjähtää kahden sekunnin kuluttua. Niin että mä kerkeäisin juuri tajuta, että mulla oli pommi sylissäni ja että se räjähtäisi.
Olin hiljaa ja taisin olla jo paljastavan kauan hiljaa ennen kuin lopulta sanoin: ”Joo.” Myöntämiseni oli ollut vain epämääräinen inahdus ja katsoin hermostuneena kuinka Elli siihen reagoisi. Toinen istui kuitenkin vain sivistyneenä paikoillaan ja oli kuin olisin juuri vastannut kysymykseen ”eikä olekin kaunis ilma?” joo, kuin siihen, että olin homo.
Yllätyin positiivisesti Ellin käytöksestä ja Elli sai minulta kyllä nyt täydet pisteet suhtautumisensa vuoksi.
Elli sanoi: ”Selvä. Sitä mä vähän oletinkin.”
”Ku-kuinka niin?” mun oli pakko kysyä, sillä tahdoin tietää mistä Elli pystyi olettamaan niin.
”Älä nyt pahastu,” Elli aloitti, kääntyi katsomaan kunnolla minua ja jatkoi: ”Mutta kun mä siis olin ja olen kai edelleenkin kiinnostunut susta, niin mä katselin sua. Mä aloin vain epäilemään sitä, kun te olette Justuksen kanssa aika paljon yhdessä. No ei siinä ole vielä mitään epäilyttävää, mutta sun tyylissä katsoa sitä ja siinä kun Justus aina saapui paikalle. Silloin sun ilme tuli iloisemmaksi ja jotenkin mä vain aloin epäilemään. Ja sitten kun mä näin teidät silloin tuolla laiturilla makaamassa, kun tulin hakemaan teitä sitä rukoushetken suunnittelua varten. Itse asiassa en mä edes tiedä tarkalleen, mutta ehkä se sitten kuitenkin oli sun käytös, joka paljasti sut mulle.”
Kuuntelin Ellin sanoja keskittyneenä ja koittaen painaa jokaisen sanan ja sen merkityksen mieleeni. Nyökkäsin vain Ellille, sillä tuntui, että en voinut tehdä tai ainakaan sanoa mitään. Toivoin vain ettei kukaan muu ollut huomannut.
Kuin lukien ajatukseni Elli sanoi: ”Tuskin sitä kukaan muu on tiedostanut ja munkin ajatukset heräsivät vasta kunnolla esiin siitä, että sä olisit homo, kun mä huomasin sut ja Justuksen tuolla laiturilla.”
Hymähdin ja sanoin: ”E-ei se ollu mitään.”
Elli nyökkäsi ja sanoi: ”Justus ei kyllä vaikuta homolta ja en mä ois sustakaan uskonut.”
Hymähdin uudestaan ja kommennoin: ”E-en mä edes ti-tiedä onko Justus...”
Elli nyökkäsi ja säästi minut lauseen loppuun sanomisen vaikeudelta.
”Mutta sä oot kuitenkin kiinnostunut siitä?” Elli kuitenkin kysyä pamautti ja enää minua ei hätkähdyttänyt sen kysymykset.
Ellillä oli ainakin suora tyyli puhua asioista ja hän ei kierrellyt ja kaarrellut asioita niin kuin monet muut olisivat saattaneet samassa tilanteessa tehdä. Olin taas paljastavan tovin hiljaa ja ynähdin sitten: ”J-joo ja paljon.”
Elli nyökkäsi ja halasi mua, kun musta tuntui että mä aloin melkein itkeä. Elämä ei ollut helppoa ja siinä sai aina kokea sekä ylä- että alamäkiä.
”E-ethän kerro muille?” varmistin vielä Elliltä.
”En kerro.” Elli sanoi ja katsoi minua silmiin ja uskoin, että pystyisin luottamaan tämän sanaan.
|