Lähettäjä: jjs94
Päivämäärä: 18.8.12 14:50:37
Matias
Kaikki muut tuntuivat olevan jossakin. Vain mä olin tullut kämpille ja mennyt poikien huoneeseen ja makoilemaan omalle sängylleni. Olin kaivanut oman mp3-soittimeni laukustani ja kuuntelin nyt siitä musiikkia. Pojat olivat menneet ainakin uimaan ja tytöistä minulla ei ollut aavistustakaan. Ehkä hekin olivat uimassa tai ulkona tai saattoivat he olla vaikka omassa huoneessaan, mutta niin hiljaa, että en ainakaan kuullut mitään, joka kyllä saattoi johtua siitäkin, että minulla oli kuulokkeet korvilla ja musiikki pauhasi aika kovalla. Mietin Justuksen uintitarjousta ja sitä miten kundi yhtäkkiä halusi olla mun kanssa kaikkialla tai halusi mut mukaansa kaikkialle. Luulin että olisin suostunut melkein mihin vaan mitä jätkä ehdotti, mutta jotenkin mua oli vain ruvennut äkkiä ahdistamaan sen läheisyys. Homma ei toimisi pitkään, jos Justus tahtoisi edelleenkin olla vain mun kaveri ja jos mun omat tunteeni pysyisivät samanlaisina. Olisi ehkä vain parasta vältellä nyt sitä jonkin aikaa. Enää en niinkään ihmetellyt sitä miksi Justus joskus vältteli minua. Niin tuntui vain yksinkertaisesti olevan helpointa tehdä. Ja oli minulla toinenkin syy miksi olin kieltäytynyt lähtemästä uimaan tai no syy saattoi olla kyllä luokiteltavissa tuohon ensimmäiseenkin, mutta kuiteski. Toinen syy siis oli se, että en halunnut nähdä Justusta vain pelkissä uimahousuissa. Tiedän että se on ihan normaali uima-asu, mutta jos Justuksen seura tuntui jo nyt tukalalta niin sitten se vasta ainakin olisi tuntunut tukalalta, kun pojalla ei olisi päällään paljon mitään. Naurahdin tyhmille ajatuksilleni ja karistin äkkiä kuvan Justuksesta vain pelkät uimahousut päällään, mielestäni. Keskityin vain kuuntelemaan Musen kappaletta, joka parhaillaan kuului kuulokkeista. Makoilin siinä sitten aika pitkään, otin rennosti ja kuuntelin vain musiikkia.
Havahduin siihen, kun Elli aukaisi poikien huoneen oven ja asteli epävarmasti sisälle. Kohottauduin kyynärpäideni varaan nähdäkseni paremmin, kuka oikein astui sisälle. Elli hymyili minulle nähdessään, että olin paikalla yksin. Hän sanoi jotain mistä en ottanut selvää musiikin takia ja otin toisen kuulokkeen pois korvastani.
”Mitä?” kysyi hieman hiljaisella äänellä ja mietteliäänä siitä mitä asiaa Ellillä oikein mahtaisi olla. Hänen kanssaan en ollut ollut paljon tekemisissä synttäreideni jälkeen.
”Sanoin vaan moi.” Elli selitti ja käveli siihen mun sängyn luokse. Nousin hieman vastahakoisesti istumaan ja suljin soittimeni.
Sanoin Ellille: ”Ai, moi vaan. Kuuntelin musaa niin en kuullu.”
Elli nyökkäsi ja totesi sitten: ”Ollaan sitten samassa ryhmässä.”
Vastasin vain lyhyesti: ”Joo.” ja mietin mihin Elli pyrki tällä keskustelulla. Aivan kuin sillä olisi ollut jotain asiaa, mutta aivan niin kuin se ei olisi sitten kuitenkaan halunnut sanoa sitä.
Elli näytti rohkaisevan mielensä ja kysyi sitten aivan yllättäen: ”Oletko sä muutes Matias sinkku?”
Hätkähdin Ellin kysymystä ja jos olisin istunut tuolilla olisin varmaan lentänyt nurin. Ellin kysymys tuli suoraan puskista. Mulla oli ollut aavistus, että se oli kiinnostunut musta, mutta emmä nyt koskaan olisi uskonut, että se tulisi ja kysyä pamauttaisi, että olinko mä sinkku.
Mietin mitä vastaisin Ellille, huokaisin ja puhuin sitten totta: ”O-olen mä... mutta mä o-oon kyllä kiinnostunu yhestä.” Tunsin kuinka naamani muuttui punaiseksi ja purin kieltäni. Tämä oli aihealue, josta en mielelläni puhunut kenenkään kanssa.
Elli vain nyökkäsi yllättävän asiallisesti ja kertoi: ”Mäkin olen sinkku ja kiinnostunut yhdestä tyypistä.” Minulla oli pahat aavistukset kuka tämän Ellin ”yksi tyyppi” oikein olisi ja aloin melkein voida pahoin. Mietin kuumeisesti mitä vastaisin, kunnes ovi avaantui ja sisälle astuivat Harri ja Tuomo.
”Mitäs täällä tapahtuu?” Harri kysyi ovelan oloisena ja sillä hetkellä mä olin erittäin tyytyväinen, että kundit sattuivat tulemaan juuri nyt uimasta.
”Eipä mitään.” sanoin kundeille ja onnekseni Elli älysi häipyä paikalta. Toivon, ettei Elli tulisi enää puhumaan kanssani äskeisestä aiheesta tai ylipäätään mistään muustakaan.
”Eipä vissiin.” Tuomo kuitenkin vielä heitti ja hänen ilmeensä oli vihjaileva, mutta minä vain tuhahdin kyllästyneenä ja ajattelin miltähän hänen naamansa sitten näyttäisi, jos hän saisi tietää mitä oikeasti tunsin ja ketä kohtaan.
Pian muutkin tulivat uimasta ja kello oli jo niin paljon, että meillä oli päivällisen syömisen aika. Syötyämme päivällisen, Maija muistutti meitä: ”Ja Ritvan ryhmä siivoaa tänään sitten keittiön. Tuolla on pöytäliinoja joilla voitte pyyhkiä pöydät ja imuri löytyy siivouskomerosta, että imuroikaa sitten lattiakin.”
Ritva vastasi Maijalle: ”Asia selvä ja nyt kaikki hommiin!”
Lähdin täyttämään pesuvatia ja Justus lähti hakemaan yhdessä Pihlan kanssa imuria. Elli meni hakemaan pöytäliinoja. Saatuani pesuvatiin vettä ja saippuaa laitoin sen yhden pöydän päälle, jossa sitten voisimme käydä puhdistamassa liinoja, kun ne tulisivat likaisiksi. Elli toi hymyillen minullekin pöytäliinan ja otin sen ja soin tälle pienen pienoisen hymyn kiitokseksi siitä, samalla toivoen, ettei tämä vain käsittäisi sitä väärin. Rupesin pyyhkimään pöytiä ja tulin iloisemmaksi nähdessäni Justuksen ja Pihlan, jotka saapuivat pian paikalle imurin kanssa.
Pihla sanoi: ”Okei kundit ja Elli, pyyhkikää te pöydät niin mä voin imuroida.”
Justus meni hakemaan epämääräinen ilme kasvoillaan pöytäliinaa ja mä olin purskahtaa nauruun nähdessäni taas sen ”ei-tästä-tule-mitään” -ilmeen sen kasvoilla. Tuumin, ettei kodinhoito tainnut olla Justuksen vahvimpia lajeja ja jatkoin pöytien pyyhkimistä. Ritva ei jaksanut tehdä mitään, vaan katsoi, että kaikki tulisi varmasti hoidetuksi ja keittiö hyvään kuntoon.
Justus oli saanut liinan kasteltua ja meni pyyhkimään pöytää, joka oli vastapäinen pöytä sille jota minä juuri parhaillaan pyyhin. Elli pyyhki pöytiä toisella puolella keittiötä ja Pihla oli aloittanut imuroinin. Imurista lähti hirveä melu. Justus pyyhki pöytää keskittyneenä ja yritti selvästi parhaansa. Kundi ei kuitenkaan näyttänyt osaavan hommaa oikein hyvin. Mä päätin mennä auttamaan sitä ja täysin oikeassahan mä olin ajatusteni kanssa. Justuksen nostaessa liinaa, sieltä tippui muruja lattialle.
”Hei ei noin.” sanoin Justukselle ja se katsoi mua ihmeissään, ehkä hieman vihaisestikin.
”Ja mäkö en muka osaa?” Justus kysäisi.
”No sä-sä tiputit muruja lattialle.” vastasin ja yhtäkkiä minusta ei enää tuntunutkaan niin kovin hyvältä.
Jostain syystä mä vaan halusin auttaa Justusta, mutta pojan suuttuminen ei tuntunut kovin hyvältä.
Justus taisi kuitenkin huomata, että mä olin pelästynyt ehkä hieman sen asennetta ja se sanoi nopeasti: ”No okei, okei. Mä en oo hyvä missään kodinhoito asioissa ja mä saatoin pudottaa niitä roskia lattialle, mutta kyllä toi Pihla ne imuroi. Ja jos sä haluat niin voit näyttää mulle kuinka se pitää oikein tehdä.”
Justuksen puhuminen sai mut taas hyvälle tuulelle ja koitin epätoivoisesti opastaa kundille kuinka pöytä pyyhitään oikeaoppisesti ilman, että liinasta tippuu kesken kaiken roskia lattialle ja ympäriinsä. Justus katsoi tarkasti mun pyyhkimistä ja yritti sitten itse uudelleen.
”No voi hítto! En mä vaan älyä.” poika manaili taas ja mä huokaisin. Mua ennemminkin huvitti se, että se ei osannut kuin suututti. Ritvakin katseli Justuksen toimia ihmeissään, mutta ei jaksanut kiinnittää siihen nyt niin hirveästi huomiota. Kaipa sekin ajatteli, että Pihla voisi imuroida lattialle joutuneet muruset. Huokaisin ja ennen kuin edes tajusin kunnolla mitä tein, jätin oman luuttuni siihen pöydälle, jota olin pyyhkimässä, kävelin Justuksen luokse ja laskin käteni sen käden päälle, jolla se piti luutusta kiinni. Pyyhin pöydän näin yhdessä Justuksen kanssa käsi sen käden päällä ja käytin varmoja otteita.
Justus katseli ihmeissään mun toimiani ja mä olin myös vähän ihmeissäni siitä halusta, joka mulle on iskenyt, kun halusin opettaa Justuksella kuinka oikein siivotaan.
Kun pöytä tuli pyyhittyä, sanoin Justukselle: ”Joko sä nyt älysit sen?”
Justus vastasi: ”Joo kyl mä luulen tajunneeni.” Sitten mä kävelin takaisin oman liinani luokse ja pyyhin sen pöydän loppuun. Katselin samalla Justuksen pöydän pyyhintään ja hymyilin huomatessani, että se sujui jo paljon paremmin. Ehkäpä kundi tosiaan ymmärsi kuinka pöytiä pyyhitään, kun neuvoin sen tälle ihan konkreettisesti kädestä pitäen.
Saatuamme keittiön siivottua meillä alkoi iltaohjelma pirtissä.
Kun olimme päässeet pirttiin, Maija selosti: ”Tänään meillä on iltaohjelmassa leikkejä. Saatte pelailla kaikki yhdessä ja sitten myöhemmin illalla on iltarukoushetki. Ensimmäinen peli on sanomalehti leikki. Sillä on kai jokin muukin nimi, mutta en nyt muista sitä. Viivi voisitko selittää ohjeet?”
Viivi alkoi selittää: ”Eli tässä leikissä kaikki leikkijät istuvat pienessä ringissä ja leikissä käytetään sanomalehteä tai voi se olla ihan mikä tahansa muukin lehti. Lehti taitetaan rullalle ja sitten tarvitaan yksi vapaaehtoinen.”
”Mä voin olla.” Matti tarjoutui.
Viivi jatkoi: ”Okei, Matti saat olla ensimmäinen. Eli Matilla on tämä lehti ja se on tällä lailla rullalla. Matti seisoo ringin keskellä ja te muut istutte siellä ringissä. Sitten tarvitaan vielä joku joka aloittaa leikin.”
”Minä!” huudahti Minna iloisena ja ensimmäisenä, vaikka ei vielä edes tiennyt mitä hänen pitäisi tehdä. ”Okei,” Viivi puhui taas ja selitti leikin ohjeet loppuun: ”Eli nyt siis sitten, kun leikki alkaa, Minna sanoo jonkun ringissä istujan nimen ja Matin pitää mennä lyömään tätä kenen nimen Minna sanoi. Eli jos Minna sanoo, vaikkapa Kaisan nimen niin Matti menet ja lyöt sillä lehdellä Kaisaa. Mutta jos Kaisa ennättää sanoa jonkun toisen nimen, ennen kuin Matti kerkeää lyömään tätä niin, Kaisa on turvassa ja Matin pitää vuorostaan mennä lyömään sitä kenen nimen Kaisa sanoi. Ja tämä jatkuu niin pitkään kunnes Matti saa lyötyä lehdellä jotakuta ennen kuin tämä on kerennyt sanomaan jonkun toisen nimen. Sitten se jota Matti löi vaihtuu lyöjäksi ja Matti saa päättää ketä lyödään seuraavaksi. Mutta jos Matti istuu ennen kuin sanoo kenenkään muun nimen niin se, joka jäi lyöjäksi voi lyödä Matin takaisin lyöjäksi. Ymmärretty? Ja että sitten lyö sillä lehdellä muita kovasti, sillä se tekee kipeää.”
Kaikki olivat ainakin suurin piirtein ymmärtäneet säännöt ja leikki saattoi alkaa. En tiedä oliko siinä nyt sitten paljon järkeä, mutta erittäin hauskaa se ainakin oli. Matti eli ensimmäinen lyöjä ja peli alkoi.
Minna huudahti: ”Leena!” Matti syöksyi lyömään Leenaa, mutta Leena oli nopea ja huusi: ”Harri!”
Harri oli jännittynyt seuraamaan peliä, mutta ei kerennyt tajuamaan ajoissa omaa nimeää, vaan Matti tuli ja huitaisi poikaa lehdellä.
”Nyt Harri jäit lyöjäksi ja Matti saat päättää ketä Harri menee lyömään.”
Viivi ohjeisti, mutta ennen kuin Matti sanoi kenenkään nimen, hän istui alas ja Harri, joka oli pistänyt säännöt muistiinsa löi kundia lehdellä.
”Jahas. Matti jäikin takaisin lyöjäksi!” Viivi totesi naurahtaen ja Matti mumisi jotain, mutta nousi kuitenkin takaisin ylös ottaen lehden käteensä. Harri seisoi paikoillaan ja sanoi.
”Elli!” Sitten Harri istahti alas ja Matti kiiruhti Ellin suuntaan.
Elli hihkaisi minun nimeni ja yllättyneenä huudahdin ensimmäisen nimen joka mieleeni tuli: ”Justus!”
Justus istui ihan mun vieressä ja Matti, joka oli nopea tuli ja löi Justuksen lyöjäksi.
Matti, joka oli nyt oppinut, että ei saisi käydä istumaan tokaisi: ”Mika!” Ja Justus kiiruhti pojan suuntaan.
Mika, joka oli vähän ulkona pelistä sanoi: ”Justus!” Ja kaikki saivat hyvät naurut, kun Justus jäi hetkeksi miettimään mitä tehdä, mutta löi sitten Mikaa.
Viivi selitti hymyssä suin: ”Lyöjää ei voi huutaa, Mika jäit lyöjäksi!”
Ja pelimme jatkui vielä pitkään sen jälkeen, kun Mika oli siirtynyt lyöjäksi. Peli oli erittäin hauskaa ja kaikilla tuntui olevan mukavaa, ainakin naurusta ja hymyistä päätellen.
Sinä iltana emme enää pelanneetkaan muuta, koska sanomalehti pelissä oli mennyt niin paljon aikaa ja koska olimme innostuneet pelaamaan sitä. Halusin ottaa Justukseen taas vähän etäisyyttä ja lähdin yksin kävelemään järvelle päin. Jäin istumaan järven rannalle ja katselemaan kaunista järvimaisemaa. Järvi oli tyyni ja ei tuullut paljon ollenkaan, mutta ei jostain kumman syystä ollut itikoitakaan. Oli mukavan rauhallista ja oli mukavaa vain istua siinä ja nauttia yksin kesästä ja luonnon rauhasta sekä katsella aurinkoa, joka oli juuri laskemassa.
Huokaisin raukeasti ja käänsin päätäni, kun kuulin että joku oli tulossa. Ensin luulin, että se oli Justus ja että poika haluaisi jutella kanssani, mutta sitten huomasinkin, että se oli Elli.
”Voi ei.” minun olisi tehnyt mieli sanoa ihan ääneen sen osoitukseksi, että en tykännyt siitä ajatuksesta, että Elli hiippaili selkäni takana ja että tämä varmaan tulisi puhumaan minulle ja jatkaisi siitä mihin viimeksi olimme päässeet ennen kuin Harri ja Tuomo olivat tulleet ja -onneksi- keskeyttäneet meidät. Elli istui viereeni ja katsoin häntä. Ihmeekseni tyttö ei hymyillyt vaan hänen ilmeensä oli vakava ja hän sanoi: ”Kuule Matias. On eräs asia jonka haluan kertoa sinulle.”
”Mä...” aloitin, mutta Elli keskeytti: ”Älä pliis sano mitään. Mun täytyy nyt sanoa tää ennen, kun mä taas jänistän. Niin siis,” Elli aloitti, veti syvään henkeä ja jatkoi: ”Matias, mä tykkään susta. Tykkään ihan oikeasti ja haluaisin, että me voitas seurustella. Sun ei tarvii päättää sitä nyt, mutta mä olisin iloinen, jos sä edes miettisit asiaa, okei?”
Elli katsoi minua nopeasti silmiin ja mä vain nyökkäsin kykenemättä tekemään mitään muutakaan, niin ihmeissäni mä olin. Elli nousi nopeasti ylös ja lähti pois paikalta. Mä jäin vain lamautuneena istumaan paikoille ja musta tuntui, ettei äskeinen upea kesämaisema enää ollutkaan lähellekään niin upea kuin mä olin vielä hetki sitten ajatellut. Mulla ei ollut tuntemuksia Elliä kohtaan ei minään muuna kuin vain hyvän päivän tuttuna ja ehkä juuri ja juuri jonkin sortin kaverina, mutta siihen se jäi. Ei mitään sellaista mitä tunsin Justusta kohtaan. Mä joutuisin pahoittamaan Ellin mielen, siitä ei ollut epäilystäkään, mutta mä mietin joutuisiko Justus pahoittamaan mun mielen vielä joskus samalla tavalla.
|