Lähettäjä: khan
Päivämäärä: 29.6.12 23:58:34
kiitos kaikki ihanat :) ohoh, tulee ihan paineita, ku tollain mainostetan ^^
--
Jimmyn lähdettyä jäin hetkeksi kanavasurffailemaan, mutten kauheasti keskittynyt. Aiemmat mielleyhtymäni Scarlettista palasivat höystettynä kliseisellä Glenn ClosellaVaarallisesta suhteesta. Jälkimmäinen oli sentään vähän liioittelua, en sentään aikonut ruveta vainoamaan Jimmyä. Havaitsin, että minulla oli hiukan huono omatunto. En ollut ihan varma, mistä se johtui, joten aloin pohtia asioita.
En varsinaisesti kokenut tekeväni mitään väärin, sillä olin vapaa tekemään mitä hyvänsä – lain sallimissa rajoissa tietenkin. Ja vaikka kyseessä oli Jimmyn puolelta vanhanaikaisesti kutsuttuna aviorikos, ei hänkään nyt varsinaisesti… siihen ajatukseni katkesi. Yritin selvästi perustella itselleni, miten pettäminen muka oli oikein. Jospa Jimmyn vaimo olikin aivan ihana? Olin yrittänyt parhaani mukaan olla ajattelematta häntä sen jälkeen, kun Jimmy oli suudellut minua ensimmäisen kerran. Tai minä häntä, en vieläkään ollut aivan varma, miten siinä oli tapahtunut. Niin tai näin, tulin siihen tulokseen, että minun olisi pakko kysyä Jimmyltä vähän taustoja, jotta saisin mielenrauhan.
Minun teki kuitenkin mieli puhua jollekulle saman tien, joten lähetin Hanskille tekstarin ja pyysin häntä Skypeen. Viiden minuutin kuluttua hän ilmestyikin linjoille ja asetuttuani koneineni nurkkaan, jossa langaton netti parhaiten toimi, soitin hänelle.
”Tää on aika myöhäinen aika maanantaikeskustelulle”, Hanski huomautti. ”Sulla on vissiin jotain sydämelläs?” hän lisäsi sitten.
”Mä olen toinen nainen”, julistin heti, sillä halusin päästä mahdollisimman nopeasti asiaan.
”Sä olet mitä?” Hanski ihmetteli.
”Toinen nainen”, toistin hiukan vastahakoisemmin.
”Ai sekö vanha mies? Odotapas”, Hanski sanoi ja taustalta kuului rapinaa, kahinaa ja kolistelua. Yksittäisen kolahduksen jälkeen taustahäly hiljeni. ”Mä menin partsille, ei Tomin tarvitse välttämättä kuulla tätä. Ties mitä se saa vielä päähänsä”, hän selitti.
”Ai mitä, eikö teillä mee hyvin?” säikähdin. Olin puhunut Hanskin kanssa vasta reilu viikko sitten ja silloin asiat olivat olleet mallillaan.
”Menee, ihanasti! Kunhan lämpimikseni höpisen. Kerro nyt siitä sun ukosta!”
”Älä sano sitä ukoksi, ei se oo niin vanha!” Olin maininnut Jimmystä Hanskille jo kerran aikaisemmin ja vielä silloin olin arvellut miehen olevan yli neljänkymmenen. Lisäksi olin suurin piirtein vannonut, ettei minulla ollut mitään aikeita tai mahdollisuuksia hänen suhteensa.
”Minkä ikäinen se olikaan?”
”No.. Kolkytyhdeksän”, kerroin vastahakoisesti.
”Ja sun mutsi on..?”
”Nelkytneljä”, jupisin lammasmaisesti. Okei, Jimmy oli melkein vanhempieni ikäinen, mutta se johtui kyllä enemmän siitä, että mokomat olivat menneet möhlimään ehkäisyn alle parikymppisinä. ”Mut hittoako se sähän kuuluu? Jos mä oisin halunnut paheksuntaa, mä oisin soittanut Lotalle”, tuhahdin. Hanski nauroi.
”Älä nyt hermostu siellä. Mä vain tarkistin, että sä olet tietoinen siitä. No kerros sitten”, hän kehotti.
”Mä oon toinen nainen, eikö siinä ole sulle tarpeeksi pureksittavaa?” ihmettelin.
”No… Mitä sä tarkoitat sillä?” Hanski kuulosti kiinnostuneelta, mutta jotenkin kiusaantuneelta. Hän epäilemättä pelkäsi jotain Sinkkuelämää-henkistä avautumista melkein inhorealistisine yksityiskohtineen ja tulemisineen.
”Että mulla on suhde naimisissa olevan miehen kanssa.”
”Mistä lähtien? Ootteko te siis..?” Hanski jatkoi valitsemallaan sallittu lapsille –linjalla.
”Pantu? Ollaan”, töksäytin.
Hanski paheksui sanavalintaani, mutta sitten saimme aikaiseksi ihan hyvän keskustelun. Hanski sai ajatukseni takaisin raiteilleen huomauttamalla, että suhteessa ei ollut kaikki kohdallaan, jos piti lähteä huutelemaan vieraisiin pöytiin.
”Mieti nyt sunkin vanhempia. Etkö sä ole itsekin sanonut miljoona kertaa, että oot iloinen, kun ne erosi?” hän sanoi vielä, kun minusta oli ruvennut tuntumaan taas aika hyvältä.
”No älä nyt mee asioiden edelle! Ei se nyt eroamassa ole!” kirahdin. Vasta silloin mieleeni juolahti, että entä jos olisikin?
”Onko toi sun mielestä kauhean kestävä ratkaisu sitten?” Hanski kysyi hiukan epäilevästi.
”Ei tietenkään. Mä tulen takaisi Suomeen joulukuussa!” Huono omatunto alkoi tuntua vähäiseltä haitalta hiipivään ahdistukseen verrattuna.
”Ja sä meinaat siihen asti kuksia sitä kerran viikossa?” Hanski täräytti, ja vaikka se ei oikeastaan ollut ollenkaan hauskaa, minua alkoi naurattaa.
”En mä tiedä. Ehkä. Mun täytyy puhua sen kanssa”, huokaisin.
”Niin sun vissiin täytyy”, Hanski myönsi. ”Kuule, mä voisin mennä pikku hiljaa nukkumaan. Kello on kohta puoli yksi”, hän lisäsi sitten haukotuksen lomassa.
”Oisit sanonut aiemmin! En mä huomannut, että kello on noin paljon”, kauhistuin, että muiden koiruuksieni lisäksi valvotin vielä Hanskia.
”Ei se mitään, musta on kiva jutella sun kanssa. Kato vaan, ettei sulle käy niin kuin Mikaelin kanssa. Mä en halua parsia sua kokoon enää uudestaan”, hän sanoi.
”Sitä sun ei missään nimessä tarvitse tehdä”, lupasin. Minulle tuli vieläkin hiukan kurja olo, kun muistelin sitä. ”Mulla on nyt Karo sitä varten”, lisäsin keventääkseni synkeäksi lipsahtanutta tunnelmaa ja sainkin Hanskin nauramaan.
|