Lähettäjä: khan
Päivämäärä: 16.4.14 19:59:03
Hups, tätä selaillessa huomasin, että ihan vika pätkä oli jäänyt puuttumaan :D tässä se on jos joku haluaa lukea
Mikael
Laskin kahvikupit tiskipöydälle ja jäin nojaamaan työtasoon. Yritin keksiä jotain järkevää sanottavaa – tai pikemminkin mitä tahansa sanottavaa – huonolla menestyksellä.
”Haluatko sä vielä jotain juotavaa? Meillä on varmaan mehua”, ehdotin. Mikael nousi pöydän äärestä ja käveli luokseni.
”En halua”, hän sanoi hiljaa. En voinut katsoa suoraan häneen, mutta sivusilmällä näin hänen liikkuvan hitaasti lähemmäksi.
Olimme repsahtaneet taas tapaamaan toisiamme helmikuun alussa ja viikko sitten Mikael oli halunnut taas pistää välit jäihin. Sitten toissapäivänä hän oli soittanut ja halunnut tavata. Kävimme jälleen kerran läpi kaiken mahdollisen ja yhtäkkiä hän oli taas suudellut minua. Aloin järkyttyneenä itkeä, jolloin Mikael syyhkäisi ulos hiuksiaan haroen. Vartin kuluttua puhelimeni soi.
”Meidän on pakko tehdä tälle asialle jotain. Mä en voi olla näin vítun rikki”, hän ilmoitti.
”No mitä sä oikein meinaat? Mä olen sanonut, että mä odottaisin sua ja sä olet sanonut ettet voi vielä erota. Me ollaan vähän niin kuin pattitilanteessa”, huokaisin.
”Paitsi jos…”, Mikael aloitti, mutta hiljeni nopeasti.
”Paitsi jos mitä?”
”Paitsi jos me oltaisiin yhdessä, vaikka mä olen naimisissa”, Mikael sanoi huokaistuaan ensin raskaasti. Vaikka tajusin, että olin tiennyt hänen ehdottavan sitä, yllätyin kuitenkin. Ja menin hämilleni.
”Mun pitää miettiä”, sanoin hiljaa.
”Mä ymmärrän. Mä olen kohta kotona, laita mulle viestiä”, Mikael vastasi lyhyesti.
Ja tässä sitä sitten oltiin. Palautin ajatukseni keittiöön, missä Mikael painoi minut kaapinovea vasten ja suuteli lujaa. Näin tilanteen hassusti jotenkin kuin ulkopuolelta. Minulle tuli jotenkin mieleen innokas koira tai teinipoika, joka oli juuri saanut ensisuudelmansa. Mikaelilla oli jotenkin kauhea kiire, mutta samalla tunsin kroppani reagoivan hänen kosketukseensa ja lakkasin ajattelemasta turhia. Makuuhuoneessa hän hiukan hidasti ja alkoi suorastaan hidastella riisuttuaan paitani. Hän suuteli kaulaani ja kuiski korvaani kuinka kaunis ja ihana ja täydellinen olin ja minua alkoi suorastaan nolottaa tilanteen kornius.
Mikael jatkoi kehujen suoltamista jälkeenpäinkin, pukiessaan jo farkkuja jalkaansa. Pusuttelimme hyvän aikaa ovella ennen kuin Mikaelin puhelin alkoi piipittää vaativasti. Oven kolahdettua kiinni palasin huoneeseeni pukeutumaan kunnolla. Oloni oli jotenkin outo. Olin ehkä aavistuksen pettynyt seksiin, olin jotenkin ajatellut, että se olisi jotenkin mullistavaa, kun olin niin kovin rakastunut. Ja Mikael oli ainakin ollut innoissaan. Sitten purkitin ajatuksen ja kategorioin sen syyllisyydeksi. Kai se nyt oli luonnollistakin, että oloni oli jos ei varsinaisesti vaivautunut, niin ainakin sinne päin.
Mikael soitti minulle, kun olin matkalla kotiin. Työpäiväni oli venähtänyt odotettua enemmän ja olin joutunut laittamaan hänelle viestiä, etten ehtisikään kahville.
”Moi muru”, vastasin yrittäen samalla pukea hanskoja käsiini. Keväinen viima oli yllättävän hyinen ja sormeni tuntuivat jo kohmeisilta.
”Ootko sä vielä töissä?” Mikael kysyi.
”Just pääsin lähtemään”, huokaisin. ”Miten sun päivä?”
”Lapset on vatsataudissa ja Helena lähti just johonki vítun jumppaan”, Mikael vastasi. Vatsassani jysähti ikävästi, kun Mikael mainitsi Helenan. Joka ikinen kerta, mietin ja irvistin.
”Kuulostaa ihanalta.”
”Joo tää todella on. Noniin, Iina laattas keittiöön. Mun pitää mennä. Sitä vaan, että mä en pääsekään perjantaina. Moikka”, Mikke ilmoitti. Jäin hölmistyneenä seisomaan paikalleni. Olin ottanut perjantaiksi lomapäivän, jotta voisin viettää päivän Mikaelin kanssa, ja nyt hän yhtäkkiä sivumennen ilmoitti, ettei pääsisi. Toivuttuani ensijärkytyksestä näpyttelin hänelle kiukkuisen viestin ja soitin sitten Hanskille.
”Tuutko mun kanssa yksille?” kysyin heti kun hän vastasi.
”Mennään! Milloin?” Hanski huudahti.
”Ihana ihminen! Mä olen vartin päästä keskustassa”, kerroin hymyillen.
”Mulla menee varmaan lähemmäs puolta tuntia. Mutta hei varaa meille pöytä ja tilaa jotain, mä tulen heti kun pääsen!” luottoystäväni intoili.
Tulin oikeastaan paremmalle tuulelle jo pelkästään siitä, mutta toisaalta halusin myös avautua Hanskille. Niinpä suuntasin pubiin istumaan ja tilattuani pullon talon punaviiniä naputtelin Hanskille sijaintini. Hän ilmestyikin ihan hetkessä – olin ehtinyt juoda vasta puoli lasillista – ja kiskaisi ensi töikseen koko lasillisen huiviinsa.
”Tomi on pettänyt mua”, hän ilmoitti ja kaatoi meille molemmille lisää. Sitten hän joi vielä toisen lasin rivakkaan tahtiin. Kaadettuaan uudestaan lisää hän hengitti syvään sisään ja ulos.
”Mistä sä halusit puhua?” hän kysyi sitten.
”Mä.. Mitä?” kysyin järkyttyneenä. ”Mä haluan puhua siitä, että mitä víttua?!” Hanski kuitenkin vain heilautti kättään.
”Ei se siitä puhumalla parane. Niin se vaan on mennyt tekemään”, Hanski totesi ja kohotti lasiaan. ”Että skool vaan.”
Siinä vaiheessa minäkin katsoin parhaaksi kulauttaa lasini tyhjäksi.
”Se kertoi mulle itse. Ja ihan suoraan sanottuna se kuulosti ihan älyttömältä. Sitä paitsi mä tiedän, että se rakastaa mua. Niin että kerro sä vaan, mikä sulla ja Mikaelilla hiertää”, Hanski sanoi. Hän kuulosti siltä, että oli tosissaan, mikä oli mielestäni outoa.
”Ihanko oikeasti sä et muka halua avautua tosta enempää? Ja vielä vähemmän mä luulen, että sä haluat kuulla siitä, että mun varatun miehen kanssa vehtaaminen on hankalampaa, kuin mä toivoin”, puuskahdin. Hanski naurahti.
”En mä olisi edes kertonut sulle, mutta se olis ollut jotenkin vuosisadan epäluottamuslause, kun sä kuitenki vuodatat kaikki sun hairahdukset mulle”
”Ja säkö vaan annat sille anteeksi?” kirahdin. Olin pohjattoman loukkaantunut Hanskin puolesta ja kehittelin jo mitä mielenkiintoisimpia tapoja satuttaa Tomia.
”Niin. Se on vähän niin kuin koeajalla nyt. Mutta en mä näe tätä mitenkään kauhean suurena ongelmana. Oikeastaan me saatiin juteltua asioita hyvin ton ansiosta. Ja se vaikuttaa olevan enemmän tosissaan nyt”, Hanski selitti. Ensimmäinen pullo loppui hyvin pian, ja pikku hiljaa aloin itsekin avautua minua vaivaavista asioista.
”Älä mee vielä”, pyysin ja ojensin kättäni Mikaelin suuntaan. Hän huiskaisi tumman tukkansa silmiltään ja katsoi minua napittaessaan farkujaan.
”Mun pitää mennä, kello on jo vaikka mitä”, hän sanoi pahoittelevalla äänellä ja tuli suutelemaan minua. En viitsinyt edes kääntyä pois, vaikka minua mökötyttikin. Mikael oli tullut puolitoista tuntia myöhässä, joten suunnittelemamme leffa ja illallinen oli kutistunut melko nopeaan ruokailuun ja erittäin kiireiseen seksiin.
”Ensi kerralla mä olen pidempään”, Mikael lupasi. Tuhahdin väheksyvästi, sillä tiesin varsin hyvin, että seuraavaan kertaan olisi varmasti yli kaksi viikkoa, ja että Mikael lupaili aina viipyvänsä pidempää, muttei ollenkaan hallinnut aikataulujaan. Hän suuteli minua pitkään ovella ja katosi sitten rappukäytävään.
Seuraavan kerran onnistuimme näkemään vasta toukokuun alussa, kun pidin vihdoin vapaapäivän keskellä viikkoa ja Jimmy lähti lounaan jälkeen töistä. Kolmen viikon tapaamistaukomme ei yllättäen tehnytkään päivästä ihanaa, vaan huomasin olevani kärttyinen ja vaativa. Minua ärsytti, ettei Mikael halunnut esimerkiksi lähteä kävelylle vaan halusi pelkästään seksiä. Lisäksi minulle tuli taas mieleen innokas koira –mielleyhtymä, ja kun hän rupesi tekemään lähtöä, purskahdin itkuun.
”Mikä sulla on?” Mikael kysyi ja kietoi kätensä ympärilleni.
”Mua vítuttaa, kun me nähdään niin harvoin”, mutisin.
”Mä luulin, että sä tiesit sen silloin kun me aloitettiin tää”, Mikael vastasi.
”Niin tiesinkin. Mutta. Se on vaikeempaa, kuin mä luulin.”
”Mä oon pahoillani muru. Mutta hei, pidä hauskaa ulkona”, hän sanoi ja suukotti otsaani. ”Pärjäätkö sä?”
”Mä pärjään aina”, tuhahdin ja pyyhin silmäni kämmenselkään. Itse asiassa minua jopa piristi ajatus uloslähtemisestä. Ja vaikkei olisi piristänytkään, en olisi voinut skipata Jannen – rakkaan työkaverini ja entisen vakiohoitoni – läksiäisiä.
Heräsin perjantaina kauheassa krapulassa ja kiitin onneani, että olin älynnyt ottaa sen vapaaksi. Minulla oli vieläkin edellisiltainen paita päälläni ja se löyhkäsi viinalle, sillä joku oli läikyttänyt niskaani puoli tarjottimellista shotteja. Minua puistatti ja hoipertelin vessaan oksentamaan. En voinut ymmärtää, miten minulla oli niin kauhean huono olo, vaikka tuntui kuin olisin vieläkin ollut humalassa. Kakomiseni herätti Karon mielenkiinnon, sillä raahustaessani keittiöön hakemaan mehua, hän oli siellä.
”Oliko hyvät bileet?” hän kysyi ovela virne kasvoillaan.
”Maailmanluokan”, sanoin ja menin kaivamaan buranaa maustekaapista.
”Ja krapula vissiin samaa sarjaa. Mitä sä oikein oot säätänyt?” Karo keikkui jalkojensa päällä tuolilla. Rypistin otsaani ja yritin muistella tapahtumia. Sitten ne yhtäkkiä jysähtivät tajuntaani ja minun oli pakko palata vessaan. Kun kömmin takaisin keittiöön, Karo oli yhä siellä.
”Mun täytyy lopettaa Mikael”, mutisin.
”Miten niin? Sähän oot niin rakastunut”, Karo virnisti. ”Sä hoit sitä Jannellekin vaikka kuinka pitkään, ja käskit munkin todistamaan puhelimessa.” Ähkäisin, sillä niin olin tosiaan tehnyt.
”Niiiin. Mä en tiedä siitä.”
”Onko sulla jotain psyykkisiä voimia krapulassa?” rakas siskoni tiedusteli.
”Ei, mutta eilinen oli aika silmiä avaava. Tai siis, jos mä oisin niin kovin rakastunut, niin mä en varmaan olisi pussaillut kolmen muun miehen kanssa”, huokaisin. Karo kiljaisi ihastuneena.
”Mikä hutsu! Minkä kolmen?” hän vaati saada tietää.
”No.. Jonkun Tiian poikaystävän kaverin kanssa, koska se halusi. Mulla taitaa olla sen puhelinnumero. Sitä ei yhtään haitannut kun sanoin, että oon rakastunut. Sitten Jannen kanssa, että pääsisin siitä ekasta tyypistä eroon. Sitten yhden tosi hyvännäköisen tyypin kanssa, koska mua kiinnosti tietää, miltä se tuntuisi. Ja sitten taas Jannen kanssa, koska se oli oikeastaan aika kivaa”, selitin.
”Ja sitten se halusi tulla meille yöksi?”
”Mä olen kamala ihminen.”
”Noooh, vähän ehkä.”
|