Lähettäjä: khan
Päivämäärä: 26.5.16 09:55:06
Öh, toi olikin noin lyhyt. Laitetaas nyt se loppukin sitten. Jos tykkäsitte tästä niin käykääs tsekkaamassa myös Aurinkosadetanssi, jota kirjotan mun vanhemmalla nimimerkillä ;)
Loppusanat
Vilkaisin kelloa hiukan huolestuneena. Juhannusruuhka oli alkanut aimmin kuin olin arvioinut, ja pojat olivat olleet sellaisella marakattituulella, etten millään päässyt lähtemään silloin kuin piti. Tommy etenkin oli julistanut, että oli tarpeeksi vanha jäämään kotiin ilman valvojaa, ja saanut tietenkin nuoremmat veljensä houkuteltua mukaan. Kotona olisin ehkä saattanut harkitakin heidän jättämistään, mutta mökillä oli aina vaarana, että joku hölmöilisi itsensä veden varaan tai saisi kirveestä. Malin oli näyttänyt hiukan kärsivältä ja oli vannottanut minua palaamaan seitsemään mennessä.
"No ei kai mulla sen pidempään mene, se on vaan lentokentälle ja takaisin", olin nauranut.
"Entä jos se sun daamisi ei haluakaan viettää juhannusta tän apinalauman kanssa vaan kaappaa sut johonkin Bora Boralle?" Malin esitti hätääntyneenä.
"Se on tietysti aina vaarana. Sitten sä joudut varmaan adoptoimaan pojat", virnistin tytölle.
Nyt minua kuitenkin alkoi hiukan huolestuttaa ehtiminen, onneksi olin sentään käynyt kaupassa edellisenä päivänä. Tummat pilvet kerääntyivät ihan tosielämässäkin taivaanrantaan, ja vartin päästä olin körötellyt jo sen verran eteenpäin, että pulleat pisarat alkoivat tipahdella tuulilasiin. Valitsin Malinin numeron varoittaakseni häntä varmuuden vuoksi jo etukäteen. Hän ei vastannut heti ensimmäisen pirahduksen jälkeen, mitä oli pakko pitää hyvänä merkkinä.
"Älä vaan sano, että sulla on nyt liput Bora Boralle", hän murisi, kun lopulta vastasi.
"Ei ainakaan vielä, mä en ole edes kentällä", kerroin.
"Miten niin et? Sä lähdit aikoja sitten", tyttö painotti.
"Mä tiedän, mutta täällä on ihan helvetillinen ruuhka. Ja nyt täällä alkoi sataa. Niin että saattaa mennä vähän tiukoille sen seiskan kanssa", varoitin. Tyttö huokaisi. "Pärjäätkö sä?"
"Joo. Joo, pärjään mä", Malin lupasi. "Pojat katsoo jotain leffaa, täälläkin sataa."
"Sä olet aarre, mä maksan sitten tippiä", kiitin.
"Joo joo, moi moi", tyttö vastasi ja sitten linja tuuttasi tyhjää. Yritin soittaa myös Erikalle, mutta hänen puhelimensa oli suljettu. Sitten soitin uudestaan Malinille.
"No mitä?" Malinin ääni kuulosti teeskennellyn kiukkuiselta.
"Anteeksi, kun mä häiritsen, mutta voisitko sä laittaa mulle vaikka tekstarin, kun Erikan kone laskeutuu?" pyysin kiltisti, vaikka minua hiukan naurattikin.
"Joo. Mutta älä soita enää! Multa menee tää leffa ihan ohi!" Malin urahti.
"En soita", lupasin.
Puheilmeni piippasi vain viittä minuuttia myöhemmin, mutta kun kurotin lukemaan viestiä, se piippasi uudestaan ja kuoli. Kirosin ääneen. Miten ihminen voi olla niin tyhmä, ettei tarkista akun latinkitilannetta? Samassa jono kuitenkin taas pysähtyi, joten minulle aukeni sopiva hetki kaivaa laturia hanskalokerosta. Se oli kuitenkin tyhjä, ja samalla muistin Maxin leikkineen autolaturillani eilen illalla. Kirosin uudestaan. Mitähän Erikakin ajattelisi? Ensin romanttinen loma kahdestaan veneellä vaihtui mökkijuhannukseen kolmen marakatin kanssa, ja nyt sitten olin myöhässä ja tavoittamattomissa ja keli muuttui kaiken aikaa huonommaksi. Sitten päätin, että kaipa hän sen kestäisi. Vähän minua kirpaisi, että hän joutuisi näin hetimiten keskelle täyttä realismia, vaikka minun olisi tehnyt mieli hemmotella häntä. Erika oli kuitenkin itse painottanut, ettei häntä haitannut asioiden arkisuus, kunhan saisi olla kanssani.
Puolen tunnin köröttelyn jälkeen väylä tuntui aukeavan ja loppumatka lentokentälle sujuikin varsin sähäkästi. Löysin ilokseni parkkipaikankin lyhytaikaisesta parkista ihan terminaalin vierestä, ja kiiruhdin sisään. Tuloaula oli melko tyhjillään, mutta silmäiltyäni sen pikaisesti läpi totesin, ettei Erika ollut siellä. Harpoin toiseen päähän tuloaulaa, jotta näkisin saapuvat lennot, ja Erikan kone oli näköjään laskeutunut jo melkein kolme varttia sitten. Yritin miettiä, mihin hän oli voinut mennä, kun helpotuksekseni näin hänen tulevan kahvilan ovesta. Hänen hunajanvaaleat hiuksensa olivat hiukan pörrössä toiselta puolelta, siitä kohdasta, jota hän hieroi sijaistekemisen puutteessa. Hän oli pukeutunut vaaleisiin farkkuihin ja vaaleankeltaisiin korkokenkiin, jotka saivat hänen säärensä näyttämään loputtomilta. Kun katseemme kohtasivat, tunsin sisälläni tutun lämpimän läikähdyksen ja tiestin suuni levinneen hymyyn ihan huomaamatta. Erika hymyili vain silmillään, ja yritti näyttää ankaralta, mutta suli sitten hymyyn hänkin. Emme edes sanoneet mitään, vaan suljin hänet syleilyyni. En oikeastaan voinut uskoa, että hän oli siinä. Että me olimme tässä.
Laskin hanasta käsiini kylmää vettä ja upotin naamani siihen. Sitten nostin katseeni peiliin ja pudistin päätäni. Hemmetin Tauno. Kuivasin kasvoni käsipaperilla ja kurtistin kulmiani peilikuvalleni, joka näytti virnistelevän aivan liian tyytyväisenä. Huokaisin syvään ja palasin salin puolelle.
Erika, jonka Tauno oli istuttanut viereeni, väitteli parhaillaan Mortenin kanssa jostain, ja juuri kun istuin paikalleni, molemmat purskahtivat nauruun. En voinut olla hymyilemättä myös, tytön nauru oli niin tarttuvaa. Oli hän kyllä muutenkin. Ihana, kaunis, älykäs Erika, joka oli tuskin kahtakymmentä. En vain saanut pidettyäni itseäni kurissa, vaikka yritinkin muistuttaa itseäni Christinestä ja Tommysta. Tietenkään mitään ei ollut tapahtumassa, ja kai minun oli sallittua ihan viattomasti flirttailla työkaverin kanssa.
"Mun pitäisi varmaan ruveta lähtemään tästä", Erika keskeytti ajatukseni vilkaistuaan kelloa.
"Onko sun kotiintuloaika jo mennyt?" kiusoittelin, ja kaduin sitä saman tien. Tyttö punastui hiukan ja näytti hetken harmistuneelta, mutta sitten hän nosti leukansa uhmakkaasti pystyyn.
"Ei, mutta mä ajattelin antaa teille vanhuksille mahdollisuuden lähteä myös kotiin", hän vastasi nenäkkäästi ja virnisti sitten päälle.
"Sulla on varmaan ihan muutakin hommaa tälleen perjantai-iltana", ymmärsin. Erika hymyili.
"Ei mulla tän parempaakaan tekemistä oo just tänään. Ja oikeestaan tää on ihan mielenkiintoista. Sitä paitsi tää on ihan järkevää verkostoitumista", hän arvioi. Sitten hänen silmiinsä syttyi taas ilkikurinen ilme. "Ja mä voin kiristää teiltä kaikilta suosituksia, kunhan otan teistä tarpeeksi noloja kännikuvia."
"Tasoitetaanpa sitten tilanne", tuumasin ja kaadoin meille molemmille lisää viiniä.
"Vettä kanssa", Erika ohjeisti, ja tein työtä käskettyä.
Yhdeltätoista aloimme keräillä kamppeitamme suunnataksemme jatkoille.
"Mä en kyllä taida voida tulla mukaan", Erika pahoitteli, vaikka ainakin melkoisessa jurrissa oleva Ville yritti vängätä vastaan.
"Etkö edes yhdelle?" Tauno kysyi, mutta tyttö pudisti päätään.
"Kyllä mun täytyy mennä kotiin. Mun pitää lukea tenttiin vielä viikonloppuna", hän sanoi. Siihen ei Villelläkään ollut vastaansanomista. Erika seisoi vielä hetken paikoillaan, heilautti sitten kollektiivisesti kättään ja kääntyi lähteäkseen. Siinä vaiheessa minulle tuli kiire, ja harppasin vielä hänen peräänsä. Kosketin kevyesti hänen olkapäätään ja hän kääntyi hiukan säpsähtäen. Hän kallisti päätään vasemmalle ja katsoi minua vakavana.´
"Kiitos ihastuttavasta illasta", hymyilin hänelle ja kumarruin muutaman viinilasin tuoman riehakkuuden voimalla antamaan hänelle poskisuukot. Tyttö tuijotti minua pöllämystyneenä.
"Mitäs pienistä", hän sanoi ja hymyili hiukan hämillisesti. Heilautin hiukan epävarmasti kättäni ja seurasin sitten muita muutamalla juoksuaskeleella. Se siitä sitten.
Saavuin töihin poikkeuksellisen hyvällä tuulella. Minua ei haitannut maanantai, eikä oikeastaan edes se, että kaksoset olivat kiukutelleet koko aamun, minkä takia olin päässyt lähtemään töihin myöhässä ja joutunut istumaan aamuruuhkassa. En ollut alkuun ihan varma, mistä se johtui, mutta sitten muistin, ja minua hiukan hävetti. Meille oli tulossa uusi management-harjoittelija Suomesta, Erika. En voinut olla varma, mutta toivoin hänen olevan sama tyttö, jonka olin tavannut vuosia aiemmin Suomen-reissullani. Se oli tietysti typerää, mutta siinä tytössä - tai nyt jo tietenkin naisessa - oli ollut jotain, joka oli jäänyt mieleeni. Pudistin huvittuneena päätäni, ja saatuani koneen päälle menin hakemaan kahvia.
Hidastin taukotilan ovella, sillä koneen edessä seisoskeli nuori nainen.
"Hei, mitä kuuluu? Hyvä saada vähän naisvahvistusta tähän porukkaan!" tervehdin. Nainen kääntyi ympäri ja hymyili minulle leveästi.
"Mitäs tässä, tulin heti kahville!" hän naurahti ja sipaisi hiuksiaan. Hänellä oli vaaleat, raidoitetut hiukset, ystävälliset vihreät silmät ja aurinkoinen hymy. Hän oli pukeutunut kynähameeseen ja rentoon jakkuun sekä korkeisiin korkoihin, jotka saivat hänen säärensä näyttämään aivan uskomattoman pitkiltä. Kyllä tämän oli pakko olla se sama Erika, vanhempana vain. Upeampana.
"Etkö sä olekin tehnyt näitä hommia Suomessa aika pitkään? Jo Taunon aikoina?" Varmistin. Erika nyökkäsi.
"Joo, määräaikaisena", hän vahvisti. Sitten hän siristi hiukan silmiään ja katsoi minua tutkivasti.
"Tauno on vähän niinkuin mun sensei", naurahdin ja ojensin käteni. "Jimmy." Erikan kasvoille levisi ilahtunut ilme.
"Niin olikin! Me nähtiin, kun sä olit Helsingissä", hän sanoi. "Sä taisit istua mun vieressä Groteskissa."
"Niin taisin. Kiva nähdä sua taas", hymyilin ilahtuneena siitä, että hänkin tuntui muistavan minut. Erika hymyili myös.
"Samoin."
Olin katsonut parhaaksi pitää hiukan etäisyyttä Erikaan siksi, että halusin olla tekemisissä hänen kanssaan. Hän oli niin kokonaisvaltaisen hyväntuulinen ja puoleensavetävä, että tunsin taantuvani teinipojaksi, joka halusi kaveerata luokan suosituimman tytön kanssa. Kahdessa päivässä hän tuntui kiertävän koko osaston pikkusormensa ympärille, ja havaitsin katselevani häntä usein.
Keskiviikkoaamuna Martin tuli koputtamaan koppini oveen.
"Jep?" nostin katseeni tietokoneen ruudusta.
"Henrik on saikulla, ja me ei oikein tiedetä, mitä Erikalle pitäisi tehdä", Martin ilmoitti.
"Ei kai sille mitään ihmeellistä, sen kun otatte sen viereen ja selostatte", ehdotin. Martin vaihtoi painoaan jalalta toiselle.
"Mutta sen tunnarit ei toimi vielä, eikä me tiedetä missä ne menee... Ja meillä on aika kiire muutenkin. Mutta kai se voi päivän vaan hengaillakin", hän sanoi. Minä huokaisin.
"Okei, mä keksin jotain", lupasin ja nousin ylös.
Erikan kehonkieli juorusi kyllästymisestä. Hän nojasi poskeaan kämmeneensä, ja kun pääsin hänen taakseen, näin hänen selaavan Aftonbladetin sivuja.
"Sä ootkin löytänyt laadukasta ajanvietettä", huomasin. "Pikkulinnut lauloi, ettei sun tunnukset toimi." Erika säpsähti hiukan.
"Ei toimi, ei", hän huokaisi.
"Saanko mä katsoa?"
"Ole hyvä", Erika kohautti olkiaan, ja kumarruin hänen ohitseen naputtelemaan konetta. Joskus koneet alkoivat toimia järjestelmänvalvojan vahvistuksella, ja välillä järejestelmiin pystyi luomaan uuden salasanan master-tunnuksilla. Nyt kuitenkaan mikään ei tuntunut toimivan, ja minä aloin tulla tuskallisen tietoiseksi siitä, että olin vain senttien päästä Erikassa. Hän tosiaan sai kroppani hyrräämään.
"Ei taida toimia", tyttö arveli, kun kone ilmoitti jälleen kerran, ettei minulla ollut asiaa sorkkia sitä.
"No ei. Se saadaan fiksattua, mutta vasta huomiseksi. Mennään sitten mun koneelle katsomaan, kai mun olisi järkevämpää perehdyttää sua", totesin. "Hopi-hopi, mennään."
Haimme ensin kahvia ja aloin sitten selittää prosesseja ja työskentelytapoja melko rutiininomaisesti. Taisin lähteä hiukan hassusta vinkkelistä, sillä jonkin ajan kuluttua Erika keskeytti minut.
"Anteeksi, mutta mä olen ihan ulapalla", hän tunnusti.
"Missä kohtaa sä putosit kyydistä?" kysyin.
"Mä luulen, että mä en ihan päässyt kyytiin", Erika vastasi nolon näköisenä.
"Ei se mitään, katsotaan vähän käytännöllisemmin. Oisko kaavio mitään?" kysyin. Erika nyökkäsi. Aloin piirtää kaaviota, jota tyttö tuijottikin intensiivisesti. Sitten hän siirsi katseensa kasvoihini ja pasmani menivät täysin sekaisin. Hän ei varmastikaan tajunnut, mitä teki minulle, mutta hänen vilpittömän keskittynyt ja kiinnostunut katseensa sai oloni tuntumaan kuumalta ja pörheältä. Huomasin toistelevani sanoja ja sitten vain hiljenin.
"Mä en yhtään muista, mitä mä olin sanomassa", jouduin tunnustamaan ja naurahdin hiukan hämillisenä. "Tajusitko sä pääpiirteittäin?
"Enköhän", Erika hymähti.
"Mä pidän sulle pistokokeen perjantaina", uhkasin.
"Voiko sua jotenkin lahjoa?" Erika kysyi pilke silmäkulmassaan. Sitten hän näytti hiukan nolostuneelta. "Niin kuin vaikka tuomalla sulle omenan", hän lisäsi ja siirsi katseensa jalkoihinsa.
Minulla oli kauhean hauskaa Erikan kanssa, ja loppuviikosta aloin potea siitä huonoa omatuntoa. En tietenkään tehnyt mitään väärää, hän oli vastuullani, mutta ongelmana olikin se, että olisin halunnut tehdä. Olin täysimääräisen ihastunut häneen. Ihastunut oli ehkä väärä sana, hullaantunut oli lähempänä totuutta. Se oli täysin järjetöntä, rakastin Christineä eikä meillä ollut ongelmia, mutta jotenkin Erika oli onnistunut keikuttamaan venettäni oikein kunnolla. Jäin kohteliaasti odottamaan häntä maanantaina, kun satuimme samaan aikaan salille, ja huomasin, että ulkona oli alkanut sataa. Sätin itseäni mielessäni, kun en vain lähtenyt, mutta kun Erika astui ulos pukuhuoneesta, puhkesin leveään hymyyn. Hän oli ilahtunut välttyessään kastumiselta, mutta minä melkein suutelin häntä pysäytettyäni auton hänen hotellinsa eteen, ja silloin päätin, että tämä saisi loppua. En voinut olla varma, mutta mielestäni Erika viivytteli sen verran kauan avatessaan auton ovea, että ehkä hänkin oli vähän ihastunut minuun. Siitä voisi seurata vain ongelmia, joten asioiden pitäisi muuttua.
Keskiviikkona meille tuli lisää suomalaisia ja minä päätin rakentaa lisämuurin itseni ja Erikan välille. Ei mitään erityiskohtelua, Henrik voisi hyvin perehdyttää hänet loppuun. En myöskään jäänyt jaarittelemaan Erikan kanssa, vaan kanssakäymisemme kutistui törmäyksiin kahviautomaatilla. Erika näytti hiukan ihmettelevältä, kun minä ilmoitin jatkuvasti olevani kiireinen, ja vähän ajan kuluttua hänkään ei enää yrittänyt jututtaa minua. Sen sijaan hän näytti tulevan erinomaisesti toimeen etenkin Henrikin ja suomalaisen Rasmuksen kanssa, ja minä huomasin olevani mustasukkainen. Se kulminoitui kesäjuhlien aamuna, kun Erika ilmestyi töihin tyrmäävän näköisenä raidallisessa mekossa. Pojat viheltelivät hänelle ja minä olin jo valmiiksi huonolla tuulella riideltyäni Chrisinen kanssa.
"Vaatteet olis kyllä ehtinyt vaihtaa töiden jälkeenkin. Me ollaan kuitenkin työpaikalla eikä missään rannalla", tuhahdin tökerösti. Erika tuijotti pöyristyneenä perääni, mutta en oikein voinut peruakaan sanojani. @!#$ hienoa.
Yritin korvata törttöilyni iltapäivällä. Kehotettuani ihmisiä sammuttamaan koneensa vein Erikalle lasin kuohuviiniä. Hän ei näyttänyt huomaavan minua, vaan selitti jotain keskittyneesti suomeksi vieressään istuvalle Rasmukselle.
"Hei työnarkomaani, vaihda vapaalle", hymyilin ja sain palkaksi ärsyyntyneen mulkaisun.
"Meillä on vähän juttu kesken", Erika ilmoitti.
"Ne voi jäädä maanantaihin. Tässä", ojensin hänelle lasin ja kohotin omaani. Erika tuijotti minua hetken kulmat kurtusta ja suu supussa, mutta suostui sitten kilauttamaan lasiani. Sitten nousin juttelemaan muiden kanssa, enkä enää nähnyt Erikaa, kun siirryimme juhlasaliin.
Olin oikeastaan jo lähdössä kotiin, kun näin Erikan istumassa baarijakkaralla yksikseen virnistellen. En voinut vastustaa kiusausta, vaan isuin hänen viereensä.
"Onko sulla ollut kiva ilta?" kysyin. Ainakaan hän ei enää näyttänyt niin kiukkuiselta kuin iltapäivällä.
"Ei sulla ole mitään velvollisuutta puhua mun kanssa", hän vastasi innottomasti.
"Ei olekaan, mutta mitä jos mä haluan?"
"Ai nyt sä oikein haluat", hän naurahti. Minä rypistin kulmiani.
"Olenko mä loukannut sua jotenkin?" kysyin anteeksipyytävään sävyyn. Erika avasi suunsa ja hengitti terävästi sisään päin, mutta sulki sittenkin suunsa ja pudisti päätään. "Haluaisitko sä ehkä tanssia?"
"Tää ei ole valssia", hän vastasi yllätyksekseni yllättävän pehmeästi. Olin odottanut hänen antavan minulle täysilaidallisen palautetta.
"Mä osaan muutakin", nauroin ja ojensin käteni. Ilahduksekseni Erika tarttui siihen, jolloin vedin hänet ylös tuolista ja vein tanssilattialle.
Erika näytti hiukan epävarmalta, joten vedin hänet lähelleni pitäen toista kättä hänen vyötäröllään ja toisella kädellä pidin hänen kädestään kiinni. Hän nosti vapaan kätensä olkapäälleni ja antoi minun viedä mukaillen täydellisesti jokaista liikettäni. Erika nosti katseensa silmiini ja siinä sitä taas oltiin. Vastustukseni pieneni pienenemistään, ja yhtäkkiä huomasin hidastavani vauhtia ja vetäväni Erikan hiukan lähemmäs. Halusin tämän hetken vain jatkuvan, mutta sitten Erika rikkoi sen.
"Sä oot taas päättänyt olla mukava mulle", hän sanoi ja hymyili tyytyväisen näköisenä.
"Mitä?" naurahdin.
"Sä lopetit sen silloin, kun olit heittänyt mut hotellille", hän sanoi hiukan epävarmasti, ja minä huokaisin syvään.
”Mennäänkö hakemaan lisää juotavaa ja käydään sitten kattomassa, miten muualla on porukkaa?” ehdotin, ja Erikan nyökättyä menimme baaritiskille.
Tilattuamme juomat siirryimme istumaan vähän kauemmas työporukasta ja hörpimme molemmat juomiamme.
"Anteeksi, en mä ajatellut, että se olisi niin selvää", pyysin rehellisesti anteeksi. Etäisyydentavoitteluni oli tainnut tehdä minusta etäisen ja kylmän.
"Oli se vähän. Mä jo mietin, että ootko sä mulle vihainen", Erika sanoi huolestuneen näköisenä. Minä ähkäisin.
"Oon mä vähän, tavallaan. Sä oot sotkenut mun kuviot", sanoin päättäen pysyä rehellisenä. Erika vain tuijotti minua. "Mä olen naimisissa ja sä... sä oot niin kauhean nuori. Silloin maanantaina musta tuntui, että ehkä säkin.. ehkä sullakin on samanlaisia fiiliksiä ja.. Kai mä ajattelin, että olisi parempi pitää suhun etäisyyttä, tai jotain", takeltelin. Sitten katsoin varovasti Erikaa.
"Oli mulla", Erika sanoi leuka jälleen uhmakkaasti pystyssä. "Tai siis, on edelleen."
Sydämeni hypähti innosta.
"Sitten me vasta ollaankin pulassa. Tule, mennään", pyysin ja nousin seisomaan.
"Mihin?"
"Mihin vaan. Pois täältä. Meidän täytyy puhua rauhassa", huokaisin ja Erika seurasi minua narikkaan.
Kävelimme pari korttelia hiljaisempaan baariin, minä maksoin meidät sisään ja vein Erikan taas tanssilattialle
”Eikö meidän olisi ollut fiksumpaa jutella jossain hiljaisemmassa paikassa?” Erika kysyi. Tanssimme lähekkäin ja oikeasti halusin vain viedä Erikan pois täältä.
"Mutta sitten tuntuisi hölmöltä tanssia", mutisin Erikan korvaan. Hänen hiuksensa tuoksuivat raikkaille ja puhtaille, ja hän tuntui niin sileältä ja pehmeältä.
"Etkö sä nyt saanut tarpeeksi tanssimisesta niiden pankkitätien kanssa", Erika naurahti pehmeästi.
"Juu, niiden kanssa. Mutta mä en ole saanut tarpeekseni susta", vastasin. "Ja tää on sentään ihan viatonta vielä. Mehän vaan tanssitaan."
Erika ei sanonut mitään, mutta minä olin sanonut jo sen verran, että puhumista oli enää vaikea katkaista.
”Mä en ole koskaan pettänyt. Mä en ole edes harkinnut sitä. Mutta kun mä oon sun kanssa, mä teen listaa syistä miksi mä en tekisi sitä”, tunnustin. Erika katsoi minua vakavana.
"Mitä sun listalla sitten on?" hän kysyi hiljaa.
”Sä et suostuisi siihen”, epäilin. Erika pysäytti liikkeemme ja seisoimme vain paikoillamme.
"No se nyt on ihan virheellinen olettamus", hän ilmoitti. "Mitäs muuta sun listalla on?"
Vedin Erikaa hiukan lähemmäksi. Kaikki järkevät ajatukset olivat kaikonneet päästäni, ja tukahdutin viimeisenkin niistä.
"Se oli mun lista", vastasin. Erikan ilmekään ei värähtänyt, vaan hän katsoi minua yhtä vakavan kiinteästi kuin aiemminkin. Sitten hän painautui hiukan lähemmäs minua ja me suutelimme. Kroppani tuntui toimivan ihan itsekseen, käteni liukui Erikan niskan taakse ja hänen hiustensa sekaan, ja minusta tuntui, etten ollut koskaan tehnyt mitään näin oikein. Erika naurahti ja sanoi jotain, mistä en oikein saanut selvää.
”Tule”, hän sanoi sitten ja tarttui minua kädestä
”Mihin me ollaan menossa?” kysyin, kun hän kiskoi minua kohti ovea.
”Mun luokse”, hän vastasi päättäväisesti.
”Selvä.”
Erika näytti surkealta ja krapulaiselta. Hän oli vetänyt piponsa melkein silmilleen, ja minun teki mieli vain halata häntä.
"Oliko villi matka?" kysyin myötätuntoisesti. Erika katsoi minua pohjattoman surullisen näköisenä.
"Mun ei olisi pitänyt tulla", hän sanoi ja hänen silmänsä täyttyivät kyynelistä. Hän pyyhki ne itsepäisesti pois ja hengitti syvään. Sitten hän ravisti päätään. "Meidän täytyy tehdä tää", hän sanoi sitten. Minä nyökkäsin.
Erika oli muuttanut takaisin Suomeen syyskuussa, ja sen jälkeen emme olleet onnistuneet näkemään kuin harvoin. Minulla oli kauhea ikävä häntä, mutta Erikalle tilanne oli ymmärtääkseni vielä musertavampi. Hän ei kuitenkaan ollut halunnut edes keskustella ajatuksistani Christinen jättämisestä, joten olin arvellut hänen pitävän suhdettamme harmittomana huvina. Nyt hän kuitenkin näytti olevan aika hajalla.
"Mulla on ollut vähän vaikeeta", hän tunnusti. "Tuli otettua vähän liikaa eilen."
"Sitä sattuu", vastasin paremman puutteessa.
"Meidän pitää katkaista tää kokonaan", Erika sanoi sitten. "Mä en enää jaksa. Tää on emotionaalisesti liian kuluttavaa", hän jatkoi kuulostaen joltain self-help -oppaan robotilta.
"Mitä sä tarkoitat?" kysyin.
"Ei mitään kontaktia paitsi työasioissa. Ei Facebookia, ei sähköpostia, ei puheluita, ei tekstiviestejä. Jos pystyy hoitamaan työasiat jonkun muun kautta, niin hyvä", Erika luetteli.
"Miten vaan sä haluat", vastasin, vaikka halusin väittää vastaan. Joku oli joskus sanonut, että jos rakastaa toista, hänet pitää päästää menemään. Erikalla oli vielä muutama asia, ja sitten hän ilmoitti lähtevänsä. Hän näytti purskahtavan itkuun millä hetkellä hyvällä, joten en hennonnut sanoa enempää. Omassa kurkussankin tuntui pala, ja nousin vain hiljaa seisomaan. Erika nosti katseensa minuun ja levitin käsiäni ihan aavistuksen. Hän sujahti syleilyyni ja rutistimme toisiamme tiukasti.
"Nää on varmaan sitten hyvästit", totesin hiukan ontosti. Erika yritti hymiyllä toisella suupielellään.
"Ehkä me arvioidaan uudestaan joskus. Jos mä olen joskus päässyt susta yli", hän sanoi. Sitten hän livahti pois syleilystäni ja harppoi tiehensä taakseen katsomatta.
Kämmeneni hikosivat ja sydämeni hakkasi äänekkäästi. En muistanut, milloin olisin ollut yhtä jännittynyt. Mitä jos Erika ei haluaisikaan nähdä minua yli vuoden tauonkaan jälkeen? Tai vielä pahempaa, mitä jos hän olisi vain kliinisen ammattimainen? Sen jälkeen, kun hän oli siirtynyt kesän jälkeen kilpailijamme leipiin, en ollut kuullut hänestä yhtään mitään. Kunnes sitten Henrik oli ilmoittanut puhuvansa samassa seminaarissa. Olin oikeastaan lakannut ajattelemasta häntä aktiivisesti. Alkuun olin miettinyt häntä paljonkin, sitten vähemmän, ja sitten taas enemmän, kun olimme tehneet Christinen kanssa eropäätöksen. Sitten se oli kuitenkin jotenkin jäänyt. Ensin olin halunnut odottaa, että ero olisi lainvoimainen, sitten minulle oli tullut mieleen, että Erika varmaankin oli jatkanut elämäänsä ihan oikeasti. Henrikin ilahtuneena lausuma "meidän Erika" kuitenkin oli herättänyt minut todellisuuteen. Minun olisi pakko ainakin nähdä, missä mentiin. Nyt minua kuitenkin jännitti. Olisiko minun pitänyt varoittaa häntä ennakkoon?
Yhtäkkiä näin Erikan. Hän näytti tyrmäävän upealta suorassa jakkupuvussaan ja suorassa, vaaleassa tukassaan. Hengitin terävästi sisään, sydämeni tuntui suorastaan pakahtuvan. Olin juuri aikeissa mennä tervehtimään häntä, kun hän kääntyikin ympäri ja katsoi suoraan minuun. Hän tuijotti minua hetken ja räpäytti sitten pari kertaa silmiään. Hän ei kuitenkaan liikahtanut, joten päätin tehdä aloitteen.
"Hei", hymyilin. Sitten astuin lähemmäksi ja vedin hänet puolittaiseen halaukseen. "Kiva nähdä sua."
Erika oli jäykkä kuin rautakanki ja väänsi sitten väkinäisen hymyn kasvoilleen.
"Mä en ollut varma, pitäisikö mun tulla moikkaamaan etukäteen. En mä halunnut häiritä sun fokusta, mutta sitten mä mietin että jos näetkin mut, enkä mä tullut...", selittelin hiukan hermostuneena. Olinko rikkonut hänet?
"Ei sun tarvitse selittää, mä vaan olin vähän keskittynyt. Sori", Erika sanoi lopulta ja hymyili hiukan. "Hyvä kun tulit, kiva nähdä suakin", hän sanoi ja näytti hyvin pitkälti olevan täysin eri mieltä.
"Kello on kohta yhdeksän, me varmaan aloitellaan kohta. Sä olit ilmeisesti jättänyt lounaspyynnön Henrikille, mutta kelpaisinko mä paikkaamaan?" kysyin vielä toiveikkaasti. Erika näytti suorastaan vastentahtoiselta.
"Tietysti", hän vastasi lyhyesti. Toivottavasti hän vain jännitti esitystään.
Olin erittäin vaikuttunut Erikan esityksestä. Hän oli aina ollut hyvä, mutta hän löi minut silti ällikällä. Äskeisestä jäykkyydestä ei näkynyt vilaustakaan, vaan hän vaikutti hyväntuuliselta ja rennolta. Omakin osuuteni meni hyvin, eikä yleisöä tuntunut haittaavan hieman agendasta eriävä näkökulmani.
Etsin Erikan käsiini, kun lounastauko alkoi, ja hänen ilmeensä näytti varovaisen ilahtuneelta, kun hän paikansi minut.
"Mennäänkö?" hän kysyi kuulostaen enemmän omalta itseltään. Siitä rohkaistuneena tartuin kevyesti hänen käsivarsiinsa.
"Voitaisko me jutella?" kysyin varovasti. "Mä yövyn tässä ja ajattelin viedä mun muistiinpanot huoneeseen. Tuu mun mukaan?"
Erika epäröi hetken, mutta nyökkäsi sitten.
"Okei."
Astuimme pieneen hissiin ja seisoimme vastakkaisissa päädyissä. Erika erityisesti näytti siltä kuin yrittäisi painautua hissin oven läpi hissikuiluun. Hän näkyi taas käpertyneen kuoreensa, tuijotteli varpaitaan ja räpytteli hermostuneena.
"Mä olen pahoillani, jos tää on susta kauhean epämukavaa", sanoin rikkoakseni hiljaisuuden. Erika nosti katseensa minuun kasvoillaan hassu ilme.
"Mistä sä päättelet, että mulla on epämukavaa?" hän kysyi yllättyneenä.
"No kun sä olet jotenkin niin... etäinen? Jäykkä? Viileä?" vastasin. Eikö hän itse huomannut sitä? Oliko hän muuttunut tuollaiseksi? Johtuiko se minusta? Erika naurahti ja pörrötti hiukan hiuksiaan.
"Mä vaan haluan sua niin paljon, että mun on vaikeaa olla", hän sanoi ja katsoi minua anteeksipyytävästi. Minä huokaisin helpotuksesta, painoin hänet hissin seinää vasten ja suutelin. Suunnilleen saman tien saavuimme oikeaan kerrokseen ja hissin kilahdus sai meidät hätkähtämään erillemme. Katsoin naurahtaen Erikaa, joka suoristi jakkuaan. Sitten tartuin hänen käteensä viedäkseni hänet huoneeseeni, mutta hän tuntui juurtuneen paikoilleen hissin eteen.
"Jos sä haluat puhua, niin meidän täytyy puhua tässä. Mä en voi tulla sun huoneeseen", hän ilmoitti. Pettymys häivähti ylitseni.
"Mulla on niin ikävä sua", yritin selittää, mutta Erika pudisti päätään.
"Mä en osannut yhtään varautua tähän. Mä seurustelen", hän sanoi. Vatsani tuntui kiertyvän kokoon.
"Ja sä ajattelet, että jos sä tulet mun huoneeseen niin jotain tapahtuisi?" kysyin rypistäen otsaani. Luuliko hän, että halusin vain seksiä? Erika kuitenkin vain katsoi minuun ja nosti kätensä käsivarrelleni. Se lähetti välittömästi pieniä signaaleja joka puolelle kroppaani ja minun oli pakko sulkea silmäni hetkeksi. Juuri tätä olin kaivannut, ja ilmeisesti sitä ei ollut saatavilla.
"Okei, sä olet oikeassa. Mä käyn viemässä nää paperit, niin mennään sitten syömään", huokaisin. Erika näytti taas huolestuneelta.
"Sä et haluakaan jutella?"
"Enköhän mä saanut jo vastaukseni", hymähdin hiukan väkinäisesti. "Voidaan me vaihtaa kuulumiset lounaallakin."
Jätin Erikan rauhaan, mutta kun hän lähti jossain vaiheessa hakemaan lisää juotavaa, liityin auttamisen varjolla hänen seuraansa. Laskin käteni kevyesti Erikan alaselälle, ja hän säpsähti hiukan.
"Sähän olet sinnikäs", hän sanoi hymyillen huvittuneena.
"Jos sä olisit helpommin suostuteltavissa parin drinkin jälkeen", vastasin ja sain Erikan kulmakarvat kohoamaan. "Mä en tarkoittanut, miltä se kuulosti. Mutta me ollaan ennenkin päädytty samaan sänkyyn parin drinkin jälkeen", korjasin.
"No niin ei tapahdu tänään", Erika ilmoitti jämäkästi.
"Jos sä sanot niin", vastasin.
"Sanon."
"Se oli kyllä aika upeaa", huokaisin vielä. Se taisi osua maaliin.
"Luuletko sä jotenkin, että musta on hauskaa torjua sut?" Erika tiuskaisi ja näytti melko tuskaiselta. Minulle tuli mieleen edellinen tapaamisemme ja se, miten hajalla hän oli ollut. Kaduin sanojani.
"Anteeksi. Vaihdetaan puheenaihetta. Mitä sä ajattelet siitä, että sun pomo yrittää headhuntata mut?" kysyin sen sijaan.
"Se kysyi mun mielipidettä", Erika vastasi neutraalisti.
"Ja?"
"Ja mä käskin sitä palkata sut”, Erika sanoi yllätyksekseni samalla kun otti juomat vastaan baarimikolta.
”Kiitos."
Erika kohautti olkiaan.
”Mä sanoin sille, ettei sua parempaa tyyppiä olekaan. Miksi mä lähtisin sua kampittamaan? Mä…”, hän sanoi ja hiljeni sitten kesken lauseen. ”Sä olisit ihan täydellinen meidän Ruotsin
toimistolle. Puhtaasti ammatillisista syistä.”
”Kiitos”, sanoin uudestaan, mitä muutakaan minä olisin sanonut. Kai minun pitäisi olla tyytyväinen siitä, että mahduimme edes samaan firmaan Erikan päässä. ”Meidän pitää varmaan viedä nää juomat.”
”Mä taidan lähteä nukkumaan”, Erika totesi puoli kahdentoista maissa. Se sai muutkin liikkeelle lukuunottamatta sitä Erikan pomoa ja paria muuta. Erikan huone oli samassa kerroksessa kuin minun, ja noustuamme hissistä jäimme hiukan vaivaantuneesti seisomaan aulaan.
”Hyvää yötä sitten”, sanoin lopulta. ”Saako sua halata?”
”Hyvää yötä”, Erika vastasi ja nojautui minua päin. Hän painoi päänsä rintaani vasten. Hän tuntui ja tuoksui niin tutulta, että taisin puristaa häntä aika lujaa. Sitten vain seisoimme siinä sylikkäin. Hetken kuluttua Erika muutti asentoaan, mutta kun hän ei lähtenytkään, huokaisin tyytyväisenä.
"Murunen", kuiskasin hänelle. En tiedä, kuinka kauan seisoimme siinä, mutta kumpikaan ei tuntunut haluavan lähteä. Minä olisin ehdottomasti seissyt siinä vaikka koko yön, jos Erikan pomo ei olisi tullut keskeyttämään meitä.
"No te ette päässeet pitkälle", hän totesi. Erika säpsähti hiukan, muttei irtautunut minusta kokonaan.
"Meillä on yli vuoden halailut rästissä", huomautin, ja Kristerin kulmat lennähtivät hiusrajaan asti.
"Erikan kannattaisi ehkä kuitenkin mennä nukkumaan. Mä voin saattaa sut sun huoneeseen", hänsanoi ja Erika näytti hiukan nololta. Olikohan heillä jotain meneillään?
"Hyvää yötä", Erika sanoi vielä ennen kuin lähti oman huoneensa suuntaan.
Nojasin hetken huoneeni oveen. Se siitä sitten. En edes ollut saanut sanotuksi rakastavani Erikaa. Hain minibaarista vielä yhden viskin ja jäin istumaan sängyn reunalle. Tuijotin siinä tyhjyyteen hyvän aikaa ja havahduin sitten kännykkäni värähdykseen rintataskussa. Kaivoin puhelimen esiin, ja ruutu hehkutti viestiä Erikalta. En ollut raaskinut poistaa hänen numeroaan eikä se ilmeisesti ollut vaihtunut. 524.
Ovi aukesi melkein heti koputettuani ja Erika kiskoi minut sisään. Hän oli pukeutunut nähdäkseni vain teepaitaan, vaikkakin uskoin hänellä olevan myös alushousut helman alla.
"Mä luulin, ettei meidän pitänyt päätyä samaan sänkyyn tänään", huomautin.
"Ei me vieläkään olla päätymässä", Erika vastasi ykskantaan. Minä kohotin kulmiani hyväksyvästi.
"Tulinko mä tänne lisähalauksille sitten?"
"En mä tiedä", Erika ähkäisi. Minä käytin hänen empimistään hyväkseni ja kiersin käteni hänen ympärilleen.
"Tiedätkö...", sanoimme sitten yhtä aikaa.
"Sano sä vaan", kehotin.
"Meidän pitäisi varmaan vähän jutellakin", Erika sanoi.
"Hyvä idea", vastasin.
"Mitä sä olit sitten sanomassa?" Erika kysyi, kun en sanonutkaan samaa. Minua nauratti.
"Mä olin sanomassa, että sulla ei ole housuja", vastasin rehellisesti. Erika räpäytti pari kertaa silmiään ja vilkaisi sitten vaatetustaan. Sitten hänen suunsa levisi virnistykseen ja hän suuteli minua.
"Hei, anna mun katsoa sua", Erika naurahti lopulta, kun olin antanut hänen yrittää rimpuilla irti hetken. Hän nojasi hiukan taaksepäin ja kallisti päätään kun hän katsoi minua. Sitten hänen vihreät silmänsä porautuivat omiini ja tunsin sydämenlyöntieni kiihtyvän.
"Meillä on vähän kiire", pahoittelin ja revin katseeni irti hänen silmistään.
"Niin, mä arvaan", Erika nauroi. "Onko se sun pikku lastenhoitajasi ihan hiilenä?"
Minä vilkaisin kelloa, joka näytti onneksi vasta puoli kuutta.
"Mä luulen, että se on vaan olevinaan. Eikö teinien pidä aina vähän esittää?" arvelin. "Joka tapauksessa sä pääset nyt nauttimaan kaatosateesta keskellä metsää kolmen pojanviikarin kanssa. Että se siitä kuherruskuukaudesta."
"Neljän. Neljän pojanviikarin. Ja just niin mä haluankin", Erika ilmoitti ja tökkäisi minua kylkeen. "Ja sä saat kyllä viedä mut ihan kunnon kuherruskuukaudelle sitten, kun me mennään naimisiin. Ja siksi aikaa pojat saa kyllä mennä äitinsä luo, ettei meillä ole kotiintuloaikoja", hän linjasi nauraen.
"Sä olet niin ihana", huokaisin. En olisi enempää voinut toivoa.
"Mä tiedän", Erika vastasi virnistäen.
Matka mökille sujui nopeammin, sillä pahin ruuhka siihen suuntaan oli jo hälvennyt, ja ehkä Erikallakin oli osuutensa asiaan. Olimme perillä varttia vaille kahdeksan, ja sade oli lakannut ainakin hetkeksi. Malin harppoi saman tien ulos laukkuineen.
"Hyvä, että te tulitte, mä lähden nyt!" hän ilmoitti.
"Tässä on Erika. Erika, Malin", yritin esitellä tytön ja Erikan toisilleen, mutta Malin vain pyöräytti silmiään. "Heitänkö mä sut kotiin?" kysyin vielä.
"Hei haloo, toi matka on jotain viistoista minuuttia. Ja mä oon pyörällä!" Tyttö tuiskahti.
"Kiitos miljoonasti", kiitin ja painoin tukun seteleitä tytön käteen. "Hyvää juhannusta." Hän vilkaisi nopeasti rahoja ja väläytti sitten minulle leveän hymyn. Hän vakavoitui kuitenkin nopeasti ja kohautti olkiaan.
"Samoin."
Erika purskahti nauruun, kun oli varma, että Malin oli tarpeeksi kaukana.
"Voi teini-ikä, onneksi sun lapset on poikia", hän nauroi.
"Luuletko sä, että se tekee teini-iästä jotenkin helpompaa?" kysyin huvittuneena.
"Tulee ainakin mulle. Ja niille. Mä olen ihan sairaan SMILF, ja tuskin mulle kukaan kehtaa kiukutella", hän sanoi ja iski silmää. Minua nauratti, ja nappasin hänet syleilyyn.
"Nyt me ehditään pussailla ihan vähän aikaa ennen kuin meidän pitää mennä ruokkimaan pojat", sanoin. Erika nauroi ilahtuneena ja halailimme hetken keskellä pihaa. Sitten hän kuitenkin ravisti minut irti.
"Meillä on koko loppu elämä aikaa. Mä haluan nähdä riiviöt", hän ilmoitti. Seurasin häntä sisään ja katsoin lämmöllä, kuinka poikani kävivät kukin vuorollaan halaamassa Erikaa. Huokaisin syvään ja avasin kylmän oluen. Kyllä ihmistä saattoi onnistaa.
|