Lähettäjä: Muisto97
Päivämäärä: 3.4.12 20:03:40
MARKO
Minun teki sillä hetkellä mieli pamauttaa Mattia turpaan, oikein tosissaan. Tuijotin hetken sulkeutunutta ovea, joka eristi minut alhaalla juhlivasta jengistä, mutta sitten totesin että olisi kaikille parasta jos poistuisin paikalta vähin äänin, joten kiskoin vaatteet päälleni ja suuntasin ulos ilman että kukaan kiinnitti huomiota minuun.
Ujo nousi seisomaan kun pääsin kuistille, ja se tervehti minua häntää heilauttaen.
- Mennään kattomaan Teroa, sanoin koiralle ja rapsutin nopeasti sitä korvien välistä, ennen kuin suuntasin kulkuni koira rinnallani pihatien kautta kadulle. Kadulla vilkaisin talon suuntaan, ja huokaisin syvään. Olisin halunnut puhua Aleksin kanssa, mutta se oli turha toive, sen tiesin.
- No mutta, Tero sanoi naurahtaen ja päästi meidät sisälle. Minua kadutti hieman tunkeiluni, sillä vilkaisu kertoi minun tulleen keskelle illanistujaisia.
- Sori jos me häiritään, sanoin nopeasti mutta Tero tuhahti ilmaa huitaisten.
- Te mitään häiritse, tuu sisälle vaan ja ota olut, sä näytät siltä että tarttet sitä.
- Kiitos, mutisin potkaisten kengät jalastani ja siirtyen olohuoneeseen, jossa mutisin uuden kiitoksen Tapsalle, joka huomaavaisena ojensi minulle valmiiksi avaamansa oluen.
Kun yöllä astelin kotia kohti Ujo edelläni hölkäten, olin tyytyväinen että olin lähtenyt. Tero, Tapsa ja Teron pari kaveria, Samu ja Ville, olivat saaneet minutkin nauramaan. Ja kun toiset olivat lähteneet baarin, olin saanut Terolle purettua päässäni vellovat asiat, mikä oli kummasti selkeyttänyt asioita omassa päässänikin. Olin jo melkein kotiovella, kun puhelimeni alkoi soida taskussani. Vilkaisin näyttöä, joka ilmoitti tuntemattomasta numerosta. Rypistin hieman kulmiani, kuka muka minulle soittaisi tähän aikaan yöstä? Minulle tuli heti mieleen että Koo oli kuollut, ja vastasin hieman käheästi puhelimeen.
- Haloo? Sain kuitenkin hönkäistyä linjan auettua.
- Marko Arhinmäki? Täällä on Pertti Laakso poliisista, iltaa. Soittelen tällaisissa hieman ikävissä merkeissä, mutta asia koskee Matti Arhinmäkeä, joka on ilmeisesti teidän holhottavananne tällä hetkellä? Hän ja muutama hänen ystävänsä olivat olleet täällä ala-asteella ja hieman sotkua on tullut kun nuoret ovat alkoholin vaikutuksen alaisina täällä. Sakothan me toki joudumme kirjoittamaan, mutta koska asianosaisilla ei muuten ole vaateita, niin voimmehan luottaa siihen, että kotona pidätte kunnon keskustelun asiasta?
Huomasin vain saavani jonkinlaisia ynähdyksiä aikaiseksi poliisin puhuessa, ja tajusin vasta parin sekunnin hiljaisuuden jälkeen, että hän odotti minulta jotain vastausta.
- Totta kai, kiitos kun ilmoititte, sanoin enkä voinut mitään äänessäni varmasti kuuluvalle helpotukselle. Matille teki ihan hyvää joutua poliisin käsiin, jos vaikka oppisi olemaan erossa siitä mokomasta akasta, ajattelin kuunnellessani kuinka poliisi vielä lupasi tarjota pojalle kyydin kotiin, sillä hän oli kuulemma aikamoisessa kunnossa. Kiittelin vielä miestä, ja lysähdin helpottuneena istumaan portaille. Ujo tuli viereeni istumaan, ja rapsuttelin sitä hajamielisesti, ennen kuin mieleeni iski hassu ajatus. Missä Aleksi oli? Aleksin äiti tuskin kiittelisi kovasti, jos poliisi soittaisi hänelle Rovaniemelle tai minne lie porolandiaan, ainakaan kello kolme yöllä. Jostain kumman syystä ajatus alkoi naurattaa minua, ja kohta koira tökkäsi märän kuononsa poskeeni, minun nauraessa kippurassa portailla.
Ehdin juuri saamaan taloon valot, jotka tosin teki mieli sammuttaa saman tien kun näin olohuoneen kunnon, kun poliisimaija kaarsi pihalle. Matti oli todellakin sammumispisteessä, kun kaksi poliisia auttoi hänet ulos autosta. Minulla oli täysi työ saada tuota mokomaa kakaraa sisälle yhdellä kädellä, mutta jotenkin onnistuin saamaan hänet eteiseen, johon jätin pojan mennessäni viheltämään Ujon sisälle. Katselin vielä hetken poliisiauton poistuvien valojen perään, ja mieleeni nousi uudelleen kysymys Aleksista. Missä poika oli?
Toinen valvottu yö alkoi vaatia veroaan, kun aamulla nojailin keittiön ikkunapieleen ja katselin kuinka sanomalehdenjakaja laittoi lehden laatikkoon. Muistin kuinka aikanaan vanhukset olivat käskeneet tulla ennen lehteä kotiin, sillä äidilläni oli tapana nousta samoihin aikoihin kun lehti tuli.
- Mennäänkö hakemaan lehti? Kysyin Ujolta, joka katsoi minua kuono tassuilla leväten samalla kun häntä tamppasi lattiaa.
Koira kannoillani suuntasin kulkuni ulos, ja Ujo pinkaisi omille tarpeilleen kun itse astelin laatikolle ja jäin katsomaan hiljaista katua kumpaankin suuntaan. Minulle hiipi mieleeni ikävä ajatus. Minua ei enää niinkään huolettanut ajatus missä Aleksi ole, vaan ennemminkin Mitä tekemässä saatikka kenen kanssa. Pyyhkäisin ajatuksen nopeasti mielestäni, sillä se oli aivan liian kamala mietittäväksi, ja suuntasin kulkuni sisälle.
Luettuani lehden ja juotuani melkein pannullisen kahvia laitoin musiikin täysille ja aloin, vastoin päätöstäni, siivoamaan olohuonetta. Musiikilla oli toivottu vaikutus, ja Matti kömpi jonkin ajan kuluttua zombeilemaan huoneen oviaukkoon.
- Siivoamaan siitä! Huikkasin musiikin yli ja sain vastaukseksi keskarin ennen kuin poika käänsi selkänsä minulle. Ei kulunut kuin kymmenisen minuuttia, kun hän kuitenkin palasi ja käännettyään musiikkia huomattavasti pienemälle alkoi Matti kerätä kippoja syliinsä ja lähti kuskaamaan niitä keittiön suuntaan.
Vasta kun olimme saaneet olohuoneen jo melkein siivotuksi, uskalsin kysyä nyt jo pirteämmän näköiseltä pojalta
- Missä Aleksi on?
Matti pysähtyi kuin seinään ja jäi tuijottamaan minua ihmeissään.
- Eiks se ookkaan nukkumassa? Hän kysyi empien, ja jokin Matin äänessä sai minut varpailleen.
- Mä en oo nähny sitten eilisen, sanoin katsoen vaativasti Mattia, joka hetken kiemurreltuaan sanoi
- Älä nyt sitten pillastu, mutta me tavattiin yks porukka eilen, ja siinä oli mukana semmonen jätkä, jonka kanssa Aleksi tuntu viihtyvän, sellainen Mikki...
Samassa Ujo haukahti ja itsekin kuulin kuinka auton ovi paukahti. Marssin ulko-ovelle juuri sopivasti nähdäkseni uuden bemarin kaasuttavan pois ja kohdatakseni Aleksin nolon ja krapulaisen ilmeen. Kiukkuni nousi nollasta sataan nopeammin kuin ferrari kiihdytti, kun näin Aleksin syödyn kaulan.
- Huomenta, oliko hauskaa kun toiset täällä odottelee sydän kurkussa että mitä sulle on tapahtunut? Kysyin ennen kuin käännähdin kannoillani ja marssin kiukkuisesti huoneeseemme.
Makasin selin Aleksiin kun poika myöhemmin tuli suihkusaippualta ja shampoolta haisten istumaan sängyn laidalle.
- Marko... poika aloitti saamatta kuitenkaan enempää sanottua. Pian kuulin kuinka hän pukeutui ja poistui huoneesta. Pyyhkäisin ehjällä kädelläni kyyneleen poskeltani ja kellahdin selälleni. Univajeet vaativat veronsa, ja kiukkuni vaihtui uneen.
|