Lähettäjä: Muisto97
Päivämäärä: 10.12.10 16:59:48
MARKO
Vedin pojan nojaamaan vasten rintaani, ja itse nojasin auton lämpimään konepeltiin. Mietin tapahtumien kulkua, ja tunsin pienen pettymyksen piston, kun ajattelinettei poika ollut sanallakaan maininnut kuolleesta veljestään. Hän kantoi omia salaisuuksiaan, kuten minäkin, ja siihen minun oli tyytyminen. Kyllä Aleksi puhuisi jos jossain vaiheessa hänestä tuntuisi siltä.
Poika sai tupakkansa poltettua, ja lähdimme sisälle. Menin laittamaan uutta kahvia tulemaan, ja Aleksi valtasi sohvan nurkan vetäen kirjan nenänsä eteen. Istuin hänen viereensä sohvalle ja aloin surffailemaan kanavalta toiselle. Lopulta jäin tuijottamaan jääkiekkoa, kun ei muutakaan katsomisen arvoista tullut. Aleksi siirtyi istumaan niin että sai nojattua kainalooni, ja aloin hajamielisesti silittelemään hänen käsivarttaan. Pian havahduin tuuppaisuun kyljessäni, ja käännyin hämmentyneenä katsomaan vierelläni istuvaa poikaa.
-Mitä? kysyin tajuten hänen odottavan jotakin.
-Mä vaan kysyin että keititkö sä kahvia? poika selvensi nauruaan pidätellen.
-Joo, keitin mä. Kai se on jo valmista.
Marssimme keittiöön jossa kaadoin kahteen mukiin kahvia, ja istuimme sen jälkeen keittiön pöydän äärelle. Olimme kumpikin hiljaa, mutta hiljaisuus oli jotenkin kotoisaa, ei vaivautunutta. Sellaista mukavaa hiljaisuutta.
-Mihin me muutetaan? Aleksi kysyi äkisti, ja hätkähdin taas.
-En mä tiiä. Hesaan, Turkuun, Tampereelle tai Joensuuhun kai, tai siis niihin mä on hakenu kouluun.
-Mun tarttee sit kattoa joku uus lukio.
-No kuhan selviät kevääästä hyvin arvosanoin ni se on varmasti helppoa, lohdutin poikaa hymyillen.
-Milloin me sitten muutetaan?
-Kuhan nyt nähdään pääsenkö mä edes minnekkään, mutta koulu alkaa sit ens syksynä, eli kesällä muutetaan.
-Milloin sun vanhemmat palaa?
-Onko sulla joku kyselyikä? Huhtikuussa kai, ellei niitten suunnitelmat muutu radikaalisti.
-Mutta jos me ollaan silloin viellä täällä ni...
Keskeytin pojan lauseen purskahtamalla nauruun.
-Voi sun kanssa, sanoin nauraen ja Aleksi napasutti suunsa kiinni hieman loukkaantuneen näköisenä. Kiersin pöydän ympäri ja kiedoin käteni hänen ympärilleen.
-Toisin ku teillä, ni mun vanhuksen on jo luopunu toivosta mun suhteen.
-Mitä ne sano ku sä kerroit meistä?
-Ei mitään ku mä en oo viel kertonu, sanoin ja suutelin poikaa nopeasti, ennen kuin nappasin mukini ja suuntasin askeleeni olohuoneeseen.
-Niin mutta sähän sanoit että...
-Ei niillä mitään sua vastaan oo, älä sure, sanoin silmää iskien ja hävisin olohuoneen puolelle. Istahdin paikalleni sohvalle, ja pian poika jolkutti luokseni.
-Entä jos ne vihaa mua?
-Onhan ne sut nähny.
-Joo, Matin kaverina, mutta ne voi vihata mua nyt kun mä...
Lause jäi roikkumaan ilmaan, ja Aleksi punastui. Odotin hetken, mutta kun poika ei jatkanut lausetta loppuun, niin minä päätin sen hänen puolestaan.
-Ne vihaa sua kun sä panet mun kanssa vai? Kuulehan kulta pieni, ne on lakannu oottamasta multa jo jälkeläisiä, eli älä sure. Ennemminkin ne on tyytyväisiä kun oon löytäny sun kaltasen suloisen otuksen, enkä mitään hullua massamurhaajaa, sanoin naurahtaen lopuksi, ja sain Aleksin mätkäisemään käsivarttani.
-Oles kunnolla siinä, poika mumisi ja jatkoin nauramista alkaen kutittamaan häntä.
Pian makasimme kumpikin lattialla nauramassa, ja siitä Matti ja Lotta meidät löysivät.
-Mikä teitä naurattaa? Matti kysyi ja vilkaisi varmuuden vuoksi telkkaria, jossa juuri esiteltiin silpottua ruumista. Nousin istumaan ja pyyhkäisin vedet silmistäni.
-Aleksi panikoi vanhusten tapaamista, selitin ja sain sohvatyynystä takaraivooni. Käännähdin ja aloin kutittamaan uudelleen pojan kylkiä. Pian Matti, jota olin viskaissut koristetyynyllä, ja Lottakin olivat yhtyneet tyynysotaamme, ja meno oli aikamoista. Kun lopulta väsyimme, kävin hakemassa keittiöstä sipsejä ja juotavaa, ja keräännyimme kaikki neljä katsomaan alkamassa olevaa leffaa. Matti ja Lotta olivat valloittaneet sohvan, ja Aleksi istui nojatuolissa. Kiskaisin hänet kuitenkin viereeni lattialle, ja pian Aleksi makasi pää mahani päällä. Leffa oli joku Stephen Kingin romaaniin perustuva zombie elokuva, ja rajuimmissa kohdissa tunsin pojan hätkähtävän.
Valuimme nukkumaan leffan loputtua, vaikka Lotta epäilikin kykyään nukkua moisen elokuvan jälkeen.
-Mä näen taatusti painajaisia koko yön, hän valitti, ja vaikka Aleksi ei sanonut mitään, tiesin hänen epäilevän samaa.
-Mä suojelen sua zombien hyökkäyksiltä, kuiskasin pojan korvaan, ja sain hänet vilkaisemaan minua irvistäen. Pörrötin hänen hiuksiaan naurahtaen, ja toivotin pikaisesti hyvät yöt nuorelle parille, ennen kuin he sulkeutuivat Matin huoneeseen.
Meidän huoneessa vedin pojan kainalooni, ja pian hän nukahtikin suloisesti tuhisten, kun itse jäin makaamaan hereillä, kattoa tuijottaen. Päivä oli antanut paljon ajattelemisen aihetta.
Aleksi
Heräsin keskellä yötä vapisten ja raskaasti huohottaen. Vilkuilin ympärilleni pimeässä huoneessa ja minulla kesti hetken tajuta missä olin. Huokaisin helpotuksesta huomatessani Markon nukkuvan rauhallisesti vierelläni, kaikki oli siis vain ollut unta. Olin odottanut näkeväni painajaisia zombeista sun muista yliluonnollisesta, mutta se oli vasta alkua. Unessani näin Juhan kuoleman yhä uudelleen ja uudelleen lopulta autossa oli Juhan lisäksi kaikki muutkin läheiseni, Marko, Matti ja mummini, ja minä pystyin vain seuraamaan sivusta kuinka pieni auto paiskautui yhä uudelleen rekkaa päin. Vapisten painauduin Markon kylkeen kiinni ja halasin miestä lujasti. Onneksi se oli vain unta.
Aamulla en olisi millään jaksanut nousta, Marko joutui jälleen potkimaan minut ylös, mies oli jo selvästi tyytynyt kohtaloonsa ja huikkasi huoneemme ovelta vievänsä minut kouluun. Mutisin nopeasti kiitokset ja nousin venytellen istumaan sängyn laidalle. En ollut juurikaan yöllä nukkunut, sama painajainen oli toistunut koko yön silmissäni ja se kaikki oli tuntunut niin todelliselta. Huokaisten nousin lopulta ylös ja puin vaatteet päälleni ennen kuin raahauduin alakertaan jossa Marko odotti minua kaksi kahvia kädessään.
-Meille tulee TAAS kiire, juo nopeesti, mies virnisteli työntäessään toisen kupin käteeni.
-Kuten aina, mutisin ja hörppäsin ison kulauksen kuumaa nestettä polttaen suuni.
-Ai víttu tää on kuumaa, murahdin ja istuin keittiön pöydän ääreen.
-Ai ihan tosi? Sori kulta, en tiennyt et haluut kahvis kylmänä, Marko virnisteli ja pörrötti hiuksiani. Näytin nopeasti kieltä miehelle ja yritin sukia hiukseni suoriksi. Kuulin rappusista kiroilun sekaista ryminää ja naurahdin pienesti, en selvästi ollut ainut aamu-uninen.
-Hyvä te ootte vielä täällä, kai Marko vie meidät? Matti katsoi huohottaen minuun ottaessaan itselleen kahvia.
-Niin se vähän lupaili... Missä Lotta on? kysyin yrittäen kuulostella tytön olinpaikkaa, mutta talo tuntui hiljaiselta.
-Se päätti jäädä nukkumaan, poika mutisi kiukkuisena. Marko pudisteli päätään selaillessaan sanomalehteä, joten hivuttauduin varovasti miehen syliin istumaan ja suutelin tätä nopeasti.
-Mitä jos mäkää en menis tänään, mul on ruotsin koe ja se ei kuitenkaa menis läpi, selitin nopeasti ja loin kasvoilleni koiranpentu-ilmeen tuijottaessani Markoa, ja kuulin Matin naureskelevan takanani.
-Hyvä Aleksi, puhu se ympäri et voidaan jäädä kotiin, poika kannusti Markon mulkoillessa vuoroin meitä.
-Ei, mies sanoi tiukasti ja keskittyi taas lehteen. Suutelin nopeasti miehen kaulaa ja valutin käteni tämän reidelle.
-Ootsä varma? mumisin näykkäistessäni Markon korvalehteä pikaisesti. Matti kääntyi välittömästi ympäri ja mumisi jotain pukemisesta ja katosi samalla hetkellä.
-Okei, tän kerran, mutta tää ei tuu toistumaan, Marko myöntyi lopulta ja suuteli ahnaasti huuliani. Hymähdin tyytyväisenä ja vastasin suudelmaan.
-Mennään ylös, mutisin ja kiskoin miehen mukanani kohti rappusia. Portaiden yläpäässä huikkasin Matille peruuntuneesta koulupäivästä samalla kun Marko vuorostaan repi minut huoneeseemme ja pamautti oven kiinni.
-Hyvä, nyt voidaan jatkaa nukkumista, sanoin virnistellen ja loikkasin sängylle kiskoen peiton nopeasti päälleni.
-Älä jätkä kuvittelekaan, Marko tuhahti ja syöksähti perässäni sängylle ja repi nopeasti vaatteet pois päältäni.
MARKO
Palasimme alakertaan vasta iltapäivällä. Lotta ja Matti olivat vallanneet keittiön, ja huomasin Lotan koitavan tehdä ruokaa Matin terrorisoidessa yritystä minkä ehti.
-Painu nyt laittamaan se sauna päälle tai...
-Mä meen, älä hermostu, Matti naurahti ja väisti heiluvaa kastikekauhaa.
-Uskaltaako kysyä kuinka vanhaa toi kahvi on? kysyin virnistäen ja sain parin hätkähtämään.
-Katos, nuoripari on kivunnut alas lemmenpesästään, Lotta sanoi virnistäen iloisesti. Matin kasvoilla kävi pikainen synkkyyden naamio, mutta sitten hänkin sai hymyn huulilleen.
-Se on just keitetty. Mä meen laittaan tulen saunaan, hän ilmoitti ja poistui nopeasti paikalta.
Kaadoin kahvia kahteen mukiin, ja ojensin toisen paikalle valuneelle Aleksille.
-Mä taidan haluta tupakalle, poika mumisi painautuessaan minua vasten.
-Mennään vaan, sanoin ja tuupin pojan liikkeelle edeltäni.
Matti liittyi seuraamme, ja huokaisi syvään istuessaan rappuselle Aleksin viereen. Katselin kaksikkoa, kun he polttivat hiljaisina tupakkansa.
-Onko meillä kaljaa? Matti kysyi äkisti.
-On. Mutta eikös teillä oo huomenna koulua?
-Ei. Siellä on vaan ranskan tentti, eikä meillä oo sitä, eli me saadaan jäädä lukulomalle, Matti vastasi virnistäen, ja sai minut hieman rypistämään kulmiani.
-Eli meinaatte ryypätä pitkän viikonlopun?
-No ei kun me mennään Lotan kanssa huomenna niiten porukoitten kyydissä jonnekkin keski-suomeen, siellä on jotku sen mummon synttärit lauantaina, Matti selitti ennen kuin palasi sisälle.
-Mä muuten meen ovelle huomenna ja lauantaina, sanoin äkkiä muistaessani asian. Aleksi kääntyi katsomaan minua mietteliäänä.
-Ai. Kiva ku viittit mainita, poika tuhahti. Nousin kaiteelta ja menin istumaan pojan taakse.
-Älä ala mököttämään, sanoin kietoen käteni hänen ympärilleen. Aleksi tumppasi tupakkansa ennen kuin kääntyi puoleeni.
-Jos mä lähtisin kanssa viihteelle, hän ehdotti hymyillen ja pujotti kätensä takkini sisään.
-Jaa, mä en taitais voida päästää sua sisälle, ku oot alaikäinen, naurahdin hieman ja Aleksi koitti vetäytyä kauemmas.
-Vitsi, naurahdin ja vedin hänet takaisin syliini.
-Tuu lauantaina, siellä on Janne Hurme silloin. Perjantaina on levymusiikkia, sanoin ja painoin huuleni hänen huulilleen.
-Vai onko sulla treffit huomenna, minkä takia et halua mua sinne? poika kysyi varovasti. Nyt oli minun vuoro vetäytyä irti. Katsoin häntä tarkkaavaisesti hetken. Hiljalleen pojan pokka petti, ja hän purskahti nauramaan. Virnistin hänelle ja aloin kutittamaan pojan kylkiä.
-Senkin, murahdin mutta samassa puhelimeni alkoi soimaan.
-Haloo? Ai hei äiti. Joo täällä menee hyvin. Joo, se on menossa Lotan kanssa sukuloimaan viikonlopuksi. Joo mä sanon, vastailin äitini kysymyksiin samalla kun koitin yhdellä kädellä huitoa Aleksin käsiä pois kimpustani. Poika luopui yrityksestä todettuaan että ei onnistunut kutittamaan minua edelleenkään, ja siirtyi sen sijaan vierelleni, ja alkoi näykkimään korvaani. Nappasin vapaan käteni pojan ympärille ja kiskaisin hänet syliini istumaan. Aleksi kiljaisi rämähtäessään selälleen, enkä voinut olla nauramatta hänen sätkimiselleen.
-Mitä? Ai ei, se oli Aleksi. Se tippu mun sylistä, sanoin. Kuuntelin hetken naurua pidätellen.
-No joo, just se Aleksi, sanoin huultani purren. Hytkyin äänettömästä naurusta.
-Joo, sain vastattua ja muljautin silmiäni.
-Isä haluaa puhua, kuiskasin nopeasti Aleksille. Poika lähti valumaan sisälle, vilkaisten vielä virnuillen olkansa yli minua.
-Marko, mitä mä kuulin, isäni ääni jyrähti puhelimeen. Huokaisin syvään, ennen kuin selitin koko jutun. Kaivoin selittäessäni tupakat takin taskusta. Olin jo onnistunut olemaan polttamatta muutaman päivän, mutta nyt kaipasin käsilleni jotain tekemistä. Isäni kuunteli kiltisti koko jutun, keskeyttämättä kertaakaan. Sitten oli minun vuoro kuunnella. Hän pauhasi tyypillisen saarnansa vastuusta ja muusta, mutta yllätti minut lopussa.
-Sitä paitsi se poika on kokenut kovia, hän sanoi saarnansa päätteeksi. Huokaisin syvään.
-Tarkoitat sitä kuollutta veljeä? Mutta hei, mä olen vakavissani.
-Tuo oli yllättävää kuulla sinun suustasi.
-Miten niin? Mulla ei ole tapana iskeä jokaista kaksilahkeista, huomautin ehkä liian terävästi.
-Älä hermostu.
-En mä hermostunu, sanoin ja sytytin uuden tupakan.
-Rakastatko sä sitä poikaa? isäni kysyi rauhallisesti. Kuin olisi säätä tiedustellut.
-Rakastan, vastasin hetkeäkään epäröimättä.
-Älä polta näppejäs. Me tullaan jouluna käymään, mutta ennen ei ehditä.
-Me pärjätään täällä kyllä, sanoin ennen kuin suljin puhelimen. Käännyin katsomaan Aleksia, joka tuijotti minua mietteliäänä. Hymyillen viitoin hänet viereeni.
-Niin mäkin sua, hän sanoi painautuessaan kainalooni.
Aleksi
Perjantai aamu aukeni eteeni yllättäen sateisena, onneksi sai sentään nukkua niin pitkään kuin huvitti. Hapuilin kännykkäni lattialta ja vilkaisin kelloa, joka näytti kahtatoista. Marko nukkui vielä tyytyväisenä kiskoen peittoa paremmin päälleen. Mies oli jäänyt illalla katsomaan jotain sotaelokuvaa minun painuessa pehkuihin yhden aikaan yöllä, ihme kyllä en herännyt edes miehen kömpiessä viereeni.
Nousin venytellen ylös ja sipsuttelin alakertaan vain bokserit jalassani. Lotta hääräili keittiössä iloisesti vihellellen ja työnsi käteeni kupin höyryävää kahvia ennen kuin kerkesin suutani avata.
-Huomenta vain, mikäs sut noin iloiseksi saa heti aamusta, mutisin ja hörpin kahvia. Lotta vain kikatteli vastaukseksi jotain, mistä ei saanut mitään selvää, päätäni pudistelin painuin ulos tupakalle vetäistyäni ensin nahkatakkini päälle. Ulkona oli kylmä ja syksyinen viima teki ilmasta oikein pistävän, nopeasti kiskoin tupakkani ja pingoin takaisin kodin lämpöön ja tepastelin suoraan yläkertaan, jossa Marko edelleen nukkui tyytyväisenä. Hiivin sänkyyn ja kiedoin jääkylmät käteni miehen ympärille ja tämä suurin piirtein hypähti ilmaan herätessään.
-Huomenta unikeko, virnuilin tyytyväisenä ja annoin nopean pusun Markon poskelle.
-Olipa mukava herätys, mies mutisi närkästyneenä ja käpertyi takaisin peiton alle kiskoen minut viereensä. Tyytyväisenä painauduin miehen paljasta vartaloa vasten.
-Sä oot ihanan lämmin, mutisin tämän rintaa vasten.
-Sä et, Marko tuhahti ja en voinut olla nauramatta.
Heräsin uudestaan vasta kellon näyttäessä kolmea iltapäivällä, tällä kertaa oli Markon vuoro herättää minut. Mies ei ilmeisesti ollut saanut enää unta herätykseni jälkeen. Marko oli tuonut kahvin sänkyyn ja herätti minut kerrankin oikein mukavasti, ja ihmettelin tätä suuresti, sillä olin varautunut erittäin ikävään herätykseen.
-Juo kahvis nopeesti niin lähetään käymään ajelulla, mies sanoi pirteästi ja penkoi vaatekaappiaan samalla. Katselin hetken kummastuneena miestä.
-Mihin me ollaan menossa? mutisin unisena ja join kahvini loppuun ennen kuin löntystin miehen taakse ja halasin tätä lujasti. Mies vain kohautteli olkiaan ja vetäisi vaatteet päälleen työntäen samalla minullekkin vaatekasan syliin. Laiskasti puin päälleni ja raahauduin Markon perässä alakertaan joka oli tyhjillään, Lotta ja Matti oli ilmeisesti jo lähtenyt jonnekkin. Marko kiskoi minut välittömästi perässään autoon istumaan ja suuteli minua nopeasti ennen kuin peruutti pois pihasta.
-Voitko nyt jo kertoa mihin me mennää? kysyin hivenen närkästyneenä, mies ei antanut edes aamutupakkaa polttaa.
-En mä oo vielä päättänyt, Marko sanoi nauraen ja ajoi keskustan suuntaan. Tuhahdin ja metsästin auton radiosta radio Rockin päälle ja väänsin äänet kovalle jonka jälkeen jäin tuijottelemaan ikkunasta ulos.
Marko pysäytti auton ostoskeskuksen pihalle ja nousi vikkelään ulos autosta, itse en ollut yhtä ketterällä tuulella vaan rymysin jotenkin päin ulos autosta ja heitin tupakan huuleen.
-Saanko nyt jo polttaa aamutupakan? mutisin ja nojailin autoa vasten. Marko vain naureskeli ja painautui minua vasten.
-Mitä vain haluat, mies sanoi leveästi hymyillen ja suuteli minua pitkään.
-Mä en kyllä tajua mikä sulla on, mutta tää on ihan mukavaa, virnistelin ja poltin mahdollisimman nopeasti tupakkani. Välittömästi heitettyäni savukkeen maahan Marko kiskoi minut kauppaan ja suoraan juomaosastolle.
-Aattelin et haluut varmaan tänään ottaa pari ja huomen ainakin pohjia kotona ennen kuin tuut kapakkaan, Marko mutisi ja kahmaisi korin kaljaa käteensä. Päätäni puistellen seurasin miestä kassalle, Marko oli selvästi seonnut lopullisesti. Marko osti vielä tupakkaa kassalta ja harppoi sitten takaisin autolle minun kipitellessä perässä. Mieleeni nousi väkisinkin kysymys, miksi mies oli ollut koko päivä noin pirteä ja ystävällinen, olisiko tämä oikeasti menossa töihin illalla? Ja vaikka menisikin töihin, olisiko Markolla oikeasti joku sovittu tapaaminen, sillä mies tosiaan oli ehkä hieman vaivautunut vitsillä heittämästäni tulevasta tapaamisesta kun eilen olimme jutelleet. Samalla hetkellä päätin, että tekisin yllätysvisiitin baariin, ihan vain yhdellä voisin käydä siinä samalla.
MARKO
Illalla kävin pikaisesti suihkussa, ja aloin sen jälkeen kiskomaan mustia reisitaskuhousujani jalkaan. Vilkuilin Aleksia, joka istui sängyllä synkän näköisenä, oluttaan hörppien. Kun sain kaivettua vielä mustan kauluspaidan päälleni, astelin sängyn luo, ja kumarruin suutelemaan poikaa. Hän katsoi minua mietteliäänä, ja alkoi napittamaan paitaani kiinni.
-Mikä sulla oikein on? kysyin pysäyttäen hänen kädet.
-Ei mikään, Aleksi mumisi nopeasti.
-Älä viitti murjottaa, pyysin ja suutelin poikaa uudelleen. Aleksi sai hymyn kasvoilleen, ja vaikka se ei ihan aito ollutkaan, en ehtinyt kinaamaan kauempaa. Nousin lähteäkseni, ja Aleksi seurasi minua hiljaisena, ja jäi tuijottamaan kun kiskoin kenkiä jalkaani.
-Kutsu vaikka jotain sun kavereitas kylään, ni ei tartte olla yksin, kun Matti ja Lottakin lähti sinne sukuloimaan, sanoin ja suutelin poikaa vielä pikaisesti, ennen kuin kiskoin takin niskaani ja marssin ulos autolleni.
Alkuilta sujui rauhallisesti, ennen kuin vähän ennen kymmentä jouduin käännyttämään selvästi alaikäisistä koostuvan porukan pois ovelta.
-Melkeen teki mieli jo sanoa että päästä sisään, täällä on niin kuollutta, Tapsa sanoi astellen ohitseni ulos tupakalle.
-Joo ei oo vielä oikeen väki liikenteessä, vastasin hajamielisesti.
-No siel on se Yön keikka mullikassa, sinne kaikki on menny, mies sanoi viitaten kaupungin isoimman hotellin baarissa esiintyvään yhtyeeseen. Siksi minäkin olin perjantain ovivuoron saanut, kun Tero oli vienyt tyttöystävänsä keikalle.
Avasin oven kahdelle miehelle, jotka olivat paikan kanta-asiakkaita, ja keskityin Tapsan kanssa jutteluun. Mies oli ollut koko illan vaisu, ja viimein hän suostui kertomaan, että hänellä oli mennyt kihlattunsa kanssa poikki, sillä tyttö oli pettänyt häntä. Samassa Tapsa viittasi kadulle taakseni.
-Sun pikku ystäväs tulee, hän huomautti ja palasi sisälle, kun minä käännyin katsomaan lähestyvää Aleksia.
-Mitä sä täällä teet? kysyin ja kiedoin käteni pojan ympärille.
-No en mä jaksanu kotonakaan yksin olla, poika sanoi hieman vältellen.
-Vai tulitko sä kattomaan oonko mä oikeesti töissä? kysyin kun aloin tajuamaan pojan käytöksen syyn. Hän punastui ja näin varmisti epäilyni oikeiksi. Purskahdin nauruun ja vedin pojan ihan kiinni itseeni. Suutelin häntä pitkään.
-Voi sua hupsua, mutisin ja suutelin häntä uudelleen. Aleksi kietoi kätensä kaulalleni, ja vastasi ahnaasti suudelmaan.
-Mee sisälle, sä palellut, huomautin ja vilkaisin ympärilleni siirtyessäni itsekin oven sisäpuolelle. Koko paikassa oli ehkä kymmenen henkeä, ja musiikki soi hiljaisellä peittäen puheen alleen. Pari miestä näkyi katselevan jotain jääkiekko-ottelua telkkarista baarin nurkassa, ja laskettuaan Aleksille oluen Tapsakin palasi seuraamaan peliä. Aleksi istui pöytään josta näki ovelle, enkä voinut olla virnistämättä pojalle, ennen kuin menin aukaisemaan oven kahdelle vanhemmalle naiselle, jotka purjehtivat sisään hieman horjuen.
Aleksi istui koko illan tuijottelemassa minua, samalla kun paikka alkoi täyttyä. Täynnä ei baari ollut koko iltana, ja valomerkin jälkeen kun seisoin ovea auki pitäen, laskin että ulos lähti 37 henkeä. Eikä aikaisemminkaan kymmentä henkeä ollut paikalta poistunut.
Taina oli ilmestynyt jostain takahuoneesta neljän lihapiirakan kanssa, ja hän antoi yhden Tapsalle, jonka jälkeen siirtyi Aleksin kanssa samaan pöytään istumaan.
-Tapsa hei, tuo mulle ja Markolle oluet, nainen pyysi samalla kun itse lukitsin etuoven ja sammutin narikan valot. Tapsa toi juotavat, ja istui kanssa pöydän ääreen. Kiersin pöydän ja suutelin Aleksin hiuksia, ennen kuin istuin hänen viereensä.
-Kiitoksia sulle taas, Taina sanoi minulle hymyillen, kun Aleksi painoi päänsä olkaani vasten huokaisten.
-Väsyttääkö? kysyin häneltä hymyillen, ja poika vilkaisi minua.
-Hiukan, hän sanoi ja haistoin hyvin kaljan hajun hänen hengityksessään.
-Kohta mennään, lupasin ja jatkoin syömistä ja sisarusten kanssa keskustelua. Hiukan ennen kolmea siirryimme kaikki takapihalle, ja sieltä nousimme autoihimme. Aleksi nukahti melkein heti, eikä hän kunnolla herännyt kotonakaan, kun talutin hänet sisälle.
Aleksi
Tuijotin synkkänä edessäni olevaa kahvikuppia vilkuillen aina välillä sivusilmällä toisella puolella pöytää istuvaa Markoa, joka virnuili huvittuneena huomatessaan vilkuiluni. Minua hävetti eilinen tempaukseni, olipa taas ollut mahtava älynväläys pamahtaa Markon työpaikalle. Minun olisi pitänyt tietää, että mies arvaa kyllä todellisen syyni mennä sinne. Ihme ettei Marko ollut suuttunut, miehellä täytyi tosissaan olla hyvät hermot.
-Epäilitkö sä oikeasti että mulla on joku toinen ja yritän peittää sen sanomalla meneväni töihin? Marko katkaisi lopulta hiljaisuuden, jota oli jatkunut koko aamun. Mies oli selvästi huvittunut, mutta olin kuulevinani tämän äänessä myös katkeruutta, tai sitten se oli vihaa, tai jotain sinne päin. Tai sitten vain kuvittelin.
-En… Kai… Mutisin mahdollisimman hiljaa katse edelleen vahvasti kiinni kahvikupissani. En tiennyt mitä minun pitäisi tehdä tai sanoa, istuin vain tyhmänä ja tuijottelin kahvikupin mustaa sisältöä joka oli kerennyt jo haalistumaan lähes juomakelvottomaksi.
-Sä olet huono valehtelemaan, Marko naurahti ja nousi seisomaan, vilkaisin tämän perään ja huomasin hänen vain hakevan lisää kahvia. Minun olisi tehnyt mieli vajota maan alle, mutta parketti lattia ei suostunut kanssani yhteistyöhön vaikka tuijotinkin sitä hetken vaativasti, joten kohtaloni oli ilmeisesti jäädä tähän istumaan ja ehkäpä antaa jokin selitys käytökselleni. En ehtinyt miettiä sen enempää selityksiä käytökselleni, kun tunsin tutut vahvat käsivarret ympärilleni.
-Ja sä olet suloinen kun mietit jotain hyvää selitystä typerälle käytökselle, Marko kuiskasi korvaani ja näykkäsi samalla kuin ohimennen korvalehteäni. Ainakaan mies ei ollut vihainen tai ainakin hän peitti sen hyvin. Tai sitten Markolla oli joku suunnitelma, ehkä epäilykseni toisesta miehestä oli osunut oikeaan ja Marko yritti nyt kaikin keinoin peitellä tekemisiään? Mietin hetken aikaa kuumeisesti eri vaihtoehtoja pääni sisällä. Marko katkaisi ajatukseni kiskomalla minut varovasti ylös tuoliltani ja pakotti minut katsomaan häntä silmiin.
-Älä oo noin myrtsi, mies sanoi hymyillen ja suuteli vaativasti huuliani, vastasin suudelmaan ja samalla kaikki ikävät ajatukset katosivat päästäni. Minusta oli selvästi tulossa vainoharhainen, tai itse asiassa taisin olla jo sellainen.
-Anteeks, mumisin hiljaa ja hautasin kasvoni miehen kaulaan. Marko halasi minua lujasti.
-Sä olet niin hölmö. Sun kannattaa tänäänkin tulla tarkistamaan, ettei mulla ole töissä ketään hoitoa, Marko virnisteli irrottautuessaan minusta. Mulkaisin miestä ja raahasin tämän väkisin mukanani ulos.
-Sun piti lopettaa, mies mutisi sytytettyäni tupakan ja istahtaessani kylmille rappusille.
-Piti piti. Ajattelin kyl oikeesti tulla tänään ottamaan pari… Jos sua ei haittaa, katsoin varovasti viereeni istunutta miestä joka hymyili minulle. Tunsin punan kohoavan poskilleni.
-Eikös me niin jo sovittu, paitsi että mulla on villi veikkaus että saan taas kantaa sut pois kun juot pari liikaa, Marko virnuili huvittuneena. Loin uuden mulkaisun miestä kohti ja tumppasin tupakan.
Makasin hiljaisena sängyllä kattoa tuijotellen, Marko oli ilmoittanut menevänsä suihkuun välittömästi päästyämme sisälle. Avaamaton kaljapullo nökötti yöpöydällä, minusta tuntui kuin se olisi tuijottanut minua vaatien avaamaan sen välittömästi. Nauroin ajatuksilleni, olin tosiaan tulossa hulluksi jos kuvittelin jo kaljapullojen puhuvan minulle. Marko tuntui viettävän ikuisuuden suihkussa, joten päätin toteuttaa kylmän pullon toiveen ja avasin sen nopeasti hampailla, vaikka kaikki aina varoitteli avaamasta pulloja hampailla, mutten jaksanut välittää siitä, sillä olisi totisesti liian raskasta kävellä hakemaan alhaalta pullonavaaja. Pullo aukesi sihahtaen ja nenääni tulvahti tuo ihanan kutkuttava tuoksu. Hetken aikaa tuijotin kädessäni olevaa pulloa mietteliäänä. Tuo pullon ihana sisältö oli paras lääke kaikkeen, se auttaisi edes hetkeksi unohtamaan ihan kaiken ikävän ja kunhan joi tarpeeksi, ei tarvinnut edes välittää mistään vaan pystyi elämään juuri niin kuin halusi ja tekemään mitä ikinä halusi. Nostin pullon huulilleni ja join pitkän, hartaan kulauksen ja huokaisin syvään, tästä se taas alkoi.
-Sähän aloitit ajoissa, kuulin tutun äänen virnuilevan huoneen ovelta. Marko oli huomaamattani tullut suihkusta ja katsoi nyt minuun suloisesti hymyillen pelkkä pyyhe päällään. Hymähdin jotain epämääräistä vastaukseksi, en edes itse tiennyt varmaksi, että mitä olin pyrkinyt kertomaan tuolla hymähdyksellä, mutta ehkä sillä ei ollut niin väliä. Otin uuden kulauksen pullosta ennen kuin laskin sen takaisin yöpöydälle Markon siirtyessä viereeni istumaan.
-Onks kaikki hyvin? mies kysyi katsoen minua huolestuneena. En tiennyt mitä vastata, kertoisinko Juhasta ja siitä kuinka pikkuveli tunki edelleen joka yö uniini painajaisten muodossa? Vai kertoisinko vaan epäileväni omaa mielenterveyttä? Yritin luoda kasvoilleni jonkun hymyn tapaisen katsoessani Markoa.
-On, sanoin ja nojauduin miehen paljasta vartaloa vasten. Oloni tuntui oikeasti paremmalta heti kun Marko kietoi kätensä ympärilleni ja suukotti kevyesti päätäni.
-Mä ajattelin levätä hetken ennen töitä, mies mutisi ja nousi ylös sängyltä suunnaten kulkunsa vaatekaapille. Tartuin välittömästi uudelleen olutpullooni ja kulautin sen tyhjäksi ennen kuin lysähdin sängylle makaamaan. Marko katsoi minuun huvittuneena.
-Sä sit annat mun oikeesti levätä, mies sanoi lopulta naurahtaen vastatakseen minun kysyvään ilmeeseen.
-Ainahan mä, virnistin ilkikurisesti miehen kömpiessä viereeni. Marko kuitenkin hylkäsi nopeasti nukkumisaikeensa minun suudellessa hetken miehen kaulaa ja antaessa käteni vaeltaa hitaasti Markon jalkoväliä kohti, muutamassa minuutissa huomasin kuinka vaatteeni lensivät Markon toimesta tyylikkäästi lattialle.
-Et sä sit halunnutkaan nukkua? mumisin huohottaen miehen hikistä kaulaa vasten. Marko kiskoi minut lähemmäksi itseään ja suuteli nopeasti huuliani.
-En kai sit niin, nyt mun täytyy mennä uudestaan suihkuun sun takia, Marko mutisi ja katsoi minuun yrittäen näyttää totiselta. Nauroin miehen ilmeelle.
-Mä voisin tulla sun kanssa, virnistin tyytyväisenä.
-Hyvä idea, kunhan mennään nyt heti, Marko sanoi ja unohti totisen minänsä välittömästi ja yhtyi hymyyni kiskoessaan minut perässään kylpyhuoneeseen.
Tuntia myöhemmin olimme vihdoin saaneet vaatteet päällemme ja Marko totesi että tässä vaiheessa on turha enää yrittää nukkua joten siirryimme suosiolla alakertaan juomaan kahvia. Aamupäivän totisuudesta ja hiljaisuudesta ei ollut enää tietoakaan, vaan olimme molemmat hyvällä tuulella. Join nopeasti kupin kahvia ja kipitin sitten hakemaan olutpullon jääkapista.
-Nyt ei varmaan ole enää liian aikaista aloittaa? virnuilin avatessani pulloa, Markon seuratessa tiukasti katseellaan tekemisiäni.
-Ei kai, mies tuhahti lopulta hakiessaan itsellensä lisää kahvia. Kävin laittamassa olohuoneen stereoista musiikkia.
-Pääsen varmaan samalla kyydillä kapakkaan, esitin asiani enemmänkin toteamuksena kuin kysymyksenä, minua ei tosiaankaan kiinnostanut kävellä kylmässä syysilmassa yksinään minnekään.
-Sillä ehdolla että tulet nyt välittömästi tänne, Marko virnisti ja kiskoi minut syliinsä istumaan.
MARKO
Ajoin auton parkkiin baarin taakse, ja kiersin sen jälkeen etupuolelle Aleksi kainalossani. Tapsa tuli avaamaan oven meille, ja vilkaisi virnistäen Aleksia.
-No mutta, etkö sä raaskinu erota Markosta muutamaks tunniks?
-Eiku mä vaan... Aleksi aloitti, mutta rutistin poikaa hieman ja katsoin häntä hymyillen. Aleksi kohotti katseensa hämmentyneenä.
-Täytyyhän Aleksin päästä välillä tuulettumaan, sitä aina jaksa lukea, sanoin ja vilkaisin varoittavasti Tapsaa, joka kohautti olkiaan ja palasi takaisin orkesterin lavan luo. Aleksi vaikutti hermostuneelta, joten vedin pojan syliini.
-Mikä hätänä? kysyin hiljaa pojalta, joka kohautti harteitaan, ja painoi huokaisten kasvonsa kaulaani vasten.
-Ei mikään, hän sanoi sitten, ja kohotti kasvonsa hymyillen. Suutelin poikaa ja sipaisin peukalollani hänen poskeaan.
-Mee vaan istumaan, etkös sä ryyppään tullu, sanoin sitten, ja Aleksi nyökkäsi mennen istumaan samaan pöytään kuin eilenkin. Taina vei pojalle tuopin, ja vaihtoi muutaman sanan hänen kanssa. Itse avasin paikan oven, sillä kello kilahti kuuteen.
Yhdeksältä paikalla oli jo reilusti porukkaa. Olin päästänyt pari Matin ja Aleksin kaveria sisälle, mutta paljon heidän ikäluokan nuoria olin myös ajanut pois. Hurme aloitti, ja väkeä valui edelleen sisälle. Hanna, Tainan hyvä ystävä, istui narikassa ottamassa takkeja ja rahastamassa sisääntulijoita, kun itse seisoin sisäovella tarkkaillen samaan aikaan sekä sisäpuolta että sisään tulijoita.
-Mä voin ottaa tän sisäpuolen hoitooni, hoida sä ovi, päätti viereeni jostain ilmestynyt Tero. Nyökkäsin tyytyväisenä, ja siirryin seisomaan ulko-ovelle, avaten sitä sisään tulijoille ja ulos menijöille. Kolmen aikaan sain viimein lukita oven viimeisten perässä, ja lysähdin huokaisten Aleksin viereen istumaan. Poika nukkui pää käsien päällä, ja sain tökkiä aika kauan häntä ennen kuin sain hänet hereille.
-Mjooh? Aleksi sanoi ja katsoi hetken hämmentyneenä ympärilleen. En voinut olla nauramatta hänen ilmeelleen, samalla kun Tero istahti viereeni, tuoden minullekkin tuopin. Otin sen ja nyökkäsin kiitokseksi. Taina ilmestyi lihapiirakoiden kera, ja vilkaisi huvittuneena Aleksia.
-Maistuuko? hän kysyi, ja poika pudisteli päätään, siirtäen tuolinsa lähemmäs minua. Tunsin kuinka Aleksin pää painautui olkaani vasten, ja vilkaisin poikaa nopeasti. Rypistin hieman kulmiani, Aleksin alkaessa nukkumaan uudestaan, mutta keskityin sitten taas pöydässä käytävään keskusteluun. Teron avulla raahasin pojan autoon, ja laitoin tahallani radion soimaan täysillä. Aleksi havahtui sen verran, että sulki radion, ja vaihtoi hieman asentoaan. Tuhahdin ärsyyntyneenä pojalle, joka ei sitä kuitenkaan kuullut. Mieleeni nousi menneisyydestä muistoja, jotka olin aktiivisesti koittanut unohtaa.
Kotona sain taas raahata Aleksin sisälle, ja jätin hänet sohvalle nukkumaan. Kävin pikaisesti suihkussa, jonka jälkeen menin itsekkin nukkumaan nyt suorastaan tyhjältä tuntuvaan sänkyyn.
Aamulla kolasin keittiössä, kun uninen, ja ennen kaikkea krapulainen, poika ilmestyi hiuksiaan haroen ovelle.
-Onko ihan pakko kolata? hän ärähti ja vajosi istumaan pöydän vierelle. Otin kaapista lasin, ja laskin siihen kylmää vettä, jonka jälkeen vein lasin ja burana paketin pojalle. En sanonut mitään, ja huomasin Aleksin katsovan hiukan hermostuneena minua. Jatkoin aamiaisen tekoa, ja kolauttaessani puurokattilan pöytään sain Aleksin kohottamaan katseensa pöydän pinnasta jota oli tuijottanut.
-Anteeksi, hän sanoi hiljaa, katuvaisen näköisenä. Katsoin hetken arvioiden pojan kasvoja, ja kiersin sitten hänen taakseen. Kiedoin kädet Aleksin ympärille, ja rutistin häntä hymyillen. Suutelin pojan hiuksia, ja irvistin.
-Jos sä pysyt tolpillas, ni mee suihkuun. Sä lemuat, ilmoitin, ja sain pojan naurahtamaan.
-Joo mä voisin käydä.
Katselin pojan perään, ja hain sitten päätäni pudistellen itselleni kupin kahvia ja lautasen. Sain juuri syötyä, kun Aleksi ilmestyi pyyhe lanteillaan keittiöön.
-Otatko puuroa? kysyin ja poika pudisteli päätään.
-Kahvia?
-Kiitos.
Istuimme hetken hiljaa, ennen kuin Aleksi nosti epäröiden katseensa.
-Marko, mä...
-Anna olla, sanoin hymyillen rauhoittavasti. Aleksi meinasi selvästi sanoa vielä jotain, mutta sulki suunsa ja laski katseensa kuppiinsa. Koitin pitää rauhallisen hymyn naamallani, mutta se oli todella hankalaa. Aleksi ei onneksi huomannut hampaideni kiristelyä, vaan keskittyi täysin kuppinsa tuijottamiseen.
-Tuu, sanoin, ja vedin pojan mukanani olohuoneeseen, jossa istuin sohvalle ja vedin Aleksin syliini.
-Mä ajattelin et sä oot suuttunu mulle, kun heräsin täs, poika sanoi painaen kasvonsa kaulaani vasten. Silittelin hetken hänen käsivarttaan, ennen kuin vastasin.
-Oikeastaan niin mä yöllä olinkin. Mutta sit mä tajusin, että ei mulla oo oikeutta suuttua sulle, ite kun oon ollu samassa ja pahemmassakin kunnossa, sanoin rauhallisesti. Tunsin pojan huulet kaulallani, ja käänsin kasvoni niin, että hänen huulensa tapasivat omani. Pian siirryimme yläkertaan, eikä sänkykään enää tuntunut niin tyhjältä.
Aleksi
Hapuilin kädelläni sängyn toista puolikasta vain todetakseni Markon nousseen ylös, ja jo toistamiseen saman päivän aikana heräsin siis yksinäisenä, tällä kertaa sentään omasta sängystä. Vilkaisin pikaisesti kännykästä kelloa joka näytti jo kuutta illalla, ja alakerrasta kaikuva puheensorina kertoi Matin ja Lotankin kotiutuneen jo. Vaikka pääkipu oli jotenkin hellittänyt aamuisesta, ei oloani voinut edelleenkään kuvailla kovinkaan hehkeäksi, päässä jomotti pienesti, suuta kuivasi ja joka paikkaa särki ja kolotti. Otin lattialta ensimmäiset housut jotka sattuivat käteeni, taisivat olla jotkut Markon gollege housut, ja vedin ne jalkaani ennen kuin lähdin laahautumaan alakertaan. Näytin varmasti kuolleista nousseelta ja olo oli myös sen mukainen.
-Hei katos, äijä selviytyi alas asti, oliko rankka viikonloppu? Matti kailotti keittiöstä minut huomatessaan ja kaatoi minulle kahvin valmiiksi.
-Älä nyt hitto huuda. Voisi asian tietysti noinkin ilmaista, mutisin ja hörppäsin kahvia samalla kun lösähdin istumaan pöydän ääreen. Matti ja Lotta molemmat virnuilivat olotilalleni mutta yritin olla kuuntelematta pariskunnan kommentteja.
-Missä Marko on? tajusin vihdoin kysyä, olin toki huomannut että miestä ei näkynyt eikä kuulunut.
-Eiks se ollut sun kaa ylhäällä? Bemari on pihassa, mut ei me miestä olla nähty koko aikana, Lotta katsoi minuun kummastuneena. Pudistin päätäni varovasti ja yritin miettiä, olikohan mies ehkä maininnut menevänsä jonnekin tänään.
-Sä varmaan sit muistit että huomenna alkaa uusi jakso ja olet ostanut kirjat valmiiksi, Matin ivallinen ääni tunkeutui tajuntaani, sillä poika tiesi vallan hyvin etten ollut varmasti muistanut ostaa yhtäkään kirjaa.
-Víttu… Onks meil samat tunnit? Moneen mennään huomenna? mutisin ja onnistuin samalla läikyttämään puolet kahvista pöydälle. Lotta tuli tirskahdellen rätin kanssa siivoamaan sotkujani minun jatkaessa manausta puoliääneen.
-Kaikki paitsi enkku ja matikka. Mennään vast kahteentoista ja ekana Kososen bilsa, eli kirjat kannattaa hommata. Sit meil on täs jaksos Kurpan fyssa ja kemma ja sulla ilmeisesti Riitalan enkku ja Tossun matikka, Matti luetteli ulkomuistista, enkä voinut olla ihailematta pojan muistia, tämä kun muisti omien asioiden lisäksi aina minun asiani.
-Meen aamul hakee kirjat. Miksi hitto me ollaan otettu kaks kurssia Kurppaa? manailin ja tunsin jo vilunväristyksiä ajatellessani fysiikan ja kemian opettajaamme, joka oli varmasti eläkeiän ohittanut pieni, laiha ja ryppyinen nainen jonka ääni oli nariseva ja joka ei todellakaan osannut opettaa vaikka niin kuvitteli. Matti kohautti hartioitaan ja alkoi selvästi tehdä lähtöä.
-Me mennään meille yöksi, oli tarkoitus pyytää Markolta kyyti mutta ehkä me sit kävellään, Lotta naurahti ja nappasi Matin käden omaansa ja kiskoi pojan eteiseen. Heilautin kättäni hyvästiksi ja hörppäsin loput viilenneistä kahveista sisuksiini nousten samalla seisomaan viedäkseni kupin pois ja etsiäkseni jotain syötävää.
Kello näytti kymmentä illalla kun kuulin vihdoin ulko-oven käyvän ja Markon huhuilevan eteisestä ennen kuin tämä lampsi olohuoneeseen ja istahti viereeni sohvalle.
-Missä sä oot oikein ollu? tivasin välittömästi kääntämättä katsettani telkkarissa pyörivästä toiminta elokuvasta.
-Asioilla, mies virnisti ja käänsi väkisin pääni itseensä päin ja suuteli huuliani nopeasti.
-En raaskinut herättää sua kun nukuit niin söpösti, mies jatkoi edelleen virnuillen ja kietoi kätensä hartioilleni.
-Mikset sä autolla menny? mutisin painautuessani tiukemmin miehen kylkeen kiinni.
-Halusin liikuntaa, tää on muute aika hyvä leffa, Marko totesi kääntäen keskustelun ovelasti pois raiteiltaan. Mutisin vastaukseksi jotain epämääräistä ja jatkoin ruudun tuijottamista, mutta ajatukseni harhailivat jälleen jossain ihan muualla. Marko ei taaskaan kertonut minulle juuri mitään tekemisistään ja se ärsytti minua suuresti. Tuskin miehen reissuissa mitään epämääräistä oli mutta olisin mielelläni kuullut silti jotain niistä, ja eniten minua ihmetytti miehen liikunta innostus.
-Missä Matti on? Marko keskeytti ajatukseni ja alkoi pyöritellä sormiaan hiuksissani.
-Meni Lotalle yöks. Mun täytyy sit huomenna aamul käydä kirjakaupas, olisit sä ihana ja veisit mut autolla? kysyin luoden kasvoilleni koiranpentumaisen ilmeen. Marko naurahti, tiesin jo siinä vaiheessa että aneleva ilmeeni oli toiminut.
-Ei kai mulla mitään muutakaan ole. Onks täällä mitään syötävää?
-Joo mä tein jauhelihakastiketta ja makaronia ja siit tuli ihan syötävää, naurahdin ja mies nousi välittömästi ylös kiiruhtaen keittiöön. Suljin television ja nousin itsekin venytellen ylös.
-Mä menen jo ylös, väsyttää, huikkasin portaiden alapäästä ja kuulin jonkun epämääräisen vastauksen keittiön suunnalta lähtiessäni nousemaan portaita ylöspäin.
MARKO
Istuin mietteliäänä syömässä keittiössä. Aleksin käytös kummastutti minua todella. Ihan kuin poika olisi ollut kiukkuinen minulle. Ärtyneenä kävin hakemassa oluen, ja tyhjensin puoli pulloa kerrallaan. Tuijotin hetken ulos ikkunasta, ja menin sitten olohuoneeseen katsomaan Tähtiporttia paremman puutteessa. Päätin antaa Aleksin nukahtaa, ennen kuin menisin ylös. Hain siis uuden oluen, ja aloin surffailemaan kanavalta toiselle. Onnistuin lopulta nukahtamaan jotenkin sohvalle, ja havahduin aamuyöllä yöchatin pyöriessä. Kömmin yläkertaan, jossa Aleksi nukkui tyynyäni rutistaen keskellä sänkyä. Nappasin pojan tyynyn, ja kömmin omalle paikalleni nukkumaan.
Aamulla heräsin siihen, että poika potkaisi minua suoraan reiteen kääntyessään. Kun kerta olin jo hereillä, päätin nousta ylös ja painua suihkuun. Suutelin pojan kaulaa, ja oli likeellä että en saanut nyrkistä naamaani. Hetken minun teki mieli herättää Aleksi, sillä juuri sillä hetkellä hän ärsytti minua suunnattomasti. Sen sijaan marssin ulos huoneesta, ja nykäisin oven kiinni sen verran lujaa, että se pamahti.
Palattuani suihkusta oli Aleksikin jo herännyt. Tai hän oli ainakin noussut istumaan, ja istui sängyn laidalla venytellen ja haukoitellen.
-Huomenta kulta, Aleksi sanoi ja koitti tarttua kädestäni, kun kuljin hänen ohitseen hakemaan tuolin selkänojalle jättämäni paidan.
-Huomenta, murahdin ja suuntasin kulkuni vaatekaapille. Tunsin pojan katseen selässäni, kun pukeuduin nopeasti. Lähdin kauluspaitaa napittaen ulos huoneesta, ja ovella vilkaisin edelleen sängyn laidalla istuvaa poikaa.
-Mä lähen tunnin kuluttua, et oo silloin valmis jos aiot tulla niitä kirjoja ostamaan.
Marssin alas ja iskin kahvin tippumaan, jonka jälkeen aloin latomaan astioita tiskikoneeseen. Kuulin kuinka Aleksi tuli alas, ja kääntyessäni näin hänen seisovan keittiön ovella, aivan kuten silloin aikoinaan kun näin hänet toista kertaa. Mutta ilme pojan kasvoilla oli se, mikä kiinnitti huomioni.
-Mitä? kysyin tarkkaillen pojan ilmeitä.
-Vihaatko sä mua? Kun mä ryyppäsin viikonloppuna? Tai tulin baariin.
-En tietenkään. Miks sä sellasta luulet?
-No onko sulla joku toinen? Aleksi kysyi, ja näin selvästi ettei kyyneleet olleet enää kaukana. Tunsin itseni hirviöksi, kun katsoin pojan ylläpitämän naamion hiljaista murenemista. Tunsin kaiken vihan valuvan pois, ja astuin pojan luo. Vedin Aleksin syliini, ja kiedoin käteni hänen ympärilleen.
-Sori, sanoin hiljaa ja tunsin kuinka poika alkoi nyyhkyttämään äänettömästi.
-Ja ei, mulla ei ole ketään toista. Mä rakastan sua. Kunpa sä luottaisit muhun.
-Miten, kun sä et kerro mulle mitään? Aleksi nyyhkäisi hiljaa, samalla paitaani nyppien. Painoin huuleni hänen hiuksiinsa, ja Aleksi nosti katseensa. Painoin suudelman hänen huulilleen, ja pyyhkäisin poskella valuvan kyyneleen pois. Katsoin hymyillen pojan silmiin, ja hän katsoi minua mietteliäänä, alahuultaan purren. Olin pannut merkille, että Aleksi teki sen aina, kun oli hermostunut.
-Missä sä olit eilen?
-Asioilla.
-Missä?
-Mikä ristikuulustelu tää on?
-Mä haluan tietää, Aleksi sanoi jääräpäisesti.
Katselin hetken poikaa, ennen kuin käännyin ottamaan meille kahvikupit kaapista. Kaadoin kahvia mukeihin, ja siirryin pöydän ääreen, annettuani ensin toisen mukin Aleksille. Poika istui minua vastapäätä, ja tuijotti edelleen tiiviisti silmiini. Hörppäsin kahvista mietteliäänä, ennen kuin kohotin katseeni pojan silmiin.
-Mä kävin kirjastossa, ja sen jälkeen salilla.
-Ja olit iltaan asti?
-No en ihan. Törmäsin pariin kaveriin matkalla, ja kävin niitten kanssa kahvilla.
-Aha.
Pojan katseesta huomasin että hän nieli viimeiset kysymykset, ja alkoi sen sijaan hörppimään kahviaan. Tunsin ärtymyksen nostavan päätään taas, joten kävin kippaamassa yli puoli kuppia kahvia viemäristä alas, ja suuntasin kulkuni eteiseen. Pian Aleksi saapui perässäni eteiseen, ja puki nopeasti kengät jalkaansa. Hän seurasi minua ulos takkia päälleen kiskoen, ja laukkua mukana roikottaen. Ajoin hiljaisena ostarille, jossa astelimme kirjakauppaan. Itse menin tutkimaan uusia dekkareita, pojan suunnatessa muiden viime tippaan kirjojen oston jättäneiden laumaan. Ostin pari uutta kirjaa, ja jäin odottelemaan poikaa. Katselin aikani kuluksi yhtä tyttärensä kanssa lasten krjoja tutkivaa, suunnilleen ikäistä miestä. Miehellä oli hyvä kroppa, ja unohduin katselemaan häntä, kun tunsin mätkäisyn takaraivossani. Käännyin katsomaan Aleksia, joka oli suorastaan raivoissaan.
-Jos sä oot tuijotellu tarpeeks ton äijän persettä, niin mä olisin valmis lähtemään, poika kivahti kovalla äänellä.
-Älä alota taas, murahdin ja lähdin kävelemään kohti ovea.
-Ai mä vai? Kukas se kuolaa kaikkien ohikulkevien perään.
Seisahduin kuin seinään, ja Aleksi pamahti suoraan selkääni päin. Poika ei tiennyt, miten paljon hänen sanansa minua satuttivat.
-Olet säkin paraskin puhumaan. Hetkeks kun sut jättää yksin, niin oot naimassa jotakin sàatanan hùoraa! ärähdin kiukkuisena, ja sain pojan kalpenemaan.
-Mähän olen sanonu sulle että mitään ei tapahtunu! Taidat ite käydä...
Loppu lauseesta jäi kesken kahden vartijan saapuessa paikalle.
-Päivää. Mitä jos siirtyisitte ulos keskustelemaan, toinen varttija sanoi rauhallisesti. Mulkaisin miestä, mutta vedin sitten syvään henkeä ja rentoutin lihakseni. Tunsin kuinka rauhoituin, ja nyökkäsin vartijalle.
-Olen pahoillani aiheuttamastamme häiriöstä, sanoin ja loin kasvoilleni jonkinlaisen hymyn, ennen kuin vilkaisin Aleksia.
-Mennään, sanoin pojalle suunnatessani kulkuni ulos. Vartijat seurasivat perässä, ja jäivät ovelle katselemaan kun kuljimme parkkipaikalle. Sytytin tupakan, ja niin teki Aleksikin. Sain pienen yskän puuskan, jolloin poika tuli huolestuneena viereeni.
-Mikä tuli? hän kysyi, mutta pudistelin päätäni. Avasin auton ovet, mutta jäin istumaan bemarin konepellille. Kun saimme poltettua tupakat, nousimme autoon ja ajoin pojan koululle.
Kotiin päästyäni suuntasin kulkuni olohuoneeseen, ja soitin lääkärille. Sain varattua ajan seuraavaksi päiväksi, sopivasti Aleksin koulun aikaan.
Aleksi
Istuin koulun käytävällä ja mietin kulunutta aamua, joka oli sujunut kaikkea muuta kuin hyvin. En edes varsinaisesti tiennyt, mistä riita oli saanut alkunsa. Olin vihainen sekä itselleni että Markolle, enkä oikeastaan edes tiennyt miksi. Ajatukset sinkoilivat päässäni epämääräisenä sekamelskana ja minun olisi tehnyt mieli vain juosta karkuun.
-Mitä ihmettä, sä oot nyt jo täällä vaik tunnin alkuun on vielä kymmenen minuutti, Matin pirteä ääni kuului jostain vasemmalta puoleltani, mutta en vaivautunut edes vilkaisemaan poikaa, vaan nojasin kylmää kiviseinää vasten ja suljin silmäni.
-Marko tiputti mut jo vartti sitten koululle, mutisin hiljaa ja toivoin, että biologian opettaja saapuisi nopeasti, jotta välttyisin kysymysten tulvalta.
-Te ootte riidelly eiks niin? pojan myötätuntoinen ääni kuului lähempää ja vilkaistuani vasemmalle huomasin Matin istuutuneen vierelleni ja katsovan minua odottavasti.
-Njoo… Pientä sanaharkkaa tos aamulla, sanoin ympäripyöreästi ja ponkaisin nopeasti ylös nähdessäni nuoren, suoraselkäisen ja laihan naisen astelevan yhtä ylpeän näköisenä luokkaan kuin aina. Riitta Kososesta ei tosiaankaan voinut erehtyä, nainen oli alle kolmenkymmenen ja näytti kuin olisi karannut jonkun sortin huutosakkiporukasta, mutta naisella ei tuntunut olevan sydäntä ollenkaan. Hakeuduin tuttuun tapaan luokan perälle istumaan ja Matti änkesi viereeni. Onneksi Kosonen sentään piti huolta, ettei kukaan päässyt puhumaan tunneilla. Nainen aloitti nimenhuudon kimeällä, korvia särkevällä äänellään vaikka hän varmasti jo tunsi jokaisen oppilaan erittäin hyvin.
Biologian tunti oli ollut yhtä kidutusta, ajatukseni olivat harhailleet ja jos opettaja ei ollut huomauttanut siitä minua niin Matti oli. Päätin livistää tässä vaiheessa koulusta, eihän minulta jäisi väliin kuin matikan kaksari ja kemia, joilla nyt ei niin väliä ollut.Valuin nopeasti ulos koulusta vältellen Mattia, joka onneksi oli keskittynyt juttelemaan muiden ryhmäläisten kanssa uudesta jaksosta, kukaan ei tuntunut huomaavan kun poistuin paikalta. Tungin kuulokkeet korviini ja napsautin ipodin päälle lähtiessäni kävelemään päämäärättömästi synkkiä katuja pitkin. Luonto kuvasti täydellisesti omia tunteitani, pimeää, koleaa ja synkkää. Harva ihminen viitsi lähteä kävellen liikenteeseen kolean tuulen takia, ja sen johdosta kadut olivat täysin autiot joten sain rauhassa selvitellä ajatuksiani, tuloksetta tosin.
Vilkaistessani seuraavan kerran kelloa, huomasin sen näyttävän jo kolmea ja tajusin kävelleeni lähes kaksi tuntia ja päätyneeni hautausmaan porteille. Hetken aikaa katselin empivästi ympärilleni ja lopulta työnsin raskaan metalliportin auki ja astuin sisälle. En ollut käynyt Juhan haudalla hautajaisten jälkeen, sillä en voinut vieläkään myöntää kunnolla itselleni että veli oli lopullisesti poissa ja hautausmaalla käynti olisi tehnyt sen todeksi, mutta tiesin että nyt olisi vihdoin aika. Vaikka olin käynyt haudalla vain sen yhden ainoan kerran, muistin reitin ulkoa, ensimmäisestä vasemmalle, kolmas oikealle ja viides hauta oikealla. Pysähdyin katsomaan tummaa hautakiveä jossa luki kohokirjaimin Juhan nimi ja syntymä- sekä kuolinpäivä, tunsin kuinka kyyneleet kohosivat silmiini astuessani hautakiven viereen ja sytytin sammuneen kynttilän ja nappasin muutaman rikkaruohon pois istutettujen kukkien viereltä ja istuin kostealle nurmikolle ja vain tuijotin hautaa. En suostunut vieläkään uskomaan, että elämäni tärkein ihminen makasi nyt syvällä maan uumenissa ja en koskaan enään näkisi häntä. Kyyneleet tulvivat silmiini ajatellessani hetkiä, jotka olin viettänyt veljeni kanssa ja tajutessani, että olin todellakin liian usein sanonut kuinka paljon välitinkään hänestä, kuinka korvaamaton Juha olikaan ollut elämässäni.
Tunnin istuttuani hiljaa haudalla muistelemassa menneitä, kunnes tunsin kuinka kännykkäni tärisi taskussani ja kaivoin sen haluttomasti esille. Ruudulla vilkkui Markon nimi. Mietin pitkään, että vastaisinko, mutta lopulta kuitenkin painoin vihreän luurin kuvaa.
-Niin, sanoin tylyllä äänellä yrittäen peittää itkun.
-Missä helvetíssä sä olet? Matti sanoi että lähit koulusta ekan tunnin jälkeen! Markon kiukkuinen ääni tulvi puhelimesta tajuntaani ja viha kuohahti suruni tilalle.
-Asioilla, totesin kylmästi matkien Markon äänensävyä, vaikka arvasinkin miehen suuttuvan tästä vain enemmän.
-Jaahas, nyt kerrot välittömästi missä sä olet niin mä haen sut kotiin, mies sanoi jäätävällä äänellä. Olin hetken hiljaa ja päätin lopulta niellä ylpeyteni, autokyyti kyllä passaisi.
-Ostarilla, mutisin hiljaa, en halunnut paljastaa miehelle, missä oikeasti olin viettänyt päiväni ja ostarille kävelisi muutamassa minuutissa tästä.
-Kymmenen minuuttia, Marko tuhahti ja löi luurin korvaan. Tungin puhelimen takaisin taskuuni ja nousin seisomaan puistellen nurmikon rippeet housuistani ja loin viimeisen katseen haudalle.
-Hei sitten veli, mä rakastan sua, kuiskasin hiljaa ja pyyhkäisin yksinäisen kyyneleen pois kasvoiltani kääntyessäni kävelemään ostarille päin.
Ostarin pihassa jouduin odottelemaan Markoa ikuisuudelta tuntuvan ajan kunnes lopulta tuttu bemari kaahasi renkaat vinkuen eteeni ja nousin haluttomasti etupenkille istumaan. Marko vain mulkaisi minua kiukkuisena kaasuttaessaan kotiin päin, kumpikaan ei sanonut sanaakaan vaikka molemmat varmasti tiesivät, että puhuttavaa olisi ollut. En tiennyt, olinko oikeastaan vihainen itselleni vai Markolle, enkä edes välittänyt tietää, olin väsynyt ja nälkäinen ja ajatukseni hyppivät edelleen Juhasta Markoon ja jälleen takaisin Juhaan. Kotipihaan päästyämme loikkasin nopeasti ulos autosta ja harpoin edeltä suoraan keittiöön Markon tullessa puolijuoksua perässäni.
-Eiks tääl oo edes mitään syötävää? murahdin läimäyttäessäni jääkaapin voimalla kiinni.
-No herra on hyvä vaan ja lähtee kauppaan, Marko kivahti tuohtuneena minun muljautellessa silmiäni ja kaivaessani kännykän taskusta. Tilasin nopeasti pizzan itselleni ja tunsin Markon katseen selässäni.
-Et sitten mulle viittinyt tilata
-Herra on hyvä vaan ja tilaa itse pizzansa, mutisin matkien Markon äänen sävyä ja painelin ylös suihkuun.
Tullessani ulos suihkusta tepastelin pelkkä pyyhe lanteillani alakertaan ja olin jo täysin valmis sopimaan typerän riidan Markon kanssa, kunnes näin miehen istuvan tyynesti olohuoneen sohvalla juoden kaljaa ja syöden minun pizzaani. Kiukku leimahti uudelleen sisälläni ja repäisin pizzalaatikon itselleni.
-Enkö mä víttu jo sanonut että tilaa itse pizzasi, kivahdin ja marssin suuri eleisesti yläkerran vierashuoneeseen pamauttaen oven voimalla kiinni. Istuin sängylle syömään pizzan loppua.
MARKO
Vilkuilin aamulla kelloa, joka liikkui tuskastuttavan hitaasti. Olin nukkunut todella huonosti, sillä minua harmitti eilinen riita Aleksin kanssa. Matti oli aamulla käynyt hakemassa pojalle vaatteita, ja oli näyttänyt siltä, että hänen olisi tehnyt mieli sanoa jotain, mutta olin esittänyt nukkuvaa, ja Matti oli poistunut huokaisten huoneesta. Nousin vasta, kun kello oli yhdeksän, ja pojat lähteneet kouluun. Kävin suihkussa ja palasin huoneeseen pukeutumaan. Kiskoin farkut jalkaani, ja kaivoin kaapista paidan. Lähdin alas mieteliäänä, ja laitoin kahvin tippumaan. Tuijotin hetken jääkaappia, mutta mikään ei oikein maistunut. Lopulta tyydyin kupilliseen kahvia, joka sekin maistui aivan kamalalta. Lopulta päätin lähteä kohti sairaalaa.
Olin lääkärin vastaanotolla puoli tuntia etuajassa, ja selailin hajamielisesti vanhaa Aku Ankkaa. En pystynyt keskittymään lehteen, ja pian viskasinkin sen takaisin lehtikoppaan. Paikalla olevat kolme mummoa vilkuilivat minua närkästyneinä, ennen kuin hävisivät taas lehtiensä taakse. Naputtelin hermostuneena jalallani lattiaa, ja tuijotin kelloa. Tunsin kuinka äänettömälle laittamani puhelin värisi taskussani, ja vilkaisin nopeasti soittajaa. Numero oli tuntematon, joten jätin vastaamatta siihen.
Lopulta pääsin lääkärin luo.
-No niin, mikäs meillä on hätänä? mies kysyi hymyillen.
-Mua on alkanu kauheesti yskittämään, ja pistään tähän vasemmalle, selitin ja lääkäri nyökkäili tehden muistiinpanoja.
-Onko kuumetta?
-En mä tiedä, sanoin hämmentyneenä. Lääkäri törkkäsi minulle mittarin, ja jatkoi kyselyään. Lopulta hän lähetti minut verikokeeseen ja keuhkokuvalle.
-Soita huomenna puolen päivän jälkeen, niin katsotaan mitä kokeista selviää, hän vielä sanoi kun tein lähtöä. Nyökkäsin ja lähdin mietteliäänä valumaan kohti sairaalan toisessa päässä sijaitsevaa labraa.
Istuin mietteliäänä bemarin ratin takana, ja tuijotin koulua. Vihdoin väkeä alkoi purkautumaan ulos. Aleksia ei vaan näkynyt. Ajattelin jo pojan livistäneen taas kesken päivän, kun näin hänen valuvan viimeisenä ulos. Pää alas painettuna poika tuli kohti parkkipaikkaa, kiveä edellään potkien. Käynnistin auton, ja Aleksi vilkaisi suuntaani. Hän käänsi jo katseensa takaisin maahan, ennen kuin kääntyi uudestaan katsomaan minua epäluuloisen näköisenä. Hetken emmittyään poika suuntasi kulkunsa autolle, ja istui apumiehen puolelle. Katselin hänen sivuprofiliaan tarkkaan, ja Aleksi tuijotti tiiviisti syliinsä.
-Anteeksi, sanoin lopulta, ja sain pojan kohottamaan katseensa hämmentyneenä.
-Mistä? Aleksi kysyi epäluuloisena. Ojensin käteni ja pyyhkäisin hänen poskeaan peukalollani.
-Siitä että mä olen ollu mulkku, sanoin surullisesti hymyillen. Sitten käänsin huomioni eteenpäin, ja ajoin pois parkkipaikalta.
Kun pääsimme kotiin, Aleksi suorastaan loikkasi ulos autosta. Tunsin pettymyksen sisälläni, ja nousin hitaammin itse ulos. Nostin takapenkiltä kaksi kauppakassia. Kun käännyin kädet täynnä tavaraa, Aleksi kietoi kätensä kaulaani ja painoi huulensa huulilleni. Hämmentyneenä tuijotin poikaa, joka irrottautui hymyillen, ja nappasi toisen kassin minulta.
Tartuin Aleksin käteen, ja poika vilkaisi minua edelleen hymyillen. Käsi kädessä kävelimme sisälle, ja tunsin itseni onnelliseksi. Katsoin hymyillen Aleksia, joka vastasi hymyillen katseeseeni.
-Mistä se tyhmä riita ees sai alkunsa?
-En mä tiedä, Aleksi vastasi, mutta käänsi vaivautuneena katseensa pois. Pysähdyin ja päästin pojan kädestä irti.
-Sä oot vieläkin vihanen mulle, sanoin pettyneenä. Otin kauppakassin Aleksilta, ja menin keittiöön. Aloin purkamaan kasseja kiukulla, enkä huomannut pojan tuloa keittiöön, ennen kuin hän kietoi kätensä ympärilleni. Jännityin odottamaan, että selkääni nojaava poika sanoisi jotain. Hetken kuluttua Aleksi irroitti otteensa, ja poistui keittiöstä. Seisoin tiskipöytää puristaen, ja tärisin kiukusta. Olin kiukkuinen itselleni, tajusin samassa kun kuulin suihkun menevän päälle. Emmin hetken, mutta menin sitten ylös. Aleksi ei onneksi ollut huomannut lukita suihkun ovea. Astelin suihkukaapin luo, ja avasin oven. Poika ei huomannut minua, sillä hän istui suihkun lattialla itkemässä. Kyykistyin hänen tasolleen, ja kiedoin käteni hänen ympärilleen. Painoin huuleni Aleksin otsalle, ja kun poika kohotti päätään, suutelin häntä pitkään.
-Mä olen pahoillani. Ja mä lupaan kertoa sulle kaiken, sanoin, ja halasin poikaa tiukasti.
-Alotetaanko siitä, että miks sä oot vaatteet päällä suihkussa? Aleksi kysyi hiljaa naurahtaen, samalla kietoen kätensä ympärilleni.
-Sen takia ko mä oon mäntti, nauroin, ja varastin pikaisen suudelman vielä ennen kuin poistuin suihkusta. Huomasin pojan katsovan epäröiden perääni, joten virnistäen riisuin märät vaatteeni, ja laitoin oven lukkoon, ennen kuin palasin Aleksin seuraan suihkuun.
Tuntia myöhemmin tein vihellellen pizzaa, Aleksin tehdessä koulujuttujaan pöydän ääressä. Tosin huomasin hänen huomionsa turhan usein harhautuneen suuntaani, kun vilkaisin häntä. Sain pellin uuniin, ja siirryin hymyillen istumaan poikaa vastapäätä. Suljin hänen kirjansa, ja jäin katsomaan Aleksia.
-Muistinko mä mainita, että sä tapaat tänään mun kaverit? kysyin poikaa katsellen.
-Etpä tainnu. Ketä ja missä?
-No Henkan ja Jamin, ja ne niitten tyttöystävät, joiden nimet oon jo unohtanu, ja sitten Matti ja Lotta tulee mukaan. Niin ja mennään kasiks Kultaiseen helmeen, sanoin hymyillen. Aleksi mietti hetken, mutta nyökkäsi sitten.
-Okei, hän sanoi sitten ja kiersi luokseni pöydän toiselle puolen.
-Mutta kello on vasta puol kuus. Mitäs me sitä ennen keksittäis?
-Mä teen ton pizzan, jotta meil on jotain syömistä huomenna, ja sä saat kunnian imuroida sillä välin, sanoin virnistäen, ja työnsin pojan pois sylistäni. Aleksi näytti pettyneeltä, mutta nousi sitten huokaisten ja meni eteiseen, josta pian alkoi kuulua imurin pörinää.
Astuimme Kultaiseen helmeen viittä vaille kahdeksan Matin ja Lotan perässä. Henkka odotti meitä narikan luona, ja vilkaisin virnistäen Aleksia, joka sattui juuri sopivasti vilkaisemaan minua kohden, ja punastui reippaasti. Virnuillen menin tervehtimään kaveriani, joka oli kumman hermostunut.
-Hienoa että pääsitte tulemaan, Henkka sanoi iloisesti ja halasi minua.
-Totta kai, vastasin ja vedin Aleksin viereeni.
-Aleksi, tässä on Henkka, Henkka, Aleksi, sanoin esitellen kaksikon toisilleen. Henkka kätteli Aleksin hymyillen, ja saatuamme jätettyä takit narikkaan seurasimme poikaa kabinettiin, jossa oli jo jonkin verran väkeä.
-Istumaan, istumaan, Jami ohjasi hymyillen, ja kätteli meidät läpi. Pian hän siirtyi pitkän pöydän toiseen päähän, ja Henkka toiseen.
Jami jäi seisomaan, veljensä istuessa.
-Kröhöm. Siis ensinnäkin kaikille tervetuloa, ja mukavaa että liityitte seuraamme näinkin runsain joukoin, vaikka elämmekin arkipäivää. Mutta syy, miksi olemme täällä, on se, että meillä on ilo ilmoittaa, että minä ja Jane, sekä Henry ja Julia, olemme päättäneet viime viikon maanantaina yhdistää voimamme, ja menimme siis kihloihin, Jami selitti innoissaan. Emme voineet muuta kuin onnitella nelikkoa.
-Enpä ois noista uskonu, kuiskasin Aleksille, joka oli ihan muissa maailmoissa. Tuuppasin häntä, ja sain pojan säpsähtämään.
-Mitä?
-Missä sä oikeen oot?
-Huomasitko ketä tuol on? poika kysyi nyökäten Janen viereen. Olin jo huomannut Aleksin "tyttöystävän" istuvan pöydän toisessa päässä, nuoren jolpin vierellä. Nyökkäsin vain nopeasti.
Myöhemmin illalla, kun kuusitoista henkeä käsittänyt seurueemme oli päässyt jälkiruokiin, sain kysyttyä Janelta tytöstä.
-Joo se on meiän Juhon uus tyttöystävä. Aika kana, jos multa kysytään, Jane uskoutui hiljaa.
-Minkä ikänen Juho on? kysyin katsellen kaksosten veljeä.
-Vasta viidentoista, ja toi Julia on jo seittemäntoista, Jane selitti, ja samassa hänen siskonsa saapui paikalle. Kuullessaan että keskustelimme hänen kaimastaan, hän sanoi rauhallisesti hymyillen
-Ei se varmaankaan Juhon seurassa kauaa viihdy. Me ollaan kasvatettu armas velikultamme liian pumpulissa, oppiipahan sitten kun kerran näppinsä polttaa.
-Totta, sanoin ja vilkaisin kylkeeni nojaavaan Aleksiin.
-Joko me lähettäis? kysyin pojalta, joka nyökkäsi. Matti ja Lotta oli kanssa valmiina lähtöön, kun ehdotin, ja suuntasimme kulkumme ulos.
-Tarttiskohan käydä vessassa? kysyin muina miehinä kun seisoimme narikalla odottamassa takkejamme.
-En usko, Aleksi mumisi nopeasti punastuen. Matti katsoi ihmeissään, kun poika suorastaan kiskoi minut ulos heti kun saimme takit päällemme.
Aleksi
Kello löi vihdoin viisitoista yli kolme joka merkitsi päivän viimeisen tunnin loppua, olin ollut valmiina lähtöön jo viimeiset puolituntia joten syöksähdin ensimmäisenä ulos luokasta lähes autioon käytävään.
-Venaa nyt Aleksi vähän, Matti ärähti syöksyessään viereeni ja nappasi takkini hihasta kiinni pakottaen minut kävelemään hitaammin.
-Missä sun ajatukset oikein on? Meidän piti mennä yhtä matkaa kotiin, poika marmatti saatuaan vauhtimme hänelle sopivaksi.
-Ai, sori mä unohdin sanoo et Marko tulee hakee mut, mutta eiköhän me sut viedä samalla, mutisin yrittäen pujotella luokasta tulvivien ihmisten välistä mahdollisimman nopeasti.
-Just, ai että mun seura ei enään kelpaa kun isoveli astu kuvioihin? Matti tuhahti selvästi hivenen loukkaantuneena. Huokaisin syvään, mieleni olisi tehnyt väittää vastaan, mutta poika puhui totta, olin tosiaan lähes unohtanut parhaan kaverini vaikka asuimmekin saman katon alla.
-Sori… En mä tarkottanut. Mun ajatukset vaan oli tänään vähän sekaisin. Kävin eilen Juhan haudalla, sanoin madaltaen ääneni lähes kuulumattomiin ja hidastin vähän vauhtia. Vilkaisin nopeasti Mattiin joka pysyi hiljaa, poika tiesi etten ollut aikaisemmin käynyt hautausmaalla.
-Mut hei tarviiksä vielä matikassa apua? Voitaisiin kotona vaikka kattoa sitä, ehdotin yrittäen saada sovun palaamaan.
-Njäh, mee vaan Markon kanssa. Jupe pyysikin mua kaupungille niin voin lähtee sinne suoraan. Nähään kotona, poika sopersi nopeasti ja kääntyi kannoillaan takaisin tulosuuntaamme. Kirosin hetken itsekseni käytöstäni, minun täytyisi tosiaan yrittää hyvittää tämä kaikki Matille jotenkin. Jatkoin matkaani parkkipaikalle ajatuksiini vajoten ja refleksin omaisesti sytytin tupakan välittömästi päästyäni ovesta ulos. Aurinko paistoi ensi kertaa varmasti viikkoihin ja mielialani kohoni välittömästi. Navakka tuuli teki edelleen ilmasta kolean, mutta eipähän ainakaan satanut. Samassa sain näköpiiriini tutun bemarin ja sen konepeltiin nojailevan miehen joka katsoi minuun hymyillen. Kiristin tahtiani ja olin muutamalla harppauksella Markon syleilyssä.
-Miten koulussa meni? Mies kysyi kietaistuaan kätensä omistavasti hartioilleni. Kohautin olkiani ja katselin hiljalleen tyhjentyvää parkkipaikkaa, juuri kukaan ei enää nykyisin katsonut kummastuneena minun ja Markon suuntaan, kaiketi ihmiset olivat jo tottuneet näkyyn.
-Psykan maikka keksi antaa meille omien sanojensa mukaan hauskan ja mukavan tehtävän, pitäisi kirjoittaa neljän sivun essee aiheesta Miksi olen minä ja omaan ihanaan tapaansa ohjeiksi se antoi varmaan kymmensivuisen paperinivaskan siitä, mihin tulee esseessä kiinnittää huomiota, sanoin naurahtaen. Marko virnisteli huvittuneena, nappasi sitten tupakan kädestäni ja viskasi sen välittömästi menemään.
-Eiköhän tästä koulun ilmapiiristä ole jo nautittu tarpeeksi. Onks Matti tulossa kyytiin? Mies kysyi ja luikki kuskin puoleiselle ovelle. Pudistin päätäni ja mietin, pitäisikö minun mainita jotain pienestä riidan poikasestamme. Päätin kuitenkin olla huolestuttamatta Markoa ja loikkasin sujuvasti apukuskin paikalle Markon jo käynnistäessä autoa.
-Täytyy käydä kaupan kautta, Marko mutisi ilmeisesti lähinnä itsekseen minun säädellessäni jälleen auton radiota, olin jo luopunut cd soittimen käytöstä tutkittuani miehen levykokoelmat pariin otteeseen.
Ajoimme kaupungille hiljaisuuden vallitessa, mutta kerrankin hiljaisuus ei ollut vaivautunutta eikä kireää, se tuntui täysin luonnolliselta, jopa mukavalta. Tuijottelin ulos ikkunasta, kadut olivat täyttyneet ihmisistä ja lähes jokaisen kasvolta paistoi hymy, hyvä ilma tosiaan taisi vaikuttaa kaikkiin muihin samoin kuin minuun. Samassa näin tutun näköisen, pienikokoisen tummahiuksisen naisen laahustavan tien reunassa ja minulla kesti pitkään, ennen kuin tajusin kuka nainen oli.
-Ei helv… Pysäytä! hihkaisin ja Marko loi minuun epäilevän silmäyksen, mutta noudatti kuitenkin kehotustani ja käänsi auton tien sivuun. Bemari oli hädin tuskin pysähtynyt kun jo työnsin oven auki ja loikkasin salamana ulos autosta.
-Kisu! huusin naisen perään ja tämä käännähti nopeasti epäilevän näköisenä ympäri, mutta epäilevä ilme vaihtui epäuskoiseen hymyyn hänen huomatessa minut tienlaidassa. Ennen kuin kerkesin liikahtaakkaan, nainen jo juoksi luokseni ja loikkasi kaulaani roikkumaan, nainen tosiaan joutui kirjaimellisesti loikkaamaan, sillä korkokengistä huolimatta hän oli minua reilusti päätä lyhyempi.
-Ei hitto vie Aleksi mitä sä täällä teet? Mä luulin et sun piti lähtee sillon ku mä lähin, Kisu lähes kiljui roikkuen edelleen kaulassani. Naurahdin ja taputin naista selkään saaden tämän vihdoin irrottamaan otteensa. Katsoin hymyillen naisen kasvoja uskomatta vieläkään silmiäni, samassa tunsin käden painuvan olalleni ja muistin Markon läsnäolon.
-Jutellaan siitä myöhemmin, sanoin ja tartuin Markon käteen kiinni ja kiskoin miehen vierelleni.
-Tässä on mun elämänkumppanini, Marko, Marko tässä on mun ja Matin lapsuuden, tai no nuoruuden, miten vaan, ystävä Kristina, tutummin Kisu, esittelin nopeasti ihmiset toisilleen ja molemmat katsoivat toisiaan hivenen epäilevästi ennen kuin Kisu ojensi reippaasti kätensä.
-Hei vaan, hauska tavata, nainen sanoi muodollisesti. Marko tarttui ojennettuun käteen ja nyökkäsi.
-Kuin myös, mies sai sanotuksi hiljaa, lähes kyräilevästi. Ilmapiiri oli jännittynyt ja totesin parhaaksi yrittää sulavasti poistua tilanteesta.
-Onks sun numero pysynyt samana? Voitais käydä vaikka kahvilla tai syömässä joku päivä kun nyt samoilla kulmilla jälleen ollaan, kysyin hymyillen Kisulta joka nyökkäsi hivenen vaivautuneena ja vilkaisi vielä Markoa epäilevästi.
-Joo, hei soittele Ale joku päivä niin nähää, ihan uskomatonta nähä sut taas, Kisu lopulta sanoi ja katsoi minuun taas hymyillen ennen kuin käännähti kannoillaan ja hävisi nopeasti ihmisten sekaan. Vilkaisin kysyvästi Markoa.
-Olisikohan tolle teidän käytökselle jokin looginen selitys? kysyin ja hyvä tuuleni tuntui haihtuvan astellessani miehen vierellä takaisin autolle.
-Ai mille käytökselle? Marko kysyi kireän oloisesti ja käynnisti nopeasti auton ja lähti ajamaan kaupan suuntaan. Kyllähän mä tiesin, että Matilla ja Kisulla oli aikoinaan ollut jonkin sortin säpinää ja Matti oli jopa joutunut muutamaan otteeseen vaikeuksiin naisen takia, Kisu kun oli tunnetusti huonoissa piireissä liikkuva pikkurikollinen, jotkut väittivät naisen myös sotkeentuneen isompiinkin ongelmiin, mutta olin syrjäyttänyt ne asiat olan kohautuksella. Mutta mistä ihmeestä Marko voisi Kisun tuntea, omasta mielestäni kukaan ei ikinä maininnut sanallakaa
|