Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pääosassa Henriikka 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.10.11 23:05:46

Edellinen.

Re: Pääosassa Henriikka 2

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   17.10.11 13:52:53

Mulla on rakentava kommentti päässä mutten osaa muodostaa siitä järkevää lausetta :(

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   17.10.11 15:10:50

Kokeile sekavaa lausetta sitten =)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   17.10.11 15:34:46

Musta nää tämmöset topikit on edelleen kamalan orpoja, kun ei ole yhtään pätkää! :<

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   17.10.11 16:11:22

Sennu jos alotat uuen topan nii siihen pittää laittaa myös ekaksi uus pätkä! :D

Minäki seuraan tätä vaikka en kauheesti oo kommentoinukkaa.. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.10.11 17:17:32

Mäkin suosittelisin mansikkamiehelle sit sekavaa! :D
Ja mä en raaskinut laittaa enää kolmatta pätkää eilen.
-----------
7. Lakkiaiset
Emme viipyneet viihteellä niin kauan, että aamulla olisi ollut huono olo, en hukannut Helin ruusua, enkä liannut mekkoani. Tosin se oli jo illalla haissut niin kapakalle, että olin joutunut huuhtelemaan sen ja ripustamaan sen parvekkeelle, mistä se löytyi aamulla ihmisen muotoiseksi jäätyneenä lakanana.
- Mitä mä teen? kiljuin Helille ja ravistin sitä.
- Taittelet sen muovikassiin ja viet teidän mutsin pyykinkuivaajaan, sanoi tämä järkevästi ja karkotti paniikkini. Tein juuri niin sillä aikaa, kun Heli soitti Viltsulle, että meidän pitäisi päästä lähtemään sovittua aikaisemmin.

Muuten päivä alkoi hyvin, joskin matka oli mielenkiintoinen. Viltsu oli vaihtanut amerikanrautansa pieneen aasialaisautoon ruvettuaan perheelliseksi ja Heli jaksoi piikitellä häntä siitä. Lasten turvaistuimet piti sulloa minimaaliseen takakonttiin ja Vallu sai matkustaa minun sylissäni siltä varalta, että sen vaippa falskaisi, sillä olin ainoa, joka ei vielä ollut juhlavaatteissa.
- Tervetuloa tilavaan perheautoon, Heli hihkaisi ahtautuessaan takapenkille. Hänen ja Mintun väliin jäi juuri hädin tuskin tilaa Minnille.
- Kerro vaan, jos sä mieluummin kävelet, Viltsu sanoi virnistäen leveästi ja minä yritin olla hymyilemättä ääneen. Jos olin elämäni aikana tehnyt jotain hyvää ja oikein niin se oli Mintun ja Viltsun avittaminen yhteen. He olivat molemmat niin loistavia tyyppejä, niin samanlaisia ja niin oikeita toisilleen.

Pelkäsin, että äidillä olisi kaikki levällään, mutta yllätyksekseni hän oli saanut apua. Seinäjoella asuva tätini oli jo tullut ja keittiö näytti vähemmän hävityksen kauhistukselta kuin olin uskaltanut toivoa. Saattaisin selvitä tästä päivästä ihan vaan juhlakaluna.
- Missä Nelli ja Aava on? kysyin ensimmäiseksi todettuani tilanteen.
- Aava joutui jäämään töihin, mutta Nelli on sun huoneessa puhaltamassa ilmapalloja.
- Mitvit ilmapalloja? äyskäisin ja harpoin yläkertaan. Aikoivatko he huvittaa lapsia niillä vai luulivatko he, että oli vappu? En kuitenkaan raaskinut jatkaa äyskimistä enää, kun näin serkkuni vaan aloin asettautua juhlatunnelmaan. Minulle tuli oudosti mieleen Mustaojan alituiset perhejuhlat ja aloin miettiä, oliko äiti ottanut puheeni niistä vihjeenä, kun hän oli halunnut ruveta järjestelemään näitä.

Ei näistä kuitenkaan niin suureellisia tullut. Kaikki sukulaiseni eivät olleet päässeet tai viitsineet tulla. Mummo ei jaksanut pitkää matkaa Pertunmaalta asti ja Lahden serkut toivat hänen nimissään shekin ja kortin, jossa toivotettiin Jumalan siunausta. Hädin tuskin pystyin lukemaan sen irvistämättä, mutta toisaalta se oli niin mummoa, että ehken olisi irvistänyt kuitenkaan. Iira, Peran tytär tuli myös, mikä oli hauskaa, vaikka yhteiset ponnistelumme nitistää vanhempiemme orastava suhde jo nupullaan olikin epäonnistunut. Talo oli silti jo ihan täynnä, kiitos Minnin, Vallun ja pikkuserkkuni Nyytin, jotka tuntuivat olevan joka paikassa yhtaikaa, kun Leksa tuli. Ilahduin kovasti hänet nähdessäni, sillä olin jo ajatellut, ettei hän viitsisikään vaivautua, kun kello oli lähempänä kahta.

- Mun piti tehdä mutka matkalla, hän sanoi ojentaessaan minulle obligatorisen ruusun, tai itse asiassa kolme erillistä, kukin omassa sellofaanissaan.
- Sulta loppu pissapojasta liru, arvasin. – Koita pärjätä, kiva, kun tulit, saat lähteä heti, kun alkaa ahdistaa.
- Ei kun mä poikkesin hakemassa sulle tän, hän sanoi ja osoitti yhtä ruusuista.
- Hm, sanoin ontosti. Kahdessa ruusuista roikkui kirjekuori, eikä minun äkkiä ollut vaikea arvata, missä hän oli poikennut.
- Toi on mutsilta ja toi Mustaojalta ja tää multa, hän selitti ja kaivoi lisäksi taskustaan vielä yhden kirjekuoren. – Ja tämäkin on multa.

Leksan kirjekuoressa oli lahjakortti valinnaisesti käytettäväksi joko tekokynsiin, ripsienpidennyksiin tai ihonpuhdistukseen.
- Mä huomaan, että sä seurustelet jonkun kosmetologin kanssa nykyään, totesin.
- Ei se ole vakavaa, Leksa sanoi huolettomasti.
- Ja koska sä alat vakavaksi?
- Mä en tiedä, pystynkö mä sellaiseen. Avaa nyt ne loputkin ja hommaa mulle kahvia.
Mutta äiti oli jo vastassa kuohuviinilaseineen.
- Tervetuloa, mä olen Henriikan äiti! Holitonta vai holillista?
- Äh, älä jaksa kysyä tota koko ajan, tuiskahdin itsellenikin yllätykseksi. – Kuka tänne muka pääsisi ilman autoa?
- Henriikka, äiti sanoi hämmästyneenä. – Tuo ne ruusut tänne maljakkoon.

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   17.10.11 17:24:06

Ääh mä koitan muodostaa siitä tarpeeks ymmärrettävän! :D

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   17.10.11 18:21:38

tänään voisi tulla toinen yhtä kiva pätkä mun synttäreiden kunniaksi ja alkaneen ammatinvaihdoksen! :)

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   17.10.11 19:11:32

"yritin olla hymyilemättä ääneen" Kenties nauramatta ääneen? Tokihan sitä vois myös hymyillä ääneen, mutta ensimmäinen kävisi enemmän järkeen..
"tuiskahdin itsellenikin yllätykseksi" itsenikin yllätykseksi. :)

Päivämäärä:   17.10.11 20:09:29

... vai olisko kuitenkin "omaksikin yllätyksekseni"? Sekotetaanko pakkaa vähän lisää :D

Päivämäärä:   17.10.11 20:11:53

Sitäkin ajattelin ehdottaa, mutta mietin että antaa olla :'D

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   17.10.11 20:20:20

LISÄÄ LEKSAA!

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   17.10.11 22:16:44

Argh... Mä taas lähestulkoon kihisen kiukusta, mutta onneks tää pätkä lievens mun kiukkuani. Inhottaa, kun ei vaan ihmiset usko tekijänoikeuslakia, saati sitten poliisia. Jeejee, huomenna TAAS saman asian tiimoilta poliisin juttusille -.-

Kiitos kuitenkin Sennnu tästä huippupiristävästä pätkästä :). Nyt voi hyvillä mielin odotella seuraavaa.

Päivämäärä:   17.10.11 22:28:02

flanu mitä ihmettä on tapahtunu? :O

Päivämäärä:   17.10.11 23:55:48

vai olisiko se "omaksi yllätyksekseni"?

Päivämäärä:   18.10.11 00:29:17

silloin sen pitäis olla "myös omaksi yllätyksekseni". Jos sen kerran pitää olla sekä muille että henulle itselleenkin yllättävää että henu tuiskahti tuollatavalla.

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   18.10.11 11:49:42

musta toi muoto on hyvä. kirjakielellä oikein, mutta sennnumaisen epätavallinen. myös omaki yllätyksekseni(kin!) alkaa oleen jo liian koukeroista, ei tää mitään lakitekstiä oo. Jos olis noin, niin mun mielestä sana tuskahtaa pitäis sit korvata kans jollain virallisemmalla sanalla ja sit.. jne ,)

sennnu btw mun ratsiope meinas kuolla nauruun ku kerroin sille tapahtumaselostuksen x) Tässä on myös se hyvä puoli et voisin hakee saikkua -> en menettäis lomapäiviä ku oon kumminki jumissa hississä loppuviikon ,)

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   18.10.11 12:48:26

Tosi reilukerholainen sun ratsiope!! Ja ilman muuta saikkua tossa tilanteessa!

Tosta yllätyslauseesta mä menin jo täysin sekasin, kun luin kaikkia vaihtoehtoja... taidan antaa sen olla ja katsoa joskus myöhemmin, käykö se silmille. Tai sitten Tölkki voisi antaa kaikkitietävän mielipiteen?
Ääneen hymyileminen on ihan tahallinen kielikuva, vähän niin kuin värikäs haukotus tms. ;)

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   18.10.11 12:49:53

Jessus, meillon muutettu jotain asetuksia, mä pääsen kirjottamaan tänne! Olipa hyvä, että tulin kokeilleeksi!

Saldelle onnea eilisen johdosta ja minkä ammatinvaihdoksen? Ja onko flaunun ponit taas virtuaalitalleilla?

Päivämäärä:   18.10.11 13:11:34

Ei oo ponit virtuaalitalleilla :D. Mutta yks ex-kaveri laittanu luvatta mun kuvaamia kuvia fb, kertaalleen ne ilmiannoin, sit ne ilmesty sinne taas, menin poliisille, sovittiin poliisin kanssa, et jos se suostuu ihan kiltisti poistamaa, ni ei tarvi maksaa korvauksia, mut jos ilmestyy kuvat taas, nii uudellee poliisin puheille ja tälle ex-kaverille korvauspyyntö. En tiedä onko sillä useempiaki, ku profiilikuva mun kuvaamista, mutta seki riittää. Mä oon tarpeeks jo sen kanssa asiasta tapellu, nyt loppu mun kärsivällisyys.

Päivämäärä:   18.10.11 13:33:08

Tässä alkaa olla varmaan kaikki sekasin tosta yllätys jutusta sekasin :'D On toi mitä tossa alunperin oli ihan ok, mutta se vähän töksähtää. Tuiskahdin omaksikin/myös omaksi yllätyksekseni tai itsenikin/myös itseni yllätykseksi ois ehkä luontevampi.. ja jotenkin vielä tuo myös sanalla varustettu versio toimii paremmin.

Des: myös = -kin eli niitä riittää yksi per lause. (myös omaki yllätyksekseni(kin!)) :)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   18.10.11 16:05:39

herrajestas, miten tää aika menee näin nopeesti! hihs on ihan just enkä edes muistanu, tänä vuonna piti mennä mu taitaa taas jäädä ens vuodelle :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.10.11 16:31:55

Tottelin tuntien itseni lapselliseksi ja menin sivupöydän ääreen avaamaan toiset kirjekuoret. Tietysti oli vähän raadollista iloita siitä, että suurin osa vieraista oli proosallisesti lahjoittanut rahaa, mutta se oli kyllä parasta, mitä olisin itsekään keksinyt toivoa ja Jinna jatkoi samaa linjaa juuri sopivan pienellä summalla ottaen huomioon, että olimme tunteneet toisemme vain vähän aikaa kauan sitten. Toisessa kortissa oli ihan yhtä ystävällinen painettu tervehdys ja sen alla pitkä liuta nimiä aina Ilse-mummoon, mieheensä ja Siiriin asti. Irvistin nähdessäni, että Alissakin oli allekirjoittanut sen ja että Jerryn nimen perässä oli häntänä ”ja Cami”. Oli ollut ihan turhanpäiväistä heidän vaivata Leksaa ajamaan kierros rehun ja kortin takia tässä säässä.
- Mä unohdin laittaa nää sinne, sanoi Leksa nolona vierestäni, toisessa kädessään lasi ja toisessa pieni nippu paperia. Ne näyttivät lounasseteleiltä ja ehdin jo miedosti ilahtua, sillä nekin olivat ihan tarpeellista tavaraa, mutta eivät ne olleetkaan. Ne olivat vouchereita Veskun valmennustunneille ja alimmaisena oli kirjelappunen Veskulta. Hän oli kirjoittanut siihen, että jos tulisin Mustaojalle, saisin lainata heiltä haluamani hevosen, ellei minulle sitten sopisi paremmin jokin muu järjestely.
- Se tietää, etten mä ratsasta enää, sanoin ja pistin lappuset pöydälle. Ele oli ystävällinen ja ilmainen ja minun olisi helppo kieltäytyä siitä. Kaikki hyvin.

- Tää on sitten Pertiltä ja multa, sanoi äiti toiselta puoleltani ja käännähdin. Enpä tosiaan ollut vielä avannut mitään, missä olisi ollut heidän puumerkkinsä.
- Kiitos, sanoin ottaessani pitkulaisen samettirasian ja yritin kuulostaa ujolta ja kiitolliselta. Pakollinen korulahja, vaikka äiti tiesi kyllä, etteivät kokit käyttäneet koruja. Mutta olisihan minulla tietysti joskus vapaatakin ja parhaassa tapauksessa se olisi jotain arvokasta, jonka voisi pantata, jos tulisi kova rahapula. Mutta kun avasin rasian, siellä ei ollutkaan kultaa ja jalokiviä vaan avain. Katsoin sitä vähän aikaa pöllähtäneenä, ennen kuin tunnistin sen autonavaimeksi.

- Ootteko te hommannu mulle auton? kysyin ja näin äidin varoittaneen ainakin joitakin vieraista, sillä salamavalot räiskähtelivät ikuistaakseen ilmeeni. Kai siinä olikin ikuistamista, sillä silmäni olivat levällään ja suuni auki.
- Se on tietysti vaan käytetty ja vähän vanhakin jo, Pera sanoi. – Mutta ensimmäiseksi autoksi se on varmaan ihan kelvollinen.
- Missä se on? huudahdin.
- Takapihalla. Ensimmäinen lumikasa terassin ovesta oikealle, Pera sanoi voimatta pidättää pientä hörähdystä vitsilleen. Minun puolestani hän sai vaikka hirnua, kun pujottelin vieraiden välistä lasiovelle katsomaan. Lumikasa siellä tosiaan oli, mutta sen alla oli jotain punaista. Voi vitsi, oliko minulla kultalusikka suussa, häh? En ollut kuullut kenestäkään muusta kuin Jerrystä, joka olisi ikinä saanut mitään auton kokoista lahjaksi.
- Miksi hitossa te ette varottanu, että mä en olisi ehtinyt juoda kymmentä lasia kuoharia jo, puuskahdin.
- Yllätys olisi mennyt pilalle, äiti sanoi pahoitellen ja niinhän se olisikin. – Mutta ihan hyvä, ettet sä joudu tässä kelissä yhtäkkiä ajamaan sitä pois täältä. Tulet hakemaan sen sitten, kun lakkaa tuiskuttamasta ja tiet on aurattu. Sitten sä pääset kyläänkin ihan niin usein, kun haluat.

Minä olin jokseenkin sanaton ja tyhjä sen jälkeen, mutta porukkaa oli onneksi niin paljon, ettei kukaan tainnut huomata, miten istuin sohvannurkassa koomaamassa. Kaikkein mieluiten olisin mennyt ottamaan pikku päikkärit, mutta se oli mahdoton ajatus. Tänä päivänä oli vielä ohjelmaa vaikka miten, eikä se loppuisi ennen aamuyötä.

Kolmen aikoihin Viltsu ilmoitti, että Minnin ja Vallun oli aika päästä kotikolon rauhaan ja Leksa, joka ihmeekseni oli vielä paikalla, tarjoutui ottamaan Helin ja minut oman autonsa kyytiin. Olin kuullut Helin kuvailevan hänelle ahdasta tulomatkaamme värikkäin sanakääntein.
- Minttu voi tulla kanssa, ellei se halua käymään kotona, Viltsu lupasi.
- Ei mulla ole kotona mitään, mitä mä tarvitsisin, innostui Minttu ja antoi hänelle suukon. – Mä alan olla ihan meno päällä! Siitä on ikuisuus, kun mä olen ollut missään! Pärjäätkö sä varmasti niiden kanssa?
- Tietysti mä pärjään, mähän olen niiden isä, Viltsu sanoi ylpeänä.

Äiti oli tietenkin yhtä höperönä Mintun lapsiin kuin Minttuun ja heidän lähtemisensä vei aika lailla aikaa ja samalla se oli jonkinlainen lähtömerkki niillekin, jotka aikoivat lähteä eivätkä jäädä rääppimään. Minä olin herännyt turtuneisuudestani ja kävin jo kovaa vauhtia mielessäni läpi, mitä meillä mahtoi olla jääkaapissa. Voisi tietysti olla vähän vaarallista jatkaa etkoilla, kun oli koko päivän naukkaillut kuoharia ja aikoi vielä ravintolaan, mutta päätin olla välittämättä siitä. Tämä oli kuitenkin ainutkertainen päivä elämässäni.
- Tuletko säkin meille? kysyin Leksalta, kun lähestyimme Pasilaa.
- Aiotteko te käydä suihkussa ja riekkua alusvaatteisillanne? hän kysyi ja jäin miettimään vastausta.
- Ehdottomasti! ilmoitti Heli takapenkiltä iloisella ja humalaisella äänellä.
- No sitten. Jos mä löydän parkkipaikan, jossa ei sakoteta ennen huomista.

Päivämäärä:   18.10.11 16:43:29

Mä just esitin tänää ukolle toiveen, et tahon synttärilahjaks ratsastustunnin :D. Ollu tunneilla ties millon viimeks, tai no, 4v sitten :D...

Tää oli kiva piristävä pätkä, hyvä pätkä antamaan energiaa tiskaamista varten.

Päivämäärä:   18.10.11 17:17:40

Musta tulee taksikuski, kunhan vaan saan kokeet suoritettua hyväksytysti läpi! :D

Päivämäärä:   18.10.11 19:18:17

Ihanaa ihanaa <3 Leksaleksaleksaaaa

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   18.10.11 22:46:33

salde, oikeesti?? :D huippua! mitä kaikkea taksikuskin pitää osata/tietää? oon aina miettiny et oiskohan taksikuskin työ kivaa :D

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   18.10.11 22:54:30

ihan tulee omat ylppärit mieleen :) nykyisellä kämppiksellä oli sillon ihan ehtymätön kuohuviinivaranto.

Päivämäärä:   18.10.11 23:29:56

Minä rupian pyörittelemään rattia Helsingissä, joten oman asemakaupungin paikallistuntemusta, museoita, suurlähetystöt, ravintoloita, kirkkoja ja tämmösiä mitä nyt noita kaikkia onkaan. Sit pitäs osata yhdistää osoite, kaupunginosa ja kaupunki keskenään.
Ja tietenkin käyttää datalaitteita, maksujuttuja ja juosta lujaa karkuun :D

Mulla on hirviä opetteleminen, että missä mitäkin on. Kun vaikka tietää missä se on ja miten sinne pitää mennä, mutta kun pitäisi piru vie tietää millä kaduilla ne sijaitsee.
Eikä siinä kunhan saa kurssikokeet läpi niin samantien saa lähtä ajamaan. Sitä odotellessa! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.10.11 23:32:24

Tästälähin mun pitää kai sit aina kysyä taksikuskilta että "ootko sä salde" :D

Päivämäärä:   18.10.11 23:50:16

tarjoan kahvit, jos mun taksiin joskus eksyt! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.10.11 00:01:20

Kiinni veti!

Päivämäärä:   19.10.11 11:46:16

Ja mä taidan unohtaa taksilla liikkumisen, kuitenkaa uskalla enää :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.10.11 16:46:43

Kun olimme juoneet pois kaksi kuohuviinipulloa, jotka äidiltä oli liiennyt mukaamme, oli aika lähteä ja viime hetkessä päätin jättää ylioppilaslakkini kotiin. Satoi edelleen lunta, joskaan ei tupruttanut niin kovasti kuin aamulla, ja se vaan kastuisi ja ryvettyisi, puhumattakaan siitä, etten halunnut hukata sitä. Minulla oli vähän sellainen olo, että edessä olisi hurja ilta.
- Otetaan taksi, sanoi Leksa.
- Eikä oteta! Kauheeta tuhlausta! epäsin.
- Mä tarjoan.
Sitä vastaan minulla ei ollut mitään ja vaikka olikin yksi parhaista pikkujouluilloista, oli vielä niin aikaista, että sellaisen sai tilattua helposti. Tilanne olisi varmasti ihan toinen aamuyöllä valomerkin jälkeen.

Ravintolamme oli ihan ytimessä Mannerheimintien varrella, eikä sinne vielä ollut jonoa. Siihenkin oli liian aikaista, vaikka kaipa sen ohi olisi päässyt mainitsemalla pöytävarauksesta. Se oli tehty summittaiselle ihmismäärälle olettaen, että jokainen saattaisi tuoda mukanaan poika- tai tyttöystävän. En uskonut niin monien tuovan, että minun kolme seuralaistani haittaisivat. Sitä paitsi olisimme varmasti tanssimassa suurimman osan aikaa. Olin hetki hetkeltä paremmalla tuulella. Pikku laukussani oli rahaa riittämiin, minulla oli kaunis puku – Leksakin oli sanonut niin – ja mukavat kengät, vaikka niissä olikin korkoa ja ainoa huoleni oli, että unohtaisin lähtiessäni vaihtaa narikassa odottavat talvisaappaat jalkaan.

Heli ja Minttu näyttivät oikein hyvin onnistuvan huvittamaan itseään kurssikavereideni seassa, joten lakkasin huolehtimasta heidän hauskuudestaan ja liehuin itsekin. Leksa oli kadonnut jonnekin vähän sen jälkeen, kun olimme tulleet, mikä ei yllättänyt minua. Hän oli tietenkin koristeellinen, mutta en ollut kuvitellutkaan, että lauma kokkiylioppilaita olisi riittänyt hänen, niin sanoakseni, metsästysmaakseen. Ensimmäisten hitaiden alkaessa hän kuitenkin ilmestyi jostain.
- Hyvä, että sulla on ton värinen puku, sut on helppo huomata, hän sanoi.
- Sano vielä, että mä olen kuin kukka aavikolla, ehdotin.
- Sä olet kuin kukka aavikolla. Tanssitaanko?
Yllätys, joskin miellyttävä sellainen.
- Ilman muuta, lupasin ja jätin niille sijoilleen kurssikaverit, joiden kanssa olin notkunut.
- Mä ajattelin lähteä, Leksa sanoi. Se ei ollut yllätys. – Liian meluisaa.
- Selvä. Kiva, kun tulit kumminkin, sanoin ja taputin häntä kiitollisena niskaan.
- Pidä hauskaa, äläkä juo liikaa.
- Takuulla, molempiin, nauroin. Tanssimme kuitenkin setin loppuun, ennen kuin Leksa vilkutti ja meni. Näin, että lähellä uloskäyntiä hänen seuraansa liittyi joku tyttö, jota en tuntenut ja mietin, oliko minut esitelty serkkutyttönä, jota piti tanssittaa ennen poistumista, vai millä konstilla tämä oli suostunut seisomaan siellä niin tyynesti odottamassa.

Tanssin vähän lisää nauttien elämästäni täysin siemauksin ja sitten se loppui kuin seinään, kun päätin mennä käymään naistenhuoneessa ja löysin Jerryn seisomasta edessäni. Hän ei näyttänyt yhtä yllättyneeltä ja äkkiä pääni oli täynnä salajuoniteorioita. Leksa oli osallisena kaikissa niissä, sillä kuka muu olisi voinut juoruta, että olin täällä? Mutta miksi, sitä en ymmärtänyt. Miksi?
- Hei, sanoi Jerry jäykästi ja aloin aavistella, ettei hänkään ollut tullut tänne nimenomaan minua katsomaan.
- Hei vaan, sanoin yhtä muodollisesti ja kiersin hänet päästäkseni vessaan. Tilanne ohi. Mutta siinä hän seisoi edelleen, kun palasin pienen jonottamisen ja pidempiaikaisen peilailun jälkeen.

- Mä en tiennyt, että sä olet täällä, Jerry sanoi. – Tai tiesin tietysti sitten, kun mä olin päässyt tänne ja näin sut tanssimassa. Mä muistan ton puvun.
- Ai muistat, sanoin vilkaisten alaspäin. Minulla oli ollut sama puku päälläni silloin, kun olin ensimmäistä kertaa suunnitelmallisesti törmännyt Jerryyn, hänen lakkiaisiltanaan. Miten hän saattoi sen muistaa? Olimme jutelleet vain hetken.
- Joo, sillon sulla oli vaan pidemmät hiukset.
- Joo, niin oli. Ne on tallella vieläkin. Aikoinaan mä ajattelin lähettää ne sulle Ahvenanmaalle. Vaikka mun toisen korvan kanssa.
- Anteeksi, Jerry sanoi ottaen ilmeisesti joka sanani täsmälleen niin ilkeänä kuin oli tarkoituskin. Ei hän ihan typerä ollut ja aloin hiukkasen leppyä.

- Meillä oli Leksan kanssa puhetta, että tavattais täällä, hän sanoi. Se nilviö, Leksa siis.
- Voi, Leksa lähti jo. Me ei ehditty tanssia kuin kerran, kun se jo löysi jonkun paremman, sanoin kevyesti.
- Niin mä arvelin, kun me ei olla sitä nähty.
- Me, toistin. Camikin siis oli täällä. Sitä Leksa ei varmaankaan ollut ottanut huomioon järjestellessään asioita?
- Lisko ja minä. Lisko sut ensin huomasikin.

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   19.10.11 18:15:16

Mulla alkaa mielikuvitus laukkaamaan että miten tää ilta päättyy noiden osalta..... Ei kiva. Vähän lyhyt pätkä mutta muuten ihan kiva :) Leksan suunnitelma oli tietysti järjestää Henu ja Jerry takaisin yhteen?

Päivämäärä:   19.10.11 18:35:53

Mulla tais tulla ihan samat ajatukset mieleen, kun mansikkamiehellä... Joten taidan hiljentyä ja keskittyä syömään...

Lähettäjä: :r 
Päivämäärä:   19.10.11 21:21:49

miten ois välillä henu ja lisko? ;)

Lähettäjä: Victoria 
Päivämäärä:   19.10.11 21:24:55

hui täällä tämmönen hiljainen lukija. oon seurannu näitä ties kuinka monta vuotta varmaan muttei ikinä ole tullut kirjoiteltua mitään. Nyt alkoi mielikuvitus laukkaamaan siihen malliin että joskos saisi lisää vielä tälle illalle? :)))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.10.11 21:38:06

Hellou Victoria. Hei mua jäi vaivaamaan se mansikkamiehen lupaama sekava rakentava? Vai katosiko se jo?

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   19.10.11 23:23:41

Mun tekee aina mieli kommentoida jotain, mutta tuntuu tyhmältä hokea samaa joka pätkän jälkeen: ihanaa, täydellistä, ei kirjoitusvirheitä, lisää... =)

Siispä mä tyydyn seuraamaan tätä takavasemmalta.

Voi kun sitä toivois jotain kunnon säpinää H&J:n välille. Mutta nyt niinpäin, että Jerry olis se joka olis päättömästi rakastunut!

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   20.10.11 10:07:02

Mä en saanu siitä muodostettua tarpeeks ymmärrettävää :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.10.11 16:48:59

En osannut päättää, oliko se hyvä vai paha juttu, mutta ainakin se oli hyvä suunta edetä. Leväytin esiin häikäisevimmän hymyni ja huudahdin:
- Onko Lisko täällä? Voi, mä en ole nähnyt sitä ikuisuuteen ja se oli aina niin mukava! Mä olisin varmaan yhdessä vaiheessa ruvennut paranoidiseksi erakoksi ilman sitä!
- Tule ihmeessä tapaamaan sitä sitten, Jerry mutisi hampaidensa välistä.
- Vaikka heti! Missä se on?

Siitä seurasi, että Jerry lähti luovimaan ihmisten välistä eteenpäin ja minä seurasin häntä keskustellen itseni kanssa siitä, olinko hullu vai mieletön. Järkevä tyttölapsi olisi jättänyt koko kohtaamisen nyökkäyksen tasolle ja liuennut tilanteesta, tai ainakin puhunut ystävällisemmin. Myrkyllisten lauseideni oli ollut pakko viestittää Jerrylle, ettei hänen näkemisensä ollut minulle täysin yhdentekevää. Mutta eihän se voinutkaan olla, olihan hän ollut osa elämäni traumaattisinta kokemusta, järkeilin ja sitten näin Liskon. Se nuori mies olisi mennyt minulta tuntemattomana ohi, ellen olisi tiennyt odottaa näkeväni hänet. En osannut odottaa rennon tyylikästä asua, hyvin leikattuja hiuksia tai sitä, että tunnusomainen lapsenpulleus oli lopultakin päästänyt irti ja kadonnut.
- Lisko-kulta, sanoin ja halasin häntä. Enemmänkin kuin halasin, syleilin joka sentilläni. Se ei ollut reilua, myönnän, etenkin, kun luulen hänen joskus olleen minuun hiukan ihastunut, mutta hän ei pahastunut ollenkaan.
- Olithan se sinä, hän nauroi ja halasi takaisin. Ei sillä, olisin itsekin halannut. – En mä ois uskonu, että Jerry lähtee etsimään sua.
- Voi, ei se varmaan lähtenytkään. Eiköhän me törmätty ihan sattumalta vessojen edessä, huudahdin. – Onpa kiva nähdä! Tuletko sä tanssimaan?

Myönnän, että esitin narttua ja myönnän, että se ei varmastikaan antanut minusta kovin fiksua kuvaa. Lisko ei kuitenkaan tainnut sitä nähdä, vaan lähti heti kanssani vain iskien silmäänsä Jerryn suuntaan. Mietin, miten se oli tarkoitus tulkita, mutta vain hetken. Sillä ei ollut mitään väliä.
- Sä vaan katosit, Lisko sanoi syyttävästi, ja niinhän minä olin tehnyt. Olin poistanut hänet facebook-kavereistani samalla, kun Jerrynkin, ja kun hän kerran oli soittanut, olin puhunut hänen kanssaan alle minuutin, ennen kuin olin jollain tekosyyllä lopettanut. Muistaakseni olin sanonut olevani koulussa ja muistaakseni se oli ollut tottakin. Sen verran oli kulunut aikaa ja olin ollut loukkaantunut siitä, ettei hän ollut soittanut aikaisemmin, kun olin luullut meidän olevan ystäviä. No, ystävilläkin oli oikeus valita puolensa.
- Mitä muuta mä olisin voinut tehdä? kysyin.
- No, olla katoamatta?
- Se ei ollut mikään vaihtoehto, ilmoitin ja hiljensin hänet vähäksi aikaa.

- Sä olet kuulemma päässyt ylioppilaaksi, onnea, sanoi Lisko sitten. – Saanko mä tarjota jotain sen kunniaksi?
- Mä olen kohta kännissä kuin käkikello, mutta tarjoa vaan, sanoin hilpeästi. Ilmainen viina oli aina ilmaista viinaa. – Ja kerro sitten, mitä sä oikein teet nykyään.
- Jos sä tuut meidän kanssa istumaan.
- Miksi mä tulisin? kysyin.
- Koska ei kai me voida lasit kädessä tanssiakaan? Ja olis tylsää jättää Jerry istumaan yksin.
- Ai niin, mä unohdin, että se on sankari ja sinä subrettitähti, minulta livahti, vaikka sitä en olisi kyllä halunnut sanoa.
- Mitä? Lisko kysyi.
- Että tietty, mä unohdin jo koko Jerryn, runoilin sulavasti.

Sillä tavalla päädyin istumaan Liskon ja Jerryn pöytään, missä livertelin Liskolle ja olin jäätävän kohtelias Jerrylle, joka oli jäätävän kohtelias minulle ja kaikki oli päin helvettíä. Mutta näillä mentiin, minkäs sille saattoi. Lisko kertoi olevansa nykyään tietokonehommissa ja muistin äkkiä, että sellaista hän oli sanonut opiskelevansa jo silloin, kun hän oli ollut minun tukeni ja turvani Mustaojan vihamielisten naikkosten joukossa. Silloin olin ollut niin täynnä omia murheitani, ettei se ollut jäänyt tietoiseen muistiini. Totesin, että niiden aikojen muistot alkoivat vaania minua ja totesin, että minun olisi päästävä tästä seurasta pois, ennen kuin ne pääsisivät niskan päälle ja alkaisin itkeä.
- Ehkä mä lähden tästä jatkamaan juhlimista kavereiden kanssa, esitin kulauttaen tyhjäksi Liskon minulle hakeman shotin. Se oli kai jo kolmas.
- Ei kun tuut ensin tanssimaan munkin kanssa, sanoi Jerry, kun sekä musiikki, että valot vaihtoivat mielialaansa.
- Tietysti, jos sua huvittaa, sanoin ylhäisesti, sillä mitä muuta olisin voinut sanoa. Ei? Se olisi paljastanut liikaa.
- Miksei mua huvittaisi? Jerry kysyi umpimielisimpään tapaansa ja rauhoituin. Hän halusi vain näyttää Liskolle, ettei ollut pekkaa pahempi.

Päivämäärä:   20.10.11 20:40:39

Mä olen nyt kahvittanut KAIKKI sukulaiset ja juottanut ja syöttänyt kaikki kaverit.. Sen kunniaks (ja sen et täytin eilen 18!!!) yks pätkä vielä?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   20.10.11 21:15:27

Emskulle onnea paljon!! ja Emskun synttäreiden kunniaks pätkä? ;)

Päivämäärä:   20.10.11 21:19:39

Kiitti (:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.10.11 21:28:09

Kauheesti synttäreit' näin lokakuussa :D
Onnea!
------------
8. Taksijonot
Tiesin, että se oli virhe heti, kun pääsimme lattialle ja Jerry kietoi tuttuun tapaan käsivartensa ympärilleni. Minä olin saattanut unohtaa hänet tietoisessa mielessäni ja olinkin, mutta kroppani muisti hänet vielä ihan liian hyvin. Se oli liian monta kertaa liimautunut häneen kiinni, eikä kukaan sen jälkeen – eikä ennen sitäkään – ollut tuntunut samalta. Vetäydyin siis vähän kauemmas.
- Kerro mulle, mitä sä et oikein voi antaa anteeksi, Jerry sanoi vihaisesti korvaani huomatessaan sen. – Ei ollut mun syy, että sä jäit hevosen alle, tai että meidän vauva kuoli.
- Tietääkö Cami? kysyin, sillä ajatukseni olivat ehtineet jo vaikka miten pitkälle eteenpäin hautajaisista.
- Tietää, tietysti.
- No mitä mieltä se on siitä, että sä olit yhden puolikkaan vuorokauden ajan isä?

Nyt Jerrykin työnsi minua kauemmas, mutta puhumista varten hänen piti tietenkin kumartua taas vähän lähemmäksi.
- Ei se nyt mikään suositus ole, mutta ei sitä häiritse, hän sanoi.
- No mutta onhan se suositus, jos te aiotte joskus hankkia lapsia. Ainakin sä pystyt tekemään niitä.
- Luuletko sä, etten mä surrut sitä? Jerry kysyi vihaisesti ja puristi minua niin kovasti, että se koski ja minä älähdin. Ehkä hän toivoi, että hänen kätensä olisivat olleet kurkullani eikä vyötärölläni.
- Luulen, sanoin yllättyneenä, sillä niin minä olin aina ajatellut. – Mä kuvittelin, että sä olit vaan iloinen, kun kaikki ratkesi niin siististi.
- No sä luulit väärin!

Jessi oli sanonut minulle jotain vastaavaa silloin hautajaispäivänä, äiti oli sanonut monesti sen jälkeen ja monet muutkin, mutta oli kuin olisin vasta ensimmäistä kertaa ymmärtänyt, että niin saattoi olla.
- Eikä, sanoin heikosti.
- Niin että ei sulla ole mitään yksinoikeutta leikkiä marttyyria.
- En mä leiki mitään, sanoin. – Ikävää, jos sullakin oli paskamaista. Mutta eikö me voida unohtaa se. Se kaikki on ollutta ja mennyttä ja meillä molemmilla on uusi elämä.
- Miksi sä sitten yhtäkkiä olet siinä?
- Koska mulla on hítto vie lakkiaiset, ja mitä víttua sä teet täällä? tulistuin.
- Leksa…
- Leksa huijasi sua, ja ehkä muakin ja mä aion ottaa selvää siitä, miksi. Älä sä anna mun mitenkään häiritä sun hauskanpitoasi! kivahdin.
- Älä itse!
- Jerry, sä olet takuulla lapsellisin jätkä, jonka mä olen ikinä tavannut!
- Ja sä olet pitkävihaisin tyttö, jonka mä olen tavannut!

Otteemme oli irronnut, seisoimme nokikkain kuin kaksi tappelukukkoa ja aloimme herättää huomiota. Jerry taisi huomata sen, sillä hän otti uudelleen kiinni vyötäröltäni, nyt kohteliaan etäisesti.
- Ei järjestetä kohtausta, hän sanoi.
- Ei, myönnyin ja ajatukseni vaelsivat taas. – Tiedä, mitä susta sitten kirjoitettaisiin. Kuuluisa kouluratsastajalupaus pieksi tuntemattoman naisen tanssiravintolassa.
- Henriikka! Jerry puuskahti ja minä hymyilin suloisesti. Huonoa, huonoa, pahempaa, pahempaa. Saatoin vain asettautua sen kaiken yläpuolelle.
- Tää kappale ja sitten me erotaan iäksi, lupasin. – Sä menet naimisiin fiksun ja pätevän Camin kanssa ja te teette vähintään viisi lasta, kuten teillä on suvussa tapana.
- Kuka on sanonut mitään naimisiin menemisestä? Jerry ähkäisi.
- No et kai sä ilman tositarkoitusta riiaa?

Tunsin, että Jerry puristi minua taas murhanhimoisesti, mutta pian helpotti.
- Anteeksi. Kiitos ja anteeksi. Mä toivoin, että me voitais olla edes hyvänpäiväntuttuja ja ettet sä vihaisi mua.
- En mä vihaa sua, sanoin surullisesti. – Mä vihaan sun muistoasi. Sinä tommosena, kun sä olet nyt, olet mulle ihan yhdentekevä.
Jätin Jerryn siihen, ellei hän sitten ehtinyt jättää minua ensin, ja palasin kurssikavereideni ja kanssaylioppilaideni joukkoon. Minusta olin pitänyt oikein hyvän jäähyväispuheen, ja se lievitti surulliseksi kääntynyttä oloani paljon. Toisten riemuisa vastaanotto hävitti loput.
- Missä sä oikein olit? Mä aloin jo huolestua, hihkui Heli luokkakaverini Tapanin kainalosta ja aloin pikkuisen pelätä, että hän haluaisi kutsua yövieraita. Sitä en tänään kestäisi. Mutta silloin Minttu tuli järkevänä kuin jäävuori käsissään kaksi pitkää lasia.
- Mä toin teille vähän kahvia, ettei teidän tarvitse lopettaa juhlimista kesken, hän sanoi.

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   20.10.11 22:50:13

heh, mun synttäreihin saat sitten varautua toukokuussa!

Lähettäjä: Sndy 
Päivämäärä:   21.10.11 09:32:51

Vioei ei tän näin pitäny mennä, nyt niillä pitää kyllä olla joku mahollisuus korjaa välit ja Jerry sais puolestan jahtaa Henuu

Päivämäärä:   21.10.11 11:49:02

Mun synttäreihin saa varautua ens kuussa :D.

Vähän eri tavalla meni, kun kuvittelin, mutta toisaalta, toi oli toinen vaihtoehto... Lisäälisää :)

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   21.10.11 12:13:55

Ne tapaa toisensa varmaan taksijonossa :D

Lähettäjä: hih! 
Päivämäärä:   21.10.11 12:36:55

Lähettäjä: mansikkamies
Päivämäärä: 21.10.11 12:13:55

Ne tapaa toisensa varmaan taksijonossa :D

^^ Niimpä.!! Ja sitte siinä ei oo ku yks taksi ja sit Lisko ehotta et ne menee samalla taksilaa ja sitte kaikkee... :D

Joo täällä kans mielikusvitus laukkaa jo omia polkuja.. :DD

Mut olipa kyllä taas hyvä pätkä!! :))
Jatkoa ootellessa ^^

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.10.11 15:59:51

Emmekä me siis lopettaneet. Sain häivytettyä Jerryn ja Liskon sinne, minne he kuuluivatkin, unohdukseen, ja jatkoin tanssimista kaikessa rauhassa valomerkkiin asti. Siinä vaiheessa totesin hukanneeni ylioppilaslakkini ja aloin mönkiä pöytien alla löytääkseni sen. Siinä tohinassa hukkasin Helin, joka oli aloittanut kanssani etsimisen, mutta löysin lopulta lakkini. Tai jonkun lakin, herra tietää, oliko se minun, mutta asettelin sen ylpeänä päähäni. Heli oli kuitenkin menetetty, häntä en nähnyt enää missään, ja kun aloin etsiä puhelintani pikku laukustani, minut tultiin suhteellisen tylysti ajamaan aulatiloihin.

Valot osuivat suorastaan surrealistisina silmiini, vaikka ravintolasalissakin oli ollut jo täysi valaistus päällä, enkä nähnyt ketään tuttua. Hetken mietittyäni tiesin, että minun täytyisi löytää narikkalappuni. Sekin oli jossain laukussani, joka tuntui Moolokin kidalta. Miten löytäisin sieltä pikkuisen, muovisen läpyskän, kun en löytänyt edes puhelintani? Mutta asioilla oli tapana järjestyä, järkeilin. Narikassa oli vielä pienen jonon verran ihmisiä, joten istuin vastakkaisen seinän penkille ja tyhjensin laukkuni viereeni. Lompakko, avaimet, huulipuna, missä kännykkä? Missä narikkalappu?
- Anna mä autan, kuulin ehdottoman maskuliinisen äänen olkapääni takaa, ja kun katsoin ylös, näin Jerryn.
- Enköhän mä pärjää, sain sanottua, mutta olin jotenkin hitaalla ja Jerry sai napattua lompakkoni. Noin sekunnissa hän löysi sieltä narikkalappuni ja meni ihmismuurin lävitse suoraan peräämään saataviani. Minä nojasin seinään ja tunsin enimmäkseen helpotusta siitä, että joku oli ottanut huolehtiakseen minusta. Sitten tunsin, miten tyhjä laukkuni alkoi täristä ja kuulin äänenkin. Puhelin oli sittenkin siellä, sivutaskussa.

- Henriikka, vastasin.
- Mihin hittoon sä jäit? Me jäädytään täällä ulkona, sanoi Minttu.
- Onko Heli siellä? kysyin, lähinnä voittaakseni aikaa.
- On, on, ja sun piti tulla heti perässä.
- Mun piti jäädä etsimään mun lakkia, puolustauduin.
- Mitä lakkia? Sitäkö, jonka sä jätit kotiin, ettet hukkaa sitä?
- Ou @!#$, sanoin muistaessani, että niinhän se oli ollutkin. – No sitten mulla on kaksi.
- Voitko sä tulla vikkelästi? Taksijono kasvaa kymmenen metriä minuutissa.
Silloin puhelimeni piippasi kohtalokkaan kolmisoinnun ja kuoli. Se ei toennut, vaikka ravistelin sitä, eikä siihenkään, kun Lisko polvistui eteeni.
- Onko kaikki kunnossa? hän kysyi.
- Ei mikään ole, sanoin.

Minä en mielelläni ollut humalassa. Tai ei, se oli vale. Mutta en mielelläni ollut sellaisessa humalassa kuin nyt, etten ollut ihan varma, missä kaikki tavarani olivat ja miten asiat ylipäätään makasivat. Muulloin se oli kyllä ihan hauskaa. Joka tapauksessa kasvot oli säilytettävä, joten pakkasin arvokkaasti tavarat takaisin laukkuuni ja vastaanotin päällysvaatteeni Jerryltä. Saappaita oli vähän hankala saada jalkaan, mutta en sentään tumpeloinut niiden kanssa niin, että poikien olisi tarvinnut auttaa.
- Voinko mä mahdollisesti lainata jommaltakummalta puhelinta? kysyin arvokkaasti. – Multa loppui akku äsken, kun Minttu soitti ja mun pitäisi saada tietää, missä ne on.
- Mennään ulos täältä ensin, sanoi Jerry katsoen ympärilleen ja nyt olimme tosiaankin viimeisiä. Hän tarttui minua toisesta kainalosta ja Lisko toisesta ja vips vaan raskas ovi kolahti perässämme lukkoon.

- Mä sain auton ylioppilaslahjaksi, ilmoitin Jerrylle, sillä olin yhtäkkiä muistanut sen seikan ja tuntui tärkeältä kertoa se hänelle.
- Sepä kiva sulle, hän sanoi ja melkein suutuin niin välinpitämättömästä vastauksesta. Autolahjoista saisi helposti aikaan loistavan riidan, mutta Jerry ehti jatkaa tarpeeksi uteliaaseen sävyyn: - Minkä auton?
- Mä en tiedä muuta kuin että se on punanen ja käytetty, sen päälle oli satanut lunta niin paljon, tunnustin.
- Naiset, hörähti Lisko, mutta en minä hänelle viitsinyt suuttua. Jouduin sitä paitsi keskittymään lumen peittämiin portaisiin. Alhaalla muistin taas Mintun ja Helin.

- Oikeesti, mun kaverit odottaa mua täällä jossain, eikä mun puhelimessa oo hönkää. Että voisinko mä soittaa teidän jommankumman puhelimella?
- Jos sä etsit Minttua niin eikö se ole tossa? kysyi Jerry katsoen jonnekin pääni yli ja ihan oikeassa hän olikin, siinä olivat sekä Minttu että Heli. Kiemurtelin irti poikien otteesta ja riensin sinne vähän epävarmoin askelin.
- Tässä mä olen, mä en meinannu löytää narikkalappua ja mun puhelimesta loppui akku!
- Niin niin, sanoi Minttu vähän happamasti. – Me oltais varmaan jo menossa taksiin, ellet sä olis jääny.
- No anteeksi! En mä tahallani!
- Mennään nyt sitten siihen faking jonoon, sanoi Heli ja näin, että hän oli laskuhumalassa ja kylmissään.
- Mennään! sanoin yrittäen esittää reipasta ja tartuin vuorostani heistä kumpaakin kainaloista. He olivat oikeassa. Ellen olisi jäänyt tyrimään, olisimme olleet jo menossa, mutta sille en nyt voinut enää mitään, enkä aikonut ottaa siitä tarpeettomia pyyhkeitä.

Päivämäärä:   21.10.11 16:48:52

Aijai, voi Henua...

Lähettäjä: Luna$i 
Päivämäärä:   21.10.11 23:11:34

oih voih. Pitäis taas parin päivän tauon lukemisesta nii saa lukea enemmän kerralla :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.10.11 12:55:50

Vähän pidempi pätkä viikonlopun iloksi. Tai tosta ois tulla kaks niin naftia pätkää.
----------------

Taksijono oli masentava, kuten sääkin. Ihmisiä oli sata metriä, tai kaksisataa, en osannut arvioida, mutta paljon kuitenkin ja jono oli kuin muurahaispolku. Siitä erkani tummia hahmoja aina vähän päästä vain haahuillakseen kohta takaisin tai jäädäkseen tappelemaan jonkun muun haahuilijan kanssa. Kuulin monestakin suunnasta sellaisia huutoja ja älämölöä, että jos minulla olisi ollut mikä tahansa vaihtoehto, olisin valinnut sen ennemmin kuin jäänyt tähän. Käveleminen kotiin ei kuitenkaan ollut vaihtoehto. Sinne oli liian pitkä matka. Kaatuisimme matkalle ja löytyisimme aamulla hangesta, paitsi ehkä Minttu. Mutta ei Minttu kyllä jättäisi Heliä ja minua, kyllä hän kaatuisi kanssamme. Täytyi vain toivoa, etteivät nuo känniääliöt sentään naisia löisi.

- Kuulkaa, tytöt…
Käännähdin hitaasti peläten, että takanani olisi joku niistä todistamassa toiveeni turhaksi, mutta se olikin vain Lisko.
- Niin mitä? kysyin helpottuneena.
- Mihin asti te olette menossa?
- Pasilaan, sanoin.
- Me mietittiin, tai no Jerry mietti, että jos te jaksatte kävellä vähän matkaa niin niille voi mennä.

Heli ja Minttu olivat myös jo kuulolla.
- Mun täytyy mennä kotiin, sanoi Minttu heti ja katsoi Liskon olan yli. – Hei, Jerry!
- Siellä voi olla lyhyempiä taksijonoja, tämä sanoi astahtaen askeleen lähemmäksi.
- Jerry Kamke, totesi Heli, mutta niin hiljaa, etteivät muut kuulleet kuin minä. Hän tärisi.
- Sepä, sanoin.
- Mitä se täällä tekee?
- Sitä mä kysyn Leksalta, kunhan saan sen kiinni, mutisin ja ääneen sanoin: - Kiitos, mutta ei me sinne ängetä. Mitä ihmettä sun siskotkin sanoisi?
- Ne on Mustaojalla, sanoi Lisko, joka oli näköjään ruvennut puhemieheksi.
- Mihin asti? kysyi Minttu Jerryltä. – Mun täytyy mennä kotiin, Viltsu huolestuu ja lapset kaipaa mua aamulla.
- Hakaniemeen, Jerry sanoi. – Mä en usko, että siellä voi olla näin paljon jonoa, jos sä haluat sieltä ottaa taksin. Tai me voidaan soittaa ja tilata semmonen meille, kun päästään sinne. Jos taksikeskus vastaa.
- Musta se kuulostaa hyvältä, sanoi Minttu hetken mietittyään. – Jos nää kaksi vaan pystyy laahustamaan niin pitkälle.
- Jos sä saat sieltä taksin niin mekin saadaan sieltä taksi, sanoin minä ylpeänä omasta järkevyydestäni.

Matka kaupungin halki sellaisena yönä ja edelleen puuskissa puhaltavassa räntätuulessa ei ollut herkkua. Keskusta kiemurteli taksijonoja ja niihin turhautuneita humalaisia, mutta vaikka kerran käytännöllisesti katsoen kompastuimme sohjossa jalkoihimme kieriviin tappelupukareihin, meidän kimppuumme ei kukaan käynyt. Käveleminen oli raskasta, mutta siinä tuli lämmin ja väkisinkin pääkin selvisi viimassa. Korvat eivät lämmenneet, se on mainittava, ja viimeinen sillanylitys oli hyvin ikävä. Sillan jälkeen Jerry pysähtyi.
- Meille on tuolla ja taksiasema on tuolla, hän sanoi osoittaen ensin vasemmalle ja sitten suoraan eteenpäin.
- Käydään katsomassa sitä asemaa, sanoi Minttu, mutta Jerryn lupauksista huolimatta sielläkin oli pitkä jono, jota valaisi nakkikioskin keltainen valo. Se näytti, jos mahdollista, vielä rauhattomammalta kuin keskustan jonot, joissa oli ollut myös vakavaraisen ja keski-ikäisen näköistä porukkaa. Täällä oli käynnissä parhaillaan kaksikin tappelua.
- Tulkaa meille, soitat Viltsulle tai laitat viestin ja yritetään soittaa sieltä. Varmasti tunnin kuluttua helpottaa jo, Jerry sanoi Mintulle kuin ei meitä muita olisi ollutkaan.
- Se taitaa olla parasta, Minttu huokaisi.

Niin päädyin lakkiaisiltanani maailman epätodennäköisimpään paikkaan, Jerryn luokse. Siinä säässä olisin ollut valmis menemään suojaan vaikka mustaan maijaan tai juoppoputkaan ja aloin olla huolissani Helistä. Hänellä oli lyhyempi takki kuin minulla ja lyhyemmät saappaat ja omatkin polveni olivat jo kylmästä tunnottomat. Kun Jerry avasi rapun oven, työnsin Helin pieneen hissiin ja painoin ohjeen mukaan toisen kerroksen nappulaa. Onneksi Minttu tuli mukaan ja operoi ristikko-oven kiinni puolestani. Minä inhosin niitä melkoisesti.

Pojat ehtivät ennen meitä ylös ja asunnon ulko-ovi oli kutsuvasti auki. Katselin uteliaana ympärilleni työntäessäni Heliä peremmälle. Mustaojan penskoilla taisi olla enemmän haltiatarkummeja kuin olin tiennytkään, kun pystyivät asumaan näin lähellä keskustaa. Toisaalta ehkä Alissa ja Danni tekivät töitä opiskellessaan, ja mistä minä tiesin, vaikka Jerrykin olisi tehnyt. Asunto oli kylläkin vanha ja vähän nuhruinen, mutta aika suuri se oli. Päässäni vilisti lukuja. Sen täytyi olla paljon kalliimpi kuin Helin ja minun kämppä, jos kaikille oli oma huone. Huimasti kalliimpi, päätin, kun olin kiskonut Heliltä saappaat jaloista ja antanut hänet Mintun haltuun.
- Tulkaa tänne olkkariin, sanoi Jerry. Siis ainakin neljä huonetta.

Riisuin takkini ja saappaani ja seurasin. Okei, olohuone oli pikkuruinen, mutta mahtui sinne sohva, nojatuoli ja telkkari. Heli oli istunut nojatuolin nurkkaan ja minä menin hänen viereensä käsinojalle, kietoen hänen ympärilleen huovan, joka oli ollut sohvan selkänojalla. Minttu seisoi keskellä lattiaa ja naputteli tekstiviestiä, epäilemättä Viltsulle.
- Mä laitan jotain kuumaa juotavaa, sanoi Lisko ja meni keittiöön, johon oli suora näkyvyys siitä, missä olin. Heli painoi kätensä kirkkaanpunaisten korviensa peitoksi ja toivoin voivani tehdä samoin, mutta hän tärisi niin, että katsoin parhaaksi yrittää hieroa häntä lämpimäksi.
- Sä olet täällä kuin kotonasi, sanoin Liskolle epäluuloisena.
- Mä asuin täällä, kun Danni oli Saksassa, hän myönsi. – Se oli huippua.
- Takuulla, jos on asunut radan varressa neljänkymmenen kilometrin päässä, sanoin epähienosti. – Miten sä maltoit mennä takasin landelle?

Jerry oli kadonnut jonnekin, mutta saapui pian ja oli vaihtanut pikkutakkinsa venyneeseen, mutta mukavan näköiseen neuleeseen.
- En mä tiedä, miksi täällä asuminen ois joku itseisarvo, hän huomautti, oli selvästikin kuullut sanani.
- Sitä tietysti näkee asiat ihan eri lailla, jos ei ole täkäläisiä vaan maalta, sanoin alentuvasti.
- Älkää alottako, Minttu keskeytti meidät alkuunsa ja oikeassahan hän tietysti oli. Ilman Jerryä olisimme nyt ehkä mukiloituja ja ryöstettyjä, ehdottomasti ainakin hyvin kylmissämme.
- Mun tarvii käydä vessassa, sanoin. Se oli arvokas tapa perääntyä ja sitä paitsi minun pitikin. Odotin, että Jerry meni keittiöön ja livahdin peremmälle asuntoon.

Eteinen jatkui pitkänä käytävänä olohuoneen ohi ja päättelin, että ensimmäinen makuuhuone oli erotettu olohuoneesta, sillä sekin oli pienen näköinen. Minunhan piti tietenkin avata ovi ja katsoa, oliko se vessa. Kylpyhuone oli kuitenkin vasta seuraavan oven takana, mutta käytin tilaisuuden hyväkseni ja katsoin myös loppuihin kahteen huoneeseen. En uskaltanut sytyttää valoja tai muuten tutkia niitä niin kauan, että olisin voinut päätellä, mikä huone kuului kenellekin, mutta saatoin aistia jotain Mustaojasta siellä. Kolme sisarusta – miten todennäköistä oli, että sellaiset jakoivat asunnon? Miten he sietivät toisiaan vietettyään yhdessä jo yli kaksikymmentä vuotta? Entäs poika- ja tyttöystävät? Kävikö Cami täällä ja mitä Danni ja Alissa mahtoivat hänestä pitää?

Ei hitto vie kuulunut minulle, ajattelin vihaisesti ja menin kylppäriin. Siellä oli suihkukaappi ja rivi pyyhkeitä ja kylpytakkeja. Enemmän kuin kolme. Sekään ei kuulunut minulle, päätin, toimitin asiani ja tutkin peilikaapin. Suurin osa oli naistavaroita, Jerryllä oli deodorantti ja partavesi, joiden tuoksu lehahti tuttuna nenääni, joten paiskasin oven kiinni ja tarkistin kuvani. Poskeni olivat edelleen punaiset ja se sopi minulle. Päänikin alkoi tuntua siltä, että puna oli paremminkin ulkoilmasta kuin kolossaalisesta kännistä, mutta silmäni näyttivät unisilta. Aamulla minulla olisi niiden alla tacon kokoiset pussit. Minun piti pitää huolta, että olisin kotona siinä vaiheessa.

Lisko oli keittänyt pannullisen kahvia ja kattilallisen vettä ja Minttu oli jo vienyt Helille mukillisen. Tyttö alkoi näyttää vähän enemmän elävältä. Väsyneeltä, mutta elävältä. Hän oli edelleen käpertyneenä nojatuoliin ja enimmäkseen peiton suojissa, mutta me muut istuimme keittiön pöydän ääreen.
- Mä näen, ettei teillä ole siivousvuoroja, sanoin ja kasasin pöydällä lojuvat lehdet siistiin pinoon. Minttu tönäisi minua kylkiluihin, joten pyysin anteeksi, eikä Jerry tarttunut siihen vaan alkoi kysellä Mintun kuulumisia ja päinvastoin. Minä otin päällimmäisen lehden ja aloin selata sitä. OIinhan jo kysellyt Liskolta kaiken vastaavan, enkä halunnut näyttää siltä kuin Jerryn asiat olisivat kiinnostaneet minua. Korkeintaan ihan etäisesti, kuin jonkun vanhan tutun, jolle ei nyt suorastaan toivonut pahaa, mutta joka unohtuisi heti, kun selkänsä kääntäisi.

- Kello on yli viisi. Jokohan sen taksin saisi, sanoin Mintulle, kun olimme tyhjentäneet kahvipannun. Hän soitti taksikeskukseen, sai vastauksen heti ja me pääsimme lopultakin lähtemään kotiin.
- Jos sä olet puheissa Leksan kanssa, niin sano sille, että mulla on vakavaa puhuttavaa, sanoin Jerrylle, kun olimme herättäneet Helin ja olimme valmiita lähtemään.
- Niin mullakin, sanoi Jerry.

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   23.10.11 12:51:37

olipa kummaan aikaan eilisen pätkä o__O hämäännyin aivan,´.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   23.10.11 13:54:31

ihanaa kun on ollu luettavaa! Töissä ollut sellasta tohinaa ettei ole ehtinyt lukea arkisin kuin autolla ajaessa nukkumaan :D Nyt oon sentään hirveessä lenssussa, eli en pysty kun päivystämään, kaipaisin monta ihanaa heppakirjaa kainaloon!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.10.11 16:29:18

9. Joulun alla
En tiedä, mitä Jerry oli sanonut pelästyttääkseen Leksan, mutta minä en saanut kaveria kiinni seuraavana päivänä enkä seuraavalla viikollakaan ja sitten koko juttu alkoi tuntua toisarvoiselta. Minulla oli pienoinen hoppu koulun kanssa, joskin sen sain selätettyä hyvissä ajoin ennen joulua ja oli selvää, että valmistuisin. Se oli helpotus. Vielä hauskempaa olisi ollut saada töitä, mutta ei elämäni sentään mennyt niin kuin kirjoissa. Ainakaan hyvissä, hauskoissa, miellyttävissä kirjoissa. Minua ei ollut kutsuttu edes yhteen työhaastatteluun.

Onneksi en ollut juonut kaikkia ylioppilaslahjarahojani saman tien ja minulla oli sievä pieni autoni. Se teki minut ihmeen onnelliseksi ja itse asiassa hommasin sen avulla vähän bensa- ja joululahjarahoja, kun sana siitä levisi. Tuttavat alkoivat soitella minulle halutessaan kotiin kapakoista jonottamatta taksia ja minä ajelin jonkin verran keikkaa, laskuttaen tietysti etukäteen, sillä mikään ei ole niin höveli lupaamaan tyhjiä kuin humalainen. Mutta ei minulla niin laajaa seurapiiriä ollut, että sillä olisi elänyt, joten oli mukavaa, että äiti muisti tytärtään joulubonuksen muodossa.
- Kai sä tulet meille jouluksi? hän halusi tietää.
- Kaipa, huokaisin. En voinut ajatella jouluaattoa yksin kämpillä, sillä Heli menisi tietenkin vanhemmilleen, tai Viltsun vanhemmille, kenen vuoro heillä nyt olikaan sinä vuonna järjestää sukujoulu. Hän oli pyytänyt minua mukaan jo edellisvuonna, mutta en voinut suostua. Olisi ollut hauskaa viettää joulua Mintun ja Viltsun ja lasten kanssa, mutta kaikki ne muut sukulaiset – minä en kuulunut sinne.

Vähän ennen joulua sain yllättävän puhelun. Jessi soitti minulle.
- Oletko sä taas murtanut jotain? kysyin varovaisesti. En pitänyt siitä, että hän taas lähestyi minua. Viikko siellä oli ollut okei, olin saanut siitä hyvän korvauksen ja olin selvinnyt ilman vammoja ja painajaisia siitä lieveilmiöstä, että se oli tuonut taas Jerryn ja minut nokikkain. Itse asiassa olin selvinnyt siitä niin hyvin, että ilahduin ajatellessani sitä ja rupesin leppeämmäksi. Toivoin kuitenkin, ettei Jessi ollut soittanut vain rupatellakseen kuin olisimme nyt ylimpiä ystäviä tai jotain.
- Mä olen jo aika hyvässä kunnossa, verrattuna siihen, mitä sä olet nähnyt, mutta en mä vielä täysillä käy. Oletko sä vielä koulussa vai oletko sä saanut töitä?
- Mä olen nimellisesti koulussa, sanoin varovaisesti, sillä en aavistanut, mihin kysymys johtaisi.
- Entä oletko sä kauhean kiireinen tässä ennen joulua?
- Miten niin? En aikonut sanoa juuta enkä jaata, ennen kuin kuulisin, miksi hän kysyi.
- No, sä kai muistat mun vanhemmat?
- Ilse-mummon? Muistan, myönsin.
- Me juteltiin vähän ja keksittiin, että niille pitäisi järjestää hääpäiväjuhlat.

Odotin sanomatta mitään, sillä en vielä nähnyt yhteyttä omaan persoonaani.
- Ei ne vielä vietä kultahääpäivää, mutta ei paljon puutu, Jessi jatkoikin. – Ne on menneet naimisiin ihan joulun alla. Niin, että me mietittiin, että pidettäisiin täällä kunnon juhlat. Haluaisitko sä tulla pyörittämään keittiötä?
- Ahaa, sanoin yrittäen kuulostaa fiksulta. – Eikö teillä ole koko joulu yhtä juhlaa muutenkin? Mä voisin kuvitella niin.
- Noo, ei oikeastaan, mutta ei mua haittaisi, jos sä haluaisit samalla vaivalla auttaa vähän jouluruokien kanssa. Mitähän sä veloittaisit, jos huolehtisit ruoat, sanotaan nyt vaikka kolmenkymmenen hengen melkein-kultahääjuhliin?
- En mä tiedä, en mä ole mikään pitopalvelu, puuskahdin. – Ja kai se nyt riippuu siitäkin, haluatko sä kolmen ruokalajin illallisen vai cocktail-paloja.
- Ehtisitkö sä tulla käymään niin voitaisiin jutella siitä? Jos sulla on aikaa, siis. Me ajateltiin lauantaita ennen joulua.

Se oli ainoa työtarjous, jonka olin saanut, enkä keksinyt muuta syytä kieltäytyä siitä kuin sen, että kysyjä oli Jessi. Aioin kysyä, että saisinko miettiä hetken, mutta en sitten keksinyt, miksi kursailla. He maksaisivat hyvin, jos vanhat merkit pitäisivät paikkansa, eikä minulla joulunaluspäiville ollut oikein muuta hommaa kuin riidellä Helin kanssa joulusiivouksesta. Jos minä olisin töissä, hänen olisi pakko tehdä jotain, vai mitä?
- Mä voin tulla käymään, lupasin. – Koska?
- Käviskö huomisiltana?
- Eiköhän se onnistu, lupasin mietittyäni hetken ja rapisteltuani Ikean kuvastoa lähellä puhelinta kuin olisin selannut kalenteria.

Päivämäärä:   23.10.11 19:15:09

Mä alan vakuuttua siitä, että jessi ja Henkan äiti pitää salaa yhteyttä ja voivottelee kuinka kurjia niiden lapset on ilman toisiaan. Kuinkas muuten Jessi keksii tollasia tilaisuuksia just kun Henulla on työpulaa?

Päivämäärä:   23.10.11 20:27:07

tripillä on hyvä pointti^^

Päivämäärä:   23.10.11 21:19:40

Hehah, ovela Henu. Mäkin pläräilen aina jotakin paperinivaskaa kuulostaakseni kiireiseltä... Noot. Kaikki tietää kuitenkin, etten mä ole. :<

Mä olen kyllä kanssa mietiskellyt, et voiskohan olla noin, miten tripi sanoi et vois olla. :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   24.10.11 17:22:52

missä jatko? =(

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   24.10.11 17:25:02

Mäkin täällä oon päivittänyt sivua jo 26 minuuttia about kahden minuutin välein. :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   24.10.11 18:09:26

Az, hyvä et meillä on melkeen muutaki elämää ku Sennnun jutut :D;D

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   24.10.11 18:16:45

Elwaen, mä on myönnä mitään ;D Oikeesti, mä oon joka päivä tässä koneella klo 17 alkaen ja päivitän yhdessä välilähdessä tätä tarinaa parin minuutin välein siihen asti, kunnes uusi pätkä ilmestyy :D

Säälittävää, addiktoitunutta. Tiedän. :D En omista elämää. :D

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   24.10.11 18:38:55

Yksi päivittelijä lisää. o/ Kirjoittaminen on liian hankalaa - mitä jos vaikka viestin laittamisen aikana tulee jatkoa? >:D

Päivämäärä:   24.10.11 18:50:02

Missä missä missä?

Päivämäärä:   24.10.11 18:51:13

Täällä on vielä yksi päivittelijä tosin itse kärkyn etusivulla ja hypin sieltä tänne. Toivo herää joka kerta, kun on tullu uus viesti. Lohduttavaa tietää, etten ole tän vouhotuksen kanssa yksin :'D
SENNNUUUUU me tarvitaan piiiiiiiiiiiiiiitkä pätkä! Tai siis me ANSAITAAN sellainen! :)

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   24.10.11 18:54:40

Hyvin pitkä pätkä! Mulla on ollut selkä niiin kipeä koko päivän etten oo voinu ees istua, kouluunkaan en päässyt, hyvä että edes kävelemään pystyi ;o

Päivämäärä:   24.10.11 18:59:04

Mä voisin huolia pitkän pitkän ihan vaan siitä ilosta, että lukeminen on ilmaista.

Kahdeksi viikoksi tilillä 3e. Mahtavaa. Ainakaan ei tarvitse näin syyslomalla reissailla, ja huomisenkin saa kulutettua kokonaan töissä. Hiphei!

Lähettäjä: Campsu 
Päivämäärä:   24.10.11 19:04:19

Ramona, pakko kysyy että missä oot töissä vai onko sulla vaan huono palkka, vai ootko kunno miettimätön törsääjä:D

Päivämäärä:   24.10.11 19:06:20

Campsu, opiskelija olen, ja lauantaivuoroja teen jonkun verran kahvilassa. Työtunteja ei paljoa kerry.

Ehkä mä olen sitten tuhlannutkin jossakin välissä. :D

Päivämäärä:   24.10.11 19:07:09

Niin, huomenna käyn tuuraamassa sairaslomalla olevaa.

Lompakon kaivelun jälkeen löysinkin vielä euron!

Päivämäärä:   24.10.11 19:08:22

Ramonallahan menee hyvin, mulla on loppuviikoks öö... 7snt. Onneks kaapissa ruokaa riittävästi.

On vaa ollu nii yllättäviä menoja, et menny kaikki nopemmin ku pitäny, onneks palkkapäivä 2vk välein.

Päivämäärä:   24.10.11 19:11:02

flanu, oho, ei mun sitten parane valittaa. :D Toivottavasti et ihan tyhjin vatsoin joudu olemaan.

Lähettäjä: Puskista 
Päivämäärä:   24.10.11 19:13:41

Mä kauhulla odotan opiskeluaikoja, kun nyt oon töissä ja asun vanhemmilla ja mulla on nyt viikonlopusta asti ollu tilillä 8 senttiä ja kässiä alle euro. Palkka tulee perjantaina:D

Päivämäärä:   24.10.11 19:23:24

Mitä? Missä jatko? Apua! Työnteosta ei (taaskaan) tuu mitään kun pitää minuutin välein käydä täällä. Ja mitäs jos se pätkä tulee just nyt kun kirjotan...apua...ja...IIK!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   24.10.11 19:24:18

nooh täytyy vaan toivoo et salkkareiden, huippiksen ja täykkäreiden (:D) jälkeen täällä odottaa kiva pätkä! ;)

Päivämäärä:   24.10.11 19:58:22

Ramona, emmä iha :D. Nytteki äidin luona, ko meil on vuokraisäntä taloyhtiökokouksen takia yökylässä, ni yövytään ukon kanssa täällä (mä en tykkää yöpyä ukon luona, jos vuokraisäntä on siellä). On meillä ukon luona pakastimessa kalaa, possupihvejä, jauhelihaa ja siskonmakkaraa. Sit löytyy kai viel purkillinen hernekeittoa, jotain valmiskastikkeita ja semmosia. Puuroriisiä, normiriisiä, nuudeleita, makaroonia ja spagettiaki on.

Mulla on pakkomielle pitää kaapeissa tollasia tarpeellisia ruoka-aineksia ja varsinkin pitää pakastimessa kokoajan jotain, ettei jouduta nälissämme olemaan ukon kanssa.

Päivämäärä:   24.10.11 20:02:40

Meilläkin on yleensä kaapissa vähän kaikkea. Pakastinlokerossakin pitäisi jotakin olla, vaikka se nyt on niin pieni ja kämäinen, ettei sinne mitään uskalla lykätä.

Vähän ukkelin kanssa odoteltiin jos oltaisiin hirvenlihaa saatu jossakin välissä, olisi sitten syy laittaa pakastinarkku toimintaan. :)

Ainakin taidan aloittaa aamun popsimalla töissä kaikkea mahdollista mitä käsiini saan. >:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.10.11 20:38:36

Sori sori sori! Mun piti lähteä suoraan töistä tallille ja nyt vasta pääsin kotiin!
Mansikkamies, mullakin on selkä ihan sairaan kipee, ei tee mieli istua, seistä eikä kävellä...
---------------
Yön yli nukuttuani olin iloinen siitä, että olin suostunut Jessin ehdotukseen, tai etten ainakaan ollut lyönyt hänelle luuria korvaan. Ilse-mummo oli ollut kiltti minulle ja minä olisin mielelläni kiltti hänelle, vaikka sitten rahasta. Juttelin yhden koulukaverin kanssa aiheesta paljonko voisin pyytää palkkiota ja ajoin seuraavana iltana Mustaojalle muistaen merkitä kilometrit muistiin. Oletin tapaavani Jessin ja Veskun, mutta minua odottikin Jessi ja kaksi muuta naisihmistä. Tiesin heidät tietysti; Jessin sisaret Miila sekä Karoliina, joka oli ainakin parikymmentä vuotta kahta muuta nuorempi. Iltatähti. Minuun iski ramppikuume, vaikka juuri äsken olin tuntenut itseni professionaaliksi uranaiseksi pysäköidessäni punaisen paholaiseni talon seinustalle. He kaikki tuijottivat minua niin kiinteästi.

- Istu alas, Jessi sanoi sydämellisesti. – Otatko sä kahvia? Keittiössä on.
- Otan, kiitos, sanoin, vaikkei minun tehnytkään mieli mitään, mutta sainpahan jotain tekemistä hetkeksi, kun kävin hakemassa itselleni mukillisen. Palasin olohuoneeseen tulevien mahdollisten palkkaajieni seuraan ja istuin samalle sohvalle Jessin kanssa. Se oli nähdäkseni ystävällistä maaperää. Hänen sisarensa istuivat toisella sohvalla ja Miila otti puheenvuoron. Hän oli jotenkin kuivankälpeän vanhahkon noidan näköinen, vaikka olikin hyvin huoliteltu. Luulen, että sain mielikuvan noidasta siitä, miten hän aloitti keskustelun.
- No niin, mitä sulla on tarjota? hän kysyi minulta hyökkäävästi ja minusta tuntui, kuin pakkanen olisi yhtäkkiä kiristynyt miinus kahteenkymmeneen. Siellä sisällä.
- Hitostako mä tiedän, mitä tarjota, ennen kuin te kerrotte, mitä te haluatte, kivahdin takaisin ja Jessi avasi suunsa melkein yhtaikaa minun kanssani.
- Miila, sä et oo töissä nyt! Mä pyysin Henriikan tänne miettimään meidän kanssa, mitä me voitais tehdä!

Täytyy sanoa, että täti meni nolon näköiseksi. Hän puristi huulensa yhteen ja nosti kätensä päästääkseen hiuksensa valloilleen banaaninutturalta.
- En olekaan, anteeksi. Oikeesti, Henu, mä oon yrittänyt pitää kaksi tusinaa kamalia alihankkijoita ruodussa tän viikon. Se jäi päälle.
- Henu? toistin epäuskoisena. Henu? Ilmeeni taisi kertoa Miilalle ihan tarpeeksi, sillä hän jatkoi vuolasta selittelyä hetken ja minä aloin taas tuntea olevani kukkulan kuningas. – Minkälaisia pitoja te olitte ajatellu? kysyin.

Ruoasta ei ollut tullut minulle intohimoa kouluvuosina, paremminkin päinvastoin. Pidin itseäni siinä suhteessa onnekkaana katseltuani näiden vuosien ajan parinkin koulukaverini loputonta lihomista. Tiesin siitä kuitenkin aika paljon, ja kun pääsin perille siitä, mitä sisarukset oikein hakivat, osasin tehdä heille ehdotuksia järjellisellä työmäärällä toteutettavista ruokalajeista. He eivät halunneet jouluruokaa eivätkä päivällistä vaan seisovan pöydän jotain suolaista ja makeaa. He olisivat ihan loistavasti pärjänneet ostamalla kaupasta puolivalmisteita, mutta kun nyt kerran olin tässä, en sanonut sitä ääneen. Mitä virkaa minulle sitten olisi jäänyt? Ehdottelin ruokalajeja ja totesin huvittuneena, että tädit alkoivat näyttää nälkäisiltä. Lopulta he päätyivät hahmotelmaan menusta ja minä silmäilin sen lävitse.
- Tässä on asioita, jotka pitää tehdä edellisenä päivänä, mutta tietysti sillon pitää käydä kaupassakin. Mä voin tulla tänne perjantaina ja sitten me käydään Jessin kanssa hankkimassa kaikki ainekset ja mä alan töihin, ehdotin.
- Mulla on niin nälkä, voihkaisi Karoliina ja painoi käsiään vatsaansa vasten, mutta en ottanut kiinni siitä. He saisivat minun puolestani tehdä iltapalansa ihan itse, ja sitten Vesku tuli tallista.

- Joko teillä on juhlat valmiina? hän kysyi ja tuli istumaan Jessin ja minun väliin, heittäen käsivartensa meidän kummankin olkapäille. Yritin olla hymyilemättä, mutta suupieleni nykivät, kun viimeistelin ostoslistaa. Veskussa oli jotain, mikä sai minut aina hyvälle tuulelle. Ei hyvälle tuulelle, hyvälle mielelle. Minun teki mieli kehrätä kuin kissa, kun hän otti minusta kiinni.
- Joo, kyllä tää alkaa olla valmista kamaa, sanoin.
- Ja sä tuut toteuttamaan sen? Tuletko sä samalla ratsastamaan? hän kysyi ja hätkähdin.
- En mä tiedä, onko mulla semmoseen aikaa, sanoin torjuvasti. Muistin yritykseni ratsastaa Mustaojan hevosilla. Ne kaikki olivat minulle liian hienoja, paitsi Alissan lämppäri, joka juoksi altani karkuun ja vanhusponit, joita en saanut edes ravaamaan.
- Tehdään aikaa. Ota ratsastuskamat mukaan, Vesku sanoi.

Päivämäärä:   24.10.11 20:47:42

Musta jotenkin tuntuu, että tässä tulee vielä käymään tosi mielenkiintosesti... nyt mun on nälkä, tosin tekee mieli panttereita... Ehkä äidin kaapissa on jotain herkkuruokaa.

Päivämäärä:   24.10.11 20:52:34

Jeeeee! Nyt voi rauhoittua kun sai päivittäisen tarina annoksen :) Ei kuitenkan vois saada vielä vähän lisää? :D Pitäis uppoutua sieni-ihottumien ihmeelliseen maailmaan ja edessä ois sellanen useempi A4 kirjotettavana.. Kiinnostaa vaan niin pirusti...

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   24.10.11 21:14:22

lol, henu pokaa seuraavaks veskun niin et sekään ei oo enää niin puhtonen!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   24.10.11 22:20:01

vaikee kuvitella tota Henun mielikuvaa Miilasta :D:D ja mitäköhän Cami on mieltä ku Henu on taas Mustaojalla.. :D

Lähettäjä: Sndy 
Päivämäärä:   24.10.11 22:44:17

Oii kivaa kuulla Miilasta ja Ilsestä ne on mun lemppareita :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.10.11 22:47:38

Mä haluaisin tietää mihin Sizy on kadonnu?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   25.10.11 16:32:39

^ sitä ei oo muuten näkyny pitkään aikaan! ;o

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.10.11 16:40:17

Vaati jonkin verran vakuuttelua, että sain Helin uskomaan, etten mennyt Mustaojalle joulunaluspäiviksi Jerryn takia. Tavallaan hänen epäluulonsa oli ymmärrettävää, kun olimme vasta hiljattain vierailleet Jerryn luona, mutta Helillä oli vähän hämärät mielikuvat siitä, miksi ja miten olimme sinne päätyneet.
- Kuka oli sun ensi-ihastus? kysyin häneltä tuskastuneena.
- Ai milleen? Viltsu tietty! Ja sitten koulussa yks Pasi, Heli kertoi auliisti. Minä sivuutin Viltsun ja kysyin:
- No paljonko sä mietit sitä Pasia vielä?
- Enhän mä ollut sitä ajatellut vuosikausiin, ennen kuin sä otit sen puheeksi, Heli sanoi hämmästyneenä.
- No niin. Miksi sä luulet, että mä ajattelisin Jerryä?
- Mä olin kahdeksanvuotias. Sä olit kahdeksantoista. Vähän eri asia, vai mitä?
- Ei, sanoin päättäväisesti.

Se keskustelu antoi minulle kuitenkin ajattelemisen aihetta. Miksi minä en ollut rakastunut kehenkään Jerryn jälkeen? Tietysti se oli ollut niin intensiivinen juttu, että siitä toipuminen oli kestänyt jonkin aikaa, mutta kai minun olisi jo pitänyt siirtyä eteenpäin? Sen sijaan olin keskittänyt tarmoni kouluun – jossain määrin - ja Helin kanssa bailaamiseen ilman ensimmäistäkään merkityksellistä miestä elämässäni. Okei, ei Helikään seurustellut vakavasti, mikä oli ihanaa. Jos hänellä olisi ollut joku poikaystävä, olisin stressannut itseni kipeäksi miettiessäni, haluaisivatko he muuttaa yhteen ja miten minulle sitten kävisi. Hänellä oli kuitenkin ihastuksia vähän väliä, mutta ne vain tulivat ja menivät jäämättä tekemään pesää. Minulla ei ollut edes sellaisia, vain satunnaisia yhden yön juttuja kuten Matias ja niitäkin vähän. Ja nyt minulla ei ollut enää edes koulua. Ympärivuorokautiseen bailaamiseen minulla ei olisi varaa eikä jaksamista, joten tulevaisuus näytti pelottavan tyhjältä, kun sitä tältä kantilta katseli. Minun pitäisi hankkia töitä ja poikaystävä, mieluummin siinä järjestyksessä, mutta toisinkin päin kelpaisi. Yksi yönseutu meni sitä pohtiessa, mutta oli helpotus saada jonkinlaiset suuntaviivat. Ensin hoitaisin pois Mustaojan hääpäiväpippalot, sitten joulun ja sen jälkeen alkaisin keskittyä työn- ja poikaystävänhakuun. Suunnitelma oli nyt olemassa ja minun tarvitsi vain noudattaa sitä.

Ensin Mustaoja. Ajoin sinne lupaukseni mukaan perjantai-aamuna. Heli oli jäänyt kotiin ja olin yrittänyt kiristää ja lahjoa häntä tekemään jotain sen eteen, että meillä olisi edes jossain määrin jouluista. Nähtäväksi jäisi, miten se onnistuisi. Nyt oli kuitenkin aika tehdä töitä. Olin ihan varmuuden vuoksi pakannut jo mukaan yökassin ja kokintakkini, jos minulla menisi myöhään ja minulle tarjottaisiin yösijaa, mutta ratsastusvarusteeni olivat Veskun sanoista huolimatta edelleen äidin luona. Niitä en tulisi tarvitsemaan.

Jessi oli pystyssä ja valmiina lähtemään ostoksille. Hän tietenkin tarjosi minulle kahvia ensin, mutta kieltäydyin.
- Mä olen syönyt aamiaista ja eiköhän vaan mennä, että mä pääsen hommiin, sanoin.
- Selvä juttu, Jessi sanoi nöyrästi ja koska hänen oli edelleen vaikea ajaa autoa, menimme minun autollani. Minulla oli huolellisesti kirjoitettu lista kaikesta, mitä tarvitsin ja Jessi vetosi vain muutaman asian kohdalla; joita kuulemma oli kaapissa.
- Entä juomat? tajusin kysyä, kun olimme jo kassajonossa.
- Vesku on hommannut ne. Joku sen työkaveri kävi just Tallinnassakin ja toi laatikollisen kuohuviiniä. Jos alkoholi loppuu kesken, niin meistä kukaan ei jää siitä kertomaan, Jessi sanoi.
- Onko toi nyt sopivaa? Siis tehän olette kuitenkin lääkäreitä, onko sellasten sopivaa…? En oikein saanut muotoiltua ajatustani, mutta Jessi taisi saada siltikin hajun ja naurahti.
- Ai että meidän pitäisi varjella lähiympäristöä maksakirroosilta ja pysyä kohtuudessa ja niin edelleen?
- Jotain sellasta, joo.
- Ei näistä tule ryyppäjäisiä, älä huolehdi.
- Miksi mä huolehtisin? Omathan on juhlanne.

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   25.10.11 17:28:30

ratsastuskamppeet mukkaa henu! >:(

Päivämäärä:   25.10.11 20:07:35

Salee Vesku pistää sen ratsastamaan vaikka farkuissa :D

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   25.10.11 20:22:11

Tai sitten se lainaa sille Jessin vanhat pöksyt tms. :D

Päivämäärä:   25.10.11 21:28:15

Ajokortin kunniaks lisäpätkä? (;

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   25.10.11 22:34:16

luulis mustaojalta löytyvän muutamat ratsastusvarusteet :D

Päivämäärä:   26.10.11 16:48:18

Tämän päivän pätkää taas innolla odotetaan.

Veskulla on selkeästi jotain taka-ajatuksia Henun suhteen. Ehkä se on uus nouseva kilparatsastaja Veskun tiimissä...

Päivämäärä:   26.10.11 18:48:00

Siis eikö kukaan muu kaipaa tämän päivän pätkää? Mihin kaikki on kadonnut? Sennnu, anyone?

Lähettäjä: Arvola 
Päivämäärä:   26.10.11 18:49:56

Täällä kaipaillaan lisää kanssa :)

Päivämäärä:   26.10.11 18:55:42

mä vaikoilen sennnua facebookissa, yleensä se vihreä pallura näkyy siellä ennen pätkää ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.10.11 19:26:39

Sry, piti taas kiirehtiä tallille. Hektistä aikaa näin kisojen alla, kun pimeäkin tulee näin aikasin :D
-----------
Olisin mielelläni ajanut Jessin pois keittiöstä, mutta hän halusi välttämättä pitää minulle seuraa ja auttaa siinä, missä voi, mikä ei ollut paljon. Jäädykkeet, pateet ja murekkeet olivat olleet vain sivuosassa koulutuksessani, mutta osasin ne kyllä. Osasin paljon asioita ja jossain vaiheessa Jessi vain istui pöydän ääreen katselemaan.
- Sä olet yllättävä tyyppi, hän sanoi.
- Ai? kysyin lähinnä kohteliaisuuttani.
- Kun muistelee, miten mahdoton sä olit... ja nyt.
- Ihmiset muuttuu, sanoin kiusaantuneena. – Aikuistuu.
- Ei kaikki, usko mua.

Saatuani seuraavan päivän valmistelut vaiheeseen tein päivälliseksi lasagnen, kuten Jessi oli pyytänyt ja sen vielä paistuessa tulivat sekä kaksoset että Vesku kotiin. Olin sillä välin laittanut alulle joululaatikot, joista myös oli alun perin ollut puhe ja aloin olla aika puhki. Tungin isot uunivuoat uuniin lasagnen tilalle ja kävin paiskaamassa sen pöytään niin, että kolahti.
- Mä voin tehdä salaatin sillä aikaa, kun se vähän jäähtyy, Sunna lupasi.
- Ei tarvii. Mä tein maistiaisia huomisista vaihtoehdoista, sanoin ja hain täpötäydestä jääkaapista kolme pientä kulhoa. Jessi oli ehdottanut sitäkin, sillä viime hetkellä hän ei ollut ollut ihan varma siitä, mikä salaatti olisi parasta ja siinä vaiheessa iltapäivää olin ollut vielä jaksavainen ja aulis tekemään, mitä hän pyysi.
- Vau, nam, Sunna sanoi kurkkien kuppeihin ja alkoi kattaa pöytää. Minä menin ulos pihalle. Minulla oli kuuma ja aloin olla niin väsynyt, että mieleni teki vaan tiuskia kaikille. Olisi kai viisainta lähteä kotiin, ennen kuin sanoisin jotain poikkipuolista. Minun piti muistaa, että olin tällä hetkellä asiakaspalveluhenkilö.

- Terve, chef, sanoi Vesku, joka tuli tallin suunnasta.
- Moi. Ruoka on pöydässä, mene syömään, sanoin vaisusti nojaten kaiteeseen.
- Kai säkin tulet?
- Mä en tiedä, haluanko mä mitään, sanoin jättäen sanomatta, että se käsitti myös heidän seuransa.
- Sä olet ihan poikki, Vesku totesi.
- Melko lailla, huokaisin. Mitä sitä kieltelemään.
- Tuu ensin syömään ja katotaan, eikö elämä siitä yhtään valkene. Onko sulla vielä paljon hommaa tälle illalle?
- Ei mitään ihan välttämätöntä. Täytekakut mä voisin kuorruttaa, mutta ne ehtii yhtä hyvin, jos mä teen sen heti aamulla.
- Sisään siitä sitten. Hyvä ruoka, parempi mieli.
- Ha haa, sanoin synkästi, mutta annoin Veskun viedä minut takaisin sisään, missä Jessi ja tytöt jo istuivat pöydän ääressä ja kaksi tyhjää kattausta odotti Veskua ja minua. Tajusin, että huolimatta kaikesta napostelemisestani pitkin päivää minulla olikin nälkä. Mahani kuulutti sen ilmoille niin äänekkäästi, että nolostuin.

- Vähänkö luksusta tää on, Jessi sanoi loistaen tyyntä tyytyväisyyttä. - Saada syödä jonkun muun tekemää ruokaa!
- Mutta ethän sä ole tehnyt mitään lokakuun jälkeen, sanoi Sunna vakavissaan, yrittämättäkään piruilla.
- Ole hiljaa, kiittämätön lapsi. Enkö mä kuitenkin ole tehnyt ruokaa sullekin yli kaksikymmentä vuotta? Jessi puuskahti. Minä keskityin syömiseen ja yritin sivuuttaa kaikki kommentit ateriastani. Ne olivat pelkästään kiittäviä, mutta jotenkin en osannut ottaa niitä tosissani. Minulla oli päässäni vanha vakaumus siitä, että huolimatta kauniista sanoista kukaan Mustaojalla ei todella tarkoittanut sanomaansa tai pitänyt minusta, paitsi ehkä Vesku. Mutta kun sain vatsani täyteen, aloin sulaa. Ehkä se Veskun lainaama typerä mainoslainaus piti sittenkin paikkansa. Lopullinen niitti oli, kun kaksoset alkoivat riidellä salaatinjämistä ja sitä he eivät kyllä olleet keksineet minun huvittamisekseni, se oli ihan aitoa.

- Tarviiko sun tehdä tänään vielä jotain? kysyi Jessi minulta.
- Ei välttämättä, vastasin hänelle kuten Veskullekin.
- Okei, haluatko sä käydä ratsastamassa vai pannaanko vaan sauna lämpiämään?
- Öh, sanoin.
- Kai sä jäät yöksi? Jessi lisäsi ja katsoi minua kysyvästi. Minusta hän näytti vilpittömältä, mutta hitostako sitä tiesi?
- Mä en tiedä, sanoin.
- Jää ihmeessä. Huoneitahan on nyt – sähän et oo nähny uutta yläkertaakaan! Ja miksi hukata hyvää aikaa ja bensaa, kun sun pitää aamulla kuitenkin tulla takasin.
- Etkä sä ole kokeillut meidän uutta maneesiakaan, puuttui Vesku puheeseen. Käännyin katsomaan häntä.
- Mulla ei ole ratsastuskamoja mukana, sanoin.
- Kyllä täältä niitä löytyy. Lainaat tytöiltä.
- Kiitos, mutta mä jätän ratsastamisen tällä kertaa, päätin.
- Me ei taideta jättää, sanoi Sunna Sarria vilkaisten ja tytöt poistuivat paikalta.
- Mäkin käyn liikuttamassa Djangon, ilmoitti Vesku ja vain Jessi ja minä jäimme.
- No me saunotaan sitten, tämä sanoi aurinkoisesti, mikä sai minut sittenkin melkein pakenemaan. Kuvitteliko Jessi, että me viettäisimme jonkinlaisen tyttöjen illan? Johan pomppas.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   26.10.11 19:32:49

Jessi taitaa haluta Henun Camin tilalle ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.10.11 19:36:45

Ja uusi.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.