Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mustaojan miniä 6

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.9.11 22:34:28

Edellinen.

Ja parempaa tätä topiccia kaikille!
-------

Irkku ja Ukkeli olivat nyt isolla, vihreällä laitumella kahden muun pian varsovan tamman kanssa ja pihattoon oli myös aidattu jatkopala, jolle Teeter ja äkäinen seuraponinsa pääsivät vapaasti maistamaan tuoreen ruohon autuutta. Minä hain tallista mukaani kumisuan ja Jinna ja minä kulutimme varmaan hyvinkin tunnin rapsutellen vuorotellen kutiavia öttiäisenpuremia kaikista tarjolle tulevista kyljistä ja masuista. Muistin pian, miten hyvä Jinna oli juttelemaan ja olin onneksi varpaillani. Jos tämä keskustelutuokio olisi osunut eilispäiväksi, ennen kuin onnistuin salakuuntelemaan Jerryä ja Leksaa, olisin vuodattanut hänelle sydänvereni lohdun toivossa, mutta nyt näin selkeästi, mitä minun kannatti tai ei kannattanut sanoa ja voitin lisäaikaa utelemalla ensin kaiken mahdollisen Leksan uudesta tyttöystävästä. Jinna ei kuulemma tiennyt hänestä juuri mitään, mutta tiesi sittenkin yllättävän paljon.

- Susta on varmaan mukavaa, kun Jerry tuli takaisin kotiin, hän sanoi, kun en keksinyt enää enempää kysyttävää.
- No joo, sanoin harkitun välinpitämättömästi. – Onhan se tietysti, sehän on oikeastaan ainoa, jonka mä tunnen täältä.
- Niin tietysti, vaikka olethan sä nyt ehtinyt jo tutustua. Mitä te aiotte sitten, kun vauva on syntynyt?
- Jerryhän tietysti menee opiskelemaan, jos pääsee siis ja kai munkin pitäisi jotain jossain vaiheessa keksiä. Mehän ei olla vielä päätetty, miten me ruvetaan sitä pitämään.
- Miten niin pitämään?
- Siis asuuko se äidin vai isän luona, selvitin. – Tietysti sen on alkuun pakko asua mun luona, mutta sitten, kun se on vähän isompi ja voi syödä pullosta.

Jinna tuijotti minua siniset silmät levällään.
- Ettekö te aio asua yhdessä?
Minä päästin ilmoille naurun, jonka äiti tai Minttu olisi heti tuominnut tekonauruksi, mutta Jinnaan se meni täydestä.
- Eihän me olla ikinä edes ajateltu semmosta. Vahinko tää oli eikä mikään vuosisadan rakkaustarina. Vaikka ei semmosta tietysti neuvolassa tai muuten voi kauheesti mennä sanomaan.
Sydämeni vuoti verta, kun lausuin moisia rienauksia ja silmäni uhkasivat kostua, mutta Teeter sattui juuri silloin huitaisemaan minua hännällään niin, että saatoin esittää sen jouhien osuneen minua kasvoihin ja sain pyyhittyä silmäni. Tämä sujui niin hyvin. Jos Leksaan oli uskomista, kaikki kertomani kulkeutuisi Jinnalta jollain tavoin kaikkien, myös Jerryn, tietoon tänään tai viimeistään huomenna. Jätkä saisi todeta kuvitelleensa omiaan ja saisi minun puolestani säikähtää myös oikein kunnolla. Jos hän ei halunnut minua ja vauvaa niin rypeköön sitten siinä pelossa, että joutuisikin ottamaan pelkän vauvan kokonaan. Ajattelin vahingoniloisena, että arvoni nousisi arvaamattomasti. Eihän hän voisi sitä luennoille ottaa mukaan, eikä ratsastuskilpailuihin tai baariin.

Mutta ei minun tarkoitukseni ollut pelkästään pelastaa kasvojani ja vakuuttaa Jerrylle, etten aikonut roikkua hänessä, jos ei kerran kelvannut. Ajattelin, että saisin tilanteen nollattua rupeamalla vielä välinpitämättömämmäksi kuin Jerry. Jos hän luulisi, etten välittänyt hänestä karvan vertaa, hän laskisi suojauksensa ja sitten meillä voisi taas olla hauskaa yhdessä. Kun meillä olisi hauskaa yhdessä, voisin saada hänet rakastumaan. Olin tainnut aina olla vähän liian päällekäyvä Jerryn kanssa. Okei, ellen olisi ollut, olisimme vain kohdanneet kuin laivat yössä, eikä viime kesän treffeistä olisi kehkeytynyt kerrassaan mitään, mutta nyt oli aika keikauttaa olosuhteita kunnolla. Vainusin, että saaliina maistuisin paremmalta kuin saalistajana.

Siinä oli teoriani. Toteutus oli tietenkin ihan eri juttu, mutta onneksi Jerry oli tarpeeksi kiltti auttaakseen minua. Luulen, että hänellä oli morkkis joko krapulasta, siitä, ettei ollut huolinut minua mukaan juhannushulinaan tai sitten Leksalle avautumisesta. Niin tai näin, hän pyysi minulta anteeksi heti, kun osuimme vastakkain.
- Ai mistä? Siitä, etten mä päässyt sun kanssa juhannuskokolle? kysyin muka huvittuneena.
- Niin, siitä kai.
- Unohda, ei se ollut alunperinkään hyvä ajatus. Mulla ei vaan ollu tiedossa mitään muuta ja vähän ahdisti, runoilin.
- Oliko sulla sitten kiva juhannus? Jerry kysyi varovaisesti.
- Tietysti oli, eikö se aina ole parhaimmillaan ystävien kanssa? kysyin ja menin pois.

Re: Mustaojan miniä 6

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   30.9.11 22:43:07

Hyvä Henu! Noin sitä pitää toimia, jo oli aikakin =) Ja mahtavaa tekstiä jälleen kerran =)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   30.9.11 23:30:48

Kiitos sennnu oli mukava lukea pari pätkää putkeen. Oon ollu lapsenvahtina muutaman päivän ja tuli kyllä tarpeeseen nää pätkät (:

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   1.10.11 13:59:59

Henu käyttäytyy nyt silleen järkevästi, mitä on tässä odottanu jo jonnii aikaa :). Jeejee.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   1.10.11 14:38:59

ei se kyllä kovin fiksusti vielä toimi... Sen pitäis tehdä noita juttuja ihan oman viihtyvyytensä takia eikä siksi että kuvittelee Jerryn rakastuvan itteensä. Että tavallaan käyttäytyy fiksusti, mutta pään sisällä sillä on kyllä nyt joku kiero solmu joka estää "aikuisen" ajattelutavan. (tosin minä 24vee ihan yhtä kakara, ei siis varaa sanoa mitään)

Päivämäärä:   1.10.11 17:58:12

Mutta parempi noin, kuin että se roikkuis.

Ja eiköhän tripi meissä jokaisessa asu se pieni kakara...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.10.11 18:20:55

Kumma kyllä se toimi. Mietin epäuskoisena Jerryn sinisilmäisyyttä ja pohdin, oliko hän vain kiltti ja luottavainen vai yksinkertaisesti tyhmä. Päädyin ensimmäiseen vaihtoehtoon, sillä ainahan sitä uskoo rakastetustaan mieluummin hyvää. Sitä paitsi sillä tavalla kun Jerry oli kasvatettu, hän ei varmasti tiennyt maailman pahuudesta mitään. Hän jopa itse pyysi minua takaisin huoneeseensa nukkumaan.
- Huippua, sanoin aidosti kiitollisena. Kesäöiden piti olla lyhyitä ja valoisia eikä pilkkopimeitä, mutta itse en olisi uskaltanut vielä ehdottaa sitä. – Musta tuntuu, että mä saan siellä hengenahdistusta, lisäsin oikeuttaakseni ylenmääräisen ilahtumiseni.
- Niin, mä olen kuunnellu, kun sä aivastelet. Mun huoneessa on enemmän ilmaa. Ja hyttysiä.
- Joo. Tietysti mä nukun Leksan sängyssä, lupasin. Lattian yli oli lyhyt matka kumpaankin suuntaan, joskaan minä en aikonut nyt liikahtaa.

Siinä ne päivät sitten kuluivat. Jessi oli kesälomalla ja samoin talli-Alma, Veskukin jäisi heinäkuun alusta. Jerry vietti enimmän osan aikaa tallilla ja minä samoin, sillä juhannuksesta oli alkanut kunnollinen kesä eikä tehnyt mieli olla sisällä. Hoitelin hevosia tai katselin toisten ratsastamista, välillä vain löhöilin ja otin aurinkoa. Voi sanoa, että nautin elämästä niin paljon kuin niissä oloissa oli mahdollista. Seuraavaan inhottavaan neuvolakäyntiinkin oli vielä sen verran aikaa, ettei tarvinnut ruveta sitä stressaamaan, monta yötä vielä. Pienestä sitä ihminen oppii olemaan onnellinen.

Sapny varsoi mustan orivarsan täsmälleen kesä- ja heinäkuun taitteessa. Minä en ängennyt talliin katsomaan tapahtumaa, mutta katselin kyllä turvallisesti sisältä talosta käsin varsomiskameraa. Inhottavat yksityiskohdat eivät erottuneet mustavalkoisessa kuvassa niin räikeinä. Kolmas tamma, Vallon, paisui paisumistaan. Leksa kävi kameran kanssa, mutta minusta näytti kuin hänen intonsa kuvata olisi vähän hiipunut sen jälkeen, kun Irkku oli varsonut. Minua ei haitannut, minullahan oli koneellani jo viitisensataa kuvaa mahastani. Ne riittäisivät ihan mihin tahansa. Ei sillä että olisin niille mitään käyttöä keksinyt. Eräänä perjantaina tuli kengittäjä, kuten oli tullut joka kuun ensimmäisenä perjantaina. Minä muistelin syksyistä ensikohtaamistani Tentun kengittäjän kanssa ja nauroin omalle penskamaisuudelleni, samalla laskeskelin, paljonko rahaa Vesku joutui pulittamaan miehelle, joka teki koko päivän töitä pelkästään Mustaojan hevosten kanssa.

Tämäkään kengittäjä ei ollut pelottava sysimusta seppä suoraan Manalasta vaan ihan symppis nuorenpuoleinen mies, Ike nimeltään. Minä istuin katselemassa hänen touhujaan ja toin ja vein hevosia sitä mukaa kun hän sai niitä laitettua. Jerryn oli oikeastaan pitänyt hoitaa se, mutta olin ajanut hänet ratsastamaan, kun Demi oli saatu uuteen kenkään. Minusta oli ihan sopivaa antaa hänen ajatella, että vietin aikani mieluummin ilman häntä kohtuullisen miellyttävän kengittäjätyypin kanssa. Sitä paitsi olin muistanut Hurrin ja ruvennut miettimään, olisiko minusta ehkä kengittäjäksi. Jokin ammattihan minun kai pitäisi joskus hankkia. Tosin tuo näytti paljon rankemmalta hommalta kuin hevoshieronta.

- Sitten ois enää pari vuoltavaa, Ike sanoi siirtyessään kiinnittämään Daisyn viimeistä kenkää.
- Okei, kenet mä haen?
- Banya ja Teeter. Mutta ensin kyllä maistuisi kahvi.
Olimme tammatallissa, jonka perällä oli pieni huone ja sinne siirryin tekemään Iken toiveesta totta. Laitoin kahvinkeittimen pörisemään ja haistoin pienessä jääkaapissa olevaa maitopurkkia. Se oli joltain esihistorialliselta ajalta ja sai minut melkein oksentamaan: nyt, kun Alma oli kesälomalla, kukaan ei sattuneista syistä kahvitellut täällä tallissa.
- Tarviitko sä maitoa? huusin toiveikkaasti tallin puolelle. Jos Ike joisi mustana, minun ei tarvitsisi käydä hakemassa sitä.
- Joo, ellei ole kermaa.

Asia selvä. Lähdin käymään sisällä ja nappasin kermapurkin lisäksi mukaan vähän kakkua ja kaksoset. He saisivat nuoremmikseen käydä hakemassa Banyan ja Teeterin sisään. Minun puolestani Banya saisi pureskella ennemmin jompaakumpaa heistä kuin minua.
- Keitä sitten tarpeeksi kahvia, että mekin saadaan, Sarri komensi. – Me tullaan kahville Iken kanssa.
- Mä luulin, että te ootte ihastuneita Leksaan, heitin.
- Ihmisen täytyy pitää silmänsä auki eikä jumittua yhteen haaveeseen, Sunna sanoi opettavaisesti. Vilkaisin häntä epäillen mutta ei, ei hän varmaankaan ollut sitä minulle henkilökohtaisesti letkauttanut.

Ike oli sillä välin saanut Daisyn valmiiksi. Minä vein tuomiseni lepohuoneeseen ja lähdin sitten palauttamaan tamman ulos. Daisy laidunsi kaikkein kauimmaisella lohkolla, joten kun palasin talliin sen vietyäni, Ike ja kaksoset olivat jo juoneet ensimmäiset mukillisensa ja Jerrykin oli liittynyt seuraan. Pannun pohjalla oli vaivainen tippa.
- Kiitti kun jätitte mullekin, tuhahdin.
- Mutta ethän sä juo kahvia, Sarri huomautti.
- Sori, haluatko sä mun loput? Jerry kysyi ja tarjosi mukiaan. Pudistin päätäni.
- En, enhän mä juo kahvia.
- Älä viitti.
- No kun enhän mä oikeesti juo, naurahdin. Ei Sarrikaan ollut sitä pahalla sanonut, hän vilkutti silmää minulle.
- Eiköhän mennä jatkamaan hommia, sanoi Ike.
- Te saatte tiskata, kun joittekin, sanoin kaksosille ja lähdin palaamaan talliin.

Teeter kurkki ovenvieruskarsinasta huolestuneen näköisenä. Sehän ei juuri ollut tottunut olemaan tallissa. Minä en itse asiassa ollut nähnyt sitä sisällä kuin keväällä, kun Jessi oli päättänyt pestä sen toisen tallin vesiboksissa. Saattoikohan sitäkään oikein laskea. Mutta tietysti sen oli täytynyt tottua siihen, että sen kavioita hoidettiin, kyllä niitä oli takuulla katsottu jo monta kertaa sen vuoden mittaisen elämän aikana. Niinpä pistin sen enempää kummastelematta käytävälle kiinni ihan niin kuin muutkin vuorollaan. Se yritti kääntää päätään ja katsoa taaksepäin, mutta ketjut kummallakin puolen riimua estivät sitä, jolloin se käänsi korvansa sivulle ja näytti hullusti ihan murjottavalta pikkutytöltä. Rapsutin sitä leuan alta ja menin takaisin istumapaikalleni, jakkaralle sen karsinan eteen, jossa se oli äsken tepastellut ympyrää. Ike puki nahkaessun takaisin eteensä ja varsa kääntyili yrittäen edelleen nähdä taakseen. Ajattelin, että ehkä se tahtoi nähdä minut, mutta todennäköisesti se oli kiinnostuneempi Ikestä ja tämän työkaluista.

Sitten se nosti päätään niin, että ketjut kiristyivät ja yhtäkkiä se oli yhtä lihaskimppua, sen selkä köyristyi ja takapuoli painui, kun se korviaan luimistaen alkoi kiskoa. Sen kaviot liukuivat hiukan betonisella lattialla, mutta selvästi se oli päättänyt päästä irti. Ike äännähti jotain ja minä nousin vaistomaisesti seisomaan. En ollenkaan tiennyt, mitä tekisin, mutta jotain oli tehtävä, ennen kuin Teeter hajottaisi riimunsa tai niskanikamansa.

En ehtinyt astua kuin askeleen, ennen kuin ensimmäinen tapahtui. Riimu räjähti rikki ja varsa, joka oli kiskonut joka lihaksellaan lähestyi sentti sentiltä, kunnes minulla oli sylin täydeltä hevosen takapuolta. Se ei pysähtynyt siihen, vaan työnsi minua edellään kohti lattiaa. En mitenkään voinut väistää. Pääni kumahti lattiaan niin, että olin kuulevinani sateenkaaren verran värejä ja tajusin hämärästi, että olin hevosen alla. Sen paino litisti minua kovasti, mieleeni tuli piirrettyjen asfalttijyrät, joiden jäljiltä nousi maasta paperinukkeja. Kummallista kyllä, se ei koskenut kovinkaan paljon silloin, mutta järkeni sanoi, että pian koskisi ja kaikki mustui pieneksi hetkeksi. Sen täytyi olla vain hetkinen, sillä Teeter oli edelleen päälläni, kun havahduin siitä. Se alkoi räpiköidä pystyyn ja osui jollakin kavioistaan sääreeni, jossa tuntui terävä kipu, kuin pamahdus. Paljon hitaammin alkoi nousta tympeämpi kipu lantiolta, se ei ollut päässyt kuin kokeilevaan alkuun siinä vaiheessa, kun näin Teeterin päässeen jaloilleen. Se tapaili vielä hiukan tasapainoaan tallaten samalla vielä käsivarttani ja sitten se paineli ulos tallista niin kovaa kuin pääsi.

Säären kipu oli edelleen pahin, kun aloin ymmärtää, että nyt oli käynyt todella pahasti. Silmäni tuntuivat näkevän vain sumua ja vääristyneitä valojuovia ja kun Ike kumartui katsomaan minua, en saanut ulos ääntäkään, vaikka auoin suutani. Kaksoset ja Jerrykin ryntäsivät lepohuoneesta ja kuuntelin jotenkin poissaolevana, miten he puhuivat toistensa suuhun. Jonkun piti kuulemma mennä katsomaan, mihin asti Teeter oli juossut ja jonkun hakemaan Vesku ja Jessi. Minä sen kun makasin ja tunsin liian rankaksi yrittää nostaa edes kättäni. Pään kääntäminen oli jo niin raskasta, että jaksoin vaivoin kääntää sen sivulle, mutta en enää takaisin.
- Mihin sua sattuu? kysyi Jerry, mutta en osannut päättää, mitä vastaisin jos nyt olisin pystynyt vastaamaan. Hänen ilmeensä muuttui, jos mahdollista, vieläkin pelästyneemmäksi. Sitten Veskukin oli siinä ja tunsin itseni hyvin rauhalliseksi. Hän kyllä tietäisi, mitä tehdä. Jos jotakin oli tehtävissä. En ollut siitä ihan varma.

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   1.10.11 18:41:47

Voi Sennnu sinua katalaa!! Me ollaan kielletty sua jättämästä tämmösiin kohtiin! :D Julmaa! Mä vaadin jatkoa :-)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   1.10.11 18:44:56

toinen pätkä vielä iltapalaksi? lähen nyt lenkille ja ois mukava lukea jatkoa ku tuun sieltä (:

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   1.10.11 18:56:05

APUA :oo

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   1.10.11 19:00:10

Voi ei! :<<< Melkein pääsi itku, olen herkässä pikkuhiprakassa näemmä.

Päivämäärä:   1.10.11 19:29:53

mä oon kans todella herkässä tilassa edelleen! Tosin oon huomannu että on mulla vieläkin kavereita. Ei kukaan vastannu moneen tuntiin mutta soittelee ne sittenkin takasin!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   1.10.11 20:40:55

en oo kyllä herkkänä (muutaku mahasta) mutta oon kyllä kans sitä mieltä että tämmöseen kohtaan ei voi jättää! :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   1.10.11 20:53:33

uppista lenkillä käyty. mahdetaanko saada vielä jatkoa tälle iltaa?

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   1.10.11 22:34:44

EI VOI JÄTTÄÄ TÄHÄN!!

Mulla on sitä paitsi hevonen sairaslomalla ja kisaan lainaponilla huomenna, joten täytyy saada jatkoa!

Päivämäärä:   1.10.11 22:55:13

Vaikka kuinka päivitän, niin uutta pätkää ei näy mun selaimessa!

Päivämäärä:   2.10.11 00:03:41

Ei näin!! Nyt lisää ja vähän vauhdilla hyvänen aika!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.10.11 00:49:26

Ei kun tää oli tässä kunnes nukun yön yli. Flanu, mukaan Uotilan tallin hyväntekeväisyyskisoihin. Mäkin menen!

Päivämäärä:   2.10.11 08:11:04

Noin, nyt on aamu :) saadaanko tänään kanssa pitkä pätkä? :)

Päivämäärä:   2.10.11 10:38:23

Jos olis hevonen, millä mennä. Riitaannuttiin kaverin kanssa, niin ei oo mahdollisuutta edes käydä hoitamassa saati liikuttamassa sitä tammanpuolikastani. Ja noi kaks varsaa ei ihan oo vielä siinä iässä... Mut jos keksit mulle hevosen, niin ihan heti!

Ja lisää jo!

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   2.10.11 12:25:33

Nyt-lisää-heti-jooko? Ja jos nyt kerran ollaan parempien fiilisten sävyttämää topikia tekemässä, ni mainitsinpa, että tää yks pari vuotta estekammon kanssa elellyt puskaratsastaja kävi hyppäämässä ekat kisat... puoleentoista vuoteen ja hei, mä olen hengissä! Tehtiin peräti puhas rata ja pingottiin kolmanneksi, wuhuu. Enkä kerenny jännittää, istuin vaan ja ohjasin ja sit mentiin ja oli ihan supersiisti tunne, kun ei tarvinnu pelätä - eiks sen kunniaks sais pitkän pätkän? Ettei tartteis pelätä enää Henunkaan puolesta. Et sais tietää, miten pahasti tossa kävi!

Ok, estekorkeus oli niin ku luokkaa 60-70, et hui kauhistus, mut pääasia että tuntu hyvältä hypätä! :D

Päivämäärä:   2.10.11 13:25:29

Vaaaau! Onnea TOI!

Mä oon hypänny rataa viimeks vuos sitte, oman tallin pikkukisoissa kaks luokkaa, 60-70 ja 80-90... Se oli pelottavaa kanssa. Nyttemmin hypänny ehk kerran kuussa yksittäisenä semmosta 60-80cm :D. Mut nyt ei oo enää heppaa millä ratsastella :(, on vaa vauvat, joiden kanssa opetellaan juttuja. Vaikka orihurjimuksen kanssa kyllä ratsujutut on aluillaan, sen kanssa pääsee ens vuonna sit jo ratsastelemaan vähänpikkusen.

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   2.10.11 13:55:25

Hassua sinänsä, että mitään selvää syytä ei pelolle oo ollu. Meitsi ei oo itse asiassa kertaakaan pudonnut edes estetunnin aikana, jos on kentällä ollu esteitä ni sit on pysytty kyydissä. Läheltä piti -tilanteitakaan ei oo ollut... mutta silti sitä huomasi yhtäkkiä vaan, että aina kun oli tiedossa, et pitäis hypätä, teki mieli jäädä pois koko tallireissulta. Onneks en koskaan jäänyt, menin vaan ja hyppäsin sitte vaikka niitä 30-senttisiä ristikoita jos ei muu tuntunu hyvältä. :D

On tässä syksyllä tullu jo hypittyä ihan kunnon hyppyjäki ilman mitään hillitöntä panikointia, mut nyt oli vaan sellanen fiilis et jee, hyppäämään eikä mitään pelkoa! On se hyppääminen sit kuitenki ihan kivaa... :)

Meitsin porsas oli kyllä ruusukehai, meitä oli kolme jotka sillä meni ja joka luokasta sit tuliaisena ruusuke ;) Sporttiponi!

Äkkiäkös se flanun orihurjimuskin siitä sit pääsee leikkimään Ihan Oikeaa Ratsua - aika sinkoilee nykyään ihan kamalan nopeasti eteenpäin!

Päivämäärä:   2.10.11 14:28:15

Toi, niinpä. Ei mullakaan mitään estekammoa koskaan ollu, ei vaan oo tullu hypittyä, kun tuli selkä aikoinaan kipeeks.

Joo se on kohta Ihan Oikea Ratsu. Kyllä se päästää hyvin jo nousemaan selkään ja tulemaan sieltä alas, muuta ei olla vielä opeteltu. Mutta siitä tulee mamman Ihan Oikea YleisRatsu, joka Hyppää, Tuuppaa ja Maastoilee.

Päivämäärä:   2.10.11 15:45:45

Noniin, joko on ansaittu uus pätkä!?

Osallistuin kahteen luokkaan tänään lainaponilla ja voitin molemmat :DD Kerran näinkin (:

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   2.10.11 15:59:33

Oivoi uutta pätkää kaivattais täälläkin. Tänään varusteidenpuhdistustalkoissa Uotilassa ja ihan järjettömän upeeta miten paljon ihmiset on lahjottanu tavaroita.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.10.11 16:51:00

Tietenkään en kuollut siihen, vaikka melkein toivoinkin kuolevani. Ambulanssimatkalla sairaalaan raajojen ja jopa pään kolotus jäi alavatsassani tuntuvan kivun varjoon ja muistan ajatelleeni, ettei ollut reilua joutua synnyttämään nyt, kun muutenkin olin niin kipeä joka paikasta. Mutta se oli niitä asioita, joita ei oikein voinut pysäyttää huolimatta siitä, että sairaalan lääkärit olisivat halunneet keskittyä jalkaani, käteeni, päähäni ja mahdollisesti hajonneisiin sisäelimiini. Nyt he joutuivat kuvaamaan ja hoitamaan raajojani niinä yhä lyhyemmiksi käyvinä hetkinä, kun olin kivuttomampi ja pystyin olemaan paikoillani. Vauva aikoi tulla nyt eikä se kysellyt lupaa keneltäkään.

Jotenkin selvisin pari ikuisuutta jatkuneista synnytyskivuista, joita kuvaamaan en löydä sanoja. Pääni tuntui räjähtävän ponnistuksesta ja kurkkuni käheytyi vaikeroimisesta ja tunsin syvää murhanhimoa. Olin valmis kuristamaan ihan kenet tahansa, joka vain uskaltautuisi lähelle, mutta lopulta se tuli. Vauva kiidätettiin pois niin kiireesti, etten sumuisilla silmilläni ehtinyt nähdä siitä oikeastaan mitään, mutta yksi hoitajista kääntyi katsomaan minua lempeästi hymyillen ja sanoi, että se oli poika.
- Mikä sen nimi on? hän kysyi.
- Ei sillä ole.
- Sano joku nimi, täytyyhän meidän sanoa sitä vauvalassa jollain nimellä. Ja jos tulee tilanne, että se pitää kastaa.
- Jer… aloitin ja lopetin siihen. Tietystikään se ei voisi olla Jerry, se olisi mautonta. – Jeremias, sanoin. Jos se pitäisi kastaa? Aikoiko se kuolla?
- Selvä, Jeremias se on, nainen sanoi ja hymyili taas jättäen minut rauhaan, häilymään jonnekin, missä en oikein tiennyt, mitä minulle enää tehtiin. Lopulta sain pistoksen jotain, joka ensin tuntui kohottavan minut katonrajaan leijailemaan ja sitten täydellisesti muihin maailmoihin. Heräsin siitä pimeään ja hirveän pahaan oloon. Käänsin päätäni ja näin vähän matkan päässä hyvin himmeän vihreän valon oven päällä. Liike vain pahensi kuvotusta ja onnistuin kohottautumaan sen verran, etten oksentanut sänkyyn vaan laidan yli lattialle. Se helpotti huomattavasti, vaikka ensimmäisen hetken pelkäsinkin tukehtuvani.

Kuin taikaiskusta ovi kävi ja joku käveli sisään mutta ei minun vaan viereisen sängyn luokse.
- Ei mulla mitään, mutta toi naapuri, kuulin naisäänen sanovan ja ymmärsin, että toisella potilaalla oli soittokello. Valkopukuinen hoitaja siirtyi minun sänkyni luokse.
- Sä olet herännyt, hän totesi.
- Saanko mä vähän vettä, pyysin saamatta ilmoille käheää kuiskausta kummempaa, mutta se riitti. Hoitaja kohotti hiukan sängyn pääpuolta ja antoi lasin ja taitetun mehupillin ulottuvilleni. Pari suullista sai kuitenkin riittää, sitten hän mitään sanomatta siivosi oksennukseni lattialta.
- Mitä mussa on rikki? kysyin, kun hän oli hoitanut sen homman. Olin ehtinyt käydä lävitse kaikki kipeät paikkani ja todennut, että jalka ja käsi eivät koskeneet kovastikaan, ellen liikuttanut niitä. Päätäni jomotti itsepintaisesti ja vatsani tuntui siltä kuin joku olisi antanut sille sydänhierontaa. Alapäästäni en halua edes puhua.
- Ruhjeita ja mustelmia, käsivarressa haava ja hiusmurtuma ja todennäköisesti sulla on aivotärähdys. Sun vauva on tehohoidossa.
- Vauva, toistin.
- Ja sun äiti kävi sun nukkuessa ja lupasi tulla huomenna uudestaan.

Äidin ajatteleminen sai kyyneleet silmiini ja kun hoitaja kysyi, halusinko kipulääkettä, pystyin vain nyökkäämään. Äiti-parka oli takuulla suunniltaan huolesta. Ja entä Jerry? Vesku oli tullut kanssani ambulanssilla, sen muistin. Olin pyytänyt häntä, tai ainakin yrittänyt pyytää, ja hän oli tullut. Sitten sain taas piikin, joka kohotti minut sängystä. Ajattelin, että minun täytyi muistaa olla koskaan kokeilematta huumeita. Jos niistä sai tällaisen olon, olisin koukussa kerrasta.

Seuraavan kerran havahduin siihen, että sama hoitaja halusi tunkea kuumemittarin kainalooni. Ikkunan eteen puoliksi vedettyjen verhojen takaa näkyi kalpeaa aamuvaloa ja tajusin, että minun oli päästävä vessaan. En olisi halunnut, jo ajatus kirveli, mutta oli pakko.
- Mä tuon alusastian, hoitaja lupasi, mutta en vaan voinut käyttää sellaista. Minun oli kerta kaikkiaan mahdotonta maata sängyssä ja ajatella pissaavani, joten hän auttoi minut sängyn laidalle istumaan.
- Miltä tuntuu?
- Ei hullummalta, sanoin hämmästyneenä. Nyt olin iloinen siitä, että olin herännyt yöllä, sillä muuten en olisi tiennyt, miten paljon parempi olo minulla nyt oli. Onnistuin hoitajan tukemana laahustamaan vessaan, joka oli huoneen oven vieressä, mutta voimille se otti. Olin ihan puhki, kun pääsin takaisin sänkyyn.
- Kohta tulee aamiaista ja sen jälkeen joku saa viedä sut katsomaan vauvaasi, hoitaja lupasi. Suljin hetkeksi silmäni muistaessani, että nyt se oli syntynyt.
- Miten se voi? kysyin, sillä minusta tuntui, että minun piti kysyä.
- En mä tiedä muuta kuin että se on teholla. Sehän tuli ennen aikojaan, eikö vaan?
- Melkein kuukauden, sanoin ja vedin peiton terveellä kädelläni kaulaan asti. Halusin nukkua. Mutta minusta tuntuu, että ehdin vain sulkea silmäni, kun joku taas oli sysimässä minua. Se oli eri hoitaja tällä kertaa.
- Mä olen pahoillani, mutta lastenosastolta soitettiin. Pikku Jeremias on kuollut.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   2.10.11 17:00:02

mitä??? ei tässä nääin pitäny käydä :<<<

Päivämäärä:   2.10.11 17:04:04

.... :|
Mä kyllä vähän odotinkin jotain tämmöistä. En tosin onnettomuuden kautta.

Päivämäärä:   2.10.11 17:05:02

Tsiisus. Tän ei pitäny mennä näin! Kamalaa... :( Voi ei, tää on ihan kauheeta. Saataisko minimaalinen pätkä lisää..? Tälläseen surkeeseen epätietoisuuteen on kauhee jäädä. Miten Henulle nyt käy? :(

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   2.10.11 18:02:18

no ei sen nyt ihan noin pitäny mennä :<

Päivämäärä:   2.10.11 18:03:10

Nööööööööööy!!!! Mä kieltäydyn lukemasta tätä enää...

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   2.10.11 18:48:54

;OOOO eikäää :'(

Lähettäjä: :r 
Päivämäärä:   2.10.11 20:22:15

Oonko ainoo jonka mielestä toi oli hyvä juttu?

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   2.10.11 20:41:45

Ei tätä tämmöseen kohtaan voi jättää!

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   2.10.11 21:20:57

Oho, kävipä se äkkiä.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   2.10.11 21:54:13

:r, ois toi mun mielestä ollu ehkä hyvä juttu jos ois tullu keskenmeno tms, mutta tossa ku vauva kuitenki jo synty ja nimiki annettiin niin tuntuu ikävältä.. :< ja kyllä, muistan että nämä hahmot ei ole oikeita ihmisiä! :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   2.10.11 21:59:37

yks pätkä vielä tälle iltaa? huominen päivä meneeki sitte töissä :/

Lähettäjä: Tsenppiä! :) 
Päivämäärä:   2.10.11 22:25:01

osasin jotenki oottaakki tätä, mutta ois Henun pitäny sentää nähä se vauva ennen ku se kuolee!

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   3.10.11 07:50:33

Sennu sä oot julma sun lukijoitas kohtaan! Ensinnäkin toivottavasti Sizyy voi jotenkin taas viilailla piirrostaan eikä piirtäny mitään nyyttiä Henun tai Jerryn käsivarsille. Toisekseen kuinka monta kertaa sulle on tästäkin asiasta puhuttu, että tollasiin kohtiin ei vaan saa jättää?!! :'D

Lähettäjä: YGC 
Päivämäärä:   3.10.11 13:26:08

Komppaan PV:tä!! :D ei saa jättää tämmösii kohtii! soitan koht poliisil ja teen ilmotuksen henkisestä kärsimyksest :DD

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   3.10.11 16:49:01

jatkoo nopeesti ei tämmösee voi jättää :(

Lähettäjä: maija 
Päivämäärä:   3.10.11 17:01:38

jatkooooaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.10.11 17:11:30

24. Loppuluku
Minusta tuntui, että olin pelkkä paketti. Minulle sanottiin, mitä minun piti tehdä ja minä vain annoin asioiden tapahtua. Hoitajat soittivat Jerrylle ja hän ilmestyi pian Veskun kanssa. He auttoivat minut pyörätuoliin ja työnsivät lastenosastolle, missä pieni, kalpea vauvan ruumis odotti meitä. Kaikki tuntuivat olettavan, että halusin nähdä sen, joten en pannut vastaan, ja kai minä tavallaan halusinkin. Kammottavan sairasta pilaa vain tuntui olevan, että ensimmäinen kuollut ihminen, jonka ikinä näin, oli oma lapseni.

Jerry tuntui olevan yhtä pihalla kuin minäkin. Me katsoimme ääneti pientä hahmoa ja lopulta minun täytyi koskettaa sitä vasemmalla kädelläni, joka ei ollut kantositeessä. Vedin käteni nopeasti pois, sillä se oli kylmä. Aika sievä se oli ollut, vauvaksi.
- Raukkaparat, sanoi Vesku ja halasi ensin Jerryä ja sitten minua. Hän näytti olevan hajoamaisillaan. Paljon tuskaisemmalta hän näytti kuin Jerry.
- Vesku-parka, sanoin ja taputin hänen kättään. Minulla oli surullinen olo, mutta se oli jotenkin pinnallista, ihan kuin en olisi ollut läsnä. Ja sittenhän oli niin, etten minä ollut tuntenut sitä. En ollut pidellyt sitä hetkeäkään. Se olisi voinut yhtä hyvin olla vauvanukke. – Mä taidan haluta takaisin sänkyyn, sanoin katsahtaen sitä viimeisen kerran.

He jäivät luokseni pieneksi hetkeksi, mutta Jerry ei saanut sanottua oikein mitään, eikä Veskullakaan ollut järin paljon asiaa. Huoneen ovi kävi katkaisten painostavan hiljaisuuden ja äiti käveli sisään. Kun hän tuli ja silitti hiuksiani, aloin itkeä.
- Me tullaan taas illemmalla, Vesku lupasi ja he häipyivät. Äiti istui sängyn laidalle ja jatkoi hiusteni silittämistä.
- Sä tulet kotiin, kunhan pääset täältä, hän ilmoitti.
- Ai tulen vai? kysyin. Minusta se tuntui samantekevältä ja joka tapauksessa ajatus oli kaukainen.
- Tulet. Mä hoidan sua.
- Ehkä, myönnyin. Minusta tuntui oikein hyvältä, että hän oli siinä. Olin myös pettynyt Jerryyn. Tietystikään en ollut odottanut hänen olevan surun murtama – olin hiukan yllättynyt siitä, että Vesku tuntui olevan – mutta olisi hän saanut jotain sanoa. Pahoitella vaikka loukkaantumistani. Kertoa, miten Teeter jaksoi. Edes ottaa minua kädestä. Mutta silläkään ei oikeastaan ollut nyt väliä. Halusin vain nukkua.

Jerry tuli illalla yksin ja minulle tuli vaivautunut olo jo hänen näkemisestään. Jos hän olisi yhtä puhelias kuin aamulla, tästä tulisi helvetíllinen tuokio. Mutta oli hän vähän tokeentunut.
- Haluatko sä jonnekin? Täällä on kuulemma kanttiini, hän esitti, mutta minä en halunnut. Naapurisängyn nainen oli iltapäivällä päässyt pois, joten olin huoneessa yksin, muuten olisi kai ollut pakko lähteä johonkin.
- Mä en jaksa, sanoin.
- Okei. Haluaisitko sä jotain Mustaojalta?
- Ainakin kännykän ja meikkipussin. Mun laukun, ne on siellä. Ja kännykän laturin.
- Tytöt ja Jessi lähettää terveisiä. Ja Vesku, tietenkin.
- Tietenkin, toistin ja sitten kaikki tuntuikin tulleen sanottua. Makasin raidallisen lakanan alla ja harmittelin sitä, että vatsani näytti vieläkin kauhean isolta, joskaan ei silläkään tuntunut olevan kauheasti väliä.

- Mä olen pahoillani, Jerry sanoi pitkän ajan kuluttua. Jospa hän vain olisi halannut minua, se olisi ollut paljon parempaa kuin mitkään sanat.
- En usko, sanoin häijysti.
- Mitä?
- Sä olet takuulla ikionnellinen, että se kuoli. Sehän ratkaisi kaikki ongelmat.
- Henriikka, en mä…
- Myönnä pois. Niin mäkin olen, sanoin, mutta sitten minua alkoi taas itkettää. Järjellä ajatellen asiat olivat nyt hyvin, mutta ei tässä ollut kyse järjestä. Kuolema oli ajatuksena jo liian pelottava ja surullinen, jotta siitä olisi voinut iloita. Lisäksi olin tuhlannut puoli vuotta elämästäni ja keskeyttänyt koulun turhan takia. Minua hävetti olla harmissani siitä, kun joku elävä ihminen oli kuollut, mutta niin minä vain tunsin, enkä voinut sille mitään.
- Et tietenkään ole, enkä minäkään, Jerry sanoi varmasti.
- Ja nyt sä pääset rauhassa etsimään uusia tyttöystäviä, kun sulla ei ole kotona vauvaa tulossa, jatkoin. Minun teki niin mieli loukata Jerryä. Jotenkin tuntui loogiselta, että jos saisin hänelle oikein pahan olon, se helpottaisi omaani.
- Haluatko sä, että mä menen pois? Jerry kysyi jäykästi.
- Haluan, sanoin ja vedin lakanan pääni yli. Kohta kuulin oven käyvän.

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   3.10.11 17:17:28

tuleeko tähän vielä jatkoa, kun oli tuo loppuluku? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.10.11 17:19:28

Tulee luku loppuun :D
Ja onhan mulla tietysti jo jatko-osa tulilla.

Päivämäärä:   3.10.11 17:25:51

Siis niinkun THE loppuluku? :( aika dramaattinen lopetus, kieltämättä. Voisko loppuluvun lopun saada jo tänään? :>

Päivämäärä:   3.10.11 17:44:20

Ei, en mä voinu jättää lukematta. Tää on mun ainoa piristeeni tällä hetkellä, kun muuten elämä niin täyttä shittiä.

Saiskos loppuluvun loppua piakkoin?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.10.11 19:28:17

ohhoh, nyt jo loppuluku! :D vastahan me alettiin lukea näitä Henun juttuja! :D

Lähettäjä: Hiljainen lukija 
Päivämäärä:   3.10.11 20:23:22

elwaenia kompaten! :) Haluaako Sennnu paljastaa kertooko jatko-osa Henun näkökulmasta ja sen elämästä vai palataanko mustaojalaisen näkökulmaan vai jotain ihan muuta? ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.10.11 21:11:00

Tästä tulee vielä pari pätkää, jos sitten torstaina aloittaisi Henriikan myöhemmät seikkailut. :)

Päivämäärä:   3.10.11 22:27:22

Joojooojooooo :))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.10.11 16:43:48

Pääsin pois sairaalasta parin päivän kuluttua. Käsivarteni oli vielä kipeä, samoin ruhjeeni, mutta pääni toimi ja jalkani kantoivat. Jerry oli käynyt vielä kerran tuomassa laukkuni, mutta hän oli näyttänyt valmiiksi loukkaantuneelta jo tullessaan ja minä petyin uudelleen siitä, ettei hänellä ollut minulle mitään sanottavaa.
- Me ollaan järjestetty Jeremiaan hautajaiset, äiti kertoi tullessaan hakemaan minua. Minulle ei ollut tullut mieleenkään, että niin pitäisi tehdä.
- Me? kysyin. Ensin olin aikonut kysyä, että kenen, mutta muistin sentään antaneeni sille nimen.
- Jessin kanssa. Viikon päästä maanantaina.
- Ai, sanoin miettien, mitä he olivat mahtaneet minusta jutella, vaikka ei sillä oikeastaan ollut väliä.
- Mitä Jerry sanoo, kun sä tuletkin meille nyt?
- Mä en ole tainnut kertoa sille.
- No?
- No me ei olla juuri juteltu, puuskahdin.
- Mä olen todella pahoillani, jos tää vielä rikkoi teidän välitkin, äiti sanoi ja näytti oikeasti surulliselta. Minä kohautin olkapäitäni enkä viitsinyt sanoa hänelle, etten ollut ehtinyt saada niitä välejä ollenkaan sellaisiksi kuin olisin halunnut. Sillä ei tuntunut olevan väliä. En kaivannut Jerryä, joskin kaipasin kyllä sitä tunnetta, joka minulla oli ollut häntä kohtaan ennen onnettomuutta. Nyt minulla oli vain kauhean tyhjä olo.
- Onko Minttu käynyt? vaihdoin puheenaihetta.
- On ja se on siellä parhaillaankin odottamassa, että sä tulet.

Mintun näkeminen oli parasta, mitä muutamaan päivään oli tapahtunut, mutta jotenkin minulla ei ollut mitään sanottavaa hänellekään. Hän ei kuitenkaan tuntunut pahastuvan, vaan istui vähän aikaa luonani ja kertoi kuulumiset Mustaojalla. Tunsin laimeaa iloa siitä, että kaikki kuulosti sielläkin olevan vähän sekaisin onnettomuuteni takia, Vesku oli jopa perunut osallistumisensa ratsastuskilpailuihin sunnuntaina.
- Jäätkö sä nyt tänne asumaan? Minttu kysyi.
- En mä tiedä, sanoin, vaikka en ymmärtänyt, miten voisin palata Mustaojalle. Minusta tuntui, että olin menettänyt oikeuteni asua siellä nyt, kun minulla ei ollutkaan Jerryn vauvaa.
- Haluatko sä, että mä tuon sun tavarat?
- Jos mä jään tänne niin kai sitten, sanoin haluttomasti.
- Mitä Jerry sanoo? Mä en nähnyt sitä kuin vilaukselta viikonloppuna.
- Se ei osaa sanoa yhtään mitään, sanoin ilkeästi. – Kai se vaan iloitsee, kun pääsi eroon siitä.
- Ei kai sentään, Minttu epäsi nopeasti ja vaihtoi puheenaihetta Perttiin. – Pera on oikeasti mukava. Koita antaa sille edes tilaisuus nyt, kun sä oot täällä.

Niin, Pertti. Minulla ei ollut mitään intoa tavata miestä, mutta jotenkin ei tuntunut enää tärkeältä inhota häntä enemmän kuin mitään muuta maailmassa. Sitä paitsi en edes tavannut häntä sinä ensimmäisenä päivänä. Seuraavana aamuna aamiaisella hän sanoi jotain sovinnaisen ystävällistä ja pahoittelevaa, mikä sai kaikki piikkini pystyyn, mutta hän häipyi pöydästä ennen kuin ehdin käydä kimppuun tai räjähtää muuten ja sitten jotenkin onnistuimme välttelemään toisiamme lopun päivää. Se ei ollutkaan ihme, sillä minä pysyttelin omassa huoneessani.

Jotenkin huomaamatta seuraava kohtaaminen oli paljon helpompi. Ihan kuin olisin tottunut Pertin läsnäoloon, vaikken ollut nähnytkään häntä, kuullut vain etäisesti hänen äänensä alakerrasta, kun hän jutteli äidin kanssa. Jonkinlaista siedätyshoitoa, sanoisin. Yritin silti vältellä häntä parhaani mukaan, mutta muutamassa päivässä kyllästyin eristäytymään huoneeseeni. Minulla ei ollut edes konettani, jolla olisin voinut katsella elokuvia, enkä enää halunnut vain nukkua. Minun oli pakko siirtyä alakertaan sivistyksen pariin, siis television ääreen ja huomasin ilokseni, ettei Pertti yrittänyt tehdä lähempää tuttavuutta tai puhua minulle. Olisin voinut olla sohvatyyny hänen sohvallaan ja se sopi minulle oikein hyvin.

Sitten tuli maanantai, hautajaispäivä. Minttu oli lauantaina tuonut Mustaojalta kassillisen vaatteitani, kaiken mustan, mitä hän oli kaapistani löytänyt ja täytyy sanoa, että olin iloinen saadessani pukeutua muuhunkin kuin äidin t-paitoihin ja verkkareihin. Muuten en ollutkaan iloinen, miten olisin voinut olla? Olin menossa hautajaisiin, enkä ollut nähnyt Jerryä noin viikkoon tai kuullut hänestä mitään. Tosin olin pitänyt puhelimeni suljettuna niin että hän oli toki saattanut soittaa vaikka kolmesti joka päivä. Mutta jos hän todella olisi halunnut puhua kanssani, ei olisi ollut vaikeaa soittaa äidille.
- Se on niin lyhyt ja pieni tilaisuus kuin vaan mahdollista, äiti sanoi minulle kammatessaan hiuksiani. – Ja sitten Mustaojalla kahvit.
- Miksi hautajaisissa täytyy olla kahvikestit? kysyin lyhyesti. Minulla oli hyvin epämukava olo. En ollut koskaan ollut hautajaisissa, en tiennyt, mitä tapahtuisi ja mitä minun pitäisi tehdä.
- Mä en tiedä, äiti tunnusti.

Pertti oli näköjään lähdössä mukaan, huomasin, mutta hän olikin sitten ainoa ulkopuolinen. Kirkkoon ei tullut meidän lisäksemme kuin Jerry vanhempineen. He kaikki näyttivät oudoilta ja juhlallisilta mustissaan, enkä osannut sanoa heille mitään, mutta sitten Vesku tuli halaamaan minua ja kyynelhanat aukesivat. Seisoimme pitkän aikaa sylikkäin, mutta sitten hän työnsi varovaisesti minua kauemmas.
- Mennään hoitamaan homma, hän sanoi.

Jos äiti ja Jessi olivat tilanneet pientä ja nopeaa, sitä myös saimme. Miten niin pienestä ihmisestä kuin puolen päivän ikäisestä vauvasta olisi isoa tilaisuutta saanutkaan. Pappi puhui vain muutaman minuutin ja lauloi yksinään, sillä meistä kenestäkään ei lähtenyt ääntä. Minusta ei ainakaan lähtenyt muuta kuin itkua. En oikeastaan itkenyt muuta kuin ajatusta, että olin hautajaisissa ja kaikki muutkin pyyhkivät silmiään ja niiskuttivat. Se tarttui. Lopulta itkin ihan vain siitä syystä, että oli niin säälittävää joutua olemaan sellaisessa tilaisuudessa kauniina kesäpäivänä. Kun lähdimme kirkosta ulos, romahdin istumaan lähimmälle penkille ilman aikomustakaan liikahtaa siitä hetkeen. Minusta tuntui, etten ollut hengittänyt puoleen tuntiin ja pääni tuntui kevyeltä.

Jessi tuli istumaan viereeni.
- Älä ole kauhean vihainen Jerrylle, hän sanoi.
- Miksi sä luulet, että mä olisin? kysyin, vaikka olinkin. Suutuin koko ajan enemmän. Minusta olisin ansainnut edes nyt enemmän kuin lyhyen nyökkäyksen, jonka olin saanut ennen kuin Vesku oli tullut halaamaan minua.
- Sillä on hirveän paha olo ja mua huolestuttaa, koska se ei tunnu saavan sitä ulos, Jessi sanoi ja katsoi huolissaan poikaansa, joka seisoi vähän kauempana Veskun, äidin ja Pertin kanssa. Äiti tupakoi, mikä ei yllättänyt minua ja Jerry näytti tosiaankin jotenkin umpimieliseltä. Ajattelin, että minä ehkä olisin onnistunut lohduttamaan häntä, jos hän vain olisi eleelläkään osoittanut haluavansa lohdutusta.
- Ei sulla sattuisi olemaan tupakkaa? kysyin Jessiltä kääntäen katseeni pois Jerrystä.
- On, hän sanoi avaten käsilaukkunsa. – Mä en tiennyt, että sä poltat.
- En mä poltakaan. Mutta nyt mä voin niin että miksen mä kokeilisi, sanoin.
- Muutatko sä takaisin meille?

Päivämäärä:   4.10.11 16:54:47

voi Jessi <3
ei millään malttaisi odottaa huomiseen seuraavaa pätkää!!

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   4.10.11 17:05:42

Mua vaan surettaa noi kaikki :( Veskustakin oli tulossa isoisä!

Lähettäjä: hemppa 
Päivämäärä:   4.10.11 17:24:37

Tänään Sennu lisää! tää on pakko saada loppuun, en saa muuten tänään(kään) unta, ku mietin miten tää loppuu:p

Päivämäärä:   4.10.11 17:30:39

LISÄÄ.

Lähettäjä: :r 
Päivämäärä:   4.10.11 17:37:12

pakko saada tänään lisää!!!

Lähettäjä: maija 
Päivämäärä:   4.10.11 17:37:35

<3 jessi

Päivämäärä:   4.10.11 17:58:36

On se suloisen surullista. Nyyh :(

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   4.10.11 20:03:51

I iz boring, mut mitä sille hevoselle kävi?

Olikse se se Hannan nuorikko?

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   4.10.11 20:14:57

Ei ollu Hannan nuorikko, vaan Teeter. Muakin kiinnostaisi tietää, miten sille kävi!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.10.11 20:16:54

No mitä sitä oikeastaan pitkittämään.
Des, ei sille kuinkaan käyny, paitsi ehkä henkisiä vammoja, ja ihan omia varsoja se oli.
------------
Jäin miettimään sitä samalla, kun vedin tottumattomia poskisavuja.
- Mä en ymmärrä, miksi mä muuttaisin, sanoin lopulta. – Jos Jerry pyytäis… mutta se ei pyydä.
- Anna sille aikaa.
- Ei se välitä musta, tunnustin huokaisten. – Se sieti mua teillä, koska mä sanoin, etten voi asua äidin luona, mutta ei Pertti lopultakaan ole niin paha.
- Oletko sä varma? Jessi kysyi katsoen minua tutkivasti, enkä erehtynyt luulemaan, että hän puhui Pertistä.
- Se on sanonut niin, sanoin yksinkertaisesti. – Mä olin tiellä. Nyt se voi tavata uusia tyttöjä ja tuoda ne käymään Mustaojalla. Se on ilonen, kun ei tullutkaan isäksi.
- Ei varmasti! Jessi puuskahti.
- Älä viitti.
- Se ei iloitse siitä, että sä loukkaannuit ja vauva kuoli!
- En mä niin sanonutkaan, sanoin ja heitin tupakan pois. Se pisti pyörryttämään. – Se on iloinen, ettei se joudukaan leikkimään isää noin nuorena. Kyllä mäkin olen siitä iloinen, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että on kamalaa, että joku Jeremias joutuu kuolemaan ensimmäisenä elinpäivänään.
- Voi teitä, Jessi sanoi ja yllätyksekseni hänkin halasi minua. – Lähdetään meille. Tytöt haluaa nähdä sut.
Avasin suuni sanoakseni, etten uskonut sitä, mutta sitten ajattelin kertoneeni hänelle jo tarpeeksi totuuksia hänen perheestään.
- Kai mun täytyy tulla hakemaan loput tavarani, sanoin huokaisten.

Arvelin etukäteen, että Jerry karkaisi tallille välittömästi, kun olisimme päässeet Mustaojalle, mutta ei hän tehnyt niin. Istuimme kiusallisen kymmenminuuttisen keittiön pöydän ääressä, jonka Danni ja Alissa olivat kattaneet kauniiksi, mutta se riitti minulle ja karkasin yläkertaan. Minun oli huono pakata yksikätisenä, mutta tein mitä tahansa mieluummin kuin istuin siinä. Tunnelma oli kaksosten hyvistä yrityksistä huolimatta niin painostava, että siitä olisi voinut puristaa surua. Sunna seurasi perässäni vain hetkeä myöhemmin.
- Meinaatko sä lähteä? hän kysyi.
- Miltä näyttää?
- Ja jättää Jerryn?
- Ei se mua kaipaa.
- Niinkö se sanoo?
- Sä voisit auttaa mua pakkaamaan, ehdotin ja Sunna alkoi nostella vaatekasoja kasseihin, jotka olivat asuneet sängyn alla nämä kuukaudet. Ne eivät riittäneet, eiväthän ne olleet riittäneet tullessakaan, mutta Sunna haki muutaman jätesäkin ja kävi hakemassa Sarrin apuun, jotta he saivat kaiken Pertin autoon. Minä jäin keräämään viimeiseen muovikassiin sen vähän, mitä minulla oli Jerryn huoneessa ja menin alakertaan.

Alissa odotti minua eteisessä hermostuneen näköisenä. Danni ja kaksoset olivat tulleet ovelle vastaan, kun olimme tulleet, mutta hän ei kai ollut kehdannut. Mikä olikin oikein ja sopivaa, olin ajatellut ohimennen mutta jaksamatta uhrata häneen toista ajatusta.
- Hei, mä otan osaa, hän kehtasi sanoa minulle. Hän saattoi luulla tarkoittavansa sitä, ainakin hänen ilmeensä oli jotenkin tuskainen. Mutta ehkä se oli vain tuskaa siitä, että hän tunsi olevansa pakotettu kohtelemaan minua sivistyneesti?
- Miten sä kehtaat sanoa mulle tommosta? sähähdin ja jos molemmat käteni olisivat olleet kunnossa, olisin yrittänyt raapia häneltä silmät päästä.
- Mutta se on totta!
- Ja páskat! Sä olet ikionnellinen, kun ei ole enää mitään, mikä sitoisi mut Jerryyn! Sä olet vihannut mua alusta asti ja mollannut mua joka käänteessä, kun vaan oot voinu! Älä sä tule mulle latelemaan tommosia fraaseja!
- Enhän…
- Haluatko sä, että mä toistan kaiken? Aloitetaanko siitä, miten paljon sä vihaat mua? Vai miten mä luikertelin tänne käyttämään hyväksi sun hyväuskoisia vanhempia… ei vaan Veskua ja Jessiä! Vai oliko se niin, että mä olenkin täällä iskemässä Veskua? Niinhän sä väitit kanssa!
- En mä…
- Onko sulla mitään käsitystä, kuinka monta kymmentä ja sataa tuntia mä olen käyttänyt sun välttelemiseen, koska sä olit aina valmis haukkumaan mut? No, nyt sä pääset musta!

Tarkoitukseni ei ollut ollut nostaa julkista mekkalaa, mutta niin siinä oli käynyt. Kaikki keittiössä olijat olivat tulleet ovelle, ja koska kaikki eivät mahtuneet kapealle kynnykselle seuraamaan välikohtausta, osa oli kiertänyt eteiseen olohuoneen kautta. Minun puolestani tämä sai kuitenkin olla tässä. Menin ulko-ovesta portaille istumaan ja odottamaan, että äiti ja Pertti malttaisivat ruveta lähtemään ja jonkin ajan kuluttua Jerry lopulta tuli puhumaan minulle.

- Mä olen pahoillani, Henriikka, hän sanoi ja istui viereeni portaille. Ei halausta, ei kosketusta. Hyvä. Sellainen olisi voinut sulattaa minut, enkä tiennyt, halusinko sulaa, kun olin tulta ja tappuraa.
- Niin kai, huokaisin kysymättä, tarkoittiko hän Jeremiasta, Alissaa vai jotain muuta. Fraasi ei enää tuntunut sellaiselta loukkaukselta kuin silloin sairaalassa. Olinhan itsekin pahoillani, monestakin eri syystä.
- Sä muutat, hän totesi.
- Mä en näe mitään syytä jäädä, sanoin ja katsoin häntä tarkkaan. Se ei tuntunut yllättäen juuri miltään. En varmaankaan ollut yhtäkkiä viikossa lakannut rakastamasta häntä, mutta nyt näin vain tyypin, joka toi mieleeni kipua ja ahdistusta.
- Ehkä me tavataan joskus, hän sanoi epävarmasti.
- Tai sitten ei, sanoin ajatellen, että vuosi sitten olin onnistunut tapaamaan hänet vaikka miten monta kertaa muka sattumalta kohtuullisen vähällä suunnittelulla. Miten paljon helpompaa olisikaan vältellä tapaamista.
- Etkö sä halua?
- En mä tiedä, sanoin ja totesin äidin ja Pertin viimeinkin tulevan. Nousin seisomaan ja pudistelin toisella kädellä mustaa hamettani. – Ehkä joskus, tai sitten ei. Saa nähdä.
- Soitatko sä mulle? Jerry kysyi.
- Ei aavistustakaan, sanoin ja menin autolle. – Pääasia, ettet sä soita mulle. Hyvää loppuelämää, jos ei enää tavata.

Päivämäärä:   4.10.11 20:23:14

Tyhjä olo. Tää meni nyt ihan nurinkurisesti. Voi kaikkia raukkoja. :<

Päivämäärä:   4.10.11 20:23:39

Voi pönttöpää!!

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   4.10.11 20:30:35

Äääääh toivottavasti jerryä ja mustaojalaisia ei ihan hylätä siinä uudessa, vaan henu sopis jerryn ja alissan kaa jajaja ;<

Lähettäjä: Sndy 
Päivämäärä:   4.10.11 20:32:33

voiei nyt mua ako säälittää Jerry raukka :(

Lähettäjä: hemppa 
Päivämäärä:   4.10.11 21:02:33

oonko ainut, joka on mielissään tästä? :D
Ihan niiko sais jtn mielihyvää siitä, ku joku sanoo miehille suorat sanat.. mielenkiintosta(:

Päivämäärä:   5.10.11 13:24:28

Yyh, mua ihan itkettää, kun nähny kaikenmaailman painajaisia ja sit tää on nii surullinen ja on flunssa ja kaikkea... Yhyyyy...

Päivämäärä:   5.10.11 13:40:04

Aivan loistava lopppu, vaikka hyvin surullinen olikin. Suuret pisteet Helskulle, että puhui vihdoinkin Alissalle suoraan! Tuon näki varsin selvästi leffakohtauksenakin.

Odotan nyt sitten taas (ja varmaan aina) innokkaasti jaktoa! :)

Lähettäjäkurnuttajan_poika 
Päivämäärä:   5.10.11 13:57:10

:((((((((((((((((((((((((((((((((

oon sanaton

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   5.10.11 15:33:26

pisteet todellaki Henulle! vihdoinki se puolusti itteensä, ja voi olla et Alissa saa ansionsa mukaan vähän huutoa Jessiltä ja Veskulta. ;> oon ihan onnellinen tästä lopusta ku Henu lähti mustaojalta, vaikka se vauvan menettämisen vaatiki.. =)

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   5.10.11 16:31:12

Tää tarina on ollu yhtä monttuista möngerrystä oikeastaan alusta loppuun. Enkä tiiä onko se möngerrys ollu vaan masentavaa, ärsyttävää vai surullista. Henulla on ollu niin raskasta kaikin puolin, että ihan itteänsäkkin sattuu.
Mutta tilauksessa olisi jatkossakin lisää joka päiväisiä Sennnu annoksia ja Henullekkin vähän auringonpaisteista elämää. Kiitos :D

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.10.11 22:11:08

Eikai tää tarina loppunu? :o

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.10.11 22:12:16

Tää loppu tähän mutta täällä on jatkoa. :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.