Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mustaojan miniä 5

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.11 15:31:48

Edellinen

------------
17. Lomaviikonloppu
Minä en saanut sanottua Veskulle mitään Alissasta. Vaikka mies tuntuikin pitävän minusta, toisin kuin kaikki muut Mustaojalla, epäilin, että jos hän joutuisi tilanteeseen, jossa Alissan ja minun väittämät olisivat vastakkain, joutuisin häviölle. Jerryllekin vähän arkailin valittaa. Puhuimme niin harvoin muutenkin, että halusin niinä hetkinä olla iloinen ja hauska etenkin nyt, kun Jerry oli päättänyt, ettemme antaisi vauvaa pois. Miksi hän oli sellaiseen päätökseen tullut, sitä en ollut vielä uskaltanut kysyä, mutta nyt mustaojalaisia jo vähän paremmin tuntien, se oli kai jokin äidinmaidossa imetty juttu. Olivathan he ottaneet Alissankin, ja Siirin, ja minut: heidän maailmassaan selvästikin haalittiin huollettavia ennemmin kuin annettiin mitään pois.

Onneksi oli Minttu ja onneksi kisakausi oli jo hyvässä vauhdissa. Se tarkoitti sitä, että ainakin viikonloppuaamupäivät minulla oli kohtalaisen hyvää seuraa. Osa hevosista yöpyi jo ulkona, ja Mintullakin oli tallissa vähemmän tekemistä. Joskus saimme olla siellä aivan kahdestaan, jos koko perhe lähti aamuvarhain kisareissulle, mutta esimerkiksi Alissaa oli helpompi vältellä siellä kuin sisällä, jos hän oli kotona.
- Oletko sä nyt tyytyväinen siihen, että sä olet hukannut koko talven viikonloput täällä? kysyin Mintulta eräänä lauantai-aamuna, kun hän oli hoitanut vähäiset karsinansa ja ruvennut puunaamaan läjää suitsia. Minäkin olin ryhtynyt samaan hommaan huolimatta siitä, että Alissa oli tallilla ja ratsasti lämppärinraadollaan, enkä halunnut hänen luulevan mitään sentyyppistä, että toimin hänen käskystään. Tuntui vaan niin tylsältä istua tekemättä mitään, kun toinen ahkeroi.

- Olen, vaikka kyllä se jonkun kerran oli muutakin kuin mukavaa, Minttu myönsi.
- Jonkun kerran vaan?
- No joo, sillon talvella, kun oli pimeetä ja kylmää. Mutta nyt mä aion pitää lukulomaa täältä pääsykokeeseen asti. Te pärjäätte jo ilmankin, kun kaikki siirtyy kohta ulos. Vaikka olisi ollut kiva nähdä Irkun varsovan.
- Me, takerruin hänen sanaansa. Kuulosti oudolta, että minut luettiin samaan sakkiin kuin mustaojalaiset. – Ja lomaa? Miten sä muka pärjäät ilman hevosenhajua?
- Te, niin. Ja onhan vielä ensi viikonloppu, Minttu sanoi ikään kuin minun olisi pitänyt tietää, mitä silloin tapahtui. No, minä en tiennyt.
- Mitä sillon? kysyin.
- No Tenttu ja Sameli.
- Ai niin, sä käyt sielläkin.
- No tiesithän sä, että mä käyn. Mikset sä lupautunut sinne?

Vakuutin olevani ihan pihalla siitä, mitä hän puhui. En ollut jutellut äidin kanssa yli viikkoon, sillä en ollut halunnut ruveta purkamaan hänellekään pahaa oloani, joka oli päässyt iskemään täällä oletetussa paratiisissa. Eipä kyllä hänkään ollut kauheasti puheluilla ahdistellut.
- Niin, ne menee jonnekin viikonloppulomalle Pertin kanssa ja mä menen sinne hoitamaan hevoset.
- Mulle ei ole kerrottu, sanoin jäykästi sisäistettyäni Mintun sanomaa vähän aikaa. – Mä luulin, ettei ne enää tarvitse viikonloppulomia, kun niillä on unelmatalo maalla ja elämä pelkkää kuherruskuukautta.
- Ehkä ne haluaa kerrankin nukkua pitkään, Minttu sanoi järkevästi.
- No kai ne nyt saa minä tahansa viikonloppuna, kunhan käyvät vaan heittämässä hevoset ja heinäkasat pihalle!

Olin loukkaantunut siitä, että äiti oli pyytänyt Minttua eikä minua, ja sitä oli vaikea piilottaa.
- Ehkä se ajatteli, että sun on hankala päästä sinne, ja ettet sä ehkä halua tavata Perttiä, Minttu ehdotti.
- Molemmat on totta, myönsin. – Mutta olisi se kai voinut kertoa. Onhan Tenttu sentään mun hevonen.
- No mutta kai säkin tulet? Mintusta asia oli itsestään selvä, siltä kuulosti.
- Ei mua ole kutsuttu.
- Hei, sulla on sentään siellä oma huone!

Niinhän minulla oli ja ajatus viikonloppulomasta Mustaojalta kuulosti ihanalta jopa äidin uudessa talossa puolittaisten muistojen seassa. Perahan olisi poissa.
- Mun pitänee tarkistaa siltä, että sille vaan sopii, sanoin teeskennellen mökötystä. Kai se nyt sopisi, mutta tahdoin vähän piikitellä äitiä minun unohtamisestani.

Re: Mustaojan miniä 5

Lähettäjä: Campsu 
Päivämäärä:   17.9.11 17:28:09

"
Niinhän minulla oli ja ajatus viikonloppulomasta Mustaojalta kuulosti ihanalta"

Puuttuuko tosta joku sana välistä, vai oonko ainut josta lause on vähän kumma::p vaikkakin ymmärrettävä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.11 18:41:50

Mjoo, tietty, "poissa".

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   18.9.11 01:23:12

jee Henu pääse hetkeksi pois mustaojalta!! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.9.11 02:46:04

Mun on pakko tässä kohden kertoa teille, että (luin just iltalehtien juttuja Ruotsin kuningashuoneesta) että oon aina ajatellu, että Jerry ois hiukan Carl Philipin näkönen - ja vaikka Alissa ei ollenkaan muistuta Madeleineä niin sen ja Sofian välit tuntuu jotenkin tutuilta... ja pyydän huomauttaa, että tän paikan oon kirjotellu joskus toukokuussa.

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   18.9.11 10:47:51

Siistiä, ainakaan mun mielikuvat ei siis oo kovin kaukana ollu siitä, minkä näkösiks sä oot noita ajatellut! :D Tosin mä ajattelin Jerryä tietyllä tapaa ehkä vähän yhen suomalaisen esteratsastajapojun näköseks... En vaan taida uskaltaa sanoa, että kenen...

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   18.9.11 14:41:24

muuten Carl Philip täsmää munki mielikuviin mut oon aina ajaellu Jerrylle vaaleemmat hiukset ja jotenki sirommat ja vähemmän leveät kasvot :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.9.11 14:59:43

- Täällä on sun tuhlaajatyttäresi, aloitin raflaavasti, kun Mintun mentyä ja Alissan lähdettyä töihin soitin äidille. – Siis ei se kunnollinen ottotytär, jonka kanssa sä juttelet paljon useammin kuin mun vaan tää sekundakappale, jonka sä olet synnyttänyt.
- Ja mitähän mä nyt taas olen tehnyt? äiti kysyi.
- Sä oot pyytäny Mintun olemaan teillä viikonlopun.
- Jaa, se.
- Minttu olettaa, että mä tulen sille seuraksi. Se oli ihan ihmeissään, kun en mä ollut kuullut koko jutusta mitään.
- Enkö mä muka kertonut?
- Et, sanoin kuivasti. Äidin ääni kuulosti siltä, ettei hän ollut aikonutkaan kertoa, mutta että hän oli valmis väittämään vastaan vaikka maailman loppuun asti. – Ei sillä ole väliä. Mitä mä sun menoistasi. Mä vaan ajattelin ilmottaa, että mä ehkä tulen Mintun kanssa.
- Tietysti! Kivaa! Mä olisin pyytänyt sua, jos olisin kuvitellut, että sua huvittaisi tulla! Mä otan Mintun kyytiin Hesasta perjantaina ja sitten me voidaan tietysti tulla hakemaan sutkin. Mintun isä ei halua antaa sille autoa koko viikonlopuksi, mutta mehän tarvitaankin vaan yksi, joten täällä on sitten auto käytössä.

Tajusin, että tuota suunnitelmaa noudattamalla minun olisi vaikea välttyä näkemästä Perttiä, mutta jotenkin tuntui kaukaiselta ja lapselliselta ruveta urputtamaan siitä nyt. Minusta oli tullut aika taitava pakoilemaan ihmisiä viime viikkoina ja voisinhan vaikka hoidella Tenttua pihalla sen aikaa, että hän ja äiti ehtisivät suoria tiehensä. Sitä paitsi yksi pieni Pertti muutaman minuutin ajan perjantaina ja mahdollisesti sunnuntaina ei olisi mitään Alissaan verrattuna.
- Soitelkaa, kun ootte tulossa, sanoin ja tunsin ilon sykähdyksen. Voi vitsi, viikonloppu Mintun kanssa! Pieniksi olivat harvat hauskuuteni muuttuneet!

Pakkasin kuin viikon etelänlomalle, paitsi että etelänlomalle sopivat vaatteeni olivat todennäköisesti äidin kellarissa. Siksikin minun olisi pitänyt tavata hänet lähiviikkoina. Viimeiseksi nappasin mukaan vielä ratsastuskypäränikin ja raahasin sen ja kassin eteiseen odottamaan.
- Aiotko sä ratsastaa? kysyi Jessi, joka oli jo ehtinyt töistä kotiin. Hän rypisti kulmakarvojaan epäilevän näköisenä nähdessään kypärän.
- Mä en tiedä, mutta jos mä aion niin on parempi, jos on kypärä mukana, sanoin.
- Sä et ole tainnut kokeillakaan moneen viikkoon.
- Mulla ei ole ollut tilaisuutta.
- Ois sulla, mähän olen sanonut.
- Mutta ois ollu ihan eri asia mennä ihan vieraan hevosen selkään kuin oman, väitin vastaan.
- Totta, Jessi myönsi. – Mutta ole sitten varovainen.
Tuntui hyvältä, kun joku huolehti, joten hymyilin hänelle ja menin ulkoportaille istumaan. En vaan malttanut odottaa sisällä. Olin aika säälittävä.

Äidille en näyttänyt innostustani, kun he ajoivat pihaan, niin säälittävä en sentään ollut. Nousin vain hakemaan tavarani sisältä ja huikkasin yleisen ”moin” epämääräiseen suuntaan.
- Odottakaa, mä tulen moikkaamaan sun äitiä, Jessi sanoi pyrähtäen keittiöstä ja minulle tuli heti sellainen olo, että olin tehnyt jotain pahaa.
- Miksi? töksäytin.
- Koska meistä on tulossa mummoja. Mä tiedän, että me ollaan tavattu, mutta se oli viime kesänä, ja puhuttu puhelimessa, mutta se nyt on eri asia.
- Se ei varmaan ehdi jäädä kahville ja juttelemaan nyt, ne on lähdössä viikonloppumatkalle, sanoin torjuvasti. Ajatus siitä, että Jessi ja äiti ruotisivat keskenään minun asioitani, oli melkein sietämätön.
- Juu, mä ymmärrän. Mä tulen vaan moikkaamaan.

En voinut estää sitä mitenkään, joten raahasin vain tavarani ulos ja katsoin, mitä tuleman piti. Äiti oli noussut autosta ja epäilin hänen haluavan halata minua, kuten edelliskerrallakin. Miltä se näyttäisi, kun olin antanut näiden ihmisten täällä ymmärtää, että hän oli suunnilleen kieltänyt minut ja ajanut minut pois kotoa? Mutta olihan hän tietysti saattanut leppyä ajan mittaan. Alistuin nopeaan haliin ja vein sitten tavarani takakonttiin. Kun suljin luukun, Jessi kätteli äitiä ja he puhuivat jotain. Matkaa ei ollut kuin muutama metri, mutta en kuullut, mitä he sanoivat, sillä kun kiinni paiskaamani takaluukun kaiku vaimeni, he olivat jo sanottavansa sanoneet.
- Nähdään sunnuntaina, Jessi sanoi minulle ja vilkutin hänelle maltillisesti samalla, kun istuin takapenkille.
- Mitä te puhuitte? kysyin äidiltä heti, kun hän oli saanut auton liikkeelle.
- Vaan, että meidän pitää jutella joskus, äiti sanoi.
- Kunhan ette puhu musta, varoitin.
- Voi olla, että vaikka me alotettais mistä, me päädyttäis suhun.
Niin minäkin pelkäsin.

Päivämäärä:   18.9.11 17:20:35

Kiva, kun Henu lähti Mintun kanssa viettämään "tyttöjenviikonloppua", kahden ruunan kanssa toki :D.

Voi nää on kyllä niin päivän piristyksiä nää pätkät. Mutta mua kyllä edelleen kiinnostaa se, että mitä huhua oot kuullu siitä yhteisestä tutusta... Häiritsee oikein...

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   18.9.11 20:01:23

Yks ekstrapätkä kahden saavutetun tavoitteen kunniaksi? Läpäistiin b ja vieläpä tavoiteprosentein + laitaprojektia on kertynyt yli 4500 sanaa ja prologi ja eka luku on valmiina, yay - eikö tässä kaikessa ois jo aihetta lukujuhlaan?

Kaiken maailman tekosyitä sitä pitää keksiä, kun on riippuvainen. Eiku, enhän mä ole riippuvainen. Yhtään. Muuten vaan päivittelen tätä koko ajan ja odotan lisää. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.9.11 20:56:06

Laitaprojekti?
------------
Osoittautui, ettei Pertti ollut vielä tullut töistä, mikä oli miellyttävää.
- Pitääkö viedä hevosille heinää ensimmäiseksi, jos ne on ollu koko päivän yksin? kysyi Minttu, kun nousimme autosta.
- Niillä on paali tarhassa.
- Eikö ne syö itseään halki? kysyin epäillen. Tenar saattoi olla ahneenpuoleinen ja sikäli, kun tiesin mitään suomenhevosista, ne olivat pohjattomia.
- Ei ne tähän mennessä oo syöneet. Mutta menkää ihmeessä katsomaan niitä ja tarkistamaan vedet, äiti sanoi. – Mä voin nostaa teidän kassit sisään.

Hevoset olivat tällä kertaa hiekkatarhassa. Niiden heinät olivat melko näppärästi eräänlaisessa puisessa heinähäkissä, joka oli rakennettu aitaan ja ne torkkuivat vähän matkan päässä siitä, vaikka ruokaa oli vielä jäljellä. Minua melkein harmitti tunnustaa, että molemmat näyttivät hyviltä. Vähän paksuilta, mutta hyviltä.
- Niillä on ihan hyvin vettä, Minttu sanoi kurkistaen kahteen mustaan saaviin heinähäkin kummallakin puolella. – Ne pärjää hyvin sen aikaa, kun me kotiudutaan. Eikö tää ole vähän kuin olisi päässyt ratsastusleirille tai jotain?

Minullakin oli vähän seikkailuolo, mutta ennen leikkimökkiin asettumista tahdoin käydä halaamassa hevostani. Pujahdin portin välistä ja menin Tenarin luo. Se katsoi minua hetken aikaa korvat hörössä, mutta kun halasin sen kaulaa, Sameli astui lähemmäs ja sen piti väistyä.
- Kusípää, suhahdin suomenhevoselle ja heilautin kättäni, mutta hetki oli mennyt ohitse.
- Tullaan myöhemmin hoitamaan ne, Minttu sanoi kärsimättömästi.
- Okei, okei, huokaisin. Voisin siltikin välttyä Pertsukalta. Ellei hän vielä ollut tullut, raahaisin kassini yläkertaan siihen huoneeseen, jonka äiti oli minulle sisustanut ja pysyisin siellä, kunnes vaara oli ohitse.
- Tytöt, mä laitoin kahvia! äiti huusi takakuistilta ja Minttu lähti menemään. Seurasin hitaammin ja sanoin portaita kiivetessäni, etten enää juurikaan juonut kahvia. – Mitä sä sitten ottaisit? äiti kysyi ja sipaisi niskaani. Se oli ihan uutta, muttei epämiellyttävää.
- Onko sulla kaakaota?

Tuntui kotoisalta istua äidin kanssa keittiössä, vaikka huonekalut olivatkin väärät eikä minun tehnyt pahastikaan mieli piikitellä häntä mistään. Samalla olin hiukan huolissani siitä, että Pertti voisi paukahtaa paikalle minä hetkenä hyvänsä, mutta Minttu oli ahdistanut minut nurkkaan ja kertasi äidin kanssa hevosenhoito-ohjeita niin, etten saanut sanaa väliin enkä olisi päässyt pois ilman, että hän tekisi tilaa. Kaakaokin oli tulisen kuumaa ja olin tuskin saanut maistettua sitä, kun ovi kävi. Laskin katseeni mukiin ja totesin, etten sitten liikahtaisikaan tästä, ennen kuin äiti ja Pertti olisivat häipyneet. En halunnut äijän näkevän, miten isoksi vatsani oli ehtinyt kasvaa.

Koska edes olin nähnyt Pertin viimeksi? Joku ohimenevä vilaus tallilla se oli varmasti ollut, mutta en jaksanut muistaa, mikä niistä olisi viimeinen. Mitä sillä oli väliäkään?
- Moi tytöt. Hei kulta. Riittääkö mullekin kahvia, ennen kuin lähdetään? hän kysyi ja äänestä päätellen kaatoi itselleen kupillisen odottamatta vastausta. Vilkaisin varovaisesti hattuni lierin alta ja totesin, etten ollut koskaan nähnyt häntä työvaatteissa: puvunhousuissa, paidassa ja kravatti kaulassaan. Niissä hän ei näyttänyt yhtä idioottimaiselta kuin ratsastushousuissa, mutta hänellä oli edelleen pyöreät posket ja parta, jota inhosin. Jos Jerry joskus kasvattaisi parran, joutuisin huumaamaan hänet välittömästi ja nirhaamaan sen pois vaikka kynsisaksilla paremman puutteessa.
- Moi, Minttu sanoi iloisesti ja minäkin ynähdin jotain, kun Pertti kääntyi katsomaan minua. Olinhan sentään hänen kotonaan.
- Ja onnea Henriikalle.
- Mistä? tupsahdin tulisesti. Ukko ei ollut parantunut pätkääkään, heti alkoi víttuilla.
- Ei vauvasta. Vai pitäisikö?
- Sen mä katsoisin henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, ilmoitin iloisena siitä, etten mennyt solmuun kaikkien äks-äänteiden kanssa.
- No sanotaan vaikka, että yleisestä asioiden hoidosta. Sä taidat useimmiten pudota jaloillesi niin kuin kissa.

Päivämäärä:   18.9.11 23:09:42

Mä en osaa enää kommentoida, joten taidan tästä lähin lukea vaan hiljaa ja olla taustalla :D. Mulla oli monta hienoa ajatusta, mut ne katos ku aloin kirjottaa kommenttia...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.9.11 15:40:11

Nää, ei saa vetäytyä.
---------

Tuijotin miestä yrittäen selvittää, mitä hän oli sanonut. Mikä asioiden hoito? Mustaojalle muuttamiseni? Kissa? Oliko tuokaan nyt muuta kuin víttuilua ja vihjailua?
- Mä melkein pelkäsin, että joudun asumaan murkkuhirviön kanssa, mutta sähän hoiditkin itsellesi paremman paikan käden käänteessä.
- Mutsi sanoo, että mulle on aina tilaa sen luona, huomautin edelleen epätietoisena siitä, että yrittikö Persus olla minulle kiltti vai ilkeä. Hän kuulosti kiltiltä, mutta Alissan kanssa olin jo oppinut etsimään piilomerkityksiä kaikista sanoista.
- Niin onkin. Se nyt oli selvää alusta asti. Me vähän luultiin, että se sun kohkaaminen oli vain jotain teiniuhoa ja yllätyttiin kyllä, kun sä tosissasi menit ja muutit ja hommasit asumistuet ja kaikki.
- Ai yllätyitte, toistin ja päätin kysyä Mintulta, mitä äijä hänen mielestään oli tarkoittanut, kunhan jäisimme kahden.

- Lähdetään me menemään ja jätetään tytöt kotiutumaan, äiti sanoi. – Haluatteko te nähdä, miten kiuas laitetaan päälle?
- Mä en ole juonut vielä, sanoin muistaen, etten voinut nousta pöydän takaa niin kauan, kun Pertti oli läsnä, mutta se ei haitannut. Minttu lähti äidin kanssa kellariin ja Perttikin oli saanut kahvitilkkansa juotua. Hänellä mahtoi olla kurkku läkkipeltiä.
- Pitäkää hauskaa ja soittakaa, jos tulee jotain, hän sanoi minulle noustessaan pöydästä.
- Ehdottomasti, mutisin. Muistin taas, että edessä oli viikonloppu ainoastaan hyvässä seurassa, jossa saisin olla oma itseni ja minusta pidettäisiin. Muutama kuukausi sitten en olisi osannut arvostaa ajatusta ollenkaan, vaan se olisi ollut itsestäänselvyys.
- Tossa hyllyllä on ruokarahaa. Kauppaan on kyllä vähän matkaa, mutta eiköhän Minttu osaa ajaa sinne. Se on joka tapauksessa tossa matkalla, kun lähtee Helsinkiin päin, Pertti sanoi. Minä vain nyökkäsin, sillä olin mielestäni jo puhunut riittävästi tyypille, jolle en ollut aikonut enää koskaan puhua, ja joka tavallaan oli myös pilannut elämäni.

Minttu ja minä päätimme jättää ratsastamisen siltä illalta, tai Minttu päätti. Hän oli itse asiassa varsin hämmästynyt siitä, että kassissani oli ratsastuskypärä, sillä hän tiesi ihan tarkkaan, koska olin viimeksi ollut hevosen selässä. Vietimme silti pihalla hyvän aikaa, sillä hevosissa riitti harjaamista. Marmatin pieneen ääneen siitä, miten laiskaksi äiti oli heittäytynyt nykyään, sillä hevoseni pölysi kuin ullakolta löydetty vanha patja, kun sitä taputti.
- Mutta ainakaan sillä ei ole enää niitä savisaappaita, Minttu huomautti iloisesti ja minä huokaisin. Mitenkähän olisi käynyt, ellen olisi väsynyt niihin ja ruvennut puhumaan äidille tallin vaihdosta? Minun raskauteenihan se ei tietenkään vaikuttanut mitenkään, mutta oliko se jotenkin tuupannut äidin ja Pertin etsimään tätä taloa ennen kuin olisivat muuten keksineet koko juttua?
- Tää saa riittää, mun käsivarsia särkee jo, sanoin päättäväisesti.
- Mä käyn putsaamassa niiden boksit niin ei tarvii muuta kuin työntää ne sinne illalla, Minttu sanoi, mikä oli mukavaa, sillä hän selviäisi siitä kymmenessä minuutissa. Minulta menisi todennäköisesti ainakin puoli tuntia.

Sen jälkeen tutkimme keittiön kaapit ja päätimme, ettei ainakaan sinä iltana ollut mitään syytä lähteä kauppaan.
- Olenko mä kertonut sulle, että Vesku on opettanut mua kokkaamaan? kysyin kurkistaessani jääkaapissa olleeseen muovirasiaan. Siellä oli jotain lihamössöä.
- Ai, et! Minttu huudahti. – Mitä sä osaat tehdä?
- En takuuvarmasti mitään, myönsin. – Tai ehkä hernekeittoa.
- Sitähän me voidaan tehdä huomenna. Miten ois sauna? Täällä on makkaraa.
- Käydään vaan, jos sä haluat. Mun pitää jossain vaiheessa etsiä mun kesävaatteet ja katsoa, voinko mä käyttää niistä mitään.
- Joo, no problem. Mä voin lukea sillä aikaa, mulla on pääsykoematsku mukana.
- Mitäs Viltsu muuten sanoi, kun sä katoat koko viikonlopuksi tänne?
- Valittaa tavalliseen tapaan, että se jää aina kakkoseksi kaakeille. Mä kyllä ajattelin alun perin pyytää sitä käymään, mutta se oli ennen kuin sä olit tulossa mukaan.
- Voihan se tulla! Pyydä ihmeessä, huudahdin, vaikka aa, en tiennyt halusinko katsella nuoren parin kuhertelua – vai mahtoivatko he kuherrella enää näin monen kuukauden jälkeen? – ja bee, inhosin jo etukäteen sitä hetkeä, kun Viltsu näkisi mahani.
- Katotaan huomenna, sehän on voinu keksiä jotain omaa kivaa.

Olin iloinen, ettei Minttu rynnännyt oikopäätä soittamaan, sillä sinä iltana halusinkin vain olla möllöttää ilman mitään kummempaa tekemistä. Saunoimme ja söimme melkein mustaksi käristynyttä kiukaalla paistettua makkaraa. Leiriydyimme telkkarin ääreen, vaikkei sieltä tullut oikein mitään ja Minttu uppoutui paksuun opukseen siksi aikaa, kun minä katsoin illan saksalaisdekkarin. Hän pani kirjan pois huomattavan nopeasti, kun vaihdoin Hauskoille kotivideoille.
- Mä käyn heittämässä hevoset sisään ja ruokin ne, Minttu sanoi, kun ohjelma vaihtui uutisiin.
- Voin mäkin tulla, tarjouduin.
- Ei tarvii, ei kahdessa mene kuin minuutti.
Meni niissä vähän kauemmin, mutta en sinä aikana saanut edes asentoa vaihdettua. Minulla alkoi olla aika vähän hyviä asentoja nykyään, mutta tänään se ei haitannut. Kun Minttu palasi, petasimme hänelle sängyn sohvaan, joka oli ”minun” huoneessani vierashuoneen sijaan ja juttelimme myöhään yöhön asti. Tunnelma oli siihen sopiva, kun Mintulla ei kerrankin ollut kiire kotiin palauttamaan autoa tai tapaamaan Viltsua.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   19.9.11 17:13:48

ehkä Henu nyt alkaa vähän lämpeen Pertsalle ja muuttaa takas kotiinsa =)

Päivämäärä:   19.9.11 18:17:47

Mä kelasin ihan samaa :D. Möhmöh, meiltä puuttuu just ne tärkeimmät ainekset taas ruokiin, piru vie, joutuu sateeseen lähtemään kävelee, et pääsee kauppaan :/

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   19.9.11 18:50:17

flanu parka! onneks sennnu sun tarinoistas löytyy harva kirjotusvirhe. äskenki meinasin kirjottaa flanu paska, onneks huomasin... pera on ärrrrsyttävä!!! toi kakara vois tulla jo ni saisin ton potretin valmiiks ja vaaleet hiukset on ja pysyy!:D

Päivämäärä:   20.9.11 00:32:48

Sizyy, jumankauta ku sä oot julma :D. Ja hei, ne isot alkukirjaimet ;)

Bää, mä näin viimeyön unta, et olin raskaana, ja meil töissä oli lääkäri, joka sen diagnosoi, ja sit siel oli kans teddy-karhuja töissä. Jajaja mun paras ystäväni, joka muutti ruotsiin ja sit meijän vanha yläkerran naapuri, jostain kymmenen vuoden takaa. Ja sit mä ressasin siin unes koko ajan, että miten voin kertoo tolle mun ukolle yms... Mielenkiintonen uni? :D

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   20.9.11 12:18:56

Mullakin tullu tommosia unia tän tarinan takia, tai siis et oonki raskaana yhtäkkiä ja oon liian pitkäl tehäksee aborttia..=D Pelottavaa kun tämmönen tarina tekee tätä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.11 16:04:53

Heh teidän painajaisunille :D
-----------
18. Äitini talossa
Huolimatta myöhäisestä nukahtamisesta herätys oli aikainen. Mintulla oli kello soimassa soveliaaseen hevostenruokkimisaikaan ja minun lonkkani olivat taas häirinneet untani. Liike tuntui olevan niille parempi vaihtoehto kuin makaaminen, joten nousin myös ylös. Kävimme aamutallissa pyjamat päällä, vain takakuistilta pihan yli hilpaisten, ja palasimme sitten tekemään aamupalaa. Ellen olisi jo Mustaojalla ehtinyt tottua siihen, että takapihalla oli talli, olisin voinut hyvinkin viehättyä siitä, miten helpolta hevosenpito kotona tuntui.

Syötyämme minä painuin äidin kaapeille Mintun ryhtyessä lukemaan. Minulla oli housuongelma, jos aioin ratsaille ja aloitin etsimällä äidin ratsastushousut ja kokeilemalla ne läpi. Yhdet niistä olivat niin venyvää materiaalia, että voisin takuulla käyttää niitä pari seuraavaakin kuukautta, jos haluaisin, joten omin ne. Kesätavarani löysin lopulta vierashuoneesta. Ne olivat pahvilaatikossa, joka oli pöytäliinalla naamioitu yöpöydäksi. Sieltä ne oli helppo levittää sängyn päälle ja siellä oli peilikin.

Siitä sessiosta ei tullut ihan niin kamalaa kuin olin pelännyt. Kaikki housuntapaiset jouduin tietysti hylkäämään, mutta löysin sentään muutaman topin, kuminauhavyötäröisen hameen ja mekonkin, jotka ainakin tällä hetkellä mahtuivat. Ja kengät, tietenkin, niitä en edes kokeillut vaan nakkelin kaikki muovikassiin. Uskaltauduin pistämään päälle jopa bikinit ja totesin, että ne olivat yläosastaan vähän niukat, eikä alaosastakaan paljon näkynyt, mutta toisaalta en tiennyt, tehtiinkö äitiysbikinejä. Jos tehtiin, en ainakaan halunnut sellaisia, rantapalloksi minua muuten luultaisiin. Nämä olivat kuitenkin käyttökelpoiset ja pääsivät mukaan siltä varalta, että tahtoisin niitä käyttää. Ehkä yksin jossain autiolla saarella tai Mustaojan ulkorakennuksen takana, jos tulisi kuuma kesä. Masentavan paljon vaatetta jouduin kuitenkin nakkelemaan takaisin laatikkoon ja vähän huonotuulisena palasin alakertaan kysymään Mintulta, halusiko hän ensin kauppaan vai ratsastamaan.
- Mennään vaikka kauppaan ensin, Minttu huokaisi sen näköisenä, että olin keskeyttänyt jotain tärkeätä, vaikka hän oli vain lukenut.
- Mitenkäs se Viltsu? Meidän pitää tietää, ostetaanko me ruokaa kahdelle vai kolmelle.
- Ai niin. Jos mä soitan Viltsulle niin kysy sä, josko Helikin haluaisi tulla! Minttu piristyi ja niin piristyin minäkin, kun ajattelin tapaavani Helin pitkästä aikaa.

Molemmat lupasivat tulla, joten mitoitimme iltapalahankinnat sen mukaan ja käskin Mintun ostaa muutaman oluenkin siltä varalta, että haluaisimme saunoa.
- Et kai sä aio juoda kaljaa? hän kysyi varovasti.
- En. Mutta Vesku sanoi, että mä voin juoda punaviiniä, muistin.
- Ei kai?
- Ihan totta. Siis ei niinku ämpärillistä mutta vähäsen. Mutta sitä ei tarvitse ostaa, mutsilla on takuulla litrakaupalla viiniä.

Mutta sitten minulla alkoi jo olla kiire tallille. Mitä kauemmin mietin ratsastamista, sitä kovemmin halusin satulaan. Olin tietysti paljon paksumpi kuin viimeksi ja saattaisin joutua käyttämään jotain koroketta noustessani selkään, mutta entäs sitten? Äiti käytti joka kerta, joten tallilla oli takuuvarmasti jokin sellainen.

Tenttu ei vaikuttanut mitenkään innostuneelta lähtemään hommiin, mutta ei se yrittänyt myöskään paeta paikalta, kun satuloin sitä.
- Tää on lihonu ainakin pari reikää, totesin paheksuvasti, kun vedin satulavyötä kiinni. Onneksi se ei sentään vielä ollut lähellä viimeisiä reikiä.
- Mä en usko, että sitä on treenattu juurikaan, Minttu sanoi. Minäkään en uskonut. Äidillä ei ollut motivaatiota köröttelyä kummempaan ja tunsin äkkiä harmistusta siitä, etten ollut ottanut selvää siitä, miten hevonen pidettäisiin kunnossa. Puhelumme olivat kuitenkin enimmäkseen käsitelleet minua sen jälkeen, kun he olivat muuttaneet. Mitään katumusta en tuntenut siitä, että Tentun liikutus oli kokonaan jäänyt äidin niskoille, sillä enhän minä tahallani tai huvikseni ollut sitä hänelle joutunut jättämään.
- Oletko sä ratsastanut sillä ollenkaan? kysyin ja Minttu pudisti päätään.
- Samelilla vaan.
- Vahinko, ettei sua voi monistaa. Pääsisit molempien kanssa yhtaikaa laukkaamaan. Täällä on kai aika hyvät maastot?
- Paremmat kuin Saaralla, Minttu sanoi ja talutti Samelin lähemmäs. Minä kiristin vielä satulavyötä ja kurotin lähemmäksi muoviset tikkaat, jotka kengänjäljistä päätellen olivat äidin apu yläilmoihin. Minttu tarttui jalustimeen toiselta puolen, kun kiipesin tikkaille vain tajutakseni, etten ollut ollut edes näin korkealla maasta aikoihin.
- Pääsetkö sä? Minttu kysyi aavistus huolta äänessään ja terästäydyin. Ei tässä nyt ruvettu korkeita paikkoja miettimään, kun olin menossa vielä korkeammalle.
- Tietysti, tuhahdin ja keikautin itseni satulaan melkein yhtä ketterästi kuin aikoinaan. Melkein. – Mennäänkö me kentälle vai maastoon?
- Mä en lähde maastoon sun kanssa, kun sä et ole ratsastanut viikkokausiin.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   20.9.11 17:44:24

eikä, ei tähän voi jättää! armoa vähän, oon haravoinu koko päivän pihaa! :DD

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   20.9.11 21:52:55

Nyt henu sit tipahtaa selästä ja saa keskenmenon. Tai sit sille lapselle sattuu jotain ja jerryt sun muut tulee järkiinsä. Joohan? =) *anelee*

Mun päivän huvitus on tätä nykyä käydä vähän väliä kattomassa oisko tähän tullu jatkoa :D jopa koulussa kesken oppitunnin pitää käydä kurkkaamaassa, miten niin muka koukussa? :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.11 21:54:53

Ai niin, pitihän mun laittaa pikku pätkä!
--------
Oikeastaan olin samaa mieltä. Minulla ei ollut kovin tukeva olo satulassa, vaikka tunsinkin istuinluuni ja kaikesta oppimastani päätellen olin ihan oikeassa asennossa. Minttu nousi Samelin satulaan kääntäen sen kävelemään kohden kenttää ja minä annoin Tentulle merkin seurata. Sen jalat tuntuivat rutisevan, kun se otti rintamasuunnan Tentun perään ja huolestuin äkkiä siitä, että se vanhenikin. Tosin vastahan se oli kymmenen, mutta kuitenkin jo vuoden vanhempi kuin edelliskeväänä. Sitten se nosti etujalkaansa ja kaatoi apurappuseni nurin.

En olisi ikinä uskonut Tenttua niin kanaksi, että se säikähtäisi niin pientä kolahdusta ja saman tien tajusin, ettei se sitä säikähtänytkään. Se säikähti sitä, että se koliseva kapine seurasi ja se nousi puoliksi takajaloilleen. Katsoin alas ja näin, että se oli jotenkin onnistunut saamaan jalkansa portaiden askelmien väliin niin, että portaat roikkuivat parhaillaan sen vasemmassa vuohisessa ja kolistelivat oikean etujalan polvea ja säärtä. En halunnut edes ajatella, miten kävisi, kun sen etujalat taas tapaisivat maata.

Mitä tapahtui, sitä en tiedäkään, sillä siinä vaiheessa minä jo lensin läpi lämpimän kevätilman. Romahdin maahan vasemmalle kyljelleni niin, että tunsin, miten poskeni hieroutui hiekkaan. Muuten olinkin vielä ihan turta, mutta kun kohotin päätäni, se hemmetin jakkara lensi suoraan minua kohti. Onneksi minulla oli kypärä, sillä se sattui silti osuessaan lippaani, enkä tiedä, oliko se lippa vai jakkaran jalka, joka pureutui nenääni. Tumahdin takaisin maahan ja yritin tajuta, mitä oikein oli tapahtunut.

En minä pyörtynyt enkä vajonnut tajuttomuuteen, mutta aika tuntui kummasti hidastuvan hetkeksi. Alimmaiseksi jääneessä olkapäässä tuntui kipua, samoin kyynärpäässä, mutta nenänvarsi tuntui vasta kuumalta ja tunnottomalta; arvelin sen keräävän voimia ennen kuin alkaisi vihloa. Siirsin jakkaraa kasvojeni edestä nähdäkseni, mihin hevoseni oli kadonnut ja totesin, että sen suhteen ei tarvinnut ihan heti huolehtia. Se oli painellut Mintun ja Samelin perään hiekkatarhaan eli kentälle ja seisoi nyt siellä pää uljaasti pystyssä, valppaana seuraavan kimppuun käyvän huonekalun varalta. Minttu liukui parhaillaan alas Samelin selästä ja jätti hevosen niille sijoilleen pujottaen vain ohjanlenkin jalustinhihnan alle. Hän tuli ulos portista, sulki langan perässään ja kyykistyi viereeni silmät levällään kuin pesuvadit.
- Henriikka, herrajumala, miten sulle kävi?
- Ei mitenkään, sanoin hämmästyneenä.
- Eikö muka?
- En mä luule. Mutta mä taidan levätä tässä hetken.
- Oletko sä ihan varma? Et kai sä tullut mahallesi?
- En, enkä selälleni. Mene sä tekemään noille hevosille jotain, ennen kuin ne hajottaa ohjansa.

Epäileväisen näköisenä Minttu totteli, mutta totteli kuitenkin, kun käännyin selälleni ja aloin harkita istumaan nousemista. Vasemmalla kädellä ei juuri huvittanut punnertaa ylös, mutta oikea toimi ihan hyvin, kunhan sain sen itseni ja maan väliin. Minua otti päähän ihan suunnattomasti. Kirjaimellisesti ja kuvaannollisesti. Minusta tuntui, että olin jauhelihaa vasemmalta puoleltani.

- Pääsetkö sä ylös? Minttu huusi ja näin, että hän oli hakenut Tentun pois tarhasta. Se katseli epäluuloisena jakkaraa ja naurahdin ilottomasti. Voisi olla hankalaa yrittää enää sen päältä sen selkään.
- Joo, enköhän mä pääse.
- Tällä on haava jalassa niin, että sä et taida ratsastaa sillä tänään.
- Pahakin? huolestuin ja onnistuin möngertämään seisaalleni.
- Ainakin siitä tulee aika lailla verta.
Minua syljetti ja toivoin kovasti, ettei se olisi mitään eläinlääkäriä vaativaa.
- Mitä sille pitäisi tehdä? kysyin. Minttuhan tässä oli hevosmiestaitoja opetellut koko talven.
- Parasta varmaan suihkuttaa siihen vettä niin, että näkee, mikä siellä on, hän arveli. – Mä taidan hakea Samelinkin pois. Ei tästä nyt taida tulla mitään.
- Höpsis, kimmastuin. Mintun ei tarvinnut jättää ratsastusta väliin minun ja Tentun takia. – Mä suihkutan sen kyllä, mene sä vaan. Tai jos sä viitsit ottaa satulan siltä. Mun toinen käsi ei oikein nouse.
- Pitääkö meidän lähteä lääkäriinkin? Minttu voihkaisi.
- Ei missään nimessä, kivahdin. Minä seisoin ja puhuin, olin siis täysin kunnossa.

Mintun avustuksella minulla kohta oli riimuun puettu hevonen talutuksessani ja vein sen hitaasti ja varovaisesti askeltaen takaterassin kulmalle. Siellä oli seinässä vesipiste ja pitkä puutarhaletku, joka ylettyi tarhojen vesiastioihin asti. Nyt en tarvinnut siitä kuin pari metriä laskeakseni kylmää vettä Tentun kintuille. Se olisi voinut oikein hyvin kaikota paikalta, sillä riimunnaru oli varsin hellästi huonommassa kädessäni, mutta taisin haista niin kiukkuiselta, että se seisoi paikallaan kuin tatti. Nojasin terassin reunaan, sillä minulla ei ollut kauhean hyvä olo, uskottelinpa Mintulle sitten mitä tahansa. Mietin, oliko vauva mahtanut kärsiä äkkikohtaamisesta maan kanssa ja jos oli, koska huomaisin sen? Olin edelleen sillä mielellä, että armeliainta kaikkia osapuolia kohtaan olisi, jos se lakkaisi olemasta, mutta mahtaisiko se koskea kauheasti? Minuun siis.

Lähettäjä: viiiiva 
Päivämäärä:   20.9.11 22:47:48

Noniin, mäkin pääsen nyt sitten vihdoin kommentoimaan tänne sulle.. :D Oon lukenu näitä sun juttuja jo siitä lähtien ku mansikkakesä oli tääl enkä vieläkään oo saanu aikaan laittaa mitään kommenttia mut jos nyt :D

Eli siis oon kyllä aina pitäny näistä sun jutuista täällä ja aluks en pitäny hannasta yhtään mut sitte siitä tuli aivan loistava ja se on paras täs koko hommas :D Dannnnista tulee mieleen kyl ihan miila jaaa öäöä mitähä muuta vielä.. Henriikasta oon tykänny koko ajan mutta nyt sen asiat on menny iha huonosti:-D Kukaan ei haluis asuu tommoses missä melkein kaikki inhoo sitä ja jerry ei välitä paljoo ja sit se peraki kaiken lisäks:D Kauheeta sanoo näin mutta toivottavasti se sais keskenmenon nyt ku putos koska sit toisaalta asiatki ehkä helpottuis ku ei ois lasta "riesana" :-D Mutta nojaaa ihan miten ny käykään nii silti tätä on tosi hauska lukee! Sitte kirjotat oikeesti tosi hyvin ja virheitäki löytyy tosi harvoin. en ny enää keksi mitää sanottavaa tähä mutta pelkkää hyvää tästä saa aikaan!!:D Laita pian taas uus pätkä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.11 22:52:24

No mutta aika lailla kauan oot jaksanu roikkua mukana :D
Lisää taas huomenna töiden jälkeen.

Niin ja Flanu, onks lauantain kisat vielä ohjelmassa? Ne hautajaiset, joihin mä olin menossa peruuntui (ts. isotäti 98v. ei heränny henkiin tai mitään, mutta meille on unohdettu kertoa, mihin pitäs mennä ja mihin aikaan ja onko ne ees lauantaina niin, että mennään sitten vaan seuraaviin enon hautajaisiin seuraavalla viikolla.)

Päivämäärä:   20.9.11 23:50:46

No mut mä en ees ollu liian pitkällä siin unessa :D.

Ei oo ohjelmassa enää, homma kusi siihen, että meil tapahtu tallil yhtä ja toista, mitä en tässä nyt ala sepustamaan...

ÄÄÄÄÄÄÄÄK taas sä jätit ehkä kamalimpaan mahdolliseen kohtaan... Äkkiä nyt lisäpätkää! Mä en edes huomenna varmaan pääse lukemaan, kun oon koko päivän hoitelemassa hevosasioita :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.11 23:53:31

No dämn, ihan harakoille meni sit koko lauantai. No, ehkä vaan meen omani kanssa radalle :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.11 23:58:17

Niin ja joo. Ootko sä poistanu blogisi?

Päivämäärä:   21.9.11 09:55:10

Osote muuttanu; http://ponilauma.blogspot.com/

Pitäis päivitellä tota taas :).

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   21.9.11 10:10:30

tää tykkäis tosta rata-asiasta!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.9.11 16:51:24

Tentun haava osoittautui maltillisen kokoiseksi ja verenvuotokin alkoi tyrehtyä samaa tahtia kuin minun sormeni alkoivat palella. Näin Mintun ratsastavan Samelia apinan raivolla ja arvelin hänen yrittävän saada hevosesta kaiken irti vartissa, jotta pääsisi tutkimaan Tenttua ja minua. Tosin sehän ei vaan onnistunut hevosten kanssa. Ainakin aina, kun minulla olisi ollut kiire ja yritin selviytyä nopeasti, Tenttu rupesi jäkittämään vastaan joka ainoassa asiassa.

Lakkasin valuttamasta vettä ja kävelin hevosen kanssa hitaasti ja varovaisesti aidalle. Minttu teki tasajalkapysähdyksen.
- Mitä sieltä löyty?
- Yks isompi haava vaan ja sekin taisi jo lakata vuotamasta, sanoin.
- Entäs sinä?
- Mä olen edelleen hengissä, kiitos vaan.
- Pane se talliin ja mene sisään. Mä hoidan sen kohta ja panen vaikka pintelin päälle vähäksi aikaa, Minttu lupasi ja minusta se oli hyvä ajatus.

Leiriydyin olohuoneen sohvalle asentoon, joka tuntui kohtuullisen mukavalta ja siinä passuutin Minttua, kunhan tämä ehti myös sisään. Tai en minä oikeastaan passuuttanut, hän itse hösäsi niin, että olin lähes pakotettu keksimään hänelle jotain tekemistä, ennen kuin hän ajaisi minut raivon partaalle. Saatuani lasillisen limsaa, voileivän ja tietokoneeni, joka oli mukana lähinnä sen takia, ettei kukaan mustaojalaisnartuista saisi päähänsä tutkia sitä, en keksinyt enää oikein muuta.
- Istu ja rauhoitu, sanoin. – Lue pääsykokeeseen. Mä voin ihan hyvin.
- Oletko sä varma, ettei sun käsi ole murtunut?
- Olen, sanoin ja heilutin sitä. Se teki melkein irvistämiseen asti kipeää, mutta en uskonut, että olisin voinut vilkutella, jos siellä olisi ollut jotain rikki.
- Ja entä vauva? Minttu kysyi entistä levottomamman näköisenä.
- Se ei osaa vielä sanoa.
- Mutta jos sille kävi jotain. Eikö me mentäis käymään jossain terveysasemalla?
- Ei missään nimessä, sanoin jyrkästi. Sitä paitsi sikiö oli aloittanut tavanomaisen hyörinänsä heti, kun olin asettunut makuulle. Oli turha kuvitella sen kuolleen tai sitten minulla oli elämäni ilmavaivat. – Hei, haluatko sä nähdä ne kuvat, jotka Leksa otti musta?

Harhautus onnistui täydellisesti. Minttu halusi ja aloimme selata niitä.
- Näitä on kauheasti. Aikooko se kuvata sua lisääkin? hän kysyi innostuneena.
- Ehkä. Mä en oo ollu puheissa sen kanssa sen jälkeen, kun se otti nää, mutta ainakin ennen sitä mä luulen, että se aikoi, sanoin mietteliäänä. Olin katsellut kuvat muutaman kerran ja olin edelleen sitä mieltä, että Leksa oli melko kelvollinen valokuvaaja. Hän itse tietysti saattaisi olla eri mieltä mallistaan katsottuaan kuvia tarkemmin, mutta se jäisi nähtäväksi.
- Haluaisipa joku kuvata muakin! Minttu huokaisi, mutta silloin hänen puhelimensa soi ja ymmärsin Viltsun tarkistavan, olivatko he oikeassa pihassa. He olivat ja hetkeä myöhemmin he olivat sisällä.
- Henriikka! Heli kiljaisi päästyään näköetäisyydelle ja ryntäsi halaamaan minua. Minä halasin terveellä kädelläni takaisin ja nauroin kyyneleet silmissä. Minulla oli ollut pahempi ikävä häntä kuin olin edes tajunnut.
- Herraisä sulla on maha, puuskahti Viltsu ja oli vähällä pilata koko alkavan illan.
- Totta kai sillä on, se saa vauvan, sanoi Minttu tiukasti ja Viltsu alkoi silotella sanojaan, kunnes meni niiden kanssa täysin solmuun ja me muut aloimme nauraa.

Olin niin onnellinen sinä iltana. Ihan kuin olisimme palanneet monta kuukautta ajassa taaksepäin, paitsi että Viltsulla ei ollut wiitä mukana. Mutta me pidimme muuten hauskaa, rakensimme yhdessä pizzoja pakastepohjille ja juttelimme. Minä napsin muutaman särkylääkkeen, jotka auttoivat juilivaan käsivarteeni oikein hyvin ja uskaltauduin juomaan lasillisen punaviiniä saunan jälkeen. Luulen sen auttaneen vielä paremmin. Katsoimme kaikki Leksan ottamat valokuvat ja puoliltaöin Minttu ja Viltsu keksivät haluta saunaan. Koska olimme jo aiemmin sopineet, että he saisivat jäädä nukkumaan alakertaan, äidin ja Pertsukan huoneeseen, kiipesimme Heli ja minä ylös.
- Ihana huone, Heli henkäisi.
- Ai, sanoin latteasti. Minusta se oli ihana, koska siellä olivat tutut huonekaluni, mutta ei se nyt absoluuttisesti mitenkään ihana ollut.
- No iso! Ja nätti! Ajatella, että sun äiti on laittanu tän sulle, vaikkei se ole voinut olla varma, tuletko sä koskaan edes käymään!
- Herkeä höpöttämästä, nainen! kivahdin. Ajatus oli surkean surullinen. – Huvittaisko sua juosta vielä alas? Mä unohdin mun koneen sinne, ja samalla voisit napata itelles vähän punkkua. Mäkin voin ehkä vielä maistaa sulta.

Heliä huvitti ja sen yön rupattelin vakavia ja henkeviä hänen kanssaan. Ei todellakaan huono viikonloppu! Heräsin kuitenkin yhtä aikaisin kuin edellisaamunakin. Minua särki useammasta paikasta kuin silloin, mutta paljon vähemmän kuin olin edellisiltana kuvitellut. Päätin, että ellei Tenttu olisi tyyten rampa, ratsastaisin tänään. Vaatikoon se mitä tahansa, vaikka Mintun, Viltsun ja Helin yhdistetyt voimat tai naapurin traktorin lainaamisen, että pääsisin satulaan. Minulla oli vain voitettavaa.

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   22.9.11 14:33:34

Oho, toisella sivulla jo.

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   22.9.11 15:22:45

Jatkoa jooko. Kipeys iski ja nyt kaipais jotain piristystä :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.9.11 16:47:37

Minttu oli vähällä saada hepulin ymmärtäessään, mitä aioin.
- Mun on pakko, sanoin mutustaen aamupalavoileipää. – Tiedäthän sä, että muuten mä en ehkä uskalla enää ikinä ratsastaa. Vaikka ensin täytyy tietysti katsoa, miltä sen koivet näyttää.
- Ei niissä aamulla mitään vikaa ollut, mä jätin pintelinkin jo pois, sanoi Minttu, joka oli käynyt huolehtimassa aamutallista.
- Selvä, sitten vaan menoksi.
Kyllä minua suoraan sanoen vähän hirvitti. Toisaalta tämä oli sellainen asia, jonka kanssa ei ollut leikkimistä. Jos alkaisin miettiä ja hautoisin asiaa pidempään, en pian todellakaan uskaltaisi. Kohti kuolemaa tai kunniaa siis.

Ihan mutkattomasti en päässyt Tentun selkään, sillä edellispäivänä käyttämäni porrasjakkara oli ottanut sen verran vauriota, että räsähti rikki allani. Se oli itse asiassa varmaan ihan hyvä juttu, sillä Tenttu oli väistellyt ja mulkoillut sitä siihen malliin, että sen päältä ratsautuminen olisi voinut osoittautua mahdottomaksi, vaikkei se olisi hajonnutkaan. Viltsu haki minulle sen sijaan takaterassilta keittiötuolin, joka ei ollut yhtä uhkaavan näköinen ja hups vaan, olin taas satulassa. Heli ja Viltsu siirtyivät vikkelästi aidan ulkopuolelle – olimme varmuuden vuoksi tällä kertaa vieneet Tentun kentälle jo valmiiksi – ja Minttu kokeili satulavyön tiukkuutta.
- Musta tää ei ole hyvä idea, hän mutisi.
- Niin, äiti, kivahdin ja käskin hevosen liikkeelle.

En aikonut ratsastaa pitkään, sillä en uskonut jaksavani, joten otin saman tien ohjat ja aloin tehdä asioita. Niinpä julma totuus paljastui heti. Hevosestani oli tullut tankkeri, joka ajelehti epämääräisesti valtamerellä. Se oli taipuisa kuin bussi, enkä tarkoita nivelbussia. Sen muoto oli kuin viikinkilaivalla, joka uljaasti halkoi aaltoja. Sen kyljet tuntuivat kimmoisilta ja herkiltä kuin tiiliseinät, mutta suu sentään toimi jotenkuten. Yritin herättää henkiin kouluratsua, jonka tiesin siinä uinuvan, mutta kylkeeni alkoi koskea vähän ajan kuluttua, ja päätin kokeilla, muistiko se vielä muita askellajeja kuin käynnin, ennen kuin olisin liian risa jatkamaan. Ravi löytyi ja tuntui kamalalta, joten minun piti kokeilla laukkaakin, vaikka vähän pelkäsin, ettei se nykykunnossaan mahtuisi kääntymään pienellä kentällä.

Mutta kyllä se mahtui, hyvinkin, ja miten mukavaa se olikaan! Viikonloppuni parani vielä yhdet sata prosenttia, kun nautin joustavasta liikkeestä, olkoonkin että vähän nelitahtisesta. Ilmavirta tuntui kasvoilla, vaikka laukka olikin hidasta ja jatkoin monta kierrosta, kunnes tulin ajatelleeksi, että voisin vaihtaa suuntaa. Olin kyllin kunnianhimoinen koittaakseni kääntää halki ympyrän ja yrittää laukanvaihtoa keskellä, mutta siitä ei tullut kuin tipahtaminen isoon raviin, joka rytyytti minut melkein alas satulasta.
- Lopeta jo! Minttu komensi aidan takaa.
- Enkä, sanoin lähinnä vastaansanomisen halusta, mutta myös siksi, että halusin laukata vielä vähän lisää. Oikeaan kierrokseen se ei vaan noussut yhtä helposti eikä myöskään tuntunut yhtä hyvältä, joten lopetin yrittämisen.

- Tule alas, mä voin taluttaa Viltsua pari kierrosta niin, että Tenttu saa hengähtää, Minttu sanoi helpottuneena, kun siirsin hevosen käyntiin.
- Mä en tiedä, tarviiko sen saada hengähtää tämmösen jälkeen, mutta siitä vaan, sanoin. – Ja taluta Heliä kanssa.
- Ei kiitos, Heli sanoi nopeasti ja astui puoli askelta taaksepäin. En viitsinyt ruveta maanittelemaan, ellei häntä kerran huvittanut, vaan heilautin jalustimet pois jaloistani ja kohtasin yllättävän ongelman. En päässyt alas. En pystynyt kumartumaan niin paljon eteenpäin, että olisin saanut jalkani nostettua takakaaren yli. Minua ei myöskään huvittanut käyttää jalustinta portaana, kuten lännenratsastajat elokuvissa tekivät – siinähän roikkuisin perässä, jos Tenttu silloin päättäisi lähteä. Sillä oli arat alueensa.
- Mitä nyt? kysyi Minttu tarttuen ohjaksiin.
- Mä en tiedä, miten mä pääsen täältä pois, voihkaisin. Miten surkuhupaisa ongelma!

Mietimme vähän aikaa ja paras keksimämme ajatus oli, että hivutin oikean koipeni Tentun kaulan yli niin, että olin melkein kuin naistensatulassa, sitten Viltsu otti minua kainaloista ja yksinkertaisesti nosti minut alas.
- Noloa, mutisin, sillä niin se olikin.
- Palveluksessanne, madame, virnisteli Viltsu.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   23.9.11 00:08:36

oivoi. Mulle on tapahtunu nii paljon etten oo tänne ees kerenny kommentoimaan ):
Vaikeeta. en tiiä miten päin olis.. Toisaalta oon ihan hirmu onnellinen mut toisaalta pelottaa ja ahistaa. Mun pitäs olla nukkumassa aamulla ois viideltä ylös nousu, mut ei paljon nukuta.

Kellekkään ei voi kertoa täällä päin mitään asioista ku keltään en saa tukea ja ääh.. toisessa päässä taas ollaan aivan riemuissaan :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.9.11 00:46:33

No nyt kyllä kuulostaa siltä, että ois pikapalaverin paikka, tai pidemmänkin!

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   23.9.11 10:00:26

ää, finrexiniä aamupalaks .( ei ehi olla kipeenä ennenko vasta ehkä tiistaista eteenpäin, ja aikuisten oikeesti vasta ens viikon jälkeen .(

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   23.9.11 14:42:53

Huh. Yksi inhottava perjantai ohi! Great. :D nyt alkaa hyvä ilta ja upee viikobloppu! Hyvän fiiliksen takia ekstrapitkä pätkä? Ja perjantain kunniaksi kanssa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.9.11 15:50:39

des :/ ja Az :)
----------
19. Gimme some skin
Palaaminen äidin luota Mustaojalle oli erittäin ikävää. En olisi uskonut sitä vielä edes perjantaina lähtiessäni, mutta olin jotenkin ehtinyt kotiutua hänen uuteen taloonsa. Yritin selittää itselleni, että se johtui vain hyvästä seurasta ja että tilanne oli muuttunut heti, kun äiti ja Pertti olivat tulleet kotiin, mutta en ollut kovin vakuuttava.

Jerryn tuloon oli vielä yli kolme viikkoa, ja olisin kai ilman Liskoa ja Leksaa viettänyt sen sulkeutuneena Mustaojan ullakolle kuin suvun hullu häpeäpilkku. Lisko pistäytyi välillä kylässä ihan muuten vaan. Jos tytöt eivät olleet kotona, saatoimme katsella telkkaria koko illan puhumatta paljon mitään, mutta muuten houkuttelin Liskon jonnekin ajelemaan. Hän ajeli mielellään. Ja Leksa tuli yhtenä viikonloppuna omia aikojaan kylään, sillä Helsinkiin asti oli kulkeutunut huhu, että Irkku oli synnyttämäisillään. Hän halusi kuvata sen vatsaa nyt, kun se oli räjähtämäisillään ja otti minut mukaan statistiksi.
- Jos sä meinaat tehdä jonkun raskauskertomuksen, niin sä alotit monta kuukautta liian myöhään, pilailin.
- Kukaan ei huomannu kutsua mua mukaan hedelmöityksen hetkellä, Leksa sanoi ja pisti kameransa pois, ennen kuin ehdin keksiä mitään nasevaa. Kaksoset olivat tulossa pihan halki ja Sarri huusi jo kaukaa haluavansa myös kuvattavaksi.
- Sori, nyt ei ehdi, Leksa sanoi.
- Miten niin?
- Me ollaan lähdössä.

Minäkään en tiennyt minne, mutta naurua pidätellen seurasin Leksaa yläpihalle, missä hän avasi minulle autonsa oven.
- Mihin me ollaan menossa? kysyin istuessani. Sain itse vetää oven kiinni, sillä Leksa oli jo kiertänyt kuskinpuolelle.
- Rantaan.
- Mihin rantaan?
- Mä mietin sitä kohta.

Jessus, se oli hauskaa. Ei yksin sen takia, että pääsin vähän tuulettumaan, vaan koska lähtemisemme oli niin komea. Leksalla oli dramatiikan tajua ja sen takia annoin hänelle anteeksi, että hän halusi istuttaa minut löytämälleen melkein pyöreälle rantakivelle, missä siluettini kuulemma näytti lumiukolta. Suostuin jopa makaamaan rantakalliolla, joka oli lievemmin pyöreä ja vietti veteen, mutta siihen asetelmaan Leksa ei ollut tyytyväinen. Hän ei kuulemma saanut valoja ja varjoja mieleisikseen.
- Photoshoppaat vähän, sanoin huolettomasti ja nautin auringon lämmöstä.
- Ei huonoa kannata shopata. Tullaan illalla uudelleen. Tai ei, huomisaamuna aikaisin.

Minulle oli tullut yllätyksenä se, että Leksalla oli jotain, mihin hän suhtautui noinkin intohimoisesti kuin kuvaaminen, mutta mistäpä olisin voinut tietääkään, enhän ollut tuntenut koko tyyppiä. Kaipa mustaojalaiset olivat tienneet, mutta en ihmetellyt, ettei siitä puhuttu ainakaan Leksan kuullen, jos reaktio oli tuollainen kuin Sarrin spontaaniin kysymykseen. Niinpä suhtauduin itse koko hommaan lievän huvittuneesti, en vähätellen, mutta suitsuttamatta liikaa. Siihen asti, kun Jerry tulisi, Leksa oli arvokas henkireikä. Ja jos Jerry palaisi samana hukassa olevana kusípäänä jona oli lähtenyt, Leksa olisi edelleen arvokas henkireikä. Mitä tuli aikaisin aamulla ajelemaan lähtemiseen ajattelin, että hän oli vähän hullu, mutta toisaalta se takuulla rassaisi Alissaa ja muita.
- Jäätkö sä sitten yöksi? kysyin.
- En mä siitä tiedä, Leksa sanoi torjuvasti.
- Piikit alas, poju. Sun bensarahojasi mä vaan ajattelin, tokaisin.
- No en mä kuvitellut, että sä yrität iskeä mua. Mulla vaan on ehkä treffit.
- Mitkä on ehkä-treffit?
- No siis on treffit, mutta ei voi tietää, onko ne lyhyet vai pitkät.
- Okei, sanoin, ja vaikka oikeasti en todellakaan välittänyt Leksan treffeistä, tunsin oloni ikäväksi. Toisilla ihmisillä oli elämä. Minulla oli Mustaojan yläkerta.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   23.9.11 16:36:39

oih ja voih pitkääki pitempi työpäivä takana... Kertokaa mulle miksi elämän pitää olla niin vaikeaa???

Päivämäärä:   23.9.11 18:01:19

Kertokaa mulle, miksi hötölän linkit on ekaa kertaa sivulle tultaessa häiriköitsevän kummallisen vihreänoranssinruskeanepämääräisen väriset? o_O Vai kuvittelenko mä koko jutun...?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   23.9.11 20:09:06

^ mulla ainaki ihan normit ;o

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.9.11 20:30:09

Mullakin.

Päivämäärä:   23.9.11 20:37:56

Mullakin ihan normiväriset linkit. Äääh, taas saanu juosta pää viidentenä jalkana koko päivän. Kiva kun oli piristepätkää taas :).

Pitäis munki jaksaa intohimoutua tohon valokuvaamiseen enempi, varsinki ku nyt on toi yks ponny, mistä pitäis saada kehityskuvia napsittua...

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   23.9.11 21:00:07

Viikonlopun kunniaksi lisää? Mä olen tänään ja eilen kuitenkin klipannut kaksi heppaa, ollut kahdessa valmennuksessa, pitänyt yhden ja läpiratsastanut yhden..
Huomenna edessä hautajaiset ja kissojen pesu, että tarvitsen kyllä ehdottomasti lisäenergiaa!!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.9.11 21:04:52

Emsku kuulostaa tappavan ahkeralta :o :O
Pakko nostaa hattua.
-------------------
Leksa tuli kuitenkin yöksi, sillä Vesku ja Jessi olivat keksineet, että Irkku alkoi näyttää kyllin synnyttäväksi varsomiskameran asentamista varten. Sitä paitsi treffit eivät olleet olleet menestys, mistä olin salaa iloinen.
- Mikä meni myttyyn? utelin ja Leksa otti opettajamaisen ilmeen.
- Haluatko sä tietää, mitä ei kannata tehdä treffeillä?
- Tietysti. Vaikka ei mulla olekaan treffejä tiedossa, huokaisin.
- Ei kannata istua tuppisuuna ja vastata yhdellä sanalla kaikkeen, mitä toinen yrittää sanoa.
- Se tyttö oli varmaan mykistynyt sun komeudesta, eikä pystynyt kuin kuolaamaan, arvelin.
- Sekään ei kannata. Eikä kannata tilata shotteja jos toinen juo kahvia. Ainakaan kolmea peräjälkeen.
- Auts. Sitä mä en kyllä erehtyisi tekemään.
- Eikä kannata sen jälkeen saada puheripulia ja ruveta tekemään suorasukaisia ehdotuksia.

Minua nauratti ehkä vähän enemmän kuin olisi ollut tarpeen, mutta olin vahingoniloinen. Minusta oli hauskaa, että Leksa oli palannut ja että hän istui omalla sängyllään etsimässä minun koneelleni varsomiskameran kuvaa. Minä olin melkein huomaamatta siirtynyt kokonaan asumaan Jerryn huoneessa, enkä aikonut tehdä poikkeusta, vaikka Leksa olikin kylässä. Se suututtaisi Mustaojan tyttöjä ja minulla olisi seuraa.
- Käydäänkö yöpalalla? ehdotin, kun hän oli saanut kuvan näkyviin ja kone oli asetettu Jerryn pöydälle, mistä se näkyi yhtä hyvin tai huonosti kumpaankin sänkyyn.
- Käydään vaan.

Irkku ei ollut varsonut ennen kuin puoliväkisin nukahdin. Tavallaan olisin halunnut nähdä sen, mutta toisaalta minua inhotti ajatus synnytyksestä. Tiesin, että saisin vain epämiellyttäviä ajatuksia ja nytkin hätkähdin hädissäni, kun Leksa herätti minut aamulla.
- Joko se tuli? oli ensimmäinen kysymykseni. Silmäluomeni tuntuivat hiekkapaperilta, mikä tarkoitti, etten ollut nukkunut vielä läheskään tarpeeksi.
- Ei, mutta aamuaurinko alkaa olla hyvä. Voitaisko me lähteä?
- Tsiis, sä olet hullu, mutisin.
- Hopi hopi.

Tottelin, tietenkin. Ei tuollaista inspiraatiota saanut hukata. Eikä se sitten ollutkaan hullumpaa. Torkuin autossa ja kun pääsimme eiliselle rantakalliolle, aurinko oli jo lämmittänyt sitä sen verran, että siinä oli miellyttävä makailla ja torkkua sillä aikaa, kun Leksa kuvasi. Sitten hän halusi, että kahlaisin rantaveteen, mutta en tarjennut mennä polvisyvyyttä pidemmälle. Siinä kohden pohja myös muuttui mutaiseksi, mikä oli ällöttävää.
- Nyt mä haluan takasin nukkumaan, sanoin päättäväisesti ja kahlasin takaisin.
- Et tuu märillä jaloilla mun autoon, Leksa sanoi.
- Mutta on sun syy, että ne on märät!
- Istu siihen kuivattelemaan vähäksi aikaa.
- Okei, sanoin, käärin hupparin pehmikkeeksi pääni alle ja suljin taas silmäni.

Kun palasimme Mustaojalle, talo oli tyhjä, mikä ei ollut mitenkään kummallista. Jessillä ja kaksosilla oli kisapäivä ja Alissa oli ollut aamukahvilla lähteäkseen töihin, kun Leksa ja minä olimme hiippailleet tiehemme. Veskun täytyi tietenkin hoitaa talli, sillä Minttu oli kotona lukemassa.
- Laita itselles kahvia, sanoin Leksalle. Minä ottaisin kaakaota enkä nähnyt mitään syytä passata häntä.
- Hei, Vesku on tallissa, kuulin hänen sanovan olohuoneesta.
- Niin tietysti, missäs muualla?
- Siis Irkun luona. Varsakamerassa.
- Ai? Sinkosin itsekin olohuoneeseen, jonka pöydällä toimiston läppäri näytti kuvaa tallista. Kuva ei ollut kovinkaan hyvä, mustavalkoinen ja vähän rakeinen, mutta kyllä siitä hahmot erotti, hevosen ja miehen. – Näetkö sä varsaa?
- En. Mennään katsomaan.

Oikeastaan en halunnut, mutta seurasin Leksaa kuitenkin. Tammatallin ovi oli auki ja Vesku astui juuri ulos Irkun karsinasta. Hän näytti ryvettyneeltä, mutta oudon tyytyväiseltä.
- Joko se tuli? kuiskasin. Tuntui sopimattomalta puhua ääneen.
- Jo, hyvän näköinen orivarsa, Vesku sanoi ja meni vesipisteelle pesemään käsiään. Hän tuntui hohkaavan iloa ja innostusta kuin lämmin takka lämpöä talvi-iltana.
- Saako sitä katsoa? Leksa kysyi. Minä en vaivautunut edes kysymään vaan painoin kasvoni vasten karsinan yläosan karsinoita. Siellä se oli, tumman kullanvärinen märkä koipeliini, makasi vähän vaaleammilla oljilla. Irkku näytti täsmälleen samalta kuin edellisenä iltanakin, isomahaiselta ja paksulta, ihan kuin siitä ei olisi mitään poistunutkaan. Se oli laskenut päänsä kuin katsellakseen tarkasti uutta tulokasta, joka räpisteli nostaakseen päätään ja asetellakseen jalkojaan. En tiennyt, oliko näky suloinen vai oksettava. Vaikuttava se ainakin oli, enkä uskonut, että tulisin koskaan unohtamaan sitä.

Päivämäärä:   23.9.11 21:15:25

Voi ihanaa, kiitos!! (:

Päivämäärä:   24.9.11 00:01:32

"painoin kasvoni vasten karsinan yläosan karsinoita" kaltereita? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.9.11 00:04:16

Kiitos Toi! Mä oon lukenu sen nyt kolmisen kertaa ajatellen, että siinä on jokin vika, mutta en vaan nähny tota :'D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.9.11 15:55:55

Varsa oli ihana. Aina, kun se vietiin ulkoilemaan, jokin kiskoi minut aidan vierelle tuijottamaan sitä. Se oli niin kauhean hupsun näköinen, mutta reipas ja kaunis. Kaksoset sanoivat sitä Ukoksi tai Ukkeliksi – Mustaojan varsojen nimet alkaisivat tänä vuonna U:lla – mutta tietenkin se tulisi saamaan jonkun paljon komeamman nimen ennen pitkää. Minttukin ajoi katsomaan sitä sillä minuutilla, kun pääsi pääsykokeesta.
- Mä olisin niin halunnu nähdä sen syntyvän, hän sanoi hartaasti.
- Mä olen iloinen, että myöhästyin kymmenen minuuttia, sanoin totuudenmukaisesti. – Mä olisin varmaan pyörtynyt tai oksentanut.
- Musta se ois ollu upea kokemus!

Epäilemättä Minttu oli sitä mieltä, mutta hän ei ollut minä, eikä minun tilanteessani, joten en sanonut mitään. Hän sen sijaan kysyi:
- Kai sä tulet mun lakkiaisiin? Yhden jälkeen alkaa vastaanotto.
- Voi kuule, en mä voi, pahoittelin. Olin arvannut, että Minttu kysyisi, mutta ajatuskin oli mahdoton.
- Henriikka!
- No enhän mä voi!
- Takuulla sun mutsi kuskaa sut! Saa sekin tulla, siis.
- Niin kuskais, takuulla Vesku tai Jessikin kuskaisi. Mutta en mä voi tulla esittelemään tätä ruhoa sun vanhemmille ja ketä kaikkia sinne nyt tuleekaan. Ainakin naamakirjassa Satu ja pari muuta, jotka pääsee vasta syksyllä, lupaili käydä läpi teidän kaikkien lakkiaiset ja hankkia kunnon kuoharikännit.
- Et sä voi olla noin ujo!
- Ei tässä nyt ujoudesta ole kyse vaan siitä, etten mä halua istua siellä kaikkien tuijotettavana ja kuiskailtavana. Mä onnittelen sua erikseen.
- Sä olet vainoharhanen. Miksi ketään kiinnostaisi kuiskia susta?
- Jaa-a, mieti sitä, tuhahdin. – Enkä mä ole menossa Helinkään lakkiaisiin, jos se sattuu luulemaan.
- No sieltä sä et ainakaan tunne ketään.
- Tunnen mä muutaman tyypin, jotka tuntee Iitun, niin että ei edes haileanharmaata toivoa, että menisin.

Minttu alistui väistämättömään, äiti oli aavistuksen vaikeampi vakuuttaa, mutta suostui sitten edustamaan meitä molempia. Minä vietin koulujenloppumisillan Mustaojalla tavanomaista vielä paljon katkerampana. En voinut olla muistelematta iltaa vuotta aikaisemmin. Minulla oli ollut ihana vaaleanpunainen puku ja olin tavannut Jerryn Mestaritallissa. Ajatus oli itkettävä ja kyllä minä vähän itkinkin. Minulla oli kauhean yksinäinen olo. Kaksoset, jotka eivät olleet viettäneet 17-vuotissynttäreitään muutamaa päivää aikaisemmin ratsastuskilpailujen takia, pitivät kaverikutsut tänä nimenomaisena päivänä, joten olin taas muutamaksi tunniksi tuomittu pysymään piilossa. Sunna kyllä kävi pyytämässä minuakin kakulle, mutta kieltäydyin vanhoista, tutuista syistä.
- Mä en tule sinne irvailtavaksi.
- Kuka sulle nyt irvailisi? Kyllähän kaikki tietää jo, että sä odotat vauvaa.
Ajatus ei lohduttanut tarpeeksi, että olisin muuttanut mieleni.
- Mä voin hyvin tulla rääppeille sitten, kun teidän kaverit on lähteny, sanoin.
- Me mennään sitten kanssa, me lähdetään juhlimaan koulun loppumista.
- Ai. Niin tietysti. Pitäkää hauskaa, niin ja onnea. Mulla ei oo teille lahjoja.
- Ei se mitään, mistäpä sä oisit saanu rahaakaan, Sunna sanoi jalosti.

Kun nuoriso oli häipynyt juhlimaan, uskaltauduin alas ja ulos. Kesäilta oli kaunis, mikä ei yhtään parantanut alakuloani. Jos asiat olisivat olleet toisin, olisin itsekin nyt liehunut Helsingin yössä ehkä ylioppilaana, ehkä en ihan, mutta kuitenkin liikkeellä kuten kuka tahansa nuori ihminen. Elämä oli niin pirun epäoikeudenmukaista, etten jaksanut välittää edes siitä, että Alissa oli tallilla ratsastamassa Charmilla. Mikään, mitä hän sanoisi, ei voisi saada minulle pahempaa oloa. Menin vähäksi aikaa istumaan Irkun ja Ukkelin laitumen viereen, mutta hyttyset olivat kimpussani niin, että siirryin Teeterin luo pihattoon. En enää pelännyt mennä sinne, sillä Banya ei jaksanut korvaansa lotkauttaa, ellei sitä nimenomaan häiritty ja pikkutammasta oli tullut suosikkini. Se piti kovasti harjaamisesta ja välillä leikin sen kanssa koirakoulua. Se oli ihan itse keksinyt, että jos kävelin, sen piti seurata minua ja jos pysähdyin, senkin piti pysähtyä. Se sai minut aina paremmalle tuulelle.
- Kaksitoista päivää, kerroin sille luottamuksellisesti. – Sitten Jerry tulee.

Lähettäjä: tiituization 
Päivämäärä:   24.9.11 18:26:18

Löytyykö kaikki sun nää tarinat, johon tää jotenki liittyy jostain? :)

Nää on ihan sika hyviä tarinoita,oon ihan koukussa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.9.11 20:56:22

Tiitu-jne, löytyy:
Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa
Myöhemmät tarinat

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.9.11 08:39:57

Tänään saatte aamiaislukemista, sillä mä lähden käväsemään (yllättyykö joku?) Tallinnassa.
-------------
20. Jerry
Jerryn pääsykoe olisi keskiviikkona, mutta hän yllätti iloisesti ilmoittamalla tulevansa jo maanantaina, eikä yksin.
- Miten niin ei yksin? kysyin Jessiltä ja pahat aavistukset pommittivat aivojani kuin teräväkärkiset nuolet. Oliko Jerry löytänyt Ahvenanmaalta jonkun? Toisiko hän tullessaan jonkun naikkosen, joka ei välittänyt siitä, että hänellä oli kotona kasvamassa jälkeläinen? Kasvamassa minun vatsassani. Ehdin jo kehittää korventavan vihan sitä tyttöä kohtaan, kun Jessi naurahti.
- Se puhuu hevosesta.

Tyhjenin kuin puhkaistu ilmapallo, kun viha ja hätä karkasivat. Tunsin olevani äärimmäisen typerä.
- Onko Hanna antanut sille hevosen? kysyin heikosti.
- Se on vaan joku, jota Jerry on alkanut ratsastaa. Joku nuori, joka sen on tarkotus esittää syksyn laatuarvostelussa.
- Huh, minulta pääsi ja epäilen Jessin arvanneen, mitä olin kuvitellut, sillä hän taputti minua lohduttavasti olkapäälle. Se ei ollut tavallista. Hän oli aina ehdottoman ystävällinen ilman aavistustakaan kieroista taka-ajatuksista, jotka haistoin Alissan jokaisesta sanasta. En siltikään aistinut, että hän olisi erityisemmin pitänyt minusta.

Maanantain tullen olin hermoraunio. Käteni kirjaimellisesti vapisivat heti aamusta alkaen ja minun oli vaikea saada meikattua. Hiusten laittaminen oli onneksi helpompaa. Irokeesini oli jo aikaa sitten kasvanut yli, joten Siiri oli viimeksi käydessään siistinyt sen niin, että nyt minulla oli vain söpö poikatukka pitkällä otsiksella ja sininen värikin oli muuttunut lähinnä hopeanharmaaksi, kun en ollut laittanut sitä joka viikko uudestaan. Valikoin vaatteita koko aamupäivän ja olisin jatkanut samaa hommaa iltapäivänkin, jos minulla olisi vielä ollut jotain sovittamatonta. Vaihtoehdot vaan olivat aika vähissä ja jouduin tyytymään Jessiltä saamaani tunikaan ja omiin mukaviksi venyneisiin leggareihini. Onneksi hän oli ollut oikeassa eivätkä hänen säilyttämänsä äitiysvaatteet suorastaan sattuneet silmiin tai huutaneet keski-ikäistä.

Vaelsin ympäri taloa kuin sijaton sielu koko iltapäivän. Kaksoset eivät olleet varmoja siitä, mihin aikaan Jerry tulisi, ja Alissalta en olisi kysynyt, vaikka hän olisi ollut kotonakin. Saatoin siis vain odottaa, niin vaikeaa kuin se olikin. Minusta tuntui, että sydämeni hakkasi vähintään sataakahtakymmentä koko päivän aina varttia yli kolmeen asti, jolloin pihaan lopultakin kääntyi auto.

Se ei tietenkään ollut Jerryn pikkumusta, sillä sen perässä oli traileri. Hänen oli täytynyt lainata kiiltelevä maasturi Hannalta – tai sitten se havukka oli ratissa ja Jerry seuraisi perässä kuin lakeija. Mutta ei, Jerry sitä ajoi ja heilautti minulle kättään ohittaessaan ulkorappuset, joilla olin istunut postaamassa viimeisen puolituntisen. Hyppäsin pystyyn ja juoksin trailerin perässä tallille niin nopeasti kuin vain pystyin. Se ei ollut kovin nopeasti, mutta ehdin sinne samaan aikaan, kun Jerry hyppäsi ulos autosta. Minusta ei ollut kursailemaan vaan painuin suoraa päätä halaamaan häntä.
- Noh, noh, Jerry sanoi, mutta hänen äänensä hymyili ja hän pisti kätensä ympärilleni, taputtaen sitten toisella selkääni.
- Mä olen ollut ihan sairas ikävästä, henkäisin.
- Äh, Henriikka…
- Ole hiljaa, ellet sä aio sanoa suunnilleen samaa! Tää on kesän paras päivä!

Jerry piteli minua vielä hetken, mutta siirsi sitten kätensä olkapäilleni ja työnsi pienen raon välillemme.
- Demi pitää ottaa ulos. Autatko sä?
- Tietysti, ei täällä muitakaan ole. Kaksoset on tainnu lähteä maastoon, sanoin ja rupesin asialliseksi. Asiallisemmaksi. Pulssini oli edelleen niin tiheä, että korvissa humisi ja tunsin kummia sävähdyksiä aina, kun katseeni osui Jerryyn. Hän oli ruskettunut ja sen näköinen, että oli viettänyt kaiken aikansa ruumiillisessa työssä ulkona. Kerta kaikkiaan syötävä.
- Mitä mä teen? kysyin, kun hän oli avannut takaluukun ja paljastanut mustan takapuolen.
- Ei sun tarvitse kuin avata takapuomi, kun mä sanon, Jerry sanoi ja kiersi sivuovelle. – Onko joku laittanut sille boksin?
- Ei mitään hajua, sanoin totuudenmukaisesti. En tiennyt, oliko kukaan pyytänyt ketään tekemään niin.
- No, kohta sen näkee.

Lähettäjä: Hiljainen lukija 
Päivämäärä:   25.9.11 09:49:12

ah! vihdoinko jerry tuli takasin. Nyt saadaan toivottavasti henriikan elämään jotain järjestystä (tai sitten ei) joko jerryn kanssa tai ilman jerryä! :)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   25.9.11 10:14:00

"Pulssini oli edelleen niin tiheä, että korvissa humisi ja tunsin kummia sävähdyksiä aina, kun katseeni osui Jerryyn. Hän oli ruskettunut ja sen näköinen, että oli viettänyt kaiken aikansa ruumiillisessa työssä ulkona. Kerta kaikkiaan syötävä."

Kuulostaa niin tutulta. Ite taisin kokea tämän tilanteen eilen.. Miten jotaki ihmistä voiki olla nii kauhee ikävä?
Mut tästäpä ne vaikeudet sitte alkaaki ): porukat ei varmaan ole kauhean innoissaan ja mä en oo uskaltanu etes kertoa niille koko asiasta ://

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   25.9.11 11:08:20

Leggarit on muuten paljon kivempi sana kuin leggingsit. Se ei niin oo suomea. Ehkä siksikin vihaan niitä vaatekappaleita niin paljon.

Päivämäärä:   25.9.11 20:38:16

Leksa ja kolmiodraama esiin (UP)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.9.11 20:49:07

Viikonlopun kunniaksi lisää - ja siitä ilosta et pääsi kotiin! Oli huonoa seuraa matkalla.
-------
Autoin sen pienen asian verran ja astahdin sitten taaksepäin katsomaan, miten iso, musta hevonen peruutti siltaa alas. Jessi ei ollut tullut maininneeksi, minkä ikäinen hevonen oli, mutta siinä oli jotain hellyttävän honteloa, vaikka se olikin kooltaan suuri. Se oli kiiltävän musta paitsi rottweilermaista kellertävää häivähdystä sierainten ja suupielten välissä ja kupeissa ja sillä oli tähti otsassaan.
- Ei hullumman näköinen elukka, sanoin kohteliaasti, eikä se ollutkaan. Siinä oli hurjaa eloisuutta etenkin nyt, kun se katseli pää pystyssä uusia kotikulmiaan ja hirnui. Mustaojan hevoset vastasivat sille kuorossa ja Jerry kiepautti sen nopeasti ympäri ja sisään talliin.

- Onko se ori? kysyin seuratessani heitä. Jerry laittoi sen ensimmäiseen boksiin, jossa oli kuin olikin kasa uutta turvetta ja toinen kasa heinää.
- On. Hei, voitko sä hakea traikusta heinäverkon?
Minä voin ja Jerry napsautti sen pikalukon kiinni kalteriin, ennen kuin tuli ulos karsinasta ja sulki oven. Hevonen ei osoittanut mitään kiinnostusta heiniin vaan kiersi ympyrää ja hirnui edelleen, mutta ei se näyttänyt Jerryä huolettavan.
- Demi, sanoin kokeilevasti.
- Demi Monde, koska se näyttää siltä, että se omistaa puoli maailmaa, kolme vuotta pelkkää itsetuntoa, Jerry sanoi hellästi.
- Aiotko sä jättää sen sisälle? kysyin innokkaana saamaan Jerryn itselleni mahdollisimman pian.
- Joo, totutelkoon nyt vähän aikaa seiniin. Meidän pitää joka tapauksessa tehdä jotain tarhoille, oritarhoja on vain kolme. Mutta ehkä Musti ja Rasse ei oikeastaan tarvii semmosta, vanhat papat.
- No tule sinä sitten sisään.
- Mun täytyy siivota traikku.

Kaksosenperkeleet ehtivät sillä aikaa maastosta ja minä irvistelin sisäänpäin, kun kuuntelin, miten he kaappasivat Jerryn kokonaan halutessaan kuulla, mitä kaikkea hän oli siittolassa tehnyt. Sitten tuli Jessi töistä, seuraavaksi Alissa ja lopuksi Vesku ja kaikki niin sopivasti peräjälkeen, että Jerry joutui kertomaan jokaiselle samat asiat uudelleen. Veskun kohdalla luovutin ja kiipesin yläkertaan. En kehdannut kaikkien nähden kiehnätä Jerryssä, kuten olisin halunnut ja toivoin vain, ettei hän päättäisi seuraavaksi ajaa Liskolle loppuillaksi.

Niin huono säkä minulla ei sentään ollut, vaan noin tuntia myöhemmin hän tuli ylös. Makasin Leksan sängyllä ja olin katsovinani elokuvaa läppäriltäni, mutta oikeastaan olin vain haaveillut enkä muistanut mitään näkemästäni.
- Ai sä olet täällä, Jerry sanoi tiputti lattialle ison kassin.
- Mä olen vähän niin kuin nukkunut täällä, sanoin anteeksipyytävästi. – Mun huone on niin kamalan pimeä.
- Niinhän noi sano. Leksan kanssa, kuulemma.
- Joo, sillon, kun se on ollu yötä, myönsin. Mitä sitä kieltämään, kun se kerran oli totta ja sitä paitsi oli etäisesti mahdollista, että Jerry rupeaisi mustasukkaiseksi. – Alissa varmaan juorusi.
- Mitä sillä on väliä, kuka?
- Ei olekaan. Se vaan näyttää olevan kaikista vihasin mulle siitä asiasta. Siitäkin asiasta.
- Alissa?
- Se ei voi sietää mua. Mä en voi sietää sitä.
- Alissaa?

Jerry kuulosti siltä, ettei uskonut korviaan.
- Mä ajattelin, että te ystävystyisitte heti. Alissa on niin kiltti.
- Alissa taitaa kuvitella, että sen pitää puolustaa perhettä mun juonitteluilta, sanoin vihaisesti ja nousin istumaan. – Niin kuin mä olisin mitään juonittelemassa.
- Et tietystikään ole.
- Ja kai se on sitten mustasukkainen Leksasta, vaikka se vaan kuvaa mua.
- Leksa kuvaa sua?
- Sä olet taas vähän hidas tänään, vai etkö sä muka tiennyt, että se ottaa valokuvia? hermostuin.
- On se joskus maininnut, mutta mä luulin, että se kuvaa vaan sen tyttöystävää sillon, kun se kinuaa.
- Sillä ei taida nyt olla tyttöystävää, jota kuvata.

- Tota… miten sä voit? Jerry kysyi ja alkoi penkoa kassiaan kuin peittääkseen sen, että oli hämillään. Ihan kuin en olisi kuullut hänen äänestään.
- Ihan hyvin nyt. Mulla oli vähän aikaa sitten aika lailla lonkkakipuja, mutta ne on helpottanu jo. Ja ens viikolla… suljin suuni. Olisi turha pelotella Jerryä heti kättelyssä neuvolalääkärillä. – Neuvolassa sanottiin, että kaikki näyttäisi olevan kunnossa.
- Hyvä, Jerry sanoi.
- Mulla oli vaan kauhea ikävä sua.
- Sä olet hirveän oudon näköinen, kun sun hiukset on lyhyet.
- Niin kai, sanoin ja annoin Jerryn harhauttaa minut sivupolulle. – Mä halusin tehdä jotain radikaalia.
- No niin teit. Hei, mä ostin Maarianhaminasta tällasen.

Nielaisin, sillä Jerry piti kädessään valkoista nallekarhua. Se oli ehkä kolmekymmentä senttimetriä pitkä ja kun sain sen käsiini, sen karva tuntui sileältä kuin silkki.
- Sillekö? kysyin puoliääneen, vaikka kysymys oli turha. Tuskin Jerry kuvitteli minun keräävän valkoisia pehmoeläimiä.
- Sille, niin.

Se oli sitten tasan toinen asia, joka vauvaa odottaisi täällä oikeassa maailmassa Ilsen antaman puvun lisäksi. Minusta oli jotenkin suunnattoman hellyttävää, että Jerry oli ostanut sellaisen, mutta samalla se oli jotenkin surullista. Mutta en aikonut ruveta itkemään, vaikka silmiäni kirvelikin. Tämä kohtaaminen meni muutenkin eri lailla kuin olin toivonut. Huokaisin syvään ja asetin nallen läppärin päälle.
- Huvittaisko sua halata mua? kysyin ja yritin olla kuulostamatta anovalta. Tietysti sekin saattaisi ahdistaa Jerryä siinä missä ilmoitus, että hän joutuisi viemään minut neuvolaan seuraavalla viikolla, mutta kannatti yrittää.
- Tietysti, hän huokaisi ja istui viereeni. Hän pisti kätensä ympärilleni niin, että nojasin häneen mukavasti ja saatoin painaa poskeni hänen olkapäätään vasten. – Tän mä sentään vielä osaan.
- Niin osaatkin, vakuutin. – Mitä sä sitten et osaa?
- Puhua sun kanssa, Jerry puuskahti.
- Sä olisit varmaankin oppinut jo tähän mennessä, ellet olisi karannut meren taakse, sanoin ja kutitin häntä pikkuisen vasemmasta kyljestä. Jos saisin Jerryn nyt nauramaan ja tämän jäykistelyn häviämään, kaikki voisi kääntyä vielä parhain päin.

Onnistuin ja siitä tilanne eteni niin, että kellahdimme sylikkäin sängylle.
- Noikin hiukset on ihan söpöt, Jerry sanoi ja silitti niitä.
- Hyvä, vaikka kyllä mä olen katunut, tunnustin.
- Ei ihme.
- Kivaa, että sä tulit takaisin. Missä sun auto muuten on?
- Se jäi Hannalle. Mun täytyy huomenna viedä toi maasturi takasin. Haluatko sä tulla mukaan?
Ensimmäinen ajatukseni oli kieltäytyä ehdottomasti ja lopullisesti, mutta ehdin ajatella toistamiseen. Hanna käpristyisi kokoon raivosta minut nähdessään.
- Hanna syö mut, sanoin.
- Ei syö. En mä anna sen, Jerry sanoi ilahduttavan määrätietoisesti.
- Totta hitossa mä sitten tulen, lupasin. Nautin jo ajatellessani, miltä Hanna näyttäisi tajutessaan, että hän oli kiidättänyt Jerryn pois minun luotani ja ihan turhaan. Hän oli palannut takaisin. – Haittaako sua, jos mä nukun kanssa täällä? Musta tuntuu, etten mä saa hengitettyä tuolla, missä ei ole ikkunaa.
- Ei, nuku vaan, Jerry lupasi.

Nukuin paremmin kuin viikkokausiin, vaikka Jerry menikin omaan sänkyynsä eikä pyytänyt minua sinne. Hän oli kuitenkin samassa huoneessa ja me juttelimme ennen nukahtamista Demistä, Ahvenanmaasta, Irkun Ukkelista ja hiukan myös Jerryn pääsykokeesta. Siitä hän ei tuntunut kovin halukkaalta puhumaan, joten en painostanut. Aamuyöllä heräsin tavalliseen tapaani vessahätään ja sieltä palatessani en voinut vastustaa kiusausta vaan siirryin Jerryn viereen. Herätin hänet, vaikkei hän mitään sanonutkaan. Kuulin sen hengityksestä eikä hänen kätensäkään, joka kohta arasti siirtyi kokeilemaan vatsaani, ollut nukkuva.
- Se potkii iltaisin, sanoin keskustelusävyyn.
- Ai?
- Ja välillä muulloinkin, jos mä makaan.

Seurasi pitkä hiljaisuus, mutta nyt siellä ei tapahtunut mitään, vaikka odotimme. Lopulta käännyin päin Jerryä ja suutelin häntä varovaisesti. Häntä ei tuntunut haittaavan, päinvastoin.
- Oliko siellä ketään tyttöjä, Ahvenanmaalla? kysyin.
- Kai siellä on niitä ihan normaali määrä.
- No siellä Hannan isällä töissä esimerkiksi.
- Oli siellä muutama.
- Oliko ne nättejä?
- Ihan ok kai, Jerry sanoi ja aloin kuulla rahtusen huvittuneisuutta hänen äänessään.
- Ja mukavia?
- Ei mulla ollut siellä mitään romanssia, jos sä sitä yrität kysyä.
- Sitä, myönsin. – Hyvä.

En kehdannut ehdottaa, että rakastelisimme, sillä en tiennyt, miten outona ja ällöttävänä Jerry mahtoi kroppaani nykyisellään pitää. Minun teki mieli niin, että olin räjähtää jo pelkästä ajatuksesta, mutta pakottauduin silti pysyttelemään aloillani. Olisi maailman nolointa tulla torjutuksi, etenkin, jos Jerrynkin edellinen kerta oli maaliskuussa. Vaihdoin kuitenkin taktisesti asentoa sen verran, että onnistuin tutustumaan tilanteeseen hiukan. Kaikki hyvin. Suutelin häntä uudelleen ja sain ilahduttavan innostuneen vastauksen.
- Voidaanko me muka? Jerry kysyi. – Tai siis, miten se muka onnistuu?
- Mä en tiedä, en oo kokeillu, sanoin hilpeästi. - Katsotaan, keksitäänkö me jotain.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   25.9.11 22:37:30

Ihanaaaaaa<3 On se Jerry vaan ykkönen!

Lähettäjä: Sndy 
Päivämäärä:   25.9.11 23:16:26

jerryn olis nyt paras pysyy kivana!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   26.9.11 01:30:42

aww Henua ku se uteli ahvenanmaan tytöistä :D ja Jerrylle pointsit ku se oli niin kiva, liekö ollu Henua ikävä ;>

Päivämäärä:   26.9.11 07:05:45

Hihiiii! Tätä on odotettu! Jesjes, Jerryn sopis nyt vaan osata käyttäytyä kunnolla. Hannahannahanna tulee taas! Jihuu :D

Ja nallekarhu on ehkä söpöintä ikinä... :3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.9.11 16:22:28

21. Ironian taju
Kaikki oli paremmin kuin hyvin aamulla, kun heräsin taas vessaan. Nousin varovaisesti, jotten herättäisi Jerryä ja lähdin itsekseni hyräillen alakertaan. Laittaisin meille aamupalaa ja menisin herättämään hänet, sitten voisimme lähteä Hannalle. Kaksoset nukkuivat takuulla vielä nuorten tyttöjen tervettä unta, mutta Vesku ja Jessi olisivat jo lähteneet töihin ja samoin Alissa. Osasin hänen työvuoronsa ulkoa, sillä niiden mukaanhan minun piti päiväni järjestää. Tai oli pitänyt. Nyt asiat olisivat toisin, kun Jerry oli palannut. Alissa saisi vain niellä kiukkunsa ja toivottavasti se sairastuttaisi hänet.

Armi oli kovin kiinnostunut voileivistä, jotka tein meille valmiiksi, joten nostin lautasen jääkaappiin, ennen kuin palasin ylös. Kävin omalla kaapilla pukeutumassa tallivierailulle paremmin sopiviin vaatteisiin eli äidiltä viemiini joka suuntaan venyviin ratsastushousuihin ja pitkään T-paitaan. Ratsastushousut saivat minut melkein uskomaan, etten ollutkaan raskaana eivätkä ne ainakaan niin paljon korostaneet sitä seikkaa kuin Jessin äitiyshousut. Meikkasin nopeasti, oioin hiukseni ja menin herättämään Jerryn.
- Aamukahvi odottaa, ja Hanna, jos ne nyt sopii samaan lauseeseen, ilmoitin istuessani sängynlaidalle. Jerryä oli sääli herättää, mutta toisaalta hän oli hereillä ollessaan vielä parempi kuin nukkuessaan.
- Ai, hän mutisi ja heilautti kättään niin, että se osui minun käteni päälle, sitten hän räväytti siniset silmänsä auki. – Huomenta, hän mutisi.

Voi ei. Tässä sitä taas mentiin, tunsin tuon ilmeen. Jerry oli muistanut, että olimme rakastelleet ja poti morkkista siitä. Mitä hittoa minun pitäisi hänelle oikein sanoa, että hän lakkaisi syyllistämästä itseään ja pilaamasta ilmaa?
- Anteeksi, että mä kävin sun kimppuusi yöllä, keksin. Jospa hän suostuisi esineellistymään niin, että hänen omatuntonsa hiljenisi.
- Ai sinä?
- Niin. Mulla oli vaan ollu niin kova ikävä sua, latelin, eikä se ollut edes vaikeaa, totta vain. – Sano vaan seuraavan kerran, ellet sä halua.

Niin kuin sellaista tulisi tapahtumaan. Olin vähän pelännyt sitä etukäteen ja vielä yölläkin, mutta en minä näköjään ollut muuttunut niin vastenmieliseksi, etten olisi yhdeksäntoistavuotiaalle terveelle nuorelle miehelle kelvannut.
- Sä olet huippu, Jerry naurahti.
- Kiitos vaan, sanoin hyvilläni ja kumarruin antamaan hänelle kokeilevan suukon. Äkkiäkös minä vaatteistani taas kuoriutuisin. Nyt se ei kuitenkaan ottanut tulta, joten suoristauduin ja toistin, mitä olin sanonut aamupalasta.
- Joo. Parempi lähteä menemään. Ei sun tarvitse tulla mukaan, ellet sä halua.
- Voi, mutta mä haluan. Mä haluan niin nähdä Hannan ilmeen, kun se tajuaa, että mä olen vielä kuvioissa.

Matka Hankoon meni äärimmäisen ihanasti. Kuin yhteisestä sopimuksesta emme puhuneet mitään vauvasta, enkä myöskään valittanut enempää siitä, miten ikäviä viikkoja minä olin joutunut elämään. Ne tuntuivat muutenkin jo kaukaisilta, kun oli kesäaamu ja aurinko vilautteli itseään pilvien takaa. Kerroin sen sijaan äidin uudesta talosta ja viikonlopustamme siellä.
- Sä olisit voinut satuttaa itsesi, Jerry sanoi syyttävästi.
- Kyllä mä vähän satutinkin. Mutta semmosta se on näissä hevoshommissa. Nyt ei oo enää edes mustelmia.

Mutta väkisin mieleni alkoi hyytyä, kun lähestyimme Hannan tallia. Soitellen sotaan olin lähtenyt, mutta olikohan minulla sittenkään ammuksia? Tai edes kilpeä? Kaivoin laukustani meikkipussin ja lisäsin vähän värillistä huulikiiltoa Jerryn jo kääntyessä tallin pihaan. Siinä oli kaikki, mitä enää tässä vaiheessa saatoin suojaksi Hannalta keksiä. Jerryn auto oli maneesin vieressä ja sen viereen Jerry peruutti traikunkin hypäten sitten ulos irrottamaan sen auton vetokoukusta. Minä nousin myös pois, sillä vaikka lonkkiani ei juuri parhaillaan kolottanut kummemmin, olivat jalkani puuduksissa. Mahtaisikohan Hanna antaa minun käydä vessassa? Toisaalta, kuka sanoi hänen edes olevan tallilla. Oikein hyvällä onnella Jerry voisi vain jättää maasturin avaimet ja voisimme lähteä saman tien takaisin. Mutta ei. Olin tullut tänne ilmoittaakseni, ettei Hanna ollut onnistunut vierottamaan Jerryä minusta ja olisi turhauttavaa lähteä tyhjin käsin takaisin.

Päivämäärä:   26.9.11 17:23:23

Sennnuuuuu.... EI SAA! Sä jätät ainaa tolleen inhottaviin kohtiin :< :D

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   26.9.11 18:29:34

No ei saakaan! Musta tuntuu että aina kun henulla menee päin mäntyä, menee mullakin. Kun sille alkoi paistaa aurinko, hymyili munkin sosiaalinen elämä hetken. Nyt kun on taas pelottava paikka edessä, niin mulla on vieläkin pelottavampi. Töissä menee kyllä hyvin, mutta sitä elämää ei voi tähän verrata, kun Henu ei käy töissä ollenkaan.

Nyt vähän lisää aurinkoa niin jos mullekin paistais?

Päivämäärä:   26.9.11 19:58:13

Mä anelen polvillani lisäpätkää... :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.9.11 20:00:04

Okei, olihan toi vähän lyhyt.
-----------
- Mennään etsimään Hanna, sanoi Jerry siirryttyään maasturin traikun viereen. Niinpä, hän[/] tietysti tahtoi tavata tädin. Mutta niinhän minäkin halusin.
- Ilman muuta, sanoin iloisesti ja tartuin häntä käsivarresta. Jerry halusi ensin katsoa maneesiin, mutta siellä ei ollut ketään, joten jatkoimme matkaa talliin. Joku tallipoika tuli vastaan suuren, ruskean hevosen kanssa ja toinen tuli kulman takaa heinäkärryjen kanssa.
- Onko Hanna tuolla? Jerry kysyi ja hevosta taluttava nyökkäsi takaviistoon tallin suuntaan.
- Ylhäällä.

Kiipesimme siis tallinylisille, missä tuoksui kahvi. Mietin, kumpi pojista sen oli valtiattarelle kiehauttanut ja terästäydyin kohtaamista varten.
- Mä toin auton ja traikun, Jerry huikkasi ovelta ja Hanna nosti päänsä papereista, jotka hän oli levittänyt pöydälle ja sohvalle.
- Miten Demin matka meni? Hanna ehti kysyä ennen kuin hän huomasi minut. Imin itseeni hänen ilmeensä, sinisten silmien laajenemisen, kulmakarvojen rypistyksen ja hymyilin. Tietysti se oli uhkarohkeata. Hänhän voisi hyökätä ja puraista pääni pois.
- Hyvin, Jerry sanoi ja lampsi sisään. – Haluatko sä kahvia, Henriikka?
- Jos sulle sopii, että me sitten ehkä joudutaan tekemään vessapysähdys kotimatkalla, sanoin. – Ei täällä varmaan kaakaota oliskaan.

Istuin toiseen nojatuoliin odottamaan, että Jerry passaisi minulle kahvia. Hanna katsoi minua tuikeasti.
- Sä olet siinä, hän totesi ja minä nujerruin. Hetkeksi.
- Jerry pyysi mut mukaan ajelemaan. Kiva, että se sun isäsi parani niin, että Jerry pääsi kotiin ennen kuin vauva tulee. Sen täytyy kyllä olla ikivanha, sanoin ja vedin sitten syvään henkeä. Olin lopottanut kaiken yhteen pötköön kuin ulkoläksyn uskaltamatta hengittää välillä, mutta tuijotin Hannaa uhmakkaasti. En ehkä ollut tottunut ihan hänen tasoiseensa vastustajaan, mutta olin minä sentään vähän äidin kanssa harjoitellut. Tästä ei kuitenkaan tullut taistelua. Hanna katsoi minua hetken ja ojensi sitten mukinsa Jerrylle täytettäväksi.
- Anna mullekin. Joko sä ratsastit sillä?

Okei, hän ei ollut huomaavinaan minua. Paljon mukavampi vaihtoehto se olikin kuin tulla haukutuksi lysyyn, mutta olin oudolla tavalla vähän pettynyt. Hörpin kahvia pienin siemauksin Jerryn ja Hannan jutellessa Demistä ja mietin pääni puhki, mitä sanoisin. Tämä uhkasi jäädä niin laimeaksi. Hanna antoi minulle kuitenkin vielä tilaisuuden. Kun he olivat jutelleet tärkeimmät, nainen kääntyi katsomaan minua se sama terävä ilme silmissään.
- Turhaan sä mua tuijotat. Moni muukin on yrittänyt tappaa mua katseella, eikä se toimi, hän tiuskaisi.
- Mä annan sulle anteeksi, sanoin ja vaihdoin asentoa. Olin nostanut jalkani istuimelle ja minua kiristi joka paikasta jo parin minuutin kuluttua.
- Mitä?
- Sä olit tietysti kauhean huolissasi sun vanhasta isipapasta sillon, kun sä haukuit mut pystyyn. Mä en tule ikinä pitämään susta, mutta mä ymmärrän, että sulla oli vaikeeta. Niin, että saat anteeksi, koska Jerry näkyy jostain syystä pitävän susta, latelin. Se oli kaikki silkkaa potaskaa, en ikinä antaisi Hannalle anteeksi mitään, mitä hän oli silloin sanonut, mutta jotenkin minusta tuntui, että häntä suututtaisi kaikista eniten, jos kehtaisin puhua hänelle alentuvasti. Jerry katsoi minua hyväksyvästi ja minun teki mieli näyttää hänelle kieltä. Hänen täytyi tietää, mitä tarkoitti sarkasmi, olihan hän ylioppilas ja minä en, mutta ehkä Mustaojalla ei tunnettu sellaista tai hän vaan oli liian kiltti tunnistaakseen sitä ilman nimikylttiä.

- Anna mun kaikki kestää, Hanna puuskahti eikä siirtänyt katsettaan minusta.
- Ole hyvä, sanoin kohteliaasti.
- Jerry, sano äidillesi terveisiä, että soittaa mulle. Sen pitää tulla käymään täällä heti, kun sillä on vapaata, Hanna määräsi.
- Okei, Jerry sanoi. – Mä sanon. Lähdettäiskö me jo menemään? Mä en ajatellut lukea tänään enää, mutta jos edes vilkaisis sisällysluettelot.
- Mennään ihmeessä, johan täällä oltiinkin, sanoin minä ja nousin saman tien upottavasta tuolistani. Poistuimme hyvässä järjestyksessä ja kun pääsimme autolle, Jerry sanoi minulle:
- Kiva, että sä olit niin kiltti Hannalle. Mä vähän pelkäsin, että sä olisit vielä suuttunut siitä keväällisestä.
- Mä olen aikuistunut keväästä aika lailla, sanoin arvokkaasti ja kai minä olinkin. Silloin en olisi pystynyt samanlaiseen hienovaraiseen víttuiluun kuin mitä olin juuri esittänyt.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.9.11 20:02:04

Oho, näppihärö. No, toivottavasti saatte luettua.

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   26.9.11 20:07:16

Haa, aivan huippu! Mä melkein odotan mitä Hanna seuraavaksi keksii.. ei kai se vaan mukisematta hyväksyis toisen hienovaraistakaan víttuilua? :D

Päivämäärä:   26.9.11 20:37:41

Nauroin! Olis kyllä helkkarin kiva tietää, mitä Hanna ja Jessi Henusta keskustelee. Ja Jerry on kyllä yks hyväuskonen hölmö, vaikuttaa ainaki olevan!

Ja tässä mä istun pänttämässä ranskaa. Ei kun, istun, jottei tarvitsisi päntätä. Tän siitä saa, kun heittää yhden kurssin harakoille: tippuu kärryiltä! Kaikkeen muuhun tässä jaksossa voikin sitten mennä melkolailla lukematta ja odottaa läpipääsyä kutakuinki kiitettävin arvosainoin, mutta sitä mä en tiedä, miten mä tosta ranskasta keplottelen nyt läpi. Kaikki pitää huomenna eukkuja, eiks jeh? Ja sit täällä on odottamassa isoiso pätkä, kun raahaudun kokeesta kotiin, joko piristämässä kun meni perseelleen tai onnittelemassa kun meni niin hyvin ku se nyt voi mennä :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   26.9.11 22:59:44

voi Jerry, mikä noita miehiä vaivaa? mut toisaalta ihan hyvä et ne ei koskaan ymmärrä mitään :D

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   27.9.11 15:29:04

saisko tänään ihan ekstrapitkän pätkän ku kauhee suru tosta tallipalosta. Sinne meni monta rakasta heppaa joilla ois ollu viel niin monta vuotta edessä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.9.11 17:08:07

Tippa linssissä täälläkin ton tallipalon ja yhden toisenkin hepan takia. :/ Mä toivon totisesti, ettei siellä liiku mikään tuhopolttaja - meidän tallille on vain muutama kilometri.
-------------
Keskiviikko-aamunakin nousin tekemään Jerrylle aamiaisen.
- Tähän tää loppuu, ilmoitin kuitenkin, kun hän istui syömässä sitä.
- Mikä?
- Sun hemmottelu. Sä osaat tehdä voileipäsi itsekin.
- Niin osaankin, Jerry tuumasi. – Mutta on kivempi syödä toisen tekemiä. Ne on aina yllätyksiä.
Minä en piitannut yllätyksistä ruoassani, mutta nyökkäilin silti ja sitten Jerry lähti ajamaan Helsinkiin. Jäin siivoamaan keittiötä ja mietiskelemään maailman menoa. Jerryn kotiinpaluu oli sujunut paremmin kuin olin uskaltanut toivoa. Me nukuimme yhdessä ja hän oli jopa vienyt minut Hannalle näyttääkseen, ettei hän ollut hylännyt minua. Asiat olisivat voineet olla paremmin vain, jos hän olisi kosinut minua tai ilmoittanut, että meidän pitäisi etsiä yhteinen asunto, mutta sellaisista asioista me emme olleet vielä puhuneet. Vieläkään. Minä en halunnut kiirehtiä niiden esille ottamista, kun meillä nyt oli niin mukavaa, eikä niistä mitään varmaa voisi vielä päättääkään. Vauva tietysti syntyisi aikanaan, mutta paljon riippui myös siitä, pääsisikö Jerry opiskelemaan.

Alissa tuli alas, kun aioin juuri tyhjentää kahvinkeittimen lavuaariin, joten muutinkin mieleni ja kaadoin sen itselleni mukiin. Kai sen runsaalla kermalla saisi alas.
- Sori, kahvi loppui, ilmoitin ja katsoin parhaaksi ottaa myös jäljelle jääneet voileivät. Kiusa se on pienikin kiusa.
- Mä luulin, ettet sä juo kahvia, Alissa sanoi epäluuloisena.
- Jerry juo, sanoin ja istuin pöydän ääreen. Olin selvinnyt Hannasta, Alissa olisi vain makupala nyt, kun minulla oli Jerryn tuki. Hämmästyksekseni hän ei käynytkään kimppuuni nyt, kun en ollut luikkinut karkuun vaan laittoi kaikessa rauhassa lisää kahvia tulemaan ja haki läppärin olohuoneesta ilmeisesti lukeakseen aamun uutiset.
- Juhannukseksi odotetaan sateista ja kymmentä astetta lämmintä, hän kertoi.
- Häh?
- Aika viileetä, mutta eipä ton tarvii vielä pitää paikkaansa. Kunhan arvailevat.

En minä sitä ollut tarkoittanut, todellakaan.
- Miksi sä puhut mulle? kysyin suoraan. – Siis niin kuin jollekin ihmiselle. Tähän asti sä oot vaan víttuillu.
- No oliko siitä mitään hyötyä? Älä luule, että mä pidän susta tai mitään, mutta ei susta nyt niin paljon ole haittaa kuin mä pelkäsin.
- Kiitos, tuhahdin toivoen hänen ymmärtävän, etten todellakaan tosissani kiitellyt häntä. Kyllä hän ilmeestään päätellen ymmärsi. Ehkä tässä kohden oli miesten ja naisten perimmäinen ero? Jerryn oli edelleen sitä mieltä, että olin käyttäytynyt kadehdittavan kauniisti Hannaa kohtaan.
- Oletko sä alkanut katsella asuntoja? Alissa kysyi.
- Millä rahalla?
- No kai sä saat jotain äitiysrahaa, ja lapsilisää ja sellasta.
- En mä voi alkaa, ennen kuin selviää, pääseekö Jerry opiskelemaan ja mitä se oikein aikoo.
- Ai, etkö sä sitä tiedä? Alissa kysyi hämmästyen. Epäilin, ettei se ollut ihan aitoa hämmästystä vaan pelkkä tehokeino. Hän tiesi selvästi jotain, mitä minä en ja hän nautti saadessaan valaista minua. Mitään miellyttävää ei siis olisi odotettavissa.

- Anna kuulua, puhahdin.
- Me ollaan mietitty kimppakämppää Dannin kanssa syksyllä. Ja Jerryn, jos se tarvitsee.
- Mä luulin, että Dannilla on kämppä, sanoin suostumatta tarttumaan Jerry-osaan.
- Se inhoaa sitä ja me alettiin miettiä, että on ihan hullua maksaa vuokraa kahdesta tai kolmesta yksiöstä, kun paljon halvemmalla saa vaikka kolme huonetta ja keittiön. Noi vanhuksetkin on asunu kimppakämpässä nuorena, tietysti ennen kuin Danni syntyi.

Minun oli ihan helppo lukea rivien välistä. Mustaojan lasten kolhoosiin ei huolittu lapsia. Ei sillä, että minä olisin mistään hinnasta suostunut asumaan Alissan kanssa.
- Ehkä se ei pääse sisään, muistutin suostumatta väräyttämään kulmakarvaakaan. – Sitten se ei tarvitse kaupunkiasuntoa. Sillä on joka tapauksessa täällä Demi, jota pitää treenata.
- No me ehditään odottaa sen aikaa, että Jerryn asiat selviää, ennen kuin aletaan tekemään vuokrasopimuksia, Alissa sanoi ja alkoi naputella konetta sen näköisenä, että keskustelu oli ohi. Nyt toivoin, että olisin jutellut Jerryn kanssa tulevaisuudesta edes muutaman sanan, että olisin tiennyt jotain enemmän kun Alissa. Mutta ainoa faktani oli se, ettei Jerry voinut ajatella vauvan pois antamista. Minun alkoi itseni äkkiä kovasti tehdä mieli pois Mustaojalta.

22. Totuuden hetki
Kuherruskuukausi päättyi seuraavalla viikolla neuvolakäyntiin, se siis typistyi kuherrusviikoksi. Tosin Jerry oli alkanut ottaa vähän etäisyyttä jo viikonloppuna, mutta olin ilomielin suonut hänelle illan ulkona poikaitten kanssa, kun hän oli ollut ikuisuuden haudattuna kauas pois saaristoon. Ei hän myöskään kieltänyt minua tulemasta viereensä öisin, mutta ei hän pyytänytkään. Rakastelimme, jos tein aloitteen, tai kerran Jerrykin teki, mutta kaiken kaikkiaan aloin haistaa aavistuksen verran palaneen käryä.

Neuvolareissusta Jerry ei kieltäytynyt, vaikka hän olikin aika vaitonainen matkalla sinne. Ymmärsin sen kyllä hyvin, sillä ei minuakaan olisi huvittanut. Itse asiassa toivoin, että Vesku olisi ollut mukana Jerryn sijaan. Hän olisi pitänyt minusta huolta, kun nyt minusta tuntui, että minun piti huolehtia itseni lisäksi Jerrystä.

Se oli erittäin kiusallinen ja inhottava tunti ja jos siitä jokin hyvä puoli pitää kaivaa, niin lääkäri sentään oli nainen. Hän ruoti terveydentilani läpikotaisin ja halusi nähdä verenpaineseurantani, josta Vesku oli lupauksensa mukaan pitänyt huolen Mustaojalla mittaamalla sen joka keskiviikko- ja sunnuntai-ilta. Hän teki minulle niin noloja kysymyksiä, että minun oli vaikea vastata niihin Jerryn kuullen, kuten oliko minulla peräpukamia tai virtsankarkailua ja kaiken huipuksi hän halusi tutkia minut. Ja nyt tarkoitan tutkia, sisuskaluja myöten. Se oli niin noloa ja nöyryyttävää, että minun oli vaikea pidättää kyyneliä, eikä kidutus loppunut siihenkään. Lopuksi hän halusi keskustella.
- Te olette kovin nuoria. Onko teillä jo yhteinen koti?
- Me asutaan nyt Jerryn vanhempien luona, mutisin lyhyesti. Olin liian loukattu muodostamaan kunnon ääntä.
- Oletteko te töissä vai opiskelemassa?

Jerry ei näemmä aikonut vastata, joten minä vedin henkeä ja ajattelin, että mitä nopeammin eukko saisi kysymyksensä kysyttyä, sitä nopeammin pääsisimme pois.
- Jerry aikoo syksyllä opiskelemaan. Ehkä me sitten päästään muuttamaankin.
- Ja miltä ajatus synnyttämisestä susta tuntuu?
Katsoin häntä kuin ufoa, mikä taisi riittää vastaukseksi.
- Jos susta tuntuu, että haluat jutella jonkun kanssa asiasta niin täällä neuvolassa käy synnytyspelkoon erikoistunut terapeutti, jolle voi varata ajan. Ja sittenhän teidän on pian aika ilmoittautua synnytysvalmennukseen. Tuleeko isä mukaan synnytykseen?
- Me ei olla vielä puhuttu siitä, sanoin heikosti, kun oli käynyt ilmeiseksi, ettei Jerryltä irtoaisi vastausta siihenkään.
- No sitä te ehditte miettiä sitten vaikka synnytysvalmennuksessakin, täti sanoi hymyillen kai omasta mielestään rohkaisevasti, mutta siihen se loppui. Me saimme lähteä.

Tunsin oloni niin nöyryytetyksi, että minun piti pyyhkiä silmiäni matkalla autolle.
- Nyt kun vois vetää kunnon kännin, niiskaisin siellä ja pyyhin vielä pari kertaa.
- Mä ymmärrän, Jerry ähkäisi ja minulta pääsi pari kyyneltä karkuun pelkästä helpotuksesta. Olin pelännyt hänen sulkeutuvan taas kuin simpukka ja alkavan katsoa lävitseni, kuten keväällä, mutta hän taputtikin lohduttavasti polveani.
- Puhutaan jostain muusta. Jostain ihan muusta, sanoin nopeasti. – Juhannuksesta.
- Se on tällä viikolla, Jerry sanoi.
- Mä tiedän. Mitä me tehdään?
- Me kai tullaan tänne kokolle.
- Me, toistin.
- Joo, varmaan suurin osa vanhoista kavereista tulee. Se on ollu tapana.

Muistin, miten olin edelliskesänä lukenut netistä Jerryn juhannuksenvietosta ja arvasin, että vanhat kaverit käsittäisivät myös tyttöjä. Todennäköisesti vanhoja koulukavereita, mutta silti. Arvasin myös, että ”me” ei ulottunut minuun asti.
- Sä et halua mua mukaan, sanoin syyttävästi.
- Mutta ethän sä voi kuitenkaan juhlia, Jerry sanoi nopeasti.
- Haista home. Ketä se muka haittaisi, jos yksi sattuisi olemaan mukana selvin päin? Sä et vaan halua, että kaikki ihmettelee, miksi sulla on raskaana oleva naikkonen mukanasi! sanoin. Jerry ei valitettavasti väittänyt vastaan ja muistin, miten hän oli sunnuntaina sivuuttanut ehdotukseni elokuviin menosta kuin ei olisi kuullutkaan. Minua ei olisi haitannut näyttäytyä Jerryn kanssa, mutta sama ei näköjään pätenyt toisinpäin.
- Meille tulee vieraita, meillä on aina talo täynnä juhannuksena niin, ettei sun yksin tarvii olla, Jerry sanoi kuvitellen kai lohduttavansa minua. Hiljenin ehkä kilometrin ajaksi. Äiti oli tietysti pyytänyt minua mukaan mummolaan, mutta olin ylpeästi hylännyt tarjouksen. Ensinnäkin juhannusviikonloppu Pertin seurassa oli kolme päivää liikaa Pertin seurassa ja miksi muutenkaan olisin lähtenyt, kun Jerry oli tullut kotiin? Samasta syystä olin sanonut Mintulle, että ei kiitos, tällä kertaa en tulisi hänen kanssaan äidin luo hoitamaan hevosia.
- Sä olet yks tunteeton paska, sanoin hiukan värisevällä äänellä.
- Mitä? Jerry kysyi, mutta en saanut toistettua sitä. Ääneni lakkasi toimimasta.

Minä rakastin Jerryä enemmän kuin mitään muuta, mutta se ei estänyt minua olemasta tulenpalavan kiukkuinen hänelle. Olin itse asiassa niin vihainen, että puhisin monta tuntia ja Vesku oli saada hepulin mitatessaan illalla verenpaineeni.
- Voitko sä hyvin? hän kysyi.
- Ei mua mikään vaivaa, paitsi että mä olen kiukkunen, tokaisin, enkä sinä yönä tehnyt mitään aloitetta mennäkseni Jerryn viereen. En mennyt edes samaan huoneeseen vaan omaan siniseen koppiini.

Sen voisi kai määritellä ensimmäiseksi riidaksemme. Jos olisin ollut viisas, en ehkä olisi nostanut sellaista meteliä yhdestä juhannusaattoillasta – eihän Jerry ollut sentään lähdössä viikonlopuksi pois haaremin kanssa tai mitään sellaista. Kiukkuni ei kuitenkaan tuntunut yhtään hälventyvän. Jos Jerry olisi tullut pyytämään anteeksi, en varmaankaan olisi antanut, ellei hän samalla olisi luvannut ottaa minua mukaan. Asiaa ei auttanut se, ettei minulla ollut tiedossa mitään muuta tekemistä kuin kököttää Mustaojalla. Kun minä en ollut lupautunut Mintun seuraksi, hän oli pyytänyt Viltsun, tai ehkä Viltsu oli ollut ohjelmassa alusta alkaen. Minä en aikonut mennä kolmanneksi pyöräksi heidän pikku juhannusjuhlaansa. Ennen istuisin Ilse-mummon kanssa huvimajassa koko aaton.

Päivämäärä:   27.9.11 19:31:57

Voi Henua, mä voin niin aavistaa sen fiilikset. Tuli sellain kumman tuttu olo tosta.

Ihan kauhee se Nurmijärven tallipalo, hirmu pelottavaa ajatella, että se olis ihan hyvin voinu olla joku tuttu talli. Sillon se tuntuis varmaan vielä kauheemmalta.

Päivämäärä:   27.9.11 19:52:35

Hööööh. Taas niin negatiivista. Sennnu, tää sun tarinas on turhan negatiivinen. Ankeaa kun henulla menee koko ajan huonosti ja kaikki on huonosti.

Päivämäärä:   27.9.11 22:05:05

Ankea pätkä sopii ankeaan päivään .( a:lle isot tsemppihalaukset, oli aika surkea näky se talli kun ajoin ohitse .( Voimia koko teidän talliporukalle.

Sennnu mulla kävi kans mielessä toi tuhopolttajajuttu, ja sekin et mikä flaksi ettei ollut mikään omista talleista. Kaikki tärkeät hevoset on just nyt siellä suunnalla, paitsi eks-kisaponi.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   28.9.11 17:31:28

jatkuu!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.9.11 18:02:29

Az, ei aina voi olla aurinkoista.
------------
Minä aloitin juhannuksenvieton keittiöhommissa, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Jessi oli pyytänyt minua avukseen. En enää pelännyt suostua, sillä olin sentään kevään mittaan harjoitellut hiukkasen ja sitä paitsi vaikka olinkin riidoissa Jerryn kanssa, halusin näyttää hänelle, etten ollut mikään turhake. Enää. Sitä paitsi ei minulla muutakaan tekemistä ollut. Danni ei tulisi kaupungista ollenkaan ja Alissa oli töissä. Jerry ja kaksoset olivat tallilla Veskun kanssa, kaksoset ratsastivat ja Vesku ja Jerry rakensivat uutta aitausta. Demi oli laitettu vahvimpaan oritarhaan, muissa asuivat Django ja Nötte, mutta murhetta aiheuttikin ikivanha Musti. Se saattoi olla hiukan sokea, tai sitten se oli vain päättänyt olla kunnioittamatta sähkölankoja, kun oli ikänsä seissyt kunnon aidoissa. Se oli yksinkertaisesti kävellyt niistä läpi kerran toisensa jälkeen Rasse-ponin seuratessa uskollisesti perässä. Mitään orimaisuuksia tai hankaluuksia se ei ollut jaksanut keksiä, mutta sen jälkeen, kun minä olin löytänyt ne yläpihalta maneesin vierestä, josta oli matkaa tielle enää viitisenkymmentä metriä, Vesku oli päättänyt ruveta rakennushommiin.

- Teillä on kauheasti vanhoja, hyödyttömiä poikahevosia näin hevoskasvattajiksi, huomautin Jessille, joka irvisti.
- Niin on. Mutta Mustistahan ei tietenkään voi luopua, eikä Rassestakaan, ne on kuin paita ja peppu. Ja Charmi ja Banyahan on oikeastaan Alissan ja Arskan, vaikka ei se sitä tosiasiaa muuta, että ne vie tilaa ja syö heinää talvella.
- Arskan? kysyin kohottaen kulmakarvojani.
- Alissan kaveri.
- No olipa hyvä, etten mä joutunut ottamaan Tenttuakin mukaan. Tästähän ois tullu ihan ruunala.
- Miten sun äidilläsi muuten sujuu siellä uudessa paikassa?
- Kai sillä ihan hyvin, ei se ainakaan ole pahemmin valitellut, sanoin kohauttaen olkapäitäni. – Mutta hevonen mua säälittää. Mä olen yrittänyt saada Minttua ratsastamaan sillä. Mä luulen, ettei se ole muuta kuin köpötellyt pitkin kyläteitä pariin kuukauteen, ja se sentään oli ihan kelvollinen kisahevonen. Siis täältä katsoen, lisäsin, jottei Jessi kuvittelisi minun vertaavan hevostani heidän kisahevosiinsa.
- Pianhan sä pääset taas itsekin ratsaille, Jessi lohdutti. Siitä olisi ollut hyvä jatkaa ja kysyä, miten pian hän oli päässyt takaisin satulaan ja miten kamalaa koko synnyttäminen olikaan ollut, vai oliko, mutta en voinut. En halunnut kuulla vastauksia ja sitä paitsi Jessi olisi saattanut ihmetellä, miksen kysynyt sellaisia asioita omalta äidiltäni.

Iltapäivällä tarha oli valmis ja juhannuslounas samaten. Ensimmäiset vieraatkin olivat saapuneet, nimittäin Jessin vanhemmat ja Jinna, joka suureksi ilokseni oli saanut kyydin Leksalta. Ilo laimeni hiukkasen, kun kävi ilmi, ettei poika jäisi kovin pitkäksi aikaa vaan lähtisi uuden tyttöystävänsä kanssa viettämään omia juhlia.
- Mistä sä olet löytänyt tyttöystävän? kysyin syyttävästi.
- Se käveli kadulla vastaan.
- Onko se ihana?
- Tietysti se on.
- Mikä sen nimi on?
- Katariina.
Nimi kuulosti juuri sopivalta Leksan tyttöystävälle. Takuulla hän oli äärimmäisen kaunis ja hänellä oli pitkät, vaaleat hiukset. Ihan niin kuin minullakin oli ollut, ennen kuin olin vaatinut Siiriä leikkaamaan ne. Hullu minä.
- Kiva sulle, sanoin ja ilahduin sentään hiukan ajatellessani, että pääsisin illalla kertomaan Alissalle, että Leksa seurusteli. – Joudatko sä juttelemaan mun kanssa hetken, kun ollaan syöty?
- Enköhän, Leksa arveli. – Koska me syödään?
- Nyt.

Koska oli juhla ja juhannus, oli keittiöön katettu seisova pöytä, josta kaikki saivat hakea mitä halusivat ja häipyä syömään minne sopi. Minä keräsin lautaselleni keon uusia perunoita, kimpaleen voita ja vähän miedon vaaleanpunaista savulohta ja menin ulos syömään. Minulla oli kuuma keittiössä hyörimisestä, vaikkei siellä muuta ollut keitettykään kuin perunoita, illemmalla kuulemma vasta grillattaisiin. Sitä paitsi portailla istuessani saatoin olla varma siitä, ettei Leksa karkaisi huomaamattani. Minä halusin ehdottomasti kysyä häneltä, toimiko Jerry jonkin miesten oikeustajun mukaan reilusti vai olinko Leksan mielestä kilahtanut turhasta.

Söin ja odotin ja lopulta aloin olla varma, ettei Leksa mitenkään voisi syödä enää. Kyllä kai miestenkin vatsoilla oli rajansa. Odotin vielä hiukan ja menin sitten takaisin sisälle. Leksaa ei näkynyt missään, eikä kyllä Jerryäkään. Olohuone oli täynnä muita perheenjäseniä. Jätin lautaseni tiskipöydälle ja lähdin yläkertaan, sillä en osannut kuvitella, mitä pojat kellarissakaan tekisivät. Siellä ylhäällä he olivatkin, kuulin portaisiin asti ääniä. Saamarin Jerry, miksi hän oli vienyt uskottuni?

Päivämäärä:   28.9.11 22:16:16

Oi vitsit, tää pätkä piristi kyllä mun päivääni, oon taas koko päivän meinaa tapellu parin tyypin kanssa, ja nyt toinen julkasee jo toistamiseen luvatta mun kuvaamiani kuvia... ÄRSYTTÄÄ!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   29.9.11 16:07:31

haha nyt Henu raahaa Leksan jonnekki kellariin nii siinä sitten Jerrylle vähän mietittävää :D

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   29.9.11 16:49:27

Saisko tänään jonkun kivan piristyspätkän, mulla on ollut niin kauheat 2 päivää. :(
Oma koira jouduttiin lopettamaan tänään..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.9.11 17:16:28

Voi ei salde, tää viikko on sit pelkkiä huonoja uutisia täynnä :(
---------------
Miksi? Pysähdyin miettimään sitä, ennen kuin ryntäsin Jerryn huoneeseen. Mistä he mahtoivat puhua? Mistähän? Jos painoin korvani oveen, saatoin melkein erottaa sanat, mutta tajusin, että se oli huono paikka. Kaksoset saattaisivat koska tahansa katsoa seurustelleensa tarpeeksi ja yllättää minut. Jos sen sijaan livahtaisin ruskean verhon taakse lähimpään vierashuoneeseen, kuulisin takuulla paremmin. Kuka ullakolle sitten olikaan nämä huoneentapaiset rakentanut, oli tehnyt vaihtelevanlaatuista jälkeä. Toiset seinät eivät ylettyneet edes kattoon asti, mikä kai osaltaan selitti sen, että siellä oli niin paljon verhoja. Äänieristeitä ja varmasti myös talvipakkasten varalta.

Liikuin äänettömästi kuin varjo ja verhon taakse päästyäni aloin edetä varovaisin, muutaman sentin askelin, jotten osuisi pimeässä mihinkään ja paljastaisi itseäni törmäämällä esimerkiksi sänkyyn. En muistanut tarkkaan, missä kohden se oli. Pääsin joka tapauksessa ääneti seinän viereen ja kun hiukan pengoin, löysin verhosta raon. Sen jälkeen kuulin kaiken melkein yhtä hyvin kuin olisin ollut vieressä, tosin minun piti pitää nenästäni kiinni, etten aivastaisi, vaikka olin edellisessä siivouspuuskassani käynyt sielläkin imuroimassa.

- Sehän on ihan ok, kuulin Leksan sanovan. – Ihan misu. Tai oli.
- On, on! En mä sitä sanokaan, mutta en mä nyt halua mitään misua, en hottista enkä herttasta!
- Häh, oletko sä päättänyt mennä luostariin tai jotain?
- No en mä sitäkään tarkoita vaan sitä, etten mä halua ruveta seurustelemaan vakavasti! Eri asia, jos voi vaan pitää vähän hauskaa ilman tositarkoitusta.
- Mutta tehän olette ilman tositarkoitusta?
- Me oltiin, tai niin mä ainakin luulin. Mutta nyt se on koko ajan iholla, ihan kuin me seurusteltais. Siis tietenkään mä en aio väittää, ettei meillä oo mitään tekemistä keskenämme, mutta en mä halua ruveta miksikään perheenisäksi! Mä olen vasta yhdeksäntoista! Jerryn ääni oli epätoivoinen ja minusta tuntui kuin joku olisi ottanut sydämeni nyrkkiinsä ja puristanut sitä.

- Vähän myöhästä katua, vai mitä? Leksa kysyi.
- Mä luulin, että se syö pillereitä, ei siinä ollu mitään vakavaa! Niin sekin sanoi! Ja nyt mä joudun juoksemaan sen kanssa neuvolassa ja herra tietää vaikka jossain synnytysvalmennuksessakin!
- Ja synnytyksessä? Leksa kysyi huvittuneena.
- Ei helvetíssä, ei ikinä! Ja se olettaa, että me muutetaan yhteen!
- Ai?
- Joo, se sano sille lääkärille niin. Jumaliste, jos mä pääsen opiskelemaan niin millä se luulee meidän elävän omassa kämpässä? Pyhällä hengellä?
- Onhan kaiken maailman tukiaisia.
- Mä en ajatellu pistää mun opintotukia satunnaisen panon ja sen lapsen elättämiseen. Siis tietysti mä maksan, mitä mun kuuluu, kunhan mä joskus pääsen töihin, vaikka takautuvasti, mutta nyt mä haluan mennä opiskelemaan enkä ruveta leikkimään kotia!
- Sä saisit remmistä, jos sun porukat kuulisi sun puhuvan tollasta. Ne on takuulla sitä mieltä, että kunnon mies vastaa teoistaan, Leksa huomautti.
- Niin niin. Siksi mä sulle avaudunkin, kun en mä kellekään muulle voi.
- Ehkä sä nyt opit pitämään heppisi housuissasi.
- Arvaa vaan, sanoi Jerry synkästi.

Minä vapisin kauttaaltani ja puristin verhoja. Pojat puhuivat vielä jotain Katariinasta ja olin ikionnellinen, ettei minun tarvinnut kuulla enempää itsestäni. Tässäkin oli ihan liikaa.
- Mun pitää kai ruveta lähtemään, ettei Katan tarvii odottaa, kuulin Leksan sanovan.
- Joo. Mä lähen lämmittämään saunaa, että pääsee sitten kylille.
- Jos sä näet Henriikkaa niin sano, että mä olen lähdössä. Silläkin oli jotain asiaa mulle.
Jerry lupasi ja kuulin oven käyvän, sitten askeleita portaista, kun he painuivat alakertaan. Huomasin kummakseni pystyväni liikkumaan ja menin siniseen huoneeseeni. Pääni oli kuin kihisevä ja kuhiseva muurahaispesä, jonka vilinää minä katselin ilman, että se oikeastaan kosketti minua mitenkään. Kunhan se alkaisi tuntua, olisi helvettí irti. Epäilin, että täällä se herättäisi ikävää huomiota kesken keskikesän juhlan. Tietysti olin viettänyt ison osan keväästä omissa oloissani kuin migreenipotilas, mutta en enää Jerryn tultua. Vesku tulisi mittaamaan verenpaineeni ja Jessi kokeilemaan, oliko minulla kuumetta. Tai ehkä Jinna.

Heitin vähän vaihtovaatteita ja tietokoneeni kassiin ja tarkistin peilistä, miltä näytin. Yllättävänkin normaalilta ottaen huomioon, mitä olin äsken kuullut. Olin kesän tullen lakannut käyttämästä Heliltä saamaani hattua, mutta nyt vedin sen syvälle päähäni ja lähdin hypähtelemään alakertaan kuin minulla ei olisi ollut huolen häivää. Törmäsin Leksaan eteisessä.
- Mä olin just lähdössä, mitä sulla oli asiaa? hän kysyi.
- Saisinko mä sulta kyydin? Se ei kierrä paljon, jos sä oot Hesaan menossa.
- Mihin sä sitten oot menossa?
- Mun mutsin luokse. Se asuu tuolla vähän lännempänä, lähellä Tuusulantietä.
- Tietty, Leksa sanoi näyttäen helpottuneelta ja minä ajattelin, että hän oli varmaan ikionnellinen, kun pääsi kuulemasta minun puoltani tarinasta. Mahtoikohan hän arvata, miltä pelastui ja miksi?

Päivämäärä:   29.9.11 17:26:05

Hienoa Henu! Nyt Jerry-niminen kaksilahkeinen saa jäädä omaan varjoonsa ja nyt Henu menee hetkeksi asumaan äidinsä luo ja sitten alkaa järjestellä asioita ja hommaa oman pikku kämpän :)

Päivämäärä:   29.9.11 19:19:50

Hoh, ihan oikeen Henriikalle.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   29.9.11 21:16:34

Hehheh, mäkin ronttasin vaatteeni ja kamppeeni ja romppeeni omaan kotiin tänään. Ei ollut helppoa, ei todellakaan, ja tästä se vielä vaikeutuu ajan kanssa.. Mutta ehkä myös helpottaa kun saa asiansa järjestettyä. Katsotaan nyt vielä jäänkö sinkuksi vai en, muutama viikko vaan.. ja ne menee helposti iltavuorojen ja sesongin merkeissä.

Tein itselleni ehkä parhaan ratkaisun, miehelle se ainakin tekee hyvää. Saa itsensä järjestykseen, jos saa. Sais nyt pidettyä itkut kurissa työpaikallakin :s

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   29.9.11 21:28:30

ihanaa että henu sai kuulla totuuden ja ehkä heräs itsekin!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   29.9.11 21:56:07

tähdet väärässä asennossa vai miksi kaikilla ja kaikkialla tuntuu menevän nyt huonosti? :<

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   29.9.11 22:59:16

Syyskuu on aina ollut surullinen kuukausi mulla ainakin.
Toivottavasti ensi kuukausi tuo meille kaikille jotain iloisempaa kohdalle..

Lähettäjä: Sndy 
Päivämäärä:   29.9.11 23:10:59

noni hyvä ethenu sai vijdoinkin kuulla totuuden

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   30.9.11 09:54:07

Ei tollaseen kohtaan voi jättää! Miten mä nyt pystyn tekemään töitä!? ARGH!!!

Päivämäärä:   30.9.11 12:08:13

Mukavien sattumusten viikko jatkuu: olinpa menossa koululle tekemään hissankoettani, kun siinä sitten tyttö kaatui skootterilla. Mitäs minä, menin sitten auttamaan ja olin tytön kanssa siinä juttelemassa ja rauhottelemassa, kunnes lanssi tuli. Keräilin tytskän tavarat (laukku, kypärä, skoban avaimet, puhelin, joka kumma kyll toimi, näyttö kyllä aivan säpäleinä) ja sitte vaan matka kohti omaa koetta. Oisin myöhästyny, jos ei yks nainen ois heittänyt kokeeseen - noh, pääsin ajoissa paikalle ja kun tilanne oli ohi, iski paniikinpuolikas, ja loppujen lopuksi musta ei ollut kokeentekijäksi ollenkaan. Tyttö oli ihan tajuissaan ja pystyi kertomaan, mihin sattui ja myös liikuttamaan kipeää kättä ja jalkaa, mutta hitto, ei se, että se oli näennäisesti ihan ok kunnossa, hirveesti lohduttanut. Toivoa sopii, että tytöllä on nyt kaikki ok. :)

Jeesh, sanoisin kyllä, että Henulle aivan oikein, josko sen silmät nyt aukeaa... Mitäköhän Mervi (oliks se äiti Mervi vai muistinko ihan pieleen) ja Peralainen tuumailevat, kun tyttö pyörähtää juhannuskylään?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   30.9.11 18:06:37

jatko upitusta!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.9.11 18:53:38

missä jatko? :(

Päivämäärä:   30.9.11 18:54:12

Apua mä oon klo 16.40 asti päivitelly tätä sivua uuden pätkän toivossa! Nyt rupeaa epätoivo iskemään :D

Lähettäjä: hemppa 
Päivämäärä:   30.9.11 19:02:17

voisko laittaa jatkoo? (: ¨

Ihan @!#$ huono päivä mullaki! Muut mun luokan tytöt järjesti jtn illanistujaisia, mihin on kutsuttu osa luokkalaisia. Ja mähän olin ainut tyttö jota ei kutsuttu♥ vitutusta ilmassa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.9.11 19:23:01

Sori, painelin suoraan töistä tallille, kun oli niin ihana <3kesäsää<3
Ja nyt musta alkaa tuntua, että tänne alkaa kerääntyä kurjuutta ja kärsimystä. Ens viikosta tulee parempi, ja se alkaa tästä viikonlopusta, niinku n-y-t nyt!
--------------
23. Aurinko ihollani
Minttu ja Viltsu vaikuttivat olevan pelkästään iloisia tulostani ja uskoivat, kun sanoin, että äkkinäinen tuloni johtui riidasta Jerryn kanssa. Sen takia he antoivat minun myös vetäytyä yläkerran sievään huoneeseen, joskaan en pystynyt jäämään sinne. Minua pelotti ruveta käymään läpi sitä, mitä olin kuullut ja nuoripari istui viattomasti takaterassilla pelaamassa Trivial Pursuitia. En siis keskeyttäisi mitään romanttista, vaikka änkeäisin mukaan kolmanneksi ja saisin miellyttävämpää ajattelemista. Tai ainakin muuta ajattelemista. Hävisin kirkkaasti joka pelin, mutta huomasin pystyväni edelleen nauramaan, mikä oli helpotus.

Kun Minttu alkoi suurieleisesti haukotella ja venytellä, kiipesin takaisin yläkertaan ja valmistauduin valvomaan koko yön. Itkin vähän aikaa Jerryn suusta kuulemiani ehdottomuuksia ja aloin pohtia vaihtoehtojani. Voisin tappaa itseni ja vauvan, mikä oli aika houkutteleva ajatus, paitsi etten pystyisi toteuttamaan sitä. Voisin jättää Jerryn kuin nallin kalliolle ja lähteä pois Mustaojalta, kuten olin oikeastaan juuri tehnytkin, mutta mahtoikohan Jerry sitä tänään edes huomata? Sitä paitsi jos lähtisin kokonaan, minulla ei olisi muuta paikkaa mihin mennä kuin tämä talo. Puolet tästä oli Pertin, eikä minulla ollut häntä kohtaan sen lämpimämpiä tunteita nyt kuin koko talvenakaan. Ja sitten oli otettava huomioon se, että oli Jerry minusta mitä mieltä tahansa, minä rakastin häntä ja tahdoin olla hänen lähellään. Siitä se ajatus sitten lähti muotoutumaan. Kehittelin sitä muutaman tunnin innostuen pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, kunnes olin tarpeeksi rauhallinen nukahtaakseni.

Aamuaurinko herätti minut ja totesin, että siinäkin mielessä minun huoneeni oli talon paras. Äidin ja Pertin makuuhuone alakerrassa oli pohjoiseen, eivätkä he saisi nauttia auringonsäteistä siellä kuin korkeintaan näin keskikesällä aamuneljän aikoihin. Minua nukutti kuin zombia, mutta en halunnut enää maata yksin ja miettiä, tulisin vaan taas murheelliseksi. Nousin ylös ja menin keittiöön laittamaan kahvia. Sitten menin takaterassin läpi tarkistamaan, että Tenar ja Sameli olivat edelleen siellä, missä pitikin. Ne olivat kuulemma olleet ulkona yötä päivää jo useamman viikon ja niin ne olivat nytkin, eivät siinä hiekkatarhassa, jossa olimme ratsastaneet, vaan toisessa, jossa oli puita. Ne seisoivat portin lähellä torkkumassa ja kääntyivät molemmat katsomaan minua, kun kuulivat oven käyvän, joten hain niille kottikärryllisen heinää.
- Pari kuukautta ja sä tulet niin saamaan kyytiä, lupasin Tentulle ja palasin keittiöön tutkimaan aamiaismahdollisuuksia. Päätin yllättää Mintun ja Viltsun aamupuurolla ja kyllä he yllättyivätkin.

- Etkö sä ole saanut unta? Onko kaikki kunnossa? Minttu kysyi.
- Aurinko paistoi silmiin, haukottelin. – Ottakaa puuroa ja kahvia. Mä olen jo vienyt hevosille heinää.
- Kaikkea sitä näkee. Mitäs tehdään tänään?
- Mä voisin jossain välissä lähteä takaisin Mustaojalle, jos te viitsitte heittää mut, sanoin.
- Sä haluat sopia Jerryn kanssa, Minttu arvasi ja minä nyökkäsin. En oikeastaan aikonut sitä, aioin esittää unohtaneeni, että meillä koskaan oli mitään kränää ollutkaan, mutta ei Mintun tarvinnut tietää yksityiskohtia.
- Haluatko sä käydä uimassa ensin? Me löydettiin torstai-iltana ihan sairaan makee pieni uimapaikka, sanoi Viltsu ja katsoin häntä hämmästyneenä. Minä uimaan? Ruhoineni?
- Joo, mennään heti! Tai siis heti kun ollaan syöty, Minttu innostui.
- Jos mä löydän täältä jotain uimapuvun tapasta, sanoin empien. Sellainen ei ollut tullut mieleeni pakatessani edellisiltana.

Niinpä ratsastin äidin vaatekaapin ja totesin mahtuvani hänen vanhaan uimapukuunsa, joten lähdimme Mustaojalle rannan kautta. Ei ollut enää mitenkään varhaista, mutta oikeastaan ketään ei tullut vastaan ja uidakin saimme ihan vain kolmen kesken.
- Hyvä päivä, Minttu sanoi hangatessaan hiuksiaan pyyhkeellä ja vaikka minun ajatukseni olivat edelleen alavireisiä, olin tavallaan samaa mieltä hänen kanssaan. Ainakin olin ollut viisas lähtiessäni ottamaan vähän taukoa Mustaojasta. Pääni oli nyt selkeä ja uinti oli piristänyt. En ollut uinut koko kesänä.
- Niin on ja viettekö te nyt mut takasin? huokaisin.

Viltsun auto piti sen verran korskeaa ääntä, että saapumisemme Mustaojalle kutsui pihalle muutkin kuin Armin. Toivoin, että kaara olisi ollut vähän vähemmän ruosteessa, mutta oli se aika näyttävä vehje näinkin ja nousin iloisesti ja äänekkäästi kiitellen kyydistä. Minttu siirtyi ikkunan viereen keskeltä etupenkkiä, missä hän oli istunut ja vilkutti kaksosille ja Jessille, jotka olivat tulleet portaille.
- Hauskaa loppujuhannusta! hän toivotti ja minä pääsin rauhassa kävelemään sisään. Epäilin Jerryn nukkuvan vielä ja halusin valmistautua ennen hänen tapaamistaan.

Jinna oli vielä kylässä. Hän kurkisteli keittiöstä astuessani sisään.
- Tulitko sä traktorilla vai oliko taksista pakoputki poikki?
- En, kaverilla on vanha amerikanrauta, naurahdin.
- Ja oliko sulla kiva juhannusaatto?
- Ihana, vakuutin. – Mitä sä teet? Siis, voinko mä tehdä jotain?
Äiti olisi siinä kohden pudonnut peffalleen, mutta Jinna ei tuntenut minua tarpeeksi hyvin hämmästyäkseen tarjouksestani. En minä sitä ihan vilpittömin mielin esittänytkään vaan se oli yksi sivupolku suunnitelmassani. Jerry piti saada luulemaan, että viivyin Mustaojalla ihan muista syistä kuin hänen takiaan, ja suoraan sanoen olisin kyllä mielelläni tehnytkin Jinnan kanssa jotain ja rupatellut.
- Et nyt, mä vaan siivosin aamiaisen jäljet.
- Mä menen sitten tallille rapsuttelemaan varsoja, sanoin. Toinen sivupolku. Jerryn olisi helppo uskoa, että ne muut syyt liittyivät hevosiin. – Et kai sä vielä lähde?
- En ja oikeastaan mä voisin tulla kanssa, Jinna päätti.

Päivämäärä:   30.9.11 20:30:56

Hehe. Juoniaaaa! Juoniminen on kivaa :D Toisinaan, vaikkakin aika moraalitonta ja tylyä. Mut toisinaan se on ihan piristävää. :D

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   30.9.11 21:49:50

Jatkoa saisko? Oon ihan koukussa tähän tarinaan, löysin mukaan siinä Äidin tytön alussa ja nyt oon kahlaillu läpi nuo vanhatki tarinat :) Huippua tekstiä!

Päivämäärä:   30.9.11 22:30:08

Mä ajattelin onnellisena, että onneksi mulla on kaikki hyvin, mutta kyllä se mullakin alamäki alkoi...

Tänään tullut tapeltua kolme tuntia kaverin hevosen kanssa siitä, että laitetaanko kärryt perään vai ei tai mennäänkö pesupaikalle vai ei. Melkeen loppu huumorintaju ton vauva-hevosen kanssa.. Sitten omalta hevoselta lähti kenkä irti ja kengittäjä pääsee vasta keskiviikkona :( kaiken lisäksi vielä riitaa avomiehen kans..

Henulla tuntuu taas menevän paremmin :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.9.11 22:37:10

Joo, mun täytyy tehdä uusi, sillä mä oon huomenna liesussa heti aamusta enkä tiedä, koska kotiudun. Ois sääli, jos teidän kommenteille ei ois paikkaa ;)

Btw fb:ssä ollaan järkkäämässä hyväntekeväisyysratsastuskilpailuja sen palaneen tallin hyväksi. Sinne vaan mukaan jelppimään uusmaalaiset, jos siltä tuntuu. Suunnittelusivu löytyy haulla Uotilan Tallin Hyväntekeväisyyskilpailut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.