Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mustaojan miniä 4

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.11 22:21:25

Edellinen
-----------
Talo oli ihan sievä päivänvalossa, se minun oli pakko myöntää. Menimme suoraa päätä keittiöön, sillä äiti arveli, että olisi parempi syödä ennen kuin ruoka jäähtyisi. Sen jälkeen hän esittelisi minulle joka paikan.
- Onko pakko? kysyin, vaikka arvasinkin, että oli. Sitä varten minut kai oli tänne raahattu.
- Tietysti, höpsö. Mitäs tykkäät keittiöstä?
- Keittiöltähän se näyttää, arvelin. En tunnistanut pöytää ja tuoleja ikkunan edessä, joten ne olivat varmaankin Pertin, samoin rivi kattiloita, jotka roikkuivat seinällä. – Kuka noita käyttää? kysyin ja osoitin niitä.
- Pera enimmäkseen, mutta olen mäkin ruvennut vähän kokkaamaan, äiti tunnusti.
- Oh. Sä olet kasvattanut mut eineksillä ja nyt sä alat opetella kokkaamista? Kiva.

Emme kuitenkaan päästäneet siitä kasvamaan isompaa riitaa vaan kävimme pizzojen kimppuun.
- Ota nyt hattu pois päästä syödessä, äiti komensi.
- Hienot naiset saa syödä hattu päässä, ilmoitin, sillä olin onnistunut pitämään sen päässäni koko päivän paitsi sovituskopissa. Äiti kuitenkin ehti ottaa sen ja sininen otsatukkani valahti silmille.
- Herra jumala!
- Noh, toppuuttelin.
- Mitä sä olet ajatellu?
- Se tuntu hyvältä ajatukselta. Ja eipähän sun sitä tarvitse katsella.

Luulen, että äiti järkyttyi sanattomaksi, sillä siitäkään ei kehkeytynyt sen kummempaa. Hän söi ja tuijotti, tuijotti ja pureskeli, kunnes lopulta huokaisi.
- Sun pitää värjätä se ihmismäisen väriseksi, ennen kuin vauva syntyy.
- Miksi? Tuskin se sitä ymmärtää ihmetellä.
- Mummo saa halvauksen, jos näkee, että sulla on tommonen pää.
- Miten se sen näkisi?
- No täytyyhän teistä ottaa kuvia sukulaisille! Ja ristiäiset!
Minusta alkoi tuntua, että äiti oli enemmän sinut raskauteni kanssa kuin minä itse.
- Näytä nyt sitten paikat niin ehditään vilkasta Tenttuakin, ennen kuin Persusta tulee, sanoin.
- Ei se vielä tule pariin tuntiin, äiti sanoi vilkaisten seinäkelloa, mutta nousi. Minä join lasini tyhjäksi ja seurasin häntä.

Yllätyin siitä, miten pahalta tuntui nähdä tuttuja huonekaluja vieraassa paikassa ja suloisessa sekasotkussa vieraiden huonekalujen kanssa, mutta purin hammasta, enkä antanut ilmeeni paljastaa mitään. Alakerrassa oli keittiön lisäksi olohuone ja makuuhuone, jonne en viitsinyt kuin pikaisesti vilkaista. Olohuoneesta aukesi ovi terassille, jota en pimeässä ollut huomannutkaan. Meidän keittiönpöytämme tuoleineen oli päässyt sinne. Vessa oli pienenpieni loukko keittiön vieressä ja arvasin, että kuten Mustaojallakin, kellarissa olisi sauna. Yläkertaan veivät liukkaat puiset portaat, joissa arvelin äidin joskus vielä kännipäissään liukastuvan ja kolauttavan kallonsa.
- Täällä on vessa, työhuone ja vierashuone, äiti esitteli. – Ja täällä on sun huoneesi.

Se oli vähän paksua, mutta olin liian utelias ruvetakseni ylenkatseelliseksi. Menin sisään äidin perässä ja näin kaikki omat huonekaluni sievässä viistokattoisessa kammarissa. Se oli suuri huone, yhtä iso kuin ensin näkemäni työhuone ja vierashuone yhteensä, joten siellä oli myös vanha sohvamme. Siellä se koti-ikävä sitten iski ja minun piti purra alahuultani, ettei se alkaisi täristä.
- Vahinko, että se jää käyttämättömäksi, sain sanottua. – Mennään nyt katsomaan Tenttua.
- Tuolla se on, äiti sanoi astuen pitsiverhoisen ikkunan ääreen ja tosiaan, kun siitä katsoi vähän viistosti, näki tarhaan. Siellä oli puita, suureksi yllätyksekseni. Se oli pieni metsikkö.
- Mä luulin, että sä puhuit hiekkatarhasta, sanoin. Muistin ihan varmasti äidin maininneen hiekkakuorman.
- Joo, me pidetään sitä kenttänäkin. Tonne mä pistin ne tänään, kun näytti siltä, että voisi sataa. Ne voi seistä puiden alla suojassa.
- Mun on vaikea kuvitella sua tallitöissä, sanoin ja vilkaisin äitiä vinoon.
- Samoin. Vai teetkö sä tallitöitä?
- En, sanoin kauhistuneena. Niitä ei tosiaan kukaan ollut pyytänyt minua tekemään. – Mustaojalla on Alma, ja Minttu.
- Ja mitä Mintulle kuuluu? äiti kysyi yhtä innokkaasti kuin aina ja mustasukkaisuus näykkäisi minua.
- Älä yritä esittää, ettei se muka ole käynyt täällä, sanoin.
- On se, mutta ei nyt viikkoon.

Minun olisi pitänyt arvata. En ollut tullut ajatelleeksi asiaa sen vertaa, että olisin kysynyt Mintulta, mutta miksi hän muka olisi suostunut unohtamaan Samelin ja Tentunkin vain sen takia, että ne muuttivat. Minttu ei kyllä ollut sanonut mitään siihen suuntaan, mutta en minä tässä tilanteessa olisi itsekään itselleni mainostanut, että olin käynyt täällä. Toisaalta hitonko väliä sillä oli.
- Mä haluan nähdä mun hevosen, ilmoitin.
- Mennään katsomaan.

Tallikin oli sievä, vielä näppärämmän näköinen näin valoisassa kuin pimeässä ja nyökkäilin, kun äiti näytti minulle sen. Vähän matkan päässä oli tosiaan tasainen hiekkatarha. Ei se kentän kokoinen ollut, mutta kai siinä auttavasti pystyi ratsastamaan. Esteiden hyppäämistä siinä oli vaikea kuvitella, mutta eipä äiti juuri hypellytkään.
- Miten sä olet pärjännyt sen kanssa? kysyin, kun mieleeni tuli, että hän oli yleensä vain körötellyt minun hoitaessani tavoitteellisemman ratsastuksen.
- Kohtuullisesti, äiti sanoi.
- Ja mitä te teette, kun haluatte harjotella esteitä? Pertsahan oli mun muistaakseni oikea estetykki, pohdin viattomasti.
- Älä pilkkaa. Jos me halutaan hypätä tai jotain muuta niin tässä on ratsastusmatkan päässä kaksikin tallia.

Sekin asia oli siis järjestyksessä. Olin vähän pettynyt siitä, ettei heidän hullu haaveensa näyttänyt suuremmalta katastrofilta, mutta sitä en sentään mennyt sanomaan ääneen.
- Oletko sä ollenkaan ratsastanut? äiti kysyi, kun menimme metsätarhan portista. Sekin oli pieni, mutta kyllä kai sinne kaksi hevosta mukavasti mahtui.
- En ollenkaan, sanoin ja menin halaamaan hevostani. Se tuoksui tutulta ja hyvältä, mutta ei ollut sen hellyydenkipeämpi kuin koskaan ennenkään. Sain roikkua sen kaulassa, mutta kun päästin irti, se kääntyi ikävystyneen näköisenä pois. Sameli sen sijaan tunki tilalle ja sitä olisi saanut rapsuttaa vaikka maailman tappiin, mutta en halunnut. – Vie mut kotiin, sanoin äidille.

Re: Mustaojan miniä 4

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   7.9.11 22:35:54

Figu, Loviisa on vähän turhan idässä kyllä joo. Enkä mä sinne muutenkaa enää lähtis, en välttis taho törmää kaverin exään...

yhyyyy, oon surullinen. Mun mies hylkää mut viikonlopuks ja mun ponilla on takajalat ihan tukit ja en saa rakennettua sille tarhaa, ku mies hylkää mut, enkä siten pääse hakemaan lankkuja Terrasta... Saanko suuttua sille oikeutetusti? Harmittaa. Mun pienellä lapsella on jalat tukit, ja ei mitään syytä vaan keksi. Ja en ees pääse viikonloppuna kunnolla tallille, kun dösät kulkee huonosti mulle käyviin aikoihin ja sit ponilla asiat huonosti.

Mutta, nää kaks pätkää oli hyviä. Mä en varmaan päästä äitiä lähellekää sit jos joskus oon raskaana. Se saa kyllä ostella vauvajuttuja, mutta mä päätän mitä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.9.11 16:56:03

13. Vappu
Minun oli vaikea olla tekemättä mitään vappuna, sillä Mustaojalla pistettiin tapahtumaan. Danni ja Alissa olivat tulossa kotiin ja he järjestäisivät juhlat. Ajatus täytti minut kauhulla, vaikka kaksoset olivatkin solmussa riemusta. He nimittäin saisivat jäädä kotiin, vaikka Jessi ja Vesku lähtisivät pois jaloista. Viimeksi mainitutkin olivat aika lailla innoissaan ja ymmärsin, että he olivat lähdössä jonnekin, jossa he olivat joskus viettäneet romanttisen viikonlopun tai jotain sellaista. He olivat melkein yhtä oksettavia kuin äiti ja Pertsa, mutta tavallaan aika liikuttavia myös. En tiedä, kauanko he olivat olleet naimisissa, mutta lapsista päätellen hyvinkin yli kaksikymmentä vuotta, ja silti he innostuivat päästessään jonnekin kahdestaan. Minua ei huvittanut ajatella aikaa, jolloin olisin kaksikymmentä vuotta vanhempi kuin nyt, mutta jos olisin ajatellut, olisin varmasti halunnut edelleen olla Jerryn kanssa rakastunut.

Edelleen. Mitä itsepetosta. Jos Jerry oli jossain vaiheessa harkinnut rakastua minuun, se ajatus oli kuihtunut kuoliaaksi sillä sekunnilla, kun hän oli kuullut vauvasta. Siltä se oli alkanut näyttää jopa minun vastahakoisiin silmiini. Oli näyttänyt jo jonkin aikaa ja pikkuhiljaa aloin tottua siihen, että ennen pitkää minun pitäisi hyväksyä se totuutena. En ollut niin tyhmä, että olisin jaksanut säälittävästi roikkua tyypissä, jolla ei ollut minua kohtaan kuin negatiivisia tunteita, en edes Jerryssä. Vielä en kuitenkaan ollut hyväksymisessä asti. Itsepäinen pieni toivo ei suostunut nujertumaan ihan vielä.

En kuitenkaan olettanut Jerryn tulevan kotiin vappupirskeiden takia. Tuskin ne olisivat niin paljon merkittävämmät kuin minun neuvolakäyntini. Olin soittanut Jerrylle ja kertonut, että Vesku oli lupautunut kuskikseni ja henkiseksi tuekseni hänen poissa ollessaan ja saanut hänet nolostumaan, mikä oli riemastuttavaa, mutta ei siitä riittänyt iloa erityisen pitkäksi aikaa. Ehkä minuutiksi.

- Ketä sä haluat kutsua? Sunna kysyi minulta pari päivää ennen h-hetkeä.
- En ketään.
- Miten niin et ketään? Minttu?
- Ei, Minttu ja sen kundikaveri aikoo juhlia Hesassa, sanoin, sillä Heli oli kertonut minulle joutuvansa tyytymään nuoren parin seuraan. Viltsu pitäisi kotibileet myös.
- No kai sulla on muitakin kavereita.
- Ei ole ketään, kenet mä haluaisin tavata, sanoin, vaikka tulin ajatelleeksi Liskoa. Mutta hänelläkin oli varmasti parempaa tekemistä esimerkiksi Nikon kanssa kuin tulla juhlimaan Mustaojalle ilman Jerryä. – Mä en aio osallistua.
- Mihin?
- Teidän juhliinne, tiuskaisin.
- Mitä sä sitten aiot tehdä?
- Varmaan makaan omassa luolassani lukemassa.
- Hei, voiko olla mitään tyhmempää?
- Mua ei huvita liihotella kännisten ihmisten seassa esittelemässä mahaani, tiuskaisin.
- Aa. Okei, Sunna sanoi ja taisi lopultakin tajuta. – Haluatko sä sitten tehdä iltatallin?

Minua suututti, että hän kehtasi edes kysyä. Minä tässä olin sentään raskaana ja minunko pitäisi hoitaa velvollisuudet muiden juhliessa? Käytännöllisyys kuitenkin voitti.
- Jos sä hoidat mun kaks seuraavaa siivousviikkoa, ehdotin.
- Hullu! Yks iltatalli on paljon helpompi!
- Ihan miten sä haluat, sanoin ja kohautin olkapäitäni. En nyt suorastaan odottanut siivousvuoroani, mutta tavallaan se homma oli koukuttavaa, kunhan ensin pääsi vauhtiin.

Mutta niihin juhliin. Danni ja Alissa pyrskähtivät Mustaojalle kuin pyörremyrsky vappuaatonaattona nähdäkseni lähinnä määräilemään ihmisiä tekemään sitä sun tätä. Onneksi ei ollut ollut minun siivousvuoroni vaan Veskun, sillä Alissa pisti Sarrin saman tien imuroimaan ja minä olisin loukkaantunut, jos työni olisi sillä tavoin huonoksi havaittu.
- Henriikka, autatko sä mua leipomaan? kysyi Danni hilpeästi.
- Mä en varmaan osaa, sanoin yllättyneenä siitä, että hän edes kysyi. Tietysti olisin voinut myös sanoa, että leipokoon ihan keskenään, sillä mitäpä hänen juhlansa minua liikuttivat, mutta ajattelin paremmaksi liennyttää ainakin näin alkuun.
- Et säkään voi olla niin tumpelo, ettet kaulitsemaan pysty.
- No kiitti, tuhahdin.
- Mä tuun! Alissa ilmoitti, joten pääsin pälkähästä. Tunsin silti suoranaista pettymystä, sillä Danni oli tuntunut olevan niin hyvällä tuulella, että tiedä, vaikka meillä olisi ollut ihan hauskaakin. Toisaalta vetäydyin mielelläni omiin oloihini heidän tieltään.

Aattona kaksosten piti olla koulussa ja Alissakin joutui ajamaan vielä Helsinkiin. Jessi ja Vesku olivat lähteneet vain yhdellä autolla ja jatkaisivat työpäivän jälkeen kotona käymättä omalle lomalleen. Danni pyysi minua mukaansa kauppaan ja vaikka vähän vierastin häntä, suostuin. Minulla oli tylsää ja tarvitsin joka tapauksessa itsekin jotain evästä illaksi. En aikonut olla esillä kuin välttämättömimmän, eli jos joutuisin käymään vessassa. Danni tuijotti minua kuin maahan syöksynyttä kuukiveä, kun sanoin niin.
- Oletko sä vähän hullu? hän kysyi.
- Voihan susta siltäkin näyttää, sanoin aavistuksen verran loukkaantuneena.
- No mutta kun täällä kerrankin tapahtuu jotain!
- Tapahtukoon vaan. Jos mä istun sohvannurkassa kaikkien tuijotettavana niin se jotain on se, että kaikki tuijottaa mua ja miettii, että onko se oikeasti Jerryn ja miksei Jerry ole mun seurana ja miksi mulla on sininen tukka.
- No ei sitä kestä kuin hetken, Danni vähätteli, muttei yrittänytkään väittää, ettei niin tapahtuisi.
- Mä en halua kokea sitä hetkeä, ilmoitin.

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   8.9.11 17:02:29

voi flanu sua parkaa, tuu tänne hyysää mua, oon kipee:DD voisit mennä hoitaa mun hoitsun tallille:PP

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   8.9.11 17:27:51

Voi että Henkka on rasittava, voishan se edes yrittää pitää hauskaa! Olis kutsunut Helin paikalle.. onkohan se edes miettinyt kummeja, jos se kuuluu edes itse kirkkoon?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.9.11 17:47:17

Sizyy//nimimerkistä päätellen hoidat tortolan Sisua? :) Tamma on vieläkin voimissaan?

Päivämäärä:   8.9.11 18:09:34

Sizyy, olis omatki huollettavana, mutta ei mitään millä pääsee tallille :(. Onneks kaveri lupas huolehtia.

flanu tahtoo lisää. Ukko ärsyttää taas -.-

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   8.9.11 18:14:53

-, joo hoidan... ei se lähe mihkää parii vuotee, menee tunnit viel leikite. vähä jalka vaivoja ei muuta:) menin viime sunnuntaina ilman satulaa ja vei nii hirveesti että meinas pariin otteesee sielt tippuu...:P

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   8.9.11 18:40:19

nyt Lisko vois tulla vähän Henua lohdutteleen eiks nii? :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   8.9.11 21:54:27

saiskos toisen pätkän? Olin 11 tuntia töissä tänää ja ku tulin kotiin oli koiranhäkki + huone aivan vesiripulissa samotenku koira ite :/ Huolestuttaa ja pahasti! toivottavasti ei ole mitää vakavaa..seurailla tää yö nyt iha rauhassa

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.9.11 16:05:03

Autoin Dannia raahaamaan kotiin patonkeja, nakkeja ja perunasalaattia sekä aikamoisen määrän juomia ja puhalsin hänen kanssaan ilmapalloja, jotka villitsivät Armin niin, että ne oli pakko nostaa katonrajaan roikkumaan. Kaksoset tulivat koulusta ja innostuivat ripustamaan serpentiiniä joka paikkaan, kunnes he tajusivat, että suihkuun olisi kohta jono ja että heidän oli parasta kiirehtiä sinne.
- Ettekö te aio ratsastaa tänään ollenkaan? kysyin hiukan pisteliäästi. Ratsutilan tytöillä oli niin kiire juhlia, ettei kukaan heistä ollut edes käynyt tallilla.
- Ei, vappu on kansallinen vapaapäivä meidän hevosille, Sarri sanoi ja sitten ulko-ovi taas kävi eli Alissakin oli tullut. Äänistä päätellen hän ei tullut yksin tai sitten hän oli ruvennut keskustelemaan itsensä kanssa, joten laskin ilmapallot käsistäni. Minun oli aika kadota.
- Kuka tuli? huikkasi Danni ja hyppäsi alas sohvalta, jonka päältä hän oli kurkotellut kattolamppuun.
- Karo ja Matias ja Leksa! Alissa vastasi ja minä seisoin odottaen, mihin suuntaan he menisivät. Livahtaisin sitten joko keittiön tai eteisen kautta yläkertaan.

He menivät keittiöön, joten minä menin eteiseen ja kiipesin kapeat portaat. En ollut ajatellut, että Leksa viitsisi lähteä kaupungista vappuna ja minua harmitti. Oletettavasti hän jäisi yöksi ja omisi tavalliseen tapaan osansa Jerryn huoneesta. Olin ajatellut vetäytyä sinne, etteivät pimeys ja keinovalo masentaisi minua entisestään, mutta nyt minun pitäisi harkita toisenkin kerran. Voisi luulla, ettei Leksa sinne änkeäisi ennen kuin joskus yöllä, jos oli kerran tullut juhlimaan, mutta ei hänestä toisaalta voinut tietää. Yksin yläkerrastahan hän oli löytynyt viimeksikin.

Jerryn huoneeseen minä kuitenkin päädyin. Illasta näytti tulevan kaunis ja valoisa ja minähän hitto vie sentään asuin täällä. Järjestin sinne omat vappujuhlani avaamalla ikkunan niin, että leppeä tuuli pääsi sisään. Toin pöydälle läppärini ja evääni, jotka koostuivat limsapullosta, sipsi- ja karkkipusseista sekä paketillisesta munariisipasteijoita. Kävin penkomassa telkkarihuoneen hyllystä pari elokuvaa, joita en ollut vielä nähnyt ja silmäilin Jerryn kirjahyllyä arvioivasti. Se kyllä riittäisi viihdyttämään minua, ellen leffojen jälkeen olisi valmis nukkumaan.

Aloitin vapunvieton koneella. Rupattelin Helin kanssa, kunnes hän joutui lähtemään Viltsun avuksi. Käskin lähettää terveisiä tutuille ja Heli arveli, että Viltsukin voisi kyllä pitää koneen auki, jos haluaisin ikään kuin virtuaalisesti osallistua heidän juhliinsa. Minä näin, miten yrittäisin huudella tervehdyksiä ilman, että kukaan huomaisi niitä ennen kuin aamulla ja kieltäydyin jyrkästi. Saatoin olla säälittävä, mutten halunnut käyttäytyä säälittävästi. Jätin tavalliseen tapaan huomiotta läsnä olevat entiset koulukaverini ja mietin ties monettako kertaa, että miksi en poistanut heitä kaverilistaltani. En kuitenkaan ollut saanut sitä tehtyä, ja olihan tavallaan mielenkiintoista pysyä heidän juttujensa kautta vähän ajan tasalla koulun suhteen. Mutta Jerryn kanssa juttelisin mielelläni ja häntä oikeastaan vahdinkin toisella silmällä koko ajan. Ei hän voisi olla niin höntti, ettei toivottaisi minulle hauskaa vappua. Hänellä oli kone auki, sen näin vihreästä palleroisesta hänen nimensä vieressä, mutta mitään muuta liikettä ei näkynyt eikä kuulunut, paitsi ulkoa. Pihaan ajoi autoja ja sieltä kuului iloisia ääniä. Kun vähän myöhemmin kurkistin ikkunasta näin, että vapunjuhlijat ottivat kaiken irti kauniista illasta ja pelasivat pihalla jotain.

Lopulta kyllästyin ja kirjoitin Jerrylle lyhyesti ja käskevästi: ”Soita mulle.” Kesti lähes puoli tuntia, ennen kuin hän totteli, mutta totteli kuitenkin.
- Mä olin suihkussa, hän selitti. – Mitä asiaa?
- Mun vaan teki mieli jutella sun kanssa, sanoin.
- Miten sä ehdit? Teillä on kuulemma isot bileet siellä.
- Noilla on, ei mulla.
- Miten niin?
- Siten niin, että mä en osallistu. Mitä mä tuolla tekisin, vieraiden ihmisten silmätikkuna?
- Mitä sä sitten teet?
- Leikin piknikkiä sun huoneessa. Mitä sä teet?
- Me ollaan lähdössä vähän ulos.
- Me? Sinä ja Hannan ikäloppu faija? utelin epäluuloisena.
- Ei kun minä ja näitä tyyppejä, jotka täällä on töissä.
- Mä luulin, että sä olet niiden duunari.
- Minäkin. En mä yksin ole.

Näin Jerryn tilanteen ihan uusin silmin. Jos siellä oli tallityöntekijöitä oikein monikossa, paikan täytyi olla paljon suurempi kuin olin kuvitellutkaan. Tallityttöjäkin oli varmasti. Joko Jerry oli mennyt rakastumaan johonkuhun? Punniskelin, olisiko parempi kysyä vai olla kysymättä, mutta en osannut päättää ja tauon aikana Jerry vaihtoikin puheenaihetta.
- Mulla oli ohjelmassa soittaa sulle muutenkin, hän sanoi.
- Oi, miksi? kysyin ilahtuneena, ennen kuin tulin ajatelleeksi, ettei se välttämättä ollut positiivinen juttu.
- Oletko sä ajatellut, mitä sitten tapahtuu, kun se on syntynyt?
- En, sanoin jäykästi. – Tai no. Pakkohan sitä on ollut vähän ajatella, mutta en mä tiedä. Miten mä osaisin mitään yksin päättää? Eikä yhtään auta, että sä olet siellä, eikä me voida jutella vaihtoehdoista.
- Mä tulen kotiin sillon kesäkuussa.
- Niin, pääsykokeisiin. Kai sä nyt olet saanut siellä hirveesti luettua, sanoin katkerasti.
- Älä piruile, olen mä. Mutta mä jään sitten sinne, jutellaan sitten.
- Odota, mä laitan kalenteriin, että juttele Jerryn kanssa puolentoista kuukauden kuluttua.
- Mitä sä haluat tehdä sen kanssa? Jerry kysyi välittämättä piikittelystäni, joka olikin oikeastaan lipsahtanut ihan vahingossa. Yllätyin siitä, miten paljon ilahduin hänen ilmoituksestaan, että tulisi kotiin eikä enää palaisikaan.
- Mä en tiedä, johan mä sanoin.
- Mutta sä puhuit kumminkin vaihtoehdoista.
- No joko me pidetään se tai annetaan pois. Ei kai niitä muita ole.
- Ei me voida antaa sitä pois, Jerry sanoi nopeasti.
- Ai.

Sitä minun piti pysähtyä pureskelemaan ja maistelemaan. Jos olisin ollut sopassa yksin, jos Jerry olisi laittanut välit poikki kokonaan, se olisi ollut ainoa vaihtoehtoni.
- Sehän oli sitten siinä, sanoin ja suloinen helpotus valui jäseniini. Siirryin Jerryn sängylle makaamaan, sillä istuminen tuntui äkkiä liian rankalta.
- Mun pitää nyt mennä, noi soittelee tuolla jo auton torvea. Mutta jutellaan taas.
- Sitten kesäkuussa, lupasin piloillani. Kai me nyt ennen sitäkin jonkun sanan vaihtaisimme.
- Ja mene säkin juhlimaan, äläkä leiki erakkoa siellä.

En aikonut mennä ja vaikka olisin aikonutkin, olisin jäänyt ainakin vähäksi aikaa yläkertaan miettimään Jerryn sanoja. Ne eivät sisältäneet vielä kauhean paljon tulevaisuudensuunnitelmia, mutta sen verran sentään, että me tulisimme olemaan äiti ja isä ja ikuisesti jollain tapaa yhdessä vauvan kautta. Se ei tietenkään riittänyt minulle sellaisenaan, mutta oli se alku ja siitä oli sentään jotain, mistä edetä.

Päivämäärä:   9.9.11 16:11:27

Oivoi, mä olisin nyt niin paljon mieluummin Henun tilanteessa, kun tässä nykysessä... Surkujen surku.

Ääh, taidan mennä kattomaan onko äidillä mitään leipomistarvikkeita, jos sitä vaikka leipois jotain ennen ku pitää lähteä töihin yms :).

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   10.9.11 15:54:38

olipa tää tippunu!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   10.9.11 17:37:37

uutta pätkää?

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   10.9.11 18:36:55

sitä täällä odotellaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.9.11 20:30:57

Sori viive, oon ollu 50-vuotissynttäreillä koko hiton päivän. Mukavampaakin tekemistä vois ihmisellä olla!
---------
Vappuaatosta ei olisi ollut sen enempää kerrottavaa ilman Leksaa. Olin leiriytynyt Jerryn sängylle ja minulla oli oikeastaan aika mukavaa, kun hän tuli. Minulla oli lokoisa asento, kone vieressäni näytti kohtuullisen hyvää elokuvaa ja kuulokkeet korvillani estivät minua kuulemasta juhlimisen ääniä alakerrasta. Oven käymisen kyllä kuulin niiden läpikin ja olin hilkulla tukehtua munariisipasteijaani. Neljänteen, sivumennen sanottuna.
- Sullahan on varsinaiset pirskeet täällä, Leksa sanoi ja heitti kassinsa huoneen toiselle sängylle. En kuullut ihan alusta asti kuulokkeiden takia, mutta jotain sellaista se oli. – Surullista.

Sen kuulin jo hyvin, sillä olin pistänyt elokuvan paussille.
- Miten niin surullista? kysyin ärhäkästi.
- No piilotella täällä yksinäisyydessä, kun kaikki muut on alhaalla, Leksa sanoi ja istui kassinsa viereen. Hän oli tosiaankin aika hyvän näköinen, mutta jotenkin en enää osannut kiinnittää siihen huomiota, kuuntelin vain epäluuloisena, että minkä loukkauksen hän seuraavaksi lausuisi. Olin alkuun ollut ymmärtävinäni hänen lyhytsanaisuutensa ja tylyytensä, sillä kai hänen piti jollain tavalla suojautua. Tuollainen ulkokuori sai takuulla tytöt tunkemaan iholle ja suuhun asti, ellei jotenkin pitänyt heitä kauempana. Mutta miksi hän sitten mahtoi olla ilkeä myös silloin, kun itse otti kontaktia, sitä en ymmärtänyt. Vai oliko rooli vain jäänyt päälle?
- Mulla oli oikein hyvää seuraa vielä hetki sitten, ennen kuin sä tulit, ilmoitin ja hän naurahti.
- Kovasti paljon anteeksi sitten. Oletko sä muuttanut tähän huoneeseen?
- En, täällä oli vaan mukavampi istua iltaa, kun täällä on toi ikkuna, sanoin jättäen piikittelyn ainakin toistaiseksi. – Sano vaan, jos sä haluat tulla nukkumaan, niin mä menen pois.
- Et sä mua häiritse.
- Tulitko sä muka jo nukkumaan? kysyin yllättyneenä ja katsoin kelloa. Se oli vasta vähän yli kymmenen.
- Voi olla. Siellä alkaa olla kännistä naikkosta enemmän kuin ois tarpeellista.

- Sä et taida olla kovinkaan kännissä, arvioin.
- Musta kännääminen ei oikein sovi tänne. Ja muutenkin mä olen suurimman osan mun kännäyskiintiöstä jo hoidellut.
- Niinkö? Oletko sä joku ongelmanuori?
- Nuori? Mä olen kohta kaksikymmentäkolme.
Yllätyin, en oikeastaan siksi, että olisin arvioinut kauhean pahasti pieleen, vaan paremminkin siksi, että Leksa kertoi jotain itsestään vapaaehtoisesti.
- No, sä olet ollut? korjasin kysymystäni.
- Kai mä olin aikamoinen. Sun maha on kasvanut.

Äkkinäinen puheenaiheen vaihtaminen siihen sai minulle epämukavan olon ja olisin mielelläni piilottanut kummun jonkin taakse. Mitään ei kuitenkaan ollut tarjolla, joten jouduin paremman puutteessa kiskomaan puseroani alemmas, ikään kuin se olisi mitään auttanut.
- Mikä hiton mahafetissi sulla on? kysyin muistaessani, miten hän oli viimeksikin tavatessamme hipelöinyt sitä.
- Musta se on mielenkiintoinen. Mä haluaisin valokuvata sen.
- Kuvata? toistin. – Oletko sä muka joku valokuvaaja?
- Harrastelija vaan, Leksa sanoi vaatimattomasti.
- Mä luulin, että sä oisit ennemminkin siellä toisella puolen kameraa, minulta lipsahti. Olihan hänen tyttöystävänsäkin ollut joku malli, tai ainakin wannabe.
- Ei ikinä, Leksa sanoi jyrkemmin kuin olisi ollut ymmärrettävää. – Mä olen katsellut sitä touhua ihan tarpeeksi. Mutta kuvaaminen on mielenkiintoista.

Siitä syntyi ihan oikea keskustelu ja ellen nyt ymmärtänyt ihan väärin, Leksa yritti väittää isänsä olleen jonkinlainen malli ja että hän itse oli joutunut aina välillä pienenä roikkumaan mukana kuvauksissa. Sittemmin se tyttöystävä oli saanut hänet tarttumaan kameraan.
- Mä en tiennyt, että on sun isän ikäisiä miesmalleja! Mikä sen nimi on?
- Ei sillä ole väliä, eikä Anttilan katalogeja oo viime vuonna keksitty, on ne ollu kauemmin.
- Oletko sinä sitten kuvannu johonkin? utelin.
- En mä työkseni, omille sivuille vaan. Ja eksän mallikansioon.

Minä halusin nähdä, eikä Leksa kursaillut vaan panimme elokuvan pois ja hän etsi minulle kuvasivunsa. Hän näköjään piti ihmisten kuvaamisesta ja kuvat olivat kauniita. Enimmäkseen ne olivat mustavalkoisia ja taiteellisia, värikuvia oli vain muutama.
- Sä olet taitava! sanoin ihastuneena.
- Ihanko totta? Leksa sanoi hämillään. Ihan uusi piirre hänessä.
- No kai sä nyt itsekin näet!
- No saanko mä kuvata sua? Mä näen jo kokonaisen sarjan kuvia, pienestä mahasta isoon. Ja sitten tietysti vauva lopuksi.
- Mä en halua mun naamaa nettiin, sanoin varuillani. – Ja et kai sä kuvittele saavasi mitään alastonkuvia? Mä en suostu. Etkä tosiaankaan pääse kuvaamaan synnytystä!
- Ihan miten sä haluat. Voithan sä vetää hatun silmille tai keksitään jotain muuta. Varjoja ja valoa. Niskaa. Vahinko, ettei sulla enää ole hiuksia.

Vedin vaistomaisesti hattuani vähän syvemmälle, Helin lahja oli päässäni parhaillaankin. Ajatus minusta valokuvamallina oli kutkuttava, vaikka se sitten olisikin vain vatsan takia. Ha, olisipa herkullista linkata jokin sellainen valokuva ht.nettiläisten keskusteluihin. Vaikka siihen, missä parhaillaan ihmeteltiin, mihin Jerry oli kadonnut, kun ei missään lähtölistoissa näkynyt. Leksa ei kuulostanut enää ollenkaan yrmeältä vaan pelkästään innostuneelta.
- Voidaanhan me kokeilla, kuulin itseni sanovan.

Leksalla ei ollut kameraa mukana, mutta se ei estänyt häntä suunnittelemasta ja jessus, miten se poika puhuikaan päästyään vauhtiin. Minun oli pakko nauraa ääneen, mutta ei se kyllä pelkästään Leksan jutuista johtunut. Osasyynä oli se, että joku oli pitkästä aikaa millään tavalla kiinnostunut minusta, ja tietysti hyvä mieli siitä, mitä Jerry oli aikaisemmin sanonut.
- Kiviä, tiedätkö sä, pyöreitä rantakiviä ja sitten siellä yksi pyöreä maha seassa. Ja rantakallioita. Rantapalloja! Onneksi tulee kesä! Nauratko sä mulle?
- Anteeksi, pyrskähdin. – Mä olen vaan niin ällistynyt, kun sä osaatkin puhua.
- Totta kai mä osaan puhua!
- Mutta yleensä sä vaan tiuskit ja yrität hiljentää kaikki. Kiva nähdä, että sä osaat muutakin kuin murjottaa.
- Ai, Leksa sanoi kiusaantuneen näköisenä. – Mutta hei, koska alotetaan?
- Sano sinä. Mullahan ei ole muuta kuin aikaa. Mutta mä en mihinkään rantakallioille mene makoilemaan tähän aikaan vuodesta, että älä luule.
- Joo ei haittaa. Miten olisi viikonloppuna?
- Mun puolesta, sanoin yllättyneenä. Mutta mitäpä minulla muutakaan olisi, ei mitään.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   10.9.11 20:44:11

eihän henu ja leksa rakastu :( en halua :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   10.9.11 20:47:01

oo Leksa <3 ja Henulle kuka tahansa paitsi Jerry! eihän ne mee yhteen sennnu? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.9.11 21:17:41

Se jää nähtäväksi :D

Lähettäjä: vivasabotage 
Päivämäärä:   10.9.11 22:24:04

Joo henu ja leksa♥

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   10.9.11 23:59:08

henu ja jerry <3 kyllä mä uskon että niistä vielä hyvä pari tulee ^^

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.9.11 00:23:00

Ellei Jerry niin Lisko vai Leksa?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   11.9.11 00:31:09

Leksa tietenki! ja jos ei sitä nii sit Lisko :D ja sit Leksa ja Henu tekee vauvan ja siitä tulee maailman kaunein! :D

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   11.9.11 10:38:23

Jerry <3 Henu , mut Leksa vois vähän herätellö tota Jerryä:D

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   11.9.11 10:43:25

Leksa <3

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   11.9.11 11:58:06

jos ei jerryä nii sitte joku iha uus henkilö :D Ja jos ois iha pakko valita lisko tai leksa nii varmaa leksa sitten :)

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   11.9.11 12:20:05

Mä en osaa päättää et jerry vai leksa! Lisko on yhtä kakara ku jerrykin.

josta tuloi mieleen hymyilyttävä salakuunneltu keskustelunpätkä nosturista perjantailta ku odottelin fanflicka-kuvaa. Kahta mimmiä jututti joku poju ja ne sit arpo toistensa ikiä. Jätkä tyrmisty, kun toinen ilmoitti olevansa ysikolme ja toinen ysikyt ja ihanasti kakskyt päivää vajaa 21. Jätkä liukeni paikalta iolmoitettuaan eka olevansa lähempänä 30 ku 20 ja mä meinasin kuolla huvitukseen ja tunsin itteni vanhaks x)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.9.11 15:32:16

14. Toraa ja puraa
Jotenkin jäin kuitenkin Jerryn sängylle nukkumaan. Ainakin osa seurueesta oli siirtynyt jossain vaiheessa yläkertaan riekkumaan ja kuuntelemaan musiikkia tai katsomaan musiikkikanavaa. Minua ei huvittanut siirtyä metriäkään lähemmäksi mekkalaa ja sitä paitsi oli hauskaa, kun oli juttukaveri. Nyt, kun Leksa oli sortunut vilauttamaan, mitä hänen kuorensa alla oli, hän oli hyvää seuraa. Me kuuntelimme hiprakkaisten tyttöjen ja mahdollisesti poikienkin ääntelyä ja teimme pilaa heistä.
- Jos noi on kaksoset niin ne ei ikinä selviä aamutalliin, sanoin ihastuneena.
- Niidenkö se piti tehdä? Leksa kysyi.
- En mä tiedä. Mä en tiedä edes, onko kukaan tehnyt iltatallia. Ei kuulu mulle.

Aamulla heräsin sitkeään kilinään jostain kaukaa. Paljoon kilinään. Tai ehkä pissahätään, mutta heräsin kuitenkin. Raskaana olemisella oli paljon haittapuolia, hädin tuskin olin illan juhlien ajan onnistunut juoksemaan vessassa kenenkään huomaamatta. Tähän jumalattomaan aikaan en kuvitellutkaan törmääväni kehenkään, enkä törmännytkään. Vasta, kun olin päässyt takaisin sänkyyn ja melkein nukahtanut uudelleen, ovelta kuului rapsutusta. Ei sitä paremmaksikaan voinut sanoa ja epäilin jo Armin kiivenneen ylös.
- Leksa?

Päätin leikkiä nukkuvaa. Tästä voisi tulla mielenkiintoista.
- Leksa? kuului uudelleen ja hahmo toisella puolella huonetta ynähti jotain yrmeästi. – Oletko sä nähnyt Henriikkaa?
Kuka sitten olikaan ovella ei näköjään keksinyt katsoa toiselle puolelle huonetta. Leksa pisti päänsä esiin peiton alta.
- Ketä?
- Henriikkaa, jessus sentään. Sitä Jerryn… joka asuu täällä.
- Miksi mä sen olisin nähnyt? kysyi Leksa ja nousi istumaan. Minua hihitytti. Pojan pokka piti täydellisesti.
- No kun se ei ole huoneessaan… mä ajattelin, että eikö se mitenkään voisi mennä talliin, mutta nyt sitä ei löydy mistään, ja mulla on kamala olo.

Nyt tunnistin Sunnan äänen, mutta en edelleenkään aikonut liikahtaa, ellei hän kerran vielä ollut tajunnut minun olevan siellä.
- Ai, etkö sä ole liian nuori kärsimään krapulasta?
- Älä saarnaa. Mihin Henriikka on voinut mennä?
- Jospa se on jo tallissa, Leksa ehdotti.
- Voi, voisko se olla niin ihana?
- Mene katsomaan ja anna vieraiden nukkua.

Sunna häipyi, portaat tömisivät, ulko-ovi kävi ja minä saatoin päästää ulos naurun, joka oli pörrännyt kurkussani jo kauan.
- Kappas vaan, sielläkö sä oletkin? Leksa ihmetteli.
- Täällä, ja sä tiesit sen ihan hyvin. Mä näin, että sä heräsit, kun mä kävin vessassa äsken. Mitä sä luulet, ruokkiikohan Sunna hevoset samalla, kun se etsii mua tallista?
- En tiedä. Mulla on nälkä.
Minullakin oli ja olin oikeastaan ihan virkeä, joten ehdotin, että painuisimme alakertaan aamiaiselle. Armi oli kadonnut, eikä Sunnaa kuulunut takaisin, sen sijaan näin kohta ikkunasta, miten hän talutti hevosta ulos. Tajusin, etten olisi voinutkaan tehdä aamutallia. Huolimatta siitä, että olin asunut täällä jo kuukauden, en ollut varma siitä, kuka hevosista kuului mihinkin tarhaan ja kenen kanssa.

Leksa ja minä söimme mitä löysimme ja olimme siinä puuhassa vielä, kun Sunna hoippui sisään. Tyttöparka ei ollut kovin hyvän näköinen.
- Henriikka ei ollut siellä, hän sanoi tullessaan keittiöön ja tajusi ilmeisesti vasta sitten katsovansa suoraan minua. – Missä sä olit?
- Nukkumassa, sanoin viattomasti. – Kuule, täällä on kauhea sotku. Pitäisköhän sun ruveta siivoamaan?
- En takuulla ala! tyttö kivahti, mutta melko ponnettomasti ja häipyi.
- Ei mekään siivota, Leksa sanoi.
- Ei todellakaan. Eihän me olla sotkettukaan. Miten ois joku elokuva?
- Vaikka. Täällä vai ylhäällä?
- Mennään takasin Jerryn huoneeseen ja katsotaan mun koneelta. Mua ei huvita olla täällä, ennen kuin joku siivoaa.

Päivämäärä:   11.9.11 15:46:10

Haha, Henu asennoituu just hyvin :D. Oioivoi. Mulla odottaa kiltin tyttöystävän rooli kun ukko palaa kotio reissultaan, pitää todistaa, et osaan elää siivostikin... Pelottavaa.

Oioivoi. Onneks meillä on nii vähä heppoja ja ne tulee kaikki toimeen keskenään. Kunhan ei vaan oripoikia pistä tammojen kanssa, ni kaikki on hyvin. Tosin mun hurjimus hajotti meijän oritarhan kävelemällä lankusta läpi... Mä en tiedä miten se siinä oli onnistunut...

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   11.9.11 18:30:44

musta Henu ja Leksa ois ihan täydellinen pari!

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   11.9.11 19:19:29

Musta liskokin on ihanan hellyyttävä :D mutta Leksa ois kyllä ehkä osuvampi henulle. Sais Jerryki huomata minkä menetti :P

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   11.9.11 20:27:43

Joo, Jerry mustasukkaiseksi, että huomaa mitä menetti ja vois laittaa asennettansa vähän kohdalleen ja Henulle joku ihanan palava rakkaussuhde, jossa se huomaa, että Leksa onkin sen elämänmies!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   11.9.11 20:48:01

flanu, kuulostaapa niin tutulta itekki korjailin tänää aitoja meijän pojan jäljiltä! :D Olin porukoitten luona käymässä nii mulle soittaa yks tallitytöistä iha paniikissa että Jope on karannu hajottanu aidan ja mikäli hän oikeen katto nii ryntäistä valuu iha kivasti verta.
No mä lähin saman tein ajamaan tallille ja sielähä se poika viiletti pitkin kenttää.. onneks tytöyt oli laittanu portin kiinni ja kattoivat ettei hypänny sieltä aitojen yli... tosissaa sitä verta tuli kyllä mut ei niin paljoa, pintanaarmuja oli pitkin ryntäitä ja jalkoja.

Lähettäjä: vivasabotage 
Päivämäärä:   11.9.11 21:18:19

Saisko lisää? oon kuullu tänään ihan liikaa huonoja uutisia ja ois kiva lukea lisää jotain mistä tulis hetkellisesti hyvä mieli

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.9.11 21:33:54

Oukei
------------

Niin me teimme ja puuduimme pahan kerran, sillä oli vaikea sijoittaa konetta niin, että molemmat saatoimme mukavasti katsoa sitä, etenkin kun minun oli epämukava maata mahallani.
- Seuraava katotaan alhaalla, Leksa määräsi, kun leffa loppui, ja hieroi niskaansa. – Tai ehkä mun pitäisi lähteä kotiin.
- Etkö sä tullut Alissan kyydillä? kysyin.
- Ei kun mä ajoin sen perässä. Ai, mutta Karo ja Matias haluaa multa kyydin takaisin. Missähän ne on?
- Vierashuoneessa? ehdotin. – Jos me mennään alas katsomaan seuraava leffa niin ehkä ne herää.

Niin tapahtui. Olimme tuskin puolessavälissä, kun Karoliina poikaystävineen ryömi esiin viereisestä huoneesta. Tosin he eivät ryömineet vaan näyttivät melko hyväkuntoisilta.
- Ihan koska te vaan haluatte lähteä, Leksa ilmoitti.
- Kai me saadaan aamiaista syödä ensin, Karo sanoi. Hän oli Jerryn täti, tiesin, vaikkei hän ollutkaan vielä edes kolmeakymmentä. Olin yrittänyt selvittää kaikki sukukiemurat, mutta ne olivat luvalla sanoen vähän turhan monimutkaisia normaalille järjenjuoksulle, ainakin, mitä tuli Jessin sisaruksiin.

Pariskunnan syödessä alkoivat Mustaojan tytötkin valua alakertaan, ensin Alissa ja Sarri, sitten Danni. Sunna tuli vasta, kun helsinkiläiset olivat lähdössä takaisin kotiin.
- Nähdään viikonloppuna, Leksa tuli vielä sanomaan minulle eteisestä.
- Mitäs teillä on meneillään? kysyi tarkkakorvainen Karo.
- Ei mitään. Lauantai vai sunnuntai, Henriikka?
- Mulle on ihan sama. Täällä mä kuitenkin vaan olen, sanoin.
- Selvä. Mä tulen jossain välissä. Pitäiskö mun soittaa sulle ensin?
- Jos sua huvittaa. Mutta en mä ole menossa minnekään.
- Anna kuitenkin varmuuden vuoksi sun numero.

Huomasin, että kaikki kuuntelivat tarkasti yrittämättäkään peitellä sitä. Olin kuin näyttämöllä ja hitto vie, nautin siitä.
- Kiitos eilisillasta, sanoin viattomasti joskin tarkkaan harkiten ja annoin numeroni. – Vai pitäiskö sanoa viime yöstä?
- Samoin, Leksa sanoi ja kääntyi lopultakin mennäkseen. Aloin vasta silloin miettiä, olinko mennyt vähän liian pitkälle. Jos Jerryyn oli uskomista, joka ainoa Mustaojan tytöistä oli tai oli ollut Leksaan ihastunut ja minä menin vihjailemaan tuollaista. Mutta hitto vie, oli se ollut herkullinen tilanne! Tosin keittiöstä kuuluva hiljainen supina sai minut aika kiusaantuneeksi: kaikki neljä olivat vetäytyneet sinne ulko-oven sulkeuduttua. Päätin, etten voisi tehdä mitään muuta kuin sulkea korvani ja katsoa elokuvan loppuun.

Alissa tuli ensimmäisenä olohuoneen puolelle ja alkoi kerätä pöydille ja kaapinreunuksille jääneitä laseja ja muita astioita.
- Haluaisitko sä auttaa? hän kysyi.
- En, kiitos. Nyt ei ole mun siivousviikko.
- Entäs sitten? Tää on erityistapaus, kun on kerran ollu juhlat.
- Mulla ei oo ollu mitään juhlia, sanoin kohteliaasti.
- Mitä sä sanoit? Alissa kysyi epäuskoisesti ja pysähtyi eteeni. Kohensin asentoani, jotta näin television hänen ohitseen ja vilkaisin ylös. Tytön vihreät silmät salamoivat, mutta en ajatellut perääntyä, etenkään, jos se tarkoitti siivoamista.
- Että teillä on ollu juhlat, mulla ei ole ollut juhlia. Te siivoatte, minä en, väänsin rautalangasta.
- Ähh, Alissa päästi suustaan, enkä osannut tulkita, mitä se tarkoitti. Halusiko hän kirota minulle tai lyödä minua, vai oliko se tappion tunnustus? Joka tapauksessa hän käännähti kannoillaan ja tömisteli keittiöön lasilasteineen. – Henriikka ei aio osallistua, hän ilmoitti siellä kovaan ääneen.

Oikeasti en tiennyt, miksi minun olisi pitänyt, ellei sitten ystävyydenosoituksena ja liennytyksen eleenä. Mutta silloin meidän olisi pitänyt ensin olla ystäviä, enkä antanut kuin korkeintaan Sunnalle sellaista arvonimeä. Hänkään ei huolinut sitä tänään päätellen siitä, että hän lennähti kohta olohuoneeseen imurin kanssa ja jäi television eteen hinkuttamaan mattoa sillä. Olisin tajunnut ilman kiukkuisia mulkaisujakin, että olin epätoivottu ja tiellä. Pahastuinkin Sunnan suuttumisesta ja toivoin hänen ennen pitkää leppyvän minulle. Elämästäni tulisi aika paskamaista täällä ilman yhtäkään ystävällistä sielua. Juuri nyt minulla ei kuitenkaan ollut tehtävissä muuta kuin nousta ja palata yläkertaan.

Päivämäärä:   11.9.11 22:17:04

Luna, mulla tytöt soitti "Saatii tehtyy lankkutarha valmiiks, ja arvaa mitä Aapo teki? Se vaan käveli siitä lankusta läpi, siin oli lankaa ylä- ja alapuolella, ja se vaa käveli läpi. Sähkö ei toiminu viel kuitenkaa. Se lankku katkes sitte keskeltä..." Ei kuulemma kuitenkaa saanu haavereita, onneks! Riittää se, että sillä oli viime keväänä karkureissun takia lavassa suht iso haava (vuos verta kivasti, mutta ei onneks kovin kauaa), ja että nyt kesällä se sotkeutu kerittyihin sähkölankoihin, jotka ei ees ollu maassa!

Tosin kaveri just soitti, et meijän miniponi on kolmijalkanen :/, se oli liekassa ollessaan sotkenu ittensä johki pikkupuskaan... Eilen se oli omassa metässä karkuteillä...

---

Mä olisin Henun tapauksessa tehny ihan samalla tavalla. Ei oo sen tehtävä siivota muiden bailusotkuja.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   11.9.11 22:54:33

voi ei :/

lisää lisää, lueskelen jessi ja vesku juttuja tässä samalla vaikka oon ne lukenu jo varmaa sata kertaa läpi! ne on aina vaan hyviä :P

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   12.9.11 15:26:26

mäki oon nyt tuol jessi ja vesku jutuissa, en kyl oo niit aijemmin lukenu, joten nyt täytyis ottaa ittensä ajantasalle täs asiassa !
Sä Sennnu oot kyl parhait kirjottajii minkä tarinoit oon lukenu :) ! ootko ajatellu tehä näist kirjaa ku nää on nii hyvii et haluis lukee koko ajan ja koneel ei pysty olee aina !! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.9.11 16:53:29

Kiitti vaan ^^. Tietty haaveileehan sitä aina kaikenlaista, niin kuin julkaisemista, mutta mitään ei vaan tunnu tapahtuvan...
------------
Viikonloppuun mennessä aloin toivoa, ettei minua olisi huvittanut pullikoida Mustaojan tyttöjä vastaan. Tosin edelleenkään minun mielestäni ei ollut ollut reilua olettaa, että minä auttaisin heitä, kun en ollut juhliin osallistunutkaan. Jos me olisimme olleet valmiiksi hyviä ystäviä, olisin ehkä auttanut heitä siivoamisessa ihan hyvän hyvyyttäni, ajattelin hurskaasti, mutta aloin sitten miettiä. Jos Minttu olisi pitänyt bileet, joissa minä en olisi ollut, en kyllä olisi ollut aamulla luuta kädessä koputtelemassa hänenkään ovelleen.

Ei minua niin pahasti harmittanut muu kuin se, että Sunna oli vihoissaan minulle. Muiden tyttöjen kanssa en oikein ollutkaan kuin hyvänpäiväntuttu ja niinpä minua harmitti suuresti kuulla, että Alissa oli muuttamassa kotiin. Hän oli pahin neljästä, mutta hän oli saanut kesätöitä paikallisesta sairaalasta, johon Mustaojalta oli paljon lyhyempi matka kuin Helsingistä. Hänestä tulisi lääkäri, tai sellaiseksi hän ainakin opiskeli. Siksikään en pitänyt hänestä. Tiesin, että vaikka en olisi lopettanut koulua kesken, en olisi päässyt lääkikseen mitenkään. Danni sentään oli vain yliopistossa, eli ei niin ylimaallisen ylenkatsova kuin Alissa.

Joka tapauksessa lauantaihin mennessä olin niin ärsyyntynyt koko porukkaan, että aloin itse kaivaa Leksan puhelinnumeroa soittaakseni hänelle valokuvaustreffeistämme. Se olikin helpommin sanottu kuin tehty, sillä en tiennyt hänen sukunimeään, enkä ollut ihan varma siitä, mitä Jinnan ovessa oli lukenut. Lisäksi ei ollut ollenkaan sanottua, että he edes olivat samannimisiä. Eihän hän edes ollut Leo, kuten olisi voinut kuvitella, vaan Aleksi. Se oli käynyt ilmi hänen kuvasivuiltaan, mutta sieltä ei löytynyt muita yhteydenottokonsteja kuin vieraskirja. Jerryltä en sentään halunnut kysyä, en halunnut pistää häntä miettimään, miksi minä halusin puhua Leksan kanssa. Vaikka ehkä se olisi ollut hänelle ihan oikein.

Kaksosetkin tietysti tiesivät Leksan numeron, mutta tuntui liian röyhkeältä mennä kyselemään sitä heiltä ja Jessi ja Vesku olivat lähteneet Alissan kanssa kaupunkiin hakemaan hänen isompia tavaroitaan. Kaikki oli minua vastaan, totesin, mutta en ehtinyt masentua, sillä Leksa soitti minulle.
- Sä et antanu mulle sun numeroa, sanoin syyttävästi.
- Olisitko sä tarvinnut sen?
- No jos mulla ois ollu se, niin, oisin just soittanu sulle. Mutta ihan hyvä näin, nyt mulla on se ja me puhutaan.
- Vieläkö sulle sopii ruveta kuvattavaksi?
- Mikä ettei, sanoin. Ajatus mallina olemisesta kiskoi minua edelleen kahteen suuntaan, mutta pääasia oli saada vähän näpäytettyä Mustaojan tyttöjä. – Missä sä haluat kuvata mua?
- Mä voin tulla sinne. Turha kehittää mitään sen haasteellisempaa, ennen kuin nähdään, miten sä osaat olla.
- Miten niin osaan?
- No toiset hyytyy kameran edessä ja sitten ei tuu kuin passikuvia. Huonoja passikuvia.
- Tuskin mun maha hyytyy, arvelin, vaikka aloin jo panikoida. Luulin tietäväni, mitä Leksa tarkoitti – sitä tunnetta, kun hymy alkaa jähmettyä irvistykseksi, eikä luokkakuvan ottaja vieläkään laukaise.

Joka tapauksessa Leksa lupasi olla reilun tunnin kuluttua Mustaojalla. Siinä vaiheessa kaksoset olivat hoitaneet aamupäiväratsastuksensa ja minä olin käynyt tallissa tappamassa aikaa. Kävin siellä viikonloppuisin, kun Minttu oli siellä ja minulla oli juttukaveri. Ellei hänellä ollut kiire, hän tuli hommat hoidettuaan sisään kaakaolle ja siten pysyimme hyvin ajan tasalla toistemme tekemisistä. Minun tekemiseni tosin olivat hyvin olemattomia jopa verrattuna Mintun koulujuttuihin, mutta tällä viikolla oli sentään ollut vappu. Siitä riitti juttelemista, vaikka tärkeimmät oli raportoitu jo heti vappupäivänä.
- Tuu sisään pitämään mulle seuraa, kunnes Leksa tulee, pyysin, kun hän oli antanut päiväheinät. – Tytöt vihaa mua.
- En mä nyt ehdi, Minttu pahoitteli, muttei kiinnittänyt mitään huomiota vihaamisasiaan. Päättelin siis hänen kuulleen kaksosilta jotain, joka vahvisti teoriani.

Leksa oli tullut, kun matkustin Mintun kyydillä tallilta yläpihalle ja jäin pois portaiden edessä. Tai ainakin hänen autonsa oli.
- Siis se haluaa kuvata sua? Minttu kysyi pysäyttäessään autonsa.
- Niin se sanoo.
- Entä jos se haluaakin jotain muuta?
Ajatus oli sinänsä miellyttävä ottaen huomioon Leksan ulkoisen habituksen, mutta pudistin päätäni.
- Kuten? Mä en ole erityisen viehättävä just nyt. Ja vaikka olisinkin ja se yrittäisi niin se ei ole Jerry.
- Mutta se on mantereella, Minttu sanoi.
- Jerry tulee mantereelle ens kuussa.
- Jo niin pian?
- Haista itse. Mun pitää mennä, sanoin ja nousin autosta. Mintun ääni oli ollut ihmettelevän ivallinen, enkä halunnut jäädä selittämään hänelle, miksei kenelläkään muulla kuin Jerryllä ollut mitään väliä. Se oli liian henkilökohtaista.

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   12.9.11 17:12:09

Mutta se on mantereella ja tulee mantereelle ens kuussa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.9.11 17:24:27

Leksa on ja Jerry tulee. Okei, ehkä selventämisen paikka.

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   12.9.11 19:01:45

Toi mantere jutu ei oo ihan selkeä, vaikka idean tajuaakin. Vaikuttaa, että tossa mantereella olemisessa viitattaisiin vain Jerryyn. Luulin että siinä olisi pitänyt lukea "mutta se ei ole mantereella".
Ei ihan tajua kun puhutaan siitä mitä Leksa mahdollisesti haluaa eikä siitä mitä Henu mahdollisesti Mintun mielestä haluaa. Kummallisesti pomppaa.
Ja tästä kommentistahan ei kukaan ymmärrä yhtään mitään.. :D

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.9.11 20:12:48

kieltämättä pvllä sekava kommentti

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   12.9.11 21:01:27

Saisko vielä lisäpätkää tälle illalle? Mulla on ollu kauhee hedari koko päivän eikä lääkkeet auta ja nukuttaa ja kauheesti hommia rästissä ja silti mä roikun ht'netissä ja toivon lisäpätkää :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   12.9.11 21:34:53

mullaki joku syysflunssa, joten iltapala kyllä piristäis =)

Päivämäärä:   12.9.11 22:43:52

Lenssua liikkeellä... Mullaki lämpöilyä jatkunu jo puoltoista viikkoa ja antibioottikuurikin on lopuillaan :s

Kiinnostais kyllä tietää Jessin ja Veskun mielipiteet Henusta.. Ja mua kyllä inhottaa tyttöjen vihamielisyys Henua kohtaan, sehän ilmoitti jo ennen pirskeitä ettei aio osallistua. Vaikka nyt ne taitaa luulla Henun vehdanneen Leksan kanssa. Ja ei ihme että Jerrykin pitää mykkäkoulua tultuaan takaisin. Henun kannattais äkkiä kertoa asioiden oikea laita.

Päivämäärä:   12.9.11 23:31:35

Mä oon tripsun kanssa samoilla linjoilla.. Tyttöjen vihamielinen asenne kyrsii...

Mulla ei sentäs oo lenssua, ollu jo pari tässä... Nyt toivottavasti alkaa loppumaan meikäläisen osalta. Tosin mun hevoset tuntien jos en oo kipee, ni ne teloo mut kipeeks...

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   13.9.11 00:54:14

mulla ihmetyttää varsinki Alissan kiukuttelu Henulle, ku nehän on kumminki jossain (pienessä:D) määrin samassa asemassa, ku kumpikaan ei ole Jessin ja Veskun lapsi mut kumminki asuu niillä..

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   13.9.11 15:28:43

Saisko huonon päivän ja vielä huonompien uutisten vastapainoksi ihanan ja pitkän pätkän? Tulisi näääääin huutavan isoon tarpeeseen! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.9.11 18:20:50

15. Alissa
Löysin Leksan Jerryn huoneesta. Hän istui omalla sängyllään ja penkoi kameralaukkuaan ja minua alkoi taas jännittää. Kunpa hän ei olisi sanonut mitään jäätymisestä ja huonoista passikuvista.
- Ai sä tulit, hän sanoi.
- Joo, kävin vaan tallilla juttelemassa mun kaverin kanssa, sanoin ja istuin Jerryn sängyn laidalle. Tunsin itseni sellaiseksi leluksi, joka äidillä roikkui lukulampussa; jonka raajoissa oli rautalangat niin, että ne saattoi väännellä mihin tahansa asentoon. Vääntelin omat käteni polvieni ympärille. Tämä oli hullua. Ellei Leksa olisi puhelimessa sanonut mitään jännittämisestä, en varmaan olisi jännittänyt pätkääkään. Olin jäykkä ja erittäin tietoinen jokaisesta lihaksestani. Hyvä, ettei tuskanhiki pukannut hatun alta.
- Just noin, Leksa sanoi kyllästyneesti räpättyään muutaman kuvan vähän kuin lämmittelyksi.
- Toi taisi olla sarkasmia, arvelin.
- Niin olikin. Voisitko sä tehdä jotain?
- Niinku mitä? Mä en ala tanssia tai stripata, jos sä semmosta ehdotat.
- Mennään ulos, Leksa päätti. – Mennään tallille.

Vedin päälleni ohuen villapuseron ja seurasin häntä. Tallipihalla oli vielä aika karun näköistä, sillä kesän vihreys ei ollut päässyt valloilleen. Metsä pihaton takana vihersi vain aavistuksen verran.
- Mennään tonne, Leksa sanoi osoittaen pihattotarhaa. Siellä asui tätä nykyä kolme hevosta, viimekesäinen varsa Teeter, Alissan äkäinen Banya-poni ja Jessin Irkku, joka varsoisi pian.
- Ne puree mua, huokaisin vastahankaisesti.
- Mitä? Etkö sä olekaan hevostyttö henkeen ja vereen?
- Mitä väliä, ne puree silti. Ei ne sitä tiedä. Toi varsa ei tajua, ettei se saa ja noi muut on luonnostaan ilkeitä.
- No ei kai ne nyt sentään kimppuun käy, Leksa vähätteli ja ajattelin, että jos hän aikoi uskaltaa sinne niin kai minunkin täytyi.

Teeter oli ainoa, jota me kiinnostimme. Se oli jo melkein samankokoinen kuin pitkäselkäinen ponivanhus ja sievä lapsi se olikin, vilkkusilmäinen ja valkonenäinen. Aloin varovasti kyhnyttää sitä korvien juuresta, varautuen siihen, että se kohta kokeilisi minua hampaillaan, mutta ei se tehnytkään niin. Se käänsi päätään ja hankasi silmäkulmaansa käsivarteeni, mutta ei purrut. Sitten se kääntyi tökkäisemään turvalla kylkeään kuin ilmoittaen, että siitä kohden sai myös rapsuttaa.
- Hei, mä haen jonkun suan niin mä voin samalla kaapia siitä talvikarvaa, sanoin Leksalle tajutessani, miten pörröinen otus vieläkin oli. Ei ihme, että sitä kutitti.

Siinä touhutessani unohdin kokonaan, että Leksalla oli kamera, mikä oli varmaan ollut hänen tarkoituksensakin. Varsa oli paljon seurallisempi tapaus kuin Tenar ja minua nauratti, kun sain sen muikeasti venyttämään ylähuultaan harjaamalla herkullisesta kohdasta. Äkkiä se kuitenkin poistui kauemmas parilla joustavalla loikalla ja kun katsoin taakseni, siinä seisoi Irkku. Pelästyin, sillä Jessi oli nimenomaan varoittanut minua sen arvaamattomuudesta. Tamma ei kuitenkaan irvistellyt minulle vaan seisoi ja katsoi kärsivällisenä kuin odottaen, että hidasjärkinen ihminen ymmärtäisi. Kuvittelin sen tulleen sanomaan, että pikkutamma oli saanut jo ihan tarpeeksi huomiota ja että nyt olin tarpeeksi harjoitellut rapsuttaakseni sen kutiavat kohdat myös. Tein siis työtä käskettyä ja ilmoille pöllähti pilvi kullanväristä karvaa joka kerran, kun pyöräytin sukaa. Irkku oli niin kaunis hevonen, kuin satukirjasta. Kullanvärinen karva ja hopeisenvaaleat jouhet. Vartaloltaan se ei ollut ihan timmeimmässä kunnossa nyt, sillä sen kyljet olivat jo kovin pulleat. Olin näkevinäni nahan alla liikettä, kun harjasin sen kylkeä ja äkkiä minulle tuli ilkeä olo.
- Joko tää riittäis? kysyin Leksalta.
- Jos sä niin sanot, hän myöntyi ja nappasi vielä pari kuvaa. – Loistokuva! Mä alan nähdä juonta tässä hommassa!
- Mitä juonta? kysyin ja ravistin paitaani, jotta edes osa siihen tarttuneista karvoista irtoaisi.
- Teidän mahat. Raskaustarinoita. Tästä vois tulla vaikka kirja!

Minulle tuli entistä ilkeämpi olo, kun ajattelin Irkkua synnyttämässä verta ja limaa ja pitkiä varsankoipia. Itseeni asti en olisi halunnut vertausta vetää, mutta miten pysäyttää ajatukset, kun ne olivat lähteneet liikkeelle? Ne olivat vikkeliä peijooneja. Vein kumisuan pois ja lähdin menemään sisään pää painuksissa ja melkein unohtaen Leksan. Vasta, kun hän pysähtyi autonsa viereen ja sanoi lähtevänsä kotiin, havahduin.
- Enkö mä saa nähdä mitään kuvia? Montako sä otit?
- Varmaan parisataa, hän arveli.
- No kai mä saan nähdä ne?
- Mä voin lähettää sulle joitain sähköpostissa, kunhan oon katsonu ne läpi.
- Mutta etkö sä voisi pistää niitä munkin koneelle, että mäkin saisin katsella?
Leksa mietti hetken, mutta lupautui sitten, kunhan en pistäisi niitä nettiin.
- Enkö mä saa tehdä omilla kuvillani, mitä mä haluan? kysyin.
- Ne on mun ottamia.
- No ihan sama, sanoin kohauttaen olkapäitäni. – En mä mitään mahakuvia kenellekään halua näyttääkään.

Kiipesimme takaisin Jerryn huoneeseen, missä annoin läppärini Leksan haltuun ja heittäydyin itse Jerryn sängylle. Varsat olivat suloisia, mutta en odottanut mitenkään innolla Irkun varsaa nyt, kun Leksa oli linkittänyt sen minuun. Mikä karhunpalvelus. Sitten mahassani möyräisi ja pelästyin, sillä vaikka se nyt oli tylsä ja tiellä niin tähän asti se oli ollut ihan hiljaa. Mitä jos se oli nyt päättänyt tulla pois? Olisikohan se kovin tuskallista? Siirsin käteni sinne ja silloin tajusin, mistä oli kyse. Se potki, ihan niin kuin Irkun varsakin oli potkinut sen kylkiä.

Räps, sanoi Leksan kamera ja katsoin sinne päin. En saanut ihmetykseltäni edes moitittua häntä salakuvaamisesta. Räps, räps.
- Mitä nyt? hän kysyi ja laski kameransa.
- Mä luulen, että se liikkuu, sanoin ja yritin lakata näyttämästä säikähtäneeltä, vaikka olinkin.
- Ahaa. Kuuluuko sen?
- Kai sen kuuluu, mistä minä tiedän, tiuskaisin. Minä olin yrittänyt lukea netistä, mitä siellä sanottiin raskaudesta, mutta en koskaan voinut lukea kovin pitkään, ennen kuin ahdistuin ihan liikaa. Mitä neuvolan tädit olivat sanoneet, oli mennyt minulta vielä totaalisemmin ohitse, paitsi se, että kaikki näytti päällisin puolin olevan kunnossa. Siksikin olin iloinen, kun Vesku oli luvannut tulla mukaani. Hän varmasti osaisi tehdä fiksuja kysymyksiä ja muistaisi vastaukset puolestani.
- Jaa. No hieno juttu sitten. Vai mitä? Leksa sanoi.
- En tiedä, mutisin ja katsoin, miten hän pakkasi kameransa pois.
- Mä tästä lähden menemään. Mä tein niille kuville uuden hakemiston, kyllä sä ne löydät.
- Joo, sanoin hiljaa ja katsoin hänen menevän. Minulla oli hyvin yksinäinen olo. Jospa tämä olisi ollut toivottu lapsi ja Jerry olisi ollut täällä ihmettelemässä sen liikkeitä kanssani.

Samalla, kun olin jotenkin alitajuisesti kuunnellut Leksan menevän, olin kuullut myös keskustelua ja kolinaa. Niinpä arvelin Veskun, Jessin ja Alissan jo tulleen muuttomatkaltaan. Minä odotin ja ihmettelin vähän aikaa, mutta sitten minun piti laittautua alas.
- Se potkii, sanoin päästyäni eteiseen, johon oli raahattu läjä huonekalun palasia. Vesku, Jessi ja Alissa kääntyivät kaikki katsomaan minua ja heidän ilmeensä olivat moninaiset. Vesku näytti yksinomaan ilahtuneelta, Jessi kai samoin, mutta Alissasta en ollut niin varma. Hänen naamansa tuntui paremminkin toivottavan minut hemmettiin viemästä huomiota.
- Lapsikulta! Vesku sanoi ja rutisti minua nopeasti. Hän näytti myös hiukan hämmästyneeltä, vaikka kai ne kaikki jossain kohden rupesivat potkimaan. Rutistin takaisin kiitollisena siitä, että hän oli olemassa.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   13.9.11 19:45:13

Kiva pätkä piristi hitusen! (:
Tänää istunu tunnin hammaslääkärinä tuloksena irti revitty/leikattu hammas ja suuss 2 tikkiä.. Ja mullakun on hammaslääkäri kammo!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.9.11 19:48:42

Mullakin on ja jouduin viime viikolla käymään - mut sain vaan päänsilitystä, että hyvin on hoidettu :)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   13.9.11 20:22:56

mä en saanu pään silittelyä :D meinas mennä hermot hammaslääkärillä ku hammas ei suostunu suosiolla irtoamaan :D

Lähettäjä: *..* 
Päivämäärä:   13.9.11 21:16:52

"Joo, sanoin hiljaa ja katsoin hänen menevän."
"Samalla, kun olin jotenkin alitajuisesti kuunnellut Leksan menevän, olin "
Menevän?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.9.11 21:39:47

Niinku "menevän rappusia alas".

Päivämäärä:   13.9.11 21:46:09

Onhan se ihan normaali sana, mut ei mun mielestä noissa yhteyksissä :D Mun logiikalla noi menis paremminkin "katsoin, kun hän meni" tai "katsoin hänen menoaan", ja "kuunnellut, kun Leksa meni".
Tai sitten mulla on omalaatuinen kielikorva :D

Päivämäärä:   13.9.11 21:47:50

Tai siis "kuunnellut Leksan menoa". Äh, mitäs vielä viilaisin :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.9.11 21:49:51

Joo, on siinä ainakin toistoa. :D Mä yritän saada siitä vähän fiksumman!

Päivämäärä:   14.9.11 16:01:46

Heiiii, lisää :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.11 16:55:26

Alissan muuttaminen kotiin oli ikävä juttu, vaikka kukaan muu ei sitä tuntunutkaan tajuavan. Jessikin sanoi tyytyväisenä, että nyt minulla olisi enemmän seuraa, sillä Alissa tekisi vuorotyötä ja olisi usein päiväsaikaan kotona.
- Mä olen ollut ihan tyytyväinen omassa seurassani, sanoin pahoillani. Siihen loppuisivat suloiset, rauhalliset päivät. jolloin saatoin tehdä ihan mitä huvitti, vaikka nukkua siihen asti, kun kaksoset tulivat koulusta.
- Mä olen ollut pahoillani, kun sulla on ollut täällä niin yksinäistä, Jessi sanoi.
- Mä tykkään yksinäisyydestä, sanoin ja niin tykkäsinkin, ainakin välillä. Ainakin enemmän kuin Alissan seurasta.

Pari ensimmäistä päivää Alissa oli aamuvuorossa niin, ettei hänen uusi olemisensa häirinnyt minua, vaan hän lähti paljon ennen kuin minä olin noussut ja tuli kotiin vasta kaksosten jälkeen. Kolmantena päivänä hän oli kuitenkin iltavuorossa. Minä en ollut enää muistanut jännittää häntä niin, että yllätyin epämiellyttävästi, kun yhdeksän jälkeen tassuttelin pyjamassani keittiöön.
- Huomenta, sanoi Alissa kalseasti. Hän istui kahvilla ja pikainen silmäys osoitti, että kahvinkeitin oli jo tyhjä. Eipä sillä, että minä olisin kahvia juonutkaan. Se oli alkanut närästää.
- Huomenta, sanoin lyhyesti ja aloin valmistella itselleni kupillista kaakaota.
- Nukutko sä aina näin myöhään?
- Mä nukun miten milloinkin, ilmoitin. – Sä olet epäilemättä ollut pystyssä jo kolme tuntia ja käynyt liikuttamassa kaikki hevoset?
- Kävin mä yhden ratsastamassa, Alissa myönsi. – Säkö et ratsasta enää?
- Ei täällä ole mun ratsastettaviksi sopivia hevosia, sanoin lyhyesti.
- Ai, mitäs vikaa niissä on?

Olin varma, että Alissa käsitti tahallaan väärin. Tietenkään ei ollut kyse siitä, että Mustaojan hevosissa olisi ollut mitään vikaa vaan siitä, etten minä kerta kaikkiaan osannut ratsastaa niillä. Miksi mennä räpeltämään ja saada paha mieli kaikille osapuolille?
- Ei mua ole pyydettykään ja jos pyydettäisiin, mun täytyisi sanoa että ei käy.
- Jaha. Mitäs sä ajattelit tehdä tänään?
- En oo miettiny, sanoin kohauttaen olkapäitäni. Aavistin pahaa.
- Mä satuin huomaamaan, että satulahuone kaipais suursiivousta. Mä en ole ihan varma siitä, koska kaikkien varusteet on putsattu.

En viitsinyt istua pöydän ääreen vaan nojasin tiskipöytään ja sekoittelin kaakaotani. Alissa oli minua kai kolmisen vuotta vanhempi ja vähän lyhyempi. Hänellä oli punertavanvaaleat hiukset, yhtä kiharaiset kuin Dannilla ja Jessilläkin, ja tiukkailmeiset vihreät silmät. Minua puistatti ajatella, että joskus joutuisin hänen vastaanotolleen. En takuulla saisi kakaistua ulos, mikä minua vaivasi. Nyt minulla ei kuitenkaan ollut varaa sellaiseen arkuuteen vaan minun piti puolustaa kantaani.
- Mä luulin, että teillä on palkattua henkilökuntaa sitä varten, sanoin.
- Mä luulen, ettei sen työsopimuksessa ole suitsien pesua.
- Ei munkaan. Mulla ei itse asiassa ole työsopimusta.
- Mutta eikö sulla ole siivousviikko muutenkin?
Läps, Alissan olettamus tuli päin naamaa kuin märkä rätti. Enpä ollut laskenut niitä, mutta saattoi ollakin.
- Mä oletin, että nyt on sun siivousviikkosi, vastasin nokkavasti, sillä kai Alissa jouti siihen hommaan siinä missä kaikki muutkin, kun kerran asui täällä taas.
- Vai niin sä oletit, Alissa sanoi kohottaen kulmakarvojaan korkealle, mutta helpotuksekseni hän ei halunnut nyt jatkaa tämän pidemmälle. Kai tämä oli vain jonkinlainen alkujärjestäytyminen, että tietäisin, mitä vastaisuudessa odottaa. Pomottamista, ylenkatsetta ja komentelua, niin kuin minä olisin joku Tuhkimo. Mutta sitä minä en tulisi sietämään, ajattelin.

Oli erittäin ikävää, että Alissa oli ottanut puheeksi siivoamisen, sillä sitä minun olisi nyt jotenkin omituisesti tehnyt mieli tehdä. Niinpä vetäydyin omaan huoneeseeni siivoamaan sitä, kukaan ei ainakaan tulisi sinne ihmettelemään kätteni jälkiä. Se oli aika hyvässä kuosissa muuten, mutta vaatekaappi kaipasi jo perusteellista järjestämistä. Olin vain paiskonut sinne takaisin vaatteita, jotka eivät enää sopineet. Siivosin kaikki farkut ylimmäiselle hyllylle, samoin tyköistuvat puserot ja harvat hameeni. Loppuja oli surullisen vähän, mutta purin hammasta. Ei tätä enää kauan kestäisi. Vaikka suhteellistahan se oli. Kolme kuukautta enää, pari kertaa kauemmin kuin mitä olin nyt tiennyt olevani raskaana. Tämä aika ei ollut ollut varsinaisesti helppoa ja varmasti kaikki muuttuisi vaan koko ajan hankalammaksi.

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   14.9.11 21:09:39

Mua vähän ihmetyttää miten se Alissa on noin ilkeä tuolle Henriikalle, kun kuiten saanu aikasemmi käsityksen että se on kiltti ihminen :D

Päivämäärä:   14.9.11 21:28:54

Joo, samaa oon miettinyt minäkin.. Mikä ihme Alissalla on Henua vastaan?

Päivämäärä:   14.9.11 23:51:42

Alissasta on kyllä tässä osassa tullut ihan uusia puolia esiin, se on osoittautunut mun mielestä tosi typeräksi hahmoksi. Ennen tykkäsin siitä, en enää.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.11 00:06:35

Ajatelkaas Alissan kantilta - miten se on jossain vaiheessa tuntenu olevansa täysin ulkopuolinen ja ehkä pelkää, että joku randomhenriikka tulee ja vie sen paikan perheessä.

Mä kuulin niiiiin mehkeitä juoruja flanun ja mun yhteisestä tuttavasta että oksat pois :D Enkä nyt tarkota sitä, joka ajo poliisiauton kylkeen :D

Lähettäjäflanu 
Päivämäärä:   15.9.11 03:51:41

Nii, ehkä Alissalla on toi mielessä. Ei voi tietää...

Sennnu, APUA onks meillä jotain muitakin yhteisiä tuttuja Tripsun lisäks? Mä tahdon tietää kenestä sä nyt puhut... laittele säpöä?

Lähettäjä: Sndy 
Päivämäärä:   15.9.11 13:43:26

Alissana mäki käyttäytyisin just noin, jos joku laiska ja ärsyttävä ämmä tunkeutuis meille asumaan

Lähettäjä: Campsu 
Päivämäärä:   15.9.11 14:35:57

Mä kuvittelin aina että Alissa on se kiltti hiljanen tyttö, ja Danni se räväkkä ja se saattas huudella jotain Henulle :O

Päivämäärä:   15.9.11 18:10:37

voivoi, tän päivää kaipaillaan jo täällä kovasti... :)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   15.9.11 18:36:58

Voi, kyllä me kiltit ja hiljaset tytöt osataan käyttäytyä noin myös. :D Ei toi Henu kyllä kovasti ite yritä tulla Mustaojan tyttöjen kanssa toimeen, joten ihan turha kai siinä on toivoa, että nekään sit ois kauheen myötämielisiä sen suhteen. Se vaan ilmesty niien kotiin asumaan ja käyttäytymään (yleensä) kuin pahainen kakara. Ite en jaksais ryhtyä kauheesti kaveeraamaan sen kanssa, jos se ois mua kohtaan nuiva. Tietty kokeilisin, mitä tapahtuis, jos oisin sille mukava.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   15.9.11 19:26:46

jatkuu! =)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   15.9.11 19:29:49

jatkoa!
Mulla on taas kamalasti virtaa ja parin tunnin päästä pitäs mennä muka nukkumaa että jaksaa aamulla herätä viideltä :D

Lähettäjä: Siiruli 
Päivämäärä:   15.9.11 20:29:43

Jatkuuhan vielä tänään? *toiveikas*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.11 22:38:38

Sry etten päässy ilmottautumaan - piti lähteä suoraan töistä ystin kanssa ulos ja töistähän mä en pääse kuin lukemaan kommentteja!
Flanu, en voi kertoa enempää, mutta kyse on ihmisestä, josta oli joskus puhe, kun etsit orille tallipaikkaa. Lotta ja Marina on myös sikäläisiä, noin vinkiksi.
---------
Ei, minun piti saada lisää tekemistä. Keräsin likaiset vaatteeni, joita en aiemmin ollut jaksanut viedä kellariin ja menin laittamaan ne pesukoneeseen. Sitten tutkin kellarin. Sunna oli sen alkujaan minulle näyttänyt, mutta en ollut kauheasti pannut merkille muuta kuin saunan, suihkun ja pesukoneen, joten kurkin kaikkien ovien taakse ja päädyin lopulta autotalliin. Siellä ei varmaan ikinä ollut ollutkaan autoja. Nyt se näytti hevostavaroihin keskittyneeltä kirpputorilta ja ilahduin. Täällä voisin takuulla siivota ihan niin paljon kuin haluaisin jäämättä kiinni siitä: huone oli sen näköinen, ettei kukaan ollut käynyt siellä vuoteen.

Luulen, että siivouspuuskani eivät olleet ihan terveellä pohjalla. Ei varmaan ollut normaalia uppoutua sellaiseen touhuun niin antaumuksella kuin mitä minulle aina tapahtui. Tyhjensin autotallia kiertävät hyllyt yksi kerrallaan vanhalle sohvalle, joka siellä myös oli ja pyyhin hyllyt, sitten järjestin kaiken takaisin sotilaalliseen järjestykseen. Suurin osa tavarasta oli erilaisia loimia, liian paksuja näin keväällä käytettäviksi. Viikkasin ne kaikki uudelleen koko- ja värijärjestykseen. Harjasin puhtaaksi pölystä kaikki suojat, joita oli monta korillista. Yksi laatikko oli täynnä erilaisia kuolaimia. Tutkin niitä ihmetellen, miten ja miksi niitä piti olla niin monennäköisiä ja pyyhin ne pölystä. Järjestin pärekorillisen pinteleitä pareittain tummimmista vaaleimpiin ja sitten löysin laatikollisen suitsia sun muita remmejä. Ne näyttivät käärmeen pesältä ja huokaisin. Ehkä Alissa oli oikeassa siinä, että varusteet tallissa kaipasivat pesemistä, mutta niin kaipasivat nämäkin. Jätin ne toistaiseksi, sillä en ollut vielä löytänyt satulasaippuaa tai mitään muuta vastaavaa. Varmasti täällä olisi sellaistakin, kunhan jatkaisin.

Lattialla oli iso arkku, jonka avasin osaamatta odottaa oikein mitään ja se oli melkein täynnä ruusukkeita. Herrajumala, että tämä väki oli kilpaillut! Nostelin niitä sieltä yksi kerrallaan esiin ja totesin, että kaikkien taakse oli kirjoitettu kuka ne oli saanut, mistä, millä hevosella ja koska. Minun oli pakko kaivaa ne kaikki esiin ja tutkia. Tein lattialle pitkiä ruusukevanoja, seitsemän jonoa kaikkiaan. Vanhimmat olivat Veskun ja niitä oli myös pisin jono, mutta kyllä lapsetkin olivat kunnostautuneet. Laskin päivämääriä ja vuosia ja totesin, että he kaikki olivat ratsastaneet kilpaa jo ennen kouluun menoaan. Jopa voittaneet ratsastuskilpailuja. Minä tunsin itseni niin riittämättömäksi. Miten hitossa Jerry saattaisi välittää minusta, kun hän itse oli tuollainen luonnonlahjakkuus enkä minä ollut ratsastanut yli kuukauteen? Olin hölmö, kun kuvittelinkaan mitään.

Paiskasin ruusukkeet takaisin arkkuun, vaikka olin ajatellut järjestää ne sinne henkilöittäin, mutta nyt minua ei enää huvittanut. Teki mieli vain painua sänkyyn ja vajota ahdistuksen alhoon ja niin olisin tehnytkin, ellei katseeni olisi osunut kuivausrumpuun mennessäni sen ohi. Se olisi valmis minuutin kuluttua ja saisin kyllä pyyhkeitä, jos jättäisin vaatteeni sinne seuraavan pyykkääjän kerättäviksi. Sitä paitsi ne rypistyisivät. Kulutin viisi minuuttia niiden summittaiseen viikkaamiseen ja kiipesin sitten ylös. Kaksoset olivat näköjään jo tulleet koulusta, enkä minä ollut vielä saanut edes vaatteita päälleni.

- Hei, haluatko sä ruokaa? tuli Sunna kysymään keittiön ovelta, kun Armi oli paljastanut minut ryntäämällä luokseni. Tyttö ei ollut pitkävihainen eikä ollut kiukutellut vappupäivän siivoamattomuudestani kuin parin yön yli.
- En, kiitos, sanoin.
- Mitä sä olet tehnyt? hän huudahti.
- Pessyt pyykkiä.
- Ei kun… sä olet ihan harmaa. Onko sulla hämähäkinverkkoa hiuksissa?
- Ei voi olla, pelästyin ja laskin vaatteeni ullakon portaille. Minun teki mieli pöllyttää hiuksiani ja samalla olla koskematta niihin – jos siellä oli hämähäkinverkkoa niin eikö siellä voinut olla myös hämähäkkejä? Kaikki karvani nousivat pystyyn inhosta. Joka tapauksessa vaaleansininen flanellipyjamani oli tosiaankin harmaa. Enpä ollut huomannut sitäkään. Keksin vain yhden ratkaisun. – Mun pitää mennä suihkuun, ilmoitin ja juoksin takaisin kellariin.
16. Neuvolassa
Aloin vältellä Alissaa, mikä tarkoitti sitä, että varustauduin jo illalla muutamalla ylimääräisellä voileivällä tai muulla sellaisella niinä päivinä, kun keittiön kalenterissa luki, että hänellä oli iltavuoro. Hänen vapaansa olivat hankalampia, mutta pyysin äitiä tuomaan minulle polkupyöräni, enkä siis ollut enää Mustaojan vanki. Niinä aamuina nousin aikaisin, sillä ei Alissakaan sentään vapaapäivinään huvitellut lähtemällä jo seitsemältä ratsastamaan. Kyllä hän nukkui yleensä ainakin yhdeksään, joten ehdin hyvin pois jaloista. Ryhdyin paikallisen kirjaston suurkuluttajaksi ja useimmiten sain istua siellä ihan rauhassa viisikin tuntia surffailemassa, ennen kuin koulusta pääsevät pikkupojat tulivat valtaamaan vapaat koneet pelatakseen jotain verkkopeliä. Korvani eivät kestäneet heidän kirosanojen värittämää mekkalaansa, joten siinä vaiheessa siirryin lukemaan lehtiä, kunnes löysin itseni selailemasta Tekniikan Maailmaa luettuani jo kaikki naistenlehdet. Tunsin itseni niin luuseriksi, että kyyneleet kohosivat silmiini enkä nähnyt lukea mitään.

Tietenkään en voinut välttää Alissan tapaamista täydellisesti, mutta iltaisin muidenkin ollessa kotona hän ei käynyt sillä lailla kimppuuni kuin jos olimme kahden. Hän saattoi kyllä heittää jotain niin yleisluontoista, ettei kukaan tajunnut sitä minuun kohdistetuksi kritiikiksi paitsi minä itse. Enimmäkseen hän tuntui syyttävän minua siitä, että olin laiska ja siivoton ja että käytin kaiken kaakaon. Yritin olla ylenkatseellinen ja huvittunut, mutta kyllä se hítto vie kävi psyyken päälle. Minun oli mahdotonta puolustautua vihjauksia vastaan ilman, että kaikki olisivat epäilleet minua vainoharhaiseksi ja aloin hyvin pian tuntea itseni täysin arvottomaksi. En muutenkaan voinut kovin hyvin. Äkkiä innokkaasti aloitettu pyöräily oli saanut lonkkani särkemään niin, että välillä minun oli vaikea saada yöllä nukuttua ja unen puute vain pahensi kaikkea. Aloin olla liian surkea edes toivomaan parannusta tai piristystä.

Sellaiseen elämäntilanteeseen osui se neuvolakäynti, jolle Vesku oli luvannut tulla mukaan. Minä itse olin sen aktiivisesti työntänyt pois mielestäni, mutta hänellä se selvästikin oli kalenterissa.
- Muistathan sä, että sulla on aika huomenna, hän kysyi minulta illalla, kun olimme kokoontuneet ruokapöytään. Minä olin yrittänyt viivytellä, kunnes muut olisivat syöneet silläkin uhalla, että joutuisin siivoamaan pöydän, mutta olin arvioinut heidän nälän määränsä väärin ja laskeutunut alakertaan liian aikaisin. Ainoastaan kaksoset olivat jo poistuneet.
- Aika? kysyin täysin muissa maailmoissa, mutta tajusin, ennen kuin Vesku ehti selittää. – Ai niin. Voi ei.
- Mä menen vasta sen jälkeen töihin, sehän oli jo yhdeksältä, Vesku jatkoi ja katsoi minua ystävällisesti.
- Mikä aika? kysyi Alissa niin ikään hyvin ystävällisesti. Ihan liian ystävällisesti.
- Neuvola-aika. Oli onni, että Henriikka sai täältä ajan ihan samalle päivälle kuin mitä oli Helsingissäkin annettu, eikä tarvinnut odottaa monta viikkoa ylimääräistä, Vesku sanoi. Hän oli tietenkin varannutkin sen ajan, muistin ja olin samalla kertaa kiitollinen ja kauhuissani. Vesku oli saattanut vedellä joistakin naruista tai sokaissut jonkun lääkärijargonilla soittaessaan sinne, mutta minulle se oli ihan sama. Minä en halunnut neuvolaan.
- Lupasitko sä Henriikalle kyydin? Sä myöhästyt töistä, huomautti Jessi, hänkin hyvin kiltisti. Minusta alkoi tuntua, että olin hukkumassa hunajaan.
- Lupasin, kun ei Jerry kerran ole täällä pitämässä huolta asioistaan.

Minusta tuntui, että nyt myös Jessi katsoi minua paheksuvasti, enkä saanut syödyksi oikein mitään, vaikka olin jo ehtinyt ottaa lautaselleni perunan ja vähän kalaa. Pyörittelin niitä, kunnes Jessi ja Alissa häipyivät ja pystyin taas harkitsemaan nielemistä.
- Oletko sä ihan kunnossa kysyi Vesku, joka oli santsannut vielä vähän minun jälkeeni. Hän katsoi minua tarkasti. – Sä näytät jotenkin vähän onttoposkiselta.
- Huomennahan sen kuulee, sanoin ilman mitään aikomusta juoruta, että Alissa teki elämäni helvetiksi. – Mulla on ollut vähän särkyä.
- Missä?
- Lonkissa.
- Tarvitsetko sä särkylääkettä? Mä katon, mitä meillä on sellasta, että säkin voit syödä, mies lupasi ja meni tutkimaan lääkekaappia huoneen nurkassa. Minä heivasin kiireesti sillä aikaa pottuni takaisin kattilaan, mutta kalan jouduin kääntämään suutani kohden, kun Vesku jo palasi. – Tästä ei pitäisi olla vauvalle mitään haittaa.
- Kiitos, sanoin katsoen pahvirasiaa. Mitähän tapahtuisi, jos ottaisin ne kaikki kerralla?

Päivämäärä:   16.9.11 06:53:11

Voi henu raukkaa :< ensimmäistä kertaa mun sympatiat on henun puolella ihan täysin.

Päivämäärä:   16.9.11 09:37:15

Voi hemmetti, mikä tota koko perhettä vaivaa? Miksi Jessikin nyt on lähtenyt siskonsa temppuihin? Alissako on sanonut Henun peuhanneen Leksan kanssa ja äiti on nyt vihainen kullannuppunsa puolesta? Miksei kukaan muu huomioi Henua kuin Vesku??

Päivämäärä:   16.9.11 13:43:06

Sennnu, aaaa. Ymmärrän hyvin... Tiedän ihmisen, ja itseasiassa kyseinen ihminen aiheutti tässä just hiljan vähän mielipahaa meikäläiselle... Pari kaveria mustamaalannu ilmeisesti hälle vähän mua, kun oon saanu vähän kuulla juttua tän soittaneen yhelle ihmiselle, mutta ei voi mitään.

Mä en kanssa ymmärrä ton talon naisväen juttuja^. Vesku on onneks reilu Henua kohtaan.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   16.9.11 16:19:33

voi ei henulla synkkiä ajatuksia(ko?) ;o

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   16.9.11 17:28:21

musta tuntuu et mun jokanen kommentti on nykyään jotain tyyliin et voi Henua! :D mut ei oo sillä nyt kyllä helppoo :<

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.11 17:30:53

Seuraava päivä oli taas Alissan vapaa ja kiitin onneani siitä, että aikani oli niin aamusta. Me ehtisimme varmasti Veskun kanssa häippäistä, ennen kuin hän nousisi ylös, ja ellemme ehtisi, niin Vesku olisi kuitenkin läsnä estämässä kaikki konfliktit. Tältä pohjalta järkytyin kahta pahemmin, kun kiipesin ylös aikaisesta suihkusta saadakseni kupin kaakaota ja löysin Alissan keittiöstä. Pysähdyin ja olin kääntymäisilläni pakenemaan, mutta oli minulla sentään vielä vähän sisua jäljellä.
- Missä Vesku on? töksäytin.
- Meni tallille, Alissa sanoi.
- Älä anna mun häiritä sua mitenkään, mä otan vaan vähän kaakaota.
- Onko se viisasta?
- Ei varmaan sun mielestä, tuhahdin. – Kai susta olisi kiva, jos mä nälkiinnyttäisin itseni kuoliaaksi.
- En mä sitä tarkottanut. Vaan että otetaanko susta jotain verikokeita? Ne näyttää sitten väärin.
- Ei aavistustakaan, sanoin ja maitopurkkia pitelevä käteni pysähtyi ennen kuin se pääsi ulos jääkaapista. Tunsin itseni taas hyvin typeräksi, enkä voinut tunnustaa, etten ollut edes itse varannut aikaa. Olin illalla yrittänyt etsiä netistä tietoa siitä, mitä neuvolassa tässä kohden raskautta pitäisi tapahtua, mutta löytämäni kuvaus oli painottanut asioita, joista minulla ei ollut mitään sanottavaa – työpaikkaa, lapsen isää, isän työpaikkaa. Tukiliivien ja tukisukkien kohdalla en ollut voinut enää jatkaa lukemista.

Laitoin maidon takaisin. Kai Vesku olisi sanonut, jos minun pitäisi olla syömättä, mutta ehkä hän olikin enkä minä vain ollut kuunnellut. Monet raskauteen liittyvät asiat tuntuivat menevän ohi korvieni. Joka tapauksessa oli ihan varma juttu, ettei minun enää tehnyt mieli mitään. Käännyin lähteäkseni pukeutumaan, mutta kynnyksellä kaavin kokoon viimeiset rohkeuteni rippeet.
- Miksi sä vihaat mua noin kamalasti? kysyin. Alissa ei viitsinyt edes väittää vastaan.
- Koska sä pilaat Jerryn elämän, hän sanoi.
- Eikö sulle ole tullut mieleen miettiä siltä kantilta, että Jerry on pilannu mun elämän?
- Ja kehtaat tulla pistämään meidän muidenkin elämän sekaisin, Alissa jatkoi kuin en olisikaan sanonut mitään. – Miten kauan sä aiot olla täällä? Kunnes se menee kouluun? Vai ajattelitko sä jättää sen tänne hoidettavaksi? Kenellä sä luulet olevan semmoseen aikaa? Täällä on vaan työssäkäyviä ja opiskelevia ihmisiä, jos oot huomannu.

Tuo oli vaihtoehto, jota en ollut oikeastaan ajatellut loppuun asti, vaikka se olikin ohuelti käynyt mielessä. Että jos Jerry ja minä emme lopultakaan päätyisi yhteen, jättäisin vauvan hänelle. Mutta koska en halunnut ajatella ensimmäistä, en ollut koskaan päässyt loppuun toistakaan.
- Se on Jerryn ja mun välinen asia, sanoin jonkinlaista arvokkuutta tavoitellen, mutta siinä en tainnut onnistua ollenkaan, eikä Alissa tainnut edes kuulla.
- Ja miten sä käytät noita kilttejä, hyväuskoisia vanhuksia hyväksesi! Mä en ymmärrä, miten sä kehtaat antaa niiden elättää sua! Vierasta ihmistä!
- En mä… aloitin.
- Joo joo, mä tiedän kyllä, että sä olet muka alivuokralainen, mutta johan sä syöt sen edestä, mitä sä näille muka maksat! Ja mikä juttu toi sitten on, ettet sä muka itse pääse neuvolaan? Pyöräilethän sä kylälle joka päivä muutenkin! Yritätkö sä vikitellä Veskuakin, kun Jerry ei enää ole kiinnostunut? Vai Leksaako sä yrität?

Viimeinen lause valaisi paljon, vaikka Alissan räyhääminen olikin saanut minut kyynelten partaalle, etenkin se typeryys, mitä hän Veskusta oli sanonut. Minun teki mieli ottaa siitä viimeisestä kiinni ja heittää se takaisin Alissan silmille: että heille mahtoikin olla kova pala, että Leksa halusi kuvata minua ja olla minun seurassani eikä kenenkään heistä. Mutta silloin ovi kävi ja Armi ryntäsi sisään Vesku perässään. Tilanne kuoli käsiin. Alissan suu sulkeutui niin, että melkein kuulin sen ja minä yritin olla sen näköinen kuin en olisikaan kiihdyksissäni ja itkuun purskahtamaisillani.
- Huomenta! Muistinko mä sanoa, että älä syö? Vesku kysyi näkemättä mitään kytevästä kaunasta. – Käydään sitten vaikka kahvilassa sen jälkeen. Meneekö sulla kauan? Kello on jo yli kahdeksan.
- Ei, mutisin ja juoksin kapeat portaat ylös.

Minun oli pakko istua vähän aikaa ja vetää henkeä. Sydämeni hakkasi ja käteni tärisivät riitelemisestä, vaikka oikeastaanhan minä en ollut riidellyt mitään. En ollut saanut kunnon tilaisuutta. Epäilemättä Alissa puhui kaikkien siskojensa puolesta, paitsi ehkä Sunnan, enkä ollut varma hänestäkään. Nuorimmainen saattoi sisaristaan poiketen omistaa pienen rahtusen empatiaa tai sitten hänellä oli muita syitä olla minulle siedettävä. Mitä, sitä en tiennyt, mutta varmaan oli parasta olla luottamatta häneenkään.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   16.9.11 17:55:03

ohhoh! (sori pakko kommentoida taas jotain turhaa!:D) mut mua oikeesti ihmetyttää et miten Henu voi pysyy tommosessa ympäristössä! ite en vois kuvitellakkaan tuovani vauvaa tommoseen taloon missä kaikki vihaa mua. ja sittenku se vauva alkaa tajuta jotain niin se ymmärtää et kaikki vihaa sen äitiä.. ja miten hitossa se vauva ja Henu muka pilaa Alissan ja Dannin elämän ku eihän ne edes asu enää talossa ja aikuset ihmiset vielä! huhhhuh. Musta tuntuu et tytöt on vaan kateellisia Henulle jostain. Ehkä Leksasta? tai siitä et se synnyttää Jessin ja Veskun ekan lapsenlapsen?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.11 18:08:53

Höpsis mitään turhaa (ei oo turhia kommentteja!)
Musta on ihan sairaan hauskaa kun te pohditte noiden asioita kuin ne ois oikeita ihmisiä!

Lähettäjä: Tallukka 
Päivämäärä:   16.9.11 18:45:35

Oikeilta ihmisiltä ne tuntuukin, mie oon täällä 15 vuotiaasta asti pyöriny, ja oon nyt 21 vuotias. Nii on Mustaoja kuulunu aika kauan mun elämään, että ihan oikeesti välillä miettii että missähän se Vesku oli töissä. :)

Lähettäjä: Hiljainen lukija 
Päivämäärä:   16.9.11 18:59:01

Täällä ilmottelee hiljainen lukija itsestään :) Itte oon kans jo pitkään miettiny, että miksi ihmeessä Henriikka ei vaan niele ylpeyttään ja muutä äitinsä ja pertsan luo? Siinä olis sopiva näpäytys Jerryllekin, että ei se Henu oo sielä koko aikaa oottamassa, millon sitä sattuu kiinostaan isänä oleminen. Jos mun tulevan lapsen isäukko käyttäytyis, niinku Jerry, lähtee huiteleen ties minne, mä ainakin tekisin niin. Lisänä vielä että sen sisarukset hyökkää vastaan, itte ainakin tuntisin oloni tosi epätoivotuksi.

Mun vanhemmatkin on eronnu ja molemmilla uuden puolisot. Kaks siskoa ei tykkää yhtään isän uudesta vaimosta, varsinkin vanhempi, se ei pitäny iskään vähään aikaan ollenkaan yhteyttä. Enkä mä vaan tajua sitä, kyllä varmasti äiti- ja isäpuolien kanssa tulee toimeen kunhan vaan yrittää. Kuitenkin Pertsa on ollu hyvinkin mukava ja yrittäny tulla henun kans toimeen..

Lähettäjä: mansikkamies 
Päivämäärä:   16.9.11 19:33:05

alissahan on samanlainen kuin jerry, molemmat ajattelevat että vain jerryn elämä on pilalla :/

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   16.9.11 21:22:09

Kaikista parasta olis jos Henriikkaa ottais itteään niskasta kiinni, kaikessa hiljaisuudessa ettis itelleen halvan kämpän jostain pienemmästä kaupungista ja sitten salaa muuttais sinne eikä ilmoittais kenellekkään että minne on menny! =) Ja jättäis vielä katkeran lapun jossa asiat jäisi epäselväksi :D

Oon kyllä ihan varma, että Alissa on kiinnostunu Leksasta ja sit yllyttäny kaikki muutkin Henriikkaa vastaan. Ja Jerrylle hivenen älliä llisää kiitos. =)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   16.9.11 21:55:09

mutta eikös se ollu Danni joka Leksasta haaveili ainaki nuorempana? tuntuis vähän hassulta et Alissa ois nyt siihen ihastunu :D

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   16.9.11 21:57:45

Musta ne molemmat oli, mutta Dannin vaan kerrottiin olevan silleen omakertomana..?:D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   16.9.11 21:58:42

saiskos vielä toisen pätkän tälle iltaa? (:

Lähettäjä: mansikkamies 
Päivämäärä:   16.9.11 22:36:19

munkin mielestä ne oli molemmat pihkassa siihen, mutta alissa ei kauheesti tehny mitään, että danni sitä taisi pussata :-)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.11 22:44:25

Viikonlopun ihanuuden kunniaksi :)
----------------
Lopulta minun oli noustava ja pukeuduttava. Ajomatka ei olisi pitkä, mutta olisi inhottavaa tulla myöhässä. Jätin meikkaamisen, sillä käteni tärisivät vieläkin, mutta yritin muuten olla arvokkaan ja aikuisen näköinen Jessin äitiyshousuissa ja –paidassa sekä Helin antamassa hatussa. Ihan turhaan, Alissa oli kadonnut keittiöstä.
- Mä olen valmis, sanoin Veskulle pienellä äänellä.
- Mennään sitten. Äläkä turhaan pelkää, Vesku sanoi ja laski hetkeksi kätensä olkapäälleni. Jotenkin se tuntui tänään, Alissan sanojen jälkeen, vain likaiselta eikä ollenkaan lohduttavalta, enkä saanut edes väitettyä, etten pelännyt.

Mutta lyhyenkin matkan aikana Vesku ehti saada minut rauhoittumaan. Hänellä oli jokin jumalainen taito saada ihminen ajattelemaan, etteivät asiat sittenkään olleet kovin huonosti, kun niitä tarkemmin ajatteli.
- Sä olet varmaan hirveän hyvä lääkäri, sanoin.
- Ja mikä sut saa tommosta päättelemään? hän kysyi huvittuneen näköisenä. Olin tavallaan pahoillani, ettei hänessä ja Jerryssä ollut enemmän samaa näköä, jotta olisin voinut pitää hänestä vielä enemmän, mutta olin iloinen, että Jerry oli paremman näköinen.
- Mulle tulee aina parempi olo, kun mä olen jutellu sun kanssa, vastasin yksinkertaisesti.
- No se on hyvä kuulla.

Lyhyesti sanottuna Vesku sai kyllä siitä huolimatta melkein raahata minut sisään neuvolaan, missä sain taas kerran pissata kuppiin ja ojentaa käteni pisteltäväksi. Sitten totesin, että osani nuoria ja helposti käsiteltäviä terveydenhoitajia oli nähty. Tämänkertainen täti näytti hoippuvan haudan partaalla ja olin kahta kiitollisempi Veskusta.
- Onko tässä lapsen isä? hän kysyi katsellen minusta Veskuun ja takaisin inhoavan epäuskoinen ilme kasvoillaan.
- Ei vaan isoisä, Vesku sanoi miellyttävästi. – Isä on ulkomaankomennuksella.
Se oli melkein totta ja kuulosti sitä paitsi hyvältä. Terkkarin ilmekin vähän lientyi, kunnes hän alkoi lukea tietojani näytöltä. Hänen suunsa liikkui samaa tahtia kuin silmätkin ja mietin, että jos olisin osannut lukea huulilta, olisinko saanut selville, mitä siellä minusta sanottiin.
- Täällä ei ole mitään merkintää siitä, että sä olisit saanut tulokset edellisistä verikokeista, hän jatkoi ankarasti. Kylmä hiki kohosi otsalleni.
- En mä olekaan, sanoin. Tuskin muistin, että minusta oli otettu kokeita.
- Mitähän kokeita ne mahtoi olla? Vesku kysyi edelleenkin ylettömän kohteliaasti. – Tai mitä niistä selvisi?
- Ettei sillä ole Downin syndroomaa, nainen sanoi.
- Sehän on hieno juttu, vaikka harvemmin kai semmosta sattuu 19-vuotiaille äideille.

Sen verran minäkin tiesin ja puristin riemuissani Veskun kättä, kun hän oli ottanut keskustelun niin hyvin haltuun, mutta sitten minua ruvettiin tutkimaan. Minun piti nousta vaa’alle, verenpaineeni mitattiin ja terkkari halusi tunnustella vatsaani, onneksi ei sen enempää, ettei Veskun tarvinnut mennä ulos. Se oli ihan okei, mutta en olisi välittänyt kuulla kaikkea, mistä täti tahtoi puhua. Niinpä suljin tottuneesti korvani ja annoin Veskun vastailla, jos johonkin piti vastata. Terveydenhoitaja varmaankin piti minua vähän yksinkertaisena, mutta sitten hän lopuksi otti verenpainemittarin esiin uudemman kerran ja aloinkin uskoa, että hän tässä oli se yksinkertainen.
- Sä mittasit jo kerran, huomautin.
- Niin, ja se oli ikävän korkealla. Katsotaan uudestaan, olisiko se yhtään laskenut tässä jutellessa, jos sä alkuun jännitit. Sitten ehkä noi sun labratkin on valmiit.

Jos. Aloin saman tien jännittää uudelleen, eikä täti näyttänyt paljonkaan tyytyväisemmältä.
- Me voidaan seurata sitä itse. Henriikka ei ole oikein kotonaan täällä, Vesku sanoi lopullisesti ja se olikin melkein siinä. Minussa ei ollut liikaa sokeria eikä valkuaista eikä mitään huolestuttavaa, enkä todellakaan aikonut kysyä tuolta havukalta, näkikö hän mitenkään, olinko juonut vauvani pilalle. Sain lääkäriajan kesäkuulle ja uuden terkkariajan kymmenen viikon päähän ja nainen nyökkäsi tyytyväisenä, kun vakuutimme, että isän ”ulkomaankomennus” olisi silloin jo ohitse.

- Mä olen niin poikki, huokaisin, kun kävelimme ulos.
- Mutta eihän se ollut mitenkään vaarallista, vai mitä? Ja ensi kerralla sulla on Jerry mukana, Vesku sanoi lohduttavasti.
- Jos se haluaa tulla, sanoin epävarmasti. Minä en tiennyt, mitä Jerry oli jutellut vanhempiensa kanssa, mutta minulle hän ei ainakaan ollut antanut vinkkiäkään siitä, että oli yhtään innostuneempi tulemaan lapseni isäksi kuin alussa.
- Se on tässä yhtä lailla liemessä kuin sinäkin.
- Mä voisin ehkä silti mieluummin ottaa sut mukaan, sanoin toiveikkaasti ja Vesku nauroi.
- Tuskinpa vaan. Mennäänkö nyt aamiaiselle? Tossa on aika hyvä kahvila.
- Mun täytyy käydä automaatilla, sanoin nopeasti.
- Höpsis. Mä maksan.

Lähettäjä: Figaron_haamu (eo) 
Päivämäärä:   16.9.11 23:14:58

Ää mua rassaa nyt koko mustaojan perhe, jopa veskuki vähän. Henu-parka :(

Päivämäärä:   17.9.11 10:37:34

Sennnu kiillottaa Veskun sädekehää, asia josta oon marmattanu sille vaikka kuinka kauan ,)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.11 10:43:23

Des, mä ajattelin, että nyt kun se on niinku sivuhenkilönä niin saan taas vähän kiillottaa :D

Päivämäärä:   17.9.11 11:07:42

Lisää Leksaa, jookojookojooko

Päivämäärä:   17.9.11 11:31:31

Sivupäähenkilö? Viime aikoina se on ollu enemmän tapetilla kuin Jerry.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   17.9.11 11:33:41

Veskun sädekehää saa kiillotta koska Vesku on huippu!

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   17.9.11 11:54:28

Mua säälittää Henu, kaikki vissiin aattelee että se on ihan tahalleen hankkinu jerryn lapsen ja Jerryn elämä menee pilalle.. Minusta Henun elämä on enemmän pilalla ko Jerryn ikinä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.11 15:32:52

Tein uuden.

Päivämäärä:   17.9.11 15:36:47

Saisko mahdollisimman pian lisää? Tällä menee taas kaikki niin päin persettä, että pitää yrittää jostain repiä piristystä päiviin...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.