Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mustaojan miniä 3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.8.11 21:26:28

Edellinen

Tripi millasta keittoa? Mä just harkitsin ruveta tekemään coca cola -muffinsseja...
---------------
9. Eräänä huhtikuisena iltana
Joitakin viikkoja myöhemmin löhösimme Sunnan kanssa yläkerran sohvilla ja olimme katsovinamme telkkaria. Tai minä olin katsovinani, Sunna puhua pärpätti. Kohtelin häntä hiukan alentuvasti, sillä hän oli kuitenkin niin nuori, mutta oikeasti olin ihan sairaan iloinen siitä, että hän oli olemassa. Hän oli eri maata kuin sisarensa, kaikki kolme. Tai Alissahan ei oikeasti ollut heidän sisarensa, vaan Jessin. Ilman Sunnaa en ehkä olisi saanut sitäkään tietää, vaikka eri sukunimi ja syntymäpäivä melkein samaan aikaan Dannin kanssa juorusikin, ettei tässä nyt ihan ydinperheenä menty.

- Toivotko sä tyttöä vai poikaa? Sunna kysyi nojaten leukaansa oman sohvansa reunaan. Hän heilutteli pitkiä hämähäkinsääriään ja näytti välillä saavan ne melkein solmuun.
- Jos mä saisin valita niin en kumpaakaan, tuhahdin.
- Niin niin. Mutta se on kumminkin sun ja Jerryn vauva ja se syntyy pian. Jompikumpi se on, vai mitä?
- Kai sen on pakko olla, huokaisin. Olisi omituista, ellei se olisi.
- Saanko mä olla kummitäti?
- Miksi sä semmoista haluaisit, sähän oot kuitenkin oikea täti? Sitä paitsi mä en tiedä, haluanko mä pitää sitä, sanoin.
- Miten niin et haluaisi? Sehän on sun lapsi?

Mitä siihen voisi vastata penikalle, joka epäilemättä oli ollut odotettu ja kaivattu jo ennen syntymäänsä?
- Ei Jerryäkään näytä kiinnostavan, sanoin katkerasti.
- Totta kai sitä kiinnostaa! Siitähän tulee isä!
Mutta kukaan ei ollut kysynyt Jerryltä, halusiko hän isäksi kypsässä yhdeksäntoista vuoden iässä, sen paremmin kuin sitäkään, halusinko minä äidiksi.
- Anna olla, sanoin. – Tää on edelleen aikamoinen järkytys meille lähiomaisille.
- Mutta oletko sä miettinyt jo nimeä?
- En tosiaankaan, tyrskähdin. Minun ajatukseni eivät ylettäneet aikaan sen syntymän jälkeen.
- No aletaan miettiä! Meidän kaikkien nimissä on kaksi samaa kirjainta – ja niin on sunkin, se on merkki!
- Siinä tapauksessa mä en missään nimessä huoli semmosta nimeä, äyskäisin.
- Ai? No ei sitten Mikko eikä Matti eikä Ulla. Hei, mä haen mun kalenterin! Siinä on nimipäiväluettelo!

Minä en ollut erityisen huvittunut aiheesta, vaan mieluummin en olisi ajatellut vauvaa ollenkaan. Sunna kuitenkin palasi hetkessä ja kiepahti selkänojan yli takaisin sohvalle. Hän alkoi tutkia kalenteriaan tarkasti.
- Mikä sun toinen nimi on? hän kysyi.
- En sano!
- Mikset?
- Koska se on kamala. Mun mummon nimi.

Se sai Sunnan vain innostuneemmaksi ja lopulta kyllästyin inttämiseen.
- Okei okei. Rauha. Henriikka Rauha Kristiina.
- Öö. Selvä. Ei ehkä Rauhaa, hän myönsi. – Entä sun äidin ja isän nimet? Jos teillä on tapana kierrättää isovanhempien nimiä.
- Ei, ne on tylsiä. Mervi ja Risto. En mä semmosia halua.
- Rauha… Sunna palasi edelliseen. – Ajattele, Naima-Rauha.
- Vanha, tuhahdin. – Anna Aina Naima Rauha Lempi Ville.
- Ellen-Anna, Sunna heitti takaisin salamannopeasti ja sille minunkin piti naurahtaa. – Täällä on ihan sikahauskoja nimiä. Ajattele, Pilvipäivä. Hellä Impi. Aamutuuli. Raitaliina. Lempisisko.
- Apua!
- Ja jos se onkin poika niin Pasi-Anssi tietysti.
- Vanha, tuomitsin taas.
Sunna nauroi jo niin, että hänestä tuskin sai selvää, mutta niin nauroin itsekin. Tietysti tiesin, että suomalaisista nimistä monet tarkoittivat jotain, mutta en ollut koskaan leikkinyt niillä tuolla tavalla.
- Lempi-Maila. Vieno Tuuli. Tai hei, miltäs kuulostaa Touko Peltonen? Vilja Peltonen, Kukka Peltonen.
- Ei ikimaailmassa!

Ilon ollessa ylimmillään rappusista kuului askeleita. Tai emme me niitä kuulleet, kun nauroimme, emme kuulleet mitään, ennen kuin Lisko käveli sisään.
- Mitä sä täällä teet? huudahdin hämmästyen ja kiskaisin lähimmän sohvatyynyn vatsani peitoksi. En ollut vielä alentunut käyttämään Jessin antamia vaatteita, mutta omat housuni alkoivat kaikki olla liian pinkeitä ollakseen oikeastaan esiintymiskelpoisia. Siitä huolimatta, tai sen takia, Lisko näytti tuijottavan suoraan mahaani. Se oli vielä kiusallisempaa kuin se, että joku tuijotti tissejä ja onneksi Lisko huomasi pian, mitä oli tekemässä ja lopetti.
- Ajattelin vaan poiketa, hän sanoi.
- Jerry ei oo kotona, huomautin enkä voinut mitään sille, että ääneni oli katkera.
- Tiedän mä sen, Lisko sanoi. – Mitä te katotte?

Re: Mustaojan miniä 3

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   29.8.11 21:39:51

ihan vaan seitikeittoa. otin tietysti laiskana ihmisenä valmiita seitipaloja pakkasesta, ja tietysti mulle osui ruotoja ja ties mitä sattumia... Lohta mä olisin halunnut, mutta se on niin kovin kallista :s

Hei, miten auringossa meni?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.8.11 21:58:45

Ihanasti, fbssä on kuvia :)
Ainoo vaan, et sain jonkun marssimurtuman toiseen(kin) koipeeni niin, ettei sitten päästy patikoimaan mihinkään. Eikä kumpikaan nettitikku toiminut, mutta se nyt ehkä oli ihan terveellistä...

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   29.8.11 22:48:52

eikai henu oikeesti värjää keesiää siniseks :S

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   29.8.11 23:45:59

Pitäiskö munki leikkaa keesi :D.

Tahtoo lisää. Mun ukko kiukkuaa mulle jostain, se pitää mykkä koulua. Mut ei se mitään, mä aion ruveta leipomaan shakkiruutuja kohtapuoliin. Viimeistää sit, ku se menee nukkumaan.

LähettäjäJonssu 
Päivämäärä:   30.8.11 00:00:09

shakkiruutuja coca cola muffinseja? mitä ihmettä kertokaa mullekki ja ohjeita kehiin! ja uutta pätkää tietenki! :)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   30.8.11 00:02:08

Juu mullekki sais kertoa! (: Mahtava päivä takana -.- huomenna varmaa vielä parempi!

Päivämäärä:   30.8.11 00:07:22

Shakkiruudut n. 50kpl

4½-5dl vehnäjauhoja
1dl sokeria
200g margariinia/voita
2tl vanilliinisokeria (ite käytän vaniljasokeria)
2rkl kaakaota (olettaisin kaakaojauheen kelpaavan)

Nypi yhteen jauhot, sokeri ja rasva. Jaa taikina kahteen osaan. Sekoita toiseen vanilliinisokeri ja toiseen kaakao. Pyöritä taikinasta neljä tasaista pitkoa. Laita vaalea tumman viereen kahdessa kerroksessa. Paina kevyesti. Laita pitkot hetkeksi kylmään. Leikkaa 3-4mm paksuja viipaleita. Laita ne voidellulle pellille tai leivinpaperille. Paista uunin keskiosassa n. 10min 200-astetta.

^^ kauan jo pitäny noita tehdä, tänäyönä teen :D. Ja tosiaan, ite käytän vaan iha vaan kaakaojauhetta. En nää syytä, et miks pitäis tehä siitä suoranaisesti kaakaota :D.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.8.11 00:28:18

Mä en ole vielä kokeillut tätä, mutta jospa joku muu kokeileekin ja kertoo, tuliko hyvää =D

Coca cola -muffinssit

Laita uuni lämpiämään 160 asteeseen. Asettele muffinssivuoat pellille.

1. osa

• 2 dl Coca Colaa tai muuta kolajuomaa

• 100 g voita

• 1/2 dl rypsiöljyä

• 1/4 dl kaakaojauhetta

• 22 suurta vaahtokarkkia

Sekoita pienessä kattilassa cola, voi, öljy ja kaakao. Kiehauta, nosta levyltä ja lisää vaahtokarkit. Laita kansi päälle ja anna olla kunnes vaahtokarkit alkavat sulaa. Sekoita hyvin.

2. osa

• 4 dl jauhoja

• 2 dl sokeria

• 1 tl leivinjauhetta

• 1 tl vaniljasokeria

• 2 dl kermaa

• 2 isoa munaa

Sekoita jauhot, sokeri, ja leivinjauhe kulhossa. Lisää kerma, kananmunat ja vanilja. Sekoita hyvin.

Yhdistä osat 1 ja 2 ja täytä vuoat kunnes ne ovat 1/2 - 2/3 täynnä. Paista 160 asteessa noin 20 minuuttia tai kunnes hammastikkuun ei enää tartu taikinaa. Jäähdytä ennen kuorruttamista.

Cola-kuorrutuksen ainekset

• 1/4 dl kaakaojauhetta
• 6 rkl Coca Colaa tai muuta vastaavaa
• 100 g voita
• 3 3/4 dl tomusokeria
• 1 dl hienonnettuja pekaanipähkinöitä
• 1 tl vaniljasokeria

Sekoita kattilassa kaakao, kola, ja voi. Kuumenna miedolla lämmöllä, kunnes voi on sulanut, sitten kiehauta. Nosta hellalta ja lisää tomusokeri, pekaanipähkinät ja vaniljasokeri. Sekoita hyvin.

Anna kuorrutuksen jäähtyä hiukan, kunnes se on sopivaa lusikoitavaksi jäähtyneille muffinsseille.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   30.8.11 00:38:22

cokis ja vaahtokarkit kattilassa kuulostaa niin oudolta yhdistelmältä et huomena on ehkä pakko tehä noita muffinsseja :D

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   30.8.11 09:06:32

JESSE ANTTI KRISTIAN!!!111

Päivämäärä:   30.8.11 16:28:16

oi, sennnu kerro jos teet, mä tuun kuokkimaan sitte :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.8.11 17:06:13

Mä oon vielä harkitsevalla kannalla, mut kyl mä joku päivä :D
------------------
En minä tiennyt, mitä me katsoimme. Tv oli unohtunut, kun Sunna oli hakenut kalenterinsa.
- Me mietittiin Henriikan vauvalle nimeä, Sunna sanoi iloisesti. – Miltä susta kuulostaisi Sinikukka tai Mainio Aarre?
- Intiaanilta, Lisko sanoi ja otti kaukosäätimen. Minä vääntäydyin istumaan, sillä tuntui jotenkin epäkohteliaalta maata röhnöttää, kun oli vieraita. Sitä paitsi silloin saatoin paremmin piilottaa mahani sohvatyynyn alle. Eihän se siitä olemattomaksi muuttunut, mutta ainakaan sitä ei tarvinnut tuijottaa. Ja Lisko ei ollut vieläkään sanonut asiaansa. Vai oliko hänelle vaan yhtäkkiä tullut ikävä Mustaojalle? Olikohan hän käynyt täällä katselemassa telkkaria tyttöjen kanssa silloinkin, kun Jerry oli ollut armeijassa? Hän oli varmaan melkein yhtä pahoillaan Jerryn poissaolosta kuin minäkin.

- Oletko sä kuullut Jerrystä mitään? Sunna kysyi.
- Olen, Lisko sanoi ja istui sohvani vapautuneeseen toiseen päähän. – Mutta se nyt puhuu pelkästään hevosia niin, etten mä ymmärrä mitään. Siellä ei taida olla oikein muuta tekemistä kuin hevoset.
- Millasta siellä sitten on? kysyin uteliaana tajuamatta heti paljastavani, ettemme me Jerryn kanssa olleet jutelleet paria erittäin laimeaa facebook-postausta lukuun ottamatta. Jessi ja Vesku kertoivat välillä puhuneensa Jerryn kanssa, mutta eivät sen enempää kuin että kaikki oli hyvin ja että Hannan isä oli toipumassa. Minullahan ei ollut mitään mielikuvaa siitä, millaisessa paikassa Jerry oli ja olisin toivonut kuulevani siitä jotain, jotta olisin osannut kuvitella hänet paremmin.
- No se on jossain korvessa, missä ruokaostoksillekin pitää ajaa tunti. Ei kuulostanu mitenkään hauskalta.
- Kai se voi kohta tulla sieltä pois, toivoin ja Lisko vain kohautti olkapäitään. Minulle tuli yhtäkkiä mieleen, että entäpä jos hän piti Jerryn poissaoloa minun syynäni. Mutta sellaista en voisi ottaa puheeksi niin kauan, kun Sunna oli kuuntelemassa.

Onneksi tyttö vääntäytyi jo istumaan ja sanoi menevänsä vilkaisemaan läksyjä. Vai oliko se sittenkään niin onnekasta? Lisko oli ihan hyvin voinut tulla nähdäkseen hänet, tai Sarrin. Ei heillä niin paljon ollut ikäeroa, että sillä enää muutaman vuoden kuluttua olisi väliä.
- Sä olet leikannut hiukset, Lisko sanoi Sarrin mentyä ja kuulosti syyttävältä, vaikken ollutkaan lopulta raaskinut värjätä niitä sinisiksi. Sitä paitsi hän tiesi sen kyllä facebookista.
- Ei se mun syy ole, sanoin samaan aikaan, sillä ajatukseni olivat yhä Jerryn lähtemisessä.
- Joku leikkas väkisin?
- EI kun mä puhuin siitä, että Jerry on Ahvenanmaalla, selvitin tuntien itseni idiootiksi. – Hanna sen sinne käski, eikä sille kukaan näköjään uskalla sanoa ei.
- Joo, poika sanoi ja kääntyi taas televisioon päin.
- Mitä sä täällä teet? Onko teidän telkkari rikki? kysyin pisteliäästi.
- Kunhan lähdin ajelemaan ja jotenkin päädyin tänne.
- Ajelemaan millä? Oletko sä saanut kortin?
- Lopultakin, Lisko sanoi tyytyväisenä.
- Vau, onnea! sanoin. En voinut ymmärtää, miten joku saattoi asua täällä ilman ajokorttia ja autoa, vaikka tietysti Lisko asui paljon lähempänä asemaa ja koulua ja kaikkea.

- Jerry lähetti terveisiä, Lisko sanoi pitkän ajan päästä päädyttyään hassuihin kotivideoihin. Hän pääsi yllättämään minut ja hetkeen en tiennyt mitä sanoa vai virnistelisinkö vain.
- Se on ilmeisesti sitten hukannu mun numeron, päädyin huomauttamaan.
- Tuskinpa.
- No mitä se sanoi musta?
Minun oli vaan pakko kysyä. Ihan sama, mitä Lisko siitä ajatteli tai ymmärsi. Olin riutunut Jerry-ikävää jo liian monta päivää.
- Ei se muuta kuin että terveisiä.
- Se ei manannut että pérkeleen akka, kun meni hankkiutumaan paksuksi? Että miksi mun piti ängetä sen kotiin asumaan?
- Ei, Lisko sanoi kummastuneena. – Et kai sä sille mitään voinut?

Eipä kai sille kukaan ollut mitään voinut. Paitsi että minä olisin voinut rohkaistua uusimaan pillerireseptini. Tai olla alun perinkään naimatta Jerryn kanssa. Tai olla viekkaudella ja vääryydellä luikertelematta hänen elämäänsä. Mutta jossittelu oli turhaa, sillä olin kaiken aikaa toiminut parhaan ymmärrykseni mukaan, enkä olisi tehnyt mitään toisin, paitsi ehkä sen pillerireseptijutun. Oikeastaan en sitäkään. Kai minä olisin hommannut sen, jos olisin voinut. Täältä katsoen, kun olin jo joutunut käymään lääkärissä muutenkin, olin ollut syksyllä aika raukkamainen typerys. Jos olisin silloin uskaltanut, ei minun nyt olisi tarvinnut… mutta turha sitä oli miettiä. Muistin vielä ihan hyvin, miltä minusta oli silloin tuntunut, enkä minä vaan ollut pystynyt, piste.

- Ai se loppu, sanoi Lisko pettyneenä ja alkoi taas käännellä kanavia. – Äh. Ei mitään. Haluatko sä lähteä vähän ajelemaan?
- Haluan! minulta pääsi, ennen kuin ehdin puolta sekuntia harkita. En ollut taas käynyt missään moneen päivään ja olin jo laskenut tunteja huomiseen aamupäivään ja ruokakauppareissuun, jonne aioin ängetä mukaan vaikka takakontissa. Taisin hämmästyttää Liskon.
- Oletko sä varma? Mulla ei oikeastaan vielä ole edes korttia, ajolupa vaan.
- Mä olin Mintunkin kyydissä tunnin päästä siitä, kun se sai kortin niin että kyllä mä uskallan!
- No mennään sitten, Lisko sanoi ja nousi sohvalta.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   30.8.11 18:23:38

Olipa niin erikoinen muffinsi ohje että oli pakko kokeilla :D nyt paistuu uunissa eka erä, saas nähdä mitä tulee :D

Päivämäärä:   30.8.11 18:34:26

Munkin pakko kokeilla noita muffinsseja joku päivä! Kuulostaa niin mielenkiintoselta.

Kivoja pätkiä Sennnu ollut tässä. Mä voisin kyllä mieluusti vielä yhden lukasta ennen, kun lähden ajelee takas Tussulaan tekemään iltatallia...

Päivämäärä:   30.8.11 19:29:10

polli järjestäthän meille kaikille kekkerit niin voidaan yhdessä maistella muffineja? :D

Flanu käytkö sä joka päivä kuinka monta kertaa siellä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.8.11 20:19:05

Musta Polli sais tulla raportoimaan :D

Päivämäärä:   30.8.11 20:25:14

tukehtuikohan se vaahtokarkkiin?

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   30.8.11 22:15:28

joo tai sai jonkun insuliinishokin kaikesta tosta makean määrästä.

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   31.8.11 01:40:32

Cola-vaahtokarkkimuffinsit kuulostaa pelottavan etovilta. En tykkää colasta sitten yhtään, en yhtään! :D

Päivämäärä:   31.8.11 08:24:55

:D Olivat jopa ihan syötäviä! Kuorrutus ei vaan meinannu mulla ensin onnistua kun ei halunnu jähmettyä nii et ois voinu laittaa noiden muffinien päälle.. :P Mutta täytyy sanoa että aika makkeita olivat kyllä :D Ja vähän petyin kun se kokis ei nyt niin hirveästi maistunu siinä, ois voinu minusta maistua enempi :P

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   31.8.11 14:37:55

Noi colamuffinit kuulostaa melkein yhtä äklömakeilta ku kaverin ystävänpäiväkaakao, joka sisälsi ties mitä suklaaströsseleistä vaahtokarkkien ja vaniljavaahdon kautta minttuun ja makeisiin. Se oli kaunista. Juomakelvotonta tosin, mutta sehän nyt on sivuseikka. :D Mut siis joo, kiehautettua colaa... jamijami. :D

Meikä harkitsi et josko ois tänään kipuilupäivän ratoksi ottanu saksimatarvikkeet kauniisiin kätösiin ja vähän laitellut tätä hiuskuontaloa uuteen uskoon. En oo saanu aikaseks, vielä. Saa nähdä josko tästä kohta leikkaisi sen keesin! ... en mä uskaltaisi kuitenkaan, parempi pysytellä vähän perinteisemmässä lookissa :< Vaik meiän lähikaupan kassasedällä on kyllä tosi makee keesi, jonaki päivänä mäki ehkä hommaan sellasen ja sit laitan piikeiks pystyyn ja värjään näyttämään liekeiltä. Henuki vois ehkä unohtaa sen sinisen ja sytyttää hiukset tuleen sen sijaan. ^^

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.8.11 16:37:45

Haha, oispa kiva jos kaikki oikeesti leikkais irokeesin ja sit pidettäis jotkut kokoontumisajot :D
-----------------
Melkein juoksin suoraan pihalle, mutta Lisko juuttui eteiseen vaihtamaan muutaman sanan Jessin kanssa ja jouduin odottamaan häntä.
- Me käydään vaan vähän pyörähtämässä, hän lupasi.
- Aja varovaisesti, Jessi komensi ja minusta tilanne oli huonosti käsikirjoitettu. Ihan kuin Lisko olisi pyytänyt lupaa saada viedä minut ajelulle ja Jessillä olisi ollut valta se lupa antaa. Mokoma lipevyys ei kuulunut normaalielämään, ei ainakaan minun maailmassani. Kummassa oli vika? En ollut kuullut täällä ollessani yhtään kunnon riitaa ellei muistella sitä, jonka Hanna oli tuonut. Kaksoset eivät äyskineet Jessille ja Veskulle eivätkä nämä tytöille. Päinvastoin he vaikuttivat omituisesti olevan samalla puolella, mikä oli minulle täysin vieras ajatus. Siis tietysti mekin olimme yhtä perhettä äidin kanssa, mutta useimmiten me olimme kyllä eri puolilla, oli kyse ihan mistä tahansa.

Lisko ei jäänyt kovin pitkäksi aikaa nuoleskelemaan Jessiä vaan saatoimme lähteä. Hänen autonsa oli jokin iso, tumma kapine siinä paikassa, missä Jerry tapasi pitää omaansa ja olin jo vähällä huomauttaa jotain kirpeää siitä seikasta, mutta pidin suuni kiinni. Eihän Jerry paikkaansa tarvinnut. Kiersin oikeanpuoleiselle penkille ja totesin huvittuneena, että Liskon kädet vähän tärisivät, kun hän yritti sovittaa avainta virtalukkoon. Uskoin arvaavani aika hyvin, miltä hänestä juuri tuntui.
- Mihin ajetaan? hän kysyi saatuaan auton käyntiin ja peruutettua pois talon vierestä.
- Mulla ei ole mitään käsitystä, mihin me edes voitais ajaa, sanoin totuudenmukaisesti.
- Käydäänkö jossain kahvilla?
- Käydään vaan, lupasin, ennen kuin muistin, ettei likviditeettini ollut mainittava. – Tai jos vois ensin pysähtyä pankkiautomaatilla niin mä voisin tarkistaa, onko mulle tullu rahaa.
- Selvä, Lisko kuittasi ja lähti ajamaan. Ei hän mitenkään kovin tottumattomalta vaikuttanut.

Kylällä oli pankkiautomaatti ja Lisko ajoi sen eteen. Minä kipitin tunkemaan korttini sinne suuria toivomatta, mutta yllätyinkin iloisesti. Rahaa oli ja sitä oli paljon! Näin paljon minulla ei ollut ollut vaikka miten pitkään aikaan! Nostin neljäkymppiä ja palasin nopeasti autoon.
- Mä olen rikas, mä voin tarjota kahvit! riemuitsin.
- Ootko sä saanu lottovoiton?
- No en sentään niin rikas. Mutta asumistukea ja sossun rahaa.
- Ai, Lisko sanoi ja olin lukevinani hänen katseestaan jonkinlaista ylenkatsetta.
- Älä yhtään aijattele siinä. Mistä mä muuten saisin rahaa?
- Niin joo. Et kai sä voi töihinkään mennä.
- En voikaan, kun enhän mä pääse Mustaojalta minnekään, ellen saa kyytiä. Ja muutenkin. Kuka mut palkkaisi, enhän mä osaa mitään ja päältä näkee, etten mä kuitenkaan viivy kuin pari kuukautta.

Menimme kahville huoltoasemalle, jossa oli jonkin verran ikäistämme porukkaa. Minulle tuli epämukava olo, kun näin muutaman heistä moikkaavan Liskoa. Silloin he tuntisivat Jerrynkin ja Lisko ainakin saisi myöhemmin vastailla kysymyksiin siitä, miksi hän oli ollut liikkeellä paksun naishenkilön kanssa. Avasin nopeasti takkini ja levitin kaulaliinani roikkumaan mahdollisimman huolettoman ja pöyheän näköisesti. Ehkä se hämäisi katsojat. Haimme kahvit ja kakunpalaset, minä maksoin ja menimme istumaan.
- Miten kauan sä nyt meinaat asua Mustaojalla? Lisko kysyi alkajaisiksi.
- Mä en oikeastaan oo miettiny sitä, tunnustin. Siihen asti, että Jerry palaisi kotiin laupiaan samarialaisen keikaltaan ja pyytäisi minua muuttamaan kanssaan Helsinkiin tai minne tahansa? Siinä olisi mieleiseni vastaus, mutta sen ääneen lausuminen tuottaisi takuulla huonoa onnea. – Jos mun pitää etsiä oma asunto niin mulla melkein pitää olla ensin töitä, sanoin, ja ihan tottahan sekin oli.
- Niin että ainakin vuoden tai jotain?
- Miten niin? kysyin. Heinäkuussahan se syntyisi.
- No kai sä olet äitiyslomalla sitten aika pitkään.

Uskomatonta kyllä, en minä ollut ajatellut sitä tuolla tavalla. Olin vain ajatellut, että kunhan se olisi ulkoistettu, olisimme Jerryn kanssa päättäneet mitä sille tapahtuisi ja minä voisin taas ruveta keskittymään vähän itseenikin. – Niin kai, sanoin epävarmasti.
- Anteeksi jos mä olen utelias, mutta mikset sä asu kotonasi?
En voinut uskoa, ettei Lisko tiennyt. Näköjään sitten Jerry ei ollut puhunut minusta hänelle mitään.
- Koska se myytiin ja mutsi muutti kimppaan maailman ällöttävimmän ukkelin kanssa, sanoin.
- Ja heitti sut pihalle?
- Ei kun Mustaojalle, naurahdin, mutten mitenkään iloisesti. – Jessi tarjosi mulle kattoa pään päälle.
- Ne on niin huippuja. Mä oon muistaakseni ennenkin sanonu sulle siitä, Lisko hymyili. - Etkö sä nyt sitten oo tekemisissä sun mutsin kanssa?
- Kyllä me soitellaan ja se yrittää saada mut käymään siellä niiden uudessa paikassa, mutta en mä halua nähdä sitä miestä.
- Missä se on?
- Jäniksenlinnassa, vastasin. Tiesin sen ja osoitteenkin, vaikka en olisi myöntänyt senkään vertaa kiinnostusta äidille.
- Ai. Haluatko sä, että ajetaan sinne?

Kysymys oli pysäyttävä.
- Osaisitko sä sinne? kysyin saadakseni lisää miettimisaikaa, mutta se kuulosti jo sellaisenaan ihan myöntävältä vastaukselta.
- Tietysti.
- Mä en halua mennä niille, mutta ei kai haittaisi vaikka näkisi sen paikan, sanoin hitaasti. Ajattelin, että Tenttu oli jo siellä. En ollut nähnyt hevostani ikuisuuteen. Olikohan sillä ikävä minua?
- Mennään sitten katsomaan, Lisko sanoi ja pisteli lopun kakun suuhunsa. Minä seurasin esimerkkiä ja lähdimme jatkamaan matkaa.

Päivämäärä:   31.8.11 17:29:48

Rabbitscastle's Roylar Riders FTW!

(ja sitäpaitsi se mustaojantiekin on melkeen jäniksenlinnaa .D)

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   31.8.11 18:05:37

Sennnu nyt tarvitaan lisäpätkää ja kunnolla! Tää on eleffanttimaisen iso ja vakava hätä tilanne!!
Mun kämppis on pahimpia painajaisiakin pahempi. Mun ei oo turvallista asua täällä ja joudun muuttamaan pois. Tässä on vaan vähän ongelmia ennen kuin pääsen turvaan.
En voi kuitenkaan netissä tarkemmin kertoa, voisi tulla mulle pahoja hankaluuksia.
Mua pelottaa ihan sikana ja kauhee koti-ikävä. Toivoisin etten ois näin yksin tässä tilanteessa :/ Tässä pakkailen tavaroita ja mietin mistä saan apua näiden siirtämiseen. Kaiken lisäks oon varmaan tulossa kipeäski. Tai sitten se on tätä stressiä, jatkuvaa epätietoisuutta ja pelkoa, joka saa tuntuu siltä, että kuume ois nousussa.

Tosta irokeesistä.. Mun naama varmasti murtuili sangen mielenkiintoisesti. kun maanantaina näin tytön jolla oli hiukset molemmilta sivuilta leikattu ihan lyhkäseksi (ehkä parin millin sänki), mutta keskeltä päätä meni kuitenkin pienellä kaistaleella hiuksia jotka ylti olkapäälle. Ja ne hiukset oli blondit, jotka oli värjätty siniseks :'D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.8.11 20:22:37

PV noi hui! Siis kämppikselle. Ja hah noille hiuksille. :D
---------------
10. Vakoiluretki
Lisko lähti ajamaan samaan suuntaan kuin minä silloin, kun olin luvatta ottanut Jerryn auton. Sivumennen sanoen pelkäsin vähän, ettei se reissu ollutkaan sujunut ihan haavereitta. Seuraavana päivänä Vesku oli manaillut postilaatikon keikahtaneen vinoksi, mutta hän oli pistänyt sen roudan syyksi. Minäkin olin yhdistänyt sen ajeluretkeeni vasta, kun olin nähnyt Jerryn sivelevän otsa rypyssä autonsa kylkeä. Olin hyvin saattanut osua laitokseen palatessani.

Mutta kukaan muu ei osannut yhdistää molempia palasia, enkä minä ymmärrettävistä syistä sanonut mitään. Lisko ei osunut mihinkään, mikä oli hyvä juttu, sillä hänen isänsä kuulemma tappaisi hänet paljain käsin, jos niin kävisi.
- Me aletaan lähestyä Jäniksenlinnaa, Lisko sanoi lopulta. – Tiedätkö sä missä täällä se on?
- Mä tiedän osoitteen, mutta en tietenkään, missä se on, sanoin katsellen ulos. Ei ollut vielä ihan pimeää, sillä kevät alkoi olla pitkällä.
- Voitko sä katsoa kartasta? Siellä ovitaskussa on kartta.

Minun ei tarvinnut sanoa, että jos minä sitä lukisin, joutuisimme todennäköisemmin Savonlinnaan, sillä ennen kuin ehdin löytää edes Tuusulan, Lisko löysi bussipysäkin ja pysähtyi siihen.
- Osoite? hän kysyi. Minä kerroin sen ja tajusin samalla, että Jerry olisi vain pannut sen navigaattoriinsa. No, Lisko-parka ei muutenkaan yltänyt Jerryn tasolle, miten hänen laina-autonsakaan voisi? Karttaa hän kuitenkin selvästi osasi lukea, sillä hän murahti tyytyväisenä ja jatkoi matkaa. Tosin hän ei muistanut katsoa taustapeiliin lähtiessään pysäkiltä taas liikkeelle ja sai juuri kohdalle ajavan auton huudattamaan torvea niin, että sydämeni hyppäsi kurkkuun, eikä poikakaan näyttänyt mitenkään tyyneltä.

Käännyimme pian isommalta tieltä pienemmälle ja säästeliäämmin valaistulle. Minusta se näytti menevän pelkästään metsään, mutta Lisko vakuutti, että se oli oikea. Parin minuutin kuluttua minua alkoi ahdistaa. Oliko äiti hullu? Tällaista tietä ei takuulla mennyt yksikään bussi ja olimme jo ajaneet sen verran, etten voinut kuvitella käveleväni niin pitkään joka aamu ja iltapäivä. Julkinen liikenne, my ass! Mutta ilmeisesti tie oli vain oikotie jonnekin, sillä pian se leveni ja alkoi näyttää asutummalta.
- Sitten pitäisi kai vaan löytää oikea numero, Lisko sanoi ja hiljensi vauhtia. Taloja oli ensin näyttänyt olevan enemmänkin, mutta ei niitä ollut. Yhden kun ohitti, seuraava hädin tuskin näkyi, vaikka näin illalla niissä oli valot.
- Tässä, sanoin, kun ehdin heittää silmäyksen ohittamaamme postilaatikkoon ja hän jarrutti.
- Okei, mitä sä haluat tehdä?
- Ei kai tässä voi oikein mitään tehdä jos ei halua ajaa pihaan? tuumin ja yritin venyttää kaulaani nähdäkseni jotain. Näin pari valaistua ikkunaa ja siinä kaikki.
- Jätetään auto johonkin ja mennään katsomaan jakaisin.

Se oli käyttökelpoinen ajatus, päätin.
- Mihin johonkin? kysyin. Niitä bussipysäkkejähän ei ollut.
- Tielle.
- Entä jos joku tulee kovaa ja törmää siihen?
- No kai tässä joku leveempi kohta on.

Minusta ei ollut, mutta Lisko pysäytti kuitenkin vain lyhyen matkan ajettuaan. Arvelin, että olimme kahden talon puolivälissä, sillä kummankin valot näkyivät. Mietin, olinko hullu halutessani hiipiä pimeässä katsomaan paikkoja, mutta päätin, etten ollut. Astuin ulos autosta – ja humps, putosin ojaan.
- Henriikka! Mitä tapahtui? Liskon ääni oli aika hätäinen, kun hän kiersi auton ympäri.
- Miltä näyttää, hítto vie! sähisin. Onneksi ojassa ei ollut vettä, se tästä olisikin puuttunut, että olisin kastunut. Mutaa kyllä, tai savea tai jotain liukasta, sillä kenkäni liukuivat, kun yritin liikkua, mutta veden olisin jo tuntenut. – Auta mut ylös täältä!
- Anna käsi!

Ellen olisi ollut niin kiukkuinen, olisin ollut pakotettu nauramaan, kun lopulta pääsin konttaamaan tielle. Mahdoin olla näky.
- Ois ollu ihan kiva kertoa, että sä pysäköit melkein ojaan!
- Mä en tainnu tajuta, että se oli niin lähellä, Lisko sanoi ja niin kauhistunut oli hänen naamansa, että uskoin hänen olevan todella pahoillaan. – Sattuko sua?
- Ei kai muuta kuin ylpeyteen, sanoin alkaen rauhoittua. Katselin kämmeniäni, jotka tuntuivat ja näyttivät kuraisilta, mutta muuten kaikki oli kunnossa.
- Sori oikeesti, mä en tarkottanu.
- Et tietenkään tarkottanu, tuhahdin jalosti ja sitten lähdimme tutkimaan äitini uusia tiluksia.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   31.8.11 23:25:20

just loppu pätkät ku kerkesin päästä lukemisen makuun :D Mä oon kipeenä, yskin verta ja ahistaa henkeä.. Ja käsi ei liiku yhtää :/

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.8.11 23:33:50

Ja mitä sä sit oot tehny???

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   31.8.11 23:37:57

no mä oon ollu töissä varmaa 1000 tuntia (oon siis kaupassa töissä), istunu kassalla ku on ollu -50% kaikki tuotteet ja näpytelly sen alennuksen jokasen tuotteen kohalla jokaselle ihmiselle. Voitte varmaa kuvitella miten ykstoikkosta ja raskasta se on ku ihmisiä on miljoona ja kaikilla kärryt täynnä ruokaa yms. :D ja siks yskin verta ja ahistaa henkeä (varmaan siis tästä johtuu) meillä on koko paska homeessa ja huomenna uuden kaupan avajaiset \,,/

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   31.8.11 23:38:30

olikohan tarpeeks epäselvästi kirjotettu :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.8.11 23:40:42

Oookei, kuulosti vähän siltä että oot tullu satulasta alas kyljelles kannon päälle :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   31.8.11 23:55:50

no oon mä senki tehny tosin siitä on nyt aikaa jo jokunen viikko ja tulin kentällä alas käsi eellä esteen jälkee ja hevonen kaatu mun päälle :D niskat rusahti kivasti ja käsi väänty niin että tuo käsi vaivaa siitäkin syystä vieläkin. ku meni tuolta lapaluusta jotain ilmeisesti pois paikaltaan:D mutta takasin nousin selkää!

Päivämäärä:   1.9.11 07:45:29

Missäs Luna$i on töissä, mä haluun kans kaikki eväkseni -50%! .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.9.11 16:23:33

Vieläkään ei ollut pilkkopimeää, joten hiivimme varmuuden vuoksi ajotietä reunustavien pensaiden takana. En osannut arvella, mitä pensaita ne olivat – ehkä ruusuja, sillä niissä oli vaatteisiin tarttuvia piikkejä. Onneksi äiti ei ollut koiraihminen. Joku Armi tontilla olisi estänyt tutkimusmatkan kokonaan. Nyt saatoimme kaikessa rauhassa kävellä eteenpäin ja katsella niin paljon kuin sielu sieti. Talon edessä oli kaksi autoa, joten onnellinen nuoripari oli kotona, mutta minä olin enemmän kiinnostunut siitä, millaisen tallin he olivat saaneet aikaiseksi, joten kiskoin Liskoa eteenpäin. Talon takana se oli, uutuuttaan pimeässäkin loisteleva pieni talli. Se oli kamalan sievä, se minun piti myöntää. En ollut osannut kuvitellutkaan sellaista. Siinä oli keskellä käytävä, johon saattoi kävellä ja jonka oikealla puolella asuivat hevoset. Säikähdin, kun Tenttu pisti päänsä ulos oven yläpuolelta, mutta sitten vain ilahduin. Rakas, rakas hevoseni! Rapsuttelin sitä ja juttelin sille Liskon odottaessa ulkopuolella. Tenttu ei kuitenkaan ollut sen seurankipeämpi kuin koskaan ennenkään ja palasi pian tekemään mitä nyt sitten olikaan ollut tekemässä. Olin ihan valmis antamaan Samelillekin taputuksen, mutta Lisko keskeytti minut.
- Mä luulen, että joku tulee, hän sanoi.

Tietenkään meidän ei olisi tarvinnut mennä karkuun, noloahan se vain olisi ollut, löytyä sieltä. Minä olin kuitenkin virittäytynyt jonkinlaiselle vakoojataajuudelle, kun olimme jo hiiviskelleet hiljaa sinne asti, joten tartuin Liskoa kädestä.
- Äkkiä, tänne! kuiskasin ja kiskoin hänet käytävän läpi tallin taakse. Sydämeni hakkasi sataatuhatta ja katseeni haki piilopaikkaa. Sielläkin oli muutama puska ja menimme lähemmän taakse. Se oli oikein hyvä paikka, sillä sieltä näki suoraan talliin. Hevosten valkeat läsit hohtivat hämärässä, kun ne molemmat katsoivat peräämme. Perhanan juoruakat!

Äiti ja Pertsa eivät kuitenkaan näyttäneet havaitsevan mitään kummallista hevosten käytöksessä, joka sitä paitsi muuttuikin, kun he lähestyivät. Päät kääntyivät sinne päin ja ne alkoivat hoputtaa houkuttelevalla hörinällä. Oli selvästi iltaruoan aika. Vetäydyimme matalammiksi, kun pariskunta sytytti valot, mutta eivät he vilkaisseetkaan meidän suuntaamme. Pertti avasi vasemmalle puolelle jääneen oven ja tuli sieltä hetken kuluttua syli täynnä heinää. Äiti toisti tempun. He juttelivat jotain, mutta sen verran hiljaa, etteivät sanat kuuluneet meidän korviimme asti. Äänensävystä päätellen äiti kyllä taisi puhua Tentulle, mutta en toisaalta olisi kauheasti hämmästynyt, vaikka hän olisi lässyttänyt Pertille samalla äänellä. Hyvin pian he sammuttivat valot taas ja lähtivät takaisin taloa kohden. Pertti näkyi vetävän äidin kainaloonsa, mikä oksettavuudessaan erityisesti mainittakoon. Tai paskat, kateellinen minä vain olin, kun olin itse vailla kainaloa.

- Mennäänkö nyt pois? Lisko kysyi, kun oli ollut vähän aikaa hiljaista.
- Mennään vaan huokaisin. Olisin voinut haparoida täällä vielä vähän aikaa ja katsoa tarhan kunnon, mutta nyt alkoi olla pimeää ja sitä paitsi uuteen ikkunaan talossa syttyi valo. Se avautui tallin suuntaan eli sinne, missä mekin olimme, ja vaikka järkeilin, ettei valaistusta huoneesta voinut nähdä meitä pimeällä pihalla, en voinut olla varma. Ikkunasta näkyi kattolamppu, joka oli vähän aikaa sitten roikkunut meidän olohuoneessamme ja se riitti. En halunnut nähdä yhtään enempää.
- Mennäänkö taas puskia pitkin? Lisko kuiskasi, kun olimme talon kulmalla.
- Näh, niissä on piikkejä. Ja nyt on pimeetä. Mutta juostaan.

Ja me juoksimme. Minulle tuli elävästi mieleen, miten Minttu ja minä olimme käyneet pieninä omenavarkaissa. Emme me kenenkään pihaan olleet uskaltautuneet, paitsi yhden autiotalon, mutta siellä omenat olivat niin kirpeitä, ettei niitä voinut syödä. Mutta aidan yli jalkakäytävän puolelle ojentuvista oksista me poimimme, jos niissä jotain oli jäljellä, ja sitten juoksimme sydän pamppaillen ja hysteerisesti nauraen seuraavan kadunkulman taakse syömään saalistamme.

Tässä oli jotain hyvin samaa, ja kun pääsimme Liskon autolle asti, nauroin niin hengästyneenä, että kompuroin.
- Onko sulla joku hätä? Lisko kysyi, kun nojasin takaluukkuun ja nikottelin naurua.
- Ei, sain sanottua vähän ajan kuluttua, mutta siihen mennessä hän oli ottanut kiinni kainalostani kuin olisi pelännyt minun romahtavan. – Ei. Kaikki kunnossa.
- No tule autoon sitten.
- No enkä tule, ennen kuin sä oot ajanu sen pois ojan reunalta, sanoin ja aloin taas nauraa ajatukselle, että Lisko kuvitteli minun kiipeävän takaisin autoon ojan kautta.
- Öh… tietysti. Ellei olisi ollut niin pimeää, olisin takuulla nähnyt Liskon punastuvan. Sen kuuli hänen äänestään.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   1.9.11 20:29:52

kauppa on tyhjä ja jos te kaikki asutte jossai helsingin seutuvilla nii on aika pitkä matka lähtä kauppaan ;D s-marketissa työskentelen :)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   1.9.11 20:46:44

iltapalaa jooko? =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.9.11 16:53:35

Sellaisen reissun jälkeen tarvitsimme jotain vahvistavaa ja pysähdyimme uudelleen kahville, tällä kertaa vaan kaukaisemmalle huoltoasemalle. Siellä ei ollut tuttuja, jotka olisivat moikkailleet Liskoa ja ihmetelleet minua vaan meitä ei noteerattu mitenkään.
- Mun pitää mennä vessaan, sanoin Liskolle ja tungin hänelle toisen kaksikymppiseni käteen. - Tuo mulle kaakao.

Kun palasin vessasta, jouduin hetken hakemaan, ennen kuin näin Liskon. Hän istui ikkunapöydässä edessään iso muki ja toinen vastapäisellä paikalla minua odottamassa. Siirryin sinne mahdollisimman ripeästi, sillä kaipasin kovasti suklaan lohdutusta. Vakoileminen ja pelastautuminen oli ollut jännittävää, hauskaakin, mutta se kyllä veti ihmisen vähän sipiksi.
- Niillä ei ollut kaakaota, Lisko sanoi, kun istuin alas. – Mä jouduin ottamaan teetä. Kai se sopii?
Minä en oikeastaan pitänyt teestä. Useimmiten, kun join sitä, vatsani tuli kipeäksi, mutta en viitsinyt tehdä asiasta numeroa. Ehkä lihapiirakka olisi auttanut asiaa, sillä kirjoituksissa en koskaan ollut saanut sitä kuvottavaa oloa, vaikka olin juonut teetä. Tai sitten se ei vaan sopinut siihen tilanteeseen.
- Oliko siellä lihapiirakoita? kysyin varmuuden vuoksi.
- Taisi olla. Haluatko sä? Lisko kysyi.
- Voisin haluta. Kylmänä, ilman mausteita.
- Mä haen, poika lupasi ja livahti kärppänä tiehensä. Huomasin, että pöydällä oli rahaa yksi kympin seteli ja läjä hiluja. Ne olivat kai vaihtorahani, eikä hän ollut ottanut niitä.

Syötyäni rasvaisen, huoneenlämpöisen lihiksen oli teekin kadonnut kyytipoikana ihan huomaamatta.
- Joko lähdetään? kysyi Lisko, joka oli seurannut syömistäni jonkinlaisella ihmetyksellä. – Mä lupasin raportoida Jerrylle vielä.
Epämiellyttävä tunne alkoi vallata hahmoni. Raportoida? Mitä?
- Mitä sä sille raportoit? kysyin töykeästi ja ennen kuin Lisko ehti sanoa mitään, ajatuskuvio hahmottui pidemmälle. – Käskikö Jerry sut ajeluttamaan mua?

Siinähän ei nyt suoranaisesti olisi ollut mitään pahaa, olihan kai ihan kiva, että Jerry ajatteli minua edes sen verran, vaikkei voinutkaan alentua puhumaan kanssani. Olin kuitenkin jo keksinyt toisen motiivin, joka ei ollut yhtä miellyttävä.
- Ei se mitään käskenyt, noin suoranaisesti, Lisko sanoi.
- Vaan?
- Kunhan sanoi, että jos mä satun käymään Mustaojalla niin katsosin, oletko sä valmis murhaamaan sen.
- Alan olla. Miksei se voi itse kysyä multa?
- No se voisi olla ikävää, jos sä olisitkin kauhean vihanen.
- Ja siinäkö kaikki? kysyin epäluuloisena, sillä nyt olin hiukan vainoharhainen. Entä jos Jerry oli usuttanut Liskon seuraani, jotta minä ihastuisin Liskoon ja päättäisinkin haluta perustaa pikku perheeni hänen kanssaan ja Jerry pääsisi pälkähästä. Liskohan oli ainakin aikojen alussa näyttänyt olevan hiukan kiinnostunut minusta, mutta tuskinpa kukaan haluaisi tyttöystävää, jolla oli näin turvonnut keskivartalo. Paitsi Leksa, mutta ei kai hänkään ollut ollut mitenkään tosissaan, kunhan oli kokeillut. Ja mitä jos Jerry oli laittanut hänetkin asialle? Tosin, jos en ollut kelpuuttanut Leksaa niin miksi olisin huolinut Liskon?

- Mitä peliä te jätkät nyt oikein pelaatte? kysyin suoraan.
- Ei mitään peliä, Lisko sanoi kiusaantuneena, vaikka ei se tietenkään mitään tarkoittanut. Ehkä hän oli kiusaantunut vain siitä, että olin käynyt tällä tavoin hänen kimppuunsa eikä siksi, että he olisivat punoneet jotain juonia. Minulla ei kuitenkaan ollut rohkeutta kertoa, mitä polkuja ajatukseni olivat menneet. Mitä jos hän olisi nauranut minulle päin naamaa ja kysynyt, kuvittelinko olevan jotenkin haluttava maha pystyssä.
- Mennään sitten, sanoin vakaasti päättäneenä, että puhuisin Jerryn kanssa vielä tänä iltana. Olin vihainen, mutta en niin vihainen, ettenkö olisi huomannut, miten ymmällään Lisko oli. Omatunto alkoi vaivata minua, kun olimme ajaneet vähän aikaa jäätävässä hiljaisuudessa. Poika oli hakenut minut ensimmäiselle ajelulleen, vaikka olisi voinut yhtä hyvin lähteä Nikon tai jonkun muun kanssa, ja luoja tietää, että olin kaivannut päästä ulos. Lisäksi hän oli vienyt minut katsomaan äidin uutta kämppää ja Tenaria, ja minulla oli ollut suorastaan hauskaa ihan loppuun asti.

- Anteeksi, sanoin, vaikka sen sanan lausuminen ei aina ollutkaan minulle ihan helppoa.
- Mistä? Lisko kysyi.
- Että mä aloin rähjätä sulle. Ja kiitos kun pyysit mut ajelemaan. Mä olin melkein mökkihöperö. Mua vaan jotenkin ahdistaa.
- Mikä sua ahdistaa?
- No että tää tilanne on niin epämääränen. Jerry ei soittele mulle, se on lähteny karkuun, enkä mä tiedä yhtään, mitä se ajattelee musta ja siitä, että mä… tää vauva on tulossa.
- Ei se nyt karkuun lähteny, Lisko puolusti ystäväänsä.
- Voi, kyllä se lähti. Mitä enemmän mä ajattelen, sitä varmempi mä olen, että ellei Hannan isä ois sopivasti sairastunu niin se ois keksiny jotain muuta. Ehkä se ei edes ole sairastunu. Ehkä Jerry pyysi Hannaa keksimään jotain, ettei sen tarttis asua saman katon alla mun kanssa.
- Sä oot ihan hullu, Lisko sanoi painokkaasti ja ehkäpä olinkin.
- Kiitti kumminkin, kun veit mut sinne Jäniksenlinnaan.
- Mitäs siitä, Lisko sanoi kohteliaasti ja sitten olimme perillä Mustaojalla. Hän ei halunnut tulla enää sisään, minkä ymmärsin hyvin. Olisin itsekin halunnut eroon ihmisestä, jolta olin juuri saanut paranoidiset haukut.
- Jos sä joskus toiste kaipaat ajelukaveria niin hae mut. En mä aina oo tämmönen, lupasin. Lisko veti kättä lippaan ja virnisti. En ehkä sittenkään ollut säikäyttänyt häntä juuria myöten.

Päivämäärä:   2.9.11 17:14:20

Lisko on kyllä omalla tavallaan ihana :)

Päivämäärä:   3.9.11 13:18:31

onko kaikki muka viikonlopun vietossa kun ei kukaan käy kommentoimassa? mä tarviin lisää! lenssu iskeny mut alennnusmyynnit kutkuttais :)

Päivämäärä:   3.9.11 15:04:42

tripi, päivittäin joo. Vitsit, huomenna pitäis mennä Marsun kanssa kisoihin, mutta multa puuttuu vetoauto ja kuski :D. Traikku olis tiedossa kyllä...

Mua väsyttää ihan törkeesti. Viiminen neljän yön viikko ja univelkaa enemmän ku laki sallii koko kesältä. Tallille pitäis mennä rakentaa poitsulle lankkutarha kuntoon ja laittamaan sähköt kondikseen, että muut saadaan pysymään tarhoissaan... Tekemistä nii maan perkeleesti taas.

Mut saisko lisää? Oli paljon piristyspätkiä, mutta kun ne sai luettua, ni alko väsyttämään taas...

Päivämäärä:   3.9.11 15:29:56

mulla olis vetokoukku mutta kortissa ei pikku-e:tä, joka vissiin tarvitaan? Mutta montako kertaa päivässä sä siellä käyt?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.9.11 16:06:32

Riippuu, miten iso ja painava traikku on, et tarviiko pikku-e:n... mähän ajelin suvereenisti mun pikkutraikun kanssa vaikka minne, kun sinne ei sopinut kun yks hevonen, eikä mulla oo sitä e:tä.
---------------
Mustaojalaiset olivat iltapalalla, mutta minun ei tehnyt mieli mitään syötyäni juuri sen ison lihiksen. Sitä vastoin halusin kiireimmän kaupalla omaan rauhaani ja puhelimeen.
- Sauna on lämpiämässä, sanoi Vesku.
- Mä voin mennä sinne kohta, mun pitää vaan hoitaa yks juttu, lupasin ja melkein juoksin portaat ylös. Varmuuden vuoksi sulkeuduin Jerryn huoneeseen. Se oli kauimpana kaikista muista huoneista ja muutenkin olin alkanut ajatella, että oikeastaan voisin ihan hyvin muuttaa sinne. Ei niin, että kuvittelisin Jerryn hengen liihottelevan siellä ja lohduttavan minua, mutta etenkin nyt, kun alkoi tulla kevät ja valoisaa, minua alkoi vaivata suljetun paikan kammo ikkunattomassa huoneessani. Mietin, olivatko Jessi ja Vesku pohjimmiltaan jonkinlaisia sadisteja, kun olivat kasvattaneet koko jälkeläiskatraansa pimeässä kuin parsat ja minkälaisia henkisiä vammoja nämä olivat siitä saaneet?

Jerry vastasi melkein heti.
- Iltaa, lapsesi äiti täällä, esittäydyin sarkastisesti.
- Mitä kuuluu? Jerry kysyi varovaisesti.
- Páskaaks tässä kurjuutta kummempaa. Oletko sä tulossa joskus pois sieltä?
- Mä tulen pääsykokeisiin.
- Mihin pääsykokeisiin? utelin ystävällisesti. Enpä ollut kuullut Jerryn päättäneen, mihin haluaisi.
- Oikiksen.
- Jaha. Ja koskas ne sitten on?
- Kesäkuun puolessa välissä.
- Kesäkuun puolessa välissä? kiljaisin. Siihen oli paljon yli kuukausi aikaa, melkein kaksi. – Etkö sä aio tulla takasin ennen sitä?
- En mä varmaan, täällä on hyvä lukurauha ja mä opin asioita tallinpidosta niin, että suhisee. Kohta alkaa tulla varsoja ja astutuksia…
- Eikö se ukko muka ole jo tarpeeksi terve hoitaakseen ne itse?
- Alkaa se parantua, mutta nuorenemaan päin se ei ole.
- Ja etkö sä muka tiedä tarpeeksi varsoista ja astutuksista, sähän oot jumaliste syntyny hevostilalle!
- Meidän hevoskasvatus on nappikauppaa näihin verrattuna. Tää on ihan mieletön paikka!

Hengitin syvään ja laskin viiteen.
- Anna mä arvaan. Pääsykokeen jälkeen sä lähdet sinne takasin loppukesäksi ja jätät mut hoitamaan kaiken yksin.
- Minkä kaiken?
- Neuvolassa käynnit, lääkärit, synnytys-faking-valmennuksen ja loppunumeroksi tietysti itse synnytyksen, luettelin.
- Hei, et kai sä oleta, että mä matkustan täältä mantereelle vaan sen takia, että pääsen sun kanssa neuvolaan?
- Mä en olis edes olettanu, että sä lähdet noin raukkamaisesti karkuun ja sitten piiloudut jonkun merimatkan taakse!

Jerryllä oli tarpeeksi ymmärrystä vaieta. Olin saanut pahimman pois sydämeltäni, mutta oli minulla vielä toinen mokoma juttuja. Kai ne olisi hyvä päästää nyt saman tien.
- Yritätkö sä saada Liskoa ja mua yhteen, että sä voisit sopivasti unohtaa mut ja penskan?
- Häh?
Okei, se oli ehkä huti. Jerry kuulosti aidosti äimistyneeltä.
- Ja eikö me nyt voitaisi puhua siitä, mitä tapahtuu. Ymmärrätkö sä, että mun koko elämä on ihan levällään, koska sä et halua puhua tulevaisuudesta.
- Mistä tulevaisuudesta? Jerry kysyi jäykästi.
- Meidän tulevaisuudesta! Ja penskan, muistin lisätä. Tässä kohden Jerryn olisi hyvä ottaa esiin jonkinlainen suunnitelma yhteisestä elämästä, minä en sitä voinut ottaa puheeksi. En vaan pystynyt.
- Mä en tiedä, mitä siitä voisi puhua.
- No esimerkiksi että mitä tapahtuu, kun se on syntyny. Huutokaupataanko me se ebayssa vai mitä?
- Ei tietenkään!
- No paanko mä sen sitten koriin ja annan kellua sinne Ahvenanmaalle, että sä saat ottaa sen hoitaaksesi? kysyin ilkeästi.
- Ei, Henriikka…
- Koska jos sä olet siellä niin en kai mä voi ikuisesti roikkua täällä sun kotona. Enkä mä voi sitä yksin pitää, jos mä yritän saada töitä tai jotain, enkä muutenkaan, enhän mä osaa.
- Kyllä äiti auttaa sua.

Se oli ehkä typerintä, mitä Jerry saattoi sanoa, eikä hän jatkanut yhtään sen loisteliaammin.
- Miksi mun pitäisi kärsiä koko loppuelämäni yhdestä hairahduksesta?
- Miksi mun sitten? huusin ja paiskasin kännykän sängynpäätyyn niin, että akku irtosi. En viitsinyt edes koota sitä. Ei Jerry kuitenkaan soittaisi takaisin, eikä muilla ollut väliä.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.9.11 16:28:01

parsat piristi, mutta mitä hittoa Jerry?!?

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   3.9.11 17:56:56

tyhmä jerry

Päivämäärä:   3.9.11 18:08:37

Mun mielestä Henu on kärsiny jo tarpeeks :( Onhan se ollu vähän lapsellinen ja nii, mutta se on vähän sen äidinki vika kun se on sitä paaponu noin paljon ettei se oo päässy aikuistumaan. Jerry on kyllä tyhmä :(

Lähettäjä: vivasabotage 
Päivämäärä:   3.9.11 19:03:09

jerry ei oo enään se kultapoika mikä ennen. nyt alan kallistuu henun puolelle ja toivon et se lähtis pois mustaojalta nyt heti :< tajuais jerry ettei se ikuisuuksia siellä odottele

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   3.9.11 20:16:46

Jerry on persläpi ja siitä samasta lävestä on henun hiuksetki!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.9.11 20:29:37

Sizyy, sun pitää nyt vaan päästä yli Henun tukasta!! :D:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.9.11 20:36:46

Sizyy-parka :D
Mut hei, ne kasvaa!

Päivämäärä:   3.9.11 21:01:54

tripi, Meen tallille sillei ip, ja lähen illalla pois :D. Koko päivän siis touhuun melkein siellä.

Mari on nii kevyt, et jos jostain sais kevyen traikun, ni ei tarttis olla pikku-e:tä.

ÄÄää mä kaipaan niin kovin kuskia, joka vie meijät kisoihin ja kisahoitajanki tahon. Kaikki tutut käyny läpi, kukaan ei pysty kuskaamaan:(

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   3.9.11 22:41:19

Juuri tuon takia tuli hankittua oma koppi :) Tosin nykyinen vetoauto on niin massava, että tarttis olla se E tuolla kortissa, mutta mitäs me pienistä kun ei pienetkään meistä;) Ja siihen pikku-e:en tarpeeseen vaikuttaa se kopin+auton massa, ei hevosen paino...

Mutta asiaan, mua jotenkin säälittää sekä Henu että Jerry, kumpikin tottunut että Äiti hoitaa...

Päivämäärä:   3.9.11 22:48:40

Muisto, mäkin hommaisin mieluusti kopin, mutta kun ei oo vielä varaa... Koppi tosin on jo tiedossa, mutta vetoautoa mä nyt kaipailen lähinnä.. Ja kyllä mä tiedän, mitkä siihen vaikuttaa... (sry, nyt ei kestä yhtään mitään viisauksia, kun @!#$ kyydin puuttuminen viikon etsimisestä huolimatta)

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   3.9.11 23:28:09

flanu, kuhan mainitsin kun moni luulee, että se vaikuttaa onko siellä se pieni settis vaiko jumalaton suomi-mörssäri kyydissä... Harmi kun asutte siellä jumalan seljän takana, muuten olisin voinut lähteä kyytimieheksi:/

Päivämäärä:   3.9.11 23:33:15

flanu mä en oo ikinä vetäny kärryä perässä, mutta kisahoitajan musta saisit!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.9.11 23:41:57

Mä ajattelin mennä huomenna katsomaan uutta jeeppiä. :D
Ja muutamaa muutakin autoa.

Päivämäärä:   4.9.11 08:49:15

Muisto, tottahan se on... Mä toivon suuresti, että tripsun autolla saa vetää shellin vuokrakoppia! :D... Kundikaverilla on CE, mutta ei BE:tä.... Se on meijän kuski... Mut toisaalta, ajaa siististi ja noin, ni ei poliisit meitä varmaan pysäytä.

tripsu, harmi ku oot kipee, oisit ollu nii mahti kisahoitaja! Onneks kisapaikalla on sellasia ihmisiä kuitenki, joita voi tarpeen vaatiessa pyytää pitämään mawsua. Sellasia, joiden tiedän et pärjäis sille sen pienen hetken. Meillä on EHKÄ pinkit suitset!!!! (faceen tulee heti illalla kisakuvia!) Hei, lähetään ehkä 24.9. estekisoihin EVR:lle, lähe sillon kisahoitajaks? (sinne jos mennää, ni tarkotus olis hypätä b-merkin rata)

Sennnu, hehe, sit mä palkkaan sut mun viralliseks kisakuskiks?

Lähettäjä: nielurisa 
Päivämäärä:   4.9.11 11:03:47

flanu, jos on CE on automaattisesti BE

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.9.11 14:10:06

Nykyisen lainsäädännön mukaan pitäs olla sitte BECE, pelkkä BCE ei riitä enää. Ku se muuttu tossa jossain vaiheesa. Se pikku eekin merkitään nykyään tohon korttiin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.9.11 16:44:03

Jep, ei auta vaikka osais ajaa perävaunullista rekkaa, sitä traikkua ei saa vetää ilman pikku-e:tä, näin mä olen antanu itselleni kertoa.
-----------
11. Paha tuuli
Menin saunaan vasta, kun kuulin Sunnan kiljaisevan portaista, että kaikki muut olivat jo käyneet. Hetken mielijohteesta otin mukaani sen sinisen värin, jonka olin ostanut, mutten käyttänyt. Johonkin minun piti suuttumustani ja kapinaani purkaa, olkoon sitten pääparkaani. Ehkä ottaisin myös pari läväriä vaikka nenään nyt, kun minulla oli rahaa. Jerry ei halunnut minua sievänä ja pitkätukkaisena, olisipa kiva nähdä, mitä hän ajattelisi sinitukkaisesta hirviöstä.

Hiusten värjääminen ei parantanut vítutusta, päinvastoin. Jessus sentään, että päästäni tuli järkyttävän näköinen. Minulla oli kova ikävä vanhoja, pitkiä hiuksiani ja itkin vähän aikaa peilin edessä, mutta koska asialle ei voinut enää mitään, en jatkanut sitä kovin pitkään.
- Tuikku murheeseen, sanoin puoliääneen ja heitin vaaleansiniseksi värjäytyneen pyyhkeen pyykkikoriin. Jos ikinä olin kaivannut lasillista niin nyt. Muistin, että keittiössä oli varsin hyvin varustettu viinakaappi ja päätin käydä verottamassa sitä hiukkasen. Vähät vauvasta; jos siitä oli tulossa joku sekasikiö, se olisi jo sellainen kaikkien talven baarireissujeni jälkeen. Sammutin valot ja kiipesin ylös. Keittiössä oli valot ja arvelin, että ne oli jätetty minulle. Sarri ja Sunna olivat olleet lähdössä kavereidensa luo ja kello alkoi olla niin paljon, että uskoin Jessin ja Veskun jo menneen nukkumaan, koska televisiokaan ei ollut päällä. En kuitenkaan aikonut mennä katsomaan heidän makuuhuoneeseensa, vaan otin juomalasillisen konjakkia ja siirryin olohuoneen sohvalle. Oli perjantai-ilta, telkkarista tulisi varmasti elokuvia aamuyön puolelle asti. Mitä kamalampi, sitä parempi, päätin ja valitsin Rosemaryn painajaisen.

Leffa ei ehtinyt erityisen kamalaksi ja harkitsin jo kanavan vaihtamista, kun ovi kävi ja Armi säikäytti minut taas kerran juoksemalla rapisevin kynsin suoraan luokseni. Olin unohtanut koko elukan, mutten uskonut sen päästäneen itseään sisään yöjalasta, joten piilotin lasikäteni vikkelästi sohvatyynyn suojaan.
- Mä luulin, että te olitte jo nukkumassa, sanoin syyttävästi, kun Jessi kurkisti ovesta.
- Ei kun me oltiin tallissa. Mia oli vähän omituisen oloinen niin, että me kävelytettiin sitä.
- Ähky? kysyin, sillä se oli ensimmäinen ja ainoa, mitä tuli mieleeni.
- Jotain sen tapasta ehkä, mutta kyllä se kakkaa ja kurisee.
- Mitä sä katsot? kysyi Vesku, joka tuli keittiön kautta.
- Etkö sä tunnista? Tää on Rosemaryn painajainen, sanoi Jessi ovelta, ennen kuin minä ehdin sanoa mitään. - Ihan loistava valinta vauvaa odottavalle tytölle.
- Painajainen kuulosti sopivalta, tuhahdin. Minulla ei ollut vielä kummoista käsitystä elokuvan juonesta, lähinnä sen nimi oli saanut minut valitsemaan sen.
- Mä jään Henriikan seuraksi ja käyn sitten vielä katsomassa Miaa, mene sä vaan nukkumaan, Vesku sanoi Jessille.
- Sopii, tämä haukotteli vastaukseksi ja minä irvistin. Hemmetin ukko. Mitä minä nyt tekisin drinksullani, imeyttäisin sohvatyynyyn? Kun Vesku hävisi takaisin keittiöön ja Jessi makuuhuoneeseen, otin siitä pitkän huikan, joka melkein sai siniset hiukseni nousemaan pystyyn.

- Sä päätit sitten ruveta kannustamaan Suomea, Vesku totesi palattuaan olutpullo kädessään.
- Nyt en ymmärrä, sanoin arvokkaasti.
- Ai, mä luulin että sä lätkäkisojen takia oot värjänny hiuksesi tommosiksi.
- No en hitossa katso mitään lätkää!
- Okei, yleistä kapinaa siis vaan, Vesku sanoi leppeästi ja kaduin jo tuiskahdustani. Mies oli aina ollut vain kiltti ja kannustava, vaikka olikin tullut häiritsemään pikku juopottelutuokiotani.
- Joo, sitä lähinnä, myönsin. – Tiedätkö sä, että sun poikasi on raukkis?
- Ai koska se on Ahvenanmaalla eikä täällä?
- Niin just. Se kehtasi kysyä, että oletanko mä sen tulevan käymään mantereella joka hiton neuvolakäyntiä varten.
- Aijai, Vesku sanoi.
- Mitä aijai? kysyin uteliaasti. Halusin tosiaankin kuulla, saisinko taas vain luennon siitä, että Hannan pyytäessä oli hypättävä.
- Että se ei ollut oikein diplomaattista. Haluaisitko sä, että se tulisi?
- Totta hélvetissä haluaisin, puuskahdin. – Mä vihaan neuvoloita ja lääkäreitä ja sairaaloita muutenkin. Mä en olisi vieläkään käynyt ensimmäistäkään kertaa, ellei Minttu olisi taluttanut mua sinne.
- Ihanko totta? Mikä sua niissä pelottaa?
- Et kai sä voi sitä ymmärtää, sähän olet töissä semmosessa, muistin.
- Siksi mä kysyinkin.
- Ne haisee, sanoin mietittyäni hetken. – Ja niissä pengotaan ihmistä. Sisuksia ja päätä. Työkkäri ja sossu oli melkein yhtä pahoja, mutta ainakaan niissä ei haissu samalle ja sisusten kopelointi jää vähemmälle. Niissä haisi vaan epätoivo.
- Kaikkeen säkin olet joutunu yhtäkkiä tutustumaan, lapsi-parka, Vesku sanoi ja vaikka ystävällinen lause olikin niin pieni ja säälittävä, sai se kyyneleet silmiini ja liimasi suuni kiinni, ettei ääneni värisisi. Ei minulla sitä paitsi ollut mitään sanottavaakaan.

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   4.9.11 17:21:10

Onneks Vesku osaa olla mukava. Jerry sais mun puolesta jäädäkin sinne Ahvenanmaalle, kuka tommosta ääliötä enää kaipaa mihinkään. Jos muksu joskus kysyy niin Henriikka voi sanoa että Jerry jäi sinne ku ei sitä kiinnostanu.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   4.9.11 18:13:33

http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm

Päivämäärä:   4.9.11 18:22:59

Prkeleen poni! Mä oisin voinu hirttää sen. Saisko tähän vitutukseen jotain lisäluettavaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.9.11 18:26:03

Jos kerrot, mitä tapahtu?
Mitenniinutelias.

Päivämäärä:   4.9.11 19:23:11

Ai mitäkö?! Se saakelin läskipää lihapulla ei suostunu menee traikkuu! 2h tappelin sen kanssa, kaveri jakso vähä rielu tunnin olla apuna, sit alko marina "ei täst tuu mitään, ei se mee" ja "saat soittaa eemille, et mennää fiksulla"... Sit mulla palo käämit siihen ihmiseen... No kundikaveri jakso olla huimat 1½h apuna, mut sit ku se ei kuunnellu neuvoja, ni palo käämit siihenki, piiskasin sitä kouluraipalla sitte (olin jo aiemmin uhannu, et jos ei kuuntele ohjeita, ni lyön; en vaa sanonu että millä). Noh, sitte ½h yritin itekseni maanitella sitä koppiin, mutta EI. Oisin voinu hirttää sen.

24.9. ollaa sit menos EVR:n kisaamaan. Treenataan mursumarsun toisen omistajan kanssa koppiin meneminen. Ennen se on menny iha fine, nyt ku vähemmän kuljetettu ni pelleilee tosiaan. Treenataa tää 3vk ja sit kisoihin. Sillä on vapaa, ni se pääsee tulee mun apukäsiks/ohjeistajaks (se saa leikkiä valmentajaa ko lasketaa sit estevälejä yms :D). Täytyy vaa toivoo, et yks tuttu pääsee kuskiks... Se noita kisoja mulle ehotteliki, ni toivon, et se pääsee. Tripsun auto ku on vähän turhan kevyt vetoautoks :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.9.11 19:40:40

No dämn, kiva vuokrata traikku ja sit menee lastausharjotuksiksi! Poikkis voi toki olla vähän viileenä jonkin aikaa, jos on saanu kouluraipasta...

Mä taidan joutua hautajaisiin 24.9, mutta jos ne sattuis olemaan aamusta niin tuun kyllä kattomaan!
------------
- Mä voin tulla sun mukaan, jos susta on vaikea mennä yksin, Vesku sanoi säädyllisen hiljaisuuden jälkeen. Sekin oli melkein itkemisen arvoinen juttu.
- Mutta eihän tää sulle kuulu, protestoin, vaikka lupaus kevensikin mieltäni suuresti.
- Kuuluuhan se nyt jollain tavalla.
- Mitä jos ne luulee, että sä olet isä, tirskahdin. Mitä hevostallinetin tietotoimisto siitä sanoisikaan?
- Ehkä me voidaan mainita, ettei niin ole, Vesku naurahti.
- Mutta sä olet kuitenkin töissä.
- Jos sä kerrot, koska sulla on aika niin mä voin ottaa vapaata. Ei se ole hankalaa.
- Sä olet sitten kiltti, henkäisin ymmärtäessäni, että hän oli tosissaan. Kyllä kai minä olisin pystynyt menemään ihan itsekin, mutta oli ihan suunnattoman helpottavaa, ellei minun tarvitsisi. Vesku ei sanonut mitään ja keskityimme hetkeksi elokuvaan. Aloin ymmärtää, miksi Jessi oli kritisoinut valintaani. Jonkinlainen painajaismainen raskaustarina siinä oli juonena, vaikken ollutkaan ihan pysynyt kärryillä jutellessamme.

- Älä nyt pidä Jerryä ihan hirviönä, Vesku sanoi lopulta.
- Mä pidän sitä raukkiksena, tuhahdin.
- Sen olis oikeasti ollut paha sanoa Hannalle ei.
- Olisi sitten edes esittänyt, ettei lähde riemusta kiljuen.
- Se on hirveän nuori.
- Mä olen nuorempi, heitin takaisin. Tästä aiheesta keskusteltaessa tuskin tulisin jäämään häviölle.
- Mutta sä et voi raukka karata mihinkään. Sitä paitsi naiset on sitkeämpiä.
- On vai? kysyin yllättyneenä ja hiukan imarreltunakin.
- Siltä musta näyttää ja mä olen muutaman tavannut. Sä olet sitten jutellu Jerryn kanssa?
- Joo. Se aikoo tulla vasta pääsykokeisiin kesäkuun puolivälissä. Siellä on kuulemma niin paljon parempi lukea ja siellä on pikkuvarsoja ja vaikka mitä, siteerasin.
- Mä voin ottaa selvää, onko sen välttämätöntä mennä sinne sen jälkeen takasin ollenkaan, Vesku ehdotti.
- Älä turhia, sanoin ylevästi. – Miksi mä sitä tarttisin, jos se olisi täällä vaan sen takia, että sä olet käskenyt.

Itse asiassa en ollut tosissani ajatellutkaan, että Jerry viipyisi siellä koko kesän. Jo aika hänen pääsykokeeseensa tuntui ihan liian pitkältä. Pieni marttyyrius vain tuntui sopivan tilanteeseen, mutta Vesku ei tarttunut siihen ja jatkoimme elokuvan seuraamista. Sitten hän nousi.
- Menetkö sä sinne talliin? kysyin.
- En mä ajatellu vielä. Otan toisen kaljan ja menen, kun tää leffa loppuu.
- Okei, myönnyin ja otin lasini esiin heti, kun hän oli kadonnut keittiön puolelle. Käteni oli puutunut sen pitelemisestä piilossa ja janokin minulla oli, joten join taas sen verran kuin pystyin ja kumarruin sitten laittamaan lasin sohvan alle.
- Mitä sulla on siellä?

Dämn, Vesku oli nähnyt minut.
- Mitä väliä sillä on? kysyin umpimielisesti.
- Vauvan kannalta sillä voi olla.
- Ai miten niin?
- No…
Mutta en aikonut ruveta kuuntelemaan luentoa alkoholin vaaroista. Olin lukenut niitä netistä jo ihan tarpeeksi.
- Älä jaksa. Mä tiedän mitä alkoholi tekee sikiölle. Mutta sano sinä, mitä mä voin tehdä sille asialle, kun oon ollut ensimmäistä talvea täysi-ikäinen ja juhlinut kuin pieni apina neljä kuukautta, ennen kuin mä edes kuulen olevani raskaana? kysyin ja otin lasini esiin. Turha sitä enää oli piilotella.
- Juotko sä paljon? Vesku kysyi, ikään kuin se hänelle kuuluisi.
- No en kai mä nykyään juo. En mä nytkään olisi varastanut tätä lasillista, ellen mä olisi riidellyt Jerryn kanssa. Mutta kyllä mä talvella kävin aika lailla ulkona niin, että eiköhän se ole jo pilalla jos on ollakseen, sanoin uhmakkaasti, vaikka minua taas itketti. – Mitä sä luulet? Onko se viallinen? minulta lipsahti. Minä en todellakaan halunnut äidiksi, mutta vielä vähemmän halusin jonkin sekasikiön äidiksi. Uhmakkaasti tyhjensin lasini ja asetin sen sohvapöydälle. Päässäni pyöri pikkuisen.

Päivämäärä:   4.9.11 20:48:25

Jos mua joku löis kouluraipalla kesken lastauksen, saattaisin todeta et pidä tunkkis. Ja jos mä olisin lastattava poni ja mua lastaava löis jotain kouluraipalla, saattaisin tehdä samoin.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   4.9.11 21:47:57

oivoi olipa kiva lukea taas pari pätkää vaikka enemmänki ois voinu olla! ;D Ihan liian raskasta taas.. Vaikeeta tosi vaikeeta.

Päivämäärä:   5.9.11 13:01:37

Meillä ei ponia mätkitty onneks. Naputeltiin takaa kevyesti (on sillein lastattu aiemminkin tänäkesänä, napautellaan ja kun astuu eteen, niin lopetetaan ja kehutaan). Mutta tosiaan tota poikkista oli pakko lyödä jollain, kun sanoin sille jo kerran, että jos et kuuntele ohjeita ja tee silloin kun sanotaan + pidä päätäs kiinni, ni lyön. En kyllä kertonu, että millä. Nyt en kyllä saa vähään aikaan lainata autoa, mutta se ei oo mihinkään muuhun huono, kun että joudun tod.näk. kantamaan turvepaalit käsin tallille...

Apua! Ei tommoseen kohtaan saa jättää! Lisää tahtoo. EVR:n kisat alkaa klo 15:00.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.9.11 17:04:41

- Neuvolassa se saadaan selvitettyä, Vesku sanoi hetken mietittyään. – Koska sulla on seuraavan kerran?
- En mä tiedä. En mä ole miettinyt koko juttua, kun tuli tää tänne muuttaminen ja kaikkea, niiskahdin.
- Mutta kai sulla on neuvolakortti? Sanotaanko siinä?
- Voi olla.
- No voisitko sä katsoa.
- En mä nyt.
- Mutta jos vaikka huomenna. Ja mä voin vähän selvitellä kanssa. Siitä on jo aikaa, kun mä olen lukenut obstretiikkaa.
- Yritätkö sä saada mut hienoilla sanoilla nitistettyä? Mä satun tietämään, mitä on obstretiikka. Synnytysoppia.
- En mä yrittänyt, Vesku nauroi. Taas oloni helpottui. Jos lääkärisihminen nauroi tilanteessa, jossa minä join konjakkia, asia ei voinut olla kovin vakava.
- Jos mä olisin tiennyt… mutta mä en tiennyt!
- Hei, et niin. Älä soimaa itseäsi semmosesta, mitä sä et voi muuttaa. Mutta sinuna mä en joisi enää.
- Tai mitä?
- Tai se saa hikan ja se ei kuulemma ole kovin mukavaa äidillekään. Eikä se nyt ole niin varmaksi todistettu, että se tossakaan vaiheessa enää hyväksi olisi. Juo sitten ainakin punaviiniä, jos juot. Sillä on muita terveysvaikutuksia.

Ukko yllätti minut taas.
- Sä antaisit mun juoda punaviiniä? kysyin epäuskoisesti.
- Silloin tällöin. Pikkuisen. Ei nyt elämäntyöksesi. Ja voi se siitäkin saada hikan.
Hiljenin katsomaan elokuvaa, vaikken ollutkaan nähnyt siitä hetkeen mitään. Nyt oli selvää, että pahat ihmiset halusivat Rosemaryn vauvan. Jos minä olisin ollut Rosemary, olisin antanut sen ilomielin ja jatkanut omaa elämääni.
- Vesku kuule, sanoin mietittyäni hyvän aikaa.
- No?
- Ellet sä olisi täällä niin mä voisin harkita muuttaa Hakaniemeen sillan alle.
- Siellä voisi tulla viileä olo.
- Mä en vitsaile. Sä olet ainoa, joka pitää mua ihmisenä täällä.
- Hei hei, entä Jessi ja tytöt?

Väärä kysymys. Vai oliko?
- No ei nekään häijyjä ole. Sunna ainakin on kiva. Mutta sä olet ainoa, joka aina saa mulle paremman olon.
- Niinkö?
Minä katsoin Veskua, hän katsoi minua, mutta sitten Rosemary kirkaisi taas kerran ja tiesin, että lapsi oli tulossa.
- Tää ei ehkä tosiaan ole hyvä elokuva sun katsoa nyt, Vesku sanoi ja tavoitteli kaukosäädintä.
- Älä ota sitä! Jos mä en näe tätä loppuun niin mä kuvittelen vaikka mitä! sanoin hädissäni, sillä niin siinä kävisi.
- Sä näet painajaisia.
- Niin näen, mutta mä näen vielä pahempia, ellen mä näe, mitä tässä tapahtuu! Saanko mä tulla sun viereen?

Se oli asiallinen kysymys sikäli, että Vesku oli toisella sohvalla kuin minä. Jos olisin ollut ihan selvin päin, olisin varmaan katunut sitä ihan heti, mutta nyt en edes odottanut vastausta – joka sattumoisin oli myöntävä – vaan siirryin sinne kahdella askeleella.

Minullahan ei koskaan ollut ollut isää, siis sellaista, josta olisin muistanut enemmänkin kuin pelottavan hahmon. En siis voinut oikein tietää, miltä isällisyys tuntui. Oli Pertti, joka oli oksettava. Oli Jerry ja muut aikaisemmat haileat poikaystäväntapaiset. En minä tiennyt, miltä tuntui isällinen kainalo, ja aloin epäillä olemistani heti, kun Vesku otti minusta kiinni. Olin nähnyt kymmeniä kertoja hänen tekevän samalla tavoin Sarrille ja Sunnalle, aika ajoin isosiskoillekin, kun he olivat olleet täällä. Jopa Jessi oli röhnännyt siellä välillä ihan samalla tavalla. Minä tunsin oloni vieraaksi, mutta miellyttäväksi. Oliko tämä nyt sitten isällisyyttä? Veskun käsi oli kaulallani ja ohimollani, ikään kuin valmiina peittämään silmäni, jos jokin kauhea kohta tulisi. Mutta oliko se sittenkään oikein? Olin rakastellut hänen poikansa kanssa, saattoiko hänkään ajatella mitään muuta kuin että miten helppo minä mahdoin olla?

- Se on vaan elokuvaa, Vesku sanoi. Mutta ei se ollut. Kai. Minusta alkoi yhtäkkiä tuntua siltä, että minä olin Rosemary ja että minun lapseni haluttiin viedä. Hienoa, vastahan olin halunnut päästä siitä eroon. Mutta sitten leffa alkoi loppua ilman mitään perinteisiä kauheuksia. Ketään ei silvottu eikä syöty elävältä. Hyvin ilkeä se silti oli ja olin iloinen saadessani istua Veskun kainalossa. Sitten hän ryhdistäytyi ja nousi.
- Mun pitää mennä käymään siellä tallissa. Mahdatko sä nyt uskaltaa mennä nukkumaan ollenkaan?
Minä en mahtanut. Elokuva ei ollut ollut kiljuttavan kauhea, mutta minulle oli jäänyt siitä erittäin ahdistava olo.
- Mä taidan katsoa vielä jotain, mutisin ja aloin hapuilla kaukosäädintä.
- Mutta älä juo enempää, ethän?
- En, lupasin ja vedin torkkupeiton ympärilleni. Ennemmin valvoisin vaikka koko yön täällä, missä ainakin Armi ja telkkari olivat seuranani ja Vesku ja Jessi viereisessä huoneessa kuin menisin yläkerran yksinäisyyteen.

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   5.9.11 20:02:47

Vesku on aina vaan niin ihana <3

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   5.9.11 22:14:54

vielä yksi pätkä tälle iltaa? tulinpa just 10km lenkiltä koirien kans! mahtava olo ja aamulla seiskaksi töihi! :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   5.9.11 23:23:28

Luna$i, voitko antaa mulleki vähän tota energiaas?? nimimerkillä tulin just about 10min lenkiltä koiran kans :D

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   5.9.11 23:45:11

Mahtavia pätkiä. Mutta eikö sais edes pikkiriikkisen helpotusta Henun elämään? Edes vähän jotain positiivista? Ja Jerrystä on tullut ihan hirveä,ei kai kukaan voi oikeast olla noin ilkeä, eihän?

Päivämäärä:   5.9.11 23:57:23

Elwaen-!!!!! :O Kyllä sun pitää nyt ryhdistäytyä. Kyllä koiran pitää se tunnin lenkki saada vähintään eli siinä nyt kerkee useemmankin kilsan kävelee :D
Voi kun sais sellasen lenkitettävän koiran täältä...

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   5.9.11 23:59:47

PV, me käydään sen verran monta kertaa päivässä lenkillä et ei niistä kaikista saa millään tunnin mittasia :D varsinkaan vesisateella.

Päivämäärä:   6.9.11 00:52:49

Mä oon himourheilija, ku töissä tulee yön aikana käveltyä luoja ties miten paljon... Varmaan joku kymmenkunta kilsaa plus siihen vielä se, mitä liikkuu tallilla yms. Mä oon aika liikkuvainen ihminen loppujen lopuks... Tähän ku olis vielä koira, ni ai että. Olisko ees vähän hienoa!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   6.9.11 06:23:25

mä kävelen päivän aikana töissä 10km sitte käyn joka päivä vähintää 5km lenkin kahen koiran kanssa ja pyöräilen tallille sen 4km, hoidan ja liikutan hevoset ja pyöräilen takasin (: ja olisin niin kamalan tyytyväinen jos joku lenkittäis etes toisen nuista koirista! Mut iteppä oon valinnu rodut jotka tarttee liikuntaa ja aktiviteettejä :D

Päivämäärä:   6.9.11 07:47:25

Mulla on koulumatkaa 6km eli vähintään se tulee käveltyä ja sitten kävelen aina rappuset.. Inhoon hissejä ja en mee niihin ellei oo ihan pakko :D
Jos ois Tampereella koira niin musta sais kyllä lenkittäjän.. Ja osaan noudattaa ohjeita ja tehdä mitä käsketään enkä sooloile omiani :D

Päivämäärä:   6.9.11 13:30:36

Mä en ihan viiti fillaroida/kävellä tallille. Semmoi 30km matkaa, ja mulla ei polvet kestä fillaroimista. Mut onneks kävelyä kestää, ja juoksemista. Voi lenkkeillä :). Haluun lenkitettävän koiran. Mut toi ukko allerginen, ni en saa :(. Mulle kelpais vaikka millanen hauva:

http://www.koirat.com/rodut/mittelspitz
http://www.koirat.com/rodut/cairnterrieri
http://www.koirat.com/rodut/portugalinpodengo
http://www.koirat.com/rodut/schipperke
http://www.koirat.com/rodut/kiharakarvainen+noutaja
http://www.koirat.com/rodut/kleinspitz
http://www.koirat.com/rodut/kromfohrl%C3%A4nder

^^ oon vaatimaton, melkein mikä vaan kelpais itelleni... Missäs Luna$in koiruudet on? Mä niin mielelläni lenkittelisin kyllä, jos olis jossain tässä lähettyvillä.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   6.9.11 15:34:35

Oulun seudulla asustelen, te kaikki tunnutte olevan jossain helsingin paikkeilla :/ ei saa etes lenkkikaveria teistä!:D

Mulla on itellä 2 koiraa, kääpiöpinseri uros, 5v (joka ei näytä yhtää siltä ku on sen verta ylikorkee ja paljon lihaksikkaampi ku kääkät yleensä on) ja saksanpaimenkoira narttu, 5kk ^^

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.9.11 17:11:23

12. Shopiti-popiti
Ennen vappua Heli alkoi lähennellä minua yhä tarmokkaammin. Olimme toki soitelleet muutenkin ja chattailleet, mutta nyt hän halusi minut kanssaan vappua juhlimaan. Ensimmäisellä kerralla, kun hän puhui asiasta, nauroin. Minun juhlimiseni olivat nyt ohitse aina heinäkuuhun asti. Toisella tai kolmannella kerralla aloin ymmärtää, että hän oli ihan tosissaan.
- Älä unta näe, sanoin suoraan.
- Meinaatko sä pysyä hautautuneena sinne periferiaan lopun ikääsi?
Juuri niin olin ajatellut tehdä, kunnes olisin taas esiintymiskelpoisen näköinen.
- Mä en aio tulla ihmisten ilmoille tän ruhon kanssa, ja miten hitossa sä muutenkaan kuvittelet mun lähtevän jonnekin bailaamaan?
- No Espalle, ja ehkä johonkin ravintolaan. Eihän sun tarvii dokata.
- Ei missään tapauksessa, sanoin lujasti. – Mulla ei oo bilevaatteita, jotka mahtuis, eikä mulla ole rahaa, enkä mä aio lähteä mihinkään tuijotettavaks limulinjalla, enkä mä kumminkaan kehtais muuta juoda jossain ravintolassa.

Heli oli aina ollut kovin herttainen tyttö, mutta nyt aloin epäillä hänen älynlahjojaan. Jossain kohden hän ei ymmärtänyt sanaa ”ei”.
- Mä luulin, että me ollaan kavereita, hän mökötti.
- Mäkin luulin, mutta mä en nyt voi olla muuta kuin etäkaveri, kunnes tää syntyy.
- Ihan epistä.
- Nimenomaan!
- Eikö me sitten tavata ennen heinäkuuta?
- En mä tiedä. Ei ainakaan siellä. Mä en aio tulla Helsinkiin irvailtavaksi.
- Luuletko sä, ettei hesalaiset oo ennen nähny ketään raskaana olevaa?
- En tietenkään, mutta mun säkällä mä törmään ensimmäiseksi Iituun tai johonkin muuhun koulukaveriin.
- Mitä sä sitten aiot tehdä vappuna?
- En varmaan mitään, huokaisin.

Toinen, joka kaipasi kovasti näkemistäni, oli äiti. Hän alkoi kuulostaa jo vihaiselta ja epätoivoiselta, kun jatkuvasti kielsin häntä hakemasta persoonaani kylään. Kyllähän minullakin oli häntä ikävä, vaikka aika hyvin olinkin jo tottunut siihen, ettei hän tullut vastaan joka käänteessä, mutta en voinut suostua. Ensinnäkään en halunnut pyörtää puheitani, mitä tuli Pertin tapaamiseen, toiseksi pelkäsin, että minulle tulisi kauhea koti-ikävä, kun näkisin hänet ja alkaisin itkeä tai jotain. Kolmanneksi minua ujostutti näyttäytyä hänellekään tässä kunnossa. Kun olin lähtenyt kotoa, olin ollut tuskin havaittavasti raskaana, mutta sittemmin kumpu oli kasvanut melkein pelottavaa vauhtia.

Lopulta hän ilmeisesti kyllästyi vänkäämiseeni.
- Mulla on huomenna vapaapäivä ja mä tulen hakemaan sut ja mennään shoppailemaan, hän ilmoitti eräänä iltana. Mikä ihana sana! Se tuntui välkkyvän neonvihreänä silmissäni. Shoppailemaan! Mutta.
- Mua ei oikeastaan juuri huvita shoppailla, sanoin jurosti.
- Oletko sä sairas, lapseni?
- No ei mulle mikään mahdu.
- Siksi just.
- Mä sain Jessin vanhoja äitiysrytkyjä.
- Ai, äiti sanoi lannistuneena ja tiesin lyöneeni vyön alle vihjatessani, että Mustaojalla huolehdittiin jopa vaatteistani. Sitten kyllä muistin, että ainakin alusvaatteita tarvitsisin. En tiennyt, oliko olemassa äitiysalushousuja ja jos oli, en halunnut sellaisia, mutta rintsikoita tarvitsin kipeästi.

- Mutta vauvalle sitten, hän sanoi piristyen.
- Ei kai se mitään tarvitse.
- Totta kai se tarvitsee!
- Mä en todellakaan halua mennä ostamaan mitään vauvanvaatteita. Mutta alusvaatekauppaan me voidaan mennä, lupasin vastahakoisesti ja sain äidin riemastumaan. Itselleni jäi kyllä hyvin epäileväinen olo, mutta sovimme, että hän tulisi hakemaan minua yhdeksältä. Olin melko varma, että tapaamisemme menisi pilalle tavalla tai toisella.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   6.9.11 19:47:47

lissäää? mä oon iha poikki eikä toi kakara helpota yhtää mun oloa riekkumalla pitkin kämppää.. (koira siis)

Lähettäjä: Wilder 
Päivämäärä:   6.9.11 20:06:51

Luna/ ite asun Oulun seudulla! :) Missäs päin asustelet, jos saapi kysyä? Lenkkiseura kelpais tosi hyvin. Itellä reilu puoltoistavuotias australianpaimenkoira uros ja 3kk vanha lk.collie narttu.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   6.9.11 20:48:21

oijjoi! missäpäin oulua? Mä vaellan oulu-haukipudas-ii aluetta (: mies asuu oulussa, porukat haukiputaalla ja ite iissä :D

Lähettäjä: Wilder 
Päivämäärä:   6.9.11 20:58:51

Luna/ asun Kempeleessä, mutta ouluun tulo onnistuu hyvin ensi viikosta lähtien kun on bussikortti. :)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   6.9.11 21:39:49

aivan! kuule pittää suunnitella! mä voisin oikeestikki ajella ouluun koirien kanssa (: nyt ollu tosin hieman taukoa miehen luona käymisestä ku meni hermot ihan totaalisesti mut mä kyllä iha mielelläni ihan koirienki takia jo liikun oulussa päi (:

Ennen asustelin kaijonharjussa ja sielä oli kyllä mahtava ulkoiluttaa koiria!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   6.9.11 22:08:44

oi huippua et Henu näkee äitiänsä! en malta odottaa niiden shoppailureissua ja et miten Henun äiti suhtautuu masuun =)

LähettäjäWilder 
Päivämäärä:   6.9.11 22:08:52

Jos sulla on meseä tai jotain niin lisäileppä toi ylläoleva sähköposti niin suunitellaan lisää. :)

Päivämäärä:   6.9.11 23:01:01

Mä haluan tietää miten shoppailureissu meni!

Luna asustelee iuhan väärässä päässä Suomea :D. Täällä etelässä olis meinaan ollut innokas koirankusettaja.

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   7.9.11 08:08:35

wau, miä luin kaikki äidin tytöt ja nyt tän mustaojan miniät ja WAU miä tykkään !! :)) täytyy ny todeta että ny miä meinana lukee kaikkii Sennnun tarinoita mitä vaa julkaset tänne ! Ja seuraavaks vanheempien tarinaan samalla seuraten tätä !! :)

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   7.9.11 17:06:20

flanu meille saat aivan vapaasti tulla koirii lenkittään! :D
Asun tosin varmaan liian idässä, loviisassa...

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   7.9.11 18:17:16

jatkuu! =)

Päivämäärä:   7.9.11 18:17:50

ookkonää oulusta, syökkönää jellonia?

Sennnnulle valtava anteeksipyyntö kun oon kadonnut maan alle, uusissa hommissa on sen verta uutta et oon henkisesti ihan puhki klo 16 jälkeen enkä jaksa kommunikoida minkään välineen kautta .( Tää viikko tais ny mennä risuille ja männynkävyille mut ens viikolla lupaan olla vähemmän introvertti!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.11 19:14:45

Hi-hii, tästä on tullu treffipalsta :D
des, np, ja Lasikannu, kiva!
----------
Pukeuduin aamulla Jessin antamiin housuihin, Veskun suureen villapaitaan ja Helin antamaan hattuun. Koska näytin kulkurilta, lainasin vielä Veskun ruudullisen kaulaliinan roikkumaan kaulaani ja kas vaan, näytin heti huomattavasti tyylikkäämmältä. Hattu oli pakollinen, sillä vaikka väri oli haalistunut melko lailla, olivat hiukseni edelleen eittämättömän siniset, eikä minua huvittanut ajatus kulkea kaupasta kauppaan keräämässä katseita. Tulisipa äidin sydänkohtaus vältettyä samalla.

Norkoilin portailla odottamassa, kun hän ajoi pihaan, sillä minulla ei ollut mitään aikomusta päästää häntä sisälle. Mitä en sentään osannut odottaa oli, että hän lennähti ulos autosta kohdallani ja hyökkäsi halaamaan minua.
- Henriikka!
Sen enempää hän ei saanut suustaan, enkä saanut minäkään, sillä naamani painui vasten hänen olkapäätään.
- Itketkö sä? yritin kysyä, mutta ei siitä voinut saada selvää. Minusta tuntui, että hän itki ja siltä se näyttikin, kun hän lopulta päästi irti ja pyyhkäisi silmäkulmiaan.
- Mulla on ollu niin kauhea ikävä sua! hän sanoi ja tarttui käsivarsiini.
- Toivottavasti Pertti on vähän lievittänyt sitä, sanoin, mutta olin minäkin liikuttunut, turha sitä oli kieltää.
- Sä näytät terveeltä, äiti arvioi ja hänen katseensa kävi vain pikaisesti vatsassani, ennen kuin nousi takaisin ylemmäs. Hyvä.
- Mua ei näännytetä nälkään eikä lukita kellariin yöksi, myönsin.
- Mutta sun hiukset! Sun ihanat hiukset!
- Stop siihen, sanoin jämäkästi ja vedin hatun syvemmälle. Surin hiuksiani kovasti aika ajoin ja kaduin niiden leikkaamista. Jos äiti alkaisi surkutella niitä, itkisin kohta itsekin. – Mihin lähdetään?
- Sä voit valita. Järvenpäähän tai Jumboon tai Itäkeskukseen, tai miksei keskustaankin.
- Jumboon, sanoin miettimättä sekuntiakaan. Epäilin, ettei Järvenpäästä olisi paljonkaan iloa shoppailijalle ja Itis ja keskusta olivat paljon Jumboa riskialttiimpia, jos alkoi miettiä mahdollisten tuttujen tapaamista. Näin painajaisia, joissa törmäsin Iituun, joka pilkkasi minua, kunnes pakotin itseni heräämään.

Jumboon me siis ajoimme. Äiti rupatteli matkalla kaikki kuulumisensa yrittäen välillä udella minun, mutta jostain syystä minun ei tehnyt mieli kertoa hänelle oikein mitään. Kiertelin ja kaartelin vastauksissani aika hyvin, mutta pakko minun oli hänelle jotain kertoa. Aika paljonkin loppujenlopuksi, sillä äidillä oli kokemusta.
- Mikset sä mennyt Jerryn mukaan sinne Ahvenanmaalle? hän kysyi. Niin, senkin olin lipsauttanut.
- Ei mulla ollu matkarahoja.
- Olisit pyytänyt! Sydäntä särkee ajatella, että te olette erossa.
- Tosta lähtee auto, osoitin, sillä luojan kiitos olimme perillä Jumbon parkkihallissa.

Äiti oli valmistautunut retkeemme hyvillä kengillä, luottokortilla ja repullisella kärsivällisyyttä ja minä otin siitä kaiken irti. Minä suorastaan hupsahdin päästessäni pitkästä aikaa tavarataivaaseen. Alusvaatteiden ja kenkien jälkeen olin niin hyvässä vauhdissa, että annoin äidin jopa siirtyä esittelemään minulle äitiysvaatteita. Kokeilinkin muutamia rytkyjä ja suostuin vastaanottamaan muutamia puseroita, mutta vauvanvaatteiden kohdalle vedin rajan.
- Oletko sä taikauskoinen? äiti kysyi.
- En, mutta mä en halua sille mitään. Sillä on jo yksi puku. Jerryn mummi toi.
- Yhdellä puvulla ei kovin pitkälle selviä. Ne pissaa ja pulauttelee ja kuolaa…
- Kiitti, toi riittää, komensin. En halunnut edes ajatella sellaisia.
- Oletko sä ajatellut kestovaippoja? Ne on kuulemma tosi suosittuja nykyään.
- Äiti! parahdin. – Mä en edes tiedä, haluanko mä pitää sitä!
- Mitä? Mitä Jerry siihen sanoo?
- Se ei tunnu osaavan sanoa senkään vertaa kuin minä. Mitäs sitten ostettais?
- Ostetaan jotain syötävää ja mennään meille syömään.
- Ai? sanoin epäluuloisena.
- Pera on töissä.

Niinpä minä suostuin lopultakin lähtemään äidin luokse. Me haimme pizzat ja kokista ja ajoimme seuraavaksi Jäniksenlinnaan. En paljastanut eleelläkään, että olin käynyt seudulla ennenkin.
- Tää on ihan korvessa. Missä muka on lähin bussipysäkki? kysyin.
- Se on tossa kilometrin päässä, äiti sanoi huitaisten epämääräiseen suuntaan.
- Aika kaukana.
- Pah, mitä nyt kilometri on?
- On se aika lailla. Ajattele, kun alkaa sataa kaatamalla ja tulla lunta.
- No tulis nyt ensin kesä.

Lähettäjä: vivalasabotage 
Päivämäärä:   7.9.11 19:16:28

Ihan mielenkiinnosta kyselen että ootko kirjottanu nää siinä kun nää tavallaan kasvaa (miila maria, vanhempien tarina) vai palailetko aina välillä kirjottamaan johki tiettyyn aikakauteen? Ite aloin kesällä vasta lukee näitä ja kiinnostais mistä oot alottanu kirjottamisen :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.11 19:22:33

vivala-jne, mä kirjotin ensin Jessijutut, sitten tuli kyllästymis ja tein Vanhempieni tarinan ja Minä, Miilan ja Veskun tarinan. Sen jälkeen tuli Mustaojan myöhemmät ja nyt tää Henriikka.
Apua, pitääköhän mun ruveta miettimään, että mitä seuraavaksi keksis...

Päivämäärä:   7.9.11 19:55:51

Etkö Sennnu kiltti vois laittaa vähän pidempiä pätkiä?! Noissa ei kerkee tapahtuu yhtään mitään. Alkaa kyllästyttää lukeminen, kun ei tapahu mitään.. :/
Osaat kirjottaa tosi hyvin ja realistisesti normaalista elämästä. Liittyykö sun ammattiisi vai miten saat nuo sairaala jututkin aidontuntuisiksi? Ei jää epäilemään juttujen aitoutta.
Ja sun taikashan on, että saa taatusti säännöllisesti pätkiä. Ei tarvitse pelätä, että tarina jäisi kesken, kutne niin monen muun kohdalla :)
Oletko muutne huomannut, että laitat helposti samaan lauseeseen monta ja-sanaa? Omaan silmään tökkii tollanen. Ei oo kiva lukea "Sana ja sana ja sana ja sana.".. :D

Voisitko muuten oikeesti joskus kirjoittaa Hannasta? Nuoremmasta Hannasta kiitos. Kaikkee kun se asu kotonaan, perusti oman tallin ja haluun kyllä kuulla mitä se aatteli Veskusta jne :D Paras hahmo ikinä.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   7.9.11 21:09:44

ois muuten tosi mielenkiintoista lukea Hannan mietteitä just esim. Jessistä silloin alkuaikoina!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.11 22:20:00

Kiitti PV! Mä jossain vaiheessa yritin aina silmäillä pätkän läpi ja jos se oli niinsanotusti diipadaapaa niin otin sit vähän pidemmän. Nyt en oo muistanu, mutta pitää ottaa taas tavaksi.
Tosta ja-jutusta on myös ennenkin sanottu, mutta musta se antaa jonkinlaista rytmiä joihinkin kohtiin. Täytyypä yrittää pitää silmällä, ettei sitä tuu ainakaan liikaa.
Ja mä oon ollu sairaalassa töissä (ja potilaanakin aika monesti), et kai sieltä jotain on sitten tarttunut :)

Niin, siitä Hannastahan olikin puhetta... täytyy miettiä.

Nyt pitää tehdä uusi topicci, ettei huomenna tuu pää vetävän käteen.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.11 22:22:06

Uusi.

Päivämäärä:   7.9.11 22:33:43

oi kiitti lisä pätkästä!! :D
Hanna juttua saat kyllä harkita piiiitkään ja hartaasti. Ei sun tartte ees harkita. Me tahdotaan että kerrot Hannan tarinan. Sen elämässä vois tapahtuukkin jotain.. :D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.