Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mustaojan miniä 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.8.11 00:01:14

Edellinen.
Herttinen sentään, melkeen pääsitte yllättämään mut!

Re: Mustaojan miniä 2

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   19.8.11 00:30:43

Orina se on edelleen joo, on se jo 2½v. Alkuvuodesta syntyny, ni loppuvuodesta käydää iha muutama kerta kävelee selästä kenttä ympäri (taluttajan kanssa toki). Sit keväämmällä vasta enempi opetellaan, mutta just se, että tajuu ihmisen voivan olla myös selässä, opetetaan jo nyt loppusyksystä/alkutalvesta. Todennäkösesti alotellaan joskus marraskuun aluilla.

Tallainen komistus se on jo: https://www.facebook.com/photo.php?pid=32192422&l=b15e9f347f&id=1559042578

Just kateltiin päivällä kaverin kanssa, että sille tulee emänsä levee selkä :). Siitä tulee hieno yleisponi vielä<3 mamman mussukka

Päivämäärä:   19.8.11 00:35:32

Orina se on edelleen joo, on se jo 2½v. Alkuvuodesta syntyny, ni loppuvuodesta käydää iha muutama kerta kävelee selästä kenttä ympäri (taluttajan kanssa toki). Sit keväämmällä vasta enempi opetellaan, mutta just se, että tajuu ihmisen voivan olla myös selässä, opetetaan jo nyt loppusyksystä/alkutalvesta. Todennäkösesti alotellaan joskus marraskuun aluilla.

Tallainen komistus se on jo: https://www.facebook.com/photo.php?pid=32192422&l=b15e9f347f&id=1559042578

Just kateltiin päivällä kaverin kanssa, että sille tulee emänsä levee selkä :). Siitä tulee hieno yleisponi vielä<3 mamman mussukka. Hirmusti jänskättää vaan, että minkä kokoseks se kasvaa, että jääkö poniks vai meneekö tyhmästi just parilla sentillä yli...

Päivämäärä:   19.8.11 00:36:54

^^ oho, mitäköhän mun kone sekoilee... Nojaa, mä lähen nukkumaan, ihastelkaa (tai kauhistelkaa) mun hurjaa oriponia, jonka harja on ihan hirveessä kunnossa, kun se hinkutti sen Kirkkonummella pois -.-

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.8.11 00:39:31

Sievä poju :) Ja se selän leveys ei tod. oo koosta kiinni! Mun vosella oli joitain vuosia sitten saman kokoinen satula kuin 140-senttisellä vuokraponilla, CB:n keveys 5...

Päivämäärä:   19.8.11 00:44:22

Emmä sitä epäilekään, mietityttää vaan, että kun se tosiaan vielä tota korkeutta noin muutenki kasvaa, ni mietityttää, että tuleeko siitä heppakokonen vai poni.. Sit meinaa ketuttaa, jos se on parista sentistä kii, et ois poni. Tahon et se on poni :D. Toisaalt en haluis, et sil on nii levee selkä ku emällään, koska Mursumarsulla on välillä vähä haastava mennä, ko on levee selkä :).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.8.11 00:52:31

Oho, jopa mä typoilin. Pitäisköhän nää kommentitkin ajaa wordin läpi... :'D

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   19.8.11 13:40:41

Synttäreiden kunniaksi pidempi pätkä tänään? :>

Villit kemut onkin tiedossa, koulu loppui äsken ja kuudesta yhteen töitä, huomenna aamulla sitten saman homman ääreen. :) Ainakin tulee rahaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.8.11 16:40:51

Onnea Ramonalle!
----------
Minun oli vähän vaikea uskoa, että kävin tällaista keskustelua.
- Koska sä et ole Jerry, senkin idiootti.
- Väitätkö sä olevas niinku yhden miehen nainen, vaikka te ette edes oo puhunu seurustelemisesta?
- Väitän! sanoin uhmakkaasti. – Eti itelles helppoja nakkeja muualta. Multa ei irtoo.
- Okei, Leksa sanoi, kohautti olkapäitään ja käänsi katseensa televisioon, joka pauhasi yksinään. – Meidän pitää kai ottaa vähän taaksepäin.

Hän näytti ottavan pakit ilman suurta draamaa, vaikka eivät ne tuolla naamalla voineet hänelle kovin tavallisia olla. Niinpä minäkään en viitsinyt jatkaa keskustelua, vaan siirryin takaisin omalle sohvalleni Leksan alkaessa näpelöidä kaukosäädintä, ja heittelin sieltä vain arvioivia katseita poikaan lopun elokuvan ajan. Omituinen tyyppi. Heli saisi kohtauksen, kun kertoisin hänelle.

Jinna ja Leksa jäivät yöksi ja nukkumaanmenoaikaan harkitsin hyvin vakavissani hiipiä Jerryn huoneen oven taakse salakuuntelemaan, mitä hän ja Leksa puhuisivat minusta. Se oli kuitenkin liian riskialtista, kun neljä sisarta parveili talossa arvaamattomiin suuntiin, joten vetäydyin omaan koppiini. Minulla oli edelleen kova yksinäisyyden kaipuu ja jos aioin seuraavana päivänä jaksaa saman maratonin uudestaan, tarvitsin latautumista.

Uninen en ollut, joten en herännyt, kun jonkin ajan kuluttua oveltani kuului koputus. Laskin kirjan pois ja sanoin ”sisään”. Jerry livahti sieltä kuin hiipivä varjo ja tunsin yllättyneen värähdyksen varpaissani asti. Olin odottanut häntä, tietenkin, mutta niin olin odottanut joka ilta ja pettynyt aina.
- Tulitko sä mulle synttärilahjaksi? kysyin hilpeästi.
- Ei kun mä tulin vaan onnittelemaan, Jerry sanoi. – Mä en mitenkään keksiny mitään, mitä mä oisin voinu ostaa sulle.
- Ei se mitään, sanoin suurpiirteisesti, vaikka tietysti olisi ollut kiva saada jokin muisto tästä päivästä. Kai. Riippui siitä, miten se loppuisi. – Istu, sanoin ja taputin sänkyä.

Jerry mietti hetken, mutta totteli.
- Onnea, hän sanoi.
- Saanko mä synttärisuukon? kysyin. En uskonut, että se saisi häntä karkaamaan saman tien, kun hän kerran oli tullut näin pitkälle, mutta mitä suukkoon tuli, epäilin kyseleväni yhtä turhia kuin Leksa minulta aiemmin illalla. Suureksi ilokseni olin väärässä. Jerry kumartui ja aikoi nähtävästi antaa minulle suukon poskelle. Minä puutuin peliin kietomalla käteni hänen niskansa ympäri ja muutin sen oikeaksi suudelmaksi. Se oli niin hyvää, että kun Jerry lopulta vetäytyi irti, käännyin kyljelleni.
- Tuu tähän, pyysin. – Mä tiedän, että sun sänky on isompi, mutta mä en ehkä änkeä sinne, kun Leksa on siellä. Ja mä kaipaan vähän halausta.

Suureksi riemukseni sekin meni läpi ja Jerry kellistyi viereeni. En totisesti kaivannut tämän parempaa lahjaa! Monen päivän pakoilu ja lyhytsanaisuus oli poissa ja Jerry makasi vieressäni, käsi ympärilläni. Huokaisin niin syvään, että Jerryn hiukset lepattivat ja uppouduin hänen kasvoihinsa. Se hetki oli niin täynnä onnea, etten uskaltanut sanoa mitään, ettei se katoaisi. Mutta hiljaisuus alkoi käydä tukalaksi, enkä kehdannut ruveta kopeloimaan häntä, vaikka mieleni tekikin ja kovasti. Se olisi saattanut ajaa hänet karkuun, vaikkei suudelma ollutkaan sitä tehnyt. Sitä saattoi kuitenkin tuijottaa toisiaan vain rajallisen ajan, ennen kuin se kävi kiusalliseksi.
- Leksa yritti mua, sanoin. Olin miettinyt asiaa ja katsonut parhaaksi kertoa siitä Jerrylle, jos tulisi tilaisuus.
- Mitä?
- Ihan varmuuden vuoksi kuulemma. Se meinasi, että jos mä olen kuksinut sun kanssa ilman sormusta näin kauan, niin mä olen helppo.
- Ja mitä sä sanoit? Jerry kysyi äänellä, jota oli mahdoton tulkita.
- Että vetäköön käteen. Niinhän en kirjaimellisesti ollut sanonut, mutta siihen tyyliin keskustelu oli kyllä mennyt.

- Meidän pitäisi kai jutella siitä, Jerry sanoi pian, eikä hän tarkoittanut tapausta Leksan kanssa vaan vauvaa.
- Niin kai, huokaisin.
- Mutta mä en tiedä, mitä.
- No kuule, ihan yhtä hukassa mäkin olen.
Juuri nyt ei kuitenkaan ollut tarvetta mennä sen syvemmälle aiheeseen. Riitti, kun me olimme yhtä mieltä siitä, että vauvasta pitäisi jossain vaiheessa puhua. Puhumattomuuskin oli ihan loistava juttu, jos oli toisen kainalossa, vaikka eihän meillä kovinkaan usein ollut tapana olla tuppisuina.
- Miksi sä annoit Leksalle pakit? Jerry kysyi kiinnostuneena, muttei minun nähdäkseni ollenkaan mustasukkaisena.
- Häh? Oisko mun pitäny ruveta johonkin sen kanssa?
- En mä sitä, mä vaan luulin, ettei sille kukaan pysty sanomaan ei. Jotenkin tässä talossa on kasvanu semmoseen käsitykseen, kun kaikki siskot on vuoron perään ollu siihen lätkässä.
- Ai on vai? kysyin kiinnostuen. – Eikö kaksoset oo vähän nuoria sille?
- Nojoo, ei kai se niin tarkkaa oo, jos vaan kaukaa ihastelee.
- Mitä sä olisit sanonu, jos mä olisin? kysyin.
- Mitä mä oisin voinu sanoa? Ethän sä ole mulle mitään luvannu.
- Koska sä et ole edes kysynyt, sanoin syyttävästi.
- No eihän me olla missään vaiheessa oltu sillä lailla vakavissamme.

Luule vaan, tampio, ja juokse mutkia joutessasi.
- Tilanne on vähän erilainen nyt, huomautin.
- Niin, joo, vauva. Mutta ei me sen takia voida ruveta leikkimään perhettä.
- Ai ei? lipsautin.
- Siis mä tarkotan, ettei se oo oikea syy. Kyllä sitä pitäisi haluta muutenkin.
Siinä kohden minun typeryydensietokykyni alkoi olla katkeamispisteessä. Niin suloinen, haluttava, lähellä ja tyhmä.
- Just niin, sä et välitä musta vähääkään, kyllä mä sen jo uskon. Kyllä sä niin ahkerasti jaksat mua muistuttaa siitä, tokaisin.
- En mä sitä tarkottanut, että ollenkaan! Mutta eihän me olla rakastuneita.
- Hölmö. Puhu vaan omasta puolestasi.
- Mitä?
- Sitä että mä olen ollu rakastunut suhun melkein vuoden. Toisesta kerrasta lähtien, kun mä ikinä näin sut.
- Etkä? Jerry katsoi minua pelästyneenä ja minä toivoin, etten olisi sanonut mitään. Tunnustus pisti kaikki vuoden tapahtumat ihan eri asentoon.
- No, oisin voinu olla, sanoin kevyesti. – Mistä sä sen tietäisit?
- Kun en oo kysyny? Jerry keksi ja kurottauduin tutkimaan hänen hiuksiaan. – Mitä nyt?
- Mä vaan tarkistan, että ootko sä sittenkin luonnostas blondi, sanoin, mutta sitten vaihdoin kiireesti puheenaihetta. En halunnut säikyttää häntä enempää, sillä olin varma, että jos nyt alkaisin esittää rakkaudentunnustusta, hän juoksisi karkuun niin nopeasti kuin pääsisi. Hautokoon näitä vihjeitä nyt vähän aikaa.

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   19.8.11 17:13:55

mä repesin noille henun jutuille:DD

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   19.8.11 17:58:09

Huuuh. Kamalakamala päivä. Onneks oli täällä pätkä helpottamassa. Toinenkin kelpais.

Päivämäärä:   19.8.11 18:43:15

hahaha :D henu on just kova!

Mitäs sanotte, tekisinkö 6 munan kakun vai 4? Käytössä 23cm halkasijalla oleva silikonivuoka, kakkua syömässä 5 henkilöä...

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   19.8.11 19:12:36

tarkottiko Leksa tolla taaksepäin ottamisella että se vois kenties olla kiinnostunu Henusta tai ainaki sitkeesti yrittää saada siltä?? :D

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   19.8.11 22:34:47

No leksa ottaa taaksepäin et se ei oo iholla ja ettei ala lätiseen.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.8.11 22:39:58

Alunperäsesti se kyllä puhu leffasta, koska niiltä jäi näkemättä pätkä :D mutta kiva idea toikin.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   19.8.11 22:45:36

haha saahan sitä aina toivoa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.8.11 15:46:30

6. Pääsiäinen
Aamulla Jerry oli poissa, mutta minusta oli ollut niin suloista nukahtaa hänen viereensä, etten ollut siitä kovin pahoillani, vaan ryhdistäydyin ja purjehdin läpi senkin päivän. Vieraita ei kuitenkaan enää tullut tuvan täydeltä, kuten olin pelännyt, ainoastaan Jessin sisko miehineen iltapäivällä ja Lisko illemmalla. Kävi ilmi, että he olivat Jerryn kanssa lähdössä viihteelle ja tunsin korventavaa kateutta.
- Voi jumankekka, että mä haluaisin mukaan, sanoin hartaasti.
- Jos sulla ois kortti niin voisit tulla kuskiksi, Jerry sanoi, mutta pudistin päätäni. En minä sillä tavalla halunnut mukaan, vaan juhlimaan. Juomaan siideriä ja tanssimaan. Hemmetin hemmetti. Jäin murjottamaan, kun he lähtivät Leksan ja Jinnan kyydillä kohti kaupunkia ja podin kovaa koti-ikävää myös.

Sunnuntaina yläkerran valtasi pieni joukko nuoria naisia, jotka olivat kuulemma Dannin ja Alissan koulukavereita ja parhaita lapsuudenystäviä ja siihen seuraan en todellakaan halunnut pistää nokkaani. Neitoset tuijottivat minut melkein rikki jo sinä lyhyenä hetkenä, jonka olimme samassa tilassa eli ullakon portaissa ja tuskin ehdin alas asti, kun jo kuulin innokasta supattelua. He repisivät persoonani auki, arvostelisivat hiukseni, vaatteeni ja vatsani puhumattakaan siitä, miksi ja miten olin hankkiutunut tällaiseen tilaan. He viipyivät koko illan, joten minun iltani meni olohuoneen sohvalla istuskellen, kun en halunnut mennä ylös kuuntelemaan leijailevia lauseenpätkiä. Olisin tullut hulluksi miettiessäni, mitä minulta jäi kuulematta.

- Oletko sä pistänyt nokkaasi ulos tänään ollenkaan? kysyi Jessi, joka vaihteen vuoksi leipoi. Minä olin uppoutunut muistelemaan, minkälaisia pääsiäislahjoja olin saanut pienenä, siihen aikaan, kun äiti oli vakuuttanut pääsiäiskukon käyvän munimassa niitä tyynyni alle, ja hätkähdin.
- Kävin mä tallilla päivällä, sanoin. Olin käynytkin, juttelemassa vähän aikaa Mintun kanssa. Huomenna hän ei tulisi, joten minulla ei olisi sinne senkään vertaa asiaa.
- Sata metriä sinne ja sata takasin, Jessi tuumasi. – Miten ois pieni kävelylenkki?

Iltakävely? Hoh hoijaa, valitettavasti minulla ei ollut tuulipukua eikä kävelysauvoja.
- Ai sun kanssa? kysyin yrittäen olla kuulostamatta siltä, että ennemmin hukuttautuisin vessanpönttöön.
- En mä nyt ehdi, mutta mene sinä. Ota vaikka Armi mukaan. Tai ei, älä otakaan. Se ei osaa oikein kulkea hihnassa, paitsi Alissan kanssa.

Löysin itseni kohta ulkoa, enkä oikein tiennyt, miten se oli tapahtunut. Olin halunnut olla Jessille mieliksi, mutta en näin mieliksi – jotenkin hän oli hupsuttanut minua ja tunsin itseni hölmöksi. Sitä paitsi ulkona oli pimeää ja täältä oli kilometreittäin tyhjää tietä mihin tahansa. Tarkoittiko Jessi, että kävelisin kilometrin johonkin suuntaan, kääntyisin ympäri ja tulisin takaisin? Todella mielenkiintoista! Ja seuraavaksi kuvittelin, miten hän kutsuisi Dannin, Alissan ja näiden kaverit alakertaan syömään tuoretta pullaa ja puhumaan minusta.

Pieni, ilkeä kiukku alkoi nostella päätään ja käännyin takaisin sisään. Armi ei tullut vastaan, ei siinä pullantuoksussa, mutta Jessi näki minut silti. Hän tuli yläkerrasta, mikä vain vahvisti aavistustani, että kohta täällä pidettäisiin pullansyöntikilpailut, sivumausteena Henriikan lyttäämisajot.
- Etkö sä mennytkään? hän kysyi.
- Mä unohdin lapaset, sanoin. Sattumalta se oli ihan tottakin.
- Ai, no ei semmonen sovi. Onko sulla hattu?

Osoitin mitään sanomatta päähäni, jossa oli Helin antama hillityn ruudullinen huopahattu ja Jessi nyökkäsi. Hän meni keittiöön hätistämään Armia kauemmas uunin edestä ja minä sain hurjan idean. Nappasin lipaston kulhosta Jerryn auton avaimet, kun ne nyt olivat siinä päällimmäisinä. Hän oli käynyt alkuillasta huoltoasemalla hakemassa maitoa, joka oli yllättäen päässyt loppumaan, kun Jessi oli keksinyt ruveta tekemään pullaa. Järkeilin, että mikä oli Jerryn, oli melkein minunkin, ja olin viettänyt siinä autossa niin paljon aikaa, että ajattelin sen ja minun olevan käytännöllisesti katsoen sukulaisia. Kyllä minä osaisin ajaa sillä pienen lenkin ja palata sitten takaisin. Ehkä käydä jossain kahvilla. Mutta ei, se oli varmastikin liikaa. Voisin ajaa näitä kuolleita Perätakalan teitä, mutta en kuvitellut, että voisin ajaa minnekään, missä pitäisi osua parkkiruutuun tai peruuttaa tai varoa muuta liikennettä.

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   20.8.11 16:29:25

Voi ei, Henu, ei. Älä ny hyvä ihminen tee tota...! Olen avistavinani draamaa :D

Päivämäärä:   20.8.11 16:58:54

Mä oon Toin kanssa samoilla linjoilla^^

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   20.8.11 17:41:19

voivoi mua alko pelottaan henun puolesta! toivottavasti menis tällä kertaa kaikki hyvin eikä se joutuis nolaamaan itteään taas. Tai entä jos se joutuukin sairaalaan ? ajaa vaikka puuhun pahki :D

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   20.8.11 18:05:39

EIIIIII!! Henu on niiin tyhmä.. Auto on sitten rutussa ojassa, Jerry suuttuu eikä kyllä kukaan muukaan Mustaojalla tykkää.. Ei kukaan vaan voi olla noin tyhmä, ajattelematon hölmö joka aina nolaa ittensä!! :D
Kärvistelen suuresta myötä häpeästä
Tapa vaihtui eli voin kysyä saisikos vielä yhden pätkän? Koko päivä meni tallilla auttaen ja ratsastaen. Nyt vielä lenkille. Jalat tykkää.. :D

Lähettäjäkukatietää? 
Päivämäärä:   20.8.11 18:07:04

ei Henu ei :DDD entiiä uskallanko lukea seuraavaa pätkää jos Henu lyttää Jerryn auton :D

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   20.8.11 18:40:18

o-ou.....

Päivämäärä:   20.8.11 19:17:47

Huhhuh. Henulla ei kyllä järki päätä pakota :D Lisää iltalukemista vielä tänään? :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.8.11 19:45:24

Hölmö pikku pätkä jäi tosta kappaleesta, laitan sen.
-------------------
Aloin epäillä omaa järkeäni jo, kun istuin autoon ja pistin avaimen virtalukkoon. Enhän minä osannut, enkä missään nimessä olisi saanut ottaa autoa luvatta. Toisaalta en kyllä pitänyt mitenkään reiluna sitäkään, että Jessi lähetti minut ”lenkille” kuin olisin ollut joku ylipainoinen toope, etenkin kun ei ollut mitään järjellistä paikkaa, mihin kävellä, joten käänsin avainta hiukan vapisevin käsin. Sammutin auton ensimmäisen kerran, kun en tajunnut, että vaihde oli menossa eteenpäin eikä peruutuksella, ja polkaisin hädissäni kai kaikkia polkimia, ennen kuin se osuisi seinään. Mahtoiko tämä sittenkään olla ihan fiksua? Päätin, että fiksumpaa kuin käveleminen, kunhan vain keskittyisin. Ei se viime kesänäkään ollut mahdotonta ollut. Yritin palauttaa mieleeni, miten Aava oli minua silloin neuvonut ja seuraava yritys peruuttaa pois seinän vierestä onnistui kuin vanhalta tekijältä. Eteenpäin ajamisessa en sitten odottanutkaan kohtaavani ongelmia, vaikka olikin pimeää.

Pääsin tielle asti enkä kääntynyt sinne päin, missä kylä, asema ja oikeastaan ihan kaikki minun tietääkseni oli. Järkeilin, että vastakkaisessa suunnassa olisi vähemmän liikennettä, vaikka kai tie siinäkin suunnassa jonnekin veisi. Se oli hauskaa. Autio tie, oma vauhti, eikä ketään häiritsemässä. Vasta, kun olin ajanut arvioni mukaan kymmenen minuuttia, tuli ensimmäinen auto vastaan. Sen valot saivat minut hätkähtämään ja pelästymään. Mitä hittoa oikein olin ajatellut? Olin rikollinen ja minun pitäisi päästä takaisin, ennen kuin ajaisin jonkun viattoman lapsen yli. Vaikka ei täällä juuri sellaisia näkynyt.

Takaisin kääntyminen oli hyvä, mutta vaikeasti toteutettava idea. Juhannuksena olin kääntynyt ympäri koulun pihalla, mutta mistä minä nyt sellaisen löytäisin? Pimeässä en edes nähnyt, vaikka olisin ohittanutkin sellaisen. Mutta sitten katuvalot muuttuivat erivärisiksi ja kirkkaammiksi ja ymmärsin, että olin tulossa johonkin.

Onneksi sen jonkin laidalla oli ensimmäisenä rautakauppa, jolla oli iso, tyhjä parkkipaikka. Onnistuin kääntymään sinne ja ajelin siellä ihan huvikseni muutaman ympyrän miellyttävän jännityksen palaillessa. Osasin vaihtaa vaihteita ja kääntää rattia, mikäs minun oli täällä huristellessa. Voisin palata Mustaojalle ja vaikken nyt ollutkaan kauheasti saanut liikuntaa niin olin todellakin käynyt piristävällä lenkillä. En edes muistanut, koska olin viimeksi yrittänyt jotain sellaista, jonka onnistumisesta en ollut ollenkaan varma ja osannut. Tunne oli mieletön. Lisäksi onneni kesti melkein loppuun asti ja vasta, kun olin kääntymässä Mustaojan pihatielle, sekosin polkimista ja painoin kaasua jarrun sijaan. Onneksi satuin samalla painamaan myös kytkintä, joten sain ainoastaan moottorin ulvomaan rumasti, enkä sinkoutunut minnekään, esimerkiksi ojaan. Ajoin siitä hyvin hissukseen takaisin samalle paikalle, josta olin lähtenyt ja nousin autosta. Olin rallikuski, olin voittamaton!

Päivämäärä:   20.8.11 20:27:28

No höh, mutta kyllä tosta täytyy seurata jotakin kuitenkin. Btw, olisipa ollut kiva nähdä Hannan reaktio, kun se olisi saanut kuulla, kuinka Henu ruttas ton kotteron :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   20.8.11 20:49:38

huh ettei sentää ajanu kolaria eikä mitää!

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   20.8.11 20:52:14

Täytyy tulla jatkoaaaa

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   20.8.11 21:37:24

Nyt kaikki kuuli Henun moottorin ulvotuksen ja se saa huudot!

Päivämäärä:   20.8.11 21:53:59

Henu on sitte tyhmä -.-

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   20.8.11 23:03:00

fb:ssä bongattua:

Uudempi suomen kielioppi niille, joiden on vaikea erottaa sanaluokkia toisistaan. Substantiivi on se sana, jonka jälkeen voi lisätä "@!#$", kuten akanperkele, autonperkele. Adjektiivi on sana jonka eteen lisätään "paskan", kuten paskantärkee, paskanhailee. Verbi on sana, jonka jälkeen lisätään sanat "ihan sikana". Niin että nyt voi pennunperkeleet päntätä ihan sikana paskanhaileeta kieliopinperkelettä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.8.11 23:21:45

:D :D
Kauheeta vauhtia tää täyttyy. Saa nähdä, joutuuko Tölkki tekemään ens viikolla uuden topicin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.8.11 13:27:58

No niin, nyt tää häipyy lomalle. Ei menny ihan niinku Strömsössä tää päivä, mut onneks on sentään iltalento, ettei siitä myöhästytty. (vielä!)
Tölkki tosiaan lupasi leikkiä sihteeriä ens viikon, kun mä makoilen rannalla, ja laittelee pätkiä iltaisin. Katsotaan, onnistuuko sieltä käydä moikkailemassa teitä...
------------
Maanantaina pääsiäinen alkoi tuntua loputtomalta. Pelkkää ikävystymistäni menin aamupäivällä tallille notkumaan muiden kanssa, mutta kukaan ei tarjonnut minulle ratsua, vaikka minuun iski järjetön halu ratsastamaan, kun katselin heidän kuvioitaan kentällä. Veskulla oli edelleen valmennuskurssilaisia maneesissa ja kun varpaitani alkoi palella, hiivin sinne katselemaan. Se ei kyllä ollenkaan parantanut ratsastamishinkuani ja aloin miettiä, pitäisikö minun pyytää Jerry kuskaamaan minut Saaran tallille. Ei ollut oikein, että ensin minulle ostettiin hevonen ja sitten äiti omi sen.

Sen päivän vieras oli Siiri, jonka olin tavannut jouluaattona. Hänkin tuijotti minua kuin lehmä uutta porttia, vatsaa enimmäkseen, mutta hän ei sentään tupannut halailemaan. En olisi pitänyt siitä. Sen sijaan hän halusi kovasti jutella kanssani ja kohteliaasti minä juttelin. Olin hiukan utelias siitä, mikä hänen suhteensa Mustaojaan oikein oli.
- Mä olen vähän samanlainen Jessin huostaanottama kuin sinäkin, hän kertoi, mutta sitten hän halusi puhua vauvoista ja osoittautui vielä hullummaksi niiden suhteen kuin Ilse-mummo. Onneksi en tullut möläyttäneeksi mitään kovin kamalaa, sillä keskustelun edetessä kävi ilmi, että hän oli saanut muutama vuosi sitten keskenmenon ja koko jutusta kertominen toi hänelle edelleen kyyneleet silmiin.
- Miten niin huostaanottama? kysyin sen sijaan, että olisin luvannut omani hänelle, vaikka sekin kävi mielessä.
- Mä melkein asuin niillä pienenä. Meillä ei ollut kotona kovin kivaa, Siiri kertoi, mutta sitten hänen piti ruveta hommiin eli leikkaamaan ja värjäämään Dannin ja Alissan hiuksia, ennen kuin nämä karkaisivat takaisin kaupunkiin, joten katsoin emännänvelvollisuuteni hoidetuiksi. Ajattelin kiivetä omaan kopperooni ennen kuin Jessi keksisi taas ajaa minut lenkille tai pyytää avukseen laittamaan ruokaa, ja kurkistaa matkalla, olisiko Jerryllä kiinnostusta seurustella hiukan kanssani, kun ovi kävi vielä kerran ja sisään käveli Hanna. Huokaisin ja pysähdyin keskelle eteistä valmiina ottamaan vastaan taas yhdet ihmettelyt ja onnittelut.

- No mutta, mistä tämä kunnia? kysyi Jessi keittiöstä, mutta Hanna ei edes vilkaissut häntä vaan tuijotti minua. Hän oli varsin vaikuttavan näköinen, vähän kuin jostain elokuvasta. Hänellä oli ruskeat housut, korkeakantaiset ruskeat saappaat, kermanvärinen silkkipusero ja harteillaan ruskea turkki ja hän tuijotti minua ylhäisyyksistään sen näköisenä, että aloin arvata turhaksi odottaa onnitteluja.
- Vai siinä sitä nyt keekoillaan, hän sähähti ja aloin tuntea itseni paitsi hyvin huonosti pukeutuneeksi verkkareissani, muutenkin huonoksi ihmiseksi.
- Hanna, Jessi aloitti varoittavasti, mutta nainen ei tuntunut edes huomaavan häntä.
- Sä varmaan luulet olevasi kovinkin ovela, kun oot onnistunut tolla tavalla luikertelemaan tänne hankkiutumalla raskaaksi!

Hups. Ihan tuollaista en ollut osannut odottaa.
- Toivottavasti sä et kuvittele, että Jerry menee sun kanssasi naimisiin tai mitään. Sillä on ihan toisenlaisia tulevaisuudensuunnitelmia! Hanna jatkoi. – Älä laske sen varaan, että sä pääset osille Mustaojasta!
Minä, joka en ikinä ollut ajatellutkaan sellaista, haukoin henkeäni ja niin näkyi Jessikin tekevän. Suutuin myös.
- Mitä Mustaoja sulle kuuluu? paukautin.
- Viiden prosentin verran, Hanna vastasi ja sulki suuni. Enpä ollut tuotakaan tiennyt.
- Mä en ole luikerrellut minnekään, sanoin vaisusti.
- Maailman vanhin temppu! Kukaan ei nykyään tule raskaaksi vahingossa!

Siinä vaiheessa Hannan kantava ääni oli hälyttänyt paikalle niin Alissan ja Siirin kellarista kuin kaksoset, Dannin ja Jerrynkin yläkerrasta, joten minulla oli oikein sievä yleisö todistamassa nöyryytystäni. Vain Vesku puuttui, mutta ehkä hän oli kuullut Hannan maneesille asti, sillä kesken seuraavan ryöpytyksen hänkin käveli sisään.
- Sä käytät näiden hölmöjen, kilttien ihmisten hyväntahtoisuutta hyväksesi. Miten sä kehtaat asua täällä elättinä? Hanna kovisteli. Minä en oikeasti ollut ikinä saanut niskaani moista haukkumaryöppyä.
- Mä en ole elätti, väitin vastaan, vaikka rohkeuteni alkoi hiipua ja katsoin apua anoen ympärilleni. Miksei Jerrykään voinut puolustaa minua? Vai oliko hän samaa mieltä?

Vesku rupesi ritarikseni.
- Hanna, suu kiinni, hän komensi vihaisesti.
- Te olette ihan liian kilttejä, Hanna sanoi hänelle kulmakarvat uhkaavasti rypyssä. – Toi pikku narttu pyörittää teitä.
- Höpö höpö. Oli meidän idea, että Henriikka muuttaisi tänne.
- Tai niin te luulette.
- Ja missään tapauksessa koko juttu ei kuulu sulle ollenkaan, Vesku jatkoi ja siirtyi minun luokseni ottaen hartioistani kiinni. Jessus, miten rakastin häntä sen takia! Nojasin häneen ja yritin olla purskahtamatta itkuun, sillä sitä en kyllä haluaisi antaa Hannan nähdä.
- Lopeta nyt toi räyhääminen, sanoi Jessikin lopulta. – Sulle ei kuulu, kuka meillä asuu ja miksi. Henriikka odottaa meidän lapsenlasta, ja meillä on vuokrasopimus, joten sun ei tarvitse pelätä, että se käyttäisi meitä mitenkään hyväksi.

Hannan ilme alkoi muuttua huonotuulisemmaksi, mikäli mahdollista, kun hän tajusi hävinneensä.
- Kas kun te ette ala käydä pelastamassa virolaisia kulkukoiriakin, hän tuhahti.
- Ei, virolaiset saa hoitaa koiraongelmansa ihan itse, Jessi sanoi. – Riisu sinä koirannahkareuhkasi ja tule keittiöön. Haluatko sä kahvia vai odotatko sä, että mä saan ruoan valmiiksi?

Tilanne oli ohi ja yleisö alkoi hajota. Kampaamoporukka palasi kellariin Dannin kanssa ja kaksoset seurasivat Hannaa keittiöön.
- Kiitos, sanoin Veskulle, joka päästi irti minusta. – Ja kiitos sullekin, kun puolustit mua niin urhoollisesti, sanoin Jerrylle, joka ymmärsi mennä nolon näköiseksi.
- Hanna on joskus vähän turhan suorasuinen. Älä anna sen sanomisten kiusata sua, Vesku sanoi, mutta Jerry ei sanonut mitään, meni vain keittiöön, kun Hannan käskevä ääni kutsui häntä.

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   21.8.11 13:54:13

Haa! Mua oikee ahistaa koko toi Henun tilanne ja hävettää ja ottaa päähän sen puolesta.. voivoi.

Päivämäärä:   21.8.11 14:17:42

Argh, pistää oikeen vihaks toi Henun tilanne, ja varsinki toi Hannan räyhääminen... Mä kyllä ite tiiän saavani tietyiltä henkilöiltä varmaan suht samanlaista kommenttia, mutta minkäs sille mahtaa...

Päivämäärä:   21.8.11 15:00:10

VOI EIII :D:D:D:D:DD:D: HANNA <3 Sennnu, sä pelastit mun päivän :)

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   21.8.11 15:30:47

Ensimmäisenä kun tulee töihin, niin pitää avata kone ja tsekata onko tullut jatkoa. Ja töissähän EI saa surffata netissä, mutta kun on ihan pakko... ihan vähän vaan kurkistaa...

Tää tarina ei nyt etene yhtään siihen suuntaan kun mä haluaisin. Mua alkaa jo säälittään Henu-parka kun se saa vaan haukkumisia ja tuijotusta niskaansa eikä Jerrykään näytä enää välittävän siitä yhtään. Vaikka joo, oma vikahan tuo vahinko on ollut, mutta silti sais sille jotain kivaakin tapahtua välillä. Kamalaa jos elämän kohokohta on se, että käy salaa ajelemassa toisen autolla!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   21.8.11 18:40:29

onko oikeesri mahdollista että kaikki muut antaa Hannan huutaa Henulle paitsi Vesku?? ihme porukkaa, jos olisin Henu niin en kyllä pysyis Mustaojalla enää tommosen jälkeen... :D

Päivämäärä:   21.8.11 22:00:08

Hyvät lomat Sennnulle ja kiitos kun olet näköjään järjestänyt meille päivittäisen luku annoksen senkin ajalle :D

Ite oisin huutanu Hannalle takasin, pakannu kamat ja lähteny ovet paukkuen kuusen alle :D Tollasessa paikassa en viipyis sekuntiakaan.

Lähettäjä: Tölkki 
Päivämäärä:   21.8.11 23:21:10

Joo, elikkä tällä alkaa taas koulujutut ens viikolla ja sit tarvii koko ajan leikkiä remppareiskaakin eli laitan todnäk iltasella pätkän/päivä =)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   22.8.11 06:17:17

huomenta tännekin! (: töihin lähössä pikkuhiljaa, jospa ois uus pätkä ku kotiutuu iltasella. Vähän meinaa väsyttää valvotun yön jälkeen mutta ehkäpä se tästä 8 tuntia töissä tekemättä yhtään mitään ja sen jälkeen tallille ajamaa ruunapoika ja vähä muistuttelee meijä pikkusta orhia miten sitä tulikaan käyttäytyä taluttaessa.

Päivämäärä:   22.8.11 10:27:57

Luna§i, haluutko tulla mun oripojalle muistuttelee miten käyttäydytään juoksuttaessa :D. Sillä on ongelmia toiseen suuntaan -.-

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   22.8.11 13:03:58

No jos ne on salaa samaa mieltä Hannan kanssa mut ei vaan uskalla sanoa sitä ääneen?

Päivämäärä:   22.8.11 20:02:58

Mut miksi ne sitten olis pyytäneet Henun sinne asumaan?

Missä tämän päivän pätkä? Kauheat vieroitusoireet kun on tottunut saamaan päivittäisen Sennnu-annoksen kello 16.00 jälkeen... =)

Päivämäärä:   22.8.11 20:21:27

Keukeu, Tölkki lupasi iltasella lisäillä pätkää kun Sennnu on lomailemassa :)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   22.8.11 21:07:01

flanu, niin on meijänki oripojalla hukassa.. käsi täynnä hampaan jälkiä ja jalassa komia mustelma ku poika ei suostunu käyttäytyyn kavioita puhistaessa! Huomenna ennen töitä uusiksi. On tää vaa mahtavaa olla vuorotyössä -.-

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   22.8.11 21:09:49

Mä en valittaisi, jos vaikka saisi pidemmän pätkän luettavaksi. Kuumeinen flunssa on kuitenkin seurana tappamassa aikaa.

Lähettäjä: anniku 
Päivämäärä:   22.8.11 21:17:19

missä viivyt tölkki :)

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   22.8.11 21:35:16

F5. F5. F5. Nyt prkl F5!
Ei, kyl mun koneessa on joku vika. Ei tää päivitysnappula nyt tunnu vaan toimivan, ei näy pätkää ei :D

LähettäjäSizyy 
Päivämäärä:   22.8.11 22:02:51

mua v*tuttaa jerry!!! ja hanna ja se ettei tos edellises pätkäs jerry puollustanu henuu yhtää!!! syntyispä se kakara jo et sais sen kuvan loppuu.......:DDD

LähettäjäSinnia 
Päivämäärä:   22.8.11 22:26:10

Missä jatko viipyy? :o

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   22.8.11 22:47:03

jatkoa odotellaan :(

Lähettäjä: anniku 
Päivämäärä:   22.8.11 22:47:55

mistä vetoa että tölkki on unohtanut :D

Päivämäärä:   22.8.11 23:17:05

Luna$i, onneks meillä ei juurikaan tota ongelmaa.. Ok 2veeks se vois yrittää vähän vähemmän sitä puremista, ja tollein, mutta perusfiksu se on... Sillä on vaan sellasia tyhmiä pikku juttuja, mitä se (mukamas) ei osaa...

Lähettäjä: Tölkki 
Päivämäärä:   23.8.11 00:11:48

En ole unohtanut, mutta tässä on paukutettu laminaattia taas iltakybään. Nyt on kotiuduttu ja sapuskoitu niin on aika laittaa yöpala.

-------------------------------------

Hannan haukut jäivät painamaan mieltäni pitkäksi aikaa, mutta mikä vielä pahempaa, ne eivät olleet ainoa syy hänen Mustaojalle tuloonsa. En tiedä, oliko hänen pääasiallinen tarkoituksensa erottaa Jerry ja minut vai oliko se vain bonus, mutta hän oli tullut haluamaan, että Jerry lähtisi hoitamaan hänen siittolaansa Ahvenanmaalle. Hänen isänsä oli aina vastannut siitä, mutta nyt ukkeli oli mennyt saamaan sydänkohtauksen ja Hanna halusi Jerryn sinne vahtimaan, että setä malttaisi levätä ja etteivät palkolliset alkaisi hyppiä pöydällä. Minä en tietenkään ollut kuulemassa tuota kaikkea, mikään ei olisi saanut minua vapaaehtoisesti samaan huoneeseen Hannan kanssa, mutta Sarri kertoi minulle kaiken sanatarkasti.

- Eihän Jerry voi lähteä sinne! Sen pitää kilpailla, ja hakea yliopistoon ja kaikkea, huudahdin. Ja olla minun kanssani, jatkoin ajatuksissani.

- Priorisointikysymys, Sarri sanoi nenäkkääseen tapaansa ja minä liihottelin Jerryn huoneeseen. Hanna ei ollut vielä lähtenyt, mutta olin kuullut Jerryn tulevan ylös hetki sitten.

- Sä et voi olla lähdössä! huudahdin ja Jerry katsoi minua pöllähtäneen näköisenä.

- Mun täytyy. Hanna tarvitsee mun apua, hän sanoi hämmästyneenä.

- Mutta sä et voi! Mitä sä muka voit siellä tehdä, sähän olet pelkkä penikka!

- Kiitos vaan, hän sanoi.

- Oikeesti! Entäs Nötte? Kilpailut? Ja etkö sä aikonut hakea jonnekin opiskelemaan? Ei kai Ahvenanmaalla mitään pääsykokeita pidetä!

- Pääsykokeisiin on vielä pari kuukautta ja pääseehän sieltä pois.

- Mutta entäs minä, parahdin viimeisenä keinonani.

- Mikäs sulla on täällä ollessa?

Mikäpä minulla, ajattelin turtana. Mikäpä hätä minulla olisi. Tunsin itseni entistä pahemmin tunkeilijaksi, etenkin nyt, kun Hanna oli sanonut minusta, mitä oli. Huolimatta siitä, että Vesku ja Jessi olivat puolustaneet minua, pelkäsin, että noita-akan sanat olivat jääneet heidänkin mieliinsä itämään, tytöistä puhumattakaan.

- Mä olen täällä ihan yksin ilman sua! vetosin.

- Ethän! Onhan Sarri ja Sunna, ja Danni ja Alissa käy usein, Jerry naurahti ilmeisesti täysin tietämättömänä siitä, etten uskonut yhdenkään hänen siskoistaan erityisemmin pitävän minusta ja että tunne oli molemminpuolinen.

- Sä siis aiot vaan lähteä?

- Mun täytyy. Hanna on aina ollut niin avulias ja auttavainen, ja tää on ensimmäinen kerta, kun se pyytää mitään multa. Tietysti mun on mentävä.

En kysynyt, voisinko lähteä mukaan. Oli aivan selvää, että vaikka olisin yrittänyt ehdottaa sellaista, Hanna olisi keksinyt jonkin tavan estää. Lahjonut vaikka paikalliset virkamiehet käännyttämään minut satamassa.

- Koska sä aiot lähteä?

- Nyt. Me ehditään iltalaivaan.

Minun teki mieli romahtaa siihen paikkaan ja vihasin Hannaa enemmän kuin koskaan ikinä olin ketään vihannut.

- Nyt, toistin.

- Joo. Mun pitää pakata. Etkö sä haluais juosta tallista mun kypärää?

- En, sanoin. Minä en todellakaan auttaisi Jerryä pakkaamaan. Miksi moinen kiire? Ajatus siitä, etten voisi enää viimeistä kertaa hiipiä hänen sänkyynsä yön pimeydessä, itketti. – Sä pilaat mun elämän, tajuatko sä? huomautin.

- Miten niin?

- Siten niin että mä rakastan sua ja sä jätät mut tänne yksin! Joskus mä ihmettelen, että miten te miehet ette oo kuollu sukupuuttoon, niin idiootteja te joskus olette!

Jerry tuijotti minua kuin ei olisi ymmärtänyt kuulemaansa.

- Mutta… mä luulin, että sä muutit tänne, koska sä et voinu muuttaa sen Pertin kanssa samaan taloon.

- Mä muutin tänne, koska mä halusin olla sun lähellä!

- Säkö olit sittenkin tosissasi sillon yks ilta?

- Niin olin! huusin ja Jerry jatkoi tuijottamistaan. Melkein kuulin, miten hänen päässään raksutti. Tiesin, ettei hän ollut kovin tyhmä, sillä olin nähnyt hänen ylioppilastodistuksensa, mutta hidasälyinen hän luoja paratkoon oli, eikä hän näyttänyt erityisen hyvin lukevan ihmisiä. Ainakaan minua.

- Et kai… eihän Hanna vaan ollut oikeassa? Ethän sä tahallasi huijannu mua, että sä syöt pillereitä, vaikket syönytkään? hän kysyi epäluuloisesti.

Se oli liikaa. Astuin askeleen lähemmäs ja aloin paukuttaa häntä nyrkeilläni rintaan ja hartioihin.

- Se pérkeleen noita on aivopessy sut! Tietenkään mä en oo tehny mitään tahallani! Luuletko sä, että mä huvikseni haluan paisua kuin valas? huusin ja kun Jerry tarttui ranteisiini, aloin lopultakin itkeä.

- Mikset sä ole sanonut mitään? hän kysyi huolestuneena ja minä pudistin vain päätäni, sillä en saanut itkultani puhuttua. – Ja miksi sun oli pakko kertoa nyt, kun mä olen lähdössä?

- Mitä väliä sillä on? sain synkästi soperrettua.

- No eikö tästä sun mielestä pitäis puhua?

- Puhutaan sitten! Kai sä voit lähteä huomenna! yritin.

- En, Hannan isä pääsee aamulla sairaalasta ja Hanna haluaa olla siellä sillon.

- Ja sillä on sun kanssa mitä tekemistä?

- Henriikka, mun pitää mennä. Hanna ei oo koskaan ennen pyytänyt multa palvelusta.

- En minäkään, mutisin, mutta niin hiljaa, ettei hän voinut kuulla. Tunnistin kyllä häviön, kun sellaista hangattiin naamaani. – Ala pakata sitten. Mä laitan sitten viestin, että tuliko tyttö vai poika.

- Hei älä nyt viitti olla tommonen drama queen! En mä siellä niin kauan viivy!

- Etkö?

- En varmaan, hän sanoi, muttei kuulostanut ihan varmalta.

- Haista hirnakanpieru, sanoin ja käännyin menemään omaan huoneeseeni.

Puolisen tuntia myöhemmin kuulin ovelta koputuksen.

- Henriikka?

Käänsin kylkeä, mutten sanonut mitään. Olin itkenyt niin, että silmäni ja nenäni olivat takuulla tulipunaiset, enkä halunnut Jerryn näkevän minua sellaisena. Sitä paitsi halusin edelleen raapia häneltä silmät päästä.

- Henriikka, mä olen lähdössä nyt. Jerry kuulosti pyytävältä, mutten siltikään saanut vastattua ja enempää ovelta ei kuulunut. Aloin jo katua ja kiirehdin sittenkin ovelle. Hullu olisin, ellen ottaisi vastaan jäähyväishalausta, tai mitä Jerry nyt sitten olikaan tullut tarjoamaan. Mutta hän oli jo mennyt. Kuulin portaista alaspäin poistuvat askeleet ja eteisestä Hannan äänen, kun hän hoputti Jerryä. Sinne minulla ei ollut asiaa.

Päivämäärä:   23.8.11 09:30:16

Keukeu, ei taida Dannilla ja Alissalla olla paljoa sananvaltaa asiaan vaikka ne olis mitä mieltä.

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   23.8.11 20:52:34

lissää

Päivämäärä:   23.8.11 21:26:22

hirnakanpieru?! mikä se on :D

Päivämäärä:   23.8.11 21:34:49

Mä ihmettelin vähän samaa ku Sizyy. Mä en jotenkin osaisi ottaa kovin vakavasti, kun joku tulisi haistattamaan mulle hirnakanpierut - mulle tulee hirnakasta mieleen vaan hevosruunan ja alpakan risteytys (en tiedä miksi ruuna, mutta jostain syystä se vaan on niin!). Nyt en sitten pääse siitä mielikuvasta eroon. :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   23.8.11 22:00:09

tuleeko tämän päivän pätkä kans yhtä myöhään? (: ei jaksais ootella! :P

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   23.8.11 22:04:16

mulla tulee lähinnä hirnakasta mieleen harry potterit :D

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   23.8.11 22:06:36

Joko uutta pätkää koht? :D

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   23.8.11 23:01:48

7. Uusi pää

Hautauduin pieneen, pimeään huoneenkopperooni ja ajattelin, etten tulisi sieltä enää ikinä ulos, vaikka tietysti minun piti, sillä en halunnut kastella vuodettani. Silloin oli onneksi jo niin myöhä, että kaikki nukkuivat ja sain liikuskella ihan rauhassa. Se oli hyvä juttu, sillä olin kammottavan näköinen. Olin iloinen siitä, ettei kukaan ollut tullut häiritsemään minua, paitsi että Sunna oli kysynyt oven takaa, halusinko tulla iltapalalle ja tyytynyt lyhyeen ”eihin”.

Nukkumisesta ei voinut puhua vaan pyöriskelin sängyssä ja mietin asioitani. Nyt ei mennyt kovin hyvin, mutta saatoinko tehdä millekään asialle mitään? En ainakaan keksinyt. Pertille muuttaminen oli edelleen mahdoton ajatus eikä minulla muuhun ollut varaa. Muistin, että minun pitäisi jatkaa virastoasioitani viikolla ja itkin taas pikkuisen, kun tajusin, ettei Jerry olisi kuskaamassa minua. Mietin myös, mahtoivatko hän ja Hanna olla jo perillä ja ajatteliko Jerry minua. Puhuivatkohan he minusta? Ja jos puhuivat niin saisiko Hanna vieraannutettua Jerryn minusta kokonaan?

Jostain merkillisestä syystä silloin, kun kaikki erittelemäni asiat olivat yksinomaan huonosti, piristyin. Aivan kuin olisin törmännyt pohjaan, mutta pompannut sieltä saman tien takaisin yläilmoja kohti sen sijaan, että olisin jäänyt sinne rypemään. Se oli kimmastusta ja tulistumista, uhoa ja näyttämisen halua. Minä en hitto vie antaisi niiden nitistää itseäni. Kenen niiden, siitä en ollut varma, ehkä koko maailman. Vihasin kaikkia ihmisiä Jerryä myöten ja ehkä juuri häntä eniten.

Aamulla odotin, kunnes uskoin kaikkien lähteneet töihin ja kouluun, ennen kuin tulin esiin. Tarvitsin aamiaista. Säikähdin puolikuoliaaksi, kun Armi tuli tapansa mukaan koiranhymyä hymyillen minua vastaan ja keittiöstä kutsuttiin sitä. Se oli Siirin ääni ja tömistelin vihaisena ovelle.

- Mitä sä täällä teet? kysyin.

- Mä jäin yöksi, kun mulla on vapaapäivä, nainen sanoi. – Otatko sä kahvia?

- Jessi sanoo, että mun on parempi juoda teetä tai kaakaota, sanoin uhmakkaasti.

- Jessi sanoi myös, että sulla on varmaan surkea olo eilisen jälkeen ja että ehkä mä voisin piristää sua.

- Mä epäilen sitä, sanoin sydämeni pohjasta. Mitä hiton iloa minulle olisi puolitutusta naisihmisestä, joka oli sitä paitsi kateellinen siitä seikasta, jonka takia elämäni oli pilalla, vauvamahastani.

- Mä voisin ainakin tehdä jotain sun hiuksille. Yleensä ihmiset tykkää siitä, Siiri sanoi ovelasti. Se kuulosti minustakin ihanalta ja sain kapinallisen ajatuksen.

- Mitä sä voit tehdä? kysyin.

- Leikata, kammata, värjätä. Permisaineita mulla ei ole mukana, kun ei niitä ole täällä kenellekään tarvittu.

- Mitä värejä?

- Mitä sä haluaisit?

- Sinistä, sanoin umpimähkään, sillä se oli ensimmäinen ajatus, joka tuli mieleeni.

- Sori, ei oo sinistä. Eikä vihreetä, tavallisempia vaan, Siiri naurahti.

- Mustaa?

- Tummanruskeeta?

- Teetkö sä mitä mä haluan?

- No se olis perimmäinen ajatus.

Mutta kun sanoin, mitä halusin, Siiri alkoi aukoa suutaan kuin kala kuivalla maalla.

- Oletko sä hullu? hän kysyi lopulta.

- Todennäkösesti. Onko sillä väliä? kysyin ja aloin tuntea lievää hilpeyttä hänen hämmästyksestään.

- Ymmärrätkö sä, että sitä ei saa takasin?

- Takuulla saa, Siinä vaiheessa, kun mun vauva pääsee ylioppilaaksi, se on taas yhtä pitkä.

- Ainakin se pitää ottaa talteen.

- Se sopii hyvin. Mä voin lähettää sen Jerrylle Ahvenanmaalle. Se taitaa olla ainoa asia, mistä se mussa tykkää, sanoin kostonhimoisesti ja Siiri kiirehti olemaan eri mieltä. En välittänyt hänestä vaan mietin, että kestäisinkö, jos leikkaisin pois pikkusormen tai korvan ja lähettäisin nekin Jerrylle. Ehkä en.

Päivämäärä:   24.8.11 14:04:26

ei henu eii

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   24.8.11 15:23:25

haha hyvä Henu! :D

Päivämäärä:   24.8.11 18:29:03

Mä meinasin tukehtua aamulla mun appelsiinimehuun kun luin ton hiton HIRNAKANPIERU kohdan :DDDD Siis anteeksi mitä? Vähän Henun uskottavuus laski kyllä ton jälleen :D:D

Just hienoo et Henu leikkaa hiukset! Semmoset tositosilyhyet, ihan poikatukka olis ihana <3

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   24.8.11 23:08:32

missä päivän pätkä?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   25.8.11 00:37:41

ei taida tulla tänään jatkoa :<

Päivämäärä:   25.8.11 08:00:42

Hei mitä tämä on... pätkä puuttuu. Tänään pitää sit saada kaks!

Päivämäärä:   25.8.11 11:00:33

Eikä vieläkään mitään.. Hö!

Päivämäärä:   25.8.11 11:45:13

Lähettäjä: Az
Päivämäärä: 25.8.11 08:00:42

Hei mitä tämä on... pätkä puuttuu. Tänään pitää sit saada kaks!

Päivämäärä:   25.8.11 13:03:22

Tänään tulee kaksi, nou hätä. Laitan toisen seuraavaan viestiin, niin ei jää tältä päivää.

---------------------

Siiri teki ison numeron hiusteni letittämisestä ja kysyi moneen kertaan, olinko varma, ennen kuin suostui leikkaamaan sen poikki.

- Mä leikkaan sen kohta itse, ellet sä pysty, sanoin uhkaavasti ja silloin hän napsaisi ja lakkasi kyselemästä. Olimme saunan pesuhuoneessa, missä oli vesi lähellä ja vaikka tuolinani oli vain tavallinen konttorituoli, jaksoin nauttia siitä, miten Siiri pesi jäljellejääneitä hiuksiani ja hieroi päänahkaani.

- Tummanruskeetako? hän kysyi sitten.

- Ellei sulla ole sitä sinistä.

- Mä voin tietysti myös vaalentaa, jos sä haluat vaikka käydä ostamassa jostain sinistä väriä ja laittaa itse, Siiri ehdotti.

- Mistä semmoista saisi? kysyin.

- Vaikka netistä. Mä voin näyttää.

- Tehdään sitten niin, suostuin ja annoin kirjaimellisesti pääni hänen käsiinsä.

Siinä meni koko aamupäivä, mutta oli se sen arvoista. En ollut tuntea itseäni, kun lopulta nousin katsomaan itseäni peilistä. Olin alun perin halunnut, että Siiri leikkaisi pääni kokonaan kaljuksi paitsi irokeesia keskellä päätä, mutta siihen hän ei ollut suostunut vaan oli vaatinut saada jättää edes sentin verran hiuksia. Nyt, kun ne oli vaalennettu, niitä tuskin huomasi, kun irokeesi vei kaiken huomion, ja pitkä otsatukka, joka melkein peitti toisen silmäni ja jonka Siiri oli väkisin halunnut jättää. Pidin siitä oikeastaan, olinhan tottunut piiloutumaan hiusteni taakse.

- Miten mä saan ton itse pystyyn, huolestuin.

- Vaahtoa, vahaa, lakkaa, Siiri luetteli. - Mutta ei kai sitä normaalioloissa tarvitse nostaakaan. Ja kypärän alla se litistyy joka tapauksessa.

- Mä en tiedä mun ratsastuksista lähiaikoina.

- Onko se jo epämukavaa? Mäkään en voinut kovin kauan jatkaa.

- Kyllä mä pystyisin, mutta mun hevonen on neljänkymmenen kilometrin päässä.

- No mutta onhan täällä hevosia.

- En mä niillä osaa ratsastaa. Ne on liian hienoja mulle.

- Mä tiedän ton tunteen ihan tarkkaan.

- Otanko mä kuvan susta? Siiri kysyi, kun olin aikani katsellut itseäni ja ihmetellyt, mitä olinkaan mennyt tekemään ja mitä oikein olin ajatellut. Onneksi hän kysyi, sillä olin pikkuhiljaa valumassa paniikkiin. Ei niin, että olisin näyttänyt mitenkään kammottavalta, mutta olin niin tottunut tukkaani, että sen puuttuminen tuntui äkkiä siltä kuin joku läheinen olisi kuollut. Pääni oli ihan liian kevyt ja tyhjä ja sitä palelikin. Mutta nyt oli myöhäistä itkeä.

- Ota, sanoin. – Odota, mä käyn etsimässä mun puhelimen. Mä saan ne siitä sitten äkkiä koneelle.

Kännykkäni oli jäänyt yläkertaan ja lähdin hakemaan sitä Siirin jäädessä lakaisemaan lattialle varisseita hiuksia. Hemmetin monikerroksinen talo – miten Jessi edes kehtasi ehdottaa, että tarvitsin liikuntaa, kun piti kiivetä epälukuinen määrä portaita, halusin sitten minne tahansa. Armi odotti meitä kärsivällisenä keskikerroksessa ja haukahti hämmästyneenä minut nähdessään. Olinko tosiaan niin erinäköinen, että koirakin huomasi? Olin luullut, että niillä oli huono näkö ja että ne vain haistelivat asioita. Mutta kai minä haisinkin vaalennusaineelle.

Minulle oli tullut puhelu, huomasin, joten palasin alas hitaammin. Äiti se vain oli, mutta hän oli jättänyt vastaajaan viestin, jossa toivotti hyvää viikonjatkoa ja kertoi, että muutto oli mennyt ihan hyvin ja että hevoset muuttaisivat jo seuraavana viikonloppuna. Ihan kiva, minua kiinnosti kuin kilo kiviä, etenkin sen jälkeen, kun olin ehtinyt ilahtua Jerryn soittaneen. Vaikka tapahtuisiko sitä ikinä, sitä en tiennyt.

Siiri oli tullut kellarista pois ja tuonut lettini tullessaan.

- Mulla ei ole rahaa, tajusin sanoa vasta silloin.

- Ai. Paljonko sä tarttisit? Siiri kysyi epäröiden. Tarjoutuiko hän lainaamaan minulle?

- Ei kun maksaa sulle leikkauksesta, oikaisin.

- Aa. Ei se mitään, täällä Mustaojalla ei liiku raha näissä merkeissä.

- Kyllä mä ymmärrän, että sä voit parturoida niitä, mutta en mä kuulu joukkoon.

- Kuulutpas, Siiri sanoi yksinkertaisesti ja otti kännykkäni. - Mistä mä painan?

Minä neuvoin ja Siiri napsi kuvia edestä ja sivulta, ainakin kymmenkunta.

- Enköhän mä näillä saa maailman järkytettyä, sanoin silloin ja otin kännykkäni. Menisin ja laittaisin ne facebookiin saman tien.

- Tekisinkö mä vähän lounasta sillä aikaa? Siiri kysyi. – Mitä sä olet yleensä syönyt päivisin?

- Millon mitäkin, jämiä yleensä. Tai voileipiä.

- Mä katon, mitä löytyy.

Hän ei ilmeisesti aikonut lähteä kotiinsa ollenkaan, mutta en voinut kysyäkään. Se olisi kuulostanut kiittämättömältä, kuin olisin ajanut häntä pois heti, kun hän oli hoidellut hiukseni. Ja sanoipa hän mitä tahansa, ei tämä ollut minun kotini. Ei todella. Sitä paitsi minulla ei ollut mitään valmista ateriaa vastaan.

Päivämäärä:   25.8.11 13:04:15

Ja näin ollaan taas aikataulussa

---------------------------

Pääni tuntui myllertävän koko maailman. Kun kaksoset tulivat koulusta ja Siiri jatkoi armoitettua kampaajantyötään Sarrin kanssa, minä menin koneelle tappamaan aikaa ja näin, että seinälläni oli toistakymmentä uutta kommenttia entisiltä koulukavereilta ja ystäviltä. Ha! Olin sentään olemassa! Saatoin kuvitella, miten joku oli koulussa huomannut uuden kuvani ja aiheuttanut yleisen rynnäkön sivulleni katsomaan sitä. Mitä sä oot menny tekemään? summasi aika hyvin kaikki kommentit.

- Miten sä raaskit? kysyi Sunna, joka oli tullut perässäni ylös. Hekin olivat vähän kakistelleet nähdessään minut. Tai vähän enemmänkin.

- Se tuntui vaan hyvältä ajatukselta, sanoin mietittyäni vähän aikaa. Koko elämäni oli keikahtanut hulluksi ja tuntui tavallaan oikeudenmukaiselta muuttaa sitä vielä täydellisemmin. Sitä en kyllä yrittänytkään selvittää Sunnalle, tuskin sain siitä kokonaista ajatusta edes itselleni.

- Jaa. No. Hei, nyt on sun siivousviikkosi.

- Mitä? älähdin.

- Mä arvasin, ettei äiti sanonu sulle mitään. Se sanoi, ettei viime viikko voi olla, kun sun tarvii kotiutua, mutta nythän on jo uusi viikko.

En saanut edes kysyttyä, mitä minun muka oletettiin tekevän, mutta ei minun tarvinnutkaan. Sunna alkoi luetella samalla sormillaan laskien.

- Imurointi joka toinen päivä ja keittiön ja eteisen lattian pesu, jos tarvii, tiskikoneen täyttäminen ja tyhjentäminen ja vessojen pesu. Sarri siivoaa sitten ens viikolla. Ja sulle osu oikeastaan lyhyt viikko, kun oli toi pääsiäinen.

Olin protestoimassa voimallisesti moista simputusta vastaan, mutta kännykkäni alkoi soida ja Sunna poistui hienotunteisesti paikalta. Se oli äiti, taas.

- No mitä nyt taas? Mä kuuntelin jo sun viestin, vastasin kireästi.

- Mitä sä olet tehny hiuksillesi?

Sissos, mistä hänkin jo tiesi? Tietysti tiesin, että hän oli facebookissa, mutta ei hän minun kaverini ollut. Äiti oli joka paikassa, hän oli sen alan hupsuja. Hän oli jopa irc-galleriassa, mihin en ollut itse koskenut enää vuosikausiin.

- Mistä sä tiedät? kysyin.

- Mä näin kuvan!

- Miten sä voit nähdä mun kuvan, kun me ei olla kavereita? kysyin.

- No kyllä profiilikuvan näkee, vaikka etsisi vaan googlen kautta. Miksi sä oot menny leikkauttamaan ihanat hiuksesi?

- Koska mä halusin, totesin yksinkertaisesti. Äidille en kyllä alkaisi paljastaa mitään siitä, että Jerry oli hylännyt minut tänne ja lähtenyt Ahvenanmaalle.

- Kai sä otit letin talteen?

- Otin, huokaisin ja muistin samassa Viltsun rastapipon. Pitäisikö minun seurata esimerkkiä ja tehdä samanlainen? Ei, niin hulluksi en ryhtyisi. – Mä aion värjätä sen siniseksi.

- Henriikka!

- No älä voihki siellä. Mä tilasin jo värin netistä. Mistä tuli mieleen, että et kai sä viittis laittaa mulle vähän rahaa?

- Tule hakemaan, äiti tuhahti.

- Ai kävellen?

- No eikö sun pitänyt hommata kaiken maailman asumistuet sun muuta, kai niistä jotain jää taskuun?

- Mitä sä luulet, että mä olen ehtinyt pääsiäisviikolla hoitaa? Niin ja muuten, muistitko sä muuttaa mun polkupyörän?

- Muistin tietysti. Tarviitko sä sen?

- Tarviin ehdottomasti. Voisitko sä tuoda sen?

- Voisitko sä tulla hakemaan?

- Mä en halua nähdä Perttiä, sanoin pahantuulisesti. Jotenkin oli nyt helppo pistää Pertin syyksi ihan kaikki, mukaan lukien Jerryn lähteminen.

- No se nyt kuitenkin asuu siellä, missä sun pyöräsi on.

Jotenkin väsähdin siihen jankkaamiseen. Tarvitsisin pyöräni ja mitä pikemmin sitä parempi, mutta en jaksanut nyt vääntää äidin kanssa.

- Joku koputtaa, puhutaan myöhemmin, sanoin, vaikkei kukaan koputtanutkaan. Pelkkää toiveajattelua.

Päivämäärä:   25.8.11 19:33:24

EEI, voi perse nyt muute @!#$! MUN PERHEPOTRETTI

Päivämäärä:   25.8.11 21:05:37

Hah ihana Sizyy :P Ja sä varotit Sennnua tosta ja se teki tollasen.. Nyt meni piirrokset uusiksi. :D

Ärsyttää ettei tossa kerenny tulla Jerryn reaktiota :/

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   25.8.11 21:47:47

missä on jatko?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   25.8.11 22:33:48

no tuossa ylhäällähän on jo kaks pätkää tälle päivälle

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   25.8.11 22:36:54

oho jaa mulla sivu päivitteli hitaasti (: mietinkin kun ei muka ollu kukaan laittanu mitää kommenttia :D

Päivämäärä:   26.8.11 00:39:42

Loppuuks vanhempieni tarina lukuun 75?

Päivämäärä:   26.8.11 11:23:57

Jessi tuli kotiin ehkä vähän tavallista aikaisemmin. Vesku tuli aina kuin nakutettu kello viisi, mutta Jessi vähän miten milloinkin. Kaksoset olivat lähteneet ratsastamaan pitkällisen hevostenjaon jälkeen ja tajusin, että Jerryn lähteminen vaikutti heihinkin. Jos tallissa oli iso läjä kilparatsuja, niitä piti liikuttaa ja nyt heitä oli yksi vähemmän. Tunsin hiukan huonoa omatuntoa, kun en tarjoutunut auttamaan heitä, mutta enhän minä olisi osannut. Onneksi tytöt eivät kysyneetkään. Ehkä he pitivät minua jotenkin vammaisena. Ei kylläkään niin vammaisena, ettenkö olisi voinut tarttua imuriin, siitä huomautti Sarrikin saatuaan uuden kampauksen.

- Mun joka toinen päivä on huomenna, sanoin. Siiri oli hoidellut tiskikoneen, joten en nähnyt mitään syytä ruveta piiaksi tänään.

Mutta Jessillä oli muita juonia pääni menoksi.

- Lähde mun kanssa kauppaan, hän sanoi ja ulotti kutsunsa Siiriinkin, joka ei ollut vielä lähtenyt.

- Kai mä voin lähteä, sanoin vähän pettyneenä siihen, ettei hän ollut sanonut mitään uusista hiuksistani, katsoi vain pitkään ja pyöritteli silmiään. Olin myös vähän harmissani, koska olin tajunnut, etten voisi laittaa Helin antamaa hattua päähäni pilaamatta kampaustani.

- Oisit sanonu niin me oltais voitu käydä päivällä. Mä en tullut ajatelleeksikaan, Siiri sanoi pahoillaan.

- Ei kun lista on mun päässäni. En mä ois sitä ehtiny aamulla kirjottaa. Hop hop.

Minusta he tekivät jotenkin ison asian kolmen naisen kauppareissusta ja ihmettelin, tarvittiinko minua siellä tosiaankin, mutta yli viikon hiljaiselon jälkeen Mustaojalla olisin saattanut iloita jo siitäkin, että olisin päässyt kioskille ostamaan tikkarin. Jessi ajoi johonkin hehtaarimarkettiin, missä aloitimme kierroksen tutkimalla naistenvaateosaston alennusrekit. Minulle tuli mieleen äiti silloin, kun hän oli hövelillä tuulella ja vihasin sitä tosiseikkaa, ettei minulla nyt ollut rahaa. Toisaalta en minä olisi halunnut mitään ruveta sovittamaankaan pullistuneen ruhoni ylle, mutta sitä kateellisempana katsoin, miten Jessi valitsi kaksosille muutaman pintaa pitkin menevän puseron ja sieviä alushousuja. Voi, miten minulla oli ikävä äitiä!

- Sinä siinä, sanoi Jessi minulle ja taisin punastua, sillä hän tuntui lukeneen ajatukseni. Vaikka miksen olisi saanut ikävöidä omaa äitiäni?

- No, sanoin jurosti.

- Kun päästään takasin niin mä kaivan esiin mitä mulla on jäljellä mun äitiysvaatteita.

- Hyi hemmetti, minulta pääsi.

- Mä tiedän just, miltä susta tuntuu! Jessi nauroi. – Mutta siltikin mä luulen, ettet sä halua kulkea noissa verkkareissa koko kesä. Ja mä oon säästäny vaan kivoja vaatteita.

Ajatus oli silti hyvin vastenmielinen, joten en puhjennut ylenpalttisiin kiitoksiin. Sain sentään nyökättyä niin, etten vaikuttanut ihan juntilta ja siirryimme vihannesosastolle. Siellä aloin saada vähän esimakua siitä, miksi Jessi oli halunnut seuraa kauppareissulle. Kuormajuhtia hän tarvitsi. Kun äiti ja minä kävimme kaupassa, saatoimme ostaa puoli kiloa perunoita tai kolme tomaattia. Jessi keräsi kaikkea suunnilleen kuusinkertaisen määrän ja valitti silti, miten vähän kaikkea tulisi menemään nyt, kun Jerry oli poissa. Sitä oli itse asiassa ihan kiehtovaa seurata. Monta leipää, kiloittain lihaa, puoli tusinaa maitotölkkiä.

- Ja tää riittää miten kauaksi aikaa? kysyin.

- Eiköhän tällä lauantaihin selviä, Jessi arveli. – Oletko sä jo kuullut Jerrystä?

- En, sanoin nurjamielisenä siitä, että hän kehtasi kysyä ja etten minä kehdannut valehdella.

- No, se pirauttaa varmaan pikapuoliin. Hyvin ne oli päässy perille ja Bosse voi ihan hyvin.

En voinut olla tuhahtamatta sille uutiselle ja Jessi katsoi minua hämmästyneenä.

- Anteeksi vaan, mutta mä en jaksa oikein iloita mistään, mikä liittyy Hannaan, sanoin. – Enkä mä jaksa uskoa, että Jerry soittaa mulle, jos se on vuorokauden kuunnellu sen korppikotkan juttuja. Se ei halua enää kuulla edes mun nimeä.

- Äläs nyt aliarvioi mun poikaani, Jessi sanoi kipakasti. – Hanna voi olla mikä on, mutta Jerry osaa kyllä ajatella asioita ihan itsekin.

- Hanna oli kyllä kamalan ilkeä eilen, Siiri tuomitsi.

- Niin olikin, mutta kyllä mä annoinkin sen kuulla kunniansa, sanoi Jessi. – Tietysti se oli huolissaan isästään, mutta silti.

- Mä vihaan sitä, sanoin kiihkeästi. - Enemmän kuin mitään muuta maailmassa!

- On sillä pohjimmiltaan kultainen sydän, Jessi sanoi ja minä olin ihan vähällä puristaa risaksi jogurttitölkin, jota pitelin. Takuulla ei ollut.

Päivämäärä:   26.8.11 11:28:16

PV, no älä. Sennnu mä kiroan sut:D Ja paree olla että henu kasvattaa blondin fledasa takasin tai mulla ei enää oo hiuksia ollenkaa

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   26.8.11 17:33:32

Sizyy, nyt ei auta ku piirtää Henulle irokeesi :D ja sinisenä mielellään :D:

Päivämäärä:   26.8.11 19:58:08

mä piirsin ne kauniit kutrit ja väritin ne viel :DDD

Päivämäärä:   26.8.11 23:45:39

Hah :D Onneks mä en osaa piirtää ihmisiä. Jos lähtisin piirtää niin piirtäisin todennäköisesti Tenttu tontun ja Sameli kamelin tarhailemassa. Paljon turvallisempi piirtää, koska harvemmin hevosia lähdetään värjäilee siniseks :D En kuitenkaan lähe piirtää. Oon laiskalla tuulella. Piirtis on lojunu laatikossa jo pari viikkoa..

Päivämäärä:   27.8.11 12:57:03

8. Siivouspäivä

Minä pääsin virastoreissulleni lainaamalla Sunnan polkupyörää, mikä oli mukavaa, sillä muuten olisin joutunut ruinaamaan bussirahaa äidiltä tai lainaamaan Jessiltä ja matkustamaan kylälle monta tuntia liian aikaisin. Vihasin koko reissua yhtä paljon kuin ensimmäiselläkin kerralla, mutta en enää ollut yhtä kauhuissani. Olin kiukkuinen ja olin taas löytänyt sen talvisodan hengen, joka oli nostanut minut jalkeille seuraavana aamuna Jerryn lähdettyä. Olisi ollut hauskaa, jos sininen hiusvärini olisi ehtinyt tulla, mutta kaikkea ei sentään voinut saada.

Kun talvisodan hönkä kuihtui, aloin tylsistyä. Saisin jotain rahaa jossain vaiheessa, mutten tiennyt koska, eikä minua huvittanut pyöräillä joka päivä pankkiautomaatille tarkistamaan saldoa. Minua ei huvittanut mikään, kaikista vähiten paikoillaan makaaminen ja asioiden miettiminen. En uskaltanut soittaa Jerrylle, en mitenkään, vaikka epätietoisuus hänen suhteensa oli kaikista pahinta.

- Voisitko sä ehkä imuroida täällä huomenna? kysyi Jessi, kun viikko oli jo melkein lopuillaan. Ei minua ollut huvittanut sekään.

- Me ollaan sanottu sille, juorusi Sarri ja minun teki mieli näyttää hänelle kieltä tai tehdä jotain muuta yhtä aikuismaista.

- Joo joo. Mä unohdin, mutisin. – Meillä ei ollut puhetta, että osa vuokrasta maksetaan orjatyönä.

Mutta silloin Jessin kulmakarvat hypähtivät siihen tapaan, että ellen nyt suorastaan alkanut hävetä, aloin kuitenkin tuntea oloni epämukavaksi. Enhän ollut vielä maksanut ropoakaan asumisestani tai ruoastani.

- Kai sä kotonakin siivosit vuorollasi? hän kysyi.

- Joo, myönsin, mutten ruvennut painottamaan, että minun vuoroni oli ollut ehkä joka kymmenes ja että ne yhdeksän muutakin olivat olleet hyvin harvassa.

Joka tapauksessa aloitin seuraavan aamun etsimällä pölynimuria viisitoista minuuttia ja sulkemalla Armin kuistille, missä se haukkui epätoivoisena, kunnes tajusin, että siellä säilytettiin täällä asuvien ihmisten kalliimpia jalkineita. Onneksi Armilla oli ollut niin iso hätä päästä takaisin sisään, ettei se ollut ehtinyt tehdä selvää kenenkään ratsastussaappaista.

- Mene pois, komensin sitä ja osoitin keittiöön. Imuroiminen ei ollut koskaan ollut lempihommiani, mutta ei nyt ihan pahimmastakaan päästä, jos imuri vain suostui toimimaan, ja täällä oli hyvä imuri. Oli melkein hypnoottista katsoa, miten se kiskoi kitaansa kaikki koirankarvatupot ja letkussa rapisevat hiekat.

Minuun iski jokin vimma. Kun olin imuroinut koko alakerran, jopa Jessin ja Veskun makuuhuoneen, raahasin imurin ylös ja imuroin oman kopperoni. Olin lakannut ajattelemasta sitä huoneena, sillä se tuntui paremminkin vankiselliltä. Sitten siirryin päätyhuoneeseen, jossa minua aina aivastutti ja aloin raivota tyynyjen ja seinäverhojen kimpussa. Aivastelin ja imuroin ja toivoin, että olisi ollut jo sen verran keväämpi, että olisin voinut paiskata kaikki tekstiilit ulos ikkunasta. Sitä en kuitenkaan uskaltanut tehdä, sillä oli vielä hyvin kuraista.

Se oli kuin pakkomielle. Palasin alas ja totesin eteisen lattian kaipaavan pahasti pesua, samoin keittiön, sillä sitä reittiä Armi eniten ravasi kuraisine tassuineen. Hain kuumaa vettä ja harjan ja aloin hinkata lattialautoja. Että niitä riittikin. Enkä voinut siltikään lopettaa. Konttasin ja harjasin, konttasin ja harjasin ja välillä huidoin Armia kauemmas, kun se kokeili, olinko edelleen tosissani sen asian suhteen, etten tehnyt tätä sen huvitukseksi. En pystynyt lopettamaan, vaan muistin sen jälkeen vessat. Kuurasin nekin katosta lattiaan, leikin käsisuihkun kanssa niin, että kaikki seinät valuivat vettä, kunnes kuivasin ne. Tietysti kaikki muukin sitten valui vettä, joten jouduin vaihtamaan pyyhkeet ja tunkemaan hammasmukit astianpesukoneeseen. Hammasharjoja en uskaltanut laittaa sinne, sillä pelkäsin, että ne sulaisivat, mutta koneen pyöriessä Hurrikaani-Henriikka hoiteli keittiön. Pesin kaiken, mihin yletyin ja järjestin kaikki pikkutavarat, joille en löytänyt kaapeista tilaa, siisteihin riveihin ja jonoihin. Heitin pöydällä lojuvat lehdet pois ja kiillotin tiskipöytää, kunnes näin siitä kuvani. Otsaltani tipahtelevat hikipisarat vain sumensivat kuvajaista, joten jouduin kiillottamaan lisää.

Lähettäjä: Meow eo. 
Päivämäärä:   27.8.11 13:12:00

Ooh, olispa mullakin tommone siivousvimma edes kerran kuussa!

Päivämäärä:   27.8.11 15:15:49

Samoin!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   27.8.11 15:20:11

oispa ollu ilo kuulla mitä Jessi ois sanonu jos hammasharjat ois löytyny astianpesukoneesta :D:D vai onko jossain tapana pestä hammasharjoja??

Päivämäärä:   27.8.11 19:16:46

Lähettäjä: Meow eo.
Päivämäärä: 27.8.11 13:12:00

Ooh, olispa mullakin tommone siivousvimma edes kerran kuussa!

HEI henuhan voi tehä siitä mitä sen hiuksista on jääny keskelle ni nätin letin

Päivämäärä:   28.8.11 11:00:28

Sitten on vielä huomisen pätkä jemeksessä, koitetaan pitää topic niin, ettei mun tarvi koittaa keksiä uusia otsikointeja, vaan Sennnu saa hoitaa homman =) Eli tehdään tästä täysi vasta, kun Sennnu palaa liesusta. Thx.

-----------------------------------

Mitä pidemmälle pääsin sitä vaikeampi minun oli lopettaa. Jatkoin kaapeista. Tarkistin kaikkien riisi-, jauho- sun muiden ruokapakettien päiväykset ja paiskasin surutta roskiin kaikki vanhentuneet. Järjestin säilykepurkit aakkos- ja päivämääräjärjestykseen. Asettelin nurkkakaapin konjakki- ja viskipullot niin, että ne olivat jonossa täysimmästä vajaimpaan ja punaiset ja valkoiset viinit omiin riveihinsä. Jossain vaiheessa kaksoset tulivat koulusta, mutta kuten ketkä tahansa terveet nuoret naiset, he vain vilkaisivat siivousintoista ihmistä ja liukenivat hyvin äkkiä, ennen kuin tulivat vedetyksi mukaan touhuun. Sitten yhtäkkiä olin ihan puhkipoikkiväsynyt. Ei kai se mikään ihme ollutkaan. Olin aloittanut touhuamisen heti aamusta ja jatkanut samassa hurmiossa koko päivän. Minulla oli kuuma ja kasvojani kirveli, kun hiki oli virrannut niitä pitkin. Minulla oli niin jano, että kurkkuni krahisi.

Siinä vaiheessa, kun Vesku tuli kotiin, olin hankaamassa uuninluukkua puhtaaksi sokeripalalla. Se oli ruvennut häiritsemään minua muuten kiiltävän puhtaassa keittiössä ja olin kaikki löytämäni harjat kokeiltuani ja tehottomaksi todettuani surffaillut vähän aikaa netissä ja löytänyt tämän konstin. Se toimikin, paitsi että sormeni olivat jo hellinä ja minun oli pitänyt istua lattialle. Taisin olla aika kummallinen näky siinä, väsynyt irokeesi kallellaan ja kasvot touhuamisesta punoittaen.

- Mitä sä teet? Vesku huudahti ja mulkaisin häntä otsatukkani alta.

- Siivoan. Jessi ja tytöt sano, että on mun vuoro.

Vesku katseli ympärilleen ja epäilin, huomasiko hän, mitä kaikkea olin tehnyt. Legendojen mukaan miehet eivät olleet sellaisissa asioissa kovin tarkkanäköisiä. Toisaalta kai täällä edes pesuaine tuoksui.

- Mutta ei kai ollut puhetta paljon muusta kuin imuroinnista? Ja tommosta sä nykerrät. Sano nyt vielä, että sä olet pessyt vessanpöntöt hammasharjalla!

Minun oli pakko virnistää, sillä ajatus oli äkkiseltään erittäin hauska.

- Ehkäpä olenkin, vaan kenen hammasharjalla, mieti sitä!

Taisi kestää hetken, ennen kuin Vesku tajusi minun vitsailevan, mutta sitten hän astui keittiöön, rekisteröi tasojen tyhjyyden ja kiiltävyyden ja ojensi minulle kätensä.

- Nouse ylös. Eiköhän tää riitä yhdeksi päiväksi.

- Tää on kesken, protestoin.

- Ja sä et taida haluta jättää sitä esimerkiksi jälkipolville siitä, että mikä on puhdistetun ja likaisen ero?

- En, sanoin, enkä halunnutkaan. Asiat piti hoitaa loppuun asti. Vesku alkoi sillä aikaa tutkia jääkaappia ilmeisesti aloittaakseen jonkinlaisen päivällisen teon. Olin iloinen, että olin ehtinyt sinnekin. Tavarat olivat suuruusjärjestyksessä ja hyllyt puhtaiksi hinkatut.

- Kuule Henriikka.

- No? kysyin katsahtaen ylös. Ehkä hän ei löytänyt perunoita.

- Musta alkaa näyttää, että sä olet ylittänyt valtuutesi.

- Ei mulla ollut muuta valtuutusta kuin siivota, tuhahdin. Minua edelleenkin korvensi se, että minulle oli huomauteltu siitä.

- Niin että sä päätit sitten vetää vähän överiksi?

- Entäs sitten? Mulle tuli henki päälle.

- Eiköhän sovita, että sun tän kuun vuokra oli tällä kuitattu. Meillä on ollu au paireja, jotka ei puolessa vuodessa saaneet tän vertaa aikaiseksi.

Suuni loksahti auki. Ikinä minulle ei ollut tullut mieleen, että voisin tehdä jotain rahanarvoista omin käsin. Tietysti äiti oli kaiken ikääni yrittänyt kiristää minua vaihtamalla taskurahoja kotitöihin, mutta se oli vain leikki ja molemmat tiesimme sen. Riitti, kun hutaisin hommat jotenkin sinne päin ja hän maksoi, tai sitten pyysin maksun etukäteen ja unohdin suorittaa oman osuuteni.

- Mitä Jessi semmoseen sanoo? kysyin varovaisesti. En minä Veskun kanssa ollut keskustellut mistään asumiseeni liittyvistä järjestelyistä.

- Tiedätkö sä, mitä kotisiivoojat maksaa?

Pudistin päätäni ja Vesku jatkoi: - En mäkään, mutta tuskin satasella saa täyttä päivää. Tuskin edes puolta. Hei, sustahan vois saada kotitalousvähennystä.

- Ei me olla puhuttu satasen vuokrasta, sanoin varovaisesti. Tiesikö Vesku edes, mitä Jessi ja minä olimme sopineet?

- No kunhan nyt jonkun rahan otin esimerkiksi. Nouse nyt jo ylös sieltä. Eikö se ala olla valmis? Tykkäätkö sä hernekeitosta?

Minä vihasin hernekeittoa, sillä silloin, kun äiti ei leikkinyt kodinonnea eineslaatikoiden kanssa vaan oli oikein laittavinaan ruokaa, se tarkoitti kattilaa ja hernekeittopurkkia.

- Kai sitä ennemmin syö kuin selkäänsä ottaa, sanoin, kun en kehdannut ihan suoraan kieltääkään ja Vesku otti sen myöntävänä vastauksena. Minä otin lasillisen mehua ja istuin pöydän ääreen katsomaan, miten hän teki paljon enemmän asioita sopan lämmittämisen suhteen kuin äiti. Pilkkoi sipulia ja pekonia, etsi purkillisen maissia ja kermaa. Sipuli epäilytti minua, mutta kun lopulta sain eteeni lautasellisen, totesin, että se maistui melkein oikealta ruoalta.

Lähettäjä: vanhanainen 
Päivämäärä:   28.8.11 11:38:35

saanks mä palkata henun meille siivoomaa?:O

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   28.8.11 12:52:06

tännekki voi tulla siivoomaan. mulla on semmone rapula etten nouse viikkoon tästä sohvalta :D

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   28.8.11 21:31:16

mäpäs olin reipas ja siivosin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.8.11 11:10:56

Hellurei kaikki rakkaat! Täällä sitä taas ollaan, jo melkein kuus tuntia kotona!
Suurkiitos Tölkille sihteerinhommista, mä laitan nyt itse seuraavan kappaleen ja älkää täyttäkö tätä sillä aikaa, kun käyn kampaajalla, mä teen sitten uuden.
(Selasin tän just läpi ja nyt mulla on vaan mielessä, että pitää ottaa sininen irokeesi :D)
-------------

- Tekeekö miehet nykyään ruokaa? kysyin. Söimme kahden, sillä kaksoset eivät vielä olleet uskaltaneet palata tallilta, eikä Jessi ollut tullut.
- Meillä ainakin, Vesku sanoi.
- Ai Jerrykin?
- Kyllä sekin jotain osaa. Jessi ei ole koskaan viihtynyt kotiäitinä, ja miksi ihmeessä ruokahuolto sille kuuluisikaan. Kaikki tekee tarvittaessa.
- Mä en sitten osaa, sanoin varovaisesti ajatellen, että seuraavaksi eteeni läväytettäisiin fakta, että seuraava viikko olisi ruoanlaittoviikkoni.
- Se on kauhean kivaa. Mä aina välillä leikin olevani joku huippukokki, Vesku tunnusti ja se oli kyllä omituisinta, mitä olin sillä viikolla kuullut. Taisin katsoa häntä hyvin epäillen, sillä seuraavaksi hän ehdotti, että voisimme seuraavana päivänä kokata yhdessä.
- Mähän sanoin, etten mä osaa.
- Siinähän sitä oppii. Tehdään jotain pataa, niissä mä olen erityisen hyvä.

Minusta oli erittäin kummallista, että kouluratsastajakuuluisuus suunnitteli viikonlopun ruokalistaa, akkamaista peräti, mutta niin siinä vaan kävi, että seuraavana päivänä lähdin vuorostani Veskun kanssa ruokakauppaan ja vietin iltapäivän hänen kanssaan keittiössä. Hänen kanssaan oli mukavampi mokailla ja hidastella kuin Jessin, sillä hän oli ihanan suurpiirteinen, eikä kovin näppärä itsekään.
- Etkö sä kato mistään ohjeesta? kysyin.
- En, mitä turhia. Patoihin voi pistää mitä huvittaa.

Minä olin pitänyt Veskusta jo ennestään, etenkin sen jälkeen, kun hän oli puolustanut minua Hannaa vastaan, mutta aloin pitää hänestä entistä enemmän. Aina Jessin kanssa puhuessani minusta tuntui, että vaikka hän kysyi yhtä, hän toivoi saavansa selville toista, ja ettei hän lopultakaan sulattanut sitä seikkaa, että oli yllättäen joutumassa mummoksi. Vesku näytti olevan pelkästään iloinen. Enemmänkin kuin iloinen.
- Lapset on elämän tarkoitus, hän sanoi.
- Ilmankos sulla on niitä noin paljon. Mutta kiva kuulla, etten mä jonkun mielestä ole liian nuori ja tyhmä, tuhahdin, vaikka ei hän mitään sellaista ollut sanonutkaan.
- No olettehan te nuoria, mutta sille asialle ei nyt voi mitään.
- Me, sanoin katkerasti, sillä eihän ollut mitään meitä. Jerry ei ollut ottanut mitään yhteyttä minuun.
- Te molemmat niin. Mutta teette nyt sitten vaan asiat vähän eri järjestyksessä. Ensisynnyttäjien ikä alkaakin olla Suomessa turhan korkea. Oli meilläkin koulut kesken vielä, kun Danni syntyi, ja nuoriakin me oltiin, vaikkei ihan noin nuoria.

Jessus, setä sai minut rauhoittumaan ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun olin kuullut olevani raskaana. Hän puhui tulevaisuudesta ihan niin kuin se olisi varmasti tapahtumassa, kun minun omassa päässäni oli kaikki ollut vain auki ja sekaisin sen jälkeen, kun penska syntyisi.
- Mä en tiedä, mitä mä tekisin sen kanssa, tunnustin.
- Miten niin?
- En mä tiedä onko musta äidiksi, enkä mä edes halua. Koko ajatus on ihan omituinen.
- Sä voit muuttaa mielesi. Ei sellaista tapahtuisi ensimmäistä kertaa, mutta en mä nyt viitsi ruveta pitämään mitään lääketieteen luentoa. Ja onhan Jerrykin olemassa.
- Ha, sanoin ja tähtäsin veitsellä lujan iskun paprikaan, jota olin pilkkomassa. Ajattelin, että se oli Hanna.
- Oletteko te riidelleet? Vesku kysyi tarkkanäköisesti.
- Miten me voidaan riidellä, kun ei me olla edes puheväleissä. Mä en ole kuullut siitä mitään sen jälkeen, kun Hanna vei sen Ahvenanmaalle ja mä tiedän, että se akka on puhunut sen niin pyörryksiin, että sekin luulee mun tehneen tän tahallaan, purkauduin. Ehkei minun olisi pitänyt, mutta olin hautonut epäilystäni koko viikon niin, että oli ihanaa saada sanottua se ääneen.

- Jerry-parka on vielä aika pyörällä päästään, mutta ei varmaankaan noin pahasti, Vesku arveli.
- Mä en voi käsittää, miksi sen piti lähteä sinne!
- Eiköhän sille tee ihan hyvää viettää vähän aikaa siellä jumalan selän takana ja miettiä asioita. Sitä paitsi Hanna harvoin tarvitsee mitään, Vesku sanoi ja alkoi hänkin kertoa, miten paljon Hanna oli heitä vuosien mittaan auttanut.
- Se on takuulla tehnyt sen vaan sen takia, että saa sitten sopivassa tilaisuudessa vaatia jotain kamalaa. Niin kuin Jerryn Ahvenanmaalle, siltähän menee kaikki kisatkin sivu suun. Se on niin kuin joku mafiapomo, jota teidän pitää totella, ettette aamulla herää hevosenpää sängyssä! avauduin. – Hélvetin Kummitäti!
Sitä Vesku ei enää niellyt, vaan alkoi kerätä käyttämiämme veitsiä ja leikkuulautoja astianpesukoneeseen vaihtaen samalla näppärästi puheenaihetta.
- Tiesitkö sä, että ruumiinavauksessa näkee, onko ihmisellä ollut tiskikone vai ei? Kaikki astianpesuaineen kemikaalit jää suolistoon.
- Ihan totta? kauhistuin ja Vesku nauroi.
- Ei tosiaankaan.

Päivämäärä:   29.8.11 13:12:23

ees Oranssi irokeesi? .D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   29.8.11 13:34:57

haha Vesku :D:D

Päivämäärä:   29.8.11 15:53:06

se irokeesi..............................

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   29.8.11 21:14:56

sennnu, ei, ethän vain tehnyt sitä? :D

kolmostopicin saat kuitenkin tehdä, ja jalomielisyyttäni annan luvan myös lisätä pikku pätkän tekstiä, jotta saan makeanhimoni tyydytettyä. Tein äsken ensimmäistä kertaa elämässäni keittoa, ja se on niin ällöttävää (vaikka mies siitä tykkääkin), että kaipaan jotain, mikä saa hymyn huulilleni :)

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   29.8.11 21:16:16

mä ainakin kuvittelen vielä henulle on blondin, en osaa kuvitella sitä lyhyillä hiuksilla, saatikka sinisillä (:

hei tää menee koht täytee!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.8.11 21:29:16

Uusi.

Ja kuka sitä kysyikään niin loput Vanhempieni tarinasta on täällä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.