Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mustaojan miniä

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.11 22:23:25

Jatkoa tälle.
------------
1. Mustaojan miniä
Sovimme, että muuttaisin Mustaojalle vielä samana viikonloppuna. Emmin päätöstäni vain hetken ajan, kun Jerry meni kauhistuneen näköiseksi kuullessaan asiasta. Oli ollut todella hölmöä sekä Jessiltä että minulta ruveta sopimaan sellaista kuulematta Jerryn mielipidettä ja kaduin sitä syvästi, mutta hän pääsi pian yli järkytyksestään.
- Kai se on hyvä idea. Sä oot selkeesti liemessä sen sun äidin ja sen uuden ukon kanssa.
- Niin oon, olin sanonut kiitollisena ja illemmalla hän vei minut takaisin kotiin mukana pari isoa matkalaukkua, jotka olin lainannut heiltä. Kaikki tavarani eivät mitenkään mahtuisi niihin, mutta tärkeimmät kyllä. Äiti ei ollut kotona, oli kai mennyt Pertin luo valittamaan minusta, joten sain ihan kaikessa rauhassa pakata. Perjantaina hain lähikaupasta pahvilaatikoita ja sain kamani aika lailla kokoon. Sen jälkeen soitin Mintulle ja kysyin, saisinko häneltä kuskausapua.

- Mitä pitää kuskata? hän kysyi.
- Mun tavaroita Mustaojalle. Mä muutan sinne.
- Mitä?
- Jessi pyysi mua, sanoin tyytyväisenä.
- Ei Jerry?
- Ei kun Jessi. Ne oli jutellu Veskun kanssa.
- No mitä Mervi sanoo?
- Mä en tiedä vielä. Se ei ole ollut kotona niin, että mä oisin voinu kertoa.
- Kerroitko sä sille?
- Kerroin, ensin että mä oon lopettanut koulun ja sitten, että penska on tulossa. Se sanoi, ettei halua nähdä mua silmissään.
- Eikä sanonut?
- Sanoi. Niin että tää ei ois voinu tapahtua parempaan aikaan.
- Se ei tarkota sitä. Sähän olet sen silmäterä.
- Ei kun Pertti on. Voisko näitä mun kamoja pakata teidän autoon, etkö sä kumminkin huomenna taas mene Mustaojalle? Jerry tulee hakemaan mua jossain vaiheessa, mutta sen auto on niin pieni, ettei kaikki mahdu.
- Mä tulen, Minttu lupasi.

Niin hän tulikin ja raahasimme toisen matkalaukun ja kaikki pahvilaatikot hänen vanhempiensa autoon. Jerryn kosla varmaan selviäisi toisesta matkalaukusta ja nyssäköistä, joihin keräisin kaiken, mitä en voinut pakata ennen kuin viime hetkellä.
- Jessus, Henriikka. Tajuatko sä, että sä olet muuttamassa Tuusulaan, jotta sun ei tarttis muuttaa Tuusulaan? Minttu kysyi. Se kuulosti todella hölmöltä, mutta tottahan se oli.
- Mutta seura tulee olemaan parempaa, sanoin leppymättömänä.
- Mitä tytöt sanoo?
- En tiedä. Toivottavasti niille on kerrottu etukäteen edes jotain.
- Mun on kyllä vaikea uskoa tätä, Minttu sanoi ja katsoi minua omituinen ilme kasvoillaan. – Sinä, Mustaojan miniä.

Pidin ilmauksesta, voi miten pidinkään! Se veti kasvoilleni hymyn, jota en saanut mitenkään piilotettua.
- Kuulostaa hyvältä, virnuilin.
- Oikeesti. Ihan hullua.
- Ihanan hullua täältä katsoen, ilmoitin, vaikka oikeasti asia ei ollut ihan niin suoraviivainen. Jerry ei ollut eilen edes halunnut suudella minua enemmästä puhumattakaan. Ei ollut halunnut sen jälkeen, kun olin kertonut hänelle. Olimme nukkuneet kaksi yötä sylikkäin, kyllä, mutta siinä ei ollut ollut mitään kerrottavaa jälkipolville, se oli ollut paremminkin lohduttautumista. Mutta ainakin minulla nyt olisi tilaisuus muuttaa se asia, kun asuisimme saman katon alla. Jos se olisi muutettavissa.

Kyllä se olisi. Sen oli pakko olla. En ollut vielä lihava ja vastenmielinen ja Jerry oli kiltti mies. Hän oli ymmärrettävästi järkyttynyt kuullessaan tulevansa isäksi, mutta ehkäpä se saisi hänet lopulta rakastamaan minua? Ehkä hän jo rakastikin, ei vaan saanut sitä kakaistua ulos.
- Mitä sä mietit koko naama mytryssä? Minttu kysyi.
- En mitään, tai monenlaista, sanoin nopeasti.
- Mitä sä aiot tehdä tänään? Mä oon menossa Viltsulle, haluatko sä tulla mukaan?
- Mun pitäis kai kertoa Helillekin, että mä aion muuttaa, muistin.
- No pyydetään sekin sinne, istutaan iltaa niin kuin talvella. Wiiataan vaikka. Vai pystytkö sä?
- Pystynkö mitä? tuhahdin. Minttu oli joskus rasittava, mutta hänen ehdotuksensa oli hyvä. Parempi kuin istua kotona odottamassa, tulisiko äiti niin, että voisin kertoa hänelle uusimman käänteen vai joutuisinko vain jättämään lapun aamulla, kun Jerry tulisi minua hakemaan.

Heli oli pudota pyllylleen kuullessaan kaikki uutiseni, mutta Viltsu ei esittänyt ihan uskottavasti ällistynyttä, joten arvasin Mintun sittenkin laverrelleen hänelle jotain. En kuitenkaan viitsinyt ruveta kaivelemaan sitä juttua, nythän Viltsu joka tapauksessa olisi kuullut.
- Mä en voi tajuta tätä, Heli sanoi kerran toisensa jälkeen. – Onko sun pakko muuttaa niin kauas?
- No mä muuttaisin niin kauas joka tapauksessa, mulla kun ei tällä hetkellä ole muita vaihtoehtoja kuin mutsin ja Pertsun mukaan tai Mustaojalle, sanoin järkevästi. – Ja kai mä nyt mieluiten asun siellä missä Jerrykin.
- Niin, niin tietysti. Mutta silti! Kenen kanssa mä nyt käyn bilettämässä?
- Mintun, ehdotin. – Ja vaikken mä nyt voi juoda niin ei tää kestä ikuisesti. Loppukesällä se on ohi ja sit otetaan!
- Voi, Heli sanoi ja meni äkkiä hempeän näköiseksi. – Vauvat on ihania. Kenet sä pyydät kummiksi?
- En mä ole ajatellut semmosia, sanoin pelästyneenä. Minun oli tunnustettava, etten ollut ajatellut mitään, mikä lähikuukausina tapahtuisi. Epäilin tulevani höperöksi pelosta, jos alkaisin miettiä kaikenlaisia asioita.

Re: Mustaojan miniä

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   8.8.11 22:34:51

ei saa jättää tämmöseen :( noh huomenna sitte lisää! tää lähtee nukkumaan aamulla viideltä ylös ja töihin!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   8.8.11 22:36:04

ooo topicin nimiki vaihtu :D miten mä nyt löydän tätä täältä enää :D? No ei mulla on tää sivu aina auki nii ei tartte ku päivittää! (:

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   8.8.11 23:58:48

Mä voin tulla Henun ja Jerryn vauvalle kummiks! Saanhan Sennnu saanhan?

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   9.8.11 10:27:00

O-ou, oon lukenu ennemmin kaikki muut ja nyt tän tarinan. Sä olet Sennnu ihana <3 Tätä sun tyyliä ei vaan voi vastustaa!

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   9.8.11 13:55:53

Mä en ees aatellu tota otsikkoo! mun ilme ois varmaa ollu näkemisen arvoneo__O

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   9.8.11 16:18:12

Niin täydellistä, niin täydellistä... Edes kirjoitusvirheitä ei löydä, vaikka hakemalla hakee!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.11 16:41:43

Kiitos kultarakkaat ^^
-------------
Minttu ei tapansa mukaan halunnut viipyä kovin myöhään ja lähdin hänen kyydissään takaisin kotiin. Äiti oli tullut ja näin jo ovelta, että oli vaatehuoneen vuoro. Kynnyksellä oli pahvilaatikoita ja niihin lenteli kesäkenkiämme. Hitto, olin unohtanut vaatehuoneen. Kesävaatteeni olivat siellä, tosin eihän niillä vielä ollut kiirettä. Äiti voisi muuttaa ne omassa kuormassaan ja hankkisin ne sitten jotenkin käsiini, kunhan tulisi kunnolla kevät. Paitsi että mahtaisinko siinä vaiheessa mahtua niihin?
Ajatus oli ikävä.
- Ai sä tulit? äiti huikkasi kurkistaen ulos komerosta. Hän näytti päättäneen unohtaa, että olimme huonoissa väleissä. Niin hän yleensäkin jossain vaiheessa teki, mutta tällä kertaa riita oli ollut pahempi kuin koskaan, joten helpotuin, kun se tapahtui näin äkkiä. Olihan hän sentään äitini.
- Tulin, sanoin ystävällisesti. Tunsin, että minulla oli varaa olla kiltti ja aikuismainen, kun olin saanut kaikki asiani järjestykseen ihan ilman äidin apua.
- Oletko sä nyt ihan varma siitä vauva-asiasta? Jospa sä olet erehtynyt, hän esitti.
- Ne ei ollu neuvolassa sitä mieltä, kerroin.
- Oletko sä käynyt jo neuvolassa?
- Olen. Haluatko sä nähdä kuvan?
Äiti ällistyi ja nieleskeli pari kertaa, ennen kuin nyökkäsi.
- Mennään istumaan, hän sanoi ja työnsi minut olohuoneeseen minun kaivaessani laukkuani. Kuva alkoi olla aika ryytyneen näköinen. Olisi ehkä pitänyt ottaa siitä valokopio.

Istuimme sohvalle ja äiti katsoi tuhnukuvaa hyvin kauan. Minä odotin kärsivällisesti, että hänen ilmeensä muuttuisi samaan suuntaan kuin Jessin ja Veskun oli muuttunut ja tulihan se sieltä lopulta.
- Musta tulee mummo, hän henkäisi.
- Siltä näyttäisi.
- Mutta ihan totta. Sun elämäsi tulee muuttumaan niin täydellisesti.
- Jos mä pidän sen, huomautin.
- Henriikka! Et kai sä voi ensin hankkia vauvaa ja sitten antaa sitä pois?

Minä en oikeastaan tiennyt, miten voisin pitää sen, mutta en halunnut ruveta juuri nyt puhumaan siitä asiasta.
- Mä olen selvittänyt asuntoasiani, kerroin ja äiti hätkähti.
- Mitä? Miten?
- Mä muutan sen isän luokse. Sen vanhemmat pyysi mut sinne, kun mä kerroin, miten sä suhtauduit.
- Oletko sä mennyt juoruamaan musta joillekin vieraille ihmisille?
- Ne kysy. Ja hyvähän se oli, että mä kerroin totuuden, koska nyt mulla on paikka siellä.
- Missä… miten ne suhtautui?
- Ihanasti, sanoin ja nostin leukaani. Äidille oli ihan oikein saada vähän nenälleen ja huomata, että minusta välitettiin, vaikkei hän välittäisikään.
- Mutta mitkä ihmeen ihmiset tekee tommosia ehdotuksia?
- Hyvät ihmiset, arvelin.
- Mutta mä en edes tiennyt, että sä seurustelet!

Paha repliikki. Tässä kohden pilaisi kyllä vaikutelman, jos sanoisin, etten oikeastaan seurustellutkaan, mutta kai totuuden vierestä löytyisi paras vastaus, kuten yleensäkin.
- Me ei olla tapailtu nyt kovin tiiviisti. Se on ollut armeijassa.
- Mutta mitä te nyt aiotte? Ei elämä anoppilassa ole mitään herkkua, oli miten hyvä ihminen tahansa.
- Ja sä tiedät ton mistä? näpäytin. Minun tietääkseni äiti ei ollut ikinä asunut anoppinsa luona.
- Kunhan tiedän. Aiotteko te mennä naimisiin? Varmaan te alatte etsiä omaa asuntoa? Mitä se jolppi tekee? Onko sillä edes mitään ammattia?
- Kai me keksitään jotain, kunhan ensin selvitään tästä alkuhämmennyksestä, sanoin.
- Ja kuka se on?

Ihmettelin, ettei äiti ollut sen tarmokkaammin toistanut tuota kysymystä. Ei sillä, että minulla olisi ollut munaa vastata siihen. Jerryn nimen mainitseminen tuntui kamalan vaikealta, mutta pitäisihän minun se kai joskus kertoa. Ehkä nyt olisikin hyvä hetki, kun keskustelimme näin ystävällismielisesti. Sitä paitsi äiti oli aina ollut kovasti vaikuttunut Mustaojasta. Saatoin hyvin kuvitella, että hän alkaisi suorastaan ylpeillä minusta, kun asuisin kuuluisan kouluratsastajan luona. Mutta minun vielä punnitessani eri vaihtoehtoja hän ennätti:
- Onko se se Mustaojan poika?
- Mistä sä tiesit? Onko Minttu juorunnut? huudahdin, sillä jos hän olisi, tappaisin hänet hitaasti ja kivuliaasti.
- Mä en ole osannut keksiä ketään muutakaan. Sä kun et paljon juttele mulle, äiti sanoi syyttävästi ja punastuin lievästi. Olin kai hiukan pidättyväinen, mutta oliko se mikään huono juttu?
- No, sinne mä joka tapauksessa muutan, sanoin lyhyesti.
- Mutta mä luulin, ettet sä halua Tuusulaan?
- En niin, mutta ilman sun apua mä en pysty jäämään tännekään, ja äidin pihiyden ja ehdottomuuden muistaminen sai minut ilkeäksi. – Että jos puhutaan lapsensa hylkäämisestä, niin ainakin mä tiedän, mistä mun esimerkkini tuli.
- Ehkä se onkin parasta sille lapselle, äiti tuhahti ja se riitti. Olimme taas sotajalalla.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   9.8.11 18:13:47

haluaisin kuulla jos Jessi ja Henun äiti tapaa kaiken jälkeen mitä Henu on äidistään Jessille kertonu.. :D

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   9.8.11 18:58:27

ihanaa!:DD

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   9.8.11 19:38:31

Vielä tänään lisää, joooko? :)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   9.8.11 20:40:59

Mua ärsyttää henu nyt ihan kauheasti. ihan kuin raha kasvaisi puussa. Itse se asuminen pitää rahoittaa. äitihän tekee karhunpalveluksen jos lähtee maksamaan asuntoja lapselle...

alanko mä tulla vanhaksi?

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   9.8.11 21:50:38

tripi et. sä oot oikeessa.

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   10.8.11 15:56:51

Tämän päivän pätkää?

Ai niin, viimeksi unohdin kommentoida; toi otsikko on ihan super, aivan mahtava! =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.8.11 16:14:06

Tyhjennetyssä huoneessa nukkuminen oli surullista ja itkin aika lailla koti-ikävää sinä viimeisenä yönä. Tai tietenkään se ei ollut ihan tyhjä, en minä huonekaluja aikonut ottaa mukaani, enkä koulukirjojani tai muuta tylsää. Kirjahylly oli kuitenkin puolityhjä ja suurin osa kampauspöydän tavaroista jo pahvilaatikossa. Aamuvarhaisella kävin kuitenkin hakemassa kurkkuviipaleita silmilleni, sillä en halunnut antaa äidin nähdä, että olin itkenyt. Minä halusin hänen uskovan, että olin ainoastaan iloinen päästessäni muuttamaan hänen luotaan. Tietysti olinkin iloinen, mutta en pelkästään.

Äiti näytti itsekin melko turpeasilmäiseltä, kun kohtasimme keittiössä aamulla. Jerry oli luvannut tulla jo yhdeksän aikoihin ja soittaa ollessaan lähettyvillä. Olin pyytänyt niin, sillä en halunnut hänen ja äidin kohtaavan. Kun puhelu tuli, aloin kantaa tavaroitani pihalle, jotta voisimme sitten vain nostaa ne autoon ja lähteä menemään.
- Sä et sitten varmaan enää tule tallillekaan, äiti sanoi, kun menin hakemaan viimeistä muovikassia ja laukkuani.
- Mulla on vähän pitkä matka sinne, huomautin. – Mutta ehkä Tenttu sopii Mustaojalle. Mä selvitän, kunhan olen ensin itse kotiutunut.
- Ei se kyllä sinne muuta. Me ollaan tilattu kahden hevosen talli, eikä Samelia voi ottaa sinne yksinään. Sitä paitsi ajatus oli päästä maksamasta tallimaksuja.
- Mutta ei… aloitin, mutten lopettanutkaan lausetta. Olin ajatellut sanoa, etteivät Jessi ja Vesku niin ahneita olisi, että minulta ottaisivat tallivuokraa, mutta ehkä en tekisi sellaisia olettamuksia. – Ehkä Jerry voi joskus kuskata mut sinne. Siis siihen asti kun ne muuttaa Saaralta.
- Millä sä muuten aiot maksaa oman ruokasi? Tallitöillä?

Mulkaisin äitiä. Kaikkea hänkin kuvitteli, jos luuli minun rupeavan sellaiseen hommaan.
- Me tehdään alivuokralaissopimus ja mä haen asumistukea ja toimeentulotukea, sanoin. – Jessi ehdotti sitä ihan vaan, jotta mä olen jossain kirjoilla enkä tunne itseäni hyväntekeväisyystapaukseksi.
- Mä en ole ikinä huomannut, että susta olisi epämiellyttävää olla hyväntekeväisyystapaus.
- Sä olet eri asia, sanoin ylpeästi, sillä vaikken olisi itse ikinä keksinyt moista, minusta ajatus oli hieno. Olisi oikeasti tuntunut vähän ontolta muuttaa joidenkin vaivaksi ilman minkäänlaista vastinetta. Tietysti noiden tukien hakeminen olisi jotain, mihin tarvitsin apua, sillä kaikenlaiset virastot täyttivät minut lähes samalla kauhulla kuin lääkäriasemat. Jerry varmaan suostuisi tulemaan mukaani noin osasyyllisenä ja muutenkin. Eihän sieltä hiton loukosta päässyt mihinkään ilman autoa. – Ja nyt mä menen. Hei sitten.
- Mä tuon nämä, sanoi äiti tarttuen tallikassiini. – Mustaojalla sä voit tarvita näitä.
- Älä, sanoin nopeasti, mutta hän ei ollut kuulevinaan.

Jerry ei ollut vielä tullut ja äiti pisti tupakaksi. Emme puhuneet mitään, mutta oikeastaan olin iloinen, kun hän oli ängennyt saattamaan. Kai hän sittenkin vähän välitti minusta. Tai sitten hän aikoi haukkua Jerryn, mutta sitä en kyllä uskonut. Kun näin mustan auton tiellä ja tein pienen liikkeen tarttuakseni johonkin pakaaseistani, äiti heitti tupakkansa pois ja halasi minua. Se yllätti minut niin, etten keksinyt heti edes pyristellä pois, eikä se äkkiä tuntunutkaan vastenmieliseltä vaan päinvastoin.
- Äidin iso tyttö, äiti sanoi, tai ainakin jotain sen suuntaista kuulin.
- Hyvää loppuelämää, toivotin liikuttuneena.
- Älä nyt hupsuttele, toi kuulostaa siltä, että me oltais eroamassa ikuisiksi ajoiksi. Onhan puhelimet, ja vaan pari hassua viikkoa niin mekin muutetaan. Mä luulen, ettei sieltä ole matkaa Mustaojalle kuin reilut kymmenen kilometriä. Tulethan sä sitten käymään?
- Kai mä voin joskus tulla, kunhan Pera ei oo kotona, lupasin. – Katsomaan Tenttua siis.

Musta auto pysähtyi viereemme, Jerry oli ajanut kadunvarren sijaan pihalle asti ja nousi autosta. Olisi ollut miellyttävää siirtyä äidin halauksesta hänen luokseen, mutta hän oli tunkenut kädet taskuihinsa eikä näyttänyt ollenkaan siltä, että aikoisi halata minua takaisin. Säästin meidät molemmat nöyryytykseltä ja sanoin vain ”hei”.
- Hei, hän sanoi ja vilkaisi alta kulmiensa äitiä. Ymmärsin, ettei hän ollut odottanut näkevänsä tätä, mutta hitto vie, olin minäkin kohdannut hänen vanhempansa ja jäänyt henkiin.
- No niin, nuori sankarihan se siinä, äiti sanoi tekopirteästi ja aloin uumoilla pahaa. – Aiotko sä tehdä mun tyttärestä kunniallisen naisen?
- Voi äiti, voihkaisin ja peitin kasvoni. Minä kuulin äänestä, että hän oli ollut murjaisevinaan vitsin, mutta Jerry ei tietenkään tuntenut häntä tarpeeksi hyvin ymmärtääkseen sen.
- Tiedä siitä. Ainakin mä olen tehny sen tiineeksi, tai niin se väittää, Jerry tokaisi takaisin ja kiersi avaamaan takaluukun. Olin pudottaa leukani, sillä en olisi uskonut hänen osaavan olla niin epäkohtelias. Äitikään ei osannut sanoa siihen mitään vaan katsoi, miten me pakkasimme ja sipaisi sitten hiuksiani.
- Soittele, lapsi. Ja tiedäthän sä, ettei sun ole pakko mennä. Mun luona on aina tilaa…

Nyökkäsin ja istuin autoon ja avasin suuni heti, kun näin äidin palaavan sisään.
- Jerry Kamke, oliko sun pakko sanoa noin rumasti?
- Oliko sen pakko kysyä niin rumasti?
- Se oli vitsi!
- Ai? Mua ei kyllä yhtään naurattanut.
- No en mä sanonut, että se ois hyvä vitsi. Ja mitä toi nyt oli olevinaan? ”Niin se väittää?” Luuletko sä, että mä olen pettänyt sua?
- Miten niin pettänyt? Se kai vaatisi jonkinlaista sopimusta mitä pettää? Ja enhän mä ole ollut vahtimassa.
- Jerry! huudahdin kauhistuneena, mutta hän vain näytti vihaiselta ja sulki suunsa. Okei, jos hän murjotti niin minäkin murjottaisin. Enkä sitä paitsi tiennyt, mitä sanoa, ja vaikka olisin tiennyt, en olisi ehkä uskaltanut sanoa mitään, sillä en luottanut ääneeni. Tuijotin siis ulos ikkunasta ainakin puolet matkasta, kunnes tunsin tyyntyneeni.

- Luuletko sä tosiaan, että se ei olisi sun? kysyin.
- En kai, Jerry huokaisi.
- Vihaatko sä mua? jatkoin. Siltä se oli melkein kuulostanut, ja vaikken ehkä halunnut vastausta, piti minun silti kysyä.
- En kai, Jerry sanoi uudestaan.
- Ohh. Vakuuttavaa.
- No en kai mä sua vihaa. Et kai sä sitä tahallas tehny.
- En ja mulle tästä kumminkin on enemmän hankaluuksia, muistutin.
- Niin. Joo. Mutta tää ei nyt vaan oo ollu parhaita viikkoja mun elämässä. Itse asiassa tää on ollu ehdottomasti paskín enkä mä usko, että ihan pian tuleekaan páskempaa.
- Vau, tuhahdin, vaikka sydämeeni koski. Tervetuloa Mustaojalle, Henriikka.

Mutta Jerry ei ollut häijy ihminen edes huonotuulisena. Hän tarttui minua kädestä ajettuaan Mustaojan pihaan ja esti minua karkaamasta autosta loukkaantuneena, kuten olin aikonut.
- Anteeksi. Sano mutsilleskin, etten mä tarkottanut.
- Etkö sä tarkottanut? varmistin.
- No en. Kunhan piti vaan jotain päästä ärisemään.
- Mä alan jo tottua, kyllä säkin varmaan pian, sanoin lohduttavasti, mutta siihen Jerry ei edes vastannut. Hän ei tainnut olla vielä sellaisessa vaiheessa, että olisi halunnut tottua.

Päivämäärä:   10.8.11 16:58:21

Tästä se tarina nyt sitten alkaa :D

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   10.8.11 18:51:09

musta vähän tuntuu et Henu joutuu tallitöihin Mustaojalla :D vai eikai se sielä kehtaa alkaa laiskotellaja valittaa?? :D

Lähettäjä: _des 
Päivämäärä:   10.8.11 21:33:20

Kääk! Irokeesisedästä oliki tullu ponnarisetä! .D

Mut heppa arvosti uusia korkkareita ja päästeli sen kunniaks liinassa muutaman pukinkin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.8.11 22:18:04

Mamman Muru <3
Ja nyt en tarkota Irokeesisetää :D

Lähettäjä: Pallokala 
Päivämäärä:   10.8.11 22:23:04

Jatkoa vielä jookos tälle illalle? :) Jooko, mä tarviin iltasadun... :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.8.11 16:33:55

2. Jerryn katon alla
Matka oli antanut minulle jonkinlaisen käsityksen siitä, ettei Jerry tainnut olla ihan yhtä ihastuksissaan saman katon alla asumisesta kuin minä. Niinpä en hämmästynyt, kun hän vain raahasi tavarani autosta sisään ja paineli sitten tallille jättäen minut Jessin huomaan.
- Haluatko sä vierashuoneen täältä alakerrasta vai mennä ylös asumaan? hän kysyi ja ilman ennakkovaroitusta olisin saattanut nolata itseni ilmoittamalla, että menisin tietenkin Jerryn huoneeseen.
- Ylös, sanoin varmasti.
- Niin mä arvelinkin, että sä haluaisit, Jessi huokaisi. – Muuta sitten tänne alas, jos portaat alkaa tuottaa hankaluuksia. Mä tyhjensin sulle sen ison kaapin, joka on sinisessä huoneessa niin että jos se sitten.

Huoneen värillä ei ollut minulle merkitystä, mutta kaappitilalla oli, joten siniseen huoneeseen minä majoituin. Tunsin itseni apeaksi latoessani vaatteitani kaappiin, mutta purin hammasta. Koppero oli ehkä pimeä ja ikkunaton, mutta siinä oli sentään oikea ovi ja sehän oli nyt ainoa, mitä minulle oli tarjolla. Kun kaikki, mitä olimme Jerryn autossa tuoneet, oli purettu, heittäydyin sängylle ja sain vähän lohtua miedosti tuoksuvista puhtaista lakanoista. Kaipa se tästä lähtisi sujumaan.

Ja lähtikin, tietenkin. Ellei minulla olisi ollut tavaraa Mintunkin kyydissä, olisin saattanut jumittua siihen omaan kolooni, mutta nyt Sunna tuli hätistelemään minut liikkeelle kantamaan niitä sisään.
- Vai voitko sä kantaa? hän kysyi, kun jo juoksimme portaita alas. Hän siis tiesi. Vaikka mitenpä muuten Jessi olisi voinut selittää minun tänne muuttamiseni kuin totuudella? Hän ei vaikuttanut hätävalheihmiseltä.
- Näytänkö mä siltä, etten voisi? tuhahdin.
- Et, kai sä näytät ihan tavalliselta.
- Mitä Sarri ja Danni ja Alissa sanoo? utelin.
- Lähinnä ne kiusaa Jerryä, Sunna naurahti ja arvasin, että sillä seikalla saattoi olla jotain tekemistä pojan huonon tuulen kanssa. No, kaipa hän oli tottunut siihen, että siskot kiusoittelivat, jos hänellä oli niitä kokonaista neljä kappaletta.

Sunna minulle näytti paikat ja esitteli talosta sellaiset kolkat, joita ei vieraana nähnyt. Hän opasti pesu- ja tiskikoneen ja digiboksien käytössä ja kertoi, mistä kaapista löytyi mitäkin. Hän esitteli myös hevoset, kun sanoin, etten muistanut niitä kaikkia, ja kertoi, mitä talliohjelmaan kuului. Ilman häntä ensimmäinen päiväni Mustaojalla olisi voinut olla kovin surullinen, sillä Jerry loisti poissaolollaan. Hän oli lähtenyt poikien kanssa ulos, sanoi Jessi ja minä olin pinkeänä ja hermostuneena näkevinäni hänen katseessaan vahingoniloa. Siinä olin varmaankin väärässä, sillä hänhän oli ollut minulle ystävällinen ja junaillut koko homman näin. Tai sitten idean isä olikin ollut Vesku, joka ei näyttänyt mitään epäilyttäviä ilmeitä vaan oli yksinkertaisesti sydämellinen kuin olisin ollut hänen kadonnut tyttärensä. Hän oli vieläpä erittäin uskottava eikä ollenkaan liian ylitsevuotavainen. Hän oli minulle suuri ilo ja tuki sunnuntaina, kun Danni ja Alissa ajoivat kaupungista käymään ja minä tunsin olevani uusi eläin eläintarhassa. Eivät he ilkeitä olleet, mutta heidän katseistaan en pitänyt, en sitten ollenkaan. He eivät kuitenkaan sanoneet mitään, mihin olisin voinut vastata samalla mitalla ja tilanne jäi vaivaamaan minua. Sen takia uskaltauduin illalla heidän lähdettyään koputtamaan Jerryn ovenpieleen, kun ovikaan ei ollut kiinni.

- Saanko mä tulla? kysyin ja Jerry, joka oli maannut sängyllään lukemassa, nousi istumaan ja nyökkäsi.
- Tule vaan, hän sanoi ja katsoi minua syvänsinisillä silmillään niin, että vatsani tuntui kierähtävän ympäri niin kuin se yksi laite Linnanmäellä. – Sä et vissiin ole mulle enää vihanen? hän kysyi.
- En mä ole ollu sulle vihanen, sanoin ja rohkenin istua hänen sänkynsä jalkopäähän.
- Sä olet ollu täällä eilisestä asti, etkä oo puhunu mulle mitään.
- Mä ajattelin, ettet sä halunnu mun puhuvan sulle.

Ihana hetki, hiljaisuutta täynnä taikaa. Kaikki ihokarvani tuntuivat ryhdistäytyvän, kun katsoin Jerryä silmiin.
- Mä olin vaan huonolla tuulella, mutta ei mun sitä ois pitäny suhun purkaa, hän tunnusti hämillään.
- Ei se mitään. Mäkin olin ensin, mutta sä et ollu sillon paikalla, että mä olisin voinu kuohita sut tai mitään, naurahdin. Jerry naurahti myös ja asiat palasivat paremmiksi. Eivät niin hyviksi, että Jerry olisi kellistänyt minut alleen siinä paikassa, mutta niin hyviksi, että kevensimme tunnelman sopivaksi puhumalla vähän puuta heinää ja siirryimme sitten ullakon toiseen päätyyn katsomaan telkkaria, enkä muistanut sanoa Dannista ja Alissasta mitään.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   11.8.11 18:02:11

Vesku on ihana =) <3

Lähettäjä: kurnuttajan_poika 
Päivämäärä:   12.8.11 00:11:27

tää on loistavan koukuttava tarina! oon lukenut alusta loppuun ja jatkoa ootan innolla =D oon salakavalasti koukuttunut tähän, aluksi kävin päivän parin välein tsekkailee olisko jatkoo mutta nyt päivystän täällä puolentunnin välein.... hyvästi elämä!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   12.8.11 12:24:15

ääh mä kuvittelin että oon monta päivää ollu lukematta, ja sittenku tulin nii ei ollu ku yks pätkä ja ku tarkemmin ajattelee niin ei siitä kauan oo ku kävin lukemassa :D mut kait tää kuume tekee semmosen olon että tunnit tuntuu päiviltä.. tänään töihin, ei ole varaa sairastella!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.8.11 16:38:15

Tervetuloa koukkuun k_p :)
--------------
Mutta Jerry osoittautui ailahtelevaiseksi kuin teinityttö PMS:n kourissa. Olin odottanut maanantai-aamua kovasti, sillä silloin kaksoset menisivät kouluun ja aikuiset töihin ja talo jäisi yksin meille. Voisimme lopultakin jutella pelkäämättä, että kukaan kuulisi, pyöriä vaikka sängyssä enimmän osan päivää, jos haluaisimme. Aioin nousta aikaisin, ruveta sieväksi ja käydä laittamassa aamukahvin tulemaan, ennen kuin kiipeäisin takaisin ylös herättämään Jerryn. Oletin hänen nukkuvan myöhään, sillä niin hän oli nukkunut sunnuntainakin ja sitten olimme valvoneet yli kahteen elokuvien seurassa.

Kello kahdeksan tuntui hyvältä hetkeltä ruveta toteuttamaan suunnitelmaa ja hipsin silloin alakertaan. Olin jo nyt kyllästynyt siihen seikkaan, ettei ullakolla ollut vessaa ja että jos halusi suihkuun, piti laskeutua aina kellarikerrokseen asti. Miten hitossa ihmiset suostuivat asumaan näin? Etenkin kaltaiseni nuoret tytöt, joilla oli jatkuvasti asiaa jollekin vesipisteelle syystä tai kolmannesta? Nyt aioin pärjätä lavuaaripesulla ihan ajan säästämiseksi, mutta kun kuulin keittiöstä kolahduksen, en voinut olla kurkistamatta sinne. Ehkä Sunna menisi vasta yhdeksäksi – Sarri ainakin oli manaillut kahdeksan aamua ja minä olin muistanut taas olla onnellinen koulun lopettamisesta.

Siellä oli kuitenkin Jerry, joka oli näköjään juuri tyhjentänyt kahvipannun, sillä hän huuhteli sitä.
- Voi ei, sä olet jo hereillä, sanoin pettyneenä.
- Joo. Täytyy lähteä ratsastamaan, hän sanoi lyhyesti.
- Mä ajattelin laittaa meille aamiaista, oltais saatu syödä kaikessa rauhassa yhdessä.
- Mä söin jo. Kahvi loppui, sori vaan, mutta tossa kaapissa on puruja, keitä lisää, hän osoitti.
- Avainsana oli yhdessä eikä aamiainen, huomautin.
- Mä en nyt jouda. Mä jätin Almalle viestin, et jättää Nöten sisään ja se hermostuu pian.

Napsautin hampaani yhteen, sillä minun teki mieli puraista jotakin. Yritin kuitenkin vielä.
- Haluatko sä apua? kysyin.
- Hevosten kanssa? En.
Hyvä. En nähnytkään itseäni harjaamassa ja satuloimassa Jerrylle hevosia kuin hän olisi Hanna ja minä talliapulainen.
- Mihin aikaan sä joudat viemään mut sosiaalitoimistoon? kysyin sen sijaan. – Niin, ja onko teillä printteriä? Mun tarvii kai tehdä ja tulostaa se mun muuttoilmoitus, että ne yleensä suostuu ottamaan mut vastaan siellä.
- Äh, häh? Jerry kysyi kulmat rypyssä.
- Me sovittiin Jessin kanssa, että me käydään siellä tänään.
- Enhän mä hitto vie edes tiedä, missä semmonen on!
- Mä voin katsoa netistä sillä aikaa, kun sä ratsastat Nöten, ehdotin ja Jerry mutisi jotain, mistä en saanut selvää ennen kuin hän huokaisi isoon ääneen.
- Okei. Ota mun auto ja käy siellä. Mutta älä herran tähden kolhi sitä.

Minua alkoi pikkuhiljaa nyppiä. Monesta kohtaa. Minun piti oikein pysähtyä ja miettiä, mistä kohden eniten.
- Mulla ei ole ajokorttia, ilmoitin pää kallellaan.
- Mitä?
- Oletko sä koskaan nähny mua ratissa? Mä olen ajanut autoa tasan kerran, viime juhannuksena maalla. Ykkösellä ja kakkosella. Kaikki muut oli liian kännissä. Niin että vietkö sä mut vai sanonko mä vaan Jessille illalla, ettei sua kiinnostanut?
- Kai mä vien sitten, Jerry tiuskaisi. – Mutta ensin mä menen ratsastamaan.
- Ala painua, tiuskaisin takaisin.

Olin melko kiukkuinen Jerryn mentyä, mutta minulla ei oikeastaan ollut varaa ruveta suuremman luokan riitaan hänen kanssaan nyt. Ei sillä, että olisin halunnutkaan, mutta vähän kohteliaisuutta olisi ollut mukava juttu. Ei minunkaan elämäni suoranaista herkkua ollut, ainakaan, jos hän aikoi käyttäytyä tuolla tavalla pidempään. Yritin kuitenkin asettautua Jerryn asemaan ja ymmärtää häntä. Siinä sivussa peseydyin, meikkasin hiukan, pukeuduin huolettoman pukevasti ja aloin etsiä osoitetta, mihin meidän pitäisi mennä. Löysin sosiaalitoimistoja Kainuuta ja Karjalohjaa myöten, mutta en mitään, jonka olisin tunnistanut oikeaksi minun tarkoitukseeni. Muuttoilmoitustakaan en voinut tehdä, sillä tajusin, etten tiennyt uutta osoitettani. Vasta, kun Jerry taas tuli sisään, keksin, että kai sen olisi Mustaojan nettisivuilta löytänyt.

Jerry selvitti asiat muutamalla hiiren napsautuksella ja katsoi minua omituisesti, kun kysyin, mikä osoitteeni oli. Olen harvoin tuntenut itseni yhtä matalaksi matoseksi.
- Et sä voi vaan marssia sinne sosiaalitoimistoon, hän sanoi koneelta. – Sinne pitää olla ajanvaraus. Aikoja voi varata yhdeksän ja kymmenen välillä, niin tässä sanotaan.
Suuri helpotus iski minuun. Kello oli jo yli kymmenen, enkä siis voisi tehdä tänään yhtään mitään minkään asian hyväksi, paitsi sen muuttoilmoituksen.
- Mä soitan sinne sitten huomenna ja saat viedä mut jonain toisena päivänä. Mitäs tehdään?
- Mä meen kai sitten takaisin tallille, Jerry arveli ja nousi koneen äärestä. Olimme toimistontapaisessa, joka pursusi kirjoja, kansioita ja paperia ja näytti kaipaavan perusteellista siivousta. Ei täällä nyt muutenkaan ollut sisustuslehtisiistiä, mutta tämä huone oli silkkaa kaaosta.
- Pitäiskö mun siivota täällä vähän, ehdotin silmäillen pinoja. – Ellei suakaan kerran huvita pitää mulle seuraa.
- Siivoa ihmeessä, Jerry sanoi ja meni taas. Katselin hänen peräänsä hiljaisen raivon alkaessa taas kuplia sisuksissani. Annoin kuitenkin vielä kerran olla, mutta jos tuommoinen narttuilu jatkuisi vielä pitkään, nostaisin hänet seinälle.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   12.8.11 22:13:19

jees, hyvä pätkä! :) Jatkoa vielä tälle iltaa?

Lähettäjä: keukeu 
Päivämäärä:   12.8.11 22:40:14

Joo, vaikka ihan pikkiriikkinen pätkä. Kun mä olen yön töissä, eikä mua huvittais tehdä mitään.

Hyvä, että Henu alkaa vähän sisuuntuun. Vaikka toisaalta sitä käy sääliksikin, kun koko elämän suunnitelmat on mennyt uusiksi, mutta toisaalta, ei Jerrynkään tarttis kiukutella sille koko ajan kuin pahainen kakara. Molemmat on kuitenkin samassa veneessä...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.8.11 22:49:01

Nyt ei saa pientä pätkää mitenkään, mutta viikonlopun ratoksi sitten vähän pidempi.
Hyvää työyötä keukeulle!
-----------
Minun oli suunnattoman vaikeaa soittaa mihinkään viralliseen paikkaan. Oli aina ollut ja epäilin, että tulisi aina olemaan. Niinpä tapoin seuraavana aamuna aikaa jatkamalla toimiston siivoamista, tai paremminkin järjestelemistä. Siivoamisesta en pitänyt, imuri oli minulle yhtä etäinen tuttava kuin kuorimaveitsikin, mutta välillä minulle tuli suorastaan himo järjestellä asioita. Olin edellispäivänä pinonnut pöydällä lojuvat mapit ja irtopaperit siisteihin läjiin, jotka olivat täsmälleen pöydän reunojen suuntaisesti ja käynyt lävitse kynäpurkin ja heittänyt sieltä pois kaikki huonosti toimivat kynät. Lisäksi olin hakenut keittiöstä tiskirätin ja hangannut puhtaaksi tietokoneen näppäimistön, ilmeisestikin ensimmäistä kertaa sen pitkässä elämässä. Rättien kanssa tulin kohtuullisesti toimeen, niitä oli vaikea käyttää väärin. Nyt siirryin kirjahyllylle ja aloin järjestellä siellä olevia kirjoja ja mappeja ja etenkin niiden päällä lojuvia paperi- ja lehtikasoja. Tein sitä ja vilkuilin välillä kelloa ja kymmentä vailla kymmenen paniikki iski. Kohta en enää ehtisi soittaa!

Minulla meni hetki, että löysin puhelinnumeron ja sain vastaan jonotiedotteen. Odotin hetken ja yritin uudelleen, mutta kun taas sain saman, tulin ajatelleeksi, että ehkä oikeasti olin jonossa. Eivät kai he voisi sulkea ajanvarausnumeroaan niin kauan, kun siellä odotti joku? Kuuntelin siis toistuvia tiedotuksia kerran toisensa jälkeen, kunnes kauhun hiki helmeili otsallani pelkästään siitä syystä, että olin alkanut toistella itsekseni, mitä aioin sanoa, kun joku vastaisi, ja sanat olivat aivan sekaisin suussani. En mitenkään saisi ulos kuin sössötystä tai sitten unohtaisin nimeni. Toisaalta, en kai välttämättä sitten kauheasti poikkeaisi normiasiakkaasta. Se ajatus sai minut kimmastumaan sen verran, että sain nipistettyä itseäni korvasta ja palasin maan pinnalle paniikkipilveltäni juuri ajoissa. Änkytin kyllä aika lailla, mutta sain asiani hoidettua ilman, että toisessa päässä puhuvan naisen tarvitsi kovin monta kertaa kysyä ”mitä?”

Sain ajan seuraavaksi päiväksi ja onnistuminen asian hoitamisessa sai minut ihan riemuidiootiksi. Useimpien mielestä olin varmastikin naurettava, säälittävä ja muuta pateettista iloitessani moisesta pikkujutusta, mutta eihän minun tarvinnut kenellekään kertoa, miten vaikeaa se oli ollut. Olin jopa harkinnut soittaa äidille ja pyytää häntä soittamaan puolestani – onneksi en ollut sentään siihen sortunut! Minun teki mieli tanssia ja niin tanssinkin, kunnes satuin tanssimaan eteisen peilin ohi ja ilo katosi. Olin vetänyt aamulla ylleni mustat trikoohousut, jotka tuntuivat mukavilta ja nyt ymmärsin, miksi ne tuntuivat paremmilta kuin vaikkapa farkut. Minulla oli maha.

Euforia katosi siihen paikkaan. Käännyin niin, etten nähnyt sivukuvaani ja edestäpäin näytin vielä ihan asialliselta, paitsi että olin saattanut lihoa hiukan. Rintaliivien reuna painoi aavistuksen verran niin, että se näkyi puseron läpi ja tuijotin pullistumia inhoten. Nelitissisyys oli pahin pukeutumismoka, jonka saatoin keksiä. Varovasti käännyin taas sivusuuntaan ja siinä se oli, selvä pieni kumpu.

Tietysti olin osannut sitä odottaa, mutta ei se mitenkään helpottanut asiaa. Minulla oli hämärä mielikuva, että yleinen lihominenkin kuului raskauteen, mutta mitä hittoa minä siinä tapauksessa tekisin? Minulla ei kohta olisi mitään, mihin pukeutua eikä senttiäkään rahaa, millä hankkia uusia vaatteita – ei ainakaan, ennen kuin sossun tädit osoittautuisivat myötämielisiksi. Ja silloinkin vain ellei Jessi vaatisi kaikkia mahdollisia avustuksiani asumiseni vastikkeeksi. Alivuokralaissopimuksessamme luki summa, jonka muka maksaisin vuokraa, mutta minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, mitä minä sossusta saisin. Tasan sen verranko? Se olisi erittäin noloa tulevaisuuttani ajatellen, sillä kai minä nyt tulisin tarvitsemaan muutakin kuin uudet rintsikat. Esimerkiksi uusia housuja ja paitoja. Vaikka en minä kyllä mitään äitiysvaatteita halunnut ostaa. En halunnut tarvita sellaisia.

Pelasin aika lohdutonta silmäpeliä kuvani kanssa, kun kanssani sisään jäänyt Armi urahti ja siirtyi ovelle. Saman tien Jerry käveli sisään, melkein minuutilleen samaan aikaan kuin edellisaamunakin. Oliko hän aina yhtä säntillinen? Sellaista puolta hänestä en tuntenut. En ehtinyt liikahtaa peilin edestä enkä tehdä mitään muutakaan kuin kääntyä surkeana katsomaan häntä.
- Onko sulla joku hätänä? Jerry kysyi riisuen takkiaan. Se kuulosti oikeastaan ihan vilpittömältä.
- Mä olen lihava… pullistunut, nyyhkäisin ja käännyin taas sivuttain kohden peiliä. Se oli siinä, se hélvetin muhkura. Rintsikoiden rajat saatoin piilottaa nostamalla kimput hiuksia niiden peitoksi, mutta vatsaan asti ne eivät sentään ulottuneet.
- Musta sä näytät aika hemmetin upealta, Jerry sanoi ja hänen äänensä sai minut kääntämään katseeni takaisin sinne. Siinä ihan niin kuin hänen silmissäänkin oli jotain, mitä en ollut nähnyt sen jälkeen, kun olin roudannut olemukseni tänne Mustaojalle. Oikeastaan en sen jälkeen, kun olin kertonut hänelle. Halua, sanoisin.
- Ai? sanoin epävarmasti. Jerryn katse oli valahtanut vatsaani, mutta noussut saman tien rintojeni korkeudelle. Hän oli aina pitänyt niistäkin, hiuksieni lisäksi.
- Kauniilta, hän tarkensi ja huomasi kai sitten tuijottavansa rintavarustustani. Siinä vaiheessa minä olin kuitenkin saanut ajatukseni kokoon. Minun pitäisi käyttää tilaisuus hyväkseni ennen kuin se katoaisi. Astuin lähemmäksi ja halasin häntä kuin tukea hakien ja hän puristi minua lujasti takaisin. Tunsin sitä hiton vatsakumpua vasten, miten vaikuttunut hän oli näkemästään ja purin huuliani, jotten nauraisi ilosta.

Mutta se ei ollut roolini nyt.
- Kauniilta? toistin ja katsoin ylöspäin epätoivoisen näköisenä.
- Niin just, Jerry sanoi ja puristi minua vähän lujemmin. Aloin pohtia, mihin suuntaan alkaisin häntä kiskoa, mutta ei minun tarvinnutkaan: hän työnsi minut olohuoneen ohi vierashuoneeseen, jota myös oli tarjottu minulle asunnoksi ja siellä sängyn päälle. En inahtanutkaan vastaan vaan myötäilin ja nautin vaan. Oli jo ikuisuus siitä, kun olimme viimeksi rakastelleet, ja jos sitä oli nyt tarjolla, en todellakaan aikonut mitenkään häiritä prosessia. En tiedä, johtuiko pitkästä tauosta vai Jerryn tylyydestä viime päivinä, että halusin itsekin ihan hullun lailla. Autoin parhaani mukaan riipimään tarpeellisen määrän vaatteita pois, jotta pääsimme itse asiaan, eikä Jerrykään luojan kiitos herännyt todellisuuteen kesken kaiken. Jos hän olisi yhtäkkiä noussut päältäni muistaen, että olin pari viimeistä päivää ollut kuin kivi hänen kengässään, olisin varmaankin kuollut pettymyksestä. Sen sijaan hän suuteli kaulaani, näykki korvanlehtiäni ja teki yhtä sun toista, jonka takia minun teki mieli voihkia ääneen. Sitten tulin ajatelleeksi että ketäpä se häiritsisi, vaikka tekisinkin niin ja Jerry tuntui kuumenevan entisestään. Puristin häntä kuin henkeni hädässä, kun hän tuli sisääni ja lopuksi huomasin, että silmistäni valui kyyneleitä. Tai Jerry huomasi ja pyyhkäisi ne pois.
- Niin sitä pitää, henkäisin rohkaisevasti, jottei hän kuvittelisi, että minua oli sattunut tai mitään.
- Oisko meidän pitäny käyttää jotain? Jerry kysyi kohottaen äkkiä päätään rintani päältä.
- Mitä väliä enää?
- On kai se niinkin, hän myönsi ja jatkoin hänen silittelemistään. Minulla oli mielessä monta asiaa, joista olisin halunnut puhua, mutta päätin olla hiljaa ja nauttia vain tästä hetkestä. Nykyisellään Jerry saattaisi vetää herneen hajuelimeen ihan mistä tahansa niistä.

Saatuaan paineensa purettua – ja minunkin, toki – Jerry raukkamaisesti katosi paikalta. Siis ei ihan kirjaimellisesti, me nousimme sängyltä yhdessä vasta, kun Armi tuli lipomaan paljasta reittäni, Jerry meni takaisin tallille ja minä olohuoneen sohvalle haaveilemaan. Mutta sen jälkeen hän tuli sisälle vain vaihtaakseen vaatteita ja kertoakseen minulle, että palaisi varmaan vasta aamulla.
- Ai mistä? kysyin ja hän mutisi jotain Liskosta antamatta minulle tilaisuutta kysyä enempää. Kysyin silti, mutta jouduin juoksemaan hänen peräänsä.
- Et kai sä aio viipyä kovin myöhään? Mä tarttisin huomenna sen kyydin sossuun! Yhdeksitoista!
- Joojoo. Mä tulen, hän lupasi ovenraosta ja työnsi sen kiinni. Minä potkaisin sitä ja ajattelin, että odottakoon vaan. Puoli yhdentoista ja yhdentoista välille huomiseen päiväohjelmaani oli juuri tullut merkintä vakavasta keskustelusta.

Päivämäärä:   12.8.11 23:09:51

Ärrr mä en tykkää Jerrystä nyt yhtään. Itsehän se teki sen valinnan että toi Henun näytille ja kertoi miten asiat on, ja sen pitäisi kestää ne seuraukset.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   12.8.11 23:13:38

Sennnnnnnnnnnnnnnnnuuuuuuuuu <3

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   13.8.11 00:16:52

äääääh mä tahon jatkoa :( eikö tätä ois missää kokonaisena ;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.8.11 00:18:50

Ei sitä oo vielä kokonaisena edes mun koneella :D
Vaikka aika lailla vähän enää puuttuu ennen loppua.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   13.8.11 00:34:32

höh! :D vähä ois kiva lukea putkeen niinku noi muutki tarinat on nähtävillä mut sitte toisaalta ei oo ku sitte se loppuu :( eihä tää oo vielä ees puolessa välissä? eihän? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.8.11 00:38:34

On se yli puolenvälin, mutta kiitos DMn mulla on jo mistä jatkaa eteenpäin ja hirveä kutina päästä seuraavaan tarinaan. :)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   13.8.11 01:13:13

hyvä!

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   13.8.11 01:18:35

"...ruveta toteuttamaan..." Ooo...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.8.11 01:20:23

No kyl!
Alkaa toteuttaa...
Ruveta toteuttamaan...

Lähettäjä: keukeu 
Päivämäärä:   13.8.11 06:36:48

Mitä, mitä, mitä mun vanhat silmäni lukikaan?

"...vähän enää puuttuu ennen loppua..."
"...yli puolenvälin..."
"...päästä seuraavaan tarinaan..."

Ooohhhh, tää siis loppuu kohta, mutta kuitenkaan tää ei lopu ikinä! I-HA-NAA!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   13.8.11 12:05:29

jatkoaa? kuumeessa lojun täällä. ois koko kämppä siivottavana mutta ei vaan jaksa eikä pysty :/

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.8.11 12:35:30

3. Koira pöydälle
Istuin ulkovaatteita vailla valmiina odottamassa, kun Jerry aamulla tuli ja olin juuri alkanut miettiä, mitä tekisin, ellei hän ilmestyisi. Mutta olkoonkin omituinen käytökseltään, hän ei tehnyt oharia ja uskoni häneen palasi piirun verran. Odotin kuitenkin, että pääsin autoon, ennen kuin sanoin mitään.
- Huvittaisko sua kertoa mulle, miksi sä olet tollanen? kysyin yrittämättä kuulostaa yleiseltä syyttäjältä, mutta vaikeata se oli.
- Ai millanen? Jerry kysyi jurosti. Minulla oli vastaus, minulla oli jumaliste valmis lause ihan kaikkeen, mitä hän keksisi sanoa. Olihan minulla ollut melkein vuorokausi aikaa keksiä niitä.
- Sä et ole huomaavinasi mua, tai jos sä huomaat niin ihan kuin mä olisin joku kaksosten ällöttävä kaveri, jota nyt ei voi suorastaan käskeä painumaan kotiin. Mä luulin, että kun mä muutan tänne, me jatkettais niin kuin tähänkin asti!
- Ai miten? Eihän oo ollu mitään tähän asti! Jerry sanoi ja se oli kuin isku vyön alle. Painoin pääni ja yritin toipua. Kaukonäköinen minäni oli kuitenkin varautunut noinkin huonoihin uutisiin.

- Mun mielestä oli, sanoin hiljaa. – Me kuitenkin tapailtiin. Ja meillä oli hauskaa yhdessä, etkä sä yrittänyt halveksia mua olemattomaksi.
- Mutta vaikee meidän kai on tapailla, jos sä asut viereisessä huoneessa?
- Olisit sitten sanonu, ettet sä halua mua tänne!
- No, Jerry sanoi, muttei jatkanut. Aloin nähdä tilanteen.
- Sä et kehtaa tunnustaa sun vanhemmille, että joo, tuli paukautettua yks muija paksuksi mutta who cares, mä poistan sen facebookista ja sen numeron mun kännykästä ja unohdetaan koko juttu, ärisin.
- No ei nyt noinkaan.
- No mitenkäs sitten?
- Kyllä mä sen lapsen tunnustan, jos sä kerran olet varma, että se on mun, ja kyllä mä ymmärrän, että sulla ei ollut muuta paikkaa minne mennä. Mutta kun mä en tiedä, miten mun pitäis sun kanssa olla!

Jerry kuulosti lähes epätoivoiselta huudahtaessaan noin ja toivoin, että onnistuisin sekä lohduttamaan häntä että järjestämään asiat vähän enemmän minun mieleisekseni.
- Ollaan niin kuin silloin, kun mä olen ollu kylässä teillä, ehdotin.
- Mutta sillon sä olet ollu kylässä! Eihän me nyt voida asua meillä niinku oltais joku aviopari! Noi rupeaa vielä häitä järjestämään!
Minulle se olisi yllättäen sopinut ihan kohtuullisen hyvin, mutta en ollut osannut edes pelätä Jerryn pitävän ajatustakin noin mahdottomana. Ennen kuin ehdin sanoa mitään, hän jatkoi: - Mitä jos mä tapaisin jonkun tytön? Enhän mä voisi edes tuoda sitä käymään Mustaojalla, kun sä olet siellä ja paksuna! Ei helvettí, mun elämä on niin pilalla kun vaan voi olla!

No niin oli minunkin. Jos olin tähän asti ajatellut sen olevan pilalla, niin olin ollut enemmän kuin väärässä, nyt se vasta oli. Olin toivonut, että läheisyys tehoaisi, ja se, miten hauskaa meillä oli aina tavannut olla yhdessä. Että Jerry jossain vaiheessa – melko pian, kiitos – ymmärtäisi rakastavansa minua ja olevansa onnellinen pikku perheestämme. Tekisimme lisää lapsia ja alkaisimme pitää tilaa, kun Jessi ja Vesku vanhenisivat ja muuttaisivat vaikka Espanjaan. Mutta nyt meni koko pohja, olinkin selkeästi pelkkä riippakivi ja vaikka en todellakaan ollut aikonut, itkin. Pyyhin salaa silmiäni ja toivoin, ettei Jerry huomaisi, mutten uskaltanut katsoa hänen suuntaansakaan.

- Tässä se kai on, hän sanoi seuraavaksi niin tavallisella äänellä, ettei hän ollut huomannut mitään, oli varmaan vain iloinen, kun olin hiljentynyt. Räpyttelin vielä vähän ja näin ison valkoisen rakennuksen.
- Kai, toistin katkerasti.
- No en mä ole käynyt täällä ennen, mutta tää on oikea osoite.
- Okei, mutisin ja avasin turvavyöni. – Mä yritän olla nopea.
- Etkö sä halua, että mä tulen mukaan?
- Älä helvetíssä vaivaudu. Leikitään, että sun elämä on tarpeeksi pilalla jo ilman, että sun tarvitsee saattaa mua sossun luukulle.
- Hei, älä nyt viitsi… Jerry sanoi ehkä jo aavistaen, että en ollut kauheasti nauttinut hänen puheistaan, mutta ei hän kuitenkaan lähtenyt perääni, kun nousin autosta ja paiskasin oven kiinni.

Päivämäärä:   13.8.11 14:03:55

Ähh.. just näin.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   13.8.11 15:29:25

:< eikö Henulla oo sitä vertaa ylpeyttä että vaan lähtis pois Mustaojalta? ite en ainakaan jäis hetkeksikään tommoseen paikkaan minne mua ei haluta, ennemmin vaikka äidin nurkkiin..

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   13.8.11 18:30:44

kyllä mun mielestä tossa on henun elämä enemmän pilalla. se sen lapsen kanssa joutuu pakolla olemaan 18 vuotta, jerryhän voi häippästä millon vaa ja kertoilla naisilleen ettei sillä oo muksun muksua

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   13.8.11 19:03:05

ainiin eikai Henu katoa uudessa tarinassa??? ;o

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   13.8.11 20:31:53

jatkoa vielä tälle iltaa? (:

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   13.8.11 20:35:26

nii eihä henu katoa mihinkää?? tai Jerry ? ;o mä oon nii rakastunu näihi hahmoihin että ei saa kadota!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   14.8.11 11:55:14

sennu ollu selvästi juhlimassa eilen ku ei uutta pätkää näy :P nyt tallille ku kuume anto sen verra myöte!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.8.11 14:15:21

Enpäs ollutkaan juhlimassa vaan kirjoittelin ahkerasti tän osan loppuun. :D
Ja ei, ei Henu katoa, eikä Jerrykään.
-------------
Olin niin kiihdyksissäni, etten huomannut ruveta jännittämään sovittua tapaamista edes, kun minun piti ilmoittautua luukulla ja kysyä, minne menisin. Tosin en huomannut sitä silloin, etsin vain oikean huoneen ja oikeastaan havahduin vasta, kun nuori naisihminen tuli päästämään minut sisään. Hän muistutti minua kovasti neuvolan terveydenhoitajista ja koko surkeus hulmahti taas ylitseni. Purin hammasta ja ajattelin, että en itkisi, mutta helppoa se ei ollut.
- Ja mikä sun tilanne on? nainen kysyi ystävällisesti, mutta hiukan kyllästyneesti. Äänensävy kuivasi kyyneleeni.
- Mä olen raskaana ja mitään muuta mulla ei olekaan, töksäytin uhmakkaasti.
- Täytä tämä, hän sanoi ja antoi minulle punaisella painetun lomakkeen. Vastatessani sen kysymyksiin aloin ymmärtää, että olin puhunut totta, vaikka olin halunnut vain shokeerata. Ei työtä, ei koulutusta, ei opiskelupaikkaa, ei tuloja, ei, ei, ei. Katto pääni päällä ja vihamielinen sekin, siinä kaikki.

Käynnistä tuli vain entistä ahdistuneempi olo. Minun pitäisi kuulemma heti paikalla mennä työvoimatoimistoon, sillä toimeentulotukihakemustani ei ruvettaisi edes käsittelemään, ennen kuin minulla olisi todistus siitä, paljonko sain työttömyyspäivärahaa ja että yritin työllistyä.
- En mä voi mennä töihin, mähän odotan vauvaa, protestoin.
- Mutta et sä näytä siltä, että sä synnytät lähimpään kuukauteen eli et sä varmaan vielä ole äitiyslomalla. Sen jälkeen sä voit anoa äitiyspäivärahaa. Mutta sitä varten sulla pitää tietysti olla lausunto neuvolasta. Ja jos sut on määrätty sairaslomalle, sun pitää hakea sairaspäivärahaa.

Päivärahaa päivärahan päälle. Pyysin tätiä luettelemaan kaikki paperit, mitä minun pitäisi mistäkin hommata ja tunsin olevani jossain sketsissä, kun sain mukaan kaavakkeen neljätoista ja lomakkeen satakaksi liitteineen ja niin edelleen. Jessin tekemä vuokrasopimuskaan ei hänelle kelvannut sellaisenaan, mutta minulta meni ohi, mikä siinä oli vikana. Onneksi se kerrottaisiin asianomaisessa lomakkeessa. Olisin kaikkein mieluiten repinyt koko nipun ja heittänyt palaset pitkin aulatilaa, mutta sehän olisi vain tarkoittanut, että joutuisin tulemaan hakemaan uudet ja unohdin sen nähdessäni Jerryn. Jos olisin miettinyt häntä sossuntädin kanssa jutellessani, olisin ennemminkin veikannut, että hän oli ajanut tiehensä, mutta siellä hän istui ovenvierustuolilla ja nousi ylös, kun tulin.
- Mitä se sano? hän kysyi.
- Että mun pitää mennä työkkäriin. Toimittaa todistuksia sieltä. Toimittaa todistuksia neuvolasta. Täyttää kilo paperia. Mutta älä sä siitä masennu, se on mun puolta helvetístä.
- Hei, anteeksi, Jerry sanoi ja tarttui käsivarrestani. – Ei kai tää sullekaan kivaa ole.

Vuoden vähättely. Mutta olisi se voinut olla ainakin siedettävää, jos Jerry olisi ollut toisenlainen. Minun teki mieli raapia häneltä silmät päästä, mutta käteni olivat täynnä paperia ja hän sanoi:
- Haluatko sä mennä käymään siellä työkkärissä nyt? Mun on kanssa pitänyt, mutta en mä oo saanu aikaseksi.
- Mieluiten mä menisin hukuttautumaan jonnekin, mutisin. Jonnekin pimeään vajoaminen tai hautautuminen tuntui ajatuksena ainoalta houkuttelevalta.
- Mitä?
- Että mennään ihmeessä, niin sun ei tartte alvariinsa kuskata mua tänne! sanoin kuuluvasti. – Mitä hittoa sä siellä teet?
- Ei mulla ole töitä.
- Sähän touhuat tallilla kaiken päivää.
- Mutta ei se ole työtä.
- Sähän menet opiskelemaan.
- Parhaassakin tapauksessa vasta syksyllä.

Siitä olisi saanut hyvän keskustelun tai kinan, mutta en halunnut nyt muuta kuin möllöttää hiljaa. Kaikki elämä oli tuntunut valuvan minusta, kun Jerry oli ruvennut puhumaan siitä, miten olin tiellä ja sabotoin hänen mahdollista rakkauselämäänsä. Minä olin Jerryn rakkauselämä! Ainakin olin ollut, luullakseni. Varmasti ainakin halusin olla. Ellen ollut, oli ihan samantekevää, miten minulle kävisi.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   14.8.11 18:14:55

huippua et Henu pysyy mukana! olin ihan varma et vain Henun ja Jerryn vauva ois pysyny kuvioissa ku Jessi ja Vesku ois kasvattanu senki :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   14.8.11 18:26:17

lisää tahtoo lisää! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.8.11 19:45:53

Työkkäriin me kuitenkin ajoimme enkä tiedä, mitä tädit ja sedät siellä ajattelivat, kun murheellisen näköinen pariskunta asteli sisään. Varmaankin, että meillä oli yhteisiä murheita, ja niinhän meillä olikin. En ollut varautunut siihen, että joutuisin juttelemaan useamman virkaintoilijan kanssa sinä päivänä, joten aloin olla aika tyly ja umpimielinen, kun jouduin vielä sikäläisen neuvojahenkilön tentattavaksi. Mies halusi tietää, miksi ihmeessä olin halunnut lopettaa lukion kesken tässä vaiheessa ja mitä yleensä tein tässä maailmankolkassa, kun olin helsinkiläinen.
- Mä olin helsinkiläinen, nykyään mä asun täällä, oikaisin. – Ja selvästi sä et ole koskaan ollu raskaana oleva kahdeksantoistavuotias. Tiedätkö sä, mitä ne ois tehny mulle koulussa, kun mä olisin menny sinne maha pystyssä? Ne ois syöneet mut elävältä!
- Et sä nyt kovin isolta vielä näytä, hän kehtasi sanoa.
- Lakkiaisissa mä olisin ollut seitsemännellä kuukaudella tai jotain, huomautin. – Mitä mun pitää tehdä, että sä kirjoitat mulle jotakin, minkä mä voin viedä sossuun, että mä saan jostain jotain rahaa?
- Käydä tekemässä työnhakusuunnitelma täällä jonkun virkailijan kanssa.
- No tee se nyt. En mä pääse tuolta kylille joka päivä.
- En mä voi, mä otan vaan jonotuslappulaisia!
- Mulla on pitkä kävelymatka tänne, huokaisin. – Mutta ehkä mä saan sitten sossusta lenkkaritkin.

Sarkasmini ei auttanut sen pidemmälle kuin että sain todistuksen siitä, että olin käynyt ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi, joka oli alle 25-vuotias ja vailla koulutusta, sekä ajan haastatteluun seuraavalle viikolle. Saatoin vain toivoa, että Jerrylle oli puhuttu vastaavanlaisia ja että pääsisin silloinkin hänen kyydissään. Ja toivoa, että vielä haluaisin häneltä kyydin, enkä olisi tappanut häntä.

Ajoimme takaisin Mustaojalle hiljaisuudessa. Minun ei tehnyt mieli puhua Jerrylle, enkä vastannut edes puhelimeeni, kun se soi.
- Sun puhelin, Jerry huomautti kuunneltuaan sitä vähän aikaa.
- So what. En mä halua puhua kenenkään kanssa.
- Mutta se voi olla jotain tärkeetä.
- EI kellään voi olla mulle tärkeetä asiaa.
- Vastaa nyt silti!
Jerry näytti siltä, että vastaamattomuuteni häiritsi häntä tosiaan, mutta mietin silti vielä hetken. Miksi minä haluaisin tehdä mitään hänen mielikseen? Toisaalta pieni uteliaisuus pääsi lävitse jopa masennuksen ja itsesäälin, joissa kylvin ja sukeltelin.

Jos olisin jaksanut katsoa ennen vastaamista, olisin antanut olla, sillä se oli äiti. Tämä ei ollut hänen ensimmäinen soittonsa minulle sen jälkeen, kun olin lähtenyt kotoa, vaan hän oli soittanut heti sinä iltana ja kahdesti sen jälkeenkin. Olin jutellut hänen kanssaan ja antanut ymmärtää, että kaikki oli loistavasti ja että rakastin jokaista mustaojalaista ja niin edelleen ja niin edelleen. Nyt en olisi jaksanut sitä, mutta äidillä onneksi olikin muuta asiaa.
- Me alotetaan muuttaminen perjantaina. Haluatko sä tulla auttamaan?
- En todellakaan, tuhahdin.
- Se siirtotalli on jo siellä ja siellä on sähkö- ja putkimiehet hommissa. Kai sä haluat sen nähdä?
- Joskus sitten.
- Tuletko sä edes syntymäpäivälounaalle?
- Ellet sä tee sitä ja ellei Persé oo paikalla.
- No niin, mieti asioita ja soitellaan taas, äiti sanoi ja sulki puhelimen. Olin selvästi perseillyt tarpeeksi siksi viikoksi, mutta olin pikkuisen liikuttunut siitä, että hän oli ajatellut syntymäpäiviäni.

Se viikonloppu oli enemmän kuin viikonloppu, se oli pääsiäinen. Äiti oli riemuinnut jo etukäteen siitä, että kuunvaihde osui pitkään vapaaseen, jolloin heillä olisi monta päivää ylimääräistä aikaa muuttaa. Minua se ymmärrettävästi kiinnosti vähemmän kuin se, että täytin yhdeksäntoista, vaikken koskaan ollut odottanut syntymäpäivääni vähemmän innokkaasti. Mitä siitä näissä oloissa, ja mitä väliä yhdeksällätoista muutenkaan oli? Sitä paitsi en uskonut Jerryn muistavan päivää, josta oli vain joskus ohimennen ollut puhetta, eivätkä muut Mustaojalla siitä tienneet. Siitä siis tulisi masentava ja yksinäinen päivä, ihan kuin kaikki muutkin. Sen jälkeen, kun Jerry ja minä olimme käyneet asioilla ja hän oli todennut minun tuhoavan hänen elämänsä, en ollut juuri valonpilkahduksia nähnyt. Kirjaimellisestikin, sillä olin enimmäkseen pysytellyt ikkunattomassa huoneessani. En ollut ajatellut kenenkään kiinnittävän siihen huomiota, mutta torstai-iltana Jessi koputti oveen ja käveli sisään.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   14.8.11 19:55:18

älä jätä tommoseen kohtaan! :(

Päivämäärä:   14.8.11 21:13:45

Oivoi... Henu on vähän ku minä, mä oon kanssa ihan avuton kaikkien virkailijoiden kanssa...

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   15.8.11 09:49:53

Saisko ektsrapitkän pätkän synttärien kunniaks? Ja siks ku oli ihan masentava Vironreissu :< Piristystä!

Voi Henua, ei tässä muuta voi sanoa ku että todellisuuteen törmääminen ei varmaankaan ole mukavaa. Ja hui, nyt mä odotan jo ihan kauheen innolla uutta tarinaa, kun siitä oli puhetta! Vaikka eipä sillä etteikö tässä riittäisi seurattavaa sitä odotellessa, musta se salkkaritoteamus, jonka joku aiemmin heitti, oli oikeinki pätevä. :D

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   15.8.11 16:48:03

Oon päivittäny tätä sivua jo kahdesta asti pienin väliajoin. Armahda jo! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.8.11 17:06:29

Miten Viron-reissu voi olla masentava? Mutta onnea Toille!
Ramona, mä en pääse töistä edes kommaamaan tänne, enkä oo abt ikinä ennen neljää kotona, et sitten vasta kannattaa ruveta päivittelemään :D
--------------
- Oletko sä kunnossa? hän kysyi.
- Joo, mutisin hätkähtäen. Oli kuin joku olisi räväyttänyt valot päälle, vaikkei Jessi niin ollut tehnytkään, sama himmeä lukulamppu siellä vain paloi. Minun teki silti mieli räpytellä silmiäni, sillä olin maannut silmät kiinni ja kirja mahani päällä miettimässä maailman menoa. Jessille en tietenkään voisi sanoa mitään mieltäni painavista asioista. Tuskin hän oli minua kutsunut tänne kuhertelemaan Jerryn kanssa tai jotta voisimme leikkiä avioparia. Silloin minut olisi majoitettu Jerryn huoneeseen.
- Oletko sä ollut täällä koko päivän?
- Mm, myönsin. Olin tietysti käynyt vessassa ja aamulla Jerryn mentyä tallille kahvillakin, mutta arvelin niistä mainitsemisen kuulostavan näsäviisaalta.
- Et tullu syömäänkään eilen illalla.
- Mulla ei ollut nälkä.
- Mitä sä sitten olit syönyt? Ja mitä sä olet syönyt tänään?
- Mitä sä tenttaat? Mulla ei ole ruokahalua.

Epäkohteliastahan se oli, mutta en minä nyt jaksanut nuoleskella.
- Oletteko te riidelleet Jerryn kanssa? Jessi kysyi.
- Ei oikeastaan. Vai niinkö se sanoo? kysyin kiinnostuen pikkuisen.
- Kummallista, sekin sanoo että ei oikeastaan. Mä toivoin, että susta irtoaisi järjellisempi selitys.
Mietin vähän aikaa. Minusta ei ollut kummallista, ettei Jerry ollut kertonut sen enempää, en minäkään omalle äidilleni olisi kertonut. Olin kuitenkin ollut ymmärtävinäni, että Mustaojalla juteltiin kaikista asioista paljon avoimemmin kuin mihin itse olin tottunut, joten oli se kuitenkin mielenkiintoista. Joko Jerry ei halunnut paljastaa Jessille olevansa sydämetön tampio tai sitten hän oli ymmärtämätön tampio, joka ei edes tiennyt mitä oli tapahtunut.

- Mä olisin toivonut Jerryltä vähän toisenlaista suhtautumista, kerroin ja nousin istumaan. Se oli totta ja valotti tilannetta mukavasti minun edukseni.
- Vauvaan?
- Niin kai. Ja siihen, että mä asun täällä.
- Yrittääkö se saada sua lähtemään? Jessi kysyi rypistäen vikkelästi kulmiaan. Dannilla oli hyvin samanlainen tapa, tunnistin.
- Ei se mitään semmosta oo sanonu. Mutta mä olen kuulemma tiellä. Se ei voi tapailla uusia tyttöjä, kun mä olen olemassa. Eikä tuoda niitä tänne, sanoin ja ääneni särkyi. Oli enemmän kuin inhottavaa puhua Jerryn mahdollisista uusista tytöistä.
- Eipä taida voida, Jessi myönsi. – Te ette sitten aio jatkaa yhdessä?
- Jatkaa? Ei Jerry ole ikinä puhunut mulle yhdessä olemisesta, sanoin katkerasti, vaikka sen olisin ehkä voinut jättää sanomatta. Se kuulosti ihan liikaa siltä, että minä olisin toivonut niin. Niin kuin tietysti toivoinkin, mutta ei Jessin sitä olisi tarvinnut tietää.

Hän lakkasi onneksi repostelemasta välejämme.
- Tyttöparka. Mutta et sä ole yksin tässä – me ollaan olemassa, ja halusi Jerry tai ei, sekään ei pääse vastuusta.
- Ei se ole koskaan sanonut haluavansakaan, sanoin kiillottaakseni hiukan Jerryn julkisivua, jota tunsin ryvettäneeni. Samalla mieleeni tuli, että entäpä jos en olisikaan ollut varma siitä, että vauva oli Jerryn. Jos vaikka olisin hurvitellut vähän enemmän ja sitten kesällä synnyttänyt vaikka mustan lapsen. Mitä hittoa Jessi olisi siihen sanonut? Ajatus oli tavallaan huvittava, muttei sentään hymyyn asti.
- Sun pitää syödä kunnolla ja ulkoilla, Jessi sanoi. – Sä saat ratsastaa meidän hevosilla, jos se vielä tuntuu mukavalta ja jos sä haluat käydä ratsastamassa omalla hevosellasi niin Jerry saa viedä sut. Tallissa riittää tekemistä, vaikka Alma hoitaakin sen enimmäkseen ja esimerkiksi siivoaminen on hyvää hyötyliikuntaa.

Ha. Ylimääräisen orjattarenko hän minusta aikoi saada?
- Mä siivosin työhuoneessa yhtenä päivänä, huomautin ja jatkoin, etten nähnyt yhteyttä siivoamisen ja ulkoilun välillä.
- Mä vaan yritän sanoa, ettei ole terveellistä käpertyä tänne märehtimään asioita, joille ei voi mitään. Aika hoitaa monet niistä. Ja vaikka sua ei kiinnostaisi oma hyvinvointisi, niin nyt sun pitää huolehtia vauvasta. Niin että tule nyt syömään. Ja huomiseksi järjestetään vähän piristystä ja järjestetään sulle synttärikutsut.
- Häh? kysyin yllättyneenä. Oliko Jerry sittenkin muistanut ja kertonut? – Mistä sä tiesit?
- Juttelin sun äidin kanssa.
- Ai, miksi?
- Se soitti mulle ja kertoi.

Mitähän muuta äiti oli mahtanut kertoa? Minulla oli epämukava olo, sillä hänen näkökulmansa syihin ja tapahtumiin, joiden takia olin nyt tässä enkä auttamassa häntä muutossa, olivat takuulla täysin erilaiset kuin mitä itse olin antanut ymmärtää. Mahtoiko Jessi ennemmin uskoa aikuista naista vai nuorta tyttöä? Saatoin kuvitella äidin puhuvan minusta ärsyttävänä teininä.
- Valitettavasti se ei ehdi käymään. Mä ymmärsin, että ne muuttaa nyt ja kai siinä on hommaa.
- Ei teidän nyt hitto vie pidä mulle kutsuja järjestää! sanoin nopeasti ja Jessi naurahti.
- No ei me oikeastaan järjestetäkään. Mutta meille tulee joka tapauksessa vieraita ja sun synttärit on hyvä tekosyy tehdä kunnon kakku.
- Vieraita? toistin ja kuvittelin jo inhottavia, jäykkiä kahvikutsuja ja uppo-outoja ihmisiä, jotka tuijottaisivat minua paheksuvasti.
- Niitä tuppaa vaeltamaan tänne aina loma-aikoina. Mutta sä olet tainnut tavata jo ainakin suurimman osan. Mun vanhemmat ja siskot, esimerkiksi, ja Jinnan. Ja Minttu, tietenkin. Oisko sulla muita kavereita, jotka sä haluaisit kutsua?

Muistin sen kiltin mummoihmisen ja Jinnan nimen kuuleminen pyyhkäisi pois loput huoleni. Olin varma, etteivät he paheksuisi minua, vaan olisivat yhtä mukavia ja herttaisia kuin ennenkin.
- Ei mulla ole muita, sanoin sivuuttaen Helin ja Viltsun. En pitänyt Mustaojaa sillä lailla kotina, että minusta olisi ollut mukavaa kutsua sinne kavereitani, ainakaan vielä. Sitä paitsi tiesin, että Viltsun auto oli seisomassa, kunnes tulisi taas kesä, niin että eivät he edes pääsisi tänne mitenkään, elleivät tulisi Mintun kanssa jo aamutalliin.
- Selvä. Mutta nyt keittiöön. Ruoka on takuulla jo valmista, Jessi sanoi reippaasti ja nousi seisomaan. Seurasin esimerkkiä, sillä nyt, kun asia oli tullut puheeksi, huomasin olevani kovasti nälkäinen.

Päivämäärä:   15.8.11 19:19:19

Jessi <3

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   15.8.11 20:44:36

toivottavasti saadaan lukea vielä joskus tätä Jessin kertomanaki että saadaan tietää mitä se oikeasti ajattelee Henusta. =) mut Jessi on paras<3

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   15.8.11 21:01:56

Ei enää saisi toista pätkää? Takana muutto sekä eka koulupäivä uusessa koulussa ja vieraassa kaupungissa. Kämppiskin on edelleen sangen erikoinen. Huomenna eka varsinainen koulupäivä ja se alkaa luiden latinankielisten nimien opiskelulla... Tarviin aamu lukemista kun en ole vielä kerenny kirjastossa käymään jne :/
Enempää en ruinaa koko tän topan aikana..

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   15.8.11 21:07:35

Mä vihaan Henuliinii ku se on niin typerä eikä tajuu lähtee menee Mustaojalta. Jerrykin on ärsyttävä vaikka onhan sillä syynsä eikä se oikeesti oo. Mutta se ei tarkoita, ettenkö pitäisi tästä tarinasta, hyvät tarinathan saa tunteet kuohumaan, kuten tämä selvästi omani :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.8.11 21:42:21

PV, kuulostaa vähän ankealta :/
--------------
4. Syntymättömälle lapsellesi
Tunsin itseni surullisen vanhaksi iloitessani kahvikutsuista, mutta niin minä tein ja heräsin huomattavan paljon paremmalla tuulella perjantaina kuin koko viikolla. Minuun oli iskenyt äkillinen halu näyttää Jerrylle parempi puoli itsestäni sen jälkeen, kun olin mököttänyt monta päivää ja hiiviskellyt talossa kuin haamu. Vähän ylpeyttäkin siinä oli mukana. En hitto vie antaisi hänen kauemmin kuvitella, että olin loukkaantunut ja masentunut siitä, että hän vältteli minua. Sitä paitsi sokeri oli houkuttelevampaa kuin hapankaali. Jospa vain onnistuisin tekemään Jerryn edes hiukan mustasukkaiseksi – se oli toiminut ennenkin.

Menin jo melko aikaisin aamulla tallille, sillä niin Jerrykin joka aamu teki ja olisihan Minttu siellä tänään. Minulla oli ollut suorastaan ikävä häntä. Löysin hänet putsaamasta Nöten karsinaa ja menin notkumaan sen ovelle.
- Päivää, duunari, sanoin.
- Moi! Sähän näytät hyvältä! Minttu huudahti. Sopi näyttääkin, olin käyttänyt kokonaisen tunnin meikkaamiseen. - Onko elämä nyt mallillaan?
- Jaa, siinähän se raahustaa, totesin.
- Ja onnea! Mulla on sulle lahja. Tai kaks, toinen on Viltsulta ja multa ja toinen Heliltä.
- Oi, sanoin tyytyväisenä. Herttaista heiltä muistaa minua, vaikka olin muuttanut tänne maailman ääriin. – Voithan sä jäädä iltapäiväksi? Mulla on synttärikahvit.
- Voin, Jessi jo illalla laitto tekstarin.

Siinä vaiheessa alkoi kuulua kavioiden ääntä ja Jerry tuli Nöten kanssa sisään.
- Tuo tänne se vaan, tää on valmis, sanoi Minttu ja siirsi kottarit seuraavan karsinan eteen.
- Huomenta, sanoin Jerrylle, ennen kuin ehdin tajuta, että se saattaisi saada Mintun tajuamaan, ettemme nukkuneet samassa huoneessa. Vaikka toisaalta, ehkä Jerry oli lähtenyt tallille herättämättä minua. Ei se niin paha moka ollut.
- Huomenta, Jerry sanoi varovaisesti takaisin.
- Voisiksä soittaa Liskolle ja kysyä, haluaisiko sekin tulla mun synttärikahveille? Ois kiva nähdä se pitkästä aikaa.
- Kai mä voin, Jerry sanoi yllättyneenä. Mitähän hän oli kuvitellut minun aikovan sanoa?
- Voin mä tietty itsekin, mutta mä ajattelin, että jos sä oot muutenkin puheissa.
- Joo.

Se riitti sillä erää. Hymyilin viattomasti ja lähdin takaisin sisään sanoen, että minun piti mennä tekemään valmisteluja ja niihin jouduinkin. Jessi huusi minut keittiöön heti, kun pääsin sisään.
- Joko sä olet syönyt aamiaista? hän kysyi.
- En, myönsin, sillä olin katsonut parhaaksi mennä oikopäätä tallille.
- Syömään sitten. Kahvi on loppu, mutta ei sun pitäisi kahvia juodakaan.
- Mä tykkäänkin enemmän kaakaosta ,sanoin ja tein itselleni mukillisen seuraksi voileivän. Jessi jatkoi leipomistaan minun syödessäni ja katselin, miten hän sekoitti taikinaa.
- Autatko sä? hän kysyi huomatessaan minun katselevan.
- Jos sä keksit jotain niin helppoa, että mäkin osaan, lupasin. Tunsin vähän niin kuin velvollisuudekseni suostua, jos nämä olivat olevinaan minun juhlani, ja sitä paitsi Jerry tulisi kohta sisään ja saisi nähdä, että pystyin muuhunkin kuin laiskottelemaan.
- Opettelet ellet osaa. Täytyyhän sulla jotain keittiötaitoja olla, jos sä aiot pärjätä lapsen kanssa.
Avasin suuni sanoakseni, etten tiennyt, olisiko lapsellani ja minulla yhteinen tulevaisuus, mutta en sitten sanonutkaan mitään. Siitä olisi varmaan syntynyt pitkällisempi ikävänluontoinen keskustelu ja mitäpä se Jessille kuului.
- Osaan mä paistaa lettuja ja tehdä pizzaa, jos on pakastepohjia, sanoin.
- No onhan sekin jo jotain, Jessi nauroi.

Ehkä edelliskerrasta viisastuneena Jessi ei antanut haltuuni teräaseita vaan sain vatkata ja sekoittaa kaikenlaista voileipäkakun päällysteistä kermavaahtoon. Se oli yllättävän hauskaa ja lopulta tunsin saaneeni ylennyksen, kun sain ruveta ruskistamaan jauhelihaa lounaschiliin.
- Mitä se on? kysyin Jessin hämmästykseksi.
- Maailman helpoin ja paras ruoka, jos tulee toistakymmentä syöjää, hän sanoi. - Mä voin pilkkoa sipulit, sä et muistaakseni ollu siinä parhaimmillasi, mutta haluatko sä viipaloida chilit?
- Voin mä, lupasin hurjasti, sillä nyt tunsin kykeneväni mihin tahansa. Näkisipä äiti minut nyt!
- Tässä ne on. Mä käyn potkimassa kaksoset ylös. Ne saa tulla tekemään salaatin.

Päivämäärä:   15.8.11 22:21:21

no en tiiä pitäiskö huolestuu, jos koulu tuntuu kodikkaammalta kuin tää asunto... :D
Kiitti pätkästä!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   15.8.11 22:48:25

vitsit. lisää kiitos! (:

Kaikki opiskelee määki tahon! tylsä roikkua jossain töissä vaan ilman mitään!

Päivämäärä:   16.8.11 00:32:03

Huuu! Henuhan oikein innolla opettelee! Opettelispa mun ukkoni myös innokaasti keittiö juttuja... Aina sille saa jostain valittaa, kun ei se vaan osaa... Ja ei se huoli edes apua oppiakseen...

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   16.8.11 10:42:21

Chilit... :D Ihan varmasti Henu töppäilee niiden kanssa, vähinnä silmien hieromisen verran jos ei muuten!

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   16.8.11 16:55:40

Mä oon täällä jo epätoivosesti päivitelly sivua kolmesta asti :D Tiedän kyllä että pätkä tulee normisti vasta neljän jälkeen, mutta toiveikkaana sitä tulee päiviteltyä sivua koko päivä ;)

Ja mäkin muuten luulen et noiden chilien kanssa ei käy hyvin... :D Henulle ja Jerrylle pitäis muuten tulla poikalapsi. Jotenki Henulle sopis niin paljon paremmin poika ku tyttö. Ja ratsastavat pojat on hot ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.8.11 16:58:55

Miten niin ennalta-arvattavaa? :D
--------------
Minusta kuulosti, että Jessi meni kellariin eikä yläkertaan, mutta olinkin kuulevinani sieltä itsepintaisen piipityksen, jonka olin oppinut yhdistämään pesukoneeseen. Sama se, minulla oli hommia. Kaavin viimeiset lihamuruset isoon kattilaan ja heitin Jessin pilkkomat sipulit sen sijaan hetkeksi pannulle tuntien itseni vähintään Jamie Oliveriksi. Aloin tutkia chilejä. En ollut nähnyt sellaisia ennen kuin kaupassa, telkkarissa ja satunnaisesti toisten ihmisten pizzoissa ja hämmästyin sitä, miten kauniita ja sileitä ne olivat. Olin kuvitellut niitä kauhean vahvoiksi ja ihmettelin, kun ne eivät polttaneet sormia eivätkä edes tuoksuneet tulisilta. Ehkä voisin sittenkin maistaa ruokaa.

Leikkelin pitkulaisia punaisia palkoja siisteiksi viipaleiksi, kun ovi kävi ja katseeni singahti eteisen suuntaan. Toivoin, että se olisi Jerry, sillä paremmalla hetkellä hän ei olisi voinut tulla kuin nyt, kun minä hallitsin keittiötä sen näköisenä kuin kuuluisin sinne. Astuin jo muutaman askeleen, kun tunnistin suureksi pettymyksekseni Dannin ja Alissan äänet. Tietysti hekin tulivat pyhiksi kotiin, ihme, etteivät olleet tulleet jo illalla. Oli siellä kyllä Jerrykin ja kohta he olivat kaikki kolme keittiön ovella. Ihan näin paljon yleisöä en ollut odottanut ja tunsin punastuvani, kun he kaikki tuijottivat minua.
- Kappas vaan, teetkö sä ruokaa? kysyi Alissa sellaiseen sävyyn, että arvasin tarinan keittiökykenemättömyydestäni levinneen.
- Kunhan pikkuhiljaa harjottelen, sanoin kevyesti ja nostin chiliviipaleet sipuleiden perään pannulle ihan niin kuin Jessi oli neuvonut.
- Nam, chiliä, sanoi Jerry. – Laita kunnolla mausteita.

Aioin sanoa, että jättäisin sen homman Jessille, etten edes tiennyt, mitä sinne kuului, mutta nappasin kuitenkin ison pippurimyllyn käteeni. Se oli kuin hauska lelu, joka alkoi jauhaa, kun sen käänsi ylösalaisin, olin ihmetellyt sitä yhtenä aamuna ollessani yksin. Annoin sen pöllähtää kattilaan, mutta palautin sen nopeasti paikalleen, sillä se pöllähti myös nenääni. Vedin henkeä ja painoin kädet kasvoilleni, etten olisi aivastanut perään. Siinä sitä olisi ollut pisaramaista maustetta kaikkien makuun.
- Mausta vaan ihan rauhassa itse, tuhisin, kun pahin oli mennyt ohi. Jerry nauroi ja halasi minua nopeasti toisella kädellään mainiten jotain kokkikolmosesta ja humahdin täyteen lämmintä, hyvää mieltä. Entinen Jerry olisi voinut tehdä juuri noin ja elleivät isosiskot olisi parveilleet ympärillämme, olisi siitä voinut kehkeytyä jotain enemmänkin. Hyvä näinkin, totesin, mutta silloin kasvojani alkoi polttaa. Huulet tuntuivat turpoavan, nenää kirveli kuin olisin polttanut sen auringossa ja silmät… ajattelin tulevani sokeaksi.

- Voi ei, lääpitkö sä nyt niillä chilisillä käsillä naamaasi! Alissa huudahti. Kyllä, juuri niin minä olin tehnyt. Minun teki mieli kiljua, mutten halunnut antaa naikkosille sellaista riemunaihetta vaan kurotuin avaamaan vesihanan. En voinut kuvitella, että mikään muu auttaisi tähän kuin kylmä vesi. Olin jo ojentamassa käsiäni sinne, kun tajusin, etten voisi käyttää niitä. Ne olivat edelleen chilin kyllästämät, pahentaisin vain tilannetta. – Ota tämä, sanoi Alissa, joka oli päässyt nopeasti tilanteen tasalle ja ojensi minulle keittiöpyyhettä. Satuin tietämään, että se oli aika puhdas, sillä Jessi oli vaihtanut sen äsken ja oli se joka tapauksessa parempi kuin tiskirätti.

- Luulisi ihmisen tietävän, ettei kannata koskea paljon mihinkään sen jälkeen, kun on leikannu chiliä, Danni sanoi moittivasti, kun tilanne alkoi hiukan helpottaa.
- Minkä mä sille voin? Mua alko aivastuttaa, vastasin kärkevästi.
- Sä olet ihan läikikäs, Danni jatkoi hämmentymättä.
- Kiitti, kun kerroit, tuhahdin ja tönäisin Jerryn pois tieltäni, jotta pääsisin eteisen peilin eteen. Tästä olisi ehkä voinut kehittää isommankin draaman, jossa Jerryllä olisi voinut olla osa pelastavana ritarina, mutta en jaksanut nyt alkaa ohjata moista. Sitä paitsi halusin pitää matalampaa profiilia, sillä tunsin itseni idiootiksi. Tietysti tuo olisi voinut sattua kenelle tahansa, mutta minulle se oli sattunut ja legenda keittiöyhteensopimattomuudestani saisi kummasti lisää vauhtia. – Te saatte ruveta tekemään salaattia, mä menen suihkuun, ilmoitin ja purjehdin pois paikalta.

Kellarin portaissa silmäni alkoivat kostua kiukun ja harmin kyyneleistä. Ajattelematta mitään pyyhkäisin niitä sormillani ja taas mentiin. Painoin ranteeni vasemman silmän päälle, joka nyt tuntui liekehtivän ja ryntäsin alas jyrkkiä rappusia. Onneksi oikea silmä vielä toimi ja oikealla kädellä aloittelin jo riisumista. Olin unohtanut, että Jessi oli siellä ja hän säikäytti minut puolikuoliaaksi kysyessään:
- Mikä sulla on hätänä?
Melkein tipahdin niille sijoilleni. Eukko oli tehnyt saman kuin Armi monta kertaa. Hänen äänensä oli kuitenkin sen verran pelästynyt, että en ruvennut rähisemään ja kai minä olinkin aika dramaattinen näky, käsi kasvojen peittona ja tuli hännän alla. Ehkä hän luuli minun iskeneen tällä kertaa veitsen silmääni?
- Chiliä silmässä, ja naamassa, urahdin ja pysähdyin. En kyllä rupeaisi riisumaan niin kauan, kun hän seisoi siinä viikkaamassa pyykkejä. Kuulin nopeasti tukahdutetun naurunpyrskähdyksen, ennen kuin Jessi sai ryhdistäydyttyä.
- Jessus sun kanssasi! Mene ja huuhtele se nyt kunnolla!
- Mitä varten sä luulit, että mä ryntään tänne tällä tavalla? Jos mä voisin saada vähän yksityisyyttä?
- Tietysti. Anteeksi. Laita ovi kiinni, Jessi neuvoi ja sulkeuduin pesuhuoneeseen jättäen hänet hämärään käytävään, johon pesulaitteisto oli asennettu. Pääsin suihkuun asti ja annoin viileän veden valua kasvoilleni, kun ovi kuitenkin vielä kävi.
- Mä jätän tähän voidetta, joka varmaan auttaa, jos iho kirvelee. Mutta älä sentään silmään laita, Jessi lisäsi nopeasti.
- Kiitos, sanoin arvokkaasti ja pidättäydyin kysymästä, miten hölmönä hän oikein minua piti.

Päivämäärä:   16.8.11 17:30:16

Hehehheheheee :) Tää on niin Henua. :P

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   16.8.11 17:47:46

voi Henua :DDD:D:

Päivämäärä:   16.8.11 19:17:19

Saisko iltapalaa vielä tänään? Mä anelen :D

Päivämäärä:   16.8.11 19:37:16

En mäkään ikinä muista olla koskematta silmiin jos kutittaa ja oon just pilkkonu esim sipulia :D. Ja mä sentäs oon opiskellu vuoden ravintola-alaa!

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   16.8.11 19:40:08

Aww, musta tää on jo suorastaan herttaista. Edes mun armaan veljeni ihana (ja oikeasti ihana, ilman mitään pirunsarvia, kivempia tyyppejä tapaa harvoin!) tyttöystävä ei saisi kohellettua noin, vaikka aina valittaakin, ettei ole keittiöihmisiä :D

LähettäjäSinnia 
Päivämäärä:   17.8.11 12:11:43

Hmh, joku idiootti oli käyny yöllä tyhjentämäs mun auton tankin parkkipaikalle. Tosi kiva. Parkkipaikka täynnä bensaa ja autos tankki tyhjä ja jotain vissiin rikottukin. :/

Mutta joo, jatkoa odotellessa.. :)

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   17.8.11 16:43:51

nyt piristysjatkoa joooko? koko päivän säätäny työkkärin kanssa! alkaa pikkuhiljaa menno hermot koko työkkäriin.. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.8.11 16:46:23

Vesi auttoi ja yllättävää kyllä, Jessin antama voidekin auttoi. Punaiset läiskät kasvoiltani katosivat melkein katsoessa. Enemmän aikaa veikin kerätä rohkeutta ylös palaamiseen. Laitoin hiukseni uudelleen ja totesin, etten enää tänään kiusaisi pärstääni millään meikillä ja sitten seisoin vain harjaten tukkaani, kunnes joku tömisteli rappusia alas ja koputti ovelle.
- Oletko sä siellä?
Tunnistin Sunnan äänen. Jerryn jälkeen hän oli parasta, mitä saattoi tapahtua.
- Täällähän minä, sanoin ja avasin oven.
- Ilse kysyy sua… ethän sä olekaan kamalan näköinen.

Tytön vilpitön hämmästys ilahdutti kovasti.
- En enää, sanoin.
- Danni sanoi, että sä oot suunnilleen punaruudullinen, niin kuin se Tintin kuuraketti.
Se sai minut tirskahtamaan ja hyvä tuuleni palasi.
- Miksi Ilse kysyy mua? kysyin ja sekin ilahdutti minua.
- Kai se haluaa onnitella. Ala tulla nyt!

Minua jännitti kieltämättä hiukan, mutta urheasti seurasin Sunnaa ylös ja jouduin heti eteisessä mummon syleilyyn. Tosin minusta oli vähän omituista ajatella häntä mummona. Olihan hän vanha, mutta ei ollenkaan sillä tavalla mummomainen kuin omani.
- Lapsikulta, onnea! Ilse huudahti ja hänen jakkunsa nappi painoi poskeani kipeästi.
- Kiitos, vaikka eipä yhdeksäntoista nyt ole kummonen ikä, yritin saada sanottua.
- Ai niin, sulla on synttäritkin!
- Mistä sä sitten onnittelet?
- Vauvasta tietenkin!

Sepä oli uutta ja omituista. Joka ainoa ihminen oli tähän asti ollut pelkästään kauhistunut tai säälivä, ehkä joku vahingoniloinenkin. Ainakin Iitu olisi, vaikkei hän varmaan vielä tiennytkään.
- Tota, kiitos, kai, sanoin siihen hiukan jäykemmin.
- Tule tänne istumaan ja kerro mulle kaikki, Ilse sanoi ja veti minut olohuoneeseen. Kaikki? Höm, mitähän hän sanoisi jos aloittaisin alusta: ”Jerry oli lomalla, meitä naitatti ja me ajettiin rantaan hytkyttämään sen autoa”. Siinä se olisi alusta asti.

Tietenkään en sanonut mitään sen suuntaista vaan istuin hänen viereensä sohvalle.
- Mä en tahdo jaksaa uskoa, että musta tulee isomummo! Ilse sanoi ja otti käteni. Hän näytti niin onnelliselta, että jäykistyin vielä vähän lisää. Miten tuohon nyt vastaisi? Että jos olisin ollut tarpeeksi epäluuloinen tehdäkseni raskaustestin ajoissa, hän eikä kukaan läsnäolijoista ei olisi ikinä edes kuullut koko sikiöstä.
- Älä nyt hajoo housuihisi, Henriikka taitaa olla vielä vähän pyörryksissä koko jutusta, Jessi sanoi ohi mennessään.
- Niin varmaan, mutta kyllä se siitä pian. Vauvat on niin ihania, Ilse sanoi ja hehkutti vielä vähän aikaa, mutta lopetti, ennen kuin minulle tuli todella epämukava olo. – Meillähän oli sulle lahja. Artsi, missä se on?

Pidin lahjoista, mutta tuntui nololta ottaa sellaista vastaan ihmisiltä, joita en tuntenut kuin parin tunnin juttutuokion verran.
- Ei teidän ois tarvinnu, ähkäisin ja kurkistin lahjapussiin, jonka Artsi kävi hakemassa ja ojensi minulle. Siellä oli pieni lahjapakkaus hajuvettä ja suihkusaippuaa. Tunnistin nimen ja tiesin hinnan, joten silmäni levisivät.
- Mä en ole käynyt ostamassa sitä. Mun tytär matkustelee paljon ja tuo aina kosmetiikkaa – mä en elä tarpeeksi kauan käyttääkseni kaikkia, ja toi vaikutti sopivalta nuorelle tytölle, Ilse sanoi. – Ja sitten siellä on jotain vauvalle. Sitä sun ei tarvitse katsoa, ellet sä halua. Ja toivottavasti sä et usko, että se tuottaa huonoa onnea.
- Ai huonoa onnea vauvalle? kysyin. Jos hän puhui keskenmenosta, niin minusta se olisi ollut paremminkin hyvää onnea. Mutta tietenkään en sanonut sitäkään.

- Älä pelottele lasta, sanoi Jessi, joka näkyi ottaneen elämäntehtäväkseen kulkea edes takaisin ohitsemme.
- En mä ole pelästynyt, sanoin ja kaivoin esiin vähän ohutta paperia ja sen alta jotain mustavalkoista ja pehmeää. Se oli pikkuruinen haalari, siinä oli sukat ja kaikki. Se oli pilkullinen kuin dalmatiankoira ja rinnassa oli kiiltävä hopeanvärinen sydän. Nostin sen syliini ja silitin sitä, se oli todellakin niin pehmeä, että oli vaikea lakata koskemasta sitä. Se jotenkin tönäisi minut ihan uuteen todellisuuteen. Tähän mennessä en ollut hetkeäkään miettinyt sitä, että kun penska joskus syntyisi, se tulisi tarvitsemaan monenlaisia asioita. Tietenkään sillä ei ollut väliä, jos antaisin sen pois, mutta sitä asiaa en vielä ollut päättänyt, riippuihan se vähän Jerrystäkin. Tämä pieni puku teki siitä jotenkin todellisen. Katsoin sitä pitkän aikaa ja hiljalleen paniikki kietoi minut syleilyynsä. Painoin nyrkkini suuni eteen ja mutisin jotain anteeksipyynnön tapaista rynnäten sitten yläkertaan.

Olin sittenkin mokannut, ymmärsin, kun ryntäsin siniseen huoneeseeni ja paiskasin oven kiinni perässäni. Minun oli pitänyt olla suloinen, herttainen ja aikuinen, hurmata Jerry ja hänen sukunsa eikä käyttäytyä hysteerisesti. Nyt juuri en kuitenkaan voinut tehdä mitään muuta kuin heittäytyä sängylle ja yrittää hengittää syvään. Onneksi minua ei itkettänyt, olin kai liian pelästynyt siihen. Palaisin alas ihan hetken kuluttua ja pyytäisin kunnolla anteeksi. Ensin minun pitäisi vain keksiä jokin ajatus, joka pitäisi kauempana vasta tajuamani totuuden: että penikka tulisi maailmaan väistämättä, tahdoin tai en. Onneksi olohuoneessa ei ollut ollut paljon ihmisiä lisäksemme, vain Sunna ja Artsi ja eestaas purjehtiva Jessi. Veskulla oli pääsiäisvalmennusta maneesissa, ei sillä, että olisin hänen läsnäolostaan pahastunutkaan, ja loput lapsista olivat kai täällä ylhäällä tai tallilla.

Käännyin tuijottamaan kattoon, jota en tietenkään nähnyt pimeässä ja keskityin hengittämään. Rentoutusharjoituksia. Olin nähnyt sellaisia elokuvissa ja lukenut lehdistä, ja vaikka ne toivat ikävästi mieleen myös television synnytysvalmennukset, pyyhkäisin ne ajatukset mielestäni. Koputus ovelle keskeytti minut.
- Saanko mä tulla?
Ensin en tunnistanut ääntä, mutta tajusin pian, että se oli Jinna.
- Tule vaan! sanoin nopeasti ja kurotin sytyttämään lampun. Ovi kävi ja nainen astui sisään.
- Tuletko sä kohta alas taas? Ilse on kauhean pahoillaan.
- Ei se ollut sen vika, sanoin kiireesti. – Mä vaan vähän kilahdin.
- Niin, Jinna sanoi ystävällisesti ja istui sängynlaidalle. – Sitä on vähän tavallista herkempi tossa tilassa.
- Tilassa, toistin hivenen katkerasti.
- Niin, te saatte kuulemma vauvan.

En muistanut, oliko kukaan aikaisemmin puhunut ”meistä” tuossa yhteydessä, paitsi Jerry silloin, kun olimme tulleet tänne kertomaan. Sekin oli siis uusi kokemus ja hiukkasen lohdullinen, koska se muistutti mieleeni, etten lopultakaan ollut tässä yksin.
- Mä en halua sitä, tunnustin Jinnalle ja katsoin tarkasti, kauhistuisiko hän.
- Ihan ymmärrettävää, ellei se kerran ollut suunniteltu, hän tuumi.
- Mä toivon, että se kuolisi, jatkoin ajatellen kokeilla, miten paljon hän kestäisi, mutta hän vain hymyili.
- Joo, semmostakin sattuu. Mutta loppujenlopuksi ei ole ollenkaan hullumpaa olla äiti. Ainakaan ennen murrosikää, hän lisäsi mietteliäästi. Mahtoikohan oma äitini olla samaa mieltä?
- Mulla on ikävä mun äitiä, tunnustin pienellä äänellä. Arvasin jo, ettei minun tarvitsisi selittää Jinnalle mitään. Hän tiesi selvästi kertomattakin kaiken, mitä Mustaojalla tapahtui.
- Niin silläkin varmasti sua, hän vakuutti. – Mennäänkö alas? Siellä aletaan olla valmiita syömään. Me tuotiin Leksan kanssa sulle synttärilahja.
- Tuliko Leksakin? kysyin nostaen pääni tyynystä.
- Mä pyysin kyydin eikä sillä ollut muutakaan.
- Mennään sitten, sanoin ja nousin istumaan.

Päivämäärä:   17.8.11 20:20:32

voi ei, miksei kukaan muu ole ollut kommentoimassa... kun tulee töistä 12h päivän jälkeen, kelpaisi luettavaksi vaikka romaani!!

Päivämäärä:   17.8.11 20:38:03

En kehtaa olla kokoajan kommentoida jotain turhaa.. :)Ei tossa tekstissä oo valittamista.
Tääkään päivä ei ollu herkkuu ja lisää kaipaisi, mutta luvattu mikä luvattu eli en pyydä, anele tai vingu koko tän topan aikana.

Päivämäärä:   17.8.11 21:15:42

Nii, ei sitä jaksa olla kommentoimassa aina kaikkea turhaa, mutta mä voin kuvitella miten pehmonen se haalari on! Tekis mieli kaivaa oma pehmonen vauvamekko, mikä mulla oli ku olin pikkunen :)

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   17.8.11 21:36:15

mä oon erikoistunu tähän turhaan kommentointiin, mutta pakko sanoa että vauvanvaatteet on maailman söpöimpiä! =) ihanaa et Henu uskalsi myöntää et sillä on ikävä äitiään =)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   17.8.11 22:47:34

ei täälläkään mikään hyvä päivä! molemmat koirat kipeenä + minä itekki oon vielä vähäsen. Mies ei oo vastannu puhelimeen 2 päivään ja ääh ):

Lähettäjä: vivii 
Päivämäärä:   17.8.11 23:34:31

Mullakin kaikki päin ahteria! Tein 5 ja puol tuntia läksyjä.. hyvästi elämä!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   18.8.11 15:54:20

mä kait tekisin mielelläni läksyjä ^^

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.11 16:46:27

5. Yhdeksäntoista
- Ruoka on valmista, Jinna kajautti ennen kuin lähdimme laskeutumaan portaita ja sai aikaan kolinaa ullakon kopperoissa. Jerryn huoneesta kuului keskustelua ja pysähdyin katsomaan sisään nähdäkseni, kuka siellä oli hänen kanssaan. Ei kukaan, hän puhui puhelimessa.
- Syömään, sanoin, kun hän kohotti kysyvästi kulmakarvojaan ja hän lopetti puhelun muutamaan sanaan.
- Lisko ei pääse, sori vaan, hän sanoi. Olin jo melkein unohtanut kutsuni.
- Ei se mitään, sanoin suurpiirteisesti. Pääasia olikin ollut kysyä.

Minua nolotti palata alas, mutta se meni ohitse, kun Ilse tuli minua vastaan ja tarttui käsivarteeni.
- Anteeksi, Henriikka. Mun ei olisi pitänyt ostaa sitä pukua.
- Ei se siitä ollut, sanoin, vaikka olikin. – Se oli vaan niin nätti ja pehmeä. Kukaan ei ole vielä aikaisemmin hankkinut sille mitään.
- Eikö? hän kysyi kummastuen.
- Ei mun tietääkseni. Se on ihana vaate.

Onneksi olin hyvä ja kokenut valehtelija, sillä vaikka kaikki, mitä sanoin pikku potkupuvusta olikin totta, se sai minut edelleen lievästi pakokauhuiseksi. Onneksi joku oli pakannut sen takaisin lahjapussiin ja nostanut pois sohvalta.
- Menkää ottamaan ruokaa, aloin hätistellä. En ollut varma siitä, halusinko itse syödä. Huuliani alkoi kihelmöidä, kun ajattelinkin moista, joten seisoin eteisessä ja huidoin ihmisiä peremmälle kuin parempikin sisäänheittäjä. Kaikki eivät mitenkään mahtuneet keittiön pöydän ympärille, joten he levittäytyivät myös olohuoneeseen ja lopulta seisoin yksin. Ruoka ei tuntunut hyvältä ajatukselta, ulkoilma sen sijaan tuntui ja huomasin Mintun puuttuvan. Menisin hakemaan hänet tallilta. Hemmetin pöyhkeät mustaojalaiset olivat unohtaneet palkollisensa, jolle eivät edes maksaneet.

En päässyt portaita pidemmälle, kun Armi laukkasi vastaan ja ihan vähän sen perässä tulivat Mintun lisäksi myös Vesku ja Leksa. Minä en ollut huomannut heidän puuttumistaan, mutta kuka hitto tällaisessa myllerryksessä pystyikään pitämään kirjaa ihmisistä?
- Mä tulin hakemaan teitä syömään, sanoin.

Minä en ollut tottunut sellaiseen vieraspaljouteen. Rippijuhlissanikaan ei ollut ollut juuri enempää ihmisiä kuin Mustaojalla nyt ja tässä oli kuulemma vasta alkua. Pyhinä heitä tulisi lisää. Hampaat irvessä sinnittelin ja yritin näyttää kaikille, erityisesti Jerrylle, miten hauskaa minulla oli. Kun Minttu lähti, lysähdin kuitenkin kokoon sohvannurkkaan ja aloin nuokkua. Minulla oli aavistuksen verran huono olokin, sillä olin syönyt vain makeaa. Chili ei houkutellut ja voileipäkakkua kohtaan olin aina tuntenut suurta epäluuloa.
- Oletko sä väsynyt? Ilse kysyi myötätuntoisesti. Nyökkäsin ja haukottelin.
- Mun korvissa soi, enkä mä ole tottunut olemaan näin sosiaalinen, valitin.
- Mene ihmeessä vähän lepäämään. Sun täytyy nyt pitää itsestäsi huolta.

Melkein irvistin, sillä niin herttainen kuin hän olikin, hän todellakin viljeli sanontoja, jotka nostivat karvani pystyyn. Kuten, että minun täytyi syödä kahden edestä. Kai minun piti sitten levätäkin kahden edestä? Toisaalta olin saanut Mintulta ja Viltsulta elokuvatrilogian, jonka olin halunnut nähdä jo jonkin aikaa ja Heliltä paitsi suloisen, hassun hatun, josta oli jo tullut lempiasusteeni, myös ison pussillisen suolattuja manteleita. Kiipeäisin ylös ja aloittaisin ihan oman elokuvamaratonin niiden kanssa. Enemmän kuin lepoa kaipasin vähän yksinäisyyttä ja rauhaa.
- Mä taidan mennäkin, sanoin ja keräsin tavarani. Olin saanut muutakin pientä kivaa kaikilta muilta paitsi Jerryltä ja toivoin totisesti, että hänellä olisi minulle jotain erityistä, jonka antaminen vaatisi kahdenkeskistä hetkeä. Tietenkin oli ihan yhtä mahdollista, etten saisi häneltä minkäänlaista lahjaa, joten yritin olla tuudittautumatta valheellisiin odotuksiin.

Yksin olemisesta ei kuitenkaan tullut mitään, sillä Leksa lojui toisella yläkerran sohvista ja kanavasurffaili. Danni ja Alissa olivat halunneet ratsastamaan, samoin kaksoset, ja kun Jerrykin oli mennyt heidän kanssaan, olin olettanut Leksan menneen mukana.
- Mä luulin, että säkin olet tallissa, sanoin.
- Miksi mä siellä olisin?
- Koska kaikki muutkin on siellä.
- Sä et ole.
- En niin, totesin ja istuin toiselle sohvalle avaamaan elokuvapakettia. – Mä ajattelin ruveta katsomaan näitä. Toivottavasti sun hipiäs kestää.
- Ei kai mitään vampyyrihömppää? Leksa kysyi epäluuloisena.
- Ei kun murhia ja silvontaa. Millennium.
- No sitten.

Kävin laittamassa ensimmäisen levyn koneeseen, petasin sohvalle sopivan tyynyvuoren ja asetuin siihen mukavasti. Minua ei häirinnyt Leksan läsnäolo, sillä hän ei todennäköisesti häiritsisi minua sanallakaan. Siinäkin olin väärässä.
- Miksi sulla pitää olla toi hattu päässä? hän kysyi. Olin jo unohtanut Helin lahjan, niin kevyesti se istui.
- Koska se on mun ystävältä, sanoin ja vedin sitä syvemmälle. Se oli eräänlainen lierihattu, vähän kuin Sherlock Holmesilla paitsi ettei hänen hatussaan tainnutkaan olla lieriä, kun tarkemmin ajatteli.

Siitä ei saanut sen pidempää keskustelua, mutta alkutekstien jälkeen Leksa avasi taas suunsa.
- Mitä sä oikeastaan teet täällä? hän kysyi.
- Mä olen alivuokralainen, ilmoitin.
- Mutta eikö oo hirveän noloa roikkua tolla tavalla Jerryssä?
- Mä en roiku Jerryssä, Jessi ja Vesku mut tänne pyysi, sanoin jäykästi.
- Mutta silti. En mä ainakaan haluais nurkkiini mitään randomia eukkoa, vaikka se olisikin paksuna.
- Jerry näyttääkin olevan parempi ihminen kuin sinä, huomautin.
- Ja paskat, se on vaan liian märkäkorva, että osais vielä pitää omia puoliaan. Ja sillä on liikaa siskoja, kai tämmösessä akkataloudessa kieroutuu.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.11 16:47:07

Ai nii, onks Tripillä uus duuni? Mä en oo bongannu sun autoa.

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   18.8.11 17:32:49

Ihana Leksa <3 Mun lemppari!

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   18.8.11 19:11:02

miksei Leksa vois rakastua Henuun? niille tulis varmaan maailman kauneimpia vauvoja! :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   18.8.11 20:02:20

ei mitää leksaa :D Jerryä pitää vaa vähä lämmitellä ;D

Päivämäärä:   18.8.11 20:02:36

Argh, mä suutuin nyt Leksaan :D...

Haluisko joku tulla tiskaamaan mun puolesta, ni mä voisin imuroida sit ite? Tiskata pitäis, ennen ku pitää 1½h päästä lähtee hakemaan ukkoa töistä... Ponitkin oli niin muhkuja tänään<3.

TRIPSUUUU! Alfons alkaa ratsuopinnot parin kk sisällä ;) se on hurjan iso jo! Ja kasvaa vielä!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   18.8.11 20:37:47

saisko vielä pätkän tälle iltaa? edelleen oottelen miehestä jotain tietoja, ilmoitti kyllä olevansa hengissä, tosin kuulemma ihan liian humalassa..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.11 21:14:26

Oukei, mun pitää kumminkin saada tehtyä uus topicci ennen kun lähden reissuun. Mulla on kuulkaas pää ihan täynnä pelkkää lomaa nyt :D
------------
Huomasin, että vaikka minua hiukan suututti kuunnella tuollaista, oli se myös hyvin virkistävää.
- Sä olisit vaan potkassu mua perseelle ja toivottanut hyvää loppuelämää, arvasin. – Ja mä en muuten oo mikään randomi.
- No mikäs sä oot?
- Mustaojan seuraavan sukupolven äiti! sanoin ja nostin nokkaani. Minusta se oli hyvin keksitty.
- Ei näillä niin kauheesti rahaa oo, että kannattais.
- Mitä kannattais?
- Tolleen reittä pitkin yrittää.
- En mä mitään yritä, hermostuin.
- Siis randomi, Leksa sanoi kuin asia olisi ollut loppuun käsitelty.
- No en, hemmetti!
- Tyttöystävä? Rakastettu?
- Jerry ei halunnut miettiä seurusteluasioita niin kauan, kun se oli armeijassa, sanoin arvokkaasti.
- Se ei ole enää armeijassa.
- No ei, mutta se vasta kuuli tän vauvajutun – se ei oo tainnu saada palikoitaan järjestykseen vielä.
- Ja sillä aikaa, kun se yrittää järjestellä, sä änkeät tänne ja pilaat sen elämän vielä paremmin.

Se riitti siihen, että kiehahdin yli. Nappasin lähimmän tyynyn, pudottauduin lattialle ja aloin mäiskiä Leksaa sillä.
- Kusípää! Mä en ole ängennyt mitään, mut pyydettiin, ja arvaa onko mun elämä vielä enemmän pilalla kuin Jerryn!
Taisin yllättää Leksan, sillä onnistuin saamaan ainakin kaksi hyvää osumaa hänen kasvoihinsa, ennen kuin hän sai kiinni tyynyn kulmista ja kiskaisi sen itselleen.
- Hopsan, pikkulikka, hän sanoi.
- Enkä ole! kiljuin valmiina väittämään vastaan kaikkeen, mitä hän keksisi sanoa.
- Ei sitten. Mene takasin, sä et näe mitään koko leffasta.
- Anna mun tyyny takasin.
- Enkä anna. Sä lyöt vaan uudestaan. Eikä sun varmaan kannata riehua tolla tavalla tossa kunnossa. Saat vielä keskenmenon.
- Mua ei haittaisi ollenkaan, julistin. – En mä tätä halunnut!
- Mitä sä sitten haluat?

Halusin, että Jerry rakastaisi minua, sitä minä halusin. Sellaista ei kuitenkaan voinut sanoa ääneen, sillä se olisi liian surkeata.
- Mä haluaisin, että mä en olisi raskaana. Ettei Jerryn elämä olisi pilalla, eikä mun. Ettei mun mutsi ois muuttanu yhteen sen kusípään kanssa vaan että mä voisin asua omassa kotonani enkä täällä @!#$ korvessa ja etten mä olisi paksu, sanoin ja pystyin pitämään ääneni kasassa melkein loppuun asti. Sitten valitus alkoi kuulostaa liian säälittävältä omiinkin korviini ja aloin itkeä. Kyyneleet kirvelivät silmissäni ja poskillani, vaikken kai enää ollutkaan punaruudullinen. Yritin silti lopettaa, sillä pelkäsin tulevani sellaiseksi ja Jerry saattaisi aina pölähtää tänne. Suojauduin, kuten tavallista, hiuksieni taakse ja nappasin yhden tyynyn, johon upottaa kyyneleeni. Valitettavasti se oli aika pölyinen ja aloin itkemisen lisäksi aivastella. Ja sitten tapahtui jotain uskomatonta. Ilkeä Leksa laskeutui alas sohvaltaan ja veti minut syliinsä. Hän veti minut lähelleen ja piti minusta kiinni.

Minä en koskaan ollut väittänytkään olevani urhea tai etten koskaan itkenyt. Itkin aika useinkin, mutta nämä viimeiset viikot olivat olleet yhtä vuoripuron pärskettä. Asiaa ei yhtään helpottanut se, että joku viitsi nähdä vaivaa lohduttaakseen minua. Leksa kiskoi minua kainaloista, kunnes kompuroin pystyyn ja istutti minut viereensä sohvalle ja siinä minä jatkoin, kunnes mieleeni tuli, että elokuva pyöri ihan turhaan. Silloin alkoi helpottaa.
- Et sä vielä ole kauhean paksu, Leksa sanoi arvioiden ja painoi kätensä mahani päälle. Se oli kuin valomerkki, sillä se oli jotain niin julkeaa, että minun piti katsoa alas ollakseni varma siitä, että se oli totta.
- Mitä sä teet? kysyin.
- En mitään, Leksa sanoi ja silitti sitä. Se oli jo iso, sanoi hän mitä tahansa. Ei ehkä niin, että vieras vastaantulija olisi heti osannut osoittaa sormella, mutta selkeä kumpu. Seuraavaksi hän liu’utti kättään ylemmäs, yli rintani ja leualleni ja ehdin ajatella, että herrajumala, tuo värisyttävän komea tyyppi yrittää päästä pöksyihini, kun hän suuteli minua. Mitä Jerry sanoisi, jos näkisi?

Mutta sitä en aikonut jäädä odottamaan. Tönäisin Leksan pois ja peräydyin itse sohvan toiseen päähän.
- Hulluko sä olet? Mitä sä mua alat lääppiä? kysyin vihaisesti. Leksa ei näyttänyt kauheasti pahastuneen.
- Mä vaan ajattelin kokeilla.
- Ai että saisitko säkin multa? Haista kuule hevonen.
- No miksen minä jos Jerrykin?

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   18.8.11 21:28:32

haha leksa on paras!! :D <3 ja huippu Henu ku vihdoin puolusti vähän itteensäki!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   18.8.11 21:31:51

äääh! ei helpottanu yhtää mun lukuintoa :D

Päivämäärä:   18.8.11 22:03:28

leksa on mulkku.

ja ei, en oo vaihtanu duunia, parkkiksesta vaan tuli 2h ni piti vaihtaa pysäköintipaikkaa :) Sairastapaukset on pakottanu vähän venymään, ja mä nautin siitä kaaoksesta ja kiireestä mitä kestää ainakin 9h päivässä :)

Flanu, osaahan se käyttäytyä jo? Missä se tällä hetkellä asuu? Ei kai se vielä pelottavan is ole? Voi että, mä oon huonoin hoitaja ikinä :D mutta mun käsittääkseni sulla on ollut riittävästi apua ilman muakin?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.11 22:11:20

No mä oonkin vähän ihmetelly, et miks siinä ei oo ollu moneen viikkoon kuin läjä lehmuksenoksia :D
Ja Luna$sin ukolle piti sanoa että huh!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   18.8.11 22:18:36

Sennu, sanoppa muuta. Kehtas tulla nyt koneelle ja vähä alkaa tuntumaa siltä että taijan heivata koko miehen jonnekki perseeseen..

Lähettäjä: vivii 
Päivämäärä:   18.8.11 22:33:41

leksa on paras :DD

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   18.8.11 22:36:07

kieltämättä aiheutti parin sekunnin ajan mielenkiintoa leksaa kohtaan tuo sennun viimesin pätkä:D

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   18.8.11 23:34:29

hei ja mihin Sennnu lähössä reissuun!? jonnekki lämpimään?? pääsispä itekki johonki.. =)

Päivämäärä:   18.8.11 23:48:23

Äh, Leksa on kyl tollai... Mä löisin sitä... En löydä ees sanoja kuvaamaan sitä, mitä haen takaa...

tripsu, noku asuttii Kirkkonummel jonku aikaa, ni se vaa paheni siellä, nyt se pelkää ihmistä... Eikä se hirmu iso, reilu 130cm nytte, oisko joku 136 tai jotain... Nyt ollaa takas Tuusulassa, itsehoitomeiningillä (siivoon ite karsinat ja laitan rehut, yks toinen kaveri, joka muutti siihe taloo ni laittaa pihalle aamul ja ottaa illal sisälle sekä antaa heinät + iltamössön). Etkä sä ollu huonoin hoitaja ikinä :), sä olit just hyvä, kunnes Alfons alko pelottavaks. Nyt se on vähän raju, ei orimainen, mut sellai vähän turhan kokeilija. Osin varmaa johtuu siit, et se pelkää, se menee tietyis tilanteis iha paniikkii (mm. jalkoja nostaessa ja jos laittaa käytävälle).

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   18.8.11 23:56:26

tiddidii kohta pitää tehä uus topa! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.8.11 00:06:45

Uusi.
Nyt en kyllä laittanu sinne uutta pätkää kun laitin jo kaks!
Mulla on ollu rakas työkaveri kutsumanimeltään Alphonse <3 Mutta pois se tästä - onks flanun varsa vielä orina? Ja joko se tosiaan on tarpeeks iso ratsuhevoskouluun? :o Aika menee ihan kauhean nopeasti!

elwaen, lämmintä tiedossa...

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   19.8.11 00:07:03

henulle ja leksalle särinää, oon oottanut sitä jo siitä asti ku henu tapas jinnan :D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.