Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äidin tyttö 14

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.11 22:45:05

Edellinen

---------------
Jerryllä olisi ollut loistava tilaisuus esittää olevansa tukenani, mutta en huomannut edes kädenpuristusta. Vesku sen sijaan harppasi ylös ja siirtyi istumaan viereeni käsinojalle. Hän tarttui olkapäihini ja puristi pikkuisen.
- Hei, ei tää ole maailmanloppu. Se voi tuntua siltä, mutta ei se ole, mä lupaan.
Nostin katseeni ja hymyilin hänelle. Tästä Lisko oli puhunut, näin täällä toimittiin ja se tuntui suunnattoman hyvältä.
- Vähän siltä se tuntuu, myönsin. – Tai aika paljonkin.
- Mitä sun vanhempasi sanoo? kysyi Jessi viileällä, asiallisella äänellä ja lakkasin hymyilemästä hänen miehelleen.
- Mä en ole uskaltanu kertoa vielä. Eikä niitä ole kuin äiti. Ja sen uusi mies.
- Sä tulit kertomaan meille ennen kuin omalle äidillesi?
- Jerry halusi tulla tänne heti, sanoin yksinkertaisesti.
- Sun täytyy kertoa, tiedäthän sä sen.
- Mä en mieluummin nyt… sillä on aika lailla omia kiireitä parhaillaan.
- Ne on muuttamassa yhteen, sanoi Jerry avaten lopultakin suunsa. – Ottaa hevoset omaan pihaan.

Sillähän ei sinänsä ollut mitään tekemistä puheena olevan asian, minun raskauteni, kanssa ja oli julmaa kuulla se ääneen sanottuna. Pyyhkäisin kiukkuisesti silmiäni ja niiskahdin.
- Anteeksi. Mutta se on aika ikävä paikka, kun oma äiti hylkää, sanoin ja sain Jessinkin äänen vähän pehmenemään.
- Mä ymmärrän, ettet sä sitten tossa tilanteessa, hän sanoi ja silloin keittiöstä alkoi kuulua piipitystä. Hän nousi mennäkseen sinne ja Vesku rutisti minua nopeasti.
- Mennään nyt syömään ja sulatellaan tätä juttua vähän, hän sanoi.

Solmu vatsassani oli höltymään päin, mutta en edelleenkään voinut kuvitella syöväni mitään.
- Mä en vaan voi nyt, sanoin anteeksipyytävästi.
- Niin varmaan, Jessi sanoi ystävällisesti ja huomasin hänenkin ottaneen vain hyvin pienen palasen, puolikkaan sellaisesta palasta, joita Jerryllä ja Veskulla oli kummallakin kaksi. – Haluaisitko sä jotain muuta?
- Henriikka tykkää kaakaosta, juorusi Jerry suu täynnä.
- Laita itsellesi mukillinen. Tossa kaapissa on mukeja ja tossa kaakaota, Jessi sanoi osoitellen ja tottelin häntä lähinnä päästäkseni hetkeksi pöydästä. Minusta tuntui, että Jerryn vanhemmat tuijottivat minua ja vaikka se oli ymmärrettävää, se myös sai minut vaivaantuneeksi.

Kaakao toimi, kuten aina, etenkin kun sain sen päälle vielä lusikallisen kermavaahtoa. Pöydässä juteltiin niitä näitä. Luulen, että Jessi ja Vesku tarkoituksella keksivät puheenaiheita, jotka eivät mitenkään liipanneet tätä tilannetta, mutta kaikesta päädyimme jotenkin takaisin siihen, että minä olin raskaana.
- Mitä te nyt sitten aiotte tehdä? kysyi Jessi lopulta. Kas, siinäpä se, perimmäinen kysymys.
- Enhän mä muuta voi kuin istua ja odottaa, että se syntyy, sanoin ja päästin märänpuoleisen naurahduksen. Tiesin, ettei hän sitä tarkoittanut, mutta ei minulla ollut muuta vastausta.
- Oliko niin, että sulla on koulu kesken?
- On. Tai ei oikeastaan enää, mä kävin jo ilmottamassa, että mä lopetan.
- Tietääkö sun äitisi siitä? Jessi kysyi, vaikka pelkäsin vähän, että hänkin alkaisi patistaa minua jatkamaan kevätlukukausi loppuun.
- Ei, huokaisin.
- Teillä ei taida olla kauhean lämpöiset välit?
- Meillä oli, ennen kuin Pertti tuli kuvioihin. Sen jälkeen se ei ole paljon muuta nähnyt. Mutsi siis. Mä en ole edes nähny sitä taloa, josta ne on tekemässä kauppoja! Mutta en mä sinne kyllä haluaisikaan. Mä en kestä sitä miestä, se on liero.

Tiesin, että vaikken suorastaan valehdellutkaan, saatoin välittää väärän kuvan tilanteesta. Minä nyt vaan olin katkera äidille, enkä saanut sitä väriä pois äänestäni. En myöskään keksinyt, mitä olisin voinut sanoa oikaistakseni lausumaani, joten vaikenin.
- Koska se muutto on?
- Mä en tiedä.
- Lapsiparka, sanoi Jessi mutta katsoi Veskuun sanoessaan sen.

Re: Äidin tyttö 14

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   2.8.11 23:30:16

vau ottipas ne sen hyvin, henun äiti varmaa sit räjähtää!:D

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   3.8.11 02:40:57

Veskulle tuli varmaan taas vauvakuumekohtaus? :D

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   3.8.11 07:15:17

haaaa!!! kiitos kiitos uudesta pätkästä :D saan jopa aamupalan syötyä tässä lukiessani. muuten ei menis palaakaan alas..

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   3.8.11 14:32:57

Hei ei saa noin! Oli kyl kiva lukea kolme pätkää, mutta mä kaipaan silti lisää :). Mä en voi vauvakuumeilusta huolimatta huijata meille vauvaa, kun ukko sanoi, että pilsuista huolimatta käytetään kumia :D. Noh, mä ymmärrän sitä varsin hyvin, ei saa huijata toista isäks...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.8.11 16:43:35

69. Mustaojalla
Yhdentoista maissa Vesku pyysi Jerryä mukaansa talliin tarkistamaan, että kaikki oli kunnossa ja Jessi ja minä jäimme sisään. Minulla oli helpottunut olo parin tunnin juttutuokiosta. Jessi ja Vesku eivät olleet soimanneet minua ja asiasta puhuminen teki sen jotenkin vähemmän pelottavaksi, ihan kuin se ei todella olisikaan maailmanloppu. Mitään ihmeratkaisuja ei ollut esitetty, vaikka muistaessani, että Jerryn vanhemmat olivat kummatkin lääkäreitä, olin hetken leikitellyt ajatuksella, että hehän osaisivat ja voisivat kaikessa hiljaisuudessa auttaa minua abortissa. En ollut kuitenkaan sanonut sitä ääneen ja hyvä niin, sillä kuullessaan, että minulla oli ultrakuva laukussani, he vaativat saada nähdä sen ja olivat tuijottaneet sitä pitkään hempeän näköisinä kuin siinä olisi ollut oikea valokuva oikeasta penskasta.

- Mennään ylös ja laitetaan sulle sänky, sanoi Jessi. – Tarviiko sun soittaa sun äidille, että sä jäät yöksi?
- Ei. Se on poissa viikonlopun, Pertin kanssa.
Jessi huokaisi ja minä tajusin taas sanoneeni jotain sellaista, joka saattoi vaikuttaa ihan toiselta, kun sen kuuli. Lähdin joka tapauksessa Jessin perässä yläkertaan, missä hän meni suoraa päätä siihen huoneeseen, jossa olin viimeksikin nukkunut. Avasin jo suuni sanoakseni, että oli turha kuvitella, että nukkuisin muualla kuin Jerryn kanssa – vahinkohan oli jo tapahtunut, niin sanoakseni – mutta jätin kuitenkin sanomatta. Jos Jessiä helpotti ajatella, että olimme eri huoneissa niin mikä minä olin sitä häneltä kieltämään.
- Tarvitsetko sä jotain?
- Ehkä pyyhkeen, sanoin. – Mä en ajatellu tulevani yökylään.

Sain pyyhkeen ja sen lisäksi yöpaidan, joka oli peittävä ja pitkähihainen ja huvitti minua. Jerry ja Vesku tulivat parahiksi tallista, kun olin valmis uudemman kerran kiipeämään ylös. Toivotin hyvät yöt ja menin, mutta jäin ylimmälle rappuselle istumaan. En aikonut salakuunnella tai mitään, enkä minä mitään kuullutkaan, mutta en tohtinut mennä Jerryn huoneeseen noin vaan.

Hän tuli perässä muutaman minuutin kuluttua ja nousin seisomaan.
- Sun äiti petasi mulle sängyn tohon seuraavaan huoneeseen.
- Aha. Joo, Jerry sanoi ja äkkiä tajusin, että hän oli ollut kamalan hiljainen koko illan. Minä olin jutellut hänen vanhempiensa kanssa, mutta Jerry itse oli sanonut tuskin mitään.
- Kai mä saan tulla sun sänkyyn mieluummin? tarkistin.
- Kuule, ei millään pahalla, mutta mä olisin mieluummin yksin, hän sanoi ja minulle tuli epämiellyttävä olo.
- Yksin? Me ollaan kuule tässä ihan yhdessä.
- No niin ollaan niin, mutta koita nyt tajuta. Sä olet tiennyt jo monta päivää, mä olen edelleen ihan kujalla.

Ymmärsin sen, tavallaan, mutta ei se oloani yhtään parantanut. Ruinaamaan en kuitenkaan aikonut ruveta, joten käännyin ja menin.
- Hei odota. Tule Leksan sänkyyn, Jerry pyysi.
- Et sä sitten ole yksin, huomautin. Minä olisin, minulle toisella puolella huonetta oli ihan sama kuin väliseinän takana.
- Kompromissi?
- Okei. Mä tulen ja yritän olla hengittämättä niin, että sä voit kuvitella olevasi yksin.
- Nyt sä loukkaannuit.
- Kieltämättä.

Jerry huokaisi syvään ja otti minusta kiinni. Hänen kätensä olivat kokonaan ympärilläni ja hän nojasi leukaansa päälakeeni. Se ei ollut ihan helppoa, sillä ei hän niin paljon ollut minua pidempi, mutta autoin kumartamalla päätäni.
- Mä vaan yritän sanoa, että… etten mä tiedä, mitä sanoa.
- Mä tulen Leksan sänkyyn kuuntelemaan, kun sä mietit sitä, ja jos sä keksit niin sanot sitten, ehdotin. Halaus oli saanut minut anteeksiantavaisemmaksi.
- Okei. Tehdään niin.

En voinut pukeutua Jessin antamaan yöpaitaan, se oli liian naurettava, mutta riisuin farkut, paidat ja rintsikat ennen kuin pujahdin Leksan sängyn peiton alle. Jerry oli heittäytynyt omalle sängylleen ja makasi siinä käsivarsi silmien peittona nähdäkseni yrittämättäkään kurkkia toimiani.
- Hyvää yötä, sanoin pienellä äänellä. Hän vastasi samoin ja sammutti lamppunsa. Sitten oli pelkkää pimeyttä ja hiljaisia ääniä. Jerry ei selvästikään nukkunut vaan käänsi kylkeä tai liikahteli muuten ja pian kuulin alhaaltakin kolauksen. Kaksoset taisivat tulla kotiin. He juttelivat alakerrassa, portaita kiivetessään ja vielä yläkerrassakin. Minusta kuulosti, että he eivät menneet nukkumaan vaan toisen päädyn olohuoneeseen, sillä olin kuulevinani myös miesääniä ja naurua. Televisio. Oli joka tapauksessa helpotus, etteivät he olleet ilahtuneet niin veljensä auton näkemisestä, että olisivat tunkeneet tähän huoneeseen kyselemään kuulumisia. Siihen helpotukseen nukahdin, vaikka en olisi uskonut. Kaipa päivä oli taas ollut aika rankka.

Huone oli edelleen pimeä, kun heräsin siihen, että Jerry tuli viereeni, ja kun se oli pimeä, se tarkoitti, että oli yö. Verhot eivät olleet olleet ikkunan edessä, kun olimme menneet nukkumaan, ja kun vilkaisin sinne unenpöpperössä, näin hiukan haaleamman neliön.
- Mitä sä luulet, onko se tyttö vai poika? Jerry kysyi hiljaisella äänellä ja tein hänelle tilaa.
- En mä tiedä, mutisin ja kiedoin käteni hänen ympärilleen. Makeassa puoliunessa en olisi mitenkään jaksanut herätä rakastelemaan, mutta sitä ei Jerrykään ollut tainnut tulla hakemaan. Hän vaikutti täysin tyytyväiseltä siihen, että pidin hänestä kiinni ja jos nyt jotain siinä jaksoin ajatella niin sitä, että minulla oli äidillinen olo.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.8.11 18:23:22

voi ei, sennnu jos tää söpöilyawwws-jutut ei lopu nii mullekki saattaa tulla vauvakuume! :D

Päivämäärä:   3.8.11 19:20:04

elwis, sit vauvakuumeillaan yhessä!

Awwwws, mä tahon Henun paikalle! Tahtoo vauvan. Pitää alkaa pukemaan kanit ja ponit ihan vauvoiks :D

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   3.8.11 19:35:17

Ei kai sille tullut äidillinen olo Jerryä kohtaan? se ei kyllä tietäis hyvää.. Mutta toi Jessin katse taisi olla "otetaan se meille, jooko?"

Päivämäärä:   3.8.11 20:17:10

tripi, kyl se varmaan oli semmoin "otetaan toi meille" -katse.. Niinkun mäkin aina katon kaikkia pikkusia silleen<3 Tuitui

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   3.8.11 20:37:07

tänään vielä jatkoa? pliikke!

Päivämäärä:   3.8.11 20:47:28

iihanaaa

Lähettäjä: hih! 
Päivämäärä:   4.8.11 07:56:25

Pettymys.. Ei ollukkaan tullu vielä jatkoa.. :( :D

Päivämäärä:   4.8.11 10:05:15

Kävin koko illan täällä kattomassa vähänvälii, et olisko tullu jatkoo :D Taidan olla hieman koukussa tähän..

Toivon et se olis tyttö

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   4.8.11 16:10:27

musta poika ois ihana! poikavauvat on jotenki aina niin paljon söpömpiä ja muutenki kivempia. =)

Päivämäärä:   4.8.11 16:27:25

mäki toivon et se on poika... pojat on miellyttävämpii:))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.11 16:50:20

Jos Minttu hämmästyi, kun tupsahdin talliin aamupäivällä, hän ei ainakaan näyttänyt sitä. Ehkä hän ei hämmästynytkään.
- Sä olet täällä, hän totesi.
- Me tultiin katsomaan mummua ja vaaria, sanoin puoliääneen, vaikka olin ensin vilkaissut ympärilleni varmistaakseni, ettei kaksosia näkynyt.
- Oo, Minttu sanoi ja hänen silmänsä pyöristyivät. – Miten ne otti sen?
- Upeesti, minun oli myönnettävä.
- Entäs Mervi?
- Mitä siitä? Se on näyttämässä Persusta mun mummolle, sanoin huonotuulisesti.
- Eli Vesku ja Jessi tietää, mutta Mervi ei?
- Niin.

Minttu pudisti päätään ja kääntyi taas kuopsuttamaan turvetta Mustin karsinassa.
- Mitäs nyt sitten? hän kysyi kerättyään täyden talikollisen kikkareita.
- Mä en tiedä. Tässä mä kökötän, kunnes joku haluaa palauttaa mut kotiin, sanoin.
- Haluatko sä multa kyydin?
- En mä tiedä. Riippuu pyydetäänkö mua jäämään toiseksi yöksi.
- Kuka pyytää?
- Ihan sama mulle. Mitä sulla on ohjelmassa? Pistikö Pertsu sut hoitamaan Samelin?
- Ei, se on varmaan pyytäny Iiraa. Miten niin?
- Muuten vaan. Että onko mulla seuraa täällä, kun Jerry ratsastaa. Se luetteli varmaan neljä hevosta, jotka se halusi liikuttaa. Harmi, etten mä tajunnut ottaa ratsastuskamoja, mutta enpä mä toisaalta tajunnu ottaa mitään muutakaan.

Tilanne kehittyi siten, että äiti soitti minulle, kun autoin Minttua tiskaamalla hevosten ruoka-astioita. Niillä jokaisella oli samanlainen pieni, valkoinen ämpäri, jonka kyljessä oli nimi ja kannessa luettelo siitä, mitä sinne oli tarkoitus laittaa. Ihailin moista järjestelmällisyyttä ja ajattelin varastaa idean Tentullekin.
- Haloo, vastasin hiukan ärtyisästi.
- Hei, mitä kuuluu, kaikki hyvin?
- Erinomaisesti, sanoin jäykästi, sillä Jessi oli juuri astunut sisään rehuhuoneeseen.
- Niin meilläkin. Pärjäätkö sä, jos me ollaan vielä huomiseen? Sakari haluaa viedä Pertin pilkille.
- Pärjäänkö mä? Tietenkin mä pärjään. Annoithan sä mulle kakskymppisen.
- Joo ja jääkaappi on täynnä ruokaa. Ja pakastin.
- Niin, kyllä mä selviän, huokaisin. – Olkaa vaan huomiseen. Olkaa vaikka ens viikonloppuun. Oikeestaan voisitte olla ens vuoteen.
- Ei, me tullaan kyllä huomenna tarpeeksi ajoissa, että ehditään tallille. Ellet sä sitten halua mennä Mintun kanssa?
- Mä en tiedä siitä. Pitää kysyä Mintulta, ehtiikö ja jaksaako se sen jälkeen, kun se on tehny Mustaojalla tallia, sanoin, vaikkei se ollut ikinä ennenkään Minttua hidastanut ja äiti tiesi sen myös.

- Anteeksi, ei mun ollut tarkoitus kuunnella, sanoi Jessi, kun pistin puhelimen takaisin taskuun, vaikka olisihan hän voinut mennä pois.
- Ei se mitään. Mutsi se vaan oli. Ilmoitti tulevansa vasta huomenna.
- No kai sä jäät tänne sitten, huomiseen asti?
- Mä jäisin mielelläni, mutta vaan jos Jerrylle sopii.
- Eiköhän sille sovi, Jessi arveli.
- Älä mene pistämään sille mitään ajatuksia päähän, sanoin kiireesti. – Ehkä se haluaa vähän omaa rauhaa musta.
- En tietenkään mene, Jessi lupasi enkä kuullut siinä edes siteeksi luotettavuutta.

Iltapäivä meni tallilla. Minäkin ratsastin, kun Sunna lainasi minulle sopivat kamppeet. Hän oli pidempi kuin minä muttei juurikaan ohuempi ja hän näytti olevan innoissaan hyvästä teostaan. Tietystikin sain mennä vain Charmilla, sillä lämppärinketaleella, sillä Sunna oli ehtinyt jo aamupäivällä ratsastaa Mian, enkä minä muiden selkään olisi rohjennutkaan, ellei poneja laskettu. Kyytiä olisin saanut. Jossain välissä joku oli käynyt kaupassa ja valmistanut ruokaa. Epäilin Jessiä, joskaan en ollut varma, ja toden sanoakseni en olisi ihan hirveästi ihmetellyt, vaikka sapuska olisi tekeytynyt itsekseen niin kuin Harry Potterissa. Minttukin oli jäänyt iltapäiväksi ja ruokapöydässä he juttelivat Veskun kanssa alkavasta kisakaudesta ja että Minttu voisi ehkä alkaa käydä mukana kilpailuissa. Kisahoitajana tietystikin, vaikka sekunnin jo ehdin käsittää, että Vesku aikoi pistää hänet kilpailemaan Mustaojan hevosilla. Miten epäreilua se olisi ollut!

Illalla lämmitettiin sauna ja minä kävin siellä yksin ja pikaisesti. Onneksi kukaan ei tuppautunut seurakseni, siis naispuolisista, olisin minä Jerryn huolinut. Se olisi mennyt yhdeksi tuijotteluksi. Jessi ei olisi saanut silmiään irti vatsastani, sillä se näytti olevan hänelle hankalaa silloinkin, kun olin täysissä pukeissa ja minä itse olisin varmaankin vilkuillut kadehtien kaksosten kapeutta. Joka tapauksessa saunominen oli minulle vähän vieras asia ja kuului maalle ja kesään.
- Sä kävit äkkiä, totesi Jerry, kun kiipesin ylös kellarikerroksesta.
- Mitäpä mä siellä yksin oisin viivytelly. Olisit tullu seuraksi, sanoin, sillä en ollut ihan tyytyväinen Jerryyn tänään. En minä nyt tarkoittanut, että hänen olisi tarvinnut kiehnätä kyljessäni, mutta hän ei ollut kiinnittänyt minuun oikeastaan ollenkaan huomiota. Ei sen enempää kuin Minttuun tai kaksosiin. Mutta ehkäpä hän nyt hyvittäisi sen.
- Mä kävin jo suihkussa aikaisemmin. Äiti sano, että sä jäät vielä yöksi.
- Niin kai.
- Älä anna sen komennella sua. Ei sun tarvitse, ellet sä halua, mä voin viedä sut asemalle.
- Miksen mä haluaisi? kysyin silmät pyöreinä.
- No mä vaan ajattelin. Mä lähden nyt Liskolle, kai sä pärjäät täällä?

Päivämäärä:   4.8.11 16:53:42

VOI JERRY!

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   4.8.11 16:58:45

Nyt kyllä yhdyn tripiin!

Päivämäärä:   4.8.11 17:29:39

Lähettäjä: tripi
Päivämäärä: 4.8.11 16:53:42

VOI JERRY!

Sennnu kerrrro kumpi se kakara on tyttö vai poikaaaaa<3???:3

Lähettäjä: Emppu- 
Päivämäärä:   4.8.11 17:38:10

joku ihana kertoo mulle, et mikä tarinanpätkä mun pitää lukee ku oon lukenu Minä, Miila luvut 1-46 niin missä se tarina sit jatkuu?:oo

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   4.8.11 18:14:25

JERRY! Ei_noin_voi_tehdä!

Sillä on teelusikan tunneskaala...

Päivämäärä:   4.8.11 18:39:07

Tarviihan se Jerrykin aikaa hyväksyy tollasen asian.. Ton vauva jutun arvas jo aiemmin kuin Henu sai tietää asian varmaks ja mä en oo vieläkään hyväksyny tota vauva juttua. Vauvan vois heivata jonnekkin kuuseen.. Tosin Jerry vois kyllä vähän ajatella miten käyttäytyy..
Ja Sennnu kiusaa meitä, kun kulettaa tuollein juonta. :D

Kun pyytää oikein kauniisti niin eikö tänään vielä vois saada yhen pätkän? :)

Päivämäärä:   4.8.11 19:23:36

Sennnu saadaako me viel yks pätkä? pliiiiiiiis?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.11 19:55:59

Emppu, se tarina ei oikeen suoranaisesti jatku mihinkään, lisäsin sinne linkkisivuille kaikki, mitä oon sen jälkeen saanu nettiin väkerrettyä.

Sizyy, en mä voi kertoa, kumpi tuli, kun ei se oo syntyny vielä. :D

Olkoon nyt, vaikka mä oon kamalan pahasti ruvennu lipsumaan tästä pätkä päivässä -tavasta :x.
------------------
Petyin ja melko karvaasti, se on pakko myöntää. Se taisi näkyä ilmeestäni, kun mietin, mitä sanoisin tuohon, sillä Jerry jatkoi nopeasti.
- Yritä nyt ymmärtää. Mä tarvitsen nyt vähän aivotonta jätkäläppää.
Niin varmasti. Entäpä jos minä tarvitsin vähän syvällistä keskustelua? Mutta en halunnut ruveta riitelemään Jerryn kanssa.
- Menettekö te jonnekin ulos? kysyin.
- Ei kai me, ei ainakaan ollu puhetta.
- Aiotko sä kertoa Liskolle?
- En mä tiedä, Jerry sanoi tuskastuneen näköisenä ja haroi hiuksiaan. – Mä menen nyt, nähdään myöhemmin.

Hän häipyi kuin hiiri karkuun kissaa ja minä jäin siihen. Tunsin itseni todella typeräksi, puhumattakaan hylätystä. Hissukseen jatkoin matkaani ullakolle, missä laukkuni oli. En ollut löytänyt saunasta hiustenkuivaajaa, joten joutuisin kai vaan harjaamaan tukkani kuivaksi. Siinä iltani kai menisikin mukavasti aina siihen asti, kun voisin ruveta nukkumaan.

Kaksoset tulivat vastaan, kun olin portaiden yläpäässä, Sarri tömisteli edellä jo alakertaan, mutta Sunna pysähtyi. Olin lopultakin tänään oppinut erottamaan heidät toisistaan.
- Jessus, sulla on tota tukkaa, hän sanoi. Se oli kai tarkoitettu kohteliaisuudeksi, joten nyökkäsin.
- Onhan sitä, totesin, jotten vaikuttaisi tylyltä. – Onhan sullakin. Teilläkin.
- Ei enää, hän sanoi heilauttaen vaaleita hiuksiaan, jotka ulottuivat vähän olkapäiden alapuolelle. – Saanko mä kammata sut?
- Kunhan et tukista, sanoin ja löysin pienen hymyn jostain. Olisi nautinnollista antaa jonkun muun hoitaa homma ja sitä paitsi minulle tuli lämmin olo siitä, että hän halusi.
- Odota hetki, mä käyn äkkiä saunassa ja tuun ihan heti! Mene kattomaan telkkaria siksi aikaa!

Niin minä vietin illan Jerryn pikkusiskojen kanssa. He olivat tietysti nuoria ja lapsellisia, mutta ei meillä loppujenlopuksi niin paljon ollut ikäeroa. Ihmettelin sitä, etteivät he ihmetelleet minun siellä olemistani, vaikkei Jerry edes ollut kotona. Ihmettelin sitä itsekin. Jos Jerry olisi ensin kertonut lähtevänsä ulos ja sitten kysynyt, halusinko lähteä kotiin, olisin painunut viivana, sillä tämä asetelma oli mielestäni kummallinen. Eivätkä tytöt voineet vielä tietää vauvauutista, sillä ikimaailmassa he eivät olisi voineet olla ottamatta sitä puheeksi tai juoruamalla edes katseellaan tietävänsä.
- Ei teidän tarvii kuluttaa lauantai-iltaa täällä mun seurana, sanoin, kun olin lakannut Sunnan kynnet ja hän halusi tehdä saman minulle.
- Ei me kulutetakaan. Tai siis kulutetaan, mutta ei sun takia. Meidän kaverit lähti viikonlopuksi pois, Sunna selitti. Pidin hänestä ehdottomasti enemmän. Hän oli kiltimpi ja puhui minulle enemmän kuin Sarri. Vaikka itse olinkin hyvä puhumaan, oli alkuun pääseminen joskus vähän hankalaa, etenkin kun tilanne oli tämmöinen kuin oli.

Menin nukkumaan puoliltaöin, eli vetäydyin Leksan sänkyyn. Minua paleli ja hain ruskeasta huoneesta ylimääräisen peiton. Jerry ei ollut tullut eikä soittanut, enkä voinut kysyä olivatko muutkaan saaneet häneltä mitään viestiä. Olisi ollut liian noloa tunnustaa, etten minä tiennyt, kauanko hän viipyisi. Jätkäläppää, my ass.

Samalla, kun olin hakenut peiton, olin ottanut sen ponikirjan, joka minulta viimeksi oli jäänyt kesken ja luin sen melkein loppuun, ennen kuin luovutin. Olin vähän kiukkuinen Jerrylle, mutta toisaalta minulla oli kotoisaa ja miellyttävää paksuihin peittoihin kääriytyneenä avarassa huoneessa. Minusta ilma maistui jotenkin erilaiselle täällä. Paremmalle. Siksi minua kai nukuttikin niin hyvin, etten ehtinyt edes lamppua sammuttaa, vaan se paloi vielä, kun Jerryn kotiintulo herätti minut.
- Mitä kello on? kysyin.
- Kahden paikkeilla.
- Tule tänne, pyysin ja siirryin vähän sivummalle sängyssä. Jerry näytti empivän kahden vaiheilla, joten nostin kutsuvasti peiton reunaa ja huokaisten hän totteli. Hän tuoksui hammastahnalle, mutta sen alla oli selvästi häivähdys kitkerämpää oluen hajua. – Oletko sä juonut?
- Pari kaljaa vaan.
- Mutta etkö sä ollu autolla?
- Tsiis, alatko sä motkottaa?
- En, sanoin pelästyen. Kunhan olin jutellut lämpimikseni. – Kerroitko sä?
- En, Jerry sanoi lyhyesti ja sulki silmänsä ottamatta minusta kiinni. Katsoin vähän aikaa hänen kaunista profiiliaan ja käännyin sammuttamaan valon. Minun piti muistaa, että asiat voisivat olla paljon huonomminkin. Jerry olisi voinut häipyä meiltä heti kuultuaan, sen sijaan hän oli tuonut minut mukanaan kotiinsa. Hän olisi voinut viedä minut takaisin kotiin heti, kun suuri paljastus oli tehty, sen sijaan viivyin täällä jo toista yötä. Hän olisi voinut kieltää minua tulemasta samaan huoneeseen, mutta olikin tullut kanssani samaan sänkyyn. Eiköhän tämä ollut tässä vaiheessa aika hyvin, päätin ja suljin silmäni. Aloin hengittää tahallisen tasaisesti ja hitaasti, jotta Jerry luulisi minun nukahtaneen. Jatkoin sitä mielestäni sopivan ajan ja pyörähdin sitten lähemmäs häntä kuin olisin tehnyt sen unissani.

Päivämäärä:   4.8.11 21:03:31

Voi Jerry... Mä olisin kilahtanut tollasessa tilanteessa jo pahasti, ja varmaan aika monestikin :D. Oon temperamenttinen, tiedän!

Päivämäärä:   4.8.11 22:29:36

awww...

Sennnu sähä siitä kakarasta kirjotat eiks sun pitäs tietää kumpi se o (poika, poika, poika???) mä piirrän kuvaa niist kolmest.... omasta näkemyksestä... ja olis kiva tietää kumpi se on:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.11 22:33:20

Sizyy, mut kun mä en oo päättäny vielä :D
Eikä niistä pienenä kumminkaan vielä näe.
Laitatko sä sen kuvan sit tänne näytille?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   4.8.11 22:49:29

voithan sä piirtää kuvan vaikket tiedä et kumpi se on ku ei pienistä vauvoista koskaan erota et onksne poikia vai tyttöjä :D

Päivämäärä:   4.8.11 23:13:40

Saako piirtämällä lahjottua irti pidemmän pätkän? :D
T: se joka on saanut töistään 20-40€

Onko Tentulla muuten mitään merkkejä? Oon jotenkin kuvitellu sen tän näköseks: http://heppahovi.com/esittely/hevoset/tzaari.php
Lueskelin hajamielisesti iltasaduksi ekoja pätkiä. Eka pätkä oli paljon hauskempi kuin muistinkaan :) Auttaa kun päässy tähän tarinaan paremmin sisälle. Silloin en oikein tienny mitä ajatella.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.11 23:32:57

Mä muistan kirjottaneeni sille piirron; väritys on siis mun mielessä just tommonen (sukista en tiedä). Mutta se on isompi ja vähän roheamman mallinen. En nyt löydä kuvaa siitä hevosesta, joka sen jonkinlainen esikuva on, mutta katsotaanpa, saanko napattua sellaisen, kunhan saan uuden puhelimen.

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   4.8.11 23:47:34

Mä en nyt kyllä tykkää Jerrystä yhtään. Se on ihan kohta kahden vaiheilla heivaamassa Henun pois...

Päivämäärä:   4.8.11 23:48:33

Ai juu ja mä haluan tietää mitä Henun äiti sanoo eli toisinsanoen kuinka helv*tti repeää, eli pian, pian lisää, lisää!!

Päivämäärä:   5.8.11 00:12:12

jos mä osaan mut todennäkösesti;)

Lähettäjä: Tsenppiä! :) 
Päivämäärä:   5.8.11 14:33:04

mää taas oon sitä mielt' että jättäis hennu jerryn rauhaan ja antas sen miettiä asioita :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.8.11 16:03:44

Minttu vei minut kotiin seuraavana päivänä ja vasta, kun hän kysyi, tajusin, ettei viikonloppuna ollut tapahtunut oikeastaan mitään. Tai no, minut oli esitelty Mustaojalla tyttönä, jonka kanssa ainoalla pojalla oli suhde, mutta ei mitään suunnitelmia tulevaisuuden varalle, ei päätöksiä. Kaikki oli ihan yhtä auki kuin ennenkin. Tulin oikein huonolle tuulelle ajatellessani sitä.
- Jerry ei kosinu sua? Te ette ruvennu suunnittelemaan yhteenmuuttamista?
- Ei ja ei, tuhahdin kiukkuisesti.
- Voi voi.
- Mitä voi voi? Kai sen täytyy nyt ensin vähän sulatella tilannetta, tokaisin, en niinkään puolustaakseni Jerryä kuin kuulostaakseni vähemmän säälittävältä. – Sillä on vielä inttiäkin.
- No mutta eikö se nyt oo jo melkeen loppu?
- Melkeen mutta ei ihan.
- No, ehkä sitten, Minttu sanoi rohkaisevasti.
- Vaihdetaan puheenaihetta.
- Okei. Pertti kysyi, haluanko mä mennä liikuttamaan Samelin. Mä sanoin että joo, jos säkin tuut tallille.
- Voin mä tulla. Tenttukin saa ruveta töihin eikä vaan lihoa tarhassa.
- Aiotko sä jo ratsastaa?
- Aion. Ellei siltä nyt oo potkittu seuraavaa koipea säpäleiksi.

Tentun koivet olivat kuitenkin kaikki kokonaisina tallessa ja ravautin sitä pienen pätkän tarhassa, jotta Minttu sai arvioida, ontuiko se.
- Ei mitään vikaa, oli hänen tuomionsa, joten laitoimme hevoset kuntoon ja päätimme lähteä maastoon.
- Tekis mieli vähän revitellä, mutta ei kai tän kanssa viikon seisomisen jälkeen viitsi, sanoin pahoillani.
- No ei. Mennään vaan nätti käyntimaasto. Mä voin sitten laukata vähän kentällä, kun tullaan takasin, jos mua revityttää, Minttu tuumasi.

Hevoseni ei joko kuullut tai ei välittänyt. Sitä ei kiinnostanut pikkunätti köpöttely ollenkaan vaan se oli vähällä karata altani jo, kun olin nousemassa selkään ja satuin vähän tönäisemään sitä polvella. Oli mikroskooppisen lähellä, etten rojahtanut satulan sijaan maahan, kun se loikkasi. Sitä samaa se jatkoi niin, että emme olleet päässeet edes pois tallin näköpiiristä, kun Minttu jo ehdotti, että palaisimme sittenkin kentälle. Suostuin, sillä pelkäsin oman ruumiini ja myös Tentun itsensä takia. Se hyppäisi suurella todennäköisyydellä joko keskelle tietä tai ojaan, kun ensimmäinen auto tulisi vastaan. Ja niitähän tulisi, niitä tuli aina.

Se ei ollut kentällä sen rauhallisempi, mutta siellä se oli sentään aitojen sisällä. Ratsastin parikymmentä minuuttia ja sitten totesin, että olin käyttänyt aika paljon onnea ja että todennäköisyyteni lentää satulasta kasvoi joka hetki.
- Mulle riittää, ilmoitin ja Mintun ilme muuttui helpottuneeksi.
- Hyvä, mä pelkäsin koko ajan, että sä lennät ja että vauvaa sattuu.
- Jumaláuta, suu kiinni! huudahdin ja vilkaisin ympärilleni.
- Ei täällä ole ketään, mä katoin.
- Älä edes opettele puhumaan siitä tohon sävyyn! Sä lipsautat vielä jotain jossain, missä ei pitäisi!
- Okei. Haluatko sä juoksuttaa sitä? Mä voin pitää sitä jos sä haluat hakea liinan.
- Näh, sanoin mietittyäni sekunnin. – Juoskoon vaikka huomenna, ellei se nyt temppuillu itseään taas ontuvaksi. Tän piti olla kevyt käyttöönotto.

Tallin jälkeen menin Mintulle notkumaan, sillä äiti soitti ja varoitti minua Pertistä. He olivat päässeet lähtemään Pertunmaalta niin myöhään, että Pertin asunnossa oli alkanut näyttö, eikä hän voisi mennä sinne ennen viittä. Minun täytyy myöntää, että äiti oli odottamattoman ajattelevainen keksiessään tehdä niin, mutta olisin toivonut, että hän olisi keksinyt tehdä sen aikaisemmin, niin olisin ottanut vaihtovaatteet mukaan tallille. Mihin minä muka saatoin lähteä tappamaan aikaa ratsastushousuissa paitsi Mintulle, joka ei itse asiassa edes halunnut minua sinne, sillä hän oli lähdössä Viltsun luokse. Menin silti, mutta kun hän oli vaihtanut vaatteensa, nousin minäkin hänen työpöytänsä äärestä, missä olin surffaillut hetken ja tarkistanut, oliko Jerrystä mitään hevostallinetissä.
- Viittitkö sä tipauttaa mut kotiin matkalla? kysyin.
- Voithan sä tulla mukaan Viltsulle.
- Jooen mä halua sillekään esitellä ratsastushousujani. Mä haluan mennä kotiin ja päästä suihkuun, enkä mä hítto vie anna minkään Pertin estää mua.

Suihkuun en sentään mennyt Pertin läsnä ollessa vaan marssin tervehtimättä omaan huoneeseeni odottamaan, että ulko-ovi kävisi. Siinä minulla oli hyvää aikaa miettiä niitä viikonloppuna sanomatta jääneitä asioita ja päätöksiä, joita ei ollut tehty. Mitä minä oikein olin edes odottanut? En nyt ainakaan, että Jerry alkaisi puhua naimisiinmenosta, kuten Minttu oli esittänyt. Tietysti halusin naimisiin hänen kanssaan joskus, mutta tämä kahdeksantoista vuoden ikä oli jopa minusta liian vähän. Sitten tajusin, etten ollut ajatellut koko asiaa sen takia, että minulla oli ollut koulu kesken. Ihmisistä ei vaan tullut ensin rouvia ja sitten vasta ylioppilaita, ellei sitten ollut joku mummo, joka opiskeli eläkepäivinään. Nythän kouluni ei enää ollut kesken ja voisin ihan hyvin mennä naimisiin, jos Jerry pyytäisi. Se oli miellyttävä ajatus. Ehkä hän tekisikin niin päästyään armeijasta.

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   5.8.11 16:07:25

henu on sekaisin :D

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   5.8.11 17:06:39

mun mielestä Henun pitäis tavata joku ihana poika johon se vähän ihastuis ja sit Jerry sais vuorostaan vongata Henua! tai Henun pitäis lopettaa olemasta noin helppo :D

Päivämäärä:   5.8.11 18:17:55

nii jerry vois vonkaa henuliinii välil

Päivämäärä:   5.8.11 18:31:08

jerry *******... jatkoo piaaaan:D

Päivämäärä:   5.8.11 22:19:42

Nyt kyllä tunnen oloni huonoksi lukijaksi! Eka mietin että minkä näkönen Tenttu on ja nyt en muista yhtään millaseks Sameli on kuvattu :/ Voisko joku vähän selventää mun kuvaa? En jaksa ruveta selaamaan kaikkia edellisiä tekstejä vielä uudestaan läpi. Ei mulla oo kyllä mitään mielikuvaa ihmistenkään "oikeasta" ulkonäöstä, mutta ne nyt saa olla sellaset kuin on mun päässä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.8.11 23:02:15

[linkki]http://tinyurl.com/44h23ym]Tää[/linkki] vois olla Sameli. Sori pieni kuva, mutta en mitenkään löytäny parempaa linkattavaa (ja toi on itse asiassa tamma, mutta aika saman näköinen kuin se ruuna, joka ohuelti on sen esikuva, mutta siitä en varsinkaan löytänyt yhtään kuvaa, kun en muista kuin lempinimen. :D Tripi vois muistaakin, mikä Tuppu oikeesti on?)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.8.11 23:03:38

Siis Tää

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.8.11 23:24:30

DMlle ja nyt nukkumaan, aamulla on aikanen herätys!
---------
70. Valikoituja sanoja
Jerry ei ruvennut yhtään paremmaksi yhteydenpitäjäksi tulevasta isyydestään huolimatta. Hän vastasi lyhyellä viestillä, kun tekstasin ja kerroin hakeneeni koulusta reksin lupaamat paperit ja että olin siis virallisesti lopettanut opiskelun. ”Mitä sä nyt aiot?” hän kysyi. Miten niin aioin? Minä odotin vauvaa, ei kai tässä sen kummempia tarvinnut aikoa. Pari päivää myöhemmin kysyin, koska hän pääsisi pois. Minulla oli ylhäällä päivämäärä, jonka olin laskenut siitä, kun hän lähti, mutta en tiennyt laskettiinko armeijassa samalla tavalla kuin koulussa. Jerryn vastausta sai odottaa niin kauan, että aloin jo pelätä hänen ilmoittavan, että jäisi sinne toiseksi puoleksi vuodeksi, mutta niin hullusti ei sentään käynyt. ”Keskiviikkona”, sieltä tuli. Kysyin, näkisimmekö silloin, mutta se ei kuulemma käynyt. Hän aikoi lähteä poikien kanssa ulos ja ottaa oikein kunnolla.

Tämä ei nyt mennyt hyvin, enkä minä tiennyt, mitä tehdä. Halusin soittaa ja haukkua Jerryn, se olisi tosiaankin ollut mieluisinta, mutta tapani mukaan ruodin asiaa ensin hiukan. Se ei varmaankaan olisi viisasta. Hän ei tuntunut olevan kovin hyvin hallinnassani nyt ja jos alkaisin räyhätä, hän voisi tehdä pesäeron kokonaan. Ei tietenkään täysin, en uskonut, että hän kieltäisi lapsen. Jessi ja Vesku eivät antaisi hänen tehdä niin. Minun kannaltani tässä nyt ei vaan ollut kyse penskasta vaan siitä, että halusin Jerryn pitävän minusta. Halusin hänen rakastavan minua. Pelkäsin, ettei hän ainakaan parhaillaan ollut minuun kovinkaan rakastunut, ja jos saisin hänet katkaisemaan yhteydenpitomme niin miten hän voisikaan taas rakastua? Elämä oli välillä todella hankalaa.

Lähetin lopulta vain lyhyen ok:n ja puhalsin sen perään, jotta se kantaisi katkeran äänensävyn mukanaan Jerryn korviin. Se ei olisi nalkuttamista, vaan hän uskoisi kuvitelleensa sen ihan itse. Ja uskomatonta kyllä, taika toimi. Jerry soitti minulle viitisen minuuttia myöhemmin.
- Hei, älä nyt suutu, hän aloitti ja minä en voinut pidättää pientä naurahdusta, joka oli silkkaa onnistumisen riemua.
- Miksi mä olisin suuttunut? kysyin hilpeästi. – Kyllä mä ymmärrän, että sun täytyy huuhtoa armeijan pölyt pois heti paikalla. Ja eihän musta nyt oo seuraksi semmoseen.

Jerry ei kutsunut minua mukaan juomaan limsaa.
- No ei niin, hän sanoi. – Mutta hei, jos sä haluat tavata…
- Oletko sä jotenkin hölmö? Totta kai mä haluan tavata.
- Oh. Ai. No, haluaisitko sä tulla Mustaojalle sitten torstaina? Mä voin soittaa, kun musta tuntuu, että mä voin lähteä hakemaan sua asemalta.
- No ei mulla varmaan muutakaan ole, arvelin. – Mä voin käydä tallilla jo aamulla tappelemassa luupään kanssa.
- Tappelemassa? Jerry kysyi valpastuen. Tuotapa en ollut ajatellutkaan, että voisin käyttää Tenttua hyväkseni.
- Se elukka on ollu ihan mahoton sen jälkeen, kun se paranteli sitä jalkaansa. Jessus, mimmosta kyytiä se on antanu mulle! sanoin sopivan puolihuolimattomasti.
- Tota… pitäskö sun olla ratsastamatta, jos se on mahdoton? Mä tarkotan…

Arvasin, mitä Jerry tarkoitti.
- Sä kuulostat ihan Mintulta. Mutta pakkohan mun, ei mun vanhasta, paksusta mutsista siihen ainakaan ole, runoilin. – Ja sehän on loppujenlopuksi vaan harrasteratsu. Siis mä tarkoitan, että vaikken mä osaa ratsastaa teidän hienoilla hevosilla niin kyllä mä sen saan kuriin.
- Oikeesti? Jerry kuulosti epäilevältä ja harkitsin puuttuako siihen vai olisiko parempi kysyä, halusiko hän sitten auttaa. En osannut päättää, joten jätin sen tuonnemmaksi.
- Ainakin toistaseksi oon saanu. Mutta me nähdään torstaina? Ei ennen sitä?
- Torstaina, sanoi Jerry ja se kuulosti lopulliselta.
- Selvä. Eihän siihen enää kauan ole. Mä kaipaan sua. Että ois joku, jonka kanssa ei tarttis olla kuin mitään ei ois tapahtunut.
- Sä et ole vielä kertonu sun äidille?
- Ei sitä kiinnosta muu kuin että koska Pertti saa asuntonsa myytyä, että ne saa kaupat tehtyä siitä Tuusulan tilasta. Toivottavasti se ei saa sitä ikinä kaupaksi. Se on ollu myynnissä jo pari kuukautta ilman mitään.
- No… torstaina sitten? Jerry sanoi sivuuttaen lörpötykseni Pertin asuntokaupoista.
- Call me, sanoin.

Päivämäärä:   5.8.11 23:30:25

Ajattelin jo ettei haittaa vaikka on pieni kuva, kun se kuitenkin on sellanen, josta näkee.. Muutin mieleni kun avasin sen. Et yhtään pienempi kokosta löytäny!?! :D
Oon kuvitellu Samelia päässäni yhen Polskan näköseks. Tolla nimellä pitäis sukupostistakin kuvia löytyä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.8.11 23:34:14

PV, mä huomaan, et oon itse ruvennu pitämään sitä liinakkona, mutta nyt kun sä kysyit niin muistin, mistä se oli lähtösin, ja se oli kyl punarautias. :D

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   5.8.11 23:36:32

Tää ahne reissaaja kiitsaa kans!

Päivämäärä:   6.8.11 00:22:49

mä aattelin aina tentun vähä tortolan (siis tallin josssa käyn) unskin näköseks http://tortolantallit.wa.fi/FI/Unisono

luultavast toi linkitys kusas

Päivämäärä:   6.8.11 00:23:11

MUN EKA LINKITYS:DDDDD

Päivämäärä:   6.8.11 15:07:39

koska tulee uus pätkä

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   6.8.11 17:12:09

ei koskaan :<

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   6.8.11 18:37:56

elwaen// elä pelottele sielä! :D uutta pätkää kiitos? (:

Päivämäärä:   6.8.11 19:40:52

Heeeii... Kello rupeaa olemaan jo hälyyttävän paljon siihen nähden että me ei olla saatu uutta pätkää! Sennnunen, me tarvitaan se annos tarinaa päivässä, niinku narkkarit ;)

Lähettäjä: Doh 
Päivämäärä:   6.8.11 20:28:32

Tälle päivälle pätkää?

Päivämäärä:   6.8.11 20:38:58

Tää on ihan kuin akvaariossa. Me ollaan nitä kaloja jotka epätoivoisesti käy kattoo josko ne sais ruokaa. Ja parveilu vaan lisääntyy mitä lähemmäs kello tulee oikeeta aikaa. Nyt se ruoka on myöhässä aikas paljon totutusta. :D
Sennnu on vissiin lähteny lauantaina humputtelee jonnekkin ja laittaa pätkän myöhemmin...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.11 20:40:24

Sryy, mätulin just vasta Tallinnasta!
Sizyy, mä oon joskus ollu tuolla leirillä :D Ruusua ei näköjään enää oo listassa - lensin siltä suoraan kuralätäkköön... enimmäkseen kyllä menin Maisalla.
--------------
Sitten tapahtui se väistämätön. Joku teki Pertin asunnosta tarjouksen. Kuulin asiasta enemmän kuin olisin halunnutkaan, sillä äiti ei vaan näyttänyt voivan olla hiljaa. Hän pohti taukoamatta ääneen, että pitäisikö Pertin hyväksyä tarjous, vaikka se oli vähemmän kuin hän oli kuvitellut saavansa ja vaikka hän oli jo laskenut hintaakin.
- Tietenkään sen ei pidä. Sen pitää odottaa, että joku tyrkkää sille ylimääräisen miljoonan, mokomakin ahne äijä, ilmoitin minä.

Mutta ei Pertti ollut niin ahne ja samana päivänä, kun Jerry pääsi armeijasta, he kävivät pankissa viimeistelemässä kaikki kaupat. Äiti otti sen takia vapaapäivän, mikä selvisi minulle vasta, kun hän yllätti minut kotoa aikaisin iltapäivällä. En ollut vielä tullut maininneeksi hänelle, että olin lopettanut koulun, joten yllätyimme molemmat.
- Mitä sä täällä teet?
- Voileipää, vastasin totuudenmukaisesti, sillä sellaista olin tekemässä.
- Eikö sun pitäisi olla koulussa?
- Ei.
- Mä olen ollut ihan pihalla sun koulunkäynnistä koko kevään, anteeksi, äiti sanoi, mutta se kuulosti pikaiselta omantunnon pesaisulta eikä mitenkään vilpittömältä.
- Saat sä olla, mitäpä se sulle kuuluu, lupasin jalomielisesti.
- Ja nyt on kaikki selvää! Kuun vaihteessa me muutetaan!

Katsoin häntä hitaasti. Olihan hän varoitellut, mutta olin ajatellut, että aina jokin voisi mennä pieleen siihen asti, kun muuttopäivä selviäisi. Nyt oltiin siinä pisteessä.
- Kuun vaihteessa, toistin. – Sittenhän tässä pitää ruveta järjestämään mun asioita.
- Mitäs sulla on järjestettävää? äiti naurahti.
- Alotetaan siitä, että missä mä asun ens kuussa.
- Tuusulassa meidän kanssa tietenkin.
- Ei. Äiti. Hyvä ihminen. Mitä kohtaa sä et oo tajunnu, kun mä olen koko talven sanonu, että mä en muuta Pertin kanssa saman katon alle? kysyin.
- Ja nyt sä saat lopettaa ton lapsellisen kiukuttelun.
- En mä kiukuttele. Mä vaan yritän saada sut käsittämään, että mä tarvitsen asunnon.
- Jaha. No netti on niitä pullollaan, ole hyvä ja etsi ihan vapaasti, äiti sanoi kiukkuisesti. Olin iloinen, kun olin saanut särjettyä hänen juhlafiiliksensä, mutta ei minullakaan hyvä mieli ollut. Tipautin tekemäni voileivän kompostiin, sillä minun ei enää tehnyt mieli sitä ja käännyin mennäkseni huoneeseeni.
- Miksi sä noin teit? Luuletko sä että raha kasvaa puissa ja ruoka kävelee itsekseen jääkaappiin? äiti raivosi perääni, mutten alentunut vastaamaan.

Vai asuntoilmoituksia. Minä olin niin pelästynyt ja pahoilla mielin, että tuskin sain läppäriäni henkiin. Olin ehkä naiivi, mutta olin todella odottanut, että äiti jonain iltana ehdottaisi, että tutkailisimme yhdessä asuntotarjontaa tai että ojentaisi minulle vaihteeksi printin jostain sievästä, edukkaasta yksiöstä, jossa saisin ruveta opettelemaan omillani elämistä. Ei sillä, että olisin halunnut. Minua pelotti. Toisaalta olisi kyllä upeaa, jos minulla olisi oma koti, jota ei tarvitsisi jakaa kenenkään kanssa. Paitsi Jerryn.

Pakottauduin ajattelemaan sitä ja aloin etsiä asuntoilmoituksia. Yksiöt Helsingissä… ei, mitä oikein ajattelin? Pianhan meitä olisi kaksi. Tai kolme, jos Jerry haluaisi muuttaa luokseni. Vähintään kaksio sen pitäisi olla. Arvoin hakuehtoja vähän hatusta, sillä en ollut miettinyt tällaisia asioita vähääkään. Sauna, okei, se olisi kiva. Ja parveke. Hissi. Apua, miten tulisin toimeen lastenvaunujen kanssa, ellei olisi hissiä? Tai jos olisi sellainen pelottava vanha hissi, johon en uskaltanut mennä?

Löysin 138 sopivaa kaksiota ja aloin ihmetellä niitä. Alle sadanviidenkymmenentuhannen ei näköjään saanut mitään. Minua alkoi epäilyttää, oliko äiti valmis sijoittamaan niin paljon. En ollut voinut välttyä kuulemasta, paljonko Tuusulan talo oli maksanut, mutta sitä en tiennyt, paljonko äiti ja Pertti olivat saaneet vanhoista asunnoista. Ja äitihän oli kyllä melko painokkaasti sanonut, ettei tarpeeksi yhtä ylimääräistä pikku yksiötä varten, saati kaksiota. Oliko hän mahtanut tarkoittaa vuokra-asuntoa? Päätin tutustua niihinkin ihan vaan, jotta tietäisin, mistä olimme puhumassa.

Tutkiminen oli tavallaan hyvin hauskaa, mutta epämiellyttävä juonne siinä oli. Yksin muuttamisen ajatus murensi perusturvallisuuttani. Tietenkään en halunnut jäädä äidin nurkkiin ikiajoiksi, mutta olisin halunnut totutella ajatukseen omassa tahdissani enkä näin, että minulle ilmoitettiin. Mutta koska kuun vaihteeseen ei ollut kovinkaan kauheasti aikaa, purin hammasta ja jatkoin. Tässä kävisi muuten niin, että olisin kolmen viikon kuluttua joko koditon tai sittenkin Tuusulassa. En osannut päättää, kumpi olisi pahempi vaihtoehto.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   6.8.11 20:49:16

millon henun äiti saa tietää vauvasta? :o saako henu ite kerrottua vai ottaakohan jessi yhteyttä ja haukkuu Henriikan äitin! :D

Jatkoa kiitos! tää lähtee nyt kuskeileen kummisedälle ja isolleveljelle ((:

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   6.8.11 21:02:11

miksei se Henu nyt vonkaa minttua muuttaan sen kans yhteen?? paitsi en tiiä lämpeekö Minttu nyt ku vauvaki tulossa... :D

Päivämäärä:   6.8.11 21:18:24

Tulihan se pätkä sieltä! :P Henu se osaa aina vaan olla lapsellinen. Mur.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.11 21:44:30

Lisää vielä illaks, joohan joohan? :)

Päivämäärä:   6.8.11 22:48:22

Mä ymmärrän Henua, koska en mäkään olis halunnut isäpuoleni kanssa saman katon alle muuttaa. Ei vaan ollu vaihtoehtoja... Nyt ei onneks tarvii siellä bunkata, voi olla kullan luona<3 :)

Päivämäärä:   7.8.11 00:57:37

HEI,

mä tulin tallinnassta noin vuorokautta sua myöhemmin, enkä silti löytänyt pätkää tälle päivälle :D

Ja ei, en mä tiedä Tupusta yhtään mitään :/

Päivämäärä:   7.8.11 01:01:17

eikun MITÄ? tajusin vasta että vuorokausi oli vaihtunut.. me oltiin molemmat tallinnassa tänään!! tosin varmasti eri paatilla, kun me rantauduttiin vasta yhdeksän aikoihin :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.8.11 10:54:18

Dämn, oispa tullu puheeks, oltais voitu törmätä kalialla jossain! :)
----------
Lopulta kirjoitin muutamien kelvollisten asuntojen hinnat ja vuokrat ylös ja lähdin neuvottelemaan äidin kanssa. Löysin hänet keittiöstä, missä hän seisoi vihellellen keittiötikkailla ja tyhjensi yläkaappeja.
- Tarkoititko sä omistus- vai vuokra-asuntoa? kysyin tietääkseni, kumpaa puolta paperista alkaisin lukea.
- Ihan kumpaan vaan sulla on varaa, äiti sanoi vilkaisten minua. Hän näytti olevan edelleen vihainen ja huokaisin kärsivällisesti.
- Ei mulla ole rahaa, sä tiedät sen ihan hyvin.
- No sitten sun on mun nähdäkseni hankalampi hankkia asuntoa.
- Jumaliste, itsehän sä just käskit!
- En mä mitään käskenyt, sanoin vaan että netistä löytyy. Oletko sä muuten ruvennut katselemaan kesätyöpaikkoja?

Sivuutin sen epäkohteliaisuuden ja kysyin:
- Yritätkö sä nyt suomeksi sanoa, ettet sä aio ostaa mulle asuntoa? Tai edes vuokrata?
- Just niin mä sanon. Mulla on sulle tarjolla sievä koti, kaunis ullakkohuone ja talli takapihalla. Ellei se kelpaa niin mä en kyllä ole velvoitettu enempään. Sähän olet täysi-ikäinen, niin kuin sä jatkuvasti muistutat.
- Mutta en mä voi tehdä mitään ilman, että sä autat, sanoin hädissäni.
- Ja mä en tossa asiassa auta. En pystyiskään nyt.
- Kai teille nyt kahdesta asunnosta jäi jotain jäljelle, vaikka te ostittekin sen kuppasen mörskän?
- Juu mutta ei se rahanmeno taloon lopu. Siirtotallin ostaminen, remontointi, hiekkaa, kunhan lumet sulaa, äiti luetteli laskien sormillaan. Minun teki mieli tönäistä hänet alas jakkaralta.
- Edes muutama tonni? kysyin epätoivon rajoilla. – Jos mä hankin töitä. Anna sä takuuvuokraan. Kaikki haluaa takuuvuokraa.
- Hanki ensin se työpaikka. Parissa kuukaudessa sä jo sitten saat takuuvuokrankin kokoon. Sitä paitsi luuletko sä jonkun vuokraavan asuntonsa tytölle, joka ilmottaa kuukausituloikseen nolla euroa? Se on vähän huono suositus, kun pitäisi vakuuttaa pystyvänsä maksamaan vuokran säännöllisesti.

Että minä vihasin äitiä juuri nyt.
- Sä yrität olla jättämättä mulle mitään muuta mahdollisuutta kuin muuttaa teidän kanssa, summasin.
- Siltähän se vähän vaikuttaa, äiti myönsi. – Vaikka mua kyllä hirvittää, mitä siitäkin tulee. Mutta sovitaan niin, että kun sulla on vakituinen työ, jolla oikeasti tienaa vuokrarahat ja sä onnistut vuokraamaan jonkun asunnon, mä lainaan sulle rahat takuuvuokraan.
- Epistä, huohotin.
- Okei, ei sitten, äiti sanoi ja kääntyi takaisin kaapin puoleen. Hylkäys. Täydellinen hylkäys. Näin itseni pingviininpoikasena, joka yritti palata turvalliseen pesään, mutta jonka äitipingviini kerran toisensa jälkeen huitaisi pois.
- Mä ymmärrän. Sä olet kyllästynyt muhun, kun sulla on uusi lelu, mutta en mä sentään olisi uskonut, että sä tolla lailla lemppaat mut.
- Sulla on aina koti mun luona, äiti lupasi ja alkoi taas vihellellä.

Minttu ei vastannut puhelimeen, Heli ei vastannut puhelimeen. Taisivat olla koulussa vielä. Harkitsin soittaa Viltsulle, mutta niin hänkin varmaan olisi. Jerry olisi todennäköisesti jossain paraatikentällä vastaanottamassa jotain prenikoita, tai mitä nyt viimeisenä päivänä armeijassa tapahtuikaan, mutta soitin hänellekin ja yllättävää kyllä, hän vastasi.
- Tänään ei oo vielä torstai.
- Joo, mä tiedän, ja anteeksi, jos mä keskeytin jotain!
- No et mitään, autossa tässä.
- Oi, sanoin ja vilkaisin kelloa. Ehtisimmekö mahdollisesti kuitenkin nähdä tänään?
- Mitä sulla oli?
- Mutsi, huokaisin.
- Kerroitko sä? Jerry kysyi terävästi.
- Ei kun sitä asumisjuttua. Ne muuttaa kuunvaihteessa.
- Mutta sä et kertonu?

Mieleeni tuli, miten olin joitakin vuosia sitten kysynyt äidiltä ihan huvin vuoksi, mitä hän tekisi, jos kertoisin olevani raskaana. Jonkin elokuvan takia olin sitä muistaakseni ruvennut pohtimaan ja äiti oli sanonut, että saisin selkääni.
- Mä en oo uskaltanu. Se sanoi hakkaavansa mut, jos mä tulisin semmosta kertomaan.
Se oli totta. Molemmat lauseet olivat totta, mutta niiden peräkkäin lausuminen ei ehkä ollut ihan reilua. Ei sillä, että olisin siitä välittänyt.
- Siis mitä hélvettiä? Jerry älähti.
- No siis tästä on jo aikaa, kun se noin sanoi, mutta ymmärräthän sä…
- Ymmärrän mä, Jerry huokaisi pienen tauon jälkeen.
- Mutta en mä halua häiritä sua enempää, jos sä olet autossa, sanoin ylevästi sivuuttaen monet kärsimykseni. – Mene pitämään hauskaa poikien kanssa. Kunhan nähdään huomenna.
- No eikö me se jo sovittu?
- Joo. Sovittiin. Ja anteeksi, että mä häiritsin, mutta mun oli pakko saada puhua jonkun kanssa.
- No problem. Nähdään huomenna.

Päivämäärä:   7.8.11 11:25:54

Henu tekeytyy oikein ihanan surkeaksi. Noloa tommonen valehteleminen, tai no ei suoranainen valehteleminen, mutta ainakin väärän luulon antaminen. :( Ei sillä asiat oikeesti ole noin huonosti kun se on antanu Jessin ja Jerryn ymmärtää. Pah!

Päivämäärä:   7.8.11 12:31:21

Henu on typerä ja avuton.

Päivämäärä:   7.8.11 13:01:20

en olis kyl mäkää uskaltanu mennä tommosta kertomaa jos äiti olis uhannu hakata mut! sit varmaa jerry kertoo henu äitille ja se saa sydänkohtauksen:D

Päivämäärä:   7.8.11 15:40:50

Mä en tykkää Henun äidistä, en oo missään vaiheessa tykännyt. Se muistuttaa jossain määrin mun äitiäni, minkä takia en siitä tykkää... Saamarin hitler -.-

Päivämäärä:   7.8.11 15:53:16

no toi henun äiti on kyl aika ttyyyyyhmä!

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   7.8.11 16:14:15

voi ku Henu nyt sais kerrottua vauvasta äidilleen, vois muuttaa asioita niiden välillä =) ja oikeesti miksi sen pitää olla noin kiini Jerryssä, mulla hävettää sen puolesta! :D

Lähettäjä: Unikuva 
Päivämäärä:   7.8.11 17:24:18

Saisko vielä toisen pätkän tänään..? pliis. :)

Päivämäärä:   7.8.11 18:44:13

Lähettäjä: Unikuva
Päivämäärä: 7.8.11 17:24:18

Saisko vielä toisen pätkän tänään..? pliis. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.8.11 19:32:12

71. Halki, poikki ja pinoon
Aamulla jouduin hankaluuksiin. Olin aikonut nousta ajoissa, jotta ehtisin tallille ja takaisin ennen puoltapäivää, sillä niihin aikoihin uumoilin Jerrynkin ehkä jo pirauttavan minulle, mutta en ollut saanut illalla tai edes yöllä unta asuntoangstiltani ja nukuin pahasti pommiin. Heräsin yhdeksältä, mikä oli myöhään, ja heräsin siihen, että äiti tuli kotiin. Hän oli poistunut residenssistämme illalla epäilemättä juhlimaan Pertin kanssa uutta tulevaisuutta, enkä ollut pistänyt yhtään hanttiin.
- Hittoako sä täällä venyt, eikö sulla ole koulupäivä?
Niin hän katsoi hyväksi tulla kysymään minulta, vaikka olin olettanut, että hän lähtisi suoraan Pertin luota töihin.
- Mä olen lopettanut koulun, ilmoitin nousten istumaan sängyssäni. Ristin jalkani kuin intiaani ja huomasin, ettei se ollut niin helppoa kuin joskus. Miten joku mandariinin, tai edes appelsiinin kokoinen vatsassani pystyi sitä hankaloittamaan? Vai oliko kyse vain siitä, etten ollut muuten harrastanut notkeustehtäviä?

- Mitä? äiti kirahti. Hän näytti samalla kertaa yllättyneeltä, pelästyneeltä ja vihaiselta. Erittäin vihaiselta.
- Mä en enää mee kouluun.
- Siis mitä hittoa? Sullahan on viimeset kirjotukset tulossa?
- Ei ole enää, totesin.
- Nyt mä en ymmärrä yhtään mitään. Miksi sä muka haluat lopettaa koulun nyt? Näin vähän jäljellä?

Tilaisuus oli loistava todellisen syyn kertomiseen, mutta siihen minulta ei löytynyt rohkeutta.
- Miten mä muka voisin jatkaa koulua jostain Tussulasta käsin? kysyin. – Sä olet pilannu mun tulevaisuuden.
- Ihan helposti! Mähän olen sanonut sulle! On julkinen liikenne ja sitä paitsi mä voin kuskata sua samalla, kun käyn töissä!
Senkin hän oli ehkä sanonut, mutta en ollut varma, sillä yleensä ottaen olin pannut sormet korviin ja hyräillyt laa-laata jos hän oli puhunut muutosta. Pelottava, se oli miltä hän näytti. Melkein savu nousi korvista. Tunsin kyyristyväni pienemmäksi. Minua alkoi pelottaa ihan uudella tavalla ja aloin itkeä. Paljon minulla olikin itkemistä nyt, kun kanava oli niin sanoakseni auki.
- Lopeta toi parkuminen, äiti komensi vihaisesti, mutta enhän minä voinut.
- Sä pelotat mua, nyyhkin.
- Mitä sä tarkotat? Pelotan sua?
- Älä lyö mua!
- Mitä? Olenko mä muka ikinä lyönyt sua? Varmaan mun olisi pitänyt, mutta olenko koskaan?

Minä puristin silmäni kiinni enkä saanut vastattua. Olin saanut ajettua itseni hysterian partaalle. Jos äiti suuttui noin kamalasti tästä pienemmästä asiasta niin mitä hän sanoisikaan vauvasta? Itse asiassa hän ei kai voisi suuttua kovin paljon pahemmin? Äkkiä, ennen kuin ehdin ruveta empimään, sanoin sittenkin:
- Mä saan vauvan.

Mitään ei tapahtunut. Olinkohan sanonut sitä ääneen ollenkaan? Vai oliko äiti mennyt pois? Se olisi huono juttu, sillä en tiennyt, koska saisin seuraavan kerran kerättyä tarpeeksi rohkeutta kertoakseni. Avasin varovasti silmät ja näin äidin jalat. Kai loppukin hänestä sitten oli paikalla. Nostin hitaasti katsettani pyyhkäisten samalla silmiäni ja kyllä hän oli siinä kokonaan, olin vain saanut hänet sanattomaksi.
- Mitä sä sanoit?
- Musta näyttää, että sä kuulit kyllä, sanoin ja huomasin, ettei minua enää itkettänyt. Hysteria oli vaihtunut helpotukseen. Nyt oli pahin hoidettu, tapahtui mitä tapahtui.
- Säkö olet raskaana?
- Jep. Sen pystyin sanomaan jo ihan normaalilla äänellä ja kuivasin tarmokkaasti poskiani.
- Älä ollenkaan ota tollasta asennetta!
- Mitä asennetta?
- Tommosta ylimielistä!

Ymmärtääkseni en ollut ollut ollenkaan ylimielinen, mutta enempien hankaluuksien välttämiseksi en sitten sanonut mitään. Sekään ei ollut hyvä, sillä äiti otti kiinni käsivarsistani ja ravisti minua. Se ei tietenkään ollut lyömistä.
- Mikset sä sano mitään? Et sä voi vaan kertoa tommosta ja sitten ruveta tuppisuuksi!
- Ei kai siihen ole mitään lisättävää, sanoin ja irrotin hänen kätensä.
- Onhan! Miten se on mahdollista ja kuka tästä on vastuussa?
- Minä kai, enimmäkseen, tuumin. Rauhoituin hetki hetkeltä.
- Kenen se on ja mitä sä aiot tehdä sen kanssa?
- Se ei kuulu sulle.
- Totta kai se kuuluu! Toivottavasti sä et aio pitää sitä!

Se oli yllätys. Olin ajatellut, että äiti haukkuisi minut pahanpäiväisesti, mutta ettei hän siltikään kannattaisi aborttia.
- Sä haluat tappaa oman lapsenlapsesi? kysyin ihmeissäni ja äiti hämmentyi.
- En mä sitä tarkottanut. Mutta sinä äitinä? Ethän sä osaa huolehtia edes itsestäsi!
- Toi on loukkaavaa, huomautin.
- Se on totta. Oletatko sä, että mä hoidan sitä? Ja että sä saat juosta edelleen ulkona kavereiden kanssa? Ja mä maksan?

En minä niin pitkälle ollut ajatellut, enkä halunnutkaan ajatella.
- Mä en voi tehdä aborttia, sanoin. – Se syntyy heinäkuussa.
Näin, miten äidin päässä raksutti, kun hän laski kuukausia.
- Niin pian? Voi herra jumala!
Kohautin olkapäitäni, sillä eipä siihen oikein ollut lisättävää ja äiti kysyi, miten saatoin tehdä hänelle tällaista ja miksi kerroin hänelle tällaisia uutisia nyt, kun hänen pitäisi lähteä töihin ja nyt hänen koko päivänsä menisi minusta murehtimiseen.

- Entä sen isä? Kai se hoitaa vastuunsa? Kai sä tiedät, kuka sen isä on?
- Tietysti tiedän, tuhahdin. – Enkä mä nyt oikein näe, mitä se vois tässä kohden tehdä. Ei tässä nyt voi oikein muuta kuin odottaa.
- Voi herra jumala, äiti toisti ja ojensi kätensä kohden laukkuaan, jonka oli tiputtanut kampauspöydälleni ruvetessaan ravistamaan minua. Hän otti sieltä puhelimen ja soitti jollekulle. – Hei, mä en pääse tänään. Voisitko sä perua mun iltapäivän palaverin? Joo, tuun huomenna. Siirrä huomiselle jos voit.
- Meinaatko sä jäädä tänne räyhäämään mulle koko päiväksi? kysyin huolestuen hiukan. Minunhan pitäisi kohta lähteä Mustaojalle.
- En hemmetissä, mä en taida haluta nyt nähdä sua silmissäni. Mä aion ottaa ison lasillisen konjakkia ja miettiä, miksi mä ylipäätään halusin sut.

Se oli loukkaus jos mikä ja äidin häipyessä huoneestani nousin ja pukeuduin. Tenttu saisi nyt pärjätä omillaan, minä lähtisin Mustaojalle saman tien. Äidin ei tosiaankaan tarvitsisi nähdä minua silmissään, jos se oli noin vastenmielistä. Onneksi en ollut itkenyt kauempaa. Sain silmäni näyttämään ihmismäisiltä ihan vain huuhtelemalla niitä kylmällä vedellä ja sitten laitoin hiukkasen ripsiväriä. Pakkasin reppuun vaihtopaidan ja -pikkarit siltä varalta, että Jerry pyytäisi minua jäämään yöksi ja jätin hiukseni auki. Tyttö, joka on järkyttynyt yhteenotosta vihaisen äitinsä kanssa ei ehtisi jäädä palmikoimaan hiuksiaan vaan poistuisi turvallisemmille vesille niin nopeasti kuin mahdollista.

Siirryin eteiseen hiljaa, mutta varsinaisesti hiipimättä. Äiti näkyi istuvan olohuoneessa lasi kädessään. Hän katsoi suljettua televisiota, mutta valpastui, kun ohitin oviaukon.
- Mihin sä luulet meneväsi?
- Pois sun silmistäsi, niinhän sä toivoit.
- Menetkö sä tallille?
- En.
- Mutta entäs Tenttu?
- Jaa. En tiedä. Sä et selvästikään enää pysty ajamaan sinne.

Äiti tuli ovelle katsomaan, kun puin saappaat jalkoihini ja otti kuin uhmapäissään uuden siemauksen lasistaan. Hän ei kuitenkaan sanonut enää mitään, ei jankannut, mihin aioin, eikä kysynyt, koska palaisin. Tunsin itseni hylätyksi, mutta yritin ajatella, että ehkä näin oli paras. Paitsi ettei ollut. Tietystikään en ollut ajatellut äidin varsinaisesti ilahtuvan uutisesta, mutta olisi hän voinut hiukan pehmetä. Olivathan Jessi ja Veskukin. Hetken harkitsin kysyä, haluaisiko hän nähdä ultrakuvan, mutta en kestänyt ajatusta, että hän sanoisi ei. Tämä kieltämisen määrä oli ihan riittävä, liiankin. En minä mitä tahansa kestäisi.

Päivämäärä:   7.8.11 21:39:21

Mä oon ymmärtänyt Henun äitiä, tähän asti. Likka on jo aikuinen ja käyttäytyy kuin kolmetoistavuotias. Ei musta oo äidin velvollisuus hyysätä lastaan koko ikäänsä, vaan oikeus omaan elämäänkin miesystävineen on. Jättäisittekö itse kundikaverinne ihan vaan siks ja pelkästään siitä syystä että teidän äiti ei tykkää siitä?

(tunnen itteni vanhaks .D)

Päivämäärä:   7.8.11 21:46:21

Voi Henu parkaa :/
Oon uppoutunu noihin aiempiin tarinoihin. Ajattelin, että ne ois piristäviä ilman vauva juttuja, mutta eikös siellä oo vähän välii vauvoja..

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   7.8.11 21:49:36

voi henua :( reppana. Vähän mä suuttuisin jos mun äiti sanois että aikoo miettiä että miks koskaan etes halus mua ;o

Päivämäärä:   7.8.11 22:22:23

henu parka:<

Päivämäärä:   7.8.11 22:53:25

Luna$i mä oon kuullu omalta äidiltäni moneen kertaan että miks hän ryhtyi äidiksi jne.. Vaikka mä oon tosi helppo lapsi ollu :D Kiltti. Mutta minkäs teet, kun toinen tahtoo leikkii martyyriä ja kerjätä huomioo tollasilla puheilla..

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   7.8.11 22:59:39

PV, no nytku tarkemmin aattelee nii äiti on tainnu mulle joskus sanoa että miks se koskaan saiki mut ja on se livauttanu että oon vahinkolapsi, mutta siitä on kyllä tosi monta vuotta aikaa. ja mä en kuulemma ole helppo lapsi ollu :D en vieläkään vaikken asu edes kotona :D

Päivämäärä:   7.8.11 23:39:40

Mäkin olen vahinkolapsi, ja jotenkin musta tuntuu, että Henukin on...

Ja mä oon ollut oikea kauhukakara, ja olen edelleenkin, vaikken kotona enää luuhailekaan. On vaan tota temperamenttia ollut vauvasta asti, kun kättärilläkin oli hoitajat ollu ihan, että "sinä se oot sitte pippurinen naisen alku" :D.

Tän lukeminen ei kyllä yhtään helpota mun vauvakuumettani...

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   8.8.11 00:16:17

mullakin vauvakuume, mut sitte toisaalta en halua vielä. tai mikäs siinä jos ei joutuis synnyttämään se jotenki vaan pelottaa ihan hirveesti ;o
Ja ehkä se vauva ei oo tähän elämäntilanteeseen ihan sopiva :/

Päivämäärä:   8.8.11 02:32:50

Jep, tahtois, mut sit taas ei tahtois... Mä yritin jo ehottaa tolle ukolle, että adoptoidaan :D, mut ei se innostunu... Tylsä tyyppi

Päivämäärä:   8.8.11 12:53:48

flanu mitä oon seurannu vierestä tuttujen puheita niin toi adobtointi ei ylipäätään saa hiveetä kannatusta miesten puolelta. Sen pitää olla omaa verta eikä muilta mailta lainattua. :D

Nää tarinat on vaarallisia. Toisaalta ei jaksais lukea, mutta sen verran koukuttaa, ettei saa mitään muuta aikaseks kuin luettua. Pitäis siivota ja piirtää tilarit loppuun, mutta ehei.. Ei vaan pysty.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.11 16:38:51

Jerrystä ei kuulunut mitään vielä junamatkan aikana, enkä minä häirinnyt häntä soittelemalla. Mielentilaani sopi oikein hyvin kävellä Mustaojalle asemalta, vaikka kai sinne joku bussikin jossain vaiheessa olisi mennyt. Käveleminen kuluttaisi sopivasti aikaa niin että ehkä Jerry ehtisi sillä välin soittamaan, ja kuvaannollisesti ajatus viidestä kilometristä viehätti minua. Minun via dolorosani.

En ollut ottanut huomioon loskakeliä ja viisi kilometriä taisi olla alakanttiin arvioitu, niin ainakin aloin pian arvella. Matka tuntui kestävän ikuisuuden, mutta sisuni ei antanut minun luovuttaa. Onneksi tie oli niin suora, ettei eksymisen vaaraa ollut, se vielä olisi puuttunut, että olisin joskus iltapäivällä löytänyt itseni Järvenpäästä tai jostain. Lopulta näin Mustaojan, mutta siinä vaiheessa jalkani tuntuivat jo kuluneen monta senttiä lyhyemmiksi ja kenkäni olivat läpimärät. Mutta ehkä se oli minulle oikein, olinhan huono nainen ja viheliäinen tytär.

Kiipesin portaat ovelle ja etsin hetken ovikelloa. Olin aina vain kävellyt sisään, mutta silloin siellä olikin ollut väkeä. Nyt en uskonut kotona olevan kuin Jerryn ja toivoin, että hän kuulisi ovikellon yläkertaan, jos sattuisi olemaan vielä nukkumassa. Niin, ja Armi. Koira aloitti niin helvetillisen haukkumisen, että polviani alkoi heikottaa, vaikka välillämme oli ovi. Kaksikin itse asiassa. Sisempi niistä kuului käyvän ja piilotin säikähdyksen kasvoiltani. Jessi avasi oven, enkä tiedä, kumpi meistä hämmästyi enemmän.
- Etkö sä olekaan töissä? kysyin.
- Niin kun näkyy. Mä otin vapaapäivän, että saan paapoa mun isoa poikaa.
Ajatus oli herttainen ja minun piti hymyillä sille. Äidinrakkautta. Minun pitäisi kertoa äidille, jos me joskus vielä puhuisimme toisillemme.
- Onko se iso poika jo herännyt? kysyin.
- Ei. Mutta tule sisään, kai se kohta sieltä kömpii esiin.

Ymmärsin paapomisen laadun, kun seurasin Jessiä sisään ja haistoin ihanan tuoksun. Hän oli paistanut tai paistamassa lettuja.
- Haluatko sä? hän kysyi seuratessani häntä keittiöön. Sukkani jättivät märkiä jälkiä lattiaan.
- Takuulla!
- Istu sitten. Mitä sulle kuuluu?
Huokaisin, sillä en olisi välittänyt juuri nyt palata maan pinnalle.
- Mitäs tässä.
- Oletko sä jutellut sun äidin kanssa?
- Olen. Tänä aamuna. Sitä varten mä oikeastaan olenkin täällä.
- Ai? Jessi sanoi ja se oli selvä merkki kertoa lisää.
- Mä kerroin sille, että mä lopetin koulun ja se raivostui. Sitten se raivostui vielä enemmän, kun mä kerroin… se sanoi, ettei halua nähdä mua silmissään.

Jerryn äiti katsoi minua miettiväisesti.
- Luuletko sä, että se tarkoitti sitä?
- Mä en tiedä. Mutta se ei edes kysynyt, mihin mä lähden.
Ilman viimeistä seikkaa olisin ollut varma siitä, ettei äiti todella ollut tarkoittanut, mutta nyt en uskaltanut olla varma. Joka tapauksessa se kuulosti paremmalta. Kohtalokkaammalta. Tosin en varmaan voinut olla kovin kohtalokkaan näköinen, kun pistelin ohukaista ja mansikkahilloa. – Mulla oli kauhea nälkä, puolustauduin.
- Etkö sä ole syönyt aamiaista?
- En, mä lähdin vaan mahdollisimman pian.
- Sun pitää syödä kunnolla nyt.
- Onko letut kunnollista? hymähdin. Minä laskin ne vähän niin kuin kielletyksi mutta vastustamattomaksi herkuksi.
- On, kunhan ei niillä pelkästään elä, Jessi vakuutti. – Oletko sä muuten voinut hyvin?
- Ei mua mikään vaivaa.

Jessi tenttasi minua vähän aikaa lääkärimäiseen tapaan ja aloin toivoa, että hän lopettaisi. Tunsin olevani taas neuvolassa. Pohdin, uskaltaisinko tukkia hänen suunsa jollain konstilla ja siirtyä Jerryn seuraan. Olisi mukavaa mennä herättämään hänet. Ajatus unisesta Jerrystä oli suloinen, mutta Jessi keskeytti sen.
- Me ollaan puhuttu susta, hän sanoi. Nyökkäsin, sillä en ollenkaan epäillyt sitä. Takuulla he olivat ja olisi ollut mukavaa tietää mihin sävyyn. Vai olisiko?
- Mitäs? kysyin kuitenkin.
- Että miten sä aiot nyt pärjätä.
- En mä tiedä. Kai sen sitten näkee.
- Ja miten sä nyt tuut toimeen sun äidin kanssa.
- Huonosti näköjään.
- Me Veskun kanssa mietittiin, että haluaisitko sä muuttaa tänne, jos sun kotiasiat on niin solmussa. Sähän… sehän on sentään meidän lapsenlapsi.

Pau. Pyhät pomppivat pihlajat. Tätä en todellakaan ollut edes unissani nähnyt. Olinkohan edes kuullut oikein?
- Älä nyt silmiäs tiputa, Jessi naurahti. – Tietysti mä ymmärrän, jos sä et halua. Onhan tää kaukana Helsingistä ja ehkä sä haluat pysyä siellä.
- Ei, ei! Siis… haluaisinhan mä tietysti, mutta miten mä muka saisin asunnon? Mulla ei ole töitä eikä rahaa, ja äiti ei auta. Se teki sen asian ihan selväksi.
- Entä sun isä?
- En mä edes tiedä, onko se elossa. Mä en ole nähnyt sitä kuin joskus pienenä. Oletko sä ihan tosissasi?

Jessi nyökkäsi, joten jatkoin kysymällä:
- Mitä Jerry sanoo? Tai tytöt?
- Ei me olla niille vielä puhuttu. En mä ole Jerrystä vielä nähnytkään kuin vilauksen. Mistä tuli mieleen, että pitäisköhän se käydä herättämässä? Vai haluatko sä miettiä tätä vähän aikaa rauhassa?
- Voi, ei mun tarvitse! sanoin ja päässäni pörisi vain yksi ainoa ajatus. Äiti saisi niin nenilleen! Hän oli yrittänyt määräillä ja kiristää minua ja nyt hän ei enää voisi. – Ois ihan loistojuttu, jos mä voisin tulla!
- Voit. En mä lämpimikseni puhunut. Haluatko sä käydä herättämässä Jerryn vai käynkö mä?
- Mä käyn! lupasin ja säntäsin pystyyn. Olin äkkiä täynnä tulta ja tappuraa, intoa ja iloa.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   8.8.11 16:46:45

"sievästä, edukkaasta yksiöstä,"
Tuolla pari pätkää aiemmin oli tuollainen kohta. Olenko täysin väärässä jos sanon ettei edukas ole kirjakieltä? Ainakin omaan korvaan särähti pahasti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.11 16:48:49

Uusiokieltä - google löytää edukkaita melkein yhtä paljon kuin edullisia, joten se taitaa olla juurtumassa kieleen...

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   8.8.11 16:51:08

Ahaa.. Hyvin valitettavaa, se kuulostaa melkoisen kammottavalta.

Päivämäärä:   8.8.11 16:52:25

Paistoi sellanen sävy että Jerry on kertonut vanhemmilleen, ettei halua jakaa elämäänsä Henun kanssa.. Mutta voinhan mä olla väärässäkin. Mutta ihaa jos tosiaan saadaan lisää mustaojaa kuvioihin!

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   8.8.11 16:54:18

mitähän Jerry sanoo siihen et Henu muuttaa niille? :D musta tuntuu et Henun on turha haaveilla enään mistään naimisiin menosta Jerryn kans... :D

Päivämäärä:   8.8.11 17:04:29

tripi ei saa pelotella tollasilla ajatuksilla :O

Mutta nyt Henu tietysti saa kuskata Tentunkin Mustaojalle?! :D Mites sitten Sameli-kameli?

Mulle tulee edukkaasta mieleen edustava. Kauhee sana ja helposti harhaan johtava..

Päivämäärä:   8.8.11 18:49:14

Oih ja voih! Kuinkahan sitä taas malttaa odottaa seuraavaa pätkää?
Tarviskohan sitä perustaa joku anonyymit Sennnu-holistitryhmä, kun tuntuu, että meitä annos (tai mieluummin kaksi) päivässä riippuvaisia on enemmänkin?

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   8.8.11 18:52:40

Jerry tuskin innostuu.. :D

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   8.8.11 19:04:10

toiset kattoo salkkareita ja toiset lukee Sennnun juttuja saadakseen päivän draama-annoksen :D

Päivämäärä:   8.8.11 19:07:36

IHANAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA:3 kuha ny henu vaa sais sit sen kakaran ulos et sais ton kuvan piirrettyy loppuu:)))

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   8.8.11 20:21:35

yksi pätkä vielä tänään? PLIIIIIIIIIS :D
paská päivä ollu näin suoraan sanottuna ja jatkuu vaan, niin sennu vois vähän piristää yhdellä pätkällä ;D

Päivämäärä:   8.8.11 22:03:51

Voiei mua nolottaa henun puolesta miten se voi olla niin tyhmä, jerry varmaan tykkää kun henu on änkemässä niille asumaan

Lähettäjä: Santtura 
Päivämäärä:   8.8.11 22:14:23

saispa viel tooisen pätkän:3?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.11 22:24:20

Joo, aloitin uuden topicin.

Päivämäärä:   8.8.11 23:49:24

No ei tolle niin justiinsa oo, että on omaa verta, ja siihen on syynsä... On se sanonut, että jos en biologista saa, niin adoptoidaan. Ei oo hälle niin tärkeetä, ihan yhtä rakas se olis kuitenki... Mut nyt lukemaan jatkoa ja kommentoimaan sinne :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.