Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äidin tyttö 13

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.7.11 22:31:24

Taitaa olla parasta tehdä uusi.
Edellinen.
------------------
Minä en halunnut katsoa sen sydäntä, mutta ehdin nähdä, mitä hän tarkoitti, ennen kuin suljin silmäni. Se sykki. Koko näky muuttui entistä karmaisevammaksi, ja olin kuulevinanikin tasaisia tumahduksia.
- Eikö se voi olla joku… lapamato? kysyin silmät edelleen kiinni, vaikka sekään ei ollut ajatuksista miellyttävimpiä.
- Ei se ole. Usko mua, mä olen nähnyt näitä kokonaisen ala-asteen verran. Se on ihan oikea vauvan alku ja se näyttää kaikin puolin kunnolliselta. Ja se on ehdottomasti liian vanha abortoitavaksi. Nyt sun pitää kiireen vilkkaa päästä lääkärin nähtäväksi tai sä et tule saamaan äitiyspakkausta.
- En mä halua äitiyspakkausta! kivahdin ja nappasin paperipyyhkeet, joilla nainen alkoi siivota geeliä vatsaltani.
- No äitiysrahaa sä kai kuitenkin haluat.
- Eikö mulla ole mitään konstia päästä siitä eroon?
- Ei, ellei se sitten ole sairas. Oletko sä itse terve?

Yritin keksiä jotain vaivaa, mutta pääni oli liian myrskyisä.
- Mä en voi pitää sitä, yritin silti. – Mulla on koulu kesken. Mä olen juonut ja polttanut koko talven, kun en oo tiennyt siitä.
- Tää on varmaankin iso shokki, jos sä olet vasta tänään saanut tietää.
- No älä! Mitä mä voin tehdä?
- Menet seuraavaksi lääkärin luo. Mä voin katsoa, löytyisikö sulle oikein pian aikaa, sillä tässä ei nyt voi viivytellä.

Minulle tuli äkkiä kauhean huono olo ja jouduin painamaan pääni polviin. Tokenin siitä vasta, kun Minttu tarttui kainalostani.
- Hei, nyt me voidaan mennä pois, hän sanoi hellästi.
- Ai? havahduin. Jos jotain oli tapahtunut tai sanottu, se oli hukkunut korvieni suhinaan.
- Joo. Mulla on kaikki, mitä me tarvitaan. Mennään ja päästetään tänne seuraava potilas.

Minun oli pakko istua vielä hetkeksi odotustilaan, vaikka minua ärsytti, kun ihmiset katsoivat kummissaan tai säälivästi. He varmaan arvelivat minun saaneen huonoja uutisia – ja niinhän olinkin, mutta kai minua lähinnä heikotti syömättömyyden ja valvomisen takia.
- Haluatko sä vähän vettä? Minttu kysyi bongattuaan vesiautomaatin.
- Haluan, kiitos, sanoin. Ajattelin, että mukillinen vettä virvoittaisi minut ja pystyisin poistumaan kunnialla. Niin se tekikin, kun vähän aikaa sitä ensin tuijotin ja kuvittelin sen jonkinlaiseksi voimajuomaksi. Kaikkeen sitä mielikuvitus pystyy. – Mennään vaan.

Autossa Minttu ojensi minulle paperinipun, jota oli uskollisesti raahannut siihen asti. Siinä olivat ne esitteet, jotka terkkari numero yksi oli antanut ja lippulappusia terkkarilta numero kaksi. Päällimmäisessä paperissa oli nimi, päivämäärä ja kellonaika, jotka eivät sanoneet minulle mitään.
- Siinä on sun huominen lääkäriaika, mutta kato tätä, Minttu sanoi ja nappasi sen pois ihan kuin lääkäriaika olisi ollut täysin mitätön juttu. Seuraava paperi oli mustavalkoista tuhnua ja mieleeni tuli huonosti monistettu kuva. – Mä en halunnu pitää sitä päällimmäisenä, ettei se vaan kastuisi, jos sattuisi tulemaan lunta. Siinä on sun vauvasi.

Re: Äidin tyttö 13

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   26.7.11 23:17:04

aaw söpöä ^^, mä voin adoptoida henun vauvan! ihanaa :P lisää kiitos!

Lähettäjä: ssfä 
Päivämäärä:   26.7.11 23:44:29

Oh my god! Oon ollu ht.netistä poissa ihan liian kauan, onneks tulin takasin, kiljahdin ilosta kun huomasin sun tarinan, jihuu, ehkä en kuolekaan tylsyyteen täällä mökkeillessä... :) Ihanaa! alotankin heti lukemaan :) Liekö muistat mua enää edes..

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   27.7.11 00:32:38

sulosta!!! huomen jatkoo?

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   27.7.11 00:39:49

Uah, Henu on raskaana! O_O

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   27.7.11 01:39:08

o ou

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   27.7.11 10:00:36

Voi että!!! pitääkö sun nyt nostattaa mun vauvakuumetta? Just ku mä oon päässy siitä kahdeksan vuoden jälkeen eroon :D

Lähettäjä: sonja 
Päivämäärä:   27.7.11 12:30:49

hej, haluisin lukee noita mustaoja? tarinoita :D voisko joku linkittää ? ku en löydä mistään :/

sori, laitoin ton jo edellisee topaa mutta mulle ei ehitty vastata :D

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   27.7.11 14:10:47

Mä tahon Henun vauvan itelleni! Mun epämääräset oireet jatkuu, jo toinen testi näytää negaa... Joku tulee ja pelastaa mut?

Tahtoo vauvan..

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   27.7.11 14:28:20

Sonja, Sennnu on ne tarinat vasta linkittäny edellisessä topassa 22.7 laitetun pätkän alkuun. Käy sieltä kattoo :)
(tarinat vois kyllä jokasen topan ekaan viestiin linkittää niin ois selkeesti uusille lukijoille..)

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   27.7.11 15:50:36

flanu vauvan saa ku panee varomattomasti. luulis sun jo tästä oppineen.

Päivämäärä:   27.7.11 15:59:03

des, totta, ja tiedänkin ton. Mun mieheni vaan ei ole ihan kovin innoissaan ajatuksesta :D.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.7.11 16:42:22

Haluuks flanu nyt mimmosta pelastusta? Vauvalta vai vauvakuumeelta?
-----------------
Kuva oli täysin käsittämätön, mutta niinpä oli tämä tilannekin. Pari päivää sitten olin ollut nuori ja huoleton ja nyt minulla jumaliste oli kuva jostain kyykäärmeen sikiöstä, joka oli päättänyt tulla pilaamaan elämäni ja josta Minttu puhu vauvana. Jokin kuitenkin esti käsiäni repimästä ja rutistamasta papereita, vaikka niiden tuhoaminen olikin ensimmäinen ajatukseni. Katsoin vain ja arvasin kyyneleiden alkavan virrata pitkin poskiani, sillä tunsin jotain märkää. Kuva oikeastaan vain parani, kun kyyneleet tulivat lisäksi hämärtämään ja vääristämään sitä. Sáatanan sekasotkua.
- Aikamoinen päivä, Minttu sanoi katsellen ulos ikkunasta. Hänellä ei selvästi ollut mitään aikomusta lähteä ajamaan niin kauan, kun minä vetistelin, mikä oli hyvä.
- No älä, niiskaisin. Mintun päivä saattoi olla aikamoinen, mutta mitä se oli minun päivääni verrattuna? Eikä se ollut vielä läheskään ohitse, tajusin. – Hei. Voinko mä tulla teille vähäksi aikaa? Kokoamaan itteäni. Mutsi on varmaan tullu jo töistä enkä mä halua kuulla, mitä se sanoo, jos se näkee mut nyt.
Minttu mietti hetken ja pelkäsin, että hän kieltäytyisi. Hän oli varmaan saanut jo ihan tarpeekseen minun seurastani tänään, mutta minne muuallekaan voisin mennä?
- Tule vaan, hän sanoi lopulta.

Omin Mintun sängyn ja käperryin sen päälle kerälle yrittäen miettiä kaikkea tapahtunutta, mutta Minttu kävi hakemassa minulle voileivän ja lasin maitoa.
- Nyt sä syöt tän, hän määräsi ja tottelevaisesti nousin istumaan. Minun ei tehnyt mieli, mutta tiesin, että minun pitäisi ja arvasin, että ellen tottelisi, Minttu passittaisi minut kotiin. Purin, jauhoin ja nielin, kunnes kaikki oli kadonnut ja kellahdin sitten uudemman kerran makuulle. Ruoka painoi vatsassani kuin keilapallo ja vaikken olisi uskonutkaan, alkoivat ajatukseni vaellella ja katkeilla ja vastoin kaikkia odotuksiani nukahdin. Minttu ravisteli minut hereille vasta monta tuntia myöhemmin.

- Huomenta, sanoin tyhmästi, vaikka raskas pääni sanoi, ettei vielä mikään aamu ollut.
- Mun pitää päästä nukkumaan. Haluatko sä, että mä laitan sulle patjan lattialle? Minttu kysyi. Kysymyksen asettelu antoi selvästi ymmärtää, että olin ainakin siltä päivältä kuluttanut hänen armeliaisuutensa. Minun täytyy myöntää, että se oli ymmärrettävää ja jopa tervetullutta. Jos hän olisi vähän rohkaissut minua, olisin vain kääntänyt kylkeä ja jäänyt niille sijoilleni, mutta nyt minun oli noustava ja häivyttävä ja tarvitsin nimenomaan vähän liikettä.
- Kiitos, sanoin painokkaasti ja venyttelin. Halaaminen olisi ollut liikaa, mutta toivoin Mintun kuulevan äänestäni, miten tosissani olin. – Siis ei kiitos patjalle. Mä menen nyt kotiin.
- Oletko sä varma?
- Olen.
- Ja huomenna se lääkäri.
- Ai niin, sanoin maailman muuttuessa taas mustaksi. Olin herätessäni tiennyt, että jokin oli pahasti vialla, mutten ollut halunnut muistella, mikä.
- Tässä on se aika. Yhdeksän viisikymmentä.
- Sä olet Mustaojalla, totesin.
- Niin olen. Mutta kai sä nyt sinne selviät?

Minun teki mieli sanoa, etten selviäisi ja että Mintun piti tulla mukaan, mutta en halunnut olla niin säälittävä, kun olin ollut rasittavuuteen saakka säälittävä koko päivän.
- Kyllä mä pärjään, sanoin surkeasti. Sen ei ollut tarkoitus kuulostaa surkealta, mutta sellaisena se vaan tuli ulos.
- Mä voin tietysti käydä ruokkimassa ne ja ajaa sitten takasin, Minttu aloitti epätietoisena.
- Juu et kyllä ala semmoseen, eihän siinä ole mitään järkeä.
- Tai sä voit kertoa Merville.
- Ha, haa, sanoin synkästi ja se sai minut lopulta jaloilleni. – Enköhän mä tän päivän jälkeen selviä huomisestakin. Mä lähden nyt kotiin.
- Haluatko sä kyydin?
- Ei sun tarvii lähteä, mene vaan nukkumaan. Mä luulen, että pakkanen tekee hyvää mun päälle nyt.

Maleksin kaikessa rauhassa kotiin paljaat kädet takin taskuissa ja korvat kipristellen kylmästä. Kuitenkin ulkoilma tuntui hyvältä, ihan kuten olin arvellutkin. Oli miellyttävää olla oikeassa edes sellaisessa pienessä asiassa. Terveyskeskuksesta saamani paperinippu oli liian suuri pieneen laukkuuni, joten Minttu oli antanut minulle sitä varten muovikassin, joka nyt roikkui ranteessani. Ajattelin, että siellä oli kuva vauvastani. Siitä pikkupirusta, josta en nyt kovinkaan todennäköisesti pääsisi eroon. En vielä tiennyt, mitä ajatella koko jutusta, sen sumpliminen veisi väkisinkin aikaa, mutta en ollut aikeissa hävittää ensimmäistä kuvaa siitä, jos olisi mahdollisuus, että se rupeaisi oikeasti olemaan olemassa. Sitä mahdollisuutta vastaan aioin tapella kynsin, hampain ja teräväkärkisin saappain, mutta en ollut kauhean toiveikas. Ellen voinut huijata Maija Viikaria geelikoneensa kanssa, en ehkä pystyisi huijaamaan oikeata lääkäriäkään. Yritin painaa muistiini, miltä minusta tuntui parhaillaan, sillä nyt olisin voinut kohdata vaikka minkälaisen lääkärin. Eivätkä ne kai minua sinällään pelottaneetkaan, vaan se ympäristö. Mutta hei, olin viettänyt tänään suuren osan päivää terveyskeskuksessa ja olin elossa. Selviäisin minä huomisestakin, sillä se oli ainoa mahdollisuuteni päästä siitä eroon.

Äiti oli kotona ja hän oli jollei nyt suorastaan vihainen niin ainakin varsin närkästynyt.
- Missä sä olet ollu ja mikset sä vastaa puhelimeen? Oletko sä käynyt tallilla edes? hän tuli kysymään heti, kun astuin sisään. Minä katsoin häntä kummissani. Tuntui olevan kymmenen vuotta siitä, kun olimme viimeksi nähneet.
- En. Se ei taida olla päällä. Sori. Mä olin Mintun kanssa, sanoin ja äiti taisi hämmästyä sävyisää vastausta, sillä hän vain aukoi suutaan, kun menin ohi ja omaan huoneeseeni. Olin ajatellut, ettei mikään enää ikinä olisi hauskaa, mutta nyt olin kyllä hiukan huvittunut. Tuo konsti pitäisi muistaa, kun elämä palaisi normaaliksi ja minun pitäisi syystä tai toisesta hiljentää äiti.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   27.7.11 16:56:22

lääkärinä seuraavan päivän tutkimuksessa on sit Jessi tai Vesku? :D en malta odottaa Henun äidin reaktiota ku se saa tietää :D

Päivämäärä:   27.7.11 17:24:15

Henu kuitenkin päättää ottaa ohjat omiin kätösiinsä ja rupee juomaan ämpärittäin tai jotain yhtä fiksua, että sais sen abortin.. :D

Mä en ymmärrä miks vammasen saa tappaa myöhemminkin, mutta tervettä ei.. Mikä ero siinä muka on?! :/ Joka tapauksessa jonkun tuleva elämä katkastaan. Enkä kyllä ymmärrä miksei myöhemmin sais aborttia tehä.. Ei se vielä tiedä mistään mitään, kun lilluu vaan loisena.

Olipas piristävät ajatukset mulla :P Pikku lapset jotka osaa puhua on ok niin kauan, kun eivät oo omia (= niistä pääsee eroon jonkun hetken kuluttua). Siitä pienemmät vois mun puolesta lastata sinne Henun karjavaunuun Siperian matkalle.. :D

Päivämäärä:   27.7.11 17:32:35

flanu tahtoo vauvapelastuksen, eli flanu tahtoo vauvan :D.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   27.7.11 18:08:30

huih! jatkoa lisää heti nyt ! :D kumminki se lääkäri on vesku tai jessi 8)

Päivämäärä:   27.7.11 18:14:49

mmut mitäs jos se ei oiskaa vammain?:O

Päivämäärä:   27.7.11 19:08:40

Sizyy eipä ne voikkaan olla vissiin täysin varmoja.. Joskus oli joku ohjelma telkkarissa jossa nainen selitti, että häntä painostettiin aborttiin, koska lapsi on vammainen, mutta hän ei suostunu. Lapsi syntyi ja on täysin terve. Voihan sitä tuolleinsakin käydä.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   27.7.11 19:55:30

sennuuu vielä AINAKI yks pätkä tälle iltaa? :DD

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   27.7.11 20:03:54

mun mielestä on hyväksyttävää abortoida vammainen lapsi. vammasta tietysti riippuen mutta kuitenkin vammainen lapsi vaatii niin paljon enemmän vanhemmilta ja jos lapsi on pahasti vammainen niin onko se elämä sitten elämisen arvoista.. yks pätkä vielä tälle illalle jooko?

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   27.7.11 22:13:24

heii, missä viipyy tämän päivän pätkä? :(

Lähettäjä: anniku 
Päivämäärä:   27.7.11 22:51:33

salde tossa ylhäällähän se on^^

Päivämäärä:   27.7.11 23:14:40

hitto, miten se on voinut mennä noin ohi kun koko päivän oon odotellut! :D

Päivämäärä:   28.7.11 08:15:33

Mitenhän mä jätätän kun luulin eilen lukeneeni kaiken mahdollisen ja oho olikin aamupalaa? .D

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   28.7.11 09:47:17

Mä kihisen kuin tulisilla hiilillä. Ei pysty, ei kykene... Tahtoo vaan lisää! Sennnuuuuuu!

Päivämäärä:   28.7.11 14:54:08

jatkooooooo Sennnuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.7.11 16:55:21

Mä unohdin eilen sanoa että moooiii ssfä!
Jotain muutakin unohdin, mutta nyt oon unohtanu, mitä se oli :D
--------------
65. Lyökää vaan lyötyä
Hiihtoloma. Äiti oli laskenut minun hoitavan Tentun, mutta en minä mitenkään alkuviikolla pystynyt. Maanantaina nyt en ollut muistanut koko hevosen olemassaoloa ja tiistain lääkärikäyntikin oli niin henkisesti raskas, etten voinut sen jälkeen muuta kuin käpertyä oman itseni ympärille ja yrittää saada päätäni järjestykseen. Onneksi Minttu, joka tietenkin oli utelias, soitti ja sain hänet käymään tallilla puolestani.
- Tietysti mä voin mennä, hän lupasi ymmärtäväisesti. – Voitko sä enää ollenkaan jatkaa ratsastamista?
- Uskaltakoon joku kieltää mua, sanoin tulistuen hetkeksi ja tulin ajatelleeksi, miten naurettavan näköinen pian olisin satulassa. Siitä ajatukset jatkoivat eteenpäin ja Minttu sai kysyä kaksi kertaa, että kai tulisin seuraavana päivänä tallille, kun hänellä oli Sameli-päivä.
- Joo. Tietysti. Soittele, kun sä olet valmis lähtemään, sanoin ja palasin pohtimaan tulevaisuuttani. Tulisin näyttämään typerältä muuallakin kuin satulassa. Ihan sama istuisinko, seisoisinko vai kävelisinkö, sillä minulla olisi pian ällöttävä, iso, pyöreä maha. Tajusin, että minun pitäisi lopettaa koulu. Minä en mistään hinnasta veisi mahaani sinne pilkattavaksi ja osoiteltavaksi. Ajatus luovuttamisesta ei ollut kovinkaan karvas, mutta se, etten saisi mitään elämää kauniimpaa lakkiaismekkoa, oli. Se kuulosti niin blondilta, etten koskaan kertoisi sitä kenellekään, mutta se oli totta. Ajatus lakin hakemisesta jossain äitiysteltassa, kun muut liehuisivat tiukkavyötäröisissään, oli niin kirvelevä ja epäoikeudenmukainen, että käärin sen asian käsiteltyjen pinoon. Ei tulisi tapahtumaan.

Siinä oli se helppo osuus. Ainoa toinen varma asia oli, että minä saisin vauvan, ellen nyt sitten onnistuisi saamaan keskenmenoa. Mietin, auttaisiko ratsastus siihen. Minun täytyisi tutkia nettiä ja jos löytäisin vihjeenkään siihen suuntaan, ratsastaisin joka jumalan päivä tästedes ihan riippumatta siitä, miten naurettavalta näyttäisin. En tuntenut omantunnontuskia suunnitellessani sellaista. Minä en ollut pyytänyt päästä siunattuun tilaan – irvistin moiselle ilmaukselle – ja ellen olisi ollut myöhässä, olisi se saanut häipyä enempiä miettimättä.

Asiat, joista en saanut tehtyä päätöstä, olivat koska ja miten kertoa äidille ja Jerrylle ja olisiko minun pakko. En ollut vielä ihan kokonaan päässyt yli ajatuksesta, että jos vain odottaisin, tämä paha uni menisi pois ja siihen mietteeseen oli helppo upota. Olin aina ollut hyvä haaveilemaan.

Jerry soitti minulle keskiviikkona. Minttu ja minä olimme käyneet taas vetämässä revittelymaaston ja sen jälkeen suihkussa olin tunnustellut vatsaani epäuskoisena. Nyt kun tiesin, se tuntui selvästi isommalta kuin vielä viikonloppuna. Siinä mielentilassa puhelu oli ihana yllätys, sillä en ollut kuullut hänestä mitään yli viikkoon. Toisaalta niskakarvani olivat pystyssä pelosta, että hän kuulisi äänestäni, että olin raskaana. Jouduin järjestäytymään hetken, ennen kuin vastasin.
- Moi, solttupoika! Mä aloin jo luulla, että sä oot unohtanut mut! sanoin juuri oikealla iloisella äänellä.
- Mikä sä sitten oot? Solttupojan heila? Jerry kysyi ja nyt karvani kohoilivat siksi, että hänen äänensä oli niin rakas. Ei liian matala, ei liian heleä, mutta se meni suoraan luihin ja ytimiin. Ainakin minulle.
- Sopii. Koska mä näen sut taas?
- Sitä mä rupesin soittamaankin. Mä pääsen huomenna…
- Jei! kiljaisin, mutta Jerry jatkoi.
- Mutta mun pitää lähteä käymään Ahvenanmaalla.

Häh? Häh?
- Miksi vi… ihmeessä? kysyin.
- Hanna pyysi. Ja mä en ehdi kyllä pysähtyä edes kahville, tai en uskalla. Meidän kahvihetkillä on tapana venähtää.
Se sai suuni hiljalleen venymään hymyyn. Niinhän niillä oli ja Jerryn ääni oli suloisen vihjaileva. En viitsinytkään ruveta mollaamaan Hannaa Jerryn ryöstämisestä, vaikka olin aikonut.
- No paluumatkalla sitten?
- Joo, mä yritän. Mä en vielä tiedä, millä laivalla me tullaan pois, mutta mä yritän sumplia niin, että mä ehdin sitten pysähtyä. Varmaankin sunnuntaina iltapäivällä.
- Kai se on parempi kuin ei mitään, arvelin. En tiennyt, olinko pettynyt vai en. Ei, tiesin sittenkin. Jerryn kanssa puhuminen oli tuonut hänet hyvin vahvasti takaisin tähän järkkyneeseen maailmaani ja palauttanut mieleeni, miten paljon häntä rakastin. Oli ihan toisarvoista miettiä kertomisen vaikeutta, sillä sitä minun ei tarvitsisi tehdä tällä viikolla. Eikä seuraavallakaan. Ei ennen kuin olisi ihan pakko. Nyt olisin mieluiten tavannut Jerryn ihan heti enkä vasta sunnuntaina. – Mulla on ollu ikävä sua, henkäisin.
- Vaikka oot kuitenkin juhlinut penkkareita tähän asti?

Irvistin itsekseni. Jerry kiusoitteli. Nyttemmin hän ei enää leikkinyt simpukkaa, jos sanoin jotain, mikä antoi ymmärtää, että pidin hänestä ihan tosissani, mutta ikävän usein hän löi asian leikiksi.
- Sä taidat kuvitella vähän liikoja mun bailauskunnosta. Mä olin jo sunnuntaina maastossa revittelemässä Mintun kanssa.
- Jo sunnuntaina, Jerry toisti teeskennellen suurta hämmästystä.
- Haluatko sä ehkä kertoa sun abiristeilystä, jos sulla on käsitys, että ne kestää seuraavaan keskiviikkoon asti?

Aihe ei kiinnostanut minua pätkääkään tai vain hyvin vähän, mutta se ei haitannut. Juttelimme verraten pitkän aikaa, ainakin kymmenen minuuttia. Jerry ei ollut puhelimessa lörpöttelevää tyyppiä, joten se oli kauan, ja kun olimme lopettaneet, minulla oli ensimmäistä kertaa koko viikolla hyvä ja rauhallinen olo. Jerry ei ehkä ollut pyytänyt päästä viralliseksi poikaystäväkseni, mutta hän käyttäytyi siihen tapaan. Kaikki selviäisi kyllä, kunhan hän pääsisi siviiliin. Jos olisin onnekas, minulla ei silloin enää olisi mitään kerrottavaakaan.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   28.7.11 17:28:57

voi Henua, mitenhän sille nyt käy :<

Päivämäärä:   28.7.11 17:36:51

mä oikeesti kyllä toivon että henu sais abortoida sen :< se on liian nuori äitiks ku omaki elämä vielä ihan kesken

Päivämäärä:   28.7.11 18:05:07

Mä haluisin olla Henun asemassa justiinsa nyt.

Päivämäärä:   28.7.11 18:32:51

flanu onks sulla vauvakuume?:DDD
toivottavast sil vauval ei ois mitää vammaa, ja seuraavas pätkäs Henuha kertoo Jerrylle vauvast?!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   28.7.11 19:33:31

saisko vielä tälle illalle pätkän ku on niin jännssä vaiheessa! ja flanulle vauvajuttuja vauvakuumeeseen! :D

Päivämäärä:   28.7.11 19:41:43

sennusennu sun on pakko laittaa nyt pätkä missä selviää edes jotain! olin tänään nii ajatuksissa töissä kun mietiskelin vaan tätä et poltin muksujen pullat :< sitten ne suuttui mulle

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   28.7.11 21:58:17

yks pätkä vielä tälle iltaa?

Muuttolaatikot pakattu ja suurin osa viety autoon, huomenna se alkaa!

Päivämäärä:   29.7.11 07:07:23

Sizyy, ai onko :D Mä oon varmaan 2 kuukautta hokenu mun poikaystävälle/avomiehelle (voiks sanoo avomies, jos en virallisesti asu sen luona, kun postit menee edelleen äidille, mutta puhutaan sen kodista kuitenki yhteisenä kotina?), että "kulta, tehdään lapsia..." "kulta, koska tehdään lapsia..." Nizzan reissullakin mä vaan hypistelin vauvanvaatteita ja olin kaikista vauvoista ihan awwwwwww.

Mä tahtoisin lisää, mielellään mahdollisimman pian. Joudun kuitenkin tod.näk olemaan tän viikonlopun ilman mun miestäni, riippuen siitä jaksanko lähteä huomenaamulla 8:12 junalla Mikkeliin...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.7.11 07:39:43

Mä tulin kattomaan säätiedotetta näin epäinhimilliseen aikaan, joten saattekin sit päivän pätkän jo näin aikaseen sit.
-------------
Minä ratsastin. Silmiini ei ollut osunut valistustarinoita, joissa 16-viikkoinen sikiö olisi kadonnut ratsastamisen takia, mutta mitäpä minulla olisi muutakaan tekemistä ollut? Sängynpohjalla makaaminen kaksikymmentäneljä tuntia vuorokaudessa ei jaksanut enää maistua, vaikka alkuviikolla olin kuvitellut, etten enää ikinä pääsisi sieltä ylös. Sitä paitsi ratsastushan oli lempiharrastukseni. Nyt, kun oli valoisaa ja aurinkoista ja Tenttu oli hyvässä kunnossa, se oli oikeasti hauskaa, ja sitä paitsi tallilla aika kului ihan eri tavalla kuin muualla. Siellä ei takaraivossani koko ajan jyskyttänyt mantra ”Henriikka on raskaana”, kuten kotona. Olin alkanut vierastaa huonettani. Sinne oli kertynyt liian paljon ahdistusta ja vihaa, minusta tuntui, että tulin huonolle tuulelle heti astuessani kynnyksen yli.

Koska minä hoidin tallijutut, äiti liehui sen viikon omissa menoissaan. En tiennyt missä enkä kysynyt, sillä ei minua oikeastaan kiinnostanutkaan. Ihan kivaa kuitenkin oli, että hän viipyi iltaisin niin myöhään, että olin jo ehtinyt lähteä Helin tai Mintun tai molempien kanssa jonnekin. Minä en oikeastaan ollut seurallisella tuulella, mutta Heli ja Viltsu olisivat ihmetelleet, jos olisin kököttänyt erakkona kotona koko hiihtoloman ja Minttu olisi saattanut joutua kiusaukseen valistaa heitä. Loppujenlopuksi seura oli kuitenkin aina hyväksi ja palasin kotiin paremmalla tuulella kuin olin lähtenyt.

Heli suunnitteli innokkaasti, mitä tekisimme viikonloppuna, mikä tuotti minulle päänvaivaa. Hän oli halunnut lähteä kaljalle jo heti keskiviikkona, kun olimme tavanneet kaupungilla, mutta silloin olin häpeämättä lainannut Jerryn ajatelmaa ja vedonnut siihen, että en ollut vielä selvinnyt abiristeilystä. Viikonloppuna se ei enää mitenkään toimisi, joten minun piti ajatella, taas kerran. Minulle oli herttaisen yhdentekevää, mitä alkoholi saattoi tehdä sikiölle ja järjellä ajatellen se oli takuulla jo tehnyt kaikki temppunsa, niin monesti olin talven mittaan juonut itseni humalaan. Mutta siltikin. Asia oli jotenkin tabu. Naiset eivät vaan juoneet odotusaikana, elleivät olleet alkoholisteja, enkä minä ollut. Toisaalta jos lähtisimme tanssimaan ja minä pysyttelisin limulinjalla, Heli arvaisi viimeistään toisen lasin kohdalla, mistä oli kysymys. Eihän se nyt maailmaa kaataisi, mutta pilaisi kyllä varmaan sen illan tunnelman, niin arvelin. Mutta voisinhan aina sanoa ihastuneeni laivalla kossuvissyyn tai rommikolaan ja toivoa, ettei Heli vaatisi maistiaisia.

Joka tapauksessa perjantaina oli lähdettävä hippaamaan. Tapamme mukaan asiaan kuului etkot, jotka vietettäisiin Viltsulla ja saisin Mintulta kyydin sinne. Nuori pari ei aikonut lähteä kaupungille vaan jäisi Viltsulle viettämään kahdenkeskistä perjantai-iltaa, kun Heli ja minä jatkaisimme matkaa. Ajattelin selvitä alkupämppäämisestä yksinkertaisesti ottamalla mukaan vettä tyhjässä siideripullossa ja täytin juuri sitä, kun tajusin olevani säälittävä. Miksi hitossa minä näin vaivaa huijatakseni kavereitani? Miksi vaivautua? Miksi vaivautua olemaan juomatta? Jos penska ei ollut sitkeä kuin vanha kengänpohja, se oli jo saanut kaikki mahdolliset vauriot.

Siinä miettiessäni ovi kävi ja äiti pyyhälsi sisään. Vaistomaisesti yritin piilottaa siideripullon, sillä joskus vanhat tavat istuivat selkäytimessä, eikä ollut kovin kauan siitä, kun en ollut saanut käsitelläkään sellaista. Kun tajusin, mitä olin tekemässä, käänsin sen vielä vikkelämmin ylösalaisin. Äidiltä puuttui monta ominaisuutta, mutta niin kiemuraiset hänen aivonsa olivat, että hän saattaisi hyvinkin osata laskea yksi ynnä kaksi ja saada kuusitoista viikkoa. Käännyin hänen punaviinitonkkansa puoleen ja laskin sieltä viiniä pulloon, kun hän tuli keittiöön.
- Mitä sä teet?
Pakollinen kysymys, varmaan sekin tuli ihan selkäytimestä.
- Lainaan vähän sun viiniäsi.
- Istu, mulla on asiaa.

Se kuulosti niin pelottavalta taas kerran, että vedin suojat eteen ja lopetin lorottamisen, vaikka pullo oli vasta puolillaan.
- Mä en nyt ehdi.
- Mihin sulla on kiire?
- Minttu tulee hakemaan mua just ja sitten me mennään ulos. Mistä tulikin mieleen, että voisitko sä antaa vähän rahaa?

Minulla oli rahaa, äiti oli edellisaamuna jättänyt muutaman kympin, jotka olin oitis kerännyt parempaan talteen, mutta ei hänen tarvinnut tietää, etten ollut vielä tuhlannut niitä. Lisäksi kysymys oli hyvä harhautus, kuin kaikki olisi kunnossa ja kuten aina ennenkin. Mutta sanomatta sanaakaan hän palasi eteiseen laukulleen ja toi minulle kaksi kaksikymppistä. Pelottavaa.
- Istu, hän sanoi uudelleen ja aloin miettiä, oliko hän ehkä löytänyt raskaustestini. Jessus, kukaan ei kai ollut tarpeeksi hullu penkoakseen kylppärin roskista, missä oli enimmäkseen käytettyjä pikkuhousunsuojia?
- Mähän sanoin, että mä olen lähdössä.
- Mä en näe Minttua vielä täällä.
- Ehkä se odottaa jo kadulla.
- No älä istu sitten, mutta nyt mä sanon asiani! Enhän mä näe susta häntääkään nykyään!

Olisin kai voinut luikkia karkuun, mutta en jotenkin päässyt liikkeelle. Sitä paitsi ellei saarna ollut pitkä, äiti ehtisi joka tapauksessa esittää sen minun pukiessani kenkiä ja takkia. Hän näytti harvinaisen päättäväiseltä ja taisi tulkita jähmettymiseni kehotuksena puhua.
- Me ollaan tehty tarjous siitä Tuusulan talosta. Mä olen laittanut tän asunnon myyntiin. Se on jo netissä ja sunnuntaina on eka näyttö. Voitko sä olla vaikka tallilla kolmen ja viiden välillä?

Henkäisin, sillä tämä olisi tosiaan vaatinut istumista. Päättäväisyyden lisäksi luin äidin kasvoilta jonkinlaista levottomuutta, kun hän katsoi minua tarkasti. Kai hän pelkäsi minun järjestävän kohtauksen ja kai entinen Henriikka olisikin. Nyt minulla ei tuntunut olevan jaksamista sellaiseen, ei mitenkään. Mutta jotenkin minun pitäisi reagoida ja harkitsin tyhjentää pulloni äidin päähän tai heittää häntä sillä. Siihenkään minulla ei ollut voimia, sillä tunsin itseni tyystin tyhjäksi.
- Mä en voi, mulla on asiakas siihen aikaan, sanoin sävyttömästi. Minusta ei ollut satuttamaan äitiä, fyysisesti siis, mutta tiesin, mikä kirvelisi melkein yhtä pahasti. Menin olohuoneen viinakaapille ja otin sieltä suurimman, pulleamahaisen konjakkipullon.

- Asiakas? Mitä sä nyt puhut? kysyi äiti, joka oli seurannut minua. – Mitä sä sillä pullolla luulet tekeväsi?
- Huuhdon pois pahat muistot susta, sähähdin ja kiersin hänet. Eteisessä kiskoin saappaat jalkoihin ja takin päälleni. Minttu ei ollut vielä soittanut, mutta hän tulisi kyllä ihan pian, sillä näihin aikoihin hän oli luvannut tulla.
- Henriikka, mitä sä nyt aiot? Mikä asiakas?
- Mieti sitä, sanoin ja häivyin pullo kummassakin kädessäni.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   29.7.11 08:39:12

älä vaan sano että toi oli päivän ainut pätkä? :D mä haluaisin lukea illallaki ku yritän rauhottua uuteen kotiin (:

Päivämäärä:   29.7.11 08:41:59

Melko jännään kohtaan ajoittuu mökkiviikonloppu ja Riikanreissu. Hämmentävää taas pitkästä aikaa lukea pitkää pätkää.

Päivämäärä:   29.7.11 10:34:12

hei miksei tässä oo vielkään selvinny et onkse vauva terve :(

Päivämäärä:   29.7.11 16:18:02

Möh millasen pätkän laitoit...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.7.11 17:24:15

66. Potku
Minttu ajoi paikalle, kun olin tepastellut rapun edessä kymmenisen minuuttia pysyäkseni lämpimänä. Tunsin itseni epämääräiseksi ainekseksi pulloineni – siideripullo sentään mahtui takintaskuun, vaikka kaula jäikin näkyviin, mutta se hiton konjakkipullo oli iso kuin imeväinen. Leikittelin ajatuksella paiskata se seinään, tai vaikkapa rapun lasioven läpi, mutta luovuin ajatuksesta. Uskoin, että se otettaisiin ihan mielellään Viltsulassa vastaan.
- Anna mä arvaan. Teillä on taas sukset solmussa, Minttu sanoi kuivasti, kun kiirehdin autoon ja hieroin palelevia sormiani. – Hei! Kerroitko…
- En kertonu, keskeytin. – Se kerto mulle. Eka näyttö sunnuntaina. Ne meinaa ostaa sen punasen ladon Tussulasta.
- Ooh! Minttu sanoi, mutta lakkasi näyttämästä haltioituneelta, kun mulkaisin häntä. - Anteeksi vaan, mä tiedän, että sä et tykkää tästä, mutta musta ois ihana muuttaa maalle!
- Muuta ihmeessä niiden kanssa, sillä mä en sitä tee, ilmoitin.
- Kyllä sua nyt koetellaan.
- Niinpä. Tekis mieli vetää perskänni.
- Et kai sä aio?
- En kai, huokaisin.

Niistä lähtökohdista illalla ei juuri ollut onnistumisen edellytyksiä, vaikka kyllä me lähdimme kaupungille, Heli ja minä. Oli se kuitenkin parempi vaihtoehto kuin mennä kotiin, joten sinnittelin ja se palkittiin. Ei sitä voi tanssia ja murjottaa yhtaikaa, ja tanssimaan me olimme tulleet.
- Oletko sä koskaan miettinyt kotoa muuttamista? kysyin Heliltä, kun lepuuttelimme jalkojamme yhden pitkän session jälkeen.
- Arvaa vaan kuinka paljon.
- Vuokrataan yhdessä joku asunto, ehdotin, tietenkin vain puolileikilläni. En minä halunnut Helin kanssa asua sen paremmin kuin Mintunkaan. Minä halusin asua vain Jerryn kanssa, mutta hänelle nyt en voinut mennä tuollaista ehdottamaan. Vai voisinko? Jäin miettimään sitä, kun Heli vastasi:
- Vuokrataan vaan, mutta siihen menee kyllä aikaa. Eka pitää saada töitä ja säästää kokoon takuuvuokra. Ellei sitten pääse opiskelija-asuntoon, ne ei taida ottaa takuuta. Mutta turha semmostakin on hakea, ellei pääse johonkin opiskelemaan.
Huokaisin, sillä sekin tie oli siis minulta suljettu. Enhän voisi ruveta opiskelemaan mitään, ennen kuin olisin ylioppilas ja sellaista minusta ei nyt tulisi.
- Äh, ja mä kun toivoin, että sulla olisi joku halpa perintöasunto takataskussa. Mutta ehkä mutsi sittenkin otti tosissaan sen, että mullekin on ostettava asunto. Ainahan voi toivoa.

Toivomuksia, niitä riitti. Olin jokseenkin varma siitä, että äiti haluaisi lauantaina ottaa asuntokauppa-asiat uudestaan puheeksi kanssani, joten olisin mieluummin ollut menemättä kotiin ollenkaan. Kun vaihtoehtoja ei ollut, pysyttelin sitten aamupäivän sängyssäni teeskennellen krapulaista ja viestitellen Mintun kanssa tallille menosta. Kello kaksitoista viisitoista nousin, pukeuduin ratsastuskamoihin ja lähdin suoraan vessan kautta ulos.
- Mihin sä menet?
Eukko oli haukkana kimpussani.
- Tallille, sanoin.
- Meidän pitää jutella.
- Mä en nyt ehdi. Minttu odottaa jo.

Sillä erää pääsin pälkähästä ja olin valmis pysymään tallilla iltaan asti, viis nälästä ja kylmästä. Siitä ei kuitenkaan tullut niin pitkää reissua, sillä kun menimme hakemaan ruunia tarhasta, Tenttu ontui selvästi.
- Mitä híttoa? Nytkö toi luupää on potkinut sen rammaksi? huudahdin vihaisena. Se oli vasen takajalka ja se oli turvoksissa, paksu kuin halko.
- Ei se ole luupää, Minttu sanoi, mutta hyvin vaisusti ja kumartui kanssani tutkimaan vaurioita. Minä en nähnyt enkä tuntenut mitään muuta kuin kovaa turvotusta, vaikka tutkin joka sentin kavionreunaa myöten, mutta Minttu löysi sen.
- Tässä, hän sanoi kohottaen hiukan loimen reunaa. Siellä oli kohta, joka oli vielä enemmän turvoksissa ja sen keskellä oli pieni pyöreä haava. – Hokinreikä, Minttu totesi.
- Mä soitan mutsille, ilmoitin, sillä minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, mitä hevoselle pitäisi tehdä. En uskonut, että äidilläkään olisi, mikä sai minut tuntemaan hiukan vahingoniloa. Vain pikkuisen ja koska olin hänelle vihainen, muuten olin pahasti huolissani.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   29.7.11 19:06:47

Henun elämässä ei taida mikään onnistua tällähetkellä :<

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   30.7.11 00:44:31

Juu ei taida Henulla mennä kaikki ihan nappiin :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.7.11 02:17:29

Anniku missä sä paistat penskoille pullia ja Luna$i mihin sä muutit???

Päivämäärä:   30.7.11 07:13:41

Voi Henua... Just tommosten takia mun poneillani ei ole kenkiä. Ei ne kyllä niitä onneksi tarviikaan. Mä tahtoisin kovasti olla tietyssä määrin Henun asemassa... Mutta ei mulle anneta mahdollisuutta :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.7.11 14:41:03

- No mitä? äiti vastasi äreästi.
- Sun poikaystäväsi koni on potkinu Tentun päreiksi, ilmoitin.
- Mitä?
- Että sillä on jalka páskana. Voitko tulla tänne ja soittaa eläinlääkärin tai tehdä jotain, mä en tiedä mitä tehdä!
Äiti lupasi tulla saman tien, mutta tämä oli sellainen huoli, joka ei keventynyt jakamalla.
- Mitä mä teen sen kanssa? kysyin Mintulta. – Siis, tuonko mä sen sisään vai jätänkö tänne?
- Tuo sisään, Minttu sanoi harkittuaan. – Siellä sen ei ainakaan tarvitse liikkua.
- Joo, niin mäkin ajattelin.

Tenar ei vaikuttanut erityisen tuskaiselta paitsi kun yritin sormeilla ruhjetta. Silloin se luimisti korvansa ja kohotti jalkaa varoittaen, muuten se antoi minun touhuta tavalliseen tapaan. Harjasin sen ja keskityin sen jälkeen itku kurkussa rapsuttelemaan sen päätä, jonka se vastahakoisesti antoi käyttööni. Mietin, että miksi ihmeessä tämänkin oli pitänyt tapahtua tällä viikolla. Ihmisellä ei vaan voinut olla näin páska säkä kuin minulla. Minua pelotti, että jalka olisi poikki eikä Tentusta olisi enää eläjäksi.
- Mä menen hei vähän kentälle pyörähtämään tän kanssa. Tuletko sä? Minttu kysyi.
- Tulen, sanoin, sillä Tentun katseleminen oli surullista ja kaipa äitikin kohta ehtisi tänne eläinlääkärin kanssa.

En ollut ikiaikoihin nähnyt Mintun ratsastavan niin, etten olisi samalla joutunut keskittymään omaan ratsastukseeni ja kauempaa katsoen en olisi tunnistanut häntä. Hän istui paremmin ja touhusi vähemmän ja näytti kaikin puolin taitavalta. Tiesin kyllä, että hän sai välillä ratsastaa Mustaojalla, mutta en ollut tajunnutkaan, että siitä seurasi noin dramaattinen muutos ja olin kateellinen.
- Pitääkö Vesku sulle tunteja? kysyin.
- Välillä ne pyytää mut mukaan, jos se valmentaa tyttöjä, Minttu myönsi.
- Ilmaiseksi?
- No miten sen nyt ottaa, Minttu murahti ja muistin, että hän taisi siltikin olla saamapuolella, mutta silloin näin automme lähestyvän melkoista vauhtia.
- Mutsi tulee.
- Näköjään. Mene vaan sen kanssa, mä ratsastan vielä vähän.
- En mä tiedä, haluanko mä. Näkee se itsekin. Mä en halua puhua sen kanssa.

Äiti ei kuitenkaan näyttänyt enää muistavan, että meillä oli jäänyt juttu kesken. Hän kiipesi autosta kännykkä kädessään ja tuli kentän laidalle.
- Mikä sillä on? hän kysyi.
- Tää näyttäs potkasseen sitä, sanoi Minttu, joka oli pysäyttänyt Samelin aidan viereen.
- Pahastikin?
- Mene katsomaan, ehdotin ja äiti mulkaisi minua.
- Ei näköjään niin pahasti, että sua kiinnostaisi olla sen luona.
- En mä sitä pysty parantamaan, ja sä tiedät ihan hyvin, ettei se paljon piittaa lääppimisestä.
- Okei. Mennään katsomaan.

Huomasin sittenkin seuraavani äitiä talliin.
- Joko sä soitit eläinlääkärin? kysyin.
- En mä soita sitä, ennen kuin mä näen Tentun. Onko Saara täällä?
- Ei oo näkynyt, sanoin lyhyesti. Äiti tiesi kyllä, ettei Saara viikonloppuisin juuri viipynyt tallilla kuin välttämättömän, tuntien ajan aamupäivällä.
- Mäpä soitan sen tänne.
- No jos katsot kumminkin itse ensin, ehdotin. Minulla oli nykyään epämukava olo Saaran seurassa, olinhan lopettanut hänen tunneillaan käymisenkin. Tosin se oli tapahtunut jo syksyllä, kun motivaationi oli romahtanut, mutta nyt en tuntenut voivani enää palata. Ei sillä, että olisin halunnutkaan. Minulla oli tunne, että Saara piti meitä hankalina asiakkaina ja halusi meidät pois tallilta.

Äiti taisi olla samaa mieltä, sillä hän ei sanonut enempää vaan meni talliin. Tenttu päästi matalan hirnahduksen, kun kuuli äidin kutsuvan sitä ovelta ja minä tunsin mustasukkaisuuden piston. Kiittämätön elukka, sen jälkeen, kun minä olin hoitanut sitä koko viikon, se otti kontaktin äidin ääneen. Toisaalta, ehkä se oli vain iloinen, koska joku tuli talliin. Se oli jäänyt sinne yksin, sillä kaikki tuntihevoset olivat ulkona, eikä yksäriporukastakaan ollut paikalla muita kuin me. Menin ja avasin boksin oven ja osoitin jalkaa.
- Katso nyt.

Päivämäärä:   30.7.11 20:07:10

Tästä tuli kauheen melankolinen tarina just, huomasitko? Saiskos tähän millon jotain piristystä taas?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   30.7.11 20:37:08

jep vähän piristystä tännekki päin kiitos! =)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   30.7.11 21:29:13

korpeen.. :D Iihin, ei varmaan kerro monellekaan mitään mutta kumminkin (:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.7.11 15:17:03

Ja hän katsoi. Tutki koko jalan, kuten minäkin olin tehnyt, löysi ruhjeen, kuten Minttu oli tehnyt ja pyysi minua sitten kävelyttämään Tenttua käytävälle ja takaisin.
- Se ei näytä kauhean pahalta, hän päätti. – Se varaa sille.
- Mutta se ontuu! väitin vastaan.
- Niin tekee, mutta kai säkin ontuisit, jos sua ois potkastu reiteen. En mä usko, että siellä on mitään pahasti rikki.
- Ai, nyt sä olet eläinlääkäri?
- No mä en haluaisi ruveta yrittämään päivystävää kiinni tähän aikaan viikonlopusta. Mä voin kysyä Saaran mielipiteen ja jos se sanoo, että pitäisi niin mä soitan sitten.

Minä en tiennyt, mitä ajatella. Toisaalta äidin sanoissa oli järkeä, toisaalta halusin väittää vastaan.
- Tämmösten ihmisten, jotka ei tiedä mistään mitään, ei pitäisi omistaa hevosia, puuskahdin ja sain äidin ilmeen loukkaantuneeksi.
- Hyvä on! Mä pyydän Saaraa käymään täällä, kai sä siihen luotat? hän sanoi ja alkoi näpelöidä kännykkäänsä. Minun oli pakko myöntää, että se helpotti hiukan. Saara saattoi olla meille vähän viileä, mutta hän oli pitänyt hevosia vuosikymmeniä.
- Ihan sama, sanoin nyreästi, sillä tiesin, että äiti vihasi sitä sanontaa. Istuin harjapakkimme päälle, sillä tässä näytti menevän aikaa ja äiti soitti Saaralle. Kuuntelin, miten hän selitti tilanteen ja lähti sitten rehuhuoneen suuntaan. Niinpä, pitihän hevosen saada ruokansa, vaikka se ontuikin.

Minttu ja Sameli tulivat talliin ennen Saaraa ja suureksi pahastuksekseni Pertti oli heidän mukanaan. Miksei äiti ollut sanonut kutsuneensa hänetkin? Yritin vääntäytyä jaloilleni, mutta äiti ehti ennen sitä takaisin ja nähdessäni, miten hän purjehti suoraan Pertin halaukseen, minun piti vain painaa pääni alas. Hän oli naurettava!

Siitä tuli painostavan omituinen tilanne. Pertti tervehti minua ystävällisesti, mitä en ollut kuulevinani. Hän ja äiti menivät tutkimaan Tentun jalkaa ja kuiskailemaan, minä istuin paikoillani kuin olisin menettänyt liikuntakykyni ja Minttu ainoana normaalina touhusi Samelin kanssa. Katsoin, miten hän sipaisi sen satulanalusen ja loimitti sen uudelleen ja miten hän lähti viemään sitä takaisin ulos. Äiti ja Pertti jättivät Tentun rauhaan ja sitten ei ollut muuta kuin odottamista. Toivoin, että Minttu tulisi takaisin ja haluaisi lähteä kotiin. Olisin niin hänen kyydissään.

- Mitä sä mietit meidän suunnitelmista? Pertti kysyi minulta edelleen ääni sileänä ja ystävällisenä kuin kermavaahto ja katsoin häntä epäuskoisena. Kehtasi puhua minulle!
- Mä oletan mutsin kertoneen sulle ihan tarkkaan, mitä mä niistä mietin, tokaisin kuullessani Mintun palaavan sisään.
- Mutta kai sä alat tottua ajatukseen? Siinä talossa on romanttinen ullakkohuone, just sopiva nuorelle neidolle.

En voinut uskoa korviani. Tuo vanha ukko puhui minulle neidonkammareista ja minusta se kuulosti hyvin epämiellyttävältä. Tuijotin häntä inhoten, kunnes Minttu laukaisi tilanteen kysymällä uuden talon tallista. Olin kuulevinani, miten äiti ja Pertti huokaisivat helpotuksesta ja alkoivat yhteen ääneen selittää. En tiennyt, miksi Minttu oli kysynyt, olihan hän nähnyt valokuvat, ehkä vain keventääkseen tunnelmaa. Keskelle sitä selostusta Saarakin saapui. Hän meni hyvin epäluuloisen näköiseksi kuullessaan äidin selittävän siirtotallista.
- Oletteko te hommaamassa omaa tallia? hän kysyi ja äiti punastui kuin nuori morsian.
- Me harkitaan oman paikan ostamista, hän myönsi.
- Jaha, no onnea vaan sitten. Muistakaa, että teillä on kuukauden irtisanomisaika.

Virnistin itsekseni Saaran lyhytpuheiselle asiallisuudelle, mutta nousin lopultakin pakin päältä, kun hän meni tutkimaan Tenttua. Kävelytin sitä jälleen käytävälle ja takaisin Saaran katsoessa tarkkaan.
- En mä tosta huolestuisi niin paljon, että alkaisin soittaa eläinlääkäriä, oli hänen tuomionsa. – Antakaa sille kipulääkettä ja varmaan se on jo parissa päivässä parempi.
- Ei meillä ole, se syksyllä saatu meni kaikki jo sillon, äiti sanoi. – Eikö sulla olisi?
- Ei, Saara sanoi. Mietin, valehteliko hän äidille päin naamaa ja tarkoitti oikeastaan ”mulla on mutta mistäs teille saataisiin?”
- Mulla on, puuttui Pertti puheeseen ja lähti äidin seuraamana varustehuoneeseen.
- Vai aiotte te ruveta hevostilallisiksi, Saara sanoi minulle ja Mintulle.
- Noi on höpsähtäneitä enkä mä aio ruveta miksikään, tuhahdin.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   31.7.11 19:10:59

eikä Henu vois jo kertoo äidilleen tai Jerrylle et saatais vähän lisää draamaa? :D

LähettäjäCampsu 
Päivämäärä:   31.7.11 19:41:15

ite ootan samaa ku elwaen :D Lisää pätkää nytten näitte masennuspätkien keskelle.=D

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   31.7.11 20:27:17

Plääh. Nyt on ollu ihan jotenki tylsät pätkät. Jotain Äksöniä ja pideeeempiä pätkiä ;) Yllätä joskus ja laita kokonainen luku kerralla. :D

Henun olis aika vähän kasvaa aikuisemmaks. Sen pitäis joutua Hannalle vähän opettelemaan elämää ja kasvattamaan itelleen selkärankaa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.7.11 20:39:22

No tämän kerran.
--------------
67. Let’s roll
Sen viheliäisen asuntonäytön takia Jerryn ja minun tapaaminen meni jokseenkin pilalle. Olin suunnitellut jollain konstilla huiputtavani äidin vaikka tallille, jotta me olisimme saaneet olla rauhassa meillä. Tallille hän menikin, mutta Jerry ja minä saimme tyytyä sopimaan, mistä hän poimisi minut kyytiin.
- Meille ei voi mennä, siellä on näyttö, sanoin katkerasti.
- Mä olen kuulevinani, ettet sä tykkää, Jerry arveli ja pörrötti hiuksiani. Mieluummin hän olisi saanut vaikka halata, mutta ei tuokaan nyt ihan huono ollut.
- Tykkää? Mä vihaan! Ne on tehny tarjouksen siirtotallista Tuusulassa!
- Ai, missä kohden? Jerry kysyi kiinnostuen, mutta minä pudistin päätäni.
- Ei teidän suunnalla ja mä en aio muuttaa sinne. Mutta mua harmittaa, ettei me nyt voida mennä minnekään.
- Voidaanhan me mennä vaikka kahville johonkin.
- Mä oisin tykänny enemmän toisenlaisista päiväkahveista, murjotin ja sain lopultakin Jerryn suutelemaan minua. Sekään ei ollut ihan huono juttu.

Me istuimme tunnin verran Itäkeskuksessa täyteen ahdetussa kahvilassa, mikä oli pérseestä, sillä siellä ei voinut puhua mitään mielenkiintoista, kun ihmisiä oli joka suunnassa. Jerry kertoi Hannan kuulumisia niin Hangosta kuin Ahvenanmaalta ja minä olin olevinani kiinnostunut. Minä en nyt suorastaan halunnut puhua perheen perustamisesta, mutta vähän siihen suuntaan yritin keskustelua ohjata.
- Onko Hannalla omia lapsia? kysyin.
- Ei, se ei kuulemma kestä niitä, Jerry naurahti.
- Mutta onhan sillä kuitenkin sut etälapsena, huomautin. – Entäs sinä?
- Mitä minä?
- Kestätkö sä lapsia?
- En mä nyt ole sellasta miettinyt. Ei kai niissä mitään vikaa ole, kunhan ne on hiljaa ja jonkun toisen.

Täsmälleen minun mielipiteeni ja onnistuin jopa naurahtamaan ja sanomaan niin, mutta ei se, mitä olisin nyt halunnut kuulla. Liikaahan se olisi ollutkin, että Jerry olisi juuri keksinyt haluavansa minut lastensa äidiksi ja mitä pikemmin, sitä parempi. Vaihdoin puheenaihetta, jottei hän kävisi epäluuloiseksi ja kerroin Tentun jalasta.
- Kaikilla hevosenomistajilla pitäisi olla lääkekaapissa kipulääkettä, Jerry sanoi ankarasti. – Ainakin kaikilla, jotka ammatikseen pitää niitä. Mä en voi kuvitella, että sillä teidän tallinpitäjällä ei muka ole.
- Se ei ole ihan parasta a-ryhmää, myönsin.
- No sittenhän on hyvä, että te saatte sen omaan pihaan.
- Ehkei sitä tapahdu vielä moneen kuukauteen. Ehkä asuntokauppa käy huonosti, sanoin toiveikkaana, mutta siinä erehdyin pahasti. Jerry joutui lähtemään ihan liian pian ja minä jäin kauppakeskukseen kuluttamaan aikaa ja miettimään, miten hedelmättömät treffit nämä olivatkaan olleet. Mietin myös sitä, että aamulla minun pitäisi nousta, mennä kouluun ja ilmoittaa lopettavani. Sitä tuntui olevan turha pitkittää, vaikka vähän väliä joku toinen minä kuiskuttelikin, ettei minun vielä tarvinnut, eihän se vielä näkynyt. Tuskastuneena päättämättömyyteeni lähdin lopulta kotiin ja löysin sieltä innostuneen äiti-ihmisen. Joku oli tehnyt heti tarjouksen kodistamme.

- Niiden pitää vaan varmistaa huomenna pankista, että ne saa lainan, äiti hehkutti. – Mä en olisi ikinä uskonut, että tää käy näin nopeasti!
En ollut minäkään. En pahimmissa painajaisissani. Olin sanaton ja pahimmalta tuntui, ettei äiti vaan kyennyt peittämään sitä, miten riemuissaan hän oli. Luulen, ettei hän tahallaan halunnut hieroa naamaani siihen sontaläjään, että asiat etenivät nyt juuri minun mielestäni väärin, olihan hän sentään äitini ja kaiketi rakasti minua. Tai ainakin oli rakastanut ennen Perttiä.
- Kivat sulle. Minkä hintaisia asuntoja mä voin ruveta itselleni katsomaan? kysyin hyökkäävästi ja sain kuin sainkin äidin hymyn hyytymään.
- Mitä kohtaa sä et nyt ole ymmärtänyt? Sulle ei tästä potista osteta asuntoa, hän ilmoitti ja se kuulosti piiskan läpsäykseltä. Tuntuikin siltä. Menin pois.

En nähnyt mitään mieltä mennä kouluun maanantaina. Mikään ei myöskään houkutellut minua nousemaan sängystä. Pysyttelin siellä koko päivän ja samoin tiistaina. Jos edellisviikko oli ollut paha, tämä ei ollut yhtään helpompi. Olin edelleen paksuna ja sen lisäksi hevoseni oli rampa ja olisin pian koditon. Yhtä juhlaa, eikö totta?

Muutama hento valonpilkahdus kuitenkin häiritsi synkkyyttäni. Olin melkein pahoillani niistä, sillä olin aina pitänyt täydellisistä asioista, niin hyvässä kuin näköjään pahassakin, eivätkä ne loppujen lopuksi paljon valaisseet. Tentun jalka nimittäin parani ihan silmissä, vaikka Pertilläkin oli ollut kipulääkettä jäljellä vain muutamaksi päiväksi ja mikä vielä parempaa, vaikka äiti oli löytänyt meidän kodillemme ostajan, ei kaupantekoa tai muuttopäivää vielä voitu sopia. Pertin piti nimittäin myös ensin saada asuntonsa kaupaksi, eikä sillä saralla ollut näkyvissä mitään etenemistä. Nauroin ääneen kuullessani sen ja suututin äidin.
- Ei se sitä tarkoita, etteikö me muutettaisi! Ja hittoako säkin makaat täällä kaiket illat olematta mitenkään hyödyksi? Siivoa vaikka jotain!
- Mun huone on ihan tarpeeksi siisti mulle, ilmoitin.
- Häivy mun silmistäni, äiti sähähti ja alkoi kiskoa kirjoja olohuoneen kirjahyllystä. Hän oli jo tuonut muutaman laatikon töistä ja näköjään hän aikoi asua epämääräisen pätkän tulevaisuutta puoliksi pakatussa kodissa. Aloin tuntea olevani ahtaalla. Televisionkatseluiltapäivät olivat siis mennyttä, en kuitenkaan olisi voinut katsella telkkaria vaan olisin vain tuijottanut kirjalaatikoilta.

Kurjuutta, kurjuutta ja kurjuutta siis, mutta jostain syystä en sittenkään malttanut kokonaan taantua punkanpohjaan. Keskiviikkona skippasin edelleen koulun, mutta siitä syystä, että edellisviikkoinen lääkäri oli varannut minulle ajan neuvolaan. Kai hän oli nähnyt naamastani, etten itse tekisi sitä. Menin sinne jo melkein tottuneesti ja ihmetellen, että miksi se edellisviikolla oli tuntunut niin vaikealta. Minttu olisi ollut ylpeä minusta.
- Mä en ymmärrä, miksi mun pitää käydä täällä, sanoin senkertaiselle terveydenhoitajalle, joka oli taas uusi naama ja hyvin nuori.
- Mehän halutaan olla varmoja, että kaikki on kunnossa ja pysyy kunnossa, tyttö sanoi reippaasti.
- Mutta eihän me haluta, sanoin ivallisesti. Hän oli niin nuori, ettei ollut ollenkaan pelottava ja minun teki mieli kokeilla, voisinko järkyttää häntä. Onnistuin ainakin pikkuisen ja samalla tulin siihen tulokseen, että mitä minusta sitten oli koneelle kirjoitettukaan, ei siellä mainittu, etten halunnut tätä lasta.
- Mitä sä tarkotat? tyttö kysyi.
- Olenko mä sun ensimmäinen potilaasi, joka ei halua äidiksi?

Tyttö myönsi niin olevan ja minä tunsin saaneeni yliotteen. Mitä iloa minulle siitä oli, sitä en tiennyt, mutta se tuntui hyvältä ja suostuin kertomaan hänelle tilanteestani.
- Sä et ole kertonut vanhemmillesi?
- Ei niitä ole kuin äiti ja ei, en oo kertonu.
- Entä lapsen isälle?
- En sillekään. Se on armeijassa.
- Kyllä sun pitäisi. Ei ihme, että sä olet onneton, jos sä olet ihan yksin tossa tilanteessa. Läheiset voi auttaa ja tukea.
- Noinko sun oppikirjoissa sanotaan? Entä jos mutsi heittää mut kadulle ja lapsen isä antaa mulle turpiin, jos mä kerron? kysyin kiinnostuneena. Tuskin äiti minua mihinkään heittäisi eikä Jerry varmaankaan hakkaisi minua, mutta olihan se hypoteettisesti mahdollista ja varmasti oli paljon tyttöjä, joiden kohdalla oli satavarmaa, että niin kävisi.
- On olemassa ensikoteja.

Haa, ajattelin. Siinäkö oli vastaus asunto-ongelmaani? Paitsi että ei tietenkään. En minä nyt hitto vie mihinkään ensikotiin suostuisi menemään pahoinpideltyjen ja asunnottomien eukkojen ja niiden lasten sekaan.
- Sä kuitenkin seurustelet lapsen isän kanssa?

Palasin takaisin neuvolaan kuvitelmasta, jossa olin kaalin- ja lapsenkakanhajuisessa kolhoosissa, jossa oli kirkas vankilavalaistus, nukkumaanmenoajat ja tiskivuorot.
- Me ei oikeastaan seurustella, mutta kyllä me ollaan ihan hyvissä väleissä, myönsin.
- Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille. Ehkä sillä on hyviä ideoita, miten te yhdessä selviätte tästä, ja onhan sillä joka tapauksessa oikeus tietää, tyttö sanoi siniset silmät loistaen naiivia uskoa ja minun teki mieli purskahtaa räkäiseen nauruun. En kuitenkaan voinut tehdä sitä Jerrylle, olla aliarvioivinani häntä sillä tavoin.
- Kai mun pitää viimeistään siinä vaiheessa, kun se alkaa näkyä, huokaisin. Huomasin oudosti nauttivani tästä tilanteesta, niin vastenmielinen kuin se pohjimmiltaan olikin. Ainakin tuo tyttö otti minun asiani tosissaan ja mietti niitä. Puhuimme minusta ja minun asioistani, minusta huolehdittiin. Tietysti Suomessa huolehdittiin kaikista muistakin tulevista äideistä, mutta tällä hetkellä minä olin keskipiste.

Juttelimme vielä vähän aikaa ja varasimme seuraavan ajan, ennen kuin lähdin. Jotkut tytön sanomista asioista jäivät kuitenkin pyörimään mieleeni ja saivat minut mietteliääksi. Ehkä minun tosiaan pitäisi kertoa ainakin Jerrylle. Niin hyvin kasvatettu hän oli, ettei olisi ihan mahdotonta kuvitella, että hän kosisi minua.

Mintun soitto katkaisi ajatukseni. Hän halusi saattaa tietooni, että jo kaksi eri opettajaa oli kysynyt häneltä, miksen ollut koulussa.
- Koska mä aion lopettaa koulun, siksi, sanoin.
- Et kai sä nyt hullu ole? Eihän tässä nyt ole enää kuin pari hassua kuukautta!
- Mä en hei aio viettää lakkiaisia äitiysmekossa.
Kuulin muutamia änkyttäviä ähkäisyjä, kuin Minttu olisi aloittanut erilaisia lauseita ja lopettanut ne ennen kuin aloittikaan.
- Yritä nyt hei pistää asiat oikeisiin mittasuhteisiin, hän sanoi lopulta. – Koska sä sitten aiot kirjottaa? Tiedäthän sä, että sä joudut kirjottamaan uudestaan kaiken, ellet sä nyt hoida sitä loppuun?

Tiesin, mutta olin unohtanut sellaisen pikkuseikan. Dämn.
- Musta ei sitten taida tulla ylioppilasta. So what.
- Henriikka! Hei, sä olet hullu, jos sä tässä vaiheessa lopetat kesken!
- No ehkä tää katsotaan tarpeeksi painavaksi syyksi.
- Eikä takuulla katota! Sä pilaat elämäsi!
- Täältä katsoen se on aika lailla pilalla jo. Menköön mausteena loputkin.

Minua huvitti kiusoitella Minttua sillä tavalla, mutta pian hän joutui lopettamaan, sillä välitunti oli lopussa. Niinpä tosiaan, hän oli koulussa.
- Nähdäänkö joku ilta? kysyin, sillä tunsin olevani väsynyt halaamaan sänkyäni. Itse asiassa tunsin juuri nyt olevani aika tarmokas. Ainakin elämässäni nyt tapahtui asioita, joskin ne olisivat voineet olla mukavampaa sorttia.
- Nähdään vaan! Haluatko sä, että mä tulen teille koulun jälkeen? Minttu kysyi.
- Tule vaan, sanoin.

Jatkoin matkaani kohti kotia ja tajusin kohta käveleväni koulun ohi. Miksi en saman tien kävisi rehtorin luona? Tarmokas olo ei ollut vielä kadonnut ja tuntui houkuttelevalta tehdä jotain konkreettista elämälleni. Ellei kaikki puhti kuluisi reksin luona, laittaisin sen jälkeen Jerrylle viestin, missä kysyisin seuraavaa tapaamistamme. En sanoisi, että meidän on puhuttava, sillä se kuulosti niin pahaenteiseltä, mutta yrittäisin muuten tehdä selväksi, että hänen seuraava vapaansa oli minun.

Koulu tuntui hiljaiselta ja kuolleelta näin keskellä päivää ja siellä kaikui. Askeleideni ääni seurasi minua, kun nousin puoli kerrosta ylöspäin pääovelta ja lähestyin rehtorin kansliaa, joka oli opettajanhuoneen yhteydessä, mutta jonne oli oma sisäänkäynti. Koputin ovelle ennen kuin ehdin ruveta empimään, mutta ehdin jo melkein menettää sisuni, ennen kuin ovi avattiin. Rehtorimme oli vanhahko nainen, joka oli aikaisemmin ollut käsityönopettaja, joten en ollut ollut hänen oppilaansa vuosiin. Hän muisti silti nimeni ja mietin, oliko minusta puhuttu opettajainhuoneessa. Sieltä hän näytti olevan tulossa, sillä ovi sinne oli auki ja näin muutamien opettajien kurkistavan uteliaina sieltä.
- Henriikka Peltonen.
- Niin. Mulla on asiaa. Jos sulla on aikaa, lisäsin kohteliaasti. Käsityö ei ollut minun heiniäni, enkä pahemmin pitänyt koko omanarvontuntoisesta eukosta, mutta minulla oli varsin aikuinen olo.
- Tule sisään, reksi sanoi ja kävi vetämässä kiinni opettajanhuoneen oven. Tottelin ja avasin takkini napit. Hänen pöytänsä edessä ei ollut tuolia – kai puhuteltavien oppilaiden oletettiin seisovan – mutta seinän vierellä oli yksi. Otin sen ja istuin.

- Mä aion lopettaa koulun, sanoin vastaukseksi kysyvään katseeseen. Olin Mintun puhelun jälkeen jo ehtinyt hioa selityksiäni ja vastalauseitani, mutta tuo käppänä ei ollut ollenkaan yhtä hämmästynyt.
- Jaha. Mistäs sulle tuli semmonen mieleen? Ethän sä nyt mikään huippuoppilas ole ollut, mutta sulla on kaikki mahdollisuudet saada kirjoitukset läpi tänä keväänä, ja kurssejahan sä saat suorittaa vielä seuraavan vuodenkin, hän sanoi rohkaisevasti. Minä haukoin henkeäni. Tuo nyt oli aika törkeätä!
- En mä sen takia, ettenkö luulisi pärjääväni, sanoin jäykästi.
- Ai? Mutta miksi ihmeessä sitten, tässä vaiheessa? reksi kysyi ja näytti hämmästyneeltä.
- Mulla on henkilökohtaisia syitä.

Nainen katsoi minua ja olin näkevinäni hänen aivojensa raksuttavan. Äkkiä en halunnutkaan hänen päätyvän oikeaan lopputulokseen.
- Me muutetaan, sanoin nopeasti.
- Ahaa! Mutta onpa teillä ikävä ajoitus. Etkö sä mitenkään voisi jatkaa tätä lukukautta loppuun asti täällä? Tässä vaiheessa abivuotta on vaikea vaihtaa lukiota.
- Mun mielipidettä ei juurikaan ole kysytty, sanoin katkerasti. – Äiti on löytänyt uuden miehen, eikä ne näköjään malta odottaa. Meidän asuntokin on jo myyty.
- Mutta se on ikävää.

Se kuulosti vilpittömältä, mutta kun rehtori alkoi kysellä, mihin lukioon sitten siirtyisin, hermostuin.
- En mä ole vaihtamassa koulua, mä aion lopettaa tähän ja sillä hyvä.
- Mutta eikö sulla ole ketään sukulaista täällä? Sellaista, jonka luona sä voisit asua loppukevään?
- Ei, meidän suku asuu kauempana.
- Harkitse nyt vielä vähän aikaa. Sä taidat vaan haluta näpäyttää äitiäsi, mutta se ei ole fiksua, jos sä aiot tehdä sen oman elämäsi kustannuksella.

Siinä kohden olin hyvin hilkulla lipsauttaa oikean syyn, mutta sain pidettyä suuni kiinni. Minulla oli vankka epäilys siitä, että opettajanhuone oli pahempi juorupesä kuin edes luokka. Äidin Sirpa-sisko oli opettaja ja olin kuullut hänen juttujaan tarpeeksi.
- Mä olen harkinnut, sanoin jäykästi ja reksi huokaisi.
- Mikäs siinä sitten, jos sä olet varma. Tarvitsetko sä jonkun todistuksen?
- Mihin?
- Vaikka työvoimatoimistoon. Kelalle, jos sä saat opintorahaa.
- En mä tiedä. Ei kai semmosesta haittaakaan ole, arvelin ajatellen, että sellainen olisi somaa läväyttää äidin nenän eteen. Katso, mitä sait minut tekemään. Katso, miten pilasit elämäni.
- Sovitaan niin, että mä teen ne sulle maanantaiksi ja samoin todistuksen sun suoritetuista kursseista. Sillä tavalla sä saat vielä viikonlopun yli aikaa harkita.
- Mä en tarvitse harkitsemisaikaa, sanoin ja nousin seisomaan, mutta tavallaan oli helpottavaa, kun ovi jäi kuvaannollisesti raolleen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.7.11 20:52:12

Mun täytyy myöntää, että mua ei enää innosta tää juttu samalla tavalla ku ennen ton vauvan takia :( mä en tykkää vauvoista, enkä halua et Henu saa vauvan! :( Taidan pitää parin viikon tauon ja tulla sen jälkeen kattomaan, että mikä on tilanne.

Lähettäjä: hih! 
Päivämäärä:   31.7.11 21:10:27

Mun mielestä tää taas on nyt just paras! :D

Päivämäärä:   31.7.11 21:58:02

Mä oon tietyllä tapaa ylpeä Henusta. Se on kovin rohkea! Mä olen myös joutunut käymään reksille sanomassa, että lopetan koulun :D.

Mutta mä tahtoisin piakkoin lisää taas?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   1.8.11 14:59:48

huippua miten pitkä pätkä!! =) voiku Henu ei nyt heittäis koko lukiota hukkaan, eikai tossa vaiheessa pitäs olla enää edes ku kirjotukset? Ei me mun mielestä ainakaan abiristeilyn jälkeen käyty koulussa tyyliin ku kirjotukissa enää :D mut voi olla et muistan väärinki

Lähettäjäsalamiseepra 
Päivämäärä:   1.8.11 16:43:52

tää on ihan mahtava, vauvajutut vaan parantaa koko tarinaa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.8.11 16:46:03

68. Julkistuksia
Viikonloppuun mennessä ajattelin, että onneni taisi olla kääntymässä. Pikkuasioissa tietenkin vain mutta kuitenkin. Tenttu oli jo oikein hyvässä kunnossa, vaikka jalka olikin vielä jäykkä ja Minttu ja minä olimme erityisen lämpimissä väleissä. Jerry oli tulossa lomalle ja oli luvannut ajaa suoraan meille perjantaina, sillä tadaa, äiti aikoi viedä Pertin mummolaan näytille ja he palaisivat vasta lauantaina tai mahdollisesti jopa sunnuntaina. Minusta ajatus oli naurettava ja sanoinkin sen.
- Mitä sä häiritset vanhan ihmisen rauhaa raahaamalla jonkun perskärpäsen sen nähtäväksi? Vai haluaako Pertsukka nähdä, mitä sulla mahdollisesti on perittävää, kun mummo kuolee?
- Älä ole inhottava! Tietysti mummo haluaa tavata miehen, jonka kanssa mä olen muuttamassa yhteen, äiti sanoi vihaisesti.

Haluisikohan mummo nähdä myös miehen, jolle hänen tyttärentyttärensä odotti lasta? Kysymys tuli niin odottamattomana, valmiina ja täydellisenä mieleeni, että se melkein samalla vauhdilla lähti suustani, mutta ehdin sentään estää. Epäilin, että se olisi voinut jopa saada äidin perumaan reissunsa.
- Kai sä olet muistanut kertoa Pertsukalle, että Kirsti ja Sakari tulee saamaan mummon tilan? kysyin sen sijaan.
- Ei tässä nyt olla mitään perintöä katsastamassa, äiti sanoi, mutta näin ilokseni pientä epävarmuutta tavassa, jolla hän puristi huulensa yhteen. Ha!

Joka tapauksessa he lähtivät perjantaina heti töidensä jälkeen ja minä kävin aikaa tappaakseni tallilla odottaessani iltaa ja Jerryn tuloa. Toivoin vähän tapaavani Iiran siellä, mutta oikeastaan oli hyvä, etten tavannut. Olin vielä sen verran kiukkuinen siitä, miten äiti ja Pertti etenivät suunnitelmissaan täysin huomioimatta minun mielipiteitäni, että siitä olisi saattanut valua yli, enkä enää halunnut riidellä Iiran kanssa. Tämä juttu ei ollut loppuun käsitelty ja saattaisin tarvita tukijoukkoja.

Tenar näytti täysin tyytyväiseltä tarhassaan Samelin kanssa, enkä viitsinyt edes raahata sitä talliin harjattavaksi. Sen verran näin sen liikkuvan, että näin ontumisen ainakin käynnissä kadonneen, eivätkä ne nyt innostuneet sen vikkelämmin liikkumaan. Laitoin ruoat valmiiksi pikku ämpäreihin varustehuoneeseen ja lähdin kotiin suihkuun. Jerry pääsisi lähtemään viimeistään kuudelta eli ennen kahdeksaa hän olisi meillä, jos kävisi Mustaojalla vaihtamassa vaatteita. Jos hän pääsisikin aikaisemmin ja tulisi suoraan Lahdesta, hän saattaisi tulla ihan mihin aikaan tahansa. Olin miettinyt, suunnitellut ja päättänyt, että jättäisin kertomisen aamuun. Minusta se oli oikeudenmukaista, itseäni kohtaan siis. Enhän voinut tietää, mitä sitten tapahtuisi ja kaiken varalta halusin vielä yhden huolettoman onnellisen yön.

Pesin, kuivasin, föönasin ja rasvasin vain kohdatakseni vaateongelman. Vatsani ei oikeasti voinut olla vielä niin paljon isompi kuin pari viikkoa sitten, mutta minusta se näytti jo valtavalta. Ainakin se oli ihan liian pömppö niihin mustiin trikoovaatteisiin, joista Jerry oli viimeksi niin pitänyt. Tunsin voimatonta raivoa katsellessani niitä peilin kautta. Minulla oli ollut niin hyvä kroppa ja nyt se oli mennyttä! Se sai minut melkein karjumaan ääneen ja ellen olisi vielä tarvinnut peiliä, olisin saattanut rikkoa sen. Olisi äidillä ollut yksi esine vähemmän muutettavana.

Lopulta valitsin vanhat farkut, joiden oli tarkoituskin roikkua vähän löysinä lantiolla ja paidan, joka oli seksikäs siksi, että se valahti väistämättä alas jommaltakummalta olkapäältä eikä sen takia, että se olisi mennyt pitkin pintaa. Olin meikkaamassa ja olin onneksi ehtinyt puuteroida edelleenkin suihkun jäljiltä punoittavan nokkani, kun ovikello soi ja Jerry tuli. Menin avaamaan oven ja väistyin sivummalle, jotta hän sopisi sisään.
- Hei muru, sanoin pehmeästi.
- Oletko sä yksin? Jerry kysyi.
- Jep. Mutsi ja Persus Ensimmäinen on vähintään Heinolassa jo.
- Hyvä, Jerry sanoi ja kaappasi minut syliinsä. Olin vähällä sulaa siihen, vaikka hänen takkinsa oli kylmä. Hänen huulensa olivat kuitenkin lämpimät ja hiuksensa silkinsileät, kun käteni eksyi niihin.
- Poikakulta. Musta näyttää, että sä olet puutteessa, sanoin ja kuulin, miten ääneni kihisi pidäteltyä naurua.
- Äh, ei… Jerry sanoi irrottautuen nopeasti ja minusta näytti, että hän punastui hiukan, mutta eteinen oli sen verran hämärä, etten voinut olla varma.
- No ihan sama, mä olen ainakin, ihan vaan tiedoksenne, ilmoitin. – Mutta jos nyt ensin otat takin pois. Syötäiskö me jotain? Mä en kyllä tiedä, onko täällä mitään muuta kuin pakkasessa, en oo ehtiny…
- Tutkitaan se asia vähän myöhemmin, jooko? Jerry sanoi. Hän oli potkaissut kenkänsä pois ja ripustanut takkinsa naulakkoon ja kääntyi taas halaamaan minua.

Peruutin askel kerrallaan kohden omaa huonettani kiskoen Jerryä perässäni ja sydämeni hakkasi hullun lailla. Olin kompastua kynnykseeni, mutta onneksi Jerry piti minusta kiinni ja ohjasi minut sängylleni. Suhteellisen hyvässä järjestyksessä romahdimme sen päälle rutistaen toisiamme kuin pelastusrengasta, huulet kiinni toisissaan ja kädet jo uteliaina paitojen alla.

Lähettäjä: roosaa-- 
Päivämäärä:   1.8.11 17:37:56

Taas pitäisi saada apua noiden aikaisempien tarinoiden suhteen, eli onko missä on jatkoa noille mustaojan myöhemmät- sivuilla oleville tarinoille ? Kun mä oon taas ihan pihalla näistä.

Hyvä pätkä muuten !

Päivämäärä:   1.8.11 17:40:39

iiik! :D
ihania pätkiä!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   1.8.11 17:41:13

eikä! nyt jännittää et mitä aamulla tapahtuu ku Jerry saa tietää :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.8.11 18:16:00

roosaa--, niiden jälkeen ei ole muuta kuin tämä.

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   1.8.11 19:17:44

Aamulla ei varmasti käy hyvin

Päivämäärä:   1.8.11 20:51:36

pöntöt, jerry huomaa sen mahan jo kun paita lähtee...

Päivämäärä:   1.8.11 21:02:44

niinpä :/ Vähän piristystä tähän?

Päivämäärä:   1.8.11 21:37:01

minä veikkailen samaa kuin tripi! jännää, tuskin malttaa ootella huomiseen. :)

Päivämäärä:   1.8.11 23:38:31

Mäkin oon sitä mieltä, että Jerry havaitsee masun jo, kun se ottaa Henulta paidan pois... Tahtoo tietää mitä tapahtuu seuraavaksi!

Lähettäjä: hemppa 
Päivämäärä:   2.8.11 00:02:20

Mulla on vähä menny maku tähän tarinaan, ku se vauva tuli kuvioon. Muut kohdat luen innolla, mutta nuo vauvakohdat........... ei nappaa, ei.

Päivämäärä:   2.8.11 13:20:17

Mä oon kade Henulle... Piti käydä ihan lekurissa asti varmistamassa mun oireet, ja niidenkin testi sanoi negaa. Jumankauta miten voi verinäytteenotto sattua! Meni ranteesta sormiin ihan tunnottomaks ja puutuneeks käsi, ja nyt vielä vajaan 2h jälkeenkin on sellanen...

Toivottavasti nää oireet nyt viimesellä lähtis sitte... Inhottaa meinaan kun on oireita, mutta ei selitystä...

Päivämäärä:   2.8.11 14:27:42

hohhoijjaa mitäköhä henun äiti sanoo ku henu kertoo sille entäs sit jerry?!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.11 15:40:07

Sitten en vaan voinut jatkaa. Ehkä se oli jokin etiäinen, joka näki Jerryn vihaisena ja harhaanjohdettuna tai ehkä se oli omatunto tai jotain sentyyppistä. Siirsin käteni Jerryn olkapäille ja kohottauduin hieman.
- Kuule, sanoin. – Mulla on asiaa.
- Ai? Jerry sanoi ja katsoi minua. Miten kaunis hän olikaan, ja miten onnekas minä, kun olin saanut nauttia hänestä jo niin monesti.
- Joo. Mä olen raskaana, sanoin nopeasti ennen kuin rohkeuteni pettäisi. Jerry jähmettyi siihen paikkaan ja tuijotti minua kasvava kauhu silmissään. Katsoin rauhallisesti takaisin, sillä mitäpä muutakaan olisin voinut tehdä.
- Raskaana? hän toisti.
- Niin. Vauva. Sun.
- Mun?
Saatoin antaa anteeksi toistelun, sillä saatoin kuvitella, miltä hänestä tuntui ja olin pahoillani, että minun sanani olivat aiheuttaneet sen.
- Niin, sanoin anteeksipyytävästi.

Jerry nousi hitaasti istumaan ja seurasin esimerkkiä. Hän nosti kätensä ohimoilleen ja siitä hiuksilleen niin, että kun hän irrotti ne, hän näytti hiukan peikolta. Hyvin pelästyneeltä peikolta.
- Vauva?
Nyökkäsin, sillä minusta toistelua oli tarpeeksi ilman, että minäkin jatkoin sitä.
- Oletko sä varma?
- Mulla on kuva. Ultrakuva. Haluatko sä nähdä?
- Eikä.
Jerry nousi seisomaan ja käveli ikkunan luo. Sitten hän kääntyi ja käveli ulos huoneesta. Pelästyin tietenkin, että hän kävelisi suoraa päätä ulos, mutta hän palasikin hetken kuluttua. Ilmeisesti huoneeni oli vaan liian pieni miettimiseen.
- Oletko sä varma, että se on mun? hän kysyi.

Kysymys oli oikeutettu ja olin osannut odottaa sitä. Silti se satutti, mutta en näyttänyt sitä vaan katsoin häntä vakaasti silmiin.
- Mä en ole ollut kenenkään muun kuin sun kanssa sen jälkeen, kun mä näin sut ensimmäisen kerran, sanoin. Jerry kääntyi ja meni taas pois, mutta pysähtyi ovellani.
- Etkö?
- En, sanoin vakuuttavasti ja tuijotimme toisiamme lyhyen hetken. Sitten Jerry mutisi jotain eijumalaudan tapaista ja meni taas pois. Kuulin oven käyvän, mutta se oli parvekkeen ovi, ei ulko-ovi, joten nousin kunnolla istumaan ja oioin vaatteeni. Hän palasi joidenkin minuuttien kuluttua.
- Oletko sä ihan varma?

Olisin antanut paljon, jos olisin voinut väittää kaikkea erehdykseksi, mutta en voinut muuta kuin nyökätä. Tunsin niin syvää sääliä Jerry-parkaa kohtaan, että minua melkein itketti. Hän meni taas, mutta palasi pian ja istui tuolille, joka oli kampauspöytäni edessä.

- Mitä sä haluat tehdä? hän kysyi.
- Mun haluamisilla ei nyt ole väliä.
- Miten niin?
- Siten niin, että jos mä olisin voinut tehdä abortin, mä olisin tehnyt sen, enkä ois vaivannu sua koko asialla. Mutta se on jo liian iso. Se tapahtui sillon, kun me oltiin siellä uimarannalla sun autossa, muistatko sä?
- Siitähän on ikuisuus, Jerry sanoi mietittyään hyvän aikaa. – Mistä sä tiedät?
- Koska neuvolassakin sanottiin niin.

Seurasi pitkänpuoleinen hiljaisuus, jota en uskaltanut katkaista, mutta lopulta ojensin käteni Jerryä kohden. En tiennyt, halusinko lohduttaa häntä vai halusinko hänen lohduttavan minua, mutta hän tarttui siihen, jotenkin hajamielisen oloisesti tosin.
- Oletko sä kertonut sun äidille? hän kysyi.
- En. Sillä on ihan tarpeeksi miettimistä omissa asioissaan, eikä tää sille kuulu.
- Ai, Jerry sanoi ja hiljaisuus palasi takaisin. Pohdin, uskaltaisinko pyytää häntä viereeni, mutta en ehtinyt päättää, kun hän nousi seisomaan.
- Lähdetään meille, hän sanoi. Yllätyin.
- Teille Mustaojalle?
- Se on ainoo meille mitä mä tiedän.
- Niin tietysti, tiuskaisin. Ei hänen tarvinnut pitää minua hölmönä vain, koska olin yllättynyt.
- Tuletko sä mukaan?
- Haluatko sä, että mä tulen? kysyin aavistuksen loukkaantuneena. Missään vaihtoehtoisessa käsikirjoituksessa en ollut osannut kuvitella, että Jerry juoksisi suoraa päätä äitinsä helmoihin.
- Tietysti.

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   2.8.11 16:19:55

Voi kun osaisin kommentoida jotain järkevääkin Sennnu sun teksteistä, mutta kun en vaan osaa. Kirjoitusvirheitä en löydä, kirjoitusasu on täydellistä, juoni suorastaan kiduttavan jännittävää ja etenemisnopeus on juuri sopiva. Vaikka mieluustihan sitä lukis kaikkimullehetityylillä, mutta kun tätä ei kerran kirjana saa, niin tää on sit toisiks paras vaihtoehto.

Tuntuu tyhmältä julkasta tälläsiä hehkutusviestejä, mut muuhunkaan en pysty. Mutta voi apua, mä kuolen. Mihin kohtaan taas jätit. Iltapalaa, aamupalaa, yöpalaa, jotain palaa... Mä en kestä odottaa, mitähän Jessi sanoo?

Lähettäjä: Mirage 
Päivämäärä:   2.8.11 16:27:29

Olipas mukava lukutuokio, tai lukutunnit kun luin alusta saakka tämän tarinan. Mielipiteet Jerrystä ja Henriikasta heittäneet vähän väliä. :D

Erittäin hyvin kirjoitettu ja mukaansa tempaavaa tarinointia. Ehdottomasti luen jatkossakin! Ja täytyy tutustua myös muihin tarinoihisi.

Päivämäärä:   2.8.11 16:29:45

O-ou!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   2.8.11 16:30:26

aww Jerry on ihana =) voin vaan kuvitella et miten Jessi reagoi :D

Päivämäärä:   2.8.11 17:04:11

nyt oli sellanen päivä ja sellanen pätkä että me tarvitaan kaikki vähän lisää.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   2.8.11 17:47:12

tripi// olen samaa mieltä! lisää kiitos. täälläkin yksi joka menossa lääkäriin... *huokaus* ehkä samalla mielellä ku henu..

Lähettäjä: omppo 
Päivämäärä:   2.8.11 18:02:16

Me tarvitaan lisää:)

Päivämäärä:   2.8.11 18:04:22

tripille ääni täältäkin! Ikäväikävä päivä tänään :<

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   2.8.11 18:18:11

Nyt Henu muuttaa kuitenki Mustaojalle, ku eihän se ite sitä vauvaa osaa hoitaa :D vai pääseekö Jerry jo pian pois armeijasta?

Lähettäjä: hih! 
Päivämäärä:   2.8.11 18:19:41

Lähettäjä: omppo
Päivämäärä: 2.8.11 18:02:16

Me tarvitaan lisää:)

Niimpä!!

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   2.8.11 18:21:00

Tai sitten Jessi kirjottaa sille lääkärinä lapun, jossa sanoo että Henun on saatava abortti ;)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   2.8.11 18:27:31

en voi kuvitella että Jessi vois ikinä tappaa vauvaa :D varsinkaan omaa lapsenlastaan, vaikka aluksi voi olla et se tuntee murhanhimoa Henua kohtaan :D:.D

Päivämäärä:   2.8.11 18:37:55

Jessi ja murhanhimo ei oikein sovi yhteen, mun mielestä. Jos olis Hanna kohteena ja mentäis ajassa reippaasti taaksepäin ni sitten toki! :D Mutta jotenkin en osaa kuvitella Jessiä murhanhimosena Henua kohtaan. :D

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   2.8.11 18:38:51

musta tuntuu et jessi pienen järkytyksen jälkee on iha kauhee ilone (; varmaan sanoo vaa et se on liia nuori lapsenlapsille tai jotai :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.11 19:04:09

Apua, mikä vauvabuumi täällä(kin) on! :x Toivottavasti ette pistä sitä mun syyksi...
-------------
Sitten en vaan voinut jatkaa. Ehkä se oli jokin etiäinen, joka näki Jerryn vihaisena ja harhaanjohdettuna tai ehkä se oli omatunto tai jotain sentyyppistä. Siirsin käteni Jerryn olkapäille ja kohottauduin hieman.
- Kuule, sanoin. – Mulla on asiaa.
- Ai? Jerry sanoi ja katsoi minua. Miten kaunis hän olikaan, ja miten onnekas minä, kun olin saanut nauttia hänestä jo niin monesti.
- Joo. Mä olen raskaana, sanoin nopeasti ennen kuin rohkeuteni pettäisi. Jerry jähmettyi siihen paikkaan ja tuijotti minua kasvava kauhu silmissään. Katsoin rauhallisesti takaisin, sillä mitäpä muutakaan olisin voinut tehdä.
- Raskaana? hän toisti.
- Niin. Vauva. Sun.
- Mun?
Saatoin antaa anteeksi toistelun, sillä saatoin kuvitella, miltä hänestä tuntui ja olin pahoillani, että minun sanani olivat aiheuttaneet sen.
- Niin, sanoin anteeksipyytävästi.

Jerry nousi hitaasti istumaan ja seurasin esimerkkiä. Hän nosti kätensä ohimoilleen ja siitä hiuksilleen niin, että kun hän irrotti ne, hän näytti hiukan peikolta. Hyvin pelästyneeltä peikolta.
- Vauva?
Nyökkäsin, sillä minusta toistelua oli tarpeeksi ilman, että minäkin jatkoin sitä.
- Oletko sä varma?
- Mulla on kuva. Ultrakuva. Haluatko sä nähdä?
- Eikä.
Jerry nousi seisomaan ja käveli ikkunan luo. Sitten hän kääntyi ja käveli ulos huoneesta. Pelästyin tietenkin, että hän kävelisi suoraa päätä ulos, mutta hän palasikin hetken kuluttua. Ilmeisesti huoneeni oli vaan liian pieni miettimiseen.
- Oletko sä varma, että se on mun? hän kysyi.

Kysymys oli oikeutettu ja olin osannut odottaa sitä. Silti se satutti, mutta en näyttänyt sitä vaan katsoin häntä vakaasti silmiin.
- Mä en ole ollut kenenkään muun kuin sun kanssa sen jälkeen, kun mä näin sut ensimmäisen kerran, sanoin. Jerry kääntyi ja meni taas pois, mutta pysähtyi ovellani.
- Etkö?
- En, sanoin vakuuttavasti ja tuijotimme toisiamme lyhyen hetken. Sitten Jerry mutisi jotain eijumalaudan tapaista ja meni taas pois. Kuulin oven käyvän, mutta se oli parvekkeen ovi, ei ulko-ovi, joten nousin kunnolla istumaan ja oioin vaatteeni. Hän palasi joidenkin minuuttien kuluttua.
- Oletko sä ihan varma?

Olisin antanut paljon, jos olisin voinut väittää kaikkea erehdykseksi, mutta en voinut muuta kuin nyökätä. Tunsin niin syvää sääliä Jerry-parkaa kohtaan, että minua melkein itketti. Hän meni taas, mutta palasi pian ja istui tuolille, joka oli kampauspöytäni edessä.

- Mitä sä haluat tehdä? hän kysyi.
- Mun haluamisilla ei nyt ole väliä.
- Miten niin?
- Siten niin, että jos mä olisin voinut tehdä abortin, mä olisin tehnyt sen, enkä ois vaivannu sua koko asialla. Mutta se on jo liian iso. Se tapahtui sillon, kun me oltiin siellä uimarannalla sun autossa, muistatko sä?
- Siitähän on ikuisuus, Jerry sanoi mietittyään hyvän aikaa. – Mistä sä tiedät?
- Koska neuvolassakin sanottiin niin.

Seurasi pitkänpuoleinen hiljaisuus, jota en uskaltanut katkaista, mutta lopulta ojensin käteni Jerryä kohden. En tiennyt, halusinko lohduttaa häntä vai halusinko hänen lohduttavan minua, mutta hän tarttui siihen, jotenkin hajamielisen oloisesti tosin.
- Oletko sä kertonut sun äidille? hän kysyi.
- En. Sillä on ihan tarpeeksi miettimistä omissa asioissaan, eikä tää sille kuulu.
- Ai, Jerry sanoi ja hiljaisuus palasi takaisin. Pohdin, uskaltaisinko pyytää häntä viereeni, mutta en ehtinyt päättää, kun hän nousi seisomaan.
- Lähdetään meille, hän sanoi. Yllätyin.
- Teille Mustaojalle?
- Se on ainoo meille mitä mä tiedän.
- Niin tietysti, tiuskaisin. Ei hänen tarvinnut pitää minua hölmönä vain, koska olin yllättynyt.
- Tuletko sä mukaan?
- Haluatko sä, että mä tulen? kysyin aavistuksen loukkaantuneena. Missään vaihtoehtoisessa käsikirjoituksessa en ollut osannut kuvitella, että Jerry juoksisi suoraa päätä äitinsä helmoihin.
- Tietysti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.11 19:05:02

Sori, tässä siis.
----------
Se paransi tilannetta jonkin verran jo nousin myös seisomaan. Oikeastaan ajatus ei ollut hullumpi. Mustaoja oli kuitenkin ihan omanlaisensa yhteisö ja tajusin, että vaikka olin käynyt siellä jo monesti, tämä kerta tulisi olemaan ihan toisenlainen. Nyt minäkin kuuluin sinne, ainakin pikkuiselta osin. Muistin, miten kaipaavasti Lisko oli puhunut paikasta.

Matka sujui hiljaisenpuoleisesti, mutta vaihdoimme sentään muutaman sanan niin, ettei tunnelma päässyt liian painostavaksi. Siihen nähden, miltä minusta oli tuntunut saadessani tietää, Jerry näytti ottaneen uutisen suorastaan loistavasti, mutta tietenkään asia ei koskettanut häntä ihan yhtä syvältä, jos nyt sopi vääntää puujalkavitsiä. Ja miksei olisi sopinut, kaikki piristys oli tervetullutta.
- Mitähän ne sanoo, kysyin, kun olimme jo melkein perillä.
- Se selviää pian.
- Ei kai sun siskot oo kotona? kysyin, sillä se asia vaivasikin minua enemmän. Vanhemmat olivat lähtökohtaisesti aikuisia ja järkeviä, mutta sisarista ei tiennyt.
- Ei ne varmaan tähän aikaan perjantaista. Tai en mä tiedä Dannista ja Alissasta, jos ne on päättäny tulla viikonlopuksi. Mitä sitten?
- Musta ois jotenkin miellyttävämpää, jos ne ei ois.
- Totta, Jerry myönsi ja kääntyi Mustaojan pihaan. Vatsaani alkoi äkkiä vääntää jännityksestä, mutta ei kai se mikään ihme ollut. Kun Armi tapansa mukaan hyökkäsi pimeydestä luoksemme, olin ihan vähällä päästää huonot housuihin.
- Iltatalliaika. Mennään me sisään odottamaan, Jerry sanoi.
- Onko ne molemmat siellä? kysyin tarkoittaen Veskua ja Jessiä.
- Voi olla tai voi olla olematta. Kohtahan sen näkee.

Koira ei pyrkinyt kanssamme sisään vaan lähti laukkaamaan takaisin tallille. Eteisessä, keittiössä ja olohuoneessa oli valot ja keittiöstä leijui valloittava tuoksu.
- Haa, pannaria, Jerry ilahtui. Minusta se oli jotenkin hullua. Tyypistä oli tulossa isä ja hän ilahtui pannukakusta. Minua tuoksu ei saanut nälkäiseksi vaan paremminkin pahoinvoivaksi. Jännittynyt mahani ei pitänyt ajatuksesta, että sinne tungettaisiin ruokaa.
- Mitä me tehdään? kysyin.
- Kermavaahtoa, Jerry sanoi kurkistettuaan uuniin.
- En mä sitä tarkottanut.
- No mutta sitä me voidaan silti tehdä.

Istuin keittiön pöydän ääreen ja katsoin, miten Jerry etsi kulhon, kermapurkin ja vatkaimen. Hän tuntui olevan enemmän kotonaan niiden kanssa kuin itse olisin ollut. Ei huono. Kun hän työnsi kulhon jääkaappiin, ovi kävi ja tunsin jäykistyväni. Nyt se alkaisi.
- Hellurei, mikä yllätys täällä on? Jessi sanoi iloisesti ja varvisti taputtamaan Jerryn päälakea, ennen kuin huomasi minut. – Ja toinenkin yllätys. Hei.
- Hei, sanoin, vaikken selvästikään ollut yhtä iloinen yllätys kuin Jerry. Kohta olisin takuulla vielä viheliäisempi.
- Joko se on valmista? kysyi Vesku, joka tuli perässä.
- Me tehtiin kermavaahtoa, Jerry ilmoitti. – Ja sitten… hän hapuili äkkiä sanoja ja katsoi minua kuin apua anoen, mutta en minäkään saanut mitään ulos. En osannut valita sanoja. Pitäisikö minun sanoa, että minä olin raskaana vai että me saisimme vauvan? Mitähän Jerry sanoisi?

- Me… äh. Teistä tulee isovanhemmat, hän kakaisi lopulta kiertäen tyylikkäästi sekä minun syyttämiseni että meidän yhteenliittämisemme. Se oli oikeastaan kiinnostavaa. Jessi ja Vesku katsoivat ensin toisiaan ja sitten minuun. Heidän ilmeensä olivat melkein identtisen pöllähtäneet. Sitten he tarttuivat kiinni toisistaan ja tunsin kateuden pistoksen. Minäkin olisin mielelläni ottanut tukihalauksen, mutta Jerry vain seisoi paikallaan.

Lopulta Jessi sai suunsa auki.
- Oho. Yllätys, etten sanoisi. Mitä jos mentäisiin ja istuttaisiin alas, hän sanoi nyökäten olohuoneen suuntaan. Tottelimme kaikki. Jessi ja Vesku istuivat toiselle sohvalle ja Jerry sentään minun viereeni toiselle. Tunsin säälittävää iloa, kun hän tarttui käteeni.
- Uskallanko mä olettaa, ettei tää ollut ihan suunniteltu juttu? kysyi Vesku.
- Ei tietenkään ollu, mä söin pillereitä, sanoin nopeasti. Minusta se ei ollut valhe, sillä enhän ollut tahallani unohtanut, etten enää syönytkään niitä.
- Jaha, Jessi sanoi, enkä voinut tulkita hänen ilmeestään mitään. – Mitäs te olette ajatelleet tehdä asialle?
- Ei mitään. Se on jo liian iso, sanoi Jerry.
- Siinä seitsemäntoista viikkoa, lisäsin. Minusta oli outoa puhua viikoista, mutta niin neuvolan täditkin puhuivat ja se oli tarttunut. – Mä kuulin itsekin vasta viime viikolla, lisäsin.
- Ohoh, Jessi sanoi ja katsoi minua terävästi. Osasin lukea sen katseen. Hän ei uskonut minua. Tai sitten hän piti minua hölmönä.
- Ei mulla ollut mitään oireita, vastasin lausumattomaan kysymykseen ja ääneni hiljeni loppua kohden melkein kuulumattomiin. Painoin pääni ja laskin katseeni mattoon, sillä kyllä minä tunsin itseni hölmöksi ihan ilman vihjailujakin. Silmiäni kirveli ja jouduin räpyttelemään niitä, sillä vaikken ollutkaan tullut tänne esittämään reipasta ja urheaa, en halunnut olla säälittävä itkupillikään.

Päivämäärä:   2.8.11 19:41:59

Hih. :D Vesku on rock!

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   2.8.11 20:26:41

Nyt se abortti! :)

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   2.8.11 21:01:32

Jessi on kyllä turhan ilkeä, sillä itellähän oli ihan menkat koko ajan :P

Päivämäärä:   2.8.11 21:05:16

Mä en saa nukuttuu, jos toi jää tohon ja mun on PAKKO saada nukuttuu tai saatte lukee iltapäivälehtien kannesta, kuinka yhden nimettömän kaupungin koko liikenne on sekasin, kun joku tollo ajo miten sattuu ja nukahti lopulta rattiin ja suistui sillalta alas tms.. :/

Ja mua särkee päätä, kun kokeilin ekaa kertaa piilareita ja jouduin sörkkii liikaa silmiä... Ja jouduin olee kaupoilla koko päivän ja mä VIHAAN kaupoilla oloa. Ihan oikeasti... Ja junassa taas tuli joku outo tyyppi juttelee mulle..
Kauhea päivä ja kauheet pätkät!:D

Joku vetos joskus syntymäpäiväänsä eli mä vetoon, että tänään sattuu olemaan myös mun syntymättömyyspäivä :D

Yks pätkä siis vielä? :)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   2.8.11 22:39:16

?!, musta tuntuu et sun ei kannata odottaa sitä aborttia henkeä pitäen :D

Lähettäjä: Mirage 
Päivämäärä:   2.8.11 22:40:07

tahtoo lisäää!! :)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   2.8.11 22:40:59

niin ja PV:n jatkopyyntö syihin lisätäkseni et tää tulee ihan kohta täyteen ja uudella topalla tarvii olla alotuspätkä! :D (itsehän en ole täyttäny tätä topaa yhtään... :D)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.11 22:47:32

elwaen-, siksipä mun on pakko laittaa vielä yksi pätkä tonne uuteen. Kun en mä pääse töistä edes tekemään uutta tai kirjottamaan tänne mitään muutakaan, kun puhelinkin hajosi. Oikeesti, tätä tahtia te saatte mut kohta kiinni ja sitten teillä ei oo mitään luettavaa. Onks sit kiva, hä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.