Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äidin tyttö 9

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.6.11 00:50:29

Edellinen
Ja koska on jo sunnuntai... :D
------------
Muut juttelivat enimmäkseen yhteisistä tuttavistaan, joten minä keskityin katsomaan ne kaksi elokuvaa, jotka kaksoset näkivät hyväksi peräjälkeen pistää pyörimään. Seurasin kyllä keskustelua toisella korvalla siltä varalta, että joku sanoisi jotain kiinnostavaa. Yhdeltätoista kaksoset kai päättivät, ettemme aikoneet sen paremmin sanoa mitään kuuntelemisen arvoista kuin antaa heille juotavaakaan ja lähtivät. Hetken kuluttua jompikumpi heistä tuli hakemaan Jerryä alas hyvästelemään isovanhempansa ja kertomaan, että jos joku haluaisi kyydin kotiin, autoon sopisi.
- Lähdetään me, Ella ehdotti ja olin tikahtua riemusta, kun Irina suostui. Minulle sopi paremmin kuin hyvin, että Minttu ja minä olimme ainoita tyttövieraita, ja kai Minttukin kohta painuisi nukkumaan, jos aikoi nousta aamulla talliin.

- Nukutko sä?
Minua ravistettiin ja räväytin silmäni auki. Se oli Danni, joka oli liittynyt seuraamme, tai ainakin tullut katsomaan pari osaa Frasieria.
- Hups, mutisin. Aika noloa. – Taisin nukkua. Mä olen ollu kipeenä koko alkuviikon.
- Oletko sä jäämässä yöksi?
- Olen kai, kun mun kuskikin on, sanoin vilkaisten Minttua, joka puhui Leksan ja Alissan kanssa hevosista.
- Haluatko sä mennä nukkumaan? Mä voin näyttää, mihin sä voit mennä.

Ajatus tuntui loistavalta siitäkin huolimatta, että jättäisin Jerryn tänne. Olin varma, että kutsuni ei ollut päässyt unohtumaan häneltä ja hänen katseensa, kun vääntäydyin pystyyn, juorusi samaa.
- Musta toi kuulostaa hyvältä idealta, hän sanoi ja haukotteli.
Siitä käynnistyi joukkopako, tai liikekannallepano. Kuulin, miten Alissa lupasi käydä heittämässä Nikon ja Liskon kotiin ja kuulin myös Mintun askeleet ihan kannoillani, kun seurasin Dannia.
- Ota vaikka tää, hän sanoi vetäisten sivuun oviverhon, joka muistutti loitsua. Se oli ainakin siinä hämärässä valossa musta ja siinä oli hopeanvärisiä kuvioita, kuin taikakirjoitusta. Se oli suunnattoman kaunis mutta sai minut aivastamaan saman tien. Huone sen takana oli pilkkopimeä, kunnes Danni haparoi peremmälle ja sytytti jalkalampun, joka seisoi vuoteen pääpuolessa. – Vessa on valitettavasti alakerrassa, mutta meillä on tapana pitää portaissa valoa, kun on vieraita, ettei kukaan pyöri niitä alas. Ne on vähän jyrkät. Sä voit Minttu ottaa tän vastapäisen kolon.

Menin huoneeseeni ja istuin sängylle. En ollut ennen tajunnut, että ullakon käytävää reunustavat oviverhot eivät kätkeneet taakseen ovia vaan olivat tosiaankin vain verhoja. Jerryn huoneessa oli kyllä oikea puuovi, mutta tässä kopissa ei ollut edes ikkunaa. Muuten se oli ihan kotoisa vierashuoneeksi. Sänky oli pedattu puhtain lakanoin, joissa viikkausjäljet vielä näkyivät terävinä ja sen lisäksi huoneessa oli vain harmaa, kulunut nojatuoli. Seinällä oli pari taulua, soikea peili ja hylly, jonka päällä oli lyhyt rivi kirjoja. Lautalattialla oli räsymatonpätkä. Nousin haukotellen käydäkseni vessassa ja hakeakseni kassini, joka oli jäänyt alakertaan. Olohuoneesta kuului vielä keskustelun ääniä, mutta en viitsinyt käydä katsomassa, kuka siellä oli

Nautin suuresti päästessäni pujahtamaan viileiden lakanoiden väliin. Olin taitellut vaatteeni tuolille ja ottanut hyllyltä näön vuoksi hevoskirjan, jonka olin viimeksi lukenut varmaan yli viisi vuotta sitten, mutta en uskonut pääseväni ensimmäistä sivua pidemmälle. Minua tosiaankin väsytti kovasti, eikä syy ollut alkoholissa. Olin juonut vain sen yhden siiderin. Alkuviikon kuumeen oli pakko tuntua vielä, ja olihan ilta ollut tavallaan rankkakin. Niin paljon uusia ihmisiä.

Oviverho oikean oven sijasta otti minua päähän edelleen, mutta sen läpi kuului mukavan vaimeasti muiden yläkerrassa oleskelevien touhuja. Askeleita, keskustelunpätkiä ja naurua, televisiokin vielä. Ja eipä siinä ainakaan ollut kitiseviä saranoita, jos Jerry päättäisi tulla vierailulle. Toivoin totisesti, että hän tulisi, mutta sitä ja kaikkien hiljenemistä odottaessani silmäni painuivat kiinni.

Pienet torkut riittivät. Heräsin hiljaisuuteen ja hapuilin käteeni kännykän, jonka olin ottanut mukaan sänkyyn. Sen kello näytti varttia vaille yhtä. Ripsahdustakaan ei enää kantautunut korviini, vaikka nousin ja pistin pääni verhon vierestä ulos. Pitkä käytävä oli hämärä, mutta portaiden päällä tosiaan paloi valo. Jerryn huoneen ovi oli kiinni ja kirosin Leksaa, joka esti minua siirtymästä vaivihkaa sinne. Palasin sänkyyn katselemaan vinoa kattoa ja pohtimaan, voisinko tehdä muuta kuin odottaa ja toivoa.

Tietenkin voin. Ajatus oli niin yksinkertainen, että minua nauratti, kun se ei heti ollut tullut mieleeni. Otin kännykän ja naputtelin Jerrylle tekstiviestin. Ei mitään runollista, ainoastaan ”No?” Olin kuulevinani, miten se piipitti saapuessaan muutaman metrin päähän, mutta se saattoi kyllä olla mielikuvitustakin. Sitten piti ottaa huomioon se mahdollisuus, että Jerry oli jo nukahtanut, eikä kuullut sitä. Sille en voisi mitään.

Re: Äidin tyttö 9

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   12.6.11 01:55:29

Jee onnistuin jopa bongaamaan virheen! Niinkin hurjan kuin pisteen puuttumisen neljännen kappaleen viimesen lauseen lopusta! :D

Voi apua, ehkä mun pitäis mennä nukkumaan kun lauseenmuodostus ei enää taho onnistua...

Lähettäjä: campsu 
Päivämäärä:   12.6.11 15:09:25

Kumminki menny sinne vastapäiseen huoneeseen=D

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   12.6.11 15:11:26

Huhhu, kaksi viikkoa ilman nettiä. Ainakin oli luettavaa kertynyt. :)

Jatkoa odotellen taas!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   12.6.11 16:41:22

nii kuitenki Jerry muuten eksyy vahingossa Mintun huoneeseen ja Minttu ymmärtää väärin jajaj :D:D

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   12.6.11 17:20:07

elwaen- ei saa maalata piruja seinille!!! Sennnullakin on silmät ja pahassa lykyssä se toteuttaa ton... :D

Päsen muuten sittenkin lettujen paistoon. Ämpärikaupalla taikinaa eli ei tartte miettiä mitä tekis.

Lähettäjä: -._.- 
Päivämäärä:   12.6.11 18:17:43

Ihana! Jatkoa äkkiä, ihan sikahyvä!

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   12.6.11 20:35:36

heppaleirillä vielä tässä iässä, APUA :D

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   12.6.11 20:50:40

Noni Jerry ja Henriikka yhteen heti!!:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.6.11 21:44:15

Meni muutama minuutti, eikä tapahtunut mitään, joten poimin kirjan lattialta ja jatkoin lukemista ensimmäisen sivun puolivälistä. Mitään en tekstistä tajunnut, kun olin keskittynyt kuuntelemaan. Vielä muutama minuutti lisää ja olin kuulevinani askeleita. Verhon kahahduksesta en enää voinut erehtyä. Käännyin katsomaan ja näin Jerryn pujahtavan sisään.
- Hyvä poika, sanoin kannustavasti ja pistin kirjan pois. Kohotin peiton reunaa sen verran, että Jerry pääsi viereeni, enkä voinut olla nauramatta silkasta ilosta.
- Sä olet niin mahdoton, Jerry kuiskasi, mutta hänkin nauroi. Tilanne jotenkin vaati sitä. Kaikki salaa hiipiminen ja hiljaa pysytteleminen sai ihmisen melkein hysteeriseksi.
- Hyvä, kun tulit, sanoin yrittäen vakavoitua ja otin hänestä kiinni.
- Mä pelkäsin, että ellen mä tule tänne, sä tulet mun huoneeseen, hän sanoi ja työnsi kätensä hiuksiini.
- No en olis tullu, sehän me puhuttiin selväksi.
- Miten mä saatoin olla varma?

Läpänheitto oli mukavaa, mutta kumpikaan meistä ei ollut unohtanut, miksi Jerry oli tullut. Aloimme suudella ja tunnustella toistemme vartaloita, autoin Jerryä riisumaan vähät vaatteensa ja yksi asia johti toiseen. Tiesin jo hänen tapansa, ja hän tiesi, mikä toimi minuun ja vaikka se oli aika nopeasti ohi, se oli hyvää.
- Paranee kerta kerralta, sanoin. Se oli totta, mutta olisin voinut sanoa samoin vaikkei olisi ollutkaan. Jos olisin keksinyt, siis. Miehet kaipasivat kuulla pieni kohteliaisuuksia.
- Mä en edelleenkään ole ihan varma siitä, että tää on oikein.
- Miten se vois muutakaan olla, jos se tuntuu tämmöseltä? Ja eihän tässä oo kyse siitä, että sulla ois joku toinen tyttöystävä tai mulla poikaystävä.
- Niin, Jerry myönsi vähän vastahakoisesti. Sitten olin kuulevinani verhon takaa ääntä ja Jerry kurottui salamannopeasti sammuttamaan lampusta valon.

- Ei se ollut mitään, sanoin pitkän ajan kuluttua.
- Huono omatunto, Jerry puuskahti.
- Lopeta toi hölmöily ja silitä mua, käskin.
- Mun pitäisi kai mennä, hän sanoi hetken kuluttua.
- Miksi pitäisi? Alotetaan kohta uudestaan, houkuttelin. Se oli suunnitelmani toinen osa. Yksi ikimuistoinen yö ja mieluiten noin tusina rakastelua, mikäli vaan mahdollista. En tiennyt, oliko se, ei kai.
- Sä olet mahdoton, Jerry toisti.
- Sä olet ihana, sanoin minä ja painauduin häntä vasten. – Miltä susta tuntuu lähteä sinne?
- Mä en mieluummin puhu siitä, Jerry mumisi hiuksiini, joten arvasin, ettei mitenkään hyvältä. Mutta hän jäi, ja vähän ajan kuluttua rakastelimme uudestaan. Minä leijuin, kerta kaikkiaan. Toivoin, että olisin voinut kertoa Jerrylle, mitä todellisuudessa ajattelin, miten järjettömän onnellinen olo minulla oli ja miten paljon häntä rakastin, mutta aavistin siitä seuraavan pelkkää pahaa. Hän vetäytyisi ja sulkeutuisi taas kuin simpukka ja häipyisi vierestäni nopeammin kuin ilmavaiva Saharaan. Sitä en halunnut missään tapauksessa, en tänä yönä.
- Uskallapas kadota mihinkään, sanoin unisesti, kun kuvittelin Jerryn taas liikahtavan.
- Mä jään, jos sä laitat herätyksen, hän lupasi. – Leksa ihmettelee muuten aamulla.
Se oli minusta reilua ja asiallista ja kurotin taas kännykkäni esiin.
- Moneltako?
- Kuudelta viimeistään.

Minä säädin sen puoli kuudeksi, jotta ehtisimme vielä yhden varvin. Tunsin itseni täysikasvuiseksi ja paheelliseksi seksipedoksi, kun edes ajattelin sellaista sanaa ja kun aamulla herätin Jerryn suukoilla sammutettuani piipittäjän.
- Kerta vielä, ennen kuin sä karkaat, kuiskasin. Hän ei viitsinyt enää edes muodon vuoksi vastustella vaan kääntyi päälleni. Suoraan sanoen minä aloin olla aika hellänä alapäästäni, mutta sekin tuntui vain surumielisen suloiselta. Olisihan minulla tästä yöstä vähän aikaa ihan konkreettinen muistutus.
- Mulle tulee ikävä sua, totesin, kun olimme valmiita ja Jerry hengitti painokkaasti kaulaani.
- Enhän mä mene edes sadan kilometrin päähän, hän naurahti vaimeasti.
- Meiltä on yli sata. Ja sä olet siellä etkä tavoitettavissa.
- Mä olen ymmärtänyt, että sieltä saa hyvin viikonloppuvapaita.

Niinhän minäkin olin, ihan vaan sen perusteella, mitä olin nettikeskusteluista lukenut.
- Kerrotko sä mulle, kun sä pääset vapaalle? kysyin yrittäen pitää ääneni neutraalina.
- Heti, kun mä haluan biletysseuraa, Jerry lupasi.
- Oikeesti?
- Joo, Jerry sanoi ja muiskaisi ison, märän suukon suoraan suulleni. – Nyt mä menen. Kohta täällä alkaa porukat heräillä.
- Tähän aikaan? ihmettelin, mutta en enää estellyt. Käperryin vain paremmin peittooni Jerryn kiskoessa päälleen lyhyet housut ja paidan, jotka hänellä oli ollut tullessaan. Hän katsoi minua vielä pitkään noustessaan seisomaan, sen näköisenä, että aikoi sanoa jotain, muttei sitten sanonutkaan. Hän heilautti vain kättään ja meni.

Lähettäjä: Ee. 
Päivämäärä:   13.6.11 16:42:01

Olipas tää kaukana.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   13.6.11 16:43:02

aww Jerry taitaa olla rakastunu =) tai sit ei

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.6.11 16:47:25

Mitä hän oli ollut sanomaisillaan? Pohdin sitä vain muutaman minuutin, mutta ajatukseni katkesi, kun verhon toiselta puolelta tosiaan alkoi kuulua yhtä sun toista. Kännykän herätys, varmastikin Mintun, mutta enemmän askelia kuin mitä hän mitenkään saattoi yksin saada aikaiseksi. Alakerrassa oltiin hereillä myös. Sieltä kantautui kolinaa. Täällä asui hullua porukkaa, jos he nousivat ylös tähän aikaan sunnuntai-aamuna, vaikka heillä oli tallityöntekijä. Minä en ainakaan aikonut nousta vielä pitkään aikaan. Olin varma, että kuka tahansa näkisi naamastani, mitä olin puuhaillut koko yön, jos nyt uskaltautuisin ihmisten ilmoille. Punaiset posket ja siemeniä sisällä ja niin edelleen.

Oveltani kuului arkaa rapsutusta ja verhoa raotettiin.
- Henriikka?
Se oli Mintun ääni ja kiitin Jerryn kaukonäköisyyttä, kun hän oli tajunnut vetäytyä.
- Mitäh? kysyin ärtyisästi teeskennellen juuri herännyttä.
- Sori, mä luulin, että sä olet hereillä, kun sulla on valot päällä.
- Täällä on pimeetä kuin tontun pyllyssä ilman valoja. Ei näe edes nukkua.
- Mä vaan ajattelin, että haluatko säkin tulla aamutalliin?
- Mua ei sais sinne mistään rahasta, vakuutin juhlallisesti. – Mene vaan ihan itse.
- Okei, Minttu sanoi suuttumatta ja meni. Minä pistin silmäni kiinni ja nukahdin.

Ikkunattomassa huoneessa oli mahdotonta pysyä selvillä ajan kulusta, mutta siinä vaiheessa, kun taas kerran liu’uin lähelle valvetilaa ja tunsin itseni tarpeeksi virkeäksi katsoakseni kelloa, se oli jo yksitoista. Ihan liikaa. Minttu oli parhaimmillaan ehtinyt täältä pois jo puolilta päivin ja olin jo kuulevinani hänen askeleensa, kun hän tulisi ilmoittamaan, että kyyti kohti kotia lähtisi nyt. Hyppäsin pystyyn ja pukeuduin. Pikku meikkipeilistäni tarkistin, että olin kylliksi ihmisen näköinen astuakseni huoneesta ulos ja olin jo menossa kiroten hukattua aamupäivää, kun katseeni osui sänkyyn. Se näytti siltä kuin siinä olisi temmeltänyt lauma sarvikuonoja, enkä edes halunnut tietää, millaisia tahroja vuodevaatteissa oli. Keräsin ne kaikki ja viikkasin pienenpieneksi mytyksi. Viikkasin peitonkin ja asetin tyynyt sen päälle. Mieluummin esitin neuroottisen siistiä kuin kiimaista sarvikuonoa. Lakanamytty kainalossa ja kassi toisessa kädessä lähdin huoneesta, vaikka hetken ajan minun teki mieli jäädä sinne, kunnes joku tulisi hakemaan. Muistin kuitenkin, että Jerry saattaisi olla jo hereillä ja voisin viettää hänen seurassaan vielä vähän aikaa.

Alakerrassa oli vain Jinna, mikä oli toiseksi paras vaihtoehto. Hän istui keittiössä kahvimuki edessään ja selasi Hevosurheilua.
- Huomenta, toivotin.
- Huomenta, Henriikka, hän hymyili takaisin. – Sähän nukuit pitkään. Juhlitteko te myöhään?
- Ei ollenkaan. Mutta mä olen ollu kipeänä niin taisi väsyttää vähän ylimääräistä. Mihin mä voisin pistää nää lakanat? kysyin, sillä Jinna oli näyttänyt tuntevan talon tavat yhtä hyvin kuin isäntäväkikin.
- Pistä ne vaan siihen kellarin portaisiin, ne menee siitä sitten koneeseen, kun joku menee alas, hän neuvoi.

Tottelin ja palasin ottamaan itsellenikin kahvia. Kai se nyt kuului yösijan hintaan.
- Missä kaikki on? kysyin.
- Tallilla tai nukkuvat vielä.
- Ai? sanoin ja kurotuin katsomaan ulos ikkunasta. Minua olisi kiinnostanut kovasti, kuka oli missä, mutta en saanut kysyttyä, enkä nähnyt kuin hevosia. – Etkö sä ratsasta?
- Voi en enää muutamaan viimeseen vuosikymmeneen, Jinna naurahti. – Otitko sä kaiken kahvin? Pitäisikö laittaa pojille uutta, jos ne kohta nousisi?
- Ai ne nukkuu vielä? totesin kiitollisena pyytämättä saadusta informaatiosta.
- Joo. Jos mä laitan kahvia niin kiipeä sä nuoremmaksesi herättämään ne.
- En kai mä voi mennä kahden nuoren miehen makuuhuoneeseen, estelin muistaessani, että Leksakin oli siellä ja Jinna nauroi taas.
- Sulla ei taida olla veljiä. Mene vaan, ei ne pure. Jessi tulee kohta sisään ja vetää herneen nokkaan, ellei ne ole noussu vielä, kun me ruvetaan kokkaamaan lounasta. Tai no, ehkei tänä viikonloppuna, Jinna lisäsi hetken mietittyään. Ymmärsin sen. Jos asia olisi ollut minun vallassani, olisin syöttänyt Jerryä vaikka lusikalla aina siihen asti, kunnes hänen pitäisi lähteä Lahteen. Jätin kahvimukini pöydän kulmalle ja kiipesin takaisin ylös. Jerryn oven takana pysähdyin pariksi sekunniksi keräämään rohkeutta, mutta koputin sitten ja avasin oven.

Kaksi uneliasta, tummaa päätä katsoi minua huoneen eri puolilta.
- Tulkaa… Jinna käskee teidät aamukahville, ennen kuin tulee lounasaika, sanoin enkä tosiaankaan tuntenut oloani kovin kotoisaksi siinä. Leksa katsoi minua hetken ilmeettömästi ja painoi sitten päänsä takaisin tyynyyn. Jerry vain katsoi hänkin, vastaamatta mitään, mutta ei siirtänyt katsettaan minusta, ennen kuin hermostuin ja paiskasin oven kiinni. Katseen saattoi kyllä tulkita merkitykselliseksi, jos niin halusi, mutta minä en voinut ajatella muuta kuin viime yötä, ja halusin palata alas keräämään itseni kokoon, ennen kuin kohtaisin Jerryn taas silmästä silmään.

Paitsi etten kohdannut, en sinä päivänä. Minttu kohkasi sisään ennen kuin pojat ehtivät alas ja hän halusi lähteä kotiin sillä siunatulla sekunnilla. Ymmärsin, että hänen isänsä oli soittanut ja nostanut metelin siitä, että Minttu oli ottanut auton. Minulla ei oikein ollut muuta tehtävissä kuin mennä mukana kuin lapanen.

Päivämäärä:   13.6.11 20:44:12

voi ei... kai se jerry seuraavilla lomilla soittaa "biletysseuraa"... Pari viikkoahan se on vielä kiinni.. ellei se sitten soita jo samana iltana!

mun prinsessa-ponin historia alkaa selvitä, mutta sen olinpaikasta viimeisen vuoden-kahden aikana ei ole tietoa :(

kolme ratsastustuntia takana <3

Päivämäärä:   13.6.11 21:47:57

Ja Jerry vois melkein puottaa silmänsä kun Henriikka saapuu paikalle :'D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   14.6.11 00:08:27

miten Henriikka nyt pärjää ku Jerry joutuu inttiin :<

Lähettäjä: minnea 
Päivämäärä:   14.6.11 02:56:08

ihana! Jerryhän alkaa lämpeneen ;)

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   14.6.11 18:14:28

luin kaikki putkee ja ihan älyttömän hyvä! lukija ilmottautuu ((:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.6.11 19:32:48

Kiitos ja tervetuloa :)
Tripi, ootko sä taas prinsessalassa leirillä?
-------------
47. Jo saapuu syys
Jerryn palvelukseenastumispäivä valkeni kauniina kuin noita-akka. Oikeastaan se ei edes valjennut. Vaikka oli vasta lokakuu, nurkissa ja ikkunapuitteissa riehuva myrsky jätti päivän tummanharmaaksi, vaikka olisi pitänyt jo olla valoisaa. Kuuntelin sitä aika pitkään herätyksen kuitattuani ja tunsin itseni hetki hetkeltä varmemmaksi siitä, että sängystä nouseminen ei tänään kuuluisi ohjelmaani.

Olin puolen yötä pohtinut, miten pääsisin vielä näkemään Jerryn, mutta siihen ei löytynyt ratkaisua. Minä en tiennyt, mihin aikaan hänen piti olla kolkuttelemassa sotaväen portteja, millä hän aikoi sinne mennä, enkä edes tarkalleen, missä se oli. Lahteen olisi tietysti päässyt junalla, mutta epäilin, ettei kasarmi olisi kävelymatkan päässä rautatieasemasta. Ensimmäisen kerran kaduin hiukan sitä, etten ollut ollut kiinnostunut hommaamaan ajokorttia, mutta en minä kyllä niin hullu olisi ollut sittenkään, että olisin lähtenyt koko päiväksi vahtimaan kasarmin porttia. Etenkään tuossa säässä.

- Etkö sä mene kahdeksaksi? äiti tuli kysymään.
- Mulla ei ole koulua tänään, ilmoitin.
- Miten niin ei ole?
- Siten niin, että mä aion pysyä kotona ja lukea huomiseen kokeeseen. Mä en tohon säähän lähde.
- Ai, sulatko sä? äiti kysyi nenäkkäästi.
- Sulan. En mä kyllä aio mennä tallillekaan. Ei tossa myrskyssä voi kumminkaan ratsastaa. Tenttu kuulee omiaan leppoisammassakin tuulessa.
- Elukkaparka. Mä soitan Saaralle, että kai se ottaa ne sisään aikaisemmin, jos ei toi sää tosta parane, äiti lupasi katsellen vettä valuvaa ikkunaa eikä puhunut enempää minun kouluunlähdöstäni. Hän alkoi pikkuhiljaa oppia.

Äidillä ja minulla oli ollut jonkinlainen välirauha siitä asti, kun olin palannut Mustaojalta. Hän oli niin ilmiselvästi helpottunut ja ilahtunut kotiinpaluustani, että omatuntoni pikkusen puraisi minua ja kerroin, missä olin ollut. Mintun kanssa Mustaojalla, olisin sillä selityksellä saattanut saada synninpäästön vaikka viikon poissaolosta. Sovun säilymistä avitti se, että Perttiä ei ollut mainittukaan koko alkuviikolla. Minä olin käynyt tallilla hoitamassa ja ratsastamassa Tentun, eikä äiti ollut edes hinkunut mukaan. Pohdin hyvilläni, että ehkä romanssi oli lässähtänyt ja kuolemassa pois.

Siinä olikin ainoa ilonaiheeni. En ollut kuvitellutkaan, että yö Mustaojalla olisi muuttanut Jerryn käytöstä – eihän mitään sinänsä uutta ollut tapahtunut – mutta eihän sitä toivomatta voinut olla. Yritin kuvitella, mitä hän oikein mietti ja oliko mahtoiko hän jännittää ihan kamalasti. Itse olisin takuulla ollut ihan ruikulilla. Pitkään pohdittuani päätin lähettää hänelle illalla tekstiviestin, jotain kepeän ystävällistä, vain osoittaakseni, että muistin. Sitten minulla ei oikeasti ollutkaan muuta tekemistä kuin tosiaankin lukea. Tunsin itseni suunnattoman hyväksi ihmiseksi, kun panostin kouluun sillä tavalla. Kahden maissa katsoin kuitenkin osaavani kaiken, mitä tarvitsi ja siirryin olkkariin katsomaan nyyhkyleffoja ja kittaamaan kaakaota. Sää tuntui vaativan sitä.

En kummastellut, kun äitiä ei kuulunut viiden jälkeen, sillä ties mitä hälyttäviä työongelmia hänen kimppuunsa taas oli käynyt. Perttiä en ehtinyt ruveta epäilemäänkään, kun hän tuli kuuden maissa ja paiskasi oven perässään niin, että tärähti. Minun piti nousta ja mennä eteiseen ihmettelemään moista käytöstä.
- Onko sulla ryppy rakkaudessa? kysyin toiveikkaana.
- Kato mua! äiti puhisi ja sytytti valot.
- Vihainen, totesin, mutta katseeni liukui alaspäin hänen viittovan kätensä myötä ja minun oli pakko lyödä käteni suun eteen, etten olisi purskahtanut kikattamaan ääneen. Sain naamioitua sen kauhistuneeksi henkäykseksi, mikä oli hyvä äidin mielentilan huomioon ottaen.

- Oletko sä pudonnut ojaan? kysyin. Hän oli märkä muutenkin, mutta polvista alaspäin hän oli kuin uitettu. Ei hän nyt suorastaan valunut vettä, mutta prässihousut olivat ryppyiset ja liimaantuneet sääriin ja hänen ruskeat nahkasaapikkaansa olivat melkein mustat. Vai harmaatko ne olivat?
- Auta mua! Tuo sanomalehtiä, että mä voin kävellä niitä pitkin kylppäriin riisumaan nää, äiti komensi, enkä viitsinyt aikailla yhtään. Levitin hänelle polun Alueuutisista ja muista aviiseista aina kylppärin ovelle asti. Vasta sitten uskalsin taas vienosti udella, että mitä oikein oli tapahtunut.
- Saara ei vastannut puhelimeen, äiti puhisi ja kopisteli saappaat jaloistaan. Housujen hän antoi tippua samaan läjään ja sukkahousut hän paiskasi suoraan roskikseen. Hänen säärensäkin olivat mudanharmaat puolisääreen asti.
- Niin, että sä menit pelastamaan Tentun hukkumiskuolemalta, arvasin.
- Se vítun tarha oli kuin suo!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   14.6.11 20:08:56

voi Henriikan äitiä, ei ole omena kauas pudonnut :D mikäs sen nimi taas olikaan?

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   14.6.11 20:10:55

Oho, tais tulla lähtö tolta tallilta! Musta tuntuu, että Henun äiti ei ilahtunut tosta tapauksesta ja Henukin saa hyvän tilaisuuden alkaa nyt ottaa esille taas niitä listaamiaan epäkohtia.

Tätä on vaan supersuperkiva lukea. Mä olen koko ajan odottelemassa, et josko sais vähän lisää :D

Päivämäärä:   14.6.11 21:23:11

Minäkin vähän odottelen josko lisää tippuisi vielä tänään.. Kohta nimittäin alkaa viikon lukutauko ja ois kiva lukee vähän varastoon. Ja eilen sain tosi ihanan soiton kun mut pyydettiin kisatalkoisiin, vaikka luulin että ne on mut unohtanu. Tottakai mä tulen auttamaan. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.6.11 21:36:00

Olkoon menneeksi.
-------------
Koska äiti kirosi, katsoin parhaaksi vetäytyä hiukan ja kysyä, halusiko hän mahdollisesti jotain kuumaa juotavaa.
- Joo, rommitotin, hän äyskähti, tunki housunsa pesukoneeseen ja saappaat suihkukoppiin. – Näistä ei takuulla tule enää kalua.

Minä en osannut tehdä rommitotia, enkä uskonut hänen niin luulevankaan, vaan laitoin vielä vähän lisää kaakaota ja palasin elokuvani ääreen. Äiti loiski kylppärissä aikansa, pesi ilmeisesti ensin kenkänsä ja sitten itsensä ja hän oli jo paremmalla tuulella ilmestyessään keittiöstä kylpytakissaan. Hänellä oli puhelin korvallaan ja höyryävä muki kädessään. Pettymyksekseni hän taisi puhua Pertin kanssa. Hän purki koko märän ja mutaisen kokemuksensa tällekin, kunnes leppyi ja alkoi kuulostaa lässyltä. Siinä kohden leikin, että minua oksetti ja katosin omaan huoneeseeni. Pataposki-Pertti! Miten ihmeessä äiti saattoi nähdä hänessä mitään? Minä en nähnyt kuin kuvottavan parran ja laihat koivet. Nyt syksyn tullen ukko oli ruvennut käyttämään öljykangastakkia, joka liehui hänen päällään niin laajana, että hän näytti haikaralta tai joltain vesilinnulta. Jos hän kuvitteli sen peittävän elintasokumpunsa niin hän oli kyllä niin totaalisen väärässä kuin vain voi olla.

Äiti ei tullut maanittelemaan minua takaisin seuraansa, joten vietin loppuillan koneella. Jumituin lukemaan hulluja keskusteluja ht.netistä ja välillä vilkuilin facebookia. Juttelinkin siellä vähän aikaa ensin Mintun kanssa, joka kysyi, miksen ollut ollut koulussa ja vähän pidempään Viltsun kanssa, joka halusi tietää, mitä olin tehnyt edellisviikonloppuna ja mitä aioin tehdä seuraavana. Vastasin, etten tiennyt vielä, sillä en tiennytkään. Olin kieltämättä imarreltu siitä, että joku oli minusta tarpeeksi kiinnostunut kysyäkseen, mutta ei se minua muuten lämmittänyt. Viltsu oli kiva, mutta vain ja ainoastaan sitä, eikä hän kauan häirinnytkään, sanoi, että hänen taukonsa oli ohitse. Tiesin hänestä jo sen verran, että hän oli jossain kodinkoneliikkeessä. Sikäli kun minä olin sellaisissa käynyt, kaikki myyjät näköjään muutenkin roikkuivat kassapäätteillään ja näyttivät pelaavan pasianssia, mutta ehkä nuorelle opiskelijalle ei suotu sellaisia etuoikeuksia.

Palasin keskustelufoorumille lukemaan siitä, mitä sai ja ei saanut heittää vessanpönttöön ja mitä hormonipillerit olivatkaan tehneet naisihmisten tiinehtyvyydelle. Kaikkea sitä näki, vaikka kuvitteli olevansa hevosihmisten foorumilla. ”Mulla meni 15 kuukautta plussaamiseen pillerien lopettamisen jälkeen”, valitti yksi ja toinen nakitti sanomalla, että esikoinen alkoi antaa merkkejä itsestään välittömästi, kun tabut loppuivat. Miksi minä mokomia luin johtui siitä, että minun pitäisi ryhdistäytyä ja käydä uusimassa reseptini. Minua ei mitenkään erityisesti huvittanut. Terveydenhoitaja oli ilmoittanut, että seuraavalla kerralla joutuisin menemään lääkärin vastaanotolle ja ajatuskin siitä, että levittäisin jalkojani jollekin valkotakkiselle, oli kammottava. Mihin minä muka koko nappeja edes tarvitsin, kun Jerry oli poissa?

Unohdin koko jutun, kun kävin välillä facebookin puolella ja näin, että Jerry oli läsnä. Vihreä pallero hänen nimensä vieressä oli eittämättä totta, ja vaikka hetken epäilinkin, että kaksoset pelleilivät hänen koneellaan kotona Mustaojalla, muutin mieleni, kun näin hänen juuri päivittäneen statuksensa. Vapaalla aamukuuteen. Siunattu poika, hänellä oli mukanaan läppäri ja tilaisuus käyttää sitä. Tykkäsin statuksesta ja klikkasin enempiä miettimättä keskustelun auki. Miten on menny? Kauanko sä olet ollu siellä? Jerryn muut tuttavat eivät tainneet olla online, sillä hän vastasi ilmeisen riemastuneena siitä, että edes joku oli koneella. Hän oli ollut perillä reilut pari tuntia ja makasi nyt kuulemma yläpunkassa siniruutuisella päiväpeitteellä. Ei paha, kuittasin. Mutta ei hänkään viipynyt ilonani kuin hetken. Naapurisänkyjen vangit aikoivat kuulemma lähteä tarkastamaan Sotkun tarjonnan ja hän halusi mukaan Palaillaan.

Palaillaan. Se oli lähempänä lupausta kuin mikään, mitä Jerry oli aikaisemmin minulle sanonut. Se sai minut onnesta puolisekaisin ja ajattelemaan, että ehkä viime viikonlopulla oli kuitenkin ollut väliä. Ehkä hän ajattelisi minua siellä ruutupäällysteisessä armeijan sängyssään ja muistelisi sitä yötä. Ehkä tämä oli se, mistä se lähtisi liikkeelle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.6.11 00:21:54

Voi että sä oletkin hyvä tarinoimaan sennnu :) Mua välillä vihastuttaa ja välillä ihastuttaa tuo henriikka. Nuo sen touhut on niin raivostuttavan stalkkaajamaisia ja sitten samalla niin hellyyttäviä teinitytön ihastumisia. Mutta kuitenkin kun henriikka on jo täysi-ikäinen, voisi se vähän jo mielestäni ryhdistäytyä ja aikuistua. :)

Oon todella huono keksimään rakentavaa palautetta, joten mielummin kertoilen vaan omia mielipiteitä puuttumatta sen enempää tekstiin..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.6.11 00:23:14

Ainiin ja se piti lisätä, että pahimpaan nälkään aloitin lukemaan tuota Jessin ja Veskun tarinaa alusta asti, nyt oon menossa siinä kohden kun Jessin syrjähyppy paljastui ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.6.11 00:27:21

.. sopii oikein hyvin kertoilla mielipiteitä, ne on kaikista mukavimpia kuunnella!
Pakko ehkä kertoa, että H:lla on muutamakin ihan oikea esikuva, joista se on saanut palasia, ja yksi niistä olen kyllä minä itse...

Päivämäärä:   15.6.11 14:52:11

Mullapas alkaa kohta kolmen viikon lukutauko ja lukisin erittäin mielelläni vähän varastoon. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.6.11 17:02:17

Olin iloinnut liian aikaisin. Jerry ei palaillut lähipäivinä, eikä mikään lähtenyt liikkeelle, paitsi hetkeksi Jerryn takia unohtunut antiperttiprojektini. Arvioni äidin ja Pertin romanssin kuolemisestakin oli ollut ikävän paljolti ennenaikainen. Se. että he eivät alkuviikosta olleet tapailleet, oli ilmeisestikin johtunut siitä, että Pertti oli vuorostaan ollut työmatkalla jossain kaukana, mistä hän oli minullekin tuonut tuliaisen. Se oli huivi, niin pehmeää silkkiä, että sormenpääni tarttuivat siihen kiinni, ja siinä oli kaikki sateenkaaren värit niin, etten voinut edes haukkua sitä vääränväriseksi.
- Ja mikä riistetty, ympärileikattu tyttölapsi tänkin on tehnyt? kysyin happamasti, kun äiti sen minulle toi.
- Etkö sä voi ikinä olla kunnolla? hän puhahti loukkaantuneena.
- Mähän olen. Mä oisin voinu niistää siihen. Se varmaan olisikin hyvä nenäliina.

Perjantai-iltapäivällä Viltsu palasi aiheeseen viikonloppu ja minua kiinnosti niin vähän minkäänlainen sosiaalinen elämä, että tuskin viitsin vastata hänen soittoonsa. Olin kuitenkin myös ikävystynyt ja halusin lisäksi ärsyttää Iitua, jonka kanssa en ollut oikein lämpimissä väleissä, vaikka hän olikin lakannut puhumasta siitä viinipullosta. Mahdollisesti se palaisi asialistalle nyt, kun Iitun kuullen vastasin Viltsulle iloisella huudahduksella, ainakin Iitun naama näytti siltä. Miten hitossa minä keväällä olin ollut niin arka uhmaamaan häntä millään tavalla? Olin minä ollut aikamoinen penikka. Onneksi se Artun juttu oli avannut silmäni.
- Moooi Viltsu! vastasin joka tapauksessa iloisesti ja kuuluvasti. – Mulla alkaa kohta tunti, mitä sulla on?

Tunti alkoi nopeammin kuin kohta, mutta ignoorasin sen seikan ja jäin kaikessa rauhassa käytävään juttelemaan. Viltsu oli paitsi perjantai-illan töissä myös rahaton; palkkapäivään olisi vielä viikko, eikä minuakaan huvittanut mikään ravintolakeikka. Sovimme, että hän miettisi Helin kanssa jotain edullisempaa ajanviettotapaa ja katsoisimme tilanteen uusiksi seuraavana päivänä. Menin itsekseni ärsyttävästi hymyillen luokkaan ja pyysin opettajalta anteeksi myöhästymistäni.

- Me mennään tänään Lostariin, Iitu ilmoitti minulle tunnin jälkeen.
- Ai, sanoin tyynesti. Se olisi voinut olla kutsu mukaan, mutta en uskonut sen olevan, paremminkin ilmoitusasia, jonka sisältö oli, että minä en kuulunut ”meihin”. Sitten terävöidyin vähän, kun ehdin sisäistää, mitä Iitu oikein oli sanonut. Lostarista oli ollut puhetta, kaihoisaa sellaista, mutta kaikki me olimme sinne ihan liian nuoria. – Ettekä mee, sinne on kaksneljä ikä.
- Niin, sä oot tietenkin ihan liian penikan näkönen sinne, Iitu sanoi merkitsevästi. Jessus, mikä tyhjänuhoaja hän olikaan!
- Joo, pakko myöntää, että mua vítuttais olla kuus vuotta vanhemman näköinen kuin olen, myönsin ja kävelin voittajana pois. Mitä Iitu minulle mahtaisi? Mitä olin keväällä pelännyt hänen minulle tekevän? Aiheuttavan hankaluuksia koulussa kai lähinnä, mutta mitä väliä koululla nyt oli? Siellä oli ihan tarpeeksi sellaista seuraa, joka ei pitänyt tai piitannut Iitusta pätkääkään ja se oli joka tapauksessa melkein loppusuoralla. Minusta se olisi voinut loppua vaikka heti.

Lauantain suunnitelma valkeni minulle, kun äiti illalla sanoi, että Minttu ja minä saisimme hoitaa hevoset, siis Samelin ja Tentun.
- Ja sä teet sillä aikaa mitä? kysyin kärkkäästi.
- Me lähdetään Pertin kanssa ajelemaan Turun suuntaan.
- Sä et ole tosissasi muuttamassa millekään hevostilalle Turun suuntaan? kiljaisin ja äiti hymyili lepyttelevästi.
- Kuka tässä on semmosesta puhunut? Kunhan harrastuksen vuoksi käydään katsomassa paria paikkaa. Mutta sitten me ajateltiin jäädä Caribiaan yöksi.

Kammottava pelko hyökkäsi kuristamaan minua niin, että tuskin sain sanaa suustani. Harrastuksen vuoksi? En uskonut tavuakaan. Turku? Minun teki mieli lyödä, potkia, purra ja kuristaa, mutta minua ei ollut kasvatettu sellaiseksi. Huutaminen olisi helpottanut, mutta hyytäminen oli tehokkaampaa.
- Upeeta. Sittenhän me tullaankin meille, sanoin niin kylmällä äänellä, että itseänikin palelsi.
- Ketkä me? äiti kysyi nopeasti.
- Vähän kavereita vaan. Meillä olikin suunnitelmat ihan levällään. Mä tarvitsen rahaa.
- Tuleeko Minttu?

Minua ärsytti äidin salamannopea kysymys.
- En mä ole ajatellu sitä, ilmoitin, vaikka kyllä minä Mintunkin pyytäisin. Hän sopisi kuin nyrkki silmään Viltsun ja Helin seuraan. Voisimme vuokrata elokuvia ja tilata pizzaa, ellei se olisi liian kallista. Juoda ehkä muutaman lähikauppasiiderinkin tai äidin punaviiniä. Pääasia, että saisin hänet huolestuneeksi ja tuntemaan nahoissaan, etten hyväksynyt hänen reissujaan Pertin kanssa. Äiti näyttikin ihanan levottomalta.
- Olkaa sitten kiltisti, hän sanoi.
- Mä tietysti yritän pitää ne aisoissa, mutta mistä sitä koskaan tietää? sanoin pohtivan näköisenä ja luulenpa, että sain äidin jujutettua. Ainakin hän poistui kovin miettiväisen näköisenä.

Viltsulle ja Helille sopi hyvin tulla meille ja he saapuivat mukanaan Viltsun wii sekä pakastepizzapohjia ja juustoraastetta. Me väsäsimme mielikuvituksellisia pizzoja kaappiemme sisällöstä ja söimme ne äidin punaviinin kanssa. Tosin se oli niin pahaa, että kukaan ei halunnut toista lasillista vaan siirryimme limulinjalle. Olin kuitenkin tyytyväinen, kun sain paljon laseja tiskiin. Äiti saisi huomenna murehtia niitä.

Melko tervehenkinen se lauantai siis oli, kun raivasimme olohuoneeseen tilaa ja aloimme kokeilla kaiken maailman urheilupelejä. Se oli yllättävän hauskaa. Ehkä lapsellista, mutta hauskaa. Äänekästä myös, nauroimme jo pompimme niin, että alakerrasta kuului lopulta äänekästä kolinaa. Heli meni pelästyneen näköiseksi ja lopetti siihen paikkaan.
- Apua, teidän alakerran naapurin kattolamppu varmaan heiluu ja se koputtelee harjanvarrella meitä hiljaseks.
- Ei se mitään, sanoin suurpiirteisesti. Jos olisin pitänyt oikeat bileet, sieltä olisi varmaan koputeltu ihan samalla tavalla. Joka tapauksessa olimme kaikki lepohetken tarpeessa ja heittäydyimme sohvalle puuskuttamaan. - Jos katottais joku leffa, ehdotin ja loppuillan ja puolen yötä vietimme leffamaratonia.

Siitä illasta jäi hyvä maku suuhun. Yksinkertaista kivaa kavereiden kesken. Toiset lähtivät vasta kolmen maissa, kun Viltsu sanoi, että hän nukahtaisi rattiin, jos viipyisi enää hetkenkään. Mietin, pyytääkö heidät jäämään yöksi, mutta en viitsinyt. En tiennyt, mihin aikaan äiti pompsahtaisi aamulla kotiin ja Minttu ehti sitä paitsi jo sopia Viltsun kanssa saavansa kyydin kotiin samalla. Itsekään en jaksanut muuta kuin riisua ja heittäytyä sänkyyn ja siitä heräsin, kun äiti tuli puoliltapäivin.

- Mitä täällä on tapahtunut? hän kysyi vaativasti sänkyni vierestä.
- Miten niin? kysyin kiukkuisena herätyksestä.
- Olohuone on mullin mallin ja keittiö notkuu tiskiä – oletko sä juonut?
- Jos otin niin otin, sanoin nousten istumaan. Kurotin katsomaan peiliä nähdäkseni, oliko ulkomuodossani jotain, mikä oikeutti moisen kysymyksen. Kieltämättä. Silmämeikit olivat poskilla ja hiukset hapsottivat tavallistakin villimmin alkuillan urheilemisen jäljiltä. Enpä olisi osannut paremmin lavastaa, vaikka olisin tullut ajatelleeksi. – Mikä olohuoneessa on vikana?
- Huonekalut on pois paikaltaan!
Ai niin. Emme olleet tulleet järjestäneeksi kaikkea entiselleen. Mutta sekin oli ihan okei.
- So what, sanoin ja painoin pääni takaisin tyynyyn. – Mä teen omassa kotonani millasta sisustusta haluan sillon, kun sä laukkaat ympäri Suomea kuin joku kulkumulkku.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   15.6.11 21:14:47

kulkumulkku? :D:D

Päivämäärä:   15.6.11 23:28:56

Prinsessalassapa hyvinkin, ja nyt on talviturkkikin heitetty!

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   16.6.11 06:26:33

oivoi, olispa ollut enemmän lukemista. Pitäis jotain tekemistä keksiä, kun ell voi soittaa vasta 8-9 välillä (prkl, millasella ell on puhelimitse ajanvaraus aamulla 8 ja 9 välillä?!). Kummallista olla hereillä vielä, kun on vajaa tunti sitte tullu töistä kotiin :D

Hienot kolme pätkää, mulla tulee Iitusta ihan mieleen mun serkku, se on kamala ihminen... Lisää tälle aamuvalvojalle, jonka pitäis olla jo nukkumassa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.6.11 16:53:22

48. Väärin valittu
Syksy alkoi masentaa minua ihan tosissaan. Äiti ja minä olimme yleisesti ottaen huonoissa väleissä, enkä minä oikeastaan sitä seikkaa edes halunnut muuttaa. Hän olisi voinut kuvitella, että aloin hyväksyä hänen ja Pertin naurettavan jutun. Se, että pieni vihanpito jatkui ja jatkui vaan, oli kuitenkin epätavallista ja latisti mielialaani entisestään. Satoi ja tallilla oli tylsää, kylmää, kuraista ja mutaista. Minä ihmettelin, miten Minttu jaksoi käydä Samelin luona niin hyväntuulisena ja mistä hän yleensäkin repi tarmoa, kun ei hänellä ollut edes vapaapäiviä, koko syyslomankin hän oli roikkunut Mustaojalla auttamassa uutta tallityöntekijää. Riepoi ihan hitosti, että asiat olivat keikahtaneet näin: nykyään Minttu kertoi minulle Mustaojan kuulumisia enkä minä hänelle. Uusi tyttö, joka oli tullut Jerryn tilalle, oli Mintun mukaan arka, hiljainen ja hidas ja ehti hädin tuskin hoitaa kaikki hommat, ennen kuin perhe tuli kotiin.
- Oispa ens jaksossakin yks vapaapäivä, että mä voisin käydä auttamassa sitä, Minttu toivoi ja minä sain puraista kieleeni, etten sanoisi mitään ylettömän ilkeää.
- Kannattaako sun puurtaa tolla tavalla? kysyin vain jäykästi. Hölmöhän hän oli. Se uusi tyyppi sai palkkaa ja Minttu vapaaehtoisesti ja ilmaiseksi kävi tekemässä hänen hommiaan.
- Ehdottomasti! Ajattele, miltä Mustaoja mun CV:ssä näyttää!
- Paljon väliä, jos sä aiot ruveta kirjanpitäjäksi tai jotain.
- No en aio!

Minttu oli siis hassahtanut pahemman kerran sen jälkeen, kun oli päässyt viikonloppuhommiin. Minusta hevoshulluuden piti tässä vaiheessa elämää olla paremminkin väistyvä ominaisuus, alkoihan tässä tulla kaikkea muuta tärkeää, mutta Mintulla se vain paheni. Oikeastaan kadehdin hänen innostustaan, mutta kyllä se ärsyttikin, etenkin, kun hän alkoi puhua lähestyvistä maneesin avajaisista.
- Niiden piti olla jo aikoja sitten, huomautin.
- No niin piti niin, mutta nyt ne on. Siellä on valmennusviikonloppu, jonkinlainen aluevalmennuskatsastusten esikatsastus. Tuutteko te Tentun kanssa?

Pudistin vaisusti päätäni. Edellistalvena äiti ja minä olimme keskustelleet aiheesta aluevalmennus, mutta silloin Tenttu oli ollut meillä vasta niin vähän aikaa, että olimme päättäneet yrittää vasta tänä vuonna ja nyt minua ei huvittanut. Esikatsastukseenkaan en hinkunut, vaikka äiti olisi takuulla riemusta kiljuen kuskauttanut meidät Mustaojan maneesin avajaisiin. En uskonut voivani ratsastaa kunnollisesti Mustaojalla, kun Jerry ei ollut siellä eikä elämässäni muutenkaan. Siinähän se perimmäinen syy masennukseeni oli. Jerry oli roikkunut koneella silloin ensimmäisellä viikolla parina ensimmäisenä iltana, mutta ei sen jälkeen. Hän vastasi kyllä, kun olin epätoivoissani sortunut laittamaan hänelle viestin ja tulkitsin vastauksen niin, että hän oli ruvennut viihtymään intissä ja kulutti aikansa mieluummin kanssavankien kanssa sotkussa tai salilla tai jossain kuin minun kanssani netissä. Että se otti päähän.

Koska Minttu oli niin ärsyttävä, tapasin häntä koulun lisäksi oikeastaan vain tallilla silloin, kun oli hänen vuoronsa hoitaa Sameli. Muut illat hän väitti tekevänsä kouluhommia. Merkillisen innokkaasti hän teki niitäkin. Olin jo kysynyt, mitä aineita hän veti, kun hän sattui vetämään parista kokeesta lähes täydet pinnat.
- Mulle taitaa sopia tämmönen hektisempi elämä, hän nauroi. – Mulla ei mene läksyihinkään paljon mitään aikaa enää. Mä en ymmärrä.
- Jos et sä ala hellittää jossain kohden, sä romahdat ennen joulua vihannekseksi ja saat joulupuuron letkulla nenän kautta sairaalassa, ennustin. Minä tunsin itseni vihannekseksi jo nyt. Munakoisoksi ehkä.

Munakoisominä ei jaksanut edes suunnitella viikonloppukuvioita. Sen wii-illan jälkeen olin käynyt Helin kanssa leffassa, mutta en mitään sen raflaavampaa. Edellislauantain ja koko viikonlopun olin ollut vain kotona väittäen kaikille kysyjille, että luin, vaikka katselin vain telkkaria kone sylissä siltä varalta, että Jerry ilmestyisi linjoille. Se oli ollut HIHS-viikonloppu ja vaikkei Mustaojalta ollutkaan osallistujia siellä, ei edes Veskua, olin silti jotenkin ollut varma, että silloin Jerryllä olisi lomaa. Mutta ei kai sitten ollut ja valhetta kaduin heti seuraavana päivänä, kun kuulin, että Minttu, Heli ja Viltsu olivat sitten viettäneet illan Viltsun kämpillä pelaamassa. Minttukin! Hänen kuului mennä lauantai-iltaisin aikaisin nukkumaan sunnuntain aamutallin takia, eikä viedä minun uusia ystäviäni! Niinpä pidin varani seuraavalla viikolla ja sovin Helin kanssa, että menisimme lauantaina ulos. Kumpikaan meistä ei halunnut enää Iitun ja muiden mukaan, mutta voisimmehan mennä ihan kahdestaan. Viltsu saisi tulla mukaan, jos huvitti, mutta tiesin, ettei Minttu lähtisi ravintolaan, kun hänen kellonsa soisi sunnuntaina paljon ennen kuutta. Siitäs sai.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.6.11 16:56:47

Sori, flanu, tohon aikaan en päivystäny koneella vaan hakkasin torkkunappulaa :D

Päivämäärä:   16.6.11 20:35:42

Sennnu osta hevonen... connemara-eestinh-risteytys.. todella lämpösen näkönen ja sk158cm, aikamoinen tykki. ikä pitää vielä tarkistaa :D se on aika prinsessamainen ratsastaa mut ei yhtä helppo käsitellä, tää on vaan vähän hermona, varsinkin jos muita hevosia pyörii ympärillä. Pakko saada kaupattua tää jonnekin missä mun olis mahdollista käydä.. oon rakastunut. (löytyy muuten kuvia fb.ssä)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.6.11 20:39:45

Ai se musta? Ei mulla kyllä oo varaa pitää kahta ja Murusta en luovu :D

Päivämäärä:   16.6.11 20:53:03

juuri se musta.. höh, keksi joku joka tarvitsee hevosen! tää on kiltti ku mikä, mutta ei ainakaan täällä pysy hirveemmin paikoillaan, ellei ole suolakiveä nenän edessä :D en mä kyllä ole sitä karsinaan yrittänyt viedä kertaakaan, narun päässä vaan hoidellu. Mutta esteille hemmetin hyvä heppa.. innostuu ja menee mistä vaan yli, mutta heti esteen jälkeen saa kiinni kuka vaan.

Päivämäärä:   16.6.11 23:43:43

Haha :D. Olis kannattanu olla. Mä tosin voisin kaivata piristyspalaa. Kolariuhrin elämä on rankkaa! Piti käydä ponit raspauttamassa vanhoilla silmillä, ni sit ei mee aina kaikki iha putkeen... Vauvalla oli sudenhampaat :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.6.11 23:46:42

Oletko sä kolariuhri? :o
Tallikaverilta poistettiin sudenhammas ihan tosta vaan kotona paikallispuudutuksessa, tosin se on tammaponi, onkohan ne niillä pienemmät?

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   17.6.11 09:45:11

Meillä nyppäs hammaslääkäri raspauksen yhteydessä entiseltä ruunalta sudenhampaat pois :) Totes vaan että eivätpähän myöhemmin sitten häiritte enää... Eli ei ole kovin vaativa toimenpide niiden poisto :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.6.11 15:20:00

Minttu soitti kuitenkin lauantaina, kun olin äidin kyydissä tulossa tallilta. Olin käynyt Tentun kanssa maastossa, sillä Perttikin oli ollut tallilla ja vallannut kentän, ja minulla oli vaihteeksi pikkuisen energinen olo itsellänikin. Sinä päivänä paistoi kylmä, kirpeä aurinko ja syksy näytti vaihteeksi paremman puolensa.
- Mitä sä teet illalla? Minttu kysyi ja niin hyvällä tuulella olin, että olin melkein pahoillani, kun jouduin vastaamaan, että olin menossa ulos. Jätin sentään sanomatta, kenen kanssa. Hän arvaisi kyllä, tai kuulisi sitten myöhemmin.
- Ai jaa, hän sanoi kuulostaen hiukan pettyneeltä.
- Joo, me ollaan suunniteltu tätä jo päiväkausia! On jo aikakin päästä vähän irrottelemaan, runoilin sujuvasti.
- No, ei kai mulla sitten mitään. Selviätkö sä huomenna tallille? Mulla on Sameli-päivä.
- Miksen selviäisi, jos pääsen sun kyydissä, ei ohjasjuoppoutta oo olemassakaan, naurahdin ja sovimme summittaisesta aikataulusta.
- Itse asiassa on, äiti huomautti, kun lopetimme.
- Mitä on? kysyin ihan pihalla.
- Ohjasjuoppoutta.
- Ai. No, ihan sama. Kuule, mä tarvitsen vähän rahaa.
- Kakskymppiä saat.
- No vau. Sillä kun maksaa sisäänpääsyn niin voi ehkä saada yhden siiderinkin. Kyllä tulee hurja ilta. Elämä ihan risaseksi.

Olin ajatellut sitäkin keikkaa vähän niin kuin pakkopullana, mutta tilanne vei mennessään. Minun oli alun perin ollut tarkoitus mennä ensin Helille harjoittamaan yhdessä meikkaamista ja ehkä lasillista tai paria valkkaria, mutta yllättäen äitikin alkoi tallin jälkeen laittautua ja ilmoitti lähtevänsä ulos syömään.
- Mä pyydänkin sitten Helin tänne etkoille, ilmoitin ja etsin puhelimeni.
- Pyydä ihmeessä! Olisikin kiva tavata sun uusi ystäväsi.

Väärä vastaus, olinhan halunnut ainoastaan ärsyttää äitiä, mutta Heli vastasi jo, enkä voinut muuta kuin kertoa hänelle muuttuneesta suunnitelmasta ja tuhahtaa äidille.
- Mä voin tulla vaikka heti, pyydän Viltsulta kyydin, Heli sanoi iloisesti.
- Ei kai sekin tule, säikähdin, sillä en ollut vielä käynyt suihkussa ja jos Viltsu tulisi, joutuisin sulkeutumaan kylppäriin tai omaan huoneeseeni kuivaamaan hiuksia, meikkaamaan ja valikoimaan vaatteita sen sijaan, että voisin pyrähdellä vapaasti ympäri kämppää.
- Ei tietenkään, ellet sä halua, Heli sanoi ja olin kuulevinani pientä loukkaantumista hänen äänessään.
- En mä sillä… mutta eikö meidän pitänyt lähteä tyttöjen kesken?
- No niin kai me ollaan lähdössäkin.
- Mutsikin on vielä kotona. Lähdössä, mutta kotona.
- Okei, okei, mä pyydän vaan kyydin!

Yritin pitää kiirettä suihkussa, mutta Viltsun amerikanlaiva kulki kiitettävää vauhtia ja kuulin pyyhkeisiin kääriytyessäni ovikellon soivan. Ennen kuin ehdin kylpyhuoneen ovea pidemmälle, kuulin myös oven käyvän. Hiton mutsi oli varmaan jäänyt tahallaan viivyttelemään.
- Moi, tuu sisään! huikkasin ja todistin mitä herttaisimman näytelmän. Äiti esitteli Helille itsensä ja pyysi hänet sisään, Heli tarttui ojennettuun käteen ja niiasi. Miten sievää. – Tule peremmälle, muori oli just lähdössä, sanoin.
- Ei sitten mitään bileitä, mä käyn vain ja ainoastaan syömässä ja tulen sitten kotiin! äiti sanoi tavoitellen kai sopivan huvittuneen toruvaa sävyä ja tarttui luojan kiitos takkiinsa.
- Bileet! ulvaisin, kun hän sulki oven.
- Ihan mukavaltahan toi vaikutti, Heli sanoi. Minä pyöritin silmiäni.
- Mulla menee hetki, kun mä puen, mutta ole kuin kotonasi.
- Mä voin tehdä meille drinksut, Heli ehdotti ja osoitin hänet sitten keittiöön.

Helillä oli minihame ja vähän rokahtavammat vaatteet kuin missä olin tottunut hänet näkemään, joten yritin itse vähän samaa tyyliä ja pelkkä hame sai minut tuntemaan itseni seksikkääksi ja kohtalokkaaksi. En tavannut pitää sellaista kuin suuremmissa juhlissa tai kesähelteillä, ja kesälläkin olin ennemmin shortsi-ihmisiä. Kun olin laittautunut, olimme ehtineet kiskaista jo pari lasillista ja minusta alkoi tuntua, että illasta tulisi hauskempi kuin olin kuvitellutkaan.
- Pidetään vaan hauskaa, mä en ainakaan ole etsimässä mitään kundikaveria, Heli esitti matkalla kaupunkiin.
- En minäkään! epäsin melkein kauhistuneena. Minä aioin pysytellä uskollisena Jerrylle. Hauskaahan toki voisi pitää, tanssia ja ehkä flirttaillakin, mutta sovimme, että ellei vastaan tulisi jotain kertakaikkisen tyrmäävää, emme tekisi toisillemme ohareita.

- Mä olen saanu semmosista ihan tarpeekseni Iitun kanssa, tunnustin Helille, kun olimme lähestymässä diskoa, jota hän oli ehdottanut. – Ei oo ihan viis tai kuus kertaa, kun se on kaapannu jonkun kundin ja jättänyt mut yksin ravintolaan. Eikä ihan yks tai kaks kertaa, kun se kundi on alun perin ollu musta kiinnostunut eikä siitä.
- Miten ihmeessä? Heli ihmetteli. – Tehän ootte kuin pikkuleipä ja junttapulla!
Minun oli pakko virnistää, vaikken tarkalleen tiennytkään, mikä junttapulla oli. Se kyllä oli sanana ihan Iituun sopiva jos se oli jonkinlainen pöydän kokoinen voipulla.
- No kato jos pikkuleipää ei saa haukata, mutta junttapullaa saa, selitin ja Helikin alkoi virnuilla.
- Aa, nyt mä taidan tajuta!

Me kaksi pikkuleipää – olin paljon mieluummin pikkuleipä kuin munakoiso – vietimme äärimmäisen hauskan illan tanssimalla kuin kaksi dervissiä ja potkimalla poikia kauemmas. Ei siinä ehtinyt murehtia vähiä rahoja, Jerryä eikä mitään muutakaan. Nauroin enemmän kuin viimeiseen kolmeen viikkoon yhteensä, vaikka jalkani alkoivat hajota. Meillä pörräsi kyllä ihan kummasti miesväkeä ympärillä, mutta ei se mikään ihme ollut. Helin vilkkaat, tummat silmät olivat ihan tarpeeksi ihastuttavat sellaisinaankin, mutta hänen hymynsä hakkasi nekin. Enkä kai itsekään ollut paskempi.

Emme kuitenkaan huolineet ketään seuraksi, kun lähdimme. Minua nauratti edelleen kaikki, vaikkei sitä voinut pistää edes humalan syyksi.
- Sairaan hauska ilta! iloitsin.
- Niin olikin! Tehdään tää uudestaan! Heli sanoi ja halasimme, ennen kuin lähdimme kumpikin kohden omaa yöbussiamme.

Päivämäärä:   17.6.11 15:42:29

Mun orivauvalta poistettiin ihan rauhotettuna vaan... Tosin se rauhotettiin kahdella annoksella, jumankauta sen pää paino, ku jouduin kannattelemaan sitä! Vauva vaan huoju ja nuokku koko raspauksen ja hampaiden poiston ajan:(

Joo, onnistuin tosse kehä III kolhasemaan toisen auton perään... Naama ku petolinnunperse, ku turvatyyny räppäs naamalle...

Siisti pätkä, toi noiden biletys oli kun suoraan mun ja yhen kaverin yhdelta reissulta :D. Tanssittiin pilkkuun asti ja sitä rataa... taino, itseasiassa kahdenki kaverin kanssa ollu semmonen reissu :D

Lähettäjä: Ee. 
Päivämäärä:   18.6.11 10:11:47

flanu osui siihen hirvisumaan?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.6.11 18:57:49

Olin hyvällä tuulella vielä aamulla herätessäni, eli kello kuudelta. En ihmetellyt sitä. Kolme siideriä oli juuri sopivasti viemään yöuneni ja vaikka minua haukotutti, minua ei oikeastaan väsyttänyt juuri nyt. Nousin ylös ja lähdin keittiöön etsimään syötävää. Tulin ajatelleeksi, että Minttu oli jo matkalla kohti Mustaojaa, ja vaikka minua ei huvittanutkaan ajatus tallitöistä, minua huvitti suuresti ajatus soittaa hänelle. Laitoin pari leipäviipaletta paahtimeen, avasin purkin mansikkajogurttia ja menin takaisin huoneeseeni etsimään puhelimeni. Se oli laukun pohjalla, missä se oli ollut siitä lähtien, kun olin edellisiltana kotoa lähtenyt. Minulle ei ollut tullut mieleenkään kuikuilla sitä kesken tanssimisen eikä edes kotimatkalla.

Ruokahaluni katosi, kun aloin kuikuilla sitä nyt. Siellä oli yksi soittoyritys, äidiltä puolenyön aikaan, joten oletin viestinkin olevan häneltä, tai vastauspalvelulta, ellei hän ollut sulkenut puhelinta tarpeeksi vikkelästi. Sellaista sattui silloin tällöin. Mutta se ei ollut sellainen, se oli Jerryltä ja hän ilmoitti siinä olevansa Vantaan Onnelassa, mikäli minua kiinnostaisi liittyä seuraan. Se oli lähetetty aikaisin, jo yhdeksän jälkeen, ja tipahdin melkein polvilleni tuijottaessani sitä uudelleen ja uudelleen. Jerry, vapaalla, lomalla, viihteellä ja pyysi minua mukaan. Oli pyytänyt yhdeksän tuntia sitten, siis, enkä minä ollut edes vastannut, koska en ollut huomannut sitä. Se oli liian kammottavaa edes ajateltavaksi.

Istuin siihen lattialle ja soitin Jerrylle saman tien miettimättä sitä, mitä kello oikein oli, mutta ei hän vastannut. Paniikki alkoi hiipiä pitkin niskaani ja epätoivon vedet nousivat silmiin. Olin mokannut tilaisuuteni, ehkä ainoan, ja nyt Jerry oli loukkaantunut minuun, kun en ollut edes vastannut. Mutta mistä minä olisin tiennyt! Miksei hän ollut puolella sanalla varoittanut etukäteen, että pääsisi lomalle? Miksei…

Ymmärrys tuli kuin salamanvälähdys. Sitähän Minttu oli tietysti eilen soittanut, ties mitkä kotiinpaluukekkerit Mustaojalla oli Jerrylle järjestetty! Oliko Minttu ollut siellä koko illan? Miksi ihmeessä hän ei ollut sanonut niin kuin asia oli vaan oli alkanut jaaritella tämän päivän tallille menosta? Idiootti! Petturi oikein! Palasin alkuperäiseen suunnitelmaan ja etsin Mintun numeron.

- Moi, mitä sä tähän aikaan jo kukut, vai vastako sä oot kotiin tulossa? hän vastasi iloisesti ja pisti minulle hetkeksi luun kurkkuun, kun ei ymmärtänyt edes esittää katuvaista, mutta hetkeksi vain.
- Sä olet kiero, sanoin ääni värähtäen.
- Anteeksi? Minttu kysyi hetken tauon jälkeen.
- Mä luulin sua mun ystäväksi!
- Niin mäkin, mutta mä alan ihmetellä, miksi. Mitä sä nyt keuhkoot?
- Mikset sä sanonut, mitä sulla oli asiaa eilen, kun sä soitit mulle?
- Hei, nyt mä olen ihan kujalla. Mistä sä puhut?
- Sä kysyit, mitä mä teen ja sitten kun mä kerroin, sä vaan sanoit, että ei sitten mitään. Mikset sä kertonut, että Jerry on lomalla? huusin. Minttu oli hiljaa vähän pidemmän hetken, ennen kuin vastasi.
- Sä sanoit, että sulla on muuta tekemistä. Piste. En mä ymmärtänyt, että sillä ois mitään merkitystä. Eihän teillä pitäis mitään olla, sitähän sä olet toitottanut puoli vuotta. Vai oletko sä puhunut páskaa?

Aloin hiljalleen ymmärtää. En hyväksyä ja ymmärtää, mutta tajuta kuitenkin Mintunkin ajatustenjuoksun. Tai sen, mitä hän tahtoi minulle esittää. Minulla oli ilkeä epäilys, ettei hän ollut ollenkaan niin tietämätön Jerryn ja minun ”ei mistään” kuin mitä sanoi. Ehkä hän oli suuttunut minulle jostain ja oli tieten tahtoen halunnut tehdä kiusaa. Päässäni pörräsi niin monta erilaista ajatusta, että vaikka suuni liikkui, ulos ei tullut ääntä, ellei epätietoista voihkaisua laskettu.
- No niin, mulla ei ole nyt aikaa tämmöseen. Konit odottaa safkojaan, Minttu sanoi kylmästi odotettuaan vastausta turhaan ja lopetti puhelun. Häilyin edelleen epätietoisena. Olin pahoillani siitä, että Minttu oli katsonut hyväksi lyödä luurin korvaani, ja olin siitä myös itkettävän surullinen. Emme olleet riidelleet ikiaikoihin, emme sen jälkeen, kun olimme kasvattaneet jonkinlaiset järjet päihimme. Mutta olin edelleen myös murhanhimoon asti kiukkuinen hänelle. Jos hän vaan olisi sanonut kolme pienenpientä sanaa illalla, kaikki olisi voinut olla toisin. Herrajumala, entä jos Jerry oli tavannut siellä Onnelassa jonkun naikkosen ja ihastunut? Mitä jos loppuelämäni menisi pilalle sen takia, että Minttu ei ollut viitsinyt lausua yhtä lausetta?

Istuin vielä hetken, ennen kuin tunsin, että jalkani saattaisivat taas kantaa. Huomasin aamiaisentekeleeni, mutta sen näkeminenkin alkoi kuvottaa, joten tipautin toisaalle katsoen leivät ja jogurttipurkin roskikseen ja palasin turtana sänkyyn. Tästä päivästä ei kyllä tulisi yhtään mitään.

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   18.6.11 19:22:25

Hennu on raskaana :D

Päivämäärä:   18.6.11 21:13:39

Ee., en tietääkseni hirvisumaan... vai onko Jumbon kohilla ollu torstaina puol 12 maissa hirvisuma?

Mukavainen pätkä, lisälukeminenkin kelpaisi ;)

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   18.6.11 23:05:54

Hyvä pätkä taas :)
Nouu en kestä Minttua!!! Ja jerry nyt on vaan niin ihana et niitten kuuluis olla Henriikan kaa yhessä!:)

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   18.6.11 23:15:13

sä kirjotat vaa liia hyvi :): luen näit ihme mustaoja pätkii ja itken ku jessi petti veskuuu ;o

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   19.6.11 00:40:42

Miksi Minttu on tyhmä?
Mua ärsyttää Henu, se vois jo kasvaa aikuiseks! Ei tommonen pakkomielle oo tervettä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.6.11 15:53:20

49. Sateinen sunnuntai
Tulin siihen tulokseen, että olin sekoamassa, niin mahdotonta minun oli saada ajatukseni järjestykseen. Päätäni alkoi särkeä ja kaikki tuntui jotenkin absurdilta, ihan kuin olisin katsellut kituvaa itseäni sivusta. Noin, nyt se itkee. Nyt se miettii, minkälainen maine Onnelalla olikaan ja minkälaiset pissikset siellä kävivät vamppaamassa jätkiä. Mitä jos kaikki olisi mennyt toisin? Kun puhelimeni soi, säikähdin ääntä eikä minulla ollut mitään aavistusta siitä, kauanko olin pyörinyt sängyssäni. Ajattelin, että Minttu siellä tietenkin vain soittelisi lepyttyään, enkä ajatellut vastata, sillä en tiennyt, mitä sanoisin hänelle. En ollut osannut päättää, pidinkö häntä luopiona, jonka osa olisi niskalaukaus aamunkoitteessa vaiko ainoastaan surullisen typeränä tuttavana, jolla oli lusikka liian syvällä minun sopassani.

Onneksi en paiskannut puhelinta seinään tai vain hiljentänyt sitä, sillä se vilkutti Jerryn nimeä. Hämmästyin niin, että minulle tuli hikka.
- Ha-haloo, kuiskasin.
- Henriikka? Olitko sä soittanut mulle?

Voi, hänen äänensä! Hänen uninen äänensä. Melkein näin, miten hän makasi vielä sängyssä, lakananryppyjä poskessaan ja tukka sekaisin. Vai oliko hänellä enää tukkaa? Eikö se ajeltu alokkailta lyhyeksi?
- Onko sulla enää hiuksia? kysyin ja Jerry naurahti.
- Sä et muutu, hassu mikä hassu. Soititko sä mulle sunnuntai-aamuna kuudelta, koska halusit tietää, olenko mä kaljuuntunut?

Upposin kuuntelemaan sanojen huvittunutta sävyä, joka liittyi saumattomasti Jerryn suupielen pieneen, kiemuraiseen naurunryppyyn niin, että melkein unohdin vastata.
- Oletko sä vielä siellä? Jerry kysyi.
- En tietenkään, hölmö. Ei kun siis olen. Mutta en mä tietenkään sitä tarkottanut vaan että onko sulla nyt siilitukka?
- Ai. Ei. Ei tää nyt sentään siili ole. Oletko sä nyt tyytyväinen?
- Mä en tiedä, ennen kuin näen, ilmoitin. – Enkä mä siksi soittanut vaan koska sä olit tekstannu eilen. Mä huomasin sen vasta kuudelta.
- Niin, Minttu sanoi, että sä olit menossa rimpsalle.
- Minttu ja Minttu. Jos se olis kertonu mulle, että sä olet maisemissa, mulla ei ois ollu mitään rimpsattavaa. Mikset kertonut, että sä pääset lomalle?
- No ei me osuttu yhtaikaa chattiin. Mä ajattelin, että joutaapa sitä ilmotella sittenkin, kun mä tiedän itse, mitä teen.

- Ai, sanoin heikosti. Siinä tuntui olevan järkeä, se oli uskottavaa ja piti yhtä Jerryn aikaisemman käytöksen kanssa. Minä olin hänelle vain satunnaista seuraa, mutta sentään sen verran huvittavaa, että olin puolihuolimattoman yhteydenpidon arvoinen. Vai oliko kaikki vain maskia sille, ettei Jerry halunnut mitään vakavaa vipinää ennen kuin olisi puoli vuottaan palvellut? Miksei ihmisten ajatuksiin voinut nähdä? Tämä arvuuttelu oli niin tuskastuttavaa!
- Sulla oli kuulemma menoa, Jerry sanoi ja palasin tähän hetkeen. Pohdinnat sikseen, tämä hetki oli nyt.
- Joo, me oltiin Helin kanssa vähän tanssimassa, kerroin ottaen mukavan asennon ja totesin yllättäen, etteivät asiat sittenkään olleet kovin hullusti. Oikeastaan tämä asetelma oli jopa hyvä. Minulla oli todistettavasti elämä. Olisinpa pitänyt suuni supussa ja jättänyt paljastamatta, etten ollut tiennyt Jerryn olevan vapaalla.
- Oliko kivaa?
- Oli, myönsin. – Entä sulla Onnelassa? Eikö se ole kauhea lihatiski?
- No siinä kerenny lihoja katsella kun oli oluttakin.
- Mä olen lihaa ja verta ja mä haluan katsella sun lihaasi ja vertasi ennen kuin sä lähdet takasin, ilmoitin.
- Ai haluat?
- Ehdottomasti. Koska sun loma loppuu?
- Illalla pitää palata.
- No niin. Miten pian sä pääset liikkeelle ja missä tavataan? kysyin sivuuttaen kokonaan sen kysymyksen, että halusiko Jerry. Ajattelin, että se yksinkertaistaisi asioita ja niin se tekikin.
- En mä taida uskaltaa vielä rattiin, mutta ehkä iltapäivällä, Jerry sanoi mukisematta sen pahemmin vastaan. – Jos mä haen sut ja käydään kahvilla?
- Kahvi kuulostaa just siltä, mitä mä kaipaan, vakuutin. Olisin sanonut ihan samoin vaikka hapankaalimehusta, kunhan pääsisin tapaamaan Jerryn, joten sovimme summittaisesta ajasta ja että Jerry soittaisi minulle, kun lähestyisi meidän nurkkia.

Ei voinut olla ihan terveellistä singahdella tällä tavoin äärimmäisestä tunnetilasta toiseen. Äidillä oli pienenä ollut hevoskirja, joka oli periytynyt minulle. Siinä oli novelleja, joista yhden nimi oli ”Tuskin sitä olisi täysikasvuinen kestänyt”. Se kuvasi minun tuntojani juuri eikä melkein, vaikka tietysti olinkin täysikasvuinen. Kestäminen oli kuitenkin ollut hetken heikoilla ja nyt olin niin onnellinen, että melkein leijuin sänkyni yläpuolella. Ja nälkäinen.

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   20.6.11 12:12:19

Tää oli tipahtanu toiselle sivulle, kauheaa!

Jes, vihdoin Minttu pääsi vähän näpäyttämään Henua! Mua niin ärsyttää toi välillä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.6.11 16:47:00

Menin valmistamaan itselleni uuden aamiaisen, kaksi kertaa ensimmäistä isomman ja painuin sitten suihkuun. Sen jälkeen aikani kuluikin normihommissa, hiusten laitossa ja huomaamattoman meikin taikomisessa sekä vaatteiden valitsemisessa. Tahdoin olla syötävän sievä enkä missään nimessä muistuttaa mitään, mitä Jerry oli ehkä edellisiltana Onnelassa nähnyt. Toisaalta minun piti olla myös syötävän seksikäs. Yhdistelmässä oli melko lailla hommaa, mutta onnistuin omasta mielestäni aika hyvin. Katsoin kelloa ja käännyin vielä kerran vakavana katsomaan peilikuvaani. Toivoin, että minulla olisi ollut Helin hymy, joka valaisi syttyessään koko lähitienoon, mutta kun ei ollut, piti tyytyä omiin avuihini. Kasvoni olivat jotain ovaalin ja sydämenmuotoisen väliltä ja siniset silmät lähellä mantelinmuotoisia. Jospa ne vain olisivat olleet ruskeat, ehkä ne olisivat silloin korostuneet paremmin. Lisäsin pikkuisen kajalia ulkonurkkaan ja vaikutelma parani heti. Hajuvettä en ollut viitsinyt laittaa, vaan olin huuhdellut mahdollisimman hyvin pois äidin hajusaippuankin. Aikomukseni oli päästä niin lähelle Jerryä, etten halunnut tukehduttaa häntä ja minulla oli lähes astmaattisia kokemuksia joistakin koulukavereista, jotka aina ruokatuntiin asti huokuivat suihkusaippuan löyhkää.

- Mihin aikaan te menette tallille? äiti tuli kysymään koputtamatta ovenpieleen tai mitään ja suorastaan hypähdin ilmaan. Olin unohtanut koko jutun.
- En mä ole menossa.
- Mutta Minttukin menee, kai te menette yhdessä?
- Mä en tiedä Mintusta mutta mä olen lähdössä ulos, ilmoitin ja lakkasin tuijottamasta kuvaani. Vilkaisin kelloa ja nousin ylös. Jerry ei ollut vielä soittanut, mutta hän olisi täällä minä hetkenä hyvänsä.
- Mihin ulos?
- Ulos vaan, sanoin ja ahtauduin hänen ohitseen. Menisin ulos odottamaan Jerryä, kun hän kerran rupesi noin tunkeilevaksi.
- Mutta entä Minttu? Ja Tenttu?
- Tee niiden kanssa ihan mitä haluat.

Takissani oli onneksi suunnattoman laaja huppu niin, että saatoin piilottaa pääni kokonaan sinne sisään, sillä ulkona satoi taas. Menin seisoskelemaan viereisen talon kulmalle siltä varalta, että Minttu tulisi kuitenkin hakemaan minua tallille, sillä en halunnut hänen näkevän minua. En kyllä tiennyt, tulisiko hän. Ehkä ei. Meidän riitamme olivat kaikki ajalta lähemmäs kymmenen vuoden takaa, nykyään me vain ajelehdimme lähemmäs tai kauemmas toisistamme. Mintun tämänaamuinen tiuskaisu oli ollut enemmän kuin ajelehtimista, se oli pois porskuttamista. Kai. se oli laskettava riidaksi. Vaikka toisaalta se ehkä olikin vain tiuskaisu, eikä tarkoittanut suurempaa suuttumusta.

Sade valui kasvojeni edessä kuin verho, kun näin Mintun ajavan paikalle. Hän ei sittenkään ollut ikiajoiksi suuttunut. En kuitenkaan ilmaissut itseäni, kun hän juoksi rappuun. Setviköön äidin kanssa tallijutut, minulla oli nyt muuta. Hyvin sopivasti tunnistin sitten Jerryn pikkumustan, joka valui paikalle myös. En jäänyt odottamaan, että hän soittaisi vaan olin saman tien auton ovella, kun se pysähtyi.
- Täällä on märkää, kerroin ravistaessani takistani pahimmat ja istuessani etupenkille.
- Hittoako sä täällä ulkona seisot odottamassa? Enhän mä sanonut kuin suunnilleen, koska tuun, Jerry ihmetteli. Minä totesin takkini kastelevan penkit ja riisuin sen kokonaan pois, ennen kuin vastasin.
- Tuli vähän kränää mutsin kanssa, joten mä otin aikalisän.

Vasta silloin tulin oikein katsoneeksi Jerryä. Hän oli vähän vieraan näköinen lyhyemmissä hiuksissaan, mutta yksi silmäys sai minut tajuamaan, miten kauhea ikävä minulla oli häntä nämä viikot ollut. Minun teki mieli halata häntä, itkeä onnesta ja muuta sellaista toteuttamiskelvotonta.
- Kiva nähdä, Jerry sanoi ja hän kumartui hiukan minua kohden kuin koskettaakseen tai jopa suudellakseen. Se antoi minulle hiljaisen luvan tehdä niin kuin halusin ja kietoa käteni hänen kaulaansa. Puristin lujasti ja hengitin hänen tuoksuaan, kunnes hän alkoi irtautua. Sydämeni hakkasi hullun lailla. Ihan kuin Jerry olisi kaivannut minua. Oliko minulla niin jumalainen onni, että hän olisikin poissa ollessaan tajunnut ihastuneensa minuun?
- Kiva nähdä tosiaan, sanoin omasta puolestani ja käperryin kotoisasti penkille. – Mitäs tehdään?
- Meidän piti kai mennä kahville.
- No mennään. Kelpaako sulle Hesen drive in –kahvi vai haluatko sä jotain hienompaa? kysyin, sillä auto tuntui lämpimältä pesältä, josta en mieluummin halunnut ollenkaan ulkopuolella ropisevaan sateeseen.
- Hese kelpaa, kerro vaan, mihin mä ajan, Jerry sanoi.

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   20.6.11 17:29:39

loppuiko tuo jessi&vesku tarina tohon "veskun loppusanat" juttuun?(:

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   20.6.11 17:48:32

"Kai. se oli laskettava riidaksi." Ai ai ai..

Päivämäärä:   20.6.11 23:14:14

Nonni, tästäkö mun sit pitää alottaa kolmen viikon lukutauko? Perhana sentäs! Pitänee varmaan hankkiutua johonki nettikahvilaan aina välillä, etten ihan tipu kärryiltä... :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.6.11 23:35:27

moi, siihen loppuu. (Tosin sit tulee lapsien kohelluksia).
whisky. ThankYou! :D

Ja Toi...
-----------------
Neuvoin reitin ja Jerry tilasi ja sai kaksi kahvimukillista. Seurasin silmä tarkkana. Autokaistat herättivät minussa tietynlaista kammoa ja oli selvä juttu, että vaikka joskus ehkä hankkisinkin ajokortin niin drive iniin en ikinä ajaisi. Ajatuskin siitä, että puhuisin sieluttomalle reiälle seinässä, oli mahdoton. Se oli liian naurettavaa, vaikkei kukaan näkisikään.

Jerry parkkeerasi sivummalle ja aloimme hörppiä höyryävän kuumia juomiamme.
- Minkälaista siellä on? kysyin uteliaana, ennen kuin muistin, ettei Jerry ainakaan ennen lähtöään ollut halunnut keskustella aiheesta. – Vai etkö sä halua muistella sitä vapaalla?
- Ei siinä mitään, ei se oo ollenkaan niin hullua, kunhan siihen ensin tottui, hän sanoi vilkkaasti ja alkoi kertoa. Minusta alkoi pian kuulostaa siltä, että hän oli ennemminkin jossain Tylypahkassa kuin armeijan harmaissa. Kaverit olivat kivoja ja vapaa-aikaa oli riittävästi ja he olivat jopa päässeet yöpymään metsässä.
- Päässy, toistin. – Tähän aikaan vuodesta mä en puhuisi pääsemisestä.
- Ja sitten mä en oo varmaan ikinä ollu näin hyvässä kunnossa.
- Ilonen kuin partiopoika parturissa, totesin ja Jerry purskahti nauruun.
- Miksi se on ilonen parturissa?
- Ei aavistustakaan, nauroin ja join kahvini loppuun. Minulle riitti armeija-aihe ja yritin keksiä muuta puhuttavaa, vaikka en minä halunnut puhua mistään tavallisen jokapäiväisestä. En minä välittänyt puhua mistään muusta kuin meistä, mutta nyökkäilin silti, kun Jerry kertoi viikonlopun maneesihässäkästä. Väkeä oli ollut niin, että piha oli käynyt ahtaaksi. Paikallislehdestä oli ollut toimittajakin, vaikka Jerry ihmetteli, mitä uutisoitavaa heidän ratsastushallissaan oli.

- Säkin olisit voinu tulla valmennukseen, hän sanoi ja minä huokaisin.
- Niin kai mä oisin.
- Mitä nyt? Onko Tenttu kunnossa?
- Joo, ei siinä mitään vikaa ole. Mulla on vaan ollu syysmasennusta ja kurarupea. Henkistä. Ei oo kauhean motivoivaa tehdä mitään näillä keleillä, mutta mutsin mielestä kaikki on okei, eikä se edes mieti maneesitallille muuttamista.
- Joo, Jerry sanoi osaaottavasti ja tulin ajatelleeksi, että hän oli ratsastanut kaikki elämänsä syksyt ja muut vuodenajat ilman maneesia kaikissa mahdollisissa olosuhteissa.
- Ette te sattuisi haluamaan yhtä kilttiä pientä hevosta teidän maneesitallille? kysyin toiveikkaasti.
- En mä usko.

Se ei ollut mikään töksäytys vaan paremminkin pahoittelu, mutta siihen keskustelu taukosi vähäksi aikaa. Sade, joka oli välillä tauonnut, oli vain kerännyt enemmän voimia ja piiskasi nyt jyrinällä auton kattoa. Aloin pelätä, että Jerry tarjoutuisi seuraavaksi viemään minut kotiin ja että tämä olisi sitten tässä.
- Miksi sä laitoit mulle sen tekstarin? kysyin ennen kuin hän keksisi ruveta tekemään lähtöä.
- Miksen ois laittanu? hän kysyi vastaan ja vilkaisi minua sivusilmällä. – Kai mä ajattelin, että vois olla ihan kiva tavata.

Hiljenin taas miettimään. Että osasi olla hankalaa tämä touhu, kun piti pelata korvakuulolla ja sen mukaan, mitä kuvittelin Jerryn ajattelevan ja odottavan. Paljon helpompaa olisi ollut vain tipauttaa kaikki suojaukset ja sanoa, niin kuin asia oli: että olin syvästi rakastunut häneen. Mutta se olisi ollut säälittävää, joten siirryin vähän epävarmalle mutta kuitenkin hyväksi havaitulle maaperälle.
- Oletko sä koskaan rakastellu autossa? kysyin.

Odotin, että Jerry olisi pyrskäyttänyt kahvit suustaan tai edes hengittänyt väärään kurkkuun, mutta hän ei tehnyt mitään niin hämmästynyttä, katsoi vain minua mukinsa yli. Ehkä hiukan huvittuneesti, jopa.
- En, oletko sä?
- En. Nauratko sä mulle?
- En tosiaankaan naura, Jerry vakuutti ja tarttui minua kädestä. No niin, ajattelin. Sen takia hän olikin ottanut yhteyttä. Mutta parempi jokin syy kuin ei syytä, en aikonut tökkäistä sormeani siihen seikkaan.
- Se on varmaan kauhean hankalaa, tuumin. – Siis ajattele, kun on kojelauta ja vaihdekeppi ja ratti ja katto sun muut tiellä.
- Kyllä se ainakin elokuvissa näkyy onnistuvan, Jerry arveli.
- Niissä on aina isoja amerikkalaisia autoja, huomautin muistaen Viltsun laivan. Olisin sopinut melkein makaamaan sen takapenkille, ja etupenkillekin tietysti. Ehkä ne oli suunniteltukin juuri siihen tarkoitukseen?

- Väheksytkö sä mun pientä espanjalaista?
- Pienihän se on, myönsin. – Tuskin täällä onnistuisi.
- No ei kai se nyt niin hankalaa vois olla? Penkit vaan nurin, Jerry sanoi ja kurottui humpsauttamaan minun penkkini oikoiseksi. Onneksi olin jo juonut kahvini tai olisin kylpenyt siinä. Sitten hän laski oman penkkinsä ja katsoi minua läheltä, käsi niskani takana ja suuteli minua. Ei paha.
- Kuule Jerry, sanoin kuitenkin parin onnellisen minuutin kuluttua.
- Mm?
- Jos sä haluat todistaa jotain niin okei, mutta ei herran tähden Hesen parkkipaikalla. Mulla on tuttuja tällä suunnalla kaupunkia.
- Tietysti, Jerry sanoi nolostuen ja nosti penkkinsä taas pystyyn. – Mihin me voitais mennä?

Lähettäjä: minnea 
Päivämäärä:   21.6.11 00:03:02

Oioioi! Henu on kyllä aika epätoivonen ku tyytyy tollaseen suhteesee :D

Tossa viimesen kappalejaon kohalla "-Väheksytkö sä mun pientä espanjalaista?" kuvittelin hetken aikaa et se puhuu jostain ihan muusta ku autosta...

Päivämäärä:   21.6.11 13:09:14

Mä rupesin ton pienen espanjalaisen kohalla miettimään, että mikä saakelin espanjalainen :D. Huono muisti...

Hjuvat pätkät. Tyksin :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.6.11 16:43:22

Eipäs tullu mieleenkään tommonen tulkinta :D
----------

Mietin ankarasti, sillä tällaiseen kysymykseen ei ollut tarvinnut aikaisemmin vastata. Mikään parkkipaikka tai vastaava ei tullut kysymykseen, ei edes sellainen, joka näin sunnuntaina olisi tyhjillään. Olin näkevinäni rytmikkäästi heiluvan mustan auton keskellä sellaista – yhtä hyvin olisimme voineet laittaa katolle megafonin ja tiedottaa. Syrjään, luonnon helmaan ajatukseni veivät. Uimaranta olisi takuulla autio tähän aikaan vuodesta, paitsi ehkä satunnaisia koiranulkoiluttajia, mutta lähimmällä rannalla ei ollut paikoitustilaa muuta kuin ohi kulkevan tien laidassa. Mutta vähän kauempana oli toinen ranta, jolla oli, ja se oli niin pitkän lähes ajokelvottoman metsätien päässä, että sinne ei kukaan ajaisi vahingossa. Joku sadetta rakastava koiraihminen tietysti saattaisi eksyä sinnekin, mutta en oikein uskonut, että kukaan haluaisi ulkoilla niin keskellä ei-mitään tässä säässä.
- Mä tiedän, sanoin.

Jerry käynnisti auton ja pisti hetkeksi puhaltimen täysille, sillä ikkunat olivat huurtuneet kai kahvin höyryistä. Minun oli pakko hihittää, kun mietin, huurtuisivatko ne kohta uudestaan, mutta sitten ryhdistäydyin ja aloin neuvoa hänelle tietä. Reitti oli minulle hyvinkin tuttu, vaikka en ollut siellä pariin vuoteen käynyt. Nuorempina olimme pyöräilleet sinne Mintun ja muiden kavereiden kanssa satoja kertoja.
- Oletko sä varma? Jerry kysyi ohjatessaan kuoppaista tietä yhä syvemmälle harmaanmärkään metsään.
- Olen. Kato, tuolla näkyy jo meri, osoitin ja vasta sitten tuli mieleeni, ettei hän välttämättä tarkoittanutkaan, että tiesinkö varmasti, minne olimme menossa. Ihan sama, vastaus oli silti oikein.

Saavuimme polveilevalle aukiolle, joka oli kesällä selvemmin parkkipaikka, kun sen joka laidalla oli autoja. Nyt olimme yksin.
- Tässä, sanoin ja Jerry pysäytti auton nokka merta kohden.
- No tänne ei luulisi kenenkään osuvan, hän myönsi ja seurasi lyhyt, kiusallinen hiljaisuus.
- Ei meidän ole pakko, hellyin sanomaan, kun Jerry vain tuijotti merelle.
- En mä sitä, hän sanoi ja päästi ratista. Näppärästi hän taas laski molemmat penkit alas ja silitti minua poskesta. – Mä en vaan osannut aavistaa, miten kiva musta olis nähdä sut taas.

Tunsin, miten poskeni alkoivat punoittaa ja silmäni kirveltää. Tuntui hiukan vaikealta vetää henkeä.
- Kiitos, kuiskasin, enempää en saanut ulos. Jerryllä ei voinut ollut aavistustakaan, mitä tuo sinänsä arkipäiväinen lause minulle merkitsi, vieläpä näin tinkaamatta kuultuna.
- Mitä?
- Että kiitos, niin minustakin, sanoin vähän vahvemmin ja tartuin ahneesti häntä kaulasta. Jerry siirsi oman kätensä alemmas, kyljelleni, missä se hakeutui puseron alle paljaalle iholle ja aloimme suudella kuin olisimme juuri pelastuneet tsunamista. Lakkasin kokonaan ajattelemasta ja keskityin tuntemiseen aina siihen asti, kun Jerry alkoi näpertää farkunnappiani. Silloin avasin silmäni ja palasin tähän maailmaan.
- Okei? Jerry kysyi. Nyökkäsin pontevasti, mutta väkisinkin minua vähän nauratti.
- Musta täällä on edelleenkin vähän ahdasta, mutta katotaan miten meidän käy, ilakoin.
- Mähän sanoin että hyvin tänne mahtuu, Jerry sanoi uhkaavasti.

”Hyvin” oli ehkä liioittelua, mutta kyllä siellä jotenkin mahtui touhuamaan. Tosin vaihdekeppi oli tiellä ihan niin kuin olin ennustellutkin ja olin ihan hilkulla potkaista navigaattorin romuksi. Ei se itse toimitusta häirinnyt, mutta sen jälkeen aloin ajatella, miltä se olisi näyttänyt, jos joku olisi ollut näkemässä. Huuruinen, hytkyvä auto ja paljaita takapuolia, tsiises!
- Mitä sä hytkyt? kysyi Jerry, joka oli laskenut päänsä paljaan vatsani päälle.
- Ihan vaan vähän kikatan.
- Miksi?
- Pääasiassa, koska mulla on niin hyvä olo, huokaisin välittämättä mennä sen syvemmälle huvittavuusaspektiin. Jos Jerryllä olisi ollut kiharansa tallella, olisin kieputellut niitä sormieni ympärille, nyt jouduin vain silittelemään uutta, lyhyttä tukkaa.
- Hyvä, Jerry mutisi silittäen takaisin oikeaa reittäni. Olisin voinut jäädä siihen ikuisiksi ajoiksi, mutta todellisuus alkoi palailla ja kohottauduin kyynärpääni varaan.
- Onko sulla yhtään paperia? Mä valun kohta tahroja penkille.
- Kiva, ei haittaa, Jerry sanoi, mutta hapuili kuitenkin jostain paperiservietit, jotka oli saanut kahvien kanssa. – Ei mikään huono muisto.

Tönäisin häntä hellästi ja aloin siistiytyä ja pukeutua. Oli enemmän noloa kuin miellyttävää ajatella, että Jerry aina pelkurinpenkkiä vilkaistessaan näkisi kuivuneen lätäkön mitälie. Kauniimpia muistoja tahdoin itsestäni jättää.
- Sä olet kyllä, Jerry sanoi ja katsahdin häntä.
- Olen mitä?
- Kun mä en tiedä. Jotain ihan sanoinkuvaamatonta.
- Mä otan ton kohteliaisuutena, ilmoitin.
- Niin se olikin.

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   21.6.11 18:43:11

Kah, joskohan se Henu vihdoinkin olis virittäny ansalangat oikeinpäin! :D Henu kyllä muistuttaa mua ihan liikaa, se saattaa olla syy miksi se niin paljon ärsyttääkin..

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   22.6.11 10:49:54

Taas toisella sivulla. Aijai.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.6.11 16:57:53

50. Tapaus Hero
Palasimme Heselle tällä kertaa syömään, mutta sen jälkeen Jerry halusi viedä minut meille.
- Mun pitää painua kotiin ja vaihtaa vaatteet ja alkaa mennä, hän sanoi anteeksipyytävästi.
- Joo, nou hätä, sanoin. – Mahtaakohan susta olla kiva tavata mut seuraavallakin lomalla?
- Mä luulisin niin, Jerry sanoi.
- Ja mahdatko sä muistaa kertoa mulle, että sä pääset lomalle?
- Mä luulisin niin, hän toisti ja alkoi suukottaa pieniä cokiksentuoksuisia suukkoja kasvoilleni.
- Tää on ehkä mun elämän paras päivä, sanoin.
- Ai?

Hetken arvelin mokanneeni, mutta oli myöhäistä niitä sanoja nielläkään.
- No, mähän olen jossain määrin tykästynyt suhun, sanoin kevyesti.
- Oletko? Jerry kysyi eikä hän näyttänyt siltä, että olisi aikonut vetäytyä ja sulkeutua, kuten olin pelännyt vaan päinvastoin. Hän näytti tyytyväiseltä ja ilahtuneelta. Voi vitsi, tällä minä eläisin vaikka miten monta viikkoa!
- Jep. Koska sä luulet taas pääseväsi vapaalle?
- Varmaan parin viikon päästä. Mä ilmottelen.

Kun nousin Jerryn autosta kotitaloni edessä, minua tanssitti. Viimeiset suukot tuntuivat vielä huulillani, mutta ne eivät olleet ollenkaan niin tärkeitä kuin Jerryn puheet. Vilkutin hänelle vielä, enkä edes huomannut, että edelleenkin satoi kylmää hyhmää. Henkeni oli aurinkorannoilla, mutta kiivettyäni pari kerrosta ja avattuani kotioven äiti palautti sen sieltä. En ollut pannut merkille muita autoja kadulla, mutta hän näytti myöskin juuri tulleen kotiin. Hänen hiuksensa olivat märät ja samoin ratsastushousujen reidet.
- Huvittaisiko sua kertoa, missä sä olet ollut vaikka Minttu tuli hakemaan sua? hän kysyi kärkkäästi.
- Mähän sanoin että mä menen ulos, sanoin ja ripustin takkini naulakkoon.
- Mutta sä et ollu kertonu sitä Mintulle, se tuli ihan turhaan hakemaan sua.
- Minttu löi luurin mun korvaan, miten mä olisin sille mitään voinu kertoa?
- Ja mulla olis ollu tänään muutakin tekemistä kuin viettää tuntikausia tallilla.

Äiti kuulosti sen verran vihaiselta, että katsoin parhaaksi mutista jotain anteeksipyynnön sukuista ja vetäytyä huoneeseeni haaveilemaan. Olin liian täpinöissäni edes kirjoittaakseni muistitikkupäiväkirjaani ennen kuin illalla, kun äitikin oli jo leppynyt. Hän oli kuulostanut jo ihan tavalliselta hakiessaan minua syömään. Minttu sen sijaan oli seuraavana päivänä koulussa hyvin etäinen ja kopea. Minulla oli onneksi varaa lepytellä häntä.
- Älä viitsi kiukutella, mä olin ihan tampio eilisaamuna, maanittelin ja Minttu alkoi jo pehmetä, näin sen.
- Niin olitkin, hän sanoi silti tiukasti.
- Mä en ollut ehtinyt nukkua kovin monta tuntia.
- Ois ollu kohtuullista kertoa, jos sä perut meidän tallitreffit.
- No en mäkään ollut varma siitä, haluatko sä mun kanssa tallille sen jälkeen, kun sä löit mulle luurin korvaan.
- Enhän lyönyt! Minttu huudahti ja kiistelimme vähän aikaa siitä, löikö hän vai ei. Kaikessa ystävyydessä kuitenkin.

- Missä sä sitten oikeen olit, kun sun äitikään ei tiennyt? hän kysyi lopulta, kun asiat alkoivat olla entisellään, paljolti kai kiitos minun ylitsevuotavaisen hyvän tahtoni ja kärsivällisyyteni.
- Mä olin Jerryn kanssa kahvilla, tunnustin.
- Ai se oli susta tärkeämpää kuin tulla mun kanssa tallille?
- No totta hitossa oli, huudahdin. – Se joutui menemään illalla takasin.
Minttu katsoi minua tutkivasti hyvin kauan.
- Nyt teillä on jotain, hän sanoi lopulta.
- Jerry ei halua seurustella niin kauan, kun se on armeijassa, niin että ei ole, ilmoitin.
- Silti. Sä vedät mulle vuosikymmenen pultit, koska mä en ole kertonut, että se on kotona ja nyt sä leijut. Jotain.
- Ehkä ihan pikkusen jotain jotain, mutta ei mitään, mistä vois puhua, myönsin, kun en enää muutakaan voinut. – Niin että älä puhu.
- Kenelle mä puhuisin? Minttu tuhahti.
- Mistä mä tiedän? Kenellekään. Eikä etenkään kenellekään Mustaojalla, lisäsin kuvitellen kauhukuvaelmaa, jossa kaksoset seuraavan kerran Jerryn tullessa alkaisivat kysellä tältä, miksei hän ollut kertonut seurustelevansa viikonlopputallityöntekijän bestiksen kanssa.
- No en kai mä ihan hölmö ole. Kuulitko sä, että Hero karkasi eilen tallilla?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   22.6.11 17:45:33

Hero? ihanan monta pätkää luettavana pitkän provinssiviikonlopun jälkeen <3

Päivämäärä:   23.6.11 14:29:16

Huisia, luettavaa :). Yhyy, mun oma netti ei toimi, joten en pääse koko juhannuksena nettiin, ellen ryövää ukon nettitikkua :D. Eli siis palaan lukemaan joskus juhannuksen jälkeen, jos oon vielä hengissä (eihän sitä tiiä, vaikka kalastaisin vahingossa saimaannorpan ja kuolisin)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.6.11 16:26:54

Onko siitä kuolemanrangaistus? xD
----------------------
Nyökkäsin, sillä se oli ollut sen verran iso juttu, ettei äiti ollut malttanut olla kertomatta, vaikka olikin ollut olevinaan minulle vihainen. Hero oli Saaran pikkuponi, jokin risteytys, jolla oli poninluontoa enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Sillä oli tapana tulla tarhastaan kepulikonstein muutenkin, todennäköisesti ryömimällä lankkujen ja lankojen ali – sillä oli ainoa tarha, jossa oli oikein puuaidat – mutta yleensä se pysähtyi lähimmälle ruohotuppaalle syömään niin autuaana, ettei se malttanut sen pidemmälle. Tällä kertaa se oli kuitenkin vaellellut tavallista kauemmaksi, kai koska tuppaat alkoivat sen mielestä olla vanhoja ja väsyneitä, ja se oli onnistunut tunkemaan itsensä kaatopaikantapaiselle, joka Saaralla oli parkkipaikan vieressä. Se oli alue, joka ei houkutellut harhailemaan, sillä siellä oli rakennusjätettä, vanhoja risoja muovilaatikoita ja kuutioittain säilöpaalien muoveja, jotka aina silloin tällöin ottivat tuulta alleen ja lensivät milloin mihinkin ilmansuuntaan. Muovit Saara tapasi aika ajoin polttaa, mutta muu roina oli ja näköjään pysyi. Sinne Hero oli harhautunut, rämpinyt betonirautojen sun muiden seassa ja haavoittanut jalkansa, useamman niistä. Kivusta panikoituneena se oli painellut karkuun tarhojen taakse, missä maa ei ollut ihan niin löysää ja upottavaa kuin itse tarhoissa, joissa hevoset lähinnä seisoivat portin lähellä, koska eivät halunneet ottaa yhtään ylimääräistä askelta. Se oli kuitenkin ollut tarpeeksi upottavaa pikkuponille, joka oli juuttunut kiinni ja löydetty mudanharmaana makaamasta löllystä. Äiti ei ollut tiennyt, mitä eläinlääkäri oli siitä sanonut, eikä tiennyt Minttukaan, mutta tapaus itsessään oli aika häijy.

- Onni Saaralle, että se tapahtui sen omalle hevoselle eikä kenenkään asiakkaan, sanoin toistaen äidin sanoja.
- Mutta koska se tapahtuu jollekin asiakkaiden hevosista? Minttu kysyi. Senkin olin kuullut eilen äidin suusta.
- Niinpä. Mä olen yrittäny esittää, että meidän pitäisi vaihtaa tallia. Mutsi ei suostu.
- Joo, se sanoi, että sä oot puhunu semmosta, Minttu kertoi.
- Mä luulen, että se haluaa pysyä Saaralla ainoastaan, koska Sameli on siellä. Typerä vanha akka.
- Aina se mun mutsin hakkaa.
- Enpä tiedä. Tuletko sä mun kanssa tänään tallille?
- Tulen, mä haluan nähdä miten se Hero voi.

Ponin voinnissa ei ollut kehumista. Se oli selvinnyt mutakylvystään, mutta sen jalat olivat pahoin haavoilla ja se nuokkui pienessä puolikkaassa boksissaan apaattisena. Sitä oli ahdistavaa katsella ja sen pikkuhoitaja istui käytävällä sen boksin oven vieressä silmät punaisina.
- Sillä on lääkekuuri, tyttö sanoi itkuisella äänellä ja Minttu alkoi lohduttaa häntä parhaansa mukaan. Minä lähdin hakemaan Tenarin sisään omasta mutakylvystään. En tuntenut mitään vetoa pysähtyä lohduttelemaan itkuista lasta, sen sijaan minuun oli iskenyt kova ikävä tavata Tenttu. Olkoon keli mitä tahansa, halusin nyt Jerryn takia olla taas kiinnostunut ratsastuksesta, ja olinkin saanut uutta intoa. Sitä paitsi apean ja sairaan hevoseläimen näkeminen teki pahaa ja halusin mitä pikimmin nähdä, että omani oli varmasti kunnossa.

Tenttu seisoi Samelin rinnalla lähellä porttia ja riiputti päätään, kunnes tapani mukaan huusin sitä. Silloin se tuntui saavan vähän ilmettä silmiinsä ja astui askeleen. Se tapahtui kuin hidastetussa filmissä. Jalan kiskominen esiin puolisääreen ulottuvasta mudasta ja liikauttaminen eteenpäin, upottaminen saman verran uudelleen. Tauko ja seuraava jalka. Kolmas vielä ja sitten sen yritteliäisyys taisi lopahtaa. Sameli sen sijaan alkoi lähestyä sekin ja sen askelista kuului imahtava ääni, kuin se olisi kulkenut suossa.
- Tule, tule nyt, maanittelin Tenttua. En missään nimessä halunnut astua tarhan puolelle. Portillakin kenkäni upposivat monta senttiä ja piti varoa, ettei liukastuisi. Sameli tuli ja tunki turpansa melkein kiinni sähkölankoihin. Sen turpa oli harmaa sekin, samoin suupielet. Päiväheinien syönti ei mahtanut olla pelkästään herkullista hommaa tähän aikaan vuodesta. Tenttu jäi Samelin taakse ja Sameli taas ei välittänyt vähääkään siitä, että yritin huitoa sitä kauemmas.

Pinnani ei kestänyt pitkällistä säätämistä tänään. Otin tolpannokasta Samelin riimunnarun ja napsautin sen sen riimuun, sitten avasin langat ja kiskoin sen ulkopuolelle. Tenttu oli tulossa perässä, mutta niin hidasta sen eteneminen oli, että ehdin kiinnittää sillekin riimunnarun. Ehkä se olisi vapaanakin mennyt talliin, mutta en ajatellut kokeilla. Se voisi ihan yhtä hyvin seurata Heron jalanjälkiä. Talutin ruunat tallin pääovelle, sillä lähemmän takaoven ympäristö oli niin ahdas, etten olisi kahden hevosen kanssa päässyt lähellekään sitä. Avasin oven ja karjuin Minttua apuun.
- Sä toit sitten molemmat, hän totesi ja otti Samelin.
- Pakko mun oli, mä en saanu pelkkää Tenttua sieltä. En ainakaan menemättä itse sinne polvia myöten, eikä mua huvittanu kadottaa kenkiäni. Että mä vihaan tätä kuraa! puhisin ja seuraavassa hetkessä nolostuin, kun näin Saaran tulleen talliin. Hän katsoi minua pitkään, muttei sanonut mitään.

Päivämäärä:   23.6.11 18:49:23

Ei siitä kai oo, mutta mä veikkaan, että jos kalastan saimaannorpan, nii saan kimppuuni eläinaktivisteja ja sitte se norppa vetää mut perässään sinne jorpakkoon ja hukun.. Pitääkin testamentata ponit jollekin ennen kun lähden...

Kyllä mekin kurakeleillä tallilla yhessä manaillaan kuraa.. Tallinpitäjäkin manaa sitä, mutta kun ei niitä tarhoja siivota. Tai no, ei tää oo sillä tallilla missä omat ponit on, vaan yhen kaverin hepan tallilla, mutta kuitenkin.

Oivoi, se tais sit olla viimonen ennen reissua, ellei mun oma netti nyt tosiaan toimi, nyt se meinaan ainakin toimii!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   23.6.11 19:08:37

nyt Henun äiti kuitenki innostuu siitä muutosta ihan senki takia et Tenttu pääsis parempaan talliin? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.6.11 19:13:25

Ponit? Ooksä flanu hankkinu niitä lisää raportoimatta meille??

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   23.6.11 19:55:59

Eikä se oo pelkkä tarhan siivous mikä pitää kuran poissa. Savimaa itsessään tekee pohjan velliksi niin että hyvinkin tehdyistä pohjatöistä saattaa viiden vuoden päästä olla jäljellä vain lasku. Mutta oman kokemuksen mukaan tarhan mutakerros korreloi aika hyvin suhteessa yleisen piittäämattomuuden määrän (=kaikenkaikkiaan huonon hoidon) kanssa.

Vois juhannuksen kunniaks veistellä jotain huonosta hoidosta mut en kyl keksi mitään.

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   23.6.11 20:21:52

jatkoo pian (:

Päivämäärä:   23.6.11 20:47:20

tää on taas yksin, tällä kertaa ei edes tiedä kuinka kauan. Kaipaisin jotain tekemistä että unohtaisin itsesäälissä rypemisen.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   23.6.11 23:56:16

jatkoa :)

Päivämäärä:   24.6.11 06:13:22

Aapopaapo ja sen emä? Kaks niitä on, tai no emä on virallisesti puoliks mun, mut käytännössä kokonaan :D. Semmoi läskipää, tosin uudella tallilla se on osoittautunut paljon fiksummaksi kun vauva. Vauva on keksinyt olevansa Hurja Ori. (psst. ponien blogia saa tutkia: http://ponimukset.blogspot.com/)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   24.6.11 16:34:18

juhannus extrapitkä jatko ennenku kaikki lähtee riekkuun eiks ni? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.6.11 16:37:56

Oukei! Hauskoja juhannusjuhlia kaikille!
----------------
Nolostuminen meni pian ohitse ja kalvava pahantuulisuus palasi, kun riisuin Tentun kuraroiskeisen loimen ja yritin viedä sen kuivumaan. Tallin kuivaushuone oli lähellä sijaitsevan Saaran talon autotallissa, jossa ei tähän aikaan vuodesta muulle ollutkaan tilaa kuin pyykkinaruille. Teoriassa se oli lämmin tila ja kahdella loimella tuli syyssateissakin toimeen, kun ne vuorottelivat päivän päällä ja päivän kuivumassa. Nyt joku oli kuitenkin ottanut sähköpuhaltimen pois seinästä ja tila oli kosteankylmä. Niin oli Tentun toinen loimikin. Itse asiassa se oli suorastaan märkä. Tunnustelin sitä inhoten, mutta ei minulla ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä palaamaan talliin laitettuani lämmittimen taas päälle.

- Tentun molemmat loimet on sitten kuivumassa, siellä ei ollut lämmitystä, ilmoitin Saaralle. Tämä meni harmistuneen näköiseksi.
- Hitto vie, aamulla menee taas ikuisuus siihen, että juoksee hakemassa kaikkien loimia kuivaushuoneesta.
- No syytön mä siihen olen, että ne on märät, tokaisin ja menin Tentun boksiin harjaamaan sitä. Sen kaulalla oli märkä raita siinä, missä loimi ja kaulakappale olivat tehneet pesäeroa ja sen jalat yksinkertaisesti itkettivät. Nyt ne olivat paitsi harmaan mudan peittämät, vuohisista alaspäin myös turpeessa. siellä sisällä olisi voinut olla vaikka puujalka tai friisiläisen tupsujalat. En edes ajatellut jaksaa tehdä niille mitään nyt. Muta ehkä vähän kuivuisi ja rapisisi pois ratsastaessani. Toivoin, että pian tulisi pakkasta ja näkisin taas hevoseni jalat. Toivoin myös, ettei se saisi sädemätää, sillä en halunnut koskea sen jalkoihin kavioita katsoakseni. En todellakaan halunnut. Mutta sitten muistin Heron ja minun oli pakko halata Tentun kaulaa. En halunnut sen myöskään tulevan kipeäksi. Tenttu kesti hölmöilyni kärsivällisesti ja tönäisi minua turvallaan, kun irrotin siitä. Senkin huulet olivat mudanharmaat ja tunsin itseni äkkiä ihan voimattomaksi. Olosuhteet olivat liian vastaan. En mitenkään saisi sitä sellaiseen kuntoon kuin halusin ajoissa, että ehtisin ratsastaa ennen Saaran tunteja.

- Onko sulla joku hätänä? Minttu kysyi ovenraosta ja näin, että hänellä oli kädessään purkki hevosten huulivoidetta, jonka hän oli ostanut Samelille. Tenttu käänsi päänsä ällöten sivulle, mutta Minttu rasvasi tomerasti sen suupielet.
- Ei sua huvittaisi katsoa sen kavioita? kysyin toiveikkaana. Minttu katsoi alas ja teki pienen yökkäyseleen.
- Meinaatko sä jättää ne noin? hän kysyi.
- No mitä mä nyt niille voisin tehdä? Mä ajattelin, että jos ne kuivuisi vähän ja sit vois vaan harjata ne pois, Tai naputella tai jotain. Tommosilla koivilla Saarankin hevoset tunnit juoksee.
- Anna se kaviokoukku, Minttu sanoi ja tottelin ilomielin. Katsoin, miten hän kaaputti koukulla enimmät ensimmäisestä koivesta, sen verran että sai siitä otteen ja kaivoi esiin kengät ja säteen. Minä menin hakemaan satulan ja suitset, ja kun palasin niiden kanssa, Minttu oli valmis ja mutainen.
- Sori, sanoin katsellessani hänen hihojaan.
- Minkäs sille voi. Jospa kohta tulisi pakkasta ja maa kovettuisi.

Sekään ei tuntunut hyvältä ajatukselta, kun muistin minkälaisia kuoppia tarhaan oli jäänyt hevosten kävelyn jäljiltä. Jos ne kompastuisivat sellaiseen ja katkoisivat jalkansa? Viime syksy oli tainnut olla paljon kuivempi, tai sitten olin ollut vielä niin innoissani uudesta hevosesta, etten ollut nähnyt mitään epäkohtia. Tai tajunnut niitä. Nyt, kun suomut olivat tippuneet silmiltäni, en muuta nähnytkään.

Kaksi päivää myöhemmin Hero ei enää ollut pikku boksissaan, kun menin tallille, ja kun kysyin hoitajilta, he kertoivat Saaran vieneen sen klinikalle.
- Koska se tulee takaisin? kysyin huolestuneena, mutta he vain kohauttivat olkapäitään epätietoisina, joten kysyin samaa, kun näin Saaran. Se tapahtui, kun minä olin jo palaamassa Tentun kanssa kentältä ja hoitajat tai ratsastajat olivat juuri taluttaneet sinne ensimmäiselle tunnille menevät hevoset. Saara pysähtyi ja katseli ympärilleen, mutta ketään ei näkynyt lähettyvillä ja olimme vielä aika kaukana tallistakin.
- Se ei tule, hän vastasi kysymykseeni. – Se lopetettiin aamulla.
Polveni tuntuivat notkahtavan. Hero oli ollut riiviö, mutta en halunnut ajatella sitä ruhona.
- Miksi? kysyin.
- Antibiootit ei tehonnu. Se meni liian heikkoon kuntoon.
- Antibiootit?
- Niihin haavoihin, Saara sanoi kärsimättömästi ja astui askeleen eteenpäin. – Mun pitää mennä pitämään tuntia. Älä kerro tallitytöille. Mä kerron itse, kunhan keksin tarpeeksi kiltin tavan.

Annoin hänen mennä. Minua kylmäsi. Hoidin Tentun ajattelematta ollenkaan, mitä tein ja soitin äidille kysyäkseni, voisiko hän tulla hakemaan minut töistä tullessaan.
- Kai mä voin, jos et sä bussilla pääse, hän sanoi lyhyesti ja epäystävällisesti.
- Älä viitti, tulistuin. Se oli mukavan tervetullut tunne sen jälkeen, kun olin ollut turta ja tyhjä kuultuani Herosta. – Ei sun tarvitse. Sori että vaivasin. Mä kävelen.
- Henriikka?

En enää vastannut vaan tungin puhelimen takaisin takin taskuun ja vaihdoin satulahuoneessa siviileihin. Kapinallisesti tungin kypäräni Tentun kaappiin ja ratsastushousut samoin, mutta saappaat minun oli pakko raahata kotiin. Ne olivat maksaneet useampia satoja euroja ja äiti yksinkertaisesti tappaisi minut, jos jättäisin ne tallille ja ne varastettaisiin. Iso mutta tavallista kevyempi kassi olkapäälläni lähdin laahustamaan kohti bussipysäkkiä. Tänään ei satanut, mutta ikävän harmaata oli, eikä se kohottanut mielialaani ollenkaan. Ajattelin pikku Heroa, joka jollain muulla tallilla olisi selvinnyt karkureissustaan pelkällä silmänvilkkeellä, jos se ylipäätään olisi päässyt karkuun. Epäonnekseen se oli päätynyt tänne ja maksanut siitä hengellään. Minua ahdisti kovasti.

Äiti oli ehtinyt kotiin ennen minua ja tuli huolestuneen näköisenä vastaan. Niin olin olettanutkin, tai olisin, jos olisin häntä matkalla miettinyt. Hän oli tainnut saada omantunnontuskia ja kiirehtinyt kotiin selvittämään, miksi olin tavallisuudesta poiketen pyytänyt kyytiä, vaikkei edes satanut. Hän saattoi olla lyhytsanainen ja tiuskia minulle joskus, mutta hän yleensä katui sitä pian ja rupesi yltiöystävälliseksi.
- Oliko tallilla jotain erityistä? hän kysyi.
- Hero on lopetettu, sanoin.
- Voi ei!
- Älä kerro kenellekään, Saara haluaa keksiä itse tallilaisille jonkun sadun sateenkaarisilloista tai jotain. Mutta oikeesti hei, eikö me muka voitaisi löytää Tentulle jotain muuta paikkaa?

Sillä kertaa äiti ei sanonut, että hupsuttelin tai muuta yhtä tyhmää, mitä hän oli viime keskusteluissamme väittänyt, vaan meni huolestuneen näköiseksi.
- Meillähän on ollut kauhean hyvä olla Saaran tallilla.
- Mä en halua, että Tentullekin käy jotain! parahdin.
- No ei sille käy! Eihän sillä ole tapana karkailla.
- On se sitäkin tehnyt. Ja entäs, jos sen jalat juuttuu kiinni mutaan tarhassa ja se kaatuu?
- Kohta tulee pakkaset ja talvi. Pakko tulla.
- Mistä lähtien Etelä-Suomessa on ollut kunnon talvia? kysyin jurosti ja menin äidin ohitse omaan huoneeseeni. Nyt olisin kaivannut uskottua, mutta en voinut soittaa Mintulle, joka olisi ollut paras. Olihan Saara sanonut, etten saisi kertoa kenellekään ja vaikka äiti ei ollutkaan kukaan, Minttu oli. Jerrykin olisi voinut kelvata, vaikkei hän Saaran tallin olosuhteita mitenkään voinutkaan ymmärtää, mutta en aikonut ruveta hänelle sellaisen asian takia soittelemaan. Hänellä oli ihan tarpeeksi omia koettelemuksia, sillä he olivat taas jollakin hiton eräretkellä. Jerrystä saattoi olla hauskaa asua teltassa marraskuussa ja syödä puoliraakaa hernesoppaa tai sitten hän saattoi vain sanoa niin. Oli miten oli, jos hänellä oli tietokone ja puhelin mukana, hänellä ei välttämättä ollut verkkoa kumpaankaan ja jos oli niin ei sähköä ladata niitä. Olimme chättäilleet juuri edellisiltana niitä näitä kaalinpäitä, enkä ollut silloinkaan tullut maininneeksi mitään Herosta. Se ei ollut silloin ollut tärkeä vaan ainoastaan se oli merkinnyt, että Jerry oli halunnut jutella kanssani.

Se ajatus lohduttikin merkillisesti. Kuoleman kohtaaminen oli pelottavaa, vaikka sitten kyseessä olisikin vain samalla tallilla asunut poni, mutta Jerryn ajatteleminen lohdutti minua. Hän oli olemassa ja oli luvannut ottaa yhteyttä viimeistään ensi viikon lopulla, kun tietäisi seuraavista vapaistaan. Ja ainahan minulla oli edellissunnuntai.

Päivämäärä:   25.6.11 15:22:29

varmaan ensimmäistä kertaa tän tarinan aikana Henu näyttää jonkinsortin tunteita tuota hevosta kohtaan. Musta tuntuu että se on tähän asti ollut sille vain väline.

vielä vähän lisää juhannusta?

Päivämäärä:   25.6.11 16:49:06

Aamulla kun se välikausiakaan raapaisee hokilla ittelleen naarmun ja seisoo sit koko päivän tarhassa, inppari on kiva juttu. Muistuu mieleen eräskin talli, jossa mm. tallinomistajan pari heppaa ei menny ollenkaan ulos kun tarhat oli niin mutaiset. Sijoitan jotenkin ton Saaran tallin hengessäni sinne, ja vähän kuvittelen että se vois olla myös ihan oikee lähtökohta koko paikalle, ainakin yks niistä. Toinenkin tulee mieleen.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.6.11 17:48:26

Des, veikkaan kakkosvaihtoehtoa.
--------------
51. Sammakoita suustani
Viikonloppuna tallilla levisi varma tieto, että Hero oli saatu klinikalla pelastettua, mutta että se menisi talveksi Saaran tuttavalle parantumaan koettelemuksistaan. Minä haukoin henkeäni kuullessani moisen tarinan, mutta en ruvennut sitä oikomaan. Olinhan luvannut Saaralle enkä edes ollut ihan varma siitä, etteikö näin ollut parempi. Mitä iloa olisi kaikkien pikkutyttöjen surra ponia, kun he saattoivat yhtä hyvin lempeästi unohtaa sen? Ja unohtaminen oli jo alkanut: Saara oli jostain hommannut uuden pikkuponin, joka oli pullea kuin Hevoshullun Polle ja tytöt kuhisivat sen ympärillä kuin kärpäset, lähimmäisenä se pikkutyttö, joka oli surrut Heroa ja nyt saanut uuden hoitsun.

Sääkin oli muuttunut pikkuisen kuivemmaksi ja lätäköt kentältä olivat kadonneet tarhojen kunnon silti kummemmin muuttumatta. Sääennusteessa oli kuitenkin luvassa kylmiä öitä, joten toivoin huomattavaa parannusta olosuhteisiin, ja Tenarin työmotivaatioon myös. Se oli ollut aika jäykkä ja haluton jo jonkin aikaa, mutta olin pistänyt sen tympeän sään syyksi. Petyin, kun sen mieliala ei näköjään ollut muuttunut omani lailla, vaikka oli selkeää ja aurinkokin pilkahteli välillä. Se luimisteli, kun satuloin ja se siirtyili, kun nousin selkään ja kävellessään se jäkitti, ihan kuin se olisi pitänyt tauon joka askeleen jälkeen. Onneksi oli viikonloppu ja valoisaa, joten Minttu ja minä olimme menossa maastoon, mistä oli tullut harvinaista herkkua iltojen pimettyä. Kai Tenttu siellä vähän innostuisi.

- Ontuuko se? Minttu kysyi, kun olimme kävelleet tuskin kilometriä ja olimme juuri tulossa tienpätkälle, jossa tapasimme alkaa ravata.
- Ontuuko? kysyin kääntyen taaksepäin katsomaan häntä.
- Niin, sitä mä kysyin.
- Mä ajattelin, että se on vaan jäykkä.
- No en mä oo varma. Mä yritän katsoa.

Minäkin yritin tunnustella, mutta vaikka askelten rytmi olikin epätasainen, ei se sentään tuntunut onnahtelevalta, ja ravattuamme vähän aikaa tuntu parani.
- Se oli vaan alkujäykkyyttä, sanoin ja vaihdoin puheenaihetta. – Mitä Mustaojalle kuuluu?
- Tavallista tohinaa. Mä kokeilin Teeterille suitsia.
- Oletko sä hullu? Ei kai puolivuotiaille varsoille laiteta suitsia?
- Vesku sanoi, että mä voin kokeilla, eikä se mitään sanonu.
- Ja Jerryä ei näkynyt? varmistin.
- Ei. Ettekö te pidä yhteyttä?
- Ajoittain, sanoin kevyesti. En uskonut, että Jerry unohtaisi ilmoittaa minulle tulevansa lomalle, mutta ihan satavarma en voinut olla.
- Älä huolehdi. Mä lupaan ja vannon, että ilmoitan sulle alle minuutissa heti, jos mä kuulen kenenkään sanovan mitään siihen suuntaan, Minttu tuhahti siihen sävyyn, että jos se olisi ollut joku muu, olisin ottanut sen sarkasmina enkä olisi odottanut soittoa vaikka tsunami tulisi. – Ja mihin aikaan me mennään illalla?
- Mihin? kysyin mietittyäni hetken ajan, olinko unohtanut jotain. Mutta en ollut, ei minulla ollut suunnitelmia illaksi.
- Viltsulle pelaamaan, Minttu sanoi.
- En mä tiennyt, että me ollaan menossa Viltsulle pelaamaan, tokaisin. Jumalauta sentään, miten minun ylitseni oli tuolla tavalla ruvettu hyppimään? Tässä ketjussa minä olin Viltsun ja Mintun välissä, ja oikeastaan vielä Heli minun ja Viltsun.
- Ai? Mä luulin, että sä tiesit.

No, en ollut tiennyt, mutta en jaksanut murjottaa sitä. Vasta kotona kilahdin, kun soitin Helille kysyäkseni tarkennuksia, eikä hänkään ollut kuullut wii-turnauksesta mitään.
- Mitä hevonpersettä Minttu oikeen puuhaa Viltsun kanssa? huudahdin.
- Öö, pelaa wiitä? Heli ehdotti.
- Äh, en mä sitä tarkota! Miksi ne meinaa pitää jotkut salabileet?
- Tota, miten niin sala-? Minttuhan kerto sulle niistä.

Minua alkoi kerta kaikkiaan riepoa Helin ymmärtämättömyys.
- Sä et nyt vaan tajuu, sanoin vihaisesti.
- Joo, en niin. Hei, mä soitan Viltsulle ja kysyn, mihin aikaan mennään. Mä soitan sulle sit takasin.
- No ethän soita! Se on pyytäny sinne Mintun! Ei sua, ei mua! Mintun yksin! Kumpikaan meistä ei ole kuullut koko jutusta!
- Niin, Heli sanoi. – Siksi mä sille soitankin.

Jessus, että nainen oli tyhmä! Vedin henkeä ja yritin keksiä kolmannen tavan hakata hänen kalloonsa, mistä oli kyse, kun hän huudahti.
- Hei, nyt mä tajuan! Ne haluaa olla kahdestaan!
- Huomenta Einstein. Viltsu haluaa olla Mintun kanssa kahdestaan. Ja Minttu on yhtä pönttö kuin sinäkin, eikä tiedä sitä. Koska jos se haluais olla Viltsun kanssa kahdestaan niin miksi se olisi mulle mitään puhunut?
- Voi miten söpöä! Heli sanoi hartaasti.

Päivämäärä:   25.6.11 19:38:10

Heheeee mun netti toimii, hienot pätkät taas. Mulla tulee tosta Saaran paikasta mieleen eräs talli, mutta ei siitä sen enempää (tripi tietää).

Kiva, kun Henu vähän osoitti kiintymystään Tenttuunkii, ja mä ymmärrän sitä nyt. Mutaset kintut on ehkä hirveintä maailmassa (melki pitäis aina ensin pestä mudat pois ja jaja...)

Päivämäärä:   25.6.11 22:18:37

Voipi olla, että oot viettäny enemmän aikaa siel mun kakkosella. Mulle se taas on jääny ehk vähän vieraammaks, vaik sieläkin oon käyny.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.6.11 22:23:31

Dämn des, uskotko, et nyt vasta tajusin ykkösvaihtoehdon! Mut vähän kun kakkosta liiottelee niin tulee näköjään ihan autenttinen ykkönen. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.6.11 16:42:02

Minä kiehuin, ja sen verran kovasti, että en pysähtynyt edes miettimään, miksi.
- Musta on törkeetä tunkeutua tolla lailla toisten kaverisuhteisiin ja omia ne, julistin.
- Ai millä lailla?
- No niin kuin Minttu tutustui suhun ja Viltsuun mun kautta ja seuraavaksi te vietättekin lauantai-illan kolmestaan, ja nyt se on menossa Viltsulle ja me ei. Musta tuntuu, että mua on käytetty hyväksi! Ja sama Mustaojan kanssa – minä siellä ensin kävin ja hups vaan äkkiä Minttu onkin siellä töissä ja on siellä kaikki viikonloput ja on paremmin perillä niiden asioista kuin minä!
- Mutta niinhän se menee. Muistatko sä, että et säkään tuntenut mua pari kuukautta sitten, ennen kuin Iitu tutustutti sut meihin? Ja onko Iitu pyöriny meidän kanssa viime aikoina? Heli kysyi.
- Äh, sä et nyt tajuu ollenkaan, ei se oo sama! puuskahdin ennen kuin Helin sanat edes uppoutuivat tajuntaani.
- En näköjään tajua. Kuule, mä haluun nyt jutella sen Viltsun kanssa. Soittelenko mä sulle sitten?
- Ihan sama, sanoin epäkohteliaasti.
- Okei, sanoi Heli ja sitten hiljeni. ”Puhelu katkaistu”, sanoi kännykkäni ja paiskasin sen sängylleni.

Kesti ehkä minuutin, ennen kuin ymmärsin käymämme keskustelun sisällön. Kaulaani alkoi kuumottaa, sitten poskiani. Kun nousin sängyltä sen verran, että näin peiliin, olin punaisempi kuin kypsä tomaatti, ja se oli ihan silkkaa nolostumista ja suunnatonta häpeää. Olin idiootti. Mitä hemmettiä Heli mahtoi minusta parhaillaan ajatella? Todennäköisesti, että olin mustasukkainen Viltsusta, ja niin pahasti, että käyttäydyin kuin typerä penikka. Ei kiesus, mitä kaikkea olinkaan suustani päästänyt! Halusin heti paikalla puhua Helin kanssa uudelleen ja selittää, etten ollut tarkoittanut, mitä olin sanonut, tai en ainakaan sillä tavalla kuin miltä se ehkä oli kuulostanut. Mutta Helin puhelin tyyttäsi varattua. Siellä hän varmaan parhaillaan juorusi Viltsulle, mikä paukapää minä olin. Voi vítun vítun víttu!

Minun oli pakko tehdä jotain, kun pään tyynyyn paukuttaminen ei mitenkään saanut lausumiani sanoja takaisin. Ehkä suihkun kaakeliseinä olisi parempi siinä suhteessa, tuumin synkästi, ja pakkohan minun näin tallin jälkeen oli käydä suihkussa kuitenkin. Asunto oli hiljainen ja kun oikein muistelin niin äiti oli tainnut puhua jotain kaupassa käymisestä. Olin ilmoittanut, etten välttämättä olisi kotona hänen tullessaan, ja nyt olin iloinen hänen poissaolostaan. Voisin viipyä suihkussa miten kauan tahansa, eikä hän voisi palattuaan valittaa, kun ei tiennyt, koska olin mennyt sinne. Puhelimen otin kylppäriin mukaan siltä varalta, että Heli soittaisi, tai Minttu, tai kuka tahansa.

Kukaan ei soittanut ja mahdoin viipyä valuvan veden alla hyvinkin tunnin. Olin keksinyt, miten selittää Helille suurin osa lauselapsuksistani, mutta se viimeisin punastutti minua aina vaan, se miten Heli oli verrannut tätä tilannetta siihen, miten olin itse tutustunut häneen Iitun kautta. Se oli niin totta! Ja minä olin vielä väittänyt vastaan itsestään selvään asiaan. Mitä hemmettiä Heli oikein mahtoi minusta ajatella?

Lopulta kääriydyin pyyhkeisiin, kun en enää jaksanut läträtä, ja avasin kylpyhuoneen oven. Siellä tuskin saattoi enää hengittää ja astuin eteisen peilin eteen viileältä ja kuivalta tuntuvaan ilmaan rasvatakseni itseni. Tunnin suihku mahtoi vaatia tonnin kosteusvoidetta. Keittiöstä kuului hiljaista kolinaa ja kilinää, joten äiti oli jo tullut. Minusta tuntui äkkiä hyvältä ajatukselta uskoutua hänelle ainakin hiukan, kun en tiennyt, olinko epäsovussa Helin kanssa. Ja ehkä Mintunkin, sillä olihan Heli saattanut soittaa hänellekin ja juoruta, miten mahdottomia olin puhunut.
- Äiti, sano, miksi nuorten naisihmisten kanssa on niin mahdoton tulla toimeen? kysyin.
- Jaa-a, mä mietin sitä aika usein nykyään itsekin, kuului vastaus.
- No hei, älä viitti. Mä olen tosissani.
- Ketä nuorta naisihmistä sä mahdat tarkottaa?
- Minttua, ja Heliäkin.
- Mutta eihän Minttu ole mahdoton! äiti vastasi ja huokaisin. Tuo minun olisi pitänyt nähdä tulevaksi.

- Sama näköjään pätee vanhoihin naisihmisiin, sanoin terävästi. – Onko susta oikein, että jos mä löydän uusia kavereita ja tutustutan Mintun niihin niin kohta se on niiden kanssa ylimpiä ystäviä? Ja että poika, joka oli ensin muhun ihastunut, meneekin ihastumaan Minttuun?
- Mikä poika? hän kysyi nopeasti ja uteliaasti.
- Yks vaan, sen Helin serkku. Ei sillä ole väliä, sinänsä.
- Mustaojalta?
- Eijeijei, voihkaisin ja vaihdoin kasvorasvan ruhorasvaan. – Ei niillä oo mitään tekemistä hevosten kanssa.
- Mä kun luulin, että sä tykkäsit siitä Mustaojan sievästä pojasta.
- No ei tällä oo mitään tekemistä Mustaojankaan kanssa, tiuskaisin ja taas tunsin punan kohoilevan ylöspäin. Se nousi jo rinnalta, näin sen nyt, kun pyyhe peitti varteni vain siihen asti. – Eikä mun tykkäämisten tai tykkäämättömyyksien, vaan tän tilanteen. Jos se on ensin ollu ihastunut muhun, niin eikö oo vähän väärin mennä ihastuttamaan se itseensä?
- Mä en jotenkin näe Minttua saalistamassa toisten poikaystäviä, äiti huomautti.
- Ja sä et varmaan usko, että Minttu käy edes kakalla. En mä tiedä, mitä se on saalistanut ja onko se, mutta eikö tää tilanne oo väärin? Eikö mulla muka ole täysi oikeus olla vähän loukkaantunut?

Äiti taisi pohtia kysymystäni tosissaan, sillä hän hiljeni hyväksi aikaa. Ehdin rasvata toisen sääreni kokonaan, ennen kuin hän vastasi.
- Rakastuessaan sitä rupeaa näkemään asioita eri tavalla, hän sanoi miettiväisesti.
- Mutta ei kai Minttu ole rakastunut, eihän se edes tiedä, että se poika on siihen ihastunut! Tai voihan se silti olla… aloin miettiä.
- Kuule, mä en nyt ihan pysy perässä. Mistä sä nyt olet vihanen?
- Mä en tiedä, siitä mä olenkin vihanen! kiljuin, vaikka tiesinkin. Siitä, että Minttu oli menossa Viltsun luo, joka oli kutsunut hänet yksin sivuuttaen minut ja Helin. Siitä, että Heli oli vain iloinen asiasta. Siitä, että olin vihainen noista syistä, sillä kyllä minä tiesin, ettei sellainen ollut sopivaa. Ja mikä vielä pahempaa, olin mennyt paljastamaan sen Helille, joka nyt varmasti piti minua maailman huonoimpana ihmisenä. Nyt minulla ei mennyt hyvin, mutta ei kai minulla yleensä ottaenkaan mennyt, pohdin.

Mietin, vajotako itsesääliin, mutta äiti keskeytti kysymällä:
- Niin, etkö sä ollut menossa ulos?
- No en mä tiedä nyt enää, huokaisin ja pyyhin käteni lopuksi mahaani. Kenen kanssa minä tässä tilanteessa mihinkään voisin mennä? Vaikka ehkä minulla olisi hiukan onnea ja Heli soittaisi vielä. – Onko meillä mitään ruokaa?
- Ei vielä, mä vasta alottelen, äiti sanoi ja kuulin, miten hän nosti paistinpannun hellalle. Äkkiä haistoin sipulin ja valkosipulin, siihen asti nenäni oli ollut täynnä vartalovoiteen tuoksua.
- Aiotko sä tehdä ruokaa? kysyin teeskennellen suurta ihmetystä ja menin katsomaan. Meillä ruoanlaittaminen tarkoitti hypeimmillään kaupan perunalaatikon kaapimista jouluna koristeelliseen uunivuokaan, jotta se näyttäisi kotona tehdyltä.

Päivämäärä:   26.6.11 19:04:39

Kakkonen on ykkönen!!!11

eiku..

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   26.6.11 22:47:24

Kiva pätkä taas (: Lisää!

Päivämäärä:   26.6.11 22:49:26

Ei varmaan yö lukemista saa? :/

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   27.6.11 05:45:32

Aamulukemista? :DD reippaana herätty jo viideltä!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   27.6.11 16:38:25

Henu on kyllä niin paras puhumaan mahdottomista nuorista naisista :D:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.6.11 16:45:42

Työssäkäyvä ihminen ei ehdi aamulla pysähtyä koneelle :D
-------------
Tölmäsin ovelle ja olin muistuttamassa hänelle, etten syönyt valkosipulia, mutta ehdin vain avata suuni, en äännähtää mitään. Äiti ei ollut keittiössä yksin vaan Pertti siellä seisoi pöydän ääressä veitsi kädessään ja läjä sipulia edessään leikkuulaudalla.
- Hei, Henriikka, hän sanoi. Minusta hän virnuili häijysti ja voitonriemuisesti, kuin olisi onnistunut tekemään minulle kunnon jäynän. Ja niinhän hän olikin. Siinä minä seisoin pelkästään kahdessa pyyhkeessä ja olin juuri oksentanut ison läjän luottamuksellista tarinaa hänenkin kuultavakseen. Ja äiti, jumaláuta!
- Mitä hélvetin pérkelettä toi tekee täällä ja miksi sä et sanonut, että se on täällä? kiljaisin ja olin varsin lähellä hypätä äidin kimppuun ja kuristaa hänet. Oikeastaan vain ajatus siitä, että pyyhkeeni tippuisi, jos yrittäisin sellaista, esti minua. Näin kirkkaanpunaista.

- Anteeksi, kai mun olisi pitänyt, mutta mä en jotenkin saanut sanaa väliin, äiti sanoi nauraen. Nauraen!
- Miten niin et saanu? kihisin. En todellakaan ollut puhunut Mertarantana, äiti olisi ihan hyvin ehtinyt sanoa vaikka seitsemään kertaan, ettemme olleet kahden.
- Älä välitä, mä olen kuullut Iiralta pahempiakin juttuja, Pertti puuttui puheeseen ja käänsin leimuavan katseeni häneen. Niin kuin minua olisi Iira kiinnostanut, tai se, mitä äijä häneltä oli kuullut.
- Pidä sinä turpas kiinni, kun ei oo mitään kysytty, käskin.
- Henriikka, sanoi äiti moittivasti, mutta en aikonut jäädä kuuntelemaan toruja epäkohteliaasta kielenkäytöstä. Vähän tilannetajua, hei pliis! Painuin huoneeseeni ja aloin pukeutua niin vikkelästi kuin vain pystyin, pysähtymättä edes kummemmin valikoimaan vaatteita. Alusvaatteet, farkut, t-paita ja neule. Hiukseni olivat märät, mutta en voinut ruveta kuivaamaan niitä nyt, sillä minun piti päästä lähtemään. Nopeat liikkeet ovat näyttäviä. Päätin, että kampaaminenkin hidastaisi minua liikaa ja vedin eteisessä pipon päähäni.

- Mihin sä nyt menet? äiti tuli keittiön ovelle kysymään. Mulkoilin häntä vetäessäni takin vetoketjun kiinni ja nappasin puhelimeni.
- Ei aavistustakaan, mutta tänne mä en selvästikään voi jäädä, ilmoitin ja livahdin ulos. Rappukäytävä kaikui ihanasti vähän aikaa, mikä lievitti hiukkasen kiukkuani, mutta toisaalta esti minua jäämästä sinne kampaamaan. Joku mummo voisi hyvinkin tulla naputtamaan oven paiskomisesta. Menin kellariin ja kaivoin siellä harjan laukustani. Kun hiukseni olivat selvät, joskin edelleen märät, vaihdoin harjan puhelimeen. Muissa oloissa olisin kerännyt rohkeutta pidemmän aikaa, ennen kuin olisin uskaltanut soittaa Helille takaisin, mutta nyt ei ollut aikaa mietiskellä.
- Moi, minä täällä. Mitä on ohjelmassa? kysyin.
- Viltsulle, Heli sanoi hämmästynyt sävy äänessään. – Mä sain jotenkin semmosen kuvan, ettei sua kiinnosta.
- Joo, sori se aiempi. Mä olin hölmö, mutta semmosta sattuu hei paremmissakin piireissä. Eikö se haluakaan kuherrella Mintun kanssa kahden?
- Ei kai, se ei ainakaan sanonu mitään sellasta.
- Kai mäkin voin tulla? kysyin epäröiden.
- Mikset vois siinä missä minäkin?
- Kiva. Mä soitan Mintulle ja kysyn, miten ja millon se on tulossa ja nähdään kohta!
- Nähdään! Heli liverteli iloisesti ja mieleni keveni kummasti. Ystävät olivat sentään aika kiva juttu.

Olin ehtinyt hiukan rauhoittua siihen mennessä, kun Minttu tuli nappaamaan minut kyytiin.
- Eikö Pera sitten ole ennen käynyt teillä? hän kysyi, kun olin vuodattanut kaiken katkeruuteni.
- Ei! Ja sitten se vielä, etten mä tiennyt sen olevan siellä. Mutsi ei voinut keskeyttää mua, vaikka mä kerroin sille semmosia asioita, joita Peran ei todellakaan ois tarvinnu kuulla!
- Yi, jotain noloa? Minttu kysyi myötätuntoisesti.
- No ei nyt sentään äärettömän noloa, ei mitään kuukautiskipu- tai valkovuotojuttuja. Sitten mä kyllä olisinkin joutunut tappamaan sen, sanoin synkästi. Minttu alkoi nauraa ja vähän ajan kuluttua se tarttui minuunkin. Aiempi kiukkuni Mintun ja Viltsun mahdollisesta jutusta ei tuntunut enää mitenkään merkitykselliseltä. Kaikesta minäkin viitsin kimmastua!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   27.6.11 18:12:46

käyn mäki töissä ja silti oli aikaa :D seittemäksi menin töihin. mutta kiitos hyvästä pätkästä taasen.

Lisää ! :)

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   28.6.11 09:03:59

Mä meen myöskin seittemäksi töihin, ja sängystä matka autoon kestää vessan ja meikkipeilin kautta 25 min. Ei siinä kauheesti nettiä tuijotella.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   28.6.11 16:05:29

des, no kukin tavallaan (: mulla vaan sattu jäämään aikaa hieman kahden koiran, meikkaamisen ynnä muun ohella pikkusen käydä vilkaseen netissäki, samalla kun aamukahvia join. (:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.6.11 16:41:03

Mä voitan, selviän abt vartissa sängystä bussipysäkille. :D Ennemmin nukun aamulla viime tippaan kuin tuhlaan aikaa mihinkään (miksiköhän mulla ei oo koiria??)
----------------
Siitä huolimatta pidin heitä tarkasti silmällä koko illan ja niin näin Helinkin tekevän. Rekisteröin jokaisen lauseen, jonka Viltsu sanoi Mintulle, samoin jokaisen hymyn. Tukkimiehen kirjanpidon mukaan niitä oli enemmän kuin esimerkiksi minulle. Minttukin näkyi viihtyvän erinomaisesti.
- Tää on paljon kivempaa kuin mennä salille, hän huokaisi lopulta ja heittäytyi sohvalle. Viltsu asui yllätyksekseni yksin, vaikka olin jotenkin kuvitellut hänet vielä äitinsä nurkkiin. Tosin samassa pihapiirissä Viltsun perhekin asui, ihan niin kuin Helinkin.
- Mihin sä salia tarviit, sähän teet fyysistä duunia, tuhahdin, kun Minttu ajatuksissaan siveli hauistaan. Se ei nyt ollut suorastaan Kippari Kalle –luokkaa, mutta olin kokeillut sitä viikolla koulussa ja se oli kivikova ja voimakas.
- Saiskohan wiille mitenkään lannalappoa? Mä voittaisin teidät kaikki? Minttu mietti.

Äiti soitti minulle pari kertaa illan mittaan, mutten vastannut. Kymmenen maissa Minttu sanoi joutuvansa lähtemään ja minä tajusin, että minunkin piti tehdä joitain päätöksiä.
- Mä en voi mennä kotiin, ilmoitin. – Multa katkeaa verisuoni päästä, jos se äijä on vielä siellä.
- Sä voit tulla meille, Minttu sanoi heti. Siitä, kun olin ollut hänen luonaan yökylässä, oli aikaa, mutta aikoinaan minulla oli ollut oma tyynykin siellä, samoin kuin Mintulla meillä. Se olisi ollut kotoista, mutta pudistin päätäni.
- Enhän mä voi, sä häivyt aamulla Mustaojalle, enkä mä voi vaan yhtäkkiä paukkasta sunnuntai-aamuna teidän aamiaispöytään.
- Sähän voit nousta samaan aikaan ja mä nakkaan sut matkalla kotiin, Minttu ehdotti. Kumma kyllä en ollut tullut ajatelleeksikaan sellaista mahdollisuutta.
- No sitten, myönnyin, kun Heliltä tai Viltsulta ei tullut kilpailevia ehdotuksia.
- Täällä ei ole muuta paikkaa kuin mun vieressä, Viltsu sanoi pahoitellen ja taputti sohvaa, joka olikin ainoa nukkumapaikan näköinen hänen yksiössään. Virnistin hänelle.
- Ei oteta sitä riskiä, sanoin.
- Mä jään vielä vähäksi aikaa, Heli ilmoitti ja alkoi valikoida seuraavaa urheilulajia. Hän elehti minulle muka huomaamattomasti nyökkäillen ensin Viltsun ja sitten Mintun suuntaan ja liikuttaen huuliaan. Uskoin hänen tarkoittavan, että minun pitäisi jutella Mintun kanssa ja että hän itse kaivaisi Viltsusta ulos totuuden orastavasta romanssista, tai sen orastamattomuudesta.
- Soitellaan huomenna, lupasin.

Minulle tuli pikkutyttömäinen olo, kun heittäydyin patjalle Mintun huoneen lattialle. Siinä oli aikoinaan puhuttu tuntikausia poneista ja hevosista, tulevaisuudensuunnitelmista ja pojista, ja taas puhuttiin.
- Tiesitkö sä, ettei Viltsu ollut pyytänyt sinne tänään ketään muuta kuin sut? aloitin, kun Minttu oli sammuttanut valon. Minua ei nukuttanut pätkääkään vielä tähän aikaan ja Minttukin oli tunnustanut, että aikamoista väkisinmakaamista hänen viikonloppuiltansa olivat.
- Mitä sä nyt höpötät? Totta kai se pyysi meitä kaikkia.
- Eipähän. Mä en tiennyt mitään, Heli ei tiennyt mitään. Mä en edes oo puhunut sen kanssa koko viikolla, toisin kuin eräät.
- Älä ole hölmö, se sanoi mulle, että me kaikki, tietysti, Minttu sanoi ärtyisästi ja hiljeni. Minäkin hiljenin, sillä jos asia oli noin, me olimme Helin kanssa kehränneet melkoisen jutun täysin tyhjästä. Paitsi että…
- Mä en tiennytkään, että te ootte soitteluväleissä, sanoin ovelasti.
- Itse asiassa me juteltiin fb:ssä.

No niin, selvä peli. Minä olin siellä online aina, kun kynnelle kykenin, Minttu paljon harvemmin, ja silti Viltsu oli ruvennut juttelemaan hänen kanssaan eikä minun. Päästin pienen naurahduksen. Yhtäkkiä minusta tuntui oikein mukavalta ajatukselta, että Minttu ja Viltsu rakastuisivat. Saisipahan Minttukin kokea vähän rakkaushuolia – sillä ainahan niitä tuli.
- Mitä sä hirnut? hän kysyi epäluuloisesti, mutta en vastannut, sillä puhelimeni soi taas kerran. Kiirehdin kaivamaan sen esiin, mutta se oli vain äiti, edelleen, ja painoin punaista. Hellyin kuitenkin laittamaan hänelle tekstarin, jossa ilmoitin, että oli turha odottaa minua kotiin ennen aamua. ”Missä sä olet?” tuli vastaukseksi hyvin nopeasti, mutta siihen en enää vastannut. Tilanteen huomioon ottaen olin ollut jo ylenpalttisen jalo, kun olin ilmoittautunut hengissä olevaksi.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   28.6.11 17:20:04

huhhuh sennu mä tartten pari tuntia ennenku oon valmis autonrattiin :D ja siis ihan vaan aika menee heräillessä, meikata ja pukea kerkiää vartissa, toinen vartti menee koiria ulkoiluttaen ja loput sitte oikeestaan istun ja juon kahvia, eli heräilen :D

Mutta mä en kyllä suosittele kenellekkään koiranpentua ja töitä yhtäaikaa :D

Hyvä pätkä taas! (:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.6.11 18:10:41

(Oikeesti mä en vaan erityisemmin pidä koirista - mä olen kissaihminen :D)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   28.6.11 18:16:40

on mulla kissaki :D ja just vein pihalle jollekki karanneelle kissalle ruokaa ku se on pyöriny tossa mun pihassa jo monta päivää (:

Ehkä joku kaipailee sitä jossain.. Vois melkee käydä kattoo onko kaupassa ilmotuksia siittä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.6.11 18:24:22

<www.karkulaiset.fi>!

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   28.6.11 19:39:05

kiitti sennu mietinki että mikä se sivu oli mistä nuita löytyy. Kaupasta oli otettu kaikki ilmotukset pois :(

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   28.6.11 19:59:50

kuvittelenko vaan, vai vaikuttaako Henu vähän aikusemmalta? :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   28.6.11 21:07:36

uutta pätkää?:P näin sairasloman kunniaksi -.-

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.6.11 22:05:27

Sairasloman?
Mun on kai pakko, kun pitää kumminkin tehdä uusi topic.
Elwaen, mielenkiintoista, musta se tossa kohden oli abt höpsöimmillään :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   28.6.11 22:08:26

musta toi sen tokavikan pätkän vika lause jotenki vaikutti siltä :D mut Henu on ihanan piristävä ja erinlainen jotenki verrattuna Mustaojan hahmoihin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.6.11 22:15:41

Uusi.

Elwaen, toi on totta, olin niin tossa vikassa pätkässä etten muistanu sitä enää...

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   28.6.11 22:35:38

joo, nilkka paskana.. meillä tehään töissä remonttia ja piha on semmosta savipaskaa. Olin menossa töihin ja joutu kävelee siitä savimössöstä nii taittu nilkka :( viikko sairaslomaa eikä sais mihinkää liikkua. Onneks ei sentää murtunu mut paha venähdys.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.