Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äidin tyttö 10

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.6.11 22:14:51

Edellinen

-----------
52. Jumi
Äiti taisi olla ihan rehellisesti pahoillaan välikohtauksesta Pertin ja minun välillä. Hän pyysi monta kertaa anteeksi ja sanoi selitykseksi miehen meille tuloon, että hän oli luullut minun jo lähteneen omiin huvituksiini. Tunsin itseni viisaaksi aikuiseksi, jolla oli pahankurinen teini käsissään ja uhkuin ylenkatsetta monta viikkoa. Pertistä ei enää näkynyt meillä hajuakaan.

Muuten ei mitään mielenkiintoista tapahtunut, ja vähätkin sattumukset olivat enemmän ikävän puolella kuin mukavan. Jerry kävi lomalla ja ilmoitti minulle ajoissa, ihan kuten oli luvannutkin, mutta suurimman osan viikonloppua hän vietti Hangossa ja me ehdimme tavata vain perjantai-iltana. Hän, Lisko ja Niko olivat menossa humaltumistarkoituksessa järvenpääläiseen kuppilaan, mikä minulle ikään kuin kutsuna ilmoitettiin. Tietenkin menin, vaikka jouduin matkustamaan yksin: Heliä tai Viltsua ei huvittanut lähteä periferiaan kaljalle, eikä Minttu tietenkään voinut. Tunsin olevani pariton neljäs pyörä siinä porukassa, mutta saatoinpahan ainakin olla varma, ettei mikään paikallinen suttura tehnyt itseään Jerrylle tykö. Minulla oli niin tylsä ilta kuin vain kuvitella saattoi, ja vaikka pojat olivat hiukan huolissaan minun kotiin pääsemisestäni, ei kukaan kutsunut minua yöksi Mustaojalle tai minnekään. Matkustin siis ihan hemmetin huonotuulisena aamuöisellä, joka asemalla pysähtyvällä paikallisjunalla Helsinkiin, missä melkein myöhästyin viimeisestä kotiin menevästä bussista. Yritin kuitenkin olla positiivisella mielellä ja muistaa, että oli sentään jotakin, että Jerry oli pyytänyt minut mukaan. Melko paljon paremmalle tuulelle tulin seuraavalla viikolla, kun joku oli raportoinut ht.nettiin nähneensä Jerryn perjantaina jonkun tytön seurassa. Ulkonäköäni ruodittiin melko pahasti, mutta koko kirjoituksen sävy oli niin katkeran kateellinen, että se teki itsetunnolleni parempaa kuin mikään pitkään aikaan.

Koulu- ja hevosrintamalla ei mennyt niinkään hyvin. Koulu nyt oli mitä oli, mutta Tenar ei ollut oikein hyvässä kuosissa, se oli edelleen jäykkä ja haluton. Minä olin jo melkein unohtanut, miten olin kiinnostunut Hurri-narrin hommistaan aiemmin syksyllä ja vasta, kun äiti mainitsi hänen taas olevan tulossa - itse en sentään ollut mennyt niin pitkälle, että olisin käskenyt tilaamaan hänet paikalle - innostuin tunnustelemaan hevostani, kuten hän oli silloin näyttänyt. Mutta en minä mitään kipeitä möykkyjä löytänyt, pelkkiä isoja, kovia lihaksia vaan. Tosin Tentun pään ravistelu antoi syytä miettiä, että oliko kyseessä möykkyjen möykky, joka oli tullut lihaksen tilalle. Pelkäsin vähän niin, sillä kerran se käänsi päänsä ja irvisti minulle niin, että pelästyin ja hypähdin karkuun. Se ei tehnyt sellaista koskaan.

- Mä haluan tulla kuulemaan, mitä se sanoo, mutta mä en halua nähdä Perttiä niin, että pidä se poissa tallilta, ilmoitin äidille.
- Jotain rajaa, nuori neiti, äiti sanoi. Olin onnistunut välttelemään Peraa pyyheillasta lähtien, ja minusta tuntui, ettei äitikään ehkä enää ollut niin paljon liesussa. Jonkin verran kuitenkin, eivät he välirikossa olleet, mutta ehkä roihu oli alkanut vähän hiipua, mietin toiveikkaana.
- Mä en halua tavata sitä, toistin painokkaasti.
- Ei me voida kieltää siltä tallille tulemista, ja pakkohan sen on tulla, kun Samelikin hierotaan.
- Minttu voi hoitaa sen.
- Se ei ole Mintun hevonen, etkä sä voi saada joka asiassa periksi. Niin Perttikin sanoo, äiti sanoi vihaisena. Vihastuin itsekin, nollasta sataan sekunnissa.
- Saneleeko Pérse sulle, mitä voin tai en voi tehdä?
Äiti suuttui ja minä suutuin, emmekä me puhuneet toisillemme ennen kuin seuraavana päivänä, kun meidän oli aika lähteä tallille, ja sittenkin vain välttämättömimmän.

Sää oli lopultakin vaihtunut pikkupakkaseen, mutta se tarkoitti vain sitä, että Saara oli vienyt vesiletkun parempaan talteen sanoen, että se menisi rikki muuten. Tarhat olivat jäätyneet pinnalta koppuraisiksi, mutta eivät tarpeeksi koviksi. Hevosten jalat humpsahtivat paikoitellen läpi kuoresta, vaikka esimerkiksi minä pystyinkin kuivin jaloin hakemaan Tentun. Äiti vain huokaisi nähdessään sen ja komensi meidät takaisin ulos. Hän seurasi kohta perässä ämpärin ja harjan kanssa.
- Toisissa talleissa on hevosten pesutilat ihan sisällä, valoisassa, ja usein niihin tulee lämmin vesikin, tuumasin puoliääneen katsellen haaveellisena pimenevää taivasta.
- Ole hiljaa, vai pesetkö sä itse? äiti sähähti.
- Mitä väliä? Se on huomenna taas saman näkönen.

Re: Äidin tyttö 10

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   28.6.11 22:42:50

joo, nilkka paskana.. meillä tehään töissä remonttia ja piha on semmosta savipaskaa. Olin menossa töihin ja joutu kävelee siitä savimössöstä nii taittu nilkka :( viikko sairaslomaa eikä sais mihinkää liikkua. Onneks ei sentää murtunu mut paha venähdys.

kiva pätkä taasen (:

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   28.6.11 22:42:58

Mie työntäisin Tentun vaikka auton peräkonttiin ja vilhakkaan, jos talli ois tollanen... :D
Henriikka ei muuten turhia kiertele ja pohdi sanavalintojaan (viittaan Jerrylle tehtyihin ehdotuksiin)

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   29.6.11 11:30:42

PV// sama :D en mä hevostani pitäis tommosessa paikassa.

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   29.6.11 15:05:05

Mulla oli hepat hyvinkin vastaavan tyyppisessä paikassa. Ja sekin oli vain väliaikaista, mulle oli luvattu paikka toisaalta, mutta tulihan se nähtyä, että ei huolittukaan, kun on orivarsa (vaikka aluksi luvattiin, että jos pystyy tarhaamaan ruunien kanssa yms, niin voi tuoda). Tripi tietää mimmonen paikka kyseessä...

Mutta, kiva pätkä, onneks me ei enää äiteen kanssa riidellä noin :D. Ei tarvi ku ei asu kotona...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.6.11 16:28:31

En viitsinyt jatkaa. Olimme käyneet saman keskustelun niin monta kertaa, että itseänikin jo kyllästytti turha jauhaminen, joskin tein sitä vielä äitiä ärsyttääkseni. Sitä paitsi näin Pertin auton ajavan tallille. Olin harjoitellut hänen varaltaan ilmettä, jota kutsuin intiaani-ilmeeksi. Se oli jäykkä, halveksiva ja tutkimaton ja asettelin sen taas kasvoilleni.
- Se saa nyt kelvata, äiti puuskahti kohta ja nousi seisomaan. Vesi ämpärissä oli kuin savivelliä ja hänen kätensä olivat kylmästä punaiset.
- Mä en näe merkittävää värieroa, huomautin, mikä olikin totta. Äiti oli onnistunut harjaamaan kuorrutuksen pois, mutta Tentun jalat olivat edelleen harmaat.
- Älä jaksa, äiti huokaisi. – Ai hei.

Äänensävyn muuttuminen viisikymmentä astetta lämpimämmäksi juorusi minulle, että Pertti oli päässyt parkkipaikalta tallin ovelle asti. Minä käännyin viemään Tenttua sisään välittämättä edes vilkaista miestä. Hän oli minulle vähemmän kuin ilmaa. Äiti ei tullut perässä ja arvelin heidän menevän yhdessä hakemaan Samelia, joten pistin Tentun käytävälle kiinni ja riisuin sen loimen. Minun on pakko myöntää, että olin huolissani siitä. Se oli uusi tunne, eikä pelkästään miellyttävä, mutta jonkunhan piti olla, kun äitiä ei näyttänyt kiinnostavan. Tai kiinnosti tietysti hiukan, olihan hän hommannut hierojankin paikalle, mutta minun mielestäni ei tarpeeksi.
- Mä pidän susta huolta, älä sure, sanoin hevoselle ja suukotin sitä turvalle. Se heilautti päätään niin, että hädin tuskin ehdin pelastaa nenäni. En ihan, otti se vähän osumaa.
- Hei Henriikka, kuulin selkäni takaa ja hypähdin. Tunnistin kuitenkin äänen ja suljin korvani ja silmäni muulta kuin Tentulta. Kuulin, miten hanasta laskettiin vettä ja mietin, pistäisikö Pera äidin pesemään Samelinkin jalat.

- Kuule, anteeksi se viimekertainen. Me oltiin lapsellisia, kun ei sanottu, vaikka tajuttiin, ettet sä tiedä mun olevan kuulemassa, Pertti sanoi jykevällä, hitaalla äänellään. Se kutkutti kieltämättä mukavasti. Kaksi aikuista ihmistä anelemassa minulta anteeksiantoa. En kuitenkaan sanonut mitään, enkä eleelläkään antanut Pertin ymmärtää, että olin edes kuullut, ja vähän aikaa odotettuaan hän huokaisi ja meni pois.
- Ne on yksiä kusípäitä, kuiskasin Tentulle luottamuksellisesti ja harjasin sitä niin hellästi ja kevyesti, ettei sen tarvinnut irvistellä minulle.

Hurri-narri tuli ennen kuin äiti ja Pertti saivat Samelin siivottua sisäsiistiin kuntoon ja nousin vikkelästi kyykystä. Olin kuivannut Tentun jalkoja tallipyyhkeeseen, joka sekin oli nyt harmaa eikä vaaleansininen.
- Terve, sanoin helpottuneena. Ehkä olin pitänyt miestä huijarina, mutta hän oli kuitenkin osoittanut minulle tietävänsä hevosista enemmän kuin minä. Äiti ei pitänyt Tenttua niin kipeänä, että olisimme tarvinneet eläinlääkäriä, mutta jos Hurri niin sanoisi, hänenkin olisi pakko uskoa.
- Ja mitäs teille kuuluu?
- Huonoa, sanoin. – Se on ollut nyt jo monta viikkoa outo. Ja kipeä. Jäykkä. Välillä se melkein ontuukin.

Mies rypisti otsaansa ja laittoi kätensä Tentun kaulalle. Hän oli kyllä melko omituisen näköinen ihminen, kiharatukkainen ja apinannaamainen, mutta en enää välittänyt siitä, vaan katsoin, miten hän siveli hevosen kylkiä ja pörröiseksi muodostunutta karvaa. Nyt olin iloinen siitä seikasta, jota kesällä on ihmetellyt ja pilkannut: että hän paremminkin tuntui kuuntelevan käsillään kuin runnovan. Tenttu olisi singonnut maata kiertävälle radalle, jos hän olisi ollut kovakourainen.
- Mä yritin tunnustella sitä, mutta musta kaikki tuntui samalta, uskaltauduin sanomaan. – Kovalta.
- Niin tuntuukin. Miten se on liikkunut?
- Aika normaalisti, sanoin vaikka omatuntoni naputti niistä kerroista, kun olin ollut tallilla ja oli satanut miljoonaa ja olin lintsannut ratsastamisesta. Tai kun olin tullut liian myöhään, eikä minua ollut huvittanut mennä Saaran oppilaiden sekaan kentälle.
- Vielä ei oo jääkelejäkään, Hurri sanoi kuin olisi puhunut itsekseen.
- Ei niin! olin innokkaasti samaa mieltä.
- Onko sillä loimi?
- On.
- Tarhaileeko se?
- Tietysti. Koko päivän, kaverin kanssa. Mutta ei ne kyllä siellä oo voinu liikkua. Ne seisoo portilla juuttuneina mutaan, juorusin ja pieni lamppu tuikahti päässäni. – Voiko se olla kipeä, koska sillä on huono tarha?
- No jos se vaan seisoo siellä paikoillaan koko päivän niin ei se ole yhtään sen kummempaa kuin jos se seisoisi sisällä. Ellei vieläkin hullumpaa, pääseehän karsinassa aina vähän liikkumaan.

Siinä vaiheessa äiti ja Pertti tulivat Samelin kanssa, mutta jätin heidät täysin huomiotta. Hurrilla ei ollut siihen hätään enempää sanomista. Hän aloitti työnsä ja nyt palasin epäilevän Tuomaan rooliini. Okei, hevonen oli kipeä, lähes kosketusarka, mutta en nähnyt, mitä iloa tuosta sivelystä voisi olla. Tosin en olisi pitänyt siitäkään, jos Hurri olisi satuttanut sitä. Tenttu kuitenkin alkoi pikku hiljaa näyttää rennommalta ja tyytyväisemmältä. Jotain sille tapahtui.
- Onko teillä kipulääkettä? Hurri kysyi minulta.
- Ai hevosten? Ei, sanoin huolestuen taas.
- Kaipaako se semmosta? äiti puuttui puheeseen ja alkoi näemmä myöskin ottaa asian tosissaan. Hänen mielestään olin vain hössöttänyt turhia ja tehnyt numeroa itsestäni, mutta kun hän ei vaan nähnyt, anteeksi vain. Äiti liikutti kyllä Tenttua vuorollaan, mutta hänelle riitti, että se liikkui eteenpäin. Hän ei tiennyt, menikö se peräänannossa – ei hänen kanssaan ikinä - ja oikea laukkakin hänen oli tarkistettava katsomalla etujalkoja.

- Kyllä se auttaisi paranemista alkuun. Ja lämmintä, onko teillä lämpölinimenttiä? Villaloimi sisällä. Ja paljon kevyttä liikuntaa. Voisiko se saada ulkoilla jossain, missä voi liikkuakin? Hevosethan kävelee luonnonoloissa kaiket päivät, Hurri opetti. Minä katsoin äitiä voitonriemuisena.
- Olinko mä oikeessa vai oikeessa? kysyin.
- Mä voin kysyä Saaralta, saisiko se kentän tarhaksi, äiti sanoi epäröiden, mutta tiesin, ettei siitä tulisi mitään. Saara ratsasti itse päivisin, piti joskus yksityistunteja ja vuokrasi kenttää lähitallien ratsukoillekin, ja sitten olivat muut oman tallin yksityishevoset Samelin lisäksi. Niistä ei muutoin ollut paljon haittaa, molempien omistajat olivat vuorotyössä, enkä ollut kumpaakaan nähnyt sitten syysloman. Tarina kuitenkin kertoi, että he kävivät tallilla päiväsaikaan ja tietenkin he silloin tarvitsivat kenttää.
- Sä tiedät, ettei se onnistu, huomautin.
- Katsotaanpa, kun mä olen jutellu Saaran kanssa, äiti sanoi hitunen uhkaa äänessään. Tai ehkä se oli vain päättäväisyyttä. – Mutta tarvitseeko se sun mielestä eläinlääkäriä?
- Se on kipeä, eikä varmaan halua liikkua sen takia. Jos sen olisi helpompi liikkua, se saisi osittain itse juminsa auki, Hurri selitti ja äiti ja minä kuuntelimme tarkkaavaisina. Sitten huomasin Pertin kuuntelevan myös ja muistin olevani vihainen molemmille.
- Pystytkö sä tekemään sille mitään? kysyin töykeästi.
- Mä oikeastaan tein jo mitä voin. Jos sulla on sitä linimenttiä, tai talliloimi, niin laita sille.
- Kumpaa vai molemmat? kysyin.
- Molempi parempi. Ja mä voisin tulla melko pian taas. Ehkä ensi viikolla.

Äiti meni kaivamaan piiloistaan sekä linimentin että sisäloimen, minä vein Tentun boksiin ja yritin hellitellä sitä, minkä se armollisesti sallikin. Tunsin melkein kuristavaa kiintymystä siihen. Olin ollut sen lumoissa vuosi sittenkin, kun oli ollut ensimmäinen syksymme, mutta tunne oli hiipunut ajan kanssa. Näköjään se oli kasvanut hiljaa piilossa niin, että nyt rinnassani puristi, kun ajattelin, että se kärsi meidän tyhmyytemme takia. Meidän huonon tallivalintamme. Minun täytyisi saada äiti tajuamaan se. Samalla kuuntelin toisella korvalla, mitä Hurri sanoi Samelista, eikä hän sanonut mitään.
- Miten siinä ei muka ole mitään vikaa? kysyin epäluuloisena. – Nehän on samassa tarhassa ja seistä nököttää siellä täsmälleen yhtä paljon kylki kyljessä?
- Ne on yksilöitä, Hurri valisti minua ja minun teki mieli satuttaa Samelia, tai vielä mieluummin sen typerää isäntää. Mikä oikeus niillä oli voida hyvin, kun Tenttu oli kipeä?

Olin ollut oikeassa, mitä tuli Tentun ulkoiluun. Äiti otti kenttäasian Saaran kanssa puheeksi vielä samana iltana ja jälkimmäinen näytti suorastaan loukkaantuneelta sanoessaan, ettei se käynyt päinsä.
- Ettei se teidän guru nyt vähän liioitellut koko juttua? Täällä on kaksikymmentä muutakin hevosta, eikä yksikään niistä ole saanut selkäänsä kipeäksi tarhassa seisomisesta. Ehkä teillä on huono satula.
- Satulassa ei ole mitään vikaa, äiti sanoi jäykästi, mistä näin, että hänkin oli ottanut itseensä. Siitä ei onneksi tullut mitään kissatappelua, sillä silloin olisin hävennyt silmät päästäni. Äiti ryhdistäytyi ja kysyi, oliko kenellekään tulossa eläinlääkäriä lähiaikoina.
- Hesterille tulee muistaakseni torstaina. Tarkista Piitulta, muistanko mä oikein, Saara sanoi vetäen hänkin kynnet sisään.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   29.6.11 19:07:46

pitkästä aikaa kunnon tallipätkä (:

Päivämäärä:   29.6.11 20:13:47

Näpsäkkä tallipätkä. Onneks mun hepalta ei mee kun takapään hermostot tukkoon, jos se liikkuu liian tikittäen... Ja siihenkin tiiän jo parannuksen (kiitos ihana hierojatuttu!).

Tajusin tässä just, että mulle tulee ainakin viikon tauko lukemisesta, kun oon ulkomailla. Miten mä selviän?

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   29.6.11 20:22:55

flanu, mihin oot menossa? minäki tahon ulkomaille :P

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   29.6.11 21:24:18

Pera kuitenki vaan aivopesee Henun äitiä ku se ei halua et Tenttu ja Sameli ois eri tallilla :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   29.6.11 21:32:52

saisko vielä iltalukemista? (:

Päivämäärä:   29.6.11 23:35:41

En vaatisi mitään sypar hyper maneesi tallia, niin puhtaine marmori lattioineen, että niiltä voisi itsekkin syödä, mutta ihan sellaset pienet jutut pitää olla. Eli yleis siistiä ja riittävän kunnossa olevat turvalliset paikat.

Milloinkas Jerry pääsee taas lomille? Tai miksei niillä voi olla jotain valmennusta..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.6.11 16:12:39

Sitä voi olla kaikenlaisia syitä olla vaihtamatta tallia...
------------

Sattumoisin pääsin samana iltana juttusille Jerryn kanssa. Sitä ei tapahtunut kuin ehkä kerran viikossa, joten se oli minulle edelleen suuri ilonaihe ja tänään erityisesti, kun minulla oli kerrankin jotain oikeaa kerrottavaa, eikä vain valitusta koulusta.
- Olipas kiva, että sä olet siinä, kirjoitin ja Jerry oli kyllin monisanainen vastatakseen:
- Ai?
Jos olisimme olleet nokikkain, olisin sanonut jotain rienaavan hauskaa siitä, miten kohtelias hän oli, mutta kirjoittaen en halunnut ruveta hämmentämään. En kuitenkaan saisi mukaan haluamaani sävyä. Niinpä vain kerroin, mitä tallilla oli tapahtunut ja kysyin, saattoiko Tenttu hänen mielestään olla kipeä huonon tarhan takia.
- Miksi sä multa kysyt?
- Koska sä tiedät hevosista enemmän kuin kukaan, jonka mä tiedän, vastasin. Se saattoi kuulostaa lipevältä, mutta se nyt vaan oli totuus. En tiedä, upposiko se Jerryyn – itse olisin mennyt hämilleni – mutta itse asiaa hän innostui pohtimaan kanssani.
- Jos mulla olisi hevonen, joka ei liiku ulkona yhtään niin kai mä liikuttaisin sen sitten pari kertaa päivässä, hän arveli.
- Hyvähän sun on sanoa, sun hevonen ois kuitenkin siinä takapihalla, kirjoitin.
- No niinpä. Mutta voitko sä vaikka käydä ennen koulua ja koulun jälkeen?

Nauroin ääneen. Jerry mahtoi olla hullu, jos kuvitteli minun nousevan pari kolme tuntia tavallista aikaisemmin, jotta ehtisin mahduttaa päivään toisenkin tallireissun. Äiti voisi minun puolestani tehdä sen, joskaan en tiennyt, millä sulosanoilla ja perusteilla saisin hänet tekemään niin. Hän sentään pääsisi sinne autolla, mikä oli merkittävästi nopeampaa. Mutta toisaalta Jerry taisi kuvitella, että minäkin ajelin tallimatkani autolla. En ainakaan ollut valistanut häntä missään kohden, mitä tuli ajokortittomuuteeni.
- Kerro sitten, miten se rupeaa paranemaan, Jerry kirjoitti, kun olimme jutelleet muista asioista pitkän aikaa ja minä lupasin.

Ehdotin äidille, että hän kävisi aamuisin työmatkalla taluttelemassa Tenttua vähän ylimääräistä, ja hänkin nauroi ääneen.
- Se ei ole mikään toipilas, se on vaan vähän jumissa, hän väitti. – Ja mitä sä tarkotat taluttelemassa? Ei se Hurri mitään puhunut siitä, ettei sillä saisi ratsastaa.
Ei puhunutkaan, mutta Jerry oli puhunut ja oma järkeni oli samaa mieltä ainakin nyt, kun olin vähän miettinyt asiaa.
- Sä et piittaa siitä, syytin edelleen hämmästyneenä siitä seikasta. Olin tässä vuoden mittaan tottunut siihen, että jos äidin piti valita Tentun ja minun hyvinvointini välillä, Tenttu voitti.
- Totta kai piittaan. Mä menen huomenna töihin vasta myöhemmin, jotta mä saan sille sitä kipulääkettä.
- Huomenna?
- Niin, mä soitin Piitulle ja se eläinlääkäri tulee huomisaamuna eikä torstaina. Saara huijasi. Vai mihin aikaan sä menet kouluun?
- Kahdeksaksi, sanoin nopeasti, mikä oli tottakin. Ellei olisi ollut, olisin häipynyt sinne etukäteen. Ajatus eläinlääkäristä ei ollut niin pelottava kuin kengittäjästä, mutta en nähnyt itseäni tallissa aamutuimaan anelemassa pikaista reseptiä kiireiseltä eläinlääkäriltä. Sanat menisivät takuulla solmuun kurkussani eikä hän saisi mitään selvää siitä, mitä sanoin. Koko asia jäisi toimittamatta, eikä Tenttu saisi lääkettä.
- Okei, mä menen, äiti huokaisi, kuin maailma olisi juuri kaatunut hänen päälleen.

Tenar sai kipulääkereseptin ja minä näin valon. Jerryn sanat olivat jääneet mieleeni ja minä tunsin itseni velvoitetuksi tekemään, kuten hän oli ehdottanut. Miten minä muuten olisin voinut jutella hänen kanssaan seuraavan kerran ja kertoa, että Tenttu ei ollut yhtään parempi kuin viimeksikään? Minä skippasin loppuviikolla aamupäivän tunnit ja tulin kouluun yleensä yhdeltätoista, ruokatunnille. Saara ihmetteli, samoin Minttu ja muutama muu koulukaveri, mutta Tenttu alkoi höristä minulle, kun tulin tallille niin epätavalliseen aikaan. Kun ensimmäisen kerran kuulin sen, liikutuksen kyyneleet nousivat silmiini ja ryntäsin hakemaan elikolle porkkanoita. Sitten lähdimme kävelylenkille. Kävelytin Tenttua ympäri tiluksia ja jos katsoin, että minulla oli aikaa vielä ennen bussia, päästin sen kentälle ja ajoin sen juoksemaan. Minä tunsin sädekehän puristavan ohimoitani, kun se alkoi voida paremmin ja Hurrikin sanoi niin tullessaan seuraavalla viikolla uudestaan.
- Hyvä, sitten kannatti raataa, sanoin tyytyväisenä.
- Mitä raataa? äiti kysyi.
- No liikuttaa sitä. Mä olen käyny joka aamu lenkittämässä sitä ylimääräistä, kerroin.
- Miten niin olet? Etkö sä ole ollut koulussa?
- Mä katsoin Tentun paranemisen tärkeemmäksi, ilmoitin ja rapsutin sitä otsatukan alta. – Kun sulle ei sopinut mennä vähän myöhemmin töihin niin mä sitten menin vähän myöhemmin kouluun.
- Et sä saa laiminlyödä koulua!
- Mä en voinut muuta, sanoin hurskaasti ja kohautin olkapäitäni.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   30.6.11 17:42:56

ihana et Henu on alkanu ajatella vähän enemmän Tenttuaki =)

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   30.6.11 19:22:10

en oo taas kommentoinut tähän tarinaan aikoihin, mutta seuraillut olen! ja tykännyt, tää on vähän erilainen kun ei ole jälleen kerran niin ihanan täydellinen päähenkilö.

mutta miten se henu käy vieläkin koulua vaikka sillä on jo kaikki kirjotukset ja muut ollu?

Päivämäärä:   30.6.11 20:51:32

Luna$i, Nizzaan lähden :)

Voi kyllä mäkin ajaisin vaikka joka päivä sen 60km suuntaansa tallille, jos mun poneilla olis joku huonosti. Kiva, kun Henusta alkaa löytymään sellasia normaalin eläinrakkaan ihmisen piirteitä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.6.11 20:56:58

Mimi, ei se oo kirjottanu vielä kaikkea, eikä surittanu kaikkia kursseja.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   30.6.11 22:47:57

flanu, vähä siistiä! koska lähet? (:

lisää kiitos? (: pikkusisko tuli yökylään ja nukkuu jo :D meinaa tylsää olla

Päivämäärä:   1.7.11 16:07:21

Luna$i, sunnuntaina lähtö, paluu ens viikon la :). Vähä jänskättää, ko en oo varmaa 15 vuotee ollu lentokoneessa :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   1.7.11 17:01:33

hui :D mä oon ollu lentokoneessa viimeks ööö 6 vuotiaana :D

joko lisää? Tympiä päivä :( äitillä syöpäarvot taas koholla ja isoveli eros avovaimostaan..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.7.11 19:29:20

Sori, että kesti. Kone ryppyili, kun yritin työn ja tallin välissä laittaa jatkoa, mutta tässä se nyt on.
Huomennakin tulee vasta myöhemmin, oon kok opäviän ulkomailla :D
-----------
53. Joulunaluspuuhia
Valitettavasti sää ei muuttunut vieläkään, pikkupakkanen ja sentti jo satanutta luntakin katosivat ja mutakeli näytti jatkuvan samanlaisena kevään puolelle asti. Tenttu oli tullut paremmaksi, mutta olosuhteiden olisi pitänyt muuttua, että se olisi lakannut kököttämästä niillä sijoillaan portin pielessä koko päivän, eivätkä ne muuttuneet. Äiti kielsi minua ehdottomasti lintsaamasta koulusta yhtään enempää ja riitelimme asiasta pari päivää. Minua ei missään nimessä huvittanut viettää puolta valveillaoloajastani tallilla, mutta asetelma oli niin loistava neuvottelemiseen, että annoin äidin uskoa niin.
- Meillä ei ole muuta mahdollisuutta, ellei Tenttu sitten muuta johonkin fiksumpaan paikkaan, missä se voi kävellä tarhassa. Onko meidän järkeä pitää hevosta, jolla ei voi ratsastaa syksyn ja kevään välillä? Eikä se ole oikein sitäkään kohtaan, se on eläinrääkkäystä, selitin ja lopultakin taisin onnistua. Ainakin äiti huokaisi ja lupasi miettiä, mitä asialle voisi tehdä, kunhan vain menisin kouluun silloin, kun piti.
- Kauppa se on, joka kannattaa, sanoin iloisesti.
- Musta tää on paremminkin kiristystä.

En ollut niin lapsellinen, että olisin odottanut äidin seuraavana päivänä ilmoittavan löytäneensä meille uuden tallipaikan, enkä että pääsisimme muuttamaan esimerkiksi ennen joulua. Vuodenvaihde sen sijaan oli minun mielestäni jo ihan realistinen hetki, mutta en jankuttanut asiasta. Äiti saattaisi kypsyä siihen ja vetää lupauksensa takaisin. Hänestä ei aina tiennyt. Kulutin aikani keskittymällä kouluun niin vähän kuin mahdollista enkä sitten oikeastaan mihinkään muuhun paitsi Jerryn ikävöimiseen. Hänestä ei kirjoiteltu enää juurikaan netissä ja arvelin, että kaikki kyylät olivat unohtaneet hänen olemassaolonsa nyt, kun hän ei kilpaillut missään. Sitten sain selville, että hänellä oli ollut vapaita viikonloppuja, useitakin, joista hän ei ollut kertonut minulle mitään. Minun teki mieli huutaa suurin kirjaimin, kirota ja vaatia selitystä, mutta onnistuin pidättäytymään. Se olisi ollut liian vaativaista ja olisi todennäköisesti karkottanut Jerryn juttelemasta kanssani ollenkaan.
- Oisit kertonu, ois ollu kiva nähdä, kirjoitin vain vaimeasti.
- No en mä ollu tekemässä mitään kummallista, olin kotona vaan.
- Eikö sun muka tee mieli viihteelle, kun pääset lomalle?
- Meillä oli viihdettä täällä, Alissalla ja Dannilla oli synttärit. Ne juhlii aina yhdessä itsenäisyyspäivän aikoihin.

Tulin kauhean huonolle tuulelle, kun en voinut sanoa mitään, mitä olisin halunnut. Että olisin minäkin voinut osallistua synttärijuhliin, jos joku olisi pyytänyt. Tai että minulle sopi oikein hyvin millainen tapaaminen tahansa, viihteellä tai ilman, kunhan toinen osapuoli vain olisi Jerry. Minun piti oikein muistuttamalla muistuttaa itselleni, että minun piti olla tyytyväinen tähän, mitä minulla oli. Ilman ankaraa työtä ja hyvää onnea Jerry ei chättäilisi minun kanssani ja moni muukin asia olisi jäänyt tapahtumatta. Hän saattaisi jo pääsiäiseksi päästä pois ja sitten olisi tosi kyseessä. Armeijaa ei enää voisi käyttää tekosyynä sitoutumisen välttämiseksi. Sitä minun pitäisi miettiä.
- Miten Tenttu jaksaa? Jerry kysyi ja minä vastasin sen olevan ennallaan ja ettei äiti ollut tainnut löytää vielä uutta tallipaikkaa eikä siinäkään keskustelussa sitten mitään sen mielenkiintoisempaa tapahtunut. Suljin koneen suorastaan tympääntyneenä Jerryn mentyä. Hitonko iloa tästäkään oli, minulle tuli aina vaan paha mieli kädenlämpöisestä rupattelusta, kun olisin mieluummin polttanut näppini tai ihan minkä paikan tahansa.

Joululoma ja joulu lähestyivät, mutta en ollut kummemmin joulumielellä. Lähdin kuitenkin Helin kanssa jouluostoksille, sillä pitihän lahjoja hankkia, kun äiti kerran antoi sitä varten rahaakin. Sitä paitsi toivoin piristyväni shoppailusta ja oikeastaan pidin lahjojen antamisesta. Ja saamisesta tietysti myös. Kovin monta minun ei tarvitsisi ostaa: äidille jotain ja Mintulle. Helillekin aioin ostaa, mutta sen tekisin toisella kertaa, nyt vain pitäisin silmäni auki ja yrittäisin katsoa, millaisia tavaroita hän hipelöi ja mistä hän ehkä pitäisi. Keksin myös, että ostaisin jotain Jerrylle. Jotain pientä ja vaatimatonta, joka ei olisi liikaa satunnaiselle tuttavalle, jollainen hän virallisesti halusi olla, mutta jonka varjolla voisin tavata hänet ehkä vielä ennen joulua. Ajatus sai minut hilpeäksi.

Päivämäärä:   1.7.11 21:10:40

oi vitsit, olispa jo joulu! :D Tosin mä en kyllä halua kokea niitä mutakelejä mitä on kuitenkin luvassa...

Päivämäärä:   1.7.11 21:13:54

Tuntuu oudolta lukea talvijuttuja keskellä kesää ja helleaaltoa :D
Ois kiva saada lisää vielä tänään.. Piristäis. Oli tänään inssi ja ei menny läpi. Ja ihan mitätön hakemalla haettu syykin.. Ihan oikeesti. Ärsyttää, mutta joskus käy näin :/

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   2.7.11 20:18:00

up!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.7.11 20:56:12

Terveisiä Tallinnasta :)
-----------
Helillä oli enemmän ostettavana, sillä hänellä oli isompi perhe ja Viltsunkin porukat sen päälle. Heidän perheensä kuulemma viettivät joulut aina yhdessä.
- Me ollaan joulut aina vaan kahdestaan, sanoin kateellisena. Perhejoulu kuulosti ihanalta, mutta ei kuitenkaan niin ihanalta, että olisin halunnut Pertunmaalle keskelle ei mitään. Ei sitä voisi ajatella Tentunkaan takia. Se jäykistyisi suolapatsaaksi, jos me olisimme joulunpyhät poissa.
- Se on takuulla ankeata, Heli sanoi osaaottavasti ja läimäytti käden suunsa päälle. – Siis sori, en mä sitä niin tarkoittanu.
- No en mä tiedä paremmastakaan.
- Mutta vieläkö sun mutsilla on se mies? Jospa…
- Älä jumalíste edes vihjaile mitään tohon suuntaan! sanoin säikähtäen sydänjuuriani myöten. Perseensuti oli edelleen kuvioissa, vaikkei äiti hänestä juuri puhunutkaan, mikä oli hyvä. En halunnut kuullakaan, hänen menonsa ja poissaolonsa juorusivat ihan tarpeeksi. Mutta ei hän uskaltaisi tulla ehdottamaan minulle, että Pertti viettäisi joulunsa meidän kanssamme. Tai pahimmassa tapauksessa Pertti ja Iira. Hyi hélvetti!
- En vihjaile, Heli sanoi nopeasti ja ryhdyimme toimeen.

Ostin äidille neulepaidan, joka oli punainen joulun kunniaksi. ja Mintulle hupipipon, jossa luki ”Ongelmanuori”. Hänen äitinsä olisi niin samaa mieltä nähdessään sen. Lisäksi ostin belgialaista suklaata molemmille ja samoin Jerrylle ja Viltsullekin. Loppuaika meni Helin ostosten kanssa, mutta olin silmä tarkkana ja päätin palata takaisin ostamaan hänelle suloisen kaulaliinan, jossa oli turkista reunassa. Hän hiveli sillä poskeaan pitkän aikaa ennen kuin päätti, ettei hänen siskonsa haluaisi sellaista.
- Siinä on vähän kettutytön vikaa, hän selitti, mutta hän osti sellaisen kuitenkin Viltsun Ninni-siskolle. Viltsulle hän osti partavettä ja sen valitseminen vaati meiltä kummaltakin paneutumista. Sen piti tuoksua hyvältä, mehän joutuisimme itse sitä haistelemaan. Lopuksi painuimme kiinalaiseen, sillä kuten Heli sanoi, olimme tehneet raskaan työn ja selvinneet siitä kuin miehet.
- Paremmin kuin miehet, huomautin, sillä minun käsittääkseni ne eivät olleet kovin hyviä shoppailemaan.

- Meillä on kaksi juttua, joista pitää päättää, Heli sanoi, kun olimme tilanneet hapanimelää kanaa kummatkin.
- Jaa mitkä? kysyin. Vihjailu joulunvietosta Pertin kanssa oli unohtunut ja nyt olin väsynyt, mutta onnellinen. Olimme saaneet paljon aikaan.
- Ensinnäkin, mitä me tehdään, kun loma alkaa. Musta tuntuu, että pieni juhlinta olis paikallaan.
Siitä olin ihan samaa mieltä. Emme olleet olleet missään useampaan viikkoon, ellei laskettu sitä, että meille oli tullut jo tavaksi käydä ainakin kerran viikossa Viltsulla wiittaamassa tai katselemassa elokuvia. Joskus joimme siellä muutaman kaljan tai siiderin, mutta useimmiten emme sitäkään.
- Lähdetään kaupungille ja mennään tanssimaan, esitin. – Koulu loppuu keskiviikkona ja Minttu ei voi olla niin idiootti, että lupaisi ekana lomapäivänä mennä tallitöihin tai mitään. Mikä se toinen juttu on?
- Pitäiskö meidän tehdä jotain, että Mintsu ja Viltsu tajuais mennä pussauskoppiin?

Se oli mielenkiintoinen kysymys. Huolimatta siitä, että olin ollut jo viikkokausia sitten sitä mieltä, että jotain oli tekeillä noiden kahden välillä, he eivät olleet päässeet puusta pitkään.
- Jos ne on niin saamattomia niin kannattaako niitä auttaakaan? kysyin.
- No kyllä mun mielestä. Viltsu kaipais naisen kättä.
- Mikä sen omassa kädessä on vikana? tirskahdin.
- Älä oo ällöttävä! Ajattele, miten söpöjä ne ois yhdessä.

Ajattelin ja tulin siihen tulokseen, että kai he olisivat. Mintulle tekisi hyvää seurustella. Hänen piti vähän hellittää. Minua ahdisti se, miten paljon aikaa hän käytti talliin ja kouluun. Tunsin itseni löysäksi páskaksi hänen rinnallaan.
- Mitä me voitais tehdä? kysyin, sillä en voinut keksiä mitään. Minttu ja Viltsu tapailivat joka tapauksessa, meillä oli niin sanoakseni jengi. Emme me voineet oikein lukita heitä vessaankaan ja toivoa, että yksi asia johtaisi toiseen.
- Mä olen miettinyt ja miettinyt, mutta en mä ole keksinyt kuin yhden mahdollisen jutun, Heli sanoi.
- No?
- Huijataan niitä. Mä kerron Viltsulle, että sä kerroit mulle, että Minttu on salaa rakastunut siihen ja että se haluaisi tietää, onko sillä mitään mahiksia. Sä kerrot Mintulle saman. Sitten me järjestetään ne kahden kesken ja niiden on pakko ruveta puhumaan.

Suunnitelma ei varsinaisesti häikäissyt nerokkuudellaan, mutta kai sillä oli jonkinlainen mahdollisuus toimia.
- Koska? kysyin.
- Kun koulu loppuu, Heli ehdotti. – Mennään Viltsulle etkoille ja sanotaan Mintulle vaikka kuudelta. Me mennään vasta seitsemältä ja siihen mennessä ne toivottavasti on ainakin kädestäpitämisasteella.
- Selvä, sanoin. Tosin me tapasimme Mintun kanssa matkustaa Viltsulle yhtä matkaa, useimmiten autolla. Nyt hän Minttu tietenkään voisi ottaa autoa, jos olimme menossa ravintolaan, ja kai minä keksisin jotain selittääkseni, miksi hänen piti mennä itsekseen edeltä.

Päivämäärä:   2.7.11 23:10:03

Tän pätkän jälkeen on hyvä käydä unille ja odottamaan matkaa! Kiitosta hienosta pätkästä, mä lueskelen matkalla ollessanikin, jos mun koneella suostuu se hotellin netti toimimaan vaan :).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.7.11 23:24:19

Hyvää matkaa flanu!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.7.11 15:01:06

Viimeinen koulupäivä oli ehkä paras päivä koko joulukuussa. Kaksi viikkoa vapautta ja sitten vihoviimeinen lukukausi – toivottavasti. Minulla oli vielä mahdollisuuksia selvittää kaikki kurssit kevääseen mennessä, kunhan en mählisi mitään. Olin aika ylpeä siitä seikasta ottaen huomioon panostukseni tänä syksynä. Äiti ja minä olimme sopineet jo etukäteen, että hän hoitaisi Tentun tänä tärkeänä päivänä ja iloitsin tallivapaastakin. Biletysrahan olin kinunnut jo edellisenä iltana ja koulusta tullessani kävin ostamassa pullon valkoviiniä. Se lojui jääkaapin oven ylähyllyllä viilenemässä. Se oli paljon etkojuotavaksi, mutta ajattelin jättää loput Viltsulle odottamaan seuraavaa kertaa.

Ehdin käydä suihkussa ja kuivata hiukseni ennen kuin äiti tuli töistä. Hän oli matkalla käynyt ostamassa pizzan, jonka pistelimme poskeemme.
- Mun ehkä pitäis ostaa sulle keittokirja joululahjaksi, mietiskelin. – Joku ”Helppoa kokkausta tumpeloille”. Ois kiva saada joskus kotiruokaa. Tiesitkö sä, että Vesku Laakso-oja osaa tehdä ruokaa?
- Sä olet maininnut, äiti mutisi. – Aika montakin kertaa. Kukaan ei sitä paitsi ole kieltänyt sua tekemästä ruokaa.
- Mistä mä oisin semmosta oppinut? Ei se mulla ainakaan geeneissä ole, ihmettelin. Kaikessa ystävyydessä tietenkin, ei minulla ollut tänään tarvetta riidellä äidin kanssa.
- Mihin aikaan sä lähdet ja mihin sä menet? äiti vaihtoi puheenaihetta.
- Sillä aikaa kun sä olet tallilla ja me mennään vaan vähän tanssimaan.
- Tuletko sä yöksi kotiin?
- Enköhän, sanoin. En aikonut antaa äidille tilaisuutta kutsua Pertsaa tänne yöksi ja mihin minä olisin mennytkään. Jos Viltsu aikoi järjestää myös jatkot, antaisimme Mintun osallistua niille ihan keskenään, niin me olimme Helin kanssa sopineet. Siis ainakin, jos kaikki näytti muuten sujuvan suunnitelmamme mukaan.

Äiti vaihtoi vaatteet ja lähti tallille ja minä avasin koneeni seuratakseni maailman tai tarkemmin sanoen facebookin tapahtumia samalla, kun meikkasin. Siellä oli ihan kuollutta eli Jerryä ei näkynyt. Laitoin hänelle kuitenkin puuterin ja ripsivärin välissä viestin, jossa kysyin, pääsisikö hän ennen joulua vapaalle niin, että ehtisimme tavata, sillä minulla oli hänelle lahja. En uskonut, että kukaan olisi niin kovasydäminen, että pitäisi pikku solttupoikaparkoja kasarmilla joulunpyhiä. Varmuuden vuoksi ja todistaakseni, että minulla oli elämä, iloitsin myös joululoman alkamisesta ja siitä, että pääsisin juhlimaan sitä. Sitten Minttu soitti.
- Joko sä olet valmis lähtemään? hän kysyi.
- En sinne päinkään, sanoin tavoitellen tuskastunutta äänensävyä. – Mulla menee vielä vaikka miten kauan, mene sä vaan edeltä.
- No mitä hittoa sä oot viivytelly?
- Tapellu mutsin kanssa, valehtelin synkästi. Se oli takuulla uskottavaa.
- Äh, mä en edes viitsi kysyä, mistä. Tulenko mä teille odottamaan?
- Älä turhaan, lähde vaan menemään Viltsulle, mä tulen perässä kunhan ehdin. Mulla menee vielä aikaa. En oo käyny edes suihkussa.

Minttu kuulosti pettyneeltä ja harmistuneelta, mutta lupasi mennä edeltä ja minua nauratti, kun laskin puhelimen pöydälle. Suunnitelman ensimmäinen vaihe oli onnistunut odotetusti, tai oikeastaan toinen. Ensimmäisen olin hoitanut viikonloppuna, kun olimme olleet ratsastamassa. Olin kertonut Helin sanoneen, että Viltsu oli kysynyt häneltä, mahtoiko Minttu olla hiukkaakaan kiinnostunut.
- Mistä? Minttu oli kysynyt. Olin arvellut hänen filmaavan, niin hölmö hän ei sentään voinut olla.
- Siitä, idiootti. Se on kuulemma ihastunut suhun ja haluaa tietää, saako se litsarin, jos se yrittää jotain.
- Ai.
Olin kääntynyt katsomaan, eikö Minttu todellakaan aikonut sanoa muuta. Ei kai, hän oli punastunut ja hänen suupielensä olivat nykineet hämilliseen hymyyn. Olin jättänyt siemenen itämään ja toivoin, että se oli nyt jo taimella. Vasta nyt tuli mieleeni, että entäpä jos hän ja Viltsu eivät olleetkaan niin saamattomia kuin Helistä ja minusta näytti. Entä jos he olivat jo aikaisemmin syksyllä jutelleet asiasta ja todenneet, että heitä ei ollut tarkoitettu yhteen. Mutta kai Minttu olisi minulle kertonut?

Soitin Helille ja raportoin ja yhdessä sovimme, että antaisimme nuorille hölmöille ainakin tunnin, ennen kuin menisimme keskeyttämään. Heli aikoi sanoa Viltsulle, että hänen paras paitansa, jonka hän ehdottomasti halusi päälleen tänään, oli kuivausrummussa ja ettei se pyörinyt yhtään nopeammin, vaikka hän seisoi vieressä ja tuijotti sitä. Jos tämä nyt edes soittaisi ja ihmettelisi hänen viipymistään.
- Me ollaan aika juonikkaita, sanoin tyytyväisenä.

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   3.7.11 20:17:59

uuuu, juonikkaat likat... me like me like
jatkoo(;

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.7.11 20:33:14

maailman kauheimmat pari päivää takana :< lohdutusjatkoa jooko?

Lähettäjä: pooorr 
Päivämäärä:   3.7.11 21:26:08

pistä sennnu äkkiä jatkoooo! ::)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.7.11 21:28:12

elwaen, kuin nyt silleen?
---------------
54. Ilta kaupungilla
Myöhästyin enemmän kuin oli tarkoituksenikaan, sillä yksi bussi meni nenän edestä, mutta ehdin silti Viltsulle ennen Heliä. Minttu tuli avaamaan minulle oven ja hänen ilmeensä oli kerta kaikkiaan… ilmeetön.
- Te ootte ihme lieroja, hän sanoi, kun yritin tutkia hänen naamaansa takkiani riisuen. Okei, he olivat puhuneet ja me olimme jääneet kiinni. Entäs sitten, ainakin olimme tarkoittaneet hyvää.
- Ja? kysyin odottavasti.
- Possuja! Minttu tokaisi, mutta alkoi samalla hymyillä. Sitten hän halasi minua. Se oli niin epätavallista, että melkein peräännyin eteisen nurkkaan karkuun, ennen kuin muistin olevani aikuinen, joka ei hajoaisi moisesta.
- Kilttejä possuja ja lieroja kai sentään? kysyin ja halasin takaisin.
- No, niin kai, mutta siitä ei pääse mihinkään, että te huijasitte meitä.
- Tarkoitus pyhittää keinot, sanoin ja astuin peremmälle. Viltsu istui sohvalla ja pyöritteli puhelintaan ympäri ja ympäri. Hän näytti olevan aika lailla hämillään. Hain keittiön kaapista itselleni lasin ja kohotin heille maljan. – Teille tampioille, skål!

Niistä tuli surkeat etkot. Minttu ja Viltsu vilkuilivat toisiaan ja meitä sen näköisinä, että Heli ja minä olisimme saaneet painua hemmettiin ja Heli ja minä tuijotimme heitä kuin he olisivat olleet apinoita häkissä. Tunnelma oli niin jäykkä, että aloin toivoa, ettemme olisi ikinä pistäneet lusikoitamme tähän soppaan. Toisaalta olisi kyllä ollut tympeää katsella jotain nuoleskeluakin. Onneksi alkoholi auttoi tunnelmaan ja join ripeään tahtiin pari isoa lasillista viiniäni.
- Jos ei me kohta lähdetä, mä en pääse sisään mihinkään, sanoin siinä vaiheessa. Kaikki olivat ilahduttavan innokkaasti samaa mieltä ja loppukin jäykistely katosi. Olimme päättäneet mennä samaan paikkaan, missä olimme taannoin olleet Helin kanssa, mutta niin oli moni muukin. Siellä oli jono ovella ja saimme hytistä paikoillamme parikymmentä minuuttia, ennen kuin ovet aukenivat meille. Arvelin sen perusteella, miltä varpaani tuntuivat, että oli lopultakin tullut pakkasta ja toivoin, ettei se lopettaisi äidin tallipaikan etsintää.

- Annetaan noiden jäädä pitämään meille paikkaa ja mennään tanssimaan, ehdotin Helille, kun olimme onnistuneet löytämään vapaan sohvannurkkauksen. Neljälle siinä ei ollut tilaa, mutta kahdelle hyvinkin.
- Me vahditaan teidän juomia, Minttu lupasi ja Viltsu veti hänet kainaloonsa. Kateus vihlaisi minua pikkuisen, mutta ymmärsin hävetä sitä. En olisi halunnut Viltsua itse, vaikka olikin tavallaan vähän tylsää, että hän niin helposti oli unohtanut ihastumisensa minuun ja vaihtanut Minttuun. Päätin, että olinkin kateellinen vain, koska minä olisin halunnut istua samalla lailla Jerryn kanssa. Tosin oli jo niin kauan siitä, kun olimme tavanneet, että epäilin, muistinko oikeasti edes, miltä hän näytti.
- Me tullaan viimeistään sitten, kun tulee hitaita, niin että tekin pääsette, lupasin ja karkasin lattialle.

Tälläkin kertaa meillä oli hauskaa, tämä oli selvästikin paikka, jossa osattiin antaa arvoa iloisille, tanssiville naisihmisille. Melkein suutuin, kun Heli kiskoi minut ensimmäisten hitaiden tullen pois lattialta.
- Meidän täytyy käydä päästämässä Mintsu ja Viltsukin välillä, ja mulla on jano! hän vaati, eikä päästänyt irti kädestäni, ennen kuin olimme poissa lattialta.
- Voi ne mennä, vaikkei me oltaisikaan siellä, kiukuttelin.
- No voi, mutta mulla on siellä täysi lasi siideriä!

Niin oli minullakin, muistin ja seurasin häntä enemmittä vastalauseitta. Minttu ja Viltsu näyttivät uppoutuneen keskusteluun, ja säikäytin Mintun koputtamalla häntä olkapäähän.
- Teidän vuoro, sieltä tulee kutemismusiikkia, ilmoitin ja tunsin inhottavan puristuksen sydämessäni, kun Viltsu otti Minttua kainalosta ja auttoi tämän pystyyn. Nurkassa ei ollutkaan niin meluisaa kuin olin luullut. Kuulin selvästi, miten Heli rallatteli romahtaessaan viereeni.
- Kappas vaan, Minttu sekä Vilho, hän lauloi ja läppäsi minua selkään. – Me ollaan hei hyviä! Noi saa luvan pyytää meidät morsiusneidoiksi!

Minua ei huvittanut pätkääkään ajatella niin pitkälle, vaan keskityin siideriini ja katselin ympärilleni.
- Ketä sä etsit? Heli kysyi. Kylläpä hän olikin puheliaalla päällä.
- En ketään, sanoin, enkä todellakaan luullutkaan näkeväni ketään tuttua. Paitsi että juuri silloin näin. Läheisessä pöydässä istui mies, johon katse pysähtyi käskemättä ja kaiken lisäksi tunsin hänet. Se oli Jinnan poika, jonka olin tavannut Mustaojalla, se kuolettavan komea tyyppi. Leksa. Olin jo nousemassa mennäkseni tervehtimään, kun näin, että hänellä oli seuraa, melkein yhtä upea blondi tyttö. He juttelivat päät yhdessä muistuttaen tympäisevästi Minttua ja Viltsua ja käänsin katseeni pois. Heli jatkoi jaarittelua Mintusta ja Viltsusta ja nyökkäilin hänelle jonkin aikaa, kunnes kyllästyin kerta kaikkiaan.
- Mä tarvitsen uuden siiderin, tuonko mä sulle? kysyin.
- Joo, tuo vaan!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.7.11 21:51:41

maailman kauheinta et jaan tän ht.netissä, mut menetin yhden parhaista kavereistani eilen. aika sekava olo juuri nyt..

Päivämäärä:   3.7.11 21:55:25

Bääääh täällä on ikävää. Porukoiden kanssa samassa huoneessa, vaikka alunperin mun ja systerin piti saada oma huone -.-

Tarviin kipeesti piristysjatkoa, en selvii täällä varmaan kokonaista viikkoa...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.7.11 21:57:58

elwaen, voi ei :x

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   4.7.11 00:20:29

jep, niinhän se taitaa olla et parhaat lähtee eka.

Päivämäärä:   4.7.11 02:10:25

elwaen- koita jaksaa!

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   4.7.11 11:13:52

elwaen-, munkin kaksi parasta ystävää kuoli viimekesänä kolarissa :/ Voimia^^

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   4.7.11 15:46:21

kiitti <3 kolarissa tääki meni..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.7.11 16:20:13

Nuoret rakastavaiset jäivät lattialle, vaikka musiikin rytmi muuttui taas nopeammaksi ja jättivät Helin ja minut happanemaan nurkkaamme.
- Miksei ne voi tulla takasin? manasin.
- No nekin haluaa tanssia. Mennään mekin, kunhan ollaan juotu nää. Ei tää paikka nyt niin kullan arvonen ole, että tähän kannattaisi jumittua, Heli tuumi. – Oho!
- Mitä oho? kysyin ja katsoin sinne minne hänkin. Lähipöydän söpöstely oli muuttunut draamaksi. Kaunis blondi oli kaikesta päätellen juuri heittänyt lasinsa sisällön Leksan kasvoille. Ainakin tämä pyyhki naamaansa, mutta hänen ilmeestään oli paha sanoa mitään. Se oli intiaanimaisempi kuin paraskaan minun inkkarii-ilmeistäni. Hän sanoi jotain tytölle, joka näytti raivostuneelta, kääntyi kannoillaan ja marssi pois. Leksa ravisti sormiaan, kaivoi taskustaan nenäliinan ja pyyhki ne, samoin otsansa. Ellei olisi äsken sattunut katsomaan, ei olisi aavistanut mitään. Hän maistoi tuopistaan ja jäi tuijottamaan sitä mietteissään kuin olisi vain poikennut töiden jälkeen yhdelle.

Ennen kuin oikein ehdin ajatella, olin siirtynyt siidereineni sinne vapaaksi jääneelle tuolille.
- Moi, sanoin ja Leksa vilkaisi minua torjuvasti kuin toivottaen kaikki tunkeilijat hemmettiin, mutta katsoi sitten tarkemmin.
- Moi, hän sanoi.
- Muistatko sä mut?
- Muistan tietysti. Sä olet se Jerryn pikku stalkkeri.
Vetäisin henkeä, sillä tuota en nyt sentään ollut odottanut.
- Enkä ole, sanoin pahastuneena.
- No itsepähän tiedät, Leksa sanoi kuin hänelle olisi ollut yhdentekevää, mitä mieltä minä olin asiasta.

Joskus toiste olisin mennyt muserrettuna pois, siis joskus toiste selvin päin, mutta nyt minua ei haitannut lyhytsanaisuus ja torjuvuus. Silloin Mustaojalla olin saanut sen käsityksen, että Leksa oli käytökseltään maailman tympein ja ylimielisin tyyppi ja olin sittemmin miettinyt, oliko hän kehittänyt sellaisen kuoren vain, koska oli niin tyrmäävän hyvän näköinen vai oliko hän pelkästään kusípää. Nyt hän oli suorastaan ystävällinen ja puhelias siihen iltaan verrattuna.
- Henriikkako sun nimi oli? hän kysyi.
- Joo. Ja sä olet Leksa. Sun äitisi on maailman ihanin, ilmoitin.
- Se on alkanu parantua vanhetessaan, Leksa myönsi. Minun teki mieli kysyä, mitä Mustaojalle kuului ja että tiesikö hän, koska Jerry pääsisi taas lomalle, mutta se olisi ollut liian ilmeistä. Sen sijaan kysyin:
- Miksi se daami heitti juomansa sun naamalle?

Kaipa Leksa olisi voinut loukkaantua tai nolostua moisesta kysymyksestä, mutta en tullut ajatelleeksi sitä, ennen kuin olin kysynyt, eikä niin käynytkään.
- No ei siellä ollut kuin tippa, hän sanoi.
- Onneksi, puoli litraa kaljaa ois ollu ikävä juttu, arvelin. – Mutta miksi?
- Ja mitä sä sillä tiedolla teet?
- En mitään, mä en vaan oo koskaan ajatellu, että ihmiset tekee sellaista paitsi saippuasarjoissa. Teitkö sä sille hävyttömiä ehdotuksia?
- En, mä vaan sanoin, ettei mulle tule ikävä, kun ei näköjään sillekään.
- Tyttöystävä? kysyin myötätuntoisesti.
- Entinen, veikkaisin, Leksa sanoi ja kulautti tuoppinsa tyhjäksi.
- Miten niin?
- Se aikoo lähteä Milanoon.
- Miksi? tenttasin. Joka sanan sai puristaa ulos, hitto soikoon.
- Mallin hommiin. Se on just ollu melkein vuoden Pariisissa ja nyt alkaa taas poltella kantapäissä. Mä sanoin, että menköön, kunhan ei tuu ihan heti konttaamaan takasin.
- Ahaa, nyökyttelin, vaikka minun teki mieli kysyä, mikä tytön nimi oli ja oliko hän kuuluisa ja kaikkea muuta sellaista. Toisaalta, mitä väliä sillä oli? – Haluatko sä, että mä menen pois?
- Ei, ole siinä vaan. Eipähän tuu kukaan munahaukka siihen tyrkylle.
- Sulla varmaan riittää semmosia, sanoin osaaottavasti ja katsoin häntä arvioiden. Tummat hiukset kuten Jerrylläkin, täällä värivaloissa omituisen vaaleat silmät ja piirteet kuin muotilehden mallilla. – Mikset sä itse mene Milanoon?
- Koska mä en halua.

Niin, se saattoi hyvinkin riittää syyksi. Leksa nousi sanoen menevänsä hakemaan uuden oluen ja minä muistin Helin.
- Hei, sopiiko sulle, jos mä pyydän mun kaverinkin tähän? Mä lupaan, ettei se ole munahaukka.
- Siitä vaan, Leksa sanoi ja käännyin viittoilemaan Helille, joka tuijotti meitä sohvannurkasta. Minttua ja Viltsua ei edelleenkään näkynyt, mutta kun Leksa meni, Heli syöksähti luokseni.
- Henukka, tunnetko sä ton?
- Tunnen, sanoin kohauttaen olkapäitäni. – Etsi itselles tuoli ja istu. Se meni vaan hakemaan uuden kaljan.

Juttelimme Leksan kanssa pitkän aikaa ja mielenkiintoisista asioistakin, toisin sanoen mustaojalaisista. Helin kiinnostuksesta en mene lyömään vetoa, mutta minä kuuntelin mielikseni, mitä sinne kuului. Leksa tiesi kuitenkin eri asioita kuin Minttu, joka hääräili vain tallin puolella. Helille taisi riittää katseleminen, sillä hän ei sanonut montakaan sanaa.
- Oletko sä menossa käymään Mustaojalla joulun aikaan? kysyin yrittäen jotenkin luovia tietäni kysymykseen Jerryn vapaista.
- Mutsi haluaa sinne joka aattoaamu, vaikkei se enää edes ratsasta. Mä taidan mennä mukaan tänä aattona, Leksa sanoi kuivasti.
- Ratsasta?
- Niillä on tapana käydä aattona joulumaastossa. Etkö sä tiennyt?
- Mistä mä oisin tiennyt? Mä en viime jouluna edes tiennyt, että koko Mustaoja on olemassa. Ratsastatko sä?
- En, Leksa sanoi vähän liian nopeasti.
- Tanssitko sä? kysyi Heli ja se oli melkeinpä ensimmäinen lause, jonka hän oli saanut ulos suustaan koko aikana. Huomasin musiikin vaihtuneen taas hitaammaksi. Leksa katsoi häntä ja hymyili isällisesti.
- En, lapsikulta. Pysytelkää te vaan omanikäsissänne. Mä taidan tästä lähteä kotiin.

Niin hän myös teki ennen kuin ehdimme edes estellä. Jäimme siihen kuin serpentiinit Espalle vappuna ja katsoimme toisiamme. Minun teki mieli hihittää, Helin ilme oli niin ällistynyt.
- Omanikäsissä? Miten vanha se sitten on?
- Mä en tiedä, tunnustin.
- Ja mitä se tekee, missä se asuu?
- En mä tiedä sitäkään, mutta mä tiedän, missä sen äiti asuu ja se on maailman herttaisin ihminen, vakuutin.
- Mä en ole kiinnostunut sen äidistä vähääkään! Etkö sä tiedä mitään muuta?
- En, pahoittelin. Heli huvitti minua pikkuisen. Niin kuin meillä kummallakaan olisi ollut mitään mahdollisuuksia Leksan näköiseen tyyppiin, etenkin kun hän kohteli meitä alentuvaisesti kuin olisimme olleet Mustaojan pikkukaksoset.
- Höh, tylsää.
- Niinpä, totesin hilpeästi. – Mitä jos vedettäis perseet?
- Vedetään! Heli innostui ja hyvällä tiellähän olimme jo olleetkin. Loppuillan vierailimme tiuhemmin baaritiskillä kuin tanssilattialla.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   4.7.11 21:24:51

voi että, mä kuvittelin jotenkin että tän päivän pätkä olis vielä tulossa, mutta sä oot ollu niin ajoissa viimeaikoina!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.7.11 21:46:36

Joo, mä olen siirtyny kesäaikaan. :) (Mutta sä oot kyllä joka aamu ollu aikasemmin töissä :D)

Lähettäjä: Campsu 
Päivämäärä:   4.7.11 21:54:18

Leksa on kyllä ihan paras, kun se on niin kivan ilkeäkin. :D

Lueskelen samalla näitä sun aiempia tarinoita, oot laittanu varmaan sata kertaa kyllä tänne ne. mutta mikä tarina tulee seuraavaksi, kun ne kaksoset on syntyneet just, eli Veskun loppusanojen jälkeen? :>

Onko Alissan- tarinaa edes missään sivuilla, vai vaan joskus HT-nettiin kirjotettuna? Ja onko ennen sitä mitään?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.7.11 21:58:52

Uusi lukija ilmoittautuu :) En tajuu mite tälläne super tarina on menny multa iha ohite, parasta mitä oon koskaa tääl lukenu <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.7.11 22:04:36

Campsu, täältä löytyy sit sen jälkeiset jutut. Saa vinkata, jos sieltä edelleen tuntuu puuttuvan jotain, unohdin alunperin ainakin kolme pätkää pois ja oon niitä sittemmin lisännyt.

Päivämäärä:   5.7.11 00:28:43

Oivoi. Olipas baarintäyteinen pätkä, mutta mitä muutakaan sitä voi olettaa, kun toiset on baarissa. Toi Leksa-välikohtaus oli kyllä mainio!

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   5.7.11 15:31:26

Hih. Viimein minäkin uskaltaudun kommentoimaan Sennnun tarinaan ;)

Luin tässä parissa viikossa kaikki tarinasi, ihan alusta loppuun asti. Nyt jotenkin ankea ja tyhjä olo, kun pitää odottaa uutta pätkää päivästä toiseen. :( Höh!

Huomasin että tarinoissa pyörii aika pitkälle ihan samanlaisia hahmoja. Tai ei tietenkään ihan samanlaisia, vaan saman tyyppisiä. Nita, Miila ja Danni ovat jotenkin kaikki samanlaisia, samaa tyyppiä, mutta eri sukupolvissa vaan. Samoin Ilse, Jessi ja Alissa. Jopa Artsi ja Vesku muistuttavat häivähdyksen toisiaan. Sunna ja Sarri ovat taas jääneet aika "laimeiksi" hahmoiksi, ne tuntuvat minusta jotenkin ylimääräisiltä.

Hannaa kaipaan hahmona aivan valtavasti! Siis ihan oikea ikävä puristaa kun lukee Henriikan näkökulmasta Hannasta. Olisin niiiiin kovasti halunnut lukea Hannan näkökulmasta jotain jossain vaiheessa! Hannaan olet kiteyttänyt jotain niin täydellistä, että saatoin tarinoiden aikana ihan oikeasti rakastua Hannaan ;D

Toivon että Dannista ei tule ihan kokonaan Miilakopio, vaikka kovasti onkin jo Miilan kaksoisolento. Nitaa jäi myös kalvava ikävä, pidin hahmosta kovasti.

Erityisen paljon pidän myös Veskusta, varsinkin Veskun nuoruusvuosissa. Veskusta Hannan opeissa ja vakipanona, se oli ehdotonta suosikkiaikaa lukea :D Veskusta tykkään tietysti nytkin, ja haluaisin että kirjoittaisit vielä jotain ihan suoraan Mustaojalta, etkä käyttäisi tuollaista välikättä kuin Henriikka.

Hanna on jotenkin niin julman täydellinen, että olen nähnyt valehtelematta joka yö unta Hannasta ja muista tarinoidesi hahmoista :D

Lisää Hannaa ehdottomasti, ja jotain hänen näkökulmastaan. Tai sitten vielä paluu Veskun näkökulmaan! Vielä ei saa siirtyä seuraavaan sukupolveen. :( Alissan näkökulmasta tarinassa oli jotain vikaa, se oikea särmä eli Jessi, Vesku ja Hanna on liian kaukana. Minä ainakaan en ole valmis vielä siirtymään seuraaviin kertojiin!!

Inhoan Henriikkaa ihan vaan sen takia että tarina on jotenkin nurinkurinen. :D EI Mustaoja vaan kuulu Henriikalle, Jerry ei kuulu Henriikalle, Henriikka ei saa arvostella HANNAA! :D

Hieman fanaattista, tiedän, mutta Henriikka vaan ärsyttää minua! >:D Toivon että lemppaat sen johonkin ja jatkat vaikka Jerryn näkökulmasta. Kunhan kertoja kuitenkin on joku Mustaojalaisista! (Tai Hanna)

Sekava kommentinpuolikas jossa on paljon turhaa räpätystä :D Kiitos ja Anteeksi, jatkan tarinasi lukemista ja elän toivossa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.7.11 16:27:29

Wau, Az, mäen ole tainnut ikinä saada noin pitkää kommenttia, ja mielenkiintosta, KIIIIITOS!! :D

Mä olen huomannu itse ton samankaltaisuuden hahmoissa myös ja Henriikka oikeastaan yrittää rikkoa stereotypioita ja olla erilainen. Enkä mä aio lempata sitä ihan vielä. Mulla ei nimittäin ole vielä aavistustakaan seuraavasta palasesta. :D

Tässä nyt äkkiseltään kommenttia kommenttiin. Luulen, että tulen vielä monta kertaa lukemaan sen uudelleen...
-----------

Aamulla en ollut uskoa aistejani, kun avasin silmäni ja oli jo valoisaa. Joulukuussa, jumaliste, talvipäivän seisauksen aikoihin. Mitä oli tapahtunut joka suunnasta unta lyhentävälle kännilleni? Toisaalta en heti muistanut, miten olin päässyt kotiin, mutta kotona olin. Ikkunani punaiset verhot etoivat minua ja jouduin kiireen vilkkaan nousemaan ja juoksemaan vessaan. Hädin tuskin ehdin lukita oven ja hypätä polvilleni vessanpöntön eteen. Onneksi oksentaminen helpotti oloani, kamalan paha maku vain jäi suuhun. Pesin kasvoni kylmällä vedellä ja huuhtelin suuni. En voisi enää koskaan käyttää hammasharjaani, jos käyttäisin sitä nyt.

Äiti istui keittiössä selaamassa ilmaislehtiä kahvimuki edessään huolimatta siitä, että oli ihan tavallinen torstai. Hän oli ottanut joulunaluspäivät vapaaksi ja hän vilkaisi minua syyttävästi, kun tassuttelin sinne. En viitsinyt edes tuhahtaa vastaukseksi. Olin itsekin nähnyt, että silmäni muistuttivat kirsikkatomaatteja ja aloin pikkuhiljaa saada kiinni hajanaisia muistikuvia Mintusta, joka talutti minua öisillä kaduilla.
- Krapula? äiti kysyi sileällä, merkitsevällä äänellä.
- Entä itselläsi? tuhahdin ja kaadoin itselleni ison lasillisen jääkylmää jaffaa. En ollut niin surkeassa kunnossa, että olisin antanut lytätä itseni vaan istuin uhmakkaana äitiä vastapäätä.
- Sun ei pitäisi juoda noin paljon.
- Useammin sä olet humalassa kuin minä. Ja tää on mun viimenen joululoma, kai sitä saa vähän juhlia, sanoin, mutta silloin jo juomani limsa alkoi potkia vastaan ja minun piti juosta takaisin vessaan. Kun palasin, äiti oli taas syventynyt lehteensä, mutta lasini vieressä oli ruisleipä, jonka päällä oli reilu kerros kinkkua ja muutama suolakurkkuviipale.
- Kiitos, sanoin ja upotin hampaani siihen. Vaikka olisin miettinyt tunnin, en olisi keksinyt mitään, mitä olisin halunnut enemmän juuri nyt.

- Mitä sä aiot tehdä nyt lomalla? äiti kysyi, kun olin puolivälissä voileipää.
- Bailata ja opetella tupakoimaan, sanoin huolettomasti. Minusta se oli hauska juttu, mutta äiti ei nauranut kanssani, joten vakavoiduin itsekin ja ryhdyin epäluuloiseksi. – Miten niin? Mitä sä itse olet suunnitellut?
- En mitään erityistä, äiti sanoi helpotuksekseni.
- Ei mitään Perttiä meille jouluaattona, varmistin, sillä Helin manaama kauhukuva palasi mieleeni.
- Sä et varmaan tykkäisi siitä?
- Mä karkaisin kotoa, jos sä ehdottaisit semmosta, vakuutin.
- Henriikka, me ollaan vakavissamme.
- Olkaa rauhassa, kunhan mun ei tarvitse katella sitä, sanoin ja toivoin, etten olisi ehtinyt syödä koko voileipää. Olisi ollut hyvä ele jättää se siihen ja poistua tuollaista kuullessani, mutta valitettavasti olin tehnyt siitä jo selvää ja mieleni teki toista. Ehkä meetvurstilla. – Eiköhän se mene pian ohi.

Äiti huokaisi, muttei sanonut enempää siitä aiheesta suoranaisesti.
- Mä menisin mielelläni aattoaamuna käymään tallilla ja maastolenkille, hän sanoi. Muistin Leksan puheet Mustaojan aattomaastosta ja tunsin oloni melko tyhjäksi. Edellisjouluna minä olin käynyt Saaran tallin muun porukan kanssa maastolenkillä, halusiko äiti nyt viedä minun paikkani? Epäilemättä Perttikin oli menossa Samelilla eikä Minttu.
- Kunhan et kuvittele, että mä teen täällä joulusiivousta sillä aikaa, sanoin jäykästi.
- En. Aloitetaan joulusiivous tänään. Ja jos sä haluat ratsastaa Tentulla niin eiköhän Saara vuokraa mulle jonkun hevosen.

Epäilin sitä, sillä Saara oli suhtautunut meihin aavistuksen verran viileästi sen jälkeen, kun olimme alkaneet väittää, että Tenttu oli kipeytynyt tarhansa takia.
- Jos Peräsuoli on siellä niin saat ihan rauhassa mennä keskenäsi. Mä en halua pilata joulumieltäni, sanoin.
- Okei, eiköhän ruveta sitten hommiin. Haluatko sä imuroida vai pyyhkiä lattiat?
- Mä voin pestä pyykkiä, murahdin.
- No hoidat sitten oman huoneesi ainakin.
- Kyllä mä ennen joulua, lupasin. – Mutta älä tule sinne nyt vähään aikaan. Mun pitää paketoida joululahjoja.

En paketoinut mitään, enkä jaksanut edes avata tietokonetta, vaikka muistin, että odotin Jerryn vastausta edellisiltaiseen viestiini. Tarkistin, että puhelimeni oli hengissä ja heittäydyin takaisin omaan, suloiseen sänkyyni. Puhtaat lakanat olisivat kruunanneet sen hetken, mutta näinkin olin aika tyytyväinen olooni. Vaakataso ja pehmeä tyyny. Saattoiko ihminen enempää toivoa? Torkahdin ja kun heräsin, käänsin kylkeä ja torkahdin uudelleen, ja kun äiti pari tuntia myöhemmin tuli katsomaan, mitä olin saanut aikaan, tunsin oloni jo varsin hyväksi.
- Mä olen suunnitellut, väitin. – Nyt mä vaan nousen ylös ja toteutan kaiken ja se on siinä.
- Ala toteuttaa sitten ja vauhdilla. Mä lähden tallille. Susta ei taida olla siihen tänään.
- No en mä ehdi, jos mun pitää siivota. Mene sä vaan.

Äiti häipyi ja nousin sen verran, että sain tietokoneen päälle. Siellä ei ollut viestejä mistään eikä keneltäkään, joten soitin Mintulle ja pyysin hänet meille.
- Tehdään jotain hyvää, ehdotin. – Lettuja tai mokkapaloja tai pizzaa, tai kaikkia niitä. Vai onko sulla menoa? kysyin muistaessani, että Minttu oli nyt ymmärtääkseni varattu nainen.
- Ei, voin mä tulla, hän lupasi.
- Sä et ole menossa Viltsulle?
- En, Viltsu-parka on töissä, Minttu sanoi ja melkein näin, miten hän virnisti. Itseänikin hymyilytti surkuhupaisasti ajatus työpäivästä kaupassa kesken pahimman jouluruuhkan. Mutta ehkei Viltsulla ollut tällaista krapulaa kuin minulla. Hänen takiaan toivoin todella, ettei olisi.

Päivämäärä:   5.7.11 17:18:57

Voi ei, onneks mun äitini ei oo koskaan nähny mua krapulassa! Sympatiat Henulle kyllä tosta krapulasta.

Mutta mäkin kyllä kaipaan enemmän sitä varsinaista Mustaojaa ja varsinkin Hannaa... Mutta eiköhän niitäkin jossain vaiheessa saa kunnolla lisää?

Päivämäärä:   5.7.11 20:01:15

Se vielä täytyy sanoa, että nyt kun tässä luen uudestaan Veskun nuoruusvuosia, huomaan kuinka paljon olet kirjoittajana kehittynyt matkan varrella! Uudemmat tekstisi ovat huomattavasti parempia lauserakeenteeltaan ja muutenkin teksti on sujuvampaa jne, mutta Veskun nuoruusvuodet silti hakkaa kaikki muut tarinat ihan mennentullen! ;)

Siis en käsitä miten olet pystynyt luomaan tuollaisen hahmon kuin Hanna. Mä nauran ihan oikeesti ääneen täällä noille Hannan jutuille! Kiitos Hannasta, se nainen on jotain niin narttumaista ja julman nurinkurista ettei mitään rajaa, ja silti se kuitenkin on vaan ihminen. Aivan mahtavaa!

Päivämäärä:   5.7.11 20:28:50

Hanna on munkin lempihahmo :D Se on ihana. Kaikkein todentuntuisin hahmo.
Jumitan edelleen Huvikumpu kohdassa...

Multa onnistuis myös pitkät palautteet mutten jaksa ruveta vääntämään. Ehkä sitten syksyllä, jos saisin luettua kaiken uudestaan, kun ei ole mitään tekemistä.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   5.7.11 20:36:34

Mun on pakko nyt puolustaa Henua, vaikka en aluksi siitä pitänytkään... Jotenkin, liekö sitten tottumuksesta johtuvaa, mutta nykyisin tuo Henukin on alkanut vaikuttaa ihan mukavalta tyypiltä. Tai ehkä syy on siinä että ei nyt ole ollut Mustaojalaisia vertailukohtana ;)
Tai ehkä se onkin sääliä, kun Henu koittaa käydä epätoivoista yhden naisen sotaa äidin omaa elämää vastaan :D

Itse kiinnitin kanssa aikanaan lukiessani noita vanhempia tekstejä ja verratessani niitä näihin uusimpiin, että kirjoitukset on parantuneet matkan varrella, mikä ei tosin ole kovinkaan suuri ihme :D
Ehkäpä joskus saadaan nämä kirjana ;)

Ja jospa lopetan turhan lörpöttelyn, toteamalla loppuun että jotain näppäilyhäröjä on joskus ollut, mutta mitäs me pienistä kun ei pienetkään meistä :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.7.11 21:29:18

A-P-U-A! Multa on kokonaan jäänyt lukematta jotku veskun nuoruusvuodet :o miten oon voinutkin olla huomaamatta mitään semmosta? Linkkiä niihin? :)

Päivämäärä:   5.7.11 21:35:27

Pistepisteelle, tässä linkki Veskun nuoruusvuosiin :) http://oikultainennuoruus.webs.com/

Lähettäjä: mansikka 
Päivämäärä:   5.7.11 23:44:36

miten muuten kun veskun loppusanoissa kaksoset syntyy ja noissa mustaojan myöhemmissä ne alottaa koulun. minne meni 7 vuotta?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.7.11 23:54:25

Täällä ei tunneta turhia lörpöttelyjä, joten lörpötelkää ihmeessä lisää! :)
Mielenkiintoista, että Veskun nuoruusvuodet on jollekulle kolahtanut. Se oli vähän samanlainen välipala kuin Alissa-jututkin, tai oikeastaan kaikki, mitä on tapahtunut kaksosten syntymän ja Henriikan välissä.
Mansikka, mä vaan päätin skipata joitakin vuosia, sillä se kaikki olisi ollut vaan sen saman toistoa. Lapsia, hevosia, lapsia. Ei sitä kukaan olisi jaksanut lukea.

Lähettäjä: mansikka 
Päivämäärä:   5.7.11 23:58:13

okei, mä vaan mietin kun niitä luin että en haluu hypätä 7 vuoden yli jos ne on kirjotettu ((:

ja ois kiva just esim jerry näkökulmaa, et tulis enemmä mustaojaa ja sit sais samal tietää mitä mieltä se on henriikasta. onko se sille kaveri, pikapano vai mikä:D

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   6.7.11 00:22:52

Voi että, mä rupesin taaas kerran lukee jessiveskuja siitä ekasta juhannuksesta lähtien! Tulee jo melkee nostalginen olo ton tarinan lukemisesta, se on niin moneen otteeseen luettu ja aina jaksaa vielä kerran :D

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   6.7.11 01:09:53

mä oon kans kesän aikana lukenu ne pariin otteeseen ja nyt ajattelin pitää taukoa etten ehdi kyllästymään :D
mut joo, hanna on tänkin lemppari. aivan jotain sanoin kuvailematonta

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.11 01:27:17

No nyt mä en enää tiedä, uskallanko mä ruveta Hannasta kirjottamaan ollenkaan :D

Päivämäärä:   6.7.11 01:32:41

Sennnu ei yhtään paineita :D

Lähettäjä: ni 
Päivämäärä:   6.7.11 11:45:05

Kun joskus palataan kunnolla takaisin mustaojalle, toivon, että krisu ja kiie vilahtais vielä mukana.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   6.7.11 13:42:18

mä taas en pidä yhtään hannasta :D en tiiä mikä siinä on, en vaan tykkää :D

Lähettäjä: myrkkysieni 
Päivämäärä:   6.7.11 14:24:57

mä oon ny ihan ulalla missä tarinas tuo paljonpuhuttu Hanna on ja olis kiva myös lukee seki tarina jos joku viittis linkata? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.11 18:00:09

Myrkkysieni, esimerkiks tossa Veskun nuoruusvuosissa, joka tossa ylempänä linkitettiin.
------------------
55. Joulumaasto
Luulen, että oli Mintun ansiota, että minutkin kutsuttiin Mustaojalle aattoaamuna. Kun Jerry lopulta vastasi viestiini, hän sanoi kuulleensa, että oma ratsuni oli varattu silloin ja että kun Minttu kuitenkin oli tulossa heidän aattomaastoonsa, voisin hyvin liftata mukaan. Jos kerran välttämättä tahdoin tavata. Asetelma olisi voinut olla parempikin, ajattelin. Nyt minusta tuntui siltä, että minulle tarjoiltiin vastentahtoisia armopaloja, ja se nyt ainakin oli ihan varma, etten jouluaattona ehtisi viettää Jerryn kanssa kahdenkeskistä hetkeä. Mustaojalla olisi väkeä kuin viimeisenä ostospäivänä kaupoissa, sen verran olin ymmärtänyt Leksan puheista ravintolassa. Piristyin kuitenkin sitä ajatellessani. Ehkä Jerryssä heräisi edes pienen pieni mustasukkaisuuden peikko, kun hän tajuaisi, että Leksa ja minä olimme tavanneet.

Haittapuoli oli se, että Minttu tahtoi lähteä paikan päälle ani aikaisin.
- Hullu oot, jouluaattona tallitöihin, puhisin, kun kuulin, että minun pitäisi olla lähtövalmiina viimeistään puoli seitsemältä.
- Mä en ole koskaan ollut, ja jos mä nyt pääsen aattoratsastukselle niin saman tien mä menen sen verran aikasin, että ehdin ruokkia ne. Sä et arvaa, miten kivaa on mennä aamulla talliin, kun hevoset herää ja hörisee! Jouluaattona se on varmaan sata kertaa ihanampaa! Minttu intoili.
- Seitsemältä aamulla? En usko.
- Se on hei myöhään. Ja eihän su noo pakko tulla.

Olihan minun, se nyt oli ihan selvää. Pakkasin Jerryn suklaarasian pieneen punaiseen pussiin ja vasta aattoaamuna, kun avasin silmäni kellon soidessa mieleeni tuli, että olisi ehkä ollut kohteliasta viedä sinne noin yleisestikin jotain. Vai olisiko se vain typerää? Kuvittelin, miten raapustaisin joulutervehdyskortin johonkin kälyseen huoltoasemahyasinttiin tai kynttilään ja jouluna Mustaojalla kyläilevät vieraat ihmettelisivät ja kääntelisivät sitä. ”Kuka ihmeen Henriikka? Ei ole ollut ihmisellä sitten mitään mielikuvitusta, noitahan saa tarjousmarketista vitosella kolme!” Ähkäisin ja päätin unohtaa koko jutun. Jos Minttu olisi heidät paremmin tuntevana hommannut jotain, voisin omia osan lahjasta.

Olin jo illalla valmistautunut huolella eli valikoinut vaatteet valmiiksi ja nyt minun tarvitsi vain palmikoida hiukseni ja pukeutua. Punainen fleece oli tuntunut hyvältä ajatukselta jouluratsastukselle ja sen seuraksi puin harmaat ratsastushousuni. Meillä oli valitettavasti vain yksi kypärän päälle mahtuva tonttulakki, ja sen äiti oli jo vienyt tallille, muuten olisin napannut sen varuiksi mukaan. Meikkasin ja ehdin hädin tuskin juoda vähän mehua, kun Minttu jo soitti ja kiirehti minua tulemaan ulos.
- Musta tää on edelleen epäinhimillinen aika, ilmoitin.
- Pöh, sä olet vaan hemmoteltu penska, Minttu nauroi.
- Kiitti, hyvää joulua vaan sullekin, tuhahdin ja paiskasin takapenkille hänen lahjansa. Äiti oli myös ostanut Mintulle jotain, joten paketteja oli kaksi. Ajattelin houkutella Mintun avaamaan äidin paketin kotimatkalla, sillä äiti oli aina ja ikuisesti ostanut meille jotain samanlaista jouluksi ja olin utelias.

Pilkkopimeässä saavuimme perille Mustaojalle. Edes lunta ei ollut maassa valaisemassa, mutta portailla oli kynttilälyhtyjä, samoin huvimajan pöydällä. Minulle tuli mieleen äidin joululehdet, joita hän oli kerännyt monta vuotta ja joita alkoi lojua joka paikassa lokakuun tienoilla. Ne suorastaan valuivat tahmeaa maalaisromantiikkaa ja joulumieltä ja jotain samaa näin täälläkin. Kynttilöiden liekit pimeydessä, päättelin. Tuli niistä jotenkin harras olo, se oli pakko myöntää, mutta sitten olimme jo ohittaneet ne ja Minttu ajoi talon ympäri tallipihalle, joka oli jopa nyt tehokkaan näköinen. Kummankin tallin oven päällä paloi lamppu ja muutama lisää syttyi, kun Minttu antoi auton rullata ohi.
- Mennään isoon talliin ekaksi, Minttu sanoi ja vääntäydyin vastahakoisesti autosta. Tallityöt kiinnostivat minua nyt kuin kilo kakkaa, mutta en voinut jäädä autoonkaan istumaan. Yritin lohduttautua sillä, että ehkä Jerry ilmestyisi talliin pian. Keittiön ikkunassa oli jo valo, näin pihalle asti korkeat, vihertävänsävyiset kaapit, mutta en ketään ihmistä.

Minttu meni talliin takapäädystä, missä oli katettua tilaa, turvetta, kottikärryjä ja heinäpaaleja. Yksi kärryistä oli kukkuroillaan heiniä ja Minttu tarttui kädensijoihin.
- Avaa mulle ovi ja kuuntele, hän sanoi ja tottelin. Melkein heti, kun sain oven auki, sisältä alkoi kuulua kolinaa. Kun Minttu työnsi kärryt sisään ja sytytti valot, se vain yltyi ja siihen liittyi hörinää ja hirnahduksia. – Eikö ne ole sulosia? hän kysyi kasvot leveässä hymyssä ja kieltämättä minuakin hymyilytti hiukan. Vähän kuin olisi nähnyt söpön koiranpennun.
- Niinhän sä kerroit, myönsin, mutta hajusta Minttu ei ollut kertonut mitään. Olin ollut tallilla aikaisin, ennen karsinoiden siivousta ennenkin, mutta nyt se tuntui jotenkin pahemmalta kuin ikinä ennen. Autoin Minttua heittämään jokaiselle hevoselle sylillisen heinää pysähtymättä edes katsomaan yhtäkään niistä, sillä tahdoin takaisin ulos mahdollisimman pian.

- Sitten toiseen talliin, Minttu sanoi reippaasti ja työnsi kottarit takaisin ulos. Hän alkoi täyttää niitä heinillä ja huokaisten yritin olla avuksi. Mutta siinä missä Minttu sai irti kokonaisia sylillisiä heinää, minä sain vain onnettomia tuppoja.
- Mä en vaan osaa, totesin ja luovutin.
- Ei haittaa, tää riittää näille.

Päivämäärä:   6.7.11 20:36:04

Mä kaipaisin nyt kyllä vähän lisälohdutusta, kuin tää ihana joulupätkä. Mulla on huonotapaisia liikutusapulaisia reissun ajan... Taino, ei mun vuokraajassa oo mitään vikaa, mutta kahdessa muussa on...

Ihana jouluntuoksuinen pätkä kuitenkin. Saiskos ehkä vielä vähän jotain pientä tähän suureen suruun ja pettymykseen?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.11 21:09:03

No tämän kerran. ;D
----------
Hevosten ruokkimisessa meni alle tunti ja siihen kuului myös se, että Minttu täytti heinäkärryn vielä kerran uudelleen ja kävi pihatossa laskemassa, että kaikki olivat kotona ja että niiden juoma-automaatti toimi. Minä seurasin perässä tuntien oloni hölmöksi ja tarpeettomaksi, kun en osannut tehdä mitään.
- Mitä sä seuraavaksi teet? kysyin lähinnä lämpimikseni.
- No seuraavaksi mä alkaisin loimittaa niitä ja viedä ulos, Minttu sanoi hiukan epätietoisena. – Mutta nyt mä en tiedä, kannattaako, jos tässä kohta lähdetään ratsastamaan. Mä taidan laittaa niiden seuraavat safkat valmiiksi. Mä teen sen yleensä vasta vikaksi, mutta ei ne ämpäreissä pahene.

Mutta mitään sellaista hän ei tehnyt, sillä hänen puhelimensa soi ja jopa hänen vastauksistaan sai käsityksen asiasta.
- Se oli Vesku, käski meitä sisään aamukahville, hän ilmoitti ja huokaisin helpottuneena. Olin jo vähän pelännyt, että saisimme kököttää tallissa vielä tuntikausia, pahimmassa tapauksessa jopa joutua putsaamaan karsinoita. Enää muutama hetki ja näkisin Jerryn!
- Eihän mulla ole mitään sontaa naamassa? kysyin huolestuneena ja Minttu vakuutti, ettei ollut. Olisinpa kysynyt heinänkorsista, niitä nimittäin löysin letistäni, kun olimme päässeet sisään ja istuutuneet kiltteinä tyttöinä keittiön pöydän ääreen. Se notkui joululimppua, maksapasteijaa, kotijuustoa, joulutorttuja sekä erinäisiä astioita epäilyttävän näköisiä mössöjä, joista yhtä Minttu alkoi sivellä hapanleipäviipaleelle.

- Näinkö sua lellitään joka sunnuntai-aamu? kysyin Mintulta, sillä en voinut kysyä Veskulta. Tämä oli kadonnut jonnekin ojennettuaan meille kummallekin mukin ja viittoiltuaan pöytään. Tunsin taas tunkeilevani, vaikka Jessi oli hellan ääressä mittaamassa vettä järjettömän kokoiseen kattilaan, tai ehkä juuri siksi. Minusta Vesku oli kymmenen ellei sata kertaa mukavampi ja miellyttävämpi. Jessi minulle kuitenkin vastasi.

- Älä unta näe! Yleensä me vaan käännetään kylkeä täällä, mutta kai näin jouluna pitää joku murunen meidän pöydästä suoda palkollisillekin, hän sanoi ja purskahdin nauruun, ennen kuin tulin ajatelleeksi että entäpä jos hän tarkoittikin ihan täyttä totta.
- En mä ole palkollinen, Minttu muistutti. – Mihin aikaan me startataan?
- Te rymistelijät saatte lähteä heti, kun ootte valmiita ja eiköhän muu porukka sillä aikaa ehdi tänne. Me tehdään rauhallisempi lenkki noiden kanssa, jotka ei ratsasta kuin joskus ja jouluaattona täällä.
- Rymistelijät? toistin hiukkasen huolestuneena. Muistin, ettei minulla itse asiassa ollut oikein hyviä kokemuksia Mustaojan hevosista. Niin Charmi kuin Miakin olivat vedättäneet minua kuusi – nolla.

- Mitkä hevoset me otetaan? Minttu jatkoi asiallisesti.
- Päättäkää keskenänne. Vesku meni hätistämään likat hereille niin saatte ruveta suunnittelemaan.
- Likat? toistin edelleen. Jessi mahtoi luulla minua vähä-älyiseksi papukaijaksi, mutta minun piti saada tietää, eikö Jerry muka aikonut lähteä mukaan.
- Likat niin. Jerry lähti käymään kaupassa. Sen siitä tässä talossa saa, kun on ensimmäisenä pystyssä, Jessi naurahti. Rauhoitun kuullessani, että Jerry ei ollut joutunut unohtanut tulla kotiin eikä hän ilmeisesti ollut käynyt eilen viihteelläkään, jos oli näin jumalattomaan aikaan hereillä ja auton ratissa. Toivoin vain, että hän ehtisi takaisin, ennen kuin kaikki hänen sisarensa vyöryisivät alakertaan. Minä vähän vierastin heitä.

Päivämäärä:   6.7.11 21:30:09

Voi sä oot ihana! Tää piristi kummasti sen jälkeen mitä mun liikuttajatytöt oli tehny... En jaksa enää tän jälkeen edes ajatella...

Oivoi, mä oon aina ajatellu Veskun pelottavampana kun Jessin :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.11 21:46:17

No mitä ne on keksiny? Kerro toki meillekin!

Päivämäärä:   6.7.11 21:52:57

Ei mitään sen kummempaa, kun vaihtanut kolmipalojen tilalle hackamoren minkä seurauksena tammalla nyt leuassa haava... Ja mä olin nimenomaan sanonut niille, että niitä kuolaimia käytetään, mitkä suitsissa on. Jos jotain epäselvää/kysyttävää muuten, niin tekstatkaa (normisti sais soittaa, mutta oon nizzassa, ni siks pyysin tekstaamaan).

Vuokraaja sitten tänään viestitti tosta haavasta ja noin... Tällä viikolla siis vuokraaja ja kaks muuta tyttöä liikuttanu tammaa...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.11 21:54:28

No kiva. Sun tarviaa hommata siihen pehmuste.

Päivämäärä:   6.7.11 22:08:23

Niin täytyy... Onneks ei noita hackamoreja tuu vastasuudessa varmaan niin paljoa käytettyä, kun tarkotus on vaihtaa kolmipaloihin (niitä tammalla on aikoinaan käytetty).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.11 22:24:04

Meillon hackikset ihan ykköset, oikeestaan vaan vuokraaja käyttää kolmipaloja.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   6.7.11 22:37:07

Miten ne on hackiksilla haavan leukaan saaneet :o
Meillä kanssa ne oli ihan ykköset, ennen kuin saatiin ihan aidot kuolaimettomat :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.11 22:38:50

No jos on ketju eikä pehmustetta.

Päivämäärä:   6.7.11 22:41:56

uuuu jännää, aika kiva ku nyt oikeesti on kesä ja tuol talvi... mut tosi hyvii pätkii, jatkooooo;DD

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   6.7.11 23:01:39

Sennnu, meillä mentiin puttella miltein puoli vuotta ilman pehmustetta, ennen kuin saatiin aikaiseksi kiinnittää se paikoilleen... Mutta tosin jos on kokemattomat on laittaneet, niin ties kuinka kireälle ovat kiskoneet...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.11 23:09:08

Meillei oo ikinä ollu siinä pehmustetta, mutta ei sitä kovin kireelle saakaan, semmonen siroturpa... ja helläkätinen pilotti ;)

Päivämäärä:   7.7.11 00:15:04

Mulla tamma mallia tynnyri ja pää kokoa pikkutynnyri... Suht tiukalla ollu pakko pitää tota hackamorea muutenki, mutta oon toisinaan huomannut, että sitä on kireemmälle säädetty.. Eli todnäk tytöt säätäny omiaan... On mulla itseasiassa blogissaki vuodatus asiasta... Voin linkata blogia, jos joku tahtoo nähdä (siellä myös kuvia flanun vauvoista). Onneks varsa on enempi siroturpa, vaikka on seki aika muhkupää... Tommosia läskipäitä<3

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   7.7.11 00:21:26

flanu, linkkaa ihmeessä, itseä ainakin kiinnostaa muiden kirjoittamat heppablogit :D (Kun on liian saamaton päivittelemään omaansa...)
Mahtaakohan mulla olla viel tallessa mein edellisen jätin turpis... Oli meinaan kokoa Norsu :D Täytyypä tarkistaa, jos löytyy, niin postareiden hinnalla saa pois. Voi tosin olla että olen myyny sen joidenkin suitsien mukana :/

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   7.7.11 10:40:31

Ihanan paljon oli luettavaa viikon tauon jälkeen :)

Päivämäärä:   7.7.11 12:21:57

Muisto, jos vaan löydät, niin mä ostan ilomielin pois! http://ponimukset.blogspot.com/ <--- tuossa on flanun lasten blogi. Hupasaa, kun ei toi mun tamma oo kun joku 150+ korkee (oisko 152-155), mutta silti se on vähän tynnyri... Ei mikään hirmulevee nyt, kun oon yrittäny pitää sen timminä, mutta kun se oli juhannuksena 24h laitsalla, ni se liho aivan liian paljon -.- noh, tod.näk. meillä vaihtuu (taas) tallipaikka, ni sit ei pääse laitsalle, pääsee vaa syöteltäväks :D.

Päivämäärä:   7.7.11 12:23:13

Muisto, jos vaan löydät, niin mä ostan ilomielin pois! http://ponimukset.blogspot.com/ <--- tuossa on flanun lasten blogi. Hupasaa, kun ei toi mun tamma oo kun joku 150+ korkee (oisko 152-155), mutta silti se on vähän tynnyri... Ei mikään hirmulevee nyt, kun oon yrittäny pitää sen timminä, mutta kun se oli juhannuksena 24h laitsalla, ni se liho aivan liian paljon -.- noh, tod.näk. meillä vaihtuu (taas) tallipaikka, ni sit ei pääse laitsalle, pääsee vaa syöteltäväks :D.

Saadaankohan me tänään luettavaa, kun eilen ruinasin lohtupätkää?

Päivämäärä:   7.7.11 12:24:18

Oho, miks toi tuli kahdesti.. tai sit mun kone lagaa :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   7.7.11 17:49:30

oispa jo joulu<3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.7.11 18:36:57

Tytöt ehtivät kuitenkin ensin, kaikki neljä. He tervehtivät Minttua sydämellisesti ja nyökkäsivät minulle vasta sitten, kuin olisivat ensin kukin vuorollaan harkinneet, halusivatko edes huomata minua. Tunsin suurta lyttääntymistä, mutta mitä olisin voinut sanoa? Että pitäkööt joulumaastonsa? Etten halunnut mukaan, koska he eivät pitäneet minusta? Se olisi ollut huomionhakuista hulluutta, kun kerran olin vaivautunut tänne asti.
- Päättäkää hevoset, niin että pääsette liikkeelle, Jessi komensi.
- Mutta kai Jerrynkin pitäisi olla päättämässä, protestoi toinen kaksosista.
- Se ottaa Irkun, me sovittiin jo, Jessi sanoi. – Sitä ei kuitenkaan voi ottaa myöhemmälle retkelle.
- Mä otan Peeven, sanoi Alissa. – Sille tulee jännää, kun se pääsee noin isoon porukkaan.
- Entäs Charmi ja Banya? Danni kysyi.
- No Charmin nyt voi ottaa kuka vaan ja Banya ei missään nimessä suostu kuin kävelemään. Jinna voi vaikka ottaa sen sitten myöhemmin päivällä. Otatko sä Charmin? Alissa kääntyi kysymään minulta. Mieleni teki vastustaa pikaisesti ja voimakkaasti, mutta luojan kiitos ehdin ajatella ensin. Mitähän Alissa olisi ajatellut, jos olisin ehdottomasti kieltäytynyt ratsastamasta hänen lämppärinraadollaan?
- Jos se on oppinu laukkaamaan, sanoin sen sijaan, vaikka ei sekään nyt kamalan diplomaattista ollut.
- Kyllä se sen osaa, Alissa sanoi antaen minun pelkällä katseellaan ymmärtää, että itse en osannut. – Ota raippa mukaan, yks oikeen ajoitettu läpsäys ja se on siinä.

Pidin ilmeeni kurissa ja nyökkäsin. En oikein ollut asemassa, että olisin voinut ruveta pistämään hanttiin, vaikka olihan tilanne vähän pahanmakuinen. Tyypeillä oli talli täynnä Suomen hienoimpia puoliverisiä ja minulle annettiin alle ravihevonen.
- Mennään sitten, sanoin ja nousin seisomaan, ennen kuin ilmeeni paljastaisi minut.

Mintulle oli osoitettu ratsuksi Kaoma, Veskun vanha kisatamma, joka onneksi oli viereisessä karsinassa. Tai mitäpä onnea siinä nyt oli. Mustaojan likkoja pörräsi joka suunnassa, emme me voineet vaihtaa sanaakaan heidän kuulemattaan. Alissa vain puuttui, sillä Peeve asui toisessa tallissa. Mutta niin puuttui Jerrykin ja minua alkoi huolestuttaa. Ei se, etten kohta tapaisi häntä vaan se, etten tahtonut kestää odottamista. Tässä kävisi niin, etten kohta voisi hallita ilmeitäni, ehken tekojanikaan ja kapsahtaisin hänen kaulaansa, kun kohtaisimme. Yritin keskittyä olemaan cool ja miettimään, miten Charmin suojat oikein piti laittaa sen jalkoihin. Ja sitten hän tuli, kuulin oven kolahduksen.
- Alatteko te olla valmiita?

Olin hyvin lähellä pyllähtää istualleni turpeelle. Jerry saapasteli peremmälle, kuului tervehtivän Minttua ja sanoi jotain kaksosille, jotka satuloivat tammoja vastapäisissä karsinoissa. Pungersin pystyyn juuri sopivasti, kun hän tuli Charmin boksin kohdalle kaksosten huudellessa jotain myöntävää. Se hetki oli silkkaa taikaa. Minä tietysti tuijotin Jerryä kuin janoinen lehmä, mutta niin hänkin minua. Onneksi katsoin tarkkaan, niin etten menettänyt mitään – hän katsoi minua kuin ei olisi ennen nähnyt ja hänen suloisten silmiensä ilme muuttui. Yllättyneeksi, ilahtuneeksi. Pelkäsin, että se oli mielikuvitustani, mutta minusta näytti että jopa ihastuneeksi. Muistin, miten hän oli joskus ihmetellyt jotain siihen suuntaista, että aina, kun me tapasimme, hänen oli yhtäkkiä vaikea pitää näppejään erossa minusta ja huolestuin, että hän tekisi jotain siinä siskojensa nähden.
- Moro, alokas. Voitko sä vilkasta, etten mä oo pannu noita suojia väärin päin? Meillä ei oo tommosia, sanoin ja kuulostin omiin korviini varsin tavalliselta.
- Tietty, Jerry sanoi asiallisesti ja astui sisemmälle boksiin. – On ne musta okei.
- No sitten me ollaan melkein valmiita, sanoin, sillä muut olivat jo satuloimassa.
- Selvä, nähdään kohta pihalla, Jerry sanoi ääneen ja minulle paljon hiljaisemmalla äänellä: - Moi söpöläinen.

Minä vain hymyilin hänelle. Siis eihän siinä oikeastaan tapahtunut mitään. Ja sittenkin tapahtui enemmän kuin koko syksynä. Itsepintainen hymy ei kadonnut huuliltani edes sormilla auttamalla – tiedän, sillä kokeilin – ja länttäsin Charmille satulan niin kiireesti kuin vain osasin. Vatsassani kiersi vähän ja huomasin, ettei minua haitannut enää ollenkaan lähteä ratsastamaan sillä. Olisin voinut juosta vaikka riimunnaru kaulassa Jerryn perässä ihan vaan siitä ilosta, että sain olla täällä.

Päivämäärä:   7.7.11 18:45:39

Henu on kyllä ihan yhtä sekasin... Jotenki aina ku puhutaan Charmista mä nään yhen kaverin ex-ravuri lv-oriin... Se on tosin aika mainio kaveri... Ja Henusta mulla tulee mieleen itseni... Voin kuvitella, että kun lauantaina pääsen lentokentällä kullan sylkkyyn, niin hymyilen ku Naantalin aurinko, aina siihen asti, että joudun maanantaina lähtemään kuoroleirille...

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   7.7.11 21:53:02

voi Henriikkaa, ei ole varmasti helppo päästä Mustaojan tyttöjen suosioon.. :D

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   7.7.11 22:41:49

onko sennu vielä hereillä? jos yks pätkä vielä, pitkän ja raskaan työpäivän päätteeksi? (:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.7.11 22:46:30

Olkoon :D
--------------

Järjestäydyimme kaikki pihalle ja kiirehdin kiristämään Charmin satulavyön ja nousemaan selkään. Tiesin ihan tarkkaan, että Jerry oli samassa puuhassa, vaikken nähnyt hänestä kuin hämärän hahmon silmäkulmastani. Hänen ratsunsa tuntui valaisevan pihaa siinä, missä lamput tallien ovillakin, niin vaalean kullan värisenä se hohti. Ei enää ollut hämärää, mutta melko harmaaksi tämä jouluaatto näytti jäävän.
- Tulkaa mun perään! huusi Danni, joka ratsasti Nötellä. Arvelin, että olisi ihan sama, mihin väliin Charmin pistäisi, joten istuin kaikessa rauhassa sen selässä aikomuksenani jättäytyä viimeiseksi. Minua ei miellyttänyt ajatus, että mennä vipeltäisin kiitoravia muiden perässä ja takanani olisi vielä joku Mustaojan tytöistä, joka takuulla nauraisi minulle.
- Mene sä ennen meitä, Jerry sanoi, kun muut olivat järjestäytyneet jonkinlaiseksi jonoksi ja Danni jo siirsi oriinsa käyntiin. Mietin hetken, mutta totesin, ettei se haitannut. Jos hän halusi katsella peffaani, kun ratsastin niin mikäs siinä. Oli hän sen ennenkin nähnyt. Sitä paitsi mistä minä tiesin, mitä hänellä oli mielessään – ehkä hän aikoi houkutella minut kahdenkeskiselle retkelle? Mutta siitä ei ollutkaan kyse. – Mä pidän tän mieluummin mahdollisimman kaukana Peevestä. Nää on keskenään semmosia kanasia, että parempi, kun ei anna niiden yllyttää toisiaan mihinkään, hän selitti.

Niin tai näin, retki sai minut kummallisella tavalla joulumielelle, vaikka olikin harmaata ja lumetonta ja lähtiessä pääni oli pörrännyt täynnä pelkkiä siveettömyyksiä tai ainakin nuorelle neidolle sopimattomia mietteitä. Ehkä se johtui siitä, että jo alkumatkasta Alissa alkoi laulaa. Ensin punastuin myötähäpeästä ajatellen, että hänpä oli täydellinen tomppeli, mutta kaksoset alkoivat laulaa mukana ja kurkkuani alkoi kuristaa. En ollut ikinä kokenut mitään sellaista. Lopulta lauloin itsekin, vaikkakin niin hiljaa, ettei kukaan voinut kuulla. Meillä ei harrastettu laulamista, eikä se tuntunut ihan täysipäiseltä vaikka tavallaan nautinkin siitä.

Laukkapätkien ajan sentään olimme hoilaamatta ja tällä kertaa sain Charmin tipahtamaan yllättävän tasapainoiseen laukkaan heti, kun edellämme menevä Miakin vaihtoi askellajia. Kun hiljensimme vauhtia, aloimme taas laulaa. Huomasin nauttivani retkestä vasta, kun yhtäkkiä pelmahdimme takaisin Mustaojan pihaan ja tajusin olevani äärettömän pettynyt siitä, että se oli ohi.
- Joko me ollaan tässä? huudahdin ja toinen kaksosista edelläni kääntyi ja virnisti.
- Pakko päästää vanhuksetkin baanalle. Ne haluaa syödä puuronsa ennen joulurauhan julistusta.

Pihalla oli jo niin hevosia kuin ihmisiäkin. Tammavarsa pihatossa päästeli kiihtyneitä laukkaspurtteja, sillä se oli nyt siellä yksin. Juro seuralaisponi seisoi pää painuksissa kentällä ja olin tunnistavinani Jinnan pungertamassa sen selkään. Jessi oli ainakin auttamassa häntä. Siitä sain päähäni katsoa, näkyisikö Leksaa ja hänkin oli siellä, ratsastusasussa peräti. Hän kiskoi hanskoja käsiinsä, kyynärkoukussaan ohjat lenkillä ja niiden päässä Veskun legendaarinen kouluratsu niiltä ajoilta, kun olin ollut hyvin pieni: Musti. Ja tyyppi oli väittänyt, ettei ratsasta! Mutta olipa silti hauska nähdä hänet!

Mitä ajattelinkaan? Ravistin päätäni, pysäytin Charmin säällisen matkan päähän Miasta ja vilkaisin paheksuvasti muita hevosia. Mustaojan tytöt saattoivat olla loistavia ratsastajia, mutta kaarrosta he eivät näköjään olleet ikinä kuulleet. Hevoset seisoivat sikin sokin kenellä turpa mihinkin suuntaan. Vain Minttu oli ymmärtänyt asettaa Kaoman samalla tavoin kauniisti Peeven viereen. Ratsastuskouluissa oli selkeästi sentään jotain hyvää: me pysäytimme kotona Saaran luona jopa Tentun ja Samelin vierekkäin lähtiessämme ja tullessamme ratsastamasta, vaikka meitä oli vain kaksi ja vaikkei kukaan ollut näkemässä.

Minua lähestyi naisihminen, jota en tuntenut, mutta jonka epäilin sivumennen nähneeni silloin, kun olin ollut täällä Jerryn läksiäisissä. Siitä huolimatta en osannut arvata, kuka hän oli, ellei joku Jerryn serkku?
- Heippa, mä saan kuulemma lainata tätä seuraavaksi, hän sanoi.
- Siitä vaan, sanoin ja hyppäsin satulasta. Kiersin Charmin toiselle puolelle roikkumaan jalustimesta, kun hän nousi selkään.
- Jalustimetkin taitaa olla ihan sopivat, hän tuumi ja ojensin hänelle raipan, jonka olin lainannut varustehuoneesta.
- Tästä voi olla apua, kun pitää ruveta laukkaamaan. Vaikka hyvin se tänään meni, sanoin.
- Kiitos vaan. Mä olen Siiri.
- Mä olen Henriikka, Jerryn kaveri, esittäydyin. – Oletko sä sukulainen?
- En, perhetuttu vaan, Siiri sanoi ja alkoi kerätä ohjia. – Voi että, missähän ne kaikki nyt kuppaa?

Mutta siinä samassa kaikki näytti olevan valmista. Vesku tuli ottamaan Dannilta Nöten ja Kaoman satulassa istui jo joku vaaleahiuksinen nainen, jota ensin erehdyin luulemaan Hannaksi. Onneksi erehdyin, ei hän tarkemmin katsoen näyttänyt ollenkaan samalta. Muita en ehtinyt niin tarkkaan huomioida, kun he jo lähtivät Veskun perässä kohden metsää ja tunsin koputuksen olkapäässäni. Hypähdin ympäri toivoen, että se olisi Jerry, mutta Minttu se vain oli.
- Ruvetaan hommiin, hän sanoi.
- Häh?
- No putsaamaan boksit.

Ou shít, kirjaimellisesti.

LähettäjäLuna$i 
Päivämäärä:   7.7.11 22:59:07

kiiitos sennu! Nyt voi mennä hyvillä mielin nukkumaan :D

Päivämäärä:   7.7.11 23:55:21

Auts, voi Henua, ehkäpä Jerry tulee ja pelastaa sen?

Ääh, mun mielikuvitus alko taas laukkailemaan, joten taidan poistua vähin äänin...

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   8.7.11 11:35:07

No mä mietinki et en mä näin moneen päivään oo ollu lukematta .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.7.11 15:54:46

56. Tunteiden vuoristorata
Minussa ei ollut naista sanomaan Mintulle, että siivoaisi keskenään, sillä Mustaojan tytöt olivat vielä pihalla kuuloetäisyydellä. Seurasin lammasmaisesti talliin, jonka ovi onneksi oli nyt ollut auki, joten siellä ei enää ollut niin raskas löyhkä kuin aikaisemmin aamulla.
- Ohoh, joku on jo ollut täällä, Minttu totesi kurkaten pariin ensimmäiseen boksiin. – Mutta on täällä vielä putsattavaakin. Mä haen kottarit ja pari talikkoa.

Onneksi kaksoset ja Danni saivat pian ratsunsa hoidettua ja pihalle ja tulivat avuksi.
- Sä et ole tainnut tehdä tätä kovin paljon, sanoi toinen kaksosista ja tuli ottamaan minulta talikon. Se oli ihan ystävällinen lausahdus ja aiheellinen sitä paitsi. Minttu oli asettanut kottikärryt keskelle tallikäytävää ja heitteli vastapäisestä boksista täsmälaukauksia, kun minä joko epäonnistuin tähtäyksessä tai pölläytin ilmaan pelkkää turvetta.
- En, myönsin.
- No käy sä lapioimassa puhdasta turvetta. Ota ne vihreät kottarit tuolta, tyttö sanoi osoittaen tallin peräovea. – Lapio on siellä kasassa.

Tottelin enemmän kuin mielelläni. Tosin aika helvetillistä hommaa sekin oli. Turve pöllysi ja minua sekä yskitti että aivastutti. Se oli kuitenkin kevyttä tavaraa ja sain kärryt niin lähelle, etten heittänyt ohi kuin ihan muutaman kerran ja sitten minut sinne usuttanut kaksonen tulikin jo hakemaan lastia.
- Kumpiko sä olet? rohkenin kysyä. Tiesin, että hän oli sama, joka minut oli sinne neuvonut. Toisella oli ruskea takki, tällä sininen.
- Sunna, tyttö naurahti.
- Voiko teidät erottaa jostain muusta kuin vaatteista?
- Sarrilla on lyhyemmät hiukset.
- Just joo. Ja sitten teillä on kivasti tukat nutturalla, tuhahdin, sillä niin heillä oli.
- Niinpä!

Seurasin häntä talliin, väistin täyttä lantakärryä, jota Danni toi ulos ja totesin itseni tarpeettomaksi. Nelikko oli näköjään saanut loput boksit siivottua minun poissa ollessani. Ainakin Minttu jo lakaisi käytävältä heinänkorsia ja kavioissa kulkeutunutta turvetta.
- Entäs se toinen talli? kysyin, sillä olin juuri muistanut, että siellähän Jerry oli.
- Käy katsomassa, onko Alissa ja Jerry hoitaneet sen, Sarri ehdotti ja painuin ulos saman tien odottamatta toista kehotusta. Talli-ilma otti jotenkin kestävyyteni päälle tänään.

Toinen talli oli kuitenkin tyhjä ja lakaistu, joten palasin pihalle ja olin taas kerran romahtaa niille sijoilleni, kun Armi oli yhtäkkiä jaloissani naama leveässä koiranhymyssä.
- Jumaliuta sun kanssa, ärähdin sille, kun sain puheen kulkemaan ja elikko heilutti minulle häntäänsä näyttäen entistäkin iloisemmalta. Kiersin sen ohi mennäkseni sisään. Siellä kai kaikki muutkin jo olivat, tai ainakin Jerry, eikä muilla ollut väliäkään. Koira seurasi perässä ja törmäsin keskelle ulkokenkiään kuistilla riisuvaa tyttölaumaa. Riisuin omanikin ja siirryin sisään. Mustaojan penikat painuivat suorinta tietä yläkertaan, mutta sinne en sentään rohjennut mennä perässä, kun ei Minttukaan mennyt. Miksi olisinkaan? Tytöt kai menivät vaihtamaan ratsastuskamat pois, eikä meillä ollut täällä vaihtareita. Epämääräinen mielialani muuttui kuitenkin hyväksi, kun näin keittiön hellan ääressä sen mummoihmisen, jonka kanssa olin jutellut Jerryn läksiäisissä. Hän oli jäänyt mieleeni melkein yhtä herttaisena kuin Jinna.
- Hyvää joulua! menin toivottamaan ja nainen irrotti otteensa suuresta kapustasta.
- Hyvää joulua, Henriikka! hän sanoi ja halasi minua. Omaksi ihmetykseksenikin annoin sen tapahtua. Taisin olla ällistynyt siitä, että hän muisti nimeni.
- Tässä on Minttu, mun ystävä. Se käy täällä tekemässä tallitöitä, esittelin, mutta mummotyyppi sanoi tavanneensa Mintun jo ja halasi häntäkin.
- Menkää olkkariin huvittamaan pappakultaa, hän kehotti. – Alotetaan puuro, kun ihmiset tulee ratsastamasta.

Olohuoneessa oli kaksi miestä, sen verran ehdin huomata, ennen kuin Jerry tömisteli portaat alas. Käännyin ja tarrasin hänen käsivarteensa.
- Sinä ja minä, ulos, ilmoitin osoittaen ensin häntä, sitten itseäni.
- Miksi? Jerry töksäytti lyhyesti. Entisiin aikoihin verrattuna hänen äänensä oli kuitenkin suorastaan ystävällinen ja hänen silmänsä hymyilivät minulle. Mutta tallissa vaihdetun katseen jälkeen olin uskaltanut toivoakin jotain ja kaiken lisäksi hän laittoi kätensä vyötärölleni, mikä lupaili enemmänkin.
- Koska mun joululahja sulle on Mintun autossa, sanoin sen sijaan, että olisin ilmoittanut haluavani pois kaikkien näiden silmien ja korvien ulottuvilta, mikä oli perimmäinen syy. Olisinhan ihan hyvin voinut käydä yksinkin hakemassa sen.
- Okei, Jerry sanoi ja lähti käsi selälläni ohjaamaan minua kohden ulko-ovea. Kun kuistin ovi sulkeutui takanamme ja Armin kuonon edessä, hän jatkoi: - Vaikka ei sun kyllä ois pitäny ostaa mulle mitään. Noloa, kun ei mulla ole sulle lahjaa.

Se oli kieltämättä vähän noloa minunkin mielestäni. Olinhan jo päiväkausia sitten kertonut Jerrylle, että halusin antaa hänelle joululahjan. Hän olisi hyvin ehtinyt varautua. Toisaalta olisi ollut vielä nolompaa, jos hän olisi hommannut jotain hienoa ja kallista, kun oma lahjani oli lähinnä ele.
- No älä menetä yöuniasi sen takia. En mäkään ostanut sulle kuin vähän suklaata, paljastin.
- Hyvä, Jerry sanoi ja halasi minua. – Kiva nähdä taas!

Päivämäärä:   8.7.11 18:37:43

Sennu, päästä meidät pahasta ja julkaise koko tarina kerralla! Tää pätkissä lukeminen on niiiin raastavaa, sama juttu kun kattoo jotain telkkarisarjaa ja sit se jatkuu aina vasta viikon päästä. Onneksi tätä tulee kuitenkin joka päivä :)

Nyt mä taidan ymmärtää minkä takia ostan vaan tuotantokausia kaikista tvsarjoista, mulla ei riitä hermot odotella aina seuraavaa jaksoa. :D Tänäänkin olen käynyt joku viisi kertaa päivittämässä tätä sivua, että joko nyt, joko nyt, joko nyt... :D

Ja juuri kun pääsee pätkän lukemisen fiilikseen oikein sisään, se loppuukin ja pitää odottaa huomiseen. Raastavaa! Mutta kiitos kun laitat kuitenkin joka päivä pätkän. :)

Luin tuossa nyt Veskun nuoruusvuodet kolmannen kerran viikon sisään... :D Oho! Aina vaan jaksaa sama tarina miellyttää, vaikka kohta osaan sen ulkoa. Hih. Lukukokemus paranee vaan koko ajan, kun odottaa jo ihan innoissaan että "hei kohta tulee se ja se tosi kiva kohta" :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.7.11 18:52:51

Az, en mä voi, koska mä kirjotan tätä koko ajan, enkä mä vielä tiedä loppua :D
Ja sitä paitsi, jos mä laittasin kaiken kerralla niin saisin siihen perään nää normit puol tusinaa kommenttia ja sitten kaikki unohtuis eikä mulla enää ois elämää täällä ht.netissä! :D

Kolmannen kerran viikon sisään? Ei jumaliste sä oot todellinen hevijuuseri, tai sit sullon menny helle päähän!
Mun täytyy varmaan mennä itsekin lukemaan se pitkästä aikaa, en oo varma olenko itse lukenutkaan sitä noin kokonaisena.

Päivämäärä:   8.7.11 19:58:35

Helle ainakin on mennyt pahasti päähän, jos noi juomat ei ;)

Ei vaan, mulla on tylsää kun oon kodin vankina enkä oikein pääse lähteen mihinkään. Tai ei oo syytä lähtee mihinkään. Ja kun on niin helvetillisen kuuma ni ei oikein jaksa heppojakaan kiusata millään supertreenamisella. On vähän ylimääräistä aikaa, ja tykkään aivan hitosti Hannasta, ni mikäs siinä lueskellessa! :D:D

(Tätä mä en sitten kertonut oikeesti, koska tää on jo liian flippaavaa, mut mä saatan joskus tehdä niin, että avaan jonkun tarinan ja laitan hakuun "Hanna" Sit sieltä tulee kaikki kohdat missä on Hanna mainittuna, ja luen vaan ne kohdat ja virnuilen ihan hölmösti täällä. :D Mä tykkään oikeesti hitosti Hannasta, siitä tulee mieleen yks ihminen jota mulla on sairas ikävä, ja kaipuu. Osaan jotenkin kauheen hyvin samaistua Veskuun...)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.7.11 20:04:48

Järjettömän pelottava ajatus :o

Päivämäärä:   8.7.11 20:26:07

Mikä noista on pelottava ajatus? :D Se että mä samaistun Veskuun, vai se että mä tunnen samantyyppisen ihmisen kun Hanna? ;) Vai se että mä haen Hannan nimee kaikista teksteistä? :'D Se on jo vähän noloo kyllä... Heh. :)

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   8.7.11 20:38:42

No eiku se et sä haet Hannaa ja naurat .D

Jaa se oli Flanun hevosparka jota neljätoistavuotiaat sijaisratsijat oli kiusanneet julmasti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.7.11 20:41:49

Pelottaa ajatus siitä, että ikävöis (=ois ihastunut) johonkin Hannan tyyppiseen ihmiseen...

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.