Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äidin tyttö 7

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.5.11 22:30:27

Edellinen

Re: Äidin tyttö 7

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   6.5.11 22:32:10

hei ei voi olla uutta ilman jatkoa! :< eihän?

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   6.5.11 22:34:16

Hmm.. Sennu on kyllä toisaalta reilu että se kirjottaa usein.. joka päivä? ei noi muut vaivaudu eli toisaalta sen lyhkäsen hetken malttaa odottaa :D (vaikkei yöllä sais untakaan)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.5.11 22:39:48

Hih, vanhaan mahtui vielä, joten jatko on siellä :D
Mä täytän säntillisesti oikein.

Lähettäjä: palikkA- eikirj. 
Päivämäärä:   7.5.11 14:11:05

Äääää! Tää tarina on jotain niin ihanaa! Eikä tätä saa jättää tämmöseen kohtaan, prkl. ;) Jatkeles heti kun mahdollista :P

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   7.5.11 14:19:24

Paljon Onnnea Sennnulle! .)

Mihminin kysymykseen, Vanhempien tarinan Ilsestä, Kaisasta, Artsista ja Stumpista saavat alkunsa Jessi ja Miila, jotka ovat sitten jo Mustaoja-aikaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.5.11 21:25:44

Kiitos kaikille kommenteista ja erityishellou jacketsille, long time no see!
Mihmin, oikeastaan Mustaoja tuli mukaan sitten vasta Jessin tarinan puolivälissä, ja Vanhempieni tarinan porukathan on tästä tarinasta katsoen jo isovanhempia.

Mulla on ollu ihan sairaan mukava päivä Tallinnassa!
---------------
34. Innostuksen aiheita
Puoli tuntia myöhemmin Jerry päätti, että oli parasta lähteä palauttamaan minut asemalle.
- Ennen kuin mutsi tulee, hän sanoi selitykseksi ja minä romahdin selälleni ottaen vähän etäisyyttä hänestä. Olin juuri kiukustunut nollasta sataan noin puolessa sekunnissa. Jerry ei ollut halunnut rakastella, enkä kyllä minäkään, kun talossa kävi moinen trafiikki, mutta olin juuri kokeillut elämäni toista suihinottoa ja kuvitellut pärjänneeni aika hyvin. Jerry ei ollut jaksanut vielä edes sulkea vetskariaan, vaikka oli kiskonut housunsa takaisin paikoilleen.

Ei sitoumuksia, muistutin itselleni. Mutta ei tässä kyllä siitä ollut kysekään. Ihan vaan yksinkertaisesta huomaavaisuudesta. Jos harkitsisin asiaa pari päivää tai viikkoa, voisin ihan hyvin päättää, että tällainen riitti – ellei muuta olisi tarjolla. Nyt en ollut vielä siinä vaiheessa.
- Mun täytyy pestä hampaat, sanoin lyhyesti ja äänensävyni taisi sanoa enemmän kuin mitä minä olisin sanoin osannut.
- Hei! Jerry sanoi ja nousi niin kiireesti kyynärpäänsä varaan, että minun teki mieli uskoa, ettei hän ollut tarkoittanut sitä. Hänen ilmeensä oli melkein kauhistunut ja hän otti taas minusta kiinni vetäen minut lähelleen. – Et kai sä loukkaantunut?

- Totta kai mä loukkaannuin, idiootti! Kiitti ja hyvästi, ja potkasenko neitiin vähän vauhtia? kivahdin samalla, kun kroppani alkoi jo antaa anteeksi ja pehmetä häntä vasten. Pelkäsin kyllä sanoneeni liikaa, että Jerry yksinkertaisesti taas ilmoittaisi, ettei hänellä ollut aikaa millekään tyttöystävän tapaisellekaan juuri nyt eikä varsinkaan minulle, mutta hän ei sanonut mitään sen suuntaista.
- No eikä! Mun ajatukset meni nopeemmin kuin puhe… mä ajattelin, että kai sunkin pitää kohta olla kotona ja… no, en mä tarkottanut! Jerry vakuutti, silitti poskeani ja hiuksiani ja suukotteli niitä myös. On mainittava, että hän suuteli minua myös suulle ja siinä vaiheessa olin valmis antamaan kaiken anteeksi.
- Mä voisin ihan hyvin jäädä tänne huomiseen asti, mutisin.
- Etkä vois. Sä olet jo lintsannut koulusta yhden päivän ja mulla on huono omatunto siitä. Mutta voitashan me nähdä viikonloppuna?

Se kysymys possautti lopunkin suuttumukseni huut hemmettiin. Koska Jerry oli aikaisemmin halannut minua ja suunnitellut seuraavaa tapaamistamme?
- Eikö sulla ole kisoja? kysyin.
- Ei, nyt on tyttöjen vuoro. ja Vesku menee sunnuntaina.
- Eikö sua tarvita edes hoitamassa? varmistin.
- Kyllä mäkin joskus olen ansainnu vapaan viikonlopun. Vai mitä?
- Etenkin, jos sä oot pitäny tallia pystyssä koko viikon, vahvistin. – Mitä me tehdään sitten viikonloppuna?
- En mä ole niin pitkälle ajatellu. Täytyy miettiä. Mitä sä teet?
- Ei mitään aavistusta vielä. Eli en varmaan mitään.
- No, me keksitään jotain, Jerry sanoi ja nousimme ylös.

- Mä en ole muistanut palauttaa sun äidin paitaa, sanoin, kun olin koonnut kaikki tavarani ja istuin Jerryn autoon hammastahnan maku suussani. Ajattelin, että ainakin se seikka saisi meidät tapaamaan uudemman kerran, jos Jerry olikin suunnitellut seuraavaa tapaamistamme vain lämpimikseen. Ei, sellaisen epärehellisyyden minä olisin huomannut. Oli kuitenkin mahdollista, että hän ehtisi unohtaa.
- Ai niin. Ei se ole kai sitä kaivannut. En mä ainakaan ole kuullut.
- Ja sitten mulla on Jinnan ja Danninkin vaatteita.
- Oiskohan parasta, jos sä veisit ne suoraan Jinnalle?

Olin taas hermostumaisillani, sillä tuo kuulosti välttelyltä. Jerry kuitenkin jatkoi, ennen kuin ehdin sanoa mitään.
- Ei kun ei. Danni ei oo tainnu vielä huomata, että siltä puuttuu jotain. Parempi, että se kuvittelee itse sotkeneensa pyykkinsä jotenkin.
- Sä kuulostat siltä, että se on pelottava.
- Voi se joskus ihan pikkusen olla, Jerry myönsi.
- Ja sä oisit lainannu mulle puoli sen vaatekaappia!
- Se oli huono idea. Onneksi sä et huolinut. Haluatko sä, että mä vien sut kotiin asti vai vaan junalle?
- Kotiin, sanoin ilahtuneena. Jerryn tulkitseminen ei ollut helppoa, mutta hän oli valmis istumaan kanssani autossa melkein tunnin kymmenen minuutin sijaan ja se oli hyvä asia jos mikään.

Päivämäärä:   7.5.11 22:15:16

Toivoinkin että jatkoo ois tullu ja näin olikin :D Kiitos

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   7.5.11 23:41:47

Mä jo huolestuin ku olin ton ekan uuden pätkän vaan lukenu, mutta onneks oli toinenkin! Törkeen hyvät pätkät taas, nyt jatkamaan pullan leipomista^^

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   8.5.11 11:21:54

Jerry on kyllä niin tyypillinen mies = siitä ei saa mitään selvää

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.5.11 17:00:20

Minä en jäänyt mistään kiinni, jos nyt voi sellaista termiä edes käyttää. Olin kotona äidin tullessa ja ratsastustavarakassini oli omalla paikallaan eikä hän koskaan kuulisi, että olin ollut poissa koulusta.
- Miten koe meni? hän kysyi tullessaan ja olin ihan hilkulla kysyä mikä koe. Muistin onneksi ajoissa aamullisen hätävalheeni.
- Kai se ihan okei.
- Mä lähdenkin tästä tallille.
- Miksi? kysyin. Se soti rutiinejamme vastaan. Olin ollut kisoissa, Tentulla oli eilen ollut kevyt päivä ja tänään sillä kuului olla vapaa. Niin oli Saara opettanut.
- Se hieroja tulee taas.

Kaikki ilo, mitä olin tuntenut kuluneen päivän hyvistä hetkistä, katosi. Äiti aikoi tallille ihan turhanpäiten ja arvasin, ettei häntä sinne mikään hieroja vetänyt vaan Pertinpérkele.
- Sä et oo sanonu mitään siitä, sanoin epäluuloisesti.
- Missä välissä mä olisin ehtinyt? Sä olet ollut enemmän menossa kuin kotona.
- Me oltiin lauantai yhdessä, huomautin.
- Ja sä olit niin krapulainen, ettet muistaisi, vaikka mä olisinkin kertonut.
- Haista huilu, kivahdin, sillä siinä oli kirveltävä totuuden siemen. Ehkä kuitenkin ennemmin niin, että olin ollut niin kiukkuinen niistä kuljetusjärjestelyistä, etten olisi suostunut kuuntelemaan. Ei se krapula niin kamala ollut ollut. – Mä tulen mukaan tallille.
- Ihanko totta? Hienoa! äiti hymyili ilahtuneena. Minä en taas tahtonut pysyä perässä.
- Onko se susta hienoa?
- No on. Enemmän sä sillä ratsastat ja osaat kertoa. Ja varmasti sä vakuutut, kun näet sen.
- Mä olen nähnyt sen enkä vakuuttunut muusta kuin että se on huijari, muistutin ja lähdin kohti eteistä. Mieleeni oli juolahtanut, että ehkä minun läsnäoloni saisi ukkelin epäonnistumaan siinä, mitä hän nyt tekikään. Eiväthän meediotkaan pystyneet kutsumaan kuolleita, jos huoneessa oli joku epäuskoinen.

Tallilla oli jo tuttu hoitajaporukka valmistelemassa nimikkojaan illan tunneille. Minä juutuin Prividenien karsinan ovelle juttelemaan Outin kanssa niitä näitä, sillä se oli hyvä paikka pitää äitiä silmällä, kun hän hoitaisi Tentun. Samelin karsina oli siinä vastapäätä, eikä hän kehtaisi mitenkään puhua pehmoisia Pertille, jos minä kuuntelisin metrin päässä. Toivoin todellakin, ettei hän muutenkaan kehtaisi, tallihan oli puolillaan viattomia tyttölapsia. Eivät he tietystikään uskaltaisi kiusata minua naljailemalla äidin lätkääntymisestä, mutta se näkyisi heidän pikkuisista naamoistaan, siitä olin varma.

Outi lähti viemään Denjaa kentälle muiden hevosten ja hoitajien perässä, eikä minulla enää ollut muuta tekemistä kuin nojailla ja tuijottaa Perttiä paheksuvasti. Hän oli tullut ihan vähän meidän jälkeemme ja harjasi nyt hevostaan jutellen jostain niin tylsästä kuin politiikasta. Äiti vastaili hänelle, mikä kuulosti naurettavalta. Valheelliselta.
- Mitä sä oikeen yrität? Ethän sä oo ikinä ollu kiinnostunu politiikasta? kysyin kirkkaalla, kuuluvalla äänellä, kun he hetkeksi hiljenivät.
- Miten niin? äiti kysyi häkeltyen hetkeksi. Hän oli niin läpinäkyvä. Muistin liian hyvin vielä ne ajat, kun itse olin ollut kiinnostunut vaikka moottoripyöräkypäristä jos ihastukseni halusi puhua niistä.
- Et sä koskaan puhu politiikkaa.
- Miksi mä sulle puhuisin? Eihän sua kiinnosta kuin pojat ja hiusgeelit!
- Ja sua?

Siitä olisi voinut kehittyä muheva pikku kina, mutta silloin se hieroja tuli ja äiti ja Pera alkoivat säheltää ja kursailla, kumpi hevonen saisi ensin vuoron, kunnes otin ohjat käsiini.
- Tenttu eka. Mulla on vielä hommaa tänään, ilmoitin tehden selväksi, että äiti ja minä häipyisimme saman tien kun Tenar olisi käsitelty, mutta äiti maksoi potut pottuina.
- Tässä on Henriikka, mun tytär. Se halusi ehdottomasti tulla katsomaan, hän sanoi ukkelille, joka virnisti maireasti.
- Hauskaa, Hurri, hän esittäytyi ilmeisesti muistamatta, että me olimme nähneet ennenkin. Olin hyvin vähällä kysyä, etteikö hän varmasti tarkoittanut Narria, mutta päätin olla aikuinen.
- Mä en usko, että siinä on mitään vikaa, ilmoitin hyökkäävästi.
- Jos sellainen ihme tulisi vastaan kuin hevonen, jossa ei ole mitään vikaa niin mikäs sen hienompaa. Voisi kerrankin keskittyä ennalta ehkäisyyn, mies sanoi hämmentymättä.

Hän taisi kuitenkin ottaa haasteen vastaan, sillä kun otin Tentun käytävälle, hän alkoi puhua minulle. Vain minulle, edes vilkaisematta äitiin tai Peraan. Varsinainen luento se oli. Hän näytti minulle, miten lihakset kulkivat nahan alla ja pisti minut tunnustelemaan niitä sieltä, missä hänen mukaansa oli jotain sanomista. Minä huomasin koskevani hevostani ihan eri tavalla kuin koskaan ennen. Itse asiassa se oli kiehtovaa, etenkin, kun ukkeli väitti löytäneensä siltä ”tiukan kohdan” toisesta kyljestä ja minäkin tunsin sen. Niskassa oli sellaisia kuulemma myös, mutta niitä minä en tuntenut. Minusta Tentun niska oli aina kivikova. Suoraan sanottuna unohdin, että minun piti olla epäilevä Tuomas ja suggeroida hänet epäonnistumaan. Vaikka en minä tiennyt, onnistuiko hän ja jos onnistui niin missä.
- Sä olit melkein oikeassa, ei siinä pahasti sanomista ole, hän sanoi lopuksi.
- Mähän sanoin, sanoin ja tunsin itseni idiootiksi. Niinhän hän oli juuri sanonut. Olin kuitenkin oudosti viehättynyt. Hurri-narri oli saanut minut innostumaan, enkä minä ollut innostunut mistään Jerryä lukuun ottamatta ainakaan vuoteen. Silloin Tenttu oli tullut meille. Ensimmäistä kertaa luullakseni noin vuosikymmeneen tulin ajatelleeksi, että tässä voisi olla jotain, mitä saattaisin haluta tehdä työkseni.

Mutta sitten muistin roolini.
- No niin. lähdetään menemään, sanoin äidille happamasti ja käänsin Hurrille selkäni.
- Mutta etkö sä halua nähdä miten Samelia hoidetaan?
- En tosiaankaan. Mulla on tekemistä.
- Mitä tekemistä?
- Niin kuin läksyt. Mä yritän hei sentään päästä ylioppilaaksi keväällä!

Päivämäärä:   8.5.11 21:00:31

Toi on mielenkiintonen pätkä. ite hain hevoshieroja koulutukseen mutta tuskin pääsen. :)

Päivämäärä:   8.5.11 21:58:36

Oioi, koskakohan sais hierojan sille samperin tammalle...

Kiva pätkä, tahtoo lisää!

Lähettäjä: palikkA- eikirj. 
Päivämäärä:   8.5.11 22:28:01

Ihana pätkä! Tykkään kovasti, tahtoo lisää. ;)

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   8.5.11 22:35:08

jaatkooooo

Lähettäjä: amis 
Päivämäärä:   9.5.11 16:44:53

we want more! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.5.11 16:50:31

Koulu ei herättänyt minkäänlaista innostusta. Suljin heti ensimmäisestä tunnista alkaen korvani ja surffailin sen sijaan hevosten anatomisia kaavakuvia niin, etten huomannut edes tunnin loppumista, ennen kuin Peetu Päätäinen tuli seisomaan taakseni ja kysyi, aioinko ruveta lihamestariksi. Totta olikin, että kuva, jota katselin, näytti paremminkin nyljetyltä ja paloiteltavalta ruholta.
- Sut mä pistän lihoiksi, tuhahdin ja Minttukin pysähtyi siihen.
- Mikä hitto toi on? hän kysyi.
- Hevosen lihaksisto. Se humpuukihieroja kävi taas eilen, sanoin ja suljin koneen.
- Senkö takia sä et ollut koulussa?

Huomasin olevani iloinen siitä, että Minttu puhui minulle. Hän nyt sentään oli järkevä ihminen ja ystäväni. Hymyilin hänelle toivoen hänen osaavan lukea siitä, että ymmärsin ja annoin anteeksi sen, miten hän oli ottanut etäisyyttä viime viikkoina.
- Ei, mä olin Mustaojalla, sanoin ja nappasin häntä käsivarresta kiinni samaan tapaan kuin pikkulikkoina, kun olimme juuri sopineet leikkivämme sinä päivänä vain kahdestaan.
- Olitko? Miksi? Kerro kaikki! Minttu innostui.
- Koska Jerry pyysi. Se hoitaa siellä tallia nykyään. Mä ratsastinkin!
- Kenellä?

Käytimme koko välitunnin siihen, että kerroin Mintulle kaiken siitä, millaista oli ollut olla Mustaojalla niin sanotusti kulissien takana. Noin hevos- ja ratsastusmielessä tietenkin vain.
- Mitäs sitten, kun Jerry menee inttiin? Minttu kysyi.
- Kai ne löytää siihen mennessä jonkun tallityöläisen, sanoin ja kohautin hartioitani.
- Mä voisin mennä.
- No ethän vois, hölmö, sulla on koulu ja sinne on kauhea matka.
- Koulu, niin, Minttu huokaisi, kun kello soi, eikä kysynyt, koska Jerry ja minä taas tapaisimme. Joka tapauksessa oli mukava olla taas väleissä ja koulun jälkeen Minttu lähti seurakseni tallille.

Äiti tuli illalla tavallistakin myöhemmin, samoin seuraavana ja aloin epäillä pahaa. Menin vastaan eteiseen kädet justiinamaisesti lanteilla ja katsoin, miten hän potki kenkiä pois jaloistaan.
- Missä sä taas viivyit? kysyin.
- Töissä, äiti huokaisi ja ilmeestään päätellen hän oli tosiaan tulossa sieltä eikä treffeiltä Pertin kanssa.
- Sullahan on rankka viikko, totesin huojentuneena.
- Niin on, mutta onneksi näitä ei oo usein. Niin ja mä tulenkin vasta sunnuntaina. Kai sä pärjäät?
- Mitä? kysyin, sillä minulla ei ollut aavistustakaan, mistä hän puhui.
- Mä olen loppuviikon Tampereella. Kuinka monta kertaa mä olen sanonu sulle siitä? Puoli tusinaa?

Nyt, kun hän mainitsi asiasta, muistin tosiaan kuulleeni jotain. Jotkut messut tai jotain sellaista. Niiden järjestelythän ne häntä työllistivät.
- Totta kai mä pärjään. Mutta mitä sä siellä sunnuntaihin asti teet? Kuka haluu tulla jollekin kälysille tietokonemessuille vapaapäivänään?
- Ei kukaan, siksi ne loppuukin perjantaina. Mutta mä katson ansainneeni pari vapaapäivää ilman sen enempää koti- kuin työhuolia tän viikon päätteeksi.

Hälytyskellot alkoivat taas kilkahdella. Ensin ihan hiljaa, mutta äidin ilme sai ne täyteen vauhtiin. Hän näytti vähän hämilliseltä pikkutytöltä, eikä se ollut pukevaa sen ikäisen naisen kasvoilla.
- Sattuuko sulle mitenkään tulemaan seuraa sinne viikonlopuksi? kysyin.
- No nyt kun satuit kysymään niin sattuu.
Minun teki mieli huutaa ja vaikka heittää häntä jollakin.
- Pertti? Mitä hélvettiä sä oikeen näet siinä? kysyin vihaisesti. – Sä olet liian vanha tommoseen! Sä vaan teet itses naurettavaksi!
- No enkä ole liian vanha. Mä olen nyt yli kahdeksantoista vuotta pyhittäny sulle ja nyt sä alat irtautua, pian sä seurustelet ja alat opiskella ja muutat pois. Pitäisikö mun jäädä tänne vaan istumaan ja odottamaan, että suvaitsetko sä soittaa edes kerran viikossa?
- Ajatko sä mut ulos? kirkaisin tarttuen kaikkein räikeimpään, pois muuttamiseen.
- Tietystikään en aja, mutta haluathan sä jossain vaiheessa lentää pesästä.

En enää tiennyt mitä sanoa, ja vaikka olisin tiennyt, en ehkä olisi saanut sitä sanotuksi raivostumiseltani. Tunsin itseni niin hylätyksi, etten osannut muuta kuin painua huoneeseeni ja paiskata oven kiinni. Äiti oli muutaman kerran joskus pahimpina murrosikävuosinani uhannut antaa minut pois tai lähettää minut isälleni, kun ei ollut mitään muuta enää keksinyt, mutta tietystikin olin tiennyt ne tyhjiksi, joskin hiukan kirveleviksi uhkauksiksi. Tämä oli ihan eri asia. Nyt hän oli tosissaan. Minä en vaan ollut suonut ajatustakaan pois muuttamiselle.

Paitsi että olinhan. Olinhan minä kuvitellut, että me asuisimme Jerryn kanssa yhdessä. Heittäydyin sängylleni piristyneenä ja hiljalleen unohtaen, miten vihainen olin. Jerryn kanssa yhteen muuttaminen olisi väistämättä pitkähkö projekti, kun piti muistaa, että hän häipyisi kohta armeijaan epämääräiseksi ajaksi, ja totuuden nimessä en enää ollut ihan niin varma sen onnistumisesta kuin olin aikaisemmin kesällä ollut. Tuleva viikonloppu olisi kuitenkin hyvä tilaisuus harjoitella, jos hänelle vaan sopisi. Ja olimmehan me sopineet tapaavamme. Nyt oli oiva tilaisuus soittaa hänelle, muistuttaa siitä asiasta ja esitellä uudet olosuhteet.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   9.5.11 21:33:31

hui.. multa varastettiin auto toissayönä.. sain sen tänään takasin hyvässä kunnossa, ainoostaan mankka ja NOPAT oli viety :D ja virtalukko murjottu.. mutta toimii, ja rattilukkokin vähän hidastaa seuraavia yrittäjiä :)

Mä tykkäsin ihan hirveesti noista mustaojan pätkistä. Voisin haluta tutustua tämän hekten Jessiin ja Veskuun vähän lisää, ehkä vielä enemmän kiinnostaa kyllä Danni ja Alissa.

Päivämäärä:   9.5.11 22:26:23

voi mua kiinnostais kaikkein eniten just mustaoja. ja jessi ja vesku, kai ne on kuitenki silleen "rakkaimpia" kun (ainakin minä) niitä lukee aina uudellleen ja uudelleen.. Nytkin oon lukenu puolet taas alkaen veskun nuoruudesta ja nyt ollaan sitten jo Nurmijärvellä!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   10.5.11 16:33:11

jatkuu!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.5.11 17:08:21

Tripi, HUI! :D
--------
35. Kummitäti
Jerry ei luvannut tulla meille perjantaina, mutta ei hän kieltäytynyt tapaamisesta lauantaina.
- Mun täytyy käydä Hangossa ja mä ajattelin, että sä voit tulla mukaan, jos haluat, hän sanoi.
- Tietysti haluan. Mitä sä siellä teet?
- Käyn mun kummitädillä. Sillä on jotain asiaa.
- Ja mä saan tulla mukaan? henkäisin. Vaikka olikin tärkeintä saada viettää vähän aikaa Jerryn kanssa, oli sentään Jotain isolla j:llä päästä tapaamaan Hanna Lund.
- Mikset saisi. Kivempi ajella jos on seuraa. Mutta siellä voi mennä suurin osa päivästä, eikö sullakin ole hevonen hoidettavana?
- Mä voin pyytää Minttua huolehtimaan siitä, sanoin huolettomasti ja päätin, että Iitu jengeineen saisi juhlia tämän perjantain ihan rauhassa keskenään, sillä Jerry lupasi tulla hakemaan minua kymmenen maissa ja joka tapauksessa minun pitäisi perjantai-iltana siivota ainakin oma huoneeni siltä varalta, että hän tulisikin kylään.

Innostuin tekemään kammaristani aikuismaista ja uskottavaa niin, että vielä yhdeksän jälkeen illalla roudasin muovikasseja roskiskatokseen ja soitin sisään mennessäni Mintulle.
- Tuutko käymään meillä? kysyin.
- Ootko sä kotona? Mä luulin, että sä oot bilettämässä Iitun kanssa, hän tuhahti.
- Missä välissä sä olet mun kuullut sellaista suunnittelevan? kysyin mielestäni ihan oikeutetusti. Minttu oli ollut talliseuranani koko viikon paitsi tänään, tänään hän oli lähtenyt koulusta ennen kuin olimme ehtineet sopia mitään enkä ollut soitellut hänen peräänsäkään, sillä olin itsekin kiirehtinyt tallille vain pikimmiten juoksuttamaan Tentun. – Mä oon siivonnu ja mä ajattelin, että haluatko sä jotain mun vaatteita, joita mä en enää ajatellu pitää? Niin ja oonko mä muistanu kysyä sulta, haluaisitko sä huomenna käydä tallilla ja vaikka ratsastaa vähän?

Tiesin, etten ollut kysynyt, sillä en ollut halunnut jakaa kenenkään kanssa sitä tietoa, että viettäisin taas yhden päivän Jerryn kanssa. Halusin pitää ajatuksenkin hänestä ihan omanani.
- Ei sun vaatteet mene mulle, hömppä, Minttu sanoi, muttei kuulostanut enää niin torjuvalta.
- Voi, kyllä niistä jotkut voi mennä. Tuutko sä? Me voidaan paistaa vaikka lettuja, houkuttelin, sillä nyt, kun olin raivonnut huoneeni uuteen uskoon, loppuilta yksin kotona tuntui lohduttoman yksinäiseltä ja pitkältä. Jo edellinen oli ollut tympeä, vaikka olimme viipyneet tallilla iltaheiniin asti ja sen jälkeen minulla oli ollut läksyjä tehtävänä ja äiti oli soitellut Tampereelta kahdestikin.
- Okei, voin mä tulla, Minttu lupasi ja ilmeisesti hän otti alleen auton, sillä ovikello soi tuskin kymmenen minuuttia myöhemmin.

- Oletko sä tosiaan siivonnut? hän kysyi heti alkajaisiksi.
- Kamalasti, vakuutin.
- Oletko sä ihan terve?
- Mä halusin äkkiä vähän aikuisemman huoneen. Tuu kattomaan! hoputin ja työnsin häntä peremmälle. Huoneeni hämmästytti edelleen itseänikin, kun en ollut vielä tottunut siihen. Olin ottanut seiniltä pois ihan kaiken, kuvat ja taulut ja ruusukkeet, samoin olin hylännyt kaikki kirjahyllyni reunoilla ja ikkunalaudalla asuneet koriste-esineet roskikseen ja hankkiutunut eroon iloisen värisistä verhoista ja matoista. Olin penkonut niiden tilalle punaisen puhviverhon, jonka äiti oli joskus ostanut omaan makuuhuoneeseensa, mutta hylännyt katseltuaan sitä yhden yön. Lattian olin jättänyt paljaaksi ja vaihtanut peittooni äidin tummanpunaisen satiinipussilakanan. Herra paratkoon, siinä oli ollut hevoskuvioinen lakana, jonka olin saanut joululahjaksi ollessani neljätoista. Sekin oli nyt roskiksessa.
- Ohoh, melko askeettista, Minttu totesi.
- Tässä on nää vaatteet, sanoin vetäen sängyn alta kolme muovikassia. Minttu alkoi penkoa niitä ja irvisteli joidenkin kohdalla. Hän ei mahtunut farkkuihini mitenkään, sen verran hän oli rotevampi, mutta muutamat verkkarit ja isomman kasan paitoja hän kyllä kelpuutti.

- Nää mä voin ottaa, hän sanoi lopulta.
- Hyvä. Hienoa. Miten ne letut? Ja miten huominen?
- Mitä sä sitten teet jos haluat, että mä menen tallille? Minttu kysyi, kun siirryimme keittiöön vatkaamaan lettutaikinaa.
- Mä tapaan Jerryn, paljastin.
- Jaa. Mä melkein arvasin, Minttu sanoi välittämättä kysellä enempää. Hän oli tainnut kyllästyä utelemaan meidän suhteestamme, mutta vastasin silti taas kerran siihen kysymykseen, joka nyt jäi lausumatta.
- Meillä ei oo mitään, Jerry haluu olla vaan kaveri.
- Niin, Minttu sanoi näköjään ollenkaan kiinnostumatta Jerrystä ja se sopi minulle oikein hyvin. Tietysti olisi ollut ihanaa jutella Jerrystä, mutta se oli hankalaa, kun ei oikein tiennyt, miten kuvata koko tilannetta. Kavereista ei voinut lörpötellä likikään siinä määrin kuin ihastuksista ja Minttu olisi haistanut asioiden oikean laidan, jos olisin puhunut liikaa. Hänen ei tarvinnut tietää, että olin vakavasti rakastunut tyyppiin, joka ei ollut pätkääkään ihastunut takaisin. Se olisi ollut pateettista.

Päivämäärä:   10.5.11 23:25:40

Joo, vähän säikäytti, ku tripi laitto viestiä, että auto viety, ei pysty oleen ollenkaan heppailuapuna!

Mutta itse pätkiin, ekan jälkeen en jaksanu kommentoida niin kommentoin nyt molempia. Tosi kivat pätkät, tykkään tästä salaperäsyydestä, mikä jokaisessa pätkässä vallitsee.

Ja toi miten Henu antaa Mintulle vaatteita, ihan ku minä ja systeri! Saan pikkusysteriltä kaikkia sille pieniä vaatteita aina ison kasan, ku se siivoo kaappiaan. On se hyvä, ku se on mua pitempi!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   11.5.11 15:23:38

voi ei en malta odottaa et Hanna ja Henriikka tapaa! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.5.11 17:04:31

No nyt ei tarvi odottaa enää :D
----------------
Näin unta Jerrystä ja heräsin hyvillä mielin ennen herätystä. Hän halusi olla kaveri, minäkin siis esittäisin kaveria. Maanantaina Mustaojallakin meillä oli ollut rehellisen hauskaa siihen asti, kunnes olin houkutellut Jerryn pussailemaan ja niin edelleen. Paitsi että taas kerran nolohkosti päättynyt tapaaminen kaiversi minua vieläkin, vaivasi minua olla niin päällekäyvä ja… niin, helppo. Rupeaisin reiluksi, ystäväksi ilman taka-ajatuksia ja antaisin Jerryn ottaa seuraavan askeleen sitten, kun olisin saanut hänet rakastumaan itseeni. Sana oli edelleen itsepintaisesti kun eikä jos. En halunnut ajatella, että asiassa olisi jotain epävarmaa. Yhtä hyvin voisin saman tien hypätä parvekkeelta.

Tässä uudessa asenteellisuudessani meikkasin vain aavistuksen verran, ripsiväriä ja aurinkopuuteria, ja pukeuduin järkevästi farkkuihin, t-paitaan ja huppariin. Edes hiuksia en jättänyt auki vaan tein niistä pitkän letin ja järjestelin etuhiukset sen näköisiksi, että en ollut ehtinyt kammata niitä vaan ne ihan omia aikojaan kihartuivat sievästi poskipäilleni. Olin tyytyväinen peilikuvaani, jota seisoin pitkän aikaa arvioimassa. Vedin hupparin päälle vielä ohuen tikkiliivin ja aloin näyttää entistä enemmän vakavasti otettavalta hevostytöltä. Minun pitäisi kuitenkin muistaa olla olematta kovin kiinnostunut Hanna Lundista tai Jerry kuvittelisi, että olin ängennyt mukaan pääasiassa tavatakseni hänen kuuluisan tätinsä. Sekään ei olisi oikein.

Jerry tuli sovittuun aikaan ja soitti kadulta.
- Haluatko sä tulla sisään ennen kuin lähdetään? Mulla on vielä kahvia kuumana, vastasin, mutta Jerry sanoi mieluummin lähtevänsä heti liikkeelle. – Mä en ilmeisesti ikinä pääse tarjoamaan sulle sitä kahvia, lohkaisin, kun olin ehtinyt ulos ja istuin Jerryn viereen etupenkille.
- Me voidaan pysähtyä matkalla, hän sanoi lyhyesti.
- Mitä me mennään tekemään? kysyin enkä ollut huomaavinani lähes töykeää vastausta.
- Käydään Hannan luona.
- Ootko sä jotenkin puoliunessa vielä vai onko sulla finni pérseessä? Ei mun oo välttämätöntä lähteä, jos sä aiot olla noin aurinkoinen koko matkan, tokaisin. Riskipeliä, ehdottomasti ja pidätin hengitystäni, kun Jerry kääntyi katsomaan minua. Hän voisi hyvinkin sanoa, että se sopi hyvin ja hyppää ulos. Hän hymyili kuitenkin hämillisesti, mikä oli ehdottoman sydämensärkevää. Minun teki mieli halata ja lohduttaa häntä.

- Ei kun mä muistin sen maanantaisen… riidan. Mua alko nolottaa, hän tunnusti.
- Mitä turhia. Unohdetaan se ja ollaan vaan kavereita. Eikö me niin sovittu? sanoin huolettomasti ja valahdin mukavammin penkille nojaten polveni hanskalokeroon. Reiteni näyttivät siinä asennossa ihanan hoikilta, vaikka eivät ne nyt onneksi kauhean paksut olleet muutenkaan.
- Sovitaan ainakin nyt, Jerry sanoi helpottuneena vilkaisematta niitä ja käänsi virta-avainta. Tunnelma autossa oli muuttunut kertaheitolla, ja Jerryn lauseet pitenivät huomattavasti, kun hän alkoi kuvailla minulle Hannan tallia.
- Se ei voi olla yhtä hieno kuin Mustaoja, arvelin tietämättä, että heitin tulitikun grilliin.
- Oota vaan kun näet! Mehän ollaan pelkkä puskatalli. Hannan tallikäytävältä vois vaikka syödä eikä sen pihalle uskalla kasvaa ruohoa!
- Ja onko sillä kukkia tallin ovenpielissä ja ikkunalaatikoissa? kysyin, sillä moinen pieni yksityiskohta oli minun mielessäni lopullisesti nostanut Mustaojan kaikkien muiden näkemieni tallien yläpuolelle.
- Ei meilläkään olisi, ellei meillä ois kukkakauppiastuttua, joka raahaa niitä meille, kun siltä jää yli.

Matka oli turhan lyhyt, vaikka pysähdyimme kahvillekin, mutta ei minua kauheasti häirinnyt päästä perillekään. Tosin ei Jerry mihinkään tallille ajanut vaan sievän huvilan pihaan.
- Nyt on hevosten päiväruoan aika, ei Hanna nyt oo tallilla, hän selitti tuntien ilmeisen tarkasti sikäläiset aikataulut. Miksei olisi tuntenutkin, sen verran usein hän tuntui siellä laukkaavan. Nousimme autosta ja venyttelin hartaasti katsellen ympärilleni. Täälläkään ei ollut kukkasia, ainoastaan soraa, jonka seasta ei tosiaan voikukkakaan pistänyt päätään, sileäksi ajettua nurmikkoa ja yhtä sileitä ja suorakulmaisia pensasaitoja. Ei kai kuuluisalla ratsastajalla, kasvattajalla ja valmentajalla ollut aikaa kuopsuttaa kukkapenkkejä. Jerry nousi pari porrasta ulko-ovelle ja soitti ovikelloa lähinnä kai merkiksi, sillä saman tien hän avasi oven ja astui sisään. Minä kipitin perään.

Talon sisäpuoli ei vastannut ollenkaan ulkopuolta. Se toi mieleen paremminkin modernin taiteen museon. Valkoista, paljasta ja askeettista siellä oli eikä pastellivärisiä puolipaneeleita tai kukkatapetteja.
- Kuka siellä? kuului voimakkaalla äänellä jostain peremmältä. Ei varsinaisesti kovaa mutta painokkaasti ja kantavasti.
- Minä vaan! Jerry huikkasi takaisin ja pyyhki tarmokkaasti kengänpohjiaan eteisen harmaaseen mattoon. Minä seurasin esimerkkiä ja peremmältä ilmestyi itse Hanna. Katsoin häntä uteliaana, kun hän tuli taputtamaan Jerryä poskelle.
- Mitä sulle kuuluu? hän kysyi kiinnittämättä minuun mitään huomiota.
- Hyvää vaan. Mä otin Henriikan mukaan matkaseuraksi, Jerry sanoi ja vilkaisi minuun. Hannan katse seurasi perässä, se oli läpitunkevan sininen ja tuntui näkevän kaiken minusta yhdellä silmäyksellä. Olin iloinen siitä, että minulla oli yhteensopivat alusvaatteet, mutta tunsin kirveltävästi, että niiden punertava väri riiteli sinisten päällysvaatteideni kanssa.
- Hei, sanoin ja hymyilin hölmölle ajatukselleni. Tietenkään Hanna ei voinut nähdä vaatteideni läpi ja tuskin edes halusi. Hän kuitenkin rypisti otsaansa kuin olisi ollut loukkaus, että kehtasin puhutella häntä ennen kuin puhuteltiin ja vieläpä hymyillä.
- Sä voit mennä tonne odottamaan. Mulla on asiaa Jerrylle, hän sanoi ja osoitti suuntaa, josta oli tullut.

Päivämäärä:   11.5.11 18:07:42

Hanna on ihana!!

Päivämäärä:   11.5.11 21:48:31

Jostain syystä osasin aavistaa Hannan reagoivan just noin :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.5.11 16:33:57

Minua alkoi pikkuisen suututtaa. Olin kuvitellut jotain Jinnan tyyppistä ihmistä, joka olisi ilahtuneena ja avosylin ottanut minut vastaan ja sen sijaan olin kohdannut jääkuningattaren. Kas kun hän ei puhunut itsestään me-muodossa. ”Me emme ole kiinnostunut teidän persoonastanne”.
- Otanko kengät pois? kysyin nöyrästi ja Jerry kiirehti vastaamaan, ettei ollut tarvis. Hän katosi Hannan kanssa huoneeseen, joka oli eteisestä oikealle ja joka pikaisella vilkaisulla, jonka näin, näytti toimistolta. Minä katsoin sulkeutuvaa ovea ja jatkoin matkaani peremmälle.

Saavuin laajaan olohuoneeseen, jonka peräseinässä oli yllättävän suuri ikkuna sentyyppiseen taloon. Sen takana oli terassi, mutta sinne vievä ovi oli tiukasti suljettu. Kalustus oli samaa puuhuvilaan ehdottoman sopimatonta tyyliä ja olisi mielestäni sopinut paremminkin johonkin huippumallitoimistoon. Epämukavan näköisiä sohvia ja matalia pöytiä. Yksinäinen taulutelevisio seinällä. Koska minut nyt oli häädetty tänne varsin epäkohteliaasti, en pitänyt pahana katsella ympärilleni vähän enemmänkin. Olohuoneesta aukesi ruokailutila ja sieltä keittiö, joka oli lähinnä metallia ja kiiltävää valkoista. Ellei yhdellä tasolla kahvinkeittimen vieressä olisi ollut pussillista jotain sämpylöitä, olisi voinut kuvitella olevansa keittiökalustemyymälässä. Tiskipöydälläkin oli sentään muki.

Katsoin uhmapäisesti jääkaappiinkin, mutta siellä ei ollut mitään mielenkiintoista ja alistuin istahtamaan punaiselle sohvalle, joka oli lähinnä isoa ikkunaa. Pöydällä sen vieressä oli muutamia lehtiä ja vaikka olin olettanut niiden olevan hevoslehtiä, ne eivät olleetkaan. Ne olivat muotilehtiä, ranskan- ja englanninkielisiä. Uppouduin selailemaan niitä, englanninkieliset osasin lukeakin, mutta ranskankielisissä oli parempia kuvia. Sain miljoonia hyviä ideoita niitä selatessani, enkä ollut ehtinyt katsoa vielä kaikkia, kun Jerry ja Hanna ilmestyivät. Nostin katseeni lehdestä, jota parhaillaan luin, suorastaan hämmästyneenä. Sitten vilkaisin kelloa, joka tikitti krominvalkoisessa ylhäisyydessään ruokailutilassa pöydän yläpuolella ja totesin, että ainakin tunti oli kadonnut.

- Sullahan on hyviä lehtiä täällä, sanoin Hannalle ystävällisesti, vähän hämääntyneenäkin siitä, miten olin uppoutunut niihin.
- Niin, mikä sun nimi olikaan? Hanna kysyi lopultakin katsoen minua eikä vaatteitani.
- Henriikka.
- Haluatko sä nähdä tallin?
- Arvaa! Totta hitossa mä haluan sen jälkeen, mitä Jerry on hehkuttanu koko matkan tänne! huudahdin ja olin jo pystyssä ennen kuin tajusin, ettei Jerry ollut sanonut sanaakaan. Hän tuijotti ohitseni ikkunasta ulos sen näköisenä kuin hänet olisi huumattu. Mitä ihmettä Hanna oikein oli hänelle tehnyt? Menin heiluttamaan kättä hänen naamansa edessä ja hän säpsähti ja naurahti.
- Sori, sä taisit jäädä tänne ihan yksin. Oliko sulla tylsää? Me mennään nyt käymään tallilla, haluatko sä mukaan?
- Kai sulla Jerry on ratsastuskamat? Hanna keskeytti, ennen kuin ehdin vastata.
- On tietysti, Jerry sanoi virnistäen. – Miksi mä tulisin tänne asti ilman ratsastuskamoja.
- No hyvä. Jos sä ratsastat yhden niin ollaan tunnin päästä valmiita ja mä voin viedä sut… teidät lounaalle, Hanna sanoi.

- Mikset sä sanonut? Mäkin olisin voinut ottaa ratsastuskamat, supisin Jerrylle, kun käännyimme seuraamaan Valtiatarta kohti ulko-ovea. Jerry ei tuntunut kuulevankaan, mutta Hanna vilkaisi taaksepäin ylhäisestä hoikkuudestaan, jota verhosivat vaaleanruskeat ratsastushousut ja tyköistuva Pikeurin fleecepusakka.
- Ratsastatko sinäkin? hän kysyi kulmakarvat koholla ja jotenkin tajusin taas paikkani.
- En ollenkaan niin kuin Jerry, sanoin nöyrästi. – Mulla on vaan tanskalainen ruuna, jonka kanssa oon menny helppoa aata. Tai beetä enimmäkseen, mutta muutaman aankin.

Hanna nyökkäsi ikään kuin olisi epäillytkin jotain niin onnettoman saamatonta ja sytytti minut puhumaan lisää, vaikkei minulta ollut kysyttykään.
- Mutta olin mä Veskun valmennuksessa tänä kesänä, mainitsin. Sitä Hanna ei ilmeisesti nähnyt vastaamisen arvoiseksi vaan jatkoi matkaa ulos.

Talli oli todellakin ihan lähellä. Menimme ulos, kiersimme muurin kaltaisen orapihlaja-aidan pätkän ja olimme siellä. Jerry oli jäänyt hiukan jälkeen napatessaan autosta isonpuoleisen kassin, ja hän törmäsi minuun, kun olin huomaamattani pysähtynyt katselemaan kaikkea.
- Sori, hän mutisi, mutten välittänyt, kun katselin mallitallia. Itse rakennuksesta näin tähän vain tiilisen päädyn, mutta hiekkatarhat olivat kahdessa erittäin säntillisessä rivissä eikä missään tosiaan näkynyt rikkaruohoja. Tarhat olivat täynnä toiset toistaan komeampia hevosia ja aukean pihan toisella puolen oli tiilenpunaiseksi maalattu maneesi ja sen edessä parkissa pari traileria ja iso maastoauto.

Jerry hävisi jonnekin vaihtamaan vaatteita ja Hanna jätti minut tallissa yhtä hevosta satuloivan tytön hoteisiin.
- Laita Viki myös kuntoon, Jerry saa ratsastaa sen, hän sanoi. – Ja tässä on Jerryn pikku ystävä. Sä voit esitellä sille tallia ja hevosia jossain välissä.
Tyttö näytti kuvaannollisesti vetävän kättä lippaan ja katsoi tuskastuneena kimoa, jolle hän oli jo saanut varusteet päälle.
- Millä perhanalla mä nyt sen Vikin haen ulkoa. Toi talloo takuulla ohjilleen tai rupeaa piehtaroimaan heti, kun mä häviän.
- Mä voin hakea sen, ehdotin, mutta tyttö näytti kauhistuvan ajatustakin. – Tai mä voin vahtia tätä, jos sä haet.
Se kelpasi hänelle pienen harkinnan jälkeen ja minä jäin kimon karsinanovelle varmuuden vuoksi ohjista kiinni pitäen. Mietin, oliko se sama hevonen, jolla olin nähnyt Hannan ratsastavan Laaksolla, mutta en voinut olla varma. Ulkona oli näkynyt muitakin kimoja.

Hevonen liikautti jalkaansa ja minä tiukensin säpsähtäen otettani ohjista. Olisipa mainiota, jos se päättäisi piehtaroida siitä huolimatta, että minä vahdin sitä. Aloin tuntea itseni hyvin yksinäiseksi, mutta onneksi sitä kesti vain hetken. Tallityttö toi sisään suuren tummakarvaisen ruunan, Jerry saapasteli yhdestä huoneesta ja Hannakin ilmestyi taas. Hänkin oli vaihtanut ratsastussaappaat jalkaansa.

Minua ei kelpuutettu taluttamaan kimoa maneesiin vaan tallityttö tuli ottamaan sen. Jerry talutti Vikin jutellen samalla Hannan kanssa ja minä kuljin nöyrästi jonon hännänhuippuna. Ulkonaisesti nöyränä, mutta oikeasti kihisin ja pihisin. Jerryn jumaloitu kummitäti oli epäkohteliain ja tylyin ihminen, jonka koskaan olin tavannut. Olin melko pottuuntunut Jerryynkin, joka tuntui unohtaneen minun mukanaoloni kokonaan, mutta alkoi hän sentään katsella ympärilleen päästyään maneesin hiekalle.
- Missä… siellähän sä olet.
- En mä ole tästä oikein muuallekaan osannut mennä, ilmoitin.
- Sä voit mennä katselemaan tallia ja hevosia, ellei sua huvita katsoa ratsastusta. Tallin yläkerrassa on varmaan kahviakin.
- Mä katson eka kuolenko mä tylsyyteen vai teettekö te jotain mielenkiintoista, sanoin ja huomaamattani olin kiertänyt Jerryn ratsun toiselle puolelle laskemaan alas jalustinta ja pitämään siitä vastaan, kun Jerry nousisi selkään.
- Kyllä mä pärjään, hän naurahti.
- Uskon mä sen, tää on vaan tapa, sanoin nolostuen.

Minä siirryin istumaan puupenkille katsomoon toiselle pitkälle sivulle ja tallityttö tuli viereeni. Hän tuntui sentään normaalilta ihmiseltä toisin kuin pomonsa.
- Mun nimi on Henriikka, esittäydyin.
- Saimi. Haluatko sä nähdä tallin?
Muistin, että hänen oli käsketty toimia oppaanani ja pudistin kiivaasti päätäni. Minttu kyllä kuristaisi minut henkilökohtaisesti kuullessaan, että olin ollut täällä enkä ollut tutkinut joka soppea vaikka minulla oli ollut tilaisuus. Onneksi hänelle ei tarvinnut kertoa ihan kaikkea.

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   12.5.11 21:05:37

MÄ en nää Hannalla punasta sohvaa. Sillä on sellanen skandinaavisen eleetön, vähän muhkea neliskanttinen valkoinen kangas(kulma)sohva, jossa on metallirunko .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.5.11 21:27:38

On sillä ollu sellanenkin, mut ihminenhän kyllästyy. :D Ja onhan tallitupakin punainen, Hannahan on jääkuningatar vaan julkisesti.

Hmmmm, seuraavan kerran kun mä mietin, mitä kirjottaisin välipalaksi niin muistuttakaa mua tästä.

Päivämäärä:   13.5.11 13:42:19

Talliin kuuluu maalaisromantiikka, (Hannan) kotiin ei .D

Päivämäärä:   13.5.11 13:47:45

Ois kyllä ihana lukea joskus ihan Hannan näkökulmasta jotain. Se on alusta asti ollu yks mun suosikeista :D

Päivämäärä:   13.5.11 13:48:27

Tai en tiiä voinko sanoa alusta asti kun oon nää vasta muutama vuosi sitten löytänyt, mutta siitä asti kun Hannaan törmäsin ekaa kertaa lukiessani :D

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   13.5.11 16:09:26

Oh, tarinaa Hannan silmin. <3 Onhan se kyllä kovimpia hahmoja. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.5.11 17:21:57

36. Juonittelua ja huijausta
He eivät selvinneet ratsastamisesta tunnissa, vaikka Hanna oli niin arvellut. Aloin jo pitkästyä, kun Jerry hioi loputtomia korkean koulun kuvioita kerran toisensa jälkeen Hannan ohjeiden mukaan. Saimikin oli karannut heti alkuunsa, mutta hiipinyt takaisin toisen tallityöntekijän kanssa suunnilleen sen tunnin kuluttua. Kun Hanna lopulta antoi Jerryn lopettaa, tallitytöt ottivat hevoset haltuunsa ja minun takapuoleni oli puutunut. Minulla oli myös nälkä, joskaan en ollut ihan varma, onnistuisiko Hanna murhaamaan ruokahaluni ennen kuin saisin syötyä luvatun lounaan. Joka tapauksessa meni vielä toinen pieni ikuisuus, ennen kuin pääsimme mihinkään, kun heidän piti vaihtaa vaatteita ja touhuta herra ties mitä. Minä istuin Hannan talon portailla, sillä olin sanonut kaipaavani vähän raikasta ilmaa. Sain vähän enemmän kuin vähän, kun odotin siinä ja jupisin itsekseni. Itsepähän olin halunnut mukaan, muistutin. En olisi halunnut muualla ollakaan. Mutta en kyllä nielisi enää yhtään alentuvaa lausahdusta tai musertavaa katsetta. En minä tietääkseni ollut tehnyt Hanna Lundille mitään pahaa ja olkoon vaikka millainen guru, minua ei häiritsisi sanoa hänelle takaisin, jos oli aihetta.
- Lähetään syömään, Jerry sanoi hyväntuulisesti, kun he lopulta tulivat.
- Saat auttaa mut ylös, mä oon ihan jäykistyny tähän, ilmoitin ja ojensin käteni, johon hän nauraen tarttui.

Menimme Hannan autolla, joka oli tallialueella, sillä hän kieltäytyi taittumasta Jerryn pikkuautoon.
- Mä olen pidempi kuin sinä ja mäkin mahdun sinne, Jerry huomautti.
- Mutta sä olet nuori ja notkee. Sitä paitsi jos me molemmat työnnetään penkit taakse, ei Hennariikka-parka mahdu istumaan siellä.
Minä en tiennyt, oliko nainen aidosti huolissaan minun mukavuudestani vai tahtoiko hän korostaa, ettei nimeni ollut muistamisen arvoinen, joten siihen en sanonut muuta kuin oikaisin hänen virheensä.
- Mä olen Henriikka. Sano vaikka Henkka, jos se ei meinaa pysyä sun päässäsi.
- Henkka, Jerry sanoi maistellen nimeä ja nyökkäsi sitten minulle. - Se kuulostaa kivalta. Mä taidan ruveta käyttämään sitä. Henkka.
- Rupea vaan, lupasin ja minusta tuntui lämpimältä. Tunne oli tullut jostain ihan yhtäkkiä, Jerryn sinisestä katseesta ja siitä, miten hän oli toistanut hölmöä lempinimeä.

Menimme ihan oikeaan ravintolaan ja söimme pihvit lohkoperunoilla ja jälkiruoaksi suklaakakkua. Hanna ja Jerry juttelivat hevosista, mutta minä en ehtinyt osallistua, sillä minulla oli todellakin kova nälkä. Sen verran sain selville, että Hannan kaikki hevoset eivät olleet täällä. Kaikki hänen tammansa ja varsansa olivat jossain muualla, kauempana. Se varmaankin kuului yleissivistykseen, joten olin iloinen siitä, että minulla enimmän osan aikaa oli ollut suu täynnä, enkä ollut saanut kysyttyä mitään tyhmää.
- Ensi viikonloppuna? Hanna kysyi ja ymmärsin menettäneeni keskustelusta jonkin osan. Minulla ei ollut hajuakaan, mistä hän puhui.
- Mitä ens viikonloppuna? kysyin välittämättä siitä, että asia ei minulle mitenkään kuulunut. Ainakin Hannan ilme viestitti niin.
- Jos mä meen Hannan kanssa käymään siittolassa, Jerry vastasi. – Mun täytyy selvittää, että meillä on joku tekemässä tallia. Me meinataan ruveta ottamaan osa sisään öiksi.
- Ethän sä muutenkaan tee viikonloppuisin, huomautin.
- En niin, mutta jos kaikki lähtee kisoihin ennen sianpieremää, ois hyvä jonkun jäädä tekemään.
- Teillä on niin paljon lapsia, että luulisi tallitöiden hoituvan, Hanna sanoi ankarasti ja minä olin vähän samaa mieltä. Odotin hetken, että Jerry kysyisi, tahdoinko lähteä mukaan sinne siittolaan, mutta hän vain istui pohtivan näköisenä ja sain ajatuksen.

- Hei, mä tiedän! huudahdin. – Minttu voi tulla. Ja miksen minäkin, ellei mulla ole muuta.
En tiennyt, mikä minut sai sanomaan sellaista. Minttu pissisi tietysti hunajaa, jos pääsisi Mustaojalle edes käymään, mutta en minä ollut ajatellut asiaa mitenkään avittaa. Vaikka Jerryähän minä tässä olin yrittänytkin auttaa, kun tarkemmin ajattelin. Jerry näytti arvioivan sanojani, mutta pudisti lopulta päätään.
- Ei tallia voi jättää kellekään, joka ei edes auttavasti tunne talon tapoja.
- Tunnenhan mä. Vähäsen. Ja voidaanhan me tulla sun seuraksi vaikka perjantaina ja katsoa, mitä kaikkea sä teet.
- No niin, asia selvä, Hanna sanoi. – Henkka hoitaa sun tallivuoron ja me voidaan lähteä perjantaina iltalaivalla.

Lähettäjä: elwaen- 
Päivämäärä:   14.5.11 13:39:57

oi tykkään Hannasta! ihana :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.5.11 17:10:15

Minusta asia jäi ihan levälleen, mutta Hanna ilmeisesti katsoi minun tehneen jonkinlaisen palveluksen ja rupesi ystävällisemmäksi.
- Te olette kuulemma kavereita, hän sanoi leppeästi.
- Niin ollaan, nyökkäilin tarmokkaasti.
- Mä jo säikähdin, että Jerry tuo jonkun tyttöystävän näytille.
- Mitäs säikähtämistä siinä ois, kai sillä on semmosia ollut?
- Ei semmosia, joita kierrätetään täällä asti esittäytymässä. Käyttekö te mummolassa? Hanna kysyi Jerryltä ja koko sana ei tuntunut sopivan hänen suuhunsa. Se oli liian pehmeä ja pyöreä sinne.
- Ei, Jerry sanoi edes miettimättä.
- Sun mummola on täällä? kysyin ja ymmärsin, että niin kauhean paljon kuin tiesinkin asioita Jerrystä, oli takuulla vielä paljon enemmän, mitä en tiennyt.
- On joo. Vesku on täältä syntyjään. Mutta sähän et vielä nähnyt tallia ja hevosia, mä voin esitellä sulle kaiken, Jerry vaihtoi puheenaihetta.
- Sopii mulle, sanoin.

Tallissa, vaikka siinä ei ollut edes kahtakymmentä karsinaa, oli kuitenkin niin paljon näkemistä, että kun Jerry rupesi perusteelliseksi viivyimme siellä vielä pari tuntia lisää ja tuli ilta. Hanna oli jättänyt meidät palattuamme kaupungilta, mistä olin äärettömän kiitollinen, eivätkä tallitytötkään häirinneet meitä.
- Okei, on tää hienompi kuin Mustaoja, myönsin lopulta, kun olin nähnyt yläkerran, jossa olisi voinut asua ja varmaan joku asuikin. – Ei teilläkään hullumpaa ole, mutta täällä on suorastaan sairaan siistiä.
- Hanna on toisissa asioissa vähän turhankin tarkka, Jerry myönsi.
- Se on hirveän töykeä, sanoin niellen pahemmat mieleeni tulleet sanat. Jerry nyt kuitenkin tuntui pitävän kummitädistään.
- Se ei oo maailman helpoin, mutta mulle se on aina ollu kamalan kiltti. Lähdetäänkö ajamaan takasin päin?
- Lähdetään vaan, tää on nyt nähty, huokaisin. Ajatus siitä, että päivä alkaisi olla ohitse, ei ollut hauska, mutta toisaalta viikonloppu ei ollut vielä lähelläkään loppua.

- Mitä asiaa Hannalla oli sulle? kysyin, kun olimme lähteneet liikkeelle ja tallin arvioinnin jälkeen autoon oli laskeutunut hiljaisuus. Olin vasta muistanut, että tällä retkellä oli ollut tarkoitus, muukin kuin että Jerry pääsi vähän ratsastamaan ja minä saamaan osakseni aiheetonta paheksumista.
- Hanna halusi jutella sen kasvatustoiminnasta, Jerry sanoi.
- Sun kanssa?
- Mun, niin. Vai puhuiko se sun kanssa?
- Höh, mä tarkotin, että vaikka sä nyt oletkin syntynyt satulaan niin ei kai tommonen vanha luu sentään kysy sulta neuvoja… sotkeuduin sanoissani epäkohteliaisuuden rajoille ja huokaisin, mutta Jerry vain naurahti.
- Joo, ei se tosiaan ollu kiinnostunut siitä, olisko mulla hyviä risteytysideoita. Valitettavasti, mulla nimittäin olis ollu.
- No mitä se sitten halusi?

- Lähinnä, että mä lähtisin sen kanssa käymään siellä, Jerry sanoi hiukan vältellen ja arvasin, että siinä oli muutakin.
- Kai sä nyt oot käyny siellä sata kertaa?
- En itse asiassa kuin pari vaan. Sinne on sen verran hankala matka.
- Minne?
- Ahvenanmaalle.
Ahaa. Sen minä olin tainnutkin tietää, autuaasti unohtanut vain. Äiti oli minulle joskus esitellyt lehtijuttua aiheesta ja voihkinut, että kuvat olivat kuin ulkomailta.
- Niin tietysti, sanoin kuin olisin vain unohtanut hetkeksi. – Oispa upeeta joskus päästä sinne.

Jerry ei napannut syöttiä, vaan sanoi saaneensa ihan tarpeeksi hevosjutuista yhdelle päivälle ja alkoi kertoa Nikon myttyyn menneestä inssiajosta. Siitä luovimme yhteen sun toiseen aiheeseen, kunnes olimme taloni edessä. Mieleni mustui. Minun oli pitänyt suunnitella matkalla jotain, mistä jatkaa, mutta aika oli vain valunut käsistä.
- Perillä, Jerry sanoi ja valuin sanattomana vielä syvemmälle penkilläni. – Mitä nyt?
- Ankeeta, huokaisin ja aloin nähdä suunnitelman. Ainakin voisin yrittää.
- Mikä?
- Mutsi on rellestämässä sen uuden ukon kanssa. Se on ollu Tampereella jo torstaista asti.
- Se on varmaan tylsää, hän sanoi osaaottavasti.
- Pahempaa kuin tylsää. Kuule, et sä tulisi sisään? Siis ihan ilman sarvia ja hampaita ja taka-ajatuksia, kiirehdin lisäämään selitykseksi, ennen kuin Jerry ehti kieltäytyä. – Musta kun alkaa tuntua, että mä höpsähdän siellä kokonaan. Mä en eilen enää meinannu saada nukuttua. Siis en mä nyt pelkää olla yksin kotona, mutta mua vítuttaa niin huolella tää tilanne, mä inhoon sitä ukkoa!
- Tota… Jerry aloitti, mutta en antanut hänen vielä lopettaa.
- Tulisit edes kahville. Lopultakin, naurahdin melko ilottomasti. Jos alkaisin tässä kohden puhua yökylästä, Jerry saattaisi mieluummin kaasuttaa karkuun kuin suostua. Askel kerrallaan, Henriikka.
- Okei sitten, Jerry heltyi ja pidättäydyin hyökkäämästä hänen kaulaansa. Pistin sen sijaan koko ilahtumiseni hymyyni ja pongahdin pystyyn penkin syövereistä.
- Loistoo! Tule jo!

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   14.5.11 17:32:34

jei jatkooooo

Päivämäärä:   14.5.11 18:41:17

olipa aika teinimäistä puhetta Henkalta.. en jotenkin odottanu sen edes osaavan :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.11 13:30:53

Teinihän se on :D
----------------
Menimme sisään, minä keitin kahvia ja söimme loput Mintun kanssa edellisiltana paistamistamme letuista. Kuten useimmiten, juttelimme lähes taukoamatta loikkien aiheesta kolmanteen. Minusta se oli merkki. Harvoin olin tavannut poikaa, jonka kanssa ei olisi tullut ahdistavia hiljaisia hetkiä, joista ei tuntunut pääsevän pois. Jerryn kanssa se ei koskaan ollut ongelma.
- Mä hei luulen, että meillä on se digiboksissa, sanoin hänen harmiteltuaan, että oli unohtanut katsoa pilottijakson uudesta sarjasta, joka oli alkanut torstaina. Äiti oli puhunut siitä ennen lähtöään. Nousin ja menin olohuoneeseen tarkistamaan tilanteen. – Täällä se on! Ruvetaanko katsomaan?

Jerry esitti pari vastalausetta, mutta ei häntä lopultakaan ollut vaikea taivutella.
- Haluatko sä kaljan tai lonkeron? kysyin ensimmäisellä mainostauolla.
- Mä oon autolla.
- Sä voisit jäädä yöksi, eikö sulla ole huomenna vapaa, ehdotin.
- On mutta… Jerry sanoi ja vilkaisi minua epäileväisesti mutta saamatta sanoiksi sen enempää. Minä katsoin häntä lempeän huvittuneena.
- Älä pelkää, en mä aio juottaa sua humalaan ja vietellä sua. Mä luulin, että me sovittiin, että ollaan vaan kavereita. Mutta tietysti, jos kaikki teiltä lähtee aamulla kisoihin ja sun pitää olla siellä…

Tiesin, ettei niin ollut, hän oli matkalla maininnut Alissan tulleen viikonlopuksi kotiin.
- Ei tarvitse, mulla on ihan oikea vapaa.
- No, haluatko sä? Mä ainakin otan. Eikä niitä ole kännäämiseen asti. Sitä paitsi yhden jälkeen sä voit ihan laillisesti vielä ajaa kotiinkin, jos haluat.
- No voin mä ottaa yhden kaljan, Jerry myöntyi, mutta se muuttui kahdeksi, kun löysimme toisen katsomisen arvoisen ohjelman ja lupasin hänelle äidin parisängyn. Siinä vaiheessa mainittu henkilö soitti minulle ja todellisuus löi päin näköä. Olin käyttänyt äitiä mitä parhaimpana syntipukkina ja tekosyynä, mutta olin päästänyt itseltäni unohtumaan, että kaikki olikin ihan totta. Hän kuulosti iloiselta, onnelliselta ja vähän hiprakkaiselta ja taustalta kuului tanssimusiikkia.
- Totta kai mulla on kaikki kunnossa. Ruoka on kyllä lopussa, mutta oothan sä onneks jättäny punaviiniä. Kai siinä on sen verran kaloreita, että mä selviän huomiseen asti, tiuskaisin ja äiti alkoi innokkaasti lepytellä minua luvaten yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Keskeytin hänet tunnontuskitta.
- Anna olla, en mä jaksa kuunnella. Älä sano Pertille terveisiä, sanoin ja lopetin puhelun siihen.

Hemmetti sentään, ääneni oli särähtänyt lopussa ja silmiäni kirvelsi. Huomasin Jerryn katsovan minua myötätuntoisesti ja pyyhin niitä kiukkuisesti kämmeniini.
- Älä välitä musta. Mua vaan niin suututtaa… ja pelottaa, mutisin.
- Mikä? Jerry kysyi ja unohdin kokonaan pitää pokkaa. Annoin tulla kaiken siitä alkaen, kun typerä, pyöreänaamainen Pertti oli tuonut hevosensa samalle tallille ja miten äiti oli alkanut kiherrellä kuin pikkutyttö.
- Se ei ole ikinä ollut tommonen. Me ollaan aina vaan oltu kahdestaan. Mä en tajua, miksi se nyt yhtäkkiä luulee tarvitsevansa jonkun miehen elämäänsä, tilitin, enkä voinut mitään sille, että muutama yksinäinen kyynel valui poskelleni. Jerry oli kyllin ihana ottaakseen minua kädestä ja sitten hän pisti kätensä hartioideni ympärille. Se olisi ollut ilahduttava edistysaskel, ellen olisi ollut oikeasti pahoilla mielin, nyt se tuntui vain lohduttavalta. Itkin pari nyyhkäystä hänen paitaansa vasten, mutta lopetin sen niin pian kuin vain onnistuin.

- Sori, en mä enää paru, lupasin ja pyyhin silmiäni tarmokkaasti. – Minttu sanoo, että mä olen tyhmä ja että mutsillakin on oikeus omaan elämään ja että mun on joka tapauksessa aika muuttaa kohta pois kotoa. Mutta en mä ole valmis!
- Varmaan aikamoinen järkytys, Jerry sanoi säälivästi ja minusta tuntui, että hän tarkoitti sitä. Minäkin olisin säälinyt itseäni, ja teinkin niin, kovasti. Joka tapauksessa hän vaikutti edelleen kiinnostuneelta ja kyseli lisää, joten minä kerroin. En ollut vuodattanut elämäntarinaani alkaen sopimattomasta, poispotkitusta isästä vuosiin kenellekään. Se ei ollut kiinnostanut ketään. Jerry kuitenkin vaikutti olevan tosissaan udellessaan lisää ja minähän kerroin. Olin kertonut itsestäni hänelle paljon asioita jo ennestään, mutta ne olivat olleet jokseenkin laskelmoituja tiedonmurusia. Nyt kulissini olivat romahtaneet ja se tuntui paremmalta kuin mikään siihen mennessä. Tunsin voivani kertoa Jerrylle mitä tahansa, paljastaa hänelle itseni, ja olla varma, että hän ymmärtäisi.

- Kiitos, kun kuuntelit, sanoin pitkän ajan kuluttua ja vedin syvään henkeä.
- No problem, Jerry sanoi ja olin tulkitsevinani hänen katseessaan vähän hellyyttä. Minulle tuli niin hirveän hyvä olo. Painoin pääni vasten sohvan selkänojaa ja nautin vain, kunnes vaeltavat silmäni osuivat telkkariin. Lopputekstit siellä pyörivät. – Nyt sä et nähny tostakaan mitään. Alotetaanko uudestaan alusta?
- Ei sillä niin väliä, Jerry sanoi.
- No haluatko sä nukkumaan? Mä menen laittamaan sängyn valmiiksi, sanoin.

Menin ja petasin äidin sängyn uudelleen levittämällä uuden lakanan päiväpeitteen päälle ja etsimällä kaapista varapeiton. Mikään ei olisi saanut minua päästämään Jerryä äidin lakanoihin, enkä toisaalta halunnut vastailla äidille sen tyyppiseen kysymykseen kuin miksi olin katsonut hyväksi vaihtaa vuodevaatteet hänen sänkyynsä. Hain sinne tyynyt omasta sängystäni ja palasin olohuoneeseen, missä Jerry selasi digiboksia.
- Löydätkö sä sieltä mitään? kysyin pehmeästi.
- Enpä taida.
- Haluatko sä sitten jo nukkumaan? Vai ollaanko hurjia ja häijyjä ja juodaan mutsin viinivarasto pois?
- Ehkei sentään, Jerry naurahti. – Mennään vaan nukkumaan.
- Tota… mä en aikonut kysyä tätä. Ja edelleenkin, ihan vaan kavereina. Saanko mä tulla sun viereen nukkumaan? Mä lupaan ja vannon, etten mä yritä vietellä sua, sanoin, enkä tiennyt, puhuiko nyt se Henriikka, joka halusi Jerryn hinnalla millä hyvänsä vai se, joka oli vähän onneton, eikä halunnut olla yksin. Kummallekin Jerry vastasi oikein.
- Tietysti sä saat, kulta pieni. Ihan kavereina vaan, tietysti.

Lähettäjä: 9 
Päivämäärä:   15.5.11 14:12:32

Oi <3

Päivämäärä:   15.5.11 15:02:59

Näin tosi hassua unta. Olin ihan normaalisti menossa ratsastamaan kun talli oli yhtäkkiä muuttunu kunno labyrintiksi ja pokemontaistelutantereeksi :D Sitten tajusin, että Hanna ratsastaa kentällä meidän tallin ilkikurisimmalla shettiksellä niin, että se on kiertäny jalat sieltä mahan ali ja laittanu väärien puolten jalkkareihin ja se laulo sitä Irlannin euroviisu biisiä :D Sitten Vesku ja Jessi tulee sieltä ratsastaen tandemia toisella shettiksellä ja Siiri hännän huippuna taluttaa viimeistä ponia kuonokopassa kentälle.

Ihan hullua! Tainu luettua liikaa noita jessiveskuja viikonloppuna :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.11 16:43:52

Ei tsiis!! :´´D

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   15.5.11 17:10:07

Yh, Henkka. Eksän eksän lempinimi, ja juurikin tosta samaisesta nimestä Henriikka. Plääh. Yh.

Lähettäjä: elwaen- 
Päivämäärä:   15.5.11 19:54:51

eiks sais yhen pätkän vielä tälle illalle ku jännittää niin paljon illan peli eikä malttais odottaa! :s

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.11 20:16:10

Mä ajattelin luvata, että jos Suomi voittaa niin saatte yöllä koko luvun, mutta sulla on elwaen tossa pointti!
---------------
37. Två gånger är en vana
Kavereina, my ass. Minä en ihan oikeasti ajatellut mitään sen seksuaalisempaa kuin saada nukkua Jerryn vieressä puhtaantuoksuisen lakanan ja pehmeän villafiltin välissä, mutta ei meitä yllättäen nukuttanutkaan vielä kovasti. Juttelimme pimeässä, joka ei Jerryn mielestä ollut pimeää, sillä kävelytien varressa oleva lyhtypylväs valaisi äidin huoneen vain varjoisaksi, eikä heillä maalla kuulemma ollut sellaista. Minä olin käpertynyt säällisen välimatkan päähän, mutta niin, että poskeni lepäsi vasten Jerryn olkapäätä ja käteni myös. Se en ollut minä, joka aloitti, vannon sen, se oli Jerry. Minä en edes ajatellut sitä. Tai en ainakaan paljon. Jossain vaiheessa olimme vain yhtäkkiä sylikkäin ja suutelimme. Siitä sitten yksi asia johti toiseen ilman, että raaskin missään vaiheessa muistuttaa sopimuksestamme. Järkeilin jotain siihen suuntaan, että olihan sille keksitty oma sanakin: kaveriseksi. Ja missä ulottuvuudessa minä muka kieltäisin Jerryltä mitään?

”Ja sitten rakastelimme aamuun asti”. Niin minä olisin mielelläni kirjoittanut päiväkirjaani, mutta se ei olisi ollut totta. Emme me rakastelleet kuin kerran ennen kuin nukahdimme. Jerry nukahti ensin, minä valvoin vähän aikaa kauemmin ihan silkkaa hyvää oloani. Hän oli saanut minut unohtamaan äidin ja Pertin ja hän oli tehnyt aloitteen. Hän oli tullut meille, jäänyt yöksi, päästänyt minut viereensä. Halunnut minua. Hänellä täytyi olla jotain tunteita minua kohtaan, vaikkei hän mistään sellaisesta ollut puhunutkaan. Hän oli liian kunnollinen ja hyvin kasvatettu naiskennellakseen ympäriinsä ilman minkäänlaista tarkoitusta. Etenkään näin melkein selvin päin.

Ehkä siitä tosiseikasta johtui, että minä nukuin kuin talviuninen murmeli aamuun asti ja ylikin. Uneksin pehmeällä karvalla vuoratusta talvipesästä, jossa uinuin töppöraajani solmiutuneena pikku murmelipuolisoni töppöraajojen ympärille ja muuta sellaista. Se oli niin suloista. Pesäkolon päällä oli metri lunta ja siellä oli niin hiljaista ja lämmintä. Kun heräsin, oli vaikea tajuta, missä oikein olin, etenkin, kun olin äidin huoneessa enkä omassani. Muistin, kun tunnistin Jerryn lämmön lähelläni ja kuulin hengityksen. En uskonut hänen nukkuvan enää, ja ilmeisesti hänkin aavisti minun heränneen, sillä hän kääntyi katsomaan minua.
- Kuule Henriikka, hän sanoi.
- Kuulenhan minä. Mihin Henkka hävisi? Mä luulin, että sä halusit ruveta käyttämään sitä nimeä, hymyilin. Jerry irvisti yllättävän hupaisasti.
- Mä en jotenkin voi kuvitella herääväni jonkun Henkan vierestä aamulla.
- Hihi, minulta pääsi, mutta Jerry ei unohtanut asiaansa.

- Kuule, meidän pitää lopettaa tämmönen.
- Mikä niin? kysyin antamatta minkään paljastaa, miten säikähdin. Niskakarvani nousivat pystyyn, mutta se kai oli kuvaannollista, kai ne vain kihelmöivät, mutta luultavasti onnistuin pitämään jopa katseeni unisena ja hymyni muuttumattomana.
- Tämmönen… meneminen sänkyyn, Jerry selvensi vähän hämillään, mutta selvästi tosissaan. – Tää ei oo oikeen.

Ryhdistäydyin henkisesti, sillä pakkohan minun oli. Nousin samalla lailla kyynärpääni varaan kuin Jerrykin oli ja piirtelin sormellani hänen paljaaseen rintaansa aaltoviivoja.
- Mitä sä nyt puhut? Etkö sä muka tykännyt?
- Tietysti, mutta. Se ei ole oikeen sua kohtaan – mä en ole rakastunut suhun tai mitään, vaikka mä en näköjään pysty pitämään näppejäni erossa susta.

Kaksiteräisellä miekalla huitoi hän. Olisin voinut masentua parkumisasteelle siitä, ettei hän tunnustanut olevansa hiukkaakaan rakastunut, mutta näppitoteamus voiteli haavoja sentään sen verran, etten romahtanut. Olihan sekin jotain.
- Mitäs jos antaisit mun päättää, mikä on oikein mua kohtaan, sanoin ja sain luullakseni ihan oikeanlaisen huvittuneen sävyn ääneeni. – Eikö me sovittu, että pysytään kaveriasteella?
- Musta tää ei kuulu kavereille, tää että me… Jerry aloitti kiivaasti, mutta ei tainnut sitten keksiä poliittisesti korrektia sanaa.
- Naidaan, kuksitaan, hässitään? ehdotin. – Kaverit ei kai voi puhua rakastelemisesta? Mitähän se sitten ois? Kaveroimista? Kaveristelemista?

Taisin järkyttää Jerryä pikkuisen, mutta sain hänet nauramaan, joskaan en ottamaan sanojaan takaisin.
- Tää ei oo oikeen, hän toisti.
- Sä haluat säästää siemenesi jollekin, jota sä luulet rakastavasi? Voi hyvät hyssyrät, totesin.
- Etkö sä? Jerry kysyi.
- Et kai sä luule, että mä menen sänkyyn kenen kanssa tahansa? kimmastuin. – Sä olet ensimmäinen vuoteen, etkä sä muutenkaan ole kuin viides, tai neljäs, riippuu, miten laskee. Mutta mä pidän susta, ja se on mukavaa sun kanssa, ja ketä se haittaa?
- Tota… kai sä syöt pillereitä tai jotain? Jerry kysyi ja nyt hän oli oikeasti hämillään. Ei minullakaan oikeastaan hauskaa ollut, mutta naurahdin silti.
- Vähän myöhästä tarkistaa nyt, vai mitä? Totta kai mä syön.

Se oli ehkä vähän ristiriidassa sen kanssa, miten vähäisiksi ja harvoiksi olin juuri luetellut kokemuksiani, mutta se oli ihan totta. Yhtä pöyristynyt kuin Minttu siitä, ettei minulla ollut verkkopankkitunnuksia, oli Iitu talvella ollut siitä, ettei minulla ollut pillereitä ja hänen neuvojensa mukaan olin käynyt semmoiset hommaamassa. Oli siinä ollut yksi uroskin kuvioissa siinä vaiheessa, en minä niitä ainoastaan Iitun ihmettelyn takia ollut hakenut, mutta se juttu oli kuollut omaan mahdottomuuteensa.
- Mä voisin syödä hevosen. Mitä sä haluat aamupalaksi? kysyin ja nousin istumaan.
- En ainakaan punaviiniä, Jerry sanoi ja muistin, mitä olin äidille illalla sanonut ruokavaroistamme.
- On meillä muutakin. Ainakin paahtoleipää.

Nousimme hyvässä järjestyksessä, pukeuduimme ja minä roudasin pois äidin makuuhuoneesta kaiken, mikä juorusi jonkun olleen siellä. Minulla oli hyvin sekava olo. Jerry oli sanonut nimenomaan ja suoraan, ettei ollut rakastunut minuun. Kai hän olisi sellaisen asian tunnustanut huolimatta jostain typerästä armeijaan menosta, jos se olisi totta? Mitä se nyt nykyään oli, puoli vuotta parhaassa tapauksessa, ja olin tutkinut urheilujoukkoja ja todennut, että sinne joutuvat olivat käytännöllisesti katsoen joka viikonloppu vapaalla. Tai ainakin aina, kun piti osallistua joihinkin kilpailuihin jossakin.

- Pidetään yhteyttä. Vaikka netissä, ellei muuta, sanoin, kun Jerry halusi ruveta lähtemään, mutta samassa muistini alkoi onneksi pelata. Hanna! Ja ensi viikonloppu! – Ja tullaanko me sitten Mintun kanssa perjantaina? Kuudelta vai seitsemältä?
- Ai niin! Jerry sanoi ja näin, että hänkin oli unohtanut. – Mun täytyy kysellä, mitä meillä tapahtuu ens viikonloppuna.
- No kunhan kerrot sitten.
- Mutta eikö teillä ole koulua?
- Ei, jos me niin päätetään, ilmoitin. – Ja voin mä luopua tallitöistä, jos sä kutsutkin mut mukaan Ahvenanmaalle.
- Henkka…
- Vitsi! En kai mä nyt halua viettää viikonloppua Hanna Hyykäärmeen kanssa? huudahdin pyöritellen silmiäni. Jerry yritti pidättää hymyä, mutta alkoi sittenkin nauraa.
- Hyykäärme, hitto vie… sä oot ihan mahoton.
- Parlez vous tu moi? Non? pyörittelin silmiäni. Jerry oli joskus sanonut minua hauskaksi. Juuri nyt minun ainoa mahdollisuuteni oli olla hauska. Viihdyttävä. Saada hänet lupaamaan jotain tulevaisuudessa.
- Okei, mä kerron sulle, hän lupasi ja rutisti minua nopeasti saatuaan kengät jalkoihinsa. – Palaillaan.
- Palaillaan, toistin ja sitten ovi kolahti. Hän oli mennyt.

Päivämäärä:   15.5.11 21:41:54

Mä olinkin just tulemassa siihen et toivottavasti ne käyttää sadetakkia. Vaikka ei kai virtuaaliset kakarat oo niin kauhee asia ko oikeet.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.11 21:44:51

Mun oli pakko tulla katsomaan, et kuka malttaa kommailla kesken Suomen matsin, mut oishan se pitäny tietää :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.5.11 00:33:08

IHANAA LEIJONAT IHANAA!
-------------------
Vein omaan sänkyyni lakanan, jonka päällä olimme nukkuneet ja kääriydyin siihen. Siinä oli vielä Jerryn tuoksua, samoin yhdessä tyynyssä. Se oli lohduttavaa, vaikka muuten olinkin aika onneton. Miksei Jerry välittänyt minusta vähääkään? Nyt olimme jo olleet niin paljon tekemisissä, että hänen sanansa olivat olleet kuin ämpärillinen kylmää vettä. Mä en ole rakastunut suhun tai mitään. Minulta meni pitkä aika selvitä siitä. Hetken jo mietin luovuttamista. Ehkä olin tehnyt kaiken, mikä vallassani oli, eikä meitä vain ollut tarkoitettu yhteen.

Mutta ei, ajattelin sitten ja ryhdistäydyin. Henkisesti vain, fyysisesti pysyttelin edelleen lakanakäärön sisällä. Minä en antaisi periksi. Jerry kuitenkin piti minusta, se oli aika selvää. Emme me muuten olisi tapailleet tällä tavoin. Ehkä hän oli hitaasti ihastuvaa tyyppiä. Ehkä hän jopa valehteli, koska ei halunnut ajatella muuta kuin sitä kirottua inttiä. Jos hän oli sittenkin rakastunut minuun, eikä haluaisi kertoa sitä, ettei minulle tulisi paha mieli ja ikävä, kun hän lähtisi. Sellainen hän oli, se oli ihan uskottavaa.

Kai minä olisin köllötellyt siinä lakanakääryleenä loputtomiin analysoimassa, mutta äidin tuleminen keskeytti minut. Säikähdin kuin olisin ollut tekemässä jotain pahaa, vaikken ollutkaan. Hylätty lapsihan minä vain olin. Tarmokkaat askeleet lähestyivät oveani ja se lennähti selälleen.
- Huomenta! Vieläkö sä nukut? Kellohan on sata! Oletko sä kipeä? Mitä ihmettä sä olet tehny tälle huoneelle?
Äiti oli tappavan hyvällä tuulella ja minua alkoi oksettaa, kun ajattelin, mistä se johtui.
- En mitään, jurahdin ja pistin silmäni kiinni.
- Mä toin tuoreita croissantteja, äiti houkutteli ja saikin minut palaamaan läsnä olevaksi.
- Mistä hitosta sä semmosia löysit sunnuntaina? kysyin epäluuloisesti. Jos äiti sanoisi pistäneensä ne käsilaukkuun hotelliaamiaisella, en tuntisi häntä enää.
- Abc:ltä. Ja pari munkkia jälkkäriks.

Eukko oli ovela, sitä ei voi kieltää. Kääriydyin pois lakanasta ja seurasin häntä keittiöön. Hups. Jossain vaiheessa oli mielessäni käynyt, että minun kannattaisi ehkä korjata pois Jerryn ja minun käyttämät astiat, mutta olin unohtanut.
- Onko sulla ollu Minttu seurana? äiti kysyi.
- Jep. Me paistettiin lettuja.
- No eihän sulla sitten mitään hätää oo ollu.
- Oonko mä väittänyt, että ois? Mua vaan oksettaa ajatella… äh, antaa olla.
Suljin suuni, sillä pelkäsin, että minulle tulisi oikeasti huono olo, jos puhuisin Pertistä ja halusin syödä ensin. Leikkasin voisarveen repaleisen aukon, tungin sinne voita ja haukkasin siitä suuni täyteen.
- Sä kuolet kyllä sydänkohtaukseen alle kolmikymppisenä noilla safkoilla, äiti totesi.
- Höpsis. Sen kerran kun meillä on jotain hyvää niin kai siitä saa nauttia?

En kysellyt sanallakaan, miten äidin viikonloppu oli mennyt, eikä hän tunkeillut kertomalla eikä myöskään kyselemällä minun viikonlopustani. Hän varmastikin oletti minun leikkineen kiltisti Mintun kanssa.
- Sä saat mennä tallille tänään, ilmoitin. – Sä et oo tehny mitään hyödyllistä Tentun eteen kolmeen päivään.
- Mä menen, äiti lupasi välittömästi ja mieleeni tuli vasta silloin, että kai Perttikin oli kiirehtimässä sinne. En jaksanut välittää. Jos he olivat juuri viettäneet pari päivää yhdessä, olin kai aika lailla menettänyt pelin. Tämä ei tainnut olla parhaita syksyjäni.
- Toivottavasti sä pääset pian tosta hömpötyksestä eroon, sanoin inhoten. – Saanko mä hei pari kymppiä? Mä kysyn Mintulta, haluaisko se lähteä kaupungille kahville tai leffaan tai jotain.

Äiti oli hövelillä päällä ja antoi ja minä soitin Mintulle. Me emme olleet tehneet mitään niin tavallista kuin sunnuntai-iltapäivän leffa ikiaikoihin ja hän innostui. Minustakin tuntui mukavasti siltä, että olin nuorempi ja huolettomampi, kun lähestyin treffipaikaksi sovittua bussipysäkkiä. Olimme päättäneet vain lähteä, mennä jonnekin kahvilaan ja miettiä siellä, minkä elokuvan haluaisimme nähdä vai keksisimmekö jotain ihan muuta.

- Miten meni Jerryn kanssa? Minttu kysyi alkajaisiksi ja tarrasin häntä käsivarresta.
- Mä melkein jo taas unohdin – mitä sä teet ens viikonloppuna?
- En kai mitään, miten niin?
- Meitä saatetaan tarvita tallitöihin Mustaojalle.

Minttu tipahti kerta kaikkiaan sanattomaksi. Hän aukoi suutaan saamatta ääntäkään ulos, ennen kuin noin minuutin kuluttua. Minulla oli hyvää aikaa virnuilla hänen reaktiolleen.
- Miten sä ton järjestit? On noista sun höpsötyksistä joskus hyötyäkin! hän kysyi lopulta.
- Höpsötyksistä? kysyin ja kohotin kulmakarvojani niin korkealle kuin pystyin.
- No toi Jerryn perässä juokseminen.
- Anteeksi?
- Äh, unohda se ja kerro, miksi me sinne päästään?
- Ehkä päästään, tarkensin ihan varmuuden vuoksi. Ei olisi hauskaa, jos koko jutusta ei tulisikaan mitään ja Minttu olisi jo pitänyt asiaa varmana. – Jos ne on kaikki lähdössä kisoihin heti aamusta. Jos ei ketään jää sinne.
- No kai ne nyt tietää jo mitä ne tekee ens viikonloppuna?
- Jerry ei tiennyt. Voi olla, että niillä ei ole mitään kisamatkaa, tai että tytöt menee viikonlopuksi kotiin ja sitten meitä ei tarvitakaan, mutta älä nyt varmuuden vuoksi ota mitään kauhean sitovaa viikonlopuksi. Tai perjantaiksi.
- Perjantaina jo?
- No täytyyhän meidän käydä harjottelemassa. Luuletko sä, että me saadaan mennä sinne sorkkimaan niitä miljoonaratsuja tosta vaan? Jerry lupasi näyttää meille kaiken perjantaina, ennen kuin se lähtee reissuun.
- Siis jos, Minttu huomautti.
- Niinpä. Jos.

Minua harmitti olla niin epämääräinen, mutta minkäs mahdoin. En kuitenkaan mitenkään olisi malttanut pitää suutani kiinni ja Minttu oli tasan niin ällikkänä kuin mitä olin odottanutkin. Menimme kahville ennen elokuvaa ja hän halusi kuulla kaiken Hannan tallista niin, että tunsin itseni täysin riittämättömäksi, kun en kerta kaikkiaan ollut ottanut selvää kaikesta.
- Mun ois kai pitäny ottaa sulle kuvia, tuhahdin.
- No niin hitto vie olisi! Mikset ottanut?
- Ja mitä Hanna ois sanonu, jos mä olisin räpsiny kuvia siellä niin kuin se ois joku museo? Keksiny vielä, että mä vakoilen valmennusmenetelmiä tai jotain!
- Mahtaisikohan sinne päästä tallitöihin, Minttu tuumi haaveellisesti. – Ehkä, jos mä oon ensin ollu Mustaojalla. Se ois mahtavampaa kuin mikään!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   16.5.11 04:47:46

hah kiitti näistä! oon nyt aika onnellinen aika monesta syystä!!1

Päivämäärä:   16.5.11 10:39:39

Minttu saattais vielä nauttiakin Hannan hirmuvallasta. Tai eihän se sitä hirmuhallitsijana ehkä pitäisi, kun saa tehdä työtä mitä rakastaa.

Päivämäärä:   16.5.11 13:05:58

Mulla ei käyny pienessä mielessäkään käydä hötössä lukemassa pelin aikana :D oli liian jännää...

Hih, Henu ja Jerry on vähä ku minä ja yks kaveri aikoinaa... Mutta ei siitä sen enempää... Lisää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.5.11 16:40:22

Illan pätkä, pienet torkut (miten niin univelkaa viime yöltä? :D) ja sitten torille!
------------
38. Piirrän nimesi hiekkaan
Jerry vaikeni kuin muuri tavalliseen tapaansa, enkä minä iljennyt hätyytellä häntä. Facebookissa kävin iltaisin istumassa, mutta hän ei näköjään käynyt siellä enää ollenkaan, ainakaan hänen nimensä ei ikinä vilahtanut chattilistassa eikä uusia päivityksiä tullut. Keskiviikkona koulussa Minttu pakotti minut ottamaan yhteyttä, ja kieltämättä alkoi olla aikakin. En vaan olisi halunnut olla aktiivinen osapuoli.
- Mä lähetän tekstarin, sanoin lopulta antaen periksi.
- Ihan kuin susta olisi jotenkin kauhean vastenmielistä soittaa sille, Minttu sanoi epäluuloisesti.
- No en mä halua antaa semmosta vaikutelmaa, että mä juoksen sen perässä. Mutta mä tekstaan. Täytyyhän meidän tietää perjantain aikataulu. Ei se kuitenkaan jouda vastaamaan puhelimeen, jos se on ridaamassa tai jotain.

Minttu katsoi tarkkaan, kun naputtelin viestin ja sitten tunti alkoikin. Aloin olla entistä tympääntyneempi kouluun. Toivoin, että olisin tajunnut ja voinut ottaa enemmän aineita kirjoitettavaksi nyt syksyllä ja päästä koko páskasta kertaheitolla eroon, mutta ei, kevääksi oli väkisinkin jäänyt pari. Niinpä enimmäkseen piirtelin vihkooni senkin tunnin ja yritin pysyä hereillä. Kännykkää en uskaltanut näpelöidä, vaikka tietoisuus siitä laukkuni sivutaskussa poltteli ja heti, kun kello soi, kaivoin sen sieltä esiin. Minttukin oli siinä ajatusta nopeammin.
- Joko se vastasi?

Kyllä, siellä oli vastaus.
- Kiitti, mutta ei tarvita apua tänä viikonloppuna, luin ääneen.
- Siinäkö kaikki? Minttu kysyi pettyneenä.
- Siinä kaikki, huokaisin. Minäkin olin pettynyt, mutta ehkä enemmän lyhytsanaiseen viestiin kuin siihen, ettemme pääsisikään talikonvarteen. Vaikka olisihan se sisältänyt tapaamisen Jerryn kanssa.
- Dämn, Minttu noitui ja minä aloin miettiä, miten vastaisin. En saisi kuulostaa vihaiselta enkä siltä, että jutulla olisi ollut isoakaan merkitystä. ”Okei, hyvää Ahvenanmaata”, laitoin vain lopulta, kun en osannut muotoilla fiksusti, että voisimme olla käytettävissä koska tahansa tarpeen tullen. Ehkä se oli vähän lyhyt, mutta ei ainakaan tyrkky. Jerry ei vastannut siihen.

Huomasin, että minua ei enää huvittanut oikein mikään. Halusin mennä kotiin ja hautautua sänkyyni, paitsi että en oikeastaan halunnut sitäkään. Äiti oli vienyt Jerryn ja minun lakanan pesuun ymmärtämättä, mikä pyhäinjäännös se oli ja tyynyliinastakin oli hänen tuoksunsa jo kadonnut. Minttu ei tietenkään pysynyt perässä, tajunnut, miksi olin taas omituinen ja vetäytyvä ja kun Iitu tuli perjantai-iltapäivällä kovistelemaan minua edellisviikon poissaolosta, lupauduin mukaan.
- Mä en muuta kaipaakaan kuin saada vetää perseet, sanoin synkästi ja Iitun silmät välähtivät uteliaasti.
- Mikä mies? hän kysyi.
- Miten niin?
- No voiko olla muuta syytä?
- Montakin, sanoin synkästi naurahtaen. Niitä olikin. Vihoviimeisin oli se, että äiti oli aamulla kysynyt, mahtaisiko Minttua kiinnostaa vuokrata Samelia.
- Miksi hitossa kiinnostaisi? Minttu on meidän apukäsi eikä Pertin, olin tuiskahtanut.
- Mä vaan ajattelin – sittenhän te voisitte päästä kerran tai pari viikossa yhdessä maastoonkin. Kysytkö sä Mintulta?
- En todellakaan kysy!
- No mä kysyn sitten.

Siinä jo yksinään olisi ollut syytä kunnon känniin. Pertti Perseélle ei riittänyt se, että hän vei äitini ja siinä samassa koko ainoan perheen, mitä minulla koskaan oli ollut. Hänen piti viedä myös paras ystäväni. Pahinta oli, että Minttu ei tajunnut sitä. Äiti oli ilmeisestikin ottanut häneen yhteyttä heti päästyään töihin ja ensimmäinen, mitä koulussa näin, oli iloinen ja jännittynyt Minttu.
- Mä ehkä alan saada vuokrata Samelia! hän kihisi.
- Ou @!#$, sä menit siihen, sanoin minä synkästi.
- Mihin?
- Niiden lankaan.
- Mihin lankaan? Mitä sä nyt meinaat?
En voinut selittää, sillä se olisi kuulostanut liian vainoharhaiselta. He kaikki toisella puolen ja minä yksin omallani. Kohautin vain harteitani ja nappasin ohi menevää Iitua pulleasta käsivarresta.
- Missä etkot? kysyin niin kovaa, että puoli lukiota kuuli sen väkisinkin.

Päivämäärä:   16.5.11 23:25:50

Näitkö mitään torilla? Mä en :( Oon liian pätkä... Sit karkasin Senaatintorille ja ku leijonat lähti, ni napsin niistä huimat 204 kuvaa :D..

Lisää taas jookoskookos?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.5.11 23:29:03

En mtn paitsi isoimman screenin yläreunan - me ei päästy Mantan peppua pidemmälle. Sitten lähdettiin pois ja mentiin Sports Academyyn katsomaan homma screeniltä :D

Hei, muuttiko sun poni ja minne?
Ja eilen tuli tuhlattua tätä tekstiä niin, että ei tänään enää lisää.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   17.5.11 16:13:27

eikä olisin nniiiin halunnu olla eilen torilla! :D lohdutusjatkoa eiks ni? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.5.11 16:47:30

Etkot olivat Helin luona ja menimme sinne Iitun kanssa yhtä matkaa. Matkalla haimme Alkosta pullolliset viiniä mieheen ja Iitu katseli omaani pitkään.
- Joku mies, hän toisti. – Vai oletko sä muka oppinut juomaan sitten viime näkemän?
- Ei mun ole sitä pakko kokonaan kiskoa. Mä voin säästää loput huomiseksi tai ens perjantaiksi.
Heli asui jossain Malmin takana alueella, jossa oli nähdäkseni sata samanlaista taloa vierekkäin, peräkkäin ja rinnakkain. Iitukin joutui soittamaan kesken oikean talon etsinnän, kun emme olleet varmoja, kiersimmekö ympyrää niiden keskellä, mutta lopulta pääsimme perille. Helin vanhemmat eivät olleet kotona, mutta pikkusisko oli, ärsyttävä teini-ikäinen pikkulikka, joka ruinasi meiltä juotavaa, kun asetuimme olohuoneeseen juomaan. Viini sai minut onneksi paremmalle tuulelle, mutta ei kovin paljon.
- Sillä on jotain rakkaushuolia, Iitu selitti Helille ja kimmastuin.
- Montako kertaa mä oon sanonu sulle, ettei oo. Mun elämä on vaan muuten páskaa, tiuskaisin.
- No miten niin? Heli kysyi osaaottavasti ja huokaisten kerroin hänelle Pertistä ja äidin hupsusta ihastuksesta.

- No mikäs siinä. Voi olla hullumpiakin asioita kuin isäpuoli, Heli tuumasi.
- Jessus, ei kai ne nyt niin pitkälle mene, säikähdin. Minulla oli ihan tarpeeksi tekemistä tässä, että äidin ykköskiinnostuksenkohde oli tympäisevä mies. Ei tarvinnut pelotella sellaisella, että tästä oli tulossa joku pysyvä ratkaisu.
- Sillä on varmaan rahaa, Iitu arveli.
- Miksi sä niin luulet? kysyin.
- No jos sillä on hevonenkin. Siitä voi tulla kiva pieni tulonlähde sulle.
Sekään ei mainittavasti lohduttanut. Äiti oli toistaiseksi ollut ihan riittävä tulonlähde minulle. Onneksi silloin tulivat Eeva ja Mikko ja keskustelunaihe vaihtui. He halusivat lähteä rannalle.
- Te ootte hulluja. Nyt on syyskuu, mainitsin.
- Mutta ei oo vielä kamalan kylmä. Tää voi olla viimeinen tilaisuus – ens viikolla on jo luvattu sadetta ja viilenevää. Mennään sinne pitämään etkot loppuun ja sitten voidaan mennä kuppilaan, Eeva maanitteli. Olin jo oppinut tietämään, että hän sai yleensä tahtonsa perille. Mikko oli sellainen lapanen, ettei ikinä uskaltanut sanoa poikkipuolista sanaa, ja Iitukin tuntui antaneen ainakin toistaiseksi pomon paikan Eevalle.
- Mikäs siinä sitten, huokaisin. – Entäs muut?
- Ne soittelee myöhemmin.

Jos Eeva olisi halunnut Hietsun rantaan, jossa koulujen loppuessa olin haaveillut Jerrystä, olisin ehkä liuennut seurasta. Hänelle onneksi riitti paljon lähempi Vantaanjoki ja sen pikkuruinen uimaranta. Siellä oli muutama meitä selvästi nuorempi porukka samassa hommassa, pussikaljalla, mutta muuten siellä oli autiota. Eeva, joka oli selvästi varautunut tähän retkeen, levitti hiekalle kaksi repaleiseksi hiutunutta ranta-alustaa. Istuimme niille vastakkain kuin kahdelle sohvalle parhaassakin olohuoneessa, Eeva ja Mikko toiselle ja Heli, Iitu ja minä toiselle.
- Otetaan meille, sanoi Eeva juhlallisesti avaten siideritölkin ja heilutteli vasenta kättään niin, että illan vähäinen valo kimmelsi kapeassa sormuksessa. Mikko näytti hämilliseltä ja Heli kiljaisi.
- Te ootte menny kihloihin! Onnea! hän toivotti ja konttasi halaamaan Eevaa. Iitu seurasi esimerkkiä ja niin minunkin piti, vaikka sydäntäni särki. Miksi hitossa nuo olivat ehtineet päätyä noin pitkälle ja minä en päässyt Jerryn kanssa mihinkään? Toivoin silti kuulostavani uskottavan vilpittömältä. Eeva vielä kuvittelisi minun muuten murjottavan, koska olin ihastunut Mikkoon.

En halunnut kuunnella muiden innostunutta keskustelua siitä, mitä sormuksiin oli kaiverrettu ja miten kihlapari alkaisi hakea yhteistä asuntoa heti päästyään ylioppilaiksi, vaan keskityin maistelemaan viinipullostani ja piirtelemään hiekkaan. JK, niin kuin Jerry Kamke. HP niin kuin minä. Sydän ympärille ja nopea pyyhkäisy ennen kuin kukaan huomasi. HK. Se ei näyttänyt ollenkaan niin hullulta, kunhan sitä vähän aikaa katseli. Mutta hullulta se kuulosti. Henriikka Kamke. Ka-ka-kaa, kuin änkyttävä kalkkuna.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   17.5.11 18:00:41

HK sininen lenkki!

Tuli heti mieleen :DD

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   17.5.11 18:40:57

mulla kans tuli HK:sta mieleen lähinnä sininen lenkki :D:D

Päivämäärä:   17.5.11 23:44:26

Mä olin kavereiden kanssa vähän edempänä, mutta en nähny ees scriinejä. Aion kattoa sen boksilta torstaina varmaan :D Porukat tallentivat moisen tapahtuman.

Juu, Kirkkonummelle muutti ponilapsi. Samoin sen emä muutti sinne, puoliksi mun omistuksessa olevana...

Kiva pätkä, tosin vähän tylsähkö ehkä, mutta kiva silti. Lisää tahtoo tämä tyttönen

Lähettäjä: Muisto97 
Päivämäärä:   18.5.11 16:19:45

Eipä torilla kukaan tainnu paljoa nähdä :D Itsellä onneksi oli kiva paikka aidan vieressä, näki ees scriinin ;) Ite en ihan pers jalkanen oo, mutta väkijoukon keskellä en nähny edes scriinejä... Harmi vaan et työt haittasi hupia :D

Mutta mutta, kovasti odottelen että alkaisi hiukan tapahtumaan, ja kaipaan jo hevosia mukaan tähänkin tarinaan :o

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.5.11 16:45:24

Mä en nyt ihan tarkkaan osaa sanoa, koska tulee taas enempi hevojuttua, Henu kun ei oo just nyt kovinkaan innostunut aiheesta :D
-------------------

Luulin pitäneeni matalaa profiilia, mutta en kai sitten ollutkaan. Vähän myöhemmin saapui paikalle Jussi kädessään muovikassi. Hän tyhjensi sieltä hiekalle kolme tölkkiä olutta ja silitti sitten muovipussin istuinalustakseen.
- Mene tonne Henriikan viereen ja pistä se lopettamaan murjotus. Sillä on jotain mieshuolia, Eeva käski.
- No voi víttu teitä koko porukkaa! Jos mulla ikinä maailmassa tulee olemaan mieshuolia, niin en mä ainakaan teille kertoisi niistä! huusin, sillä tämä oli jo vähän liikaa. Missä välissä Iitu oli häntäkin valistanut, sitä en ollut huomannut. Jussi joka tapauksessa keräsi tottelevaisesti kaljansa ja siirtyi minun viereeni.
- Anna setä lohduttaa, hän sanoi isällisesti. – Mitä viiniä sulla on? Haluatko sä vaihtaa vähän yhteen kaljaan?
- Jos se on kylmää niin mä voin, lupasin, sillä kädenlämmin valkkari alkoi jo potkia vastaan.

Jussista tuli mieleen, että hän oli aina ollut mallioppilas, mikä kuulemma pitikin paikkansa. Hän oli kivan näköinen, kohtelias ja hyvin pukeutunut, sellaista toivevävytyyppiä. Se oli mukavaa, sillä tässä tilanteessa en oikein voinut muuta kuin keskittyä häneen todistaakseni Iitun ja muiden epäluulot vääriksi. Oikeastaan se oli varsin hauskaa. Flirttailin hyvin hienovaraisesti ja Jussi pelasi mukana ja katsoi minua ihaillen, mikä oli mukavaa vaihtelua Jerryn välttelyn ja vähäpuheisuuden jälkeen. Se teki myös oikein hyvää itsetunnolleni.

- Anteeks, oisko teillä myydä yhtä kaljaa? kuului yllättäen vierestämme. Ääni oli nöyrä niin kuin asiaan kuuluikin, mutta kun katsoin ylös, näin melko epäilyttävän katseen. Nuori poika, mutta katse oli kuin kaksi tikaria.
- Sori, ei oo enää, sanoi Jussi, joka oli hetki sitten avannut viimeisen.
- Entäs tupakkaa?
- Me ei polteta, sanoin minä puolestani, vaikka Iitu polttikin parhaillaan.
- Ai, sanoi poika ja näin, miten hän katsoi viinipulloani. Siinä oli vielä hyvinkin viisi senttiä jäljellä. Minä en pitänyt hänen ilmeestään, en sitten ollenkaan, vaikka hän kääntyikin kiltisti ja meni takaisin kavereidensa luo. Vielä vähemmän pidin siitä, miten he kaikki kääntyivät katsomaan meitä. Heitä oli vain neljä, mutta meillä taas oli vain kaksi poikaa, enkä oikein nähnyt sen paremmin Mikkoa kuin Jussiakaan tappelemassa.
- Meidän pitää lähteä menemään, sanoin muille. – Tuolla punotaan hankaluuksia.

Onnistuin pelästyttämään toiset, ainakin tytöt. Pojat olivat olevinaan urheampia, vaikka näinkin Mikon räpyttelevän niin hermostuneen näköisenä, että minua ihan ällötti. Mikä pelkuri! Jussi ei sentään näyttänyt siltä, että laskisi alleen kohtapuoliin.
- Mä soitan meille taksin ja mennään, hän sanoi. – Ei meistä oo vastuksia noille, ellette te neidit harrasta krav magaa tai jotain semmosta.
- Me ei mahduta kaikki samaan taksiin, Heli sanoi järkevästi. – Eikä tästä mene busseja.
- Mä tilaan kaks, Jussi sanoi kuulostaen siltä, että oli ratkaissut ongelman.
- Ei, mä soitan Viltsulle. Se asuu lähellä ja sillä on iso auto, Heli sanoi ja kaivoi oman puhelimensa
vaivihkaa esiin. Hän ei nostanut sitä korvalleen vaan pisti kaiuttimen päälle. – Toivottavasti se on selvin päin ja kotona, hän toivoi, kun valintaääni alkoi kuulua. Onneksi se näin ulkoilmassa ei varmasti kuulunut sinne parinkymmenen metrin päähän, missä meitä edelleen vilkuiltiin. Minä otin uhmakkaan huikan pullostani, ajatellen, että jos meidät tultaisiin ryöstämään, he saisivat ainakin mahdollisimman vähän saalista.

- Mitä Heli? kuului Helin puhelimesta hiljaa ja rätisten.
- Sano mulle, että sä olet ajokunnossa, Heli pyysi puhelimeltaan.
- Perjantai-iltana tähän aikaan?
- Oikeesti, Viltsu.
- No mä just avasin kaljan, mutta en mä oo juonu vielä kuin kulauksen. Miksi?
- Koska mä oon uimarannassa kavereiden kanssa ja lauma alaikäsiä korstoja näyttää siltä, että ne tulee kohta päälle. Mahtaiskohan sua huvittaa tulla pelastamaan meidät?
- Meidän rannassa? Mä olen siellä viidessä minuutissa, kuului puhelimesta etäisesti ja minulle tuli huomattavasti parempi olo. Viisi minuuttia ei kuulostanut sellaiselta ajalta, että mikään rähäkkä ehtisi täyteen vauhtiin, etenkin kun sivusilmällä vilkaisten penskaporukka edelleen istui paikoillaan hiomassa strategioitaan.

Lähettäjä: sleep 
Päivämäärä:   18.5.11 16:54:36

mä luin kaike alusta asti eilen ja tänää oot iha mielettömän hyvä kirjottaja :)

Päivämäärä:   18.5.11 21:44:45

Hahaaa äksöniä! Lisää?

Päivämäärä:   18.5.11 21:46:19

fb:ssäkin jaettu...

Olkaa ystävällisiä, auttakaa varsaa hädässä ja laittakaa seinällenne seuraava viesti: Reipas orivarsa jäi tänään orvoksi, joten maidossa olevaa keinoemoa kaivataan mahdollisimman läheltä Valkeakoskea! Yhteydenotot tekstiviestillä 045 638 42 88, Maiju Kulonpää

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   18.5.11 22:30:02

huippua lukea Henriikasa välillä muidenki seurassa ku Jerryn tai tallilla! :D

Päivämäärä:   19.5.11 14:52:42

Mä olisin halunnu ehkä kuulla lisää siitä naapurinpoika veetu päätäisestä. Se tuli jotenki niin hirveen raamillisena tarinaan ja oho putos pois heti alun jälkeen.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   19.5.11 16:07:44

haha tää ei ees muista mitään päästäistä :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.5.11 16:49:33

Meni noin kymmenen minuuttia, ennen kuin uimarannalle johtavalta tieltä alkoi kuulua kumeaa putputusta ja Heli alkoi hymyillä.
- Viltsu tulee. Aletaan mennä, hän sanoi. Hän tyhjensi siideritölkkinsä ja asetti sen hiekkaan seisomaan. Muutkin alkoivat kiskoa juomiaan. Minulla oli vielä aika lailla, pari senttiä, mutta en ajatellut jättää mitään jälkeeni, joten kallistin uhkarohkeasti pulloani, vaikka kurkussa tuntui taas siltä, ettei se ollut hyvä ajatus.
- Toiko se on? kuulin Iitun kysyvän ihmettelevään sävyyn.
- Joo, siinä se on. Mennään, sanoi Heli. Minä tipautin tyhjän pulloni hiekalle, pujotin laukun hihnan olkapään ja pääni yli ja valmistauduin nousemaan.
- Anna käsi, sanoi Jussi, joka oli jo päässyt ylös ja hän kiskaisi minut jaloilleni. Minun oli pakko vilkaista uhkaavaksi herennyttä porukkaa, mutta nämä vain katselivat, miten lähdimme kaikki kohti tietä. He eivät sittenkään tainneet olla vielä sillä asteella, että olisivat huvittuneet meidän tohjoksi hakkaamisestamme vain, koska olimme juoneet itse kaikki viinamme.

Tiellä odotti merkillisen näköinen auto. Se näytti kymmenen metriä pitkältä ja se oli enimmäkseen syklaaminpunainen paitsi kohdista, joista se oli harmaa. Farmariauto se kai oli, mutta tavattoman suuri ja pitkänokkainen.
- Vau, vanha jenkki, henkäisi Jussi, joka piti minua käsivarresta.
- Vau? Mä sanoisin paremminkin että ihme, että se kulkee, totesin. Auto näytti liian vanhalta ollakseen elossa. Enemmän minua edelleenkin kiinnosti se, että olisiko joku lökäpöksyinen hupparityypi sekunnin kuluttua niskassamme ja vilkaisin taaksepäin, mutta nyt saatoin rauhoittua. Kukaan ei ollut edes lähestymässä meitä.

Ahtauduimme kaikki autoon, Heli ja minä etupenkille, joka ei ollut mitenkään normaali etupenkki vaan yhtä pitkää kappaletta ilman vaihdekeppiä ja keskikonsolia ja loput taakse. Ratin takana istui nuori mies, jolla oli pitkät, sotkuiset rastat ja sohvatyynyn kokoinen pipo. Ne riitelivät auton kanssa kuin vaaleanpunaiset suojat tukkirekeä vetävällä suomenhevosella.
- Etkö sä ole vieläkään leikannu noita, Heli puuskahti.
- Oon, mä otin ne vaan ajelulle mukaan, poika sanoi ja minä päättelin olevani enemmän humalassa kuin olin luullutkaan, sillä en ymmärtänyt mitään. Mutta ei Helikään tainnut tajuta.
- Hä? Mukaan?
- Ninni ompeli ne pipoon kiinni niin, että mä voin pistää ne päähän, kun haluan.
- Mitä? Te ootte hulluja, Heli alkoi nauraa. – Jaa. Mutta toisaalta sä voit ansaita niillä nyt. Vuokraat niitä vaikka naamiaisiin.
- Enkä vuokraa. Mihin te ootte menossa?
- En mä tiedä. Pääasia, että päästiin pois, ennen kuin jouduttiin hankaluuksiin.
- Mä luulen, että oisin ansainnu yhden oluen hengenpelastuspalkkiota.
- Niin olet, Heli sanoi hartaasti.
- Mä vien teidät paikalliseen. Sitten mä vien auton kotiin ja tuun sinne ja saatte ruveta tarjoilemaan.

Se sai hajanaista kannatusta myös takapenkiltä ja minäkin nyökkäilin. Toivoin, ettei täkäläinen paikallinen olisi ihan Räkälän tasoa, mutta oli se millainen tahansa, siellä oli takuulla vessa. Viltsu ajoi vain muutaman minuutin ennen kuin pysähtyi.
- Älkää karatko, mulla ei mene kauan, hän sanoi, kun aloimme purkautua autosta. Kaikesta päätellen takapenkillä oli ollut ahdasta, vaikka auto olikin suuri kuin sotalaiva. Toisaalta Iitu oli ollut siellä kaikkine kiloineen.
- Mennään vessaan, Eeva kiirehti välittämättä edes kiittää kuskia kyydistä, Heli hoiti sen.
- Mä kanssa, sanoi Iitu, joten purjehdimme sinne ensimmäiseksi, kaikki tytöt. Vessoja oli vain kaksi, mutta siellä ei ollut muita asiakkaita saati mitään jonoa.
- Rantakaljoittelussa on huonot puolensa, puuskahdin käytyäni ensimmäisenä eriössä.
- Joo ja pahinta on sitten, kun on niin kännissä, että luulee, ettei kukaan huomaa, jos käy jossain kaislatupsun takana, Iitu sanoi tosissaan tullessaan toisesta vessasta. – Heli, kuka se tyyppi oli? Ja onko se varattu?

Iitu meni tapansa mukaan suoraan asiaan, tuumin kumartuessani lähelle peiliä asettelemaan ripseni paremmin ojennukseen. Hän ei ollutkaan kiinnittänyt mitään huomiota porukan poikiin näinä muutamana viikonloppuna, jotka olin heidän kanssaan kupittanut. Tietenkään en tiennyt, mitä aikaisemmin kesällä oli tapahtunut, mutta eiköhän Iitu ollut käynyt läpi niin Jussin kuin Teemunkin, mahdollisesti myös Mikon, jos oli onnistunut tekemään sen Eevalta salassa.
- Se on mun serkku ja sen porukat asuu meidän naapurissa. Vähän niinku mun isoveli, jota mulla ei oo koskaan ollut, Heli sanoi lukittautuessaan vuorostaan vessaan.
- Okei. Tyttöystävää? Iitu toisti.
- Ei, se ei kuulemma ehdi.
- Mikä hitto kaikkia kundeja vaivaa? Kaikki on olevinaan liian kiireisiä seukkaamaan, puuskahdin.
- Ei ihan, Eeva sanoi ja ihaili sormustaan. Minun teki mieli tirvaista häntä. Mokomakin pröystäilijä.
- Kyllä Jussi varmaan ehtii, lohdutti Iitu ja taputti minua selkään. Minun teki mieli tirvaista häntäkin.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   20.5.11 16:52:22

voi Henriikkaa ku sillä on vaikeaa :D jatkoa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.5.11 16:56:22

Ehdit just kreivin aikaan kommaamaan :D
Katoin, ettei kukaan oo käyny ja ajattelin laittaa pätkän vasta, kun palaan tallilta (hepat pääsee laitumelle!)
------------
39. Dagen efter
Siitä illasta ei taas seurannut muuta kuin krapula ja morkkis ja ylimääräiseksi bonuspisteeksi riita Iitun kanssa, mikä oli ihan turhaa ja omaa typeryyttäni. Hän oli vaan ruvennut ottamaan minua niin päähän illan mittaan ja etenkin, kun Viltsu oli sitten liittynyt seuraamme. Minun ei olisi tarvinnut ulottaa flirttiäni Jussin lisäksi pelastajaammekin, joka oli jättänyt piponsa ja rastansa kotiin ja muuttunut ihan ihmisen näköiseksi. Iitu oli joutunut luopumaan hienovaraisemmista keinoista ja siirtymään suoraan ”meille vai teille” –toimintaan ja hävinnyt silti. Hän oli rähissyt minulle puolet kotimatkasta, keskustaan asti, ja kieltäytynyt sitten kokonaan jatkamasta matkaa kanssani. Onneksi olin ollut itsekin niin kiukkuinen ja humalassa, että olin pelkällä asenteella selvinnyt hengissä juoppobussista, vaikka en ikinä matkustanut niissä mielelläni edes seurassa, saati yksin. Siinä olisikin ollut tiettyä ironiaa: selvitä ensin sieltä uimarannalta Viltsun avulla ja sitten epäsuorasti hänen takiaan saada köniin yöbussissa.

Iitu soitti minulle yhdeksän aikaan, kun olin jo pariin otteeseen noussut, käynyt juomassa yhteensä purkillisen appelsiinimehua ja palannut takaisin sänkyyn yrittämään nukkumista. Harkitsin hetken, vastatako ollenkaan, mutta morkkikseni oli sitä luokkaa, että tuntui parhaalta ottaa heti kaikki, mitä oli tulossa. Sittenpähän ei tarvitsisi enää ainakaan jossitella, ja ehkä me peräti sopisimme ja elämäni palautuisi ainakin siltä osin kohdilleen.
- Huomenta, sanoin.
- Sä olet Henriikka täys kusípää, Iitu ilmoitti. En viitsinyt väittää vastaan, sillä olin itsekin vähän samaa mieltä. Iitu jatkoi painottamalla, että ilman häntä olisin istunut perjantai-illat yksin kotona, enkä olisi ikinä tutustunutkaan uusiin ystäviini.
- Olisin mä saattanu keksiä jotain ihan ilman suakin, huomautin, mutta Iitu ei kuunnellut vaan puhui päälle. Onneksi, sillä en minä halunnut suututtaa häntä enempää.
- Ihme horo sustakin on tullu! Yks jätkä ei riitä vaan pitää viedä munkin!

- Sä oot ihan oikeessa, sori, sanoin, kun Iitu veti henkeä. Taisin hämmästyttää hänet.
- Mitä?
- Mä käyttäydyin huonosti. Mun ois pitäny jättää ne jätkät rauhaan. Mutta mä olin liian kännissä ja sitten, kun te koko ajan väänsitte mun mieshuolista.
- Tekosyitä! Iitu tyrmäsi.
- No vaikka. Ihan miten vaan. Ei mulla parempiakaan ole. Sä saat ne mun puolesta vaikka molemmat.
- Sä oot mulle velkaa, Iitu sanoi ilmeisesti ehtimättä ymmärtää, että olin juuri lahjoittanut hänelle kaksikin miestä.
- No mitä sä vielä haluat? Pullon valkkaria tai tuopin ens perjantaina? kysyin.
- Pullon valkkaria, Iitu päätti ja hänen äänensä oli jo vähän ystävällisempi. Minä tunsin absurdia huvitusta siitä seikasta, että tämä suuri ja vakava epäsopu sovittuisi kuuden tai seitsemän euron edulliseen hintaan. Miksei kaikkia asioita voinut sopia rahalla? Olisin voinut maksaa vaikkapa tonnin ihan vaan siitä ilosta, että saisin Jerryn soittamaan minulle. Kaksi, jos hän soittaisi ja pyytäisi minua hyppäämään seuraavaan Ahvenanmaan lauttaan, koska hän ei enää jaksanut olla ilman minua. Ei, se ei edes olisi rahalla mitattavissa.

- Tänään, Iitu ehdotti.
- Ei musta taida olla tänään lähtemään mihinkään, arvelin.
- Onko sua kutsuttu mihinkään?
Se oli kuin isku vyön alle, vaikka minua ei ollenkaan houkutellutkaan toistaa edellisillan kuvioita. Tilannetajuni ei kuitenkaan niellyt kuvaa, jossa raahautuisin Alkoon ostamaan Iitulle viinipullon, joka kainalossa hän purjehtisi bilettämään huolimatta minua mukaan. En halunnutkaan tänään hänen seuraansa, mutta en silti antaisi hänen minua sillä lailla nöyryyttää.
- Mukaan luettuna Alko, tarkensin.
- Mä voin tulla hakemaan sulta rahat.
- Älä unta näe! Jos mä lupaan sulle hyvän hyvyyttäni tarjota jotain seuraavan kerran, kun tavataan, niin ei se tarkota, että sä saat tulla ovelle kopistelemaan niin kuin keräisit sakkoa!
- Hyvyyttäsi? Eikö me jo oltu yhtä mieltä siitä, että sä mokasit eilen? Sakko on ihan hyvä sana.
- Juokse mutkia ja syö pääs! käskin ja lopetin puhelun. En todellakaan antaisi Iitun pompottaa minua tuolla tavoin, kuin koulukiusaaja, joka ryösti alaluokkalaiselta viikkorahat.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   21.5.11 16:57:06

haha kerranki oikeassa paikassa oikeaan aikaan! :D katotaan olisinko taas ;>

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.5.11 17:16:44

Näköjään :D
----------
Elvyin melko hyvin sen jälkeen, mutta kun äiti rupesi illansuussa touhuamaan tallille lähtöä ja mainitsi Mintun tulevan kokeilemaan Samelia, kieltäydyin menemästä mukaan. Minua korvensi edelleen se, että hän minun kantiltani katsoen rupesi petturiksi ja Pertin kätyriksi.
- Henriikka, mä alan olla todella huolissani susta. Musta tuntuu, että sun alkoholinkäyttösi on karkaamassa käsistä.
- Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, juonko mä vai en, tiuskaisin.
- No jos sä et selviä tallille… ja aika ryminällä sä tulit viime yönä, ja myöhään.
- Itse et tullu ollenkaan viime viikonloppuna. Enkä mä ainakaan kisko punkkua joka ilta niin kuin sinä.
- Lasi päivässä on hyväksi sydämelle…
- Mitä mä olen nähnyt niin sulla harvoin jää yhteen. Mä en aio tulla tallille katsomaan, miten Minttu kaveeraa Pertin kanssa.
- Minttu kyllä pettyy, äiti sanoi sivuuttaen viiniaiheen kokonaan.
- Mistä sä sen tiedät?
- No tehän ootte ystäviä! Kai se odottaa, että te pääsisitte yhdessä ratsastamaan!

Minusta tuntui, ettei minulla ollut ystäviä, mutta en sittenkään saanut pakotettua itseäni lähtemään. Ei minulla kyllä kivaa ollut yksin kotonakaan. Olin saanut vähän liikaa päähänpotkimista viime päivinä, eikä itsesääli ollut viihdyttävää. Kun Heli sitten soitti, vastasin pelkästään saadakseni muuta ajateltavaa, vaikka en voinut käsittää, mitä muuta asiaa hänelläkään voisi olla kuin soimata minua edellisiltaisesta käytöksestäni.
- Moi, eikö oo ihana ilta? hän kysyi iloisesti, mikä sai minut epäluuloiseksi. Hän oli vielä kierompi kuin Iitu, jos jatkaisi tuosta haukkumisella.
- On kai, mä en oo käyny ulkona, sanoin varovaisesti.
- Onko paha kankkunen?
- Ei, tai ei ainakaan enää.
- Hyvä. Me ollaan lähdössä Viltsun kanssa ajelemaan ja se haluaa tietää, tuletko säkin.
- Ajelemaan? toistin.
- Jep. Niinku autolla. Prum-prum.
Minun oli pakko nauraa ihan siitä ilosta, että joku olikin minulle ystävällinen.
- Voin mä tulla. Kunhan se ei ota niitä rastoja mukaan. Musta ne on ihan kamalat, ihan kuin sillä ois joku turkiseläimen raato päässä.
- Kiitos, kun sanoit ton! Mustakin ne on kamalat. Mistä me tullaan hakemaan sut?

Annoin osoitteeni, Heli lupasi soittaa minulle uudemman kerran, kun he olisivat lähellä ja sitten hyökkäsin peilin eteen. En aikonut koristautua Viltsun tähden, enkä Helinkään, mutta en myöskään aikonut lähteä ovesta ulos spurgueukon näköisenä. Kampasin hiukseni pitkälle letille, meikkasin hiukan ja etsin esiintymiskelpoiset vaatteet ylleni. Olin valmis juuri sopivasti, kun Heli soitti uudelleen ja sipsuttelin portaat alas. Siellä tosiaan oli mukava ilma, ja hetken tunsin kovaa katumusta, kun en ollut lähtenyt tallille. Olisi ollut kivaa päästä Mintun kanssa maastoon, ratsasti hän sitten vaikka lehmällä, mutta tuskinpa hän tänään olisi kuitenkaan lähtenyt. Hän varmasti ratsasti parhaillaan volttia Pertin ympärillä ja esitti kaiken osaamisensa.

Heli avasi etuoven, kun lähestyin Viltsun laivaa autoksi ja pyysi minut viereensä etupenkille, samalle paikalle kuin eilenkin.
- Onko tää laillista, istua kolme rinnakkain? kysyin totellessani. Edellisiltanahan ei ollut ollut muuta mahdollisuutta.
- On on, tai ainakin mukavampaa kuin jos sä olisit takana, Heli sanoi ja surffasi radioasemia. Viltsu, jolla ei onneksi ollut kuollutta näätää niskassaan, nyökkäsi minulle ja kysyi, halusinko erityisesti jonnekin.
- Mä halusin vaan ulos tuolta niin että kiitos kutsusta, hymyilin. Mielessäni käväisi, että tallilla voisi käydä pyörähtämässä ja vilkaista, miten Minttu pärjäsi Samelin kanssa, mutta tapoin ajatuksen. Minkä olin päättänyt, sen olin päättänyt.
- Okei, mä päätän sitten, Viltsu sanoi ja lähti ajamaan. Nyt vasta tulin ajatelleeksi, että miksi oikeastaan olinkaan tässä. Heli oli sanonut Viltsun pyytäneen. Olikohan hän ottanut edellisiltaiset mökellykseni vähän turhan vakavasti? Toivottavasti ei, sillä minä en ollut hänestä sillä lailla kiinnostunut ollenkaan. Hänellä tosin oli samanlaiset sievät, tummanruskeat nappisilmät kuin Helilläkin, mutta ei hän kolistellut mitään minussa Jerryn tapaan.

Lähettäjä: empppu 
Päivämäärä:   21.5.11 17:40:00

vois tol henkal ja viltsul olla jotai säätöö ja sitte jerry näkisne ja tulis mustasukkaseks ja yrittäs saaha henkkaa ittelleensä >:D ovelaa (;;

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   21.5.11 19:36:59

Oh, oisin kyl aika ilonen Jerryn puolesta, jos se pääsis tosta hullusta eroon :D Tulee itelleki melkee ahdistus tost Henriikasta.

Päivämäärä:   22.5.11 11:02:02

jacketsin kanssa vähän samaa mieltä .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.5.11 12:26:21

Hihi
-------------
Meillä oli rattoisa parituntinen. Ajelimme vähän aikaa keskustassa, mutta suurimman osan aikaa istuimme parkissa Kaivopuistossa ja katselimme merta ja laskevaa aurinkoa. Viltsu sanoi, ettei hänellä kerta kaikkiaan ollut rahaa polttaa bensaa koko iltaa, mutta minua ei haitannut ollenkaan vain istua siellä. Kuuntelimme musiikkia ja juttelimme, minä kerroin jopa Iitun aamullisesta puhelusta.
- Mä luulin, että te olitte kavereita, Heli sanoi vihaisesti.
- Kai me tavallaan ollaankin, mutta se taisi pistää mun syykseni, ettei Viltsu ollut siitä kiinnostunut.
- Siitä lehmästä, tuhahti Viltsu hiukan hämillisen näköisenä.
- Älä nyt, kyllä sillä yleensä miesseuraa riittää. Mutta nyt mä joudun maksamaan sakkoa viinipullon verran, koska se on sun mielestäs lehmä, nauroin.
- Et kai sä ole tosissasi? hän kysyi, mutta kohautin vain olkapäitäni myöntämättä tai kieltämättä. Olin alkanut ajatella, että Iitu saisi kuolla janoon ennen kuin ostaisin hänelle mitään.

Hyvinkin säälliseen aikaan Viltsu palautti minut kotiin. Olimme pohtineet, lähteäkö jonnekin ulos vielä sinä iltana, mutta se oli jäänyt teoreettiseksi keskusteluksi: kellään meistä ei ollut rahaa.
- Ensi perjantaina? Heli kysyi minulta.
- Ellei tuu muuta, lupasin iloiten siitä, että voisin halutessani näpäyttää Iitua kutsulla. Hä hää, minun uudet ystäväni eivät olleetkaan hänen säädeltävissään.
- Mitä muuta vois tulla?
- Ei sitä koskaan tiedä, sanoin nauraen. Tajusin kuulostavani epäkiitolliselta hömpältä, mutta en ollut valmis kertomaan heille vielä, että eräs Jerry tarkoittaisi tärkeämpää tekemistä. – Soitellaan, pidetään yhteyttä!

Äiti oli palannut tallilta ja näytti ilahtuvan, kun minäkin tulin.
- Mä vähän pelkäsin, että sä oot taas lähteny joron jäljille, hän sanoi.
- Ei kun mä kävin vaan parin kaverin kanssa vähän ajelemassa, kerroin. Olin valmis hieromaan rauhaa hänen ja muunkin maailman kanssa nyt, kun en ollutkaan kaikkien silmissä ihan hylkiö.
- Minttu sanoi, että soittaisit, kun ehdit.
- Mitä se tykkäsi Kamelista?
- Kaipa se tykkäsi, ainakin se on menossa huomenna taas. Siksi se halusikin sun soittavan.
- Jaha, sanoin hiukan synkistyen. Se oli sitten siinä. Mutta sitten tajusin, että niinä päivinä, kun Minttu olisi tallilla, Pertti ei varmastikaan olisi ja se oli sentään jotakin. – Mä soitan sille.

Soitinkin ja kutsuin hänet kylään, samalla tarkistaen, oliko Jerry mahtanut käväistä raportoimassa mitään naamakirjaan vai olisiko hän peräti läsnä. Mieleeni juolahti, että olisi ihan kiva chättäillä vähän hänen kanssaan, mainita vaikka ohimennen Viltsusta ja miksei Jussistakin. Siitä ei voisi olla kuin hyötyä. Parhaassa tapauksessa Jerry rupeaisi mustasukkaiseksi minusta, vähemmän parhaassa mutta myöskin varsin kelvollisessa hän huomaisi, etten ollut jämähtänyt roikkumaan hänessä ja rentoutuisi ehkä vähän. Mutta ei Jerrystä näkynyt jälkeäkään. Kirjoitin kuitenkin itse statukseeni jotain kivasta ajelureissusta ajatellen, että saisin ainakin Iitun kiehahtamaan. Kyllä hän osaisi lukea rivien välistä. Sitten etsin Viltsua Helin ystävistä, mutta tällä oli yli viisisataa fb-kaveria, eikä yksikään niistä ollut nimeltään Viltsu, joten Minttu ehti tulla, ennen kuin pääsin puusta pitkään.

- Mitä uutta? kysyin.
- Mitäs tässä, vuokrahevosentynkää vaan. Minttu näytti ylettömän tyytyväiseltä, ihan kuin Sameli olisi ollut parasta, mitä hänelle ikinä oli tapahtunut.
- Tynkää tosiaan. Ja sä maksat vielä siitä, että saat liikuttaa sitä. Tentulla oisit saanu ratsastaa ilmaiseksi, sanoin hiukan syyttävästi.
- Mä maksan vaan kerrasta viikossa, mutta voin käydä kaks-kolme kertaakin, ellei Pertti itse ehdi. Ja ethän sä varmaan voi käsittääkään, sullahan on oma hevonen.
- Hevoshullu, kuittasin.
- Etkö itse ole?

En ollut ihan varma. Jotenkin minulla tuntui olevan paljon tärkeämpiäkin asioita. Joka tapauksessa sovimme yhteisestä maastoretkestä seuraavana iltana. Minttu sanoi, ettei hän ehtisi aamupäivällä, enkä viitsinyt kysellä syytä, sillä ajattelin nukkua ruhtinaallisesti puoleen päivään, kun kerran olisi tilaisuus. Se tulisi tarpeeseen edellisen liskojen yön jälkeen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.5.11 18:47:49

Täällä yks sivustaseuraava lukija uskaltautuu sanomaan jotakin :D Hauskaa että Vesku ja Jessi irkkas nuorempina ja vähän vanhempina ja nyt Jerryn ja Henriikan ajassa vaan facebookataan :D niin ne ajat muuttuu :P

Päivämäärä:   22.5.11 20:50:19

Mä tietyllä tapaa ymmärrän Henua ton Mintun suhteen. Kyllä muakin tietyt ihmiset on toisinaan ärsyttäny, ku ei ymmärrä tiettyjä asioita.

Tosi kiva pätkä taas, Viltsu vaikuttaa hauskalta, onko sen nimi oikeesti Viljami?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   22.5.11 21:10:58

haha viltsu :D en saa päästäni kuvaa pois pojasta jolla on pipoon kiinnitetyt rastat :D:d

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   23.5.11 00:05:50

Mä en suoraan sanoen ymmärrä, miksi toi Minttu jaksaa antaa Henun kohdella sitä tolleen. Henuhan on ihan kuin mun entinen kaveri, tai mikäli on-off-kaveri se nyt sitten oli: silloin kyllä oltiin niin hyvää ystävää, kun ei ollut muuta tekemistä. Heti jos jotakin tärkeämpää ilmestyi näkyviin, mä olin taas ihan ilmaa. Monta vuotta mäkin kyllä sitä siedin, ennen ku sanoin ääneen, et joo, jos en kelpaa kaveriksi silloin kun sun on mahdollisuus päästä jonkun muun seuraan, ni sitten mun ei tarvitse olla varakaverina muutenkaan.

Henu on vaan niin tuuliviiri! Tulkitse sitä nyt sitten... :D Eihän siitä osaa edes muodostaa mielipidettä.

Lähettäjä: Wayne 
Päivämäärä:   23.5.11 15:04:20

Äää, mä olen superisti liikaa koukuttunut tähän tarinaan..

Äääh, mä samaistun jotennin tohon Henuun pikkasen.. Mä oon luonteeltani kiero ja oikeen vittúmainen akka.. Mutta mä en tee sitä tahallani, tai pystyykö näin edes sanomaan?? Mutta anyway mä kyll oon pyytämässä anteeksi mun kieroilujani hetku tajuun että se on loukannu jotain ihmistä..
Enkä mä nyt ehkä noin laskelmoivaksi jaksais minkään miehen takkii mennä. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.5.11 16:51:09

Kiitti monista kommenteista! ^^ Mun on tunnustettava, että Henussa on kyllä paljon munkin omia piirteitä. Yritän kyllä poitää ne piilossa. :D
Flanu, ei - kuulet pian, mikä se on.
------------------
40. Juonittelijoita
Minttu haki minut kyytiin sovitusti ja hyvä niin, sillä äiti oli lähtenyt shoppailemaan. Olin pikkuisen tuohtunut siitä, että hän valitsi tämän nimenomaisen hetken mennäkseen, sillä olisin itsekin tarvinnut yhtä ja toista. Sitten katsoin, miten hän harjasi ripsiinsä väriä ja laittoi huulipunaa ja mieleni mustui.
- Ai shoppailuksi sitä nykyään sanotaan, tiuskaisin.
- Ai mitä?
- Sä meet tapaamaan Perttiä.
- No sanoinko mä missään välissä, että mä olen menossa yksin? äiti kysyi, mutta tarjosi ilmeisesti ihan omatuntonsa lepykkeeksi minulle kaksikymppistä. Kun Minttu tuli, ehdotin, että menisimme tallin jälkeen hampurilaiselle sillä.
- Det passar bra, hän äänsi huolellisesti ja minua puistatti, sillä se vei ajatukseni kirjoituksiin.
- Aja äläkä keekoile kielitaidollas.

Tenttu ja Sameli löytyivät yllättäen samasta tarhasta. Ei kai siinä periaatteessa mitään vikaa ollut, äiti oli aina itsepäisesti ollut sitä mieltä, että yksintarhaus oli ikävä asia, mutta hän ei ollut tullut maininneeksi minulle mitään.
- Me laitettiin ne eilen samaan, Minttu kertoi.
- Ihan loistavaa. Mitä jos Sameli potkii Tentun hajalle? Ja se on tommonen jällikkä, se takuulla repii sen loimet syksyllä ja talvella.
- Mutta niillä on kivaa, kun ne leikkii. Semmosta hevosenleikkiä ne eilenkin esitti, oisitpa vaan ollu näkemässä!
- Mä voin kuvitella, sanoin kuivasti. Tentun riimu oli vinossa ja sen kaulalla oli, ellei nyt karvattomia kohtia, niin ainakin kuivunutta sylkeä. Toivoin totisesti, että se osaisi pitää puolensa. Tulin myös ajatelleeksi, että miksei Minttukaan ollut maininnut minulle asiasta illalla, vaikka hän oli ollut meillä pari tuntia. Luuliko hän äidin raportoineen? Vai olivatko he keskenään päättäneet, että kun en ollut vaivautunut itse tallille, saisin pysyä tietämättömänä tallin asioista? Toisaalta, en minäkään ollut kertonut Mintulle olleeni ajelemassa. Hän tapasi mennä vähän pahan näköiseksi, jos juttelin asioista, joita olin tehnyt Iitun kanssa, joten miksi olisin kiusannut häntä moisilla.

Harjasimme hevoset, satuloimme ne ja lähdimme ratsastamaan kohden auringonlaskua. Ei nyt sentään vielä hämärtänyt, mutta huomasi selvästi, että oli syyskuu ja kesä oli ohi. Minua harmitti, että olin muistanut kirjoitukset, sillä olin samalla muistanut, että olisin voinut tämänkin viikonlopun lukea. Se olisi itse asiassa ollut ihan välttämätöntä, mutta enpä ollut ajatellut koko asiaa, hoidellut vain eilisen krapulaani ja tämän päivän univelkaani. Onneksi minulla oli englanti ensimmäisenä. Sitä en voisi ihan täysin mokata, niin paljon olin tottunut sitä kuulemaan telkkarista. Silti huokailin niin syvään, että Minttu kysyi syytä ja kauhistelimme kirjoituksia onnellisen samanmielisinä pitkän matkaa.

Hiittiradalla oli ravihevosia kärryineen, joten seisoimme vain pettyneinä sen reunassa vähän aikaa ja jatkoimme sitten matkaa. Olihan Mintulle muutenkin näytettävää. Hän oli joskus pikkulenkeillä ollut mukanani kävellen, mutta hän ei näitä maastoja ollut ratsastanut tietääkseni kuin kerran aiemmin, viime kesänä Saaran maastoryhmän mukana. Tentun kanssa hän ei ainakaan ollut käynyt maastossa.

Kävelimme ja ravasimme hiekkateitä, ohitimme omakotitaloja ja välillä kuljimme metsässä tai pitkin pellonlaitaa, kunnes palasimme nyt tyhjentyneelle hiittiradalle.
- Päästään sittenkin laukkaamaan, sanoin tyytyväisenä. – Oletko sä valmis?
- Anna palaa, Minttu sanoi otsa rypyssä ja otti ohjista paremmin kiinni. Hän näytti vähän hermostuneelta, mutta kai se johtui vain siitä, ettei hän ollut ennemmin kokeillut tällaista. Samelin kanssa ei varmastikaan tulisi hankaluuksia.

Paitsi että kun se pääsi vauhtiin, se ei halunnut lopettaa. Minun kroppani väsähti jo parissa kierroksessa ja aloin toppuutella Tenttua sillä seurauksella, että Sameli paineli ohitsemme mitenkään muuttamatta vauhtiaan. Näin, miten Minttu yritti saada sitä hidastamaan, mutta minulla oli tekemistä Tentussakin, joka olisi halunnut jatkaa yhtä iloisesti. Onnistuin pysäyttämään sen, mutta silloin Sameli oli painellut koko kierroksen ja ohitti meidät taas.
- Pysäytä se nyt hemmetissä, kiljuin Mintun perään, kun Tenttu oli taas kadota altani. Mutta he katosivat toistamiseen mutkan taakse. Sillä kertaa kierros kesti kauemmin ja lopulta he saapuivat ravaten.
- En kai mä kiskonu sen suupieliä auki? Minttu kysyi huolissaan kurkkien ratsunsa päätä.
- En mä ainakaan näe mitään verta. Onko sillä parempaa kuolainta? Ethän sä voi antaa sen tolla lailla kiikuttaa itseäsi.
- Mä en tiedä, Minttu sanoi epätietoisena ja lähdimme palaamaan tallille rauhallista käyntiä, varmuuden vuoksi vielä ylimääräisen mutkan kautta, jotta Samelin hiostunut karva ehtisi vähän kuivahtaa.

Päivämäärä:   23.5.11 16:59:10

Mä olen ihan varma, että Mintulla ja Jerryllä on jotain juttua!!

Lähettäjä: :O 
Päivämäärä:   23.5.11 21:20:38

:O

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   24.5.11 17:21:21

eikai Minttu ja Jerry oo ees nähny muutaku Henriikan välityksellä?

Päivämäärä:   24.5.11 21:25:34

No mut nehän tapas sillon ja entä jos ne onki ruvennu sit tapailee ja sit siks Mintulle ei käyny toi aamupäivä! ;) Mikä huima (huojuva) strategia!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   24.5.11 21:57:05

eikö saada iltapalaa? :<

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   24.5.11 22:43:26

Kauhea nälkä. :<

Päivämäärä:   24.5.11 22:57:04

Niimpä. Huomenna sitten lohdutuspätkä ja tänpäivän pätkä ja normaalipätkä eikö vaan ;)

Päivämäärä:   25.5.11 11:54:13

Sennnukin on selkeesti sitä mieltä et mun pitää laihduttaa. (tai sit tää on sanktioo ku oon HV .( )

Päivämäärä:   25.5.11 14:16:33

No ihan höhlää (hih, exän pikkuveli oli Viljami, eli Viltsu, eli Viljamjam :D).

Saiskos tää lisää tylsään päivään? Kun ei oo rahaa ees autoa tankata, että pääsis tallille :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.5.11 17:23:57

Sorppa muruset! Mä olin eilen hunningolla, ja kun pääsin kotiin, kone alko ryppyillä, enkä mä vaan jaksanu säätää sen kanssa!
Tässä nyt ensi hätään, ja des lakkaa vitisemästä siellä!
-------------------
Tullessamme tallialueelle Minttu pysäytti ratsunsa.
- Kato tätä, hän puuskahti.
- Mitä niin? kysyin silmäillen tuttua maisemaa. Talli, parkkipaikka, kenttä, tarhat. Hiekkakasa, jonka Saara oli tilannut levitettäväksi kentälle, mutta joka seisoi toistaiseksi lasten leikkipaikkana. Läjä säilöheinäpaaleja parkkipaikan vieressä. Vanha, ruosteinen rellu, joka oli seissyt keskellä parkkipaikkaa jo silloin, kun Tenttu oli muuttanut tänne. Joku ammoinen asiakas ei kuulemma ollut saanut sitä käyntiin tunnin jälkeen ja siinä se oli seissyt siitä lähtien.
- Tätä kaikkea. Eikö täällä sustakin ole aika epäsiistiä?

Oli, se minun oli pakko myöntää nyt, kun Minttu oikein painotti asiaa. Maassa pyöri roskia: limsapulloja, karkkipapereita, bussilippuja ja muuta sellaista. Ei sentään liiemmin tupakka-askeja tai tupakantumppeja tai olisin löylyttänyt äidin, vaikka eipä hän tallin ainoa tupakoitsija ollut. Lähimmästä tarhasta oli pari lankaväliä tipahtanut ja sieltä kuului tasainen naksutus, kun sähkö kipinöi maan kanssa. Unohtuneita harjoja, raippoja ja parittomia hanskoja lojui siellä täällä. Joku oli jopa unohtanut kumisaappaansa kentän aidan juurelle.
- Ja mitä kaikkea täällä sais olla. Niinku kunnon kuivaushuone loimille. Sisävessa. Pesuboksi, tai edes lämmin vesi, Minttu luetteli niin, että aloin hermostua.
- Jos täällä on niin mahdotonta niin miten ihmeessä sä viitsit ruveta täällä niin monta kertaa viikossa ruveta käymään, että ihan vuokrahevosen hommasit?
- Tyhmä, käynhän mä muutenkin sun kanssasi. Ei tää nyt mitään uutta ole. Pisti vaan silmään.

Minun silmääni ei ollut pistänyt laisinkaan. Olin niin tottunut kaikkeen, jopa siihen hiekkakasan huipulla töröttävään isoon muoviseen kuorma-autoon, joka oli jonkun oppilaan pikkusisarukselta sinne jäänyt. Seittien tipahtaminen silmiltä ei ollut pelkästään hauskaa. Katsoin epäluuloisesti ympärilleni sisällä tallissakin ja näin paljon asioita, jotka olivat vähän sinnepäin tai suorastaan rempallaan. Ikkunoita ei ollut pesty ainakaan meidän aikanamme ja niitä suojaavien panssariverkon palasten takana oli vyyhdittäin hämähäkinverkkoja. Kaksi karsinanovista sulkeutui riimunnaruvirityksillä, sillä lukot olivat vääntyneet käyttökelvottomiksi. Yhdestä boksista oli automaattinen juomakuppi mennyt rikki, mutta putkenpätkä oli jäljellä ja juomaämpäri näkyi kellivän turpeessa. Tentun suolakiviteline oli lohjennut alkukesällä ja nyt, kun katsoin sitä uusin silmin, osasin kuvitella, miten se onnistuisi tiputtamaan melkein syödyn suolakiven siitä pois ja haavoittamaan ryntäänsä terävään kulmaan.

- Tuutko auttamaan mua pesupaikalle? Minttu pyysi ja totuuden hetki pitkittyi pitkittymistään. Kohta, jossa hevosia tavattiin letkuttaa, oli märkä ja upottava ja puomi, joka sinne oli rakennettu hevosten sitomista varten, oli niin väärällään, että se tuskin olisi pidellyt keskikokoista koiraa. Ja vesi tuli todellakin vain letkusta ja oli jäätävän kylmää.
- Oliko sun pakko osottaa mulle kaikki, mikä täällä on rempallaan, puuskahdin Mintulle ja väistin vesisuihkua.
- Sori. En mä sillä lailla ajatellut, kunhan vaan huomasin. Mä en ehkä tuokaan hevostani tänne, jos mä saan semmosen joskus ostettua.
- Et vai? kysyin tuntien itseni petetyksi. Mikä Minttu oli tuolla tavoin mollaamaan meidän tallia ja eikö hän muka aikonut ostaa hevosta, jotta me saisimme harrastaa yhdessä? Miten se onnistuisi, jos olisimme eri talleilla? – Sunhan piti ruveta tekemään tallia täällä tallivuokran eteen.
- No on niitä varmasti muitakin paikkoja, missä voi tallitöillä korvata kuluja, Minttu sanoi ja veti henkeä kuin jatkaakseen, mutta sulki sitten kuitenkin suunsa.

- Niin mitä? kysyin, sillä minusta alkoi näyttää, että hänellä oli jotain asiaa, jota hän ei vaan saanut kakaistua ulos.
- Mä olen päättänyt etsiä tallitöitä, hän paljasti.
- Mitäs uutta tossa on? Sä oot puhunu siitä jo monta viikkoa.
- No mutta nyt mä olen alkanu etsiä niitä. Mä kävin jo tänään yhdessä paikassa.
- Musta sulla on aika heikot mahikset minnekään. Ethän sä voi koululta kuitenkaan tehdä kuin viikonloppuja, huomautin. Ajatuskin puistatti minua – että sitä kouluviikon jälkeen vielä nousisi ainoina vapaapäivinään vieläkin aikaisemmin. Hullun hommaa.
- Se on totta, Minttu myönsi. – Mutta kai mä nyt saan siltikin yrittää.
- Yritä pois, lapsi-kulta, sanoin rohkaisevasti, mutta yrittäen samalla viestittää, että hän oli mielestäni ihan sekaisin. Olin kysymässä, missä hän sitten oli käynyt, mutta silloin Sameli pyörähti niin vauhdikkaasti ympäri, että sain hyppiä itsekin varjellakseni varpaitani ja muistin asian vasta, kun olimme päässeet kotimatkalla hampurilaisravintolaan. En ehkä olisi muistanut sielläkään, mutta pari esiteini-ikäistä pojanvesseliä tuijotti niin antaumuksella ratsastushousujamme, että minua paitsi huvitti, ihan suututtikin.

- Niin missä sä kävit?
- Mitä missä? Minttu kysyi. Hän oli selvästikin hukannut punaisen langan viimeisen tunnin kuluessa.
- Sä sanoit käyneesi kattomassa jotain työpaikkaa. Tallityöpaikkaa, tarkensin.
- Njoo, niin kävin. Mustaojalla.
- Täh? sanoin ja läikäytin limsaani tarjottimelle.
- No se oli oikeastaan sun syytä. Kun sä aloit puhua, että jos me oltais menty sinne tekemään tallia.
- No mutta eihän me menty.
- Ei niin, mutta mä jäin miettimään, että jos oiskin menty. Niin että mä soitin sitten eilen sille Veskulle ja kysyin, tarttisko ne talliapua.
- Tarvii tietysti, Jerry menee inttiin, sanoin sävyttömästi. Mutta eihän Minttu mitenkään voisi hänen paikalleen mennä. Ei lopettamatta koulua.
- Ja sitten mä kävin siellä katsomassa paikkoja tänään, Minttu lopetti tyytyväisenä.
- Mutta ethän sä voi niitä sillä tavalla huijata! Sunhan pitää olla koulussa!
- En mä mitään huijannutkaan. Mä sanoin, että mulla on koulu kesken ja etten mä voi käydä joka arkiaamu. Mutta että ens jaksossa mulla ei esimerkiks tiistaisin ole mitään ja että viikonloppusin mä voisin tulla ihan vaan harjottelijaksi. Se on tosiaan kauhean mukava se Vesku.

Minustakin hän oli ollut mukava, mutta nyt hänen mukavuutensa oli minusta mennyt liiallisuuksiin. En olisi ikinä kuvitellut, että Mustaojalle soittelevia koulutyttöjä pyydettäisiin katsomaan paikkoja, vaan että sellaiset paremminkin hätisteltäisiin hienotunteisesti pois.
- Saitko sä muka töitä? kysyin. – Ja jos niin millä lihaksilla? Sä tietysti väitit olevas Jerryn ystävä tai jotain.
Minttu katsoi minua silmät suurina.
- Ystävä? En. Kyllä mä mainitsin, mistä tää ajatus lähti, mutta en mä väittänyt tuntevani sitä sen kummemmin. Enkä mä tiedä, huoliiko ne mua sinne. Ne miettii. Mutta siellä mulle tuli mieleen, että miten rähjänen toi Saaran paikka onkaan.
- Niinpä, sanoin jotain sanoakseni ja haukkasin suuni täyteen hampurilaista. Minun ei tosiaankaan tehnyt mieli sitä, enkä tiennyt, saisinko sitä pureskeltua ja nieltyä, mutta minun oli pakko saada pieni ajatustauko. En halunnut sanoa Mintulle mitään, tai korkeintaan huutaa, ja hän olisi ihmetellyt kumpaakin vaihtoehtoa ja kysynyt, olinko suuttunut, enhän minä Mustaojaa omistanut. En omistanut, en, mutta ei hänen tarvinnut tuolla tavoin hieroa nenääni siihen tosiseikkaan. Minusta tuntui kuin Minttu olisi tehnyt jotain lähes anteeksiantamatonta. Vienyt minun poikaystäväni tai vastaavaa.
- Mikä sulle tuli? Minttu kysyi ihmeissään ja odotti kärsivällisesti, että sain suuni tyhjäksi.
- Ei mikään, tietenkään, sanoin. Minulla ei ollut tarjota vihastukseeni syytä, jota olisin edes itse pitänyt kelvollisena, mutta vannoin, että jos Minttu alkaisi käydä Mustaojalla töissä, lakkaisin puhumasta hänelle.
- No hyvä, sä näytit niin omituiselta.
- Mulla on huono olo, sanoin ja tyrkkäsin hampurilaiseni pois.

Päivämäärä:   25.5.11 17:50:07

Tyhmä Minttu.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   25.5.11 18:10:42

tyhmä Minttu indeed. Eihän se saa sieltä töitä, eihän?

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   25.5.11 19:58:43

Musta Mintussa ei oo mitään tyhmää, oonko sit vaan outo? :D

Lähettäjä: Campsu 
Päivämäärä:   25.5.11 20:59:16

Yyyh, ite en mintusta kans tykkää yhtään :| Tänää toinenki pätkä kun eilen ei tullu? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.5.11 21:10:30

No se on vaan oikeudenmukaista.
-------------------
Alkavaa viikkoa ei voinut kehua elämäni hehkeimpiin kuuluvaksi. Kun en ollut koulussa, sulkeuduin huoneeseeni muka valmistautumaan keskiviikkoiseen englannin kirjoitukseen ja seuraavalla viikolla vaanivaan maantietoon, joka oli vielä häijympi ajatus, sillä siihen pitäisi todellakin kerrata. Tai rehellisesti sanoen lukea, sillä en tosiaankaan ollut lukenut koko lukion oppimäärää ensimmäistäkään kertaa.

Mitään en oppinut eikä mitään ilahduttavaa tapahtunut. Minttu oli sulkeutunut samoihin hommiin omaan kotiinsa, hänellä oli vielä lisäksi ruotsi perjantaina. Iitu kehui koulussa suureen ääneen, ettei aikonutkaan lukea – ellei hän lukematta selviäisi niin olkoon. Muutoin hän ei ollut kimpussani niin kuin vähän olin pelännyt vaan tuntui unohtaneen ainakin väliaikaisesti viinipullovelkani. Jerrystä ei kuulunut mitään eikä sen puoleen Helistäkään, vaikka olimme niin sopineet pitävämme yhteyttä. Mutta kaipa hän oli kiinni viimeisissä luvuissa hänkin, muistutin itselleni ja varoin siitä loukkaantumasta. Viltsu sentään oli antanut kuulua itsestään sen verran, että hän oli etsinyt minut facebookista ja halusi kaverikseni. Minä hyväksyin hänet, vaikka hänen oikea nimensä näkyikin olevan Vilho, ja tunsin laimeaa iloa hänen olemassaolostaan.

Keskiviikko-aamuna äiti huolehti minulle mukaan eväspussin samoin kuin oli tehnyt keväänkin kirjoituksissa ja mietin, että tulisin varmasti ikuiset ajat yhdistämään lihapiirakan ja teen makujen yhdistelmän ylioppilaskokeeseen.
- Kun selviät koulusta niin mene tallille, hän sanoi käskevästi.
- Mun pitäis lukea, sanoin automaattisesti. Lisäksi halusin olla tietokoneeni ääressä siltä varalta, että Jerry ilmestyisi linjoille, eikä Minttukaan ollut ennen perjantaita menossa. Vaikka se olikin oikeastaan positiivinen asia.
- Vaikka pitäiskin niin totuus on, että sun pitää saada myös vähän raitista ilmaa ja vaihtelua. Pari tuntia tallilla ja vähän reipasta ratsastusta ja sä jaksat taas paljon paremmin.

Hän oli todennäköisesti oikeassa, joten lupasin mennä ja meninkin, kunhan olin ensin ähertänyt koetta peräti kolme tuntia. Pidin jo oikein hyvänä merkkinä, että sain siihen kulutettua niin kauan. Ennen minua salista lähti vain yksi pinko ja muutama täysin toivoton tapaus, joilla varmasti oli jättää vain tyhjä paperi. Minä en aikonut tuhlata viitsimistäni sellaiseen, vaikka ajatus olikin aika houkutteleva ja olisi kuvastanut hyvin mielipidettäni lukiosta ja koulusta yleensäkin.

Ehdin tallille aikaisin iltapäivällä, eikä siellä näkynyt ketään. Nyt, kun Minttu oli avannut silmäni, katselin ympärilleni ja näin ihan osoittelematta monta potentiaalista vaaranpaikkaa. Millähän rautakangella minun pitäisi kierittää äitiä, että hän alkaisi miettiä tallipaikan vaihtamista?

Pysähdyin keskelle tietä, kun keksin. Jos saisimme paikan Mustaojalta, äiti ei voisi muuta kuin suostua. Se olisi ohittamaton tilaisuus. Tosin kaikki olivat sanoneet, ettei sinne otettu ulkopuolisten hevosia, mutta tuskinpa he aikaisemmin olivat pyytäneet Mintun kaltaisia koulutyttöjä käymäänkään. Minä en häviäisi mitään kysymällä. Siitähän itse asiassa saisin sievän pienen tekosyyn soittaa Jerrylle, olihan hän minun kontaktihenkilöni kyseiseen paikkaan. Samalla voisin udella, mahtoivatko he siellä nauraa itsensä kipeiksi Mintun hassulle haaveelle.

Suunnittelin ajatuksissani, mitä Jerrylle sanoisin ja missä vaiheessa olisi hyvä hetki soittaa hänelle ja olin melkein saanut Tentun harjattua, kun Iira tuli tallille. Hän nyökkäsi minulle niukasti ja minä hänelle vielä niukemmin manaillen huonoa tuuriani. Vai… oliko tämä taas äidin juonia, hänhän minua oli tänne niin kovin usuttanut? Ehkä hän kuvitteli, että jos tarpeeksi usein törmäisin Pertin tyttäreen, ystävystyisin hänen kanssaan?

Iira jäi hetkeksi seisomaan Tentun karsinan kohdalle saman näköisenä kuin Minttu yrittäessään sanoa tai olla sanomatta mitään Mustaojasta. Hyvin karmivaa ja enteellistä. Minulle olisi sopinut, vaikkei kellään enää tällä viikolla olisi ollut minulle asiaa.
- No? kysyin ja Iira, joka oli ollut juuri jatkamassa matkaa, pysähtyi uudelleen. Se kuulosti omiin korviinikin niin tylyltä, että minun oli pakko vähän pehmentää sitä. – Sähän oot alkanu juosta täällä ihan alvariinsa.
- Lahjontaa ja kiristystä, Iira sanoi.
- Kiva. Jos sä oisit poika, mä epäilisin, että mutsi yrittää naittaa meitä.
- Sun mutsis sais lakata pyörittämästä mun faijaa.

Lähettäjäflanu 
Päivämäärä:   25.5.11 22:34:02

Hahahahahah tota Iiran kommenttia! Just hyvä! Tahtoo lisää!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.5.11 22:58:08

Mä tein varuiksi uuden, jos vaikka intoudutte huomenna kommentoimaan. Mä pääsen koneelle vasta illemmalla.

Päivämäärä:   26.5.11 15:39:01

Henskun ja Iiran pitäis tutustua! Vaikuttaa jotenkin yhtä raivostuttavilta :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   26.5.11 15:52:59

Nyt Henriikasta ja Iirasta tulee bestiksii ku niillä on uus tavote erottaa niiden vanhemmat :D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.