Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äidin tyttö 6

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.4.11 17:09:38

Edellinen

Re: Äidin tyttö 6

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   19.4.11 19:55:44

No johan oli! Henun vaaleanpunaiset pilvilinnat taisi vähän poksahtaa hajalle. :<

Lähettäjä: heli(: 
Päivämäärä:   19.4.11 21:37:47

Mä haluan niiiiiiiiiin ampua jerry! Toi on kauheinta mitä tossa tilanteessa voi sattua.
Mut toisaalta hyvä, et henriikan pilvilinna romahti(:

Lähettäjä: Sizyy 
Päivämäärä:   19.4.11 21:47:01

Jerry on ihan tyhmä!

Lähettäjä: berry&me(puhelin) 
Päivämäärä:   19.4.11 22:18:06

Kauheea jerrry, mutta stoisaalta hyväkin koska sitten enriika ei kuvittele turhia ja se tajuaa ettei kaikki ole niinkuin elokuvissa

mutta toivottavasti jerry huutaisin kohta "APRILLIS"

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   20.4.11 00:00:48

APUA! Nyt tää tyttö on ihan shokissa... Taidan mennä tonne kaverin mukulan seuraks nukkumaan (voi mulla on yöhoidettava, jolla ikää 1v 5kk <3), jos toi miekkonen vaan antaa luvan.

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   20.4.11 11:59:36

Haha! :D Ei sais nauraa, mut täällä mä vaan hekotan.. ihan hemmetin mulk*u! Olishan sen Henriikan pitäny arvata et toi on liian helppo..

Päivämäärä:   20.4.11 14:13:50

Uips, taisin lääkehuuruissa kirjotella tänne ton, kun en ees muistanu et oisin kommentoinu... :D Mutta jatka jo!

Lähettäjä: Cini 
Päivämäärä:   20.4.11 14:46:16

ois muute bitch lapin paikka.

Päivämäärä:   20.4.11 14:46:19

jatkoo pian

Päivämäärä:   20.4.11 16:10:34

ps. Mulla olikin vatsahaava, onneks ei mitään matoa!! Ällötti ihan ajatuskin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.4.11 16:54:14

No ei vatsahaavakaan kuulosta kovin kivalta...
----------------

Mieleeni ei ollut koskaan juolahtanut, että voisin raivostua Jerrylle niin. Tulipunainen vihastus hulmahti ylitseni.
- Sä voit naida mua, mutta et voi soittaa mulle tai jutella mun kanssa? Sä et halua sitoutua?
- Hei, sä alotit, jos mä muistan oikeen. Mistä mä tiesin, että säkään halusit muuta kuin yhden illan juttua? Jerry puolustautui.
- No pistä nyt vielä kaikki mun syyksi. Raukkamainen jätkä, sähähdin ja käännyin istumaan sängyn laidalle. Aloin kiskoa vaatteita päälleni yksi kerrallaan. Onneksi ne löytyivät suunnilleen oikeassa järjestyksessä paitsi pikkuhousuni, niitä en nähnyt missään vaikka pöyhin vuodevaatteitakin. Se ei haitannut, vaikka epäilinkin äidin tulevan kyselemään niiden perään jonain päivänä.
- Hei, kuule, Jerry sanoi. – Et kai sä nyt suuttunu?

Miltähän tilanne mahtoi hänestä näyttää?
- Luuletko sä olevas suuttumisen arvonen? Mua vaan alko ällöttää tää luuserin löyhkä ja tää tuppukylä, tiuskaisin. Kumarruin katsomaan kuvaani kampauspöydän peilistä ja totesin näyttäväni varsin ihmismäiseltä. Suuttumus näköjään sopi minulle. Hiukset olivat enemmän kuin pörrössä, joten kaivoin repun taskusta kumilenkin ja kuritin ne sykerölle, mutta oikeasti halusin vain antaa Jerrylle vielä viimeisen mahdollisuuden. Hän ei käyttänyt sitä. Tosin hän kai aikoi, sillä kun astuin pari askelta ovelle päin, hän nousi istumaan ja alkoi kiskoa housuja jalkaansa, mutta silloin oli jo myöhäistä. Minusta tuntui, että hajoaisin siihen paikkaan, romahtaisin ja alkaisin ulvoa ja edelleenkään miehet eivät pitäneet itkevistä naisista. Paiskasin makuuhuoneen oven kiinni suunnilleen päin Jerryn naamaa, harhailin hetken etsiessäni ulko-ovea ja paiskasin sen kiinni vielä kovempaa. Toivoin, että talon kaikki ikkunat hajoaisivat.

Suuttumus antoi minulle tarmoa kävellä eteenpäin ja kysyä ensimmäiseltä vastaan tulevalta koiranulkoiluttajalta, miten pääsisin asemalle, mutta junaan asti se ei tullut mukana. Onneksi siellä ei ollut nimeksikään ihmisiä ja sain pitää ihan omanani kaksi vastakkaista penkkiä. Alkumatkan nojasin päätäni ikkunaan ja tuijotin sokeasti ohi vilistäviä maisemia. Minulla oli niin hirvittävän paha olo, että tuntui vaikealta hengittää. Jotain muuta ajateltavaa saadakseni pyyhin poskeni kuiviksi ja aloin tarkistaa, mitä repussani oli tallella eilispäivän rötväämisen jäljiltä. Jakkuni, jonka olin tunkenut sinne, kun pääsimme lopulta yöllä Liskon luo, hyvä. Sen alla lompakko, joka pullisteli kuitteja ja kolikoita, mutta setelirahaa oli vain kaksikymppinen. Sekin taisi olosuhteet huomioon ottaen olla aika hyvin. Kännykkä. Tällä kertaa se ei ollut sammunut, ehkä koska olin pitänyt sitä laivamatkat kiinni, mutta äänettömäksi olin laittanut sen illalla, ettei minulle tulisi huono omatunto, jos se soisi enkä vastaisi. Nyt laitoin sen päälle ja tarkistin tapahtumat. Niitä oli paljon vähemmän kuin olin pelännyt, mutta viimeisin puhelu äidiltä oli jo aamukahdeksalta. Akkaparka. En muistanut, koska hän olisi ollut sunnuntaina niin aikaisin ylhäällä, ellei kisa-aamuja laskettu.

En halunnut grillata äitiä enempää ja oikeastaan halusin saada ne haukut, joita hän epäilemättä oli hautonut koko yön, tähän samaan pahaan oloon. Sitten, kun lopulta pääsisin kotiin asti, hän olisi leppynyt ja tarjoilisi minulle kaakaota ja päänsilityksiä.
- Hei, minä täällä, sanoin, kun hän vastasi kylmästi ja virallisesti nimellään eikä kirosanalitanialla. Nyt hän vasta vihainen olikin.
- Missä sä olet?
- Tulossa kotiin.
- Oletko sä kunnossa?
- Olen, sanoin ja ääneni oli vähällä pettää. Eihän minussa ollut naarmuakaan, joten en oikeastaan valehdellut. Paitsi sielussa, sydämessä ja mielessä, ne olivat kuin lihamyllyn jäljiltä.
- Henriikka? äiti sanoi ja hänen äänensä oli muuttunut viileästä huolestuneeksi.
- Ihan totta, vakuutin. – Anteeksi, kun mä en tullu kotiin yöksi enkä ilmottanu.
- Onko Minttu kunnossa? Se ei vastaa puhelimeen, oli äidin seuraava repliikki ja se sai mieleni vielä mustemmaksi. Minttu, äidin lempilapsi.
- Se on varmaan vaan krapulassa. Meillä oli aikamoista menoa eilen ensin laivalla ja sitten maissa. Olitko sä siellä kahvilla?
- Olinhan mä, kun kerran oli kutsuttu. Miten ihmeessä sä Mintunkin houkuttelit mukaan, vaikka tiesit, että sille tulee vieraita?

Sekin oli siis minun syytäni, totesin ja muutama kyynel valui vielä poskelleni.
- En mä oikeastaan houkutellu sitä, se päätti ihan itse lähteä, sanoin. – Onko meillä mitään hyvää? Mä kuolen nälkään.
- Mitä sä haluaisit?
- Kaakaota ja paahtoleipää. Suklaamuffinsseja, luettelin.
- Ei meillä muffinsseja ole.
- Eikö sua huvittaisi käydä ostamassa? Tai voisitko sä tulla hakemaan mut? Mä oon kohta asemalla.
- No enkä tule, eikä kaupat oo auki tähän aikaan, äiti sanoi ja epäilin, ettei hän mielestään ollut ajokunnossa, kun kerran kieltäytyi. Toinen vaihtoehto olisi ollut, että hän oli edelleenkin minulle kovin vihainen, mutta hän ei kuulostanut enää siltä.

Päivämäärä:   20.4.11 17:04:42

uu, hyvä henriikka!!!

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   21.4.11 11:03:20

voi vitsi mikä draamapissis .D Vetää melonin haistimeen alta aikayksikön ihan vaan siks ettei oo viittiny kysellä tai kuunnella et mitä mieltä toinen on .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.4.11 13:55:06

Desi se jaksaa olla kovin ehdoton mitä Henriikkaan tulee :D
-------

Pistin viimeiset rahani siihen, että ostin Asematunnelista pasteijoita ja voipullia, jotka olivat vielä lämpimiä eivätkä ehtineet kokonaan jäähtyä edes metro- ja bussimatkalla kotiin. Vatsani kurisi, kun niiden tuoksu leijui ympärilläni, kurisi ja alkoi suorastaan särkeä. Ihmekös tuo – en ollut syönyt sitten eilisaamun. Säästin ne kuitenkin kotiin asti ja huokaisin syvään helpotuksesta päästyäni ovesta sisään. Olkoonkin, että siellä oli tupakansavua ja höösäystä, se oli kuitenkin koti ja turvapaikkani.

Äiti tuli eteiseen vastaan minua.
- Sä näytät siltä kuin olisit ryypänny koko yön, hän arvioi.
- En ole, ja jos oisinkin niin mitäs sitten? Mä olen täysikänen, aloitin uhmakkaasti, mutta se ei vaan kestänyt, ei kantanut. Tunsin, miten kasvoni alkoivat vääntyä, kun minua rupesi taas itkettämään ja kumarruin ottamaan kengät jalastani, vaikkei siihen olisi tarvinnut muuta kuin pari huoletonta potkua.
- Mikä nyt? äiti kysyi huolestuneena ja totesin, etten tästä pääsisi ilman selityksiä.
- Mulla on vaan vähän sydänsuruja, nyyhkäisin ja pyyhin poskiani.
- Joku poika?
- No en mä tytöistäkään ole kiinnostunu, tuhahdin ja äidin idioottimainen kysymys pisti minut nauramaan samalla, kun vedet vielä valuivat silmistäni. – Onko sitä kaakaota? Mä toin syötävää. Ja mä toin sulle tuliaisenkin.

Kaivoin viinilasipaketin esiin repun pohjalta, kun olin istuutunut keittiön pöydän ääreen. Olipa onni, etten ollut antanut sitä Jerrylle synttärilahjaksi, kuten olin hetken harkinnut. Äiti kääri auki lukemattomat kerrokset silkkipaperia, sanomalehteä ja kuplamuovia ja minä seurasin silmä kovana. Olisi piste i:n päälle, jos lasi olisi rikkoutunut. Mutta se ei ollut, se oli täysin ehjä ja kimalteli auringonvalossa niin, että häikäisi.
- Miten kamalan kaunis! äiti huudahti ja käänteli sitä.
- Se on kristallia.
- Eihän tämmöstä raaski käyttää!
- Käytä pois. Mä haen sulle uuden, jos se menee rikki, lupasin ja revin auki tuomani pussit. Vatsani huusi entistä kovemmin ja nielin ensimmäisen pasteijan melkein kokonaisena.

- Mikä poika se on? äiti kysyi ihasteltuaan lasia tarpeeksi kauan.
- Ei mikään. Et sä sitä tunne, valehtelin sujuvasti ja jouduin taas räpyttelemään silmiäni. Lienenkö jo sillä kertonut äidille enemmän kuin mitä hän oli osannut odottaa, sillä hän vain huokaisi ja lopetti utelemisen.
- Mahdatko sä jaksaa tallille tänään ollenkaan?

Ensimmäinen ajatukseni oli, etten enää ikinä haluaisi mennä tallille, etten halunnut kuullakaan ratsastuksesta, mutta se meni ohitse parissa sekunnissa. Ajatus reippaasta maastolenkistä Tenarin kanssa oli elähdyttävä. Tallin lähellä oli toinen talli, jossa asui ravureita ja jolla oli oma hiittirata, vaikka maastot muuten olivatkin lähinnä autoteiden pientareita pitkin kävelemistä. Muutama kierros täysillä rataa ympäri tuntui paremmalta ajatukselta kuin mikään, mitä itse olin vielä tullut ajatelleeksi. Ellei se tiputtaisi demoneja niskastani, niin ei sitten mikään.
- Tietysti mä jaksan. Mä en panis pahakseni, vaikka mä voisin käydä suihkussa ja nukkua vielä pari tuntia, mutta sitten, sanoin.
- No se sopii hyvin. Mäkin ajattelin mennä vasta joskus kolmen jälkeen, äiti sanoi.
- Mä meen sitten suihkuun, sanoin, sillä syömäni pasteijat alkoivat yhtäkkiä vihjailla, etteivät ne viihtyneetkään vatsassani. Häivyin huomattavan nopeasti ja avasin suihkun peittämään oksentamisen äänen. Peseydyttyäni siirryin sohvalle ja avasin telkkarin. Minussa ei ollut miestä yrittää nukkumista omassa huoneessani, jossa olin viettänyt niin monta tuntia Jerrystä haaveillen. Olohuone ja tallennettuja komedioita suoltava TV antoivat ainakin mahdollisuuden ajatella jotain muutakin kuin sitä, ettei Jerry halunnut sitoutua.

Päivämäärä:   21.4.11 17:57:24

Sennnu voit luottaa muhun .D

Lähettäjä: poison 
Päivämäärä:   21.4.11 20:10:53

b&m< Voi ei! Mullakin on joku mahahaava, tai vaan ärsytys siis. Johtuu stressistä tai jostain...

Jatkoa Sennnu! Tarina on parantunut huomattavasti viime pätkien aikana :)

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   21.4.11 20:18:39

b&m koittaa parannella ittensä eli ei saa stressata :D Ja oo onnellinen että et joutunu matolääkekuurille;)

Hmm... Tarinaa mä tulin oikeastaan kommentoimaan (luen meinaan ylensä kommentoimatta, mutta...)
Jerry on jäänyt aikasemmissa numeroissa jotenkin siskojensa varjoon, ja ehkä sen takia hieman etäiseksi persoonaksi. Mutta nyt kun järjellä ajattelee, niin Jerryn käytös on juurikin niin ennalta arvattavaa kuin vain olla voi. Siis miksi tyytyä yhteen kun voi valita helpoimman ja parhaan näkösen kasan päältä. Kun niitä likkoja kuiteskin perässä juoksee ;)

Mä olen ehkä outo, mutta en osaa edes sääliä Henua, tai siis no edes siten kuten tarinan hamoa voi sääliä :D Mutta siis, jos se ois hetkeks pyssänny miettimään, olis se tajunnu millanen Jerry on, niinkuin oikeasti eikä ruusunpunaisten lasien läpi. Petyin ku sen äiti anto kaiken noin helposti periksi :/

Mutta jatkoa lisää ja pian :D

Päivämäärä:   21.4.11 21:58:41

No emmätiä millanen Jerry on. Jos tyttö antaa ymmärtää et panettaa ni tyhmähän se olis jossei se panis. Jos tyttö keksii jostain yhdestä panosta koko elämän yhteisen tulevaisuuden, ni sit on tytön päässä hattaraa. Jerryhän on yrittäny olla myös etäisehkö mutta jos toinen jatkuvasti yrittää iholle ja housunlahkeesta sisään ni oo siinä ny kohtelias. Jos panet ni oot inhottava hyväkskäyttäjä ja jos et pane ni oot ylpee pissapää.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.4.11 22:21:49

Mä niin rakastan, kun te rupeette analysoimaan noita ihan niinku ne ois oikeita ihmisiä! <3 :D

Ja des on aika lailla asian ytimessä vrt. se, mitä mä tossa kohden itse mietin, Jerry uhri-parka. Mutta entäs Henriikka?

Kiitokseksi toinen pätkä vielä, olihan noi pari edellistä hävyttömän lyhyviä. Ja hauskaa pässiäistä. :)
-----------

28. Kättenpäällepanija
Seuraavat pari viikkoa menivät kuin unessa, painajaisunessa, ja kaksi ensimmäistä päivää olivat pahimmat. Jälkeenpäin olin ikionnellinen siitä, että olin luvannut silloin sunnuntaina lähteä tallille, vaikka olin viime hetkessä vielä harkinnut perua. Osoittautui, että se oli ainoa paikka, missä saatoin hetkeksi unohtaa Jerryn ja sen, ettei hän halunnut seurustella. Ainakaan minun kanssani. Muun ajan kuuntelin vain sydämeni kolotusta ja yritin pidätellä itkunpurskauksia, ellen sitten ollut yksin, silloin kirjoittelin päiväkirjaa ja annoin niiden tulla. Vain Tenttu onnistui vaatimaan huomioni niin kokonaan, että Jerry unohtui ainakin hetkeksi.

Minua ei huvittanut pätkääkään ratsastaa kunnolla, vaan sanoin Saaralle, etten sillä viikolla tulisi yhdellekään tunnille vaan maastoilisin vain. Teimme pitkiä parinkin tunnin lenkkejä, enimmäkseen vain käyntiä pitkin tienvierustoja. Tenttua ei voinut kehua pomminvarmaksi, mutta ei se sentään saanut kohtauksia autoja nähdessään. Liikenne sillä suunnalla oli kuitenkin vähäistä ja ison osan ajasta saatoin vain matkustaa ohjat löysällä ja silmät märkinä. Pari kertaa Samelin Pertti oli tuppautumassa seurakseni, mutta silloin keksin tekosyitä ja viivytyksiä niin, että hän kyllästyi odottamaan. Missään nimessä en kaivannut seuraa ja onneksi muiden yksityisten omistajat eivät osuneetkaan kyselemään minulta moista. Äiti oli alkuun ilmeisen iloinen siitä, että minulla kului tallilla aikaa, mutta lopulta hän alkoi esittää epäileviä näkemyksiä.

- Onko susta nyt laitaa, että sä vaan maastoilet joka päivä? Etkö sä halua enää kilpailla? Tai käydä tunneilla ja edistyä?
- En just nyt, mutisin. – Sitä paitsi kilpaileminen on kallista ja kuljetuksien järjestäminen hankalaa, niinhän sä olet itse sanonu.
- Ei se sua tähän asti ole vaivannut, äiti huomautti. Hän oli ollut suunnattoman kiltti ja myötätuntoinen ensimmäisen päivän tai pari, mutta oli sitten kai alkanut kyllästyä. – Olisi kai kannattanut käydä jossain koulukisoissa sen kouluvalmennuksen jälkeen. Muistatko sä siitä enää mitään?

Mieleni teki sanoa, etten halunnut muistaa olleenikaan Mustaojalla, mutta se olisi paljastanut turhan paljon.
- Mä en todellakaan aio mennä koulukisoihin, kivahdin ja tajusin vasta sitten, että sekin antoi turhan selviä vinkkejä. – Mä olen kyllästynyt kouluratsastukseen, selitin saadakseni ahaa-ilmeen pois äidin naamalta. Onnistuinkin, vaikka senkin lauseen olisi voinut käsittää monella tavalla.
- Sun ei pitäisi olla noin häilyväinen. Hirvee järjesteleminen oli senkin kurssin kanssa, puhumattakaan siitä, mitä se sitten lopulta tuli maksamaan, ja vei vielä viikon mun lomasta.
- Joo joo. Sä olit ikionnellinen, kun pääsit näkemään Mustaojan hevoset ja tallit! Eikä se hukkaan menny. Kai me jotain siellä opittiin.
- Saaralaiset on menossa estekisoihin parin viikon päästä. Menetkö sä mukaan? äiti vaihtoi puheenaihetta. Hän oli kummallisesti paljon paremmin perillä tallin asioista kuin minä, vaikka minä kävin siellä useammin. Toisaalta kyllä hän ainakin pari-kolme kertaa viikossa kuskasi minut ja silloin hänellä ei ollut mitään muuta kuin aikaa juoruta paikallaolijoiden kanssa minun ratsastaessani.

En luvannut, en kieltäytynyt, sanoin vain, että siihen oli pitkä aika ja että harkitsisin asiaa seuraavalla viikolla. Minulla ei ollut mitään arvausta siitä, olisinko vielä silloinkaan yhtään halukkaampi tekemään muuta kuin yksinäisiä murehtimismatkoja sinne ja takaisin.

Mutta ei sydänsuru ole tappava tauti. Aloin väkisinkin tuntea oloni hiljalleen paremmaksi ja vaikka alkuun olin vältellyt Minttua, en voinut sitäkään jatkaa ikuisesti. Hän soitteli vähintään joka toinen päivä ja minä vastailin tai olin vastailematta, mutta lopulta hän kyllästyi, kun sanoin, etten tänäänkään jaksaisi tavata häntä.
- On se nyt hemmetti, että toiset ihmiset on kiittämättömiä!
- Hä? sanoin minä, sillä en keksinyt mitään, mistä minun olisi pitänyt olla Mintulle kiitollinen.
- Ensin ollaan niin kaveria, mutta heti, kun tulee joku jätkä kuvioihin niin vanhat ystävät unohdetaan!

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   21.4.11 22:48:26

Toi Minttu osu asian ytimeen :D
Des, totta tuokin, mutta sitten taas siellä viron laivalla Jerry se kiskoi Henun pois muiden seurasta ja alkoi ihmettelemään tytön käytöstä. Ja siis olishan se voinu jossain vaiheessa muina miehinä mainita että ei halua sitoutua, että kai Henu tietää missä mennään (tai ollaan menemättä)?!

Sennnu, totta kai analysoidaan :D sehän on koko jutun paras osuus :D

Juu hyvää Päästäistä kaikille :D

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   22.4.11 11:11:26

Jee hyvää pääsiäistä ja kiitos vaan kaikille jotka lähetteli paranemisi! :)

Henriikka suhtautu tohon ihanan aikuismaisesti vaikka ootin jotain raivokohtausta että kaikki-mulla-nyt-heti!!!

Minäki pääsin pääsiäiseksi kotiin ja pitäis saada jatkettua tota omaa tarinaa!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   22.4.11 14:03:36

mun mielestä outoa tossa Jerryn touhussa oli just se et miten se kehtaa ihan mustiksena mennä kyselemään Henriikalta et onkse ihastunu Liskoon jos ei kuitenkaan ite ole kiinnostunu mistään vakavammasta.. mut joo, jatkoa! =)

Päivämäärä:   22.4.11 15:33:10

No en mä ekoilla/tokilla treffeillä rupee sitoutumisesta mitään höpöttään, hyvä jos keskustellaankaan mistään tulevaisuudensuunnitelmia. (Olis myös hyvä jos olis jotain treffejä joskus...) Ollaan jos ollaan ja jos ei olla ni ei olla mut sitoutumisesta puhutaan vasta sit joskus PALJON myöhemmin, koska asiat ei o niin mustavalkosia. Ja sitäpaitsi olis ollu myös aika epäkorrektia sanoa pamauttaa et joo, mä haluun sit vaan nussia x) Ja ei o aikuismaista suhtautumista lähteen käveleen paikalta tukka tuubilla kiinnittämättä huomioo kaveriin, teinit tekee tolleen. Eikä vastaile puhelimeen. Yläastemeininkiä.

Mutta Muiston kanssa oon kyl samaa mieltä siitä et analysointi on kivaa .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.4.11 17:00:42

Minttu oli pari kertaa vihjaillut jotain Jerrystä, mutta olin nopeasti vaihtanut puheenaihetta ja vasta nyt tajusin, että hän saattoi luulla meidän viettävän jotain ihanaa kuherruskuukautta.
- Mulla ei ole mitään jätkää kuvioissa, sanoin.
- Ai taas sä alotat ton ”ei meillä oo mitään” –tarinan.
- No kun ei meillä ole. En mä ole nähnyt Jerryä enkä kuullut siitä mitään yli viikkoon, sen sunnuntai-aamun jälkeen.
- Ettekö te ruvennukkaan olemaan? Minttu huudahti.
- Mistä sä olet tommosta saanut päähäsi? Ei tosiaankaan. Meillä ei ollenkaan synkannu, selvitin ja siinä vaiheessa onnistuin jo puhumaan ihan tavallisella, välinpitämättömällä äänellä. Ikinä en kertoisi Mintulle tai kenellekään, miten lätkässä olin ollut ja miten pahasti olin saanut nenälleni.
- No hittoako sä sitten välttelet mua?
- Sori. Mä en vaan jotenkin ole jaksanu. Mulla on ollu morkkis ja mutsi on ollu niskassa ja kaikkee.
- Mutsit, Minttu puhahti ja sovimme, että minä lähtisin seuraavana päivänä hänen kanssaan tallille. Äiti oli alkanut vihjailla, että hänkin saattaisi haluta ratsastaa edes kerran elokuun aikana ja Mintun tallin hevoset olivat leirinsä juosseet ja hoitajat saivat palata kuvioihin.

- Meillä on hoitajakokous, mutta varmaan sä voit tulla kuuntelemaan, Minttu kertoi matkalla. Olin ensimmäistä kertaa hänen kyydissään autossa ja minun on pakko myöntää, että pitelin kiinni penkistä. Ihan varmuuden vuoksi vaan, ei hän ajanut mitenkään vaarallisesti ja sammutti auton vain kerran siinä kohden, kun piti kääntyä isolta tieltä tallille vievälle hiekkatielle. – Mä ehkä lakkaan hoitamasta Dudea.
- Miksi? tiedustelin.
- No musta mä alan olla vähän vanha roikkumaan kaikki illat tallilla yläasteikästen kanssa. Vai mitä? Mun pitäis kuitenkin lukea kirjotuksiinkin ja kaikkea. Ehkä. Riippuu ihan siitä, miltä tilanne näyttää ja keitä siellä on.

Minusta hoitajakokous oli lievästi mielenkiintoista seurattavaa ja palautti mieleeni, että olin sentään aika onnekas, kun minulla oli Tenttu. Muistin ajan, kun olin ollut tuossa suurisilmäisessä iässä kuin nuorimmat toiveikkaat hoitajaehdokkaat. Tosin minulla ei ollut ollut hoitohevosta. Sinä syksynä, kun Minttu oli päässyt hoitajaksi, minä en ollut sattunut pääsemään ja seuraavana syksynä olin ollut jo paljon viisaampi kuljettuani vuoden Mintun mukana tallilla. Siellä oli usein kylmä, syksyisin satoi ja oli rapaista, keväisin sai rämpiä sohjossa ja liukastella jäätiköillä ja kesällä ei tallille ollut asiaa häiritsemään kesäleiriläisiä. Hauskaa siellä usein oli, ja hyvää seuraa ja hevosia, mutta niistä saatoin tulla nauttimaan ihan vaan silloin kun huvitti sitoutumatta raahautumaan sinne joka säässä.

Sini oli paikalla myös ja hän vilkuili enemmän minua kuin ratsastuksenopettajaa ja tallinomistajaa, jotka vetivät kokousta. En yllättynyt, kun hän heti kättelyssä ilmoitti Mintun tapaan olevansa jo liian vanha ja luopuvansa hoitajanpaikastaan.
- Sääli, sanoi tallinomistaja. – Mutta kiitos näistä vuosista, Sini. On hienoa, että jotkut pysyy mukana aikuisiksi asti.
- Kyllä mä muuten pysyisinkin mukana, mutta mä en koululta enää ehdi, Sini tunnusti ja siirtyi istumaan minun viereeni kerhohuoneen takanurkkaan.
- Miten sun koulu nyt yhtäkkiä kävi niin raskaaksi? utelin, sillä epäilin Sinin vain matkivan Minttua.
- Meille tulee nyt kauheesti harjotteluja. En mä voi jättää joltain tädiltä toista puolta päätä leikkaamatta ja sanoa että sori vaan, mun pitää nyt mennä harjaamaan mun hoitohevonen. Vai mitä?
- Et voi, myönsin.
- Kerro nyt kaikki Jerrystä! Minttu ei oo suostunu kertomaan mitään!

Pyyntö ei tullut ihan yllätyksenä.
- Ei mulla ole siitä mitään kerrottavaa, sanoin, kuten olin harjoitellut.
- Mutta Minttu sanoo, että te seurustelette!
- Minttu ei tiedä mitään. Me ei tosiaankaan seurustella.
- Mutta sä lähdit sen kanssa sillon!
Kohautin olkapäitäni välinpitämättömästi.
- Ei se musta oo seurustelua, jos menee samalla taksilla.
- No riippuu minne ja mihin aikaan! Ravintolakeikan jälkeen antaa kyllä ymmärtää kaikenlaista – ja tehän lääpitte toisianne!
- Se nyt oli vaan semmosta… yhden yön erehdys.
- Erehdys! Sini huudahti ääneen niin, että hevosia ja poneja jakavat ihmiset katsahtivat meitä ja minä hyssyttelin Sinin taas kuiskausmoodiin. – Oliko sulla yhden yön juttu Jerry Kamken kanssa? hän kuiskasi niin kovaa, että pelkäsin sen kuuluvan huoneen toiselle puolelle asti.
- Ole nyt taivaan tähden hiljaa, sanoin tuskastuneena, sillä en tiennyt yhtään, mitä vastata tuohon. Jospa olisinkin ollut vain Sinin kaltainen sieluton bändäri, niin olisin voinut kehuskella asialla. Nyt se tuntui kuitenkin mahdottomalta ajatukselta. Olin ollut Jerrylle määrättömän kiukkuinen ja itkuun asti loukkaantunut, mutta en sentään kostonhimoinen. Hänen sänkyhommiensa retosteleminen olisi kyllä ollut suloinen kosto, mutta en minä hänelle pahaa halunnut, minähän rakastin häntä edelleen.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   23.4.11 14:42:57

voi Henriikkaa :< nyt uutta miestä kehiin, vaikka se Leksa? ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.4.11 16:05:31

Kokouksen jälkeen Minttu halusi talliin hoitamaan Duden vielä viimeisen kerran ja keräämään omaisuutensa. Hevosen oli nyt saanut vastuulleen Auli-niminen tyttö, joka oli ehkä viidentoista vanha ja oli itse joutunut luovuttamaan hoitoponinsa yhdelle niistä suurisilmäisistä lapsista. Hän näytti samalla kertaa sekä ihastuneelta, hermostuneelta että surulliselta, kun Minttu näytti, miten Dude nautti korvien rapsutuksesta ja paljasti muutamia muita sisäpiirin tietoja hevosesta. Hän kävi läpi Dudelle ostamansa harjat ja totesi inhoten, ettei niitä ollut putsattu varmaan sen jälkeen, kun hän oli itse tehnyt sen toukokuussa.
- Mä otan vaan nää pari uutta ja kallista. Sä voit pitää loput tai heittää pois tai ihan mitä vaan, hän sanoi Aulille. – Mä ostan uudet sitten, kun mä joskus hommaan hevosen.
- Meinaatko sä hommata hevosen? kysyin yllättyneenä.
- Todennäkösesti. Kunhan mä pääsen koulusta eroon. Mä olen jo vähän jutellut Saaran kanssa siitä, että paljonko tallivuokra olisi, jos mä tekisin tallityöt.

Olin yllättynyt, myönnän sen. En jotenkin ollut ajatellut Mintun hevosharrastusta niin vakavaksi. Hänen vanhempansa olivat jo kuulemma ruvenneet vihjailemaan, että heidän ei kuulunut maksaa aikuisten lastensa kalliita harrastuksia, joten sieltä hän tuskin saisi apuja. Hyvä jos saisi pitää katon päänsä päällä, sillä lailla kun he ottivat yhteen. Mutta mitäpä se minulle kuului.
- Sä saat siihen asti harjailla Tenttua ihan niin paljon kun haluat, lupasin.

Viimeiset päivät ennen koulun alkua Minttu kulki minun kanssani meidän tallilla. Olin päässyt eroon yksinäisyyden kaipuustani, mutta edelleenkin olin yleisesti ottaen surumielinen ja minua vaivasi kesäloman loppuminenkin. Mitä minulle oli jäänyt käteen koko kesästä?
- Tän piti olla mun viimenen kunnon kesäloma, valitin Mintulle. Istuimme laitumella katsomassa, miten Tenttu söi. Alue oli jo melkein puhtaaksi kaluttu ja kaikki hevoset ulkoilivat tarhoissaan, mutta me olimme päättäneet päästää Tentun sinne vähäksi aikaa, kun Minttu oli vaihteeksi ratsastanut sillä. Ruuna tuntui arvostavan vähiä korsia ja kulki mättäältä mättäälle.
- No eikö se sitten ollu? Minttu kysyi.
- No mutta nyt se on ohitse ja onko mulla mitään sen enempää kuin kesäkuun alussakaan? Vähän rusketusta. Siinä kaikki.
- Mulla on pari tonnia rahaa ja mitäs sulla pitäis olla, kun et ollu ees töissä?
- Jotakin, mutisin. Kuten poikaystävä.
- Teidän mutsi tulee, Minttu huomautti katsellen tielle.
- Joo, se ei tiedä, että mä olen sun kyydillä, arvelin. Oli kyllä aikaista äidin ehtiä hakemaan minua, hän oli varmaan tullut suoraan töistä ja ihmettelin miksi, kun ei asiasta ollut ollut mitään puhetta.

Asia selvisi, kun kyllästyimme istumaan ja palautimme Tentun tarhaansa. Tallin oven vieressä oli outo auto ja sisältä kuului puhetta.
- Mitä siellä tapahtuu? Minttu kysyi.
- Ei aavistustakaan. Ehkä eläinlääkäri tai jotain?
- Mennään katsomaan, Minttu sanoi ja käveli talliin. Minä en ollut yhtä kiinnostunut kaikesta hevosiin liittyvästä kuin hän, mutta lievästi utelias olin kyllä.

Sameli seisoi käytävällä kahdelta puolen kiinni ja sen selkää hiplasi mieshenkilö. Pertti Perusjätkä oli siinä hevosen pääpuolessa ja äiti ja Saara seisoivat yleisönä vähän sivummalla.
- Mitä täällä tapahtuu? Minttu kysyi asettuen hyvään paikkaan katsomaan.
- Se saa hierontaa, äiti vastasi, mutta ei mies minun mielestäni hieronut ollenkaan. Olin nähnyt hevoshierojan ja tämä oli runnonut hierottavansa kylkiä niin, että hiki oli valunut nenää pitkin. Tämä tyyppi näytti vain hivelevän, tuskin koskettikaan hevoseen. Äiti ja Minttu tuijottivat kuitenkin kunnioittavasti ammattilaista työssään, kunnes tämä taputti Samelia lautaselle ja kääntyi Pertin puoleen.
- Sillä oli selkä aika pahasti jumissa ja onkohan se saanut jonkun vamman oikeeseen takaseen tässä hiljattain? Potkun tai muuta?
Pertti näytti miettiväiseltä, mutta pudisti sitten päätään.
- Ei, mutta vasempaan kyllä.
- No sieltä se sitten tuli, se on säästäny vasenta ja rasittanu oikeeta, mies päätti. – Mä annan sulle vähän yrttejä, jotka edistää aineenvaihduntaa ja paranemista ja mä luulen, että mun kannattais tulla katsomaan tota selkää uudemman kerran vaikka viikon kuluttua.
- Mikähän senkin on jumittanut, en mä vaan ole mitään huomannut, Pertti ihmetteli.
- Se on niin pitkäselkänen, että meneehän se ilman, että mitään kummempaa tapahtuu. Mutta ei hätää, kyllä mä saan sen pysymään auki, mies sanoi rohkaisevasti ja alkoi räplätä ilmeisesti kalenteria esiin kännykästään, sillä seuraavaksi hän alkoi ehdotella päivämääriä.

- Otatko sä uusia asiakkaita, kuulin äidin kysyvän hämmästyksekseni.
- Ei Tentussa oo mitään vikaa, huomautin.
- Voi, on siinä varmasti. Eihän sitä ole hierottu ikinä, äiti huudahti ja oli seuraavassa hetkessä sopinut, että seuraavalla kerralla hoidettaisiin Samelin lisäksi myös Tenar.
- Ei täysin tervettä hevosta olekaan, sanoi mies minulle opettavaisesti ja aloin saman tien hiukkasen inhota häntä hänen alentuvaisuutensa takia.
- Kai mä olisin huomannut, mähän ratsastan sillä joka päivä, intin.
- Ne on niin nöyriä eläimiä. Jaloja mutta nöyriä. Ne tekee aina parhaansa niin kauan, kun vaan pystyvät. Tietäisitpä vaan, mitä kaikkea on löytyny ratsuilta, jotka on omistajiensa mukaan olleet korkeintaan vähän jäykkiä.

Siinä vaiheessa Saara tuhahti kuuluvasti ja lähti tallista. Minun teki mieli mennä perässä, sillä äidin ilme ällötti minua. Hän näytti siltä kuin olisi ollut herätyskokouksessa. En minä voinut väittää, että ukkeli huijasi, enhän minä ollut mikään asiantuntija, mutta minusta oli ihan turhaa hoitaa Tenttua, joka ei edes ontunut tai mitään. Ajattelin loistaa poissaolollani seuraavana torstaina, kun mies tulisi uudelleen.

- Mennäänkö pois? kysyin äidiltä, kun gurukin oli mennyt, mutta tämä pudisti hajamielisesti päätään.
- En mä ajatellu lähteä ihan vielä.
- Mutta Tenttu on hoidettu, ratsastettu ja ruokittu, mitä sä vielä täällä roikut?
- Mä ajattelin pestä sen harjat ja varusteet, äiti sanoi ja siihen minulla ei ollut sanomista, sillä minua hyvin harvoin huvitti moinen homma. En nähnyt mitään järkeä satulan ja suitsien pesemisessä, jos ne eivät olleet silminnähden rapaiset tai muuta.
- Mä menen sitten Mintun kyydissä.
- Mihin aikaan sä tulet huomenna? Pertti kysyi minulta. Arvasin, että hänellä oli taka-ajatuksia, todennäköisesti hän lähettäisi Iiran tallille samaan aikaan.
- Heti aamusta, mä menen kahdeltatoista harjoituskappaleeksi meidän kaverille, josta tulee kampaaja, valehtelin silmät kirkkaina, vaikka en ollut ihan varma, oliko Sininkään koulu vielä alkanut ja tarvitsiko hän harjoitusasiakkaita.
- Ai menet? Minttu kysyi.
- Menen, vakuutin ja kiskoin hänet ulos tallista. – En tietenkään mene. Mä tulen kahdeksitoista tallille. Mä en vaan halua, että toi tunkee tyttärensä mun vaivoiksi.

Päivämäärä:   24.4.11 13:25:00

Mun täytyy kyllä sanoa, että mä olen oikeastaan tosi tyytyväinen siihen, miten tässä kävi. Mä en ole mikään hurja Henriikka-fani - se on musta ihan ok, tyyppinä ärsyttävä mutta hahmona kaikessa heitteleväisyydessään hyvä. Jos Henriikka olisi todellinen ihminen ja liikkuisi mun kanssa samoissa piireissä, me tultaisiin ehkä toimeen, mutta se kävisi mun hermoille ja ottaisi päähän niin maan perhanasti. Musta se oikein kaivamalla kaivoi verta nenästään jahtaamalla Jerryä niin ahkerasti. :D

Jerry sitten teki niin kuin moni muukin olisi voinut tehdä. Eihän se missään vaiheessa lupaillut mitään yhteistä tulevaisuutta, ellei kukaan nyt ihan tosissaan halua lähteä tulkitsemaan noita laivan tapahtumia sillä tavalla (kaikesta kun voi saada kaiveltua kaikenlaisia kätkettyjä lupauksia, kun vaan oikein jaksaa yrittää). Henun on mun mielestäni turha lähteä syyttelemään Jerppanaa mistään turhista, petetyistä lupauksista.

Hensu pääsee kyllä vielä yli "suuresta rakkaudestaan" ja keksii jonkun muun vaanittavan.

Mä en pääse yli enkä ympäri siitä, että odotan sitä päivää saapuvaksi, kun ilmenee, että Henriikan äippä on hankkinut Henulle isäpuolen tosta Pertti Perusjätkästä. Siinähän se Henriikka saisi sitten siskopuolenkin... :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.4.11 13:53:30

Ihana pitkä kommentti, Toi, kiitos! :) Mä en viitsi vastakommentoida, etten paljasta tulevia tapahtumia...
-------------------------
29. Sävyttömiä sanoja
Sinä iltana kirjoitin pitkästä aikaa muistitikkupäiväkirjaani. Asiat olivat vähentyneet päivä päivältä ja niiden toistaminen oli tehnyt niistä tutumpia niin, etten enää automaattisesti alkanut itkeä kirjoittaessani Jerrystä. Lopulta hänestä ei ollut ollut enää mitään kirjoittamistakaan, kaikki oli vesitetty. Mutta minä kirjoitin silti lievästi helpottuneena siitä, ettei se enää koskenut niin kauheasti. Mietin, mitä Jerry mahtoi tehdä parhaillaan. Oletin hänen olevan edelleen Tanskassa, mutta en ruvennut surffaamaan sen paremmin nettikeskusteluja kuin Mustaojan tai Hanna Lundinkaan sivuja selvittääkseni asiaa. En halunnut lukea mistään, että he olivat jo palanneet, sillä minä elättelin vielä yhtä pienenpientä toivetta: että Jerry soittaisi minulle sittenkin palattuaan Suomeen. Yritin olla ajattelematta sellaista, sillä en uskonut voivani kestää pettymystä siinäkin asiassa, mutta en voinut olla sitä välillä miettimättä. Viimeinen toivo, viimeinen oljenkorsi. Kunhan se unohtuisi, voisin yrittää keskittyä abivuoteen. Jospa meidän kouluun tulisi joku uusi jätkä, joka saisi minut unohtamaan Jerryn. Sen kyllä pitäisi olla aikamoinen tyyppi.

Yritin naputella jotain kuvausta mielikuvitusuroksesta, joka veisi jalat altani, mutta ei siitä tullut mitään. Jerryn jälkeen ei voisi tulla ketään muuta. Niinpä nappasin muistitikun pois ja piilotin sen kasvopaperilaatikkoni pohjalle. Voisin kai tarkistaa sähköpostit. Edelliskesänä luokanvalvoja oli lähettänyt meille vähän ennen koulun alkamista tervetuloa ja tsemppiä –viestin, joka oli ollut niin tekopirteä ja naurettava, että sitä oli siteerattu vielä joulunakin. Nyt siellä ei ollut moista piristettä, ainoastaan pari mainosta ja viestejä facebookista. Minulla oli siellä profiili, mutta en oikein ollut saanut koko homman jujusta kiinni, joten en ollut käynyt siellä sen jälkeen, kun alkukesällä olin tarkistanut, löytyisikö Jerryä. Ei ollut löytynyt, mutta nyt hänen nimensä oli toisen viestin otsikossa. Jerry Kamke wants to be friends. Katsoin sitä, tuijotin sitä, lopulta otin kännykkäni esiin ja otin siitä kuvan. Jerry halusi olla ystäväni. Hän ei ollut suuttunut kaikesta, mitä olin hänelle erotessamme huutanut tai siitä, että olin paiskannut oven kiinni käytännöllisesti katsoen hänen kasvoilleen. Unohdin sekunnissa, että olin jo melkein koteloinut hänet ja alkanut ajatella muitakin asioita ja klikkasin myöntävän vastauksen.

Pim, mitään ei tapahtunut, paitsi että profiilini julisti nyt meidän olevan kavereita. Mietin, miksi olin pettynyt. Sähköposti näkyi tulleen jo eilen ja oli kai vähän liikaa olettaa Jerryn istuvan edelleen koneen ääressä odottamassa vastaustani. Mutta saatoin ainakin tutkia hänen profiilinsa nyt. Tajusin hyvin pian, että Jerry ei ollut kirjautunut sinne vain tappaakseen aikaa Tanskassa ja katsoakseen, mahdoinko minä olla siellä – hän oli ollut siellä jo vaikka kuinka kauan ja saatoin lukea monta sivua yhteydenpitoa hänen ja kavereidensa välillä. Viimeisimmät päivitykset hän oli kirjoittanut eilen ja aiemmin tällä viikolla, vähän vanhemmat käsittelivät muun muassa hänen syntymäpäiväristeilynsä suunnittelua Esko Lisko Lindforsin ja Niko Nevalan kanssa. Hän oli selvästikin vain piilottanut itsensä niin hyvin, etteivät satunnaiset stalkkaajat, kuten minä, löytäneet häntä.

Minulta meni ainakin tunti, kun luin kaiken, mitä Jerry oli ikinä ystäviensä tiedoksi kirjoittanut, tutkin, minkälaisia kuvia hänestä siellä oli ja ketkä olivat hänen kavereitaan. Niitä ei ollut paljon, vain viitisenkymmentä, joten hän taisi tosiaankin tarkkaan valita siihen luetteloon pääsevät. Huh heijaa, Henriikka oli täydessä vauhdissa taas. Kävin ystävälistan läpi ja totesin, että suurin osa oli varmaan Jerryn koulukavereita. Sisaretkin olivat siellä, samoin vanhemmat, ja se viheliäinen kummitäti, joskaan hänestä ei löytynyt juuri muuta kuin hänen yrityksensä nettisivut ja joitakin valmennukseen liittyviä tiedotteita. Ja onnitteluja kisamenestyksestä, niitä oli ryöpsähdys joka viikonloppuna ja kyllästyin selaamaan niitä pian.

Minusta tuli fb-friikki. Pari päivää ensimmäinen aamutoimeni oli mennä koneelle ja katsoa, oliko Jerry jättänyt mitään elonmerkkiä itsestään. Seuraavaksi kävin siellä syötyäni aamiaisen ja viimeiseksi illalla päivittelin ruutua kymmenen tai viisitoista minuuttia, vaikkei siellä tapahtunutkaan mitään. Päivällä tallilla tarkistin tilanteen pari kertaa puhelimellani, mutta sitten aloin taas turtua. Jerry ei varmaankaan ollut tarkoittanut ystäväpyynnöllään mitään sen kummempaa. Ehkä hänellä oli ollut vähän omantunnontuskia ja hän oli vain halunnut kokeilla kepillä jäätä, tarkistaa, miten vihainen minä olin. Se oli lievää liennytystä, mutta olin ollut hölmö kuvitellessani sen johtavan mihinkään.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   24.4.11 18:29:35

Ei mitään hajua, kuin tänne laitetaan linkkejä, mutta tää ois Henriikan tilanteeseen passeli http://www.youtube.com/watch?v=tkxToOpZ3nY

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.4.11 18:34:25

Väkäsiin, tölkki, väkäsiin: < >
http://www.youtube.com/watch?v=tkxToOpZ3nY

Päivämäärä:   24.4.11 18:42:01

Tuskin muistan seuraavallakaan kerralla =D

Päivämäärä:   24.4.11 21:00:43

kai jatkoo tulee äkkii?! mä oon tarina-addikti, ja tää on yks parhaista

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.4.11 21:54:46

Pääsiäisen kunniaksi, ja sen, että mä oon niin hyvässä vauhdissa ja saanut hyviä uusia ideoita. :)
Ja olihan toi vähän lyhyt.
--------------

Viimeinen kesälomapäivä oli tiistai ja aioin viettää sen tallilla. Minttu oli vaihteeksi väleissä äitinsä kanssa ja he olivat menossa ostamaan Mintulle vähän uusia rytkyjä, äidin piikkiin siis, joten ymmärsin hyvin, että hän priorisoi sen reissun. Minua ei huvittanut liittyä seuraan, sillä en tuntenut kaipaavani mitään. Minulla oli rättejä niin, ettei kaappeihin sopinut ja ketä varten minä muka pukeutuisin? Tenaria ei kiinnostanut pätkääkään. Tosin sitä nyt ei kiinnostanut oikein mikään muukaan, siltä se ainakin aina näytti. Se teki mitä pyysin, kun olin selässä, mutta muuten se osoitti selkeästi olevansa onnellisempi omassa seurassaan, ellei minulla sattunut olemaan jotain namupaloja tai kumisukaa, jolla hangata sen kutiavia itikanpuremia. Se ei ollut pätkääkään sellainen kuin hevoset hevoskirjoissa. Se ei hirnunut minulle, kun hain sen tarhasta, ei tunkenut luista päätään kainalooni rapsutettavaksi eikä edes kerjännyt vaikka söikin, jos tarjosin sille porkkanaa. Olin viimeisen vuoden aikana alkanut uskoa, että hevoskirjat olivat puppua.

Niin tai näin, ei minulla ollut oikein muutakaan tekemistä kuin mennä tallille. Siellä oli rauhoittavia rutiineja, joka kiinnittivät ajatukseni harhailemasta muualle, enkä uskonut, että siellä heti aamusta olisi ketään häiritsemässä. Paitsi tietenkin Saara, joka vielä puhdisti bokseja, kun vein Tentun takaisin sisään harjatakseni sen.
- Me tullaan nyt heti sotkemaan, sanoin.
- En mä ole ottanut sen boksia vielä. Miten sä oletkin täällä näin aikasin?
- Viimeinen lomapäivä, ei huvita nukkua sitä pois, irvistin.

Saara oli kuitenkin lähestymässä Tenarin boksia, joten pistin hevosen käytävälle kiinni ja aloin harjata sitä siinä. Sitä paitsi minua ei huvittanut pyöriä likaisessa karsinassa, oli inhottavaa, kun jalka osui turpeenalaiseen kusilätäkköön ja luiskahti alta.
- Meinaatteko te antaa sen hierojaukon hoitaa Tentunkin? Saara kysyi.
- Mutsi näköjään aikoo, sanoin ja uteliaisuuteni heräsi. – Mitä mieltä sä oot siitä?
- Mitäs minä, ei oo mun hevoseni.
- Ei kun oikeesti. Musta tuntuu, että se on joku ihan huuhaaheppu.
- No en mä sano, että se välttämättä vahinkoa saa aikaan.
- Muttei mitään hyvääkään? tenttasin. Toivoin, että Saara sanoisi jotain konkreettista, jotain, jonka voisin kertoa eteenpäin äidille ja nolata hänet, mutta ei hän sanonut muuta kuin että jokainen kai sai pistää ylimääräiset rahansa ihan mihin haluaa.
- Jospa mä rupeaisinkin sellaseksi ihmehierojaksi, tuumailin ja ojensin molemmat käteni Tentun selän päälle tärisyttäen niitä. Saara alkoi nauraa, mutta Tenttu käänsi korvansa taaksepäin ja värisytti selkänahkaansa, vaikka en edes koskenut siihen. – Hei, se toimii, huudahdin.
- Hei, onhan sillä silmät päässä, Saara huomautti ja jatkoi nauramistaan, kunnes minuakin alkoi naurattaa, ja sopivasti siihen saumaan lampsi Iira sisään talliin. Kiskaisin käteni äkkiä pois, ennen kuin tulin ajatelleeksi, ettei hän varmaan mitenkään voisi tietää, ketä matkin ja miksi.
- Toinen aamuvirkku, Saara totesi ja roteva tyttö nyökkäsi sanomatta mitään. Minäkin lakkasin puhumasta. Halusin Tentun selkään ja hemmettiin täältä, ennen kuin Iira toisi Samelin sisään, sillä kai hän sitä varten oli tullut.

En ihan ehtinyt. Saara häipyi kottareineen ja sanoi hoitavansa loput hommista myöhemmin, sillä hänellä oli hammaslääkäri. Minä olin ehtinyt saada Tentulle satulan, mutten suitsia, kun Iira tuli sisään.
- Mitä sä aiot tehdä? hän kysyi.
- Mä meen maastoon, sanoin varmasti. Jos sanoisin meneväni kentälle, tuo tyyppi olisi siellä viimeistään puolen tunnin kuluttua häiritsemässä minua.
- Odota mua, mä tuun mukaan.
Se oli ennemminkin käsky kuin ehdotus tai kysymys ja hetkeksi jäin sanattomaksi.
- En mä kaipaa seuraa, sain sitten sanotuksi.
- Ai? No ei sitten, Iira tiuskaisi. – Mä en tosiaankaan tuppaa, ellei seura kelpaa.
- Miksi sä edes kysyit? hellyin utelemaan, kun olimme vähän aikaa tuijottaneet toisiamme molemminpuolisen vastenmielisyyden vallassa.
- Koska sä olet kuulemma piristyksen tarpeessa ja mä lupasin.
- Mitä? kivahdin. – Mitä sä tiedät mun pirteydestä ja miksi sä luulet, että susta ois jotain iloa mulle?
Iira kohautti okapäitään tympääntyneen näköisenä.
- Ei se mun idea ollu, älä luulekaan. Faija luulee, että sä olet onneton ja surullinen pikku posliininukke.

Fyi fan, ajatuskin Pertti Perusinsinööristä pohtimassa minua oli sylettävä. Ja miksi? En voinut käsittää, miksi hän kiinnitti minuun mitään huomiota, saati sitten niin paljon, että käski tyttärensä… äh.
- Mä olen ihan tarpeeksi pirteä, sanoin ja lähdin viemään Tenttua ulos. Minua olisi pikkuisen kiinnostanut tentata vastauksia päässäni pyöriviin miksi-kysymyksiin, mutta en halunnut Iiran kuvittelevan, että juttelin hänen kanssaan mielelläni tai muuta sellaista.

Otin kaiken irti viimeisestä kesälomaratsastuksesta silläkin uhalla, että saisin pestä koko kaakin sen jälkeen. Hiittirata oli tyhjä ja laukkasimme sitä ympäri niin kauan kuin Tenttua huvitti. Sitä huvitti aika pitkään ja minun reiteni olivat tulessa jo ennen kuin ensimmäinen kierros oli ohi niin, että minun piti luopua kevyestä istunnasta. Lähes yhtä kovasti puuskuttaen lähdimme siitä kävelemään kotiin päin ja ajattelin pahanilkisesti, että kun se hivenhyyppä ei tämän kurmuutuksen jälkeen löytäisi Tentusta mitään vikaa, nauraisin äidille räkäisesti.

Päivämäärä:   24.4.11 22:23:32

Hoho, Tenttuhan on sit ihan hapoilla .D

Pikasniikkaus taas ennen parin päivän paastoa, huomenna Tukholmaan-maan .)

(ja koska Sennnu on Sennnu eikä osaa päästä mustaojasta eroon ni oon ihan satavarma sitäpaitsi että ei me kauaa ni J vakuuttaa Ikuista Rakkautta ,)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.4.11 22:28:25

Muikenen kuin vaari x)

Päivämäärä:   24.4.11 22:56:05

Mitä luulet, arvostaakohan Vaari kyseistä sanontaa? .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.4.11 22:56:48

Lienee tottunut siihen :D

Päivämäärä:   25.4.11 11:42:38

Hui kamala kun mulla oli paljon luettavaa! Hirmusen kivat pätkät, aivan huiput. Ja ulkona on ihana ilmakin ja ... mä en osaa kommentoida, oon liian sekasin näistä pätkistä ja kaikesta mitä tässä nyt on tapahtunut.

Mutta mun on pakko hehkuttaa; oon ylpee poninomistaja, ponini meni suoriltaan traikkuun, vaikkei oo IKINÄ, siis IKINÄ ollut kopissa. Mamman muffukka homoponi<3

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   25.4.11 14:02:23

täälä ei paista aurinko tai oo mitenkään ihmeellisen hyvä ilma et lohdutusjatkoo jooko? :<

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.4.11 14:35:07

Woot, ei aurinkoa? Eihän sellanen sovi!
------------------
Koulu alkoi tapauksettomasti ilman, että ainakaan ensimmäisenä päivänä olisin huomannut ketään uutta mielenkiintoista tyyppiä. Vanhatkin tuntuivat niin tympeiltä, että teki mieli vaikertaa ja oksentaa ja mietin muutaman tunnin tosissani, että keksisinkö mitenkään mitään korvaavaa toimintaa itselleni. Äiti ei antaisi minun lopettaa koulua vain, koska minua ei huvittanut, minulla pitäisi olla jotain ehdottaa hänelle sen sijaan. Toisena päivänä osuin Iitun kanssa samalle ruotsin tunnille ja hän tuli viereeni istumaan.
- Mitä sä oot puuhannu koko kesän? hän kysyi.
- En paljo mitään, sanoin väsyneesti. Olin vastannut samaan kysymykseen jo noin kaksikymmentä kertaa. – Hevoshommia vaan.
- Ai. Mä oon kuule bilettäny koko kesän!
- Joo, en mä epäile yhtään, sanoin ja Iitu alkoi puoliääneen vuodattaa kokemuksiaan. Niiden rinnalla yksi parin kuukauden projektin vaatinut yö jonkun ratsastajahemmon kanssa ei ollut mainitsemisen arvoinen, enkä olisi saanut suunvuoroakaan. Yritin jakaa korvani suunnilleen puoliksi Iitun ja kurssin ja kirjoitusten tavoitteita esittelevän opettajan kesken, mutta en sitten kuullut kunnolla kumpaakaan.
- Niin että sä voisit tulla meidän kanssa perjantaina ulos, Iitu sanoi, siitä sain kiinni, kun hän jäi katsomaan minua ja oikein kovasti yritin muistella, mitä hän olikaan mahtanut sanoa.
- Miksi? minulta oli pääsemäisillään, mutta sain sen nielaistua. Ei kai Iitusta nyt mikään parittaja ollut tullut, ja mitä olin kuunnellut hänen ”jengistään”, hänellä oli siellä vakaa paikka eikä mitään tarvetta raivata tietä mihinkään sievemmän kaverin avulla. – Mä en oo vielä miettinyt perjantaita, sanoin epähienon kysymyksen sijaan.
- No ala nyt miettiä. Soittele mulle, Iitu sanoi ja kello soi. Hän lähti kiireimmän kaupalla mutisten jotain loppuneista tupakoista ja kioskista ja minä huomasin, että ajatus rymyperjantai-illasta oli melkeinpä houkutteleva.

Sinä iltana oli Tentun hoito ja pysyin päätöksessäni olla menemättä tallille todistamaan sitä. Äiti sen sijaan lähti töistä tultuaan niin vikkelästi, että tuskin ehti vaatteensa vaihtaa. Tai niin ainakin kuvittelin, kun hän tuli hoputtamaan minua röyhelökaulaisessa t-paidassa, joka riiteli hänen farkkujensa kanssa niin, että silmiin koski.
- En mä ole tulossa, sanoin ja muistin, että hänellä oli aamulla ollut leninki. – Miksi sä tarvitset pitsivolankeja tallille?
- Äh, tää nyt vaan sattu ensimmäisenä käteen, hän tuhahti. – Mikset tule?
- Koska mä en usko, että sillä ukolla on mitään fiksua sanottavaa.
- Ja mitä säkin mistään tiedät?
- Ainakin mulla näkyy olevan tervettä järkeä enemmän kuin eräillä. Saarakin sanoo niin, heitin ja äiti meni hetkeksi epävarman näköiseksi.
- Pera sanoo, että Samelille on ollu apua.
- Tentulla ei oo mitään, mihin se tarttis apua, sanoin leppymättömästi ja avasin läppärini sen näköisenä, että minulla oli tähdellistä tekemistä. Äiti meni.

Minulla ei ollut mitään tähdellistä tekemistä, joten etsin vähän taustamusiikkia nettiradiosta ja menin facebookiin, kun en muutakaan keksinyt. Olin ruvennut katselemaan omaa sivuani sillä silmällä sen jälkeen, kun olin luvannut Jerrylle pääsyn sinne, ja yrittänyt latailla sinne mahdollisimman edustavia kuvia itsestäni. Mikähän järki siinäkin oli, siitä minulla ei ollut aavistustakaan, mutta se nyt kuitenkin oli ainoa yhteyteni häneen tällä hetkellä. Oli joka tapauksessa turhauttavaa roikkua siellä, kun ei hän ollut viitsinyt ilmeisesti käydäkään siellä lähetettyään minulle kaveripyynnön.

Mutta tämä ilta oli toisenlainen. Tein Mintun minulle linkkaamaa testiä aiheesta kuinka hyvin me tunsimme toisemme, kun kuulin vaimean pimahduksen ja näytön alareunassa alkoi vilkkua sinistä ja punaista. Jerry Kamke. Jerry tahtoi jutella kanssani.

Ensin ajattelin viivytellä ja leikkiä vaikeasti tavoiteltavaa, mutta paitsi etten halunnut, siinä ei olisi ollut mitään järkeä.
- Moi, oli Jerryn viesti.
- Moi, vastasin minä, ja voin myöntää, että sormeni tärisivät.
- Mä olen miettinyt sua kamalan paljon.

Tu-tum, siinä ei soiteltu alkusoittoja vaan täräytettiin suoraan rumpusooloon. Luin sanat uudelleen ja uudelleen sydämeni hakatessa niin, että korvissa jytisi. Oliko kaikki sittenkin erehdystä? Oliko Jerry nyt ymmärtänyt rakastuneensa minuun?
- Niin, mä arvelinkin jotain tollasta päätellen siitä, miten kauheesti sä oot yrittäny tavotella mua, kirjoitin sormet tanssien. Mistähän sekin putkahti päähäni. Minulla ei ollut aavistustakaan, mutta minusta se oli aika hyvin sanottu.
- Sä taidat edelleen olla mulle aika vihanen? Jerry kysyi.

Olinko? En tiennyt ihan varmasti enää nyt, kun hän oli sanonut miettineensä minua. Kamalasti jopa. En keksinyt vastausta ja Jerry taisi tulkita sen niin, että olin, sillä hän jatkoi kirjoittamista. Hän ei ollut aikonut pahoittaa minun mieltäni, mutta hän ei ollut kuvitellut minun olevan niin tosissani, ja hänellä oli huono omatunto, kun olin lähtenyt niin yhtäkkiä ja raivoissani. Minä aloin tuntea itseni typeräksi.
- Kai mä olin idiootti, kun kuvittelin mitään, kirjoitin surullisena, sillä ei tämä lupaavasta alusta huolimatta näyttänytkään menevän niin kuin olisi voinut mennä.
- Anteeksi, Jerry kirjoitti ja sitten kumpikaan ei kirjoittanut mitään. Tuijotin tyhjää ruutua odottaen ja pieni paniikki alkoi kasvaa isommaksi. Ellen keksisi mitään pian, Jerry ehkä menisi pois, katsoisi minun olevan leppymätön ja… onneksi minulla välähti.
- Tietysti saat, kirjoitin. – Mä olin hölmö. Unohda koko juttu. Millasta oli Tanskassa? Ootko sä jo kotona?

Hän oli ja mitä matkaan tuli, hän sanoi nähneensä satoja niin hienoja hevosia, ettei enää edes muistanut kaikkia ja saanut elämänsä parasta valmennusta, mutta että hän ei ehtisi niistä nyt naputella enempää. En minä niistä välittänyt kuullakaan, mutta halusin jatkaa juttelemista Jerryn kanssa, edes näin tietokoneen välityksellä.
- Dämn, mä olisin niin halunnu kuulla kaiken, ilmoitin. – Joskus toiste? Ellen mä nyt ole liian tyrkky, kun tämmöstä kyselen. Tää ei ollu kosinta tai muuta sellasta.
- Sä olet hauska, Jerry ilmoitti. – Tai sitten sä olet tosi vihanen. Vaikea sanoa, kun ei kuule ääntä.
- En mä ole sulle vihanen ja ennemmin mäkin juttelisin kuin kirjottaisin, uskalsin sanoa ja hiljensin Jerryn. Hitto, että tämä olikin hankalaa, kun ei voinut tulkita äänensävyä, ilmeitä ja eleitä. Olin tainnut olla liian innokas, arvelin, kun ei Jerry kirjoittanut mitään ainakaan minuuttiin. Hiton pitkä minuutti. – Mutta ehkä me törmätään vielä joskus, jatkoin uhkarohkeasti samaan konkurssiin. – Missä sä kisaat seuraavaksi?
- Ens viikon viikonloppuna Tuomarinkylässä. Pikku seurakisat vaan. Mä lähden Alissan seuraksi, se menee lämppärillään. Entäs sinä?
- Mä en tiedä vielä. Mä saatan tulla katsomaan sua, ellei mulla oo muuta ohjelmaa, ehdotin.
- Siitä vaan, kyllähän sinne mahtuu. Mutta nyt mun pitää mennä. Meidän pitää hakea yks varsa klinikalta, tai tamma ja varsa.
- Mikä niillä? kysyin nopeasti.
- Joku tulehdus varsalla, sen pitäisi olla ok nyt. Palataan myöhemmin.

Ja sitten hän katosi ja hänen nimensä muuttui harmaaksi. Minä kelasin keskustelun alkuun ja kopioin sen kokonaan muistitikulleni. Luin sen pariin kertaan ja totesin, että vaikutin hölmöltä ja ettei Jerry vaikuttanut ollenkaan innostuneelta tapaamaan minua. Se oli masentavaa, mutta ainakin saatoin lohduttautua sillä, että sanat olivat vain sanoja ilman sävyjä näinkin päin.

Päivämäärä:   25.4.11 19:49:37

Vai että Pera.

Hehah, kun tekisi mieli etsiä Henut ja Jerryt ja muut fb:stä! :D

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.4.11 20:39:28

huvikseni googlasin "Jerry Kamke" ja sen niminen ihminen on oikeestikin olemassa :D

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.4.11 22:06:22

Ettei olis vaan tullu kirjotusvirhettä tarinaan? Jerry Kumke löytyy facebookista =D Tosin se on tummamies..:|

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   26.4.11 01:18:51

Okei, on Jerry ehkä sittenki ihan awws vieläki, mut Henriikalla vois olla ihan vähän säätöö jonku muun kanssa et Jerry tulis mustikseksi ja tajuais kuinka ihana Henriikka on ;>

Päivämäärä:   26.4.11 13:54:23

Onko Henriikka sit lopulta niin ihaa? Sitä mä mietin :D

Päivämäärä:   26.4.11 13:55:40

Ihaapa ihaa, minnes se ännä sieltä hävisi? Mut ihaa Henriikka ei ainakaan oo, vaikka vähän reppana oiski välillä.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   26.4.11 13:57:32

Musta Henriikka on ihana, just siks ku se on niin idiootti ajoittain :D mut luulen et se on myö Jerryn mielestä ihana!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.4.11 17:06:58

Onneksi se ei ole suomalainen se Jerryn kaima, eikä saa koskaan tietää olevansa romaanisankari :'D
------------
30. Kemutusta
Äidin tullessa tallilta en ollut erityisen toiveikas Jerryn suhteen, enkä siis erityisen hyvällä tuulellakaan. Jerry varmasti oli ollut pahoillaan minun takiani, ihan niin kuin hän oli sanonutkin, mutta se todisti vain, että hän oli hyvä ihminen ja sen olin tiennyt jo ennestään. Okei, hän oli kuin olikin ottanut yhteyttä, mitä en ollut uskaltanut toivoa jättäessäni hänet Liskon vanhempien makuuhuoneeseen, mutta hän oli tainnut tehdä sen vain puhdistaakseen omatuntonsa. Hänen olisi ollut maailman helpointa pyytää minut vaikka kahville – jos hän olisi vain halunnut.

Piilotin tuntemukseni jonnekin hyvin syvälle, sillä en halunnut antaa äidille aihetta ruveta kyselemään, mitä minulle oli tapahtunut hänen poissa ollessaan. Hän tunkeutui röyhelöpaitoineen huoneeseeni ja näytti siltä, että hänellä oli kerrottavaa tunniksi.
- Löysikö se mitään vikaa siitä? kysyin.
- Voi löysi! äiti huudahti. - Sillä on mahavaivoja.
- Miten niin?
- Stressiä. Monet hevoset saa kuulemma stressistä mahavaivoja.
- Epäilemättä se hiero ne pois, sanoin kuivasti.
- Niin teki.
- Sä oot hullu, jos tommosta uskot, sanoin hartaasti.
- Mä haluan vaan sen parasta, äiti sanoi loukkaantuneena ja nousi sängyltäni. En perunut sanaakaan, sillä halusin vain pian päästä eroon hänestä.

Aina aamuisin minulla oli tapana maata hetki herättyäni ja kuvitella, että oli taas se sunnuntai-aamu, kun heräsin Jerryn vierestä ja olimme vain olleet puoliunessa lähekkäin, Ennen kuin yhtään sanaa oli jaksettu vaihtaa ja ennen kuin kaikki oli mennyt pilalle. Niin seuraavanakin aamuna huolimatta siitä, että illalla olin ollut paremminkin masentunut. Olin huomannut, että mielialani menivät lakkaamatonta vuoristorataa ylös ja alas ilman, että oikein pysyin itsekään perässä.

Nyt minulla oli hyvä ja toiveikas olo. Kuka hitossa oli sanonut, että projekti oli ohi? Ehkä tämä oli vain välietappi. Parin kuukauden yrittämisellä olin päässyt Jerryn sänkyyn ja olimme riidasta huolimatta taas puheväleissä. Seuraava tavoitteeni voisi olla vaikka pysytellä hänen mielessään, kunnes hän olisi käynyt sen hiton intin eikä voisi enää puhua mitään pötyä sitoutumisen hankaluudesta. Eikä hän sinnekään joutuisi vielä melkein kahteen kuukauteen. Tässähän oli aikaa vaikka mihin.

Kännykkä kilautti ties kuinka monennen torkkunsa ja hypähdin pystyyn vaientaen sen. Päätökseni oli saanut minut täyteen adrenaliinia. Minun pitäisi tsekata ne Tuomarinkylän kisat ja olisiko siellä mahdollisesti sopivaa luokkaa Tentulle ja minulle. Olisi vähemmän ilmeistä mennä sinne kilpailijana ja törmätä Jerryyn kuin vain katsojana, vaikka sekin tietysti oli ihan laillista ja sopivaa. Ei hän voisi syyttää minua stalkkaamisesta, kun tiesi, miten kiinnostunut olin kouluratsastuskisojen katsomisesta. Katsojana olisi kyllä enemmän liikkumisvapautta. Äiti esimerkiksi ei välttämättä ymmärtäisi, jos tahtoisin jäädä sinne pyörimään seuraavan tai sitä seuraavankin luokan ajaksi.

Joka tapauksessa olin nyt hyvällä tuulella ja huikkasin äidillekin iloisen huomenen, kun hän raahusti lämmittämään itselleen kupillisen kahvia mikrossa. Olin ollut pikkuisen kärkäs edellisiltana, mutta oma syynsä, mitäs oli ollut niin hölmön näköinen hehkuttaessaan sitä huuhaaukkoa.
- Ehdit kai sä tallille tänään, hän kysyi. Taisi olla vielä vähän näreissään.
- Mulla on lyhyt päivä niin, että ehdin mä, sanoin suopeasti.
. Mä menen illalla töiden jälkeen ulos ja tuun sitten joskus myöhemmällä.

- Ai? sanoin ja käännähdin katsomaan häntä. Äiti kävi harvoin ulkona. Kaksi tai kolme kertaa vuodessa työkavereiden kanssa ja satunnaisesti minun kummitätini tai toisen iankaikkisen vanhan ystävättärensä kanssa. – Kenen kanssa?
- Peran, äiti sanoi näyttäen hämilliseltä. Minä en ihan heti tajunnut, kenestä oli kysymys, mutta kun tajusin, olin pudota polvilleni.
- Pertti Peräkammarinpojan? Oletko sä hullu?
- Mistä sä olet tommosia nimityksiä saanu päähäs? Ja ei, en mä ole hullu.
- Sä et voi olla tosissasi kiinnostunu siitä! Sehän on oksettava!
- Ei tässä mistään kiinnostuksesta ole kyse, tallikavereitahan me vaan ollaan.
- En mä ole huomannu sun ulkoilevan muiden tallikavereiden kanssa!
- Niin kuin kenen, äiti sanoi kuivasti ja tottahan olikin, etten voinut nähdä häntä kaljalla niiden parikymppisten hevosenomistajatyttöjen kanssa, joita siellä oli tähän asti vain ollut.
- No vaikka Saaran ja Aleksin vanhempien, kivahdin.
- No mä en nyt tällä kertaa ole menossa niiden kanssa, äiti sanoi lyhyesti, mikä juorusi hänen loukkaantuneen puheistani. En välittänyt. Koko ajatus siitä, että hän oli hömelöstä Pertistä edes sen verran kiinnostunut, että oli menossa tämän kanssa ulos, oli oksettava.
- Et sä nyt mikään kukkanen ole, mutta kai säkin jonkun paremman saisit? sanoin lopuksi, vaikka en minä halunnut äidin saavan ketään. Ei hän ollut tarvinnut minun hulttioisäni jälkeen mitään miestä tähänkään asti, miksi hän nyt muka tarvitsisi? Se taisi osua, sillä äiti kääntyi ja marssi pois keittiöstä kahvikuppeineen ja olihan se kieltämättä vähän pahasti sanottu. Kai voikukkakin oli kukkanen, ja horsma, ja koiranputki.

Päivämäärä:   26.4.11 18:45:51

Horsmia ja voikukkia <3

Lähettäjä: vieras 
Päivämäärä:   26.4.11 19:29:01

. Mä menen illalla töiden ..

Lähettäjä: kelt. 
Päivämäärä:   26.4.11 20:05:56

viitsitkö vielä kerran sennu linkittää ne aikaisemmatkin tarinat, voisin lukea ne uudestaan (:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.4.11 21:17:36

Tässähän ne.

Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa
Myöhemmät tarinat

Päivämäärä:   26.4.11 22:11:15

Vitsit, vähänkö kivat pätkät taas. Tahtoo lisää! Tää vaan on niin taattua Sennnua, vaikka alkuun epäilinkin (joo-o, ihan tosi!)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.4.11 16:59:16

Totesin, että minun oli sopivasti aika lähteä kohti koulua ja että saisin hyvän pisteen puheilleni paiskaamalla oven kiinni perässäni, mutta viime hetkellä sain ajatuksen. Paukkasin äidin huoneeseen keskeyttämään hänen meikkaamisensa. Sekin suututti minua. Tarvitsiko hänen muka tälläytyä sillä tavoin, vanhan ihmisen?
- Mä tarviin rahaa, ilmoitin.
- Mihin?
- No jos sä menet ulos niin mäkin menen.
- Ei mulla ole nyt käteistä.
- Laita mun tilille sitten.
- Jos mä muistan, äiti sanoi edelleen kovin lyhytsanaisesti, mutta tiesin, että hän laittaisi, joten saatoin lähteä.

Minä en sitten Jerryä muistanut muistella, kun puhisin pyhää vihaa äitiä kohtaan koko aamupäivän. Suoraan sanoen olin peloissani. Mitä jos tässä olikin kyseessä jotain enemmän kuin toverillinen tuopponen ennen kuin terassikelit loppuisivat? Minä en halunnut, että elämämme nyrjähtäisi mihinkään suuntaan tästä, mitä se nyt oli. Tähän mitään miehiä tarvittu sotkemaan asioita. Tapasin Mintun vasta ruokatunnilla ja vuodatin hänelle koko jutun kahdessa sekunnissa.
- Älä, sun mutsi ja Pertti Perusjätkä! Minttu huudahti ilahtuneena. Tuskin siitä ilahtuneena, mitä oli tapahtumassa vaan siitä, että jotain yleensä tapahtui.
- Pertti Perseensuti, puuskahdin leppymättömästi.
- No hei, kai sun mutsillakin on oikeus joskus pitää vähän hauskaa.
- Hauskaa? Sen kanssa? Sehän on maailman tylsin tyyppi!
- Ehkei se sun mutsin mielestä ole.
- Mitä se muka tekee jollain sänkisellä äijällä? Onhan sillä mut! huudahdin epätoivoisena. Mintun naama meni omituisen näköiseksi.
- Hei, sä olet kahdeksantoista. Ja puoli. Sä oot aikuinen ja muutat pois minä hetkenä hyvänsä.

En tiennyt, mitä vastata siihen, sillä petyin niin, kun Minttu ei ollutkaan minun puolellani ja samaa mieltä. Vaihdoin töksähtäen puheenaihetta ja karistin hänet kannoiltani mahdollisimman nopeasti sen jälkeen sanoen, että minun piti löytää Iitu.
- Ai te olette taas kavereita, Minttu sanoi sävyttömästi.
- Se pyysi mua mukaan ulos tänään ja mä aion mennä.
- Ihan kiva, Minttu totesi ja katosi sopivasti kohdalla olevaan tyttöjen vessaan.

Löysin Iitun tupakkapaikalta ja ilmoitin suorin sanoin lähteväni hänen porukkansa kanssa illalla ulos. Syytä en ajatellut kertoa, sillä mitäpä jos hänkin olisi ollut samoilla linjoilla kuin Minttu?
- Hyvä. Tuutko sä meille etkoille? Iitu kysyi yllättymättä.
- Säkin voit tulla meille, meillä ei oo ketään kotona, ehdotin.
- Okei, mä en ookkaan käyny teillä ikiaikoihin. Mä haen tullessani pullon valkkaria ja sä maksat sit mulle?
- Sopii, sanoin ja Iitu lupasi ilmestyä kuuden maissa.

Hoidin tallikäynnin nopeasti ja päästin ratsastamisen sijaan Tentun ilottelemaan kentällä omin päinsä. Se oli aina piristävää katseltavaa, kunhan sen sai ymmärtämään, että se sai tosiaankin mennä. Kun se pääsi vauhtiin, se laukkasi häntä pystyssä, teki äkkipysähdyksiä kulmiin ja pukitteli ihan vaan pukittelemisen ilosta. Ainoa vain, että minä kyllästyin yleensä nopeammin kuin se itse ja oli hiukan haasteellista saada sitä kiinni siinä vaiheessa, kun olisin halunnut. Tänäänkin ehdin kimmastua, kun se pariin otteeseen karkasi, vaikka oli jo ihan ulottuvillani ja latasi vielä kerran takasillaan vierestäni niin, että ilma vain vinkui korvissani.
- Tenttu pérkele! karjuin sille niin kovaa kuin jaksoin, mutta siltikin kesti vielä hetken, ennen kuin sain sen kiinni. Se oli edelleen täpinöissään ja sen sijaan, että se olisi kävellyt talliin, se paremminkin tanssi pörhistellen ja ollen säikkyvinään, kun tuuli heilutti ruohonkorsia. Jonain toisena päivänä se olisi huvittanut minua ja olisin ihaillut sen villihevosmaisuutta, mutta ei tänään. Pelkäsin sen riistäytyvän käsistäni minä hetkenä hyvänsä, eikä minulla nyt ollut aikaa eikä huvitusta jahdata sitä yhtään enempää.

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   27.4.11 20:18:13

Aina yhtä raastavaa odottaa jatkoa. :) Jos nämä olisivat luettavana kirjan muodossa, niin olisin eittämättä ahminut kaiken usampaan kertaan jo.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.4.11 16:37:31

Ehdin käydä suihkussa ja kuivata hiukseni ennen kuin Iitu tuli ja olin parhaillaan meikkaamassa. Olin tahallani jättänyt vaatteiden valinnan viimeiseksi, sillä enhän tiennyt, mihin olimme menossa ja mikä olisi pukeutumiskoodi. Näin sen heti, kun juoksin kylpytakissani avaamaan Iitulle oven. Hänellä oli yltiönaisellinen kukallinen kesämekko ja sandaalit, jotka paljastivat punaisiksi lakatut varpaankynnet ja huokaisin helpotuksesta. Jos hän olisi pukeutunut mustaan nahkaan ja kettinkeihin, olisin ollut pulassa, mutta söpöjä vaatteita minulla riitti.

Istutin Iitun olohuoneeseen siksi aikaa, kun kävin itse pukeutumassa liukuvärjättyyn liehuvahelmaiseen hameeseen ja valkoiseen, hihattomaan puseroon, sitten liityin hänen seuraansa siemailemaan viiniä.
- Mihin me ollaan menossa ja kenen kanssa? kysyin.
- No, meitä on minä ja Eeva ja Mikko, ne seurustelee ja Eeva on kauhean mustasukkanen niin, että älä yritä mitään. Ja sitten Heli ja Jussi ja Teemu, ja ehkä Arttu.
- Ai se Arttu, sanoin ja mielialani laski vähän. Sitä tyyppiä en kyllä ollut ikävöinyt yhtään.
- Se Arttu niin. Se on tosi hyvä tyyppi.
- Mulle ei jääny siitä ihan semmonen kuva, uskalsin sanoa. – Viimeks kun mä näin sen, se yritti suunnilleen raiskata mut.
- Höpsis, sä et vaan ehtiny tutustua siihen kunnolla.
En tiennyt, halusinko edes, mutta kai minun piti olla iloinen siitä, ettei sentään Peetu Päätäinen ollut Iitun listassa.

Tyhjennettyämme viinipullon lähdimme kohti keskustaa. Olin antanut Iitun juoda suurimman osan, sillä hänellä oli ehdottomasti parempi viinapää ja enemmän massaa, mihin se uppoaisi. Minä olin silti tullut ihan tarpeeksi hiprakkaan ollakseni suulas ja sosiaalinen ja otin Iitun kaverit haltuun mielestäni oikein sulavasti. He odottelivat meitä Teatterin terassilla, eikä Arttua luojan kiitos näkynyt joukossa. Muut olivat yllättävän sivistyneitä ollakseen Iitun tuttuja, olin ehtinyt pelätä paljon pahempaakin. Tytöt, Heli ja Eeva, olivat meidän ikäisiämme, samoin Eevan poikaystävä Mikko, Jussi ja Teemu vuoden vanhempia, eikä yksikään heistä ollut nuorisorikollisen näköinen. Päinvastoin, huomasin tulevani etenkin Helin kanssa oikein hyvin toimeen, vähän kuin olisin löytänyt kauan sitten kadonneen kaksoseni. Oli tietysti mahdollista, että syy oli alkoholissakin. Puhuimme koulusta, kesätöistä ja tulevista töistä ja kuin pisteeksi i:n päälle Helikin oli haahuillut koko kesän vailla kesätyön tynkääkään niin, etten tuntenut itseäni hylkiöksi.

- Mä aion ruveta sairaanhoitajaksi, ilmoitti Iitu hämmästyttäen ainakin minusta ilmat pihalle.
- Anteeksi vaan, mutta mistä asti sä olet tuntenu vetoa ihmisten auttamiseen? kysyin. Ehkä se oli epäkohteliasta, mutta Iitu ei näyttänyt ottavan sitä pahasti vaan nauroi vaan.
- En mä sen takia.
- Miksi sitten? ihmettelin.
- Koska sitten mä saan pompottaa lähihoitajia, Iitu tirskahti. – Ja määrätä muutenkin. Mä rupean osastonhoitajaksi.
- Lääkärit pompottaa sua, huomautin tuntien lievää vakavampaa vastenmielisyyttä häntä kohtaan. Ihan kuin hän olisi sanonut aikovansa isona koulukiusaajaksi, tai siis työpaikkakiusaajaksi tietenkin. Saatoin kuvitella, miten hän pompottaisi potilaitakin – tietäisi paremmin, tarvitsivatko nämä kipulääkettä vai eivät ja olivatko he kenties liian sairaita syömään. Mitä enemmän ajattelin asiaa, sitä kammottavammalta minusta alkoi tuntua.
- Sairaanhoitajilla on huono palkka, Heli huomautti.
- Osastonhoitajilla on ihan kelvollinen, eikä niiden tarvii tehdä paljon muuta kuin paperitöitä, Iitu selitti ja toivoin, etten ikinä joutuisi hänen potilaakseen, jos hän onnistuisi toteuttamaan suunnitelmansa. – Joko sä olet keksinyt, mikä susta tulee, Henriikka?
- En, sanoin eikä minulla enää ollut niin hauskaa kuin hetki sitten. Jopa Iitulla oli tulevaisuudensuunnitelmia, mutta minua ei kiinnostanut niin mikään. Paitsi päästä Jerryn rouvaksi. Miten suloisen vanhanaikainen sanonta.

Osalta meistä alkoi loppua veto ja osalta rahat puolenyön aikaan ja olin iloinen, kun Heli ehdotti, että oli aika lähteä kotiin. Minulla oli vielä rahaa, muttei jaksamista.
- Me voidaan mennä Henriikan luo jatkoille, siellä ei oo ketään, ehdotti Iitu.
- On siellä, sanoin, sillä en jaksanut enää ajatellakaan koko porukan emännöimistä. Tahdoin nukkumaan.
- Etkö sä sanonut, että sun mutsi on ulkona?
- Joo joo, mutta ei se näin myöhään viivy, vanha ihminen. Kyllä se on jo himassa.
- Kyllä mun mutsi ainakin osaa viipyä viimeseen valomerkkiin asti, Iitu sanoi epäilevästi.
- No mun ei. Tuutko sä samaa matkaa?
- Kai mä tulen, Iitu sanoi huonotuulisesti, mutta piristyi, kun Eeva ja Heli halusivat halata häntä jäähyväisiksi, ja minuakin.
- Nähdäänkö taas ens perjantaina? Heli kysyi minulta.
- Mikä ettei, hymyilin jaksamatta ajatellakaan mitään muuta vastausta.

Päivämäärä:   29.4.11 12:54:50

ääh, tylsää... vähä säpinää jooko vaik et jerry ilmestyis paikalle hakee hennuu... jatkoo

Päivämäärä:   29.4.11 13:31:47

mä en osaa enää kommentoida tätä muuten, kuin että h*lvetin hyvää tekstiä taas! Tää koukuttaa aivan törkeesti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.4.11 17:07:00

Hih, kiitsa :)
Sizyy, ehkä ennen pitkää...
--------------
31. Keittää
Äiti ei puhunut mitään Pertti Perslävestä viikonloppuna, enkä minä puhunut mitään siitä, missä minä olin ollut ja kenen kanssa, vaikka hän yrittikin kysellä. Olisin ihan hyvin voinut mainita Iitun, mutta en halunnut. Siinäpä hänelle miettimistä. Tavalliseen tapaan kinamme sitten kutistui ja unohtui, kun aika kului ja viikon puoliväliin mennessä olimme jo taas normaaleissa väleissä. Minä pidin huolen siitä, että kävin tallilla joka päivä heti koulun jälkeen niin, että äidillä ei pitänyt ollut mitään asiaa sinne, mutta tuli hän sittenkin hakemaan minut sieltä, ellen ollut ehtinyt kotiin hänen tullessaan töistä.
- Ei oo oikeen, että sä omit koko hevosen, kun se on hommattu yhteiseksi, hän sanoi tavoitellen leikkisää sävyä.
- Kai mun täytyy treenata kilpailuihin?
- Ai sä menet, kivaa!

Minä en ollut vielä varmasti päättänyt, mutta se oli kuulostanut hyvältä tekosyyltä ja sitä paitsi muu talli tohisi kisoista niin, että minuakin kutkutti. Täytyihän minun joka tapauksessa harrastaa jotain odotellessani, että onnistuisin taas yhyttämään Jerryn, mikä tapahtuisi sunnuntaina. Olin tullut siihen tulokseen, etten yrittäisi samoihin kisoihin hänen kanssaan vaan menisin vain katsomaan. Ehtisin siis ihan hyvin lauantaina hypellä vähän esteitä.
- Hieno homma! Oletko sä puhunut Saaran kanssa kyydistä?
- En, sanoin välinpitämättömästi. Enhän minä ollut koskaan kuskauksista huolehtinut.
- No, mä kysyn huomenna.
- Mä menen tallille huomenna. Mulla on estetunti, huomautin.
- Kysy sitten itse, äiti naurahti.

Kysyin kyytiä, kun Saara tuli tuntia pitämään, mutta hän pyöritteli päätään.
- Nyt sä olet vähän myöhässä. Mulla on auto täynnä.
- No mutta ainahan me ollaan sovittu mukaan, huudahdin.
- Mä en kuvitellut, että sä haluaisit estekisoihin – sähän olet ollu enempi kouluratsastaja koko kesän. Kysypä, ottaisiko Pertti teidät kyytiin.
- Se sopii hyvin, ilmoitti Pertti, tuo vastenmielisyyden huipentuma, joka oli melkein käännyttänyt minut pois koko tunnilta ilmestyessään hänkin joukkoon.
- Ei meidän oo niin välttämätöntä päästä, sanoin jäykästi ja nousin satulaan. Ennen @!#$ jäätyisi kuin minä lähtisin kisoihin Pertin kanssa.
- Ei siitä ole mitään vaivaa. Me ollaan menossa joka tapauksessa, Pertti sanoi ja hymyili minulle ystävällisesti. Minun teki mieli lyödä häntä ja huutaa, että hän lakkaisi vikittelemästä äitiäni ja puuttumasta elämäämme, mutta en iljennyt siinä kaikkien kuullen. Sain laihan lohdutuksen siitä, että hänen ratsastuksensa oli melko kamalaa katsottavaa. Hän pysyi kyllä satulassa, mutta jotenkin hän näytti siltä, että hänen selkärankansa ja kätensä olivat ratakiskoa, eivätkä polvetkaan paljon taipuneet. Ihmeen nöyrästi Sameli silti ylitti esteet, jotka eivät kyllä olleet mitenkään korkeita. Häijysti toivoin, että äiti olisi nyt näkemässä, sillä todennäköisesti häntä oksettaisi yhtä paljon kuin minuakin.

Siltikään en olisi toivonut hänen tulevan tallille nyt, kun Perttikin oli siellä, mutta niin hän vaan tuli ja ehti katsella tunnin lopun kentän aidan takaa.
- Mitä sä täällä teet? tiuskaisin, kun Saara oli käskenyt meidät kävelemään loppukäyntejä ja ratsastin ohi.
- Mä tulin hakemaan sua, tietysti, ja katsomaan mamman kultaa, äiti sanoi ja Tenttu kääntyi katsomaan häntä korvat hörössä. – Mitenkäs ne kisajutut?
- Ei me nyt sitten mennäkään, ilmoitin ja jatkoin matkaa pitkin uraa, mutta kai minun olisi pitänyt jäädä siihen, sillä sekä Saara että Pertti siirtyivät paikalleni jutteluetäisyydelle ja kun olin kiertänyt kentän, he olivat jo sumplineet koko jutun.
- Henriikka, sä pääset sittenkin kisoihin! äiti ilmoitti ilahtuneena. – Pertti lähtee omalla traikulla ja Tenttu pääsee kyytiin.

Olin sanaton. Miksi minua näin koeteltiin? Pistin Tentun ohittamaan heidät ja yritin keksiä jotain, millä pääsisin kiemurtelemaan koko jutusta, mutta aivoni löivät tyhjää.
- Mä luulen, että Tenttu ei oo ihan kunnossa, sanoin seuraavalla kierroksella.
- Miten niin? äiti kysyi.
- Se oli jotenkin vähän outo. Ehkä sillä sittenkin on jotain vatsavaivaa – ehkei meidän kannata stressata sitä kisoilla tässä vaiheessa.
- Älä höpötä, lapsi, se oli innoissaan ja terävänä, sanoi Saara ja siinä hän oli kyllä ihan oikeassa. Tenttu oli selvästi nauttinut tunnista.

Konstini olivat lopussa ja äiti hehkui iloista odotusta. Hän jopa hoiti ilmoittautumisen, mikä oli ollut viimeinen hento oljenkorteni: että olisin kaikessa hiljaisuudessa antanut ilmoittautumisajan kulua loppuun. Vaikka tuskin sekään tällä kertaa olisi auttanut, äiti olisi haukkunut minut ja sitten maksanut jälki-ilmoittautumismaksun iloisena siitä, että pääsisi reissuun Peran kanssa.
- Mä käyn huomenna kevyesti liikuttamassa Tentun, että se on sitten terässä lauantaina, hän ehdotti.
- Sen kun menet. Mulla onkin menoa, sanoin. Tässä konkurssissa oli ihan sama, vaikka äiti saisi yhden talli-illan, vaikka Perttikin takuulla olisi tallilla valmistautumassa kisoihin. Mitä siitä jos he kiillottaisivat siellä keskenään satuloita. Olisivathan he yhdessä lauantainkin.
- Mitä menoa?
- Meen ulos kavereiden kanssa, ilmoitin. Minulla ei ollut ollut aikomusta mennä siitä huolimatta, että olin Helille tainnut luvata, mutta tässä tilanteessa ajatus tuntui hyvältä. Tietenkään en joisi liikaa, mutta jotenkin minun pitäisi osoittaa tyytymättömyyteni tilanteeseen.
- Et sä voi mennä ravintolaan, jos aamulla pitää nousta kisoihin!
- Watch me, sanoin kylmästi.

Päivämäärä:   29.4.11 17:31:10

uu jadkoo?

Päivämäärä:   29.4.11 20:59:58

Hahahaaa! Henussahan on luonnetta! Lisää?

Lähettäjä: empppu 
Päivämäärä:   29.4.11 21:17:50

Lähettäjä: flanu
Päivämäärä: 29.4.11 20:59:58

Lähettäjä: kassu:) 
Päivämäärä:   29.4.11 22:20:42

Lähettäjä: empppu
Päivämäärä: 29.4.11 21:17:50

Lähettäjä: flanu
Päivämäärä: 29.4.11 20:59:58

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.4.11 16:45:30

Ihanan yksimielistä sakkia... :D
----------------
Perjantai-ilta oli toisinto edellisviikkoisesta, paitsi että ei ollut terassikeli vaan jouduimme Teatterin sisätiloihin. Vaikka olin huonotuulinen äidin takia, oli mukavaa mennä sinne.
- Ai sä olet taas täällä, tervehti baarin takana työskentelevä poika minua ja aloin tuntea itseni VIP-asiakkaaksi.
- Miten sä voit muistaa mut? kysyin imarreltuna.
- Tommosta tukkaa ei helpolla unohda, hän sanoi eikä ottanut rahaa oluestani vaan kaatoi seuraksi salmiakkishotin.

Sen takia juomiseni lähti ehkä ihan hiukan käsistä, mutta osasin sentään lähteä kotiin siinä vaiheessa, kun muut halusivat vaihtaa paikkaa jonnekin, missä oli ”asenteellisempaa musiikkia”.
- Mulla on aamulla menoa, sanoin, kun Heli ja Iitu yrittivät käsistäni pidellen vetää minut mukaan. – Eikä mulla ole enää rahaakaan.
- No raha on vaan maallista, mä lainaan, Heli maanitteli.
- No ei se oo sitä pelkästään, mun pitää tosiaan nousta kamalan aikaisin.
- Miten aikaisin?
- Ei aavistustakaan, tunnustin, sillä en tiennyt, mihin aikaan olimme lähdössä. – Kuudelta tai seitsemältä.
- Hoh hoijaa, sanoi Iitu kyllästyneesti ja mulkaisin häntä.
- Hoijaa vaan itselles. Ajatella, että mulla on muutakin elämää kuin tää, sanoin pisteliäästi, vaikka ehkä minun ei olisi pitänyt. Iitun ilme ei ollut huvittunut.
- Miksi niin aikasin? Heli kysyi.
- Iitu kyllä valottaa. Mun pitää nyt mennä tai mä jään viimesestä metrosta, sanoin ja karkasin.

Äiti istui katselemassa telkkaria, mutta purjehdin suoraa päätä omaan huoneeseeni ja nukkumaan välittämättä edes kysyä häneltä, koska lähtisimme. Kaipa hän herättäisi minut ajoissa, enkä halunnut muutenkaan puhua mitään, sillä pelkäsin ääneni kavaltavan, paljonko olin juonut. Kuulin hänen huutavan perääni, mutten ollut kuulevinani.

Kello kuudelta minun oli kuultava, sillä hän ei lakannut ravistelemasta minua.
- Oli krapula tai ei niin sä olet ilmottautunut kisoihin ja meidän pitää lähteä kohta, hän messusi.
- En mä ilmottautunu. Sä ilmotit mut, sanoin ja pakottauduin hereille. – Eikä mulla ole krapula mutta tarviiko meidän tosiaan nousta keskellä yötä?
- Tarvii, meidän kyyti lähtee. Pera menee ensimmäisen luokan ja se alkaa yhdeksältä.
- Puomiluokan? kysyin ja nousin istumaan. Olisin antanut melkein mitä vain, jos olisin voinut vain kääntää kylkeä ja jäädä sänkyyni, mutta se ei nyt onnistuisi ilman suuremman luokan kahnausta.
- No ei tosiaan. Kuuskymmentä senttiä.
- Voi hellanlettas sentään. Ihan kuuskymmentä senttiä, sanoin ja karkasin kylppäriin, ennen kuin äiti ehti suuttua kunnolla.

Katsoin, että tärkein päämääräni oli esittää, että olin elämäni kunnossa, joten pesin naamani kylmällä vedellä ja yritin virkistyä. Jätin aamiaisen väliin ja kiskoin valkoiset kisavaatteet päälleni niin, että pääsin kysymään äidiltä, mikä häntä viivytti.
- Kuule, sä olet ruvennut viime aikoina vähän turhan mahdottomaksi, hän ilmoitti minulle.
- Miten mun rupeamiseni sua ehtii haitata. Sähän näet ihan kohta ihanan Peran, sanoin katkerasti.
- Henriikka, mä en oikeasti aio jaksaa tommosta.
- Mitä sä aiot tehdä asialle?

Seurasi tavanomainen mykkäkoulu, ja vasta tallilla puhuimme välttämättömimmän. Minä rupesin siihenastistakin tuppisuisemmaksi, kun kuulin, miten iloisesti äiti ja Pera tervehtivät toisiaan ja keskityin harjaamaan Tenttua, vaikkei se mitään harjausta tarvinnut. Se näytti siltä, että äiti oli kiillottanut sen edellisiltana ja kaipasi oikeasti vain turpeiden pöllytystä pois toiselta kyljeltä. Annoin äidin ja Pertin raahata varusteet traikkuun ja selvitin itse Tentun harjaa ja häntää, kunnes äiti toi kuljetussuojat.
- Nyt mennään.

Kaikkein pahinta oli, että mekin matkustimme kisoihin Pertin autossa. Minut olisi saanut kiehumaan enemmän vain se, että Iirakin olisi ollut mukana, mutta niin onnettomasti asiat eivät sentään olleet. En alentunut puuttumaan keskusteluun, jota äiti ja Pertti etupenkillä kävivät, estekisoista yleensä ja tästä kisasta erityisesti. Ajattelin, että paluumatkalle änkeäisin Saaran autoon ihan välittämättä siitä, miten täynnä se jo olisi. Vai olisiko sittenkin parempi kököttää täällä, etteivät nuo kaksi pääsisi rupeamaan hempeiksi? Nyt he eivät ainakaan osoittaneet mitään oireita sellaisesta, vaikka turhan tuttavallisia ja hyväntuulisia he kyllä olivat. Minä yritin pidättää hengitystä ja puhkua pitkiä pahan tuulen purskahduksia heidän suuntaansa silloin, kun minun oli pakko hengittää, mutta lopetin sen, kun äiti tarjosi minulle pastilleja sanoen, että löyhkäsin vanhalle viinalle. Olin niin täynnä vihaisuutta, että tunsin itseni mustaksi sisäpuolelta ja mahdollisesti päältäkin.

Siinä mielentilassa oli helppo olettaa, että kisani menisivät ihan päin hélvettiä, mutta kun äiti ja Pertti alkoivat laittaa Samelia kisakuntoon, heittäydyin takapenkille makaamaan saappaineni kaikkineni ja pistin silmät kiinni. Olin juuri tullut ajatelleeksi, että tapaisin Jerryn seuraavana päivänä. Halusin, että minulla olisi hänelle mielenkiintoisempaa kerrottavaa kuin että olin kieltänyt ulos tai ottanut kaksikymmentä virhepistettä. Tietystikään hän ei välttämättä tiennyt minun olleen kisoissa, mutta piti muistaa, että kisapalvelu oli julkista tietoa. Tulisin itse vielä samana iltana tarkistamaan sieltä Jerryn lähtönumeron ja arvioidun lähtöajan, Jerry voisi tehdä ihan samoin, jos haluaisi ja olisi kiinnostunut. Minun täytyi pitää mielessäni se mahdollisuus, että hän olisi. Minun piti jaksaa toivoa niin. Meillä ei ollut ollut paljonkaan teoriaa Mustaojan kurssilla, mutta silloin viimeisenä päivänä Vesku oli puhunut muutaman minuutin psyykkisestä valmennuksesta. Ei siihen ollut montakaan sanaa mahtunut ja minä ainakin olin kuunnellut lähes yhtä epäilevästi kuin Samelin huuhaahierojaa, kunnes olin tullut ajatelleeksi, että mies oli sentään Suomen parhaita kouluratsastajia. Jos hän väitti, että hänen tuloksiinsa oli vaikuttanut joku psyykkinen positiivisuushölynpöly, ei sitä kai voinut kokonaan sivuuttaa. Nami nami.

Päivämäärä:   30.4.11 17:39:28

jatkoooo

Päivämäärä:   1.5.11 10:33:22

up

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.5.11 12:45:34

Torkahdin siihen positiivisuuteeni ja heräsin, kun äiti avasi auton oven ja alkoi ravistaa vasemmasta saappaastani.
- Nyt ylös! Sun pitää mennä kävelemään rata!
Minusta se ei ollut vastaamisen arvoinen huomio, mutta totesin, että minulla oli jo parempi olo.
- Yhtään limsaa? kysyin toiveikkaasti ja tietysti äidillä oli. Join, virkistyin lisää ja lähdin kohti rataa. Saara oli jo siellä tähän luokkaan osallistuvien oppilaidensa kanssa ja juoksin heidät kiinni välittämättä ensimmäisestä esteestä, jonka he olivat jo käsitelleet.

Ajattelin selviäväni ihan hyvin. Ehkä jopa mainiosti. Tenttu oli valmiiksi satuloituna, kun palasin traikulle, vaikkakin sen satulavyö olikin kiristämättä niin, että selkään noususta ei ensi yrittämällä tullut mitään. Mutta sitten, kun aloin ratsastaa, kaikki ei enää ollutkaan yhtä valoisaa ja ihanaa. Tunsin itseni jäykäksi ja hitaaksi ja Tenar huomasi sen tietenkin heti ja alkoi kai omasta mielestään pelastaa tilannetta tai sitten vain sikailla. Se kiikutti minua vähän aikaa ympäri verryttelyaluetta hallitsemattomassa laukassa, ennen kuin sain sen kiinni. Se ei tuntunut hyvältä mahassani ja kiskoin sen melkein istumaan niin, että verkkaa valvova täti-ihminen astui jo muutaman askeleen minua kohti. En halunnut saada haukkuja, joten ratsastin eteenpäin ja kai hänkin tajusi, etten ollut voinut paljon muuta tai olisi tullut ruumiita. Joko minun tai sitten olisimme villinneet kaikki ja niitä olisi tullut enemmänkin.

Kamalinta oli, että minulle oli tullut huono olo. Erittäin huono olo, ei mitään kisahermojen vinkumista vatsassa, vaan sellainen, joka pukkaa kylmän hien kaikkialle ja nostaa happaman maun suuhun. Ajatus siitä, että oksentaisin keskelle verryttelyaluetta kymmenien vanhempien ja valmentajien ja kanssaratsastajien nähden oli kestämätön. Sikäli kun tiesin, se saattoi olla jopa kisasäännöissä kiellettyä – äiti oli aina kieltänyt minua tupakoimasta kisa-asussa, sillä se kuulemma oli, vaikka enhän minä edes tupakoinut.

Tunsin, että minulla ei ollut paljon aikaa, joten ratsastin nopeasti ja nieleskellen ulos portista ja ravasin pois, yli parkkipaikalle vievän tien. Aavistin äidin hämmästyneen katseen selässäni ja ehkä joidenkin muidenkin, mutta ei tässä nyt ollut aikaa niitä surra. Ravi ei ollut hyvä ajatus, mutta vain siten ehdin ratsastaa tallin ohi kulkevaa kävelytietä niin pitkälle, että muutama pajupuska peitti minut näkyvistä ja siihen seisautin Tentun. Kumarruin mahdollisimman pitkälle sivulle ja oksensin. Siinä tuli puoli pulloa keltaista jaffaa, liian monta illalla juotua tuopillista ja mustaa salmiakkiviinaa. Onneksi en ollut syönyt aamiaista. Tenttu leikki kanalintua ja oli säikähtävinään sitä ääntä, jonka ensimmäinen lasti päästi osuessaan maahan ja olin ihan hilkulla pudota. Tuskin sain kirottua sitä, kun minun piti syljeskellä pahanmakuisia limaklönttejä, mutta sitten oloni parani taas huomattavasti. Erittäin merkittävästi jopa ja totesin, että voisin varmaan sittenkin ratsastaa ratani. Hetken ajan olin ollut varma, etten pystyisi siihen.

Totesin, että housuni, saappaani ja Tentun kylki olivat säilyneet roiskeitta, ja jos sen suojilla oli jotain niin sitten oli, sille ei nyt voinut mitään. Ratsastin takaisin kisa-alueelle ja äiti hyökkäsi jostain tarttumaan ohjiin.
- Mihin sä katosit?
- Välikö sillä, päästä irti, mun pitää mennä hyppäämään noi verkkaesteet!
- Niin pitää ja äkkiä, ennen sua ei ole enää kuin yksi ratsukko!

Paniikki iski, kun kuulin sen ja ravasin verryttelyalueelle ehtiäkseni edes kerran ylittää toisen esteistä. Siihen se sitten jäikin, kuulin yleisön taputukset ja kuuluttajan mainitsevan minun nimeni, valmistautumassa vasta tosin, mutta minulle valmistautuminen tarkoitti, että seisoin radan ääressä ja tarkistin vielä kerran, että muistin radan. Sinne siis siirryin ja todistin, miten edellinen kilpailijatar tiputti kaksi viimeistä estettä. Ei paha.

Meidän ratamme ei mennyt ihan putkeen. Tenar kieltäytyi yhtäkkiä ja ilman syytä kolmannelle esteelle ja minä romahdin sen kaulalle ja roikuin siinä hyvän aikaa, ennen kuin lähes yli-inhimillisin ponnistuksin sain kammettua itseni takaisin satulaan. Pelkäsin, että minua alkaisi taas oksettaa, mutta kun ei alkanut, suutuin. Taisin ihan pikkuriikkisen paukauttaa Tenttua kantapäilläni – kannuksia minulla ei ollut – ja räppäsin raipallakin, kun lähestyimme estettä uudestaan.

Yhtä kieltoa kummempaa siitä ei sitten tullut, mutta kun ratsastin radalta, olin kuulevinani, että nimeni mainittiin. Se nyt ei tietenkään ollut täysin tavatonta, oli joskus jossain kisoissa ollut oikea kuuluttaja, joka jutteli mukavia ja saattoi jutustella tapaan ”Henriikka Peltonen ja Tenar poistuvat nyt radalta neljällä virhepisteellä ja seuraavaksi vuoron saavat…” Äidin ilme, kun hän tuli meitä vastaan, juorusi kuitenkin toista, sillä hän näytti melkein pelästyneeltä.
- Mä voin kävelyttää sen, hän sanoi.
- Voin mäkin, sanoin mielessäni se kävelypolku, jonka varteen olin käynyt yrjöämässä.
- Etkö sä kuullut, mitä ne sano?
- En, mitä?
- Että sun on mentävä tuomaritorniin.

En ollut uskoa korviani. Miksi hitossa minun sinne pitäisi mennä?
- Älä höpäjä.
- Sano ne. Ala mennä ja vikkelästi!
- Mutta miksi?
- Mulla ei ole aavistustakaan, sun on parempi mennä kysymään!

Hyppäsin satulasta ja aloin katsella ympärilleni. Tuomaritorniin? Missä se muka edes oli? Minä en ollut seurannut yhtäkään rataa niin, että olisin nähnyt, mihin suuntaan muut ratsastajat kumarsivat tervehtiessään, itse olin nostanut kättäni tuskin pysähtymättä ja saanut heti vihellyksen.
- Mihin mä meen? kysyin ja äiti osoitti parvekkeen tai esiintymislavan tapaista rakennelmaa, joka oli vastakkaisessa kulmassa kuin portti, jonka vieressä me nyt seisoimme.
- Mitä ne haluaa musta? kysyin onnettomana ja tuijotin äitiä. Ei varmastikaan mitään hyvää.
- Lapsikulta, mä en tiedä. Mene ja kysy. Mä en voi mennä sun puolesta. Mä menisin jos voisin, sä tiedät sen! äiti sanoi ja näytti niin onnettomalta, että silloin vasta pelästyinkin. Kävelin jäykästi radan ympäri peläten, että jalat pettäisivät altani ja selvisin tuomareiden luo, kun seuraava ratsukko oli selvinnyt radasta. Millä virhepisteillä, siitä minulla ei ollut aavistustakaan. Kiipesin puisia portaita torniin, lavalle tai parvekkeelle, mikä se nyt sitten olikaan epätietoisena siitä, mitä tehdä. Ovea ei ollut, joten en voinut koputtaa. Astuin vain viimeisen portaan ja rykäisin.

- Niin? sanoi lähin kolmesta naishenkilöstä ja kääntyi katsomaan minua.
- Mun piti tulla tänne… Mä olen Henriikka Peltonen, sopersin.
- Ahaa! Sinä! sanoi reunimmainen. Seuraava naisista otti tilanteen haltuunsa ja ilmoitti, että minä olin kuulemma käyttäytynyt huonosti ja epäurheilijamaisesti verryttelyssä.
- Miten niin? kysyin ymmälläni. Tuskin muistin sinne asti.
- Voimakasta apujen käyttöä, nainen sanoi ja muistin, miten Tenar oli vienyt minua.
- Se riekkui! Mun piti pysäyttää se!
- Ja sitten sä poistuit. Kurittamaan sitä lisää?
- Voi ei! huudahdin ja helpotus sai minut melkein nauramaan. – Mä poistuin ihan muista syistä.
- Niin kuin mistä?
- Niin kuin että mua oksetti, en kai mä voinut sitä tehdä keskellä verryttelyä?

Sain tuomarin uskomaan itseäni, eikä siitä seurannut sen kummempia. Äidille, joka odotti minua sydän syrjällään, kerroin niin kuin asia oli ja hän nauroi kanssani. Helpotus sai minut melkein sietämään Peraakin, vaikka tämä oli mennyt ja saanut valkoisen ruusukkeen luokassaan ja minä en saanut mitään. Millä rahkeilla hän oli onnistunut, sitä en tiennyt.
- Veit pikku ponitytöiltä tikkarit, moitin ja tajusin vasta sen sanottuani, että olin puhunut Pertille vapaaehtoisesti. Hän näytti pitävän sitä palkintona, joten sulkeuduin kuin simpukka loppumatkaksi.

Lähettäjä: tuuuut. 
Päivämäärä:   1.5.11 13:08:55

luin tän koko tarinan alusta tähä asti nyt 2päivässä ja en voi kyllä muuta sanoo ku että huhhuh ! aivan mahtavan upeaa tekstiä ! =) jatkoa vaa !:D

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   1.5.11 14:08:53

Miten tuo "Nami nami" liittyi asiaan edellisen kappaleen lopussa? Saattoi siinä olla joku juju, mutta mä käyn nyt jostain syystä vähän hitaalla... Nyt se vaikutti todella irralliselta.

Lähettäjä: Ensu 
Päivämäärä:   1.5.11 14:37:22

^Mun mielestä se taas sopi tuohon loppuun erittäin hyvin ja antoi lopulle kivan säväyksen. :)

Päivämäärä:   2.5.11 08:32:49

Voi mä voin niin kuvitella ton tilanteen, kun eka hevonen kuskaa, sit tulee huono olo ja pakenet paikalta. Ja sit vielä saat kuulla siitä tuomareilta! Tahtois lisää?

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   2.5.11 14:02:55

Tokavika kappale oli parhautta tähän asti!

Päivämäärä:   2.5.11 14:27:37

jatkoo

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   2.5.11 15:29:19

jatkuuuuu!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.5.11 16:48:18

Tripi, musta nami nami on tasan tarkkaan yhtä kuin yltiöpositiivisuus :D
-------------
32. Maneesin kulmalla
Sunnuntai oli harmaa ja sateinen päivä ja toivoin sormet ristissä, että Jerryn kisat olisi siirretty maneesiin. Pukeuduin silti enemmän kuin järkevästi, sillä tuskin viipyisin maneesissa muuta kuin Jerryn ratsastuksen ajan. Sadetakkini oli ällöttävän tummansininen, mutta niinpä ne yleensä taisivat olla, elleivät olleet keltaisia. Sopi kai olla kiitollinen siitä, että se oli edes sininen.

En vaivautunut kysymään äidiltä kyytiä tai Mintulta seuraa, sillä en kaivannut kumpaakaan ja tuskin kumpikaan olisi suostunutkaan. Äiti oli jäänyt nukkumaan ja Minttu oli ollut hiukan etäinen viimeisen viikon ajan. En ollut niin tyhmä, etten olisi osannut yhdistää sitä Iitun kanssa viettämiini perjantai-iltoihin, mutta juuri nyt sekään ei tuntunut mitenkään tärkeältä. Matkustin halki Helsingin harmaan sateisena syyskesän päivänä, korviani myöten yhtä harmaassa villapaidassani, nojaten ohimoani ensin metron ja sitten bussin ikkunaan. Olin syvissä mietteissä koko matkan ja oli vähällä, etten ajanut oikean pysäkin ohi. Osa minusta sanoi, että taktisesti oli hölmöä mennä taas pörräämään Jerryn ympärille, mutta enin osa minusta oli sitä mieltä, että meidän oli pakko nähdä. Netissä juttelu ei vaan ollut tarpeeksi. Minun piti kuulla Jerryn ääni ja nähdä hänen kasvonsa, vaikka ne sitten olisivatkin vain pettyneet näkemisestäni. Sehän oli vain yksi vaihtoehto, hän voisi oikeasti ilahtuakin. Ja minun piti saada faktat käsiini, tietää, miltä perustalta jatkaisin.

Saavuin tallialueelle ja ohitin ensimmäiseksi siellä toimivat ratsastuskoulut. Pienet ponitytöt valmistautuivat ratsastustuntiin. Vähän kuin Minttu ja minä vuosikymmen sitten. Jerry ei takuulla ollut eläessään ratsastanut tuntiakaan ratsastuskoulussa. Sitten saavuin ison kentän kulmalle ja totesin katsomon tyhjäksi ja kentänkin melkein. Kisoista ei näkynyt edes väriä, joten käännyin takaisin ja lähdin maneeseille. Siellä oli enemmän elämää. Näin pikkumaneesin avoimesta ovesta sisään, siellä oli useampikin ratsukko ja niitä parveili kummankin maneesin ovella ja välimaastossa. Kukaan niistä ei ollut Jerry, joten ensimmäinen hommani oli mennä isoon maneesiin etsimään lähtölistoja ja kuuntelemaan edes yksi kuulutus, että tietäisin, missä oltiin menossa.

Ajoitukseni oli niin täydellinen, että ihan pelästyin. Jos bussi olisi ollut vähän myöhässä, olisin menettänyt Jerryn radan. Täällä luokat ratsastettiin tällä kertaa vaikeimmasta helpompaan ja Jerry kuulutettiin radalle juuri, kun pääsin tihkusateesta sisään. Hän oli sillä nuorella orilla, jolla hän oli ratsastanut keväälläkin niissä ikimuistoisissa kisoissa Mintun tallilla ja vaikkei minulla vasta tulleena ollut vertailukohtaa, tiesin hänen olevan ihan toista maata kuin kaikki muut. Jos joku pääsisikin lähelle, niin ei ainakaan samanikäisellä hevosella. Raivasin tieni harvan ihmisjoukon läpi radan reunalle välittämättä siitä, että änkesin jonkun eteen ja seurasin silmä kovana joka askelen. Nötte näytti siltä kuin olisi tehnyt tätä koko ikänsä – niin kuin olikin – ja vaikka ihmismuuri radan toisessa reunassa sai sen muljauttelemaan silmiään hiukan hermostuneesti ja värisyttämään sieraimiaan, se ei väistänyt eikä karannut uralta. Mutta en minä hevoseen niinkään kiinnittänyt huomiota, kunhan katselin Jerryn ilmeitä ja eleettömyyttä. Pari kertaa sain hänet kiinni rypistämästä kulmakarvojaan, yleensä siinä kohden, kun he olivat lähestymässä meitä, ihmismassaa, mutta mistään ei nähnyt, että hän joutui ehkä siinä kohden tekemään jotain erityistä. Se kulmien kurtistus oli mahdollisesti suloisinta, mitä koskaan olin nähnyt, joten seisoin ja katsoin sitä ihanien väreiden mennessä läpi koko ruumiini.

Vasta, kun Jerry oli selvinnyt lopputervehdykseen asti, uskalsin hengittää kunnolla ja ruveta riisumaan sadetakkiani. En ollut uskaltanut leyhytellä sitä aikaisemmin, olisihan ollut maailman nolointa säikäyttää hevonen sillä, mutta nyt halusin siitä eroon. Mieluiten olisin tietysti pitänyt sen päällä ja juossut ulos sateeseen etsimään Mustaojan traikkua, mutta jotenkin se olisi ollut niin läpinäkyvää. Tekisin niin myöhemmin, kunhan olisin keksinyt jonkin syyn tehdä niin. Luokkien välissä en tarvitsisi edes syytä, voisin olla viaton satunnainen ohikulkija, mutta ei kai Jerrykään nyt voisi sinne jäädä haahuilemaan. Hänen täytyisi kävelyttää hevosta ja odottaa palkintojenjakoa.

Tempoessani takkia paksun, harmaan villapaitani päältä tönäisin vieressä seisovaa ihmistä kyynärpäällä sen verran kovasti, että sitä ei voinut sivuuttaa vaan minun piti kääntyä ja pyytää anteeksi. Totesin katsovani Veskun naamaan.
- Anteeksi, sanoin silti, sillä sana oli valmiina suussani ja meni muutama sekunti, ennen kuin Vesku tunnisti minut. Sen verran, että ehdin miettiä, eikö hän todellakaan muistanut reilun kuukauden taakse.
- Ei se mitään, Henriikka, hän sanoi ystävällisesti.
- Sä muistit, minulta pääsi ja tunsin, miten kasvoni vetäytyivät hymyyn. Olihan se sentään jotain, olla tuollaisen kuuluisuuden tuttava.
- No en mä ole vielä toistaiseksi havainnut unohtelevani asioita. Mitä sulle kuuluu? Ja Tenarille? Ootteko ollu kisoissa?
- Me oltiin eilen. Estekisoissa, lisäsin tuntien huonoa omaatuntoa. Pitäisikö minun tunnustaa Veskulle, ettemme olleet olleet kouluaitojen sisäpuolella sitten hänen valmennuksensa, että olin päästänyt kaikki opit unohtumaan ja valumaan hukkaan.
- Niinkö? Miten meni?
- Mä jouduin tuomareiden puhutteluun, lipsautin ennen kuin ehdin ajatella tarkemmin ja läppäsin käden suuni eteen. – Ei mun tolla ehkä kannattaisi kauheasti kehuskella.
- Ei kai, Vesku sanoi huvittuneena ja kysyi miksi. Seuraavaksi kuulin itseni kertovan syynkin ja hermostuin.

- Sä olet kauhea pumppaamaan ihmisistä asioita, syytin ja Vesku alkoi nauraa ääneen. Niin minäkin, ja pistin käden suuni eteen tajutessani, että olimme edelleen radan vieressä ja että siellä oli jo seuraava ratsastaja.
- Mulla on hiukkasen kokemusta teinitytöistä, hän sanoi. – Mutta nyt mä meen pitelemään hevosta, että Jerry saa haettua arvostelunsa.
- Joo. Tietysti, sanoin. Olin jo ehtinyt toivoa, että Vesku pyytäisi minut mukaan lähtiessään väistämättä jossain kohden ulos, joskaan en keksinyt miksi? Katsomaan Alissaa, jota tuskin tunsin? Kastumaan sateessa? Adoptoidakseen minut, koska olin niin sievä ja suloinen? Tämä oli oikeastaan paljon parempaa. Jerry tulisi kohta tänne ja me voisimme kohdata kahden kesken. Siis kuvaannollisesti kahden kesken. Minua haittasi monikymmenpäinen katsojalauma paljon vähemmän kuin mitä Alissa ja Vesku olisivat häirinneet, jos Jerry ja minä olisimme törmänneet jossain heidän trailerinsa tienoilla.

Lähettäjä: myrkkysieni 
Päivämäärä:   3.5.11 12:20:57

jatkoaa :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.5.11 15:07:57

haha vesku on ihana! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.5.11 17:04:34

Siirryin pois radan reunalta, sillä loput kilpailijat saivat minun puolestani vaikka heittää kärrynpyöriä. Nojauduin ovenpieleen, jotta Jerry ei voisi olla huomaamatta minua, mutta vähän harkittuani en oikeastaan halunnut odottaa siinä kuin äiti kotiintuloajan jälkeen. Vetäydyin takaisin sisään toivoen, että minulla olisi ollut meikkipussini tai edes peili. Olin kuitenkin päättänyt tänään matkustaa kevyesti, eikä minulla ollut kuin bussikortti ja lompakko sadetakin taskuissa. Minun piti vaan luottaa siihen, etten näyttänyt harakalta.

Punniskelin hetken, asettuisinko lukemaan lähtö- ja tuloslistoja, joita oli niitattu seinään oven viereen, vai notkuisinko sen pitkän pöydän paikkeilla, joka täällä toimi sekä buffana että kisakansliana. Kävelin epäröiden niiden väliä ja olin iloinen siitä, että kaikkien ihmisten katseet olivat radalla. Mahdoin näyttää idiootilta, kun otin vuoroin kaksi askelta toisen luo, sitten kolme toiseen suuntaan, kun en osannut päättää. Sitten oli jo myöhäistä. Jerry käveli vastaan, kun olin juuri päättänyt palata oven viereen lukemaan listoja. Pysähdyin ja Jerrykin pysähtyi. En tahtonut uskaltaa nostaa katsettani, sillä silloin saisin lukea hänen kasvoiltaan tuomioni: olinko maanvaiva vai jotain päinvastaista? Niinpä tuijotin hänen saappaitaan sekunnin ajan, kunnes ne taas liikahtivat.
- Vesku sanoi, että sä oot täällä, Jerry sanoi ja silloin minun oli katsottava häntä. En osannut tulkita hänen ilmettään, mutta ei se nyt sentään vihainen tai pahoinvoiva ollut. Ja hän olisi voinut kiertää minut ja olla olevinaan kuin ei näkisikään, jos olisi halunnut.
- Mitä muuta voi tylsänä sunnuntaina tehdä? sanoin kevyesti.
- Hyvä, että me törmättiin. Meidän pitää puhua.
- Niin pitää, sanoin huokaisten helpotuksesta.
- Mennään ulos täältä.
- Hei, ota nyt sentään arvostelupaperisi… sitä sä kai tulit hakemaan? vastustelin, kun Jerry tarttui käteeni ja lähti vetämään minua ulos.
- Hitot siitä… tai no.
- Sä saatat joutua ihan kohta palkintojenjakoon, huomautin. Minusta kuulosti siltä kuin Jerry olisi mutissut toistamiseen ”hitot siitä”, mutta päästi hän käteni ja meni asioimaan kanslian päässä pöytää. Minä seisoin niillä sijoillani ja odotin, kunnes hän palasi ja seurasin sitten häntä ulos.

- Minkälaisen arvostelun sä sait? kysyin, kun Jerry pysähtyi maneesin kulmalle.
- En mä kattonu vielä, hän sanoi, taitteli paperin ja tunki sen taskuunsa. Hänelläkin oli sadetakki, peräti tummansininen, kuten minullakin ja hän näytti sen sisään ihan liian kapealta. Minä heitin omani hartioilleni ja tunsin lämmintä toiveikkuutta. Jerryllä täytyi olla jotain mukavaa sanottavaa. Ei hän olisi nähnyt tätä vaivaa päästä kanssani tippuvan räystään alle vain toistaakseen, ettei hänellä ollut mitään aikomusta sitoutua minuun tai kehenkään, ja että saisin painua hemmettiin.

Siinä olin oikeassa. Jerry toisti ääneen aika lailla ne samat asiat, jotka hän oli minulle jo netissä kirjoittanut. Että hän oli pahoillaan, että hän ei ollut halunnut loukata minua ja niin edelleen.
- Ja nyt sä tuijotat mun ilmeitä, totesin. – Ja mä kuuntelen sun äänensävyjä.
- Niin kai, Jerry sanoi näyttäen helpottuneelta. Minusta alkoi tuntua, että hänellä oli harvinaisen kova tarve saada synninpäästö. Ehkei hän kestänyt ajatusta, että kukaan olisi hänelle vihainen. Minä näin polun.
- Unohda se jo. Mä olin ehkä vähän muissa sfääreissä sinä aamuna. Vähän kankkusessakin, sanoin maustaen hymyni rippusella nolostumista ja rahtusella huvittuneisuutta. – Mun pitäisi pyytää anteeksi sulta. Ja kai Liskoltakin, jos siellä hajosi ikkunoita tai tippui tauluja seiniltä, kun mä lähdin. Mulla ei todellakaan oo tapana odottaa kosintaa aamutuimaan. Mutta mä pidän susta ja musta ois ihan sairaan kivaa, jos me voitais tavata uudestaankin. Ilman mitään sitoumuksia.

Omasta mielestäni en kuulostanut ihan siltä itsevarmalta maailmannaiselta, jota olisin tahtonut esittää, mutta Jerryyn se taisi upota. Hänen ilmeensä alkoi muuttua huolestuneesta helpottuneeksi.
- Tosiaanko?
- Mihin kohtaan sä haluat tarkennusta? naurahdin. – Mä en ole vihainen sulle ja mä haluaisin tavata sut uudelleen. Siis muuallakin kuin ratsastuskilpailuissa. Ilman sitoumuksia.
- Sä et ole vieläkään tarjonnu mulle niitä kahveja, Jerry huomautti ja hymyili.
- Voidaan me vaihtaa ne kaljoiksikin, jos sä haluat, sanoin. Minulla ei ollut mitään tarvetta mennä ja humaltua Jerryn seurassa, mutta minun piti ottaa huomioon, että hän ehkä halusi. Sikäli kun tiesin, hän kävi mielellään ulkona. Minun puolestani olimme valmiita siirtymään sille asteelle, ettemme tarvinneet humalaa tekosyyksi, tapahtui mitä tapahtui, mutta Jerrystä en ollut ihan varma.
- Mä en voi nyt paljon riekkua. Alissa lähtee takasin kouluun ja mä olen meidän tallimesenä, kunnes löytyy joku hyvä, Jerry sanoi.
- Vau, sanoin, kun en muuta keksinyt.
- No ei siinä oo mitään kummallista tähän aikaan vuodesta, paitsi että pitää nousta kauhean aikaisin ruokkimaan ne.
- Mähän voisin tulla sulle seuraksi joku päivä, ehdotin nauraen niin, että Jerry sai ottaa sen vitsinä jos halusi.

Hän ei ottanut.
- Hei, se ois kivaa, hän sanoi ja hänen silmänsä alkoivat hiukkasen loistaa. Sitä ei kukaan voisi teeskennellä, hän puhui totta.
- No niin! Mulla on huomenna tallivapaa, koska Tentullakin on vapari, kun me oltiin eilen kisoissa.
- Mutta eikö sulla ole koulua?
- Mä kuittaan jo itse omat poissaoloni, nauroin.
- No mutta tuu sitten! Ota ratsastuskamat, saat auttaa mua liikuttamaan kopukat, Jerry innostui lisää ja minäkin innostuin sitä katsellessani.
- Ihan oikeesti? Mä tulen!
- Mihin aikaan sä tulet?
- Mihin aikaan sopii? Tai siis, sun pitää tulla hakemaan mut asemalta. Mulla ei oo… autoa käytössä.

Olisin voinut ihan yhtä hyvin sanoa, ettei minulla ollut korttia, mutta mikä lie asetellut sanoja suussani noin päin. Kortiton 18-vuotias tuntui olevan kummajainen, enkä tahtonut olla sellainen.
- Mä olen ruokkinu ne kahdeksaan mennessä, Jerry sanoi.
- Jos mä yritän johonkin junaan, joka on vähän jälkeen kahdeksan teillä?
- Soita mulle junasta, niin mä tiedän lähteä hakemaan.

Se kaikki tuntui olevan liian hyvää ollakseen totta. Taisin virnistellä idioottimaisesti ja astuin puoli jalanmittaa lähemmäksi, sillä halusin tuntea Jerryn lähelläni. Hän työnsi kätensä kainaloideni ali, vyötärölleni ja otti minusta kiinni, vaikken itse olisi uskaltanut mennä niin pitkälle. Jos kilpailusäännöt kielsivät tupakoinnin, niin varmasti ne kielsivät myös halailemisen ja muun vastaavan siveettömän toiminnan. Sadetakkini valahti pois olkapäiltäni ja räystäs sylki kauhallisen kylmää vettä suoraan niskaani, mutta sillä ei ollut väliä, paitsi valitettavasti Jerryn mielestä. Hän päästi irti ja kumartui nostamaan takkini maasta. Samalla kuulin, miten seinän takana väännettiin kuuluttajan mikin volyymit kovemmalle ja selvitettiin palkintojenjakoon pyydettyjen nimet.
- Hei, sun pitää mennä pokkaamaan ruusuke, sanoin, sillä olin ihan varmasti ollut kuulevinani Jerryn nimen.
- Mitä? hän sanoi hämmentyen ja minusta tuntui, kuin olisin saanut lusikallisen jumalten nektaria suuhuni. Jerry oli ollut niin keskittynyt minuun, että oli suunnilleen unohtanut olevansa ratsastuskilpailuissa.
- Mene, sanoin. – Mä raivaan tieni katsomoon ja otan susta kuvan. Sen jälkeen mä voin tulla teidän traikulle ja sovitaan tarkemmin huomisesta.

Jerry meni ja minä seurasin häntä hitaammin. Näin, että Vesku oli tuonut Nöten jo maneesin kauimmaiselle ovelle: jotenkin hänkin oli onnistunut pysymään selvillä tilanteesta. En jäänyt katsomaan Jerryn ratsautumista vaan menin sisään katsojien ovesta ja otin kännykkäni farkkujen vasemmasta etutaskusta. Napsin kuvia koko palkintojenjaon ajan ja kun tuli kunniakierroksen aika, vaihdoin videolle. Jerry johti sitä ihan niin kuin oikeudenmukaista olikin ja antoi pitkällä sivulla Nöten mennä enemmän kuin lisättyä laukkaa niin, että kakkonen ja kolmonen jäivät kauas taakse. Aplodien vielä kaikuessa lähdin ulos. Tahdoin saada Jerryn kiinni maneesin ulkopuolella. Toivoin, että Vesku menisi seuraamaan Alissan verryttelyä ja minä saisin Jerryn kokonaan itselleni vähäksi aikaa. Olin vähän myöhässä ja sain ottaa muutaman juoksuaskeleen Nöten vaaleanruskean takapuolen perässä, mutta sitten pääsin Jerryn rinnalle.
- Mä tulen auttamaan sua, sanoin ja Jerry katsoi minua alaspäin.
- Ei tässä kummempia apuja tarvita.
- Okei. Mä tulen sun seuraksi sitten, sanoin, ennen kuin tuntosarveni ehtivät reagoida. Jerryn sanavalinta oli vähintäänkin torjuva – taasko yritin liikaa? Pysähdyin. – Vai oonko mä tiellä jos tuun?
- Mitä sä nyt taas? Tietenkään et oo. Ja voithan sä aina pitää Nötteä, kun mä laitan sen kuljetuskuntoon, niin Vesku pääsee katsomaan Alissan verkan.
- No sitä minäkin, että ei sulla neljää kättä oo, tuhahdin.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   3.5.11 18:32:57

voi ei, ihanaa! lisää mustaojan tallielämää!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   4.5.11 16:38:22

jatka jooko! Joudun istuun 9 asti junassa.. :s

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.5.11 16:52:41

33. Normipäivä ratsutilalla
Herätin äidissä ymmärrettävää hämmästystä, kun nousin jo ennen häntä. Mieluummin olisinkin lähtenyt ihan vaivihkaa, mutta sille ei nyt vaan voinut mitään, että aikataulumme kolisivat yhteen.
- Mihin ihmeeseen sä olet menossa tähän aikaan? hän kysyi löytäessään minut keittiöstä puoli seitsemältä.
- Mä meen Mintulle ennen koulua, sanoin, sillä en kerta kaikkiaan ollut keksinyt sen uskottavampaa hätävaletta.
- Tähän aikaan?
- Niin kuin näkyy. Meillä on koe kymmeneltä, me kerrataan, sanoin ja se antoi sanoilleni vähän enemmän uskottavuutta. Itse asiassa en ollut kuullut Mintusta mitään koko viikonloppuna. Hän ei ollut edes kysynyt, miten kisani olivat menneet ja olin vähän näreissäni siitä.

Muuten olin loistavalla tuulella ja toivoin vain, ettei äiti huomaisi, että olin ottanut mukaan eteisen nurkasta ison kassin, jossa kuljetin kypärää ja saappaita. Mieluiten olisin säilyttänyt ne tallilla, mutta äiti ei suostunut siihen, siellä kun ei ollut lukittavia kaappeja. Nyt olin siitä kiitollinen ja lähdin taktisesti sellaisella hetkellä, että äiti oli kylpyhuoneessa.

Meiltä oli hävyttömän pitkä matka Mustaojalle, joten minulla oli hyvää aikaa ajatella ja punoa pikku juonia. Suunnittelin toimintastrategioita kaikkiin tilanteisiin, jotka vain keksin ja välillä sain itseni kiinni hymyilemästä idioottimaisesti. Olisinko uskonut silloin Liskolta lähtiessäni, että enää ikinä istuisin tässä junassa? Asioilla on tapana järjestyä, se oli yksi äidin lempisanonnoista ja hän viljeli sitä aina, kun minusta tuntui, etteivät ne mitenkään ikinä voisi järjestyä ja vihasin sitä. Mutta olisiko siinä sittenkin vähän perää? Olin syvästi kiitollinen siitä, että Jerry oli niin hyvä ihminen. Ilman hänen omantunnontuskiaan en olisi nyt tässä.

Suunnilleen puolivälissä junamatkaa soitin Jerrylle, joka lupasi olla asemalla minua odottamassa, kun tulisin. Analysoin tarkasti hänen äänensä ja päädyin siihen, että hän kuulosti iloiselta tulostani. Ainakaan hän ei paljastanut, jos olikin ruvennut katumaan kutsuani ja toivonut, että skippaisin koko reissun. Aamu oli siihen asti ollut yhtä harmaa kuin edellispäiväkin, mutta kun astuin ulos junasta, aurinko tuli esiin. Toivoin sen olevan hyvä enne.

Ihan alkuun se ei ainakaan näyttänyt toimivan. Näin Jerryn auton ja Jerryn itsensä nojailemassa siihen, mutta hän ei ollut yksin vaan jutteli jonkun tytön kanssa. Pysähdyin, sillä tähän minulla ei ollut taktiikkaa. Kehitin sellaisen kuitenkin kiitettävän nopeasti. Tyttöystävää Jerryllä ei ollut, sanottiin netissä mitä vain, sillä ei kai hän muuten olisi minua Mustaojalle pyytänyt. Tuon oli pakko olla vain joku nobody, kun minä olin odotettu vieras. Asettelin itsevarman hymyn kasvoilleni – ei liian itsevarmaa, ainoastaan sellaisen, ettei minua ollenkaan haitannut nähdä heidän juttelevan – ja menin sinne.

- Hei, sanoin ja tartuin auton ovenkahvaan aikomuksenani avata se ja heittää kassini sisään, mutta se ei auennut. Sen sijaan auto alkoi huutaa kuin olisin ollut murtovaras ja Jerry ja tyttö suorastaan hyppäsivät ilmaan. Jerry oli tiputtaa avaimet, joita hän pyöritteli ja kesti vähän aikaa, ennen kuin hän sai keskuslukituksen avattua.
- Sori, hän sanoi ilmeisesti meille molemmille ja muille ohikulkijoille.
- Eikö toi nyt oo vähän liioittelua? Ei kai kukaan voi varastaa sun autoa, jos sä nojaat siihen? kysyin kallistaen päätäni.
- Mä vaan leikin kakella, Jerry sanoi nöyrästi.
- Mä olen Henriikka, ilmoitin tytölle kuin olisin tiennyt tasan tarkkaan, kuka hän oli ja miten vähän hän merkitsi.
- Mä olen Minna, kuului vastaus ja rekisteröin, ettei minun varmaan tarvinnut olla hänestä huolissani. Hän ei ollut sen kummemman näköinen kuin esimerkiksi Minttu.
- Me ollaan koulukavereita, Jerry sanoi ja sekin oli hyvä juttu. Minä olin selityksen arvoinen toisin kuin Minna, joka vilkaisi kännykkäänsä, suoristi paidanhelmaansa ja sanoi, että hänen piti mennä. Juna tulisi ihan millä minuutilla tahansa.

Päivämäärä:   4.5.11 18:57:21

Voi kun hupaisat pätkät, tai siis, jotenkin suloiset. En mä tiedä... Kivat pätkät. Lisää?

Päivämäärä:   4.5.11 19:54:35

jaatkoooo

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.5.11 15:18:57

Se siitä, ei isompaa draamaa. Jerry avasi takaluukun niin, että sain laittaa kassini sinne ja lähdimme kohti Mustaojaa.
- Mitä on ohjelmassa? kysyin.
- Sä kai otit ratsastuskamat?
- Ei kun mulla muuten vaan on puolen kuution kokonen kassi, mä ajattelin katos muuttaa tänne, sanoin vakavalla naamalla ja sain kuin sainkin Jerryn nauramaan.
- Sä oot hauska, hän sanoi.
- Tiedä siitä – mutta mun on vaikea vastustaa kiusausta, jos sä kyselet itsestäänselvyyksiä, naurahdin. – Tietysti otin.
- Vesku lupasi pitää mulle vähän tuntia yhdentoista maissa. Me ehditään maastoon ennen sitä, jos sua huvittaa. Mä ajattelin, että sä voisit ottaa Alissan hevosen.

Tähänkään en ollut varautunut.
- Onko Vesku kotona? kysyin, sillä tiesinhän minä, että hän kävi oikeasti päivätöissä.
- Se on virkavapaalla vielä vähän aikaa. Kunnes maneesi on valmis ja avajaiset pidetty.
- Koska ne on? kysyin yrittäen toipua siitä pettymyksestä, että koko Mustaoja ei ollutkaan hallussamme.
- Parin viikon päästä. Ne taitaa asentaa jo peilejä ja viimeistellä pohjaa.
- Ne?
- Se ja työmiehet. Ei Veskusta nyt omin päin ois maneesia rakentamaan. Mitä sä sanot maastosta?
- Mitä Alissa sanoo, jos mä ratsastan sen hevosella? heitin vastakysymyksen. Minä en tiennyt, oliko minulla suurtakaan hinkua lämppärin selkään.
- On ilonen kun se saa liikuntaa.
Minäkin muistin olevani iloinen ihan mistä tahansa, mitä Jerry halusi minun kanssani tehdä.
- Mikäs siinä sitten. Millä hevosella sä ratsastat?
- Nötellä, se tarvii vähän jotain kivaa eilisten kisojen jälkeen.

Joissain kuvitelmissani olin nähnyt Jerryn ja minut kuhertelemassa hänen huoneessaan koko päivän, mutta mitään sellaista ei tullut tarjolle. Jerry vei minut suoraan tallille ja sillä aikaa, kun vaihdoin rehuhuoneessa ratsastuskamat päälleni, hän oli jo tuonut Nöten ja Charmin talliin. Reipas harjaus ja vielä reippaampi maastolenkki hevosella, jota en saanut nostamaan laukkaa koko matkalla, saivat minut tuntemaan itseni puolikuolleeksi uupumuksesta, eikä kello ollut vasta kuin kymmenen. Siinä vaiheessa Veskukin ilmestyi tallille rakennusmiehen haalareissaan eikä näyttänyt hämmästyvän minut nähdessään. Se oli ikävää. Olisin mielelläni ollut Jerryn pikku salaisuus, mutta selkeästi niin ei ollut. Toisaalta hyvä näinkin.
- Haluatko säkin ratsastaa? Vesku kysyi minulta.
- Mä just ratsastin, ilmoitin.
- Jerry ratsastaa Djangolla. Sä voit tulla mukaan jollain muulla, jos haluat.

Katsoin häntä silmät suurina enkä saanut suutani auki. Siihen ei vaan voinut sanoa ei, mikä oli ensimmäinen ajatukseni.
- En mä osaa ratsastaa niin kuin Jerry, ähkäisin.
- Kyllä mä sen tiedän, mutta voithan sä aina pyöriä mukana. Sä voit ottaa Mian, se on kiva ja helppo hevonen.
- Kiitos, mä tulen, kuulin sanovani. Olisin kertakaikkinen idiootti, ellen ottaisi vastaan tarjousta päästä Veskun silmien alle, vieläpä Mustaojan hevosella. Äiti antaisi anteeksi vaikka mitä kuullessaan, että olin paitsi viettänyt päivän Mustaojalla ja päässyt ratsastamaankin, jos hänelle nyt jossain vaiheessa olisi pakko kertoa.

Mia saattoi olla tallin kiltein ja helpoin hevonen, kiitos vaan luottamuksesta kykyjäni kohtaan, mutta minusta se ei ollut kumpaakaan. Se nakkeli minulle narttumaisesti niskojaan eikä ollut ymmärtävinään, mitä Vesku yritti saada meidät tekemään.
- Mä en ole ratsastanut millään muulla kuin omallani vuoteen, puolustauduin, kun Mia oli tahdikkaan ravin sijaan päättänyt esittää ristilaukkaa. Minua suututti niin, että minun teki mieli lyödä sitä, mutta en tietenkään voinut. Järjellä ajatellen tiesin itsekin, ettei se ollut tahallaan hankala, me emme vain puhuneet samaa kieltä. Havainto ei kyllä yhtään lievittänyt suuttumustani.
- Pysyttele sä uralla, ota jalustimet pois ja tee pelkkiä siirtymisiä, kunnes sä alat löytää siitä kaasun ja jarrun, Vesku sanoi ja kääntyi keskittymään Jerryyn. Minua nolotti niin, etten meinannut saada henkeä ja minun piti heittää hetkeksi ohjat pitkiksi, etten rempoisi niitä. Vesku huomaisi sen kuitenkin. Kaduin syvästi, että olin ruvennut koko hommaan, mutta kun nyt olin kiivennyt satulaan, en voinut luovuttaakaan.

Päivämäärä:   5.5.11 17:03:48

Saako paskaan päivään palan lisälohduketta vai onko säännöstelyssä? Tällä on vajaa 7kk aikaa löytää uusi töipaikka.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   5.5.11 17:21:19

saako hyvään päivään vähän lisää jooko, sain just tietää et pääsen ylioppilaaks!! :D

Päivämäärä:   5.5.11 17:27:31

Onnittelut elwaen-, sentään jollain hyvä päivä =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.5.11 19:19:44

Tölkki häh? Mitä sie nyt höpiset? Kaikkien teidän yhteisten vuosien jälkeen?
Elwaenille onnitukset!
-------------
Hiljalleen keräsin ohjat taas käsiini ja aloin opiskella Miaa. Vaikka keskityin toisella silmälläni seuraamaan Jerryä, joka vähän väliä suhahti ohitseni uran sisäpuolelta, aloin saada tammastakin jotain selkoa. Se tuntui olevan hyvin herkkä painoavuille, sillä aina, kun liikahdin satulassa, se käänsi korvansa kuin kysyäkseen, mitä hittoa minä nyt halusin ja yleensähän en halunnut mitään. Sitten muistin urbaanilegendan hevosesta, joka pysähtyi, kun ratsastaja hengitti ulos ja kokeilin ihan piruuttani. Mia seisahtui siihen paikkaan, tai ei ihan, se hiipi vielä puoli askelta, mutta kuitenkin. Se ei kai ollutkaan legendaa. Innostuin merkillisesti ja aloin kokeilla, mitä kaikkea muuta hevonen suostuisi tekemään pelkällä painonsiirrolla. Unohdin, että Jerry oli samalla kentällä, kun testasin, miten vähäisillä pohjeavuilla sain ravin. Laukkaan riitti melkein pelkkä ajatus heti, kun lakkasin nojaamasta eteenpäin odottaessani laukannostoa, kuten olin Tentun kanssa tottunut tekemään.

- Miltäs nyt tuntuu? Vesku kysyi jossain vaiheessa, kun yritin puhkua niin suuria uloshengityksiä, että saisin hevosen siirtymään kerralla kaksi askellajia alaspäin, laukasta käyntiin tai ravista seis. Avitin ihan pikkuisen ohjilla kuullessani, että Vesku puhui minulle ja Mia pysähtyi kuin seinään.
- Tää on ihan kuin mä kokeilisin jotain uutta harrastusta, sanoin nauraen.
- Niin kuin ratsastusta?
- Mä luulin ratsastaneeni jo melkein kymmenen vuotta, mutta en mä ennen ole tällä lailla toimivaa hevosta nähnyt.
- Sä olet kai ollut ratsastuskoulussa aina, Vesku arveli ja sai sen kuulostamaan jotenkin moittivalta. En kuitenkaan rähähtänyt mitään tavallisten ihmisten ja kultalusikan syöneiden erosta, sillä hän jatkoi. – Se on kyllä harvinaisen herkkä. Ei nää kaikki ole, vaikka ovatkin yksityishevosia. Toikin tarvitsee välillä lekaa, hän sanoi osoittaen Djangoa.
- Just niin, en mä kyllä semmosta oo teillä kummallakaan radalla nähnyt, tuhahdin.
- Tehkää nyt mitä mielitte. Mun pitää mennä lämmittämään lounasta mun duunareille.

Jäin katsomaan hänen peräänsä, sillä en voinut uskoa kuulleeni oikein. Laittoiko kuuluisa kouluratsastaja ruokaa jollekin timpurille, maalarille ja hanslankarille? Jerry vahvisti, että näin oli.
- Kävellään vielä pari kierrosta ja jaetaan sitten päiväheinät, kun ollaan hoidettu nää.

Vatsalihaksiani vihlaisi, kun laskeuduin Mian selästä. Loistavaa. Monté-ravaaminen Charmin kanssa oli saanut reiteni maitohapoille, nyt oli vatsanikin hoidettu.
- Putsattavia bokseja? kysyin ajatellen, että kai seuraavaksi olisivat vuorossa hauikset.
- Ei, hevoset on vielä ulkona. Mutta me voidaan kyllä mennä siivoamaan tarhoja ja pihattoa, Jerry sanoi ja kun katsoin häntä toisenkin kerran näin, ettei hän vitsaillut. Minä tunsin olevani jo ruumiillisesti ihan ryytynyt ja kaveri sen kun paineli kuin aropupu.
- Selvä, sanoin silti, sillä olin tullessani päättänyt tehdä, mitä Jerry sitten halusikin. Ei sitoumuksia, ei vaatimuksia.
- Mutta ensin syödään.
- Onko täällä aina näin kauheesti hommaa? minulta pääsi sittenkin ja Jerry katsoi minua pitkään.
- Paljon? Täähän on ihan lomaa, kun ei tarvii ottaa karsinoita ja loimittaa.

Ruokimme hevoset, minä vaihdoin ratsastussaappaat kenkiin, söimme itse mitä raksaporukalta oli jäänyt ja painuimme takaisin tallille. Kyllä Jerrynkin vauhti alkoi vähän hidastua, kun hän tyrkki kottikärryt ja pari talikkoa nuorten varsojen luo pihattoon. Niitä oli vähemmän kuin minun valmennuksessa ollessani, kun Jerry oli esitellyt meille kaikki hevoset.
- Te ootte myyny jonkun, sanoin yrittäen muistella montako niitä aiemmin olin laskenut.
- Jep, itse asiassa kaksikin, toinen ei vaan oo muuttanu vielä. Meille jää vaan toi musta tamma, Jerry sanoi ja jäi nojaamaan talikkoon. Hetken pelkäsin saavani luennon hevosjalostuksesta, mutta hän jäikin vain pikkuisen hymyillen seuraamaan varsojen nahistelua ennen kuin ne huomasivat meidät ja tulivat tarkastamaan kulkulupamme.

Musta tamma ja sen ruskea ikätoveri olivat minusta vähän pelottavia. Arvaamattomia ja vaikeasti tulkittavia, kuten Armi alkuun. Koirasta ei sivumennen ollut ollut mitään haittaa tänään. Olin hätkähtänyt vain sen juostessa aamulla tervehtimään minua, koska olin pelännyt, ettei se onnistuisi pysähtymään ennen kuin törmäisi minuun, sen jälkeen olin tuskin huomannut sitä. Mutta nuo kaksi hevosenpoikasta. En minä hevosia pelännyt, mutta olinkin tavannut vain aikuisia, järkeviä, koulutettuja hevosia. Oli täysin mahdollista, että jompikumpi tammavarsoista haluaisi ruveta leikkimään minun kanssani, eikä minussa olisi vastusta leikilläänkään potkivalle, kaviolla huitovalle tai näykkivälle hevosenlapselle. Jerryä ei näyttänyt häiritsevän, hän rapsutti ensin kumpaakin ja seurasin esimerkkiä yrittäen olla välittämättä siitä, että musta hamuili palasen käsivarttani hampaidensa väliin. Ihan niin kuin olin pelännytkin.
- No niin, menkääs nyt hemmettiin, meillä on töitä, Jerry sanoi sitten ja huitaisi kädellään ja varsat siirtyivät kiusaamaan tarhakaveriaan, vanhaa ponia.

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   5.5.11 22:58:52

uus lukija :D Tosi hyvin kirjoitat ja lisää jatkoa kiitos. Vähän säpinää vois olla :P Ja Henriikka vois ruveta vaikka käymään valmennuksessa Mustaojalla.. (epätoivoista toive ajattelua jota ei tosi elämässä tapahdu)

Lähettäjä: mihmin 
Päivämäärä:   6.5.11 06:39:58

Voi hullu. Mä alotin illalla lukee tätä ja jäin niin koukkuun et vasta huomasin et kello tulee seittemä ja mä oon koko yön ollut nenä kiinni tässä tarinassa. No onneks ei ole huomenna (tai siis tänään) mitään nii voisin vaikka ottaa muutaman tunnin unet...:D

Päivämäärä:   6.5.11 13:46:11

voi ei.. pitää vielä sanoo miten pahasti tosiaan jäin koukkuun. Otin aamulla Hippoksen ja kerkesin tajuta ajattelevani, että katon löytyykö Jerrystä mitään :'D
Kesti hetken tajuta, että hetkonen, tää ei oo oikee ihminen....
Tällein ei oo ikinä käyny! Voi luoja, että nauran itselleni ja omalle tyhmyydelle.. :D

Päivämäärä:   6.5.11 14:24:40

Ihanaa, päiväunipalaa! On kyllä kivat pätkät, tahtoo kokoajan vaan lisää ja lisää.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.5.11 17:30:45

Tervetuloa! Toi oli kyllä hauska juttu toi Hippos :D
Mähän olen myös joskus aikoinaan, kun Danni oli tarinassa pieni vauva, katsellut sille tuliaisia ulkomailta...
-------------------
Keräsin tottumattomasti kikkareita talikolle ja siitä kottikärryyn samalla, kun juttelimme niitä näitä. Hyvin tavallisia asioita, korostettakoon. Hevosista ja kilpailemisesta. Kerroin Jerryllekin joutumisestani tuomareiden puhutteluun ja hän nauroi niin, että taipui kaksinkerroin.
- Mä en enää mene krapulassa kisoihin, tuhahdin yrittäen pysyä vakavana, vaikka hänen naurunsa uhkasi tarttua.
- Mä en oo ikinä ollu.
- Niin, et varmaan. Kyllä tää sen verran ammattimaista toimintaa on täällä teillä, sanoin ja irrotin käteni talikosta tarkistaakseni, miksi niitä kirveli. Syy oli ilmeinen: siksi, että molemmissa oli jo pulleat rakot.

- Eikö sulla ollu hanskoja? Jerry kysyi huomatessaan ne.
- En mä tiennyt olevani näin herkkähipiäinen, huokaisin ja Jerry astui lähemmäs tarttuen käsiini. Se oli ensimmäinen hiukankaan vaaleanpunaiseen vivahtava ele häneltä ja toivoin totisesti, ettei se jäisi viimeiseksi. Tähän asti olimme olleet kuin ne pari kaksitoistavuotiasta kaverusta, jotka olivat juosseet Lintsillä vempaimesta toiseen. Okei, kivaa sekin oli, mutta en olisi pannut pahakseni pientä kuhertelua. Ihan sitoumuksetta.
- Lopetetaan sitten. Tulihan tässä jo puoli kärryllistä, Jerry sanoi, mutta arvelin hyväksi olla reipas.
- Kyllä me nyt ainakin yks saadaan täyteen, sanoin ja tartuin taas talikkoon, vaikka se pistikin irvistämään.
- Älä nyt hei oikeesti rehki. Ne puhkeaa vielä.
- Sitä nopeamminhan paranevat, tuumasin, mutta kun olin heitellyt muutaman kikkareen lisää, ne tosiaan puhkesivat ja minun piti irvistää.
- Mennään, Jerry sanoi, käänsi minut aidan suuntaan tönäisten hiukan ja toi itse kottarit portista.
Hän halusi viedä minut sisään, jotta saisin putsata onnettomat kämmeneni ja suostuin. Mietin, minkälaiset kourat kaikilla tämän talon naispuoleisilla täytyi olla, jos he tekivät tallitöitä alvariinsa. Parkkinahkaa ja känsiä. Samanlaiset olivat varmaan heidän pérseensä. Tunsin omassani kahden tunnin ratsastuksen, vaikka olin varautunut hyvillä ratsastuspikkareilla.

- Sulla on niin pehmeät kädet, Jerry sanoi hyvin sopivasti pyyhkien niitä jollain kirvelevällä, jota hän oli löytänyt lääkekaapista. Irvistelin äänettömästi ja räpyttelin kosteutta pois silmistäni.
- Mä olen tämmönen kaupunkilaisprinsessa, puolustauduin, kun uskoin ääneni taas kulkevan.
- Just semmonen, Jerry sanoi ja pyyhkäisi silmäkulmastani yhden kivun kyyneleen.
- Mitäs sitten? kysyin palaten reippaaksi.
- Jaa. Ei kai tässä sitten kummempia.
- Mitä sä tekisit, jos mä en olisi täällä? tarkensin.
- Ehkä mä ratsastaisin vielä jonkun, mutta nyt pitää jättää jotain kaksosillekin. Ne tulee kohta koulusta.

Kirosin äänettömästi, sillä vielä vähemmän kuin Veskua halusin Jerryn pikkusiskoja tänne pyörimään. He olisivat varmaan uteliaita ja nenäkkäitä.
- Mihin aikaan ne pääsee?
- Mä en oo ihan varma. Mitä sä haluaisit tehdä?
- Nähdä tän talon, sanoin salamannopeasti. – Mähän en oo nähny sun huonettakaan.
Jerryn silmät vilkahtivat hiukkasen.
- Ei siinä ole paljon näkemistä, mutta täällä se on, hän sanoi ja lähti kiipeämään ylös jyrkkiä portaita. Ne olivat takuulla jyrkemmät ja kapeammat kuin mitä paloturvallisuusmääräykset sallivat.
- Onko kukaan koskaan pyöriny näitä alas? kysyin.
- Voi, monikin ihminen.

Ehkä se oli totta, ehkä vitsi, ei minua oikeastaan kiinnostanutkaan. Päädyimme seuraavaan kerrokseen, joka oli vain pimeähkö käytävä, kunnes Jerry avasi lähimmän oven.
- Tässä, hän sanoi ja astuin sisään. Huone oli suuri ja siellä oli peräti kaksi sänkyä sekä kirjoituspöytä ikkunan edessä. Katon lape laskeutui romanttisesti toisen sängyn päälle, toinen oli vastakkaisella seinällä. Lisäksi siellä oli rivistö kaappeja ja kirjahyllyjä, mutta tilaa oli silti.
- Asuuko täällä joku toinenkin? kysyin viitaten sänkyihin.
- Milloin mikäkin yövieras. Se on sakkomaksu siitä, että mulla on ullakon paras huone, Jerry sanoi, enkä taaskaan voinut tietää, oliko hän tosissaan. – Haluatko sä katsoa telkkaria tai jotain?

Katsoin ympärilleni näkemättä muuta television kaukaista sukulaistakaan kuin läppärin pöydällä, mutta Jerry veti minut takaisin siihen hämärään käytävään ja sen läpi toiseen päähän ullakkoa. Siellä oli vielä suurempi huone kuin Jerryn ja se oli sisustettu paitsi televisiolla, myös kahdella sohvalla, jotka näyttivät nyykähtävän minä hetkenä hyvänsä kaikkien peitteiden ja tyynyjen alla, jotka niiden päälle oli kasattu. Se oli jotenkin hyvin kutsuvan ja mukavan näköinen huone, ajattelin ja aivastin. Siellä oli myös ihan hemmetisti tekstiilejä, huomasin. Niitä roikkui seinilläkin, ja nenäni väitti, ettei niitä ollut tampattu vähään aikaan. Pitkään aikaan.

- Haluatko sä kattoa jotain? Jerry kysyi ja meni levyillä ja elokuvilla lastatun hyllykön luo.
- Mä haluan ennemmin halailla sua, sanoin ja menin avaamaan ikkunan. Pidin silti huolen siitä, että näin silmännurkastani, miten Jerry reagoi: hän säpsähti. Olihan se vähän uskaliasta, mutta kuitenkin sellaisen repliikin saattoi aina lyödä leikiksi, jos siltä näytti. Nyt ei näyttänyt. Jerry istui toiselle sohvista pyyhkäistyään ensin siitä huomattavan määrän tyynyjä lattialle ja sanoi:
- No tule tänne sitten.

Päivämäärä:   6.5.11 18:32:49

Ei tollaseen kohtaan saa jättää!!!! :O

Mitäs tuliaisia Danni ois saanu? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.5.11 18:39:28

Joku röyhelömekko se oli :D

Päivämäärä:   6.5.11 19:28:18

Waaaaaaa?! Mikä pätkälopetus toi oli? Miten mä nyt selviän yön töissä? Jumankauta Sennnu, nyt mä koko yön mietin et miten tää jatkuu :(

Lähettäjä: empppu 
Päivämäärä:   6.5.11 20:07:04

ei tämmöseen kohtaan!! ;o
en saa nukuttuu koko yönä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.5.11 22:38:46

Sori :D
Mun piti tehdä jo uusi, koska mä lähden huomenna Tallinnaan ja tuun vasta joskus illalla. Jos vaikka tulisi vielä muutama kommentti?

Mutta laitan nyt sitten loppuluvunkin, jos tulee joku viivästys.
--------

Minulta ei mennyt kuin vilaus hypätä hänen syliinsä. Istuin siihen kahareisin niin, että olimme kasvokkain ja tunsin saman tien hänen kätensä lanteillani. Kasvomme olivat tuskin kahdenkymmenen sentin päässä toisistaan ja käytin hyväkseni tilaisuuden katsella häntä oikein tarkasti. Tummansiniset silmät olivat täydelliset, tummanruskeat hiukset valahtivat otsalle ja hänen ihonsa oli sileä ja ruskea, paitsi missä näkyi vähän sänkeä. Hän hymyili hyvin pikkuisen ja tunsin, että ihokarvat käsivarsissani nousivat pystyyn.
- Ihan vaan siltä varalta, että jos sun mieleen ei tullut, mitä muuta tyttöjen kanssa voi tehdä kuin lapioida kakkakikkareita, kuiskasin ja Jerry naurahti.
- Eikö niitä olekaan tehty sitä varten?
- Jos on niin mussa on tekovika, sanoin, vilkaisin kämmeniäni ja nostin ne Jerryn olkapäille. Sitten kumarruin lähemmäksi ja hyvin, hyvin kevyesti ja varovasti suutelin häntä. Siirsin rakkulaiset käteni hänen poskilleen ja suutelin uudelleen. Ja uudelleen.

Alakerrasta kuuluva kolina, sanailu ja koirankynsien rapina keskeytti meidät ihan liian pian, varmastikaan ei ollut kulunut kuin korkeintaan kymmenen minuuttia. Minä säpsähdin ja Jerry jäykistyi, muutenkin kuin minun altani ja yksinkertaisesti nosti minut sivummalle niin, että pääsi nousemaan.
- Tule, hän sanoi ja tarttui käteeni. Puolijuoksua hän kiskoi minut omaan huoneeseensa ja heittäytyi sänkynsä päälle mahalleen. – Anna se läppäri tänne, hän komensi. Minä irrotin virtajohdon mitä pikimmiten ja nostin sen hänen eteensä jotenkin mukana juonessa mutta silti toivoen pikkukaksoset hemmettiin. Jerry ehti juuri laittaa jotain musiikkia soimaan, kun portaista kuului töminää ja kälkätystä. Minä siirryin taktisesti kirjahyllyn eteen tutkimaan, mitä kirjoja ja levyjä siellä oikein oli, kun pari pitkää blondia ilmestyi oviaukkoon. He olivat selvästi menossa ohi, mutta pysähtyivät minut nähdessään. Ainakaan koko perheelle ei ollut edellisillan päivällisellä julistettu, että tulisin käymään, vaikka Vesku olikin vihitty salaisuuteen.
- Moi, sanoi toinen ja toinen toisti sen täydellisesti kuin kaikuna.
- Moi, sanoin minä ja jatkoin kirjojen tiiraamista.
- Moi Jerry! jatkoi toinen ja astui kynnyksen yli.
- Moi Sarri, Jerry sanoi välinpitämättömästi.
- Etkö sä aio esitellä meitä?

Jerry nousi istumaan ollenkaan enää huolehtimatta etupuolestaan ja katsoi häntä pitkin nenäänsä.
- Ootte te tavannu. Henriikka oli täällä valkussa viime kuussa.
- Ai niin se! tyttö huudahti ja katsoi minua ehkä aavistuksen verran ystävällisemmin. Tai sitten ei. – Mä en tiennytkään, että te ystävystyitte.
- Hei, ei sun tarvii aina kaikkea tietääkään, sanoi toinen kaksosista. Hän oli jäänyt nojailemaan ovenkarmiin ja hymyili minulle ystävällisesti.
- Tietysti tarvii, miten säkään muuten saisit koskaan mitään tietää? toinen kysyi. – Oletko sä joku Jerryn tyttöystävä?
- En tosiaankaan, nauroin ja siirryin istumaan Jerryn sängyn laidalle, siveästi kolmenkymmenen sentin päähän hänestä. Olin käsittääkseni ihan tarpeeksi huvittunut ja neutraali. – Kunhan tulin käväsemään, kun ei ollut muutakaan tekemistä.

- Ai, Sarri sanoi ehkä hiukan pettyneesti. – Oletko sä ratsastanut? Sulla on ratsastushousut.
- Se on liikuttanut Charmin, ja Miaa kevyesti, Jerry ehätti sanomaan ennen minua ja mieleeni tuli, että mitäs jos olin vienyt kaksosten nimikkoratsut ja he alkaisivat vihata minua. Pelkäsin turhaan, molemmat näyttivät ilahtuneilta.
- Jipii, se Alissan kaakki on ihan mahdoton. Mennään vaihtamaan vaatteet ja syömään. Haluutteko tekin jotain? Sarri sanoi ja kääntyi työntämään siskoaan pois ovelta.
- Me syötiin aika vasta, kiiruhdin sanomaan ja he katosivat. Jerry ja minä istuimme niillä sijoillamme, kunnes he viittä minuuttia myöhemmin purjehtivat oven ohi toiseen suuntaan tallivaatteissa ja jompikumpi vilkutti mennessään. En erottanut heitä toisistaan. Askeleet kaikkosivat ja alapuoleltamme alkoi kuulua tyttöjen juttelua. Silloin en enää voinut muuta kuin repsahtaa nauramaan ja kääntyä halaamaan Jerryä.
- Me selvittiin niistä! ilakoin.
- Niin selvittiin, Jerry sanoi ja otti minusta lujasti kiinni, kaataen meidät poikittain sängylle, joka oli juuri tarpeeksi leveä, ettemme kolauttaneet päitämme seinään. – Mihin me jäätiin?

Päivämäärä:   6.5.11 23:48:02

No empä tiedä onko tää nyt yhtään parempi loppu!!! Ihan yhtä tyhmään kohtaan jätit. :P Hyvästi yöunet, mulla ei ole muuta elämää kuin miettiä miten tässä käy.

Lähettäjä: mihmin 
Päivämäärä:   7.5.11 01:11:43

mun on nyt pakko kysyy vähän juttuja.

Mä luen alotin lueskeleen tota Vanhempieni tarinaa, niin liittyykö se yhtään mitään salaperäistä, epäsuoraa, ihmeellistä kautta Mustaojaan. Ja jos ei, niin missä kohtaa ne alkaa kertomaan Mustaojasta?
Ja onko toi yllämainuttu sun eka tarina mitä olet julkaissut?:)

Muutkin tietävät saa vastailla jos kerkee ennen sennnua, ja muutenkin jos joku jaksaa niin saa tota Mustaoja-vyyhtiä mulle vähän avata:P

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   7.5.11 01:38:46

Sennnu!

Mä luin nää töissä parin iltavuoron aikana (sieltä en vaan päässy kommentoimaan), ja täytyy kyllä sanoa, että jes!

Siis Henriikka on ehdottomasti ärsyttävin hahmo, jonka oot koskaan pukannu ilmoille, mut tää on silti tosi koukuttavaa luettavaa. Joskus sillon alkuvuodesta yritin lukea tätä, mut en vaan jaksanu lukea sitä aanelonen-kerrallaan-tahtia. No, nyt on näköjään pakko, ku on päässy juttuun mukaan.

Mua kanssa käy ennemminki Jerry sääliks, ku Henriikka, koska se ei oo raukkaparka kuitenkaa tehny mitään joutuakseen tommosen liehittelyn ja stalkkaamisen kohteeks.

Aika paljon enemmän typoja oli, ku mihin oon sun teksteissä tottunu, mut ei se nyt varsinaisesti lukemista haittaa. Nii ja tosiaan, vielä plussaa siitä et pääset tollasen myöhäisteinin pään sisään, mulle tulee melkeen ylpee olo siitä, miten viisas ja aikuinen oonkaan ollu 18-vuotiaana... tosin kaikkihan on suhteellista ;)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.