Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 15.6.09 21:24:51
Tervetuloa!
Nyt en tiedä onko tää iltapala vai aamupala. Ehkä molemmat.
--------------
38.
En saanut nukuttua, en vaikka olin kuolemanväsynyt. Olin ollut jo useamman viikon, siitä lähtien kun Helsinkiin oli tullut talvi ja kylmä oli vanginnut minut kotiin. Lämpimän syksyn ja leudon alkutalven jälkeen oli tullut kireä pakkanen ja oli kerta kaikkiaan liian kylmä ulkoilla Dannin kanssa muuta kuin aivan pikaisesti. Olin sitä odotellutkin, tämmöisiähän nämä talvet tuppasivat nykyään olemaan, ja olin valmistautunut opiskelemaan sen ajan urakalla ja rajoittamaan tallillakäyntejä semmoisiin päiviin kun saatoin saada jonkun vauvaa hoitamaan pariksi tunniksi. Hoitajat olivat kuitenkin yllättävän vähissä. Karoliina ja Leksa olivat tarhassa ja Ilse ja Jinna töissä ja koulussa, ja koulussa oli Miilakin. Ville teki töitä kotona tuossa parin kilometrin päässä, mutta häntä tahdoin vaivata vain äärimmäisessä hädässä joten jäi oikeastaan vain Vesku, milloin hän ei ollut töissä.
Lukemisen laitakin oli niin ja näin. Vauvanruppana taisi protestoida sitä ettei saanut enää nukkua päiväuniaan hevosentuoksuisessa ihanassa viileydessä, sillä siitä oli tullut kauhean rasittava. Pari tuntia joka syötön jälkeen se vain kitisi ja inisi, ellei nyt suorastaan rääkynyt, ja kun se söi kiljoona kertaa vuorokaudessa rauhaa ja hiljaisuutta oli vain tuskastuttavan lyhyissä pätkissä. Oli vaikea yhtäkkiä syventyä lukemiseen kun hetkeksi hiljeni, ensin piti kuunnella, että se nyt todella oli saanut huutamisensa valmiiksi eikä vain harkinnut ja vetänyt henkeä, ja sitten olin yleensä itse niin täynnä adrenaliinia, että rauhoittuminen oli vaikeaa. Korvatulpistakaan ei ollut iloa, vaikka olin uhmapäissäni semmoiset käynyt ostamassa. Jotenkin itku tuli niiden läpi, hiljaisempana muttei yhtään vähemmän vaativana. Vähitellen olin niin uuvuksissa, että mielenkiintoni kohdistui ennemmin hetken uniin kuin oppikirjoihin.
Vesku oli ennen pitkää melkein yhtä väsynyt kuin minäkin. Hänen nyt ei tarvinnut kuunnella kitinää vuorokaudet ympäri kuten minun, mutta ei hän töissäkään nyt suorastaan levätä voinut. Paitsi silloin kun hän joutui olemaan siellä vuorokauden tai pari putkeen päivystysvuorojen takia, silloin hän sai nukkuakin rauhassa, eikä hänen tarvinnut herätä kuin jos joku potilas piti pelastaa kuolemalta. Olin niistä vuoroista niin kateellinen että olisin voinut purra häntä kun hän teki lähtöä.
Tietysti yritimme selvittää miksi se huusi, kun se vain jatkui ja jatkui ja näytin ristiäiskuvissakin Addams Familyn jäseneltä mustine silmänalusineni, mutta ei neuvolantädeiltä tai lääkäreiltäkään löytynyt ratkaisua. Jos olisin imettänyt olisin voinut itse kokeilla ruokavalion vaihdosta mutta ei minulta enää muutamaan viikkoon ollut tullut tippaakaan maitoa ja Danni eli täysin tutkitusti terveellisella, steriilillä, purkitetulla vastikkeella. Harkitsin kyllä laittaa Valiolle sähköpostia ja toivoa jotain unettavaa ja rauhoittavaa sinne sekaan. Jinna oli yrittänyt lohduttaa, että jos se oli koliikkia se jonain kauniina päivänä vain loppuisi.
- Minä vuonna, kysyin jaksamatta edes hymyillä. Se elämän hyvyydestä.
Lastenklinikan lääkäri oli sanonut, että oli olemassa unikouluja vauvoille, jos se ottaisi tavakseen huutaa yöt läpeensä, mutta hänen ilmeestään ja äänensävystään ymmärsin selvästi, että jos se piti parin tunnin konsertteja parin tunnin tauoin ja oli jatkanut sitä vasta kuukauden päivät olin ihan turhan hätäinen hienohelma.
- Jotkut koliikkivauvat tokenee vasta parivuotiaina, eiköhän me nyt tätä vähän kauemmin kestetä, hän sanoi ja minä tunsin itseni huonoksi äidiksi ja olin hyvin lähellä ruveta itkemään. ”Me”. Tuota sanaa muistaisin takuulla välttää jos joskus valmistuisin itse lääkäriksi. Mikä helevetin me, tuon akan ei tarvinnut valvoa yhtään ylimääräistä Dannin takia.
Maaliskuussa pakkaset karkasivat ja tunsin miten mielialani kohosi kun katsoin lämpömittaria ensimmäisenä päivänä kun se näytti vähemmän kuin kaksikymmentä astetta. Se oli päättänyt saman tien repäistä kunnolla eikä jaksanut näyttää edes kymmentä. Menisin tallille, veisin tuon vinkuvan nyytin sinne ja antaisin sen inistä siellä sillä aikaa kun itse ratsastin. Olin päässyt käymään siellä viimeksi edellisenä viikonloppuna kun Jinna oli ottanut Dannin heille siksi aikaa. Veskulla oli ollut viikolla kaksi vapaata, mutta oli kulunut niin kauan siitä kun hän oli ratsastanut Nikillä kunnolla että hän oli hoitanut tallireissut molempina päivinä ja minä olin saanut sillä aikaa mitäs muutakaan kuin istua kotona lämpimässä.
- Nyt me mennään ulos, pirunpenikka, ilmoitin Dannille ja nostin sen sängystään, missä se oli vinkunut viimeisen puolen tunnin ajan. Laskin, että nyt se huutaisi vielä puolitoista tuntia ja hiljenisi sopivasti kun olisin valmis ratsaille. Muistin vielä ajan kun sen lohduttomasti rypistynyt punainen naama oli ollut minusta vain hellyttävä ja herättänyt halun pitää sitä lähellä ja lohduttaa. Nykyään se herätti paremminkin halun ravistaa sitä kunnes se hiljenisi.
Koska tissibaari oli suljettu varustin mukaan pullollisen vastiketta, jonka lämmitin valmiiksi ja pakkasin kylmälaukkuun, jota olimme joskus lomalla kantaneet kylmiä oluttölkkejä rannalle, siunatkoon noita ihania aikoja. Vaihdoin tallivaatteisiin, puin vauvan ja lähdin lykkimään vaunuja kadulle vain havaitakseni että autoa ei näkynyt missään. Ei voinut olla totta. Vesku kävi yleensä töissä bussilla, mutta joko hän oli ottanut sen tänään tai sitten se oli varastettu. Seisahduin keskelle jalkakäytävää ja aloin kiroilla puoliääneen, kyyneleet valuen pitkin poskiani. Pettymyksen tunne oli ihan liikaa. En mitenkään ehtisi tallille millään bussilla niin, että vauvan ruokinta- huuto ja nukkumisperiodit enää osuisivat sopivasti ratsastamisen kannalta.
Joku kääntyi kulmasta kävelemään suuntaani joten pyyhin kiireesti poskeni ja lähdin eteenpäin. Yritin miettiä oliko Vesku kenties nukkunut aamulla pommiin ja sen takia joutunut ottamaan auton, mutta en voinut muistaa, olin itse siinä vaiheessa ollut umpiunessa. Niin oli Dannikin nyt, mikä hämmästytti ja ilahdutti minua niin, että lakkasin itkemästä. Jos ulkoilma vaikutti siihen noin alkaisin kävellä sen kanssa vaikka vuorokaudet ympäriinsä.
Mersu oli kulman takana ison tien varressa ja taas halusin alkaa itkeä, helpotuksesta tällä kertaa. Muutamassa minuutissa purin vaunut ja pakkasin ne sinne, ja kurvasin kadulle kaasua ulvottaen kuin teinipoika perjantai-iltana. Matka ei vienyt viittätoista minuuttia ja kun pysäköin tallipihaan Danni nukkui edelleen. Jätin sen toistaiseksi autoon, ettei se heräisi kun keikuttaisin koppaa ja puoliksi juoksin hakemaan Nikin tarhasta. Se saisi pikaisen harjauksen ja sitten, ellei ketään olisi tallilla valmiina tarjoamaan auttavaa kättä, kärräisin vaunut kentän laidalle, palaisin satuloimaan sen ja sitten voisi ilo alkaa, edellyttäen, ettei vauva alkaisi huutaa heti kun pääsisin satulaan. Niki ei pelännyt enää vaunuja, mutta jos vaunuihin liitettäisiin ääni en ollut varma mitä tapahtuisi.
- Nuku, nuku nyt kerrankin niin en ajattele susta mitään pahaa enää tänään, lupailin Dannille kun parkkeerasin sen puun alle.
Sain iloni, vaikka se tarkoittikin hutaisten putsattua hevosta ja hellittelyjen yli hyppäämistä. Ehdin nautiskella ratsastamisesta yli puoli tuntia, ennen kuin vaunuista kuului ensimmäinen tunnusteleva rääkäisy, mitä Niki hätkähti. Silittelin sitä rauhoittavasti ja olin tyytyväinen, olin pelännyt että jos kaikki menisi oikein reisille en ehtisi edes ravaamaan ennen kuin Danni aloittaisi nälkäitkunsa.
- Mennään katsomaan sitä, ehdotin Nikille ja ohjasin sitä lähemmäs vaunuja. Se oli varuillaan, mutta ei kamalan, ja kun ääni vain jatkui tasaisena eikä välillä lakannut ja sitten taas alkanut uudelleen, se ei ilmeisesti ollut niin pelottava kuin olisi voinut olla. Kävelin sen kanssa ehkä hiukan liian lyhyen aikaa ja vein sen sitten kiireesti talliin. Se saisi odottaa boksissaan sen aikaa kun syöttäisin naukumaijan ja lykkäisin sen jonnekin jatkamaan huutamistaan, sitten palaisin hoitamaan sen loppuun.
En ollut tottunut siihen, että jouduin tallilla laatimaan minuuttiaikatauluja, mutta tänään se ei haitannut, minulla oli niin hyvä mieli kun olin ehtinyt ratsastaa. Työnsin Dannin vaunut rehuhuoneeseen syötettyäni sen ja vaihdettuani vaipan, sitten palasin Nikin luo harjaamaan sen paremmin ja loimittamaan ja syöttämään muutaman porkkanan. Vauva saisi huutaa rauhassa sen aikaa, se kun huutaisi joka tapauksessa aikansa tekisin sille mitä hyvänsä, eikä tallissa ollut sisällä hevosia joita se kenties pelottaisi.
- Sun lapsesi taitaa itkeä, sanoi Oona kun kohtasin hänet tallin ovella vietyäni Nikin takaisin ulos.
- Mä tiedän. Se itkee nykyään aina kun on saanut ruokaa.
- Onko sillä mahanpuruja?
Kohautin olkapäitäni. Kyllä kai, tuskin noin pieni osasi tavan vuoksi kiljua? – En mä tiedä miksi se kiljuu, mutta sen mä voin sanoa että on aika paskamaista kuunnella sitä kakstoista tuntia vuorokaudessa.
- Niinkö? Oona kysyi. – Pääsit sentään ratsastamaan.
- Ensimmäistä kertaa moneen päivään. Mä en ole voinut tulla tänne sen kanssa kun oli niin kamalan kylmä ja meinasin ihan oikeasti tulla hulluksi, uskouduin.
- No nyt alkaa näyttää lauhemmalta.
Oona tiesi kaiken hevosista mutta en uskonut hänen tietävän lapsista mitään, enkä halunnut koetella hänen kärsivällisyyttään kauempaa. Hain Dannin rehuhuoneesta ja pakkasin sen taas autoon.
- Mä yritän tulla huomenna taas, ilmoitin noustessani itsekin autoon.
- Kiva, sanoi Oona enkä ollut varma tarkoittiko hän sitä vai oliko se ironiaa.
Laitoin autoradion sen verran kovalle, että päässäni kuului muutakin kuin itku. Mietin voisinko lykätä vaunut suoraan pihalle metelöimään vai häiriintyisivätkö naapurit – toisaalta kaikki taisivat olla koulussa tai töissä joten miksen. Niin tekisin ja varastaisin itselleni vähän lisää omaa laatuaikaa.
Käytin sen etsimällä opuksen, jonka olin aikonut lukea helmikuun ensimmäisen viikon aikana ja joka nyt oli hautautunut vanhojen lehtien pinoon pöydänkulmalle. Siitä olisi tentti muistaakseni seuraavalla viikolla, eikä se ollut ainoa kirja, joka olisi sitä varten pitänyt lukea, joten yrityksellä ei ollut juurikaan onnistumisen edellytyksiä. Ei varsinkaan, kun parin sivun jälkeen havahduin siihen, että pääni nuokahti rinnalle. Ei tästä tulisi mitään. Saisin tämän tentin ainakin unohtaa, sillä en pystyisi keskittymään siihen ennen kuin olisin saanut viikon yhtäjaksoisen unen.
Danni oli hiljentynyt joten hain sen sisään vaunuineen, riisuin sen varovasti ulkovaatteista mutten nostanut sitä sieltä mihinkään kun pelkäsin sen heräävän. Jos se nyt soisi, ottaisimme molemmat päiväunet. Palasin sohvalle ja vajosin syvään uneen, missä ratsastin Nikillä metsässä, auringon paistaessa vihreänkultaisten lehtien läpi ja missä ei kuulunut kuin lintujen liverrystä. Niki laukkasi joustavasti pehmeällä polulla ja pärski ja minä… Unessa tuntemani riemu katosi kuin joku olisi pistänyt neulalla ilmapalloa kun vaativa vikisevä itku hiipi taas tajuntaani. Aina se teki niin, en pystynyt nukkumaan kuullessani sen. Kai se oli sitten äitiyttä. Mietin noustessani osaisinko nukkua yhteen menoon kokonaista yötä enää, vaikka saisinkin.
Nyt juuri oli kuitenkin siedettävää herätä: olin nukahtanut hyvillä mielin ja kun olin heittänyt seuraavan vastikeannoksen mikroon kävin hakemassa rääkyvän kakarani vaunuista.
- Sä olet maailman kamalin otus, ja jos oisin sen tiennyt etukäteen sä et olisi ikinä syntynyt, ilmoitin sille, mutta koska olin päivällä luvannut jättää pahat ajatukset tältä päivältä käytin hyvin kilttiä äänensävyä. Se hiljeni yllättäen ja tuijotti minua kuin olisi ymmärtänyt mitä sanoin ja paheksunut minua suunnattomasti, tai sitten se yllättyi sitä, etten kerrankin kuulostanutkaan kireältä ja vihaiselta.
- Voisitko sä olla niin fiksu? kysyin siltä. Se oli sievä kun ei huutanut naama punaisena ja poskia pitkin valuvat kyyneleet olivat hellyttäviä. Ensimmäistä kertaa moneen, moneen päivään ellei viikkoihin tunsin jotain lämmintä sitä kohtaan ja puristin sen hellästi itseäni vasten.
Seuraavaksi lumi saartoi meidät. Kylmyyden kadottua leudon sään mukana tuli myrskyrintama, joka tuprutti lunta niin, että sitä oli pian metri piiskautuneena vasten oveamme. Vesku oli joutunut aamulla lähtemään töihin pihan puolen ovesta ja kiertämään talon lapioidakseen etuoven edustan vapaaksi, jotta pääsisimme ulos jos syttyisi vaikka tulipalo. Sen pienemmästä syystä ei juuri voinut kuvitella lähtevänsä lähtemään vaunujen kanssa mihinkään. Yksi hyvä päivä ja taas olin nalkissa kotona.
Surffailin sadatta kertaa vauvasivuja etsiäkseni neuvoja huutavan lapsen hiljentämiseen mutta löysin enimmäkseen vain synnytyskertomuksia vastaavia hehkutuksia siitä, miten se oli ollut kamalaa mutta unohtui jälkeenpäin ja nyt kaikki oli suloista ja valoisaa, sekä kikkoja joista joka-ainoaa olin jo kokeillut. Ehkä se oli allerginen vastikkeen maidolle? Mutta mitä muuta muka voisin tuon ikäiselle syöttää? Se oli ihan liian pieni, tiesin sen, mutta epätoivoissani tungin seuraavalla kerralla sen suuhun lusikankärjellisen muussattua perunaa, jota itse olin haluttomasti vähän syönyt lounaaksi. Vauvan ilme muuttui järkyttyneeksi, se mukelsi muusin ulos ja alkoi huutaa kovemmin kuin ikinä ennen. Pelkäsin sen kerta kaikkiaan tukehtuvan siihen kiljumiseen kun se huusi niin kovaa että tuskin ehti vetää välillä henkeä. Aloin jo rukoilla mielessäni että se herkeäisi sen verran että saisin tarjottua edes tuttipullon, en halunnut sentään lapsenmurhaajaksi. Vaikka vankilassa kai olisi aika hiljaista tähän verrattuna.
Kun tilanne lopulta laukesi vein sen omaan sänkyynsä yläkertaan jatkamaan sitä tavallista vininää, joka nyt tuntui melkein äänettömältä ja aloin soitella kavereilleni. Ellen nyt saisi puhua jonkun täysipäisen kanssa alkaisin itsekin huutaa. Kukaan ei vastannut, ei Jinna eikä Miila, jotka olivat koulussa, eikä Kiie, Ilselläkin meni vain vastaajaan. Ei edes iskä. Lopulta soitin äidilleni, vaikken juuri hänelle soitellutkaan kyllä hänkin nyt sentään oli aikuinen ja osasi muodostaa lauseita.
- Ihanaa kun soitit, hän sanoi mielissään. – Mitä teille kuuluu?
- Ei mitään hyvää, mä olen tulossa hulluksi kun kakara vaan kiljuu, sanoin synkeänä ja kun nyt olin saanut suuni auki purin oikein kunnolla turhautumistani.
- Oletko kokeillut vatsahierontaa ja maitohappobakteereja, äiti kysyi asiallisesti.
- Kaikkea on kokeiltu.
- Sä olit ihan samanlainen, jos se yhtään lohduttaa.
- Ei sitten vähääkään, vaikka kyllä se ihan hiukan. – Miten kauan? Millä mä lopetin?
- Voi en mä muista. Kuukauden tai pari ehkä? Sitten se vaan meni ohi.
- Voi kiitos. Mä toivoin että sulla olisi ollut joku taikakeino.
- Joskus kun sä olit ihan mahdoton sekotin vähän olutta pulloon ja simahdit kuin saunalyhty.
- Etkä! sanoin kauhuissani.
- Kyllä. Ja ennen kuin alat saarnata niin sanonpa vaan että jos en olisi sitä tehnyt niin olisin varmaan paiskannut sut seinään. Että vaihtoehtoisesti sä voisit nyt olla vammautunut tai kuollut. Tuletko kylään?
- En, sanoin ja tuijotin ulos, missä tuli lunta niin, ettei kadulle asti nähnyt. – Liian huono sää. Mietin oliko meillä olutta, mutta tiesin kyllä, etten tulisi semmoista kokeilemaan Dannin kanssa. Minulle se sen sijaan voisi tehdä hyvää.
- No tulet kun tää myrsky menee ohi, tai tavataan ainakin kahvilla, eikö?
- Okei, lupasin, kuten minulla oli tapana. – Nähdään joku päivä.
Danni itki edelleen yhtä innokkaasti, mutta sen vaippa oli kuiva, joskin paita oli nihkeä. Vaihdoin sen kuivaan ja menin takaisin alakertaan. Jääkaapin ovessa oli pari oluttölkkiä ja uhmapäissäni join niistä toisen niin nopeasti kuin pystyin, enkä yllättynyt ollenkaan kun se kihahti päähän. Siitä yllätyin, että sen jälkeen vauvan itku ei tuntunut ollenkaan niin ärsyttävältä. Itse asiassa sitä tuskin kuului enää ja heittäydyin tyytyväisenä sohvalle ja suljin silmäni.
En kuitenkaan kokeillut toista kertaa omaan pahaan olooni naukkailua. Nukuin muutaman tunnin mutta kun heräsin pääni oli niin pöhnäinen kuin olisin juhlinut koko illan ja huono omatunto oli vielä kamalampi kestää. Vesku oli ihan samaa mieltä kanssani ja päätti lähteä seuraavina vapaapäivinään Dannin kanssa Hankoon.
- Ihan kuin luulisit mun tekevän sille jotain pahaa täällä kun ollaan kahdestaan, syytin. Kärsivällisyyteni sen paremmin kuin ymmärryksenikään eivät olleet ihan venyvimmillään juuri nyt. Onneksi Veskun olivat paremmassa kunnossa. Hän veti minut syliinsä vaikka yritin vähän pyristellä vastaan ja selitti:
- Saat nukkua pari päivää putkeen. Olla tallilla niin kauan kun jaksat. Käydä vaikka shoppailemassa ilman että tarvii raahata vaunuja mukana. Käy vaikka ravintolassa. Kyllä me siellä pari päivää pärjätään.
- Miten mä ehdin ton kaiken? kysyin jo vähän leppyneenä. Se kuulosti ihanalta.
- Teet sen minkä ehdit ja huvittaa, et yhtään enempää.
|