Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 25.6.09 23:42:45
Jaaaaa sitä!
En mä taida Karoliinasta omaa juttua kirjottaa, mutta just kyllä vähän valaisin sen olemusta. Mä olen itse asiassa aika pitkällä jo tän jatkon kanssa :D
-------------
Se oli pahin riitamme ikinä. Nukuin sohvalla enkä toivottanut Veskulle huomenta. Olin lapsellinen ja tiesin sen, enhän voinut vaatia että hän ostaisi minulle huvihevosen ja elättäisi sen kun hän elätti jo yhtä, mutta en saanut myönnettyä sitä. Veskukin oli vihainen; kun en vastannut hänen huomeneensa hän ei sitten yrittänyt sanoa minulle muuta vaan kuljimme ja katsoimme toistemme ohi. Mitään puhumatta pistin Dannin vaunuihin ja lähdin kävelemään Jinnan luo, kun en enää kestänyt painostavaa hiljaisuutta. Näytti uhkaavasti siltä, että voisi alkaa sataa, mutta en ottanut autoa. Veskunhan sekin oli, ja bensat sen tankissa hänen ostamiaan.
Jinna puki Leksan ja lähdimme leikkipuistoon. Poju istui onnellisena hiekkalaatikossa ja Jinna saarnasi minulle. En minä sitä pitänyt pahana, ihan aiheesta hän marmatti.
- Ei sulla olisi yhtään tupakkaa, huokaisin lopulta.
- Mä olen lopettanut miljoona vuotta sitten, Jinna sanoi ja kaivoi Leksan rattaiden pussukasta ikivanhan näköisen vähän rutistuneen tupakka-askin.
- Kiitos, sanoin.
- Ne on mun tuskatupakat.
- Mullakin pitäisi olla. Ei vaan oo varaa ostaa just nyt.
- Sä leikit marttyyria. Mene keräämään tyhjiä pulloja tuolta puskista, Jinna tuhahti. – Millä ajalla sä muka edes toista hevosta ratsastaisit, sulle tulee tekemään tiukkaa yhdenkin kanssa jos aiot palata takasin kouluun syksyllä.
- Ei sillä tarttisi vähään aikaan ratsastaa, jos se on kantavana nyt, mökötin, vaikka tiesin tuonkin olevan totta.
- Ja sitten teillä ois neljä hevosta vieraalla ylläpidossa. Semmoseen nyt ei oo varaa kellään, saati opiskelijalla.
- Mä tiedän tonkin, mutta mä en voi kestää ajatusta, että Nikillä on jossain sisko.
- Ehkä se on ihan erilainen, oikea @!#$ hevoseksi, Jinna ehdotti toiveikkaasti.
- Ja me tarvitaan ihan oikeasti tamma.
- Ehkä tarviitte, joskus viiden vuoden päästä, tai kymmenen. Unohda. Etsi se sitten käsiisi.
- Hemmetin hemmetti, mutisin.
- Mä olen oikeastaan vähän hämmästynyt että sä viitsit edes kuvitella että sun pitäisi saada kaikki, ja niin paljon kun sulla jo on.
Onneksi silloin se sade alkoi ja meidän piti ruveta lähtemään. Jinna oli sanonut jo kaiken.
- Tuutko sä kahville? hän kysyi saatuaan Leksan rattaisiin.
- Mä taidan mennä mieluummin kotiin murjottamaan.
- Etkä murjota. Teet sovinnon Veskun kanssa ja alat käyttäytyä niin kuin aikuinen.
- Ehkä, sanoin. Se tuntui kauhean vaikealta.
Autoa ei ollut siinä missä se oli ollut lähtiessäni eikä Vesku ollut kotona. Eipähän siis tarvinnut ainakaan heti ruveta nöyristelemään. Syötin hiljaisena vauvan ja kävin sitten sen kanssa olohuoneen lattialle pitkäkseni. TVstä tuli pikkukakkonen, mutta ei Danni siitä piitannut vaan jumppasi niin, että sain vähän väliä olla hakemassa sitä takaisin peiton päälle. Huomenna viimeistään olisi imuroitava, villakoirat vauvan vaatteissa näyttivät inhottavilta ja vielä pahemmilta ne näyttivät tarttuessaan sen kuolaisiin poskiin. Toivoin sen nukahtavan, että minäkin voisin. Yö sohvalla ei ollut ollut mukava, enkä kiukultani olisi kyllä saanut kunnolla nukuttua missään muuallakaan.
Lopulta annoin Dannille kovan rinkelin mitä se alkoi jäystää selällään maaten ja kun se malttoi jäädä paikalleen sen kanssa hetkeksi näin miten sen silmät alkoivat vähitellen lupsua. Pistin omanikin kiinni ja nukahdin. Kova kolaus herätti minut ja luulin ensin hiljaisen sateen muuttuneen ukkoseksi ihan päämme päällä, mutta sitten kuulin vaimeaa sadattelua ja tajusin Veskun pudottaneen jotain keittiössä. Minulla oli yhtäkkiä kauhea ikävä häntä, tai ruumiillani oli. Halusin että minua silitettäisiin ja halattaisiin.
- Hei, sanoin hiljaa ettei Danni heräisi ja näin miten Vesku yrmeän näköisenä käänsi katseensa minuun päin. Ojensin käteni häntä kohden kuin olisin ollut hukkuva meressä ja näin miten hänen ilmeensä muuttui. Hän jätti pitelemänsä säilykepurkit työtasolle ja harppasi parilla askeleella luokseni.
- Halaa mua, pyysin. – Vaikka mä olenkin idiootti.
- Niin oot, hän sanoi hellästi ja laskeutui viereeni lattialle. Hengähdin kun tunsin kaipaamani kädet ympärilläni.
- Ei sun noin ois pitänyt sanoa, hymähdin ja painoin kasvoni vasten häntä.
- No mutta tottahan se on, hän naurahti.
- Ai hitto kun tässä on hyvä olla, harmittaa että mä hukkasin kokonaisen päivän, tunnustin.
- No onneksi ne ei oo loppumassa.
- Päivät?
- Niin.
Emme puhuneet Nikin siskosta enempää, mutta torstaina kun katselin Oonan uuden lastin laskeutuvan isosta kuorma-autosta yksi kerrallaan päätin kääntää veistä haavassani ja kysyin olisiko hänellä ollut siitä kuvaa.
- Olisi, Oona sanoi ja vilkaisi minua sivusilmällä. – Kaduttaako?
- Mä halusin sen kaiken aikaa, mutta eihän se mitenkään ollu mahdollista. Koko Veskun palkka ois siirtyny suoraan sun pussiisi ennen pitkää.
- Ei mulla ois mitään sitä vastaan, Oona hymähti. – Auta mua antamaan näille vähän heinää niin voidaan mennä katsomaan se kuva.
Hevosia oli neljä, ja yksi niistä oli suklaanruskea poni, söpö kuin karamelli. Ei se niin pieni ollut, ettei Oona olisi voinut sillä itse ratsastaa, mutta ehkäpä minä silti saisin auttaa sen kanssa. Muut olivat vähän isompia, yksi jopa paljon isompi. Ei kauhean korkea, mutta massiivinen kuin mammutti.
- Tälle mulla on jo ostaja, Oona mainitsi heittäessään sille heinätupon. – Nää on näköjään tulossa muotiin, vaikka mä en voi ymmärtää miksi joku haluaa hevosen jonka selässä pitää istua spagaatissa.
- Mielenkiintoisen näköinen, sanoin diplomaattisesti. – Se kuva?
Kiipesimme Oonan kämppään tallinylisille ja hän avasi tietokoneensa.
- Tässä, hän sanoi naputeltuaan hetken ja nousi sitten päästääkseen minut koneen äärelle. Näytöllä oli nettisivu, jolla oli muutamakin hevosenkuva ja vironkielistä tekstiä.
- Mikä se näistä on? kysyin yrittäen ymmärtää tekstistä jotain.
- Se missä on hintalappu.
- Luojan kiitos, ruunikko, sanoin kun löysin kuvan, jonka alla luki Ateena. Tamma oli kyllä muuten kivan näköinen, joskin vähän mäyräkoiran mallinen, mutta jostain syystä en koskaan ollut erityisen ihastunut ruunikoihin. Katsoin muita kuvia ja tunnistin Nikin vanhempien nimet. Aloin tajuta, että tämä oli jonkun kasvattajan kotisivu.
- Mikset sä ole kertonut että tämmönen sivu on olemassa? Tää on niiden ihmisten jotka on kasvattanu Nikin, eikö vaan? kysyin tohkeissani ja yritin kahta innokkaammin lukea vironkieltä.
- En mä oo tienny aiemmin että niillä on tommonen sivu. Ehkä ne on vasta tehneet sen, sanoi Oona ja haistoi epäilevän näköisenä kahvipannunsa pohjalla lilluvaa mustaa ainetta.
- Niillä on yksi ori... ja yksi tamma? Siinä koko bisnes? olin ymmärtävinäni.
- Varsinainen bisnes juu, ja sitten kauppaavat tommosia muka täysinkoulutettuja Nikejä herkkäuskoisille ulkomaalaisille, Oona tuhahti.
- Mikset sä itse ostanut sitä tammaa?
- Sen jälkeen kun Niki oli ihan muuta kuin mitä luvattiin mä en osta niiltä mitään. Mutta ajattelin että sua voisi kiinnostaa.
- Nikinkin kuva! ilahduin. Se oli siinä varsana, ihastuttavan söpönä. Ja sillä oli muitakin sisaruksia kuin Ateena, tajusin, kun tutkin sivua enemmän. Varsa vuodessa, Nikin jälkeen jo neljä uutta kuvaa.
Minua lohdutti ajatus siitä, että vaikka en pystynytkään nyt hankkimaan perheeseen Nikin siskoa niitä oli olemassa enemmänkin. Joku perhe etelänaapurissa tehtaili niitä minulle, vaikken edes ollut tilannut! Neli- ja kolmivuotiaat sisarukset eivät olleet tammoja, mutta kaksivuotias omituisenruskea otus oli. Kerkyra, luin sen kuvan alta ja jokin siinä viehätti minua, vaikka epäilinkin kuvassa olevan jotain vikaa. Ei tuonväristä hevosta voinut olla.
- Mä löysin meille tamman, ilmoitin Oonalle tyytyväisenä. – Ton mä menen ostamaan sitten kun olen valmistunut ja mulla on omaa rahaa.
15.
Olin aktiivisesti lykännyt äidille soittamista, mutta perjantaina omatuntoni alkoi muistutella siitä jo niin kovaäänisesti että tartuin puhelimeen. Hän kuulosti hyvin ilahtuneelta ja luojan kiitos vesiselvältä.
- Tavataan pian, hän ehdotti.
- Tänään tai huomenna kävisi, sanoin alistuneesti, mutta hänellepä ei. Kuuntelin epäluuloisena hänen ääntään kun hän esitti maanantaita.
- Onko teillä jotain viikonloppumenoa? kysyin.
- Meille tulee vähän vieraita illalla, hän sanoi.
- Ai Stumpin korttirinki mahdollisesti?
- Juu.
- Tuo Alissa tänne hoitoon sitten.
- Ei se häiriinny, se nukkuu kaikki yöt kuin tukki.
- No hitto, ei voi nukkua, eikä sen nyt ainakaan terveellistä ole olla siellä jos se meno on samanlaista kuin mitä mä talvella näin. Koko kämppä oli sinisenä tupakansavusta.
Äiti yritti vänkyttää vastaan ja yritti jopa kuulostaa loukkaantuneelta, mutta antoi sitten periksi, kunhan tulisin hakemaan Alissan. Meinasin siinä kohden muuttaa mieltäni, mutta en sitten kuitenkaan. Tuskin hän pelkästään laiskuuttaan semmoista esitti vaan siksi että tiesi minulla olevan auto käytettävissä.
- Mä käyn hakemassa meille hoitolapsen, ilmoitin Veskulle.
- Siltä kuulosti, hän sanoi vain.
Ajoin Itäkeskukseen Jammu-sedän talon luo ja löysin äidin vaunujen kanssa parkkipaikan laidalta odottamasta. Katsoin häntä tarkkaan kuin yrittäen nähdä hänen naamastaan, koska hän oli viimeksi juonut oluen tai viinilasillisen, ja miten monta, mutta hän näytti omalta, entiseltä itseltään, vähän pulleammalta kuin mitä ennen Alissan syntymää. Hän ei ollut koskaan saanut niitä kiloja pois.
- Tässä on vaihtovaatteita ja vaippoja, hän sanoi ojentaen ison kassin, tervehtimättä sen kummemmin. En minäkään viitsinyt tervehtiä häntä sitten, mutta kumarruin kyllä katsomaan Alissaa.
- Hei, pikkusisko! sanoin sille, ja se tuijotti minua takaisin silmin, jotka olivat hämmentävästi samannäköiset kuin omani. Äiti auttoi minua purkamaan vaunut ja kiinnittämään kopan turvavöihin ja vilkutti sitten hyvästiksi. Hän ei missään vaiheessa ottanut puheeksi että koska palauttaisin vauvan. En sitten minäkään, ajattelin odottaa ja katsoa koska hän soittaisi sen perään.
Sattuneesta syystä vietimme koti-illan, mutta niinpä olisimme viettäneet muutenkin. Vauvat makailivat lattialla peiton päällä ja Alissa osoittautui vikkeläksi kuin pieni kirppu. Tai ehkä käärmeenpoikanen, sellaisen tapaan se kiemurteli milloin mihinkin suuntaan.
- Me tarvitaan ehkä leikkikehä, arveli Vesku.
- Oiskohan kierrätyskeskuksessa? Onko se susta liian laiha?
- Alissa? No ei se ainakaan aliravittu ole kun on noin eläväinen. Et kai sä tosiaan epäile ettei äitisi hoitais sitä kunnolla?
- En mä tiedä… Miila säikäytti mut niillä jutuillaan.
Alissa oli meillä vielä lauantainakin kun Miila ja Lauri tulivat saunomaan, enkä ollut kuullut äidistä mitään. Hän suututti minua. Jos minä olisin päästänyt Dannin jonnekin hoitoon niin olisin varmaan viimeistään parin tunnin kuluttua soittanut perään ja kysynyt miten sujuu, jonnekin muualle kuin Veskun hoiviin siis.
- Sun äitisi on omituinen, sanoi Miila tuimasti ja hyppyytti Alissaa sylissään.
- No ei sun isäsi oo yhtään sen parempi.
- Lopettakaa ennen kuin alotattekaan, ei niistä kumpikaan oo mikään kukkanen, sanoi Lauri harvinaisen tiukasti ollakseen Lauri ja nappasi Alissan.
Sunnuntaina iltapäivällä järjestimme perheretken tallille, kun ei äidistä vieläkään ollut kuulunut mitään. Me olimme jo melkein tottuneet siihen, että ipanoita olikin kaksi yhden sijaan – toinen meni melkein siinä samassa kun ensimmäinenkin. Tosin heti ensimmäisenä yönä oli pitänyt laittaa nukkumisjärjestelyt uusiksi kun Alissa piti unissaan omituista pientä ääntä koko ajan, ja se valvotti Dannia, mutta kun Alissan kopan siirsi saunan pesuhuoneeseen sai Danni nukuttua ja se oli kuitenkin niin lähellä, että minä heräsin kun se alkoi oikeasti itkeä.
Kun näitä hoivattavia nyt oli mukana niin kutsuin myös Jinnan ja Ilsen lapsineen. Karoliina keksi viedä Leksan turvekasaan kun silmä vältti ja molemmat löytyivät sieltä muistuttaen neekerilapsia kun kylläkin puhdas turve oli kuorruttanut niin kasvot kuin hiuksetkin. Se oli sattunut sillä välin kun Jinna ja minä olimme maastossa Mansikan ja Nikin kanssa ja Ilse ja Vesku olivat syöttäneet vauvoja ja Ville ollut kentällä ratsastamassa. Jinna näytti siltä kuin aikoisi tukehtua nähdessään lapsensa. Vesku sai hänet onneksi rauhoittumaan selittämällä, että turpeessa ei ollut mitään vaarallista ja Ilse oli onneton kun ei ollut muistanut vilkuilla ympärilleen kahdesti minuutissa.
- Onneksi ne ei menny lantakasaan, lohdutin yrittäen olla nauramatta ja Jinna mulkoili minua.
- Odota vaan kun omasi on yhtä vikkelässä iässä, kyllä mä sulle nauran, hän uhkasi.
- Joko teillä on päivähoitopaikka? kysyi Ilse minulta väsyneen näköisenä pyyhkien Karoliinan naamaa Mansikan kostutetulla tallipyyhkeellä.
- Niin mikä? En ollut ajatellut koko asiaa.
- Etkö sä aikonut mennä takaisin kouluun syksyllä?
- Jestas, sanoin säikähtäneenä. Aioin, totisesti, mutta jotenkin en ollut ollenkaan ajatellut että pitäisi jo ruveta tekemään jotain järjestelyjä. Pitikö? Jotenkin olin vain ajatellut että ensimmäisenä kouluaamuna veisin Dannin jonnekin, tai että Veskulla olisi vapaapäivä… tunsin itseni hölmöksi. – Sano että sä olet hakenu sille hoitopaikkaa, sanoin Veskulle.
- Olen mä katellut tarjontaa, hän sanoi laiskasti. – Haluaisitko säkin tutustua eri vaihtoehtoihin?
Tönäisin häntä tuohtuneena, mutta silloin äiti lopulta soitti.
- Mitäs teille kuuluu? hän liverteli.
- Kaikenlaista ihanaa, mitäs luulit? tuhahdin. – Kai mä olisin soittanut muuten? Sen enempää en kuitenkaan kaikkien kuullen viitsinyt marista.
- Niin mä arvelinkin. Sen voisi tuoda kotiin nyt, äiti ehdotti.
- No nyt ihan heti ei onnistu, me ollaan tallilla ja mulla on vielä yksi hevonen ratsastettavana, ilmoitin, vaikkei oikeasti ollutkaan. Musti oli edelleen lomalla enkä aikonut viitsiä tänään kokeilla Oonan uutta ponia. Tekisin sen joskus, kun olisin yksin tallilla. En kuitenkaan halunnut äidin kuvittelevan, että olisin sentään noin tanssitettavissa. – Mä voin soittaa kun me ollaan lähdössä, sanoin sitten.
Vesku meni vielä harjaamaan Mustin ja Ville alkoi hoputtaa Jinnaa ja Leksaa kotiinpäin. Karoliinakin alkoi näyttää vähän väsyneeltä ja känkältä joten kohta istuin yksinäni tallin edustalla kaksien vaunujen kanssa. Oli tämäkin elämää. Oli taas semmoinen hetki, etten ihan välttämättä tuntenut olevani täydellisen onnellinen. Danni tuntui kuin pallolta jalassani, sen hoitopaikan pähkäileminen ja ajatus siitä, että aina, aina piti raahata se mukaan vaikka olisin halunnut käydä vain lähikaupassa. Enkä voinut hevostella niin paljon kuin olisin halunnut enkä voinut ottaa viikonlopputöitä jotta olisin voinut ostaa toisen hevosen, jonka taas tunsin palavasti tarvitsevani…
Danni sanoi vaunuista jotakin, joka kuulosti ihan oikealta sanalta, muttei tietenkään voinut olla. En jaksanut juuri nyt nousta katsomaan mitä se tahtoi, halusin murjottaa mieluummin hetken.
Alissan tavarat olivat meillä tai muuten olisimmekin voineet käydä palauttamassa sen tallilta mennessä. Nyt piti käydä ensin kotona.
- Tulenko mä mukaan? kysyi Vesku.
- Älä turhia, äkkiäkös mä sen lykkään sinne. Ota sä vaan Danni.
Hän purki toiset vaunut autosta sillä aikaa kun minä hain sisältä Alissan kassin ja lähdin sitten niin, että pikkukivet sinkoilivat. Tuntui siltä, että saattaisin käydä polkaisemassa pienen pääntyhjennyslenkin ennen kuin palaisin kotiin.
En muistanut soittaa äidille ja varoittaa, että olimme tulossa ja sain seistä sitten vaunujen kanssa oven takana vaikka miten kauan. Soitin ovikelloa jo kolmatta kertaa ja aloin olla kiukkuisempi kuin tuntui terveelliseltä, kun sisältä kuului laahustavia askeleita.
- Mä otin pienet päiväunet, äiti sanoi haukotellen avattuaan lopulta oven. Kylmennyt tupakansavun lehahdus tuli asunnosta, vaikka sen päällä leijuikin kuin pesuaineen tuoksu ja nyrpistin nenääni. Äiti kysyi halusinko tulla sisään, mutta hänen äänensä ei kuulostanut siltä että se olisi ollut mitenkään toivottavaa, enkä olisi mennyt vaikka hän olisi ollut miten innokas.
- En mä nyt ehdi, pitää mennä, töksäytin ja käännyin menemään.
- Tuu nyt vaan! hän sanoi innokkaammin ja tarttui kädestäni. – Me ei olla juteltu aikoihin, mulla on asioita!
- Ja mitähän, tuhahdin. Hän ei kuitenkaan antanut periksi nyt kun näytti kahden lauseen välillä heränneen.
Asunnossa oli kyllä siistiä, vaikka tupakanhajusta ei kai mitenkään pääsisi eroon ilman isompaa remonttia. Minun alkoi tehdä mieleni tupakkaa ihan kauheasti, kun menin sisään, ja sillä aikaa kun äiti huolehti vauvasta kävelin parvekkeelle. Toivoin vähän, että joku olisi unohtanut sinne tupakka-askin, mutta en löytänyt mitään. No, raitista ilmaa sentään.
Pysyttelin siellä, kunnes äiti tuli perässä kahden kahvimukin kanssa.
- Oliko Alissa kiltisti? hän kysyi.
- Oli, ihan kiltisti koko ajan, sanoin. – Mitäs sulla oli mielessä?
- Siitä Jaakosta vaan. Aiotko sä viedä sen jutun oikeuteen?
- Mä kuulin huhua että se on joutumassa oikeuteen, mitäs mulla on sen kanssa tekemistä? Ja mitä se sua kiinnostaa? ihmettelin.
- Se joutuu niistä veljensä jutuista joka tapauksessa. Se, että se kävi sun luona ottamassa teidän auton lainaan on ihan eri asia.
- Se oli vähän enemmän kuin auton luvaton käyttöönotto, se oli myöskin ryöstö, kidnappaus, uhkailu ja murto, noin äkkiseltään, luettelin muistellen mitä poliisiasemalla olin kuullut ja laittaen vähän lisää värin vuoksi. – Mikä noista mun sun mielestä pitäisi painaa villasella vai ehkä kaikki? Eikö sua kiinnosta että se yritti keihästää mut vihannesveitsellä?
- Enhän mä sillä, tietenkään! äiti kiiruhti sanomaan.
- Vaan?
Äiti tapitti minua suurin, vilpittömin silmin ja kertoi, miten hän oli käynyt Jaakkoa katsomassa. Jaakko oli ilmeisesti jotenkin saanut hänet potemaan omantunnontuskia siitä, että hän oli syypää koko siihen episodiin, mikä oli tapahtunut minun kotonani.
- Sä haluaisit, että mä ilmotan että koko juttu on okei? sanoin hitaasti, yrittäen pysyä perässä.
- Tietenkään se ei ole okei! Ei mun lastani saa uhkailla veitsellä, äiti epäsi. – Mutta…
- En mä edes tiedä onko mulla mitään mahdollisuutta vetäytyä. On rikoksia ja on rikoksia, ja kaikista ei voi itse päättää, meneekö ne oikeuteen vai ei, selitin. Sen verran tiesin kuunneltuani joskus Riston juttuja Hangossa asianomistajarikoksista.
- Kai siitä saisi selvän jos kysyisi poliisiasemalta?
Olin ollut mielestäni kärsivällinen kuin buddhan yhdeksäs inkarnaatio, mutta nyt alkoi taas tulvia yli. Laskin kymmeneen ja sitten takaisin ykköseen.
- Mulle alkaa nyt riittää. Jaakko saa mun puolesta mädätä vankilassa lopun ikäänsä, ja jos mä voin jotenkin vaikuttaa siihen niin sen parempi, sanoin ja laskin kahvini pöydälle. - Taidan tästä lähteä. Soittele jos teillä on taas ryyppyilta ja tarvitset lapsenvahtia.
Olisi ollut ihanaa paiskata muki seinään ja huutaa, mutta olisinkohan vähän aikuistunut tässä viime kuukausina. Mielessäni oli selkeänä ajatus, että jos panisin välit poikki äidin kanssa, mihin hän sitten Alissan heivaisi jos tarvitsisi yhtäkkiä apua sen kanssa? Kun heillä seuraavan kerran olisi kortti-ilta – tai kokonainen viikonloppu, mitä ilmeisimmin. Missähän Stumppikin oli? Lähimmässä kuppilassa loiventavalla? Lähdin ja tömistellessäni portaita alas totesin, että Jaakon nimi oli edelleen alakerran asunnon ovessa.
Lähdin ajamaan kiertotietä kotiin ja luukutin parin kilometrin pätkän moottoritiellä, kunnes tulin järkiini, pahin vitutus oli puhaltunut pois kun ikkunasta tuuli niin että silmät kyyneltyivät. Nyt ehkä voisin uskaltautua kotiin ilman, että tiuskisin kaikkeen mitä Vesku sanoisi.
- Kauanhan sulla meni, hän sanoi kun kävelin sisään. Hän makasi sohvalla Danni mahansa päällä.
- Joo ei sieltä meinannu päästä lähtemään. Se on hullu.
- Tule tänne, saat suukon niin piristyt.
- Ei se riitä. Jos suostusit naimaan multa aivot pellolle niin se voisi auttaa. Lobotomia, niin kuin.
Sanoin sen leikilläni, mutta kun Vesku nousi vikkelästi viemään nukkuvan lapsen omaan sänkyynsä tunsin jännittävän lumpsahduksen vatsassani.
- En mä oikeesti meinannu, vastustelin kun hän palasi takaisin alas ja kaappasi minut syliinsä.
- Sori, nyt ei voi enää perua kun käynnistit koneiston, hän sanoi ja nosti minua niin, etteivät edes varpaani ottaneet lattiaan. Oikeastaan vastasin vallan mielelläni kun hän suuteli minua vaativasti ja kiersin jalkani hänen ympärilleen. Kyllä, tämä oli hyvä ajatus. Ihan kuin pari vuotta olisi kadonnut johonkin – olimme taas nuorempia ja huolettomampia, lapsettomia ja ehkä emme edes naimisissa.
- Miten sun aivot? kysyi Vesku sitten myöhemmin kun hän oli kai parhaansa mukaan hävittää ne maailmankartalta. Hänen hengityksensä kulki edelleen niin kiivaasti, että tunsin miten hiukseni lepattivat.
- Mitkä aivot? kysyin muka ymmälläni.
- Hyvä, mä taisin onnistua.
- Meidän pitäisi ottaa joskus seksilomaa, ehdotin vakavissani. – Suunnitella vaikka vapaailta… tai viikonloppu. Ihme ettei ipana herännyt huutamaan kesken kaiken.
- Ei suunnitella, näin äkkiarvaamatta on paljon parempi, hän sanoi ja suukotteli kaulaani. Samassa yläkerrasta kuului vaativa rääkäisy ja räpäytin silmäni kiinni, tietämättä huokaistako vai nauraa ääneen.
- Just noin. Olipa se armelias kun nyt vasta alkoi huutaa.
- Jos se haluaa sisaruksia.
- Halutkoon. Nyt on äidin vuoro haluta ja äiti haluaa seuraavaksi tammahevosen.
Keskusteluni äidin kanssa alkoi vähän hirvittää minua. Aloin potea ramppikuumetta kun ajattelin, että joutuisin oikeuteen todistamaan - jos olisin keksinyt sen asian aikaisemmin olisin varmaan kuunnellut äidin ehdotteluja asian jättämisestä sikseen vähän myötämielisemmin. Se, mitä minä tiesin oikeuskäsittelyistä oli opittu amerikkalaisista sarjafilmeistä ja mietin voisinko soittaa Veskun lakimiesveljelle ja kysyä mihin minun oikein piti valmistautua. Miettiessäni soitin sille poliisimiehelle, joka oli kirjoittanut muistiin lausuntoni, hän tuntui paljon helpommin lähestyttävältä hölmöjen kysymysten kanssa kuin Risto.
- Et sä voi tehdä enää mitään – ryöstö teräaseella uhaten menee eteenpäin joka tapauksessa. Ellet sitten halua sovitella.
- En halua, sanoin tavallaan tyytyväisenä, kun nyt olin varma. – Sehän tarkottaisi vaan, että painettais villasella koko juttu, eikö vaan?
- Niinhän se on.
- Mua vaan hirvittää ajatella oikeudenkäyntiä.
- On siitä useimmat todistajat selvinneet hengissä, mies hymähti.
Sitten minulle tuli mieleen, että jos minä kuvittelin olevani kelvollinen lääkäriksi en kai voisi pelätä tuommoista pientä esiintymisoperaatiota. Se helpotti sen verran, että sain laitettua asian muistini hyllylle odottamaan, että oikeudenkäynnistä joskus kuuluisi jotain.
|