Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oi kultainen nuoruus 7

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.5.09 22:38:33

Edellinen

Re: Oi kultainen nuoruus 7

Lähettäjä: Pingo 
Päivämäärä:   30.5.09 23:27:03

Ei voi laittaa uutta ketjua ilman uutta pätkää..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.5.09 23:32:45

Ennenkin oon voinu, mutte menköön nyt, kesäkelin ja pääskysten kunniaksi :)
-----------

Hanna katsoi melkeinpä pyytävästi ja Vesku muisti välähdyksenä edellisjuhannuksen. Hän oli pitänyt Hannan ystävistä ja koko touhu samppanjoineen kaupungin edustalla kelluen oli ollut niin ylellistä, ettei hän ollut uskonut ikinä pääsevänsä kokemaan sitä uudestaan.
- Me ajateltiin tänä vuonna tehdä pikku retki, lähdetään jo torstaina, käydään parissa satamassa ja sitten ankkuroidaan aattoillaksi jonnekin. Vähän vähemmän porukkaakin meitä olisi nyt, ei tule niin ahdasta, Hanna kuvaili.
- Hitto, se ois kivaa, Vesku sanoi hartaasti.
- No sitten vaan ilmotat, että sä tarviit vapaata.
- Se ei ehkä käy ihan niin helposti. Mutta mä yritän. Voinhan mä aina vaikka ottaa palkatonta vapaata, Vesku päätti yltiöpäisesti.

Osastolla ei suorastaan riemuittu, kun Vesku halusi ruveta myllertämään juhannuksen vuorolistoja tässä vaiheessa, mutta kyllä kiltti osastonhoitaja yritti parhaansa.
- Kiitos, Vesku sanoi saadessaan uuden työvuorolistan käsiinsä. Nyt hänellä oli kokonaista neljä päivää vapaata, torstaista sunnuntaihin.
- No parempi niin kuin että sä soitat torstai-aamuna sairastunees neljän päivän hyppykuppaan, osastonhoitaja sanoi kuivasti.
- En mä semmosta tekisi!
- Et ehkä sinä, mutta semmostakin on kyllä nähty, nainen hymähti, joten Vesku ei ottanut itseensä verhotusta vihjauksesta vaan lähti hyvillä mielin illan rientoihin. He olivat Annukan kanssa kesän kynnyksellä vaihtaneet squashin tennikseen ja tällä kertaa mukaan tulivat myös Lauri ja Annukan kämppis, Maria. Tytöt peittosivat pojat helpon näköisesti.

- Sä pelaat kuin unessa, syytti Lauri ja läimäytti Veskua mailallaan takapuolelle.
- Au! Häijy mies! tämä vinkaisi neitimäisesti ja tytöt vilkaisivat toisiaan silmiään pyöritellen.
Pojat päättivät kävellä kotiin pelin jälkeen ja Linnanmäen kohdalla laitteiden ulina ja ihmisten kirkuna sai Laurin ehdottamaan, että he poikkeaisivat sinne katselemaan maailman menoa vähäksi aikaa. Vesku suostui saman tien, sillä oli ihana ilta, eikä hänellä ollut mitään kiirettä seinien sisään. Sitä voisi vaikka poiketa terassille.
- Mä sain juhannuksen vapaaksi, Vesku ilmoitti, kun he istahtivat kasvot kohden aurinkoa.
- Mä luulin, että sä yritit hamstrata pyhätöitä.
- Joku toinen pyhä sitten. Mä sain kutsun ökyveneilemään.
- Ahaa, sä kävit Hannaa katsomassa, Lauri arvasi. Hän oli hyvin perillä Veskun ja Hannan omituisesta suhteesta, vaikkei ollut naista koskaan tavannutkaan.
- Niin kävin. Meinaatko sä edelleen mennä juhannukseksi kotiin?
- No entistä varmemmin, jos sä lähdet merelle. Kaikki muutkin häipyy kuka minnekin.

Juhannukseen oli kuitenkin vielä joitakin viikkoja aikaa ja Riikka piinasi Veskua puheluilla ja kyselyillä siitä, koska hän oikein pääsisi Helsinkiin. Lopulta Vesku ilmoitti ajankohdan, jolloin hän olisi itse yövuorossa. Jos Riikka ja serkkutytöt tosiaan aikoivat juhlia niin, että tarvitsivat yösijan poissa vanhempien silmien alta, se oli ainoa mahdollisuus. Vaikka Riikan ja Sofian ollessa alaikäisiä he tuskin saattoivat suunnitella kummempaa kuin pussikaljoittelua puistossa ja Vesku toivoi, etteivät he päätyisi ainakaan Kaisaniemen puistoon. Hän ei itsekään mielellään mennyt sinne.

Riikka saapui suurella tohinalla ison kassin kanssa, mutta ei viipynyt kuin sen hetken, että levitti tavaransa joka puolelle asuntoa.
- Nyt me lähdetään Sofian kanssa shoppailemaan ja kun Hanni pääsee töistä, lähdetään viihteelle. Vähänkö sä valitsit hyvän päivän!
- Miten niin?
- No konsertti! Me mennään stadionin viereen retkelle. Kuullaan takuulla paremmin kuin ne, jotka on maksaneet lipusta!
- Sen mä uskon. Stadikan konsertit kuuluu tännekin ihan kiitettävästi, Vesku totesi. – Varokaa sitten koirapoliiseja.
- Mitä koirapoliiseja? Riikka kysyi pelästyen.
- No ne kiertää siellä narauttamassa alaikäisiä alkoholin hallussapidosta, Vesku väitti vakavalla naamalla, vaikkei hän tosiasiassa ollut koskaan kuullut sellaisesta. Se kuitenkin tuntui ihan mahdolliselta.

Vesku ei voinut olla vähän huolehtimatta tyttöjen puolesta. Riikka ja Sofia olivat ehtineet vielä käydä kääntymässä ennen hänen töihin lähtöään, Riikka vaihtamassa vaatteita ja lisäämässä meikkiä, ja heillä oli tuntunut jo olevan kova meno päällä. Mutta yö eteni ilman mitään hälyttäviä puhelinsoittoja ja hän ajatteli huojentuneena, että ainakin Hanni oli jo aikuinen ja pystyisi huolehtimaan pienemmistään. Sitten hän tunsi itsensä turhan isälliseksi ja melkein harmistui itseensä. Ei hän itsekään ollut kulkenut suorastaan tutti suussa ensimmäisiä kahdeksaatoista vuottaan. Joka tapauksessa oli helpotus tulla aamulla kotiin ja löytää kaikki kolme kuorsaamasta hänen sängystään. Hän kävi avaamassa parvekkeen oven selälleen, sillä ilma oli raskasta ja melko pahan hajuista, ja päätti sitten olla kiltti ja keittää kahvia ennen kuin herättäisi kolmikon. Viileä aamuilma taisi tehdä sen hänen puolestaan, sillä ennen kuin hän oli saanut juotua kupillistakaan, oli Riikka jo keittiössä ja muutkin kuuluivat liikehtivän.
- Oliko kivaa? Vesku kysyi ystävällisesti ja yritti hahmottaa pikkusiskon kunnon. Ei tämä nyt suorastaan krapulaiselta näyttänyt, vasta heränneeltä vain.
- Oli! Tänään me mennään rannalle ja illalla Linnanmäelle.
- Ja joko te mahdollisesti kohta lähdette, että mä pääsen nukkumaan?
- Varmaan, Riikka haukotteli ja halasi häntä äkkiarvaamatta.
- Mistä hyvästä toi oli?
- No kun sä olet niin kiltti. Päästikö Jaska mua tänne koskaan yöksi, kun se asu täällä, päästikö?

Päivämäärä:   30.5.09 23:37:13

Kiitos :)

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   31.5.09 11:53:47

Mua nyt kovasti kiinnostaa, mikä tekee muutoksen Veskun suunnitelmiin!

Lähettäjä: adra 
Päivämäärä:   31.5.09 11:56:05

" Hän oli hyvin perillä Veskun ja Hannan omituisesta suhteesta, vaikkei ollut naista koskaan tavannutkaan."

Eikös ne vasta viime topikissa ollut nelistään leffassa, vai muistanko mä ihan väärin? :D

Päivämäärä:   31.5.09 11:56:41

adra, tru!

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   31.5.09 11:59:45

adra on tarkka! Ja samaa mietiskelen ku tölkkiki. Millä pitää hullu jännityksessä? No mä kerron huomenna ,)

Ja kiits ihanan pitkästä aamupalapätkästä. Nyt muffarit pois uunista --->

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.5.09 12:41:55

Hups! Täytyypä vikkelään muuttaa toi kohta. :D

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   31.5.09 13:10:43

Miekin kävin kummastelemaan tuota, että tapasihan ne. Melkein piti selailla taaksepäin jo. :-D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.5.09 18:01:54

Päivän pätkä, jossa Kaikki Ratkeaa. Tai ainakin jotain :D
------------
50. Suunnitelma B

Vesku ei ensin aikonut ehtiä ennen juhannusta käymään kotona: lepytelläkseen omatuntoaan ja korvatakseen pitkää ylimääräistä vapaataan hän otti tehdäkseen pari ylimääräistä sairaslomavuoroa ja hän tunsi itsensä työn sankariksi. Edellisviikonloppuna oli kuitenkin Mirja-mummon 75-vuotispäivä, joten hän kiipesi hyvän lapsenlapsen perikuvana lauantai-iltana Hangon-junaan ja unohdettuaan ottaa mukaan lukemista soitti matkalta Hannalle. Voisi kai jo alkaa sopia juhannuksen järjestelyistä, ja mistä sitä tiesi, vaikka he ehtisivät tavata vielä tänäkin iltana.
- Mitä mun juhannusheila, hän sanoi reippaasti, kun puhelimeen vastattiin.

Hanna hiljeni niin, että Veskun piti ottaa puhelin korvaltaan ja tarkistaa, oliko se sammunut.
- Voi víttu, sieltä kuului sitten. – Mä tiesin, että mä olin unohtanut jotain.
- Mitä sä nyt oot unohtanut? Vesku naurahti.
- No sinut.
- No kiitos.
- Tää on vähän noloa, Hanna aloitti, ja hänen äänensä muuttui asialliseksi, kun hän selvitti, miten oli tavannut ruotsalaismiehen, joka oli tullut Hankoon lomalle ja yksi asia oli johtanut toiseen ja siinä vaiheessa Vesku keskeytti hänet.
- Sä unohdit luvanneesi viettää juhannuksen mun kanssa.
- Ei sitä paljon nätimminkään voi sanoa.
- Mä keksin monta tapaa sanoa sen aika hélvetin paljon rumemmin.
- Mä olen pahoillani, oikeesti. En mä tahallani sentään tämmösiä järjestele. Kuule, kyllähän sä voit tulla mukaan silti.

Siihen Veskulla ei ollut mitään halua. Hän ei pilaisi juhannustaan katselemalla, miten Hanna kuhertelisi jonkun svenskin kanssa.
- Toivottavasti se putoaa mereen, hän sanoi ilkeästi. – Toivottavasti te molemmat tipahdatte ja hauet syö teidät.
- Mä laitan testamenttiin lisäyksen, että sä saat Viablen siinä tapauksessa, että niin käy, Hanna sanoi pahoitellen.
- Ja mitä mä sillä tekisin, ikivanhalla kopukalla, ei mulla ole varaa sitä elättää kuitenkaan. Laita ennemmin sun maasturi.
- Ilman muuta. Saat maasturin. Saat molemmat. Saat traikunkin!
- Näkis vaan ja kuulis kolinaa, Vesku sanoi ja sammutti puhelimensa. Hanna oli kuulostanut todella nololta, ja se ehkä lohduttaisi häntä jossain vaiheessa, mutta juuri nyt oli vaikea keksiä mitään piristävää. Hän ei ollut erityisen rahanahne, mutta suhteettoman paljon korvensi ajatus palkattomista vapaista, jotka hän oli ottanut, ja ihan turhaan. Kirsikka kakun päällä. Niitä oli Mirja-mumminkin kakussa, kun hän kävi juomassa kupillisen kahvia ja viemässä kimpun kukkia. Veskun ei tehnyt niitä mieli ja hän pääsi armollisen nopeasti lähtemään. Vanhukset olivat selvästi jo väsyneitä, kun vieraita oli rampannut koko päivän ajan.

Vähän aikaa Vesku seisoi kadunkulmassa miettimässä, lähtisikö saman tien asemalle ja takaisin Helsinkiin, mutta päätti sitten kuitenkin käydä kotona. Hän oli maininnut, että saattaisi pistäytyä siellä. Sitä paitsi nyt hänellä yhtäkkiä oli kiljuva nälkä. Se kai tarkoitti, ettei tämäkään takaisku ollut kuolemaksi?

Perhe oli syömässä, paitsi tietenkin isää, joka kuulemma laitteli asioita järjestykseen töissä voidakseen aloittaa kesäloman.
- Se on tietysti tehnyt jo kahdeksankymmentä tuntia tällä viikolla, Vesku tuhahti. Mokomakin vanha työholisti. Luulisi, että jossain vaiheessa osaisi ruveta lepäämään laakereillaan.
- Ei toki, kuutisenkymmentä vaan, sanoi Leena tasaisesti. – Mitenkäs sä raaskit ottaa koko juhannuksen lomaa?
- Sitä mäkin ihmettelen. Ja vielä enemmän mä ihmettelen, että mitä mä sillä lomalla nyt teen.
- Etkö sä lähdekään veneilemään? kysyi Riikka terävänäköisesti.
- En.
- Mikset?
- Se peruuntu, Vesku sanoi lyhyesti, mutta molemmat naiset taisivat siitä lukea kaiken tarpeellisen ja vaihtoivat nopeasti puheenaihetta, tai Leena vaihtoi. Meni muutama minuutti ennen kuin Riikka alkoi pomppia tuolillaan ja keskeytti hänen yksinpuhelunsa Jaskan nuorimmaisen uusimmista tekosista.
- Mä tulen sun kanssa!
Vesku vilkaisi Riikkaa hyvin vähän toiveikkaana.
- Oletko sä menossa jonnekin?
- Olen, olen! Sun kanssa Hesaan!

Päivämäärä:   31.5.09 20:45:11

Riikka on tymä. Se ei tiedä et Tsadi on juhannuksena aivan tyhjä, kaikuu vaan .D Nimim. been there, done that. Vinkkejä tän vuoden juhannuksen viettoon? Festareihin ei taida olla rahaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.5.09 21:02:15

Kuis ne Sälinkään Sisäsiideribileet?

Päivämäärä:   31.5.09 21:05:48

Des, lähetääks minilään?

Päivämäärä:   31.5.09 21:39:22

Pitäskö?

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   31.5.09 21:40:08

stadissahan on parhaat juhannusbileet!! Eipähän ole ihan hirveästi idiootteja liikenteessä niinku kaikkina muina juhlapyhinä ;)

Päivämäärä:   31.5.09 21:47:46

Des, no ei oo, tällä hetkellä, kauheesti muutakaan ohjelmistossa.

Päivämäärä:   31.5.09 21:48:42

Tai sit terdelleeee

Päivämäärä:   31.5.09 21:51:42

Toisaalta Sälinkäältä ny ajaa nopeesti poiskin jos alkaa ahistaa ,) Mut terde kyl vähintään. Ja kai tääl on jotain heppakisoiki sillon..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.6.09 19:40:25

Este-Jussi!
--------

Riikka näytti olevan pakahtumaisillaan ja Vesku käänsi katseensa äitiinsä, ehkä vähän anovanakin. Tämä oli kuitenkin keskittynyt voitelemaan leivänpalasta, eikä sanonut mitään.
- Mä tulen sipasemaan naisellisella kädelläni sun kämppäsi juhannuskuntoon ja pitämään sulle seuraa ja laittamaan sulle ruokaa, Riikka maanitteli.
- Mä olen selvinny siellä ilman naisellista kättä kohta vuoden, eli ei oo tarpeen.
- Mutta ajattele, miten kiva ois tulla töistä kotiin kun ois ruoka valmiina ja vaatteet pestynä.
- Niin, ja miten kivaa sulla oliskaan, kun saisit kulkea kaupoissa monta päivää.
- Niin no, en mä nyt niin pyyteetön ole, että ihan pelkästään tulisin siivoamaan sulle. Ja sitten tehdään jotain kivaa juhannuksena.

Veskulla ei ollut aavistustakaan, mitä Helsingissä saattoi tehdä juhannuksena, mutta hän heltyi sitä mukaa kun sai mahaansa täytettä. Oli pakko myöntää, että seura voisi vaihteeksi olla mukavaa.
- Tule sitten, hän myöntyi.
- Jes, mä meen pakkaamaan saman tien niin ehditään junaan!
- Ei tässä nyt niin kiire oo. Ehditään me aamullakin.
- Miksi lykätä huomiseen mitä voit tehdä tänään, Riikka siteerasi ja meni.

Riikka ei ihan heti ruvennut myllertämään ja suursiivoamaan vaan lähti sunnuntaina Sofian kanssa Uimastadionille ottamaan aurinkoa. Sama meno jatkui maanantaina ja tiistaina ja Vesku alkoi jo miettiä nasevia tölväisyä naisellisuuden hennosta otteesta odottaessaan tätä kotiin. Kovin hennosta.
- Onko sulla nälkä? hän kysyi siloisesti, kun sisko kahdeksan jälkeen tuli. Hän ei yleensä juuri kokannut, söi töissä tai koulussa ja eli kotona vapaapäivät voileivillä, mutta tänään hän oli ostanut kaupasta makaronilaatikkoa, survonut sen uunivuokaan ja lämmittänyt.
- Voi, oletko sä laittanut ruokaa, Riikka kysyi ja meni nolon näköiseksi.
- Näillä omilla naisellisilla käsilläni.
- Voi hitto… kuule. Kyllä mä… mä siivoan vaikka huomenna! Ja kuule, mulla on uutisia!
- No?
- Sofialla on tuhkarokko. Kai. Tai voi se tietysti olla flunssakin, mutta sen hoitolapsilla on tuhkarokko niin, että se epäili sitä.
- Sepä viehättävää. Pese kädet, ennen kuin kosket mihinkään.
- Meillä on ollu tuhkarokko molemmilla. Mutta pesenhän mä, Riikka sanoi ja poistui vessaan. Tarmokkaan vedenlaskun jälkeen hän palasi sieltä jatkaen: - Niin että mä olen järjestänyt meille juhannusohjelmaa.
- Pitääkö meidän mennä hoitamaan Sofiaa vai miten?
- Ei kun me lähdetään sen sijasta Hannin kanssa sen kaverin mökille. Juhannusbileet!

Vesku ei viitsinyt sanoa mitään. Ajatus siitä, että hän lähtisi kuokkimaan jonnekin serkkutytön kaverin juhannusbileisiin, tuntui hiukan kaukaiselta. Riikka jatkoi rupatteluaan huomaamatta hänen hiljaisuuttaan.
- No mitäs se Hannin kaveri siihen asiaan sanoo? kysyi Vesku lopulta, kun Riikka hiljeni hetkeksi.
- Mikä toi tommonen äänensävy on? Hyi, sä kuulostat ihan äidiltä!
Siltä se oli kuulostanut Veskun omiinkin korviin, joten hän ei väittänyt vastaan.
- Mikä kaveri? Mikä mökki, tai siis missä?
- Voi, en mä tiedä. Mutta soita Hannille ja kysy! Mä lupasin muutenkin, että me soitellaan ja sovitaan vähän, että mihin aikaan lähdetään ja mitä meidän pitää hankkia, siis syömää ja juomaa.

Hanni saikin Veskun innostumaan. Hän vakuutti, etteivät he tunkeilisi, että oli tarkoituskin saada vähän uutta verta porukkaan, ja että heidän pitäisi viedä salaattiaineksia ja vihanneksia ja leipää ja viiniä ja olutta. Toiset autokunnat hommasivat grillattavat lihat ja makkarat. He lähtisivät torstai-aamuna.
- Sääli Sofiaa, Vesku sanoi.
- Niin, se paiskoo tavaroitaan seinään yks kerrallaan. Mutta olen mä toisaalta iloinen, ettei mun tarvii vahtia pikkusia vaan voin vaan… hups.
- Jättää Riikan vahtimisen mun harteille, sanoi Vesku huvittuneena. Hanni nauroi.
- No nyt sä ymmärrät, että miks sun on ihan välttämätöntä tulla mukaan! Riikan päätä sä et nimittäin onnistu kääntämään, ellet sä leikkaa sitä irti. Ja sitä paitsi Hesassa ei oo mitään tekemistä juhannuksena. Se on maailman kuollein kaupunki. Me suunniteltiin lähteä torstaina yhdentoista aikoihin ja ajaa ensimmäiseksi ruokakauppaan ja Alkoon. Haenko mä teidät mukaan?
- Hae ihmeessä. Mitenkä me muuten saataisiin hankittua oma osamme kaikesta?

Kyyti sitten saapui kuitenkin vasta puolenpäivän jälkeen, Hannin sinisen autonsa kyydissä oli kaksi muutakin nuorta naista, ja he kaikki nousivat ulos auttaakseen Veskua ja Riikkaa, jotka Hannin soitettua olivat tulleet alas kadulle, nostamaan tavaransa takakonttiin.
- Me päätettiinkin käydä ensin kaupassa, Hanni sanoi, vaikka se oli ilmiselvää, sillä takakontissa oli jo tavaraa vaikka miten.
- Meidän pitää kai antaa teille sitten rahaa, Vesku tuumi ja katsoi kahta muuta tyttöä uteliaana. He hymyilivät hänelle molemmat, ja hänestä alkoi tuntua siltä, että tämä oli sittenkin hyvä idea.
- Mä olen Raisa, sanoi toinen tytöistä. – Me ollaan menossa mun mökille. Tai siis mun vanhempien tietysti. En mä omista edes omaa makuuhuonettani.
- En minäkään, Vesku sanoi ja laski kassinsa enimmäkseen kaljalaatikoiden päälle. Hän ajatteli puolittain nolona, puolittain tyytyväisenä, että onneksi Riikka oli edellisiltana halunnut kuollakseen saada jäätelöä. Tarjoutuessaan hakemaan sitä lähikaupasta hän oli samalla ostanut kondomeja. Ihan vaan kaiken varalta. Ehkä niille lähivuosina tulisi käyttöä – eihän sitä voinut olettaa kaikkien naisten olevan yhtä valistuneita kuin Hanna siinä suhteessa. Ainakaan mökillä. Sitten hänestä tuntui äkkiä, että tytöt, Raisa ja Leeni, näkivät hänen ajatuksensa ja hän hätisti Riikan takapenkille.
- Lähdetäänkö sitten? hän sanoi.

Päivämäärä:   1.6.09 20:54:39

Äh, laitas jo seuraavakin pätkä, tätähän tässä on jo hetki odoteltu ;)

Päivämäärä:   1.6.09 21:08:46

Pingo, sinä sen sanoit!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.6.09 21:30:11

Ihme vitisijöitä. Mutta nyt mä huomaan jättäneeni vahingossa ihan kelvottoman lyhyen pätkän tätä lukua joten ottakaa nyt se sitten.
-------

Hanni koukkasi vielä jonkin itäisen lähiön kautta, mistä heidän peräänsä lähti ajamaan autollinen poikia ja sitten hän laskeutui Lahdentielle. Raisa roikkui selkänojan yli haastatellen Riikkaa ja Veskua ja Mäntsälän paikkeilla Veskusta tuntui, kuin he olisivat tunteneet ellei nyt sentään vuosia niin ainakin kuukausia. Leeni oli vähän hiljaisempi, mutta puuttui välillä puheeseen sanoen silloin yleensä jotain sarkastisen vitsikästä, mille tajusi nauraa vasta vähän ajan kuluttua. Ehkä hänen olisi pitänyt vähän tarmokkaammin pitää yhteyttä Hanniin talven mittaan. Hän olisi ehtinyt tutustua näihinkin tyttöihin.

Heinolan jälkeen Raisa kääntyi oikein päin ja alkoi neuvoa Hannille tietä. Vesku vilkaisi takaikkunasta ja totesi sen toisen auton olevan edelleen perässä.
- Keitä noi on? hän kysyi Leeniltä, joka myös vilkaisi taaksepäin.
- Kavereita – Artsi ja Sami ja Tomi.
- Meitä on kahdeksan, Vesku totesi.
- Tänään. Huomenna tulee lisää. Me ehditään vähin harjotella ensin.

Vesku ei arvellut tarvitsevansa harjoitusta sen jälkeen, kun oli ollut Jarin mökillä. Sieltä selvinneet olivat täysinoppineita. Niinpä hän otti varsin varovaisesti sen illan, toisin kuin osa muista. Iltapäivä meni paikkoihin tutustuessa ja taloksi asettuessa. Mökissä oli pieniä makuusoppia useampikin kappale, mutta Vesku katsoi saunan vieressä olevan pienen kamarin parhaaksi, eikä sinne ihme kyllä kukaan muu hingunnut.
- Mä voin ehkä tulla sun seuraksi, tai sitten en, tuumi Riikka, joka näytti nauttivan elämästä täysillä, kulki edes takaisin kaljapullo kourassaan ja poltti tupakkaa. Veskun teki mieli ravistaa häntä niskasta, mutta antoi olla, kun ei sisko sen pahemmin sekoillut.

Illalla Vesku ymmärsi, miksei saunakamariin ollut ollut tunkua. Se oli enemmän kuin hyvin lämmitetty, kun saunassa oli käyty iltapäivästä asti. Nyt saunomisinto oli jo laantunut ja Hanni ja Raisa olivat jo menneet nukkumaan, minkä Vesku katsoi myös luvaksi mennä. Juhla ja juhannushan olisi vasta huomenna, vaikka pojat ja Riikka ja Leeni istuivatkin vielä pimeällä rannalla grillin ympärillä juttelemassa ja nauramassa. Se ei onneksi kuulunut enää, kun Vesku sulki oven perässään ja heittäytyi autuaasti huokaisten sängylle. Mökki muistutti omasta pihasaunan kamarista kotona, tuoksuikin aika samalta ja Vesku nukahti alle kymmenessä minuutissa. Riikan kömpiminen sisään vain puolen tunnin kuluttua sai hänet äännähtämään ja kääntämään kylkeä, mutta ei heräämään.

Päivämäärä:   1.6.09 21:45:50

Ei vieläkään! Hmh.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.6.09 21:48:39

No kuule. Kyllä tässä pari lukua menee. Miksi kiirehtiä?

Päivämäärä:   1.6.09 22:08:25

No SIKS! Kun mä haluun tietää, mitä Veskun päässä liikkuu sitten!

Päivämäärä:   1.6.09 22:33:09

Tölkki no onhan siitä pätkä jo luettavissakin. Ellei sitä oo poistettu.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.6.09 22:41:33

Tän viikon loput pätkät on PERUTTU koska Tölkki ja Des on mulle ILKEITÄ! Nih!!!

Päivämäärä:   1.6.09 22:50:58

EI KÄY!

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   2.6.09 00:03:00

:o ei saa!

Lähettäjä: Violetta 
Päivämäärä:   2.6.09 08:45:18

Ei kyllä, ei niin saa tehdä..

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   2.6.09 16:48:09

No ei nii saakkaa :O Tölkki ja Des jälki-istuntoon.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.6.09 16:56:32

Niikerta!
No kunhan kiusasin.
-------
51. Rakastuminen

Juhannusaattoaamu valkeni toisille aikaisemmin, toisille myöhemmin, mutta kaikille huikaisevan kauniina ja aurinkoisena. Riikka ja Vesku olivat aikaisempien joukossa, sillä saunakamariin tuli taas kuuma. Yön viileydessä lämpö oli ollut oikeastaan miellyttävää, ja olihan se jäähtynytkin aamuyötä kohden, mutta aurinko hoiti saman asian yhtä tehokkaasti kuin seinän takana hohkannut kiuas. Vesku ei saanut yrityksistään huolimatta ikkunaa auki, herätti vain Riikan kolistelullaan.
- Mitä sä oikeen riekut, tyttö kysyi huonotuulisesti.
- Yritän tuulettaa, sanoi Vesku ja luovutti taistelun ikkunan suhteen. Sen sijaan hän avasi oven selkoselälleen.
- En mä haise viinalle! tuli salamannopeasti. Veskua nauratti.
- Et-pä! Onko krapula? Nyt sä et pysty juomaan tänään enää mitään, hän kiusasi.
- Miksi mä haluaisin? Riikka kysyi ja hautasi kasvonsa tyynyyn.
- Juhannus, Vesku muistutti.
Ajatus näytti piristävän Riikkaa, ainakin hänkin kömpi pystyyn, kun Vesku sanoi menevänsä mökkiin katsomaan, olisiko muita hereillä ja löytyisikö sieltä kahvia.
- Ei mulla ole krapula, Riikka sanoi käytyään saunassa pesemässä kasvonsa ja vaihdettuaan ylleen punaisen hihattoman T-paidan.

Raisa ja Hanni olivat jo heränneet ja mökin tiskipöydällä tuoksui kannullinen kahvia.
- Mä en tajunnut, että puolet meistä on miehiä, Raisa valitti raapustaessaan jotain muistilehtiöön.
- Mikä meissä nyt on vikana? Vesku kysyi ja istui pöydän ääreen.
- Ihan järjettömästi ruokaa ja kaljaa mennyt jo. Mä ajattelin, että se määrä riittäisi kevyesti koko viikonlopuksi, mutta makkaroita ei ole enää kuin yks paketti, ja kaljat on melkein kaikki menny. Pakko hankkia lisää tai tää ei tuu sujumaan hyvin.
- Täällähän on viiniä monta pönikkää, ilmoitti Riikka jääkaapilta.
- Ja sitä kun ne litkii samaan tahtiin kuin kaljaa niin saadaan soittaa ambulanssejakin.
- Mä voin kyllä ajaa kauppaan, onhan ne vielä auki, Hanni lupasi. - Ja sähän voit aina soittaa Miilalle, että ne tuo tullessaan.
- Mä yritin jo, mutta ei se vastaa. Sillä on ne kilpailut tänään.
- No soita jollekin muulle niistä.
- No ne on siellä kilpailuissa kaikki. Paitsi pojat tietysti, mutta ei mulla niiden numeroita ole… jaa, mutta onhan numeropalvelu, Raisa ilahtui. – Muistatko sä niiden takanimiä?

Vesku hörppi mukillisen kahvia ja selasi edellispäiväisen iltalehden kuunnellessaan, miten Raisa soitti ostoslistaa jollekin ja pikkuhiljaa muitakin alkoi kömpiä esiin. Riikka oli nostanut pöydälle aamiaistarpeita ja Raisa seurasi niiden katoamista sivusilmällä, raapustaen lisäyksiä kauppalistaansa. Hanni kyseli vapaaehtoisia mukaansa kauppareissulle ja Sami ja Tomi ilmoittautuivat kumpikin vapaaehtoisiksi, kunhan ei tarvitsisi heti lähteä.
- Ei ne ole kauan auki, Hanni huolehti.
- No mutta pakko päästä uimaan ensin.
- Tossa on yksi mökkiläismyymälä, se on takuulla yhdeksään tänäänkin, rauhoitteli Raisa.

Koska ei ollut ehtinyt ilmoittautua kaljakeissien kantajaksi, Vesku päätti ottaa aurinkoisesta päivästä kaiken irti ja heittäytyi nurmikolle ottamaan aurinkoa. Siihen kerääntyivät pian kaikki muutkin, sillä sää oli harvinaisen sopiva siihen hommaan. Vesku harmitteli, ettei ollut tullut ottaneeksi kirjaa, muttei jaksanut enää noustakaan ja mennä penkomaan kassiaan tai mökin kirjahyllyä. Sen sijaan hän kuunteli silmät puoliummessa, miten Riikka haastatteli Samia ja Tomia. Pojatkin olivat vielä lukiossa ja he puhuivat koulusta – se tuntui kaukaiselta. Arto oli sentään vähän vanhempi.

Jotenkin aika valui käsistä niin, että lopulta Hanni kirahti, että sinne kauppaan oli pakko ruveta lähtemään. Tomi oli nukahtanut ja kuorsasi kevyesti, mutta Sami nousi tottelevaisesti ja lähti pukemaan.
- Hei, kuka tulee auttamaan? Mennään tekemään salaattia. Miila ja muut tulee varmaan kanssa kohta, hätisteli Raisa ja saikin Leenin ja Riikan mukaansa. Jäljellejääneet jatkoivat torkkumista auringossa.
- Ketä sieltä on vielä tulossa? Vesku kysyi jotain kysyäkseen.
- Miila, sanoi Arto laiskasti. – Ja Jessi, sen sisko, ja sen kavereita, Jinna ja Jaakko ja Raul, hän lisäsi kuin vasta muistaen. - Ja toivottavasti aika lailla lisää kaljaa. Hei, mitäs sanot, saunottaisko vähän?
- Mikä ettei, Vesku myöntyi ja he jättivät Tomin käristymään ja menivät tunkemaan kiukaan pesän täyteen puuta. Arto oli ihan hyvä tyyppi. Niin kuin itse asiassa muutkin. Ei tämä ehkä voittanut venejuhannusta Hannan kanssa, mutta oli ehdottomasti parempi kuin kaupunkijuhannus yksiössä.

Päivämäärä:   2.6.09 17:44:53

Jee!! lisäää :)

Lähettäjä: miiuska 
Päivämäärä:   2.6.09 17:51:10

Hoo, kohta tapahtuu :) jee

Lähettäjä: Violetta 
Päivämäärä:   2.6.09 19:48:59

Oi.. Lisäää :)))

Päivämäärä:   2.6.09 19:59:15

Takanimi <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.6.09 20:06:19

Vesku jäi istuskelemaan laiturille saatuaan tarpeekseen löylyistä ja hänen ajatuksensa karkasivat väkisinkin siihen, mitä Hanna mahtoi tehdä parhaillaan. Ei sillä, että häntä olisi oikeastaan kiinnostanut. Se itsekeskeinen narttu saisi hänen puolestaan olla. Ainakin toistaiseksi. Vesku ei epäillyt, etteivätkö he joskus taas kohtaisi, sama oli tapahtunut niin monesti ennenkin, että se oli jo tapa, mutta juuri nyt hän ei välittänyt tietää, koska. Ehkä mieluummin myöhemmin kuin aiemmin. Elleivät ne hauet tosiaan söisi Hannaa, mutta se kai oli vähän liikaa toivottu.

Niin ajatuksissaan hän oli, ettei huomannut heti säpinää pihamaalla, vaan säpsähti huomatessaan harmaan auton ja uusia ihmisiä. Pitkä, vaaleahiuksinen tyttö kiinnitti hänen huomionsa heti. Hannaksi ilmestystä ei voinut luulla, tämä tyttö ei ollut ihan yhtä pitkä ja hiukset olivat paremminkin oljenkeltaiset kuin hopeaan vivahtavat, kuten Hannalla. Yhdennäköisyyttä oli kuitenkin ihan tarpeeksi, jotta Vesku kiinnostui. Heitä oli kaksi poikaa ja kolme tyttöä ja Arto jakeli heille olutpulloja kuin aavikolta pelastuneille. Innokkaasti niihin tartuttiinkin. Vaalea tyttö halasi Raisaa ja jutteli tämän olkapään yli Arton ja Leenin kanssa ja Vesku päätteli hänen olevan Miila. Toiset tytöt olivat istahtaneet muovituoleille, jotka ympäröivät grilliä, näyttäen ehkä hiukan vaivautuneilta, pojat tyhjensivät saamansa oluet parilla-kolmella huikalla ja katselivat sitten ympärilleen kuin etsien lisää. Vesku ei huomannut heissä mitään erityisen mieltä kiinnittävää, ellei laskettu toisen hiukan tummanpuoleista olemusta, kuin hän olisi ollut paremminkin kotonaan Italiassa tai Espanjassa kuin täällä Päijät-Hämeessä.

Miila oli kuitenkin sievä ainakin näin kaukaa ja Vesku nousi ylös lähteäkseen esittäytymään, mutta tyttö näkyi jo menevän kohden mökkiä Raisan kanssa rupatellen. Vesku tunsi pienen pettymyksen häivähdyksen, mutta päätti olla marssimatta perään. Hän ei pitänyt ajatuksesta hölköttää kaunottaren jäljessä kuin kulkukoira. Olisihan tässä koko ilta ja loppu viikonloppu aikaa tehdä tuttavuutta. Ja olihan mukana tullut muitakin tyttöjä. Hän istahti lähimmälle vapaalle muovituolille ja kääntyi näiden puoleen. Tomi rojahti parhaillaan toiselle tuolille vaaleamman tytön viereen ja ruskeahiuksinen hypähti parhaillaan kuin jokin olisi puraissut häntä. Hänen otteensa olutpullosta oli livennyt ja hän oli loiskauttanut juomaa syliinsä ja nyt hän vilkuili syyllisen ja pelästyneen näköisenä ympärilleen kuin tarkistaakseen, ettei kukaan ollut nähnyt mokaa.

Jos olisi ehtinyt, Vesku olisi varmaankin kääntänyt katseensa pois ihan kohteliaisuudesta, mutta hän ei ehtinyt. Tytön silmät olivat kuin vihreät metsälammet ja suunnattoman haavoittuvaisen näköiset. Veskun teki mieli kaapata hänet syliinsä ja lohduttaa ja sanoa, ettei se tehnyt mitään, mutta ei hän pystynyt kuin tuijottamaan, kun tyttö nousi seisomaan Raisan huutaessa heitäkin sisään katsomaan paikkoja.
– Tule, Jinna, hän huudahti olkansa yli ja niin Vesku sai selville hänen nimensä. Jessi. Se tuntui suunnattoman sopivalta.
- Muistikohan ne tuoda kaljaa, Tomi mietti.
- Keitä ne on? Vesku kysyi, vaikka kysymys olikin vähän hölmö.
- Luokkakavereita.

Niin nuoria. Paremminkin Riikan ikäisiä, Vesku ajatteli, mutta ei voinut olla vilkuilematta salavihkaa, miten nelikko kohta yritti saada kahta telttaa pystyyn pihamaalle. Ja saikin, lopulta. Sitten tuntui kuin joku olisi päästänyt hänestä ilmat pois, kun hän näki Jessin ja Jaakon suutelevan nopeasti.
- Seurusteleeko noi? hän kysyi. Tomista kysymyksessä ei ollut mitään merkillistä.
- En mä oikein tiedä. Jotain pientä säätöä niillä kyllä oli jo keväällä. Mutta Jinna ja Raul ei ainakaan seurustele.

Vesku ei ollut vähääkään kiinnostunut vaaleasta tytöstä – kummastakaan, hän tajusi. Vaikka hän päättäväisesti lakkasi pitämästä Jessiä silmällä, hän huomasi koko ajan kuitenkin tietävänsä, missä tämä oli ja mitä teki, sittenkin kun Hanni ja Sami palasivat kaupasta ja Arto sytytti grillihiilet ja iso salaattikulho ja liha- ja makkarapaketteja ja viinilaatikoita ja muuta juotavaa alettiin kantaa pihalle. Vesku söi yhden grillimakkaran paistamatta ja edes huomaamatta, miltä se maistui ilman sinappia, ja sitten Riikka ravisti häntä niskasta.
- Etkö sä ole jo syönyt? Tuu pelaamaan petankkia meidän kanssa.
- Ilman muuta, Vesku suostui suorastaan kiitollisena siitä, että sai jotain tekemistä. Jessi oli vaihtanut jalkaansa shortsit kastelemiensa farkkujen sijaan ja hänen jalkansa näyttivät ruskettuneilta, kun hän istui yksikseen laiturin reunalla ja näytti taas siltä, että kaipasi jotakuta sinne suojakseen ja turvakseen ja Veskun oli läksytettävä itseään moisesta päähänpälkähdyksestä. Tyttö olisi todennäköisesti nauranut hänelle, jos hän olisi mennyt tarjoamaan olkapäätä, johon nojata.
- Mitä sä murjotat, Hannaako sä mietit? Riikka ihmetteli.
- Ketä?
- Joo, ihan niin, ketä, Riikka matki ja huokaisi.

Lähettäjä: Bambi 
Päivämäärä:   2.6.09 21:29:29

oioi <3

Mä tiedän, et on tullu jo kaks pätkää tänään, mut aattelin kysyä, voisinko kinuta vielä yhden? Koska mä en oo kinunnu ikuisuuksiin ;)

Ja mul on sitä paitsi hyvä syy kinuta: tarviin inspiraation mun juttuun, jota kirjotan jo nyt, koska koulupaikka varmistui eilen!! :)

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   2.6.09 21:37:23

ihana :D kerrassaan !

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.6.09 21:37:38

Siis oikeesti! Suunnilleen samoilla sanoilla kinus irkkikaverikin ton edellisen pätkän, onko teillä joku salaliitto?
Mutta onnea kouluunpääsystä (mikä nyt tärppäs?) ja kai se on tarpeeksi hyvä syy.

Huomenna oon pihimpi.
-----------

Pelaaminen oli kuitenkin kivaa, vaikka pihan nurmikko oli kuoppaista ja pallot lentelivät välillä arvaamattomiin suuntiin. Vesku yritti pitää kirjaa pisteistä, se oli sopivan kurinalaista toimintaa pitämään ajatukset järjestyksessä. Hän onnistui vielä jotenkuten, ennen kuin Arto huusi lihojen olevan valmiita, mutta ruoka- ja juomatauon jälkeen hän luopui siitä. Joukkueet menivät niin pahasti sekaisin, kun pelaajat vaihtuivat ja unohtivat, missä joukkueessa olivat alun perinkään olleet, ja Vesku meni sekaisin, kun tuo unelmien hämärä kohde päätti myös liittyä peliin mukaan. Jessi heitteli vähän miten sattui, mutta ei sen huonommin kuin muutkaan. Alkoholi ei yleisesti ottaen ollut tarkan heittokäden ystävä. Hän se kuitenkin onnistui heitossaan niin hyvin, että snadi lensi monta metriä kauemmas ja lysähti nauraen nurmikolle noitumaan sitä.
- Ei se mitään, mä en ainakaan jaksa enää, ilmoitti Leeni ja heittäytyi myös nurmikolle.
- Joo, eiköhän tässä oo urheiltu ihan tarpeeksi, sanoi Samikin ja seurasi esimerkkiä, Vesku perässään. Hän tuijotteli taivasta, joka oli syvän sininen, ja muutamia sinne ilmestyneitä pilvenlonkareita, kunnes kuuli kiljaisun. Sisarukset, Miila ja Jessi, olivat käsikähmässä ja sitten Miila istui toisen vatsan päällä ja kutitti armottomasti kainaloista.

- Läjä! hihkaisi Sami ja meni mukaan, ja niin teki Veskukin hetkeäkään miettimättä. Hänen ei tehnyt mieli kutitella Samia tai Miilaa tai ohi kulkenutta ja mukaan kasaan hypännyttä Riikkaa, hän halusi koskettaa Jessiä, joka oli alimmaisena ja alkoi lopulta puolustautua huitomalla niin, että yksi kerrallaan muut erkanivat. Tyttö puhisi hiukset ruohonkorsissa ja kiskoi ylös kiertynyttä paitaansa takaisin vatsansa peitoksi ja katsoi yhtäkkiä Veskua suoraan silmiin, ihan kuin olisi tiennyt, kenen käsi se oli ollut, joka oli paremminkin hyväillyt.
- Mä menen katsomaan, onko sauna jo lämmin, Vesku sanoi äkisti. Tästä oli päästävä pois pian, tai hän ei pääsisi ollenkaan.

Pää pyörällä Vesku haahuili ympäriinsä ja yritti ymmärtää, miten oli mahdollista haksahtaa ja hullaantua tällä tavalla. Ja mitä hän tekisi asian suhteen? Jessi jutteli ja nauroi toisten tyttöjen kanssa, vaihtoi välillä muutaman sanan Jaakon kanssa, mutta eivät he käyttäytyneet kuin rakastavaiset, Vesku arvioi. Jos Vesku olisi ollut tyypin housuissa, hän ei olisi väistynyt Jessin viereltä, ja aikansa kerättyään rohkeutta hän lähestyi tyttöä. Tämä oli istahtanut rantahiekalle katselemaan alas painuvaa aurinkoa ja oli yksin.
- Haluatko sä? Vesku kysyi istuessaan tytön viereen ja tarjosi vasta avaamaansa olutpulloa. Sen parempaa tekosyytä hän ei ollut mitenkään keksinyt. Jessi nyökkäsi ja vilkaisi häntä, kääntäen sitten katseensa takaisin järvelle. Pitiköhän tyttö häntä idioottina?

Piti tai ei, sillä ei ollut mitään merkitystä, kun hän ei ainakaan nauranut tai toivottanut Veskua hiiteen, pyöritteli vain miettiväisen näköisenä pulloa huulillaan. Veskun teki mieli halata häntä, mutta hänen rohkeutensa ei riittänyt kuin silittämään tytön ruskeaa käsivartta, eikä tämä tehnyt muuta kuin vilkaisi taas häntä vihreillä silmillään. Ehkä Jessikin tunsi jotain samantapaista, Vesku ajatteli riemastuen, sillä hän ei näyttänyt pahastuneelta.

Saunan ovi kävi ja sieltä ryntäsi ulos lauma poikia, Jaakko heidän joukossaan. Hän näytti pysähtyvän sekunniksi mulkoilemaan heitä, ellei se sitten ollut Veskun mielikuvitusta. Hän päätti kuitenkin olla herättämättä enempää pahennusta lähentelemällä toisen tyttöystävää, mutta ei voinut ennen muualle lähtemistään olla painamatta suukkoa Jessin paljaalle olkapäälle. Se oli ehkä vähän tunkeilevaista, mutta ei hän edelleenkään saanut korvilleen ja oudosta riemusta pihisten hän meni sisään saunakamariinsa rauhoittumaan ja mietiskelemään seuraavaa siirtoa. Tähän tämä ei voisi jäädä. Hänen olisi pakko puhua tytön kanssa, esittää tälle hurja mielihalunsa saada olla yhdessä hänen kanssaan tästä hetkestä ikuisuuteen asti. Oli mahdotonta ajatella, että tämä viikonloppu menisi ohi ja he jatkaisivat omia elämiään omilla suunnillaan syystä ettei Vesku ollut saanut sanotuksi asiaansa. Kunhan vain tulisi tilaisuus.

Ja se tuli illan hämärtyessä melkein pimeäksi. Vesku totesi sivusilmällä Jessin menevän sisään mökkiin ja livahti perässä maltettuaan odottaa vain pari minuuttia. Tyttö oli keittiössä ja näkyi hierovan jotain paljaisiin reisiinsä. Tähän aikaan vuorokaudesta se oli todennäköisemmin hyttysmyrkkyä kuin aurinkovoidetta.
- Mä voin auttaa, Vesku ehdotti ja laski omankin kätensä tytön paljaalle iholle. Jessi hätkähti, mutta pyörähti sitten nopeasti ympäri.
- Lopultakin, hän henkäisi, tai jotain sen tapaista, ja seuraavassa hetkessä hän oli painautunut Veskua vasten ja sitten he suutelivat.

Se oli suloista ja se oli helpotus. Näin piti tapahtua, eikä Veskun ollut tarvinnut käyttää yhtäkään hatarista lauseista, joita oli kehitellyt.
- Sä olet ihana, hän mutisi suudelmien välissä, mutta sitten ovelta kuului ääniä ja Jessi työnsi hänet kauemmaksi. Arton lampsiessa sisään hän oli jo ottanut jääkaapista viinilaatikon ja työnsi sen Veskun syliin.
- Tätähän sä tulit hakemaan vai mitä?
- Jep, Vesku sanoi iloisesti. Hän oli saanut kaiken, mitä oli tullut hakemaan. Hän kantoi viinin ulos janoisille ihmisille ja painui nukkumaan. Ilta ei voinut kuin huonontua tästä, miksi katsoa sen tapahtuvan? Jos hän ratsastuksesta oli jotain oppinut, se oli, että piti lopettaa, kun oli huipulla.

Päivämäärä:   2.6.09 21:54:38

Heheee, kiitos :D Ihana pätkä. Eikö salaliitoissa oo se idea, että niitä ei voikaan todistaa?

Haaga-Helian International Business kolkuttelee, mut en oo ihan totaalisesti heittäny kirvestä kaivoon sen kauppiksenkaan kanssa.

Huomenna voi pihdata mainiosti, ku en ehdi kuitenkaan lukemaan.

Päivämäärä:   2.6.09 23:12:20

Ei kun huomenna mä tuun kinuumaan säälilukemista.

Lähettäjä: maamo 
Päivämäärä:   3.6.09 10:15:34

voitko sennu muka vaittää ettei ittees kiinnosta kirjottaa tätä vaihetta:DDD lisää<3!

Päivämäärä:   3.6.09 19:33:20

Ja kiireesti :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.6.09 20:50:40

maamo, itse asiassa musta oli melkeen inhottavaa kirjottaa tätä - mähän olen kirjottanut tän jo kahdesti ennenkin ja rasitti koko ajan kurkkia, mitä niissä versioissa oli, että pysyisi edes kohtuullisen samanlaisena. :D
Huominen pätkä tulee myöhään, mä olen illallisristeilyllä (juu, ja on luvattu myrskyä)
---------------------
52. Aurinkoisia päiviä

Vesku heräsi Riikan tullessa itsekseen jupisten ja kiroillen nukkumaan aamun jo valjettua ja tunsi omantunnon pistävän, tai oikeastaan purevan oikein kunnolla. Yleensä sitä kieltäydyttiin olemasta veljensä vartija, mutta oli kai eri asia, jos kyseessä oli alaikäinen pikkusisko? Riikka ei kuitenkaan kuulostanut olevan kuolemaisillaan alkoholimyrkytykseen, vaikka tuo itselleen ohjeiden antaminen todistikin aikamoisesta humalatilasta, joten Vesku rauhoittui pikkuhiljaa, kun sisko alkoi kuorsata. Ehkä olikin vain hyvä opetus ottaa vähän liikaa ja kärsiä seurauksista.

Uni ei tahtonut enää tulla, mutta ei sillä ollut väliä. Vesku risti kätensä niskan taakse ja jatkoi ajatuksiaan siitä, mihin ne olivat illalla jääneet. Siihen tyttöön. Jessiin. Hän oli nukahtanut ilahduttavaan ajatukseen, että jos hän olisikin sattunut hoitamaan asiansa jotenkin tavattoman hyvin tai ollut kiltti köyhille edellisessä elämässä, saattaisi Jessi ehkä yön pimeydessä hiipiä nukkumaan hänen kainaloonsa. Niin onnellisesti ei kuitenkaan ollut käynyt ja nyt hän yritti listata faktoja edellispäivänä tapahtuneesta. Hän oli pikkupäissään kuvitellut rakastuneensa ensi silmäyksellä ja oli lähennellyt ventovierasta naisihmistä, joka ei niinikään pikkupäissään ollut pitänyt sitä pahana.

Nyt se kaikki tuntui paitsi kaukaiselta myös typerältä. Ihmiset eivät rakastuneet ensi silmäyksellä. Hän oli vain kuvitellut, ja eihän hän sitä paitsi ollut vaihtanut tytön kanssa muutamaa sanaa enempää. Jessi voisi hyvin olla vaikka kaikkien bimbojen esiäiti, pahempi kuin Katja. Tosin se ei sentään ollut luultavaa, sen verran Vesku oli kuullut hänen juttelevan toisten kanssa.

Järkeiltyään ehkä tunnin verran ja saatuaan itsensä uskomaan, ettei hänen elämässään tänä aamuna ollut mitään kummallista verrattuna edelliseen aamuun, Vesku kuuli saunan puolelta kolinaa. Joku oli siis jo hereillä, vai olikohan joku vielä Riikkaakin myöhäisempi menossa vasta nukkumaan? Häntäkään ei huvittanut enää pyöriä sängyssä, vaikkei kello ollut varmastikaan kovin paljon. Kun äänet lakkasivat, hän nousi ylös ja kiskoi vähän vaatetta päälle. Hän menisi uimaan ja pihalle ottamaan aurinkoa, joka näkyi paistavan edelleen epätavallisen juhannusmaisesti, nauttisi yksinolosta ja naureskelisi krapulaisille, kun näitä alkaisi ilmestyä.

Hän laittoi ensin saunan lämpiämään ajatellen, että aamusauna voisi tehdä hyvää, haki mökistä juotavaa ja lähti sitten kohti laituria. Jotenkin maailma tuntui murjovan harmaalta auringonpaisteesta huolimatta. Kai se oli se pudotus edellisillan haaveista reaalimaailmaan. Toisaalta sehän oli hyvin sopivaa. Hänhän oli harmaa, tylsä, järkevä kirjatoukka.

Järkevyys valahti suoraan lautojen raoista päilyvään järviveteen, kun hän huomasi jonkun makaavan laiturilla ottamassa aurinkoa ja sydän oli mennä perässä, kun hän näki ruskean kiharapehkon, joka muistutti kovasti hänen koko eilisillan tuijottamaansa. Tämä oli kohtalon sormi, Jessikin oli jo noussut, ja hitot siitä, ettei ensi silmäyksellä muka voinut rakastua. Hänen pulssinsa oli niin korkea, että sen päätelmän olisi voinut kliinisissä kokeissa ja jopa silmämääräisesti todeta vääräksi. Hiljaa hiipien, ettei laiturin narina olisi antanut häntä ilmi, hän hiipi lähemmäs, kunnes oli ihan tytön vieressä. Jessi makasi vatsallaan ja nukkui, pää käännettynä niin, että Vesku näki pyöreän posken ja hiukan raollaan olevat huulet. Hän ei enää tuntenut itseään harmaaksi ja järkeväksi vaan naurahdusta pidätellen kaatoi muutaman tipan mehustaan tytön poskelle.

Jessi ynähti ja pyyhkäisi kädellään unisesti, Vesku tipautti muutaman pisaran lisää. Silloin tyttö nosti päänsä ja nuolaisi sormiaan, ja seuraavaksi Vesku näki hänen tuijottavan varpaitaan ja kyykistyi. Pikku hiljaa katse nousi ylöspäin, kunnes osui Veskun kasvoihin asti ja uniset silmät alkoivat hymyillä, samoin koko kasvot.
- Ai, hän sanoi ja sipaisi Veskun reittä ja se oli siinä. Vesku istui hänen viereensä ja tarjosi loput mehusta, mitä sitä nyt oli jäljellä, ja Jessi joi sen. Sitten hän rojahti takaisin vatsalleen, mutta jäi katselemaan Veskua hienoisesti hymyillen.
- Mikä on sun lempikirja? kysyi Vesku. Hän olisi myös voinut yrittää suudella tyttöä, mutta sen hän jo tiesi mukavaksi. Jos tämä tähän vastaisi ”Viisikko ja merirosvosaaren aarre” tai ilmoittaisi lukevansa vain Cosmopolitania, oli parasta saada se selville heti kättelyssä.

- Sota ja rauha, vastasi Jessi kuitenkin silmäänsä räpäyttämättä.
- Älä, oletko sä tosiaan lukenut sen? Vesku kiinnostui.
- En, mä nukahdin suunnilleen sivulla neljäkymmentä, tyttö nauroi. – Mutta sä näytit siltä, että suhun piti tehdä vaikutus. Entäs sun?
- Dostojevskin Idiootti, vastasi Vesku vakavalla naamalla.
- Gogolin kootut teokset oli kanssa aika hyvä.

Lähettäjä: pöö 
Päivämäärä:   3.6.09 21:22:49

Jeees :) Oisko vielä toisen pätkän aika kun kerta huomenna tulee pätkä myöhään? :)

Päivämäärä:   3.6.09 22:15:50

*koittaa näyttää (tuskin tarvii kauheesti koittaa) surkealta reppanalta*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.6.09 22:19:30

No ei tarvii :(
Ois ollu mukavampaa, ellet ois tullu vinisemään säälilukemista.
--------

Vesku ei ollut eläessään lukenut yhtään venäläistä mestariteosta – oli hän toki yrittänyt, mutta hänelle oli käynyt samoin kuin Jessille – mutta yllättäen he huomasivat pystyvänsä juttelemaan niistä määrättömiin. Niistä ja monista muistakin yhtä omituisista asioista. Lopulta, kun Vesku tunsi, miten olkapäissä alkoi kuumottaa, hän muisti tulleensa alun perin uimaan.
- Uskallatko sä järveen? hän kysyi Jessiltä. Tyttö näytti saavan kylmänväreitä.
- Itse asiassa se on kamalan kylmää. Mä kävin portailla kastelemassa varpaani, mutten mä voinut mennä pidemmälle. Kumma, ettei se eilen tuntunut siltä… vaikka tietysti sillon oli sauna lämmin.
- Mä laitoin jo saunaan tulen, se on varmaan kuuma, Vesku sanoi.

Jessi ei tehnyt elettäkään riisuutuakseen, kun he sitten siirtyivät saunaan. He istuivat siveästi rinnakkain uimapuvuissaan, monen kymmenen sentin rako välissään. Kun löylyn kihahdukset sitten nostivat lämpötilan liian korkeaksi kestää, he juoksivat uimaan ja vasta siellä, järvessä, tyttö tuli hänen lähelleen. Niin Vesku oli suunnitellutkin. Hän oli jäänyt seisomaan laiturintolppaa vasten niin syvälle, että oli kaulaansa myöten vedessä ja jos Jessi aikoi pysyä lähettyvillä ja jatkaa juttelemista, hänen täytyi joko polskia paikoillaan tai tulla Veskun syliin. Hän valitsi sylin.
- Sanoinhan mä sulle jo eilen, että sä olet ihana? Vesku varmisti suudeltuaan häntä, mutta silloin Jessi irrottautui ja ui rantaan. Hän polski perässä, peläten sanoneensa jotain loukkaavaa, ja että tyttö painelisi nyt jonnekin tavoittamattomiin. Jessi kuitenkin heittäytyi rannalle, puoliksi veteen ja puoliksi hiekalle.

- Sä seurustelet, sanoi Vesku kysyvästi ja heittäytyi hänen viereensä.
- Äh… se on aika mutkikasta, Jessi mutisi.
- Miten se voi olla? Eikö se ole joko kyllä tai ei?
- No sano sinä. Me ollaan tapailtu Jaakon kanssa parisen kuukautta, mutta ei me olla koskaan puhuttu seurustelemisesta. Se vaan tarjoilee mulle kyytejä sinne ja tänne ja pyytää välillä leffaan ja muuta semmosta. Ei se ole tämmöstä… hullaantumista.
Hän katsoi Veskua kysyvästi, kuin tosiaan odottaen vastausta ja Vesku pudisti päätään yrittäen olla räjähtämättä tuon sanan takia. Hullaantuminen! Nimenomaan!
- Ei toi ole missään nimessä seurustelemista.
- Eikö?
- Ei. Alatko sä seurustella mun kanssa?

Vesku ei osannut arvella, kuulostiko se kevyeltä flirttailulta. Sitä hän yritti, vaikka todellisuudessa olikin enemmän tosissaan kuin ikinä ennen. Jessi ei vastannut ensin mitään, mutta katsoi häntä surullisin, suurin silmin.
- En mä voi nyt lempata sitä pellolle, kesken juhannuksen, enhän? Eikö se olisi kiittämättömyyden huippu, kun se on kerran tarjonnu kyydin tänne ja kaikki?

Hän oli hellyttävä, eikä Vesku raaskinut mainita, että hänen nähdäkseen Jaakko oli jakanut suosiotaan muille tytöille vähintään yhtä paljon kuin Jessille. Kai tämä oli sen itsekin huomannut.
- Nyt mulle tulee taas kylmä, Jessi sanoi äkisti ja ravisti Veskun käden pois paljaalta vatsaltaan.
- Mennään saunaan.
- Eiköhän se riitä, kun menee pois tästä vedestä makaamasta. Mun täytyy paahtaa mahapuolikin.
- Niin munkin, Vesku sanoi auliisti. Hän haki oman pyyhkeensä ja leiriytyi laiturille Jessin viereen aikomatta siirtyä siitä koko päivänä.

Onneksi muitakin tuli ennen pitkää heidän seurakseen, ei siksi, että jutteleminen kahden kesken olisi käynyt tylsäksi, vaan koska sitten he eivät enää olleet niin silmiinpistävän kahden. Jessin ystävä Jinna tuli siihen oikein jäädäkseen, ja Arto. Vesku torkahteli välillä ja huomasi aina herätessään pitävänsä tytöstä kiinni, eikä tämä näyttänyt siitä mitenkään häiriintyvän. Väistämättä tulimieleen Hanna, joka kavahti kosketusta suurimman osan ajasta.

Sen oli pakko päättyä. Vesku havahtui taas kerran kevyestä unesta, tällä kertaa siihen, että joku sanoi:
- Ja sieltä tulee viimenen, jo on aikakin! Kello on viis ja Jaakko konttaa jo teltasta!
Se sai niin Veskun kuin Jessinkin nousemaan lämpimiltä laudoilta ja katsomaan rannalle. Totta, Jaakko venytteli pihalla hiukset pystyssä.
- Nyt me lähdetään soutelemaan, sanoi Arto reippaasti ja paimensi heidät veneeseen, joka oli sidottu laiturin kulmaan. Vesku ja Jessi istuivat perään ja antoivat Arton hoitaa soutamisen, minkä tämä lopetti jo muutaman minuutin kuluttua, heti, kun he olivat päässeet pienen, metsäisen niemekkeen toiselle puolelle niin, ettei heitä voinut enää nähdä rannalta.
- Onko nää tuplatreffit tai jotain? kysyi Jinna ääni täynnä naurua.
- Tuu meidän kyydillä Helsinkiin, Vesku houkutteli. Hannin autoon kyllä saisi jollain konstilla järjestettyä tilaa yhdelle pienelle tytölle, oli pakko saada. Hän oli jutellut Jessille aiheesta jo pariin otteeseen, ja tämä oli toistaiseksi vain pudistellut päätään. Nyt hän sulki tytön selvästi taas epuuseen aukeavan suun suudelmalla. Sitä seurasi aika monta muutakin, kunnes Jessi lopulta ravisti häntä.
- Alatko sä käydä vähän kuumana? hän kysyi huvittuneena ja Vesku totesi tarvitsevansa pikaista viilennystä. Hän ähkäisi ja enempää miettimättä kierähti laidan yli veteen.

Jessi näytti nauravan hiljaa, kun hän pungersi takaisin veneeseen.
- Okei, voin mä tulla, hän lupasi.
Hän oli hyvin lähellä ja lupaus sai kuin sähköiskun menemään läpi Veskun ruumiin. Mikseivät he jo voineet olla Helsingissä? Voisiko hän matkan aikana saada Jessin suostuteltua enempäänkin, tulemaan hänen luokseen? Mielikuvitus alkoi laukata ihan omille teilleen.

Päivämäärä:   3.6.09 22:26:06

<3

Päivämäärä:   4.6.09 20:36:25

Tulimieli, pilknus. Kolmanneks vika kappale.

Ja epuuseen, veikeä muoto. Tartti pyöritellä vähän..

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   4.6.09 21:12:28

^^Mie en tota vielä tajunnu:D

Päivämäärä:   4.6.09 21:15:12

epuu=evätä=kieltää.

Päivämäärä:   4.6.09 21:52:46

Heh, voin Sennnu kuvitella et oli ärsyttävä kirjottaa kun piti saada sopimaan kahteen aiempaan versioon :P mut hyvin oot onnistunu, vaikka eipä kai tuota kukaan hetkeäkään epäillyt.

Näitä sun tekstejä on lukenu jo niin kauan ettei oikeen keksi mitään rakentavaa palautetta kirjoittamisesti. Mut huomaa sen miten oot jatkuvasti kehittyny kirjoittajana :) ja tosiaan, tarina vie kyllä niin mukanaan ettei tule juuri muuta huomattua :P

Harmittaa kyllä kun tietää et tää tarina tulee loppuunsa pian :P mut hienoa et kirjoitat jo jessille jatkoa niin pääsee sitten (joskus kun saat ton mansikkakesän loppuun..) siitä jatkamaan :)

Näin muka jotain palautetta, jossa ei mitään palautetta oikeesti ollutkaan, välillä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.6.09 23:14:15

Toi desin tulimieli jäi vaivaamaan - tarkottiko se jotain mun kirjottamaa vai että sille tuli jtn mieleen? En ummarra!

Epuusta pidän kovin :) Täydellistä suomea, joskin harvemmin harrastettua, mutta kiva laittaa lukijat miettimään ;)

Pingo, kuin sun elämä? Ellen mä ihan väärin ymmärtänyt, olit jossain kohden viimeisilläsi raskaana? Sä olet niin kiinteesti ollut tässä mukana jo pitkään, että ois kiva tietää, mikä sä oikein olet naisiasi...

-----------

Täsmälleen sama meno jatkui tänäkin iltana. Porukka leiriytyi rantahiekalle ja nurmikolle, grillasi ja joi. Vesku piti erityisesti Jaakkoa silmällä ja totesi tämän viihtyvän enimmäkseen Riikan kyljessä nyhjäten. Siitä tuli kaksijakoinen olo. Oliko tuo törppö muka hänen sisarensa arvoinen? Toisaalta parempi kuka tahansa muu kuin Jessi. Jessi, joka istui parhaillaan hänen vatsansa päällä. He olivat vetäytyneet vähän sivummalle, ja kun kukaan ei tuntunut kiinnittävän heihin mitään huomiota, olivat unohtaneet kaiken salailun.
- Mulla alkaa olla vähän epämukava olo, Vesku tunnusti ja pyydysti omiin käsiinsä Jessin kädet, jotka olivat olleet hänen paitansa alla. Tämän ilme muuttui huolestuneeksi.
- Oletko sä juonut liikaa?
- Ei sillä tavalla, hassu. Me vaan ollaan kiehnätty ja pussailtu koko päivä… kaks päivää…
- Ai sä tarkotat sitä, Jessi sanoi ja kiskoi kätensä irti. Hän nosti toisen etusormen miettiväisen näköisenä leualleen. – Pitäsköhän meidän tehdä asialle jotain? Eikö sulla ole ikioma makuuhuone?
- Oletko sä tosissasi? Vesku kysyi, tai aikoi kysyä, muttei sitten kysynytkään kun pelkäsi saavansa tytön harkitsemaan toisen kerran. Hän nousi ylös ja tarttui uudelleen tämän ranteeseen ja puolessa minuutissa he olivat saunakamarissa. Jessi nauroi hengästyneenä Veskun sulkiessa huolellisesti haan.

Se ei ollut Veskun hohdokkaimpia esityksiä. Koko show ei kestänyt paria minuuttia kauempaa ja hän tunsi poskiensa kuumottavan enemmän kuin tarpeellista, kun he makasivat enimmät vaatteet edelleen päällä sängyssä, jonka hän oli ypöyksin miehittänyt jo kaksi yötä.
- Anteeksi, mä en vaan… hän aloitti, hän, joka inhosi selittelyjä.
- Älä viitsi, mä en tosiaankaan tarvinnut yhtään enempää, Jessi keskeytti hänet ja naurahti hengästyneesti ja puristaen lujasti. Vesku puristi vielä lujemmin takaisin.
- Jatketaan illemmalla, hän ehdotti.
- Ilman muuta. Vaikka heti.

Äkkiä tuntui kuin joku olisi heittänyt Veskun niskaan ämpärillisen kylmää vettä.
- Mitä nyt? Jessi kysyi huomatessaan hänen ilmeensä.
- Mä en muistanu… me unohdettiin… syötkö sä pillereitä?
- En, Jessi sanoi ja rypisti kulmakarvojaan, mutta laski sitten päänsä takaisin tyynynkulmalle. – So what. Oli se sen arvosta.
- Ei kun ihan totta.
- No entä jos mä menen uimaan ja huuhdon ne pois? tyttö kysyi naurua äänessään. Vesku ei uskonut sillä olevan mitään vaikutusta, mutta oli siinä kuitenkin jotain konkreettista, mitä yrittää.
- Mene, hän sanoi. – Missä sun uikkarit on?
- Tuolla ulkona, kaiteella kuivumassa.
- Riisu, mä haen ne sulle, Vesku komensi ja huokaisten Jessi totteli.
- Etkö sä tule? hän kysyi saatuaan pikkuiset bikinit ylleen.
- Mä tulen ihan kohta, Vesku sanoi.

Oli yllättävän helppoa järjestää aamupäivällä niin, että Hannin auton kyytiin lähtivät vain Leeni, Riikka, Vesku ja Jessi. Kaikki muut eivät olleet edes heränneet vielä, ja ne, jotka olivat, eivät näyttäneet vielä mitenkään kaipaavan autoihin ahtautumista. Jessi oli sanonut, ettei hän juurikaan tuntenut Hannia ja Leeniä, että he olivat enemmänkin hänen sisarensa kavereita, mutta ei hänellä näyttänyt olevan mitään hankaluuksia virittää keskustelua näiden kanssa. Koko matka meni siihen, että tytöt juttelivat. Vesku vain kuunteli keskittyen enemmänkin siihen tosiseikkaan, että hänellä oli maailman ihanin tyttö kainalossaan ja tämän niskakiharat sormissaan pyöriteltävinä. Se ei jotenkin tuntunut uskottavalta, ei edes, vaikka he olivat nukkuneet yön sylikkäin.
- Te ootte ihan järjettömän söpöjä, tyrskähti Leeni jossain kohden matkaa kurkkiessaan taas etupenkiltä taakse päin.
- Joku täällä on, Vesku kuiskasi Jessin korvaan ja sai tämän vilkaisemaan ylöspäin punastuen. – Tuutko sä mun luokse?
- Tulen, Jessi sanoi, kuin koko kysymys olisi ollut hölmö. Ehkä se olikin.

Hanni ajoi ensin Veskun luo jatkaakseen siitä asemalle viemään Riikan junalle. Veskua melkein ujostutti viedä Jessi pikkuiseen koloonsa, mutta hän lohduttautui sillä, että ainakin siellä oli Riikan hyörinän jäljiltä suhteellisen siistiä, ja sitä paitsi pelkkä silmäys tyttöön ovea avatessaan sai hänen mielensä tyyntymään. Jessi seisoi hymyillen ja katsoi, miten hän räpläsi avaimen kanssa.
- Onko sulla hankaluuksia? hän kysyi ja tarttui Veskun käteen, ohjaten avaimen lukkoon.
- On, tää on liian hankalaa, kun sä olet siinä, Vesku puuskahti ja työnsi Jessin sisään, kun lukko loksahti ja ovi avautui.
- Ai mun syyksikö sä laitat kaiken?
- Sun. Sä olet pistäny mun pään ihan sekasin. Haluatko sä jotain syötävää? Vaikka ei täällä paljon mitään taida olla. Tai kahvia, sitä on?

Jessi pysähtyi keskelle eteistä ja tipautti kassinsa lattialle.
- Jos säkin haluat, hän sanoi kääntyen ympäri.
- Ei kun sano sä, Vesku vaati, kun tyttö kiersi kätensä hänen kaulaansa.
- Mietitään vähän aikaa, Jessi ehdotti.
- Sitten meidän on parasta mennä peremmälle. Mulla ei ole sohvaa, mutta istutaan sängynlaidalle.
- Eikö sängyt ole makaamista eikä istumista varten?
- Jos sä niin sanot, Vesku myöntyi.

Päivämäärä:   5.6.09 10:23:07

Oi ihanaa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.6.09 16:56:33

53. Ensimmäinen viikko

Vesku lähti seuraavana päivänä töihin pää kirjaimellisesti suhisten. Hän ei saattanut ajatella mitään muuta kuin Jessiä, joka oli lähtenyt aamuvarhaisella töihin – ja luvannut, että he tapaisivat taas, kunhan Veskun vuoro päättyisi. Illalla Vesku oli kysynyt, haluaisiko Jessi lähteä jonnekin kaupungille käymään, vaikka yhdelle oluelle, ja tämä oli punastunut lievästi.
- Ei käy – mä en ole vielä kahdeksaatoista – en vielä kuukauteen. Ja sitä paitsi mun pitäisi olla viiden maissa aamulla töissä.
- Missä sä olet töissä? oli Vesku kysynyt hämmästyen enemmän työaikaa kuin ikää.
- Tossa torilla. Mä juoksen sinne vartissa.

Joten Vesku oli noussut vähän jälkeen neljän keittämään kahvia ja päästänyt vastahakoisesti Jessin lähtemään. Hän oli rakastunut ei vaan korviaan vaan päälaen hiustupsuaan myöten. Siitä päätellen, miten Jessi oli halannut häntä lähtiessään, ei tunne ollut ihan yksipuolinen. Hänen teki mieli soittaa työmatkalta kaikille ystävilleen ja huutaa uutisensa julki, tai ripustaa kaulaansa lappu, tai jotain. Ehkä tatuointi otsaan?
- Sä olet hyväntuulisen näköinen, huomautti hoitoapulainen, kun hän maleksi keittiön läpi osastolle vaihdettuaan vaatteensa hissiaulassa, mihin hän oli huomannut muidenkin mieshoitajien siirtyneen hoitajien huoneesta.
- En kai. Ainakin mä olisin miljoona kertaa mieluummin torilla kahvilla kuin täällä, Vesku sanoi virnistellen idioottimaisesti.
- Niin, mä huomaan sen. Hyvä juhannus?
- Paras ikinä, Vesku mutisi jatkaessaan osastolle.

Vastaan tulvahti tuttu ruoan ja pesuaineiden ja vanhojen ihmisten haju ja kaikki oli yhtä nuhjuista kuin aina ennenkin. Äänetkin olivat samoja, ykköshuoneen Hakkarainen piti tasaista mölinäänsä, kuten kaiket päivät kunnes saisi unitabletin. Ne papat, joiden jalat toimivat, ravasivat käytävää edes takaisin ja automaattisesti Vesku nappasi mukaansa yhden, jolla näkyi olevan vaippa rullalla säären ympärillä sen sijaan, että se olisi ollut siellä, missä piti.
- Älä @!#$ jolppi käy mun housuille, mä lyön, vanhus uhosi, mutta Vesku onnistui väistämään.

Useamman kerran illan aikana hän sai tölväisyjä työkavereiltaan, kun unohti, mitä oli oikeastaan tekemässä ja jäi haaveilemaan.
- Oletko sä hereillä? räyhähti Mikko, jonka kanssa he syöttivät vuodepotilaita, ja läimäytti häntä selkään niin, että potilaan rinnuksille tipahti lusikallinen muhennettua mössöä, joka oli hänen ateriansa. Vesku oli unohtunut tuijottamaan seinää lusikka puolimatkassa ja pappa-parka odotti turhaan suu avoinna.
- Olen, Vesku sanoi kiireesti.
- Pistä vähän vauhtia vai haluatko sä olla täällä vielä kymmeneltäkin?
- En, mulla on treffit!
- A-haa, Mikko sanoi ymmärtäväisemmin. – Mihin te menette?
- Mun luokse.
- A-haa, toinen sanoi entistä merkitsevämmin ja lisäsi, että sitten luulisi ennemminkin kiirehtivän. He voisivat hyvinkin päästä lähtemään aikaisemmin, jos saisivat hommat hoidettua etuajassa. Vesku alkoi pistellä ruokaa pappansa suuhun reippaampaan tahtiin, mutta hänen ajatuksensa pysyttelivät edelleen Jessissä. He olivat tunteneet vasta pari päivää, mutta Veskusta tuntui jo, että he olivat toistensa kadonneet puolikkaat. Hänellä ainakin oli vähän vajaa olo yksinään.

Se oli kaukana pelkästä seksistä, vaikka oli siinä sitäkin. Se oli enemmänkin sitä, että he eivät olleet pari päivää juteltuaan vielä päässeet niin pitkälle, että Vesku olisi edes tiennyt Jessin sukunimeä. Oli ollut niin paljon muuta, mielenkiintoisempaa. Ja se, että tyttö käpertyi mielellään hänen syliinsä, kun he olivat rakastelleet. Hän ei ollut mikään suuren luokan kaunotar, kuten Hanna, mutta pehmeä ja suloinen ja sievä ja hellyttävä ja Veskusta tuntui, että oli lopultakin löytänyt jonkun, jolle valuttaa kaikki hellyys ja rakkaus, jota hänellä tuntui olevan ylen määrin jaettavana. Jonkun, joka pystyi ottamaan sen vastaan vaivautumatta tai suuttumatta, kuten Hanna. Jaa niin kuka Hanna?

Pieni pessimistisyys yritti kyllä nostaa päätään, kun Vesku lähetti sopivan hiljaisen hetken tullen Jessille tekstarin, eikä saanut vastausta. Miksi hän kuvitteli tämän onnistuvan, kun ei mikään aikaisempikaan ollut onnistunut? Vaati vähän järkeilyä ja ravistelua vakuuttaa itsensä siitä, ettei se, ettei Jessi saman tien vastannut hänelle, tarkoittanut sitä, että tämä olisi tullut toisiin ajatuksiin ja päättänyt perua treffit. Saattoihan olla, että tytöllä oli muutakin elämää kuin istua puhelin kädessä odottamassa hänen tekstiviestiään.

Kokonaisen tunnin, ellei vähän ylikin, Vesku kärvisteli ja kiikutti pappoja sänkyyn, mutta sitten Jessi vastasi ja hän livahti parvekkeelle soittaakseen rauhassa takaisin.
- Moi, muru, hän henkäisi unohtaen aiemman epävarmuutensa, tai oikeastaan viestin sisältö oli sen jo kadottanut.
- Moi, Jessi sanoi äänellä, joka vei loputkin huolet.
- Mä pääsen varmaan lähtemään vähän aikasemmin jo. Tuutko mun luo?
- Totta kai tulen. Monelta sä olet kotona?
- Ehkä yhdeksän maissa.
- Mä en ehkä ehdi ihan siksi, mutta ihan pian sen jälkeen. Mä olen…
Veskusta kuulosti kuin Jessi olisi sanonut olevansa tallilla, mutta hän ei ollut ihan varma muusta kuin siitä, että tämä tulisi illalla. No, siitä asiasta voisi ottaa selvää sitten kun päästäisiin taas puheisiin – siitä ja sukunimestä ja muista vähemmän tärkeistä asioista.

Päivämäärä:   5.6.09 18:08:03

Sennnu, minähän oon tällanen ihan tavallinen tallaaja :P muistaakseni joskus arvioin et ehkä sua vuodella parilla vanhempi. Vuos sitten oon yliopistolta valmistunu ja töissä käyn, paitsi muutaman viikon päästä sit jään äippälomalle. Eli en siis ihan vielä viimeisilläni raskaana, mut kohta..

Jotku Jessin ajatukset (tuolla mansikkakesässä) raskaudesta on kyllä erittäin tuttuja, vaikka itsellä ihan 'suunniteltu' juttu onkin :P

Nyt menee illat enimmäkseen kotona lepäillessä, niin lukemisesta on aina pula ;) oon kyllä erittäin vakavasti koukuttunut näihin sinun tarinoihin :D

Päivämäärä:   5.6.09 23:08:35

Tuttuja lauseita ja tunteita=)

Päivämäärä:   6.6.09 09:32:14

Tuliskohan tänään jo aamusta luettavaa.. ehkä, mahdollisesti?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.6.09 10:57:39

Niinkö?
------

He nyhjäsivät toisissaan koko viikon. Kaikki hetket, joita jommankumman ei tarvinnut olla töissä, he olivat yhdessä. Niitä päiviä vaan oli onnettoman vähän. Vesku oli luvannut perjantaina lähteä Hankoon, sen vapaan viikonlopun hän oli varannut jo keväällä ennen töiden aloittamista, sillä silloin hänen isänsä täyttäisi viisikymmentä. Hän yritti järkeillä, että olisi varmasti vain hyväksi olla välillä vähän erossa. Johan he kohta kyllästyisivät toisiinsa muuten. Jessi ei tuntunut olevan ihan samaa mieltä.
- Mulle tulee kauhea ikävä sua, hän valitti silmät epäilyttävän kiiltävinä torstai-yönä Veskun sängyssä.
- Sä et voi tosissasi itkeä yhtä viikonlopun eroa, Vesku sanoi, eikä voinut olla nauramatta.
- En niin! En itkekään – tai ei siinä ainakaan ole mitään järkeä.
- Ei olekaan. Pari yötä vaan. Senkin vauva!
Se sai Jessinkin nauramaan, ainakin pikkuisen. Hän näytti nololta.

Junamatkalla Vesku käytti tilaisuuden hyväkseen ja soitti Jarille ja Annukalle, jolle oli hädin tuskin muistanut ilmoittaa, ettei pääsisikään pelaamaan tennistä tällä viikolla, ja lopuksi Laurille. He kaikki halusivat kertoa juhannuskuulumisensa ja kuulla hänen, joten hän sai kertoa kaiken kolmesti onneksi lähes tyhjässä vaunussa.
- Sen tytön täytyy olla aikamoinen, tai sitten sä olet hamstrannu ylimääräsiä vuoroja koko viikon, sanoi nopeaälyinen Lauri, saaden Veskun hetkeksi hämmennyksiin, sillä hänen raporttinsa oli koostunut parista lauseesta: että hän oli ollut mökillä järven nimeltä Ruotsalainen rannassa serkkunsa kavereiden ja Riikan kanssa. Sen enempää hän ei ollut halunnut kanssamatkustajien kuullen kertoa.
- Se on aikamoinen, hän sanoi.
- Jaha! Ja koskas mä saan kunnian tavata sen?

Vesku tunsi kummallisen mustasukkaisuuden, melkein vihan hulvahduksen. Sellaisen, jonka hän kuvitteli aina vallanneen Frodon, kun joku halusi katsella Sormusten Sormusta. Hän ei halunnut esitellä Jessiä Laurille, joka oli niin pitkä ja hauskan näköinen tummine kiharoineen. Hän tuli kuitenkin järkiinsä. Sillä Jessin hylkäämällä Jaakollakin oli ollut tummat kiharat ja häntä, Veskua, Jessi oli edellisiltana kyyneliin asti ikävöinyt.
- Katotaan, kun tulee sopiva tilaisuus, hän sanoi.
- Ja ethän sä ole unohtanut, että tässä ei ole enää kuin pari viikkoa.
- Mi… en tietenkään ollu.
- Jessus, kai sä olet vielä lähdössä Kreikkaan?
- Tietysti olen, Vesku vakuutti. Miten ihmeessä koko loma oli päässyt lipsahtamaan hänen mielestään, sitä hän ei voinut käsittää. Jessi oli tosiaan aikamoinen. Sitten Lauri sanoi joutuvansa lopettamaan, hän oli töissä.
- Selvä, palaillaan viikolla, lupasi Vesku, aikoen kovasti tehdä niin. Sitten hän tunki puhelimen taskuunsa ja alkoi hamuta toisesta kolikoita, sillä hän näki kahvikärryn lähestyvän. Nyt saisi raportointi riittää vähäksi aikaa.

Kotona sitä sai taas tehdä. Leena tosin lähetti hänet oikopäätä kauppaan pitkän listan kanssa.
- Mä en ole saanut edes kenkiä jalasta? Mun farkuissa on kahvitahroja! Etkö sä anna mulle ruokaa ensin ja kysy, miten mä olen pärjänny monta viikkoa kaupungissa… Vesku yritti surkean näköisenä.
- Tässä on auton avaimet, ala mennä, mulla on leipomukset kesken, Leena sanoi, käänsi hänet ympäri ja työnsi takaisin ulos.
- Odota, mä tulen mukaan! kiljui Riikka jostain peremmältä ja oli pikkuvolkkarin luona samaan aikaan veljensä kanssa. Hän aloitti tenttauksen jo ennen kuin Vesku ajoi portista ulos.

- Oletko sä tavannut Jessiä?
- Jessiä? Vesku toisti teeskennellen hajamielistä.
- Jessiä! Sitä typyä, jonka korvaan sä kuolasit koko kotimatkan sieltä mökiltä ja joka jäi sun kanssa sun asunnon eteen, kun me jatkettiin matkaa!
- Ai sitä… Vesku kallisti päätään ja yritti näyttää muistelevalta.
- Nyt mä lyön, Riikka uhkasi.
- Älä lyö, mä ajan vielä tieltä. Oon mä tavannu.
- Oi, kerro kaikki! Montako kertaa?
- Pari. Eka kaks päivää ja sitten kolme päivää, Vesku virnisti. Vitsi oli huonompi kuin huono, mutta sopi hänen mielialaansa pilkulleen, samoin Riikan inkkarikiljaisu. – Vois ihan luulla, että asia kiinnostais sua jotenkin.
- No kuule. Kiinnostaa ihan hemmetisti. Sun iässäs pitäisi jo olla kunnollinen parisuhde, eikä kaiken maailman omituisia säätöjä, jotka potkiskelee sua pois jaloista miten niitä sattuu huvittamaan. Ja te olitte niin hemmetin söpöjä yhdessä!

Siinä vaiheessa he olivat jo kaupan pihassa, ja Riikka tarttui Veskua käsivarresta molemmin käsin, kun he marssivat sisään.
- Mä näin jo perjantaina, että te ootte luodut toisillenne, hän ilmoitti.
- Et voinu nähdä.
- Kyllä, sä et vaan itse huomannu mitään.
- Kyllä mä näin kaikenlaista, mutta sä olit koko viikonlopun niin pierussa, että tuskin huomasit mitään, Vesku kiusoitteli.
- No en mä nyt kovin pahasti ollut.
- Tarpeeks pahasti, että nuoleskelit sen Jaakon kanssa. Mä näin.
- Pitihän mun pitää se poissa häiritsemästä teitä!
Se saattoi yhtä hyvin olla Riikan sillä hetkellä keksimä puolustelu, mutta ajatus lämmitti Veskua silti. Hän ravisti sisartaan hellästi niskasta ja komensi tätä keskittymään ostosten tekemiseen tyhjänpäiväisen kälätyksen sijaan. He keräsivät huolellisesti kärryihin kaikki asiat Leenan listasta, ja kun he olivat jo kassajonossa, tämä soitti vielä perään ja lisäsi pari asiaa.

Päivämäärä:   6.6.09 21:51:06

Eikä täälläkään iltapätkää.. jospa se ilmestyisi sillä aikaa kun käyn suihkussa.. ;)

Nyt kun on tänne asti päästy tarinassa, niin seuraava mitä odotan, on se kun Vesku lähtee ekan kerran Jessin mukaan tallilla :D mitä mahtaa miehen päässä liikkua..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.6.09 21:52:31

Iltapätkä? Va e de? Voi valita joko iltapätkän tai aamupätkän ;)

Päivämäärä:   6.6.09 22:13:26

Eikun viikonloppuna voi valita molemmat? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.6.09 22:18:21

Ok, siinähän sitten kärvistelet kun tää loppuu... ;)
----------------
Oli erittäin sopivaa joskin yllättävää törmätä Hannaan kaupan pihalla, kun he kärräsivät muovikasseja autoon. Vesku ei olisi huomannut häntä ollenkaan, sillä Riikka vaati häntä kiinnittämään kaiken huomionsa punaiseen miniin, joka oli parkkeerattu Leenan volkkarin viereen.
- Mitä siitä? Vesku kysyi ymmärtämättömänä. Tavallinen auto.
- Hei! kuului hänen takaansa ja joku koputti häntä olkapäälle. Ääni oli tuttuakin tutumpi ja Riikka tuhahti kuuluvasti.
- Hei, Hanna, Vesku sanoi ystävällisesti kääntyessään ympäri. - Mä en ole koskaan tullu ajatelleeksi, että säkin käyt kaupassa niin kuin normaalit ihmiset.
- Hei. Totta kai mä käyn, luuletko sä, että mun jääkaappini sikiää itsekseen. Miten sun juhannus meni? Hanna kysyi täsmälleen yhtä kohteliaasti.
- Mulla oli ihan loistava juhannus, kiitos, entä sulla?

Hanna ei näyttänyt edes vaivaantuneelta, hymyili vain kauniisti.
- Mulla oli tylsää, mun olis pitäny sittenkin ottaa sut mukaan.
- Mene sä jo pakkaamaan ne ostokset, sanoi Vesku Riikalle ja ojensi tälle autonavaimet. Tyttö ei tehnyt elettäkään liikahtaakseen mihinkään.
- Vesku on löytänyt elämänsä naisen, hän ilmoitti Hannalle.
- Miten hauskaa, Hanna hymyili takaisin. – Sua kai pyydettiin tekemään jotain?
- Ai pyydettiinkö?
- Mene nyt, Vesku sanoi ja osoitti kohden volkkaria. Kaikki tarvittava Hannan kanssa oli jo sanottu, mutta ei Riikan tarvinnut silti siinä seistä korvat kanttarelleina.

- Sä tulit viikonloppukylään? totesi Hanna, kun Riikka oli mielenosoituksellisesti nykäissyt ostoskärryt itselleen ja siirtynyt muutaman metrin päähän.
- Isä täyttää viiskymmentä.
- Oo, isot juhlat! Tänäänkö vielä?
- Ei, bileet on vasta huomenna.
- Ai, Hanna sanoi ja hymyili suopeasti. – Huvittaisko sua tulla mun luokse yöksi?

Vesku katsoi edessään seisovaa naista ja hetken aikaa hän aikoi jo nyökätä tai, mutta sitten hän palasi takaisin maan pinnalle.
- Ei kuule, ei tulis mieleenkään.
- Oletko sä loukkaantunut kun mä en ottanutkaan sua mukaan?
- Kai mä alkuun vähän olin, mutta sä et ole kyllä koskaan tehny parempaa sikamaista temppua.
- Oo, ihanko oikeesti sä löysit sieltä jonkun naisen? Hanna kysyi ja hänen kulmakarvansa lennähtivät korkeuksiin. Hän näytti niin hämmästyneeltä, että se oli melkein loukkaus. Silti Veskun teki mieli vuodattaa kaikki Jessin ihanuudesta, mutta ei – se oli liian tuoretta ja hentoa levittää Hannan eteen. Tämä voisi terävällä kielellään terminoida kaiken.
- Tiedä siitä, ehkä mua ei vaan huvita, hän sanoi ja meni Riikan perään.

Leena oli paljon myötämielisempi pojalleen, kun he palasivat. Hän sai ruokaa ja muutaman kiireisen, myötämielisen sanan, mutta sitten Leena komensi hänet pihalle pystyttämään katosta.
- Sataako huomenna vai?
- Voi sataakin, ellei sitä pystytetä. Saatko sä sen yksin vai käskenkö mä Riikan apuun?
- Ennemmin yksin, Riikka onnistuu vielä kuristamaan mut tukikeppeihin, Vesku sanoi epäkunnioittavasti ja meni. Askareet eivät loppuneet paviljongin pystyttämiseen, mutta lopulta kaikki alkoi olla valmista.
- Nyt vaan nukkumaan ja aamulla pirteinä ylös, Leena sanoi tyytyväisenä iltateepöydässä. – Viralliset vieraat tulee jo kymmeneltä.
- Mä olen ilonen, kun tää suhina on ohi, huokaisi Riikka.
- Ihminen täyttää viiskymmentä vaan kerran!
- Onneksi. Mä olen siivonnut niin, ettei täällä tarvii takuulla tehdä edes joulusiivousta – ja ne on sentään pihajuhlat, jestas sentään! Niin ja Veskulla on tyttöystävä.

Vanhemmat olivat juuri olleet nousemassa pöydästä, mutta istuivat takaisin.
- Niinkö? Kari sanoi.
- No ei kai se nyt mikään ihme ole, Vesku sanoi vähän kiusaantuneena.
- Ei tietystikään, vakuutti Leena. – Mikset sä ottanut sitä mukaan?
- Miten mä nyt niin olisin tehnyt? Eihän se tunne teitä.
- Mutta täytyyhän meidän tutustua siihen.

- Ne on niin rakastuneita, että tulee ihan tippa linssiin niitä katsellessa, Riikka juorusi, mutta siinä vaiheessa Vesku katsoi parhaaksi häipyä.
- Mä menen pois niin sä saat retostella mun asioitani paremmassa rauhassa, hän sanoi. – Mikset sä oikeastaan ole hölpöttänyt meistä koko viikkoa, miksi odottaa, että mä joudun sitä kuuntelemaan?
- Koska mä en tiennyt, että te ootte edelleen rakastuneita. Sä et ole sattunut vastaamaan mun puheluihin. Liian kiire, kai.

Päivämäärä:   6.6.09 22:21:42

Heh, kaikki mulle heti :)

Sit pitää aloittaa uusintakierros jos loppuu. Ja odotella niitä jessin jatkoja.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.6.09 18:20:02

Hmm, uusintakierros mistä?
-------------
54. Tallintuoksua

Juhlat olivat massiiviset. Heidän pihajuhlansa olivat normaalistikin suuret ja meluisat, mutta isän 50-vuotispäivät olivat kaikkea potenssiin kaksi tai kolme. Leena oli puhunut kello kymmenestä, mutta jo ennen yhdeksää pihaan ilmestyi joukkio miehiä, joilla oli mukanaan kiiltäviä torvia ja jotka lauloivat ”Sä kasvoit neito kaunoinen”.
- Piruileeko ne, vai miksi ne haluaa laulaa vanhalle ukolle, että neito kaunoinen? kysyi Riikka Veskulta, kun he seurasivat esitystä keittiön ikkunan takaa.
- Ei aavistustakaan. Mutta äiti roudaa ne takuulla seuraavaksi kahville niin, että laita uus pannullinen tippumaan.
- Laita itse.
- Mä meen pukemaan, Vesku sanoi ja livahti vanhaan huoneeseensa. Hän oli viivytellyt pelletamineiden pukemista viimeiseen asti, mutta mieskuoron ilmaantuminen oli merkki jos mikä.

Iltapäivään mennessä onnittelijoita oli käynyt jo kymmenittäin, mutta sitten vieraiden laatu alkoi parantua. Kaupungin silmäätekevät ja lions-veljet vaihtuivat naapureihin ja sukulaisiin. Isovanhemmatkin tulivat vasta illalla jaksaakseen juhlia loppuun asti. Vesku oli leiriytynyt Iljan ja Hannin ja Sofian kanssa pelaamaan korttia Veskun edellisiltana pystyttämän paviljongin taakse. Juhlien ohjelma oli käynyt tappavan yksitoikkoiseksi siinä vaiheessa, kun oli neljännelle tädille tai sedälle selostanut, miten opiskelut sujuivat. Muoviseinän takaa katoksesta kuului isoisien hyväntuulinen jutustelu. Sadetta ei ollut tullutkaan ja he organisoivat sinne juomatarjoiluja.
- Täällähän te ootte, mä olen etsiny teitä joka paikasta, puuskahti Riikka kurkistaessaan lopulta kulman takaa. – Nyt mulle riittää. Mä en keitä enää yhtään kahvia, enkä lataa astianpesukonetta yhtään kertaa. Mä olen tehny sitä jo ylitöiksi asti. Sun vuoro, Vesku.
- Ei kukaan enää jaksa juoda kahvia, Vesku sanoi ajatuksissaan ja pläräsi korttejaan.
- Mutta tiskiä tulee edelleen. Mene keittiönvahdiksi.
- No enkä mene, se on naisten hommaa.
- Lyön, Riikka uhkasi ja istui nurmikolle.
- Susta on tullut kauhean väkivaltainen.
- Mä voin mennä, Hanni lupasi ja alkoi vääntäytyä seisaalle, ja se sai Veskun toisiin ajatuksiin.
- No etkä. Sä olet vieras. Mä menen.

Hänen mieleensä oli tullut, että voisi vetäytyä johonkin rauhalliseen paikkaan ja yrittää soittaa Jessille. Keittiö se ei kuitenkaan ollut, vaan velvollisuudentuntoisesti kurkistettuaan sinne hän joutui töihin.
- Mä en ymmärrä mihin Riikka on kadonnu! Voisitko sä kuivata nää kupit koneesta ja kattaa näille tarjottimille, tuolla on servettejä, Leena tohotti. – Laita essu eteesi. Tässä.
- Joo joo, älä hösellä. Mä hoidan, Vesku lupasi ja työnsi äitinsä ulos. Mutta sitten tosiaan alkoi hiukan hiljentyä. Hän käynnisti astianpesukoneen vielä kerran ja meni omaan huoneeseensa vain todetakseen, että sinne oli kannettu matkakasseja sängynpäälle ja hänen omansa oli nostettu ovenpieleen. Joku tai jotkut sukulaisista aikoivat jäädä yöksi ja hän saisi selvästikin siirtyä johonkin muualle. Hän kantoi kassinsa ullakolle ja laski sen siellä olevalle sohvalle, joka oli liian pölyinen kenellekään vieraalle. Oli Jessin aika. Ilkikurinen ajatus pujahti Veskun päähän ja soittamisen sijaan hän naputtelikin tekstiviestin: ”Jos haluatte hyvää puhelinseksiä, ottakaa yhteys tähän numeroon”. Jessi vastasi melkein saman tien: ”En mä voi, talo on täynnä väkeä”. Keitähän? Kenen talo? Vesku soitti.

- Mä en uskaltanu soittaa sulle, kun mä ajattelin, että te juhlitte ankarasti, Jessi sanoi iloisesti.
- Niin me juhlitaankin. Tai toiset juhlii, mä en kauheesti enää jaksa, kun alotettiin aamuysiltä. Mulla on sua ikävä.
- Samoin, Jessi sanoi niin lyhytsanaisesti, mutta lämpimästi, että Vesku arvasi hänen ympärillään todella olevan ihmisiä. Loistava tilaisuus vähän kiusoitella.
- Se tekstaritarjous on voimassa vaan rajoitetun ajan, hän huomautti.
- Ei nyt, en mä voi!
- Eihän sun tarvitse kuin kuunnella!
- Lopeta! Ei kun älä siis aloita!

He juttelivat vähän aikaa ja sopivat soittelevansa myöhemmin illalla. Vesku maleksi takaisin pihalle ja tajusi vasta, kun Hanni ja Ilja ja Riikka alkoivat nauraa hänelle katketakseen, että hänellä oli vielä äidin esiliina vyötäisillään. Sofia-serkku piti kättään suunsa edessä ja tukehdutti naurunsa epäilemättä siihen.
- Koska sä ajattelit lähteä takasin kotiin? Vesku kysyi Hannilta ja riisui vaatekappaleen.
- Aamulla, tosi aikasin. Mun pitää olla jo kymmeneltä töissä.
- Mä tuun kyytiin, sopiiko?
- Aww, sanoi Hanni ja hymyili leveästi. – Totta kai sopii, nää jää tänne ja tulee junalla myöhemmin.
- Mä näköjään nukun ullakolla, älä uskallakaan lähteä ilman mua vaan tuu sinne herättämään mut, ellei mua näy!

Päivämäärä:   7.6.09 19:06:05

No, uusintakierros varmaan alkais sieltä vanhempien tarinasta, alusta.. sullahan on se jollain nettisivuilla. Sit vaan kaikki mahdollinen sen perään :)

Unohdit muuten laittaa aamupätkän tänään, eikös se tarkoita kahta iltapätkää? ;) huomenna kuitenki alkaa taas arki..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.6.09 19:58:46

Njaa tiedä siitä. Kummastakaan. Vanhempieni tarina oli täällä kumminkin niin vähän aikaa sitten.

Päivämäärä:   7.6.09 20:04:25

Olipa kiva lukee viikonlopun nettipimennon jälkeen moooonta pätkää, kruunas muutenkin aika buenon päivän .)

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   7.6.09 20:43:03

sennnu kirjota siitä tytöstä joka oli veskun ja jessin hevosenhoitaja ja joku semmonen :D se kukkakauppiaan tyttö

Päivämäärä:   7.6.09 21:00:17

Niin, en mä meinannutkaan et tänne näin pian laittaisit, vaan et kävisin omaan tahtiin (eli ihan putkeen..:p) lukemassa sieltä sivuilta :)

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   7.6.09 22:55:00

Jee :) sit ku tää loppuu, nii pitääki ruveta kertaa Jessi-juttuja Sennnun sivuilta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.6.09 16:48:20

Vesku uskoi olevansa hereillä ensimmäisenä koko talossa. Hän oli nukkunut vain katkonaisesti juteltuaan yöllä uudemman kerran Jessin kanssa niin kauan, että toinen pää oli mennyt hiljaiseksi ja ruvennut tyyttäämään – hänen pitäisi muistaa huomauttaa, että oli epäkohteliasta nukahtaa kesken puhelun – mutta juuri nyt hän ei kuitenkaan halunnut naljailla tälle yhtään mistään. Hän halusi vain halata tyttöä. Mitä pikemmin, sitä parempi.

Hän päätti, että lähtö koittaisi nopeammin, jos hän menisi keittiöön kolistelemaan, mutta siellä hän ei sentään ollut ensimmäisenä. Hanni ja äiti istuivat jo kahvilla.
- Mä en ota, eikö meidän pitäis jo lähteä, Vesku sanoi kiireesti.
- Näetkö sä, Hanni sanoi Leenalle hymyillen, aivan kuin he olisivat juuri puhuneet hänestä.
- Tuo se tyttö käymään, Leena sanoi, eikä ruvennut tuputtamaan.
- Tietysti. Joskus. Mennään nyt.

Vesku yritti soittaa Jessille saman tien, kun pääsi autoon, mutta ei saanut vastausta, joten seuraavaksi hän lähetti viestin ja alkoi udella Hannilta, oliko juhlissa tapahtunut jotain mainitsemisen arvoista vielä sen jälkeen, kun oli itse mennyt nukkumaan.
- Mitä siellä nyt ois tapahtunut? Sitä paitsi mäkin menin aikaisin nukkumaan, en mä muuten olisi nyt tässä, serkku naurahti. Sitten hän alkoi jutustella kaikesta, mitä muille juhannustutuille oli viikon aikana tapahtunut. Raisa ja Raul kuulemma seurustelivat, ja niin Jinna ja Artokin, tosin sen Vesku tiesi jo ennestään.

He olivat melkein perillä, kun Jessi soitti ja kuulosti puoliuniselta soperrellessaan ja sotkeutuessaan sanoissaan. Asia tuli kuitenkin selväksi. Hannin piti ajaa suoraan heille, kiertämättä Veskun kodin kautta.
- Niin, nehän on kaikki muut ruotsinlaivalla, Hanni hymähti ihmettelemättä ja jatkoi matkaansa ohi Alppilan. – Se on tässä, a-rappu, kolmas kerros, Kamke-Nummela, hän ohjeisti lopulta.
- Luuletko sä, etten mä tiedä tyttöystäväni nimeä? Vesku kysyi pöyristyneenä.
- Sä muistaakseni mainitsit jotain sentyyppistä illalla.
- Mutta silloin mä puhuin alkuviikosta!
- Okei, okei, mene sitten b-rapun Virtasille kaikin mokomin!
- Kiitos kyydistä, Vesku virnisti ja paiskasi oven kiinni. Hänellä oli kiire, koko ajan kiireempi.

Jessi tuli avaamaan oven asussa, joka sai Veskun melkein tipauttamaan silmänsä. Tytöllä oli yllään kiiltävänä valuva aamutakki ja kun hän astui taakse päin päästääkseen Veskun sisään, hän puolihuolimattomasti nosti kätensä lanteelleen niin, että Vesku näki, ettei sen alla ollut paljon mitään. Alusvaatteita, kyllä, mutta ei sen enempää.
- Meillä ei tarvita tietosanakirjoja, mutta jos te olette imurikauppias, niin… Jessi aloitti silmät tuikahdellen sen näköisinä, että hän purskahtaisi nauruun minä hetkenä hyvänsä.
- Mä sulle imurikauppiaat näytän, Vesku ilmoitti ja harppasi yhdellä askeleella lähemmäksi. Jessi käveli taaksepäin pitäen hänen taskunreunoistaan kiinni, kunnes he olivat päässeet vaalealla sisustettuun makuuhuoneeseen asti, selvästi hänen vanhempiensa huone. Siellä hän istui sängyn laidalle ja veti Veskun perässään makuulle sen päälle.

- Hei, höllää vähän, Vesku sanoi melkein pelästyneenä tajutessaan, mihin he olivat päätymässä, eikä hän ollut ollut sisällä talossa edes viittä minuuttia. – Hei, ei me voida. Mulla ei ole kumejakaan mukana.
Se oli totta, ei hän ollut sellaisia tullut pakanneeksi viikonlopputavaroihinsa, ja vaikka Hanni olisi varmaan auliisti pysähtynyt jollekin huoltoasemalle, jos hän vain olisi pyytänyt, ei hän ollut tullut ajatelleeksi.
- Ei mua haittaa, Jessi väitti.
- Mutta mua haittaa! En mä vielä halua isäksi!

Se ei ollut oikea repliikki, Vesku aavisti sen siitä, miten tyttö antoi käsiensä valahtaa pois hänen niskastaan ja käänsi kasvonsa poispäin.
- Älä nyt, voi sitä ilmankin tehdä yhtä ja toista, Vesku lepytteli ja painoi suukon Jessin olkapäälle.
- Tai voin mä mennä käymään kioskilla! Missä tässä on lähin?
- En mä sitä, Jessi sanoi surkeana.
- No mitä ihmettä sitten?
- Kauhean noloa… olla sua vastassa tällä lailla pukeutuneena… ja sitten saada pakit. Mä menen pukemaan, hän sanoi ja alkoi pyristellä pois Veskun alta, avaten samalla solkea leveästä vyöstä, jonka hän oli katsonut hyväksi lisätä alusvaatteisiinsa aamutakin alle.
- Et koske siihen! Etkä mihinkään muuhunkaan! Vesku sanoi kiireesti. – Sä olet just hyvä noin!
- Enkö mä ole liian tyrkky? Musta tuntuu, että mä olen ihan mahdoton.
- Sä olet just täydellinen ja voi jessus, että mulla oli sua ikävä!
Jessi hymyili epävarmasti, mutta ei enää pyristellyt pois.
- Mullakin oli sua.

Päivämäärä:   8.6.09 18:54:51

Julman lyhyitä pätkiä tulee (tai ehkä ne vaan menee niin nopeesti et tuntuu lyhyiltä).. Minkä verran tätä tarinaa on jäljellä, tai et mihin tapahtumiin asti oot Veskun sanoilla kirjottanu?

Kauhea väsymys töiden jälkeen, ei kyllä jaksa muuta ku maata ja selata nettiä :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.6.09 18:57:26

Tää on itse asiassa tokavika luku, eli ei tässä mene enää viikkoakaan, ei edes näin lyhyitä pätkiä.

Päivämäärä:   8.6.09 19:05:36

Awwwwwww <3

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   8.6.09 23:49:12

Mä aina oon tykänny näistä Jessin ja Veskun alkuajoista :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.6.09 17:55:53

Meni iltapäivän puolelle, ennen kuin asunnossa alkoi olla elämää.
- Mä luulin, että me ollaan kahdestaan, säikähti Vesku kuullessaan puhetta ja liikettä suljetun oven takaa.
- Jinna ja Arto jäi yöksi. Enkö mä muistanut sanoa sulle?
- Et muistanu. Mä jo ajattelin, että seuraavaksi sun isäsi on tossa ovella haulikon kanssa ja haluaa tietää, mitä mä olen tehnyt sen alaikäiselle tyttärelle.
- Et mitään, valitettavasti, Jessi huokaisi teatraalisesti. – Äläkä viitti korostaa sitä alaikäistä. Ei ole enää monta viikkoa.
- Koska sulla on synttärit?
- Kahdeskymmeneskuudes.
- Auts.
- Mitä?
- Mä en pääse juhlimaan niitä sun kanssa.
- Jaha. Täyttääkö sun äiti viiskymmentä?
- Ei kun mä olen Kreikassa.

Hetken Vesku pelkäsi, että Jessin silmät alkaisivat taas punoittaa ja hän alkaisi valmiiksi valittaa ikäväänsä, mutta tyttö taisi katsoa sen kiintiön täyttyneen.
- Kenen kanssa sä menet? hän kysyi asiallisesti ja istui jalat ristissä Veskun viereen.
- Yhden mun koulukaverin. Laurin.
- No hyvä, ettet minkään entisen tyttöystävän. Laurin mä voin niellä.
- Et harkitsekaan semmosta.
- Kumpaa sä yrität suojella? Hei, nyt mennään aamukahville. Mulla on nälkä ja tänään on vielä tekemistä.

Jessin tekeminen osoittautui tallireissuksi. Vesku nielaisi kerran ja tarjoutui lähtemään mukaan. Hän oli siis sittenkin kuullut oikein, Jessi oli ollut tallilla silloin kerran hänen soittaessaan.
- Onko sulla muita vaatteita? Jessi kysyi katsellen arvioiden Veskun pyhähousuja, samalla kun kirjoitti kauppalistaa Jinnalle ja Artolle, jotka olivat luvanneet .
- On mulla farkut kassissa, mä kaadoin niille kahvia junassa.
- Ne kelpaa ihanasti tallille, siellä likaantuu kumminkin aina, Jessi sanoi aurinkoisesti ja Vesku sujautti hänelle suukon nenän päälle. Niin kuin hän ei sitä tietäisi! Mutta jos ei Jessi ollut tullut kertoneeksi, että heillä oli hevonen niin ei Veskukaan ollut muistanut kertoa harrastaneensa ratsastusta. Ei sitä viikossa kaikkea ehtinyt.

Vesku sai lainata Miilan polkupyörää ja he polkivat melko lyhyen matkan kohti maaseutua, kunnes saapuivat kuumissaan lyhyen koivukujan päähän. Sen vierellä oli ratsastuskenttä, joka oli reunustettu valkoisin aidoin, taaempana näkyi useampikin punainen rakennus, kaikissa valkoreunaiset ikkunat. Toisella puolen kujaa riitti vihreää pitkälle ja sähkölangoin erotetuissa tarhoissa seisoi hevosia.
- Onpa kivan näköstä, Vesku sanoi ihastuneena, ja niin se olikin. Etenkin, kun ei ollut nähnyt hevosen häntäkarvaakaan sitten toukokuun.
- Eikö vaan, sanoi Jessi tyytyväisenä ja kiskoi hänet tapaamaan hevostaan. Se oli kirkkaan punarautias tamma, vähän luiseva mutta kiltin näköinen. Vesku jätti taktisesti mainitsematta, että hevonen kaipasi pahasti lihaksia ja sen harja nyppimistä.
- Fiksun näkönen, hän sanoi diplomaattisesti.
- Niin se onkin, ainakin tän parin viikon perusteella, mitä se on meillä ollut.
- Ai se on niin uusi.
- Joo, se oli melkein heitteillä, ennen kuin se tuli meille. Autatko sä porttilankojen kanssa?

Tamma seurasi Jessiä kiltisti puomille tallin eteen. Vesku nojaili siihen ja katseli tytön toimia. Hän haki harjapakin ja alkoi vuoroin Veskulle, vuoroin hevoselle rupatellen harjata sitä. Toisen etujalan kohdalle hän kyykistyi ja jäi tutkimaan sitä.
- Sillä on naarmu, hän voihkaisi kuin olisi löytänyt pullahtaneen jänteen ja alkoi penkoa pakkia.
- Ei se näytä pahalta, putsaa se vaan, Vesku neuvoi. Jessi katsoi häntä huvittavan hämmästyneen näköisenä ja hänen oli pakko jatkaa: - No älä nyt silmiäsi tiputa, Mä näen, ettei toi naarmu oo kuolemaksi, mustahan tulee lääkäri.
- Ai tulee? Jessi sanoi ja jatkoi penkomista nostaen epätietoisen näköisenä yhden pullon silmiensä tasalle.
- Tässä, Vesku auttoi ja tarttui tutun näköiseen desinfiointiainepulloon. Jessi luki sen etiketin ja hölväsi sitten runsaskätisesti sitä olemattoman nirhauman päälle.

- Eläinlääkäri? hän kysyi haastavasti noustessaan seisomaan.
- Ei kun ihmislääkäri.
- Mutta mistä sä tiesit, mikä on oikea puteli? Harrastatko sä salaa hevosiakin?
- Olen mä joskus sitäkin tehnyt.
- Mä en tiedä susta mitään, Jessi puuskahti ja ravisti Veskua.
- Sä et ole ehtinyt kysyä, sulla on ollut liian kiire tutustua mun vartaloni saloihin, Vesku kiusasi ja purskahti nauramaan, kun Jessi ravisteli häntä kovemmin.
- Oletko sä ratsastanutkin?
- Olen mä sitäkin joskus tehnyt.
- Haluatko sä kokeilla Mansikkaa? Jessi kysyi alta kulmiensa ja jatkoi harjaamista. – Mutta vaan sillä ehdolla, ettei sulla ole jossain vaimoa ja paria lasta, joista mä en ole vielä ymmärtänyt kysyä.
- Ei mulla ole ja mielelläni!

Alle puolessa tunnissa Vesku oli hevosen selässä kentällä, joka heidän tullessaan oli ollut alkeiskurssilaisten valtaama, mutta nyt täysin tyhjä. Hän oli käskenyt Jessin viedä satulan takaisin, kun ei hänellä itselläänkään ollut ratsastustamineita, mutta ei se haitannut, se oli taivaallista siltikin. Jessin tamma oli kuuliainen ja nöyrä pikku otus, jonka selkäranka tosin otti kipeää osumaa Veskun häntäluun kanssa, mutta jolla vastapainoksi oli miellyttävän tasaiset askeleet. Hän innostui ratsastamaan oikein kunnolla ja havahtui vasta huomatessaan, että tamma hikosi paitsi kaulaltaan, muualtakin niin, että hänen farkuntakamuksensakin tuntui märältä. Sitten kentälle tuli toinenkin ratsukko, iso kimo ja nuorehko naisihminen ja Vesku katsoi parhaaksi ruveta lopettelemaan. Hän oli suunnattoman iloinen siitä, että oli rakastunut Jessiin jo ennen kuin tiesi tätä hevosenomistajaksi. Heidän välinsä olivat selvät ainakin siinä suhteessa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.6.09 18:03:13

Yks lause oli näköjään jääny kesken...

"...leikkiä kotia ja tehdä ruokaa sillä aikaa"
Tommosta siinä pitäis olla.

Päivämäärä:   9.6.09 19:42:16

Heh, taas kaks viimestä lausetta kruunaa hienosti pätkän :) Sennnu, sä osaat hyvin noi lopetukset :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.6.09 21:00:27

Kiva kuulla :)
Ei ne todellakaan aina osu :)

Päivämäärä:   9.6.09 21:10:16

Nyt on monesti saanu ihan ääneen nauraa kun on osunu niin hyvin :D

Päivämäärä:   9.6.09 21:43:47

Tää on herkullinen kohta=)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.6.09 17:28:43

55. Kolme viikkoa, tänään

Elämä hymyili Veskulle. Jessi vaikutti ihastuneelta havaittuaan, että hän osasi ratsastaa, eikä suinkaan siltä kuin olisi epäillyt hänen vain kiipeävän reittä pitkin paikallisiin hevospiireihin. Niihin hän oli nimittäin saman tien tullut vedetyksi mukaan. Sen kimon ratsastaja oli paikan ratsastuksenopettaja ja parinkymmenen minuutin keskustelun jälkeen hän oli järjestänyt niin, että Vesku löysi itsensä seuraavana päivänä sen selästä ratsastustunnilta. Asioilla oli kummallinen taipumus järjestyä silloin, kun oli jo lakannut toivomasta niiden järjestymistä. Vesku haki ratsastuskamansa Hangosta ja alkoi käydä tallilla Jessin kanssa tai välillä ilmankin, jos heidän työvuoronsa menivät pahasti ristiin. Hän ratsasti harmaalla Histeerialla aika ajoin, ja joskus Jessin Mansikalla, joskin useimmiten hän katseli heidän ratsastustaan ja yritti neuvoa parhaansa mukaan. Jessi ei ollut ratsastajana kovin kummoinen, ja oli hevonenkin etäällä Hannan tähtiratsuista, mutta Veskun kilpailuvietti alkoi nostaa päätään.

- Mansikka voisi ihan hyvin mennä koulukisoihin, hän esitti. – Se selviää hienosti jostain helpon A:n asioista. Se voisi jopa mennä loppukesästä jonkun vaativan luokan.
- Meillä ei ole sille ratsastajaa, sanoi Jessi kuivasti. – Tai no, jos sä menet.
- Jos sä menet ensin. Kyllä sä helpon A:n selvität.
- Mä en halua kilpailla! Mun maha menee sekaisin ajatuksestakin!

Sen viikonlopun jälkeen, jolloin Vesku kävi ensimmäisen kerran tallilla, hän jotenkin sujahti myös osaksi Jessin perhettä. Miila oli hauska, joskin nokkava tyyppi, muttei koskaan pahantahtoisesti ja tyttöjen vanhemmat mukavia ihmisiä, joiden kanssa hän tuli heti hyvin toimeen. Kun äiti, Ilse, vielä ratsasti ja oli se, joka hevosen oli perheeseen hommannut, he puhuivat heti samaa kieltä. Jessin isä katsoi häntä muutaman hetken arvioivasti, mutta näytti hyväksyvän hänet sitten kummemmitta kuulusteluitta. Ensimmäistä kertaa muuttonsa jälkeen Vesku tunsi olonsa Helsingissä todella kotoisaksi. Melkein kuin hänelläkin olisi ollut siellä perhe, ja uusia ystäviäkin. He kävivät välillä kesäterassilla juhannusporukalla, eikä kukaan siellä pannut merkille, ettei Jessillä ja Jinnalla oikeasti vielä ollut ikää sinne.

Enimmän osan aikaa he viettivät kuitenkin edelleen Veskun pikku opiskelijaboksissa tai muuten kahden. Se oli kuherruskuukautta täysillä, eikä Vesku enää muistanut, miltä tuntui herätä yksin. Jessi nousi edelleen älyttömän aikaisin aamulla ehtiäkseen torikojulleen ennen asiakkaita, mutta Vesku heräsi vielä aikaisemmin, jotta ehtisi keittää hänelle aamukahvia, ja kun Jessi kielsi häntä, sanoen, että saisi aamukahvinsa torilla, hän heräsi silti vain ehtiäkseen halata tyttöä tarpeeksi päivän varalle. Joskus he ehtivät rakastellakin.
- Mulla ei ole enää monta päivää töitä, mun pitää jonain iltana mennä kotiin leipomaan läksiäispullia, Jessi sanoi unisesti eräänä aamuna.
- On mullakin uuni, Vesku sanoi ja halasi häntä yhtä unisesti.
- Ai on vai?
- Kuule nainen, sä olet asunu täällä yli kaks viikkoa, etkä ole huomannut mun uunia?
- En, Jessi kikatti. – Ja hei kuule, se on ihan melkeen kolme viikkoa. Paitsi jos lasketaan pois se viikonloppu, jonka sä olit Hangossa.
- Mitään ei lasketa pois, ei minuuttiakaan.
- Jos mä en nyt nouse niin mun palkasta lähtee minuutteja, Jessi sanoi päättäväisesti ja pujahti pois peiton alta. He nukkuivat parvekkeen ovi auki, sillä muuten oli liian kuuma, sitten aamuyöllä taas viileni niin, että peitto oli kuitenkin tarpeen.

Vesku kuunteli Jessin aamutoimia, vastaanotti vielä yhden suukon ja laittoi sitten kellon soimaan parin tunnin päästä, kun ulko-ovi sulkeutui hiljaa loksahtaen. Hän oli menossa iltavuoroon, mutta sitä ennen oli tekemistä. Niina, ratsastuksenopettaja, oli lähtenyt kesälomalle ja samoissa touhuissa oli ratsastuskoulun omistaja, Eivor. Ratsastuksenopettajalla oli sijainen, mutta kimo tamma, Histeeria, oli jäänyt Veskun vastuulle. Eivor ratsasti sillä kilpaa, esteitä, ja se piti pitää kunnossa, vaikka emäntä venyikin jossain palmun alla. Hän matkusti suorastaan vihellellen bussilla tallille liikuttamaan hevosen heti aamukaurojen jälkeen ja jäi sen jälkeen vähäksi aikaa juttelemaan Oonan kanssa. Nainen oli tallimestarina Eivorin ratsastuskoulussa, mutta hänellä oli myös oma pieni talli alueella, se, missä Mansikkakin asui. Vesku piti hänestä, hänen yritteliäisyydestään. Hänellä oli nuoria hevosia ratsutettavanaan, pari yksityishevosta täysihoitoasiakkaina ja lisäksi hän harrasti pienimuotoista hevoskauppaa. Veskusta oli kiehtovaa nähdä, miten tämäntyyppinen tallinpito toimi ja hänellä oli kymmenittäin kysymyksiä. Kaikki oli niin erilaista kuin Hannan tallilla, missä haisi iso raha ja missä palkollisia oli joka sormelle.
- Mä haluan joskus oman tallin, hän sanoi Oonalle, ennen kuin lähti taas kohden bussipysäkkiä.
- Älä ole hullu, tän epäkiitollisempaa hommaa ei olekaan, nainen tuhahti.
- No mikset sitten ole jossain sihteerinä, jakkupuvussa ja kynnet lakattuna?
- No en kai mä nyt mitään semmosta kälystä sisätyötä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.6.09 18:19:36

Tää on tokavika pätkä.
-------------

Kun Vesku palasi iltavuorosta kotiin, oli Jessi odottamassa alaovella muovikassin kanssa.
- Nyt menee myöhäseen, ja mä toivon totisesti, että sun uunisi toimii kanssa, tyttö ilmoitti ja heitti pois tupakan, jota oli poltellut.
- Oletko sä odottanut kauankin? Vesku kysyi silmäillen natsoja rapun vieressä.
- En kymmentä minuuttia. Ei noi kaikki ole mun, tiedänhän mä, mihin aikaan sä tulet.

Vesku istui keittiön pikku pöydän ääressä katsomassa, miten Jessi alkoi rakentaa pullataikinaa hänen perunakattilaansa paremman astian puuttuessa, lukien välillä ohjetta vehnäjauhopussin kyljestä.
- Eikö pullaa ole vaikea leipoa? hän kysyi muistellen jotain Riikan yritystä, jonka tuloksena oli ollut lähinnä golfpalloja. Tosin Leenan avustuksella sisko oli seuraavilla kerroilla onnistunut paremmin.
- On niitä helpompiakin hommia, Jessi myönsi. – Onko tää susta mielenkiintosta? Sä istut siinä kuin teatterin katsomossa. Pitäiskö mun laulaa ja tanssia samalla tai jotain?
- Tanssi vaan jos sua huvittaa, Vesku lupasi liikahtamatta paikoiltaan. Hän tunsi itsensä hiukkasen sovinistiseksi huomatessaan pitävänsä näystä. Mitä väliä sillä oli, osasiko Jessi tehdä keittiössä mitään muuta kuin napsauttaa kahvinkeittimen päälle? Hän osasi itse kokata sen verran kotitarpeiksi, etteivät he nälkään kuolisi. Sen oppimiselta ei ollut Leenan keittiössä voinut välttyä.

Häntä alkoi naurattaa huomatessaan, että hän ajatteli jo yhdessä asumista itsestäänselvyytenä, vaikka he eivät sellaisesta olleet puhuneetkaan. Ajatus tuntui silti hyvältä, paremmalta kuin mikään – ja käytännössähän he toteuttivat sitä jo.
- Onko sulla huomenna jotenkin lyhyempi päivä, jos on sun vika työpäivä, hän kysyi.
- Voi olla, tai voi olla olematta. Riippuu vähän.
- Mitä sä sitten aiot tehdä, kunnes koulut alkaa?
- Kai mä vaan roikun tallilla ja lataan akkuja. Sitä varten vanhukset naputti, etten mä saa olla koko kesää töissä. Ja alotan autokoulun, lopultakin!
- Menetkö sä huomenna tallille?
- Jos säkin menet, Jessi sanoi ja hymyili nopeasti. – Ja sä menet, eikö vaan? Oletko sä muuten huomannu, miten tallitytöt lakoaa sun edessäsi, kun sä uskallat ratsastaa Histeerialla?
- Äh, tallitytöt, Vesku sanoi lakaisten äänensävyllään koko aiheen maton alle. Totta kai hän oli huomannut. Miksi ratsastuskoulu pääkaupunkiseudulla olisi yhtään erilainen kuin Hangossa. – Mutta menen mä, tietysti.
- No sitten voidaan nähdä siellä töiden jälkeen. Miila kyllä ratsastaa Mansikan huomenna, mutta mä tykkään katsella, kun sä ratsastat.
- Ja mä tykkään katsella sua nyrkit taikinassa.
- Ai. Toi kuulosti vähän siltä, että tais tulla sun tiskivuoro.

Vesku ei mennyt suoraan tallille töistä. Hänen päässään oli koko päivän pyörinyt ajatus siitä, että he olivat tänään olleet yhdessä tasan kolme viikkoa, ja oli siis juhlapäivä. Sitä sopisi kai juhlistaa jotenkin. Hänen teki mieli tehdä jotain erityistä, ostaa Jessille jotain sievää päivän kunniaksi vaikka. Toisaalta hänellä ei ollut kovin hyviä kokemuksia naisten lahjomisesta. Hän pysähtyi kultasepänliikkeen ikkunan eteen ja pohti, olisiko hänen elämässään jokin kaava. Jos hän kävisi ostamassa Jessille jotain, seuraisiko siitä välitön välirikko, niin kuin aikanaan Lisbetin kanssa? Ja mistä ihmeestä sekin ihminen nyt yhtäkkiä palasi hänen mieleensä, vuosia ja vuosia vanha juttu?

Korukauppa sai kuitenkin jäädä sikseen, Vesku lähti ripeästi jatkamaan matkaansa. Seuraavan liikkeen kohdalla hän kuitenkin pysähtyi niin äkisti, että joku törmäsi hänen kassiinsa ja kirosi. Pikasuutari sai hänet muistamaan edellisiltaisen näyn, Jessin istumassa porraskivellä odottamassa häntä. Miksi ihmeessä tytöllä ei ollut avainta hänen luokseen, kun hän kuitenkin vietti siellä yhtä paljon aikaa kuin hän itsekin. Hän teettäisi Jessille oman avaimen. Siinä oli symboliikkaa kolmiviikkoispäiväksi enemmän kuin riittävästi. Se oli parempi kuin mikään koru, kihlasormus mukaan lukien, vaikka Vesku havaitsi säikähdyksekseen, että sekin ajatus miellytti häntä. Kolmen viikon jälkeen se olisi kuitenkin ollut lähinnä naurettavaa. Hän ei halunnut olla naurettavan innokas Jessin silmissä.

Päivämäärä:   11.6.09 20:59:12

O-ou, loppu tulee :P mut kieltämättä tässä on jo mehukkaimmat kohdat menny. Ja tiedetään jo miten tarina etenee. Kiva kuitenki et tän verran kirjottelit tätäkin :D

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   11.6.09 21:16:53

Oi ihana Vesku :) Meillä tollasta ei tartte odottaa edes puolentoistavuoden seukkailun jälkeen. Siis mitään lahjomista, avain mulla sentään jo on :D

Tulee ikävä kyllä tätä tarinaa, se on menny niin nopeesti. Vähän niinku hyvässä seurassa. Aplodit Sennnulle :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.6.09 21:28:48

* kiittää ja kumartaa :) *

Lähettäjätripi 
Päivämäärä:   12.6.09 11:58:43

Me ollaan sitten viheltämässä ja aplodeeraamassa sulle, kun sä julkaset kirjakokoelmat! (luulis jo tapahtuvan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.6.09 15:51:29

Tallilla oli Jessin ja tämän perheen lisäksi Kimi, jolla myös oli hevonen Oonan tallissa. Hän ja Vesku tulivat hyvin toimeen, Kimi oli kaiketi iloinen saadessaan jakaa roolinsa kukkona tunkiolla. Nyt hän halusi Veskun mukaan maneesiin ratsastamaan hänen ja Miilan kanssa.
- Tällä helteellä maneesiin? Hullujako te olette, Vesku ihmetteli.
- Mä tein sinne eilen esteradan ja se on siellä vieläkin, me hypätään.
- Kukaan ei oo pyytäny mua hyppäämään Histeerialla, Vesku sanoi epäröiden.
- Onko kukaan kieltänyt?
- No ei…
- Tule ainakin seuraksi, ehkä me saadaan sut ylipuhuttua loikkimaan pari kertaa, Kimi ehdotti ja niin Vesku teki. Häntä suoraan sanoen kutkutti ajatus esteistä, siitä oli niin kauan aikaa, ja Histeeria oli kuulopuheiden mukaan hyvä siinä. Kuulopuheiden ja kisatulostensa.

Kiusaus oli liian suuri, lopulta Vesku leiskautti muutaman esteen Kimin ja Miilan seuraksi. Histeeria hyppäsi kuin unelma. Se olisi takuulla liitänyt ylitse isommistakin esteistä kuin mitä Vesku uskalsi kokeilla. Hän ei kuitenkaan halunnut riskeerata. Kausi oli vasta puolessa ja hevosen omistaja tulisi pian harjoittelemaan hyppelemistä itse. Sitä paitsi Jessi oli ollut putsaamassa tarhaa hänen tullessaan ja oli hikisenä ja ruskeanläikikkäänä ja vain bikineihin pukeutuneena kaivannut suihkua. Vesku ajatteli ehtiä tehdä sen nyt. Kai Jessi saisi sen verran vastata sanoistaan, että antaisi hänen työntää itsensä hevosten pesuboksiin ja antaa ruiskuttaa märäksi.

Tyttöä ei kuitenkaan näkynyt missään ja Vesku sai tyytyä suihkuttelemaan Histeeriaa. Sen jälkeen hän vaelsi Oonan tallin puolelle ja löysi Jessin sieltä Miilan ja Ilsen seurasta.
- Et sä tullutkaan suihkuun, hän sanoi syyttävästi.
- Mä jäin auttamaan Miilaa Mansikan kanssa… mutta hei, mennään meille saunaan!
- Tässä helteessä?
- Joo, tässä helteessä. Ehkä tää tuntuu viileältä sen jälkeen?

Oli miten oli, Vesku ei aikonut kieltäytyä tarjouksesta päästä saunaan Jessin kanssa. He saivat odottaa vuoroaan, sillä Miila livahti suihkuun ensin, mutta sekin aika meni mukavasti Jessin sängyllä.
- Mitä me tehdään tänään? Vesku kysyi muistaen, että oli juhlapäivä.
- Mennään saunaan.
- Niin mutta sitten? Sulla sentään alkoi loma, ja meillä on kolmeviikkoispäivä.
- Niin onkin, Jessi sanoi ja alkoi hymyillä.

He päättivät mennä ulos syömään ja pukeutuivat tilanteen vaatimalla arvokkuudella, Jessi leninkiin ja Vesku suoriin pyhähousuihinsa. Kerrankin tunnelma oli hiukkasen viileä heidän välillään, mutta sen täytyi johtua siitä, ettei kumpikaan tuntenut oloaan ihan kotoisaksi ravintolassa, jossa oli valkeat pöytäliinat. Jessi näytti melkein epätoivoiselta, kunnes sai keskityttyä ruokalistaan. Vesku tilasi ihan häntä rauhoittaakseen heille alkudrinkit, joita muisti Hannan joskus himoinneen, kun he olivat olleet pidemmän kaavan mukaan syömässä. Tarjoilija vilkaisi hiukan epäröiden Jessiä, muttei sanonut mitään, kun Vesku hymyili hänelle vakuuttavasti, eikä sitten ollut ongelmaa tilata pikkuisen punaviiniäkään ruoan kanssa.

Jessi näytti aavistuksen rauhallisemmalta maistettuaan juomaansa, mutta alkoi sitten penkoa laukkuaan. Pöydälle lensi ensin sytkäri, mutta ennen tupakka-askia Vesku tarttui häntä kädestä. Ei hän mitenkään kauheasti pannut pahakseen Jessin ajoittaista tupakoimista, mutta hän oli muistanut illan pääasian.
- Odota. Mulla on sulle jotain.
- Ai, mitä? Jessi kysyi, jätti laukkunsa sikseen ja katsoi häntä suurin silmin.
- Odota, Vesku sanoi ja penkoi housuntaskujaan. Ei kai hän nyt ollut jättänyt sitä sortsien taskuun tai kassiin? Ei, siinä se oli.
- Mun synttäreihin on vielä pari viikkoa.
- Ei se olekaan synttärilahja, Vesku sanoi ja tavoitti sileän, punaisen sydämen, jonka hän oli ostanut avaimenperäksi. – Mä haluaisin sun ottavan tän.
- Onko se sun luokse? Jessi kysyi tajuttuaan ja katsottuaan avainta hetken aikaa.
- Mihinkäs sitten?
- Miksi?

Vesku tunsi pienen kauhun puristuksen – nyt se tulisi – Jessi ei huolinut sitä kuitenkaan. Mutta tytön ilme ei ollut torjuva, vain ihmettelevä.
- Koska mä ajattelin, että on vähän aikasta mennä kihloihin, Vesku sanoi nopeasti ja onnistui naurahtamaankin. – Ja mä haluaisin kuitenkin jonkin pysyväisyyden merkin… jos sua vaan huvittaa…
- Ai että huvittaako? Tottakai mä haluan sen! Jessi huudahti ja nappasi esineen itselleen. Hän katseli ja käänteli sitä niin tyytyväisen näköisenä, että Vesku tuskin raaski tarttua hänen käteensä. Hän teki sen kuitenkin ja Jessi vakavoitui ympäristön vaatimalle tasolle ja antoi hänen suukotella sormiaan. Jos he olisivat olleet jossain, missä pöydän keskellä ei ollut massiivista kukkalaitosta, hän olisi yrittänyt saada paremman suudelman. Nyt hän saattoi vain kuiskata ruusunpunaisille sormenpäille: - Mä rakastan sua.

----------
The End

Päivämäärä:   12.6.09 21:01:28

Aww <3

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   12.6.09 21:57:23

Kiitos, Sennnu. :> <3

Lähettäjä: Lady-Rahtari 
Päivämäärä:   13.6.09 01:25:24

Oi! Ja nyt sitten Jessille jatkoa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.6.09 02:04:04

Kirjoitan koko ajan. :)
Tällekin tarinalle ehdin silti tehdä sivut: http://oikultainennuoruus.webs.com/

Muutama kommentti mahtuu vielä :)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   13.6.09 12:02:28

aww.. Tätä oli ihana lukea, harmi kun loppui jo.. :)

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   13.6.09 12:16:39

voi nyyh :)

Päivämäärä:   13.6.09 13:26:58

De va de, stängjuu taas kerran .)

yks ahne paskianen kyselelee jo et mitäs seuraavaks? .D

Päivämäärä:   13.6.09 15:30:30

Oi voi, olipas se kerrassaan söpöä :) ja oikein hyvä paikka lopettaa. Nyt sitten vaan uusia tarinoita odotellessa..

Päivämäärä:   13.6.09 21:02:26

Söpöä :) oi! Tuleeko Jessijuttuihin jatkoa :O

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.6.09 21:29:21

Jepp, mä kirjottelen koko ajan Jessijuttuihin jatkoa, mutta taitaa olla järkevää tunkea toi Mansikkakesä tänne ensin kokonaan, ennen kuin niitä.
Sinne voikin laittaa, jos vielä tulee kommentteja mieleen, ei viitsi enää tehdä uutta topicia.

Kiitos teille lukijoille! :) On kiva kirjottaa, kun tietää, että joku tykkää lukea! :)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.