Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 9.5.09 12:42:03
Toivottavasti :)
-------------
Vesku oli aina pitänyt lukemisesta ja opiskelusta, ja nyt hän oli ensimmäistä kertaa löytänyt samanhenkisiä ystäviä. Heidän pienryhmässään päntättiin kilpaa, kilpailtiin sekä keskenään että kaikkien muiden satakunnan aloittelijan kanssa.
- Tää on kohtalon ivaa, että mut on pantu tämmöseen seuraan, oli Jari sanonut pöyristyneenä heti alkuun. – Mä oon varmaan tehny jotain pahaa edellisessä elämässäni.
- Suu kiinni. Jos sä teet selvää kolmannesta luvusta niin voit saada mun muistiinpanot toisesta, sanoi Mikael, joka oli kaikista eniten lukutoukan näköinen heistä, laihakaulainen, kapeaharteinen ja silmälasipäinen. Mutta mukava, ehdottomasti. Hän pystyi tiivistämään asioita ytimekkäästi niin, että kymmenien sivujen sijaan selvisikin parilla A4:lla, mutta ei hän luovuttanut hengentuotteitaan vastapalveluksetta. Vesku mietti joskus, että päinvastoin Jari oli varmastikin tehnyt jotain hyvää edellisessä elämässään, kun oli tullut tuupatuksi juuri heidän kanssaan samaan ryhmään, joukon pahimpien pinkojen. Häneen varmasti imeytyi oppia jo ihan pelkästään yhteisestä lounastauosta. Asennetta ainakin.
Muut tyypit olivat Sebastian, Lauri Lahdesta ja Pekka Vilen, ja heistä Lauri asui melko lähellä Veskua, itse asiassa samassa opiskelija-asuntosäätiön talossa kuin Jarikin. Hänen kanssaan Vesku totesi olevansa kaikista eniten samalla aaltopituudella. He ajattelivat samaan tapaan monista asioista, pitivät kirjoista, muistakin kuin oppikirjoista ja kummallakin oli pikkusisko. Kun ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijat lähtivät risteilylle taas kerran tutustuakseen ja verkostoituakseen, he varasivat yhteisen hytin ilman, että siitä tarvitsi edes neuvotella ensin. Vilen-parka joutui tyytymään yhteiseen hyttiin Jarin kanssa, mutta Jari lohdutti häntä lupaamalla, ettei kuluttaisi hyvää huvitteluaikaa siellä riutumiseen.
Siinä vaiheessa mentiin jo lokakuussa ja he olivat selvittäneet ensimmäiset tentit, samoin ensimmäiset onnelliset oli arvottu seuraamaan ruumiinavausta. Opiskelijoiden keskuudessa kiersi huhu, etteivät kaikki ehtisi nähdä moista perustavanlaatuista tapahtumaa lukujärjestyksen puitteissa, joten Vesku oli erityisen tyytyväinen huomatessaan ilmoitustaululta, että heidän ryhmänsä oli määrä ilmoittautua patologian laitoksella risteilypäivän iltapäivällä. He saisivat mennä sinne laukkuineen ja siirtyä sieltä suoraan laivaan.
Jostain kumman syystä Vesku tuntui olevan tässä uudessa elämässään kaikkialta myöhässä. Ei paljon, sen verran vain, että aina sai vähän juosta ja sitten tupsahtaa hengästyneenä paikalle viime tingassa. Hän päätteli sen johtuvan siitä, että hän luotti sinisilmäisesti siihen, että raitiovaunut kulkivat kuten aikatauluissa sanottiin ja että hän aina yllättyi siitä, miten pitkä lyhytkin matka isossa kaupungissa oli. Patologian laitokselle hän kuitenkin ennätti melkein puoli tuntia ennen määräaikaa ja totesi tyytyväisenä oppineensa ainakin sen, että sairaala-alue oli pienen kaupungin kokoinen ja ettei rakennuksesta toiseen siirtymiseen riittänyt minuutti tai pari.
Seuraavaksi paikalle tuli se pitkä ja laiha tyttö, jonka nimenkin Vesku nykyään tiesi: Annukka.
- Kuinkas sä tänne eksyit? Vesku kysyi ehkä aavistuksen varuillaan. Ei kai kukaan ollut sekoittanut mitään niin, ettei ollutkaan hänen ryhmänsä vuoro nähdä avausta? Mutta tyttö hymyili rauhoittavasti.
- Mä ajattelin, että varmin konsti päästä varmalla mukaan, on ängetä etukäteen johonkin ensimmäisistä ryhmistä.
- Ai? Voiko niin tehdä?
- No, mä kerroin, että joudun loppulukukauden käymään päivittäin sädehoidoissa ja että mä pelkään, etten sitten pääse, kun on meidän ryhmän vuoro.
- Älä, joudutko tosiaan?
- No en joudu, ei tarvii näyttää osaaottavalta. Mä en vaan halua missään nimessä menettää tätä.
- Entäs sitten, kun tulee teidän oma vuoro?
- Sitten mä tulen uudelleen, sanoi Annukka tyytyväisenä, kun muutkin alkoivat valua paikalle.
Se oli jännittävä paikka, se oli se, mistä oli juteltu etukäteen ja mitä pidettiin vähän kuin ylimääräisenä pääsykokeena. Siistissä ringissä opiskelijat seisoivat teräksisen pöydän ympärillä ja tuijottivat kelmeää vanhan miehen ruumista, joka sillä makasi. Patologi selvitti lyhyesti, mitä aikoi tehdä, ja tarttui sitten skalpelliin leikatakseen ihon rikki. Kun melkein sinertävän ihon alta paljastui sinipunertavaa lihasta ja yllättävän keltainen rasvakerros, kuului ähkäisy ja sitten, ennen kuin kukaan ehti muuta kuin kääntää katseensa, raskas tumpsahdus. Se oli Jari, mutta onneksi hän oli tipahtanut vain polvilleen, joskin huojui parhaillaan vaarallisen näköisesti. Mikael ja Annukka, jotka seisoivat hänen kummallakin puolellaan, tarttuivat häntä salamannopeasti kainaloista, ennen kuin hänen silmänsä kääntyivät kohti kattoa ja hän jatkoi kaatumista.
- Pankaa se tonne seinän viereen, sanoi patologi, kuin kyseessä olisi ollut jokapäiväinen tapahtuma. Kuka tietää, ehkä se näin syksyisin olikin.
Jari ei ollut ihan muissa maailmoissa kuitenkaan, hän kävi ähkäisten istumaan selkä seinää vasten ja painoi päänsä polviensa väliin. Vesku vilkuili häntä hetken aikaa, mutta unohti hänet sitten, kun rintalasta leikattiin halki ja sisäelimet paljastuivat. Se oli kiehtovaa. Ehkä hiukan ällöttävää joissain kohdin, mutta äärettömän mielenkiintoista.
Jossain vaiheessa takavasemmalta alkoi kuulua kahinaa ja hiljalleen Jari nousi seisomaan. Hän kurkki muiden välistä, mitä leikkauspöydällä tapahtui, muttei luopunut seinän antamasta turvasta, ja kun Y-viilto lopulta harsittiin suurpiirteisin ompelein umpeen, hän poistui vähin äänin salista.
- Joka ikinä mainitsee tästä tän porukan ulkopuolella, voi varautua menettämään terveytensä jollain tuskallisella tavalla, hän ilmoitti, kun muutkin tulivat ulos.
- Yritätkö sä kiristää meitä? kysyi Annukka kohottaen huvittuneena kulmakarvojaan.
- Kuulostaako siltä?
- Mä suosittelisin, että sä kokeilisit mieluummin lahjontaa. Porkkana toimii paremmin kuin keppi, tiedäthän sä. Me voidaan alottaa terminaalin baarissa. Mä pidän viskistä.
Ajatus risteilystä sai Jarin piristymään silminnähden ja hän vilkaisi kelloaan.
- No menoksi sitten vaan, ettei myöhästytä laivasta.
|