Lähettäjä: Rewjan
Päivämäärä: 10.5.09 19:07:02
Title: We will be alive
Author: Rewjan
Beta: Dragonhead (ent. Hrist)
Rating: PG-13, mahdollisesta nousemisesta ilmoitetaan ko. osan alussa.
Genre: Teinien elämä [sis. mm. koulu, ystävyys, rakkaus, söpöily, angst, huumori, musiikki, urheilu, toiminta]
Disclaimer: Kaikki henkilöt ovat poikkeuksetta omiani. Tapahtumapaikat sen sijaan sijoittuvat fiktiiviseen suomeen, joten tarinassa esiintyy paikkoja, jotka ovat minun ylivilkkaan mielikuvitukseni tuotetta, mutta myös sellaisia, jotka ovat oikeastikin olemassa.
Warnings: Poikarakkaus, tyttörakkaus, [heterorakkaus, pitäähän tästäkin varoittaa ;>], väkivalta, voimasanojen ajoittainen liikakäyttö, tylsä teksti, kielioppi- ja kirjoitusvirheet yms. ;>
Summary: Teinipoika muuttaa uudelle paikkakunnalle, ja tarina jatkuu.
Luvut 1-16
Luvut 17-21
---
A/N1: anteeksi anteeksi anteeksi etten ole sanaut aikaiseksi tätä aiemmin. Eipä mulla tässä kai muuta, kuin vielä tuhannennen kerran anteeksi ja olkaa hyvät, luku 22 tulee tässä.
---
Chapter twenty-two – Jak's point of view – Life isn’t fair neither am I
"Anteeks et oon myöhäs ja sillee", punahiuksinen tyttö sanoi nasevalla aksentilla tarkoituksella ärsyttäen Kirstiä, jonka kasvoilta kuvastui suuri hämmästys. Jos en ollut aivan väärässä, nainen oli jo ehtinyt unohtaa että koko ongelmatyttö oli luokallamme. Ei sillä että minäkään olisin olettanut Sinnan pamahtavan kouluun, viikossa ehti jo mukavasti tottumaan siihen, ettei sitä likkaa tarvinnut katsella.
"Sinna, sinulla olisi paljon noita poissaoloja selvittämättä, tulepa näyttämään ne minulle", luokanvalvojamme käskevä ääni raikui luokassa. Kirsti oli siitä hyvä opettaja, että hän kyllä osasi pitää kuria, mutta oli silti ihan mukava. Ja hän selvisi jopa Sinnan kaltaisista järkytyksistä yllättävän nopeasti. Punatukkainen tyttö ei ollut kuitenkaan tottelevinaankaan komentoa, vaan tassutteli paikalleen minun taakseni muina naisina.
"Sorge, opintovihko unohtu kotii", tyttö sanoi siirappisella äänellä ja vilkaisi olkansa yli pilkallinen hymy huulillaan opettajaa, joka vastasi katseeseen tappavalla mulkaisulla.
"Noin pitkistä poissaoloista pitäisi kyllä saada selvitys pikimmiten, joten tuot ne nähtäväksi minulle huomenna, tai joudun soittamaan äidillesi ja määräämään sinulle tunnin istumista", luokan edessä palloileva nainen tiukkasi. Sinna tosin ei kaikesta huolimatta ottanut naista kovinkaan tosissaan, lösähti vain istumaan paikalleen ja mutisi niin tavalliset joot. Kirsti ei ilmeisesti aikonut käyttää yhtään enempää energiaa rastapäisen tytön patisteluun vaan kävi istumaan pöytänsä taa, avasi päivyrinsä ja rustasi siihen jotain totinen katse silmissään. Sinna oli tullut kokonaiset kaksikymmentä minuuttia myöhässä, mikä oli aika paljon jopa häneltä. Mutta asiahan ei sinänsä minulle kuulunut, joten lopetin sen puimisen sen siliän tien. Minua ei todellakaan kiinnostanut kuinka monta sataa tuntia takanani istuskeleva sika naiseksi myöhästyisi vielä tämän vuoden kirjoissa. Sinna oli none of my business nyt. Käänsin huomioni jälleen kirjan tehtäviin, joiden vaikeusaste oli kyllä liioitellun korkea. Yleensä en pitänyt äidinkieltä mitenkään ylitsepääsemättömän haastavana, mutta tämän sivun tehtävänannotkin olivat minulle suureksi osaksi hepreaa. Toisin kuin Mikalle, joka istui täysin toisella puolella luokkaa. Mustatukkainen poika näytti itse asiassa olevan lähes kyllästymisen partaalla: hän oli jo sulkenut kirjansa ja nyt nojasi päätään kämmeneensä. Mikäli hän ei olisi istunut niin kaukana kuin hän nyt sattui istumaan, olisin varmaankin vaihtanut hänen kanssaan kirjoja ja pyytänyt häntä ratkomaan myös minun tehtäväni. Mutta tilanne oli nyt vähän no can do.
Juuri kun olin saamassa otetta toisesta tehtävästä, tunsin kevyen koputuksen olkavarressani. Kohotin kättäni ja nappasin paperilapun Sinnan sormien välistä, vaikka enhän minä toki hänen kanssaan halunnutkaan olla missään tekemisissä, olisi minun osoitettava kantani myös punapäälle, joka oli viimeviikkoisen todennäköisen lintsauksensa vuoksi tiedoton siitä, kuinka maailma nykyään makasi. Avasin taitetun paperinpalasen ja annoin silmieni rauhassa haravoida tekstiä.
"Heeei moi, mitens Mika rintamalla? ;) mä en vaan voi olla huomaamatta kui sä luot siihen himoitsevia katseita vähä väliä. Olikos kuuma viikonloppu vai mikä saa sun silmäs hohtamaa ku tuliset kekäleet ? ;> ainii ja hei, miten nää tehtävät ois niinku tarkotus tehä? Mä oon pikkase pihalla meinaan?"
Sillä välin kuin Mizar B, rakastettu alivuokralaiseni jonka kanssa olin jo oppinut elämään melkein sopusoinnussa, keskittyi nauramaan Sinnan surkuhupaiselle tavalle lukea ihmisiä, minä kohotin käteni ilmaan rento hymy kasvoillani. Jos se äskeinen vilkaisuni oli rastapään mielestä himokas, hän ei ollut nähnyt vielä mitään – ja tuskin tulisi koskaan näkemäänkään.
"No mitä Jak?" Kirsti huomasi viittaukseni yllättävän nopeasti.
"Sellasta vaan että Sinna lähettelee täällä lappuja", sanoin mahdollisimman sävyttömällä äänellä ja heilautin valkeaa paperinpalaa ilmassa niin, ettei kukaan luokassa olevista voinut olla huomaamatta sitä. Tunsin takaraivossani tulitukan kiukun ja hädänsekaisen katseen, kun luokanvalvojamme nousi sinisestä toimistotuolistaan ja selasi kopisevin askelin halki luokan kovan lattian meidän viereemme.
"Näinkö on, Sinna?" Kirsti kysyi ja mulkoili meitä molempia pahasti. Nainen kyllä tiesi, että minäkin osasin olla aika kelju, eikä sen vuoksi kai voinut olla sataprosenttisen varma siitä, olinko minä oikeasti ilmiantanut tytön lappujenlähettelystä, vai olinko minä vain lavastanut koko tilanteen ilkeyksissäni. Katsoin opettajaa silmiin niin neutraalisti kuin vain ihmisen oli mahdollista – vaikka Mizar B nauroikin jossakin pääni sisällä Sinnan paskalle tuurille niin rajusti, että koko sivupersoonallisuuteni saattaisi hyvinkin tikahtua kohtaukseensa, ellei saisi sitä pian kuriin. Olin kieltämättä aika hyvä näyttelemään, tai ainakin parempi kuin Sinna, joka pyöri paikallaan perin kiusaantuneena.
"Ööh, nyt tässä kävi sellainen hauska pikku juttu, että mun kädet ei oo ihan kontrollissa ja ne duunailee vähän omiaan", punapäinen naurahti hermostuneena ja veti kasvoilleen viattomimman hymynsä, jonka hän kieltämättä hallitsi hyvin – olin itsekin mennyt siihen lankaan monta kertaa, mutta enää niin ei pääsisi käymään, edes vahingossa. En tahtoisi olla julma, mutta jonkun täytyi aina puhua suoraan ja maksaa takaisin, mielellään korkojen kera.
"Suosittelen ettet sitten lue sitä lappua, mun kädet on vähän tuhmalla päällä tänään. Hyi hyi, pervot kädet", jokaisen tytön sanan myötä Kirstin kasvojen ilme muuttui yhä vain jäisemmäksi ja julmemmaksi. Ei Sinnalta ainakaan mielikuvitusta puuttunut, ainakaan näiden tekosyiden perusteella. Valitettavasti tyttö vain esitti niitä sellaiselle tiukkapipolle, jonka hermoja ei vitseillä pehmitetty.
"Siinä tapauksessa voitkin saman tien mennä selittelemään perverssien käsiesi toimintaperiaatteita rehtori Kuusistolle, koska jos ihan rehellisiä ollaan, minulla ei ole pienintäkään halua kuulla keskenkasvuisen tytön päiväunifantasioita", opettaja sanoi ja nyökkäsi kohti ovea, josta tyttö oli vasta hetki sitten lampsinut sisään.
"No sittenhän minä menen", Sinna kivahti ja nousi paikaltaan rojujensa kera. Kirsti Leino palasi pöytänsä taakse väsäämään lisää merkintöjä päivyriinsä luultavasti nimen Sinna Pitkäoja jatkeeksi.
Kyseinen tyttö taas laahusti laiskasti luokan halki kohti ovea, jonka saavuttaminen tuntui ottavan häneltä iäisyyden. Kun rastatukka oli saanut vihdoin ahdettua itsensä ovesta ulos, hän yllättäen pistikin päänsä sisään ovenraosta ja loi koko luokkaan ylemmyydentunnetta säkenöivän mulkaisun.
"Uus ennätys by the way, kuus minuuttia!" tyttö huikkasi ja sai opettajan melkein aloittamaan ärhämöintinsä uudelleen. Juuri ennen kuin Sinna veti päänsä ulos, tämä tuijotti minua muutaman sadasosasekunnin silmiin niin syyttävästi kuin hän vain osasi. Minä en vastannut hänen katseeseensa mitenkään. Pian ovi pamahti kiinni suorastaan liioitellun kovaa, ja luokka jatkoi työskentelyään entiseen tapaansa vaihtelevalla menestyksellä. Vasta kun olin täysin varma siitä, että kaikki olivat sysänneet äskeisen välikohtauksen pois mielensä päällimmäisistä mielenkiinnonkohteista, annoin voitonriemuisen hymyn sulaa huulilleni. Enhän minä tahallani ollut kelju, mutta minkäs luonteelleen voi.
Koulun käytävät olivat pullollaan melua ja oppilasmassaa kaikkien pyrkiessä ulos. Aurinko paistoi taas pitkästä aikaa, eivätkä pakkaslukematkaan olleet niin valtavat etteikö kansa rientäisi mieluummin paistattelemaan joulukuun ensimmäisen päivän aurinkoon. Minä ja Mika loikimme tietysti myös pihalle heti heitettyämme reppumme matematiikanluokan eteen. Emme olleet vaihtaneet vielä sanaakaan sitten äidinkielentunnin alun, mutta nyt rokkaripoika päätti avata suunsa.
"Miks sä ilmiannoit Sinnan?" hän kysyi hieman kummastuneena valuessamme rappuja alaspäin.
"Tai yleensähän sä vaan vastaat niihin sen lappuihin, oot niinku siinä jutussa mukana."
"Koska tilanne vaati", tyydyin vastaamaan lyhyesti. Mika katsoi minua edelleenkin kysyvästi, ja mietin hetken olisiko tilanne minua vastaan, jos kertoisin hänelle kenties enemmänkin. En aikonut kertoa hänelle, että todellisuudessa olin vielä suurin piirtein väleissä Toukan kanssa, joka ei ollut sen vähempää syyllinen siihen mitä hänelle oli käynyt heti ensimmäisellä viikolla.
"Sainpa kuulla että se lehmä on valehellu mulle törkeesti päin näköä, ja se siitä sitte, mä en kaveeraa kaksnaamasten kanssa", huokaisin ja kohautin olkiani ravistellen tilanteen pois ja elin siinä toivossa, että tämä tieto riittäisi, eikä minun tarvitsisi alkaa väsäämään valkoisia valheita tai kiertelemään totuuden lammikkoa niin että Mika unohtaisi mitä oikein oli kysynytkään. En minäkään pitänyt valehtelusta, joten siksi näin vain parhaakseni sivuttaa sellaiset kysymykset, joihin en halunnut vastata.
"Mut oli toi silti aika julma tapa ilmottaa asiasta", poika totesi ja loikkasi pitkine hoikkine jalkoineen kohti viimeistä tasannetta ennen alimmaista kerrosta.
"Sitä saa mitä tilaa, mä oon kiva tasan niin kauan ku mulle ollaan kivoja", totesin ja kuroin Mikan etumatkan umpeen muutamalla harppauksella.
"Jaa, eli sulle ei sovi víttuilla?" poika kysyi kallistaen päätään niin, että etuhiukset pöllähtivät hänen sinisten silmiensä eteen.
"Ei, mikäli ei oo valmis sotimaan", naurahdin ja otin viimeisen askeleen kynnyksen yli jäiseksi kynnöspelloksi kivettyneelle pihalle. Kohotin katseeni kohti taivaalla killuvaa aamuista aurinkoa, joka nuoli maata ahnaasti. Kieltämättä ihan mukiin menevä sää, vaikka eniten pidinkin kesästä, silloin kun ei tarvinnut odottaa päivänpaistettakaan kuin kuunpimennystä konsanaan. Kun laskin katseeni maailmankatosta, oli minulla vain muutama sadasosasekunti aikaa pysähtyä, etten olisi kirjaimellisesti törmännyt Ottoon, joka ilmestyi eteeni jostakin seitsemäsluokkalaisten tyttöjengin takaa aivan äkkiarvaamatta.
"Hui hítto mä säikähin sua ku tollee hyppäsit etee", henkäisin ja tervehdin hymyilevää Ottoa nyökkäyksellä. Toisella näytti olevan hyvä päivä tänään.
"En mä hypänny, ihan kävelin vaa", toinen nauroi heleästi ja vilkaisi kohti tavasta siristellen silmiään.
"Helpottais sunki näkemistä jos et kävelis pää pilvissä."
"No hui kauheeta jos kerran vähä tsekkailee aurinkoa", muljauttelin silmiäni pojalle, jonka platinanvaaleat hiukset säihkyivät niin kirkkaasti, että ne häikäisivät jopa enemmän kuin taivaankannen yksinoikeutettu lämpölamppu. En ollut ehtinyt juttelemaan Otonkaan kanssa pitkään aikaan, kun minulla oli ollut niin kiire pelata tennistä ja piirittää Mikaa. En tosiaankaan ymmärtänyt kuinka löysin kerta toisensa jälkeen itseni tyttömäisen pörröpääpojan seurasta. Ei minulla tosin ollut mitään sitä vastaan, päinvastoin, rehellisesti sanottuna en ollut kenenkään muun kanssa niin mielelläni kuin hänen.
"Mut joo hei mitäs sulle?" kysyin ja katsastin pikaisesti aavemaisen laihan pojan kunnon. Joko kuvittelin vain, tai sitten hän oli jopa lihonut vähän. Siis hyvässä mielessä, erittäin hyvässä mielessä.
"Parempaa kuin pitkiin aikoihi, niin nekin sanoo", Otto hymähti iloisena. Niillä hän tarkoitti aina lääkäreitä. Hän vain harvoin mainitsi sairaalahenkilökuntaa niiden oikealla nimellä, ainakaan yleisellä paikalla. Ne olivat vain niitä.
"No hyvä juttu", nyökyttelin ja nautin siitä kun kerrankin Otto hymyili ihan oikeasti. Toivoin tosiaankin että hän pysyisikin hyvässä kunnossa.
"Mika on vissii pitäny susta huolta ku sua ei oo pahemmin näkyny?" hän kysyi ja katsoi vuoroin minua ja koko ajan vieressäni hiljaa seisonutta rokkaria. Yhtäkkiä kylmät väreet alkoivat juosta pitkin selkäpiitäni. Me emme olleet käyttäneet enää pitkiin aikoihin tuota ilmaisua.
"Hah, niin kai sitte", Mika naurahti ja veti kätensä hieman hämmentyneen oloisena hiuksiinsa.
"Otto, ei musta tarvi enää pitää huolta. En mä repsaha", henkäisin mahdollisimman selkeällä ja tasaisella äänellä. Tämä ei vaikuttanut hyvältä.
"Öö siis mitä?" Mika kysyi vielä enemmän hölmistyneenä. Eihän hän tiennyt sen sanaparin merkitystä.
"Musta ei tarvi pitää huolta, mä pärjään kyllä ilman vahtimistakin", sanoin vielä kerran äänen, en edes loppujen lopuksi ollut varma kenelle, mutta sillä ei ollut merkitystä. Otto katsoi minua jotenkin oudon sumuisesti, ja aloin heti miettimään että oliko se ihan kunnossa. Rukoilin vain ettei siltä menisi taju tai ettei se saisi minkään sortin kohtausta.
"Ihmisten on pakko pitää huolta. Ei kukaan pysty huolehtimaan itestään yksin", Otto naurahti ja pieni tuulenpuuska heilutteli hänen hienosti valoataittavia hiuksiaan.
Lokit kirkuivat ja kaartelivat pitkin kaunista sinistä taivasta, jolla pienet vitivalkeat lampaat laidunsivat vailla huolen häivää. Ruoho oli niin vihreää että oksat pois ja tuuli lauloi koivujen latvoissa. Niin täydellinen kesäpäivä, ettei paremmasta väliä.
"On jotenkin kauhean hassua ajatella, että mun pitää olla melken koko ajan sisällä, vaikka on näin ihana ilma", Otto naurahti ja nuolaisi vaniljapehmistään niin, että loppujen lopuksi puolet hänen naamastaan oli auringon sulattamassa valkeassa vaahdossa. Itse olin ahminut omani jo aikoja sitten, mutta Otto jaksoi nautiskella.
"Joskus musta tuntuu että ois vaan paljon helpompaa, jos mä voisin vaan olla sisällä eikä tarvis kestää kaikkia näitä paineita", huokaisin ja Otto oli saman tien pudistelemassa päätään.
"Sä et sanoisi noin, jos joutuisit olemaan sisällä aina kun haluaisit ulos. Sä et tiedä millasta on istua kaiket päivät niissä samoissa valkosissa huoneissa."
"Ehkä en tiedäkään, mut mä voin kyllä kuvitella", huokaisin ja laskeuduin makaamaan rannan nurmelle toivoen ettei yksikään lokki keksisi paskoa naamalleni juuri nyt, kun olin sopivasti tulilinjalla. Suljin silmäni ja annoin kesäauringon hyväillä kasvojani.
"No kerro millasta se sun mielestä olis?"
"Ihanan hiljasta, kukaan ei olis inisemässä korvanjuuressa. Kukaan ei olis anomassa mua takasin, ei tarjoomassa tupakkaa tai viinaa tai mitään. Saisin olla ihan omassa rauhassani ja kelata asiat loppuun. Mun ei tarvis kestää Ellaa ja sen naljailua, eikä äitiä ja sen jatkuvaa vahtimista", kerroin hiljaa ja täytin pääni ihanilla mielikuvilla rauhasta. Kaikesta siitä, mikä oli niin saavuttamattomissa.
"Niin, ja sitten kun olisit miettinyt kaiken halki ja ollut niin paljon yksin kuin vain ihmisluonto sallii, joutuisit silti jäämään sisälle makaamaan, koska et ole siinä kunnossa, että sinua voisi päästää ulos. Miettisit asioita ja maailmaa niin paljon että tulisit hulluksi ja jäisit mielesi vangiksi. Et pääsisi koskaan tekemään mitään", Otto totesi passiivisella äänellä ja haukkasi pehmiksensä rapeaa vohvelia. Tiesin että hän syytti minua suoraan siitä, että ihannoin hänen rauhaansa, kun hän taas tekisi mitä vain jos voisi mennä ja tulla miten lystää, kuten minä.
"Joskus mä oikeasti mietin et selviänkö mä tästä hengissä", hän sanoi hiljaa ja pyyhki pehmiksen sotkemat kätensä nurmikkoon. Otto ei vain osannut syödä siististi, syyllistyin tosin myös itse samaan.
"Älä taas aloita", avasin silmäni huokaisten ja kipusin käsieni avulla takaisin istumaan.
"Kyllä ne hoitaa sut kuntoon, nauti vaan näistä päivistä kun sä pääset ulos ja sun tila on hyvä. Ehkä sä alat parantumaan jo nyt eikä sun tilas mee enää koskaan tätä huonommaks", naurahdin ja yritin hymyillä pojalle, jonka katse oli kuitenkin täynnä sitä samaa haikeutta, kuten aina.
"Mut mitä jos mä en kuulukaan siihen valtavirtaan, joka parantuu, vaan mä kuolen ja kaikki on ollut ihan turhaa", hän jauhoi taas sitä samaa. Vaikka tiesin etten saisi kiukustua Otolle hänen käytöksestään, en vain voinut itselleni minkään.
"Lopeta ny, kai sä kuolet jos sä vatvot sitä tolleen!" huudahdin ja tuijotin hänen harmaaseen taittuvia silmiään. Tiesin että hänellä oli rankkaa, mutta hänellä oli kuitenkin melko hyvä ennuste, ja hän voisi olla tyytyväinen siitä.
"Jos sä et usko siihen että sä parannut ni sä et parannu. Pitää vaan uskoo itteensä ni mitä vaan voi tapahtuu. Vaik eihän pelkkä usko ketään paranna mut ne lääkärit pitää susta huolta. Ja mäkin pidän susta huolta. Et sä mihinkään kuole", tuijotin melkein vihaisesti Ottoa, joka tapitti minua takaisin samalla mitalla. Kumpikaan meistä ei tietenkään kääntänyt katsettaan. Minä en siksi, koska en aikonut hävitä. Otto taas siksi, ettei hänellä ollut mitään syytä.
"Ihmisten täytyy pitää toisistaan huolta", sihahdin niin hiljaa, että tuskin itsekään kuulin sitä.
"Niin kai. Lääkärit pitää musta huolta. Sä pidät musta huolta. Mut kenestä mä pidän huolta?" poika kysyi ja katsoi minua silmät suurina.
"Sä pidät musta huolta että mä voin pitää susta huolta. Jos mä jatkan vielä, niin kohta ne lääkärit joutuu huolehtimaan mustakin. Sun pitää kattoa mun perään etten mä mee takasin, etten mä ala taas polttamaan ja juomaan", henkäisin ja yritin vääntää kasvoilleni jotain hymyntapaista. Hetken aikaa me molemmat olimme hiljaa, Oton silmistä paljastui että hän mietti sanojani. Sitten hänen suunsa taipui hymyyn kuten tuulen leikittämä kaisla rantavedessä.
"Joo. Mä pidän susta huolta", hän naurahti ja katsoi minua suoraan silmiin.
"Ja mä pidän susta."
Se oli lupaus. Minä lupasin etten enää joisi tai polttaisi. Otto lupasi ettei enää synkistelisi. Otto vahti etten retkahtanut takaisin vanhoihin tapoihin ja toisinpäin. Kun olin lopettanut niissä piireissä pyörimisen, oli ainoaksi tuekseni jäänyt Otto. Muut kaverini joivat ja polttivat, joten heistä ei ollut tippaakaan apua lopettamisessa. Mutta Otosta oli.
"Otto, onks sulla ihan hyvä olo?" kysyin ja astuin varmuuden vuoksi muutaman askeleen lähemmäs poikaa. Olin aivan varma että hän pyörtyisi tai jotain vastaavaa. Hän näytti siltä että jotain pahaa tapahtuisi kohta. Mutta mitään ei yllätyksekseni käynyt. Hänen platinanvaaleat hiuksensa heiluivat kevyessä tuulessa aivan niinkuin viimekesänäkin.
"Jos susta ei tarvitse pitää huolta, niin tarvitseeko mustakaan?" hän kysyi ja hymyili voipuneena.
"Älä taas alota. Mä en repsahtanu, etkä säkään. Mä oon jo ihan okei, mutta sä et ihan vielä. Mutta joku päivä säkin olet yhtä jees. Vaikka sun ei tarvitse huolehtia musta, mä katon sun perään aina, koska sä vahdit mua silloi. Muista se", olin tässä vaiheessa astellut jo niin lähelle Ottoa, että tuskin kukaan muu kykeni kuulemaan hiljaisia sanojani.
"Okei", hän sanoi ja siristi harmaita silmiään.
"Mua vähän huippaa."
"Pystytkö sä meneen yksin terkkarille vai tuunko mä mukaan?" kysyin ja olin jo valmiina taluttamaan kalpean pojan sisälle, mutta yllätyksekseni hän pudisti päätään.
"Kyllä mä pärjään, jää sä vaan Mikan kans, jonkun pitää kattoa sen perään", hän naurahti ja heilautti kättään liuetessaan kohti ovia. En voinut olla tuijottamatta Oton perään kuin varmistaakseni, että hän varmasti selvisi sisään ovista.
"Öm, mikä juttu toi oli?" Mika kysyi kallistaen päätään ilmaistakseen olevansa aivan pellolla.
"Ai mikä niistä?" naurahdin ja katsoin mustahiuksisen taivaansinisiä silmiä. Jep, aivan kuin eksynyt koiranpentu. Niissä oli juuri sellainen katse, joka etsi jotakin mihin tarttua.
"No vaikka esmes kaikki?" hän huokaisi ja pyöritteli silmiään.
"Vanhoja juttuja", totesin ja kohautin olkiani.
"Ei mitään niin maata mullistavaa että se oikeasti ois mielenkiintosta kuultavaa."
"No sen sä oot ainakin velkaa että miks sun pitää kattoa mun perään?" Mika oli ilmeisesti kyllästynyt ympäripyöreisiin vastauksiini, ainakin epätoivoisilla vesillä seilaavan äänensä perusteella.
"Koska Oton mielestä sä vahdit mua pitää munkin vahtia sua", totesin ja Mikan empivä ilme kertoi villiä tarinaa siitä kuinka jokainen sana sekoitti hänen päätään vain vielä enemmän.
"Totanoin, mä en kyllä nyt ihan tajunnu", rokkari huokaisi lopulta tajuttuaan jokaisen mielikuvansa vievän hänet yhä uuteen umpikujaan.
"No mä esimerkiksi vahdin sun takataskujas, ettei kukaan epämääräinen vahingossakaan unohdu tuijottelemaan niitä", naurahdin ja sujautin oikean käteni salamannopeasti hänen valkoisien farkkujensa perstaskuun. Mika säpsähti liikettäni hieman, kuten aina, muttei kuitenkaan vetäytynyt pois.
"Ahaa, ja mitä mä sitten vahdin?" hän kysyi hieman värisevällä ja katkonaisella äänellä, joka sai Mizar B:n kehräämään. Mika oli kyllä syötävän suloinen.
"Sen saat päättää ihan ite", virnuilin ja vinkkasin silmääni leikkisästi. Toisesta silmäkulmastani näin kuinka ryhmä seitsemäsluokkalaisia tyttöjä tuijotti meitä silmät pyöreinä. Ehkä kaikilla tytöillä oli niitä geenejä, jotka saivat heidän aivosolunsa muodostamaan ihastele-ja-kuolaa-ketjun, joka sitten käskytti heidän kroppaansa kuin kypsää parsakaalia.
"Anteeksi häiriö, mutta tiedustelisin seuraavanlaista asiaa, nimittäin olisikohan persoonallisuuksia Jak Willmania ja Mika Anttilaa tavattavissa ikään kuin erillisinä ihmisinä, ei jonkin maagisen vetovoiman yhteen sitomina yhdisteinä? Ei siis muuten, mutta olis ihan mielenkiintoista tietää", kuulin Laurin epäuskoisen äänen selkäni takaa, jostakin sieltä minne näköaistini ei kyennyt levittämään havaintoaluettaan.
"Antakaa kun mä arvaan – ei!" Lauran kiljahdus kajahti heti perään. Huokaisin ja vedin käteni pois Mikan takataskusta, kaksosilla oli jokin yliluonnollinen taito paukata paikalle juuri silloin kun heitä kaikista vähiten odotti. Käännyin muodollinen hymy kasvoillani kohti sisaruksia, jotka katselivat meitä perin tietäväisen näköisinä.
"Mika, sano nyt ihan rehellisesti, onks tää nyt jotain muuta ku miltä tää näyttää vai pitääkö meidän hankkia Jakille lähestymiskielto jos sä et itse siihen kykene?" Laura kysyi ja loikkasi kissamaisesti kohti rokkaripoikaa, joka ei ihan osannut valmistautua hänen kaulaansa kapsahtavan kultakutrin hyökkäävyyteen.
"Mä voin ryhtyä sun henkivartijakseks!" tyttö naurahti ja hymyili kilpaa auringon kanssa.
"Joo ja mä joudun koht haastamaan sut oikeuteen tappoyrityksestä jos sä et vähän höllää tota sun kuristusotettas", Mika sihahti ja sai kuin saikin Lauran hellittämään lujaa halaustaan.
"Ootko sä oikeesti tollanen murhanhimonen kissanainen vai onko tää jotain ohimenevää?" Mika uteli ja yritti pyristellä irti tytön käsivarsien lomasta.
"Nyt sä vasta oot tavannu tyypillisen Lauran, sillä on joku hélvetinmoinen pakkomielle tarttuu kiinni kaikkeen mistä se tykkää ja usein liian kovaa. Olemme epäilleet jo vaahtosammuttimista asti puuttuuko tolta tuntoaisti vai eikö se vaan tajua että se puristaa ihan vítun kovaa. Nimimerkillä siskoni melkein halvaannutti minut sairaalaleikissä tehdessään jalkaani sidettä", Lauri hymyili pahoittelevasti ja Mika kalpeni sekunneissa niin valkeaksi, että häntä voisi hyvin verrata kaksosten äidin pyykkiin – se nainen teki pinkistä paidastakin valkoisen, ja Laura sai hermoromahduksen.
"No se oli vahinko!" Kultakutri kiljahti ja katsoi veljeään syyttävänä.
"Ei vanhoja saa kaivella." Lauran mekkalointi oli ilmeisesti saanut suuremmankin ihmismassan ympärillämme kiinnittämään meihin huomiota. Lauma oli kyllä pääasiassa hiljaisia seiskoja, jotka jäivät aina ovien eteen odottamaan kellonsointia. Nyt vasta tajusin meidänkin kämppivän aivan sisäänkäynnin tuntumassa, kun emme jostain kumman syystä olleet pidemmälle ehtineet. Emmekä enää ehtisikään, sillä kellot soittivat sisään ja me tallustelimme valtavirran mukana takaisin oppilaitoksemme sisuksiin. En voinut olla irvistämättä muistaessani mitä ainetta meillä seuraavaksi olisi. Matematiikka oli vain jotain niin vihoviimeistä.
Kaikenkarvaista porukkaa lappasi suuntaan ja toiseen, ruokalan desibelimäärä oli niin valtaisa, että se ei vain voinut tehdä hyvää kenenkään kuulolle. Me tosin seisoimme ihan hiljaa, sillä olimme todenneet muutama minuutti sitten, että minkäänlaisen keskustelun ylläpitäminen olisi tässä metakassa liian vaativaa. Viimeisetkin puhumishaluni veivät punaiset rastat, jotka pujottelivat oppilaiden välistä nopeaa vauhtia kohti meitä. Eipä sillä, että olisin kuvitellutkaan homman olevan aamuisella hoidettu. Kyllä Sinna tarvitsi läimäisyn vielä toisellekin poskelle.
"Okei, nyt sä tuut mukaan, herra ah-olen-täydellinen-víttupää-ja-ilmiannan-ystäväni!" punapää sihahti ja tarttui ranteeseeni.
"I'll be back soon", mumahdin Mikalle, joka nyökkäsi ymmärtävästi. Toivottavasti tajuaisi pitää minulle myös paikkaa, minua ei nimittäin pahemmin houkutellut ajatus palata takaisin jonon perälle. Sinna hilpaisi puolijuoksua kohti rappukäytävää, annoin hänen vetää minua aivan vapaasti perässään. Laskeuduimme kolmanteen kerrokseen, johon ei ruokasalin älämölö enää kantautunut. Tulitukka katsoi minua raivoissaan, adrenaliini selvästikin veti hänen veressään turhankin tiukkaa rundia. Tyttö aikoi ilmeisesti esittää kunnon kovanaamaa ja yritti nakata minut vasten kovaa betoniseinää, heikoin tuloksin.
"Noni víttu ny selität et mitä hélvettiä se oli olevinaan! Mehän ollaan víttu ystävii, mikä hélvetti suhun meni! Vítun kusípää!" tyttö raivosi ja sihisi kuin myrkkykäärme. Ja kaikista eniten tätä pikkuista väkivaltaisesti käyttäytyvää pikkutyttöä raivostutti luultavasti se, etten edes yrittänyt puolustautua. Toisin sanoen, en pahemmin viitsinyt korvaani lotkauttaa hänen kiroamisilleen.
"Alkaa víttu laulaa!" Sinna kiljui ja potkaisi seinää. Ainoa asia jota kyseinen toimenpide kuitenkin vahingoitti, oli itse punapään jalka. Hän tosin esitti ettei seinä mukamas ollut tippaakaan kova, mutta kivun pystyi kyllä aistimaan siitä, kuinka hän astui jalalleen. Tenniksessä olin nopeasti oppinut huomaamaan milloin kukakin ontui ja mitä raajaa – ja toisten pieniä kipupisteitä oli nimittäin naurettavan helppo käyttää omaksi hyväkseen.
"Mä en pahemmin luokittele valehtelijoita ystävikseni", totesin ja tuijotin täysin rentona Sinnaa, jonka sisällä kiukku kasvoi kuin Mount Everstiltä alas vierivä lumipallo.
"Mistä mä oon sulle taas valehellu! Häh?"hän ulvoi ja katsoi minua silmät pyöreinä. Tilanne oli oikeastaan aika koominen, sillä olisin vaikka voinut lyödä vetoa, ettei Sinna itse ollut edes tajunnut sepittävänsä jotain naurettavaa tarinaa laulaessaan silkkoja emävaleita. Toisekseen hän tuskin oli tullut ajatelleeksikaan, että minä saisin mahdollisesti joskus tietää hänen puheidensa olevan vain vilppiä. En edes kyennyt käsittämään miksi koko tyttöä enää edes kiinnosti minun seurani, eihän hän hyötynyt minusta yhtään mitään.
"Mikset sä vaikka saman tien mee ja kysy Toukalta? Tiedoksi vaan, asiat harvemmin pysyvät salassa, jos järjestelmässä yksikin venttiili vuotaa", naurahdin ja käännyin takaisin kohti ruokalaa. Tämä olisi tällä selvä. Sinna tuijotti minua hiljentyneenä, ilmeisesti vastaukseni ei ollut ihan sitä mitä hän olisi olettanut sen olevan.
"Toukalta?" hän toisti hieman epäuskoisen oloisena.
"Toukalta", toistin automaattisesti.
"Mitä se nyt muka jotain tietää?” jatkui tytön epätoivoinen kysely.
"Sitä sopii miettiä", sanoin ja harppasin kolme askelmaa suorilta ylöspäin. Sen jälkeen tyttö takanani oli aivan hiljaa. Hän jäi seisomaan tasanteelle, ja minä olin juuri kipuamaisillani hänen näkymättömiinsä, kunnes muistin jotain.
"Ja muuten, mä ihan oikeesti ajattelin et sulla olis ees vähän järkeä päässä, tai että sä oisit rehellinen ja mun ystävä. Mut sä et oo yhtään erilainen ku ne muutkaan, yhtä pihalla täst maailmasta ja ihan samanlainen páskapää kun ne kaikki muutkin. Ei millään pahalla, mut ei kyl hyvälläkään", totesin kylmästi ja loin viimeisen katseeni tyttöön, joka näytti aivan siltä miltä pitikin. Ikaros joka lensi aurinkoon, vaikka kuinka häntä siitä varoitettiin. Poltti vain omat näppinsä ja hukkuikin kaiken muun hyvän lisäksi. Tämän vuoksi käytiin uimakouluja.
"Víttu että mä oonki ihan kujal tost kemiast", Mika huokaisi ja antoi hihamerkkien tatuoiman laukkunsa pudota raskaana bussin jalkatilaan.
"Ihme jos pääsin ees tost kokeest läpi, en mä ollu koska ees kuullu tollasist jutuist."
"Jaa, mä nyt en yleensäkään enää oo mitenkään perillä mistään alkoholeista, että ei tule yllätyksenä jos menee pisteet miinuksen puolelle", totesin ja rojahdin istumaan rokkaripojan viereen. Olimme ehtineet taas vaihteeksi ajoissa bussiin, joten meille oli jopa säästynyt ihan mukavat paikat.
"Haha, mä mun on pakko päästä läpi tai mulla ei oo toivoakaan saada uutta vahvistinta joululahjaks", Mika naurahti ja pöyhi hiuksiaan refleksinomaisesti. Hän hiplasi hiuksiaan aina bussissa, niin hän oli tehnyt ensimmäisestä päivästä asti.
"Mut hei, ollaan me kuitenkin oltu tunneilla paikalla enemmän ku eräät, et kyl meillä on ehkä jotain mahiksia. Pakko olla tai Ella käyttää mua ovimattonaan koko loppuvuoden ja vähän seuraavaakin", murahdin ja valahdin lähes makaamaan paikalleni.
"Ja se olis liikaa sun egolles, vai?" ikkunapaikan vallannut poika kysyi selvää vahingoniloa äänessään. Ja minä kun olin kuvitellut että minä olin meistä se jonka huvit olivat kyseenalaisempia.
"No sehän ois sama asia ku Toni käyttäis sua moppina", vastasin enkä voinut olla virnistämättä havaitessani Mikan kasvoille hiipivän järkytyksen.
"Se ois jo ihmisoikeuksien rikkomista."
"Niinpä, kelaa missä tilantees mä oon ku sisko on sellanen terroristi. Joka kyllä tekee ihan hyvää ruokaa."
En ollut ihan varma olisiko pitänyt itkeä, nauraa, järkyttyä vai sulkea ovi ja tulla sisään uudestaan kuvitellen etten juuri nähnyt kuinka löysiin kuteisiin pukeutunut pikkuräppäri oli painanut siskoni vasten eteisen seinää, hivuttanut kätensä kuin vaivihkaa Ellan paidan alle ja vienyt huulensa tytön omille. Kaikista toimintasuunnitelmistani huolimatta jäin vain tuijottamaan kaksikkoa, jolta otti oman aikansa huomata maaginen kotiintuloni. Päässäni surisi. Ella oli nyt kaksitoista vuotta ja kolme kuukautta vanha, ja Kanin vaatteita suosiva poika, jonka nimeä en tähän hätään saanut päähäni, oli myös jotakin siihen suuntaan. Ensimmäinen asia, josta olin varma, oli se ettei noin nuorten todellakaan kuulunut imutella noin keskellä kirkasta päivää eteisessä. Tuossa iässä oli tarkoitus kävellä käsi kädessä ja tanssia discossa hitaita, ehkä pussata jossakin nurkan takana, missä kukaan ei ollut näkemässä.
"No mitä tuijotat?" Ella oli ensimmäinen joka avasi suunsa. Myös poika käänsi halveksivan katseensa minuun. En ottanut asiakseni vaivautua vastaamaan hänen kysymykseensä, vaan potkaisin kengät jalastani ja kävelin keittiöön vilkaisten poikaa, joka ilmeisesti kuvitteli olevansa tämän eteisen kingi. Jätesäkkeihin sonnustautuneen katse oli niin julkea, ettei hänellä ollut ilmeisesti harmainta hajua, kenen kanssa oli tekemisissä.
"Suo anteeksi järkytykseni, mä en vaan tienny että merikrottien ja hamstereiden sekotukset on nykyään hot", lohkaisin kuivasti ja potkaisin tarkoituksella roskapussipojan reppua. Näin silmäkulmastani kuinka siskoni jäi kakomaan sanattomana ja ilmeestä päätellen uskomattoman vihaisena niille sijoilleen. Itse kävin heivaamassa reppuni oman huoneeni sisäänkäynnille loistavaksi kompastuskiveksi, jonka jälkeen suuntasin keittiöön metsästämään syötävää. Aikani vaanittua keittiössämme päätin tehdä selvää jogurttipurkin lopuista ja yksinäisestä hieman jo tummuneesta banaanista, joka oli hedelmäkulhomme musta lammas. En kuitenkaan voisi syödä mitään kovin raskasta etten laattaisi saman tien treeneissä. Sillä aikaa kun olin saksimassa Valion rasvatonta metsämansikkajogurttipurkkia kahtia, kuulin Ellan myös kolistelevan keittiöön. Oli ilmeisesti teljennyt poikakaverinsa huoneeseensa.
"Että mulla sitten onki ihana isoveli, heti dissaa Sakua, vaikkei se mitään pahaa oo sulle tehny!" pikkusiskoni napisi kiukkuisena kädet ristittynä kuin pienten rintojensa suojaksi. Aivan, Saku Sammakkohan sen nimi olikin ollut.
"Että mun pikkusiskolla onkin ihana poikakaveri, joka käyttäytyy ku kiimanen kulkukoira", totesin ja kaivoin itselleni lusikan laatikosta.
"Jak! Lopeta!" Ella alkoi jälleen kimittämään sillä tyylillä, jonka hän tuntui valitsevan automaattisesti kun käytökseni ja periaatteeni todellakin kyrsivät häntä. Mitä tuntui tapahtuvan tätä nykyä yllättävän usein.
"Minkäs sille voi jos tykkää paskoista jätkistä. Edustaessani itsekin samaista miehistä sukupuolta, satun tietämään paremmin kuin hyvin millaiseen halpamaiseen kovanaamaan ennen niin kunniallinen pikkusisareni onkaan alentunut", jatkoin jutteluani raahautuessani kera evääni ruokapöytämme ääreen, jonka keskelle luultavasti juuri Ella oli läntännyt päiväpostit.
"No sä nyt et tiedä Sakusta yhtään mitään!" tyttö seurasi minua kuin hai laivaa kiljuen edelleenkin epätoivoisella nuotilla.
"Mä vaan yritän suojella sua. Kyllä sen näki heti ettei tosta jätkästä voi olla muuta ku harmia...", sanoin ja tongin ohimennen postipinkkaa kädelläni, johon tarttuikin yllättävä kirjekuori.
"... meinaan kyllä mä näin miten se mua katto – mä varmaan nään harhoja, mulle on tullu postia." Tuijotin yllättyneenä, ellen peräti järkyttyneenä kädessäni lepäävää valkoista kirjettä, johon oli painettu siististi minun nimeni ja postiosoitteeni.
"No miten se sua taas muka katto?" Ella jatkoi nurinaansa ja naputteli jalkaansa lattiaan yrittäen ilmiselvästi luoda ympärilleen auktoriteetin verhoa – millä tosin ei vaikuttanut minuun tippaakaan.
"Ylimielisesti, hyväksymättömästi ja ennakkoluuloisesti. Kuvittelee olevansa isokin kiho, kun tuntuu olevan varaa uhota mulle", kerroin järkkymättömän arvioni melkein laulellen. Vaikka en nähnytkään siskoni kasvoja sillä hetkellä, olisin voinut lyödä vetoa, että niistä olisi saanut erittäin osuvan uuden ikonin myrkylle. Repäisin kirjekuoreni auki ja vedin paperin ulos.
"Ai vähän niinku sä vai?" tiesin että rakas pikkusisareni yritti parhaansa mukaan läimäistä minua poskelle kommentillaan, mutta tällä kertaa tehtävä epäonnistui – suurimmaksi osaksi ehkä sen vuoksi, että olin jo niin syventynyt kirjeeni ensimmäisiin riveihin, etten muistanut vetää Ellan puheista palkokasveja nenääni.
"Oho, katos tätä", hymähdin ja ojensin paperin sisarelleni, joka tarttui siihen epäilevä ilme kasvoillaan. Olisihan minun tietenkin pitänyt tajuta jo heti aluksi, mitä se pitäisi sisällään. Kuinka en ollut huomannut seurakunnan leimaa kuoressa?
"Onks tää nyt se paikka mihin sä halusitki?" Ella kysyi ja antoi lapun takaisin minulle hetken sitä tarkasteltuaan.
"Jep. Pitää vaan toivoa että Mikakin pääs sinne. Me pistettiin molemmat tää leiri ykkösvaihtoehdoks", sanoin ja aloin lappamaan jogurttia urakalla kohti ääntäni huomatessani kuinka paljon kello jo oli. Maanantaiharkat olivat siitä inhottavia, että ne olivat jo niin aikaisin iltapäivällä, että hyvä kun kotona ehti käväisemään niin piti jo olla menossa.
"Ai siis se epäilyttävä joka aina pimpottelee meijän ovikelloa?"
"No just se", tokaisin suu täynnä vaaleanpunaista maitovalmistetta, joka oli valua huulieni välistä ja jatkaa matkaansa edelleen hupparilleni. Hirveän pahaa koko sotku, en ollut koskaan perustanut rasvattomista jogurteista, mutta minkäs teit kun äidillä oli keski-iän kriisi eikä hän kyseisen elämävaiheen vuoksi voinut syödä mitään muuta kuin älytöntä dieettiruokaa. Kai hän pelkäsi lihomista niin kuollakseen, ettei vain uskaltanut syödä mitään missä oli enemmän kuin 0,00001 prosenttia rasvaa.
"Jaa", Ella vastasi pyöritellen silmiään, ja olisin voinut vaikka lyödä vetoa että hänen mielenosoituksellinen kehonkielensä oli vain merkki siitä kuinka hänen mielestään elämässäni oli liikaa Mikaa. En vaivautunut vastaamaan sisarelleni mitään, joten hän hetken siinä typeränä seisottuaan päätti hilautua takaisin merikrottipojan luokse. Vaikka ilmassa oli vieläkin aistittavissa Ellasta kumpuavaa kiukkuisuutta, hän oli ilmeisesti luovuttanut kiistelyn tällä erää. Ja ihan hyvä vaan, sillä minulla ei todellakaan ollut aikaa soittaa suutani enää hetkeäkään kauempaa. Olin juuri tyhjentänyt Valion halkaistun pahvitörpäkön ja nyt kävin ahneesti banaanin kimppuun, jonka senkin päädyin loppujen lopuksi syömään matkalla omaan huoneeseeni pakkaamaan treenikamojani.
Istuskelin Jannen kanssa penkillä ja katselin kuinka kaksi muuta meidän kanssamme harjoittelevaa poikaa pitivät palloa liikkeessä, ja Tatu huuteli heille aina välistä kommentteja. Kaikki ryhmässä olivat minua vuoden tai useamman vanhempia, toisen tällä hetkellä kentällä palloilevan pojan, Oskarin, tarkkaa ikää en edes tiennyt. En ollut muutenkaan pelannut tässä porukassa vielä kovinkaan pitkään, olin aiemmin pelannut viiden omanikäiseni kanssa, mutta Tatu oli suostutellut minut vaihtamaan tähän ryhmään. Hänen mielestään tarvitsin enemmän haastetta ja vahvempia treenikavereita. Nyt kun olin pelannut melkein kolme kuukautta tässä jengissä, tajusin että se oli oikeasti kannattanut. Ei sillä että koskaan epäilisin Tatun periaatteita, mutta olivat saman vuoden puolella syntyneetkin olleet napakkoja vastustajia. En olisi ihan heti uskonut, että pärjäisin näin hyvin jopa Jannen, Antonin ja Oskarin kanssa. Tatun sanojen mukaan olin kuulema vasta herännyt unesta ja pikkuhiljaa nousemassa sille tasolle, jolla olin oikeasti tällä hetkellä – ja jolta olisi ehdottomasti alettava pikkuhiljaa nousemaan korkeammalle. Olimme alustavasti sopineet jo miehen kanssa että seuraavan vuoden alussa ainakin minä alkaisin treenaamaan neljä kertaa viikossa, vaikkei muilta pojilta vastakaikua ehdotukselle tulisikaan. Ainahan voisin käydä kahdessa eri ryhmässä, mikä olisi itse asiassa vielä parempi juttu. Vastapelaajien piti olla vaihtelevia, että pystyi kehittymään.
"Okei, eiköhän tää oo tässä tältä päivältä, kipittäkää vaihtamaan vaatteita ja muistakaa venytellä hyvin. Torstaina sitten nähdään!" Tatu huikkasi ja me kiitimme tunnista ja jauhoimme samaa ’nähdään’-muodollisuutta poistuessamme hallista pukuhuoneiden puolelle.
Löysin jälleen itseni istumasta, tällä kertaa tosin bussipysäkiltä ja laskemassa ohitse ajavia autoja, mikä ei luonnollisestikaan ollut mitenkään hohdokasta puuhaa. Bussin tuloon olisi vielä reipas kymmenen minuuttia, mikä kuulosti aivan liian pitkältä ajalta. Samassa sain kuitenkin neronleimauksen, jonka olin ajatellut toteuttaa jo aiemmin päivällä, mutta syystä että se vähäinen aikani ennen treenejä maanantaisin oli yhtä pikajuoksua aikaa vastaan, en ollut ehtinyt edes kaivamaan kännykkää taskustani. Mutta nyt minulla ei muuta ollutkaan kuin aikaa, joten mikään ei estänyt minua valitsemasta Mikan numeroa luurini muistiosta. Vein kännykän korvalleni ja laskin piippauksia, joita ei tosin ehtinyt kuulua kahtakaan.
"Moe", mustatukkainen henkäisi puhelimeen.
"Moro vaan."
"Voi jumalauta sä oikeesti säikytit mut. Tai siis toi mun soittari säikytti. Ihan kaikessa rauhassa tungin noita kuteita tonne kaappiin ja sitte mun puhelin alko yhtäkkii huutamaa ku hullu", Mika selitti kuin pikakelauksella.
"Kannattaisko ehkäpä vaihtaa soittoääni jos sä meinaat saada sydärin vaan sen takia?" nauroin ja nojasin bussipysäkin katoksen seinämään.
"No ei se siitä johtunu, mä vaan en osannu odottaa et joku soittais", hän huokaisi ja kolisteli jotain.
"Mitä sä oikeen teet?"
"Yritän jatkaa tätä vaatteiden viikkaamista. Víttumaista puuhaa", Mikan tuskainen tuhina kantautui epämääräisten tömähdyksien ja kahinan joukosta.
"Voin vaan kuvitella sut kiroilemaan keskelle vaatevuorta." Todellakin, pelkkä ajatuskin sai minut virnistämään. Varsinkin kun satuin tietämään, että Mika sattui omaamaan aivan rutosti enemmän vaatteita kuin keskiverto teinipoika yleensä.
"No just. Mut oliks sulla jotain asiaa, vai ihan huviksesko soitit. Voisit kyllä tulla auttaan mua näiden vaatteiden kans", poika naurahti hieman hermostuneen oloisena.
"Voisin vaikka tullakki ellen venais tääl bussia ja soittais sulle nimen omaan vaan viihyttääkseni itteeni – no oikei, oli mulla ihan oikeesti asiaakin", laskettelin sanoja suustani ja kuulin Mikan huokaisevan.
"No kerro sitte, yhdellä kädellä viikkaaminen on meinaan vähän haastavaa. Toisaalta mä kyllä saattaisin mieluummin käydä vaan nukkumaan tähän vaateröykkiöön ja jutella sun kanssa. Tai siis enhän mä voi nukkua ja puhua samaan aikaan mut siis...", hän hymähti ja ilmeisesti taustaäänien vaiettua olikin toteuttanut aikeensa pitää pieni paussi. Ja samassa linjallekin laskeutui hiljaisuus.
"Mut joo hei siis se mun asia, mille riparille sä pääsit?
"Onks ne kirjeet vai tullu jo?" poika kysyi hämmästyneenä, ja jälleen kuului kolinaa.
"Mä en ees huomannu, pitää mennä alas kattomaan jos se yks kofeiiniholisti olis vaikka hakenu postin.
"Mulle se ainakin oli tullu, huomasin sen ennen ku lähin pelaamaan", myöntelin kuunnellen kuinka Mika juoksi alas portaita ja laukkasi keittiöön.
"Hei onks mulle näkyny kirjettä?" hän huusi ja Tonin ääni vastasi taustalla jotakin, mistä en saanut saanut tolkkua.
"Aa okei...", Mika mumisi ja rapisteli ilmeisesti kirjekuorta käsissään.
"Noniin. Tässä lukee että hei, sinut on valittu Pihlaan kartanon toiselle rippileirille..."
"Luitsä sen ihan varmast oikein?" kysyin soluttaen pienen hämmästyksentaimen ääneeni.
"No joo", rokkaripoika vastasi pettyneenä suoralinjaisella äänellä.
"Ihan saleen tässä lukee tollai."
"Huono homma", huokaisin, mutten vain voinut estää virnettä valloittamasta kasvojani.
"Sä taidat joutuu kestämään mua koko leirinki ajan."
"No voi jumalauta! Mä jo ehin säikähtää! Voi víttu sun kanssas!" Mika ulvoi puhelimeen, ja olisin voinut vaikka lyödä vetoa, että mikäli meillä olisi ollut näköyhteys, oli päähäni juuri kolahtanut jokin iso ja kova esine. Mutta koska olin turvassa hänen pommitustensa saavuttamattomissa, minulla oli lupa naureskella rokkarin reaktiolle, jonka vuoksi minulta jäi melkein huomaamatta nenäni eteen pysähtynyt bussi, jonka kyytiin minun oli tarkoitus hypätä. Luojan kiitos vain melkein, sillä en todellakaan olisi jaksanut odottaa melkein tuntia seuraavan tuloa varten.
---
A/N2: Noniin, saa nyt sitten nähdä mitä te tästä luvusta tykkäilette ^^ toivon että muotoilut pelaa ja sillei. Kommentteja rakastaisin, ihan tiedoksi ;>
|