Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 26.3.09 16:48:36
Oona ja Kimi olivat jo ehtineet perille, haahuilivat kuulemma kreikkalaisen ja kiinalaisen ravintolan välimaastossa miettien kumpaan menisivät.
- Kreikkalaiseen, ehdotti Jessi, mikä ei yllättänyt minua ollenkaan. Sinne siis asetuimme. Oona ja Kimi kävivät edelleen läpi ratojaan, este esteeltä, Kimi pikkurataansa pikku lemmikkinsä kanssa sivuuttaen oikeastaan kokonaan Kisun tasaisen varman suorituksen ja Oona hehkuttaen Madnessin jokaista hyppyä.
- Taidat olla tyytyväinen kun et myynyt sitä syksyllä, Jessi arveli.
Pistelimme hyvällä halulla vartaita ja täytettyjä tomaatteja sun muuta, ja ennen pitkää keskustelu kääntyi väkisinkin tulevaan kesäämme, kun ratsastajat eivät enää ties kuinka monetta kertaa jaksaneet analysoida kilpailuja.
- Meinaatko jättää ratsastamisen koko kesäksi? kysyi Oona minulta, katsoen pistävästi.
Tässäpä se, tilaisuuteni avautua. Mutta mitä hittoa tuommoiseen nyt voi äkkiä vastata niin, etten kuulostaisi siltä että olisin yrittänyt Jessiltä pimittää jotain, tai suorastaan valehtelematta. Mutisin jotain voittaakseni aikaa ja tökin lautaselleni jääneitä oliiveja, mutta tajusin että se se vasta epäilyttävältä näytti. Jessi katsoi minua jo silmät epäilevästi viiruina, joten en voinut kuin rynnätä mahdollisimman äkkiä suoraan asiaan.
- Ois siellä Wot, töksäytin.
- Ai meidän Wot? Oona ilahtui.
- Ei kai niitä muitakaan ole.
- Mitä sille kuuluu? Mitä se tekee?
- En mä tiedä, sanoin ja hengitin helpottuneena ulos, kun se ainakin oli täysin totuudenmukainen lause.
- Hanna on taas vokotellut sua, totesi Jessi.
- Mmm, myönsin.
- Ens kerralla mä pakkaan käsilaukkuun mukaan jonkun sinappikaasusumutteen.
- Ei semmosta vokottelua, se on lähdössä kesäksi ulkomaille ja kaipasi ihan rehellistä apua, sanoin kiireesti. Jessin ilme lientyi ja Oona ja Kimi näyttivät entistä kiinnostuneemmilta.
- Kerro nyt loppuun asti, Jessi kehotti, ja tottelin sana sanalta rentoutuen. Muut kuuntelivat jotenkin vaikuttuneen oloisina, ja jopa Jessi näytti ilahtuneelta.
- Mä jo pelkäsin että joudun menemään jonnekin ratsastuskouluun irtotunnille, hän sanoi helpottuneena.
Kotimatkalla hän ei kuitenkaan puhunut minulle sanaakaan, ei ennen kuin nousimme bussista.
- Mikset sä oo puhunut mulle mitään tosta Hannan jutusta?
- Nythän mä puhuin.
- No tuskin sä kuulit asiasta tänään. Sun piti odottaa että me ollaan oikein mahdollisimman julkisella paikalla ja muiden seurassa ennen kuin uskalsit sanoa mitään koko jutusta. Luuletko sä hemmetti vieköön, että mä saan raivarin jos kuulen Hannan nimenkin? Tyttö näytti vihaiselta.
- Taisit sä saada, sanoin apeasti.
- En mä siitä, idiootti, vaan siitä, että sä et kerro mulle asioita! Ihan kuin mä olisin joku pikkulapsi!
- Voi @!#$, sanoin, vaikken yleensä kiroillut, mutta Jessi ei kommentoinut sitä mitenkään, harppoi vain eteenpäin. Seurasin hitaammin, miettien olinko mokannut oikeasti vai oliko tämä nyt vaan niitä juttuja, missä naisia ei voinut ymmärtää. Joku selvyys minun piti asiaan saada tai en saisi Jessiä lepyteltyä. Mutta ehkä hän antaisi vinkkejä jos kysyisin kauniisti.
- Sä suutuit koska mä en kertonu sulle, että oon ollu yhteydessä Hannaan. Mutta sä oisit suuttunu kumminkin, jos oisin kertonu, vai mitä? tarkistin varovaisesti, kun olimme päässeet sänkyyn asti illalla. Jessi antoi minun silitellä poskeaan, vaikka olikin vielä myrtyneen näköinen. Hän ei vastannut pitkään aikaan mitään ja ajattelin jo, että yritykseni oli tuhoon tuomittu. Valmistauduin kääntymään ja nukkumaan hyvän hajuraon päässä ainakin tämän yön, ellei sitten pidempäänkin, kun Jessi päästi omituisen äänen ja käännähti minuun päin.
- Joo, just noin. Oot ihan oikeassa. Tajusin, että hän nauroi ja tartuin häntä hiuksista. Tuntui, että minua oli jotenkin höynäytetty, mutta hän jatkoikin tukahduttaen hihityksensä: - Mutta oisin suuttunu ihan eri syystä, ymmärrätkö sä? Joko siksi että Hanna ei jätä sua rauhaan, tai sitten siksi, että sä et oo mulle rehellinen.
- Nyt mä tajuan, ilmoitin, mutta se asia ei enää juurikaan kiinnostanut minua, mieleni teki suudella tyttöä ja hän suostuikin, vaikka oli tainnut olla vielä sanomassa jotain.
Huhtikuukin alkoi lähetä loppuaan ja se tarkoitti myös sitä, että lukukausi kävi vähiin. Luennot loppuisivat ja viimeisen jälkeen keräisin autooni Laurin, Jarin ja Annukan ja ajaisimme Jarin perheen mökille. Sebastian, Mikael ja varmaankin pari muuta tulisivat toisella autolla. Se oli monivuotinen perinne, joka sai suun napsamaan jo tammikuussa, oikeastaan ainoa kerta vuodessa kun humalahakuinen juominen oli tarkoitukseni. Jessi oli kiipeillyt seinillä viime keväänä tajuttuaan, että aioin viettää viikonlopun kurssikavereiden kanssa ilman, että edes harkitsinkaan hänen mukaansa ottamista, ja luvannut silloin kerätä oman porukan ja järjestää vastaavan reissun itse. Silloin se oli tuntunut hyvältä ratkaisulta, mutta nyt kun hän puuhasi ja pakkasi innoissaan omaa viikonloppuaan varten en ollut enää varma.
En tietenkään olisi voinut pyytää häntä meidän mukaan. Jari ja muut olisivat pilkanneet minua lopun ikäänsä, joskaan siitä en olisi välittänyt. En vaan halunnut Jessin näkevän meidän sikailua, omaa sikailuani. Mutta hitto vie, hän oli kerännyt porukan, johon kuului myös Simo, se mies, jonka katse lasittui kun hän katsoi tyttöystävääni. He olivat lähdössä Ellen vanhempien mökille jonnekin Suvisaaristoon, ja Jessi näytti epäilyttävän hyväntuuliselta.
- Ole kiltisti, vannotin häntä kun tapasimme viimeistä kertaa aamulla ennen luentoja.
- Totta kai mä olen, mitä sä luulet? Jessi sanoi hymyillen kauniisti ja viattomasti ja pirullisesti, mutta hän tarttui minua hellästi kiinni niskasta niin, että tajusin piruilun… niin, piruiluksi.
- Mä rakastan sua, ilmoitin.
- Samoin… mutta mulla on jo kiire. Mä häiriköin sua illalla ellet pudota kännykkääs järveen, hän sanoi suukottaen minua nopeasti ja livahti käsistäni. Minulle tuli jo ikävä kun katselin hänen peräänsä.
Se kuitenkin hälveni, kun keräydyimme luentosalin takariville ja aloimme puoliääneen suunnitella viikonloppua. Aika harakoille meni se luento, mutta luotin siihen, että Annukka, joka istui tapansa mukaan eturivissä, voisi referoida sen meille automatkalla. Pullot aukesivat jo ennen kun pääsin Ruskeasuon ohi ja keskustelu alkoi käydä vilkkaana. Onneksi Annukka oli ehtinyt luennon käydä läpi ensimmäisen varttitunnin aikana. Tavallaan harmitti olla kuskina, mutta toisaalta joutuisinpahan, tai saisin, palaamaan kotiin pirteänä ja hyvässä kunnossa. Muut eivät todennäköisesti pääsisi jalkeille koko maanantaipäivänä.
Muistin reitin kyselemättä ja kun pysäytin mersun mökin seinän viereen en viitsinyt edes nousta ylös ennen kuin olin ojentanut käteni takapenkille ja saanut siihen viskipullon.
- Nyt lähtee, ilmoitin, ja otin pitkän kulauksen. Se sai minut tietysti yskimään kun ahneuksissani minun oli pitänyt ottaa iso huikka.
- Harjoitusta, mylvi Jari ja läimäytti minua olkapäähän. Annukka oli jo noussut autosta ja sytytteli pikkusikariaan nojaillen konepeltiin. Tiesin, että hän lähtisi seuraavaksi lämmittämään saunaa ja jättäisi meidät raahaamaan ruokia ja juomia. Hänen viikonloppunsa kuluisi, ellei hän ollut muuttanut tapojaan, saunassa ja järvessä ja sään salliessa aurinkoa ottaen.
Mikaelin auto saapui ennen kuin ehdimme takakonttia avata ja olimme kaikki koolla. Sebben lisäksi hänen kyydissään oli Vilen, joka välillä oli ennenkin ollut mukana, välillä ei. Hekin kokoontuivat rinkiimme mersun perään ja siitä alkoi ryyppääminen. Muutamassa tunnissa ehdimme syödä, saada saunan kuumaksi ja todeta olevamme maailman parhaita ja rakkaimpia ystäviä, varsinaisia muskettisotureita kaikki. En yleensä juuri kännää, mutta täällä olikin aina ollut tarkoituksena tyhjätä pää rankan talven jälkeen ja pitää hauskaa parhaiden kavereiden kanssa.
Tällä kertaa kuitenkin tunsin jotenkin rajoittavana sen, että olin kuskina – vaikkei paluuta aiottu ajatellakaan ennen kuin ylihuomenna – ja sitten vähän kaiversi ajatus siitä, että Jessi oli järjestänyt omat vastaavat pääntyhjennysjuhlat, joiden kaikkia osallistujia en edes tiennyt. Pidin puhelimeni mukana ja vilkuilin sitä aina muistaessani, olihan hän luvannut soittaa tai jotain. Unohdin sen kuitenkin lopulta saunaan, mistä hain sitä melkein epätoivoisena seuraavana iltapäivänä kun olin herännyt. Eikä siinä silloinkaan ollut viestin viestiä. Jessi oli hylännyt minut. Palailin naama mutrulla pihalle, missä muut makailivat viileässä kevätauringossa maistellen kaljaa aamiaiseksi ja avasin itsekin pullollisen. Suomeksi sanottuna minua vitutti ja panetti, ja kesti parin kaljan verran ennen kuin kumpikaan tunne osoitti mitään merkkejä katoamisesta. Vitutuksen karkoittivat kaverit ja nousuhumala ja panetus kuoli omaan mahdottomuuteensa tässä porukassa, missä Annukkakin oli vain yksi jätkistä. Joskus mietin, oliko hän siitä tyytyväinen vai harmissaan.
- Oispa täällä naisia! huokaisi Jari kuin pisteenä ajatuksilleni.
- Kuka tahansa nainen lähtis karkuun meitä, sanoi Lauri laiskasti. Hän röhnötti nurmikolla saastaisessa T-paidassa ja tukka pystyssä kuin peikolla.
- Mutta jos ne ois silleen samanhenkisiä, ehdotti Jari laiskasti.
- Mä en ainakaan haluais tavata yhtään tänhenkistä naista, ilmoitti Mikael ja ilmoitin olevani samaa mieltä. – Sua ei lasketa, hän lisäsi nopeasti Annukalle.
- Mä en olekaan teidän kanssa samanhenkinen, sanoi aurinkotuolissa makaileva nuori nainen, ja tosiaan, hän ei näyttänyt sen paremmin sottaiselta kuin krapulaiseltakaan, vaikka muistin juoneeni hänen kanssaan viskiä vielä aamuneljältä. Ainoastaan hoikalta ja viileältä.
- Susta tulee loistava ympärivuorokautinen päivystäjä, sanoin kateellisena, itse tunsin haisevani ja lähdin lisäämään saunaan puita.
Saunakaljaan lopetin viinanlitkimisen ja niin Mikaelkin, joka aikoi ajaa toisen auton kotiin. Kun emme enää saaneet pihalla makaavan porukan puheista selvää siirryimme saunan terassille katselemaan auringonlaskua ja juttelemaan kesätöistämme. Mikke oli menossa terveyskeskukseen Vantaalle ja oli niin innoissaan että sitä oli ilo kuunnella. Innostuin aina vaan uudestaan itsekin koko kesästä. En vain töistä, mitkä nekin nostattivat mielialaani, mutta paluusta kotiin. En vielä tullut ajatelleeksi ettei Hangon kesä ehkä olisi mielestäni samanlainen kuin mitä se oli ollut ollessani kahdeksantoista.
En kuullut Jessistä mitään sunnuntainakaan ja ajoin aika kovaa takaisin Helsinkiin. Jostain syystä ei sisu ollut antanut periksi laittaa viestiä eikä soittaa, kun hän kerran oli luvannut ottaa yhteyttä, ja sitten kuitenkin harmittelin koko matkan saamattomuuttani. Mitä jos siellä oli sattunut jotain? Olikin ehkä hyvä, etten ollut yrittänyt soittaa. Olisin ehkä tullut hulluksi huolesta jos ei Jessi olisikaan vastannut.
Takapenkillä oli hiljaista, kunnes puolimatkassa Jari pyysi pysähtymään. Ajoin huoltoasemalle kuvitellen, että hänen piti päästä vessaan – jos ehtisi - mutta ei, hän kiersikin takakontille ja kaivoi kassistaan vielä yhden viinapullon. En viitsinyt edes piilotella hymyäni, kun jo alle kilometrin päässä tuskainen huokailu oli jo vaihtunut puheeksi. Laurikin näkyi maistavan, ja Annukka.
- Ens keväänä on jonkun muun vuoro olla juoppokuski, huomautin.
- Totta kai, Jari lupasi auliisti.
Jätin hänet Haagaan, kieppasin Annukan Pasilaan ja sitten jatkoin kotiin.
- Ootko sä kuullut mitään tytöistä? tajusin vasta silloin kysyä Laurilta. Mieleeni oli vasta tullut, että Miilakin oli lähtenyt mukaan, Jessi ei ollut halunnut jättää siskoaan kesäleskeksi.
- Joo, miten niin? Eikö Jessi oo soitellu?
- No ei, tunnustin harmissani. – Onhan niillä kaikki ok?
- Miksei olisi?
- Kun Jessi lupas soittaa tai jotain, mutta ei oo mitään kuulunu.
- Ai. No on ne hengissä, ne on varmaan jo kotonakin.
Helpotukseni tuntui ihan naurettavalta, oikeastaan. Jos jotain olisi tosiaan olisi sattunut olisin tietysti jo kuullut. Ei Jessillä ollut porukan ainoaa kännykkää. Kaahasin pihaamme ja valmistauduin löytämään sängystä krapulaisen tyttöystävän, jota saisin paapoa ja pitää hyvänä, ja melkein petyin kun siskokset olivatkin keittiössä, mistä leijui jo ovelle herkullinen tuoksu. He istuivat pöydän ääressä mutta kun astuin sisään Jessi hypähti pystyyn ja tuli halaamaan minua kuin olisimme olleet viikon erossa.
- Mäkin sua, mutisin hänen hiuksiinsa, vaikkei hän ollut sanonut mitään, ja hän naurahti. Hän tuoksui raikkaalle ja näyttikin raikkaalta. Oli kai pakko uskoa, että tyttöjen viikonloppu oli ollut luonteeltaan vähän erilainen kuin meidän.
- Sähän olet ihan ihmisen näköinen, Jessi totesi minulle vilkaistuaan äkkiä Lauria.
- Mä olin kuski. Mitä me syödään?
- Uunissa on moilasia. Ei me jaksettu ruveta tekemään kunnon ruokaa.
Miila nostikin parhaillaan esiin kaksi pellillistä pieniä karjalanpiirakoita, mutta ne eivät tuoksustaan huolimatta jaksaneet juuri nyt houkutella minua. Tartuin Jessiä leuasta ja annoin hänelle kevyen suukon, katsoen samalla tarkasti häntä silmiin. Niiden pupillit laajenivat, luomet värähtivät ja vetäytyivät viiruiksi ja tajusin hänen hymyilevän, taas.
- Mennään purkamaan sun pyykkisi, hän sanoi ja veti minut perässään ulos keittiöstä. Emme me edes teeskennelleet menevämme kellariin, missä pesukone oli, menimme suoraa päätä sänkyyn.
|