Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 12.2.09 16:57:18
s^atu niinhän se on :D
Pingo, aamu- ja iltapätkien on riitettävä, yöt mä nukun ja päivät oon töissä :D
Tripi :S Kyllä mulla pitäis niitä jossain muodossa jossain olla. Tännekö meinasit vai sulle?
-----------
81.
Knox ei tahtonut mennä traileriin kun siellä ei ollut tällä kertaa Razzamatazzia odottamassa sitä. Oonan piti avittaa sitä takaapäin luudan kanssa ja Veskun ylimääräinen käsipari tuli heti tarpeeseen takapuomin sulkemisessa.
- Tuutteko kyytiin vai tuletteko omalla? Oona kysyi kiivetessään maasturiinsa.
- Tullaan omalla; jos siellä menee pidempään mä en ehdi töihin teidän kyydillä, Vesku sanoi ja me kiipesimme passattiin. Minä ajoin. Jos olisin tiennyt, minne olimme menossa, olisin painellut Oonan ohi heti kättelyssä, mutta kun en tiennyt reittiä määränpäähän, oli pakko surruttaa moottoritielläkin yhdeksääkymppiä trailerin perässä.
Paikka näytti melkein autiolta vielä. Oona ajoi yhdistelmänsä parkkipaikalle, missä oli vasta yksi traileri ennestään, mutta kun yritin seurata häntä, minut ohjattiin takaisin tienposkeen.
- Juu, tää on vaan hevosautoille, Oona sanoi kun kävelimme hänen luokseen. – Ottakaa vaan se ulos sieltä, mä käyn hoitamassa raha-asiat ja katsomassa ratapiirustusta. Laittakaa suitset ennen kuin otatte ulos autosta, täällä ne on tarkkoja siitä. Ja kun toi tiekin on ihan vieressä.
Minulla alkoi olla jo vähän rutiinia ratsastuskilpailuiden toiminnasta, mutta olin silti iloinen, että Vesku oli mukana. Oli kiva kun oli seuraa, ja kahdestaan saimme hevosen ulos ja satuloituakin ennen kuin Oona palasi. Hän aikoi osallistua ensimmäiseen luokkaan, ja jos se menisi kunnialla ja hevonen tuntuisi vielä jaksavan, miettisi jälki-ilmoittautumista seuraavaankin.
Estekilpailuja oli kyllä mielestäni monin kerroin hauskempi seurata kuin kouluratsastuskilpailuja, jos katsomon puolelta haluttiin mielipide. Tapahtumat seurasivat toisiaan nopeasti ja vauhtia ja dramatiikkaakin oli kun kouluradalla mainittavin tapahtuma saattoi olla vasemman laukan nouseminen oikean sijaan. Pikkuluokan poniratsukoista osa meni radan semmoista haipakkaa, että piti henkeä pidätellä. Päättäväisiä kieltäytymisiä ja reippaita kuperkeikkojakin näkyi. Sama meno jatkui luokan loppuun. Oonalla ei mennyt oikeastaan kovinkaan huonosti, vaikka Knox käyttäytyi jopa ikäisekseen huonosti. Se tuijotti tuijottamistaan tuomarinkoppia, mikä kyllä olikin harvinaisen silmiinpistävä etuseinältään avoin rakennus radan päädyssä. Ei se pelännyt, kuten jotkut hevoset, jotka eivät suostuneet sivuuttamaan sitä kuin kymmenen metrin päästä, se vain tuijotti suostumatta liikahtamaan, kuin pohtien koko aivokapasiteetillaan, että mikä tuo torni mahtoi olla. Oonan olisi ehkä pitänyt viedä se oikein lähelle ja antaa sen tökätä turpansa rakennukseen, mutta he saivat jo lähtömerkin ja lähtivät radalle. Viidennen esteen jälkeen tuomarit piti sivuuttaa ja Knox hidasti taas hidastamistaan tuijottaen vain rakennusta. Oona sai käyttää raippaa herättääkseen sen, mutta lähestyminen seuraavalle esteelle jäi vähän lyhyeksi ja siitä tipahti ylin puomi. Ei huono tulos kuitenkaan, vaikka toki virheettömiä oli niin monta, ettei neljällä virhepisteellä päässyt kuin listan keskivaiheille.
Niinpä Oona päätti osallistua seuraavaankin luokkaan, ja antaa hevosen tutustua tuomarikatokseen oikein lähietäisyydeltä tervehtiessään. Kisoissa oli paljon osallistujia ja kakkosluokkaa päästiin aloittamaan vasta, kun kello alkoi lähetä yhtätoista. Vesku ja minä ostimme kahvia ja sämpylöitä Oonan verrytellessä ja odotellessa vuoroaan ja istuimme katsomossa seuraamassa suorituksia. Aloin kyllä jo vähän turtua, kun Oonan vuoroa odotellessa nähtyjä ratoja kertyi jo lähemmäs sata, eikä ollut ketään muuta tuttua, kenen ratsastusta jännittää. Olin iloinen, ettei kyydissämme ollut tullut toista ratsukkoa, joka olisi osallistunut vaikkapa kahteen seuraavaan luokkaan. Päivästä olisi tullut hirvittävän pitkä.
Yleisöstä kuului hyväntahtoista hörähtelyä, kun Oona ratsasti päättäväisesti kiinni tuomarintorniin – hän olisi melkein ylettänyt tervehtimään kätellen. Knox työnsi päänsä sisään ja katseli tarkkaan, eivätkä tuomarit näköjään uskaltaneet tai halunneet puhaltaa lähtömerkkiä, ennen kuin Oona totesi sen nyt kai nähneen tarpeeksi ja käänsi sen pois. Sitten kaikki sujuikin oikein hyvin. Loppurataa kohden hevosen vauhti kyllä alkoi vähän hiipua, se alkoi näyttää väsyneeltä, mutta jaksoi kuitenkin tsempata maaliin asti.
Oona loisti tyytyväisyyttä.
- Jos me päästään palkintojenjakoon niin täytyy pyytää taas kuuluttajaa lukemaan myynti-ilmoitus!
Ja pääsiväthän he, ja lukihan kuuluttaja. Siinä vaiheessa kello oli niin paljon, että Vesku oli jo lähtenyt ajamaan töihin, mutta eipä meilläkään enää kauan menisi. Hevosta saisi pikkuisen jäähdytellä kunniakierroksen jälkeen, mutta sitten sen voisi lastata ja viedä takaisin kotiin. Pari kiinnostunutta ihmistä tuli kyllä haastattelemaan Oonaa ennen kuin pääsimme parkkipaikalle asti. Toisen kanssa Oona kuului sopivan koeratsastuksestakin seuraavana päivänä. Minä riisuin Knoxilta satulan ja suojat, mikä kävi vähän hitaasti kun toisella kädellä piti pitää ohjista eikä se tahtonut malttaa seistä patsaana, kuten olisi ollut suotavaa. Loimea en olisi viitsinyt heittää päälle, mutta satulansija oli vähän hikinen ja traikkuun saattoi matkalla vetää, joten kaivoin senkin esiin. Valitsin kuitenkin vain reikäisen verkkoloimen, joka ei taatusti olisi liian kuuma. Kuljetussuojia en kuitenkaan ruvennut yhdellä kädellä laittamaan, niiden lukuisten tarrojen kanssa ei kolmekaan kättä olisi ollut liikaa.
Oona jutteli odotellessani vielä yhden ostajaehdokkaan kanssa mutta sitten pääsimme lastaamaan. Minua vähän jännitti miten selviäisimme kahdestaan ja kiinnitin varmuuden vuoksi riimuun liinan lyhyen riimunnarun sijaan, jotta olisi enemmän millä operoida.
- Missäs meidän luuta on? kysyi Oona katselleen ympärilleen.
- En mä sitä ottanut, otitko sä?
- Luulin mä heittäneeni sen mukaan. Perhana.
- Ehkä se menee nyt ilmankin, toivoin.
- Voi olla, mutta se oli kyllä aika näppärä apuväline. No, mä käyn lainaamassa tallista, jos näyttää ettei se mene muuten.
Talutin Knoxin lastaussillalle ja suoraan paikoilleen. Se seurasi muina hevosina, mutta kun pujahdin etupuomin alitse se keksi, että sitä oli huijattu ja lähti peruuttamaan takaisin päin. En voinut tehdä puomin toisella puolella edessä oikein mitään. Liinasta kiskominen kävi mielessä, mutta en ruvennut siihen. Olisihan tuo kiskonut minut perässään vaikka etupuomin yli niin halutessaan. Oona oli ehtinyt seurata sen perässä sisään ja oli jo ollut sulkemassa takapuomia; nyt hän joutui hyppäämään sivuun kun hevonen päättikin peruuttaa. Kuului vain vihainen ähkäisy ja Knox oli taas pihalla. Liina oli vielä käsissäni, ja Oonakin piti siitä keskipaikkeilta kiinni ja päästyään ulos hevonen rauhoittui oitis ja katseli ympärilleen. Ehkä sillä oli vähän omahyväinenkin ilme. Oona kiroili kuin turkkilainen keriessäni liinaa taas kiepille ja heittäytyi istumaan lastaussillalle.
- Potkasko se sua? kysyin huolissani kun hän sillä tavalla romahti.
- Jotain meni nyt säpäleiksi, auta kiskomaan saapas pois, äkkiä! Ettei sitä tarvitse leikata!
Liinakieppi kainalossani ja hevonen sen päässä onneksi vain uteliaana patsaana seisten tartuin Oonan ojennettuun koipeen ja kiskoin voimieni takaa. Saapas tuntui niin tiukalta, että ihmettelin, miten hän oli ikinä sitä saanut kiskottua jalkaan, mutta syykin selvisi kun se plumpsahtaen irtosi. Jalkaterä turposi ihan silmissä ja Oona jatkoi kiroilemistaan. En osannut sanoa mitään, mietin vain, millä hitolla saisin kopukan yksinäni lastattua. Mutta ei Oona jäänyt siihen istumaan ja surkuttelemaan kuin hetkeksi, sitten hän könysi pystyyn ja komensi minua tuomaan Knoxin uudestaan sisään. Samassa kohden kuin äskenkin hevonen aikoi palata takaisin ulos, mutta Oona läimäisi sitä saappaanvarrella takapuolelle ja ehti sulkea puomin kun se hötkähti takaisin eteenpäin. Minä kiinnitin sen etupuomiin ja irrotin liinan kädet täristen. Kumma adrenaliinipurkaus.
- Pannaan luukku kiinni ja tutkitaan vahingot, irvisti Oona ja könkkäsi ulos astuen vaivalloisesti vain toiselle kantapäälleen, saapas kainalossa. Suljin trailerin hänen istuessaan sen lokasuojalle riisumaan sukkaa. Irvistelystä päätellen se sattui, eikä ihme. Jalka oli mustansininen ja pullea kuin verkkokinkku. En edelleenkään tiennyt mitä sanoa, mitä nyt kysyin arasti, sattuiko siihen kauheasti.
- Vain jos astun sen päälle. Luojan kiitos sä olet mukana eikä kukaan koulun pikkulikoista, saat ajaa kotiin.
- Tääh, sanoin.
- No ei tällä polkimia käytetä.
- Mä tarvitsen tupakan, sanoin kun mahaani valahti kylmä kivi. Ei ajamisessa mitään, mutta en ollut koskaan vetänyt mitään ja Oonan traileri oli iso, niin kuin autokin.
Istuin auton portaalle tupakoimaan, piittaamatta paheksuvista katseista, joita kuvittelin minuun heiteltävän siksi aikaa kun Oona ontui etupenkille. Sitten suljin kopista sivuovet ja kiipesin ratin taakse.
- Oletko sä koskaan peruuttanut traikkua? kysyi Oona siinä vaiheessa.
- Mä en ole koskaan vetänyt mitään edes eteenpäin, tunnustin ja rullasin ikkunan auki. Minulla oli hiki, joskin se oli paremminkin kylmää hikeä kuin helteestä johtuvaa.
- No, mä yritän neuvoa, vaikka se on kyllä hankalaa. Mutta autoa sun ei ainakaan ole helppo saada sammumaan, se on diesel ja käy kuin juna.
Käynnistin moottorin ja etsin vaihteita. Edessämme oli pieni ruohokaistale ja mietin hetken, onnistuisinko jotenkin eteenpäin ajamalla pääsemään tielle, mutta sitten muistin ojan, joka oli nurmikon ja tallitien välissä. Minun olisi pakko peruuttaa.
- Sun täytyy kääntää niin, että auton perä lähtee oikealla, jotta se työntää koppia vasemmalle, tajuatko? Oona sanoi. Tuijotin hetken eteenpäin kuvitellen, mitä Oona tarkoitti. Kokeilevasti peruutin muutaman sentin tuijottaen peileistä mihin suuntaan traileri lähtisi menemään. Mitään ei oikein tapahtunut ennen kuin päästin käsijarrun. Knox kolautti jotain kuuluvasti kopissa.
Ellen olisi ollut kahden pysäköidyn yhdistelmän välissä kaikki olisi voinut sujua ihan hyvin, mutta nyt piti olla silmät joka paikassa. Kun käänsin rattia yhteen suuntaan uhkasi auton perä osua viereisen trailerin kylkeen. Paljon ei mahtunut edes korjaamaan. Ihan selvästi en nähnyt missä vaiheessa trailerin takapää lähtisi valumaan takanamme olevaan ojaan parkkipaikan ja ison tien välissä. Naapuritraikkujen lastaussillatkin makasivat avattuina maassa niin, että vähensivät tilaa vielä entisestään. Ja kaikkialla oli hevosia, ratsastajineen ja taluttajineen. Ellei parkkivahti olisi tullut apuun ja alkanut neuvoa minua lause kerrallaan, emme ehkä olisi päässeet lähtemään ennen kuin kaikki muut olisivat ensin poistuneet ja jättäneet meille koko parkkipaikan täydeltä tilaa. Kun yhdistelmä oli lopulta suorassa, nokka kohti tietä, pyyhkäisin kaksin käsin hikeä kasvoiltani.
- Hyvinhän se meni, sanoi Oona.
- Et kuulosta ihan uskottavalta.
- Ekakertalaiseksi.
- No en mä ainakaan törmännyt mihinkään.
- Etkä jäänyt jumiin niin, ettet pääse eteen eikä taakse. Mulle on käynyt joskus niinkin.
- Lohduttavaa. Onkos eteenpäinmenon kanssa vinkkejä?
- Sen verran vaan, että teet vähän laajoja käännöksiä. Koppi oikaisee ja jos käännyt niin kuin sulla ei olisi mitään perässä se on ojassa.
- Apua.
- Ja sitten ajat niin tasaisesti kuin sulla olisi vesilasi tossa, Oona osoitti konepeltiä. – Pisaraakaan ei saa läikkyä tai heilautat hevosta joka kerran, enkä mä halua mitään kuljetuskammoista otusta. Eikä äkkijarrutuksia. Kopin kanssa ei pysähdellä keltasilla, ellet ole ennakoinut niitä tarpeeksi kaukaa.
- Just, huokaisin ja painoin kaasua. Lähdimme rullaamaan eteenpäin hitaasti, ilman pienintäkään nykäystä. Käännös isolle tielle oli aika ahdas, ja pelottavat syvät ojat aukesivat molemmilla puolilla. Eikä tie oikeasti ollut iso vaan pieni, vain kaksikaistainen ja mutkitteleva. Kuitenkin parin kilometrin päässä aloin rentoutua. Eteenpäin meneminen oli niin paljon helpompaa kuin peruuttaminen ja kääntäminen, että minun teki mieleni ihan vihellellä ja kurotuin avaamaan radion.
- Tossa puolen kilometrin päässä tulee T-risteys, mihin joudut pysähtymään. Sitä ei tahdo nähdä tarpeeksi ajoissa jos ei tiedä, sanoi Oona, mutta paljon enempää hän ei sitten sanonutkaan matkalla. Vesilasivertaus oli ollut hyvä. Se pysyi mielessäni koko matkan ja kun pääsimme kotitallin pihaan viheltelin tosiaankin.
|