Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 14.1.09 17:31:51
Kiitti fdfd :)
Tää on vähän tämmönen hidastemponen verrattuna moniin muihin täällä, mutta mä halusin pitää tän aika realistisena eikä niin, että yhdelle tyypille sattuu kaikki mahdollinen vuoden aikana.
----------
49.
Arki alkoi. Vesku oli ottanut lyhyen lomasijaisuuden sairaalassa kroonikko-osastolla, sillä hänen luentonsa eivät alkaneet ennen kuin paria viikkoa myöhemmin kuin minun kouluni. Kuuntelin mielenkiinnolla työjuttuja kun näimme iltaisin. Höperöt papat ja mummot kuulostivat hauskoilta. Minulla ei koulussa pitänyt juurikaan kiirettä ja itse asiassa olin sitä mieltä, että olisin saanut kertauksesta enemmän irti itsekseni kotona, mutta en viitsinyt ruveta liiemmin lintsaamaan tässä vaiheessa. Eihän tässä ollut kuin reilu kuukausi ennen kuin virallinen lukuloma alkaisi.
- Pääsisinköhän mä töihin sinne penkkareiden jälkeen? aprikoin.
- Et sä halua sinne, Vesku kuittasi kysymykseni.
- Miksen haluaisi?
- Miksi sä haluaisit mennä kylvettämään niskaa myöten kakkaisia kiukkuisia potilaita?
- Miksen haluaisi?
- Mä luulin että sä halusit pizzataksiksi.
- Joo, huokaisin. Olin ihan oikeasti käynyt kysymässä pariakin autolähetin paikkaa mutta ketään ei kiinnostanut tyttölapsi, jolla oli ollut kortti alle puoli vuotta.
- No mene ihmeessä kysymään sitten.
- Taidan mennäkin. Kyllähän sä tiedät miten mä tykkään paskanlappamisesta.
Meninkin, parin päivän päästä. Vesku oli kehottanut mainitsemaan nimensä varmuuden vuoksi jos tilanne alkaisi näyttää mitäänsanomattomalta ja vaikka ajatus tuntui ällöttävältä etukäteen vedin sen kumminkin taskustani kun työhönottaja tyhjin ilmein vastaanotti täyttämäni hakemuskaavakkeen. Silloin hän alkoi hymyillä ja kirjoitti paperiini omin käsin jonkin merkinnän. Minulle tuli vähän likainen olo, mutta ehkä tämä oli näitä tämän maailman juttuja? Mutta sitten kohautin olkapäitäni kävellessäni ulos. Jos töitä sai vain suhteilla niin kai ne suhteet oli käytettävä.
Mutta koulua oli toki vielä jäljellä, ja ratsastusta, ja lukemista. En epäillyt ettenkö pääsisi kirjoituksista hyvinkin kunnialla läpi, mutta halusin päntätä erityisesti niitä aineita, joita lääkikseen tarvitsisin. Ihan hiljalleen pieni idea oli jotenkin kypsynyt suunnitelmaksi syksyn mittaan. Miila taas otti elämän kevyesti ja tuntui viettävän enemmän aikaa kaupungilla juhlimassa kuin lukemassa. Lauria ei paljon näkynyt, hän opiskeli. Minä asuin puoliksi kotona ja puoliksi Alppilassa, riippuen siitä, minkälainen ilta Veskulla milloinkin oli. Jos hän istui kulmat rypyssä tietokoneen ääreen, kaikkosin, paitsi jos minulla oli jotain luettavaa itsellänikin. Välillä jopa tartuin Veskun oppikirjoihin vain, koska en halunnut mennä pois.
- Onko sulla sun pääsykoekirjoja täällä? kysyin lopulta eräänä iltana kun en olisi millään viitsinyt lähteä kotiin eikä Vesku ollut sanonut minulle sanaakaan sen jälkeen kun olimme tulleet tallilta.
- Mitä pääsykoekirjoja?
- Mitä sä luit lääkikseen aikanasi?
- On, sanoi Vesku poissaolevasti ja tuijotti omia muistiinpanojaan kulmat rypyssä. – Mitä sä niillä?
- No ajattelin lueskella aikani kuluksi.
- Jos keität mulle kahvia niin mä etsin ne sulle.
Niinpä painelin keittiöön ja kun kahvinkeitin oli pörähtänyt viimeisen kerran, tuli Veskukin keittiöön kantaen muutamaa paksua opusta.
- Nää nyt ainakin, hän sanoi ja kaatoi itselleen mukillisen kahvia.
Asetin kirjat huolellisesti tiskipöydälle ja menin nojaamaan häneen. Vesku pelasti kahvikuppia pitelevän kätensä kauemmas ennen kuin törmäsin siihen nenälläni ja tuntui lopultakin näkevän minut. Hän näytti ihan ilahtuneelta, mikä oli miellyttävää.
- Sä olet selkeesti professorisainesta, sanoin ja halasin häntä tiukasti.
- Minä? Miten niin? Ei hän ihan maan päällä näyttänyt olevan kuitenkaan.
- No kun pystyt tolla tavalla uppoutumaan johonkin. Kurotin toiveikkaana naamaani ylöspäin, mahtaisinko saada edes suukkoa – ja Vesku näytti palautuvan omaksi itsekseen. Hän laski kahvimukin pöydälle viereensä ja sujautti kätensä salamannopeasti verkkareideni sisään.
- Mitä sä oikeasti meinaat noilla kirjoilla tehdä?
- Ajattelin lukea ne. Ja päättää sitten, että haluanko mä hakea lääkikseen myös.
- Mistä lähtien sä olet semmoista suunnitellut?
- Enpä tiedä, jossain vaiheessa tässä se on tullut. Olin tyytyväinen kun minulla vaihteeksi oli Veskun koko huomio enkä olisi välittänyt keskustella vähemmän oleellisista asioista.
Abirientoja oli jonkin verran, joskaan kaikkiin en katsonut olevani velvoitettu osallistumaan. Miila oli bailaamassa vähän väliä. Tammikuun lopulla Jinna, paras ystäväni, jota joulunajan olin häpeämättömästi laiminlyönyt, erosi poikaystävästään Artosta, jonka kanssa oli aloittanut seurustelun samoihin aikoihin kuin Vesku ja minä, ja kulutin aika lailla aikaa hänen kanssaan. Aloimme tentata toisiamme iltaisin kirjoituksia varten silloin, kun Vesku oli professorituulellaan. Sairaalasta soitettiin, että pääsisin töihin heti hiihtoloman alussa. Minua kyllä jännitti, sitä en voinut kieltää. Kävin näytillä ylihoitajan luona puhelun saatuani ja kävin osastollakin, minne joutuisin töihin ja tapasin muutaman kiireisen näköisen naisihmisen ja hurjan löyhkän. Se ei ollut ihan suorastaan oksettava mutta tottumista se varmasti vaatisi. Jinna intoutui kuullessaan minun saaneen työpaikan sairaalasta, hän kun oli iän kaiken halunnut sairaanhoitajaksi, ja marssi vielä samana päivänä työhönottoon. Menin oppaaksi mukaan ja iloitsin, kun nyt tuskaantuneen näköinen työhönottovastaava lupasi hänelle töitä siltä istumalta, ilman suosittelijoita tai suhteita.
Päivät vähenivät vähenemistään ja sitten tulivat kielten kokeet ja penkkarit. Penkkareita edeltävänä iltana menin kotiin, olimme kutsuneet sinne kavereita juhlistamaan viimeistä iltaa ”koululapsina”, Jinnan, Tian ja Teresan, sekä tietysti Raisan, vaikkei hän ollutkaan abi. Söimme valkosipulipatonkia ja salaattia ja joimme maltillisesti vähän valkoviiniä ja muistelimme koulumuisteloita aikojen alusta. Tunsimme itsemme, tai ainakin minä, äärettömän iäkkääksi. Miten jännää olikaan muutamaa vuotta aiemmin ollut mennä lukioon – ja nyt sieltä oltiin lähdössä. Aika paljon viisastuneena, kuvittelin.
Tytöt viipyivät myöhään ja unohdin pistää kelloni soimaan joten nukuin autuaasti aamulla pommiin. Kukaan ei edes huomannut herättää minua vaan heräsin kun Miila kiljaisi eteisessä oveni takana että ”nukkuuko Jessi vielä?” En ehtinyt syödä enkä meikata, kävin vain pesulla, heitin meikkipussin reppuuni ja sitten kipitettiin käsi kädessä kouluun.
- Tää on ihan kuin ekana koulupäivänä, tirskuin huohottaen, tilanne oli hyvä jatkuma eilisiin muisteloihin.
- Paitsi että vanhemmat ei ole saattamassa ja mulla on viskipullo repussa! myönsi Miila.
- Eikä oo!
- On on.
- Sä olet niin mahdoton!
- Pakkohan sitä on saada lämmikettä sinne kuorma-auton lavalle!
Meillä ei ollut isoa abiporukkaa, yksi kuorma-auto riittäisi. Se seisoikin jo koulun pihassa ja totesimme juosseemme turhaan. Kaikki muutkin seisoivat sen ympärillä ringissä ja muutamat naulasivat kuljettajan apuna auton lavaan talven mittaan maalattuja kylttejä. Lähes kaikki olivat pukeutuneet pilkkihaalareihin. Karvahattuja näkyi päiden peittoina ja rukkasia käsissä. Avasin oman haalarini vetoketjua ja laskin yläosan harteiltani, olin kuumissani juoksusta. Muutama opettajakin liittyi sisältä joukkoon, kuvaamataidonopettaja kameran kanssa. Saimme poseerata kylttien edessä ja sitten meidät hätistettiin sisään.
Virallista ohjelmaa ei ollut, joskin sellaiseksi olisi ehkä pitänyt laskea opettajien hyvästely. Aiemmin oli ollut tapana väsätä opettajista ja abeista lauluja, mutta siitä tavasta oli luojan kiitos jo luovuttu. Olisi ollut korvia ja hermoja raastavaa kuunnella kymmeniä ja taas kymmeniä tekohauskoja renkutuksia. Sitten saimme rellestää koulussa mielin määrin ja käydä häiritsemässä tunteja. Ruokalaankin marssimme häiriköimään ihan ajattomaan aikaan, ja saimme kerrankin kuuman ja vastavalmistetun aterian. Miten ironista, että se osui viimeiseksi päiväksi! Miila kierrätti salaa pöydän alla viskipulloaan ja tarjosi ruokaryyppyjä.
Tunsin äkkiä suurta kiintymystä kaikkia koulukavereitani kohtaan. Siinä ne istuivat ympärilläni nauraen iloisina ja lirautellen viskitippoja maitolasiensa pohjille, ajattelematta ilmeisesti ollenkaan, että tänään tiemme oikeastaan eroaisivat. Minulle tulisi ikävä heitä, uskoin, kaikkia. Paitsi ehkä Kimmoa, joka oli hiljainen nyssykkä, johon en ollut ikinä saanut tutustuttua. Tai ehkä sentään kaipaisin hänenkin hiljaista olemustaan, joka kerran, pari koko lukioaikana oli yllättänyt ottamalla tunnilla oma-aloitteisesti puheenvuoron. Tyttöjä varmaan tapailisin, ainakin noita Miilan kavereita ja Jinnaa tietysti, mutta en voinut kuvitella että hengailisin enää kahvilla luokan suosittujen, Roopen ja Aapon kanssa, tai edes Jaakon ja Raulin, vaikka he olivatkin tavallaan kuuluneet porukkaani jossain vaiheessa. Tai enemmänkin, olinhan melkein seurustellut Jaakon kanssa ennen Veskua. En oikein tiennyt oliko se ollut seurustelua vai ei. Ainakaan se ei ollut ollut mitään samanlaista kuin Veskun ja minun. Katseeni livahti sormukseeni, joka joulun jälkeen koulun taas alettua oli herättänyt valtavan hälyn luokassa.
Jaakko oli istunut viereeni syömään ja jäin miettimään häntä. Olimme edelliskeväänä liikkuneet yhdessä, istuneet iltaa Jaakon kavereiden luona, välillä vähän pussailleet ja pari kertaa olleet sängyssäkin. Mutta se oli ollut semmoista itsestään selvää liukumista kimppaan ilman, että olisimme koskaan oikein keskustelleet asiasta, tai mahdollisista tunteistamme. Vesku sen sijaan oli räjäyttänyt pääni suunnilleen ensi silmäyksellä, joskin tilanne oli ollut hankala, kun olimme olleet juhannusta viettämässä isolla porukalla, ja olin lähtenyt sinne Jaakon seurassa ja Jaakon autolla. Olin yrittänyt olla kiinnittämättä Veskuun mitään huomiota siellä, mutta mahdotontahan se oli lopulta ollut. Ja Jaakko oli silloin sietänyt sen kuin ei olisi huomannut mitään, olipa itsekin kehittänyt jonkinlaista vipinää Veskun pikkusiskon kanssa. Tilanteen epämääräisyys vaivasi minua välillä vieläkin, vaikka se oli jo ammoin mennyttä.
Holautin lasini tyhjäksi muistamatta, että siinä ei ollutkaan vettä vaan viskiä ja meinasin tukehtua yskänpuuskaan. Jaakko toiselta puolelta ja Jinna toiselta hakkasivat minua ystävällisesti selkään niin, etten meinannut lopulta saada henkeä sen takia, ja huidoin epätoivoisena heitä lopettamaan.
Sitten oli aika toppautua talvitamineisiin ja kiivetä auton lavalle. Koko loppukoulu kerääntyi pihalle ympärille kiljuen karamelleja, ja niitähän toki heittelimme. Nostalginen olo ei kadonnut koko ajelun aikana. Tämä olisi varmaan semmoisia hetkiä, joka jäisi mieleen loppuiäksi, aavistelin. Miila heilui koko porukan äänekkäimpänä, hän se osasi ottaa joka asiasta ilon irti. Ehkä sillä viskilläkin oli hiukan osuutta asiaan. Loppumatkasta maistoin minäkin hörpsyn tai pari, kun alkoi palella, ihan niin kuin hän oli ennustellutkin. Sitten horjahdin kun palasimme koululle ja laskeuduin korkealta lavalta. Aurinko oli alkanut paistaa siinä vaiheessa, kun ajoimme kaupungissa autoletkassa, vaikka aamu oli ollut harmaa, ja nyt näytti juuri siltä, miltä hiihtoloman alkaessa kuuluikin näyttää. Menneen viikon räntäsateet olivat vähän vajuttaneet ja harmaannuttaneet hankia, mutta niitä oli sentään, ja taivas oli muuttunut siniseksi.
Sovimme Tian ja Teresan kanssa treffit metroasemalle illaksi, kun lähtisimme syömään, ja lähdimme kotiin laittautumaan, Jinna kävisi kotonaan ja tulisi meille saunomaan ja pukeutumaan myös.
Ilse oli jo jäänyt töistä pois ja makaili sohvalla jalat ylhäällä.
- Miten meni ajelu? hän huikkasi.
- Ihan hyvin, kukaan ei pudonnut kyydistä, kuittasin. Kävin laittamassa saunan lämpiämään saman tien ja lähetin Veskulle tekstarina sydämenkuvan. Tänään ei ehtisi tavata, joskin aioin hiipiä hänen luokseen yöksi, kunhan juhlaillallinen koulukavereiden kanssa olisi syöty. Kävin juomassa kupillisen kahvia ja selaamassa postin odotellessani, että Jinna tulisi. Miila oli sanonut ottavansa päiväunet. Olimme menossa syömään oikein parempaan tanssiravintolaan ja muutama opettajakin oli pyydetty mukaan. Osa luokasta olisi halunnut abiristeilylle, mutta olimme ruvenneet niin jälkijunassa suunnittelemaan penkkari-illanviettoa, että abikiintiöt olivat jo täynnä.
- Mä aion houkutella Jaatisen tanssimaan kanssani tänään, ja pussailemaan vähän, ilmoitti Miila saunassa.
- Etkä aio! kauhistuin. Hän puhui englanninopettajastamme, joka oli nuorekas ja kieltämättä vetävän näköinen mies.
- No aion, ei koko seurueessa ketään muutakaan ole ketä voisi vikitellä.
- Mä luulin että sä seurustelet, Jinna sanoi moittivasti.
- Kai mä nyt silti voin tanssia jos kerran tanssimaan mennään, Miila virnisti.
- Ei opettajat saa pussailla oppilaidensa kanssa, sanoin jyrkästi. – Siitä on varmaan lakikin. Hommaat sille vaan vaikeuksia jos joku näkee, tai siis toiset opettajat.
Miila ei enää vastannut, mutta hymystä päätellen varoitukseni oli pompahtanut kuin vesipisara lätäköstä. Tuntui hurjistuvan vanhetessaan koko tyttö.
|