Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 9.1.09 21:17:30
Portaita noustessani alkoi jännittää tunkeutua keskelle toisten sukujoulua. Sisältä kuului lasten ääniä ja pysähdyin järjestelemään hitaasti kantamuksiani jotta voisin painaa ovikelloa. Uhh. Onneksi näin sitten oven aukeavan ennen kuin ehdin soittaa ja luojan kiitos se oli Vesku itse eikä kukaan vieras.
- Tulithan sä lopultakin! Hän kiskaisi minut sisään, otti reppuni, kukkani ja takkini ja rutisti minua pikaisesti. Kaikki loksahti kohdalleen taas ja kurotuin ottamaan häntä kiinni niskan takaa ja painoin nenäni vasten hänen poskeaan.
- Mulla on ollu ikävä sua. Vesku suuteli minua, mutta se loppui lyhyeen kun jostain lonkkani korkeudelta kuului kirkasääninen kiljaisu:
- Äiti! Mummi! Ne pussaa!
Vesku huokaisi ja näytti aavistuksen verran kärsivältä. Lähdimme peremmälle. Keittiön ovella tuli vastaan Veskun äiti, Leena, joka toivotti minulle hyvää joulua ja halasi myös. Ojensin hänelle kukkapaketin ja mumisin Ilsen terveiset. Kun kurkkasin keittiöön, siellä oli täysi tiski- ja tavarakaaos ja vanhempi pariskunta pöydän ääressä. Rouva joi kahvia ja herra kahvia ja konjakkia.
- Mun vanhemmat, esitteli Leena ja kävin esittäytymässä.
Yläkerran portaat oli vallannut lapsilauma, joiden leikki näytti sekä vauhdikkaalta että vaaralliselta. Ohi mennessäni yksi liukastuikin kolauttaen päänsä kaiteeseen ja alkoi kiljua koko keuhkojensa voimalla. Jostain peremmältä ryntäsi paikalle nuorehko naisihminen, joka otti tilanteen haltuunsa ja kantoi parkujan yläkertaan ehtimättä kiinnittää minuun mitään huomiota. Muut lapset sen sijaan kiinnittivät kyllä, ja seurasivat jonossa kun menimme olohuoneeseen. Siellä oli väkeä. Takan ympärillä istuivat Veskun isä, ilmeisesti tämän isä ja toinen veljistä. Sohvalla oli pariskunta, kaiketi Veskun toinen veli vaimoineen. Riikka, Veskun pikkusisko, jutteli vanhemman naisihmisen kanssa toisella sohvalla. Mietin, pitikö minun ruveta kiertämään seuruetta käsi ojossa, vai mikä oli oikea etiketti. Kari, Veskun isä, huomasi meidät ja nousi hiukan horjuen seisomaan.
- Sieltä tulee uusin miniäehdokas! Hän oli kovaääninen ja hyväntuulinen, kiitos kai lasin, jota hän heilutti kädessään, ja hoiti huojennuksekseni virallisen esittelyn joka suuntaan. Sitten hän hätisti Veskun istumaan valtavaan nojatuoliin, josta oli juuri itse noussut ja minut myös. Istahdin varovasti käsinojalle, mutta Vesku nappasi minut syliinsä kuin pehmolelun ja siinähän nökötin takkatulen lämmössä ja totesin neljän natiaisen seuranneen meitä tänne asti. Nyt ne seisoivat rivissä ja tuijottivat minua.
- Miksi sä istut siinä sylissä? kysyi ensimmäinen.
- Koska täällä on niin täyttä, sanoin ensimmäisen mieleeni juolahtaneen asian.
- On tuolla tilaa mun äidin vieressä! Ilmoitti seuraava ja osoitti sohvaa.
- Siksi koska mä otin sen syliin, sanoi Vesku äänessään sen verran auktoriteettia, että lapset katsoivat aiheen loppuun käsitellyksi ja palasivat omiin hommiinsa. Niitä oli kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. Pienimmästä, joka oli kadonnut äitinsä käsivarsilla yläkertaan en ollut varma.
Kari toi meille kummallekin mukillisen glögiä eikä minun tarvinnut edes maistaa, kun kuuma höyry, joka oli vähällä tiputtaa silmäripseni juorusi, että sitä oli terästetty voimallisesti. Vanha täti Riikan vierestä loi takanympärysherroihin tuikean katseen ja totesin että kaikki olivat melko pöllyssä. Minulle tuli pian kuuma, kun takan liekit lämmittivät toista kylkeä, Vesku toista ja glögi sisäpuolelta. Vääntäydyin varovasti vähän erilleni Veskusta ja riisuin villapaitani. Hän huomasi korun, joka roikkui kaulassani, hymyili hiukan ja kosketti sitä.
- Tykkäätkö siitä?
- Tietysti tykkään. Painoin huuleni hänen ohimolleen ja tunsin, miten hänen otteensa vyötärölläni tiukentui. – Miten pian me voidaan mennä nukkumaan?
- Ei ennen kuin ollaan syöty jouluyön yöpala.
Ennen pitkää minun alkoi olla todella tukalan kuuma ilman villapaitaakin, ja olin kiitollinen kun Riikka kutsui minua viereensä istumaan. Vesku päästi vastahakoisesti irti ja siirryin kauemmas tulesta Riikan ja mummonsa seuraan. Lapsia alettiin hätistellä keittiön suuntaan iltapalalle, joskin päänsä kolauttanut oli ilmeisesti jo jäänyt yläkertaan nukkumaan. Vanhus olikin tuimasta katseestaan huolimatta vallan herttainen ja Riikka selitti, että vaari, isä ja Jaska tapasivat istua jouluisin takan ja konjakin ääressä niin kauan kun silmät pysyivät auki. Usein eivät siirtyneet siitä senkään jälkeen ennen kuin aamulla.
Vesku seurasi minua luovuttaen laiskanlinnan taas isälleen ja asettui istumaan lattialle jalkojeni juureen.
- Sehän seuraa sua kuin hai laivaa, tirskahti Riikka.
- Antaa seurata vaan, mikäs sen mukavampaa, tuumasin ja kurotuin hipelöimään Veskun niskahiuksia.
- Me joudutaan muuten nukkumaan saunalla, ilmoitti Vesku.
- Ai rannassako? Ilahduin.
- Niin. Siellä on kyllä vielä lämmintä, siellä saunottiin pari tuntia sitten. Ja täällä on kaikki mahdolliset paikat jo täynnä.
Ella-mummo puuttui puheeseen anteeksipyytävästi, ja selitti, ettei hän voinut nukkua samassa huoneessa takan ääressä parhaillaan röhöttävän miehensä kanssa. Tämä kuulemma kuorsasi tavallisestikin niin ettei ilman korvatulppia pärjännyt. Saati nyt sitten kun oli ryystänyt konjakkia puolen iltaa.
- Mä joudun ullakolle asti evakkoon, totesi Riikka vähän alakuloisesti. Mummo taputti hänen polveaan.
- Menisin minä sinne jos jalat kestäisi.
- Höpö höpö, en mä sitä tarkoittanut. Musta vaan olisi ollut niin romanttista mennä saunalle nukkumaan.
- Mene kellarin saunaan, kiusasi Vesku.
- Ei sieltä ole mitään merinäköalaa.
- Haluatko sä vielä saunoa, Jessi? kysyi Vesku ja tarjoutui käymään heittämässä vähän puuta saunaan.
- Mä tulen mukaan! Täällä on niin kauhean lämmin! Keräsin villapaitani ja takkini ja otin jo reppunikin ja sitten livahdimme ulos tähtikirkkaaseen yöhön. Minun piti pysähtyä heti portailla hengittämään keuhkoni täyteen.
Polku saunalle oli reunustettu kynttilälyhdyillä, niin kuin ajotiekin ja polku oli hyvin tallattu, mikä ei ollut ihme, jos koko porukka oli jo käynyt siellä illalla. Saunan terassillakin roikkui pari lyhtyä ja sisällä oli juuri sopivan lämmintä. Saunakamarin laveri oli valmiiksi sijattu ja näytti kutsuvalta, mutta käänsin selkäni sen houkutuksille ja heitin vain reppuni ja päällystakkini tuolille.
- Me joudutaan kyllä vähän ahtaalle tossa, sanoi Vesku anteeksipyytävästi tullessaan saunan puolelta, mistä alkoi jo kuulua palavan puun humina.
- Ton kauempana susta mä en suostuisikaan nukkumaan.
- Niin, kyllä mä ajattelin että varmaan me sovitaan. Sitten rupesimme halailemaan, lopultakin ilman vahtivia silmiä millään suunnalla. Hetkeä ennen kuin suunnittelin sittenkin kiskovani Veskun sängylle, hän irrottautui.
- Käydään nyt ensin syömässä niin ei tarvitse palata sinne enää. Hänen silmänsä näyttivät hymyilevän kiusoittelevasti ja äänessä kuului haastetta. Pystytkös vielä odottamaan? se tuntui kysyvän, vaikka kuulostikin vähän käheältä. Niinpä suoristin niskani, nielaisin hengästymiseni ja ehdotin arvokkaasti, että menisimme.
Lapset olivat kadonneet seurasta, olivat kai lopultakin simahtaneet, ja molemmat äitihenkilöt auttoivat Leenaa kattamaan pitkää pöytää ruokasalissa. Ei enää jouluateriaa, mutta jonkinlaista piirasta tai kohokasta näkyi olevan, ja kalaa, juustoja sekä salaattia. Herrakerholaiset takan ympärillä viittasivat kintaalla kutsulle tulla pöytään ja ilmoittivat syövänsä sitten kun alkaisi hiukoa mutta me muut istuimme pöydän ympärille. Leena istui pöydän päässä näyttäen tonttumuorilta ja vahti silmä kovana että kaikki saivat ruokaa lautasilleen. Minulla ei ollut erityisen nälkä, mutta maistelin kuitenkin yhtä ja toista. Veskun Jaska-veli piti jonkinlaisen improvisoidun jouluyön puheen ja hänen vaimonsa Titta näytti nukahtavan istualleen. En ihmetellyt sitä; elämä kolmen alle kouluikäisen perässä juosten mahtoi olla rasittavaa. Leenan vanhemmat halusivat haastatella minua ja vastailin kiltisti, vaikka epäilenkin, että siihen aikaan yöstä minunkin vastaukseni alkoivat olla vähän töksähteleviä. Alkoi nukuttaa ja meillä oli vielä saunomatta ja rakastelematta. Vesku ymmärsi onneksi isovarpaalla tökkimiseni ja nousimme poistuaksemme ensimmäisinä pöydästä.
- Me meinattiin saunoa vielä, sanoin selittävästi, kun lähdimme.
- Hyvää yötä, toivotti Leena ja muut yhtyivät siihen.
Veskun lataama pesällinen puita oli jo melkein hiipumisvaiheessa, kun hengästyneinä nopeasta kävelystä saavuimme saunalle.
- Muistatkos meidän ekan kerran? kysyin kun heittelin saappaitani nurkkaan.
- Totta kai muistan. Siellä juhannussaunassa. Vesku näytti harkitsevan avittaako minua riisuutumisessa vai vähentääkö omia vaatteitaan.
- Siitä on nyt puoli vuotta.
- Muistan mä senkin. Hän näytti päättävän minun hyväkseni ja tuli avaamaan vyötäni. Pujottauduin ulos villapaidastani ja farkuistani, sitten sukista ja t-paidasta.
- No, etkö sä meinaa tulla saunaan ollenkaan? kysyin ilkikurisesti kun seisoin alusvaatteisillani eikä Vesku tehnyt elettäkään riisuutuakseen, seisoi vain ja tuijotti minua. Yritin saada ääneeni saman haastavan sävyn, minkä olin ollut kuulevinani hänen äänessään aikaisemmin ja ojentauduin avaamaan hänen paitansa nappeja. Vesku antoi sen tapahtua, laittoi kätensä kyljilleni ja painoi huulensa jonnekin solisluuni tietämille. Hän avasi rintaliivini ja tiputti ne maahan samalla kun minä sain hänen farkkunsa auki.
- Etkö pysty odottamaan, nauroin, vaikka minullakin oli olo joka oli sekä epätodellinen että pyörryttävä, enkä olisi välittänyt odottaa enää sekuntiakaan. Mutta Vesku tuntui kuulevan, suoristautui ja ryhdistäytyi.
- No mennään saunaan! Hänenkin silmänsä näyttivät nauravan ja niin riisuimme itse loput vaatteemme ja menimme, istuen säällisesti kymmenen sentin päähän toisistamme.
- Mitäs tykkäät näköalasta? jutusteli Vesku laskiessaan muutamaan ämpäriin vettä kuumavesivaraajasta ja heitti sitten kylmää vettä perään.
- Upea. Näköalaikkunan takana oli pilkkopimeää ja siinä näkyi vain heijastus meistä.
- Ootko ollut lumihangessa saunan jälkeen koskaan?
- Oon mä koskaan mutten moneen vuoteen.
- Kokeillaanko uskallatko? Ja ennen kuin ehdin vastata. Vesku heitti kiukaalle ison kauhallisen vettä. Se pihahti vähän väsyneesti mutta pullautti kuitenkin kuuman pilven lauteille kun jaksoi vähän odottaa. Ei se olisi vaatinut karkuun lähtöä, mutta ajattelin näyttää uskaltavani ja livahdin ulos. Lyhdyt saunan räystäänkulmissa valaisivat sen verran, että näin muutamia lumienkelin näköisiä kuoppia hangessa ja heittäydyin sellaiseen. Ilma purkautui keuhkoista kun upposin lumeen ja keho tajusi viiveellä lämpötilaeron. Vesku tuli perässä ja heittäytyi päälleni ja se vasta omituiselta tuntuikin. Selkäpuoli alkoi turtua kylmästä ja vatsapuolta lämmitti toisen löylynkuuma iho.
- Mun selkä on jo ihan tunnoton, sun täytyy nousta pois! sanoin niin pian kun henki alkoi kulkea normaalisti.
- Niinkö? Vesku ei tehnyt elettäkään liikahtaakseen ja aloin työntää häntä tosissani pois, kunnes sain kieräytettyä hänet vuorostaan hankeen selälleen.
- Niin, vai mitäs sanot? Kauhoin kourittain lunta hänen päälleen, mutta sitten käteni ja polveni menivät tunnottomiksi myös ja ajattelin, että oli parasta palata sisään. Mieleeni juolahti, ettei kannattanut hankkia vuosisadan flunssaa jos oli seuraavana päivänä lähdössä Kanarialle. Hoputin Veskun ylös ja kipitimme jäisin varpain takaisin saunaan. Kiuaskivet pihahtivat enää vain ihan säälittävästi, joten Vesku heitti sinne vielä yhden halon. Hampaamme pitivät duettona kalinakonserttia.
- Tää ei ollut ehkä ihan hyvä idea, arvelin.
- Päinvastoin, tämä se vasta terästää ihmistä. Tule tänne, mä lämmitän sua. Vesku veti minut syliinsä hajareisin niin, että selkäni ja jääkylmät varpaani olivat lähinnä kiuasta ja todentotta kohta aloin tuntea miten veri taas kiersi kaikissa jäsenissä. Kurotin ämpäristä pesusienen ja aloin pestä Veskun kylmästä punoittavaa ihoa. Hän teki minulle samoin ja lopulta olin sekä lämmin että kiihottunut ja hengitin katkonaisesti. Nyt minun puolestani sai riittää tämä odottelu, nostin vähän lantiotani ja autoin häntä sujahtamaan sisääni. Se tuntui suloiselta ja kuvittelin jo hetken kuluttua sulavani pois ja valuvani lattialle.
- Nyt mennään sänkyyn, Vesku komensi ja nosti minut pois päältään. Siirryimme saunakamarin puolelle, heittäydyin raukeana pedille ja odotin, että Vesku tulisi viereeni, mutta hän kaivoikin ensin ovensuusta korista pullollisen vissyä. Juotuaan puolet hän tarjosi minulle loppuja ja asettautui vasta sitten ympärilleni. Kohottauduin kyynärpääni varaan ja aloin suukotella häntä kaulalle ja hartioille, mihin vain siitä yletin. Tunsin ja kuulin, miten hän nautti ja yritin keksiä uusia paikkoja.
Jossain vaiheessa aamuyötä alkoi nukuttaa ja palella. Kaivoimme peiton jostain altamme. Vesku kävi avaamassa saunan oven, jotta sieltä pääsisi lämmintä kamarin puolelle, ja sammutti samalla valot. Supattelimme vielä matkasuunnitelmia peiton alaisessa lämpimässä luolassa hyvän aikaa. Maailmassa tuntui olevan kaikki kohdallaan.
|