Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 2.1.09 16:45:26
jepjep
----------
33.
Laakson kisojen jälkeen Miila dumppasi Antin, niin namu kun poika olikin. Kun ihmettelin sitä, hän vain totesi:
- Sen mielestä oli tylsää kun mä tuhlasin niin paljon aikaa tallilla. Ja sitten ajattelin, että jos sille tulee tommosesta sanomista niin mistä muusta sitten, jos pidemmälle päästään.
- Aika kauaskantoista, arvelin.
- No, ehkä. Sitä paitsi se olisi halunnut kaiken aikaa istua jossain kuppilassa näytillä, eikä se nyt sitten ollut mun mielestä niin kauhean hauskaa. Tai ainakin mä tahdon olla noin yleensä ottaen se kauniimpi osapuoli suhteessa.
Me Veskun kanssa emme ehtineet istuskella kuppiloissa. Vesku kävi töissä, ja sitten kävimme tallillakin lähes päivittäin, kun Oona oli keksinyt miten aikaa säästävää oli lähettää hänet maastoilemaan ja Oona itse sai enemmän keskittyä nuortensa ratsastukseen vain opetusmielessä. Ja sitten oli tietenkin Mansikkakin. Minulla ei ollut mitään sitä vastaan, että roikuimme siellä, etenkin, kun viimeiseksi viikoksi ennen koulujen alkua oli ratsastuskoulun hevosetkin pantu laidunlomalle ja hoitajia ei juuri näkynyt. Varusteetkin he saattoivat pestä vain kerran lomaviikon mittaan, eikä hevosia muuten saanut rutuuttaa. Pidin tallin tunnelmasta nyt, kun siellä sai kuluttaa aikaa ihan omin nokkineen eikä joka puolella vilissyt tuntilaisia ja hoitajia. Jos Vesku meni aamuvuoroon, saatoin maleksia sinne ihan vaan omia aikojani jo aamusta, levittää ehkä filtin Mansikan laitumelle tai Oonan tallin taakse ja makoilla hevosten touhuja seuraten aurinkoa ottamassa. Yhtenä päivänä Niina oli organisoinut esteidenmaalaustalkoot ja sielläkin hyörin mukana, vaikka silloin olivatkin myös kaikki kynnelle kykenevät hoitajat tallilla. Olin joka tapauksessa jo alkanut toivoa, että he jättäisivät Veskun rauhaan – ehkä syyskaudella tulisi tunneille joitain uusia miespuolisia!
Kantositeen olin jo jättänyt pois, mutta muuten vasen käteni oli aika käyttökelvoton – ei sillä esimerkiksi mitään nostanut. Niinpä kuljin vain sudin kanssa puomilta toiselle ja maalailin raitoja. Välillä vain vaihdoin paikkaa maalipurkki ja pensseli samassa kädessä. Harmillinen vahinko sattui kun lampsin Neean ja Siirin ohi heidän maalatessaan keltaisia puomeja – Neea sattui astahtamaan taaksepäin pensseli kädessä niin, että se osui reiteeni.
- Kiitos kaunis, sanoin harmissani kun maali valui pitkin jalkaani. Meinasin jo ruveta rähisemään, mutta Neea näytti niin aidon kauhistuneelta, että aloin aavistella sen olleen ihan rehellinen vahinko. Siiri yritti pidätellä nauruaan niin että hytkyi ja tartutti sen sitten myös Neeaan ja minuun. Vetäydyin hihittäen sivummalle, missä oli penkille jätetty tärpättiä ja paperia kai myöskin tällaisia onnettomuuksia varten. Niina sattui kulkemaan ohi ja avasi minulle tärpättipullon.
- Mihinkäs Mansikka pääsee seuraavaksi kisaamaan? hän kysyi.
- Miila menee sen kanssa jonnekin Sipooseen ylihuomenna, mutta koulukisoista ei ole vielä tietoa.
Seuraavien kisojen etsiminen ei enää ollutkaan helppoa. Veskun toivomaa rataa ei löytynyt järjestettävistä kilpailuista, paitsi erilaisista joukkue- ja mestaruuskisoista, mihin ei tietenkään ollut asiaa Mansikan kanssa.
- Nehän voi aina kysyä, saako osallistua luokan ulkopuolella, ehdotti Niina.
- Voiko niinkin tehdä? kysyin äimistyneenä.
- Voi toki, jos järjestäjät suostuu. Hitto noita ipanoita!
Niina syyhkäisi kentälle väistellen maalattuja puomeja. Kai innostuneina minun vahingostani pari nuorempaa tyttöä roiskivat toisiaan maalisilla pensseleillä. Toinen näytti jo tuhkarokkoiselta naama punapilkullisena.
Sain keltaisen maalin melko helposti pois, sillä se oli vielä ihan märkää ja jäin miettimään Niinan sanoja. Laaksolla oli kohta tiedossa isot koulukisat ja tiesin, että niissä oli Veskun haikailemia vaativia luokkia, sillä aloin osata loppukesän kisakalenterin jo ulkoa. Mutta olivatko he kuitenkaan ehtineet harjoitella tarpeeksi?
Kaikki puomit kiiltelivät kirkkaina ja värikkäinä siihen mennessä kun Vesku tuli töistä suoraan tallille. Minä olin jo siirtynyt takaisin passipaikalleni Mansikan laitumelle ja torkuin siellä vesipullo käteni ulottuvilla. Hän näkyi heittävän kassinsa tallin ovelle ja hiipivän minun suuntaani. Harkitsin, esittäisinkö nukkuvaa ja antaisin hänen muka herättää minut, mutta vilkaisin ylös väärällä hetkellä.
- Täällä sitä vaan laiskotellaan.
- Höpsis. mä olen maalannut puomeja koko päivän.
- Joo, näköjään koko kentän täydeltä.
- Mitä sulla on ohjelmassa tänään?
- Mansikalla olisin ratsastanut, mutta näköjään kentälle ei pääse.
- Uhh, miten tylsää, tajusin. – Ja maneesi on kuin sauna kumminkin.
- Ehkä sille voisi antaa vapaapäivänkin, sillä on ratsastettu nyt niin ahkerasti että se kohta leipääntyy ihan, Vesku mietti.
Mansikka oli kääntänyt mielenosoituksellisesti takapuolensa meihin päin ja näytti olevan ihan samaa mieltä.
- Ei kun mä tiedän. Sä saat mennä selkään ja mennään metsään kävelemään. Epäröintini taisi näkyä silmistäni, sillä Vesku ei jäänyt odottamaan vastalauseita vaan nousi hakemaan Mansikkaa. Minulla oli epämukava olo. Suoraan sanoen vähän pelotti. Kömmin kuitenkin pystyyn ja otin toivoakseni rohkaisevan kulauksen vettä. Jos jo nyt tuntui tällaiselta, taisi olla parasta ottaa härkää sarvista saman tien eikä myöhemmin.
Vesku harjasi Mansikan ripeästi ja satuloi sen. Minä kävin Mansikan kaapista hakemassa Miilan kypärän – en ollut vielä tullut hommanneeksi itselleni uutta – ja raahasin rehuhuoneesta tuolin ulos. En ollut muutenkaan oikein varustautunut ratsastamaan shortseissa ja varvastossuissa, mutten voinut peräytyäkään.
Selkäännousua piti vähän miettiä, mutta tuolille nousten ja Veskun tuupatessa takapuolesta onnistuin saamaan jalkani selän yli. Vähän huimasi ja Mansikan pieni liike sen vaihtaessa painoaan takajalalta toiselle sai minut säpsähtämään. Vesku katsoi minua tutkivasti ja irrotti riimun Mansikan kaulalta.
- Ootko okei? Olet vähän kalpea, hän kysyi.
- Kai mä olen kun olen kauhusta kankea, tunnustin hampaitteni välistä.
- Mitä?
- Ei mitään, mennään vaan. Vedin syvään henkeä.
Muutaman ensimmäisen minuutin jälkeen oloni kuitenkin parani ja huomasin rentoutuvani. Vesku käveli Mansikan lavan vieressä ohjat käden ulottuvilla ja pitipä hän minua välillä säärestäkin kiinni silittelyn varjolla. Tai päinvastoin. Kerroin mitä Niina oli ehdottanut luokan ulkopuolisena osallistumisesta ja Vesku näytti harkitsevalta.
- Niin no, eihän siinä mitään menetä jos kysyy. Ehtisipähän sitten kokeilla ennen kuin tarvitsee palata koulun penkille. Seuraavat sopivat, mihin virallisesti voisi ilmoittautua, taisi olla vasta syyskuun loppupuolella.
Kun palasimme tallille, olin jo aikaa sitten irroittanut kouristuksenomaisen otteeni satulan etukaaresta ja päästäni oli suunnilleen kadonnut muistikuva siitä, miten pelottavalta oli tuntunut nousta selkään. Huokaisin syvään helpotuksesta enkä voinut olla hymyilemättä leveästi.
- Oli kivaa? Vesku kysyi.
- Joo. Miten ajattelit saada mut alas täältä?
- Hmm.
Olisin kai päässyt normaalillakin tavalla, mutten vastustellut, kun Vesku tarjoutui nostamaan minut, kunhan vain nostaisin ensin jalkani kaulan yli. Hitaasti ja nautinnollisesti valuin hänen vartaloaan pitkin maahan.
- Kiitos vaan kun komensit mut selkään, sanoin vakavana.
- No, on se ainakin nyt kokeiltu, eikö vaan?
- Juu, ja hengissä selvitty. Pääsisi vaan tästä hemmetin kipsistä nyt pian eroon! Ravistin turhautuneena vasenta kättäni ja onnistuin kolauttamaan sillä Veskua kyynärpäähän. – Oho, anteeksi…
- Ei se mitään, sanoi Vesku auliisti ja yritti vähän hapuillen kiskoa ylös kiertynyttä toppiani alaspäin. Sattumalta hänen kätensä osui rinnalleni ja sitten satuimmekin suutelemaan ja olisimme ehkä unohtuneet siihen, ellei Mansikka olisi kyllästynyt seisomaan paikoillaan ja ottanut tunnustelevaa askelta kohti lähintä ruohotupasta. Horjahdin, kun se katosi selkäni takaa ja hetki meni ohi. Tai Vesku nappasi ohjista kiinni ja nojasi otsansa minun otsaani.
- Eikö ole vahinko, ettei enää missään ole rehellisiä vanhanaikaisia heinälatoja?
- On täällä ihan rehellinen heinälato, minä kuiskasin vastaan. – Siellä on vaan lehmänmunia irtoheinän sijaan.
- Mitähän Oona sanoisi jos hajoitettaisiin niistä yksi?
- Ei hyvää, epäilin. Huokaisin ja päästin vastahakoisesti irti käteni Veskun vyötäisiltä. Olisi ollut kiva tehdä jotain hurjaa mutta muovipaalatut heinät eivät herättäneet mitään romanttisia väreitä.
Ilse järjesti vauvakutsut ystävilleen ja oli vaatinut meitä näyttäytymään myös, etenkin Miilaa. Ilsen paras ystävä vuodelta seitsemänkymmentäjotain oli Miilan kummitäti, mutta olisimme varmaan käyneet moikkaamassa käskyttäkin. Tädit olivat, vaikka olivatkin jo noin nelikymppisiä, hauskoja tyyppejä ja Ilse oli kokannut pari päivää kaikkea mahdollista herkullista, mikä veti Veskua vastustamattomasti puoleensa. Oltiin torstai-illassa ja Miilalla oli estetuntinsa ja Veskulla iltavuoro, joten pääsimme kaikki paikalle vasta vähän myöhemmin, kun kotona oli jo ilo ylimmillään. Tädit, Nita ja Ali, istuivat iskän seurassa olohuoneessa viinilasit käsissään ja Ilse täytti keittiössä tarjoiluastioita.
– Hyvä kun tulitte nyt, kohta ei olisi ollut mitään jäljellä! hän huudahti hilpeästi.
Kävimme kimppuun ja täytimme lautasemme ennen kuin siirryimme olohuoneen pöydälle.
Nita, Miilan kummitäti, pompsahti sohvasta pystyyn ja tuli halaamaan Miilaa. Hän oli hoikka ja hyvinsäilynyt tumma nainen, joka oli muutama vuosi sitten muuttanut Italiasta takaisin Suomeen. Miila oli ollut katkera siitä, ettei Nita ollut asunut siellä enää siinä vaiheessa kun Ilse oli melkein jo, joskin epäröiden, ruvennut harkitsemaan, että Miila saisi yksin matkustaa kylään. Minut halattiin samoin tein ja Veskua Nita otti harteista kiinni ja mittaili päästä jalkoihin.
- Ei paha paketti, Jessi, hän totesi minulle. Toivoin, että Vesku oli ottanut varoitukseni tosissaan eikä kovin hämmentyisi. Mutta ei hän näyttänyt hämmentyneeltä, huvittuneelta vain.
Ali, toinen naisista, oli pidättyväisempää tyyppiä, mutta halusi halata myös. Minä olin vähän niin kuin ominut hänet omaksi kummitädikseni pienenä, kun oikea kummitätini oli äidin sisko ja avioeron myötä oli jäänyt vähän syrjään uudesta perhe-elämästäni.
- Mä en edelleenkään osaa sanoa, kumpaa sä muistutat enemmän, isääsi vai äitiäsi, hän sanoi Miilalle.
- Ilsen silmät ja Stumpin nenä, lausui Nita vähän aikaa mietittyään.
- Saitko luvan lähteä sinne Laaksolle? kysyi Ilse Veskulta kuin haluten vaihtaa puheenaihetta.
- Sain. Siellä on 6-vuotiaiden vaativa bee, jossa ei ole montaa osallistujaa. Ja se on onneksi sunnuntai-aamuna kukonlaulun aikaan niin, ettei siellä ole vielä yleisöäkään, Vesku sanoi tyytyväisenä.
- Miten luulet sen menevän?
- Sittenhän sen näkee. Mansikka on onneksi niin nöyrä hevonen, että se kyllä yrittää parhaansa vaikka pyytäisi mitä. Se osaa kaiken mitä siinä pitää esittää mutta sitten nähdään, miten se jaksaa kaiken peräkkäin.
|