Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhempieni tarina 12

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.9.08 21:23:36

Edellinen

Re: Vanhempieni tarina 12

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   30.9.08 21:31:23

Ootko jo päättäny mitä alottelet seuraavaksi?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.9.08 21:35:01

Mä olen tässä kirjotellut Miilan ja Jessin lapsuudesta jo jonkin aikaa, mutta mä naputtelen sitä vaan välipalaksi, kunnes keksin jtn oikeeta (ja kunnes saan itse luettua jessijutut uudestaan, että osaan päättää, syntyisikö niiden lapsista jotain juttua).

Niin että en oikeastaan ole päättänyt. Pakko vaan silti kirjottaa jotain :D Mä harkitsen vakavasti ottaa koneen mukaan reissuun ens viikolla :D

Lähettäjäaatamifisu 
Päivämäärä:   30.9.08 21:48:21

ILTAPALAAA TAI TUPLAILTAPALAAA=)

Lähettäjä: saltsi 
Päivämäärä:   30.9.08 21:54:44

Minä löysin virheen,

- Mä halusin kuulla, mitä sulle kuuluu, Kimma sanoi vilpittömästi,

tarkoittanet varmaan Kimmo?

Anteeksi, oli pakko mainita.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.9.08 21:57:28

Kiitos Saltsi! Niin tietysti tarkoitin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.9.08 23:02:15

Vähän asiaakin. Tuplajuusto. Vaimitensenytoli.
-----------
Lapsijuttuja

Ilse hoiti suurimman osan muutosta Alin kanssa – tämän luonahan hänen tavaransakin enimmäkseen olivat – sillä hänellä ei ollut mitään aikomusta antaa Artsin kantaa mitään kauppakassia painavampaa ja sitä paitsi tämän loma oli lopussa. Artsin veli kävi auttamassa sinä päivänä, kun Ali Lasse-naapurinsa avustamana toi painavimmat huonekalut ja tytöt olivat onnellisesti poissa jaloista päiväkodissa. He eivät vielä olleet saaneet paikkaa Espoon puolelta, mutta Artsin sopi hyvin heittää heidät työmatkallaan ja tuoda tullessaan ja niin Ilse sai aikaa laittaa taloa asuttavaan kuntoon.

Muuttaminen ei ollut halpaa hommaa; isoon taloon olisi tehnyt mieli ostaa kaikennäköistä uutta ja jotain oli ihan pakkokin ostaa. Ilse kuitenkin päätti jättää kylmästi kaikki paitsi kaksi yläkerran makuuhuoneista tyhjäksi, kunnes niille muotoutuisi jokin tarkoitus. Ne saisivat olla tyttöjen leikkihuoneita niin kauan aikaa.
- Tää on upea, ihana ja mahtava, julisti Nita, joka hänkin oli ehtinyt auttamaan eräänä iltana.
- Tää on väärässä kaupungissa, mutta muuten, Ilse myönsi.
- Te olette oikein ydinperheen perikuva nyt!
- Me ei hommata koiraa kyllä.
- Kuuluuko semmonen muka asiaan?
- Kaksi ja puoli lasta, omakotitalo, farmariauto ja kultainen noutaja.
- No ei kai teillä ole sitä puolikasta lastakaan? Vai onko? Nita katsoi uteliaana ja Ilse nauroi.
- Ei ole, kahdessakin on ihan tarpeeksi nyt ensalkuun. Totuttelemista, sanoisinko.
Ei siinä niin kauheasti ollut, kuitenkaan. Monessa mielessä kaksi oli helpompi kuin yksi. Tytöillä oli seuraa toisistaan ja he olivat jo niin isoja, että osasivat leikkiä keskenään. Ja kyllä he leikkivätkin. Uusi piha oli kummallekin näköjään unelmien täyttymys, ihan omaa tilaa! Jos siellä olisi kasvanut nurmikkoa, se olisi kai tallautunut keltaiseksi ja kuolleeksi kuin liikaa käytetty jalkapallokenttä.

Jessin syntymäpäivät olivat ensimmäinen virallinen tilaisuus uudessa kodissa. Ilse oli miettinyt niitä siinä järjestellessään tavaroita ja ripustaessaan verhoja. Vieraslistaa ja kakun koostumusta ja koristelua myöten oli kaikki suunniteltu, mutta sitten Kaisa muisti saman asian. Hän soitti Artsille töihin ja ilmaisi halunsa tulla hakemaan Jessi kylään, viettämään syntymäpäiväänsä hänen kanssaan.
- Se ei taida sopia. Me järjestetään synttärijuhlia, Artsi sanoi.
- Niin mäkin meinasin! Kaisa kivahti.
- Onko sun pakko haluta se just nyt, kun et ole koko kesänä halunnut?
- No siksi just! Ehkä mulla on ikävä sitä, se on sentään mun lapsi! On jo mun vuoro pitää sitä!
- Etkö sä voisi ottaa sitä seuraavana viikonloppuna? Tule meille synttäreille, Artsi houkutteli tietämättä ihan, oliko se hyvä ajatus vai ei sen paremmin Kaisan kuin Ilsenkään mielestä.
- Minä teille? En! Sä et voi kieltää mua tapaamasta mun lasta, hirviömies!
He neuvottelivat vähän aikaa, jos sitä nyt neuvotteluksi saattoi sanoa, mutta Kaisa oli taipumaton. Tai oli siihen asti, kun Artsi sitten huoahtaen antoi hänelle osoitteen, mistä käydä Jessi hakemassa. Hän olisi töissä, mutta Ilse olisi tyttöjen kanssa kotona.
- Etkö sä voi tuoda sitä?
- En mä jouda ajelemaan ympäri kaupunkia sun oikkujesi perässä, Artsi sanoi äkäisesti.

Ilse ei ollut kauhean tyytyväinen, mutta huokaisi alistuneesti, kun Artsi kertoi ohjelmanmuutoksesta.
- Okei, pidetään me sitten synttärit viikonloppuna. Mikäs siinä, se sopii varmaan paremmin kaikille vieraillekin.
- Mä vähän pelkäsin, että sä kilahdat, Artsi sanoi.
- En, nuppuseni. Sulla on ihan tarpeeksi tekemistä Kaisankin kanssa, mitä mä tässä enää narttuilemaan. Sitä paitsi jos se kerran haluaa nähdä Jessin niin mitä me ollaan sitä kieltämään? Lapsella on oikeus äitiinsä. Se unohtaa sen muuten tätä menoa.

Mitä Jessi itse arveli asiasta, siitä ei oikein saanut selvää. Tyttö katsoi totisena kuullessaan, että äiti hakisi hänet kylään, mutta ei sen paremmin vastustellut kuin riemuinnutkaan. Ilse puki hänet sinä torstai-aamuna sievästi ja kampasi hänen kiharansa kahdelle saparolle ja sitten he vain odottivat. Kaisaa ei vaan kuulunut ja Ilse alkoi miettiä, löytäisikö Kaisa perille ollenkaan. Heidän puhelimensa ei vielä toiminut, eikä hän voinut soittaa ja kysyä ohjeitakaan, paitsi tietysti, jos hän oli soittanut Artsille töihin. Tämä tuli kuitenkin iltapäivällä kotiin ja irvisti surkuhupaisasti.
- Kaisaa ei ole näkynyt, Ilse juorusi.
- Joo ei. Se soitti aamulla ja sanoi, että ne olikin päättäneet ottaa äkkilähdön jonnekin viikonloppulomalle.
- Jaha. Onkohan se vähän tuuliviiri?
- Hiukan, Artsi arveli.

Sittemmin Kaisa kyllä ryhdistäytyi. Hän haki Jessin seuraavana viikonloppuna kylään ja tyttö palasi sieltä hyväntuulisena ja kuorrutettuna uusilla vaatteilla, mikä sai sekä Ilsen että Artsin huokaisemaan helpotuksesta. Olisi ollut inhottavaa, jos Jessillä ei olisi ollut hauskaa, kun Kaisa päättäväisesti tahtoi hänet joka kolmas tai neljäs viikonloppu luokseen, joskin hän itse oli aina vähän voipuneen näköinen palauttaessaan lasta. Hän osoitti jopa jonkinlaista neuvottelukykyä eikä väen vängällä vaatinut Jessiä luokseen juuri silloin, kun syksymmällä oli aika juhlia Miilan syntymäpäiviä. Niitä juhlia oli jo hauskempi järjestää kuin kesällisiä; talo oli jo muotoutunut kodiksi ja kaikki oli paikoillaan. Lisäksi tytöt olivat uudessa päiväkodissa saaneet ystäviä ja päässeet, tai joutuneet, mukaan synttäririnkiin. He olivat muutamaa viikkoa aikaisemmin olleet synttäreillä parin talon päässä ja nyt oli heidän vuoronsa kutsua tarhakavereita. Ilsestä se oli suunnattoman hauskaa. Hänestä oli suloista, että kaikki päiväkotiryhmän puoli tusinaa neljä-viisivuotiasta tuotiin parhaimpiinsa pukeutuneina kylään ja katsoa miten he yrittivät käyttäytyä hienosti pöydässä ja kuunnella, miten he leikkivät yläkerran niissä huoneissa, jotka edelleen olivat tyhjillään.

Kate oli tullut avuksi, sillä Ilse epäili vähän kykyjään selvitä niin monen lapsen kanssa edes Artsin avulla. Sitten kun lapset haettaisiin, olisi tunnin rauhoittumis- ja siivoamistauko ja sitten tulisivat sukulaiset ja ystävät. Kate se organisoi ilmapallojenrikkomiskilpailun ja saippuakuplien puhaltelua ja pisti lopulta lapset riviin katsomaan piirrettyjä siinä vaiheessa, kun oli enää vartti aikaa siihen kellonlyömään, jolloin vanhempien piti tulla hakemaan kullannuppusiaan.
- Sulla on lapsipsykologista silmää, Ilse sanoi ihaillen, kun Kate huomautti, että joukkio oli parempi saada vähän rauhoittumaan ennen kotiinlähtöä, tai niille ei saisi edes päällysvaatteita päälle.
- Jaa, mut on pantu kymmenvuotiaasta vahtimaan pikkuveljiä, kai se siinä on kehittynyt. Mutta et sä itsekään ole hullumpi.
- Sä, joka väitit koko lukioajan, että sä vihaat lapsia, etkä ikinä hanki semmosia, nauroi Artsikin ja halasi Ilseä.
- Mä olen muuttanut mieleni, Ilse sanoi ja ehätti apuun, kun tummansiniseen samettiliiviin ja –housuihin puettu pikkupoika tuli ilmoittamaan, että hänen piti päästä vessaan. – Apua, miten pikkupojat pissaa? kuului kohta vaimeasti kylpyhuoneen suunnalta.
- Mene auttamaan, nauroi Kate ja tönäisi Artsia.
- Miksi sä luulet, että mä osaisin, tämä nauroi.
- No sä olet kai joskus ollu pikkupoika, vai mitä?

Vanhemmat olivat ihastuttavan täsmällisiä ja kymmentä yli kahdelta kaikki lapset oli haettu pois paitsi yhtä. Samainen Samu-poika istui edelleen television edessä Miilan ja Jessin kanssa.
- Ei kai sitä ole unohdettu tänne? Kate huolehti siivotessaan pöytää lasten jäljiltä.
- Eipä kai, Ilse arveli, mutta kun kello alkoi lähestyä kolmea, hänkin alkoi vähän miettiä semmoista. Isän perhe ehti jo tulla, ennen kuin Samun äiti lopulta soitti ovikelloa. Hän oli hyvin nuoren näköinen, oli helppoa arvailla, ettei hän ollut ollut edes kahdeksaatoista saadessaan vauvan.
- Oliko teillä kivaa? hän kysyi hymyillen hermostuneesti, pyytämättä sanallakaan anteeksi viipymistään. Ilse päätteli hänen muistaneen kellonajan väärin, eikä viitsinyt sanoa siitä mitään.
- Oli meillä, hän vain vakuutti ja meni hakemaan pikkupojan olohuoneesta. Hän auttoi tälle takin päälle ja pipon päähän.
- Mä olen kai vähän myöhässä, sanoi pojan äiti yllättäen ja Ilse tunsi nenässään voimakkaan pastillien tuoksun. Sen alta pisti kuitenkin esiin yhtä voimakas oluen haju.
- Ei se niin vaarallista, Ilse sanoi vain kuitenkin. Jos typsykkä olikin viettänyt hetken lauantai-iltapäivästä kulmakuppilassa, se ei ollut hänen asiansa. Eipä tuo silminnähden humalaiseltakaan näyttänyt, ja vaikka olisi näyttänytkin, mitä hän olisi voinut tehdä? Sitten Nita soitti ovikelloa ja hän päästi samalla ovenavauksella Samun äiteineen ulos.
- Mikä toi oli? kysyi Ali, joka seurasi Nitan kannoilla.
- Tyttöjen tarhakaveri. Äiteineen.
- Sillä on tainnu mennä eilinen vähän pitkäksi.
- Kai semmosta sattuu paremmissakin piireissä, Ilse sanoi. – Ollaan mekin aina välillä kitattu kokonainen viinipullollinen, kun ipanat on menny nukkumaan. Ja niin me tehdään tänäänkin, jos teille sopii. Saithan sä hevosenhoitajan? hän varmisti Alilta, joka nyökkäsi.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   1.10.08 00:08:08

voi että ihana samu-poika :s siis ihan ylisulonen mun pääni sisällä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.10.08 16:34:10

Nuo juhlat tulivat Ilselle mieleen, kun Artsi paria viikkoa myöhemmin soitti hänelle töihin neljän jälkeen.
- Hyvä kun sain sut kiinni! Joko sä kohta lähdet?
- Kohtapuoleen, joo.
- Auto teki tenän, se ei käynnisty. Käytkö sä hakemassa tytöt?
- Ilman muuta, Ilse sanoi ja vilkaisi kelloaan. Hän ehtisi vielä hyvin päiväkotiin ennen viittä, mutta jos Artsi oli vielä työpaikallaan, hän ei kerkeäisi kuin ehkä taksilla. – Mikä sille tuli?
- En mä vaan tiedä. Yks työkaveri lupasi tulla vilkasemaan sitä, jos ei tarttisi jättää sitä viikonlopuksi tänne.
- No, mä kai lähden tästä, Ilse sanoi oikeastaan iloisena pakottavasta syystä karata jo kotiin. Töissä oli kohtuullisen kivaa, mutta näin perjantai-iltapäivällä alkoi jo alkava vapaa väikkyä silmissä.

Hänellä oli vain noin kymmenen minuutin bussimatka töihin, mikä oli aika ylellistä, mutta tänään kaikista maailman päivistä se lyhytkin matka tökki. Oikean numeroista bussia ei tullut ensin kahteenkymmeneen minuuttiin, sitten puoleen tuntiin, ja sitten Ilse alkoi jo harkita liftaamista. Päiväkoti tosiaan sulki ovensa viideltä, mutta mitä hittoa ne tekisivät, jos siellä viideltä oli vielä lapsia? Hän ei halunnut ottaa selvää, eikä hän myöskään uskaltanut lähteä pysäkiltä takaisin töihin soittamaan sinne – bussi tulisi takuulla juuri silloin. Mikä helpotus olikaan, kun se lopulta poimi hänet kyytiin ja laski pois pysäkillä päiväkodin vieressä viittä vaille viisi.

Miila ja Jessi näyttivät vähän orvoilta isolla, tyhjällä pihamaalla, mutta Ilse totesi helpotuksekseen, etteivät he sentään olleet viimeisiä. Myrtyneen näköisellä Päivi-lastenhoitajalla oli kolmas lapsi sylissään.
- Anteeksi kauheesti, että mä tulen vasta nyt, meidän auto hajosi ja sitten ei tullu bussia ja ootteko te ihan jäässä? Ilse selvitti yhdessä henkäyksessä ja kumartui sipaisemaan Miilan punaista poskea.
- Tuskin niillä kylmä on, Päivi sanoi.
- Mä pelkäsin etten ehdi tänne ennen viittä, Ilse puuskahti. – Mitä sä teet, jos ei lapsia haetakaan?
- Pilaan viikonloppuni, hymähti nainen katkerasti.
- Ai viet ne kotiin?
- No en tietenkään. Jos ei vanhempia kuulu, eikä niitä saa kiinni, niin me ei voida muuta kuin hommata joku lastensuojelusta hakemaan ne. Tai poliisit kuskaamaan ensikotiin.
- Huu! Ilse sanoi pelästyneenä. Kuulosti kamalalta ajatella, että joku ylipirteä sossuntäti tai karski konstaapeli veisi Miilan ja Jessin mukanaan vain, koska bussi oli ollut myöhässä. Sitten hänen katseensa liukui poikaan, joka Päivillä oli sylissä. – Samukin on vielä täällä.
- Samu haetaan aina viime tingassa.
- Mutta sun työaikasi on loppu, Ilse sanoi vilkaisten kelloaan.
- Niinhän se on. Teillä taitaa olla vähän pyykkiä lokerossa. Tänään oli mustikkasoppaa.

No, se ei kuulunut hänelle, edelleenkään. Hän kävi sisällä hakemassa pyykkipussin, jossa oli niin violetiksi värjäytyneitä vaatteita, että niistä päätellen joku oli uinut mustikkasopassa, ja kun hän palasi ulos, oli Samun äitikin jo siellä. Nyt hän oli selvästi humalassa, hän suorastaan horjui ja hän huusi Päiville. Ilmeisesti he riitelivät, eikä Ilse päässyt uteliaisuudeltaan lähtemään vaan pysähtyi kuuntelemaan.
- Sä olet aika humalassa, Kike, Päivi kuului sanovan.
- Mitä se sulle kuuluu? Se on mun lapsi, anna se mulle!
- Mutta pystytkö sä huolehtimaan siitä?
- Totta vitussa mä oman lapseni hoidan! Anna se tänne!
- Mun ei pitäisi…
- Jos sä lehmä soitat sossuille, ne ottaa sen huostaan! Mä vien sen kotiin!
- Älä nimittele siinä, Päivi sanoi kireällä äänellä. – Sä et näytä olevan semmosessa kunnossa, että pystysit huolehtimaan lapsesta.

Lähettäjä: polle 
Päivämäärä:   1.10.08 16:42:31

mää oonki aina halunnu tietää miks niillä oli nuita ottolapsia nii ehkä mää vähän nyt saan hajua siitä :D

Lähettäjä: Böö 
Päivämäärä:   1.10.08 20:26:06

jatkoaa! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.10.08 21:22:11

Polle, miten sä voit muistaa yhden ½-1 sivun maininnan niistä? :D
-----------
- Anna se mulle, Ilse kuuli sanovansa. – Mä vien sen meille ja Kike voi hakea sen sieltä huomenna kun on selvinnyt. Päivi katsoi häntä yllättyneenä, kuin ihmetellen että hänkin oli yhä siinä.
- En mä voi, hän sanoi.
- Voit, voit! Samun äiti innostui. – Tää mun hyvä ystävä tässä ottaa sen hoitoon ja sä voit mennä kotiin ja unohtaa koko jutun.
- Mun ei pitäisi, Päivi sanoi suu mutrussa, mutta kai viikonloppu jo huuteli häntäkin, tiedä montako tuntia hänellä olisi perjantai-illasta kulunut, jos hän olisi alkanut etsiä sopivia viranomaisia, Kiken vielä räyhätessä vieressä.
- Jos se huostaanotetaan niin ne ei anna sitä lastenkodista pois viikkokausiin! Kike vaikeroi niin, että Ilse säikähti.
- Ihan oikeesti, mä pidän siitä huolen ja tää menee kotiin nukkumaan päänsä selväksi, Ilse sanoi ja tarttui Kikeä olkapäästä.

Päivi katsoi häntä vähän aikaa epätietoisena, mutta antoi sitten pojan Ilsen syliin.
- Mun ei todellakaan pitäisi, mutta…
- Se on hyvissä käsissä meillä, Ilse vakuutti.
- Sitä mä en epäile, mutta…
- Nähdään maanantaina, Ilse sanoi päättäväisesti ja tarttui Miilaa kädestä.

Samun äiti aikoi ruveta selittämään jotain, kun he ehtivät portille, mutta Ilse katsoi häntä silmät leimahtaen.
- Mene kotiis selviämään ja tule sitten hakemaan se, hän sanoi. – Nyt. Heti.
Nuori nainen sulki suunsa ja totteli. Samu katsoi hänen peräänsä Ilsen olkapään yli, muttei sanonut mitään, vaikka Kike kääntyi kerran kannoillaan ja huusi, että jos ei poika nukahtaisi, sille voisi anta tipan olutta. Ilse toivoi kuulleensa väärin ja laski pojan maahan.
- Nyt mennään meille, Ilse sanoi. Hän ei mitenkään jaksaisi kantaa nelivuotiasta koko matkaa kotiin, vaikkei se kaukana ollutkaan. – Ota Jessiä kädestä ja mua toisesta kädestä, noin, ja Miila ottaa mun toisen käden.

He veivät koko jalkakäytävän leveyden kävellessään kotiin, eikä Samu edelleenkään sanonut mitään, muttei kyllä katsellut äitinsä peräänkään. Hitaastikin matka meni, niin hitaasti, että he osuivat kotiovelle samaan aikaan kun Artsi ajoi paikalle.
- Sä sait sen kuntoon, Ilse totesi.
- Joo, Jone vaan avasi virranjakajan kannen ja laitto sen takasin kiinni ja se oli siinä… onko meillä hoitolapsi?
- On. Se seuras meitä kotiin, Ilse sanoi vilkaisten alas, pikkupojan sinistä pipoa. Hän ei halunnut tässä selvittää kaikkea uudestaan tyttöjen kuullen. He olivat tosin nähneet kaiken, mutta ehkä he eivät olleet ihan ymmärtäneet.
- No onpa hyvä, ettet löytäny kissaa, mä saisin hengenahdistusta, Artsi hymähti.
- Mä pidän ton mielessä vastasen varalle.

Ilse yritti olla tekemättä suurta numeroa ylimääräisestä lapsesta. Hän ruokki koko katraan ja sitten pesi koko katraan ja heitti kaikki Samun vaatteet suoraan pesukoneeseen. Ne näyttivät siltä, ettei niitä ollut pesty viikkoon tai pariin, ja siltä lapsikin oli tuoksahtanut, joten hän puki tämän Jessin verkkapukuun. Hän petasi vanhan sänkynsä, joka oli tyttöjen toisen leikkihuoneen ainoa huonekalu ja toivoi, ettei poika kierisi siitä unissaan lattialle. Kiken kaljakommentin takia Ilse vähän pelkäsi, ettei Samu nukahtaisi koko yönä, mutta ainakin hän jäi hiljaa sänkyyn, kun Ilse oli käynyt peittelemässä hänet.
- Onko se meillä kauankin? Artsi kysyi, kun he rauhoittuivat olohuoneeseen.
- Siihen asti, kun sen äiti selviää, Ilse sanoi ja kertoi lyhyesti koko jutun. – Mä en voinut olla sekaantumatta, kun se sanoi, että se voi joutua olemaan viikkokausia lastenkodissa.
- Toivottavasti se selviää joskus, Artsi huomautti. – Vaikka eipä tosta nyt kauheasti häiriötä ollut.
- Mutta ajattele, ettei se varmastikaan ole ainoa laatuaan. Mua hirvittää ajatella, että kuinka moni nelivuotias on nytkin muualla kuin puhtaana omassa sängyssään maha täynnä.

Artsi katsoi Ilseä tarkemmin kuin hetkeä aikaisemmin. Tämän ääni oli kuulostanut oudolta, kuin hän olisi ollut itkemäisillään, ja se oli uutta.
- Hei, sä olet pelastanut yhden semmosen viikonlopun, se on varmasti enemmän kuin mitä suurin osa ihmisistä on tehnyt.
- Niin, Ilse sanoi kiukkuisesti ja pyyhki silmiään. – Mutta ne muut.
- Hei, ei ne kaikki meille mahtuisi! Pala kerrallaan.
- Mutta… sitten Ilse alkoi nauraa. – Vitsit, sä olet hyvä olemassa. Pala kerrallaan, tosiaan!

Seuraavana päivänä Kike tuli hakemaan Samua. Hän näytti krapulaiselta, mutta oli selvin päin ja Ilse pyysi hänet kahville. Artsi häipyi hienotunteisesti pois kuuloetäisyydeltä.
- Kiitos kauheasti, että sä halusit ottaa sen. Mä en olisi kestänyt sitä jos se ois otettu taas lastenkotiin, tyttö sanoi.
- Taas? Ilse älähti.
- Se oli kerran, Kike sanoi avomielisesti. – Se oli kamalaa. Mä rakastan sitä, ymmärräthän sä?
- Tietysti ymmärrän.
- Enkä mä niin humalassa eilen ollut, etten ois pystynyt huolehtimaan siitä. Nyt ne vaan siellä päiväkodissa varmaan alkaa puhalluttaa mua. Mutta siitä vaan, mä oon lopettanut!
Tytön leuka nousi uhmakkaasti pystyyn ja Ilse halusi uskoa häntä.
- Hyvä, hän huokaisi.

Lähettäjä: hruuna 
Päivämäärä:   1.10.08 21:34:53

hruuna joutui ahnehtimaan vähän jessiä etukäteen (voi syyttää etukäteislukemisesta ja toimittaa hoitoon sen tähden) ja hruuniskin muistaa ottolapset. Yöpalaa?

Lähettäjä: Tallukka 
Päivämäärä:   1.10.08 21:53:59

Mulla itellä tuli jo aikasemmin mieleen, että millonhan ne ottolapset tulee kuvioihin. Mutta tulihan ne sieltä.:D
Jatkoa vaan lisää, näihin sun tarinoihin ei kyllästy ikinä.<3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.10.08 21:55:39

Tallukka ja Hruunis, niistä enemmän seuraavassa osassa :)

Päivämäärä:   1.10.08 21:59:23

Mie myöskin vähän jo oottelin millon ottolapset tulee juttuun mukaan:)

Päivämäärä:   1.10.08 22:13:38

se jäi jotenki mieleen :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.10.08 00:25:07

Tää on tokavika pätkä. Viimenen tulee todennäkösesti vasta huomenna vasta ilta ysin paikkeilla, sillä meille tulee hevoshieroja. Että rutkasti on tilaa kommentoida :D
-----------
Lopultakin

Artsin ja Kaisan avioerohakemus oli kirjattu kesäkuun kuudentena, mikä tarkoitti sitä, että ero astuisi voimaan heti itsenäisyyspäivän jälkeen. Ilsen teki mieli tehdä aamukampa keittiön seinälle kalenterin viereen, mutta ei hän iljennyt. Se olisi ollut Artsin asia. Niinpä hän teki sellaisen itselleen töihin, ja siinä oli jäljellä vain kaksi liuskaa, kun hän joulukuun viidentenä lähti töistä viettämään ylimääräistä vapaapäivää. Ei siinä mitään. He olivat yhdessä, lujemmin kuin pikaliimalla yhdistetyt, eikä ollut epäilystäkään siitä, etteikö heillä olisi mennyt loistavasti. Jossain alkupäivien huumassa, tai ennen kuin oli edes muuttanut Suomeen, Ilse oli hiukan epäillyt sitä. Hän oli ruvennut rakastamaan Artsia, kyllä, syvästi ja ehdoitta, ja hän oli kovin toivonut, että Artsi edelleen olisi rakastunut häneen, uskaltamatta kuitenkaan uskoa liikoja. Se kysymys oli onneksi ratkennut aika kivuttomasti, se oli ollut selvää melkein siitä hetkestä lähtien, kun Ilse oli vedetty sisään rappukäytävästä hänen lennettyään Englannista. Mutta sitä hän oli pelännyt, että Artsi olisi tylsän lammasmaisen palvova iän kaiken. Sellainen oli mukavaa pieninä annoksina, mutta saattaisi ruveta tympäisemään pidemmän päälle.

Hän oli kuitenkin yllättynyt ihanasti. Artsi oli kaukana lampaasta. Jotenkin hän onnistui samalla kertaa olemaan sekä äärimmäisen rakastava että jotenkin kierosti kiepauttamaan Ilsen pikkusormensa ympärille. Oli käynyt niin, että monesti Ilse oli ollut se, joka oli unohtunut nyökkäilemään myöntyvästi mihin tahansa, mitä Artsi nyt sattui sanomaankin. Ja miten hän nautti siitä! Oli ihan uusi kokemus olla sellaisen miehen kanssa, jolla oli sanottavaa, jolla oli älyä, jolla oli mielipiteitä muistakin asioista kuin siitä mitä syödä, kuten lastenkasvatuksesta ja asuntolainoista ja maailmanpolitiikasta. Sellaisen, jota saattoi katsoa ylöspäin, ja jolta kysyä tosissaan neuvoa, kun jokin mietitytti.

- Onko sulla mitään käsitystä siitä, miten paljon mä rakastan sua? Ilse kysyi itsenäisyyspäivän aamuna saatuaan kaulittua pari paketillista voitaikinaa joulutortuiksi asti. Mummi oli aina tehnyt itsenäisyyspäivänä joulutorttuja, eikä Ilse ollut päässyt siitä tavasta eroon, joskaan aina hänellä ei ollut ollut tilaisuutta leipoa.
- Ei mulla varmaan, Artsi arveli suupielet nykien. – Ehkä sun pitäis yrittää kertoa?
Mutta siinä kohden Ilse ei ollut saanut mitään järkevää ja herttaista suustaan. Häntä vaivasi liiaksi se ajatus, että he voisivat vaikka heti huomenna mennä naimisiin, jos he vain olisivat jutelleet asiasta. Artsi ei kuitenkaan ollut maininnutkaan naimisiinmenosta, eikä Ilse katsonut voivansa ottaa sellaista puheeksi. Häntä vaivasi liiaksi muisto sanoista, jotka joskus oli kuullut Kimmon suusta. ”Mä en enää koskaan mene naimisiin.” Ehkä Artsi oli samaa mieltä.

- Miten paljon? Artsi kysyi ja otti häntä kainaloista kiinni, kun hän sai pellin uuniin.
- Järjettömästi! Ilse vastasi ja antoi itsensä painautua pehmeästi miestä vasten. – Mua harmittaa kaikki ne vuodet, mitä me hukattiin mun takia, hän sanoi vilpittömästi ja katsoi Artsia silmiin.
- Me otetaan ne nyt takasin. Kuule, mä luulen, että on parempikin, ettei me ruvettu seurustelemaan 16-vuotiaina.
- Ai, kärsimys jalostaa ja silleen, Ilse sanoi happamasti.
- Niin se varmaan tekee, Artsi sanoi, silitti hänen hiuksiaan ja antoi hänelle kevyen, mutta kihelmöivän suukon hiusrajaan. – Eikä meillä muuten olisi tyttöjä.
- Meillä voisi olla kolme poikaa keskenämme.
- Oisko se susta hauskempaa kuin Miila ja Jessi?
- Älä puhu hulluja, mikään ei ole parempaa kuin ne, Ilse sanoi vihaisesti. He olivat osaksi puhuneet samasta asiasta, mutta eivät ihan täysin. Hän ei pitänyt vihjauksesta, että ehkä Kaisa ja Stumppi kuitenkin olivat olleet hyvä ja asianmukainen sivupolku itse kummankin elämässä. Hän olisi hyvin tullut toimeen ilman Stumppia.

Vai olisiko? Ymmärtäisivätkö he Artsin kanssa arvostaa toisiaan, ellei heillä olisi vertailukohtia? Ilse katsoi epäluuloisena noihin lämpimänruskeisiin silmiin ja näki niissä naurua ja ymmärtämystä.
- Kullannuppu, Artsi sanoi ja Ilsestä tuntui, että hän tiesi tarkalleen, mitä hän oli juuri ajatellut. Hän huomasi yhtäkkiä keikkuvansa tiskipöydän reunalla.
- Et sä saa nostella mua, hän sanoi kauhistuneena.
- Mä saan nostaa vaikka talon, kunhan en kumartele samalla, Artsi sanoi ja puhalsi hänen korvaansa. – Kerro lisää.
- Kunhan et lopeta, Ilse sanoi ja kallisti päätään. Artsin hengitys kutitti ja sai samalla kaikki ihokarvat pystyyn. Pusuja ja hyväilyjä ja helliä sanoja, niitä riitti, mutta ei puhettakaan avioliitosta, tai edes avioerosta. No, ei sitten. Ei kai onni riippunut siitä, olivatko he naimisissa vai eivät. Jotenkin hän vain olisi halunnut sen kaiken, mitä Kaisakin oli saanut.

Siitä hetkestä jäi kuitenkin vähän apea mieli, jota ei kokonaan karkottanut edes illan juhlallisuus. Ilse sytytti tienpuoleisille ikkunoille kynttilöitä ja katsoi tarkasti kaikki Linnan juhlien puvut ja sitten alkoi sataa lunta. Joulu oli selvästi lähestymässä ja tytöt seisoivat nenät kiinni pihaoven lasissa mankuen päästä ulos.
- Te ehditte huomennakin, ei se mihinkään katoa aamuun mennessä, Artsi sanoi ja hätisti heidät nukkumaan. Ilse toivoi ohimennen, ettei yöstä tulisi kovin lämmin vaan että lumi tosiaan pysyisi. Artsi joutuisi muuten aamulla tuomiolle sanoistaan.

Päivämäärä:   2.10.08 00:44:14

kauheen surullista että tää loppuu... mutta sulla on aivan varmasti jotain ihan yhtä hyvää tulossa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.10.08 00:58:32

Herra jumala! Mä oon kirjottanu tonne ilta ysin!!!

Murhatkaa mut!!!

Mulla on tekeillä juttu ajasta, kun Jessi ja Miila menee yläasteelle. Siitä ei varmaan tule kovinkaan pitkä, mutta jonkinmoinen välipala kuitenkin, kunnes saan päätettyä, mistä alan seuraavan pitkän jutun.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.10.08 01:01:19

(btw np pointer sisters: i'm so excited @ groovefm)

LähettäjäNuotti 
Päivämäärä:   2.10.08 03:15:27

Mä kiitän Sennnua lämpimästi - Kiitos näistä ihanista, upeista, hätkähdyttävistä, syvältä vihlovista ja sydäntä lämmittävistä teksteistäsi!

Olen mykistynyt. Nyt on melkein tippa linssissä, hirmu haikeaa päästää irti näistä hahmoista, jotka ovat olleet olennainen osa jokaista päivää jo pitkältä ajalta.

Mitä alan nyt lukea? Hyppäänkö Jessi juttuihin, vai odotanko PikkuJessiä ja PikkuMiilaa? Mikä olisi kirjailijan silmistä katsottuna fiksuin veto?

Kiitos vielä!

Päivämäärä:   2.10.08 19:57:27

Koht on ilta ysi;)

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   2.10.08 20:39:37

Sennnu "vasta huomenna vasta ilta ysin" ,) Skarppia nyt, hyvä ihminen!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.10.08 21:24:08

Nuotti, kiitos vaan kauniista sanoista :) :)
Mä luulen, että olisi loogisinta jatkaa tosta mun välipalasta ja vasta sen jälkeen mennä jessijuttuihin, silleen ne ajallisesti menee.

Des, mähän jo anelin armokuolemaa :x

Ja loppupala
-------------

- Tiedätkö sä mikä päivä tänään on? Artsi kysyi palatessaan peittelemästä tyttöjä.
- Itsenäisyyspäivä? Ilse arvasi. Uutisissa näytettiin taas pätkää presidentinlinnasta.
- Ai? Sekin? En mä sitä tarkottanut.
- No mä en voi tietää, mitä muuta sä mahdat tarkottaa, mutta teidän avioerohakemuksesta on mun laskujen mukaan nyt puoli vuotta, Ilse puuskahti.
- Hei, sä muistit! Artsi sanoi näyttäen hämmästyneeltä.
- Totta kai mä muistin, mähän olen laskenut päiviä tähän.
- Olet vai?
- Sä olet joskus pikkuisen hölmö. Kai mulla nyt on kalenterissa päivä, jolloin mä lakkaan elämästä synnissä jonkun toisen aviomiehen kanssa, Ilse sanoi, eikä voinut estää kulmakarvojaan rypistymästä.
- Sä olet syntinen nainen, totesi Artsi ja veti hänet lähelleen.
- Niin taidan olla, Ilse myönsi. – Ja huono muutenkin. Mulla on lapsi vaikka olen neiti-ihminen.

Hän sulki suunsa pelästyneenä. Ei hän ollut aikonut ruveta tuolla tavalla mankumaan avioon, se oli vain lipsahtanut.
- Nyt me voitaisiin mennä naimisiin, Artsi ehdotti kuin kaikuna hänen ajatuksilleen.
- En mä sitä sillä sanonut, en mä tarkottanut, Ilse sanoi kiireesti. – Vai haluaisitko sä muka?
- Ai haluaisinko? Enhän mä ole mitään muuta ikinä halunnutkaan.
Artsi päästi äkkinäisesti otteensa niin, että Ilse oli kellahtaa kyljelleen ja romahti lattialle polvilleen.
- Menisitkö sä naimisiin mun kanssa? hän kysyi tarttuen Ilse kädestä ja katsoen yllättävän vakavana.
- Kysytkö sä vaan mun mielikseni?
- Kuka nyt on pikkusen hölmö? En tietystikään.

Se oli uskottavaa. Ilse tunsi, miten hänen suupielensä alkoivat väkisin levitä hymyyn, niitä ei vaan saanut pysymään aloillaan. Eikä käsiäkään, ne halusivat vaeltelemaan Artsin hiuksissa.
- Menisin tietysti. Mä ajattelin, ettet sä halua, kun et puhunut mitään koko syksynä.
- Mulla ei ollut vielä eroa, mutta nyt on. Sä lupasit tehdä lumityöt ja mennä mun kanssa naimisiin, kai sä nyt voit samalla kertaa joutua vastuuseen molemmista, Artsi muistutti.
- Miten pian me voidaan tehdä se? Ilse kysyi sivuuttaen lumityökommentin. Hän muisti sen kyllä.
- No, kaikki kirkot on jaettu ensi vuodeksi jo joskus pari kuukautta sitten, niin että kai meidän pitää odottaa sitä seuraavaan kesään, vaikka kai sitä voisi kysyä, josko joku olisi jo ehtinyt muuttaa mielensä ja perua, Artsi aloitti.
- Haluatko sä muka uudet kirkkohäät? Ilse kysyi ihmeissään.
- Mä oletan sun haluavan?
- En mä välitä, kiitos vaan. Niissä on ihan kauhea vaiva. Mennään ennemmin maistraatissa kaikessa hiljaisuudessa. Ja nouse ylös sieltä lattialta.

- Mä ajattelin, että sä haluat suunnattomat prinsessahäät! Artsi sanoi totellessaan ja istuessaan takaisin sohvalle.
- Ei kun mä haluan vaan pienet ja nopeat prinsessahäät, Ilse nauroi. – Miten pian se onnistuisi? Ens viikolla?
- Ei sentään, ensin pitää hommata vihkilupa, Artsi sanoi ja alkoi näyttää innostuneelta. – Mutta ennen joulua ehkä, jos sen saisi vikkelästi.
- Vähänkö se ois hienoa! Sitten äiti tulis jouluksi meille! Se lupasi tulla meidän häihin, jos semmoset joskus pidetään!
- Tiedätkö sä miltä toi kuulostaa? Ei ole saatu hääpäivää sovittua, kun sä olet jo raahaamassa anoppia meille asumaan!
- Mun äiti on kiva ja hotelliinko se pitäisi pistää? Ilse kysyi loukkaantuneena.
- Niin onkin. Ei mulla mitään sitä vastaan ole, mulle vaan tuli mieleen joku kotimainen elokuva. Vihtori ja Klaara tai jotain semmosta.
- Okei, se oli huono vitsi, mutta mä unohdan sen. Arvaa mitä, Ilse sanoi ja nousi polvilleen, pistäen kätensä Artsin kaulalle.
- Kerro.
- Mä aion tehdä sulle fritsun.

Jouluvalmistelut olivat sitten vähän tavallista kiihkeämmät sinä vuonna. Kaiken tavallisen hösäämisen lisäksi Ilsen piti miettiä vaatteita ja hääjuhlia ja hän pisti Artsinkin hommaamaan uuden puvun, vaikka tämä oli sitä mieltä, että edellinen olisi kelvannut.
- Sun edellinen pukusi on mennyt naimisin Kaisan kanssa, enkä mä ole huomannut sen saaneen eroa, Ilse huomautti. – Sitä paitsi se on vaalea, ei se sovi talvihäihin.
- Kyllä, rakas, Artsi huokaisi ja irvisti niin, että Ilse sai purra huuliaan ollakseen hymyilemättä.
- Älä marise, tummalle puvulle on aina käyttöä.

Itselleen hän oli löytänyt mitä sievimmän joulunpunaisen puvun, sillä ajatuksen valkoisesta hän oli hylännyt heti alkuunsa. Se oli neitsytmorsiamen väri ja olisi kornia marssia vihittäväksi valkoisessa, kun kintereillä hyppeli pari tytärtä. Miilan ja Jessin puvut vain tuottivat päänvaivaa. Kaikki kauppojen mekot muistuttivat Ilsen mielestä lähinnä jotain leikkikoulun joulujuhlaesitykseen tarkoitettuja roolivaatteita. Lopulta hän mittasi tytöt ja pyysi äitiään katsomaan jotain Lontoosta ennen lähtöään.
- Jotain, mikä ei näytä siltä, että ne on karannu Joutsenlammen harjotuksista tai että niihin on ommeltu joulukuusennauhaa, hän summasi. Äiti tietäisi kyllä.

Ilona tiesikin. Hän toi tullessaan suloiset pehmeät samettimekot, tumman kullanväristä samettia, ja ne päällään tytöt näyttivät siltä, kuin olisivat asuneet englantilaisessa kartanossa sata vuotta sitten ja leikkineet salaisessa puutarhassa pikku lordin kanssa.
- Mä en ole ollut joulua Suomessa… en edes jaksa laskea, milloin, Ilona huoahti asettuessaan taloksi.
- Sillon, kun mä olin kymmenen. Se on helppo laskea, Ilse huomautti. – Että oli jo korkea aika.
- Ei ole ollut tarpeeksi hyviä syitä aikaisemmin, sanoi Ilona ja taputti hellästi ohi mennessään poskelle Artsia, joka istui eteisen lipastonkulmalla ja puhui puhelimeen.

- Ei se käy, Artsi sanoi sinne ja kuunteli vähän aikaa. – No kun ei käy. Meillä on suunnitelmia. Ota se sitten joulun jälkeen, jos sun pitää.
Ilse antoi kulmakarvojensa kohota ja näytti Artsille rohkaisevasti peukkua. Oli aika selvää, että siellä oli Kaisa, joka halusi Jessin luokseen jouluksi.
- Ei. Me mennään naimisiin aatonaattona ja mä haluan totisesti, että Jessi on mukana, Artsi sanoi lopulta ja sai sillä lauseella puhelun lopetettua hyvin lyhyeen.
- Onko niillä kauhea kiista siitä? Ilona kysyi myötätuntoisesti.
- Ei oikeastaan. Kaisa on käyttäytynyt yllättävänkin fiksusti, Ilse sanoi muistellen Viiviä.
- Se olisi halunnut Jessin kylään ennen joulua, kun ne lähtee sitten viettämään joulua jonnekin maalaiskartanoon, Artsi selvitti.
- Mä en mene, ilmoitti Jessi.
- Et menekään. Joskus myöhemmin sitten, Ilse sanoi.
- Mä menen häihin Miilan kanssa.

Itse vihkiminen maistraatissa Tapiolassa oli nopea ja asiallinen tapahtuma. Ilsen puolesta se olisi voinut olla vieläkin nopeampi. Miila ja Jessi melkein ehtivät pitkästyä ja hän näki silmäkulmastaan, miten nämä tanssivat ympyrää heidän takanaan, kunnes Kate nappasi kumpaakin käsivarresta. Kaikki sukulaiset ja ystävät olivat ahtautuneet todistamaan tapahtumaa ja alkoivat taputtaa, kun tuomari lopulta päätti puheensa ja homma oli selvä.
- No niin, Artsi sanoi ja suuteli häntä.
- Et sitten mitään mieleenpainuvampaa keksinyt tähän hetkeen? Ilse nauroi.
- Niin kuin mitä? Musta toi oli oikein hyvä. No niin, lopultakin kaikki sähläys on ohi ja me ollaan yhdessä.
- Vaikka ”lopultakin”, ”vihdoinkin”, ”mä rakastan sua”, Ilse ehdotteli, mutta sitten Nita oli jo siinä halaamassa heitä kumpaakin.
- Lopultakin! hän huudahti hyvin sopivasti. – Nyt mun ei tarvitse enää huolehtia teistä!

Ilse oli alun perin ajatellut, että kaikki siirtyisivät tästä heille kotiin, mutta Ilona oli vedonnut siihen, että morsiamen vanhempien asia oli järjestää häät eikä hääparin, ja että ellei Teuvo sitä ymmärtänyt niin hän ainakin ymmärsi ja veisi koko joukon lounaalle. Eihän heitä loppujenlopuksi ollut kuin viitisentoista, molempien perheet ja Ali ja Nita. Kuullessaan siitä Ilsen isä oli mennyt synkeän näköiseksi ja keskusteltuaan muutaman rakentavan hetken entisen vaimonsa kanssa he päättivät jakaa kulut. Näin keskellä arkipäivää oli ollut onneksi helppo varata paikka häälounaalle kävelymatkan päästä maistraatista ja ravintolan väkikin tuntui innostuneen epätavallisesta tilaisuudesta hiljaisena iltapäivänä. Heille oli katettu pitkä pöytä ja maljakoihin oli peräti hommattu ruusuja.
- Menkää tohon keskelle, Nita komensi hääparia ja haki henkilökunnalta vielä yhden maljakon Ilsen kimpulle. Miilalla ja Jessilläkin oli ollut pikkuiset kimput käsissään, mutta ne aseteltiin viinilaseihin toisessa päässä pöytää, mihin Kate istutti heidät, yhden kummallekin puolelleen.

- Mä en tiedä, voinko mä syödä, Ilse sanoi Artsille puoliääneen, kun he istuivat pöydän keskivaiheille. – Mun maha on jotenkin niin kuin vähän solmussa.
- Sä voit antaa sen aueta nyt, kaikki on ohi paitsi hauskanpito, Artsi mumisi hänen korvaansa ja Ilse ymmärsi, että hän oli oikeassa. Tästä se hauskanpito vasta alkaisi. Shamppanjasta ja juhlapuheista, joita kummankin isät lupaa kysymättä nousivat pitämään ja joita mielenkiinnolla kuuntelivat myös ne muutamat muut asiakkaat, jotka olivat jouluostosten lomassa poikenneet aterioimaan. Tytöistä, jotka Katen parhaistakin yrityksistä huolimatta onnistuivat nahistelemaan niin, että Miila kurottui pistämään Jessiä haarukalla. Ystävistä, jotka eivät vaan lakanneet hymyilemästä pöydän toisella puolella. Sormuksesta, joka kiilteli uutuuttaan hänen sormessaan ja jonka pikkuiset timantit näyttivät iskevän silmää. Ja varsinaisesti siitä, kun he pääsisivät taas kotiin, viettämään joulua kokonaisena pikku perheenä, ja kaikista tulevista päivistä sen jälkeen.

LOPPU

Lähettäjä: hruuna 
Päivämäärä:   2.10.08 21:45:34

Tack!

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   2.10.08 22:04:20

awwww .]

Lähettäjä: Tallukka 
Päivämäärä:   2.10.08 22:06:09

Kiitos.<3

Lähettäjä: saltsi 
Päivämäärä:   2.10.08 22:34:46

Kiitos kaunis tästä tarinasta.

Päivämäärä:   2.10.08 22:37:31

oivoi <3 nyyh. tulee ikävä tätä

Päivämäärä:   3.10.08 00:20:20

oih enkä taas tullu baarista kotiin :s

Lähettäjä: Jamis(koulu) 
Päivämäärä:   3.10.08 10:58:30

Kiitoksia mahtavasta tarinasta<3 Tiiät varmaan, ettei Artsin ja Ilsen naimisiinmeno miellyttänyt mua, mutta hyvä tämä oli silti! Alista tuli mun lempihahmo, se syrjäytti Nitan jossakin vaiheessa. Tapsan kuolema oli surullinen, mutta aina ei voi kaikki olla niin täydellistä ;)

Uutta tarinaa odotellessa!

Lähettäjä: Kielo_Kokaiini 
Päivämäärä:   3.10.08 15:50:30

kiitos tästä mahtavasta tarinasta Sennnu! Jään kyllä kaipaan tätä tarinaa, mutta lueskelen jessi ja miila -juttuja! Ihanaa, että vihdoinkin Artsi ja Ilse meni naimisiin. Kiitos ja kumarrus!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.10.08 20:04:44

Kiitos kiittämistä kiltit kauniit :)

Sain sivutkin päivitettyä niin, että siellä on nyt koko juttu :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.10.08 20:10:53

Ja se toinen linkki tietysti unohtui... Uusi juttu

Lähettäjä: LiLLi (: 
Päivämäärä:   3.10.08 21:11:37

Kiitoksia Sennnu <3

Päivämäärä:   4.10.08 12:54:14

Kiva loppu:) Nyt uuden pariin.

Lähettäjä: :> 
Päivämäärä:   5.10.08 23:35:34

oon varmaan kuukauden jo lukenu tätä sun tarinaa, mut aattelin laittaa kommenttia vasta nyt ku on lukenu tän loppuun. Välillä on ollu kyllä parin viikon tauko, ku kämpällä ei oo konetta ni oon voinu vaan kotona ollessa lukee tätä. :)

Ihan tosissani ehdotan sulle et rupee kirjailijaks nimittäin toi sun teksti on aivan ihanna ja helppoo luettavaa. :) Tykkäsin tästä tarinasta ku tässä mikään tapahtunu heti ja liian helposti ja tässä tapahtu semmosiakin asioita mitä ei ois uskonu tapahtuvan. :D

Kiitti tarinasta!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.10.08 22:34:36

Kiitti :>
Oliskin kivaa olla kirjailija ;)

Lähettäjäpomppe. 
Päivämäärä:   7.10.08 16:47:09

äää täää on ihana tarina ! ;__;
mulla meni viikko tän lukemiseen, olin kipeenä ja etin mahdollisimman pitkän käsiini ja luin ja luin ja luin ja rakastuin tähän !

tack sennnu ihanasta tarinasta ! :)

Lähettäjä: otusvaan 
Päivämäärä:   25.10.08 15:31:28

<3

Lähettäjässfä 
Päivämäärä:   25.10.08 19:54:09

Voivoi, olin unohtanu tän tarinan ihan kokonaan kyllä. :s
Hirmusesti olen jälessä, mutta onpahan huomiseksi jotain tekemistä!
Mikäs sen parempaa kun lukea mahtavaa tarinaa ja juoda kuumaa kaakaota. (:

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.