Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 30.9.08 16:04:43
Tripi, jep jep
-------------
b]Perusasioita
Ilse soitti maanantaina vanhaan, vanhaan työpaikkaansa Alin löytämän ilmoituksen perusteella ja sai saman tien sovittua haastattelusta. Raija, se hänen entinen esinaisensa, kuulosti aidosti iloiselta hänen soitostaan ja Ilsenkin teki mieli taputtaa käsiään lopetettuaan puhelun. Siinä talossa oli ollut kiva olla töissä ja ilman Kimmoa hän ei ehkä olisi koskaan sieltä lähtenytkään. Kimmo tuskin oli siellä enää, hän mietti. Mies oli ollut uraputkessa jo silloin heidän juttunsa aikoihin, hän oli varmaan jo kolmannessa uudemmassa, paremmin palkatussa työpaikassa.
- Sä pääsit haastatteluun, arvasi Artsi vain vilkaisemalla häntä, kun hän nosti puhelimen takaisin seinälle parven portaiden viereen.
- Pääsin! Mä menen nyt heti!
- Ohoh, nopeeta toimintaa!
- Mä lupasin olla tunnin päästä siellä, ennen ruokatuntia. Voinko mä ottaa auton vai otanko mä taksin?
- Ota auto, ystävä hyvä! Ehditkö sä meikata?
- Sä olet sitten häijy välillä! Ilse kiljaisi ja kävi nyrkit pystyssä miehen kimppuun. Artsi nappasi kiinni hänen ranteistaan ja pyöräytti hänet näppärästi vasten seinää. Miila ja Jessi vilkaisivat heitä, mutta keskittyivät sitten uudelleen lego-palikoihin. Alkuun he olivat innostuneet kiljumaan mukana ja loikkimaan ympärillä kuin freneettiset pikku fretit, mutta kun nuo sinänsä jännittävät välikohtaukset päättyivät aina samoin, heitä ei enää jaksanut kiinnostaa.
- Ei mun tarvitse meikata tän enempää, Ilse sanoi selkä vasten seinää, nauraen hengästyneenä.
- Ei niin, Artsi sanoi ja painoi huulensa hänen huulilleen, mutta hiukan hämmästyneeltä hän kuulosti.
- Siellä on Raija. Mä tunnen sen. Se tuntee mut. Ja vaikkei tuntisikaan niin on se joka tapauksessa eri asia mennä naisen haastateltavaksi kuin miehen, Ilse selitti.
- Okei, noinko sä menet? Artsi kysyi ja vilkaisi Ilsen repaleisia farkkushortseja.
- No en sentään. Jos sä olisit ystävällinen ja päästäsit irti niin mä vaihtaisin vaatteet, Ilse sanoi osoittamatta merkkiäkään siitä, että hän olisi halunnut liikahtaa johonkin.
- Mene, ettet myöhästy, Artsi sanoi ja irrotti hyväillen otteensa. Hän meni keittiöön juomaan lasillisen kylmää vettä Ilsen siirtyessä vaatekaapille penkomaan. Oli vieläkin vaikea uskoa, että nykyhetki oli totta. Että Ilse oli yhtäkkiä muuttanut mielensä ja niin päättäväisesti tullut haluamaan hänen elämäänsä. Halunnut hänet elämäänsä. Oli kuin olisi saanut kaikki elämänsä syntymäpäivä- ja joululahjat yhdellä kertaa.
- Toivota onnea, Ilse sanoi vain muutaman minuutin kuluttua, kun hän saapui keittiöön letittäen samalla hiuksiaan pitkälle letille niskaan.
- Onnea, Artsi sanoi katsahtaen hiukan uteliaana mikä sitten oli Ilsen mielestä sopiva asu työhaastatteluun naisihmisen kanssa. Hänellä oli punavalkoraidallinen pusero ja tummansiniset melkein polviin ulottuvat shortsit ja hän näytti siltä, kuin olisi ollut messistä karannut laivatyttö. Sievä, kyllä, vähintäänkin, mutta ehkei sentään uhka koko naissukukunnalle.
- Kiitos, Ilse sanoi, suuteli häntä nopeasti leukaan ja lähti menemään.
Hänen oli pakko pysähtyä tankkaamaan matkalla ja kelloa vilkuillen hän ei uskaltanut syöttää automaattiin kuin yhden setelin. Olihan haastattelu sovittu nopeaan, mutta hän oli luvannut olla paikalla tunnin päästä, joten hänen oli oltava. Älä ikinä myöhästy työhaastattelusta. Kaikenlaisia takautumia alkoi palata hänen mieleensä, kun hän oli jo kääntymäisillään parkkihalliin, mutta onneksi hän tajusi ajoissa, ettei pääsisi sinne ilman avainkorttia. Hän ajoi sen sijaan pääoven eteen vieraspaikalle ja käveli aulaan ilmoittautumaan. Se tuntui hullulta.
- Mä tulin tapaamaan Raija Metsäketoa, hän sanoi ja tiskin takana istuva nainen hymyili hänelle ja soitti yläkertaan, eikä aikaakaan, kun häntä tultiin hakemaan. Hetken Ilse luuli, että Raija aikoi halata häntä, mutta ei sentään, hän vain ojensi kätensä.
- Tule, mennään ylös, hän sanoi vain ja avasi hissin oven. – Ja anteeksi vaan, mutta mä en nyt sitten haastattelekaan sua yksin.
- Se on ihan ookoo, Ilse sanoi. Hän oli juossut niin monissa haastatteluissa jo, että tiesi läsnä voivan olla yhdestä useaan pomoporrasta, mahdollisia tulevia työkavereita, henkilöstöpäällikköä tai ihan mitä tahansa. Hän tajusi Raijan pahoittelevan ilmeen kokonaisuudessaan vasta, kun tämä ohjasi hänet neuvotteluhuoneeseen, missä istui Kimmo odottamassa.
- Herra Koistinen, totesi Ilse sävyttömällä äänellä. Tämä ei kyllä ollut ihan reilua. Raija olisi voinut varoittaa häntä hississä.
- Neiti Nummela, Kimmo vastasi ihan yhtä asiallisesti, mutta suupielet hiukan nykien. – Vai oletko sä nykyään jo rouva jotakin?
- En ole, Ilse sanoi asiallisesti. – Yllättävää. Mä kuvittelin sun olevan jo Nokian johtoportaassa.
- Täkäläiset työajat sopii paremmin yksinhuoltajalle, Kimmo sanoi kevyesti. Hän oli lihonut vähän, muttei haitaksi asti, ja hänen kasvonsa olivat juonteikkaammat, mutta se vain puki häntä. Ilse totesi, että ensisäikähdyksen mentyä ohi häntä saattoi katsella ihan tyynin mielin. Kaikesta oli niin paljon aikaa ja hyvä ihme sentään, jos hän oli joskus kuvitellut rakastavansa Kimmoa niin nyt hän ainakin tiesi sen asian oikeamman laidan, sen, mitä oikeasti rakastaminen tarkoitti.
- Pää pystyyn, hän komensi äänettömästi itseään ja istui. Ei ollut ihan helppoa kohdata Kimmoa näin yhtäkkiä, mutta äskeinen tajunnanvälähdys kyllä helpotti huomattavasti. Mitä väliä Kimmolla, tai millään menneellä, nyt enää oli, kun hänen elämänsä muuten oli niin täysin kunnossa Artsin ja tyttöjen kanssa. Niinpä hän vain veti henkeä ja hymyili.
- No niin, mitä te haluatte tietää? hän kysyi.
Haastattelu meni Ilsen mielestä erittäinkin hyvin. Raija ja Kimmo kuulostivat kiinnostuneilta ja vaikuttuneiltakin kaikesta sitä, mitä hän oli tehnyt sen jälkeen, kun hän oli täältä lähtenyt, ja se, mihin he taas hakivat ihmistä, kuulosti Ilsestä mielenkiintoiselta. Ei ihan siltä, mitä hän oli tähän asti tehnyt, mutta mielenkiintoiselta.
- No niin, meidän pitää varmaan vähän miettiä, sanoi Raija lopulta nousten ylös. – Mä soitan sulle niin pian kuin mahdollista. Nyt mun täytyy juosta seuraavaan palaveriin.
- Selvä, Ilse sanoi nousten itsekin. Raija hävisi ja Ilsekin aikoi, mutta Kimmo tarttui häntä käsivarresta.
- Onko sulla nälkä? Mä voisin tarjota lounaan.
Ilse olisi mieluummin kieltäytynyt, mutta Kimmolla mitä ilmeisemmin oli kuitenkin jotain sanomista siihen, huolittaisiinko hänet vai ei. Kai heidän silloin pitäisi olla edes puheväleissä.
- Sama kai se, hän sanoi kohauttaen olkapäitään ja niin he laskeutuivat kellarikerroksen ruokalaan. Kun Kimmo kerran oli luvannut tarjota, hän otti jälkiruoankin ja sitten he löysivät tyhjän kahden hengen pöydän.
- Sun elämäsi kuulostaa olevan hyvin kohdillaan nyt, Kimmo sanoi voidellessaan leipiään.
- Voi, sä et arvaakaan miten hyvin, Ilse naurahti. – Jos mä olisin ollut yhtä viisas kuin nyt ja ymmärtänyt oman parhaani jo kymmenen vuotta sitten, mä en olisi koskaan vilkaissutkaan sua. Mutta kerro mitä Annalle kuuluu?
Kimmo kertoi, mitä Annalle kuului, miten koulussa meni, ja miten hän nykyään oli kuukauden kerrallaan kummankin vanhempansa luona.
- Kerro Annalle terveisiä, Ilse sanoi.
- Mä kerron. Ja kuule, ymmärräthän sä, ettei me mitenkään voida palkata sua, Kimmo sanoi sitten. Ilsestä tuntui, kuin mies olisi roiskauttanut vesilasillisensa päin hänen kasvojaan.
- Mitä sä meinaat? hän kysyi jäykistyen.
- Raija varmaan palkkaisi sut, kyllä, mutta mä en voi suostua siihen. Meillä oli jo viimeksi tarpeeksi hankaluuksia, ei sitä farssia enää voi uusia.
- Miksi sä kuvittelet, että tässä mitään oltaisiin uusimassa? Ilse kysyi raivosta matalalla äänellä.
- En mä kuvittelekaan, mutta kolme neljäsosaa ihmisistä oli täällä jo sillon, kun me oltiin yhdessä. Arvaa, mitä ne ajattelisi, jos mä ottaisin sut uudelleen töihin?
- Sä olet tota mieltä ja annoit mun silti raahautua tänne haastateltavaksi?
- Mä halusin kuulla, mitä sulle kuuluu, Kimma sanoi vilpittömästi, ilmeisesti aavistamatta ollenkaan, miten oli suututtanut Ilsen.
- Sä pakotit mut tapaamaan sut ihan turhan takia? Sä riistit multa pari tuntia mun kallisarvosta elämää vaan, jotta sä saat mut tulemaan tänne ja kuvittelemaan, että mä voisin saada kivan työpaikan? Syö kuule jätkä tahmaa, Ilse sanoi raivostuneena ja nousi ylös. Hän ei ollut vielä ehtinyt lopettaa ateriaansa ja kiukunpuuskassa hän ei voinut vain marssia ulos. Hän tarttui jälkiruokakuppiinsa, jossa oli herkullinen kauhallinen mansikkarahkaa ja kaatoi sen Kimmon päähän. Se ei tuntunut sillä hetkellä ollenkaan liioittelulta, joskin siinä vaiheessa, kun hän pääsi ruokalan ovista ulos sisäpihalle, häntä alkoi jo kaduttaa. Aikuisen ihmisen olisi kai voinut kuvitella käyttäytyvän vähän fiksummin, vaikka miten olisi saanut pakit työhaastattelussa. Miten noloa! Mutta se häntä harmitti, ettei ollut ymmärtänyt sanoa, ettei hän olisi tänne tullutkaan töihin. Ei mistään hinnasta.
|