Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 24.9.08 22:24:47
Mimi, tervetuloa! :)
Valitettavasti tässäkään ei tuu mtn fyysillistä...
-----------
Kaisa kauhukakara
He kävivät retkellä rannalla, mutta viipyivät siellä vain vähän aikaa. Aurinko paistoi ihan liian kuumasti, eikä lapsia saanut mitenkään pidettyä aurinkovarjon alla suojassa. Loput päivät he lähinnä laiskottelivat, paitsi Nitaa, joka pakkaili ja tyhjensi kaappeja. Artsi ja Kaisa olivat luvanneet viedä yhden laukullisen hänen tavaroitaan Suomeen ja hän alkoi innostua paluusta aika lailla.
- Haluaisitko sä mennä mun kämppään asumaan? Ilse kysyi.
- Haluaisin! Mutta eikö siellä ole vuokralaiset? kysyi Nita kiinnostuen.
- Sun takiasi mä olen ihan valmis heittämään ne ulos, Ilse lupasi. – Tietysti siinä menee kuukausi tai pari, mä en nyt muista mitä niiden vuokrasopimuksessa sanotaan. Joka tapauksessa ne taitaa olla etsimässä omaa, koska ne kysyi, saisiko ne ostaa sen.
- Ja sä et myynyt? Artsi kysyi valppaana. – Sä aiot sittenkin pitää yhden jalan Suomessa?
- Äh, mä jäin miettimään sitä lähinnä sen takia, että se olisi ollut kauhean sotkuista hoitaa kun mä en ole paikalla ja siitä on kuitenkin vielä lainaa ja kaikkea. Mutta jos sä Nita haluat sinne niin mä voin lähettää niille irtisanomisen vaikka heti, Ilse lupasi.
- Raukkaparat, mutta joo! Mä en ihan hirveästi odota sitä, että pääsen takaisin äidin helmoihin ja koska mä sitten taas löydän töitä ja saanko työsuhdeasuntoa on ihan epävarmaa, Nita iloitsi. – Mä haluan tarjota sulle shamppanjaa!
- Älä ole hassu, totta kai mä sut sinne mieluummin otan kuin jonkun isän työkaverin kummin kaiman, Ilse nauroi. – Kunhan et sitten suutu kun mä joskus myyn sen.
- Mennäänkö me ulos? havahtui Kaisa.
- Mennään, päätti Nita. – Jos Artsille sopii.
- Jos käytte lyhyen kaavan mukaan, meidän pitäisi huomenna ruveta pakkaamaan, Artsi lupasi.
- Sähän voit pakata illalla, ehdotti Kaisa.
Miila oli jo niin kotiutunut Jessin ja Artsin seuraan, ettei Ilsellä ollut mitään hankaluuksia päästä sinä iltana liikkeelle. Päinvastoin hän alkoi murehtia sitä, mitä tapahtuisi, kun uusi leikkikaveri pitäisi hyvästellä. Se huoli tulisi kuitenkin vastaan vasta parin päivän päästä.
- Sinä raukka tulit tänne asti vaan istumaan lapsenvahtina, Ilse surkutteli Artsille, jonka silmät välähtivät huvittuneesti.
- En nyt sentään. Mä en tainnut mainita, että Nita vei mut peep showhun kun me oltiin ulkona.
- Ei kai, Ilse tyrmistyi, mutta Artsi vain nauroi, eikä suostunut paljastamaan, vitsailiko vai ei. Ilse päätti kysyä Nitalta, tosin joskus toiste eikä nyt, kun Kaisa oli mukana.
He menivät sievään baariin ja Nita tilasi tosiaan pullon kuohuvaa, joka tuotiin heille pöytään hopeanhohtoisessa, jäillä täytetyssä sangossa. Nita oli myös taktisesti valinnut ravintolan pienimmän pöydän, mitä Kaisa kritisoi hiukan.
- Tähän ei mahdu istumaan ketään sun kavereita, hän sanoi.
- Tänään ei tarvitsekaan. Pidetään tyttöjen ilta ja jutellaan mukavia ihan keskenämme, Nita sanoi.
- Mutta…
- Mä juhlin läksiäiseni joskus ensi viikolla. Nyt vietetään teidän läksiäisiä, kun kohta ei taas nähdä pitkään aikaan – tai me ei nähdä, Nita sanoi Ilselle ja kilisti tämän lasia omallaan.
- Lennä Lontoon kautta niin nähdään, Ilse ehdotti. Juoma pirskahteli hänen nenässään ja jostain kumman syystä se tuntui kihonneen ohimoihinkin ja hän tunsi olevansa hyvien ideoiden aarrearkku.
- Mä lupaan harkita tota vaihtoehtoa vakavissani, Nita sanoi juhlallisesti.
- Te ootte niin eri maailmasta, sanoi Kaisa murjottaen. – Te saatte asua ulkomailla ja lentelette ympäri Eurooppaa tosta vaan. Mulla oli viikon ajan maha kipeenä hermostuksesta ennen kuin me lähdettiin tänne, kun mä ajattelin, että takuulla mun passi ei kelpaa tai Jessin tai että me eksytään toisistamme ja mitäs mä sitten olisin tehnyt?
- Et viitsisi marista, sullahan on asiat paremmin kuin hyvin, töksäytti Ilse.
- Ai kun mä saan vaan istua kotona päivät pitkät ja laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä ja seurustella raivostuttavan alle metrinmittasen kanssa? Ei ole!
- Koska sä ajattelit mennä takaisin töihin? keskeytti Nita, ennen kuin Ilse ehti sanoa mitään terävää takaisin.
- Nyt mun pitäisi, Kaisa sanoi ja alkoi näyttää entistä synkemmältä.
- No sittenhän sulla on kaikki kunnossa.
Mutta ei ollut, kuulemma. Vanhaa työpaikkaa ei enää ollut, koko liike oli kuollut laman aikana, eikä Kaisalle ollut jäänyt sieltä käteen edes työtodistusta. Ei hän edes tiennyt, mitä haluaisi tehdä, tai osaisi, ja vaikka osaisikin, kuka huolisi hänet töihin ilman mitään koulutusta.
- Sulla taitaa olla vähän huono päivä tänään, Nita sanoi lopulta kiltisti ja taputti hänen kättään. – Koita nyt piristyä. Ei kaikki voi olla noin synkkää.
- Elämä on ihan syvältä, Kaisa jupisi niin, että Ilsen teki mieli kalauttaa häntä tyhjentyvällä pullolla. Naikkosella oli hänen unelmaperheensä, eikä siitä irronnut kuin valittamista. Hän kuitenkin jätti reaktionsa siihen, että alkoi kyllästyneen näköisenä katsella ympärilleen osoittaakseen, miten vähän häntä huvitti kuunnella Kaisaa.
- Tilataanko edes lisää juotavaa? Kaisa pyysi ja hellämielisyyttään Nita teki niin, vaikka hän olikin taas kuskina.
- Joko ruvetaan lähtemään takaisin? Ilse kysyi, kun he olivat tehneet selvää toisestakin pullollisesta ja pistelleet ison antipasto-lautasellisen. Hän ei sittenkään ollut ihan varma siitä, että Artsi pärjäisi Miilan kanssa. Mitä jos sattuisi jotain? Jos tyttö putoaisi sängystä ja satuttaisi itsensä? Pyörisi portaita alas?
- Hitto, kun sä olet tylsä, sanoi Kaisa.
- No, me ei luvattu olla kauan tänään.
- Mikä kiire sulla on takasin? Kaisa katsoi häntä silmät viiruina. – Aiotko sä mennä liehittelemään mun miestäni?
- En, Ilse sanoi ylenkatseellisesti. Hän alkoi ymmärtää entistä paremmin Nitan harmistuksen Kaisan käytöksestä edelliskerralla. Viini meni tuolla tyypillä näköjään suoraan riidanhaastokeskukseen, ainakin näin, ellei läsnä ollut ketään kaksilahkeista.
- Mä olen kyllästynyt siihen, että mä olen aina sun varjossasi, Kaisa julisti. – Artsi palvoo sua eikä musta ikinä tule sun kaltaista.
- Älä höpötä, Ilse sanoi yllättyneenä sekä moisesta hyökkäyksestä että siitä mitä Kaisa sanoi. – Tietystikään se ei palvo mua, sun kanssasihan se meni naimisiin ja perusti perheen.
- Ja suhun se rakastui jo joskus koulunpenkillä.
- Saattaa olla, mutta se nyt on mennyttä! Teini-ihastusta!
- Nyt me mennään oikeesti, ennen kuin te ootte toistenne hiuksissa, sanoi Nita päättäväisesti. – Kaisa, mulla on viiniä vielä kotonakin, jos sä välttämättä haluat lisää, mutta musta on tylsää katsoa kun te riitelette.
- Eikö me voitaisi mennä siihen yökerhoon missä oltiin viimeksi? Kaisa kysyi rukoilevasti ja unohti riidanpoikasen Ilsen kanssa.
- Ei tänään. Kultapieni, odota nyt pari viikkoa, kun mä tulen Suomeen niin me biletetään niin paljon kuin ehditään, Nita lupasi ja siihen Kaisa nähtävästi tyytyi, pieni hymy levisi hänen kasvoilleen.
- Niin me tehdään, hän sanoi tyytyväisenä ja antoi Nitan ottaa itseään käsikynkästä ja taluttaa autolle. Ilse seurasi perässä ja kiipesi kehottamatta takapenkille. Kaisa todennäköisesti kiskoisi häntä hiuksista koko matkan, jos hän änkeäisi Nitan viereen.
Tytöt nukkuivat Artsin ja Kaisan sängyllä ja Artsi katsoi telkkarista italiaksi dubattua länkkäriä ja naureskeli itsekseen.
- Tää on kuulkaa aito italowesterni, hän ilmoitti, kun John Wayne puhui italiaa, samoin kuin intiaanipäällikkö. – Miten te nyt jo tulitte?
- Sä puhuit lyhyestä kaavasta, sanoi Ilse ja meni pesulle. Kaisa ja Nita olivat hakeneet keittiöstä vajaan viinipullon ja laseja, kun hän palasi yöpuvussaan, joka koostui isosta T-paidasta ja puolireidestä pätkäistyistä collegehousuista. Jostain syystä Kaisa pisti kovasti pahakseen hänen saapumisensa.
- Taas sä teet sen! hän syytti, kun Ilse aikoi ottaa yhden lasin ja kaataa siihen tilkan viiniä.
- Minkä? tämä kysyi ällistyneenä. Mistä Kaisa nyt muka saattoi häntä syyttää, kun hän lantusteli seuraan ilman ripsiväriä ja hiukset roikkuen? Ei ainakaan viettely-yrityksistä, hyvä ihme sentään. Mutta Kaisa ei ollut samaa mieltä.
- Sä tuut siihen tommosissa sáatanan rupuvetimissä ja näytät silti paremmalta kuin mä! Kaisa sanoi vihaisesti ja kulautti oman lasinsa tyhjäksi.
- Mistä nyt on kyse? Artsi kysyi ja katseli ymmällään naisesta toiseen.
- Ei niin mistään, sanoi Ilse vihaisesti ja lähti menemään. Hän kävi hakemassa Miilan mukaansa Artsin ja Kaisan huoneesta ja sulkeutui omaansa, eikä sieltä sen jälkeen kuulunut enää mitään.
- Mitä tapahtui? Artsi kysyi katsoen Kaisaa, joka istui nojatuolissa jalat allaan sievänä kuin pieni hylje. Nita istui lattialla ja katseli lasissaan olevan viinin väriä televisiota vasten, ilmeisen kuurona kaikelle muulle.
- Ei mitään, Kaisa sanoi yrmeänä.
- Hei, Kaisa. Ei Ilsellä ole tapana lähteä tolla tavalla kiukutellen, Artsi sanoi. – Ootteko te riidelly?
Kaisa veti henkeä kuin aloittaakseen jonkin vuodatuksen, mutta Nita käännähti yhtäkkiä.
- Tyttöjenvälisiä juttuja vaan. Otetaanko lisää viiniä?
- Otetaan vaan, Kaisa sanoi ilahtuneena.
Ilse ei oikein tiennyt itkeäkö vai nauraako, kun hän peitteli Miilan tuolisänkyynsä ja sujahti omaansa. Kaisa toisaalta suututti häntä, mutta olisi kai ollut epänormaalia, ellei niin selvästi osoitettu kateellisuus olisi vähän imarrellutkin. Se häntä joka tapauksessa yksinomaan harmitti, että muiden keskustelu kantautui vaimeana hänen korviinsa asti, eikä hän päässyt osallistumaan siihen. Hänen oli kuitenkin ollut pakko lähteä, tai hän olisi kohta antanut Kaisalle sanan sanasta ja siitä olisi varmastikin seurannut tappelu. Hän ei tahtonut riidellä Artsin vaimon kanssa.
Otti se silti päähän. Toiseksi viimeinen ilta täällä, he olisivat voineet istua ja jutella mukavia vielä, tai niin toiset kai tekivätkin, mutta Kaisan takia se ilo oli häneltä riistetty. Vaikka hänellä ei ollut aavistustakaan, minä vuonna seuraavan kerran tapaisi Artsin ja vaikka hän oli ollut hiljaa kuin pisu sukassa koko viikon paljastamatta silmänräpäytykselläkään kiellettyjä toiveitaan. Jos hän olisi ollut sellainen kuin mitä Kaisa näytti olettavan, hän kai olisi voinut houkutella Artsin harrastamaan kanssaan hurjaa seksiä silloin, kun he olivat kahden olleet lapsenvahteina. Paitsi että tuskin Artsi olisi suostunut. Olisiko kuitenkin pitänyt yrittää kun kerran joka tapauksessa sai syyt siitä?
Ei, parempi näin, Ilse päätti. Olisi ollut liian surullista saada pakit. Hän saattoi kuvitella, miten pahoitteleva ilme Artsilla olisi ollut silmissään, kun hän olisi selittänyt, miten mahdotonta se oli.
|