Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhempieni tarina 9

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.08 23:20:56

Edellinen

Re: Vanhempieni tarina 9

Lähettäjä: saltsi 
Päivämäärä:   14.9.08 23:42:56

mä kannatan kanssa sitä pikailtapalaa :D

ihme vauvabuumi kaikilla menossa. Kaverillekkin tuli just toukka viimeviikolla.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.08 23:44:51

Pikailtapalaa? Haloo, just laitoin pitkän pätkän, eikä mulla enää ole edes sataa sivua varastossa! xD

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   14.9.08 23:52:14

Joo, kaikki lisääntyy ja/tai menee naimisiin. Miten mä löydän tosta tarinasta aina kauheesti oman elämän ajatuksia :o

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.08 23:56:26

Siksi koska siinä on niin paljon mun omia ajatuksia?

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   14.9.08 23:57:39

Tölkki mä en .D

Ja just joo, Ilse kitisee kymmenestä MARKASTA ovenavauspalkkaa, meillä se on virka-aikaan 25 EUROA .P

Päivämäärä:   14.9.08 23:58:00

Sun ajatukset on mun ajatukset.

Päivämäärä:   15.9.08 00:03:35

des, mut toi on aikaa kun markka oli raha ja raha oli kallis ja elämä kovaa jne ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.08 00:05:51

Eikä se kynpistä itkeny vaan ois itkeny kahdesta!

Pikapala sit viä. Sattuu tätä olemaan.
-------------

Ilse yritti koko seuraavan päivän nujertaa halua soittaa Stumpille töihin, ja onnistuikin pysymään lujana. Hän oli vaihtoehtonsa antanut, ja jos hän nyt alkaisi soitella Stumpin perään, tämä tulkitsisi sen heikkoudeksi ja alkaisi painostaa häntä aborttiin. Ajatuskin siitä tuntui hetki hetkeltä mahdottomammalta. Hänen teki mieli kirjoittaa selkäänsä kyltti Onnellisesti raskaana, jotta kaikki muutkin osaisivat iloita hänen kanssaan, mutta ei vielä ollut aika julistaa sitä koko maailmalle.

Nita oli kuitenkin eri asia. Ilsen oli tehnyt mieli soittaa hänelle jo edellisiltana, mutta kohtaus Stumpin kanssa oli keikuttanut häntä sen verran, että hän oli päättänyt jättää sikseen. Hänen olisi kuitenkin pitänyt kertoa Nitalle, miten Stumppi oli suhtautunut uutiseen, eikä hän olisi eilen selvinnyt siitä itkemättä. Tänään oli jo eri juttu. Hän oli ehtinyt miettiä elämää ilman Stumppia ja todennut, ettei se olisi mahdotonta, että voisi olla helpompaakin niin. Hänellä oli jumalaisen kaikkivoipa olo.
- Moi, Nita sanoi kuultuaan, kuka soitti.
- Mulla on uutisia, Ilse sanoi ja nosti jalkansa ylös seinää vasten ja kohensi tyynyä päänsä alla. Hän oli varautunut pitkään puheluun tavanomaiseen tapaan asettumalla lattialle puhelin vatsan päällä.
- Jaha! Odota, mä haen mun kahvikupin, Nita sanoi ja poistui hetkeksi. – No niin, anna kuulua.
- Mä taidan olla raskaana.

Linjalla oli hetken aikaa hiljaista, sitten kuului varovainen kysymys:
- Onko tää hyvä uutinen vai huono uutinen?
- Hyvä, senkin hölmöläinen, Ilse nauroi.
- Vahinko?
- Ei.
- Mä en tiedä, mitä mä sun kanssasi tekisin. Mähän olen sanonut, ettet sä voi kuvitella parantavasi teidän suhdetta lapsella, päinvastoin siinä käy, ja sitten sä olet kahta surkeampi, Nita puuskahti.
- En mä sitä sen takia halua, Ilse sanoi.
- Vaan miksi?
- Ihan itselleni. Jotain, mikä ei jätä eikä petä mua. Jotain, mikä on vaan mun.

- Yleensä niillä on kaksi vanhempaa. Oletko sä kertonut Stumpille jo? kysyi Nita hetken mietittyään.
- Jep.
- Ja mitä mieltä se on?
- Se lähti kai miettimään asiaa. Se taisi vähän järkyttyä.
- Lähti minne ja koska?
- En mä tiedä minne, mutta en mä ole kuullut siitä eilisillan jälkeen.
- No jos sä tolla konstilla pääsit siitä eroon niin hienoa, mutta en mä jaksa uskoa, että yksinhuoltajan elämäkään mitään herkkua olisi. Millä sä elät äitiysloman? Mihin sä laitat sen sitten, kun sun pitää mennä takasin töihin?
- Onhan päiväkoteja, ja eläähän ne muutkin äitiyslomalaiset päivärahalla.
- Niillä ei ole asuntolainaa, Nita muistutti.
- Mä saan siitä lyhennysvapaan vuoden. Mä tarkistin pankista, en mä muuten olisi uskaltanut ruveta suunnittelemaan koko projektia.
- Sanotko sä sitä projektiksi?
- Kai Projekti on yhtä hyvä nimi sille kuin joku Masunasukki tai Toukka, Ilse sanoi nauraen. Sehän oli itse asiassa loistava nimitys.

- Sä et halunnut olla yksin, Nita muistutti.
- Sitten mä en enää ole, ikinä.
- Mä en nyt ole ihan varma siitä, oletko sä hullu vai pähkähullu. Miten sä luulet ikinä löytäväsi mitään kunnon miestä, jos sulla on lapsi?
- Mä olen tullut siihen tulokseen, ettei semmosia olekaan, tai jos on, ne on varattuja tai tunnevammasia.
- Ja sä oletkin ehtinyt tehdä ihan hirveesti tutkimustyötä.
- Lakkaa nyt valittamasta ja ole iloinen mun kanssa!
- Mun on vähän vaikee näin äkkiä sopeutua siihen, että multa menee bilekaveri, sanoi Nita surkeana.
- Eiköhän se joskus pääse sen verran vaarin luokse hoitoon, että äiti pääsee bilettämään, Ilse arveli, mutta silloin ovelta alkoi kuulua lukon rapinaa ja hän säikähti niin, että oli pudottaa puhelimen mahansa päältä. – Voi apua, Stumppi taitaa tulla.
- No voi apua tosiaan. Soita mulle uudestaan, kun olet päässyt siitä eroon, Nita sanoi.

Ilse laski luurin paikoilleen ja kuunteli miten Stumppi potki eteisessä kenkänsä pois ja sitten lähestyviä askeleita. Hän ei tiennyt mitä odottaa, odotti vain, ja sitten Stumppi ilmestyi ovensuuhun.
- Sä olet soitellut ympäriinsä ja haukkunut mua, hän sanoi syyttävästi.
- Miksi mä olisin sua haukkunut? Ilse kysyi.
- No, eilisen takia.
- En, kyllä mä ymmärrän, että se oli sulle varmaan aikamoinen shokki, ellet sä ollut kerran mitään ymmärtänyt mun vihjailuista, Ilse sanoi yrittäen olla oikeudenmukainen.
- No niin se olikin. Oletko sä ihan totta paksuna? Stumppi kysyi, kuin olisi vielä toivonut saavansa kieltävän vastauksen ja istui lattialle selkä seinää vasten.
- Niin testi väitti.
- Ja sä meinaat pitää sen?
- Ehdottomasti.
- Ilse kuule, ei musta ole isäksi.

- Mä vähän toivoin, että susta voisi olla, jos sä yrittäisit, Ilse sanoi hiljaa. Oli helppo olla urhea ja ylevästi omillaan toimeen tuleva, kun oli koko päivän väännellyt ajatuksiaan sopiviin asentoihin, mutta nyt, kun Stumppi oli tuossa vieressä, hän kaipasi ihan hirveästi halausta. Ei ehkä sittenkään tulisi olemaan ihan helppoa olla yksin.
- Aika paskan tempun teit, Stumppi ähkäisi, ja hetken Ilse näki tilanteen hänen kannaltaan.
- Niin taisin, hän tunnusti tuskin ääneen. – Niin, että ota vaan kamasi ja mene. En mä ala sulta vaatimaan rahaa, tai mitään muutakaan.
- Mutta en mä halua mennä, Stumppi sanoi ja vilkaisi salamannopeasti ympärilleen. Ilselle tuli väkisinkin mieleen, että nainen-lapsi-asunto –paketissa asunto oli se, mikä painoi eniten. Vai pitäisikö hänen lakata olemasta epäluuloinen vanha akka ja suoda miehelle vähän luottamusta? Ei kai tällä muuten ollut mitään edellytyksiä onnistua.

- Mä yritän, jos sä kerran haluat, Stumppi sanoi sitten huokaisten niin raskaasti, että olisi voinut luulla hänen antaneet luvan leikata päänsä irti. Ilse nosti puhelimen varovaisesti lattialle ja nousi ylös, ripustautuen pojan kaulaan. Häntä itketti.
- Kyllä sä osaat, mä olen ihan varma, että sä osaat! hän sopersi, ja kun Stumppi halasi häntä lujasti takaisin, häneltä pääsi vastentahtoinen nyyhkäisy. Tässä oli ihan hirveän hyvä olla.
- Älä nyt paru, Stumppi sanoi, mutta ei kovin vihaisesti, ei oikeastaan vihaisesti ollenkaan.
- Mä olen niin iloinen, että sä tulit sittenkin takasin.
- Mutta autosta mä en luovu.
- Älä, Ilse nauroi ja niiskahti vielä kerran. – Vieläkö se toimii? Voidaanko me mennä ajelulle? Saanko mä ajaa?
- Aja nyt sitten niin kauan kun mahdut sinne, Stumppi sanoi vastahakoisesti. – Ja jos sä mälläät sen, mä kuristan sut siihen paikkaan. Sittenpähän ei tarvii huolehtia mistään kersoistakaan.
- Mennään pian! Onko siellä hyvää musiikkia? Ilse alkoi hoputtaa. Yhtäkkiä ajatus päästä punaisella paholaisella tielle syrjäytti vakavammat mietteet.
- Maksat itse sakot, jos hommaat semmosia.
- Kai sillä nyt poliiseja pääsee karkuun kun painaa kaasua? Saat kyllä vaihtaa sen, ellei pääse, Ilse puhahti ja yritti näyttää uhkaavalta, mutta nauraminen vei voiton. Ei siksi, että juttu olisi ollut jotenkin kovin hauska vaan siksi, että hänellä oli niin hyvä mieli, ja siksi, että Stumppi alkoi kutittaa häntä.
- Sä olet paljon kivempi, kun sä naurat, Stumppi huomautti, kun Ilse vääntelehti lattialla puolihysteerisenä ja yritti suojata kylkiään.
- Mennäänkö me vai mennäänkö me? Ilse kysyi hengästyneenä.
- No mennään nyt sitten, Stumppi sanoi armollisesti ja auttoi hänet ylös.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   15.9.08 01:41:14

voi ihanaa :) mä jotenkin kuvittelin että Stumppi olis tässä vaiheessa kadonnut Ilsen elämästä.. Mutta ei kai sitten :)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   15.9.08 15:27:48

pääsinpähän pitkästä aikaa koneelle, ja sain kaikki luettua.. :D

loistavaa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.08 17:41:58

Vauvamasuja

Ilsellä ei ollut ollut aikaa hankkia yhtä paljon nippelitietoutta vauvoista ja odotuksesta kuin Kaisalla, mutta sen verran hän arvasi, ettei ruvennut kertomaan uutista joka taholle, ennen kuin oli käynyt neuvolassa ja tullut sieltä ulos pää pyörällä. Hän oli kuvitellut, että lapsen saaminen olisi jotenkin luonnollinen tapahtuma, joka ei kauheasti häiritsisi normaalielämää, ainakaan niin kauan kun maha ei olisi kauhean iso. Sen sijaan hän tuli kotiin mukanaan sentin pumaska erilaisia lehtisiä, ohjeita ja esitteitä ja kaikki kuullut puheet sinkoilivat hänen päässään niin, ettei hän tiennyt, mitä oli kuullut ja mitä keksinyt.
- Mä tiesin, etten mä saa polttaa enkä juoda, mutta tää on naurettavaa, hän puuskahti, kun Stumppi tuli kotiin hänen lajiteltuaan ne keittiön pöydälle kuin pasianssin kortit.
- Mitä? tämä kysyi hyvin laimeasti, mutta istui sentään vastapäätä ja otti yhden vihkosista käteensä.
- No ei kahvia eikä suolaa… ja kaiken maailman ihme seurantoja ja käyriä ja mittauksia.
- Heitä ne hemmettiin kaikki, kai sulla on itselläsi tarpeeksi järkeä päässä? Stumppi ehdotti. – Virtsankarkailua? Hyi hélvetti!

- No ei mulla semmosta ole, Ilse sanoi vihaisesti, eikä hän heittänyt kaikkia esitteitä pois, kasasi niistä vain taas läjän ja sulki ne yöpöytänsä laatikkoon. – Mä soitan äidille ja kerron sille.
- Etkö sä voi soittaa sille töistä? Hemmetin kallis kaukopuhelu.
- En, kun ei se koskaan ole kotona sillon kun mä olen töissä. Ja sitten pitää käydä viikonloppuna kertomassa isän porukoille. Tuletko sä mukaan?
- En, jos ei mun ole pakko, Stumppi sanoi.
- Ei sun ole, Ilse huokaisi. Porukat ihmettelisivät, missä Stumppi olisi, mutta ei hän raahaisi tätä sinne väkisin. Eihän hän sentään ollut karannut kokonaan, vaikka olisi voinut. Reiluuden nimessä Ilse ei voisi vaatia häntä esittämään onnesta soikeaa tulevaa isää, eikä vähempi kelpaisi isälle kuitenkaan.

Ilsen äiti oli hämmästynyt, mutta ilahtunut, Ilsen isä ja Tarja olivat vähän varautuneempia, mutta kumpikaan ei syyttänyt häntä ääneen hätiköinnistä. Kate vaipui suurisilmäisenä romanttisiin unelmiin kesähäistä ja Ali oli lähes yhtä raadollisen epäilevä kuin Nita, niin, että Ilsen piti komentaa häntäkin. Sitten oli vielä Kaisa, joka ilmestyi yhtenä iltana Ilsen oven taakse, kun hän tuskin oli päässyt töistä kotiin.
- Nita kertoi, että tekin saatte vauvan! Voi, että mä olen onnellinen teidän puolesta! hän sirkutti heti, kun Ilse sai oven auki. Ilse vastasi vähän jäykästi yllättyneisyyttään, mutta pyysi tytön sisään.
- Mutta eihän susta näe vielä mitään. Koska se syntyy? Kaisa kysyi katse Ilsen keskivartalossa. Hän itse oli niin pukevan pullea, ettei kukaan voinut enää erehtyä hänen tilastaan.
- Ei mulle mee enää kaikki farkut kiinni, Ilse naurahti ja vilkaisi itsekin alaspäin. Ei siitä luojan kiitos vielä paljon mitään näkynyt, hän ei mitenkään innolla odottanut, että joutuisi uusimaan ihanan vaatevarastonsa. – Ja lokakuun alussa sen pitäisi tulla.
- Sittenhän sä olet vaan pari kuukautta mua jäljessä! Mulla oli tossa kohden jo iso maha! Onko sulla ollu aamupahoinvointeja? Mua närästää nykyään ihan kaikki.
- Otatko sä teetä tai jotain? kysyi Ilse. Ei hän välittäisi tässä eteisessä kailottaa kaikkia asioitaan, oven läpi rappukäytävään kuului ihan liian hyvin.
- Mielelläni, Kaisa sanoi ja taapersi keittiöön.

Hänestä tuli Ilsen alituinen seuralainen sen jälkeen, ja Ilse itse asiassa piti siitä kovasti. Kaisa tiesi kaiken tietämisen arvoisen odottamisesta ja raskaanaolemisesta ja hän oli myöskin ainoa, joka tuntui olevan vilpittömän iloinen Ilsen puolesta. Puhumattakaan sitten siitä, että Kaisa oli ainoa, joka ymmärsi edes sinnepäin, miltä hänen kropassaan tuntui. Hän kävi Ilsen luona kylässä vähintään kerran viikossa ja sitten he saattoivat tavata kaupungissa töiden jälkeen ja käydä kaupoissa hypistelemässä vauvanvaatteita ja vaunuja ja jäätelöllä.
- Sun on pakko tulla käymään meillä joku ilta, Kaisa sanoi lopulta. – Mä haluan näyttää sulle kaikki mun vauvanvarusteeni. Nita on ihan kyllästynyt niihin, vaikkei se sitä sanokaan, ja Artsi väittää, että mä hypistelen ne puhki, ennen kuin Nasu ehtii pitää niitä kertaakaan.
- Nasu, Ilse naurahti. Edellistapaamisella Kaisa oli puhunut Nököstä.
- Rakkaalla lapsella on monta nimeä!

Ilse ei voinut kieltäytyä. Hän ei ollut tavannut Artsia sitten talven, mutta ei tätä voisi kuitenkaan lopun elämää vältellä. Sitä paitsi hän tosiaan halusi nähdä Kaisan varastot. Niinpä hän eräänä toukokuisena iltana käveli näiden luo ja soitti ovikelloa, toivoen tosin epämääräisesti, että Artsi olisi jossain muualla.
Se oli turha toivo, Artsi itse tuli avaamaan oven.
- Kaisa meni käymään kaupassa, sä kuulemma haluat jäätelöä, hän sanoi ja avasi oven kutsuvasti levälleen.
- Jäätelö on hyvää, Ilse myönsi. Hän oli syönyt sitä tänä keväänä enemmän kuin normaalivuonna yhteensä. Hän riisui takkinsa naulakkoon peläten vähän katsoa Artsia – mitä jos häneen iskisi taas jokin omituinen tunnekuohu, ja tämä huomaisi sen – mutta Artsi ei ujostellut.
- Susta ei tosiaankaan uskoisi, hän sanoi.
- On se täällä, Ilse hymähti ja silitti vatsaansa. Kai se jossain kohden alkaisi kasvaa niin, että muutkin huomaisivat kuin Stumppi, jolla oli tapana tökkiä sitä sormellaan.

- No, saa kai sua onnitella?
- Mua pitää onnitella, Ilse tokaisi miettien, oliko loukkaus kysyäkään tuollaista. – Ei se ole mikään vahinko!
- Mä tarkotin vaan, että saako sua halata, lähinnä, Artsi oikaisi ja teki sitten niin vastausta odottamatta. Se oli varmaankin noin sadaskymmenes kerta, kun he halasivat, mutta yhdelläkään aikaisemmalla kerralla Ilselle ei ollut noussut pala kurkkuun. Hän ei halunnut päästää irti, eikä hän halunnut Artsin päästävän irti, hän olisi halunnut edetä suudelmaan, muttei uskaltanut kuin hetken ajan katsoa tätä silmiin, joiden vakaa ilme muuttui ehkä hiukan ihmetteleväksi.
- Niin niin, onnea vaan itsellesi, Ilse sanoi ja vetäytyi pois. Jos hän oli maailman ymmärtämättömin hölmö, joka tuli jälkijunan perävaunussa niin ei hän kuitenkaan aikonut Artsin elämää sotkea. Eikä hän pystyisikään. Artsi ei rikkoisi sitoumuksiaan ja hän oli nyt Kaisan perhe kunnes kuolema heidät erottaisi.
- Miten ihmeessä sä sait Stumpin suostumaan? Artsi kysyi.
- Ehkä siinä on enemmän hyvää kuin mitä päälle näkyy, Ilse sanoi kevyesti. – Vähän hävyttömänpuoleinen kysymys kyllä muuten.
- No, sitä on vaikea kuvitella perheellisenä, mutta hienoa, jos sekin on innoissaan.
- Se ei varsinaisesti ole ihan yhtä innoissaan kuin mä, Ilsen oli pakko myöntää.
- Pääasia, jos sä olet onnellinen, Artsi sanoi hellästi ja sipaisi hänen poskeaan ja silloin Kaisa onneksi tuli, sillä Ilse ei tiennyt, mitä olisi päästänyt suustaan seuraavaksi.

Heillä oli jo tosiaan vaikka mitä. Parven alla seisoivat vierekkäin vauvansänky ja vaunut ja sitten Kaisa alkoi nostella kaapista esiin vaatteita, joita äkkivilkaisulla oli noin kolme hyllyllistä. Sohvan alta löytyi vielä äitiyspakkaus, jota Ilse penkoi ihmeissään. Tavarat olivat niin pieniä ja ihania. Niitä piti tosiaan silitellä ja hypistellä ja Artsi katsoi heitä äärimmilleen huvittuneena.
- Te olette kuin pikkutyttöjä jotka on päässy nukenvaatekauppaan, hän sanoi ja Ilse heitti häntä pieneksi, somaksi palloksi käärimällään minimaalisella sukkaparilla.
- Ne kasvaa niin nopeesti, että te saatte varmaan meiltä vaikka miten paljon pieneksijääneitä vaatteita, Kaisa arveli.
- Etkö sä aio säilyttää niitä seuraavalle? Ilse kysyi.
- Sähän voit palauttaa ne sitten. Kumpaa te toivotte? Joko te ootte miettinyt nimiä? Entäs kummeja?
- Nita tulee kummiksi, se oli ainoa, mitä Ilse osasi sanoa varmasti ja sitten Kaisa kaivoi esiin kirjahyllystä paljon selatun näköisen nimikirjan.

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   15.9.08 19:21:16

Viimeinkin pääsin nettiin, Soneralla oli yhteydet nurin... Tosi orpo olo, kun ei ollu nettiä käytettävissä.

Lähettäjä: Tallukka 
Päivämäärä:   15.9.08 21:59:54

Jatkoa.<3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.08 22:56:37

Aqua hui, mä ehkä kuolisin :D
Moi Tallukka!
Yp.
-------------
Ilse ei ollut kovin näkyvästi raskaana vielä silloinkaan, kun hän lähti käymään Lontoossa kesäkuun lopulla. Hän oli menossa sinne työmatkalle ja tilaisuus oli niin hyvä, että hän järjesti sen yhteyteen pari päivää lomaa voidakseen viipyä vähän aikaa äitinsä luona. Stumppi nurisi tavalliseen tapaansa, kunnes Ilse kyllästyi ja käski hänen kaikin mokomin ostaa itselleenkin lipun, jos kerran himoitsi mukaan.
- Mutta en mä ikinä löydä lentoasemalta ulos, ellen mä tule sun kanssa samalla koneella, Stumppi väitti, mikä oli todennäköisesti tottakin.
- No, jos sä haluat norkoilla siellä omin nokkinesi kolme päivää kun mä olen messuilla ja äiti töissä niin siitä vaan. Ja jos sulla on rahaa.
- On mulla rahaa, Stumppi pröystäili ja se pitikin paikkansa. Hän oli ruvennut korjailemaan tuttavantuttavien autoja töissä iltaisin, omaan piikkiinsä ja pimeänä. Niistä nettosi aika kivasti.

He lensivät Heathrowhun parin Ilsen työkaverin kanssa, mutta heidän tiensä erosivat perillä: Ilse ja Stumppi menisivät suoraan Ilonan luo, toiset jatkaisivat konferenssihotelliin.
- Mikset sä ottanut hotellihuonetta, mä oisin voinut hyyrätä siellä ja juoksuttaa huonepalvelua sillä aikaa kun sä olet tekemässä mitä nyt teetkin? Stumppi kysyi, kun he lähtivät junalla kohden keskustaa.
- Just siksi, Ilse tuhahti. – Enkä mä tullut tänne katselemaan hotellihuoneen seiniä, mä haluan jutella iltaisin äidin kanssa.
- Eikö me käydä ulkona ollenkaan? Stumppi kysyi pettyneenä.
- Ei ainakaan niin kauan, kun mun pitää matkustaa aamuruuhkassa halki Lontoon. Mähän sanoin, että sulle tulee tylsää.
- Etkä sanonut. Mutta, Stumppi keksi ilahtuen. – Ainahan mä voin mennä lähipubiin kaljalle jos te aiotte vaan lärpättää kaiket illat.
- Älä sikaile kauheasti, mä en haluaisi joutua häpeämään sun puolesta äidin nähden, Ilse pyysi.
- Onko mua muka ikinä tarvinnut hävetä?

Stumppi käyttäytyi kuitenkin kiitettävästi. Hän sai ilmeisesti kulutettua päivänsä ihan hyvin vaeltelemalla ympäri kaupunkia tai katsomalla telkkaria, ja illalla, kun Ilona ja Ilse palasivat, hän lähti näiden kanssa syömään. Sitten hän saattoi jäädä pubiin istumaan, mutta tuli siltikin vain tuntia, paria myöhemmin kotiin. Kolmantena päivänä Ilse pääsi karkaamaan velvollisuuksistaan jo harvinaisen aikaisin, ennen neljää ja hoippui Ilonan luo raahaten paria isoa mapillista luentomateriaaleja ja kassillista muita esitteitä, kantapäät rakoilla.
- Mitäs nyt tehdään? kysyi Stumppi iloisena kuin koiranpentu hänen saapumisestaan.
- Jos sä olisit enkeli niin sä laittaisit mulle kylvyn, Ilse sanoi nostaen jalat sohvan käsinojalle. Ne tuntuivat kasvaneen pari numeroa näinä päivinä.
- Mä olen enkelituulella, lupasi Stumppi ja harppoi yläkertaan, palatakseen kohta hakemaan Ilseä. – Kylpynne on valmis, madame!

Hyvillä mielin Ilse ontui perässä yläkertaan. Tämä oli näköjään hyvä päivä. Stumppi esitti hurmaavimmat puolensa, auttoi häntä riisumaan, pesi hänen selkänsä, kuivasi ja vei sänkyyn.
- Jos tässä vauvahommassa on joku hyvä puoli, niin se, ettet sä ainakaan voi vedota siihen, että sulla on menkat, Stumppi mietiskeli suukotellessaan häntä. – Niin, ja se, että tissit kasvaa.
- Joku muu olisi potkassut sut sängystä ton viimesen kuullessaan, saat olla ilonen, että mä olen niin tottunut suhun, Ilse nauroi.
- No mutta sehän oli kohteliaisuus.
- Se oli seksistinen huomautus, mutta saat sen anteeksi.
- Mitä pahaa seksihuomautuksissa on?

Ilona oli saanut järjestettyä pari vapaapäivää ja heti ensimmäisenä hän marssitti Ilsen Mothercarelle.
- Mitä te tarvitsette? hän kysyi suunnattoman liikkeen ovella.
- Ei mitään, äitiyspakkauksessa on kaikki tarpeellinen, Ilse sanoi. Stumppi mulkoili ympäriinsä kuin lastentarvikkeet olisivat voineet käydä kimppuun, mutta hiljalleen hänkin alkoi sulaa, kun Ilona nauroi ja johdatteli heitä peremmälle.
- Ihan kuin pornorintsikoita, hän ihasteli alusvaateosastolla avattavia imetysliivejä, leluhyllyjä hän kävi lävitse ylimalkaisen suopeasti, mutta sitten hän näki jotain, mistä piti. – Tämmösen mä ostan sille, hän ilmoitti ja näytti pienenpientä mustaa nahkatakkia.
- Sä olet ihan mahdoton, Ilse tuhahti, mutta Stumppi piti päänsä.
- Sitten sä et voi sanoa, etten mä ole hankkinu sille mitään.
- Olenko mä sanonut?
- Et vielä. Kai se tarvii aurinkolasitkin?

Itse asiassa takki oli Ilsenkin mielestä aika hurmaava, joskaan hän ei olisi raaskinut siihen itse hassata rahojaan. Hän yritti pitää puolensa Ilonankin kanssa, mutta ei voinut olla innostumatta. Täällä oli niin paljon kaikkea ihanaa.
- Vahinko, ettei voi olla varma, että se on tyttö, Ilona sanoi kaihoisasti hypistellen mitä sievimpiä pieniä mekkoja.
- Jos se on tyttö, niin sä voit aina lähetellä sille tommosia joululahjaksi, Ilse huomautti ja toivoi, että olisi kehdannut pyytää Ilonaa ostamaan sängyn – siellä oli toinen toistaan ihanampia erivärisiä vauvansänkyjä ja hoitopöytiä. Mutta tietenkin semmoisten kuljettaminen lentokoneessa olisi ollut mahdotonta.
- Joululahjaksi? Mä tuon ne henkilökohtaisesti. Mä olen jo varottanut, että pidän lomaa ja lähden Suomeen lokakuussa, Ilona tuhahti.
- Tuletko sä tosiaan? Ilse kysyi ihastuksissaan.
- Luuletko sä että mä aion ihailla lapsenlastani vaan kuvista?

Tavaroita kertyi ihan järjetön määrä, mutta Ilona maksoi laskun silmää räpäyttämättä. Ilse oli aika hyvin pysynyt lujana, mitä tuli pienimpiin vauvanvaatteisiin, niitähän tosiaan tulisi äitiyspakkauksessa, ja Kaisa oli luvannut niitä, ja joka tapauksessa vauva kasvaisi niistä pian ulos, mutta sitten oli astioita ja leluja ja äitiysvaateosastolta hän ei tahtonut päästä pois. Niitä tosin oli hankala sovittaa tässä vaiheessa, kun omatkin vielä menivät, mutta ne olivat niin paljon paremman näköisiä kuin mikään, mitä hän oli Suomessa nähnyt, että oli vaan pakko hamstrata.
- Mä tulin taas kauhean kalliiksi, hän sanoi nolona, vaikka olikin maksanut omat vaatteensa itse.
- Ja nyt sä tuut vielä kalliimmaksi, sillä meidän on pakko ottaa taksi, tai me ei saada näitä kaikkia kotiin, Ilona sanoi mitenkään vaivaantumatta.
- Kai me tullaan sitten takasin ostoksille? Stumppi kysyi hätääntyen.
- Tullaan, me taidetaan tarvita uusi matkalaukku yksin näitä varten, Ilse huokaisi. – Ja minä törppö! Meidän on pakko viedä jotain vauvakamaa tuliaisiksi Kaisalle!
- Nahkatakki, Stumppi ehdotti kurkistaen omaan pussiinsa.
- Kaisa ei ikinä pukisi vauvaansa mustaan nahkatakkiin.
- Ei varmaan niin, Stumppi myönsi. – Se pukee sen puputossuihin varmaan rippikouluun asti.

Päivämäärä:   16.9.08 00:13:37

ihana kommentti Stumpilta :D
Nyt mä alan vasta tajuta taas ton Jessin ja Miilan kuvion.

LähettäjäDr.Elina 
Päivämäärä:   16.9.08 01:27:25

Vauvat on ihania <3

Mua alkaa jo hiukka ahdistaa että meidän ihana pieni on kohta ihana iso :D

Jatkoaaaa!!!!

Lähettäjä: Hruuna 
Päivämäärä:   16.9.08 07:58:04

Ehdinpäs miekin lukemaan, kiitoksia hyvistä pätkistä :) Stumppi tekee parannusta?

Olin huomaavinani jonkun pikkuvirheen, mutta en sitten löytänytkään sitä enää kun tongin läpi joten näin varmaan harhoja.

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   16.9.08 15:17:08

Tripi sä oot hidas ,)

Ja Stumpin puputossukommentti oli ihan parhautta .D

Lähettäjäaatamifisu 
Päivämäärä:   16.9.08 17:23:44

Oioi tää on kiva !

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.08 19:41:40

Vette ja muruja

Kauhean kauan Stumppi ei jaksanut pysyä ihanana. Heinäkuussa kesäloman tullessa Ilsen maha tuntui jo inhottavan häntä, eikä hän suostunut koskemaan siihen edes kokeillakseen, miten vauva potki.
- Mä en ymmärrä, miksi sä haluat tehdä ton ittellesi, hän sanoi syyttävästi. – Sulla oli hyvä kroppa ja nyt sä olet kuin joku valas.
- Se menee ohi!
- No tuntuu menevän hiton hitaasti – ja luuletko sä, että sä saat sen takasin? Mun mutsilla on ainakin hirvee pömppömaha ja se väittää, että se jäi lapsista.
- Odota vaan niin näet, Ilse mutisi. Vaikka hän joutuisi juoksemaan maratoneja ja olemaan syömättä jouluun asti, hän hankkiutuisi eroon mistä tahansa pömpöstä, joka vauvan jälkeen mahdollisesti jäisi, ihan vaan näyttääkseen Stumpille. – Ja oletko sä nyt sanonut kaiken, mitä sä tänään aiot víttuilla? Nita ja Kaisa on tulossa tänne, enkä mä halua, että Kaisa kuulee tommosta.
- Vieläkö se pääsee liikkeelle muuta kuin pyörimällä? Vaikka sama se mulle, en mä aio jäädä katsomaan. Pitäkää valaskokousta rauhassa, mä menen kaljalle.

Ilse ei itkenyt, vaikka mieli teki, olisi ollut ajanhukkaa ottaa Stumpin sanoista niin itseensä. Hän vain puri hammasta ja irvisti sulkeutuvan oven perään. Tämänkin olisi tietysti voinut välttää, mutta olisiko ollut nahjusmaista kieltää tyttöjä tulemasta, olisiko, kun heillä kerrankin oli asiaakin? Aina avulias Kaisa oli nimittäin bongannut vastapäisen kivijalkamyymälän kirpputorilta vaunut, joista hän oli epäröiden soittanut Ilselle.
- Mä en kyllä ostaisi vaunuja kirpputorilta, tiedä vaikka niissä ois kirppuja, mutta nää näyttää ihan uusilta ja kun sä puhuit käytetyistä… hän oli sanonut.
- Kirpparivaunut kelpaa mulle ihan upeasti! oli Ilse vakuuttanut.
- Okei, mä käyn hakemassa ne ja tuon sulle.
- Mä voin tulla hakemaan, oli Ilse sanonut nopeasti. Ei siksi, että olisi sillä hetkellä ajatellut Stumpista olevan hankaluuksia, vaan koska Kaisa alkoi olla jo niin viimeisillään, että Ilseä pelotti ajatella häntä töpsöttämässä pitkin Kalliota.
- Etkä tule, mä haluan harjotella vaunujen työntämistä! Ja mä voin pyytää Nitan mukaan nostamaan portaissa.

Sillä asialla he siis olivat tulossa ja Ilse meni tyhjentämään parvekkeelta tuhkakupin ja vaihtamaan sinne puhtaan pöytäliinan. Heinäkuu oli jo hyvässä vauhdissa, melkein lopussa, ja oli kuuma. Heidän olisi mukavampi istua varjoisalla parvekkeella kuin sisällä, vaikka miten avaisi läpiä, varmaan ainakin Kaisan. Hänellä oli kuuma ja tukala olo itselläänkin, ja hän kävi läträämässä vähän viileää vettä päälleen ja vaihtamassa ylleen naruolkaimisen mustan topin, joka vielä suostui venymään tarpeeksi ja sitten ovikello soikin. Kaisa näytti punakalta ja hikiseltä farkkuhaalareissaan ja Ilse jäi kuikuilemaan hänen taakseen rappukäytävään.
- Me ei mahduttu kaikki yhtaikaa hissiin, niin että Nita tulee vaunujen kanssa, Kaisa puhahti.
- Mee parvekkeelle, siellä on viileintä! Ilse hätisti.

- Mun ei käy sua kateeksi, ilmoitti Nita taiteillessaan itsensä ulos hissistä ja vetäen perässään tummanpunaisia samettivaunuja.
- Meidän hissi ei sentään oo pienimmästä päästä, Ilse huomautti. – Ja Kaisalla ei ole hissiä ollenkaan. Mitäs siihen sanot?
- Mä sanon, että jos mä joskus mielenhäiriössä hankkiudun raskaaksi niin siitä tulee ainakin talvivauva.
- Jaa, niin että joudut kulkemaan isäsi toppatakissa ja näyttämään vielä paksummalta?
- Hmm, sanoi Nita epäilevästi. – Tossa voi olla perää. Ota kärrysi.
Ilse tarttui vaunujen aisaan, joka tuntui lämpimältä ja hikiseltä Nitan käsien jäljiltä ja tunsi kumman humpsahduksen mielessään. Näiden kanssa hän parin kuukauden kuluttua liikkuisi joka paikassa, oma pikku vauvansa siellä tuhisten. Tukala, hikinen olo ja Stumpin typeryys unohtuivat ja hän jäi unelmoimaan, kunnes Nita tönäisi häntä.
- Pääseekö täältä sisään? Vai onko sulla supistuksia?

Nita ei näyttänyt ihmettelevän Stumpin puuttumista ja Kaisakin kysyi vain ohimennen, missä hän oli.
- Kavereiden kanssa kaljalla, Ilse sanoi. Olisi kai sitä voinut keksiä jonkin hätävalheenkin, mutta mitä se ketään olisi hyödyttänyt? Nita ei olisi uskonut kuitenkaan ja totta puhuen hän olisi mielellään itsekin ollut kavereiden kanssa terassilla kaljalla juuri nyt, jos asiat olisivat olleet toisin. – Eikö mekin mentäis? hän ehdotti yltiöpäisesti.
- Ei tietystikään, Kaisa sanoi kauhistuneena.
- Ajattele jotain ihanaa varjoisaa terassia, mihin puhaltaisi merituuli. Eihän sun ja mun tarvii juoda kuin limua.
- Eikä. Luuletko sä että kukaan katsoisi, mitä meillä on laseissa, ihmettelisi vaan että miten raskaanaolevat naiset on sellasessa paikassa. Sitä paitsi limsoissa on kauheesti säilöntäaineita. Ne kertyy sikiöön.
- Sun kanssasi, Ilse nauroi ja meni hakemaan jääkaapista jääteetä, jota oli laittanut sinne kylmenemään Stumpin pilkasta huolimatta. Hän sanoi sen näyttävän pissalta.

He ihastelivat vaunuja, jotka Ilse oli myös lykännyt parvekkeelle pyyhkiäkseen ne mielenrauhansa vuoksi kostealla rätillä niin sisältä kuin ulkoa ja juttelivat niitä näitä. Kaisa istui paikoillaan aina vain lyhyen hetken ja nousi sitten pitelemään selkäänsä.
- Ethän sä vaan ala synnyttää täällä? Nita kysyi epäluuloisena, kun hän ähki välillä.
- Mieluummin en, vaikka en mä kyllä sairaalaankaan haluaisi, ne pelottaa mua, Kaisa irvisti.
- Sitä on nyt kai vähän myöhästä surra, Ilse arveli, mutta sitten Kaisa alkoi näyttää levottomalta.
- Musta alkaa tuntua vähän omituiselta, hän sanoi ja niin Ilse kuin Nitakin katsoivat häntä pelästyneinä ja silmät suurina, sitten toisiaan kuin apua hakien. Pitäisikö heidän tehdä jotain ja jos, niin mitä?

- Mä taidan haluta kotiin, Kaisa sanoi ja istui taas alas.
- Pystytkö sä muka kävelemään takasin sinne? Nita kysyi epäilevästi.
- Mistäs mä tiedän? Ja meneehän ratikoita!
- Haluatko sä ruveta synnyttämään raitiovaunussa?
- No en, Kaisa sanoi ja näytti kauhistuneelta, hänen silmistään alkoi valua kyyneleitä. – Mä haluan Artsin luo!
- Taksi, sanoi Nita.
- Ja hitot, sanoi Ilse ja ponnahti pystyyn adrenaliini korvissa suhisten. – Onhan meillä auto. Ei Stumppi sillä voinut lähteä kaljalle. Jos Kaisa mahtuu sinne, siis, ja jos mä mahdun vielä ratin ja penkin väliin.
- Entäs minä? Nita kysyi vähän hätääntyneen näköisenä.
- Sä saat mennä takakonttiin tai kävellä, Ilse sanoi.
- Takakonttiin?
- No, penkkien taakse.
- Hitto, Nita mutisi, mutta Kaisa nousi taas seisomaan.
- Mennään, hän pyysi. – Ei mua oikeastaan satu, mutta ihan kuin koko vatsa olisi muuttunut keilapalloksi. Se on ihan kova.

Ilse tunsi olonsa ihmeellisen hilpeäksi, kun hän nappasi eteisen lipaston päältä autonavaimet ja he lähtivät ulos. Lopultakin tapahtui jotain! Hän tajusi olevansa kuolemanväsynyt kököttämään vain kotona, ilman muuta lomahuvitusta kuin kaupassa käynti. Oli parempi leikkiä taksikuskiakin, tai ambulanssikuskia, miten vaan.
- Mitä Stumppi sanoo? Nita kysyi, kun he pääsivät kadulle pitäen Kaisaa varmuuden vuoksi kainaloista kiinni.
- Mitä se voisi sanoa? Hätätapaus, Ilse sanoi tähyillen ylös ja alas mäkeä, etsien autoa. Se oli niin matala, että onnistui melkein maastoutumaan ison volvon taakse, mutta myös niin punainen, että sen huomasi sieltäkin. Ellei hän saisi sitä samaan paikkaan takaisin palatessaan, Stumppi saisi kohtauksen, mutta Ilse oli valmis ottamaan riskin. Eihän Kaisaa nyt oikeasti voinut raitiovaunuunkaan lähettää.

He auttoivat Kaisan ensin oikeanpuoleiselle etupenkille. Hän mahtui sinne kyllä, mutta se oli muuten hankalaa, kun auto oli niin matala.
- Kuka hullu suunnittelee tämmösiä autoja, joissa perse viistää maata eikä matkustajia mahdu mukaan? räyhäsi Nita pujotellessaan penkkien taakse käytännöllisesti katsoen takaikkunalle makaamaan. – Tai kuka idiootti hommaa tämmösiä perheautoiksi?
- Stumppi hommasi tän, ennen kuin se kuuli mitään perheenlisäyksestä, sanoi Ilse iloisena siitä, että hänellä kerrankin oli tarjota totuudenmukainen puolustus. – Ja musta tää on oikeesti ihana!
- Ja sä et tee tällä mitään sitten, kun sulla on vauva ja vaunut kuljetettavana!
- En niin. Mutta tää on silti ihana.

He pääsivät tuskin liikkeelle, kun Kaisa päästi kipeänkuuloisen vingahduksen.
- Mä vien sut suoraan Kättärille, Ilse päätti vilkaistuaan hänen tuskaisia kasvojaan.
- Ei kun mä haluan Artsin luo!
- Me ajetaan Kättärille, sä jäät sinne Nitan kanssa ja mä käyn hakemassa Artsin ja tuon sen perässä, Ilse sanoi sellaisella äänellä, ettei Kaisa uskaltanut tai viitsinyt vastustella enempää, ja Ilse painoi kaasua. Hän saattoi kuvitella olevansa Bonnien ja Clyden Bonnie pakomatkalla, kun hän pujotteli liikennevaloja vältellen pikkukatuja Mäkelänkadulle ja antoi sitten mennä. Matkaan ei mennyt kymmentä minuuttia, hyvä, jos viisi.
- Sä olet hullu kanssa, Nita sanoi, kun hän ajoi pääoven eteen luiskalle.
- Voin olla, Ilse myönsi. Ajaminen oli ollut ihanaa ja hänen teki mielensä huutaa ja nauraa, mutta hän kömpi vain vaivalloisesti ylös ja kiersi toiselle puolen autoa auttamaan Kaisaa. Hoikka Nita saisi itse selvitä ulos kolostaan, heillä valailla oli paljon hankalampaa.

- Haetko sä Artsin? Kaisa kysyi surkeana, kun hänet oli saatu kammettua ylös penkiltään.
- Haen, kultapieni, me ollaan täällä varttitunnissa, jos se vaan on kotona, lupasi Ilse ja halasi Kaisaa äkkinäisessä säälinpuuskassa. Sitten hän rypisti otsaansa tajutessaan, että kohta hän olisi samassa tilanteessa todennäköisesti ypöyksin. Stumppi saattaisi tuoda hänet, jos olisi ajokunnossa, tai soittaa taksin, mutta tätä pidemmälle hän ei tulisi. Niin hän oli selvin sanoin ilmoittanut. Ei Ilse ollut saanut lahjottua häntä edes synnytysvalmennukseen, ei millään konstein.

No, se oli hänen ongelmansa eikä sitä tarvinnut Kaisa-paran niskoille sälyttää. Hän vääntäytyi takaisin autoon ja lähti jatkamaan matkaa. Oli kovin onnekasta, että he kaikki asuivat ihan lähellä. Jos he olisivat Ilsen luota lähtiessään ymmärtäneet soittaa Artsille, tämä olisi ehtinyt jo pyöräillä tänne.

Lähettäjä: hruuna 
Päivämäärä:   16.9.08 20:21:33

Iltapalan iltapalaa?

Lähettäjäaatamifisu 
Päivämäärä:   16.9.08 21:23:50

Jep, iltapalan iltapalaa !

Päivämäärä:   16.9.08 21:24:21

Ei ku rakennusavustuspalaa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.08 21:56:29

No ainakaan tässei oo hiilareita, oli mikä pala tahansa...
-------------

Ilse ei vaivautunut etsimään parkkipaikkaa kadun vierestä vaan ajoi suoraa päätä pihaan rapun eteen. Olisi voinut olla mukavaa vain tyytätä ja odottaa Artsin saapumista, mutta veten torvi ei toiminut ja heidän asuntonsa ikkunat olivat joka tapauksessa kadulle päin. Ilsen oli pakko nousta ja kiivetä toiseen kerrokseen soittamaan ovikelloa. Onneksi Artsi oli kotona.
- Sadie, hän sanoi ihmeissään ja ellei olisi ollut niin adrenaliinipöllyssä edelleen, Ilse olisi saattanut jäädä siihen ja sulaa pelkästä lempinimen kuulemisesta. Nyt hän kuitenkin astui nopeasti sisään ja sanoi:
- Mä tulin hakemaan sua Kättärille, mä vein Kaisan just sinne.
- Ai, Artsi sanoi ja nähdessään, miten hänen ilmeensä muuttui, Ilsestä tuntui, kuin olisi saanut kylmän suihkun.
- Jep, sille alkoi tulla huono olo meillä ja mä ajattelin, että sen on parasta mennä sinne. Mutta sillä on kauhea ikävä sua ja mä lupasin hakea sut pronto, hän selvitti.
- Mä olen valmis, Artsi sanoi ja kalasti tummansiniset purjehduskengät jalkaansa naulakon alta.
- Onko Kaisalla sairaalakassia valmiina, jos se joutuukin jäämään sinne? Ilse kysyi tarttuen Artsia käsivarresta, kun tämä oli jo säntäämässä ulos.
- On, on tietysti, on ollu jo toukokuusta, tämä sanoi nolostuen ja tarttui isoon laukkuun, joka makasi kenkien vieressä.
- Mahtuukohan toi mukaan? Ilse mietti ääneen otsaansa rypistäen, mutta Artsi meni jo. Ilse sai juosta hänen perässään ja tarttua taas hihasta kiinni, kun hän oli harppomassa auton ohi.
- Tänne, hän sanoi ja avasi oven.

- Niin tietysti, Artsi sanoi. – Mä en muistanut teidän perheautoa.
- Älä sinäkin piruile tai saat kävellä, Ilse sanoi ja läimäytti oven kiinni hänen perässään. – Oletko sä ikinä päässyt tämmöisen kyytiin? hän kysyi päästyään toiselle puolelle istumaan.
- En, Artsi myönsi.
- Pidä kiinni sitten, Ilse sanoi ja peruutti pihan yli. Hän toivoi näyttävänsä kohtalokkaalta ja upealta, mutta pelkäsi, ettei Artsilta juuri nyt liikenisi kauheasti huomiota hänelle.
- Ei sun tarvitse kaahata, tämä kuitenkin sanoi, kun Ilse kääntyi porttikäytävästä kadulle.
- Mä lupasin Kaisalle tuoda sut pian, Ilse sanoi. – Vaikka ehkä se ei kovastikaan ilahdu, jos mä tapan sut matkalla.
Artsi ei sanonut mitään, ennen kuin he joutuivat pysähtymään Sofianlehdonkadun valoihin.
- Musta se olisi ihan hyvä tapa kuolla, hän ilmoitti silloin.
- No et sä nyt halua kuolla, jos susta on tulossa just isä, Ilse kivahti, ja sitten he olivat hiljaa muutaman minuutin, kunnes hän kääntyi parkkipaikalle, joka oli sairaalan pääovea vastapäätä. Ilse ei nähnyt mitään tarvetta viedä Artsia ambulanssiliuskaa myöten pääoven välittömään läheisyyteen, kuten Kaisaa.

- Ilse kuule, Artsi sanoi, kun Ilse avasi ovensa ja alkoi hävettävän kömpelösti taas vääntäytyä pystyyn. Vette ei tosiaan ollut ihan omiaan raskaana oleville.
- Hop hop, hän sanoi, mutta ennen kuin hän itse oli päässyt ulos, oli Artsi ehtinyt kiertää auton ympäri auttamaan.
- Kiitos, Artsi sanoi yksinkertaisesti kiskoessaan hänet pystyyn.
- Jos me oltais tajuttu soittaa sulle meiltä, niin sä olisit ehtinyt tänne vaikka kävellen jo, Ilse sanoi ja kiskoi toppiaan alemmas peittämään nappina pullottavaa napaa – vaikka miksi, sitä hän ei tiennyt. Kaisalla oli varmasti vähintään yhtä ällöttävä napa.
- En mä sitä tarkoittanut…
- Vaan mitä?
- Että sä toit Kaisan tänne. Ja että sä oot ollu sen kaveri.
- Kaisasta on ollu mulle paljon apua, se on kävelevä äitiysneuvoja, Ilse sanoi vähän vaivaantuneena.
- Se on sen tänhetkinen innostus, Artsi sanoi, eikä päästänyt Ilsen käsivarresta irti. – Kuule.
- No mitä nyt vielä? Ilse kysyi, mutta sitten hän alkoi sulaa taas. Se oli järjenvastaista, Artsin silmät ne olivat sulan kinuskin väriset. Miten hänen suonissaan sitten tuntui virtaavan hidasta, sulaa, kuumaa kinuskia?
- Sä olet ollut yksi mun elämäni tärkeimpiä ihmisiä, Artsi sanoi ja Ilsen teki mieli pyytää, että hän olisi muuttanut aikamuodon, sanonut että olet eikä olet ollut.
- Mennään katsomaan, oltiinko me niin nopeita, että ne on vielä aulassa, hän sanoi sen sijaan karskisti, tipauttaen aurinkolasit otsalta silmilleen, ja lähti kohden suojatietä.

He olivat. Kaisa alkoi itkeä valtoimenaan nähdessään Artsin ja Ilse pakotti Nitan lähtemään, kunhan he olivat saaneet lupaukset siitä, että heitä pidettäisiin ajan tasalla.
- Mikä kiire sulle tuli? Nita ihmetteli. – Yritätkö sä saada palautettua auton niin, ettei Stumppi huomaa? Miksi se tulisi tähän aikaan vielä kotiin?
- Ei ne kaipaa meitä nyt, Ilse sanoi vihaisesti. – Anna mulle tupakka.
- Et sä saa polttaa, Nita sanoi. – Se menee sikiöön. Istukkaan. Jonnekin.
- Mä kestän sen, että se alkaa nikotella. Anna mulle tupakka ja sitten me lähdetään ajelulle, Ilse sanoi vihaisesti. Hän joutui ottamaan tukea Nitan olkapäästä, kun tupakka alkoi mennä päähän, mutta siihen mennessä, kun he pääsivät autolle, hän kulki jo suunnilleen suoraan.

- Kai sä haluat? Ilse varmisti päästyään taas kuskin paikalle.
- Oletko sä koskaan kuullut kenestäkään, joka ei haluaisi tän kyytiin? Nita kysyi ja painautui vasten penkkiä. – Anna painaa, muru,
Ja Ilse antoi. Hän oli muutamassa hetkessä moottoritiellä, missä hän painoi kaasua, kunnes Nita kiljui suoraa huutoa.

Ilse oli jo menossa nukkumaan, kun puhelin soi ja hän hätkähti sen ääntä hiljaisessa hämäryydessä. Stumppi oli vieläkin sillä tiellään ja Ilse epäili hänen soittavan syystä tai toisesta, mutta se olikin Nita, jonka hän oli tuntia aikaisemmin jättänyt kotitalonsa nurkille.
- Mikä hätänä? Unohtuiko sulta jotain autoon? Ilse kysyi.
- Ei, kun Artsi soitti.
- Sulle? Miksei mulle? Ilse tunsi itsensä järjettömästi pettyneeksi.
- Kai se ajatteli, ettei Stumppi tykkää hyvää, jos se soittelee sulle tähän aikaan yöstä.
- Niin kuin sillä ois mitään väliä, ei se ole kotona vieläkään. Mutta mitä se sanoi? Joko se syntyi?
- Ei, vaan ne oli lähetetty takaisin kotiin. Väärä hälytys.
- Just.
- Että ei mulla muuta tällä kertaa. Hyvää yötä.
- Hyvää yötä, Ilsekin sanoi ja palasi makuuhuoneeseen. Hän mietti, miltä Kaisasta mahtoi tuntua. Pelottikohan häntä kauheasti? Ilseä pelotti. Hän ei ollut ajatellut synnyttämistä aikaisemmin, mutta nyt hän ei voinut olla miettimättä, miten kovasti se oikein sattuisi. Se kuulemma unohtui nopeasti, mutta ei se ajatus näin etukäteen lohduttanut. Ja hänellä ei olisi mitään Artsia lohduttamassa.
Hän käänsi kiukkuisena kylkeä. Kyllä hän pärjäisi yksinkin, yksinhän hän oli tästä päätöksenikin tehnyt. Eikä hän sitä paitsi halunnutkaan Stumpin näkevän itseään synnyttämässä. Se mahtoi olla sen verran järkyttävän näköistä hommaa, että viimeistään sen jälkeen kaveri katoaisi kuin vieno pieru Saharaan. Jos he eroaisivat niin Ilse halusi edelleen olla se, joka sanoi koska ja miksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.08 22:02:47

Poistetaan sieltä yksi "vihaisesti".

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   16.9.08 22:04:00

Kiitti tästä, ja niistä hiilareista .D .D .D

/me menee keittää makaroonia

Lähettäjä: Nuotti 
Päivämäärä:   16.9.08 23:29:50

Mä tahtoisin ihan vähän vielä ennen nukkumaanmenoa.. Tää on niin herrrrkkua.

Päivämäärä:   16.9.08 23:36:49

pörr

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.08 23:38:30

Oke, Nuotti, pikkiriikkisen.
--------------

Tyttö tuli, tyttö tuli ja mun sydämeni suli

Pari päivää myöhemmin Ilse matkusti taas Kätilöopistolle, ykkösen ratikalla tällä kertaa. Ei ollut kyse siitä, että Stumppi olisi huomannut hänen lainanneen autoa ja raivostunut, hän oli vaan ajanut sillä tänään töihin, vaikka olikin periaatteessa lomalla. Siinä oli ilmennyt jokin pikaista korjausta vaativa pikkujuttu, kun Ilse oli kysynyt Stumppia mukaan katsomaan Kaisaa ja vauvaa. Oli hän tarjoutunut viemään Ilsen, mutta tämä oli nostanut nenänsä pystyyn ja sanonut pääsevänsä oikein hyvin julkisillakin.
- Tuletko sä sitten edes mua katsomaan sinne? hän oli kysynyt, mutta sai vastaukseksi vai epämääräistä muminaa ja oven kolahduksen.

Ilse joka tapauksessa meni. Hänen oli ihan pakko, hän oli tuskin malttanut odottaa vierailutunnin alkua sen jälkeen, kun Artsi oli aamulla soittanut ja kertonut yöllä syntyneestä tytöstä. Vähät Kaisasta, mutta hän halusi nähdä vauvan, miten pieni se oli ja keneltä se näytti, ja ehkä saada ottaa sen syliinkin. Nita ja Ali eivät aikoneet ängetä sairaalaan ollenkaan vaan mennä kylään vasta, kun äiti ja lapsi olisivat kotiutuneet, mutta Ilse ei aikonut odottaa päiviä, muutamaakaan. Kurvissa kukkakaupan ovella hän muutti mielensä ja menikin toiselle puolen katua, ruokakauppaan. Kaikki veisivät kuitenkin kukkia. Kaisa saattaisi arvostaa jotain herkkuja enemmän. Hän osti suklaata ja salmiakkia ja jatkoi sitten matkaansa.

Kaisa löytyi kahden hengen huoneesta, mutta hän oli siellä sattumoisin yksin ja näytti suurisilmäisemmältä kuin koskaan nojaillessaan kohotettuun sängynpäätyyn. Lähes täsmälleen yhtä isolta hän näytti myös kuin pari päivää sitten ja ilahtuneelta nähdessään Ilsen. Yöpöydällä oli kimppu kirjavia kesäkukkia, muttei muuta ja mielessään Ilse lähetti soimaavan ajatuksen Artsille. Hyvä mies, kyllä, mutta eikö hän ymmärtänyt, että ruusut olivat ainoita oikeita kukkia tämmöiseen paikkaan?
- Miten sä jaksat? Ilse kysyi mekaanisesti ja ojensi tuliaisensa Kaisan syliin, mutta hänen koko huomionsa oli jo kiinnittynyt pieneen soikionmuotoiseen sänkyyn Kaisan sängyn vieressä.
- Yllättävän hyvin, Kaisa sanoi ja repi kiireesti auki salmiakkipussin. – Sä olet enkeli. Mun teki kauheasti mieli salmiakkia, mutta Artsi ei oo vielä käynyt, enkä mä viitsi soittaa sille mokoman takia, se varmaan nukkuu.
- Ai, mä ajattelin, että se on ollu täällä koko päivän, Ilse sanoi ja vilkaisi kukkia anteeksiantavaisemmin.
- Ei kun se oli koko yön. Mun sisko toi noi, se kävi jo.

Jutteli Kaisa muutakin, mutta Ilse ei kuunnellut. Hän tuijotti sängyssä nukkuvaa otusta, josta ei peiton ja valkoisen pipon välistä näkynyt kuin pieni naama ja nyrkki, jota sitäkin peitti osaksi liian pitkä hiha.
- Eikö se ole ihana? Kaisa kysyi tajutessaan, ettei Ilse kiinnittänyt mitään huomiota häneen.
- On, Ilse henkäisi ja kuulosti ilmeisen vakuuttavalta, sillä Kaisa hymyili tyytyväisenä.
- Saanko mä ottaa sen syliin?
- Sehän nukkuu, Kaisa sanoi moittivasti. – Mutta ota vaan. Tuskin se siihen herää.

Ilse siirsi varovaisesti peiton pois ja nosti vauvan syliinsä, eikä se tuntunut huomaavan mitään. Hän istui sängyn laidalle ja silitti varovasti sen poskea.
- Mua pelottaa nostaa sitä, Kaisa tunnusti.
- Mä en huomannut pelätä, Ilse kuiskasi. – Heräisi nyt, mä haluaisin nähdä, kumman näkönen se on.
- Ei se oo vielä kummankaan näkönen.
- Mä en ehkä anna tätä sulle takasin ollenkaan, Ilse sanoi ja puristi vauvaa vähän lujemmin. Se oli niin pieni ja kevyt ja lämmin ja sopi niin hyvin siihen hänen käsivarsilleen.
- Annatpas! sanoi Kaisa salamana, mutta näytti emotiikeriltä vain hetken murto-osan ja naurahti sitten nolona. – Et kai sä tarkottanut…
- En tietysti, Ilse sanoi, vaikka oli siinä rahtunen ollut tottakin.
- Siis voiko olla mitään kivempaa kuin että säkin saat kohta oman? Sitten, kun ne vähän kasvaa, ne voi leikkiä keskenään, niistä tulee varmaan parhaat kaverit!
Vauva oli edelleen Ilsen sylissä, kun Artsi tuli noin puolta tuntia myöhemmin.
- Noin sitä pitää, Ilse sanoi nähdessään hänellä maljakollisen ruusuja ja siirtyi ihan sängyn jalkopäähän, jotta Artsi pääsi halaamaan vaimoaan.
- Miten? Artsi kysyi.
- Ruusuja, tietysti.
- Annatko sä sen mulle? Artsi pyysi ja otti vauvan vastausta odottamatta. Hän näytti rakastuneemmalta kuin koskaan katsoessaan tytärtään, joka lopultakin heräsi ja alkoi päästää pieniä ääniä.
- Mä taidan lähteä nyt, Ilse sanoi. Hänestä tuntui, että hän oli liikaa tässä perheonnessa, ja vielä enemmän hänestä tuntui siltä, kun ei hänen lähtöään edes huomattu.

Päivämäärä:   17.9.08 08:56:22

Hmm. Hiukan jännitystä odotettavissa taas Ilsen suhteen? Aamuateriaa joskus iltapäivään mennessä olis kiva saada.

Päivämäärä:   17.9.08 13:49:22

oivoi, odotellaan mitä tapahtuu :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.08 16:05:57

Sori lyhyt pätkä, tää luku jakautuu jotenkin hassusti.

Hruuna, ei taida olla aamiaisaika, mutta edelleenkin mä pääsen tälle tarinakoneelle vasta illalla.

Ja nyt eläinlääkäriin.
----------------
- Se oli niin ihana, sä et voi kuvitella, Ilse kertoi Stumpille illalla, kun he olivat menossa nukkumaan. Hän oli periaatteessa aikonut olla kylmän kohteliaalla ja vähäpuheisella päällä tänään, kun Stumppi oli sillä tavalla karannut päivemmällä, mutta hän ei malttanut, oli pakko saada puhua vauvasta. Stumppikin vaikutti sovinnolliselta ja kuunteli tekemättä pisteliäitä huomautuksia, vaikka häntä ei selvästikään kiinnostanut vähääkään.
- Niin niin, hän sanoi vain unisesti. Sekin oli kuitenkin Stumpilta ihan hyvin.
- Mä olen hellyydenkipeä, sanoi Ilse ja hivuttautui vähän lähemmäksi. – Silitä mua vähän, jooko?
- Sun maha on tiellä, Stumppi sanoi, mutta ystävällisesti ja otti Ilsen kainaloonsa, mihin tämä asettui tyytyväisesti huokaisten, kun Stumppi silitti hänen poskeaan.
- Suukkoja kanssa.
- Mikä sua vaivaa? Stumppi ihmetteli.
- Mähän sanoin, että mä olen hellyydenkipeä. Rakastatko sä mua?
- Tietysti, kuului vastaus, ja hetken Ilse tunsi itsensä surulliseksi. Oli ollut hölmöä mennä kysymään tuollaista, mutta se oli vaan jotenkin lipsahtanut. Oli mahdotonta arvioida, puhuiko Stumppi totta kokonaan vai viisikymmentäprosenttisesti, tai edes, osasiko hän ylipäätään. Ilse ei ollut ihan varma siitä, kykenikö hän siihen ollenkaan, rakastamiseen.

Ihan hyvin Stumppi kyllä esitti piristyttyään sen verran, että jaksoi nousta kyynärpäänsä varaan ja suudella Ilseä.
- Haluatko sä naida? hän kysyi kohta, Ilsen hämmästykseksi. Stumppia ei ollut enää juuri huvittanut. Vauvamaha vei häneltä kuulemma kaikki halut.
- Ellei siitä ole sulla kauheesti vaivaa, Ilse sanoi.
- Ei kai siitä, Stumppi arveli huomaamatta ironiaa.

Syy hänen jalomielisyyteensä selvisi jälkeenpäin.
- Mä lähden Läden kanssa lomalle, hän sanoi, kun Ilse häilyi unen ja valveen rajalla tyytyväisenä ja raukeana.
- Ai. Koska ja minne? Ilse kysyi.
- Ylihuomenna, viikoksi etelään.
- Sepä hauskaa, Ilse sanoi purevasti. Stumppi oli vähän vihjaillut haluavansa jonnekin, mutta Ilse oli vedonnut säästäväisyyteen ja siihen, ettei jaksanut enää istua lentokoneessa paikoillaan monta tuntia, ja Stumpin vihjailutkin olivat aina vaimentuneet kesken lauseen, kun hänen katseensa oli osunut Ilsen mahaan. Epäilemättä hän mietti, kehtaisiko sen vieressä esiintyä rannalla tai missään muuallakaan, sen puoleen. No, Läden maha ei ollut ihan näin suuri.
- Sattuu tota rahanpaskaa olemaan, kun tuli lomarahat, Stumppi sanoi puolustellen.
- Kivaa.
- Etkö sä ole vihanen?
- Mitä hyötyä siitä olisi? Ei kai se sua muuttaisi mihinkään. Sama itsekeskeinen hyypiö sä taidat olla hautaan asti, Ilse sanoi kiukkuisesti ja alkoi teeskennellä nukkuvaa.

Ilse olisi voinut viettää viikon Kaisan ja Artsin luona tuijottamassa vauvaa, mutta sitä hän ei sentään iljennyt tehdä. Olisi ehkä, jos Kaisa olisi ollut yksin kotona, mutta Artsi oli isyyslomalla, eikä Ilse halunnut tunkeutua perheidylliin. Ei hän halunnut myöskään katsella sitä. Niillä tuntui olevan kaikki niin täydellisesti: pienen, onnellisen perheen perikuva. Oli kaksin verroin tuskallisempaa katsoa Artsia, joka selvästi palvoi vauvaa, kun ajatteli Stumppia, joka todennäköisesti istui aamusta iltaan rantabaarissa kittaamassa kaljaa ja vilkuilemassa naisia.

Päivämäärä:   17.9.08 16:10:19

Tätä mie just tarkoitinkin: tää on miun aamupala-aika. Aamulla jaksaa syödä, päivällä ei jaksa syödä kunnolla joten täytyy saada aamupalaa päivällä. Jälkiruoka olis kyllä aika kiva.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.08 16:11:32

Kunhan mä käytän ton kissan ensin :D

Päivämäärä:   17.9.08 16:13:53

Ohoo, miepä olin vaan viiden minuutin viiveellä paikalla. Olenkohan mie liian nettiriippuvainen? :O
Mutta kiitukset. Ei pitäisi ennustella etukäteen tulevaisuutta, onnistuit vähän yllättämäänkin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.08 17:27:16

/me alkaa ottaa aikaa Hruuniksen ilmestymiseen :D
---------

Nita ei ollut enää lomalla, mutta Ali onneksi oli, ja Ilse tuppautui hänen vaivoikseen. Hän ajeli ympäri Uuttamaata katselemassa myytäviä mökkejä ja oli vain iloinen seurasta. Tapsallakin oli lomaa, mutta hän oli pitkästä aikaa lähtenyt käymään vanhemmillaan.
- Mihin me ajetaan? Ilse kysyi ahtauduttuaan taas yhtenä aamuna Alin autoon.
- Nurmijärvelle, Ali sanoi ja lähti ajamaan.
- Vahinko, ettei se Ollikaisen paikka ole enää myytävänä, eikö se olisi ollut teille ihan täydellinen?
- Liian kallis, Ali kuittasi. Hänen äitinsä oli lopultakin saamaisillaan talon myytyä. Oli ollut jo alkuvuodesta selvää, että hän jäisi Turkuun, mutta yhtäkkiä maailman meno olikin muuttunut niin, ettei kukaan enää uskaltanut ottaa isoja asuntolainoja. Talo oli ollut kaupan yli puoli vuotta ja sen hintaa oli laskettu kerta toisensa jälkeen, mutta vasta nyt alkoi näyttää siltä, että oli löytynyt ostajat, jotka olivat tosissaan. Se taas tarkoitti sitä, että Ali ja Tapsa tarvitsivat uuden asunnon. Ilse ei ihmetellyt sitä, että he etsivät ennemminkin pientä maatilkkua kuin kaupunkikaksiota.
- Mutta se on ihan väärällä suunnalla ja kaukana, Ilse protestoi miettien Tapsan työmatkaa.
- Niin se on, Ali myönsi. – Voi olla, että joutuu pistämään koko elämän remonttiin, jos joutuu jonnekin pitkälle, vaihtaa työpaikat ja kaikki. Mutta en mä oikein voi kuvitella meitä missään kerrostalossakaan.
- En minäkään, Ilse sanoi. – Teillä pitää olla talli takapihalla ja oma traktori.
- Traktorista en tiedä, mutta talli takapihalla olisi plussaa.

Ensimmäisessä töllissä ei kuitenkaan sellaista ollut. vaikka se olikin muuten hyvällä paikalla ja sievä pieni rakennus.
- Siellä haisi homeelta, Ilse sanoi, kun Ali oli luvannut välittäjälle miettiä ja palata asiaan.
- Haisiko? Mä en huomannut.
- Joo. Mun nenä on kauhean tarkalla nykyään, Ilse sanoi.
- No hitto, onpa hyvä, että sä olet mukana.
- Eikö? Oliko sulla muita listassa?
- Ei myytäviä, mutta vuokrattavia.
- Vuokrataanko talojakin? Ilse kysyi. Ajatus oli ihan uusi hänelle, hän oli jotenkin ajatellut, että taloja vain myytiin ja asuntoja vuokrattiin.
- Näköjään.

He kävivät vielä kahdessa paikassa. Molemmat olivat tyhjillään, eivätkä he päässeet sisään, mutta saattoivat sentään tutkia pihapiirin. Toisen talon oli katossa reikä, joka oli yritetty peittää pressulla, jota tuuli iloisesti löyhytteli, mutta toinen näytti melko lailla hyvältä. Se oli vaaleanvihertävä rakennus ja vaikka ulkorakennuksetkin oli lukittu, saattoi ikkunoista yrittää kurkkia sisään.
- Tää voisi olla talli, sanoi Ali pomppien likaisten ikkunoiden takana. – Pariovet ja ikkunat noin korkeella.
- Täällä ei ole tarhoja eikä mitään.
- Mun täytyy soittaa tästä, jos joku vaikka haluaisi esitellä sisätilatkin.
- Mutta etsittekö te sitten vuokralle vai ostettavaksi?
- No en mä nyt kauheasti hinkuaisi ottaa mitään isoa lainaa, vaikka saisinkin osan talorahoista pesämunaksi. Mutta kunhan nyt jonkun paikan löytäisi… Lähdetäänkö hei jonnekin syömään?
- Mennään vaan, Ilse sanoi ilahtuneena. Hänellä oli nykyään alati nälkä.

He päätyivät huoltoaseman kuppilaan.
- Täälläpäin on joku maatalousoppilaitos, sanoi Ali miettiväisesti, kun he olivat istuneet rekkamieskokoluokkaa olevien wieninleikkeiden kanssa ikkunapöytään. – Mahtaiskohan ne tarvita henkilökuntaa?
- Rupeaisitko sä opettajaksi? Ilse kysyi ihmeissään.
- Mieluummin en – mutta olen mä jo niin paljon opettanut ratsastusta, etten mä varmaan tukehtuisi oppilaiden eteen. Ja oishan se siistiä sisätyötä. Sitäkin on oppinut kummasti arvostamaan kun seisoo kentän keskellä säässä kuin säässä.
- Sitten sä soitat sinne ja ilmotat olevasi valmis palvelukseen, Ilse sanoi ja pisteli poskeensa ranskalaisia. Hän oli syönyt puolet nopeammn kuin Ali ja alkoi sen jälkeen närkkiä tämän lautaselta.
- Ota jämät, Ali nauroi, ja työnsi hänen eteensä loput ranskalaisensa. – Mä en ymmärrä mihin mahaan sä syöt.
- Etkö? Ilse pyrskähti. – Sitten sä olet harvinaisen sokea!
- Sun Projektillasi on hyvä ruokahalu. Sä et ole lihonut oikeastaan ollenkaan, Ali sanoi ja tuijotti Ilsen vartaloa niin häpeämättä, että tämä melkein nolostui.
- Älä höpsi, totta kai olen.
- No et, et sillä tavalla kuin Kaisa, joka levisi joka suuntaan. Susta ei takaapäin huomaa mitään.
- Mennäänkö katsomaan vauvaa? Ilse innostui.
- Mä kävin siellä eilisiltana Nitan kanssa.
- Mutta tänään se on jo päivän vanhempi, enkä mä oo käyny kahteen päivään.
- Okei, jos siellä vaikka saisi kahvia, Ali suostui.

Ajaessaan takaisin kohti Helsinkiä hän ei miettinytkään näkemiään taloja ja työllisyystilannetta Nurmijärvellä – talleja siellä ainakin oli, Tapsan luulisi olevan helppo saada töitä – vaan vilkuili Ilseä silmäkulmastaan. Hänen teki mielensä keventää mieltään siitä, mitä mieltä oli Stumpin etelänmatkasta erityisesti, ja koko heidän seurustelustaan yleisesti, mutta mitä se kannatti? Nita oli tehnyt sitä käheytymiseen asti vuosikausia, eikä sillä ollut ollut mitään vaikutusta. Miksi hänen sanomisensa olisi sen tehokkaampaa? Ei, hän vain suututtaisi Ilsen. Hänellä ei ollut edes parhaan ystävän immuniteettia, joka antoi Nitalle vapauden tehdä ja sanoa ihan mitä tahansa.
- Oletko sä onnellinen? hän uskalsi kuitenkin kysyä ja vilkaisi Ilseä, jonka otsa meni ryppyyn.
- Ei kai kukaan ole? Aina joku asia hiertää. Se on satukirjajuttuja koko onnellisuus.
- No eihän! Ali kauhistui.
- Oletko sä muka onnellinen? Ilse heitti haastavasti takaisin.
- Olen! Tai ainakin olisin, jos tää asumisasia lakkaisi stressaamasta.
- Niin, aina siinä on se mutta jos, Ilse sanoi surullisesti.
- Et kai sä ole ruvennut katumapäälle ton vauvan suhteen? Ali kysyi.
- En tosiaankaan! Kyllä mä varmaan olen onnellinen sitten kun se on syntynyt, Ilse vakuutti.

Kaisa toivotti heidät avosylin tervetulleeksi. Hän ja Ilse halasivat, mutta Ali pujahti nopsasti sisään heidän ohitseen. Hänestä moinen tyttöjenvälinen rutistelu aina tavatessa oli yliarvostettua. Oli eri asia, ellei ollut tavannut viikkoihin tai kuukausiin, mutta hän oli ollut täällä viimeksi alle vuorokausi sitten. Hän näki Artsin keittiössä ja meni sinne itsekin.
- Ilse halusi tulla katsomaan vauvaa ja mä tulin katsomaan, mahtaisko täältä saada kupillisen kahvia, hän sanoi.
- Ota itse, Artsi sanoi ja osoitti kahvinkeitintä, hänen katseensa oli lennähtänyt kohti eteistä ja Ali huokaisi. Mahtaisiko Artsi ikinä päästä tuosta tavasta eroon? Sitten hän oli vähällä tiputtaa mukin, jonka oli ottanut kaapista, kun hän näki Ilsen katseen Kaisan olkapään yltä. Se oli suunnattoman onneton ja melkein nälkäinen.
- Moi taas, sanoi Ilse sitten niin täysin arkipäiväisellä äänellä, että Ali alkoi epäillä nähneensä omiaan ja häipyi olohuoneen puolelle, epäilemättä tuijottamaan vauvaa.

Päivämäärä:   17.9.08 17:32:51

Voit lopettaa ajan laskemisen, kesti minuutin että huomasin (en stalkkaa yhtään, en, en, en).

Mukava kuulla Alistakin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.08 17:34:42

5 min! Sä oot Tarkka! :D

Päivämäärä:   17.9.08 17:38:54

Miulla on aina ajoitus kohdallaan. Sain just hommat tehtyä ja ajattelin päivittää tän välilehden, jos ois jotain uutta. Sattui siis oikeasti aika tuuri :)

Tosin tässä on kyllä miun nähdäkseni virhe:
- Moi taas, sanoi Ilse sitten niin täysin arkipäiväisellä äänellä, että Ali alkoi epäillä nähneensä omiaan ja häipyi olohuoneen puolelle, epäilemättä tuijottamaan vauvaa.

Eli olohuoneeseen häipyminen viittaa Aliin vaikka ilmeisesti sen pitäisi viitata Ilseen? Ainakin niin mie sen ymmärrän.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.08 17:55:38

Kyllä, olet oikeassa, kuinkahan mä en oo huomannu... tänks!

Lähettäjä: JamoBakteeri. 
Päivämäärä:   17.9.08 18:38:11

Mä en pysy kohta enää es kärryillä, kun tää etenee niin nopeasti :D Suuret suru-uutiset vielä; sun lippis päätyi jonkun ryykärimummon sormiin lauantaina.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.08 18:43:27

JaRRRmo, mä oisn mieluummin kuvitellu sun unohtaneen kuin kuullu tommosta!! :x :(

Päivämäärä:   17.9.08 20:39:26

Hihii, tos vissiin pitäis olla pilkku:"Ensimmäisessä töllissä ei kuitenkaan sellaista ollut. vaikka se olikin muuten hyvällä paikalla ja sievä pieni rakennus."
Ja sit mie en tajuu mikä on tölli:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.08 20:48:43

Nykysuomen sanakirjasta: tölli: pieni, kehno, tav. puinen (vars. asuin-) rakennus, tönö, mökki, hökkeli

Ja juu, pilkku! Kiitos!

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   17.9.08 21:48:01

Mitä ihmettä! Eik Aqua oo opiskellu Röllejään?
"Tässä tulee Hirmuinen Rölli, on mulla metsässä tölli, siellä mä asustelen, ja kaikkia säikyttelen" ja vähän röllimäistä naurua perään!

/me on järkyttynyt moisesta kulttuurinpuutteesta

LähettäjäNuotti 
Päivämäärä:   17.9.08 21:53:48

Tokko sitä suap ennee alakuillan särvintä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.08 22:40:28

Mitä puuroa tää lie :D
------------
The next generation

- Sä tulet mukaan, Ilse sanoi äänellä, joka oli kireä kuin viulunkieli.
- Onko mun pakko? Stumppi kysyi maristen ja Ilselle tuli mieleen jompikumpi velipuolistaan, Teemu tai Tero-Pekka, joka yritti päästä kattamasta pöytää tai pukemasta kumisaappaita.
- On, ihan pakko. Älä kuvittele, että mä menen sinne yksin. Kaiva puku päälles niin kuin olisi jo!
- Puku? Stumppi jatkoi. – Onko se muka niin hemmetin hieno tilaisuus? Ajatus kuitenkin näytti lohduttavan häntä hiukan.
- Puku, kravatti, ja kiillotetut kengät, sanoi Ilse leukaperät tiukkoina, mutta Stumppi rakasti pukeutumista lähes yhtä paljon kuin hän itsekin ja oli jo menossa.
- Mitäs sä sitten laitat, onko sulla vielä jotain tarpeeksi isoa? hän vain heitti häijysti olkapäänsä yli.
- On, älä huolehdi, sanoi Ilse ja huokaisi helpotuksesta. Että hän olikin ollut viisas hamstratessaan kesällä Lontoosta äitiysvaatteita! Tummansininen mekko oli itse asiassa varsin mairitteleva, jos nyt mikään vaate saattoi olla tässä raskauden vaiheessa. Hän laittaisi kirkkaanpunaiset kengät ja kaikki unohtuisivat kuitenkin tuijottamaan niitä ja miettimään, mitä hän oikein oli ajatellut.

Ristiäiset pidettäisiin Kontulassa, Kaisan siskon luona, sillä siellä oli enemmän tilaa. Ilse oli ollut pikkiriikkisen pahoillaan, kun oli kuullut Katri-siskon olevan sylikummi ja Kaiden kummisetä. Tietystikään hän ei ollut kuvitellut, että häntä pyydettäisiin, Kaisa piti joka tapauksessa Nitasta enemmän, eikä hän halunnut Artsin lapsen kummiksi, eikä Artsi varmastikaan haluaisi Stumppia kummisedäksi, mutta silti.
- Mitä siellä tapahtuu? Stumppi kysyi parkkeeratessaan auton kadun varteen. Hänen mieleensä ei tullut kiertää auttamaan Ilseä ylös ja tämä puhisi lähes mahdottoman tehtävän edessä. Lopulta hänen oli pakko riisua korkkarinsa ja ujuttaa varpaansa auton ja jalkakäytävän väliseen rakoon, ja sitten hän onnistui kampeamaan itsensä jalkeille.
- Kiitos avusta, hän tuhahti Stumpille pyyhkiessään sukanpohjiaan ennen kuin laittoi kengät takaisin jalkoihinsa.
- Mistä? Ai. Niin, mitä ristiäisissä tapahtuu?
- Pappi puhuu ja sitten juodaan kahvia, kai. Etkö sä ole koskaan ollut ristiäisissä, edes Keken ja Kaken?
- En mä muista niistä mitään, ne on mua niin vähän nuorempia.
- Sun ei tarvitse mitään muuta kuin tehdä niin kuin mäkin teen ja näyttää hyvältä, Ilse sanoi. – Ja ottaa musta kiinni, jos mä meinaan pyörtyä.
- Et kai sä meinaa pyörtyä?
- En, mutta jos meinaisin niin mä haluan sun näyttävän siltä, kuin sä välittäisitkin musta vähän.

Ilse yllättyi niin, että törmäsi edellä harppovan Stumpin selkään, kun tämä yhtäkkiä pysähtyi ja kääntyi ympäri.
- Sadie, mähän välitän susta vähän, ja vähän enemmänkin, Stumppi sanoi ja hymyili niin, että Ilsen suu loksahti auki.
- Mitä pahaa sä olet tehnyt, vai suunnitteletko sä vasta? hän kysyi epäillen.
- Mikset sä voi koskaan uskoa mua? Stumppi kysyi nauraen, tarttui häntä niskasta ja suuteli suoraan suulle. Ilse ei voinut olla nauramatta myös. Sitten hän näki Stumpin olkapään yli lähestyvän kolmikon, Nitan, Alin ja Tapsan.
- No nyt mä ymmärrän. Sä halusit vaan hämätä mun ystävät, Ilse huokaisi.
- Niin no, etkö sä sitä just halunnu?
- Mä en tiedä, mitä sun kanssa pitäisi tehdä, Ilse valitti, edelleen nauraen, mutta antoi Stumpin vetää kätensä kainaloonsa ja taluttaa hänet oikean rapun ovelle, missä toiset saivat heidät kiinni.

Vieraita ei ollut kauheasti, vain lähisukulaiset ja he, lähimmät ystävät. Ilse sijoitti Stumpin ja itsensä huoneen nurkkaan, missä he eivät herättäisi huomiota, vaikka Stumppi unohtaisi näyttää hurskaalta ja kirosi jo kenkiään. Loppuviikon hän saisi käyttää aamutossuja.
- Karmeen näkönen havukka toi täti, joka pitää vauvaa, Stumppi kuiskasi hänen korvaansa, luojan kiitos melkein äänettömästi. Ilse oli itse asiassa samaa mieltä ja hänen piti purra huuliaan, ettei hymyilisi, mikä vain yllytti Stumppia päästelemään lisää samanlaisia huomioita, kunnes Ilse ilmehti häntä sulkemaan suunsa. Pappi oli puhunut ympäripyöreitä, mutta alkoi kaiketi lähestyä itse asiaa.
Hän oli jo kumartunut ottamaan vettä kämmeneensä.
- Minä kastan sinut, Jessina Josefiina…
- Mikä nimi toi tommonen on, penska saa kasvaa viistoista vuotta, ennen kuin on nimensä mittainen? Stumppi kysyi. Ilsen teki mieli taluttaa hänet ulos, niin kuin huutaville lapsille tehtiin, mutta kun Stumppi jatkoi:
- Et kai sä jää noin lihavaksi synnytyksen jälkeen? Se näyttää paksummalta kuin sinä ja lapsi on tossa. Jäikö sinne toinen sisään? Ilsenkin oli pakko naurahtaa. Se oli ensimmäinen imarteleva kommentti Stumpilta sitten heinäkuun ja Kaisa oli tosiaankin aika pullea. Huoneen toisella puolella olevat ihmiset, Katri ja pappi ja Artsikin katsahtivat häneen moittivasti tai ihmetellen. Stumppi näytti ylpeältä aikaansaannoksestaan ja laittoi kätensä Ilsen ympärille.

Sitten kaste oli ohi ja pikku Jessina pantiin pois tieltä vaunujen koppaan, jotta Kaisa ja Katri pääsivät kahvinkeittoon. Ilse istui lähimmälle istuimelle, mutta kenkiä hän ei uskaltanut riisua. Ne eivät ehkä enää mahtuisi takaisin.
- Sä taidat synnyttää ihan kohta myös, sanoi Artsin äiti hänelle ystävällisesti. Stumppi ylitti kaikki Ilsen odotukset, laski kätensä omistavasti hänen olkapäälleen ja ilmoitti tarkalleen lasketun päivän, joka oli enää parin viikon päässä. Artsin äiti sanoi jotain ihmettelevän ystävällistä ja jokapäiväistä, mutta yllätti sitten sanomalla:
- Mä luulin jossain vaiheessa, että sinusta tulisi mun miniä, mutta ei näköjään.
- Eihän me olla koskaan Artsin kanssa seurusteltu, Ilse mutisi.
- No, en mä valita, Kaisa on ihana tyttö, Artsin äiti hymyili suopeasti.

Päivämäärä:   17.9.08 22:48:29

Kaisaa ja Artsia ei sitten saa erottaa tai mun pitää harkita lukemista uudelleen :D Voi anteeksi, saisit mun sotsilippiksen ellei sillä olis niin paljon tunnearvoa.

LähettäjäNuotti 
Päivämäärä:   17.9.08 22:49:26

Kiitos, nam. Aina yhtä laadukasta.

Päivämäärä:   17.9.08 23:00:28

Saas kyllä nähdä, mitä Kaisalle, Artsille, Stumpille ja Ilselle käy. Kiitus iltapalasta, myös jälkipala kelpaa taas :F

Päivämäärä:   17.9.08 23:16:59

Hm. Ehk on hyvä et Jamis lukee nää tässä järjestyksessä .D Mä oon jo aika piloillehemmoteltu.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.08 23:22:35

Jestas kun mä olen hempeämielinen.
Tällä saatte pärjätä huomiseen, mä menen nyt nukkumaan.
--------------
Ilsen vauva tuli täsmälleen laskettuna päivänä. Hänellä oli ollut omituinen olo koko yön, mutta ei hän sillä perusteella ollut viitsinyt pyytää Stumppia jäämään töistä kotiin. Tämä oli muutenkin tuskastunut häneen, kun hän pyöri yöt eikä pystynyt päivisinkään olemaan aloillaan. Stumpin lähdettyä hän sai nukuttua lyhyen hetken, mutta heräsi sitten kipuun, joka sai hänet jaloilleen, tai paremminkin istumaan kippurassa sängyn laidalle. Onneksi se helpotti pian, eikä Ilse aikonut odottaa sen toistuvan. Hän kiskoi vaatteet päälleen ja soitti ensin taksin ja sitten Tarjalle.
- Mä lähden nyt sairaalaan, hän sanoi lyhyesti. Jollekin kai piti ilmoittaa. Tarja sanoi jotain, mutta Ilse ei jaksanut ymmärtää, mitä se oli. Hän oli liian keskittynyt odottamaan seuraavaa kipua, jonka tiesi tulevan kyllä. Hän toivoi kovasti, ettei se tulisi taksissa. Kuski-parka säikähtäisi varmasti.

Se tuli hississä, muttei ollut yhtä paha, ja seuraava tuli vasta, kun hän oli jo päässyt taksista ulos. Hän joutui istumaan vähäksi aikaa penkille sairaalan eteen, ennen kuin pääsi kävelemään sisään. Sitten sisällä helpottikin, henkisesti siis, joskaan ei fyysisesti. Koneisto nielaisi hänet, eikä hänen tarvinnut enää huolehtia siitä, että oliko oikeassa paikassa ja mitä hänen pitäisi tehdä, ei mistään muusta kuin siitä, ettei repeäisi palasiksi. Tuntui järkyttävältä pilkalta, kun hän oli pyörtymäisillään tuskasta ja sitten valkopukuinen haahka pyyhki hänen otsaansa sanoen, että tämähän sujui hienosti. Viikon helpoin synnytys. Ja ponnista.

Ilse ponnisti minkä jaksoi, hän oli niin kurkkua myöten täynnä raskautta ja odottamista, ettei hän halunnut mitään muuta niin kovasti kuin saada sen ulos itsestään, ja jälkeenpäin ajatellen se kai todellakin tuli helposti. Ei siinä mennyt kuin muutama hassu tunti ja sitten kipu äkkiä katkesi, tai vaimeni niin vähäiseksi, ettei sillä enää ollut väliä. Hänen korvissaan humisi, mutta sieltä seasta kuului myös vauvan ääni, närkästynyt huuto.
- Mikä se on? hän yritti kysyä, muttei saanut enää ääntä tulemaan.
- Hyvä tyttö, kätilö sanoi kuin hevoselle ja taputti hänen polveaan. – Sulla on tytär.
Siihen Ilse havahtui, vaikka oli ollut vaipumaisillaan jonkinlaiseen horteeseen. Tytär! Hänellä oli tyttövauva!
- Saanko mä sen? hän sai kysyttyä ja hän sai ja se oli vielä pienempi ja kevyempi ja kiukkuisempi kuin Kaisan vauva ja se oli hänen, vain hänen, ja koko maailma alkoi siitä hetkestä pyöriä ihan uusia raiteilla.
- Nuku sä nyt vähän aikaa, me pidetään siitä huoli sillä aikaa, hänelle sanottiin, kun vauva otettiin pois. Tai niin hän oli kuulevinaan, ainakin hän nukahti mielellään.

- Haluatko sä vaihtaa vaatteita tai jotain, ennen kuin vierailutunti alkaa?
Ilse räpytteli silmänsä auki, mikä oli hankalaa, koska hänestä tuntui, että hän olisi voinut huoletta nukkua vaikka sata vuotta lisää. Se kuitenkin meni ohi hetkessä, kun todellisuus palasi.
- Missä mun vauva on?
- Vauvalassa muiden kanssa. Saat sen tänne heti, kun haluat, mutta sä varmaan haluat ainakin kammata ennen vierastuntia.
- Voinko mä nousta ylös?
- Kokeillaan, hoitaja sanoi reippaasti ja Ilse huomasi voivansa.
- Mitä kello on? hän kysyi. – Siis, ollaanko me vielä samassa päivässä?
- Ollaan, hoitaja naurahti. – Sä olet tän viikon huippu, sä olet itse asiassa koko syksyn huippu ensisynnyttäjäksi. Kukaan ei oo vielä kävellyt aamulla sisään ja noussut samana iltapäivänä laittautumaan vieraita varten. Sata vuotta sitten sä olisit vaan käärinyt vauvan kapaloihin ja jatkanut nauriiden poimimista.

Ilse tunsi ujoa ylpeyttä kehuista, vaikka vielä enemmän hän tunsi kiitollisuutta. Lehdissä oli ollut kauhistuttavia juttuja monta vuorokautta kestäneistä synnytyksistä, Kaisallakin oli mennyt koko yö, ja tässä hän tosiaan käveli.
- Mun pitäisi varmaan soittaa joillekin ihmisille, ennen kuin mun kannattaa odottaa vieraita, hän naurahti. – Tää tuli vähän äkkiä.
- Sua on kyselty, hoitaja paljasti ja auttoi Ilseä vaihtamaan ylle oman aamutakkinsa. Hän oli pakannut kassinsa jo viikkoja sitten ja ajatteli nyt lämpimästi silloista minäänsä. Miten hän oli voinutkaan ymmärtää, että hän haluaisi nyt kauneimman satiinisen kaapunsa ja muita pikku ylellisyystarvikkeita?
- Kuka mua on kyselly? hän kysyi kammattuaan hiuksensa huolettomalle sykerölle ylös melkein päälaelle ja sipaistuaan vähän poskipunaa. Muu meikki sai jäädä, mutta hän oli kauhean kalpea.
- Mä en tiedä, kuulin vaan kansliasta, hoitaja tunnusti. - Odota ja katso, ketä tulee.
- Sama se. Nyt mä haluan vaan mun vauvan.

Se tuotiin ja sen tuonut hoitaja näytti Ilselle, miten se tuli ottaa syliin niskaa tukien, ikään kuin hän siihen olisi tarvinnut neuvoja, olihan hän pidellyt Kaisan ja Artsin vauvaa alle päivän ikäisestä.
- Onkohan sillä nälkä? hän kysyi epätietoisena, kun pieni nyytti parkui hänen sylissään.
- Parempi olisi olla, hoitaja sanoi. – Koitapa, osaako se imeä.
Se osasi ja kun se kohta sen jälkeen nukahti, Ilse ei raaskinut päästää sitä sylistään. Siinä se nyt oli, hänen elämänsä tarkoitus. Se oli varmastikin maailman kaunein vauva. Tietysti se oli vähän punakka, eikä kasvoista voinut vielä sanoa muuta kuin että kaikki tarpeellinen oli oikeassa kohdassa. Sillä oli kuitenkin mitä kauneimmat suuret, siniset silmät ja untuvanhienoa vaalean kullanväristä hiusta.
- Pikku blondi, Ilse sanoi sille. Mitäpä muutakaan se olisi voinut olla, Stumpin ja hänen lapsi.

Hiljalleen Ilse alkoi miettiä, pitäisikö hänen yrittää hankkiutua puhelimeen ja yrittää tavoittaa Stumppi. Kai isänkin pitäisi kuulla olevansa isä. Hän ei kuitenkaan raaskinut laskea vauvaa pois ja lopulta huoneen ovi kävi ja Stumppi käveli sisään. Hän näytti vähän harmistuneelta.
- Mikset sä sanonut mulle, että sä lähdet tänne? hän kysyi ensimmäiseksi.
- Sä olit töissä, Ilse sanoi, kuin se olisi ollut itsestäänselvyys.
- Ja mun pitää hitto vie kuulla joltain Nitalta, että musta on tullu isä!
- Nitalta?
- No se mulle soitti kesken päivän, en mä täällä muuten vielä olisi.

Tietysti, Nitalle Tarja oli varmasti osannut soittaa ja hän oli ainoa, joka arvasi, tai tiesi, ettei Stumppi välttämättä ollut Ilsen mukana.
- Nita-kulta, Ilse sanoi kiitollisena.
- Sen käsitys musta sen kun vaan paranee.
- Älä sure, kyllä se alkaa olla jo absoluuttisessa nollapisteessä. Tuu katsomaan sitä.
Stumppi istui sängyn laidalle ja vilkaisi vauvaa nopeasti.
- Ne on kaikki saman näkösiä.
- Eikö sua yhtään sykähdytä, että se on sun tekosiasi?
- Mua sykähdyttäisi nyt halata sua, Stumppi sanoi ja katsoi Ilseä kaunis ilme kauniissa silmissään.
- Halaa ihmeessä.
- Mutta jos se rutistuu väliin.
- Voin mä laittaa sen pois, Ilse lupasi ja vääntäytyi vielä hiukan vaivalloisesti reunalle. Vatsalihakset tuntuivat siltä kuin hän olisi ratsastanut kahden tunnin kürin. Tai kahden vuorokauden. Hän nosti vauvan sen omaan sänkyyn, kääri peiton tiukasti sen ympärille ja palasi takaisin sängylle.

- En mä tarkottanut, että sun pitäisi tulla hoitamaan koko homma yksin, Stumppi sanoi moittivasti ja veti hänet rintaansa vasten.
- Ethän sä halunnut mukaan.
- No niinhän mä sanoin, mutta olisin mä voinut olla täällä odottamassa.
- Ai olisit? Ilse kysyi ja tunsi pienen ilon läikähdyksen.
- No eikö isät aina ole?
Ilse ei jaksanut väittää vastaan, nautti vain olostaan siinä, kun Stumppi pitkästä aikaa halasi ja hyväili häntä. Ehkä hän oli ollut vähän liian skeptinen. Ehkä Stumpista nyt kuoriutuisi se hellä, aikuinen mies, joka iloitsisi tyttärestään.
- Hyvä kun tulit nyt, Ilse huokaisi. Ehkä tästä sittenkin tulisi hyvä, vähän sellaista kuin Artsilla ja Kaisalla.
- Mä menen ostamaan sulle kukkia, Stumppi sanoi sitten ja irrotti otteensa. – Muuten kaikki pitää mua ihan törppönä.
- Tuo ruusuja, Ilse sanoi pienellä äänellä.
- Tietysti, mitäs muuta?

Päivämäärä:   18.9.08 01:56:27

voi että. alan jo elätellä toivoa että stumppi olis noinki ihana.. mutta parempi vaan mitä on vasta tulossa :)

Päivämäärä:   18.9.08 08:03:43

Eijejei, mie sorrun kohta lukemaan jessiä eikä miun pitäis lukea. Se kun on vissiin jatkoa tälle?

Päivämäärä:   18.9.08 08:30:07

on jatkoa tälle, älä lue vielä ;)

Päivämäärä:   18.9.08 08:43:32

Joten jatketaan kidutusta siis :) Onneks mie olen pari kertaa lukenut muutaman trilogian/sarjan lopusta alkuun, että senkään pohjalta ei kiinnosta kokeilla uudestaan. Mutta kyllä riepoo, kun pitää odottaa tekstejä. Aamupalaa? (eli suomeksi hruuniksen aamupala on iltapäiväpalaa)

Päivämäärä:   18.9.08 13:43:23

Des, toi kohta on kyl menny miulta ihan ohi:) Pitänee kattoo Röllit uudelleen muistin virkistämiseksi:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.9.08 17:08:13

Koita vaan pidättäytyä, Hruuna, mä yritän saada tän loppumaan niin pian kuin mahdollista :D
---------------
Perhe-elämää

Ne pari päivää sairaalassa olivat ehdottomasti onnellisia, niin Ilse olisi voinut vakuuttaa Alille, jos vain olisi muistanut heidän taannoisen keskustelunsa. Vauva oli suloinen ja hän huomasi osaavansa luonnostaan pitää siitä huolen. Se sai muutamassa päivässä oman ilmeensä, eikä enää näyttänyt samalta kuin kaikki muut vastasyntyneet ja muidenkin kuin Ilsen mielestä se oli kaunis. Jopa hoitajat sanoivat niin, ja he kai nyt olivat nähneet aika paljon. Hoitajien mielestä myös Stumppi oli ihana ja pienen hetken Ilse pohti, viettikö tämä kaiket iltapäivät sairaalassa hänen ja vauvan takia vai vilkuillakseen hoitsuja ja paistatellakseen näiden huomiossa. Hän ei kuitenkaan jaksanut huolehtia siitä. Stumppi piti hänelle seuraa ja näytteli ylpeää isää, kun Ilselle sattui muita vieraita ja suostui jopa kokeilemaan vaipanvaihtoa. Jos hän siinä samalla flirttailikin hoitajalle, joka häntä kädestä pitäen neuvoi niin minkäs leopardi pilkuilleen voi.

- Koska mä saan mun hoikkiksen takaisin? hän kysyi Ilseltä ja silitteli tämän vatsaa, joka ei nyt ihan vielä ollut missinmitoissa.
- Niin pian kuin mahdollista, Ilse lupasi.
- Koska sä pääset kotiin?
- Me. Hei, toi muuttaa muuten mukana.
Stumppi vilkaisi vauvaa kuin olisi tosiaan unohtanut sen seikan.
- No, ei siitä toistaseks oo ollu kauheesti haittaa, hän sanoi sitten.
- Soititko sä jo mun äidille?
- En mä muistanu eilen, Stumppi sanoi nolostumatta.
- Soita, tai mä pyydän isää soittamaan. En mä täältä voi soittaa ulkomaanpuheluita. Mä haluan tietää, koska se tulee.
- Meillekö? Stumppi kysyi kauhistuen.
- Meille. Sä saat hakea vintiltä mun vanhan sängyn ja koota sen olkkarinnurkkaan.
- Selvä, Stumppi sanoi alistuen ja hän jaksoi käyttäytyä isäihmisiksi vielä senkin aikaa, kun Ilona vietti viikon Suomessa.

- Minkä nimen te aiotte antaa sille? Ilona kysyi viimeisenä iltanaan. – Mähän en pääse ristiäisiin niin että kai te voitte paljastaa mulle etukäteen?
- Älä mua katso, Ilse saa päättää, sanoi Stumppi, vaikka vauva kerrankin oli hänen sylissään.
- Mä en tiedä vielä toista nimeä, Ilse sanoi hiukan huolestuneen näköisenä. – Onko meillä mitään suvussa kulkevaa?
- Eipä taida, Ilona puisti päätään. – Mikä se ensimmäinen on?
- Miila.
- Mun äidin nimi on Maria, huomautti Stumppi.
- Mä luulin, että se on Mari, sanoi Ilse.
- Se on vaan kutsumanimi.
- Miila-Maria kuulostaisi kivalta, sanoi Ilona ja kaivoi taas kerran kameransa esiin. Hän oli napsinut ainakin neljä rullallista kuvia jo.

- Enkö mä olekin ollut hyvä? Stumppi kysyi palatessaan saattamasta Ilonaa taksille. Oli ihan turha yrittääkään saada hänen matkalaukkuaan mahtumaan heidän autoonsa.
- Sä olet ollut ihan ihmeellisen hyvä ja fiksu, Ilse sanoi ja halasi häntä ja se oli totta. Hän oli edelleen onnellinen, perheonni kukoisti ja Ilonakin oli juuri lähtiessään tullut kehuneeksi, miten sitoutuneelta Stumppi näytti.
- Ei millään pahalla, mutta mä en olisi uskonut, hän oli sanonut anteeksipyytävästi.
- Mitä sä oikein kuvittelit? oli Ilse kysynyt. Kiinalaisella tippakidutuksellakaan hänestä ei olisi saanut ulos, miten yllättynyt hänkin oli asiasta.
- Niin että enkö mä ole nyt ansainnu vapaaillan? Stumppi kysyi ja Ilse romahti maanpinnalle.
- Poikaitten kanssa kaljalle? hän arvasi.
- No niin – mä olen hei istunu ja pitäny sua kädestä kohta kaks viikkoa. Alkaa jo tympiä.
- Mitä sä multa lupaa kyselet, meet kuitenkin, Ilse sanoi.

Ja Stumppi meni, itse asiassa hän liiteli kaupungilla koko viimeisen isyyslomaviikkonsa niin, että heräsi vain aamulla valittamaan päänsärkyä ja Miilan itkemistä, joka sen kuulemma aiheutti.
- Me ollaan kullanmurun kanssa aamuvirkkuja, sanoi Ilse suostumatta provosoitumaan ja suukotteli vauvaa. – Ja jos sä joisit vähemmän sulla ei ehkä olisi päänsärkyä, ja jos sä et kuorsaisi ja haisisi niin Miila ei ehkä itkisi.
- Kenen makuuhuone tää oikeen on? Stumppi kysyi happamasti.
- Meidän. Käy kattomassa kenen nimi on ovessa. Ilse Nummelan ja Miila Nummelan. Ei mitään Nurmea missään.
Stumppi mutisi ja veti peiton päänsä yli.

Tilanne normalisoitui kyllä, kun hän palasi töihin. Ilse sai lopultakin leikkiä sitä kotileikkiä, jota oli halunnut Stumpin kanssa leikkiä heidän ensimmäisenä kesänään. Kumma kyllä se ei enää tuntunut unelmien täyttymykseltä. Tai ei oikeastaan ollenkaan kumma. Eihän unelmien prinssikään ollut enää unelmien prinssi vaan vähän renttu tyyppi, jota oli perjantai-iltaisin turha odottaa kotiin. Ilse totesi stoalaisesti, että kai tämä oli aikuisuutta. Kun kulta rapisi unelmista niistä tuli vain arkipäivää. Mutta Miilasta ei rapissut mitään pois, se pysyi täydellisenä ja parani päivä päivältä.

Ilse kulutti ymmärrettävistä syistä paljon aikaa Kaisan kanssa. Hehän asuivat lähekkäin ja olivat kotona päivät pitkät. He tapasivat lähes joka aamupäivä ulkoiluttaakseen vauvoja, vertaillakseen niiden kasvamista ja kävivät kaupassa tai toistensa luona kylässä. Ilse ei ehkä olisi valinnut Kaisaa parhaaksi ystäväkseen, mutta oli silti mukavaa, että hän oli olemassa, joskin Ilseä kirpaisi aina, kun hän innostui kertomaan, miten ihana isä Artsi oli.
- Mä olen varma, että jos sen pitäisi pelastaa tulipalosta minut tai Jessi, se pelastaisi Jessin, Kaisa sanoi tyytyväisenä.
- Stumppi pelastaisi itsensä ja antaisi meidän paistua, molempien, Ilse tuhahti ja Kaisa nauroi, kuvitellen hänen tietenkin laskevan leikkiä.

Kaisa oli kahta mukavampi olemassa, koska Ali ja Tapsa olivat muuttaneet pois Helsingistä, Hyvinkäälle asti. He olivat molemmat saaneet töitä isolta maatilalta siellä, ja asuivat siellä, kartanon mailla.
- En olisi uskonut, että mä ikinä oikeasti teen oman alan hommia, mutta on kai sitä terveellistä kokeilla sitäkin, Ali oli sanonut, mutta hän puhui silti edelleen siististä sisätyöstä ja omasta pikku tallista takapihalla.
- Säästät tän talven ja katselet ympärillesi, Ilse sanoi.
- Niin just mä aion tehdä.

Ja Nita, Nita se vasta pommin heitti. Miilan ristiäisten jälkeen hän jäi auttamaan Ilseä paikkojen laittelussa ja heti, kun Stumppi oli lähtenyt ulos omille teilleen, hän käski Ilsen istua.
- Mun olisi ehkä pitänyt sanoa sulle aikasemmin.
- Sanoa mitä?
- Että mä olen maailman huonoin kummitäti. Ehkä sun olisi pitänyt pyytää Alia.
- Mitä sä tarkotat? Ilse kysyi ja alkoi tuntea itsensä levottomaksi.
- Mä lähden vuodenvaihteen jälkeen Italiaan, Nita sanoi ja kun Ilse tajusi kuulemansa, hänestä tuntui, kuin katto olisi tipahtanut niskaan.
- Käymään vaan? hän sanoi toiveikkaasti, vaikka tiesikin, ettei se niin voinut olla. Se olisi ollut pelkkä sivuhuomautusasia eikä vaatinut tukevasti istumista.
- Ei kun töihin.
- Sä et voi, Ilse sanoi eikä välittänyt peitellä sitä, että pari kyyneltä alkoi valua silmäkulmista.
- Ainahan mä olen sitä suunnitellut – sä tiedät, että mä olen, Nita sanoi sovinnollisesti. – Ja nyt se vanha noita-akka alkaa olla liian vanha olemaan omillaan.
- Sähän olet aina sanonut, ettei sitä tapa mikään!
- En mä sanonut, että se on kuolemassa, jalat siltä vaan on menossa, ja se kuolee häpeästä, kun ei sillä ole siellä lapsia huolehtimassa.
- Miksi sun sinne pitää mennä?
- Mä haluan, Ilse-kulta, ennen kuin musta tulee liian vanha ja kaavoihin kangistunut.
- Miten mä muka pärjään ilman sua? Ilse sanoi ja itki vähän aikaa. Nita odotti kärsivällisesti, kunnes hän lopetti.

- Totta kai sä pärjäät. Sulla on Miila… sulla on perhe, hän oikaisi. – Ja Ali ja Kaisa ja Artsi. Eihän me nyt muutenkaan nähdä edes joka viikko.
- Ali on melkeen sadan kilometrin päässä ja tekee töitä vuorokaudet ympäri ja Kaisa on pikku kana enkä mä koskaan Artsia tapaa.
- Ja mikset tapaa, kysyn vaan?
- Mä en nyt just kaipaa silmieni alle täydellisen isän esikuvaa, kiitos vaan, Ilse tuhahti. Ohikiitävän hetken hän oli ajatellut uskoutua Nitalle, kertoa, miksei oikeasti halunnut tavata Artsia, mutta se olisi poikinut suunnattoman hässäkän. Puolitotuus sai riittää.
- Mä ymmärrän. Mutta sä voit ottaa vaavin ja tulla keväällä kylään, kunhan mä olen päässyt asettumaan aloilleni.
- Äitiyspäivärahoilla ei paljon lennellä Milanoon.
- Säästä lapsilisät, sanoi Nita. – Äläkä syötä mulle tommosta, ettet sä muka pärjää. Sä olit jossain vaiheessa valmis tekemään ton vauvankin yksinäsi, etkä epäillyt ollenkaan, ettet pärjäisi.
- Musta tulee yksinäinen, Ilse nyyhkäisi.
- Sä saat uusia ystäviä. Ja puhelimet on keksitty.

Päivämäärä:   18.9.08 17:54:16

Koittaa hruunis sitten kituuttaa, jos se saa paljon välipaloja aina silloin tällöin? :D (en ole yhtään kiero)

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   18.9.08 18:47:10

ei Nita voi lähtä Italiaan. :o
mut saiskos välipalaa? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.9.08 20:56:10

Tässäpä.
/sivuhuomautus: ja voi että mun hevonen oli tänään taas hieno ja kaunis ja fiksu ja ihana! <3 /sivuhuomautus

-----------------------

Ajatus Nitan muutosta tuntui melkein pahemmalta kuin mikään koskaan, mutta Ilse alistui siihen ja alkoi saman tien suunnitella matkaa katsomaan häntä. Jos Stumpilla oli kerran varaa käydä joka ikinen viikonloppu vetämässä yhdet perseet, välillä kahdetkin, hän kai voisi myös sen verran sijoittaa itseensä, että pääsisi matkalle.
- Huolehdithan sä vastikkeen maksamisesta tästedes? Ilse kysyi Stumpilta, vaikka häntä vähän inhotti kysyä. Toisaalta sehän oli vain oikeus ja kohtuus. Kauanko Stumppi oli asunut täällä hänen niskoillaan osallistumatta asumiskuluihin muuta kuin satunnaisesti?
- Mutta mä ajattelin ostaa auton, Stumppi ähkäisi.
- Meillä on auto!
- Mutta ei vetellä voi ajaa talvella. Ja sitä paitsi sähän oot halunnu semmosta, mihin mahtuu vinkuintiaani ja hyökkäysvaunutkin!
- Niin, Ilse myönsi. – Vaikka tietysti asuminen olisi sinänsä tärkeempää kuin ajaminen…
- No hitto, maksanhan mä, jos sä kerran vaadit.
- Se olisi ystävällistä, Ilse sanoi. – Ja sitten mulla on sulle ilouutinen.
- Mikä? Ollaanko me lopultakin joulu kaikessa rauhassa kotona ilman, että joutuu ravaamaan joka loukossa?
- Mun puolesta voidaan olla, Ilse sanoi päättäväisesti. Tämä oli hyvä hetki luoda uusia rutiineja. Miila saisi viettää joulunsa kotona äidin ja isän kanssa eikä matkustaa puolta aattoa, vaikka eihän se tietenkään siitä mitään vielä ymmärtänyt. – Mutta semmonen uutinen mulla on, että Nita aikoo muuttaa Italiaan.
Yllättäen Stumppi ei riemuinnutkaan, vaan taputti sen sijaan Ilseä olkapäälle.
- Voi raukkaa, sulle tulee varmaan ikävä sitä.
- Niin tuleekin, Ilse sanoi apeana.

He viettivät joulun kolmen kesken ja se oli aika hyvä joulu, vaikka Stumppi joikin itsensä humalaan. Niin hän oli kuitenkin tehnyt joka jouluaatto, jonka he olivat viettäneet yhdessä, joten se ei ollut mitään uutta.
- Voit säkin vähän ottaa, hän maanitteli Ilseä.
- En voi, se menee maitoon ja sitten ipanakin on kännissä, Ilse sanoi.
- No vähän jouluiloa sillekin!
- Ei sellasta iloa, Ilse sanoi päättäväisesti.
- Mennäänkö me huomenna käymään meillä? Mutsi alko vetistellä, kun ei me menty käymään tänään, Stumppi muisti.

Ilse olisi mieluummin kieltäytynyt, mutta ajatus surullisesta Marista sai hänet lupaamaan. Naisparka tuntui muuttuvan entistä onnettomammaksi vuosi vuodelta, tai Sepi tuli häijymmäksi, tai sekä että. Keke ja Kake aiheuttivat heille huolia, pojat olivat joutuneet huonoille teille ja Kake istui joulunajan vankilassa jäätyään noin seitsemättä kertaa kiinni omaisuusrikoksista. Ilse arveli, että kaikkein eniten Sepiä otti asiassa päähän se, että Marin kelvoton, avioton kutale kävi töissä kuten kunniallinen kansalainen ainakin ja hänen poikansa oli rikollinen ja hän puri moneen otteeseen kieltään, ettei olisi livauttanut mitään Kakolan-Kakesta.

Mari oli ikionnellinen mummoudestaan, hän jopa sivuutti Sepin halveksivat huomautukset naisten tohotuksesta ja innostui puhumaan Ilselle. Ilmeisesti Sepi oli tottunut siihen, että heillä naiset puhuivat vain kysyttäessä ja hätisti heidät keittiöön läpättämään. Ilse veti liukuoven kiinni heidän perässään.
- Saanko mä pitää sitä? Mari kysyi ihastuneena ja Ilse antoi mielellään Miilan hänelle syliin.
- Miksi sä siedät tätä? hän kysyi lopultakin kysymyksen, joka oli kaihertanut hänen mielessään vuosikausia.
- Mitä? Mari kysyi ihmeissään.
- Tota miestä. Miksi sä et jätä sitä ja hommaa omaa asuntoa?
Mari näytti siltä, kuin ei olisi ihan ymmärtänyt.
- Mitäs mä sitten tekisin? hän kysyi.
- Ihan sitä, mitä sä haluaisit! Ilse puuskahti.
- Mutta enhän mä voi. Kuka sille laittaisi ruokaa ja siivoaisi ja millä mä eläisin?
Ilse jätti asian sikseen. Hänellä ei todennäköisesti olisi tarpeeksi kärsivällisyyttä jotta olisi saanut Marin ymmärtämään, mitä hän ajoi takaa.

Nita järjesti loistokkaat läksiäiset itselleen vuoden viimeisenä viikonloppuna, pari päivää ennen uudenvuodenaattoa.
- Ethän sä voi mennä jos et sä kerran voi juoda mitään, Stumppi sanoi Ilselle.
- Mä voin juoda vettä, Ilse sanoi.
- No et kai sä meinaa sitä mukaan ottaa?
- En. Hoidatko sä sitä vai kysynkö mä Tarjalta? En mä kuitenkaan viivy kuin pari tuntia, etkä sä kuitenkaan halua Nitan läksiäisiin.
- Mitä sille pitäisi tehdä? Stumppi kysyi epäilevästi.
- Jos ei se nuku niin seurustella sen kanssa ja jos se itkee niin antaa maitoa ja vaihtaa vaippa.
- Miten sä luulet mun imettävän?
- Mä lypsän jääkaappiin pulloon.
- Lypsät? Stumpin naamalle levisi inhon irvistys ja Ilse hermostui.
- Unohda koko juttu. Mä vien sen Tarjalle.
- No etkä vie, mitä se oikeen ajattelee musta, jos en paria tuntia pärjää? Stumppi kysyi. Kerrankin hän oli vieraskorea oikeassa kohdassa.

Ilse lähti samaa matkaa Kaisan ja Artsin kanssa. Kaisan sisko oli tullut heille vauvanvahdiksi ja hetken Ilse jo mietti, kehtaisiko kysyä, josko hän ottaisi Miilankin sinne. Ei hän kuitenkaan kysynyt. Hän ei halunnut julistaa epäluottamustaan kaikille ja sitä paitsi Stumppikin saattaisi loukkaantua, jos Ilse mieluummin veisi vauvan jollekin vieraalle, kun hän kerran oli luvannut hoitaa homman. He sopivat, millä raitiovaunulla mennä ja kun Ilse hyppäsi kyytiin muutamaa pysäkkiä myöhemmin hän jo hetken pelkäsi, että oli myöhässä tai aikaisessa – tai että Kaisa ja Artsi olisivat – mutta sitten hän näki heidät keskisillalla nivelen kohdalla. Hän sai pujotella ja pyydellä anteeksi hyvän aikaa, ennen kuin pääsi sinne. Kumma ruuhka lauantai-iltana.
- Hei, hän sanoi päästyään lopulta perille.
- Hei, Kaisa sanoi ja halasi häntä sillä kädellään, jolla ei pitänyt kiinni.
- Pitkästä aikaa, sanoi Artsi ja halasi hänkin toisella kädellään. Ilseen iski ujoudenpuuska, mutta hän pakottautui nostamaan katseensa ylös silmiin asti.
- No niinpä, hän sanoi ja hänelle tuli lämmin, kun hän näki, miten Artsi katsoi häntä.
- Sä näytät upeelta, tämä sanoi.
- Nii-in, Kaisa yhtyi nopeasti ja tarttui omistavasti Artsin käsivarresta. – Sitähän mä olen sulle sanonut, sillä ei oo takuulla enää grammaakaan vauvaläskejä.

Oli niitä vielä vähän, mutta juuri tämän takia Ilse oli kiskonut päälleen vanhan mustan villakangastakkinsa, joka meni pintaa pitkin ja joka tuntui nyt rautahaarniskalta ja hän toivoi vain nappien pysyvän paikoillaan. Artsin katse, ja Kaisankin, jos halusi myöntää olevansa pahanilkinen, oli kuitenkin korvannut tukahduttavan tunteen. Pitkästä aikaa Ilse tunsi olevansa kaunis.
- Miten sä maltoit jättää Jessin? hän kysyi kääntyen Kaisan puoleen, arvaten, että siitä seuraisi juttua perille Nitalle asti.

Nitan pikku kaksio oli samalla kertaa sekä tyhjän, että täyden näköinen. Hän oli jo hankkiutunut eroon suuresta osasta tavaroitaan, mutta ihmisiä oli sitäkin enemmän. Monia heistä Ilse ei ollut nähnyt vuoteen tai pariin, tai jopa ikinä.
- Älä välitä tästä hässäkästä, me nähdään vielä, Nita sanoi hänelle.
- En välitäkään, enkä mä sitä paitsi tiedä, koska mun tarvii lähteä. Kai sun puhelin vielä toimii? Mun pitää soittaa Stumpille välillä ja kysyä miten ne pärjää.
- Totta kai se toimii. Haluatko sä lasillisen tonicia? Se maistuu niin pahalle, että voit kuvitella juovasi jotain vahvempaa, Nita kysyi ja Ilse nauroi, että se sopi hyvin.

Se tuntuikin melkein menevän päähän, tai ehkä se oli ihmispaljous ja musiikki, mikä humallutti. Ilta jäi kuitenkin aika lyhyeksi. Tunnin kuluttua Ilse teki ensimmäisen tarkistussoiton kotiin ja sai langan päähän raivostuneen Stumpin.
- Tää vítun rääpäle ei kun rääkyy. Mä heitän sen seinään kohta tai pistän parvekkeelle parkumaan.
- Ota se syliin, Ilse ehdotti.
- No en kun se kiljuu suoraan korvaan!
- Okei. Mä tulen.
- Ota taksi.

Lähettäjä: polle 
Päivämäärä:   18.9.08 21:16:01

no herran jumala tuota stumppia :D

Päivämäärä:   18.9.08 21:18:07

Mimmonens hevonen siulla on?

Jotenkin mie kyl kuvittelinkin Ilsen illan päättyvän Stumppi, lapsi ja parveke -yhdistelmään. Olen tosi hyvä ennustaja, eikö?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.9.08 21:20:07

Olet :D
Budjonnyitamma.

Päivämäärä:   18.9.08 21:52:58

Voo, ne on nättejä.
Iltapalaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.9.08 22:46:18

Voìla.
Vai mitensenytoli.
-------------
Noita-akan luona

- Mä ajattelin lähteä katsomaan Nitaa, Ilse sanoi Stumpille vähän ennen pääsiäistä.
- Millä rahalla? tämä kysyi.
- Mä olen laittanu vähän sukanvarteen. Suunnilleen sen verran kuin mitä mä oon olettanu sulla menevän kapakkaan per reissu.
- Että sä jaksat víttuilla, Stumppi ähkäisi. – En mä oo pyytäny sua jäämään äitiyslomalle, muista se.
- Enkä mä pakota sua ulos joka viikonloppu.
- No, kunhan et tota kiljukaulaa kuvittele jättäväs mulle, Stumppi sanoi vetämättä sen isompaa hernettä nenäänsä.
- Älä luule, että jättäsin. Miten te muka pärjäisitte monta päivää kun tuntikin on liikaa, Ilse sanoi purevasti. Ihan kuin Stumppi olisi sitä tosissaan edes pelännyt, olihan selvää, ettei äiti alle puolivuotiasta vauvaansa jättäisi.

- Älä alota, Stumppi sanoi äkkiä yllättävän kiltisti ja tarttui Ilseä farkkujen vyölenkeistä. – Kuule, sä näytät hyvältä.
- Oletko sä tehnyt jotain pahaa? Ilse kysyi epäluuloisena, mutta antoi Stumpin silti vetää itsensä syliinsä.
- En, oletko sä? Vai aiotko sä? Kauanko sä aiot viipyä?
- Mä ajattelin jättää paluupäivän auki. Kun en mä tiedä, millanen kammotus se Nitan mummo oikeesti on, Ilse sanoi ja henkäisi hiukkasen, kun Stumppi tunki kätensä paidan alle, vasten paljasta ihoa.
- Eikö sulle tule mua ikävä? Vai meinaatko sä riekkua siellä italialaisten gigolojen kanssa?
- Voi mulle vähäsen tulla ikävä, Ilse sanoi hymyillen. Hän ei pystynyt lokeroimaan hänen ja Stumpin suhdetta minnekään. Välillä hän kiehui raivosta, välillä hän tunsi kylmää halveksuntaa, välillä hän suli kuin suklaa auringossa, kun Stumppi sattui sopivassa kohden toimimaan oikein.
- Nussitaan varastoon, Stumppi ehdotti. Oli kestänyt kauan, ennen kuin he olivat aloittaneet koko harrastuksen taas, Ilse oli ollut raapaleilla synnytyksestä ja Stumppi sen ajattelemisesta, mutta se seikka oli ehtinyt jo korjaantua.
- Sä se sitten osaat olla romanttinen, Ilse sanoi jäykistyen. – Toi on ällöttävä sana, ja multa katoaa kyllä kaikki halut kun mä kuulen sen.
- Anteeksi, mä unohdin, Stumppi sanoi ja näytti tosiaan olevan pahoillaan. Ja sitten Miila päästi pienen naukaisun, joka tarkoitti, että hän oli valmis ottamaan iltapalansa.
- Puolen tunnin päästä alotetaan, Ilse lupasi ja nousi ylös. – Jos sä keksit jotain nätimpää, mitä päästää suustasi, siis. Nyt mä olen kylmä kun jääkaapista otettu nakki.

Miila oli melkein yhtä helppo kuin kauniskin. Ilse oli saanut kirjoitettua tuon lauseen Miilan vauvakirjaan ja oli sitten jäänyt tuijottamaan sitä tyrmistyneenä. Mikä kielellinen moka! Hän oli liimannut sen päälle valokuvan ja kirjoittanut lauseen uudestaan, lisäten sanan ”vauva” ja toivoen, ettei ollut kirjoittanut ennustusta. Totta kuitenkin oli, että nyt vauva oli helppo. Se nukkui jo yönsä, yhdestä- tai kahdestatoista kuuteen tai seitsemään ja muuten se oli yleensä ottaen hyvällä tuulella ja tosiaan kaunis kuin kuva. Ilse oli päivä päivältä varmempi siitä, että raskaaksi hankkiutuminen oli viisainta, mitä hän oli ikinä tehnyt.

Matkustaminen vauvan kanssa vaati kuitenkin vähän järjestelyjä. Ilse tarvitsi uuden passin, missä vauvakin oli merkittynä ja hänen piti soittaa lentoyhtiöön ja ottaa selvää, pääsikö niin pienen kanssa edes koneeseen. Onneksi pääsi, mutta sitten piti pakata vain sopivasti tavaraa, ja se vasta oli vaikeaa.
- Sä et tarvitse itsellesi mitään, ostat täältä tai lainaat multa, oli Nita sanonut, mutta ihan se ei sopinut Ilsen suunnitelmiin. He olivat Nitan kanssa suunnilleen samankokoisia, mutta ihan eri värisiä. Ja sitten piti ottaa huomioon sekin, että hän todennäköisesti hankkisi jotain tuliaisiakin, joten piti ottaa niin iso matkalaukku, ettei se tulisi jo lähtiessä täyteen.

Isä ja Tarja olivat sitä mieltä, että Ilse oli hullu lähtiessään matkalle niin pienen vauvan kanssa, mutta he olivat lakanneet odottamasta, että Ilse ottaisi heidän mielipiteitään huomioon, ja heitäkin helpotti kovasti puhelu, jonka Ilse viime hetkellä sai. Nitan Enrico-veli oli myös lähdössä ja oli järjestänyt itselleen lipun samaan koneeseen. Henkka oli aina ollut tyypillinen, kiusoitteleva isoveli, mutta toisaalta luotettu ystävä, kun alaikäisten piti saada juotavaa. Nyt Ilseä kuitenkin kiinnosti lähinnä se, että hänellä olisi joku tuttu apuna raahaamassa matkalaukkua ja rattaita ja puhumassa italiaa taksikuskille. Stumppi tosin oli vähällä saada kohtauksen.

- Sä lähdet sinne jonkun italiaanon kanssa? Jumalauta sentään!
- En mä sen kanssa lähde, tai siis lähden, mutten siinä mielessä, Ilse sanoi miellyttävästi yllättyneenä. Stumppihan oli mustasukkainen.
- Mistä mä tiedän sun mielesi? Mä en pysty seuraamaan sun ajatuksiasi puoltakaan ajasta!
- Henkka lähtee vaan katsomaan mummoaan, Ilse lepytteli.
- Sattumalta sun kanssa yhtaikaa!
- No paremmin ei ois voinut sattua, luuletko sä, että mun olisi kovin helppo liikkua siellä Miilan ja matkalaukun ja rattaiden kanssa, kun en edes osaa kieltä.
- Varmastiko vaan sitä? Stumppi kysyi silmät tummina epäluulosta.
- Varmasti, Ilse kihersi ja kiersi kätensä Stumpin niskaan. Mikään ei olisi voinut kohottaa hänen mielialaansa paremmin. Jos Stumppi oli mustis, se oli vain epäselvästi lausuttu, mutta silkan vilpitön kohteliaisuus, uskottavampi kuin mikään, mitä Stumppi saattoi tarkoituksella sanoa. – Hei, mä olen sun kanssa, muistatko sä?
- Niin?
- Useimmille ihmisille se tarkoittaa sitä, ettei ne sitten nai muiden kanssa. Mulle esimerkiksi.

Siitä Stumppi oli rauhoittunut ja he erosivat oikeinkin hellissä merkeissä.
- Mä rakastan sua, Stumppi sanoi saattaessaan heidät lentoasemalla uudessa talviautossaan, vanhassa farmarissa, johon olisi mahtunut vaikka kahdet lastenvaunut.
- Mäkin sua, Ilse sanoi ja halasi häntä. Kumman usein sitä nykyään kuuli, monesti vuodessa, kun silloin ensimmäisellä kierroksella sitä ei ollut saanut kiskottua ulos hohtimillakaan. Ilse toivoi sen olevan totta, eikä hän itse ainakaan valehdellut. Kyllä hän rakasti Stumppia tavallaan, vaikka se ei ehkä ollut ihan sitä, mitä hän oli olettanut tuntevansa elämänsä miestä kohtaan. Tämä oli paremminkin jotain, mikä olisi osunut hyvin vaikka omaan leikkikouluikäiseen poikaan. Rakkautta ja vastuuta ja huolta sitä, ettei se nyt taas keksisi mitään kovin älytöntä.
- Soitteletko sä mulle? Stumppi kysyi ja veti koiranpentuilmeen kasvoilleen.
- Tietysti.

He löysivät Henkan läheltä lähtöselvitystiskiä ja siihen Stumppi jätti heidät.
- Mä soitan sulle illalla, kun me ollaan päästy perille, Ilse lupasi.
- Älä tänä iltana, mä menen ulos, Stumppi sanoi ja lähti, kääntyen kymmenen metrin päässä vilkuttamaan ja sitten Henkka alkoi usuttaa Ilseä kohden tiskiä. Miila oli hänellä sidottuna vasten rintaa suurella huivilla. Kaisa sen oli tietenkin keksinyt jostain lehdestä ja näyttänyt Ilselle. Itse hän oli kokeillut vain kerran vanhan lakanan kanssa ja päättänyt sitten, että vaunut olivat mukavammat, mutta Ilse oli ihastunut tapaan, vaikka Stumppi pilkkasi häntä neekerinaiseksi ja ehdotti, että hän ottaisi vielä edellisvuotisen kesäkukkaruukun parvekkeelta päänsä päälle. Nyt se ainakin oli näppärää, hän saattoi laittaa matkarattaat hihnalle ja vauva viihtyi riippumatossaan.
- Mennään kahville, Henkka sanoi, kun he olivat päässeet läpi kaikkien tarkastuspisteiden.

Hän oli hyvää matkaseuraa, tai ehkä se johtui siitä, etteivät he Ilsen kanssa olleet vähään aikaan tavanneet ja heillä oli paljon puhuttavaa siitä huolimatta, että Nita oli kummankin pitänyt jokseenkin ajan tasalla toisen kuulumisista. Siinä ei ollut mitään, mitä mustasukkaisinkaan puoliso olisi voinut pitää pahana, mutta Ilseä huvitti, miten lentohenkilökunta piti heitä selvästi pikku perheenä. Henkka jopa piti vauvaa sylissään vähän aikaa, kun Ilsen piti taiteilla oma ruokatarjottimensa pois saadakseen tilaa imettää, mutta vasta perillä lentokentällä hän osoitti todellisen arvonsa. Hän hommasi omiensa kamojensa lisäksi Ilsen matkalaukun ja Miilan rattaat matkatavarahihnalta ja järjesti heidät taksiin.
- Onko meillä pitkä matka? Ilse kysyi päästyään takapenkille.
- Parikymmentä kilometriä, vähän kaupungin ulkopuolelle. Tai melkein se nyt on jo kaupunkia, mummon takapihalla on kuulemma kerrostaloja.
- Teidän mummo pelottaa mua vähän, Ilse tunnusti ja Henkka katsoi häntä kuin vähämielistä.
- Miksi ihmeessä?
- Koska Nita aina sanoo sitä noita-akaksi.
- Meidän nonna ei ole noitaa nähnytkään, sanoi Henkka vihaisesti.

Lähettäjä: Hruuna 
Päivämäärä:   19.9.08 08:54:14

Haa, noita-akkoja. Aamupäiväiltapäiväpalaa hruuniksen tapaan? Mieluusti sopivan freeshinä ja kivan tarjoilijan tarjoamana :)

Päivämäärä:   19.9.08 15:07:13

Eihän tuo Miila nuku vielä edes mitään :D Mun kummityttö nukkui kevyesti kakstoista tuntia sillon parin kuukauden ikäisenä ja heräs korkeintaan kahdesti syömään yöllä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.9.08 15:36:18

Sepä se, heräs välillä kahdesti :D
No ehkei toi ollu ihan selkeesti ilmastu.
---------------

Alkoi hämärtää, ennen kuin he olivat perillä ja Ilse tajusi, että yksinäinen skootteri, jonka ohi he eivät millään olleet viimeisellä taipaleella päässeet murhaamatta sekä kuskia että ajopeliä, oli Nita. Se nimittäin kääntyi heidän edellään parin porttipylvään ja avoimen portin lävitse pois tieltä ja pysähtyi matalan talon eteen. Kun taksikin pysähtyi ja Henkka hätisteli hänet ulos sanoen hoitavansa laskun, Nita oli jo siinä, käsivarret levällään.
- Hélvetin upeeta! hän kiljui, vaikka Ilse oli valmistautunut paremminkin kuulemaan carissimaa tai jotain sinne päin. Niin kuin sillä olisi ollut väliä. Nita oli rutistamaisillaan heidät hengettömiksi, ennen kuin tajusi, että vauva oli välissä. Miila ilmaisi huivin uumenista painavan vastalauseensa kaikelle ja Nita tarttui Ilseä vyötäisiltä.
- Mennään sisään, meitä takuulla odotetaan, ja Henkka voi hoitaa tavarat.

Talosta sai vain käsityksen jostain köynnösten peittämästä ja vanhasta, sen verran pimeää oli äkkiä ehtinyt tulla, mutta sisällä oli lämmintä ja tuoksui yrteille ja mausteille. Nita vei Ilsen keittiöön, joka näytti ensin hänen silmiinsä tyhjältä, ennen kuin hän huomasi nurkassa tuolilla istuvan vanhan naisen. Ikivanhan, ulkonäöstä päätellen ja hän tosiaan muistutti aika lailla noitaa. Ilse värähti, mutta kun nainen nousi hitaasti ja vaivalloisesti seisomaan tervehtiäkseen, hän huomasi, että silmät olivat sentään ystävälliset. Nita sanoi jotain, nainen sanoi jotain ja sitten hän antoi Ilselle poskisuudelman ja kurkisti uteliaana huivin sisään.
- Anna nyt tänne mun kummityttöni, sanoi Nita ja kun Ilse kaivoi vauvan esiin, mummonkin kasvot vetäytyivät ihastuneeseen hymyyn. Kun Ilse veti unenpöpperöiseltä lapselta myssyn pois päästä, hän puhkesi nopeaan puhetulvaan.
- Mä arvasin, että sen kiharat tekee säväyksen, Nita nauroi. – Se on kuulemma enkelilapsi. Ja sun pitää sanoa nonnaa nonnaksi.
- Enkelihän se onkin, Ilse sanoi ja venytteli käsiään. Kantoliina oli ihana keksintö, mutta vauva painoi kieltämättä jo aika lailla. Miila pelästyi kai outoa ympäristöä ja alkoi itkeä, joten Ilse sai sitten saman tien ottaa sen takaisin syliinsä, mutta se oli hyvä, sillä silloin Henkka tuli sisään ja mummon piti keskittyä tervehtimään häntä.

Miila toipui pian ensisäikähdyksestään ja Ilse uskalsi jättää sen nonnan syliin siksi aikaa, kun Nita näytti hänelle pikaisesti taloa. Vanhuksen ryppyiset kasvot ja roikkuvat kultakorvakorut näyttivät olevan erittäin mielenkiintoiset ja niin oli talokin. Se oli vanha, paksuseinäinen ja sokkeloinen.
- Te saatte parhaan makuuhuoneen, Nita esitteli ja avasi oven matalaan huoneeseen, jossa oli iso tummapuinen parisänky ja sen vieressä iso rottinkikori, joka oli selvästikin vauvansänky. – Mutta älä luule, että saatte olla täällä kahdestaan, mä tulen tänne kanssa ja juorutaan koko yö. Vai nukkuuko vauva sitten?
- Se nukkuu vaikka läpi pommituksen, kunhan vaan pääsee alkuun, Ilse lupasi. – Voidaanko me mennä heti nukkumaan? Mä haluan ruveta juoruumaan!
- Ei, ensin syödään.

Se kesti koko illan. He istuivat keittiön pöydän ympärillä ja söivät syömistään. Nonna puhui italiaa ja Ilse puhui suomea ja Nita ja Henkka sekaisin molempia. Miilan kori oli tuotu ylimääräiselle tuolille, joskin välillä sieltä kuului niin vaativia ääniä, että Ilse haki vauvan hetkeksi syliin. Hän antoi sen yleensä kiekua sen aikaa, että sai itse rauhassa syötyä, mutta ei se kai ollut reilua, jos päivällinen kesti kolme tuntia.

Lopulta Nita nousi ja alkoi kerätä astioita pöydästä. Ilsestä näytti siltä, että hän riiteli vähän aikaa isoäitinsä kanssa, mutta hän ei voinut olla varma. Kieli kuulosti hänen korviinsa riidalta puolet ajasta muutenkin, mikä ei varmaan voinut pitää paikkaansa. Lopulta vanhus alkoi tiskata ja Nita tuli ottamaan vauvan syliinsä.
- Haluaako se kylpyyn tai jotain? Haluatko sä suihkuun? Tai mitä teidän tarvii näin illalla tehdä?
- Se haluaisi mielellään kylpyyn, Ilse sanoi ja Nita johdatti heidät pieneen kylpyhuoneeseen, josta lähes kaiken tilan vei antiikkinen amme.
- Vauvanammetta ei kyllä ole, hän pahoitteli.
- Ei se haittaa, me voidaan mennä yhdessä, Ilse sanoi ja käänsi hanat auki. Nita istui pöntönkannella ja assisteerasi vauvan riisumisessa ja sittemmin sen kuivaamisessa ja reilua tuntia myöhemmin Miila nukkui autuaan unta korissaan ja Ilse ja Nita kömpivät parisänkyyn.
- Pyjamabileet, sanoi Ilse onnellisena. – Nyt kerro kaikki alkaen siitä kun nousit koneeseen.

Ja Nita kertoi, työpaikastaan ja työkavereistaan, kaupungissa naimisissa olevasta serkustaan, jonka luona hän välillä yöpyi, jos halusi käydä vähän viihteellä, nonnan nivelrikosta, kengistä ja vaatteista, joita oli ostanut. Ilse vastasi palvelukseen kertomalla Suomen kuulumiset, joita oli surullisen vähän.
- Mä teen ruokaa ja siivoan ja käyn kävelyllä Kaisan kanssa ja hoidan vauvaa. Piste.
- Joko sä alat kypsyä olemaan kotiäitinä? Nita kysyi.
- Ihan pikkusen, Ilse arveli. – Mutta en mä vielä suostuisi antamaan Miilaa kenellekään hoitoon. Hirvittää jo ajatuskin syksystä. Ei kukaan kumminkaan osaa hoitaa sitä oikein, niin kuin minä, mutta pakko mun on sillon palata töihin. Mutta oli kyllä kiva päästä vähän lomalle. Mitä me nyt tehdään? Sä et varmaankaan saanut lomaa näin pian, mutta onko sulla pitkiä päiviä töissä?
- Mä sovin, että käyn siellä vaan aamupäivisin nyt niin kauan kun sä viivyt. Kyllä sä varmaan pärjäät aamupäivät täällä nonnan kanssa, ja onhan Henkka. Se lupasi käydä huomenna vuokraamassa auton.
- Varmasti pärjään, Ilse vakuutti. Oli tietysti vähän hankalaa, kun ei pystynyt mitenkään kommunikoimaan vanhuksen kanssa, mutta talossa oli lämmin tunnelma, joka oli saanut hänet saman tien tuntemaan itsensä tervetulleeksi.

Kevät oli jo paljon pidemmällä Italiassa, Pohjois-Italiassakin, ja vaikkei nyt suorastaan ollut auringonottokeli, oli kaikkialla jo vihreää ja kaunista. Ilse otti tavakseen viettää aamupäivät vauvan kanssa talon takana aukeavalla patiolla, johon paistoi aurinko ja nonna ja Henkka istuivat hänen seuranaan milloin he eivät olleet toimittamassa jotain nonnan asioita. Tai sitten Ilse pisti Miilan rattaisiin ja käveli kylän keskustaan. Siellä ei tosin ollut paljonkaan näkemistä, kun vanha kivinen kirkko oli katsottu, mutta saattoi siellä sentään istua kahvilla kadunvarressa ja katsella ihmisiä. Sitten hän auttoi nonnaa lounaan laittamisessa, joskaan hän ei ikinä onnistunut pilkkomaan vihanneksia ihan niin kuin vanhus halusi.

Nita tuli lounaalle kotiin ja sen jälkeen he saattoivat kinuta Henkalta joko kyydin tai auton ja ajaa takaisin kaupunkiin shoppailemaan tai tapaamaan Nitan ystäviä tai vain kahville ja juttelemaan, ennen kuin oli aika palata kotiin laittamaan päivällistä. Eräänä iltana nonna otti Miilan omistavasti syliinsä ja pitkän polotuksen jälkeen Nita tulkkasi hänen käskeneen heidän lähteä ulos, hän hoitaisi vauvan.
- En mä voi, sanoi Ilse edes miettimättä.
- Kyllä sä voit, höpsö, se on hoitanut enemmän lapsia kuin mitä sä osaat laskea.
- En mä sillä… Ilse aloitti, mutta nonna sanoi jotain nopeaan tahtiin ja näytti hurjalta. Loukkaantuneeltakin, oikeastaan. – Ei se voi sitä imettää.
- Se voi syöttää sille muussattua banaania, eikä meidän tarvitse koko iltaa olla menossa, mutta täytyy sun nähdä kaupunki illallakin, kun oot kerran tänne asti vaivautunut.
- Kumpi teistä tän idean keksi? Ilse kysyi epäluuloisena, mutta sitten hän antoi periksi. Kyllä kai Miila selviäisi muutaman tunnin. – Otetaanko auto?
- Otetaan skootteri, se on näppärämpi.

Oli ihanaa huristaa lämpimässä pimeydessä halki kapeiden katujen kohti kaupunkia, sitä Ilse ei voinut kieltää, vaikka hänellä olikin koko ajan kaivertava tunne, että hän ei ollut toiminut oikein. Ei äitiyslomalaisten kuulunut kiertää italialaisissa baareissa – se saattoi olla jopa laitonta. Hänen omatuntonsa ei mitenkään kestänyt paria tuntia pidempään, mutta silloin Nitakin oli jo valmis lähtemään.
- Mä pelkäsin, että sä haluaisit takaisin jo puolen tunnin päästä. Saat nähdä, että kaikki on mennyt ihanasti.

Niin olikin. Nonna istui katselemassa televisiota Miilan kori vieressään sohvalla ja vauva makasi täysin tyytyväisenä jokellellen ja tutkien vanhuksen sormuksia ja jäystäen hänen sormiaan.
- Grazie, Ilse sanoi: sen verran hän oli oppinut italiaa jo. Nonna hymyili enkelimäisesti sanoen jotain ja Nita alkoi nauraa.
- Mitä? Ilse kysyi ymmällään.
- Se sanoo, että nyt kun sä olet todennut sen luotettavaksi, me voidaan huomenna lähteä kunnolla ulos.
- Kiitos mutta ei kiitos, eihän me voida sitä yökausia valvottaa, Ilse nauroi.
- Höpsis, älä nyt taas ala mukeltaa vastaan tai se loukkaantuu.

Päivämäärä:   19.9.08 15:44:54

Nyh miulle tuli Alia ikävä. Ja missäs Stumppi?

Oli kyllä taas kiva pätkä, jälkiruokaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.9.08 19:55:15

Home sweet home

Henkka oli tullut viipyäkseen kolmisen viikkoa, mutta Ilse päätti palata kotiin jo puolentoista viikon päästä sunnuntaina. Nita ei mitenkään voisi viikkokausia tehdä töitä vain aamupäivisin ja hänen käyttövaransa alkoivat olla lopussa, vaikka hän olikin shoppaillut hyvin maltillisesti.
- Tule kesällä uudestaan? Nita pyysi.
- Enkä, kai sä tulet kesällä Suomeen?
- Tulen mä, elokuussa kun täällä on loma-aika, mutta tule sä sitä ennen uudestaan!
- Jos mä saan lottovoiton, Ilse lupasi.
- Lottoatko sä muka?
- En.
- No alota sitten edes!

Nita ja Henkka olivat saattamassa hänet koneeseen, mutta Suomen päässä ei ollut ketään vastassa. Ilse oli yrittänyt soittaa Stumpille kahtena edellisiltana, ja vielä aamulla ennen lähtöään, mutta ei kukaan ollut vastannut puhelimeen. Se huoletti Ilseä pikkuisen, mutta hän oletti Stumpin olleen viihteellä ja tänä aamuna niin krapulainen, ettei jaksanut nousta vastaamaan. Hän päätti kuitenkin olla armollinen ja soittaa vielä kerran lentoasemalta, ettei paukkaisi kotiin ihan valmistelematta, mutta vieläkään siellä ei vastattu. Tuikea ryppy kulmakarvojensa välissä hän lähti taksijonoon miettien, oliko ikinä sellaista hetkeä, ettei lentoasemalla olisi ollut jonoa, ja missä kunnossa kämppä mahtaisi olla.

Se oli jotain pahempaa kuin hän oli kuvitellutkaan. Vanha, kylmä tupakansavun haju löyhähti vasten naamaa, vaikka postikasa kynnysmatolla juorusi, ettei täällä oltu tupakoitu ainakaan pariin päivään. Tai sitten tupakoinnin yhteydessä oli ollut muita niin tärkeitä toimia meneillään, että postin nostaminen lattialta oli ollut kerrassaan turhaa. Ilse nosti matkalaukun läjän yli, samoin rattaat ja käveli peremmälle vähän peläten löytävänsä Stumpin kuolleena sängystä tai jotain. Asunto oli kuitenkin tyhjä.
- Sun isäsi on paskíainen, Ilse ilmoitti Miilalle ja nosti tämän pinnasänkyynsä. Hän ei vaivautunut riisumaan vauvalta mitään, sillä seuraavaksi hän leväytti auki joka-ainoan ikkunan sekä parvekkeen oven. Miilasta ei ollut hauskaa joutua pois lämpimästä pesästään kantoliinan sisältä, vaan se alkoi huutaa, mutta Ilsestä ei ollut nyt juuri lohduttelemaan vauvaa. Hän kulki ympäriinsä ja tutki paikkoja. Ei täällä nyt ehkä varsinaisia bileitä ollut pidetty, mutta oli tiskipöydällä olutpulloja enemmän kuin tarpeellista ja roskis puolillaan tupakantumppeja siitä huolimatta, että tuhkakupit pursusivat. Jääkaappi puolestaan oli melko tyhjä. Onneksi siellä sentään oli muutama hedelmäsosepurkki, Miila saisi iltapalaa.

No, totuuden nimessä Ilse uskoi, että jos hän vain olisi saanut Stumpin kiinni, täällä olisi kyllä siivottu tai ainakin tuuletettu. Ei se kyllä kauheasti hänen mielialaansa parantanut, etenkään kun hän selasi läpi postin. Kynnysmatolla tuoreimpien seassa oli käsinkirjoitettu lappu, jossa toivottiin hiljaisempaa eloa ja peilin edessä olevassa pinossa muistutuslasku yhtiövastikkeesta. Ilse alkoi Stumpin itsensä takia toivoa, ettei tämä paukkaisi kotiin ihan kohta ja meni hakemaan makuuhuoneesta rääkyvän vauvan, ennen kuin siitäkin alettaisiin kirjoitella nimettömiä kirjeitä.

Stumppi tuli vasta kymmenen aikaan, kun Ilse oli tuulettanut tarpeekseen ja saanut Miilan nukkumaan. Hän oli myös tyhjentänyt matkalaukun sisällön pyykkikoriin, siivonnut vessan ja keittiön, käynyt suihkussa ja istui keittiön pöydän ääressä lukemassa viikon mittaan tulleita lehtiä.
- Oletko sä kotona? Stumppi kysyi ihmeissään ja heitti auton avaimet eteisen pöydälle. Okei, hän ei ollut siis ainakaan humalassa.
- Melkeen toivosin, etten olisi.
- Mikset sä soittanu, että tuut?
- Mä olen yrittäny soittaa tänne kolme päivää, mikä panee miettimään, missä sä oot ollu.
- Lassella, ja korjaamolla.
- Töissä sunnuntaina?
- Vaihdoin renkaita. Kato vaikka. Stumppi ojensi mustia käsiään nähtäväksi, ennen kuin meni pesemään ne.
- Pese se lavuaari jäljiltäsi, Ilse tuiskahti hänen peräänsä.

- Oliko sulla kivaa? Kiva kun tulit! Stumppi sanoi palatessaan ja tuli halaamaan Ilseä niin, että tämä tunsi öljyisen ja pölyisen katkun hänen paidassaan. Työn tuoksu, se oli siis totta.
- Haluaisitko sä selittää nää? Ilse kysyi kylmästi, työntäen hänet pois ja osoittaen pöydällä lojuvia papereita. – Mitä sä oot hommannu täällä, että tarvii laitella valituksia postiluukusta ja miksi vastikkeesta tulee karhu – etkö sä olekaan maksanut niitä?
- Takuulla olen, Stumppi sanoi nopeasti. – Siinä on pakko olla joku virhe.
- No näytä mulle kuitti niin mä selvitän sen virheen.
- En mä nyt äkkiä tiedä, mihin mä oisin sen lykännyt.
- Sä olet yks epäluotettava idiootti, enkä mä ymmärrä, miksi mä katselen sua. Ens kerralla kun mä lähden jonnekin, sä saat mennä Lasselle tai mihin huvittaa asumaan, kun et näköjään osaa käyttäytyä yksinäsi.
- Hei, onks toi nyt reilua? Mä maksan vastikkeet enkä sais olla täällä? Stumppi hermostui. – Ja paiskin hommia viikonloppuja myöten, että akka saa hurvitella ulkomailla.
- Jos sä hankit mulle häädön tästä, mä tapan sut, Ilse sanoi ja tuijotti häntä suoraan silmiin. Stumppi painoi katseensa ensin.
- Vahinko se oli – ei täällä niin kauhee meteli ollu, Lasse vaan vahingossa käänsi stereoita vähän kovalle. Ja sitten mä menin varmuuden vuoksi niille, ettei niiden tarvitsisi enempää paukutella seiniin.
- Anna olla, en mä jaksa kuunnella sun satujasi, Ilse sanoi väsyneesti ja nousi ylös. – Mä menen nukkumaan.
- Toitko sä mulle tuliaisia?
- Oletko sä muka ansainnu semmosia?

Stumppi seurasi häntä sopivan kunnioittavan välimatkan päässä makuuhuoneeseen ja tuli sänkyyn itsekin.
- Älä ole kiukkunen, hän maanitteli. - En mä enää taas ikinä.
- Ennen kuin seuraavalla kerralla, Ilse tuhahti.
- Mulla oli ikävä sua, ja tylsää yksin, Stumppi maanitteli ja tuli ihan kiinni.
- Älä nyt, mä olen vihanen sulle.
- Jaha, ja sä olet hässinyt aivos pihalle reissussa, kun ei oma kelpaa, Stumppi sanoi vihaisesti.
- Mä en tee semmosta, kyllä sä sen tiedät, Ilse sanoi, mutta Stumpin käsi tuntui hyvältä hänen ympärillään ja hengitys kutitti niskahiuksissa. Hän alkoi miettiä leppymistä. Sama kai se oli, nytkö vai vasta huomenna.

Päivämäärä:   19.9.08 21:49:20

hruunikselle jäi silti nälkä, hruunis ei voi mennä nukkumaan jollei saa jälkiruokaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.9.08 23:26:08

*ruokkii hruunista*

-------------

Ilse soitti Kaisalle heti seuraavana päivänä, kunhan talo oli taas rauhoittunut vauvan saatua aamiaisensa ja Stumpin lähdettyä töihin. Kaisa riemastui tavanomaiseen tapaansa kuullessaan hänestä.
- Voi hyvä ihme, joko sä olet tullut takaisin? Mulla on ollut niin tylsää täällä!
Niin tylsää Kaisalla kerrassaan oli ollut, että hän oli ilmoittautunut vauvajumppaan ja seurakunnan äiti-lapsiryhmään ja muutamaan muuhunkin toimintoon, joista Ilse ei ihan päässyt kärryille. Pääpaino tuntui kuitenkin kaikissa olevan muiden tuoreiden äitien tapaaminen. Hän ei lupautunut suoralta kädeltä mukaan kaikkiin, vaikka Kaisa niin vaatikin, ja vaati hän Ilseä kyläänkin.
- Mutta tule vasta illalla, mulla on tää päivä ihan täynnä ja sitten mun pitää leipoa ja varmaan Artsikin haluaa kuulla millasta Italiassa oli. Vai päästääkö Stumppi sua mihinkään illalla, kun se on tullu töistä?
- Ei se mun menoja sanele, Ilse sanoi suuttuen. Miten tuollaista saattoi edes kysyä vakavalla naamalla?
- No hienoa, tule sitten!
Ja niin Ilse ymmärsi puhuneensa itsensä pussiin. Hänen olisi pakko mennä katsomaan, miten Artsi rakasti perhettään.

Hiukkasen vastahakoisesti Ilse sitten illalla valmistautui kävelemään Kaisalle. Stumppia ei tosiaankaan haitannut. Oli kauniinkuulas kevätilta ja hän aikoi joka tapauksessa lähteä Lassen kanssa ajelemaan. Kuten tavallista, Ilse kompensoi epävarmuuttaan ja huonotuulisuuttaan laittautumalla, vetämällä tällä kertaa jalkaansa ikivanhat, tiukat farkut ja buutsit ja pukemalla sekä Miilalle että itselleen nahkatakit päälle. Hän halusi ennen kaikkea tehdä pesäeron Kaisaan, joka taas kerran tuntui äidillisyyden perikuvalta äiti-lapsi-kerhohössötyksineen.
- Toi on se mun ostama takki, ilahtui Stumppi nähdessään vauvan valmiina lähtöön. – Isin pikku rokkityttö!
- Oletko sä kipeä? Ilse kysyi. Stumppi ei yleensä huomioinut vauvaa mitenkään, saati että olisi leperrellyt sille.
- Onko sen pakko pitää pipoa? Se näyttää naurettavalta ton takin kanssa.
- On, jos sä et halua valvoa seuraavaa viikkoa, kun se saa korvatulehduksen, Ilse sanoi.

Artsi oli juuri ehtinyt töistä kotiin ja syönyt Kaisan hänelle jättämän aterian – ihan kuin hän ei osaisi itse kaivaa jääkaapista ruokaa nälkäänsä – kun ovikello soi. Hän hämmästyi nähdessään Ilsen siellä, iso oranssi huivi ympärillään ja muuten näyttäen lähinnä teinitytöltä. Huivin sisältä kuului tyytyväistä jokeltelua.
- Mitä sä täällä teet? Mä luulin sun olevan Nitan luona, hän kysyi.
- Mä tulin eilen ja Kaisa käski mut kylään, Ilse sanoi uhmaavasti, ihan kuin olisi tehnyt jotain pahaa, mistä kukaan ei vaan ollut keksinyt vielä syyttää häntä.
- Kaisa ei oo tullut vielä, ne on jossain jumpassa, Artsi sanoi.
- Mä voin tulla myöhemmin uudestaan…
- Ja älä höpötä, en mä ole sua ennenkään purrut, Artsi hermostui ja tarttui häntä käsivarresta ja äkkiä Ilse hymyili.
- No et tietenkään ole. Sä vaan näytit niin yllättyneeltä, että mä ajattelin sun haluavan olla rauhassa työpäivän jälkeen.

Hän käveli sisään, kaivoi vauvan liinastaan Artsille, jotta sai saappaat jaloistaan ja riisui sitten takkinsa naulakkoon. Hiljaisuus oli melko vaivautunut ja Ilse rikkoi sen ojentamalla muovipussin, jota oli roikottanut kädessään.
- Teidän tuliaiset. Mä en nyt tiedä, teinkö mä kauhean etikettivirheen, mutta siellä on sullekin tuliainen.
- Miksi se olisi virhe? Artsi kysyi.
- No ajattelin vaan, että jos se Kaisan mielestä on asiatonta. Mä ostin sen Stumpille, mutta mä olen niin kiukkuinen sille nyt, ettei mua huvita antaa sitä sille.
- Mitä se nyt on tehnyt? Artsi tunsi vanhan tutun suuttumuksen hiipivän mieleensä.
- Ollut vaan normaali oma itsensä, Ilse sanoi lyhyesti ja käveli olohuoneeseen riisumaan vauvaa. Artsi meni perässä.

- Oletko sä onnellinen? hän kysyi, vaikkei ollut aikonutkaan. Kysymys kuitenkin pyöri hänen mielessään aina silloin tällöin ja nyt se päätti omin päin lipsahtaa ulos.
- Kai mä olen, Ilse vastasi katsomatta häneen. – Ei kai elämän kuulukaan olla pelkkää kivaa. Ainakin mulla on maailman ihanin vauva. Siitä mä olen onnellinen.
- Kai se kohtelee sua hyvin, Stumppi?
- Niin hyvin kuin osaa. Ei se petä mua, en mä ainakaan luule, jos sä sitä tarkotat.
- Eikä lyö?
- Älä luule, että mä sellaista sietäisin, Ilse sanoi melkein huvittuneena, mikä sai Artsin tuntemaan suurta helpotusta. Hän oli jo hetken kuvitellut sellaista ja tuntenut murhanhimoa.
- Mä olen edelleen käytettävissä, jos se ikinä katkasee hiuskarvankaan sun päästä, hän ilmoitti, mutta silloin ulko-ovi aukesi ja Kaisa tuli kotiin. Ilse näytti ilahtuneelta keskustelun keskeytymisestä.

- Sä tulit jo! Mä jäin suustani kiinni, melkein unohdin, että sä olit tulossa! Artsi, ota tyttäresi, mä meen laittamaan kahvia! Kaisan tohotus täytti armollisesti koko talon, se jatkui keittiöstäkin käsin, kunnes hän hetken kuluttua palasi, levitti lattialle kirjavan tilkkutäkin ja nosti vauvat sen päälle köllimään. Sitten hän istui Ilsen viereen sohvalle, risti kätensä ja sanoi:
- No niin, kerro kaikki!
Ilse kertoi terveisiä Nitalta, kuvaili noitaisoäidin talon ja lähikylän ja miten siellä oli jo kevät pitkällä ja mitä he olivat tehneet.
- Eikö mekin voitaisi lähteä jonnekin? Kaisa sai päähänsä kysyä Artsilta, joka kohautti olkapäitään.
- Eikö se olisi vähän hankalaa Jessin kanssa? hän kysyi.
- Miten niin? Eihän Ilselläkään ollut yhtään hankalaa ja se oli ihan yksin! Mä en ole koskaan käynyt missään.
- Mietitään sitä myöhemmin, Artsi sanoi. Hän oli ollut syvissä ajatuksissa, eikä halunnut sanoa mokomaan mitään, ennen kuin olisi ehtinyt ajatella asiaa. – Ai niin, nää tuliaiset, haluatko sä katsoa ensin? hän muisti ja ojensi Ilsen antaman kassin Kaisalle.
- Oi, ollaanko me saatu tuliaisiakin?

Kaisa kaivoi esiin Ilsen tuomiset, pikkuisen mekon Jessille, suklaata ja ylellisennäköisen valkoisen paidan. Ilse selvitti nopeasti uudelleen, miten hän oli ostanut sen Stumpille, muttei halunnutkaan antaa sitä.
- Mikset? Kaisa kysyi ihmeissään.
- Koska se oli porsastellut meidän poissa ollessa niin, että joku naapuri oli laittanut lapun postiluukusta, Ilse tunnusti.
- Ei kai? Kaisa kauhistui. – Mitä juhlia se on pitänyt?
- En mä halua edes tietää. Mä olen joka tapauksessa suuttunut sille, niin, että mä ajattelin tuoda sen Artsille. Jos sopii.
- Tietysti, Kaisa hymyili suloisesti ja heitti paidan Artsin syliin, mutta kun Ilse sitten lähti, hän lakkasi hymyilemästä.

- Minkä takia Ilse ostaa sulle vaatteita? hän kysyi silmät leimuten.
- Kuulithan sä. Ei se sitä mulle ostanut, Artsi puolustautui ihmeissään.
- Ja säkö uskoit? Ei, sua on sitten helppo petkuttaa. Tai sitten teillä on jotain vispiläkauppaa!
- Ei meillä ole mitään, Artsi sanoi väsyneesti. Aika ajoin, noin kerran tai pari vuodessa, Kaisa saattoi saada mustasukkaisuuskohtauksen jostain olemattomasta. Viimeksi kyseessä oli ollut Artsin työkaveri, jonka kyydissä tämä oli lähtenyt käymään kurssilla Kirkkonummella.
- Sitten se yrittää vokotella sut multa, se saamarin vosu. Mä en enää ikinä pyydä sitä meille!
- Se ei ole ikinä vilkaissutkaan mua sillä silmällä, niin että tommoset sä voit unohtaa.
- Niin no… Kaisa näytti saavan jotain mieleensä. – Miksi se toisaalta sua katseliskaan kun sillä on Stumppi.

Päivämäärä:   20.9.08 00:55:46

hahaha, tuo kaisa on kyllä :D en kestäis, artsi raukka

Päivämäärä:   20.9.08 01:36:56

niin, voi atrtsia ja voi ilseä.. koska tapahtuu niille jotain kivaa?
f

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.08 01:38:05

Aikanaan, Tripi, aikanaan :)

LähettäjäNuotti 
Päivämäärä:   20.9.08 01:54:02

Olisko sitten vielä etukäteisaamupala, tai jälkiruuan vajuttamiseen tarkoitettu perjantai-illan snapsi? :D

Päivämäärä:   20.9.08 02:00:37

jopoo yks pikku shotti"!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.08 02:06:38

Hmph :D
Sovitaan et tää on fernet brancaa, ettette ihan sellasenaan ehkä holauta :D

-----------------
Mitä Alille kuuluu

Tapsa viihtyi työssään ja Alikin olisi viihtynyt hänen työssään. Omastaan hän ei niinkään välittänyt, vaikka se olikin pitkälti juuri sitä, mitä piti ja mihin hän oli opiskellut. Hän olisi paljon mieluummin touhunnut kartanon tallilla hevosten kanssa kaiket päivät, kuten Tapsa sen sijaan, että hän kävi siellä vain Marumban takia. Niinpä hän loppukeväällä otti härkää sarvista ja meni käymään maatalousoppilaitoksessa. Hän oli soittanut sinne edellissyksynä, mutta siinä vaiheessa vuotta ei tarvittu uutta henkilökuntaa, kun lukukausi oli jo hyvällä alulla.

Tällä kertaa hänellä oli parempi onni. Sinne tarvittiin kahtakin aineopettajaa ja Ali jätti sekä nykyisen että entisen pomonsa yhteystiedot, ja lisäksi Tammelinin Juhanin, jotta koululta voitaisiin kysyä, oliko hän kunnollinen ja ahkera ihminen. Todistuksiaan hän lupasi esitellä, jos tarvitsisi.
- Todistukset on vaan paperia, tuhahti koulun johtaja, mikä oli Alin mielestä aika hassu lausahdus sen alan ihmiseltä. – Mä soittelen sulle.
- Jätä viesti, mä olen melkeen pihalla kaiket päivät, ellet osu soittamaan just ruokatunnin aikaan, Ali sanoi huolissaan siitä, että työpaikka saattaisi mennä sivu suun, koska hänellä ei ollut työpöytää ja sen päällä puhelinta.
- Älä huolehdi, kyllä mä sut etsin käsiini.

Ali asteli ulos mietteissään. Tapsa odotti jo parkkipaikalla tilan pickupissa, Ali oli liftannut hänen kyytiinsä, kun hän oli tullut hakemaan Agrimarketista kuormaa.
- Mitä siellä sanottiin? hän kysyi, kun Ali kiipesi kyytiin.
- Lupasivat ilmotella.
- Mitäs jos sä saat sen?
- No, sitten me ei enää olla työkavereita, enkä mä tee ympäripyöreetä päivää, Ali sanoi. – Mä alan pitää nutturaa ja silmälaseja ja lyön oppilaita sormille karttakepillä.
- Houkuttelevaa, Tapsa sanoi.

He elivät varsin mukavasti muonamiehenmökissään, ainakin Alin mielestä. Mutta entä Tapsan?
- Mitä sä tykkäät olla täällä? hän kysyi illalla, kun he istuivat iltapalalla.
- Mä tykkään tästä, Tapsa sanoi ja katseli ympärilleen. – Musta täällä on kotoisaa.
- Niin mustakin, mutta musta onkin kotoisaa siellä missä sä olet, Ali sanoi ja katsoi häntä rakastuneesti.
- Mutta…?
- Mitä mutta?
- Mä kuulen muttan sun äänessäsi, Tapsa nauroi ja Ali huokaisi.
- No niin, mutta eikö olisi kivaa, jos olisi ihan oma paikka? Semmonen, missä voisi pitää hevosia omassa pihassa?
- Sä olet semmonen kapitalistinalku. Porvaristyttö!
- No, eikö olisi? Olisi oma herransa eikä aina tarttisi miettiä, missä seuraavaksi asuu, jos vaihtaakin työpaikkaa.
- Mitä sä haluat sitä mäkin haluan, Tapsa sanoi juhlallisesti.
- Vitsit sä olet ihana, Ali sanoi ja pysähtyi puolivälissä matkalla tiskipöydälle.
- Et sä itsekään ole paskempi. Mietitään hei mitä tehdään jos sä saat sen paikan.

He olivat onnellisia, piste. Ali heräsi välillä öisin ihmettelemään sitä. Hän oli kuvitellut elävänsä vanhanapiikana hamaan hautaan asti ja oli sen sijaan päätynyt maalle unelmiensa miehen kanssa. Elämä heitteli välillä omituisesti, mutta tämänhetkisestä suunnasta ei voinut valittaa.
- On mullakin vähän rahaa, Tapsa sanoi aamulla, kun kello soi.
- Mihin? Ali kysyi unenpöpperöisenä.
- No jos me halutaan oma talli.
- Niin, mä tiedän. Mutta äiti on luvannu mulle ennakkoperintöä talorahoista. Se sanoo, ettei halua mun toivovan sen kuolemaa kun se vaan istuu talorahojen päällä. Eikä se myöskään halua, että ne joutuu Jounin perheelle jos ne meneekin naimisiin ennen kuin se kuolee.
- Meinaako ne mennä?
- Mistä mä tiedän. Ensimmäistä kertaa se semmosen otti puheeksi.

Mutta meni pari viikkoa, eikä kukaan soittanut Alille ja hän oli jo varma, että koko hänen käyntinsä koululla oli unohdettu, ehkä vielä naurettu räkäisesti perään, kun hänenlaisensa untuvikko kuvitteli pystyvänsä opettamaan muita. Sitten se puhelu tuli, sopivasti kesken lounaan, jonka koko henkilökunta söi yhdessä kartanolla.
- Pystyisitkö sä opettamaan yleistä maatilataloutta?
- Totta kai mä pystysin, Ali sanoi, vaikkei ollut ollenkaan varma. Mutta kai niitä asioita oli opetettu ennenkin, hän voisi yksinkertaisesti selvittää, mitä edellisvuonna oli tehty ja ottaa mallia.
- No niin, tervetuloa sitten vaan. Tule tekemään työsopimus tässä jonain päivänä, syksyllä alotetaan elokuun alussa. Ensimmäinen viikko on suunnittelua ennen kuin oppilaat tulee.

Ali palasi hiljaisena kesken jääneen ateriansa ääreen, tohtimatta vielä kuuluttaa kaikille uutistaan. Tapsalle, joka istui vastapäätä, hän vain vilkutti silmää ja ilmeestä päätellen tämä tajusi heti.
- Sä sait sen, hän sanoi, kun he palasivat pihalle.
- Niin sain!
- Onnea, Tapsa sanoi ja halasi häntä. – Haluatko sä nyt ruveta etsimään pikkuruista hevostilaa?
- Mä taidan haluta, Ali myönsi. – Mä ajattelin, että sinne voisi ottaa jonkun vuokralle niin Marumba saisi seuraa ja me vähän rahaa. Ellet sä halua ostaa hevosta.
- Eiköhän mulle riitä nää asiakkaat, Tapsa arveli. – Tai sitten osuus jostain juoksijasta, mutta ei semmosia pidetä kotitallissa vaan täällä, missä voi treenata.

Tilalla tehtiin töitä silloin kun niitä oli, ja tähän aikaan vuodesta niitä oli. Ali onnistui kuitenkin käymään koululla ennen kuin sen ovet suljettiin kesäksi ja tekemään työsopimuksen. Samoin hän onnistui aloittamaan uudestaan myytävien ja vuokrattavien talojen kiertelyn ja aina välillä hän sai Tapsankin mukaan, kun tämän ei tarvinnut välttämättä olla muualla, kuten Riihimäellä hiitillä tai Vermossa.
- Tää näyttää kivalta, sanoi Tapsa, kun he eräänä sunnuntaina kääntyivät yhden vuokrattavan talon pihaan. Sunnuntaisin yleensä oli vapaata, joskin tänään vapaa oli enemmän sateen kuin viikonpäivän syytä.
- Mä olen käynyt täällä ennenkin, Ali tajusi. Hänhän oli ehtinyt tutkia aika monta paikkaa edelliskesänä, ennen kuin he olivat löytäneet Hyvinkäälle ja muuttaneet sinne.
- No millanen tää on?
- Mä en tainnut koskaan käydä sisällä, Ali muisteli. – Kävin vaan omin päin pihassa.

Nyt he kuitenkin pääsivät sisään ja saivat koluta kaikki nurkat. Talo oli turhankin suuri, mutta parempi niin päin, ja pihalla oli talli.
- Koska täällä on viimeksi asuttu? Ali kysyi epäluuloisena.
- Ei yli vuoteen. Ei tämmösiä yleensä haluta vuokralle, niinpä tän omistajat harkitsee myymistäkin. Ilmeisesti tää on niiden isän omin käsin rakentama tai jotain muuta sellaista, joten se olisi haluttu pitää suvussa tunnesyistä, jos sieltä olisi kasvanut joku ottaja, välittäjä selvitti. – Kumpaa te haette?
- Se riippuu, Ali sanoi epämääräisesti, sillä Tapsa vinkkasi häntä ulos.
- Mennään katsomaan sitä tallia.

He poistuivat lopulta paikalta umpimielisen näköisinä ja välittäjä jäi lohduttomana katselemaan heidän peräänsä, epäilemättä taas pettyneenä. Autossa oli kuitenkin ihan toisenlainen tunnelma. Tämä oli ensimmäinen paikka, josta Tapsa oli oikein innostunut. Se oli sopivan kokoinen, talli oli valmis – hän oli vähän pelännyt, että joutuisi omin käsin vielä rakentamaan sellaisen – ja sen saisi vuokralle.
- Otetaan se, hän sanoi, ennen kuin he pääsivät pihatieltä pois.
- Niinkö sä meinaat? Ali sanoi yllättyneenä.
- Niin. Vuokrataan ensin, katotaan, miten me pärjätään ja ostetaan sitten, jos ei mikään veljenpoika innostu muuttamaan sinne ennen sitä.
- No jos sä olit tota mieltä niin miksi me lähdettiin pois?
- Koska mä en halunnut sanoa mitään, kun se nainen kulki kintereillä ja kuunteli joka sanan. Kai me saadaan neuvotella rauhassa kahden kesken?
- Neuvoteltu, käänny takasin, Ali sanoi päättäväisesti ja naurahtaen Tapsa ohjasi bussipysäkille ja teki siitä uukkarin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.08 02:15:44

Heitänpä tännekin kysymyksen:
mistä mä kirjottaisin seuraavaksi?

Tää tarina alkaa tuolla mun työpöydällä lähentyä loogista loppuaan. Yksi hyvä lopetuskohta meni jo mutten raaskinut vielä siinä seisahtaa, mutta toinen lähestyy. Kovin monta lukua enempää mun ei kuitenkaan sovi enää kirjottaa tähän.

Mahdollisia vaihtoehtoja vois olla
- Miilan ja Jessin lapsuusvuodet (en tiedä, mitä kivaa sen lukemisessa olisi?)
- Jessin lapset
- Mitä Tapahtui Stumpille (DrElinan ehdotus, mutta siitä mä en taida osata kirjoittaa
- Hanna Lundin elämä
- jotain Ihan Muuta! (kerro omin sanoin mitä :D)

Päivämäärä:   20.9.08 02:18:05

hihi :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.08 02:20:45

Tripi ei tainnu lukea kysymystä, tai toi vastaus on vähän Outo :D

LähettäjäNuotti 
Päivämäärä:   20.9.08 02:29:34

Mun mielestä tähän lähtis luontevasti ne lapsuusvuodetkin. Sen jälkeen sit kasvatat Miilan ja Jessin aikuisiksi (se on ilmeisesti sitä Jessiä, mitä en ole vielä lukenut) ja siitä sitten Jessin lapsiin ja heistäkin etiäpäin.

Sulla on hyvä alku suuren suvun syntymään, kasvuun ja kukoistukseen :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.08 02:51:37

Joo, varsinainen Jalna-sarja :D
(Tää on taas näköjään näitä ei-nukuta-öitä).
Mutta oikeasti, haluaisitteko te lukea 5-15 -vuotiaista lapsista ja niiden aikuisista vanhemmista? Mä en ole varma osaisinko mä moista kirjottaa kiinnostavasti.

Päivämäärä:   20.9.08 08:25:08

Hruunis varmaan fanittaa joka tapauksessa, kirjoitit mitä kirjoitit :) Mitä tähän tulee, niin miusta ois tietenkin kiva että sais jotain jatkoa tähän. Nää hahmot on hyviä ja luontevia.

Tosin eipä varmaan mikään uusikaan kirjoitus maata kaataisi. Njäh, Hruunis ei nyt vaan osaa kommentoida.

Lähettäjä: .............. 
Päivämäärä:   20.9.08 09:40:50

musta ois kiva lukee jessin lapsien elämästä, ku se tarina jäi mun mielestä vähän kesken... =) tai sitten hannan elämästä ois tosi mahtavaa lukee !

Päivämäärä:   20.9.08 11:10:16

Hannan tai Kiien elämä =P

Päivämäärä:   20.9.08 11:11:57

no jessin lasten elämästä :D

Lähettäjäaatamifisu 
Päivämäärä:   20.9.08 11:29:35

Kerro alin lapsista >:DD

Päivämäärä:   20.9.08 12:13:37

Tulee aika tekstiköyhä, jos Alin lapsista aletaan kirjottaa =P "Oli alkio, joka poistettiin." ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.08 12:17:47

Njaha, njaha!
No, kypsytellään.
-----------
Alin äiti oli vienyt osan huonekaluista mukana Turkuun, kun talo oli myyty ja tyhjennetty, osa oli hävitetty ja muutaman Ali ja Tapsa olivat saaneet mahtumaan valmiiksi kalustettuun mökkiinsä. Valtaosa seisoi kuitenkin varastossa missäpä muualla kuin Ilsen isän autotallissa. Mies ei ollut saattanut kieltäytyä, kun sitä oli taas kysytty lainaan, mutta nyt, kun Ali ilmoitti tyhjentävänsä sen, hän oli silminnähden tyytyväinen.
- Yli viisi vuotta mulla on ollut auto eikä se ikinä vielä ole päässyt talliin talvipakkasilla. Se mahtaa järkyttyä ensi talvena, hän sanoi.
- Ehkä Kate haluaa muuttaa sinne seuraavaksi, Ali ehdotti. Ilsen pikkusiskopuoli oli huomaamatta jo ehtinyt kypsään täysi-ikään, mutta vaikka hän hurjimpina teinivuosinaan oli uhonnut muuttavansa vaikka Timbuktuun heti, kun täyttäisi ensin kuusitoista, sittemmin kahdeksantoista, hän haahuili edelleen kotona tietämättä oikein, mitä tekisi elämällään.
- Ei muuta, Ilsen isä sanoi varmasti.

Tapsan ja Alin työmatka piteni hulppeasti, kun he muuttivat uuteen kotiinsa, mutta oli heidän toisaalta pitänyt kartanollakin hypätä aamuisin autoon ja ajaa tiluksille, sen verran kaukana heidän mökkinä sijaitsi. Ja nyt Tapsa säästyi hevosten aamuruokinnalta, sen hoitivat ne, jotka asuivat lähempänä. Muuten hommia riittikin ihan kuten ennenkin. Aina tilaisuuden tullen he kuitenkin kävivät viemässä uuteen taloon vähän tavaraa ja ripustamassa verhoja ja sen sellaista ja iltaisin he rakensivat Marumballe tarhaa ja siivosivat tallia. Ali ei ollut vielä ruvennut kyselemään mistään mahdollisia vuokralaisia sinne; hän muuttaisi Marumbankin joka tapauksessa vasta loppukesällä, kun olisi päässyt vauhtiin uuden työnsä kanssa, eikä se ollut välttämätöntäkään. Kartanolta oli luvattu heille lainaan seurahevoseksi joku yksivuotiaista varsoista, joille oli kuulemma sama, missä ne seisoisivat talven.

Marumbasta oli kasvanut itsetietoinen nuori tammahevonen, jolla ei valitettavasti ollut erityisiä taipumuksia oikein mihinkään. Ali ei ollut kuitenkaan kauhean pettynyt siitä asiasta. Hevonen oli hänen lemmikkinsä ja haaveensa kilparatsastajan urasta hän oli hiljalleen haudannut jo silloin, kun Ollikainen oli myynyt Hiskin. Niin potentiaalisia hevosia ei osunut kohdalle monta kertaa elämässä, eikä etenkään, ellei ollut ylettömän rikas, tai sitten kynsin hampain roikkunut kisapiireissä mesenaattien silmissä. Ali oli tipahtanut siitä porukasta hautautuessaan Tammelinin tuntiopettajaksi, eikä hän aikonut enää nähdä vaivaa sen asian eteen, se oli mennyttä elämää. Nyt hänelle riitti tämä tavallinen elämä.

Heinäkuussa he pitivät lomaa, tosin vain viikon, ja silloin Ali katsoi saaneensa kaiken valmiiksi, jopa viimeiset kirjalaatikot oli tyhjennetty tyhjäksi jääneestä makuuhuoneesta. Silloin hän soitti Ilsen ja Artsin ja Kaisan kylään. Ilse oli seurannut heidän muuttotouhujaan puhelimitse, mutta katsomaan Ali ei ollut viitsinyt kutsua ketään, ennen kuin kaikki olisi valmiina, joskin hänen äitinsä oli kyllä jo käynyt Jounin kanssa.
- Jos on kaunis päivä niin tulkaa heti aamusta. Tai saatte te muutenkin tulla, mutta ainakin siinä tapauksessa, Ali ohjeisti. Hän ei ulottanut kutsuaan Stumppiin asti.

Ilse keräsi sitten Artsin ja Kaisan kyytiin eräänä aamuna. Kaisa oli tainnut unohtaa mustasukkaisuudenpuuskansa saman tien, ainakaan hän ei ollut sitä enää toistanut, tosin ei myöskään tosiaan ollut kutsunut Ilseä enää iltakahville tai muutoin kylään silloin, kun Artsi oli kotona.
- Mahdutaanko me kaikki kyytiin? hän kysyi vain, kun Ilse taiteili heidän ison, savuttavan farmarinsa heidän pihalleen pakattavaksi. – Ja kestääkö toi auto perille asti?
- Jos ei kestä niin Stumppi saa tulla hakemaan meidät yksi kerrallaan matkalta, sen mukaan tää on nimittäin täydellisen turvallinen perheauto, Ilse virnisti.
- Eikö oo väärin, että noilla on kaks autoa ja meillä ei yhtään? huomautti Kaisa Artsille.
- Mihin me autoa tarvittaisiin? Eihän sulla ole edes korttia. Ja meidän auton pitäisi olla niin uusi, ettei sille tarvitse tehdä mitään, kun mä en osaa, Artsi toppuutteli.
- Mä voisin ajaa kortin, ja kai Stumppi voisi korjata meidänkin auton jos siihen tulisi jotain?
- Mietitään sitä, Artsi sanoi ja kumartui nostamaan Jessin vauvankopan takapenkille. Hän käytti sitä ilmaisua aika usein, kun Kaisa sai ideoita. Sillä pääsi tilanteesta eroon ilman, että tarvitsi suoraan sanoa ei ja esittää perusteluja, ja puolet ideoistaan Kaisa unohti tai havaitsi hankaliksi ajan kanssa itsekin.

Oli tosiaan kaunis päivä, mutta Ilse ei uskaltanut avata autonikkunoita, etteivät pikkuiset saisi vetoa ja he kaikki olivat kuumissaan päästessään perille.
- Luojan kiitos ne ei päättäneet muuttaa kauemmaksi, Ilse sanoi tyytyväisenä. Matkaan oli mennyt vain puolisen tuntia, ja hän oli sinä aikana ehtinyt ajaa kerran harhaankin. Nyt he olivat kuitenkin oikeassa pihassa, sillä hän tunnisti autot ja Ali juoksi sisältä vastaan.
- Jestas, miten ihanaa! sanoi Kaisa katsellen ympärilleen keskikesän vihreydessä. – Artsi, pitäiskö meidän muuttaa maalle?

He viettivät ihanan laiskan päivän istuen nurmikolla filteillä, missä lapset saattoi laittaa omenapuun varjoon pois paahteesta. Siellä aikuisemmatkin istuivat, paitsi Ilseä, joka halusi ottaa aurinkoa. He juttelivat ja joivat kannuittain mehua ja lounaaksi he grillasivat makkaraa.
- Olispa vaan Nitakin mukana, Ilse sanoi kaihoisasti.
- No eikö se kohta tule?
- Joo, parin viikon päästä.
- Se ei ehdi Jessin synttäreille, sanoi Kaisa moittivasti.
- Ei se voi olla vielä vuotta, Ali kauhistui.
- Kyllä se vaan on, viikon päästä. Tuletteko te Tapsan kanssa synttäreille?
Ali vilkaisi Tapsaa, joka nyökkäsi, joten hänkin nyökkäsi.
- Tietysti me tullaan.

Ilse vilkaisi odottavasti Kaisaa odottaen kutsua myös, mutta tämä ei sanonut enempää. Kaipa hän oletti, että Ilse ja Miila ymmärsivät olevansa itsestään selvästi vieraslistalla, tai muisti ehkä puhuneensa hänelle jo, mutta Ilselle tuli hiukkasen epämiellyttävä olo. Jokin Kaisan ilmeessä… Hän ei kuitenkaan sanonut mitään. Asia joko selviäisi tässä viikon mittaan, tai sitten siitä ei puhuttaisi sen enempää ja hän ymmärtäisi yskän.
- Saanko mä käydä katsomassa teidän tallia? hän kysyi. – Katsotteko, ettei Miila syö kauheesti ruohoa sillä aikaa?
- Tietysti saat, ja mä tulen mukaan, sanoi Ali.

He kävelivät pihan poikki kohden matalaa rakennusta, joka vain odotti asukkaita. Ilse kurkki joka paikkaan, eli neljään tyhjään karsinaan ja yhtä tyhjään varastohuoneeseen osoittamatta kovin kummoista kiinnostusta niihin ja puuskahti sitten:
- Näyttääkö susta, ettei Kaisa pidä musta?
- Ei tietenkään, Ali sanoi ihmeissään. – Mä luulin että te olette ylimpiä ystäviä.
- No ei meistä ikinä parhaita ystäviä voi tulla, siihen me ollaan liian erilaisia, mutta musta on koko kesän tuntunut siltä, että ollaankohan me enää ystäviä ollenkaan.
- Miksi?
- Kun mä en osaa sanoa, Ilse sanoi onnettomana. – Jotenkin musta välillä tuntuu, että se yrittää puukottaa mut silmillään, kun mä en katso siihen suuntaan.
- Sä varmaan kuvittelet, sanoi Ali vakuuttavasti.
- Näinköhän? Mulla on yleensä aika tarkka vainu mitä tulee vihamielisiin naisihmisiin.
- Tai sitten sä olet vaan nähnyt niitä niin paljon, että susta on tullut vainoharhanen. Vaikka enhän mä tietysti ihmettelisi, vaikka Kaisakin olisi vähän vainoharhainen, kun ajattelee Artsin ja sun menneisyyttä.
- Mutta eihän meillä ole menneisyyttä.
- Mutta voiko Kaisa olla varma siitä, ettei ole tulevaisuutta? Koita nyt pistää itsesi sen housuihin.
- No tulevaisuutta meillä ei ainakaan ole. Pitäisi senkin se ymmärtää, Ilse sanoi vihaisesti.

Päivämäärä:   20.9.08 12:56:20

Välipalaa? Tulee nälkä kun tuolta kyökistä kantautuu ruoan tuoksua.

Päivämäärä:   20.9.08 16:00:09

Mä haluisin tietää enemmän Miilasta, siis isona. Mitä niille kuuluu (melkein spoilasin .D) ja sellasta. Ei välttämättä tarttis ees mitään pitkää tarinaa, mut jotain. Samoja asioita mitä Jessille ja noille tapahtuu ja samaa aikaa mut vaan Miilan vinkkelistä.

Ja tietty Jessin lapset olis kiinnostavia lukea kans!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.08 17:09:39

Hmm, nuoruusvuodet Miilan kantilta... siinä vois olla ideaa. Hmm.
---------------
Back to business

Kaisa ei mennyt takaisin töihin äitiysloman päätyttyä, sillä hän oli todennut, että kotonaolo oli oikeastaan aika mukavaa. Sitä paitsi miten nyt saattoi vuoden vanhaa viedä mihinkään hoitoon?
- Pakkorako, sanoi Ilse, joka oli kuin olikin päässyt Jessin syntymäpäiville, ja joka pian niiden jälkeen oli alkanut järjestää Miilalle hoitopaikkaa päästäkseen itse töihin.
- Mutta onhan sullakin mies, joka käy töissä, Kaisa sanoi paheksuvasti. Ilse ei raaskinut tipauttaa häntä maan pinnalle haavemaailmastaan, eikä varsinkaan tunnustaa, että Stumppi kulutti oman palkkansa lähinnä autonosiin, vaatteisiin ja viikonloppuhurvitteluihin ja että hän halusi mahdollisimman pian päästä kuulemasta jokakuista napinaa, kun hän vaati saada nähdäkseen kuitin siitä, että Stumppi oli tosiaan maksanut vastikkeen.
- Mulla on asuntolainaa lyhennettävänä, hän sanoi sen sijaan.
- Voi, olispa meilläkin! Kaisa sanoi unohtaen paheksua enempää, mikä oli hyvä, sillä Ilsellä oli ihan tarpeeksi paha mieli muutenkin. Hänestäkin vuoden vanhan olisi pitänyt saada olla vielä kotona äidin kanssa.

Siitä huolimatta Ilseä kutkutti myös palata töihin. Tulisi olemaan upeata jutella oikeiden, aikuisten ihmisten kanssa ja miettiä haastavampia asioita kuin keittääkö kuoriperunoita vai tehdäkö perunamuusia sinä päivänä. Ja saada pukeutua taas kunnolla! Hän ratsasi vaatekaappinsa oikein huolella eräänä iltana, kun Stumppi oli hyvällä tuulella ja suostui pitämään Miilalle seuraa sen aikaa. Stumpista oli itse asiassa arvaamattoman paljon hyötyäkin siinä. Hän makaili sängyllä pitäen joka suuntaan konttailevaa tyttöä paidanhelmasta ja heitteli sieltä kommentteja vaatteista, joita Ilse nosti kaapista esiin.
- Roskiin, hän sanoi housuhameelle ja leveäolkaisille bleisereille ja satiinipaidoille.
- Mä tiedän, että sä panet aina merkille, mitä naisilla on päällä, mutta oletko sä varma, että nää ei menisi vielä toimistolla vaikka ravintolamuoti olisikin muuttunut? Ilse kysyi tuskastuneena, kun Stumppi tuomitsi muutamia hänen lempihepeneistään vanhentuneiksi.
- No odota ja katso itse, kuului sängyltä. Ilse empi hetken ja laskosti hylättyjen pinon tuolille huoneen nurkkaan. Parissa päivässä hän saisi todistettua Stumpin arviot vääriksi tai oikeiksi, kunhan pääsisi tästä ihmisten ilmoille, joskin hän oli aika varma siitä, että ne olisivat oikeita.

Miila oli myös sitä mieltä, ettei päivähoito ollut oikea ratkaisu. Ilse sai tuskin lapsen sylistään ensimmäisenä aamuna, kun alkoi surkea itku ja tyttö takertui hänen polviinsa päästäkseen takaisin syliin.
- Mä tunnen itseni murhaajaksi! Ilse sanoi ja hänen silmänsä alkoivat kirvellä myös.
- Sä et ole murhaaja, monet tekee tätä, sanoi nuori lastenhoitaja ja nosti Miilan omaan syliinsä. – Mene vaan nyt, mitä kauemmin sä kuuntelet, sitä pahempi mieli sulle tulee ja mä voin vakuuttaa, että se lakkaa itkemästä heti, kun sä olet mennyt.
Ilsellä ei ollut oikein vaihtoehtoja, mutta koville se otti. Hän pyyhki silmiään koko matkan ratikassa keskustaan ja pysähtyi sitten matkalla töihin ostamaan askin tupakkaa. Hän ei aikonut aloittaa polttamista uudestaan, se olisi järjetöntä, mutta hänen oli pakko saada rauhoituttua ennen kuin menisi töihin. Työkavereiden ei tarvinnut luulla, että hänestä oli niin kamalaa palata sinne, että piti itkien tulla.

Ensimmäinen päivä oli yhtä hässäkkää. Vanha pomo oli lähtenyt muualle, mikä ei Ilseä sinänsä surettanut, mutta häntä inhotti, että tilalle oli tullut kaikista maailman ihmisistä Karin, joka ammoin ranskanmatkan jälkeen oli levittänyt hänestä perättömiä juttuja. Hän haistoi vaaraa ja vaikeuksia. Onneksi tiimi oli sentään ennallaan ja vaikutti ilahtuvan hänen paluustaan.
- Alota näistä, sanoi Johannes ja paukautti hänen pöydälleen kaksi mappia. – Siis kun olet saanut salasanat toimimaan ja päässyt koneelle ja sähköpostiin. Eli joskus ens viikolla.
- Jaa, mikrotuki on yhtä loistava kuin ennenkin?
- Se on ulkoistettu ja kahta huonompi, Satu valisti. – Mutta mennään ensin kahville. Kai sulla on kuvia?
Sen verran Ilse oli ymmärtänyt varautua ja hän kaivoi laukusta mukaansa paksun kuoren, jossa oli parhaat palat Miilasta vuoden mittaan otetuista kuvista. Niiden esitteleminen olikin oikeastaan ainoa, mitä hän sinä päivänä sai aikaiseksi paitsi Johanneksen antamien mappien selausta. Koneelle ei tosiaan ollut toivoakaan päästä.

Karinia hän ei nähnyt vilaukseltakaan, ennen kuin seuraavana aamuna. Silloin tämä marssi aamuvirkkuna kopiokoneelta Ilsen vasta tullessa töihin.
- Sä olet palannut sitten, Karin sanoi tavoitellen hymyä. Hän ei ollut muuttunut mitenkään, ohut ruskea otsatukka roikkui yhtä sileänä ja tasaisena silmillä kuin ennenkin ja kengätkin olivat takuulla samat kuin mitä hänellä oli ollut heidän ranskanreissullaan.
- Eilen jo, Ilse sanoi.
- Tule käymään mun huoneessa niin katsotaan vähän, mitä sä rupeaisit tekemään.
- Johannes antoi mulle jo hommia, Ilse sanoi, mutta ei hän voinut kieltäytyäkään. Karin sentään oli pomo.

Puolta tuntia myöhemmin hän jatkoi matkaansa omalle paikalleen ällistyksestä mykkänä. Petri saisi kuulemma hoitaa ne projektit, jotka Johannes oli antanut Ilselle ja Ilse saisi aloittaa hanttihommista, jotka olisivat sopineet kesäharjoittelijalle. Tallennusta, dokumentointia, jopa varastohuoneen siivous olivat hänen listallaan.
- Että pääset vähän takaisin tuntumaan, Karin oli sanonut hymyillen aurinkoisesti. – Eihän me nyt heti voida heittää sua asiakkaiden eteen, kun sä olet ollut niin pitkään poissa.
- Luuletko sä mun unohtaneen, miten asiakkaiden kanssa käyttäydytään? oli Ilse kysynyt kiukuissaan. Akka yritti kyykyttää häntä, ja saattoi onnistuakin. Eihän hän nyt voinut suorastaan esimiehen käskystä kieltäytyäkään. Tai voisi, mutta sitten olisi parempi olla toinen työpaikka katsottuna ja ajat olivat muuttuneet: nyt ei palkattu, nyt vähennettiin väkeä.

Onneksi Miila ei ollut karjunut sinä aamuna yhtä kovasti ja onneksi, sinänsä yllättävää kyllä, Stumppi oli melko ymmärtäväinen.
- Haluatko sä, että mä käyn ravistelemassa sitä vähän? hän kysyi. Ilse pohti hetken, sillä ajatus oli houkutteleva.
- Ei, hän naurahti sitten kuitenkin. – Ei se varmaan auttaisi.
- No, mitä väliä sillä oikeastaan on mitä tekee, kunhan palkka juoksee?
- Ajattele nyt itse, mitä jos sä saisit vaan kiillottaa vanteita etkä koskea moottoreihin ollenkaan?
- Ai samperi, sanoi Stumppi pelästyneenä. – Jos mä kuitenkin käyn kurmuuttamassa sitä vähän?

Lähettäjä: zazu 
Päivämäärä:   20.9.08 17:14:47

eniten haluisin likee tän tarinan jälkeen jessin lapsista, tai sitten hannan "nuoruusvuosista". tai siitä ajasta esimerkisksi kun se seurusteli veskun kanssa.

Päivämäärä:   20.9.08 17:24:01

Vielä välipalaa? On vielä enemmän nälkä, kun ruokakin tuli jo syötyä. Miilan tarina voisi kyllä olla kiva.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.08 17:35:44

Tällä hetkellä mä tulkitsen Jessin lasten johtavan, suora jatko tähän & Hanna ois kakkosina. Mutta tein jo uuden, sinne voi sitten jatkaa jos vielä tulee mielipiteitä.

Iltapalaa sitten kun tuun tallilta, sinne nyt ->

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.9.08 17:46:50

missä sulla on se jessin tarina ?

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   20.9.08 19:33:30

Jessin lapset tai Hanna :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.08 20:30:02

*raapustaa muistikirjaan viivoja*

Jessijutut

-------------------
Loppujenlopuksi Ilse ei ehtinyt siivota varastohuonetta loppuun. Muutamat hänen vanhoista asiakkaistaan kuulivat, että hän oli palannut töihin ja halusivat hänet takaisin tositoimiin, eikä Karin sentään asiakkaille voinut sanoa ei. Muutaman viikon kuluttua Ilse ei enää ymmärtänyt, miten oli kestänyt hajoamatta kotona vauvan kanssa koko vuoden, käymättä edes ulkona muuta kuin Nitan läksiäisissä ja sitten kerran loppukesällä, kun Nita oli ollut lomalla Suomessa. Silloin Miila oli ollut hoidossa Marjaniemessä Tarjan ja Katen hellässä huomassa.

Nyt alkoi kuitenkin pikkujoulukausi lähetä ja Ilsessä alkoi kutista vanha huvittelunhalu. Hänelle ei sadellut juhlakutsuja sellaisia määriä kuin Kimmolle aikanaan, mutta muutamia asiakastilaisuuksia sentään ja sitten tietysti omat pikkujoulut.
- Olisko sun mitenkään mahdollista hakea torstaina Miila päiväkodista ja hoitaa sitä illan? Ilse kysyi Stumpilta.
- Ja mitä sä ajattelit tehdä? Stumppi kysyi kohottaen toista kulmakarvaansa.
- Mun tarttisi käydä asiakkaiden kanssa syömässä.
Ilse ei maininnut ajatustaan siitä, että tämä olisi tavallaan kenraaliharjoitus, tai tuotantotesti, pikkujoulujen varalle. Jos kaikki menisi hyvin, eikä Stumppi olisi ihan hermoraunio, kun hän tulisi pelkältä illalliselta, hän kenties selviäisi lapsen kanssa Ilsen pikkujoulujenkin ajan. Olisi vähän noloa taas kysellä Tarjalta, hän oli kesälläkin ihmetellyt, mutta silloin Ilse oli keksinyt Stumpille muuta menoa. Oli kai aika outoa, ettei isä ollut kolmea iltaa lastaan vahtinut koko tämän elinaikana. Mieluummin Stumppi kävi kaupassakin kuin jäi vauvan kanssa Ilsen käydessä.
- Saatko sä palkkaa siitä? Stumppi kysyi.
- Jos mä haluan, sanoi Ilse hermostuen.
- Ja kauanko sä viivyt?
- No ehkä kahdeksaan, korkeintaan. Kuule, jos sä et mitenkään kestä niin sä voit aina ajaa Marjaniemeen sen kanssa.
- Antaako ne mulle sitä sieltä päiväkodista edes mukaan?
- Tuut näyttäytymään niin ne tietää minkänäköselle häiskälle sen saa antaa. Ja näet, missä se koko päiväkoti on. Ja mä jätän sen ravintolan nimen, mihin me mennään, niin että jos sulle tulee joku hätä voit soittaa.
- Älä nyt häslää! Luuletko sä, että mä olen joku kuusvuotias?

Ilse jätti puhelinnumeroita päiväkotiinkin siltä varalta, että Stumppi unohtaisi hakea Miilan, mutta kun hän soitti tarkistussoiton kotiin ennen lähtöään työpaikalta ravintolaan, Stumppi vastasi hyväntuulisena ja Miilan ääni kuului taustalta.
- Kaikki hyvin, hän sanoi.
- Loistavaa! sanoi Ilse ja tunsi ilon läikähdyksen. Ehkä hän piti Stumppia vähän liian avuttomana. Sitten hänen piti mennä. Karin odotteli jo, tietysti mokoman pahanilmanlinnunkin piti tulla mukaan.
- Mun piti vaan tarkistaa, että kotona on kaikki hyvin, hän sanoi napatessaan laukkunsa ja takkinsa.
- Niin, semmosta se on kun on pieni lapsi, hymähti Karin, ikään kuin hänellä ei olisi ollut lapsia itsellään. Varmaankaan hän ei ollut kiirehtinyt töihin heti äitiysloman loputtua, Ilse arveli, muttei todellakaan aikonut kysyä, eikä hän myöskään aikonut kertoa jokaista Miilan tekosta suurena ihmeenä työkavereille. Hän oli oppinut kerrasta kuunneltuaan Karinia yhden reissun ajan.

Illallisesta tuli juuri niin hauska kuin Ilse oli kuvitellutkin. Asiakkaan tuotepäällikkö oli hänen lempiasiakkaansa, nuorekas vähän päälle nelikymppinen mies, joka flirttaili hyvin hienovaraisesti, mutta oli aina tuntunut luottavan Ilsen ammattitaitoon. Hykerryttävä yhdistelmä, vaikka Ilse ei totisesti aikonut enää ikinä kajota yhteenkään töistä tuttuun tyyppiin, ei työkaveriin eikä etenkään asiakkaaseen.
- Ei me puhuta tänään työasioista, mies jylähti Karinille, kun tämä aikoi ruveta alkupalojen yli vetämään suuntaviivoja tulevan vuoden yhteistyölle ja kiitellä kuluneesta. – Jutellaan vaan mukavia.

Jälkiruoan aikana Ilse alkoi vilkuilla kelloaan. He olivat viipyneet jo paljon kauemmin kuin mitä hän oli kuvitellut, kello oli puoli yhdeksän.
- Tää on kamalaa, mutta mun täytyy nyt lähteä, hän sanoi.
- Nyt jo?
- Joo, mua kaihertaa, Ilse sanoi ja lisäsi vilkaisten Karinia: - Ja sitä paitsi huomenna on vielä työpäivä.
Karin ei näyttänyt siitä huomautuksesta kovinkaan tyytyväiseltä, ties mistä syystä, ellei sitten siitä, että hän oli maksumiehenä ja joutuisi jäämään vielä. Ilse kuitenkin hyvästeli ja painui ulos ratikkapysäkille. Stumppi ei ollut soittanut, mikä oli hyvä merkki, mutta ei ollut kohteliasta kauheasti myöhästyäkään siitä, minkä hän oli arvellut kotiintuloajakseen. Tosin kohteliaisuus ja Stumppi samassa yhteydessä olivat aika ristiriitainen yhdistelmä.

Vauvan huuto kuului heti, kun Ilse sai alaoven auki, eikä Ilse vaivautunut tilaamaan hissiä tai kuvittelemaan, että se olisi viidennen kerroksen parikuinen. Hän tunsi kyllä Miilan äänen. Hän ehti harppoessaan kuvitella jo vaikka mitä ja niihin kuvitelmiin nähden oli helpotus rynnätä sisään, makuuhuoneeseen ja löytää tyttö seisomasta pinnasängystään naama punaisena. Ilse kaappasi sen syliin, tunsi märän ja painavan vaipan kättään vasten ja supatti helliä järjettömyyksiä sen korvaan. Miila taisi olla väsynyt huutamaan, sillä se alkoi sen sijaan nikotella.
- Ja missä sun hulttioisäsi on? Ilse kysyi vaihdettuaan vaipan. Miila ei vastannut, mutta alkoi taas näyttää uniselta ja ynähti vain lyhyesti, kun Ilse peitteli sen takaisin sänkyyn.

Stumppi löytyi yllättävän läheltä, olohuoneen sohvalta, minne Ilse ei ollut ehtinyt vilkaistakaan juostessaan suoraa päätä makuuhuoneeseen. Hänellä oli kuulokkeet korvillaan ja hän näytti nukkuvan, mutta hänen kätensä roikkui lattialla ja ja se piteli vielä puolillaan olevaa lasia. Ei kaljaa, vaan jotain kirkasta, mitä Ilse ei erehtynyt hetkeäkään luulemaan vedeksi.

Ilse potkaisi niin, että takinhelmat heilahtivat ja saappaan terävä korko osui Stumpin kylkiluiden väliin. Tämä suorastaan lennähti pystyyn, ja lasi tietysti lennähti kädestä lattialle.
- Mitä… kuka…? Stumppi ihmetteli ja kiskoi kuulokkeet pois korviltaan.
- Ei noin voi tehdä, Ilse sanoi kiukun itku kurkussa. – Jos sä olet lapsenhoitajana niin sä et voi ruveta ryyppäämään ja nukkumaan korvat ummessa. Miila huusi niin, että kuului Kurviin asti.
- Mä vaan torkahdin, Stumppi puolustautui. Oikeudenmukaisuuden nimissä Ilsen oli pakko myöntää, että se oli luultavasti totta. Kuulokkeista kuului äänekäs musiikki ja levysoittimella pyöri vielä levy – hän oli saattanut olla unten mailla korkeintaan parikymmentä minuuttia. Se vei terän murhanhimolta ja Ilse meni nieleskellen riisumaan takkinsa eteiseen. Stumppi jäi ähkimään sohvalle ja nosteli paitaansa.
- Saamari, jos et sä katkassu multa kylkiluuta tai paria.
- Toivottavasti, Ilse mutisi ja palasi katsomaan lasta. Miila nukkui autuaan unta, mutta mitä ihmettä hänen pitäisi tehdä Stumpin kanssa? Saisiko tätä mitenkään tajuamaan mitään lastenhoidosta, ja kannattaisiko hänen edes yrittää?

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.