Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhempieni tarina 8

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.08 13:25:16

Edellinen

---------------
Tuokiokuvia

- Mun ei olisi pitänyt uskoa sua, Ali sanoi äidilleen kasvot harmistuneessa kurtussa. – Tai sitten sä olit kyllästynyt muhun jo sillon, kun pakotit mut menemään yliopistoon eikä Ypäjälle. Ykskään alan työpaikka ei oo täällä päinkään. Niin että hakisinko mä mieluummin Mikkelin vai Turun suuntaan? Keski-Suomessakin on jotain.
- En! kielsi Kristiina kauhistuneena. – Pakkohan täälläkin on olla jotain!
- Montako maatilaa sä tiedät Helsingissä?
Kristiina hiljeni.
- Viikin koetilan, hän keksi sitten. Ali alkoi nauraa.
- Niin. Joo. Mäkin tiedän sen aika hyvin.
- No etkö sä sieltä saisi mitään töitä?
- Arvaapa mitä yliopisto maksaa? Paremmin mä tienaan ratsastuksenopettajanakin.
- No Sipoo, Nurmijärvi…
- Sitten mä tarviin auton. En mä nyt niin mahdottomasti tykkää töissä asua.
- Älä nyt kuitenkaan lähde mihinkään maakuntiin, kyllä täältä varmaan jotain löytyy!
- Mikähän musta tulis isona, Ali mietti apeana. – Ei ainakaan rikas.
- Niin, kun kaikki sun rahasi menee siihen hevoseen.

Sitä Ali ei viitsinyt edes kommentoida. Marumba oli hänen suurin ilonsa ja jos hänellä olisi ollut enemmän rahaa, siihen olisi mennyt enemmän rahaa, piste. Nyt asiat olivat hyvin, kun se asui ratsastuskoululla ja hän saattoi lainata sieltä tuntihevosten varusteita ratsukoulutukseen, mutta mielellään hän olisi ostanut sille omia ja jos hän muuttaisi sen kanssa jonnekin hornan kuuseen, hänen pitäisikin. Sekin piti ottaa huomioon.

Joka tapauksessa viimeinen leiri oli alkamassa, eikä hänellä ollut vielä tietoakaan, mihin ryhtyisi sen jälkeen. Tunteja hän oli luvannut palata iltaisin pitämään, saisi niillä sentään Marumban olemisen kustannettua, mutta kai hänen pitäisi hiljalleen lakata elämästä äidin kukkarolta.
- Mä voisin tietysti etsiä ihan jotain muuta kuin alan töitä, mutta sitten vasta ottais päähän, että on tullu tuhlattua kaikki nää vuodet opiskeluun, Ali mietiskeli palattuaan sunnuntaina tallille, missä he tavalliseen tapaan Essin ja Tapsan kanssa odottelivat leiriläisiä saapuviksi ja toivoivat, että ryhmä olisi kiltin näköinen.
- Kaupan kassa, siivooja, tarjoilija, Essi luetteli.
- Just niin. Ja illaksi tänne.
- Rupea lehdenjakajaksi, niillä on kivat työajat, Tapsa ehdotti ja asettui makaamaan portaille, joilla he istuivat. Se näytti hullulta. Pää nojasi yhteen portaaseen, lapaluut toiseen, takapuoli neljänteen ja jalat olivat pitkällä pihalla.

- Jos tossa autossa on enemmän kuin yksi lapsi niin siinä on kaikki, sanoi Essi, kun sininen volvo ajoi pihaan.
- Jessus, sanoi Ali. Autosta purkautui kaksi tuskin metrin mittaista taaperoa. – Sä saat alkeisryhmän tällä leirillä.
- En saa, Essi sanoi lujasti.
- Noi on liian pieniä kaikille poneille paitsi Cujolle, enkä mä tiedä miten noin pienille puhutaan. Sä olet kai sentään opetellu pedagogiikkaa kun oot kerran oikee ratsastuksenopettaja!
- Ja sulla on yliopistokoulutus, Essi heitti takaisin.
- Vedetään pitkää tikkua.

Ali hävisi, mutta huokaisi vain syvään. Essi olisi puhunut hänet ympäri joka tapauksessa, vaikka kiristämällä sillä, ettei auttaisi Marumban alkeisopetuksen kanssa. Oli jotenkin rehdimpää hävitä tikunvedolla kuin joutumalla alistumaan kiristykseen.
- Mä menen katsomaan mamman Mambaa ennen iltapalaa, hän sanoi ja nousi ylös. – Tarviiko sieltä tuoda joku sisään, Tapsa?
- Ei sieltä raakkilaitumelta asti, tarhoista vaan.
- Mä voin auttaa sua niiden kanssa.

Tapsa ei kuitenkaan jäänyt vielä ottamaan hevosia sisään vaan lantusteli Alin mukana takalaitumelle asti. Marumba oli viettänyt siellä suurimman osan tätäkin kesää, mutta sen loma loppuisi ihan kohta, kunhan leiriläiset lähtisivät. Nuoremmatkin varsat yrittivät tunkea hakemaan rapsutuksia, mutta pikku tamma ajoi ne irvistellen pois.
- Oletko sä pomo, mitä, Ali kysyi hellästi.
- Haluatko sä sille kengät jossain vaiheessa? Tapsa kysyi ja nosti vasemman etujalan.
- En mä tiedä. Pitäiskö mun haluta?
- Kyllä kai sen pitäisi ruveta sitäkin jo harjottelemaan.

- Mikä susta tulee isona? Ali kysyi äkkinäisesti.
- Ei kai musta tän kummempi, Tapsa arveli.
- Etkö sä meinaa ikinä palata sukutilalle ja ottaa sitä hoitoon?
- Meidän sukutila on mummonmökki vähän kirkolta vasemmalle, Tapsa hymyili. – Sitä ei kannata kenenkään ottaa haltuun edes rahasta.
- Jaa, sanoi Ali ja nojasi leukansa Marumban selkään. – Turhaan mä sitten haaveilen, että sä palkkaisit mut sinne pehtoriksi.
- Ihan turhaan, Tapsa nauroi. – Siellä ei oo kuin aarin perunamaa. Mut jos nyt ottais ne hevoset sisään.

Ali lähti seuraamaan poikaa syvissä ajatuksissa. Hän tiesi Tapsasta paljon enemmän kuin edelliskesänä. Että tämä oli vuoden häntä nuorempi. Ettei hän voinut syödä sieniä. Että hän oli tärkein syy, miksei Ali halunnut harkita töitä Jyväskylästä. Että hän ei ollut ikinä, yhtenäkään näistä yli kuudestakymmenestä viikosta, joiden aikana he olivat tavanneet neljä tai kuusi kertaa kunakin, osoittanut mitään oireita siitä, että olisi ajatellut Alia edes häivän vertaa muuta kuin kaverina. Ei edes häiden romanttisessa tunnelmassa.
- Vítun hyvä jätkä, Ali mutisi itsekseen.

Re: Vanhempieni tarina 8

Lähettäjä: JamoBakteeri. 
Päivämäärä:   7.9.08 13:39:03

Eijei, ei Stumppia kuvioon mukaan. Toivottavasti Ilse on fiksuuntunut ja ei kiltteile Stumpille enää.

Lähettäjä: luuri 
Päivämäärä:   7.9.08 14:11:11

Jessin tarinaa yhtään lukeneena, on ihan oletettavaa, että Stumppi pyörii kuvioissa jatkossakin:D

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   7.9.08 16:46:36

ali-juttuja on kiva lukea :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.08 17:25:45

Tripi, sä oletkin kai palstan ainoo todellinen hevoshullu :D
---------

Artsi ei pysynyt muiden kyydissä kahta kuukauttakaan. Syyskuisen metsäleirin poteronkaivuu lähetti hänet sairastuvalle tuijottamaan kattoon, mikä oli äärettömän tylsä kokemus ja sitä paitsi hemmetin pelottavaa. Meni muutama päivä, ennen kuin hän pääsi omin avuin sängystä ylös ja hän kirosi mielessään Ilsen antiikkikaappia useammin kuin kerran. Sitten hänet lähetettiin Tilkkaan tarkemmin syynättäväksi ja sieltä hän sai matkalipun kotiin. Tupakaverit olivat vihreitä kateudesta ja suunnittelivat kilvan, millä konstein yltäisivät samaan.
- Ennemmin mä olisin täällä kuin C-luokkaa, Artsi ähki, kun taas joku paukautti häntä selkään.
- Hölmö. Ennemmin sitä olisi Ö-mieskin kuin täällä.
No, oli totta, ettei pettymys ollut ihan ylitsepääsemätön. Eihän hän sentään ollut tahallaan vammautunut tai esittänyt hullua, mikä kuului olevan suosituin suunnitelma muiden keskuudessa. Oli kuitenkin kurjaa olla rataraakki.

Kaisa oli kiivetä seinille. Villeimmissä kuvitelmissaankaan hän ei ollut uskaltanut kuvitella mitään näin upeaa! Nyt heidän pitäisi vain löytää jostain jokin söpö, pieni asunto ja he voisivat ruveta leikkimään kotia, ehkä tekemään vauvojakin.
- Ja kuka meidän tavarat muuttaa sinne? Artsi kysyi. Hän ei ollut enää liikuntakyvytön, mutta lepäsi mielellään vaakatasossa ison osan päivää. Oli turha kuvitella hänen raahaavan kummoistakaan muuttokuormaa ihan pian.
- Kaide. Mihin sä haluaisit muuttaa? Mä haluan ainakin Itä-Helsingistä pois. Saisitko säkin työsuhdeasunnon niin kuin Nita?
- Saisin varmaan, Artsi arveli. Hänen työnantajansa oli ollut melkein yhtä iloinen nopeasti suoritetusta asepalveluksesta kuin Kaisakin.
- Miten se toimii? Kaisa kysyi innoissaan. – Samalla lailla kuin Nitalla? Saadaanko me etsiä mitä vaan ja sitten ne rokottaa vuokran sun palkasta?
- Mä otan selvää kunhan mä pääsen töihin, Artsi sanoi ja ähkäisi, kun Kaisa hyppäsi hänen päälleen.
- Anteeksi! tyttö sanoi kauhistuneena ja hänen suuret, vihreät silmänsä levisivät vielä suuremmiksi. – Satutinko mä sua?
- Kunhan päästit ilmat pihalle, Artsi nauroi ja nappasi hänestä kiinni. Oli hyvä olla kotona taas, vaikka kuivakka käly asuikin itäseinän takana ja hiukkasen lepsu ja juopahtava, mutta mukava lanko pohjoisseinän.

Koska Nita kerran oli jo kokenut asunnonetsijä Kaisa turvautui hänen apuunsa. Nitaan hän olisi turvautunut muutenkin ja tämä olikin innolla mukana, luki töissä Hesarin asuntosivut ja soitteli sitten Kaisalle päivän saaliista. Artsi pääsi sitten siinä vaiheessa sanomaan sanasen, kun piti harkita, mihin heillä oikein oli varaa.
- Me ei voida panna kolmea neljäsosaa mun palkasta asuntoon, hän sanoi päättäväisesti, kun Kaisa oli löytänyt ihanan kuuden huoneen ja keittiön asunnon Lauttasaaresta. – Mihin hittoon me muka tarvitaan kuutta huonetta?
- No eikö ois sikamakeeta jos olisi vierashuone ja kirjasto… ja lapsille omat huoneet.
- Eihän niitä ole edes suunniteltu vielä!
- Olen mä, Kaisa hymyili.
- No missään nimessä ne ei tarvitse mitään huoneita vielä. Joku kaksio riittää meille ihan hiton hienosti ensalkuun.

Artsi oli ikävän valikoiva sittenkin, kun Kaisa alkoi tyytyä puhumaan hänelle pienemmistä asunnoista. Hän ei halunnut Espooseen, eikä Vantaalle, eikä omakotitaloon, eikä edes pihaa. Kai hän pelkäsi, että lumityöt jäisivät tekemättä. Lopulta hän löysi sen itse. Työkaveri oli muuttamassa pois isosta yksiöstä Vallilasta tulevan perheenlisäyksen takia ja asunto oli jo valmiiksi firman nimissä. Artsin työpaikkakin oli kävelymatkan päässä.
- Tää on kyllä aika kiva, Kaisa myönsi nieleskellen pettymystä ja niin se kyllä yksiöksi olikin. Siinä oli keittiö ja iso alkovi ja siellä parvisänky ja jos nyt halusi oikein hienostella, saattoi väittää parvea makuuhuoneeksi ja sen alapuolella olevaa tilaa työhuoneeksi.

Kaisa pääsi kuitenkin pian hienoisesta pettymyksestä päästessään pakkaamaan ja haalimaan kalusteita uuteen kotiin. Heillä ei muuttaessaan ollut muuta huonekalua kuin patjat, läjä lundiaa Artsin vanhasta huoneesta, sohva, josta Artsin äiti oli toivonut pääsevänsä eroon jo hyvän aikaa sekä Kaisan peilipöytä, joka sijoitettiin parven alle. Muuta tavaraa oli tokikin, häälahjoja hyvä läjä ja vaatteita ja kirjoja ja Artsin tietokone. Kaide ja Artsin veli kävivät kantamassa ne sisään ja sitten Kaisa ja Artsi istuivat sohvalle katsomaan ikkunasta ulos ja suunnittelemaan, mitä kaikkea heidän pitäisi hankkia.
- Telkkari, pölynimuri, keittiöön pöytä ja pari tuolia, mikroaaltouuni, Kaisa luetteli ja kirjoitti listaa. – Pesukone ja pakastin. Puhelin. Joku pöytä tähän sohvan eteen. Mattoja.
- Laita ne tärkeysjärjestykseen, Artsi sanoi ja katsoi häntä hellästi. – Kaikkeen ei millään ole varaa yhdellä kertaa.
- Ostetaan osamaksulla, Kaisa sanoi iloisesti ja pyyhkäisi hiukset pois silmiltä. Hän oli alkanut innostua ajatuksesta asua näinkin keskellä kaupunkia, kun oli koko ikänsä asunut lähiössä. Kaupungissa asuvat ihmiset olivat jotenkin jännittävämpiä. – Kuule kulta, mä olen ihan hirveän onnellinen! Ajattele, että me asutaan ratikkalinjan vieressä!
- Mitä ihmeellistä siinä on?
- On siinä, jos sulla on aina ollut puolen tunnin bussimatka kotiin.

Pari ensimmäistä viikkoa Kaisa vain järjesteli ja järjesteli tavaroita paikasta toiseen ja takaisin, kunnes oli tyytyväinen ja sitten hän löysi kirpputorit. Tietysti he ajan myötä ostaisivat kaiken tilalle uutta, mutta näin alkuun hän teki löytöjä ja hälytti monta kertaa Artsin isän tai veljen auton kanssa hakemaan milloin mitäkin pöytää tai tuolia, johon oli iskenyt silmänsä.
- Nyt alkaa olla valmista, hän totesi lopulta ruuvattuaan punaiseksi maalaamansa keittiönpöydän päältä keittiön kattoon ihanan öljylamppua muistuttavan lampun. Tähän asti he olivat syöneet tunnelmavalaistuksessa, jota oli luonut tiskipöydän loisteputki ja pari kynttilää.
- Aiotko sä muka lakata kiertämästä kirpputoreja, Artsi kiusoitteli.
- Mä en varmaan pysty, se on kauhean kivaa, sanoi Kaisa totisena ja hyppäsi alas. – Mutta nyt mun ei tarvitse enää etsiä sieltä mitään tiettyä. Pidetäänkö me tupaantuliaiset?
- Pidetään tietysti, Artsi sanoi ja halasi häntä. Kaisa oli touhunnut tauotta muutosta asti ja jos hän nyt halusi pitää juhlat ja esitellä kaikille kättensä jälkiä niin kaikin mokomin. Sitä paitsi kuuluivathan tuparit nyt asiaan.
- Sen jälkeen voikin jo ruveta valmistelemaan joulua, Kaisa sanoi onnellisena ja nojasi häneen. – Käviskö ens viikon lauantai?

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   7.9.08 18:22:08

äähh, mä en jotenki tykkää tosta Kaisasta..Se on niin semmone hössöttävä ja rasittava :D

mut muuten on taas aivan loistavia pätkiä tullut :)

Lähettäjäaatamifisu 
Päivämäärä:   7.9.08 19:26:53

Mäkää en pidä Kaisasta : <
Mut hepppsijutut on muksia :>

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   7.9.08 20:37:24

Hei, mä oon heppatyttö kans .D

ja se viime ketjun tymä <3

Lähettäjä: hih. 
Päivämäärä:   7.9.08 20:38:18

mäkään en tykkää kaisasta :( Alista kylläkin ja Stumpista :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.08 20:59:44

Voi kun te ootte herttasia :) Kaisasta tais tulla just sellanen kun mä halusinkin :)
-----------
Ilse sai puhelun Kaisalta vasta torstai-iltana, vaikka tietenkin hän oli jo päiviä sitten kuullut Nitalta tupareista.
- Mä jo luulin, ettei mua pyydetäkään, hän sanoi leikillisen moittivasti.
- Mä olen yrittänyt soittaa sulle jo parina iltana, mutta sä et kai ole ollut kotona, Kaisa puolustautui.
- No, olen mä tosiaan parina iltana jäänyt töiden jälkeen vähän shoppailemaan, Ilse myönsi.
- Lauantaina, kuuden aikoihin. Pääsetkö sä?
- Pääsen tietysti, Ilse sanoi iloisesti. Hän varmaan kuvitteli olettaessaan Kaisan toivovan kieltävää vastausta. – Voinko mä tuoda jotain?
- Ei tarvitse, paitsi juotavaa itsellesi.
- Selvä! Tosi kivaa nähdä pitkästä aikaa teitäkin, Ilse sanoi.
- Niin, ja tuletko sä yksin? Että mä tiedän vähän paljonko kokata. Ja kun ei tänne kauheasti mahdukaan.
- Ei mulla täällä ketään siamilaista kaksostakaan näy. Kyllä mä tulen yksin.

Miksi hänen oli aina pakko etsiä salaisia merkityksiä Kaisan puheista, Ilse mietti laskiessaan luurin paikoilleen. Nytkin hänestä tuntui, että Kaisa oli irvaillut hänelle. Sinä miehetön sinkku, minä onnellisesti naimisissa. Ähäkutti, minäpäs sen nappasin kuitenkin, vaikka se oli olevinaan sinuun ihastunut.
- Mutta mä en ollut rakastunut siihen, niin, että pidä hyvänäsi, hän sanoi puoliääneen. Sitten hän soitti Nitalle.
- Meidän pitäisi kai viedä Artsille ja Kaisalle joku tuparilahja, hän sanoi.
- Totta, niin pitäisikin.
- Sä tiedät varmaan paremmin, mitä niiltä puuttuu? Ei mitään kauheen kallista, jos multa kysyt. Mä olen taas ihan pa.
- Miten sä voit olla? Palkkapäivä oli just?
- Eikä ollut, mun on kuun vaihteessa eikä viidestoista päivä. Ja mä en ole oikeen vielä tottunut siihen, että mun pitää maksaa vastiketta ja lyhentää lainaa ja sitten tupsahtelee kaiken maailman sähkölaskuja ja puhelinlaskuja, mitkä mun pitää maksaa, Ilse tunnusti.
- Kyllä siihen tottuu, Nita lohdutti. – Sähän elitkin kuin Kroisos kun sun isäsi maksoi kaiken eikä sun tarvinnut ostaa kuin vaatteita. Tai Kimmo.
- Jos mulla olisi ollut yhtään järkeä sillon, mä olisin kyllä pistänyt nekin rahat säästöön. Mutta kai mä jossain kohden pääsen taas plussan puolelle.
- Mä voin hommata lahjan meidän nimiin, maksat sitten mulle, kun oot saanut palkan, Nita ehdotti.
- Se olisi kyllä tosi hienoa, Ilse sanoi helpottuneena.

Lauantai saapui ja Ilse nukkui puoleen päivään. Hän viihtyi uudessa työpaikassaan melko hyvin, vaikkei ollutkaan löytänyt sieltä vielä Alexin ja Jonin kaltaisia ystäviä, saati sitten ketään Kimmoa, mutta siellä kyllä osattiin ottaa ihmisestä kaikki irti. Iltaisin oli vaikeaa nollata päätä, kun oli tehnyt kiihkeää ajatustyötä koko päivän, ja perjantai-iltaan mennessä hän oli yleensä ehtinyt kerätä monta tuntia univelkaa. Lauantai oli ehdottomasti viikon paras päivä, kun sai herätä levänneenä mihin aikaan halusi, eikä tarvinnut illalla vielä miettiä seuraavaa työpäivää. Puhumattakaan siitä, että sai koko päivän tehdä, mitä halusi.

Ilse ei enää ollut ahdistavan yksinäinen yksin kotonaan, ei ainakaan usein. Hänellä oli lukemista ja televisio ja hän keksi kaikenlaista muutakin pikku puuhaa. Tänään hän silitti läjän vaatteita, harkiten tarkkaan, mikä olisi hyvä pukeutumiskoodi illaksi. Tuparit eivät olleet disko, mutta mistä sitä tietäisi, vaikka he päätyisivät sieltä johonkin jatkoille. Oli ehkä jopa todennäköistä, että niin kävisi. Kylvyssä lojumiseen hän käytti puoli tuntia, ellei tunninkin, ja toinen mokoma meni helposti meikkaamiseen ja hiusten laittoon. Itse asiassa hänelle tuli melkein kiire, kun kello alkoi lähestyä kuutta, eivätkä tavallisesti niin tottelevaiset hiukset tahtoneet asettua, kuten hän halusi.

Nita oli mennyt Kaisan avuksi jo aikaisemmin iltapäivällä, eikä Ali ollut tiennyt, ehtisikö ihan kuudeksi, joten Ilse lähti omin päin. Hän ei tiennyt tarkalleen, missä kohden Artsin ja Kaisan uusi koti oli, mutta tiesi kävelevänsä sinne korkeintaan viisitoista minuuttia, vaikka joutuisi vähän etsimäänkin oikeannumeroista taloa. Kahta vaille kuuden hän oli soittamassa ovikelloa posket punaisina ulkoilusta. Kaisa tuli avaamaan posket ihan yhtä punaisina ja sisältä kuului musiikkia ja iloista puheensorinaa.
- Täällähän on söpöä, Ilse sanoi ihmeissään astuessaan sisään. Parkettilattia hohti himmeänä, eteisen punaisesta lampusta tuli mieleen Kiina tai Intia ja siellä tuoksui jotenkin mausteiselta, kuin Intianbasaarissa.
- Kiitos vaan, Kaisa sanoi punehtuen aavistuksen lisää ja väisti päästääkseen Artsin ohitseen.
- Uskaltaako sua enää halata nyt, kun sä olet naimisissa ja vammainen? Ilse kysyi varovaisesti. Häntä oli kalvanut syyllisyys siitä lähtien, kun oli kuullut, että Artsi oli lähetetty kotiin intistä risan selän takia. Hänen muutossaanhan tämä oli sen alun perin hajoittanut. Oliko hän nyt vastuussa kenties elinikäisistä kivuista ja säryistä?
- Uskallapas olla halaamatta, Artsi sanoi ja Ilse rutisti häntä varovasti ja niin nopeasti, ettei edes Kaisa voinut sitä pitää pahana. Sitten hän jatkoi uteliaana peremmälle tutkimaan asuntoa.

Keittiö oli enimmäkseen puunvärinen ja Ilse huomioi sivumennen läjän valmiiksi täytettyjä tacoja hellan päällä, ennen kuin Kaisa tarjosi hänelle lasillisen boolia. Olohuoneessa oli muhkealla peitolla peitelty sohva, tyynyjä lattialla ja seinillä muutamia kuvia. Joka sopesta henki kodikkuus, jota Ilse ei voinut olla kadehtimatta. Jos Artsi oli halunnut täydellisen pikku pesänrakentajan ja kodinhengettären niin Kaisassa hän oli tainnut löytää sellaisen. Pieni huoneisto tuntui sulkevan pahan maailman ulkopuolelle. Hänet mukaan lukien.

Porukkaa ei ollut sen enempää Nitan ja Mikan ja Alin lisäksi kuin Kaisan sisarukset ja muutamia Artsin työkavereita. He söivät ja katselivat hääkuvia ja juttelivat ja joivat boolia ja omiaan, kunnes lähes kaikki pullot oli tyhjennetty ja Katri päätti lähteä kotiin. Ali teki kiireesti seuraa ja yhdessä he lähtivät metroaseman suuntaan.
- Ja me mennään baariin, Kaide ilmoitti iloisesti.
- Hyvä idea! ilmoitti Ilse ja hypähti pystyyn tyynyltä, jolla oli istunut jalat ristissä. Syntyi jonkinlainen yleinen häkellys, kun kaikki pohtivat ääneen lähteäkö vai eikö ja jos niin minne. Kaisa mietti pisimpään, mutta päätti lopulta hänkin jättää siivoamiset aamuun. Vähän matkan päässä oli tanssipaikka, jonka Nita tiesi nimeltä, mutta se sijaitsi kuitenkin sen verran sivussa keskustasta, ettei hän ollut tullut koskaan käyneeksi siellä.
- Se on ihan okei mesta, sanoi Artsin työkaveri, myös Mika, jonka kanssa Ilse oli havainnut olleensa samassa koulussa, tosin vain yhden lukukauden ajan, joten sinne he sitten menivät. Viimeksi mainitut painelivat suoraan tanssimaan ja muut etsivät vapaan pöydän.
- Jokohan Ilse-parka olisi lopultakin löytänyt itselleen poikaystävän, sanoi Kaisa hurskaasti.
- En usko, kunhan mä olen vaihtanut sen kanssa pari sanaa, sanoi Nita uhkaavasti, mutta meni hyvän aikaa, ennen kuin hän sai lattialla liihottelevan naisihmisen istumaan aloilleen.

- Mitä sä touhuat? Nita kysyi saatuaan hänet istutettua hartioista pitäen paikoilleen. Ilse näytti siltä, kuin ei olisi kuullut, kuikuili vain ympärilleen kuin miettien, mihin suuntaan singahtaisi seuraavaksi.
- Ai mitä? hän kysyi sitten, kun Nita ravisti häntä. Ystävä näytti siltä, että oli odotettavissa haukut, mutta miksi, sitä Ilse ei voinut ymmärtää.
- Sä kohkaat kuin käytöshäiriöinen kana! Oletko sä ottanut jotain?
- Mä vaan yritän pitää vähän hauskaa, Ilse sanoi loukkaantuen.
- Mutta sä et voi vääntelehtiä tolla lailla Artsin työkaverin kanssa.
- Mistä lähtien toistenkin työkaverit on kiellettyä riistaa? Omiini mä en enää uskalla koskea, mutta jos ei muidenkaan sovi niin musta tulee hiton yksinäinen vanhapiika, Ilse sanoi ja alkoi näyttää siltä, että purskahtaisi kohta itkemään.
- Älä väitä, ettet tiedä, mitä mä tarkotan.
- No kun en!
- Miltä sä luulet Artsista tuntuvan, jos joku sen työkaveri alkaa retostella sillä miten sä suunnilleen pystynait sitä tanssilattialla?
- Miksi mun tekemiset siitä enää miltään tuntuisi? Sillähän on täydellinen pikku vaimo ja täydellinen pikku koti! Kohta lauma täydellisiä pikku lapsia! Mä olen pelkkä historiaa!
- Ilse, Ilse, Ilse, Nita sanoi ja puisteli päätään. – Mitä jos me Mikan kanssa saatettais sut nyt kotiin.

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   7.9.08 21:26:18

Nita on tyhmä, jos joku. Kummallisia käsityksiä, et eksiin ei kosketa ja työkavereihin ei kosketa jajaja. Kohta ei varmaan enää saa koskea irkkikavereihinkaan, ja sit mä oon tuomittu yksinäisyyteen koko loppuelämäks ,)

Mut siis sitä piti sanomani, et tekee mieli pitää bileet ja tehdä boolia!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.08 21:30:34

o_O

(Joo, mene ja kirjota ne halloweenbileet noin kenraaliharjotukseks x))

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   7.9.08 21:40:50

des, mut periaatteet on tehty rikottaviksi ;) tai ainakin niin mulle tuntuu käyvän...

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   7.9.08 21:54:58

Kaisa on jotenkin ärsyttävä...

Päivämäärä:   7.9.08 21:58:01

Kestipä kauan tajuta tuo yksi lause :D Pettymysten ilta tänään, vaikkakaan ei tämän tarinan osalta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.08 22:07:25

Jamis ja mikä lause??

ja Des, mä unohdin et sä irccaat #toisaallakin, siitä ihmetys tossa yllä x)

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   7.9.08 22:25:36

Sennnu .D

Ja tölkki, ei mulla mitään periaatteita oo! Kaverin eksät on jo kokeiltu, eksän kaverit jääny ehkä siks et ne ei oo hyvännäkösii ,)

Päivämäärä:   7.9.08 22:26:26

- En usko, kunhan mä olen vaihtanut sen kanssa pari sanaa

Tuo lause

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.08 23:09:11

Ai toi! Musta se oli kivan epämääränen!

Yöpala:
------------
[Haku päällä]

Nita ehti huolestua Ilsestä oikein perusteellisesti siinä ennen joulua. Tyttö oli jatkuvasti menossa huolimatta valittamastaan rahapulasta, kuin olisi juossut jotain karkuun. Nita itsekin kävi ulkona lähes joka viikonloppu mutta Ilse pisti vähintään tuplasti paremmaksi.
- Sä kuolet maksakirroosiin rutiköyhänä ja velkaisena, Nita ennusti yhdessä alati tihenevistä saarnoistaan.
- Nuppukulta, en mä juo niin kauheasti. Enkä mä varsinkaan maksa niitä kaikkia itse.
- Tiedätkö sä millasen maineen sä saat tota menoa?
- Luuletko sä, että mä annan jokaiselle joka tarjoo mulle kaljan?
- Jos mä epäilisinkään sun tekevän sellasta niin mä kuristaisin sut omin käsin. Miksi sä huseeraat tolla lailla?
- Jos mä etsin, Ilse sanoi loukkaantuneena. – Hyvähän sun on, sulla on parisuhde. Mä olen yksinäinen!
- No hitto, tarviiko sun haastatella jokainen Hesan kaksjalkanen etsiessäsi?
- Kai mun tarvii, kun ei kukaan oo päässy vielä kakkosvaiheeseen.

Se ei pitänyt ihan paikkaansa. Oli muutama tyyppi, joka oli vaikuttanut niin mukavalta, että he olivat tavanneet uudelleenkin. Valitettavasti vaan se, mikä vaikutti hyvältä tanssilattialla ei enää ollut mistään kotoisin kahvilassa. Kaikki eivät ilmestyneet ollenkaan, joillekin Ilse teki tietoiset oharit harkittuaan yön yli. Yksikään tyyppi ei päässyt edes ehkä-joskus –listalle.

Ehkä hän haki vääristä paikoista? Mutta jotenkin Ilsen mielikuvitus teki tenän, kun hän yritti keksiä, mikä sitten olisi oikea paikka. Ei hänellä ollut aikaa eikä tarmoa ruveta töiden lisäksi harrastamaan posliininmaalausta eikä hän halunnut hankkia koiraa päästäkseen sen varjolla katsastamaan koirapuistojen tai lenkkipolkujen mahdollista antia.

Entäpä kahvilat, Ilse pohti eräänä sunnuntai-iltana, kun hän istui odottelemassa Kari-nimistä tyyppiä Fasulla. Hän oli tullut vähän etuajassa, mutta mies näytti vastaavasti myöhästyvän ja Ilsestä alkoi tuntua, ettei hän tulisikaan. Hän oli jo jäähdyttänyt kahvinsa ja alkoi kuluttaa aikaansa katselemalla ihmisiä. Kahvila oli melko täynnä. Tosin, jos olisi ollut arkipäivä, sinne ei varmasti olisi mahtunut kaikkien jouluostoksien lomassa levähtävien sekaan. Kovin paljon potentiaalisia siellä ei kyllä istunut. Ne harvat sopivanikäiset miehet, jotka Ilse näki, olivat naisseurassa, ehkä menossa elokuviin tai muuten vaan treffeillä. Pitäisikö käydä tekemässä pikainen tutkimus, miten he kaikki olivat tavanneet?

Ikkunasta, johon hän nojasi, kuului koputusta, mutta hän ei viitsinyt kääntyä katsomaan vaan oli kuin ei olisi ollut kuulevinaan. Jos se oli Kari niin Ilse ei tosiaankaan aikonut katsella mitään anteeksipyytäviä ilmeilyjä lasin läpi, tulkoon kasvokkain selvittämään myöhästymisensä. Sama päti oikeastaan kaikkiin muihin. Todennäköisesti siellä olikin vain joku keskenkasvuinen kauhukakara, joka oli yrittänyt saada hänet hyppäämään säikähtäneenä.

Sitten sisään astui aika lailla lupaavan näköinen tyyppi puolipitkässä mokkatakissa ja farkuissa ja Ilse kohensi asentoaan kiinnostuneena vain lösähtääkseen takaisin, kun tunnisti sen Stumpiksi. Tämä tuli suoraan hänen pöytäänsä ja istui vapaalle tuolille.
- Mä ajattelinkin, että se olet sinä, mutta mun piti tulla katsomaan, hän sanoi.
- Minähän se, Ilse myönsi. He olivat nähneet ohimennen montakin kertaa syksyn mittaan, Stumppi soitteli silloin tällöin ja oli jopa ruvennut pistäytymään vieraisilla välillä, kun oli kerran oppinut tien.
- Täällä on siistimpää ja parempaa seuraa kuin kotona, hänellä oli tapana sanoa, mikä varmaan pitikin paikkansa, ja sitten hän löhösi sohvalla vähän aikaa katsomassa telkkaria ja lähti pois. Ilse ei oikein tiennyt, mitä ajatella siitä. Alkuun hän oli olettanut ja odottanut Stumpin vain yrittävän kömpiä salavihkaa takaisin hänen sänkyynsä, elämäänsä ja kotiinsa, kukkarosta puhumattakaan, mutta ei pojalla näyttänyt olevan sellaisia suunnitelmia. Hän yritti lääppiä vain silloin tällöin, ja jos hän joskus heitteli pikkuvihjailuja Ilse kuvitteli sen johtuvan paremminkin siitä, että hän oli niin tottunut sellaiseen puhetapaan kuin siitä, että olisi tosiaan tarkoittanut niitä. Hämmästyksekseen hän ymmärsi, että he olivat oikeastaan melkein kavereita.

- Mitä sä täällä yksin kyhjötät? Stumppi kysyi hienotunteiseen tapaansa.
- Mulle tehtiin näköjään oharit, Ilse sanoi välittämättä kaunistella ja huljutti kahvinloppujaan kupissa.
- Tyhmä mies, Stumppi kuittasi. – Onneksi mä tulin.
- Sä et kyllä varsinaisesti ole mun unelmien prinssi.
- Joskus mä olin, olinhan? Stumpin ilme meni kaihoisaksi.
- Joskus kauan aikaa sitten. Tuskin mä enää edes muistan.
- Kuule nyt. Haluatsä lisää kahvia? Mä voisin hakee ittelleni ainakin.
- Joo, ja munkin, kiitos, Ilse sanoi piristyen. Hän oli himoinnut munkkia jo hakiessaan ensimmäisen kupillisensa, mutta oli ajatellut antaa Karin tarjota itselleen jotain, kunhan tulisi. Ei munkkia kylläkään, se ei ollut treffiruokaa, kun sitten oli sokerissa silmäripsiä myöten.

Stumppi palasi tiskille ja tuli sitten takaisin kantaen tarjotinta, jolla oli kaksi kahvia ja neljä munkkia.
- Käy kiinni, hän kehotti ja Ilse totteli. Niin hän teki itsekin. Vähän aikaa he söivät ääneti, kunnes ensimmäiset oli tuhottu.
- Kuule, Stumppi sanoi sitten uudestaan. – Mä olen idiootti.
- Niinhän sä olet, Ilse myönsi.
- Mutta en mä enää ole niin idiootti kuin joskus.
- Ja sä yrität nyt mitä?
- Ottaa selvää, että oisko meillä mitään mahiksia enää.
- Mä en ottaisi sua takasin, vaikka sä olisit viimeinen mies maailmassa, Ilse sanoi, mutta jäi sitten miettimään. Se ei suoraan sanoen ollut ihan totta. Kimmo oli se vihoviimeinen. Hän oli satuttanut paljon pahemmin.
- Syötkö sä toisen? Stumppi kysyi ja tyrkkäsi munkkilautasta Ilseä kohden.
- Miksen söisi, Ilse päätti, ja kun hän sai suunsa täyteen, Stumppi jatkoi:
- Mä olen oikeesti vähän fiksuuntunut sen jälkeen kun sä jätit mut, ja vasta sen jälkeen mä oon tajunnu, miten ihana sä oikeesti olet.

Ilseä alkoi naurattaa ja hänen piti pistää sokeriset kätensä suun eteen, kun ei hän tiennyt, mihin suuntaan munkinpalanen hänen suustaan halusi seuraavaksi. Stumppi oli varmaan mielestään kovinkin fiksu aloittaessaan höpötykset vasta, kun hän ei pystynyt vastaamaan.
- Antasit mä todistan sulle? Tai olenhan mä yrittänytkin.
- Miksi mä ottaisin tommosen häntäheikin vaivoikseni? Ilse kysyi; hän oli saanut suunsa tyhjäksi.
- Mä olen nätti ja hauska ja hyvää seuraa, Stumppi sanoi ja katsoi anovasti. Ensimmäinen ainakin piti paikkansa.
- Ja nait kaikkea talossa ja puutarhassa.
- No en mä nyt enää ole ollenkaan niin pillun perään kuin hurjina teinivuosina. Vai oonko muka sulta yrittäny vongata?
Ilsestä tuntui, että naapuripöydän mummojen keskustelu hiljeni kesken lauseen, mutta hän ei jaksanut välittää.
- Väitätkö sä, että susta on tullut fiksu ja kunnollinen mies näissä parissa vuodessa?
- Ainakin kunnollisempi. Uskotko?
- Uskon. Et sä voisi kunnottomampi olla.

Tämä oli oikeastaan aika hauskaa. Stumppi osasi olla viehättävä halutessaan, oli aina osannut.
- Sulle jäi muuten kaikki meidän valokuvat, hän sanoi nyt. – Enkö mä saisi tulla katsomaan niitä? Mulla ei ole mitään muistoja meistä yhdessä.
- Sä yrität päästä mun kämpille.
- Niin yritänkin. Mutta haluaisin mä oikeasti nähdä niitä kuviakin. Kai sulla on ne vielä? Ethän sä ole polttanu niitä tai mitään? Stumpin ilme alkoi muuttua huolestuneeksi.
- Mä en oikeasti oikeen muista, Ilse sanoi rypistäen miettiväisesti otsaansa. – Enkö mä antanut niitä sulle?
- No et!
- Mutta en mä sitten kyllä tiedä, missä ne vois olla. Mä ajattelin kyllä jossain vaiheessa hävittää ne, mutta ehkä mä muistaisin, jos olisin tehnyt niistä nuotion.
- Eli ne on sulla jossain. Eikö me voitaisi mennä etsimään?
- Mihin sä muuten olit menossa? Ilse havahtui kysymään. Tuskin Stumpilla oli tapana pitää vahtia Fasun vieressä siltä varalta, että hän tulisi sinne.
- Parilla kaljalla vaan ajattelin käydä, ihan itsekseni, ei mitään treffejä.
- Mulla ei ole kotona mitään juotavaa.
- Juopponako sä mua pidät?
- Hyvin sä osaat semmostakin esittää. Mutta tule nyt sitten. Todista, että sä olet uusi ihminen ja herrasmies, Ilse sanoi. Häntäkin oli alkanut kiinnostaa vanhojen valokuvien kohtalo.

Päivämäärä:   8.9.08 00:11:29

Stumppi osaa.

Päivämäärä:   8.9.08 01:14:24

jep

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   8.9.08 07:15:43

eipä se muuta sitten vissii osaakkaa

Lähettäjäaatamifisu 
Päivämäärä:   8.9.08 15:32:06

Ihanaa, miten mä aloin tykkäämään Stumpista vaikka oon ennen inhonnu sitä :OOOOO

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.9.08 16:32:47

Ne löytyivät lopulta salkusta, missä Ilse oli kuvitellut olevan levyjä. Oli siellä muutama levykin valokuva-albumin lisäksi ja ne nähdessään Ilse muisti pakanneensa ne joskus samaan paikkaan antaakseen ne Stumpille, he eivät vaan enää sitten olleet tainneet tavata.
- Voi jeesus, Sugarhill Gang! Stumppi ähkäisi nähdessään levyt. Hän näytti unohtaneen valokuvat kokonaan.
- Mä olen aikonut palauttaa ne sulle, Ilse sanoi.
- Saanko mä laittaa tän soimaan?
- Millä? Ei mulla ole levysoitinta, se oli sun ja sä veit sen. Mutta on mulla toi kasetilla jossain, jos sä sen haluat kuunnella.
- No etsi se, hyvä ihminen!
Ilse teki niin ja Stumppi istui sohvalle ja avasi valokuva-albumin. Pari sivua hän selasi nopeammin, sitten hän kohotti katseensa.
- Tuu katsomaan mun kanssa! Mitä iloa näitä on yksin ihmetellä?
Kaikkia kuvia ei edes muistanut. He näyttivät molemmat hyvin nuorilta ja niin näyttivät ne kaveritkin, joita kuvissa vilahteli. Vaatteet ja hiukset näyttivät omituisilta, vaikka aikaa ei ollut kulunutkaan kuin kolme tai neljä vuotta.
- Se meidän Lontoon loma, huokaisi Ilse ja oli tyytyväinen, ettei ollut ainakaan polttanut kansiota.
- Se oli kiva loma, Stumppi hymähti, nostaen katseensa hetkeksi muistelevana seinään.

Jos Ilse olisi hiukankaan osannut aavistaa, mitä vanhojen kuvien katseleminen ja vanhojen kappaleiden kuunteleminen aiheuttaisi, hän ei olisi päästänyt Stumppia mukaansa. Heillä oli ollut hyviäkin aikoja, ja ne tuntuivat olevan kaikki hunajaan säilöttyinä noissa valokuvissa ja kappaleissa. Äkäisesti hän nousi ja vaihtoi kasetin toiseen, uudempaan, mutta vähän hakoteille hän osui senkin kanssa. Sillä oli aikamoista kutumusiikkia. Hän joutui nappaamaan umpimähkään kolmannen.
- Olisit antanut sen äskeisen olla, Stumppi sanoi ja silmäkulmien pienistä naurunrypyistä Ilse näki ihan tarkkaan, mitä tämä kuvitteli.
- Jos mä soitan sulle hitaita niin sä kuvittelet, että mä yritän iskeä sua, hän tokaisi.
- Mä en kuvittele mitään, mitä sä et halua kuvittelevan, ja kuvittelen ihan mitä sä haluat, Stumppi sanoi ja nojautui viattomasti hymyillen sohvan selkänojaa vasten.
- Mä menen laittamaan kahvia, Ilse sanoi ja marssi keittiöön. Häntä kuitenkin hykerrytti. Ainakin Kari oli unohtunut, eikä hänen tarvinnut istua sunnuntai-iltaa yksin. Hän palasi takaisin ja he katsoivat uudestaan Lontoon-matkan kuvat.

- Vieläkö sulla on se puku, minkä sun äiti osti sulle sieltä? Stumppi kysyi.
- On, mutta mä en taida mahtua siihen enää, Ilse sanoi. Häntä ei ihmetyttänyt, että Stumppi muisti sen puvun. Stumppi muisti aina vaatteet. Ehkä hänestä olisi pitänyt tulla muotisuunnittelija eikä autonasentaja.
- Tuskin sä olet niin paljon lihonut. Näytä.
Pienellä taivuttelulla Ilse etsi sen kaapistaan, perimmäisestä nurkasta, ja kiskoi sen päälleen niin hyvin kuin saattoi.
- Koita nyt sitten saada se kiinni, hän sanoi palatessaan makuuhuoneesta olohuoneeseen. Stumppi oli nähnyt hänen paljaan selkänsä niin satoja kertoja ennenkin, ettei se häntä häirinnyt.
- Menee se, Stumppi sanoi, ja niin se menikin. Tiukka se oli, tiukempi kuin mitä oli pukevaa ja hetken Ilse odotti sydän sykkyrällä jotain murjaisua mahamakkarasta, mutta ei sitä tullut.
- Se oli vielä parempi kuin mitä mä muistinkaan, Stumppi sanoi. – Mene ja pistä se pois, mulla alkaa seistä ja sitten sä heität mut ulos. Ja nauraen Ilse meni.

Stumppi jäi yöksi, sohvalle, ja vaati saada herätyksen kuudelta. Ilse kuuli makuuhuoneeseen herätyskellon soivan olohuoneessa sohvan vieressä, eikä ensin tajunnut, mistä oli kyse. Oliko hän sammunut väärään huoneeseen? Mutta vaikka hän jonkin kerran olikin nukahtanut kotiin tultuaan vessareissulla, nyt ei ollut kyse siitä. Hänellä ei ollut krapula.

Saatuaan tilanteen kasaan mielessään hän nousi ylös, vähän ymmällään siksi, että Stumppi ei ollut yrittänyt yön turvin hiipiä hänen sänkyynsä ja vielä enemmän siksi, että hän oli ehkä vähän pettynyt sen asian suhteen.
- Nouse, hän kävi ärähtämässä samalla, kun potkaisi sohvankulmaa. Stumppi avasi silmänsä.
- Mä olen hereillä.
- No mikset sä sammuttanu kelloa? Ilse kysyi ärsyyntyneenä. Hänellä oli liukuva työaika ja hän saattoi hyvin lähteä nyt töihin karatakseen sieltä jo kolmelta, mutta ei hän nyt yleensä viitsinyt maanantai-aamuisin kiirehtiä kuudelta liikkeelle.
- En mä vielä ehtinyt.
- Se on huutanu kymmenen minuuttia! Ilse sanoi ja kumartui nostamaan kellonsa lattialta Stumpin tyynyn paikkeilta.
- No ehkä mä vaan halusin nähdä sut, ennen kuin mä nousen ylös, Stumppi virnuili ja veti Ilsen yöpaidan helmasta viereensä istumaan. – Näetkö sä nyt? Mä olen herrasmies, ihan niin kuin sä haluat! Tässä olen nukkunut koko yön.
- Mä olen yllättynyt, myönsi Ilse.
- Oletko sä tarpeeksi yllättynyt tähän? Stumppi kysyi ja jotenkin muutamalla koordinoidulla liikkeellä keikautti Ilsen päälleen, tai paremminkin itsensä ja selkänojan väliin. - Tähän sä kuulut. Ainakin mun mielestä.

Ilsekin kuului mielestään suunnilleen siihen, tai ainakin suuri osa hänestä. Mitä nyt pää pisti hanttiin. Sille ei kuitenkaan voinut mitään, että Stumpin vartalo tuntui muutaman vuodenkin jälkeen tutulta. Eikä sillekään, että hän oli ihan suoraan sanoen puutteessa, oli ollut jo useamman kuukauden. Stumppi olisi kuitenkin kehitellyt ihan omia teorioitaan, jos hän olisi mitään muuta kuin kaivautunut sieltä esiin, joten niin hän teki, tai yritti tehdä.
- Painu töihin sitä, hän sanoi.
- Saanko mä käydä suihkussa? Stumppi kysyi pitäen kiinni Ilsen lanteilta.
- Saat.
- Saanko mä suukon?
- Et.
- Saanko mä tulla illalla takasin?
- Et.
- No mutta miksen? Et kai sä pelkää mua? Stumppi kysyi nauraen. – Mähän olen kiltti kuin kissanpentu. Enkö mä ole jo todistanut sen?

- Et sä noin helpolla pääse, Ilse sanoi ja vääntäytyi istumaan suunnilleen Stumpin polvien päälle. – Mä vaadin useamman kuukauden näytön. Painu töihin. Munkin pitää.
- Voi jumalauta jos mä ikinä keksin mitä sun kanssa tehdä! Mitä mun pitää tehdä?
- Huolehtia mun tiskeistä nyt alkuun tonne maaliskuulle.
- Ilman mitään?
- Saat tiskata ilman mitään, tai ostaa omat kumihanskat, Ilse sanoi käsittäen tahallaan väärin.
- No @!#$ sentään. Ei kai sentään maaliskuulle? Stumppi sanoi ja nousi istumaan vetäytyen nurkkaan.
- Auliskuulle, Ilse sanoi ja huomasi olevansa paremmalla tuulella kuin kertaakaan sen jälkeen, kun Kimmo oli pyytänyt häntä muuttamaan pois.

Stumppi häipyi juotuaan kupillisen illallista, mikrossa lämmitettyä kahvia. Häntä ei näyttänyt haittaavan mennä töihin pyhävaatteissaan, mutta toisaalta, totesi Ilse, kai siellä oli haalareita joka tapauksessa.
- No, mihin aikaan mä saan tulla tiskaamaan? Stumppi oli alistuneesti kysynyt lähtiessään, mutta hänen silmäkulmissaan oli edelleen hymyä.
- Olen mä kuuden-seitsemän aikaan varmaan kotona, arveli Ilse. – Tänään on kyllä imurointi- ja lattianpesupäivä, että varaudu siihen.

Lähettäjä: salts 
Päivämäärä:   8.9.08 17:23:33

oijoi miten ihanan paljon uutta tekstiä. :))

Lähettäjä: hruuna 
Päivämäärä:   8.9.08 18:12:56

namskis <3

Päivämäärä:   8.9.08 20:11:48

Mikrossa lämmitetty kahvi ei kuulosta kovin mukavalta tavalta aloittaa maanantai :D

Lähettäjäaatamifisu 
Päivämäärä:   8.9.08 21:05:02

HEII missä iltapala :ooo !

Päivämäärä:   8.9.08 21:18:47

Sitä täs on tovi ooteltu =P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.9.08 21:37:09

Yöpala
-----
[linkki= http://www.youtube.com/watch?v=rS_wik3Rum8 ]Reunited[/linkki]

Ilse ei olettanut Stumpin tulevan takaisin, mutta siinä hän istui illalla rappusilla odottamassa.
- Sä jaksat yllättää, Ilse sanoi.
- Mähän sanoin tulevani.
- Mä en ole tottunut siihen, että sä teet niin kuin sanot.
- Ala totutella. Mä olen tosissani, Stumppi sanoi ja tarkoitti sitä. Ajatus oli alkanut tuntua joka hetki paremmalta alkaen edellisillasta, kun hän oli saanut sen päähänsä. Ilsen kanssa oli kuitenkin ollut kivaa silloin aikanaan, ja kun hän kerran oli saanut jäädä yöksi, hänellä taisi olla jotain mahdollisuuksiakin. Ehkä hänen ei tänään enää tarvitsisi nukkua sohvalla.

- Voi helkkari, Ilse puuskahti päästettyään heidät sisään ja poimittuaan postinsa kynnysmatolta.
- Laskuja?
- Joulukortteja.
- No mitä kiroomista niissä on? Eikö ne ole kivoja?
- Hävytöntä. Ja ilkeetä, Ilse sanoi ja heitti ne keittiön pöydälle. Hänen silmänsä näyttivät yhtäkkiä saaneen punaiset reunukset ja Stumppi nappasi uteliaana kortit käsiinsä. Ei niissä mitään ihmeellistä ollut, toivotteluja ja epäselviä allekirjoituksia vaan. Sitten hän ymmärsi. Yhdessä niistä oli selvästi lapsen kirjoittamana ANNA, ja toinenkin nimi, josta ei ottanut tolkkua.
- No on, Stumppi myönsi.
- Mua ei huvita laittaa ruokaa. Kato ite jääkaapista jotain, jos haluat, Ilse sanoi ja meni avaamaan television. Hän istui sohvannurkkaan tuijottamaan sitä sen näköisenä, ettei nähnyt siitä mitään ja Stumppi näki tilaisuutensa tulleen.
- Älä mökötä, hän sanoi ja istui Ilsen viereen kietoen kätensä tämän ympärille. Totuuden hetki, joko hän saisi kyynärpäästä kylkiluihinsa tai sitten ei.

Stumpin kylkiluut olivat tosiaan ensimmäisinä Ilsen mielessä, mutta sitten hän huokaisi ja totesi halauksen aika hyväksi balsamiksi äkkiä iskenyttä ikävää vastaan. Hän oli väkisinkin ajautunut miettimään, mitä oli tehnyt vuosi sitten. Ehkä kirjoittanut joulukortteja Kimmon ja Annan kanssa, piru vie. Miten Kimmon päähän oli juolahtanutkin lähettää hänelle kortti?
- Miehet on niin typeriä, hän sanoi.
- Mutta jos se ajatteli, että on ystävällistä muistaa sua.
- Just niin, typeriä, mä sanoin. Miksei se anna haavojen parantua?
- Mistä se voi tietää, jos ne ei oo vielä parantunu?
- Älä yritä puolustella sitä, Ilse sanoi vihaisesti.
- Hyvä ihme, miksi mä yrittäisin puolustella jotain, joka on niin urpo, että jättää sut? Stumppi kysyi ja mietti, meniköhän se jo liian pitkälle. Se kuulosti kyllä ehkä vähän liian lipevältä ja hän rutisti Ilseä nopeasti, ennen kuin tämä ehtisi avata suunsa ja ruveta syyttämään häntä esittämisestä. Yllättäen tyttö ei sanonutkaan mitään, nojasi vaan päätään hänen olkapäähänsä.
- Mä en katso enää yhtään vilunkipeliä, hän sanoi sitten.
- Mitä sä meinaat? Stumppi kysyi hämmästyneenä.
- Että jos me yritetään uudestaan niin sulla ei oo mitään Vapaudut vankilasta –kortteja. Jos sä petät mua taas niin se on siinä.

Se oli enemmän kuin mitä Stumppi oli osannut toivoakaan, tai ainakin nopeammin. Hän oli arvellut Ilsen halsteroivan häntä paljon pidempään ja hän oli jopa varautunut tiskaamaan.
- Mä en petä sua, mä pitelen sua kuin kukkaa kämmenellä, mä hieron sun hartioita ja kiillotan sun kenkäs ja niin edelleen, hän sanoi, kun selvisi siitä jysäyksestä, joka oli tuntunut sydänalassa. Nyt alkaisi elämä taas hymyillä. Kimppakämppäily jätkien kanssa saattoi välillä olla kivaa, mutta yleisesti ottaen se oli vähän kuin olisi sikalassa asunut.
- Älä nyt vedä överiksi, Ilse sanoi ja naurahti. Hän ravisteli Stumpin kädet pois ympäriltään, mutta vain siirtyäkseen hajareisin tämän syliin istumaan. Tuntui helpottavalta, kun oli tehnyt päätöksen, vaikkei hän sen fiksuudesta ollutkaan ihan varma. Ei näin pian.
- En vedäkään, Stumppi sanoi ja näytti jokseenkin pöllähtäneeltä. – Olisit ilonen, että mä sain sanottua mitään.

Ilse katsoi häntä hellästi. Pojan hämmästys oli liikuttavaa ja niin sekin, miten ujosti hän kysyi, rakastiko Ilse häntä taas. Ei entisellä Stumpilla ollut tapana kysellä sellaisia, hän oli olettanut niin automaattisesti.
- Sä osaat olla aika rakastettava, kun haluat, hän sanoi, muttei suostunut myöntämään sen enempää. Hän oli tuntenut omituista vipinää mielessään koko päivän, ja se oli muuttunut tunnistettavammaksi, kun hän oli kotiin tullessaan löytänyt Stumpin odottamasta. Se ei ihan vielä ollut rakastumista, mutta jotain sen sukuista siitä kyllä voisi tulla, jos se saisi tilaisuuden. Jos Stumppi tosiaan oli muuttunut niin paljon kuin mitä vakuutteli, niin saattaisi käydä.

- Saanko mä siis jäädä yöksi? Stumppi kysyi ja nosti varovasti kätensä hänen vyötäisilleen.
- Kaipa se olisi hyvä idea, Ilse arveli.
- Saanko mä muuttaa tänne?
- Ehkä jossain vaiheessa. Ei nyt hoppuilla.
- No saanko mä…
- Varmaankin, Ilse sanoi ja kumartui suutelemaan häntä varovaisesti. Se tuntui mukavalta, mutta sitten hän nousi ylös. Tätä täytyi vähän sulatella eikä hyökätä suoraa päätä repimään vaatteita pois.
- Ei viitsitä julistaa tätä heti kaikille ympäriinsä, hän ehdotti. – Mä en ainakaan aio.
- Sä et usko muhun, Stumppi totesi.
- En ihan varauksetta.

Jouluaattona Ilse meni Marjaniemeen jouluaterialle, yksin. Ei ollut vielä aika raahata Stumppia nähtäväksi, vaikka henkisesti hän taisikin olla mukana, sillä Tarja kysyi heti, oliko hänelle tapahtunut jotain.
- Voi olla, Ilse sanoi.
- Miten niin? Mitä? hänen isänsä kysyi valppaasti.
- No, etkö sä näe, miten se loistaa? Miehet ei huomaa ikinä mitään, Tarja puuskahti.
- Onko sulla jokin hätänä? Ilsen isä tiukkasi.
- Ei, päinvastoin, kaikki on ihanasti, Ilse vakuutti ja ihmetteli, näyttikö hän muka tosiaan erilaiselta. Tosin Tarja oli ehkä tavallista tarkkanäköisempi henkilö.
- Onko sulla uusi poikaystävä? kysyi Kate.
- Mahdollisesti, Ilse sanoi suostumatta kertomaan enempää, eikä kukaan juuri udellutkaan, paitsi hänen isänsä, kun hän oli lähdössä.
- Toivottavasti sä tiedät, mitä teet, hän sanoi.
- Tiedän mä, mutta en mä oletakaan, että sulle kelpaisi kukaan, Ilse naurahti. – Mutta kai isien pitää ollakin semmosia.

Hän ajoi taksilla kotiin miettien, olisiko Stumppi jo tullut omalta jouluvierailultaan. Hän oli antanut pojalle avaimen edellisviikolla, kun tämä oli kuitenkin joka yön siellä ja se oli tuntunut muutenkin jo hyvältä idealta. Vaikka hänellä oli ollut epäilyksensä, oli Stumppi ollut aivan ihana nämä muutamat viikot. Huomaavainen. Hellä. Läsnä. Hän tuntui kokonaan kadottaneen hurjan halunsa vaeltaa kapakoissa, eikä Ilsekään ollut niihin kaivannut. Nita oli ihmetellyt hänen äkillistä mielenmuutostaan ja hän oli kuitannut sen keksityillä viikonlopputöillä ja kovalla kiireellä. No, kiire hänellä töissä olikin, muttei sentään niin kiire, että siellä olisi tarvinnut viikonloputkin viettää.

Eteisessä oli valot, kun hän sai oven auki ja pieni hymy levisi Ilsen huulille. Oli Stumppi siellä. Hän kävi viemässä jääkaappiin ruoat, jotka Tarja oli pakannut hänelle mukaan ja meni olohuoneeseen, missä poika röhnötti sohvalla lasi kädessään. Hänen ilmeensä ei ollut tavanomaisen ilahtunut, itse asiassa hän ei edes vilkaissut Ilseä.
- Paska reissu? Ilse arvasi ja meni istumaan hänen viereensä. Stumppi huokaisi.
- Niin oli. Sepi vaan pahenee. Kusípää.
- Sä olit silti kiltti kun menit, Ilse sanoi ja maistoi hänen lasistaan. Aika vahvaa.
- Taisin olla. Mä olen kohta niin hyvä ihminen, että mun pitää ruveta kiillottamaan sädekehää viikottain, Stumppi sanoi piristyen. – Haluatko säkin drinkin?
- Miksei, Ilse arveli. – Tai sitten juodaan vaan toi sun yhdessä pois.
- Ja mitä sitten?
- Kiillotetaan sitä sun sädekehääsi vaikka.
- Okei. Tai jotain muuta sen tapaista. Stumppi otti lasin hänen kädestään, laski sen lattialle ja aikoi selvästi kellistää hänet sohvalle. Silloin ovikello soi niin, että molemmat hypähtivät. Kaupustelijat ja jehovantodistajat eivät varmaan uskaltaisi jouluaattona kiertää ovilla, mutta yllätysvieraat olivat vielä epätodennäköisempiä.
- Kuka se on? Stumppi kysyi.
- Miten mä voisin tietää? Ilse kysyi ja totesi, ettei se selviäisi kuin menemällä katsomaan.

Siellä oli Nita, Mikan kanssa.
- Me päätettiin tulla katsomaan, että ootko sä jo ehtiny kotiin, me tullaan vanhuksilta syömästä, Nita sanoi iloisesti. – Hauskaa joulua!
- No sitä samaa, Ilse sanoi ja nojasi ovenpieleen. – Kävittekö te Mikankin porukoilla? Mä en ikinä unohda sitä joulua, kun me juostiin joka paikassa syömässä niin että kinkku tuli korvistakin.
- Käytiin, Nita myönsi. – Ja mä alan ymmärtää tota sun tarinaasi vähän paremmin. Pitääkö meidän seistä tässä vai saadaanko me tulla sisään?

Ilse seisoi hetken vielä kynnyksellä, mutta naurahti sitten ja väistyi. – Tulkaa ihmeessä. Haluutteko te kahvia vai tuleeko sekin jo korvista? Antakaas takkinne.
- Ei kahvia, ei kiitos, sanoi Mika hiukan huonovointisen näköisenä. Nita oli ehtinyt olohuoneen ovelle ja pysähtyi siihen.
- Jahas. Sulla olikin seuraa.
- Tule ihmeessä peremmälle, Stumppi kuului sanovan ja Ilse katsoi tarkasti ystävänsä eloisia kasvoja. Olisi tietysti voinut yrittää käännyttää heidät matkoihinsa, mutta pakkohan heidän juttunsa oli joskus tulla ilmi.
- Peremmälle, hänkin sanoi ja töni Nitaa ja Mikaa. Itse hän livahti edelle ja istui Stumpin syliin.

Mika istui sohvan toiseen päätyyn ja Nita varovasti keskelle sohvaa. Ilse katsoi häntä uhmakkaan odottavasti, mutta hänen yllätyksekseen Nita ei alkanutkaan räyhätä, siirteli vain vähän aikaa tummia silmiään hänestä Stumppiin ja takaisin.
- Olishan mun pitänyt arvata, että sulla on jotain meneillään, kun sä taas katosit maan päältä sillä lailla, hän sanoi.
- Etkö sä aio edes purra mua? Stumppi kysyi kohteliaasti hymyillen.
- En mä nyt jaksa, sanoi Nita ja siirsi katseensa takaisin Ilseen. – Se näyttää sen verran tyytyväiseltä. Mä olin jo vähän huolissani jossain vaiheessa. Mä puren sua sitten joskus myöhemmin, kun tulee taas aihetta.
- Jos, huomautti Ilse ja halasi Stumppia.
- Kun, sanoi Nita ja hänen silmänsä leimahtivat nopeasti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.9.08 21:40:31

Mielenkiinnostavaa.
Reunited
Kukahan oli laittanu välilyöntejä mun otsikkoon?

Päivämäärä:   8.9.08 22:07:09

Jos - Kun
<3

Ja se oli vasta iltapalaa, kyl se yöpalakin kelpaa :D

Päivämäärä:   8.9.08 22:29:24

Miun mielestä se on kun.

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   8.9.08 22:59:57

"This video has been removed due to terms of use violation."

LähettäjäNuotti 
Päivämäärä:   8.9.08 23:04:11

Toi linkin sisältö alkoi kyllä kieltämäti kiinnostaa..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.9.08 23:19:15

Eipä siinä ollu kuin tunnelmamusiikkia ^^
Mutta miten hävytöntä mennä poistamaan just se video, jota mä ajattelin lainata.
Tässä on kumminkin toinen versio.

Lähettäjäaatamifisu 
Päivämäärä:   9.9.08 15:44:30

Päiväpalaa hei <:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.9.08 16:44:41

Hetki kevättalvessa

Ali oli saanut hankittua kaksikin työpaikkaa, ratsastustuntien pitämisen lisäksi siis. Jo syksyllä hän oli palannut yliopistolle assistentiksi, niin halveksuvasti kun hän siitä oli puhunutkin, ja muutamassa kuukaudessa hän totesi olleensa jo alun perin oikeassa. Se saattoi sopia jollekulle, jolla oli omia jatko-opintoja menossa samalla, mutta mitä rahan ansaitsemiseen tuli se homma oli ihan turhaa. Tunteja ei ollut paljon ja ne olivat hajallaan silloin tällöin, joten Ali tarttui hanakasti osa-aikaiseen toimistoapulaisen paikkaan, josta oli kuullut lokakuussa. Sitten hänen oli pakko hommata autokin, kun hänen oli parhaimmillaan oltava kaikissa kolmessa paikassa saman päivän aikana.

- Sä olet työnarkomaani, Ilse piikitteli häntä.
- Ei kun elatusvelvollinen, Ali väitti vastaan ja rapsutti Marumban ruskeaa otsaa pitkän otsatukan alta. – Köyhän on pakko. Hyppää selkään.
- Jos pannaan Kaisa sinne ensin? Ilse sanoi ja vilkaisi vähän matkan päässä seisovia Kaisaa ja Nitaa. He olivat kevätretkellä. Ali ei juuri ehtinyt tapailla heitä muuten, joten he olivat tulleet tallille. Nita kieltäytyi ehdottomasti ratsastuksesta, Kaisa oli kahden vaiheilla ja Ilse oli vähän epäröiden luvannut kokeilla Alin nuorta tammaa. Hän ei ollut ratsastanut taas kuukausimääriin ja se oli vasta lapsihevonen, mutta Ali oli vakuuttanut sen olevan oikein fiksu sellaiseksi.
- Sopii mulle, Ali sanoi olkapäitään kohauttaen. Hän ei ollut koskaan ehtinyt houkutella Kaisaa ratsastustunnille, kuten oli kesällä Artsille luvannut, tarvehan oli mennyt ohi, kun tämä oli päässyt niin yllättäen palaamaan kotiin, joten nyt tyttö oli ensi kertaa tallilla.

Kaisa tunki kirjoneulelapasiaan suuhunsa sen näköisenä, kuin ei olisi oikein uskaltanut sanoa kyllää eikä eitä, niinpä Ilse pisti kypäränsä hänen päähänsä.
- No niin, tuu tänne niin mä punttaan sua.
- Reippaasti vaan, rohkaisi Nitakin ja niin Kaisa otti muutaman epäröivän askeleen Marumbaa pitelevän Alin luo.
- Miten mä pääsen sinne? hän kysyi ja Ilse kertoi, piti jalustinta paikoillaan ja auttoi lopuksi työntämällä tyttöä takapuolesta, jota verhosivat vaaleanpunaiset toppahousut. Ali neuvoi rutinoituneesti, miten jalkoja ja käsiä kannatti pitää ja lähti taluttamaan heitä ympäri lumista kenttää. Ilse meni Nitan viereen nojailemaan aitaan.
- Se on raukka kauhusta kankeena, Ilse arvioi.
- Mäkin olisin, sanoi Nita. – Mua ei saisi tonne millään rahalla.

Muutaman kierroksen jälkeen Kaisa oli rentoutunut jonkin verran, joskaan ei hän nyt ihan kotonaan siellä näyttänyt olevan. Ali käski häntä ottamaan ohjista kiinni ja päästi itse löysemmälle riimunnarun, josta hän piti kiinni. Väsymättä hän tarpoi loskassa ja puhui Kaisalle samalla. Sitten Marumba oli näkevinään kentänvieren puussa jotain paljon pahempaa kuin talitintin ja hyppäsi sivuun. Kaisa kiljaisi ja ellei Ali olisi salamannopeasti tarttunut häntä nilkasta, hän olisi kai tipahtanut.
- Mä taidan haluta pois täältä, hän sanoi vapisevalla äänellä, kun Ali sai tamman taas seisahtumaan paikoilleen pää ja korvat pystyssä.
- Jatketaan vähän matkaa, jooko? Ali sanoi suostuttelevasti. – Että sulle jää parempi mieli. Pidä vaikka satulasta kiinni. Kaisa tuijotti häntä kalpeana ja silmät suurina, mutta ei tainnut uskaltaa sanoa vastaankaan. Ali kuitenkin sääli häntä sen verran, että pysähtyi seuraavalla kierroksella Nitan ja Ilsen kohdalle.
- Eiköhän tää ollu tässä. Sun vuoro, Ilse.

Kaisa näytti hetken aikaa epätietoiselta siitä, miten pääsisi alas muuta kuin rojahtamalla selälleen maahan.
- Nojaa eteenpäin ja nosta jalka selän yli, Ilse neuvoi ja tarttui lopulta Kaisaa saappaasta, ennen kuin tämä potkaisisi Marumbaa pepulle.
- Tää ei ole mun laji, Kaisa sanoi lujasti päästessään lopulta lujalle maalle ja riisuessaan kypärän ojentaakseen sen Ilselle.
- Älä nyt kerrasta lannistu, tämä sanoi ystävällisesti. – Tää on kamalan kivaa – miksi sä luulet että Ali tekee kahta paskaduunia vaan voidakseen harrastaa tätäkin?
- Voihan se olla, mutta ei ehkä mulle, Kaisa sanoi ja pörrötti punertavia hiuksiaan. Hän näytti helpottuneelta kiivetessään aidalle Nitan viereen.
- Oletko sä varma, etten mä pilaa sitä? Ilse kysyi viimeisen kerran, ennen kuin nousi vuorostaan satulaan.
- Älä pelkää. Kyllä mä pidän huolen siitä, ettet sä tee mitään tyhmää, Ali lupasi ja irrotti riimunnarun. – Eikä sun tarvii tehdä mitään eritystä. Mä vaan haluan sen ymmärtävän, että siellä satulassa voi olla joku muukin kuin minä tai Essi.
- Sitä paitsi se on kamalan pieni, Ilse huomasi.
- Saatpahan jalat hyvin ympäri.

Ilse yritti ratsastaa siistimmin ja kevyemmin kuin koskaan ennen, mutta hän oli kyllä vähän huolissaan. Hänen tasapainonsa ei voinut olla parhaimmillaan taas tauon jäljiltä ja jos Mamba saisi päähänsä nähdä uusia tappajatipuja, hän voisi olla maassa ennemmin kuin arvasikaan. Eikä hänellä ollut aavistustakaan, mitä voisi pyytää pikku hevosta tekemään, mitä se muka vielä saattoi osata? Niinpä hän ravaili ympyröitä, kun ei parempaakaan keksinyt ja huokaisi lopulta helpotuksesta, kun Ali sanoi sen riittävän.
- Mä en viitsi usuttaa sua laukkaamaan, toi loska on ihan kamalan liukasta.
- Hyvä, sanoi Ilse helpottuneena. Tamma tuntui kiltiltä, mutta kauhean vilkasliikkeinen se oli.

Ali antoi Nitalle ja Kaisalle, jotka jo valittelivat varpaiden jäätymistä, avaimet leiritaloon ja lähti itse Ilsen kanssa viemään Marumban talliin. Ruusu oli keksinyt, että ratsastajat ja hoitajat olivat usein etenkin näin talvisaikaan nälkäisiä ja kylmissään ja hän oli ruvennut pitämään siellä jonkinlaista pikku kahvilaa. Nyt tunnit olivat jo ohi ja oikeat asiakkaat kaikonneet mutta Ali oli saanut luvan kestitä siellä ystäviään.
- Se saa jäädä sisään kuivattelemaan itseään vähäksi aikaa, Ali päätti ja heitti hevoselleen vähän heinää. – Mennään katsomaan, onko kaupunkilaisneidit osanneet keittää meille kahvia.

Lähettäjä: zazu 
Päivämäärä:   9.9.08 19:38:27

joteki alan nyt tykkää tosta stumpista, mikä sen oikee nimi muute on?

Päivämäärä:   9.9.08 20:02:59

^^Mikä se muuten on?

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   9.9.08 20:09:31

Tuomo se kai on eikö juu?

Ja Stumppi on joo ihana mut kaaaaameeeeee liero. :>

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.9.08 20:23:07

Tuomohan se, Tuomo Nurmi.
------------

He olivat. Kaisa oli riisunut saappaansa ja hieroi villasukkien peittämiä jalkojaan, Nita lämmitti mikroaaltouunissa lautasellista pullia, jotka he olivat tuoneet.
- Täälläkö sä asut kesäisin? Kaisa kysyi Alilta ja katseli kiinnostuneen näköisenä ympärilleen.
- Täällä tallilla, mutta en tässä talossa. Mä voisinkin oikeastaan näyttää teille mun pikku huoneen tuolla tallinvintillä niin saatte kauhistella, Ali nauroi ja istui itsekin pöydän ääreen etsittyään kaapista mukeja.
- Tallinvintillä! Kaisa kauhistui. – Eikö siellä ole hiiriä ja hämähäkkejä?
- Ei sen enempää kuin täälläkään.
Kaisa alkoi vilkuilla ympärilleen ja Ilse taputti häntä rauhoittavasti olkapäälle. Hänkin oli alkanut pitää tytöstä, mutta parin vuoden ikäero oli kyllä nähtävissä, tai sitten Kaisa vaan oli kerta kaikkiaan luonteeltaan vähän hömpsä.
- Nyt on talvi, ne kuolee talveksi, Nita väitti ja nosti höyryävät leivonnaiset keskelle pöytää.

Kaisa tökki vähän pahoillaan pullia. Nita oli lämmittänyt niitä ihan liian kauan ja ne muistuttivat nyt höyryäviä kumipalloja. Ja niin ihania kun ne olivat olleet aamulla, kun hän oli ne paistanut!
- Odottakaa, että ne jäähtyy, hän sanoi, kun Nita tipautti yhden pöydälle ja ravisteli sormiaan.
- On täällä varmaan jotain keksejäkin, sanoi Ali ja meni penkomaan kaappeja.
- Pitäiskin leipoa, sanoi Ilse ja Kaisa katsoi häntä epäillen. Osaisiko tuo muka? Kukaan näistä tytöistä ei vaikuttanut oikein siltä, että osaisi tehdä keittiössä muuta kuin käyttää kahvinkeitintä ja mikroaaltouunia, jos sitäkään. Mahtoivatko osata edes siivota?
- Mä en osaa leipoa, sanoi Nita kuin vahvistaen Kaisan epäilykset. – Mun kakut tarttuu aina kiinni vuokiin ja pullat on rumia ja kivikovia ja mä en enää edes yritä.
- Sä laitat liikaa jauhoja, Kaisa sanoi ja Nita hymyili hänelle pöydän yli.
- Sä saisitkin tulla joskus näyttämään mulle, senkin pikku kodinhengetär.

Se lämmitti kovasti Kaisan mieltä. Hän ei halunnutkaan kiireisiä ja hienoja työpaikkoja, hän halusi vain sen verran palkkaa, että saattoi ostaa välillä jotain kivaa kotiin ja pitää sitä mukavana. Tehköön muut uraa, hän antoi Artsin hoitaa sen puolen ja keskittyi olemaan taustatukena.
- Joko te kuulitte, että mä joudun ulkomaankursseille? kysyi Ilse kuin pisteenä i:n päälle.
- Ai jotain ihmeellisiä tietokonehommia? Ali kysyi.
- No tiedä niiden ihmeellisyyksistä mutta niin. Vähänkö kivaa! Ranskaan kolmeksi päiväksi ja sitten Englantiin viikoksi.
- Aiotko sä tavata äitisi? Nita kysyi.
- Totta kai. Mä otan lennot sinne niin, että menen viikonlopuksi ja sitten viivyn kurssin jälkeisenkin viikonlopun.

Ilse näytti tosiaan tyytyväiseltä tilanteeseen.
- Eikö sua hirvitä mennä yksin ulkomaille? Kaisa kysyi.
- Vähän, etenkin se Ranska, Ilse myönsi. – Mutta en kai mä voi paljon muuta kuin eksyä tai myöhästyä.
Hän näytti sentään hiukan huolestuneelta, mistä Kaisa oli melkeinpä iloinen. Ilsestä oli tullut paljon mukavampi sen jälkeen, kun hän oli ruvennut seurustelemaan. Sitä ennen hän oli aina välillä saattanut olla arvaamattoman piikikäs, nykyään hän esiintyi tasaisen hyväntuulisesti.
- Mitä sun miehesi siihen sanoo? Kaisa kysyi uteliaana.
- En mä tiedä, en mä ole vielä muistanut sanoa sille mitään, kun vasta eilen itsekin kuulin, että mä pääsen, Ilse sanoi huolettomasti.
- Jos se ei päästä sua? Kaisa uskalsi arvella ja Ilse nauroi.
- Miten se voisi olla päästämättä? Nehän on työmatkoja. Eikä me nyt muutenkaan vahdita toistemme tekemisiä.
- Pitäisköhän? mutisi Nita, mutta niin hiljaa, ettei se kantautunut kuin Kaisan korviin, kun Ilse ja Ali alkoivat jutella Alin hevosesta ja miten Ali alkoi kokeilla sen kanssa kilpailemista jo tänä keväänä.

Tehtyään selvän pullista, jotka jäähdyttyään alkoivat taas muistuttaa alkuperäisiä, he lähtivät kotia kohden. Ali jäi vielä touhuamaan jotain, mutta hän tietysti olikin omalla autollaan. Loput olivat Ilsen kyydissä romiskossa, jota hän vuoroin uhkaili, vuoroin aneli.
- Tässä vehkeessä on mulle vähän liikaa jännitysmomentteja, hän totesi, kun se ei suostunut ensimmäisellä kerralla käynnistymään.
- Mikse Stumppi voi korjata sitä? Nita ihmetteli.
- Joka viikko se korjaa siitä jotain kohtaa, eikä se sille temppuilekaan, mulle vaan. Mulle tuli itse asiassa yhtenä päivänä mieleen Christine ja nyt mä vaan odotan, koska tää tappaa mut jollain konstilla, Ilse sanoi totisena ja käänsi avainta uudestaan. Nyt se käynnistyi, kuin ei olisi koskaan epäröinytkään.
- Mikset sä osta omaa autoa? Kaisa ihmetteli.
- Ei mulla ole varaa. Mulla on asuntolaina, mistä mä yritän päästä eroon.
- Eikö Stumppi maksa siitä mitään? Nita kysyi vihaisena.
- Se saa pitää sormensa erossa mun lainasta. Mä en halua mitään epäselvyyksiä siitä, kenen toi asunto on. Mutta maksaa se vastiketta välillä.

Stumpilla ei ollutkaan mitään sanomista siihen, että Ilse lähti parille reissulle, paitsi että oli hän ehkä hiukan kateellinen.
- Mä voisin tulla sun mukaan, hän ehdotti.
- Ja mitähän sä tekisit sen aikaa kun mä olen päivät kiinni kurssilla? Ilse kysyi. – Ne ei ole edes missään kunnon kaupungissa, vaan noi koulutuskeskukset on pikku kylissä keskellä ei-mitään. Tai niin ne sanoo, jotka on käyneet siellä. Joutuisit kököttämään jossain pikku hotellihuoneessa, ehkä ilman telkkariakin, ja sitten kun mä tulisin illalla takaisin, mä olisin niin poikki pelkästä englannin puhumisesta, etten jaksaisi kuin nukkua.
- Ai, sanoi Stumppi pettyneenä. – Mutta kai siellä joka paikassa on pubeja?
- No sehän olisikin loistavaa, jos mä sitten illalla saisin ruveta etsimään sua niistä, kun sä olet istunut siellä aamusta asti. Ei, lomaillaan sitten joskus erikseen. Ja sitten sun autosi taas vihaa mua.
- Miten niin?
- Se sammuilee liikennevaloihin, eikä meinaa lähteä käyntiin. Eikö sille voi tehdä mitään?
- Sun pitää vaan opetella ajamaan sillä, Stumppi naurahti. – Syödäänkö me tänään jotain?
- Jos sä olet käynyt kaupassa, ja jos sä tiskaat.
- Okei, ei sitten. Mennään vaikka pizzalle.

Alkuun Stumppi oli tiskannut pyytämättäkin. Hän oli jopa laittanut ruokaa, mutta siitä velvollisuudesta Ilse oli vapauttanut hänet yritettyään muutaman kerran olla kohtelias ja saada vatsansa täyteen mistä milloinkin mössöstä. Stumpilla oli jokin taikakosketus, joka muutti minkä tahansa ruoka-aineksen rusehtavaksi mössöksi, joka jo pelkällä olomuodollaan vei ruokahalun. Paitsi makkarat, niitä hän osasi paistaa.
- Tiskaatko sä sitten mieluummin illalla? Ilse kysyi ovelasti.
- Ei taas voi olla mun vuoro, Stumppi ähkäisi ja kaappasi Ilsestä kiinni niin, että saattoi painaa leukansa tämän vatsaa vasten ja katsella anelevasti ylöspäin. – Keksi jotain muuta, mitä vaan, mä vihaan tiskaamista.
- No en mäkään sitä rakasta, Ilse myönsi miettien hajamielisesti, mahtaisiko keksiä jotain muuta teettämisen arvoista. – Imuroi sitten.
- Sopii, vaikka musta on liiottelua tehdä sitä joka lauantai.

Poika puhalsi lämmintä ilmaa hänen napaansa ja vasten parempaa tietoaan Ilse alkoi nauraa ja kiemurrella. Stumppi halusi vaan harhauttaa hänet pois siivousasioista mutta hitto vie, olivatko ne sitten kuitenkaan niin tärkeitä saada pois alta juuri nyt? Hän upotti kätensä Stumpin hiuksiin ja yritti kiskoa tätä kauemmas sillä seurauksella, että he olivat kohta sohvalla puoliksi päällekkäin.
- Tarviiko meidän oikeestaan edes syödä? Stumppi kysyi ja liikutti käsiään tutulla tavalla hänen selällään.
- Ei mulla ainakaan ole nälkä, Ilse mutisi ja suuteli häntä. Kaikki oli mennyt niin paljon paremmin kuin mitä hän oli uskonut. Välillä hänen oli alkuun tehnyt mieli vetää jarrut kiinni ihan varmuuden vuoksi ja pistää Stumppi kuitenkin kävelemään tiehensä, ajatellen, ettei tästä voisi seurata mitään muuta kuin pahaa mieltä. Nyt hän ei ollut enää niin varma. Se oli tainnut vastoin kaikkia odotuksia sittenkin oppia sisäsiistiksi.

Lähettäjä: Hruuna 
Päivämäärä:   9.9.08 20:37:30

Stumppi on oppinut sisäsiistiksi :o Mutta kiva pätkä jälleen kerran, yöpalakin kelpaa :D

(jotenkin karmiva ajatus koiranpennun omistajana...)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.9.08 20:56:42

Yyh, nyt mä näen mielessän Stumpin lorottelemassa nyrkkiin :x

Joo, laitan mä varmaankin yöpalan vielä myöhemmin. :)

LähettäjäHruuna 
Päivämäärä:   9.9.08 21:36:40

Keh keh :F
NYT miekin näen mielessäni tuon saman asian, et ois sanonu ollenkaan (ja kukakohan aloitti, köh köh). Muttah, jään odottelemaan yöpalaa jos jaksan valvoa tarpeeksi kauan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.9.08 22:18:38

yöpalaa ? jatkoo

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.9.08 23:16:53

Nurkkiin piti tossa yllä kirjoittamani eikä nyrkkiin :D

Yöpala enivei - ja taas maistuu kummasti kirjottaminen. Havaitsin just, että en ole tainnut Kaisan kantilta kertoa yhtikäs mitään vaikka otsikko on toi mikä on!
-------------

Neiti Uraputki

- Tarvitsetko sä tosiaan ton kaiken mukaan? Stumppi kysyi otsaansa rypistäen ja heittäytyi sängyn päälle poikittain. Ilse oli levittänyt sille vaatteita riveittäin ja lomittain ja kirkaisi, kun Stumppi osui niiden päälle.
- Älä rypistä niitä!
- Rypistyy ne matkalaukussa kuitenkin, tämä sanoi, mutta kierähti sen verran, että Ilse sai puseronsa pelastettua.
- En tietenkään mä ota näin paljon, enhän mä ole kuin kolme päivää. Mä vaan yritän mallata, mikä ois ranskalaistenkin mielestä tyylikästä, Ilse sanoi ravistellen valkoista paitapuseroa. Sitten hän viikkasi päättäväisesti kokoon mustat pitkikset ja puoli tusinaa erivärisiä puseroita.

- Miten sä aiot löytää perille ihan yksinäsi? Stumppi kysyi katsellen, miten hän asetti ne meikkipussin päälle isoon lentolaukkuun ja alkoi heitellä huolettomasti alusvaatteita ja sukkia perään.
- Mä otan lentokentältä taksin ja toivon, että se puhuu englantia, Ilse sanoi huolettomasti, vaikka oikeasti jännitys tuntuikin hänen kurkussaan. Se ei ollut pelkästään epämiellyttävää jännitystä, ei ollenkaan. Oli hemmetin hienoa, että juuri hän koko tiimistä sai lähteä! – Enkä mä nyt sitten loppuviimeksi lähdekään yksin.
- Vaan kenen kanssa?
- Yks Karin tulee mukaan.
- Hyvä, ettei mikään mies! Stumppi puuskahti ja Ilse katsoi häntä uteliaana.
- Oletko sä mustis? hän kysyi ja kohotti vasenta kulmakarvaansa.
- Kuule, sun työkaveris on kuulemma kaikki niin vítun fiksuja että on tässä väkisinkin vähän alakynnessä.
- Mä en näe niistä ketään täällä, Ilse naurahti ja taputti Stumppia takapuolelle mennessään viemään hylkäämiään vaatteita takaisin kaappiin. – Lähetäänkö?

- Nyt jo? Stumppi kauhistui. Hän oli luvannut viedä Ilsen lentokentälle.
- No joo, Karin halusi tavata siellä hyvissä ajoin ennen kuin kone lähtee.
- Ei hitossa lähdetä vielä mihinkään. Ensin naidaan.
- Sä olet aina niin hirveen sulopuheinen, Ilse kikatti.
- No ei tässä ehdi sulopuhella jos sä haluat jo mennä. Äkkiä vaatteet pois ja tänne. Ai hyvä, Stumppi lisäsi nähdessään, että Ilse tipautti jo farkkunsa jalkoihinsa.
- Hei, en mä noissa ollut lähdössäkään, mä vaihdan jotkut, mistä ei kalsarit ja polvet vilku, Ilse huomautti, mutta hyppäsi kuitenkin sängylle. Karin oli joka tapauksessa höppänä halutessaan olla kentällä kahta tuntia ennen lähtöä, kun ei kumpikaan aikonut ottaa edes käsimatkatavaraa kummempaa laukkua. Stumppi kiskoi näppärästi loppujakin hänen vaatteistaan pois sen verran kuin oli välttämätöntä ja Ilse kietoi kätensä hänen kaulaansa.
- Vauhtia nyt, hän komensi.
- Suu kiinni, Stumppi sanoi. – Kyllä mä osaan.
- Niin osaat, mä tiedän, Ilse sanoi ja painoi huulensa hänen poskelleen.

Hän myöhästyi treffeiltä Karinin kanssa vain puoli tuntia, mutta nainen oli kyllä sen näköinen, kuin aika olisi ollut nelinkertainen. Ilse mietti nopeasti kaikkia mahdollisia selityksiä nähdessään naisen melkein hätääntyneen ilmeen ja päätti sitten olla selittelemättä mitään. Mitäpä se Karinia lohduttaisi, vaikka hän miten väittäisi auton piiputtaneen, passin unohtuneen tai vaikka kertoisi totuudenkin.
- Anteeksi, että mä olen myöhässä. Mennäänkö? Ilse kysyi vain ja nyökkäsi kohden lähtöselvitystiskejä.
- Mennään pian… mun täytyy ostaa purkkaa vielä ennen kuin mennään koneeseen.

Ilse tuskastui jo ennen kuin he pääsivät koneeseen asti. Karin oli ollut firmassa jo paljon ennen häntä, mutta siirtynyt vasta ihan hiljan samoihin hommiin, joissa Ilse oli ollut alusta asti. Tai ei ihan samoihin, hän oli myyntipuolella. He eivät olleet ehtineet tutustua vielä juuri sen enempää, mitä nyt olivat nämä treffit sopineet ja se olikin kai ollut hyvä. Ilse olisi saattanut kokonaan kieltäytyä lähtemästä muuten. Karin puhui taukoamatta, eikä edes mistään järjellisestä, kuten töistä. Hän empi ikuisuuden sinisen ja vihreän jenkkipurkan välillä kaupassa, halusi silitellä Stockmannin myymälän porontaljaa ja siinä vaiheessa, kun hän uppoutui Marimekon myymälään miettimään sopivaa kuosia keittiön verhoihin, Ilse mutisi palaavansa pian ja palasi ostamaan Tax Free – myymälästä ensimmäisen viskipullon, minkä löysi. Hän oli myöskin jo ehtinyt kuulla, millainen sisustus Karinin vastarakennetun talon keittiössä oli ja pelkäsi, että seuraavaksi edettäisiin kaikkiin muihin huoneisiin myötäpäivään.

- Nyt mennään baariin, tai mä ainakin menen, hän sanoi Karinille palatessaan toteamaan, että tämä oli ostanut pannulappuja ja yritti parhaillaan pakata niitä käsilaukkuunsa.
- Mikäs meidän portti oli? Ja paljonko kello on? Ehditäänkö me?
- Mennään johonkin baariin ihan portin viereen niin voit vahtia sitä, sanoi Ilse tuskastuneena. Hän marssi edellä ja osti oluen, Karin tuli perässä ja otti vain kahvin.
- En mä ole absolutisti, mutta en mä vielä tähän aikaan… hän sanoi puolustellen. Ilse vilkaisi kelloaan, neljä.
- Vähän aikasta, hän myönsi ja kysyi lupaa istua pöytään, jossa oli pari japanilaisen näköistä liikemiestä. – Mutta mä ajattelin saada nukuttua koneessa.
- Ai, Karin sanoi ja näytti pettyneeltä.
- Joo, Ilse ilmoitti ja yritti hymyillä anteeksipyytävästi.
- No, nuku ihmeessä, onhan meillä siellä vielä illalla aikaa jutella, kun päästään perille, nainen hymyili. Hän oli ehkä kolmissakymmenissä ja suunnilleen yhtä pitkä ja hoikka kuin Ilse itsekin, tai sitten hän vain antoi pitkän vaikutelman. Hänen kasvonsakin olivat pitkät, ja nenä erityisesti, ja samoin jalkaterät, joissa oli matalakantaiset avokkaat varmaankin kokoa 42. Jopa hiukset olivat pitkät ja laihat, tummanruskeat ja poninhännällä.

Suurimman osan lentomatkaa Ilse teeskenteli tosiaan nukkuvaa, mutta heti, kun hän silmänsä avasi aterian ajaksi, Karin aloitti small talkinsa. Hän kertoi lapsistaan. Epäilemättä, Ilse ajatteli ilkeästi, Karinin pojat olivat maailman herttaisimpia ja hauskimpia ja jos hän olisi ollut heidän kummitätinsä, hän olisi varmasti nauttinut jutuista. Tai jos hän olisi edes pitänyt Karinista. Nyt hän näki mielessään vain pari riiviötä, joilla oli Karinin ohut, tasainen otsatukka ja pitkä nenä ja jotka hän olisi tunnontuskitta voinut päästää kärsimyksistään. Hän yritti töksäyttäen vaihtaa puheenaihetta ja kysyi, mitä toinen oikein odotti saavansa irti tulevista kolmesta päivästä, mutta silloin kauhistunut ilme levisi Karinin kasvoille ja hän vilkuili ympärilleen.
- Ei työasioista viitsi puhua näin julkisella paikalla, hän suhisi.
- Okei, myöntyi Ilse ja sulki taas silmänsä. Maksullinen kurssi ei hänen nähdäkseen ollut ihan tiukasti työasiaa, ja ketä se sitä paitsi kiinnostaisi – eiväthän he sentään olleet FBI:n palkkalistoilla. Mutta olkoon, jos seuraavalla penkkirivillä istui joku teollisuusvakoilija kilpailevasta yrityksestä, hän sai mielenkiintoisia muistiinpanoja Karinin nuoremman yökastelusta.

Perillä osoittautui, että Karinista oli sentään hyötyä. Hän osasi jonkin verran ranskaa ja onnistui selvittämään taksikuskille, mihin he halusivat mennä. Ilse tunsi itsensä matkatavaraksi ja olisi mielellään syöksynyt lentoaseman läpi hiukan hitaammin ehtiäkseen katsella miten ranskattaret olivat pukeutuneet, mutta nyt tilaisuus oli mennyt. No, epäilemättä he lähtiessään taas tulisivat kentälle niin ajoissa, että hän ehtisi analysoida näitä riittämiin.

Taksimatka tuntui kestävän ikuisuuden. Oli pilkkopimeää ja he porhalsivat pitkin moottoritietä pysähtyen vain välillä tietulleille niin, että Ilse alkoi epäillä heidän jo kohta olevan Espanjassa, mutta lopulta edessä näkyi pienen kylän valot ja siellä oli heidän määränpäänsä, pikkuinen valkoiseksi rapattu hotelli. Koska Karin nyt oli osoittanut osaavansa paikallista kieltä, Ilse antoi hänen hoidella heidät sisään ja ottaa selvää, mihin suuntaan ja miten pitkälle heidän pitäisi aamulla lähteä.
- No niin, nainen sanoi lopulta hyväntuulisesti. – Mennään purkamaan tavarat ja sitten mä voisin tulla sun huoneeseen tai sinä mun suunnittelemaan huomista, eikös vaan?
- Niin kai, Ilse myöntyi. Alkoi olla jo myöhä, mutta ei tässä nyt ihan heti saisi unta kuitenkaan ja hänkin mielellään kuulisi, mitä respan tyttö oli neuvonut.
- Mä tulen koputtelemaan sun ovelle ihan kohta.

Ilsen huone oli pieni ja kompakti, eikä siellä ollut televisiota, mutta sen sijaan vedenkeitin ja murukahvia ja teepusseja löytyi. Hän ripusti vaatteensa kaappiin ja sitten Karin oli jo ovella.
- Keitetäänkö teetä? Onko sullakin tarvikkeet? Hienoa! Hän alkoi touhuta saman tien puhuen koko ajan niin, että Ilsen päätä alkoi kivistää.
- Saitko sä selville, missä se kurssipaikka on? hän kysyi, kun ei Karin tuntunut pääsevän itse asiaan.
- Joo, se on vajaat viisi kilometriä tästä. Meille tilataan taksi puoli yhdeksäksi niin, että meidän olisi parasta olla aamiaisella viimeistään kahdeksalta, vai mitä?
Siinä tulikin kaikki, mitä Ilse oli halunnut kuulla, mutta ei hän voinut heittää Karinia ulos, kun tämä oli juuri istahtanut Ilsen nojatuoliin odottamaan veden kiehumista ja pohti, olisiko liian myöhäistä lähteä katselemaan ympärilleen hotellin ympäristössä.
- On, Ilse sanoi lujasti ja haukotteli. – Mä olen ihan kamalan väsynyt, mun pitää päästä nukkumaan ihan heti.
- No johan sä olet unelias, kun koko matkankin nukuit! Otatko sä kahvia vai teetä? Juodaan huomenna mun huoneessa niin ei käytetä kaikkia sun teepusseja.

Meni puoli tuntia, ennen kuin Ilse sai Karinin vakuutettua siitä, että halusi yöpuulle.
- Voi hyvät hyssykät, hän sanoi ääneen lukitessaan oven tämän jäljessä. Tästä vasta tulisi riemukasta, jos matkaseura liimaantuisi häneen tuolla tavalla! Onneksi he sentään olivat eri kursseilla, Karin myyntihenkilöille tarkoitetulla ja Ilse teknisellä. Kurssi tuskin kuitenkaan kestäisi kymmentä tai kahtatoista tuntia. Ilseä hirvitti jo ajatus seuraavasta illasta ja hän loiskautti mietteliäänä vähän viskiä teekuppinsa pohjalle. Jotain pitäisi keksiä.

Lähettäjä: suvie 
Päivämäärä:   10.9.08 01:06:24

Mä olen aina tiennyt että Stumppi on aivan ihana :) Mä kidnappaan sen ja meen sen kanssa naimisiin :D

Lähettäjähruuna 
Päivämäärä:   10.9.08 09:41:02

:D Hyvä pätkä tämä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.9.08 17:37:02

Suvie xD
----------------

Pelastus tuli Norjasta. Sieltä oli kokonainen delegaatio aamulla odottamassa niinikään taksia hotellin edessä ja he olivat tulossa samalle kurssille Ilsen kanssa, eivät Karinin. Ilse lyöttäytyi heidän seuraansa ja pysyi siinä visusti lopun päivää aina siihen asti, kun kurssi kuuden aikoihin loppui ja he pääsivät vapaalle. Karin odotteli häntä kurssikeskuksen aulassa huolestuneen näköisenä.
- Meidän vetäjä haluaa viedä meidän kurssilaiset illalliselle, mutta mä sain sen suostumaan siihen, että sä saat tulla mukaan, hän sanoi Ilselle.
- Kiitos vaan, mutta en mä aio tuppautua teidän mukaan, Ilse sanoi varmasti.
- Mutta enhän mä voi jättää sua yksin koko illaksi.
- En mä ole yksin, mä menen syömään ¨norjalaisten kanssa. Mene sä vaan ihan rauhassa.
- Mutta mä olen sua tässä odottanut ja taksikin on kohta tulossa…
- Me päätettiin kävellä, eihän tästä ole matkaa paljon mitään.

Sillä tavalla kurssista tuli kuitenkin siedettävä. Karin ei tullut enää haluamaan hauskaa rupatteluhetkeä iltateekupposen ylitse, tai saattoi tulla, mutta Ilse oli kylillä norjalaistensa kanssa. He juttelivat oikeastaan vasta viimeisenä aamuna sopiessaan, mihin aikaan tilaisivat taksin kurssipaikalle päästäkseen lentokentälle. Karin oli muuttunut hyvin lyhytsanaiseksi ja Ilse arveli hänen loukkaantuneen hajuraosta, jonka Ilse oli häneen ottanut, mutta ei jaksanut vaivautua siitä kovin. Ei kai mikään etiketti vaatinut, että vaikka he tulivatkin samasta maasta, heidän pitäisi nyhjätä keskenään, jos eivät kerran tulleet toimeen? Koneessa oli ihanan rauhallista, kun Karin oli syventynyt selaamaan lehtiä ja hän sai kaikessa rauhassa ajatella. Osa norjalaisista oli tulossa samalle kurssille Englantiinkin, ja hän odotti sitä kahta innokkaammin. Ja sitten oli ihana palata kotiinkin. Stumppi oli luvannut tulla vastaan ja vasta, kun kapteeni kuulutti koneen alkavan laskeutumisen, Ilselle tuli mieleen, että entäpä jos hän ei tulisikaan. Niskakarvat nousivat hetkeksi pystyyn, kun hän tuli ajatelleeksi, mitä kaikkea Stumppi oli niin halutessaan ehtinyt kolmessa päivässä touhuta.

- Nähdään töissä, sanoi Karin lyhyesti, kun he pääsivät läpi tullin, ehdottamattakaan yhteistä taksia.
- Tehdään niin, sanoi Ilse yhtä lyhyesti ja haravoi katseellaan pientä odotusaulaa näkemättä Stumppia ensin missään. Häntä alkoi tuntua epämiellyttävältä. Tietysti autossa saattoi olla jotain vialla, tai Stumppi oli muistanut koneen saapumisajan väärin, tai hän oli jossain jonkun toisen naisen kanssa. Sitten poika ilmestyi näkyviin muutaman isonpuoleisen ihmisen takaa.
- Mä jo luulin, että sä unohdit tulla, Ilse sanoi ja nauroi helpotuksesta.
- Sä luulit, että mä oon jossain pahoilla teillä, tämä arvasi.
- No, kävi sekin mielessä.
- Toitko sä tuliaisia? Stumppi kysyi viitsimättä paneutua asiaan sen paremmin.
- Mennään kotiin niin näet, Ilse sanoi ja laittoi kätensä hänen vyötärölleen, mutta kun he pääsivät kotiin hän unohti kokonaan laukussaan majailevat suklaat ja muut herkut, joita oli lentokentältä lähtiessä hamstrannut viimeisillä rahoillaan.

- Etkö sä ole tuulettanut täällä kertaakaan? hän kysyi heti ovella.
- Täällä on satanu koko viikon, Stumppi puolustautui.
- Entäs sitten? Sitä paitsi mä oon sanonu, että poltetaan parvekkeella. Täällä haisee ihan joltain kulmakuppilalta!
- Mutta seura on parempaa, Stumppi yritti lepytellä. Ilse ei kuitenkaan heltynyt nähdessään samassa jonon kaljapulloja, jotka kiersivät televisiotasoa.
- Miten sä oot ehtiny kitata noin paljon kaljaa? Oletko sä käyny töissä ollenkaan?
- En mä niitä yksin oo juonu, Stumppi ähkäisi.
- Ootko sä pitäny täällä jotain bileitä?
- Äh, kun pojat oli vaan pelaamassa nintendoa.

Ilse puristi suunsa tiukasti kiinni. Viatonta tietysti, sinänsä, mutta ajatus Stumpin korstokavereista hänen olohuoneessaan juomassa kaljaa ja pelaamassa ei tuntunut mukavalta. Tämä kun nyt kuitenkin oli hänen asuntonsa.
- En mä halua, että mun koti on mikään peliluolakaan, hän sanoi kireästi ja meni hakemaan keittiöstä muovikassin kerätäkseen pullot sinne, samalla hän tönäisi parvekkeen oven levälleen.
- Hienoa. Mä menen sitten seuraavan kerran suosiolla muualle, Stumppi sanoi loukkaantuneena. – Kai mäkin olen liian juntti Neiti Uraputken neitsytkammioon.
Ilseä ei huvittanut juuri silloin ruveta lepyttelemään häntä, hän vain tuhahti ja paiski pulloja. Kun hän muutamaa minuuttia myöhemmin oli nähdäkseen löytänyt jokaisen ainakin olohuoneesta, ei Stumppia näkynyt enää missään. Vain kevyt kolahdus kuului, kun ulko-ovi sulkeutui.

Ilse pyöri vain torkahdellen sängyssään koko yön, syyttäen itseään typeryydestä, kun oli ollenkaan ruvennut mihinkään tekemisiin Stumpin kanssa. Okei, hän oli ehkä ollut vähän nipo, mutta olisi sen voinut lyödä leikiksikin, eikä vain lähteä kävelemään, ei hän nyt sitä ollut tarkoittanut. Olisi pitänyt arvata, että hän vain päätyisi suremaan ja huolehtimaan Stumpin takia, ellei yhdestä syystä niin toisesta. Hän nukahti kunnolla vasta aamuyöllä, sillä seurauksella että heräsi vasta kahdeksalta, vaikka yritti tavallisesti olla jo siihen aikaan töissä. No, varmasti kaikille kelpaisi selitykseksi matkaväsymys, vaikkei Ranskaan ollutkaan juuri aikaeroa.

Töihin pääseminen piristi kuitenkin kummasti. Koko tiimi oli innoissaan kyselemässä kurssikuulumisia ja Ilse istui työpöydällään ja puhui käytännöllisesti katsoen koko aamupäivän. Heitä ei ollut yhtä iso ryhmä kuin mihin hän oli aiemmin tottunut, vain Petri ja Johannes ja Satu ja hän, mutta he olivat suunnilleen samanikäisiä ja yhtä innostuneita ja heillä oli kivaa keskenään. Kun tiiminvetäjä, Marko, kävi iltapäivällä vinkkaamassa Ilsen huoneeseensa, hän valmistautui antamaan matkaraportin tällekin.
- Mitenkäs reissu meni? mies kysyi. Hän ei luojan kiitos mistään kohden muistuttanut Kimmoa vaan oli vanhempi ja kälväkämpi, eikä puuttunut heidän tekemisiinsä oikeastaan muutoin kuin allekirjoittamalla loma-anomuksia ja muita papereita ja huolehtimalla siitä, että laskutettavaa tekemistä riitti.
- Ihanasti, se oli ihan hirveän hyvä kurssi ja mä en malta odottaa, että mä pääsen seuraavalle, Ilse sanoi tyytyväisenä ja ehti ihmetellä, miksi Markon ilme ei muuttunut hiukkaakaan iloisemmaksi.

- Voidaanko me päästää sua seuraavalle kurssille? mies kysyi ankarasti.
- Miten niin? Ilse kysyi ihmeissään. Sehän oli varattu jo aikoja sitten, samoin lentoliput ja hotellit.
- Mahdatko sä osata edustaa meitä maailmalla niin kuin olisi sopivaa?
Ilse ei ymmärtänyt. – Mitä mun pitäisi edustaa? Millä tavalla?
- Mä kuulin, että sä tuolla Ranskassa liehuit joka ilta ulkona kilpailijan ihmisten kanssa öitä myöten.
- Mä kävin iltaisin syömässä norjalaisten kanssa, Ilse myönsi. – Onko se kiellettyä?
- Ei sinänsä tietystikään, mutta sitä voi tulla lipsauteltua kaikenlaista ellei alkoholinkäyttö ole oikein hallinnassa.
- Siis mitä? Eiväthän he olleet edes varsinaisesti juhlineet, mitä nyt olivat juoneet ruoan kanssa viiniä. Eihän sieltä hitto soikoon piimääkään saanut.

Selvisi, että Karin oli kertonut vähän väritetyn version matkan tapahtumista ja Ilse puristeli kiukuissaan käsiään nyrkkiin.
- Se hemmetin lättäjalka, hän puuskahti lopulta. – Se loukkaantu mulle, kun en mä istunut iltaisin sen kanssa hotellihuoneessa kuuntelemassa sen äärettömän typeriä lapsijuttuja vaan kehtasin mieluummin mennä ulos hauskempien ihmisten kanssa. Ei tossa ole mitään perää!
- Onko noin? Marko kysyi epäluuloisesti.
- No olisi kyllä kiva, jos sä edes uskoisit mua, Ilse sanoi loukkaantuneena. – Näytänkö mä siltä että mä alan sikailla heti kun pääsen Suomen rajojen ulkopuolelle? Etten mä osaa käyttäytyä?
- Etpä kai. No, ehkä sä voit lähteä sille toisellekin kurssille.
- Kiitos kovasti, Ilse sanoi purevasti. Hän marssi ulos ja kävi vain hakemassa laukkunsa ja takkinsa. Jos ei liukuva työaika ollut tällaisia tilanteita varten niin mitäs sitten?

Hänen hengityksensä kävi vieläkin melko kiivaana, kun hän kiipesi portaat ylös oman ovensa taakse ja siihen hän pysähtyi. Se hiton riita Stumpinkin kanssa. Mitähän kolmanneksi? Ehkä ystävällinen huomautus isännöitsijältä, että poikien peli-iltoja voisi viettää hiljaisemminkin. Se totisesti kruunaisi päivän. Pahoin aavistuksin hän avasi oven, mutta ei matolla ollut mitään, ei edes yhtä ainutta laskua. Siellä oli myös yllättävän lämmintä ottaen huomioon, että hän oli jättänyt kaikki ikkunat auki saadakseen edes vähän tupakanhajusta katoamaan. No, olihan tulossa kevät.
- Hei Sadie, oletko sä vielä vihainen mulle?
Ilse nosti katseensa matosta ja näki Stumpin vieressään anteeksipyytävän näköisenä. Hän ei ollut ihan hiljattain ilahtunut niin kovasti.
- Voi, en, hän huokaisi ja kietoi kätensä pojan ympärille.
- Mä siivoan seuraavalla kerralla, ennen kuin sä tulet, Stumppi lupasi ja Ilse tunsi hänen hengityksensä hiuksissaan.

Lähettäjähruuna 
Päivämäärä:   10.9.08 17:41:25

Nais. Vielä kun iltapalan sitten saa, niin olen tyytyväinen.

Tai no iltapalan ja väli-iltapalan, niin sitten mie olen kunnolla tyytyväinen :D

Päivämäärä:   10.9.08 19:27:42

Mie en luota Stumppiin yhtään, et Ilse vois viskata sen menemään;)
Hihii, pääsin hyppämään miun hepsulla piiiitkästä aikaa:)

Päivämäärä:   10.9.08 20:48:31

Stumppi on ihana, jotta se saa asua Ilsen luona. Se harrastaa hyötysuhteita ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.9.08 21:32:52

Aqua, varmaan kivaa :)
Ja tölkki lukee Stumppia kuin avointa kirjaa (tai ehkä texwilleriä)

En tie mikä pala tää on
----------------
Ujot ja urheat

- Ali, tulethan sä taas kesäksi? Tammelinin Juhani kysyi, kun hän osui talliin eräänä huhtikuisena iltana Alin käytyä juuri rapsuttamassa Marumbaa hyvästiksi.
- Luuletko sä, että mä olisin jättänyt kertomatta, jos en tulisi? Ali kysyi. – Sulla olisi kuukausi aikaa etsiä joku Essin avuksi. En mä nyt ihan sikapossu ole.
- Hyvä, mulle kun vasta tuli mieleen, että sullahan on nykyään päivätöitäkin, Juhani sanoi helpottuneena.
- Yliopistolla mä en aio kesääni tuhlata, ne saa selvitä kesäkursseista ilman muakin, ja se ministeriön homma on niin oksettavaa, että mä vaihdan sieltä syksyllä ennemmin vaikka kaupan kassaksi kuin jatkan, Ali sanoi tosissaan.
- Hemmetin hienoa, Juhani sanoi. – Tai siis ei se, että sulla on oksettava työpaikka vaan että tuut tänne. Haluatko sä taas tallinylishuoneen?
- No joo, eikö virkaan kuulunut vahtia yöratsasteluja? Ali naurahti.

Juhani nyökkäsi ja lähti jatkamaan matkaa sinne minne nyt olikaan ollut menossa, Ali vilkaisi vielä ympärilleen, sammutti sitten tallista valot ja astui ulos. Kaikki oli kunnossa. Tapsa näkyi parhaillaan tekevän saman vastapäisessä tallissa, siinä, jossa kouluhevoset asuivat ja jonka yläkerrassa Alin kesähuone oli.
- Mennäänkö? hän huikkasi työntäessään oven kiinni.
- Mennään, Ali sanoi. Oli perjantai ja hän oli tullut pyörällä, kuten aina kun vain ehti käydä kotona vaihtamassa auton fillariin. Perjantaikaljat Tapsan kanssa olivat viikon kohokohta. Se oli suunnattoman säälittävää, mutta minkäs teit. Joskus Ali harkitsi kysyä suoraan, että eikö hän millään kelpaisi, mutta aina hän sitten päätti antaa olla. Jos Tapsa sanoisi ääneen, että ei, niin mitäs sitten?

He pyöräilivät tutut pari kilometriä kantakuppilaansa, missä heidän pöytänsä seisoi vapaana, kuten nykyään aina perjantaisin.
- Mene istumaan, mä voin hakea ekat, Tapsa sanoi ja Ali totteli. Olisi melkein ollut tarpeeksi kaunis ilta istua ulkonakin, mutta siellä ei ollut vielä pöytiä.
- Hei likka, mä soitan sulle musiikkia, ilmoitti tuttu, rupsahtanut setä naapuripöydästä ja nousi vaivalloisesti mennäkseen levyautomaatille.
- Kiitos, Ali naurahti. Jotenkin oli kauhean huvittavaa, että hänellä oli kantakapakka, vieläpä tällainen huoltoaseman baari, ja siellä salainen ihailija, joka nyt ei tosin ollut kovin salainen. Tietenkin hän oli yleensä ainoa naispuolinen siellä, mutta silti.

- Katos näitä, Tapsa sanoi tullessaan oluiden kanssa pöytään.
- Näyttää kylmiltä, Ali arveli.
- Äh, ei näitä kun näitä, Tapsa nauroi ja alkoi kaivaa povitaskuaan. Hän näytti jotenkin ujolta ja innostuneelta yhtaikaa vetäessään sieltä pari sanomalehden sivua. Ali otti ne ja levitti eteensä ja vilkaisi sitten Tapsaa samalla, kun jukeboksista alkoi kaikua Miljoona, miljoona ruusua. Hän vilkutti nopeasti sedälle ja alkoi sitten tutkailla sivuja.
- Treffi-ilmotuksia? hän kysyi ihmeissään.
- Niin, Tapsa sanoi ja näytti kyllä vähän nololta.
- Mitä mä näistä?
- Siellä on mun. Sano, mitä sä tykkäät siitä.
- Sun? Ali kysyi ja painoi katseensa takaisin sivulle.
- Jossain tuolla aika lopussa se on, Tapsa osoitti.
- Tääkö? ”Rehti maalaispoika pääkaupunkiseudulla etsii elämälleen sulostuttajaa”, Ali luki.
- Hyi himskatti miten kamalalta se kuulostaa kun sä sanoit sen ääneen, Tapsa puuskahti. Hän näytti entistä nolommalta.

- Miksi sä olet laittanu tommosen ilmotuksen lehteen? Ali ihmetteli.
- Lehtiin, siinä toisessakin on.
- Mutta miksi? Sun työpaikalla käy sata nuorta naista viikottain ja sä olet ainoa nuori mies siellä!
- No ei jestas sentään niitä teinejä, Tapsa sanoi kauhistuneena.
- Ja yksärien omistajat.
- Ne seurustelee kaikki.
- Mä en, Ali paukautti, ennen kuin ehti ajatella. Hän ei itse asiassa tiennyt, mitä ajatella. Hakea nyt seuraa jollain lehti-ilmoituksella? Oliko se edes ihan normaalia?
- No, sä oletkin sä, Tapsa sanoi.
- Ja mitähän sä tolla tarkotat? Ali ei ollut ihan varma äänensävystä musiikin raikuessa, että oliko se alentuva ”sä nyt olet vaan sä” vai jotain muuta ja jos niin mitä.
- Enhän mä nyt sua…

Ali taitteli sivut niin, että kahisi ja työnsi ne päin Tapsan naamaa. Hänen silmänsä vettyivät, kun hän maistoi nopeasti lasistaan ja hän toivoi kerrankin, että olisi polttanut. Olisi voinut polttaa tupakalla Tapsaan reikiä.
- Hei, Ali, et kai sä suuttunut? Tapsa kysyi hätääntyneenä.
- Eihän nyt mua? Mä en olisi uskonut sua noin ilkeäksi, Ali sanoi ja puraisi alahuultaan.
- Mutta mehän… mehän ollaan kavereita!
- Entäs sitten? Onko sulle edes ikinä tullut mieleen, että ehkä mä haluaisin olla enemmänkin kuin kaveri?
- Sinä? Tapsa kysyi ja oli hyvä, etteivät hänen silmänsä tipahtaneet kasvoista ulos.
- Äh, anna olla, Ali sanoi ja alkoi kaivaa takkinsa taskuja löytääkseen jotain, millä pyyhkiä silmänsä, jotka vuotaisivat ylitse ihan kohta.
- Ali, mitä sä tarkotat? Tapsa kysyi ja tarttui hänen käsivarteensa.
- En mitään, unohda, Ali sanoi tajutessaan, että paitsi että tämä oli noloa, oli ajoituskin pahin mahdollinen. Juurihan hän oli Juhanille vahvistanut tulevansa kesäksi töihin, mutta tämän jälkeen hänen olisi ehkä pakko muuttaa suunnitelmia.

Tapsa oli ymmällään. Hän oli kuvitellut, että Ali ehkä kiusoittelisi häntä, ehkä nauraisi sekä ilmoitukselle että hänelle, mutta tällaista reaktiota hän ei ollut osannut mitenkään odottaa. Mikä ihme sille oli tullut? Sillä oli varmaan jotain omia huolia, hän päätteli, kun tyttö lopulta veti takinhihalla silmänsä kuiviksi.
- Kerro mulle, jos se helpottaisi, Tapsa sanoi ja taputti Alia olkapäälle. Tämä käännähti sen näköisenä, kuin olisi halunnut purra häntä, ehkä kurkkuun mieluiten, ja ne keltaiset rinkulat, jotka muuten harmaissa silmissä olivat harmaan keskellä tuntuivat välähtävän ilta-auringossa vaarallisen oransseina.
- Oletko sä jotenkin hidasälyinen?
- Taidan olla, Tapsa sanoi varovaisesti, sillä niin kai asianlaita oli, kun ei hän ollenkaan ymmärtänyt, missä mentiin.
- Mikä vika mussa on? Miksi mä en kelpaa sulle? Ali kysyi vihaisena. Tapsa ei osannut sanoa mitään. Hän ei ollut ikinä ajatellut sellaista. Sen jälkeen, kun Alilla oli ollut se kesäkolli toissakesänä hän oli siirtänyt koko tyypin yksinkertaisesti kaverihyllylle. Tyttöystäväksi tai edes ihastuksen kohteeksi ei sen tyyppisestä ihmisestä ollut silloin tuntunut olevan, joskaan se nyt ei enää tuntunut niin vakavalta.

- Haluaisitko sä? Tapsa kysyi.
- Mä en ole muuta halunnutkaan ikuisuuteen, senkin idiootti, Ali sanoi ja hänen silmänsä salamoivat kiukkuisesti.
- Mä en tiennyt, Tapsa sanoi, ajatukset päässä myllertäen.
- Äh, unohda koko juttu.
- En mä halua… mun pitää vaan vähän totutella. Ihanko tosissasi sä olet?
- En, joka perjantaihan mä järjestän täällä kohtauksen. Etkö sä ole huomannut?

Lähettäjähruuna 
Päivämäärä:   10.9.08 21:49:21

Tässä oli woimaa :D Iltapalan iltapalaa? *kerjuuilme*

Päivämäärä:   10.9.08 21:56:19

Tapsa on ihan yliveto!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.9.08 22:05:31

Musta alkaa tuntua että toi Hruunis on täällä aina :D
Ei sillä, niin mäkin oon...

Lähettäjähruuna 
Päivämäärä:   10.9.08 22:08:29

hruuniksella on paljon vapaa-aikaa, siinä syy. Etenkin aamuisin ja iltaisin. Kun hruunis on aamuvirkku ja illalla menee myöhään nukkumaan. Ja opiskelut alkaa vasta sairaan myöhään päivällä, joskus kymmenen kieppeillä. Jos herää kuudelta, niin on kolme tuntia aikaa repostella koneella. Ja miun muu nettielämä ei vie kovin paljon aikaa, ikävä kyllä :F

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   10.9.08 22:16:41

Wou, loistava välipala!

Päivämäärä:   10.9.08 22:41:25

Tää oli hyvä pätkä:) Vielä yks kehiin?;)

Päivämäärä:   10.9.08 22:41:52

Tää oli tosi loistava Ali-pätkä! Ja kyl mä tommoset Stumpit tiiän ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.9.08 22:57:20

Kiitos ^^
Oli pakko keksiä Alille jotain kivaa.
Mä laitan loput tosta luvusta kunhan oon saanu vähän ryhdistäydyttyä ja kirjotettua edes sivun verran.

Ja olisinpa minäkin aamuvirkku :x

Lähettäjä: salts 
Päivämäärä:   11.9.08 00:37:05

pistäppä vähän yöpalaa, jotta mä pääsen nukkumaan :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.9.08 01:24:18

Harvinainen hiljaisuus laskeutui heidän pöytäänsä. Ali istui pää kumarassa, kunnes liikahti äkkinäisesti.
- Ei, mä lähden tästä menemään. Saat munkin tuopin.
- Etkä, Tapsa sanoi ennen kuin ehti ajatellakaan ja nappasi hänen kätensä omaansa. Kämmenessä tuntui rosoinen kohta, jonka Tapsa tiesi tulleen, kun yksi nuorista ravivarsoista oli keksinyt ruveta riekkumaan ja riimunnaru oli polttanut siihen punaisen rannun. Ali oli manannut kuin orjalaivan kapteeni, että miten sitä ei kaikkien näiden vuosienkaan jälkeen oppinut käyttämään hanskoja vitipäähevosten kanssa.
- Enkö?
- Et tosiaankaan. Et sä voi laukoa tommosta ja sitten vaan painua karkuun, ennen kuin mä ehdin edes tajuta.
- Mun ei olisi pitänyt laukoa mitään, Ali huokaisi, muttei vetänyt kättään pois. – Tää on ihan hemmetin noloa.
- Mä luulin, että sä olet sen… sen kanssa. Tai jonkun.
- Ai Stumpin? Miksi sä semmoista menet luulemaan? Näkyikö sitä muka koko viime kesänä, näkyikö? Mä vihaan sitä, Ali sanoi rajusti.
- Mistä mä oisin voinut tietää? Et sä kertonut mitään.
- Ei ollu mitään kerrottavaa. Ei puhuta siitä.

- Puhutaan meistä, Tapsa ehdotti, muttei sitten saanutkaan sanottua mitään. Hän oli edelleen ymmällään. Miten pian sitä pitäisi tietää, mitä oikein tunsi, kun joku yllätti noin? Hän nyt ei ollut ikinä tullut ajatelleeksi Alia sillä tavalla, kai koska oli jotenkin kuvitellut Stumpin tai jonkun muun olevan kuvioissa, ja nyt hän havaitsi hiljalleen miellyttävän jännityksen leviävän mieleensä. Johtuiko se tytöstä vai tilanteesta, siitä hän ei ollut ihan varma.
- Niin kuin meissä ois mitään puhumista, ei oo mitään meitä, Ali naurahti hermostuneesti.
- Mutta mä just luulin sun sanoneen… Tapsa aloitti ja Ali käänsi katseensa hänen silmiinsä.
- Eihän se meistä mitään paria tee, mitä mä tunnen, kun sua ei kerran kiinnosta.
- Anna mulle nyt tilaisuus ajatella koko asiaa!
- Sitä paitsi kohta sulla voi olla naisia jonossa, Ali sanoi ja osoitti sanomalehdensivuja. – Sä rakastut johonkin niistä.
- Entä jos mä rakastunkin suhun?
- Se olisi tapahtunut jo aikoja sitten, jos olisi tapahtuakseen, Ali sanoi surullisena.
- Miten niin? Mä oletin, että sulla on joku toinen. Ei varattuihin mennä ihastumaan.

Ali oli tuskastunut. Tilanteesta oli tullut vielä pahempi kuin mitä hän oli pelännytkään. Olisi vielä ollut helppoa, jos Tapsa olisi vain nauranut ja koko juttu olisi ollut siinä. Nöyryyttävää, mutta siistiä. Tämä, että poika nyt näköjään epätoivoisesti yritti kehittää jonkinlaisia tunteita häntä kohtaan, oli käsittämätöntä. Miksi? Ystävällisyyttään? Yksinäisyyttään? Koska hän nyt oli antanut ymmärtää olevansa saatavilla?
- Saanko mä halata sua? Tapsa kysyi ujosti. Alin teki mieli kieltäytyä, mutta se osoittautui mahdottomaksi. Järjen ääni oli liian hiljainen ja Tapsa piti häntä edelleen kädestä ja katsoi pyytävästi.
- Halataan vaan, hän myöntyi.
- Tulisitko sä mun luokse takasin yöksi?
- En tietenkään, Ali sanoi ja irrotti salamannopeasti kätensä Tapsan niskasta. Nyt se kai kuvitteli hänen olevan oikopäätä valmis sänkyyn. Miksei olisi luullutkin, sellainen kuva kun hänestä tallilla oli.
- En mä yritä mitään, Tapsa sanoi kiireesti.
- Miksi sitten?
- Juteltaisiin. Tää on niin uskomatonta. Mä takuulla luulen kuvitelleeni kaiken, jos en voi välillä nipistää sua.
- Ehkä se olisi parempikin, Ali huokaisi. Hänen teki kauheasti mielensä mennä.
- Onhan siellä huoneita tyhjillään, jos sä et halua mun vieressä nukkua, Tapsa houkutteli.
- On mulla siellä omakin huone, Ali huomautti.
- No niin, tule sitten vaan.
- Mun täytyy soittaa äidille, ettei se kuvittele mun jääneen auton alle matkalla.

Puolen tunnin kuluttua he hiipivät sisään leiritaloon. Vanha Tammelin ja Tapsa asuivat siellä talvikaudet, olihan se paljon paremmin varustettu kuin tallinpäällyshuoneet, joihin he joutuivat muuttamaan, kun kesäleirit alkoivat.
- Mä en haluaisi V.T:n näkevän mua, se pitää mua muutenkin jo epäilyttävänä, Ali kuiskasi.
- Se on varmaan jo sängyssä Hevosurheilun kanssa, Tapsa vakuutti. – Sillä on huominen aamutalli.
- Okei, Ali sanoi ja rentoutui vähän, muttei silti lakannut hiipimästä. Tapsa näytti hämärässä tietä siihen makuuhuoneeseen, jonka oli itselleen ominut. Ne kaikki olivat leiriläisiä varten varustettuja ja sielläkin oli kaksi jykevää kerrossänkyä. Toinen alasänky oli pedattu, joten Ali riisui kenkänsä ja kiipesi toiselle istumaan. – Puhu, hän sanoi ja Tapsa huokaisi raskaasti.

- Toi on paras tapa saada toiselta kaikki sanat juuttumaan kurkkuun, hän huomautti ja istui Alin viereen.
- Mä tiedän. Anteeksi.
- Puhu itse, sano se uudelleen, Tapsa ehdotti.
- Ai se, että mä olen ihastunut suhun?
- Niin, se kuulostaa niin kivalta. Jos mä en sittenkään kuullut oikeen. Hän otti taas Alia kädestä, pisti sen polvelleen ja silitteli sitä.
- Kyllä sä kuulit.
- Mutta mistä lähtien? Mistä sä semmosta oot ollenkaan saanu päähäsi?
- Miten mä osaisin sanoa? Mä vaan tajusin sen yhtenä päivänä.
- Koska?
- Joskus viime kesänä, Ali oli muistelevinaan. Hän kyllä muisti päivämääränkin, ja jopa kellonajan, mutta ei Tapsan ihan kaikkea tarvinnut saada tietää.

Poika oli hetken hiljaa, kuin sulatellen.
- Niin kauan, etkä mitään oo sanonu. Mistä lähtien tytöt ei lörpöttele kaikkea mitä ne tietää?
- Mä en ehkä ole sen tyyppinen tyttö, Ali arveli.
- Siksi mä kai susta tykkäänkin.
- Älä alota, Ali sanoi ja vetäisi kätensä pois.
- En niin. En mä väitä, että mä olisin rakastunut suhun tässä matkalla baarista, mutta totta kai mä olen aina tykännyt susta. Et kai sä muuten olisi mun paras kaveri?
- No seksiseuraako sä rupesit sanomalehti-ilmotuksilla hakemaan?
- En mä semmosta, Tapsa sanoi nolostuen. – Sehän ois härskiä, jos sitä vaan…

Tapsa ei yrittänyt mitään. Kun Ali alkoi haukotella, hän antoi tälle toisen tyynynsä ja kaapista ylimääräisen huovan päälle ja siirtyi itse omaan sänkyynsä.
- Mä en taida saada unta, hän sanoi hämmästyneenä, kun valon sammuttaminen ei saanutkaan häntä suoraa päätä höyhensaarille, kuten yleensä.
- Njaa, sanoi Ali unisesti. Häntä ei mikään näyttänyt häiritsevän, vaan hän alkoi pian hengittää tasaisen rauhallisesti, mutta Tapsa kääntyili kauan aikaa.

Ali heräsi ensin. Onneksi, hän ajatteli tajutessaan missä oli. Hän ei ollut ilennyt illalla ruveta strippaamaan, mutta oli yöllä herännyt siihen, että hänellä oli kuuma ja nyt hänen tallihousunsa ja rintaliivinsä olivat läjässä lattialla, ja peittokin puoliksi. Hän kuunteli hetken aikaa, mutta talosta ei kantautunut muita ääniä kuin Tapsan hengitys viereisestä sängystä. Vanha Tammelin oli varmaan jo tallilla. Hän nousi äänettömästi istumaan ja veti housut jalkaansa pohtien, uskaltaisiko siitä huolimatta lähteä hiiviskelemään mihinkään. Jospa ukko päättäisikin tulla aamukahville kesken töiden? Toisaalta, vessaan oli pakko päästä ja kyllä hänkin joskus joi aamukahvit täällä, jos tuli aikaisin ja sitä oli keittimessä.

Kukaan ei yllättänyt häntä matkalla ja rohkaistuneena hän jäi keittiöön juomaan tilkan kahvia ja vilkaisemaan tuntilistojaan. Tunnit tosin alkaisivat vasta puoliltapäivin, ennen sitä ehtisi tehdä vaikka mitä. Vaikka nukkua vähän lisää. Hän harkitsi viedä Tapsalle kahvia, mutta päätti sitten toisin. Poika ei usein saanut nukkua ohi aamutallin, ei häntä raaskisi herättää. Ihan heti hän ei viitsisi lähteä Marumbaakaan kiusaamaan. Sillä menisi herne nenään, jos V.T. oli juuri saanut sen tarhaan ja hän tulisi hakemaan sen pois. Nukkuminen tuntui parhaalta vaihtoehdolta.
- Missäs kävit? Tapsa kysyi unisesti, kun hän palasi tämän huoneeseen ja veti mukamas äänettömästi oven kiinni perässään.
- Kävin kahvilla, Ali kuiskasi, vaikkei ketään ollut kuulemassakaan.
- Mä luulin, että sä olit karannu yöllä kotiin.
- Ja mitäs järkeä siinä olis ollu?
- En mä tiedä. En mä ymmärrä naisia muutenkaan. Tuu tänne mun viereen.
Ali epäröi hetken, mutta kaipa se menisi samaan konkurssiin kuin epätoivotun ihastumisen tunnustaminen ja yökyläily tositarkoituksetta. Hän laskeutui unelta tuoksuvan pojan viereen ja tunsi, miten tämä otti hänestä kiinni. Kumpikaan ei sanonut mitään, mutta kummallakin oli aika hyvä olla.

Päivämäärä:   11.9.08 01:46:41

Huokaus *menee yksin nukkumaan*

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   11.9.08 02:03:07

oli kyllä niin ihana pätkä :)

Päivämäärä:   11.9.08 02:05:51

voih...

Päivämäärä:   11.9.08 12:32:03

Toivottavasti tosta nyt tulee jotain:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.9.08 17:22:30

Möksäilyä

Artsin selkää oli väännelty, venytetty, hierottu, kuvattu ja tutkittu koko talven ajan, useampaan kertaan ja jossain vaiheessa oli jo suunniteltu leikkaustakin, mutta sitten lopulta kesän kynnyksellä hän sai hyviä uutisia lääkäriltään.
- Ei me ruveta sua leikkelemään, nuorta ihmistä. Se on korjaantunut aika hyvin itsekseen, voi olla ettei se vaivaa sua uudestaan moneenkymmeneen vuoteen.
- Pitääkö mun nyt mennä takaisin armeijaan? Artsi kysyi nöyrästi. Hän kärsi vieläkin omantunnontuskia siitä, että oli päässyt sieltä kesken pois.
- No et mene hajottamaan sitä uudestaan. Etkä hanki kesämökkiä etkä perunamaata etkä puulämmitystä, jos et nyt ehdottomasti halua leikkauspöydälle. Kannat varovasti ja kumartelet vielä varovaisemmin. Ja treenaa selkälihaksia, ne tukee.

Iltapäivä oli jo sen verran pitkällä, ettei Artsia huvittanut palata työpaikalle lääkärin jälkeen, ei etenkään, kun ihanan kevyt olo humisi päässä. Ettei sittenkään tarvinnut ruveta vielä naulaamaan ja liimailemaan hänen nikamiaan! Hän lähti sen sijaan kohti kaupunkia. Kaisa olisi vielä töissä, hän voisi käydä kertomassa hyvät uutiset tälle saman tien.

Liike oli onneksi tyhjillään, vain Kaisa nojaili kassatiskiin joutilaan näköisenä ja hänen kollegansa mallaili eteensä erilaisia vaatteita peilin luona.
- Mitä ne sano lääkärissä? Kaisa kysyi valpastuen ja pompahti pystyyn huomatessaan Artsin.
- Pelkkää hyvää, paitsi että halonhakkaajaksi musta ei ole, eikä muuttomieheksi, Artsi nauroi ja halasi vastaansa juoksevaa tyttöä.
- Sä et joudukaan sairaalaan?
- En joudu.
- Voi miten hienoa! Musta olisi ollut kamalaa, jos sä olisit maannut viikkokausia jossain – sairaalat on hirveitä! Hei, eikö meidän pitäisi juhlia tätä jotenkin? Kaisa kysyi ja hänen poskensa punehtuivat innostuksesta.
- Juhlitaan pois, Artsi myöntyi. Kaisalla tuskin oli mielessä kummempaa kuin käydä pizzalla jossain. He olivat tuskin ollenkaan käyneet ulkona koko keväänä, hyvä jos kerran kuussa.
- Mä soitan Nitalle ja kysyn, lähtisikö ne mukaan, täytyyhän meillä olla joku jolle retostella sun terveydentilaasi, Kaisa nauroi ja lähti kohden puhelinta. Artsi yritti tappaa aikaa katselemalla ympärilleen. Muutama rytky oli tutun näköinen ja hän vilkuili uteliaisuuttaan hintalappuja. Kaisa oli tietysti saanut niistä henkilökunta-alennusta, mutta silti hän hämmästyi niiden hintaa. Heillä taisi olla pieni omaisuus vaatekaapissa.

- Mällissä tunnin päästä, sanoi Kaisa palatessaan ja hänellä oli pieni ryppy otsallaan.
- Saako sieltä ruokaa? Artsi kysyi hämmästyen.
- Öö, en mä tiedä. Tavataan kumminkin siellä ja voihan sieltä sitten mennä jonnekin muualle. Mika on jossain työmatkalla, mutta Nita tulee. Se sanoi soittavansa Ilsellekin, josko sekin pääsisi.
- Koska sä pääset lähtemään?
- No, mun pitäis olla se tunti vielä, mutta mä voin varmaan lähteä heti kun se meidän ilta-apulainen tulee.
Siihen asti Kaisa kiersi ympäri myymälää, jossa ei edelleenkään ollut asiakkaita vaivaksi asti ja kävi kokeilemassakin muutamia vaatteita, päätyen ostamaan suloisen vaaleanpunaisen puseron. Kaisa rakasti vaaleanpunaista. Sitten harjoittelija tuli töihin ja he lähtivät.

Nita tuli, kun he olivat jo vähän aikaa ehtineet odottaa, ja sitten Ilsekin.
- Artsia ei tarviikaan leikata! julisti Kaisa, kun he molemmat olivat istuneet alas ja sai aikaan sen, että molemmat hyppäsivät saman tien ylös. Artsi ei ehtinyt nostaa edes käsiä eteen, kun he olivat hänen kimpussaan.
- Saitko sä nyt terveen paperit? kysyi Nita ja pussasi häntä poskelle ja Ilse pyyhki epäilyttävästi punertunutta nenäänsä istuessaan takaisin paikoilleen ja sanoi:
- Mä olisin joutunut käymään joka päivä sua katsomassa ja kuorimaan sulle viinirypäleitä. Mulla on ollu niin huono omatunto – tiedä vaikka susta olisi tullut amiraali, mutta mun huonekaluni tyssäs sun urasi.
- Ei musta olis tullu amiraalia, Artsi huomautti.
- No joku kenraali tai joku.
- Miksi viinirypäleitä pitäisi kuoria, siinähän on kauhee homma? sanoi Kaisa ymmällään.

He päättivät käydä syömässä italialaista ja Nita, joka oli joko parhaiten rahoissaan tai tuhlaavaisin, tilasi heille pullollisen viiniä.
- Me nähdään liian harvoin, hän sanoi vakavana, kun se tuotiin ja he maistoivat. – Meidän pitäisi tehdä jotain kivaa yhdessä. Käydä vaikka jossain lomalla.
- Italia on vielä käymättä, Artsi huomautti. – Sun mummisi.
- Mennään sinne, Kaisa innostui. – Voi että, nyt me voidaan tehdä kaikkea hauskaa kun sä et olekaan enää vammanen!
- Alilla ei ole kesälomaa, Ilse huomautti.– Tai on vasta joskus kun koulut alkaa, ja mulla on heinäkuussa ja sillä hyvä.
- Mulla on kesäkuussa, Nita sanoi.
- Eikä mulla taida olla varaa lähteä ulkomaille tänä kesänä, Ilse sanoi sitten lopullisen oloisesti, kun ruoat tulivat.

Kaisa sen keksi kesken syömisen.
- Juhannuksena kaikilla on lomaa! Vuokrataan joku mökki jostain!
Hän suorastaan punastui, kun kaikki kääntyivät katsomaan häntä yllättyneen ihailevina.
- Pikku pupsukka, sä olet maailman viisain! sanoi Nita. – Kunnon kaverijuhannus! Siitä tulee huippua!
- Mutta Artsi ei saa sahata saunapuita sitten, Kaisa huomautti.
- Mä voin etsiä meille paikan, Nita lupasi.

Se oli helpommin sanottu kuin tehty siihen aikaan vuodesta. Juhannusta oli alettu varata jo melkein vuotta aikaisemmin, mutta Nita veteli taitavasti kaikkia keksimiään naruja ja onnistui lopulta lirkuttelemaan heidän käyttöönsä mökin, joka oli hänen työkaverinsa pojan urheiluseuran edustustila, ja jota kukaan ei ollut varannut, sillä koko seura leireili Vierumäellä. Koska se oli järven rannassa, eikä järkyttävän kaukana, Nita päätteli sen sopivan heille erinomaisesti. Hän organisoi kaiken muunkin kellon tarkkuudella ruokalistaa myöten. Koska hänellä olisi avaimet, he lähtisivät Mikan kanssa ensimmäisinä jo torstai-iltana ja tekisivät matkalla tärkeimmät ostokset. Ilse ja Stumppi ottaisivat juhannusaattona kyytiin Artsin ja Kaisan, sillä sekä Stumpilla että Kaisalla oli silloin vielä töitä. Ali tulisi heti, kun kaikki leiriläiset olisi haettu, ja hän oli luvannut ottaa Tapsan mukaan, mikä oli mukavaa, sillä kahdeksan oli parempi kuin kolme ja puoli paria.

Mikalla oli auto, jolla he Nitan kanssa lähtivät liikkeelle. Tosin Nitasta oli alkanut tuntua, että se olikin tämän paras puoli, joten hän oli vähän haikean fatalistisella mielellä. Oli kuitenkin kiva, että Mika oli lähtenyt mukaan. Kuten sanottu, kolme ja puoli olisi ollut tylsää.
- Miksi just meidän pitää ostaa näin tajuton määrä ruokaa? Mika kuitenkin uskalsi marista, kun he olivat pysähtyneet automarkettiin.
- Haluaisitko sä olla syömättä tän illan? Nita kysyi suloisesti.
- Mutta eikö ne muutkin voisi tuoda jotain?
- Voi, kyllä ne tuokin, ainakin juotavaa. Muistitko sä käydä Alkossa?
- Joo, ja ne katsoi mua kuin juoppoa!
- Älä luule, että sä olet ainoa, joka osti monta pulloa viinaa, Nita lohdutti ja nosti ostoskärryihin korillisen olutta. – Laskutetaan niitä sitten, älä nyt ala irvistellä.

Mika irvisteli silti, vähäsen, mutta lopetti, kun Nita oli ohjannut heidät perille.
- Ju-ma-lis-te! hän ähkäisi ja kun Nita nosti katseensa ajo-ohjeestaan, hänkin hämmästyi.

- Toivottavasti me ollaan oikeessa paikassa, hän mutisi. He olivat suuren huvilan edessä ja sen ikkunat heijastelivat jo matalalta paistavan auringon valoa. Se näytti tarpeeksi suurelta majoittaakseen parikin jalkapallo- tai jääkiekkojoukkuetta.
- Jos sun avaimet sopii oveen, niin ollaan, Mika sanoi käytännöllisesti ja nousi autosta. Nita hyppäsi kiireesti itsekin ulos ja kokeili taskujaan – olisipa ollut hiukkasen noloa, jos hän olisi unohtanut avaimet kotiin. Taskussa ne kuitenkin olivat ja hän juoksi ylös muutaman rappusen ja alkoi kokeilla niitä oveen. Heti ensimmäinen kävi ja hän astui sisään, pysähtyen kuitenkin heti askeleen jälkeen niin, että Mika törmäsi hänen selkäänsä.
- Kato tätä! Nita kiljaisi ja heilautti kätensä ilmaan. – Tää on upee!

Se olikin. Iso oleskeluhuone näytti vain aulalta, joka johti isojen ikkunoiden takana olevalle ainakin yhtä isolle terassille ja Nita riensi avaamaan sinne johtavat lasiovet. Sitten hän malttoi ruveta katselemaan ympärilleen. Keittiö oli olohuoneen kyljessä, yllättävän pieni, eikä siellä selvästikään ollut tarkoitus muuta kuin laittaa ruokaa. Makuutilojen täytyi olla yläkerrassa.
- Olenko mä hyvä vai vielä parempi kun onnistuin saamaan tän meille? hän hihkui ja ripustautui Mikan kaulaan.
- Paras, tämä ilmoitti ja Nita nauroi. Hän tunsi itsensä miljonääriksi. Okei, vain muutama päivä tätä kestäisi, mutta entäs sitten?

Päivämäärä:   11.9.08 17:30:36

oi ihanaaaa, mökkeilyä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.9.08 22:53:07

Yöpala
--------------

- Tästä, käänny tonne pihalle! Ilse osoitti ja Stumppi heitti vilkun päälle. Kaupunki alkoi jo hiljentyä, mutta hän sai silti odottaa vähän aikaa, ennen kuin pääsi kääntymään ahtaasta porttikäytävästä sisäpihaan, missä Kaisa ja Artsi jo istuskelivat matontamppaustelineellä parin ison kassin kanssa.
- Ne saa maksaa osan bensoista, Stumppi mutisi.
- Älä höpötä, ei me semmosia ruveta kinuumaan. Mehän mentäisiin joka tapauksessa, Ilse sanoi ja nousi avaamaan takaluukun. – Älä nosta sitä! hän sanoi kiireesti Artsille, joka kumartui tarttumaan maassa makaavaan kassiin. Harmistus levisi tämän kasvoille.
- Älä huolehdi. En mä hajoa.
- Entäs jos hajoatkin? Ilse sanoi vakavasti ja otti kassin itse.
- Vähänkö tästä tulee kivaa, henkäisi Kaisa ja kiersi auton päästäkseen oikealle puolen takapenkkiä istumaan. Ilsen poikaystävä oli oikea namu ja siltä puolen häntä voisi välillä vilkuilla. Ei hänellä tietenkään mitään epäilyttävää ollut mielessä, rouvasihmisellä, mutta kai sitä sai silmiään lepuuttaa?

Kaisa piti yllä pientä jutustelua koko matkan, säästä, ruuhkasta, töistään, siitä, miten kivaa oli päästä pois kaupungista, kunnes Stumppi väänsi mielenosoituksellisesti musiikkia kovemmalle ja Ilse huokaisi sisäänpäin. Toivottavasti kaikki sujuisi hyvin. Stumppi ei jostain syystä ollut ollut ollenkaan niin innostunut lähtemään juhannukseksi mökille, kuin mitä hän oli kuvitellut. Ilse oli ollut vähällä komentaa häntä sitten jäämään kotiin ja tekemään jotain kivempaa, mutta he tarvitsivat hänen autonsa. Ja olisiko sitten Ilselläkään ollut erityisen hauskaa, jos olisi miettinyt mitä, missä ja kenen kanssa Stumppi touhusi. No, toivottavasti hän tulisi paremmalle tuulelle, kun he pääsisivät perille ja hän saisi ensimmäisen kaljan käteensä.
- Meidän pitää varmaan kohtapuoleen ruveta kääntymään, hän sanoi vain tasaisesti silmäillen Nitalta saamaansa ajo-ohjetta.

Yllättävää kyllä, Alin auto oli jo siellä ja Ilse vilkaisi kelloaan tarkistaakseen, olivatko he jotenkin onnistuneet kuluttamaan matkalla monta tuntia kauemmin kuin miltä se oli tuntunut, mutta ei. Oli vasta iltapäivä. Ehkä leiri oli juhannuksen kunniaksi loppunut aikaisemmin.
- No johan on pytinki, sanoi Stumppi ja alkoi kuulostaa iloisemmalta.
- Jos en mä tunnistaisi autoja, mä luulisin, että me ollaan ajettu harhaan, Ilse tuumasi, mutta sitten alkoi ripotella vettä ja he hipsivät sisään. Tavarat ehtisi myöhemminkin. Mökissä tuoksui ruoka, italialainen ruoka, Nitan kotoa tuttu tuoksu, valkosipulia ja tomaattia.
- Lopultakin tekin tulitte! Nita sanoi tyytyväisenä keittiösyvennyksestä. – Nyt mä lakkaan touhuamasta. Mä olen kokannut koko päivän.
- Hullu, mä luulin, että me eletään grillimakkaralla, Ilse nauroi.
- Mun äiti pyörisi haudassaan jos kuulisi, että mä annan meidän elää grillimakkaralla, Nita sanoi. – Tai siis, eihän se ole kuollut, mutta kuvaannollisesti. Tai että me oltais vietetty kokonainen viikonloppu ilman pastaa. Saako olla kylmää olutta?
- Saa, ellei sulla ole mitään vahvempaa, Stumppi sanoi ja avasi jääkaapin.
- Ota kalja vaan, et kai sä halua sammua ennen auringonlaskua, Ilse sanoi puoliääneen.
- Haluatteko te ensin asettua taloksi? Kai te muistitte lakanat? Makuuhuoneet on yläkerrassa.

Niitä oli siellä enemmän kuin tarpeeksi. Nita ja Mika olivat asuttaneet yhden ja Ali ja Tapsa toisen, mutta valinnanvaraa oli vielä ja Kaisa pyrähteli kurkkimassa niihin kaikkiin, kunnes pysähtyi pettyneen näköisenä.
- Ne on kaikki samanlaisia. Vähänkö olisi ollut kivaa, jos olisi ollut sininen huone ja vaaleanpunainen huone, niin kuin vanhoissa kartanoissa?
- Älä kehtaa valittaa, Ilse puuskahti. Hän oli kuvitellut kerrossänkyjä, lavereita ja pahimmassa tapauksessa pelkkiä patjoja, mutta täällä oli kuin hotellissa. Strategisesti hän varasi heille huoneen, joka oli mahdollisimman kaukana kaikista muista. – Omaa rauhaa jos te riekutte läpi yön, hän sanoi diplomaattisesti ja lähti hakemaan matkatavaroita. Hän otti saman tien Artsin ja Kaisan kassit, jättäen autoon vain kaljakorin, jonka he olivat ostaneet mukaan. Sen saisi Stumppi raahata jonnekin. Kuormajuhtaa muistuttaen hän hoipperoi takaisin yläkertaan.
- Oliko sun pakko kaikki yhdellä kertaa tuoda, olisin mä hakenut meidän, Artsi kauhistui.
- Sinä vamma, minä vahva, puhahti Ilse ja luopui osasta.

Sää ei iltaa kohden juuri kaunistunut, joten he söivät sisällä ja siirtyivät sitten isolle terassille istuskelemaan.
- Eikö me keksittäis jotain kivaa tekemistä? Kaisa esitti. – Onko kellään mitään peliä mukana?
- Tuolla sisällä kaapissa oli jotain pelejä, Nita sanoi laiskasti ja Kaisa meni katsomaan. Hän palasi Trivial Pursuitin kanssa ja alkoi järjestää sille tilaa pöydällä.
- Meidän pitää pelata joukkueittain, meitä on enemmän kuin kuusi, hän selvitti.
- Pelaa keskenäsi, Stumppi mutisi ja Ilse tönäisi häntä kyynärpäällään.
- No se ei osaa olla hetkeäkään hiljaa.
- Mikä sua vaivaa? Ilse kuiskasi vihaisena.
- Seura. Mä en pelaa. Ole sä oma joukkueesi, en mä kuitenkaan mitään tiedäkään.

Stumppi ei tosiaan tuntenut oloaan kovin kotoisaksi. Hänellä oli vainoharhainen tunne, että kaikki Ilsen ystävät katsoivat häntä nenänvarttaan pitkin, paitsi ehkä Tapsa ja Mika. Todennäköisesti nämäkin, jos heidän narttumaiset tyttöystävänsä olivat saaneet heidät aivopestyä. Hän sulkeutui siis keskustelun ulkopuolelle murjottamaan ja keskittyi tyhjentämään yhtä viinapulloa ja tupakoimaan. Ennen kuin muut saivat peliä loppuun asti, hän sammui eleettömästi rottinkisohvalle.
- Nukahtiko se? Kaisa kajautti ja kaikki muut vilkaisivat Stumppia tahtomattaankin. He olivat kyllä huomanneet, mitä oli tapahtumassa, mutta eivät olleet olleet huomaavinaan.
- Parempi niin, Ilse tuhahti. Oli noloa, että Stumppi käyttäytyi noin junttimaisesti, mutta tämä oli ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin jos hän olisi ruvennut haastamaan riitaa. Hän puristi suunsa tiukasti kiinni sennäköisenä, että muut kääntyivät takaisin pelilaudan puoleen. Ei tässä säälittelyjä kaivattu, eikä tässä nyt ihan selvin päin ollut enää kukaan.

- Mä käyn laittamassa saunan päälle, Nita sanoi, kun alkoi näyttää varmalta, että hän ja Mika voittaisivat ja meni terassin toiseen päätyyn ja avasi siellä olevan oven.
- Miten me saunotaan, tytöt ja pojat vai pareittain? kysyi Kaisa, jaksaen innostua siitäkin.
- Tytöt ja pojat, sanoi Ali.
- Kaikki kimpassa, ehdotti Mika ja Kaisa katsoi häntä kauhistuneena.
- Eihän me nyt silleen voida!
Ilseä nauratti. Kaisa ei ehkä tarkoituksella ollut huvittava, mutta sitä hän oli.
- Mitä me nyt ujosteltaisiin, mehän ollaan ikivanhoja kavereita kaikki, hän sanoi piruuttaan.
- Onko teillä muka tapana saunoa yhdessä?
- Ei me olla koskaan saunottu yhdessä, ne vaan kiusaa sua, Ali sanoi. – Tytöt ja pojat, se on hyvä. Pojat voi tiskata sillä aikaa kun me saunotaan.

Nita oli samaa mieltä.
- Tänne olisi ihan hyvin mahtunut koko porukka, sanoi Ilse kyllä, kun he kiipesivät saunaan, ja kun tilaa kerran oli, hän heittäytyi pitkäkseen ylälauteelle.
- Mutta nyt me voidaan jutella tyttöjen juttuja, sanoi Kaisa hilpeästi.
- Mitkä nyt sitten on tyttöjen juttuja? Kuukautiskivut?
- No vaikka, ei kai niistä viitsi poikien kuullen puhua? Onko sulla?
- Ei just nyt, Ilse naurahti.
- Koska te aiotte mennä naimisiin? oli Kaisan seuraava kysymys, kun hän istui nurkkaan.
- Keneltä sä kysyit? Me ei todellakaan mennä ikinä, Ali ja Tapsa on vaan kavereita ja mä totisesti toivon, etten näe sitä päivää, että joutusin Ilsen ja Stumpin häihin, Nita vastasi kaikkien puolesta.
- Miksette mene? Ja miten niin kavereita, nehän nukkuu samassa huoneessa? Ja miksei Ilse ja Stumppi saisi mennä naimisiin?
- Kaisa kaksvee, sä olet pahempi kuin kyselyikänen lapsi, Ilse älähti.
- No haluatteko te lapsia sitten?
- Nyt ei anneta sille enempää juotavaa, ehdotti Ali ja nauroi hiljaa.
- Koska mä ainakin haluan, monta!
- Haluaako Artsikin? kysyi Ilse pisteliäästi.
- Tietysti haluaa, se rakastaa lapsia.

Kaisa alkoi miettiä niille nimiä ja se oli liian houkuttelevaa, jotta siihen olisi voinut olla osallistumatta. Yrjöirmeli ja Kielopetteri saivat heidät tyrskimään, mutta Kaisa toppuutteli loukkaantuneena.
- Ei kuin oikeesti.
- Naima-Rauha, Sini-Vuokko, Aamu-Unelma, Laina-Liina, Lahja-Maila, runoili Nita.
- Kyösti Kalervo, ehdotti Ilse. – Aimo-Reima-Sulevi. Ukko-Mies.
- Taitaa olla parasta, että mä autan teitä keksimään nimiä sitten, kun teidän aika tulee, Kaisa arveli.
- Uskallatteko te uimaan? kysyi Ali ja nousi ylös. Hassut nimet eivät huvittaneet häntä yhtä paljon kuin muita.
- Mä uskallan! Ilse päätti ja heitti vielä mennessään: - Pasi-Anssi ja Tim-Antti?

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   11.9.08 23:17:28

Pasi Visti ja Pasi-Lisko? Tyttö olis tietty Sisi-. Joku toki joskus ehdotti Theodor Anttiakin, jos haluaa astetta arvokkaamman nimen.

Päivämäärä:   12.9.08 02:27:06

hihi, nyt haluaisin kauheasti lukea lisää noiden toilailuista :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.9.08 16:28:20

Paremmat puoleni

Stumppi ei herännyt saunaan, vaan Artsi, Tapsa ja Mika menivät kolmestaan ja tytöt istuivat pöydän ääreen jatkamaan juttujaan.
- Toi ei näyttänyt vaan-kavereilta, huomautti Kaisa epäluuloisena, kun Tapsa ohimennessään kumartui antamaan Alille suukon otsalle.
- Ei näyttänytkään, sanoi Nita ja katsoi Alia ankarasti. Tämä punastui.
- Okei, okei, kai me jotenkin ollaan vähän enemmän kuin kavereita.
- Sä olet omituinen, nainen, sanoi Ilse ja katsoi häntä silmäkulmastaan. – Tommosista käänteistä on tapana tiedottaa.
- Se oli niin noloa, Ali sanoi ja punastui vähän lisää.
- Kerro! pyysi Kaisa ihastuneena ja Ali vääntelehti tuolillaan, muttei voinut lopulta mitään, kun toisetkin yhtyivät pyyntöön.

- No, mä satuin vahingossa lipsauttamaan sille, että mä olen ollut siihen hiukkasen rakastunut jo jonkin aikaa.
- Koska tää tapahtui? Mikä on jonkin aikaa? Ilse tenttasi.
- Tossa keväällä, ja suunnilleen vuoden… ja jos sä aiot koko ajan keskeyttää niin mä en kerro mitään.
- Anteeksi, Ilse sanoi ja sulki suunsa.
- Ja sitten se ilmeisesti keksi, että sekin saattaa välittää musta pikkusen, tai sitten se on vaan liian laiska vastatakseen kaikkiin kirjeisiin, mitä se on saanut vastaukseksi siihen treffi-ilmotukseen. Sen takia mä siis sillon hermostuin ja sanoin, että miksi mennä merta edemmäs kalaan, Ali selvitti. – Siinä kaikki. Että ei tää mikään vuosisadan rakkaustarina ole. Kunhan vaan olin siinä.
- Ja nyt tarttisi oudompi suomi-Ali-suomi –sanakirjan, että osais tulkita ton oikeen, Ilse sanoi ja nipisti häntä poskesta.
- Ne on rakastuneita, selitti Nita Kaisalle.
- Ihanaa, tämä huokaisi.

- Onko Aliisalla muka joku mies? keskeytti Stumpin ilkeänä venyttelevä ääni heidän naurunsa ja halailunsa kuin seinään. Ilse ja Ali kääntyivät katsomaan häntä suorastaan kauhistuneina, Nita halveksivasti ja Kaisa ihmeissään.
- Ole hiljaa, Ali sähähti hänelle ja Ilse nousi kasvot kurtussa paikaltaan ja käveli hänen luokseen.
- Tule, hän sanoi matalalla äänellä. Stumppi ei tehnyt elettäkään noustakseen sohvalta.
- Miks tulisin? hän kysyi itsepäisen näköisenä.
- Kun mä pyydän.
Mutta Stumppi ei aikonut liikahtaakaan, kun näki Ilsen sitä toivovan, tuijottipahan vain humalaisen huvittuneena ylöspäin sohvanpohjasta.
- Mä näytän sulle meidän huoneen, Ilse maanitteli.
- No sitten, Stumppi päätti ja virnisti kaksimielisesti. Kömpelösti hän vääntäytyi istumaan, nappasi sohvan jalan vierestä pullon, jota oli vajuttanut ja tupakat ja veti Ilsen kainaloonsa, lähinnä kai tueksi.

Nita kirosi rumasti, kun pariskunta katosi sisään ja Kaisa katsoi häntä suurin silmin.
- Se páska polttaa vielä koko mökin, Nita puhahti, vaikka se oli itse asiassa pieni huoli. Häntä kylmäsi Ilsen käytös. Ihan kuin silloin ennen.
- Saako Nurmen pojasta saman kuin ihmisestä? kysyi Ali yhteenpuristettujen hampaidensa välistä.
- Hei, se on vaan juonut vähän liikaa, sanoi Kaisa ihmeissään. – Kerrankos miehille semmosta sattuu? Juhannuksena vielä.
Nita ja Ali katsoivat toisiaan hetken aikaa ja sitten Nita taputti Kaisaa päälaelle ja sanoi jotain myötäilevää. Ei Kaisan ihan kaikkea tarvitsisi tietää. Hän tuntui joka tapauksessa liian nuorelta kohtaamaan tosielämää. Sitten saunasta kuului karjuntaa ja sieltä syöksyi kolme löylynpunaista hahmoa kohden järveä ja Kaisakin sai muuta mietittävää.

Ilse palasi parissakymmenessä minuutissa. Hän oli ollut valmis kuristamaan Stumpin saadakseen tämän jäämään omiin oloihinsa, tai lahjomaan seksillä, tai puhumaan järkeä, mikä ei tosin tänään tuntunut mitenkään hyvältä idealta, mutta ei hänen ollut tarvinnut. Stumppi oli jutellut hetken aikaa jotain sekavaa, juonut vähän lisää ja sammunut uudelleen. Sittenkin Ilse olisi mielellään vielä kuristanut häntä, tai kalauttanut vaikka pullolla päähän. Hänen ystävänsä säälivät häntä, kun hän oli tuollaisen idiootin kanssa, eikä sitä ollut helppo niellä. Hänen katseensa varoitti ketään sanomasta mitään, kun hän palasi terassille, vedettyään villapaidan ja villasukat päälleen. Tämä juhannus ei ollut lämmin.

- Joko Stumppi meni nukkumaan? Tapsa kysyi, mutta hänen äänensä oli ihan tavallinen ja Ilse arvasi helpotuksekseen, ettei heidän asioitaan ainakaan poikien kuullen ollut reposteltu.
- Toiset ei tiedä rajojaan, hän tuhahti, mutta päätti unohtaa koko rentun olemassaolon. Tämän enempää Stumppi ei saisi hänen juhannustaan pilata. Pojat olivat jääneet terassille istumaan, mutta näyttivät olevan aika lailla kylmissään. – Menkää nyt hitussa takasin saunaan, tai te ootte keuhkokuumeessa huomenna kaikki, hän komensi.
- Hyvä idea, Mika sanoi hampaat kalisten ja nousi ylös.

Myöhemmin he istuivat rinkiin terassin lattialle ja alkoivat pelata korttia. Mika oli ehdottanut räsypokkaa, mutta se ehdotus oli tapettu vaikenemalla ja vaihdettu viinapokkaan, joka ei kauhistuttanut Kaisaakaan. Hän hävisi häviämistään ja nauroi omille mokilleen koko ajan hereämmin, kunnes tartutti sen kaikkiin.
- Tää joutuu nyt nukkumaan, sanoi Artsi lopulta ja ravisteli Kaisan pystyyn.
- Sä tulet kanssa, tämä vaati ja ripustautui Artsiin.
- Totta kai mä tulen.
- Mä en saa unta muuten.

- Hyvä jos ei simahda seisaalleen portaisiin, mutisi Ilse, kun he poistuivat, ja yritti kasata kaikkia kortteja kokoon.
- Älä ole ilkeä, Nita sanoi moittivasti ja tönäisi häntä.
- Mennään mekin, sanoi Tapsa Alille puoliääneen ja sai Ilselle hymyn huulille. Oli Ali puhunut miten väheksyvästi tahansa sattumasta ja saatavilla olemisesta, he näyttivät ihanan onnellisilta.
- Odottakaa, kun mä halaan teitä ensin, hän sanoi ja konttasi liikuttuneena lähemmäksi.

Sitten jäivät vain Nita ja Mika ja melkoinen määrä tyhjiä pulloja ja laseja.
- Eiköhän siivota nää pois, Nita sanoi.
- Mun taitaa olla pakko mennä nukkumaan, sanoi Mika valittaen ja kömpi pystyyn. Hän oli kadonnut alta aikayksikön.
- Miehet, Nita sanoi ja katsoi anovasti taivaalle, joka alkoi jo vaaleta.
- Niistä ei oo mihinkään, Ilse myönsi ja alkoi kerätä tyhjiä pulloja syliinsä.
- Anna niiden olla, mä vaan halusin päästä Mikasta eroon.
- Enkä anna, en mä halua nousta tämmöseen sotkuun huomenna, Ilse sanoi ja vei ne koriin, joka oli terassin nurkassa. – Miksi sä halusit Mikasta eroon?
- Äh, halusinpahan vaan. Mua alkoi tympiä se, kun mä katselin Alia ja Tapsaa. Ne näytti niin onnellisilta.
- Vastarakastuneet on onnellisia. Ei se kestä. Paitsi Kaisan ja Artsin, Ilse lisäsi.
- No ei nekään enää mitään vastarakastuneita ole.
- Hyvin ne sitten huijaa.
- Kaisa huijaa ja Artsi pelaa mukana, ettei sille tulisi paha mieli, Nita sanoi.
- Niinkö sä luulet? Ilse kysyi ja tipautti vahingossa lasitornin, jonka oli kerännyt.
- Siis en mä tarkota, että niillä huonosti menisi, en ollenkaan. Mutta ei kukaan voi viettää kuherruskuukautta enää oltuaan vuoden naimisissa ja paljon kauemmin yhdessä.
- Eipä totisesti, Ilse huokaisi. Hänellä oli yhtäkkiä ikävä Kimmoa.
- Otetaanko vielä yhdet?
- Otetaan hitossa.

Päivämäärä:   12.9.08 17:57:06

Nyt vaan ihan tarkennuksena.. Kuinkas vanhoja nämä päähenkilöt nyt ovatkaan? En ole ihan pysynyt mukana vuosissa.. Kohtahan niitä lapsia alkaa oikeasti putkahtelemaan.. Eikös Jessi ollut Miilaa vanhempi?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.9.08 20:00:37

Nyt heitit pahan. Mulla on vuosikaavio olemassa (koska huomasin jessijutuissa että sekoan tosi helposti itsekin noissa) mutta eikös ole töissä työpöydällä.

Sisällysluetteloa lukemalla päädyn siihen, että ne on 23, paitsi Kaisa, joka on pari vuotta nuorempi. Ja joo, Jessi on pikkusen vanhempi, muttei mainittavasti.

---------------------
Stumppi herätti Ilsen änkkäämällä niin lähelle, että hänelle tuli tuskastuttavan kuuma. Oli kuin olisi ollut leivinuunissa ja kun hän tunsi hikipisaran valuvan otsaltaan korvaan, hän tajusi, että jotain olisi pakko tehdä. Hän avasi silmänsä.
- Oletko sä kipeä? Stumppi kysyi hellästi, joskin karhealla äänellä.
- En, Ilse sanoi. – Miten niin?
- No kun sä olet pukeutunut noin.
Siitä Ilse tajusi, että hänellä oli edelleen villapaita, villasukat ja paksut collegehousut, jota hän oli illalla vetänyt ylleen kylmää yöilmaa vastaan.
- Itsekin olet täysissä pukeissa, hän sanoi syyttävästi hätistäen pois omantunnonpistokset. Ainakaan hän ei ollut riidellyt kenenkään kanssa, parantanut vain maailmaa Nitan kanssa muiden ollessa jo nukkumassa.
- Riisu sä mut niin mä riisun sut, Stumppi ehdotti ja Ilse muisti yhtäkkiä, että hänelle piti olla vihainen.

- Sä olet sika, hän sanoi ja Stumpin ilme muuttui.
- Miten niin, mitä mä oon tehnyt?
- Sä nolasit mut eilen totaalisesti.
- Mä taisin sammahtaa?
- Niin teit. Ja ennen sitä sä olit ilkeä ja ylimielinen ja käyttäydyit muutenkin ällöttävästi, ihan kuin sä olisit liian hyvä puhumaan kenenkään kanssa. Ja pilkkasit Alia ja Tapsaa, Ilse luetteli ja luettelon edetessä Stumppi päästi irti hänestä ja kellahti selälleen.
- Ne ei tykkää musta, hän valitti.
- Onko se mikään ihme?
- Ne ei tykänneet musta aikasemminkaan, Stumppi sanoi ja hänen alahuulensa työntyi murjottavasti esiin.
- Onko sekään mikään ihme? kysyi Ilse ja nousi istumaan, kun adrenaliini alkoi taas pistää veren kiertämään vimmaisesti suonissa. Hänelle tuli entistä kuumempi ja hän kiskoi villapaidan pois.
- No, minä mä sille muka voin?

- Sä hurmaat ne, Ilse sanoi uhkaavasti ja kumartui hänen ylleen.
- Ne kaikkiko?
- Niin. Mä en halua, että mua enää ikinä säälitään sen takia, että sä olet juntti! Mä haluan, että sä näytät niille, minkä takia mä siedän sua!
- Pitääkö mun hurmata ne kunditkin?
- Sä pystyt siihenkin, Ilse sanoi ja äkkiä Stumppi hymyili suostuttelevasti.
- Ollaanko me sitten taas kavereita?

Ilse mietti vähän aikaa, mutta poika silitti hänen hiuksiaan ja näytti katuvalta.
- Mä join liikaa. Anteeksi, hän jopa sanoi anovasti.
- Harjottele lisää. Mä alan taas muistaa itse, miksi mä olen sun kanssa, Ilse sanoi vastahakoisesti.
- Sä olet ihan liian hyvä mulle, Stumppi sanoi suostutellen.
- Ja miksi mä silti siedän sua, Ilse puuskahti.
- Jospa sä rakastat mua? Mä ainakin rakastan sua. Mä nuolen niiden kaikkien perseet, jos sä kerran haluat. Halaa mua.
- Mä olen ihan hikinen, Ilse naurahti, mutta hänen vastarintansa oli mennyttä.
- Kai täällä on suihku? Mennään yhdessä sinne.
- Ei mitään kimppasuihkuja jos muut on hereillä.
- Mennään katsomaan.

He lähtivät hiiviskellen alakertaan ja kohti saunaa, jossa ainakin oli suihku ja totesivat, että aattoillan saderintama oli väistynyt jonnekin. Oli ihana päivä, eikä ketään muuta vielä näkynyt. Saunaosasto tuntui kylmänkalsealta, mutta he riisuivat vikkelästi ja avasivat sitten suihkun sopivan lämpimälle. Stumppi oli ilmeisesti käynnistänyt hurmausvaihteensa, eikä saanut sitä nyt pois päältä. Hän pesi Ilsen laususkellen ihania kohteliaisuuksia, joiden tarkoitus oli ilmiselvästi johtaa johonkin enempäänkin kuin pelkään pesuun, mutta sitten vesi muuttui yhtäkkiä kylmäksi ja heidän oli karattava sen alta pois.
- Mä en tajunnut, että täältä voi loppua lämmin vesi, Ilse sanoi täristen ja etsi katseellaan pyyhettään. Jonnekin tänne hän oli sen kai eilen jättänyt.
- Palataanko me nyt sänkyyn, vai pitääkö mun hurmata sun ystävät kokkaamalla aamiaista? Stumppi kysyi nöyrästi ja kiskoi farkkuja jalkaansa käytettyään T-paitaansa pyyhkeenä. Hänen omansa oli vielä turvallisesti kassissa.
- Tehdään aamiaista, Ilse päätti. Se tuntui nyt tärkeimmältä.

He keittivät kahvia ja munia ja Ilse laittoi uunin päälle ja teki sinne pannukakun huomattuaan, että Nita oli ostanut jauhojakin. Siinä vaiheessa, kun Stumppi oli viipaloimassa leipää ja kurkkua, ylhäältä alkoi kuulua kolinaa ja joku laskeutui rappusia pitkin.
- Täällä on kauhea meteli, Nita valitti ja kävi kääntämässä hiljemmalle stereoita, joihin Stumppi oli autosta hakenut kasetin.
- Signorita Nita! Stumppi sanoi ja tarttui hänen käteensä, suudellen sitä. Nita oli sen näköinen, ettei tiennyt lyödäkö heti vai etsiäkö ensin jotain kättä pidempää ja Ilse kumartui nauramaan tiskialtaan ylle, mihin hän oli juuri kerännyt kaikki edellisiltaiset lasit.
- Anna olla, Nita sanoi sitten vain heikosti ja Ilse tiesi, että loppu juhannuksesta tulisi menemään hyvin. Jos Stumppi pystyi lepyttämään Nitan, kaikki muutkin söisivät hänen kädestään.

- Meillähän oli kauhean kivaa, vai mitä? Kaisa kysyi Artsilta, kun he olivat nousseet Stumpin autosta kotitalonsa edustalle. Ilse oli ajanut tällä kertaa, se oli tuntunut viisaammalta siinä vaiheessa, kun oli aika lähteä kotia kohden.
- Musta tuntuu, että sulla on aina ja joka paikassa kivaa, Artsi hymähti. Se oli tottakin. Kaisa oli aina yhtä aurinkoinen ja kaivoi asioista parhaat puolet.
- Mä en ymmärrä, miksi Nita inhoaa Stumppia niin kamalasti. Sehän oli kauhean ihana ja kohtelias. Eikö me voitaisi jonain viikonloppuna yrittää uudestaan lähteä niiden kanssa jonnekin? Stumpin ja Ilsen siis vaan?
- Ei, sanoi Artsi. – Sitä me ei tulla tekemään.

Päivämäärä:   13.9.08 00:17:19

höh, olisit kertonut enemmän mökkireissusta :s

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.9.08 00:48:10

Hmm, oisitko? Voinhan mä miettä seuraavaan versioon, mutta tämä pätkä oli vain jotta pääsette paremmin tutustumaan Stumppiin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.9.08 01:15:06

Aamupal. Huomenna on kiire. KIITOS Tölkille & co jotka hotaa Rouvalohiksen :)
-------------
Se Oikea

Ali ei lähtenyt enää koko viikonlopuiksi pois tallilta, vaan kävi kotona vain pesemässä pyykkiä lauantaisin tai joka toinen lauantai. Kotileikki tallilla oli hauskempaa. Vanha Tammelin oli nähnyt heidät muuttamassa Tapsan sänkyä, joka oli levitettävä, tallipihan poikki Alin huoneeseen, ja tämän kapeampaa takaisin ja tehnyt omat johtopäätelmänsä.
- Helpommalla olisitte päässeet jos sinä tyttö hipsisit yöllä pihan poikki yöjalkaan eikä päinvastoin, hän huomautti eräänä aamuna Alille, toivoen kai tämän pyrskäyttävän kahvit suustaan tai ainakin nolostuvan. Kyllä Ali nolostuikin, vähäsen, mutta sai pidettyä naamansa peruslukemilla.
- Ja sehän sulle olisi sopinut, että mä nukkuisin Tapsan huoneessa. Korva seinässä olisit istunut kaiket yöt, tai porannut tirkistysreiän, senkin vanha pervo. Sitä paitsi me vaan pidetään toisiamme kädestä.
- Niin, niin, kädestä pidellään, niin.

- Mitäs sitten kun tulee syksy? Tapsa kysyi yhtenä iltana, kun hän taas oli livahtanut pihan poikki Alin luo iltahämärissä. Hän oli kuvitellut vanhan Tammelinin jo nukkuvan, mutta Ali, joka oli katsellut ikkunastaan kaukaisuudessa laiduntavia hevosia, oli nähnyt ukon häivähtävän omassa ikkunassaan. Että se oli utelias!
- Mitä syksystä? hän kysyi ja pujahti pojan viereen peiton alle. Hän oli suunnattoman tyytyväinen elämäänsä, vaikka hänestä tuntuikin edelleen, että hän oli jotenkin huijannut Tapsan siihen, viereensä, ja että ennen pitkää kaikki romahtaisi kuitenkin. Siispä piti elää hetkessä, tässä ja nyt, eikä murehtia tulevia.
- Että vieläkö sä nukut yösi täällä, vaikkei leiriläisiä tarvitse enää vahtia?
- Mietitään sitä sitten, Ali ehdotti. Mitä Ruusu ja Juhani sanoisivat, jos hän muuttaisi leiritaloon?
- Tarkottaako toi, että sä aiot kyllästyä muhun sitä ennen? Tapsa kysyi huolestuneena.
- Mä en varmaan ikinä kyllästy suhun, Ali sanoi, tarkoittaen sitä täydestä sydämestään. Tämä oli täydellistä. Tässä oli hiljaista, rauhallista luotettavuutta ja pysyvyyttä, mahdollisimman erilaista kuin Stumpin kanssa, joka oli tullut, nainut ja lähtenyt miten mieli, ilman tietoa seuraavasta päivästä. Ali saattoi kuvitella tämän jatkuvan juuri samanlaisena, kunnes he alkaisivat harmaantua molemmat. Tai olisi saattanut, jos Tapsa olisi rakastunut häneen ihan itsekseen, eikä koska hän oli pistänyt ajatuksia pojan päähän.

Sitten, eräänä perjantaina Alille oli soittopyyntö, kun hän ja Essi olivat saaneet leirikisat onnellisesti ohitse ja radan siivottua. Leiriläiset parveilivat pihalla ja odottivat vanhempiaan, elleivät nämä sitten olleet tulleet jo tarpeeksi ajoissa katsomaan kisoja, ja kohta koko paikkaan laskeutuisi ihana hiljaisuus.
- Sun äiti pyysi soittamaan, Ruusu sanoi, kun Ali meni katsomaan, olisiko keittiössä kahvin tilkkaa jäljellä.
- Omituista, huomennahan me nähdään, Ali sanoi, mutta meni kuitenkin toimistoon soittamaan.
- Tuletko sä tänä iltana kotiin? hänen äitinsä kysyi.
- Huomenna mä vasta ajattelin tulla, Ali sanoi. He eivät olleet luopuneet tavastaan käydä Tapsan kanssa perjantaisin iltatallin jälkeen kantahuoltoasemallaan yhdellä, joskus harvoin kahdellakin. – Miten niin?
- Mulla olisi sulle asiaa.

Se kuulosti kauhean pahaenteiseltä ja Ali tunsi niskassaan kihelmöivän.
- Etkö sä voi sanoa sitä puhelimessa? hän kysyi.
- Mieluummin en.
- Mä tulen heti, Ali päätti. Tapsa oli lähtenyt Juhanin kanssa hiitille, joten hän voisi ihmetellä Alin katoamista palattuaan, mutta sille ei nyt voinut mitään.
- Mä lähden nyt kotiin, siellä on jotain vialla, hän sanoi Ruusulle. Olihan hänen työviikkonsa periaatteessa jo ohitse.
- Mene ihmeessä, nainen sanoi ja huolestuneisuus häivähti hänenkin kasvoillaan. Ali ei ehtinyt huomata sitä, hän kävi käytännöllisenä ihmisenä hakemassa mukaan likapyykkikassinsa ja lähti ajamaan kohti Marjaniemeä.

Äiti löytyi pihalta puutarhakeinusta. Muina naisina hän joi jääkahvia ja selasi jotain lehteä.
- En kai mä pelästyttänyt sua? Mä yritin sanoa, ettei tässä nyt hengenhätää ole, mutta sä ehdit laittaa puhelimen kiinni.
- Totta kai sä pelästytit, Ali puuskahti ja istui hänen viereensä. - Mä olin ihan varma, että sä olet just kuullut olevasi parantumattomasti sairas tai jotain.
- Ei mitään semmosta, Kristiina sanoi hätäisesti.
- Mitäs sitten? Ali kysyi, helpottuneena, mutta samalla vihaisena pelästymisestään.
- Mä aion muuttaa.
Se oli vieläkin yllättävämpää. Ali ei keksinyt, mitä kysyä ensimmäiseksi, tuijotti vain kysyvästi.
- Sä olet jo iso tyttö, kyllä sä pärjäät.
- Olen, olen, mutta miksi sä aiot muuttaa, ja minne?
- Turkuun vaan. Muistatko sä Jouni-sedän?

Jouni-setä kuulosti siltä, kuin Ali olisi ollut edelleen seitsemän vanha. Mutta ei hän sen jälkeen ollut koko setää nähnytkään, joten se oli kai ihan sopiva nimitys kuitenkin.
- Se isän ja sun vanha ystävä, joka kävi meillä joskus kylässäkin.
- Niin, se justiin. No, se on alkanut taas käydä kylässä.
- Te ootte rakastuneita, Ali tajusi. – Sä muutat sen luokse.
- Niin, siinä se noin lyhkäisyydessään. Kristiina näytti helpottuneelta.
- No, ehkä tota ei olisi voinut kertoa puhelimessa, mutta en mä ymmärrä, miksei se olisi voinut odottaa huomiseen.
- Kun Jouni on tulossa illalla tänne. Ellet sä olisi hoppuillut ja lyönyt mulle luuria korvaan niin olisin pyytänyt suakin tulemaan vasta silloin ja me oltais kerrottu yhdessä.
- Ahaa, virallinen julkistus. No, voin mä laittaa pesukoneen päälle ja tulla illalla takaisin, Ali ehdotti.
- Mihin sä nyt enää lähtisit? Saat auttaa mua laittamaan ruokaa, mutta ensin saat kyllä hankkiutua eroon noista työvaatteista, Kristiina sanoi ja katsoi inhoten Alin ratsastushousuja. Tämä naurahti ja nousi lähteäkseen vaihtamaan ne, mutta istuikin sitten takaisin.

- Entäs sun työpaikka? Tää talo? Mitä sä tälle aiot tehdä?
- Työpaikka pysyy, mä vaan siirryn Turun konttorille. Se oli helppo juttu. Mutta tää talo pitää tietysti myydä.
- Niin tietysti, Ali sanoi harkittuaan hetken alkaa parkumaan, ettei hänen kotiaan saanut hävittää, mutta olihan hän tosiaan jo iso tyttö ja joutaisi omilleen joka tapauksessa. – Mutta ei vielä.
- Miten niin ei vielä?
- No siten niin, että ethän sä voi vaan tolla lailla hypätä tuntemattomaan ja katkoa kaikkia juuria. Jos te ette tulekaan toimeen niin siinähän olet parin kuukauden päästä ilman mitään paikkaa, hölmö nainen.

Kristiina katsoi häntä huvittuneena.
- Kumpi tässä on äiti ja kumpi lapsi? Pitäisikö mun vaan jättää tää tyhjilleen rapistumaan siksi aikaa kunnes mä olen varma?
- Voisinhan mä uhrautua pitämään tätä pystyssä, Ali huomautti.
- Mä luulin, että sä aiot asua tallilla sen Tapsan kanssa koko talvenkin. Koska mä saan nähdä sen?
- Sekin voisi muuttaa tänne, Alille välähti. – Ei tästä nyt niin kauhean pitkä työmatka olisi. Ainakin täällä on mukavampaa kuin vanhan Tammelinin kanssa samassa talossa, saati sitten tallinylisillä. Auton se tietysti melkein tarvitsee talveksi, mutta saahan niitä.
- Mä voin myydä kuplan, Kristiina sanoi yllättäen. – Mä pääsen Jounin luota kävellen töihin, ja sillä on auto.
- Sehän on jo kamalan vanha rotisko, eikö vaan? Ei siitä voi pyytää paljon mitään, Ali vihjaisi. - Ja jestas sentään, mulle taitaa tulla ikävä sua.
- Sä voit ajaa katsomaan mua joka toinen viikonloppu, niin kuin nytkin, Kristiina hymähti. Se ei kuitenkaan paljon lohduttanut Alia, jonka mieleen oli tullut, millaista olisi täällä, kotona, mihin kuului äidin läsnäolo. Tyhjää!

Jouni tuli sitten ja Ali päätti melkein vastahakoisesti, että kaikki näytti hyvältä. Mies oli paljon vanhemman näköinen kuin mitä hän muisti, mutta kai viidessätoista vuodessa vanheni. Kiltiltä hän ainakin vaikutti edelleen.
- Saatte te mun siunauksen, hän sanoi, kun he olivat syöneet pitkän kaavan mukaan ja jutelleet. – Ja nyt mä lähden takasin, että saatte olla rauhassa. Me ehditään vielä perjantai-illan lenkille.
- Olisit sä oikeastaan voinut pyytää sen Tapsankin syömään. Samalla vaivalla se olisi esitelty, Kristiina sanoi.
- Ei se olisi ehtinyt, sillä oli iltatalli.

Päivämäärä:   13.9.08 02:22:03

voi että :) Ali-jutut on jotenkin ihania :)

Lähettäjäaatamifisu 
Päivämäärä:   13.9.08 13:21:56

Oi ihania pätkiä, nyt en tosin ehtiny lukee kovinkaan tarkasti, ku haettii tänää meijän vauvahauva<3 Se on raukka vielä vähä hädissää et missä äiti ja isi :<

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.9.08 19:29:10

Kerroitko sä a-f minkärotunen se on vai oonko mä vaan unohtanut?
-----------

Tapsa hämmästyi, kun Ali ajoi takaisin tallille.
- Mä olin jo valmistautunut anelemaan V.T:ltä yhtä perjantaikaljaa, hän sanoi.
- Nyt sun ei tarvitse, Ali sanoi ja sipaisi hänen hiuksiaan. Hänen oli vaikea aina pitää näppinsä erossa niistä, niistä tuli mieleen siilinpoikanen, jonka piikit olivat vielä pehmeät. He ottivat pyöränsä ja lähtivät polkemaan tuttua parin kilometrin pätkää.
- Mikä siellä oli hätänä? Tapsa kysyi, kun he olivat päässeet perille ja istuneet vakiopöytäänsä. – Ruusu sanoi, että sulla on kotona jokin hätä.
- Ei se ollut varsinainen hätä, se oli isäpuoliehdokas, Ali sanoi.
- Ohoh, no, jonkinmoinen uutinen kumminkin.
- Joo. Äiti meinaa muuttaa sen perässä Turkuun.

Sitten hänen äänensä tuntui katoavan johonkin. Eihän sitä voinut mennä yhtäkkiä töräyttämään, että muutetaanko yhteen. Haluatko tulla meille asumaan. Se olisi paljon vakavampaa oikeassa talossa kuin tallilla, missä sitä oli vähän kuin retkellä.
- Aiotko sä muuttaa mukana? Tapsa kysyi.
- En tietenkään! Mutta mä lupasin pitää taloa pystyssä, kunnes äiti jossain vaiheessa myy sen. Jos se jää asumattomaksi niin sinne murtaudutaan – tolla seudulla käy paljon varkaita.
- No niin sä sitten jätät mut, Tapsa sanoi huokaisten. – Mä arvasin, että tää oli liian hyvää kestääkseen.

Pöytään laskeutui sanomattoman surullinen tunnelma, kai se tuli sen mukana, miten Tapsa antoi hartioidensa lysähtää kokoon ja painoi päänsä. Hän oli surkeuden perikuva jos kukaan koskaan ja Alin teki mieli ottaa hänet syliin.
- Mitä sä oikeen puhut? Mä ajattelin että mahtaisitko sä haluta muuttaa mun kanssa mutta sitten mä ajattelin että haluatko sä muka parinkymmenen minuutin työmatkan sen sijaan että kävelet vaan pihan yli ja… Ali sanoi yhteen henkäykseen ja joutui keskeyttämään, kun ilma loppui, eikä hän pystynyt enää puhumaan. Hän kuitenkin kääri kätensä pojan käsivarren ympärille, jota peitti sinipunaruudullinen flanellipaita, jolle Ilse ja Nita olisivat todennäköisesti nauraneet katketakseen missä muualla tahansa kuin tallilla, ehkä jopa tässä säälittävässä viiden pöydän muovituolibaarissa. Naurettavaksi hän itsensäkin tunsi, kun Tapsa kiskoi kätensä irti. Tietenkään hän ei haluaisi. Kaikkea sitä tuli kuvitelleeksi.

- Että me asuttaisiin sun kotona yhdessä? poika kysyi.
- Sä voisit ostaa äidin auton, ettei sun tarttisi pyöräillä töihin, Ali sanoi hyvin nopeasti, mutta sulki sitten suunsa. Ei hän voisi anella enempää. Tapsa oli niin kiltti, että suostuisi vain hänen mielikseen. Taas.
- Huolisitko sä mut tosiaan? Tapsa sanoi ja rutisti häntä niin, että hänen kasvonsa painuivat paitakankaaseen. Alista tuntui äkkiä siltä, että hän saattaisi räjähtää, poksahtaa kuin ilmapallo. Tulevaisuus alkoi tuntua ruusuiselta.
- Mun tekisi mieli lässyttää sulle, mutta en mä kehtaa täällä, hän kuiskasi ja vilkaisi ympärilleen. Kantajuopot vilkuilivat kiinnostuneina heidän halailuaan.
- Mitä sä lässyttäisit? Tapsa kysyi kiinnostuneena.
- No vaikka kultapuppeli ja rakas ja semmosta, Ali nauroi. – Mä aloin pelätä, ettet sä haluaisi muuttaa pois tallilta.
- Kuules, nuori nainen. Mä haluan olla sun kanssasi. Ja voisin mä tommostakin kuunnella ihan mielelläni.
- Mennään sitten pois täältä, Ali ehdotti.

Alin kesähuone tuntui kahta ankeammalta, kun oli käynyt kotona ja miettinyt oikeassa talossa asumista. Leveämpi sänky vei lähes kaiken tilan ja hämärässäkin osasi panna merkille repsottavan seinäpaperin nurkassa ja kaapinovet, joista oli maali hilseillyt.
- Alota nyt, Tapsa sanoi ja heittäytyi sängylle ristien kätensä niskan taakse.
- Mikä? Ali kysyi kurkistaessaan automaattisesti ikkunasta, vilkuiliko V.T. omastaan. Hän sammutti lampun ennen kuin alkoi riisua.
- No se lepertely.
- Ai niin, se, mä unohdin jo, höpönassu, Ali nauroi ja konttasi sängylle. – Ei me hei siellä ikuisesti saada asua. Äiti ois halunnu jo laittaa sen myyntiin, mutta mä sain puhuttua sille järkeä.
- Sitten etsitään jotain muuta, Tapsa sanoi ja laittoi kätensä hänen ympärilleen.
- Ihan kuin sä tarkottaisit, että me ollaan yhdessä vaikka miten kauan.
- Tietysti tarkotan. Mitä järkeä tässä ollenkaan muuten olisi? Vai aiotko sä kohta kyllästyä ja etsiä jonkun muun? Poika kuulosti huolestuneelta, ehkä vihaiseltakin.
- En. Suhun mä en aio kyllästyä, Ali sanoi ja oli itsekin vähän hämmästynyt siitä, miten todelta se tuntui. Hän, joka oli kavereidensa mukaan liiankin valikoiva, oli tainnut löytää sen oikean.

Lähettäjäaatamifisu 
Päivämäärä:   13.9.08 22:08:59

norfolkin terrieri <:

Päivämäärä:   13.9.08 22:21:42

Sennnu on ollu reipas ja laittanu paljon tekstiä:) Tuli oltua viihteellä eilinen, ni olin tässä luku-urakassa jonkun verran jäljessä:D

Päivämäärä:   13.9.08 22:44:31

voi meidän alia :S

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.9.08 23:44:03

Yp
----------
Vauvakuumetta

Kaisa oli ruvennut tilaamaan Kaksplussaa ja ostamaan pastellinvärisiä, ohuita lankoja, joita hän kutoi tai virkkasi iltaisin.
- Oletko sä nyt ihan varma? Artsi kysyi, kun hän oli alkanut puhua raskaaksi hankkiutumisesta.
- Mulla on kauhee vauvakuume, Kaisa sanoi itsepintaisesti.
- Mutta näin pian?
- Miten niin pian? Me ollaan oltu naimisissa jo yli vuosi, eikä mulla ole mitään muutakaan mitä odottaa, en mä opiskele enää, etkä sinäkään, ja mä haluan vauvan. Etkö sä muka halua?
Kaisan katse oli syyttävä ja loukkaantunut, eikä Artsi voinut muuta kuin halata häntä, jotta hän leppyisi.
- Totta kai mä haluan, hän huokaisi ja jätti lisäämättä, että hän olisi kaivannut vähän lisää aikaa. Hän tunsi itsensä ihan liian nuoreksi vielä. Mutta Kaisa oli kaksi vuotta nuorempi ja jos hän kerran katsoi olevansa tarpeeksi kypsä äidiksi niin kai Artsinkin piti jo olla. – Mutta…
- Sä et rakasta mua! Kaisa syytti ja karkasi keittiöön, mistä alkoi kuulua kaapinovien paukuttelua. Artsi oli menemäisillään perään, mutta jäi sittenkin istumaan parven portaille ja ajattelemaan.

Elämä ei ollut ihan niin ihanaa kuin mitä hän olisi toivonut, siksikin hän epäröi. Hän ei oikein tiennyt, mikä siinä oli vialla, kun oikeastaan missään ei ollut mitään vikaa. He tulivat rahallisesti ihan hyvin toimeen, eivätkä riidelleet juurikaan, tai ainakin sopivat aina pian. Silti Artsista tuntui, että jotain puuttui. Vaikka mistäpä hän tiesi, miltä elämän piti tuntua? Jospa hän vain kuvitteli ja manaili nyt ihan turhaan. Ehkä arjen aikuisten oikeesti kuuluikin olla tällaista, vähän tylsää ja tavallista. Ehkä se, mikä puuttui olikin se, mitä Kaisa halusi, lapsi? Hän nousi ja meni keittiöön, missä tyttö seisoi ja tuijotti tyhjää tiskiallasta, selvästi vain odottaen häntä.
- Älä viitsi murjottaa, Artsi pyysi.
- Sä taidat olla kyllästynyt muhun, kun sä et halua mun kanssa perhettä, Kaisa syytti.
- Mehän ollaan jo perhe, kahdestaankin!
- Jos mä olisin Ilse niin sä olisit varmaan ihan valmis isäksi, tyttö sanoi ilkeästi niin, että Artsi sävähti. Osaksi siksi, että hän tunsi syyllisyyden sivalluksen, sillä vaikkei hän uskaltanut analysoida, oliko se totta, se saattoi olla. Toiseksi, kun Kaisa veti Ilsen keskusteluun hän oli jo todella vihainen.

- Älä viitsi, Artsi sanoi siksi ja otti tytöstä kiinni, painaen päänsä tämän hiuksiin. – Totta kai mä haluan, että me saadaan vauva. Se on vaan iso asia, pakko sitä on vähän miettiä.
Kaisa ei kuunnellut kuin sen, mitä oli halunnutkin kuulla, alun. Hän kääntyi ympäri kasvot loistaen ja suuteli Artsia rajusti.
- Ihanaa! Kato. Hän avasi roskiskaapin oven ja osoitti lääkeliuskoja, jotka olivat pussissa päällimmäisinä.
- Sä heitit ne pois, Artsi totesi.
- Mä olen heittänyt ne pois jo vaikka miten monta kertaa mutta mä olen aina kerännyt ne takasin, Kaisa tunnusti. – Nyt ne saa mennä oikeasti.
Artsi ei uskaltanut sanoa ääneen, että ei se nyt kai ihan sillä ollut selvä. Eiväthän kaikki saaneet lapsia lujasta yrittämisestä huolimatta, mitä jos hekin olivat sellainen pari?
- Jos me laitettais se alulle nyt heti niin se syntyisi maalis-huhtikuussa, Kaisa laski.

Siitä hetkestä lähtien vauvajutut täyttivät Kaisan pään kokonaan. Hän lainasi kirjastosta vauvakirjoja ja osti vauvalehtiä, raskaustestin ja jopa vauvanvaatteitakin.
- Eikö noi sentään ole vähän ennenaikasia? Artsi uskalsi kysyä, kun hän esitteli pikkuisia potkuhousuja.
- Mun oli pakko ostaa ne, ne oli alennuksessa, Kaisa selitti. – Mutta en mä enempää osta. Katrikin sanoi, että se tietää huonoa onnea.

Sitä hän sitten syytti, kun ei heti tärpännytkään.
- Mä vihaan kuukautisia! hän itki, eikä Artsi osannut sanoa siihen mitään. Tuollaista surua hän ei ollut odottanut näkevänsä, eihän tässä nyt sentään kukaan ollut kuollut.
- Miksi sä et sano mitään? Sä et ole yhtään surullinen, Kaisa syytti.
- No, ei kai sitä voi kuvitella, että heti tärppää, Artsi yritti, mutta se ei ollut oikea repliikki. Kaisa itki kahta katkerammin.

Kyllä Kaisa siitä sitten piristyi, mutta seuraavalla kerralla sama toistui melkein kahta pahempana, vaikkei hän ollutkaan enää uskaltanut ostaa vauvantarvikkeita.
- Olenko mä jotenkin kirottu? hän kysyi. – Mun ei olisi pitänyt ikinä syödä pillereitä! Tää on rangaistus siitä – ja siitä, että me harrastettiin seksiä ennen kuin mentiin naimisiin.
Siinä vaiheessa Artsikin alkoi toivoa vauvaa. Se ei voisi olla hankalampaa kuin jos tällaiset kohtaukset toistuisivat joka hélvetin kuukausi.
- Tietenkään sä et ole kirottu eikä ehkäisy ole syntiä, niin että älä höpötä, hän sanoi harvinaisen tiukasti. – Ajattele välillä jotain muuta!
- Mä en voi ajatella mitään muuta. Ja säkään et ymmärrä mua!
- Ymmärtäiskö Katri paremmin? Tai Nita? Artsi ehdotti.
- Katri on katkera vanhapiika, enkä mä Nitalle puhu mitään ennen kuin voin kertoa uutisia. Enkä mä niiden kanssa halua vauvaa vaan sun! Kaisa sanoi vihaisesti ja Artsi huokaisi syvään. Ehkä ensi kuussa.

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   13.9.08 23:55:53

mur, en tykkää kaisasta

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   14.9.08 00:10:59

IhqDaaDramaQueer <3

Päivämäärä:   14.9.08 02:01:44

Horrrrrrmoonihirrrviö!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.08 11:07:26

Queer?? xD xD
-------------
Ali halusi järjestää illanistujaiset joulun alla, eikä Stumppi halunnut lähteä sinne.
- Mua ei kiinnosta sun nipot ystäväsi, hän sanoi Ilselle.
- Etkä sä kyllä kiinnosta niitä, tämä paukautti loukkaantuneena takaisin.
- Sen takia ne ei kiinnostakaan mua. Mä lähden mieluummin jätkien kanssa baanalle, mene sä sinne sievistelemään pikkurilli koukussa.
- Jää sille tiellesi, Ilse tuiskautti vielä. Häntä suututti, mutta oli hän kyllä itse asiassa ihan tyytyväinen siihen, ettei Stumppi halunnut mukaan. Hän olisi ollut seurueessa kuin ruma ankanpoikanen, sillä Ali ollut sanonut pyytäneensä vain Artsin ja Kaisan ja Nitan heidän lisäkseen, ja Nitakin oli tätä nykyä taas sinkku. Heillä olisi paljon hauskempaa ilman Stumppia, joka todennäköisesti murjottaisi ja ryyppäisi, jos oli jotain ryypättävää.
- Tietenkään mä en jää, Stumppi sanoi sovittelevasti ja halasi häntä. Ilsen äänensävy oli tainnut mennä yli normaalinaljailun rajan. – Mähän rakastan sua, etkä sä viihdy mun kavereiden kanssa yhtään sen paremmin kuin mä sun kavereiden.

Alkoi olla harvinaista, että Stumppi esitteli parhaita puoliaan hänelle. Välillä meni viikko tai parikin niin, että Ilse alkoi jo miettiä, miksi tuo epäkohtelias jäppinen kulutti hänen sohvaansa ja jakoi hänen sänkynsä, mutta pelisilmä tällä oli kyllä tallella. Kun Ilsen mietiskely alkoi mennä vakavaksi, Stumppi yhtäkkiä muuttui prinssi Hurmaavaksi, joka toi kukkia, hellitteli ja jopa tiskasi pyytämättä, ja siinä sitä sitten taas vähän aikaa mentiin.
- Lasse on hommannu uusia pelejä, mä menen räiskimään niitä sen kanssa, Stumppi selitti luottamuksellisesti. – Ellet sä sitten mieluummin jää kotiin mun kanssa. Voitaisiin viettää laatuaikaa.
- Mä olen istunut kotona sun kanssa koko viikon, eikä laatuajasta oo näkyny viiksikarvaakaan, Ilse sanoi happamasti.
- No korjataan se nyt. Poika silitti hänen hiuksiaan ja liu’utti sitten käsiään alaspäin pitkin selkää. – Ei vielä ole ilta, eikä sun tarvii vielä lähteä.
- Mä lupasin leipoa sinne joulutorttuja, en mä nyt ehdi, Ilse sanoi ja irrottautui. Stumppi saisi hoitaa lepyttelynsä seuraavana päivänä.
- Viivytkö sä myöhään?
- Riippuu siitä, miten kivaa meillä on.
- No sitten sä olet kotona ennen yhdeksää.
- Mene mun silmistäni.

Kuuden maissa Ilse hyppäsi ratikkaan tavatakseen Nitan Rautatientorilla, mistä he yhdessä jatkoivat Alin luo. Stumppi oli pyörinyt kotona jaloissa vähän aikaa, mutta oli sitten lähtenyt ovea paukauttaen, kun Ilse oli toistuvasti sanonut, että hänellä oli kiire.
- Sulla on ryppy otsassa, Nita huomautti.
- Anna olla, Ilse sanoi ja hieraisi sitä vaistomaisesti. – Stumppi oli taas vähän rasittava.
- Hyvä. Siis jos se sen takia ei oo tässä.
- Äh. En mä halua nyt puhua siitä.
- Sitä mä en ihmettele. Onko sulla uudet farkut?
- No ei, en mä ole ostanu uusia vaatteita koko syksynä. Mä odotan alennusmyyntejä joulun jälkeen.
- Ajattele sitten niitä, että piristyt. Ei oo kivaa mennä kylään rusinanaaman kanssa.
- Täsmälleen, myönsi Ilse ja yritti naurahtaa kokeeksi. Hänellä ainakin oli tiedossa kiva ilta, mitäpä häntä kiinnosti, miten Stumpin laita oli?

Kivalta se alkoi tuntuakin, kun he pääsivät perille pimeässä. Koko pikku talo korkealla kalliolla tuntui olevan valaistu ja siellä oli lämmintä ja Ali, joka tuli avaamaan heille oven, hymyili leveästi. Hänen kurittomat hiuksensa olivat letillä ja hän hoputti heidät sisään, kommentoiden vain ohimennen Stumpin puuttumista. Talo oli melkein entisellään, muttei ihan. Tietysti kaikki Alin äidin henkilökohtaiset tavarat olivat kadonneet, ja oli hän ottanut muutamia huonekalujakin mukaansa, mutta kyllä se oli edelleen täysin kalustettu.
- Meinaako se myydä nää kaikki sitten kun talonkin? Nita ihmetteli.
- Kai me saadaan ottaa niistä osa, Tapsa arveli ja Ilse vilkaisi häntä nopeasti. Tapsasta ei oikein saanut selvää, hän oli niin hiljainen, mutta lyhyissä hiuksissaan ja korkeakauluksisessa villapaidassaan hän näytti juuri oikealta Alille, luotettavalta, tasaiselta ja järkevältä, hevosmiehen perikuvalta.
- Meinaatteko te muuttaa takaisin tallille sitten? Ilse kysyi.
- Me etsitään joku muu oma paikka, Tapsa sanoi ja vilkaisi Alia, joka sytytti kynttilöitä olohuoneen matalalle pöydälle.
- Te tarvitsette sen oman pienen talon ja tallin, Ilse sanoi lämpimästi.
- Ja lottovoiton, Ali huomautti. – Missähän Artsi ja Kaisa viipyy? Vois jo alkaa lämmittää glögiä jos tietäis, että ne tulee kohta.
- Saa ihan vaan meillekin lämmittää, Nita huomautti.

Pariskunta saapui seuraavalla bussilla, yhtäkkiä talo oli täynnä Kaisan naurua. Hän vilkutti olohuoneeseen ja meni sitten Alin kanssa keittiöön.
- Tänne, Nita sanoi Artsille ja taputti paikkaa keskellä sohvaa, Ilsen ja itsensä välissä.
- Hei, tämä sanoi ja istui siihen.
- Sua ei ole näkyny taas ikuisuuteen, Ilse sanoi syyttävästi todeten, että Artsi oli leikkauttanut hiuksensa melkein yhtä lyhyiksi kuin Tapsalla.
- Et säkään ole varsinaisesti meitä ahdistellut, tämä naurahti ystävällisesti. Se oli totta. Nita tapasi kumpaakin ja kertoi kuulumisia, mutta eivät he keskenään tapailleet kuin sattumalta, ja kun joku järjesti, kuten Ali nyt.
- Sitä kivempi nähdä nyt, Ilse huokaisi. Artsista tuli mieleen vanhat hyvät ajat, kun elämä oli ollut, ellei nyt pelkkää hauskuutta, niin ainakin jonkin jännittävän odotusta. Nykyään tuntui siltä, että se jännittävä tulevaisuus ei ollut ikinä aikonutkaan tulla. Ehkä hänen pitäisi sittenkin hankkiutua Stumpista eroon ja yrittää vielä kerran löytää jotain… jotain muuta. Mutta uskaltaisiko sitä sen jälkeen, miten näpeilleen hän oli saanut Kimmon kanssa? Mikseivät kaikki voineet olla yhtä järkähtämättömän luotettavia kuin Artsi, miksei edes joku?

Hän huomasi unohtuneensa tuijottamaan Artsia vasta, kun tämä sipaisi vaivaantuneen näköisenä nenäänsä.
- Onko mulla jotain naamassa?
- Ei, Ilse sanoi nolostuen. Enempää hän ei ehtinyt sanoa, kun Ali ja Kaisa tulivat keittiöstä, perässään Tapsa, jolla oli tarjottimella höyryäviä mukeja ja manteleita ja rusinoita.

- Hei kaikille, Kaisa sanoi ja istui nojatuoliin oman mukinsa kanssa. Hänellä oli pörröinen vaaleanpunanen neulepaita, joka ylettyi puoleen reiteen ja mustat trikoot sen alla. Hän näytti pikkutytöltä, joka oli juuri tullut balettitunnilta. – Mitä teille kuuluu? Eikö Stumppi tullutkaan?
- Sillä oli muuta menoa, Ilse mutisi ja poltti huulensa kuumassa glögissä.

- Skoolataan hei Alille ja Tapsalle, sanoi Nita ja kilautti mukiaan Kaisan kanssa. – Mä ajattelin suoraan sanoen, ettei Ali ikinä löytäisi ketään, joka sille kelpaisi, mutta harvoin mä olen näin ilonen siitä, että olen ollut väärässä.
- Jestas, mutisi Ali tulipunaisena mutta selvästi mielissään. – Oikeesti tässä taitaa olla paljon tähdellisempääkin juhlittavaa, mehän ollaan jo vanha pari. Vai päättelenkö mä ihan omiani siitä, että yksi nuori nainen halusi pelkkää kuumaa mehua ilman mitään terästystä? Hän katsoi Kaisaa ja sai tämän kasvoille vuorostaan vähän väriä ja hämillisen hymyn.

Ilsestä tuntui, kuin hän olisi uponnut sohvan pehmeiden tyynyjen väliin ja ne olisivat tukehduttaneet hänet. Juuri, kun hänen ajatuksensa olivat laukanneet omia aikojaan jonnekin ihan omille poluilleen, ennen kokeilemattomille ja kielletyille jo sinänsä ja nyt ihan mahdottomille.
- Joo, me saadaan vauva, Kaisa myönsi katse suloisesti varpaissaan ja Nita kiljaisi ja oli hyvin lähellä hölväyttää glöginsä rinnuksilleen yrittäessään mahdollisimman pian pystyyn. Ilse pyristeli päättäväisesti hämmennyksestään ja halasi Artsia niin lämpimästi kuin kykeni. Olihan tämäkin osallinen asiaan.
- Onnea! Ilse sanoi ja uskalsi vain pikaisesti katsoa poikaa silmiin. Hän pelkäsi, että hänen kasvoistaan saattaisi vielä näkyä, mitä hän oli vasta ajatellut. Sitten hän nousi ja meni syleilemään Kaisaa, joka itki ja nauroi yhtaikaa ja näytti nauttivan suunnattomasti kaikkien huomiosta.

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   14.9.08 17:20:11

eli Jessi sitte syntyy sit aika pian kait :D

Päivämäärä:   14.9.08 17:20:22

voivoi... onneksi tiedetään että tosta seuraa paljon hyvää luettavaa ton raskauden jälkeen :D mutta äh.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.08 18:04:47

Stumppi ei ollut vielä kotona, vaan tuli juuri, kun Ilse oli nukahtamaisillaan. Hän ei pukahtanut sanaakaan, romahti vain omalle puolelleen sänkyä ja Ilse tuijotti vähän aikaa ikkunan hämärää muotoa odottaen alkavansa kuulla kuorsausta.
- Nukutko sä jo? hän kysyi lopulta itse.
- Joo, Stumppi murahti, mutta kääntyi pyytämättä ympäri ja otti hänestä kiinni. – Oletko sä vielä vihanen mulle?
- En mä ole ollut sulle vihanen, Ilse väitti ja pisti oman kätensä puolestaan hänen ympärilleen.
- Oliko teillä kivaa?
- Ei erityisen.
- Ohoo, sepä omituista.
- Artsi ja Kaisa saa vauvan, siitä siellä vaan tohotettiin koko ilta niin, että ihan alkoi jo oksettaa, Ilse juorusi ja tunsi omituista helpotusta, kun sai sanottua asian niin kuin se oli. Nitalle hän ei ollut voinut sanoa noin suoraan, Stumppia se vain huvittaisi.

- Älä hitossa, tämä sanoikin. – Kammottavaa.
- Mikä siinä on kammottavaa?
- Että ne menee pilaamaan elämänsä sillä lailla.
- Etkö sä halua lapsia?
- Mitä mä niillä tekisin? Ne tulee vaan hélvetin kalliiksi.
- Älä vitsaile, Ilse sanoi ja muksautti häntä kevyesti.
- No ihan oikeesti, olenko mä muka sun mielestä isäainesta?
- Ehkä sä olet salaa, Ilse ehdotti ja naurahti. Stumppi kuulosti olevan yllättävänkin selvin päin, mikä sai hänet miettimään, oliko hän sittenkään ollut Lassella. Sieltä yleensä tultiin kontaten. Mutta ei hänessä ainakaan tuntunut epäilyttäviä tuoksuja, ei hajuvettä, ei suihkusaippuaa, vain pelkkää olutta.
- Älä vaan sano, että sä alat haluta lapsia, Stumppi ähkäisi.
- Entäs jos haluankin? Ilse kysyi uhmakkaasti ja Stumppi hiljeni.
- No ei kai tässä auta muu kuin ruveta hommiin, hän sanoi lopulta tavoitellen tuskastunutta äänensävyä, mikä sai Ilsen kikattamaan.
- Pane parastas, poju, hän tirskui. Oli Stumpin kanssa kuitenkin usein aika hauskaa.

Vaikka oli nukahtanut nauraen, Ilse heräsi surullisena ja pysyi surullisena koko viikon, vaikka Stumppi ei aiheuttanutkaan enempää päänkivistystä. Hän oli päinvastoin mitä ihanimmalla tuulella ja tuntui vain yrittävän sitä enemmän, mitä kurjempi olo Ilsellä oli.
- Onko sulla syysmasennus? hän kysyi ja halusi harjata Ilsen hiuksia.
- Taitaa olla, Ilse myönsi, vaikkei hänellä koskaan ollut ollut semmoista, eikä oikeastaan ollut syksy enää.
- Mä voin hieroa sun hartioita. Onko sulla duunissa paskamaista?
- Ei, Ilse huokaisi ja se ainakin oli hyvä juttu. Vähän kiire siellä oli, mutta vain positiivisella tavalla.
- Otetaan vähän lomaa ja mennään jonnekin, Stumppi ehdotti.
- Ei oteta, Stumppi-kulta, mun lainanmaksusuunnitelma kusee, jos mä rupean hassaamaan rahojani matkustamiseen.
- Sä oletkin tommonen pihkuran porvari. Ihan kuin kellään sun ikäisellä olis omaa asuntoa, Stumppi jupisi, mutta laittoi pois hiusharjan ja alkoi hieroa Ilsen niskaa hellästi. Se auttoi vähän alakuloon, mutta ei tarpeeksi.

- Mä haluan lenkille, sanoi Ilse ja hypähti pystyyn. – Tuletko sä mukaan?
- Lenkille? sanoi Stumppi kauhistuneena. – Niin kuin liikuntaa?
- Just niin, Ilse sanoi. – Reipasta kävelyä, välillä voi juosta pari askelta. En mäkään enempää jaksa.
- Jos sä ikinä saat mut kiinni semmosesta hommasta niin passita mut suljetulle, Stumppi sanoi, mikä sai Ilsen hymyilemään. Juuri niin epätodennäköistä se tosiaan oli.
- Mä käyn. Sä voit siivota sillä aikaa jos sä haluat vielä ilahduttaa mua.
- Eiköhän raitis ilma ilahduta sua tarpeeksi, Stumppi arveli ja asettui sohvalle pitkäkseen.

Kallio ei ollut ihan otollisin seutu lenkkeillä, mutta Ilse oli asunut siellä jo sen verran kauan, että tiesi, mitä kadunpätkiä ja –kulmia välttää ja Alppilan puolella oli rauhallisempaa. Joka tapauksessa siellä ei niinkään pörrännyt arvaamattomia ja verenhimoisia nuorisojengejä kuin kunnottomia pultsareita, jotka eivät oikeastaan olleet vaarallisia, harmillisia vain. Ei ainakaan näin arkena. Joka tapauksessa oli tuntunut siltä, että oli pakko päästä vähän ulos. Stumppi oli herttaisena herttainen, mutta hänen seuransa ei auttanut Ilseä selvittämään ajatuksiaan.

Vaikkei niissä ollut mitään selvittämistä enää, ihmettelemistä sen sijaan riitti kyllä. Miten sokea ja hölmö hän olikaan aina ollut, ja miten huono onni hänellä aina oli. Miksi hänen piti ymmärtää, että Artsista ja hänestä olisi sittenkin saattanut tulla jotain, tai että ainakin olisi kannattanut yrittää vasta siinä vaiheessa, kun toinen oli onnellisesti naimisissa ja minuuttia ennen kuin kuuli vauvauutisia? Oliko se kohtalon ivaa, mitä? Avioliitot saattoivat aina kariutua, mutta lapset olivat ja pysyivät ikuisesti. Hän oli menettänyt pelin, ennen kuin oli edes ymmärtänyt haluavansa mukaan. Vaikka ei voinut sanoa, etteikö hänellä olisi ollut tilaisuuksia, herra paratkoon. Sen takia hän ei ilennyt Nitallekaan uskoutua, tämä olisi kiipeillyt seinille. Hän ei siis voinut kertoa kenellekään koko maailmassa, kun ei kerran Nitalle, joka tiesi hänestä muutoin kaiken, mikä oli tietämisen arvoista.

Ilse ei hämmästynyt löytäessään itsensä lopulta Sturenkadulta. Hän kävelisi hitaasti Artsin ja Kaisan ikkunan alitse, hyppäisi sitten ratikkaan ja ajaisi kotiin, missä Stumppi odotti. Vähän vilkuiltuaan oikean talon kohdalla hän arveli paikallistavansa Artsin ja Kaisan ikkunat, niissä oli punaiset verhot joulun kunniaksi ja lämmin, kellertävä valo loisti ulos. Siellä he varmaan tälläkin hetkellä istuivat paapomassa Kaisan masua ja sen asukasta, jota Ilse vihasi jo valmiiksi. Hän pysähtyi bussipysäkille sen näköisenä, kuin olisi odottamassa bussia, sytytti tupakan ja tuijotti ikkunoita. Tätä hän ei tekisi toiste. Nämä olivat jäähyväiset, tämän jälkeen hän kokoaisi sirpaleet ja jatkaisi omaa elämäänsä miten parhaiten taisi. Hän yrittäisi rakentaa siitä mahdollisimman hyvän niillä eväillä, mitä oli jäljellä. Ensimmäiseksi hän heittäisi pillerit hevonkuuseen. Ei Artsilla saanut olla yksinoikeutta perheeseen, eikä hänen yksin pitänyt joutua katsomaan sivusta toisen perheonnea. Se oli narttumaista, ja hän tuskin kehtasi tunnustaa sitä itselleen, mutta hän toivoi, että Artsia kirpaisisi vieläkin edes ihan pikkuisen nähdä, miten hänkin olisi onnellisesti raskaana. Miksi hän halusi satuttaa miestä, joka ei ollut uneksinutkaan tehdä hänelle minkäänlaista pahaa, sitä hän ei tiennyt – ellei sitten siksi, että tämä oli tehnyt niin tietämättään ja tahtomattaan, vain onnistumalla sittenkin olemaan onnellinen ilman häntä. Kai naiset vain olivat pohjimmiltaan pahantahtoisia páskiaisia.

Ei, hän ei ollut. Tietenkään hän ei halunnut lasta Artsia loukatakseen vaan ihan luonnollisista syistä. Jospa Stumppi sittenkin olisi isäainesta, hän mietti jatkaessaan matkaansa, kun alkoi palella. Ehkä hän ei vain tajunnut sitä vielä. Osasihan hän muutenkin olla niin ihana halutessaan. Ja ainakin he saisivat maailmankaikkeuden kauneimman vauvan! Jos Stumppi vaan joutuisi kantamaan vähän vastuuta muustakin kuin itsestään, hän varmaan aikuistuisi. Häntä vaivasi ihan selvästi se, että Ilsellä oli parempi palkka ja kun asuntokin oli Ilsen, varmaankin hän tunsi itsensä jotenkin alempiarvoiseksi, kun ei häntä oikeastaan tarvittu mihinkään. No, jos heillä olisi vauva, häntä kyllä tarvittaisiin!

Päivämäärä:   14.9.08 18:24:29

Ehdinpäs lukemaan, olikin ilmestynyt vähän lisää (onkohan missään mahdollisuutta lukea kokonaisuudessaan Jessin tarinaa?).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.08 18:35:19

On, Hruunis, täällä

Päivämäärä:   14.9.08 19:12:14

ohhoh, lisää lapsia :)
oon rkastunu-- Channing Tatum on vaan niin ihana <3

Lähettäjäaatamifisu 
Päivämäärä:   14.9.08 20:25:22

jatkoa pliiis<3 :DD

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   14.9.08 22:49:28

Hm, en kyl tiiä onko toi parempi motiivi hankkia lapsia kuin se mikä mun kaveripiirissä tuntuu nykyään olevan vallalla, tuodaan ruotsinristeilyiltä tuliaisina..

Olikse tölkki niin et ei vauvoja?

Päivämäärä:   14.9.08 23:16:04

Ei vauvoja.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.08 23:19:35

Jes, mä olen ollut ihan nalkissa kolme tai neljä päivää ton jutun kanssa mut nyt alko taas kulkea :)

Eli pitkähkö yöpala siitä ilosta.
-------------
Autokauppoja

- Se on aika namu, Stumppi sanoi ja tunsi sormiaan syyhyttävän sillä lailla kuin joskus, kun näki oikein kauniin naisen. Tämä ei kuitenkaan ollut nainen, tämä oli auto, kirkkaanpunainen jenkkikaunotar, joka sai kuolan valumaan, ja joka ei ollut saanut katsastusasemalla leimaa seistyään ruostumassa koko talven, aina tähän hetkeen asti, jolloin kaikki kesäjenkit alkoivat heräillä eroon ja kaivata ajolupia. Sen omistaja, typerän näköinen kaveri, jolla oli silmälasit, pystynenä ja majavanhampaat, jotka näyttivät kahta naurettavammilta hiusrasvalla Fonzie-tyyliin taakse vedettyjen hiusten kanssa, naksautteli kuitenkin kieltään harmissaan.
- Joo, mutta kymppitonni? Ei mulla semmosia rahoja ole. Mä ajan sen mereen ennemmin.
- Niin kai mäkin sinuna tekisin, Stumppi myötäili ja katsoi kaveria inhoten. Että aikuinen mies viitsi pukeutua noin, liian lyhyisiin farkkuihin ja teddy-kenkiin. Oli vain oikeus ja kohtuus, että noin typerä ihminen tuli huijatuksi. Tai no, vähän jujutetuksi. – Se kymppitonni on tietysti vaan arvio peltitöistä, hän jatkoi ja toinen ähkäisi.
- No, mitäs muuta?
- Moottori on ihan löysä, se pitäisi porauttaa ja vaihtaa isommat männät.
- Ei se voi olla löysä! Se on paljon uudemmasta, vasta vaihdettu!

Stumppi katsoi asiakastaan säälivästi hymyillen, antaen ilmeensä sanoa sen, että tätä oli kúsetettu pahemman kerran, vaikka tietenkään moottorissa ei ollut mitään vikaa.
- Olkoon, ei mulla ole varaa tämmöseen enää. Mä myyn sen ja ostan jonkun 100A:n, kaveri päätti.
- Mä voin vaihtaa sen sulta pois, Stumppi ehdotti.
- Mitä sä sitten tommosella páskalla tekisit?
- No, mähän voin aina laitella sitä tässä pikkuhiljaa sillon kun ei ole asiakkaita.
- Mikä sulla sitten on?
- Toi valkonen granada pihassa.

He kävivät potkiskelemassa renkaita ja Stumppi yritti tingata itselleen muutaman tonnin välirahaa, onnistumatta. No, ehkä se olisi jo ollut härskiä. Tosin hänen autonsa oli uudempi, mutta ei se sentään ollut punainen urheiluauto.
- Olkoon sitten, pupuhammas päätti lopulta. – Vaimo tykkää, kun on enemmän tilaa.
Stumppi mietti, minkänäköinen vaimo tuonnäköisellä tyypillä mahtoi olla, muttei sanonut mitään, meni vain penkomaan toimiston laatikostosta luovareita täytettäväksi. Hänen kätensä melkein tärisivät jännityksestä. Jokamiehen unelma oli vain parin allekirjoituksen päässä.

Hän ehti nostaa uuden rakkaansa ylös vielä samana iltana ja tutki uudenlaisella huolella koko pohjan. Ei se hinta-arvio kauhean pahasti ollut vedetty yläkanttiin, kyllä siitä asiakkaalta olisi tosiaan nypätty useampi tonni. Itse hän saisi sen kuntoon omakustannushintaan ehkä viikossa, jos jäisi joka ilta hallille töiden jälkeen hitsaamaan. Sinä ensimmäisenä iltana hän kuitenkin vain tarkisti tilanteen ja lähti sitten kotiin hakemaan Ilsen kyytiin. Kuulaansininen kevätilta oli täydellinen pikku ajelulle.

Ilse kyhjötti sohvalla kutomassa. Hän oli innostunut väkertämään sellaista, ja olisi kyllä saanut olla innostumatta. Stumpille tuli ikävästi mieleen äitinsä, joka kutoi niitä loputtomia sukkiaan ja lapasiaan, joilla kukaan ei tehnyt mitään, kaiket illat, vuodet ympäri.
- Pistä pois se mummoharrastus ja pue päälle, hän sanoi eteisestä.
- Miksi? Ilse kysyi ja nosti katseensa neuleesta.
- Mä olen ostanut jotain aika nättiä.
- Miksi sitä varten pitää pukea päälle?
- Se on ulkona, Stumppi sanoi hykerrellen sisäisesti.
- En mä viitti jos se on uusi pakoputki autoon tai jotain muuta, mistä mä en ymmärrä mitään.
- Sä ymmärrät tästä, Stumppi lupasi, otti naulakosta Ilsen nahkatakin ja meni kiskomaan hänet ylös sohvalta. Huokaisten hän seurasi, selvästikään odottamatta kummoisia.

- Missä? hän kysyi, kun he pääsivät kadulle ja katseli ympärilleen etsien valkoista fordia.
- Mä jouduin jättämään sen kulman taakse, Stumppi sanoi ja laittoi kätensä Ilsen silmille vähän ennen kuin he pääsivät talon nurkalle. Tyttö alkoi nauraa.
- Jo on salaista!
- Nyt saat avata, Stumppi sanoi, kun he olivat kohdalla. Hän oli saanut veten sopivasti katulampun alle, joten pimeässäkin näki sen punaisuuden. Ilse katsoi sitä sanomatta mitään vähän aikaa ja sipaisi juuri sopivan kunnioittavasti kaartuvaa konepeltiä.
- Kenen se on? hän kysyi sitten.
- Mun. Mä ostin sen.
- Eikö sun mielestä auton kokosista ostoksista pitäisi neuvotella etukäteen?
- Älä ala marista, sano vaan, eikö se oo makee?
- Se on ihana, Ilse myönsi, ja sinänsä se olikin. Mutta kuitenkin, autot maksoivat, etenkin vanhojen autojen pitäminen, vaikka Stumppi osasikin korjailla itse kaikennäköistä.

- Mennään heittämään lenkki, Stumppi sanoi ja avasi hänelle etuoven.
- Mihin sä meinaat tarvita tämmöstä munanjatketta? Eihän tänne mahdu edes turvaistuinta, Ilse sanoi istuessaan sisään ja kurkistaessaan sinne, missä olisi pitänyt olla takapenkki, mutta minne ei olisi saanut istumaan edes kolmea ankanpoikasta.
- Et olisi voinut itsekään olla ostamatta siinä tilanteessa, Stumppi puolustautui ja lähti hyvin hiljaa lipumaan kohden Hesaria. – Ja mitä hiton turvaistuinta? Ei tää ole mikään perheauto.
- Ei tosiaankaan, Ilse myönsi. – Mutta me tarvitaan kohta perheauto. Et kai sä myynyt fordia?
- Mä annoin sen vaihdossa ja mitä víttua sä oikein tarkotat?
- Sitä, että mä olen raskaana.

Stumppi oli vähällä ajaa läpi punaisista valoista raitiovaunun kylkeen säikähdyksissään ja Ilse päästi pienen kiljaisun. Järkyttyneenä poika ohjasi auton kadunvarteen niin pian kuin vain löysi tyhjän kolon, bussipysäkille.
- Mitä sä olet menny tekemään? hän kysyi vihaisena ja koko ilo uudesta autosta oli kadonnut.
- Me saadaan vauva, Ilse sanoi ja katsoi häntä varuillaan. – Enkä mä ole sitä ihan yksin tehnyt.
- Miten se on mahdollista?
- Semmosta sattuu joskus, etenkin jos ei käytä ehkäsyä.
- Mutta sähän käytät!
- En enää, Ilse sanoi eikä näyttänyt olevan siitä mitenkään pahoillaan, vaikka näyttikin vähän pelästyneeltä. Hänen leukansa oli silti aika jämäkästi tanassa.
- Miten niin et käytä? Ethän sä voi huijata mua isäksi puhumatta mitään etukäteen!
- Mä sanoin sulle talvella, että mä haluan vauvan. Sä sanoit että ruvetaan hommiin.
- En mä ole semmosta ikinä sanonut, en ainakaan tosissani!

Sitten takaa kuului kumea tööttäys, ja Stumppi joutui antamaan tilaa bussille, joka halusi pysähtyä siihen, missä he seisoivat. Hän ajoi hampaitaan yhteen purren eteenpäin Brahenkentän ympäri, kunnes löysi paremman paikan pysähtyä huoltoaseman pihasta.
- Sun pitää hankkiutua siitä eroon, hän sanoi sitten.
- En ikinä, sanoi Ilse ja tuijotti eteenpäin. Hän oli arvannut Stumpin hämmästyvän, muttei sentään noin paljon. Okei, ehkä hän ei ollut ihan rautalangasta vääntänyt tälle, että hän oli ihan tosissaan lakannut syömästä pillereitä, mutta oli hän jutellut vauvajuttuja koko kevään. Hän oli toivonut Stumpin osaavan lukea rivien välistä sen, mitä hän ei ollut uskaltanut suoraan sanoa.

- Mä en halua sitä, Stumppi sanoi ja Ilse totesi tilanteen alkavan valua suunnitelman b puolelle katsellessaan tämän kiukustunutta profiilia. Häntä kylmäsi, mutta kyllä hän tietysti oli tämänkin mahdollisuuden ottanut huomioon. Stumpin kanssa piti aina ottaa ikävätkin vaihtoehdot lukuun.
- No, me ollaan nyt samassa paketissa. Vauva, minä ja asunto. Kerro, kun päätät, kelpaako, Ilse sanoi ja avasi oven päästäkseen ulos. He eivät olleet ehtineet vielä kovin pitkälle, hän saattoi vallan hyvin kävellä kotiin. Tosin hän odotti Stumpin sanovan jotain, estävän häntä lähtemästä, mutta mitään ei kuulunut ja niin Ilse paukautti auton oven kiinni ja lähti kävelemään kirpakassa kevätillassa poispäin.

Ei ihan täydellinen lopetus tälle päivälle, joka oli alkanut niin jännittävästi. Ilse huomasi, miten silmissä sameni, eikä se ollut ainoastaan viileän ilman syytä. Hän kuitenkin räpytteli, kunnes näki taas selvästi ja muisteli sitä aamullista riemukasta tunnetta, kun testi oli lopultakin näyttänyt positiivista. Se oli ollut ehkä hänen elämänsä paras hetki ja se sai hymyilemään nytkin ja luottavaisen levollisuuden palaamaan mieleen. Kyllä hän pärjäisi yksinkin, jos Stumppi ei muuttaisi mieltään. Niinkin saattaisi vielä tapahtua, kunhan hän vain toipuisi ensijärkytyksestä.

Vaasankadulla hiljensi auto hänen kohdallaan ja Ilse vilkaisi toiveikkaana, olisiko se Stumppi järjettömässä, mutta ihanassa uudessa autossaan, mutta ei. Tämä oli tylsä, harmaa, perheauto, ja nähdessään keski-ikäisen miehen rullaavan ikkunaa auki, Ilse käänsi katseensa pois ja jatkoi matkaansa. Yleensä hän kiersi kotiin Hesarin kautta säästyäkseen kyselyiltä, mutta nyt hän oli ollut liian ajatuksissaan. Hän ei ollut kuulevinaan miehen huuteluita, nopeutti vain vähän askeleitaan ja alkoi kaivella avaimia lähestyessään kotitalon kulmaa.

Hänellä ei ollut niitä. Stumppi oli raahannut hänet ulos sellaista vauhtia, ettei hän ollut tajunnut napata laukkuaan. Taas yksi kirjoittamaton sääntö elämässä Stumpin kanssa: älä koskaan lähde ulos olettaen, että palaatte yhtä matkaa. Harmaa auto oli kääntynyt hänen perässään poikkikadulle, eikä Ilse uskaltanut pysähtyä ovisyvennykseen, se kuvittelisi vielä hänen pitävän toimistoaan siinä. Hän jatkoi matkaansa alas Helsinginkadulle ja oli menevinään ratikkapysäkille, kunnes näki auton katoavan uudelle kierrokselle.

Nopeasti hän haarukoi vaihtoehtonsa. Stumppi tuskin seisoisi enää siellä huoltoasemalla, ainakaan siinä vaiheessa, kun hän ehtisi kävellä sinne takaisin, ja tiedä koska hän päättäisi palata. Joskus tokikin, olihan lähes koko hänen omaisuutensa Ilsen luona, mutta ei välttämättä tänä yönä. Talonmies asui pihan puolella, mutta hän vaatisi parikymppiä vaivanpalkkaa oven avaamisesta. Nitan luo meneminen yöksi ei oikeastaan ollut optio, ei hän voisi sieltä aamulla lähteä töihin ilman käsilaukkua, jossa olivat lompakko ja työavaimetkin, sisään oli vaan pakko päästä. Huokaisten hän lähti häiriköimään talonmiestä ja toivoi, ettei olisi antanut töissä tupakoitaan Sadulle. Nyt olisi maistunut yksi.

Onneksi ei ollut vielä myöhäisempi, talonmiehen piha-asunnossa oli valot, eikä rouva, joka tuli avaamaan oven, edes murahtanut, kun Ilse nöyrästi pyysi ovenavausapua. Hän myöskin tyytyi pelkkään kymppiin, mikä sai Ilsen paremmalle tuulelle. Maailmassa oli vielä hyviäkin ihmisiä. Hän istui takaisin ihmettelemään kudintaan, joka oli alareunasta tiukkaa ja jäykkää kuin pelti ja ylempää epätasainen ja häntä alkoi naurattaa ja itkettää yhtaikaa. Hänen vauvansa ei totisesti pukeutuisi mihinkään niin rumaan, tätä hommaa hän saisi nähtävästi harjoitella vähän lisää. Toivottavasti hänellä olisi enemmän luontaisia äidintaitoja kuin taipumuksia neulomiseen.

Päivämäärä:   14.9.08 23:21:10

oisko viel pikapikailtapalaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.08 23:22:02

Ja uusi

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.