Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  S.hoitaja ei kerro nimeään soittaessa 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.2.25 20:26:03

Jatkuuko?

Re: S.hoitaja ei kerro nimeään soittaessa 2

Päivämäärä:   14.2.25 20:26:31

http://forum.hevostalli.net/read.php?f= linkki edelliseen

Lähettäjä: Tksh 
Päivämäärä:   14.2.25 20:27:59

"Ne puhelut tai väitettyjen puheluiden puutteet löytyy kirjaamosta.
Kokemusta paskiaishoitajan muka antamista neuvoista/olemattomista puheluista löytyivät ja nimi oli selvityksissä oleellinen. Jos nimeään ei hoitaja uskalla antaa, suht normaalille potilaalle, kun itse soittaa potilaalle, niin jotain hämärää on hoitajan touhuissa.
"

Ja nyt päästiin siihen ytimeen, miksi ne nimet ei kuulu potilaille tai asiakkaille.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   14.2.25 20:35:46

""Ne puhelut tai väitettyjen puheluiden puutteet löytyy kirjaamosta.
Kokemusta paskiaishoitajan muka antamista neuvoista/olemattomista puheluista löytyivät ja nimi oli selvityksissä oleellinen. Jos nimeään ei hoitaja uskalla antaa, suht normaalille potilaalle, kun itse soittaa potilaalle, niin jotain hämärää on hoitajan touhuissa.
"

Ja nyt päästiin siihen ytimeen, miksi ne nimet ei kuulu potilaille tai asiakkaille.

-------------------------------------

Eli paskiasihoitajien toimia salaisllaan?
Normaalilla hoitajalla ei ole mitään syytä salata nimeään peruspotilaalta (verenpaine/sokeritauti) potilaaltaan?

(jos nyt mielenterveystapaustappajat suljetaan pois marginaaleina).

Eikä hoitajilla ole enää nimikylttejä rintopielessä livetapaamisissa? En ole asiaan kiinnittänyt huomiota, kun omat hoitajani tunnen ilmankin.

Päivämäärä:   14.2.25 20:37:32

Ei, vaan yhdenkään ihmisen millään alalla ei kuulu joutua kuuntelemaan paskiaistelua yhtään keneltäkään. Ja Mari taitaa nyt itse olla ihan vaan mielenterveyspuolen potilas, vaikka kuinka itseään normaaliksi sydänpotilaaksi väittää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.2.25 20:40:02

Hoitajat ovat paskiaisia ja epänormaaleja, kun eivät halua paljastaa koko nimeään kaikille potilaille. Näinhän se on.

Tsemppiä teille jotka edelleen hoitoalalla jaksatte työskennellä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.2.25 20:44:05

Poliittinen poliisi piiloutuu myös numerosarjojen taakse.

Päivämäärä:   14.2.25 20:47:46

En tiedä mikä on poliittinen poliisi, mutta itse valmistuin viime syksynä ja meillä tavan partio- ja tutkintahommissa on sukunimi esillä.

Lähettäjä: Hgh 
Päivämäärä:   14.2.25 21:22:56

Juuri noiden Marin kaltaisten potilaiden/asiakkaiden takia sitä sukunimeä ei kerrota. Hyvä esimerkki miten "peruspotilaaksi" tulevalla voi olla mt-ongelmaa tai käytöshäiriöitä sen diabeteksen lisäksi.

Lähettäjä: ihmettelevä 
Päivämäärä:   14.2.25 21:35:54

Ohhoh. Ikinä en ole saanut otsikollani näiden 20 ht.net -vuoden aikana aikaan näin nopeaa topikkien täyttymistä. Mikään hevosasiakaan ei ole näin herättänyt keskustelua, ei kasvatus- , ravi-, eikä ratsastuspuolellakaan.

En ole lukenut kaikkia kommentteja, mutta joku kertoi, ammattilainen varmaan, että toisella osastolla esittäydytään koko nimellä, mutta toisella taas ei. Ihan vain neutraalisti ajatellen mielenkiintoista.

Ymmärrän tavallaan miksei hoitaja esittelisi itseään ohimennen kontaktissa, esim. ilmoittautumisluukulla tai ambulanssissa, mutta nyt ko. sairaanhoitajan piti neuvoa ihan elämää ylläpitävässä asiassa. Silloin toivon toiseltakin henkilökohtaista potilaan "kohtaamista".

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.2.25 23:04:01

En nyt ole ehtinyt koko topicia lukea, mutta tarkistin omakannasta ja kyllä siellä näkyy soittaneiden sairaanhoitajien nimet, niin etu- kuin sukunimikin.

Päivämäärä:   15.2.25 07:17:29

Kylläpä herättää tunteita tämä asia.

Jos meidän poliklinikan puhelimeen soitetaan, vastaan: "x poliklinikka, sairaanhoitaja *etunimi* sjukskötare". Mutta jos itse soitan potilaalle, sanon: " x poliklinikalta sairaanhoitaja *etunimi* hei". Aina asiat sujuneet hyvin ja kirjauksista näkee, kenen kanssa potilas/omainen on asioinut. Enpä olisi edes ajatellut, että pelkällä etunimellä esittäytyminen olisi ongelma. Itse harvoin edes muistan toisen yksikön hoitajan nimeä, kenen kanssa saatoin asioida puhelimessa hetkeä aiemmin. Silti asiat aina selviää, jos joudun soittamaan uudestaan kyseiseen yksikköön. Sukunimeni potilas saa kyllä kysyttäessä, mutta hoidon kannalta en näe sen olevan oleellista.

Aikaisemmin muuten ketjussa sanottiin, ettei hoitaja kirjoita kantaan. Kyllä kirjoittaa. Teemme poliklinikallamme kaikki kirjaukset kantaan, missä myös näkyy koko nimemme.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   15.2.25 07:49:52

Omakannassa näkyy hoitajien nimet, vaikka eivät olisi esittäytyneet.

Päivämäärä:   15.2.25 07:54:44

No mutta ei näy paskapäiden epänormaalien koska nehän jättävät kirjaamatta ne puhelut ihan kiusallaan. Siellä ne istuvat kahvilla päivät pitkät ja muistaessaan häiriköivät soittelemalla ihmisille, mokomat joutilaat. Joillekin sattuu kovin huonoa tuuria jatkuvasti, kaikenlaisissa virallisissa kontakteissa kohdataan pelkästään epäteviä ja suorastaan vaarallisia ihmisiä, joten kyllä joka soittajasta pitää saada tarkat tiedot.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.2.25 08:46:19

Ehkä ylläoleva onkin hyvä esimerkki, miksi hoitajat eivät potilaille sukunimellä esittäydy. Epävakautta on niin paljon.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   15.2.25 09:30:27

Niin. Tällaisesta hoitokontaktistahan, on se sitten puhelu, hoitotoimenpide tai muu, tehdään aina kirjaus apottiin tai muuhun järjestelmään. Eli halutessaan jälkikäteen saadaan kyllä selville mikä hoitajan tai lääkärin sukunimi olikaan. Opiskeluissa tai työelämässä minulle on aina sanottu ettei tähän ole mitään sääntöä tai määräystä miten itsensä esittelee. Tiedän kuitenkin että sukunimen kertominen ei pitäisi olla mikään ihmettelyn aihe. Toiset potilaat haluaa ns. varmistaa kenen kanssa olivat tekemisissä. Siinä vaiheessa asia särähtää korvaan kun potilas kertoo etsivänsä minua vaikka facebookista tai haluaa tietää asuinpaikkakuntani. Siinä vaiheessa rajaan keskustelun niiltä osin. Hoitajilla on ihan samanlainen oikeus tehdä työtään rauhassa kuin vaikka pankin virkailijalla. Meillä sairaalassa hoitajat usein esittelee itsensä potilaille vain etunimellä, mikä on myös helpompi muistaa. Potilaan halutessaan sukunimi kerrotaan tietysti. Puheluihin saatetaan vastata etu- tai sukunimellä. Usein jos konsultoin muita ammattilaisia niin kerron koko tittelin ja nimen, koska minun täytyy tietää tämä myös toiselta, kun kirjaan konsultoinnin tehdyksi.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   15.2.25 09:36:42

Olen ihmetellyt samaa.
Tulee soitto ja kysyvät vain kenen kanssa juttelevat. Eivät esittäydy.
Todella epäkorrektia käytöstä.

Päivämäärä:   15.2.25 09:50:56

"Tksh
Päivämäärä: 14.2.25 20:37:32

Ei, vaan yhdenkään ihmisen millään alalla ei kuulu joutua kuuntelemaan paskiaistelua yhtään keneltäkään. Ja Mari taitaa nyt itse olla ihan vaan mielenterveyspuolen potilas, vaikka kuinka itseään normaaliksi sydänpotilaaksi väittää."

Niin jos haluaa olla ikävä muita kohtaan, muiden pitää vaan kääntää toinenkin poski? Koska ne muut ei saa olla ikäviä/epäkohteliaita jne.

Yleensä mukavalle ja asialliselle ihmiselle käyttäydytään peilimäisesti, kuin peilikuva omasta käytöksestä.

Ainoastaan se ihmetyttää, että ihmisen koko nimi nyt onkin sitten salattavaa tietoa hoitohenkilökunnalla.
Epäkohteliaisuutta. Onneksi tosielämässä jotain marginaaliryhmää.

Päivämäärä:   15.2.25 09:52:50

"Toiset potilaat haluaa ns. varmistaa kenen kanssa olivat tekemisissä. Siinä vaiheessa asia särähtää korvaan kun potilas kertoo etsivänsä minua vaikka facebookista tai haluaa tietää asuinpaikkakuntani. Siinä vaiheessa rajaan keskustelun niiltä osin."

Tällainen on täysin normaalia käytöstä ja osoittaa fiksuutta hoitohenkilökunnalta.

Päivämäärä:   15.2.25 10:22:29

"Niin jos haluaa olla ikävä muita kohtaan, muiden pitää vaan kääntää toinenkin poski? Koska ne muut ei saa olla ikäviä/epäkohteliaita jne.

Yleensä mukavalle ja asialliselle ihmiselle käyttäydytään peilimäisesti, kuin peilikuva omasta käytöksestä.

Ainoastaan se ihmetyttää, että ihmisen koko nimi nyt onkin sitten salattavaa tietoa hoitohenkilökunnalla.
Epäkohteliaisuutta. Onneksi tosielämässä jotain marginaaliryhmää."

Mutta jos koet ikävää käytöstä tai muuten huonoa asiakaspalvelua tai hoitovirheen hoitajalta niin otat yhteyttä potilasasiamieheen ja kerrot, mikä tilanne on ollut ja tämä ohjaa sinua eteenpäin oikealle taholle, joka lähtee selvittämään asiaa ja tilannetta ja joka näkee ne tiedot sieltä kirjauksista. Edelleenkään _sinä_ et sillä nimellä tee yhtään mitään.

Päivämäärä:   15.2.25 10:36:43

"Edelleenkään _sinä_ et sillä nimellä tee yhtään mitään."

On huonoa käytöstä, jos ei esittele itseään.
Riittää tyyliin "sairaanhoitaja Nönnönnöö päivää."
Jos pelottaa olla hoitoalalla, niin vaihtaa alaa.

Päivämäärä:   15.2.25 11:01:19

"Edelleenkään _sinä_ et sillä nimellä tee yhtään mitään."

Kyllä hoitohenkilökunnan nimellä on minulle ollut merkitystä.

Jos menen lääkäriin, valitsen sellaisen lääkärin, jolta saan minua arvostavaa hoitoa. Ajanvarauksesta valitsen lääkärin xx (en sitä yy:tä, josta en pidä). Omalääkärinkin pystyy onneksi valitsemaan julkisessakin terveyskeskuksessa.

Samoin olen voinut valita SH:jista yleensä aina ne henkilöt, joilta saan minulle sopivinta hoitoa.
Esim. osa SH:jista osaa ottaa verikokeen niin, ettei se tunnu missään ja osan ottama verikoe sattuu ja siitä jää mustelma. Säännölliset verikokeet otatan mieluiten sillä hoitajalla, joka ei satuta. Toki jos hän on vaikka lomalla, niin sitten kestetään ne ronskimmat otteet muilta.

Myös hammaslääkärin, hierojan, kampaajan, kosmetologin, nokisutarin, taksikuskin olen voinut yleensä valita.
Kun varaan ajan ajoissa. Nimi on usein se helpoin tapa saada aika esim. haluamalleen SH:lle.

Niin kyllä vaan sillä nimelläkin on merkitystä, pidemmissä hoitosuhteissa.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   15.2.25 11:16:46

Esimerkiksi Pirhan ohjeistus on, että hoitaja esittelee itsensä akuuttivastaanotolla ja psyk.puolella VAIN etunimellä.
Ja tämä on turvallisuuskysymys.

Jos potilaalla on somaattisissa asioissa psyk.puolen kontakteja, joita hoitaja ei edes koneelta näe (näkee vain, että psyk.lehti on), esittäydytään silloinkin vain etunimellä.

Nämä ovat turvallisuuskysymyksiä, jotka todellakin pitää ottaa vakavasti.

Esim. meidän sote-asemalla on koko viime viikon ollut 24/7 kolme vartijaa paikalla, koska yksi mie-pä-sekakäyttäjä pahoinpiteli maanantaina lääkärin. Sama tyyppi tuli sitten lasioven läpi tiistai-iltana vuodeosastolle riehumaan.
Jaa miksi, no hän olisi halunnut päästä pään magneettikuvien, koska puolisonsa oli sanonut, että hänellä on päässä vikaa.

Ja sitten nämä, jotka tulevat hoitajan tai lääkärin kotiovelle vaatimaan subutexia kolmelta yöllä tai stalkkaavat somesta, ja luulevat hoitajan olevan rakastuneita juuri häneen.
Tai kirjoittelevat pitkin fasen puskaradioita, miten näkivät, kun lääkäri kurkisti jonkun housuihin.

Päivämäärä:   15.2.25 11:53:17

No miettikää nyt kun ihmisille annetaan näitä wt nimiä, kuten se puukottajanainen Raaseporissa. Kun sillä nimellä olisi sh ja soittaisi asiakkaalle "MImmi tässä hei" tai "Cindy tässä..." Niin löisin luurin korvaan jos i sukunimeä tule.

Lähettäjä: Lilja 
Päivämäärä:   15.2.25 11:58:55

Etunimi olisi kiva kuulla ja riittäisi minulle. En halua stalkata ketään, enkä etsiä ketään somesta, enkä ripittää hoitajaa henkilökohtaisesti, mutta kun olen tässä hoitanut huonokuntoisen läheiseni asiaa, olen oppinut tunnistamaan terkkamme hoitajat äänestä ja haluaisin jollain tavalla valittaa yhdestä heistä. Läheisilleni on tapahtunut paha hoitovirhe, jonka vuoksi hän eli yhdeksän kuukautta järkyttävissä kivuissa, ja vasta nyt muutama viikko sitten asia korjattiin uusintaleikkauksella. Jos puheluihimme ja kyselyihimme asiaan liittyen olisi suhtauduttu vakavasti, olisi leikkaus tehty jo viime keväänä tai alkukesästä, ja läheiseni olisi ollut erittäin paljon paremmassa kunnossa ja olisi säästynyt aivan epäinhimillisiltä kivuilta.

Kyseinen hoitaja ei ole kuunnellut, mitä sanomme, vaan on vain kuin seinä torjunut pyyntömme päästä uudemman kerran lääkärille ja tutkimuksiin ja vedonnut vain aiemman lääkärin virheelliseen lausuntoon, vaikka kertomamme olisi pitänyt ihan kaikissa tilanteissa herättää ammattilaisen huoli sekä inhimillinen myötätunto ihmisen sietämätöntä kipua kohtaan. Kun olen soittanut hoitaakseni läheiseni asiaa, olen saanut selittää saman litanian uudestaan ja uudestaan, koska en ole voinut tietää, tunteeko kyseinen hoitaja läheiseni tilanteen. Pian onkin sitten kyseisen hoitajan asenne paljastanut, että tutusta henkilöstä on kyse ja keskustelua on turha jatkaa.

Lääkäristä on tehty hoitovirheilmoitus potilasasiamiehelle (vai mikä se taho olikaan nykynimeltään) ja jollain tavalla myös tk:n toiminnasta pitäisi valittaa.

Päivämäärä:   15.2.25 12:04:19

Kerran ollessani töissä terveyskeskuksessa eräs potilas ei suostunut antamaan minulle omaa hetuaan vaan olisi halunnut sen ja asiansa kertoa vaim ja ainoastaan lääkärille.
Vitipäitä on...

Päivämäärä:   15.2.25 12:46:48

No, mutta jos haluaa tietylle hoitajalle, voi varmaan soittaessa pyytää ajan juuri sille hoitajalle. Et edelleenkään tarvitse sen hoitajan nimeä, joka on siellä puhelimen toisessa päässä. Etkä tarvitse senkään hoitajan nimeä, jonka kanssa olet asioinut, koska puhelimeen vastannut hoitaja näkee kirjauksista, kenellä olet käynyt ja osaa varata ajan samalle hoitajalle.

Lähettäjä: Khan 
Päivämäärä:   15.2.25 12:53:32

Miksi lääkärin koko nimi näkyy tutkimushuoneen ovessa, mutta ei sairaanhoitajan niemellä olisi väliä?

Päivämäärä:   15.2.25 13:14:15

^ Lääkäri tai vaikka lakimies on se varsinainen ongelmaa hoitava ammattilainen, sen vuoksi heidän nimensä tuodaan esiin. Heidän avustajiensa nimillä ei ole väliä.

Päivämäärä:   15.2.25 13:17:45

”Lääkäri tai vaikka lakimies on se varsinainen ongelmaa hoitava ammattilainen, sen vuoksi heidän nimensä tuodaan esiin. Heidän avustajiensa nimillä ei ole väliä.”

Jos hoitajalla on valta päättää, kuka pääsee lääkärille ja kuka ei, on sillä nimellä väliä.

Päivämäärä:   15.2.25 13:19:55

” Jos hoitajalla on valta päättää, kuka pääsee lääkärille ja kuka ei, on sillä nimellä väliä.”

Se hoitajahan ei toki mitään päätöksiä vedä hatusta. Kyllä siinä on joku isompi herra määritellyt kriteerit, joita hoitaja noudattaa.

Päivämäärä:   15.2.25 13:36:22

”Se hoitajahan ei toki mitään päätöksiä vedä hatusta. Kyllä siinä on joku isompi herra määritellyt kriteerit, joita hoitaja noudattaa.”

Jos ihminen esim. sanoo, ettei pärjää enää kivun kanssa tai että oireet vain pahenevat, luulisi olevan ihan jokaiselle hoitohenkilökuntaan kuuluvalle ymmärrettävä asia, että jotain pitää tehdä. Konsultoida vaikka sitä lääkäriä.

Päivämäärä:   15.2.25 13:39:55

Mutta tosiaan meillä on ollut ihan selvä hoitovirhe lääkärin taholta, MUTTA tilannetta pahensi hoitajien ehdottomuus, kun eivät kuunnelleet potilasta. Tätä en soisi tapahtuvan kenellekään koskaan ja siksi haluaisin, että joku taho käsittelisi asian näide; hoitajien kanssa, varsinkin sen yhden.

Päivämäärä:   15.2.25 13:42:31

” Mutta tosiaan meillä on ollut ihan selvä hoitovirhe lääkärin taholta, MUTTA tilannetta pahensi hoitajien ehdottomuus, kun eivät kuunnelleet potilasta. Tätä en soisi tapahtuvan kenellekään koskaan ja siksi haluaisin, että joku taho käsittelisi asian näide; hoitajien kanssa, varsinkin sen yhden.”

Tämmösissä tilanteissa ei ole mitään merkitystä, että tiedätkö juuri sinä hoitajan kokonimen. Kyllä sieltä järjestelmästä löytyy tieto, kuka puhelimen päässä on ollut. Vai tuleeko sulle jotenkin parempi mieli, kun tiedät, että juuri sairaanhoitaja Virtasen Maija oli väärässä?

Päivämäärä:   15.2.25 13:42:41

” Jos hoitajalla on valta päättää, kuka pääsee lääkärille ja kuka ei, on sillä nimellä väliä.”

Mitä väliä sillä nimellä on? Jotta voisit aukoa päätäsi hoitajalle nimellä tai jotta voisit kirjoittaa hoitajasta henkilökohtaisesti Facebookin puskaradioon, kuinka tämä mielivaltaisesti (noot) epäsi sinulta pääsyn lääkärille. Ja usein se hoitaja ottaa siihen hoitajan vastaanotolle, josta sitten tarvittaessa ohjaa lääkärille. Ja yleensä esim. kivussa ohjaa, koska lääkäri kirjoittaa reseptit. Eikä se lääkärikään tee autuaaksi, että kun hänet tapaat, kaikki kivut katoaa taikaiskusta. Lääkärin aikoja on tarjolla paljon vähemmän kuin hoitajalle ja siksi ensin tehdään arviointia, voiko hoitaja auttaa asiassa ja jos ei, pääsee lääkärille. Ja jos haluaa suoraan lääkärille niin on hyvä ja kaivaa kuvetta niin yksityiselle pääsee.

Päivämäärä:   15.2.25 13:46:11

”Tämmösissä tilanteissa ei ole mitään merkitystä, että tiedätkö juuri sinä hoitajan kokonimen. Kyllä sieltä järjestelmästä löytyy tieto, kuka puhelimen päässä on ollut. Vai tuleeko sulle jotenkin parempi mieli, kun tiedät, että juuri sairaanhoitaja Virtasen Maija oli väärässä?”

En minä halua koko nimeä. Etunimikin olisi riittänyt. En tiedä, onko heillä vielä joku muu kirjausjärjestelmä, mutta kaikkia yhdeksän kuukauden aikana soittamiamme puheluita ei näy omakannassa. Ei minua henkilökohtaisella tasolla kiinnosta, kuka hän on, enkä halua häntä henkilökohtaisesti tilille tapahtuneesta. Mutta haluaisin, että hän käsittelisi asian jonkun vastuullisen kanssa.

Päivämäärä:   15.2.25 13:48:05

"Mutta haluaisin, että hän käsittelisi asian jonkun vastuullisen kanssa"

Mihin sinä sitä etunimeäkään tarvitset, jos teet valituksen eteenpäin ja oikea taho ottaa yhteyttä ko hoitajaan?

Päivämäärä:   15.2.25 13:51:45

Ei kantaan tule kaikki kirjaukset potilaille näkyviin. Potilastietojärjestelmässä kirjaukset ja kirjaaja kyllä näkyvät ammattilaisille.

Päivämäärä:   15.2.25 13:52:10

”Eikä se lääkärikään tee autuaaksi, että kun hänet tapaat, kaikki kivut katoaa taikaiskusta.”

Ei tietenkään, mutta lääkäri voi määrätä jatkotutkimuksia.

Ei minua henkilökohtaisella tasolla kiinnosta, kuka hoitaja on. Sanoin tämän jo ihan ekassa viestissäni. En tietenkään mustamaalaa ketään, en ole sellainen ihminen.

Yksityisen kautta asia lopulta ratkesikin, ja hoito siirtyi erikoissairaanhoitoon, mutta eihän sen niin pitäisi mennä. Ei kaikilla ole siihen varaa.

Päivämäärä:   15.2.25 13:55:02

Oliko Liljan tapauksessa ongelma nyt se, että asia ei ratkennut julkisella hoitajan vai lääkärin toimesta vai mikä? Ja miten se hoitajan etunimen tietäminen olisi auttanut tilanteeseen? Olisitko saanut parempaa hoitoa, jos olisit voinut tokaista hoitajalle, että kuulepas nyt Merja, etkö ymmärrä, että minun pitää päästä lääkäriin??!! Vai mihin sitä nimeä tarvitset? Koska valituksen voit tehdä ilman nimiäkin, jos sen aiot tehdä.

Päivämäärä:   15.2.25 13:58:16

Jos ei osaa esitellä itseään puhelimessa, niin on väärällä alalla.
Yksi hoitaja soitti monta kertaa ja kysyi vain onko Remontti Riku puhelimessa. Ei edes kysyttäessä kertonut kuka on. En suostunut vastaamaan ennenkuin kertoo kuka haluaa tietää.
Lopulta toinen hoitaja soitti. Esitteli itsensä ja kysyi onko remppa Riku puhelimessa. Vastasin myöntävästi ja hän kertoi asiansa.
Lopuksi yritti viisastella, että ymmärrätkö nyt, että on tärkeä tietää kuka vastaa, ettei kerro henkilökohtaisia kenelle vaan.
Vastasin, että miten hän voi olla varma, että olen oikeasti Riku, kun et varmistanut sitä millään tavalla.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   15.2.25 14:55:41

Voi minulle kyllä riittää kun soittaja sanoo: ”sairaalasta sairaanhoitaja pirkko soittaa hei”, en todennäköisesti muista edes sitä etunimeä puhelun loputtua.

Päivämäärä:   15.2.25 16:11:49

"Mihin sinä sitä etunimeäkään tarvitset, jos teet valituksen eteenpäin ja oikea taho ottaa yhteyttä ko hoitajaan?"

Olin sairaalassa ja yöllä oli hoitaja joka sai kilarit, ei kertonut nimeä ja kannassa ei näy sairaalan osastokirjaukset. Tein valituksen niin vastauksessa oli tyyliin ettemme voi tietää kuka ollut kys henkilö, oliko edes sairaanhoitaja. No koko sairaalassa yksi osasto ja kaksi hoitajaa yössä. Tammisaaren sairaala.

Päivämäärä:   15.2.25 16:37:07

Jos todella sait tuollaisen vastauksen tekemästäsi valituksesta, niin veisin minäkin asiaa eteenpäin. Tietenkin sinua hoitanut hoitaja pystytään selvittämään tai ainakin pitäisi pystyä, jos ja kun toivottavasti kaikki on toiminnassa kunnossa.

Päivämäärä:   15.2.25 16:46:43

En jaksanut koko prosessi oli niin raskas, hoitovirheitä ja asioiden vääristelyä ihan selkeässä sairaudessa. Siihen se kait perustuu ettei mikään parane kun potilaan etua ei oikeasti ajeta. Potilasasiamies on täysi turhake.

Päivämäärä:   15.2.25 16:51:21

Tai en tarkoita, että ratkaisu olisi ollut vain työntekijän nimeäminen vaan odottaisi ehkä vastauksessa lukevan, että asiaa käsitellään kyseisen työntekijän kanssa tms...

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   15.2.25 17:00:25

Luultavasti nimien salaaminen johtuu siitä että ei voida pistää vastuuseen ketään kun ei tiedetä kuka oli raiskaamassa tai pahoinpitelemässä potilasta. Hyvinkin alhaista toimintaa sairaaloilta ja ampulansseilta-.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.2.25 17:29:01

"Esim. osa SH:jista osaa ottaa verikokeen niin, ettei se tunnu missään ja osan ottama verikoe sattuu ja siitä jää mustelma. Säännölliset verikokeet otatan mieluiten sillä hoitajalla, joka ei satuta. Toki jos hän on vaikka lomalla, niin sitten kestetään ne ronskimmat otteet muilta."

Missä toimitaan näin, että sairaanhoitaja ottaa verikokeen? Ja vielä niin, että voi itse hoitajan valita.
Yleensähän varataan aika labraan ja siellä ne kokeet ottaa se labrahoitaja, joka sattuu olemaan töissä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.2.25 17:32:31

"Lähettäjä: ,
Päivämäärä: 15.2.25 17:29:01

"Esim. osa SH:jista osaa ottaa verikokeen niin, ettei se tunnu missään ja osan ottama verikoe sattuu ja siitä jää mustelma. Säännölliset verikokeet otatan mieluiten sillä hoitajalla, joka ei satuta. Toki jos hän on vaikka lomalla, niin sitten kestetään ne ronskimmat otteet muilta."

Missä toimitaan näin, että sairaanhoitaja ottaa verikokeen? Ja vielä niin, että voi itse hoitajan valita.
Yleensähän varataan aika labraan ja siellä ne kokeet ottaa se labrahoitaja, joka sattuu olemaan töissä."

Mari nyt sattuu vaan olemaan vähän spessumpi lumihiutale, hän varaa sairaanhoitajalle verikoeajankin ja vielä oikein soittamalla juuri kyseiselle hoitajalle, jonka henkilökohtainen kännykkänumerokin hänellä on siltä varalta, että hoitaja sattuu olemaan lomalla.

Päivämäärä:   15.2.25 17:38:49

Yksityisellä onnistunee pyytää labra-aikaa tietylle hoitajalle?

Julkisella mennään labraan ja kokeet ottaa vuorossa oleva hoitaja. Henkilökunnan loma- tai muut vapaatiedot eivät myöskään kuulu potilaille eikä niitä(kään) kuulu kertoa vaikka potilas kysyy.

Päivämäärä:   15.2.25 18:22:36

"Yksityisellä onnistunee pyytää labra-aikaa tietylle hoitajalle?"

Jaa, mitenköhän? Sinnekin kun vain varataan se aika labraan, eikä aikaa hoitajalle.

Päivämäärä:   15.2.25 18:24:11

"Mari nyt sattuu vaan olemaan vähän spessumpi lumihiutale, hän varaa sairaanhoitajalle verikoeajankin ja vielä oikein soittamalla juuri kyseiselle hoitajalle, jonka henkilökohtainen kännykkänumerokin hänellä on siltä varalta, että hoitaja sattuu olemaan lomalla."

Siksi puutuinkin tähän esimerkkiin (että miksi tarvitsee hoitajan nimeä), koska vaikuttaa keksityltä.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   15.2.25 18:41:23

pääasia kuitenkin että hoitaja tietää puhjenneen renkaansa takia että on kohdellut ihmisiä väärin.

Päivämäärä:   15.2.25 18:55:50

Kyllä minä haluaisin tietää, että nimenomaan ikävästi meitä kohdalleen hoitajan kanssa käytäisiin asia läpi. En minä halua sitä itse tehdä eikä minulla ole kostomielialaa. Mutta haluaisin voida olla varma, että jos tilanne toistuu (läheiselläni on jatkossa suurempi riski saada uusi infektio tekoniveleen), kyseinen hoitaja ottaa potilaan kertoman asian vakavasti eikä esim. vihjiale potilaalla olevan muistisairaus.

Tätä vihjailua tuskin on kirjattu mihinkään. Vai voiko olla? Jos joku tietää, miten voin varmistua, että asia hänen kanssaan käsitellään, kuulen kyllä mielelläni.

Päivämäärä:   15.2.25 19:00:28

Miten Lilja sen hoitajan nimen tietämällä voisit varmistua, että asia on hänen kanssaan käsitelty? Kun voit lähteä asiaa kysymään ilman nimeäkin, että onko asiaa käsitelty tämän kyseisen, tuolloin vuorossa olleen, läheistäni hoitaneen hoitajan kanssa. Sinulla vaan ei taida olla oikeutta tietää asiasta, ja tämäkään ei riipu siitä, tiedätkö hoitajan nimen vai et.

Ja kyllä, todennäköisesti, jos hoitaja on ollut sitä mieltä, että läheiselläsi on alkavaa muistisairautta, asia on kirjattu päivittäiskirjauksiin, joita tehdään joka vuorossa, tarvittaessa useampia. Myös kanssasi käydyt keskustelut on todennäköisesti kirjattu ylös.

Päivämäärä:   15.2.25 19:56:38

"
Ja kyllä, todennäköisesti, jos hoitaja on ollut sitä mieltä, että läheiselläsi on alkavaa muistisairautta, asia on kirjattu päivittäiskirjauksiin, joita tehdään joka vuorossa, tarvittaessa useampia. "

Muistisairausepäilyn vuoksiko hoitaja voi ohittaa sen, mitä ihminen tai hänen läheisensä sanoo?

No, me olemme päässeet onneksi jo eteenpäin. Mutta mitenkään en pysty kyllä jäljittämään, milloin olen tämän kyseisen hoitajan kanssa puhunut. Olen verrannut omaa ja läheiseni puheluhistoriaa kannan merkintöihin, mutta en voi olla varma.

Päivämäärä:   15.2.25 19:59:27

Kuten jo moneen kertaan on sanottu, kaikki ei kirjaudu kantaan. Silti kuitenkin joka yhteydenotosta ja joka vuorosta tehdään kirjaukset. Joten se viranomainen, joka asiaa selvittää, löytää kyllä kirjaukset tarvittaessa, kuten myös kirjauksen tehneen hoitajan nimen.

Miksi luulisit sen etunimen avulla selvittäväsi tämän tilanteen? Mitä se auttaa sinua?

Päivämäärä:   15.2.25 19:59:59

Otetaanpa viisastelijoille vielä kerran selkokielellä:

Potilaan on tärkeää tietää hoitohenkilökunnan nimet useista syistä:

Luottamuksen rakentaminen: Kun potilas tietää, kuka häntä hoitaa, se auttaa luomaan luottamusta ja turvallisuuden tunnetta.
Viestinnän helpottaminen: Potilas voi helpommin kysyä kysymyksiä ja keskustella hoidostaan, kun hän tietää hoitohenkilökunnan nimet.
Vastuun selkeyttäminen: Nimitiedot auttavat potilasta ymmärtämään, kuka on vastuussa hänen hoidostaan ja keneen ottaa yhteyttä tarvittaessa.
Potilasturvallisuus: Nimitiedot voivat auttaa välttämään sekaannuksia ja virheitä hoidossa.
Nimitietojen kirjaaminen ja käyttö on myös säädeltyä lainsäädännössä, jotta potilastiedot käsitellään asianmukaisesti ja turvallisesti

https://urly.fi/3KTC

https://urly.fi/3KTB

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   15.2.25 21:08:32

Miksi ei riitä yksi nimi? Etu-tai sukunimi?

Päivämäärä:   15.2.25 21:12:18

"Miksi ei riitä yksi nimi? Etu-tai sukunimi?"

Sari Sairaanhoitaja (näitä on parhaimmillaan viisi samassa paikassa). Riittäähän sekin, jos Sari sairaanhoitaja ei halua kertoa muuta.

Jos voin valita, niin valitsen jonkin toisen sairaanhoitajan, Sari sairaanhoitajan tilalle. Luottamuksen ja potilaana tuntemani arvostukseni vuoksi.

Jos en voi valita tyytynen kohtalooni.

Päivämäärä:   15.2.25 21:29:25

"Luottamuksen rakentaminen: Kun potilas tietää, kuka häntä hoitaa, se auttaa luomaan luottamusta ja turvallisuuden tunnetta."
Miten se sukunimi lisää turvallisuutta, jos tietää asioivansa ammattihenkilön kanssa?

"Viestinnän helpottaminen: Potilas voi helpommin kysyä kysymyksiä ja keskustella hoidostaan, kun hän tietää hoitohenkilökunnan nimet."
Miten se sukunimi konkreettisesti helpottaa kysymysten esittämistä? Vai tarvitsetko kaupassakin myyjän kokonimen kysyäksesi tuotteesta tarkennuksia?

"Vastuun selkeyttäminen: Nimitiedot auttavat potilasta ymmärtämään, kuka on vastuussa hänen hoidostaan ja keneen ottaa yhteyttä tarvittaessa."
Toki jos kyseistä asiaa hoitaa vain nimetty ihminen.

"Potilasturvallisuus: Nimitiedot voivat auttaa välttämään sekaannuksia ja virheitä hoidossa."
Miten? Sun sairautta siellä hoidetaan käypähoitosuosituksien mukaan ja hoitosuunnitelma sekä tehdyt asiat on sun tiedoissa. Miten se sukunimi tässä auttaa?

"Nimitietojen kirjaaminen ja käyttö on myös säädeltyä lainsäädännössä, jotta potilastiedot käsitellään asianmukaisesti ja turvallisesti"
Ei edelleen vaikuta esittäytymiseen.

Päivämäärä:   15.2.25 21:33:39

-

Miksi perustelet, kuten perustelet?
Mitä ihminen häviää esitellessään itsestään nimensä?

Päivämäärä:   15.2.25 22:00:20

"Miksi perustelet, kuten perustelet?
Mitä ihminen häviää esitellessään itsestään nimensä?"

Täällä on aika moness viestissä vastauksia kysymyksiisi. Onnistuisiko sulta rakentavat vastaukset minun esittämiin?

Päivämäärä:   15.2.25 22:05:17

""Miksi perustelet, kuten perustelet?
Mitä ihminen häviää esitellessään itsestään nimensä?"

Täällä on aika moness viestissä vastauksia kysymyksiisi. Onnistuisiko sulta rakentavat vastaukset minun esittämiin?"
------------------

Aika moniin esitettyihin vastauksiin on esitetty perustelu ja lakiin perustuva argumentti.
Esittämiisi vasta-rgumentteihin liitty ainoastaan kinaamista minäsanon/minustatuntuu väittämiä, kaltaisteni kirjoittajien halveeraamista ja mitätöimistä ja erilaisten nyanssien vääristelyä/syyttelyä ja suoranaista halveeraamista.

Ollaan tosi kaukana sairaanhoidon eettisistä periaatteista. Ihan vaan perinteisen, kuka minä olen periaateen vuoksi.

----------------------

Moni annettu vastaus ei ole vastaus, vaan viisastelua ja halveeraamista.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   15.2.25 22:08:23

En avaa linkkejä, joten viitsisikö joku referoida lainkohdan, joka vaatii hoitajaa kertomaan koko nimensä kaikille potilaille, jotka sen haluavat tietää?

Päivämäärä:   15.2.25 22:10:38

"En avaa linkkejä, joten viitsisikö joku referoida lainkohdan, joka vaatii hoitajaa kertomaan koko nimensä kaikille potilaille, jotka sen haluavat tietää?"

Jos olet hoitaja, kuuluu opintomateriaaleihisi THL:n ohjeistukset ja linkkejä ei ole maallikon tarvetta avata kenellekään.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   15.2.25 22:13:01

"Mitä ihminen häviää esitellessään itsestään nimensä?"

Huonolla tuurilla häviää paljonkin saadessaan omaksi ja perheensä riesaksi häiriköivän stalkkerin.

Päivämäärä:   15.2.25 22:13:45

Mari siis länkyttää omiaan, esittäytyy uhrina ja keskittyy muiden haukkumiseen, koska ei itsekään osaa perustella sanomisiaan. Harmi.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   15.2.25 22:14:30

Ai anteeksi, en tiennyt että tämä keskustelu on vain hoitohenkilökunnalle ja nimimerkille Mari. Siirryn muualle.

Päivämäärä:   15.2.25 22:16:37

" -
Päivämäärä: 15.2.25 22:13:45

Mari siis länkyttää omiaan, esittäytyy uhrina ja keskittyy muiden haukkumiseen, koska ei itsekään osaa perustella sanomisiaan. Harmi."

Kyllä taitaa täällä te viisaat / muut keskittyä minun haukkumiseeni. Harmillista.
Koska hoitajienkaan edunmukaisuutta ei mitenkään aja tällainen epämääräinen räksytys ulkopuolisia / hoidettavia kohtaan.

Päivämäärä:   15.2.25 22:21:16

"Kyllä taitaa täällä te viisaat / muut keskittyä minun haukkumiseeni. Harmillista.
Koska hoitajienkaan edunmukaisuutta ei mitenkään aja tällainen epämääräinen räksytys ulkopuolisia / hoidettavia kohtaan."

Ei täällä räksytä muut kuin sinä. Sulle on osoitettu asiallisia kysymyksiä, joihin et suostu vastaamaan.ja puhut puppua thl:n oppimateriaaleista ja lakiasioista vielä päälle. Jos kaikki muut keskustelijat kyseenalaistaa sinua, lienee syytä katsoa peiliin, olisiko sulla omassa kannassa ja/tai tavassa esittää asioita jotakin vikaa.

Päivämäärä:   15.2.25 22:21:19

mii, ei kun asiat täällä henkilöityy "syytetyn"vmukaan.
Jos en ole paikalla, olen tarvittaessa tarinatäti tai muuten syyllinen. Hötölässä nämä viivat ja pisteet ovat sillälailla valioluokkaa..

Päivämäärä:   15.2.25 22:24:27

"Ei täällä räksytä muut kuin sinä. Sulle on osoitettu asiallisia kysymyksiä, joihin et suostu vastaamaan."

Höpö höpö.
Kysymyksiaä ei ole esitetty, ainoastaan syytöksiä.

Päivämäärä:   15.2.25 22:27:55

"Luottamuksen rakentaminen: Kun potilas tietää, kuka häntä hoitaa, se auttaa luomaan luottamusta ja turvallisuuden tunnetta."
Miten se sukunimi lisää turvallisuutta, jos tietää asioivansa ammattihenkilön kanssa?

"Viestinnän helpottaminen: Potilas voi helpommin kysyä kysymyksiä ja keskustella hoidostaan, kun hän tietää hoitohenkilökunnan nimet."
Miten se sukunimi konkreettisesti helpottaa kysymysten esittämistä? Vai tarvitsetko kaupassakin myyjän kokonimen kysyäksesi tuotteesta tarkennuksia?

"Vastuun selkeyttäminen: Nimitiedot auttavat potilasta ymmärtämään, kuka on vastuussa hänen hoidostaan ja keneen ottaa yhteyttä tarvittaessa."

"Potilasturvallisuus: Nimitiedot voivat auttaa välttämään sekaannuksia ja virheitä hoidossa."
Miten? Sun sairautta siellä hoidetaan käypähoitosuosituksien mukaan ja hoitosuunnitelma sekä tehdyt asiat on sun tiedoissa. Miten se sukunimi tässä auttaa?

"Nimitietojen kirjaaminen ja käyttö on myös säädeltyä lainsäädännössä, jotta potilastiedot käsitellään asianmukaisesti ja turvallisesti"

^Mikä näistä on syytös? No ehkä voin todeta, ettei sulta vastauksia näihin saa ja keskustelu jää hedelmättömäksi.

Päivämäärä:   15.2.25 22:31:18

Mun puolesta hoitajalla voisi olla vaikka järjestysnumero tai lempinimi tai ihan mikä vaan, jolla saisin selvyyden, olenko puhunut hänen kanssaan ennenkin.

Mä en pysty yksilöimään, milloin olen tämän kyseisen hoitajan kanssa puhunut, koska puheluhistoriassa on tk:hon soitettuja puheluita niin paljon, samoin läheiselläni.

Päivämäärä:   15.2.25 22:40:47

Enpäs nyt edes muista että onko sairaanhoitajat soittaessaan esitelleet itsensä nimellä vai ei. Varmaan kertookin jo sen kuinka tärkeää se on minulle:D Ei mua kiinnosta mikä on kenenkin nimi tai kerrotaanko se. Vaikka minä en sitä nimeä itse tiedä, niin kyllä se siellä rekisterissä on ja se riittää minulle. En tarvitse myöskään kaupan kassan tai tarjoilijan nimeä, riittää että tekevät työnsä.

Maailma on täynnä hulluja ja siihen on ihan syynsä miksi osa hoitajista pysyttelee nimettömänä.

Päivämäärä:   15.2.25 22:45:30

Vastaus: kun on viisi Sari nimistä sairaanhoitajaa, sukunimi erottele heidät toisitaan. On totta, että myös järjestysnumero tms. riittää tässä erottelussa.

Vastaus: on ihan eri asia ottaa jälkeenpäinyhteyttä terveyskeskukseen, jossa Sari SH:n kanssa keskusteluun pitää palata. Jos voin viitata tuttuun hoitajaan.

Vastaus: yleensä pitkäaikaisissa sairauksissa ja hoitosuhteissa on minulle nimetty oma hoitaja, ihan terveyskeskuksessa: verenpaineen hoitoon.
Työterveydessä asioin aina minulle nimetyn hoitajan kanssa ja olen sanut vaikuttaa kuka on oma hoitajani.

Vastaus: oma hoitaja usein tuntee minut potilaana ja ihmisenä ja hoitaa minua tuntevana ja älyllisenä henkilönä. Toisin kuin käypähoitosuositus SH, jonka näen ehkä vain kerran elämässäni erikoissairaanhoidossa.

Vastaus: vaikuttaapas, mm. kirjauksien laatuun ja oikeellisuuteen vaikuttaa, tietääkö hoitaja potilaan tuntevan hänet ihmisenä. Ihan turha väittää yhtään mitään muuta.

^Mikä näistä on syytös? No ehkä voin todeta, ettei sulta vastauksia näihin saa ja keskustelu jää hedelmättömäksi.

Nyt on vastattu.

Päivämäärä:   15.2.25 22:49:29

Luottamuksen rakentaminen: Vaikka ammattitaito on tärkeää, henkilökohtainen yhteys voi lisätä potilaan luottamusta. Kun potilas tietää hoitajan nimen, se voi tehdä hoitotilanteesta inhimillisemmän ja vähemmän anonyymin.

Viestinnän helpottaminen: Nimen tietäminen voi tehdä viestinnästä sujuvampaa ja henkilökohtaisempaa. Vaikka kaupassa ei ehkä tarvitse myyjän koko nimeä, terveydenhuollossa henkilökohtainen yhteys voi helpottaa potilaan kysymysten esittämistä ja hoitohenkilökunnan tavoittamista myöhemmin.

Vastuun selkeyttäminen: Tiedät, kuka on vastuussa hoidostasi, ja voit tarvittaessa ottaa yhteyttä oikeaan henkilöön. Tämä on erityisen tärkeää monimutkaisissa hoitotilanteissa, joissa useita ammattilaisia on mukana.

Potilasturvallisuus: Nimitiedot voivat auttaa välttämään sekaannuksia, erityisesti suurissa sairaaloissa, joissa on paljon henkilökuntaa. Jos potilas tietää, kuka on vastuussa hänen hoidostaan, hän voi varmistaa, että oikeat tiedot ja ohjeet välittyvät oikealle henkilölle.

Lainsäädäntö: Vaikka lainsäädäntö ei suoraan liity esittäytymiseen, se varmistaa, että potilastiedot käsitellään asianmukaisesti ja turvallisesti. Tämä luo yleistä luottamusta terveydenhuoltojärjestelmään.

Päivämäärä:   15.2.25 22:53:56

"on ihan eri asia ottaa jälkeenpäinyhteyttä terveyskeskukseen, jossa Sari SH:n kanssa keskusteluun pitää palata. Jos voin viitata tuttuun hoitajaan."
No edelleen ihan se ja sama minkä nimisen kanssa olet asioinut, kun sieltä löytyy kyllä kirjaukset mitä on sovittu ja ohjeistettu.

"oma hoitaja usein tuntee minut potilaana ja ihmisenä ja hoitaa minua tuntevana ja älyllisenä henkilönä. Toisin kuin käypähoitosuositus SH, jonka näen ehkä vain kerran elämässäni erikoissairaanhoidossa."
Tässä paistaa kirjoittajan oma asenteellisuus ja tietämättömyys. Niitten käypähoitosuosituksien mukaan se omahoitajasikin sua hoitaa.

"vaikuttaapas, mm. kirjauksien laatuun ja oikeellisuuteen vaikuttaa, tietääkö hoitaja potilaan tuntevan hänet ihmisenä. Ihan turha väittää yhtään mitään muuta."
Ja tälle luulolle löytyy jotain tutkimustietoakin jostain? Meinasit, että muuten tietoihin kirjataan jotain valetta? En mä kestä...

Päivämäärä:   15.2.25 23:01:51

"on ihan eri asia ottaa jälkeenpäinyhteyttä terveyskeskukseen, jossa Sari SH:n kanssa keskusteluun pitää palata. Jos voin viitata tuttuun hoitajaan."
No edelleen ihan se ja sama minkä nimisen kanssa olet asioinut, kun sieltä löytyy kyllä kirjaukset mitä on sovittu ja ohjeistettu.
Vastaus: ei ole, koska niissä kirjauksissa on ihan erilailla kirjattuja asioita, kuin mitä livenä on sovittu. Vai pitääkö jatkossa äänittää keskustelut,saadakseen oikeusturvaa Sari X sairaanhoitajalta?

"oma hoitaja usein tuntee minut potilaana ja ihmisenä ja hoitaa minua tuntevana ja älyllisenä henkilönä. Toisin kuin käypähoitosuositus SH, jonka näen ehkä vain kerran elämässäni erikoissairaanhoidossa."
Tässä paistaa kirjoittajan oma asenteellisuus ja tietämättömyys. Niitten käypähoitosuosituksien mukaan se omahoitajasikin sua hoitaa.
Vastaus: niin tietämättömyys on niiden outouksien taustalla hoitokirjauksissaa? Joihin on jälkeenpäin jouduttu puuttumaan potilasasiahenkilön avustuksella???

"vaikuttaapas, mm. kirjauksien laatuun ja oikeellisuuteen vaikuttaa, tietääkö hoitaja potilaan tuntevan hänet ihmisenä. Ihan turha väittää yhtään mitään muuta."
Ja tälle luulolle löytyy jotain tutkimustietoakin jostain? Meinasit, että muuten tietoihin kirjataan jotain valetta? En mä kestä...
Vastaus: miksi potilaan pitäisi esittää mitään tutkimustietoa mihinkään?
Riittänee epäkohtien esiintuominen?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   15.2.25 23:06:33

Kommentoin vain sitä asiaa, että Apotissa ainakin jokaisen hoitajan tekstin kohdalla erikseen valitaan tuleeko se näkyviin Kantaan. Eli ei välttämättä tule.

Päivämäärä:   15.2.25 23:09:27

Mari on kyllä varmasti potilAASI.

Päivämäärä:   15.2.25 23:17:21

-----------------------

Kyllä on kirjattu, useamman kerran olen joutunut korjauttamaan vääriä kirjauksia mm. vakuutusyhtiön korvauksien saamisen vuoksi.
Kirjauksia on tehty väärin usein kiireen tai ymmärtämättömyyden vuoksi, toisinaan myös kiireen vuoksi on tehty virheellisiä merkintöjä.

Harmittavaa, jos et kestä ja olet oikeasti terveydenhuollon kirjauksia tekemään pääsevä henkilö.

Päivämäärä:   15.2.25 23:18:31

.
Päivämäärä: 15.2.25 23:09:27

Mari on kyllä varmasti potilAASI.
------------------------

Noin ne kaikki sanoo, kun omalla kohdalla kaikki on sujunut hyvin.
Tsemppiä tulevaan.

Päivämäärä:   15.2.25 23:20:17

Joo Marilla pahoja epäluuloisuusongelmia.

Päivämäärä:   15.2.25 23:23:13

-
Päivämäärä: 15.2.25 23:20:17

Joo Marilla pahoja epäluuloisuusongelmia.

--------------------------

Näin Hötölän lyhyen oppimäärän kyökkinuppitohtorin tulkinnan saimme kaikki, pyytämättä, anelematta ja ilman maksua.
Tehkööt kaikki sen ammattimaisuudesta omat päätelmänsä. Ilman kirjoitelmien lukaisua tietenkin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.2.25 23:56:37

"Kyllä on kirjattu, useamman kerran olen joutunut korjauttamaan vääriä kirjauksia mm. vakuutusyhtiön korvauksien saamisen vuoksi.
Kirjauksia on tehty väärin usein kiireen tai ymmärtämättömyyden vuoksi, toisinaan myös kiireen vuoksi on tehty virheellisiä merkintöjä."

Ja mitä merkitystä sillä nimellä on sitten tässä tilanteessa ollut?

Päivämäärä:   16.2.25 01:10:57

” Ja mitä merkitystä sillä nimellä on sitten tässä tilanteessa ollut?”

Tätähän Marilta on kysytty useasti. Ilman järkevää vastausta, kun sellaista ei edes voi olla. Tasan tarkkaan tässä taustalla on halu löytää syyllinen. Syylliseksi ei kelpaa sairaanhoitaja Sari, vaan syyllisestä pitää tietää etunimen lisäksi myös sukunimi.

Päivämäärä:   16.2.25 01:12:58

""Kyllä on kirjattu, useamman kerran olen joutunut korjauttamaan vääriä kirjauksia mm. vakuutusyhtiön korvauksien saamisen vuoksi.
Kirjauksia on tehty väärin usein kiireen tai ymmärtämättömyyden vuoksi, toisinaan myös kiireen vuoksi on tehty virheellisiä merkintöjä."

Ja mitä merkitystä sillä nimellä on sitten tässä tilanteessa ollut?"

------------------------------------

Kirjaajaksi merkitty on eri henkilö, kuin hoitanut henkilö.

Päivämäärä:   16.2.25 01:16:52

” Kirjaajaksi merkitty on eri henkilö, kuin hoitanut henkilö.”

Ja mitä merkitystä sillä on ollut? Ei mitään. Silläkään ei oo oikeasti mitään merkitystä, lukeeko siellä sulle näkyvissä tiedoissa kirjaaja sairaanhoitaja Sari vai sairaanhoitaja Sari Virtanen vai se Sarin kollega.

Päivämäärä:   16.2.25 01:22:28

"” Kirjaajaksi merkitty on eri henkilö, kuin hoitanut henkilö.”

Ja mitä merkitystä sillä on ollut? Ei mitään. Silläkään ei oo oikeasti mitään merkitystä, lukeeko siellä sulle näkyvissä tiedoissa kirjaaja sairaanhoitaja Sari vai sairaanhoitaja Sari Virtanen vai se Sarin kollega."

-----------------------------------------------

Miten niin ei ole väliä?
Jos kirjaus ei ole sellainen, joka kuvaa hoitotilannetta.
Kirjaukset eivät ole ajantasaisia tai todellisia. Ja niistä on enemmän haittaa kuin koko hoidossa käynnistä.
Niiden kirjaaja ei ole hoitotilanteessa olut henkilö.

Kirjauksista ei ole hevonpupunvertaa hyötyä jatkohoidossa, vakuutusyhtiön korvaushakemuksissa.

Tämän kirjoitelmaketjun perusteella, potilaan on syytä olla entistä epäluuloisempi ja on tarkoituksenmukaista äänittää terveydenhoidon puhelut ja hoitotilanteet todistusaineistoksi tapahtuneesta hoidosta ja hoitotilanteista.

Onneksi todellisuus on vielä eri kuin täällä hötölässä.

Päivämäärä:   16.2.25 01:26:18

En jaksa enää jankata seinälle samaa asiaa. Sulle on yritetty selittää sataseitsemän kertaa. Lue edellisiä viestejä ja väännä yksinäsi rautalangasta, jos menisi jakeluun.

Päivämäärä:   16.2.25 09:46:28

En jaksa enää jankata seinälle samaa asiaa. Sulle on yritetty selittää sataseitsemän kertaa. Lue edellisiä viestejä ja väännä yksinäsi rautalangasta, jos menisi jakeluun.

----------------------------

Miksi ihmeessä, kun pisteiden ja viivojen ja muutaman muun kommentoijan sanoma on vänkäämistä.
Onneksi todellisuus on kaukana noista vänkäämistänne "totuuksistanne".

Päivämäärä:   16.2.25 09:47:39

:DDD

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   16.2.25 10:24:19

Yhteenvetona: tässä ketjussa on monta hyvää esimerkkiä, miksi hoitajalla kuuluisi olla oikeus olla kertomatta nimeään.

Oma sukunimeni on esimerkiksi sellainen, että koko maapallolta ei löydy toista samannimistä kuin minä ja meidän suvussa taitaa samalla sukunimellä olevia olla elossa tällä hetkellä n. 20hlö. Potilaat voivat luottaa siihen, että hoitajat eivät heitä stalkkaa, häiriköi, etsi netistä tai ylipäänsä ole henkilökohtaisella tasolla pätkääkään kiinnostuneita koko ihmisestä, ainoastaan. Potilaat taas voivat olla mitä tahansa pipipäitä, kuten täältäkin useasta on jo huomannut. Siksi ei voi verrata sitäkään, että potilaalla olisi oikeus saada tietää hoitajan nimi. Tai voi niissä hoitajissakin joku yksittäinen pipipää olla, mutta koska kaikki tiedot menee järjestelmiin, ei potilaas tarvitse oikeasti tietää hoitajasta mitään. Ja se etu- (tai sukunimen) tietäminen ei myöskään millään tavalla paranna sitä luottamusta hoitajaa kohtaan, ellei sitten aio ko henkilöä googletella ja etsiä, löytyykö häneltä lupia, mikä taas menee jo henkilökohtaisen stalkkaamisen puolelle, ja potilaan olisi hyvä harkita myös jotain nuppihoitoa, jos kokee, ettei uskalla antaa verikoetta otettavan ellei ole ensin saanut hoitajaa googlettaa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.2.25 10:34:52

Kyllä tässä ketjussa on tullut hyvin esille, miksi potilaille ei kannata antaa itsestään mitään tietoja. Näitä epävakaita on aika paljon. He ovat uniikkeja ja vaativia.

Lähettäjä: Ohhoh 
Päivämäärä:   16.2.25 11:00:39

Onpa A:lla ennakkoasenne, toivottavasti et ole sairaanhoitoalan ammattilainen.

Päivämäärä:   16.2.25 11:03:18

Sairaanhoitajat, vain yksittäisiä pipipäitä, mutta silti pitää kaikkiin voida luottaa?
https://yle.fi/a/74-20137748
https://yle.fi/a/74-20112065
https://urly.fi/3KUq

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   16.2.25 11:10:05

Mistä voit Mari nimen perusteella päätellä, että tämä ko hoitaja on nyt hyvä tyyppi, tämän kanssa voin puhua puhelimessa?

Päivämäärä:   16.2.25 11:14:33

Henkilökohtainen yhteys: Kun kerrot nimesi, luot henkilökohtaisemman yhteyden toiseen ihmiseen. Tämä voi auttaa rakentamaan luottamusta ja tunnetta siitä, että olet avoin ja rehellinen.

Identiteetti ja tunnistaminen: Nimi on keskeinen osa identiteettiäsi. Kun jaat nimesi, annat toiselle henkilölle mahdollisuuden tunnistaa sinut ja muistaa sinut paremmin.

Avoimuus ja rehellisyys: Nimen kertominen voi osoittaa, että sinulla ei ole mitään salattavaa ja että olet valmis olemaan avoin ja rehellinen. Tämä voi auttaa luomaan luottamusta ja turvallisuuden tunnetta.

Kunnioitus: Kun kerrot nimesi, osoitat kunnioitusta toiselle henkilölle. Se osoittaa, että arvostat toista ja haluat luoda tasavertaisen suhteen.

Kommunikaation helpottaminen: Nimen kertominen helpottaa kommunikaatiota ja tekee vuorovaikutuksesta sujuvampaa. Se auttaa myös välttämään väärinkäsityksiä ja luomaan selkeyttä.

Tässä muutamia esimerkkejä tilanteista, joissa nimen kertominen on ollut erityisen tärkeää:

Työhaastattelu: Kun menet työhaastatteluun, nimen kertominen heti alussa auttaa luomaan hyvän ensivaikutelman ja osoittaa, että olet valmis esittelemään itsesi ammattimaisesti.

Verkostoitumistapahtumat: Verkostoitumistilaisuuksissa nimen kertominen auttaa luomaan yhteyksiä ja muistamaan uusia ihmisiä. Se voi myös auttaa sinua erottumaan joukosta ja jäämään mieleen.

Asiakaspalvelu: Asiakaspalvelutilanteissa nimen kertominen voi tehdä vuorovaikutuksesta henkilökohtaisempaa ja luottamuksellisempaa. Asiakkaat arvostavat usein sitä, että he tietävät, kenen kanssa he keskustelevat.

Uusiin ihmisiin tutustuminen: Kun tapaat uusia ihmisiä, nimen kertominen on ensimmäinen askel ystävyyden tai yhteistyön rakentamisessa. Se osoittaa, että olet avoin ja halukas tutustumaan toiseen henkilöön.

Lääkäri- ja hoitotilanteet: Lääkärin tai hoitajan nimen kertominen potilaalle voi lisätä potilaan luottamusta ja turvallisuuden tunnetta. Se auttaa myös potilasta tuntemaan, että hän on hyvissä käsissä.

Ihan yleisesti Kanta-Hämeen keskussairaalan potilasohjeessa lukee näin:

On tärkeää varmistaa soittajan henkilöllisyys ennen kuin jaat terveystietojasi. Tässä muutamia vinkkejä, miten voit tehdä sen:

Pyydä lisätietoja: Kysy soittajalta hänen koko nimensä, työnantajansa nimi ja osasto, jossa hän työskentelee. Voit myös pyytää hänen työntekijänumeroaan tai muuta tunnistetta.

Soita takaisin: Pyydä soittajan puhelinnumero ja soita takaisin terveyskeskuksen päälinjan kautta varmistaaksesi, että numero on oikea ja että soittaja on todella kyseisestä terveyskeskuksesta.

Kysy tunnistettavia tietoja: Pyydä soittajaa kertomaan tietoja, jotka vain oikea terveydenhuollon ammattilainen tietäisi, kuten aikaisempia tapaamisia tai hoitosuunnitelmia koskevia yksityiskohtia.

Tarkista tietosuojakäytännöt: Monet terveydenhuollon organisaatiot noudattavat tietosuojakäytäntöjä, jotka edellyttävät soittajan henkilöllisyyden varmistamista ennen tietojen jakamista. Voit kysyä soittajalta, mitä heidän käytäntönsä ovat ja miten he varmistavat henkilöllisyytesi.

Konsultoi omaa terveydenhuollon tarjoajaasi: Jos olet epävarma, voit aina ottaa yhteyttä omaan terveydenhuollon tarjoajaasi ja kysyä neuvoa siitä, miten toimia kyseisessä tilanteessa.

Päivämäärä:   16.2.25 11:18:28

Jos hoitaja ei halua kertoa edes nimeään. Puhelu terveystiedoista on hyvä päättää heti tällaiset kyselyt, ellei hän kykene luotettavasti muutoin indenfioimaan asiaansa ja osoittamaan kuka soittaa/mistä soittaa ja soittajalla on oikeus tiedustella potilaan terveystietoja puhelimitse.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.