Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua plantaarifaskiittiin

Lähettäjä: kipukoipi 
Päivämäärä:   18.1.25 18:15:27

Plantaarifaskiitti vaivaa molemmissa jaloissa, toisessa enemmän.
Työterveydestä sain ohjeeksi vain pudottaa painoa. Sitä nyt muutenkin olen tekemässä mutta sehän ei ole mikään huomenna valmis -projekti.

Vaiva on kestänyt nyt jo kaksi vuotta ja estää minua mm. käymästä kävelylenkeillä, mikä taas olisi hyvä siihen painonpudotukseenkin. Kävely ja aiemmin juoksu on ollut minulle rakkaita harrastuksia joiden pariin toivon joskus palaavani.

Kaipaisin nyt oikeastaan ihan mitä vaan vippaskonsteja joitka teille on toimineet. Kenkäsuosituksia, venytyssuosituksia, liikuntasuosituksia... Omat kengät on mennyt ihan uusiksi ja niihin on laitettu geelipohjallisia tuplanakin. Silti vain aina kipeytyy ja kipeytyy.

Re: Apua plantaarifaskiittiin

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   18.1.25 18:22:38

Jätä ruokavaliosta hetkeksi pois kaikki "night shades" kasvit, kai suomeksi koisokasvit: tomaatti, peruna, munakoiso nyt ainakin. Viikossa, viimeistään kahdessa näet oliko tulehduksesi juuri näistä voimistunut. Ei matala-asteinen tulehdus poistu tietty ennen kuin parannut kokonaisvaltaisesti, mutta kipu jaloissa hellittää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.25 18:27:53

Venyttele ja hiero pohjetta ja akillesjännettä.
Köytä tai teippaa jalat öisin sellaiseen taipuneeseen asentoon että akillesjänne pysyy pitkänä. Tähän on myös olemassa valmiita tukia, toristakin voi löytyä.
Hiero varovaisesti jalanpohjia jos tuntuu hyvältä, älä jos ei. Runnominen ei auta. Jalkakylvyistä ei ole todennäköisesti mitään suurta hyötyä mutta ei kyllä haittaakaan.
Miltä tuntuu paljasjalkakenkä? Minusta yleensä pahalta jos plantaarifaskiitti vaivaa, tarvitsen mahdollisimman paljon pehmikettä. Skechersit on olleet ihan hyvät, birkenstock parempi vaikkei yhtä pehmeä olekaan. Paljasjalkakengät on hyvät sitten kun kipu on helpottanut, ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä.
Särkylääkkeitä kannattaa ottaa kuurimuotoisesti, sekä ibuprofeenia että parasetamolia (olettaen että keho niitä kestää).

Mutta rehellisesti tuo sinun tapauksesi kuulostaa pahemmalta kuin minun, ja minulla on ollut kausia jolloin olen joutunut konttaamaan vessaan kun ei kestä astua yhtään. Pari vuotta kuulostaa niin pitkältä ajalta kärsiä. Pyrkisin mahdollisimman nopeasti fysioterapiaan, ja jos se ei ole vaihtoehto niin mihin tahansa osteopaatille tai jäsenkorjaajalle tai hierojalle vilkaistavaksi.

Päivämäärä:   18.1.25 18:33:32

Kiitos paljon x ja .!

Semmoinen venytyssukka minulla onkin mutta en saanut siitäkään apua. Sisällä käytän todella pehmeitä tossuja ja välillä joudun kävellä varpaillaan. Silloin kun jalka kestää kävellä ilman tossuja niin kävelen ihan sukkasin.

Kesällä mulla on ollut korkeadroppiset lenkkarit mutta talvella niitä ei harmiksi voi ulkona pitää. Skechersin arch fit -kengistä olenkin kuullut hyvää! Oliko sulla semmoset?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.1.25 18:37:17

Oma plantaarifaskiitti lähti viikossa kun siihen laitettin paineaaltohoitoa sekä huippukylmää. Siihen asti olin reilun puoli vuotta kärvistellyt ja saanut lääkäriltä vaan voivottelua.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.1.25 18:42:52

Minulla on ollut plantaarifaskiittia.
Syyt:
-ylipaino
-nivelille liian raskas yksipuolinen kuntoilu
-alkavat vaihdevuodet

Hoito:
-nivelet huomioiva kuntoilu
-pohjenousut kehonpainolla
-pohkeiden ja akillesjänteiden venyttely
-kävelyn lisääminen
-kalliit pohjalliset urheiluliikkeestä
-estrogeenilisä!

Jalkapohjat saa hirveän kipeiksi lättäkengillä, jotka eivät vaimenna yhtään.
Jos ikä on 40v paremmalla puolella, saattaa estrogeenin vähentyminen saada oireita aikaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.1.25 18:55:50

Kenkiin apteekista sellaiset kantakupit. Silikonia. Auttaa jonkin verran kipuun.

Venyttelyä, kinesioteippausta, tarvittaessa kyynärsauvat.

Itsellä just vaivaa tosin vain toisessa jalassa mutta lisänä revähti nivelsiteet.

Päivämäärä:   18.1.25 18:56:39

Itse sain plantaarifaskiitin kuriin, kun opettelin kävelemään. :) eli kävelytekniikkani oli sellainen, että ikään kuin astuin eteenpäin mutta takapotku uupui kokonaan. Askeleen tulee rullata kannalta kunnolla päkiälle ja siitä varpaisiin, ja askel astutaan ikään kuin lantion alle kuten juostessa. Näin toimii koko takaketju ja myös plantaarifaskia tekee töitä. Kaikkein kipein alkuvaihe talttui itselläni tulehduskipulääkekuurilla, jäädytetyllä vesipullolla jalkapohjaa rullailemalla ja urheiluteippauksella. Kinesioteipistä ei ollut hyötyä, monelle on ja netistä löytyy teippausohjeet.

Päivämäärä:   18.1.25 19:08:38

Itsellä auttoi jokin verran teippaukset, erilaisia teippauksia on YouTubessa. Kokeile eri tyylejä, löydät niistä sitten itselle parhaan. Toinen hyvä oli geelipohjalliset ja hyvät kengät. Itselle lenkkarit oli parhaat.
Mulla kesti parantua n. puolitoista vuotta.

Päivämäärä:   18.1.25 19:21:01

Toivottavasti tisellä ei vaihdevuodet sentään vielä kun olen vähän päälle kolmekymppinen.

Millainen tuo urheiluteippaus on? Kinesioteippausta olen kokeillut. Kävelytekniikka voi kyllä olla pielessä vaikka aikanaan kestävyysjuoksua harrastaessa juoksutekniikkaa hinkkasin, mutta ihan eri asiahan se on. Luulen että nyt se ainakin on pielessä kun kipeänä koittaa kävellä.

Päivämäärä:   18.1.25 19:22:17

Jalkakaupasta olen tilannut erilaisia geelipohjallisia. Kipeämmässä jalassa on talvikengässä geelipohjallinen ja geelikantakuppi samanaikaisesti. Sitten on myös sellanen geelisukka mutta se on jotenkin ällöttävän tuntuinen pitää jalassa kun geelipatja tavallaan liikkuu siellä alla.

Lähettäjä: Muta 
Päivämäärä:   18.1.25 19:36:22

Täällä toinen kärsijä. Minulla alkoi plantaari vasemmassa jalassa keväällä 2018 uuden seisomista ja kävelyä vaatineen työn, töihin päivittäin kävelemisen ja samoihin aikoihin alkaneen tanssiharrastuksen myötä. Keväällä 2019 myös oikeassa jalassa oli sama jokusen kuukauden, mutta lepo, hieronta, venyttelyt ja jumpat pelastivat sen. Vasen jalka ei ole koskaan parantunut ja nyt sitten viime toukokuussa alkoi uudelleen kipuilu myös oikeassa jalassa, eikä ole sen koomin loppunut sekään. Se onkin nyt huomattavasti kipeämpi kuin tuo vasen, joka tuntuu suorastaan terveeltä toiseen verraten (tai sitten olen vain tässä 7 vuodessa jo niin tottunut vasemman jalan kipuun, että vaikea arvioida missä kunnossa se milloinkin on).

Ongelman alkaessa olin muutamia vuosia käyttänyt paljasjalkakenkiä, joten luulin sen olevan syy tähän. Ei se sitten kai ollutkaan, kun ongelma edelleen pahentuu, vaikka välissä on ollut ties mitä satojen eurojen terapiakenkiä käytössä. Tällä hetkellä käytän Sauconnyn lenkkareita, jotka sellainen jalkoja ja askellusta mittaava laite arvioi minulle sopiviksi (ja tuntuivatkin tosi hyviltä jalassa heti).

Kokeiltu on siis erilaiset kengät (vuosien ajan), fyssarikäynnit, jumpat ja venyttelyt (joita yhä teen säännöllisesti), puoliso hieroo jalat joka ilta (tämä helpottaa kipua heti, mutta aamuun mennessä ylös noustessa on taas paha), pitkään käytin myös venytyslastaa öisin, mutta sitä ei kuulemma enää suositella (voi aiheuttaa väärien asioiden venymistä pidemmän päälle), kuudesti kävin tuon vasemman jalan kanssa myös shockwave-hoidossa ja se sai jalan tuntumaan tosi hyvältä muutaman päivän ajan, mutta sitten kipu taas palasi.. tulehduskipulääkekuurikin oli jossain kohtaa ja teippauksiakin on kokeiltu. Kylmäystä ym. kokeiltu toki myös ja edelleen pahimpiin kipuihin käytössä.

Nyt törmäsin vähän aikaa sitten tähän videoon ja olen testaillut tätä kohta 2 kk: https://www.youtube.com/watch?v=NE0GqcRb9f8
Vasen jalka tuntuu aika hyvältä tällä hetkellä, kuten sanoin, mutta oikea on todella kipeä. Paha sanoa onko tämä ohjeistus nyt vain pahentanut tilannetta vai mistä extrakipuilu johtuu. Jatkan testiä nyt jokusen kuukauden ainakin vielä. Olen tämän videon ohjeistuksella yrittänyt myös muuttaa kävelytyyliäni, mutta kävelystä kovasti tietoisena oleminen on tuntunut jotenkin vaikeuttavan koko kävelyä ja pelkään senkin lisänneen kipua entisestään.

Päivämäärä:   18.1.25 19:37:35

Tässä 7 vuoden aikana yhdessä kohtaa myös pudotin n. 25 kg painoa, mutta sekään ei vaikuttanut asiaan. Lääkäri myös huomautti minulle, että tämä ei ole ylipainoisten vaiva, vaan liikunnasta ensisijaisesti johtuva (ja vaivasta kärsivät ovat useammin urheilijoita).

Nyt tuo painokin toki tullut jo taas takaisin, että ei enää apua siitä oljenkorresta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.1.25 19:53:16

https://youtu.be/TL-2DhBlkbA?feature=shared
Tämä liike on todella hyvä!
Minulla oli paha plantaarifaskiitti pari vuotta. Vasta paljasjalkakengät toivat lopullisen helpotuksen. Lisäksi tuon videon vahvistavaa liikettä ja joogaa niin alkoi helpottaa:)

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   18.1.25 20:09:26

Päivittäinen muutaman tunnin käveleskely maneesin hiekkapohjalla paransi vaivan mulla ja yhdellä tutulla sama… jumppaa jalkapohjan hyvin kun pehmeä hiekka alla.

Lähettäjä: Nöf 
Päivämäärä:   18.1.25 20:47:41

Mulla auttoi ratsastaminen ja ratsastaessa muutaman kerran liioitellusti kantapään alas painaminen, lisäksi seisoin piikkumaton päällä ja pyörittelin jalkapohjan alla palloa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.1.25 21:35:50

Virolainen kirvesterapia; kirves kylmennetään pakastimessa, jalkaa pyyhitään asetonilla ja asetetaan kipukohta jääkylmälle kirveenterälle, annetaan vaikuttaa hetki. Voi toistaa niinkuin jaksaa ja viitsii, vaikka aamuin illoin tms. Kaikilla auttanut joille kokeiltu.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   18.1.25 21:51:11

Mulla on teetetty työkenkiin pohjalliset, työterveyden kautta ja on ilmaiset.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   18.1.25 21:58:34

Kolestrolilääkitys (rosuvastation 5mg) ja noin 2vkossa hävisi multa kantapääkipu.

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   18.1.25 23:05:55

Rantasandaalit kotona olleet paremmat (kumia) kuin kalliit muunlaiset jalkineet.

Shiatsutyylinen jalkahieronta. Mulla oli niin hyvä hieroja, että huomasi että pistin hanttiin kivun takia ettei päässyt edes alueelle, mutta hän vähän kerrassaan houkutteli jalkaa ja lopulta pääsi jalkapohjaan käsiksi. Kävelin paljain jaloin pitkän matkan ulkokenkieni luokse ilman kipua. Tarvitsee uusintaa.

Ostin shiatsuhierontalaitteen jaloille, ja se on aika hyvä, mutta ei ihan ota siitä niin hyvin, mistä haluisin, mutta se jeesaa.

Jalkajumppa ja särkylääkkeet mm.

Lähettäjä: -77 
Päivämäärä:   19.1.25 00:16:36

Fyssarin tekemä urheiluteippaus auttoi paljon, mutta aikaa parantumiseen kului silti useampi kuukausi. Kinesioteippaus ei auta, mutta urheiluteipillä jalka laitetaan sellaiseen pakettiin, että se voi alkaa parantua. Myös pohkeiden huolellinen venyttäminen on tärkeä osa hoitoa. Olen myös huomannut, että kipuun saa helpotusta jos pystyy kävelemään pehmeällä hiekkarannalla ilman kenkiä. Tällöin ei tietenkään voi käyttää teippausta samaan aikaan.

Päivämäärä:   19.1.25 00:18:38

Joku aloitit äsken toisenkin keskustelun plantaarista, nimenomaan kenkiin liittyen, mutta se katosi..? (tai löytyy täältä, mutta vain vastauksia, ei aloitusviestiä: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9928408&t=9928408)

Josko aloittaja eksyy tänne, laitan vastauksen tähänkin:

Minulla oli Kybunit muutaman vuoden, ei vaikutusta plantaariin.

Olen ymmärtänyt, että sisäkaaren ja kantakupin tuki ovat tärkeitä ominaisuuksia plantaaria ajatellen, mutta sitten taas jotkut kokevat paljasjalkakengät parhaiksi. Ehkä oikeaa vastausta ei ole. Minusta tuntuu, että paljasjalkakenkien käyttö olis osasyy vaivan alkamiselle.

Tällä hetkellä käytän Sauconnyn lenkkareita. Suosittelen käymään jossain kenkäliikkeessä, jossa on sellainen kone, jolla mitataan jalka ja katsotaan askel ja kone sitten suosittelee sopivia kenkiä. Meillä päin tällainen esim. XXL-liikkeessä. Minun on aina ollut tosi vaikea löytää sopivia kenkiä ja kaikki kengät tuppaavat hiertämään aikansa ensin (Compeedit ovat liiankin tuttuja), mutta tuo masiina ehdotti muutamai eri merkkejä ja malleja ja kokeilin muistaakseni kolmea eri kenkää ja ne kaikki tuntuivat heti hyviltä jalassa. Voin suositella.

Tosin, plantaari vaivaa edelleen, että siihen ei minulla ole mikään kenkä 7 vuoden aikana auttanut.

Lähettäjä: Suolet 
Päivämäärä:   19.1.25 00:20:43

Tämä on vanhanaikaista, mutta itselleni auttoi piiritys h sen jälkeen pohjalliset. Minä siis kävelin 5,5 kilometriä töihin ja takaisin ja 19000 askelta töissä eli mielestäni aika paljon.

Päivämäärä:   19.1.25 00:21:50

Piiritys h?

Lähettäjä: ps. 
Päivämäärä:   19.1.25 00:23:41

Mitä v ittua joka saa tanan ikinen kommenttini ja ketjuni poistetaan jatkuvasti!

Lähettäjä: Suolet 
Päivämäärä:   19.1.25 00:24:05

Piikitys

Päivämäärä:   19.1.25 02:16:10

Kortisonia?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.