Lähettäjä: Muta
Päivämäärä: 18.1.25 19:36:22
Täällä toinen kärsijä. Minulla alkoi plantaari vasemmassa jalassa keväällä 2018 uuden seisomista ja kävelyä vaatineen työn, töihin päivittäin kävelemisen ja samoihin aikoihin alkaneen tanssiharrastuksen myötä. Keväällä 2019 myös oikeassa jalassa oli sama jokusen kuukauden, mutta lepo, hieronta, venyttelyt ja jumpat pelastivat sen. Vasen jalka ei ole koskaan parantunut ja nyt sitten viime toukokuussa alkoi uudelleen kipuilu myös oikeassa jalassa, eikä ole sen koomin loppunut sekään. Se onkin nyt huomattavasti kipeämpi kuin tuo vasen, joka tuntuu suorastaan terveeltä toiseen verraten (tai sitten olen vain tässä 7 vuodessa jo niin tottunut vasemman jalan kipuun, että vaikea arvioida missä kunnossa se milloinkin on).
Ongelman alkaessa olin muutamia vuosia käyttänyt paljasjalkakenkiä, joten luulin sen olevan syy tähän. Ei se sitten kai ollutkaan, kun ongelma edelleen pahentuu, vaikka välissä on ollut ties mitä satojen eurojen terapiakenkiä käytössä. Tällä hetkellä käytän Sauconnyn lenkkareita, jotka sellainen jalkoja ja askellusta mittaava laite arvioi minulle sopiviksi (ja tuntuivatkin tosi hyviltä jalassa heti).
Kokeiltu on siis erilaiset kengät (vuosien ajan), fyssarikäynnit, jumpat ja venyttelyt (joita yhä teen säännöllisesti), puoliso hieroo jalat joka ilta (tämä helpottaa kipua heti, mutta aamuun mennessä ylös noustessa on taas paha), pitkään käytin myös venytyslastaa öisin, mutta sitä ei kuulemma enää suositella (voi aiheuttaa väärien asioiden venymistä pidemmän päälle), kuudesti kävin tuon vasemman jalan kanssa myös shockwave-hoidossa ja se sai jalan tuntumaan tosi hyvältä muutaman päivän ajan, mutta sitten kipu taas palasi.. tulehduskipulääkekuurikin oli jossain kohtaa ja teippauksiakin on kokeiltu. Kylmäystä ym. kokeiltu toki myös ja edelleen pahimpiin kipuihin käytössä.
Nyt törmäsin vähän aikaa sitten tähän videoon ja olen testaillut tätä kohta 2 kk: https://www.youtube.com/watch?v=NE0GqcRb9f8
Vasen jalka tuntuu aika hyvältä tällä hetkellä, kuten sanoin, mutta oikea on todella kipeä. Paha sanoa onko tämä ohjeistus nyt vain pahentanut tilannetta vai mistä extrakipuilu johtuu. Jatkan testiä nyt jokusen kuukauden ainakin vielä. Olen tämän videon ohjeistuksella yrittänyt myös muuttaa kävelytyyliäni, mutta kävelystä kovasti tietoisena oleminen on tuntunut jotenkin vaikeuttavan koko kävelyä ja pelkään senkin lisänneen kipua entisestään.
|