Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yleinen asumistuki ja omaisuus 2

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   1.1.25 17:43:24

Edellisestä:

"Lähtökohta on ihan oikea. Ihmisen tulee elättää itsensä tuloillaan ja omaisuudellaan (ja tarvittaessa myymällä omaisuuttaan) jos omaisuutta on."

"Kai ymmärrät, ettei omaisuuden myyminen ole kestävä ratkaisu eikä muuta tilannetta?"

Sen avulla saa aikaa muuttaa tilannetta. Pystyy elämään ilman tukia kun etsii halvemman asunnon, etsii uuden parempi palkkaisen työpaikan jne. Miksi se pitäisi tehdä tukien avulla jos on omaisuutta (esim. se kesämökki) minkä voi myydä?

Re: Yleinen asumistuki ja omaisuus 2

Päivämäärä:   1.1.25 17:44:56

Edellinen

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9906447&t=9906447

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.25 18:05:12

Minä en ymmärrä, miksei se vanhainkodissa asuva Irmeli voisi myydä sitä metsäänsä ja maksaa sillä asumistaan. Mitä hän sillä itse enää tekee? Tai jos haluaa jättää sen jälkipolville, niin ennakkoperintönä sitten. Ja ongelma ratkaistu.

Tuo omaisuusraja on ihan ok. Juuri laskin, että esim. mun tämän vuoden sijoituksilla se 50te antaisi kuukaudessa voittoa suht saman mitä saan nyt asumistukea. En minä siinä kohdassa sitä sitten enää tarvitsekaan. Nyt laitoin pienen summan aspille säilöön niin saan vielä tämän talven täydet asumistuet kun kausityöläinen olen. Pitää sitten jossain kohtaa laskeskella kannattaako ne sijoittaa ja ottaa vähemmän asumistukea vai kannattaako sinne aspille säilöä tämänkin vuoden säästöt vai miten ensi talvena sitten jos ei mitään työtä talveksi löydy.

Päivämäärä:   1.1.25 18:05:20

Pointti on se, että omistusasunnossa asuva ei saa yleistä asumistukea.

Myöskin vuokralla asuvalla yleisessä asumistuessa huomioidaan hakijan varallisuus. Varallisuutena huomioidaan muun muassa talletukset, osakesijoitukset ja esimerkiksi metsä- ja kiinteistöomistukset.

Miksi omassa käytössä olevaa kesämökkiä ei huomioida vaan mökin omistaja asetetaan parempaan asemaan kun vaikka osakkeiden omistaja.

Jos vuokralla asuva joutuu myymään osakkeet pärjätäkseen, miksi mökin omistajan ei tarvitse myydä mökkiä?

Päivämäärä:   1.1.25 18:11:12

Ja tässä vielä se, mistä puhutaan.

Tästä päivästä alkaen yleisessä asumistuessa huomioidaan hakijan varallisuus.
Yhden aikuisen perheessä yli 10 000 euron omaisuus vaikuttaa tukeen. Kahden tai useamman aikuisen perheessä raja on 20 000 euroa. Rajat ylittävästä omaisuudesta tukeen vaikuttaa viidennes. Mikäli omaisuus ylittää 50 000 euroa, tukea ei makseta ollenkaan.

Varallisuutena huomioidaan muun muassa talletukset, osakesijoitukset ja esimerkiksi metsä- ja kiinteistöomistukset.

Yleiseen asumistukeen eivät jatkossakaan vaikuta ASP-tilillä olevat talletukset. Omaisuutena ei myöskään oteta huomioon esimerkiksi omassa käytössä olevaa kesämökkiä, osuutta jakamattomasta kuolinpesästä tai omaisuutta, johon ruokakunnan jäsenellä ei ole hallintaoikeutta. Alaikäisen lapsen omaisuus otetaan huomioon vain silloin, kun alaikäinen on tuen hakija tai hakijan puoliso.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   1.1.25 20:21:51

Sain aika pommin kelalta. Olivat keksineet, että omistan huoneiston ja tuki lopetetaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.1.25 21:53:40

Se kesämökki on jätetty ulkopuolelle varmaan siksi, että aiheuttaisi paljon hankalia tilanteita. Mökit on niin usein kimppaomistuksessa, sukujen perintömökkejä, jotka siirtyy polvelta toiselle. Omistajia voi olla monta sisarusts, seuraavassa polvessa taas seuraavat. Jos siellä on joku, joka tarvitsee asumistukea ihan oikeasti, menee tolkuttoman hankalaksi saada se (tuottamaton ja usein melko arvotonkin) mökkiomistus sieltä pois. Aiheuttaisi kohtuuttomia tilanteita.

Tilanteet, joissa asumistuen hakijalla on pienet tulot, asuu vuokralla, mutta omistaa yksin mökin, jota on varaa ylläpitää, on oikeasti kuitenkin sen verran harvinaisia, että ei käytännössä kauheasti merkitse.

Eläkeläisen asumistuessa on ollut vastaavanlaisia rajoituksia pitempään, sieltä varmaan on kokemuksia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.1.25 23:22:37

Miksi en ymmärrä tätä lausetta:
Rajat ylittävästä omaisuudesta tukeen vaikuttaa viidennes.

Tässä pätkä kokonaisuudessaan: Yhden aikuisen perheessä yli 10 000 euron omaisuus vaikuttaa tukeen. Kahden tai useamman aikuisen perheessä raja on 20 000 euroa. Rajat ylittävästä omaisuudesta tukeen vaikuttaa viidennes. Mikäli omaisuus ylittää 50 000 euroa, tukea ei makseta ollenkaan.

Lähettäjä: Oma nilkka 
Päivämäärä:   2.1.25 01:49:46

Itselläni tämä uudistus osuu pahasti omaan nilkkaan. Omistan perintönä saatua metsää ja jonkun verran varallisuutta on säästötilillä. Tällä laskelmalla asumistuki loppuu kokonaan. Olen opiskelija, jonka opinnot ovat venahtaneet parilla vuodella. Osin terveydellisistä syistä, osin ehkä omaa saamattamuutta. Teen jonkin verran keikkatyötä, mutta en mitenkään täyspäiväisesti.

Mutta silti, SILTI minä olen sitä mieltä, että tämä on hyvä uudistus. Tämänhän tavoite on osua juuri minun kaltaisiini ihmisiin ja ihan hyvä niin. Tähän asti olen voinut ajelehtia. Olen 27-vuotias. Ei ole ollut niin väliä, että tartunko opintojen loppuun saattamiseen kovinkaan tehokkaasti tai kuinka nopeasti. Olen voinut tehdä töitä sen verran kuin haluan eli aika vähän. Kuhan nyt on kuukausitasolla saanut muutaman satasen kasaan palkkaa, millä maksaa asumistuen jälkeen jäävä vuokraosuus ja ruokaa yms. pakollista menoa. En toki kuluta mitenkään erityisen paljoa. Tilin saldo on pienentynyt jonkin verran vuositasolla, mutta omaisuuden määrä on ollut sellainen, että se ei ole hirmuisesti haitannut.

Nyt kun tämä uudistus hävittää minulta asumistuen kokonaan, on minun pakko ruveta tekemään töitä ihan eri tavalla. On merkittävä ero saada kuukausitasolla se reilu 300 euroa enemmän käteen palkasta joka kuukausi kuin mitä on saanut tukea. On syystä saattaa opinnot loppuun, lopettaa tämä oman elämän ajelehtiminen ja mennä sen jälkeen ihan kokopäivätöihin. Talous ei millään kestä sitä, että tekee ehkä entisen "noin 400 kuussa" -tappion sijaan "noin 750e kuussa" tappiota. Se on jo vuositasolla niin paljon, että hyvin nopeasti sitä omaisuutta ei enää ole.

Mutta tosiaan, tähänhän sillä pyritään. Kyllä voin kuvitella, että meitä "ajelehtijoita" on yllättävän paljon esimerkiksi juuri korkeakouluopiskelijoissa tai sieltä valmistuneissa, joilla on perheen tuomaa varallisuutta jonkin verran. Varmasti yhteiskunta säästää tällä, mielenkiintoista on nähdä parin vuoden päästä toteutuneita numeroita. Toki en kiistä, että joissain tilanteissa tämä lisää haittoja ja ne tarvitsevat lisää rahoitusta. Uskon kuitenkin, että kokonaistulos on positiivinen.

Lähettäjä: Naatti 
Päivämäärä:   2.1.25 23:09:27

Oma nilkka sanoi hyvin. Suomessa on jännä asenne, että kaikilla olisi oikeus jonkinlaisiin tukiaisiin ihan vaan koska on olemassa, mitään omaa vastuuta ei tarvitse tietenkään itse ottaa mistään. Eihän se näin voi jatkua, ja suomen talous onkin todella kuralla.

Niin ja käsittääkseni eläkkeensaajan asumistukea voi yhä saada omistusasuntoon? Eli hehän ovat niitä, jotka usein asuvat niissä muuttotappiokuntien mörskissä.

Päivämäärä:   2.1.25 23:13:37

Eläkkeensaajan asumistukea saa edelleen omistusasuntoihin, eli turha kantaa huolta niistä mummoista vanhainkodeissa, ei ole pakko myydä metsää eli hallitus ei vie teidän perintöjänne, mikä on pääasia.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   3.1.25 09:29:53

Ennen oli häpeä jos ei omat rahat riittänyt, nykyään kaikille pitäs olla sitä sun tätä tukea.

Lähettäjä: ................ 
Päivämäärä:   3.1.25 10:09:20

Eläkkeen saajillakin on omaisuusraja, joka kiristyi, eli kyllä se metsä on myytävä siltä osin joka ylittää omaisuusrajan.
C, ennen sitä vain mentiin töihin ja oltiin samassa paikassa kohtuullisella palkalla koko työura, jota seurasi työeläke. Nykyään niillä nollasoppareilla ja osa-aika-duuneilla ei elä kukaan saamatta jossain vaiheessa jotakin tukia, ainakin jos sairastuu. Häpeä on kyllä siellä valtion puolella.

Päivämäärä:   3.1.25 10:24:12

Jatkossa myös omaisuus vaikuttaa eläkkeensaajan asumistukeen nykyistä enemmän, kun omaisuusrajoja alennetaan. Omaisuusrajan ylittävä osuus omaisuudesta vaikuttaa eläkkeensaajan asumistuen määrään. Uudet omaisuusrajat ovat yksin asuvalle henkilölle 15 000 euroa (nyt 18 306 euroa) ja avio- tai avopuolisoille yhteensä 24 000 euroa (nyt 29 290 euroa).

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   3.1.25 10:39:19

” Nykyään niillä nollasoppareilla ja osa-aika-duuneilla ei elä kukaan saamatta jossain vaiheessa jotakin tukia, ainakin jos sairastuu. Häpeä on kyllä siellä valtion puolella.”

Mutta jos on omaisuutta mitä voi myydä, on minusta häpeä ettei sitä myydä pois ennen tuen nostamista. Kelle sitä metsää säästetään? Sitä vartenhan sitä rahaa sijoitetaan, että pahan päivän varalle on omaisuutta mitä voi muuttaa rahaksi ja käyttää elämiseen.

Lähettäjä: OHO 
Päivämäärä:   3.1.25 10:46:21

Minusta on hyvä uudistus. Itse en koskaan ole hakenut asumistukea mutta nyt olen 50%OVE-eläkkeellä ja se 500€ kuukaudessa on valtava parannut tuloihini.
Voin kuvitella kuinka nuo asumistuet ovat mannaa monille mutta ilmankin pärjää.

Lähettäjä: ................ 
Päivämäärä:   3.1.25 10:51:40

X, no minä säästäisin mielelläni juuri pahan päivän varalle, eli jos vaikka sairastuisin vaikeasti, pääsisin hoitoon ja olisi varaa ostaa tarvittavat lääkkeet. Nyt olen vuokralla miljonäärillä, jolle vuokra-asunnot on vain pieni sivuharrastus. Miksi minun pitäisi siis elättää tätä miljonääriä pahanpäivänsäästöilläni? Ymmärtäisin kohtuulliset vuokramenot, mutta sellaisia ei enää ole, ei alle tonnin tuloilla kuten minulla on, ole varaa maksaa ilman asumistukea tätä 500e vuokraa ja halvempaa ei tästä kylästä löydy.
OHO, juu, näin sairaseläkeläisenä pärjäisikin upeasti, vuokran jälkeen ilman asumistukea käteeni jäisi rahaa elämiseen alle 500e, kuulostaa isolta, mutta lääke ja lääkärikulut rouhaisee tuosta jo ison osan.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   3.1.25 10:56:26

"OHO, juu, näin sairaseläkeläisenä pärjäisikin upeasti, vuokran jälkeen ilman asumistukea käteeni jäisi rahaa elämiseen alle 500e, kuulostaa isolta, mutta lääke ja lääkärikulut rouhaisee tuosta jo ison osan."

Sitten haet toimeentulotukea ja ongelma on ratkaistu. Siis sitten, kun olet ne säästösi ensin ihan siihen omaan elämiseesi käyttänyt.

Lähettäjä: OHO 
Päivämäärä:   3.1.25 10:58:46

Kyllä niitä alle 500€ asuntoja löytyy.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   3.1.25 11:07:57

” Miksi minun pitäisi siis elättää tätä miljonääriä pahanpäivänsäästöilläni?”

Sinun kuuluu elättää itseäsi. Eli jos on säästöjä pahan päivän varalle, ne käytetään asumiseen ja muuhun elämiseen. Miksi kenenkään muun pitäisi tehdä hyväntekeväisyyttä sinua kohtaan? Sitä varten on tuet. Mutta ensin käytetään tietenkin oma omaisuus siihen elämiseen. Sitä varten se on.

Mikä muu olisi pahempi päivä kuin että rahat ei riitä asumiseen?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   3.1.25 11:59:22

Varmaan tosi kiva muutos niille syrjemmässä asuville, jotka asuvat jo alueen halvimmassa puljussa ( se oma okt) eikä halvempaa muotoa ole.. ja ovat esim. Sairaseläkkeellä. :(
Me asumme puolison kanssa isossa kaupungissa okt. Tämä on suhteessa paljon halvempi kuin tämän kaupungin kerrostalossa kolmio. ( meillä on lapsia, kaksio ei riitä) olen miettinyt jos sattuisi jotai, vaikka puoliso sairastuisi vakavasti, eipä apua saisi... ( en todellakaan ota enää ikinä mitään ylimääräisiä vakuutuksia, on ollut mutta ehdot heikentyneet ja heikentyneet...)

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   3.1.25 12:37:10

"kuuluu elättää itsesi" Sairaana ja työkyvyttömänä? Miten? Ehdotuksia? Jos joku haluaa ostaa seksiä kuusikymppiseltä monisairaalta ja maksaa siitä kunnon taksan, sanotaan vaikka 2000 euroa laaki, etten tarvitse koko kuukauden aikana teidän penneistänne riistämiäni tukieuroja, niin tänne vaan.
Älkää itkekö jos joudutte jonottamaan julkisella, minä ja kaltaiseni ne vain siellä jumitaan jonoissa päivystyksessä kerjuulla lääkkeisiin joita ei ole varaa muuten ostaa. Ai sossu maksaa? Ei muuten maksa lääkkeitä joita Kela ei korvaa.

Päivämäärä:   3.1.25 13:07:22

........ : Niin elätät siis itseäsi käyttämällä ne säästösi/metsäsi mikäli ne ylittävät nuo vaaditut rajat. 50k€ on aika iso potti rahaa, tuskin kukaan on oikeasti kovin pahassa pinteessä jos sellainen löytyy.

Päivämäärä:   3.1.25 14:38:48

""Kai ymmärrät, ettei omaisuuden myyminen ole kestävä ratkaisu eikä muuta tilannetta?"

Sen avulla saa aikaa muuttaa tilannetta. Pystyy elämään ilman tukia kun etsii halvemman asunnon, etsii uuden parempi palkkaisen työpaikan jne. Miksi se pitäisi tehdä tukien avulla jos on omaisuutta (esim. se kesämökki) minkä voi myydä?"

Puhun tilanteesta, jossa omaisuus on tosiaan pieni. Esimerkiksi osuus arvottomasta mummonmökistä Kajaanin suunnalla.

Jos rahat siis ne 10t menee elämiseen tukien sijaan, ei ole varaa parantaa tilannettaan. Sen sijaan kun omaisuutta saa pitää ja saa tukia, on varaa parantaa tilannettaan. Muutokset maksaa. Jo esimerkiksi työhaastatteluja varten voi joutua ottamaan palkatonta vapaata.

Eikä asenne edes pitäisi olla, että "etsi parempi palkkainen työ" kun KAIKEN työn pitäisi elättää. Jos työ ei elätä, sitä ei tulisi olla lainkaan. Sen tulisi olla laitonta hyväksikäyttöä. Elätys tarkoittaa palkan ja työehtojen kokonaisuutta, niin että joko yhdellä työllä elää tai työn pystyy realistisesti yhdistämään johonkin toiseen työhön ilman kohtuutonta haittaa, niin että kokonaistyöpäivät eivät veny eikä työvuorojen välillä ole hyppytunteja.

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   3.1.25 15:18:12

Naatti, okei, osta minulta sitten se perinnöksi jäänyt kämppä, on ollut vuoden myynnissä, nolla kysyjää ja katsojaa. Pitäisi maksaa yli 400e vastiketta per kuukausi, ei pysty, eli saat ne maksamattomat kaupan päälle :) Tehdään ihmeessä kaupat niin pääsen törsäämään sen 50 000 ekeä elämiseeni oikein oikein mielelläni. Verottajakin huohottaa jo niskaan perintöveroa, on arvioitu sen mukaan, että asunto olisi muka 80 000 euron arvoinen. Hinta tosiaan tiputettu jo viitekymppiin. Varmasti saat hyvän sijoituskämpän jonka voit laittaa vuokralle, minulla ei ole siihen valitettavasti varaa, pitäisi löytää yli tontun kuussa maksava vuokralainen, että elättäisin sillä itseni ja maksaisin sen vastikkeen. Ai niin, ensin ennen vuokralle laittoa täytyy tehdä wc-remontti ja linjasaneeraus tulossa, mutta eipä huolta kun on noin suuri ja mahtava omaisuus jolla elätän itseni ihan ilman tukia.
Hitto, että tunnen itseni Kroisokseksi, täytyykin laittaa viestiä vuokraisännälle, että en pysty maksamaan vuokraa kun asumistuki loppui, mutta jos sillä perintökämpällä kuitattaisiin koko rahan edestä vuokria? Mahtaisiko suostua? Asunto tosin yli 200 kilometrin päässä, mutta eikö kaikki nykyään toimi etänä ihan hyvin?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   3.1.25 15:24:08

Oho, nyt pisterivin perintöasunto onkin hänen omansa eikä enää puoliksi toisen perinnönsaajan kanssa. Jos eläkkeelläkin olet, niin miksi et muuta sinne perintökämppääsi asumaan? Pääset nykyisen asunnon vuokrasta eroon, etkä joudu enää "elättämään" miljonääriä ;)

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   3.1.25 15:46:35

Kyllä, meitä on kaksi osakasta kuolinpesässä ja asunto on minun osuuteni. Olen eläkkeellä ja kuten ylempänä selitin, minulla ei ole varaa liki 500 euron linjasaneerauksen jälkeiseen vastikkeeseen eikä remonttiin, nyt olen maksanut asumistuella asumisestani asumistuen jälkeen 200 euroa, joten olen pärjännyt ihan hyvin. En ole lisäksi muuttamassa satojen kilometrien päähän vieraalle paikkakunnalle, josta kaiken lisäksi lopetettiin juuri sairaala jota tarvitsen säännöllisesti ja jossa minulla ei ole yhtäkään tuttua tai sukulaista. Edelleen, asunto on myynnissä, privana annan tiedot mielelläni mistä sen myyntitiedot netistä löytyy. Ostakaa ihmeessä pois. (Muuten vuokranantajani on todellakin miljonääri, omistaa yhden Suomen suurimmista kauppaketjuista, mutta se ei nyt auta siihen, että saisin säälistä muutaman satasen vuokran alennuksen).

Päivämäärä:   3.1.25 17:28:46

......... :No siinä on kyllä kuolinpesä jaettu harvinaisen tyhmästi jos olet itsellesi ottanut arvottoman asunnon jota ei saa likvidisoitua ja toinen osakas napannut massit :)

Vielä vikan kerran, ei se asunto ole 50k€ arvoinen jos ei se sillä rahalla mene. Tiputa pyyntiä niin ei voida arvottaa asumistukea hakiessakaan niin ylös. Ja muista, verot menee sitten sen toteutuneen kauppahinnan mukaan, eli verottaja ei todellakaan voi vaatia sinulta mitään 80k arvion mukaista maksua. Perintöveroon haetaan oikaisua sitten.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.1.25 21:18:23

"Sen avulla saa aikaa muuttaa tilannetta."

-Velaksi ostetun omaisuuden myyminen pilkkahintaan vaikeassa tilanteessa ei anna yhtään aikaa muuttaa tilannetta, jos velkaa jää vaikka koti menisi alta. Siinä jää äkkiä niin syvälle miinukselle, että sieltä on ihan turha enää edes yrittää pyristellä pinnalle.

"Suomessa on jännä asenne, että kaikilla olisi oikeus jonkinlaisiin tukiaisiin ihan vaan koska on olemassa, mitään omaa vastuuta ei tarvitse tietenkään itse ottaa mistään. "

-Tukijärjestelmä nimenomaan tukee tätä asennetta. Jos ei tippaakaan kiinnosta tavoitella mitään, yhteiskunta kyllä hyysää sinne sohvan pohjalle. Mitä enemmän yrität itse pyristellä parempaan asemaan, sitä tylymmin hädän tullen hylätään.

Tottakai sitä omaa omaisuutta on tarkoituksenmukaista käyttää elämiseen satunnaisessa vaikeassa tilanteessa, mutta laajamittainen kotien realisoiminen alta pahimpaan lama-aikana on yhteiskunnallisesti todella haitallista. Yksilötasolla se johtaa hyvien veronmaksajien pysyvään syrjäytymiseen ja itsemurhiin, sekä seuraavan sukupolven traumatisoitumiseen kaiken menettäneiden vanhempien masennusta tai päihdeongelmia sivusta seuratessa.

Isommassa kuvassa se romahduttaa pankit. Pankkien kiinteistörahastoja on jo pidetty jäissä, jotta ne eivät joutuisi myymään vallitsevassa markkinatilanteessa omaisuuttaan, koska omaisuuden realisoiminen paljastaisi miten paljon kiinteistöjen arvot on romahtaneet ja romahduttaisi lainojen vakuuksien arvot vaikeuttaen monin tavoin rahoitusmarkkinoiden toimintaa.

Asumistuen evääminen omistusasujilta ja ansiosidonnaisen työttömyysturvan heikennykset tuhoaa tukijärjestelmästä ne ainoat kokonaismarkkinaa vakauttavat tukimekanismit. Tämä olisi huolestuttavaa ns. normaaleinakin aikoina, mutta nyt se toteutetaan juuri kun noita suojamekanismeja kipeiden tarvittaisiin.

Veronmaksajien henkilökohtaiset vaikeudet ja pankkisektorin vaikeudet heijastuu negatiivisesti meidän kaikkien arkeen pitkälle tulevaisuuteen.

Lähettäjä: cvb 
Päivämäärä:   3.1.25 21:29:48

On niitä säästöjä jonkin verran, mut tänä vuonna menee muutama tonni parempaan autoon. Nykyinen alkaa olla tiensä päässä, kun on jo liki 27 vuotta vanha rottelo...

Aina kun saa jonkun tonnin säästettyä, niin niille on melko varmasti käyttökohde tiedossa ja yleensä se on se auto, kun maalla asuvana sitä tarttee. Täällä kulkee julkiset aika huonosti ja lähin pysäkki 5 km päässä.

Onneksi melko halpa vuokra omakotitalossa missä vuokralla asun. Edes kerrostaloasunnot tai rivarit meillä päin ei ole niin edullisia mitä tämä pirtti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.