Lähettäjä: Oma nilkka
Päivämäärä: 2.1.25 01:49:46
Itselläni tämä uudistus osuu pahasti omaan nilkkaan. Omistan perintönä saatua metsää ja jonkun verran varallisuutta on säästötilillä. Tällä laskelmalla asumistuki loppuu kokonaan. Olen opiskelija, jonka opinnot ovat venahtaneet parilla vuodella. Osin terveydellisistä syistä, osin ehkä omaa saamattamuutta. Teen jonkin verran keikkatyötä, mutta en mitenkään täyspäiväisesti.
Mutta silti, SILTI minä olen sitä mieltä, että tämä on hyvä uudistus. Tämänhän tavoite on osua juuri minun kaltaisiini ihmisiin ja ihan hyvä niin. Tähän asti olen voinut ajelehtia. Olen 27-vuotias. Ei ole ollut niin väliä, että tartunko opintojen loppuun saattamiseen kovinkaan tehokkaasti tai kuinka nopeasti. Olen voinut tehdä töitä sen verran kuin haluan eli aika vähän. Kuhan nyt on kuukausitasolla saanut muutaman satasen kasaan palkkaa, millä maksaa asumistuen jälkeen jäävä vuokraosuus ja ruokaa yms. pakollista menoa. En toki kuluta mitenkään erityisen paljoa. Tilin saldo on pienentynyt jonkin verran vuositasolla, mutta omaisuuden määrä on ollut sellainen, että se ei ole hirmuisesti haitannut.
Nyt kun tämä uudistus hävittää minulta asumistuen kokonaan, on minun pakko ruveta tekemään töitä ihan eri tavalla. On merkittävä ero saada kuukausitasolla se reilu 300 euroa enemmän käteen palkasta joka kuukausi kuin mitä on saanut tukea. On syystä saattaa opinnot loppuun, lopettaa tämä oman elämän ajelehtiminen ja mennä sen jälkeen ihan kokopäivätöihin. Talous ei millään kestä sitä, että tekee ehkä entisen "noin 400 kuussa" -tappion sijaan "noin 750e kuussa" tappiota. Se on jo vuositasolla niin paljon, että hyvin nopeasti sitä omaisuutta ei enää ole.
Mutta tosiaan, tähänhän sillä pyritään. Kyllä voin kuvitella, että meitä "ajelehtijoita" on yllättävän paljon esimerkiksi juuri korkeakouluopiskelijoissa tai sieltä valmistuneissa, joilla on perheen tuomaa varallisuutta jonkin verran. Varmasti yhteiskunta säästää tällä, mielenkiintoista on nähdä parin vuoden päästä toteutuneita numeroita. Toki en kiistä, että joissain tilanteissa tämä lisää haittoja ja ne tarvitsevat lisää rahoitusta. Uskon kuitenkin, että kokonaistulos on positiivinen.
|