Lähettäjä: Berit
Päivämäärä: 9.12.24 11:39:49
Otsikon kysymykseen: työ on yksi parhaita kuntouttavia asioita ihmisen elämässä. Jos ihmisen katsotaan olevan pysyvästi niin sairas psyykkisesti, ettei hän kykene mihinkään työhön, niin silloin toki työkyvyttömyyseläke on paras ratkaisu. Työ luo merkitystä, rytmiä elämään, osallisuuden ja kuuluvuuden tunnetta.
Itse olin uupumuksen takia sairauslomalla 2kk (samalla diagnosoitiin keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö ja PTSD) ja oli kyllä helpottavaa palata töihin osasairauspäivärahan turvin. Tunnollisena ihmisenä olen sinnitellyt 47-vuotiaaksi asti ja sitten tuli vain stoppi, kun kuormitus kävi ylivoimaiseksi kestää. Tunnollisena työntekijänä töistä pois oleminen tuntui kamalalta ja podin valtavaa syyllisyyttä. Teen 50-prosenttista työaikaa nyt ja sekin tuntuu aika paljolta. Terapiassa käyn ja lääkityskin aloitettiin kesällä. Olen ymmärtänyt, että 2kk on aika lyhyt sairausloma uupumustapauksissa, mutta yritetään nyt ainakin. Koen, että työ kyllä osaltaan auttaa, vaikkakin tuntuu raskaalta. En osaa olla suorittamatta täysillä ja yritän tässä opetella hieman rauhallisempaa otetta.
|