Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten sinne töihin oikein mennään? 2

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   7.12.24 19:18:09

edellinen

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9879212&t=9879212

Re: Miten sinne töihin oikein mennään? 2

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   7.12.24 19:18:48

Itsemurhat lisääntyisivät, varkaudet ja murhat lisääntyisivät mikäli tuet lakkautettaisiin...

Lähettäjä: Puks 
Päivämäärä:   7.12.24 19:23:02

Pisteelle:

Se motivaatio ja asenne näkyy siinä, että on valmis järjestelemään talouttaan ja sopeuttamaan elämäänsä niin, että pärjää taloudellisesti hetken aikaa pienemmillä tuloilla tai kykenee esimerkiksi opiskelemaan työn ohessa.

Toisilla sitä motivaatiota ja asennetta on, toiset keksii tekosyitä.

Lähettäjä: oopi 
Päivämäärä:   7.12.24 19:26:00

ENtäs sitten kun tiedän yhden joka stressaa kaikenlaisesta kokeilemastaan työstä niin paljon, että tulee psykoosin oireita ja lopulta psykoosi, mikäli jatkaa paria kuukautta pitempään työssä...

Päivämäärä:   7.12.24 19:27:01

Toiselle pisteelle:

Sulla on siis työ. Tiedät ja ymmärrät mitä omasta mielestäsi parempaan työhön vaaditaan. Sitten vaan punnitsemaan, haluatko siihen pyrkiä vai et.
Mikä sulla tässä on ongelma?

Lähettäjä: Kuntoisetmaksaa 
Päivämäärä:   7.12.24 19:27:52

Puks on pihalla kuin käkikello eikä selvästikkään monkäänlaista omakohtaista kokemusta pätemisen lisksi ole. Pappa betalar tyyppinen pullamössö.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.12.24 19:28:49

"Pisteelle:

Se motivaatio ja asenne näkyy siinä, että on valmis järjestelemään talouttaan ja sopeuttamaan elämäänsä niin, että pärjää taloudellisesti hetken aikaa pienemmillä tuloilla tai kykenee esimerkiksi opiskelemaan työn ohessa.

Toisilla sitä motivaatiota ja asennetta on, toiset keksii tekosyitä."

Täällä kirjoittaa useampi piste, mutta jos tarkoitit minua niin mitä minun nyt ihan konkreettisesti pitäisi tehdä, että minut hyväksyttäisiin? Teen työtä enkä saa mitään tukia, mutta olen silti ilmeisen vääränlainen kun en ole koulutettu hyväpalkkainen ihminen. Eli mitä minun pitäisi tehdä, että pääsen oikeiden ihmisten kirjoihin? Mistä saan ne sellaiset kognitiiviset kyvyt, että pystyn hankkimaan oikeiden ihmisten koulutuksen ja työn?

Ettekö te älykkäät menestyneet ihmiset oikeasti tiedä, että kaikki eivät ole yhtä älykkäitä ja lahjakkaita?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.12.24 19:29:44

Jos palkalla ei maksa edes työhön kulkemista, ei kerta kaikkiaan ole järkevää velkaantua siinä toivossa, että palkka saattaa nousta tai työaika lisääntyä, jos vaan osoittaa olevansa ahkera.

Päivämäärä:   7.12.24 19:32:14

"Sulla on siis työ. Tiedät ja ymmärrät mitä omasta mielestäsi parempaan työhön vaaditaan. Sitten vaan punnitsemaan, haluatko siihen pyrkiä vai et.
Mikä sulla tässä on ongelma?"

Omasta mielestäni teen ihan hyvää työtä, hyvää palkkaa siitä ei makseta, mutta tiedän ja ymmärrän ettei minulla ole edellytyksiä sellaiseen työhön mistä maksettaisiin paremmin. Selvästi se ongelma on täällä muilla eikä minulla, kun eihän täällä hyväksytä sitä, että kaikki eivät voi tehdä niitä "parempia" töitä.

Päivämäärä:   7.12.24 19:32:23

Pula huolehtii ihan itse omasta toimeentulostaan, on aina huolehtinut. Eikä oleta että muiden pitäisi tehdä asiat puksille valmiiksi. Jos puks ei ole ollut tyytyväinen työhönsä tai palkkaansa, on puks tehnyt asialle jotain, eikä ruikuttanut.
Ja kyllä, puks on myös elänyt erittäin niukalla budjetilla aikanaan. Ja on siitä motivoitunut parantamaan tilannettaan.

Täällä vaan tuntuu olevan vallalla ajattelu, jossa asioihin ollaan tyytymättömiä, mutta mitään ei olla valmiita tekemään asian hyväksi.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   7.12.24 19:35:23

Kuka palkkaa yksinkertaisen, hitaan ja huonoilla kognitiivisilla kykyillä varustetun ihmisen? Ennen näitä oli apupoikina yksinkertaisissa hommissa. Entä tänä päivänä?

Entä haluaisitko sellaisen työpariksesi?

Siis oikeesti.

Lähettäjä: HP 
Päivämäärä:   7.12.24 19:40:37

Motivaatio, reippaus, asenne, motivaatio, reippaus, asenne, motivaatio, reippaus asenne.
Ihan kuin tietyt asiat muuttuisivat jotain mantraa hokemalla. No, ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu. Jos ei käsitä lukemaansa vaan jankkaa samaa asiaa viestistä toiseen niin minkä sille mahtaa.

Lähettäjä: Katedraali 
Päivämäärä:   7.12.24 19:43:28

tunnen parikin erittäin työhaluista nuorta naista mutta heitä ei huolita mihinkään töihin koska heillä on pieniä lapsia

Päivämäärä:   7.12.24 19:44:53

Minullahan noihin oppimisvaikeuksiin liittyy paha hahmotushäiriö. Arvatkaapa kuinka paljon olen joutunut häpeämään sen takia kun minua on esimerkiksi työharjoittelussa ihmetelty ja moitittu, että kuinka ei vain suju vaikka olen ollut siellä jo niin kauan? Häpeä on tehokas motivaattori, joten todellakin olen yrittänyt ja yrittänyt, että pääsisin siitä häpeästä. Ei se työ silti ole sujunut, koska tällainen häiriö on ja pysyy eikä sitä saa pois vaikka olisi millainen asenne.

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   7.12.24 19:49:17

On niin naiivia laukoa kommentteja et " kyllä työt alkais kiinnostaa ku tuet lakkautettais". Missä ihmeen mielikuvitusmaailmassa nämä kommentoijat elävät?

Kukaan ei palkkaa selkeästi mielenterveysongelmaista tai hidasta ja yksinkertaista ihmistä, varsinkin jos on vielä sosiaalisesti kömpelö. Ei sellainen kelpaa kellekään. No liivijengeille juoksupojaksi ehkä.

Joten kun se näiden kaikkitietävien pätijöiden märkä päiväuni toteutuu ja tuet poistetaan, niin rikollisuus lisääntyy, koska jollain näiden yksinkertaisten ihmisen, jota ketään ei halua palkata, pitää elää. Diilereitä tarvitaan aina.

Ei niitä selkeitä mielenterveysongelmista kärsiviä, psykoosipotilaita ja hullujakaan kukaan palkkaa, joten nää poistuu tästä maailmasta kuka milläkin valitsemallaan keinolla.

Sitten on meillä kaikilla hyvä mieli ja maailma taas turvallisen asustaa.

Lähettäjä: kompataan 
Päivämäärä:   7.12.24 19:50:07

Lähettäjä: HP
Päivämäärä: 7.12.24 19:40:37

Motivaatio, reippaus, asenne, motivaatio, reippaus, asenne, motivaatio, reippaus asenne.
Ihan kuin tietyt asiat muuttuisivat jotain mantraa hokemalla. No, ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu. Jos ei käsitä lukemaansa vaan jankkaa samaa asiaa viestistä toiseen niin minkä sille mahtaa.

Päivämäärä:   7.12.24 19:52:28

"Toisilla sitä motivaatiota ja asennetta on, toiset keksii tekosyitä"

Mikä tekosyy on se, ettei rahat riitä jos työssäkäyynistä joutuu maksamaan?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   7.12.24 19:55:01

Kysy mielummin miksi sun rahat ei riitä? Kulut liian suuret?

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   7.12.24 19:56:25

”Motivaatio, reippaus, asenne, motivaatio, reippaus, asenne, motivaatio, reippaus asenne.
Ihan kuin tietyt asiat muuttuisivat jotain mantraa hokemalla. No, ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu. Jos ei käsitä lukemaansa vaan jankkaa samaa asiaa viestistä toiseen niin minkä sille mahtaa.”

No ainakin yksi työkaveri hokee mantraa ”ei kiinnosta, ei jaksa, tää on pas kaa”, ja näyttää ainakin noin päin toimivan, sillä ei hän mitään töitä teekään, istuu vain.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.12.24 20:01:21

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.12.24 19:00:18

Huoh HT.net.

Tarkoitin näitä duunarihommia korkeakoulututkinnolla tehneenä, että paljon on heitä, jotka ei periaatteesta tee muitakin oman alan hommia tai sitten on jokin tuloraja josta suostuu lähtemään töihin. Onneksi toisaalta nykyään taitaa olla paljon tiukempaa työn vastaanoton kanssa, jossa työttömyystukea aikoo nauttia.

Moni asia on varmaan itse aiheutetttua, pitäisikö olla nälkää tai sotaa että osaa arvottaa elämän prioriteetit uudestaan. Kuuntelisivat vaikka sotaveteraaneja tai lottia, millaista silloin oli!"""

Helpompahan se noin päin on työllistyä, mutta haepa siivoojan tai lomittajan alalta muita duunia! Ei nyt ihan äkkiä poffaksi ruveta.

Päivämäärä:   7.12.24 20:03:31

"Kysy mielummin miksi sun rahat ei riitä? Kulut liian suuret?"

Nyt ei ole kyse minun rahoistani vaan niiden, jotka saavat työttömyyspäivärahaa ja asumistukea (ehkä toimeentulotukea) ja yrittävät työllistyä.

Päivämäärä:   7.12.24 20:18:38

Lähettäjä: B
Päivämäärä: 7.12.24 19:55:01

Kysy mielummin miksi sun rahat ei riitä? Kulut liian suuret?

🤢🤔🤦‍♂️

Lähettäjä: MP 
Päivämäärä:   7.12.24 20:33:16

Nämä, jotka vaatii mielenterveysongelmista kärsiviä töihin, taitavat olla niitä laiskoja työntekijöitä, jotka mieluummin eläisivät tuilla kotona jos se olisi mahdollista terveyden puolesta...

Lähettäjä: HP 
Päivämäärä:   7.12.24 20:39:18

"No ainakin yksi työkaveri hokee mantraa ”ei kiinnosta, ei jaksa, tää on pas kaa”, ja näyttää ainakin noin päin toimivan, sillä ei hän mitään töitä teekään, istuu vain."

Sinunkin kannattaa kokeilla jotain mantraa jos et ymmärrä mikä ero oppimisvaikeudella ja työntekijän huonolla asenteella on.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   7.12.24 20:44:39

Niin ja piste: toi on jotain mitä tässä keskustelussa ei vaan osa halua tajuta.

Kertokaa nyt hyvät ihmiset MINNE kaikki työttömät nyt maanantaina marssii töihin kun koko maassa on käytönnössä LIIKATARJONTAA työvoimasta. Se että koulutusta, kokemusta ja rautaista osaamista vaativiin töihin tai Lapin sesonkitöihin tarvitaan työntekijöitä ei auta sitä työtöntä jolla on koulutus alalle jolle ei työntekijöitä tarvita.

Mä itse tiedän että jos nyt jäisin työttömäksi saisin töitä helposti koska olen nopea oppimaan uutta, minulla on C- kortti, jne....mutta minulla on kavereita joilla on ongelmana sama kuin pisteellä edellä että ovat hitaita, köpelöitä ja vaativat töissä paljon neuvomista, "kädestä pitelyä" ja silti työteho ei ole sama kuin "normaaleilla". Ovat ihmisinä aivan mahtavia mutta eivät valitettavasti pärjää nykyisessä työelämässä. Ovat aikoinaan käyneet joko normaalin peruskoulun huonoilla arvosanoilla tai apukoulun. Ovat opiskelleet ammatin jolle nykyaikana ei ole töitä kuten vaiheompelija tai käyneet tyyliin emäntäkoulun. Nuoremmat ovat opiskelleet eläintenhoitajaksi tai vastaavan mutta töitä hakiessa on työpaikan saanut joku "parempi".

Mä tässä kerran juttelin mun tyttären kanssa kun niiden koulussa on E eli erityisluokka jossa on erilaisista oppimisvaikeuksisia oppilaita tai esimerkiksi autismin kirjolla olevia jotka ei pärjää normaalilla luokalla mutta eivät ole kehitysvammaisia. Tytär kysyi mihin "Matti" voi aikuisena mennä töihin kun se ei pärjää koulussakaan yksinkertaisissa jutuissa ja tarvitsee avustajan vielä kasiluokalla? Piti vastata etten tiedä, kukaan ei voi ennustaa millainen työelämä on kun te olette työikäisiä.

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   7.12.24 21:05:30

Lisäks tää hokema et tuillla makaava saa saman kun töissäkäyvä.

Ööh peruspäiväraha on 800 - verot. Eli työssäkäyvien normi kuukausipalkka on tuollainen 600 EUR? Ja sillä pärjää ihan hyvin vaikka loppuelämänsä?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   7.12.24 21:49:45

Lisäks se aiheuttaa hirveää kateutta kuin tuosta vaan saa työttömyyskorvausta monta sataa euroa tekemättä mitään.

Siis työssäkäyvät kadehtivat tuota ~600 euroa ja ovat hirmu pahoillaan kun joutuvat tekemään töitä samalla(?) palkalla ja toivovat että kaikki tuet poistettaisiin.

Mä en tajua. En mä haluasi olla työtön, joka kituuttaa tuolla rahalla ja asumistuella halvimmassa mahdollisessa vuokra- asunnossa vuodesta toiseen. Miksi se nostaa niin älyttömän raivon kanssaihmisissä?

Mikä meitä vaivaa?

Lähettäjä: Mättää 
Päivämäärä:   7.12.24 22:00:55

Jos tuohon 600euroon lisätään asumistuki ja toimeentulotuki niin onhan se huomattavasti enemmän kuin normi työssäkäyvän palkka.

Päivämäärä:   7.12.24 22:14:07

Eli paljonko?

Päivämäärä:   7.12.24 22:29:00

"Asumistukea voi saada 70 % koko vuokrasta ja juoksevista asumiskuluista"

Itse asiassa sitä voi saada 70% hyväksyttävistä asumismenoista. Ei mistä tahansa vuokrasta.

Päivämäärä:   7.12.24 22:33:03

"Asumistukea voi saada 70 % koko vuokrasta ja juoksevista asumiskuluista."

70 % Kelaan määräämättä maksimi vuokrasta per alue ja ruokakunnan koko. Niiden rajojen mukaisia asuntoja ei ole montaakaan.

Päivämäärä:   7.12.24 22:35:41

Ja pääkaupunkiseudulla ne hyväksyttävät asumismenot ovat 563 €/kk. Eli tästä voi saada sen 70 prosenttia. Tämä on se suurin asumistuen määrä minkä voi saada. Muualla Suomessa ne hyväksyttävät asumismenot ovat vielä pienemmät.

Toisin sanoen, jos vuokra on vaikka 800 €/kk niin EI saa asumistukea 70 prosenttia 800 eurosta, vaan enimmillään sen 70 prosenttia 563 eurosta.

Päivämäärä:   7.12.24 22:39:07

Ja jos saat lisäksi toimeentulotukea niin sinut velvoitetaan muuttamaan halvempaan asuntoon jos katsotaan, että vuokrasi on liian iso. Ei siis todellakaan voi asua missä vain jos saa tukia, ne vaihtoehdot ovat varsin pienet missä voi asua.

Päivämäärä:   7.12.24 22:50:04

Paitsi että nimimerkki B halusi vain päästä lyttäämään ja näpäyttämään olettamalla minun olevan rahapulassa oleva työtön.

Lähettäjä: Flee 
Päivämäärä:   7.12.24 23:08:57

Vastatkaa nyt joku otsikon kysymykseen, että miten kaikki työttömät menee vaan töihin, kun vapaita työpaikkoja on paljon vähemmän, ja niihinkin on ihan uskomattomat vaatimukset.

Lähettäjä: Näpy 
Päivämäärä:   7.12.24 23:15:58

Tekoäly hiipii valtaamaan enemmän ja enemmän myös koulutetun työvoiman töitä. Sitten kilpailu hampparinpaistajan urasta on edelleen kovempi kuin ennen. Keskiluokasta tiputaan vähävaraisuuden puolelle, ihmisten ostovoima ja kulutus laskee, sitä kautta vähäistenkin työpaikkojen määrä. Jos tulonsiirrot omistavalta luokalta työttömille ei toimi, syntyy köyhälistö, joka ei omista mitään ja yrittää pysyä hengissä kerjäämällä, satunnaisilla hanttihommilla, rikoksilla ja prostituutiolla. Halutaanko todella mennä takaisin siihen?

Päivämäärä:   7.12.24 23:30:45

Näpy: osa ilmeisesti haluaa. Mikä on aika surullista. Kuka oikeasti haluaa asua yhteiskunnassa jossa joudut asumaan aidatulla, vartioidulla alueella? Jossa lapset ei voi kulkea kouluun jalan? Jossa huumekauppa ja muu rikollisuus rehottaa?

Meikäläisellä sosiaaliturvalla ostetaan meille työtätekeville tämä turvallinen yhteiskunta mikä meillä on. Mä tunnen ulkomailta tänne muuttaneita jotka sanoo mielellään maksavansa meikäläiset kohtuu kovat verot mielellään kun siitä saa ainakin vielä vastineeksi turvallisen, siistin ja toimivan yhteiskunnan. Kokevat että jos heidän rahoillaan elätetään joitain "lusmuja" se on kokonaiskuvassa hyväksyttävää kun plussalle jää paljon enemmän.

Lähettäjä: Mt 
Päivämäärä:   7.12.24 23:32:08

Noh, jos ei pääse palkolliseksi niin yksi mahdollisuus on yrittäjyys, ja luoda se työpaikka itse.

Älkääkä viitsikö aliarvioida mielenterveysongelmaisten opiskelu- ja työkykyä. Minulla on ollut neljä psykoosia ja neljä osastohoitojaksoa, ja työtä olen tehnyt aina toivuttuani. Ei kai minua kukaan ehkä palkkaisi, mutta aloitin ns.tyhjästä yrittäjyyden.

Ymmärrän ettei kaikilla rahkeet riitä yrittäjyyteen tai työelämään ylipäätään, mutta varmasti osalla hyvinkin.

Päivämäärä:   7.12.24 23:45:06

Mt: yrittäjäksi ryhtyminen vaatii että sinulla pitää olla osaamista jolle löytyy ostajia. Mä olen koulutukseltani ompelupuolen artesaani. Siis sellainen joka tekee vaatteen mittojen mukaan kaavojen piirtämisestä alkaen. Ei vaan nykymaailmassa tämä homma elättäisi edes osa- aikaisena. Ei ihmiset teetä edes hameenhelman ja housunlahkeiden lyhennyksiä, vetoketjunvaihtoja, ym. korjausompelua vaatteiden ompelusta nyt puhumattakaan että sillä eläisi. Mulla on muutamalla tutulla myös ompelupuolen koulutus, yksi on jopa artenomi ja osalla on pöytälaatikossa yritys mutta tekevät kokonaan muun alan töitä kokoaikaisesti kun vaatetusala ei täällä enää leipää pöytään tuo.

Mulla on tuttuja joilla on toisten alojen yrityksiä mutta eivät ne elantoa tuo kun ihmiset ei halua maksaa esimerkiksi valokuvista.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   7.12.24 23:47:10

Hei voiskos joku teistä "kyllä tekevälle töitä löytyy" -tyypeistä linkata työpaikan, johon satavarmasti pääsen töihin, jos sinne maanantaina haen? Sellaisen paikan haluaisin mielelläni nähdä, kun niitä kuitenkin teidän sanojen mukaan on. Lupaan ihan oikeasti pistää sinne hakemuksen niin loppuu tämä teidän verorahoilla elely. Minulla ei ole fyysisiä tai mielenterveydellisiä ongelmia, ja mielelläni töitä myös tekisin. Koulutustaustalla ei nyt vissiin ollut väliä, eikä myöskään palkalla.

Kiitos jo etukäteen, odotan innolla, että voin maanantaina vihdoinkin juhlistaa työttömyyskauden loppumista!

Päivämäärä:   7.12.24 23:57:16

Y tunnuksen saa kuka vaan. Heti voit aloittaa työnteon.

Päivämäärä:   7.12.24 23:58:15

"Yrittäjäksi ryhtyminen vaatii että sinulla pitää olla osaamista jolle löytyy ostajia. Mä olen koulutukseltani ompelupuolen artesaani. Siis sellainen joka tekee vaatteen mittojen mukaan kaavojen piirtämisestä alkaen. Ei vaan nykymaailmassa tämä homma elättäisi edes osa- aikaisena. Ei ihmiset teetä edes hameenhelman ja housunlahkeiden lyhennyksiä, vetoketjunvaihtoja, ym. korjausompelua vaatteiden ompelusta nyt puhumattakaan että sillä eläisi. Mulla on muutamalla tutulla myös ompelupuolen koulutus, yksi on jopa artenomi ja osalla on pöytälaatikossa yritys mutta tekevät kokonaan muun alan töitä kokoaikaisesti kun vaatetusala ei täällä enää leipää pöytään tuo.

Mulla on tuttuja joilla on toisten alojen yrityksiä mutta eivät ne elantoa tuo kun ihmiset ei halua maksaa esimerkiksi valokuvista."

Kerrankin joku puhuu tästä asiasta järkeä. Ai että ärsyttää kun toimeentulon vaikeuksia käsittelevissä keskusteluissa aina tullaan huutamaan, että ryhtykää yrittäjiksi, kyllä onnistuu kun vain motivaatiota riittää. Yrittäminen ei todellakaan ole jotain mikä kaikilta onnistuisi pelkällä kovalla motivaatiolla ja Suomen kokoisessa maassa ei edes riitä asiakkaita niin paljon, että ihmiset voisivat nyt rynnätä sankoin joukoin yrittäjiksi.

Yrittämiseen vaaditaan myös ihan tuuria, sitä, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. On ihmisiä, joilla on ihan hyvä yritysidea ja osaamista, mutta silti se heidän yrityksensä ei vain kannata.

Päivämäärä:   7.12.24 23:58:55

Ja mä voin kyllä palkata jonkun. Löytyy monenlaista hommaa mutta pitää myös saapua sovitusti paikalle ja kyetä hommia myös tekemään tehokkaasti.

Päivämäärä:   8.12.24 00:04:43

"Y tunnuksen saa kuka vaan. Heti voit aloittaa työnteon."

Rahaa siitä työnteosta ei sitten noin vain saakaan. Voihan sitä y-tunnuksen hankkia, mutta ei se toimeentuloa takaa. Kyllähän jokainen voi olla perustavinaan jonkun yrityksen, mutta jos ei pysty tuottamaan mitään sellaista palvelua tai tuotetta mistä joku suostuu maksamaan niin eipä se työnteko siinä mitään auta.

Päivämäärä:   8.12.24 00:17:07

No hitto vie, tekee yrittäjänä niitä asioita joista maksetaan. Minulla on kolme tutkintoa, mutta toimin yrittäjänä aloilla, joihin minulla ei ole koulutusta. Ja tosiaan, koska yksi ala ei yksinään elätä, niin teen myös muiden alojen töitä.

Päivämäärä:   8.12.24 00:19:49

Ja mitä osaamiseen tulee, niin on paljon aloja joihin ei vaadita ammattipätevyyttä tai erityisosaamista.

Päivämäärä:   8.12.24 00:21:32

Mt, ymmärrät varmaan että kaikilta tuo ei onnistu eikä se johdu siitä, että he ovat laiskoja. Se on hyvä juttu, että sinä olet onnistunut, mutta kaikilla nyt ei vain ole sellaista osaamista, että he voisivat ryhtyä yrittäjiksi.

Päivämäärä:   8.12.24 00:28:32

Mainitsin jo ensimmäisessä viestissäni ettei yrittäjyyteen kaikilla rahkeet riitä tai ylipäätään työntekoon. Mutta osa mt-taustaisista haluaa töihin ja siihen pystyy. Ja siitä osa pystyy yrittäjyyteenkin, heitä haluan rohkaista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.12.24 00:28:44

"Löytyy monenlaista hommaa mutta pitää myös saapua sovitusti paikalle ja kyetä hommia myös tekemään tehokkaasti."

Tämä sulkee pois osan niistä vajaakuntoisia. Kaikki eivät voi tietää, pystyykö huomenna kipujen takia tulemaan töihin. Eikä tänään välttämättä pystykään nostamaan kipujen takia kiloa enempää kerrallaan hyllylle, vaikka eilen onnistui 10... Noin esimerkiksi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.12.24 00:30:28

//, aloita vaikka niistä henkilökohtaisen avustajan paikoista.

Päivämäärä:   8.12.24 07:46:34

Ällö: kaikista ei ole henkilökohtaisen avustajan hommiin. Nyt tässä mun työssäkäyntialueella haetaan kahdelle henkilölle avustajaa ja toinen on aikuinen mies jota pitää auttaa ihan kaikissa elämän osa- alueissa. Pieni ja hento ihminen ei pysty siihen, eikä ihminen jolla on selkä rikki. Toinen syrjäkylällä asuva nainen jonka avustajalla on oltava oma auto ja oltava valmis kulkemaan avustajan palkalla monenkymmenen kilometrin matkaa. Ja tiedätkö mitä, se avustajaa etsivä saa ihan itse päättää kenet palkkaa avustajaksi. Ei siihenkään hommaan vaan kävellä.

Mun kaveri on nykyään sähköpyörätuolissa on hänellä on avustaja. Ei läheskään kaikki jotka on kokeilleet hommaa ole siihen pystyneet. Avustajan on oltava fyysisesti terve ja vahva että pystyy auttamaan huonosti liikkuvan pyörötuoliin ja pois ihan alkajaisiksi. Lisäksi henkilökemioiden on kohdattava, kaveri on irtisanonut mm. kiihkouskovaisen joka alkoi selittää että kaverin sairaus on seurausta syntisestä elämästä.

Päivämäärä:   8.12.24 08:09:37

Mt: Itse olen sairastanut myös neljä psykoosia, ja takana on siis neljä osastojaksoa. Sekä välillinen että välitön muisti ovat surkeat, olen hidas ja keskittymiskyvytön, päätöksenteko on vaikeaa ja stressinsietokyky olematon (saan stressistä psykoosin, eli muutaman kuukauden työskentelystä).

Eivät kaikki kykene tuollaisen sairaushistorian jälkeen töihin tai yrittäjäksi...

Lähettäjä: gismo 
Päivämäärä:   8.12.24 09:09:26

Oma elämä oli ainakin paljon stressittömämpää ja helpompaa kun elin pari vuotta syrjäytyneenä koulunkäyntien välissä. Halpa opiskelijasunto, sai asumistuet ja toimeentulotuet. Ei tarvinnut maksaa sähköstä, vedestä tai kotivakuutuksista. Lääkkeet maksoi Kela. Ei ikinä täytynyt stressata vuokrasta tai siirtää laskujen eräpäivää. Tietysti stressasin kun ei päässyt töihin ja opiskelemaan pariin vuoteen. Jotain mainostenjakohommia tein josta sai muutaman kympin kuussa vielä ylimääräistä.
Sitten jotenkin kouluttauduin vaikka sairastin vaikeaa masennusta.
Koulun jälkeen töitä oli tarjolla mutta vain lyhyitä pätkiä tai osa-aikaisia ja nollatuntisopimuksia jollaisella on menty pari vuotta. On haettu ja haettu mutta enemmän töitä ei ole. Palkka ja tuet yhteensä ei ole yhtään sen parempi kuin silloin kun makasi kotona tekemättä mitään. Olen kyllästynyt tähän touhuun, vakava masennus on taas tullut takaisin. Yhtä hyvin voin t#ppaa itseni kun tilaisuus tulee

Lähettäjä: gismo 
Päivämäärä:   8.12.24 09:14:24

Enkä silti toivo että työttömiltä leikattaisiin yhtään enemmän.
Palkkaa voisi pikkuhiljaa opetella maksamaan ja antamaan työtunteja.
Ja nykyisessä paikassa olen kyllä saanut kehuja ja ollut niin p*erkeleen ahkera mutta sillä ei ole nykypäivänä mitään merkitystä

Päivämäärä:   8.12.24 09:20:47

MP, Mainitsin jo ensimmäisessä viestissäni ettei yrittäjyyteen kaikilla rahkeet riitä tai ylipäätään työntekoon. Mutta osa mt-taustaisista haluaa töihin ja siihen pystyy. Ja siitä osa pystyy yrittäjyyteenkin, heitä haluan rohkaista.

Monesti unohdetaan että mt-ongelmista voi myös toipua työkykyiseksi. Ongelma voi olla että työnantajan asenteet mt-ongelmaista kohtaan ovat kielteisiä. Itse en esimerkiksi saanut mistään työkokeilupaikkaa tai työpaikkaa, mutta toivuin kyllä työkykyiseksi.

Yrittäjänä olen tehnyt paljon suorittavan työn töitä, siis monta vuotta, mutta nyt alan tarjota vaativamman alan palveluja. Samalla opiskelen neljättä tutkintoon johtavaa koulutusta, alalle jonka odotan työllistävän yrittäjänä. Kuten sanottu, kaikki eivät toivu yhtä hyvin , mutta en usko olevani ainoa uniikki lumihiutalekaan.

Päivämäärä:   8.12.24 10:10:04

Mt: kyllähän minäkin haluaisin kyetä töihin, ja olen sitä muutaman kerran yrittänytkin aina samalla lopputuloksella... Ne aivot eivät vaan enää toivu muistin ja hitauden ja stressinsietokyvyn osalta mihinkään, viimeisimmästä psykoosista on 8 vuotta, ja tutkimukset kognitiivisten kykyjen osalta tehtiin vastottain.

Lähettäjä: Hello 
Päivämäärä:   8.12.24 10:40:32

" ja mä voin kyllä palkata jonkun. Löytyy monenlaista hommaa mutta pitää myös saapua sovitusti paikalle ja kyetä hommia myös tekemään tehokkaasti."

Laitatko lisätietoja? Esim. Paljonko palkka, montako tuntia viikossa ja misspäin?
T:kiinnostunut

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.12.24 14:35:08

Avustajan paikkoja on ainakin meillä Salossa niin paljon että jokainen voi valita itselleen sopivan. Ottakaa yhteyttä Lounais-suomen lihastautiyhdistyksen avustakeskukseen. Sitä kautta hoidetaan tämän alueen avustukset pääosin.

Päivämäärä:   8.12.24 14:41:46

Sauvossa 7e tunti. Ehkä jotain 5-8 tuntia viikossa riippuen miten osaava on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.