Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten sinne töihin oikein mennään?

Lähettäjä: nakkisormi 
Päivämäärä:   7.12.24 02:54:41

Aina täällä vastauks rahapulaan että mene töihin. Kuka palkkaa ongelmaisen muutamaksi tunniksi viikossa kun edes koulutuille ei ole kaikille töitä? Käsi ylös!

Re: Miten sinne töihin oikein mennään?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.12.24 03:06:24

Vaikkapa henkilökohtaisista avustajista on pulaa ja juuri tuollaisia pätkätöitä, muutamien tuntien keikkoja. Ja ympäri Suomen.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   7.12.24 07:22:28

Nykyään ei mennä töihin kuten ennen. Nykyään on oltava koulutukset ja lupakortit paskalla käymiseenkin. Toisaalta suhteilla pääseee vaikkei lupia tai koulusta ei ole.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   7.12.24 08:10:00

Kun sanotaan, että mene töihin, niin yleensä tarkoitetaan juuri sitä. Ei mitään pelleilyä, että olen ongelmallinen yhyy haluan tehdä töitä pari tuntia. Mitä siinä parissa tunnissa ehtii tienata? 25e?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.12.24 08:14:14

Just näin. Kun tuet lopetettaisiin niin kummasti yhyy ongelmaiset olisikin ihan työkykyisiä. Nyt vaan on opittu lypsämään isänmaata.

Päivämäärä:   7.12.24 08:19:27

"Kun tuet lopetettaisiin niin kummasti yhyy ongelmaiset olisikin ihan työkykyisiä."

Kun työttömyys esimerkiksi nyt voimakkaasti kasvaa, niin onko se mielestäsi seurausta siitä, että esimerkiksi rakennusduunarit ovat yhtäkkiä vain päättäneet lopettaa työn tekemisen?

Ja eihän niitä vaikeasti työllistyviä kukaan palkkaa. Kaikkein vähiten ihmiset, jotka vaativat työttömiä menemään töihin. Sama yrittäjä, joka haukkuu työttömiä loisiksi, on kaikkein haluttomin palkkaamaan ihmisen, jolla on rikkinäinen tausta.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.12.24 08:41:49

Meiltäkin viime viikolla 40 henkeä päätti, ettei enää kannata töihin mennä.

Päivämäärä:   7.12.24 08:57:26

"Mulla on rikkinäinen tausta mutta en mainosta sitä enkä tee siitä numeroa."

Kyllähän se seeveestä näkyy. Juuri ne kaikkein eniten loisista huutelevat ovat samoja ihmisiä, joilta riittää kaikkein vähiten inhimillistä ymmärrystä vaikeassa työllisyystilanteessa oleville.

Eivät he oikeasti tahdo auttaa työhön yrittäviä. He tahtovat vain ilkeyttään lyödä.

Lähettäjä: Hana 
Päivämäärä:   7.12.24 09:05:11

Tekevä pääsee töihin mutta pitää olla reipas, valmis tekemenään mitä vaan töitä ja pätkiä ja osoittaa kiinnostumisellaan halukkuutensa töihin. Eikä kuten sukulaispoika jolle tarjosin osa-aikaista 'Emmä ko menee toimeentulotuet sekaisin'

Päivämäärä:   7.12.24 09:07:51

"Mitä oikein kirjoitat cv:hen että saat siinä näkymään menneisyyden ongelmasi?"

Siitä näkyy se, etten ole tehnyt mitään, siis ollut mielenterveysongelmaisena kotona.

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   7.12.24 09:10:36

Kun hallitus meni poistamaan suojaosan niin osa-aikatöistä tuli ihan kannattamattomia. Rangaistaan heti kun tienaat itse euron. Matalapalkka-aloilla se on plus miinus nolla oletko töissä osa-aikaisesti vai et.
Töitä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi kaikille. Todella paljon näitä nollatuntisopimuksia, tarvittaessa töihin kutsuttavia, palkattomia työkokeiluja ja muuta. Nämä pitäisi kaikki saada laittomiksi (mahdotonta)
Nykyään ei töissä riitä että osaat työsi hyvin, pitäisi olla superihminen 100% ajasta.
Hallitus on huonontanut työntekijöiden oloja mutta työnantajapuolelta ei vaadita mitään että työllisyys nousisi

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   7.12.24 09:25:00

Syy ongelmiin löytyy peilistä jo siinä vaiheessa kun ajatellaan että kun saman rahan saa kotona makaamalla niin miksi mennä töihin. Jos saman rahan saa kotona makaamalla ja töissä niin nimenomaan mennään töihin. Silloin pääsee myöhemmin toiseen ja kolmanteen työpaikkaan ja pääsee myös näyttämään että on hyvä ja reipas työntekijä. Kotona makaamalla pääsee vain makaamaan lisää.

Päivämäärä:   7.12.24 09:30:35

"Tekevä pääsee töihin mutta pitää olla reipas, valmis tekemenään mitä vaan töitä ja pätkiä ja osoittaa kiinnostumisellaan halukkuutensa töihin"

Ennen pääsi, enää ei vaan niitä reippaita tekeviäkin on jonossa "menossa" samaan paikkaan kanssasi. Esim. meiltä on kaikki reippaat määräaikaiset poistettu jo ajat sitten, vakkarit lomautettu osaksi viikkoa ja kun yt:t loppuu lähtee meistäkin yli 50 reipasta yrittämään muita paikkoja.
Ja mekin ollaan niitä työpaikkoja jonne ennen pääsi reippaat ja tekevät helposti töihin.

Lähettäjä: kardemumma 
Päivämäärä:   7.12.24 09:32:57

Työttömyys on ennätyslukemissa. Se tarkoittaa sitä, että yhtä avointa työpaikkaa kohti on noin 10 työtöntä. Jos yksi otetaan siihen työhön niin jää 9 työtöntä vielä. Eli tyhmemmänkin pitäisi osata laskea, että töitä ei vaan riitä kaikille, avoimia työpaikkoja on todella paljon vähemmän kuin työttömiä. Monet pienyritykset on nyt ajettu lopettamaan. Minä työllistin ennen itseni ja kaksi osa-aikaista työntekijää. Tällä hetkellä olen palkkatöissä eli minun yrityksen lopettamisen myötä hävisi yksi kokoaikainen ja kaksi osa-aikaista työpaikkaa ja vein joltain toiselta palkkatyöpaikan.
Kaikki ei pysty tekemään kaikkia töitä. Eikös henkilökohtaisen avustajan tarvi välillä nostella avustettavaa? Esim. minun selkä ei sellaista kestä, vaikka monta muuta kevyempää työtä pystynkin tekemään. Pitää myös ottaa huomioon, että jos on ostettu talo, perustettu perhe, kaikki sukulaiset ja lastenkin ystävät asuu lähellä niin aika vaikea muuttaa johonkin toiselle paikkakunnalle töiden perässä, varsinkaan kun tällä hetkellä et saa edes sitä taloa myytyä... Ja entä jos toisella vanhemmalla on edelleen töitä, pitäisikö toisen vanhemman muuttaa yksin toiselle paikkakunnalle töitä tekemään? No, itsehän muutin pienten lasten kanssa 100km päähän kun en omalta paikkakunnalta saanut töitä, lasten isä jäi vanhaan kotiin asumaan. Minulla oli koko ajan tavoitteena muuttaa takaisin ja hain jatkuvasti muuta töitä, ja 9kk jälkeen vaihdoin työpaikkaa, eli oli sekin aika törkeää työnantajaa kohtaan kun olivat just saaneet opetettua työn minulle...

Päivämäärä:   7.12.24 09:33:14

"Syy ongelmiin löytyy peilistä jo siinä vaiheessa kun ajatellaan että kun saman rahan saa kotona makaamalla niin miksi mennä töihin. Jos saman rahan saa kotona makaamalla ja töissä niin nimenomaan mennään töihin."

Sä olet tainnut pudota kehityksen kelkasta. Nykyään voi menettää rahaa menemällä töihin.

Päivämäärä:   7.12.24 09:41:48

Niin ja ne avoimet työpaikat ei välttämättä oikeasti edes ole saatavilla vaan samat työt siellä roikkuu kuukaudesta toiseen, ilmeisesti vaan kokeillaan kepillä jäätä jos joku hullu suostuisi töihin puoli-ilmaiseksi (provikkapalkka eli et välttämättä tienaa mitään). Tai se työpaikka on jo annettu jollekin kaverille tai sovittu yrityksen sisäisesti, mutta kun laki määrää hakemaan työntekijää avoimella ilmoituksella. Nykyään tehostetaan ja tehostetaan ja ihmiset joutuu tekemään yksin sen mitä ennen teki 2-3 työntekijää eli kun joku eläköityy niin ei haetakaan tilalle uutta vaan ne työt kaadetaan olemassaolevien työntekijöiden niskaan. Myös tekoäly ja robotit korvaa ihmisiä. Minulla on useampi korkeakoulututkinto enkä todellakaan vain mene töihin vaan paikkoja olen joutunut hakemaan kymmeniä ja ravaamaan useissa haastatteluissa. Ja moneen paikkaan olen muuten ylikoulutettu eli minua ei saa tiettyihin virkoihin edes palkata, enkä päässyt edes kauppaan hyllyttämään kun minulla ei ole siitä kokemusta.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   7.12.24 09:50:19

Nakkisormi: Mitä työnteon estävät ongelmat ovat? Voiko niille tehdä jotakin?

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   7.12.24 10:01:43

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.12.24 09:35:11

"Syy ongelmiin löytyy peilistä jo siinä vaiheessa kun ajatellaan että kun saman rahan saa kotona makaamalla niin miksi mennä töihin. Jos saman rahan saa kotona makaamalla ja töissä niin nimenomaan mennään töihin. Silloin pääsee myöhemmin toiseen ja kolmanteen työpaikkaan ja pääsee myös näyttämään että on hyvä ja reipas työntekijä. Kotona makaamalla pääsee vain makaamaan lisää. "

Näin. 7 e/h palkalla minäkin aloitin. Siitä se on noussut.*

Joo, varmaan 20v sitten.
----

Päivämäärä: 7.12.24 09:33:14

"Syy ongelmiin löytyy peilistä jo siinä vaiheessa kun ajatellaan että kun saman rahan saa kotona makaamalla niin miksi mennä töihin. Jos saman rahan saa kotona makaamalla ja töissä niin nimenomaan mennään töihin."

Sä olet tainnut pudota kehityksen kelkasta. Nykyään voi menettää rahaa menemällä töihin.*

TÄMÄ!

---

Päivämäärä:   7.12.24 10:02:57

30mk tunti aloitin siivoojana 90-luvulla. Olen tehnyt reippaasti kaikkea työtä mitä olen vain saanut. Samalla opiskelin insinööriksi. No inssihommia ei sitten herunut kun valmistuin lamaan ja nyt on kokemuksena vain rikkonainen cv pätkätöistä sekalaisissa hanttihommissa. Ikää 50+ niin ei oteta mihinkään töihin :D joten yrittäjänä teen leipäni. En voi mennä töihin kun ei huolita mutta en toki makaa tuillakaan.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   7.12.24 10:14:25

Otetaanpa esimerkki siitä, miten kaikki työt eivät sovi kaikille.

Olen itse työskennellyt elintarvikealalla nyt vuodesta 2018 ja tällä hetkellä olen kuudennessa työpaikassani. Olen ollut sekä liha-, meijeri- että leipomohommissa. Elintarvikealan tuotannon hommat ovat hyvä esimerkki niistä töistä, joihin usein pääsee ilman kokemustakin, jos on valmis tekemään ja oppimaan.

Mutta ei tämäkään ala sovi kenelle tahansa. Pöly, osa raaka-aineista ja erilaiset pesuaineet eivät sovi yhteen allergioiden ja yliherkkyyksien kanssa. Työ on fyysistä ja voi sisältää toistuvaa nostamista, kantamista, työntämistä ja vääntämistä. Jos olet vaikka 150-senttinen, et välttämättä voi tehdä kaikkia tehtäviä turvallisesti ja ergonomisesti. Toisaalta työtasojen- ja linjastojen mitoitus voi olla hankala kovin pitkällekin ihmiselle. Useimmat asiat kun on mitoitettu keskimittaisille sopiviksi. Siinähän sitten seisot linjaston ääressä "askareskumarassa" koko päivän. Ja selkä huutaa hoosiannaa. Varsinkin sesonkiaikoina voi myös olla niin kiire, että säännöllisiä taukoja on melkein mahdoton pitää. Tämä on ollut itselleni diabeetikkona kaikista vaikein asia, mutta onneksi työnantajat ovat olleet ymmärtäväisiä. Monessa elintarvikealan yrityksessä myös tehdään vuoro- ja/tai yötöitä, joita kaikki eivät vaan pysty tekemään. Yötyöhän on ihan tutkitusti haitallista terveydelle. Kaksivuorokin vaikeuttaa muuta elämää ihan kiitettävästi, varsinkin jos vuororytmi ei ole säännöllinen eikä vuoroja tiedä kuin vaikka viikon etukäteen.

Lähettäjä: 50v 
Päivämäärä:   7.12.24 10:15:26

Päivääkään en ole tehnyt koulutustani vastaavaa työtä. Olen aina mennyt ennakkoluulottomasti työhön kuin työhön, ja työttömänä ei ole tarvinnut koskaan olla. En saikuttele, en valita, teen reippaasti (reippaasti tekemällä saa hyötyliikuntaa ja työpäivä sujahtaa nopeasti) ja aina suhtaudun työhön niin että sinne on mukava mennä. Jos mistä työssä ärsyynnyn, niin työkaverista joka väistelee töitä ja valittaa koko ajan työn kurjuutta ja palkan pienuutta. Palkkaan saa mukavasti lisää, kun menee vuorotyöhön ja ottaa ylityötä mahdollisuuksien mukaan. Loppujen lopuksi oma asenne vaikuttaa todella paljon. Älkää suhtautuko työnantajaan kuin viholliseen, vaan olkaa mieluummin niin sanotusti ”taloon päin”.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   7.12.24 10:19:34

Itse ainakin koen osa-aikaisen avustajan työn hyvin kannattavana, palkkaa käteen 700 euroa ja vielä työkkäri maksaa yli 300 päälle per kuukausi. Reilu tonni tulee rahaa, työttömänä tulisi reilu 500.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   7.12.24 10:27:23

.; Pointti oli se että kannattaako nykyään lähteä 7e palkalla töihin? Eläminen on kallistunut huomattavasti vuosikymmenien aikana jos et ole huomannut.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   7.12.24 10:31:42

Minä olen tällä hetkellä työttömänä. Oman alani työpaikkailmoituksiin tulee aina 100-200 hakemusta. Näihin "hanttihommiin" (joista kuulemma ihan valtava pula) hakemuksia tulee yli 300. Että miten sinne töihin oikein mennään, jos usea sata ihminen haluaa tehdä sitä yhtä työtä?

Päivämäärä:   7.12.24 10:32:50

Menetkö piste-kaimaseni töihin jos menetät sillä rahaa? Ihan aikuisten oikeasti nyt mietit. En nimittäin usko hetkeäkään jos väität meneväsi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.12.24 10:34:36

Joko pitää olla suhteita, tai sitten käydä tuuri. Kun on paljon tasavertaisia hakijoita, niin kuka valitaan on pitkälti kiinni tuurista.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   7.12.24 10:39:23

Jos kykenee fyysiseen työhön ja on sosiaalinen, niin lähihoitajaksi vanhustyöhön, tekijöitä tarvitaan... Ottavat oppisopimuksella helposti töihin, itse olin mutta ei sitten kuitenkaan terveys riittänyt.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.12.24 10:39:37

. on taas se sama vänkääjä jota välillä näkee täällä =)

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   7.12.24 10:44:25

Kävin äsken katsomassa viimeisimmän hylkyviestin. Hakijoita oli 289, haastatteluun valittiin 10. Toisin sanoen haastatteluun pääsemisen mahdollisuus on 3,5 %.

Ja sitten kun nykyään ei enää edes riitä se yksi haastattelu. Yhdessä rekryssä olen tällä hetkellä menossa kolmanteen haastatteluun. Jos siitä pääsee jatkoon, on vuorossa vielä kaksi haastattelua, jossa toinen on perinteinen keskustelu ja toisessa testataan käytännön osaamista. Näiden lisäksi olen ollut kahdessa Teams-haastattelussa sekä psykologisissa testeissä.

Erään firman työpaikkailmoitukseen oli listattu suoraan koko rekryprosessin vaiheet ja niiden arviollinen kesto. Yhteensä haastatteluihin ja soveltuvuustesteihin menee arviolta 7,5 tuntia, eli kokonainen työpäivä. Eri vaiheita oli yhteensä 7.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   7.12.24 10:52:30

Muutama vuosi sitten täälläpäin oli huutava pula ravintola alan työntekijöistä, vaan ei ole enään, paikat aivan kadonneet.
Tällä hetkellä hammas-ym lääkäreille olisi paikkoja runsaasti auki. Kukapa sitä lähtee aikuisena opiskeleen.
Ettei sitä noin vaan siivoojan papereilla lääkäriksi ruveta.

Lähettäjä: Aaas 
Päivämäärä:   7.12.24 10:53:58

Opiskelen alallle, jolle pitäisi olla avoimia työpaikkoja. Silti tuntuu mahdottomalta saada harjoittelupaikkaa. Edes ilmaiseksi ei pääse töihin!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.12.24 10:54:03

Lähihoitajiakin on irtisanottu viime aikoina paljon. Hekin ovat siis työmarkkinoilla etsimässä itselleen työpaikkaa.

Päivämäärä:   7.12.24 10:55:47

"Fakta ei siis kelvannut."

Mikä fakta?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   7.12.24 10:56:07

Nimenomaan vanhustyön lähihoitajista on ainakin täällä päin pulaa...

Lähettäjä: jaahas 
Päivämäärä:   7.12.24 10:59:32

Ei taida sopia vanhustyö ainakaan minulle, olen 56v työtön merkonomi. Selkä kremppaa jos jotain raskasta joutuu nostelemaan, yötyö on ehdoton ei. Sosiaalinenkaan en ole, enemmän hiljainen omissa oloissa viihtyvä.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   7.12.24 11:02:16

Päivämäärä: 7.12.24 10:57:09

Son jo copy pastetettu tänne useaan kertaan.

Opettele ite kirjoittamaan!
Ja BWT mikä fakta?

Päivämäärä:   7.12.24 11:09:17

"Son jo copy pastetettu tänne useaan kertaan. Opettele lukemaan jos osaat. Lukutaidottomille on kyllä huonosti töitä."

Tervetuloa nykypäivään sieltä menneisyydestä. Tuo copypastettu "fakta" sisältä sanoja "mennään" ja "pääsee" jotka eivät nykytyömarkkinoilla merkitse enää mitään. "Menijöitä" on vähintään kymmeniä ellei satoja joista vain se yksi pääsee vaikka muillakin on työhistoriaa takana pilvin pimein.

Lähettäjä: jeppis 
Päivämäärä:   7.12.24 11:22:20

Juu kyllä töitä on, puuttuu vain palkanmaksajia. Sinä joka ylempänä itkit, ettei sukulaispoika tule osa-aika töihin, ettei tuet mene sekaisin, tuliko mieleen tarjota kokoaikaista työtä tessin mukaisella palkalla? No ei tullut ei, kun halvalla pitäisi saada joku tekemään sinulle rahaa. Katsos, jos et ole uutisia lukenut, niin osa-aikaisesta työstä rangaistaan, se, paitsi vähentää tukia myös katkaisee ne joka kerta mittaamattoman pitkäksi ajaksi kun "tarkastellaan ja lasketaan", ettei vaan senttiäkään saa liikaa mistään.
Vuokranantaja ja ruokakauppias ei odota, että Kela tekee päätöksen joskus ja työnantaja ei anna töitä ja palkkaa tarpeeksi, että voisi elää ilman tukia.

Päivämäärä:   7.12.24 11:37:42

"Vaikkapa henkilökohtaisista avustajista on pulaa ja juuri tuollaisia pätkätöitä, muutamien tuntien keikkoja. Ja ympäri Suomen."

Minä olen henkilökohtainen avustaja ja isolla osalla ihmisistä on tästä työstä ihan väärä kuva. On totta, että alalla on valtava työvoimapula, mutta ei kyllä ole kenenkään etu, että tästä työstä levitetään sellaista mielikuvaa, että sitä voi tehdä ihan kuka tahansa. Ensinnäkin tässä vaaditaan hyvää fyysistä ja psyykkistä terveyttä, ihminen, joka on itse kovin ongelmainen (aloittaja puhui juuri ongelmaisista) ei avustajana pärjää eikä jaksa. Työstä ei esimerkiksi voi olla pois noin vain, joten jos on paljon sairasteleva ihminen, niin avustajan työ ei käy. Tämä on myös henkisesti aika kuormittavaa työtä eikä sovi ihmiselle, jolla on isoja psyykkisiä ongelmia. Sosiaaliset taidot pitäisivät oikeastaan olla keskivertoa paremmat tässä työssä. Työ on myös usein fyysistä kuntoa vaativaa, joten jos on itsellä sillä puolella rajoitteita niin ei voi kyllä avustaa vaikeasti vammaista.

Se, että työhön ei yleensä vaadita koulutusta, ei tarkoita, että se sopisi kenelle vain.

Päivämäärä:   7.12.24 11:59:22

Lisään vielä että tosiaan noin vuosi meni, että löysin omalta paikkakunnalta töitä ja kyseessä keskisuuri kaupunki. Minulla on kolme ammattia (pätevyyttä, korkeakoulututkintoa), mutta mistään niistä ei töitä löytynyt, joten piti opetella neljäs ammatti.

Lähettäjä: Hilda 
Päivämäärä:   7.12.24 12:06:39

Voisiko aloittaja avata hieman enemmän asiaa niin pystyisimme auttamaan? Minusta on hienoa että esimerkiksi mielenterveyden haasteita omaava haluaisi työllistyä edes yhtenä päivänä viikossa. Kaikille ei ole jaettu samat kortit. Minulla on kaksi tuttua, joilla kummallakin todettu siis ihan skitsofrenia. Toinen käy korkeakoulua ja toinen työskentelee kokemusasiantuntijana palkkatyössä. Eli sanoisin että sinullakin voisi olla mahdollisuuksia, mutta helppoa se ei tule olemaan.

Eli mikä tilanteeksi nyt oikeasti on?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   7.12.24 12:27:06

Työtön vaivainen voi ihan hyvin pikakouluttautua lähihoitajaksi. Asennekysymys. Töitä on laidasta laitaan. Samoin henkilökohtaisen avustajan töitä, se että menee avustettavan kanssa päiväkävelylle Kelaan ei rasita ketään. Tai sitten alkaa yrittäjäksi ja tarjoaa terapiaa netissä tms. Joku voi tienata myös siellä OF osastolla.

Päivämäärä:   7.12.24 12:35:13

Onko nimimerkki H trolli vai tosissaan? Oikeastaan kumpikin vaihtoehto on surullinen.

Selvästikään et ole tehnyt lähihoitajan etkä henkilökohtaisen avustajan töitä etkä tiedä niistä mitään, arvostuksesta puhumattakaan. Kumpikaan niistä ei ole mitään päiväkävelyä vaan molemmat ovat suurta sitoutumista vaativaa ja sekä henkisesti että fyysisesti kuluttavaa työtä. Kumpaakaan ei todellakaan tee "vaivainen".

Ja mitä tulee yrittäjiin niin tämä maa on täynnä yrityksen perustaneita, joilla ei ole yritystoiminnastaan mitään muuta kuin velkoja. On täysin vastuutonta kannustaa kaikkia perustamaan yrityksiä. Ja mitähän terapiaa sinusta tarjoaa ihminen, jolla ei ole mitään siihen liittyvää koulutusta?

Seksityön ehdottaminen jo valmiiksi vaikeassa asemassa oleville ihmisille taas on niin ala-arvoista tekstiä, että mokomaa ei pitäisi edes alentua kommentoimaan.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   7.12.24 12:39:06

H: Olet kyllä törkeä otus!

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   7.12.24 13:03:51

Siinä tapauksessa jossa työssä käynti ei ole enää kannattavaa työnantajan olisi tarjottava pimeätä työtä jotta työntekijä ei joutuisi pulaan että voisi käydä töissä. Eihän se maksa työnantajalle yhtään enempää kuin verollinenkaan työ. Suomen maassa on ihan valtavasti tätä pimeää työtä varsinkin rakennus ja kuljetus alalla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.12.24 13:19:05

Mun 1800-luvulla syntynyt mummoni sanoi; "tulis sota ja tappais kerjäläiset."

Paras tapa saada 90% työttömistä ja mt-ongelmaisista työssäkäyviä, on lopettaa kaikki tuet.

Päivämäärä:   7.12.24 13:22:48

Olet kyllä * sairas. Ja ei se sota erottele "kerjäläisiä" ja teitä parempina ihmisinä itseänne pitäviä, kun pommeja putoilee niin et voi tietää menetkö siinä sinä vai se vihaamasi köyhä.

Päivämäärä:   7.12.24 13:23:52

”Joo, varmaan 20v sitten.”

No minä en ihan seitsemän euron tuntipalkalla, mutta vuonna 2018 aloitin työt 8,16e/h. Onhan tuosta jo kuusi vuotta.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   7.12.24 15:10:58

*: mistä sä kuvittelet että kaikille löytyy töitä jos tuet yhtäkkiä loppuisi? Siis oikeita töitä josta saadulla palkalla maksaa asumisen, ruuat, laskut, ym., ei siis mitään tunti sillointällöin hommia tai provisiopalkkaisia puhelinmyyntitöitä.

Jo monessa aihetta sivuavassa keskustelussa on todettu että työttömiä on enemmän kuin vapaita työpaikkoja. Niihin töihin joihin pääsee ilman koulutusta on porukkaa tulossa jonoksi asti, moniin muihinkin hommiin on tavallista että yhtä vapaata työpaikkaa hakee useampi kymmenen, jopa sata ihmistä.

Mistä löytyisi se taho joka ottaa töihin ihmisen joka ei kykene tekemään "täysillä", on hidas oppimaan, päihdeongelmainen tai vaikka autistinen ilman erityistaitoja kuten että olisi tietokonenero? Tai ihmisen jonka terveys on sellainen että olisi vähän väliä saikulla tai joutuu ravaamaan virka- aikana lääkärissä, fysioterapiassa, tutkimuksissa tai vastaavaa? Meinaatko että yritykset yhtäkkiä palkkaisi "ylimääräistä" väkeä vain huuhailemaan?

Se on totta että meillä on ennen ollut töitä myös niille ei-niin-aikaansaaville. On ollut erilaisia avustavia, helppoja töitä tyyliin kahvinkeittäjiä, kopiokoneenkäyttäjiä, apuhoitajia, sekatyömiehiä, apupoikia ja -tyttöjä joita on voinut tehdä kuka vaan. Nykyään ei esimerkiksi lievästi kehitysvammaisille tai laaja- alaisista oppimisvaikeuksista kärsiville ole töitä kun niistä vähistä "helpoista" töistä kilpailee ihan koulutetutkin ihmiset.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.12.24 16:00:17

Monella alalla on pulaa tekijöistä. Vaatisi vaan sitä, että jaksaisi opiskella. Mutta, kun sekin on vaivalloista.

Päivämäärä:   7.12.24 16:04:34

"Monella alalla on pulaa tekijöistä. Vaatisi vaan sitä, että jaksaisi opiskella. Mutta, kun sekin on vaivalloista."

Katsos kun sinne opiskelemaankaan ei vain mennä, vaan sinne haetaan. Kaikki eivät pääse.

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   7.12.24 16:11:57

Yleensä en toivo ihmisille pahaa mutta toivon että * sinusta tulee se vihaamasi työtön mt-ongelmainen loppuiäksesi. Kuka tahansa voi menettää kaiken ja sairastua. Kukaan ei valitse olla mieluummin sairas kuin terve

Päivämäärä:   7.12.24 16:17:31

Vaikka minulla on korkeakoulututkinto, olen silti nöyrtynyt jakamaan postia ja olemaan kaupan kassalla. Nyt olen päiväkodissa ilman alan tutkintoa. No miten? Osoittamalla oman reippauden ja luottamuksen. En siinä kai ole minusta vaihtoehtoja, jos muuta työtä ei ole. Toivottavasti lähitulevaisuudessa olen yrittäjä

Lähettäjä: kompataan 
Päivämäärä:   7.12.24 16:23:16

Lähettäjä: Wee
Päivämäärä: 7.12.24 16:11:57

Yleensä en toivo ihmisille pahaa mutta toivon että * sinusta tulee se vihaamasi työtön mt-ongelmainen loppuiäksesi. Kuka tahansa voi menettää kaiken ja sairastua. Kukaan ei valitse olla mieluummin sairas kuin terve

👍

Lähettäjä: No näin 
Päivämäärä:   7.12.24 16:23:21

"
Yleensä en toivo ihmisille pahaa mutta toivon että * sinusta tulee se vihaamasi työtön mt-ongelmainen loppuiäksesi. Kuka tahansa voi menettää kaiken ja sairastua. Kukaan ei valitse olla mieluummin sairas kuin terve"

Tämä, mutta yhä enenevässä määrin on niitä, jotka on alun alkaenkin kykenemättömiä kaikkeen ja se tilanne on kestämätön. Ilmeisesti myös periytyvä. Mikä tähän ongelmaan olisi ratkaisu?

Päivämäärä:   7.12.24 16:27:53

...: juu, joillain aloilla ehkä on mutta kun kyse on siitä mistä töitä just nyt työttöminä oleville? Entä niille joilla älli ei riitä opiskelemaan aloille joilla on pulaa tekijöistä?

Luen tässä huvikseni työvoimabarometriä (tyovoimabarometri.fi). Pohjois- Savossa työttömiä 11 244 ja avoimia työpaikkoja 2412. Työvoiman ylitarjonta kohtalainen. Käytännössä sama tilanne koko maassa barometrin mukaan. Vain Lapissa, Kainuussa ja Pohjanmaalla on työvoiman kohtaanto- ongelma. Muualla maassa on _ylitarjontaa_ työvoimasta.

Eniten pulaa on sairaanhoitajista, lähihoitajista ja yleislääkäreistä. Samaan aikaan kuitenkin sotealueet säästää, sijaisia ei saa palkata ja vasta isosti uutisoitiin HUS: n yt- neuvotteluista.

Pulaa on barometrin mukaan myös lastentarhanopettajista, sovellussuunnittelijoista, hitsaajista ja kaasuleikkaajista, vartijoista, psykologeista, maansiirtokoneiden ym. kuljettajista ja sosiaalityön erityisasiantuntijoista.

Hitsaajapulaa valitetaan mutta samaan aikaan suomalaisia ei palkata vaan tuodaan ulkomailta halpatyövoimaa. Lastentarhanopettajat, sovellussuunnittelijat, psykologit ja erityisasiantuntijat vaatii koulutuksen johon ihan meistä kaikista ei vaan kertakaikkiaan ole. Vartijan hommat? Ei siihenkään ihan ketä tahansa voi pistää. Entäs isoilla koneilla ajo? Vaatii sekin oman erityisosaamisensa.

Missä ne työpaikat joilla "tyhmä", hidas ja ehkä raihnainen voi elättää itsensä?

Päivämäärä:   7.12.24 16:49:58

No kun se tyhmyys ja hitauskin on näiden parempien ihmisten mielestä oma syy. Osallistuin kerran toisella palstalla vähän samanlaiseen keskusteluun, ja kerroin, että minulla on oppimisvaikeuksia, jotka rajoittavat opiskelua ja työnsaantia. Tähän sitten yksi sankari räyhäsi minulle, että oppimisvaikeudet eivät ole mitään muuta kuin tyhmyyttä. Vastasin hänelle, että luuleeko hän etten sitä itse tiedä, että kyllä tiedän erittäin hyvin, mutta kysehän olikin siitä voinko sille itse tehdä jotain. Minähän en saa näitä oppimisvaikeuksiani, eli sitä tyhmyyttä, itseltäni pois millään määrällä omaa motivaatiota enkä myöskään ole niitä itselleni aiheuttanut vaan ne ovat synnynnäinen ominaisuus.

Ja minähän itse asiassa olen töissä, aliarvostetussa matalapalkkatyössä, mutta se, että sain tämän työn oli kyllä todella isosti onnekkaasta sattumasta johtuvaa. Ei niitä omiin rajoitteisiin sopivia työpaikkoja riitä kaikille halukkaille ja niistä kilpailevat nekin, joilla ei mitään rajoitteita ole. Moni palkkaa ennemmin esimerkiksi opiskelun ohella työskentelevän nuoren kuin jonkun, jolla on jokin tällainen erityisyys, siitäkin huolimatta, että siitä erityisestä voisi saada erittäin sitoutuneen työntekijän siinä missä opiskelija häippäisee heti kun valmistuu ja saa oman alan töitä.

Päivämäärä:   7.12.24 17:04:56

"Vaikka minulla on korkeakoulututkinto, olen silti nöyrtynyt jakamaan postia ja olemaan kaupan kassalla."

Ai että oikein nöyrtynyt tekemään ihan tavallisia töitä :D

Päivämäärä:   7.12.24 17:19:58

""Vaikka minulla on korkeakoulututkinto, olen silti nöyrtynyt jakamaan postia ja olemaan kaupan kassalla."

Ai että oikein nöyrtynyt tekemään ihan tavallisia töitä :D"

Älä nyt särötä toisen haavekuvaa, hän ajattelee olevansa hieman parempi ihminen.

Päivämäärä:   7.12.24 17:30:50

Kyllä sitä raihnaisillekin töitä on, kunhan vaan on reipas. Äidilläni on nivelet jo tosi huonossa kunnossa. Jäänyt jo sairaseläkkeelle. Eläke kuitenkin niin pieni, että tekee tarjoilijana töitä keikkalaisena. Juuri teki viimeiset keikat tähän mennessä ennen leikkausta. Pari viikkoa ennen leikkausta oli vielä töissä. Sen jälkeen oli vapaaehtoisessa karanteenissa, ettei sairastu ennen leikkausta. Ja kun molemmat polvet on sökönä, samoin kädet. On kuitenkin ahkera. Moni nuori makaisi kotona, kun "ei voi tehdä töitä, kun sattuu". Työ tuo rahaa, mutta tekee hyvää myös päälle.

Lähettäjä: Maga 
Päivämäärä:   7.12.24 17:37:04

Kaikkialle pääsee opiskelemaan kun vaan jaksaa lukea, mutta toki kaikki on niiiiiin työlästä työttömille

Lähettäjä: Craft 
Päivämäärä:   7.12.24 17:37:44

Menkää tekee tallia, voitte jopa saada pimeänä rahat

Lähettäjä: HP 
Päivämäärä:   7.12.24 17:38:27

"Kaikkialle pääsee opiskelemaan kun vaan jaksaa lukea, mutta toki kaikki on niiiiiin työlästä työttömille"
Miksi sinä et sitten ole opiskellut?

Lähettäjä: tip 
Päivämäärä:   7.12.24 17:42:10

Moni nuori makaisi kotona, kun "ei voi tehdä töitä, kun sattuu".

Moni kotiinsa terveytensä vuoksi jäämään joutuva on paljon sairaampi ja kipeämpi kuin äitisi

Päivämäärä:   7.12.24 17:43:16

"Kaikkialle pääsee opiskelemaan kun vaan jaksaa lukea, mutta toki kaikki on niiiiiin työlästä työttömille"

Jos me kaikki halutaan nyt opiskelemaan lääkäreiksi, niin millä luulet meidän pääsevän lääkikseen, kun sinne otetaan se X määrä hakijoita? Oletko nukkunut ala-asteen matikan tunnit?

Lähettäjä: Palkintokoroke 
Päivämäärä:   7.12.24 17:44:18

No nyt teidän kaikkien työttömien on helppoa alkaa lukemaan sosiaalityötä avoimessa yliopistossa. Nuo opinnot riittää sijaispätevyyteen ja pääsette helposti sinne 4500€/kk ansioihin heti kun saatte vain aineopinnot verkossa suoritettua ja taivas on sen jälkeen rajana. Työkkäri mielellään myös varmasti maksaa opinnot.

Lähettäjä: vanilli 
Päivämäärä:   7.12.24 17:51:17

Lähettäjä: Maga
Päivämäärä: 7.12.24 17:37:04

Kaikkialle pääsee opiskelemaan kun vaan jaksaa lukea, mutta toki kaikki on niiiiiin työlästä työttömille

Juu, juu, kaikista voi tulla aivokirurgeita. Minullekin yksi tuttava jaksoi hokea pitkään lapsuudessa, että kaikki kyllä oppii kävelemään, kun jaksaa vaan opetella… t: synnynnäisen vian takia jaloistaan vammainen pyörätuolin käyttäjä

Päivämäärä:   7.12.24 17:53:08

"Jäänyt jo sairaseläkkeelle. Eläke kuitenkin niin pieni, että tekee tarjoilijana töitä keikkalaisena."

Eläkeläisen vielä kannattaakin tehdä töitä kun saa tienata suoraan eläkkeen päälle melkein tonnin kuukaudessa.

Päivämäärä:   7.12.24 17:54:24

Etpä kyllä sinäkään kovin paljon opiskelleelta vaikuta.

Kuka tahansa ei todellakaan pääse opiskelemaan mitä tahansa, jokaisella on rajansa kyvyissä ja lahjakkuudessa eikä niitä pysty ylittämään millään lukemisen määrällä. Ja niitä opiskelupaikkoja on rajallinen määrä, joten ihan kyvykkäätkään eivät kaikki pääse sisään. Sitten on heitä, jotka eivät pärjää oikein missään opiskelussa erilaisten vaikeiden oppimisvaikeuksen vuoksi, eipä sillekään mitään itse voi, kognitiiviset kyvyt ovat sitä mitä ovat eikä niitä saa lisää vaikka olisi kuinka ahkera.

Päivämäärä:   7.12.24 17:56:51

"On teillä huonosti asiat, jos aivokirurgi ja lääkäri ovat ainoat ammatit, mille kaikki työttömät (285000) haluaa työllistyä. Ihmekös jos on vaikeaa."

No mutta juurihan täällä joku suuressa viisaudessaan julisti, että mitä tahansa pääsee opiskelemaan jos vain viitsii lukea. Tokihan silloin kaikista on lääkikseenkin, eiköstä vaan?

Lähettäjä: hahah 
Päivämäärä:   7.12.24 17:59:06

Päivämäärä: 7.12.24 17:53:48

On teillä huonosti asiat, jos aivokirurgi ja lääkäri ovat ainoat ammatit, mille kaikki työttömät (285000) haluaa työllistyä. Ihmekös jos on vaikeaa.

Oletko tyhmä vai esitätkö vain?

Päivämäärä:   7.12.24 18:03:42

"Ihmettelen vaan että miten tuokin käännettiin että kaikki lähtee lääkikseen. Eiköhän tuolla tarkoitettu että opiskelemaan pääsee kun hakee. "

Siellä sanottiin, että KAIKKIALLE pääsee opiskelemaan jos vain viitsii lukea. Ja tälle typerääkin typerämmälle argumentille annettiin juuri sellainen vastaus minkä se ansaitseekin.

Päivämäärä:   7.12.24 18:04:52

"Tietysti jos kaikki alle 300t työtöntä päättääkin hakea yhteen kouluun ja samalle alalle, niin tunkua on"

Ei tarvitse hakea samalle alalle, kun nykyiselläänkään kaikki eivät pääse opiskelemaan kun niitä paikkoja vaan ei ole riittävästi. Mä en oikeasti tiedä oletteko te tosiaan näin tyhmiä vai provoatteko te vaan.

Päivämäärä:   7.12.24 18:08:53

"Kaikkialle = lääkis

Ok."

Voi hyvänen aika. Se lääkis otettiin esimerkiksi siksi, että tuon naurettavan argumentin oksentanut huomaisi kuinka typerästi oli kirjoittanut.

Ette te oikeasti ole noin ymmärtämättömiä, eikö jo vähän nolota pitää tuollaista esitystä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.12.24 18:10:17

Toisaalla työnantajat ja työtoverot valittavat hitaista, raihnaisista, tyhmistä ja muuten vaan oudoista työntekijöistä ja toivovat näiden ymmärtävän irtisanoutua. Toisaalla nämä samat ihmiset räyhäävät, että kaikille kyllä löytyy töitä... Eli toistaitoiset töihin vaan, kunhan ei mun firmaan tai mun työpaikalle tai firmaan jonka palveluita mä käytän...

Lähettäjä: Hana 
Päivämäärä:   7.12.24 18:10:44

Minä itkin ettei sukulaispoika tullut töihin osa-aikaiseksi. Ei ollut antaa siinä kohtaa enempää mutta olisi ollut nyt jos olisi viitsinyt tulla näyttämään kykeneekö vai ei. Otettiin sitten viitsivämpi kaveri ja tekee täyttä viikkoa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.12.24 18:17:28

Lähettäjä: ....
Päivämäärä: 7.12.24 17:30:50

Kyllä sitä raihnaisillekin töitä on, kunhan vaan on reipas. *

Öö, ootko id*ootti? Eri asia tehdä keikka hommia eläkeläisenä kun se että pitäisi elanto sillä saada.
Turha länkyttää kenenkään, ei töihin noin vaan mennä tänä päivänä jos toimeentulon sillä haluaa.

Lähettäjä: Donitsi 
Päivämäärä:   7.12.24 18:17:51

En ole koskaan ollut työtön, mutta ymmärrän silti ettei se työn saaminen ole itsestäänselvyys. Vaikka en ehkä ole se kaikista fiksuin ihminen, niin sentään aivan niin tyhmä en ole, että luulisin kaikkien muidenkin yhtä helposti vaan saavan töitä ja pärjäävän opiskeluissa, kun minäkin niin tein.

Päivämäärä:   7.12.24 18:19:00

"Typerämpi se on jolle termi "kaikkialle opiskelemaan" on sama kuin lääkis. Lääkis on kaikki."

Eli et ymmärtänyt miksi se lääkis otettiin esimerkiksi. Kummallista, että noinkin menestyneiden henkilöiden ymmärryskyky on noin heikko...

Päivämäärä:   7.12.24 18:19:12

Ja en ymmärrä missä ihmisten empatia on ja kyky asettua muiden asemaan???

Päivämäärä:   7.12.24 18:39:59

Väännetään rautalangasta: meidän suomalaisten älykkyys noudattaa normaalijakaumaa eli gaussin käyrää. Toisessa ääripäässä on huippuälykkäät ja toisessa heikkolahjaiset. Suurin osa on siinä keskellä, älykkyysosamäärä on noin 95-110. Jos älykkyysosamäärä on 70 tai alle puhutaan kehitysvammaisista. Tuohon 70 ja 95 väliin jää sitten porukkaa jotka eivät ole kehitysvammaisia mutta eivät "normaaleja". Se joka väittää että he voi ihan vaan kovasti opiskelemalla kouluttautua mille vaan alalle ovat kyllä aivan hakoteillä.

Päivämäärä:   7.12.24 18:55:24

Lähettäjä: Donitsi
Päivämäärä: 7.12.24 18:17:51

En ole koskaan ollut työtön, mutta ymmärrän silti ettei se työn saaminen ole itsestäänselvyys. *

En minäkään ole mutta tympiintynyt nykyiseen työhöni. Ei ole mitään työtä tarjolla mun osaamisalueella. Ymmärrän ettei sitä ole pitkäaikas työttömillekään ;(

Päivämäärä:   7.12.24 19:00:18

Huoh HT.net.

Tarkoitin näitä duunarihommia korkeakoulututkinnolla tehneenä, että paljon on heitä, jotka ei periaatteesta tee muitakin oman alan hommia tai sitten on jokin tuloraja josta suostuu lähtemään töihin. Onneksi toisaalta nykyään taitaa olla paljon tiukempaa työn vastaanoton kanssa, jossa työttömyystukea aikoo nauttia.

Moni asia on varmaan itse aiheutetttua, pitäisikö olla nälkää tai sotaa että osaa arvottaa elämän prioriteetit uudestaan. Kuuntelisivat vaikka sotaveteraaneja tai lottia, millaista elämä silloin oli!

Lähettäjä: Puks 
Päivämäärä:   7.12.24 19:01:15

Motivaatio ja asenne ovat isossa osassa kun jotain haluaa. Esimerkiksi työllistyä. Tai työllistää itse itsensä. Tai parantaa tulotasoaan tai elämänlaatuaan.

Harmittavan monet mielummin valittavat työmarkkinatilannetta tai terveyttä, tai oppimisvaikeuksia, tai mitä kukin nyt keksiikin syyksi motivaation ja asenteen puuttumiseen.

Kun kaikki pitäisi tulla vaan valmiina. Kouluttautua ei jakseta eikä haluta eikä kyetä, ei millekään alalle. Etukäteen ollaan jo päätetty että kouluun ei päästä, joten jätetään kokonaan yrittämättä. Ja ainoaksi kouluvaihtoehdoksi keksitään lääkis, vaikka alasta ei edes tykkää.

Ja palkkaa pitäisi saada heti paljon. Ja töihin ei kannata mennä huonolla palkalla, koska voi menettää tukia. Eikä ymmärretä ajatella pitkällä tähtäimellä, että se opiskelun tai huonopalkkaisen työn sietäminen jonkin aikaa auttaa tulevaisuudessa asioita olemaan paremmin.

Osa-aikaista työtä ei oteta vastaan, vaikka se voisi mahdollisesti muutaman kuukauden päästä poikia kokoaikaista työtä. Näitä esimerkkejä on paljon, ja ongelmana niissä kaikissa on motivaation ja asenteen puuttuminen. Ei haluta mitään.

Lähettäjä: hhhh 
Päivämäärä:   7.12.24 19:03:48

Mielestäni Suomi voisi aivan hyvin kokeilla miten jengi mahtaa ilman tukia saada prseisiinsä vauhtia ja millaista vauhtia.

Ei kokeilu ketään tapa.

Päivämäärä:   7.12.24 19:07:13

""Ymmärryskyvyttömäksi" olen aika hyvin kouluttautunut ja työllistynyt.

;)"

Sehän se tässä hämmästyttääkin. Ettei vain olisi se tahallinen väärinymmärrys taas kyseessä? Toki ihan oikeasti fiksu ihminen ei kehtaisi pitää ihan niin läpinäkyvää väärinymmärryksen esitystä kuin täällä pidetään, sellainen on vain noloa.

Kouluttautunutkin ihminen voi elää omassa kuplassaan ja olla kyvytön asettumaan toisen ihmisen asemaan.

Päivämäärä:   7.12.24 19:10:37

"Ja töihin ei kannata mennä huonolla palkalla, koska voi menettää tukia. Eikä ymmärretä ajatella pitkällä tähtäimellä,"
"Osa-aikaista työtä ei oteta vastaan, vaikka se voisi mahdollisesti muutaman kuukauden päästä poikia kokoaikaista työtä"

Mä en nyt tiedä oletko sä tyhmä vai tietämätön mutta sillä motivaatiolla ja asenteella ei makseta vuokraa eikä osteta ruokaa. Pitkällä tähtäimelläkin jossain pitää asua ja jotain pitää syödä. Jos työssäkäynti vie talouden tappiolle, on yhtälö mahdoton.

Päivämäärä:   7.12.24 19:14:25

Itsemurhat ainakin lisääntyisi räjähdysmäisesti, jos vakavia mt- sairauksia sairastavilla otettaisiin kaikki tuet pois. Mutta kai se ois tarkoituskin. Päästäis niistäkin lopullisesti.

Päivämäärä:   7.12.24 19:22:05

"Harmittavan monet mielummin valittavat työmarkkinatilannetta tai terveyttä, tai oppimisvaikeuksia, tai mitä kukin nyt keksiikin syyksi motivaation ja asenteen puuttumiseen."

Kuule. Minä olin se, joka kertoi täällä oppimisvaikeuksistaan. Minä olen töissä, sellaisessa työssä, jota iso osa täällä pitää ihan paskana, mutta joka mm. koronapandemian aikana mainittiin kriittisiin aloihin kuuluvaksi. En saa mitään tukia, asumistukeen olisin varmaan oikeutettu tulojeni puolesta, mytta en ole sitä halunnut hakea. Tästä työstä saan sellaista palkkaa millä te paremmat ihmiset ette itse suostuisi tekemään päivääkään työtä, minulle se on ainoa vaihtoehto ja siksi sitä teen. Minulle on ollut todella vaikeaa opiskelu aina, olen yrittänyt erilaisia koulutuksia ja hävennyt itseäni kun mikään sellainen, mitä yleensä pidetään itsestäänselvyytenä, ei ole sujunut. Luuletko, että se on minusta kivaa? Hakkasin vuosikaudet päätäni seinään opiskelujen kanssa ennen kuin tajusin ettei minusta niihin ole, juuri siksi, että kuvittelin että kyllä minä onnistun kun oikein kovasti vain yritän. No, en onnistunut. Työllistyminen on ollut todella vaikeaa ja olen hakenut nimenomaan niitä ei niin kivoja töitä, joihin yleisen käsityksen mukaan pääsee muka kuka vain. No ei pääse, eipä niihin minun hakemuksiini yleensä edes vastattu mitään. Nyt olen kuitenkin ollut jo vuosia samassa työpaikassa ja teen kaikkeni, että saisin tämän työn pitääkin.

Niin että mitähän @!#$ä minun pitäisi tehdä/olla tehnyt toisin, että olisin sinun mielestäsi se oikeanlainen kunniallinen kansalainen? Mistä minä saan hankittua paremmat kognitiiviset kyvyt, joilla saan sen oikeiden ihmisten koulutuksen ja työn? Entä kuka sitten tekisi ne teidän parempien ihmisten halveksimat matalapalkkaiset suorittavat työt jos meitä roskaihmisiä ei enää olisi niitä tekemään?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.